Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 334.0KB
Покупки 0
Дата загрузки 22 Сентябрь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

O’zbekistonda mehnat bozori va bandlik xususiyatlari

Купить
   O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
GULISTON DAVLAT UNIVERSITETI
RAQAMLI IQTISODIYOT VA INNOVATSIYALAR FAKULTETI
“IQTISODIYOT” KAFEDRASI
“IQTISODIY O’SISH” 
fanidan
O’ZBEKISTONDA MEHNAT BOZORI VA BANDLIK
XUSUSIYATLARI 
Mavzusidagi
KURS ISHI
                                                                                                         
                                        
Guliston-2025
1«Himoyadan o’tdi»
Baholandi __________________
«____» _____________ 2025 y.
Qabul qildi:
_____________________________ Bajardi:
III-kurs, 42-22 guruh talabasi 
________________________
Ilmiy raxbar:
_________________________ MUNDARIJA
I BOB. MEHNAT BOZORI VA BANDLIKNING NAZARIY ASOSLARI ...................................................... 6
1.1. Mehnat bozori tushunchasi, uning mohiyati va tarkibiy tuzilishi ............................................. 6
1.2. Bandlik tushunchasi va uning iqtisodiy-ijtimoiy ahamiyati ..................................................... 10
1.3. Mehnat bozorida ishsizlik tushunchasi va uning turlari .......................................................... 12
II BOB. O’ZBEKISTON MEHNAT BOZORINING HOLATI VA BANDLIK DARAJASINI TAHLIL QILISH .... 16
2.1. O’zbekiston mehnat bozorining hozirgi holati: asosiy ko’rsatkichlar va tendensiyalar ........... 16
2.1.1-rasm. Mehnatga layoqatli aholi ulushi (foiz) va   tug’ilish darajasi (ming kishi) ........................ 17
2.2. O’zbekistonda bandlik darajasi va uning hududlar bo’yicha tahlili ......................................... 18
2.3. O’zbekistonda bandlikni oshirishga qaratilgan davlat siyosatining asosiy yo’nalishlari .......... 21
III BOB. MEHNAT BOZORINING RIVOJLANISH ISTIQBOLLARI VA BANDLIK SIYOSATINI 
TAKOMILLASHTIRISH YO’NALISHLARI ........................................................................................................ 26
3.1. Mehnat bozorining hozirgi holatini baholash va asosiy muammolari .................................... 26
3.2. Mehnat bozorida yangi tendensiyalar va raqamli iqtisodiyotning ta’siri ................................ 29
3.3. Mehnat bozorida zamonaviy raqamli texnologiyalarning roli va bandlikka ta’siri .................. 34
XULOSA ......................................................................................................................................... 37
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI ................................................................................... 39
2 3 KIRISH
Mamlakat   iqtisodiyoti   barqarorligini   ta’minlash,   aholining   ijtimoiy   holatini
yaxshilash   va   kambag’allik   darajasini   qisqartirishda   mehnat   bozori   va   bandlik
muammolarini   hal   qilish   alohida   ahamiyatga   ega.   Iqtisodiyotni   liberallashtirish,
bozor mexanizmlarini chuqurlashtirish, raqamli transformatsiya sharoitida mehnat
resurslaridan   oqilona   foydalanish,   mehnatga   layoqatli   aholining   ish   bilan
bandligini   ta’minlash,   ayniqsa   yoshlar,   ayollar   va   ijtimoiy   himoyaga   muhtoj
guruhlar uchun barqaror ish o’rinlarini yaratish dolzarb vazifalardan hisoblanadi.
Kurs   ishining   dolzarbligi   shundaki,   hozirgi   davrda   O’zbekistonda   bandlik
siyosati   faol   takomillashmoqda.   Ish   o’rinlari   yaratish,   mehnat   muhojirligini
kamaytirish,   kasbiy   tayyorlov   tizimini   zamonaviylashtirish   hamda   noformal
bandlikni   legallashtirish   bo’yicha   qator   strategik   chora-tadbirlar   amalga
oshirilmoqda. Shu bois, mehnat bozori holatini tahlil qilish, mavjud muammolarni
aniqlab,   ularni   bartaraf   etish   yo’llarini   ishlab   chiqish   ilmiy-amaliy   jihatdan
nihoyatda muhimdir.
Kurs   ishining   maqsadi   –   O’zbekiston   mehnat   bozorining   holatini   tahlil
qilish, mavjud bandlik siyosati yutuqlari va kamchiliklarini ko’rsatish, shuningdek,
istiqbolda bandlikni oshirishga qaratilgan taklif va tavsiyalar ishlab chiqishdir.
Kurs ishining vazifalari  quyidagilardan iborat:
mehnat bozori va bandlikning nazariy asoslarini o’rganish;
O’zbekistonda   mehnat   bozorining   tarkibiy   tuzilmasini   va   rivojlanish
tendensiyalarini tahlil qilish
4 amaldagi   bandlik   siyosatini   tahlil   qilish   hamda   mavjud   muammolarni
aniqlash;
bandlikni rivojlantirish bo’yicha takliflar ishlab chiqish.
Kurs  ishining  obyekti   –  O’zbekiston  Respublikasining   zamonaviy  mehnat
bozori.
Kurs   ishining   predmeti   –   mehnat   bozori   va   bandlik   munosabatlarini
tartibga solish bo’yicha iqtisodiy-moliiy siyosat.
Kurs ishining tuzilishi va tarkibi : Kurs ishi kirish, uchta asosiy bob, xulosa
hamda foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
Birinchi bobda mehnat bozori va bandlikning nazariy asoslari yoritilgan.
Ikkinchi   bobda   O’zbekistonda   mehnat   bozori   holati,   tendensiyalari   va
mavjud muammolari tahlil qilingan.
Uchinchi   bobda   esa   istiqbolli   yo’nalishlar   va   bandlik   siyosatini
takomillashtirishga oid takliflar berilgan.
Ushbu   kurs   ishi   orqali   O’zbekiston   mehnat   bozorini   chuqur   tahlil   qilish,
mavjud   imkoniyatlar   va   cheklovlarni   aniqlash   hamda   samarali   bandlik   siyosatini
shakllantirishda amaliy foyda berishi kutilmoqda.
5 I BOB. MEHNAT BOZORI VA BANDLIKNING NAZARIY
ASOSLARI
1.1. Mehnat bozori tushunchasi, uning mohiyati va tarkibiy tuzilishi
Mehnat   bozori   —   bu   jamiyatdagi   eng   muhim   bozor   turlaridan   biri   bo’lib,
unda mehnat resurslari, ya’ni ishchi kuchi taklifi va unga bo’lgan talab o’rtasidagi
munosabatlar   shakllanadi.   Mehnat   bozori   iqtisodiy   va   ijtimoiy   tizimlarning
ajralmas   bo’lagi   hisoblanib,   u   mamlakatning   iqtisodiy   rivojlanish   sur’atlari,   aholi
bandligi,   ishsizlik   darajasi,   daromadlar   taqsimoti   hamda   ijtimoiy   barqarorlikka
bevosita ta’sir ko’rsatadi
Mehnat  bozori – bu faqatgina ish topish yoki  ishchi  yollash jarayoni  emas,
balki butun iqtisodiy tizimdagi resurslarning samarali taqsimlanishida muhim o’rin
tutadi.   U   ishchi   kuchining   harakati,   malaka   oshirish,   qayta   tayyorlash,   mehnat
sharoitlari, ish haqi darajasi kabi ko’plab elementlarni o’z ichiga oladi.
Mehnat bozori mohiyati
Mehnat bozori mohiyatan quyidagi asosiy funksiyalarni bajaradi:
Iqtisodiy   resurslarni   taqsimlash   –   mehnat   bozori   orqali   ishchi   kuchi   talab
yuqori bo’lgan sohalarga yo’naltiriladi.
Daromadlarni shakllantirish – mehnat bozori orqali ish haqi belgilanadi va u
aholining asosiy daromad manbai hisoblanadi.
6 Ijtimoiy   barqarorlikni   ta’minlash   –   mehnat   bilan   band   bo’lgan   aholining
ijtimoiy faolligi va xavfsizligi yuqori bo’ladi.
Ishchi   kuchining   moslashuvchanligini   ta’minlash   –   texnologik
o’zgarishlarga   mos   ravishda   malakali   kadrlarni   qayta   tayyorlash   va   taqsimlash
imkonini beradi.
1.1.1–rasm. O’zbekistonda norasmiy mehnat bilan bandlikning 2021-
2030 yillardagi maqsadli prognoz parametrlari   (ming kishi) 1
Mehnat bozori tarkibiy tuzilishi
Mehnat bozori uch asosiy elementdan tashkil topgan:
1
  https://static.review.uz/uploads/1/Su-YUDaXtj-9QqpM4IQfaWZiTMu3FUOb.png  
7 1. Mehnat taklifi – bu iqtisodiy faol, ishga layoqatli aholining ishlash istagi
bilan   bog’liq   taklifidir.   Taklif   aholining   demografik   tuzilishi   (yosh,   jins,   yashash
joyi),   ta’lim   darajasi,   sog’ligi,   malakasi,   ijtimoiy   holati   kabi   omillarga   bog’liq
bo’ladi.
2.   Mehnatga   bo’lgan   talab   –   bu   ish   beruvchilar   tomonidan   ma’lum
miqdordagi   va   malakadagi   ishchi   kuchiga   ehtiyojdir.   Bu   talab   ishlab   chiqarish
hajmi,   iqtisodiy   faoliyat   turlari,   texnologik   rivojlanish,   tashqi   iqtisodiy   omillar,
davlat siyosati kabi ko’plab omillar bilan belgilanadi.
3.   Ish   haqi   (mehnat   narxi)   –   bu   ishchi   kuchiga   to’lanadigan   mukofotdir.   U
mehnat   taklifi   va   talabining   muvozanatlashuv   nuqtasida   shakllanadi.   Ish   haqi
darajasi   mehnat   bozori   raqobatbardoshligi,   yashash   darajasi,   iste’mol   savatchasi
qiymati kabi omillarga bog’liq.
Mehnat bozori turlari
Mehnat bozori tarkibiy jihatdan quyidagilarga bo’linadi:
Formal (rasmiy) mehnat bozori – bu davlat tomonidan tartibga solinadigan,
rasmiy mehnat shartnomalari asosida faoliyat yuritiladigan bozor.
Norasmiy   mehnat   bozori   –   bu   soliqdan   yashirin,   shartnomasiz   yoki
vaqtinchalik ishlarni o’z ichiga olgan sektor.
Mahalliy   va   xalqaro   mehnat   bozori   –   bu   ishchi   kuchining   geografik
harakatlariga   bog’liq.   Xalqaro   mehnat   bozori   migratsiya   jarayonlari   bilan
chambarchas bog’liq.
8 O’zbekiston mehnat bozori real holati
O’zbekiston mehnat bozori o’zining murakkab va ko’p qirrali tuzilishi bilan
ajralib turadi. Davlat statistika qo’mitasi ma’lumotlariga ko’ra, 2024-yil yakuniga
kelib iqtisodiy faol aholining soni 15,4 million kishini tashkil etdi. Ulardan:
13,8 million nafari band aholiga to’g’ri keldi;
1,6 million nafari esa ishsiz deb qayd etilgan;
Rasmiy sektorda bandlik darajasi — 51%;
Norasmiy sektorda — 49% ni tashkil qilgan
Bu   holat   O’zbekistonda   mehnat   bozori   hali   ham   norasmiy   ish   o’rinlariga
tayanayotganini   ko’rsatadi.   Ayniqsa,   yoshlar   bandligining   pastligi,   migratsiyaga
moyillik va ayollar ishtirokining cheklanganligi kabi muammolar mavjud.
Yoshlar   ishsizligining   yuqori   darajasi   (14–16%)   hamda   viloyatlarda   sanoat
zonalari   rivojlanmaganligi   mehnat   bozori   tengsizligini   kuchaytiradi.   Ayni   paytda
davlat   tomonidan   "Yoshlar   daftari",   "Ayollar   daftari"   kabi   mexanizmlar   orqali
ishsizlik darajasini kamaytirishga qaratilgan chora-tadbirlar ko’rilmoqda.
Mehnat bozori — bu jamiyatda ijtimoiy-iqtisodiy barqarorlikni ta’minlovchi
asosiy   mexanizmlardan   biridir.   Uning   samarali   ishlashi   bandlik   darajasining
oshishi,   aholi   farovonligining   yuksalishi,   soliq   tushumlarining   ortishi   va   ishlab
chiqarish   samaradorligining   oshishiga   olib   keladi.   O’zbekiston   sharoitida   esa
mehnat   bozorining   rasmiylashtirilgan,   malakali   va   raqobatbardosh   shaklga
9 keltirilishi   davlat   iqtisodiyotining   uzoq   muddatli   rivojlanishida   hal   qiluvchi
omillardan biri hisoblanadi.
1.2. Bandlik tushunchasi va uning iqtisodiy-ijtimoiy ahamiyati
Bandlik — iqtisodiy faol aholining mehnat faoliyati orqali daromad topishi,
ishlab   chiqarish   jarayonida   ishtirok   etishi   jarayonidir.   Bu   tushuncha   mehnat
bozorining   asosiy   elementlaridan   biri   bo’lib,   u   aholi   farovonligi,   iqtisodiy   o’sish,
ijtimoiy barqarorlik kabi muhim yo’nalishlarga bevosita ta’sir ko’rsatadi. Bandlik
darajasi jamiyatdagi umumiy ish o’rinlari soni, ishchi kuchiga bo’lgan talab, davlat
siyosati, ta’lim tizimi, iqtisodiy tarmoqlarning rivojlanish darajasiga bog’liq holda
shakllanadi.
Bandlikning iqtisodiy mohiyati
Iqtisodiy   nuqtai   nazardan   bandlik   –   bu   mamlakatdagi   mavjud   resurslardan
(ayniqsa,   mehnat   resurslaridan)   samarali   foydalanish   ko’rsatkichidir.   Yuqori
bandlik   darajasi   iqtisodiyotda   ishlab   chiqarishning   ko’pligi,   yalpi   ichki   mahsulot
(YaIM)ning o’sishi, soliq bazasining kengayishi, ijtimoiy fondlar uchun ajratmalar
hajmining ortishi kabi ko’rsatkichlar bilan bog’liq.
Ijtimoiy   nuqtai   nazardan   bandlik   aholining   ijtimoiy-iqtisodiy   holatining
barqarorligini belgilovchi omildir. Band aholining hayotiy darajasi yuqori bo’ladi,
ular   ijtimoiy   faol,   siyosiy   barqarorlikka   hissa   qo’shuvchi   qatlam   sifatida
shakllanadi.   Bandlik   darajasining   pastligi   esa   ishsizlikni,   ijtimoiy   norozilikni,
migratsiya, jinoyatchilik, kambag’allik darajasini oshiradi.
10 O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo’mitasi   ma’lumotlariga   ko’ra,
2024-yil   holatiga   ko’ra   band   aholining   umumiy   soni   13,8   million   nafarni   tashkil
qilgan bo’lib, ularning:
51,2% — rasmiy sektorda (davlat va xususiy korxonalarda);
48,8%   —   norasmiy   sektorda   (shartnomalarsiz,   vaqtinchalik   ishlarda)   band
bo’lgan.
Yoshlar bandligi alohida e’tiborga loyiq. “Yoshlar daftari” loyihasi doirasida
2024-yil   davomida   1,2   million   yoshga   ishlash   va   tadbirkorlik   imkoniyatlari
yaratilgan.   Ayollar   bandligini   oshirish   bo’yicha   esa   “Ayollar   daftari”   loyihasi
asosida   600   mingdan   ortiq   ayolga   kasb-hunar   o’rgatish,   ish   bilan   ta’minlash
choralari ko’rilgan.
Aholi bandligi sektorlari bo’yicha taqsimoti:
Qishloq xo’jaligi – 25,8%
Savdo va xizmat ko’rsatish – 22,3%
Qurilish – 10,4%
Sanoat – 9,6%
Ta’lim va sog’liqni saqlash – 11,2%
Boshqa sohalar – 20,7%
11 Bandlik muammolari
O’zbekistonda bandlik sohasida quyidagi muammolar mavjud:
Norasmiy bandlikning yuqoriligi;
Ish o’rinlarining hududiy nomutanosibligi;
Malakali kadrlar yetishmovchiligi;
Ishchi   kuchi   migratsiyasi   (ayniqsa,   Rossiya,   Qozog’iston   va   Janubiy
Koreyaga);
Ayollar va nogironlar bandligining cheklanganligi.
Bandlik   iqtisodiy   taraqqiyotning   asosiy   tayanchi   hisoblanadi.   Mamlakatda
bandlik   darajasining   barqarorligi   —   aholining   daromad   manbaini   kafolatlaydi,
davlat   ijtimoiy   siyosatining   muvaffaqiyatli   amalga   oshirilishini   ta’minlaydi.
O’zbekiston   sharoitida   bandlikni   kengaytirish   uchun   xususiy   sektorni   qo’llab-
quvvatlash,   kasb-hunar   ta’limini   rivojlantirish,   ayollar   va   nogironlar   bandligiga
alohida e’tibor qaratish zarurdir.
1.3. Mehnat bozorida ishsizlik tushunchasi va uning turlari
Ishsizlik   —   bu   mehnat   bozorining   eng   muhim   va   og’riqli   muammolaridan
biri   bo’lib,   iqtisodiy   faol,   ishlash   istagidagi,   lekin   o’z   malakasiga   mos   ish   topa
olmayotgan   shaxslar   holatidir.   Ishsizlik   darajasi   —   bu   mamlakat   iqtisodiyotining
holatini   baholovchi   muhim   ko’rsatkichlardan   biri   hisoblanadi.   Uning   darajasi
12 yuqori   bo’lsa,   bu   iqtisodiy   barqarorlikka   salbiy   ta’sir   ko’rsatadi,   aholi
daromadlarining   kamayishiga,   iste’molning   qisqarishiga,   ijtimoiy   beqarorlikning
kuchayishiga olib keladi.
Ishsizlikning iqtisodiy mohiyati
Ishsizlik   —   bu   ishlab   chiqarish   imkoniyatlaridan   to’liq
foydalanilmayotganini   anglatadi.   Ishchi   kuchi   —   asosiy   ishlab   chiqarish   resursi
sifatida to’liq band bo’lmasa, YaIM o’sishi sekinlashadi, ijtimoiy to’lovlar ortadi,
byudjet xarajatlari ko’payadi.
Ishsizlikning asosiy turlar
Ishsizlik   bir   nechta   turlarga   bo’linadi.   Har   bir   turi   turlicha   sabablar   bilan
yuzaga keladi
1.   Friksion   ishsizlik   —   bu   vaqtinchalik   ishsizlik   bo’lib,   odamlar   yangi   ish
izlayotgan yoki o’z ixtiyori bilan ish joyini o’zgartirayotgan paytda yuzaga keladi.
Odatda qisqa muddatli bo’ladi.
2.   Struktura   ishsizligi   —   bu   texnologik   taraqqiyot,   sanoat   tarmoqlarining
o’zgarishi  natijasida yuzaga keladi. Masalan,  ba’zi kasblar  yo’qolib boradi, yangi
kasblar esa malaka talab qiladi.
3.  Tsikllik  ishsizlik  —  iqtisodiyotda   pasayish   davrida   yuzaga  keladi.  Talab
kamayadi, ishlab chiqarish qisqaradi va natijada ishchilar ishdan bo’shatiladi.
13 4. Yashirin  (noformal)   ishsizlik  —  ayniqsa  qishloq  xo’jaligida  yoki  rasmiy
hisobga olinmagan ishchilar  orasida uchraydi. Ishlayotganga o’xshab ko’rinsa-da,
ular to’liq mehnat qilishmaydi yoki umuman daromad olmaydi.
5.   Mavsumiy   ishsizlik   —   ba’zi   faoliyat   turlari   (qishloq   xo’jaligi,   turizm,
qurilish) mavsumga bog’liq bo’lganligi sababli yuzaga keladi.
O’zbekistonda ishsizlik holat
O’zbekiston   Respublikasi   Bandlik   va   mehnat   munosabatlari   vazirligining
2024-yil   yakunlariga   ko’ra,   umumiy   ishsizlik   darajasi   8,4%   ni   tashkil   etgan.   Bu
ko’rsatkich   yoshlar   orasida   (16-30   yosh)   14,8%,   ayollar   orasida   esa   10,2%
darajasida qayd etilgan.
Ishsizlikning asosiy sabablari quyidagilardan iborat:
Malaka va ish o’rni orasidagi nomutanosiblik;
Yangi ish o’rinlarining yetarli darajada yaratilmasligi;
Migratsiya oqibatida bo’shagan mehnat resurslari;
Kasb-hunar ta’limi tizimidagi muammolar;
Norasmiy iqtisodiy faoliyat keng tarqalganligi.
Ishsizlikning oqibatlar
Aholi daromadlarining pasayishi;
14 Ijtimoiy nohaqlik va norozilik kuchayishi;
Jinoyatchilik va psixologik muammolar ortishi;
Migratsiya oqimining oshishi;
Davlat byudjeti yukining og’irlashuvi (nafaqalar, ijtimoiy yordamlar)
Mehnat   bozorining   sog’lom   va   barqaror   ishlashi   uchun   ishsizlikni
kamaytirish   dolzarb   masalalardan   biri   hisoblanadi.   O’zbekistonda   bu   borada   bir
qancha   chora-tadbirlar   ko’rilmoqda:   yangi   ish   o’rinlari   yaratish,   startaplarni
qo’llab-quvvatlash,   yoshlar   va   ayollar   bandligini   oshirish,   kasb-hunar   ta’limini
zamonaviylashtirish.   Ammo   mavjud   muammolar   chuqur   tahlilni   va   kompleks
yondashuvni talab etadi. Iqtisodiy o’sish barqaror bandliksiz amalga oshmaydi.
15 II BOB. O’ZBEKISTON MEHNAT BOZORINING HOLATI VA
BANDLIK DARAJASINI TAHLIL QILISH
2.1. O’zbekiston mehnat bozorining hozirgi holati: asosiy ko’rsatkichlar
va tendensiyalar
O’zbekiston   Respublikasi   mehnat   bozori   o’zining   murakkab   va   o’ziga   xos
xususiyatlariga   ega   bo’lgan   tizimdir.   So’nggi   yillarda   amalga   oshirilayotgan
ijtimoiy-iqtisodiy   islohotlar   natijasida   mehnat   bozori   tuzilmasida   sezilarli
o’zgarishlar   yuz   bermoqda.   Xususan,   demografik   o’sish,   migratsiya   jarayonlari,
ta’lim tizimidagi islohotlar, iqtisodiy faollikning oshishi mehnat bozoriga bevosita
ta’sir qilmoqda.
2024-yil yakuni bo’yicha Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi taqdim
etgan   statistik   ma’lumotlarga   ko’ra,   O’zbekistonning   iqtisodiy   faol   aholisi   soni
15,2 million kishini, band aholining umumiy soni  esa 13,9 million kishini  tashkil
qilgan. Shundan:
Qishloq xo’jaligida bandlar – 3,6 mln (25,9%)
Sanoat va qurilishda bandlar – 2,4 mln (17,3%)
Xizmat ko’rsatish sohasida – 5,1 mln (36,7%)
Davlat sektorida – 2,8 mln (20,1%)
Ishsizlik   darajasi   rasmiy   statistikada   8,4%   ni   tashkil   qilgan   bo’lsa-da,
noformal   bandlik   yuqoriligicha   qolmoqda.   2024-yil   ma’lumotlariga   ko’ra,
mehnatga   layoqatli   aholining   qariyb   38%   noformal   (ya’ni   rasmiy   ro’yxatdan
o’tmagan, soliq to’lamaydigan) tarzda ishlamoqda.
Demografik bosim
Aholi   sonining   tez   o’sishi   mehnat   bozoriga   demografik   bosimni
kuchaytirmoqda. Har yili  mehnat bozoriga kirayotgan yoshlar  soni  700-750 ming
16 kishini tashkil qiladi. Ularning katta qismi hali yetarli malakaga ega emas, bu esa
malakali   va   zamonaviy   ish   o’rinlariga   bo’lgan   talab   va   taklif   o’rtasida   tafovut
paydo bo’lishiga olib keladi.
2.1.1-rasm.  Mehnatga layoqatli aholi ulushi (foiz) va   tug’ilish darajasi
(ming kishi) 2
Iqtisodiy faollik
Ayollar   orasidagi   iqtisodiy   faollik   past   bo’lib   qolmoqda.   Ular   orasida
bandlik darajasi 46,8%, erkaklar orasida esa 68,2% ni tashkil qiladi. Bu ko’rsatkich
gender tengligi bo’yicha hali katta ishlar qilish kerakligini anglatadi.
Tashqi migratsiya
Mehnat   migratsiyasi   hamon   O’zbekiston   mehnat   bozorining   eng   muhim
ko’rinishlaridan biri hisoblanadi. 2024-yil davomida 2,1 million nafar fuqaro chet
2
  https://www.gazeta.uz/media/img/2024/01/95tvhT17060238494924_b.jpg  
17 elda mehnat faoliyati olib borgan. Asosan Rossiya Federatsiyasi, Janubiy Koreya,
Qozog’iston va Turkiya mehnat migratsiyasi bozorlaridir.
Bandlik siyosatining yo’nalishlari
O’zbekiston   hukumati   tomonidan   so’nggi   yillarda   bandlikni   oshirish
bo’yicha qator dasturlar ishlab chiqilgan
"Har bir oila – tadbirkor" dasturi
Yoshlar bandligini ta’minlash bo’yicha "Yoshlar daftari", "Ayollar daftari",
"Temir daftar" kabi maqsadli reestrlar;
Kasbga o’qitish va qayta tayyorlash markazlari faoliyati;
Startap va kichik biznesni moliyaviy qo’llab-quvvatlash;
Lekin   bu   chora-tadbirlar   bilan   birga,   tizimli   muammolar,   masalan,
korxonalarda   ishchi   o’rinlari   va   real   mehnat   haqi   o’rtasidagi   nomutanosiblik,
bandlikning sifati,  ijtimoiy  himoya tizimining sustligi   kabi  muammolar  haligacha
dolzarb bo’lib qolmoqda.
2.2. O’zbekistonda bandlik darajasi va uning hududlar bo’yicha tahlili
O’zbekiston   Respublikasida   bandlik   darajasi   so’nggi   yillarda   iqtisodiy
islohotlar va ijtimoiy dasturlar ta’sirida o’zgarishlarga uchrab kelmoqda. Lekin bu
o’zgarishlar   hududlar   kesimida   bir   xil   emas   —   ayrim   viloyatlar   yuqori   iqtisodiy
faollikka   ega   bo’lsa,   boshqalarida   ishsizlik   va   noformal   bandlik   darajasi
yuqoriligicha qolmoqda.
Bandlik darajasi umumiy ko’rinishda
18 2024-yil   yakuni   holatiga   ko’ra,   O’zbekiston   bo’yicha   iqtisodiy   faol   aholi
soni   15,2   million   kishini   tashkil   etgan   bo’lsa,   shundan   13,9   million   nafari   band
hisoblanadi. Bu umumiy iqtisodiy faollik darajasining 68-70% oralig’ida ekanligini
anglatadi.
Bandlarning asosiy qismi quyidagi sohalarda faoliyat yuritmoqda:
Qishloq xo’jaligi — 26%
Sanoat va qurilish — 17%
Savdo va xizmat ko’rsatish — 37%
Davlat sektori (ta’lim, sog’liqni saqlash va boshqalar) — 20%
Hududlar kesimidagi bandlik
Har   bir   viloyatda   demografik   holat,   iqtisodiy   imkoniyatlar   va
infratuzilmaning rivojlanishi turlicha bo’lganligi sababli, bandlik darajasi ham farq
qiladi.
Toshkent shahri
Toshkent shahri eng katta iqtisodiy faol hudud bo’lib, bandlik darajasi 75%
atrofida.   Xizmat   ko’rsatish   va   sanoat   korxonalari   markazlashgan   bo’lib,   ishchi
kuchiga talab yuqori.
Farg’ona vodiysi (Farg’ona, Andijon, Namangan)
19 Bu   hududlarda   aholi   zichligi   yuqori,   ammo   ishlab   chiqarish   va   xizmat
ko’rsatish   infratuzilmasi   yetarlicha   emas.   Natijada,   bandlik   darajasi   60–65%
atrofida. Ishsizlik darajasi ayniqsa yoshlar va ayollar orasida yuqori.
Qashqadaryo va Surxondaryo viloyatlari
Iqtisodiy   jihatdan   rivojlanayotgan   bo’lsa-da,   infratuzilma   va   korxonalar
yetishmasligi   sababli   bandlik   darajasi   pastroq.   Rasmiy   bandlik   darajasi   58–62%
bo’lsa-da, noformal bandlik keng tarqalgan.
Navoiy va Buxoro viloyatlari
Kon sanoati, kimyo sanoati va energetika sohalarining mavjudligi sababli bu
hududlarda bandlik darajasi nisbatan yuqoriroq, 68–72% oralig’ida.
Qoraqalpog’iston Respublikasi
Bu   hududda   mehnat   migratsiyasi   yuqori   bo’lib,   ko’plab   fuqarolar   Rossiya
yoki   Qozog’istonga   ishlash   uchun   chiqib   ketadi.   Hududda   bandlik   darajasi   55–
58%, bu mamlakat bo’yicha eng past ko’rsatkichlardan biridir.
Tahlil va muammolar
Ayollar  bandligi  hanuzgacha  past  darajada. Ayollarni  mehnat  bozoriga  jalb
qilish   uchun   kasb-hunar   markazlari,   masofaviy   ish   imkoniyatlari,   ijtimoiy
xizmatlar kengaytirilishi kerak.
20 Yoshlar   bandligi   bo’yicha   muammolar   dolzarb.   Har   yili   mehnat   bozoriga
kirayotgan 700 mingdan ortiq yosh kishi uchun yetarli miqdorda sifatli ish o’rinlari
yaratilmagan.
Noformal bandlik (rasmiy ro’yxatga olinmagan ishchilar) qariyb 5,7 million
kishini tashkil etadi.
O’zbekistonning   turli   hududlarida   bandlik   darajasi   muvozanatli   emas.   Bu
esa,   iqtisodiy   resurslarning   samarali   taqsimlanmaganidan   dalolat   beradi.
Hududlararo   tafovutni   kamaytirish,   sanoat   zonalari   yaratish,   kichik   va   o’rta
biznesni rivojlantirish orqali barqaror bandlikni ta’minlash mumkin.
2.3. O’zbekistonda bandlikni oshirishga qaratilgan davlat siyosatining
asosiy yo’nalishlari
O’zbekiston   Respublikasida   bandlik   masalasi   davlat   siyosatining   ustuvor
yo’nalishlaridan   biri   hisoblanadi.   So’nggi   yillarda   aholi   sonining   jadal   o’sishi,
mehnatga   layoqatli   yoshlarning   ko’payishi,   ichki   va   tashqi   migratsiyaning
kuchayishi   sababli   bandlikni   ta’minlash,   yangi   ish   o’rinlari   yaratish   va   ijtimoiy
himoyani   kuchaytirish   bo’yicha   tizimli   choralar   ko’rilmoqda.   Bu   chora-tadbirlar
qisqa   muddatli,   o’rta   muddatli   va   uzoq   muddatli   strategiyalar   asosida   olib
borilmoqda.
Normativ-huquqiy asoslar
21 Bandlikni ta’minlash bo’yicha davlat siyosati  “Aholi bandligi to’g’risida”gi
Qonun,   Prezident   farmonlari,   Vazirlar   Mahkamasining   qarorlari   va   hukumat
dasturlari orqali huquqiy asos bilan ta’minlangan. Jumladan:
2019-yilda   yangi   tahrirdagi   “Aholi   bandligi   to’g’risida”gi   Qonun   qabul
qilindi.
2022–2026-yillarga   mo’ljallangan   Yangi   O’zbekiston   Taraqqiyot
strategiyasi   doirasida   har   yili   500   mingdan   ortiq   yangi   ish   o’rinlari   yaratish
rejalashtirilgan.
2023–2024-yillarda   “Yoshlar   bandligi”   va   “Oilaviy   tadbirkorlik”   dasturlari
amalga oshirilmoqda.
Bandlik siyosatining asosiy yo’nalishlar
1. Kasb-hunarga tayyorlash va qayta o’qitish
Mehnat   bozori   talablariga   mos   yangi   ishchi   kuchini   tayyorlash   eng   muhim
yo’nalish hisoblanadi. Bu borada quyidagi chora-tadbirlar amalga oshirilmoqda:
Har bir tuman va shaharda Kasb-hunar markazlari tashkil etildi;
2023-yilda 250 mingdan ortiq fuqaro qayta tayyorlash kurslaridan o’tkazildi;
Ta’lim   bilan   bandlik   o’rtasidagi   uzviylikni   ta’minlash   uchun   dual   ta’lim
tizimi bosqichma-bosqich joriy etilmoqda.
2. Hududiy mehnat dasturlari
22 Har   bir   viloyat   va   tuman   uchun   alohida   hududiy   bandlik   dasturlari   ishlab
chiqilgan.   Bu   dasturlar   orqali   mahalliy   iqtisodiy   imkoniyatlardan   kelib   chiqib,
aholining bandligi ta’minlanmoqda. Misol uchun:
Surxondaryo   viloyatida   qishloq   xo’jaligida   bandlikni   oshirish   uchun
issiqxona va meva-sabzavotchilik loyihalari;
Navoiy   viloyatida   konchilik   va   sanoat   sohasi   orqali   yuqori   daromadli   ish
o’rinlari yaratilmoqda.
3. Kichik biznes va xususiy tadbirkorlikni rivojlantirish
Yangi   ish   o’rinlarining   70%   dan   ortig’i   aynan   kichik   biznes   orqali
yaratilayotganini hisobga olib, quyidagi mexanizmlar joriy etildi:
"Har   bir   oila   –   tadbirkor",   "Yoshlar   –   kelajagimiz",   "Ayollar   daftari"   kabi
dasturlar orqali aholiga imtiyozli kreditlar ajratilmoqda;
Mikromoliyalashtirish   va   grantlar   orqali   ayollar   tadbirkorligi   qo’llab-
quvvatlanmoqda;
2024-yil   davomida   1,2   milliondan   ortiq   kishi   o’zini   o’zi   band   qilgan
sub’yekt sifatida ro’yxatdan o’tdi.
4. Mehnat migratsiyasini muvofiqlashtirish
Tashqi   mehnat   migratsiyasi   hali   ham   O’zbekistonda   bandlikning   muhim
elementi bo’lib qolmoqda. Bu yo’nalishda:
23 Mehnat   migrantlarini   rasmiylashtirish,   huquqlarini   himoya   qilish   uchun
O’zbekistonning   Rossiya,   Koreya   va   boshqa   davlatlardagi   mehnat   attashelari
faoliyat yuritmoqda;
“Ishga   marhamat”   markazlari   orqali   chet   elda   ishlash   uchun   fuqarolar   til,
kasb va huquqiy tayyorgarlikdan o’tkazilmoqda;
2024-yilda 427 mingdan ortiq fuqaro qonuniy asosda xorijiy mamlakatlarga
ishga yuborildi.
5. Ayollar va yoshlar bandligini ta’minlash
2023-yil   davomida   300   mingdan   ortiq   ayollar   uchun   yangi   ish   o’rinlari
yaratildi;
“Ayollar daftari” orqali 1 milliondan ortiq ayolning bandligi, ijtimoiy holati
va kreditlash imkoniyatlari o’rganildi;
“Yoshlar daftari”ga kiritilgan 700 mingdan ortiq yigit-qizlar kasbga o’qitilib,
aksariyati ish bilan ta’minlandi.
O’zbekistonda   bandlik   darajasini   oshirish   va   mehnat   bozorini
barqarorlashtirish   maqsadida   tizimli   siyosatlar   amalga   oshirilmoqda.   Bandlik
sohasida   davlatning   asosiy   strategiyasi   —   aholi   bandligini   nafaqat   son   jihatdan,
balki sifat jihatdan ham oshirish, mehnat unumdorligini ta’minlash, zamonaviy va
malakali   ishchi   kuchini   tayyorlashga   qaratilgan.   Lekin   hali   oldinda   yechimini
kutayotgan   muammolar   talaygina:   noformal   bandlik,   yoshlar   ishsizligi,   hududlar
24 o’rtasidagi   tafovutlar,   mehnat   unumdorligining   pastligi   —   bular   bo’yicha   yanada
chuqur strategik yondashuv talab qilinadi.
25 III BOB. MEHNAT BOZORINING RIVOJLANISH ISTIQBOLLARI VA
BANDLIK SIYOSATINI TAKOMILLASHTIRISH YO’NALISHLARI
3.1. Mehnat bozorining hozirgi holatini baholash va asosiy muammolari
O’zbekiston Respublikasi mehnat bozori so’nggi yillarda iqtisodiy islohotlar,
demografik   o’zgarishlar,   global   pandemiya   ta’siri   va   zamonaviy   texnologiyalar
taraqqiyoti natijasida sezilarli darajada transformatsiyaga uchramoqda. Bu jarayon
bir   tomondan   yangi   imkoniyatlar   eshigini   ochayotgan   bo’lsa,   ikkinchi   tomondan
bir   qator   tizimli   muammolarni   ham   yuzaga   keltirmoqda.   Mehnat   bozori   —   bu
iqtisodiyotning   muhim   tarkibiy   qismlaridan   biri   bo’lib,   uning   samaradorligi
mamlakat ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishiga bevosita ta’sir ko’rsatadi.
Statistika   agentligining   2024-yil   yakunlariga   oid   ma’lumotlariga   ko’ra,
mehnatga   layoqatli   aholi   soni   20,5   million   kishidan   ortiq   bo’lib,   ulardan   14,8
millioni   iqtisodiy   faol   hisoblanadi.   Ularning   ichida   13,9   millioni   band,   900   ming
nafari   esa   ishsiz   sifatida   qayd   etilgan.   Bu   esa   ishsizlik   darajasi   6,1%   ni   tashkil
etishini anglatadi.
Ayniqsa,   yoshlar   orasida   ishsizlik   darajasi   yuqoriligi   dolzarb   muammo
hisoblanadi. 16–30 yosh oralig’idagi yoshlar orasida ishsizlik 14% atrofida bo’lib,
bu ko’rsatkich mamlakatdagi umumiy ishsizlik darajasidan ikki baravar yuqoridir.
Bu   holat   ta’lim   tizimi   va   mehnat   bozori   o’rtasidagi   uzviy   aloqaning   yetarlicha
rivojlanmaganidan dalolat beradi.
26 Mehnat   bozoridagi   muhim   muammolardan   yana   biri   hududlararo
tafovutlarning   mavjudligidir.   Masalan,   Toshkent   shahri   va   Farg’ona   vodiysi
viloyatlarida   bandlik   darajasi   nisbatan   yuqori   bo’lsa,   Qoraqalpog’iston
Respublikasi,   Surxondaryo   va   Jizzax   viloyatlarida   ishsizlik   darajasi   yuqori
ko’rsatkichlarda   saqlanib   qolmoqda.   Bu   holat   infratuzilma,   investitsion   muhit   va
iqtisodiy faollik darajasidagi nomutanosiblik bilan bog’liq.
27 3.1.1-rasm.Mehnat bozoridagi tendensiyalar. 3
2024-yilgi   rasmiy   ma’lumotlarga   ko’ra,   band   aholining   34,5%   dan   ortig’i
noformal sektor, ya’ni rasmiy ro’yxatdan o’tmagan va mehnat shartnomasi asosida
ishlamaydigan   faoliyat   bilan   band.   Bu   esa   ishchilarni   ijtimoiy   himoya
vositalaridan,   pensiya   jamg’armalaridan,   mehnat   huquqlaridan   mahrum   etadi.
Noformal   bandlik   ko’proq   qishloq   joylari   va   kichik   tadbirkorlik   faoliyatida   keng
tarqalgan.
Malaka va mehnat bozori talablari o’rtasidagi nomuvofiqlik
Bugungi   kunda   oliy   va   o’rta   maxsus   ta’lim   muassasalarini   tamomlagan
ko’plab   yoshlar   o’z   malakasi   bo’yicha   ish   topa   olmayapti.   Mehnat   bozorida   esa
zamonaviy   texnik,   axborot-kommunikatsiya,   sanoat   texnologiyalari   sohasida
yuqori   malakali   mutaxassislarga   talab   keskin   oshmoqda.   Bu   esa   ta’lim   tizimi   va
mehnat bozori o’rtasida chuqur tafovut mavjudligidan dalolat beradi.
Xulosa   sifatida,   O’zbekiston   mehnat   bozori   bugungi   kunda   islohotlar,
demografik   bosim,   iqtisodiy   yangilanishlar   va   texnologik   taraqqiyot   ta’sirida   tub
o’zgarishlarni  boshdan kechirmoqda. Uning hozirgi  holati kompleks tahlilni  talab
etadi   va   mavjud   muammolarga   tizimli   yondashuv   orqali   yechim   topish   dolzarb
hisoblanadi.
3
  https://www.gazeta.uz/media/img/2024/01/n8HTgU17060238496598_b.jpg  
28 3.2. Mehnat bozorida yangi tendensiyalar va raqamli iqtisodiyotning
ta’siri
So’nggi  yillarda  butun  dunyoda,  xususan,  O’zbekiston  Respublikasida  ham
mehnat   bozorida   yangi   tendensiyalar   shakllanmoqda.   Bular   orasida   raqamli
texnologiyalarning   jadal   rivojlanishi,   masofaviy   mehnatning   kengayishi,
freelancing   (mustaqil   ishchi   faoliyati),   xizmatlar   sektorining   kuchayishi   va
noan’anaviy   ish   shakllarining   ko’payishi   ajralib   turadi.   Ushbu   tendensiyalar
mehnat bozorining strukturasiga sezilarli ta’sir ko’rsatmoqda va bandlik siyosatini
yangicha yondashuvlar asosida shakllantirishni talab qilmoqda.
Raqamli iqtisodiyotning ta’siri
Raqamli   iqtisodiyotning   jadal   sur’atlarda   rivojlanishi   mehnat   bozori   uchun
yangi   imkoniyatlar   yaratmoqda.   Raqamli   platformalar   orqali   ish   topish,   onlayn
xizmatlar   ko’rsatish,   IT,   dizayn,   dasturlash,   tarjima,   masofaviy   ta’lim   va
konsultatsiya   kabi   faoliyatlar   tobora   ommalashmoqda.   2024-yil   holatiga   ko’ra,
O’zbekistonda   120   mingdan   ortiq   fuqaro   frilanser   sifatida   ro’yxatdan   o’tgan   va
faoliyat   yuritmoqda.   Bu   raqam   2020-yilga   nisbatan   4   baravarga   oshganini
ko’rsatadi.
“Digital Uzbekistan – 2030” dasturi doirasida raqamli savodxonlik darajasini
oshirish,   IT-parklar   sonini   ko’paytirish   va   axborot   texnologiyalarini   joriy   etish
bo’yicha   keng   ko’lamli   ishlar   olib   borilmoqda.   Xususan,   yoshlar   orasida   raqamli
ko’nikmalarni   rivojlantirish,   “Bir   million   dasturchi”   loyihasi,   IT-akademiyalar
29 tarmog’i   kengaymoqda.   Bu   esa   o’z   navbatida   IT-sohasida   bandlik   darajasining
oshishiga xizmat qilmoqda.
Masofaviy va moslashuvchan ish shakllari
COVID-19   pandemiyasi   davrida   keng   qo’llanila   boshlangan   masofaviy
ishlash   shakli   hozirda   doimiy   ish   modeliga   aylanib   bormoqda.   Xususan,   bank-
moliya, axborot texnologiyalari, ta’lim, xizmatlar ko’rsatish sohalarida masofadan
ishlash   amaliyoti   kengaymoqda.   Bu   shakl   ayniqsa   ayollar,   yoshlar   va   nogironligi
bo’lgan shaxslar uchun yangi imkoniyatlar yaratmoqda.
Statistik   ma’lumotlarga   ko’ra,   2024-yil   oxiriga   kelib,   yirik   xususiy
kompaniyalar   va   xalqaro   tashkilotlarning   38%   dan   ortig’i   masofaviy   yoki   gibrid
ish   modelidan   foydalanmoqda.   Bu   holat   mehnat   bozorini   yanada   moslashuvchan
va samarador qiladi.
Xizmatlar sektorining kuchayishi
So’nggi   yillarda   xizmatlar   sohasi,   xususan,   logistika,   savdo,   axborot
texnologiyalari,   tibbiyot,   turizm,   shaxsiy   xizmatlar   (sartaroshlik,   tikuvchilik,
ta’mirlash)   mehnat   bozorining   asosiy   bandlik   manbasiga   aylangan.   Xizmatlar
sektorida   2024-yil   holatiga   ko’ra,   umumiy   band   aholining   48,2%   qismi   faoliyat
yuritmoqda.   Bu   esa   O’zbekiston   iqtisodiyotida   xizmatlar   sektorining   ahamiyati
ortib borayotganini ko’rsatadi.
Mehnat   bozorida   yuz   berayotgan   yangi   tendensiyalar   —   raqamli
texnologiyalar, masofaviy mehnat, freelancing va xizmatlar sektorining kengayishi
30 O’zbekiston bandlik siyosatini zamonaviylashtirishga undamoqda. Bu jarayonlarda
raqamli ko’nikmalar, moslashuvchan ish shakllarini  joriy etish, ijtimoiy himoyani
kengaytirish   kabi   yo’nalishlar   dolzarb   ahamiyat   kasb   etmoqda.   Shu   bois,   davlat
siyosati   yangi   mehnat   shakllarini   qo’llab-quvvatlash,   soliq   va   yuridik   bazani
moslashtirish, raqamli iqtisodiyot infratuzilmasini rivojlantirishga qaratilishi zarur.
3.3. O’zbekistonda  bandlik siyosatini  takomillashtirish bo’yicha takliflar  va
istiqbollar
Bugungi   globallashuv   va   raqamli   transformatsiya   sharoitida   O’zbekistonda
bandlik   siyosatini   samarali   tashkil   etish   va   takomillashtirish   davlat   ijtimoiy-
iqtisodiy strategiyasining muhim tarkibiy qismiga aylanmoqda. Mehnat bozorining
o’ziga   xos   xususiyatlari,   mavjud   muammolar   va   yangi   tendensiyalarni   hisobga
olgan   holda,   bandlik   siyosatida   tub   o’zgarishlarni   amalga   oshirish   talab   etiladi.
Quyida   ushbu   sohadagi   dolzarb   muammolarni   bartaraf   etish   va   istiqboldagi
yondashuvlar yuzasidan bir qator takliflar keltiriladi.
1. Mehnat bozorining muvozanatli rivojlanishini ta’minlash
Yoshlar   ishsizligini   kamaytirish,   ayollar   bandligini   oshirish,   hududlar
o’rtasidagi  nomutanosibliklarni  bartaraf  etish uchun differensial  yondashuv zarur.
Jumladan:
mehnat   bozorining   regional   segmentatsiyasini   hisobga   olgan   holda,   har   bir
viloyatda maxsus bandlik dasturlarini ishlab chiqish;
31 qishloq   joylarda   bandlik   markazlarini   rivojlantirish   va   mikrobiznesni
rag’batlantirish orqali mahalliy ish o’rinlari yaratish;
ishsizlar   uchun   subsidiyalangan   ish   joylari   va   vaqtincha   bandlik   tizimini
kengaytirish lozim.
2. Kasbiy tayyorlov va qayta tayyorlash tizimini rivojlantirish
Malaka   va   kasb   bo’yicha   nomuvofiqlik   O’zbekistonda   bandlik
samaradorligiga salbiy ta’sir ko’rsatmoqda. Shuning uchun:
ta’lim   muassasalari   va   ish   beruvchilar   o’rtasida   strategik   hamkorlikni
kuchaytirish;
“Dual ta’lim” tizimini keng joriy etish;
zamonaviy   texnologiyalar   asosida   kasb-hunar   markazlarini   har   bir   tuman
darajasida tashkil etish lozim.
3. Noformal bandlikni legallashtirish
Ishchi   kuchining   katta   qismi   rasmiy   sektordan   tashqarida   faoliyat
yuritmoqda. Ushbu sektorni rasmiylashtirish uchun:
soddalashtirilgan soliqqa tortish tizimini ishlab chiqish;
patent asosidagi faoliyat yurituvchilarga imtiyozli shartlar berish;
32 mehnat huquqlari va ijtimoiy himoya masalalari bo’yicha keng jamoatchilik
kampaniyalarini yo’lga qo’yish zarur.
4. Raqamli iqtisodiyot va masofaviy ish shakllarini qo’llab-quvvatlash
Kelajakda   raqamli   mehnat   bozori   asosiy   yo’nalishga   aylanadi.   Shuning
uchun:
“frilanserlar   reestri”ni   joriy   etish   va   ularni   ijtimoiy   himoya   qilish
mexanizmlarini ishlab chiqish;
masofaviy ishlash uchun yuridik va soliq bazasini takomillashtirish;
internet infratuzilmasini butun respublika bo’ylab rivojlantirish zarur.
5. Ayollar va nogironligi bo’lgan shaxslar bandligini oshirish
Inkluziv   mehnat   bozorini   shakllantirish   orqali   iqtisodiy   faollikni   oshirish
mumkin. Bu yo’nalishda:
uydan ishlash imkonini beruvchi onlayn platformalarni yaratish;
ijtimoiy tadbirkorlikni rag’batlantirish;
nogironlar uchun mos ish o’rinlari yaratishni moliyalashtirish taklif qilinadi.
Xulosa   qilib   aytganda,   O’zbekistonda   bandlik   siyosatini   takomillashtirish
zamonaviy   talablar,   global   tendensiyalar   va   milliy   xususiyatlarga   mos   ravishda
amalga oshirilishi lozim. Bu borada kompleks yondashuv, davlat va xususiy sektor
33 hamkorligi,   aholini   kasbiy   tayyorlash   va   ijtimoiy   himoya   qilishning   samarali
mexanizmlarini   shakllantirish   asosiy   vazifalar   sifatida   qaraladi.   Bandlik
siyosatining   sifatli   amalga   oshirilishi   nafaqat   iqtisodiy   o’sish,   balki   ijtimoiy
barqarorlikka erishishda ham muhim omil bo’lib xizmat qiladi.
3.3. Mehnat bozorida zamonaviy raqamli texnologiyalarning roli va
bandlikka ta’siri
XXI   asr   boshidan   boshlab,   raqamli   texnologiyalarning   jadal   rivojlanishi
mehnat   bozori   va   bandlik   tizimiga   tubdan   ta’sir   ko’rsatmoqda.   Dunyo   miqyosida
yuz   berayotgan   raqamlashtirish   jarayoni,   yangi   texnologiyalar,   sun’iy   intellekt,
avtomatlashtirish va platforma iqtisodiyoti  mehnat bozori  strukturasini  o’zgartirib
yubordi.   O’zbekiston   ham   bu   global   tendensiyalardan   mustasno   emas.
Mamlakatimizda   amalga   oshirilayotgan   raqamli   islohotlar,   elektron   hukumat
tizimi, onlayn xizmatlarning kengayishi va zamonaviy texnologiyalarga asoslangan
yangi ish o’rinlarining yaratilishi mehnat bozori rivojlanishining yangi bosqichiga
o’tganini ko’rsatadi.
Raqamli   texnologiyalarning   mehnat   bozoriga   ta’siri   bir   necha   asosiy
yo’nalishlarda namoyon bo’lmoqda:
1. Yangi kasb va mutaxassisliklarning paydo bo’lishi
Raqamlashtirish   mehnat   bozorida   talab   yuqori   bo’lgan   yangi   kasb   va
mutaxassisliklarni   vujudga   keltirdi.   Axborot   texnologiyalari   mutaxassislari,
dasturchilar,   ma’lumotlar   tahlilchilari,   kiberxavfsizlik   bo’yicha   mutaxassislar,
sun’iy intellekt muhandislari, onlayn platforma menejerlari kabi sohalarga ehtiyoj
ortib   bormoqda.   O’zbekistonda   ham   so’nggi   yillarda   IT-parklar   tashkil   qilinishi,
34 yoshlarni   raqamli   iqtisodiyot   sohasiga   tayyorlash   bo’yicha   loyihalarning   amalga
oshirilishi raqamli mutaxassisliklarning ommalashuviga xizmat qilmoqda.
2. Mehnat sharoitlari va ish formatlarining o’zgarishi
Raqamli texnologiyalar an’anaviy ish shakllarini o’zgartirib, masofaviy ish,
freelancerlik,  gig iqtisodiyoti   (buyurtmaga asoslangan  qisqa  muddatli   ishlar)   kabi
yangi   ish   formatlarini   rivojlantirdi.   Pandemiya   yillari   bu   jarayonni   yanada
tezlashtirdi va hozirda ko’plab sohalarda xodimlar ofisga bormasdan, onlayn tarzda
faoliyat   yuritmoqda.   O’zbekistonda   ham   davlat   tashkilotlari   va   xususiy   sektorda
masofaviy   ishlash   imkoniyatlari   yaratilmoqda,   bu   esa   mehnat   bozori
moslashuvchanligini oshirmoqda.
3. Bandlik imkoniyatlarining kengayishi
Raqamli   platformalar   orqali   ish   topish   imkoniyatlari   kengaydi.   Hozirda
nafaqat Toshkent yoki yirik shaharlarda, balki viloyatlarda, qishloqlarda yashovchi
fuqarolar ham onlayn platformalar yordamida o’ziga munosib ish topishi mumkin.
Xizmat   ko’rsatish,   savdo,   marketing,   dizayn,   tarjima,   dasturlash,   ta’lim   kabi
sohalarda   internet   orqali   ishlash   imkoniyatlari   kengaymoqda.   Bu   esa   bandlik
darajasining oshishiga va ishsizlik darajasining kamayishiga yordam bermoqda.
4. Ish o’rinlarining avtomatlashtirilishi va ayrim kasblarning yo’qolishi
Biroq   raqamli   texnologiyalarning   rivojlanishi   bilan   ayrim   kasblarning
yo’qolish xavfi ham kuchaymoqda. Avtomatlashtirilgan tizimlar oddiy va takroriy
mehnat turlarini almashtirib bormoqda. Masalan, kassirlar, ma’lumot kirituvchilar,
operatorlar   kabi   kasblar   sun’iy   intellekt   va   avtomatlashtirilgan   xizmatlar   bilan
qisqarib   bormoqda.   Bu   esa   ishchi   kuchining   qayta   tayyorlanishini   va   malakasini
oshirishni   talab   qiladi.   O’zbekiston   sharoitida   ham   raqamli   transformatsiya
natijasida ayrim sohalarda mehnat talabining o’zgarishi kuzatilmoqda.
35 5. Mehnat resurslarining raqamli kompetensiyalarga ehtiyoji
Zamonaviy   mehnat   bozori   zamonaviy   bilim   va   ko’nikmalarni   talab
qilmoqda.   Kompyuter   savodxonligi,   axborot   texnologiyalari   bilan   ishlash
ko’nikmalari,   ma’lumotlarni   tahlil   qilish,   kreativlik   va   moslashuvchanlik   kabi
kompetensiyalar   ishga   kirishda   asosiy   talablar   qatoriga   kirib   qolmoqda.   Shu
boisdan   O’zbekistonda   raqamli   savodxonlikni   oshirish   bo’yicha   turli   dasturlar
ishlab   chiqilmoqda   va   amalga   oshirilmoqda.   Xususan,   IT-yo’nalishida   o’qitish
markazlari ochilmoqda, onlayn kurslar va treninglar tashkil etilmoqda.
6. Gender tengligi va raqamli inklyuziya
Raqamli   texnologiyalar   orqali   ayollar   va   imkoniyati   cheklangan
shaxslarning   mehnat   bozoriga   kirish   imkoniyatlari   kengaymoqda.   Internet   va
onlayn   platformalar   ayollarga   ham   o’z   biznesini   rivojlantirish,   mustaqil   ishlash
yoki xizmat ko’rsatish imkonini bermoqda. Bu esa ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishga
ijobiy   ta’sir   ko’rsatmoqda.   O’zbekiston   sharoitida   ayollar   tadbirkorligini   qo’llab-
quvvatlash   va   raqamli   ko’nikmalarni   oshirish   davlat   siyosatining   ustuvor
yo’nalishlaridan biri sifatida e’tirof etilmoqda.
Xulosa   qilib   aytganda,   raqamli   texnologiyalar   mehnat   bozorining   deyarli
barcha   jabhalariga   jiddiy   ta’sir   ko’rsatmoqda.   Yangi   imkoniyatlar   bilan   birga,
yangi   chaqiriqlar   va   muammolar   ham   yuzaga   kelmoqda.   O’zbekiston   sharoitida
raqamli   iqtisodiyotga   moslashish,   zamonaviy   kasb   va   kompetensiyalarni
rivojlantirish,   qayta   tayyorlash   va   uzluksiz   ta’lim   tizimini   mustahkamlash   orqali
mehnat   bozorining   barqaror   va   raqobatbardosh   rivojlanishiga   erishish   mumkin.
Shu   bilan   birga,   raqamli   inklyuziya   tamoyillariga   amal   qilgan   holda,   barcha
fuqarolar uchun teng imkoniyatlarni yaratish dolzarb ahamiyat kasb etadi.
36 XULOSA
O’zbekiston   Respublikasida   mehnat   bozori   va   bandlik   siyosati   ijtimoiy-
iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash,   aholi   daromadlarini   oshirish   hamda
kambag’allikni qisqartirishda asosiy vositalardan biridir. Ushbu kurs ishida mehnat
bozorining   nazariy   asoslari,   O’zbekistonda   bandlik   holati,   mavjud   muammolar,
yangi tendensiyalar va istiqbolli yo’nalishlar chuqur tahlil qilindi.
Tahlillar   shuni   ko’rsatmoqdaki,   mamlakatimizda   mehnat   bozori   tarkiban
murakkab   va   dinamik   tusga   ega.   Aholi   sonining   ortishi,   yoshlar   ulushining
yuqoriligi,   ayollar   va   nogironligi   bo’lgan   shaxslar   bandligining   pastligi,   mehnat
muhojirligining   keng   tarqalganligi   kabi   omillar   bandlik   siyosatida   tizimli   va
kompleks yondashuvni talab qilmoqda.
Raqamli   iqtisodiyotning   rivojlanishi,   masofaviy   mehnat   va   freelancing
shakllarining kengayishi esa mehnat bozorida yangi imkoniyatlar bilan birga yangi
muammolarni   ham   yuzaga   keltirmoqda.   Shu   bois,   davlat   siyosati   zamonaviy
tendensiyalarni   hisobga   olgan   holda   mehnat   bozorini   moslashtirish,   raqamli
ko’nikmalarni   rivojlantirish,   kasbiy   tayyorlov   va   qayta   tayyorlash   tizimini
takomillashtirishga yo’naltirilishi lozim
Kurs   ishida   O’zbekistonda   bandlik   siyosatini   takomillashtirish   bo’yicha   bir
qator  takliflar ilgari  surildi. Jumladan, mehnat bozorining regional  xususiyatlarini
inobatga   olgan   holda   bandlik   dasturlarini   ishlab   chiqish,   noformal   sektorni
legallashtirish,   ayollar   va   nogironlar   uchun   inklyuziv   ish   o’rinlari   yaratish,
37 xizmatlar   sohasini   rivojlantirish,   raqamli   iqtisodiyotga   mos   ish   o’rinlari   tashkil
etish va davlat-xususiy sheriklikni kengaytirish zarurligi asoslab berildi.
Xulosa qilib aytganda, O’zbekiston mehnat bozorida barqarorlikka erishish,
bandlik   darajasini   oshirish   hamda   aholining   ijtimoiy   himoyasini   kuchaytirish
bo’yicha   salohiyatga   ega.   Biroq   bu   yo’lda   tizimli   islohotlar,   samarali   siyosiy   va
iqtisodiy   choralar,   aholining   faolligini   oshirish   va   zamonaviy   texnologiyalarni
keng joriy etish muhim ahamiyat kasb etadi.
38 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1.   Abdukarimov   K.   "Mehnat   bozori   iqtisodiyoti",   Toshkent:   Iqtisodiyot,
2018.
2.   Abduvohidov   A.   "O’zbekiston   iqtisodiyoti:   rivojlanish   bosqichlari   va
strategik yondashuvlar", Toshkent, 2020.
3.   Akramova   F.   "Ish   bilan   bandlik   va   ijtimoiy   himoya",   Toshkent:   Fan   va
texnologiya, 2021.
4. Azizov U. "Iqtisodiy islohotlar va bandlik siyosati", Toshkent, 2019.
5.   Bekmurodov   Sh.   "Raqobatbardosh   mehnat   bozori   shakllantirish",
Toshkent, 2022.
6. Bozorov B. "O’zbekiston iqtisodiyoti asoslari", Toshkent, 2020.
7.   G’ulomov   S.S.   va   boshqalar.   "Iqtisodiyot   nazariyasi",   Toshkent:
Iqtisodiyot, 2021.
8.   Jo’raev   Sh.   "Aholi   bandligini   ta’minlash   siyosati",   Toshkent:   Mehnat,
2019.
9.   Karimov   A.A.   "Iqtisodiyotda   mehnat   resurslaridan   foydalanish",
Toshkent: Ilm Ziyo, 2020.
10.   Mirzayev   S.   "O’zbekiston   mehnat   bozorining   zamonaviy   holati",
Toshkent, 2021.
39 11. Nabiyev M. "Iqtisodiy tahlil va bandlik ko’rsatkichlari", Toshkent, 2022.
12. Nosirov B. "Ish o’rinlari va kasb-hunar ta’limi", Toshkent, 2020.
13.   Raxmonov   A.   "Ijtimoiy-iqtisodiy   siyosat   asoslari",   Toshkent:
Iqtisodiyot, 2019.
14. Saidov U. "Zamonaviy iqtisodiy jarayonlarda mehnat bozorining o’rni",
Toshkent, 2022.
15.   Yusupov   O.   "O’zbekiston   Respublikasi   mehnat   qonunchiligi   asoslari",
Toshkent, 2021.
Qo’shimcha adabiyotlar:
1. Jahon banki hisobotlari – World Bank Reports on Employment and Labor
in Uzbekistan.
2.   Mehnat   bozori   va   bandlik   sohasida   BMTning   ILO   (Xalqaro   Mehnat
Tashkiloti) materiallari
3.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   farmon   va   qarorlari   (bandlikka
oid).
4. O’zbekiston Respublikasi Mehnat kodeksi.
5. Davlat statistika qo’mitasining yillik statistik to’plamlari.
Internet manbalari:
40 1.   www.stat.uz   –   O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo’mitasi
rasmiysi.
2. www.mehnat.uz – Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi.
3. www.lex.uz – O’zbekiston Respublikasi qonunchilik bazasi.
4. www.un.org – Birlashgan Millatlar Tashkiloti (ILO bo’limi orqali).
5. www.worldbank.org – Jahon banki rasmiy sayti.
41

O’zbekistonda mehnat bozori va bandlik xususiyatlari

Купить
  • Похожие документы

  • Zamonaviy iqtisodiyotda yalpi talab omillarini tahlil qilish
  • O‘zbekistonning ichki turizmi
  • O’zbekistonda “yashil iqtisodiyot”ni qaror toptirish bosqichlari
  • O’zbekiston iqtisodiyotida mulkchilik shakllarini o’zgartirish
  • Iqtisodiyotning davlat sektori - hozirgi holati va rivojlanish muammolari

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha