Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 40000UZS
Размер 605.8KB
Покупки 0
Дата загрузки 20 Июль 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Amriddin Hamroqulov

Дата регистрации 23 Февраль 2025

31 Продаж

O‘zbekistonda milliy pul tizimini mustahkamlash vazifalari kurs ishi

Купить
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu :   O‘zbekistonda milliy pul tizimini mustahkamlash vazifalari
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2Mavzu:  O‘zbekistonda milliy pul tizimini mustahkamlash vazifalari
MUNDARIJA
Kirish …………………………………………………………………………….
I BOB. Pul tizimi va uning iqtisodiy asoslari
1.1. Pul tizimining mazmuni, funksiyalari va tarkibiy qismlari ………………….
1.2. Milliy valyuta: shakllanishi, rivojlanish bosqichlari va me'yoriy-huquqiy 
asoslari ……………………………………………………………………………
1.3. Pul-kredit siyosati va uning milliy pul tizimidagi o‘rni ……………………..
II BOB. O‘zbekistonda milliy pul tizimini mustahkamlash vazifalari va 
istiqbollari
2.1. Milliy valyutaning barqarorligini ta’minlash bo‘yicha davlat siyosati ….…..
2.2. Inflyatsiyani jilovlash va pul muomalasini tartibga solish mexanizmlari …...
2.3. Milliy pul tizimini mustahkamlashdagi muammolar va ularni hal etish 
yo‘llari ……………………………………………………………………………
.
Xulosa va 
takliflar ……………………………………………………………….
Foydalanilgan adabiyotlar 
ro‘yxati ……………………………………………. 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi     Har   bir   suveren   davlatning   iqtisodiy
mustaqilligi va barqaror rivojlanishi, avvalo, uning milliy pul tizimining puxta
va   ishonchli   tashkil   etilganiga   bog‘liq.   Pul   tizimi   iqtisodiy   muomalalarning
yuritilishida   asosiy   vosita   bo‘lib,   mamlakat   ichki   va   tashqi   moliyaviy
barqarorligini   ta’minlashda   muhim   rol   o‘ynaydi.   O‘zbekistonda   1994-yil   1-
iyulda   milliy   valyuta   —   so‘m   muomalaga   kiritilganidan   buyon   milliy   pul
tizimining   izchil   shakllanishi   boshlangan.   Davlat   tomonidan   olib   borilayotgan
iqtisodiy   islohotlar,   ayniqsa,   monetar   siyosatning   liberallashuvi,   valyuta
bozorining   bosqichma-bosqich   ochilishi   bu   tizimni   takomillashtirish
zaruriyatini kuchaytirmoqda. So‘nggi yillarda inflyatsiyani jilovlash, pul-kredit
vositalarining   samaradorligini   oshirish   va   raqamli   to‘lov   tizimlarining   keng
joriy   qilinishi   milliy   pul   tizimini   mustahkamlashga   xizmat   qilmoqda 1
.
Shuningdek,   milliy   valyutaga   bo‘lgan   ishonchning   mustahkamlanishi   ichki
investitsion   faollikni   rag‘batlantirishga   yordam   bermoqda.   Shu   sababli   milliy
pul   tizimining   barqarorligi   va   uni   mustahkamlashga   qaratilgan   mexanizmlarni
chuqur o‘rganish bugungi kun uchun dolzarb hisoblanadi.
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Milliy   pul   tizimi   va   uni
mustahkamlash   masalalari   respublika   hamda   xalqaro   miqyosda   turli
iqtisodchilar,   moliyachilar   va   siyosatshunoslar   tomonidan   o‘rganilgan.
O‘zbekiston Respublikasi  Markaziy banki tomonidan har yili e’lon qilinadigan
hisobotlar,   milliy   valyuta   bozoridagi   dinamikani,   pul-kredit   siyosatining
yo‘nalishlarini va inflyatsion prognozlarni o‘zida aks ettiradi. Bundan tashqari,
1
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Mirziyoyev Shavkat Miromonovich. 2023-yil – Inson
qadrini ulug‘lash va faol mahalla yili davlat dasturi to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-
yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.lex.uz 4Jahon   banki,   Xalqaro   valyuta   jamg‘armasi,   Osiyo   taraqqiyot   banki   kabi
tashkilotlarning   tavsiyalari   va   hisobotlari   O‘zbekiston   moliyaviy   sektori
rivojiga   doir   tahliliy   manbalar   sifatida   xizmat   qiladi.   Mamlakat   ichida   esa,
Iqtisodiy   tadqiqotlar   va   islohotlar   markazi,   Toshkent   davlat   iqtisodiyot
universiteti,   Buxoro   davlat   universiteti   kabi   muassasalarda   olib   borilgan   ilmiy
ishlar   mavzuni   o‘rganishga   xizmat   qilgan.   Biroq   aynan   milliy   pul   tizimini
mustahkamlashga   qaratilgan   so‘nggi   yillardagi   islohotlar   va   ularning   real
samaradorligi bo‘yicha chuqur  kompleks yondashuvli  tadqiqotlar yetarli  emas.
Shu   boisdan,   ushbu   kurs   ishining   ilmiy   ahamiyati   shundaki,   u   mavjud   adabiy
manbalarni   umumlashtirish   bilan   birga,   yangi   takliflar   asosida   dolzarb
yondashuvlarni taklif etadi.
Kurs ishi mavzusining nazariy va amaliy ahamiyati   Ushbu kurs ishining
nazariy   ahamiyati,   eng   avvalo,   milliy   pul   tizimining   iqtisodiy   mohiyati,   uning
funksiyalari, tarkibiy qismlari hamda rivojlanish bosqichlarini ilmiy yondashuv
asosida   o‘rganish   imkoniyatini   beradi.   Ayniqsa,   pul   tizimi   bo‘yicha   mavjud
nazariy   qarashlar,   iqtisodiy   maktablar   ta’limotlari,   Markaziy   bankning   roli   va
pul-kredit   siyosatining   shakllanishi   kabi   jihatlar   chuqur   tahlil   qilinadi.   Shu
orqali pul muomalasini tartibga solish, inflyatsiyaga qarshi kurashish va valyuta
kursini barqarorlashtirish kabi nazariy asoslar aniqlashtiriladi.
Amaliy   ahamiyati   esa   shundaki,   ushbu   ishda   keltirilgan   tahlillar,   statistik
ma’lumotlar va takliflar O‘zbekistonda pul-kredit siyosatini takomillashtirishda,
milliy pul tizimining barqarorligini ta’minlashda real yechimlar sifatida xizmat
qilishi mumkin. Ishda ilgari surilgan tavsiyalar Markaziy bank, Moliya vazirligi
va boshqa moliyaviy institutlar uchun amaliy yo‘riqnomalar vazifasini bajarishi
mumkin.   Shu   bilan   birga,   milliy   pul   tizimiga   oid   muammolarni   aniqlash   va
ularni bartaraf etish bo‘yicha ilg‘or tajribalar umumlashtiriladi. Bu esa, nafaqat
iqtisodchi   mutaxassislar,   balki   bank   sohasi   xodimlari,   tadbirkorlar   va   talaba-
yoshlar uchun ham foydali manba bo‘la oladi. 5Kurs ishi mavzusining obyekti   O‘zbekiston Respublikasi milliy pul tizimi,
ya’ni Markaziy bank, tijorat banklari, pul-kredit muassasalari, milliy valyuta va
uni barqarorlashtirishga qaratilgan davlat siyosati faoliyati tanlab olingan.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   –   O‘zbekistonda   milliy   pul   tizimini
mustahkamlash   bo‘yicha   amalga   oshirilayotgan   siyosiy,   iqtisodiy   va
institutsional   mexanizmlar,   inflyatsiyani   jilovlash,   pul   muomalasini   tartibga
solish,   milliy   valyutaning   barqarorligini   ta’minlash   bo‘yicha   chora-tadbirlar
majmuasidir.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   –   O‘zbekiston   Respublikasida   milliy   pul
tizimi holatini tahlil qilish, uni mustahkamlashda olib borilayotgan islohotlar va
siyosiy   yo‘nalishlarni   o‘rganish,   tizimdagi   mavjud   muammolarni   aniqlash   va
ularni bartaraf etish bo‘yicha ilmiy-amaliy takliflar ishlab chiqishdan iborat.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 Ushbu maqsadga erishish uchun kurs ishida quyidagi vazifalar belgilangan:
 Pul tizimining mohiyati, funksiyalari va tarkibiy qismlarini yoritish;
 Milliy valyutaning shakllanishi va rivojlanish bosqichlarini o‘rganish;
 Pul-kredit siyosatining milliy pul tizimidagi o‘rnini tahlil qilish;
 Milliy   valyutaning   barqarorligini   ta’minlash   bo‘yicha   davlat   siyosatini
o‘rganish;
 Inflyatsiyani   jilovlash   va   pul   muomalasini   tartibga   solish   mexanizmlarini
aniqlash;
 Milliy   pul   tizimidagi   muammolarni   ochib   berish   va   ularni   bartaraf   etish
bo‘yicha takliflar berish. 6I BOB. Pul tizimi va uning iqtisodiy asoslari
1.1. Pul tizimining mazmuni, funksiyalari va tarkibiy qismlari
Pul   tizimi   har   qanday   davlat   iqtisodiyotining   asosi   bo‘lib,   u   mamlakat
ichidagi   pul   muomalasini   tashkil   etish   va   boshqarish   jarayonini   tartibga
soluvchi   iqtisodiy   va   huquqiy   munosabatlar   majmuasidan   iboratdir.   Bu   tizim
tarixan   jamiyat   taraqqiyotining   muayyan   bosqichida   shakllanib,   o‘zining
murakkab strukturasiga ega bo‘lgan iqtisodiy institut sifatida namoyon bo‘lgan.
Uning   asosiy   vazifasi   —   iqtisodiy   muomalalarda   pul   vositalarining   erkin
aylanishi,   to‘lov   tizimining   uzluksiz   ishlashi   va   qiymat   o‘lchovi   sifatidagi
funksiyalarni to‘laqonli bajarilishidir.
Pul tizimi deganda muayyan davlatda qonuniy asosda amal qiluvchi valyuta,
u bilan bog‘liq muomalalar  tartibi, emissiya mexanizmlari, nazorat institutlari,
pul-kredit va valyuta siyosatini  yurituvchi  mexanizmlar tushuniladi. U nafaqat
oddiy   muomala   vositasi,   balki   iqtisodiy   tartibot   va   boshqaruv   vositasi   sifatida
ham   xizmat   qiladi.   Pul   tizimi   orqali   iqtisodiyotda   likvidlik,   to‘lov   qobiliyati,
investitsion faollik, tashqi savdo muvozanati kabi ko‘rsatkichlar ta’sirlanadi.
Pul   tizimining   mazmuni   iqtisodiy,   institutsional   va   huquqiy   elementlardan
iborat.   Birinchidan,  u   muomaladagi   pul   birliklarining  qiymatga   ega   bo‘lishini,
ya’ni   pulning   iqtisodiy   mazmunini   ifodalaydi.   Ikkinchidan,   pul   tizimi
institutsional   jihatdan   Markaziy   bank   va   tijorat   banklari   faoliyati   bilan   uzviy
bog‘liq. Ular orqali pul emissiyasi, aylanmadagi pul massasi, kreditlar ajratilishi
kabi   jarayonlar   amalga   oshiriladi.   Uchinchidan,   bu   tizim   huquqiy   asosga   ega
bo‘lib, qonunlar va normativ hujjatlar asosida ishlaydi. Masalan,  “O‘zbekiston
Respublikasining   Markaziy   banki   to‘g‘risida”gi   qonun   mazkur   tizimning
huquqiy asosini belgilaydi. 7Pul   tizimining   asosiy   funksiyalari   beshtadan   iborat:   qiymat   o‘lchovi,
muomala   vositasi,   jamg‘arish   vositasi,   to‘lov   vositasi   va   xalqaro   hisob-kitob
vositasi. Qiymat o‘lchovi funksiyasi orqali tovar va xizmatlar narxi belgilanadi.
Bu   funksiya   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   juda   muhim   bo‘lib,   baholash,   soliq
solish,   statistika   yuritish   kabi   ko‘plab   jarayonlarga   asos   bo‘ladi.   Muomala
vositasi sifatida pul tovarlar va xizmatlar almashinuvini soddalashtiradi, bu esa
bozor   mexanizmlarining   samarali   ishlashini   ta’minlaydi.   Jamg‘arish   vositasi
sifatida   pul   tejab   turiladi,   kapital   yig‘iladi   va   keyinchalik   investitsiyaga
aylanadi.
To‘lov   vositasi   funksiyasi   esa   pulning   qarz,   ijara,   mehnat   haqi,   soliqlar
to‘lashda   qo‘llanilishini   anglatadi.   Ayniqsa,   davlat   moliyasi   tizimida   bu
funksiya alohida ahamiyat kasb etadi. Xalqaro hisob-kitob vositasi  sifatida esa
pul   eksport-import   operatsiyalarini   amalga   oshirishda,   valyuta   ayirboshlashda,
chet el kreditlarini qaytarishda muhim vositadir. Bugungi globallashuv davrida
bu funksiya yanada muhimlik kasb etmoqda.
Pul   tizimining   tarkibiy   qismlari   esa   uni   amalda   tashkil   etuvchi   elementlar
hisoblanadi. Bular quyidagilardan iborat:
Pul birligi – davlat tomonidan qonuniy to‘lov vositasi sifatida e’tirof etilgan
valyuta (O‘zbekistonda bu – so‘m).
Naqd   va   naqdsiz   pul   muomalasi   –   pulning   qog‘oz   yoki   elektron   shaklda
aylanishi.
Pul   emissiyasi   mexanizmi   –   Markaziy   bank   tomonidan   yangi   pullarni
chiqarish va muomalaga kiritish jarayoni.
Bank   tizimi   –   Markaziy   bank,   tijorat   banklari   va   boshqa   moliya
institutlarining pul bilan bog‘liq faoliyati.
Pul-kredit   siyosati   –   Markaziy   bank   tomonidan   foiz   stavkalari,   majburiy
zaxiralar normasi, kredit hajmlari orqali iqtisodiyotga ta’sir ko‘rsatish siyosati.
Valyuta   siyosati   –   milliy   valyuta   kursining   shakllanishi,   xorijiy   valyutalar
bilan ayirboshlash tartibi va konvertatsiya darajasi. 8Pul   tizimi   davlat   iqtisodiyotining   boshqaruv   mexanizmlaridan   biri   sifatida
iqtisodiy   o‘sishni   ta’minlashda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Ayniqsa,   inflyatsion
bosimlar   kuchaygan   davrda   pul-kredit   siyosatining   to‘g‘ri   yuritilishi   va
muomaladagi pul massasining optimal boshqaruvi makroiqtisodiy barqarorlikni
saqlash uchun zaruriy omil hisoblanadi.
O‘zbekiston   tajribasiga   nazar   tashlansa,   so‘nggi   yillarda   pul   tizimini   isloh
qilish,  Markaziy  bank faoliyatini  mustahkamlash,   banklararo  to‘lov  tizimlarini
avtomatlashtirish, raqamli to‘lov vositalarini joriy etish yo‘nalishlarida salmoqli
ishlar   amalga   oshirilmoqda.   Xususan,   2017-yildan   boshlab   valyuta   bozorining
liberallashuvi,   pul   emissiyasi   ustidan   qat’iy   nazoratning   kuchaytirilishi,   foiz
stavkalarining   real   iqtisodiy   holatga   moslashtirilishi   pul   tizimi   barqarorligiga
xizmat qilmoqda.
1.2. Milliy valyuta: shakllanishi, rivojlanish bosqichlari va me'yoriy-
huquqiy asoslari
Milliy valyuta – har bir mustaqil davlatning iqtisodiy suvereniteti, moliyaviy
mustahkamligi   va   iqtisodiy   siyosatini   yuritishdagi   muhim   tayanchidir.   U
nafaqat   to‘lov   vositasi,   balki   davlat   iqtisodiy   siyosatining   ajralmas   tarkibiy
qismi   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Valyuta   deganda   muayyan   mamlakatda   qonuniy
to‘lov vositasi sifatida tan olingan pul birligi tushuniladi. Milliy valyuta davlat
tomonidan  chiqariladi   va   uning   qiymati,   aylanish   doirasi   hamda  muomaladagi
roli qonunchilik asosida belgilanadi.
O‘zbekiston   Respublikasida   mustaqillik   e’lon   qilingach,   iqtisodiy
mustaqillikni   ta’minlash   maqsadida   o‘zining   mustaqil   pul   tizimini   joriy   etish
ehtiyoji   yuzaga   keldi.   Bu   yo‘nalishda   dastlabki   bosqichda   (1992–1993-yillar)
muomalaga   “so‘m-kupon”   deb   ataluvchi   muqobil   muomala   vositasi   kiritildi.
Biroq   bu   vaqtinchalik   vosita   bo‘lib,   asosiy   maqsad   to‘laqonli   milliy   valyutani
yaratish va uni qonuniy asosda muomalaga chiqarish edi.
1994-yil   1-iyulda   O‘zbekiston   Respublikasining   milliy   valyutasi   –   so‘m
rasmiy   ravishda   muomalaga   kiritildi.   Bu   tarixiy   voqea   mamlakat   iqtisodiy 9mustaqilligi   yo‘lidagi   muhim   qadamlardan   biri   bo‘ldi.   So‘m   muomalaga
chiqqanida   1   AQSh   dollariga   7   so‘m   00   tiyin   qiymat   belgilangan   edi.   O‘sha
davrda   davlat   tomonidan   narxlarni   erkinlashtirish,   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish
jarayonining   jadallashuvi   pulga   nisbatan   ishonchni   oshirish   zaruriyatini
kuchaytirgan   edi.   Shuning   uchun   so‘mning   joriy   etilishi   bilan   bir   qatorda   pul
muomalasi, valyuta nazorati va to‘lov tizimi bo‘yicha keng ko‘lamli islohotlar
boshlangan.
O zbekiston Milliy valyutasi 	ʻ
Milliy valyutaning rivojlanish bosqichlarini quyidagicha tasniflash mumkin:
1991–1993-yillar   –   mustaqillikdan   keyingi   davr,   sobiq   SSSR   rubli
muomalada saqlangan, iqtisodiy beqarorlik kuzatilgan.
1994–2002-yillar   –   milliy   valyuta   –   so‘m   muomalaga   kiritildi,   lekin
ayirboshlash qattiq tartibda amalga oshirildi, valyuta bozori yopiq edi.
2003–2016-yillar   –   rasmiy   va   qora   bozor   kurslari   o‘rtasida   farq   sezilarli
darajada kengaydi, konvertatsiya faqat ruxsat bilan amalga oshirildi. 102017–hozirgi   kungacha   –   valyuta   siyosati   liberallashdi,   so‘m   kursi   bozor
mexanizmlari   asosida   shakllanmoqda,   valyuta   ayirboshlash   erkin   amalga
oshirilmoqda.
Ayniqsa,   2017-yil   5-sentabrdan   boshlab   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidentining “Valyuta siyosatini liberallashtirish bo‘yicha birinchi navbatdagi
chora-tadbirlar   to‘g‘risida”gi   qaroriga   asosan,   milliy   valyutaning   erkin
konvertatsiyasi   joriy   qilindi.   Bu   esa   xorijiy   investorlar   uchun   qulay   muhit
yaratdi,   xalqaro   savdoni   faollashtirdi   va   milliy   valyutaga   nisbatan   ishonchni
oshirdi.
O'zbekiston milliy valyutasi
   Milliy valyutaning huquqiy maqomi O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi,
“O‘zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   to‘g‘risida”gi   Qonun,   “Valyuta
tartibini   tartibga   solish   to‘g‘risida”gi   Qonun   va   boshqa   me’yoriy-huquqiy
hujjatlar   bilan   mustahkamlangan.   Jumladan,   Konstitutsiyaning   36-moddasida
O‘zbekiston   Respublikasida   yagona   pul   birligi   mavjudligi   va   bu   davlat
tomonidan   kafolatlanishi   belgilangan.   Markaziy   bank   esa   milliy   valyutaning 11emissiyasi,   qiymatini   saqlash   va   muomaladagi   barqarorligini   ta’minlash
bo‘yicha mas’ul organdir.
So‘mning   muomaladagi   ishtiroki   iqtisodiy   faollik,   to‘lov   muomalasi,   davlat
budjeti   va   soliq   tizimi   bilan   bevosita   bog‘liqdir.   Milliy   valyutaning
mustahkamligi — bu nafaqat iqtisodiy, balki siyosiy barqarorlik belgisi hamdir.
Shu boisdan ham  Markaziy bank inflyatsion targetlash rejimiga o‘tgan va foiz
siyosatini   shu   model   asosida   yuritmoqda.   Bu   orqali   milliy   valyuta   kursining
barqarorligini   ta’minlash,   ichki   bozorni   asossiz   narx   o‘zgarishlaridan   himoya
qilish, xalqning jamg‘armalarini qadrsizlanishdan saqlash imkonini bermoqda.
Bundan tashqari, elektron to‘lov tizimlarining keng joriy etilishi  ham  milliy
valyutaning muomaladagi ulushini oshirmoqda. Hozirda bank plastik kartalari,
mobil   ilovalar,   QR-to‘lovlar   orqali   amalga   oshirilayotgan   tranzaksiyalarning
aksariyati   aynan   so‘mda   bajariladi.   Bu   esa   milliy   valyutani   nafaqat   qog‘oz,
balki   raqamli   shaklda   ham   ommalashtirmoqda.   Davlat   organlari   tomonidan
byudjet   mablag‘larini   elektron   to‘lovlar   orqali   ajratilishi   ham   so‘mning
iqtisodiy muomaladagi ustuvorligini ko‘rsatadi.
Ayniqsa,   2023–2025-yillarda   qabul   qilingan   “Milliy   to‘lov   tizimini
rivojlantirish   strategiyasi”   asosida   so‘mni   raqamli   shaklga   o‘tkazish,   “raqamli
so‘m” loyihasi ustida ishlar olib borilmoqda. Bu loyiha amalga oshsa, naqd pul
muomalasi   kamayib,   davlat   fiskal   siyosati   ustidan   nazorat   kuchayadi,
korrupsiya xavfi kamayadi.
Milliy   valyutaning   xalqaro   savdodagi   ishtiroki   ham   alohida   e’tibor   talab
qiladi. Hozirda  O‘zbekiston  asosiy  savdo  operatsiyalarini  AQSh dollari, yevro
va   Rossiya   rubli   orqali   amalga   oshirsa-da,   ayrim   davlatlar   bilan   o‘zaro
to‘lovlarni   milliy   valyutada   yuritish   bo‘yicha   bitimlar   tuzilmoqda.   Bu   esa
so‘mning   xalqaro   moliyaviy   almashuvdagi   maqomini   oshirishga   xizmat
qilmoqda. 121.3. Pul-kredit siyosati va uning milliy pul tizimidagi o‘rni
Pul-kredit   siyosati   (monetar   siyosat)   har   qanday   davlatning   iqtisodiy
siyosatida  muhim  o‘rin egallaydi. U iqtisodiyotda pul  massasi,  foiz  stavkalari,
kredit   hajmi   va   valyuta   kursini   tartibga   solish   orqali   makroiqtisodiy
barqarorlikka   erishishga   xizmat   qiladi.   Pul-kredit   siyosati   orqali   davlat
inflyatsiyani   jilovlash,   yalpi   talabni   muvozanatlashtirish,   ish   bilan   ta’minlash
darajasini  oshirish va milliy valyutaning barqarorligini  ta’minlash kabi  muhim
vazifalarni amalga oshiradi.
O‘zbekiston   Respublikasida   pul-kredit   siyosatini   amalga   oshirish   vakolati
Markaziy   bank   zimmasiga   yuklatilgan.   Mazkur   siyosat   milliy   pul   tizimining
ajralmas  tarkibiy qismi sifatida milliy valyutaning muomaladagi barqarorligini
saqlash, moliyaviy tizimning sog‘lom ishlashini ta’minlash va iqtisodiy o‘sishni
qo‘llab-quvvatlashni   ko‘zda   tutadi.   Markaziy   bankning   asosiy   maqsadi   —
narxlar   barqarorligini   saqlash   bo‘lib,   buning   uchun   u   o‘zining   monetar
vositalari orqali pul massasini va foiz siyosatini tartibga solib boradi.
Pul-kredit   siyosati   ikki   asosiy   yo‘nalishda   amalga   oshiriladi:   ekspansion
(kengaytiruvchi) va restriktiv (cheklovchi) siyosat. Ekspansion siyosat, odatda,
iqtisodiy   faollikni   rag‘batlantirish   maqsadida   qo‘llaniladi.   Bu   jarayonda
Markaziy bank pul massasini ko‘paytiradi, foiz stavkalarini pasaytiradi, natijada
kreditlar   hajmi   ortadi,   investitsiyalar   faollashadi.   Aksincha,   restriktiv   siyosat
inflyatsiyani   jilovlash,   iqtisodiyotdagi   “qizib   ketish”   holatlarining   oldini   olish
uchun   qo‘llaniladi.   Bu   holatda   pul   massasi   qisqartiriladi,   foiz   stavkalari
oshiriladi va kreditlash darajasi pasaytiriladi.
O‘zbekistonda   mustaqillik   yillarida   pul-kredit   siyosati   turli   bosqichlardan
o‘tdi.   Dastlabki   yillarda   iqtisodiy   barqarorlik   yetarli   bo‘lmagani   sababli
Markaziy bank monetar siyosatni  qat’iylashtirish orqali inflyatsiyani nazoratga
olishga urinib keldi. 2000-yillardan boshlab esa iqtisodiy o‘sish sur’atlari bilan 13uyg‘un ravishda kredit bozorini kengaytirish va bank tizimini isloh qilish ishlari
olib   borildi.   2017-yildan   keyingi   davrda   esa   Markaziy   bank   inflyatsion
targetlash modelini tanlab, pul-kredit siyosatini  shu yondashuv asosida amalga
oshira boshladi.
Inflyatsion   targetlash   modeli   —   bu   Markaziy   bank   belgilangan   inflyatsiya
darajasiga   erishish   uchun   monetar   vositalarni   faol   ishlatadigan   siyosatdir.
Masalan,   2021-yildan   boshlab   Markaziy   bank   asosiy   stavkani   o‘zgaruvchan
iqtisodiy   sharoitlarga   qarab   belgilash   orqali   inflyatsiyani   maqsadli   darajada
ushlab   turishga   intilmoqda.   Bu   yondashuv   milliy   valyutaning   barqarorligi,
investitsiyaviy   ishonchning   oshishi   va   xalqaro   moliyaviy   tashkilotlar   bilan
hamkorlikda ijobiy o‘zgarishlarga olib kelmoqda.
Pul-kredit siyosatining asosiy vositalari quyidagilardan iborat:
Asosiy   foiz   stavkasi   –   Markaziy   bank   tomonidan   belgilanadigan   stavka,   u
orqali banklararo kredit stavkalari shakllanadi.
Majburiy   zaxira   talablari   –   Tijorat   banklari   o‘z   depozitlarining   ma’lum
qismini Markaziy bankda zaxira sifatida saqlashi shart.
Ochiq bozor operatsiyalari – Davlat qimmatli qog‘ozlari orqali pul massasini
tartibga solish.
Reeskont   siyosati   –   Tijorat   banklarining   Markaziy   bankdan   qayta
moliyalashtirilish shartlari.
Bu vositalar orqali milliy pul tizimi barqarorligi ta’minlanadi. Masalan, agar
inflyatsiya oshayotgan bo‘lsa, Markaziy bank asosiy stavkani oshirib, kreditlash
hajmini   qisqartiradi.   Bu   orqali   iqtisodiyotdagi   pul   aylanmasi   kamayadi,   talab
pasayadi   va   inflyatsiya   jilovlanadi.   Aksincha,   iqtisodiy   faollik   sustlashganda
foiz stavkasi pasaytiriladi, bu esa kreditlashni rag‘batlantiradi.
Pul-kredit   siyosatining   milliy   pul   tizimidagi   o‘rni   beqiyosdir.   Avvalo,   u
milliy valyutaning ichki va tashqi qiymatini barqarorlashtirishda hal qiluvchi rol
o‘ynaydi.   So‘mning   barqarorligi   esa   xalqning   unga   bo‘lgan   ishonchini
ta’minlaydi. Shuningdek, banklararo to‘lov tizimining barqaror  ishlashi,  kredit 14institutlarining   likvidlik   darajasi,   jamg‘armalarning   saqlanishi   ham   aynan   pul-
kredit siyosatining to‘g‘ri yuritilishiga bog‘liq.
Ayni   paytda   O‘zbekistonda   monetar   siyosat   bo‘yicha   olib   borilayotgan
islohotlar   milliy   pul   tizimini   mustahkamlashga   xizmat   qilmoqda.   2023–2025-
yillarga   mo‘ljallangan   pul-kredit   siyosati   strategiyasida   Markaziy   bank
inflyatsiyani   5   foizgacha   tushirish,   moliyaviy   vositachilikni   rivojlantirish,
kapital bozorini faollashtirish, zamonaviy to‘lov infratuzilmasini joriy etish kabi
maqsadlarni belgilagan.
Yana   bir   muhim   jihat   —   pul-kredit   siyosatining   valyuta   bozoriga   ta’siridir.
O‘zbekistonda so‘mning kursi bozor mexanizmlari asosida shakllanishi va erkin
konvertatsiya   qilinishi   mamlakatning   xalqaro   savdoga   integratsiyasini
yengillashtirmoqda.   Bu   esa   milliy   pul   tizimining   tashqi   omillarga   bardosh
berishini kuchaytiradi.
  Pul-kredit   siyosati   —   bu   milliy   pul   tizimining   yuragi   hisoblanadi.   Uning
to‘g‘ri,   tizimli   va   prognozga   asoslangan   yuritilishi   mamlakat   iqtisodiyotining
makrobarqarorligini   ta’minlash,   investitsion   muhitni   yaxshilash   va   xalq
farovonligini   oshirish   uchun   muhim   omildir.   Shu   boisdan,   pul-kredit   siyosati
doimiy   takomillashib   borishi,   zamonaviy   vosita   va   mexanizmlardan
foydalanilishi   milliy   pul   tizimining   mustahkamlanishida   hal   qiluvchi   rol
o‘ynaydi. 15II BOB. O‘zbekistonda milliy pul tizimini mustahkamlash vazifalari va
istiqbollari
2.1. Milliy valyutaning barqarorligini ta’minlash bo‘yicha davlat siyosati
2.1. Milliy valyutaning barqarorligini ta’minlash bo‘yicha davlat siyosati
Milliy valyutaning barqarorligi har qanday davlatning moliyaviy mustaqilligi
va iqtisodiy taraqqiyotining muhim omili hisoblanadi. Valyuta barqaror bo‘lgan
taqdirda,   iqtisodiy   ishonchlilik,   savdo   munosabatlarining   uzluksizligi,   aholi
jamg‘armalarining   qadrsizlanmasligi   va   investitsiya   muhiti   barqarorligini
ta’minlash   imkoniyati   ortadi.  Shuning  uchun  ham  O‘zbekiston   Respublikasida
milliy   valyutaning   —   so‘mning   barqarorligini   ta’minlash   masalasi   davlat
siyosatining ustuvor yo‘nalishlaridan biri hisoblanadi.
Milliy   valyutaning   barqarorligini   ta’minlash   bo‘yicha   olib   borilayotgan
davlat siyosati kompleks yondashuvga asoslangan bo‘lib, unda quyidagi asosiy
yo‘nalishlar   ajralib   turadi:   inflyatsiyani   nazorat   qilish,   valyuta   bozorining
erkinligini   ta’minlash,   pul-kredit   siyosatini   optimallashtirish,   fiskal   siyosatni
muvozanatlashtirish va moliyaviy barqarorlikni mustahkamlash.
Birinchi navbatda, inflyatsiyani jilovlash milliy valyutaga bo‘lgan ishonchni
oshiradi. Chunki  inflyatsiyaning yuqori bo‘lishi  so‘mning real qiymatiga ta’sir
qilib,   aholining   to‘lov   qobiliyati   pasayishiga   va   jamg‘armalarning
qadrsizlanishiga   olib   keladi.   O‘zbekiston   Markaziy   banki   tomonidan
belgilangan   inflyatsion   targetlash   rejimi   2017-yildan   boshlab   amaliyotga   joriy
etilib,   2023–2025-yillarda   inflyatsiyani   5%   darajasida   saqlab   qolish
rejalashtirilgan.   Bu   esa   milliy   valyutaning   xarid   qobiliyatini
barqarorlashtirishga xizmat qiladi.
Ikkinchi yo‘nalish – valyuta siyosatini liberallashtirish. 2017-yil 5-sentabrdan
boshlab   O‘zbekistonda   valyuta   ayirboshlash   tizimi   erkinlashtirildi.   Bunda
O‘zbekiston fuqarolari va yuridik shaxslariga xorijiy valyutani erkin sotib olish 16va   sotish   imkoniyati   yaratildi.   So‘mning   ayirboshlash   kursi   bozor
mexanizmlariga   moslashtirilib,   Markaziy   bank   faqat   muvozanatni   saqlashda
ishtirok   etuvchi   sifatida   qoldi.   Bunday   yondashuv   so‘mga   bo‘lgan   ishonchni
oshirib,   uning   haqiqiy   qiymatini   bozor   talab   va   taklifi   asosida   shakllantirish
imkonini berdi.
Uchinchi   jihat   –   pul-kredit   siyosatining   samarali   yuritilishi.   Markaziy   bank
tomonidan o‘rnatilgan asosiy foiz stavkasi, majburiy zaxira me’yorlari va ochiq
bozor operatsiyalari  orqali  iqtisodiyotdagi  pul  massasi  nazorat qilinmoqda. Bu
jarayon   so‘mning   muomaladagi   hajmini   me’yorda   ushlab   turish   va   ortiqcha
likvidlikdan   kelib   chiqadigan   inflyatsion   bosimlarni   kamaytirishga   xizmat
qilmoqda.
To‘rtinchidan,   fiskal   siyosat   bilan   monetar   siyosat   o‘rtasidagi   muvozanatni
ta’minlash   ham   muhim   omildir.   Byudjet   xarajatlarini   nazorat   qilish,   soliqlarni
oqilona   belgilash,   davlat   qarzlarini   cheklash   va   fiskal   intizomni   ta’minlash
orqali   milliy   valyuta   qadrsizlanishining   oldi   olinadi.   Shu   nuqtayi   nazardan,
O‘zbekiston   Moliya   vazirligi   va   Markaziy   bankning   hamkorlikdagi   faoliyati
milliy iqtisodiyot barqarorligiga xizmat qilmoqda.
Shuningdek,   moliyaviy   savodxonlikni   oshirish,   raqamli   to‘lov   tizimlarini
rivojlantirish,   plastik   kartochkalar   orqali   hisob-kitoblarni   kengaytirish   ham
milliy   valyutaning   ichki   muomaladagi   ishtirokini   mustahkamlab   bormoqda.
So‘mning raqamli  versiyasi  – “raqamli  so‘m” loyihasining ishlab chiqilishi  va
sinovdan   o‘tkazilishi   bu   yo‘nalishdagi   muhim   islohotlardan   biridir.   Bu   loyiha
orqali kelajakda naqd pul muomalasi qisqarib, raqamli to‘lovlar asosiy o‘ringa
chiqishi kutilmoqda.
Davlat   siyosatining   yana   bir   tarkibiy   qismi   –   tashqi   savdo   va   investitsiya
siyosatida   milliy   valyutaning   maqomini   oshirishdir.   Hozirda   ayrim   davlatlar
bilan o‘zaro hisob-kitoblarni so‘mda amalga oshirish bo‘yicha memorandumlar
imzolangan. Bu orqali  so‘mning xalqaro maydondagi  roli  ortmoqda, shu bilan
birga, tashqi valyuta zaxiralari iqtisodiy zarbalardan himoyalanmoqda. 17Shuni   alohida   ta’kidlash   joizki,   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
2022-yil   9-avgustdagi   “Pul-kredit   siyosatini   yanada   takomillashtirish   va
Markaziy bank mustaqilligini kuchaytirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi qarori
asosida   Markaziy   bankka   mustaqil   ravishda   asosiy   foiz   stavkasini   belgilash,
inflyatsiyani prognozlash va muvozanat kursini shakllantirish vakolati berilgan.
Bu   esa   monetar   siyosatning   siyosiy   bosimdan   holi   bo‘lishini   ta’minlab,
ishonchli prognozlash modeliga o‘tish imkonini berdi.
2023-yilda   O‘zbekiston   Respublikasi   Markaziy   bankining   statistik
ma’lumotlariga   ko‘ra,   milliy   valyuta   nisbatan   barqarorligini   saqlab   qoldi.   Yil
yakuniga kelib so‘mning AQSh dollariga nisbatan kursi 1 USD = 12200–12500
so‘m   atrofida   saqlanib   turdi.   Bu   esa   2020–2022-yillardagi   keskin   o‘zgarishlar
bilan solishtirganda ancha barqaror  dinamikani anglatadi. Shuningdek, valyuta
zaxiralari   36   mlrd   AQSh   dollaridan   oshdi,   bu   esa   tashqi   shoklarga   nisbatan
himoya vositasi hisoblanadi.
2023-yilda   mazkur   strategiya   o‘z   natijalarini   bera   boshladi.   Markaziy   bank
ma’lumotlariga ko‘ra, 2023-yilda yillik inflyatsiya darajasi 8,8% ni tashkil etdi,
bu 2022-yilga nisbatan pastroq bo‘ldi. Milliy valyuta kursi yil boshida 1 USD =
11   350   so‘m   atrofida   bo‘lgan   bo‘lsa,   yil   yakunida   12   450–12   500   so‘m
oralig‘ida   shakllandi.   So‘mning   bunday   nisbatan   barqaror   kursi   Markaziy
bankning   asosiy   foiz   stavkasini   muvozanatda   ushlab   turganligi,   valyuta
zaxiralari   hajmining   oshgani   va   pul-kredit   siyosatining   qat’iy   yuritilgani   bilan
izohlanadi.
2024-yilga kelib, milliy valyutani barqarorlashtirish yo‘lida olib borilayotgan
chora-tadbirlar   yana   bir   pog‘onaga   ko‘tarildi.   Yil   boshida   asosiy   e’tibor
inflyatsiyani 6,5–7% oralig‘ida ushlab turishga qaratildi. I chorakda inflyatsiya
3,2%   ni,   yarim   yillikda   esa   5,1%   ni   tashkil   etdi.   So‘mning   dollarga   nisbatan
kursi   asta-sekin   pasayib,   iyun   oyida   1   USD   =   12   800–12   850   so‘m   atrofida
bo‘ldi.   Bu   jarayonda   Markaziy   bank   asosiy   foiz   stavkasini   14%   darajasida
saqlab qolgan holda, banklar likvidligini nazorat qilishni davom ettirdi. 18Davlat   siyosatining   yana   bir   muhim   yo‘nalishi   —   valyuta   bozorini
erkinlashtirish   bilan   bog‘liq.   2017-yilda   boshlangan   valyuta   siyosatining
liberallashuvi   so‘mga   bo‘lgan   ishonchni   oshirdi.   2023–2024-yillarda
O‘zbekiston   fuqarolari  va  yuridik  shaxslari   xorijiy  valyutani  bank  orqali  erkin
sotib   olish   va   sotish   imkoniyatiga   ega   bo‘ldi.   Bu   jarayon   Markaziy   bank
tomonidan   nazorat   qilinib,   valyuta   intervensiyalari   faqat   muvozanatni   saqlab
turish uchun qo‘llanildi. Natijada, bozor kursi mexanizmlari mustahkamlandi va
so‘mning real bahosi shakllandi.
2025-yil   uchun   davlat   siyosati   yanada   aniq   prognozlar   asosida
shakllantirilmoqda.   Markaziy   bankning   strategik   rejalariga   ko‘ra,   2025-yilda
inflyatsiya   darajasini   5%   gacha   pasaytirish,   pul-kredit   siyosatida   yangi
mexanizmlarni   joriy   etish,   jumladan,   “raqamli   so‘m”   loyihasini   bosqichma-
bosqich amalga oshirish rejalashtirilgan. Bu esa so‘mning nafaqat qog‘oz, balki
raqamli   shaklda   ham   muomalada   bo‘lishi,   to‘lov   tizimining   shaffofligini
ta’minlashi va fiskal nazoratni kuchaytirishga xizmat qiladi.
Bundan   tashqari,   2023-yil   oxirida   valyuta  zaxiralari   hajmi   36,5  mlrd  AQSh
dollarini   tashkil   qilgan   bo‘lsa,   2025-yilga   kelib   bu   ko‘rsatkichni   38   mlrd
dollarga yetkazish rejalashtirilgan. Valyuta zaxiralari ko‘payishi mamlakatning
tashqi   qarzlarni   qoplash   salohiyatini   oshiradi,   valyuta   bozoridagi   talab-taklifni
muvozanatlashga xizmat qiladi va so‘mga nisbatan ishonchni oshiradi.
Aholining   pulga   bo‘lgan   ishonchi   ham   milliy   valyutaning   barqarorligiga
bevosita   ta’sir   etadi.   2023-yilda   banklarda   saqlanayotgan   omonatlarning   63
foizi   milliy   valyutada   bo‘lgan   bo‘lsa,   2024-yil   may   oyida   bu   ko‘rsatkich   65
foizga   yetdi.   Bu   esa   fuqarolar   so‘mga   ishonayotganini   va   uni   jamg‘arish
vositasi sifatida tan olayotganini anglatadi.
Moliyaviy   savodxonlikning   oshishi,   to‘lov   tizimlarining   raqamlashtirilishi,
bank   xizmatlarining   ommalashuvi   milliy   valyutaning   iqtisodiyotdagi
pozitsiyasini   mustahkamlashga   xizmat   qilmoqda.   2024-yilga   kelib   elektron 19to‘lovlar umumiy to‘lovlar hajmining 68 foizini tashkil etib, milliy valyutaning
ichki aylanishdagi rolini kuchaytirdi.
Milliy  valyutaning   barqarorligini   ta’minlashda   bank   tizimi   barqarorligi   ham
katta   rol   o‘ynaydi.   Tijorat   banklarining   likvidligi,   ularning   kapital   yetarliligi,
kredit portfellarining sifati ham so‘mga bo‘lgan ishonchni belgilab beradi. Shu
boisdan   2020–2025-yillarga   mo‘ljallangan   bank   islohotlari   doirasida   davlat
banklarini   transformatsiya   qilish,   ularni   xususiylashtirish,   raqamli   bank
xizmatlarini kengaytirish yo‘nalishlarida chora-tadbirlar amalga oshirilmoqda.
Milliy valyutaning barqarorligi bo‘yicha 2023–2025 yillar statistikasi
Yil Inflyatsiya
darajasi
(%) 1   USD   ga
nisbatan
so‘m kursi Valyuta
zaxiralari
(mlrd $) Milliy
valyutadagi
omonatlar
ulushi (%) Asosiy
foiz
stavkasi
(%)
2023 8.8 12 500 36.5 63 14.0
2024 6.5 12 850 37.2 65 14.0
2025 5.0 13 500 38.0 67 13.5
  Milliy   valyutaning   barqarorligini   ta’minlash   bo‘yicha   olib   borilayotgan
davlat   siyosati   –   bu   iqtisodiy,   huquqiy,   moliyaviy   va   institutsional   choralar
majmuasidir.   U   inflyatsiyani   jilovlash,   raqamli   to‘lov   tizimlarini   kengaytirish,
monetar   va   fiskal   siyosatni   uyg‘unlashtirish,   bank   sektorini   mustahkamlash
orqali   amalga   oshirilmoqda.   So‘mning   barqarorligi   nafaqat   iqtisodiy
ko‘rsatkich, balki xalq farovonligi, investitsion muhit va davlat suverenitetining
asosiy   ramzidir.   Shu   sababli   milliy   valyutaning   barqarorligi   doimiy   e’tiborni
talab   etadi   va   uni   mustahkamlashga   doir   siyosat   har   doim   ustuvor
yo‘nalishlardan biri bo‘lib qolaveradi. 20 21 222.2. Inflyatsiyani jilovlash va pul muomalasini tartibga solish
mexanizmlari
Inflyatsiya   –   bu   narxlar   umumiy   darajasining   uzluksiz   o‘sishi   bo‘lib,
iqtisodiy   muvozanatga   salbiy   ta’sir   etuvchi   muhim   omillardan   biridir.   Ayni
vaqtda   inflyatsiya   darajasining   oshib   borishi   milliy   valyutaning
qadrsizlanishiga,   aholi   real   daromadlarining   kamayishiga,   jamg‘armalarning
qadrsizlanishiga   va   makroiqtisodiy   beqarorlikka   olib   keladi.   Shu   bois,
O‘zbekistonda  inflyatsiyani  jilovlash davlatning asosiy iqtisodiy siyosatlaridan
biri   sifatida   shakllangan.   Inflyatsiyani   nazorat   ostida   ushlab   turish   orqali
nafaqat   narxlar   barqarorligi,   balki   pul   muomalasining   samaradorligi,
investitsion muhit va aholining moliyaviy ishonchi ham ta’minlanadi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   tomonidan   2017-yildan   boshlab
bosqichma-bosqich   inflyatsion   targetlash   modeliga   o‘tildi.   Ushbu   model
doirasida   bank   asosiy   e’tiborni   narxlar   barqarorligini   ta’minlashga   qaratadi   va
maqsadli   inflyatsiya  darajasini  belgilaydi.  Masalan,   2023-yil   uchun inflyatsiya
darajasi 9% atrofida rejalashtirilgan bo‘lib, real ko‘rsatkich 8,8% ni tashkil etdi.
Bu natija Markaziy bankning asosiy foiz stavkasi orqali talabni tartibga solish,
pul  massasini  nazorat   qilish  va ochiq  bozor  operatsiyalarini  faol   yuritganining
isbotidir.
Inflyatsiyani  jilovlashda foydalaniladigan asosiy  mexanizmlardan biri bu —
asosiy foiz stavkasidir. 2023–2024-yillarda Markaziy bank foiz stavkasini 14%
darajasida saqlab qoldi. Bu tijorat banklari tomonidan aholiga va korxonalarga
beriladigan kreditlar stavkasiga bevosita ta’sir ko‘rsatadi. Stavkaning yuqoriligi
kredit   olishni   cheklaydi,   bu   esa   talabni   pasaytiradi   va   inflyatsiyani   jilovlaydi.
2025-yil   uchun   esa   foiz   stavkasini   13–13,5%   darajasiga   tushirish
rejalashtirilgan, bu inflyatsiyaning pasayishi bilan bog‘liq.
Ikkinchi mexanizm — pul massasining muomaladagi hajmini tartibga solish.
Pul massasining haddan tashqari ko‘payishi inflyatsiyani kuchaytiradi. Shu bois
Markaziy   bank   muomaladagi   pul   miqdorini   nazorat   qilib   boradi.   Jumladan, 23majburiy   zaxira   me’yorlari   orqali   banklar   zaxirada   qancha   mablag‘   saqlashi
kerakligi   belgilanadi.   2024-yil   yakuniga   ko‘ra,   bu   mexanizm   orqali   2,4   trln
so‘mlik ortiqcha likvidlik iqtisodiyotdan chiqarib olindi.
Ochiq   bozor   operatsiyalari   va   fiskal   siyosat   –   inflyatsiyani   jilovlashning
muhim mexanizmlari
Inflyatsiyaga   qarshi   kurashda   pul-kredit   siyosatining   tarkibiy   mexanizmlari
muhim   ahamiyatga   ega.   Xususan,   ochiq   bozor   operatsiyalari   orqali   iqtisodiy
muvozanatga   ta’sir   ko‘rsatish   zamonaviy   markaziy   banklarning   asosiy   amaliy
vositalaridan   biri   hisoblanadi.   Bu   operatsiyalar   yordamida   Markaziy   bank
iqtisodiy muomaladagi likvidlikni nazorat qiladi va ortiqcha pul massasi tufayli
yuzaga keladigan inflyatsion bosimlarni yumshatishga erishadi.
Ochiq   bozor   operatsiyalari   deganda,   Markaziy   bank   tomonidan   davlat
qimmatli   qog‘ozlarini   ochiq   bozor   orqali   sotish   yoki   qayta   sotib   olish
jarayonlari tushuniladi. Bu operatsiyalar orqali pul muomalasi tartibga solinadi:
agar   inflyatsion   bosim   kuchayayotgan   bo‘lsa,   Markaziy   bank   davlat   qimmatli
qog‘ozlarini sotadi va shu orqali iqtisodiyotdagi ortiqcha pul mablag‘lari o‘ziga
tortib   olinadi.   Aksincha,   iqtisodiyot   sustlashayotgan   davrda   ushbu   qog‘ozlarni
qayta   sotib   olib,   bank   tizimi   va   xo‘jalik   yurituvchi   subyektlar   likvidligini
oshiradi.
2023-yil davomida O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki tomonidan olib
borilgan   ochiq   bozor   operatsiyalari   aynan   inflyatsiyani   jilovlashda   muhim   rol
o‘ynadi.   Ma’lumotlarga   ko‘ra,   2023-yilda   1,2   trln   so‘mlik   davlat   qimmatli
qog‘ozlari   sotilgan   bo‘lib,   bu   ortiqcha   pul   massasi   iqtisodiyotdan   chiqarib
olinganini   anglatadi.   Ushbu   operatsiyalar   Markaziy   bankning   asosiy   monetar
vositalaridan   biri   sifatida   qisqa   muddatli   inflyatsion   bosimlarga   tezkor   javob
berish imkonini yaratdi. Bu orqali ichki bozor talabining haddan tashqari oshib
ketishi oldi olindi va narxlar darajasi nisbatan barqarorlashtirildi.
Shuni   alohida   ta’kidlash   lozimki,   ochiq   bozor   operatsiyalari   monetar
siyosatning   bozorbop   va   moslashuvchan   qismidir.   Ularni   qo‘llash   orqali 24Markaziy   bank   iqtisodiy   muvozanatni   saqlash,   moliyaviy   sektor   likvidligini
muvozanatlash   va   qisqa   muddatli   pul   oqimlarini   tartibga   solish   imkoniyatiga
ega bo‘ladi. Bunday operatsiyalar nafaqat inflyatsion muhitga, balki banklararo
foiz   stavkalariga   ham   ta’sir   ko‘rsatadi.   Shu   bois,   O‘zbekistonda   ochiq   bozor
operatsiyalarini  samarali  yo‘lga qo‘yish  bo‘yicha  qator  institutsional  islohotlar
amalga oshirilmoqda.
Inflyatsiyani   jilovlashda   muhim   omillardan   yana   biri   bu   –   fiskal   siyosatdir.
O‘zbekiston Respublikasining fiskal siyosati davlat daromadlari va xarajatlarini
muvofiqlashtirish,   budjet   balansini   saqlash   va   ortiqcha   byudjet   harajatlaridan
voz   kechish   orqali   inflyatsion   bosimlarni   yumshatishga   qaratilgan.   Qachonki
davlat   ko‘lamli   byudjet   harajatlarini   amalga   oshirsa   va   bu   xarajatlar
iqtisodiyotdagi   talabni   orttirsa,   bu   narxlarning   oshishiga   olib   keladi.   Shu
sababli,   fiskal   intizomning   saqlanishi   inflyatsiyani   jilovlashda   muhim
hisoblanadi.
2023–2025-yillarda   O‘zbekiston   Respublikasi   hukumati   tomonidan   fiskal
siyosatning   monetar   siyosat   bilan   uyg‘unligi   ta’minlanmoqda.   Byudjet
taqchilligini 4% dan pastda saqlash siyosati belgilab olingan. Bu o‘z navbatida
davlat   xarajatlarining   inflyatsiyaga   olib   keladigan   bosimini   kamaytirishga
xizmat qiladi. Xususan, yirik infratuzilmaviy loyihalarning bosqichma-bosqich
moliyalashtirilishi,   sotsial   xarajatlarning   aniq   manbalari   orqali
moliyalashtirilishi   va   davlat   xarajatlarining   samarasini   oshirish   fiskal
barqarorlikni mustahkamlamoqda.
Fiskal siyosat orqali aholi daromadlari va soliqlarga nisbatan ta’sir ko‘rsatish
ham   inflyatsiyani   jilovlash   vositasidir.   Masalan,   ortiqcha   soliq   yengilliklari
aholining real daromadlarini oshirib, umumiy talabni kuchaytiradi. Shu sababli
davlat   soliq   siyosatini   ehtiyotkorlik   bilan   yuritadi.   Soliqlarning   maqsadli   va
samarali   qo‘llanilishi,   ijtimoiy   to‘lovlar   va   subsidiya   siyosatining   qayta   ko‘rib
chiqilishi   orqali   fiskal   siyosatning   inflyatsiyaga   bo‘lgan   bevosita   ta’siri
yumshatilmoqda. 252024-yilning   birinchi   yarmida   davlat   budjeti   intizomi   saqlangan   va   budjet
taqchilligi yalpi ichki mahsulotga nisbatan 3,5% atrofida bo‘lgan. Bu esa fiskal
siyosatning   nisbatan   sog‘lom   va   muvozanatli   yuritilganini   anglatadi.   Ayniqsa,
mahalliy   budjetlar   darajasida   xarajatlarni   tejash   va   ortiqcha   xarajatlarni
qisqartirish orqali fiskal intizom kuchaytirildi.
Inflyatsiyani   jilovlashda   fiskal   va   monetar   siyosatlar   uyg‘unligi   muhim
ahamiyat   kasb   etadi.   Agar   Markaziy   bank   tomonidan   inflyatsion   bosimlarni
kamaytirish   yo‘lida   qat’iy   monetar   siyosat   yuritilayotgan   bo‘lsa,   lekin   davlat
tomonidan   byudjet   xarajatlari   haddan   ziyod   oshirilsa,   bu   siyosatlar   o‘zaro
ziddiyatga   kirib   qoladi.   Shu   sababli   O‘zbekiston   tajribasida   bu   ikki   yo‘nalish
uyg‘unlikda olib borilmoqda.
Markaziy   bank   ochiq   bozor   operatsiyalari   orqali   ortiqcha   likvidlikni   so‘rib
olayotgan   bir   paytda,   Moliya   vazirligi   budjet   intizomini   saqlab,   ortiqcha
xarajatlarni   cheklab   bormoqda.   Ushbu   muvozanat   2023–2025-yillarda
inflyatsiyani   8,8%   dan   5%   gacha   bosqichma-bosqich   pasaytirish   imkonini
bermoqda.
Valyuta kursi  barqarorligi ham  inflyatsiyaga  bevosita ta’sir qiladi. Importga
qaram   iqtisodiyot   sharoitida   so‘m   kursining   qadrsizlanishi   ichki   narxlarning
oshishiga   olib   keladi.   Shu   sababli   Markaziy   bank   valyuta   bozoridagi
muvozanatni   saqlash   orqali   inflyatsion   bosimni   kamaytiradi.   2024-yil   birinchi
yarmida   so‘mning   qadrsizlanishi   o‘rtacha   2,8%   ni   tashkil   etdi,   bu   esa   import
narxlarining keskin o‘zgarishini chekladi.
Elektron   to‘lov   tizimlarining   rivojlanishi   va   naqd   pulsiz   iqtisodiyotning
kengayishi   ham   inflyatsiyani   jilovlashda   yordam   bermoqda.   2024-yilga   kelib
elektron   to‘lovlar   umumiy   to‘lovlar   hajmining   68%   ini   tashkil   etdi.   Raqamli
to‘lovlar   muomaladagi   pul   aylanmasini   shaffoflashtiradi,   bu   esa   narxlar
nazoratini kuchaytiradi.
Aholining   pulga   bo‘lgan   ishonchini   oshirish   ham   inflyatsiyaga   qarshi
kurashning   noan’anaviy,   ammo   muhim   omillaridan   biridir.   Fuqarolar   o‘z 26mablag‘larini   milliy   valyutada   saqlagan   taqdirda,   so‘mga   bo‘lgan   talab   ortadi,
bu esa   uni  qadrsizlanishdan   saqlaydi.  2023-yilda  milliy  valyutadagi   omonatlar
umumiy   omonatlarning   63   foizini   tashkil   qilgan   bo‘lsa,   2024-yilda   bu
ko‘rsatkich 65 foizga yetdi.
Raqamli so‘m va zamonaviy nazorat mexanizmlari – inflyatsiyani jilovlashda
istiqbolli yondashuvlar
XXI asrda raqamlashtirish jarayonlari nafaqat sanoat, xizmat ko‘rsatish yoki
ma’muriy   boshqaruv   sohalarini,   balki   moliyaviy   sektor   va   pul   tizimini   ham
tubdan  o‘zgartirib   yubormoqda.   Ayniqsa,   milliy  valyutaning   raqamli   formatga
o‘tishi   nafaqat   qulaylik   va   tezkorlik,   balki   monetar   siyosatni   yanada   samarali
boshqarish   imkonini   ham   beradi.   O‘zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki
tomonidan   ilgari   surilayotgan   raqamli   so‘m   loyihasi   aynan   ana   shunday
yangicha   yondashuvlardan   biri   bo‘lib,   inflyatsiyani   nazorat   qilishda   istiqbolli
vosita sifatida qaralmoqda.
Raqamli so‘m deganda, Markaziy bank tomonidan chiqariladigan va qog‘oz
shaklidagi   emas,   balki   raqamli   platformada   yaratilgan   valyuta   tushuniladi.   Bu
valyuta bevosita Markaziy bank balansida aks ettiriladi va tijorat banklari orqali
aholiga tarqatiladi. Uning afzalliklari juda ko‘p: birinchidan, muomaladagi pul
massasini real vaqt rejimida kuzatish, ikkinchidan, pul oqimlarini aniqlik bilan
boshqarish,   uchinchidan   esa,   qora   iqtisodiyot   va   naqd   pul   muomalasi   hajmini
kamaytirish   imkonini   beradi.   Bularning   barchasi   inflyatsiyani   nazorat   qilishda
katta yordam bo‘lishi mumkin.
2025-yilda   raqamli   so‘mning   tajriba   tariqasida   muomalaga   chiqarilishi
rejalashtirilgan.   Markaziy   bank   bu   borada   texnologik   infratuzilmani   yaratish,
sinov maydonchalarida tajriba o‘tkazish va aholining raqamli to‘lov vositalariga
moslashuv darajasini o‘rganish ishlarini boshlab yuborgan. Raqamli so‘m joriy
etilishi   orqali   muomaladagi   pulning   har   bir   birligi   ustidan   nazorat   kuchayadi,
tranzaksiyalar   to‘liq   shaffoflashadi   va   byudjetga   tushumlar   oshadi.   Bu   esa
monetar siyosatning ta’sirchanligini kuchaytiradi. 27Inflyatsiyani   nazorat   qilishda   raqamli   texnologiyalarning   yana   bir   muhim
yo‘nalishi  — real vaqt rejimida narxlarni monitoring qilish tizimidir. Bu tizim
orqali   Markaziy   bank   bozor   va   tarmoq   bo‘yicha   asosiy   iste’mol   tovarlarining
narxlaridagi   o‘zgarishlarni   doimiy   kuzatib   boradi.   Ushbu   monitoring   vositasi
inflyatsiyaning   ichki   sabablari,   ya’ni   drayverlarini   aniqlashga   yordam   beradi.
Masalan, 2024-yil aprel oyida Iste’mol narxlari indeksi  (INI) 0,9% ga oshgani
aniqlangan   va   bu   o‘sish,   asosan,   qishloq   xo‘jaligi   mahsulotlari   va   yoqilg‘i
narxlaridagi mavsumiy o‘zgarishlar bilan bog‘liq bo‘lgani ko‘rsatildi.
INI   –   bu   tovarlar   va   xizmatlar   savati   asosida   aniqlanadigan   narxlar
o‘zgarishini   o‘lchovchi   asosiy   ko‘rsatkichdir.   INI   orqali   inflyatsiyaning
yo‘nalishi,   intensivligi   va   strukturasi   aniqlanadi.   Bu   ko‘rsatkich   Markaziy
bankga   qanday   sektorlar   bo‘yicha   bosim   kuchayganini   aniqlashga,   natijada
tegishli   qarorlarni   qabul   qilishga   asos   bo‘ladi.   2024-yilning   ilk   choraklarida
aynan   oziq-ovqat   mahsulotlari,   transport   xizmatlari   va   kommunal   to‘lovlar
segmentida bosim oshganligi kuzatildi.
Bundan   tashqari,   raqamli   to‘lov   tizimlarining   kengayishi   ham   inflyatsiyani
jilovlashda   muhim   omillardan   biridir.   2023–2024-yillarda   elektron
tranzaksiyalar   umumiy   to‘lovlarning   65–68   foizini   tashkil   etdi.   QR   to‘lovlar,
mobil banking, to‘lov terminali  tizimlarining keng joriy qilinishi  nafaqat  so‘m
muomalasini   raqamlashtirdi,   balki   narxlar   nazoratini   ham   shaffoflashtirdi.
Markaziy   bank   va   statistika   idoralari   uchun   real   vaqt   ma’lumotlarining
mavjudligi siyosiy qarorlarning tezkor va aniqligini ta’minlaydi.
Inflyatsiyani nazorat qilishda muhim ijtimoiy omillardan biri bu – aholining
milliy valyutaga bo‘lgan ishonchidir. Pulga bo‘lgan ishonch yuqori bo‘lsa, aholi
o‘z   jamg‘armalarini   aynan   milliy   valyutada   saqlaydi,   bu   esa   so‘mga   bo‘lgan
talabni   oshiradi   va   uning   qadrsizlanishini   sekinlashtiradi.   2023–2024-yillarda
banklarda   milliy   valyutadagi   omonatlar   ulushi   mos   ravishda   63%   va   65%   ni
tashkil   etdi.   Bu   raqamlar   O‘zbekiston   aholisi   orasida   so‘mga   bo‘lgan
ishonchning ortib borayotganini ko‘rsatadi. 28Valyuta kursining barqarorligi ham muhim omil bo‘lib qolmoqda. So‘mning
keskin qadrsizlanishi import tovarlar narxining ko‘tarilishiga olib keladi, bu esa
inflyatsiyani   tezlashtiradi.   2024-yil   birinchi   yarmida   so‘m   kursining
qadrsizlanish sur’ati 2,8% ni tashkil etdi. Bu Markaziy bankning intervensiyalar
orqali   kursni   barqarorlashtirishga   erishayotganini   ko‘rsatadi.   2025-yilga   kelib,
bu sur’atni 3% atrofida ushlab turish rejalashtirilmoqda.
2025-yilga   qadar   inflyatsiyani   5%   gacha   tushirish   bo‘yicha   belgilangan
maqsadli ko‘rsatkich Markaziy bank strategik hujjatlarida alohida qayd etilgan.
Bu   strategiyada   pul-kredit   siyosatining   qat’iyligi,   fiskal   intizom,   raqamli
infratuzilmaning   kengayishi,   valyuta   bozorining   barqarorligi,   xalqaro
rezervlarning   yetarliligi   va   aholi   ishonchini   oshirish   kabi   omillar   inflyatsiyani
pasaytiruvchi asosiy vosita sifatida ko‘rilgan.
Shu   bois,   O‘zbekistonda   inflyatsiyani   jilovlash   va   pul   muomalasini   tartibga
solish   o‘zaro   bog‘liq   strategik   yo‘nalishlar   sifatida   qaralmoqda.   Markaziy
bankning monetar siyosati, davlat budjetining muvozanatli yuritilishi, aholining
raqamli   moliyaviy   xizmatlarga   integratsiyasi   hamda   valyuta   siyosatining
ochiqligi   bugungi   kunda   ijobiy   iqtisodiy   muhit   yaratmoqda.   Raqamli
texnologiyalarning   jadal   rivojlanishi   esa   bu   jarayonni   yangi   bosqichga   olib
chiqmoqda.
Inflyatsiyani jilovlash va pul muomalasini tartibga solish – 2023–2025 yil
statistikasi
Yil Inflyatsiya
(%) Asosiy
foiz
stavkasi
(%) So‘m
kursi   (1
USD) Milliy
valyutadagi
omonatlar
ulushi (%) Elektron
to‘lovlar
ulushi
(%) Valyuta
zaxiralar
i   (mlrd
$)
2023 8.8 14.0 12 500 63 64 36.5
2024 6.5 14.0 12 850 65 68 37.2
2025 5.0 13.5 13   500
(prognoz) 67 72 38.0 292.3. Milliy pul tizimini mustahkamlashdagi muammolar va ularni hal
etish yo‘llari
Milliy   pul   tizimi   –   davlat   iqtisodiyotining   yuragi,   barcha   moliyaviy
jarayonlar   asosini   tashkil   etuvchi   strategik   tizimdir.   O‘zbekiston   Respublikasi
o‘z   milliy   valyutasi   –   so‘mni   1994-yilda   muomalaga   kiritgandan   buyon
mustaqil pul tizimini shakllantirish va rivojlantirish yo‘lida izchil harakat qilib
kelmoqda. Ammo bugungi kunga kelib ushbu tizimda barqarorlikni ta’minlash
yo‘lida   ayrim   tizimli   muammolar   mavjud   bo‘lib,   ularni   hal   etish   uchun
kompleks   yondashuv   zarur.   Milliy   pul   tizimini   mustahkamlashdagi   mavjud
to‘siqlar, ularning tub sabablari va amaliy yechimlar haqida so‘z yuritish ushbu
bobning asosiy maqsadidir.
Eng   muhim   muammolardan   biri   –   inflyatsiyaning   o‘zgaruvchan   va   noaniq
sur’atlarda   kechishidir.   So‘nggi   yillarda   inflyatsion   daraja   asta-sekin
pasaytirilayotgan   bo‘lsa-da,   uni   aniq   prognoz   qilish   hali   ham   qiyin   bo‘lib 30qolmoqda. Mavsumiy   narx o‘zgarishlari,  global   bozor   shoklari  va  ichki   ishlab
chiqarishdagi   uzilishlar   inflyatsiya   bosimini   kuchaytirib   yuboradi.   Bu   esa
so‘mning   real   qiymatini   pasaytiradi   va   aholining   unga   bo‘lgan   ishonchini
susaytiradi.   Ayniqsa,   oziq-ovqat   mahsulotlari   va   transport   xizmatlari
segmentidagi narx o‘zgarishlari buni yaqqol ko‘rsatmoqda.
Yana   bir   muhim   muammo   –   “qora   iqtisodiyot”   ulushining   yuqoriligi.
Muomaladagi   naqd   pullarning   ko‘pligi,   rasmiy   hisobotlardan   yashirin
daromadlar   va   to‘lovlar   oqimi   milliy   pul   tizimining   samarali   nazoratini
cheklaydi.   Markaziy   bank   va   moliya   idoralari   uchun   muomaladagi   real   pul
massasini   aniq   hisoblash   qiyin   bo‘lib,   bu   monetar   siyosat   vositalarining
samaradorligini pasaytiradi. Ayniqsa kichik va o‘rta biznes subyektlari orasida
naqd va rasmiylashtirilmagan to‘lovlar ulushi sezilarli bo‘lib qolmoqda.
Shuningdek,   bank   tizimi   orqali   pul   aylanmasining   yetarli   darajada
raqamlashtirilmaganligi   ham   milliy   pul   tizimini   mustahkamlashdagi
muammolardan   biri   hisoblanadi.   Hozirda   bank   orqali   to‘lovlar   ulushi   ortib
borayotgan   bo‘lsa-da,   mamlakatning   ayrim   mintaqalarida   plastik   kartochkalar,
mobil   to‘lovlar   va   onlayn   bank   xizmatlari   yetarli   darajada   rivojlanmagan.   Bu
esa naqd pul muomalasining ustunligini saqlab qolmoqda va milliy valyutaning
real aylanmasini nazorat qilish imkonini cheklamoqda.
Bundan   tashqari,   xorijiy   valyutalarga   nisbatan   bo‘lgan   yuqori   talab   ham
so‘mga bosim keltirib chiqaradi. Aholi va tadbirkorlik subyektlarining bir qismi
o‘z jamg‘armalarini AQSh dollari yoki yevroda saqlashni afzal ko‘rmoqda. Bu
holat   so‘mga   bo‘lgan   talabni   pasaytiradi   va   kurs   barqarorligiga   salbiy   ta’sir
ko‘rsatadi.   Tashqi   savdoda   chet   el   valyutasi   bilan   hisob-kitoblar   ustunligi   esa
milliy   pul   tizimining   suverenitetini   cheklab   qo‘yadi.Shuningdek,   moliyaviy
savodxonlik   darajasining   pastligi   ham   muhim   muammolardan   biridir.   Aholi
orasida   bank   tizimi,   pul-kredit   siyosati,   inflyatsiya   va   valyuta   kursi   kabi
tushunchalar   bo‘yicha   yetarli   bilimga   ega   bo‘lmaslik,   noto‘g‘ri   moliyaviy
qarorlar   qabul   qilinishiga   sabab   bo‘lmoqda.   Natijada   jamg‘armalarning 31noto‘g‘ri yo‘naltirilishi, noqonuniy valyuta operatsiyalari, yuqori foizli informal
kreditlardan foydalanish holatlari saqlanib qolmoqda.
Ushbu   muammolarning   barchasi   milliy   pul   tizimi   barqarorligini   izdan
chiqaruvchi   omillar   bo‘lib   xizmat   qilmoqda.   Ularni   hal   qilish   uchun   esa
quyidagi tizimli va strategik yo‘nalishlarni amalga oshirish maqsadga muvofiq:
Inflyatsiyani   qat’iy   nazorat   ostiga   olish:   inflyatsion   targetlash   modelini
chuqurlashtirish, asosiy foiz stavkasi orqali iqtisodiy talabni boshqarish, asosiy
tovar   va   xizmatlar   bo‘yicha   zaxira   fondlarini   shakllantirish   inflyatsiyani
barqaror saqlashga yordam beradi.
Qora   iqtisodiyotga   qarshi   kurashni   kuchaytirish:   barcha   to‘lovlar   va
daromadlarni   raqamli   hisobga   olish   tizimlariga   integratsiya   qilish,   soliq
organlari   va   bank   tizimi   o‘rtasidagi   axborot   almashinuvini   avtomatlashtirish
orqali rasmiy aylanmani oshirish mumkin.
Naqd   pul   muomalasini   qisqartirish:   aholiga   raqamli   to‘lov   usullarining
afzalliklarini   keng   tushuntirish,   savdo   va   xizmat   ko‘rsatish   nuqtalarida   POS-
terminal   va   QR-to‘lov   infratuzilmasini   kengaytirish   orqali   bu   muammoni
kamaytirish mumkin.
So‘mga   bo‘lgan   ishonchni   kuchaytirish:   milliy   valyutaning   real   xarid
qobiliyatini   barqarorlashtirish,   omonatlarni   sug‘urtalash   tizimini   kengaytirish,
tijorat banklarining mijozlarga xizmat ko‘rsatish sifatini oshirish orqali so‘mga
nisbatan ijobiy munosabat shakllantiriladi.
Moliyaviy   savodxonlikni   oshirish:   maktab,   kollej   va   oliy   o‘quv   yurtlari
darajasida   moliyaviy   ta’limni   joriy   etish,   ommaviy   axborot   vositalari   orqali
tushunarli   tarzda   tushuntirish   kampaniyalarini   yuritish   aholini   ongli   iqtisodiy
qaror qabul qilishga undaydi.
Raqamli   so‘m   loyihasini   bosqichma-bosqich   joriy   etish:   bu   loyiha   orqali
Markaziy bank real vaqt rejimida pul massasini kuzatishi, shaffoflikni oshirishi,
monetar   siyosat   samaradorligini   oshirishi   mumkin.   Bu   milliy   pul   tizimini
raqamli asr talablariga moslashtiradi. 32Tashqi   valyutaga   bog‘liqlikni   kamaytirish:   eksportni   diversifikatsiya   qilish,
o‘zaro savdoni milliy valyutada amalga oshirish bo‘yicha hamkorlik bitimlarini
ko‘paytirish so‘mning xalqaro maqomini oshirishga xizmat qiladi.
  Milliy     pul   tizimini   mustahkamlash   O‘zbekistonda   iqtisodiy   islohotlarning
barqarorligi,   valyuta   siyosatining   mustahkamligi   va   aholining   moliyaviy
ishonchi  bilan chambarchas  bog‘liqdir. Bu tizimda yuzaga kelgan muammolar
chuqur tahlil qilinib, ularni bartaraf etish bo‘yicha aniq strategik chora-tadbirlar
amalga   oshirilmoqda.   Kelgusida   bu   yo‘nalishdagi   siyosatning   samaradorligi
milliy   valyutaning   ichki   va   tashqi   barqarorligini   ta’minlash,   investitsiyalarni
jalb qilish va makroiqtisodiy muvozanatni saqlashda muhim rol o‘ynaydi.
Xulosa
Mavzu: O‘zbekistonda milliy pul tizimini mustahkamlash vazifalari
Men ushbu kurs ishini yozish jarayonida O‘zbekistonda milliy pul tizimining
shakllanishi,   rivojlanishi   va   uni   yanada   mustahkamlash   borasida   amalga
oshirilayotgan   siyosatni   chuqur   o‘rgandim.   Milliy   pul   tizimi   davlat
iqtisodiyotining   tayanch   ustunlaridan   biri   sifatida   nafaqat   monetar   siyosat
samaradorligini, balki aholining moliyaviy barqarorligini, investitsion faollikni
ham   bevosita   belgilaydi.   Bugungi   global   iqtisodiy   sharoitda   milliy   valyuta   –
so‘mning barqarorligi va unga bo‘lgan ishonchni ta’minlash O‘zbekiston uchun
strategik vazifa bo‘lib qolmoqda.
Men   tahlil   qilgan   asosiy   jihatlardan   biri   bu   –   milliy   pul   tizimining   asosi
bo‘lgan   Markaziy   bankning   mustaqil   va   qat’iy   pul-kredit   siyosatini   olib
borishidir.   Ayniqsa,   inflyatsiyani   jilovlash   bo‘yicha   tanlab   olingan   targetlash
modeli,   asosiy   foiz   stavkasi   orqali   talabni   tartibga   solish   usullari 33O‘zbekistonning   makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash   yo‘lidagi   muhim
qadamlaridan   biridir.   Bu   jarayonda   raqamli   so‘m,   banklararo   to‘lov
infratuzilmasi   va   elektron   to‘lov   texnologiyalarining   rivojlanishi   muhim   o‘rin
tutmoqda.
Kurs ishida shuningdek, milliy pul tizimida uchrayotgan muammolarni ham
keng   yoritdim.   Jumladan,   inflyatsion   bosim,   naqd   pul   muomalasining
yuqoriligi,   qora   iqtisodiyotning   mavjudligi,   xorijiy   valyutaga   bo‘lgan   yuqori
talab   va   moliyaviy   savodxonlik   darajasining   pastligi   kabi   omillar   so‘mning
barqarorligiga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatayotgani   aniqlandi.   Bularni   bartaraf   etish
uchun tizimli va kompleks yondashuv zarurligi haqida fikr yuritdim.
Ushbu   kurs   ishini   yozish   davomida   men   milliy   pul   tizimini   mustahkamlash
yo‘lida quyidagi vazifalarni ustuvor deb bildim: birinchidan, inflyatsiyani qat’iy
nazorat ostiga olish, ikkinchidan, rasmiy iqtisodiy faoliyatni kengaytirish orqali
qora   iqtisodiyotni   qisqartirish,   uchinchidan,   raqamli   to‘lov   tizimlarini   keng
joriy   etish   orqali   naqd   pul   muomalasini   kamaytirish,   to‘rtinchidan,   milliy
valyutaga   bo‘lgan   ishonchni   oshirish   va   beshinchidan,   aholining   moliyaviy
savodxonligini oshirish. Aynan mana shu yo‘nalishlar orqali milliy pul tizimini
mustahkamlash mumkinligiga ishonch hosil qildim.
Xulosa   sifatida   aytishim   mumkinki,   milliy   pul   tizimini   isloh   qilish   va
mustahkamlash   bo‘yicha   O‘zbekistonda   boshlangan   islohotlar   izchil   va
maqsadli   olib   borilmoqda.   Markaziy   bank   va   boshqa   iqtisodiy   institutlar
hamkorligida   amalga   oshirilayotgan   ochiq   bozor   operatsiyalari,   valyuta
bozorining   erkinlashtirilishi,   fiskal   intizom   va   monetar   siyosat   uyg‘unligi
kelgusi   yillarda   iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlashga   xizmat   qiladi.   2025-
yilgacha   inflyatsiyani   5%   darajagacha   pasaytirish,   raqamli   so‘mni   muomalaga
kiritish   va   to‘lov   tizimlarini   to‘liq   raqamlashtirish   rejasi   —   O‘zbekistonning
milliy   valyutasi   bo‘lgan   so‘mning   suverenitetini   mustahkamlash   yo‘lidagi
muhim choralardandir. 34Men   ishonamanki,   kelgusida   ham   davlatimiz   milliy   pul   tizimi   barqarorligi
yo‘lida ilg‘or xalqaro tajribalar va ichki ehtiyojlarni uyg‘unlashtirib, moliyaviy
infratuzilmani   izchil   ravishda   takomillashtirib   boradi.   Bunda   nafaqat   hukumat
va Markaziy bank, balki har bir fuqaroning iqtisodiy ong va savodxonligi ham
muhim rol o‘ynaydi. Shunday ekan, men kelajakda ushbu sohada chuqur ilmiy
izlanishlar   olib   borish   va   milliy   iqtisodiyot   rivojiga   hissa   qo‘shishni   o‘z
oldimga maqsad qilib qo‘ydim.
Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
2023-yil   –   Inson   qadrini   ulug‘lash   va   faol   mahalla   yili   davlat   dasturi
to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-yil 20-yanvar. – Elektron manba:
www.lex.uz
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
Yoshlar   bandligini   ta’minlash   va   kasbga   yo‘naltirish   tizimini
takomillashtirish bo‘yicha chora-tadbirlar to‘g‘risida Farmon. – PF–60-son,
2022-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.prezident.uz
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
O‘zbekiston–2030   strategiyasi   doirasida   ishchi   kuchining   malakasini
oshirish masalalari bo‘yicha nutqi. – 2024-yil 17-oktabr. – Elektron manba:
www.prezident.uz 354) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–4739-sonli   qarori.   Aholining
bandligini   ta’minlash   va   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanish
to‘g‘risida, 2020-yil 10-mart.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–60-son   Farmoni.   Yoshlar
bandligini oshirish va kasbga yo‘naltirish bo‘yicha chora-tadbirlar, 2022-yil
20-yanvar.
6) “Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning   huquqlarini   himoya   qilish
to‘g‘risida”gi Qonun. Qabul qilingan sana: 1996-yil 26-aprel.
7) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–5000-sonli   Qarori.   2021-yil
24-fevral.
8) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4720-sonli Qarori. 2015-yil.
9) Xodiev   B.M.,   Karimov   X.A.   –   “Korporativ   boshqaruv   asoslari”.   –
Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2021. – 276 bet.
10) Sharipov M.Q. – “O‘zbekiston fond bozorining rivojlanish tendensiyalari”.
– Toshkent: Iqtisodiyot, 2020. – 232 bet.
11) Vaxabov   A.V.,   Toshpulatov   Sh.X.   –   “Korxona   iqtisodiyoti”.   –   Toshkent:
“Fan va texnologiya”, 2020. – 316 bet.
12) O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi rasmiy sayti: https://stat.uz
13) “Toshkent” Respublika fond birjasining rasmiy hisobotlari: https://uzse.uz
14) “Qimmatli   qog‘ozlar   bozorini   rivojlantirish   agentligi”   statistik
ma’lumotlari. – 2023-yil.
15) OECD – “Principles of Corporate Governance”, 2020.
16) IFC   (International   Finance   Corporation).   –   “Corporate   Governance
Toolkit”, 2019.
17) Moody’s Investors Service. – “Uzbekistan banking and securities outlook”,
2022.
18) “Yangi   O‘zbekiston”   gazetasi,   2023-yil,   15-mart   soni   –   “Aksiyadorlik
jamiyatlari: islohotlar va istiqbollar”. 3619) O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   axborotnomasi   –   2023-yil   2-
chorak.
20) Egamberdiyev   A.A.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorida   investor   faolligini
oshirish omillari”. – Ilmiy maqola, 2022.
21) Karshiev   I.M.   –   “Korporativ   boshqaruv   va   moliyaviy   nazorat
mexanizmlari”. – Toshkent: “Ilm Ziyo”, 2019.
22) Qodirova M.I. – “Moliyaviy menejment asoslari”. – Toshkent:  Iqtisodiyot,
2021. – 280 bet.
23) Jahon banki – “Doing Business in Uzbekistan 2022” hisobot.
24) Transparency   International   –   “Corporate   Transparency   in   Emerging
Markets”, 2021.

  O‘zbekistonda milliy pul tizimini mustahkamlash vazifalari

Купить
  • Похожие документы

  • Transmilliy korporatsiyalar, ularning iqtisodiy taraqqiyotdagi o‘rni kurs ishi
  • O‘zbekistonda soliq tizimining o‘ziga xos xususiyatlari kurs ishi
  • O’zbekiston tashqi savdo munosabatlari geografiyasining sifat jihatidan o’zgarib borishi kurs ishi
  • O’zbekistonda aholini ijtimoiy himoya qilish tizimi va davlatning ijtimoiy siyosati kurs ishi
  • Xalqaro kapital bozori va uning rivojlanish asoslari kurs ishi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha