Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 50000UZS
Размер 121.3KB
Покупки 0
Дата загрузки 22 Январь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Misha Khan

Дата регистрации 22 Январь 2025

5 Продаж

O’zbekistonda moliya bozorining shakllanishi va rivojlanishi

Купить
O ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM FAN VAʻ
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
MIRZO ULUG‘BEK NOMIDAGI O‘ZBEKISTON MILLIY
UNIVERSITETINING JIZZAX FILIALI
“IQTISODIYOT VA TURIZM” KAFEDRASI
“IQTISODIYOT NAZARIYASI” FANIDAN
KURS ISHI
MAVZU:  O‘ZBEKISTONDA MOLIYA BOZORINING SHAKLLANISHI
VA RIVOJLANISHI
Bajardi:                                                                     1-kurs 131-23 guruhi talabasi
G‘afurova Shahzoda Sobir qizi
Ilmiy rahbar:                                                             Bo‘ltakov Sardor Oqbo‘ta o‘g‘li
JIZZAX-2024 MUNDARIJA: 
KIRISH………………………………………………………...………………….3
I. BOB.  MOLIYA BOZORINING TARKIBI ……………….....................…….6
1.1.   O‘zbekiston     iqtisodiyotini     rivojlantirishdagi   roli   va   faoliyat   ko‘rsatish
asoslari  ……………………………..........................................................................6
1.2.  Moliya bozori faoliyat ko‘rsatish mexanizmining xorij tajribasi  .…………...14
II.BOB.   O‘ZBEKISTON   MOLIYA   BOZORINING   RIVOJLANISH
TENDENSIYALARI TAHLILI  ………………...........................................……..….20
2.1.  O‘zbekistonda moliya bozori modeli................................. …………..………20
2.2. Moliya   bozorining   shahobchasi   bo‘lgan   qimmatli   qog‘ozlar  ... ………...…….24
XULOSA……………………………………………………..............….....
……..28
FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR………………………………....……..30
2 KIRISH
Yangi   O‘zbekiston   iqtisodiy   farovon   davlat,   keng   iqtisodiy   imkoniyatlar
mamlakatidir. Bu-har bir fuqaro boy bo‘lsa- davlat boy bo‘ladi, har bir oila
farovon bo‘lsa-mamlakat farovon bo‘ladi, demakdir.
        Yangi  O‘zbekistonni  halol  mehnat  qilib,  muvaffaqiyatga  erishishni  orzu
qiladigan,   tadbirkorlik   orqali   o‘z   va   oilasi   farovonligini   ta’minlashga
intiladigan, Vatani va xalqiga sidqidildan xizmat qilishni istaydigan barcha
fuqarolar   uchun   keng   imkoniyatlar   mamlakatiga   aylantirishimiz   shart   va
zarur.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh. Mirziyoyev
Mavzuning   dolzarbligi.   Bugungi   kunda   bozorni   pul   resurslari   bilan   zo‘r
berib   to‘ldirish   davom   etayotgan   xalqaro   fond   va   xom-ashyo   bozorlarida   sun’iy
ravishda   oshirib   borilgan   spekulativ   narxlarning   paydo   bo‘lishi   moliyaviy
ko‘piklarning   yanada   avj   olishiga   olib   kelmoqda.   Jahon   miqyosida   konvertatsiya
qilinadigan   asosiy   valutalarning   beqarorligi   oqibatida   rivojlanayotgan
mamlakatlarning ushbu valutalarga bo‘lgan ishonchiga jiddiy putur yetishi va 
boshlangan   inqiroz   xalqaro   moliya   sohasini   tartibga   solish   tizimida   nuqsonlar
borligini   yana   bir   bor   tasdiqlab,   xalqaro   moliya   bozori   barqarorligini   ta’minlash
maqsadida   uning   rivojlanish   omillari   va   uning   milliy   moliya   bozoriga   ta’sirini
o‘rganish zaruratini yanada oshishiga sabab bo‘lmoqda.
O‘tgan   yil   yakunlarini   sarhisob   qilganda,   global   jahon   moliyaviy-iqtisodiy
inqirozi   hali   ham   davom   etayotgani   qaramasdan,   2021-yilda   O‘zbekiston   o‘z
iqtisodiyotini   barqaror   sur’atlar   bilan   rivojlanishni   davom   ettirdi,   aholi   turmush
darajasini   izchil   yuksaltirish   ta’minlandi,   dunyo   bozoridagi   o‘z   o‘rnini
mustahkamladi.
Dunyoning   eng   yirik   davlatlari   Markaziy   banklari   tomonidan   real   aktivlar
bilan   deyarli   ta’minlanmagan   pullami   chiqarish   davom   etayotgani,   shuningdek,
sun’iy   moliyaviy   vositalar   -   derivativlarning   nazoratsiz   chiqarilayotgani   ko‘plab
nufuzli   xalqaro   tahlil   markazlari   va   ekspertlarda   jiddiy   tashvish   uyg‘otmoqda.
Moliya   va   bank   bozorini   ortiqcha   likvidlik   bilan   to‘ldirish,   bunday   siyosatni
davom   ettirish   ulkan   spekulativ   “ko‘piklar”   hosil   bo‘lishi,   zahira   valutalari   va
3 milliy   valutalarning   qadrsizlanishi,   inflatsiya   darajasining   o‘sish   xavfini
tug‘dirmoqda.  
Kurs ishining o‘rganilganlik darajasi . O‘zbekistonda moliya tushunchasi,
umumdavlat   moliyasi,   moliya   bozorining   shakllanishi   va   rivojlanishi   haqida
ko‘plab   o‘zbek   olimlari   o‘rganishgan   va   kitoblar   yozishgan.   Bunga   misol   qilib,
Malikov   T   ning   ‘Iqtisod   va   moliya   kitobini,   Haydarov   N.   H.   ning   “Moliya”
kitoblari,   Nuriddinova   V.Sh.   ning   “Moliyaviy   nazorat”   nomli   o‘quv
qo‘llanmalarini misol qilishimiz mumkin. 
Kurs   ishining   maqsadi   iqtisodiyotni   moderizatsiyalash   sharoitida
O‘zbekiston   moliya   bozorining   rivojlanish   omillari   va   tendensiyalarini   aniqlash,
uning barqarorligini  ta’minlashga qaratilgan taklif  va tavsiyalar  ishlab chiqishdan
iborat.
Kurs ishining vazifalari  quyidagilardan iborat:
- Iqtisodiyotni   modernizatsiyalash   sharoitida   moliya   bozorining
iqtisodiy mohiyati va uning iqtisodiyotda tutgan ahamiyatini o‘rganish;
-Moliyaviy   globallashuv   sharoitida   jahon   moliya   bozorlarining   O‘zbekiston
moliya bozoriga ta’siri, rivojlanish omillari va tendensiyalarini o‘rganish;
- O‘zbekiston moliya bozorining bugungi holatini tahlil qilish;
-O‘zbekiston moliya bozorini tartibga solish usullari va mexanizmini
yoritish;
- O‘zbekiston   fond   bozorining   asosiy   faoliyat   ko‘rsatkichlarining   amaldagi
holatini o‘rganish;
-O‘zbekiston moliya bozoridagi muammolami o‘rganish va uni bartaraf etish
yo‘nalishlarini aniqlash.
Kurs ishining obyekti   sifatida O‘zbekiston moliya bozori tarkibiga kiruvchi
muhim segmentlar, xususan, qimmatli qog‘ozlar bozori savdo tizimi tanlangan.
Kurs   ishining   predmeti   bo‘lib,   iqtisodiyotni   modernizatsiyalash   sharoitida
O‘zbekiston   moliya   bozorini   rivojlantirish   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   iqtisodiy
munosabatlar hisoblanadi.
Kurs   ishining   tarkibi.   Kurs   ishi   kirish,   4   ta   bob,   xulosa   va   takliflar,
4 foydalanilgan adabiyotlar ro‘yhatidan tashkil topgan. 
5 I BOB.  MOLIYA BOZORINING TARKIBI
1.1. O‘zbekiston iqtisodiyotini rivojlantirishdagi roli va faoliyat ko‘rsatish
asoslari
Iqtisodiyotning   keng   mazmuni   -   shaxslaming   maqsadli   nafsiy   xohish-
istaklari   rivoji   ta’siri   ostida   iqtisodiy-huquqiy   mexanizm   asosida   rejali
shakllanuvchi va amalga oshiriluvchi xo‘jalik yuritish jarayoni bo‘lib, unda Alloh
tomonidan   awaldan   vaqt   va   miqdor   o‘lchamlari   bilan   me’yorlanib   shaxslar
ixtiyoriga   berilgan   moddiy   va   nomoddiy   boyliklar   bozor   qonunlari   asosida
ob’ektiv taqsimlanadi va qayta taqsimlanadi.
Bozor   esa   iqtisodiyotda   shaxslarning   maqsadli   nafsiy   xoxish-istaklari   bilan
manfaatlari   sari   chorlovchi   imkoniyatlari   doirasida   tartiblashtirilgan   refleksiv
harakatlari  evaziga  ijobiy yoki  salbiy samara  darajasida  obyektiv sodir  bo‘luvchi
bozor   tovarlari   bo‘yicha   iqtisodiy-huquqiy   munosabatlar   muhiti   bo‘lib,   unda
tomonlaming manfaatlari talab va taklif asosida shakllanadigan ob’ektiv narxlarda
qondiriladi.
Iqtisodiyotning   rivojlanishi   tarixiga   nazar   tashlansa,   moliya   bozorini,
awalambor, insoniyat jamiyatida pulning pay do bo‘lishi va u bilan bog‘liq bozor
munosabatlarini   amalga   oshirila   boshlanishidan   shakllanishini   ko‘rish   mumkin.
Asrlar   davomida   moliya   bozori,   uning   mazmuni   va   unga   oid   tushunchalar
shakllanib va uzluksiz rivojlanib kelmoqda. Bunga sabab, inson sivilizatsiyasining
moliya   sohasidagi   tajribasining   boyishi,   unda   yuridik   va   jismoniy   shaxslaming
moliyaviy   munosabatlari   va   qiziqishlari   kengayib,   maqsadlari   va   faoliyat   turlari
ortib,   manfaatlari   tobora   о ’sib,   ularning   haq-   huquqlari   borgan   sari
mustahkamlanib va ta’minlanib borishidadir.
Hozirda   moliya   bozori   yuqori   darajada   tashkillashgan   va   uzluksiz
rivojlanayotgan, borgan sari jahon miqyosida globallashib borayotgan alohida bir
butun va o‘z muhitiga ega munosabatlar va institutlar majmuasi sifatida namoyon
bo‘luvchi   murakkab   tizim   ekanligi   aniq   bo‘lmoqda.   Bunda   moliya   bozorlari
nafaqat milliy iqtisodiyot, balki global iqtisodiyot rivojini belgilamoqda.
Moliya bozorini, umuman olganda, quyidagicha ta’riflash mumkin:
6 Moliya bozori - bu monetizatsiyalashgan  real investitsion bazisga ekvivalent
moliyaviy instrumentlar bilan bog‘liq tashkillashgan iqtisodiy- huquqiy mexanizm
bilan   ta’minlangan   munosabatlami   maqsadli   amalga   oshiruvchi,   iqtisodiyot
sub’ektlari   uchun   zaruriy   bozor   sharoitlarini   yaratib   beruvchi   majmua   sifatida
namoyon   bo‘luvchi   tizim.   Ushbu   tizim   mexanizmi   iqtisodiyotning   barcha
sub’ektlari   tomonidan   ulami   har   birining   alohida   manfaatli   maqsadlari   doirasida
harakatga keltiriladi.
Boshqa   sohalardan   farqli   moliya   bozori   esa   ushbu   imkoniyatni   beruvchi,
uning uchun zaruriy shart-sharoitlami yaratuvchi muhit, alohida iqtisodiy- huquqiy
mexanizm bilan ta’minlangan, qatnashchilari va ulaming moliyaviy instrumentlar
bilan bog‘liq munosabatlari majmuasi sifatida namoyon bo‘luvchi tizimdir.
Aynan   shu   va   yuqorida   aytilganlar   bilan   moliya   bozori   boshqa   turdagi
bozorlardan keskin farq qiladi.
Moliya bozori o‘z ichiga quyidagi segmentlarni oladi (1-rasm):
- pul-kredit (bank va boshqa kredit tashkilotlari kapitallari) bozori;
- qimmatli qog‘ozlar (fond, kapitallar) bozori;
- valuta va unga tenglashtirilgan qimmatliklar bozori;
- sug‘urta va pensiya fondlari bozori.
Moliya   bozori   iqtisodiyotda   quyidagilar   mavjud   bo‘lgandagina   samarali
faoliyat ko‘rsatishi mumkin
- effektiv mulkchilik tizimi;
- investitsiya   uchun   mo‘ljallangan   yetarli   moliyaviy   resurslar,   mablag‘lar   va
iqtisodiy-huquqiy mexanizm bilan ta’minlangan moliyaviy instrumentlar;
- talab va taklifning ob’ektiv mutanosibligi;
- moliya bozori infratuzilmasining samarali faoliyati;
- bozor qonunlari, tamoyillari va qonunchiligining hukm surishi;
- moliyaviy   barqarorlik,   raqobatbardoshlilik   va   xavfsizlik,   risklaming
bashoratliligi.
7 1- rasm. Moliya bozorining umumiy va tarkibiy ko‘rinishi .
            Moliya   bozorida   moliyaviy  resurslar   jamg‘armachilardan   iste’molchilarga
tomon   va   aksincha   yo‘nalishda   harakat   qiladi.   Bunda   jamg‘armalar
investitsiyalarga aylanadi.
Moliya bozorida resurslar harakati quyidagi omillarga bog‘liq:
- bozoming daromadlilik darajasi;
- bozoming soliqqa tortish shart-sharoitlari;
- kapitalni yo‘qotish yoki nazarda tutilgan foydaning ololmaslik riski;
- bozoming samarali institutsional va funksional tashkillashgani;
- bozoming samarali muvofiqlashtirilganligi va nazorat qilinishi;
-moliyaviy instrumentlaming real bazis bilan ta’minlanganligi va shu asosda
iqtisodiyot va moliya bozorining ekvivalentligi;
- jamiyatning mentaliteti va tanlab olgan rivojlanish modeli;
- makro va mikroiqtisodiy barqarorlik;
- tashqi kuchlar va hodisalaming bozorga ta’siri va boshqalar.
Ushbu   tashqi   va   ichki   fundamental   omillar   moliya   bozoridagi   voqeliklar
rivojini shakllantiradi.
8 Moliya   bozorining   yuqori   darajada   tashkillashganligi   uning   alohida   faoliyat
mexanizmi   bilan   belgilanadi.   Bu   mexanizm   iqtisodiyotning   qonun   va
kategoriyalarining   to‘liq   amal   qilishi   negizida   va   davlatning   regulativ   siyosati
asosida   moliya   bozorining   barcha   qatnashchilarining   bevosita   ishtiroki   natijalari
bilan belgilanadi, davlat va iqtisodiyot sub’ektlari tomonidan birgalikda harakatga
keltiriladi.
Moliya bozorining xossalari quyidagilardan kelib chiqadi:
-moliyaviy   instrumentlar   va   ular   bo‘yicha   iqtisodiy-huquqiy   munosabatlami
ta’minlovchi   tashkillashgan   murakkab   infratuzilmaga   (institutsional   va
funktsional tuzilmaga) va faoliyat mexanizmiga ega dinamik tizim;
- ochiqlik,   teng   imkoniyat,   erkin   raqobat,   obyektiv   bozor   bahosi,   risklilik,
omillar   va   voqeliklarning   o‘lchamliligi   (tahlil   qilinishi,   baholanishi   va
prognozlanishi mumkinligi);
- moliyaviy   instrumentlaming   monetizatsiyalashgan   real   bazis   va   sifat   bilan
ta’minlanganligi, standartlashganligi va unifikatsiyalanganligi;
- bozor va uning qatnashchilarining informatsion shaffofligi;
-moliyaviy instmmentlarning optimal hajmi va baholarining ob’ekiv talab
va taklifdan kelib chiqqan holda shakllanishi;
-moliyaviy   instrumentlaming   erkin   muomalasi   industriyasi   uchun   bozor
infratuzilmasi bilan ta’minlanganligi;
-bozor qatnashchilarining biznes quvvati potensiali (sifat parametrlari darajasi
miqdori bo‘yicha);
-bozoming   tartiblashtirilganligi   (muvofiqlashtirilishi   va   nazorat   qilinishi
darajasi bo‘yicha).
Moliya bozorining muhim xossalariga quyidagilar kiradi: bozor geografiyasi
kengligi   va   chegaralari,   bozoming   tashkiliy   modeli   parametrlari,   bozoming
raqobatbardoshligi   va   xavfsizligi   darajasi,   bozoming   risklilik   darajasi,   bozoming
jalbdorliligi, bozoming egiluvchan moslashuvchanligi darajasi, bozoming iqtisodiy
otga ekvivalentlilik darajasi, bozor funksiyalarining bajarilishi darajasi, bozoming
omillarga ta’sirchanligi darajasi. Sanab o‘tilgan xossalar moliya bozori muhitining
9 quvvat   potensialini   belgilaydi   va   rivojini   shakllantiradi.   Ya’ni,   moliya   bozori
muhitining quwat potensiali  darajasi bosh xossa sifatida moliya bozorining sanab
o‘tilgan xossalari darajasi miqdori bilan belgilanadi va baholanadi.
Moliya   bozorining   bozor   munosabatlari   tizimidagi   ahamiyati   uning
tomonidan quyidagi qulay sharoitlami ta’minlanishi bilan bog‘liq asosiy vazifalari
asosida belgilanadi:
-iqtisodiyotning   real   sektoriga   investitsion   moliya   resurslarni   samarali   jalb
qilinishi;
- kapitalning samarasiz tarmoqdan samaralisiga qayta taqsimlanishi;
- davlat   budjetiga   xizmat   ko‘rsatishi,   uning   kamomadini   qoplash   uchun   pul
mablag‘larining samarali jalb qilinishi;
- iqtisodiyotning holatini aniq bozor indikatorlari yordamida baholanishi;
-inflatsiya sur’atlari va valuta kurslari o‘zgarishiga operativ ta’sir
ko‘rsatilishi;
- davlatning  pul-kredit   va   budjet-soliq   siyosatini   ob’ektiv  va   mutanosiblikda
olib borilishi;
- mulkka egalik huquqini ishlab chiqarish vositalariga qayta taqsimlanishi;
-jahon globallashuvi jarayonlariga milliy iqtisodiyotning
integratsiyalashuvi.
Moliya  bozori,  jumladan  qimmatli   qog‘ozlar   bozori,  faoliyat   ko‘rsatishining
asosiy   tamoyillari   quyidagilardan   iborat:     -barcha   potensial   investorlar   o‘z
mablag‘larini   foydali   tarzda   joylashtirishlari   uchun   ularga   teng   shart-sharoitlar
yaratib berish;
- bozorda tuziladigan bitimlaming ixtiyoriyligi;
- erkin raqobat yo‘lidagi to‘siqlami bartaraf etish;
- narxlami real tarkib topadigan talab va taklif asosida belgilash;
-bozor   qonun   hujjatlariga   uning   barcha   qatnashchilari   tomonidan   rioya
etilishi;
-birja   va   birjadan   tashqari   operatsiyalar,   kotirovkalar,   emitentlaming
moliyaviy holati to‘g‘risidagi axborot oshkor etilishining shartligi;
10 -o‘z   faoliyatini   qonun   hujjatlariga   muvofiq   amalga   oshirayotgan   barcha
investorlar va emitentlar uchun bozordan foydalanish mumkinligi;
-moliyaviy   instrumentlar   va   ulaming   emitentlariga   doir   axborotning   to‘la
oshkor   etilishini,   oshkoralikni   va   bu   axborotdan   barcha   qatnashchilar   foydalana
olishini ta’minlash;
- investorlar va emitentlaming manfaatlarini himoya qilish;
-bozorda   tovlamachilik   va   boshqa   noqonuniy   faoliyatni   taqiqlash   hamda
ta’qib qilish.
Moliya   bozori   faoliyat   ko‘rsatishining   asosiy   tamoyillariga   rioya   etilishi
davlatning tartibga solishga oid chora-tadbirlari bilan birga fond birjalari va bozor
qatnashchilarining   birlashmalari   ishlab   chiqqan   qoidalarini   uyg‘unlashtirish
asosida ta’minlanadi.
Moliya bozorining mazmun-mohiyati va xususiyatlaridan kelib chiqib, uni 2-
rasmda ko‘rsatilgan model yordamida ifodalash mumkin. Ushbu model oltita bir-
biri bilan uzviy bog‘langan quyidagi unsurlardan iborat:
1. Emitent (E);
2. Investor (I);
3. Professional () qatnashchi (PQ);
4. Savdo tizimlari (ST);
5. Moliya   bozorini   tartiblashtimvchi   regulatorlar,   ya’ni   davlat   regulatori
(DR); Nodavlat regulatorlar (NR).
Bunda   regulatorlar   birgalikda   moliya   bozorini   muvozanatli   tartiblashtirish
asosida uning barqarorligi va xavfsizligini ta’minlaydi. Nodavlat regulatori sifatida
odatda o‘zini-o‘zi muvofiqlashtiruvchi notijorat institutlar tushuniladi.
Ushbu   modelda   moliya   bozori   qatnashchilarining   bir-biridan   farqli
maqsadlari,   vazifalari   va   faoliyat   xususiyatlari   asosida   quyidagilami   ifodalash
mu mkin .
11 2-rasm. Moliya bozorining strukturaviy - funksional modeli.
1. Sub’ektlami   shartli   ravishda   to‘rt   guruhga:   savdo   qatnashchilari,   savdoni
tashkillashtiruvchilar,   regulatorlar   va   informatsion   reyting   agentliklarga   ajratish
mumkin. Birinchi guruhga emitentlar (moliyaviy instrumentlami taklif qiluvchilar,
sotuvchilar),   investorlar   (moliyaviy   instrumentlarga   resurslarini   yo‘naltiruvchilar,
haridorlar), professional  qatnashchilar (investitsiya institutlari bo‘lmish brokerlar,
dilerlar,   treyderlar,   anderrayterlar;   banklar;   sug‘urta   kompaniyalari;   fondlar;
holdinglar; moliya-sanoat guruhlari kabilar) kiradi.
Ikkinchi   guruhga   savdoni   tashkillashtiruvchi   institutlar   (birjalar,   elektron   savdo
tizimlari,   chakana   savdo   markazlari,   fond   do‘konlari,   valuta   almashtirish
shahobchalari,   maxsus   auksionlar,   tarmoqlangan   marketingli   savdo   tizimi   va
boshqalar)   kiradi.  Uchinchi   guruhga  DR   va  NR  kiradi  (hozirda  xalqaro  regulativ
funksiyaga ega institutlarni ham nazarda tutish lozim). To‘rtinchi guruhga moliya
bozorini tahlil qilib, uning qatnashchilari, moliyaviy instrumentlaming va umuman
bozoming   sifat   ko‘rsatkichlarini   oshkor   etib,   reklama   qilib,   belgilab   bomvchi
axborot   tashkilotlari   kiradi.   Ushbu   guruh   institutlarini   moliya   bozorining
professional   qatnashchilari   qatoriga   qo‘shish   mumkin,   lekin   ular   faoliyatlarini
yuritish   uchun   moliya   bozori   regulatoridan   mxsat   olmaydilar,   faqat
12 akkreditatsiyalanadilar.
2. Qatnashchilar   moliya   bozorida   bir-biri   bilan   savdo   tizimisiz   to‘g‘ridan-
to‘g‘ri   va   professional   qatnashchilar   yordamida   o‘zaro   munosabatlarda   bo‘lishi
mumkin.   Ya’ni   E   va   I,   I   va   PQ,   E   va   PQ   juftliklar   bo‘yicha   munosabatda
bo‘ladilar.
3. Sub’ektlar   moliya   bozorida   faqat   savdo   tizimi   orqali   o‘zaro
munosabatlarda   bo‘ladilar.   Ya’ni,   (E,   ST,   I),   (E,   ST,   PQ),   (I,   ST,   PQ),   (PQ,   ST,
PQ)   uchliklari   bo‘yicha   munosabatlarda   bo‘Hshlari   mumkin.   Bunda   birinchi   va
ikkinchi   uchliklar   birlamchi   bozor   munosabatlarini,   oxirgi   ikki   juftlik   esa
ikkilamchi (spekulativ) bozor munosabatlarini anglatadi.
4. Unsurlar   beshligi   (ya’ni   NR,   E,   I,   PQ,   ST)   o‘zini-o‘zi   muvofiqlashtirish
mexanizmi tizimini anglatadi.
5. Unsurlar   oltiligi   (ya’ni   DR,   E,   I,   PQ,   ST,   NR)   davlat   o‘zini-o‘zi
muvofiqlashtirish mexanizmi tizimini anglatadi.
13            1.2.Moliya bozori faoliyat ko‘rsatish mexanizmining xorij tajribasi
Jahon moliya bozorini xalqaro miqyosda globallashgan  bozor deb tavsiflash
mumkin.   Jahon   moliya   bozori   moliyaviy   globallashuv   jarayoni   mahsuli   bo‘lib,
industrial   mamlakatlarni   umumjahon   miqyosda   iqtisodiy   samaradorligini   keskin
oshirdi.   Lekin   bu   jarayon   rivojlanayotgan   mamlakatlar   rivojiga   ijobiy   ta’sirdan
ko‘ra ko‘proq salbiy ta’sir ko‘rsatishi hozirda barchaga ayon bo‘lib qoldi. Buning
sababi  rivojlanayotgan mamlakatlar  iqtisodiyoti  industrial  davlatlar  iqtisodiyotiga
ko‘pdan bog‘liqligida deb bilish mumkin. 
Ammo   bunga   qaramasdan   rivojlanayotgan   mamlakatlar   iloji   boricha
moliyaviy globallashuvning ijobiy taraflarini o‘zlarida joriy qilishni tinmay davom
ettirmoqdalar. Misol uchun, Markaziy va Sharqiy Yevropa mamlakatlari, Rossiya,
Qozog‘iston,   Ukraina,   Latviya,   Litva,   Estoniya,   Xitoy,   Indoneziya,   Malayziya,
Singapur, Koreya, Janubiy Afrika Respublikasi, Braziliya, Chili, Argentina va shu
kabi davlatlar. Bu mamlakatlaming borgan sari jahon moliya bozoridagi salmog‘i
oshib   bormoqda,   moliyaviy   globallashuv   jarayonlariga   qo‘shilishi   tezlashmoqda,
natijada iqtisodiy samaradorligi sezilarli ortmoqda.
Moliyaviy   globallashuv   sharoitida   moliya   bozorlarini   rivojlanishi   uzoq
kelajakda   dunyoning   istalgan   joyidan   va   vaqtda   ishtirok   etish   imkonini   beruvchi
xalqaro   elektron   birjani   vujudga   kelishini   (hisob-kitob   markazi   va   markaziy
depozitariy bilan kompleksda) tahmin qilish mumkin. 
Hozirda jahon moliya bozorlaridagi qimmatli qog‘ozlarning aylanishi xalqaro
tovar aylanmasi hajmidan 60-70 barobar ko‘p, bu ko‘rsatkichning borgan sari ortib
borishi tendensiyasini kuzatish mumkin. Bunda xalqaro portfel investitsiyalarining
salmog‘i   bevosita   investitsiyalar   va   xalqaro   kreditlar   hajmidan   sezilarli   katta
bo‘lib,   bunga   moliya   bozorlarining   iqtisodiyotdagi   rolini   oshib   borishi,
sekuritizatsiya jarayonlari va moliya injiniringining tez sur’atlar bilan rivojlanishi
sabab bo‘lmoqda.
Statistik ma’lumotlaming tahlili quyidagilami ko‘rsatadi:
- moliya   bozorlarining   o‘ta   notekis   rivojlanishi,   raqobatning   kuchliligi,
14 alohida mamlakatlar ulushlarining barqaror emasligi. Industrial va rivojlanayotgan
davlatlar   va   ulaming   moliya   bozorlari   yillik   kapitalizatsiya   darajasining   keskin
farqlanishi; 10-15 yillik o‘lchamga ega uzoq muddatli tendensiyalar. Masalan, shu
davr   davomida   Fransiya,   Ispaniya,   Gonkong,   Indoneziya,   Xitoy,   Turkiya,
Meksika, Hindiston, Rossiya kabi davlatlar o‘z salmog‘ini tez oshirgan. 
- Bir qator rivojlangan davlatlarda (Shvetsariya, Germaniya, AQSH) va ba’zi
rivojlanayotgan   mamlakatlarda   (Braziliya,   Hindiston)   aksiyalar   bozorining   o‘sish
sur’atlari   barqaror   oshib   borgan.   Aksincha   1990-yillaming   o‘rtasida   bir   qator
mamlakatlar   (Yaponiya,   Kanada,   Tayvan,   Koreya,   Malayziya)   investitsion
resurslami jalb qilish borasida o‘z o‘rinlarini berib qo‘yganlar;
1-jadval
Moliya bozori globallashuvi effektlari.
Salbiy effektlar Ijobiy effektlar
1. Moliya   bozorini   tartiblashtirishga   oid  
qonunlami   moslashtirish   bilan   bog ‘ liq  
qisqa   muddatli   xarajatlar .
2. Mahalliy investorlaming ishonchini 
qozonish bilan bog‘liq qiyinchiliklar.
3. Moliya bozori qatnashchilarini 
moslashuvi bilan bog‘liq qiyinchiliklar.
4. Emitentlaming o‘z aksiyalari kursi va 
likvidliligini fond bozorida ta’minlash 
bo‘yicha qo‘shimcha harakatlar va 
xarajatlar.
5. Mahalliy professional institutlaming 
raqobatbardoshlilikni ushlab turishlari 
bo‘yicha qo‘shimcha harakat va xarajatlar.
6. Tartiblashtimvchi institutlaming 
bozomi barqarorlashtirish bo‘yicha 
qo‘shimcha nazorat harakatlari va 
xarajatlari. 1. Moliya bozori bo‘yicha 
takomillashgan globallashuv talablariga 
javob beruvchi qonunlar.
2. Investorlaming umumjahon moliya 
bozori miqyosida himoyalanganligi.
3. Xorijiy investorlarga nisbatan 
regulativ to‘siqlaming kamayishi.
4. Kompaniyalarda menejmentning, 
moliyaviy holatning va korporativ 
boshqamvning yaxshilanishi.
5. Moliya institutlari malakasi 
darajasining oshishi.
6. Moliya bozorining barqarorlashuvi.
15 - Qisqa   muddatli   effektlar   -   masalan ,   Ispaniya   va   Gonkongda   (1993- yil ),
Turkiyada   (1999- yil )   kapitalizatsiya   hajmining   o ‘ ta   tez   o ‘ sishi ,   Malayziyada
(1993-1997- yillar )   bozoming   tebranishlari ,   AQSHda   (1996-1999- yillar ,   2002   -
2006- yillar ),   Tayvanda   va   Koreyada   (1990- yillar   boshida   va   2000- yillarda )   bozor
hajmining   tez   ortishi ;
- unchalik   katta   bo ‘ lmagan   bozorlaming   tez   rivojlanishi   ( masalan ,   Xitoy ,
Indoneziya ),   agarda   bunday   rivojlanish   milliy   iqtisodiyotning   o ‘ sishi   bilan
ta ’ minlangan   bo ‘ lsa ;
- bozorlar   va   ularning   guruhlari   bir - birlari   bilan   raqobatlashib   qarama -  qarshi
dinamikaga   ega   bo ‘ lishi   mu mkin   ( investorlami   1997-1998- yillar   oxirida
rivojlanayotgan   bozorlardan   borgan   sari   rivojlangan   bozorlarga   ketishi ).   Bunda
raqobatning   mahalliy   qamrovi   ham   muhim   ahamiyatga   ega ,  masalan , 1997- 1998-
yillarda   Markaziy   va   Sharqiy   Yevropa   mamlakatlari   bozorlariga   Osiyo   va   Lotin
Amerika   bozorlariga   qaraganda   inqiroz   kamroq   ta ’ sir   ko ‘ rsatgan .   Rivojlangan
bozorlaming   risklari   rivojlanayotgan   bozorlarnikiga   qaraganda   ancha   kamligini
kuzatish   mu mkin .
Yuqorida   keltirilgan   tendensiyalar   negizida   bir   qator   muammolar
mavjudligini   ko‘rish   mu mkin .   Masalan,   moliya   bozorlari   modellarining   keskin
farqlanishi,   moliyaviy   globallashuv   jarayonlarining   turli   mamlakatlar   da   har   xil
kechishi,   tashqi   va   ichki   fundamental   omillarning   har   xil   mamlakatlarga   turlicha
ta’siri,   mamlakatlar   o‘rtasida   bozor   risklarining   turlicha   taqsimlanishi,   jahon
miqyosida iqtisodiy o‘sishning pasayishi va shu kabilar.
Jahon   amaliyotida   moliya   bozorining   anglo-sakson,   kontinental,   islom   va
gibrid  modellarini   ajratish  mumkin.  Bu  modellaming  barchasi   moliya bozorining
nazariy-konseptual  modellariga asoslanadi. Ma’lumki, ular qaysi  mamlakatga oid
ekanligi,   uning   rivojlanganligi   darajasi,   undagi   jamiyat   tomonidan   tanlangan
ijtimoiy-iqtisodiy   model   va   mavjud   mentalitetga   (traditsiyalarga)   hamda   ulardagi
ichki   va   tashqi   omillaming   ta’siri   qonuniyatlari   va   darajasi   hamda   boshqa
belgilarga   qarab   farqlanadi.   Lekin   modellaming   barchasi   qaysi   mamlakatda
16 bo‘lishidan qat’iy nazar o‘zlarining iqtisodiyotdagi va globallashuv sharoitlaridagi
roli va funksiyalarini ma’lum darajada bajaradi. Masalan, industrial mamlakatlarda
moliya   bozorining   asosan   anglo-sakson   yoki   kontinental   modellari   bo‘yicha
tuzilganini,   ko‘pchilik   rivojlanayotgan   mamlakatlarda   esa   gibrid   yoki   anglo-
sakson   yoki   kontinental   (germancha)   modelni,   musu lm on   davlatlarida   islom
modelini   ko‘rish   mumkin.   Jumladan   o‘tish   iqtisodiyotiga   mansub   davlatlarda
ko‘proq   gibrid   modelini   kuzatish   mumkin,   ammo   ulaming   infratuzilmasi
samaradorligi   bo‘yicha   industrial   mamlakatlar   modellariga   hozircha   tenglasha
olmaydi. Bunda aytish joizki, bu mamlakatlarda moliya bozorlarining shakllanishi
xususiyatlari ko‘p jihatdan ulardagi ta’sir etuvchi omillarga va mavjud rivojlanish
sharoitlariga bog‘liqligini kuzatish mumkin.
Umuman   olganda,   har   qanday   mamlakatning   moliya   bozori   modeli   unda
tashkil   topgan   mulkchilik   tizimi   tuzilmasi   va   ta’sir   etuvchi   fundamental   omillar
asosida shakllanib va rivojlanib boradi.
Hozirda mavjud modellarning ichida eng  rivojlangan, hajmli  va mukammali
anglo-sakson modeli hisoblanadi.
Moliya bozori modellarini ikki guruhga ajratish mumkin:
1) moliyalashtirishning   qarz   usulini   ulush   kiritish   usulidan   ustunligi   bilan
tavsiflanuvchi   yirik   institutsional   investorlar   salmog‘ining   ko‘pligiga   asoslangan
model;
2) moliyalashtirishning   ulush   kiritish   usulini   qarz   usulidan   ustunligi   bilan
tavsiflanuvchi   chakana   mayda   investorlar   salmog‘ining   ko‘pligiga   asoslangan
model.
Moliya bozori modellarini nazariy jihatdan quyidagi belgilar negizida ajratish
mumkin:   mamlakat   iqtisodiyoti   modelining   tuzilishi   va   mamlakat   aholisining
traditsion ma’naviy boyliklari. 
AQSH va Buyuk Britaniya moliya bozorlarining qatnashchilari Germaniya va
Yaponiyadagilardan   farqli   konservativlik   darajasi   kamroq   va   risklarga   ko‘proq
moyil.   Bulaming   barchasi   anglo-sakson   modeli   asosidagi   moliya   bozorlarini
17 liberalligini, ochiqligini, faolligini, ammo inqirozlarga ta’sirchanligini belgilaydi.
Islom   traditsiyasiga   asoslangan   moliya   bozori   modeli.   Bu   traditsiya   islom
moliyasi shaklida namoyon bo‘ladi. Unda moliya bozori qatnashchilari tomonidan
Islom   dini   ko‘rsatmalariga   va   “harom”   tushunchasiga   rioya   qilinadi.   Islomiy
moliya   institutlari   oldindan   belgilangan   foiz   daromad   olishlari   va   spekulativ
operatsiyalar   bajarishlari   mumkin   emas,   ular   faqat   ulushlar   va   ijara   asosida
ishtirok etishlari,  mulkni   nasiyaga  sotib  olish  va  sotishi   mumkin. Pul  resurslarini
jalb qilish uchun depozitlar  o‘miga  aksiyalar, investitsiya  fondlari, foiz to‘lovlari
oldindan   belgilanmagan   jamg‘arma   va   investitsiya   hisobvaraqlari   (banklar   bilan
sheriklik asosida), foizli obligatsiyalar o‘rniga diskontli obligatsiyalar qo‘llaniladi
(diskontani   ustama   haq   sifatida   belgilab).   Natijada   Pokiston,   Bahrayn,   Quvayt,
Indoneziya,   Eron,   Malayziya   moliya   bozorlarida   obligatsiyalar   “ribo”,   ya’ni
“harom”   hisoblangani,   derivativlar   esa   qimorga   o‘xshaganligi   uchun   bunday
segmentlar   mavjud   emas.   Pokistonda   ustamali   davlat   obligatsiyalari   maxsus
investitsiya   fondlari   ulushlariga   konvertatsiyalantiriladi   va   ushbu   fondlar   orqali
loyihaviy   moliyalashtirishga   asoslanib   hukumat   moliyalashtiriladi.   Xalqaro
statistikada   qarz   munosabatlarini   mujassamlashtiruvchi   qog‘ozlar   bo‘yicha   islom
mamlakatlari keltirilmaydi.
Ko‘pincha   bozor   instrumenti   bo‘lmagan   “ulushli   ishtirok   qog‘ozlari”
(participation  paper)   va  “sheriklik  qog‘ozlari”  (partnership   paper)  chiqarilib,  ular
bo‘yicha   investorlar   mablag‘larini   aniq   loyihalarga   (uy-joy,   yo‘llar,   kasalxonalar
va shu kabilarga asoslangan)  markaziy va mahalliy hokimiyatlar  bilan birgalikda
“birgalikda moliyalashtirish” asosida yo‘naltiradilar. Bu esa Islom dini tomonidan
ma’qullanadi va moliyalashtirishning “Islom” shakli deyiladi.
Moliya   bozorini   islomiylashtirish   uning   soddalashuviga,   banklar   rolining
oshishiga,   yirik   investorlaming   ko‘payishiga,   depressiv   holatga   tushishiga,   ko‘p
sonli  chakana va yirik xorijiy investorlaming, derivativlar  va foizli obligatsiyalar
segmentlarining yo‘qligiga olib keladi.
Yapon   traditsiyalariga   asoslangan   moliya   bozori   modeli.   Ushbu   traditsiya
18 quyidagilarda namoyon bo‘ladi:
-Davlat   tuzilmasi   yoki   biznesda   insonlaming   pog‘onalilikka   (ierarxiya)
intilishi, o‘zidan yuqori pog‘onada turgan shaxsga sodiqlik;
- bir kompaniyaga butun hayot mobayniga yollanish tizimi;
- vasiylikka muhtojlik;
- shaxsiy   manfaatlarini   aksiyadorlamikidan   yuqori   qo‘yish   («korporatsiya-
oila», sezilarli oshib bomvchi mehnat haqi va ijtimoiy to‘lovlar tamoyili asosida);
-yaqqol kollektivizm, jamiyatga o‘ta tobelik, o‘zini moddiy cheklash («halol
kambag‘allik», ishga fidoiylik etikasi), Yaponiyani dunyodagi alohida missiyasini
oshirish;
- anglo-sakson traditsiyasidan farqli, aholining yuqori darajadagi j am g‘arm
a normasi.
Moliya   bozorining   Yapon   modelini   AQSH   modelidan   keyingi   o‘ringa
qo‘yish mumkin. Ularning ikkalasi islomiy moliya bozorlaridan ustun.
Germaniya   traditsiyalariga   asoslangan   moliya   bozori   modeli.   Diniy
e’tiqodlarning   farqliligiga   qaramasdan,   Germaniya   va   Yaponiya   modellarining
o‘xshash taraflari mavjud. Sabab, bu mamlakatlarda aholining iqtisodiy qarashlari
ko‘p   jihatdan   mos   kelishidir.   Germaniya   xalqi   boshqalardan   farqli   bir   muncha
xususiyatlarga ega bo‘lib, ularga quyidagilarni kiritish mumkin:
- praktitsizm, ierarxizm, o‘ta mehnatkashlik, ijtimoiy himoyaga, risksizlilikka
va   jamg‘armaga   moyillik.   Anglo-sakson   modelida   esa   mobillikka,   ixtirochilikka,
risklilikka,   opportunizmga,   agressivlikka,   o‘zgarishlarga   moyillik   ko‘proq
seziladi;  
- kompaniya rahbariyati tomonidan shaxsiy manfaatlarini aksiyadorlamikidan
yuqori   qo‘yilishi,   kompaniya   menejmentini   aksiyalar   kursini   va   ular   bo‘yicha
yuqori   dividendlar   to‘lovlarini   oshirishga   yo‘nalganligi.   Bunda   korporativ
boshqaruvning   germancha   modelida   ko‘proq   kompaniyaning   manfaatlari
aksiyadorlarga xizmat ko‘rsatishdan ustun qo‘yilgan.
19 II BOB.  O‘ZBEKISTON MOLIYA BOZORINING 
RIVOJLANISH TENDENSIYALARI TAHLILI
2.1.   O‘zbekistonda moliya bozori modeli
Respublikamiz moliya bozoridagi ilmiy tadqiqot olib borgan iqtisodchilaming
fikricha,   uning   shakllanishi   va   rivojlanishi   mamlakatda   olib   borilgan   iqtisodiy
islohotlar asosida besh bosqichni bosib o‘tgan.
1- bosqich:   1991-1993   -yillar.   Milliy   moliya   bozori   poydevorining   yaratilishi
va   bozor   iqtisodiyotiga   xos   bo‘lgan   institutsional   tarkibning   shakllanishi
bilan tavsiflanadi.
2- bosqich:  1994-2000-yillar. Milliy moliya bozorida bozor iqtisodiyotiga xos
bo‘lgan mexanizmlarning ishlashiga zamin yaratilishi va moliya bozoridagi
dastlabki raqobat muhitining shakllanishi bilan tavsiflanadi.
3- bosqich:   2001-2006-yillar.   Moliya   bozorining   erkinlashtirilishi   va   yangi
moliya bozori segmentlarining rivojlanishini o‘zida mujassamlashtiradi. 
4- bosqich:   2007-2011-yillar.   Moliya   bozorining   kapitallashuv   darajasining
oshirilishi, tartibga solish va modernizatsiyalash jarayonlarining jadallashuvi
hamda uning shaffofligini oshirish bilan tavsiflash mumkin.
5- bosqich:   2012-yildan   keyingi   davmi   o‘zida   namoyon   etadi   va   bu   davrda
moliya   bozori   barqarorligini   oshirish   hamda   uni   yuqori   xalqaro   reyting
ko‘rsatkichlariga   erishgan   holda   rivojlanishini   ta’minlashga   ustuvorlik
berilmoqda.
O‘zbekistonda   moliya   bozori   modeli   aralash   modelga   mansub   bo‘lib,   o‘zida
anglo-sakson,   kontinental   va   yapon   modellari   elementlarini   ma’lum   darajada
mujassamlashtirgan. Uning xususiyati shundaki, unda hozircha banklaming boshqa
moliya   institutlarining   (investitsiya   institutlari   va   fondlari,   sug‘urta   tashkilotlari),
20 institutsional   investorlaming   va   mayda   chakana   investorlarga   nisbatan   ustunligi
kuzatilmoqda. Alohida segmentlarga (pul, valutalar, korporativ va davlat qimmatli
qog‘ozlari,   sug‘urta   instrumentlari,   kredit   va   banklaming   boshqa   instrumentlari
bozorlariga)   ega  bo‘lib,  ular  hozirda  bir-biri   bilan   to‘liq  bog‘liq  emas  va  har  biri
turli vakolatli davlat organlar tomonidan alohida tartiblashtiriladi.
Hozirda har qanday o‘tish iqtisodiyotiga mansub mamlakatlar singari   
  O‘zbekiston   uchun   asosiy   muammolar   -   ishlab   chiqarishni
modernizatsiyalashtirish,   investitsiyalarni   jalb   qilish   va   iqtisodiy   o‘sishda
industriyaning   salmog‘ini   oshirish   kabi   mua mm olar.   Bu   mua mm olami   yechishda
milliy moliya bozori birmuncha qiyinchiliklarga duch kelmoqda. Kompaniyalar va
banklarda   emission,   foizli   daromadlar   va   investitsion   siyosatlarida
nomutanosibliklami   kuzatish   mumkin.   Banklar,   kompaniyalar   va   sug‘urta
tashkilotlarining   moliyaviy   holati   qoniqarli,   xalqaro   reyting   agentliklarining
“barqaror”   baholariga   ega,   lekin   faoliyatida   bozor   mexanizmi   to‘liq   amal
qilmayotganini ko‘rish mumkin.
O‘zbekistonda   moliya   bozorida   jahon   moliyaviy-iqtisodiy   inqirozining
oqibatlari   oldini   olish   va   yumshatish   imkonini   beradigan   asosiy   omillar   sifatida
quyidagilar ko‘rinadi:
-banklar   kapitallashuv   darajasining   oshirilishi   va   nizom   jamg‘armalarining
ko‘paytirilishi,   moliya   bozorining   asosiy   segmentlaridan   bo‘lgan   kredit   bozori
mustahkamligini oshirish va taraqqiyotning muhim omillaridan biriga aylanishi;
-tijorat   banklari   faoliyatini   baholashda   uzoq   muddatli   kredit   qo‘yilmalari
ulushining   o‘sishi   va   uni   ichki   manbalar   orqali   ta’minlash   mezonlariga   asosiy
e’tibor   qaratilishi   moliya   bozorini   barqaror   rivojlantirishdagi   asosiy   omillardan
ekani;
- O‘zbekiston   bank   tizimining   qat’iy   xalqaro   talablarga   javob   beradigan   eng
barqaror tizimlardan biriga aylanishi;
-qimmatli   qog‘ozlar   bozorida   aksiyadorlik   jamiyatlarining   kapitaliga,
bozoming   professional   ishtirokchilariga   va   birja   bozoriga   chiqadigan   qimmatli
21 qog‘ozlarga talablarning kuchaytirilishi;    
- mamlakatimiz   emitentlari   qimmatli   qog‘ozlaming   xalqaro   va   xorijiy
davlatlar   fond   bozorlarida   muomalasi   shakllanmagani   va   yurtimizga   jalb   etilgan
xorijiy portfel investitsiyalar hajmining kichikligi;
-O‘zbekiston   molliya   bozorida   davlatning   ichki   va   tashqi   qarzlarini
kamaytirishga,   mamlakat   iqtisodiyotiga   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   xorijiy   investitsiyalarni
keng   jalb   etishga   qaratilgan   samarali   iqtisodiy-moliyaviy   islohotlarning   olib
borilishi;
- iqtisodiyotni   modemizatsiyalash   sharoitida   sug‘urta   tashkilotlarining
kapitallashuvi,  majburiy  sug‘urtaning  yangi   turlari  joriy etilishi,  mamlakatimizda
zamonaviy sug‘urta bozorining shakllanishi;
-valuta   siyosati   sohasida   ham   puxta   o‘ylangan,   uzoqni   ko‘zlab   amalga
oshirilgan tadrijiy choralar;
-mamlakatimizda   qimmatli   qog‘ozlar   bozorining   professional   ishtirokchisi
sifatida   investitsiya   fondlari   va   ularning   aktivlarini   ishonchli   boshqaruvchilar
faoliyati   bozorda   barqaror   faoliyat   yuritish   tamoyillariga   asosida   rivojlandi,   bu
jarayon   davlat   mulkini   xususiylashtirish   va   iqtisodiyotda   bozor   mexanizmlarini
bosqichma-bosqich shakllantirish uchun olib borilgan iqtisodiy-huquqiy islohotlar
bilan ta’minlangan va boshqa shu kabi omillar.
O‘zbekiston   moliya   bozori   modeli   anglo-sakson   va   kontinental   modellari
elementlami   o‘z   ichiga   olganligi   hamda   unda   aksiyadorlik   kompaniyalari
korporativ   boshqaruv   tizimi   anglo-sakson   (“investorlik”)   modelidan   farqli
kontinental   (Germaniyadagiga   o‘xshash   “insayderlik”   yoki   “ikki   pog‘onali”)
modelga   asoslanganligi   va   ichki   nodavlat   investitsiyalar   hajmining   kamligi,
xususiylashtirish   mexanizmi   kam   samarali   bo‘lgani   va   regulatorlaming   ko‘p
sonliligi,   banklar,   sug‘urta   tashkilotlari   va   budjetdan   tashqari   fondlaming
yetarlicha   investitsion   samara   bilan   ishlamayotgani   sababli,   barcha   o‘tish
iqtisodiyotiga mansub mamlakatlar singari ma’lum darajada muammolar mavjud.
Bunda   O‘zbekiston   moliya   bozorini   tartiblashtirish   tizimi   birinchi   turkum
22 modeliga   kiradi.   Uning   xususiyati   shundaki,   unda   hozircha   na   banklarning,   na
moliya   institutlarining   (investitsiya   institutlari,   sug‘urta   tashkilotlari,   fondlar),   na
institutsional investorlarning, na mayda chakana investorlaming alohida ustunligi
kuzatilmaydi. Alohida segmentlarga (pul, valutalar, korporativ va davlat qimmatli
qog‘ozlari,   sug‘urta   instrumentlari,   kredit   va   banklaming   boshqa   instrumentlari
bozorlariga) ega bo‘lib, ular hozirda bir-biri  bilan to‘liq bog‘liq emas va har biri
turli   vakolatli   davlat   organlar   tomonidan   alohida   tartiblashtiriladi
(muvofiqlashtiriladi   va   nazorat   qilinadi).   Bank   tizimi   germancha   modelga   yaqin,
ammo   ko‘lamli   islohotlarga   muhtoj.   Hozirda   har   qanday   o‘tish   iqtisodiyotiga
mansub   mamlakatlar   singari   O‘zbekiston   uchun   asosiy   muammolar   -   ishlab
chiqarishni   modernizatsiyalashtirish,   investitsiyalarni   jalb   qilish   va   iqtisodiy
o‘sishda   industriyaning   salmog‘ini   oshirish   kabi   mua mm olar.   Bu   mua mm olarni
yechishda   milliy   moliya   bozori   birmuncha   qiyinchiliklarga   duch   kelmoqda.
Kompaniyalar   va   banklarda   emission,   foizli   daromadlar   va   investitsion
siyosatlarida   nomutanosibliklarni   kuzatish   mumkin.   Banklar,   kompaniyalar   va
sug‘urta   tashkilotlarining   moliyaviy   holati   qoniqarli,   xalqaro   reyting
agentliklarining   “barqaror”   baholariga   ega,   lekin   faoliyatida   bozor   mexanizmi
to‘liq amal qilmayotganini ko‘rish mumkin.
Qimmatli   qog‘ozlar   bozorida   hozircha   muddatli   instrumentlar   (derivativlar),
munitsipal,   ipoteka   va   boshqa   turdagi   tijorat   qog‘ozlari   (jumladan   veksellar)
segmentlari to‘liq shakllanmagan. Chunki, IPO (Initial public offering) mexanizmi
yo‘q.   Davlat   qimmatli   qog‘ozlari   muomalasi   Respublika   Valuta   birjasida   amalga
oshiriladi.  Pul,  valuta   va   banklararo   kreditlar   bozorlari   banklar   sektorida   faoliyat
ko‘rsatadi.   Qimmatli   qog‘ozlar   bozori   hajmining   YalMga   nisbati   (kapitalizatsiya
sur’ati)   kichik   bo‘lib,   uning   darajasi   yalpi   ichki   investitsiyalar   hajmidan   ancha
kam. Real sektoming pul resurslariga bo‘lgan talabi asosiy kapitalga qilingan ichki
va   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   jalb   qilingan   investitsiyalar   hisobiga   qondirilmoqda.   Bunda
kichik   biznesning   YalMdagi   salmog‘i   oshib   bormoqda.   Aksiyalar   bo‘yicha
dividendlar   foizi   va   obligatsiyalar   bo‘yicha   foiz   stavkasi   yildan   yilga   pasayish
23 tendensiyasiga   ega.   Aksiyalaming   birlamchi   va   ikkilamchi   bozorlarining   nisbati
tahminan   bir-biriga   yaqin.   Aksiyalar   va   obligatsiyalaming   ikkilamchi   bozorlari
spekulativ   xarakterga   ega   emas.   Spekulativ   portfel   investorlar   shakllanmagan
bo‘lib, asosan strategik portfel investorlar mavjud.
2.2.  Moliya bozorining shahobchasi bo‘lgan qimmatli qog‘ozlar
Hozirgi   paytda   mamlakatimizda   xorijiy   investorlami   Respublika   fond
bozoriga   jalb   qilishga   ixtisoslashtirilgan   tashkilotlar   va   investitsiya   institutlari
muntazam   ish   olib   bormoqda.   Bu   uyg‘unlashuv   ikki   yoqlama   jarayon   bo‘lib,
o‘zbek investorlari  faoliyatini xorijiy fond bozorlarida tashkil  etish uning muhim
qismidir. Bugungi kunda jahon fond bozorining kun sayin globallashuvi, aloqa va
texnologiyalaming   o‘zaro   bog‘liqlikda   rivojlanishi   investorlaming   o‘z   mahalliy
doirasida   cheklanib   qolmasligiga   olib   keladi.   Bu   esa   endilikda   o‘z   sarmoyasini
foydaliroq   joylashtirishga   harakat   qiladi.   Fond   bozori   samaradorligi   yuqori
bo‘lgan   korxonalami   izlaydi.   Biror   korxonaning   ko‘rsatkichlari   pasayishi   bilan
moliyaviy   vositalar   ko‘rsatkichlari   yaxshiroq   korxonalarga   oqa   boshlaydi.   Bu
jarayon   uzluksiz   davom   etadi.   Jahonning   barcha   fond   bozorlari   shu   funksiyani
bajaradilar.   Zamonaviy   komputer   texnologiyalari   har   bir   baquwat   investorga
internet   orqali   yirik   fond   bozorlari   faoliyatida   ishtirok   etish   imkoniyatini
yaratmoqda.  Investor   brokerlarni   chetlab   o‘tgan   holda,  kam   sarf-   xarajatlar   bilan
barcha zarur axborotni olishi va aksiyalarni mustaqil ravishda o‘zi xarid qilishi va
sotishi   mumkin.   Rivojlangan   mamlakatlarda   qimmatli   qog‘ozlar   bozori   juda
yaxshi rivojlangan. Ular yuksak texnologiyali savdo jarayonini taminlay oladigan
darajada   rivojlangan   infratuzilmaga   ega.   Axborot   xizmatlarining   o‘sishi,   bozor
haqidagi ma’lumotlar aniqligini ham ta’minlaydi. Bu esa o‘z navbatida, qimmatli
qog‘ozlardan   foyda   olishga   intilayotgan   yangi-yangi   investorlami   bozorga   jalb
qiladi.
24 Qimmatli   qog‘ozlar   bozoridagi   operatsiyalarda   ishtirok   etayotgan   har   bir
malakali   mutaxassis,   broker,   emitent,   investor   texnikaning   ilg‘or   sohalarida
foydalanishiga to‘gri keladi. Bu esa o‘z mijozlari sonini ko‘paytirishga, sifatli yoki
o‘z vaqtida axborotlami yetkazib berishda keng imkoniyatlami ochib bermoqda.
Moliya   bozorining   shahobchasi   bo‘lgan   qimmatli   qog‘ozlar   bozorida
axborotlami   o‘z   vaqtida   yetkazib   berish   muhim   o‘rin   tutadi.   Bu   axborotlar
rivojlangan   mamlakatlar   fond   bozorida   aksiyalami,   obligatsiyalami   va   boshqa
qimmatli qog‘ozlar bilan bog‘liq narxlaming o‘zgarishini hech kim oldindan ayta
olmaydi.   Bu   esa   operatsiyalarda   ishtirok   etayotgan   har   bir   malakali   mutaxassis,
broker, emitent, investorlaming daromadiga daromad qo‘shsa, ayrim kompaniyalar
iqtisodiy   faoliyatining   kuchsizligi   va   mahsulotlari   raqobatbardosh   emasligini
oydinlashtirib   qo‘yadi.   Qimmatli   qog‘ozlar   bozoridagi   bu   raqobatbardosh
muhitning yaratilishi bozoming yanada rivojlanishi uchun katta hissa qo‘shadi. Bu
tipdagi  axborotlami  o‘z vaqtida va sifatli  yetkazib  berish  respublikamizdagi  fond
bozorining rivojlanishi uchun juda muhimdir.
Moliya   bozorining   bozor   munosabatlari   tizimidagi   ahamiyati   uning
tomonidan quyidagi qulay sharoitlarni ta’minlanishi bilan bog‘liq asosiy vazifalari
asosida belgilanadi:
- iqtisodiyotning   real   sektoriga   investitsion   moliya   resurslarni   samarali   jalb
qilinishi;
- kapitalning samarasiz tarmoqdan samaralisiga qayta taqsimlanishi;
- davlat   budjetiga   xizmat   ko‘rsatishi,   uning   kamomadini   qoplash   uchun   pul
mablag‘larining samarali jalb qilinishi;
- iqtisodiyotning holatini aniq bozor indikatorlari yordamida baholanishi;
-inflatsiya sur’atlari va valuta kurslari o‘zgarishiga operativ ta’sir
ko‘rsatilishi;
- davlatning  pul-kredit   va   budjet-soliq   siyosatini   ob’ektiv  va   mutanosiblikda
olib borilishi;
- mulkka egalik huquqini ishlab chiqarish vositalariga qayta taqsimlanishi;
25 -jahon globallashuvi jarayonlariga milliy iqtisodiyotning
integratsiyalashuvi.
Moliya  bozori,  jumladan  qimmatli   qog‘ozlar   bozori,  faoliyat   ko‘rsatishining
asosiy tamoyillari quyidagilardan iborat:
-barcha potensial investorlar o‘z mablag‘larini foydali tarzda joylashtirishlari
uchun ularga teng shart-sharoitlar yaratib berish;
- bozorda tuziladigan bitimlaming ixtiyoriyligi;
- erkin raqobat yo‘lidagi to‘siqlami bartaraf etish;
- narxlami real tarkib topadigan talab va taklif asosida belgilash;
-bozor   qonun   hujjatlariga   uning   barcha   qatnashchilari   tomonidan   rioya
etilishi;
-birja   va   birjadan   tashqari   operatsiyalar,   kotirovkalar,   emitentlaming
moliyaviy holati to‘g‘risidagi axborot oshkor etilishining shartligi;
-o‘z   faoliyatini   qonun   hujjatlariga   muvofiq   amalga   oshirayotgan   barcha
investorlar va emitentlar uchun bozordan foydalanish mumkinligi;
-moliyaviy   instrumentlar   va   ulaming   emitentlariga   doir   axborotning   to‘la
oshkor   etilishini,   oshkoralikni   va   bu   axborotdan   barcha   qatnashchilar   foydalana
olishini ta’minlash;
- investorlar va emitentlaming manfaatlarini himoya qilish;
-bozorda   tovlamachilik   va   boshqa   noqonuniy   faoliyatni   taqiqlash   hamda
ta’qib qilish.
Moliya   bozori   faoliyat   ko‘rsatishining   asosiy   tamoyillariga   rioya   etilishi
davlatning tartibga solishga oid chora-tadbirlari bilan birga fond birjalari va bozor
qatnashchilarining   birlashmalari   ishlab   chiqqan   qoidalarini   uyg‘unlashtirish
asosida ta’minlanadi.
Yuqoridagilardan   kelib   chiqib,   aytish   mumkinki,   iqtisodiyotni
modernizatsiyalash   sharoitida   O‘zbekiston   moliya   bozorini   tartibga   solish   va
barqarorligini ta’minlash quyidagilarda o‘z aksini topadi:
-inqirozdan   qutulish   maqsadida   moliya   bozorini   tartibga   soluvchi   va
26 mustahkamligini oshimvchi iqtisodiy islohotlarni olib borish;
- samarali tartibga solish mexanizmini yaratish;
- moliya bozorlarida segmentlar muvofiqligini ta’minlash;
-birjadan tashqari bozor infratuzilmasini yaxshilash orqali derivativlar bozori
shaffofligi   va   barqarorligini   oshirish   hamda   ular   bilan   bog‘liq   tizimli   risklarni
qisqartirish;
- moliya tizimi va uni tartibga solish mexanizmini mustahkamlash.
Hozirda   moliya   bozorining   infratuzilmasida   uch   yuzdan   ziyod   investitsiya
institutlari, beshta birja (Respublika Valyuta Birjasi, “Toshkent” Respublika Fond
Birjasi,   Respublika   tovar-xomashyo   Birjasi,   Respublika   ko‘chmas   mulk   Birjasi,
Agrosanoat   Birjasi),   ikkita   birjadan   tashqari   elektron   savdo   tizimi   (Banklararo
savdo tizimi, “Elsis-savdo”  elektron savdo tizimi), 1309 ta aksiyadorlik jamiyati,
29 tijorat banki (ulardan 12 tasi aralash mulkchilik shakliga asoslangan banklar, 9
tasi xususiy bank, 5 tasi xorijiy kapital ishtirokidagi bank, 3 tasi davlat banki), 25
dan ziyod sug‘urta tashkilotlari, budjetdan tashqari fondlar (bandlik, pensiya, yo‘l,
fermerlar   fondlari),   banklar   va   sug‘urta   tashkilotlarining   ko‘p   millionli   mijozlari
faoliyat   ko‘rsatmoqda.   Pensiya   va   boshqa   budjetdan   tashqari   fondlar   o‘zlarining
faoliyatiga qo‘shimcha, asosan, davlat qimmatli qog‘ozlariga investitsiya qiladilar,
faolligi   sezilarli   emas.   Boshqaruvchi   kompaniyalaming   tahminan   95   %i   davlatga
tegishli   aksiyalar   paketlarini   boshqaradilar.   Investitsiya   fondlarining   faolligi   juda
ham   past.   Umuman   olganda,   milliy   moliya   bozori   hozircha   indikatorlar
mezonining   ijobiy   miqdoriy   ko‘rsatkichlariga   to‘liq   erishmagan.   Chunki   moliya
bozori qatnashchilarining faolligi sust, muomaladagi moliyaviy instrumentlarining
turi   kam,   kapitalizatsiyasi   va   likvidliligi   past,   hajmi   kam,   oboroti   sekin,
tartiblashtirish mexanizmi takomil emas va boshqa shu kabi muammolar mavjud.
Bularning   barchasi   vaqtinchalik   holat   bo‘lib,   kelajakda   boshqa   rivojlanayotgan
mamlakatlarning   moliya   bozorlari   singari   raqobatbardoshlik   darajasiga   erishishi
muqarrar.   Bunda   o‘rta   va   uzoq   muddatda   O‘zbekiston   moliya   bozorining   keskin
rivojlanishini   bashorat   qilsa   bo‘ladi.   Buning   uchun   unda   barcha   imkoniyatlar
27 mavjud.
28 XULOSA 
Iqtisodiyotni   modernizatsiyalash   sharoitida   O‘zbekiston   moliya   bozorida
investorlar   sonini   ko‘paytirishning   asosiy   omillari   quyidagi   masalalarni   yechish
bilan bog‘liqdir:
1. Mamlakatimiz fond bozorining kapitallashuv darajasini yanada oshirish;
2. Uyushgan   moliya   bozorining   rivojlanishini   jadallashtirish   va   birja
infratuzilmasini   optimallashtirish.   Bu   moliya   bozorini   nazorat   qilish   va   tartibga
solish, pirovardida barqarorligining oshishiga olib keladi;
3. Moliya bozorida hisob-kitob, kliring tizimi barqarorligini oshirish va unga
zamonaviy   xalqaro   tajribalami   joriy   etish,   moliya   bozoridagi   operatsiyalarni
jadallashishiga,   mablag‘larni   samarali   foydalanishga   va   ushbu   bozoming
rivojlanishiga olib keladi;
4. Ma ml akatni   xalqaro   moliya   bozorlari   bilan   integratsiyasini   ta’minlovchi
vositalami   rivojlantirish   moliya   bozoriga   xorijiy   investitsiyalarni   keng   jalb   etadi,
milliy   iqtisodiyotga   xorijiy   valuta   tushumlarini   ko‘paytiradi,   emitentning   ishlab
chiqarishini miqdor va sifat jihatdan oshishiga olib keladi;
5. Mamlakatimiz   moliya   bozorida   hosilaviy   qimmatli   qog‘ozlar   bilan
operatsiyalarni   rivojlantirish   (individual   investorlar   moliyaviy   aktivlarini   beqaror
bozor sharoitidagi turli salbiy o‘zgarishlardan himoyalaydi);
6. Moliyaviy   aktivlar   sekyuritizatsiyasi   uchun   zaruriy   shart-sharoitlami
yaratish   (moliyaviy   aktivlar   likvidliligini   oshiradi,   moliya   bozorida
innovatsiyalami yaratishga zamin yaratadi);
7. Respublikamizda   valuta   bozorini   erkinlashtirish,   Markaziy   bankning   pul-
kredit   siyosati   dastaklari,   likvidlilikni   tartibga   solish   instrumentlarini   yanada
takomillashtirish   (iqtisodiyotni   pul   bilan   ta’minotini   oshiradi,   xorijiy
investitsiyalarni   va   ishlab   chiqarishni   ko‘paytiradi,   pul   bozori   bilan   bir   qatorda
moliya bozorini ham rivojlantiradi);
8. Davlat   tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirish   dasturi   doirasida
aksiyadorlik jamiyatlarining, xususan iqtisodiyotning real sektori korxonalari (neft
va   gaz   tarmog‘i,   energetika,   qayta   ishlab   chiqarish   sanoati   va   boshqalar)   ning
29 davlatga tegishli bo‘lgan aksiya paketlarini birja savdolariga chiqarish;
9. Kelajakda   fond   bozorining   rivojlanishiga   asos   bo‘la   oladigan   va   barcha
toifadagi   investorlami   jalb   qila   oladigan   salohiyatli   kompaniyalami   birjaning
rasmiy byulleteniga kiritish orqali listing kompaniyalari so nini  ko‘paytirish;
10. Investorlarning   o‘z   sarmoyalarini   qimmatli   qog‘ozlarga   erkin   yo‘naltira
olishini   soddalashtirish   va   ishonchini   oshirishga   qaratilgan   birja   savdosi
qoidalarini   tartibga   solish   hamda   xisob-kitob   va   kliring   texnologiyalarini
takomillashtirish   to‘g‘risidagi   me’yoriy-huquqiy   hujjatlami   yanada
takomillashtirish;
11. Birja   savdo   vositalarini   va   texnologiyalarini   yanada   takomillashtirish
hamda investorlar orasida repo bitimlarining afzalliklarini keng targ‘ib qilish;
12. Moliya bozorining axborot bazas ini rivojlantirish, xususan:
- Fond birja web saytining axborot almashuv darajasini oshirish;
-Moliya bozori to‘g‘risidagi ma’lumotlarni yoritib boruvchi axborot-
tahliliy kanallami rivojlantirish;
Xulosa   o‘rnida   Respublikamiz   Prezidentining   «Qachonki,   qimmatli
qog‘ozlarning   ikkilamchi   bozori   to‘la   ishga   tushsa,   fond   birjasi   tom   ma’noda
faoliyat   ko‘rsatsa,   qachonki   aksiyalar   qiymati   muntazam   e’lon   qilib   borilsa,
alohida aksiyalar  sotib olishga ishtiyoq va intilish tug‘ilsa, aksiyalarning o‘zi esa
shunchaki oddiy qog‘oz bo‘lib qolmasdan, haqiqiy qimmatli qog‘ozga aylanib, o‘z
egalari uchun muhim daromad manbai  bo‘lsagina, xususiylashtirish jarayoni   aniq
mazmun va ko‘rinishga ega bo‘ladi» deb takidlagan so‘zlarini keltirish maqsadga
muvofiq.   Zero,   ushbu   so‘zlar   iqtisodiy   islohotlami   yanada   chuqurlashtirish   va
liberallashtirish,   xususiylashtirish   jarayonlarini   rivojlantirishga   yangicha
yondashish   masalalari,   hamda   mamlakatimiz   fond   bozorini   yanada   rivojlantirish
bo‘yicha dastumlamal bo‘lishi lozim va bo‘lib kelmoqda.
30 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
I. O‘zbekiston Respublikasi qonunlari:
1. O‘zbekiston Resmpublikasi Konstitutsiyasi. - T.: “Adolat” 2016 y.
2. O‘zbekiston   Respublikasi   Fuqarolik   kodeksi.   O‘zbekiston
Respublikasining   21.12.1995   y.   163-I-son   va   29.08.1996   y.   256-I-son   Qonunlari
bilan tasdiqlangan (Oxirgi marta  O‘zR 23.05.2019 y. O‘RQ-542-son Qonuni bilan
o‘zgartirishlar kiritilgan).
3. O‘zbekiston   Respublikasining   Mehnat   kodeksi.   O‘zbekiston
Respublikasining 21.12.1995 y. 161-I-son Qonuni bilan tasdiqlangan (Oxirgi marta
O‘zR 09.01.2019 y. O‘RQ-514-son Qonuni bilan o‘zgartirishlar kiritilgan).
4. O‘zbekiston  Respublikasi  Soliq kodeksi.  O‘zR 30.12.2019 y. O‘RQ -599   -
son Qonuni bilan tasdiqlangan
5. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 7 fevralda qabul qilingan
“O‘zbekiston Respublikasini  yanada rivojlantirish bo‘yicha harakatlar strategiyasi
to‘g‘risida” gi PF-4947-sonli Farmoni
II. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti farmonlari va qarorlari, Vazirlar
Mahkamasining   qarorlari:
6. O zbekistan   Respublikasi   Prezidentining   “2017-2021  yillarda  O zbekistonʼ ʼ
Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo nalishi   bo yicha   Harakatlar	
ʼ ʼ
strategiyasini   kelgusida   amalga   oshirish   chora-   tadbirlari   to g risida»   gi   2017   yil	
ʼ ʼ
15 avgustdagi F-5024-son Farmoyishi. http://press-service.uz/uz/lists/vievv7919
III.  O‘ zbekiston  Respublikasi Prezidentining
asarlari   va ma’ruzalari :
7. Mirziyoyev   Sh.M.   Erkin   va   farovon,   demokratik   O zbekiston   davlatini
ʼ
birgalikda barpo etamiz. O zbekiston Respublikasi Prezidenti lavozimiga kirishish	
ʼ
tantanali marosimiga bag ishlangan Oliy Majlis palatalarining qo shma majlisidagi	
ʼ ʼ
nutq. - T.: O zbekiston, 2016. -56 b.	
ʼ
8. Mirziyoyev   Sh.M.   Qonun   ustuvorligi   va   inson   manfaatlarini   ta minlash   -	
ʼ
yurt   taraqqiyoti   va   xalq   farovonligining   garovi.   O zbekiston   Respublikasi	
ʼ
Konstitutsiyasi   qabul   qilinganining   24   yilligiga   bag ishlangan   tantanali	
ʼ
marosimdagi ma ruza. 2016 yil 7 dekabrь. - T.:O zbekiston, 2017. - 48 b.	
ʼ ʼ
9.   Mirziyoyev   Sh.M.   Tanqidiy   tahlil,   qat iy   tartib-intizom   va   shaxsiy	
ʼ
javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo lishi   kerak.   -T.:	
ʼ
O zbekiston, 2017.- 108 b.	
ʼ
10.   Mirziyoyev   Sh.M.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   olijanob   xalqimiz
bilan   birga   quramiz.   Mazkur   kitobdan   O zbekiston   Respublikasi   Prezidenti	
ʼ
31 Shavkat Mirziyoevning 2016 yil 1 noyabrdan 24 noyabrga qadar Qoraqalpog istonʼ
Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahri saylovchilari vakillari bilan o tkazilgan	
ʼ
saylovoldi uchrashuvlarida so zlagan nutqlari o rin olgan. -T.: O zbekiston, 2017.-	
ʼ ʼ ʼ
488 b.
IV.  Darslik va o‘quv adabiyotlari :
11. Xodiyev B.Yu., Shodmonov Sh.Sh. Iqtisodiyot nazariyasi. Darslik. -
T.: Barkamol fayz-media, 2017. - 783 bet.
12. Jo‘raev   T.T.   Iqtisodiyot   nazariyasi.   O‘quv   qo‘llanma.   –   T.:   Iqtisod-
moliya, 2019. - 370 b.
13. Iqtisodiyot   nazariyasi.   Egamberdiyev   F.T.,   Abdullayev   S.A.,
Mambetjanov   K.K.   Iqtisodiyot   nazariyasi:   o‘quv   qo‘llanma,_Toshkent:
Tafakkur tomchilari,2021.- 420 b
14. Shodmonov   Sh.Sh.,   Raxmatov   M.   Iqtisodiyot   nazariyasi.   Darslik.   -
T.: “Zamin nashr” 2021. – 856 b.
15. Хожиев Б., Мамбетжанов К. Економическая теория. Учебник. Т.:
Иқтисод- молия, 2019. - 552 бет.
16. Станковская   И.К.   Економическая   теория:   учебник   /
Станковская И.К., Стрелец И.A. – Ростов н/Д: Феникс, 2017.-428.
17. Камаев В.Д. Економическая теория. Краткий курс: учебник / 
Камаев В.Д., Илчиков М.З., Борисовская Т.A. – 7-е изд., стер.- Москва:
КНОРУС, 2020.- 382 с.
V. Davriy nashrlar, statistik to‘plamlar va hisobotlar:
1. “Bank axborotnomasi” gazetasining 2010-2014-yillardagi sonlari 
2. “Bozor , pul va kredit” jurnalining 2010-2014-yillardagi sonlari  
3. “Iqtisodiyot va ta’lim” jurnalining 2010-2014-yillardagi sonlari  
4.   “Ma’rifat” gazetasining 2010-2014-yillardagi sonlari  
5.   “Moliya” jurnalining 2010-2014-yillardagi sonlari  
6.  “Soliq va soliqqa tortish” jurnali ning 2010-2014-yillardagi sonlari
7. “Soliq to‘lovchi” jurnalining 2010-2014-yillardagi sonlari  
8. “Soliqlar   va   bojxona   xabarlari”   gazetasining   2010-2014-yillardagi
sonlari  
9. “Xalq so‘zi” gazetasining 2010-2014-yillardagi sonlari  
VI.Internet saytlari:
10. www.uzreport.com  – O‘zbekiston yangiliklari;
11.   www.ziyonet.uz  – O‘zbekiston Respublikasi elektron kutubxonasi.
12.  www.stat.uz – O‘zbekiston Respublikasi Davlat statistika qo‘mitasi.
13.  www.gov. uz – O‘zbekistan Respublikasi hukumat portali.
14.  www.lex.uz - Uzbekiston Respublikasi Qonun xujjatlari ma lumotlari	
ʼ
       milliy bazasi.
32 15.  www.tradmgeconomics.com – Iqtisodiy ko‘rsatkichlar.     
33

O’zbekistonda moliya bozorining shakllanishi va rivojlanishi

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha