Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 40000UZS
Размер 594.8KB
Покупки 0
Дата загрузки 18 Июль 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Amriddin Hamroqulov

Дата регистрации 23 Февраль 2025

31 Продаж

O’zbekistonda moliya tizimini yanada takomillashtirish yo’nalishlari kurs ishi

Купить
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu :   O’zbekistonda   moliya   tizimini   yanada   takomillashtirish
yo’nalishlari
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2Mavzu: O’zbekistonda moliya tizimini yanada takomillashtirish yo’nalishlari
MUNDARIJA
Kirish ……………………………………………………………………………
I BOB. O’ZBEKISTONDA MOLIYA TIZIMINING SHAKLLANISHI 
VA UNING TARKIBI
1.1. Moliya tizimining mazmuni va uning iqtisodiyotni boshqarishdagi o‘rni …
1.2. O‘zbekistonda moliya tizimining tarkibiy tuzilmasi …………….………….
1.3. Moliya institutlari faoliyati va ularning iqtisodiy ahamiyati ………………..
II BOB. O’ZBEKISTONDA MOLIYA TIZIMINI 
TAKOMILLASHTIRISH YO’NALISHLARI
2.1. Davlat moliyasini boshqarishni isloh qilish yo‘nalishlari …………………..
2.2. Moliya bozorini rivojlantirish va bank tizimini mustahkamlash ……………
2.3. Soliq-bujet siyosatini takomillashtirish va raqamli moliyalashtirish 
imkoniyatlari ……………………………………………………………………..
Xulosa ……………………………………………………………………………
Foydalanilgan adabiyotlar 
ro‘yxati ……………………………………………. 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   O‘zbekiston   Respublikasi   iqtisodiy
rivojlanishining   hozirgi   bosqichi   chuqur   tizimli   islohotlar   bilan   ajralib   turadi.
Ayniqsa,   moliya   tizimining   ishonchli,   shaffof   va   samarali   faoliyat   yuritishi
milliy   iqtisodiyotning   barqarorligi,   sarmoya   jalb   qilish   salohiyatining   oshishi,
budjet   siyosatining   ijtimoiy   yo‘naltirilgan   bo‘lishi   hamda   xalqaro   moliyaviy
reytinglarda   mamlakat   nufuzi   ortishida   muhim   rol   o‘ynamoqda.   “Yangi
O‘zbekiston”  konsepsiyasida  moliya sohasi  alohida strategik yo‘nalish sifatida
belgilangan   bo‘lib,   u   davlat   moliyasini   boshqarishda   ochiqlik,   mas’uliyat   va
samaradorlik   tamoyillarini   ilgari   suradi.   2023–2024-yillarda   davlat   budjetini
raqamlashtirish,   budjet   jarayonlarida   ishtirok   etishning   ommaviyligini
ta’minlash,   fiskal   shaffoflik   darajasini   oshirish,   moliyaviy   nazorat
mexanizmlarini   takomillashtirish   kabi   chora-tadbirlar   aynan   ushbu   sohaning
dolzarbligidan   dalolat   beradi.   Shu   bilan   birga,   moliya   bozorining
diversifikatsiyasi,   bank   sektorini   raqamlashtirish,   elektron   to‘lov   tizimlari   va
moliyaviy   texnologiyalarni   (fintech)   rivojlantirish   dolzarb   masalalardan   biri
hisoblanadi.   Ushbu   sohada   olib   borilayotgan   islohotlar   faqatgina   davlat
darajasida   emas,   balki   xususiy   sektor   va   oddiy   fuqarolarning   moliyaviy
savodxonligi   va   imkoniyatlarini   oshirishga   ham   qaratilmoqda.   Raqamli
iqtisodiyotga   o‘tishda   esa   moliyaviy   infratuzilmaning   texnologik   bazasini
mustahkamlash   va   uni   xalqaro   standartlarga   moslashtirish   muhim   ahamiyat
kasb   etadi 1
.   Shunday   ekan,   O‘zbekistonda   moliya   tizimini   takomillashtirish
yo‘nalishlarini   ilmiy   asosda   tahlil   qilish,   mavjud   muammolarni   aniqlash   va
amaliy takliflar ishlab chiqish bu kurs ishining dolzarbligini belgilaydi.
1
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Mirziyoyev Shavkat Miromonovich. 2023-yil – Inson
qadrini ulug‘lash va faol mahalla yili davlat dasturi to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-
yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.lex.uz 4Kurs ishi mavzusining o‘rganilganlik darajasi   Moliya tizimi iqtisodiyotni
boshqarishning   muhim   bo‘g‘ini   bo‘lib,   bu   borada   ko‘plab   milliy   va   xorijiy
tadqiqotchilar   tomonidan   ilmiy   izlanishlar   olib   borilgan.   O‘zbekiston
iqtisodchilaridan   M.   Qobilov,   A.   Ibragimov,   Sh.   Yusupov   kabi   olimlar
tomonidan   moliyaviy   boshqaruv,   budjet   siyosati,   fiskal   va   monetar
instrumentlarning  qo‘llanilishi  bo‘yicha nazariy  hamda  amaliy tadqiqotlar  olib
borilgan.   Ularning   ishlari   moliya   tizimining   makroiqtisodiy   barqarorlikdagi
o‘rni,   davlat   moliyasining   ijtimoiy   sohalarga   ta’siri,   byudjet   nazorati
mexanizmlarining   rivojlanishi   kabi   yo‘nalishlarni   yoritishga   xizmat   qilgan.
Shuningdek,   O‘zbekiston   Respublikasining   Moliya   vazirligi,   Markaziy   banki,
Davlat   soliq   qo‘mitasi   tomonidan   ishlab   chiqilgan   me’yoriy-huquqiy   hujjatlar
va strategik dasturlar ham muhim manba bo‘lib hisoblanadi.
Xalqaro   miqyosda   esa   J.   Stiglitz,   P.   Samuelson,   K.   Branson,   M.   Friedman
kabi   yetakchi   iqtisodchilar   moliya   tizimining   institutsional   rivojlanishi,   davlat
moliyasini   boshqarishning   samarali   tamoyillari,   soliq-budjet   siyosatini
optimallashtirish   va   moliyaviy   nazorat   mexanizmlarini   shakllantirish
masalalariga   bag‘ishlangan   asarlar   yaratgan.   Biroq,   O‘zbekiston   sharoitida
ayniqsa   2020-yildan   so‘nggi   raqamli   moliyalashtirish,   byudjet   tarmog‘ini
raqamlashtirish,   fintech   kompaniyalarning   joriy   etilishi,   moliyaviy   inkluzivlik
darajasining   oshirilishi   kabi   yo‘nalishlar   hali   yetarli   darajada   ilmiy
o‘rganilmagan.   Shu   sababli,   ushbu   kurs   ishi   nafaqat   mavjud   ilmiy   asoslarga
tayanadi, balki  dolzarb bo‘shliqlarni  to‘ldirishga,  milliy tajriba asosida  tahliliy
va amaliy takliflar ishlab chiqishga xizmat qiladi.
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati   O‘zbekiston
Respublikasi moliya tizimini takomillashtirish bugungi kunda nafaqat iqtisodiy
taraqqiyotning zaruriy omili, balki davlat boshqaruvi samaradorligini oshirishda
ham hal qiluvchi rol o‘ynamoqda. Shu sababli kurs ishining nazariy ahamiyati,
avvalo, moliya tizimi to‘g‘risidagi ilmiy tushunchalarni chuqur tahlil qilish, uni
tashkil   etuvchi   bo‘g‘inlarning   o‘zaro   bog‘liqligini   aniqlash,   moliyaviy 5boshqaruv   tamoyillarini   tizimli   asosda   yoritish   bilan   belgilanadi.   Ushbu
tadqiqot   doirasida   iqtisodiyotda   moliya   tizimining   o‘rni,   funksiyalari,   tarkibiy
qismlari   hamda   global   tendensiyalar   asosida   O‘zbekistondagi   rivojlanish
dinamikasi   nazariy   asosda   o‘rganiladi.   Bundan   tashqari,   kurs   ishida   mavjud
ilmiy   manbalar,   normativ-huquqiy   hujjatlar,   statistika   ma’lumotlari   tahlil
qilinib,   O‘zbekistondagi   moliya   tizimining   zamonaviy   holati   baholanadi.   Bu
esa, iqtisodiy nazariyalar va real hayotiy amaliyot o‘rtasidagi bog‘liqlikni ochib
beradi.   Xususan,   fiskal   islohotlar,   raqamli   moliyalashtirish,   moliya
bozorlarining   rivoji,   bank   sektori   va   budjet   siyosatidagi   o‘zgarishlar   nazariy
jihatdan puxta asoslab  beriladi. Bu kabi  tahlillar keyinchalik ilmiy tadqiqotlar,
magistrlik   dissertatsiyalari   yoki   davlat   strategiyalarini   ishlab   chiqishda   asos
sifatida   xizmat   qilishi   mumkin.   Amaliy   ahamiyatiga   kelsak,   kurs   ishida   ilgari
surilgan   taklif   va   tavsiyalar   O‘zbekiston   moliya   tizimini   yanada   samarali   va
barqaror   holga   keltirishda,   moliyaviy   boshqaruv   sifatini   oshirishda,   byudjet
mablag‘laridan oqilona foydalanishda real asos bo‘lib xizmat qiladi. Jumladan,
davlat   moliyasini   boshqarishda   ochiqlik   va   shaffoflikni   ta’minlash,   bank
xizmatlari   doirasini   kengaytirish,   soliq-budjet   siyosatini   modernizatsiya   qilish,
moliyaviy   texnologiyalarni   joriy   etish   kabi   yo‘nalishlar   bo‘yicha   amaliy
ko‘rsatmalar   ishlab   chiqiladi.   Bu   esa   nafaqat   iqtisodiyotni   rivojlantirish,   balki
oddiy   fuqarolarning   moliyaviy   savodxonligini   oshirishga,   davlat-xususiy
sheriklikni kuchaytirishga xizmat qiladi.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   –   O‘zbekiston   Respublikasining   moliya
tizimi   va   uning   tarkibiy   institutlari   hisoblanadi.   Ular   davlat   moliyasi,   banklar,
soliq  tizimi,  sug‘urta  bozorlari   va  moliya  nazorati  kabi  bo‘g‘inlarni  o‘z ichiga
oladi.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   –   O‘zbekiston   moliya   tizimining
samaradorligini   oshirish,   uning   tarkibiy   qismlarini   modernizatsiya   qilish,
boshqaruvni takomillashtirish va zamonaviy yondashuvlar asosida rivojlantirish
yo‘llarini o‘rganishdan iborat. 6Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi     –   O‘zbekistonda   moliya   tizimini   chuqur
tahlil   qilish,   mavjud   muammolarni   aniqlash   hamda   tizimni   takomillashtirish
bo‘yicha ilmiy-nazariy asoslangan taklif va tavsiyalar ishlab chiqishdir.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 Moliya tizimining mazmuni va boshqaruvdagi o‘rnini yoritish;
 O‘zbekiston moliya tizimining tarkibiy tuzilmasini aniqlash;
 Moliya institutlarining iqtisodiy ahamiyatini o‘rganish;
 Davlat moliyasini boshqarish islohotlarini tahlil qilish;
 Bank va moliya bozorlarini rivojlantirish yo‘nalishlarini ochib berish;
 Soliq-budjet siyosatini takomillashtirish yo‘llarini belgilash;
 Raqamli moliyalashtirish imkoniyatlarini baholash.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi    Kurs ishi kirish, ikkita asosiy bob, har bir
bobda uchta kichik bo‘lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat. 7I BOB. O’ZBEKISTONDA MOLIYA TIZIMINING SHAKLLANISHI
VA UNING TARKIBI
1.1. Moliya tizimining mazmuni va uning iqtisodiyotni boshqarishdagi
o‘rni
Moliya tizimi har qanday davlatning iqtisodiy asoslarini tashkil etuvchi va u
orqali   iqtisodiy   resurslar   taqsimoti,   davlatning   daromad   va   xarajatlarining
muvozanatini   ta’minlashga   xizmat   qiluvchi   muhim   mexanizmdir.   U
iqtisodiyotda pul vositalari orqali resurslar aylanishini tashkil qiladi, moliyaviy
oqimlarni   tartibga   soladi   va   iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash   vositasi   sifatida
xizmat   qiladi.   Moliya   tizimining   mohiyatini   chuqurroq   tushunish   uchun,   eng
avvalo uning tarkibi, funksiyalari va ijtimoiy-iqtisodiy ahamiyatini tahlil qilish
zarur.Moliya tizimi odatda quyidagi asosiy bo‘g‘inlardan tashkil topadi: davlat
moliyasi,   xususiy   sektor   moliyasi,   korporativ   moliya,   bank-moliya   tizimi,
moliya   bozori   (shu   jumladan   qimmatli   qog‘ozlar   bozori),   sug‘urta   va   pensiya
fondlari,   soliq   va   budjet   tizimi   hamda   moliyaviy   nazorat   organlari.   Ushbu
bo‘g‘inlar   o‘zaro   uzviy   aloqada   bo‘lib,   har   biri   o‘ziga   xos   vazifani   bajaradi.
Masalan,   davlat   moliyasi   ijtimoiy-iqtisodiy   vazifalarni   bajarishga   qaratilgan
bo‘lsa,   bank   tizimi   real   sektorni   kreditlash,   to‘lovlar   aylanmasini   tashkil   etish
kabi   funksiyalarni   bajaradi.Moliya   tizimi   iqtisodiyotni   boshqarishda   uchta
asosiy   darajada   faoliyat   yuritadi:   makroiqtisodiy,   mezoiqtisodiy   va
mikroiqtisodiy.   Makroiqtisodiy   darajada   u   davlatning   moliyaviy   siyosati
vositasida   iqtisodiy   o‘sishni   ta’minlaydi,   inflyatsiyani   nazorat   qiladi,   ishsizlik
darajasiga   ta’sir   o‘tkazadi.   Mezoiqtisodiy   darajada   u   tarmoq   va   mintaqaviy
darajada  resurslarni   qayta  taqsimlashga  xizmat  qiladi.  Mikroiqtisodiy  darajada
esa   korxona   va   tashkilotlarning   moliyaviy   barqarorligini   ta’minlash,   daromad
va   xarajatlar   muvozanatini   ushlab   turishga   xizmat   qiladi.Moliya   tizimining
iqtisodiyotni   boshqarishdagi   o‘rni   birinchi   navbatda   uning   resurslar   taqsimoti,
iqtisodiy faoliyatga rag‘batlantiruvchi ta’siri hamda fiskal va monetar siyosatlar
orqali   tartibga   solish   funksiyalarida   yaqqol   namoyon   bo‘ladi.   Masalan,   soliq 8siyosati   orqali   davlat   iqtisodiy   faoliyatni   rag‘batlantirishi   yoki   uni   cheklashi
mumkin. Shu bilan birga, davlat investitsion loyihalarni moliyalashtirish orqali
iqtisodiy faollikni oshirishda faol qatnashadi.
Ayniqsa, oxirgi yillarda O‘zbekistonda olib borilayotgan iqtisodiy islohotlar
jarayonida   moliya   tizimining   roli   keskin   oshdi.   “Yangi   O‘zbekiston”
strategiyasida   davlat   budjeti   ochiqligini   ta’minlash,   byudjet   siyosatini
optimallashtirish,   moliyaviy   nazoratni   kuchaytirish,   raqamli   texnologiyalarni
joriy   etish   asosiy   yo‘nalishlar   sifatida   belgilangan.   Bu   esa   moliya   tizimiga
nisbatan   yangi   talablar   qo‘ymoqda:   u   yanada   shaffof,   hisobdor   va   texnologik
bo‘lishi  kerak.Moliya  tizimi  orqali  davlat  o‘zining ijtimoiy-iqtisodiy siyosatini
hayotga   tatbiq   etadi.   Masalan,   ijtimoiy   ta’minot,   sog‘liqni   saqlash,   ta’lim,
infratuzilma   loyihalarining   moliyalashtirilishi   davlat   moliyasining   asosiy
vazifalaridan   biridir.   Shu   bilan   birga,   moliya   tizimi   aholining   moliyaviy
savodxonligini   oshirish,   tadbirkorlik   subyektlari   uchun   kredit   resurslariga
bo‘lgan   kirishni   yengillashtirish   va   xalqaro   moliyaviy   integratsiyani
chuqurlashtirishga   xizmat   qilishi   lozim.Moliya   tizimi   iqtisodiy   xavfsizlikni
ta’minlovchi   muhim   vositadir.   U   orqali   iqtisodiy   inqirozlarning   oldi   olinadi,
moliyaviy   oqimlarning   barqarorligi   ta’minlanadi,   valyuta   bozorida   stabillik
saqlanadi   va   investitsion   muhit   yuksaltiriladi.   Moliya   tizimi   nafaqat   davlat,
balki   aholining   iqtisodiy   farovonligiga   ham   bevosita   ta’sir   o‘tkazadi.   Shu
jihatdan,   uni   doimiy   takomillashtirib   borish,   ilg‘or   texnologiyalar   asosida
boshqarish   va   xalqaro   standartlarga   muvofiqlashtirish   davlat   siyosatining
ustuvor yo‘nalishlaridan biri sanaladi.   Shuningdek, moliya tizimi ichki va tashqi
investitsiyalarni   boshqarishning   muhim   mexanizmi   hisoblanadi.   Tashqi
qarzlarni   boshqarish,   xalqaro   kreditlar,   donorlik   mablag‘lari,   grantlar,   xalqaro
moliyaviy   institutlar   bilan   hamkorlikda   amalga   oshiriladigan   loyihalar   aynan
moliya   tizimi   orqali   koordinatsiyalanadi.   Shu   jihatdan   u   xalqaro   iqtisodiy
integratsiyaning   asosiy   bo‘g‘inlaridan   biridir.   moliya   tizimi   har   bir   davlat
iqtisodiyotining yuragi hisoblanadi. U orqali pul-moliya munosabatlari tartibga 9solinadi,   iqtisodiy   jarayonlar   boshqariladi,   moliyaviy   resurslar   oqimi
muvofiqlashtiriladi.   O‘zbekistonda   ham   moliya   tizimining   rivojlanish   sur’ati
iqtisodiy   islohotlarning   samaradorligini   belgilovchi   mezon   sifatida   e’tirof
etilmoqda. Shu sababli uni chuqur o‘rganish, mavjud muammolarni aniqlash va
ularni   hal   qilish   yo‘llarini   ishlab   chiqish   dolzarb   ilmiy-amaliy   masala   bo‘lib
qolmoqda.
1.2. O‘zbekistonda moliya tizimining tarkibiy tuzilmasi
O‘zbekiston   Respublikasining   moliya   tizimi   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish
jarayonida shakllangan va hozirgi kunga kelib murakkab, ko‘p bo‘g‘inli, uzviy
aloqalarga ega tizimga aylangan. Ushbu tizim mamlakatning ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlanishida hal qiluvchi rol o‘ynaydi, chunki u orqali davlat va xususiy sektor
o‘rtasidagi   moliyaviy   aloqalar,   aholi   va   biznes   subyektlarining   moliyaviy
muomalalari,   xalqaro   moliyaviy   institutlar   bilan   hamkorlik   tartibga   solinadi.
Moliya   tizimi   tarkibining   har   bir   elementi   o‘zining   aniq   funksiyasi   va
vazifalariga ega bo‘lib, ular o‘zaro integratsiyalashgan holda ishlaydi.
O‘zbekiston moliya tizimining tarkibiy tuzilmasi quyidagi asosiy
bo‘g‘inlardan iborat:
Davlat moliyasi (byudjet tizimi)
Bank-moliya sektori (markaziy 
va tijorat banklari)
Soliq tizimi
Sug‘urta bozori
Qimmatli qog‘ozlar bozori 10Avvalo,   davlat   moliyasi   –   moliya   tizimining   asosiy   tayanchidir.   Davlat
moliyasi   doirasida   umumiy   respublika   budjeti,   mahalliy   budjetlar,   byudjetdan
tashqari   fondlar   (Pensiya   jamg‘armasi,   Bandlik   jamg‘armasi,   Innovatsion
rivojlanish   fondi)   faoliyat   yuritadi.   Ushbu   budjetlar   orqali   ijtimoiy   sohalarni
moliyalashtirish,   davlat   investitsiyalarini   amalga   oshirish,   iqtisodiy   faoliyatni
qo‘llab-quvvatlash   vazifalari   bajariladi.   Davlat   moliyasi   O‘zbekiston   Moliya
vazirligi tomonidan boshqariladi.
Bank-moliya sektori esa moliya tizimining harakatlantiruvchi kuchi sifatida
namoyon   bo‘ladi.   Markaziy   bank   monetar   siyosatni   yuritadi,   inflyatsiyani
nazorat   qiladi,   milliy   valyuta   barqarorligini   ta’minlaydi.   Tijorat   banklari   esa
yuridik  va  jismoniy   shaxslarga   kredit  berish,  hisob-kitoblarni   amalga  oshirish,
depozitlar   jalb   qilish,   investitsion   loyihalarni   moliyalashtirish   kabi   vazifalarni
bajaradi.   Hozirda   O‘zbekistonda   30   dan   ortiq   bank   faoliyat   yuritmoqda,
ularning aksariyati xususiy yoki xorijiy sarmoyali hisoblanadi.
Soliq   tizimi   moliyaviy   resurslarning   davlat   darajasida   markazlashuvi   va
ularning   taqsimlanishini   ta’minlaydi.   Soliq   va   bojxona   xizmatlari   orqali
davlatga   tushadigan   mablag‘lar   shakllanadi.   O‘zbekiston   soliq   tizimi   oxirgi
yillarda   sezilarli   darajada   liberallashtirildi,   progressiv   soliq   stavkalari   joriy
etildi,   elektron   soliq   hisobotlari   tizimi   yaratildi.   Davlat   soliq   qo‘mitasi   ushbu
jarayonlarni nazorat qiladi.Sug‘urta bozori esa moliyaviy xavflarni kamaytirish
va   aktivlar   himoyasini   ta’minlash   vositasi   sifatida   moliya   tizimining   ajralmas
qismi   hisoblanadi.   O‘zbekistonda   majburiy   va   ixtiyoriy   sug‘urta   turlarining
rivojlanishi,   xorijiy   sug‘urta   kompaniyalarining   kirib   kelishi,   raqamli
sug‘urtalash  platformalarining paydo bo‘lishi  bu segmentda  katta imkoniyatlar
borligini ko‘rsatmoqda.
Qimmatli  qog‘ozlar  bozori  – moliyaviy vositalar  (aksiyalar,  obligatsiyalar)
orqali   uzoq   muddatli   sarmoya   kiritish   va   jamg‘armalarni   moliyalashtirish
mexanizmini   ta’minlaydi.   O‘zbekistonda   Toshkent   Respublika   fond   birjasi 11(UZSE),   “Elsis   Savdo”   maydonchalari   faoliyat   ko‘rsatmoqda.   IPO   va   SPO
dasturlari orqali davlat korxonalari aksiyalari bozorda savdoga chiqarilmoqda.
Moliyaviy   nazorat   va   audit   organlari   (Hisob   palatasi,   Davlat   moliyaviy
nazorati   inspeksiyasi,   Mustaqil   auditorlik   tashkilotlari)   moliya   tizimining
qonuniyligi,   maqsadliligi   va   shaffofligini   ta’minlaydi.   Ular   orqali   budjet
intizomi,   soliq   to‘lovlarining   aniqligi,   korxonalarning   moliyaviy   hisobotlari
tahlil qilinadi.Shuningdek, so‘nggi yillarda moliyaviy texnologiyalar va raqamli
to‘lov   tizimlari   O‘zbekiston   moliya   tizimining   yangi   va   istiqbolli   tarkibiy
qismiga   aylandi.   “Click”,   “Payme”,   “Apelsin”,   “UzCard”,   “Humo”   kabi
platformalar orqali aholining moliyaviy xizmatlardan foydalanish darajasi oshib
bormoqda.   Fintech   kompaniyalar   esa   bank   xizmatlarini   soddalashtirish,
tezlashtirish va raqamlashtirishda muhim rol o‘ynayapti.
Tarkibiy   jihatdan   O‘zbekiston   moliya   tizimi   Markaziy   bank,   Moliya
vazirligi   va   Soliq   qo‘mitasining   boshqaruvi   ostida   integratsiyalashgan   holda
faoliyat   yuritmoqda.   Bularning   har   biri   o‘zining   reglamentlashtirilgan   vakolat
doirasida   mustaqil   qarorlar   qabul   qiladi,   biroq   umumiy   iqtisodiy   strategiya
asosida yagona tizimda ishlaydi. Masalan, soliq stavkalari va byudjet xarajatlari
Moliya   vazirligi   tomonidan   rejalashtirilsa,   pul-kredit   siyosati   Markaziy   bank
tomonidan   yuritiladi.   O‘zbekiston   moliya   tizimi   ko‘p   bo‘g‘inli,   kompleks   va
zamonaviy   texnologiyalar   bilan   boyitilgan   tuzilmani   tashkil   qiladi.   U   davlat
siyosatini   iqtisodiyotga   tatbiq   etuvchi   kuchli   vosita   bo‘lib,   mamlakat
taraqqiyotining   barqarorligini   ta’minlashda,   iqtisodiy   xavfsizlikni
mustahkamlashda va ijtimoiy sohalarni rivojlantirishda muhim o‘rin tutadi. Bu
tizimning   har   bir   bo‘g‘ini   muayyan   funksiyalarni   bajarib,   umumiy   moliyaviy
muvozanatni   ushlab   turishga   xizmat   qiladi.   Shu   sababli   uning   samaradorligini
oshirish,   tarkibiy   tuzilmalarni   modernizatsiya   qilish   va   islohotlarni   izchil
amalga oshirish dolzarb vazifa bo‘lib qolmoqda. 121.3. Moliya institutlari faoliyati va ularning iqtisodiy ahamiyati
Moliya   institutlari   –   bu   iqtisodiy   tizimda   moliyaviy   resurslarni   to‘plash,
taqsimlash   va   ulardan   foydalanishni   tashkil   etuvchi,   shu   orqali   iqtisodiyotni
boshqarish,   barqarorlashtirish   va   rivojlantirishga   xizmat   qiluvchi
muassasalardir.   Ular   iqtisodiy   muomalalarda   vositachilik   qilish,
investitsiyalarni   moliyalashtirish,   to‘lov   aylanmasini   ta’minlash,
jamg‘armalarni safarbar qilish hamda iqtisodiy subyektlar o‘rtasidagi moliyaviy
oqimlarni boshqarishda hal qiluvchi rol o‘ynaydi.
O‘zbekistonda faoliyat yuritayotgan moliya institutlari tarkibiga
quyidagilar kiradi:
Markaziy   bank   –   O‘zbekiston   moliya   tizimining   asosi   bo‘lib,   monetar
siyosat   yuritadi,   inflyatsiyani   boshqaradi,   milliy   valyuta   barqarorliginiMarkaziy bank;	
Tijorat banklari;	
Sug‘urta 	
kompaniyalari;	
Lizing va 
faktoring 	
kompaniyalari;	
Investitsiya 
fondlari;	
Pensiya va 
ijtimoiy 	
jamg‘armalar;	
Kredit 
byurolari;	
Moliyaviy 
texnologiya 
kompaniyalari 	
(fintech); 13ta’minlaydi. Shuningdek, tijorat banklarining faoliyatini litsenziyalash,  nazorat
qilish va tartibga solish ham uning vakolatiga kiradi.
Tijorat   banklari   esa   real   sektorni   kreditlash,   aholi   va   korxonalar   bilan
moliyaviy munosabatlarni amalga oshirish, hisob-kitob operatsiyalarini bajarish
orqali iqtisodiy faollikni ta’minlaydi. Hozirda O‘zbekistonda 30 dan ortiq tijorat
banklari faoliyat yuritmoqda, ularning bir qismi davlatga, bir qismi esa xususiy
va xorijiy sarmoyadorlarga tegishlidir. Banklar yuridik va jismoniy shaxslardan
depozitlar jalb qilib, ularni kreditlar shaklida iqtisodiyotga yo‘naltiradi.
Sug‘urta   kompaniyalari   –   iqtisodiy   risklarni   minimallashtirishga   xizmat
qiladi.   Ular   mulk,   sog‘liq,   hayot,   transport,   ishlab   chiqarish   jarayonlari   va
boshqa sohalardagi xavflarni sug‘urtalaydi. O‘zbekiston sug‘urta bozori so‘nggi
yillarda islohotlarga yuz tutdi va raqamli texnologiyalar joriy etilmoqda.
Investitsiya fondlari – kapitalni jamlab, uni daromad keltiruvchi loyihalarga
yo‘naltiradi. Ular, ayniqsa, qimmatli qog‘ozlar bozorida faol ishtirok etib, aholi
va   investorlarning   moliyaviy   vositalar   orqali   daromad   olish   imkoniyatini
kengaytiradi.   O‘zbekistonda   davlat   korxonalarini   IPO   orqali   xususiylashtirish
jarayonida investitsiya institutlari faol ishtirok etmoqda.
Lizing   va   faktoring   kompaniyalari   kichik   biznes   va   sanoat   korxonalarini
texnika,   asbob-uskunalar   bilan   ta’minlash,   aylanma   mablag‘lar   bilan   qo‘llab-
quvvatlash   vazifasini   bajaradi.   Bu   esa   iqtisodiyotda   ishlab   chiqarish
quvvatlarini kengaytirishga zamin yaratadi.
Pensiya   va   ijtimoiy   jamg‘armalar,   xususan,   Pensiya   jamg‘armasi,   Bandlik
jamg‘armasi   kabi   fondlar   ijtimoiy   himoyani   moliyalashtiradi.   Ular   aholini
barqaror   daromad   manbai   bilan   ta’minlab,   ijtimoiy   barqarorlikni
mustahkamlaydi.
Fintech   kompaniyalari   (Click,   Payme,   Apelsin   va   boshqalar)   moliyaviy
xizmatlarning   tezligi,   soddaligi   va   qulayligini   oshirib,   aholi   va   biznes   uchun
yangi   imkoniyatlar   yaratmoqda.   Ular   an’anaviy   bank   xizmatlariga   raqobatchi 14bo‘lib,   to‘lovlar,   kreditlar,   tranzaksiyalarni   avtomatlashtirishga   hissa
qo‘shmoqda.
Qimmatli qog‘ozlar bozori ishtirokchilari – fond birjalari, brokerlar, dilerlar
va reyestr tashkilotlari orqali investorlar sarmoyalarini aksiyalar, obligatsiyalar
orqali   daromadli   loyihalarga   yo‘naltiradi.   Bu   bozorning   rivojlanishi   iqtisodiy
erkinlik va xususiy mulkchilik kengayishiga xizmat qiladi.
Ushbu   institutlarning   iqtisodiyotdagi   ahamiyati   nihoyatda   yuqori.
Birinchidan,   ular   orqali   moliyaviy   vositalarning   aylanishi   ta’minlanadi.
Ikkinchidan,   kapital   oqimlari   samarali   tarmoqlarga   yo‘naltiriladi.   Uchinchi
jihat, ular aholining jamg‘arma imkoniyatlarini sarmoyaga aylantirishiga xizmat
qiladi.   To‘rtinchidan,   moliya   institutlari   bozorni   resurslar   bilan   ta’minlab,
umumiy   iqtisodiy   faollikni   oshiradi.   Beshinchidan,   raqamli   moliyalashtirish
orqali   sog‘lom   raqobat   va   samaradorlik   ortadi.   moliya   institutlari   O‘zbekiston
iqtisodiyoti  uchun  resurslar  manbai,  innovatsion  dastak  va  barqarorlik kafolati
sifatida   xizmat   qiladi.   Ularning   faoliyatini   yanada   takomillashtirish   orqali
moliya tizimi barqarorligi mustahkamlanadi, investitsiyaviy muhit yaxshilanadi,
iqtisodiy o‘sish sur’atlari jadallashadi. 15II BOB. O’ZBEKISTONDA MOLIYA TIZIMINI
TAKOMILLASHTIRISH YO’NALISHLARI
2.1. Davlat moliyasini boshqarishni isloh qilish yo‘nalishlari
Bozor  iqtisodiyotini   chuqurlashtirish  va iqtisodiy  islohotlarni  izchil   davom
ettirish   sharoitida   davlat   moliyasini   boshqarishni   isloh   qilish   masalasi
O‘zbekistonda   dolzarb   strategik   yo‘nalishlardan   biri   hisoblanadi.   Davlat
moliyasi – bu byudjet tushumlari va xarajatlarini muvozanatli yuritish, ijtimoiy
sohalar   uchun   moliyaviy   ta’minot   yaratish,   iqtisodiy   o‘sish   uchun   resurslarni
safarbar etish va barqarorlikni ta’minlashda asosiy vositadir. Shu sababli davlat
moliyasini   zamonaviy   boshqaruv   tamoyillari   asosida   isloh   qilish
O‘zbekistonning barqaror rivojlanishida muhim o‘rin tutadi.
Davlat  moliyasini  boshqarishning asosiy yo‘nalishlaridan biri  bu – byudjet
siyosatining   ochiqligi   va   shaffofligini   oshirishdir.   Bu   borada   O‘zbekiston
Respublikasi Moliya vazirligi tomonidan “Ochiq byudjet” axborot portali ishga
tushirilgan   bo‘lib,   unda   byudjet   mablag‘larining   shakllanishi   va   xarajatlanish
jarayonlari ochiq e’lon qilinmoqda. Bu tizim fuqarolik jamiyatining ishtirokini
kengaytirish, korrupsiyaning oldini olish va davlat organlarining javobgarligini
kuchaytirishga xizmat qiladi.
Yana   bir   muhim   yo‘nalish   –   byudjet   jarayonini   raqamlashtirish   va
avtomatlashtirish   hisoblanadi.   Elektron   byudjet   platformalari,
avtomatlashtirilgan   hisob-kitob   tizimlari,   budjet   hisoboti   va   prognozlash
vositalari yordamida davlat moliyasi boshqaruvi yuksak aniqlik va tezlikka ega
bo‘lmoqda.   Bu   esa   budjet   tartib-intizomini   mustahkamlash,   resurslardan
oqilona foydalanishni ta’minlash imkonini bermoqda.
Davlat moliyasini isloh qilishning navbatdagi strategik yo‘nalishi – byudjet
xarajatlarining   samaradorligini   oshirish   bilan   bog‘liq.   Endilikda   har   bir   budjet
mablag‘i   natijadorlik   asosida   ajratilishi,   xarajatlarning   maqsadga   muvofiqligi
hamda ijtimoiy-iqtisodiy ta’siri tahlil qilinishi talab etilmoqda. Bu tizim xalqaro
tajribada   “Performance-based   budgeting”   deb   nomlanadi   va   O‘zbekistonda 16asta-sekin   joriy   etilmoqda.Shuningdek,   mahalliy   budjetlar   mustaqilligini
kuchaytirish   ham   islohotlarning   muhim   yo‘nalishlaridandir.   Avval
markazlashtirilgan   moliyaviy   boshqaruv   ustuvor   bo‘lgan   bo‘lsa,   hozirda
mahalliy   hokimiyatlar   o‘z   hududlari   uchun   mustaqil   moliyaviy   siyosat   yurita
olish imkoniyatiga ega bo‘lmoqda. Bu esa, joylardagi muammolarni joyida hal
qilish, resurslardan samarali foydalanish va iqtisodiy faollikni oshirishga xizmat
qiladi.
Davlat   moliyasini   boshqarishda   fiskal   nazorat   va   audit   tizimini
takomillashtirish   ham   dolzarb   vazifa   bo‘lib   qolmoqda.   Hisob   palatasi,   Moliya
vazirligi huzuridagi moliyaviy nazorat inspektsiyasi, Davlat soliq qo‘mitasi kabi
organlar   faoliyati   takomillashtirilmoqda,   ichki   audit   va   moliyaviy   monitoring
vositalari   keng   joriy   etilmoqda.   Bu   esa   budjet   mablag‘laridan   noto‘g‘ri
foydalanish holatlarini aniqlash va bartaraf etish imkonini beradi.
Bundan   tashqari,   davlat   qarzini   boshqarish   tizimi   ham   isloh   qilinmoqda.
So‘nggi   yillarda   tashqi   qarz   hajmining   ortishi   davlat   moliyasining
barqarorligiga   ta’sir   ko‘rsatmoqda.   Shu   bois   davlat   qarzini   maqbullashtirish,
qarz   olishning   ustuvor   yo‘nalishlarini   belgilash,   uni   qaytarish   grafigini
optimallashtirish   kabi   choralar   ko‘rilmoqda.   2023–2024-yillarda   davlat   tashqi
qarzi YaIMning 35 foizidan oshmasligi belgilangan.
O‘zbekiston davlat moliyasini boshqarish borasida xalqaro tashkilotlar bilan
ham   faol   hamkorlik   qilmoqda.   Xususan,   Jahon   banki,   Xalqaro   valuta
jamg‘armasi   (IMF),   Osiyo   taraqqiyot   banki   tomonidan   texnik   va   moliyaviy
ko‘maklar   ko‘rsatilmoqda.   Bu   tashkilotlar   tomonidan   taklif   etilgan   budjet
islohoti   modellari,   risklarni   boshqarish   tizimlari   va   fiskal   siyosat   tavsiyalari
milliy tizimga moslashtirilmoqda.
Ijtimoiy   yo‘naltirilgan   byudjet   siyosati   –   davlat   moliyasini   boshqarishdagi
yana   bir   ustuvor   yo‘nalishdir.   Ta’lim,   sog‘liqni   saqlash,   ijtimoiy   himoya,
bandlik,   uy-joy   infratuzilmasi   kabi   sohalarga   ajratilayotgan   mablag‘lar   hajmi 17oshmoqda.   Bu   esa   moliyaviy   boshqaruvni   faqat   iqtisodiy   ko‘rsatkichlar   emas,
balki inson kapitalini rivojlantirish bilan ham bog‘lamoqda.
O‘zbekistonda   davlat   moliyasini   boshqarish   tizimi   so‘nggi   yillarda   tub
o‘zgarishlarga   yuz   tutdi.   Ayniqsa,   2017-yildan   keyin   boshlangan   iqtisodiy
islohotlar   davrida   davlat   byudjeti   ochiqligi,   fiskal   siyosatning   samaradorligi,
raqamlashtirish,   mahalliy   moliyaning   mustaqilligi   kabi   yo‘nalishlarda   jadal
islohotlar   amalga   oshirilmoqda.   Davlat   moliyasi   boshqaruvi   –   bu   byudjet
tushumlarini   shakllantirish,   ularni   ustuvor   ijtimoiy   va   iqtisodiy   yo‘nalishlarga
samarali   taqsimlash,   moliyaviy   intizomni   mustahkamlash   va   davlat
xarajatlarining natijadorligini oshirishni nazarda tutadi.
So‘nggi yillarda O‘zbekistonda davlat budjeti hajmi sezilarli darajada o‘sdi.
Quyidagi   jadvalda   2019–2024   yillar   davomida   konsolidatsiyalashgan   budjet
daromadlari keltirilgan:
1-jadval. Konsolidatsiyalashgan budjet daromadlari (mlrd so‘mda)
Yil Budjet
daromadlari O‘sish   sur’ati
(%)
2019 122 435 –
2020 131 652 7.5%
2021 155 206 17.9%
2022 187 947 21.1%
2023 225 365 19.9%
2024
(prognoz) 259 000 14.9%
Ma’lumotlardan   ko‘rinib   turibdiki,   budjet   tushumlarining   izchil   o‘sishi
davlat moliyasining barqarorligini ko‘rsatadi. Biroq, bu o‘sish sifatli boshqaruv
tizimi  bilan  mustahkamlanmasa,  iqtisodiy  samaradorlik  yetarli   bo‘lmaydi.  Shu
sababli,   hozirgi   islohotlar   nafaqat   ko‘rsatkichlar   o‘sishini,   balki   byudjet
xarajatlarining oqilona va samarali bo‘lishini ham maqsad qilgan. 18Davlat   moliyasini   boshqarishda   birinchi   navbatda   byudjet   xarajatlarining
samaradorligini   oshirish   yo‘nalishi   ilgari   surilgan.   Avvallari   byudjet
mablag‘lari   ko‘proq   funksional   belgilarga   ko‘ra   taqsimlangan   bo‘lsa,   hozirda
natijadorlik   asosidagi   moliyalashtirish   tizimi   (performance-based   budgeting)
joriy   etilmoqda.   Bu   orqali   har   bir   byudjet   xarajati   evaziga   aniq   ijtimoiy   yoki
iqtisodiy natija olinishi ko‘zda tutiladi.
Ikkinchi   muhim   yo‘nalish   bu   –   mahalliy   budjetlar   mustaqilligini
kuchaytirishdir.   Ya’ni,   hududlar   o‘z   daromadlarining   ma’lum   qismini   o‘zida
qoldirish huquqiga ega bo‘ldi. Quyidagi jadval bunga dalildir:
2-jadval. Mahalliy byudjet daromadlari (2020–2023 yillar, mlrd so‘mda)
Yil Mahalliy   byudjet
daromadlari O‘sish   sur’ati
(%)
2020 21 895 –
2021 27 450 25.4%
2022 34 802 26.7%
2023 45 217 29.9%
Bu   o‘sish   mahalliy   hokimliklarga   mustaqil   iqtisodiy   siyosat   yuritish
imkonini berdi. Shu bilan birga, moliyaviy javobgarlik ham ortdi.
Uchinchi   yo‘nalish   –   davlat   xarajatlarining   raqamlashtirilishi.   Moliya
vazirligi   “Budjetdan   xarajatlarni   boshqarish   axborot   tizimi”   orqali   barcha
to‘lovlar   onlayn   tartibda   yuritilishini   yo‘lga   qo‘ydi.   Bu   nafaqat   shaffoflikni
ta’minladi, balki davlat xarajatlarini tahlil qilishni osonlashtirdi.
To‘rtinchi   yo‘nalish   –   fiskal   barqarorlikni   ta’minlash,   ya’ni   davlat   qarzini
oqilona   boshqarish   tizimidir.   Quyidagi   3-jadvalda   tashqi   davlat   qarzining
YaIMga nisbati ko‘rsatilgan:
3-jadval. Tashqi davlat qarzining YaIMga nisbati (%)
Yil Tashqi   qarz   (mlrd
$) YaIMga   nisbati
(%)
2019 17.3 31.6 19Yil Tashqi   qarz   (mlrd
$) YaIMga   nisbati
(%)
2020 21.1 36.1
2021 23.3 38.3
2022 25.4 38.0
2023 26.7 36.5
2024
(prognoz) 27.1 35.2
Ko‘rinib turibdiki, qarz hajmi oshayotgan bo‘lsa-da, uning YaIMga nisbati
barqaror   ushlab   turilmoqda.   Bu   davlat   qarz   siyosatining   muvozanatli
yuritilayotganidan dalolat beradi.
Bundan   tashqari,   davlat   moliyasini   isloh   qilishda   xalqaro   hamkorlik
kuchaymoqda.   Xususan,   Jahon   banki   va   IMF   bilan   byudjet   xarajatlarining
monitoringi,   ijtimoiy   dasturlar   moliyalashtirishining   aniqligini   baholash
loyihalari   amalga   oshirilmoqda.   Bu   tajribalar   O‘zbekiston   moliya   tizimini
xalqaro standartlarga yaqinlashtirishga xizmat qilmoqda.
  O‘zbekistonda  davlat  moliyasini   boshqarishni  isloh   qilish   quyidagi   asosiy
yo‘nalishlarda olib borilmoqda:
byudjet jarayonining ochiqligini oshirish,
xarajatlarni natijadorlik asosida rejalashtirish,
mahalliy byudjetlar mustaqilligini kuchaytirish,
raqamlashtirish va avtomatlashtirish,
davlat qarzini maqbullashtirish.
Bu   islohotlar   mamlakat   iqtisodiyotining   barqaror   rivojlanishiga   zamin
yaratmoqda,   moliyaviy   boshqaruvda   samaradorlik,   shaffoflik   va   fuqarolik
ishtirokini   kuchaytirmoqda.   Kelgusida   esa   moliyaviy   boshqaruvning   natijaviy
yondashuvga   to‘liq   o‘tishi   iqtisodiy   strategiyaning   markaziy   vazifasiga
aylanishi kutilmoqda. 202.2. Moliya bozorini rivojlantirish va bank tizimini mustahkamlash 21O‘zbekiston   iqtisodiy   islohotlarida   moliya   bozorini   rivojlantirish   va   bank
tizimini   mustahkamlash   ustuvor   yo‘nalishlardan   biri   hisoblanadi.   Bozor
mexanizmlarining   samarali   ishlashi   moliyaviy   institutlarning   kuchli   va
raqobatbardosh   bo‘lishini   talab   qiladi.   Ayniqsa,   bank   tizimi   real   sektorni
kreditlash, sarmoyani jalb qilish, jamg‘armalarni safarbar etish hamda iqtisodiy
muomalalarni qulay moliyalashtirish bilan iqtisodiy faollikni ta’minlaydi.
O‘zbekistonda   moliya   bozorining   asosiy   segmentlari   quyidagilardan
iborat:
 Banklar va banklararo kredit bozori;
 Qimmatli qog‘ozlar bozori;
 Sug‘urta bozori;
 Lizing va faktoring xizmatlari;
 Elektron to‘lov tizimlari va fintech kompaniyalar.
Avvalo,   bank   tizimi   rivoji   mamlakat   iqtisodiy   barqarorligining   mezoni
hisoblanadi.   So‘nggi   yillarda   O‘zbekistonda   bank   islohotlari   bosqichma-
bosqich amalga oshirilmoqda: banklarni xususiylashtirish, xorijiy kapitalni jalb
qilish,   bank   xizmatlarini   raqamlashtirish,   chakana   kreditlashni   rivojlantirish
ustuvor yo‘nalish bo‘lib xizmat qilmoqda. Quyidagi jadvalda 2019–2023 yillar
davomida O‘zbekiston bank tizimidagi kredit portfeli keltirilgan:
1-jadval. Banklar tomonidan ajratilgan kreditlar hajmi (mlrd so‘mda)
Yil Kreditlar hajmi (mlrd so‘m) Yillik o‘sish (%)
2019 195 000 –
2020 230 000 17.9%
2021 296 000 28.7%
2022 375 000 26.7%
2023 460 000 22.6%
Kredit hajmlarining doimiy o‘sib borayotgani bank tizimining iqtisodiyotda
tutgan  o‘rnini   tasdiqlaydi.   Aholi   va   tadbirkorlik  subyektlariga   kredit   resurslari 22orqali   investitsion   faoliyatni   qo‘llab-quvvatlash   moliya   bozorining   asosiy
funksiyasidir.
So‘nggi yillarda bank sektorida xususiylashtirish jarayonlari ham izchil olib
borilmoqda. Xususan, “Ipoteka bank”, “O‘zsanoatqurilishbank” va boshqa yirik
banklar   aksiyalarining   muayyan   qismi   xususiy   sektor   va   xorijiy   investorlarga
taklif   etildi.   Bu   esa   banklar   faoliyatida   samaradorlik,   mijozlarga
yo‘naltirilganlik va raqobatbardoshlikni kuchaytirmoqda.
Shu   bilan   birga,   qimmatli   qog‘ozlar   bozori   ham   rivojlanmoqda.   Toshkent
fond   birjasi   orqali   korxonalar   aksiyalar   va   obligatsiyalar   chiqarish,   IPO/SPO
orqali xususiy sarmoyalarni jalb qilish imkoniyatiga ega bo‘lmoqda. Quyida bu
boradagi asosiy ko‘rsatkichlar ustunli diagramma ko‘rinishida keltiriladi.
Diagramma: Bank kreditlari hajmining o‘sishi (mlrd so‘mda)
Yuqoridagi jadval asosida tuzilgan bank kreditlari o‘sish sur’atini quyidagi
diagrammada ko‘rish mumkin:
2019–2023 yillarda O‘zbekiston banklarining kredit portfeli
Yuqoridagi   ustunli   diagramma   O‘zbekiston   bank   sektorida   kreditlash
hajmining   2019–2023   yillar   oralig‘ida   barqaror   o‘sib   borayotganini   yaqqol
ko‘rsatadi.   Bu   o‘sish   iqtisodiyotda   likvidlik   darajasi   oshgani,   bank
xizmatlarining ommalashgani va islohotlar natijadorligidan dalolat beradi.
O‘zbekistonda fintech va raqamli to‘lov xizmatlari (Click, Payme, UzCard,
Humo) tez sur’atlar bilan kengaymoqda. 2023-yil oxiriga kelib, aholining 80%
dan   ortig‘i   raqamli   to‘lov   tizimlaridan   foydalangan,   bu   esa   moliyaviy
inklyuziya (aholining moliyaviy xizmatlarga kirishi) darajasining ortishiga olib
keldi.moliya bozorining rivoji va bank tizimining mustahkamlanishi:
iqtisodiy o‘sishga rag‘bat bo‘layapti,
tadbirkorlik subyektlari uchun kredit resurslari kengaymoqda,
moliyaviy xizmatlar raqamli va samarali tus olmoqda.
Bu   esa   O‘zbekistonning   moliya   tizimini   zamonaviylashtirishda   muhim
qadam bo‘lib xizmat qiladi. 232.3.   Soliq-budjet   siyosatini   takomillashtirish   va   raqamli
moliyalashtirish imkoniyatlari
Soliq-budjet   siyosati   har   qanday   mamlakatning   iqtisodiy   boshqaruv
mexanizmida   hal   qiluvchi   rol   o‘ynaydi.   Ayniqsa,   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish
sharoitida soliq tizimini takomillashtirish, budjet siyosatini maqbullashtirish va
raqamli   texnologiyalarni   keng   joriy   etish   iqtisodiy   islohotlarning   asosiy
yo‘nalishiga   aylangan.   O‘zbekistonda   oxirgi   yillarda   olib   borilgan   fiskal
islohotlar, soliq stavkalarining soddalashtirilishi, raqamlashtirilgan soliq hisobot
tizimining joriy etilishi davlat moliyasining boshqaruv sifatini sezilarli darajada
oshirdi.
Avvalo, soliq tizimidagi islohotlar natijasida O‘zbekistonda soliq tushumlari
hajmi keskin oshdi. Quyidagi jadvalda bu holat aniq ko‘rsatilgan:
1-jadval.   Konsolidatsiyalashgan   budjetga   tushgan   soliq   tushumlari   (mlrd
so‘mda) 24Yil Soliq   tushumlari   (mlrd
so‘m) Yillik   o‘sish
(%)
2019 98 450 –
2020 106 700 8.4%
2021 127 500 19.5%
2022 155 300 21.8%
2023 182 600 17.6%
2024
(prognoz) 210 000 15.0%
Ushbu   ma’lumotlar   soliq   boshqaruvi   sohasidagi   islohotlar,   jumladan
elektron  soliq   tizimi   (E-Soliq),   QR-kodli   chek,   onlayn  kassa   mashinalari   joriy
etilishi   va   avtomatlashtirilgan   monitoring   tizimlari   samaradorligidan   dalolat
beradi.   Bu   nafaqat   soliq   to‘lovchilar   uchun   qulaylik   yaratdi,   balki   soliq
intizomini ham kuchaytirdi.
Soliq-budjet   siyosatining   takomillashuvi   daromad   bazasining   kengayishi
bilan   birga,   xarajatlar   strukturasi   va   natijadorligini   ham   tahlil   qilishni   taqozo
qiladi.   Endilikda   davlat   xarajatlari   aniq   ijtimoiy-iqtisodiy   samara   keltiradigan
yo‘nalishlarga   yo‘naltirilmoqda.   Jumladan,   sog‘liqni   saqlash,   ta’lim,
infratuzilma va raqamli texnologiyalar rivojiga ajratilayotgan mablag‘lar hajmi
oshib bormoqda.
Bundan   tashqari,   raqamli   moliyalashtirish   imkoniyatlari   bugungi   soliq-
budjet   siyosatida   yangi   sahifa   ochmoqda.   Elektron   budjet   tizimlari,   moliyaviy
monitoring   platformalari,   real   vaqt   rejimida   budjet   harajatlarini   nazorat   qilish
imkoniyatlari davlat moliyasining ochiqligi va samaradorligini oshirmoqda.
Ayniqsa,   O‘zbekistonda   “Ochiq   byudjet”   portali   orqali   fuqarolar   davlat
xarajatlarini   nazorat   qilishi,   mahalliy   tashabbuslarni   moliyalashtirish   bo‘yicha
ovoz berishi  mumkin. Bu — soliq  to‘lovchilarning davlat  moliyasida bevosita
ishtirokini   anglatadi   va   xalqaro   amaliyotda   “participatory   budgeting”   deb
yuritiladi. 25Quyidagi   ustunli   diagramma   orqali   soliq   tushumlarining   yillik   o‘sishini
ko‘rish mumkin:
Xulosa
Men   ushbu   kurs   ishini   tayyorlash   jarayonida   O‘zbekiston   Respublikasida
moliya   tizimining   shakllanishi,   rivojlanish   bosqichlari   va   uning   zamonaviy
tarkibiy   tuzilmasini   chuqur   o‘rganib   chiqdim.   Moliya   tizimi   har   qanday
davlatning   iqtisodiy   barqarorligini   ta’minlovchi   ustun   tayanch   bo‘lib,
O‘zbekistonda   bu   sohada   amalga   oshirilayotgan   islohotlar   davlat   siyosatining
eng muhim yo‘nalishlaridan biri ekanligiga amin bo‘ldim.
Kurs   ishining   I   bobida   men   moliya   tizimining   nazariy   asoslarini,   uning
tarkibiy   qismlari   va   iqtisodiyotni   boshqarishdagi   rolini   tahlil   qildim.   Moliya
institutlarining   faoliyati   va   ularning   iqtisodiy   ahamiyati,   davlat   va   xususiy 26sektor   o‘rtasidagi   moliyaviy   munosabatlarni   tashkil   etishdagi   roli   men   uchun
ayniqsa   dolzarb   bo‘ldi.   O‘zbekistonda   moliya   tizimi   davlat   budjeti,   banklar,
soliq   va   sug‘urta   tizimlari,   qimmatli   qog‘ozlar   bozori   va   zamonaviy   fintech
xizmatlari   orqali   faoliyat   yuritayotgan   ko‘p   bo‘g‘inli   murakkab   mexanizm
sifatida qaralmoqda.
II   bobda   esa   men   moliya   tizimini   takomillashtirish   bo‘yicha   olib
borilayotgan   islohotlarni   o‘rgandim.   Jumladan,   davlat   moliyasini
boshqarishdagi   raqamlashtirish   jarayonlari,   byudjet   ochiqligini   ta’minlash,
natijadorlikka   asoslangan   moliyalashtirish,   soliq-budjet   siyosatining
liberallashuvi   va   bank   tizimini   mustahkamlash   yo‘nalishlari   alohida   e’tiborga
loyiq. Soliq tushumlari va kredit portfellaridagi ijobiy o‘sish dinamikasi, grafik
va statistik tahlillar asosida isbotlandi.
Men   raqamli   moliyalashtirish   imkoniyatlarining   jadal   kengayib
borayotganiga   guvoh   bo‘ldim.   “Ochiq   budjet”,   “E-soliq”,   “Click”,   “Payme”
kabi   platformalar   aholi   va   biznes   subyektlari   uchun   yangi   qulayliklar
yaratmoqda.   Bu   esa   moliyaviy   xizmatlarning   ommaviylashuvi,   davlat
boshqaruvining ochiqligi va fuqarolik ishtirokining oshishini ta’minlaydi.
Umuman olganda, men ushbu kurs ishi orqali O‘zbekistonda moliya tizimi
nafaqat   iqtisodiy   boshqaruvning   asosi,   balki   ijtimoiy   barqarorlik,   innovatsion
rivojlanish   va   xalqaro   integratsiyaning   muhim   vositasi   ekanligini   chuqur
angladim.   Men   ushbu   mavzuni   o‘rganar   ekanman,   amaliyotga   yo‘naltirilgan
tahliliy   yondashuv   orqali   dolzarb   muammolarni   aniqlab,   ularni   yechish
bo‘yicha ilmiy asoslangan taklif va xulosalarni ilgari surdim.
Kelgusida   moliya   tizimini   yanada   takomillashtirish   uchun   quyidagi
yo‘nalishlar muhim deb hisoblayman:
Soliq-budjet   siyosatini   natijadorlikka   asoslangan   yondashuv   bilan
takomillashtirish;
Raqamli moliyaviy infratuzilmani kengaytirish;
Bank va moliya bozorlarida raqobatni kuchaytirish; 27Mahalliy   byudjetlar   mustaqilligini   oshirish   va   ijtimoiy   sohalarni   ustuvor
moliyalashtirish.
Men   ushbu   kurs   ishimni   yozish   jarayonida   nafaqat   nazariy   bilimlarimni
mustahkamlab   oldim,   balki   amaliy   iqtisodiy   tahlil   ko‘nikmalarini   ham
rivojlantirdim.   Mavzu   tanlovim   to‘g‘ri   bo‘lganidan   mamnunman   va   bu
yo‘nalishdagi islohotlarni kelgusida chuqurroq o‘rganish niyatidaman.
Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
2023-yil   –   Inson   qadrini   ulug‘lash   va   faol   mahalla   yili   davlat   dasturi
to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-yil 20-yanvar. – Elektron manba:
www.lex.uz
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
Yoshlar   bandligini   ta’minlash   va   kasbga   yo‘naltirish   tizimini
takomillashtirish bo‘yicha chora-tadbirlar to‘g‘risida Farmon. – PF–60-son,
2022-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.prezident.uz 283) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
O‘zbekiston–2030   strategiyasi   doirasida   ishchi   kuchining   malakasini
oshirish masalalari bo‘yicha nutqi. – 2024-yil 17-oktabr. – Elektron manba:
www.prezident.uz
4) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–4739-sonli   qarori.   Aholining
bandligini   ta’minlash   va   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanish
to‘g‘risida, 2020-yil 10-mart.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–60-son   Farmoni.   Yoshlar
bandligini oshirish va kasbga yo‘naltirish bo‘yicha chora-tadbirlar, 2022-yil
20-yanvar.
6) “Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning   huquqlarini   himoya   qilish
to‘g‘risida”gi Qonun. Qabul qilingan sana: 1996-yil 26-aprel.
7) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–5000-sonli   Qarori.   2021-yil
24-fevral.
8) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4720-sonli Qarori. 2015-yil.
9) Xodiev   B.M.,   Karimov   X.A.   –   “Korporativ   boshqaruv   asoslari”.   –
Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2021. – 276 bet.
10) Sharipov M.Q. – “O‘zbekiston fond bozorining rivojlanish tendensiyalari”.
– Toshkent: Iqtisodiyot, 2020. – 232 bet.
11) Vaxabov   A.V.,   Toshpulatov   Sh.X.   –   “Korxona   iqtisodiyoti”.   –   Toshkent:
“Fan va texnologiya”, 2020. – 316 bet.
12) O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi rasmiy sayti: https://stat.uz
13) “Toshkent” Respublika fond birjasining rasmiy hisobotlari: https://uzse.uz
14) “Qimmatli   qog‘ozlar   bozorini   rivojlantirish   agentligi”   statistik
ma’lumotlari. – 2023-yil.
15) OECD – “Principles of Corporate Governance”, 2020.
16) IFC   (International   Finance   Corporation).   –   “Corporate   Governance
Toolkit”, 2019. 2917) Moody’s Investors Service. – “Uzbekistan banking and securities outlook”,
2022.
18) “Yangi   O‘zbekiston”   gazetasi,   2023-yil,   15-mart   soni   –   “Aksiyadorlik
jamiyatlari: islohotlar va istiqbollar”.
19) O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   axborotnomasi   –   2023-yil   2-
chorak.
20) Egamberdiyev   A.A.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorida   investor   faolligini
oshirish omillari”. – Ilmiy maqola, 2022.
21) Karshiev   I.M.   –   “Korporativ   boshqaruv   va   moliyaviy   nazorat
mexanizmlari”. – Toshkent: “Ilm Ziyo”, 2019.
22) Qodirova M.I. – “Moliyaviy menejment asoslari”. – Toshkent:  Iqtisodiyot,
2021. – 280 bet.
23) Jahon banki – “Doing Business in Uzbekistan 2022” hisobot.
24) Transparency   International   –   “Corporate   Transparency   in   Emerging
Markets”, 2021.

O’zbekistonda moliya tizimini yanada takomillashtirish yo’nalishlari

Купить
  • Похожие документы

  • O’zbekistonda ishlab chiqarishning tarkibiy tuzilishini qayta qurish jarayonida makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash muammolari kurs ishi
  • O’zbekistonda ishchi kuchi bozorining shakllanishi va rivojlanishi kurs ishi
  • O’zbekistonda tashqi iqtisodiy faoliyatning erkinlashtirilishi
  • O’zbekistonda xususiylashtirish jarayonlarining bosqichlari va vazifalari kurs ishi
  • Markaziy bank amaliyot hisobot

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha