Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 45000UZS
Размер 101.8KB
Покупки 1
Дата загрузки 31 Июль 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Arabov Amirbek

Дата регистрации 31 Июль 2024

7 Продаж

O'zbekistonda mulkni davlat tasarrufidan chiqarish

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
MIRZO ULUG BEK NOMIDAGI O ZBEKISTON MILLIYʻ ʻ
UNIVERSITETINING JIZZ А X FILI А LI
 “SIRTQI” F А KULTETI
 “IQTISODIYOT” YO N	
ʻ А LISHI 
2-BOSQICH 551-22-GURUH TALABASI 
ULPANOV KAMOLNING
“Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish” F А NID А N
KURS ISHI
Mavzu:  O‘zbekistonda mulkni davlat tasarrufidan chiqarish va
xususiylashtirishning maqsadi, asosiy shakllari va usullari.
Bajardi:          Ulpanov K
Ilmiy rahbar: Nizamitdinov A
Jizzax-2024
1 MUNDARIJA
Kirish ........................................................................................................................3
I BOB.   O’ZBEKISTONDA MULKNI DAVLAT TASARRUFIDAN 
CHIQARISH XUSUSIYATLARINING NAZARIY ASOSLARI.. ....................5
1.1   O’zbekistonda   mulkchilik   tizimini   rivojlanishining   fundamental
asoslari......................................................................................................................5
1.2 O’zbekistonda mulkchilik tizimining faoliyat mexanizmini belgilovchi 
me’yoriy-huquqiy bazasi.........................................................................................16
II   BOB.   O’ZBEKISTONDA   MULKNI   DAVLAT   TASARRUFIDAN
CHIQARISH   VA   XUSUSIYLASHTIRISHNING   MAQSADI,   YO’LLARI,
USULLARI   HAMDA   AMALIYOTDA   TATBIQ
ETILISHI.. ..........................21
2.1 O’zbekistonda mulkchilik tizimini shakllanishining bosqichlari va 
xususiyatlari.............................................................................................................21
2.2   Mulkchilik   shaklini   o’zgartirish-   ko’p   ukladli   tizimni   yaratishning
asosi..........26
2.3 Xususiylashtirilgan korxonalarni qo’llab-quvvatlash iqtisodiy taraqqiyotimizni
muhim omili.............................................................................................................
Xulosa .....................................................................................................................41
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati .....................................................................43
2 KIRISH
Kurs   ishi   mavzusi   dolzarbligi .Hozirgi   kunda   mulkni   davlat   tasarrufidan
chiqarish   va   xususiylashtirish   hamda   mulkchilik   tizimida   davlat   aralashuvining
kamayib borishi iqtisodiyotimiz barqarorlashuvida juda katta ahamiyatga ega.
Prezidentimiz   Mirziyoyev   Sh.   M.   iqtisodiyot   sohasida   oldimizda   turgan
vazifalar   haqida   gapirganda   “Avvalo   keng   qamrovli   iqtisodiy   islohotlar   negizida
iqtisodiyotda   davlat   ishtirokini   kamaytirish,   xususiy   sektorni   jadal   rivojlantirish
orqali   yangi   ish   o’rinlarini   ko’paytirish,   ochiq   iqtisodiyot,   sog’lom   raqobat,
ishbilarmonlik   va   investitsiya   muhitini   tubdan   yaxshilash   uchun   zarur   sharoit
yaratish” 1ni alohida ta’kidlab o’tganlar.
Bozor   iqtisdiyotidan   ko’p   ukladli   iqtisodiyotga   o’tishdagi   jaryonlarda
xususiy   sektorning   o’rni   naqadar   muhim   ekanligi   ko’pchilikka   ayon.   Bu   yo’lda
qiyinchiliklar   bo’lishini   ham   hammamiz   bilamiz.   Ammo   ko’p   ukladli   iqtisodiyot
ham   vaqtinchalik   emas,   iqtisodiyotda   uzluksiz   ishtirok   etishi   uningo’ziga   xos
belgilaridan bir hisoblanadi.
Bugungi   kunda   davlatimiz   iqtisodiyot   sohasida   xususiy   mulk   huquqi   va
kafolatlarini   ishonchli   himoya   qilishni   ta’minlash,   xususiy   tadbirkorlik   va   kichik
biznes rivoji yo’lidagi barcha to’siq cheklovlarni bartaraf etish, unga to’liq erkinlik
berish, “Agar xalq boy bo’lsa, davlat ham boy va kuchli bo’ladi” degan ta’moyilga
e’tiborini qaratgan. Albatta, davlat mulkini xususiylashtirishni yanada kengaytirish
va   uning   tartib-taomillarini   soddalashtirish   iqtisodiyotimizni   bardavom   qilishga
xizmat qilishi shubhasiz.
Kurs   ishining   maqsadi.   O’zbekistonda   mulkni   davlat   tasarrufidan   chiqarish
xususiyatlarining   nazariy   asoslarini   o’rganib,   xususiylashtirish   haqida   kerakli
ko’nikma   hosil   qilish   hamda   bulardan   foydalanib   amaliyotda   tatbiq   etish   va
takomillashtirishdan iborat.
Kurs ishining vazifalari:
- O’zbekistonda   mulkchilik   tizimini   rivojlanishining   fundamental
3 asoslarini o’rganish;
- O’zbekistonda mulkchilik tizimining faoliyat mexanizmini belgilovchi
me’yoriy-huquqiy bazasini yoritib berish;
- O’zbekistonda   mulkchilik   tizimini   shakllanishining   bosqichlari   va
xususiyatlarini tahlil qilish;
- Mulkchilik   shaklini   o’zgartirish-   ko’p   ukladli   tizimni   yaratishning
asosi ekanligini anglash;
- Xususiylashtirilgan   korxonalarni   qo’llab-quvvatlash   iqtisodiy
taraqqiyotimizni muhim omili ekanligini ko’rsatib berish.
4 I BOB. O’ZBEKISTONDA MULKNI DAVLAT TASARRUFIDAN
CHIQARISH XUSUSIYATLARINING NAZARIY ASOSLARI.
1.1  O’zbekistonda mulkchilik tizimini rivojlanishining fundamental
asoslari.
Har   qanday   jamiyatda   mulkchilik   iqtisodiy   tizimning   negizi   hisoblanadi.
Mulkiy   munosabatlarga   asoslanmagan   iqtisodiyot   bo’lmaydi.   Shu   sababli   ham
mulkning   mavjud   yoki   mavjud   emasligiga   qarab   insonning   jamiyatda   ijtimoiy
maqomi paydo bo’ladi.
Birinchi   prezidentimiz   Islom   Karimovning   O’zbekiston   iqtisodiyotining
negizini   mustahkamlashda   ,,Mulkchilik   masalasini   hal   qilish   bozorni   vujudga
keltirishga   qaratilgan   butun   tadbirlar   tiziming   tamal   toshi   bo’lib   xizmat   qiladi’’
degan da’vati bugungi kunda o’z tasdig’ini topdi.
Shu   o’rinda,   mulk   ob’yekti   va   mulk   sub’yekti   kabi   tushunchalar   paydo
bo’ladi.   Mulk   ob’yekti   tabiatdagi   narsalar,   turli   xil   moddiy   buyumlar   va   aqliy
qobiliyat   hisoblanadi.   Mulk   sub’yektini   esa   mulk   ob’yektlariga   egalik   qiluvchi
shaxs   yoki   jamoa   guruhlari   tashkil   qiladi.   Mulk   ob’yektini   o’zlashtirishda
sub’yektlar   o’rtasidagi   iqtisodiy   tizim   mulkchilik   munosabatlarini   keltirib
chiqaradi.
Mulkchilik   munosabatlarining   iqtisodiy   mazmunini   mulkka   egalik   qilish,
foydalanish   va   tasarruf   etish   belgilaydi   va   jamiyatdagi   huquqiy,   iqtisodiy
munosabatlar   mazmunini   o’zida   ifodalaydi.   Mulkchilik   shu   sababli   bir   vaqtning
o’zida ham huquqiy, ham iqtisodiy ham doimiy kategoriya hisoblanadi.
Egalik   qilish   –   mulkdor   qo’lida   mulk   huquqining   saqlanib   turishi
hisoblanadi. Bunda mulkdan kelgan foyda ikki qismga bo’linadi. Daromadning bir
qismini   mulkdor   ijara   haqi   ko’rinishida   oladi,   qolgan   qismini   ijarachi   o’z
ehtiyojlarida   foydalanadi.   Masalan,   mulkdor   uyni   ijarachiga   beradi   va   ijara   haqi
oladi   qolganini   ijarachi   o’zlashtiradi.   Qisqa   qilib   aytganda,   qisman   cheklangan
o’zlashtirish deyishimiz ham mumkin.
5 Foydalanish   -   mulk   bo‘lgan   boylikni   iqtisodiy   faoliyatda   qo‘llab,   xo‘jalik
jarayoniga   kiritib,   undan   natija   olishdir.   Bunda   mulkdan   biror   maqsad   yo’lida   ,
daromad topish yoki shaxsiy ehtiyojlarni qondirishda foydalanish   yuzaga
keladi. Foydalanishning  egalik  qilishdan  farqi   shundaki,  mulkdan kelgan  naf  ikki
qismga bo’linmaydi ya’ni foyda butunligicha mulk egasi tomonidan o’zlashtiriladi.
Tasarruf   etish   –   bu   mulk   taqdirini   mustaqil   o’zi   istagan   tarzda   hal   etishi
demakdir.   Ya’nikim,   mulkni   sotib   yuborish,   davlat   tasarrufiga   o’tkazish,   sovg’a
qilish yoki meros qoldirishi o’z ixtiyorida bo’ladi.
Mulkchilik   tizimi   —   jamiyatda   o‘rnatilgan   mulkchilik   shakllariga   mos
instrumental (Fuqarolik huquqlari ob’yekti ma‘nosida), institutsional va funksional
tuzilmalarni   va   ular   bilan   bog‘liq   ijtimoiy-iqtisodiy-informatsion-huquqiy
munosabatlar   mexanizmini   birlashtiruvchi   yaxlit   tizimli   majmua.   Uning   faoliyati
mamlakatni   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish   bo‘yicha   davlat   siyosati   kontekstida
Mulkiy   huquq   sub’yektlari   tomonidan   harakatga   keltiriladi.   Bunda   davlatning
siyosati   mulkchilik   tizimining   samaradorligiga   qulay   mulkchilik   munosabatlari
muhitini yaratish asosida erishilishiga qaratiladi.
Shunday   qilib,   mamlakatda   barqaror   iqtisodiy   o‘sish   va   xalq   farovonligi
faqat samarali mulkchilik tizimi shart-sharoitlarida erishiladi.
Mulk - bu ham manfaat, ham mas‘uliyatdir. Mulkchilik - bu mas‘uliyat bilan
manfaatning uzviy birligi hisoblanadi. Mulkchilik real bo‘lishi uchun mulkdorning
iqtisodiy   manfaati   amalga   oshishi   shart.   Miqdorning   iqtisodiy   manfaati   -   uning
boylik egasi  sifatidagi  hayotiy ehtiyoji  bo‘lib, xatti-harakat, fe‘l-atvorni, iqtisodiy
faoliyat   motivatsiyasi   (sababini)   yuzaga   chiqaradi.   Mulkiy   tizim   munosabatlar
mulkdorlar   va   mulkdor   bo‘lmagan   shaxslarning   o‘zaro   manfaatli   aloqalari
mazmun-mohiyati va shakllarini ifodalaydi, ijtimoiy ishlab chiqarishning turini va
shaklini,   mulkchilik   tizimidagi   faoliyat   xarakterini,   mamlakatning   ijtimoiy-
iqtisodiy   rivojlanish   modelini   hamda   bu   shaxslarning   ishlab   chiqarish   vositalari
bilan 
6 bog‘lanish,   ishlab   chiqarish   omillari   va   mahsul(natija)laridan   foydalanish
shart-sharoitlarini belgilaydi.
Ta‘kidlash   zarurki,barcha   mamlakatlardagi   mulkchilik   tizimi   va   undagi
mulkiy   munosabatlar   modeli   undagi   jamiyat   tanlagan   taraqqiyot   modeliga   mos
ravishda   shakllanadi.2   Shunday   ekan,   Fuqarolik   huquqlari   ob’yektining   ta‘minot
turlari mulkiy munosabatlar bilan uyg‘unlikda ko‘riladi.
Mulkiy   munosabatlar   har   doim   yuridik   qonunlarda   qayd   etiladi.   Busiz
mulkchilik   amal   qilmaydi.   Qonunchilik   orqali   mulkiy   aloqa   –   bog’lanishlar
boshqarib   boriladi.   O’zbekiston   Konstitutsiyasida   ,,O’zbekiston   iqtisodiyotining
negizini   xilma-xil   shakllardagi   mulk   tashkil   etadi   “,   -   deb   yozilgan.   Hozirgi
davrgacha turli mulk shakllari paydo bo’ldi. Bular jumlasiga davlat mulki, shaxsiy
mulk,   xususiy   mulk,   jamoa   mulki   va   aralash   mulkni   kiritishimiz   mukin.   Shu
sababli   ham   hozirgi   iqtisodiyotimizni   ko’p  ukladli   iqtisodiyot   deb   ataymiz.   Mulk
shakllariga ta’rif bersak maqsadga muvofiq bo’ladi deb o’ylaymiz.
 Davlat   mulki   –   egalik   qilish,   foydalanish,   tasarruf   etish   davlat
ixtiyorida bo’lgan mulk ob’yektlaridan iborat. Davlat mulki asosan ikki yo’l bilan
hosil bo’ladi:
1) Xususiy mulkni milliylashtirib, davlat qo’liga olish;
2) Davlat   mablag’lari   hisobidan   korxonalar   qurish,   davlatga   qarashli
korxona va tashkilotlarda investitsiyalarni amalga oshirish.
Davlat   mulki   haqiqatda   ham   xalqqa   qarashli   bo’lgan,   bo’linmaydigan   yoki
umumiy   resurslardan   foydalanish   uchun   mosdir.   Bunga   misol   qilib,   takror   ishlab
chiqarib   bo’lmaydigan   tabiiy   resurslarni,   yirik   inshootlar   va   transport   vositalari,
yo’llar kabi iqtisodiy tuzilmaning kattagina qismini ko’rsatish mumkin.
 Shaxsiy   mulk   –   bu   fuqarolar   mulki   bo’lib,   ularning   shaxsiy   yoki
oilaviy ehtiyojini qondirishga xizmat qiladi. Bu mulk shakli asosan shaxsning yoki
uning oila a’zolarining mehnati asosida ko’payadi va rivoj topadi.
7 Fuqaroning   shaxsiy   mulki   asosan,   ularning   ijtimoiy   ishlab   chiqarishda
ishtirokidan,   o’z   xo’jaligini   yuritishdan   tushgan   mehnat   daromadlari   hisobiga
vujudga keladi va ko’payadi. Bozor iqtisodiyoti sharoitida shaxsiy mulk aksiyadan
keladigan   dividend,   bank   foizlari,   xususiy   sohibkorlik   daromadi   kabi   yangi
manbaalarga asoslanadi.
Shaxsiy   mulk   ob’yektlari   –   bu   turar   joylar,   bog’-hovli   va   uylar,   transport
vositalari,   pul   jamg’armalari,   uy-ro’zg’or   va   shaxsiy   iste’mol   buyumlari,   yakka
tartibda   va   boshqa   xo’jalik   faoliyati   uchun   kerakli   ishlab   chiqarish   vositalari,
ularda hosil qilingan mahsulot va boshqalar bo’lishi mumkin.
 Xususiy   mulk   -   ayrim   sohibkorlarga   qarashli   yollanma   mehnatga
asoslangan va o’z egasiga foyda keltiruvchi mulkdir. Shu bilan birga xususiy mulk
bo’lgan mol-mulkning miqdori va qiymati cheklanmagan.
Xususiy   mulk   ham,   boshqa   har   qanday   mulk   shakllari   kabi,o’zining   ijobiy
va salbiy tomonlariga ega. U, so’zsiz, tashabbuskorlik va tadbirkorlikni, mehnatga
ma’suliyatlilik   munosabatlarini   rag’batlantiradi.   Shu   bilan   birga,   tovar   ishlab
chiqarish sharoitida u hufyona daromad orttirishga intilish hissini tug’diradi.
Mulkchilikni   bu   shaklini   tan   olish   xalq   xo’jaligiga   uni   qo’llash   foydali
bo’lgan   bo’g’inlarni   anqilash,   uni   tartibga   solishning   moliyaviy   va   huquqiy
mexanizmlarini   shakllantirshni   taqozo   etadi.   Lekin   xususiy   mulkchilikni   bunday
tan olish uni  mutlaqlantirish bilan umuman bog’liq emas.  Bu mulk sotib ollingan
ishlab   chiqarish   vositalari   asosida   mustaqil   xo’jalik   yuritish   yoki   davlat
korxonalari,   kooperativ   firmalar,   magazin,oshxona   va   shu   kabilarni   sotib   olish
orqali vujudga keltirish mumkin.
 Jamoa   mulki  –  muayyan   maqsad  yo’lida  jamoaga  birlashgan  kishilar
tomonidan   moddiy   va   ma’naviy   boyliklarni   hamjihatlik   bilan   o’zlashtirishni
bildiradi.   Jamoa   mulki   davlat   mulkini   korxona   jamoasi   sotib   olishi,   badal   to’lab
korxona   qurishi,   aksiya   chiqarib,   ularni   sotish   kabi   yo’llar   orqali   paydo   bo’ldi.
Jamoa mulkining muhim xususiyati shundaki, ishlab chiqarish vositalari va mehnat
mahsuliga ayrim shaxslar emas, balki ma’lum guruh, kishilar egalik qiladi. Jamoa
mulkiga kooperativlarning, ijara va jamoa korxonalarining, aksionerlar jamiyatlari,
8 xo’jalik jamiyatlari va shirkatlarning, jamoat tashkilotlari va diniy tashkilotlarning
mulki kiradi.
 Aralash   mulk   –   turli   shalkdagi   mulklarning   birikib   ketishi   natijasida
paydo   bo’ladigan   boylik.   Bu   mulk   alohida   olingan   ob’yektning   turli   mulkdorlar
ishtirokida o’zlashtirishini bildiradi.
Davlatning   demokratik   negizlari   barqarorligining   iqtisodiy   asosini   –   mulk
shakllarining xilma – xilligi, birinchi navbatda xususiy mulk tashkil etadi.
Davlatning   demokratik   negizlari   barqarorligining   siyosiy   asosini   –   real
ishlab   chiqarish   vositalarining   o’rta   mulkdorlaridan   iborat   kuchli   qatlamlarning
mavjud bo’lishi  tashkil  qiladi. Aholi  orasida  haqiqiy mulkdorlar  o’rta  qatlamning
ko’pchilikni   tashkil   etishi   mamlakatda   ijtimoiy   –   iqtisodiy   islohotlarni   orqaga
qaytarish imkoniyatlarini bartaraf etishning kafolati hisoblanadi.
Mulkchilik   munosabatlari   yoki   mulkiy   tengsizlik   haqida   ham   allomalarni
fikrini keltirishni joiz deb bildik. Masalan, Abu Ali ibn Sino “ Odamlarning mulkiy
tengsizligi,   vazifasining   bir   xil   emasligi,   o’zaro   farqlari,   inson   ijtimoiy
faoliyatining sababidir”3 deb yozgan. Aniqroq qilib aytganda, inson o’zini moddiy
ahvolini   yaxshi   qilishi   uchun   unga   iqtisodiy   erkinlik   berish   kerak.   Barqaror
iqtisodiy   o’sishni   ta’minlash   uchun   odamlarda   haqiqiy   mulkdorlik   hissini   paydo
qilish kerak. Ya’ni, mulkka inson o’zini mulki sifatida qarasa, davlatni mulki deb
qaraganga   nisbatan   unga   ehtiyotkor   munosabatda   bo’ladi   va   ishlab   chiqarish
samaradorligi   uchun   kurashadi.   Agar   mulki   o’ziniki   ekanligini   anglamasa,
jamiyatda barqarorlikni saqlab qolish va uni himoya qilishga intilmaydi. Shundan
kelib   chiqqan   holda   odamlar   ongidagi   o’zgarishlar   natijasida   mulkka,   mehnatga
bo’lgan   munosabat   o’zgardi.   Davlat   tomonidan   tadbirkor   va   fermerlarga   yerlar
xususiylashtirilib   berildi   hamda   xususiy   mulk   iqtisodiyot   poydevori   mahsuli
ekanligi e’tirof etildi.
Yana Voiz Koshifiyning ta’kidlashicha,  “ishlab chiqaruvchilar  hokimiyatga
so’zsiz   itoat   etishlari   emas,   balki   keyingilari   mehnatkash   dehqon,   kosib-
hunarmand,   bog’bonning   tinch   mehnati   uchun   shart-sharoit   yaratib   berishlari
kerak,   boshqacharoq   aytganda,   ularga   xizmat   qilishlari   lozim.”4   Bu   fikrlarni
9 inobatga   olgan   holda   mulkchilikka   davlat   aralashuvi   kamaytirildi,   ularga   erkin
ishlashga imkoniyatlar yaratildi. Bu jahon tajribalarida va milliy iqtisodiyotimizda
ham o’z isbotini topdi.
Mulkchilik shakllari asosan quyidagi yo‘llar bilan vujudga keladi: ilohiy va
omad   faktorlari,   ijtimoiy,   siyosiy   va   huquqiy   jarayonlar,   inson   mehnati,   yuridik
shaxslar   (jumladan,   biznes   sub’yektlari)   faoliyati,   davlat   tasarrufidan   chiqarish,
xususiylashtirish   va   milliylashtirish   (natsionalizatsiya).   Bunda   davlat,   mahalliy
hokimiyatlar,  yuridik  va  jismoniy  shaxslar,   alohida  jamoalar   mulkdor  sub’yektlar
sifatida qaraladi.
Vazirlar   Mahkamasi   majlisida   (2007-yil   12-fevral)   1-Prezident   Islom
Karimov “Yangilanish va barqaror taraqqiyot yo’lida yanada izchil harakat qilish,
xalqimiz   uchun   farovon   turmush   sharoiti   yaratish-asosiy   vazifamizdir”   nomli
ma’ruzasida xususiylashtirish masalasiga doir o’z fikrini quyidagicha bayon etgan
edi:   “Biz   xususiylashtirish   ishlariga   nisbatan   munosabatimiz   va
yondashuvlarimizni   ham   tubdan   o’zgartirishimiz,   iqtisodiyotning   kimyo,
elektrotexnika,   qishloq   xo’jaligi   mashinasozligi,   qurilish   materiallari   sanoati   va
boshqa   yetakchi   tarmoqlariga   qarashli   korxonalarning   aksiyalarini   kimoshdi
savdosiga qo’yish bo’yicha qat’iy choralar ko’rishimiz zarur”
Xulosa   shuki,davlat   mulkini   xususiylashtirilishi   va   kichik   biznes   rivojining
rag’batlantirilishi   natijasida   O’zbekistonda   yangi   ijtimoiy   qatlam   –   mulkdorlar
sinfi   paydo   bo’ldi   hamda   xususiylashtirish   tufayli   qimmatli   qog’ozlar   va   mulk
bozori kabi yangi bozorlar paydo bo’lib, ko’p tarmoqli iqtisodiyotning shakllanishi
va bozor munosabatlarini yanada rivojlanishiga asos bo’ldi.
1.2 O’zbekistonda mulkchilik tizimining faoliyat mexanizmini
belgilovchi me’yoriy-huquqiy bazasi.
O’zbekistonda   mulkchilik   tizimining   faoliyat   mexanizmini   belgilovchi
me’yoriy-huquqiy bazasi 1990-yil 31-oktyabrda O‘zbekiston Respublikasida qabul
qilingan   “Mulkchilik   to‘g‘risida”gi   qonun   asosiysi   hisoblanadi.   O‘zbekiston
Respublikasida   mulkchilikka   doir   munosabatlar   O‘zbekiston   Respublikasining
Konstitutsiyasi hamda O‘zbekiston Respublikasining boshqa qonun hujjatlari bilan
10 tartibga   solib   turiladi.   Bundan   tashqari,   O‘zbekiston   Respublikasi   Fuqarolik
Kodeksi,   “Baholash   faoliyati   to‘g‘risida”gi   qonunlarning   ham   tegishli   moddalari
orqali mulkchilik mexanizmi barqaror amalga oshiriladi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   54-moddasida
ko‘rsatilishicha:   “Mulkdor   mulkiga   o‘z   xohishicha   egalik   qiladi,   undan
foydalanadi   va   uni   tasarruf   etadi.   Mulkdan   foydalanish   ekologik   muhitga   zarar
yetkazmasligi, fuqarolar, yuridik shaxslar va davlatning huquqlarini hamda qonun
bilan qo‘riqlanadigan manfaatlarini buzmasligi shart.”5
O‘zbekiston   Respublikasida   qabul   qilingan   “Mulkchilik   to‘g‘risida”   gi
qonunning 1-moddasida ta‘kidlanganidek:
1. O‘zbekiston Respublikasida mulkiy huquq tan olinadi va qonun bilan
muhofaza etiladi.
2. Mulkdor o‘ziga tegishli mol-mulkka o‘z ixtiyoriga ko‘ra egalik qiladi,
undan foydalanadi va uni tasarruf etadi.
Mulkdor o‘z mol-mulkiga nisbatan qonunga zid bo‘lmagan har qanday xatti-
harakatlarni qilishga haqlidir. U mulkdan qonun hujjatlari bilan taqiqlanmagan har
qanday xo‘jalik yoki boshqa faoliyatni amalga oshirishda foydalanishi mumkin.
3. Mulkdor o‘ziga qarashli mol-mulkka egalik qilish, undan foydalanish
va   uni   tasarruf   qilish   huquqini   boshqa   shaxslarga   berishga   faqat   o‘zi   haqlidir.
O‘zbekiston   Respublikasi   qonunlarida   ko‘zda   tutilgan   hollarda,   mulkdorning
zimmasiga boshqa shaxslarning uning mulkidan cheklangan tarzda foydalanishiga
yo‘l qo‘yish vazifasi yuklanishi mumkin.
4. Mulkdor O‘zbekiston Respublikasi  qonun hujjatlarida ko‘zda tutilgan
shartlar   va   doira   chegarasida   o‘ziga   tegishli   mulkiy   huquqni   amalga   oshirish
paytida   fuqarolarning   mehnatidan   foydalanish   to‘g‘risida   ular   bilan   shartnoma
tuzishga haqlidir.
Fuqaroning   mehnatidan   foydalanishga   asos   bo‘lgan   mulkning   qay   shaklda
ekanligidan qatiy nazar, fuqaro O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasida va
boshqa qonun hujjatlarida nazarda tutilgan ijtimoiy-iqtisodiy huquqlar va kafolatlar
bilan ta‘minlanadi.
11 5. Mulkiy   huquqning   amalga   oshirilishi   atrof-muhitga   zarar
etkazmasligi, jismoniy, yuridik shaxslarning va davlatning huquqlarini buzmasligi
hamda qonun bilan muhofaza qilinadigan manfaatlariga putur yetkazmasligi kerak.
Iqtisodiyotning nodavlat sektorini rivojlantirish va xususiylashtirish borasida
mustaqillik yillarida davlat tomonidan sezilarli ishlar amalga oshirildi. 1991-yil 19-
noyabrda   qabul   qilingan   “Davlat   tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirish
to’g’risida”gi   O’zbekiston   Respublikasining   qonuni   “Mulkchilik   haqida”gi
qonunni   ro’yobga   chiqarish   uchun   shart-sharoitni   ta’minladi.   1993-yil   7-mayda
“Mulkchilik   to’g’risidagi   qonunga   o’zgartirish   va   qo’shimchalar   kiritish
to’g’risida”gi qonunda mustahkamlanib qo’yilgan qonunga muvofiq faqat jismoniy
shaxslarga   emas,   balki   nodavlat   yuridik   shaxslar   ham   mulk   huquqining
sub’yektlari deb e’tirof etiladi.
Davlat   mulkining   xususiylashtirilishi   va   kichik   biznes   rivojining
rag’batlantirilishi   natijasida   O’zbekistonda   yangi   ijtimoiy   qatlam   –   mulkdorlar
sinfi paydo bo’ldi.
Xususiylashtirishning bir necha yo’llari mavjud:
1) Davlat korxonalarini aksionerlik jamiyatiga aylantirish;
2) Ijaraga olingan davlat korxonasini jamoa mulkiga aylantirish;
3) Davlat mulkini fuqarolarga bepul berish;
4) Davlat   mulkini   mas’uliyatini   o’z   zimmasiga   oladigan   mulk   sohibiga
berish;
5) Davlat mulkini chet el fuqarolariga berish;
6) Davlat mulkini auksionda sotish orqali amalga oshirish mumkin.
Mulkni   davlat   tasarrufidan   chiqarish-   sho’rolar   iqtisodiy   tizimini   sindirib,
uning   asoratlarini   bartaraf   etish   va   erkin   bozor   iqtisodiyotiga   o’tishning   eng
samarali   yo’llaridan   biri.   Bu   tadbir   xususiylashtirish   jarayoni   bilan   mantiqan
bog’langan tushuncha bo’lib, davlatga oid tashkilot, korxona, muassasalarni hamda
birlashmalarni davlat tasarrufidan, ya’ni davlat ixtiyoridan chiqarib, xususiy mulk
egalariga bo’lib berish, aniqrog’i uni sotish tushuniladi.
12 Davlat   tasarrufidan   chiqarish-   yangi   boshqaruv   tuzilmalarini   barpo   etish
demakdir. O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi 1994-yilning mart oyida
“O’zbekiston   Respublikasida   davlat   tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirish
jarayonlarini   chuqurlashtirish   bo’yicha   davlat   dasturi”ni   tasdiqladi.   Dastur
bo’yicha:
 Ular   xususiylashtirishning   Respublika   dasturlarini   ustivor
yo’nalishlarini hisobga olgan holda ishlab chiqilishi kerak;
 Xususiylashtirishning   mintaqaviy   va   tarmoq   dasturlari   asosiy
qoidalarini   amalga   oshirish,   qonun   bo’yicha   mintaqa   yoki   tarmoqda   davlat
tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirish   uchun   mas’ul   bo’lgan   bo’linmalar   va
mansabdor   shaxslarning   mas’uliyat   tartibi   asosida   tezkor   va   sifatli   bajarilishi
kerak.7
Istalgan tarmoqni davlat tasarrufidan chiqarish konseptsiyasi, mamlakatdagi
haqiqiy   iqtisodiy   ahvolni   va   uning   xususiyatini   hisobga   olgan   holda   ishlab
chiqiladi.Bunda   boshqa   davlatlarda   bo’lib   o’tgan   iqtisodiy   tanglik   davrlari
inobatga olinadi. Tovar-pul mutanosibligiga, asosan, davlat mulkining bir qismini
sotish, shuningdek, byudjet va kredit siyosatini o’zgartirish bilan erishish mumkin.
Davlat samarasiz ishlab chiqarishlarni qo’llab-quvvatlashdan voz kechib, bu bilan
chuqur   tuzilmaviy   o’zgarishlar   uchun   shart-sharoit   yaratib   berishi   kerak.   Mulkiy
tabaqalanishni   cheklovchi   va   ishlab   chiqarish   investitsiyalarini   rag’batlantiruvchi
soliq   islohoti   davlat   tasarrufidan   chiqarish   keng   tus   olishidan   oldinroq   amalga
oshirilishi   kerak.   Huquqiy   shaxslar   va   fuqarolarning,   shu   jumladan,   xorijiy
fuqarolarning   qonun   bilan   taqiqlanmagan   har   qanday   xo’jalik   faoliyatida   tenglik
e’lon   qilinadi.   Huquqiy   shaxslar   va   fuqarolarning   hech   istisnosiz,   davlat   mulki
hisoblanadigan   mulk   turlaridan   tashqari,   har   qanday   mulk   turiga,   shu   jumladan,
ishlab chiqarish vositalariga egalik qilish huquqi kafolatlangan.
Davlat   tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirishning   asosiy   prinsiplari
quyidagilardan iborat:
• Davlat   tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirish   shakllarini   mehnat
jamoasining manfaatlarini hisobga olgan holda aniqlash;
13 • Davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirish vaqtida mulkni pulli
va pulsiz topshirishni qo’shib olib borish;
• Pulsiz   va   pulli   xususiylashtiriladigan   mulkdan   ulush   olishda
fuqarolarning huquqlari tengligi;
• Davlat   tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirish   sharoitida   barcha
fuqarolar ijtimoiy himoya qilinishini ta’minlash;
• Oshkoralik   davlat   tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirish
tadbirlarini amalga oshirish ustidan davlat va jamoat nazoratini yo’lga qo’yish;
• Raqobat to’g’risidagi qonun hujjatlari talablariga rioya etish.8
Shuni   aytib   o’tish   joizki,   xususiylashtirilgan   mulkdan   keladigan   tushum
orqali   davlat   byudjetini   ko’paytirish   ko’zda   tutilmagan.   Aksincha,   bu   tushumlar
yordamida mulk ob’yektlarini ta’mirlash, ularni zamoniy texnika va texnologiyalar
bilan   ta’minlash   ya’ni   ishlab   chiqarishda   modernizatsiya   va   diversifikatsiya
ishlarini   olib   borish   hamda   raqobatbardosh   aniqroq   qilib   aytganda,   jahon
talablariga mos mahsulotlar yaratish uchun shart-sharoitlar yaratish asosiy maqsad
qilib olingan.
Mamlakatimizda   ko’p   ukladli   iqtisodiyot   tarkibida   davlat,   korporativ   va
xususiy mulkning tengligi, ayni paytda xususiy mulkning ustuvorligi aniq belgilab
qo’yilgani   davlatimizning   siyosiy   va   iqtisodiy   tizimini,   biz   barpo   etayotgan
jamiyatning ma’no mazmunini aniq va ravshan ko’rsatib beradi.
O‘zbekiston   Respublikasining   Fuqarolik   Kodeksining   1-moddasiga   ko‘ra:
Fuqarolik   qonun   hujjatlari   ular   tomonidan   tartibga   solinadigan   munosabatlar
ishtirokchilarining   tengligini   e‘tirof   etishga,   mulkning   daxlsizligiga,
shartnomaning   erkinligiga,   xususiy   ishlarga   biron-bir   kishining   o‘zboshimchalik
bilan   aralashishiga   yo‘l   qo‘yilmasligiga,   fuqarolik   huquqlari   to‘sqinliksiz   amalga
oshirilishini, buzilgan huquqlar tiklanishini, ularning sud orqali himoya qilinishini
ta‘minlash zarurligiga asoslanadi. 
Fuqarolar (jismoniy shaxslar) va yuridik shaxslar  o‘z fuqarolik huquqlariga
o‘z   erklariga   muvofiq   ega   bo‘ladilar   va   bu   huquqlarini   o‘z   manfaatlarini   ko‘zlab
amalga oshiradilar. Ular shartnoma asosida o‘z huquq va burchlarini belgilashda va
14 qonun   hujjatlariga   zid   bo‘lmagan   har   qanday   shartnoma   shartlarini   aniqlashda
erkindirlar.
Tovarlar,   xizmatlar   va   moliyaviy   mablag‘lar   O‘zbekiston   Respublikasining
butun hududida erkin harakatda bo‘ladi.
Xavfsizlikni   ta‘minlash,   insonlarning   hayoti   va   sog‘lig‘ini   himoya   qilish,
tabiatni   va   madaniy   boyliklarni   muhofaza   qilish   uchun   zarur   bo‘lsa,   tovarlar   va
xizmatlar   harakatda   bo‘lishini   cheklash   qonun   hujjatlariga   muvofiq   joriy   etilishi
mumkin.9
O‘zbekiston   Respublikasining   Fuqarolik   Kodeksining   2-moddasiga   ko‘ra:
Fuqarolik   qonun   hujjatlari   fuqarolik   muomalasi   ishtirokchilarining   huquqiy
holatini,   mulk   huquqi   va   boshqa   ashyoviy   huquqlarning,   intellektual   faoliyat
natijalariga   bo‘lgan   huquqlarning   vujudga   kelish   asoslarini   hamda   ularni   amalga
oshirish   tartibini   belgilaydi,   shartnoma   majburiyatlari   va   o‘zga   majburiyatlarni,
shuningdek   boshqa   mulkiy   hamda   u   bilan   bog‘liq   shaxsiy   nomulkiy
munosabatlarni tartibga soladi.
Fuqarolar, yuridik shaxslar va davlat fuqarolik qonun hujjatlari bilan tartibga
solinadigan munosabatlarning ishtirokchilari bo‘ladilar.
Agar   qonunda  boshqacha   tartib  nazarda   tutilgan  bo‘lmasa,   fuqarolik  qonun
hujjatlarida   belgilab   qo‘yilgan   qoidalar   chet   ellik   fuqarolar,   fuqaroligi   bo‘lmagan
shaxslar   hamda   chet   ellik   yuridik   shaxslar   ishtirokidagi   munosabatlarga
qo‘llaniladi.
Shaxsiy   nomulkiy   munosabatlar   va   mulkiy   munosabatlar   bilan   bog‘liq
bo‘lmagan   shaxsiy   munosabatlar,   agar   qonunlarda   boshqacha   tartib   nazarda
tutilgan   bo‘lmasa   yoki   bu   munosabatlarning   mohiyatidan   o‘zgacha   hol
anglashilmasa, fuqarolik qonun hujjatlari bilan tartibga solinadi.
Ushbu   moddaning   birinchi   qismida   ko‘rsatilgan   belgilarga   javob   beradigan
oilaviy   munosabatlarga,   mehnat   munosabatlariga   va   tabiiy   resurslardan
foydalanish   hamda   atrof   muhitni   muhofaza   qilish   munosabatlariga   nisbatan
fuqarolik   qonun   hujjatlari   bu   munosabatlar   maxsus   qonunlar   bilan   tartibga
solinmaydigan hollarda qo‘llaniladi.
15 Bir   tarafning   ikkinchi   tarafga   ma‘muriy   bo‘ysunishiga   asoslangan   mulkiy
munosabatlarga,   shu   jumladan   soliq,   moliyaviy   va   boshqa   ma‘muriy
munosabatlarga   nisbatan   fuqarolik   qonun   hujjatlari   qo‘llanilmaydi,   qonun
hujjatlarida nazarda tutilgan hollar bundan mustasno.
Xulosa   qilib   aytganda,   biz   mulk   va   mulkdorlar   masalasini   yechishda
umume’tirof   etilgan   tamoyillar   bilan   birga,   o’zimizga   xos   milliy   xususiyat   va
hayot   tarzini   inobatga   olganmiz.   Ayni   shunday   yondashuv   va   olib   borayotgan
siyosatimiz   mamlakatimizda   ijtimoiy-siyosiy   barqarorlikni   saqlash,
iqtisodiyotimizning   ishonchli   poydevori   va   tez   sur’atlar   bilan   o’sishini
ta’minlashda mustahkam omil bo’lib kelmoqda.
16 II BOB. O’ZBEKISTONDA MULKNI DAVLAT TASARRUFIDAN
CHIQARISH VA XUSUSIYLASHTIRISHNING MAQSADI, YO’LLARI,
USULLARI HAMDA AMALIYOTDA TATBIQ ETILISHI.
2.1 O’zbekistonda mulkchilik tizimini shakllanishining bosqichlari va
xususiyatlari.
Ma’lumki,   bozor   iqtisodiyotimizga   o’tishimiz   negizini   ko’p   ukladli
iqtisodiyotni   barpo   etish   va   raqobatbardosh   mahsulotlarni   ishlab   chiqarishga
sharoit   yaratib   berish   tashkil   qiladi.   Buning   uchun   mamlakatimizda   iqtisodiyotda
davlat   salmog’ini   kamaytirish   uchun   mulkni   davvlat   tasarrufidan   chiqarish   va
xususiylashtirish   jarayoni   bosqichma-bosqich   amalga   oshirildi.   O’zbekistonda
mulkchilik   tizimini   shakllanishi   o’ziga   xos   ketma-   ketlikdan   iborat   5   bosqichni
tashkil etadi.
171-bosqich (1992-1993-yillar)
Savdo, maishiy xizmat sohasi va kichik sanoat   korxonalari  
xususiylashtirildi.
2-bosqich (1994-1995-yillar)
O’rta   va   yirik   korxonalar   hissadorlik   jamiyatlariga   aylantirildi. 
Tanlov yoki kimoshdi savdosi orqali mulkdor bo’lish imkoniyati 
paydo bo’ldi.
3-bosqich (1996-1998-yillar) Xususiylashtirilmaydigan korxonalar tarkibiga kirgan   korxonalardan 
tashqari barcha tashkilotlar davlat tasarrufidan   chiqarildi.
4-bosqich (1998-2002-yillar)
Xususiylashtirilgan korxonalarga xorijiy sarmoyadorlarni jalb etish, 
tashkilotlarda boshqaruv   tizimi takomillashtirish tadbirlari belgilandi.
5-bosqich 2003-yildan   boshlab Iqtisodiyotda xususiy sektorni ahamiyatini oshirish, past likvidli 
korxonalarni “nol” qiymatda investorlarga   sotish   tasdiqlandi. 2.1-rasm. O’zbekistonda mulkchilik shakllanishi bosqichlari
 O’zbekistonda   mulkni   davlat   tasarrufidan   chiqarish   va
xususiylashtirishning 1-bosqichi 1992-1993-yillarni o’z ichiga oladi.
Bu davrda savdo, mahalliy sanoat, xizmat ko’rsatish korxonalari va qishloq
xo’jaligini qaytash ishlash tizimi paydo bo’ldi. Transport, qurilish va yengil sanoat
tarmoqlariga   tegishli   korxonalar   jamoa   korxonalari   va   yopiq   aksionerlik
jamiyatlariga aylantirish orqali xususiylashtirildi.
 O’zbekistonda   mulkni   davlat   tasarrufidan   chiqarish   va
xususiylashtirishning 2-bosqichi   1994-1995-yillarda   ro’y   berdi.   Bu   bosqichda
ko’plab   yirik   va   o’rta   korxonalar   ochiq   turdagi   aksiyadorlik   jamiyatlariga
aylantirildi. Ko’chmas mulk va qimmatli qog’ozlar bozorining yangi muassasalari
paydo bo’ldi. Shu  bilan birgalikda bu  davrda davlat   mulkiga tanlov  yoki  auksion
orqali   egalik   qilish   huquqi   yuzaga   keldi.   Bu   tashabbusning   o’ziga   xos   xususiyati
shundaki,   xususiylashtirilgan   kelgan   samara   orqali   ham   aholida   bo’sh   turgan
mablag’ni jalb qilib, bozorga tazyiqini kamaytirish, ham yangi mablag’larni ishlab
chiqarishga jalb qilib, raqobatni kuchaytirish maqsad qilib olingan edi.
 Davlat   ijtimoiy   dasturida   belgilab   berilgan   3-bosqich   1996-1998-
yillardan iborat. Bu bosqichda aksiyalarinig nazorat paketlari davlat mulki bo’lgan
korxanalar   xususiylashtirildi.   O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   mulki
Qo’mitasining   statistik   ma’lumotlariga   ko’ra   ,   1996-yil   1915   ta,   1997-yil   899   ta,
1998-yilda esa 226ta tashkilotlar davlat tasarrufidan chiqarilgan.
 O’zbekistonda   mulkni   davlat   tasarrufidan   chiqarish   va
xususiylashtirish jarayoni 1998-2002-yillarda 4-bosqichni boshidan o’tkazdi.
Bu   davrda   davlat   byudjetiga   xususiylashtirishdan   tushgan   daromadni
yo’naltirish   asosiy   vazifa   etib   belgilandi.   Mulk   ob’yektiga   chet   eldan
investitsiyalar   kiritish,   boshqaruv   tizimi   samaradorligini   oshirish   hamda   yangi
mulkchilik   munosabatlarni   qo’llab-quvvatlash   infratuzilmani   yaratib   berish
amaliyotga tatbiq etildi.
18  2003-yildan   boshlab   O’zbekistonda   mulkni   davlat   tasarrufidan
chiqarish va xususiylashtirishning 5-bosqichi boshlandi. Iqtisodiyotda davlat mulki
ulushi   ishtirokini   kamaytirib,   xususiy   sektor   salmog’ini   faollashtirish   hamda
iqtisodiy   nochor   holatdagi   tashkilotlarni   ivestitsiya   shartlarini   qabul   qilgan   holda
“nol” qiymatda tanlov asosida sarmoyadorlarga berish mexanizmi tasdiqlandi.
Bozor   iqtisodiyotini   vujudga   keltirish   vazifasi   o‘tish   davrida   mulkchilikda
davlat   sektorining   salmog‘i   ancha   yuqori   bo‘lgan   mamlakatlarda   bu   mulkning
ma‘lum  qismini davlat  tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirishni  taqozo qiladi.
Shunga   ko‘ra,   O‘zbekistonda   ham   mulkni   davlat   tasarrufidan   chiqarish   va
xususiylashtirishga muhim ahamiyat kasb etuvchi jarayon sifatida qaralib, «Davlat
tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirish   to‘g‘risida»gi   qonunida   (1991   yil   19
noyabr) quyidagicha ta‘rif  beriladi:
Davlat   tasarrufidan   chiqarish   -   davlat   korxonalarini   hamda   tashkilotlarini
jamoa,   ijara   korxonalariga,   aksiyali   jamiyatlarga,   mas‘uliyati   cheklangan
jamiyatlarga,   davlatga   qarashli   mulk   bo‘lmaydigan   boshqa   korxonalar   va
tashkilotlarga aylantirishdir.
Xususiylashtirish   fuqarolarning   va   davlatga   taalluqli   bo‘lmagan   yuridik
shaxslarning   davlat   mulki   ob‘yektlarini   yoki   davlat   aksiyali   jamiyatlarining
aksiyalarini davlatdan sotib olishidir.
  Bundan   ko‘rinadiki,   mulkni   davlat   tasarrufidan   chiqarish
xususiylashtirishga qaraganda ancha keng tushuncha.
Xususiylashtirish   -   davlat   mulkiga   egalik   huquqining   davlatdan   xususiy
shaxslarga   o‘tishidir.   Mulkni   davlat   tasarrufidan   chiqarish   xususiylashiirishdan
tashqari,   bu   mulk   hisobidan   boshqa   nodavlat   mulk   shakllarining   vujudga
keltirishni ham ko‘zda tutadi.
Xususiylashtirishning   usullari   ham   turli-tuman   bo‘lib,   ularni   3   guruhga
ajratish mumkin:
1) davlat mulkini bepul bo‘lib berish orqali xususiylashtirish;
2) davlat mulkini sotish orqali xususiylashtirish;
19 3) davlat   mulkini   bepul   bo‘lib   berish   hamda   sotishni   uyg‘unlashtirish
orqali xususiylashtirish.
Mulkni   davlat   tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirish   mulkchilikning
rivojlanishiga   to‘sqinlik   qilayotgan   davlatning   monopol   hukmronligiga   chek
qo‘yib, jamiyatda faollik ko‘rsatayotgan erkin tadbirkorlik tashabbusaga keng yo‘l
va   imkoniyatlar   ochib   berishdan   iborat.   Aslida   xususiylashtirish   iqtisodiyotning
davlat   zimmasidan   soqit   qilish   yo‘llaridan   biri   bo‘lib,   davlat   mulkini   ma‘lum
darajada haqiqiy egalari - fuqarolarga berish demakdir.
Ko‘pincha   xususiylashtirish   -   bu   davlat   mulkini   ishlovchilarga   berish,   deb
talqin  qilinadi.   Aslida  mamlakatning  barcha  aholisiga   davlat  mulkini   bo‘lib  berib
bo‘lmaydi, bunda aholining hammasi mulkka ega bo‘lib, ishlab chiqarishni tashkil
etish,   uni   boshqarish   ishlab   chiqarish   hamda   mahsulotni   ayirboshlash   kabi
mashaqqatli ishlarni o‘z zimmasiga olavermaydi.
Xususiylashtirishning   muhim   xususiyatlaridan   biri   uning   manzilli   (adresli)
yo’naltirilganligidadir.   Bu   orqali   jamiyatdagi   barcha   qatlamni   qo’llab-
quvvatlashda   bevosita   qatnashish   imkonini   beradi.   Ya’ni   uy-joylarning   imtiyoz
yoki   bepul   berilishida,   ijtimoiy   yordam   uchun   o’tkaziladigan   tadbirlarni   davlat
byudjeti   tomonidan   qoplanishida   hamda   qishloq   aholisi   chek   yerlar   olishida   o’z
ifodasini topadi.
O’zbekistonda   xususiylashtirishning   to’lovliligi   navbatdagi   zarur
xususiyatlardan   biri   hisoblanadi.   Davlat   mulkini   sotib   olish   orqali   bepul
taqsimlashning   salbiy   oqibatlarini   bartaraf   etadi.   Shuningdek,   mulk   sotishdan
tushgan   daromadlar   yeg’ilib,   xususiylashtirilgan   korxonalarni,   ijtimoiy   zaif
qatlamni qo’llab-quvvatlash dasturlari uchun moliyaviy manba shakllanadi.
O’zbekistonda mulkni davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirishning
yana  bir   muhim  xususiyati  shundaki,   u  aholini   ijtimoiy  kafolat  bilan  ta’minlaydi.
Ijtimoiy   kafolatlar   bir   butun   imtiyozlar   tizimi   orqali   yaratildi.   Bular
xususiylashtirilayotgan   korxona   mehnat   jamoasiga   aksiyalarni   imtiyozli   shartlar
bilan   sotish,   yangi   mulkdorga   eskirgan   asosiy   fondlar   hamda   ijtimoiy
infrastruktura   ob‘yektlarini   bepul   topshirish,   davlat   korxonalarining   mol-mulki,
20 fermalar,   bog‘lar   va   shu   kabilarni   imtiyozli   shartlar   asosida   xususiyiashtirish,
hamda soliq to‘lashda ayrim imtiyozlar berish kabilardir.
Respublikada   davlat   mulkini   xususiylashtirishning   o‘ziga   xos   boshqa
jihatlari   1-Prezidentimiz   I.A.Karimov   tomonidan   bayon   qilingan   iqtisodiy
islohotlarni   amalga   oshirishning   asosiy   qoidalaridan   kelib   chiqadi.   Bular
quyidagilar:
a) davlat   mulkini   xususiylashtirish   respublikada   amalga   oshirilayotgan
islohotlarning ichki mantiqiga bo‘ysundiriladi va ularning asosini tashkil qiladi;
b) mulkni xususiylashtirish jarayoni davlat tomonidan boshqariladi;
c) xususiylashtirishni   huquqiy-me‘yoriy   jihatdan   ta‘minlashda
qonunlarga rioya etiladi.
Davlat   korxonalarini   xususiylashtirish   bu   mulkchilikning   rivojlanishiga,
uning yangi bosqichiga o‘tishiga bo‘lgan talabidan kelib chiqadigan bir jarayondir.
Xususiylashtirishning   rivojlanishini   ta‘minlaydigan   muhim   omillardan   biri   –   bu
ishlab   chiqaruvchilar   hamda   tadbirkorlarning   tashabbusi,   ularning   ishlab
chiqarishdagi   faolligi   hamda   ishbilarmonligldir.   Davlat   mulkini   xususiylaslitirish
natijasida hokimiyat va ishlab chiqarish sohalariga yangi ishbilamionlar, aholining
faol   qismi   jalb   etiladi   va   mulkiy   munosabatlarni   rivojlantirishdan   hamda   mulk
shakllarini   takomillashtirishdan   aholining   shu   qismi   manfaatdorgina   bo‘lib
qolmay,   balki   o‘rta   va   quyi   ijtimoiy   qatlamni   ham   mulkiy   munosabatlarni
takomillashtirishdan   manfaatdor   qiladi.   Davlat   mulkini   xususiylaslitirish   siyosati
mamlakatning   o‘ziga   xos   xususiyatlarini,   mahalliy   va   milliy   sharoitlarni,   urf-
odatlarni hisobga olgan holda olib borilishini ko‘zda tutadi.
Davlatlashtirishdan   qaytishning   muhim   yo‘nalishlari   bu   ijara
munosabatlarini rivojlantirish va aksionerlik mulkini shakllantirish hisoblanadi. Bu
jarayon   ma‘lum   tadbirlarga   rioya   qilingan   holda   olib   borilishi   lozim,   bu   avvalo,
ixtiyoriylik asosida, oshkoralik hamda jamoatchilikning umum ishtirokida amalga
oshirilib, u mehnat jamoalarining iqtisodiy manfaatiga, davlat manfaatlariga putur
yetkazmasligi,   shu   bilan   birga   iste‘molchilar   manfaatlariga   ham   zid   bo‘lmasligi
zarur.   Bu   holda   mahsulot   hajmi,   sifati   va   mehnat   unumdorligini   oshirish,   ishlab
21 chiqarishni   boshqarishni   yaxshi   tashkil   etish,   mavjud   moddiy   texnika,   moliyaviy
va   mehnat   resurslaridan,   fan   va   texnika   yutuqlari,   yangi   texnologiyadan   samarali
foydalanish,   tovar   ishlab   chiqarishni   ko‘paytirish   hisobiga   bozorda   narxlarning
pasayishiga erishish yo‘li bilan aholining moddiy farovonligning oshishiga erishish
talab etiladi.
Rivojlanayotgan mamlakatlarning tarjibasi ko’p ukladlilik davlat sektorining
o’ziga   mos   roli   naqadar   katta   ekanligini   ko’rsatadi.   Mohiyat   e’tibori   bilan   davlat
tuzilmlarining   samarali   faoliyat   ko’rsatishi   –   bu   hozirgi   zamonaviy   ko’p   ukladli
xo’jalik tizimiga o’tishning eng muhim shart-saroitidir
Shu   o’rinda   shuni   eslatib   o’tish   joizki,   mamlakatimizdagi   mulkni   davlat
tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirish bo’yicha islohotlar olib borilayotgan bir
paytda   iqtisodiyotimizda   davlat   mulki   bo’lishi   ham   muhim.   Chunki   ayrim
tarmoqlarni   davlat   tasarrufidan   chiqarib   bo’lmaydi.   Iqtisodiyotimizni   jadal
rivojlantirishda   davlat   ulushi   ham   muhim   ro’l   o’ynaydi.   Biz   barcha   narsalarni
mulkdorlar   qo’liga   o’tkiza   olmaymiz.   Hozirgi   kunda   davlat   tasarrufidan
chiqarilmaydigan yerlar va obyektlardan iborat ro’yxat tuzildi.
Quyidagi yer uchastkalari xususiylashtirilmaydi:
 o Xususiylashtirilmaydigan foydali qazilmalar konlari,davlat mulkidag i
strategik obyektlar joylashgan yer uchastkalari;
o Rejalashtirish   sxemalari   bo’lmagan   hududlarda   joylashgan   yer
uchastkalari;
o Tabiatni muhofaza qilish, sog’lomlashtirish, rekreatsiya maqsadlari va
tarixiy-madaniy   maqsadlar   uchun   mo’ljallangan   yerlar   tarkibiga   kiruvchi   yer
uchastkalari;
o O’rmon   va   suv   fondlarining,   shahr   va   shaharchalarning   umumiy
foydalanishdagi yerlari (maydonlar, ko’chalar, tor ko’chalar, yo’llar, sohil bo’ylari,
skverlar, xiyobonlar);
o Xavfli   moddalar   bilan   zararlangan   va   biogen   zaharlanishga   duchor
bo’lgan yer uchastkalari;
22 o Erkin iqtisodiy va kichik sanoat zonalari ishtirokchilariga berilgan yer
uchastkalari.
Taklifimiz   shundan   iboratki,   endi   bu   korxonalarni   bozorda   tarkiban   o’z
o’rini topib, ularni moslashtiradigan xo’jalik yuritish mexanizmini yaratish kifoya.
Bu   yo’nalishda   ham   ko’plab   dasturlar   ishlab   chiqilmoqda   va   ular   o’z   samarasini
ko’rsatishiga ishonamiz.
2.2 Mulkchilik shaklini o’zgartirish- ko’p ukladli tizimni yaratishning
asosi.
Bir   necha   yillardan   beri   mulkchilik   tizimidagi   islohotlar   va   iqtisodiyotni
erkinlashtirish   borasida   ko’p   ishlar   amalga   oshirilmoqda.   Zero,   1-Prezidentimiz
Karimov   I.   A.   “…   biz   o’z   oldimizga   qo’ygan   maqsadni   –   xususiy   mulkchilik
yetakchi o’rinda turadigan ko’p ukladli iqtisodiyotni barpo etish maqsadini amalga
oshirishimz kerak.”11 deb bejiz ta’kidlamagan edilar.
Ko’p   ukladli   iqtisodiyot   bir-birini   taqozo   etuvchi   va   oqibat   natijada
yaxlitlikni   shakllantiruvchi   turli   unsurlar-ukladlar   birlashuvini   bildiradi.   Har   bir
ukladning   o’z   homili,   sub’yekti   bor,   unda   turli   ijtimoiy   maqomdagi   kishilarni
birlashtiradi,   bularning   o’z   manfaatlari   bor,   manfaatlar   ea   goh   alohidalashib,   goh
muvofiqlashib turadi va bu hol bozor iqtisodiyoti uchun tabiiy hisoblanadi.
Tamomila   yangi   hodisa   –   o’z   kelib   chiqishiga   ko’ra,   turli-tuman   bo’lgan
ukladlarning birgalikdagi tizimli, yonma-yon mavjud bo’lishi yuzaga keldi.
Ukladlar shunday mavjudlik hosilasi bo’lgan ichki unsurlarga aylanishi bilan
poliforizm(xilma-xillik)   tavsiflari,   qiyofasi   shakllana   boshladi.   Tabiiyki,   bu
poliforizmning   rivojlanganlik   va   barkamolllik   darajasi   turli   mamlakatlarda
turlicha,   chunki   ular   turli   ukladlarning   imkoni   bo’lgan   birgalikda   mavjudligining
o’ziga   xos   parametrlari   bilan   belgilanadi.   Shu   sabbabli   masalan,   ijtimoiy-
demokratikijtimoiy   taraqqiyot   dasturlari   amalga   oshirilgan   mamlakatlarda   davlat
va kooperativ xo’jaliklarning muayyan maqsadli shakllanishi yuz berdi.
Shunday qilib, milliy iqtisodiyotda ko’p ukladlilikning shakllanishi va qaror
topishidagi   barcha   masalalar   xususiylashtirish   jarayonida   ,   shaxsiy   yordamchi
xo’jaliklarni   rivojlantirish   ehtiyojlari,   hufiya   tuzilmalarning   bir   qismini
23 oshkoralashtirish imkoniyatlari bilan uzviy bog’liq bo’lgan hola hal qilinishi lozim.
Bu   o’rinda   monopoliyadan   chiqarish   muammolari   yana   bir   muhim   qo’shimcha
funksiyaga   rga   bo’ladi.   Ilmiy   adabiyotlarda   bu   masalaga   alohida   e’tibor
berilgan.12
Samarali monopoliyadan chiqarish xususiylashtirish bilan birgalik teng olib
borilishi   kerak.   Chunki   bu   jarayaon   nafaqat   sog’lom   raqobatning   sharti   balki,
iqtisodiy xilma-xilliikning qaror topishiga aylanadi.
Xo’jalik   shakllarini   rivojlantirish   jarayoni   klassik   xususiy   mulk   shakllarini
aksiyadorlik tashkilotlariga aylantirishdek tabiiy transformatsiya yo’li bilan borgan
joylarda   o’z-o’zini   tartiblaydigan   nodavlat   xo’jalik   tuzilmalari   unsuri   ustunlik
qiladi.
Davlat   va   nodavlat,   davlat   va   xususiy   sektorlarning   bo’lishi   ya’ni   ko’p
sektorli   iqtisodiyot   rivojining   davomi   poiforizm   bo’ladi   deb  aytishga   asoslar   bor.
Lekin bu ko’p sektorlik endilikda teng huquqli xo’jalik sektorlari va shakllarining
o’zaro zaruriy hamkorligini  ham  anglatadi. Bunday o’zaro hamkorlik davlat  yo’li
bilan va bozorda tartiblash mexanizmi orqali amalga oshiriladi. Shu sabbali milliy
polifarizm   modellari,   bir   tomondan   davlat   va   xusussiy   sektorlarning   o’zaro
nisbatlari   va   o’zaro   tuzilmasi   bilan   ikkinchi   tomondan,   ijtimoiy   va   xususiy
manfaatlarning   u   yoki   bu   darajadi   muvofiqligini   ta’minlashga   qordir   bo’lgan
mexanizmlarning kombinatsiyalari bilan farq qiladi.
Shuningdek,   rivojlanayotgan   mamlakatlar   tajribalarini   hisobga   olgan   holda
institutsional  investitsiyalar  mexanizmidan foydalanishga o’tdilar, aksiyalashtirish
orqali “ yumshoq” xususiylashtirishga kirishildi.
Birinchidan, davlat  kompaniyalarining asosiy   paychilaridan biri  bo’ladi, bu
esa bankrotlik chog’ida aksiyadorlarning vositalari qaytarilishini kafolatlaydi.
Ikkinchidan,   aholining   shaxsiy   jamg’arma   (omonat)lari   institutlari   orqali
jamg’arma fondlariga aylantiriladi.
Uchinchidan,   investitsiyalar   rekonstruksiyaga   emas,   balki   eng   istiqbolli
tarmoqlarda yangi korxonalar qurilishiga yo’naltirildi.
24 To’rtinchidan,   ish   haqini   aksiyalarga   bog’lab   qo’yish   orqali   iste’mol
bozoriga pul bosimi pasaytiriladi.
Tub   o’zgarishlardan   ko’zlangan   asosiy   maqsad   ko’p   ukladli   iqtisodiyotni
barpo etish bo’lib, hozirgi davrda baralla pirovard natijaga erishdik deya olamiz.
2017-2021-yillardagi   O’zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish
Harakatlar   strategiyasi   ning   3-yo’nalishi   iqtisodiyotni   barqarorlashtirishga
bag’ishlangan. Unga ko’ra:
 Iqtisodiyotda   davlat   ishtirokini   kamaytirish,   xususiy   mulk   huquqini
himoya qilish va unining ustivor mavqeyini yanada kuchaytirish, kichik biznes va
xususiy tadbirkorlik rivojini rag’batlantirishga qaratilgan institutsional  va tarkibiy
islohotlarni davom ettirish;
 Xususiy   mulk   huquqi   va   kafolatlarini   ishinchli   himoya   qilishni
ta’minlash,  xususiy  tadbirkorlik va kichik biznes  rivoji  yo’lidagi  barcha  to’siq  va
cheklovlarni bartaraf etish;
 Investitsiya   muhitini   takomillashtirish,   mamalakat   iqtisodiyoti
tarmoqlari   va   hududlariga   xorijiy,   eng   avvalo,   to’g’ridan-to’g’ri   xorijiy
investitsiyalarni jalb qilish;
 Mamlakatning   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanish   jarayonlarini   tartibga
solishda   davlat   ishtirokni   kamaytirish,   davlat   boshqaruvi   tizimini
markazlashtirishdan   chiqarish   va   demokratlashtirish,davlat-xususiy   sheriklikni
kengaytirish,   nodavlat,jamoa   tashkilotlari   va   joylardagi   o’zini   o’zi   boshqarish
organlarini rolini oshirish kabilardan iborat ekanligi reja qilib olingan.13
Endi   hozrgi   davrdagi   vazifa-   milliy   iqtisodiyotlarning   barqaror   rivojlanishi
uchun jami ukladlarning tizimli hamkorligi talab qilinadi.
O’zaro   raqobatda   bo’lga   turli   mulkchilik   va   xo’jalik   shakllarining   yuzaga
kelishi   va   ular   samaradorligini   ta’minlash   zarurati   bor   bo’lganidan   ularning
birontasi   ham   boshqalari   bilan   o’zaro   aloqada   bo’lmay   turib   rivoj   topa   olmaydi.
Raqobatlashuvchi   shakllarning   uzviy   bir   butunligi   ularning   davlat   tazyiqi   bilan
yaratilgan   tartibsiz   konglomeratidan   (to’plamidan)   farq   qiladi,   chunki   bu
manfaatlarning   bog’lanishiga   asoslanadi.   Hozirgi   iqtisodiyotning   ko’p   ukladli
25 tuzilmasiga   xususiylashtirish   katta   ta’sir   ko’rsatadi.   Samarali   xususiylashtirish
iqtisodiyotni   isloh   qilish   va   zamonaviy   bozor   iqtisodiyotini   barpo   etishning
umumiy jarayonidagi bosh bo’g’inidir.
2019-yil 12-yanvar kuni urbanizatsiya jarayonlarini tubdan takomillashtirish
chora  tadbirlari   to’g’risidagi   Prezident   farmoni   qabul   qilindi.  Farmonga  muvofiq,
2019-yil 1-iyuldan:
- Yuridik   shaxslar   bino   va   inshootlari,   sanoat   infratuzilmasi   obyektlari
joylashgan yer uchastkalarini xususiylashtirish huquqiga ega;
- Jismoniy shaxslar  yakka tartibda uy-joy qurish va turar joyga xizmat
ko’rsatish uchun ajratilgan yer uchastkalarini xususiylashtirish huquqiga ega;
- Xususiylashtirish   mahalliy   davlat   hokimiyati   organlarining   qarori
bilan amalga oshiriladi;
- Jismoniy   va   yuridik   shaxslar   tomonidan   xususiylashtirilgan   yer
uchastkalari xususiy mulk hisoblanadi va daxlsizdir;
- Xususiylashtirish   faqatgina   kadastr   hujjatlari   mavjud   bo’lgan   holda
hamda   Hukumat   tomonidan   belgilanadigan   miqdorlarda   pullik   asosda   amalga
oshiriladi.14
O’zbekistonning   agrar   sektorida   xususiy   jamoa   shirkat   va   xo’jaliklarining
parallel   rivojlanishi   ta’minlanmoqda.   Ayni   paytda   ulardagi   ichki   tuzilmaviy
o’zgarishlar o’tkazilmoqda, mayda dehqon xo’jaligi jadal o’smoqda.
Bugungi   kunga   kelib,   xususiylashtirish   bo’yicha   qator   qonun   va   loyihalar
ishlab   chiqilmoqda.   Bunga   misol   qilib,   Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyevning
2019-   yilning   13-avgust   kuni   “Qishloq   xo’jaligiga   mo’ljallanmagan   yer
uchastkalarini xususiylashtirish to’g’risida”gi qonunni keltirishimiz mumkin.
Qonunga   ko’ra,   yer   uchastkalarini   xususiylashtirish   quyidagi   shakllarda
amalga oshiriladi:
  doimiy foydalanish (egalik qilish) yoxud meros qilib qoldiriladigan umrbod
egalik   qilish   huquqlari   asosida   tegishli   bo’lgan   yer   uchastkalarini   yuridik   va
jismoniy shaxslar tomonidan sotib olish;
    yer uchastkalarini online- auksion orqali sotish;
26     O’zbekiston   fuqarolari   bo’lgan   jismoniy   shaxslar   va   O’zbekiston
rezidentlari   bo’lgan   yuridik   shaxslar   yer   uchastkalarini   xususiylashtirishi
mumkin.15
Bu   o’rinda   mutaxassislar   davlat   mulkini   xususiylashtirish   va   boshqa   mulk
shakllariga o’tkazishda shoma-shosharlik qilmaslikni bildirb o’tishgan.
Yerning   xususiy   mulkka   aylanishi   ma’naviy   tomondan   fuqaroga   katta
ishonchberadi. Xususiy yerga kishining mehri boshqacha bo’ladi. Yer egasi o’zini
oyoqda   mahkam   turgandek   his   qiladi,   uzoq   kelajakka   doir   rejalar   tuzadi   va
istiqbolini aniqroq ko’ra boshlaydi.
Qolaversa,   ayrim   katta   to’ralar   tomonidan   endi   “   Yer   seniki   emas,
davlatniki” degan iddaolar bo’lmaydi. O’z uyimizda ijara turgandek yashamaymiz.
Shuningdek,   hech   bir   ishlab   chiqarish   yersiz   amalga   oshmaydi,   chunki   har
qanday   korxona   bir   parcha   yer   ustida   joylashgan   bo’ladi.   Yer   –   xuddi   kapital,
energiya ahborot singari iqtisodiy omil, olaylik ishchi kuchi arzon, texnika qimmat
14   “Urbanizatsiya   jarayonlarini   tubdan   takomillashtirish   to’g’risida”gi
Prezident Farmoni. 12.01.2019.
15 “Qishloq xo’jaligiga mo’ljallanmagan yer uchastkalarini xususiylashtirish
to’g’risida”gi Qonuni. 13.08.2019.
bo’lsa,   tadbirkor   qimmat   texnika   sotib   olishdan   ko’ra   ko’proq   ishchi   kuchi
yollashga   harakat   qiladi.   Xuddi   shunday   korxonasi   qimmat   yerda   joylashgan
bo;lsa,   uni   sotib   olib,   ishni   arzon   yerga   ko’chirishga   harat   qiladi,   chunki   yerning
narxi   ham   mahsulot   tannarxiga   ta’sir   qiladi.   Demak   yer   xususiylashsa,   tadbirkor
ham, jamiyat ham foyda ko’radi. (masalan, shaharning markazida ishlab chiqarish
korxonalari bo’lmaydi.
O’zbekiston   Respublikasida   davlat   korxona   va   obyektlarini   davlat
tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirish   bo’yicha   o’ziga   xos   yo’l   tanlagani
hammamizga ma’lum. Quyida keltiriladigan jadvaldan mamlakatimizda so’ngi o’n
yil ichida xususiylashtirishda qanday natijalarga erishganini  hamda mamlakatdagi
Yalpi   ichki   mahsulotning   necha   foizi   davlat   va   nodavlat   sektorlarga   tegishli
ekanligini bilib olishimiz mumkin.
27  2.3. Xususiylashtirilgan korxonalarni qo’llab-quvvatlash iqtisodiy
taraqqiyotimizni muhim omili
Xususiylashtirilgan   korxonalarda   turli   xildagi   tadbirkorlik   yo’nalishlari
faoliyat   yuritmoqda.   Xususiylashtirilgan   korxonalarni   qo’llab-quvvatlash
tadbirkorlikka   ko’maklashish   demakdir.   Aslini   olganda,   tadbirkorlik   jamiyatdagi
ijtimoiy va iqtisodiy muammolari bartaraf etishda hamda jamiyatni har tomonlama
rivojlantirishda muhim ro’l o’ynaydi. Chunki ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish,
yangi ish o’rinlarini yaratib, aholi bandligini ta’minlash hamda ishliksiz darajasini
pasaytirishda   umumiy   hisobning   yarmi   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikka
to’g’ri kelmoqda. Xususiylashtirilgan korxonalarni qo’llab-quvvatlash orqali aholi
turmush tarzini yaxshilash, hayot darajasi va farovonligini oshirishga erishiladi.
Tadbirkor   yanada   rivojlanish   natijasida   mulkdorga   aylanadi.   Bu   esa
jamiyatdagi   yangicha   fikrlaydigan,   harakat   qiladigan   yangi   avlod   –   tadbirkorlar,
mulkdorlar   tabaqasining   shakllanishiga   olib   keladi.   Bunday   shaxslar   davlatning
ijtimoiy tayanchi va iqtisodiy taraqqiyot manbai hisoblanadi.
Xususiy   tadbirkorlik   sub’yektlari,   fermer   xo’jaliklari   davlat   buyurmasini
bajarishda ham ishtirok etadilar. Ma’lumki o’zbekiston davlat buyurtmasi bo’yicha
paxta   va   g’alla   yetishtirishda   fermer   xo’jaliklari   yetakchilik   qiladilar.18   Bundan
tashqari, kichik va o’rta korxonalar yirik korxonalarning ayrim buyurtmasini ham
bajarib, ularni to’ldiradilar.19
Tadbirkorlik   faqagina   mulkdorga   daromad   keltiribgina   qolmay   balki,
davlatning salmoqli daromad manbai hisoblanadi. Davlatga tushadigan tushumning
asosiy qismi xususiy sektorga tegishlidir.
Mamlakatimizda   davlat   mulkini   sotishdan   umumiy   tushumlar   haqida
yuqorida aytib o’tgandik. Endi uni  hududlar kesimida anday taqsimlangani, ya’ni
yurtimiz   iqtisodiyotida   qaysi   viloyatlar   yetakchilik   qilayotgani   haqida   axborot
bermoqchimiz.
28 2017-yilda hududlar kesimida davlat mulkini sotishdan tushunlarning asosiy
qismi   Toshkent   shahriga   (barcha   tushumlarning   49,5%),   Namangan   (13,5%),
Toshkent (12,5%), Farg’ona (4,8%), Qashqadaryo (3,6%), Buxoro (3,5%),
Qoraqalpog’iston Respublikasi (2,9%), Andijon (2,2%), Samarqand (1,8%),
Surxondaryo   (1,8%),   Xorazm   (1,5%),   Jizzax   (1,5%),   Sirdaryo   (0,8%),
Navoiy (0,5%) viloyatlariga to’g’ri keladi.
2018-yilda hududlar kesimida davlat mulkini sotishdan tushunlarning asosiy
qismi   Toshkent   shahriga   (barcha   tushumlarning   58,6%),   Namangan   (5,2%),
Toshkent (7,2%), Farg’ona (4,6%), Qashqadaryo (2,4%), Buxoro (4,1%),
Qoraqalpog’iston Respublikasi (2,6%), Andijon (2,5%), Samarqand (4,2%),
Surxondaryo   (1,7%),   Xorazm   (2,6%),   Jizzax   (2,4%),   Sirdaryo   (1,0%),
Navoiy   (0,9%)   viloyatlariga   to’g’ri   keladi.   2017-yil   18-aprelda   “
Xususiylashtirilgan   korxonalar   bilan   ishlash   samaradorligini   oshirish   chora
tadbirlari   to’g’risi”da   Prezident   farmoni   imzolandi.   Qaroroda   qayd   etilishicha
mamlakatimiz   mustaqil   rivojlanish   davrida   mulkni   xususiylashtirish   va   davlat
tasarrufidan   chiqarish   bo’yicha   tizimli   ishlar   doirasida   30   mingdan   ortiq   davlat
ob’yekti,   shu   jumladan   6,5   mimgta   yirik   va   o’rta   korxona   xususiy   mulk   qilib
sotilgan.   Natijada   hozir   nodavlat   sektoriga   yalpi   ichki   mahsulotning   81foiz   dan
ko’prog’i, sanoat ishlab ishlab chiqarishning 94 foizi va barcha band aholining 82
foizidan ziyodi to’g’ri kelmoqda.
Lekin xususiylashtirilgan barcha korxonalar kutilgan natijani bermayabdi.
O’tkazilgan   xatlov   natijalariga   ko’ra,   avval   xususiylashtirilgan   korxonalar
negizida 2 mingdan ortiq past rentabilli va zarar ko’rayotgan kam quvvatli xo’jalik
ob’yekti,   samarasiz   foydalanilyotgan   yer   uchastkalari   va   ishlab   chiqarish
korxonalari aniqlangan,
Davlat   organlari   xususiylashtirilgan   korxonalarning   asl   holatini   o’rganish,
ularning   ishlab   chiqarish   faoliyati   va   moliyaviy   iqtisodiy   ahvolini   monitoring
qilish, mavjud muammolarni  tahlil  qilish  va sabablarini  aniqlash,  ularni  kredit  va
moddiy resurslar bilan ta’minlashda, muhandislik-ishlab chiqarish infratuzilmasini
29 tiklashda,   ichki   va   tashqi   savdo   bozorlarini   topishda   amaliy   ko’mak   berish   bilan
sust ishlayotganligi tanqid ostiga olindi.
O’zbekiston   Prezidentining   18-apreldagi   farmoni   bilan   Xususiylashtirish,
monopoliyadan   chiqarish   va   raqobatni   rivojlantirish   davlat   qo’mitasi   etib   qayta
tashkil etildi.
Qaror   “xususiylashtirilgan   davlat   mulki   negizida   xususiy   mulkchilik   va
tadbirkorlikni   rivojlantirish   sohasida   davlat   siyosatini   sifat   jihatdan   o’zgartirishni
ta’minlash, tadbirkorlik sub’yektlarini xususiylashtirilgandan keyin amaliy qo’llab
quvvatlash,   shuningdek,   davlat   mulkidan   foydalanish   samaradorligini   oshirish
maqsadida” qabul qilindi.
Xususiylashtirilgan   korxonalarning   ishlab   chiqarish   faoliyatini   tiklash   va
samaradorligini   oshirishni   har   tomonlama   keng   qo’llab-quvvatlash,   shu   asosda
aholi daromadlarini barqaror o’sishini ta’minlaydigan yangi ish o’rinlarini yaratish,
ushbu   maqsadlarda   vakolatli   davlat   organlari,   moliya   hamda   boshqa   bozor
tuzilmalarining   Savdo-sanoat   palatasi   hamda   mahlliy   hokimiyati   va   boshqaruv
organlari   bilan   mustahkam   hamkorlikdagi   faoliyatini   muvofiqlashtirish
O’zbekiston   Respublikasi   Xususiylashtirilgan   korxonalarga   ko’maklashish   va
raqobatni rivjlantirish davlat  qo’mitasining g’oyat  muhim vazifasi  deb belgilandi.
Farmonga   muvofiq,   2018-yilning   1-yanvariga   qadar   mutassil   yangilanib   turuvchi
quyidagi choralar amalga oshiriladi:
 Soliq, statistika va kadastr organlarining ma’lumot bazasi bilan o’zaro
elektron   aloqani   ta’minlaydigan   tarmoqlar,   hududlar   va   turli   xususiylashtirish
shakllari   kesimida   davlat   malkining   xususiylashtirilgan   ob’yektlari   bo’yicha
ma’lumotlar bazasi;
 Bo’sh   yotgan   va   samarasiz   foydalanilyotgan   xususiylashtirilgan
ob’yektlar,   ishlab   chiqarish   maydonlari   va   qurilish   tugallanmagan   b’yektlardan
xususiy
 
tadbirkorlikni   rivojlantirish   uchun   foydalanish   maqsadida   ularning   hududiy
reyeestrlari
30  Xususiy   biznesni   tashkil   etish   uchun   tadbirkorlarga   taklif   etilayotgan
bo’sh   yotgan   davlat   mulki   ob’yektlarining   hududiy   reyestrlari   yaratiladi.21
Bularning barchasi 2018-yilga kelib o’z tasdig’ini topdi. Ya’ni 2018-yilda
bo’sh   turgan   davlat   mulki   ob’yektlarini   sotishda   elektron   tizim   yaratildi.
Mamlakatimizning   barcha   hududlarida   ilgari   xususiylashtirilgan   va   bo’shturgan
korxona   va   ob’yrktlar   xatlovdan   o’tkazildi.   Natijada   2   ming   800   tadan   ziyod
investitsiya   loyihasi   ishlab   chiqildi.   Avval   xususiylashtirilgan   korxona   va
ob’yektlardan   1   mimg   70   tadan   ziyodi   ishga   tushirilib,   619,5   milliard   so’m
investitsiya   mablag’lari   jalb   etildi.   Buning   natijasida   tikuv,   trikotaj,   qurilish
materiallari, oziq-ovqat mahsulotlarini qayta ishlash sohasida 7 mimgdan ortiq ish
o’rni yaratiladi.
Davlat   qo’mitasiga   2017-2018-yillarda   Xususiylashtirilgan   korxonalarga
ko’maklashish bo’yich “yo’l xaritalari”ni ishlab chiqish va amaliyotga tatbiq etish
vazifasi   yuklatilgandi.   Shuningdek,   xususiylashtirilgan   korxonalarga
ko’maklashish va raqobatni rivojlantirish davlat qo’mitasi huzurida Davlat mulkini
xususiylashtirishdan tushgan mablag’lar jamg’armasi negizida Xususiylashtirilgan
korxonalarga ko’maklashihs jamg’armasi tashkil etildi.
2018-yilda   xususiylashtirilgan,   lekin   faoliyat   yuritmayotgan   korxonalarda
yangi ishlab chiqarish quvvatlarini yo’lga qo’yish maqsadida mulkdorlar va tijorat
banklari   ishtirokida   1,3   mingdan   ortiq   investitsiya   loyihasini   amalga   oshirishg
bo’yicha “yo’l xaritalari” ishlab chiqildi va tasdiqlandi. 2018-yilda shu maqsadda 2
trillion so’mlk investitsiyalarni o’zlashtirish va 15 mingga yaqin ish o’rnini tashkil
etuish ko’zlangandi va yil yakunida ko’zlangan natijalarga erishildi.
Korxona   yoki   ob’yektning   ishlamasdan   bo’sh   turishiga   ko’p   omillar   sabab
bo’lishi mumkin. Mulkdorning amaliy loyihasi bo’lmasligi, loyiha bo’lsa mablag’
bo’lmasligi,   ikkalasi   ham   bo’lsa,   kommunikatsiya   tarmog’I   mavjud   bo’lmasligi
yoki   qaysidir   davlat   organidan   ruxsat   beruvchi   hujjatlarni   olishdagi   muammolar
shular   jumlasidandir.   Shu   kabi   muammolarni   aniqlash   va   bartaraf   etish,
xususiylashtirilgan korxonalarning moliyaviy va ishlab chiqarish ko’rsatkichlarini
tahlil   qilish   maqsdaida   soliq,   statistika,   yer   resurslari,   geodeziya,   kartografiya   va
31 davlat   kadastri   organlari   hamda   “Yagona   darcha”   markazlari   bilan
integratsiyalashgan, muntazam yangilanib boruvchi baza yaratildi.
O’z   biznesini   yuritish   uchun   tadbirkorlarda   bilim   va   ko’nikmani
shakllantirish maqsadida qo’mita huzurida Tadbirkorlik faoliyati asoslarini o’qitish
markazi tashkil etildi, uning Qoraqalpog’iston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent
shahrida huduiy bo’limlari tashkil  etildi. Shu kungacha 407 ta kursa tashkil  etilib
ularda   7   mingdan   ortiq   tadbirkorlik   sub’yekti   hodimlari   o’qitilib   kelinmoqda.
Kurslarda o’qish bepul va ishtirok etish uchun hech qanday chelovlar yo’q ekanligi
tadbirkorlikni   rivojlantirishga   e’tiborning   yuksak   darajadagi   isboti   desak
adashmagan bo’lamiz.
32 XULOSA
Iqtisodiy   Sotsializmdan   bozor   iqtisodiyotiga   o’tishda   turli   mulk   shakllari
paydo   bo’lgan   bo’lsa,   bozor   iqtisodiyotidan   ko’p   ukladli   iqtisodiyotga   o’tish
jarayonida   xilma-xil   mulkchilikka   asoslangan   turli   xildagi   ukladlar   hosil   bo’ldi.
Hozirgi aralash iqtisodiyot davrida mamlakatimizda 4 turdagi ya’ni davlat, jamoa,
xususiy va aralash ukladlar mavjud.
Bularning   barchasiga   birdaniga   emas,   boshqichma-bosqich   amalga
oshirilishi   iqtisodiy   siklik   jarayonlardan   sezdirmasdan   o’tish   hamda   ehtiyotkor
bo’lishni   talab   etadi.   Ko’p   ukladlilik   sharoitiga   erishish   uchun   mulkni   davlat
tasarrufidan   chiqarish   yoki   xususiy   sektorni   erkinlashtirish   bilan   erishilmaydi.
Buning uchun iqtisodiyotni liberallashtirish ham kerak.
Davlatimiz   rahbari   2017-yilda   “Yangi   O’zbekiston”   qurish   masalasida
iqtisodiyotni erkinlashtirish hamda xususiy  sektorning rolini  kengaytirish taklifini
ham   bildirib   o’tgan.   Shu   yo’nalishda   yurtimizda   mulkni   davlat   tasarrufidan
chiqarish   va   xususiy   mulk   egalarini   davlat   tomonidan   huquq   va   himoyasi   turli
qonunlar asosida ta’minlab qo’yildi.
O’zbekistonda   xususiy   sektorni   rivojlantirish   orqali   xalq   orasida   bir   necha
muammolar   bartaraf   etildi.   Masalan,   aholi   o’z   uyiga,   yeriga   ega   bo’ldi,   ishsiz
yurganlar ish bilan ta’minlandi. Shundan so’ng davlat o’z oldiga undan ham katta
maqsad   qo’ydi   ya’ni   xususiylashtirilgan   ammo   ishlamayotgan   yoki   past   likvidli
korxonalarni   davlat   aktivlarini   sotishdan   tushgan   mablag’lar   hisobiga   qo’llab-
quvvatlash,   ularni   moliyaviy   resurslar   bilan   ta’minlashni   amalga   oshirib
kelishmoqda.   Davlatning   bu   strategiyasi,   xususiy   sektorda   ishlab   chiqarilayotgan
mahsulotlorni   jahon   brendiga   olib   chiqish   hamda   raqobatlasha   olish   shart-
sharoitlari bilan ta’minlashga qaratilgan.
33 Xususiylashtirish   jarayonlarini   yanada   chuqurlashtirish,   haqiqiy   mulkdorlar
qatlamini   shakllantirish,   ko’p   ukladli   iqtisodiyotni   vujudga   keltirish   va   unda
xususiy   mulkning   yetakchi   o’rinni   egallashini   ta’minlash,   xususiylashtirishni
amalga   oshirish   bosqichlarida   aholi   uchun   kuchli   ijtimoiy   kafolatlarni   yaratilishi,
mulkni   tejab-tergab   foydalanadigan,   talab   va   taklif   qonuni   asosida   iste’mol
bozorini   to’ldira   oladigan   mulkdorlarga   topshirilishi   lozimligi,   kichik   biznes   va
xususiy   tadbirkorlikni   rivojlantirish   va   milliy   iqtisodiyotga   to’g’ridan-to’g’ri
xorijiy investitsiyalarni jalb qilish masalalari ham nazariy, ham amaliy ahamiyatga
molik   ekanligi   ushbu   mavzuda   kurs   ishining   naqadar   dolzarb   ahamiyatga   ega
ekanligidan dalolat beradi.
Kurs ishining yozilishidagi taklif va tavsiyalar quyidagilardan iborat:
• Xususiy va nodavlat sektor tushunchalarini bir-biridan farqlash;
• Tadbirkorlikni   rivojlantirayotgan   sub’yektlarni   ortiqcha   byurokratik
muammolardan chetlatish;
• Xususiy   sektorni   kengaytirishda   davlat   o’z   ulushuni   qisman   saqlab
qolishi;
• Tadbirkorlarni   muammolarini   davlat   organlari   tomonidan   to’liq
o’rganib chiqib, ularni hal etishda ko’maklashish;
 
• Tadbirkorlikni   amalga   oshirayotgan   sub’yekt   korxonasidagi   turli
kommunikatsiya,   suv,   gaz,   elektr-energiya   bilan   ta’minlanish   muammolariga
chetdan qaramasdan, shu yo’nalishlarda ham qo’llab- quvvatlash.
Kus   ishidan   kutilayotgan   ilmiy-amaliy   natija,   shu   kungacha   sanoat,   yer-
uchastkalari   hamda   bank   sohasida   o’zgarishlar   qilinyotgan   bo’lsa,   endilikda   ular
bilan birgalikda ta’lim-   tarbiya va  sog’liqni  saqlash   tashkilotlarida  ham  islohotlar
o’tkazish chora tadbirlarini ishlab chiqish kerak.
Tadbirkorlikni   rivojlantirish   orqali   davlat   oldida   turgan   bir   necha
muammolarni   hal   qiladi.   Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   rivojlantirishda
xususiy mulk huquqi va mulk subye’ktlari davlat himoyasida ekanligi to’g’risidagi
qonunlar   oldin   faqat   nazariy   edi.   yurtboshimiz   tashabbuslari   bilan   so’ngi   yilarda
34 ularni   amaliyotda   tatbiq   etib,   barchaning   ongiga   uni   singdirishga   harakat
qilmoqdalar.   Chunki   oldingi   yillarda   tadbirkorlar   va   kichik   biznes   sub’yektlari
mansabdor   shaxslarning   noqonuniy   tazyiq   o’tkazishlari   va   korrupsiyaning   avj
olishidan aziyat chekishardi. Hozirgi kunda esa hamma o’z haq-huquqlari biladi va
bunday noqoqnuniy harakatlarga cheklovlar qo’yilgan.
Shulardan unumli foydalangan holda prezidentimiz tomonidan “ Har bir oila
tadbirkor”   loyihasi   asosida   ko’plab   aholi   ish   bilan   ta’minlanib,   yana   yangi   ish
o’rinlari   yaratildi.   Qolaversa,   endi   oddiy   aholi   qatlami   ham   xususiy   mulkidan
kelgan   mablag’lar   natijasida   shaxsiy   mulkini   ko’paytirish   imkoniga   ham   ega
bo’lmoqda.
Bu   qilinayotgan   barcha   ishlar   aholini   yaxshi   yashashi,   ijtimoiy   yordamga
muhtoj   qatlamning   kamayishi   hamda   iqtisodiyyotimiz   rivojida   har   bir   shaxsning
o’rin   egallashi   uchun   cheksiz   imkoniyatlar   yaratilmoqda   desak   mubolag’a
bo’lmaydi.
Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyevning   uzoqni   ko’zlab   olib   boriyotgan
strategiyasi,   siyosati   xalqimiz   farovonligi   uchun   o’zining   salmoqli   hissasini
yetakchi o’rinlarda qo’shib kelmoqda.
35 Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
1 . O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. –T.: O‘zbekiston, 2003.
2.  «CHexiya, Estoniya, Kipr, Vengriya, Latviya, Litva, Malta, Polsha, Sloveniya 
va Slovakiya Respublikalarining Evropa Ittifoqiga qo‘shilishi munosabati bilan 
O‘zbekiston Respublikasi, bir tomondan, Evropa Hamjamiyatlari hamda ularga 
a‘zo davlatlar, ikkinchi tomondan, o‘rtasida SHerikchilik va Hamkorlik 
to‘g‘risida gi Bitim Bayonnomasini (Bryussel, 2004 yil 30 aprel) ratifikatsiya ‖
qilish haqida» gi O‘zbekiston Respublikasining Qonuni. 2005 yil 18 may. 
3.  O‘zbekiston Respublikasining ―Tashqi iqtisodiy faoliyati to‘g‘risida gi 	
‖
Qonuni (yangi tahriri) 2000 y. 
4.  O‘zbekiston Respublikasining ―chet el investitsiyalari to‘g‘risida gi 	
‖
Qonuni. 1998 y. 
5 . O‘zbekiston Respublikasining ―Xorijiy investorlar huquqlari himoyasi 
kafolatlari va choralari to‘g‘risida gi Qonuni. 1998 y. 	
‖
6 . O‘zbekiston Respublikasining ―Tadbirkorlik faoliyati erkinligining 
kafolatlari to‘g‘risida gi Qonuni. 2000 y. 	
‖
7.  O‘zbekiston Respublikasi Tashqi iqtisodiy aloqalar agentligi O‘zbekiston 
Respublikasi Tashqi iqtisodiy aloqalar, investitsiyalar va savdo vazirligi etib qayta 
tashkil qilinganligi munosabati bilan O‘zbekiston Respublikasining ayrim qonun 
hujjatlariga o‘zgartishlar kiritish to‘g‘risida 
Internet  saytlari
1. www.hozir.org    .
2. www.cuberlink.ru   
3. www.fayllar.org   
36

O'zbekistonda mulkni davlat tasarrufidan chiqarish

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha