O’zbekistonda pensiya ta’minoti tizimi o’ziga xos xususiyatlari va huquqiy asoslari

O’zbekistonda pensiya ta’minoti tizimi o’ziga xos
xususiyatlari va huquqiy asoslari
Reja :
Kirish
1. O’zbekistonda pensiya ta’minoti tizimi o’ziga xos xususiyatlari va 
huquqiy asoslari
2. O’zbekistonda pensiya ta’minoti tizimi islohotlarning asosiy 
yo’nalishlari
3. O’zbekiston Respublikasi pensiya tizimini isloh qilishda jahon 
amaliyoti tajribalaridan foydalanish imkoniyatlari
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar
1 Kirish
Mamlakatimizda   amalga   oshirilayotgan   islohotlarning   bosqichma -
bosqichligi,   izchilligi,   bozor   iqtisodiyotining   ijtimoiy   yo’naltirilganligi,   uning
siyosatdan   ustuvorligi,   kuchli   ijtimoiy   siyosat,   qonun   ustuvorligi   va   davlatning
bosh   islohotchi   sifatidagi   rolining   mustahkamlanishi   taraqqiyotning   “O’zbek
modeli”   asosiy   tamoyillari   hisoblanadi.   Mustaqillik   yillarida   shakllangan   ijtimoiy
himoya   tizimining   asosiy   maqsadi   aholi   farovonligini   yanada   yaxshilash,
daromadlari jihatidan keskin tafovutlarga barham berish, har bir fuqaroga munosib
hayot   darajasini   ta’minlashga   yordam   berishdan   iborat.   Jumladan,   O’zbekiston
Respublikasi   Prezidenti   Sh.M.Mirziyoevning   “…nuroniylarimizga   e’tibor   va
ғamxo’rlikni   yanada   kuchaytirish,   ularni   ijtimoiy   qo’llab-quvvatlash,   jumladan,
pensiyalarini   oshirish,   tibbiy   xizmat   va   ijtimoiy-maishiy   ta’minotni   yaxshilash,
yolғiz   qariya   va   nogironlarga   davlat   ko’magini   kuchaytirish   bundan   keyin   ham
doimiy   e’tiborimiz   markazida   bo’ladi” 1
  ,   deb   ta’kidlaganlari   mamlakatimizda
ijtimoiy siyosatning naqadar kuchli yuritilayotganidan darak beradi.
Prezidentimiz   tomonidan   2017-yil   fevral   oyida   qabul   qilingan
“O’zbekiston Respublikasini  yanada rivojlantirish bo’yicha harakatlar strategiyasi
to’ғrisida”   Farmoniga   asosan   2017-2021-yillarda   O’zbekiston   Respublikasini
rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo’nalishlari   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasi
tasdiqlandi. Ustuvor yo’nalishlardan to’rtinchisi “Ijtimoiy sohani rivojlantirishning
ustuvor   yo’nalishlari” 2
  deb   nomlanib,   ushbu   yo’nalishda:   byudjet   muassasalari
xodimlarining   ish   haqi,   pensiya,   stipendiya   va   ijtimoiy   nafaqalar   hajmini
inflyastiya   sur’atlaridan   yuqori   miqdorda   bosqichma-bosqich   oshirish;   aholiga
majburiy   ijtimoiy   kafolatlarni   ta’minlash,   aholining   ehtiyojmand   qatlamlarini
ijtimoiy   himoyalashni   kuchaytirish   hamda   keksalar   va   imkoniyati   cheklangan
shaxslarni   davlat   tomonidan   qo’llab-quvvatlash,   ijtimoiy   xizmat   ko’rsatishni
yaxshilash,   pensionerlar,   nogiron,   yolғiz   keksalar,   aholining   boshqa   ehtiyojmand
toifalarining   to’laqonli   hayot   faoliyatini   ta’minlash   uchun   ularga   tibbiy-ijtimoiy
1
2
2 yordam   ko’rsatish   tizimini   yanada   rivojlantirish   va   takomillashtirish   kabi   dolzarb
masalalar belgilangan. 
O’zbekiston   R espublikas i da   aholining   yuqori   turmush   darajasini
ta’minlash   va   kuchli   ijtimoiy   siyosat   amalga   oshirishga   asoslangan   demokratik
ja’miyat   qurish   singari   maqsadli   vazifa   qo’yilar   ekan ,   bunda   davlat   maqsadli
jamғarmalarining   asosan   byudjetdan   tashqari   pensiya   jamғarmasining   hozirgi   va
kelajakdagi rivojlanishining o’zgachaliklarini hisobga olmaslikning iloji yo’q.
Respublikamizda   istiqlol   yillarida   pensiya   ta’minoti   masalalarida   ijobiy
yutuqlarga   erishilganligiga   qaramasdan   byudjetdan   tashqari   Pensiya   jamғarmasi
daromadlarini   shakllantirish   mexanizmlarini   zamonaviy   moliyaviy   siyosat
konstepsiyalari   asosida   takomillashtirib   borish ,   ham   jamғarma   mablaғlaridan
oqilona   foydalanish   va   uni   maqsadli   sarflashning   ijtimoy-iqtisodiy   va   huquqiy
asoslarini ilmiy-amaliy tadqiq etishni taqozo etmoqda. 
Shuningdek o’zini amalda to’la oqlagan taraqqiyot modeliga hamohang
ravishda   mamlakat   pensiya   ta’minoti   tizimining   barqarorligini   yanada   yaxshilash
borasida   amalga   oshirilishi   lozim   bo’lgan   ishlar   bugungi   kunning   dolzarb
vazifalaridan biriga aylanib bormoqda.
Rivojlangan   davlatlar   tajribasining   ko’rsatishicha   pensiya   tizimi
faoliyatini   yo’lga   qo’yish   va   undan   samarali   foydalanish ,   ijtimoiy   muammolarni
hal   qilish   va   kishilarni   pensiya   yoshida   kambaғallikdan   himoyalash   muhim   o’rin
egallaydi va ushbu tizimni rivojlantirish bo’yicha ilmiy tadqiqot olib borishni talab
etadi.
3 1. O’zbekistonda pensiya ta’minoti tizimi o’ziga xos xususiyatlari va
huquqiy asoslari
Iqtisodiyotni   rivojlantirish   va   liberallashtirish   davrida   ijtimoiy   himoya
institutlaridan   biri   hisoblanmish   pensiya   ta’minoti   tizimini   yanada   rivojlantirish
bugungi   kunning   muhim   vazifalaridan   biri   bo’lib   qolmoqda.   Jumladan,
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.M.Mirziyoev   tomonidan   ishlab   chiqilgan
va   amaliyotga   tatbiq   etilayotgan   2017-2021   yillarda   O’zbekiston   Respublikasini
rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo’nalishi   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasining
2017 yilgi “Xalq bilan muloqot va inson manfaatlari yili” hamda 2018 yilgi “Faol
tadbirkorlik,   innovastion   ғoyalar   va   texnologiyalarni   qo’llab-quvvatlash   yili”da
amalga   oshirishga   oid   davlat   dasturlarida   ham   ushbu   tizimni   rivojlantirishga   doir
bir qancha vazifalar belgilab quyilgan. Ushbu islohotlar zamirida insonga munosib
turmush sharoitlarini yaxshilash yotadi. 
O’zbekistonda avlodlar birdamligi tizimi amal qilib, pensiya ta’minoti 1993
yilda   qabul   qilingan   va   hozirga   qadar   bir   qancha   o’zgartirish   va   qo’shimchalar
kiritilgan   “Fuqarolarning   davlat   pensiya   ta’minoti   to’ғrisida”gi   O’zbekiston
Respublikasi   Qonuniga   muvofiq   amalga   oshiriladi.   Lekin   shuni   ham   alohida
ta’kidlash   lozimki,   fuqarolarning   tegishli   mehnat   faoliyatidan   keyin   qariganda
qo’shimcha   mablaғga   ega   bo’lishi   uchun   2005   yildan   boshlab   O’zbekiston
Respublikasi   Xalq   banki   huzurida   jamғarib   boriladigan   pensiya   tashkil   etildi.
Hozirgi   kunda   respublikamizda   pensiya   ta’minotining   xususiy   shakllari   mavjud
emas. 
O’zbekiston pensiya ta’minoti tizimining asosiy negizi 3
 
Mamlakatimizda   qonunga   ko’ra   davlat   pensiyalarining   3   turi   mavjud
bo’lib, bular: 
 yoshga doir pensiya; 
 nogironlik pensiyasi; 
 boquvchisini yo’qotganlik pensiyasi. 
3
4 Qonun   pensiya   ta’minoti   uchun   ikki   asosiy   talabni   belgilaydi   –   pensiya
ta’minoti   huquqini   beruvchi   shartning   mavjudligi   (pensiya   yoshiga   etish,   nogiron
bo’lib   qolish,   boquvchisini   yo’qotish),   zarur   ish   stajining   mavjudligi.   Aytib
o’tilgan   talablardan   birortasining   yo’qligi   esa   pensiya   ta’minoti   huquqining
yo’qotilishiga olib keladi.
  Fuqarolar   pensiya   olish   huquqi   paydo   bo’lganidan   so’ng   istalgan   paytda
pensiya  tayinlashni  so’rab murojaat   etishlari  mumkin, davlat  pensiyalarining  turli
xillarini   olish   huquqiga   ega   bo’lgan   fuqarolarga   ularning   o’zlari   tanlagan   bitta
pensiya tayinlanadi.
“Pensiya”     (lotin   tilidagi   “pension”   so’zidan   olingan   bo’lib,   tarjima
qilinganda “to’lov”  ma’nosini anglatadi) – belgilangan (pensiya) yoshiga etganida,
nogironlik   yuz   berganda,   boquvchisi   yo’qotilganda,   shuningdek   belgili   muddat
xizmat   qilgani   uchun   va   davlat   oldida   alohida   xizmatlari   uchun   fuqarolarning
davlat   yoki   sobiq   xodimlarning   ish   beruvchilari   tomonidan   muntazam   pul
daromadlari bilan ta’minlanishidir.
 Yoshga doir pensiya olish huquqiga: 
   erkaklar   –   60   yoshga   to’lganda   va   ish   stajlari   kamida   25   yil   bo’lgan
taqdirda; 
 ayollar – 55 yoshga to’lganda va ish stajlari kamida 20 yil bo’lgan taqdirda
ega bo’ladilar. 4
 
Pensiya   tayinlash   uchun   etarlicha   ish   stajiga   ega   bo’lmagan   shaxslarga
yoshga  doir   pensiyalar   kamida  7 yil  ish  staji  mavjud  bo’lgan  taqdirda,  bor  stajga
mutanosib miqdorda tayinlanadi. 
O’zbekiston mustaqil va o’zining uzoq yillik tarixiga ega mamlakat. Unda
yoshu-qari borki hamma baxtiyor yashaydi. Ayni damda 33 mln.ga yaqin aholisiga
ega mamlakatimiz har jabhada izchillik bilan rivojlanib bormoqda. Birgina ijtimoiy
sohani   olib   qaraydigan   bo’lsak,   ushbu   sohaga   qilinayotgan   xarajatlar   davlat
byudjeti xarajatlarining 50-60 foizga yaqinini tashkil etmoqda. 
4
5 O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   7   fevraldagi   PF4947-
sonli   “O’zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo’yicha   Harakatlar
strategiyasi   to’ғrisida”gi   Farmoni   bilan   2017-2021   yillarda   O’zbekiston
Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo’nalishi   bo’yicha   Harakatlar
strategiyasi   ishlab   chiqildi.   Harakatlar   strategiyasi   dastur   doirasida   belgilangan
barcha   chora-tadbirlarni   amalga   oshirishga   37,7   trln.   so’m   va   8,3   mlrd.   AQSh
dollari ajratilgan. Ushbu harakatlar strategiyasiga muvofiq strategiyaning turtinchi
yo’nalishi   ijtimoiy   sohani   rivojlantirishning   ustuvor   yo’nalishlariga   baғishlangan
bo’lib,   unda   beshta   asosiy   yo’nalishlar   bo’yicha   bir   qancha   vazifalar   keltirib
o’tilgan. 
O’zbekistonda   davlat   pensiya   ta’minoti   va   u   bilan   boғliq   munosabatlarni
Moliya vazirligi hamda uning huzuridagi byudjetdan tashqari Pensiya jamғarmasi
tomonidan   tartibga   solib   turiladi.   Aytib   o’tishimiz   kerakki,   mamlakatimizda   ham
pensiya tizimining ikki turi amal qiladi ya’ni ijtimoiy suғurtaga asoslangan davlat
pensiya   ta’minoti   (taqsimlanuvchi)   va   jamғarib   boriluvchi   pensiya   ta’minoti
(ixtiyoriy va majburiy).
6O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi  08.12.1992
O’zbekiston Respublikasi Kodekslari  ( soliқ  25.12.2007,   meҳnat
21.12.1995 ,  byudjet  13.12.2013)
“Fuқarolarning davlat pensiya ta’minoti to’ғrisida”gi O’zbekiston
Respublikasi Қonuni  
03. 09.1993
“ Fuқarolarning jamғarib boriladigan pensiya ta’minoti to’ғrisida ”gi
Қonuni . 02.12.2004
“ O’zbekiston Respublikasi  Moliya Vazirligi ҳuzuridagi BTPJning
tashkiliy tuzilmasini shakllantirishchora-tadbirlari to’ғrisida”gi PҚ-
1252-sonli , 30.12.2009 
         O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Maҳkamasi “Davlat pensiyalarini
tayinlash va to’lash tartibini yanada takomillashtirishga yo’naltirilgan
normativ-ҳuқuқiy ҳujjatlarni tasdiқlash to’ғrisida”gi 252-son Қarori.
08.09.2011Davlat pensiya ta’minotining  ҳuқuқiy asoslari 2. O’zbekistonda pensiya ta’minoti tizimi islohotlarning asosiy yo’nalishlari
Pensiya   ta’minoti   axolini   ijtimoiy   himoyalash   tizimining   muhim   qismi
bo’lib ,   u   asosan   keksa   yoshdagi   faxriylar ,   kam   ta’minlangan   va   mehnatga
layoqatsiz   fuqarolar   hayot   darajasini   ta’minlashga   qaratilgan   iqtisodiy-ijtimoiy ,
huquqiy  va   tashkiliy   xarakterga   ega   kompleks   dastur   ijrosini   ta’minlashni   ko’zda
tutadi.
Bugungi   kunda   Pensiya   jamғarmasi   tomonidan   pensiya   va   ijtimoiy
nafaqalarni   o’z   vaqtida   tayinlash,   to’liq   miqdorda   moliyalashtirish ,   to’lovlar
ustidan   monitoring   yuritish ,   pensiya   ta’minotiga   yo’naltiriladigan   mablaғlarning
maqsadliligi yuzasidan nazoratni kuchaytirish borasida bir qator vazifalar belgilab
berilgan. 
2019-yil   1-dekabr   holatiga   pensiya   va   ijtimoiy   nafaqa   oluvchilarning
umumiy   soni   3   661   861   nafarni   tashkil   etdi.   Shundan   :   yoshga   doir   pensiya
oluvchilar   soni   –   2   741   015   nafar , nogironlik   pensiya   oluvchilar   soni   –   381   548
nafar , boquvchisini yo’qotganlik pensiya oluvchi oilalar soni – 179   632 ta ,  ijtimoiy
nafaqa oluvchilar soni – 359   666 nafar
Byudjetdan   tashqari   Pensiya   jamg'armasi   ijrochi   direktori
-   Ashrafxanov Baxrom Baxodirovich
Byudjetdan   tashqari   Pensiya   jamg'armasi   ijrochi   direktori   birinci
o'rinbosari -     Tleuov Medet Abdimuratovich
Byudjetdan   tashqari   Pensiya   jamғarmasi   davlat   pensiyalarini   to’lovchi
asosiy   organ   bo’lgani   uchun   ularning   daromad   manbalarini   va   hozirgi   holatini
ko’rib chiqishimiz maqsadga muvofiqdir.
1-jadval
7 Byudjetdan tashqari pensiya jamғarmasi daromadlari 5
Mlrd, so’m
Ko’rsatkich Yillar
2014 2015 2016 2017 2018 2019
Jami
daromadlar 13013,7 16557,5 18113,3 19505,0 23240,1 30106.6
Yil   boshiga
qoldiq 1067,3 2592,0 2568,3 2282,2 3007,5 6450.0
Daromadlar 11946,4 13965,0 15545,0 17223,1 20232,6 23 656,6
Ish haqi   fondidan
yagona   ijtimoiy
to’lov 7299,5 8324,2 9474,0 10226,1 11808,0 17548,5
Fuqarolarning
majburiy
badallari 1877,2 2463,8 3235,0 3993,9 4466,3 -
Sotilgan
mahsulotlar
hajmidan
majburiy ajratma 1933,0 2063,8 1527,0 1429,7 2059,9 -
Boshqa
daromadlar 836,7 1113,1 1291,0 1573,5 1898,4 207,0
Yuqoridagi jadval tahlil qilinganda ,  pensiya jamғarmasi daromadlari 201 4 -
yilda   13013,7     mlrd,so’m   201 9 -yilda   30106,6   mlrd,so’mga   oshdi.   Bu   besh   yil
ichida   pensiya   jamғarmasi   daromadlari     2 ,31   barobar   oshgan.   2019-yilda
daromadlar 29,5%oshgan (2018-yilga nisbatan).
2019-yilda   daromadlar   tarkibidan   suғurta   badali   bekor   qilinib ,   uning   o’rniga
yagona soliq to’lovining yillik 46% manba sifatida daromadlar tarkibiga qo’shildi
va bu daromadlar tarkibining 4 % ini ya’ni 1192 ,1  mldr.so’mni tashkil qildi. 
5
8 Bundan   tashqari   2019-yilda   daromadlar   tarkibiga   davlat   tomonidan   berilgan
4.7 trillion subsidiya kiritildi 6
.
2-jadval
Byudjetdan tashqari pensiya jamғarmasi xarajatlari 7
Mlrd , so’m
Ko’rsatkich Yillar
2014 2015 2016 2017 2018 2019
Xarajatlar 13013,
7 16557,0 18113,3 19505,1 23240,1 26970,1
jumladan
Ishlamaydigan
fuqarolarga
pensiyalar 11191,
9 12838,1 14779,6 16629,9 19586,9
26930,1Ishlaydigan
fuqarolarga
pensiyalar 426,6 474,8 484,3 534,5 616,6
Bola tuғilganda
beriladigan, dafn
marosimi
nafaqalari 31,5 108,0 152,1 204,3 271,7
2019- yilda xarajatlar 26970 , 1 mlrd.so’mni tashkil qildi ,   bu utgan 2018-yilga 16%
oshgan. 2019-yil oxirida qoldiq 3136 , 1   mlrd.sumni tashkil qildi.
Bugungi   kunda   Jahon   bankining   bergan   prognozlariga   ko’ra   O’zbekiston   aholisi
2050   yilga   borib   39   mln.   kishiga   etishi   kutilmoqda.   Mamlakatdagi   o’rtacha   umr
davomiyligi   ko’rsatkichi   68   yildan   72   yilga   oshadi   va   65   yoshdan   katta   bo’lgan
iqtisodiy faol aholi ulushi 4,4%dan 13,4%ga etishi mumkin.
6
7
9 3-jadval
Darhaqiqat,   jadval   ma’lumotlari   garchi   ishlab   chiqilgan   prognoz   bo’lsada
bizni uylashga, pensiya tizimida yuzaga keladigan muammolarni oldindan bartaraf
etish uchun, moliyaviy barqarorligini oshirishga qaratilgan islohotlar olib borishga
undaydi.
Demak, yuqoridagi fikrlardan kelib chiqib mamlakatimizda pensiya tizimida
va uning moliyaviy barqarorligini ta’minlashda quyidagi muammolar mavjud: 
 Xush, mamlakatimizda qanday pensiya tizimi amal qiladi? Aralash pensiya
tizimimi? Halicha yo’q. Chunki bu tizim bizda hali to’liq ishlayotgani yo’q; 
   Pensiya   jamғarmasi   daromadlarini   shakllantirishda   faqat   ikkita   manbaga
tayanib qolgan; 
 hozirgi kunda Pensiya jamғarmasi mablaғini shakllantirishda asosiy yuk ish
beruvchining gardaniga qolgan;
     Pensiya   jamғarmasi   daromadlari   tarkibida   soliqsiz   tushumlar   ulushi   ikki
yildan beri o’zgarmayapti; 
 Pensiya jamғarmasining boshqa daromadlari salmoғi judayam kam; 
 mamlakatimizda ancha yillardan beri pensiya yoshi o’zgarmay kelmoqda;
     pensiyaga   chiqish   jarayonida   mehnat   daftarchasi   va   undagi   mehnat   staji
bilan boғliq ko’plab muammolar yuzaga kelmoqda;
  pensiyaga chiqish bo’yicha imtiyozlar haddan ortiq ko’p;
 
10 Yuqorida   sanab   o’tilgan   muammolardan   kelib   chiqib,   ularni   bartaraf   etish
uchun quyidagi vazifalarni amalga oshirish maqsadga muvofiqdir: 
   Aralash   pensiya   tizimiga   to’liq   o’tishimiz   uchun,   qoplash   koeffistientini
oshirish   uchun   majburiy   va   ixtiyoriy   jamғarib   boriladigan   pensiyaning   ulushini
oshirish kerak; 
   Pensiya   jamғarmasining   boshqa   daromadlarini   ko’paytirish   uchun
investistion   faolligini   oshirish   kerak.   Buning   uchun   Tiklanish   va   taraqqiyot
jamғarmasi mablaғlaridan foydalanish maqsadga muvofiq; 
   pensiyaga   chiqish   uchun   talab   qilinadigan   mehnat   stajidan   suғurta   stajiga
o’tish vaqti keldi;
  pensiyaga chiqish uchun talab qilinadigan eng kam mehnat stajini 7 yildan
10 yilga uzaytirish masalasini ko’rib chiqish kerak;
   o’rtacha   umr   ko’rish   yoshining   o’zayotganligini   inobatga   olib,   taraqqiy
etgan   mamlakatlarning   pensiyaga   chiqish   yoshini   oshirayotganligini   hisobga   olib
bizda ham pensiya yoshini oshirish ayni muddao; 
   O’zbekiston   Respublikasi   Mehnat   va   aholini   ijtimoiy   muhofaza   qilish
vazirligi   va   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligining   “Imtiyozli   shartlarda
pensiya   olish   huquqini   beradigan   ishlab  chiqarishlar,  muassasalar,   ishlar,  kasblar,
lavozimlar va ko’rsatkichlar ro’yxatlarini qo’llash tartibi to’ғrisidagi yo’riqnomani
tasdiqlash   haqida”   2011   yil   25   yanvardagi   2-Q,   5-sonli   Qarorining   tegishli
ilovalarida   keltirilgan   pensiyaga   chiqish   bo’yicha   imtiyozlar   ro’yxatini   qaytadan
ko’rib chiqish va iloji boricha qisqartirish maqsadga muvofiq.
11 2017-2021-yillarda   O’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor
yo’nalishi   bo’yicha   Harakatlar   trategiyasida   davlat   pensiya   ta’minoti   tizimini
rivojlantirish bilan boғliq yo’nalishlari 8
Pensiya ta’minoti tizimida interaktiv xizmatlar va zamonaviy texnologiyalar  joriy
etilmo qda.
Pensiya   jamғarmasi   tizimini   texnik   modernizastiya   qilish , uni   avtomatlashtirish ,
fuqarolarga   pensiya   ta’minotini   tashkil   etishda   inson   omilini   cheklash   orqali
8
12 mablaғlarni   maqsadli   sarflanishini   ta’minlash ,   avvalambor   fuqarolar   uchun   qulay
xizmat ko’rsatish ustuvor vazifa etib belgilangan.
Ushbu yo’nalishda bir qator ijobiy ishlar amalga oshirildi ,  xususan :  barcha pensiya
va nafaqa oluvchilarning yagona elektron ma’lumotlar bazasi   (“ Pensiya ”)   dasturiy
majmuasi   ishab   chiqildi   va   vazirlik-idoralar   bilan   axborot   almashinuvini   yo’lga
qo’yish orqali funksiyalar avtomatlashtirildi.
Bunda   ,   to’lov   vedemostlarini   tuzish   va   tijorat   banklari   hamda   Xalq   bankiga
etkazish tizimi to’liq elektronlashtirilib ,   qoғoz ko’rinishidagi chop etishlardan voz
kechildi.   Fuqarolar   mobil   aloqa   vositalariga   bepul   ma’lumot   yuborish   tizimi   -
” SMS - pensiya ”   interaktiv xizmati joriy qilindi.
Ushbu   xizmat   orqali   har   bir   fuqaro   o’zining   mobil   aloqa   vositasi   orqali   quyidagi
ma’lumotlarni bilishi mumkin :
- Pensiya turi va pensiya miqdori ;
- Indekstatsiya   yoki   qo’shimcha   xujjatlarga   asosan   pensiya   miqdori
o’zgarishi ;
- To’lov shakli ;
- To’lov amalga oshirilganligi yoki to’lanmaganlik sababi.
Bu   orqali   Pensiya   jamғarmasida   butun   respublika   bo’yicha   to’lov   holati   onlayn
tarzda   hisobi   va   monitoringi   avtomatlashgan   holda   yuritilishi   imkoniyati   paydo
bo’ldi.
Ishlovchi   pensionerlarga   pensiya   va   nafaqa   to’lovlari   uchun   taqdim   etiladigan
talabnomalar   to’liq   elektron   shaklga   o’tkazildi ,   korxona   va   tashkilot   raxbari   yoki
buxgalterlari   talabnomalar   internet   tarmoғi   orqali   taqdim   etish   imkoni   yaratildi.
Yana bir qulaylik sifatida tizimda qisqa raqamli  “ ishonch teleqoni ”  faoliyatini qayd
etish mumkin.
Pensiya ta’minoti tizimining istiqboldagi vazifalari.
Pensiya   jamғarmasi   tomonidan   joylarda   o’tkazilayotgan   sayyor   qabullar   hamda
fuqarolardan kelib tushayotgan murojaatlarda ko’rsatilgan muammolar ,  shikoyatlar
doimo tahlil qilib borilmoqda .
13 Tahlil   natijalari   bo’yicha   Fuqarolarning   pensiya   ta’minoti   tizimini   isloh   qilish
Konstepsiyasi   ishlab   chiqildi   va   2018-yilda   keng   jamoatchilikka   muhokamaga
chiqarildi.
Pensiya   jamғarmasi   o’z   oldiga   qo’ygan   vazifalari   joriy   yilda   quyidagi   interaktiv
xizmalarni joriy qilishdir :
1. Joriy   yilda   pensionerlarga   ishga   kirganliklari   to’ғrisida   ma’lumotlarni
Pensiya   jamғarmasi   sayti   orqali   elektron   shaklda   xabar   yuborishlari   imkoniyatini
yaratish va bu orqali qoғoz shaklida taqdim etishdan butkul voz kechish
2. Pensiya   va   nafaqa   oluvchilarni   elektron   guvohnomasi   “ID-card”   ni
amaliyotga tatbiq etish
3. Pensiya jamғarmasi  rasmiy veb-saytida pensiya va nafaqa oluvchilar uchun
“Shaxsiy kabinet”  xizmatini joriy etish 
4. Fuqarolar   tijorat   banklari   va   kredit   tashkilotlari   uchun   pensiya   miqdori
to’ғrisidagi   ma’lumotlarni   internet   orqali   elektron   ( QR-kod )   shaklida   olish
imkoniyatini yaratish
5. Bola   tuғulganda   suyunchi   va   dafn   nafaqasi   to’lovlarini   fuqarolarga   Davlat
xizmatlari   markazida   FXDYo   ma’lumotnomasini   olish   bilan   bir   vaqtda   tayinlash
hamda to’lash amaliyotini joriy qilish
6. “Elektron hukumat”  suғurta badali to’lovchilarning shaxsiy hisobini yuritish
elektron   bazasi ,   Oliy   va   o’rta-maxsus   ta’lim   vazirligi   ma’lumotlar   bazasi   bilan
axborot almashinuvlari yo’lga qo’yish orqali kelgusida faqatgina masofaviy tarzda
pensiya va nafaqalarni tayinlash imkoniyatini yaratish ko’zda tutilgan.
Ushbu   barcha   ishlar   fuqarolarning   turmush   farovonligini   oshirish   va   ularga
qo’shimcha qulayliklar yaratishga qaratilgan.
14 3.O’zbekiston   Respublikasi   pensiya   tizimini   isloh   qilishda   jahon   amaliyoti
tajribalaridan foydalanish imkoniyatlari
Moliyaviy   va  iqtisodiy   beqarorlik   va   aholining   demografik   tarkibida   salbiy
o’zgarishlar   pensiya   ta’minoti   muammosini   yanada   dolzarb   muammoga
aylantiradi. Bugungi kunda dunyoning ko’plab davlatlarida pensionerlarning etarli
darajada   turmush   darajasi   bilan   ta’minlash   imkoniyatiga   ega   bo’lmagan,   aholi
ijtimoiy   himoya   qilish   mexanizmlaridan   biri   bo’lgan   pensiya   ta’minotini   isloh
qilish jarayoni ketmoqda. 
Rivojlangan   mamlakatlarda,   pensiya   ta’minoti   ijtimoiy   yo’naltirilgan,
klassik   va   liberal-demokratik   modellarga   bo’linadi.   Klassik   “Bismark   modeli”ga
ko’ra   (Germaniya,   Ispaniya,   Franstiya),   pensiya   tizimi   nafaqaxo’rlar   foydasiga
mehnat qilayotgan fuqarolardan yiғib olingan to’langan badallar summasiga qarab
qayta   taqsimlash   yo’li   bilan   amalga   oshiriladi.   Liberal-demokratik   “Beverij
modeli”ning xususiyati shundaki (Buyuk Britaniya, AQSh, Yaponiya) boy qatlam
vakillaridan   kam   ta’minlangan   fuqarolarga   to’lovlarni   xususan   soliqlar   orqali
minimal   pensiya   summasini   qayta   taqsimlash   hisoblanadi.   Ijtimoiy   yo’naltirilgan
model   (Shvestiya,   Norvegiya,   Daniya)   baғrikenglik   xususiyatlarini   va   jamғarilib
boriladigan pensiya tizimini birlashtiradi. 
Shuni   qayd   etish   lozimki,   dunyoda   bir   biri   bilan   o’xshash   bo’lgan   pensiya
tizimlari   mavjud   emas.   Ularning   barchasi   davlatning   iqtisodiy   rivojlanganligi,
pensiya   tizimi   tarkibiy   darajasi,   moliyaviy   resurslarni   shakllantirish   va
markazlashtirish darajasiga qarab o’ziga xos xususiyatlarga ega hisoblanadi. 
Jadvalda   bir   qancha   mamlakatlarning   pensiya   ta’minotiga   sarflayotgan
xarajatlarining   YaIMdagi   ulushlari   va   2050   yilga   borib   ushbu   xarajatlarni
qanchaga oshirishligi bo’yicha prognoz ma’lumotlar keltirilgan bo’lib, doimgidek
aholining   farovonligi   indeksi   bo’yicha   dunyoda   yuqori   o’rinda   turadigan
Lyuksemburg   davlati   bunda   ham   pensiya   ta’minotiga   ajratayotgan   byudjet
mablaғlari   bo’yicha   birinchi   o’rinni   ya’ni   2010   yilda   9,2   foizni   tashkil   qilgan
bo’lsa, kelajakda bu ko’rsatkich 18,1 foizga oshirish rejalashtirilmoqda. Aksariyat
mamlakatlar esa ushbu xarajatlar ulushini kamaytirish rejasini tuzib chiqishmoqda.
15 4-jadval
Dunyo mamlakatlarining pensiya ta’minotiga qilayotgan xarajatlarning ulushi 9
%. foizda
Fuqarolar   uchun   pensiya   tizimini   tashkil   etishda   jahonga   mashhur
Germaniya   va   Chili   modellari   dunyoda   andoza   sifatida   tanlandi.   Pensiya
ta’minotining   ikki   bazaviy   modeli;   taqsimlanuvchi   va   kapitallashgan   modellari
mavjud.
Pensiya   tizimining   kapitallashgan   modeli   taqsimlanuvchi   modeldan   farqli
ravishda   insonning   o’z   mehnati   va   pensiya   badallari   jamғarilishi   natijalari   bilan
uzviy boғliq. Chili kapitallashgan modeli sxemasi quyidagicha: pensiya badallarini
investistiya   qilishdan   va   to’plashdan   hosil   bo’lgan   kapital   pensiya   xarajatlarini
qoplashga   yo’naltiriladi.   Pensiya   badallari   kapital   to’lovchining   shaxsiy
hisobraqamida   hisobga   olib   boriladi.   Ushbu   hisobraqamni   pensiya   fondlari   yoki
pensiya   kassalari,   suғurta   kassalari   yoki   banklar   yuritadi.   Pensiya   mablaғlarini
tizimli   investistiya   qilish   bilan   ushbu   institutlar   investistiya   daromadlariga   ega
bo’ladi.   Kapital   yoki   yiғilgan   pensiya   badallari   summasi   ularni   investistiya
qilishdan   olingan   daromad   pensiya   fondi   faoliyati   natijasida   kapitallashgan
pensiyaning moliyaviy manbasidir.
Ko’pgina   mamlakatlarda   pensiya   tizimini   moliyaviy   barqarorlashtirish
muammosining   echimi   pensiya   yoshining   oshirilishidadir,   deb   qaralmoqda.   Bu
rivojlangan   ғarb   mamlakatlari   uchun   juda   muhimdir,   chunki   hayotning   o’rtacha
davomiyligi   anchagina   yuqori,   aholi   keksayib   bormoqda,   pensionerlar   va   ishlab
9
16 turganlar nisbati, ya’ni boғliqlik oғishmay ortib bormoqda.  “Bugun sayyoramizda
har   soniyada   o’rtacha   ikki   kishi   60   yoshga   to’lmoqda.   Birlashgan   Millatlar
Tashkilotining (BMT) bergan ma’lumotlarga ko’ra, XXI asr o’rtalariga kelib, erda
100   yoshdan   oshganlar   soni   3,2   milliondan   ortiq   kishini   tashkil   etadi.   Jahonda
insonning   o’rtacha   umr   ko’rish   yoshi   1950   yilda   47   yosh   bo’lgan   bo’lsa,   2010
yilda   bu   raqam   69   yoshga   etdi.   2050   yilda   bu   ko’rsatkich   76   yoshni,   2100   yilga
borib esa 85 yoshga etishi kutilmoqda.”  10
  Jadval   ma’lumotlarida   dunyoning   taraqqiy   etgan   mamlakatlarida   aholi
tarkibida 60 va undan yuqori  yoshdagilarning ulushi  yillar kesimida o’sib borishi
prognoz qilingan. Bu esa pensiya tizimida ma’lum bir islohotlar olib borilishligini
taqozo   etadi.   Bunday   sharoitda   pensiya   yoshini   oshirish   masalasini,   u   hozirda
anchagina  yuqorilikdan  qat’iy  nazar,   qayta  ko’rib  chiqilishi  haqiqatan  ham   ijobiy
natijalar berishi mumkin.
5-jadval
Jami aholi tarkibida 60 yosh va undan katta yoshdagilarning ulushi 11
Mln , kishi
Buyuk   Britaniya   pensiya   tizimi   uch   bosqichdan   iborat   va   iqtisodiy   jihatdan
dunyoda eng samarali tizimlardan biri hisoblanadi. 12
 Birinchi bosqich 
10
11
12
17 Xulosa
Xulosa   qilib   aytganda,   O’zbekistonda   pensiya   ta’minoti   tizimini   isloh
qilish, uni taraqqiy ettirish mamlakatni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirishdagi ustuvor
vazifalardan   biri   hisoblanadi.   Bugungi   kunda   mamlakatimizda   o’tkazilayotgan
islohotlar   barcha   jabhalarni,   jumladan,   pensiya   ta’minoti   tizimini   ham   qamrab
oladi.   Chunki   barcha   islohotlarning   asl   maqsadi   insonga   munosib   turmush
sharoitlarini   yaxshilash,   ijtimoiy   ahvolini   yaxshilashga   qaratilgandir.   Mazkur
vazifalarning   ijobiy   hal   etilishi   jamғarib   boriladigan   pensiya   ta’minoti   tizimini
rivojlantirish   bilan   chambarchas   boғliqdir.   Nisbatan   zamonaviy   va   samarali
pensiya   tizimlaridan   biri   jamғarib   boriladigan   pensiya   tizimi   hisoblanadi.   Biroq,
shuni   ta’kidlab   o’tish   zarurki,   O’zbekistonda   jamғarma   pensiya   mablaғlaridan
investistion yo’nalishlarda foydalanishda bir qator muammolar mavjud va jamғarib
boriladigan   pensiya   tizimini   rivojlantirish   va   takomillashtirishda   quyidagi
vazifalarning hal etish zarur hisoblanadi: 
–   pensiya   yoshidagi   odamlarning   daromadlarini   samarali   va   adolatli
tarzda   saqlanishini   ta’minlash,   to’lanadigan   pensiya   badallari   va   beriladigan
pensiya   miqdorlari   o’rtasidagi   boғliqlik   darajasini   oshirish,   uzoq   muddatli
mablaғlardan investistion  yo’nalishlarda foydalanishni  rivojlantirish va  shu orqali
fuqarolarni daromadlarini yanada oshirish mumkin bo’ladi; 
–   ijtimoiy   yo’naltirilgan   imtiyozlarning   manzilliligini   ta’minlash
maqsadida   ishlovchi   pensionerlarning   shaxsiy   jamғarib   boriladigan   pensiya
hisobvaraqlariga   ixtiyoriy   ravishda   yo’naltiriladigan   summalariga   nisbatan   soliq
solinadigan   daromaddan   beriladigan   chegirmalarni   bekor   qilish   ushbu
muammoning ijobiy hal etilishini ta’minlashi mumkin;  
–   aholi   daromadlarini   oshirish   orqali,   banklardagi   jamғarmalarni
ko’paytirish – aholi o’zining oylik maoshidan jamғarib boradigan bo’lsa, qariganda
yoki   mehnat   qobiliyatini   yo’qotganda   jamғarmalaridan   keladigan   oylik
daromadlari   uning   ehtiyojlarini   qisman   qoplashiga   yordam   beradi.   Buning   uchun
esa birinchi navbatda aholining pensiyaga bo’lgan muhtojligini keskin qisqartirish-
har   bir   bo’lajak   pensionerlarning   o’z   tadbirkorliklarini   tashkil   qilishga
18 ko’maklashish,   ya’ni   har   bir   fuqaro   rasmiy   ishlayotgan   ishi   bilan   birga   uzoq
muddat   daromad   keltiradigan   kichik   biznes   va   tadbirkorlik   bilan   shuғullanishi
mumkin bo’ladi; 
–   respublikamizda   pensiya   tizimini   moliyalashtirishdagi   islohotlarni
birdaniga   amalga   oshirib   bo’lmaydi,   ularni   iqtisodiy   va   ijtimoiy   islohotlar   bilan:
bandlik;   mehnat   bozori,   aholi   daromadlari,   soliq,   moliya   va   kredit   sohasidagi
islohotlar bilan birgalikda amalga oshirish samarali faoliyatni ta’minlashi mumkin.
Shunday   qilib,   yuqorida   ko’rsatilgan   ustuvor   yo’nalishlarni   amaliyotga   tadbiq
etish,   birinchidan,   pensiya   jamғarmasi   moliyaviy   barqarorligini   ta’minlashga,
ikkinchidan,   pensionerlarning   iqtisodiy   farovonligining   oshishiga,   uchinchidan
ilғor   pensiya   fondlariga   ega   bo’lgan   rivojlangan   va   rivojlanayotgan   davlatlar
pensiya tizimlaridan andoza olishga yordam beradi.  
Xulosa   o’rnida   O’zbekistonda   davlat   pensiya   ta’minoti   avlodlar
birdamligi  modeliga  asoslanganligini,  davlat  pensiya  ta’minoti   tizimi  va  jamғarib
boriladigan   pensiya   ta’minoti   tizimlarining   mavjudligini   hisobga   olib,   xorij
tajribasini   o’rgangan   holda   o’zimizning   milliy   pensiya   tizimini   isloh   etish   har
kungidanda   dolzarb   masala   hisoblanadi.   Bundan   kelib   chiqib,   O’zbekiston   davlat
pensiya ta’minoti tizimini takomillashtirish maqsadida quyidagi vazifalarni amalga
oshirish maqsadga muvofiqdir. Bular:
Fuqarolar   qariganda   ularni   moddiy   jihatdan   yanada   qo’llabquvvatlash
maqsadida   xorij   tajribasini   o’rgangan   holda   xususiy   pensiya   fondlarini   (davlat
kafolati ostida) tashkil qilish maqsadga muvofiq; 
Respublikamizda   faoliyat   ko’rsatayotgan   akstionerlik   kompaniyalarida
aholining   ko’pgina   qismi   bandligini   hisobga   olib,   xorijiy   tajribadan   kelib   chiqib,
ushbu tizimda mehnat qiluvchi ishchi-xodimlarga ma’lum bir muddat ishlagandan
so’ng ularga davlat pensiyasiga qo’shimcha ravishda har oylik ustamalar belgilash
orqali korporativ pensiyani joriy qilish ayni muddao. Masalan, bir ishchi 5 yildan
10   yilgacha   bir   kompaniyada   mehnat   qilsa,   oladigan   pensiya   miqdoriga   nisbatan
10 foiz ustama haq qo’shib berish yoki 10 yildan 15 yilgacha mehnat qilsa 15 foiz
miqdorda va shu kabi yo’l orqali amaliyotga tadbiq qilish kerak;
19 Hozirgi kunda jahon tajribasiga nazar soladigan bo’lsak, ko’plab taraqqiy
etgan   mamlakatlar   yoki   MDH   mamlakatlarining   ko’pchiligi   pensiyaga   chiqish
yoshini   oshirishmoqda.   Chunki,   bir   qancha   omillar   sabab   (demografik,   siyosiy,
moliyaviy-iqtisodiy inqirozlar va b.) bu kabi islohotlar amalga oshirilmoqda. Bizda
ham o’rtacha umr ko’rish yoshining oshayotganligi yoki pensiya yoshidan keyingi
hayot   davomiyligining   yuqoriligini   hisobga   olib,   pensiyaga   chiqish   yoshini
oshirish   ya’ni   erkaklarda   63   yosh   va   ayollarda   58   yosh   qilish   zarur   deb
hisoblayman. Bu esa Pensiya jamғarmasi mablaғlarini tejalishiga ham olib keladi.
Xulosa   o’rnida   aytish   mumkinki,   hozirgi   davrda   dunyoning   ko’pgina
iqtisodiy jihatdan rivojlangan mamlakatlaridagi milliy pensiya tizimlari moliyaviy
jihatdan   chuqur   inqiroz   holatiga   tushib   qolgan.   U   nafaqat   ijtimoiy   sohada,   balki
davlatning   siyosiy-iqtisodiy   asoslariga   ham   tahdid   solayotgan   xavfga   aylandi.
Yildan-yilga   o’sib   boruvchi   pensiya   jamғarmalari   defistiti   esa,   ichki   va   tashqi
davlat   qarzlari   hisobiga   qoplanmoqda.   Bizning   fikrimizcha,   O’zbekiston   pensiya
tizimida   davlat   tomonidan   tartibga   solish   mexanizmini   takomillashtirish
quyidagilarni   o’z   ichiga   oladi:   boshqarish,   rejalashtirish,   investistiyalarni
moliyalashtirish,   prognoz   qilish,   soliqqa   tortish,   kreditlash,   hisobga   olish,
moliyaviy nazorat qilish.   Ikkilanmasdan qayd etish kerakki, ushbu soha holati va
taraqqiyot   darajasi   mamlakat   rivojlanishini,   aholining   turmush   darajasini
oshirishda  hal qiluvchi o’rin tutadi. Amalga oshirilgan chuqur islohotlar, ularning
zamonaviy   ko’rinishlarining   amaliyotga   joriy   etilishi,   respublikamizda   ijtimoiy
ta’minot   masalalarining   to’ғri   tashkil   etilganligidan   dalolat   beradi.   Aynan
aholining ijtimoiy himoyalashning huquqiy me’yorlariga amal qilinishi va Pensiya
jamғarmasi   daromadlarining   hozirgi   holatini   tadqiq   qilish   dolzarb   vazifalar
qatoriga   kiritiladi.   Pensiya   ta’minotining   samarali   tizimi   himoyalashga   bevosita
muhtoj   fuqarolar   toifasinigina   emas,   balki   iqtisodiyotni   eng   yuqori   darajada
rivojlantirish,   jamiyatning   mehnatga   yaroqli   har   bir   a’zosining   mehnatini
raғbatlantirish,   ishlab   pul   topa   oladigan   sharoit   yaratishga   ham   mo’ljallangan.
Ushbu   vazifalarning   ijobiy   hal   etilishi   aynan   Pensiya   jamғarmasi   rivojiga   va
taraqqiyotiga  boғliq.   Pensiya  ta’minoti  tizimining samaradorligi   mablaғlarni  jalb
20 qilish   va   aholini   ijtimoiy   himoyalash   maqsadida   ishlatilish   darajasini   ifoda   etadi.
Pensiya   jamғarmalari   faoliyatini   tartibga   solishning   xorijiy     mamlakatlar
tajribalari   ko’rsatishicha,   bu   boradagi   asosiy   masalalardan   biri   –   investistion
jarayonlar   va   investistion   qarorlar   qabul   qilishda   nafaqat   byudjet   manfaatlarini,
balki   suғurtalangan   shaxsning   pensiya   daromadini   oshirish   borasidagi
manfaatlarini ham inobatga olish lozim.
21 1-ilova
22 2-ilova
23 24 3-ilova
25 4-ilova
26 Foydalanilgan adabiyotlar
1. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi 
2. O’zbekiston   Respublikasi  Prezidenti   Sh.M.Mirziyoevning  “9-may-Xotira  va
qadrlash kuni”ga baғishlangan qabul marosimidagi nutqidan, 2017-yil 9-may.
3. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF-4947   sonli   “O’zbekiston
Respublikasini yanadarivojlantirish bo’yicha harakatlar strategiyasi to’ғrisida”gi
Farmoni, 2017-yil 7-fevral
4. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “ O’zbekiston   Respublikasining
2019   yilgi   asosiy   makroiqtisodiy   ko’rsatkichlari   prognozi   va   Davlat   byudjeti
parametrlari   hamda   2020-2021   yillarga   byudjet   mo’ljallari   to’ғrisida ”   PQ-4086
sonli Qarori , 26.12.2018
Internet saytlari :
- L e x.uz
- President.uz
- Pfru.uz
- MinFin.uz  
27