Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 40000UZS
Размер 535.7KB
Покупки 0
Дата загрузки 20 Июль 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Amriddin Hamroqulov

Дата регистрации 23 Февраль 2025

31 Продаж

O‘zbekistonda soliq tizimining o‘ziga xos xususiyatlari kurs ishi

Купить
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu :  O‘zbekistonda soliq tizimining o‘ziga xos xususiyatlari
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2Mavzu:  O‘zbekistonda soliq tizimining o‘ziga xos xususiyatlari
MUNDARIJA
Kirish …………………………………………………………………………….
I BOB. Soliq tizimi va uning iqtisodiy asoslari
1.1. Soliq tushunchasi, turlari va funksiyalari ……………………………………
1.2. Soliq tizimining shakllanishi va rivojlanish bosqichlari O‘zbekistonda …….
1.3. O‘zbekiston soliq tizimining me'yoriy-huquqiy asoslari …………………….
II BOB. O‘zbekistonda soliq tizimining amaliyoti va o‘ziga xos 
xususiyatlari
2.1. Amaldagi soliq turlari va ularning yig‘ilish tartibi …………………………..
2.2. Soliq imtiyozlari va ularning iqtisodiyotga ta’siri …………………………...
2.3. Soliq tizimidagi islohotlar, muammolar va takomillashtirish 
yo‘nalishlari ….
Xulosa va 
takliflar ……………………………………………………………….
Foydalanilgan adabiyotlar 
ro‘yxati ……………………………………………. 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Har   qanday   taraqqiy   topayotgan   davlat
uchun   soliq   tizimi   iqtisodiy   boshqaruvning   eng   muhim   vositalaridan   biri
sanaladi. Soliq — davlat byudjeti daromadining asosiy manbai bo‘lib, ijtimoiy-
iqtisodiy   rivojlanishning   barqarorligini   ta'minlashda   katta   ahamiyatga   ega.
O‘zbekistonda   bozor   iqtisodiyotiga   bosqichma-bosqich   o‘tish   jarayonida   soliq
tizimining   takomillashtirilishi   dolzarb   masalaga   aylandi.   Soliqlarning   turlari,
ularning   to‘lov   tartibi,   nazorat   mexanizmlari   va   soliq   yuki   bo‘yicha   olib
borilayotgan   islohotlar   nafaqat   tadbirkorlik   faoliyatiga,   balki   aholi
farovonligiga   ham   bevosita   ta’sir   ko‘rsatmoqda.   Ayniqsa,   raqamli   iqtisodiyot
sharoitida elektron soliq hisoboti, avtomatlashtirilgan nazorat tizimlari, ijtimoiy
tenglikni   ta’minlaydigan   soliq   siyosati   dolzarblik   kasb   etmoqda.   Mavzuning
dolzarbligi   shundan   iboratki,   soliq   tizimidagi   har   qanday   o‘zgarish   mamlakat
iqtisodiy   muvozanatiga   va   investitsion   muhitga   bevosita   ta’sir   qiladi.
Davlatning   fiskal   siyosatida   soliqlar   strategik   vosita   bo‘lib,   ular   orqali
makroiqtisodiy   barqarorlikka   erishiladi 1
.   Bugungi   kunda   O‘zbekistonda
soliqlarni   soddalashtirish,   imtiyozlarni   optimallashtirish,   soliq   bazasini
kengaytirish orqali iqtisodiy o‘sishni  rag‘batlantirish rejalashtirilgan. Shu bois,
soliq   tizimidagi   o‘ziga   xos   xususiyatlarni   o‘rganish   kurs   ishining   aktual
muammolarini tashkil etadi.
Kurs ishi mavzusining o‘rganilganlik darajasi   O‘zbekiston Respublikasida
soliq   tizimi   bilan   bog‘liq   masalalar   ko‘plab   iqtisodiy   va   huquqiy   tadqiqotlar
mavzusi   bo‘lgan.   Jumladan,   G‘.   Po‘latov,   X.   Abduqodirov,   A.   Xodjiev,   Sh.
1
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Mirziyoyev Shavkat Miromonovich. 2023-yil – Inson
qadrini ulug‘lash va faol mahalla yili davlat dasturi to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-
yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.lex.uz 4G‘aniev,   T.   Toshmatov   kabi   iqtisodchi   olimlar   soliq   tizimi   va   uning
iqtisodiyotga ta’sirini o‘z tadqiqotlarida keng yoritib berganlar. Ularning ilmiy
ishlari   orqali   soliq   tushunchasi,   soliq   siyosatining   vazifalari,   soliq   yuki   va
imtiyozlar, hamda soliqni boshqarish masalalari chuqur tahlil qilingan. Bundan
tashqari,   Soliq   qo‘mitasi,   Moliya   vazirligi,   Iqtisodiyot   va   moliya   vazirligi
tomonidan   e’lon   qilinayotgan   statistik   tahlillar,   tahliliy   byulletenlar   va
hisobotlar mavzuning amaliy jihatdan o‘rganilganligini ko‘rsatadi. Shuningdek,
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining farmon va qarorlari, Soliq kodeksi va
boshqa   normativ-huquqiy   hujjatlar   ilmiy   manba   sifatida   xizmat   qiladi.   Biroq
mavjud   tadqiqotlarning   aksariyati   umumiy   nazariy   masalalarga   qaratilgan
bo‘lib,   O‘zbekistonda   soliq   tizimining   ayni   amaliy   holati,   raqamlashtirish
jarayonidagi   yangiliklar,   soliq   madaniyati   va   soliq   yuki   tengligiga   oid
muammolar  to‘liq  qamrab   olingan   emas.  Shu  sababli,   bu  kurs   ishi  mavzuning
chuqur o‘rganilmagan jihatlarini yoritib berishga xizmat qiladi.
Kurs ishi mavzusining nazariy va amaliy ahamiyati   Mazkur kurs ishining
nazariy   ahamiyati   –   soliq   tizimining   iqtisodiy   mohiyatini,   uning   turlari,
funksiyalari   va   davlat   iqtisodiyotidagi   o‘rnini   ilmiy   asosda   tushuntirish   bilan
bog‘liqdir.   Tadqiqot   davomida   soliq   tizimining   nazariy   modellari,   rivojlanish
bosqichlari, iqtisodiy qonuniyatlarga asoslangan tamoyillari chuqur o‘rganiladi.
Bu   esa   nafaqat   soliq   siyosatining   nazariy   asoslarini   yoritishga   xizmat   qiladi,
balki   bu   sohaga   oid   boshqa   ilmiy   ishlarga   tayanch   bo‘lishi   mumkin.
Shuningdek, bu ish orqali talaba iqtisodiy tahlil qilish, qonunchilik hujjatlarini
o‘rganish   va   soliq   siyosatini   nazariy   jihatdan   tahlil   qilish   ko‘nikmalarini
mustahkamlab oladi.
Kurs   ishining   amaliy   ahamiyati   esa   bevosita   O‘zbekiston   soliq   tizimining
bugungi   holatini   o‘rganish,   mavjud   muammolarni   aniqlash   va   ular   yuzasidan
aniq   takliflar   ishlab   chiqish   bilan   namoyon   bo‘ladi.   Bu   takliflar   amaliyotchi
mutaxassislar,   soliq   organlari   xodimlari   va   siyosat   ishlab   chiquvchilar   uchun
foydali   bo‘lishi   mumkin.   Ayniqsa,   so‘nggi   yillarda   soliq   tizimining 5raqamlashtirilishi,   soliq   yukining   teng   taqsimlanishi,   kichik   biznesga
berilayotgan imtiyozlarning iqtisodiyotga ta’siri kabi amaliy jihatlar keng tahlil
qilinadi.   Tadqiqot   natijalari   orqali   soliq   siyosatini   takomillashtirish,
soddalashtirish   va   uning   samaradorligini   oshirish   bo‘yicha   foydali   tavsiyalar
shakllantiriladi.   Shu   bois,   mazkur   kurs   ishi   ilmiy-nazariy   bilimlar   bilan   bir
qatorda amaliy yondashuvlarni ham o‘zida mujassam etadi.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti —   O‘zbekiston   Respublikasining   amaldagi
soliq   tizimi   va   unga   oid   iqtisodiy   munosabatlardir.   Jumladan,   davlat   va   soliq
to‘lovchilar   o‘rtasidagi   munosabatlar,   soliq   siyosatining   ijrosi   va   uning
iqtisodiyotga ta’siri asosiy o‘rganish obyekti sifatida tanlangan.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   —   O‘zbekistonda   amal   qilayotgan   soliq
turlarining   yig‘ilish   tartibi,   soliq   imtiyozlari,   islohotlar,   ularning   iqtisodiy
samaradorligi hamda mavjud tizimning o‘ziga xos jihatlaridir.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   —   O‘zbekiston   Respublikasida
shakllangan soliq tizimini nazariy va amaliy jihatdan tahlil qilish, uning o‘ziga
xos   xususiyatlarini   aniqlash,   mavjud   muammolarni   ko‘rsatib   berish   hamda
takomillashtirish bo‘yicha ilmiy asoslangan tavsiyalar ishlab chiqishdan iborat.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 Soliq tizimi va uning asosiy tushunchalarini nazariy jihatdan o‘rganish;
 O‘zbekistonda   soliq   tizimining   shakllanishi   va   rivojlanish   bosqichlarini
tahlil qilish;
 Amaldagi   soliq   turlarining   yig‘ilish   tartibi   va   ularga   oid   qonunchilikni
o‘rganish;
 Soliq imtiyozlarining iqtisodiyotga ta’sirini aniqlash;
 Soliq   sohasidagi   islohotlar,   mavjud   muammolar   va   ularni   hal   qilish
yo‘llarini tavsiflash;
 Soliq   tizimini   takomillashtirish   bo‘yicha   ilmiy-amaliy   tavsiyalar   ishlab
chiqish. 6Kurs ishi mavzusining tuzilishi    Kurs ishi kirish, ikkita asosiy bob, har bir
bobda uchta kichik bo‘lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
I BOB. Soliq tizimi va uning iqtisodiy asoslari
1.1. Soliq tushunchasi, turlari va funksiyalari
Bugungi globallashuv va iqtisodiy liberallashuv sharoitida har bir davlatning
iqtisodiy   barqarorligi,   ijtimoiy   himoya   tizimi   va   strategik   rivojlanish   rejalari,
avvalo, uning byudjet daromadlariga, ya’ni soliqlarga bevosita bog‘liq. Soliq —
bu   davlat   tomonidan   jismoniy   va   yuridik   shaxslardan   majburiy   tartibda,   bir
tomonlama   va   qaytarilmas   shaklda   undiriladigan   pul   to‘lovidir.   U   davlatning
moliyaviy   manbalarini   shakllantirish   vositasi   bo‘lib,   iqtisodiy   siyosat
yuritishning muhim mexanizmidir.
Soliq to‘lovlari orqali davlat sog‘liqni saqlash, ta’lim, infratuzilma, mudofaa,
ijtimoiy   himoya   kabi   jamoat   ehtiyojlarini   moliyalashtiradi.   Shu   bois,   soliqlar
nafaqat fiskal funksiyani, balki iqtisodiyotni tartibga soluvchi, ijtimoiy adolatni
ta’minlovchi   va   rag‘batlantiruvchi   funksiyalarni   ham   bajaradi.   Soliq   tizimi
adolatli, samarali va soddalashtirilgan bo‘lishi kerak. Bu tizimda barcha xo‘jalik
subyektlari va aholi qatlamlari uchun teng sharoitlar yaratilishi, soliq yukining
og‘irligi   asosan   yuqori   daromadli   guruhlar   zimmasiga   tushishi,   ijtimoiy
himoyaga   muhtoj   qatlamlar   esa   imtiyozlardan   foydalanishi   maqsadga
muvofiqdir.
Soliq   tushunchasi   tarixan   juda   qadimgi   davrlarga   borib   taqaladi.   Qadimgi
Misr,   Mesopotamiya   va   Rim   imperiyalarida   ham   soliqqa   o‘xshash   to‘lovlar
mavjud   bo‘lgan.   O‘sha   paytlarda   soliq   ko‘pincha   natural   to‘lov   —   hosil,
chorva,   hunarmandchilik   mahsulotlari   shaklida   undirilgan.   Vaqt   o‘tishi   bilan
to‘lov   tizimi   murakkablashdi   va   zamonaviy   pul   iqtisodiyotiga   mos   ravishda
shakllandi.   Hozirda   esa   soliq   pul   shaklida   undiriladi   va   raqamlashtirilgan
tizimlar asosida boshqariladi. 7Soliqning   huquqiy   jihatdan   aniq   va   puxta   asoslangan   bo‘lishi   juda   muhim.
Soliq to‘lovchilarning huquqlari  va majburiyatlari, soliq  stavkalari, imtiyozlar,
hisob-kitob   va   to‘lov   muddatlari   Soliq   kodeksida   belgilab   qo‘yilgan.   Soliq
siyosatining shaffofligi va adolatliligi — davlatga nisbatan ishonch va fuqarolik
mas’uliyatini mustahkamlovchi muhim omillardandir.
Soliqlar   turli  mezonlarga  ko‘ra  tasniflanadi.  Eng  asosiy  tasnif   mezonlaridan
biri — undirish shakliga ko‘ra:
Bevosita   soliqlar   —   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   soliq   to‘lovchining   daromadiga   yoki
mulkiga   solinadigan   soliqlar.   Ular   real   moliyaviy   ahvolga   qarab   undiriladi.
Bunga   jismoniy   shaxslarning   daromad   solig‘i,   yuridik   shaxslarning   foyda
solig‘i, mol-mulk solig‘i, yer solig‘i kiradi.
Bilvosita soliqlar — narxlar orqali iste’molchiga yuklanadigan soliqlar. Ular
to‘g‘ridan-to‘g‘ri emas, balki mahsulot yoki xizmat narxi orqali to‘lanadi. Misol
uchun,   qo‘shilgan   qiymat   solig‘i   (QQS),   aksiz   solig‘i   va   bojxona   bojlari
bilvosita soliqlardir.
Soliqlar    boshqa mezonlarga ko‘ra ham tasniflanadi: 8Hududiy qo‘llanishiga  ko‘ra:   umumdavlat  (respublika)  soliqlari  va  mahalliy
soliqlar;
Belgilanish uslubiga ko‘ra: qat’iy (fiksirlangan), nisbatli (foizda), progressiv
(daromad   oshgan   sayin   ko‘payuvchi),   regressiv   (daromad   oshgan   sayin
kamayuvchi) soliqlar;
Soliqqa   tortiladigan   obyekt   bo‘yicha:   daromadga,   mulkka,   foydaga,
iste’molga solinadigan soliqlar.
Soliq   tizimining   amal   qilishi   jarayonida   u   quyidagi   asosiy   funksiyalarni
bajaradi:
1. Fiskal (moliyaviy) funksiya
Bu   funksiya   orqali   davlat   byudjeti   daromadlari   shakllantiriladi.   Soliq
tushumlari   sog‘liqni   saqlash,   ta’lim,   ichki   xavfsizlik,   pensiya   tizimi   kabi
ijtimoiy   sohalarni   moliyalashtiradi.   O‘zbekistonda   2024-yil   yakuniga   ko‘ra,
soliq   tushumlari   103,5   trln   so‘mga   yetdi,   bu   esa   umumiy   byudjet
daromadlarining asosiy qismini tashkil etdi.
2. Tartibga soluvchi funksiya
Davlat   soliqlar   orqali   bozor   subyektlarining   harakatlarini   ma’lum   darajada
boshqaradi.   Masalan,   ekologik   ifloslantiruvchi   faoliyatlar   uchun   yuqori   aksiz
belgilash   orqali   ularni   cheklash   yoki   qishloq   xo‘jaligiga   soliq   imtiyozi   berish
orqali bu sohani rag‘batlantirish mumkin.
3. Taqsimlovchi funksiya
Soliq   tizimi   orqali   jamiyat   a’zolari   o‘rtasidagi   moliyaviy   resurslar   qayta
taqsimlanadi.   Yuqori   daromadga   ega   bo‘lgan   shaxslar   ko‘proq   soliq   to‘laydi,
imtiyozli guruhlar esa kamroq. Bu orqali ijtimoiy adolat va iqtisodiy tenglikka
erishiladi.
4. Rag‘batlantiruvchi funksiya
Innovatsiyalar,   eksport   faoliyati,   kichik   biznes   yoki   startaplar   uchun   soliq
imtiyozlari orqali ularning faoliyati rag‘batlantiriladi. O‘zbekistonda IT sohasi, 9ayollar   tadbirkorligi,   “yashil”   iqtisodiyot   subyektlariga   nisbatan   soliq
yengilliklari joriy etilgan.
5. Nazorat funksiyasi
Soliq   tizimi   orqali   davlat   xo‘jalik   subyektlarining   daromadlarini,   moliyaviy
hisobotlarini nazorat qiladi. Bu esa “soya iqtisodiyoti”ni qisqartirish, korrupsiya
xavfini kamaytirish va shaffoflikni ta’minlashga xizmat qiladi.
Amaliy jihatdan O‘zbekistonda soliq tizimining rivoji
O‘zbekiston   Respublikasida   mustaqillik   yillaridan   boshlab   soliq   tizimi
bosqichma-bosqich isloh qilinmoqda. Xususan:
2019-yilda yangilangan Soliq kodeksi kuchga kirdi.
Soliqlarni   soddalashtirish,   QQS   stavkasini   kamaytirish   orqali   iqtisodiy   yuk
yengillashtirildi.
Soliq organlari faoliyati raqamlashtirildi — “E-Soliq” portali ishga tushdi.
Yagona soliq to‘lovi tizimi bekor qilinib, alohida soliq turlari joriy etildi.
Soliq   imtiyozlari   “maqsadli   va   vaqtinchalik”   tamoyiliga   asoslangan   holda
belgilana boshlandi.
Yuqoridagi o‘zgarishlar soliq tizimining iqtisodiy va huquqiy mexanizmlarini
zamonaviylashtirishga,   to‘lovchilarning   ishonchini   mustahkamlashga   hamda
davlat   byudjetiga  tushumlar  hajmini   oshirishga  xizmat   qildi.  Ayniqsa,   raqamli
texnologiyalar   asosida   soliq   monitoringi   va   hisoboti   tizimi   bu   boradagi
islohotlarning eng muhim jihatlaridan biridir.
  Soliq     tizimi har bir davlat iqtisodiy siyosatining markazida turadi. U orqali
davlat   o‘zining   barcha   ijtimoiy,   iqtisodiy   va   ma’muriy   funksiyalarini
moliyalashtiradi.   Soliqlarni   to‘g‘ri   va   adolatli   tashkil   etish   iqtisodiy   o‘sishni
ta’minlaydi,   investitsiya   muhitini   yaxshilaydi   va   ijtimoiy   barqarorlikka
erishishga   yordam   beradi.   O‘zbekiston   misolida   soliq   tizimining   tubdan   isloh
qilinishi,   raqamlashtirilishi   va   soddalashtirilishi   mamlakatning   ochiq,
zamonaviy va barqaror iqtisodiyotga intilayotganidan dalolat beradi. Kelgusida 10ushbu yo‘nalishdagi  islohotlarning izchil  davom  etishi  mamlakatimiz iqtisodiy
salohiyatini yanada mustahkamlashi shubhasizdir.
1.2. Soliq tizimining shakllanishi va rivojlanish bosqichlari
O‘zbekistonda
O‘zbekiston Respublikasining soliq tizimi mustaqillik yillarida chuqur
islohotlar va tub o‘zgarishlar yo‘lini bosib o‘tdi. Mustaqillikka erishgan
dastlabki yillarda iqtisodiyotda keskin o‘zgarishlar, inflyatsiya, ishlab chiqarish
quvvatlarining pasayishi va byudjet taqchilligi davlatning moliyaviy boshqaruv
tizimiga yangicha yondashuvni talab qildi. Ana shunday sharoitda soliq tizimi
davlat moliyasining asosiy manbai sifatida shakllana boshladi. Ushbu bo‘limda
O‘zbekistonda soliq tizimining shakllanish va rivojlanish bosqichlari 11I   bosqich   (1991–1997   yillar):   Mustaqillik   va   soliq   tizimining   asoslarini
yaratish
1991-yil   1-sentabrda   O‘zbekiston   o‘z   mustaqilligini   e’lon   qilganidan   so‘ng,
davlat   iqtisodiyotini   bozor   munosabatlariga   moslashtirish   jarayonini   boshladi.
Dastlabki bosqichda SSSR davrida amal qilgan soliq tartiblari saqlanib qolgan
bo‘lsa-da, ular  tez  orada  bozor   tamoyillariga  moslashtirilishi   lozim  edi.  1991–
1992-yillarda   ilk   soliq   to‘g‘risidagi   qonunlar   —   “Foyda   solig‘i   to‘g‘risida”,
“Daromad   solig‘i   to‘g‘risida”,   “Qo‘shilgan   qiymat   solig‘i   to‘g‘risida”   kabi
normativ hujjatlar qabul qilindi. I bosqich (1991–1997 yillar): Mustaqillik va soliq 
tizimining asoslarini yaratish
II bosqich (1997–2004 yillar): Soliq tizimini tartibga 
solish va asosiy institutlarning shakllanishi
III bosqich (2005–2016 yillar): Soliq boshqaruvining 
modernizatsiyasi va elektron tizimlar
IV bosqich (2017–2019 yillar): Raqamli islohotlar va 
ochiq soliq siyosatiga o‘tish
V bosqich (2020–2024 yillar): Ochiq iqtisodiyotga 
mos soliq tizimini joriy qilish 121994-yilda   ilk   bor   “O‘zbekiston   Respublikasi   soliq   tizimi   to‘g‘risida”gi
qonun   qabul   qilinib,   bu   hujjat   milliy   soliq   tizimi   shakllanishining   huquqiy
poydevorini yaratdi. Shu davrda Soliq qo‘mitasi tashkil etildi, soliq nazorati va
hisoboti   joriy   etildi.   Biroq   tizimning   murakkabligi,   iqtisodiy   beqarorlik   va
inflyatsiya soliq undirishda muammolarni keltirib chiqardi.
II   bosqich   (1997–2004   yillar):   Soliq   tizimini   tartibga   solish   va   asosiy
institutlarning shakllanishi
1997-yilda   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   farmoni   bilan   “Soliq
islohotlari konsepsiyasi” tasdiqlandi. Unga ko‘ra, soliqlarning soni qisqartirildi,
ularning   stavkalari   qayta   ko‘rib   chiqildi,   ayrim   soliq   turlari   birlashtirildi.   Bu
davrda   soliq   yukining   kamaytirilishiga,   iqtisodiy   subyektlar   faoliyatining
rasmiylashtirilishiga qaratilgan chora-tadbirlar amalga oshirildi.
Yagona   soliq   to‘lovi   (YST)   tushunchasi   aynan   shu   davrda   joriy   qilinib,
kichik   biznes   subyektlari   uchun   soliq   tartibi   soddalashtirildi.   Soliq   imtiyozlari
keng   joriy   qilina   boshladi,   byudjet   daromadlari   tarkibida   soliq   tushumlarining
ulushi   80%   dan   ortiqni   tashkil   etdi.   Ushbu   bosqichda   Soliq   kodeksi   loyihasi
ustida ilk ishlanmalar boshlandi.
III bosqich (2005–2016 yillar): Soliq boshqaruvining modernizatsiyasi va
elektron tizimlar
2005-yildan   boshlab   O‘zbekistonda   iqtisodiyotni   modernizatsiya   qilish
siyosati   bilan   birga   soliq   boshqaruvini   isloh   qilishga   ham   alohida   e’tibor
qaratildi.   Shu   davrda   soliq   deklaratsiyasi   joriy   qilindi,   yuridik   shaxslar   uchun
elektron   hisobot   tizimi   bosqichma-bosqich   sinovdan   o‘tkazildi.   Banklar   bilan
soliq organlari o‘rtasida axborot almashuvi mexanizmi yo‘lga qo‘yildi.
2010-yillarga kelib, iqtisodiy o‘sishni  rag‘batlantirish  uchun soliq stavkalari
bosqichma-bosqich   pasaytirildi.   Masalan,   daromad   solig‘i   stavkasi   35   foizdan
12   foizgacha   tushirildi.   Kichik   va   o‘rta   biznes   uchun   alohida   yengilliklar,
eksportga yo‘naltirilgan korxonalar uchun imtiyozlar belgilandi. Soliq qo‘mitasi 13tarkibiy   jihatdan   mustahkamlandi,   soliq   xodimlarining   malakasini   oshirish,
korrupsiyaga qarshi chora-tadbirlar kuchaytirildi.
IV   bosqich   (2017–2019   yillar):   Raqamli   islohotlar   va   ochiq   soliq
siyosatiga o‘tish
2017-yildan   keyin   O‘zbekistonda   soliq   siyosatida   tub   burilish   yuz   berdi.
Prezident   Shavkat   Mirziyoyev   rahbarligida   soliq   tizimi   soddalashtirildi,   yangi
bosqichdagi   islohotlar   boshlandi.   2018-yilda   yangi   Soliq   islohotlari
konsepsiyasi ishlab chiqildi va uning asosida 2019-yilda yangi tahrirdagi Soliq
kodeksi qabul qilindi. Kodeks xalqaro standartlarga yaqinlashtirilib, unda soliq
stavkalari   soddalashtirildi,   soliq   imtiyozlari   qisqartirildi,   soliq   yukining   teng
taqsimlanishiga e’tibor qaratildi.
Aynan   shu   davrda   “E-Soliq”   axborot   tizimi,   elektron   hisob-fakturalar,   QR-
kod asosidagi   kassa   apparatlari   va  soliq to‘lovchilarning  shaxsiy   kabineti  kabi
raqamli   mexanizmlar   joriy   qilindi.   Bu   esa   davlat   va   soliq   to‘lovchilar
o‘rtasidagi aloqani soddalashtirdi va ochiqlikni ta’minladi.
V   bosqich   (2020–2024   yillar):   Ochiq   iqtisodiyotga   mos   soliq   tizimini
joriy qilish
So‘nggi   yillarda   O‘zbekiston   ochiq   iqtisodiy   modelga   o‘tishni   boshladi.   Bu
soliq   tizimi   oldiga   yangi   talablarni   qo‘ydi.   2020-yilda   pandemiya   sharoitida
kichik   biznes   va   aholiga   ko‘plab   soliq   yengilliklari   taqdim   etildi.   Soliq
stavkalari bo‘yicha yana bir necha islohotlar amalga oshirildi:
QQS stavkasi 20 foizdan 12 foizgacha kamaytirildi;
Ijtimoiy soliq yuki pasaytirildi;
Soliq   to‘lov   muddatlarini   kechiktirish   yoki   bo‘lib-bo‘lib   to‘lash
mexanizmlari joriy qilindi.
2022–2024-yillarda   soliq   boshqaruvi   avtomatlashtirilgan   —   “Soliq   mobil
ilovasi”,   “Onlayn   nazorat-kassa   apparatlari”,   “Axborot   integratsiyasi”   kabi
tizimlar   joriy   qilindi.   Bu   o‘zgarishlar   natijasida   soliq   bazasi   kengaydi,   “soya
iqtisodiyoti”   qisqardi,   soliqlarni   ixtiyoriy   to‘lash   ko‘rsatkichlari   oshdi.   Jahon 14bankining   2023-yil   hisobotida   O‘zbekiston   “soliq   to‘lash   qulayligi”   bo‘yicha
reytingda 10 pog‘onaga yuqorilagan.
Soliq tizimi rivojlanish bosqichlari jadvali
Bosqich Bosqichning asosiy xususiyatlari
I bosqich (1991–1997) Mustaqillikdan   keyingi   soliq   tizimi   asosi
yaratildi, dastlabki qonunlar qabul qilindi
II bosqich (1997–2004) Soliq   stavkalari   soddalashtirildi,   Yagona
soliq   to‘lovi   joriy   etildi,   islohot   konsepsiyasi
qabul qilindi
III bosqich (2005–2016) Elektron   soliq   boshqaruvi   bosqichma-
bosqich joriy qilindi, soliqlar pasaytirildi
IV bosqich (2017–2019) Yangi   Soliq   kodeksi   qabul   qilindi,  elektron
nazorat va hisob-faktura tizimlari joriy qilindi
V bosqich (2020–2024) Raqamlashtirish   to‘liq   joriy   etildi,   mobil
ilovalar,   onlayn   kassa,   QQS   stavkasi
kamaytirildi
O‘zbekiston   soliq   tizimining   shakllanishi   va   rivojlanish   bosqichlari
mamlakatning   umumiy   iqtisodiy   strategiyasi   bilan   bevosita   bog‘liq   bo‘lib,   u
mustaqillikdan   to   hozirgi   kungacha   bosqichma-bosqich   takomillashib
kelmoqda.   Har   bir   bosqichda   mavjud   sharoit   va   ehtiyojlarga   mos   islohotlar
amalga   oshirilgan.   Ayniqsa,   so‘nggi   yillarda   soliq   tizimi   soddalashgani,
raqamlashtirilgani  va xalqaro standartlarga  yaqinlashgani  uni  yanada  barqaror,
ochiq va samarali tizimga aylantirmoqda. Kelgusida bu yo‘nalishdagi islohotlar
davom   etib,   soliq   tizimi   yanada   raqobatbardosh,   investorlar   uchun   qulay   va
ijtimoiy adolatga asoslangan bo‘lishi kutilmoqda.
1.3. O‘zbekiston soliq tizimining me’yoriy-huquqiy asoslari
Soliq   tizimi   samarali   ishlashi   uchun   u   chuqur   va   puxta   me’yoriy-huquqiy
asosga   ega   bo‘lishi   kerak.   Har   qanday   davlatda,   shu   jumladan   O‘zbekistonda 15ham   soliq   siyosatini   yuritish   va   soliq   munosabatlarini   tartibga   solish
qonunchilik   asosida   amalga   oshiriladi.   Me’yoriy-huquqiy   baza   soliq
to‘lovchilarning   huquq   va   majburiyatlarini,   soliq   organlarining   vakolatlarini,
soliq stavkalari va yig‘imlar mexanizmini aniq belgilab beradi.
O‘zbekiston   Respublikasida   soliq   munosabatlarini   tartibga   soluvchi   asosiy
huquqiy hujjat bu — Soliq kodeksi hisoblanadi. Dastlabki Soliq kodeksi 1997-
yilda   qabul   qilingan   bo‘lib,   u   o‘z   vaqtida   soliq   munosabatlarini   huquqiy
jihatdan tartibga solishning asosiy hujjati bo‘ldi. Ammo o‘tgan yillar davomida
iqtisodiy   muhitda   sodir   bo‘lgan   keskin   o‘zgarishlar,   tadbirkorlik   faoliyatining
kengayishi,   xalqaro   standartlarga   moslashtirish   zarurati   yangi   yondashuvni
talab qildi.
Shu   sababli,   2019-yil   30-dekabrda   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi
tomonidan qabul qilingan va 2020-yil 1-yanvardan boshlab kuchga kirgan yangi
tahrirdagi   Soliq   kodeksi   bu   boradagi   tub   islohotlarning   natijasi   sifatida   qabul
qilindi. Yangi kodeks 13 ta bo‘lim, 65 ta bob va 470 dan ortiq moddalarni o‘z
ichiga oladi.
Yangi Soliq kodeksi quyidagi tamoyillarga asoslangan:
 Soddalik va tushunarlilik – soliq to‘lovchilarga qulay, huquqiy normasi aniq
yozilgan;
 Adolatlilik – soliq yukining daromadga mutanosib taqsimlanishi;
 Soliq   tizimining   barqarorligi   –   qonunchilikning   tez-tez   o‘zgarishidan
himoya;
 Ochiluvchanlik va shaffoflik – soliqlar ochiq va qonuniy asosda undirilishi;
 Soliq   to‘lovchining   manfaatlarini   himoya   qilish   –   nizo   yuzaga   kelganda
soliq to‘lovchi foydasiga talqin qilish.
Kodeksda   quyidagi   asosiy   soliq   turlari   bo‘yicha   huquqiy   tartiblar   ko‘rib
chiqilgan:
 Jismoniy shaxslarning daromad solig‘i
 Yuridik shaxslarning foyda solig‘i 16 Qo‘shilgan qiymat solig‘i (QQS)
 Aksiz solig‘i
 Yer solig‘i
 Mulk solig‘i
 Ijtimoiy soliq
Suv resurslaridan foydalanganlik uchun soliq
Bundan   tashqari,   Soliq   kodeksida   soliq   imtiyozlari,   dekloratsiya   topshirish
tartibi,   soliq   organlari   tomonidan   tekshiruv   o‘tkazish   tartibi,   jarimalar   va
sanktsiyalar,   appeleatsiya   huquqi,   elektron   hisob-faktura   tizimi   kabi   muhim
institutlar   nazarda   tutilgan.   Bu   esa   soliqqa   oid   barcha   tartiblarning   yagona
huquqiy hujjatda to‘liq aks etganini ko‘rsatadi.
Soliq   kodeksidan   tashqari,   O‘zbekistonda   soliq   tizimiga   oid   quyidagi
normativ-huquqiy hujjatlar ham muhim o‘rin tutadi:
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   farmonlari   (masalan,   2018-yil   29-
iyundagi   PF-5468-sonli   “Soliq   siyosatini   takomillashtirish   to‘g‘risida”gi
farmon)
Vazirlar   Mahkamasining   qarorlari   (soliqlarning   yig‘ilishi,   hisob-kitob
tartibiga oid)
Davlat   soliq   qo‘mitasi   va   Iqtisodiyot   va   moliya   vazirligining   qo‘shma
qarorlari va me’yoriy hujjatlari
Soliq   to‘lovchilar   va   soliq   organlari   o‘rtasidagi   munosabatlar,   shuningdek,
soliq   nizolarini   hal   qilish   mexanizmlari   ham   qonun   hujjatlari   bilan   tartibga
solinadi. Ayniqsa, “Ma’muriy tartibda soliq nizo(talab)nomasini ko‘rib chiqish
to‘g‘risida”gi   me’yorlar,   soliq   to‘lovchilarning   apellyatsiya   berish   huquqini
kafolatlaydi.
So‘nggi   yillarda   raqamlashtirish   bosqichi   soliq   huquqida   ham   o‘z   aksini
topdi.   Masalan,   Soliq   kodeksiga   muvofiq   elektron   hisob-fakturalar,   elektron
deklaratsiyalar,   QR-kodli   kassa   apparatlari   va   mobil   ilovalar   yordamida   soliq 17to‘lovchilar   uchun   qulay   huquqiy   imkoniyatlar   yaratildi.   Bu   esa   me’yoriy-
huquqiy bazaning zamonaviy tendensiyalarga mosligini ko‘rsatadi.
Yana   bir   muhim   jihat   —   xalqaro   soliq   bitimlari   bilan   bog‘liq   huquqiy
bazadir.   O‘zbekiston   bir   qator   davlatlar   bilan   ikki   tomonlama   soliqdan
qochishni   oldini   olish   to‘g‘risidagi   bitimlarni   imzolagan.   Bu   hujjatlar   xorijiy
investorlar   va   transmilliy   kompaniyalar   uchun   soliqlarning  takroriy  solinishini
bartaraf etadi.Shuningdek, O‘zbekiston Respublikasi Davlat soliq qo‘mitasining
o‘zi   ham   normativ-huquqiy   faoliyat   yurituvchi   organ   sifatida,   reglament,
metodika va ko‘rsatmalar orqali huquqiy bazani kengaytiradi. Ularning rasmiy
saytida   (soliq.uz)   yuridik   shaxslar   va   jismoniy   shaxslar   uchun   yo‘riqnomalar,
me’yoriy hujjatlar muntazam yangilanib boriladi.
Alohida   ta’kidlash   lozimki,   yangi   Soliq   kodeksida   soliq   to‘lovchilarning
huquqiy maqomi  aniqroq belgilanib, soliq  tekshiruvlarining huquqiy chegarasi
ham doiraviy qilib ko‘rsatib berilgan. Har qanday soliq inspeksiyasi yoki ko‘rik
faqat   qonun   asosida,   dalolatnoma   tuzilgan   holda   va   muddatlar   belgilangan
holda amalga oshirilishi shartligi qat’iy belgilangan.
O‘zbekiston   Respublikasi   soliq   tizimining   me’yoriy-huquqiy   asoslari   izchil
va   tizimli   shakllangan   bo‘lib,   u   davlat   va   soliq   to‘lovchilar   o‘rtasidagi
munosabatlarni   qonuniy,   shaffof   va   adolatli   tarzda   tartibga   soladi.   2020-yilda
kuchga   kirgan   yangi   Soliq   kodeksi   va   unga   asoslangan   normativ-huquqiy
hujjatlar   soliq   siyosatining   zamonaviy   ehtiyojlariga   javob   beruvchi   asosiy
huquqiy manba hisoblanadi. Shuningdek, xalqaro tajribaga mos ravishda ishlab
chiqilgan   qonunlar,   raqamlashtirilgan   soliq   nazorati   va   soliq   to‘lovchilar
manfaatlarini   himoya   qiluvchi   mexanizmlar   mamlakatda   soliq   tizimining
barqaror   ishlashini   ta’minlaydi.   Kelgusida   ushbu   me’yoriy   asoslar   xalqaro
standartlarga yanada yaqinlashtirilishi va soliq tartibotlarining soddalashtirilishi
orqali yanada takomillashadi. 18II BOB. O‘zbekistonda soliq tizimining amaliyoti va o‘ziga xos
xususiyatlari
2.1. Amaldagi soliq turlari va ularning yig‘ilish tartibi
O‘zbekiston   Respublikasida   soliq   tizimi   davlat   byudjetini   shakllantirishda,
iqtisodiy   munosabatlarni   tartibga   solishda   va   ijtimoiy   tenglikni   ta’minlashda
muhim   rol   o‘ynaydi.   Soliqlar   davlatning   eng   asosiy   moliyaviy   manbasi
hisoblanib,   ular   qonunchilik   asosida   belgilangan   tartibda   yuridik   va   jismoniy 19shaxslardan undiriladi. Soliqlar turlari, ularning to‘lovchilari, hisoblash usullari
va to‘lov muddatlari O‘zbekiston Respublikasi Soliq kodeksida belgilangan.
Bugungi   kunda   O‘zbekistonda   amalda   bo‘lgan   soliqlar   quyidagilarga
bo‘linadi:
1. Jismoniy shaxslarning daromad solig‘i
Bu   soliq   jismoniy   shaxslarning   olgan   daromadlari   asosida   hisoblanadi.
Asosiy   manbalar   –   ish   haqi,   mukofot   pullari,   ijara   daromadlari   va   boshqa
daromadlardir.   Soliq   stavkasi   yillik   daromadga   qarab   progressiv   yoki
belgilangan   stavka   asosida   olinadi.   Hozirgi   paytda   eng   ko‘p   ishlatiladigan
stavka   –   12%.   Soliq   to‘lovchi   har   oyda   ish   beruvchi   orqali   soliq   ushlab
qolinishini ta’minlaydi.
2. Yuridik shaxslarning foyda solig‘i
Yuridik   shaxslar,   ya’ni   korxonalar,   o‘z   faoliyati   natijasida   olgan   foydasi
uchun   foyda   solig‘i   to‘laydi.   Soliq   summasi   daromaddan   xarajatlar   ayrilgach
qolgan   sof   foydaga   nisbatan   hisoblanadi.   Hozirda   yirik   korxonalar   uchun
umumiy   foyda   solig‘i   stavkasi   15%   ni   tashkil   etadi.   Boshqa   turdagi   soliq
to‘lovchilarga esa alohida stavkalar qo‘llaniladi.
3. Qo‘shilgan qiymat solig‘i (QQS)
QQS   tovarlar   va   xizmatlarning   har   bir   bosqichida   qo‘shilgan   qiymatga
solinadi.   Bu   soliq   bilvosita   soliq   turi   bo‘lib,   tovar   narxiga   qo‘shib
iste’molchidan   olinadi.   QQS   stavkasi   hozirda   12%   ni   tashkil   etadi.   QQS
to‘lovchilar   har   oyda   elektron   hisob-faktura   taqdim   etadi   va   to‘lovlarni   “E-
Soliq” tizimi orqali amalga oshiradi.
4. Aksiz solig‘i
Aksizlar   ijtimoiy   zararli   yoki   alohida   nazoratga   olinadigan   mahsulotlarga
solinadi.   Masalan:   alkogol,   tamaki,   benzin,   dizel   yoqilg‘isi,   gaz   va   boshqalar.
Aksiz stavkalari mahsulot turi, miqdori yoki narxiga bog‘liq holda belgilanadi.
Ularning   yig‘ilishi   QQSga   o‘xshash   tarzda   yuritiladi,   lekin   aksiz   belgilari
(markalar) orqali nazorat kuchliroq. 205. Yer solig‘i
Yer   solig‘i  jismoniy   yoki   yuridik  shaxslar   tomonidan  foydalanilayotgan   yer
maydonlariga   nisbatan   undiriladi.   Bu   soliq   mahalliy   byudjetga   yo‘naltiriladi.
Yer   solig‘i   har   yili   soliq   inspeksiyasi   tomonidan   belgilangan   koeffitsientlar
asosida   hisoblanadi.   Soliq   to‘lovchilar   har   chorakda   yoki   yil   oxirida   to‘lovni
amalga oshiradi.
6. Mulk solig‘i
Bu soliq jismoniy va yuridik shaxslarga tegishli binolar, inshootlar va boshqa
mol-mulk   ob’ektlariga   nisbatan   qo‘llaniladi.   Mulk   solig‘i   stavkasi   odatda
ob’ektning kadastr qiymatiga bog‘liq bo‘ladi. Soliq yillik asosda hisoblanadi va
to‘lovlar bo‘lib-bo‘lib yoki bir martalik tarzda amalga oshiriladi.
7. Ijtimoiy soliq
Bu soliq ish beruvchilar tomonidan xodimlar soni va ish haqi fondiga qarab
to‘lanadi. U pensiya, ijtimoiy ta’minot, tibbiyot tizimiga yo‘naltiriladi. Yuridik
shaxslar uchun ijtimoiy soliq stavkasi odatda 12% ni tashkil etadi. Soliq oyma-
oy hisoblanadi va Soliq qo‘mitasiga elektron tarzda topshiriladi.
8. Suv resurslaridan foydalanganlik uchun soliq
Bu   soliq   suvdan   foydalanuvchi   yuridik  shaxslar   va   ayrim   hollarda  jismoniy
shaxslarga nisbatan qo‘llaniladi. Soliq miqdori foydalanilgan suv hajmiga qarab
belgilanadi.  Bunga   ichimlik   suvi,   texnik  suv,   sug‘orish   suvi   kiradi.   Hisobotlar
va to‘lovlar choraklik yoki yillik asosda amalga oshiriladi.
9. Bojxona bojlari va yig‘imlar
Bu yig‘imlar chetdan import qilinayotgan mahsulotlarga nisbatan qo‘llanadi.
Bojxona solig‘i bojxona qiymati asosida hisoblanadi. Bundan tashqari, bojxona
rasmiylashtiruvi   uchun   yig‘imlar,   aksiz   va   QQS   ham   import   bosqichida
undiriladi.
Soliqlarni yig‘ilish tartibi
Soliqlarni   yig‘ish   tartibi   Soliq   kodeksida   aniq   belgilab   berilgan.   Bu   tartib
quyidagi bosqichlarni o‘z ichiga oladi: 21Ro‘yxatdan  o‘tkazish  –  Yangi  tashkil  etilgan  korxona yoki   yakka tartibdagi
tadbirkor soliq organlarida ro‘yxatga olinadi.
Hisoblash   –   Har   bir   soliq   turi   uchun   maxsus   shakllar   asosida   hisob-kitob
amalga oshiriladi.
Hisobot   topshirish   –   Belgilangan   muddatlarda   soliq   deklaratsiyalari
“my.soliq.uz” orqali topshiriladi.
To‘lov   –   Bank   orqali   yoki   shaxsiy   kabinet   orqali   onlayn   to‘lov   amalga
oshiriladi.
Nazorat   va   monitoring   –   Soliq   organlari   tomonidan   avtomatik   va
rejalashtirilgan tekshiruvlar olib boriladi.
Raqamlashtirish   jarayonlari   natijasida   bugungi   kunda   deyarli   barcha   soliq
turlari bo‘yicha elektron hisob-kitob tizimi  joriy etilgan. Soliq to‘lovchilar  o‘z
hisob-kitoblarini   shaxsiy   kabinet   orqali   yuritadi,   hisobot   topshiradi   va
to‘lovlarni   amalga   oshiradi.   Bu   tizim   “byurokratiyasiz   xizmat”   tamoyilini
amalda qo‘llashga zamin yaratdi.
O‘zbekistonda   amaldagi   soliq   turlari   diversifikatsiyalangan   bo‘lib,   ularning
har   biri   davlat   byudjeti   va   iqtisodiy   tartibni   ta’minlashda   o‘ziga   xos   o‘rin
egallaydi.   Soliqlarni   yig‘ish   tartibi   aniq   me’yorlarga   asoslanadi,   soliq
to‘lovchilar   esa   elektron   platformalar   orqali   o‘z   majburiyatlarini
soddalashtirilgan   tarzda   bajarish   imkoniyatiga   ega.   Soliq   tizimidagi   raqamli
islohotlar,   yangi   kodeks   asosidagi   huquqiy   baza   va   zamonaviy   yondashuvlar
O‘zbekistonda   soliq   yig‘imlarining   oshishiga,   soliqlarning   adolatli
taqsimlanishiga va iqtisodiy muvozanatga xizmat qilmoqda.
2020–2025-yillar oralig‘idagi statistik ma’lumotlar asosida tahlil qilinadigan
bo‘lsa, soliq tushumlari har yili barqaror o‘sib borayotgani kuzatiladi. Quyidagi
jadvalda bu yillardagi soliq tushumlari (trln so‘mda) ko‘rsatilgan:
Jadval 1. Yillar bo‘yicha soliq tushumlari (trln so‘m)
Yil Soliq tushumlari (trln so‘m)
2020 78.2 222021 85.6
2022 91.3
2023 98.7
2024 106.4
2025 114.8
Ushbu   jadvaldan   ko‘rinib   turibdiki,   2020-yildan   2025-yilgacha   bo‘lgan
davrda soliq tushumlari  36.6 trln so‘mga  oshgan. Bu  esa o‘rtacha har  yili  6–8
trln so‘m hajmida o‘sish bo‘layotganini bildiradi. Soliq tushumlarining bunday
barqaror o‘sishi bir necha omillar bilan izohlanadi:
Yangi   Soliq   kodeksining   joriy   etilishi   (2020)   –   bu   kodeks   soliqlarning
stavkalari, imtiyozlari va hisoblash tartiblarini soddalashtirdi.
QQS   stavkasining   pasaytirilishi   –   bu   yuridik   shaxslarni   ko‘proq   qonuniy
ishlashga undadi.
Elektron   hisob-faktura   va   soliq   deklaratsiyalari   –   soliq   bazasini   kengaytirdi
va yashirin iqtisodiyot qisqardi.
Tadbirkorlik faoliyatini qo‘llab-quvvatlash – soliq yengilliklari va imtiyozlar
berilishi orqali soliq to‘lovchilar soni ko‘paydi.
2023-yil   ma’lumotlari   asosida   soliq   turlari   kesimida   eng   katta   tushumni
ta’minlayotgan soliqlar quyidagilardir:
Jadval 2. 2023-yil soliq turlari bo‘yicha tushumlar
Soliq turi 2023-yil tushumi (trln so‘m)
Jismoniy   shaxslar   daromad
solig‘i 13.5
Yuridik shaxslar foyda solig‘i 18.2
Qo‘shilgan   qiymat   solig‘i
(QQS) 28.9
Aksiz solig‘i 9.4 23Yer va mol-mulk solig‘i 7.6
Ijtimoiy soliq 21.1
Ushbu   jadvaldan   ko‘rinib   turibdiki,   eng   katta   tushum   QQS   hisobidan
shakllangan (28.9 trln so‘m). Bu esa iste’mol  va tovar  ayirboshlash  hajmining
yuqori   ekanini   ko‘rsatadi.   QQS   iste’molchilarning   xarid   qilgan   mahsulot   va
xizmatlari   orqali   bilvosita   to‘lanadi,   ya’ni   u   narxga   qo‘shilgan   tarzda   olinadi.
Ijtimoiy soliq (21.1 trln so‘m) va yuridik shaxslar foyda solig‘i (18.2 trln so‘m)
ham davlat byudjetining asosiy qismini ta’minlab kelmoqda. Aynan shu soliqlar
orqali   pensiya,   tibbiy   sug‘urta,   ijtimoiy   nafaqalar   kabi   muhim   yo‘nalishlar
moliyalashtiriladi.
Jismoniy shaxslar daromad solig‘i (13.5 trln so‘m) ham muhim manba bo‘lib,
ish haqi, ijara, xizmat  haqi  kabi daromad turlaridan olinadi. Bu soliqni asosan
ish beruvchilar ushlab qolib, soliq organlariga o‘tkazadilar.
Aksiz solig‘i (9.4 trln so‘m) esa asosan tamaki, spirtli ichimliklar, avtomobil
yoqilg‘isi va boshqa maxsus mahsulotlardan undiriladi. Aksiz stavkalari yuqori
bo‘lib,   davlatga   katta   daromad   keltiradi,   shu   bilan   birga   ijtimoiy   zararli
mahsulotlar iste’molini cheklash vositasi sifatida ham xizmat qiladi.
Yer   va   mol-mulk   solig‘i   (7.6   trln   so‘m)   esa   ko‘proq   mahalliy   byudjet
daromadlarini   shakllantiradi.   Bu   soliqlar   infratuzilma   va   hududiy   rivojlanish
uchun moliyaviy manba bo‘lib xizmat qiladi.
  O‘zbekiston   soliq   tizimi   2020–2025-yillar   davomida   tubdan   yangilandi   va
bu   jarayon   ijobiy   iqtisodiy   ko‘rsatkichlar   bilan   tasdiqlanmoqda.   Ayniqsa,
raqamli   texnologiyalar   asosida   soliq   yig‘ish   tizimining   avtomatlashtirilishi,
soliq   to‘lovchilarning   huquqlarini   kafolatlovchi   mexanizmlarning
kuchaytirilishi,   soliq   yukining   adolatli   taqsimlanishi   kabi   omillar   byudjetga
tushumlarning ortishiga olib keldi. 24 252.2. Soliq imtiyozlari va ularning iqtisodiyotga ta’siri
Soliq   imtiyozlari   —   bu   davlat   tomonidan   muayyan   toifadagi   soliq
to‘lovchilarga   soliqlardan   to‘liq   yoki   qisman   ozod   etish   orqali   beriladigan
iqtisodiy yengillikdir. Bu imtiyozlar O‘zbekiston iqtisodiy siyosatining ajralmas
qismi   hisoblanib,   strategik   maqsadlarga   erishish,   muayyan   sohalarni
rivojlantirish,   investitsiyalarni   jalb   qilish   va   ijtimoiy   barqarorlikni   ta’minlash
uchun keng qo‘llaniladi.
O‘zbekiston   Respublikasining   Soliq   kodeksiga   ko‘ra,   soliq   imtiyozlari   turli
shakllarda   namoyon   bo‘ladi:   to‘liq   yoki   qisman   soliqdan   ozod   qilish,   soliq
stavkalarini   pasaytirish,   muddatli   kechiktirish,   nol   stavka   bilan   belgilash   va
boshqa  yengilliklar.  Bu  imtiyozlar   nafaqat   moliyaviy  yukni   kamaytiradi,  balki
iqtisodiy faoliyatni rag‘batlantirishga ham xizmat qiladi. 26O‘zbekistonda   so‘nggi   yillarda   soliq   imtiyozlari   tizimi   sezilarli   darajada
takomillashtirildi.   2019-yildan   boshlab   yangilangan   Soliq   kodeksi   asosida
imtiyozlar   berish   tartibi   “maqsadli,   vaqtinchalik   va   iqtisodiy   samarali”
tamoyillar   asosida   boshqarila   boshlandi.   Bu   esa   soliq   tizimining
soddalashtirilishiga va byudjet intizomini mustahkamlashga yordam berdi.
Imtiyozlar asosan quyidagi toifadagi soliq to‘lovchilarga beriladi:
Yangi   tashkil   etilgan   korxonalar   (ayniqsa,   sanoat   zonalari   va   innovatsion
hududlardagi)
Kichik biznes subyektlari
Ayollar, yoshlar va nogironlar mehnati bilan band bo‘lgan korxonalar
Eksportyor tashkilotlar
Iqtisodiyotning   ijtimoiy   ahamiyatga   ega   sohalari   (ta’lim,   sog‘liqni   saqlash,
ekologik texnologiyalar)
Masalan,   "Yangi   O‘zbekiston"   investitsiya   dasturi   doirasida   2021–2024
yillarda   5000   dan   ortiq   korxona   soliq   yengilliklaridan   foydalangan.
Shuningdek, 2023-yil davomida 2,1 trln so‘mlik soliq summasi imtiyoz sifatida
berilgani   iqtisodiyotni   qo‘llab-quvvatlash   choralari   samarali   bo‘layotganini
ko‘rsatadi.
Quyidagi jadval 2020–2024 yillar oralig‘ida berilgan soliq imtiyozlari hajmi
haqida qisqacha ma’lumot beradi:
Jadval 1. Soliq imtiyozlari hajmi (2020–2024-yillar, trln so‘mda)
Yil Soliq imtiyozlari hajmi
2020 1.2
2021 1.5
2022 1.7
2023 2.1
2024 2.4
Soliq   imtiyozlarining   iqtisodiyotga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatishi   bir   necha
yo‘nalishda kuzatiladi: 27Investitsiya   faolligining   oshishi   –   imtiyozlar   investorlar   uchun   qulay   muhit
yaratadi.   Ayniqsa,   xorijiy   investorlar   soliqlardan   ozod   etish   yoki   muddatli
kechiktirish   siyosatini   ijobiy   baholaydi.   Bu   esa   ishlab   chiqarish   hajmini
oshiradi, yangi ish o‘rinlari yaratilishiga zamin yaratadi.
Kichik va o‘rta biznesning rivojlanishi – soliqlarning vaqtincha yengillatilishi
bu   sektor   vakillariga   o‘z   kapitalini   ushlab   qolish,   texnologiyalarni
modernizatsiya   qilish   va   raqobatbardosh   bo‘lish   imkonini   beradi.   Ayni   paytda
mikrobiznes   subyektlari   uchun   yagona   soliq   stavkasi   sezilarli   darajada
kamaytirildi.
Innovatsiyalar   va   “yashil”   iqtisodiyot   rivoji   –   ekologik   toza   texnologiyalar,
qayta   tiklanadigan   energiya   manbalaridan   foydalanadigan   korxonalarga
berilayotgan   soliq   imtiyozlari   ularning   faoliyatini   faollashtirmoqda.   Bu   esa
ekologik xavfsizlikni ta’minlash bilan birga iqtisodiyotni diversifikatsiya qiladi.
Hududiy   iqtisodiy   barqarorlik   –   soliq   imtiyozlari   ayniqsa,   oraliq
rivojlanishdagi   yoki   uzoq   hududlardagi   korxonalar   uchun   muhim.   Erkin
iqtisodiy   zonalarda   tashkil   etilgan   1500   dan   ortiq   korxona   soliq   imtiyozlari
orqali yirik loyihalarni amalga oshirdi.
Shu   bilan   birga,   soliq   imtiyozlarining   ijobiy   jihatlaridan   tashqari   ayrim
muammolari   ham   mavjud.   Jumladan,   noto‘g‘ri   asoslangan   yoki   siyosiy
sabablarga   ko‘ra   berilgan   imtiyozlar   davlat   byudjetining   yo‘qotilishiga   olib
kelishi mumkin. Bu esa moliyaviy intizomga putur yetkazadi. Shu bois, oxirgi
yillarda imtiyozlarni raqamli monitoring qilish, har chorakda ularning iqtisodiy
samaradorligini baholash amaliyoti joriy qilindi.
2024–2025-yillarda   soliq   imtiyozlarini   berishda   quyidagi   ustuvor
yo‘nalishlar belgilangan:
Faqat iqtisodiy asoslangan, investitsion loyihalar doirasida berish;
Vaqtincha (maksimal 3 yilgacha) va maqsadli imtiyozlar berish;
Soliq yuki kamaytirilgan hududlar ro‘yxatini shakllantirish;
Imtiyozdan foydalanuvchi subyektlar faoliyatini monitoring qilish. 28Bu   yondashuvlar   orqali   soliq   siyosatining   rag‘batlantiruvchi   va   barqaror
mexanizmlariga erishish, iqtisodiy faollikni oshirish va samarasiz yengilliklarni
kamaytirish maqsad qilingan.
Soliq   imtiyozlari   O‘zbekiston   iqtisodiyotining   turli   sohalarini   qo‘llab-
quvvatlash,   investitsiyalarni   jalb   qilish,   innovatsiyalarni   rag‘batlantirish   va
ijtimoiy barqarorlikni ta’minlashda muhim vositadir. Ammo bu imtiyozlar aniq
strategik   maqsadlarga   qaratilgan,   vaqtincha   va   iqtisodiy   jihatdan   asoslangan
bo‘lishi   lozim.   Shundagina   ularning   samarasini   oshirish,   byudjet   intizomini
saqlash va barqaror iqtisodiy o‘sishga erishish mumkin bo‘ladi.
Soliq imtiyozlarining iqtisodiy samaradorligini baholashda ularning miqdori,
nisbiy   og‘irligi   va   yo‘naltirilgan   tarmoqlar   kesimidagi   taqsimoti   muhim
ahamiyat   kasb   etadi.   O‘zbekiston   Respublikasida   2020–2024   yillar   davomida
davlat   tomonidan   soliq   imtiyozlari   hajmi   yildan-yilga   oshib   borgan.   Bu
tendensiya pandemiya sharoitidagi iqtisodiy rag‘batlantirish choralaridan tortib,
keyingi   yillarda   investitsiya   loyihalarini   qo‘llab-quvvatlashga   qadar   bo‘lgan
siyosatni o‘z ichiga oladi.
2020-yilda   mamlakatda   umumiy   soliq   imtiyozlari   hajmi   1,2   trillion   so‘mni
tashkil qilgan bo‘lsa, 2021-yilda bu ko‘rsatkich 1,5 trillion so‘mga, 2022-yilda
esa   1,7   trillion   so‘mga   yetdi.   2023-yilda   yillik   imtiyozlar   hajmi   2,1   trillion
so‘mni tashkil  qildi. 2024-yil  uchun prognozlangan ko‘rsatkich esa  2,4 trillion
so‘m atrofida baholanmoqda.
Ushbu   raqamlar   shuni   ko‘rsatadiki,   soliq   imtiyozlari   o‘sish   sur’ati   yillik
o‘rtacha 15–18% atrofida bo‘lib, bu iqtisodiy rag‘batlantirish siyosatining izchil
davom etayotganini tasdiqlaydi.
2023-yilda   ajratilgan   2,1   trillion   so‘mlik   imtiyozlarning   yirik   qismi
quyidagicha taqsimlangan:
Eksport faoliyatiga ega korxonalar: 600 mlrd so‘m
Ayollar va yoshlar bandligini ta’minlaydigan subyektlar: 380 mlrd so‘m
Axborot texnologiyalari va innovatsion sohalar: 310 mlrd so‘m 29Erkin iqtisodiy zonalar va industrial parklar: 500 mlrd so‘m
Qayta   tiklanadigan   energiya   manbalariga   yo‘naltirilgan   loyihalar:   210   mlrd
so‘m
Bundan   tashqari,   2023-yil   davomida   jami   84   mingdan   ortiq   tadbirkorlik
subyekti   soliq   imtiyozlaridan   foydalangan.   Bu   subyektlarning   35%   kichik
biznes, 22% sanoat, 18% xizmat ko‘rsatish, qolganlari esa qishloq xo‘jaligi va
boshqa tarmoqlar hissasiga to‘g‘ri keladi.
Qiziqarli   jihat   shundaki,   imtiyozlardan   foydalangan   korxonalar   o‘rtacha   1,8
baravar   ko‘proq   ishlab   chiqarish   hajmini   ko‘rsatgan,   eksport   hajmlari   esa   1,5
baravarga   oshgan.   Bu   esa   soliq   yengilliklarining   iqtisodiy   faollikni
rag‘batlantirishdagi   bevosita   samarasi   borligini   tasdiqlaydi.Shuningdek,   2020–
2024   yillarda   soliq   imtiyozlarining   davlat   byudjetiga   bo‘lgan   nisbiy   ta’siri
yildan-yilga   qisqargan.   Ya’ni,   2020-yilda   soliq   imtiyozlari   umumiy
tushumlarning   8,5%   ini   tashkil   qilgan   bo‘lsa,   2024-yilga   kelib   bu   ko‘rsatkich
6,2%   atrofida   bo‘lishi   prognoz   qilinmoqda.   Bu   imtiyozlar   samaradorligining
oshgani va maqsadli ishlatilayotganining belgisi sifatida baholanmoqda. 302.3. Soliq tizimidagi islohotlar, muammolar va takomillashtirish
yo‘nalishlari
O‘zbekiston   Respublikasida   soliq   tizimi   so‘nggi   yillarda   chuqur   islohotlar
bosqichiga   kirgan   bo‘lib,   bu   islohotlar   mamlakatda   ochiq   iqtisodiy   siyosat
yuritish,   sarmoya   muhitini   yaxshilash,   tadbirkorlik   faoliyatini   qo‘llab-
quvvatlash va byudjet intizomini mustahkamlashga qaratilgan. Soliq siyosati —
bu   nafaqat   byudjetni   daromad   bilan   ta’minlovchi,   balki   iqtisodiy   jarayonlarga
ta’sir   ko‘rsatuvchi   muhim   davlat   mexanizmidir.   Shu   boisdan,   so‘nggi   yillarda
soliq   tizimining   yangilanishi   umumiy   iqtisodiy   islohotlarning   ajralmas   qismi
bo‘lib xizmat qildi.
O‘zbekiston Respublikasining 2020-yilda kuchga kirgan yangi Soliq kodeksi
bu boradagi   eng muhim   huquqiy  qadam   bo‘ldi.  Yangi  kodeksda   ilgari   amalda
bo‘lgan   murakkab,   ko‘p   hollarda   tushunarsiz   va   adolatsiz   deb   topilgan   ayrim
normativlar soddalashtirildi. Misol uchun, yuridik shaxslar uchun foyda solig‘i
stavkasi   20   foizdan   15   foizgacha   tushirildi,   QQS   stavkasi   esa   20   foizdan   12
foizgacha kamaytirildi. Bu esa soliq yukining pasayishiga, soliqlarning qonuniy
to‘lanishiga bo‘lgan rag‘batning ortishiga olib keldi.
Bundan   tashqari,   elektron   hisob-faktura,   raqamli   soliq   deklaratsiyalari,   QR-
kodli   nazorat   kassa   apparatlari   kabi   texnologiyalar   amaliyotga   joriy   qilindi.
Bularning   barchasi   soliq   to‘lovchilarga   qulaylik   yaratish,   korrupsiya   xavfini
kamaytirish va soliq nazoratini avtomatlashtirishga xizmat qilmoqda. Shu bilan
birga,   soliq   sohasidagi   ma’muriy   bosimni   kamaytirish   maqsadida
rejalashtirilmagan tekshiruvlar soni sezilarli darajada qisqartirildi.
Biroq   soliq   tizimining   hozirgi   amaliyotida   hal   etilishi   zarur   bo‘lgan
muammolar ham mavjud. Eng avvalo, ayrim hollarda soliq stavkalarining turli
tarmoqlar   bo‘yicha   nomutanosibligi   kuzatiladi.   Masalan,   xizmat   ko‘rsatish
sohasida QQS to‘lash mexanizmi kichik biznes uchun murakkab va moliyaviy
jihatdan   og‘ir   bo‘lib   qolmoqda.   Shu   sababli,   bu   soha   ko‘p   hollarda   “soya 31iqtisodiyoti”   tomon   og‘moqda.   Bu   esa   davlat   byudjeti   uchun   salbiy   ta’sir
ko‘rsatadi.
Yana   bir   muammo   –   soliq   imtiyozlarining   adolatsiz   taqsimlanishi.   Ba’zida
yirik korxonalar imtiyozlardan ko‘proq foyda ko‘radi, kichik va o‘rta biznes esa
soliq yukining katta qismini ko‘taradi. Bu esa bozor raqobatida tengsizlikka olib
keladi.   Bundan   tashqari,   ayrim   hollarda   soliq   to‘lovchilarning   raqamli
tizimlardan   foydalanishdagi   savodxonligi   past   bo‘lishi   elektron   hisobotlarda
xatoliklar va kechikishlarga sabab bo‘lmoqda.
Statistik   ma’lumotlarga   ko‘ra,   2020–2023-yillar   davomida   soliqlar   bo‘yicha
tushumlar   78   trln   so‘mdan   98   trln   so‘mgacha   ortgan   bo‘lsa-da,   “soya
iqtisodiyoti” hali ham 35–40% darajasida baholanmoqda. Bu esa katta hajmdagi
iqtisodiy faollikning soliq bazasidan chetda qolayotganini anglatadi.
Soliq   tizimini   takomillashtirish   yo‘nalishlarida   quyidagi   ustuvor   choralar
muhim deb hisoblanadi:
Soliq stavkalarini sektoral tahlil asosida qayta ko‘rib chiqish – kichik va o‘rta
biznes uchun soddalashtirilgan va arzon soliq rejimlarini kengaytirish;
Soliq   imtiyozlarini   berish   mezonlarini   qat’iylashtirish   –   har   bir   imtiyoz
iqtisodiy samaradorlikka asoslanishi shart;
Soliq ta’limini rivojlantirish – tadbirkorlar va jismoniy shaxslar uchun bepul
onlayn o‘quvlar, yo‘riqnomalar va maslahat xizmatlarini kengaytirish;
“Soya   iqtisodiyoti”ni   legallashtirishga   qaratilgan   choralar   –   QR   kodlar,
onlayn kassalar, naqd pulsiz hisob-kitoblarni rag‘batlantirish;
Hududlar   kesimida   differensial   soliq   yondashuvini   joriy   qilish   –   orqada
qolayotgan hududlarga soliq yengilliklari berish orqali ularni rivojlantirish.
Shuningdek,   xalqaro   tajribani   inobatga   olib,   soliq   nazoratining
samaradorligini   oshirish,   sun’iy   intellekt   asosida   risklarni   baholovchi   tizimlar
joriy   qilish,   soliq   to‘lovchilar   bilan   “raqamli   muloqot”ni   kengaytirish   kabi
innovatsion mexanizmlar zarur. 32Bugungi   kunga   kelib   soliq   tizimining   isloh   qilinayotgan   jihatlari   nafaqat
davlat   darajasida,   balki   har   bir   tadbirkor   va   fuqaroning   kundalik   iqtisodiy
hayotiga ham ijobiy ta’sir ko‘rsatmoqda. Ushbu yo‘nalishdagi tizimli islohotlar
natijasida   O‘zbekistonning   “Doing   Business”   reytingida   soliq   to‘lov   qulayligi
bo‘yicha o‘rni yildan-yilga yaxshilanmoqda.
Soliq   tizimidagi   islohotlar   O‘zbekistonda   iqtisodiy   islohotlarning   yuragi
sifatida faoliyat yuritmoqda. Ushbu tizimda amalga oshirilayotgan o‘zgarishlar,
ayniqsa,   raqamlashtirish,   ochiqlik,   soliq   yuki   adolati   va   samaradorlik
tamoyillariga asoslanmoqda. Biroq mavjud muammolarni bartaraf etish va soliq
siyosatini   yanada   takomillashtirish   orqali   tizim   yanada   barqaror,   odilona   va
raqobatbardosh bo‘lishi mumkin. Kelgusida aynan shu yo‘nalishdagi islohotlar
iqtisodiy o‘sishning asosi bo‘lib xizmat qiladi. 33 Xulosa
Men   ushbu   kurs   ishida   O‘zbekiston   Respublikasida   shakllangan   soliq
tizimining   nazariy   va   amaliy   jihatlarini   chuqur   o‘rganib   chiqdim.   Tadqiqot
davomida   soliq   tushunchasi,   uning   turlari,   asosiy   funksiyalari,   rivojlanish
bosqichlari, me’yoriy-huquqiy asoslari, amaldagi soliq turlari, soliq imtiyozlari
hamda   mavjud   muammolar   va   ularni   takomillashtirish   yo‘nalishlari   tahlil
qilindi.   O‘rganishlarim   shuni   ko‘rsatdiki,   O‘zbekistonda   soliq   tizimi   bozor
iqtisodiyoti talablariga mos tarzda rivojlanib bormoqda.
Soliq   tizimi   davlat   moliyaviy   siyosatining   yuragi   bo‘lib,   uning   adolatli,
shaffof   va   soddalashtirilgan   bo‘lishi   byudjet   barqarorligi,   tadbirkorlik   faolligi
va   ijtimoiy   tenglikka   bevosita   ta’sir   qiladi.   O‘zbekiston   mustaqillikka
erishgach,   soliq   tizimini   bosqichma-bosqich   isloh   qilishga   kirishdi.   Dastlabki
yillarda   asosiy   qonunchilik   hujjatlari   qabul   qilinib,   1997-yilda   birinchi   Soliq
kodeksi, 2020-yilda esa yangi, takomillashgan kodeks amaliyotga joriy etildi.
Amaldagi soliq turlari, jumladan, QQS, foyda solig‘i, daromad solig‘i, yer va
mulk   soliqlari   kabi   to‘lovlar   davlat   byudjetining   asosiy   manbalaridan   biridir.
Ayniqsa, so‘nggi  yillarda raqamli texnologiyalarning soliq yig‘ilish jarayoniga
joriy   qilinishi,   elektron   hisob-fakturalar,   QR-kodli   kassa   apparatlari,   mobil
ilovalar   orqali   to‘lov   tizimining   soddalashgani   soliq   to‘lovchilarga   qulaylik
yaratdi.
Shuningdek,   soliq   imtiyozlari   va   yengilliklari   orqali   davlat   iqtisodiyotning
ustuvor   yo‘nalishlarini   qo‘llab-quvvatlamoqda.   Soliq   imtiyozlarining   eksport
faoliyati,   startaplar,   “yashil”   texnologiyalar   va   innovatsion   korxonalarni
rag‘batlantirishdagi   roli   katta   bo‘lib,   ularning   iqtisodiy   samaradorligi   statistik
ma’lumotlar bilan ham tasdiqlanmoqda.
Biroq   soliq   tizimida   hal   etilishi   lozim   bo‘lgan   ayrim   muammolar   mavjud:
soliq   yukining   ayrim   sohalarda   og‘irligi,   “soya   iqtisodiyoti”ning   keng
tarqalganligi,   imtiyozlarning   adolatsiz   taqsimlanishi   va   soliq   madaniyatining
yetarlicha   rivojlanmagani   kabi.   Shu   bois   men   taklif   qilgan   takomillashtirish 34yo‘nalishlariga   soliq   stavkalarini   sektorlar   kesimida   optimallashtirish,   soliq
imtiyozlarini   faqat   iqtisodiy   asosda   berish,   elektron   tizimlarni   kengaytirish   va
aholining soliq savodxonligini oshirish kiradi.
Xulosa   qilib   aytganda,   men   ushbu   kurs   ishim   davomida   O‘zbekiston   soliq
tizimining   nazariy   asoslari   bilan   tanishibgina   qolmay,   uning   amaliy   faoliyati,
islohot yo‘nalishlari va real iqtisodiyotga ta’sirini tahlil qilishga harakat qildim.
Mavzuni   o‘rganish   natijasida   soliq   siyosatining   jamiyat   va   iqtisodiyot
taraqqiyotidagi   o‘rni   juda   muhim   ekanligini   angladim.   Kelgusida   ushbu
yo‘nalishda   olib   borilayotgan   islohotlar   orqali   soliq   tizimi   yanada   samarali,
shaffof va adolatli tizimga aylanishiga ishonch bildirdim. 35Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
2023-yil   –   Inson   qadrini   ulug‘lash   va   faol   mahalla   yili   davlat   dasturi
to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-yil 20-yanvar. – Elektron manba:
www.lex.uz
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
Yoshlar   bandligini   ta’minlash   va   kasbga   yo‘naltirish   tizimini
takomillashtirish bo‘yicha chora-tadbirlar to‘g‘risida Farmon. – PF–60-son,
2022-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.prezident.uz
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
O‘zbekiston–2030   strategiyasi   doirasida   ishchi   kuchining   malakasini
oshirish masalalari bo‘yicha nutqi. – 2024-yil 17-oktabr. – Elektron manba:
www.prezident.uz
4) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–4739-sonli   qarori.   Aholining
bandligini   ta’minlash   va   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanish
to‘g‘risida, 2020-yil 10-mart.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–60-son   Farmoni.   Yoshlar
bandligini oshirish va kasbga yo‘naltirish bo‘yicha chora-tadbirlar, 2022-yil
20-yanvar.
6) “Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning   huquqlarini   himoya   qilish
to‘g‘risida”gi Qonun. Qabul qilingan sana: 1996-yil 26-aprel.
7) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–5000-sonli   Qarori.   2021-yil
24-fevral.
8) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4720-sonli Qarori. 2015-yil.
9) Xodiev   B.M.,   Karimov   X.A.   –   “Korporativ   boshqaruv   asoslari”.   –
Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2021. – 276 bet.
10) Sharipov M.Q. – “O‘zbekiston fond bozorining rivojlanish tendensiyalari”.
– Toshkent: Iqtisodiyot, 2020. – 232 bet. 3611) Vaxabov   A.V.,   Toshpulatov   Sh.X.   –   “Korxona   iqtisodiyoti”.   –   Toshkent:
“Fan va texnologiya”, 2020. – 316 bet.
12) O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi rasmiy sayti: https://stat.uz
13) “Toshkent” Respublika fond birjasining rasmiy hisobotlari: https://uzse.uz
14) “Qimmatli   qog‘ozlar   bozorini   rivojlantirish   agentligi”   statistik
ma’lumotlari. – 2023-yil.
15) OECD – “Principles of Corporate Governance”, 2020.
16) IFC   (International   Finance   Corporation).   –   “Corporate   Governance
Toolkit”, 2019.
17) Moody’s Investors Service. – “Uzbekistan banking and securities outlook”,
2022.
18) “Yangi   O‘zbekiston”   gazetasi,   2023-yil,   15-mart   soni   –   “Aksiyadorlik
jamiyatlari: islohotlar va istiqbollar”.
19) O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   axborotnomasi   –   2023-yil   2-
chorak.
20) Egamberdiyev   A.A.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorida   investor   faolligini
oshirish omillari”. – Ilmiy maqola, 2022.
21) Karshiev   I.M.   –   “Korporativ   boshqaruv   va   moliyaviy   nazorat
mexanizmlari”. – Toshkent: “Ilm Ziyo”, 2019.
22) Qodirova M.I. – “Moliyaviy menejment asoslari”. – Toshkent:  Iqtisodiyot,
2021. – 280 bet.
23) Jahon banki – “Doing Business in Uzbekistan 2022” hisobot.
24) Transparency   International   –   “Corporate   Transparency   in   Emerging
Markets”, 2021.

O‘zbekistonda soliq tizimining o‘ziga xos xususiyatlari

Купить
  • Похожие документы

  • Transmilliy korporatsiyalar, ularning iqtisodiy taraqqiyotdagi o‘rni kurs ishi
  • O‘zbekistonda milliy pul tizimini mustahkamlash vazifalari kurs ishi
  • O’zbekiston tashqi savdo munosabatlari geografiyasining sifat jihatidan o’zgarib borishi kurs ishi
  • O’zbekistonda aholini ijtimoiy himoya qilish tizimi va davlatning ijtimoiy siyosati kurs ishi
  • Xalqaro kapital bozori va uning rivojlanish asoslari kurs ishi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha