Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 66.8KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 03 Iyun 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

Nurali Axmedov

Ro'yxatga olish sanasi 24 Oktyabr 2024

2 Sotish

O'zbekistonda uchraydigan favqulodda vaziyatlari turlari va tasnifi

Sotib olish
O'zbekistonda uchraydigan favqulodda vaziyatlari turlari va tasnifi
Mundarija:
Kirish
I-Bob  I.1O‘zbekistonda   favqulodda vaziyatlar tushunchasi 
I.1O‘zbekistonda   favqulodda vaziyatlar tushunchasi hamda ularning 
o`ziga hos hususiyatlari
I.2  Favqulodda vaziyatlarning turlari va ularga qisqacha ta`rif
II.Bob  II.1Fuqaro muhofazasining asosiy vazifalari, FM 
tashkilotining tarkibiy tuzilishi 
II.1Fuqaro muhofazasining asosiy vazifalari, FM tashkilotining tarkibiy 
tuzilishi 
II.2   Turli vazirlik va idoralarning fuqaro muhofazasi bo’yicha 
vakolatlari 
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar
  Kirish
Fuqarolar muhofazasi - umumdavlat mudofa siyosatlaridan biri bo`lib, u har
qanday   favqulodda   holatlarda   fuqarolarni,   halq   ho`jaligi   tarmoqlarini   muhofaza
qilishda,   ularning   muttasil   ishlashini   ta’minlashda   hamda   qutqarish   va   tiklash
ishlarini bajarishda katta ahamiyat kasb etadi. 
FVVning   asosiy   vazifalari   va   faoliyat   yo`nalishi   asosan:   favqulodda
vaziyatlarni   bartaraf   etish,   fuqoralar   hayoti   va   salomatligini   muhofaza   qilish,
favqulodda   vaziyatlar   yuz   berganda   ularning   oqibatlarini   tugatish   hamda   zararini
kamaytirish   sohasida   davlat   siyosatini   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirish,
favqulodda   vaziyatlarning   oldini   olish   va   bunday   hollardagi   harakatlarni
boshqarishning   davlat   tizimi   (FVDT)ni   tashkil   etish   va   uning   faoliyatini
ta’minlash,   fuqaro   muhofazasiga   rahbarlik   qilish,   vazirliklar,   idoralar,   mahaliy
davlat   organlari   faoliyatini   muvofiqlashtirib   borish,   maqsadli   ishlab   chiqarish   va
hakozalarga qaratilgan. 
Fuqaro   muhofazasi   davlat   tizimlari   –   harbiy   davrda   ham   yuzaga   keladigan
xavflardan   aholini,   hududlarni,   moddiy   boyliklarni   muhofaza   qilishda   muhim
vazifalarni bajaradi. 
Fuqaro muhofazasining vazifasi quydagilardan iborat: 
1. Aholi   va   ob’ektlarni   harbiy   harakatlar   olib   borish   paytida   yoki   shu
harakatlar   oqibatida   yuzaga   keladigan   xavflardan   himoyalash   harakatlari   va
usullariga tayorlash. 
2. Boshqaruv, xabar berish va aloqa tizimlarini tashkil qilish, rivojlantirish
va doimiy shay holatda saqlab turish. 
3. Halq   ho`jaligi   ob’ektlarining   barqaror   ishlashini   ta’minlash   yuzasidan
tadbirlar kompleksini o`tkazish. 
4. Aholini,   moddiy   va   madaniy   boyliklarini   xavfsiz   joylarga   evakuatsiya
qilish. 
5. Fuqoro muhofazasi harbiy tizimlari shayligini ta’minlash. 
6. Aholini   umumiy   va   shaxsiy   saqlovchi   vositalari   bilan   ta’minlash
tadbirlari o`tkazish.  7. Aholini harbiy davrdagi hayot faoliyatini ta’minlash. 
8. Radiatsiyaviy,   kimyoviy   biologik   vaziyat   ustidan   kuzatish   va
laboratoriya nazorati olib borish. 
9. qutqaruv va boshqa kechiktirib bo`lmaydigan ishlarni o`tkazish. 
10. harbiy davrlarda ham  zarar ko`rgan hududlarda jamoat  tartibini  yo`lga
qo`yish va saqlab turish. 
11. Aholini   va   hududlarni   muhofaza   qilish   yuzasidan   boshqa   tadbirlarni
amalga oshirish. 
Mana   shu   vazifalarni   muvaffaqiyatli   olib   bormay   turib,   zararlangan
hududlarda, ob’ektlarda mo`’tadil  hayot  faoliyatini yaratib bo`lmaydi. Bu ishlarni
davlat   organlari   orqali,   fuqaro   muhofazasi   boshchiligida   butun   halq   yordamida
amalga oshiriladi. 
1. Aholini   favqulodda   vaziyat   sharoitida   himoyalash,   shu   hodisaning
nohush oqibatiga yo`l qo`ymaslik yoki uni maksimal darjada pasaytirish bo`yicha
kompleks   tadbirlardir.   Aholini   himoyalashning   yuqori   samarasi   ishlatilayotgan
barcha   vosita   va   usullar   to`la   ishlatilganda   va   xavfsizlikni   ta’minlash   printsiplari
to`laligicha anglab etilgan taqdirdagina bo`lishi mumkin. 
   Xavfsizlikni ta’minlash printsiplarini ularni qo`llash bo`yicha uch guruhga
bo`linadi: 
        1.Oldindan   tayorgarlik   ko`rmoq   himoya   vositalarini   to`plash,   ularni
tayyor   holda   saqlash   hamda   aholini   xavfli   zonadan   evakuatsiya   qilish   bo`yicha
tadbirlarni tayyorlash va amalga oshirish. 
2. Differentsiyalashgan   yo`nalish   shundan   iboratki,   bunda   himoya
tadbirlari   hajmi   va   xarakteri   xavfli   va   zaharli   omillar   manbaining   turiga   va
mahalliy sharoitlarga bog’liq. 
3. Tadbirlar   kompleksi   FV   oqibatlaridan   himoyalanish   usullari   va
vositalaridan   samarali   foydalanish,   zamonaviy   tehnosotsial   muhitda   hayotiy
faoliyat xavfsizligini ta’minlash bo`yicha tadbirlar bilan birga olib borishni taqoza
qiladi.  FV   larda   aholini   himoya   qilishning   asosiy   usullari,   aholini   evakuatsiya
qilish,   himoya   inshoatlariga   berkitish,   shaxsiy   himoya   hamda   tibbiy   proflaktik
vositalarni qo`llashdan iboratdar. 
Siyosiy-harbiy   nizolarni   ayniqsa   zamonaviy   qurol-yarog’lar   bilan   hal
qilishda   qirg’indan   saqlab   qolish   uchun   eng   samarali   usullardan   biri   aholini
himoya   inshoatlariga   berkitishdir.Ayniqsa,   radioaktiv   va   kimyoviy   moddalardan
saqlanish samarasi yuqoridir. 
Himoya   inshootlari-bular   fizik,   kimyoviy   va   biologik   xavfli   va   zararli
omillardan himoyalash maqsadida maxsus qurilgan muhandislik inshootlaridir. 
Shaxsiy himoya vositalari-odam  organizmining ichki  a’zolariga, terisiga va
kiyimiga radioaktiv, zaharlovchi va bakterial vositalarning ta’siridan saqlaydi. 
Favqulodda   vaziyatlarda   hayotiy   faoliyat   xavfsizligini   ta’minlash   odam
faoliyatining   barcha   jarayonlarida   sog’ligini   va   hayotini   saqlashga   qaratilgan
tashkiliy, muhandis-texnik tadbirlar va vositalar kompleksidir. 
Hayotiy   faoliyat   xavfsizligini   ta’minlashga   qaratilgan   asosiy   yo`nalishlar
quydagilardan iborat: 
- FV larni va ularning oqibatini oldindan aytish; 
- FV   paydo   bo`lishi   ehtimolini   yo`qotish   yoki   kamaytirish   tadbirlarini
rejalashtirish, hamda ular oqibatlari ko`lamini kamaytirish; 
- FV   larda   halq   ho`jaligi   ob’ektlari   ishining   muntazamligini,
uzluksizligini ta’minlash; 
- FV lardagi aholini o`qitish; - FV oqibatlarini tugatish. 
  Ushbu yo`nalishlarning qisqacha mazmunlari quydagilardir. 
FV ni ularning oqibatlarini oldindan aytish va baholash. 
Bu   tabiiy   ofatlar,   avariyalar   va   falokatlar   tufayli   yuzaga   kelgan   vaziyatini
tahminiy   aniqlash   va   baholash   usulidir.   Hozirgi   vaqtda   seysmik   rayonlar,   tuproq
siljishi   mumkin   bo`lgan,   sel   oqimlari   yo`nalishlari,   plotinalar   buzilganda,   suv
toshqini bo`lganda, odamlarga va hududga zarar keltirishi mumkin bo`lgan zonalar
chegaralari aniqlangan.   I.1O‘zbekistonda   favqulodda vaziyatlar tushunchasi hamda
ularning o`ziga hos hususiyatlari
Favqulodda vaziyat (FV)   — ma`lum hududda yuz bergan falokat, halokat
va   boshka   turdagi   ofatlar   natijasida   kishilarning   o’limiga,   salomatligiga,   tevarak
atrofdagi tabiiy muhitga sezilarli modtsiy zarar yetkazuvchi, odamlarning turmush
sharoitini buzilishiga olib keladigan holatdir. Favqulodda vaziyatning tavsifi 
Har qanday favqulodda vaziyatlar 8 ta ko`rsatkich bo`yicha aniqlaniladi: 
1. Favqulodda vaziyatning nomlanishi (FV ning ta’rifi); 
2. FVning mohiyati; 
3. FVning sabablari; 
4. FVning shikastlovchi omillari; 
5. FVning qaltislikni oshiruvchi omillari; 
6. FVning oldindin bilish mumkinligi (monitoring, bashorat,YU 
ogohlantirish, yumshatish); 
7. FVni bartaraf qilish; 
8. Moddiy zararni aniqlash; 
 
FV   oqibatining   asosiy   turlari:   o`lim,   odamlarning   kasallanishi,
inshoatlarning   buzilishi,   radioaktiv   ifloslanishlar,   kimyoviy   va   bakterial
zaharlanishlar. 
  FVning zararli va xavfli omillari ta’siri ostida joylashgan aholi, hayvonlar,
inshoatlar,   moddiy   resurslarning   barchasi   –   «SHikastlanish   o`chog’i»   deyiladi.
Oddiy 
(bir turdagi) shikastlanish o`chog’i deb, faqat bir shikastlovchi omil ta’sirida
hosil bo`ladigan o`chog’ tushiniladi. Masalan, portlash, yong’in natijasida buzilish,
kimyoviy   zaharlanish   kuzatiladi.   Murakkab   (ko`p   turli)   shikastlanish   o`chog’i
deganda   bir   necha   shikastlovchi   omillar   ta’sirida   yuzaga   kelishi   tushuniladi.
Masalan,   kimyo   korxonasidagi   portlash,   binolarning   buzilishi,   yong’in,   kimyoviy
zaharlanish   kabi   oqibatlarga,   ysilkinishi,   kuchli   bo`ron,   suv   toshqini,   yog’inlar, elektr   tarmoqlarini   ishdan   chiqishi,   zaharli   gazlarning   chiqib   ketishi   natijasida
zaharlanish va boshqa talofatlarga olib kelishi mumkin. 
Favqulodda   vaziyatlar   tavsifiga   kura   (sababi   va   kelib   chikish   manbaiga
kura): 
1. Tabiiy tusdagi FV; 
2. Texnogen tusdagi FV; 3. Ekologik tusdagi FVlarga bo’linadi. 
Tabiiy tusdagi favqulodda vaziyatlarga 3 hil turdagi xavfli hodisalar kiradi: 
1) geologik   xavfli   hodisalar:   zilzilalar,   ykuchishlari,   tog   upirilishlari   va
boshka xavfli geologik hodisalar; 
2) gidrometeorologik   xavfli   hodisalar:   suv   toshki   nlari,   sellar,   kor
kuchkilari,   kuchli   shamollar   (dovullar),   jala   va   boshka   xavfli   gidrometerologik
hodisalar; 
3) Favqulodda   epidemiologik,   epizootik   va   epifitotik   vaziyatlar:   alohida
xavfli   infektsiyalar   (ulat,   vabo,   sargayma,   isitma),   yukumli   kasalliklar,
rikketsiyalarepidemik   toshmali   terlama,   Bril   kasalligi,   zoonoz   infektsiyalar   —
Sibir yarasi, kuturish, virusli infektsiyalar — SPID; 
Epidemiya   —   odamlarning   guruh   bulib   yukumli   kasallanishi,   ularning
zaharlanishi   (zaharli   modda   bilan   hamda   oziqovqatdan   ommaviy   zaharlanish);
epizootiya — hayvonlarning ommaviy kasallanishi yoki nobud bulishi; epifitotiya
esa usimliklarning ommaviy nobud bulishidir. 
Ekologik tusdagi favqulodda vaziyatlar. ekologik tusdagi FVlar asosan 3 hil
buladi: 
1. Quruklik (tuprok, yosti)ning holati uzgarishi bilan boglik vaziyatlar: 
halokatli   kuchkilar   —   foydali   kazilmalarni   kazish   chogida   yostiga   ishlov
berilishi va insonning boshka faoliyati natijasida yyuzasining upirilishi, siljishi; 
Tuproq   va   ysanoati   tufayli   kelib   chikadigan   toksikantlar   bilan   ifloslanishi,
ogir   metallar,   neft   mahsulotlari,   shuningdek,   kishlok   hujaligi   ishlab   chiqarishida
odamlarning   sogligi   uchun   xavf   soluvchi   kontsentratsiyalarda   qo’llaniladigan
pestitsidlar va boshka zaharli himikatlar mavjudligi.  2. Atmosfera   (havo   muhiti)   tarkibi   va   hossalari   uzgarishi   bilan   boglik
bo’lgan vaziyatlar: 
Havo muhitining quyidagi ingridientlar bilan ekstremal yuqori ifloslanishi: 
—   oltingugurtli   oksid,   azotli   oksid,   uglerodli   oksid,   dioksid,   kurum,   chang
va odamlar sogligiga xavf soluvchi kontsentratsiyalarda antropogen tusdagi boshka
zararli moddalar; 
—   keng   kulamda   kislotali   hududlar   hosil   bulishi   va   kup   miktsorda   kislota
chikindilari yogilishi; 
— radiatsiyaning yuqori darajasi. 
3. Gidrosfera holatining uzgarishi bilan boglik vaziyatlar: 
Yuzasi   va   osti   suvlarining   sanoat   va   kishlokhujaligi   ishlab   chiqarishi
okavalari; 
Neft  mahsulotlari, odamlarning zaharlanishiga  olib kelgan yoki  olib kelishi
mumkin   bo’lgan,   tarkibida   ogir   metallar,   har   hil   zaharli   himikatlar   mavjud
chikindilar   va   boshka   zararli   moddalar   bilan   eksteremal   yuqori   darajada
ifloslanishi; 
Binolar,   muhandislik   kommunikatsiyalari   va   uyjoylarning   emirilishiga   olib
kelishi mumkin bo’lgan yoki olib kelgan sizot suvlar miktsorining ortishi; 
Suv   manbalari   va   suv   olish   joylarining   zararli   moddalar   bilan   ifloslanishi
okibatida ichimlik suvining keskin etishmasligi. 
Texnogen   tusdagi   favqulodda   vaziyatlarga   7   xil   turdagi   vaziyatlar
kiradi: 
1)   Transportlardagi   avariyalar   va   halokatlar   —   ekipaj   a`zolari   va
yulovchilarning   o’limiga,   havo   kemalarining   tulik   parchalanishiga   yoki   kattik
shikastlanishiga   hamda   kidiruv   va   avariyakiliruv   ishlarini   talab   kiladigan   avia
halokatlar; 
YOnginga, portlashga, harakatlanuvchi tarkibining buzilishiga sabab bo’lgan
va   temir   yul   hodimlarining   halokat   hududidagi   temir   yul   platformalarida,   vokzal
binolarida   va   shahar   imoratlarila   bo’lgan   odamlar   o’limiga,   shuningdek,
tashilangan   kuchli   ta`sir   kursatuvchi   zaharli   modtsa   (KTZM)lar   bilan   halokat joyiga tutash hududning zaharlanishiga olib kelgan temir yul transportdagi halokat
va falokatlar; 
Portlashlarga,   yonginlarga,   transport   vositalarining   parchalanishiga,
tashilayotgan KTZMlarning zararli hossalari namoyon bulishiga va odamlar o’limi
(jarohatlanishi,   zaharlanishi)ga   sabab   buladigan   avtomobil   transportining  halokati
va avariyalari, shu jumladan, yultransport hodisalari; 
Odamlarning   o’limiga,   shikastlanishiga   va   zaharlanishiga,   metropoliten
poezdlari   parchalanishiga   olib   keladigan   metropoliten   bekatlaridagi   va
tunellaridagi halokatlar, avariyalar, yonginlar; 
Gaz,   neft   mahsulotlarining   otilib   chikishiga,   ochik   neft   va   gaz
favvoralarining yonib ketishiga sabab buladigan magistral kuvurlardagi avariyalar. 
2) Kimyoviy xavfli ob`ektlardagi avariyalar: 
Tevarak   atrof   tabiiy   muhitga   ta`sir   kiluvchi   zaharli   moddalarning   (avariya
holatida) odamlar, hayvonlar va usimliklarning kuplab shikastlanishiga olib kelishi
mumkin   bo’lgan   yoki   olib   kelgan   taktsirda,   yul   kuyiladigan   chegaraviy
kontsentratsiyalardan ancha ortiq mikdorda sanitariya — himoya hududidan chetga
chikishiga   sabab   buladigan   kimyoviy   xavfli   ob`ektlardagi   avariyalar,   yongin   va
portlashlar.   3)   Yong’in   portlash   xavfi   mavjud   bo’lgan   ob`ektlardagi   avariyalar:
Texnologik   jarayonda   portlaydigan,   oson   yonib   ketadigan   hamda   boshka   yongin
uchun   xavfli   moddalar   va   materiallar   ishlatiladigan   yoki   saklanadigan
ob`ektlardagi odamlarning mehaniq va termik shikastlanishlariga, zaharlanishlariga
va   o’limiga,   asosiy   ishlab   chiqarish   zahiralarining   nobud   bulishiga,   favqulodda
vaziyatlar hududlarida ishlab chiqarish maromining va odamlar hayot faoliyatining
buzilishiga olib keladigan yonginlar va portlashlar. Odamlarning shikastlanishiga,
zaharlanishiga   va   o’limiga   olib   keladigan   hamda   kidiruv   kutkarish   ishlarini
o’tkazishni,   nafas   olish   organlarini   muhofaza   kilishning   maxsus   anjomlarini   va
vositalarini   kullashni   talab   kiluvchi   kumir   shahtalaridagi   hamda   kon   ruda
sanoatidagi gaz va chang portlashi bilan boglik avariyalar, yonginlar va jinslarning
kuporilishi.  4)  Energetika  va  kommunal  tizimlardagi  avariyalar:   Sanoat 
va 
kishlokhujaligi   mahsulotlari   iste`molchilarining   avariya   tufayli   energiya
ta`minotisiz   kolishiga   hamda   aholi   hayot   faoliyatining   buzilishiga   olib   keladigan
GES,   GRES,   IESlardagi,   tuman   issiklik   markazlaridagi   elektr   tarmoklartsdagi
bugkozon qurilmalaridagi, kopressor, gaz taksimlash shahobchalaridagi va boshka
energiya   ta`minoti   ob`ektlaridagi   avariyalar,   yonginlar,   aholi   hayotfaoliyatining
buzilishiga va salomatligiga xavf tugilishiga olib keladigan gaz kuvurlartsdagi, suv
chiqarish   inshootlaridagi,   suv   kuvurlaridagi,   kanalizatsiya   va   boshka   kommunal
ob`ektlardagi avariyalar; 
Atmosfera,   tuprok,   osti   va   usti   suvlarining   odamlar   salomatligiga   xavf
tugdiruvchi   darajada   kontsentratsiyadagi   zararli   moddalar   bilan   ifloslanishiga
sabab   buladigan   gaz   tozalash   qurilmalaridagi,   biologik   va   boshka   tozalash
inshootlaridagi avariyalar. 
5) Bino va inshootlarning birdan kulab tushishi bilan boglik avariyalar:
Odamlar o’limi bilan boglik bo’lgan va zudlik bilan avariyakutkaruv o’tkazilishini
hamda zarar kurganlarga shoshshshnch tibbiy yordam kursatilishini talab kiladigan
maktablar,   kasalxonalar,   kinoteatrlar   va   boshka   ijtimoiy   yunalishdagi   ob`ektlar,
shuningdek,   uyjoy   sektori   binolari   konstruktsiyalarining   tusatdan   buzilishi,
yonginlar, gaz portlashi va boshka hodisalar. 
6) Radioaktiv   va   boshka   xavfli   hamda   ekologik   jihatdan   zararli
moddalardan foydalanshi yoki ularni saklash bilan boglik avariyalar: 
Sanitariya   himoya   hududi   tashkariga   chikarib   tashlanishi   natijasida   paydo
buladigan   yuqori   darajadagi   radioaktivlik   odamlarning   yul   kuyiladigan   kup
mikdorda   nurlanishini   keltirib   chikaradigan   Texnologik   jarayonda   radioaktiv
moddalardan   foydalanadigan   ob`ektlardagi   avariyalar;   radioaktiv   materiallarni
tashish   vakgidagi   avariyalar;   radioizotop   buyumlarning   yukotilishi;   biologik
vositalarni   va   ulardan   olinadigan   preparatlarni   tayyorlash,   saklash   va   tashishni
amalga   oshiruvchi   ilmiytadkikot   va   boshka   muassasalarda   biologik   vositalarning
atrof-muhitga chikib ketishi yoki yukotilishi bilan boglik vaziyatlar.  7) Gidrotexnik   inshootlardagi   halokatlar   va   avariyalar:   Suv
omborlarida,   daryo   va   kanallardagi   buzilishlar,   baland   toglardagi   yullardan   suv
urib   ketishi   natijasida   vujudga   keladigan   hamda   suv   bosgan   hududlarda   odamlar
o’limiga,   sanoat   va   kishlok   hujaligi   ob`ektlari   ishining,   aholi   hayot   faoliyatining
buzilishiga   olib   keladigan   va   shoshilinch   kuchirish   tadbirlarini   talab   kiladigan
halokatli suv bosishlari. 
Hozirgi   vakgda   Birlashgan   Millatlar   Tashkiloti   —   BMT   bo’yicha
favqulodda   vaziyatlarning   tavsifiga   yana   kushimcha   kilib:   a)   ijtimoiy-siyosiy
tavsifdagi FV; b) harbiy tavsifdagi FV ni kiritish mumkin. 
O`zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   karoriga   kura   bizning
mintakada 7 hil FV turlari tasdiklangan: 
1. Zilzilalar, surilishi; 
2. Sel, suv toshkinlari va boshkalar; 
3. Kimyoviy   xavfli   ob`ektlarda   avariya   va   falokatlar   (utkir   zaharli
moddalarning ajralib chikishi); 
4. Portlash va yongin xavfi mavjud ob`ektlardagi avariya va falokatlar; 
5. Temir yo`l va boshka transport vositalaridatashish paytidagi avariya va
falokatlar; 
6. Xavfli   epidemiyalarning   tarkalishi;   7.   Radioaktiv   manbalardagi
avariyalar. 
Favqulodda vaziyatlar xavfning tarkalish tezligiga kura, quyidagi guruhlarga
bulinadi: 
a) tasodifiy FV — silkinishi, portlash, transport vositalardagi avariyalar va
boshkalar; 
b) shiddatli FV — yonginlar, zaharli gazlar otilib chikuvchi portlashlar va 
boshkalar; 
v) mu`tadil (urtacha) FV — suv toshkinlari, vulkonlarning otilib chikishi, 
radioaktiv moddalar okib chikuvchi avariyalar va boshkalar;  g)   ravon   FV   —   sekin   asta   tarkaluvchi   xavflar:   kurgokchilik,
epidemiyalarning   tarkalishi,   tuprokning   ifloslanishi,   suvni   kimyoviy   moddalar
bilan ifloslanishi va boshkalar. 
Favqulodda   vaziyatlar   yana   tarkalish   mikyosiga   (shikastlanganlar   soniga
hamda moddiy yo`qotishlar miqdoriga qarab) kura 4 guruhga bulinadi: 
1 Lokal (ob`ekt mikyosidagi) FV; 
2 MahalliyFV; 
3 Respublika (milliy) FV; 4 Transchegaraviy (global). 
I.2  Favqulodda vaziyatlarning turlari va ularga qisqacha ta`rifi
  Lokal favqulodda vaziyat — biror ob`ektga taallukli bo`lib, uning mikyosi
usha   ob`ekt   hududi   bilan   chegaralanadi.Bunday   vaziyat   natijasida   10   dan   ortiq
bulmagan odam jabrlangan yoki 100 dan ortiq bulmagan odamning hayot faoliyati
sharoitlari buzilgan yohud moddiy zarar favqulodda vaziyat pavdo bo’lgan kunda
eng kam oylik ish haki mikdorining 1 ming baravaridan ortiq bulmagan mikdorni
tashkil etgan hisoblanadi.Bunday FV oqibatlari shu ob`ekt kuchi va resurslari bilan
tugatiladi. 
Mahalliy   tavsifdagi   favqulodda   vaziyat   —   aholi   yashaydigan   hudud   (aholi
punkti,  shahar,   tuman,   viloyat)   bilan   chegaralanadi.   Bunday   vaziyat   natijasida   10
dan   ortiq,   biroq   500   dan   kam   bulmagan   odamning   hayot   faoliyati   sharoitlari
buzilgan   yohud   moddiy   zarar   favqulodda   vaziyat   paydo   bo’lgan   kunda   eng   kam
oylik   ish   haki   mikdorining   1   ming   baravaridan   ortiqni,   biroq   O,5   million
baravaridan kup bulmagan mikdorni tashkil etgan hisoblanadi. 
Respublika (milliy) tavsifdagi favqulodda vaziyat deyilganda — favqulodda
vaziyat   natijasida   500   dan   ortiq   odamning   hayot   faoliyati   sharoitlari   buzilgan
yohud moddiy zarar FV paydo bo’lgan kunda eng kam oylik ish haki mikdorining
0,5   million   baravaridan   ortigini   tashkil   etadigan,   hamda   FV   mintakasi   viloyat
chegarasidan   tashkariga   chiqadigan,   respublika   mikyosida   tarkalishi   mumkin
bo’lgan FV tushuniladi.  Transchegaraviy   (global)   tavsifdagi   favqulodda   vaziyat   deyilganda   esa,
oqibatlari   mamlakat   tashkarisiga   chiqadigan   yohud   FV   chet   elda   yuz   bergan   va
O`zbekiston hududiga dahldor holat tushuniladi. 
Bunday   faloqat   oqibatlari   har   bir   mamlakatning   ichki   kuchlari   va   mablagi
bilan   hamda   halkaro   hamjamiyat   tashkilotlari   mablaglari   hisobiga   tugatiladi.
Masalan,   Orol   muammosi   nafakat   O`zbekiston   davlati   uchun,   balki   unga
chegaradosh   bo’lgan   Turkmaniston,   kozogiston   va   boshka   davlatlar   uchun   ham
faloqat keltiruvchi vaziyatdir. SHuning uchun ohirgi vakgda Orol muammosini hap
qilishga   O`zbekiston   davlatinig   kuch   va   mablagidan   tashkari   butun   jahon
hamjamiyati   tashkilotlari   (Ekosan,   YUnep   va   boshk.)   mablaglari,   kuchlaridan
foydalanilmoqda. 
 
2.   Fuqaro muhofazasining asosiy  vazifalari,   FM tashkilotining tarkibiy
tuzilishi 
 
Fuqarolar muhofazasi - umumdavlat mudofa siyosatlaridan biri bo`lib, u har
qanday   favqulodda   holatlarda   fuqarolarni,   halq   ho`jaligi   tarmoqlarini   muhofaza
qilishda,   ularning   muttasil   ishlashini   ta’minlashda   hamda   qutqarish   va   tiklash
ishlarini bajarishda katta ahamiyat kasb etadi. 
FVVning   asosiy   vazifalari   va   faoliyat   yo`nalishi   asosan:   favqulodda
vaziyatlarni   bartaraf   etish,   fuqoralar   hayoti   va   salomatligini   muhofaza   qilish,
favqulodda   vaziyatlar   yuz   berganda   ularning   oqibatlarini   tugatish   hamda   zararini
kamaytirish   sohasida   davlat   siyosatini   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirish,
favqulodda   vaziyatlarning   oldini   olish   va   bunday   hollardagi   harakatlarni
boshqarishning   davlat   tizimi   (FVDT)ni   tashkil   etish   va   uning   faoliyatini
ta’minlash,   fuqaro   muhofazasiga   rahbarlik   qilish,   vazirliklar,   idoralar,   mahaliy
davlat   organlari   faoliyatini   muvofiqlashtirib   borish,   maqsadli   ishlab   chiqarish   va
hakozalarga qaratilgan.  Fuqaro   muhofazasi   davlat   tizimlari   –   harbiy   davrda   ham   yuzaga   keladigan
xavflardan   aholini,   hududlarni,   moddiy   boyliklarni   muhofaza   qilishda   muhim
vazifalarni bajaradi. 
Fuqaro muhofazasining vazifasi quydagilardan iborat: 
12. Aholi   va   ob’ektlarni   harbiy   harakatlar   olib   borish   paytida   yoki   shu
harakatlar   oqibatida   yuzaga   keladigan   xavflardan   himoyalash   harakatlari   va
usullariga tayorlash. 
13. Boshqaruv, xabar berish va aloqa tizimlarini tashkil qilish, rivojlantirish
va doimiy shay holatda saqlab turish. 
14. Halq   ho`jaligi   ob’ektlarining   barqaror   ishlashini   ta’minlash   yuzasidan
tadbirlar kompleksini o`tkazish. 
15. Aholini,   moddiy   va   madaniy   boyliklarini   xavfsiz   joylarga   evakuatsiya
qilish. 
16. Fuqoro muhofazasi harbiy tizimlari shayligini ta’minlash. 
17. Aholini   umumiy   va   shaxsiy   saqlovchi   vositalari   bilan   ta’minlash
tadbirlari o`tkazish. 
18. Aholini harbiy davrdagi hayot faoliyatini ta’minlash. 
19. Radiatsiyaviy,   kimyoviy   biologik   vaziyat   ustidan   kuzatish   va
laboratoriya nazorati olib borish. 
20. qutqaruv va boshqa kechiktirib bo`lmaydigan ishlarni o`tkazish. 
21. harbiy davrlarda ham  zarar ko`rgan hududlarda jamoat  tartibini  yo`lga
qo`yish va saqlab turish. 
22. Aholini   va   hududlarni   muhofaza   qilish   yuzasidan   boshqa   tadbirlarni
amalga oshirish. 
Mana   shu   vazifalarni   muvaffaqiyatli   olib   bormay   turib,   zararlangan
hududlarda, ob’ektlarda mo`’tadil  hayot  faoliyatini yaratib bo`lmaydi. Bu ishlarni
davlat   organlari   orqali,   fuqaro   muhofazasi   boshchiligida   butun   halq   yordamida
amalga oshiriladi. 
4. Aholini   favqulodda   vaziyat   sharoitida   himoyalash,   shu   hodisaning
nohush oqibatiga yo`l qo`ymaslik yoki uni maksimal darjada pasaytirish bo`yicha kompleks   tadbirlardir.   Aholini   himoyalashning   yuqori   samarasi   ishlatilayotgan
barcha   vosita   va   usullar   to`la   ishlatilganda   va   xavfsizlikni   ta’minlash   printsiplari
to`laligicha anglab etilgan taqdirdagina bo`lishi mumkin. 
   Xavfsizlikni ta’minlash printsiplarini ularni qo`llash bo`yicha uch guruhga
bo`linadi: 
        1.Oldindan   tayorgarlik   ko`rmoq   himoya   vositalarini   to`plash,   ularni
tayyor   holda   saqlash   hamda   aholini   xavfli   zonadan   evakuatsiya   qilish   bo`yicha
tadbirlarni tayyorlash va amalga oshirish. 
5. Differentsiyalashgan   yo`nalish   shundan   iboratki,   bunda   himoya
tadbirlari   hajmi   va   xarakteri   xavfli   va   zaharli   omillar   manbaining   turiga   va
mahalliy sharoitlarga bog’liq. 
6. Tadbirlar   kompleksi   FV   oqibatlaridan   himoyalanish   usullari   va
vositalaridan   samarali   foydalanish,   zamonaviy   tehnosotsial   muhitda   hayotiy
faoliyat xavfsizligini ta’minlash bo`yicha tadbirlar bilan birga olib borishni taqoza
qiladi. 
FV   larda   aholini   himoya   qilishning   asosiy   usullari,   aholini   evakuatsiya
qilish,   himoya   inshoatlariga   berkitish,   shaxsiy   himoya   hamda   tibbiy   proflaktik
vositalarni qo`llashdan iboratdar. 
Siyosiy-harbiy   nizolarni   ayniqsa   zamonaviy   qurol-yarog’lar   bilan   hal
qilishda   qirg’indan   saqlab   qolish   uchun   eng   samarali   usullardan   biri   aholini
himoya   inshoatlariga   berkitishdir.Ayniqsa,   radioaktiv   va   kimyoviy   moddalardan
saqlanish samarasi yuqoridir. 
Himoya   inshootlari-bular   fizik,   kimyoviy   va   biologik   xavfli   va   zararli
omillardan himoyalash maqsadida maxsus qurilgan muhandislik inshootlaridir. 
Shaxsiy himoya vositalari-odam  organizmining ichki  a’zolariga, terisiga va
kiyimiga radioaktiv, zaharlovchi va bakterial vositalarning ta’siridan saqlaydi. 
Favqulodda   vaziyatlarda   hayotiy   faoliyat   xavfsizligini   ta’minlash   odam
faoliyatining   barcha   jarayonlarida   sog’ligini   va   hayotini   saqlashga   qaratilgan
tashkiliy, muhandis-texnik tadbirlar va vositalar kompleksidir.  Hayotiy   faoliyat   xavfsizligini   ta’minlashga   qaratilgan   asosiy   yo`nalishlar
quydagilardan iborat: 
- FV larni va ularning oqibatini oldindan aytish; 
- FV   paydo   bo`lishi   ehtimolini   yo`qotish   yoki   kamaytirish   tadbirlarini
rejalashtirish, hamda ular oqibatlari ko`lamini kamaytirish; 
- FV   larda   halq   ho`jaligi   ob’ektlari   ishining   muntazamligini,
uzluksizligini ta’minlash; 
- FV lardagi aholini o`qitish; - FV oqibatlarini tugatish. 
  Ushbu yo`nalishlarning qisqacha mazmunlari quydagilardir. 
FV ni ularning oqibatlarini oldindan aytish va baholash. 
Bu   tabiiy   ofatlar,   avariyalar   va   falokatlar   tufayli   yuzaga   kelgan   vaziyatini
tahminiy   aniqlash   va   baholash   usulidir.   Hozirgi   vaqtda   seysmik   rayonlar,   tuproq
siljishi   mumkin   bo`lgan,   sel   oqimlari   yo`nalishlari,   plotinalar   buzilganda,   suv
toshqini bo`lganda, odamlarga va hududga zarar keltirishi mumkin bo`lgan zonalar
chegaralari aniqlangan. 
HFX bo`yicha  prognoz qilish  masalalariga FV larning sodir  bo`lish  vaqtini
tahminiy   aniqlash   ham   kiradi.   Bu   prognoz   bo`yicha   aholining   xavfsizligini
ta’minlash   bo`yicha   operativ   choralar   ko`riladi.hozirgi   vaqtda   ko`pgina   olim   va
mutahasislarning   fikri   FV   larning   boshlanishi   va   rivojlanishi   oldindan   aytib
berishga qaratilgan. 
2. Ko`rilayotgan   muammoni   ushbu   sharoitda   hal   qilishda   FV   larga
odamning xavfsizligini ta’minlash bo`yicha xavfning oldini olish va paydo bo`lish
ehtimolini   kamaytirish,   hamda   uning   oqibatlari   masshtabini   kamaytirish
masalalarini qamrab oladigan sistemali yondoshish kerak. 
    Ushbu   metodologik   asosda   o`zimizning   va   chet   el   amaliy   tajribasini
hisobga   olgan   holda   samaradrligi   tabora   ortib   boruvchi   tadbirlar   kompleksi
oldindan   tayorlash,   boshqacha   qilib   aytganda   zamonaviy   tehnosotsial   muhitda
odamning hFH  ni  ta’minlashning  ko`p  tabaqali  sistemasini  joriy qilish  kerak. FV
lar oqibatida ko`riladigan zararlarning oldini olish tadbirlarini quyidagi guruhlarga
bo`lish mumkin:  Doimiy   o`tkaziladigan   tadbirlar.   Ular   uzoq   muddatli   prognoz   asosida
tuziladi:   Standart   talablarini   hisobga   olgan   holda   qurilish-montaj   ishlarini   olib
borish, aholini xavf-hatar haqida xabardor qilishning ishonchli sistemasini yaratish.
Aholini   SHHV   bilan   ta’minlash   va   himoya   inshoatlarining   etarli   fondini   tuzish,
nurlanish,   kimyoviy   va   bakteriologik   kuzatuv   ishlarini   tashkil   etish,   aholini   FV
chog’ida o`zini qanday tutish va faoliyati haqida umumiy o`quvlvrini tashkil etish,
epidemiyaga qarshi va sanitariya-gigiyena tadbirlarini o`tkazish. 
FV vaqti aytib berilgach, ko`rilishi kerak bo`lgan himoya tadbirlari: prognoz
uchun zarur bo`lgan razvedka va kuzatish sistemasini jonlantirib yuborish. Aholiga
FV   haqida   xabar   beruvchi   sistemani   tayor   holga   keltirish,   iqtisodiy   va   jamoat
hayotini maxsus qoida asosida qayta qurish, hattoki favqulodda holatgacha, yuqori
xavfli manbalarni FV holatida neytrallash ular ishini to`htatib qo`yish, qo`shimcha
mustahkamlash   yoki   demontaj   qilish,   avariya   qutqaruv   xizmatini   tayor   holga
keltirib qo`yish, aholini qisman evakuatsiya qilish. 
3. FV   da   hFH   ni   ta’minlashda   rejalashtirish   asosiy   omillardan   biridir.   U
maqsadga erishish borasida vaqt, mablag’ va ijrochilarni aniqlashtiradi. U sharoitni
ilmiy   asosda   prognoz   qilish,   har   tamonlama   tahlil   qilish,   moddiy   va   ma’naviy
resurslarni baholash va aholini FV holatida himoya qilishning zamonaviy, nazariy
va amaliy tadbirlarga asoslanadi. 
Rejalashtirishning   natijasi   sifatida   ma’lum   hujjat-reja   tuziladi.U   quyidagi
elementlarni  o`z ichiga  olishi   kerak:  aniq  ko`rsatkichlar   (ish  turlari,  tadbirlar), bu
ishlarni   bajarish   muddati,   rejani   bajarish   uchun   zarur   resurslar   (turlari,   soni,
manbalri)   har   bir   punktni   bajaruvchi   mutassadi   shahslarga   topshiriqlar,   reja
bajarilishining borishini nazorat qilish usullari va h.o. 
Rejaning   matn   qismi   ikki   bo`limdan   tashkil   topgan   bo`lishi   mumkin:
birinchi  qismdan sharoitni baholash  natijasida  qilingan ho’losalar bo`lsa, ikkinchi
bo`limni   FV   vujudga   kelganda   va   xavf   tug’dirganda   aholining   xavfsizligini
ta’minlash   bo`yicha   tadbirlar   tashkil   etadi.   Ularning   asosiylari   quyidagilardir:
xabar   berish   tartibi,   razvedka   va   nazoratni   tashkil   qilish,   qutqaruv   va   boshqa
kechiktirib   bo`lmaydigan   ishlarni   o`tkazish   uchun   kuch   va   vositalarni   tayorlash, FV   oqibatlarini   ogohlantirish   va   yumshatish   tadbirlari,   odamlarni   va   moddiy
boyliklarni   zudlik   bilan   himoyalash   choralari,   tibbiy   ta’minot,   dozimetrik   va
kimyoviy   nazorat,   korxonani   avariyasiz   to`htatish   tadbirlarini   qo`llash   tartibi,
odamlarni himoya qilishni tashkil etish, aholiga SHhV tarqatish, evakuatsiya qilish
tadbirlarini tashkil etish, boshqaruvni tashkil etish, har hil sharoitlarda qutqaruv va
boshqa   kechiktirib   bo`lmaydigan   ishlarin   olib   borish   tartibi   va   navbati,   yuqori
tashkilotlarga,FV komissiyasiga ahborat berish tartibi. 
Rejaga   turli   ma’lumotnoma   va   tushuntiruvchi   materiallar   (chizma,   matn)
ilova   qilib   qo`yilishi   mumkin.   Reja   aniq,   mazmunan   to`liq,   qisqa,   iqtisodiy
jihatdan   maqsadga   muvofiq   va   ob’ektning   haqiqiy   imkoniyatlarini   hisobga   olgan
bo`lishi   kerak.   Rejaning   hayotiyligi   kelib   chiqishi   bo`yicha   tabiiy   va   texnogen
FVlarda   hFH   ta’minlash   bo`yicha   ishlarni   tashkil   qilishda   muntazam   mashq   va
uquvlar jarayonida sinab boriladi. 
Shunday   qilib,   fuqoralar   muhofazasi   har   qanday   favqulodda   vaziyatlarda
fuqoralarni,   moddiy   resurslarni   muhofaza   qilish,   fuqoralarni   qanday   hatti-harakat
etishi,   ularga   qanday   chora   tadbirlar   bilan   yordam   berilishi,   shikastlangan
zonalarda   qutqaruv   va   tiklov   ishlarini   olib   borish,ishlab   chiqarish   tarmoqlarini
muttasil   ishlashini   ta’minlash   vazifalarini   bajaradi.   Zero,   yuzida   umimiy   qirg’in
qurollari,   hujumkor   qurollarning   zamonaviy   turlari   mavjud   ekan,   shu   bilan   birga
tabiiy   va   texnogen   hususiyatli   favqulodda   vaziyatlarni   bo`lishligi   muqarrar
bo`lganligidan har bir davlatda va uning barcha hududlarida fuqarolar muhofazasi
davlat tizimi tashkil etiladi va uning vazifalari aniq belgilanadi.   Fuqaro mudofasi
faqatgina   urush   sharoitida   fuqorolarni   mudofasini   ta`minlab   qolmasdan   odamzod
hayotida   urishdan   kam   bo`lmagan   talofatlarga   olib   keluvchi   tabiiy   ofatlardan
saqlanish   chora-tadbirlari   bilan   ham   shug’illanganki   bu   ikkinchi   masala   hozirgi
zamon sharoitida muhim ahamiyat kashf etmoqda. 
Fuqaro   muhofazasi   maxsus   tadbirlarining   bajarilishini   ta`minlash   hamda
ushbu   maksadlarda   kuch   va   vositalarni   tayyorlash   uchun   respublika,   viloyat,
tuman,   shahar,   shuningdek,   ob`ekt   mikyosidagi   fuqaro   muhrfazasi   xizmatlari tashkil etiladi. Fuqaro muhofazasi xizmatlarining turlari O`zbekiston Respublikasi
Vazirlar Mahkamasi tomonidan tasdiklanadi. 
Fuqaro   muhofazasi   kuchlari   fuqaro   muhofazasi   kushinlari,   tizimlaridan
tarkib   topadi.   Fuqaro   muhofazasi   kuchlari   va   vositalarining   tarkibi,   ularning
tarkibiy   tuzilishi,   shuningdek,   muhofaza   turlari   faoliyatining   boshka   jihatlari
O`zbekiston Respublikasi fuqaro muhofazasi boshligi tomonidan belgilab kuyiladi.
Fuqaro   muhofazasi   vazifalarini   hal   etishda   FVV   kuchlaridan   tashkari
O`zbekiston   Respublikasi   qurolli   kuchlarining   kutkaruv   tizimlari,   kismlari   ham
jalb   etilishi   mumkin.   Favqulodda   vaziyatlar   vazirligi   fuqaro   muhofazasining
kushinlari   O`zbekiston   Respublikasi   fuqaro   muhofazasi   kuchlarining   asosini
tashkil etadi. 
Fuqaro   muhofazasi   kushinlarining   harbiy   davrdagi   asosiy   vazifalari
quyidagilardan iborat: 
a) zararlanish  uchoqlarida  va  zaharlanish  hududlarida  muhandislik, 
radiatsiyaviy, kimyoviy va boshka kidiruv turlarini olib borish; 
b) qutkaruv va boshka kechiqtirib bulmaydigan ishlarni amalga oshirish; 
v) aholini va halk hujaligi ob`ektlarini evakuatsiya qilishda ishtiroq etish; 
g)   aholi   hayot   faoliyatini   ta`minlash,   ob`ektlarni   tiklash   ishlarini   amalga
oshirishda   ishtiroq   etish   hamda   fuqaro   muhofazasining   boshka   vazifalarini
bajarishdan iborat. 
Fuqarolar muhofazasi tizimlari kutkaruv va boshka kechiqtirib bulmaydigan
tiklov ishlarini amalga oshirish uchun hududiy ishlab chiqarish tamoyillariga kura
tashkil etiladi. 
Fuqaro   muhofazasi   tizimlari   buysunishiga   kura   —   hududiy   (viloyatlar,
tumanlar   va   shaharlar   mikyosida)   hamda   ob`ekt   (halk   hujaligi   ob`ektlaridagi)
tizimlariga bulinadi. 
Ob`ekt   fuqaro   muhofazasining   boshligi   etib   usha   korxonaning   yoki
tashkilotning boshligi tayinlanadi. Fuqaro muhofazasi yana belgilangan vazifasiga
kura   —   umummaksadli   hamda   xizmatli   tizimlarga   bulinadi.   Umummaksadli
tizimlar zararlangan uchoqlarda kutkaruv ishlarini olib boradilar. Xizmatli tizimlar esa maxsus tadbirlarni bajaruvchi xizmatlar — kidiruv ishlarini olib borish, tibbiy
yordam   kursatish,   yonginlarning   tarkalishiga   yul   kuymaslik   va   ularni   uchirish,
jamoat tartibini saklash, insonlar salomatligini tiklash, razvedka o’tkazish, avariya
va   texnikalarni   tiklash,   himoya   inshootlarida   xizmat   kursatish   va   boshka   maxsus
vazifalarni bajaruvchi tizimlarga bulinadi 
Fuqaro   muhofazasi   tizimlariga   O`zbekiston   Respublikasi   fuqarolari:   18
yoshdan 60 yoshgacha bo’lgan erkaklar, 18 yoshdan 55 yoshgacha bo’lgan ayollar
kabul   kilinadi,   safarbarlik   ko’rsatmasiga   ega   bo’lgan   harbiy   xizmatga   mansublar,
1,2,3 guruh nogironlari, homilador ayollar, 8 yoshga tulmagan bolalari bor ayollar,
ayni   paytda   3   yoshga   to’lmagan   bolalari   bor   o’rta   yoki   oliy   tibbiy   ma`lumotli
ayollar bundan mustasno. 
Har   bir   korxonaning   FM   boshligi   FMni   tashkil   etilishini,   uning   holatini,
kuchlarini,   texnikasini   doimiy   tayyor   holatda   bulishligini   nazorat   etadi,   hamda
kutkaruv   va   kayta   tiklash   ishlariga   boshchilik   kyladi.   Korxona   FMning   boshligi
shu korxona joylashgan rayon FMga va shu korxonaning yuqori tashkiloti FMsiga
buysunadi. 
Har   bir   korxonaning   FM   boshligiga   urinbosar   tayinlanadi.   Katta
korxonalarda bir necha urinbosarlar tayinlanadi, jumladan: 
a) Ishchi xizmatchilarni joylashtirish (yoki evakuatsiya bo’yicha); 
b) Muhandis-texnik ishlari bo’yicha; 
v) Moddiy texnika ta`minoti bo’yicha. FMning ishchi xizmatchilarni 
joylashtirish   bo’yicha   urinbosari   joylashtirish   rejalarini   tashkil   etadi,
ularning   oilalarini   evakuatsiya   etish,   jamoat   tartibini   saklash   ishlariga   boshchilik
qilish   hamda   ishchi   xizmatchilarni   bir   joydan   ikkinchi   joyga   tashish   ishlarini
tashkillashtirish vazifalarini bajaradi. 
FMning   muhandis-texnik   bo’limi   urinbosari   korxonaning   bosh   muhandisi
hisoblanadi.Buning   vazifasi   ishlab   chiqarishni   alohida   rejim   asosida   ishlash
rejasini   tuzish,   tinchlik   davrida   ishlab   chiqarishni   muttasil   ishlashini   ta`minlash,
ekstremal   holatlarda   avariyatexnika   va   yonginga   karshi   xizmatlarni,   kugkarish
ishlarini olib boradi.  Bundan   tashkari,   tabiiy   ofatlar,   avariya,   haloqat   bo’lganda   kutkarish   va
avariyani   tusish   hamda   kayta   tiklash   ishlariga   boshchilik   kiladi.   FMning   moddiy
texnika ta`minoti bo’yicha urinbosari kilib korxonaning ta`minot bo’yicha boshlik
urinbosari   tayinlanadi.   Bu   mansabdor   shahs   maxsus   jihozlarni,   texnika,   transport
va   muhofazaga   taallukli   jihozlar   bilan   ta`minlaydi   va   saklaydi.   Yana   u
boshpanalarni   kurish   va   uz   kul   ostidagi   ishchixizmatchilarni   evakuatsiya   qilishni
ta`minlaydi hamda inshootlarni ta`mirlash ishlarini bajaradi. 
Korxonada   FMning   shtabi   tuziladi.   Bu   shtabda   har   hil   buyruklar,
bajariladigan choratadbirlar va FMning yuqori tashkilot talabnomalari, ish rejalari
ishlab   chiqiladi,   uning   bajarilish   hisobotlari   tuziladi.Korxona   shtab   boshligi   etib,
shu   korxonaning   FM   boshligining   birinchi   urinbosari   tayinlanadi.   FMning   shtabi
zimmasida   ishchixizmatchilarni   va   korxona   hodimlari   oilalarini   kirgin   qurollar
ta`siridan, dushmanning bevakg hujumidan uz vaqtida ogoh qilish vazifasi turadi.
FM shtabi asosida quyidagi xizmatli tizimlar tashkil etiladi: 
• Aloqa va tashvikot; 
• Meditsina; 
• Radiatsiya va kimyoviy qurollar ta`siriga karshi; 
• Jamoat tartibini saklash; 
• elektr ta`minoti; 
• Avariya-texnikani ta`mirlash; 
• Panada va kochoqlar maskanida xizmat kursatish; 
• Transportda xizmat kursatish; 
• Moddiy ta`minot va boshka vazifalar. 
Bularga   maxsus   topshiriqlarni   bajarish   vazifalari   topshiriladi.   Yuqoridagi
har   bir   xizmatga   FM   boshligi   tomonidan   rahbar   etib,   bo’lim,   tseh,   smena
boshliklari   tayinlanadi.   Yuqorida   ta`kidlangan   fuqarolar   muhofazasining   xizmatli
tizimlaridan tashkari texnika va transport vositalariga maxsus kayta ishlov berishda
FMning   bir   kator   xizmatli   kismlari   keng   ishlarni   tashkil   etadi.   Jumladan,   FM
laboratoriyalari   radioaktiv   va   zaharli   moddalarni   aniqlash   uchun   radiometrik   va
kimyoviy   tahlil   ishlarini   olib   boradi.Ular   asosan   korxona   yoki   tashkilotlarning laboratoriyalari   tarkibida   tashkil   etilib,   unga   mutaxasislar   jalb   kilinadi   va   kerakli
asbob-uskunalar bilan jihozlanadi. 
Radioaktiv moddalar va biologik vositalar bilan zaharlangan odamlarni tulik
sanitarkayta   ishlovdan   o’tkazish   uchun   yuvinish   maskanlari   tashkil   etiladi.   Bu
maskanlar   asosan   hammom   va   dushxonalar   asosida   tashkil   etilib,   ular   oldindan
tayyorlab kuyiladi.Bu maskanlarda kiyim-kechaklar, poyafzal va shaxsiy saklovchi
vositalarni   dezaktivatsiya   kiluvchi   maydonchalar   tayyorlanib   jihozlanadi.   Bir
yuvinish maskani bir soatda 80 odamni sanitar kayta ishlovdan o’tkazadi. 
Kiyim-kechak,   poyafzal   shaxsiy   saklovchi   vositalarni   degazatsiya,
dezaktivatsiya va dezinfektsiya qilish uchun kiyim-kechaklarni zararsizlantiruvchi
maskanlar   tashkil   etiladi.   Bular   asosan   hammom   va   kiyimkechaklarni   yuvuvchi
maskanlar   tarkibida   tashkil   etiladi.   Bunday   maskanlar   1   soat   ichida   50100   kg
kiyimkechaklarni kayta ishlash kuvvatiga ega. 
Transport   vositalarni   degazatsiya,   dezinfektsiya   va   dezaktivatsiya   qilish
uchun   esa   zararsizlantirish   shahobchalari   tashkil   etiladi.   Bu   zararsizlantirish
shahobchalari asosan transportlarni yuvuvchi  kismlari tarkibida tashkil etilib, ular
1 soat mobaynida 45 ta yuk avtomashinalarini zararsizlantirish imkoniyatiga ega. 
  II.Bob  Fuqaro muhofazasining asosiy vazifalari, FM tashkilotining
tarkibiy tuzilishi
II.1Fuqaro muhofazasining asosiy vazifalari, FM tashkilotining
tarkibiy tuzilishi
O`zbekiston  Respublikasi  Vazirlar  Mahkamasining  
favqulodda   vaziyatlardan   muhofaza   kilish   sohasidagi   vakolatlari   O`zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasi: 
favqulodda vaziyatlarni bartaraf etish uchun moliyaviy va moddiy resurslar
davlat   rezervlari   yaratilishini   ta`minlaydi   hamda   ulardan   foydalanish   tartibini
belgilaydi;   favqulodda   vaziyatlarning   oldini   olish   va   ularni   bartaraf   etashga   oid
kuchlar   va   vositalarni   moliya   hamda   resurs   jihatidan   ta`minlashni,   ularni   maxsus
texnika va boshka moddiy-texnika vositalari bilan jihozlashni amalga oshiradi; 
favqulodda vaziyatlar tasnifini tasdiklaydi hamda ularni bartaraf etishda ijro 
hrkimiyati  organlari  ishtiroki  darajasini   belgilaydi;  vazirliklar,  idoralar,  ijro
hokimiyati mahalliy organlarining aholini va hududlarni favqulodda vaziyatlardan
muhofaza   kilish   sohasidagi   faoliyati   ustidan   nazoratni   amalga   oshiradi;   qonun
hujjatlariga muvofik boshka vakolatlarini amalga oshiradi. 
 
Favqulodda   vaziyatlardan   muhofaza   kilish   bo’yicha   maxsus   vakolatli
davlat boshkaruv organi 
Favkulolda   vaziyatlardan   muhrfaza   kilish,   buiicha   maxsus   vakolatli   davlat
boshkaruv organi O`zbekiston Respublikasi Favqulodda vaziyatlar vazirligidir. 
O`zbekiston Respublikasi Favqulodda vaziyatlar vazirligi: 
favqulodda vaziyatlarning oldini olish, bunday vaziyatlarda aholi hayoti va 
sogligini, moddiy va madaniy boyliklarni muhofaza kilish, shuningdek fav-
kulodda   vaziyatlar   okibatlarini   bartaraf   etish   va   zararni   kamaytirish   yuzasidan
choralar   ishlab  chikadi   hamda amalga  oshiradi;   aholini  va  hududlarni   favqulodda
vaziyatlardan muhofaza kilish sohasida maxsus dasturlar ishlab chikilishi va ilmiy
tadkikotlar   amalga   oshirilishini   tashkil   etadi;   o’z   vakolati   doirasida   vazirlik   va idoralar, korxona, muassasa va tashkilotlar, mansabdor shahslar va fuqarolar uchun
bajarilishi majburiy bo’lgan karorlar kabul kiladi; boshkaruv organlarining, aholini
va   hududlarni   muhofaza   kilish   kuchlari   va   vositalarining   favqulodda   vaziyatlar
sharoitida   harakat   kdlishga   tayyor   bulishini   tashkil   etadi;   favqulodda   vaziyatlarni
bartaraf etish kuchlari va vositalari boshkaruvini 
amalga   oshiradi,   boshkaruv   punktlari,   xabar   berish   va   aloka   tizimlarini
tuzadi; favqulodda vaziyatlar sharoitida avariya-kutkaruv ishlari va kechiktirib 
bulmaydigan boshka ishlar o’tkazilishini tashkil etadi; aholini va hududlarni
favqulodda vaziyatlardan muhofaza kilish tadbirlari 
bajarilishi   ustidan   davlat   nazoratini   amalga   oshiradi;   ishlab   chiqarish   va
ijtimoiy ob`ektlar bo’yicha loyihalar va karorlar yuzasidan 
davlat   ekspertizasi   o’tkazilishida   ishtirok   etadi;   qonun   hujjatlariga   muvofik
boshka vakolatlarni amalga oshiradi. 
Vazirliklar va idoralar favqulodda vaziyatlardan muhofaza kilish sohasida: 
o’z   tasarrufidagi   korxona,   muassasa   va   tashkilotlarning   favqulodda
vaziyatlar 
sharoitida harakat kilishga shay bulib turishini ta`minlashlari; tarmokning va
uz tasarrufidagi ob`ektlarning favqulodda vaziyatlar sharoitida 
barkaror   ishlash   imkoniyatini   oshirish   tadbirlarini   ishlab   chikishlari   va
amalga   oshirishlari;   favqulodda   vaziyatlardan   muhofaza   kilish   buiicha   harakatlar
rejasini, nizomlar, 
koidalar   va   yuriknomalarni   kelishib   olish   uchun   O`zbekiston   Respublikasi
Favqulodda vaziyatlar vazirligiga takdim etishlari; 
            o’z   tasarrufidagi  ob`ektlar  hodimlarini   harbiylashtirilmagan  tuzilmalar
tarkibida   favqulodda   vaziyatlarda   muhofazalanish   usullariga   va   harakat   kilishga
urgatishlari;   favqulodda   vaziyatlar   tugrisida   xabar   berish   mahalliy   tizimlarini
yaratishlari va 
ularni   doimo   shay   holatda   saklab   turishlari;   aholining   va   hududlarning
muhofazalanish holati tugrisida belgilangan tartibda ahborot berishlari, shuningdek tarmok hodimlarini favqulodda vaziyat tahdidi borligi tugrisida xabardor kilishlari;
moddiy va moliyaviy resurslar rezervlarini yaratishlari; 
favqulodda   vaziyatlarning   oldini   olish   va   ularni   bartaraf   etish   rejalariga
muvofik;   uz   tasarrufidagi   ishlab   chiqarish   va   ijtimoiy   ob`ektlarda   hamda   ularga
tutash   hududlarda   avariya,   kutkaruv   ishlari   va   kechiktirib   bulmaydigan   boshka
ishlar   tashkil   etilishi,   moliyalanishi   va   o’tkazilishini   ta`minlashlari;   o’ta   muhim
ob`ektlar va ularning hodimlarini favqulodda vaziyatlar sharoitida 
uz   faoliyatlarini   davom   ettirishlari   ta`minlanadigan   punktlarga   evakuatsiya
kilish   tadbirlarini   amalga   oshirishlari;   favqulodda   vaziyatlarning   oldini   olish   va
ularni bartaraf etish maxsus kuchlari va vositalari tashkil etilishini, tayyorgarlikdan
o’tkazilishini   va   shay   bulib   turishini   ta`minlashlari;   o’z   tasarrufidagi   ob`ektlar
loyihalanishi, qurilishi va rekonstruktsiya kdlinishi 
chogida   ahrlini   va   hududlarni   muhrfaza   kilish   masalalariga   oid   talablar
bajarilishini   nazorat   kdlib   borishlari;   qonun   hujjatlariga   muvofik.   boshka
vakolatlarni amalga oshirishlari shart. 
Vazirliklar   va   idoralar   Uzbekistan   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi
tomonidan   ruyhati   belgilab   kuyiladigan,   potentsiat   xavf   manbai   bo’lgan
ob`ektlarda   aholini   va   hududlarni   favqulodda   vaziyatlardan   muhrfaza   kdlish
bo’yicha   mutaxasislar   shtat   lavozimlarini   joriy   etadilar.   Boshka   ob`ektlarda   esa
mas`ul shahslar tayinlanadi. 
Mahalliy   davlat   hokimiyati   organlarining   favqulodda   vaziyatlardan
muhofaza kdlish sohasidagi vakolatlari 
Mahalliy   davlat   hokimiyati   organlari   favqulodda   vaziyatlardan   muhofaza
kilish sohasida: 
favqulodda   vaziyatlar   chogida   aholini   va   hududlarni   muhofaza   kilish
bo’yicha 
harakatlar   rejasini   ishlab   chikadilar;   aholining   va   hududlarning
muhofazalanishiga   oid   ahborotlar   belgilangan   tartibda   tuplanishi   va
almashinilishini,   shuningdek   favqulodda   vaziyatlar   tahdidi   borligi   yoki   ruy
berganligi   tugrisidagi   ahrli   uz   vaqtida   vokif   va   xabardor   etilishini   amalga oshiradilar;   moddiy   va   moliyaviy   resurslar   rezervlarini   yaratadilar,   favqulodda
vaziyatlarning oldini olish va ularni bartaraf etish tadbirlarini, moliyalashni amalga
oshiradilar;   idoraviy   mansubligidan   kat’i   nazar,   korxona,   muassasa   va
tashkilotlarning 
favqulodda   vaziyatlarda   barkaror   ishlash   imkoniyatini   oshirishga
yordamlashadilar;   favqulodda   vaziyatlarning   oldini   olish   va   ularni   bartaraf   etish
bo’yicha   korxona,   muassasa   va   tashkilotlar   kuchlari   va   vositalarining   shay   holda
turishi ustidan nazoratni amalga oshiradilar; 
avariya, halokat, tabiiy ofatlar sodir bo’lgan zonalarda kutkaruv ishlari va 
kechiktirib   bulmaydigan   boshka   ishlarni   amalga   oshirish   uchun   avariya-
kutkaruv   kuchlari   (shu   jumladan   tezkor   harakat   bulinmalari)   va   maxsus
tuzilmalarning doimo shay bulib turishini tashkil etadilar; avariya-kutkaruv ishlari
va kechiktirib bulmaydigan boshka ishlarni tashkil 
etadilar   hamda   amalga   oshiradilar,   shuningdek   bunday   ishlar   o’tkazilishi
chogida jamoat tartibi saklanishiga kumaklashadilar; 
Qonun hujjatlariga muvofik boshka vakolatlarni amalga oshiradilar. 
Korxonalar, muassasalar va tashkil otlarning favqulodda vaziyatlardan
muhofaza kilish sohasidagi majburiyatlari 
Korxonalar, muassasalar va tashkilotlar favqulodda vaziyatlardan muhofaza
kilish sohasida: 
hodimlar   hamda   ishlab   chiqarish   va   ijtimoiy   ob`ektlarni   favqulodda
vaziyatlardan   muhofaza   kilish   bo’yicha   zarur   choralarni   rejalashtirishlari,
moliyalashlari   va   amalga   oshirishlari;   xavf   manbai   yuqori   bo’lgan   ob`ektlar
xavfsizligi tugrisida belgilangan tartibda 
deklaratsiya   takdim   etishlari;   hodimlarni   favqulodda   vaziyatlar   sharoitida
harbiylashtirilmagan tuzilmalar 
tarkibida   muhrfazalanish   usullariga   va   harakat   kilishga   urgatishlari;   xabar
berish   mahalliy   tizimlarini   yaratishlari   va   doimo   shay   holatda   saklab   turishlari
hamda   favqulodda   vaziyatlar   tahdidi   borligi   yoki   ruy   berganligi   tugrisida hodimlarni   uz   vaqtida   xabardor   kil   ishlari;   favqulodda   vaziyatlar   sharoitida
ob`ektlar ishi hamda hodimlar haet faoliyati 
barkaror   kechishini   ta`minlashlari;   muhandislik-himoya   inshootlari,
zaruratga karab, oldindan barpo etilishini 
ta`minlashlari hamda ularni doimo shay holatda saklab turishlari; favqulodda
vaziyatlar ruy berish ehtimolini nazarda tutib, belgilangan tartibda 
moddiy   va   moliyaviy   resurslar   rezervlarini   yaratishlari;   favqulodda
vaziyatlarning   oldini   olish   va   ularni   bartaraf   etish   kuchlari   va   vositalari
yaratilishini,   tayyorgarlikdan   o’tkazilishini   hamda   shay   bulib   turishini
ta`minlashlari;   favqulodda   vaziyatlarning   oldini   olish   va   ularni   bartaraf   etish
rejalariga 
muvofik. uz tasarrufidagi ob`ektlarda avariya-kutkaruv ishlari  o’tkazilishini
ta`minlashlari;   belgilangan   tartibda   ihtisoslashgan   xizmatlar   va   tuzilmalarni
yaratishlari, ularni 
shaxsiy   tarkib,   texnika   va   anjom   bilan   tuldirishlari;   belgilangan   tartibda
evakuatsiyaga oid tadbirlarni o’tkazishlari va odamlarni 
joylashtirish   uchun   oldindan   bazalar   tayyorlab   kuyishlari;   belgilangan
tartibda favqulodda vaziyatlardan muhofaza kilish sohasida 
ahborotlar takdim etishlari shart.  II.2   Turli vazirlik va idoralarning fuqaro muhofazasi bo’yicha
vakolatlari
Fuqarolar   uzini   uzi   boshqarish   organlarining   favqulodda
vaziyatlarning oldini olish va ularni bartaraf etishdagi ishtiroki 
Fuqarolarning  uzini   uzi  boshkarish   organlari:   aholi   punktlari,  suv   ta`minoti
manbalari, ijtimoiy va madaniy ob’ektlarning sanitariya va ekologik holati ustidan
nazorat amalga oshirilishiga yordam beradilar; 
fuqarolarni favqulodda vaziyatlar okibatlarini bartaraf etishga jalb kiladilar;
qonun hujjatlariga muvofik boshka choralarni amalga oshiradilar. 
Jamoat   birlashmalarining   favqulodda   vaziyatlarning   oldini   olish   va
ularni bartaraf etishdagi ishtiroki 
Jamoat   birlashmalari   favqulodda   vaziyatlarning   oldini   olish   va   ularni
bartaraf etishda qonun hujjatlarida belgilangan tartibda ishtirok etishlari mumkin. 
Jamoat birlashmalari favqulodda vaziyatlar manbalari va ularni bartaraf etish
choralari   tugrisida   davlat   hokimiyat   va   boshkaruv   organlaridan,   korxonalar,
muassasalar va tashkilotlardan belgilangan tartibda ahborot olish huquqiga ega. 
Favqulodda vaziyatlar monitoringi va ularni oldindan bashorat kilish 
Favqulodda vaziyatlar   monitoringi   va ularni  oldindan  bashorat   kilish  tabiiy
ofatlarni,   texnogen   avariyalar   va   halokatlarni   tekshirish   va   nazorat   kilish   maxsus
xizmatlari tomonidan amalga oshiriladi. 
Favqulodda   vaziyatlar   monitoringini   o’tkazish   va   ularni   oldindan   bashorat
kilish tartibi qonun hujjatlari bilan belgilanadi. 
Fuqarolarning   favqulodda   vaziyatlardan   muhofaza   kilish   sohasidagi
huquqlari 
Fuqarolar quyidagi huquqlarga ega: 
favqulodda   vaziyat   ruy   berganda   hayotlari,   sogliklari   va   shaxsiy   mol-
mulklari 
muhofazalanishi;  umumiy va yakka muhofazalanish vositalaridan, mahalliy
hokimiyat  organlarining,   korxonalar,   muassasalar   va   tashkilotlarning   favqulodda
vaziyatlarda.     aholini   muhofaza   kilish   uchun   muljallangan   boshka   mol-mulkidan
foydalanish; mamlakat hududining muayyan joylarida bo’lganda ular duch kelishi
mumkin   bo’lgan   xavf-hatar   darajasi   tugrisida   hamda   zarur   xavfsizlik   choralari
hakida xabardor bulish; aholini va hududlarni favqulodda vaziyatlardan muhofaza
kilish masalalari 
yuzasidan   davlat   hokimiyati   va   boshkaruv   organlariga   murojaat   etish;
favqulodda vaziyatlar rui bergan zonalarda ishlaganligi uchun bepul tibbiy 
xizmat,   kompensatsiyalar   va   boshka   imtiyozlar   olish;   favqulodda
vaziyatlarni bartaraf etish mobaynida majburiyatlarini bajarish 
chogida   sogligiga   yetkazilgan   zarar   uchun   kompensatsiyalar   hamda
imtiyozlar olish; aholini va hududlarni favqulodda vaziyatlardan : muhofaza k.ilish
majburiyatlarini   bajarish   chogida   orttirgan   kasallygi   munosabati   bilan   mehnat
kobiliyatini   yukotganda,   nogironligi   mehnatda   mayib   bulish   okibatida   kelib
chikkan   hodimlarga   belgilangan   tartibda   pensiya   olish;   bokuvchisini   aholi   va
hududlarni   favqulodda   vaziyatlardan   muhofaza   kilish   majburiyatlarini   bajarish
chogida orttirgan mayiblik yoki kasallikdan halok bo’lganligi yoki vafot etganligi
munosabati   bilan   yukrtganda,   mehnatda   mayib   bulish   tufayli   halok   bo’lgan
shahsning sila a`zolari uchun belgilangan tartibda pensiya olish. 
Davlat ijtimoiy sugurtasi tartibi va shartlari, kompensatsiyalar va imtiyozlar
turlari va mikdorlari qonun hujjatlari bilan belgilanadi. 
Fuqarolarning   favqulodda   vaziyatlardan   muhofaza   kilish   sohasidagi
majburiyatlari 
Fuqarolar: 
xavfsizlik   choralariga   rioya   etishlari,   ishlab   chiqarish   va   tehnologiya
intizomi, 
ekologik   xavfsizlik   talablari   favqulodda   vaziyatlar   ruy   berishiga   olmb
kelishi   mumkin   bo’lgan   tarzda   tuzilishiga   yul   kuymasliklari;   muhofazalanishning
asosiy   usullarini,   jabrlanganlarga   birlamchi   tibbiy   yordam   kursatish   yo`llarini
urganishlari   hamda   uz   bilim   va   amaliy   kunikmalarini   takomillashtirishlari; favqulodda vaziyatlar ruy berishiga olib kelishi mumkin bo’lgan avariyalar, ofatlar
va   halokatlar   tahdididan   darak   beruvchi   alomatlar   borligi   tugrisida   tegishli
organlarga   xabar   berishlari;   favqulodda   vaziyatlar   tahdid   solgan   va   boshlangan
sharoitlarda   ogohlantirish   belgilarini,   yurish-turish   koidalari   va   harakat   kilish
tartibini,   umumiy   va   yakka   muhofazalanish   vositalaridan   foydalanish   usullarini
bilishlari;   zarurat   bo’lganda   avariya-kutkaruv   ishlari   va   kechiktirib   bulmaydigan
boshka 
ishlarni o’tkazishda yordamlashishlari shart. 
Chet   el   fuqarolari     va   fuqaroligi     bulmagan   shahslarning   favqulodda
vaziyatlardan muhofaza kilish sohasidagi huquq va majburiyatlari 
O`zbekiston   Respublikasi   hududida   chet   el   davlatlarining   fuqarolari   va
fuqaroligi   bulmagan   shahslar   favqulodda   vaziyatlardan   muhofaza   kilish   sohasida
O`zbekiston   Respublikasi   fuqarolari   bilan   teng   huquqlarga   ega   buladilar   va
majburiyatlarni bajaradilar. 
Aholini   va   mutaxasislarni   favqulodda   vaziyatlarda   harakat   kilishga
tayyorlash 
Umumta`lim   maktablari,   akademik   litseylar,   kasb-hunar   kollejlari   hamda
oliy   o’quv   yurtlarida,   ishlab   chiqarish   va   turar   joylarda   aholini   favqulodda
vaziyatlarda harakat kilishga urgatish umumiy va majburiydir. 
Favqulodda vaziyatlarning oldini olish va bunday vaziyatlarda harakat kilish
davlat   tizimi   rahbarlari   va   mutaxasislarini   tayyorlash   va   kayta   tayyorlash   urta
maxsus, kasb-hunar ta`limi muassasalari va oliy o’quv yurtlarida, malaka oshirish
muassasalarida,   kurslarda,   maxsus   o’quv-uslubiyat   markazlarida   va   ish   joyida
amalga oshiriladi. 
Aholini   va   mutaxasislarni   favqulodda   vaziyatlarda   harakat   kilishga
tayyorlash   tartibi   O`zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   tomonidan
belgilanadi. 
Favqulodda vaziyatlardan muhofaza kilish sohasidagi bilimlarni targib  etish 
Aholini va hududlarni favqulodda vaziyatlardan muhofaza kilish sohasidagi
bilimlarni targ’ib etish davlat organlari, shuningdek odamlarni muhofaza kilish va
kutkarish borasidagi tegishli jamoat birlashmatari tomonidan ta`minlanadi. 
Bilimlarni   targ’ib   etish   uchun   ommaviy   axborot   vositalaridan   foydalanish
mumkin. 
8.   «Vatanparvar»   mudofaaga   ko’maklashuvchi   tashkiloti.   Bularning
tarkibida   Respublikamiz   bo’yicha   «Najodkor»,   (RQQM)   —   Respublika   qidiruv-
qutqaruv   markazi   hamda   (SkHT)   —   Suvdan   kutkarish   xizmati   tizimlari   tuzilgan
bo`lib, Respublikamiz mikyosida buladigan har qanday FVda fuqarolarni kutkarish
vazifalarini bajaradilar. 
FVDTning   mablag’i   quyidagilardan   tarkib   topgan:   Davlat   byudjetlari,
Mahalliy   byudjet,   Vazirlik   va   uning   buginlari,   Muassasa   va   tashkilotlarning
shaxsiy   mablaglari,   «kizil   koj»   va   «kizil   yarim   oy»   jamiyatining   birlamchi
zahiralari hisobidan va boshkalardan.  Xulosa
Favkulolda   vaziyatlardan   muhrfaza   kilish,   buiicha   maxsus   vakolatli   davlat
boshkaruv organi O`zbekiston Respublikasi Favqulodda vaziyatlar vazirligidir. 
O`zbekiston Respublikasi Favqulodda vaziyatlar vazirligi: 
favqulodda vaziyatlarning oldini olish, bunday vaziyatlarda aholi hayoti va 
sogligini, moddiy va madaniy boyliklarni muhofaza kilish, shuningdek fav-
kulodda   vaziyatlar   okibatlarini   bartaraf   etish   va   zararni   kamaytirish   yuzasidan
choralar   ishlab  chikadi   hamda amalga  oshiradi;   aholini  va  hududlarni   favqulodda
vaziyatlardan muhofaza kilish sohasida maxsus dasturlar ishlab chikilishi va ilmiy
tadkikotlar   amalga   oshirilishini   tashkil   etadi;   o’z   vakolati   doirasida   vazirlik   va
idoralar, korxona, muassasa va tashkilotlar, mansabdor shahslar va fuqarolar uchun
bajarilishi majburiy bo’lgan karorlar kabul kiladi; boshkaruv organlarining, aholini
va   hududlarni   muhofaza   kilish   kuchlari   va   vositalarining   favqulodda   vaziyatlar
sharoitida   harakat   kdlishga   tayyor   bulishini   tashkil   etadi;   favqulodda   vaziyatlarni
bartaraf etish kuchlari va vositalari boshkaruvini 
amalga   oshiradi,   boshkaruv   punktlari,   xabar   berish   va   aloka   tizimlarini
tuzadi; favqulodda vaziyatlar sharoitida avariya-kutkaruv ishlari va kechiktirib 
bulmaydigan boshka ishlar o’tkazilishini tashkil etadi; aholini va hududlarni
favqulodda vaziyatlardan muhofaza kilish tadbirlari 
bajarilishi   ustidan   davlat   nazoratini   amalga   oshiradi;   ishlab   chiqarish   va
ijtimoiy ob`ektlar bo’yicha loyihalar va karorlar yuzasidan 
davlat   ekspertizasi   o’tkazilishida   ishtirok   etadi;   qonun   hujjatlariga   muvofik
boshka vakolatlarni amalga oshiradi. 
Vazirliklar va idoralar favqulodda vaziyatlardan muhofaza kilish sohasida: 
o’z   tasarrufidagi   korxona,   muassasa   va   tashkilotlarning   favqulodda
vaziyatlar 
sharoitida harakat kilishga shay bulib turishini ta`minlashlari.  Foydalanilgan adabiyotlar  
1. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. –T.: "O’zbekiston", 2008. 
2. “Mehnat Kodeksi”. O’zbekiston Respublikasining qonun hujjatlari to’plami.
– T.: 2005 y., 37-38 - son.  
3. “Mehnatni muhofaza qilish to’g’risida”gi qonun. O’zbekiston Respublikasi 
Oliy Majlisining Axborotnomasi. –T.: 2002 y., 1-son.  
4. Ishlab chiqarishdagi baxtsiz hodisalarni va xodimlar salomatligining boshqa 
xil zararlanishini tekshirish va hisobga olish to’g’risidagi Nizom.  Vazirlar 
Mahkamasining qarori № 286,  06.06.1997, –T.: 1997.  
5. “Ishlab chiqarishdagi baxtsiz hodisalar va kasb kasalliklaridan majburiy 
davlat ijtimoiy sug’urtasi to’g’risida”gi qonun. O’zbekiston Respublikasi qonun
hujjatlari to’plami, 2008 y., 37-38-son.  
6. “Ish beruvchining fuqarolik javobgarligini majburiy sug’urta qilish 
to’g’risida”gi qonun. O’zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari to’plami,    –T.:
2009 y., 16-son.

O'zbekistonda uchraydigan favqulodda vaziyatlari turlari va tasnifi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Qo'qon xonligi kurs ishi
  • Oliver Kromvelning siyosiy faoliyati tarixi
  • XVI-XVII asrning birinchi yarmida Yaponiya
  • II jahon urushidan so‘ng xalqaro munosabatlar. Sovuq urush
  • SSSR ning ikkinchi jahon urushidan keyin tashqi siyosati

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский