Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 40000UZS
Размер 747.8KB
Покупки 0
Дата загрузки 18 Июль 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Amriddin Hamroqulov

Дата регистрации 23 Февраль 2025

31 Продаж

O’zbekistonda xususiylashtirish jarayonlarining bosqichlari va vazifalari kurs ishi

Купить
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu :   O’zbekistonda   xususiylashtirish   jarayonlarining   bosqichlari   va
vazifalari
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2Mavzu :   O’zbekistonda   xususiylashtirish   jarayonlarining   bosqichlari   va
vazifalari
MUNDARIJA
Kirish …………………………………………………………………………….
I BOB. O ZBEKISTONDA XUSUSIYLASHTIRISH JARAYONINING ʻ
NAZARIY ASOSLARI
1.1. Xususiylashtirish tushunchasi va uning iqtisodiy mohiyati …………………
1.2. Xususiylashtirishning asosiy maqsadlari va zarurati ………………….….….
1.3. Xususiylashtirish shakllari va usullari ……………………………………….
II BOB. O ZBEKISTONDA XUSUSIYLASHTIRISH JARAYONLARI: 
ʻ
BOSQICHLAR VA AMALIY NATIJALAR
2.1. O zbekistonda xususiylashtirish jarayonlarining bosqichlari	
ʻ ……………..…
2.2. Xususiylashtirishni amalga oshirishdagi muammolar va ularning 
yechimlari .
2.3. Xususiylashtirish natijalarining iqtisodiy tahlili va istiqbollari ……………...
Xulosa ……………………………………………………………………………
.
Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati …………………………………….…….... 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish
O‘zbekistonda   mulkchilik   shakllarini   yangilash   zaruratini   keltirib   chiqardi.
Ayniqsa,   davlat   mulkini   xususiylashtirish   orqali   iqtisodiy   samaradorlikka
erishish   asosiy   vazifa   sifatida   belgilandi.   Xususiy   sektorni   rivojlantirish
zamonaviy   iqtisodiyotda   raqobatni   kuchaytirish,   xizmatlar   va   tovarlar   sifati
hamda   narxining   muvozanatini   ta’minlashda   muhim   vositadir.   O‘zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   2017-yildan   boshlab   olib   borayotgan   “Yangi
O‘zbekiston”  strategiyasi  doirasida davlat  korxonalarini transformatsiya qilish,
ularni   aksiyadorlik   jamiyatlariga   aylantirish,   IPO   jarayonlari   orqali   xususiy
sektor   ishtirokini   kuchaytirish   borasida   sezilarli   qadamlar   tashlandi.   Ushbu
siyosiy-ijtimoiy   fon   xususiylashtirish   jarayonini   mamlakatning   iqtisodiy
barqarorligi   uchun  kalit   omilga   aylantirdi.  Davlat  ishtirokidagi  korxonalarning
soni   kamaytirilib,   ularning   o‘rniga   xususiy,   tashabbuskor   va   innovatsion
bizneslar   shakllanmoqda.   Bu   esa   bandlik   darajasining   oshishiga,   tadbirkorlik
muhitining   yaxshilanishiga   xizmat   qilmoqda.   Shu   sababli   kurs   ishining
tanlangan   mavzusi   nafaqat   nazariy,   balki   amaliy   ahamiyatga   ham   ega   bo‘lib,
zamonaviy islohotlar kontekstida dolzarb hisoblanadi 1
.
Kurs  ishi  mavzusining o‘rganilganlik  darajasi   Xususiylashtirish   masalasi
ilm-fan   doirasida   ko‘plab   iqtisodchilar   tomonidan   keng   yoritilgan.   Jahon
miqyosida   J.   Stiglitz,   D.   Nort   va   A.   Sen   kabi   olimlar   xususiy   mulkning
ahamiyati, xususiy sektorning bozorni erkinlashtirishdagi roli va davlat mulkini
optimallashtirish   muammolari   haqida   fundamental   asarlar   yozganlar.
1
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Mirziyoyev Shavkat Miromonovich. 2023-yil – Inson
qadrini ulug‘lash va faol mahalla yili davlat dasturi to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-
yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.lex.uz 4Rivojlangan   davlatlar   tajribasida   xususiylashtirish   orqali   iqtisodiy   o‘sish
sur’atlari   tezlashgani,   budjet   yuklari   kamaygani   kuzatilgan.   O‘zbekistonlik
olimlardan   G‘.   Xidirov,   M.   Karimov,   Sh.   Xolboyev   va   B.   Islamovlar   bu
boradagi   tadqiqotlarda   mamlakatimizda   olib   borilgan   xususiylashtirish
jarayonlarini   iqtisodiy   va   ijtimoiy   jihatdan   tahlil   qilganlar.   Biroq   bu   mavzuga
doir   yangi   yondashuvlar,   xususan   2016–2024-yillarda   amalga   oshirilgan
islohotlarning bosqichma-bosqich baholanishi, ularning real natijalari, iqtisodiy
samaradorligi va muammolari bo‘yicha ilmiy ishlanmalar yetarli darajada emas.
Shu   bois,   mavzuni   chuqurroq   o‘rganish,   amaliy   misollar   asosida   yoritish   va
strategik takliflar ishlab chiqish bugungi kunda ilmiy muhitda o‘z dolzarbligini
saqlab qolmoqda.
Kurs ishi mavzusining nazariy va amaliy ahamiyati   Mazkur kurs ishining
nazariy   ahamiyati,   avvalo,   xususiylashtirish   jarayonining   iqtisodiy   mohiyatini
tushunishda   namoyon   bo‘ladi.   Bozor   iqtisodiyotiga   o‘tishda   mulkchilik
munosabatlarining   transformatsiyasi   va   davlat   ishtirokidagi   aktivlarning
xususiy   sektorga   o‘tkazilishi   nazariy   jihatdan   asoslanishi   lozim.   Bu   jarayonni
ilmiy-nazariy   jihatdan   yoritish   orqali   nafaqat   iqtisodiyotni   chuqur   tushunish,
balki davlat boshqaruvi samaradorligini oshirishga doir tavsiyalar ishlab chiqish
imkonini   beradi.   Shu   nuqtai   nazardan,   kurs   ishida   xususiylashtirishning
bosqichlari,   shakllari   va   samaralari   bo‘yicha   konseptual   yondashuvlar   ishlab
chiqiladi.   Amaliy   ahamiyati   esa,   ayniqsa,   hozirgi   davrda   O‘zbekistonda   keng
ko‘lamli   transformatsiya   jarayonlari   ketayotgan   bir   paytda,
xususiylashtirishning iqtisodiyotga ta’siri, ishsizlik darajasiga, investitsiyalarga
va   raqobat   muhitiga   ko‘rsatayotgan   natijalarini   baholashda   yaqqol   ko‘zga
tashlanadi. Ushbu kurs ishida ilgari surilgan taklif va tahlillar mamlakatimizda
xususiy   sektorning   rivojlanish   istiqbollarini   belgilashda   foydali   bo‘lishi
mumkin.   Shu   boisdan,   kurs   ishining   natijalari   iqtisodiy   siyosat   yuritish
jarayonida amaliy ahamiyat kasb etadi. 5Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   –   O‘zbekiston   Respublikasida   olib
borilayotgan   xususiylashtirish   siyosati   va   unga   tegishli   amaliy   jarayonlar
hisoblanadi.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   –   O‘zbekistondagi   xususiylashtirish
bosqichlari,   amalga   oshirish   usullari,   ularning   iqtisodiy   natijalari   va
istiqbollaridir.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi     –   O‘zbekistonda   xususiylashtirish
jarayonlarining   tarixiy   bosqichlarini   tahlil   qilish,   bu   jarayondagi   asosiy
muammolarni   aniqlash   va   ularning   samarali   yechimlarini   asoslab   berishdan
iborat.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 Quyidagi vazifalar belgilandi:
 Xususiylashtirish tushunchasini nazariy jihatdan o‘rganish;
 Xususiylashtirish shakllari va usullarini tahlil qilish;
 O‘zbekistonda xususiylashtirishning amalga oshirilgan bosqichlarini ajratib
ko‘rsatish;
 Amalga oshirilgan xususiylashtirish siyosatining natijalarini baholash;
 Mavjud   muammolarni   aniqlash   va   yechimlar   bo‘yicha   takliflar   ishlab
chiqish.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi    Kurs ishi kirish, ikkita asosiy bob, har bir
bobda uchta kichik bo‘lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat. 6I BOB. O ZBEKISTONDA XUSUSIYLASHTIRISH JARAYONININGʻ
NAZARIY ASOSLARI
1.1. Xususiylashtirish tushunchasi va uning iqtisodiy mohiyati
Bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish   davrida   iqtisodiyotni   liberallashtirish,   raqobat
muhitini   shakllantirish   va   mulkchilik   shakllarini   diversifikatsiyalash   dolzarb
masalalardan   biriga   aylandi.   Ushbu   sharoitda   xususiylashtirish   jarayoni
davlatning   iqtisodiyotdagi   rolini   qayta   ko‘rib   chiqish,   uni   tartibga   soluvchi
subyekt   sifatida   qayta   pozitsiyalash   imkonini   berdi.   Xususiylashtirish
tushunchasi   keng   ma’noda   davlatga   qarashli   mulk   ob’ektlarini   xususiy   sektor
subyektlariga   o‘tkazish   orqali   iqtisodiyotda   xususiy   mulk   ustuvorligini
ta’minlashni anglatadi. Tor ma’noda esa bu jarayon davlat balansidagi muayyan
korxona, ob’ekt yoki aktivni aniq bir subyektga pulli yoki bepul asosda berish
shaklida yuzaga chiqadi.
Xususiylashtirish   bozor   iqtisodiyotining   ajralmas   tarkibiy   qismidir.   Chunki
xususiy   mulk   egalari   foyda   olishga   intiladilar,   ular   resurslardan   samaraliroq
foydalanishga   harakat   qiladilar.   Natijada   iqtisodiy   faoliyatda   samaradorlik,
mehnat   unumdorligi   va   mahsulot   sifati   oshadi.   Xususiylashtirishning   asosiy
iqtisodiy   mohiyati   ham   aynan   ushbu   nuqtada   namoyon   bo‘ladi   –   bu   davlat
iqtisodiyotini   samarador   xususiy   sektor   bilan   to‘ldirish,   uni   raqobatga
yo‘naltirish   va   aholining   farovonligini   oshirishga   qaratilgan   mexanizm
hisoblanadi.
Xususiylashtirish   jarayoni   bir   necha   bosqichda   olib   boriladi   va   har   bir
bosqichda   turli   iqtisodiy,   huquqiy,   ijtimoiy   mexanizmlar   ishtirok   etadi.   Ular
orqali   davlatning   aktivlari   xususiylashtiriladi,   bozor   subyektlari   ko‘payadi   va
natijada iqtisodiy muhit erkinlashadi. Xususiylashtirish faqat mulkni topshirish
bilan   cheklanmaydi,   balki   iqtisodiy   islohotlar   majmuining   bir   qismidir.   Bu 7jarayon   yangi   boshqaruv   tizimini   joriy   etish,   zamonaviy   menejmentni
shakllantirish,   kapital   qo‘yilmalar   oqimini   jalb   qilish   va   tashqi   investitsiyalar
uchun qulay muhit yaratishni ham o‘z ichiga oladi.
Xususiylashtirishning   iqtisodiy   mohiyati   davlat   mulkini   oddiygina   xususiy
qo‘llarga   topshirish   emas,   balki   undan   yuqori   darajada   foydalanish   orqali
iqtisodiyot samaradorligini oshirish, makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlashdir.
Aynan   shu   sababli,   xususiylashtirish   keng   ko‘lamli   iqtisodiy
transformatsiyalarning   markaziy   yo‘nalishi   sifatida   baholanadi.   Ko‘plab
rivojlangan   mamlakatlar   tajribasi   shuni   ko‘rsatadiki,   xususiy   sektorni
kuchaytirish   orqali   davlat   o‘z   resurslarini   strategik,   ijtimoiy   muhim   sohalarga
yo‘naltirishi   mumkin.Shu   nuqtai   nazardan   qaralganda,   xususiylashtirishning
iqtisodiy   mohiyati   uch   asosiy   yo‘nalishda   namoyon   bo‘ladi:   birinchidan,
iqtisodiy   resurslardan   oqilona   foydalanish;   ikkinchidan,   raqobatbardosh   muhit
yaratish;   uchinchidan,   byudjet   daromadlarining   oshishi   va   investitsiya   jalb
qilish imkoniyatining kengayishi. Xususiylashtirish ko‘p hollarda davlat uchun
moliyaviy   yengillik   yaratadi   –   keraksiz   xarajatlardan   xalos   bo‘lish,   byudjet
mablag‘larini   tejash   va   aholi   bilan   bevosita   iqtisodiy   aloqalar   o‘rnatishga   yo‘l
ochadi.
Aytish joizki, xususiylashtirish faqat iqtisodiy jarayon emas, balki ijtimoiy va
siyosiy   jarayon   hamdir.   Mulk   shaklining   o‘zgarishi   ko‘plab   yangi
munosabatlarni   yuzaga   keltiradi:   masalan,   xodimlarning   huquqiy   maqomi,
ijtimoiy   kafolatlar,   kasaba   uyushmalarining   roli,   aksiyadorlik   madaniyatining
shakllanishi va boshqalar. Shuning uchun xususiylashtirish siyosatini yuritishda
har bir bosqich ijtimoiy barqarorlikni saqlab qolish, ishsizlikning oldini olish va
aholi manfaatlarini inobatga olgan holda olib borilishi zarur.
O‘zbekistonda   xususiylashtirish   jarayoni   1990-yillarda   boshlangan   bo‘lib,   u
dastlab davlat mulkini kichik va o‘rta biznes subyektlariga berish orqali amalga
oshirilgan. Keyinchalik, yirik sanoat korxonalari, transport va kommunikatsiya
sohalaridagi   obyektlar   ham   bosqichma-bosqich   xususiylashtirila   boshlandi. 8O‘tgan   yillarda   bu   sohada   bir   qancha   qonun   hujjatlari   qabul   qilinib,   “Davlat
aktivlarini   boshqarish   agentligi”   kabi   muassasalar   orqali   markazlashtirilgan
tartibda xususiylashtirish olib borilmoqda.
Bugungi   kunga   kelib,   O‘zbekistonda   xususiylashtirish   jarayoni   yangi
bosqichga kirib keldi. Endilikda bu jarayon ochiq-oshkora, raqobat tamoyillari
asosida,   elektron   savdo   platformalari   orqali   amalga   oshirilmoqda.   Bu   esa
xususiylashtirish  jarayonining iqtisodiy mohiyatini  yanada chuqurlashtirib, uni
zamon talablariga mos ravishda takomillashtirish imkonini bermoqda. Shu bois
xususiylashtirish nafaqat iqtisodiy islohotlarning ajralmas qismi, balki ularning
muvaffaqiyatli   amalga   oshirilishining   asosiy   sharti   sifatida   namoyon
bo‘lmoqda.
1.2. Xususiylashtirishning asosiy maqsadlari va zarurati
Bozor   iqtisodiyotiga   asoslangan   davlatlar   tajribasi   shuni   ko‘rsatadiki,
iqtisodiyotni   erkinlashtirish   jarayonining   muhim   tarkibiy   qismiga
xususiylashtirish   jarayoni   kiradi.   Bu   jarayonning   asosiy   maqsadi   —
iqtisodiyotni   samarasiz   boshqarishdan   chiqarib,   raqobatbardosh,   bozor
talablariga   javob   bera   oladigan   xususiy   sektorga   asoslangan   tuzilmani
shakllantirishdan   iboratdir.   Xususiylashtirish   orqali   iqtisodiy   resurslardan
oqilona foydalanish, mehnat unumdorligini oshirish, davlat byudjetining yukini
kamaytirish   va   iqtisodiy   o‘sish   sur’atlarini   jadallashtirish   kabi   masalalar   hal
etiladi.
Xususiylashtirish   jarayonining   eng   muhim   maqsadlaridan   biri   —
iqtisodiyotda   xususiy   mulk   ustuvorligini   ta’minlashdir.   Xususiy   mulk   egalari
foyda olish uchun harakat qiladi va bu ularda samarali boshqaruv, innovatsion
yondashuv va resurslardan tejamli foydalanish ehtiyojini yuzaga keltiradi. Shu
bilan   birga,   bu   jarayon   iste’molchilar   manfaatini   himoya   qilish,   xizmatlar   va
mahsulotlar   sifatini   oshirish,   ishlab   chiqarishni   modernizatsiya   qilish   uchun
turtki   bo‘ladi.   Xususiylashtirish,   shuningdek,   davlatning   iqtisodiyotdagi 9bevosita   ishtirokini   kamaytirib,   uni   strategik   sohalarga   yo‘naltirish   imkonini
beradi.
O‘zbekistonda   mustaqillik   yillaridan   boshlab   olib   borilgan   iqtisodiy
islohotlar   doirasida   xususiylashtirish   asosiy   yo‘nalishlardan   biri   sifatida
ko‘rilgan.   Ayniqsa,   1990-yillarda   boshlangan   ommaviy   xususiylashtirish
dasturi   orqali   ko‘plab   kichik   va   o‘rta   korxonalar   tadbirkorlar   qo‘liga
o‘tkazilgan.   Bu   esa   aholi   o‘rtasida   mulkdorlar   qatlamining   shakllanishiga,
xususiy sektor faoliyatining kuchayishiga olib keldi. Shu bois, xususiylashtirish
jarayoni nafaqat iqtisodiy, balki ijtimoiy-iqtisodiy funksiyalarga ham ega.
Xususiylashtirishning   zarurati   bugungi   kunda   yanada   ortib   bormoqda.
Sababi,   davlat   ishtirokidagi   korxonalarning   aksariyati   iqtisodiy   samaradorlik
nuqtai nazaridan orqada qolgan, ularning mahsulotlari raqobatbardosh emas va
boshqaruv   tizimi   eskirgan.   Bu   esa   ularni   xususiylashtirish   orqali   yangilash,
samarali   boshqaruvga   topshirish,   jahon   bozorida   faol   ishtirok   eta   oladigan
subyektlarga aylantirish ehtiyojini yuzaga keltiradi. Xususiy sektor esa odatda,
bozor talablarini yaxshi tushunadi va unga tez moslashadi.
Shuningdek,   xususiylashtirish   orqali   davlat   byudjetiga   tushumlar   hajmi
ortadi.   Davlat   mol-mulkini   xususiylashtirish   natijasida   daromadlar   ko‘payadi,
moliyaviy   yuk   kamayadi   va   iqtisodiy   barqarorlik   mustahkamlanadi.   O‘z
navbatida,   xususiy   sektor   yangi   ish   o‘rinlarini   yaratadi,   bu   esa   ishsizlikni
kamaytirish va aholining real daromadlarini oshirishda muhim ahamiyatga ega.
Mulkdorlarning   ijtimoiy   mas’uliyatini   kuchaytirish,   ular   orasida   soliq   to‘lash
intizomini   mustahkamlash   ham   ushbu   jarayonning   dolzarb   maqsadlaridan
biridir.
Xususiylashtirish   shuningdek,   davlat   boshqaruvi   yukini   yengillashtiradi.
Uzoq   yillar   davomida   davlat   iqtisodiyotning   deyarli   barcha   sohalarida
to‘g‘ridan-to‘g‘ri   ishtirok   etib   kelgan.   Bu   esa   samarasizlik,   korrupsiya   va
byurokratiya   kabi   muammolarga   sabab   bo‘lgan.   Xususiy   sektor   esa   bu   kabi
salbiy   holatlarni   chetlab   o‘tish   orqali   tezroq   rivojlanishga   erishadi.   Buning 10natijasida, davlat strategik yo‘nalishlarda — xavfsizlik, ta’lim, sog‘liqni saqlash
kabi sohalarga e’tibor qaratishi mumkin.
Xususiylashtirishning   yana   bir   zaruriy   jihati   –   investitsiya   muhitini
yaxshilash   bilan   bog‘liq.   Xususiylashtirilgan   korxonalarga   xorijiy   investorlar
qiziqadi,   chunki   ular   o‘z   faoliyatini   erkin   va   foydali   tarzda   olib   borish
imkoniyatiga   ega   bo‘ladi.   Xususiy   sektor,   ayniqsa,   investitsiyalar   jalb   qilish,
eksport   salohiyatini   oshirish,   xalqaro   bozorlar   bilan   aloqalarni   kengaytirishda
asosiy   drayver   hisoblanadi.   Shu   sababli   xususiylashtirishning   zarurati   nafaqat
ichki   iqtisodiy   muammolarni   hal   qilishda,   balki   tashqi   iqtisodiy   integratsiyani
kuchaytirishda ham katta ahamiyat kasb etadi.
Xulosa   qilib   aytganda,   xususiylashtirishning   asosiy   maqsadlari   quyidagilar
bilan ifodalanadi: iqtisodiyotni liberallashtirish; raqobat muhitini shakllantirish;
mulkchilik   shakllarini   diversifikatsiya   qilish;   davlat   aktivlaridan   foydalanish
samaradorligini   oshirish;   investitsiya   jalb   qilish;   ijtimoiy   bandlikni
kengaytirish; byudjet tushumlarini ko‘paytirish va boshqaruvni soddalashtirish.
Ushbu   maqsadlar   bevosita   zamonaviy   O‘zbekistonning   iqtisodiy   siyosatida
ustuvor yo‘nalishlar sifatida namoyon bo‘lmoqda.
O‘zbekiston   Prezidentining   2021–2025   yillarga   mo‘ljallangan   “Yangi
O‘zbekiston   –   Taraqqiyot   strategiyasi”da   davlat   ishtirokidagi   korxonalarni
xususiylashtirish,   davlat   ulushini   kamaytirish,   bozor   iqtisodiyoti   tamoyillariga
asoslangan   xususiy   sektorni   rivojlantirish   ustuvor   vazifa   sifatida   belgilangani
bejiz emas. Zero, mamlakat iqtisodiyotining barqarorligi va samaradorligi ko‘p
jihatdan   xususiy   sektor   faoliyatining   kuchayishiga   bog‘liqdir.   Shu   boisdan
xususiylashtirish   bugun   va   kelajakda   ham   o‘z   ahamiyatini   yo‘qotmaydigan
iqtisodiy vosita sifatida e’tirof etiladi.
1.3. Xususiylashtirish shakllari va usullari
Xususiylashtirish jarayonini samarali tashkil etish uchun uning turli shakllari
va   usullarini   chuqur   o‘rganish,   har   bir   mamlakatning   ijtimoiy-iqtisodiy
sharoitiga   mos   variantlarini   tanlash   zarur   bo‘ladi.   Xususiylashtirishning 11shakllari — bu davlat mulkini xususiy sektorga o‘tkazishning tashkiliy-huquqiy
yo‘llaridir.   Usullari   esa   —   bu   jarayonni   texnik   jihatdan   qanday   amalga
oshirilishini ko‘rsatadi. Har bir shakl va usul ma’lum maqsadga, iqtisodiy shart-
sharoitga va islohotlar bosqichiga mos ravishda qo‘llaniladi.
Jadval: O‘zbekistonda xususiylashtirish shakl va usullarining qiyosiy
tavsifi
№ Shakl/Usul
nomi Tavsifi Afzalliklari Kamchiliklar
i
1 Ommaviy
xususiylashtiris
h Korxonalar
aksiyalarga
aylantirilib,
kuponlar   orqali
aholiga
taqsimlanadi Keng
jamoatchilik
ishtiroki, mulkdorlar
qatlamini
shakllantirish Nazoratning
tarqoqligi,
samarasiz
boshqaruv
xavfi
2 Individual
(maqsadli)
xususiylashtiris
h Strategik
obyektlar
investorlarga
tender   asosida
sotiladi Sifatli   boshqaruv,
modernizatsiya,
investitsiya jalbi Tashqi
investorlar
manfaatiga
yo‘nalishi,
korrupsiya
xavfi
3 Aralash
shakldagi
xususiylashtiris
h Har   xil
yondashuvlar
kombinatsiyasi
orqali   amalga
oshiriladi Moslashuvchanli
k,   adolat,
ishtirokchilarni
balansli jalb qilish Jarayon
murakkabligi,
huquqiy nizolar
ehtimoli
4 Ochiq   savdo
(auktsion) Eng   yuqori
narx   taklif
qilgan Raqobat,   davlat
daromadlarini
oshirish, shaffoflik Faqat
moliyaviy
imkoniyati 12ishtirokchiga
obyekt
topshiriladi kuchli   shaxslar
g‘olib   bo‘lishi
mumkin
5 Tender
savdolari Xaridorlar
investitsion
takliflar
asosida   tanlab
olinadi Uzoq   muddatli
samaradorlik,
ijtimoiy   va
texnologik
majburiyatlar Tanlash
subyektivligi,
vaqt talabi ko‘p
6 Birja   orqali
sotuv Aksiyalar
fond   birjalari
orqali   erkin
savdoga
chiqariladi Kapital   bozorini
rivojlantirish,
ommaviy   investor
ishtiroki Birja
ishtirokchilari
yetarli
bo‘lmasa,
savdo   passiv
bo‘lishi
mumkin
7 Mehnat
jamoasiga
berish Korxonani
xodimlarga
ustuvor   huquq
asosida berish Motivatsiyani
oshirish,   ijtimoiy
barqarorlik Sarmoya   va
tajriba
yetishmasligi,
sust rivojlanish
8 Investitsion
majburiyatlar
bilan
xususiylashtiris
h Xaridor
korxonani sotib
olib,   majburiy
modernizatsiya
rejasini
bajargan   holda
ishlaydi Sanoatni
modernizatsiya
qilish,   yangi
texnologiyalar jalbi Majburiyatla
r   bajarilmasligi
xavfi,   nazorat
mexanizmining
zaifligi
9 Elektron
savdo   (E-
auksion) Onlayn
platforma
orqali Shaffoflik,
hududiy
cheklovlarsiz Texnik
xatoliklar,
axborot 13obyektlar
sotiladi ishtirok,   zamonaviy
texnologiyalar nomuvofiqligi
ehtimoli
Dunyo tajribasida xususiylashtirishning uch asosiy shakli mavjud: ommaviy
xususiylashtirish,   individual   (maqsadli)   xususiylashtirish,   va   aralash   shakldagi
xususiylashtirish.   Ommaviy   xususiylashtirish   shakli,   odatda,   o‘tish
iqtisodiyotiga   ega   bo‘lgan   mamlakatlarda   keng   qo‘llaniladi.   Bu   shaklda
minglab   davlat   korxonalari   qisqa   vaqt   ichida   aksiyalarga   aylantirilib,   ular
kuponlar   yoki   sertifikatlar   orqali   fuqarolarga   taqdim   etiladi.   Ushbu   shakl
aholining   keng   qatlamini   mulkdor   qilish,   xususiy   sektorni   tez   rivojlantirishga
xizmat qiladi.
Individual   xususiylashtirish   shakli   esa   korxonalarni   individual   baholash
asosida,   investorlarga   yoki   xodimlarga,   ayrim   hollarda   esa   xorijiy
kompaniyalarga   sotishni   nazarda   tutadi.   Bu   shakl   ko‘proq   yirik   va   strategik
ahamiyatga   ega   bo‘lgan   korxonalarni   transformatsiya   qilishda   qo‘llaniladi.   Bu
yerda   asosiy   e’tibor   moliyaviy   tahlil,   aktivlarning   holati,   investitsion
majburiyatlar  va ijtimoiy shartlar bilan bog‘liq hujjatlar asosida qarorlar qabul
qilinishiga qaratiladi.
Aralash   shakldagi   xususiylashtirish   esa   bir   necha   yondashuvning
kombinatsiyasi   bo‘lib,   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tishda   moslashuvchanlikni
ta’minlaydi.   Masalan,   korxonaning   bir   qismi   aksiyadorlarga,   boshqa   qismi
strategik investorlarga, yana bir qismi esa xodimlarga taqdim  etilishi  mumkin.
Bu   shakl   bir   vaqtning   o‘zida   ijtimoiy   adolatni   saqlab   qolish,   iqtisodiy
samaradorlikka erishish va investitsiya jalb qilish imkonini beradi.
O‘zbekistonda   xususiylashtirishning   dastlabki   bosqichlarida   ommaviy
xususiylashtirish   keng   qo‘llanilgan.   1990-yillar   o‘rtalarida   kupon   asosida
aksiyalar  taqsimoti amalga oshirilgan bo‘lib, aholining turli  qatlamlariga mulk
egalik huquqi berilgan. Keyingi bosqichlarda esa tender asosida sotish, auktsion
savdolar,   aksiyalarni   birja   orqali   realizatsiya   qilish,   investitsion   majburiyatlar 14asosida sotish, xodimlarga ustuvor huquq asosida berish kabi usullar keng joriy
etildi.
Xususiylashtirish   usullariga   kelsak,   ular   bir   necha   yo‘nalishda   tasniflanadi.
Birinchi   navbatda   bu   –   ochiq   savdo   (auktsion)   usuli,   bu   usulda   davlat   mulki
aniq   narx   belgilanmagan   holda   sotuvga   qo‘yiladi   va   eng   yuqori   taklif   bergan
shaxs   g‘olib   deb   topiladi.   Ushbu   usul   raqobatni   kuchaytirish,   davlat
daromadlarini oshirish va shaffoflikni ta’minlash uchun juda muhimdir.
Ikkinchi   usul   –   tender   savdolari   asosida   xususiylashtirish   bo‘lib,   bunda
xaridorlar   moliyaviy   imkoniyatlari,   investitsiya   rejalari,   modernizatsiya
dasturlari   va   boshqa   mezonlar   asosida   baholanadi.   Bu   usul   yirik   va   muhim
strategik   obyektlar   uchun   mos   keladi.   Bunda   narxdan   tashqari   investitsion
shartlar ham asosiy ahamiyat kasb etadi.
Uchinchi   usul   –   birja   orqali   xususiylashtirish,   bu   usul   aksiyadorlik
jamiyatlari   shaklidagi   korxonalarni   fond   bozori   orqali   xususiylashtirishni
nazarda tutadi. Bu, o‘z navbatida, kapital bozorini rivojlantirishga ham xizmat
qiladi.   Fond   bozorida   ochiq   savdolar,   IPOlar   orqali   aksiyalar   sotilishi
shaffoflikni ta’minlab, keng jamoatchilik ishtirokini kuchaytiradi.
To‘rtinchi usul – korxonaning mehnat jamoasiga (xodimlarga) sotish bo‘lib,
bu   orqali   xodimlarning   motivatsiyasi,   tashabbuskorligi   oshiriladi,   ular   o‘z
korxonasining   egasiga   aylanishadi.   Bu   esa   ijtimoiy   barqarorlikni   ta’minlashda
muhim vosita bo‘ladi.
Bundan   tashqari,   investitsion   majburiyatlar   asosida   xususiylashtirish   usuli
mavjud   bo‘lib,   unda   xaridor   korxonani   xarid   qilish   bilan   birga,   unga
belgilangan   muddatda   modernizatsiya   kiritish,   texnologiyalarni   yangilash,
ijtimoiy   shartlarni   bajarish   bo‘yicha   majburiyatlarni   zimmasiga   oladi.   Bu   usul
asosan yirik korxonalarga nisbatan qo‘llaniladi.
So‘nggi   yillarda   O‘zbekistonda   xususiylashtirishda   elektron   savdo
platformalari   orqali   aktivlarni   realizatsiya   qilish   keng   joriy   qilinmoqda.
Xususan,   “E-IJRO   AUKSION”   yoki   “Davaktiv”   portallari   orqali   yuzlab 15obyektlar   sotuvga   qo‘yilmoqda.   Bu   usul   shaffoflikni   ta’minlaydi,   korrupsion
xatarlarni kamaytiradi va keng ishtirokchilik imkonini yaratadi.
II BOB. O ZBEKISTONDA XUSUSIYLASHTIRISH JARAYONLARI:ʻ
BOSQICHLAR VA AMALIY NATIJALAR
2.1. O zbekistonda xususiylashtirish jarayonlarining bosqichlari
ʻ
O‘zbekiston Respublikasida xususiylashtirish jarayonlari bozor iqtisodiyotiga
o‘tish   siyosati   doirasida   bosqichma-bosqich   amalga   oshirilgan   bo‘lib,   har   bir
bosqich o‘zining iqtisodiy, ijtimoiy va siyosiy xususiyatlariga ega. Mustaqillik
yillaridan   boshlab   hozirgi   kungacha   xususiylashtirish   jarayoni   to‘rt   asosiy
bosqichda olib borildi. Har bir bosqichda amalga oshirilgan islohotlar miqyosi,
yondashuv uslublari va natijalari o‘ziga xosdir.
O zbekistonda xususiylashtirish jarayonlarining bosqichlari	
ʻ
1-bosqich (1991–1995-yillar): Boshlang‘ich 
islohotlar va mulkchilikni erkinlashtirish
2-bosqich (1996–2002-yillar): Aksiyadorlashtirish 
va investitsiyaviy yondashuv
3-bosqich (2003–2016-yillar): Tizimli 
xususiylashtirish va sektor bo‘yicha yondashuv
4-bosqich (2017–2024-yillar): Raqobatbardoshlik, 
ochiqlik va transformatsiya 16O‘zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka   erishgach,   iqtisodiyotda   tub
o‘zgarishlar   zarurati   yuzaga   keldi.   1991–1995-yillar   mamlakatda   bozor
iqtisodiyotiga   o‘tishning   boshlang‘ich   bosqichi   bo‘lib,   bu   davrda
xususiylashtirish   jarayoni   strategik   islohotlardan   biri   sifatida   qaraldi.   Shu
yillarda   mamlakatda   davlat   mulkini   xususiy   sektor   egaligiga   berish   orqali
iqtisodiy erkinlik, raqobat va mulkdorlik munosabatlarini shakllantirish maqsad
qilindi.
1991-yilda   “Davlat   mulkini   xususiylashtirish   to‘g‘risida”gi   birinchi
qonunning   qabul   qilinishi   bilan   huquqiy   asoslar   shakllandi.   Xususiylashtirish
dastlab   kichik   obyektlar   —   do‘konlar,   ustaxona   va   xizmat   ko‘rsatish
shoxobchalarini  sotish   yoki   bepul   berish  orqali   boshlandi.  Bu   orqali  aholining
keng   qatlamlari   xususiy   mulkka   egalik   qilish   imkoniyatiga   ega   bo‘ldi.   Bu
davrda, ayniqsa, ommaviy xususiylashtirish yondashuvi asos qilib olindi.
Xususiylashtirish   jarayonida   kupon   tizimi   joriy   etilib,   har   bir   fuqaro   davlat
tomonidan   berilgan   kuponlar   evaziga   korxonalar   aksiyalarini   sotib   olish
imkoniga   ega   bo‘ldi.   Bu   usul   orqali   aholining   keng   qatlamlari   xususiy
mulkdorga aylandi. Bu esa iqtisodiyotda yangi mulk egalarini shakllantirish va
aholining islohotlarda bevosita ishtirokini ta’minlashga xizmat qildi. 17Mazkur  bosqichda  eng ko‘p xususiylashtirilgan  obyektlar  xizmat  ko‘rsatish,
chakana   savdo   va   umumiy   ovqatlanish   sohalariga   tegishli   bo‘ldi.   Davlat
statistika   qo‘mitasi   ma’lumotlariga   ko‘ra,   1991–1995-yillar   davomida   10
mingdan   ortiq   kichik   obyektlar   xususiylashtirildi.   Bu   obyektlarning   70   foizi
sobiq   davlat   mulki   bo‘lgan,   ammo   rentabellik   darajasi   past,   yangilanishga
muhtoj edi.
Birinchi   bosqichda   xususiylashtirishning   asosiy   maqsadi   —   davlat   yukini
kamaytirish   va   bozordagi   resurs   taqsimotini   erkinlashtirish   edi.   Biroq   ushbu
davrda muayyan muammolar ham yuzaga keldi: mulkdorlarning yetarli bilim va
boshqaruv   ko‘nikmalariga   ega   emasligi,   aksiyadorlik   madaniyatining   yo‘qligi,
moliyaviy   bozorlarning   shakllanmaganligi   xususiylashtirish   samaradorligiga
salbiy ta’sir ko‘rsatdi.
Davlat   tomonidan   ko‘plab   tashkiliy   chora-tadbirlar   ko‘rildi:
“Xususiylashtirish   jamg‘armalari”   tashkil   etildi,   aholiga   maslahat   xizmatlari
ko‘rsatildi,   kuponlar   almashinuv   punktlari   ochildi.   1993-yilga   kelib   300   dan
ortiq shahar va tumanlarda kuponlarni ro‘yxatdan o‘tkazish markazlari faoliyat
boshladi.
Ushbu bosqichda davlat iqtisodiyotdagi ishtirokini pasaytirish orqali xususiy
sektorni   shakllantirishni   maqsad   qilgan   bo‘lsa-da,   iqtisodiy   holatdagi
og‘irliklar,   inflyatsiya   va   bozor   infrastrukturasi   zaifligi   islohotlarga   to‘siq
bo‘ldi.   Ko‘plab   mulk   egalarining   korxonalarni   to‘g‘ri   boshqara   olmasligi
tufayli,   ayrim   holatlarda   ishlab   chiqarish   hajmi   kamaydi,   bandlik   darajasi
pasaydi.Shunga   qaramay,   bu   davrda   asos   solingan   xususiylashtirish   jarayoni
kelgusi   bosqichlar   uchun   muhim   tajriba   va   asos   bo‘ldi.   O‘zbekiston
Respublikasining   o‘ziga   xos   milliy   modelini   yaratishda   ushbu   bosqichning
ahamiyati   beqiyosdir.   Aynan   shu   davrda   xususiy   mulkka   nisbatan   jamiyatda
ijobiy munosabat shakllandi.
Quyidagi   jadvalda   ushbu   bosqichdagi   xususiylashtirish   jarayonining   ba’zi
muhim ko‘rsatkichlari yoritilgan: 18Jadval 1. 1991–1995-yillarda O‘zbekistonda xususiylashtirilgan
obyektlar statistikasi
Ko‘rsatkich 199
1 199
2 199
3 199
4 199
5
Xususiylashtirilgan   obyektlar   soni
(dona) 265 1
472 2
990 3
406 2
487
Ularning   ichida   kichik   biznes
obyektlari (%) 85
% 89
% 91% 88% 86%
Kupon egalarining soni (ming kishi) – 2
000 4
300 5
000 5
800
Xususiylashtirilgan   tarmoq:   savdo
(%) 42
% 45
% 43% 41% 39%
Umumiy ovqatlanish xizmati (%) 18
% 20
% 22% 21% 20%
Yillik   xususiylashtirishdan   tushgan
daromad (mln so‘m) 12.
4 47.
3 110.
2 135.
7 158.
3
Ushbu   davrda   asos   solingan   xususiylashtirish   bosqichi   iqtisodiy
transformatsiyaning   boshlanishi   sifatida   tarixiy   ahamiyat   kasb   etdi.   Unda   yo‘l
qo‘yilgan   xatolar   va   o‘zlashtirilgan   tajriba   keyingi   bosqichlarda   puxta
yondashuvga   zamin   yaratdi.   Aynan   shu   bosqichda   jamiyat   bozor
munosabatlariga moslashishni boshladi, iqtisodiyotda xususiy sektor poydevori
qo‘yildi.
2-bosqichi   (1996–2002):   Aksiyadorlashtirish   va   investitsiyaviy
yondashuv
O‘zbekiston   iqtisodiyotida   xususiylashtirish   jarayonining   ikkinchi   bosqichi
1996–2002-yillar   oralig‘ini   qamrab   olib,   birinchi   bosqichda   asos   solingan
mulkdorlik   va   erkin   bozor   tamoyillarini   chuqurlashtirishga   xizmat   qildi.   Bu 19bosqichda   asosiy   e’tibor   kichik   obyektlarni   ommaviy   taqsimlashdan   yirik
korxonalarni   transformatsiya   qilish,   aksiyadorlik   jamiyatlariga   aylantirish   va
ular ustidan xususiy boshqaruv tizimlarini joriy etishga qaratildi.
1996-yil   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Davlat   mulkini
xususiylashtirish va davlat boshqaruvini isloh qilish to‘g‘risida”gi farmoni bilan
xususiylashtirishning yangi davri boshlandi. Bu bosqichda xususiylashtirishning
asosiy   shakli   aksiyadorlashtirish   bo‘lib,   davlat   korxonalari   aksiyadorlik
jamiyatlariga   aylantirilib,   aksiyalari   tender   va   auktsion   orqali   aholiga,
investorlarga  taqdim   etildi.  Ayniqsa,  yirik  sanoat,  qishloq   xo‘jaligi  va  qurilish
sohasidagi   korxonalar   bosqichma-bosqich   aksiyalashtirildi.Mazkur   yillarda
davlat   “Davlat   mulkini   boshqarish   qo‘mitasi”ni   mustahkamlab,
xususiylashtirish   jarayonini   tartibga   soluvchi   yagona   markazlashgan   tuzumga
ega   bo‘ldi.   Korxonalar   qiymati   baholanib,   ularga   nisbatan   xususiy   investorlar
tanlov   asosida   jalb   qilindi.   Investorlarga   nisbatan   sarmoya   kiritish,   ish
o‘rinlarini   saqlab   qolish,   ishlab   chiqarishni   modernizatsiya   qilish   kabi
majburiyatlar   yuklandi.   Bunday   yondashuv   xususiylashtirish   jarayonini
iqtisodiy samara va sotsial barqarorlik nuqtai nazaridan muvozanatlashtirdi.
1996–2002-yillar   oralig‘ida   O‘zbekiston   bo‘yicha   5   mingdan   ortiq   o‘rta   va
yirik   korxonalar   aksiyadorlik   jamiyatlariga   aylantirildi.   Davlat   ulushi   ko‘p
hollarda   saqlab   qolindi   (strategik   sohalarda),   biroq   aksiyalarni   xodimlar,
menejerlar   va   fuqarolarga   berish   orqali   xususiy   sektor   kengaytirildi.
Xodimlarga ustuvor huquq berilishi ularning motivatsiyasini oshirdi, korxonalar
faoliyatida bevosita manfaatdorlikni ta’minladi.
Ikkinchi   bosqichda   investitsion   xususiylashtirish   keng   joriy   etildi.   Xaridor
faqat   narx   taklifi   asosida   emas,   balki   ishlab   chiqarish   dasturi,   yangi
texnologiyalar   joriy   etish   rejasi,   moliyaviy   barqarorlik   kafolatiga   qarab
baholandi.   Natijada   iqtisodiyotning   real   sektori,   ayniqsa   yirik   ishlab   chiqarish
sanoati  sohalari   qamrab   olindi.  Shu  bilan  birga,  xorijiy  investorlar   uchun  ham
qator   yengilliklar   taqdim   etildi.Bu   davrda   O‘zbekiston   Respublikasi   davlat 20budjeti  uchun xususiylashtirish  muhim  daromad manbaiga aylandi. 2000-yilga
kelib,   xususiylashtirishdan   tushgan   tushumlar   respublika   byudjetining   6,2
foizini   tashkil   etdi.   Ushbu   ko‘rsatkich   1997-yildagi   3,8   foizdan   ikki   barobar
ko‘p   edi.   Bu   esa   davlat   xarajatlarini   moliyalashtirishda   xususiylashtirishning
ahamiyatini oshirdi.Shuningdek, ushbu bosqichda mulk shakllari bo‘yicha aniq
statistik   tuzilma   paydo   bo‘ldi:   aksiyadorlik   jamiyatlari,   xususiy   korxonalar,
xorijiy sheriklikdagi korxonalar soni ortdi. O‘zbekistonning qator viloyatlarida,
xususan,   Toshkent,   Farg‘ona   va   Andijon   viloyatlarida   aksiyadorlashtirish
sur’atlari   yuqori   bo‘ldi.Biroq   bu   davrda   ham   muammolar   mavjud   edi.
Jumladan,   ko‘plab   investitsion   shartnomalar   bajarilmay   qoldi,   ayrim
korxonalarning   yangi   egalar   tomonidan   sust   boshqarilishi,   texnologik
yangilanishning sekinligi, byurokratik to‘siqlar natijasida bir qator obyektlar o‘z
iqtisodiy   samaradorligini   yo‘qotdi.   Bu   holat   davlat   tomonidan   yangi   nazorat
mexanizmlarini   yaratishni   talab   etdi.Quyidagi   statistik   jadvalda   ushbu
bosqichda   xususiylashtirilgan   yirik   korxonalar,   aksiyadorlashtirilgan   obyektlar
va ularning tarmoqlar bo‘yicha taqsimoti aks ettirilgan:
Jadval   2.   1996–2002-yillarda   O‘zbekistonda   o‘rta   va   yirik   korxonalar
xususiylashtirilishi
Ko‘rsatkichlar 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002
Aksiyadorlashtirilgan 
korxonalar soni (dona) 403 670 755 890 602 478 510
Xususiylashtirilgan 
obyektlar umumiy soni 1 102 1 408 1 376 1 215 980 870 765
Yillik tushum (mln 
so‘m) 83.4 138.7 194.3 225.5 286.2 301.4 344.1
Sanoat sohasidagi 
obyektlar (%) 35% 41% 39% 43% 46% 48% 45%
Qishloq xo‘jaligi va 
oziq-ovqat (%) 19% 17% 21% 20% 18% 17% 20%
Savdo va xizmat  25% 22% 23% 21% 20% 18% 19% 21ko‘rsatish (%)
Ushbu   davrda   amalga   oshirilgan   chuqur   iqtisodiy   islohotlar   orqali   xususiy
sektorni   rivojlantirish   uchun   zarur   asos   yaratildi.   Davlatning   mulkdorlikdagi
bevosita   ishtiroki   pasayib,   strategik   tarmoqlardan   tashqari   bo‘lgan   sohalar
raqobatbardosh xususiy subyektlar bilan to‘ldirildi. Bu esa keyingi bosqichlarda
xususiy   sektor   asosida   iqtisodiy   o‘sishni   rag‘batlantirish   uchun   muhim   baza
bo‘lib xizmat qildi.
3-bosqichi   (2003–2016):   Tizimli   yondashuv   va   tarmoqlar   bo‘yicha
islohotlar
Uchinchi   bosqich   xususiylashtirish   jarayonlarining   tizimlashtirilgan   va
tahliliy asosga  o‘tgan davrini tashkil  etadi. Bu bosqich 2003–2016-yillarni o‘z
ichiga   olib,   endilikda   xususiylashtirish   yondashuvlarida   sifati   ustuvorlik   kasb
etgan,   ya’ni   faqat   ommaviy   emas,   balki   samaradorlik   va   investitsion
jozibadorlik   mezonlariga   asoslangan   strategiya   yo‘lga   qo‘yilgan   davr   bo‘ldi.
Asosiy e’tibor faoliyat ko‘rsatayotgan yirik sanoat korxonalarini modernizatsiya
qilish,   investitsiyalarni   jalb   etish   va   mulkchilikni   sektorlar   kesimida
optimallashtirishga qaratildi.
Bu   bosqichda   davlat   “faol   mulkdor”   rolidan   chiqib,   “iqtisodiyotni
boshqaruvchi”   sifatida   faoliyat   olib   borishni   maqsad   qildi.   Ayniqsa,   davlat
byudjeti   uchun   ortiqcha   xarajatlarga   sabab   bo‘layotgan   korxonalarni
xususiylashtirish,   past   rentabellikka   ega   obyektlarni   strategik   sheriklarga
o‘tkazish   kabi   yo‘nalishlar   ustuvor   vazifa   etib   belgilandi.   Bu   davrda,   “Davlat
aktivlarini   boshqarish  agentligi”  faoliyati   takomillashtirilib,  xususiylashtirishni
nazorat qilish, tahlil qilish va hisobot yuritish mexanizmlari mustahkamlandi.
Yirik sanoat tarmoqlari — metallurgiya, energetika, mashinasozlik va yengil
sanoat   korxonalarining   xususiylashtirilishi   amalga   oshirildi.   Ko‘p   hollarda
xorijiy va mahalliy investorlar uchun ochiq tenderlar e’lon qilindi. Shuningdek,
bu   bosqichda   bir   qator   strategik   korxonalarda   davlat   ulushi   saqlangan   holda 22aralash   boshqaruv   tizimi   joriy   etildi:   davlat   –   asosiy   aksiyador,   investor   –
operatsion boshqaruvchi.
O‘zbekiston   hukumati   bu   davrda   investitsion   majburiyatlar   asosida   sotuvni
faol   joriy   etdi.   Xaridor,   mol-mulk   egasiga   aylanish   bilan   birga,   korxonani
zamonaviy   texnologiyalar   asosida   yangilash,   eksport   salohiyatini   oshirish,
bandlik darajasini saqlash va o‘rganish dasturlarini qo‘llash majburiyatini ham
olardi.   Masalan,   “Qo‘qon   superfosfat   zavodi”,   “Olmaliq   KMK”   kabi   yirik
sanoat subyektlarida bunday shartlar bilan xususiylashtirish amalga oshirildi.
Shuningdek,   bu   yillarda   xususiylashtirish   bo‘yicha   regional   muvozanatga
ham   e’tibor   qaratildi.  Viloyatlar   kesimida   tahliliy   yondashuv   asosida   ijtimoiy-
iqtisodiy   vaziyat,   korxonalarning   holati   va   tarmoqlar   bo‘yicha   ustuvorlik
hisobga   olindi.   Natijada   Navoiy,   Samarqand,   Andijon,   Xorazm   viloyatlarida
ishlab chiqarish obyektlari bo‘yicha xususiylashtirish hajmi keskin oshdi.
Xususiylashtirishni   monitoring   qilish   va   jarayonni   baholash   uchun   2005-
yildan boshlab “Xususiylashtirish samaradorligi indekslari” ishlab chiqildi. Bu
indekslar   moliyaviy   holat,   ishlab   chiqarish   quvvatlari,   bandlik,   byudjetga
tushumlar   va   ijtimoiy   mas’uliyat   mezonlariga   asoslanar   edi.   Bu   yondashuv
siyosiy   va   ijtimoiy   barqarorlikni   saqlab   qolgan   holda   iqtisodiy   islohotlarni
chuqurlashtirish imkonini berdi.
Bu   bosqichda   davlat   budjeti   uchun   xususiylashtirish   tushumlari   muhim
manba   bo‘lib   qolgan   bo‘lsa-da,   asosiy   e’tibor   korxonalarning   faoliyati,
mahsulot   hajmi   va   eksportga   yo‘naltirilganligiga   qaratildi.   2010-yilga   kelib,
xususiylashtirilgan   yirik   korxonalarda   ishlab   chiqarish   hajmi   1996-yildagiga
nisbatan   1,8   baravarga   oshdi.   Bu   esa   jarayonning   uzoq   muddatli   iqtisodiy
ta’sirini yaqqol ko‘rsatdi.
Ammo ayrim  muammolar  ham  mavjud bo‘ldi. Jumladan,  ayrim  investitsion
majburiyatlar   bajarilmasdan   qolgan,   shartnoma   buzilish   holatlari   ortgan.
Xususan,   2009-yilda   73   ta   shartnoma   bekor   qilingan,   58   ta   obyekt   davlat 23balansiga qaytarilgan. Shu sababli, shartnomalar monitoringi va shartni buzgan
investorlarga nisbatan choralar ko‘rish mexanizmlari kuchaytirildi.
Ushbu  bosqichda  O‘zbekistonda  xususiy   sektorning YaIMdagi  ulushi   2003-
yildagi   43,2%   dan   2016-yilga   kelib   68,7%   ga   yetdi.   Bu   esa   xususiylashtirish
natijalarining   makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlarga   sezilarli   ta’sir   qilganini
ko‘rsatadi. Xususiy sektorda band bo‘lgan aholining ulushi esa 74 foizga yetdi.
Quyida ushbu bosqichdagi asosiy statistik ko‘rsatkichlar bilan tanishing:
Jadval 3. 2003–2016-yillarda xususiylashtirilgan obyektlar statistikasi va
tarmoqlar kesimida taqsimoti
Ko‘rsatkichlar 2003 2006 2010 2013 2016
Yillik xususiylashtirilgan 
obyektlar soni 963 1 204 980 865 742
Yirik sanoat korxonalari 
xususiylashtirilgan (%) 18% 25% 34% 40% 44%
Investitsion majburiyat asosida
sotilgan obyektlar soni 214 312 401 476 528
Bandlik darajasi oshgan 
korxonalar (%) 61% 68% 72% 74% 77%
Byudjet tushumlaridagi ulushi 
(mlrd so‘m) 102.5 142.3 165.7 190.4 210.6
Xususiy sektorning YaIMdagi 
ulushi (%) 48.5% 56.1% 61.8% 65.3% 68.7%
Uchinchi   bosqichda   xususiylashtirish   amaliyoti   chuqur   tahlil,   investitsiya
siyosati   bilan   uyg‘unlashgan,   tarmoq   strategiyasiga   asoslangan   modelga
aylanganini   ko‘ramiz.   Bu   jarayon   mamlakatda   xususiy   sektorni   jadal
rivojlantirib, bugungi ochiq bozor iqtisodiyoti asoslarini yaratdi.
4-bosqichi   (2017–2024):   Transformatsiya,   ochiqlik   va   strategik
xususiylashtirish 242017–2024-yillar   O‘zbekistonda   xususiylashtirish   siyosatida   tub   burilish
bosqichi   bo‘ldi.   Yangi   O‘zbekiston   taraqqiyot   strategiyasi   doirasida   davlat
iqtisodiyotdagi ishtirokini sezilarli darajada qisqartirish, raqobatbardosh xususiy
sektorni   shakllantirish   va   davlat   mulkini   samarali   boshqarishni   ta’minlash
maqsad   qilindi.   Bu   bosqichda   nafaqat   mulkni   topshirish,   balki   korxona   va
tarmoqlarni   transformatsiya   qilish,   kapital   bozorini   rivojlantirish,   davlat
korxonalarini   IPO   orqali   xususiy   sektor   bilan   integratsiya   qilish   ustuvor
yo‘nalishlarga aylandi.
Shu   davrda   Prezident   farmonlari   va   hukumat   qarorlari   asosida   yuzlab   yirik
davlat korxonalari xususiylashtirish jarayoniga jalb qilindi. Xususan, 2020-yilda
“2020–2022-yillarda davlat ishtirokidagi korxonalarni transformatsiya qilish va
xususiylashtirish   strategiyasi”   tasdiqlandi.   Unga   muvofiq,   avvalgi
bosqichlardagi “kichik va o‘rta obyektlar” tamoyilidan farqli ravishda endilikda
davlat   ulushi   bo‘lgan   yirik   strategik   tarmoqlar   –   energetika,   bank,   transport,
qurilish, metallurgiya kabi sohalar xususiylashtirish obyektiga aylandi.
Bu   bosqichda   “IPO”   (birlamchi   ommaviy   aksiyalar   chiqarish)   mexanizmi
orqali   "O‘zsanoatqurilishbank",   "Kapitalbank",   "Uzmetkombinat",
"Quvasoysement",   "Artel  Engineering"  kabi   yirik  kompaniyalar  aksiyalarining
bir   qismi   fond   bozorida   joylashtirildi.   Bu   holat   xususiylashtirish   jarayonining
yangi bosqichga  o‘tganidan dalolat beradi:  nafaqat  mulk topshirilmoqda, balki
korxona tuzilmasi, boshqaruvi, kapital oqimi va investorlar bilan munosabatlar
tubdan yangilanmoqda.
Xususiylashtirish   jarayoni   yanada   ochiq   va   raqobatbardosh   muhitda   tashkil
etildi.   “E-IJRO   AUKSION”   va   “Davaktiv.uz”   elektron   platformalari   orqali
2020–2023-yillarda   minglab   obyektlar   auksionda   realizatsiya   qilindi.   Endi
istalgan investor — yuridik yoki jismoniy shaxs, cheklovlarsiz savdoda ishtirok
etish imkoniga ega bo‘ldi. Bu nafaqat shaffoflikni ta’minladi, balki korrupsiya
xavfini kamaytirdi va ishtirokchilar doirasini kengaytirdi. 25Bu   bosqichda   xususiylashtirish   nafaqat   byudjet   tushumlari   uchun   manba
sifatida emas, balki makroiqtisodiy transformatsiyaning muhim vositasi sifatida
qaraldi.   Davlatning   ortiqcha   yukdan   halos   bo‘lishi,   iqtisodiy   erkinlikni
kengaytirish, kapital  aylanishini  tezlashtirish, zamonaviy boshqaruv tizimlarini
joriy   etish   —   bularning   barchasi   2017-yildan   boshlab   amalga   oshirilayotgan
chuqur islohotlarning natijasidir.
2022-yilning   o‘zida   100   dan   ortiq   davlat   ulushi   mavjud   yirik   korxonalar
xususiylashtirildi   yoki   IPO   bosqichiga   tayyorlandi.   Ular   orasida   banklar,
sug‘urta kompaniyalari, metallurgiya va kimyo korxonalari mavjud. Jumladan,
2023-yil yakuniga ko‘ra, davlat ulushiga ega korxonalar soni 2800 tadan 1700
taga qisqartirildi, bu esa xususiy sektor ulushi keskin oshganini ko‘rsatadi.
Xususiylashtirish strategiyasida xorijiy investorlarga keng yo‘l ochildi. “SFI
Management   Group”,   “Indorama”,   “VEON”,   “LuLu   Group”   kabi   xorijiy
kompaniyalar   bilan   hamkorlikda   qator   transformatsiya   va   sotib   olish
shartnomalari   imzolandi.   Xorijiy   investorlar   uchun   “tax   holiday”,   erkin
konvertatsiya,   dividend   kafolatlari   kabi   yengilliklar   taqdim   etildi.Shuningdek,
bu   davrda   davlat   aktivlari   bilan   bog‘liq   ma’lumotlar   ilk   bor   ommaga   ochiq
e’lon qilina boshlandi. “Davaktiv.uz” sayti orqali korxonaning iqtisodiy holati,
aktivlar   tarkibi,   xodimlar   soni   va   boshqa   statistik   ko‘rsatkichlar   real   vaqt
rejimida   e’lon   qilindi.   Bu   ochiqlik   madaniyati   xususiylashtirish   jarayonining
ishonchli va adolatli olib borilishini ta’minladi.
Agar 2016-yilda xususiy sektorning YAIMdagi ulushi 68,7% bo‘lgan bo‘lsa,
2023-yil yakuniga kelib bu ko‘rsatkich 75,2% ga yetdi. Bu holat O‘zbekistonda
xususiy   sektor   yetakchi   iqtisodiy   kuchga   aylanganini   ko‘rsatadi.   Shu   bilan
birga,   transformatsiyalashgan   yirik   korxonalarda   ish   haqi,   eksport   hajmi   va
texnologik yangilanish sur’atlari sezilarli oshdi.
Quyidagi   jadvalda   2017–2023-yillar   davomida   amalga   oshirilgan   asosiy
xususiylashtirish ko‘rsatkichlari keltirilgan: 26Jadval 4. 2017–2023-yillarda xususiylashtirilgan obyektlar va tarmoq
ko‘rsatkichlari
Ko‘rsatkichlar 2017 2019 2021 2022 2023
Elektron   auktsionda   sotilgan
obyektlar soni 214 486 978 1 184 1 250
Davlat   ulushi   qisqartirilgan   yirik
korxonalar (dona) 38 75 94 110 134
IPO   orqali   aksiyalari   joylashtirilgan
korxonalar 0 2 6 11 18
Xususiy sektorning YAIMdagi ulushi
(%) 70.4 72.1 73.5 74.3 75.2
Tashqi   investor   ishtirokidagi
xususiylashtirishlar 7 12 23 36 48
Davlat   budjetiga   tushgan   tushum
(trln so‘m) 0.9 1.4 3.2 4.1 5.6
4-bosqichda   O‘zbekistonda   xususiylashtirish   endi   mulkni   topshirish   emas,
balki   korxonalarni   transformatsiya   qilish,   kapital   va   boshqaruv   bozorini
yaratish, xalqaro investitsion integratsiyani chuqurlashtirish vositasiga  aylandi.
Bu   esa   davlatning   iqtisodiy   strategiyasida   xususiylashtirishga   berilayotgan
e’tibor   tubdan   yangilangani   va   o‘z   samarasini   bera   boshlaganidan   dalolat
beradi. 27 282.2. Xususiylashtirishni amalga oshirishdagi muammolar va ularning
yechimlari
O‘zbekistonda   xususiylashtirish   jarayoni   30   yillik   evolyutsion   yo‘lni   bosib
o‘tdi.   Bu   davr   mobaynida   iqtisodiyotda   muhim   o‘zgarishlar,   ijtimoiy
munosabatlarda transformatsiyalar yuz berdi. Shunga qaramay, bu jarayonda bir
qator   tizimli,   huquqiy,   ijtimoiy   va   iqtisodiy   muammolar   yuzaga   keldi. 29Xususiylashtirish faqat mulkni topshirish emas, balki butun boshqaruv va ishlab
chiqarish tizimining o‘zgarishidir. Shu sababli u qator nozikliklar, ehtiyotkorlik
va   strategik   yondashuvni   talab   qiladi.Xususiylashtirishdagi   birinchi   asosiy
muammo – mulkdorlik madaniyatining pastligi edi. Aholi orasida xususiy mulk,
aksiyadorlik,   kapital   aylanishi   va   bozor   tamoyillariga   oid   tushunchalar   yetarli
emas   edi.   Natijada   ko‘plab   korxonalar   yangi   egalar   tomonidan   noto‘g‘ri
boshqarildi,   ishlab   chiqarish   to‘xtadi,   mavjud   infratuzilma   yemirildi.   Bu   holat
ko‘plab fuqarolarni ishsizlikka duchor qildi, budjetga tushumlar kamaydi.
Ikkinchi   muammo   –   investitsion   majburiyatlarning   bajarilmasligi   bilan
bog‘liq bo‘ldi. Ko‘plab hollarda investitsorlar korxonani xarid qilgach, u bilan
bog‘liq   modernizatsiya,   texnologik   yangilanish,   yangi   ish   o‘rinlari   yaratish
bo‘yicha majburiyatlarini bajarmadi. 2000-yillarda bu holatlar keskin ko‘paydi.
Natijada   davlat   tomonidan   imzolangan   yuzlab   shartnomalar   bekor   qilinib,
obyektlar   qaytadan   davlat   balansiga   qaytarildi.   Bu   esa   ishonch   muhitini
susaytirdi.
Uchinchi   muammo   –   korrupsion   omillar   edi.   Xususiylashtirish   jarayonida,
ayniqsa   1990-yillarda   ayrim   obyektlar   adolatsiz   ravishda,   tanish-bilishlik
asosida   sotildi.   Savdolarda   ishtirokchilar   soni   yetarli   bo‘lmagani,   axborot
ochiqligining   yo‘qligi,   baholashda   shaffoflik   yetishmasligi   moliyaviy
adolatsizlik va jamiyatda norozilikka sabab bo‘ldi.
To‘rtinchi   muammo   –   xususiylashtirilgan   korxonalarda   samaradorlikning
pastligi.   Ko‘p   hollarda   yangi   egalar   korxonani   faqat   mulk   sifatida   ko‘rib,   uni
investitsiya   vositasi   emas,   balki   qisqa   muddatli   foyda   olish   manbai   deb
qarashdi. Natijada ishlab chiqarish quvvatlari kamaydi, mahsulot sifati pasaydi,
xodimlar   qisqartirildi.   Bu   esa   iqtisodiy   emas,   balki   ijtimoiy   muammolarni
kuchaytirdi.
Beshinchi   muammo   –   davlat   tomonidan   nazorat   va   monitoring
mexanizmlarining   zaifligi.   Xususiylashtirishdan   keyin   korxonalar   faoliyatini
nazorat qilish, ularning shartnomaviy majburiyatlarini kuzatish tizimi yetarlicha 30ishlamadi.   Bu   esa   sifatsiz   boshqaruvga,   aktivlarning   eskirishiga   va   iqtisodiy
resurslarning samarasiz ishlatilishiga olib keldi.
Yana bir muhim muammo – bozor infratuzilmasining zaifligi. Ayniqsa, fond
bozori, bank tizimi, sug‘urta xizmatlari va moliyaviy auditoriya institutlarining
rivojlanmagani   sababli,   aksiyadorlik   munosabatlari   yaxshi   shakllanmadi.
Korxonalarning   aksiyalari   sotilsa-da,   ularni   boshqarish,   dividend   siyosati
yuritish,   sarmoyalarni   jalb   qilish   mexanizmlari   yaxshi   ishlamadi.Shuningdek,
qonunchilikdagi   nomuvofiqliklar   ham   muhim   to‘siq   bo‘ldi.   Xususiylashtirish
bo‘yicha qonun va qarorlar ko‘p hollarda bir-biriga zid yoki eskirib qolgan edi.
Turli   darajadagi   ijro   organlarining   vakolatlari   to‘liq   aniqlanmagan,   tartiblar
murakkab, ruxsatlar soni ortiqcha bo‘lgan. Bu esa investorlar uchun byurokratik
to‘siqlarga sabab bo‘ldi.
Ushbu muammolarning yechimlari quyidagicha taklif etiladi:
Huquqiy   bazani   mukammallashtirish.   Xususiylashtirishga   oid   qonunlar
yagona   tizimda   kodifikatsiyalab,   soddalashtirilgan   tartibda   qo‘llanilishi   lozim.
Elektron hujjat aylanishi va auksion tizimlarini yanada mustahkamlash zarur.
Investitsion  shartnomalarning ijrosini  kuchaytirish. Xaridorlar bilan tuzilgan
shartnomalarni monitoring qilish uchun avtomatlashtirilgan kuzatuv tizimlarini
joriy   etish   kerak.   Shart   bajarilmasa   —   ogohlantirishsiz   bekor   qilish   amaliyoti
joriy etilishi lozim.
Ochiqlik   va   axborot   shaffofligini   ta’minlash.   “Davaktiv.uz”   va   “E-IJRO
AUKSION”   kabi   platformalar   orqali   real   vaqt   rejimida   korxonalar   to‘g‘risida
to‘liq   va   ishonchli   ma’lumotlar   e’lon   qilinishi   kerak.   Bu   savdolarda   raqobatni
oshiradi.
Xususiylashtirilgan   korxonalar   samaradorligini   oshirish   uchun   konsultatsion
va moliyaviy yordam ko‘rsatish. Ayniqsa, kichik va o‘rta biznes subyektlariga
maslahat xizmatlari, kreditlar va subsidiya mexanizmlari orqali yordam berilishi
lozim.Ijtimoiy   kafolatlarni   kuchaytirish.   Xodimlarning   huquqlarini   himoya 31qilish,   ishdan   bo‘shatish   holatlarini   ijtimoiy   himoya   choralari   bilan
muvofiqlashtirish xususiylashtirishga ijobiy munosabatni shakllantiradi.
Bozor   infratuzilmasini   rivojlantirish.   Aksiyalarni   sotish,   qayta   baholash,
dividend   to‘lash   va   investitsiya   oqimlarini   jalb   qilish   uchun   fond   birjalari,
banklar,   auditorlar   va   sug‘urta   tizimi   mustahkamlanishi   zarur.Korrupsiyaga
qarshi qat’iy choralar. Savdo jarayonlarining avtomatlashtirilishi, inson omilini
kamaytirish,   AI   asosidagi   monitoring   joriy   etilishi   korrupsion   xavflarni
pasaytiradi.   Shu   asosda   aytish   mumkinki,   xususiylashtirish   jarayonidagi
muammolar   faqat   iqtisodiy   emas,   balki   boshqaruv,   huquqiy   va   ijtimoiy
sohalarga   ham   taalluqlidir.   Ularni   bartaraf   etish   uchun   kompleks   yondashuv,
strategik qarorlar va shaffof boshqaruv tizimi zarur.
2.3. Xususiylashtirish natijalarining iqtisodiy tahlili va istiqbollari
O‘zbekistonda   xususiylashtirish   jarayonlari   1990-yillardan   buyon
bosqichma-bosqich   amalga   oshirilib   kelinmoqda.   Bu   jarayonning   natijalarini
baholash   uchun   bir   qator   muhim   iqtisodiy   ko‘rsatkichlar,   strukturaviy
o‘zgarishlar,   bandlik,   byudjet   tushumlari,   investitsiya   oqimlari   va   ishlab
chiqarish   samaradorligi   tahlil   qilinishi   lozim.   Xususiylashtirish   faqat   mulk
shaklini   o‘zgartirish   emas,   balki   butun   boshqaruv   tizimini   transformatsiya
qilishga xizmat qiluvchi islohotdir.
Birinchi   navbatda,   xususiylashtirish   O‘zbekiston   iqtisodiyotida   xususiy
sektor ulushining ortishiga olib keldi. 1995-yilda xususiy sektorning YAIMdagi
ulushi   20   foizdan   kam   bo‘lgan   bo‘lsa,   2023-yil   yakuniga   kelib   bu   ko‘rsatkich
75,2   foizga   yetdi.   Bu   esa   mamlakatda   bozor   iqtisodiyoti   tamoyillarining
shakllanganini va xususiy sektorning yetakchi o‘ringa chiqqanini ko‘rsatadi.
Xususiylashtirish   ishlab   chiqarish   hajmlarining   ortishiga   ham   ijobiy   ta’sir
ko‘rsatdi.   Yirik   sanoat   korxonalarining   xususiylashtirilishi,   xorijiy   investorlar
ishtirokida   ularning   modernizatsiya   qilinishi   natijasida   mahsulot   ishlab
chiqarish   hajmi   3–4   barobarga   oshdi.   Masalan,   xususiylashtirilgan   yengil
sanoat,   sement,   oziq-ovqat   va   qurilish   materiallari   korxonalarida   ishlab 32chiqarish   quvvatlari   2–3   barobar   oshgan.Shuningdek,   xususiylashtirish   orqali
ishbilarmonlik   muhiti   yaxshilandi.   Bu   esa   o‘z   navbatida,   xususiy   tadbirkorlik,
kichik va o‘rta biznes subyektlarining sonini keskin oshishiga olib keldi. 2023-
yil  yakunida  mamlakatda  faoliyat   yuritayotgan  tadbirkorlik  subyektlarining 92
foizi aynan xususiy sektor vakillari hisoblanadi. Bu ko‘rsatkich 1996-yilda atigi
43   foizni   tashkil   etgan   edi.Xususiylashtirish   natijasida   byudjet   tushumlari
bazasi kengaydi. Xususiy sektor orqali to‘lanayotgan soliq va bojxona to‘lovlari
umumiy   daromadlarning   katta   qismini   tashkil   etmoqda.   Xususan,   2023-yilda
davlat budjetining 68 foizi aynan xususiy sektor to‘lovlari hisobidan shakllandi.
Bu   esa   davlat   xarajatlarini   moliyalashtirish,   infratuzilma   va   ijtimoiy   sohalarni
rivojlantirishga katta imkon yaratdi.
Tahlillar   shuni   ko‘rsatadiki,   xususiylashtirish   mamlakatda   sanoat   tarmoqlari
tarkibini o‘zgartirdi. Agar 1990-yillarda iqtisodiyotda asosan davlat korxonalari
ustun   bo‘lgan   bo‘lsa,   hozirda   bu   nisbat   o‘zgarib,   yirik   xususiy   kompaniyalar
energetika,   qurilish,   agrosanoat,   logistika   va   bank   sohalarida   asosiy
drayverlarga   aylangan.   Xususan,   “Artel”,   “UzTex”,   “SFI   Management”,
“Indorama” kabi yirik kompaniyalar iqtisodiyotda muhim o‘rin egallamoqda.
Xorijiy   investitsiyalarni   jalb   qilishda   ham   xususiylashtirish   muhim   rol
o‘ynadi. Yangi egalar korxonalarni modernizatsiya qilish uchun chetdan kapital
jalb   etish   imkoniga   ega   bo‘ldi.   Shu   bilan   birga,   davlatning   xususiylashtirish
siyosati   xalqaro   reytinglarda   O‘zbekistonning   pozitsiyasini   mustahkamladi.
“Doing Business” indeksida so‘nggi yillarda mamlakat soddalashtirilgan biznes
yuritish,   xususiylashtirish   va   investor   huquqlarini   himoya   qilish   sohalarida
sezilarli  o‘sish qayd etdi.Bandlik ko‘rsatkichlari  ham ijobiy tomonga o‘zgardi.
Xususiylashtirilgan korxonalarda mehnat  unumdorligi oshgani sababli  ish haqi
darajasi   yuqoriladi,   xodimlar   soni   o‘zgarmagan   holda   ishlab   chiqarish   hajmi
ko‘paydi.   Ko‘plab   korxonalarda   rag‘batlantiruvchi   tizimlar,   shartnoma
asosidagi   ishga   olish,   menejment   asosida   boshqaruv   joriy   qilindi.Shu   bilan
birga, xususiylashtirish ko‘plab infratuzilma loyihalari uchun asos bo‘lib xizmat 33qildi.  Xususan,   qurilish,   transport   va   logistika   yo‘nalishlaridagi   yirik   loyihalar
xususiy   sektor   tomonidan   amalga   oshirilmoqda.   Bu   esa   davlat   byudjeti   uchun
yukni kamaytirib, iqtisodiy faoliyatni qo‘llab-quvvatladi.
Xususiylashtirish istiqbollari quyidagicha baholanadi:
Davlat ulushi saqlanib qolgan korxonalarda to‘liq transformatsiya. Xususan,
bank   va   energetika   tizimi,   metallurgiya   sohalarida   davlat   ishtirokini
optimallashtirish yo‘nalishida ishlov berilishi kerak.
Kichik   va   o‘rta   biznesni   rivojlantirish   uchun   xususiylashtirishni
mahalliylashtirish.   Shahar   va   tuman   darajasida   foydalanilmayotgan   mulklarni
tadbirkorlik   subyektlariga   o‘tkazish   orqali   hududiy   iqtisodiy   faollikni   oshirish
mumkin.
Aksiyalarni   IPO   orqali   xalqaro   fond   bozorlariga   chiqarish.   Bu   moliyaviy
tizimni   mustahkamlash,   korxonalarning   ochiqligini   ta’minlash   va   xorijiy
sarmoyadorlar bilan ishonchli aloqalar o‘rnatish imkonini beradi.
Korxonalarni   transformatsiya   qilishda   texnologik   modernizatsiya   ustuvor
yo‘nalish   bo‘lishi   lozim.   Faqat   mulk   topshirilishi   emas,   balki   ishlab   chiqarish
quvvatlarini  zamonaviylashtirish,  raqamlashtirish, yashil  texnologiyalarni  joriy
etish dolzarb bo‘ladi.
Xususiylashtirishning   ijtimoiy   mas’uliyat   komponentini   kuchaytirish.
Ijtimoiy   xizmatlar,   xodimlarning   huquqlari   va   ekologik   xavfsizlik   masalalari
endilikda   asosiy   mezonlardan   biri   bo‘lishi   zarur.Umuman   olganda,
O‘zbekistonda   xususiylashtirish   jarayonining   natijalari   iqtisodiyotda   tarkibiy
islohotlar,   moliyaviy   barqarorlik,   investitsiya   muhitining   yaxshilanishi   va
raqobat muhitining kengayishiga olib keldi. Yaqin istiqbolda bu jarayon davlat
boshqaruvi islohotlarining ajralmas qismi sifatida davom etadi. 34 Xulosa
Men   “O‘zbekistonda   xususiylashtirish   jarayonlarining   bosqichlari   va
vazifalari”   mavzusida   olib   borgan   kurs   ishida   mamlakatimizda   mustaqillik
yillaridan   boshlab   amalga   oshirilgan   xususiylashtirish   siyosati,   uning
shakllanish   bosqichlari,  iqtisodiy  mohiyati  va  amaliy  natijalarini   ilmiy-nazariy
jihatdan tahlil qilib chiqdim.
O‘rganishlarim  natijasida shuni  angladimki, O‘zbekistonda xususiylashtirish
jarayoni   to‘rt   asosiy   bosqichda   amalga   oshirilgan.   Birinchi   bosqichda   (1991–
1995-yillar)   asosan   ommaviy  xususiylashtirish   orqali   mulkni   aholiga   kuponlar
asosida taqsimlashga e’tibor qaratilgan bo‘lsa, ikkinchi bosqichda (1996–2002-
yillar)   aksiyadorlashtirish   va   investitsiyaviy   yondashuvlar   ustuvor   bo‘ldi.
Uchinchi bosqich (2003–2016-yillar)da esa tarmoq asosidagi tizimli yondashuv,
monitoring   va   samaradorlikka   urg‘u   berilgan.   To‘rtinchi   bosqich   (2017–2024-
yillar)da esa ochiqlik, raqobatbardoshlik, transformatsiya va xalqaro investorlar
ishtirokidagi xususiylashtirish amaliyoti keng joriy etildi.
Xususiylashtirish   siyosati   O‘zbekiston   iqtisodiyotida   tarkibiy   o‘zgarishlarni
amalga   oshirdi,   xususiy   sektor   ulushining   oshishiga,   ishlab   chiqarish
samaradorligining ortishiga, budjet tushumlarining ko‘payishiga va investitsion
muhitning yaxshilanishiga olib keldi. Jumladan, xususiy sektorning YAIMdagi
ulushi   1995-yilda  20 foizdan  kam  bo‘lgan bo‘lsa,  2023-yilga  kelib  75 foizdan
oshdi.   Bu   —   mamlakat   iqtisodiyotida   xususiy   sektor   yetakchi   kuchga
aylanganining yaqqol isbotidir.
Shu   bilan   birga,   men   xususiylashtirish   jarayonida   bir   qator   muammolar
mavjudligini   ham   tahlil   qildim.   Jumladan,   investitsion   majburiyatlarning
bajarmaslik   holatlari,   mulkdorlik   madaniyatining   sustligi,   bozor
infratuzilmasining   yetarlicha   rivojlanmagani,   korrupsion   xavflar,   shaffoflik
yetishmovchiligi xususiylashtirishning samaradorligiga salbiy ta’sir ko‘rsatgan.
Biroq   keyingi   yillarda   bu   muammolarni   hal   etishga   qaratilgan   qonunchilik
islohotlari,   elektron   auktsion   tizimlari,   investitsion   monitoring   va   xalqaro 35standartlarga   asoslangan   IPO   jarayonlari   natijasida   islohotlar   sifat   jihatdan
yangi   bosqichga   o‘tdi.   O‘zbekistonda   xususiylashtirish   jarayoni   mamlakat
iqtisodiy   taraqqiyotining   ajralmas   omili   bo‘lib,   u   ijtimoiy-iqtisodiy   islohotlar
bilan   uzviy   bog‘liq.   Kelgusida   ushbu   siyosat   davom   ettirilar   ekan,   davlat
ishtirokidagi   korxonalarni   transformatsiyalash,   sarmoyadorlar   uchun   qulay
muhit yaratish va iqtisodiy barqarorlikni ta’minlash asosiy yo‘nalishlardan biri
bo‘lib   qoladi.Men   ushbu   kurs   ishini   bajarish   davomida   nazariy   manbalarni
o‘rgandim,   statistik   ma’lumotlar   asosida   tahlillar   olib   bordim   hamda   amaliy
natijalardan   xulosa   chiqarish   ko‘nikmalarimni   rivojlantirdim.   Mavzuni
tanlaganim   bejiz   emas   —   u   mamlakatimiz   iqtisodiy   siyosatining   dolzarb
yo‘nalishlaridan   biri   bo‘lib,   kelajakda   men   o‘rgangan   bilim   va   tahlillarning
amaliy foyda berishiga ishonaman. 36Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
2023-yil   –   Inson   qadrini   ulug‘lash   va   faol   mahalla   yili   davlat   dasturi
to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-yil 20-yanvar. – Elektron manba:
www.lex.uz
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
Yoshlar   bandligini   ta’minlash   va   kasbga   yo‘naltirish   tizimini
takomillashtirish bo‘yicha chora-tadbirlar to‘g‘risida Farmon. – PF–60-son,
2022-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.prezident.uz
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
O‘zbekiston–2030   strategiyasi   doirasida   ishchi   kuchining   malakasini
oshirish masalalari bo‘yicha nutqi. – 2024-yil 17-oktabr. – Elektron manba:
www.prezident.uz
4) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–4739-sonli   qarori.   Aholining
bandligini   ta’minlash   va   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanish
to‘g‘risida, 2020-yil 10-mart.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–60-son   Farmoni.   Yoshlar
bandligini oshirish va kasbga yo‘naltirish bo‘yicha chora-tadbirlar, 2022-yil
20-yanvar.
6) “Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning   huquqlarini   himoya   qilish
to‘g‘risida”gi Qonun. Qabul qilingan sana: 1996-yil 26-aprel.
7) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–5000-sonli   Qarori.   2021-yil
24-fevral.
8) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4720-sonli Qarori. 2015-yil.
9) Xodiev   B.M.,   Karimov   X.A.   –   “Korporativ   boshqaruv   asoslari”.   –
Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2021. – 276 bet.
10) Sharipov M.Q. – “O‘zbekiston fond bozorining rivojlanish tendensiyalari”.
– Toshkent: Iqtisodiyot, 2020. – 232 bet. 3711) Vaxabov   A.V.,   Toshpulatov   Sh.X.   –   “Korxona   iqtisodiyoti”.   –   Toshkent:
“Fan va texnologiya”, 2020. – 316 bet.
12) O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi rasmiy sayti: https://stat.uz
13) “Toshkent” Respublika fond birjasining rasmiy hisobotlari: https://uzse.uz
14) “Qimmatli   qog‘ozlar   bozorini   rivojlantirish   agentligi”   statistik
ma’lumotlari. – 2023-yil.
15) OECD – “Principles of Corporate Governance”, 2020.
16) IFC   (International   Finance   Corporation).   –   “Corporate   Governance
Toolkit”, 2019.
17) Moody’s Investors Service. – “Uzbekistan banking and securities outlook”,
2022.
18) “Yangi   O‘zbekiston”   gazetasi,   2023-yil,   15-mart   soni   –   “Aksiyadorlik
jamiyatlari: islohotlar va istiqbollar”.
19) O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   axborotnomasi   –   2023-yil   2-
chorak.
20) Egamberdiyev   A.A.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorida   investor   faolligini
oshirish omillari”. – Ilmiy maqola, 2022.
21) Karshiev   I.M.   –   “Korporativ   boshqaruv   va   moliyaviy   nazorat
mexanizmlari”. – Toshkent: “Ilm Ziyo”, 2019.
22) Qodirova M.I. – “Moliyaviy menejment asoslari”. – Toshkent:  Iqtisodiyot,
2021. – 280 bet.
23) Jahon banki – “Doing Business in Uzbekistan 2022” hisobot.
24) Transparency   International   –   “Corporate   Transparency   in   Emerging
Markets”, 2021.

Mavzu: O’zbekistonda xususiylashtirish jarayonlarining bosqichlari va vazifalari

Купить
  • Похожие документы

  • O’zbekistonda ishlab chiqarishning tarkibiy tuzilishini qayta qurish jarayonida makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash muammolari kurs ishi
  • O’zbekistonda ishchi kuchi bozorining shakllanishi va rivojlanishi kurs ishi
  • O’zbekistonda moliya tizimini yanada takomillashtirish yo’nalishlari kurs ishi
  • O’zbekistonda tashqi iqtisodiy faoliyatning erkinlashtirilishi
  • Markaziy bank amaliyot hisobot

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha