O'zbekistoning Xalqaro bank tizimidagi faoliyati va uning rivojlanish bosqichlari

O'zbekistoning Xalqaro bank tizimidagi faoliyati va
uning rivojlanish bosqichlari
Reja
Kirish 3
1. Banklarning mohiyati, kelib chiqish asoslari va ularni bozor  
iqtisodiyotidagi o’rni 5
2. O'zbekistoning Xalqaro  bank tizimi ning shakillaninshi va 
rivojlanish bosqichlari 9
3. O`zbekiston Respublikasi Xalqaro bank tizimining amaldagi holati 
tahlil 15
4. O’zbekiston Respublikasi Xalqaro bank tizimini rivojlantirish 
istiqbollari 29
Xulosa 33
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati   34
                                
                             
                                
1 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi:   Bozor   munosabatlari   sharoitida   banklar   iqtisodiyotni
samarali   boshqarishning   muhim   subyekti   hisoblanadi.   Banklar   bozor
munosabatining   boshqa   subyektlaridan   farq   qilib   pul   bilan   ishlovchi,   vaqtincha
bo’sh   turgan   pul   mablag’larini   yig’uvchi,   uni   unga   ehtiyoj   sezgan   subyektlarga
vaqtincha   foydalanishga   berib   turuvchi   va   pul   mablag’larini   samarali   ishlatish
asosida o’z faoliyatini olib boruvchi muassasa hisoblanadi. 
Banklar   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   iqtisodiyotni   xarakatga   keltiruvchi   subyekt
hisoblanib   moddiy   ishlab   chiqarishni   tashkil   qilish   va   olib   borishda   vositachi
sifatida   kapital   aylanishining   uzluksizligini   ta’minlab   jamiyatning   ravnaq
topishiga,   iqtisodiyotning   rivojlanishiga,   jamiyat   a’zolari   farovonligiga   zamin
yaratadi. 
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   tovar-pul   munosabatlarining   keng   miqyosda
rivojlanishi banklar oldida yangidan-yangi operasiyalar bajarishga imkoniyat ochib
beradi. 
Shuning   uchun   ham   respublikamizda   bozor   iqtisodiyoti   talablariga   mos   keluvchi
zamonaviy bank tizimi yaratish zaruriyati tug’ildi. 
O’zbekiston Respublikasi  «Bank siri to’g’risia»gi qonunning 3-moddasiga binoan
quyidagilar bank siri hisoblanadi: 
-   o’z   mijozlarining   (vakillarining)   operasiyalari,   hisob   varaqlari,   va   omonatlariga
doir ma’lumotlar
- bank o’z mijoziga (vakiliga) bank xizmatlari ko’rsatishi munosabati bilan mazkur
mijoz (vakil) to’g’risida olgan ma’lumotlar 
-   mijozning   (vakilning)   bank   seyflari   va   binolarida   saqlab   turilgan   mol-mulki,
uning xususiyati va qiymati haqidagi ma’lumotlar
- mijoz (vakil) topshirigiga binoan yoki uning foydasini ko’zlab amalga oshirilgan
banklararo   operasiyalar   va  bitimlar   to’g’risidagi   ma’lumotlar   -   bank   sirini   tashkil
etuvchi   ma’lumotlarning   banklar   o’rtasida   muomilada   bo’lishi   natijasida   ma’lum
bo’lib qolgan boshqa bankning mijoziga (vakiliga) doir ma’lumotlar.
2 Bank   sirini   tashkil   etuvchi   ma’lumotlar   mijozning   (vakilning)   o’ziga,   u   vakolat
bergan   vakillarga,   shuningdek   hisob   palatasiga   (uni   zimmasidagi   vazifaga   kirsa),
tergov,   prokuratura   va   surushturuv   organlariga   (tergovchi   va   surushtiruvchining
asoslangan karoriga kura ko’zatilgan jinoyat ishi mavjud bo’lganda) taqdim etiladi.
Banklar korxona, tashkilot, davlat muassasalari, aholi bo’sh pul mablag’larini jalb
qilish orqali katta hajmdagi mablag’ni jamlab uni xarakatini boshqaradi. Banklarni
yiriklashuvi   va   ular   faoliyatini   takomillashuvi   ularni   maxsus   korxonalar   –   kredit
muassasalariga aylanishiga olib keldi.
Bozor   munosabatlari   sharoitida   banklar   iqtisodiyotni   samarali   boshqarishning
mu h im subyekti  h isoblanadi.
Kurs   ishining   maqsadi.   Kurs   ishining   ishining   maqsadi   bo’lib,   O'zbekistoning
Xalqaro bank tizimidagi faoliyati va uning rivojlanish bosqichlari ishlash tizimini
o’rganish hisoblanadi. 
Kurs   ishining   obyekti   bo’lib,   O’zbekiston   Respublikasi   Xalqaro   bank   tizimi   va
Respublikamizning tijorat banklari hisoblanadi. 
Kurs   ishining   predmeti   bo’lib,   O’zbekiston   Respublikasi   Xalqar   bank   tizimi
faoliyatini tartibga solish tizimini faoliyati hisoblanadi. 
Kurs   ishining   nazariy-amaliy   ahamiyati .   Kurs   ishida   keltirilgan   nazariy   va
amaliy  ahamiyatga  ega   bo’lgan  taklif   va  tavsiyalar  kiritilgan.   Bu  ma’lumotlardan
respublika   bank   tizimini   boshqarishni   takomillashtirish   dasturlarini   ishlab
chiqishda,   shuningdek   mamlakatimizda   bank   tizimiga   oid   o’quv   darsliklarini
tayyorlashda foydalanish mumkin. 
3 1.  Banklarning mohiyati, kelib chiqish asoslari va ularni bozor
iqtisodiyotidagi o’rni
Bank   deb,   pul   mablaglarini   yig’uvchi,   saqlab   beruvchi,   kredit-xisob   va   boshqa
vositachilik operasiyalarini bajaruvchi muassasalarga aytiladi. 
Banklar   paydo   bo’lishining   asosi   bo’lib   tovar-pul   munosabatlarining   rivojlanishi
xisoblanadi.   Tovar-pul   munosabatlarinig   bo’lishi   va   ularning   rivojlanib   borishi
barcha ijtimoiy-iqtisodiy tizimlarda banklarning ham bo’lishini taqazo etadi. 
Banklar   o’rta   asrlarda   puldorlar   tomonidan   pulni   qabul   qilish   va   boshqa   davlat,
shaxar  puliga almashtirib berish asosida  kelib chiqqan. Keyinchalik puldorlar  o’z
bo’sh turgan mablag’laridan foyda olish maqsadida ularni vaqtincha foydalanishga
mablag’ zarur bo’lgan subyektlarga ssudalar berishgan. Bu hol pul almashtiruvchi
puldorlarning bankirlarga aylanishiga olib kelgan. 
Bank so’zi italyancha «banka» so’zidan olingan bo’lib, «stol», «pullik stol» degan
ma’noni   anglatadi,   chunki   o’rta   asrlarda   italiyalik   puldorlar   hamyonlaridagi,
idishlaridagi tangalarni stol ustiga qo’yib xisob-kitob qilganlar. 
XII   asrlarda   Genuyada   pul   almashtiruvchilarni   «bancheri»   deb   atalib,   agar
puldorlarning   qaysi   biri   ishonchni   oqlamasa   va   ishiga   ma’suliyatsizlik   qilsa,   u
o’tirgan stol sindirib tashlangan va uni «Bancorotto», ya’ni bankrot deb atashgan.
Banklar   paydo   bo’lishining   boshlang’ich   nuqtasi   bo’lib   XVI   asrda   Florensiya   va
Venesiyada   tashkil   qilingan   kichik   jiro-banklar   xisoblanadi.   Keyinchalik   bunday
banklar   Amsterdamda   (1605),   Gamburgda   (1618),   Milanda,   Nyurenbergda,
Genuyada vujudga kelgan. Bu banklar asosan o’z mijozlari – savdogarlarga xizmat
qilgan, ular o’rtasida naqd pulsiz xisob-kitoblarni olib borgan. 
Angliya   bank   tizimi   (XVI   asr)   yuzaga   kelgan   va   rivojlangan   birinchi   davlat
hisoblanadi. Angliya bankirlari oltinni saqlab beruvchilar va savdogarlardan kelib
chiqqan. 
Tarixda   birinchi   yuzaga   kelgan   bank   Angliya   banki   hisoblanadi,   u   1694   yilda
aksioner   bank   sifatida   tashkil   bo’lgan.   Keyinchalik   sanoat   rivojlanishi   natijasida
banklar boshqa mamlakatlarda ham tashkil bo’lgan. 
4 Natural   xujalik   munosabatlarining   tugashi,   savdo-sotik   munosabatlarining
rivojlanishi   pullik   xisob-kitoblar   olib   borishga,   kredit   tizimini   rivojlanishiga   yo’l
ochdi. 
Ssuda   kapitalisti   asosan   o’z   bo’sh   mablag’ini   karzga   berib   ssuda   foizi   sifatida
daromadga ega bo’lsa, bankirlar asosan chetdan jalb qilingan mablag’larni kreditga
berib   foydaga   ega   buladi.   Banklar   korxona,   tashkilot,   davlat   muassasalari,   aholi
bo’sh   pul   mablag’larini   jalb   qilish   orqali   katta   hajmdagi   mablag’ni   jamlab   uni
xarakatini   boshqaradi.   Banklarni   yiriklashuvi   va   ular   faoliyatini   takomillashuvi
ularni maxsus korxonalar – kredit muassasalariga aylanishiga olib keldi. 
Bozor   munosabatlari   sharoitida   banklar   iqtisodiyotni   samarali   boshqarishning
muhim subyekti hisoblanadi. Banklar bozor munosabatining boshqa subyektlaridan
farq qilib pul bilan ishlovchi, vaqtincha bo’sh turgan pul mablag’larini yig’uvchi,
uni   unga   ehtiyoj   sezgan   subyektlarga   vaqtincha   foydalanishga   berib   turuvchi   va
pul mablag’larini samarali ishlatish asosida o’z faoliyatini olib boruvchi muassasa
hisoblanadi. 
Banklar   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   iqtisodiyotni   xarakatga   keltiruvchi   subyekt
hisoblanib   moddiy   ishlab   chiqarishni   tashkil   qilish   va   olib   borishda   vositachi
sifatida   kapital   aylanishining   uzluksizligini   ta’minlab   jamiyatning   ravnaq
topishiga,   iqtisodiyotning   rivojlanishiga,   jamiyat   a’zolari   farovonligiga   zamin
yaratadi. 
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   tovar-pul   munosabatlarining   keng   miqyosda
rivojlanishi banklar oldida yangidan-yangi operasiyalar bajarishga imkoniyat ochib
beradi. 
Shuning   uchun   ham   respublikamizda   bozor   iqtisodiyoti   talablariga   mos   keluvchi
zamonaviy bank tizimi yaratish zaruriyati tug’ildi. 
O’zbekiston Respublikasi  «Bank siri to’g’risia»gi qonunning 3-moddasiga binoan
quyidagilar bank siri hisoblanadi: 
-   o’z   mijozlarining   (vakillarining)   operasiyalari,   hisob   varaqlari,   va   omonatlariga
doir ma’lumotlar
5 - bank o’z mijoziga (vakiliga) bank xizmatlari ko’rsatishi munosabati bilan mazkur
mijoz (vakil) to’g’risida olgan ma’lumotlar 
-   mijozning   (vakilning)   bank   seyflari   va   binolarida   saqlab   turilgan   mol-mulki,
uning xususiyati va qiymati haqidagi ma’lumotlar
- mijoz (vakil) topshirigiga binoan yoki uning foydasini ko’zlab amalga oshirilgan
banklararo operasiyalar va bitimlar to’g’risidagi ma’lumotlar
- bank sirini tashkil etuvchi ma’lumotlarning banklar o’rtasida muomilada bo’lishi
natijasida   ma’lum   bo’lib   qolgan   boshqa   bankning   mijoziga   (vakiliga)   doir
ma’lumotlar.
Bank   sirini   tashkil   etuvchi   ma’lumotlar   mijozning   (vakilning)   o’ziga,   u   vakolat
bergan   vakillarga,   shuningdek   hisob   palatasiga   (uni   zimmasidagi   vazifaga   kirsa),
tergov,   prokuratura   va   surushturuv   organlariga   (tergovchi   va   surushtiruvchining
asoslangan karoriga kura ko’zatilgan jinoyat ishi mavjud bo’lganda) taqdim etiladi.
Xozirgi   vaqtda   jahonda   umum   qabul   qilingan   bank   tizimi   ikki   pog’onali   bank
tizimi bo’lib u markaziy bank va tijorat banklari tarmog’ini o’z ichiga oladi. 
Bank   tizimini   bozor   iqtisodiyoti   talablaridan   kelib   chiqib   qayta   tashkil   etish
quyidagi tamoyillarga asoslangan holda olib boriladi:
-   Xorijiy   va   mahalliy   investorlarning   ishonchini   qozonish   maqsadida   bank-
moliya tizimi barqarorligiga erishish
-   bank   tizimidagi   islohatlar   umumiqtisodiy   islohatlarning   o’tkazilishi   bilan
mos kelishi
- bank-moliya tizimini bosqichma-bosqich takomillashtirish yo’li bilan jahon
banki tizimiga yaqinlashtirish
-   pul-kredit   siyosatini   olib   borishda   mamlakatning   ichki   ehtiyojini   va   uning
iqtisodining xususiyatini hisobga olish
- banklar faoliyatida mijozlar manfaatini ustun quyish va boshqalar.
Jahon   amaliyotidagi   xozirgi   mavjud   banklarning   rivojlanishini   quyidagi   ikki
davrga bo’lish mumkin: 
Birinchi   davr   –   bu   O’zbekiston   mustaqillikka   erishgungacha   bo’lgan   davrdagi
bank tizimi
6 Ikkinchi davr O’zbekiston mustakillikka erishgandan keyingi davrdagi bank tizimi.
Bank tizimi rivojlanishining birinchi davri quyidagi bosqichlarni o’z ichiga oladi:
-   Birinchi   bosqich   XIX-asrning   oxiridan   1930-32   yillargacha   bo’lgan   davrni   o’z
ichiga olib bunda oldingi mavjud bo’lgan banklar zaminida sobiq ittifoqning kredit
tizimi   tashkil   qilindi.   Bu   davrda   shu   vaqtdagi   iqtisodiyotning   rivojlanishiga   mos
keluvchi   tarmoq   banklari,   o’lka   banklari,   tijorat   banklari,   maxsus   banklar,   davlat
banklari kabi banklar faoliyat ko’rsatgan. 
-   Ikkinchi   bosqich   1932   yildan   1959   yillargacha   bo’lgan   davrni   o’z   ichiga   oladi.
Bu   davrda   banklar   korxonalarni   veksel   orqali   kreditlashdan   (egri   kreditlash)
to’g’ridan-to’g’ri kreditlashga o’tdi. Bunda banklar xalq xo’jaligi sohalari bo’yicha
tashkil  qilindi  va ular  shu sohalarga  muddatli  kreditlash  va moliyalashtirish bilan
shug’ullangan. Davlat banki asosan qisqa muddatli kreditlashni olib borgan. 
-   Uchinchi   bosqich   1959   yildan   1988   yilgacha   bo’lgan   davrni   o’z   ichiga   oladi.
Bunda   mavjud   tarmok   banklari   qayta   tashkil   qilinib   mamlakatdagi   barcha   kredit
munosabatlarni   olib   borish   maqsadida   uchta   yirik   bank   -   Davlat   banki,   qurilish
banki,   tashqi   savdo   banki   tashkil   qilindi.   Davlat   banki   xalq   xo’jaligining   barcha
sohalariga   (qishloq   xo’jaligiga   o’zoq   muddatli   kredit   ham)   qisqa   muddatli   kredit
bergan.   Šurilish   banki   kapital   quyilmalar   bilan   boglik   operasiyalarni   bajargan.
Tashki savdo banki mamlakatning eksport-import operasiyalarini bajargan. 
- Turtinchi bosqich bank tizimini qayta tashkil qilish bosqichi bo’lib, u 1988 yildan
1990   yilgacha   bo’lgan   davrni   o’z   ichiga   oladi.   Bu   davrda   davlat   banki   bilan   bir
qatorda ko’plab maxsus tarmoq banklari tashkil etildi. 
Bu   davr   bozor   iqtisodiyoti   talablaridan   kelib   chiqib   ikki   pog’onali   bank
tizimiga o’tish bilan ham bog’liq. 
2.  O'zbekistoning Xalqaro  bank tizimi ning shakillaninshi va
rivojlanish bosqichlari
Dastlabki   banklar   qachon   va   qanday   paydo   bo’lganligini   aniqlash   ancha
qiyinchilik   tug’diradi.   Gap   shundaki,   hozirgi   davrda   banklar   faoliyati
xususiyatidan   kelib   chiqib   turlicha   bo’lgan   operatsiyalarni   bajaruvchi   universal
moliyaviy tashkilotlarni  o’zida namoyon qiladi. Masalan,  birinchi  darajali  toifaga
7 kiruvchi   chet   el   banklari   o’z   mijozlariga   300   dan   ortiq   turli   xil   xizmatlarni
ko’rsatadilar. Bu operatsiyalarning va xizmatlarning barchasi bir vaqt va bir joyda
paydo bo’lmaganligi sababli ham bank ishining “boshlang’ich” nuqtasini aniqlash
aniq   tadqiqotlar   olib   borishni   va   ular   asosida   ma’lum   bir   fikrlarni
mujassamlashtirishni talab qiladi. Banklarning paydo bo’lishi tarixi bo’yicha ba’zi
bir fikrlar to’g’risida siz tushunchaga egasiz.
  Banklar   faoliyatining   eng   “qadimgi”   operatsiyalari   bo’lib,   pullarni   saqlab   berish
bo’yicha   operatsiyalar   hisoblanadi.   Ma’lumki,   eng   qadimgi   davlatlarda   ham
omonatlarni   qabul   qilish   operatsiyalari   mavjud   bo’lgan.   Ilk   bor   bunday   ish   bilan
ma’lum obro’ga va ishonchga ega bo’lgan puldor shaxslar, Evropa mamlakatlarida
cherkov   muassasalari   shug’ullanganlar.   Masalan,   mashhur   grek   ehromlari
(masalan,   Delfiya,   Efes   ehromlari)   bir   paytning   o’zida   o’ziga   xos   bank
muassasalari   bo’lib   xizmat   qilgan.   Yillar   o’tishi   bilan   o’sha   qadimgi   davrlardan
boshlab, ayrim hollarda qo’yilgan pul yoki mulk bo’yicha foizlar ham hisoblangan.
Banklarning   kelib   chiqishiga   bag’ishlangan   mavjud   adabiyotlarning   tahlili   shuni
ko’rsatadiki,   banklarning   paydo   bo’lishining   asosiy   yoki   boshlang’ich   zamini
birinchidan, pul mablag’larini saqlab berish bo’lsa, ikkinchidan, pul mablag’larini
almashtirib berishdan iborat ekanligini ko’rishimiz mumkin.
  Pul ayrboshlash  bo’yicha ehtiyoj  alohida paydo bo’lgan. Bunda Evropani yorqin
misol   qilib   ko’rsatish   mumkin.   O’rta   asrlarda   tangalarning   yagona   tizimi   mavjud
bo’lmagan. Savdo turli mamlakatlar, shaharlar, hatto alohida shaxslarning tangalari
orqali   olib   borilgan.   Barcha   tangalar   turli   vazn,   shakl   va   nominalga   ega   edilar.
SHuning   uchun   tangalar   bilan   shug’ullanuvchi   va   ayirboshlashni   olib   bora
oladigan   mutaxassislar   o’z   ayirboshlash   stollari   bilan   qizg’in   savdo   ketayotgan
joylarga   joylashishgan.   Shu   bois,   “bank”   so’zi   italyancha   “banco”   -
ayirboshlovchining oldidagi stol degan ma’noni anglatuvchi so’zdan kelib chiqqan.
Bunga   o’xshash   operatsiyalar   bundan   ancha   avvalgi   davrlarda   qadimgi   Gretsiya,
Rim, Sharqda amalga oshirilar edi.
  Pulni   saqlash   va   ayirboshlash   bo’yicha   operatsiyalar   bilan   shug’ullanuvchi
shaxslar yig’ilgan boyliklar - pullar samarasiz, harakatsiz yotganini tushunishar va
8 agar   mavjud   mablag’larning   hech   bo’lmaganda   bir   qismini   bo’lsa   ham
vaqtinchalik foydalanishga berilsa, sezilarli foyda olish mumkinligini bilishar edi.
SHunday qilib, garov asosida pullarni ma’lum muddatga qaytarish va foiz to’lash
shartlari   bilan   berishayotgan   ssuda   (kredit)   operatsiyalari   paydo   bo’lgan.   Bunda
garov sifatida uylar, kemalar, qimmatbaho buyumlar, chorva mollari, qullar qabul
qilingan.
 Bir bank, aniqrog’i pulni saqlab beruvchi xizmatlaridan bir-biri bilan o’zaro hisob-
kitoblar bilan bog’langan bir necha shaxslar foydalanish mumkin bo’lgani  uchun,
asta-sekin   mijozlarga   hisob-kitob   xizmatini   ko’rsatish   operatsiyalariga   ehtiyoj
paydo   bo’la   boshladi.   Dastavval   ular   quyidagicha   amalga   oshirilar   edi.   Har   bir
omonatchi pulni saqlab beruvchida uning ismi yozilgan jadval shaklidagi o’z hisob
varaqasiga   ega   bo’lgan.   Bu   jadvalda   pullarning   harakati   (kirim   yoki   chiqim)   aks
ettirilar   edi.   Butun   operatsiyani   pulni   saqlab   beruvchi-bankir   omonatchining
og’zaki   yoki   yozma   buyrug’i   bilan   amalga   oshirar   edi.   Bunda   mos   o’zgarishlar
o’zaro hisob- kitoblarda ishtirok etuvchi shaxslar jadvallariga kiritilar edi. Bu eng
sodda xizmatlar naqd pulsiz hisob-kitoblarning dastlabki shakllarini tashkil qilgan.
  Barcha   yuqoridagi   operatsiyalar   dastlab   alohida   mavjud   bo’lgan   va   keyinchalik
ular   biz   bank   deb   nomlashga   odatlangan   bir   xil   tashkilotlar   chegaralarida
birlashganlar.   G’arbiy   Evropada   oddiy   ayirboshlash   idoralaridan   bank   uylariga
o’tish jarayoni XVI-XVII asrlarda ro’y berdi.
 Ko’pchilik iqtisodchilar bank mohiyatini ssuda (kredit) operatsiyalarida ko’rishga
moyildirlar.
  SHuni   hisobga   olish   kerakki,   har   bir   davlatda   bank   faoliyatining   qonuniy
tariflarining  o’ziga xos  xususiyatlari  mavjud.  SHunday qilib,  bank ishining  asrlik
an’analariga   ega   Angliyada   1979   yilda   banklar   to’g’risida   yangi   qonun   qabul
qilindi.   Unda   “bank”   atamasining   ta’rifiga   alohida   e’tibor   berilgan.   Britaniyalik
qonun   chiqaruvchilar   bank   ta’rifini   ancha   soddalashtirganlar,   ya’ni   ular   bank
deganda   Angliya   Davlat   Banki   bank   deb   tan   olgan   har   qanday   kompaniya
tushunilishi   mumkinligini   qayd   etganlar.   To’g’ri,   o’z   navbatida   Angliya   Banki
Jahon   tajribasi   nuqtai   nazaridan   umum   tan   olingan   bank   xususiyatlariga   ega
9 bo’lgan   mezonlarni   o’rnatgan.   Xususan,   bank   maqomiga   da’vo   qiluvchi
kompaniya   omonatlar   qabul   qilayotgani,   kreditlar   berayotgani,   eksport-import
moliya   operatsiyalarini   amalga   oshirayotganligi,   valyuta   ayirboshlayotganligi,
investitsion   xizmat   ko’rsatayotganligi  va   moliya  bilan  bog’liq  masalalar  bo’yicha
maslahatlar berayotganligini isbot qilishlari ham kerak.
  Uzoq   yillar   davomida   jamiyatning   rivojlanishi   va   unga   mos   tovar-pul
munosabatlarining   o’sib,   takomillashib   borishi   banklarning   operatsiyalari   va
ko’rsatadigan   xizmatlari   ko’lamining   kengayib   borishiga,   jamiyat   a’zolarining
pulga bo’lgan  talabining oshib borishiga  olib kelgan. Davlat, jismoniy  va yuridik
shaxslarning   manfaatini   muvofiqlikda   olib   borish,   davlat   va   jamiyat   a’zolarining
pul mablag’lariga bo’lgan talablarini qondirgan holda davlatning iqtisodiy jihatdan
o’sishi   va   barqarorligini   ta’minlash   maqsadida   banklar   o’rtasida   bajariladigan
funksiya va operatsiyalar ko’lami taqsimlana borgan, ya’ni davlat nomidan, davlat
manfaatlarini himoya qilgan holda faoliyat ko’rsatuvchi banklar va alohida jamiyat
a’zolari   bilan   ishlovchi   banklar   yoki   yuqoridagi   ikki   yo’nalishni   ham   o’zida
mujassamlashtirgan   banklar   (oxirigisiga   Sobiq   Sovetlar   davridagi   Davlat   bankini
kiritish mumkin) shakllana borgan.
  Hozirgi zamonda jahonda umum qabul  qilingan tizim bo’lib ikki pog’onali bank
tizimi xizmat qiladi va u davlat Markaziy banki va tijorat banklari tarmog’ini o’z
ichiga oladi.
  Markaziy   Bank   banklarning   banki   sifatida   bank   va   moliya   muassasalari
faoliyatining   barqarorligini   ta’minlaydi.   Birinchi   navbatda,   u   ko’pchilik   moliya
institutlari,   banklarning   faoliyatida   moliyaviy   jihatdan   muammolar   yuzaga
kelganida, banklar omonatchilar oldidagi o’z majburiyatlarini bajara olmay qolgan
holda moliyaviy sarosima paydo bo’lishining oldini olishi kerak. Bu masalani hal
qilish uchun Markaziy bank, avvalo, tartibga solish va nazorat qilish funksiyalarini
ikkinchi   pog’ona   -   tijorat   banklari   tizimiga   nisbatan   bajaradi.   Markaziy   bank
majburiyatiga   tijorat   banklarining   har   kunlik   faoliyatiga   aralashish   kirmaydi.
Markaziy   bank   tijorat   banklarning   me’yoriy   boshqarilishi,   ularning   to’lovga
qobiliyatliligi   va   likvidliligini   ta’minlanishini   kuzatib   borishi   va   omonatchilar
10 manfaatlarini   himoya   qilishi   kerak.   Bularning   barchasi   nazorat   me’yorlari   tizimi
yordamida amalga oshirilib tijorat banklari pog’onasiga etkaziladi.
  Markaziy   bank   pul   siyosatini   o’tkazish   yo’li   bilan   muomaladagi   pul   massasi
ustidan   nazoratni   amalga   oshiradi   va   inflyasiya,   ishsizlikning   past   darajasini
ta’minlash   va   iqtisodiy   o’sish   uchun   shart-sharoitlar   yaratishi   kerak.   Bunda
Markaziy bank emission bank vazifasini bajaradi, ya’ni muomalaga pul belgilarini
chiqarish va ularni muomaladan olish huquqiga ega bo’ladi.
  Markaziy   bank   yana   tijorat   banklari   o’rtasidagi   hisob-kitoblarni   olib   borishga
imkoniyat yaratadi.
  Bank   tizimining   ikkinchi   pog’onasi   -   bu   xalq   xo’jaligi   va   aholiga   xizmat
ko’rsatishda   bosh   bo’g’in   bo’lgan   mustaqil   tijorat   banklarning   tarmog’idir.   Ular
yuridik   va   jismoniy   shaxslarga   shartnoma   asosida   turli   hisob-kitob   va   kredit
operatsiyalarini   amalga   oshirish   va   xizmatlar   ko’rsatish   hamda   boshqa   turli   bank
xizmatlarini ko’rsatish bilan bog’liq operatsiyalarni amalga oshiradilar.
  Har  bir  mamlakatda tijorat banklarining soni turlicha bo’lishi  mumkin. Masalan,
SHvetsiyada Davlat banki 40ga yaqin tijorat banki faoliyatini nazorat qiladi, xolos,
AQSH   da   13   mingga   yaqin   tijorat   banklari   mavjud,   SHveysariyada   esa   har   10
ming   aholiga   bittadan   moliya   muassasasi   to’g’ri   keladi.   Rossiyada   1995   yil
boshiga   kelib,   Rossiya   Markaziy   banki   tomonidan   bank   operatsiyalarini   amalga
oshirish litsenziyasiga ega bo’lgan 2486 ta tijorat banki qayd qilingan.
  Bank   tizimining   rivojlanish   tarixiga   chuqur   urg’u   bermasdan,   O’zbekiston
Respublikasi   mustaqillikka   erishganidan   keyin   tashkil   qilingan   va   takomillashib
borayotgan bank tizimi to’g’risida to’xtalsak maqsadga muvofiq bo’lar edi.
1991   yilning   1   sentyabrida   Respublikamiz   mustaqilligining   e’lon   qilinishi   butun
dunyo mamlakatlari tomonidan tan olingan bozor iqtisodiyoti dastaklarini bizning
respublikamizga   ham   kirib   kelishiga   zamin   yaratdi.   SHuning   uchun   ham
respublikamizdagi   bozor   iqtisodiyoti   talablariga   mos   keluvchi   zamonaviy   bank
tizimini yaratish zaruriyati tug’ildi.
Mustaqillikka   erishilgunga   qadar   O’zbekiston   bank   muassasalari   Sobiq   Ittifoq
bank   tizimi   tarkibiy   qismiga   kirar   edi.   SHu   bilan   birga   bu   banklar   Sobiq   Ittifoq
11 bank   tizimi   doirasidan   tashqarida   faoliyat   ko’rsata   olmasdilar.   Bank   tizimi   3
turdagi banklarni: SSSR Davlat banki, SSSR   qurilish banki va SSSR Tashqi savdo
bankini   va   Davlat   Mehnat   omonat-jamg’arma   kassalarini   o’z   ichiga   olardi.
Sobiq   Ittifoq   bank   tizimida   Davlat   banki   monopol   mavqega   ega   bo’lib,   u   bir
vaqtning   o’zida   emissiya   instituti,   qisqa   muddatli   kreditlashtirish,   xo’jaliklarga
hisob-kitob operatsiyalari bo’yicha xizmat ko’rsatuvchi markaz hisoblanardi. Ham
emissiya   funksiyalarini,   ham   hisob-kitoblar   va   kreditlar   bo’yicha   mijozlarga
xizmat   ko’rsatish   funksiyalarini   bajarishga   monopollashuvi   Davlat   bankini   davlat
boshqaruv va nazorat organiga aylantirgan edi.
Ma’muriy   buyruqbozlik   davrida   kredit   munosabatlari   iqtisodiyotni   boshqarishda
shaklan   yuzaki   xarakterga   ega   edi.   Kredit   resurslari   va   pul   resurslari   harakatini
ham   boshqarish,   ham   nazorat   qilish   davlat   bankining   monopol   ta’siri   ostida   edi.
Bular   o’z   navbatida   Sobiq   Ittifoq   bank   tizimining   tor   doirada   rivojlanishiga   olib
keldi.   Markazlashtirilgan   bank   boshqaruvi   asosida   faoliyat   ko’rsatgan   respublika
banklari   tor   doirada   pul   resurslari   harakatini   boshqarar,   lekin   uni
boshqaruvchiligini nazorat qilish Sobiq Ittifoq Davlat banki qo’lida edi.
  Iqtisodiyotni   boshqarishning   markazlashtirilgan   usulidan   voz
kechish   va   bozor   iqtisodiyoti   tomon   dastlabki   qadamlar   qo’yilishi
bilanoq   markazlashtirilgan   bank   tizimining   qator   kamchiliklari
ro’yobga chiqdi. Bu  esa, bank  tizimida tub o’zgarishlarni  amalga oshirishni  talab
etardi.
  Bank   tizimini   qaytadan   tashkil   etish   1987   yilda   boshlandi.   Bu   jarayonda   bank
tizimining   tashkiliy   tuzilmasini   o’zgartirish,   banklarning   rolini   oshirish,   iqtisodiy
tizimning   rivojlanishiga   ularning   ta’sirini   kuchaytirish,   kreditni   harakatdagi
iqtisodiy dastaklarga aylantirish ko’zda tutilgandi.
Qayta   tashkil   etish   jarayonining   birinchi   bosqichi   davlat   bankining   yangi
tuzilmasini  tashkil   etish  bilan  boshlandi.   Qayta  tashkil  etish   modeli   quyidagilarni
o’z ichiga oladi:
  -   ikki   bosqichli   bank   tizimini   vujudga   keltirish:   Markaziy   emission   bank   va
bevosita xo’jaliklarga xizmat ko’rsatuvchi   ixtisoslashgan davlat banklari;
12 -   ixtisoslashtirilgan   banklarni   to’laligicha   xo’jalik   hisobiga   va   o’z-o’zini
moliyalashga o’tkazish;
-   iqtisodiy   tizim   doirasida   yuridik   va   jismoniy   shaxslar   bilan   bo’ladigan   kredit
munosabatlari, uslublari va shakllarini   takomillashtirish va boshqalar.
Bank   tizimini   takomillashtirish   jarayoni   davomida   davlat   banki   o’zining   kredit
tizimidagi   markaziy   o’rnini   saqlab   qolgan   holda   korxona   va   tashkilotlarga   kredit
berish   va   ular   bilan   hisob-kitoblarni   olib   borish   funksiyasini   maxsus
ixtisoslashgan   banklarga   topshirdi.   YA’ni   bankning   emission   faoliyatini   kreditlash
faoliyati bilan birga olib borish funksiyasiga chek qo’yiladi.   Davlat banki ixtisoslashgan
banklar faoliyatini boshqaruvchi,   barcha banklar uchun bir xil pul- kredit siyosatini
olib   boruvchi   muassasaga   aylandi.   Bank   tizimining   takomillashtirilishi   natijasida
vujudga   kelgan   maxsus   ixtisoslashgan   banklar:   Sanoat   qurilish   banki,   Kommunal
kurilish va Sotsial taraqqiyot banki, Agrosanoat banki, Tashqi iqtisodiy faoliyat banki,
Jamg’arma   banki   tashkil   qilinib   xo’jaliklar   bilan   banklar   o’rtasidagi   aloqalar   tobora
yaqinlashdi,   Ixtisoslashtirilgan davlat banklari o’zlarida ma’lum darajada   boshqaruvchilik
rolini  saqlab   qoldilar.  Bank   tizimini   takomillashtirish jarayonida juda muhim natijalarga
erishildi,   lekin tashkil qilingan banklar iqtisodiy munosabatlarning   xususiyatlarini to’liq
ifoda   qilolmasdi,   shuning   uchun   ham   bank   tizimini   yanada   takomillashtirish   ob’ektiv
zaruriyatga   aylandi.
1988   yildan   boshlab,   ikki   bosqichli   bank   tizimi   tashkil   etila   boshlandi.   Lekin   bu
davrda,   markazlashtirilgan   rejalashda   Markaziy   bankning   roli   hali   ham   yuqori,
sohalarning deyarli hamma qismi davlat tasarrufida edi.
13 3.  O`zbekiston Respublikasi Xalqaro bank tizimining amaldagi
holati tahlili
Respublikamiz   mustaqilligining   e’lon   qilinishi   butun   dunyo   mamlakatlari
tomonidan tan olingan bozor iqtisodiyoti dastaklarini bizning respublikamizga ham
kirib   kelishiga   zamin   yaratdi.   Shuning   uchun   ham   respublikamizda   bozor
iqtisodiyoti   talablariga   mos   keluvchi   zamonaviy   bank   tizimini   yaratish   zaruriyati
tug’ildi.
Bank tizimini qayta qurish:
-   ikki   pog’onali   bank   tizimini   vujudga   keltirish.   Markaziy   imission   bank   va
bevosita xo’jalik subyektlariga xizmat ko’rsatuvchi ixtisoslashgan davlat banklari;
-   ixtisoslashtirilgan   banklarni   to’laligicha   xo’jalik   hisobiga   va   o’z-o’zini
moliyalashga utkazish;
-   iqtisodiy   tizim   doirasida   yuridik   va   jismoniy   shaxslar   bilan   bo’ladigan   kredit
munosabatlari, uslublari va shakllarini takomillashtirish va boshqalarni o’z ichiga
oladi.
O’zbekiston   bozor   iqtisodiyotiga   o’tishning   bosqichma-bosqich   yo’lini   tanlagani
bois bank tizimi taraqqiyoti ham quyidagi bosqichlarga ega:
-   Birinchi   bosqich   milliy   valyutani   muomilaga   kiritish   uchun   asos   yaratilgan   va
ikki   pog’onali   bank   tizimining   poydevori   qurilgan   1991   yildan   1994   yilgacha
bo’lgan   davrni   o’z   ichiga   oladi.   Bu   davrda   mamlakatimizning   mustaqil   bank
tizimini   yaratish   bo’yicha   olib   boriladigan   tadbirlar   1991   yil   15   fevralda   qabul
qilingan   O’zbekiston   Respublikasining   «Banklar   va   bank   faoliyati   to’g’risida»gi
Qonuni   asosida   amalga   oshirildi.   Ushbu   qonun   asosida   sobiq   SSSR   davlat
bankining   respublika   muassasi   asosida   O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki
to’zildi  (1992 yil sentyabr)  va unga respublikada pul muomilasini  tartibga solish,
tijorat   banklari   tizimini   vujudga   keltirish   va   tulov   tizimini   tashkil   etish   vazifalari
yuklatildi. 
Ushbu   davrda   tashkil   etilgan   maxsus   ixtisoslashgan   banklar   jumlasiga   sanoat
qurilish   banki,   kommunal   qurilish   va   sosial   taraqqiyot   banki,   agrosanoat   banki,
14 tashqi   iqtisodiy   faoliyat   banki,   jamg’arma   banki   va   boshqa   banklarni   kiritish
mumkin. 
O’zbekistonda   bank   tizimini   tashkil   qilishning   ikkinchi   bosqichi   milliy   valyuta
muomilaga kiritilgan (1994 yil 1 iyul) va ikki pog’onali bank tizimining xuquqiy
asoslari yaratilgan 1994-1996 yillarni o’z ichiga oladi.
1994 yil 18 martdagi Vazirlar Mahkamasining «Bank tizimini takomillashtirish va
pul-kredit   munosabatlarini   barqarorlashtirish   bo’yicha   chora-tadbirlari
to’g’risida»gi   qarori,   1995   yil   21   dekabrda   qabul   qilingan   «O’zbekiston
Respublikasining   Markaziy   banki   to’g’risida»gi   va   1996   yil   25   aprelda   «Banklar
va   bank   faoliyati   to’g’risida»gi   qonunning   yangi   tahrirda   qabul   qilinishi   bank
tizimini   jahon   andozalariga   yaqinlashtirish   sohasidagi   mustahkam   qonuniy
poydevor yaratdi. 
Ushbu   bosqichning   xususiyatlaridan   biri   1995   yildan   boshlab   O’zbekistonda
maxsus   nobank   kredit   tashkilotlari   (investisiya   kompaniyalari,   sug’o’rta
kompaniyalari va boshqalar) tashkil qilina boshlandi.
O’zbekiston bank tizimini shakllantirishning uchinchi bosqichi 1997-2000 yillarni
o’z   ichiga   olib   u   bosqichning   asosiy   xususiyati   banklarni   xususiylashtirish   va
aksiyador   –   tijorat   banklarida   boshqaruvning   sifatini   oshirish,   banklar   faoliyatida
nazoratni ko’chaytirishdan iborat. 
Bu bosqichda O’zbekiston Respublikasi 1-Prezidentining «Xususiy tijorat banklari
tashkil   qilishni   rag’batlantirish   chora-tadbirlari   to’g’risida»gi   (1997   yil   24   aprel),
«Aksiyadorlik-tijorat   banklari   faoliyatini   takomillashtirish   chora-tadbirlari
to’g’risida»gi (1998 yil 2 oktyabr), «Bank tizimini yanada erkinlashtirish va isloh
qilish   borasidagi   chora-tadbirlari   to’g’risida»gi   (2000   yil   21   mart)   farmonlari
muhim ahamiyatga ega.
Shu kabi 1999 yil 15 yanvarda O’zbekiston Respublikasining «Bank tizimini isloh
qilish   chora-tadbirlari   to’g’risida»   gi,   2000   yil   24   martdagi   «Bank   tizimini   isloh
qilishga doir qo’shimcha chora tadbirlar to’g’risida» gi qarorlari qabul qilindi. 
Bank tizimiga chet el sarmoyasi keng jalb qilina boshlandi va 2006 yilning boshiga
5 ta bank chet el kapitali ishtirokida faoliyat kursatmokda. Bulardan tashqari xalq
15 xo’jaligiga 3 ta bank davlat mulki asosida. 12 ta aksiyador-tijorat va 9 ta xususiy
bank xizmat ko’rsatmokda. 
Shu   bosqichda   bank   tizimini   islox   qilish   respublika   komissisiyasi   to’zildi,
mijozlarga   xizmat   kursatish   sifati   oshirildi,   kichik   va   o’rta   biznesni   yanada
rivojlantirishga, ichki nazorat ta’sirchanligini oshirishga e’tibor qaratildi.
Bank   tizimi   rivojlanishining   to’rtinchi   bosqichi   2001   yildan   boshlandi   va   uning
asosiy xususiyatlari bo’lib kuyidagilar hisoblanadi:
1. Banklar faoliyatini yanada rivojlantirish asosida aholining bank tizimiga bo’lgan
ishonchi   mustahkamlandi.   Agar   2004   yilni   boshiga   tijorat   banklar   kapitali   791
mlrd   so’mdan   2005   yilni   boshiga   824,1   mlrd.   so’mga,   ya’ni   104,2%   ga   oshgan
bo’lsa,   shu   davrda   axolining  banklardagi   pul   jamgarmalari   (yangi   omonat   turlari,
yukori   foizlar   va   boshqalar   xisobiga)   244,7   mlrd.   so’mdan   322,6   mlrd.   so’mga
yoki   131,8   foizga   oshdi,   2005   yilni   boshiga   esa   banklardagi   aholi   jamg’armalari
450 mlrd. so’mga yetdi. 
2.   Tijorat   banklarining   xususiy   tadbirkorlik,   kichik   va   o’rta   biznes   subyektlariga
ko’rsatgan   yordami   ortdi.   Ma’lumki,   kichik   tadbirkorlik   subyektlarining   soni   yil
sayin oshib bormoqda va ularni soni 1.01.2004 yilga 235,4 ming tani tashkil etadi.
2005 yilda kichik biznes  subyektlariga berilgan  kredit  419,9 mlrd. so’mni  tashkil
etib   shundan   287,4   mlrd.   o’zoq   muddatli   kreditni   tashkil   etadi.   Kichik   biznes
subyektlarining   YaIMdagi   ulushi   2005   yilda   38   foizni   tashkil   etdi,   2006   yilni
rejasiga ko’ra uni 45 foizga yetishi muljallangan.
3.   Valyuta   munosabatlarini   erkinlashtirish   bo’yicha   ishlar   jadallashtirildi.   Bu
bosqichda   milliy   valyutani   erkin   ayirboshlash   ishlari   bosqichma-bosqich   amalga
oshirildi   va   2003   yil   15   oktyabridan   boshlab   joriy   xalqaro   operasiyalar   bo’yicha
so’mning erkin almashtirilishi joriy etildi. 
Valyuta   munosabatlarini   takomillashuvi   munosabati   bilan   O’zbekiston
Respublikasi   Oliy   Majlisining   2003   yil   11   dekabridagi   557   son   qarori   bilan
«Valyutani tartibga solish to’g’risida»gi qonuniga o’zgartirishlar kiritildi. 
Shu asosda respublikamizda bank tizimini taraqqiy etishi va takomillashuvi davom
etmoqda. 
16 Bu borada O’zbekiston Respublikasi 1-Prezidentining 2005 yil 15 apreldagi «Bank
tizimini yanada isloh qilish va erkinlashtirish chora-tadbirlari to’g’risida»gi qarori
muhim ahamiyatga ega.
O’zbekiston   Respublikasida   ikki   bosqichli   bank   tizimini   tashkil   etishga   real   asos
1991   yil   15   fevralda   “Banklar   va   bank   faoliyati   to’g’risida”gi   Qonuni   asosida
yuzaga keldi. Bu qonunga asosan davlat boshqaruv organlari respublika Markaziy
banki   faoliyatiga   aralashmasliklari   kerak   edi.   U   faqat   Respublika   Oliy   majlisiga
hisobot   beradi.   Bu   qonunni   amalga   tadbiq   etish,   asosan,   Respublikamiz
mustaqillikni qo’lga kiritgandan so’ng boshlandi.
  O’zbekiston   bozor   iqtisodiyotiga   o’tishning   bosqichma-bosqich   yo’lini
tanlaganligi   bois,   1-bosqichdagi   pul   -   kredit   siyosati   sohasidagi   asosiy   vazifalar
quyidagilardan iborat qilib qo’yildi:
 -Markaziy bank boshchiligida keng tarmoqli mustaqil tijorat va xususiy banklarni
o’zida   mujassamlashtirgan   ikki   bosqichli   bank   tizimini   vujudga   keltirish,
respublika   hududida   yirik   chet   el   banklarining   bo’limlari   va   vakolatxonalarini
ochish uchun qulay sharoit yaratish;
 -barqaror pul muomalasini ta’minlash;
 -kredit va naqd pul massasining asossiz o’sishini keskin cheklash;
  -O’zbekiston   Respublikasining   milliy   pulini   muomalaga   kiritish   uchun   zarur
iqtisodiy va tashkiliy shart-sharoitlar, hamda imkoniyatlarini yaratish va boshqalar.
  Shunday   qilib,   O’zbekistonda   mustaqil   bank   tizimini   yaratishning   birinchi
bosqichi,   milliy   valyutani   muomalaga   kiritish   uchun   asos   yaratilgan   va   ikki
pog’onali   bank  tizimining  poydevori   qurilgan  1991 yildan  1994 yilgacha  bo’lgan
davrni   o’z   ichiga   oladi.   Bu   davrda   mamlakatimizning   mustaqil   bank   tizimini
yaratish   bo’yicha   olib   boriladigan   tadbirlar   1991   yil   15   fevralda   qabul   qilingan
O’zbekiston   Respublikasining   «Banklar   va   bank   faoliyati   to’g’risidagi»   Qonuni
asosida   amalga   oshirildi.   Mazkur   qonun   bozor   munosabatlariga   o’tish   davri
vazifalariga   mos   keluvchi   bank   muassasalari   shakllanishini   huquqiy   asoslarini
belgilab berdi.
17   Ushbu   qonunga   muvofiq,   Sobiq   SSSR   Davlat   bankining   respublika   muassasasi
asosida O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki tuzildi va unga respublikada pul
muomalasini   tartibga   solish,   tijorat   banklari   tizimini   vujudga   keltirish   va   to’lov
tizimini   tashkil   etish   vazifalari   yuklatildi.   Xalq   xo’jaligining   turli   sohalarini
kreditlash   va   ularni   investitsiyalash   funksiyalari   yangidan   tashkil   qilingan
ixtisoslashtirilgan tijorat banklariga berildi.
  Mustaqil   pul   va   bank   tizimini   yaratishning   ikkinchi   bosqichi   milliy   valyuta
muomalaga kiritilgan va ikki pog’onali bank tizimining huquqiy asoslari yaratilgan
1994-1996   yillarni   o’z   ichiga   oladi.   1994   yilda   Milliy   valyuta   so’mning
muomalaga   kiritilishi   mamlakatimizda   mustaqil   pul   va   bank   tizimi
shakllanishining   sof   bosqichi   hisoblanib,   bu   bosqichda   banklar   oldida   turgan
vazifalarga   yanada   aniqlik   kiritildi.   Bu   davrda   Markaziy   bank   asosiy   e’tiborini
makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlashga   va   shu   asosda   iqtisodiy   o’sish   uchun
qulay   sharoitlar   yaratishga   qaratdi,   mamlakatda   sifat   jihatidan   butunlay   yangi
to’lov tizimini yaratish bo’yicha chora-tadbirlar belgilandi.
Ixtisoslashgan  tijorat banklari  faoliyatini  rivojlantirishda  Vazirlar  Mahkamasining
«Bank   tizimini   takomillashtirish   va   pul-kredit   munosabatlarini   barqarorlashtirish
bo’yicha   chora-tadbirlari   to’g’risida»   gi   1994   yil   18   martdagi   qarori   muhim
ahamiyatga   ega   bo’lib,   unda   banklarning   axborot   infratuzilmasini   yaratish   va
xalqaro  bank  amaliyotining  ilg’or   usullarini   respublika   bank  amaliyotiga  qo’llash
orqali bank tizimini takomillashtira borish bo’yicha yo’l-yo’riqlar belgilab berildi.
1994   yildan   boshlab   yangi   buxgalteriya   hisobi   tizimini   ishlab   chiqish   va   ularni
banklarga tadbiq qilish jarayoni boshlandi.
1996   yilda   Respublika   1-Prezidentining   «Bank   auditi   tizimini   rivojlantirish
bo’yicha   chora-tadbirlari   to’g’risida»gi   farmoniga   asosan   bank   tizimida
buxgalteriya   hisobining   xalqaro   andozalarini   joriy   qilish   jarayoni   yanada
takomillashtirildi   va   jahonning   nufuzli   auditorlik   kompaniyalaridan   «Artur
Andersen»,   «Deloyt   end   tush»,   «Key   Pi   Em   Ji-(KRMG)»,   «Ernest   end   YAng»,
«Kupers   end   Laybrand»   kabilar   etakchi   tijorat   banklari   faoliyatini   audit   qilishga
taklif   qilindi.   Bank   tizimini   rivojlantirishning   yana   bir   xususiyatli   tomoni
18 shundaki, bank tizimining huquqiy asoslarini mustahkamlash va zamon talablariga
moslashtirish   maqsadida   «O’zbekiston   Respublikasining   Markaziy   banki
to’g’risida»gi   va   «Banklar   va   bank   faoliyati   to’g’risida»gi   qonunlarning   yangi
loyihasi ishlab chiqildi.
1995   yil   21   dekabrda   bank   faoliyatining   huquqiy   va   me’yoriy   tartibga   solish
qoidalarini belgilovchi «O’zbekiston Respublikasining Markaziy banki to’g’risida»
va   1996   yil   25   aprelda   «Banklar   va   bank   faoliyati   to’g’risida»gi   qonunlarning
qabul   qilinishi   bank   tizimini   jahon   andozalariga   yaqinlashtirish   sohasida
mustahkam qonuniy poydevor yaratdi.
  Bank   tizimini   shakllantirishning   uchinchi   bosqichi   1997-2000   yillarni   o’z   ichiga
olib,   unda   banklarni   xususiylashtirish   va   aksiyadorlik   -   tijorat   banklarda
boshqaruvning   sifatini   oshirish,   banklar   faoliyatida   nazoratni   kuchaytirish   ko’zda
tutiladi.
  Bu   jarayon   O’zbekiston   Respublikasi   1-Prezidentining   1997   yil   24   apreldagi
«Xususiy   tijorat   banklari   tashkil   qilishni   rag’batlantirish   chora-tadbirlari
to’g’risida»gi   Farmonning   qabul   qilinishi   bilan   yanada   faollashadi.   Mazkur
Farmonga   ko’ra,   nizom   jamg’armasida   jismoniy   shaxslarning   ulushi   50   foizdan
kam   bo’lmagan   holda   tijorat   banklarini   ochish   uchun   bir   qator   imtiyozlar
belgilangan   edi.   Natijada   so’nggi   yillar   ichida   xususiy   banklarning   soni   keskin
ko’payib, bank operatsiyalarini amalga oshirish uchun dastlabki ruxsat berilganlari
bilan   qo’shib   hisoblaganda   20   taga   etdi.   Hozirgi   paytda   respublikada   faoliyat
ko’rsatayotgan tijorat banklarining deyarli yarmi xususiy banklar hisoblanadi.
  Bank   tizimiga   xususiy   kapitalni   jalb   etish   bilan   birga,   banklarni   korporativ
boshqarish   tizimini   yanada   mustahkamlashga   doir   chora-tadbirlar   ham   amalga
oshirildi.   Xususan   bu   borada   O’zbekiston   Respublikasi   1-Prezidentining
“Aksiyadorlik   tijorat   banklarini   faoliyatini   takomillashtirish   chora   tadbirlari
to’g’risida”gi   1998   yil   2   oktyabrdagi   Farmonining   qabul   qilinishi   muhim
ahamiyatga   ega   bo’ldi.   Mazkur   farmon   tijorat   banklarini   boshqarishda
aksiyadorlarning   va   bank   kengashining   rolini   oshirishga   doir   chora-tadbirlar
majmuini belgilab berdi.
19  Ushbu farmon asosida amalga oshirilgan islohotlar natijasida mamlakatimizda har
tomonlama mustahkam bank tizimi, xalqaro andozalarga mos keluvchi zamonaviy
bank   nazorati   va   banklar   faoliyatini   tartibga   solishning   samarali   mexanizmi
yaratildi.
  O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   “Bank   tizimini   isloh   qilish
chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   1999   yil   15   yanvardagi   Qaroriga   asosan   bank
tizimini   barqarorligini   safarbar   etish,   iqtisodiyotni   kredit   bilan   ta’minlashda
banklarning   ishtirokini   kengaytirish,   bank   xizmatlari   sohasida   raqobat   muhitini
rivojlantirish   sohasida   vazifalar   belgilab   berildi.   1991-2000   yillar   mobaynida
yuzaga   keltirilgan   bank   tizimini   yanada   xalqaro   andozalarga   yaqinlashtirish
maqsadida   bank   tizimini   erkinlashtirish   va   isloh   qilish   chora-tadbirlarining
boshlanishi   bank   tizimi   rivojlanishining   to’rtinchi   bosqichini   belgilab   berdi.   Bu
bosqich   O’zbekiston   Respublikasi   1-Prezidentining   “Bank   tizimini   yanada
erkinlashtirish va isloh qilish borasidagi chora-tadbirlari to’g’risida”gi 2000 yil 21
martdagi   Farmoni   va   Vazirlar   Mahkamasinig   «Bank   tizimini   isloh   qilishga   doir
qo’shimcha   chora-tadbirlar   to’g’risida»gi   2000   yil   24   martdagi   qarori   qabul
qilinishi bilan boshlandi.
  Bu   hujjatlarga   asosan   quyidagilar   mazkur   bosqichning   asosiy   vazifalari   qilib
belgilandi:
 -bank tizimini yanada erkinlashtirish va isloh qilish, tijorat banklari mustaqilligini
oshirish;
 -bank tizimi va uning bo’g’inlari rivojlanishini rag’batlantirish;
  -bo’sh   turgan   mablag’larni   bankka   jalb   qilish   va  omonatchilarning  manfaatlarini
himoya qilishni kuchaytirish;
  -banklarning   iqtisodiyotni   aniq   sektorida   ishlayotgan   korxonalarni,   xususan
dehqon, fermer xo’jaliklarini hamda kichik va o’rta biznes sub’ektlarini kreditlash
jarayonini kengaytirish;
 -banklarni investitsiya jarayonlarining faol ishtirokchilariga aylantirish;
  -banklarning   mijozlar   bilan   o’zaro   manfaatli   sheriklik   munosabatlarini
shakllantirish;
20 21 Maxsus   moliya-kredit   muassasalariga   sug’urta   kompaniyalari,   lizing   va   faktoring
bo’yicha maxsus moliya muassasalari, kredit uyushmalari, jamg’arma banklari va
boshqa turdagi moliya-kredit muassasalari kiradi.
O’zbekiston Respublikasining «Sug’o’rta faoliyati to’g’risida»gi (2002 yil, 5 aprel)
qonunning 3 moddasiga binoan «Sug’urta deganda yuridik yoki jismoniy shaxslar
tulaydigan   Sug’urta   mukofatlaridan   shakllantiriladigan   pul   fondlari   hisobidan
muayyan   voqyea   (Sug’urta   xodisasi)   yuz   berganda   ushbu   shaxslarga   Sug’urta
shartnomasiga   muvofiq   Sug’urta   tovonini   (Sug’urta   pulini)   to’lash   yo’li   bilan
ularning manfaatlarini ximoya qilish tushuniladi. 
Sug’urta   faoliyati   deganda   Sug’urta   bozori   professional   ishtirokchilarining
Sug’urtani amalga oshirish bilan bog’liq faoliyati tushuniladi. 
Jahon   amaliyoti   shuni   ko’rsatadiki   Sug’urta   korxona   va   aholi   mablag’larini
markazlashtirish   va   ularni   xo’jalik   oborotiga   jalb   etishning   samarali   instrumenti
hisoblanadi. 
O’zbekistonda   Sug’urta   ishini   shakllanishi   ikki   yo’nalishda,   ya’ni   Gosstrax
tizimini   takomillashuvi   va   bozor   iqtisodiyoti   talablaridan   kelib   chiqib   yangi
Sug’urta   kompaniyalarini   tashkil   etish   yo’lidan   bordi.   Respublikada   1993   yilda
«Sug’urta   to’g’risida»gi   qonun   qabul   qilindi.   1994   yildan   «O’zbekinvest»   milliy
kompaniyasi   tashkil   etildi,   xususiylashtirish   va   xususiy   tadbirkorlikni   qullab-
quvvatlash bo’yicha «Madad» Sug’urta agentligi to’zildi. Chet el investisiyalarini
siyosiy   va   tijorat   xatarlaridan   ximoyalash   bo’yicha   o’zbek-amerika   «UZ-AIG»
kompaniyasi to’zildi.
1997   yildan   mamlakatda   davlat   Sug’urta   tizimida   islohatlarga   kirishildi.   Bunda
O’zbekiston   respublikasi   moliya   vazirligi   qoshidagi   Sug’urta   davlat   bosh
boshqarmasi   zaminida   «O’zagroSug’urta»   davlat   aksioner   Sug’urta   kompaniyasi
to’zildi.   Shu   yilning   o’zida   «Kafolat»   va   O’zagroSug’urtaga   Gosstrax   ning
shaharlardagi barcha majburiyatlari berildi. 
1997   yilning   fevralida   «O’zbekinvest»   eksport-import   milliy   kompaniyasiga
aylantirildi   (eksport   shartnomalari   va   tijorat   banklari   kreditlarini   Sug’urtalash
bo’yicha).
22 Keyinroq   «O’zagroSug’urta»   qishloq   xo’jaligini   Sug’urtalash   bilan,   «Kafolat»   -
shaxar joyidagilarni Sug’urtalash bilan shug’ullangan. 
Xozir   respublikada   21  Sug’urta   tashkiloti   mavjud  bo’lib,  ularning  9   tasi   aksioner
jamiyatlari   hisoblanadi.   4   tasida   davlat   mulki   mavjud.   Umuman   O’zbekistonda
to’zilayotgan   Sug’urta   kompaniyalarining   muassislari   bo’lib   banklar   va   boshqa
Sug’urta   kompaniyalari   hisoblanadi.   Banklar   75%   Sug’urta   tashkilotlari
muassislari   tarkibiga,   25%   Sug’urta   kompaniyalari   muassislari   tarkibida   chet   el
investorlari hisoblanadi. 
«Sug’urta   faoliyati   to’g’risida»gi   qonunning   4-moddasiga   binoan   Sug’urta
quyidagi sohalarga bo’linadi:
- Xayotni Sug’urta qilish (jismoniy shaxslarning xayoti, sog’ligi, mehnat qobiliyati
va   pul   ta’minoti   bilan   bog’liq   manfaatlarni   Sug’urta   qilish.   Bunda   shartnoma
bo’yicha Sug’urtaning eng kam muddati bir yilni tashkil etadi). 
-   Umumiy   Sug’urta   (shaxsiy,   mulkiy   Sug’urta,   javobgarlikni   Sug’urta   qilish,
hamda   hayotni   Sug’urta   qilish   sohasiga   taalluqli   bo’lmagan   boshqa   Sug’urta
turlari).
O’zbekiston Respublikasi  Sug’urta tashkilotlarini jami ustav kapitali 2004 yilning
boshiga 10,3 mlrd. so’mni tashkil etadi yoki 1997 yildagidan 2,3 barobar ko’p. 
Xozirgi   qonunchilikka   ko’ra   respublikada   Sug’urta   faoliyati   davlat   nazoratini
O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   Vazirligi   qoshidagi   Sug’urta   nazorati   davlat
inspeksiyasi olib boradi. Uning faoliyati 1999 yil fevralidan boshlangan. 
Respublikamizda   Sugurta   bozorining   rivojlanishiga   kuyidagi   omillar   ta’sir
ko’rsatadi:
- aholining past Sug’urta madaniyati (ishonchning kamligi, axborotning kamligi)
- ko’pchilik aholining Sug’urta mahsulotlarini sotib olish uchun pulining yo’qligi. 
Shaxsiy Sug’urtaning rivojlanishiga quyidagi omillar ta’sir qiladi:
- sog’liqni saqlash tizimini taraqqiy etmaganligi, xizmatlar bahosini yuqoriligi;
- shaxsiy Sug’urtaga pul qo’yishni rag’batlantirilmasligi.
23 O’zimizda   hali   ayrim   Sug’urta   mahsulotlariga   o’tilgan   emas.   Jumladan,
Yaponiyada   ayollar   uyda,   ko’chada   yoki   transportda   ta’qib   qilinganida   Sug’urta
asosida yetkazilgan ma’naviy zararni qoplash mumkin.
Buyuk   Britaniyada   boy   erkaklar   Sug’urta   kompaniyalariga   bo’lajak   xotinlaridan
Sug’urta   qilishni   so’rab   murojaat   qilishmoqda,   qaysilar   nikohdan   keyin   sevimli
xotindan   uni   schyotidagi   pul   bilan,   mulki   bilan   qiziqadigan   yomon   ayolga
aylanishi mumkin. 
Buyuk   Britaniya   fuqarosi   26   yoshli   Nikol   Djouns   chiroyli   bo’lmay   qolishdan
o’zini Sug’urta qildirgan. Bu shartnomani u o’zining Eri Simonni tug’ilgan kuniga
taqdim   etgan.   Buni   uchun   ayol   Sug’urta   kompaniyasiga   yiliga   200   funt   to’laydi.
Ayoldagi o’zgarishlarni 10 kuruvchidan iborat komissiya  aniqlaydi, chunki  uning
eri ham kuruvchi.
Amerikalik   rokon-rol   qo’shiqchisi   Tina   Terker   ma’lum   so’mmaga   barcha   tana
qismlarini – ovozini 3,2 mln. $ ga, oyog’ini 3 mln. $ ga, kukragini 790 mln. $ ga
va barcha a’zolarini 8 mln. $ ga Sug’urta qildirgan. 
Umuman   O’zbekistonda   ham   talabdan   kelib   chiqib   Sug’urta   mahsulotlari   turini
yanada rivojlantirish lozim. 
Kredit   kooperativlari   o’zaro   yordamning   tashkiliy-xuqiqiy   shakli   sifatida   dastlab
Germaniyada   XIX   asrning   ikkinchi   yarmida   qishloq   xo’jalik   va   kredit
kooperativlari shaklida tashkil topgan. 
XX   asr   boshida   Yevropa   kredit   kooperativlari   AŠSh,   Kanadada   taraqqiy   etib,
Janubiy Amerika davlatlarida taraqqiy eta boshladi. 
O’zbekistonda  bunga birinchi  qadamlardan biri  bo’lib 2002 yil  4 aprelda  «Kredit
uyushmalari to’g’risida»gi qonunning qabul qilinishi hisoblanadi. 
Qonun   30   moddadan   iborat   bo’lib   uning   3-moddasiga   ko’ra   –   «Yuridik   va
jismoniy   shaxslar   tomonidan   kreditlar   berish   maqsadida   ixtiyoriy   teng   xuquqli
a’zolik asosida to’ziladigan kredit tashkiloti kredit uyushmasi deb e’tirof etiladi». 
Kredit   uyushmalarini   davlat   ruyxatidan   o’tkazish   ularga   lisenziya   berish
O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki tomonidan amalga oshiriladi. 
24 Qonunning 7-moddasiga binoan kredit uyushmasi  a’zolarining soni  50 tadan kam
bo’lishi mumkin emas. Kredit uyushmasining ustavi uning ta’sis xujjatidir. Kredit
uyushmasi   a’zolari   pay   badallarining   umumiy   so’mmasi   ustav   fondi   hisoblanadi.
Ustav   fondi   faqat   pul   mablag’laridan   shakllantiriladi   va   uning   eng   kam   miqdori
O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki tomonidan belgilanadi.
Kredit   uyushmasining   yuqori   boshqaruv   organi   bo’lib   uyushma   a’zolarining
umumiy yig’ilishi hisoblanadi. 
Kredit uyushmasi kredit uyushmasi a’zolarining umumiy yig’ilishi qaroriga ko’ra,
ixtiyoriy   ravishda,   lisenziya   bekor   qilinganda   va   uyushma   bankrot   deb   e’lon
qilinganda (28-modda) tugatiladi. 
Kredit   uyushmalarining   tijorat   banklaridan   asosiy   farki   katta   foyda   olish   emas,
balki o’z a’zolarining biznesini  rivojlantirishga past  foizda kredit-moliya yordami
ko’rsatish.   Uning   kreditlaridan   foydalanishni   rasmiylashtirish   oddiy   tushunarli
hisoblanadi. 
O’zbekistonda   2005   yilning   oxirida   23   ta   kredit   uyushmalari   mavjud   bo’lib   ular
jumlasiga Xazina va Sherdor (Samarqand), Ishonch (Jizzax), Lastochka (Navoiy),
Marvel va Tayanch (Namangan), Buxoro tadbirkori va Umid (Buxoro), Madadkor
(Andijon),   Baraka   va   Taraqqiyot   (Toshkent   viloyati)   va   boshqalarni   kiritish
mumkin.
Samarqandning   «Sherdor»   kredit   uyushmasi   O’zbekistondagi   birinchi   kredit
uyushmasi   hisoblanadi.   Ushbu   kredit   uyushmasi   2002   yilda   to’zilgan   bo’lib   uni
4300 a’zosi mavjud.
Kredit   uyushmalarining   asosiy   maqsadi   odamlar   o’z   faoliyatini   rivojlantirib   o’z
farovonligini oshirishni o’zlashtirsin. Bu borada xalkda «Agar och qolganga baliq
sovg’a   kilsang   yaxshi   ish   qilgan   bo’lasan,   agar   sen   uni   baliq   tutishga   o’rgatsang
ikki barobar ko’p ish qilgan bo’lasan» degan ibora mavjud. 
Shu   jihatdan   kredit   uyushmalari   kichik   tadbirkorlikni   taraqqiy   ettirishda   muhim
ahamiyatga ega. 
Shuning uchun ham kredit uyushmalari butun dunyo bo’ylab rivojlanishga ega. Bu
kredit   uyushmalarining   jahon   tashkiloti     (Wossi)   ni   mavjudligi   bo’lishi   ham
25 ahamiyatli. Bu tashkilot 30 yillar oldin to’zilgan bo’lib unga 90 mamlakatdagi 32
ming   dan   (112   mln.   a’zosi   bilan)   ortiq   kredit   uyushmalari   kiradi.   Uni   kredit
uyushmalarinin   rivojlantirish   bo’yicha   bir   loyihasi   O’zbekistonda   ham   amalga
oshirilmoqda.
2003   yilni   sentyabrida   Beshkek   shahrida   ushbu   xalqaro   kredit   uyushmasi
boshchiligida   «Markaziy   Osiyoda   barqaror   kredit   uyushmalarini   to’zish
to’g’risida» birinchi xalqaro konferensiya o’tkazildi. 
Ќ ar   yilni  20  oktyabrida  xalqaro  kredit  uyushmalari   kuni   utkaziladi.   Bu  kun  1948
yildan   beri   nishonlanadi.   Ќ ozir   ushbu   xalqaro   tashkilotga   (Wossi)   96   mamlakat
a’zo. 
O’zbekistonda   2005   yilning   sentyabriga   kredit   uyushmalarining   jismoniy   va
yuridik shaxslardan a’zolar 27   000 ni tashkil etadi. 
O’zbekiston   kredit   uyushmalarining aktivlari  6,5  mlrd.  so’mni, kredit  portfeli   5,8
mlrd. so’mni, depozit va pay badallari 5,8 mlrd. so’mni tashkil etadi. 
2005 yilning iyunida O’zbekistonda kredit uyushmalari assosiasiyasi to’zildi. 
Respublikamizda kredit uyushmalari to’g’risidagi qonunga Oliy Majlis tomonidan
2006 yilning 24 yanvarida ayrim o’zgartirishlar kiritildi. 
Lizing   inglizcha   ijara   ma’nosini   bildiradi.   Eramizdan   oldingi   to’rtinchi   asrda
yashagan   grek   faylasufi   Aristotel   –   «Boylik   mulkka   egalik   qilishda   emas,   balki
undan samarali foydalanishdadir», - degan shu fikr bilan olim lizing g’oyasiga asos
solgan. 
Mulk   tushunchasida   mulkka   egalik   qilish   va   undan   foydalanish   xuquqi
tushunchalari   mavjud.   Keyingi   vaqtlarda   mulkdan   foydalanishning   yangi   shakli
ijara   munosabatlari,   keyinchalik   esa   uni   takomillashgan   maxsus   turi   moliyaviy
ijara – lizing vujudga keldi. 
Tarix   ma’lumotlariga   ko’ra   lizing   eramizdan   oldingi   2000   yillarda   Shumer
davlatida mavjud bo’lgan, Venesiyada rivojlangan. 
Uni   rivojlangan   bosqichi   XIX   asrning   ikkinchi   yarmi   va   XX   asrning   dastlabki
yillariga to’g’ri keladi. Avstriyalik olim V. Xayor 1877 yilda o’zining «Yevropada
qanday qilib biznes qilish kerak» nomli kitobida «Bell» telefon kompaniyasida o’zi
26 ishlab  chiqargan  telefon  apparatlarini   ijaraga  berganligi  va  shu   orqali  katta   foyda
ko’rganligi   to’g’risida   gap   yuritadi.   Bunda   iste’molchilar   nafaqat   telefon
apparatidan foydalanish xuqiqini, balki kelishilgan tulovlarni bajarganlaridan so’ng
uning egasi bo’lish xuquqini ham qulga kiritishgan.
Buyuk   Britaniyada   XX   asr   boshlarida   konchilar   temir   yo’l   vagonlarini   avval
ijaraga olib keyin sotib olishgan. 
Bugungi   zamonaviy   lizing   (moliyaviy   ijara)   XX   asrni   50   yillarida   AŠSh   da
shakllanib   takomillashdi.   Vositachi   sifatidagi   birinchi   lizing   kompaniyasi   1952
yilda   San-Fransisko   shahrida   ishbilarmon   Genri   Shonfeld   tomonidan   asoslangan
«United States leazing corporation» dunyoga keldi. 
AŠShdagi   lizing   bo’yicha   shov-shuvlar   Germaniya,   Italiya   va   Fransiyada   davom
etdi. Jaxon banki tarkibida xalqaro lizing munosabatlarini tartibga solish bo’yicha
Xalqaro Moliya korporasiyasi (XMK) ish boshladi. 
Bugungi   kunda   XMK   50   mamlakatning   96   lizing   kompaniyalari   faoliyatini
moliyalashtirgan.   40   mamlakatning   120   dan   ortiq   lizing   sohasidagi   investisiya
loyihalarini amalga oshirishda texnik yordam ko’rsatgan hamda 25 mamlakatdagi
lizing kompaniyalarining muassisi hisoblanadi. 
1995 yilda O’zbekistonda tashkil etilgan dastlabki «O’zbeklizing interneyshnl AJ»
ning ta’sischilaridan biri ham XMK hisoblanadi. 
O’zbekistonda   birinchi   xalqaro   lizing   operasiyasi   1993   yilda   tashqi   iqtisodiy
faoliyat banki tomonidan «O’zbekiston havo yo’llari»ga chet el kompaniyalaridan
samolyotlar xarid qilingan. 
Respublikamizda lizing operasiyalarining rivojlanishi 1999 yilni 14 aprelida qabul
qilingan   va   2002   yil   13   dekabrida   tegishli   o’zgartirishlar   kiritilgan   «Lizing
to’g’risida»gi qonunni qabul qilishi bilan bog’liq. 
Yuqoridagilarga asosan lizing – bu mulkiy munosabatlar majmui bo’lib bunda bir
taraf (lizing beruvchi) boshqa bir tarafning (lizing oluvchining topshirig’iga binoan
uchinchi   taraf   (mol   yetkazib   beruvchi)   dan   lizing   shartnomasiga   muvofiq   lizing
obyekti   bo’lgan   mulkni   o’z   mulki   qilib   sotib   olib   uni   to’lash   asosida   lizing
27 shartnomasida belgilangan shartlar bilan vaqtinchalik foydalanish  va egalik qilish
uchun lizing oluvchiga beradi. 
Lizing   munosabatlarining   asosiy   xujjati   bo’lib   shartnoma   hisoblanib   u   quyidagi
qismlardan iborat:
Shartnomaning mohiyati va maqsadi
Texnikani olib ketish tartibi
Texnikaning qiymati
U bo’yicha to’lovlar
To’lovlar tartibi
Texnikani yetkazib berish
Bo’nak to’lovlarini to’lash
Lizing to’lovlarini to’lash
Tomonlar xuquq va majburiyatlari
Foydalanish shartlari
Tomonlarning javobgarliklari
Nizolarni hal qilish
Amal qilish muddati
Boshqa shartlar
Tomonlarning rekvizitlari
Lizing obyekti  bo’lib iste’mol qilinmaydigan va qonunchilik bilan taqiqlanmagan
tadbirkorlik   faoliyatida   qullaniladigan   har   qanday   buyumlar,   barcha   mulk
majmualari,   shu   jumladan   yer   uchastkalari   va   boshqa   tabiat   obyektlari,   binolar,
inshoatlar,   uskunalar,   transport   vositalari   hamda   boshqa   kuchar   va   kuchmas
mulklar hisoblanadi. 
Moliyaviy   lizingning   mohiyati   mulk   qiymatini   bo’lib-bo’lib   to’lash   asosida   sotib
olishni   ifodalaydi   va   tovar   krediti   shakliga   ega   bo’ladi.   Bunga   lizing   muddati
davomida lizing beruvchining barcha xarajatlarini to’liq koplashga yetarli bo’lgan
va unga foyda keltirishni ta’minlaydigan lizing to’lovlari yig’indisini ko’zda tutadi.
Lizing to’lovi lizing obyekti qiymatini, mulkni Sug’urtalash xarajatlariini va kredit
uchun lizing (foiz) stavkasini o’z ichiga olgan so’mmani tashkil etadi. 
28 Respublikamiz qishloq xo’jaligida lizing munosabatlarining rivojlanishida 1999 yil
30 oktyabrda  O’zbekiston  Respublikasi  Vazirlar  Mahkamasi  tomonidan «Qishloq
xo’jalikmashlizing   aksiyadorlik   lizing   kompaniyasini   tashkil   etish   to’g’risida»gi
hamda   Vazirlar   Mahkamasining   2001   yil   2   noyabrdagi   «Qishloqni   lizing
shartlarida qishloq xo’jalik texnikasi  bilan ta’minlash chora-tadbirlari to’g’risida»
gi   qarorlari   va   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2002   yil   28   avgustdagi
«Lizing   tizimi   taraqqiyotini   yanada   rivojlantirish   choralari   to’g’risida»gi   farmoni
muhim ahamiyatga ega.
Yuqoridagi   Prezident   farmoniga   ko’ra   iqtisodiyot   tarmoqlari,   ayniqsa   kichik   va
o’rta   biznes   subyektlarini   zamonaviy   texnologik   uskunalar   bilan   ta’minlash
maqsadida 2002 yilning 1 sentyabridan boshlab:
Lizing to’lovlari qo’shilgan qiymat solig’idan ozod etiladi. Chetdan lizinga berish
uchun respublika xududiga keltiriladigan texnologik uskunalar  bojxona to’lovi va
qo’shilgan qiymat solig’idan ozod etiladi.
Lizing   oluvchi   –   xo’jalik   subyektlari   lizinga   berilgan   mulk   bo’yicha   lizing
shartnomasi   davrida   mulk   solig’idan   ozod   etiladi.   Lizinga   beruvchining   yalpi
daromadidan   lizinga   berish   uchun   olingan   mulk   bo’yicha   kredit   to’lovi   bo’yicha
foizlar va boshqa to’lovlar chiqariladi. 
Umuman   yuqoridagi   farmon   va   qarorlar   lizingdan   foydalanuvchilarni   tegishli
mulkka ega bo’lish bo’yicha katta imkoniyat va imtiyozlarni beradi. 
4. O’zbekiston Respublikasi Xalqaro bank tizimini rivojlantirish
istiqbollari
Markaziy   bank   raisi   o’rinbosari   Abrorxo’ja   Turdaliyev   O’zbekiston   bank   tizimi
holati   haqida   umumiy   ma’lumot   berib,   uni   rivojlantirishning   istiqbolli
bosqichlarini   ma’lum   qildi.   Unga   ko’ra,   dollarlashuv   darajasini   pasaytirish
maqsadida   Moliya   vazirligi   huzurida   xedj-fond   tashkil   etilmoqda,   valyuta
kreditlarini jalb qilishda esa «ehtiyotkorlik siyosati» olib boriladi. 2025 yilda bank
sektoridagi hukumat ulushini 40 foizgacha kamaytirish rejalashtirilgan.
29 O’zbekiston   Markaziy   banki   raisi   o’rinbosari   Abrorxo’ja   Turdaliyev   26   noyabr
kuni MDHga a’zo davlatlarning   II Xalqaro moliya-bank forumida mamlakat bank
tizimi   haqidagi   taqdimotini   namoyish   qildi.   «Gazeta.uz»   undagi   asosiy   fikrlarni
keltirib o’tadi.
O’zbekiston   bank   tizimida   33   ta   bank,   jumladan,   12   ta   davlat   ulushiga   ega,
shuningdek, 15 ta   xususiy va   5 ta   xorijiy banklar mavjud. 1 noyabr holatiga ko’ra,
banklar   aktivlari   39   mlrd   dollarni   (419   trln   so’m)   tashkil   etib,   ularning   82   foizi
davlat banklariga tegishli. Banklarning majburiyatlari 33 mlrd dollarga (352,6 trln
so’m) yetdi, shundan 40 foizini depozitlar tashkil etadi.
Banklarning   umumiy   kapitali   6,2   mlrd   dollar   (66   trln   so’m)   darajasida   bo’lib,
shundan 81 foizi davlat banklari kapitaliga to’g’ri keladi.
Banklarning   moliyaviy   barqarorligiga   to’xtaladigan   bo’lsak,   joriy   yilning   o’tgan
davrida   risk   darajasi   yuqori   bo’lgan   aktivlarning   o’sishi   21   foizga   —   317   trln
so’mdan   383   trln   so’mga,   jami   kapitalining   o’sishi   14   foizga   —   66   trln   so’mga
yetdi. Kapitalning yetarlilik koeffitsiyenti 1,2 foizga tushib, 17,2 foizni tashkil etdi,
bu   minimal talablarga javob beradi.
Shu   bilan   birga,   kapital   zaxirasi   1,5   mlrd   dollarni   tashkil   etadi,   bu   esa   sof   NPL
(muammoli   kreditlar)   ni   1,6   barobarga   qoplash   yoki   kredit   portfelining   5   foizi
miqdorida qo’shimcha zaxiralar yaratish imkonini beradi.
1   noyabr   holatiga   banklarning   kredit   portfelidagi   qoldiq   30   mlrd   dollarga   teng
bo’ldi.   10  oy   davomida  o’rtacha   14  foizga  o’sish   kuzatilgan,   jismoniy   shaxslarga
berilgan kreditlar hajmi esa 22 foizga oshgan.
Markaziy   bank   rahbari   o’rinbosarining   so’zlariga   ko’ra,   O’zbekiston   bank
tizimining   likvidlik   ko’rsatkichi   «yetarli   darajada   yaxshi».   Xususan,   qisqa
muddatli   likvidlik   koeffitsiyenti   (LCR)   167   foizga   yetdi,   bu   eng   kam   tartibga
solinadigan   talabdan   67   foiz   punktga   yuqoridir.   Uzoq   muddatli   likvidlik
koeffitsiyenti   (NSFR)   —   113%,   banklarning   umumiy   aktivlarida   yuqori   likvidli
aktivlarning ulushi 15% ni   tashkil qiladi.
1   noyabr   holatiga   bank   sektorining   sof   foydasi   364   mln   dollar   darajasida   qayd
etildi, bu o’tgan yilning shu   davriga nisbatan 12 foizga ko’p hisoblanadi.
30 Karantin   cheklovlarining   joriy   etilishi   va   aholi   daromadlarining   pasayishi
sharoitida   O’zbekiston   Markaziy   bankining   asosiy   vazifasi   makroiqtisodiy
barqarorlikni   va   butun   bank   tizimining   uzluksiz   ishlashini   ta’minlashdan   iborat
bo’ldi.
Markaziy   bank   aholi   va   tadbirkorlik   subyektlariga   kreditlar   muddatini   uzaytirish
uchun   shart-sharoit   yaratdi,   kreditlar   muddatini   uzaytirish   ta’sirini   neytrallash
va   likvid   resurslarni   qisqartirish   uchun   banklarni   zarur   likvidlik   bilan   ta’minlash
maqsadida pul-kredit siyosatining qisqa va   uzoq muddatli vositalarini joriy etdi.
Natijada   kutilayotgan   ijobiy   natijalar   bilan   bir   qatorda,   muddatlarni   uzaytirish
amaliyoti   kreditlar   bo’yicha   to’lov   intizomining   buzilishiga   va   kredit   riskining
oshishiga, muammoli kreditlarning ko’payishiga olib keldi. 
Markaziy   bank   rahbari   o’rinbosarining   aytishicha,   NPL   (muammoli   kreditlar)   yil
boshidagi 2,1 foizdan iyul oxiriga kelib 6,2 foizga oshgan.
Noyabr   oyi   boshida   muammoli   kreditlar   ulushi   5,7   foiz   yoki   1,7   mlrd   dollarni
tashkil qildi. Shu   bilan birga, yuridik shaxslarning NPL ulushi yil boshidan buyon
o’sishda davom etmoqda.
Bugungi   kunda   banklarning   kredit   portfelining   dollarlashuv   darajasi   50   foiz,
majburiyatlar   57   foiz   darajasida   bo’lib,   bu   milliy   valyuta   kursining   sezilarli
darajada   qadrsizlanishi   bilan   bank   sektorining   valyuta   riski   va   zaifligining
oshishiga olib keladi.
Dollarlashuv   darajasini   pasaytirish   maqsadida   Moliya   vazirligi   huzurida   xorijiy
valyutadagi kreditlarni milliy valyutaga konvertatsiya qilish bo’yicha maxsus xedj-
fond   tashkil   etilmoqda.   Bundan   tashqari,   yuzaga   kelishi   mumkin   bo’lgan   ichki
va   tashqi   risklarni   hisobga   olgan   holda   xorijdan   so’mdagi   uzoq   muddatli
resurslarni   jalb   etish,   shuningdek,   xorijiy   valyutadagi   resurslarni   jalb   qilishda
«ehtiyotkorlik siyosati»ni yuritish ko’zda tutilgan.
Ikki yil ichida O’zbekistonda uchta raqamli bank (TBC Bank, Anor Bank, Apelsin
Bank)   va   masofaviy   moliyaviy   xizmatlar   ko’rsatishga   ixtisoslashgan   32   ta   fintex-
kompaniyasi tashkil etildi.
31 Tadbirkorlar   o’z   to’lovlarining   85   foizini   masofadan   turib   amalga   oshiradilar
(2017   yildan   beri   7   barobarga   o’sgan).   Sakkizta   bank   raqamli   identifikatsiya
mexanizmidan (Face ID) foydalanmoqda, qolganlari esa testlarni yakunlamoqda.
2025 yilda O’zbekiston bank tizimidagi xususiy sektor ulushini hozirgi 18 foizdan
60 foizga oshirish rejalashtirilmoqda.
«Markaziy bank nazorat yukini yengillashtirish bo’yicha o’zining liberal siyosatini
davom ettirish niyatida, bu   tizimning moliyaviy barqarorligiga putur yetkazmagan
holda progressiv bank sektorini shakllantirishga xizmat qiladi»,   — deya qayd etdi
Markaziy bank rahbari o’rinbosari.
32 Xulosa
Ayni paytda O’zb е kistonda 20 dan ortiq filialga ega to’qqizta xususiy bank, 90 dan
ziyod   mini-bank,   80   xususiy   lizing   kompaniyasi,   70   mikrokr е dit   tashkilot   va
lombardlar, 29 xususiy sug’urta kompaniyasi faoliyat ko’rsatmoqda. 2012 yilning
to’qqiz oyi yakunlariga ko’ra, ularga kr е dit ajratish hajmi 36 foizga, kichik bizn е s
va   xususiy   tadbirkorlikni   kr е dit   bilan   ta’minlash   34   foizga,   inv е stitsiyaviy
moliyalash   37   foizga   oshdi.   Shu   bilan   birga,   ularning   faoliyatini   yanada
rivojlantirish,   bank-moliya   sohasiga   xususiy   kapitalni   jalb   qilish   orqali   yangi
xususiy   banklar   hamda   boshqa   xususiy   moliya   institutlarini   tashkil   etish   zarurati
paydo bo’lmoqda.
Eksp е rtlarning fikricha, tijorat banklarining inv е stitsiya va kr е dit faolligi bo’yicha
faoliyatida   ijobiy   o’zgarishlar   kuzatilmoqda.   Masalan,   2012   yilda   iqtisodiyot   r е al
s е ktoriga   yo’naltirilgan   kr е ditlar   salmog’i   30,6   foizga   o’sdi.   Ajratilgan   kr е ditlar
86,3   foizining   manbaini   tijorat   banklarining   ichki   r е surslari   tashkil   qiladi.   Bunda
tijorat   banklarining   kr е dit   portf е li   sifatini   yaxshilashga   doir   t е nd е nsiya   o’sib
borayotganini   qayd   etish   joiz.   3   yildan   ortiq   muddatga   b е rilgan   uzoq   muddatli,
ya’ni   inv е stitsiya   kr е ditlari   ulushining   ko’paygani   buning   isbotidir.   2000   yilda
kr е dit   portf е li   umumiy   hajmida   uzoq   muddatli   kr е ditlar   35   foizni   tashkil   etgan
bo’lsa,   2012   yil   yakunlari   bo’yicha   bu   ko’rsatkich   75   foizga   yetdi.
Tijorat   banklarining   iqtisodiyot   r е al   s е ktori   korxonalarini   mod е rnizatsiya   qilish,
ularni   t е xnologik   va   t е xnik   qayta   jihozlashga   yo’naltirilgan   inv е stitsiya   kr е ditlari
muhim   ahamiyat   kasb   etmoqda.   Bu   esa   moliyaviy-iqtisodiy   inqiroz   sharoitida
nafaqat   yuqori   iqtisodiy   o’sish,   balki   mamlakatimizda   makroiqtisodiy   barqarorlik
va farovonlikka erishish imkonini b е rdi.
33 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. O’zbekiston   Respublikasining   “O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki
to’g’risida”gi Qonuni //– T.: “O’zbekiston”, 2003. 
2. O’zbekiston   Respublikasining   “Banklar   va   bank   faoliyati   to’g’risida”gi
Qonuni //– T.: “O’zbekiston”, 2003. 
3. “Banklarni   ro’yxatga   olish   va   ular   faoliyatini   litsenziyalash   tartibi
to’g’risida”gi Nizom, 08.10.2009, 2014-son. 
4. “Banklarni tugatish tartibi to’g’risida”gi Nizom, 19.12.1999, 626-son. 
5. “Banklarga vasiylik qilish to’g’risida”gi Nizom, 19.12.1998, 570-son. 
6. “Tijorat banklari kapitalining yetarliligiga qo’yiladigan talablar to’g’risida”gi
Nizom (yangi tahriri), 25.07.2000, 949-son. 
Elektron manbalar :
1. http://www.cbu.uz O`zbekiston Respublikasi Markaziy Banki 
2. http://www.mf.uz O`zbekiston Respublikasi Moliya Vazirligi 
3. http://www.gov.uz O`zbekiston Respublikasi Hukumati portali 
4. http.://www.stat.uz O`zbekiston Respublikasi Statistika qo`mitasi 
5.http.://www.google.com                                                       
6. http.://www.banker.uz                                          
7. http.://moodle.qmii.uz                                         
8. http.://www.lex.uz     
34