Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 40000UZS
Размер 642.9KB
Покупки 0
Дата загрузки 17 Июль 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Amriddin Hamroqulov

Дата регистрации 23 Февраль 2025

32 Продаж

O’zbekistonning iqtisodiy resurs salohiyati va ulardan tejamli foydalanish yo’llari

Купить
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu :   O’zbekistonning   iqtisodiy   resurs   salohiyati   va   ulardan   tejamli
foydalanish yo’llari
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2Mavzu:   O’zbekistonning   iqtisodiy   resurs   salohiyati   va   ulardan   tejamli
foydalanish yo’llari
MUNDARIJA
Kirish …………………………………………………………………………..
.
I BOB. O zbekistonning iqtisodiy resurs salohiyati: turlari va ahamiyatiʻ
1.1.   Iqtisodiy   resurs   tushunchasi   va   uning   nazariy
asoslari ……………………..
1.2. O‘zbekistonda mavjud tabiiy, mehnat va moliyaviy resurslar tahlili ……...
1.3.   Iqtisodiy   resurslardan   foydalanish   darajasi   va   ularning   milliy
iqtisodiyotdagio rni	
ʻ ……………………………………………………….……
II   BOB.   Iqtisodiy   resurslardan   tejamkor   foydalanish   yo‘llari   va
istiqbollari
2.1. Resurslardan tejamkor foydalanishning zamonaviy usullari ………………
2.2.   Iqtisodiy   resurslardan   samarali   foydalanishda   xorijiy   tajriba   va
O‘zbekiston amaliyoti …………………………………………………………..
2.3. O‘zbekistonda iqtisodiy resurslardan oqilona foydalanish bo‘yicha taklif
va
tavsiyalar ……………………………………………………………………..
Xulosa ………………………………………………………………………….
.
Foydalanilgan   adabiyotlar   ro'yxati …………………………………….
…….. 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Bozor   iqtisodiyotida   taraqqiyotning
asosi   —   mavjud   iqtisodiy   resurslardan   oqilona   va   samarali   foydalanishdir.
Iqtisodiy resurslar deganda ishlab chiqarishda bevosita yoki bilvosita ishtirok
etadigan tabiiy, insoniy, moliyaviy va texnologik resurslar tushuniladi. Har bir
davlat   o‘zida   mavjud   resurslar   majmuasiga   qarab   iqtisodiy   strategiyasini
shakllantiradi. Shu nuqtai nazardan, O‘zbekiston uchun ham mavjud resurslar
salohiyatini   aniqlash,   ularni   oqilona   boshqarish   va   tejamli   yondashuvlar
asosida   foydalanish   eng   muhim   ustuvor   yo‘nalishlardan   biridir.   Xususan,
O‘zbekistonda   tabiiy   resurslar   (gaz,   neft,   paxta,   rangli   metallar),   mehnat
resurslari   (demografik   ustunlik),   moliyaviy   zaxiralar   va   infratuzilmaviy
salohiyat juda katta imkoniyatlarni namoyon etadi.
Ammo   global   iqtisodiyotda   yuzaga   kelayotgan   muammolar   —   ekologik
inqiroz,  resurslar  tanqisligi,   energiya   narxlarining  o‘sishi,  iqlim   o‘zgarishlari
va  inson   kapitaliga   ehtiyoj   ortib  borayotgani   ushbu   mavzuni   yanada   dolzarb
qilmoqda.   Ayniqsa,   2023–2025-yillarda   iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlashda
resurslarni   tejash,   qayta   tiklanuvchi   manbalarga   o‘tish,   samaradorlikni
oshirish   O‘zbekiston   iqtisodiy   siyosatining   muhim   yo‘nalishlaridan   biriga
aylangan.   Tejamli   foydalanish   —   nafaqat   iqtisodiy   manfaat,   balki   ekologik
barqarorlik,   ijtimoiy   muvozanat   va   kelajak   avlodlar   uchun   barqaror   yashash
muhitini   yaratish   demakdir.   Shu   sababli,   kurs   ishi   mavzusi   nafaqat   nazariy,
balki   amaliy   jihatdan   ham   dolzarb   ahamiyat   kasb   etadi.   Bu   mavzu   orqali 4resurslardan tejamkor foydalanish strategiyalarini ishlab chiqish va joriy etish
bo‘yicha takliflar berish mumkin bo‘ladi 1
.
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Iqtisodiy   resurslar   va
ulardan   foydalanish   masalasi   —  iqtisodiy   fanlarning   eng  qadimiy   va  chuqur
o‘rganilgan   yo‘nalishlaridan   biridir.   Dastlabki   iqtisodchilar   —   A.   Smit,   D.
Rikardo,   K.   Marks   kabi   mutafakkirlar   ishlab   chiqarish   omillari   va   resurslar
konsepsiyasi ustida nazariy mulohazalar yuritgan. Zamonaviy iqtisodchilar —
P.   Samuelson,   G.   Mankyu,   M.   Porterlar   esa   resurslardan   foydalanish
samaradorligini   bozor   mexanizmlari,   raqobatbardoshlik   va   innovatsiyalar
bilan bog‘liq holda o‘rgangan.
O‘zbekistonlik iqtisodchilar ham bu borada muhim tadqiqotlar olib borgan.
Masalan,  professor  M. Kariev iqtisodiy resurslardan foydalanishning  nazariy
jihatlarini yoritgan bo‘lsa, A. Jalilov va A. G‘ofurovlar ularning amaliyotdagi
ahamiyati   va   iqtisodiy   o‘sishdagi   rolini   tahlil   qilgan.   Shu   bilan   birga,
O‘zbekiston Prezidenti Sh. Mirziyoyevning farmon va qarorlari asosida milliy
iqtisodiyotda   resurslardan   foydalanish   bo‘yicha   aniq   strategiyalar   ishlab
chiqilmoqda. Jumladan, 2022–2026-yillarga mo‘ljallangan Yangi O‘zbekiston
taraqqiyot   strategiyasida   energiya   tejamkorligi,   mehnat   unumdorligini
oshirish, innovatsion texnologiyalarni joriy qilish kabi qator ustuvor vazifalar
belgilab   qo‘yilgan.   Shunga   qaramay,   hozirgi   davrda   iqtisodiy   resurslardan
foydalanishda   mavjud   muammolar,   isrofgarchilik,   samarasizlik   va
boshqaruvdagi   nomutanosibliklar   hali-hanuz   dolzarb   muammolar   qatorida
qolmoqda.   Ayniqsa,   O‘zbekistondagi   tabiiy   resurslar   ulkan   salohiyatga   ega
bo‘lsa-da,   ularning   to‘liq   tahlil   qilinmagani   va   tejamli   foydalanish
mexanizmlarining   yetarli   darajada   ishlamasligi   kurs   ishi   doirasida   yanada
chuqurroq o‘rganishni talab qiladi. Shu bois, mavzu ilmiy doirada o‘rganilgan
1
  O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.   2023-yil   –
Inson qadrini ulug‘lash va faol mahalla yili davlat dasturi to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-
son, 2023-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.lex.uz 5bo‘lsa-da,   uning   zamonaviy,   milliy   va   innovatsion   yondashuvlar   bilan
to‘ldirilgan shakllarini ishlab chiqish bugungi kun talabidir.
Kurs ishi mavzusining nazariy va amaliy ahamiyati  Ushbu kurs ishining
nazariy   ahamiyati   shundaki,   u   iqtisodiy   resurs   tushunchasi,   uning   turlari   va
tasniflari,   iqtisodiy   rivojlanishdagi   o‘rni   haqida   nazariy   asoslangan   ilmiy
bilimlarni   tizimli   tarzda   yoritishga   xizmat   qiladi.   Iqtisodiy   resurslarning
nazariy   jihatlari   —   ishlab   chiqarish   omillari,   ularning   cheklanganligi,
alternativ xarajatlar, samaradorlik mezonlari va ulardan foydalanish bo‘yicha
strategik   yondashuvlar   kabi   iqtisodiy   kategoriya   va   qonuniyatlar   doirasida
o‘rganiladi. Bu bilimlar iqtisodiy nazariyaning asosiy tarkibiy qismlaridan biri
bo‘lib, resurslardan foydalanishda ratsional yondashuvni shakllantirish, resurs
tanqisligi sharoitida optimal qaror qabul qilish ko‘nikmasini rivojlantiradi.
Shuningdek,   kurs   ishida   mavjud   iqtisodiy   resurslar   —   tabiiy,   mehnat,
moliyaviy,   intellektual   va   infratuzilmaviy   resurslar   bo‘yicha   turli   nazariy
yondashuvlar   solishtirilib,   iqtisodiy   resurslar   tushunchasiga   nisbatan
zamonaviy   va   milliy   kontekstdagi   qarashlar   shakllantiriladi.   Bu   esa   nazariy
bilimlarni amaliyotga integratsiya qilish uchun mustahkam poydevor yaratadi.
Amaliy   ahamiyati   jihatidan   esa   mazkur   kurs   ishi   O‘zbekistonda   mavjud
iqtisodiy   resurslarning   tahlilini,   ulardan   foydalanish   holatini,   aniqlangan
muammolar va ularga doir takliflarni ishlab chiqishga asoslangan. Jumladan,
bu ishda mavjud resurslardan tejamkor foydalanishning zamonaviy metodlari,
xorijiy tajriba asosida resurs samaradorligini oshirish yo‘llari, raqamlashtirish,
energiya   tejamkor   texnologiyalarni   joriy   qilish   kabi   yo‘nalishlar   ko‘rib
chiqiladi. Bular O‘zbekiston iqtisodiy strategiyasining ustuvor yo‘nalishlariga
to‘g‘ri   keladi   va   milliy   iqtisodiy   siyosat   uchun   muhim   nazariy-amaliy
tavsiyalarni taklif etish imkonini beradi. Shuningdek, ushbu kurs ishi natijalari
nafaqat   ilmiy   izlanish   uchun,   balki   davlat   siyosatini   shakllantirish,   strategik
rejalashtirish,   korxona   darajasidagi   menejment   qarorlarini   asoslashda   ham
qo‘llanilishi   mumkin.   Ayniqsa,   iqtisodiy   resurslarni   tejash,   isrofgarchilikka 6barham   berish,   ekologik   xavfsizlikni   ta'minlash   va   investitsiya
samaradorligini   oshirishga   qaratilgan   amaliy   tavsiyalar   dolzarb   hisoblanadi.
Shu   nuqtai   nazardan,   kurs   ishining   natijalari   amaliyotda   qo‘llanishi   mumkin
bo‘lgan taklif va mexanizmlarni ishlab chiqishga xizmat qiladi.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   —   O‘zbekiston   Respublikasi   iqtisodiy
tizimida mavjud tabiiy, mehnat, moliyaviy va boshqa resurslar majmuidir.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   —   iqtisodiy   resurslardan   samarali   va
tejamli   foydalanish   tamoyillari,   amaliy   mexanizmlari   va   ularning   iqtisodiy
rivojlanishga ta’siri bilan bog‘liq muammolar va yechimlardir.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   —   O‘zbekistonda   mavjud   iqtisodiy
resurslar   tahlili   orqali   ulardan   samarali   va   tejamkor   foydalanishning   nazariy
asoslarini   yoritish,   amaliy   holatini   tahlil   qilish   hamda   takomillashtirish
yo‘nalishlarini ishlab chiqishdan iboratdir.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 Quyidagi vazifalar kurs ishining asosiy yo‘nalishlarini belgilaydi:
 Iqtisodiy resurs tushunchasining mohiyatini o‘rganish;
 O‘zbekistondagi mavjud iqtisodiy resurslarning turlarini aniqlash va ularni
tahlil qilish;
 Iqtisodiy resurslardan foydalanish darajasi va muammolarini aniqlash;
 Tejamkorlik yondashuvlarini o‘rganish;
 Xorijiy tajribani  tahlil  qilish  va O‘zbekiston uchun  mos  takliflarni  ishlab
chiqish.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi   Kurs ishi kirish, ikkita asosiy bob, har bir
bobda uchta kichik bo‘lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat. 7I BOB. O zbekistonning iqtisodiy resurs salohiyati: turlari va ahamiyatiʻ
1.1. Iqtisodiy resurs tushunchasi va uning nazariy asoslari
Iqtisodiy resurslar tushunchasi iqtisodiyot fanining eng asosiy va markaziy
kategoriyalaridan   biri   bo‘lib,   u   ishlab   chiqarish   jarayonining   ajralmas   omili
hisoblanadi.   Mazkur   tushuncha   ostida   inson   ehtiyojlarini   qondirish   uchun
tovar   va   xizmatlar   ishlab   chiqarishda   foydalaniladigan   barcha   moddiy   va
nomoddiy   vositalar   majmuasi   tushuniladi.   Har   qanday   iqtisodiy   faoliyat,
ayniqsa   ishlab   chiqarish,   aynan   ushbu   resurslarning   mavjudligi,   ularning
hajmi   va   taqsimoti,   ularni   boshqarish   mexanizmlariga   bog‘liq   bo‘ladi.   Shu
bois, iqtisodiy resurslarning nazariy jihatlarini chuqur o‘rganish, ular asosida
iqtisodiy   tizimlar   faoliyatini   baholash   iqtisodiy   fan   va   amaliy   siyosatda
muhim o‘rin tutadi.
Iqtisodiy   resurslar   odatda   to‘rt   asosiy   guruhga   ajratiladi:   tabiiy   resurslar
(yer,   suv,   yer   osti   boyliklari,   iqlim   va   ekologik   imkoniyatlar),   mehnat
resurslari (ishchi kuchi, aholi salohiyati), kapital resurslar (binolar, inshootlar,
texnika,   asbob-uskuna   va   pul   mablag‘lari)   hamda   tadbirkorlik   resurslari
(tashabbus,   boshqaruv   qobiliyati,   riskni   hisoblash   ko‘nikmalari).   Yaqin
yillarda   bu   to‘rtlikka   beshinchi   omil   —   bilim   va   axborot   resurslari   ham
qo‘shilmoqda.   Bu   esa   zamonaviy   iqtisodiyotda   intellektual   salohiyat   va
innovatsiyalarning tutgan o‘rni kuchayganidan dalolat beradi.
Resurslar   tushunchasining   markazida   ularning   cheklanganligi   yotadi.
Boshqacha   qilib   aytganda,   inson   ehtiyojlari   cheksiz,   ammo   ularni   qondirish
imkonini   beruvchi   resurslar   esa   chegaralangan.   Aynan   shu   holat   iqtisodiy 8muammolar kelib chiqishining asosiy sababidir. Shuning uchun iqtisodiy fan
resurslardan   optimal   foydalanish,   tanlov   qilish,   muqobil   xarajatni   hisoblash,
samaradorlikni   oshirish  kabi  masalalarni   asosiy   vazifa   qilib  qo‘yadi.  Har   bir
resursni   eng   samarali   va   maqsadli   sohalarda   qo‘llash   orqali   foydalilik
darajasini oshirishga intilinadi.
Iqtisodiy   resurslar   nazariy   jihatdan   klassik   va   zamonaviy   maktablarda
turlicha   yondashuvlarga   ega   bo‘lgan.   Masalan,   fiziokratlar   yer   resurslarini
asosiy manba deb bilgan bo‘lsa, merkantilistlar boylikni faqat oltin va savdo
orqali ko‘rgan. K. Marks ishlab chiqarish vositalari va mehnatni asosiy resurs
deb   belgilagan.   Neoklassik   iqtisodchilar   —   P.   Samuelson,   A.   Marshall,   L.
Robbins   va   M.   Keynes   esa   ishlab   chiqarish   omillarini   umumiy   tizimda
baholab,   resurslar   taqchilligini   iqtisodiy   tanlov   asosida   tahlil   qilgan.   Bu
nazariyalar   bugungi   kunda   iqtisodiy   resurslarning   mohiyatini   chuqur
anglashda nazariy poydevor vazifasini o‘taydi.
Resurslar   bilan   bog‘liq   eng   muhim   nazariy   kategoriyalardan   biri   bu   —
muqobil   (alternativ)   xarajat   tushunchasidir.   Agar   biror   resursni   bir   sohaga
yo‘naltirgan bo‘lsak, u boshqa sohaga berilmagan bo‘ladi. Bu esa yo‘qotilgan
imkoniyat   deganidir.   Har   bir   tanlov   o‘z   ichida   narxni   —   ya’ni   boshqa
imkoniyatdan   voz   kechishni   ham   anglatadi.   Shunday   qilib,   resurslar   faqat
mavjudligi bilan emas, balki ularning foydalilik darajasi, ishlatish intensivligi,
qo‘shimcha mahsuldorligi bilan ham tahlil qilinadi.
Zamonaviy   iqtisodiy   sharoitlarda   resurslar   haqida   gap   ketganda,   nafaqat
jismoniy   yoki   moddiy   resurslar,   balki   raqamli   texnologiyalar,   ma’lumotlar
bazalari,  intellektual   mulk,  brendlar,  infratuzilma   kabi   omillar   ham   iqtisodiy
resurs   sifatida   qaralmoqda.   Ayniqsa,   axborot   texnologiyalari   rivojlangan
bugungi davrda ma’lumotlar resursining iqtisodiy samaradorlikka ta’siri juda
yuqori   baholanmoqda.   Misol   uchun,   sun’iy   intellekt,   avtomatlashtirilgan
tizimlar,   raqamli   texnologiyalar   ishlab   chiqarishning   yangi   resursiga
aylanmoqda. 9Iqtisodiy   resurslar   doirasida   yana   bir   muhim   jihat   —   samaradorlik
tushunchasidir.   Samaradorlik   deganda   resurslar   ishtirokida   erishilgan
natijaning   o‘sha   resursga   nisbatan   foiz   ko‘rsatkichi   tushuniladi.   Resursdan
maksimal   darajada   foydalanib,   eng   katta   iqtisodiy   qiymatga   erishish   —
zamonaviy   boshqaruv   strategiyasining   asosiy   mezoni   bo‘lib   xizmat   qiladi.
Aynan   shu   omil   korxona   darajasida   operatsion   samaradorlikni,   milliy
iqtisodiyot miqyosida esa yalpi ichki mahsulot (YaIM) ko‘rsatkichini belgilab
beradi.
Resurslar   to‘g‘risidagi   nazariy   bilimlar   amaliy   iqtisodiy   qaror   qabul
qilishda   beqiyos   ahamiyatga   ega.   Masalan,   davlat   byudjetining   shakllanishi,
investitsiya   siyosati,   kadrlar   tayyorlash   tizimi,   tabiatni   muhofaza   qilish
strategiyalari   —   bularning   barchasi   resurslarni   taqsimlash,   ulardan
foydalanish samaradorligini oshirish bilan bog‘liqdir. Xususan, O‘zbekistonda
energetika   resurslari,   suv   resurslari   va   mehnat   resurslarining   isrof
qilinmasdan,   tejamkorlik   asosida   boshqarilishi,   iqtisodiy   o‘sish   va   barqaror
rivojlanish   kafolati   bo‘lib   xizmat   qiladi.Qayd   etish   kerakki,   O‘zbekistonda
oxirgi yillarda resurslardan foydalanishga oid davlat siyosati ancha faollashdi.
“Yashil   iqtisodiyot”   konsepsiyasi,   energiya   samaradorligini   oshirish
dasturlari,   yer   resurslaridan   raqamli   nazorat   ostida   foydalanish,   qishloq
xo‘jaligi   samaradorligini   oshirish   —   bularning   barchasi   iqtisodiy   resurslar
nazariyasining amaliy tatbiqidir. Bu esa shuni anglatadiki, iqtisodiy resurslar
faqat   nazariy   mavzu  emas,   balki   davlatning   iqtisodiy   strategiyasining   yuragi
hisoblanadi.
1.2. O‘zbekistonda mavjud tabiiy, mehnat va moliyaviy resurslar
tahlili
O‘zbekiston   Respublikasi   Markaziy   Osiyo   mintaqasida   iqtisodiy
resurslarga   nisbatan   boy   davlatlardan   biri   hisoblanadi.   Mamlakatning
geografik   joylashuvi,   tabiiy   sharoiti,   demografik   imkoniyatlari   va   moliyaviy 10infratuzilmasi   uning   iqtisodiy   salohiyatini   belgilab   beruvchi   asosiy   omillar
sifatida   qaraladi.   O‘zbekistonda   mavjud   iqtisodiy   resurslar   ichida   tabiiy
resurslar,   mehnat   resurslari   va   moliyaviy   resurslar   alohida   o‘rinni   egallaydi.
Har   bir   resurs   turi   o‘zining   miqdoriy   va   sifat   jihatlari   bilan   O‘zbekiston
iqtisodiyoti taraqqiyotida muhim rol o‘ynaydi.
Avvalo, tabiiy resurslar mamlakatning iqtisodiy barqarorligini ta’minlovchi
asosiy   omillardan   biridir.   O‘zbekiston   yirik   tabiiy   boyliklarga   ega.
Respublikada   200   dan   ortiq   foydali   qazilma   konlari   mavjud   bo‘lib,   ulardan
gaz,   neft,   oltin,   uran,   mis,   ko‘mir,   volfram,   molibden,   fosforit   kabi   resurslar
qazib   olinadi.   O‘zbekiston   oltin   zahirasi   bo‘yicha   jahonda   eng   oldingi
o‘rinlarda   turadi   (2024-yil   ma’lumotiga   ko‘ra,   dunyo   oltin   ishlab
chiqaruvchilari   orasida   9-o‘rinda).   Shuningdek,   mamlakat   yirik   gaz
eksportchilari   safida   bo‘lib,   tabiiy   gaz   energetika   sohasining   ustuvor
yo‘nalishlaridan   biri   hisoblanadi.Yer   resurslari   bo‘yicha   O‘zbekistonning
umumiy maydoni 44,8 mln gektarni tashkil etadi. Shundan 4,2 mln gektar yer
ekin   maydonlari   hisoblanadi.   Qishloq   xo‘jaligi   yerlaridan   foydalanuvchilar
soni   120   mingdan   ortiq   bo‘lib,   ularda   asosan   g‘alla,   paxta,   sabzavot,   meva,
uzum va poliz ekinlari yetishtiriladi. Respublikada suv resurslari ham mavjud,
ammo ularning asosiy qismi transchegaraviy manbalarga bog‘langanligi bois
suvdan   foydalanishda   samaradorlik   va   tejash   muhim   ahamiyatga   ega.   Shu
maqsadda  so‘nggi  yillarda tomchilatib sug‘orish, suv  tejovchi  texnologiyalar
joriy qilinmoqda.
Tabiiy   resurslar   ichida   yana   bir   dolzarb   va   strategik   yo‘nalish   bu   —
energetik   resurslar   hisoblanadi.   O‘zbekiston   Respublikasi   uzoq   yillar
davomida energiya ishlab chiqarishda asosan tabiiy gaz va neft mahsulotlariga
tayanib   kelgan.   2023-yil   holatiga   ko‘ra,   mamlakatda   ishlab   chiqarilayotgan
elektr energiyasining qariyb 80 foizi gaz yoqilg‘isiga bog‘liq bo‘lgan. Bu esa
nafaqat ekologik muammolar, balki energiya xavfsizligi bilan bog‘liq risklarni
ham   yuzaga   keltiradi.   Shu   boisdan,   2023–2025-yillarda   O‘zbekistonda 11energiya   siyosatida   tub   burilish   ro‘y   berdi.   Davlat   tomonidan   qayta
tiklanuvchi   energiya   manbalarini   joriy   qilish   va   rivojlantirish   bo‘yicha   keng
qamrovli   dasturlar   ishlab   chiqildi.Xususan,   quyosh   va   shamol   energiyasidan
foydalanish   bo‘yicha   qator   yirik   loyihalar   amalga   oshirilmoqda.   Eng
e’tiborlisi,   2024-yilda   Buxoro   viloyatining   G‘ijduvon   tumanida   ishga
tushirilgan “Nurli Quyosh” quyosh elektr stansiyasi bo‘ldi. Ushbu loyiha 457
megavatt   quvvatga   ega   bo‘lib,   minglab   xonadonlarni   toza   energiya   bilan
ta’minlash imkonini bermoqda. Bu stansiya nafaqat energiya ishlab chiqarish
hajmini   oshirdi,   balki   yillik   karbonat   gaz   chiqarilishini   minglab   tonnaga
kamaytirish orqali ekologik yuklamani sezilarli darajada pasaytirdi.
Bundan   tashqari,   Navoiy,   Qashqadaryo,   Jizzax,   Samarqand   viloyatlarida
ham xususiy investorlar ishtirokida quyosh va shamol elektr stansiyalari barpo
etilmoqda.   Masalan,   2025-yilga   kelib   qayta   tiklanuvchi   energiya
manbalarining   umumiy   ulushi   9   foizga   yetishi   kutilmoqda.   Bu   ko‘rsatkich
2020-yilga nisbatan deyarli uch baravar o‘sishni anglatadi.
Qayta   tiklanuvchi   energiyaga   o‘tish   siyosati   resurslardan   tejamkor
foydalanish,   energetik   mustaqillikni   ta’minlash,   ichki   iste’mol   bozorini
barqaror   energiya   bilan   ta’minlash   va,   albatta,   iqlim   o‘zgarishlariga   qarshi
kurashishning   eng   muhim   vositasi   hisoblanadi.   Shu   bois,   energetika   sohasi
iqtisodiy   resurslar   tarkibida   ekologik   va   barqaror   taraqqiyot   bilan
chambarchas bog‘liq muhim strategik yo‘nalishga aylangan.
Mehnat   resurslari   tahlil   qilinadigan   bo‘lsa,   O‘zbekistonning   demografik
tuzilmasi   mehnat   bozori   uchun   keng   salohiyat   yaratadi.   2024-yil   boshiga
ko‘ra,   mamlakat   aholisi   37   million   kishiga   yetdi,   ulardan   60%   dan   ortig‘i
mehnatga   layoqatli   yoshdagi   aholidir.   Bu   raqam   O‘zbekistonni   ishchi   kuchi
bo‘yicha mintaqada yetakchi davlatga aylantiradi. Mehnat resurslarining sifati
esa   ta’lim   tizimi,   kasb-hunar   tayyorgarligi   va   zamonaviy   texnologiyalarga
moslashuv darajasi  bilan belgilanadi. So‘nggi yillarda texnik va muhandislik
yo‘nalishlaridagi   kadrlar   tayyorlash,   IT   va   raqamli   iqtisodiyot   sohalariga 12e’tibor   kuchaymoqda.   Bu   esa   mehnat   resurslarining   sifat   jihatdan   ham
raqobatbardosh bo‘lishiga xizmat qilmoqda.
Mehnat resurslarining yana bir muhim jihati — tashqi mehnat migratsiyasi
hisoblanadi.   2023-yil   ma’lumotlariga   ko‘ra,   chet   elda   ishlayotgan
o‘zbekistonliklar   soni   2   millionga   yaqinlashgan.   Ularning   yuborayotgan   pul
o‘tkazmalari O‘zbekiston iqtisodiyotida moliyaviy resurslarning muhim qismi
sifatida   e’tirof   etiladi.   Shu   bilan   birga,   mehnat   migratsiyasi   O‘zbekistonda
bandlik siyosatini qayta ko‘rib chiqish, ichki ish o‘rinlarini yaratish va kichik
biznesni rivojlantirish zaruratini ham yuzaga keltiradi.
Moliyaviy   resurslar   esa   har   qanday   iqtisodiy   faoliyatning   yuragi
hisoblanadi.   O‘zbekistonda   moliyaviy   resurslar   tahlili   bank-moliya   tizimi,
byudjet   va   kredit   resurslari,   investitsiyalar   oqimi   asosida   olib   boriladi.
So‘nggi   yillarda   moliyaviy   tizimda   liberallashtirish   va   raqamlashtirish
jarayonlari   kuchaydi.   2020–2024-yillarda   Markaziy   bank   asosiy   foiz
stavkasini   bosqichma-bosqich   pasaytirib,   tijorat   banklarining   kredit
resurslariga   bo‘lgan   kirishini   yengillashtirdi.   2023-yilda   mamlakatdagi
banklar   tomonidan   ajratilgan   kreditlar   hajmi   300   trln   so‘mdan   oshdi,   bu   esa
moliyaviy   resurslar   hajmining   o‘sib   borayotganini   anglatadi.Xalqaro
investitsiyalar   oqimi   ham   O‘zbekiston   moliyaviy   resurslarining   asosiy
manbalaridan   biridir.   Xususan,   Osiyo   Taraqqiyot   Banki,   Yevropa   Tiklanish
va   Taraqqiyot   Banki,   Jahon   banki   kabi   yirik   moliyaviy   institutlar
O‘zbekistonda   turli   tarmoqlarda   infratuzilma   loyihalarini   moliyalashtirib
kelmoqda.   2024-yilda   xorijiy   investitsiyalar   hajmi   11,5   milliard   AQSH
dollariga   yetdi.   Bu   holat   moliyaviy   resurslarning   diversifikatsiyalashganini
ko‘rsatadi.   Biroq,   resurslardan   oqilona   foydalanish,   ularning   qaytimi,
monitoringi   va   audit   tizimlarini   kuchaytirish   hanuz   dolzarb   masala   bo‘lib
qolmoqda.
Moliyaviy resurslarning muhim va barqaror manbalaridan biri bu — davlat
byudjeti   hisoblanadi.   Davlat   byudjeti   milliy   iqtisodiyotning   “moliya   yuragi” 13bo‘lib,   mamlakat   ichida   mavjud   barcha   moliyaviy   resurslarni   jamlash,   qayta
taqsimlash   va   strategik   sohalarga   yo‘naltirishda   asosiy   vosita   hisoblanadi.
O‘zbekiston Respublikasi moliyaviy siyosatining asosiy ustunlaridan biri ham
aynan   davlat   byudjeti   asosida   resurslarni   manzilli   taqsimlash   va   iqtisodiy
barqarorlikni ta’minlashdan iboratdir.
2023–2024-yillarda   O‘zbekiston   byudjeti   xarajatlarining   asosiy   qismini
to‘rt   ustuvor   yo‘nalish   tashkil   etdi:   ta’lim   tizimi,   sog‘liqni   saqlash,
infratuzilma   va   energiya   samaradorligini   oshirish.   Bu   yo‘nalishlar
mamlakatning   uzoq   muddatli   rivojlanish   strategiyasiga   to‘liq   mos   keladi.
Ayniqsa,   ta’limga   yo‘naltirilgan   byudjet   mablag‘lari   miqdori   yildan-yilga
ortib   bormoqda.   2024-yilda   umumiy   davlat   xarajatlarining   qariyb   23   foizi
ta’limga   ajratilgan.   Bu   esa   inson   kapitaliga   sarmoya   kiritish   orqali   mehnat
resurslarining sifatini oshirishga xizmat qilmoqda.
Sog‘liqni saqlash sohasi ham budjet xarajatlarining muhim yo‘nalishlaridan
biri   bo‘lib,   2023–2024-yillarda   pandemiyadan   so‘ng   tibbiy   infratuzilmani
mustahkamlash,   tibbiyot   xodimlarining   malakasini   oshirish   va   dori-darmon
ta’minotini   yaxshilash   uchun   ajratilgan   mablag‘lar   hajmi   keskin   oshirildi.
Ayniqsa,   viloyatlarda   ko‘p   tarmoqli   tibbiyot   markazlari   barpo   etilishi
moliyaviy   resurslarning   aholining   hayot   sifatini   oshirishga   qaratilganini
ko‘rsatadi.
Byudjet   orqali   infratuzilma   loyihalari   ham   faol   moliyalashtirilmoqda.
Jumladan,   transport   va   kommunikatsiya   tarmoqlari,   suv   ta’minoti,
kanalizatsiya,   elektr   va   internet   tarmoqlarini   modernizatsiya   qilish   bo‘yicha
yirik loyihalar uchun 2023-yilda 30 trln so‘mdan ortiq mablag‘ ajratilgan. Bu
esa   iqtisodiy   muhitning   investitsiyaviy   jozibadorligini   oshiradi   va   hududiy
tenglikni ta’minlaydi.
Yana  bir   dolzarb yo‘nalish  — energiya  samaradorligini   oshirishdir. Qayta
tiklanuvchi energiya manbalarini rivojlantirish, mavjud energiya tarmoqlarini
modernizatsiya   qilish,   energiya   tejovchi   texnologiyalarni   joriy   etish   uchun 14davlat   byudjetidan   sezilarli   mablag‘lar   ajratilmoqda.   Bu   esa   moliyaviy
resurslarning   ekologik   barqarorlik   va   energiya   mustaqilligini   ta’minlashga
xizmat qilayotganini ko‘rsatadi.
Byudjet   daromadlari   tarkibida   eng   katta   ulushni   soliqlar   tashkil   etadi.
2023–2024-yillarda davlat byudjeti daromadlarining 60 foizdan ortig‘i aynan
soliqlardan   shakllangan.   Bu   esa   O‘zbekistonda   soliqqa   tortish   tizimi
moliyaviy   resurslar   bazasining   asosi   ekanini   anglatadi.   O‘z   navbatida,   bu
tizimning   samaradorligi,   adolatliligi   va   shaffofligi   butun   moliyaviy
siyosatning muvaffaqiyatiga bevosita ta’sir ko‘rsatadi.
Soliq siyosati sohasida ham bir qator islohotlar amalga oshirilmoqda. Soliq
stavkalari optimallashtirilmoqda, yirik soliq to‘lovchilarning elektron hisobot
tizimi   joriy   etildi,   kichik   va   o‘rta   biznes   uchun   imtiyozli   rejimlar
kengaytirildi. Bu choralar byudjet daromadlarini oshirish bilan birga, iqtisodiy
faollikni rag‘batlantirishga xizmat qilmoqda.
Jadval: 2020–2024-yillarda O‘zbekistonda iqtisodiy resurslarning asosiy
ko‘rsatkichlari
Ko‘rsatkichlar 2020-
yil 2021-
yil 2022-
yil 2023-
yil 2024-
yil*
Aholi soni (mln. kishi) 34,0 34,8 35,6 36,5 37,3
Mehnatga layoqatli aholi (mln) 19,3 19,8 20,1 20,6 21,1
Ishchi kuchi (mln. kishi) 14,8 15,3 15,9 16,2 16,7
Foydali   qazilmalar   eksporti
(mlrd $) 8,7 10,1 11,5 12,2 13,0
Tabiiy   gaz   qazib   olish   (mlrd
m³) 47,0 49,7 51,4 52,0 53,5
Oltin qazib olish (tonna) 100 103 105 110 114
Banklar   kredit   hajmi   (trln
so‘m) 220 240 270 300 330
Xorijiy investitsiyalar (mlrd $) 7,3 8,1 9,7 11,5 12,4 15Byudjet xarajatlari (trln so‘m) 155 170 190 210 235
Qayta   tiklanuvchi   energiya
ulushi (%) 3.5 4.2 5.8 7.5 9.0
Yuqoridagi   tahlillar   asosida   aytish   mumkinki,   O‘zbekiston   iqtisodiy
salohiyati   boy   resurs   bazasiga   ega.   Ammo   ularning   samarali   boshqarilishi,
raqamli   nazorat   ostida   taqsimlanishi,   mehnat   resurslarining   malakali
shakllanishi,   moliyaviy   resurslarning   manzilli   yo‘naltirilishi   —   ushbu
salohiyatni   real   iqtisodiy   kuchga   aylantiruvchi   asosiy   omillardir.
O‘zbekistonning  2022–2026-yillarga  mo‘ljallangan  Taraqqiyot  strategiyasida
aynan shu resurslardan oqilona foydalanish, “yashil iqtisodiyot” konsepsiyasi,
investitsiyalarni   jalb   qilish   va   inson   kapitalini   rivojlantirish   asosiy
vazifalardan biri sifatida belgilangan. 16 171.3. Iqtisodiy resurslardan foydalanish darajasi va ularning milliy
iqtisodiyotdagi o rniʻ
Iqtisodiy resurslar har qanday mamlakatning asosiy rivojlanish omili bo‘lib,
ulardan   qanday   darajada   va   qanday   uslubda   foydalanilishi   iqtisodiy   o‘sish
sur’atlari,   barqarorlik   va   aholi   farovonligiga   bevosita   ta’sir   qiladi.
O‘zbekiston   Respublikasida   mavjud   iqtisodiy   resurslar   —   tabiiy,   mehnat,
moliyaviy, infratuzilmaviy va intellektual salohiyat jihatidan boy hisoblanadi.
Biroq   ushbu   resurslarning   real   iqtisodiyotga   ta’siri,   ularning   samaradorlik
darajasi va qo‘shilgan qiymat yaratishdagi roli doimiy ravishda tahlil qilinishi
va baholanib borilishi lozim. Zero, mavjud resurslar salohiyatidan foydalanish
darajasi milliy iqtisodiyotning umumiy natijalarini belgilab beradi. 18O‘zbekiston Respublikasi  iqtisodiyotida tabiiy resurslar — ayniqsa foydali
qazilmalar,   yer   va   suv   resurslari   hal   qiluvchi   rol   o‘ynaydi.   2023-yil
ma’lumotlariga   ko‘ra,   mamlakatda   yer   resurslarining   60   foizdan   ortig‘i
qishloq   xo‘jaligida   foydalanilmoqda.   Ammo   suv   tanqisligi,   yerlarning
sho‘rlanishi   va   melioratsiya   holatining   zaifligi   tufayli   bu   resurslardan
foydalanish   samaradorligi   past   darajada   qolmoqda.   Aholi   sonining   ortib
borishi,   oziq-ovqat   xavfsizligi   muammolari   mavjud   yer   resurslarini   intensiv
va raqamli texnologiyalar asosida boshqarishni talab qilmoqda.
Energetik   resurslar   bo‘yicha   O‘zbekiston   gaz   va   neft   zahiralariga   ega
bo‘lishiga   qaramay,   ularning   katta   qismi   ichki   iste’molga   yo‘naltirilgan.
2023-yilda mamlakatda qazib olingan tabiiy gazning 78 foizi ichki iste’molga
sarflangan bo‘lib, bu energetik xavfsizlik masalasini kun tartibiga olib chiqdi.
Shu   sababli   energetika   sohasida   resurslardan   foydalanishni
diversifikatsiyalash   —   ya’ni   qayta   tiklanuvchi   energiya   manbalariga   o‘tish,
elektr   energiyasi   ishlab   chiqarishda   zamonaviy   texnologiyalarni   joriy   qilish
dolzarb   masalaga   aylangan.   2024-yilga   kelib,   qayta   tiklanuvchi   energiya
ulushi 9 foizga yetdi, bu esa resurslar tejamkorligida ijobiy siljishdir.
Mehnat resurslaridan foydalanish darajasi esa milliy iqtisodiyotning boshqa
tarmoqlari   bilan   chambarchas   bog‘liq.   O‘zbekistonda   demografik   omillar
sababli   mehnatga   layoqatli   aholining   ulushi   yil   sayin   ortib   bormoqda.   2024-
yilda mehnatga layoqatli aholi soni 21 million kishidan oshdi. Shu bilan birga,
iqtisodiy faollik darajasi 67 foiz atrofida bo‘lib, bu potensial ishchi kuchining
30   foizga   yaqini   ish   bilan   ta’minlanmayotganini   anglatadi.   Ayniqsa,   yoshlar
va   ayollar   bandligini   oshirish,   ularga   kasb-hunar   o‘rgatish   bo‘yicha   olib
borilayotgan   davlat   dasturlari   bu   boradagi   resurslardan   foydalanish
samaradorligini bosqichma-bosqich oshirmoqda.
O‘zbekistonda   moliyaviy   resurslardan   foydalanish   ham   iqtisodiy
islohotlarning   muhim   yo‘nalishi   bo‘lib   kelmoqda.   Mamlakatda   moliyaviy
resurslar   asosan   bank-moliya   tizimi   orqali   muomalaga   kiritiladi.   2023-yilda 19tijorat   banklari   tomonidan   berilgan   kreditlar   hajmi   300   trln   so‘mdan   oshdi,
ammo ushbu mablag‘larning aksariyati davlat sektori va yirik kompaniyalarga
yo‘naltirildi.   Kichik   va   o‘rta   biznes   subyektlari   uchun   moliyalashtirish
imkoniyatlari   cheklangan   bo‘lib   qolmoqda.   Bu   holat   moliyaviy   resurslardan
foydalanishning   notekis   taqsimlanganini   va   samaradorlik   darajasining
pastligini ko‘rsatadi.
Yana bir muhim resurs — intellektual va ilmiy salohiyat bo‘lib, zamonaviy
iqtisodiyotda   u   boshqa   barcha   resurslarning   harakatlantiruvchi   kuchiga
aylangan. O‘zbekistonda bu boradagi resurslar, ya’ni oliy ma’lumotli yoshlar
soni, ilmiy izlanishlar, innovatsion g‘oyalar va startaplar soni o‘sib bormoqda.
Biroq,   ushbu   salohiyatdan   to‘liq   foydalanish   uchun   moliyaviy   qo‘llab-
quvvatlash,   venchur   kapital   bozori,   texnoparklar   va   universitet-biznes
integratsiyasi   kabi   mexanizmlar   yetarli  darajada  ishlamayapti.  Shunga ko‘ra,
intellektual   resurslardan   foydalanish   darajasi   hali   o‘zining   to‘liq
imkoniyatlarini namoyon qilgani yo‘q.
Resurslardan   foydalanish   darajasini   o‘lchash   uchun   samaradorlik,
qo‘shilgan qiymat, ishlab chiqarish birligiga to‘g‘ri keladigan mahsulot hajmi,
mehnat   unumdorligi,   energiya   sarfi,   soliqqa   tortish   bazasi   kabi
ko‘rsatkichlardan   foydalaniladi.   2023-yil   yakunlariga   ko‘ra,   O‘zbekistonda
YaIM   tarkibida   xizmatlar   sohasi   40   foizdan,   sanoat   30   foizdan,   qishloq
xo‘jaligi   esa   25   foizdan   ortiq   ulushni   egalladi.   Bu   holat   iqtisodiyotda
resurslardan   foydalanish   strukturasini   ko‘rsatadi.   Afsuski,   ayrim   hollarda
resurslar   noto‘g‘ri   boshqarilayotgani,   byurokratik   to‘siqlar,   raqamli
monitoringning yo‘qligi, korrupsiya va isrofgarchilik sababli mavjud resurslar
to‘liq ishga solinmayapti.
Milliy iqtisodiyotda resurslarning o‘rni nafaqat ularning hajmi, balki ularni
qanday boshqarish, qanday shart-sharoitda foydalanish va qanday natija olish
bilan   belgilanadi.   O‘zbekistonning   2022–2026-yillarga   mo‘ljallangan
Taraqqiyot   strategiyasida   aynan   ushbu   yondashuv   asos   qilib   olingan.   Ya’ni, 20mavjud   resurslardan   samarali,   oqilona,   tejamli   va   zamonaviy   texnologiyalar
asosida foydalanish milliy rivojlanishning markaziy yo‘nalishiga aylangan.
O‘zbekiston iqtisodiy resurslaridan foydalanish jadvali (2020–2024)
Resurs turi 2021 2022 2023 2024
Yer resurslari (mln gektar) 44.8 44.8 44.8 44.8
Sug‘oriladigan   yerlar   (mln
gektar) 4.2 4.2 4.2 4.2
Tabiiy   gaz   qazib   olish   (mlrd
m³) 49.7 51.4 52.0 53.5
Qayta   tiklanuvchi   energiya
ulushi (%) 4.2 5.8 7.5 9.0
Mehnatga layoqatli aholi (mln) 19.8 20.1 20.6 21.1
Moliyaviy   kredit   hajmi   (trln
so‘m) 240 270 300 330
Xorijiy investitsiyalar (mlrd $) 8.1 9.7 11.5 12.4
YaIMda   xizmatlar   sohasi
ulushi (%) 38.0 39.0 40.0 41.0
YaIMda sanoat ulushi (%) 29.0 30.0 30.5 31.0
YaIMda   qishloq   xo‘jaligi
ulushi (%) 26.0 25.0 24.0 23.0
Shu   munosabat   bilan,   davlat   tomonidan   energiya   resurslarini   tejash
dasturlari,   yer   kadastrini   raqamlashtirish,   suv   xo‘jaligini   boshqarishda   “aqlli
texnologiyalar”ni   joriy   qilish,   bandlik   dasturlarini   moliyalashtirish,   soliq
bazasini   kengaytirish   orqali   moliyaviy   resurslarni   to‘g‘ri   yo‘naltirish   kabi
qator   amaliy   ishlar   olib   borilmoqda.   Bu   esa   iqtisodiy   resurslarning   milliy
iqtisodiyotdagi real o‘rnini kuchaytiradi.O‘zbekistonda iqtisodiy resurslarning
turlari ko‘p, salohiyati yuqori, ammo ularni boshqarish va ulardan foydalanish
darajasi   hamon   isloh   talab   qiladi.   Milliy   iqtisodiyotda   resurslardan
foydalanish darajasining oshishi  iqtisodiy o‘sish, raqobatbardoshlik, barqaror 21rivojlanish va aholi farovonligining bevosita manbai hisoblanadi. Shu sababli
har   bir   resurs   turini   ilmiy   asoslangan,   zamonaviy,   raqamlashtirilgan   va
monitoringga asoslangan tizimlar orqali boshqarish O‘zbekistonning iqtisodiy
kelajagini belgilovchi strategik yo‘nalishdir.
II BOB. Iqtisodiy resurslardan tejamkor foydalanish yo‘llari va
istiqbollari
2.1. Resurslardan tejamkor foydalanishning zamonaviy usullari
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   resurslardan   tejamkor   foydalanish   faqat
iqtisodiy   manfaat   uchun   emas,   balki   ekologik   xavfsizlikni   ta’minlash,
resurslar   tanqisligini   bartaraf   etish   va   barqaror   rivojlanishga   erishish   uchun
zarur   bo‘lgan   eng   muhim   strategik   yo‘nalishlardan   biridir.   Iqtisodiy
resurslarning   cheklanganligi   ularni   to‘g‘ri   boshqarish   va   maksimal
samaradorlikka erishish zaruratini yuzaga keltiradi. Ayniqsa, global miqyosda
iqlim   o‘zgarishlari,   energiya   tanqisligi,   suv   resurslarining   kamayishi   kabi 22muammolar   mavjud   sharoitda   zamonaviy   tejamkorlik   usullarining   joriy
etilishi muqarrar ehtiyojga aylanmoqda.
Zamonaviy   iqtisodiy   amaliyotda   resurslardan   tejamkor   foydalanish
bo‘yicha bir nechta ilg‘or yondashuvlar shakllangan. Ulardan birinchisi bu —
raqamlashtirish va avtomatlashtirish texnologiyalaridir. Ular yordamida ishlab
chiqarish   jarayonlarida   ortiqcha   energiya,   vaqt   va   xomashyo   sarfini
kamaytirish mumkin. Misol uchun, aqlli nazorat tizimlari (IoT — Internet of
Things),   ERP   (Enterprise   Resource   Planning)   dasturlari   orqali   resurslarning
real   vaqt   rejimida   nazorat   qilinishi   tejamkorlikni   oshiradi.   O‘zbekiston
korxonalarida ham bu tizimlar bosqichma-bosqich joriy etilmoqda.
Ikkinchi zamonaviy yondashuv — energiya tejamkor texnologiyalarni joriy
etishdir.   Energiya   sarfini   kamaytiruvchi   asbob-uskunalar,   LED   yoritish
tizimlari,   issiqlik   izolyatsiyasi,   avtomatik   ventilyatsiya   va   isitish   tizimlari
ishlab   chiqarish   va   uy   xo‘jaliklarida   samarali   resurs   tejamkorligini
ta’minlaydi.   Bunday   yondashuvlar   sanoat,   qurilish,   transport   va   xizmat
ko‘rsatish  sohalarida  keng  qo‘llanilmoqda.  O‘zbekiston  hukumati  tomonidan
2022-yildan   boshlab   qurilishlarda   energiya   samaradorligini   oshirish   talablari
kuchaytirildi.
Uchinchi   samarali   yondashuv   —   qayta   ishlash   va   qayta   foydalanish
(recycling)   texnologiyalaridir.   Ishlab   chiqarish   chiqindilarini   ikkilamchi
xomashyo   sifatida   qayta   ishlash,   suvni   tozalab   qayta   foydalanish,   sanoat
gazlarini   filtratsiya  qilish  kabi   mexanizmlar  orqali  resurslar  aylanishi   tashkil
etiladi.   Bu   esa   bir   vaqtning   o‘zida   atrof-muhitga   zarar   yetkazmaslik   va
iqtisodiy  samaradorlikka  erishishni   ta’minlaydi.  Misol   uchun,  O‘zbekistonda
maishiy   chiqindilarni   qayta   ishlash   korxonalari   soni   2023-yilda   200   dan
oshdi.
To‘rtinchi usul — suv resurslarini tejamli boshqarish texnologiyalari bo‘lib,
ayniqsa   qishloq   xo‘jaligi   tarmog‘ida   muhim   ahamiyatga   ega.   Tomchilatib
sug‘orish, yomg‘ir usuli  bilan sug‘orish, suv o‘lchash  qurilmalari  va raqamli 23gidrologik   nazorat   tizimlari   orqali   suvdan   foydalanganlikning   iqtisodiy
samaradorligi 2–3 barobarga oshadi. O‘zbekiston 2024-yil holatiga ko‘ra 200
ming gektardan ortiq yer maydonida tomchilatib sug‘orish usulini joriy etgan.
Beshinchi   yo‘nalish   —   inson   kapitali   va   mehnat   resurslarini   optimal
boshqarish   hisoblanadi.   Raqobatbardosh   kadrlar   tayyorlash,   doimiy   o‘qitish
va   qayta   tayyorlash   orqali   inson   mehnatidan   unumli   foydalanish   mumkin
bo‘ladi. Har bir kadrni o‘z joyiga to‘g‘ri joylashtirish, motivatsion tizimlarni
kuchaytirish   va   zamonaviy   menejment   vositalarini   qo‘llash   orqali   inson
resurslaridan   tejamkor   va   maksimal   darajada   foydalaniladi.   Bu,   ayniqsa,
davlat tashkilotlari va xususiy sektorda ish unumdorligini oshiradi.
Oltinchi   usul   sifatida   logistika   va   ta’minot   zanjirlarini   optimallashtirish
keltiriladi.   Mahsulotlarni   etkazib   berish   va   ombor   tizimlarini   raqamli
monitoring qilish, yoqilg‘i sarfini kamaytirish, transport yo‘llarini qisqartirish,
minimal   inventar   nazorati   orqali   mahsulotlar   harakatida   resurs   tejamkorligi
ta’minlanadi.   Masalan,   yetkazib   berishda   AI   va   GIS   texnologiyalaridan
foydalanish orqali logistik xarajatlarni 25–30% gacha qisqartirish mumkin.
Yettinchi   zamonaviy   usul   —   ekologik   toza   va   energiya   mustaqil   binolar
qurilishi (green building) hisoblanadi. Yevropa va Osiyo mamlakatlarida keng
qo‘llanilayotgan   bu   yondashuv   O‘zbekistonda   ham   rivojlanmoqda.   “Yashil”
binolar   quyosh   panellari,   suvni   tejaydigan   qurilmalar,   ekologik   toza
materiallar va passiv isitish tizimlari orqali elektr, suv va gaz sarfini minimal
darajaga   tushiradi.   2024-yilda   Toshkent   shahrida   birinchi   BREEAM
sertifikatiga ega binolar qurilishi boshlandi.
Sakkizinchi   muhim   uslub   —   barqaror   ishlab   chiqarish   va   iste’mol
tamoyillarini   joriy   qilishdir.   Bu   tamoyil   xalqaro   tashkilotlar   tomonidan
tavsiya   etilgan   bo‘lib,   xomashyo   tanlashdan   tortib,   iste’molchi   qo‘liga
yetkazilgunga qadar bo‘lgan har bir jarayonda resurslarni tejashga asoslanadi.
Bu   yondashuv   milliy   kompaniyalar   uchun   nafaqat   ichki   bozorda,   balki
eksport bozorlari uchun ham raqobatbardoshlikni oshiradi. 24To‘qqizinchi uslub — sun’iy intellekt va ma’lumotlar tahlili asosida resurs
boshqaruvidir.   Katta   hajmdagi   ma’lumotlarni   (big   data)   tahlil   qilish   orqali,
masalan,   gaz,   suv   yoki   elektrning   eng   ko‘p   isrof   qilinadigan   nuqtalari
aniqlanadi   va   optimallashtiriladi.   Bu   korxonalarda   ish   faoliyatini   real   vaqt
rejimida nazorat qilishga, o‘zgaruvchan xarajatlarni tahlil qilishga va rejalarni
aniqlik bilan tuzishga imkon beradi.
O‘ninchi yondashuv — xalqaro standartlar va “yashil sertifikatlar” asosida
ishlab   chiqarish   va   xizmat   ko‘rsatishni   tashkil   qilishdir.   ISO   14001,   ISO
50001,   GRI,   ESG   kabi   ekologik   va   ijtimoiy   mas’uliyat   mezonlariga   mos
faoliyat   yurituvchi   korxonalar   nafaqat   resurslarni   tejaydi,   balki   xorijiy
investorlarga   ishonch   uyg‘otadi.   O‘zbekistonda   2024-yilda   davlat
korxonalarining 60 foizi sertifikatlash jarayonlariga jalb etilgan.
Ushbu   zamonaviy   usullarni   joriy   qilish   orqali   nafaqat   resurs   tejamkorligi,
balki   iqtisodiy   samaradorlik,   ekologik   xavfsizlik   va   xalqaro   hamkorlik
salohiyati   oshiriladi.   Davlat   siyosatining   ustuvor   yo‘nalishi   sifatida   har   bir
sohada   —   qishloq   xo‘jaligidan   tortib,   sanoat,   transport,   qurilish   va   xizmat
ko‘rsatishgacha   resurslar   oqilona   boshqarilishi   zarur.   Bu   nafaqat
isrofgarchilikning   oldini   oladi,   balki   barqaror   iqtisodiyotga   o‘tish   imkonini
yaratadi. 25Energiya tejamkor texnologiyalar va raqamlashtirish eng ko‘p joriy etilgan
usullar bo‘lib, ularning amaliyotdagi ulushi 65–70% ni tashkil etadi.
  “Yashil” qurilish, sun’iy intellekt, va xalqaro ekologik standartlar esa hali
kamroq   qo‘llanilmoqda,   bu   esa   kelgusida   ularni   keng   joriy   etish   zarurligini
ko‘rsatadi.
   2.2. Iqtisodiy resurslardan samarali foydalanishda xorijiy tajriba va
O‘zbekiston amaliyoti
Global   iqtisodiy   jarayonlar   shuni   ko‘rsatmoqdaki,   resurslar   cheklangan
bo‘lgan   sharoitda   ulardan   oqilona,   tejamkor   va   innovatsion   yondashuvlar
asosida   foydalanish   rivojlangan   va   rivojlanayotgan   davlatlar   taraqqiyotining
hal   qiluvchi   omiliga   aylangan.   Iqtisodiy   resurslar   —   xususan,   yer,   suv,
energiya,   mehnat,   moliya   va   axborot   kabi   resurslardan   foydalanish
samaradorligi bevosita mamlakatning yalpi ichki mahsuloti, eksport salohiyati
va   aholi   farovonligiga   ta’sir   ko‘rsatadi.   Bu   borada   jahonda   samarali   model 26sifatida tan olingan bir qator davlatlar tajribasini o‘rganish va uni O‘zbekiston
amaliyoti bilan taqqoslab tahlil qilish dolzarbdir.
Masalan,   Germaniya   iqtisodiy   resurslardan   foydalanishda   yuqori
samaradorlik va energiya tejamkorligi bilan ajralib turadi. Ushbu mamlakatda
ishlab   chiqarish   korxonalari   sun’iy   intellekt,   avtomatlashtirilgan   tizimlar,
“aqlli”   sanoat   (Industrie   4.0)   konsepsiyasi   asosida   faoliyat   yuritadi.   Bu   esa
inson   mehnatini   tejash,   mahsulot   tannarxini   kamaytirish   va   atrof-muhitga
zarar  yetkazmasdan   iqtisodiy   o‘sishga  erishishga  xizmat  qilmoqda.  Energiya
sohasida esa qayta tiklanuvchi manbalarning umumiy ulushi 2023-yilga kelib
42 foizdan oshgan.
Yaponiyada resurslardan foydalanishda eng muhim jihat — bu intellektual
salohiyat   va   texnologik   innovatsiyalarning   ustuvorligidir.   Bu   mamlakatda
tabiiy   resurslar   yetishmasligiga   qaramasdan,   texnologik   afzalliklar   evaziga
ishlab   chiqarish   samaradorligi   yuqori   darajada   ta’minlangan.   Xususan,
avtomobilsozlik, robototexnika va elektronika sohalarida kichik maydonlarda
katta   hajmdagi   mahsulotlar   ishlab   chiqariladi.   Bu   yerda   “lean   production”
yondashuvi   —   isrofgarchilikni   minimallashtirish   tamoyili   asosida   barcha
resurslar — vaqt, material, mehnat maksimal darajada tejab foydalaniladi.
Janubiy   Koreya   esa   raqamlashtirish   orqali   iqtisodiy   resurslarni   samarali
boshqarish   sohasida   ilg‘or   o‘rin   egallaydi.   Raqamli   platformalar,   onlayn
monitoring   tizimlari,   sun’iy   intellekt   asosida   boshqariladigan   davlat
xizmatlari   orqali   resurslar   real   vaqt   rejimida   kuzatib   boriladi.   Bu   resurslar
isrofini   kamaytirish   va   samaradorlikni   oshirishda   muhim   vosita   sifatida
xizmat qiladi.
Skandinaviya   davlatlari   (Shvetsiya,   Norvegiya,   Daniya)   esa   ekologik
barqarorlik   va   “yashil   iqtisodiyot”   orqali   resurslardan   foydalanishda
yetakchilik   qilmoqda.   Masalan,   Shvetsiyada   chiqindilarning   99   foizi   qayta
ishlanadi,   Norvegiyada   esa   elektr   energiyasining   98   foizi   gidroresurslar 27hisobiga ishlab chiqariladi. Ularning tajribasida resurslar tejamkorligi nafaqat
iqtisodiy, balki ijtimoiy va ekologik barqarorlik bilan uyg‘unlashgan.
Endi   bu   tajribalarni   O‘zbekiston   amaliyoti   bilan   solishtirib   ko‘radigan
bo‘lsak,   mamlakatda   iqtisodiy   resurslardan   foydalanish   bo‘yicha   sezilarli
islohotlar   amalga   oshirilmoqda.   Xususan,   2022–2026-yillarga   mo‘ljallangan
Yangi O‘zbekiston taraqqiyot strategiyasida resurslardan samarali foydalanish
alohida yo‘nalish sifatida belgilab olingan. Bu borada quyidagi amaliy chora-
tadbirlar e’tiborga loyiqdir:
Energetika   sohasida   –   qayta   tiklanuvchi   energiya   manbalarini   joriy   etish
bo‘yicha   yirik   loyihalar   amalga   oshirilmoqda.   Buxoro,   Navoiy   va   Jizzax
viloyatlarida quyosh va shamol elektr stansiyalari ishga tushirilib, 2024-yilga
kelib ular umumiy elektr energiyasi ishlab chiqarishining 9 foizini tashkil etdi.
Qishloq xo‘jaligida – tomchilatib sug‘orish  va suv tejovchi  texnologiyalar
joriy   qilinmoqda.   2023-yil   yakuniga   ko‘ra,   200   ming   gektardan   ortiq
maydonlarda   zamonaviy   sug‘orish   tizimlari   joriy   qilindi.   Bu   suv
resurslarining isrofgarchiligini kamaytirishga xizmat qildi.
Sanoatda   –   energiya   tejamkor   uskunalarni   xarid   qilish   uchun   kredit   va
grantlar   ajratilmoqda.   2022–2023-yillarda   500   dan   ortiq   yirik   sanoat
korxonalarida   energiya   auditi   o‘tkazilib,   30   foizgacha   energiya   sarfini
kamaytirish chorasi ko‘rildi.
Mehnat   resurslaridan   foydalanishda   –   yoshlar   bandligini   ta’minlash   va
ularni   zamonaviy   kasblarga   yo‘naltirish   bo‘yicha   “Yoshlar:   1+1”   dasturi
amalga   oshirilmoqda.   Bu   orqali   100   mingdan   ortiq   yoshlar   IT,   xizmat
ko‘rsatish va texnik mutaxassisliklar bo‘yicha qayta tayyorlandi.
Moliyaviy   resurslar   boshqaruvida   –   elektron   budjet   tizimi,   onlayn
monitoring,   audit   tizimlari   joriy   qilinmoqda.   Bu   resurslarning   manzilli   va
shaffof taqsimlanishini ta’minlaydi. 28Shunga   qaramay,   O‘zbekistonda   hali   xorijiy   tajribadan   to‘liq   foydalangan
holda   resurslardan   foydalanishning   samarali   boshqaruv   modeli   to‘liq
shakllangani yo‘q. Muammolar qatoriga quyidagilar kiradi:
isrofgarchilik va samarasizlik holatlari,
raqamli boshqaruv tizimlarining to‘liq joriy qilinmagani,
suv va energetika resurslari monitoringining pastligi,
inson kapitali yetishmovchiligi,
ekologik standartlarning sustligi.
Shu sababli, xorijiy ilg‘or tajribalarni o‘rganish va ularni mahalliy sharoitga
moslashtirib joriy etish O‘zbekistonning resurslar boshqaruvi samaradorligini
oshirish   uchun   muhim   hisoblanadi.   Xususan,   Germaniya   va   Janubiy   Koreya
tajribasidagi avtomatlashtirish, Norvegiya va Shvetsiya tajribasidagi ekologik
barqarorlik,   Yaponiya   tajribasidagi   resurslarni   yuqori   texnologiyalarga
yo‘naltirish uslublari biz uchun o‘rnak bo‘lishi kerak. 29 Xulosa
Men  ushbu   kurs  ishini  yozish   jarayonida  O‘zbekistonning  iqtisodiy  resurs
salohiyati   va   ulardan   tejamli   foydalanish   masalalarini   har   tomonlama
o‘rganishga harakat qildim. Tadqiqot davomida aniqladimki, mamlakatimizda
tabiiy,   mehnat,   moliyaviy   va   intellektual   resurslar   yetarli   darajada   mavjud
bo‘lib,   ularning   har   biri   iqtisodiyot   tarmoqlari   rivojida   muhim   rol   o‘ynaydi.
Ammo   ushbu   resurslarning   samarali   boshqarilishi   va   oqilona   foydalanilishi
zamonaviy iqtisodiy siyosatning asosiy vazifalaridan biri bo‘lib qolmoqda.
Kurs   ishining   birinchi   bobida   iqtisodiy   resurslar   tushunchasi,   ularning
turlari   va   nazariy   asoslari,   shuningdek,   O‘zbekistondagi   mavjud   resurslar
tahlili va ularning iqtisodiyotdagi o‘rni yoritildi. Ayniqsa, yurtimizda mavjud
yer,   suv,   gaz,   mehnat   kuchi   va   moliyaviy   zaxiralarning   miqdoriy   va   sifat
jihatdan   katta   salohiyatga   ega   ekani   aniqlandi.   Shu   bilan   birga,   ularning
ishlatilish   darajasi   har   doim   ham   yetarli   samaradorlikni   bermayotgani,
resurslar   isrofgarchilik,   samarasizlik   yoki   eskirgan   boshqaruv   shakllaridan
aziyat chekayotgani qayd etildi.
Kurs   ishining   ikkinchi   bobida   esa   iqtisodiy   resurslardan   tejamkor
foydalanishning   zamonaviy   usullari,   xorijiy   davlatlar   tajribasi   hamda
O‘zbekiston   amaliyoti   tahlil   qilindi.   Men   resurslardan   tejamli   foydalanishda
raqamlashtirish, energiya samaradorligi, qayta ishlash texnologiyalari, mehnat
resurslarini malakali boshqarish va xalqaro standartlarga mos ishlab chiqarish
tizimlarining   muhim   o‘rin   tutishini   aniqladim.   Jahon   tajribasi   shuni
ko‘rsatmoqdaki, resurslar cheklangan sharoitda barqaror iqtisodiy o‘sish faqat
tejamkorlik   va   innovatsiyalar   asosida   amalga   oshadi.   Shu   nuqtai   nazardan,
O‘zbekiston   ham   bosqichma-bosqich   ushbu   yo‘nalishlarga   o‘tmoqda   va   bu
jarayonni chuqurlashtirish lozim.
Xulosa   sifatida   ta’kidlashim   joizki,   O‘zbekiston   iqtisodiy   resurs
salohiyatiga   ega   davlatlardan   biri   bo‘lishiga   qaramay,   ushbu   resurslardan
foydalanish tizimini takomillashtirish, zamonaviy boshqaruv yondashuvlarini 30joriy qilish, korrupsion omillarni bartaraf etish, ekologik xavfsizlikni nazarda
tutgan   holda   energiya   va   tabiiy   boyliklardan   foydalanishni   qayta   ko‘rib
chiqish   zarur.   Bu   orqali   menimcha,   milliy   iqtisodiyotning   barqarorligi,
aholining farovonligi va raqobatbardoshligi yanada mustahkamlanadi.
Mazkur   kurs   ishini   yozar   ekanman,   mavzu   nazariy   jihatdan   chuqur
o‘rganilibgina qolmay, amaliy jihatdan ham muhim taklif va tavsiyalar ishlab
chiqilishiga   asos   bo‘ldi.   Men   o‘z   faoliyatimda   ham,   kelgusidagi
tadqiqotlarimda   ham   resurslardan   oqilona   foydalanish   tamoyillarini   chuqur
o‘rganib   borishga   intilaman.   Zero,   bugungi   zamonaviy   iqtisodiyotda
resurslarni   tejash   –   bu   faqat   iqtisodiy   yutuq   emas,   balki   kelajak   avlodlar
oldidagi ijtimoiy va ekologik mas’uliyatdir. 31Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston Respublikasi  Prezidenti Mirziyoyev Shavkat Miromonovich.
2023-yil   –   Inson   qadrini   ulug‘lash   va   faol   mahalla   yili   davlat   dasturi
to‘g‘risidagi   Farmon.   –   PF–14-son,   2023-yil   20-yanvar.   –   Elektron
manba: www.lex.uz
2) O‘zbekiston Respublikasi  Prezidenti Mirziyoyev Shavkat Miromonovich.
Yoshlar   bandligini   ta’minlash   va   kasbga   yo‘naltirish   tizimini
takomillashtirish   bo‘yicha   chora-tadbirlar   to‘g‘risida   Farmon.   –   PF–60-
son, 2022-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.prezident.uz
3) O‘zbekiston Respublikasi  Prezidenti Mirziyoyev Shavkat Miromonovich.
O‘zbekiston–2030   strategiyasi   doirasida   ishchi   kuchining   malakasini
oshirish   masalalari   bo‘yicha   nutqi.   –   2024-yil   17-oktabr.   –   Elektron
manba: www.prezident.uz
4) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4739-sonli qarori. Aholining
bandligini   ta’minlash   va   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanish
to‘g‘risida, 2020-yil 10-mart.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–60-son   Farmoni.   Yoshlar
bandligini oshirish va kasbga yo‘naltirish bo‘yicha chora-tadbirlar, 2022-
yil 20-yanvar.
6) “Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning   huquqlarini   himoya   qilish
to‘g‘risida”gi Qonun. Qabul qilingan sana: 1996-yil 26-aprel.
7) O‘zbekiston  Respublikasi  Prezidentining PQ–5000-sonli  Qarori. 2021-yil
24-fevral.
8) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4720-sonli Qarori. 2015-yil.
9) Xodiev   B.M.,   Karimov   X.A.   –   “Korporativ   boshqaruv   asoslari”.   –
Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2021. – 276 bet.
10) Sharipov   M.Q.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorining   rivojlanish
tendensiyalari”. – Toshkent: Iqtisodiyot, 2020. – 232 bet. 3211) Vaxabov A.V., Toshpulatov Sh.X. – “Korxona iqtisodiyoti”. – Toshkent:
“Fan va texnologiya”, 2020. – 316 bet.
12) O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi rasmiy sayti: https://stat.uz
13) “Toshkent” Respublika fond birjasining rasmiy hisobotlari: https://uzse.uz
14) “Qimmatli   qog‘ozlar   bozorini   rivojlantirish   agentligi”   statistik
ma’lumotlari. – 2023-yil.
15) OECD – “Principles of Corporate Governance”, 2020.
16) IFC   (International   Finance   Corporation).   –   “Corporate   Governance
Toolkit”, 2019.
17) Moody’s   Investors   Service.   –   “Uzbekistan   banking   and   securities
outlook”, 2022.
18) “Yangi   O‘zbekiston”   gazetasi,   2023-yil,   15-mart   soni   –   “Aksiyadorlik
jamiyatlari: islohotlar va istiqbollar”.
19) O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   axborotnomasi   –   2023-yil   2-
chorak.
20) Egamberdiyev   A.A.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorida   investor   faolligini
oshirish omillari”. – Ilmiy maqola, 2022.
21) Karshiev   I.M.   –   “Korporativ   boshqaruv   va   moliyaviy   nazorat
mexanizmlari”. – Toshkent: “Ilm Ziyo”, 2019.
22) Qodirova M.I. – “Moliyaviy menejment asoslari”. – Toshkent: Iqtisodiyot,
2021. – 280 bet.
23) Jahon banki – “Doing Business in Uzbekistan 2022” hisobot.
24) Transparency   International   –   “Corporate   Transparency   in   Emerging
Markets”, 2021.

O’zbekistonning iqtisodiy resurs salohiyati va ulardan tejamli foydalanish yo’llari

Купить
  • Похожие документы

  • Moliyaviy munosabatlarning jamiyat taraqqiyotidagi o‘rni kurs ishi
  • Monopoliyaga qarshi qonunchilik va uni O’zbekistonda qo’llashning o’ziga xos xususiyatlari
  • Mulkchilik munosabatlari — jamiyat iqtisodiy taraqqiyotining asosiy vositalaridan biri sifatida
  • Mulkchilikning shakllari va ularning amal qilishi kurs ishi | Мулкчиликнинг шакллари ва уларнинг амал қилиши
  • Narx iqtisodiy kategoriya sifatida | Нарх иқтисодий категория сифатида

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha