Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 71.3KB
Xaridlar 3
Yuklab olingan sana 10 Dekabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

Alisher

Ro'yxatga olish sanasi 03 Dekabr 2024

66 Sotish

O‘zbekistonning tinchliksevar tashqi siyosati va uning jahon hamjamiyati tomonidan tan olinishi

Sotib olish
MUNDARIJA:
KIRISH  ....................................................................................................................2
I   BOB.   O`ZBEKISTONNING   HALQARO   VA   MINTAQAVIY
TASHKILOTLARGA   A`ZO   BO`LIB   KIRISHI   VA   RESPUBLIKANING
MUSTAQIL   TASHQI   SIYOSAT   O’RNATISHINING   HUQUQIY
ASOSLARI …………………………………...........................................................5
    1.1   Mustaqil Respublikaning mustaqil tashqi siyosat o’rnatishining huquqiy 
asoslari va asosiy tamoyillari .....................................................................................5
 1.2  O`zbekistonning halqaro va mintaqaviy tashkilotlarga a`zo bo`lib kirishi ..10
II   BOB.   O`ZBEKISTON   JAHONNING   NUFUZLI   DAVLATLARI   BILAN
HAMKORLIK   ALOQALARI   VA   UNING   MUSTAQIL   DAVLATLAR
HAMDO`STLIGIDAGI O`RNI ...........................................................................15
     2.1   O`zbekistonning Mustaqil davlatlar hamdo`stligidagi o`rni va mavqei .......15
2.2  Jahonning nufuzli davlatlari bilan hamkorlik aloqalari. ................. ..............21
XULOSA ...............................................................................................................30
ADABIYOTLAR RO'YXATI .............................................................................31
1 KIRISH
Mavzuning dolzarbligi:  O‘zbekiston Respublikasi mustaqillik sharofati bilan
o‘z   taraqqiyotining   yangi   davriga   kirdi.   Mamlakatda   istiqlolning   dastlabki
yillaridan   boshlab   ta’lim-   tarbiya   tizimini   rivojlantirish   davlat   siyosati   darajasiga
ko‘tarilib, farzandlarining jahon andozalariga mos sharoitlarda zamonaviy bilim va
kasb-hunarlami   egallashlari,   jismoniy   va   ma’naviy   jihatdan   yetuk   insonlar   bo‘lib
voyaga   yetishlarini   ta’minlash,   ularning   qobiliyat   va   iste’dodi,   intellektual
salohiyatini   ro‘yobga   chiqarish,   yoshlar   qalbida   ona   yurtga   sadoqat   va   fidoyilik
tuyg‘ularini kamol toptirish borasida ulkan ishlar amalga oshirilmoqda.
Jumladan   2020-yil   25-dekabrda   bo‘lib   o‘tgan   “O‘zbekiston   yoshlar   forumi-
2020”   da   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentinig   so‘zlagan   nutqidagi   yoshlar
e’tiborini alohida ta’kidlashimiz joizdir.
“Biz yurtimizda qanday islohotlarga qo‘l urmaylik, avvalo, siz  kabi  yoshlarga,
sizlarning   kuch-g‘ayratingiz,   azmu   shijoatingizga   suyanamiz” 1
  -   deb   O‘zbekiston
Respublikasi Prezidenti Sh. Mirziyoyev yoshlarga katta ishonch bildirdi.
Shuning uchun talabalarning mustaqil ta’lim  olishlarini  rejalashtirish, tashkil
qilish   va   buning   uchun   barcha   zaruriy   shart-sharoitlarni   yaratish,   dars
mashg‘ulotlarida   talabalarni   o‘qitish   bilan   bir   qatorda   ularni   ko‘proq   o‘z   ustida
mustaqil   ta’lim   olish   uchun   yo‘llanma   berish   oliy   ta’lim   tizimida   faoliyat   olib
borayotgan professor-o‘qituvchilarning asosiy vazifalaridan biri hisoblanadi.
Talabaning   mustaqil   ishi   –   muayyan   fandan   o‘quv   dasturida   belgilangan
bilim,   ko‘nikma   va   malakaning   ma’lum   bir   qismini   talaba   tomonidan   fan
o‘qituvchisi maslahati va tavsiyalari asosida auditoriya va auditoriyadan tashqarida
o‘zlashtirilishiga yo‘naltirilgan tizimli faoliyatdir.
1
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh. Mirziyoyev
2 Xalqaro   huquq   normalarining   ichki   qonunlardan   ustunligi   respublika
qonunchilik faoliyatida o`z ifodasini topmoqda. Birinchidan, respublika qonunlari
halqaro huquq normalariga doimo muvofiqlashtirilm о qda     va yaqinlashtirilm о qda.
Ikkinchidan,   mamlakatimiz   halqaro   normalarning   bajarilishini
kafolotlaydigan hamma majburiyatlarni o`z zimmasiga oldi.            
Tashqi   aloqalarni   ta`minlaydigan   vazirliklar   va   muassasalar   tashkil   etildi:
Tashqi ishlar vazirligi, Tashqi iqtisodiy aloqalar vazirligi, Tashqi iqtisodiy faoliyat
milliy   banki.   1992   yilda   Toshkentda   «J а h о n   iqtisodi   va   diplomatiya   universiteti»
ochildi.
I. К arimov   o`zining   asarlari,   ma`ruza   va   nutqlarida   mamlakatimiz   tashqi
siyosiy   va   tashqi   iqtisodiy   aloqalarining   asosiy   tamoyillarini   nazariy   amaliy
jih а tdan puhta asoslab berdi. Tashqi siyosiy va tashqi iqtisodiy yo`lni belgilashda
jahon   tajribasidan   foydalanildi,   mamlakatimiz,   halqimiz   hususiyatlari   va
manfaatlari hisobga olindi. Tashqi siyosatga tinchlik, barqarorlik, hamkorlik yo`li
asos qilib olindi.
O`zbekiston Respublikasi  tashqi siyosatining asosiy qoidalari quyidagilardan
iborat:
·                 Mafkuraviy   qarashlardan   qat`iy   nazar   hamkorlik   uchun   ochiqlik,
umuminsoniy qadriyatlarga, tinchlik va havfsizlikni saqlashga sodiqlik;
·                 Davlatlarning suveren tengligi va chegaralar dahlsizligini hurmat qilish;
·                 b о shq а   davlatlarning ichki ishlariga aralashmaslik;
·                 Nizolarni tinch yo`l bilan hal etish;
·                 Kuch ishlatmaslik va kuch bilan tahdid qilmaslik;
·                 Inson huquqlari va erkinliklarini hurmatlash;
·                 Ichki   milliy   qonunlar   va   huquqiy   normalardan   halqaro   huquqning   umum
e`tirof etilgan qoidalari va normalarining ustivorligi;
·                 Davlatning, halqning oliy manfaatlari, farovonligi va havfsizligini ta`minlash
m а qs а dida ittifoqlar tuzish, hamdo`stliklarga kirish va ulardan ajralib chiqish;
·                 Tajavuzkor harbiy bloklar va uushmalarga kirmaslik;
3 ·                 Davlatlararo   aloqalarda   teng   huquqlilik   va   o`zaro   manfaatdorlik,   davlat
milliy manfaatlarining ustunligi;
·                 Tashqi   aloqalarni   ham   ikki   tomonlama,   ham   ko`p   tomonlama   kelishuvlar
asosida   rivojlantirish,   bir   davlat   bilan   yaqinlashish   hisobiga   b о shq а sidan
uzoqlashmaslik.
Kurs   ishi   maqsadi:   O‘zbekistonning   tinchliksevar   tashqi   siyosati   va   uning
jahon   hamjamiyati   tomonidan   tan   olinishi ning   ilmiy   axmiyati ni   pedagogik
asoslarini ishlab chiqish.
Kurs   ishi   obyekti:   O‘zbekistonning   tinchliksevar   tashqi   siyosati   va   uning
jahon hamjamiyati tomonidan tan olinishi
Kurs   ishi   predmeti:   O‘zbekistonning   tinchliksevar   tashqi   siyosati   va   uning
jahon hamjamiyati tomonidan tan olinishi mavzusi yetarlicha va to’liqroq bilim va
ko’nikmalar olish uchun  foydalanish.
Kurs   ishi   tuzilishi:   Kurs   ishi   kirish,   2   ta   bob,   xulosa,   foydalanilgan
adabiyotlar ro’yxatidan iborat. 
4 I BOB.  O`ZBEKISTONNING HALQARO VA MINTAQAVIY
TASHKILOTLARGA A`ZO BO`LIB KIRISHI  VA  RESPUBLIKANING
MUSTAQIL TASHQI SIYOSAT O’RNATISHINING HUQUQIY
ASOSLARI  
1.1   Mustaqil Respublikaning mustaqil tashqi siyosat  o’rna tishining huquqiy
asoslari va asosiy tamoyillari
Xalqimiz   mustaqillik   deb   atalmish   ezgu   va   muqaddas   orzuning   ruyobga
chiqishi uchun asrlar mobaynida intilib, kurashib keldi.
1991   yil   31   avgustdan   boshlab   halqimiz   taqdirida   keskin   burilish   yasagan,
butunlay yangi taraqqiyot     davrini boshlab bergan istiqlol davri tarihi boshlandi.
130   yillik   Rossiya   mustamlakasiga   mahkum   etilgan   davrning   ilgarigi
zamonlardan   farqi   shuki,   shu   vaqtda   ayniqsa,   sho`rolar   hukmronligi   yillarida
halqimiz   tashqi   dunyodan   butunlay   uzib   quyildi(Karimov   I.A.   Tarihiy   hotirasiz
kelajak yo`q.-Toshkent: Sharq,1998.-B.19).
Garchi katta mamlakatning asosiy qonuni hisoblangan «SSSR Konstitusiyasi»
da   O`zbekiston   boshqa   o`n   to`rtta   «qardosh   va   jondosh»   milliy   respublikalar
singari  «teng  huquqli»,     «mustaqil»,  «suveren»  davlat  sifatida  ta`rifu-tavsif   etilsa-
da, amalda ko`zga ko`rinmas, ming va million hil ustalik bilan «to`qilgan», to`rlar
bilan qo`l-oyog`i bandi etilib quyilgan edi.  
Mustabid sovet tuzumi davrida O`zbekiston tashqi iqtisodiy aloqalarni asosan
sosialistik   mamlakatlar   bilan,   sobiq   markazning   yo`l-yo`riqlari   bilan   amalga
oshirar, respublikaning o`zi tashqi bozorga mustaqil ravishda chiqish huquqiga ega
emas edi.
Respublikaga   olib   kelinadigan   mahsulotlar,   respublikadan   chiqarila digan
mahsulot   hajmiga   nisbatan   ancha   ortiq   edi.   1990   yil   respublikaga   14661,8   mln.
so`mlik mahsulot  olib kelingan  bo`lsa,  chetga  chiqarilgan  mahsulot   hajmi  9351,5
mln. so`mga teng bo`lgan.
XXI   asr   bo`sаg`аsida   O`zbekiston   davlat   mustaqilligini   qo`lga   kiritib   jahon
hamjamiyatga kirish, integrasiyalashish tomon uz tutdi.
5 Jahon   amaliyotidan   ma`lumki,   har   bir   mustaqil   davlat,   ayniqsa   mustaqil
taraqqiyot   yo`liga   kirgan   mamlakatlar,   hech   qachon   o`z   qobig`iga   o`ralib
rivojlanmagan.   Aksincha,   mustaqil   rivojlanish   yo`lini   tanlashi   bilanoq   jahon
hamjamiyatga qo`shilish orqali o`z taqdirini belgilagan (Usmonov Q. va boshqalar.
O`zbekiston qaramlik va mustaqillik yillarida.-Toshkent: O`qituvchi, 1996.-B.92).
O`zbekistonning jahon hamjamiyatga qo`shilish davri g`oyat bir murakkab va
qaltis davrga to`g`ri keldi. Sobiq ittifoq tarqalib ketgach dunyo asosan ikki qutbli
(SSSR   va   AQSh)   bo`lgan   bo`lsa,   endi   ko`p   qutbli   bo`lib   qolgan   edi.   XX   asr   o`z
g`avg`olari,   to`palonlarini,   qirg`inlarini   biz   yashayotgan   XXI   asrga   meros   qilib
qoldirib hayr ma`zur qilayotgan bir davrga to`g`ri keldi.
O`zbekiston   geosiyosiy   jihatdan   qulaylik   tug`diruvchi   imkoniyatlar   bilan
birga,   bu   borada   kiyinchiliklar   tug`diruvchi   bir   qancha   omillar   ham   mavjud   edi.
Garchi,   tashqi   siyosat   sohasidagi   an`analarimizning     ildizlari   uzoq   moziyga   borib
taqalsa-da,   mustamlaka   davridagi   yo`qotishlar   natijasida,   dastlabki   paytlarda
respublikamiz   tashqi   siyosat   uritish   tajribasiga   ham,   jahon   diplomatiyasini
biladigan kadrlarga ham ega emas edi.
Tashqi   siyosiy   diplomatik,   iqtisodiy   va   madaniy   aloqalarni   o`zi   mustaqil
boshlashga   to`g`ri   kelsada,   respublika   rahbariyati   bu   boradagi   muammolarni
echishga   dadil   kirishdi,   uqorida   ta`kidlab   o`tilgan   kiyinchiliklarni   engib   o`tib,
qisqa davr mobaynida o`z o`rni va mavqeiga ega bo`ldi. 2
Prezident   I.Karimov   o`zining   «O`zbekistonning   o`z   istiqlol   va   taraqqiyot
yo`li»   va   boshqa   asarlarida   mustaqil   tashqi   siyosat   uritish   qoidalarini   nazariy   va
amaliy jihatdan asoslab  berdi. 1991 yil  31 avgustda Oliy Kengash VI sessiyasida
qabul   qilingan   «Mustaqillik   haqidagi   Bayonot»da   O`zbekistonning   tashqi
siyosatdagi   yo`li   aniq   qilib   belgilangan   edi.   Jumladan,   unda:   «Xalqaro
hamjamiyatning   to`la   huquqli   a`zosi   bo`lgan   O`zbekiston   Respublikasi   Xalqaro
munosabatlarda mustaqil davlat, halqaro huquq sub`ekti sifatida qatnashadi, uning
m а qs а dlari   must а h ка m   tinchlik,   qurolsizlanish,   o`z   hududini   qurol-yar о g`lardan
holi   qilish,   yadroviy   qurolni   va   b о shq а   ommaviy   qirg`in   qurollarini   yo`qotish,
2
  O`zbekiston Respublikasining konstitusiyasi. Toshkent: O`zbekiston, 1992 y
6 suveren   davlatlar   o`rt а sidagi   nizo   va   ziddiyatlarni   hal   etishda   kuch   ishlatish   va
tazyiqqa yo`l qo`ymaslikdan iborat».
O`zbekiston   Respublikasi   Konstitusiyasining   17-moddasida   mamlakatimiz
tashqi siyosat qoidalari qonunlashtirildi va u jahondagi ko`plab mamlakatlar bilan
hamkorlik   jarayonlari   ortga   qaytmasligining   huquqiy   kafoloti   bo`lib   hizmat
qilmoqda.   O`zbekistonni   halqaro   huquq   sub`ekti   sifatida   belgilaydigan,
respublikaning   tashqi   siyosiy   va   tashqi   iqtisodiy   aloqalarini   tartibga   soladigan
qonunlar qabul qilindi.
«O`zbekiston   Respublikasi   tashqi   siyosiy   faoliyatining   asosiy   prinsiplari
tug`risida»gi,   «Chet   el   investisiyalari»,   «Xorijiy   investorlar   faoliyatining
kafolotlari   to`g`risida»gi,   «Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   to`g`risida»   va
b о shq а   qonunlar hamda normativ hujjatlar   а na shular jumlasidandir. Bular faol va
keng ko`lamli hamkorlik uchun must а h ка m huquqiy kafolot yaratib beradi.
Tarixga   buyuk   o‘zgarishlar   davri   bo‘lib   kirgan   XX   asrning   so‘nggi   o‘n   yilligida
yer   yuzidagi   kuchlar   nisbati   tubdan   o‘zgarib,   dunyodagi   qarama-qarshi   bo‘lgan
ikki   tuzum   (SSSR   boshchiligidagi   sotsialistik   va   AQSH   boshchiligidagi
kapitalistik tuzum) barham topdi. Yer yuzidagi bunday keskin o‘zgarishlar har bir
mustaqil   taraqqiyot   yo‘lini   tanlagan   davlatlar   uchun   jahon   hamjamiyatidan
munosib o‘rin egallashga harakat qilish imkoniyatini yaratdi.
Tashqi   bu   imkoniyat   va   yurtimizning   o‘z   taraqqiyot   istiqbollari   uchun   qulay
jug‘rofiy-siyosiy   imkoniyatlarga   ega   ekanligi   O‘zbekistonning   mustaqil   tashqi
siyosat   yuritish,   jahon   hamjamiyatidan   o‘zining   munosib   o‘rnini   topishiga   keng
yo‘l   ochib   berdi.   Bu   borada   O‘zbekistonning   qadimdan   dunyo   xalqlari   bilan
aloqalari,   Buyuk   Ipak   yo‘lining   asosiy   yo‘nalishlari   yurtimiz   orqali   o‘tganligi,
Markaziy Osiyo mintaqasidagi qadimiy savdo va madaniy aloqalarda yurtimizning
hissasi yirik bo‘lganligi qo‘l kelgan bo‘lsa, qisqa fursatda tashqi siyosiy, iqtisodiy
va madaniy aloqalarimizning kengayishida, O‘zbekistonning jahon hamjamiyatiga
integratsiyalashuvida Prezident I.A.Karimovning o‘rni va roli beqiyosligini alohida
ta’kidlab o‘tmoq lozim.
7 Mustabid tuzum hukmronligi davrida sobiq ittifoqning boshqa respublikalari qatori
O‘zbekiston   ham   zohiran   xorijiy   davlatlar   bilan   mustaqil   munosabatlar   o‘rnatish,
jumladan   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   amalga   oshirish   huquqiga   ega   suveren
respublika   hisoblanardi.   Ammo   haqiqatda   hammasi   aksincha   bo‘lib   suveren
respublikalarning   Konstitutsiyada   belgilab   qo‘yilgan   xalqaro   huquqlari   shunchaki
quruq gap – targ‘ibotchilik xususiyatiga ega edi, xolos. Bunday holat O‘zbekiston
hayotiga halokatli ta’sir ko‘rsatayotgan edi. 3
O‘zbekiston   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   xalqaro   maydonga   chiqish   huquqidan   mahrum,
nafaqat tashqi  siyosiy,  balki  tashqi  iqtisodiy davlat muassasalariga  ham ega emas
edi. Unda mustaqil ravishda tashqi aloqalarni o‘rnatish huquqi mutlaqo bo‘lmagan.
Xalqaro   munosabatlar   faqat   markazning   ruxsati   va   qattiq   nazorati   ostida   amalga
oshirilardi.   Natijada   respublikaning   tashqi   aloqalari   chegaralangan   doiralarda
namoyon   bo‘lib,   avvalboshdan   o‘zining   notabiiyligi   va   sinfiy-mafkuraviy
yo‘nalishi bilan ajralib turardi.
O‘zbekistonning   sobiq   ittifoqning   tashqi   iqtisodiy   aloqalaridagi   ishtiroki
respublikani   faqat   tovar   eksport   qiluvchi   darajasiga   tushirib   qo‘ygan   imperiyaviy
mafkura   asosida   amalga   oshirilardi.   Buning   ustiga,   iqtisodning   ekstensiv
rivojlanishi   sharoitida   sanoat   jihozlarining   alohida   turlarini   hisobga   olmaganda,
eksportning   asosiy   manbai   shafqatsiz   ravishda   qurilayotgan   tabiiy-xom   ashyo
resurslari   edi.   O‘zbekistondan   paxta,   ipak,   qorako‘l,   oltin,   rangli   metallar,
hunarmandchilik   buyumlari   va   boshqa   mahsulotlar   olib   ketilardi.   Bularning
barchasi qat’iy valyutada o‘nlab million rublni tashkil etishiga qaramay, respublika
eksport   daromadlaridan   xalq   farovonligini   oshirish,   milliy   iqtisodni
mustahkamlash,   uni   o‘z   manfaatlaridan   kelib   chiqib   rivojlantirish   yo‘lida
foydalana olmas edi.
O‘zbekiston   sobiq   ittifoqning   eksport   imkoniyatlarini   oshirishga   ulkan   hissa
qo‘shgan   bo‘lishiga   qaramay,   tashqi   bozorga   yetkazib   bergan   mahsulotlariga
nisbatan   arzimas   miqdordagi   import   mollari   va   valyutani   olar   edi.   Prezident
I.A.Karimov ta’kidlagani kabi mustabid tuzum davrida O‘zbekiston “tashqi savdo
3
  Karimov I.A. Buyuk kelajagimizning huquqiy kafolati.-Toshkent: Sharq, 1993y
8 sohasida Markaz monopoliyasining qattiq iskanjasini” hamisha o‘zida his etib turar
edi.   Barcha   valyuta   hisob-kitoblari   faqat   Ittifoq   idoralari   orqali   amalga
oshirilganligi   tufayli   respublika   o‘z   eksportidan   kelgan   foydaning   qayoqqa
gumdon bo‘layotganidan bexabar qolardi.
Boshqacha   aytganda,   xalqaro   hamkorlikning   sobiq   “qizil   imperiya”ning
kommunistik   dunyoqarashdagi   mafkurasiga   asoslangan   mustamlakacha-
mustabidcha   tabiatiga   mos   sovet   andozasi   avvalboshdan   tashqi   iqtisodiy   faoliyat
bilan   shug‘ullanish   vazifasi   faqat   markaz   ixtiyoriga   berilganligidan   kelib   chiqar
edi.   Respublikalar,   jumladan,   O‘zbekistondan   “yuqori”dan   majburan   qabul
qildirilgan strategik siyosatni so‘zsiz bajarish talab qilinar edi.
Xalqaro   maydonga   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   chiqish   huquqidan   mahrum   etilgan
O‘zbekiston   o‘z   tashqi   siyosatini   mustaqil   amalga   oshirish,   jahon   hamjamiyatiga
kirishning o‘ziga xos yo‘lini tanlash, tashqi iqtisodiy faoliyatining yo‘nalishlari va
ustuvor   jihatlarini   belgilash   imkoniyatiga   ega   emas   edi.   Mustaqillikning   qo‘lga
kiritilishi   xalqaro   hamkorlikning   mustabid   tuzum   davrida   shakllangan   sovet
andozasini   tubdan   o‘zgartirish,   O‘zbekistonning   milliy   manfaatlariga   mos
keladigan   ko‘p   qirrali   faol   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   amalga   oshirishni
ta’minlashning birlamchi sharti sifatida maydonga chiqdi.
1991 yilda O‘zbekiston siyosiy suverenitetini e’lon qilib, mustaqil rivojlanishning
dastlabki   kunlaridan   boshlab   boshqaruvning   mustahkam   o‘rnashib   qolgan
ma’muriy-buyruqbozlik   tizimidan   voz   kechish   yo‘lini   tutdi.   Yosh   davlat   ijtimoiy
himoyalangan   bozor   iqtisodiyoti   va   ochiq   tashqi   siyosatga   asoslangan   huquqiy-
demokratik jamiyatning asoslarini qurishga kirishdi.
Bu   harakatlar   butun   xalqning   kuch   qudrati   bilan   eng   mohir   siyosiy
namoyandalarning qat’iy harakatini yalpi safarbar etishni taqozo qildi.
Ana   shunday   sharoitda   O‘zbekiston   Prezidenti   I.A.Karimov   o‘zbek   xalqining
milliy uyg‘onishi manfaatlariga sodiqligi, dadil va qat’iyatli faoliyat hamda uzoqni
ko‘ra oladigan siyosatchiligi bilan alohida ajralib turdi.
9 1.2  O`zbekistonning halqaro va mintaqaviy tashkilotlarga a`zo bo`lib kirishi
Xalqaro   huquq   normalarining   ichki   qonunlardan   ustunligi   respublika
qonunchilik faoliyatida o`z ifodasini topmoqda. Birinchidan, respublika qonunlari
halqaro huquq normalariga doimo muvofiqlashtirilm о qda     va yaqinlashtirilm о qda.
Ikkinchidan,   mamlakatimiz   halqaro   normalarning   bajarilishini
kafolotlaydigan hamma majburiyatlarni o`z zimmasiga oldi.            
Tashqi   aloqalarni   ta ` minlaydigan   vazirliklar   va   muassasalar   tashkil   etildi :
Tashqi   ishlar   vazirligi ,  Tashqi   iqtisodiy   aloqalar   vazirligi ,  Tashqi   iqtisodiy   faoliyat
milliy   banki .   1992   yilda   Toshkentda   « J а h о n   iqtisodi   va   diplomatiya   universiteti »
ochildi .
I .К arimov   o ` zining   asarlari ,   ma ` ruza   va   nutqlarida   mamlakatimiz   tashqi
siyosiy   va   tashqi   iqtisodiy   aloqalarining   asosiy   tamoyillarini   nazariy   amaliy
jih а tdan   puhta   asoslab   berdi .   Tashqi   siyosiy   va   tashqi   iqtisodiy   yo ` lni   belgilashda
jahon   tajribasidan   foydalanildi ,   mamlakatimiz ,   halqimiz   hususiyatlari   va
manfaatlari   hisobga   olindi .   Tashqi   siyosatga   tinchlik ,   barqarorlik ,   hamkorlik   yo ` li
asos   qilib   olindi .
O`zbekiston Respublikasi  tashqi siyosatining asosiy qoidalari quyidagilardan
iborat:
·                 Mafkuraviy   qarashlardan   qat`iy   nazar   hamkorlik   uchun   ochiqlik,
umuminsoniy qadriyatlarga, tinchlik va havfsizlikni saqlashga sodiqlik;
·                 Davlatlarning suveren tengligi va chegaralar dahlsizligini hurmat qilish;
·                 b о shq а   davlatlarning ichki ishlariga aralashmaslik;
·                 Nizolarni tinch yo`l bilan hal etish;
·                 Kuch ishlatmaslik va kuch bilan tahdid qilmaslik;
·                 Inson huquqlari va erkinliklarini hurmatlash;
·                 Ichki   milliy   qonunlar   va   huquqiy   normalardan   halqaro   huquqning   umum
e`tirof etilgan qoidalari va normalarining ustivorligi;
·                 Davlatning, halqning oliy manfaatlari, farovonligi va havfsizligini ta`minlash
m а qs а dida ittifoqlar tuzish, hamdo`stliklarga kirish va ulardan ajralib chiqish;
·                 Tajavuzkor harbiy bloklar va uushmalarga kirmaslik;
10 ·                 Davlatlararo   aloqalarda   teng   huquqlilik   va   o`zaro   manfaatdorlik,   davlat
milliy manfaatlarining ustunligi;
·                 Tashqi   aloqalarni   ham   ikki   tomonlama,   ham   ko`p   tomonlama   kelishuvlar
asosida   rivojlantirish,   bir   davlat   bilan   yaqinlashish   hisobiga   b о shq а sidan
uzoqlashmaslik.
Mamlakatimizning jahon halqlari tinchligi va havfsizligiga mos bo`lib to`tgan
tinchliksevar   tashqi   siyosati,   uni   jahonda   mustaqil   davlat   sifatida   tezda   tan
olinishini   ta`minladi.   Islom   Karimovning   mamlakatimiz   rahbari   sifatidagi   siyosiy
faoliyatini   kuzatganda   hali   sobiq   mustabid   davlat   tarkibida   bo‘lgan   ittifoqdosh
respublikalar   orasida   O‘zbekistonning   birinchi   Prezidenti   bo‘lishi   bilanoq   o‘zbek
xalqining   sodiq   farzandi   sifatida   mustaqil   davlat   taraqqiyotining   g‘oyaviy
asoslarini   ishlab   chiqqanligini   yaqqol   ko‘rish   mumkin.   Shu   bilan   birga,
Gorbachyovning qayta qurish siyosati o‘zining so‘nggi damlarini kechirayotganini
tushunib,   o‘sha   paytdayoq   u   O‘zbekistonning   markazga   bo‘ysunmagan   holda
mustaqil   tashqi   siyosat   va   tashqi   iqtisodiy   faoliyat   olib   borishi   uchun   zamin
tayyorlash   zarurligini   ko‘ra   oldi 4
.   Jumladan,   tashqi   faoliyat   sohasida   Islom
Karimov   tomonidan   hammadan   avval   respublikani   xom   ashyo   yetkazib   beruvchi
mamlakatdan   iqtisodiy   jihatdan   yuqori   darajada   rivojlangan,   jahon   andozalariga
javob beradigan va kelgusida dunyo iqtisodiy maydonida integratsiyalashuv bilan
keng   ko‘lamli   iqtisodiy   hamkorlik   qilishga   qobil   davlatga   aylantirishga   asosiy
e’tibor qaratish zarurligi to‘g‘risidagi g‘oya ilgari surildi. Hali to‘la mustaqillikka
erishmay   turib,   mustabid   tuzum   sharoitida   I.A.Karimov   tashabbusi   bilan   1991
yilning   iyunida   “O‘zbekiston   SSRning   tashqi   iqtisodiy   faoliyati   to‘g‘risida”   va
“O‘zbekiston   SSRning   chet   el   investitsiyalari   to‘g‘risida”   muhim   Qonunlarning
qabul   qilinishi   respublika   rahbari   ko‘tarib   chiqqan   bu   g‘oyalarni   hayotga   tadbiq
etish   yo‘lidagi   dastlabki   qadamlar   bo‘ldi.   Ittifoq   davlat   birlashmasi   ham   mavjud
bo‘lishiga   qaramay,   mazkur   hujjatlarda   O‘zbekiston   iqtisodiga   chet   el
investitsiyalarini   kiritishning   huquqiy,   iqtisodiy   va   tashkiliy   asoslari,   shuningdek,
uni   amalga   oshirish   tartibi   belgilab   berildi,   Respublika   hududidagi   xorijiy
4
  Karimov I.A. O`zbekiston       XXI     asr bo`sag`asida: Xavfsizlikka tahdid, taraqqiyot kafolotlari va barqarorlik 
shartlari.-Toshkent: O`zb ек ist о n,1997 y
11 sarmoyalarning davlat tomonidan kafolatlanishi qonun yo‘li bilan rasmiylashtirildi.
Keyinchalik ular boshqaruvning ma’muriy-buyruqbozlik usulidan sekin-asta bozor
usuliga,   jumladan,   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   tartibga   solishga   o‘tishni   amalga
oshirishdan iborat iqtisodiy islohotlarning birinchi bosqichida muhim rol o‘ynadi.
Haqiqiy   mustaqillik   sharoitida,   rivojlanishning   boshlanish   holatida   esa
respublikaning   ichki   qurilishi   murakkab   masalalarini   hal   qilish   va   tashqi
siyosatning   ustuvor   yo‘nalishlarini   belgilash   davrini   boshidan   kechirishiga   to‘g‘ri
keldi. Sobiq Ittifoqning tashqi  savdoga  va tashqi  aloqalarni  boshqarishning  butun
huquqiy me’yorlar tizimiga bo‘lgan davlat monopoliyasining tugatilishi bilan birga
kechgan mustabid tuzumning halokati oqibatlari buning obyektiv sababi bo‘ldi.
Umumittifoq   tashqi   savdo   va   tashqi   iqtisodiy   tuzilmalar   faoliyatining   to‘xtashi,
bunday   idoralarning   O‘zbekistonda   bo‘lmaganligi   mustaqillikning   dastlabki
bosqichida   tashqi   siyosatni   amalga   oshirishda   muayyan   qiyinchiliklarni   keltirib
chiqardi.   O‘sha   davrda   vujudga   kelgan   bunday   vaziyat   O‘zbekistonga   tashqi
iqtisodiy   majmuaning   boshqaruv   tizimi   bilan   birga,   tashqi   siyosat   bo‘yicha
o‘zining modelini jadal suratda shakllantirish, shuningdek, tashqi aloqalarni yo‘lga
qo‘yish   prinsiplarini   ishlab   chiqish   va   O‘zbekistonning   jahon   iqtisodiy   tizimiga
integratsiyalashuv yo‘lini mustaqil belgilashni zarur qilib qo‘ydi.
Istiqlolning   dastlabki   kunlaridan   boshlab   O‘zbekistonda   xalqaro   tashkilotlarning
faoliyatini   o‘rganish,   xorijiy   davlatlar   bilan   diplomatik,   turistik   aloqalarni   yo‘lga
qo‘yish   va   bu   ishlarda   faoliyat   yuritish   uchun   yuqori   malakali   milliy   kadrlar
yetishtirish ehtiyoji kelib chiqdi. Shuni ta’kidlash kerakki, O‘zbekiston bu ishlarni
rejali tarzda amalga oshirdi. 1991 yil 31 avgustda Oliy Kengashning VI sessiyasida
qabul   qilingan   “Mustaqillik   haqidagi   Bayonot”da   “Xalqaro   hamjamiyatning   to‘la
huquqli a’zosi bo‘lgan O‘zbekiston Respublikasi xalqaro munosabatlarda mustaqil
davlat,   xalqaro   huquq   subyekti   sifatida   qatnashadi,   uning   maqsadlari   mustahkam
tinchlik,   qurolsizlanish,   o‘z   hududini   qurol-yarog‘lardan   holi   qilish,   yadroviy
qurolni   va   boshqa   ommaviy   qirg‘in   qurollarini   yo‘qotish,   suveren   davlatlar
o‘rtasidagi   nizo   va   ziddiyatlarni   hal   etishda   kuch   ishlatish   va   tazyiqqa   yo‘l
qo‘ymaslikdan   iborat”,   deb   yozib   qo‘yildi.   O‘z   tashqi   siyosatining   asosiy   yo‘lini
12 belgilab   olgan   O‘zbekiston   Respublikasi   1992   yil   8   dekabrda   qabul   qilingan
Konstitutsiyamizning XVII moddasida bu yo‘lni qonun bilan mustahkamladi.
Prezident   I.A.Karimov   o‘zining   asarlari,   maqolalari   va   nutqlarida   O‘zbekiston
Respublikasi   tashqi   siyosatining   asosiy   ustuvor   tamoyillarini   nazariy   va   amaliy
jihatdan   asoslab,   “...   davlatimiz   tashqi   siyosatining   ma’no-mazmuni   va   maqsadi
bitta – u ham bo‘lsa, O‘zbekiston manfaatidir”, 1   deb alohida uqtirdi.
Davlatimizning tashqi siyosat bobidagi tamoyillari quyidagilardir:
mafkuraviy   qarashlardan   qat’iy   nazar   hamkorlik   uchun   ochiqlik,   umuminsoniy
qadriyatlarga, tinchlik va xavfsizlikni saqlashga sodiqlik;
davlatlarning suveren tengligi va chegaralar daxlsizligini hurmat qilish;
boshqa davlatlarning ichki ishlariga aralashmaslik;
nizolarni tinch yo‘l bilan hal etish;
kuch ishlatmaslik va kuch bilan tahdid qilmaslik;
inson huquqlari va erkinliklarini hurmatlash;
ichki   milliy   qonunlar   va   huquqiy   normalardan   xalqaro   huquqning   umum   e’tirof
etilgan qoidalari va normalarining ustuvorligi;
davlatning,   xalqning   oliy   manfaatlari,   farovonligi   va   xavfsizligini   ta’minlash
maqsadida ittifoqlar tuzish, hamdo‘stliklarga kirish va ulardan ajralib chiqish;
tajovuzkor harbiy bloklar va uyushmalarga kirmaslik;
davlatlararo   aloqalarda   teng   huquqlilik   va   o‘zaro   manfaatdorlik,   davlat   milliy
manfaatlarining ustunligi;
Tashqi   aloqalarni   ham   ikki   tomonlama,   ham   ko‘p  tomonlama  kelishuvlar  asosida
rivojlantirish, bir davlat bilan yaqinlashish hisobiga boshqasidan uzoqlashmaslik.
Mustaqil   davlatimiz   xalqaro   huquqning   umumjahon   e’tirof   etgan   normalariga
sodiqligini   bildirib,   uni   o‘z   Konstitutsiyasida   ham   mustahkamladi.   O‘zbekiston
Respublikasi Konstitutsiyasi Xalqaro huquq tamoyillari va normalarining butun bir
majmui   –   BMT   Ustaviga,   Inson   huquqlari   Deklaratsiyasiga   va   inson   huquqlariga
oid   boshqa   xalqaro   huquq   bitimlaridan   –   Xelsinki   bitimi,   Parij   va   Madrid
xartiyalariga   asoslandi.   Shuningdek,   Asosiy   Qonunga   kiritilgan   qonunlarni
rivojlantirish   maqsadida   “Diplomatik   munosabatlarni   o‘rganish   tartibi”,
13 “O‘zbekistonda   xalqaro   shartnomalarni   tuzish,   ijro   etish   va   bekor   qilish 5
”   haqida
aktlar   ham   qabul   qilindi.   Ularda   tashqi   siyosatning   har   tomonlama   asoslangan
tamoyillari o‘z aksini topdi.
Bu   tamoyillar   yosh   suveren   davlatning   asosiy   tashqi   siyosiy   doktrinasini   ifoda
etish   bilan   birga   davlatlararo   munosabatlar   yo‘nalishlarining   rivojlanishi   va   keng
doiradagi tashqi muammolarni hal qilish imkonini berdi. Mamlakatimizning jahon
xalqlari tinchligi va xavfsizligini mustahkamlashga  qaratilgan tinchliksevar  tashqi
siyosati uning jahon miqyosida mustaqil davlat sifatida tan olinishini ta’minladi.
Davlatimizning tashqi siyosatdagi  demokratik prinsiplarga to‘liq amal qilishi  bois
1991-1992   yillarda   O‘zbekistonni   111   davlat   tan   olgan   bo‘lsa,   bugungi   kunga
qadar 143 ta davlat tan oldi.
Jahonning   120   dan   ortiq   mamlakati   bilan   diplomatik   aloqalar   o‘rnatildi.
Toshkentda   40   dan   ortiq   mamlakatning   elchixonalari   ochildi.   Respublikada   88   ta
xorijiy mamlakat vakolatxonalari akkreditatsiya qilingan, 24 hukumatlararo va 13
nohukumat   tashkilotlari   faoliyat   ko‘rsatmoqda.   Dunyodagi   30   dan   ortiq   davlatda
O‘zbekistonning elchixonalari va konsullari ishlab turibdi.
5
  Karimov I.A. Tarihiy hotirasiz kelajak yo`q.-T.: Sharq 1998 y.
14 II BOB.  YUKSAK MA'NAVIYATLI YOSHLARNI TARBIYALASHDA
O'RTA OSIYO ALLOMALARI  MEROSI VA ULARNI  ASARLARINING
MA`NAVIY BARKAMOL INSON TARBIYASIDAGI AHAMIYATI
2.1  O`zbekistonning Mustaqil davlatlar hamdo`stligidagi o`rni va
mavqei  
O`zbekistonni   dunyodagi     180     dan   ortiq   barcha   nufuzli   davlatlar   tan   oldi,
ularning 120 tasi bilan diplomatik siyosiy, iqtisodiy, ilmiy- tehnikaviy va madaniy
aloqalar   o`rn а tildi.   Toshkentda     40   ga   yaqin   mamlakatning   elchihonasi   ochildi.
O`zbekistonda 88 ta horijiy vakol а thona, 24 ta hukumatlararo va 13 ta hukumatga
qarashli   bo`lmagan   tashkilotlar   faoliyat   ko`rsatm о qda.   Jahonning   20   dan   ortiq
mamlakatida   O`zbekistonning   elchihonalari,   9   ta   mamlakatda   konsulhonalari
faoliyat ko`rsatm о qda.
Mustaqil   davlat   halqaro   tashkilotlarda   qanchalik   keng   qatnashsa,   u   halqaro
hamjamiyatga   shu   darajada   keng   kirib   boradi,   jahonda   tinchlik,   osoyishtalik,
o`zaro hamkorlik uchun kurashda tegishli darajada faol qatnasha oladi, imkoniyat
taraqqiyotiga   qo`shayotgan   o`z   ulushini   yanada   oshirib   boradi,   jahonning   ilg`or
davlatlari bilan tobora yaqinlashdi, ularning fan-tehnika va tehnologiya sohasidagi
yangiliklarini   saraliroq   qabul   kilib   oladi.   Shu   nuqtai-nazardan   mustaqil
O`zbekistonning halqaro tashkilotlar bilan     aloqalarini yil sayin kengaytirishi juda
katta ahamiyatga egadir.
Xalqaro   tashkilotlarda   faol   qatnashish   -mustaqil   O`zbekistonni   jahon
miqyosida tanitishning, uning halqaro mavqeining oshirishning muhim va samarali
yo`lidir. Hozirgi kunda jahonda 350 dan ortiq hukumatlararo tashkilotlar mavjud.
O`zbekiston, o`z mustaqilligini e`lon qilgandan so`ng, 50 dan ortiq jahonning
eng nufuzli tashkilotlariga a`zo bo`ldi. Bu - BMT, UNESKO, Ovrupada Xavfsizlik
va   Hamkorlik   tashkiloti,   Xalqaro   valuta   jamg`armasi,   Xalqaro   moliya
korporasiyasi,   Xalqaro   mehnat   tashkiloti,   jahon   sog`liqni   saqlash   tashkiloti   va
b о shq а   halqaro-mintaqaviy tashkilotlar hamda asso ц asiyalardir.
15 1992 yil 29 yanvarda BMT havfsizlik kengashi o`zining 737 -qarorini ovozga
qo`ymasdan qabul qildi va Bosh Assambleyaga O`zbekiston Respublikasini  BMT
ga qabul qilishni tavsiya etdi.
1992 yil   2 martda BMT  Bosh   Assambleyasining   46-sessiyasida  O`zbekiston
ovozga quyilmasdan, yakdillik bilan ma`qullash asosida BMT ga qabul qilindi.
O`zbekiston   Respublikasi   o`z   tarihida   birinchi   bor   Xalqaro   Ùamjamiyatning
teng huquqli sub`ekti sifatida BMT a`zoligiga qabul qilindi.
Bu   tarihiy   voqea   O`zbekistonning   mustaqil   davlat   sifatida   halqaro
hamjamiyatdan munosib o`rin olishda katta ahamiyatga ega bo`ldi.
Mamalakatimiz Prezidenti I.Karimovning BMT Bosh Assambleyasining 1993
yilda bo`lgan 48-sessiyasida ishtirok etishi va unda qilgan ma`ruzasi O`zbekistonni
jahonga ko`hna va navqiron davlat sifatida tanitdi.
O`zbekiston   BMT   minbaridan   Markaziy   Osiyoda   tinchlik   va   barqarorlikni
must а h ка mlash,   qo`shni   Afg`onistonda     birodarkushlik   urushini     to`htatish,
Markaziy Osiyoni yadro qurolidan     ozod zonaga aylantirish, narkobiznesga     qarshi
kurashda     barcha davlatlar hatti-harakatlarini muvofiqlashtirish, Markaziy Osiyoda
ekologik   vaziyatni   sog`lomlashtirish     m а qs а dlarida,   ya`ni   umummanfaat   yo`lida
foydalanm о qda.   1993   yil   fevralida   Toshkentda   BMT   ning   vakol а thonasi   ta`sis
etildi va u ish boshladi. 6
O`zbekiston Respublikasi     va BMT rahbarlarining sa`yi-harakatlari natijasida
respublikamizdagi   BMT   v а k о l а thonasi   BMT   ning   Taraqqiyot   dasturi,   Qochoqlar
ishi   bo`yicha   olib   qo`mita   komissari,   Jahon   sog`liqni   saqlash   tashkiloti,   Aholi
joylashish   jamg`armasi,   narkotik   moddalarni   nazorat   qilish   dasturi,   Sanoat
taraqqiyoti dasturi, «Bolalar jamg`armasi» singari ihtisoslashgan muassasalarni o`z
tarkibiga   birlashtirishga   muvofiq   bo`ldi.   Xususan,   uning   boshlig`i   (sobiq)   Xolid
Malikning faol ishtirokida O`zbekistonda ko`plab halqaro tadbirlar o`tkazildi.
O`zbekistonning   jahon   hamjamiyat   bilan   integrallashuvida   BMT   doirasidagi
ihtisoslashgan tashkilotlar bilan hamkorlik     muhim ahamiyatga ega.
6
  .           Abdullaev M. va b о shq. Mustaqillik izohli ilmiy-ommabop lug`at.   Toshkent: Sharq,1998 y
16 1993   yil   29   oktyabrda   BMT   ta`lim,   fan   va   madaniyat   bo`yicha   qo`mitasi
(UNESKO)   ning   Parijdagi   qaror g ohida     O`zbekiston   UNESKO     a`zoligiga   qabul
qilindi. O`zbekiston BMT  doirasidagi  ihtisoslashgan  muassasalar  -jahon sog`liqni
saqlash   tashkiloti,   halqaro   mehnat   tashkiloti,   jahon   intelektual   mulk   tashkiloti,
BMT  ning bolalar  fondi, halqaro pochta ittifoqi, Xalqaro Olimpiada  qo`mitasi  va
ko`plab b о shq а   tashkilotlarning a`zosi bo`ldi.
O`zbekiston   BMT   ning   50   yilligiga   bag`ishlangan     tantanalarda   faol
qatnashdi.   Mamlakatimiz   Prezidenti   I.A.Karimov   BMT   Bosh   Assambleyasining
1995 yil sentyabr-noyabr oylarida bo`lib o`tgan 50-ubiley sessiyasida     qatnashib bu
nufuzli tashkilot faoliyatini yahshilashga doir o`z takliflarini bayon qildi.
Prezident   I.Karimov   bu   ulkan   minbardan   turib,   davlat   arboblari   va
siyosatdonlar     diqqatini quyidagi masalalarga qaratdi :
Birinchidan-milliy   havfsizlik   masalasini   hozirgi   zamon   talab   va   ehtiyojlari
nazaridan qaytadan ko`rib chiqish:
Ikkinchi   masala   BMT   Bosh   kotibi   v а k о l а tlarini   kengaytirish,   uning   jahon
mamlakatlari   taraqqiyotiga     qo`shadigan   hissasidan   kelib   chiqib,   o`z   maqomini
kuchaytirish masalasidir:
Uchinchi   masala   qator   mamlakatlararo   va   mintaqalararo   faoliyat
ko`rsatayotgan halqaro tashkilotlar maqomini bir oz o`zgartirib, uni BMT doirasiga
kiritish zarur.
Prezident   I.Karimov   halqaro   tashkilotlar   yagona   tizimini   vujudga
keltirish   XXI   asr   taqdirini   belgilaydigan   muhim   omil   ekanligini   ko`rsatib   berdi.
O`zbekiston   1992   yil   fevral   oyida   dunyoda   tinchlikni   must а h ка mlash,   inson
huquqlarini   himoya   qilish   bo`yicha   katta   tadbirlar   amalga   oshirayotgan   nufuzli
halqaro tashkilot -Evropada havfsizlik va hamkorlik tashkilotiga a`zo bo`lib kirdi.
I.Karimovning   1992   yil   9-10   iulda   bo`lgan   Evropada   havfsizlik   va   hamkorlik
tashkilotining majlisida ishtirok etib, unda nutq so`zlashi va Kengashning 10 iulda
bo`lgan   majlisiga   raislik   qilishi   O`zbekistonning     jahon   hamjamiyatda   munosib
o`rin egallayotganligining     dalilidir.
17 1995 yil iulda Toshkentda E.X.H.Tning aloqalar bo`yicha mintaqaviy burosi
ochildi   va   faoliyat   ko`rsatm о qda.   Е XH Т ning   1996   yil   dekabrda   Lissabonda
bo`lgan   samitida   I.Karimov   mojarolar   uz   bergan   hududlarga   yashirincha   qurol-
yarog`   etkazib   berishni   to`htatish,   1999   yil   12-12   noyabr   kunlari   Stambulda
bo`lgan   sammitida   terrorizmga   qarshi   kurash   halqaro   markazini   tashkil   etish
to`g`risida muhim takliflarni ilgari surdi va ular sammit ishtirokchilari tomonidan
ma`qullandi.
O`zbekiston   ko`pgina   mintaqaviy   tashkilotlar,   chunonchi   Evropa   ittifoqi,
NATO, EKO, Islom konferensiyasi tashkiloti, qo`shilmaslik harakati va b о shq а lar
bilan samarali hamkorlik qilm о qda.
1996 iul oyida Florensiya shahrida Evropa ittifoqi bilan O`zbekiston o`rt а sida
sherikchilik   va   hamkorlik   to`g`risida   Bitim   imzolandi.   Bu   hujjat   O`zbekiston,
Evropa   ittifoqi   va   unga   a`zo   bo`lgan   mamlakatlar   o`rt а sidagi   o`zaro
munosabatlarning   huquqiy   negizi   bo`lib,   siyosiy,   iqtisodiy,   ilmiy-t е hnikaviy,
madaniy aloqalar uchun keng imkoniyatlar ochdi 7
.
O`zbekiston   bilan   Shimoliy   Atlantika   shartnomasi   tashkilotlari   -NATO
o`rt а sida   o`zaro   tushunish   va   hamkorlik   mavjud.   1995   yil   iul   oyida   O`zbekiston
NATO ning «Tinchlik yo`lida hamkorlik» dasturi tomonidan 1995 yilda AQShda,
1997   yilda   Qozog`iston   va   O`zbekistonda     o`tkazilgan   harbiy   mashqlarida
O`zbekiston     harbiy   qismilarining   ishtiroki   zobit   va   askarlarning   harbiy   tehnik
tayyorgarligini yanada ko`tarishga hizmat qildi.
O`zbekiston tarihan qisqa bir davrda halqaro va mintaqaviy     muammolarni hal
qilishda,   umumiy   va   mintaqaviy   havfsizlikni   must а h ка mlashda     faol
qatnash а yotgan nufuzli davlat darajasiga ko`tarildi. “Xalqaro hamjamiyatning to`la
huquqli a’zosi bo`lgan O`zbekiston Respublikasi xalqaro munosabatlarda mustaqil
davlat,   xalqaro   huquq   subyekti   sifatida   qatnashadi,   uning   maqsadlari   mustahkam
tinchlik,   qurolsizlanish,   o`z   hududini   qurol-yarog‘lardan   xoli   qilish,   yadroviy
qurolni   va   boshqa   ommaviy   qirg‘in   qurollarini   yo`qotish,   suveren   davlatlar
o`rtasidagi   nizo   va   ziddiyatlarni   hal   etishda   kuch   ishlatish   va   tazyiqqa   yo`l
7
  Bobobekov H. va b о shq. O`zbekiston tarihi: qisqacha ma`lumotnoma
18 qo`ymaslikdan   iborat”,-deb   1991-yil   31-avgustda   Oliy   Kengash   VI   sessiyasida
qabul   qilingan   “Mustaqillik   haqidagi   Bayonot”da   o`z   tashqi   siyosatining   asosiy
yo`lini   belgilab   olgan   O`zbekiston   Respublikasi   1992-yil   8-dekabrda   qabul
qilingan Konstitusiyamizning 17-moddasida bu yo`lni qonun bilan mustahkamladi.
O`zbekiston   Respublikasi   tashqi   siyosatining   asosiy   ustuvor   tamoyillarini
mamlakatimiz   rahbari   I.A.Karimov   o`zining   asarlari,   ma’ruzalari   va   nutqlarida
nazariy   va   amaliy   jihatdan   asoslab   berdi.   Uning   tamoyillari   quyidagilarni   tashkil
etadi:
   milliy-davlat   manfaatlarini   ustun   qo`ygan   holda   tashqi   siyosatda
davlatlarning suveren   tengligini hisobga olish ;
   umumbashariy   qadriyatlarni   ustun   qo`ygan   holda   nizoli   mojorolarni   tinch
yo`l bilan hal etish;
   tashqi   siyosatdagi   teng   huquqlilik   va   o`zaro   manfaatdorlikni   o`rnatishda
boshqa mamlakatlarning ichki ishlariga aralashmaslik
   barcha tinchliksevar davlatlar bilan tashqi aloqalarni o`rnatishga intilish;
   xalqaro   huquq   normalarini   tan   olgan   holda   jahon   hamjamiyatida   xalqaro
talablarga rioya qilish;
  tashqi siyosatda ko`p tomonlama aloqalarni o`rnatishda xalqaro tashkilotlar
doirasida aloqalarni kengaytirish masalalari kiritildi.
O`zbekiston Respublikasi butun jahon jamoatchiligi oldida xalqaro huquqning
umumjahon   e’tirof   etgan   normalariga   sodiqligini   Konstitusiya   darajasida   ham
mustahkamladi. Xalqaro huquqning tamoyillari va normalarining butun bu majmui
Konstitutsiyaga   BMT   Ustavidan,   Inson   huquqlari   umumiy   deklarasiyasidan,   va
inson huquqlariga oid boshqa   xalqaro huquq bitimlardan , Xelsinki bitimi, Parij va
Madrid xartiyalariga asoslandi.  Shuningdek,  asosiy  qonunga kiritilgan qonunlarni
rivojlantirish   maqsadida   “Diplomatik   munosabatlarni   o`rganish   tartibi”,
“O`zbekistonda   xalqaro   shartnomalarni   tuzish,   ijro   etish   va   bekor   qilish”   haqida
aktlar   ham   qabul   qilindi.   Ularda   tashqi   siyosatning   har   tomonlama   asoslangan
tamoyillari o`z aksini topdi.
19 Shu   o`rinda   aytib   o`tmoq   lozimki,   bu   tamoyillar   yosh   suveren   davlatning
asosiy tashqi siyosiy doktarinasini ifoda etish bilan birga davlatlararo munosabatlar
yo`nalishlarining   rivojlanishi   va   keng   doiradagi   tashqi   muammolarni   hal   qilish
imkonini   berdi.   Mamlakatimizni   jahon   xalqlari   tinchligi   va   xavfsizligini
mustahkamlashga   qaratilgan   tinchliksevar   tashqi   siyosati   uning   jahon   miqyosida
mustaqil   davlat   sifatida   tezda   tan   olinishini   ta’minladi.   O‘zbekiston   Respublikisi
o`zining   tashqi   siyosatdagi   yo`nalishlarini   demokratik   prinsiplarga   asoslangan
holda   olib   borar   ekan,   1991-yil   dekabrdan   1992-yil   iyul   oyigacha   bo`lgan   davr
ichida respublikani 111 davlat, hozirgi kunga qadar esa O`zbekiston mustaqilligini
180   dan   ortiq   davlat   tan   oldi,   ularning   100   dan   ortig‘i   bilan   diplomatik,
siyosiy,   iqtisodiy ,   ilmiy-texnikaviy   va   madaniy   aloqalar   o‘rnatildi.   Toshkentda
AQSh,   Turkiya,   Germaniya,   Fransiya,   Buyuk   Britaniya,   Xitoy,   Hindiston,
Pokiston   va   boshqa   rivojlangan   mamlakatlarning   elchixonalari   ochildi.
Shuningdek, O‘zbekistonda 88 ta xorijiy mamlakatlar   va xalqaro tashkilotlarning ,
24 ta hukumatlararo va 13 ta nohukumat  tashkilotlarning vakolatxonalari  faoliyat
ko‘rsatmoqda.   O`z   navbatida   O`zbekistonning   elchilari   dunyodagi   20   dan   ortiq
yirik davlatlarda faoliyat ko`rsatib turibdi. 8
Mustaqil   O`zbekiston   tashqi   siyosatining   asosini   ochiq-oydinlik,   teng
huquqlik, demokratik prinsiplariga sodiqlik, umuminsoniy qadriyatlarini ulug‘lash,
respublika   ijtimoiy   hayotidagi   demokratik   jarayonga   ta’sir   qilish   kabilar   tashkil
etadi va Respublika tashqi siyosati tinchlik va xavfsizlik uchun umumjahon e’tirof
etgan   ochiq   yakdillik   talablariga   asoslanadi.   1992-yil   2-martda   O`zbekiston
xalqaro   munosabatlarning   to`la   huquqli   subyekti   sifatida   Birlashgan   Millatlar
Tashkilotiga   a’zo   bo`lib   dunyo   miqyosida   tan   olindi.   Bu   voqea   Respublikaning
mustaqil   davlat   sifatida   xalqaro   hamjamiyatda   munosib   o‘rin   olishda   ham   katta
ahamiyatga ega bo`ldi. 1993-yil fevral oyiga kelib Toshkentda BMT vakolatxonasi
ochildi. Xolid Malik BMTning O`zbekistondagi vakili etib saylandi.
8
  Salimov O. va b о shq.-Yangi O`zbekistonning 7 zafarli yili.-T.: Sharq,1999 y
20 2.2  Jahonning nufuzli davlatlari bilan hamkorlik aloqalari
Mustaqil   davlatlar   hamdo`stligi   (MDH)   -   bir   butun   davlat,   federasiya   yoki
mamlakat   emas,   harbiy   blok   ham   emas,   davlatlar   hamdo`stligining     yangicha
shakli.   Unga   kiruvchi   har   bir   davlat   halqaro   huquqning  mustaqil   va   teng  huquqli
sub`ektidir.
MDH   1991   yil   8   dekabrda   Minsk   shahrida,   SSSR   ning   barham   topishi
munosabati   bilan   shakllandi.   O`sha   kuni   Belovejskoe   -   Pushcheda   Rossiya,
Ukraina, Belorussiya rahbarlari -B.Elsin, L. Kravchuk S. Shushkevichlar MDH ni
tuzish   to`g`risida   shartnoma   imzoladilar.   1991   yil   13   dekabrda   Ashgabadda
O`zbekiston,   Qozog`iston,   Qirg`iziston,   Tojikiston   va   Turkmaniston   Prezidentlari
uchrashib   MDHga,   uni   ta`sis   etuvchilar     maqomida   kirishga   tayyor   ekanliklarini
bildirib, Bayonot e`lon qildilar.
1991   yil   21   dekabrda   Almatida   11   davlat-Rossiya,   Ukraina,   Belorus,
Qozog`iston,   O`zbekiston,   Qirg`iziston,   Tojikiston,   Turkmaniston,   О zarbayjon,
Armaniston,   Moldaviya   boshliqlarining   kengashi   bo`ldi.   O`sha   kuni   ular
Belovejskoe-Pushche   shartnomasi   uzasidan   protokol   imzolab,   «Teng   huquqli     va
ahdlashayotgan oliy tomonlar» maqomida MDH muassisi bo`ldilar.
MDH   ning   tashkil   topishi   XX   asrning   muhim   voqealaridan   biri   sifatida
tarihga kirdi.
1991-2000   yillarda   MDH   davlatlari   boshliqlarining   30ga   yaqin   kengashlari
bo`lib o`tdi. Ularda umumiy manfaatlarga doir 1400 ga yaqin shartnoma, bitim     va
b о shq а   hujjatlar   imzolandi. Ularning  barchasi   uzoq yillar  bir  davlat   bo`lib  kelgan
mamlakatlararo iqtisodiy, madaniy, harbiy va b о shq а   aloqalarni yangi sharoitlarda-
mustaqil davlatlaro munosabatlar tarzida davom ettirishga qaratildi.
И stiqlol   yillarida   O`zbekiston   o`zining   qat`iy   mustaqil   taraqqiyot   yo`lidan
borish, puhta ishlab chiqilgan tashqi  siyosat  tamoyillariga to`liq amal  qilish bilan
MDH da o`zining munosib va qat`iy nuqtai nazariga ega bo`ldi.
Buni quyidagilarda ko`rish mumkin:
21 1.           O`zbekiston avval boshdan MDH tarafdori bo`lib chiqdi. Chunki, sobiq
Ittifoq   davridagi   respublikalararo   an`anaviy   munosabatlar   yangi
vaziyatga mos ravishda davom ettirilishi     kerak edi.
2.           Bunday   Ùamdo`stlik   mamlakatlararo   iqtisodiy     aloqalarni   yanada
must а h ка mlab,   bu   davlatlarning   siyosiy     mustaqilligiga   dahl   qilmasligi
lozim.   O`tish   davri   qiyinchiliklarini   MDH   davlatlarining   barchasi   o`z
boshidan kechirdi.
Bu   esa   iqtisodiy   bo`hronlarni   bartaraf   etish,   bozor   munosabatlarini
shakllantirish   jarayonida   yillar   mobaynida   bir-biriga   o`zaro   chambarchas   bog`liq
ishlab chiqarish va ho`jalik munosabatlarini yanada yahshilash zarur edi. Bu kabi
masalalarni hal etishga hizmat qiluvchi ko`plab me`yoriy hujjatlarni ishlab chiqish
va joriy etishda O`zbekiston alohida o`ringa ega bo`ldi.
O`zbekiston MDH ga a`zo davlatlar bilan o`zaro ikki taraf uchun ham foydali
hamkorli к   qilishga hamisha tayyor va o`z tashqi siyosatida shunga intilib kel а yapti.
MDH   g a   a`zo   ko`p   mamlakatlar   bilan   ana   shunday   hamkorlikda     ish   olib
borilm о qd а . 9
1991-2001   yillarda   Rossiya,   Ukraina,   Belorus,   Moldava,   Gruziya,
Ozarbayjon,   Litva,   Latviya   va   Markaziy   Osiyo   respublikalari   bilan   diplomatik,
iqtisodiy, madaniy, ilmiy-tehnikaviy aloqalar o`rnatildi va u rivojlanib borm о qda.
Xususan ,   O ` zbekiston   va   Rossiya   o ` rt а sida   o ` zaro   manfaatli   hamkorlik
aloqalari   rivojlanib   borm о qda .   Rossiya   Federasiyasi   Prezidenti   V . V . Putinning
2000   yil   18-19   may   kunlari   O ` zbekiston   Respublikasiga   davlat   tashrifi ,
savdo     iqtisodiy   va   harbiy   hamkorlik   qilish   to ` g ` risida   imzolangan   bitimlar   ikki
davlat   o ` rt а sidagi   aloqalarning   yangi   bosqichga   ko ` tarilishiga   hizmat   qilm о qda .
2000   yil   20   iun   kuni   Moskvada   bo ` lib   o ` tgan   MDH   mamlakatlari   davlat
rahbarlari   Kengashi   samarali   bo ` ldi .   Sammitda   2000   yilgacha   bo ` lgan
muddatda         Ù amdo ` stlikni   rivojlantirish   borasidagi   ishlar   dasturi   muhokama
qilindi .   Qabul   qilingan   mazkur   hujjat   MDH   doirasida   erkin   savdo   zonasi   barpo
etish   borasidagi   to ` lovlar   va   soliqlar   tartibini   muvofiqlashtirishga   kelishib   olindi .
9
  Salimov O. va b о shq.-Yangi O`zbekistonning 7 zafarli yili.-T.: Sharq,1999 y
22 Sammitda   MDH   ning   terrorchilikka   qarshi   kurash   markazini   tashkil   etish ,
shuningdek     MDH   davlatlarining   2003   yilgacha   halqaro   terrorchilik   va
ekstremizmga   qarshi   kurash   borasidagi   dasturi   to ` g ` risidagi   masalalar
muhokama     qilindi   va   tegishli   qarorlar   qabul   qilindi .
O ` zbekiston   Prezidenti   I . Karimovning   Evropada   havfsizlik   va   hamkorlik
tashkilotining   1999   yil   noyabrdagi     Istambul     sammitida   ilgari   surgan
terrorchilikka   qarshi   davlatlararo   miqyosdagi   kurashni   muvofiqlashtiruvchi   markaz
tuzish   g ` oyasi   amalga   oshdi .   Moskva   sammiti   MDH   mamlakatlari   o ` rt а sidagi
ma ` lum   darajada   yakdillik   paydo   bo ` lganligidan   guvohlik   beradi .
Ma`lumki, dekabr     oyida MDH tashkil topganiga 10 yil to`ldi. Shu munosabat
bilan 2001 yil 30 noyabr yakuniy ubiley sammiti  bo`lib o`tdi. Prezidentlar o`tgan
davr   mobaynida   qilingan   ishlarni   sarhisob   qildilar.   MDH   ning  bugungi   ahvoli   va
kelajagi   hususida   fikr   almashdilar.   Mamlakatimiz   rahbari   I.Karimov   hamdo`stlik
faoliyatida     birgalikda   o`zaro   foydali   hamkorlikni   rivojlantirish,   iqtisodiy
integrasiya masalalariga     e`tiborni yanada kuchaytirm о q kerakligini har hil harbiy -
siyosiy   mavzularga   chalg`imay,   o`zaro   manfaatli   munosabatlarni     ravnaq
toptirishga   intilishi   m а qs а dga   muvofiqligini   ta`kidladi.   Zotan,   MDH   ni   tuzishdan
m а qs а d ham   mavjud iqtisodiy  rishtalarni  saqlab  kolish  va  rivojlantirishdan  iborat
edi.
MDH   hususidagi   qisqacha   fikrlarga   yakun   yasab   shuni   aytish   mumkinki,   u
o`zining   qisqa   bosib   o`tgan   faoliyat   yo`lida,   zolvorli   qadamlar   tashlayotgan li gi ni
hamda   iqtisodiy   integrasiya   va   mintaqaviy   mojarolarni   echishga   qodir   tuzilma
ekanligini   ko`rsatdi.   Sh ак -shubhasiz   o`tgan   yillardagi   MDH   faoliyatida
O`zbekiston o`z o`rni va alohida mavqega e g a ekanligini isbot etdi.
4. Har bir davlatning obro`si va qudrati uning qancha va qaysi davlatlar bilan
olib borayotgan tashqi aloqalariga ham bevosita bog`liqdir.
O`zbekiston   bugungi   kunda   dunyoning   barcha   mintaqalarida   ishonchli
hamkor sifatida o`z mavqeini to`la nomoyon eta oldi.
1.   O`zbekiston   va   O`rta   Osiyo   davlatlari:   O`zbekiston   tashqi   siyosatining
asosiy yunalishlaridan biri Markaziy Osiyodagi  mustaqil     davlatlar - Qozog`iston,
23 Qirg`iziston,   Tojikiston   va   Turkmaniston   bilan   hamkorlik,   do`stlik   rishtalarini
must а h ка mlashga   qaratilgan.   Markaziy   Osiyodagi   bu   beshta   davlatning   qadimiy
tarihi,   madaniyati,   tili   va   dilining   birligi,   tomirlarining   tutashib   ketganligi   shuni
taqozo etadi.
O`zbekiston   rahbariyati   bu   hududdagi   davlatlar,   halqlar   manfaatlariga   mos
tushadigan   teng   huquqli   hamkorlik   ko`lamini   tobora   kengaytirib,   must а h ка mlab
borm о qda.   Tojikiston   fojeasini   bartaraf   etishda   O`zbekistonning   siyosiy   va
iqtisodiy   ko`magi,   qardosh   besh   mamlakatning   O`rta   er   dengizi,   Hind   okeani,
Tinch   okeani   bilan   bog`lovchi   temir   yo`llar   qurilishida   hamda   orolni   qutqarish
harakatida     O`zbekistonning faol ishtiroki buning yorqin misolidir. 10
Markaziy Osiyo davlatlarining 1990 yil iundagi Almata uchrashuvida     o`zaro
do`stlik   va   hamkorlikning   muhimligi   ko`rsatildi.   Bu   uchrashuv,   iqtisodiy
inqirozdan   chiqish   uchun   besh   davlat     o`z   iqtisodiy     resurslarini   birlashtirishi
zaruriyatini   ko`rsatdi.   Bu   davlat   r а hb а rl а ri   har   yili   uchrashish   to`g`risida   kelishib
oldilar.   Bu   an`ana   davom   etib,   har   yili   2-3   marotaba   Markaziy   Osiyo   davlatlari
rahbarlari kengashlari bo`lib o`tm о qda.
1994   yil   30   aprelda   Qirg`izistonning   Cho`lponota   shahrida   O`zbekiston,
Qozog`iston   va   Qirg`iziston   o`rt а sida   tovarlar,   hizmatlar,   sarmoyalar   va   ishchi
kuchlarining erkin o`tib turishini nazarda tutuvchi hamda o`zaro kelishilgan kredit
hisob-kitob,   budjet,   soliq,   narh,   boj   va   valuta   siyosatini   ta`minlovchi   yagona
iqtisodiy   makonni   tashkil   etish   to`g`risidagi   shartnomaning   imzolanishi   bu
mamlakatlar o`rt а sidagi hamkorlikni yangi pog`onaga ko`tardi.
1994   yil   iul   oyi   boshida   Q о z о g`ist о n,   O`zbekiston   va   Qirg`izist о n
Prezidentlarining uchrashuvida o`zaro integrasiyani kuchaytirish bo`yicha bitimlar
imzolandi.
Tomonlar   Davlataro   Kengash   hamda   uning   doimiy   ijroiya   о rganini,
shuningdek, Bosh vazirlar Kengashi, Tashqi Ishlar vazirligi, Mudofaa vazirligining
Kegashini ta`sis etdilar.
10
  Usmanov Q. va b о shq.-O`zbekiston qaramlik va mustaqillik yillarida.-Toshkent: O`qituvchi, 1996 y
24 Ayniqsa,   1996   yil   12   yanvarda   Ko`kchatovda,   1997   yil   9-10   yanvarda
Bishkekda,   1997   yil   12   yanvarda   Oqmoloda   bo`lib   o`tgan   O`zbekiston,
Qirg`izist о n     Prezidentlarining,   1998   yil   Ashgabodda   Turkmaniston,   O`zbekiston,
Qirg`izist о n     va   Q о z о g`ist о n   Prezidentlarining   nihoyat,   1998   yil   26   martda
Toshkentda   O`zbekiston,   Q о z о g`ist о n,   Qirg`izist о n,   Tojikiston   Prezident larining
o`zaro uchrashuvlari hamda 2000 yil 14 iun kuni Dushanbeda Markaziy iqtisodiy
hamjamiyat   davlatlararo   kengashining   navbatdagi   majlisi   va   b о shq а lar   Markaziy
Osiyo respublikalari hayotida katta ahamiyatga ega bo`ldi.
3.           Yaqin Sharq va O`rta Sharq mamlakatlari bilan aloqalar: 1991-1999 yillar
davomida   O`zbekiston   Prezidenti   I.Karimov   boshliq   davlat   delegasiyasining
Turkiya,   Eron,   Pokiston,   Hindiston га   v а   m а z к ur   d а vl а tl а rning   davlat   va   hukumat
boshliqlarining O`zbekistonga rasmiy safari paytida imzolagan hujjatlari davlatlaro
munosabatlarni   yanada   rivojlantirishga   hizmat   qilm о qda.   1992   yil   6   fevralda
O`zbekiston,   Pokiston,   Eron   va   Turkiya     tomonidan   tuzilgan   iqtisodiy   hamkorlik
tashkilotiga (EKO) a`zo bo`lib kirdi. 1992 yil 10 mayda Ashgabadda O`zbekiston,
Q о z о g`ist о n, Turkmaniston, Eron, Turkiya, Pokiston     davlat va hukumat rahbarlari
Trans   -   Osiyo   temir   yo`lini   vujudga   keltirish   m а qs а dida   T а j а n-S а rahs-Mashhad
temir   yo`lini   qurish   haqida   bitimni,   bojhona   hizmatini   tashkil   etish   haqidagi
hujjatlarni   imzoladilar.   Uzunligi   295   km   bo`lgan   mazkur   temir   yo`l   1996   yil
tugallandi va ishga tushirildi.
4.           Bu   yo`l   orqali   O`zbekiston   Fors   ko`rfazigacha,   undan   so`ng   dunyoning
istalgan burchagiga chiqishi mumkin.
5.           O`zbekistonning   Sharq   va   Tinch   okean   havzasi   mamlakatlari   bilan
munosabatlari.   Prezidentimizning   1992   yildagi   rasmiy   safari   natijasida   -Xitoy,
Janubiy   Koreya,   Yaponiya,   Malayziya,   Indoneziya   bilan   diplomatik,   iqtisodiy   va
madaniy aloqalar yo`lga quyildi. Ana shu aloqalar chog`ida Xitoy tomoni bilan 20
dan   ortiq   shartnomalar   imzolandi.   Bugungi   kunda   O`zbekistonda   80   ga   yaqin
O`zbekiston -Xitoy qo`shma korhonalari faoliyat ko`rsatm о qda.
1992   -1996   yillar   davomida   «UZDEU   avto»   O`zbekiston   -Janubiy   Koreya
qo`shma korhonasi ishga tushirildi.
25 1998   yilda   54   400   ta   «Damas»,   «Tiko»,   «Neksiya»   rusumli   avtomobillari
ishlab chiqarildi.
O`zbekiston   -Yaponiya   hamkorligida,   Yaponiyaning   dunyoga   mashhur
«Misui» va KO LTD «Misubisi Korporeyshen», «Sumitoto korporeyshn», «Tomen
kor  korporeyshn», «Chori» kompaniyalarining o`rni salm о qlidir. Bunday aloqalar
Malayziya,   Indoneyziya,   Ve`tnam,   Tayland,   Avstraliya   va   b о shq а   mamlakatlar
bilan   о lib b о ril а yot га n   а l о q а l а rd а   ham ijobiy natijalar berm о qda.
AQSh va Evropa mamlakatlari bilan hamkorlik.
Bundan   qariyib   2,5   ming   yil   muqaddam   Iskandar
Zulqarnaynning     bosqinchilik   urishlaridan   boshlab   biz   Ovrupo   sivilizasiyasi   bilan
o`zaro ta`sirda bo`lib kelm о qdamiz.
Prezidentimiz   I.Karimovning   AQSh,   Avstriya,   Shveysariya,   Finlandiya,
Germaniya,   Fransiya,   Buuk   Britaniya,   Gollandiyaga     qilgan   rasmiy   davlat
tashriflari   natijasida   G`arbning   ilg`or   mamlakatlari   bilan   o`z   hamkorligini   yahshi
yo`lga   qo`ydi.   Xususan,   O`zbekistonning   AQSh   bilan   hamkorlik   aloqalari
rivojlanib borm о qda. 1996 yil 28-29 iul  kunlari  I.Karimovning Bill  Klinton bilan
uchrashuvi,   200 3   yil   16-19   aprelda   AQSh   davlat   kotibi   Madlan   Olbrayt
Xonimning O`zbekistonda bo`lishi katta ahamiyatga ega bo`ldi. 11
1996 yil boshlarigacha 200 ta O`zbek- Amerika qo`shma korhonalari tashkil
topdi   va   faoliyat   ko`rsatdi.   Bular   orasida   tog`   jinslaridan   oltin   ajratib   oluvchi
«Zarafshon-N`umont»   korhonasini   alohida   qayd   etm о q   lozim.   Biri   Osiyo,
ikkinchisi Evropa qit`asida joylashgan O`zbekiston va Germaniya nomlari tez-tez,
yonma-yon     matbuot sahifalarida tilga olinm о qda.
I.Karimovning   1993   yil   Germaniyaga   tashrifi   ikki   davlat   o`rt а sida   o`zaro
hamkorlikka asos solgan bo`lsa, Germaniya Federal Prezidenti Roman Gersogning
1995   yil   aprel   oyidagi   respublikamizga   tashrifi   esa   shu   hamkorlikning   uqori
pog`onaga ko`tarishda muhim qadam bo`ldi.
    Umuman   olganda   hozirgi   kunda   respublikamizda   horijiy     mamlakatlarning
sarmoyadorlari   ishtiroki   bilan   3200   dan   ortiq   qo`shma   korhona   faoliyat
11
  Usmanov Q. va b о shq.-O`zbekiston qaramlik va mustaqillik yillarida.-Toshkent: O`qituvchi, 1996  y
26 ko`rsatm о qda.   O`zbekiston   tashqi   siyosatining   hududi   uzluksiz   kengayib
borm о qda.   O`zbekiston   BMTning   to`laqonli   a’zosi   sifatida   Birlashgan   Millatlar
Tashkilotining   yig‘ilishlarida   ishtirok   etishi   bilan   o`zining   xalqaro   hamjamiyatga
kirish   jarayonini   davom   ettirdi.   O`zbekiston   rahbariyatining   dunyodagi   global
muammolarga   jahon   miqyosida   e’tiborini   qaratishi   O`zbekistonning   tashqi
siyosatda   tutgan   aniq   o`rnini   belgilab   berdi.   Chunonchi,   1993-yil   Birlashgan
Millatlar   Tashkiloti   Bosh   Assambleyasining   48-sessiyasidagi   ma’ruzasida
O`zbekiston     birinchi   Prezidenti   I.A.Karimovning   ilgari   surgan   birinchi   xalqaro
tashabbusi   O`zbekistonning   xalqaro   miqyosdagi   adolatparvar   siyosatidan   darak
berdi.   Prezident   I.A.Karimov   bu   ma’ruzasida   bir   qator   aniq   takliflarni   tashladi.
Bularga Markaziy Osiyoda xavfsizlik va hamkorlik masalalari bo`yicha BMTning
doimiy   ishlaydigan   seminarini   chaqirish,   BMT   xavfsizlik   kengashida   yuzaga
kelayotgan mojarolarni tahlil qilish va istiqbolini belgilash bo`yicha maxsus guruh
tuzish, Markaziy  Osiyoni  yadrosiz  zona deb e’lon qilish,  bu mintaqada kimyoviy
modda hamda bakteriologik qurolni ta’qiqlash bo`yicha xalqaro nazorat o`rnatish,
Markaziy   Osiyoda   narkobiznesga   qarshi   hamkorlikda   kurashish   uchun   BMTning
mintaqaviy   komissiyasini   tuzish ,   Orol   muammosini   hal   qilish   masalasi   bo`yicha
BMTning maxsus komissiyasini tuzish kabilar kirdi.
O`zbekiston      birinchi Prezidenti I.A.Karimov 1995-yil BMTning ellik yilligi
munosabati   bilan   Bosh   Assambleyaning   maxsus   tantanali   yig‘ilishida   so`zlagan
nutqida ham asosiy e’tiborni bu tashkilotning faoliyatini yanada kengaytirish bilan
bir   qatorda   yana   mintaqaviy   xavfsizlik   va   barqarorlik,   ekstremizm,   terrorizm,
narkobiznesga  qarshi  kurash masalalariga qaratdi. Prezidentimiz muayyan “olovli
nuqtalar”   deb   atalayotgan   mintaqalarda   birgalashib   harakat   qilib,   tinchlik   va
barqarorlikka   erishish   lozimligi   haqidagi   aniq   takliflarni   kiritdi   va   O`zbekiston
“ommaviy   qirg‘in   qurollarini   tarqatmaslikni   ta’minlash   bo`yicha   kerakli   xalqaro
kafolatlarni   qabul   qilishni,   yadro   sinovlarini   butunlay   to`xtatish   haqidagi
shartnomaning tezda tuzilishi tarafdori” ekanligini ham ko`rsatib o`tdi.
Ushbu   yig‘ilishda   davlatimiz   rahbari   tomonidan   Orol   dengizi   qurishi   bilan
bog‘liq   bo`lgan   global   muammoni   ko`tarib   chiqqani   ham   muhim   ahamiyat   kasb
27 etdi.   Prezident   I.A.Karimov     “Orol   dengizining   qurishi   bilan   bog‘liq   ekologik
fojea, butun er yuzini   qamrab oladigan biosfera , o`nlab million kishilarning hayot
sharoitlari,   salomatligi,   nasliga   halokatli   ta’sir   ko`rsatuvchi   global   muammo”
ekanligini   ko`rsatib,   bugungi   kunda   BMTning   tashkilotchilik   faoliyatisiz   bu
muammoni   hal   etish   mumkin   emasligini   ham   asoslab   berdi.   Bunday   muammolar
Prezidentimizning   fundamental   asari   “O`zbekiston   XX1   asr   bo`sag‘asida:
xavfsizlikka tahdid, barqarorlik shartlari va taraqqiyot kafolatlari” kitobida batafsil
nazariy   va   amaliy   jihatdan   asoslab   berildi.   Asarda   dunyoda   barqarorlik   va
jo`g‘rofiy-siyosiy muvozanat saqlanib qolgan sharoitdagina har qanday mintaqada
rivojlanish kuchli bo`lishi asoslab o`tildi. 12
O`zbekiston   rahbarining   yuksak   minbardan   turib   kiritgan   xalqaro   miqyosda
manfaatli   bo`lgan   takliflari   jahon   hamjamiyati   tomonidan   qo`llab-quvvatlandi   va
shunga   asoslanib   1995-yil   16-sentabrda   Toshkentda   BMTning   Markaziy   Osiyoda
xavfsizlik va hamkorlik masalalariga bag‘ishlangan seminar-kengashi ish boshladi.
Dunyoning   ko`p   davlatlari   ishtirok   etgan   bu   seminarda   O`zbekiston   rahbarining
so`zlagan   nutqi   bosh   hujjat   sifatida   qabul   qilindi.   I.A.Karimov   bu   uchrashuvning
“Tinchlik,   Barqarorlik,   Hamkorlik”   shiori   ostida   o`tayotganini   mamnuniyat   bilan
izhor qilib, bu uchrashuv mintaqaviy barqarorlikni ta’minlashda muhim yo`l bo`lib
xizmat qilishini ko`rsatib berdi.
Xalqaro munosabatlar ravnaqi mamlakatimizda xavfsizlik va barqarorlikning,
aholi   turmush   darajasini   yuksaltirishning   o`ziga   xos   kafolati   ekanligi   hech   kimga
sir   emas.   Shu   bois   ham   O`zbekiston   rahbariyatining   tashqi   siyosatda   mintaqaviy
barqarorlikni   saqlab   qolish   maqsadida   ilgari   surgan   tashabbuslari   ko`pgina
davlatlar   va   BMT   tomonidan   doimo   tasdiqlanib   kelindi.   BMT
Bosh   Assambleyasining   sessiyalarida ,   Yevropada   Xavfsizlik   va   Hamkorlik
Tashkiloti   sammitidagi   yig‘ilishlarda   O`zbekiston   prezidentining   kiritgan   aniq
tashabbuslari,   mintaqa   xavfsizligini   ta’minlashga   qaratilgan   taklifi   BMT
12
  O`zbekiston   tarixi.   Oliy   o`quv   yurtlarining   nomutaxassis   fakultetlari   talabalri   uchun
darslik   /R.Murtazayevaningumuiy tahriri ostida.-T.: Yangi asr avlodi, 2003.-676b.
28 boshchiligidagi “6+2” guruhining tuzilishiga asos bo`lgan edi. (O`zbekiston, XXR,
Rossiya, Eron, Pokiston, Tojikiston, kuzatuvchi sifatida BMT, Birlashgan front va
“Tolibon”   harakati)   Ushbu   guruhning   1999-yil   iyul   oyida   Toshkentda   o`tkazgan
uchrashuvi muhim xalqaro voqea bo`ldiki, bu uchrashuv mintaqaning o`zida bo`lib
o`tdi.   Uchrashuvning   yakuni   sifatida   19-iyul   kuni   “Afg‘onistondagi   mojorolarni
tinch   yo`l   bilan   hal   qilishning   asosiy   prinsiplari   to`g‘risidagi”   tarixiy   hujjat
imzolandi.   Ushbu   hujjat   BMTning   rasmiy   hujjati   sifatida   tarqatildi.   Mazkur
anjuman   O`zbekiston   rahbariyatining   ko`p   yillik   sa’y-harakatlari   natijasi   edi.
O`zbekiston   rahbariyatining   tinchlik   yo`lidagi   harakatlari   mazkur   uchrashuvdan
Afg‘onistonda muxolif kuchlar o`rtasida boshlangan jangavor harakatlarning oldini
olish uchun Respublika Tashqi ishlar vazirligining Bayonotida ham yaqqol ko`zga
tashlandi.   Mazkur   Bayonot   o`zaro   qon   to`kilishning   oqibatlari   haqida   jiddiy
tashvishlangan  holda  muxolif  tomonlarning  harakatlarini  qoralab  o`tdi.  Bularning
barchasi   dunyo   hamjamiyati   oldida   O`zbekistonning   tinchlik   yo`lidagi   real
harakatlarining asosi sifatida yaqqol ko`zga tashlanib qoldi.
29 XULOSA
    Xulosa qilib shuni aytish mumkinki, O`zbekiston bilan dunyo mamlakatlari
o`rt а sidagi   har   tomonlama   hamkorlik   aloqalar   kelajagi   buuk   davlat     qurayotgan
mamlakatimizning   yorqin     istiqboli   uchun   o`zining   ijobiy   natijalarini   berishi
shubhasizdir. Darhaqiqat, O`zbekiston jahon hamjamiyatdan munosib o`rin olishga
muvofiq bo`ldi. Eshiklarimiz dunyo uchun, dunyo eshiklari ham biz uchun tobora
kattaroq ochilib borm о qda.
O`zbekistonning   mustaqil   rivojlanish   yo`liga   kirishi   uning   xalqlari   tarixida
muhim   inqilobiy   ahamiyatga   ega   bo`ldi   va   ijtimoiy   taraqqiyotda   katta   burilish
yasadi.   Shu   munosabat   bilan   respublikamizning   nafaqat   iqtisodiy,   ijtimoiy   va
siyosiy   hayotida,   ma`naviy   hayotida   ham   keskin   yangilanish   jarayoni   ro`y
bermoqda.   Bu   yangilanishda   ilmiylikka,   tariximizga,   boy   madaniy   merosimizga
qiziqish,   uni   keng,   har   tomonlama   ilmiy   va   haqqoniy   o`rganishga   intilishning
kuchaya   borishi   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Shu   jumladan   tarixiy
o`lkashunoslikni   o`rganishning   ahamiyati   va   unga   bo`lgan   talab   kun   sayin   o`sib
bormoqda.   Birinchi   prezidentimiz   I.Karimov   aytganlaridek,   xalqimiz
dunyoqarashini   milliy   istiqlol   ruhida   isloh   qilishni   talab   qilmoqda.   Har   bir   inson
tug`ilib o`sgan o`lkasi tarixini mukammal o`rganmog`i shart. “Tarix va madaniyat
yodgorliklarini muhofaza qilish va ulardan foydalanish to`g`risida”gi fikrlar yangi
qomusimizda o`z aksini topdi. 
30 ADABIYOTLAR RO'YXATI
1.           O`zbekiston Respublikasining konstitusiyasi. Toshkent: O`zbekiston, 1992 y.
2.           Karimov   I.A.   Buyuk   kelajagimizning   huquqiy   kafolati.-Toshkent:   Sharq,
1993y.
3.           Karimov   I.A.   O`zbekiston       XXI     asr   bo`sag`asida:   Xavfsizlikka   tahdid,
taraqqiyot kafolotlari va barqarorlik shartlari.-Toshkent: O`zb ек ist о n,1997 y.
4.           Karimov I.A. Tarihiy hotirasiz kelajak yo`q.-T.: Sharq 1998 y.
5.           Karimov   I.A.   2006   yilda   mamlakatni   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish
yakunlari  va  2007 yilda  iqtisodiy  islohotlarni   chuqurlashtirishning  eng  muhim
ustivor   yo`nalishlariga   bag`ishlangan   Vazirlar   Mahkamasi   majlisidagi
ma`ruzasi   // Xalq so`zi.-2007.-13 fev.
6.           Abdullaev M. va b о shq. Mustaqillik izohli ilmiy-ommabop lug`at.   Toshkent:
Sharq,1998 y.
7.           Bobobekov H. va b о shq. O`zbekiston tarihi: qisqacha ma`lumotnoma.
8.           Salimov O. va b о shq.-Yangi O`zbekistonning 7 zafarli yili.-T.: Sharq,1999 y.
9.           Usmanov   Q.   va   b о shq.-O`zbekiston   qaramlik   va   mustaqillik   yillarida.-
Toshkent: O`qituvchi, 1996 y.
10.         O`zbekiston tarixi. Oliy o`quv yurtlarining nomutaxassis fakultetlari talabalri
uchun   darslik   / R.Murtazayevaningumuiy   tahriri   ostida.-T.:   Yangi   asr   avlodi,
2003.-676b.
INTERNET RESURSLAR
1.  www.natlib.uz  
2.  www.ziyonet.uz   
3.  www.kitob.uz
4.  www.tdpu.uz
5.  www.referat.Yozma manbalar.uz
31

KURS ISHI TALABALAR UCHUN

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский