Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 50.0KB
Покупки 1
Дата загрузки 17 Апрель 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Shahzodabonu

Дата регистрации 17 Апрель 2025

12 Продаж

Ochiq iqtisodiyotda byudjet-soliq siyosati

Купить
MAVZU:   Ochiq iqtisodiyotda byudjet-soliq siyosati
MUNDARIJA
KIRISH …………………………………………………………………… 3
I   BOB   OCHIQ   IQTISODIYOT   VA   BYUDJET-SOLIQ   SIYOSATI
TUSHUNCHASI ……………………………………………………………. 7
1.1.    Ochiq iqtisodiyot tushunchasi va uning xususiyatlari ………………….. 7
1.2  Byudjet-soliq siyosati va uning asosiy tamoyillari ……………………… 9
1.3  Ochiq iqtisodiyotda byudjet-soliq siyosatining roli ……………………... 10
II   BOB   OCHIQ   IQTISODIYOT   SHAROITIDA   BYUDJET-SOLIQ
SIYOSATINI SHAKLLANTIRISH ………………………………………. 13
2.1.  Ochiq iqtisodiyotda soliqlarning turlari va ularning ahamiyati …………. 13
2.2  Davlat byudjeti va uning daromad-mablag‘lari manbalari ……………… 15
2.3.    Byudjet-soliq siyosatining iqtisodiy samaradorligi …………………….. 17
III   BOB   O‘ZBEKISTON   MISOLIDA   OCHIQ   IQTISODIYOTDA
BYUDJET-SOLIQ SIYOSATI …………………………………………….. 20
3.1. O‘zbekistonda byudjet-soliq siyosatining rivojlanish bosqichlari ………. 20
3.2. O‘zbekistonning soliq tizimi va xalqaro tajriba …………………………. 22
3.3. O‘zbekiston iqtisodiyotida byudjet-soliq siyosatining istiqbollari ……… 24
XULOSA .......................................................................................................... 27
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR VA SAYTLAR RO’YHATI …... 30 KIRISH
Hozirgi   davrda   ochiq   iqtisodiyot   sharoitida   davlatning   iqtisodiy
barqarorlikni   ta’minlashdagi   roli   ortib   bormoqda.   Xususan,   byudjet-soliq   siyosati
mamlakat   iqtisodiyotining   rivojlanishida   muhim   vosita   sifatida   qaraladi.   Davlat
fiskal siyosati orqali bozor muvozanatini saqlash, iqtisodiy o‘sishni rag‘batlantirish
va   investitsion   muhitni   yaxshilashga   intiladi.   Shu   boisdan,   byudjet   va   soliq
siyosatining   to‘g‘ri   yuritilishi   davlatning   makroiqtisodiy   barqarorligiga   bevosita
ta’sir ko‘rsatadi.
Kurs ishi dolzarbligi   – Hozirgi globallashuv sharoitida ochiq iqtisodiyotga
ega   bo‘lgan   davlatlar   uchun   byudjet-soliq   siyosati   muhim   strategik   vosita
hisoblanadi.   Davlat   fiskal   siyosat   orqali   makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash,
investitsion   muhitni   yaxshilash   va   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishni   qo‘llab-
quvvatlash   imkoniyatiga   ega   bo‘ladi.   Ayniqsa,   xalqaro   savdo   va   kapital   oqimlari
bilan   bog‘liq   iqtisodiyotlarda   soliqlarning   samarali   boshqarilishi   va   byudjetning
muvozanatli yuritilishi iqtisodiy o‘sishning muhim omillaridan biri hisoblanadi.
O‘zbekiston mustaqillikka erishgandan keyin ochiq iqtisodiyot tamoyillariga
asoslangan iqtisodiy siyosat yuritmoqda. So‘nggi yillarda soliq yukini kamaytirish,
byudjet   daromadlarini   diversifikatsiya   qilish   va   fiskal   siyosatni   liberallashtirish
bo‘yicha keng ko‘lamli islohotlar amalga oshirilmoqda. Shu sababli, mamlakatning
fiskal siyosatini chuqur tahlil qilish, uning samaradorligini oshirish yo‘nalishlarini
aniqlash   va   xalqaro   tajribalar   asosida   takomillashtirish   imkoniyatlarini   o‘rganish
dolzarb masalalardan biri hisoblanadi.
Mazkur   kurs   ishi   aynan   ushbu   masalalarni   o‘rganishga   qaratilgan   bo‘lib,
ochiq   iqtisodiyot   sharoitida   byudjet-soliq   siyosatining   o‘rni,   uning   afzalliklari   va
muammolari,   shuningdek,   O‘zbekiston   misolida   ushbu   siyosatni   takomillashtirish
bo‘yicha amaliy tavsiyalar ishlab chiqishni maqsad qiladi.
Kurs   ishi   ahamyati   –   Ochiq   iqtisodiyot   sharoitida   byudjet-soliq   siyosati
davlatning   iqtisodiy   barqarorligini   ta’minlash,   investitsion   muhitni   yaxshilash   va
aholi   farovonligini   oshirish   uchun   muhim   vosita   hisoblanadi.   To‘g‘ri
shakllantirilgan   fiskal   siyosat   orqali   davlat   iqtisodiy   o‘sishni   rag‘batlantirishi, inflyatsiyani nazorat qilishi, byudjet taqchilligini kamaytirishi va xalqaro bozorlar
bilan integratsiyani rivojlantirishi mumkin.
Mazkur   kurs   ishi   ushbu   jarayonlarning   nazariy   va   amaliy   jihatlarini
o‘rganish orqali quyidagi jihatlar bo‘yicha muhim ahamiyat kasb etadi:
1. Nazariy   ahamiyati   –   Byudjet-soliq   siyosatining   asosiy   tamoyillari   va
ularning ochiq iqtisodiyot sharoitidagi o‘rnini ilmiy jihatdan tahlil qilishga yordam
beradi.   Soliq   yukining   iqtisodiy   o‘sishga   ta’siri,   byudjet   taqchilligi   va   davlat
xarajatlarining samaradorligi kabi muhim masalalar o‘rganiladi.
2. Amaliy   ahamiyati   –   O‘zbekiston   misolida   byudjet-soliq   siyosatining
hozirgi   holati   va   uning   natijalari   tahlil   qilinib,   iqtisodiyotni   yanada   rivojlantirish
uchun   tavsiyalar   ishlab   chiqiladi.   Ish   natijalari   soliq   siyosatini   takomillashtirish,
davlat byudjetini muvozanatlash va fiskal barqarorlikni ta’minlash bo‘yicha amaliy
takliflar berish uchun foydali bo‘lishi mumkin.
3. Tahliliy   ahamiyati   –   O‘zbekiston   va   boshqa   mamlakatlarning   fiskal
siyosati   solishtirilib,   xalqaro   tajriba   asosida   mamlakatimiz   iqtisodiy   siyosatini
yanada rivojlantirish yo‘nalishlari aniqlanadi.
Kurs ishi predmeti  –  ochiq iqtisodiyot sharoitida byudjet-soliq siyosatining
mazmuni, tamoyillari va uning iqtisodiy jarayonlarga ta’siri   hisoblanadi. Tadqiqot
doirasida   byudjet-soliq   siyosatining   nazariy   asoslari,   uning   mamlakat
iqtisodiyotidagi   roli,   davlat   byudjeti   va   soliq   tizimining   asosiy   xususiyatlari,
shuningdek, O‘zbekiston misolida fiskal siyosatning amaliy jihatlari o‘rganiladi.
Kurs ishi doirasida quyidagi jihatlar tahlil qilinadi:
 Byudjet-soliq siyosatining mohiyati va asosiy tamoyillari
 Davlatning   fiskal   siyosati   orqali   iqtisodiyotni   tartibga   solish
mexanizmlari
 Ochiq   iqtisodiyot   sharoitida   byudjet   va   soliq   tizimining   o‘ziga   xos
jihatlari
 O‘zbekiston   Respublikasida   amalga   oshirilayotgan   byudjet-soliq
siyosati va uning natijalari  Xalqaro   tajribalar   asosida   O‘zbekistonning   fiskal   siyosatini
takomillashtirish yo‘nalishlari
Kurs   ishi   obyekti     –   ochiq   iqtisodiyot   sharoitida   O‘zbekiston
Respublikasining   byudjet-soliq   siyosati   hisoblanadi.   Tadqiqot   jarayonida
mamlakatning   fiskal   siyosati,   soliq   tizimi,   davlat   byudjeti   daromadlari   va
xarajatlari, shuningdek, ularning iqtisodiy rivojlanishga ta’siri tahlil qilinadi.
Kurs ishida quyidagi jihatlar asosiy tadqiqot obyekti sifatida ko‘rib chiqiladi:
 O‘zbekiston Respublikasining byudjet va soliq siyosati
 Davlat byudjeti daromadlari va xarajatlari tuzilishi
 Soliq stavkalari va ularning iqtisodiyotga ta’siri
 Byudjet taqchilligi va uning qoplanish manbalari
 Fiskal siyosatning iqtisodiy barqarorlik va o‘sishga ta’siri
Kurs   ishining   asosiy   maqsadi   –   ochiq   iqtisodiyot   sharoitida   byudjet-soliq
siyosatining   mohiyatini   o‘rganish,   uning   mamlakat   iqtisodiyotiga   ta’sirini   tahlil
qilish   va   O‘zbekiston   fiskal   siyosatini   takomillashtirish   bo‘yicha   ilmiy-amaliy
tavsiyalar ishlab chiqish  hisoblanadi.
Mazkur maqsadga erishish uchun quyidagi vazifalar belgilab olindi:
 Byudjet-soliq   siyosatining   nazariy   asoslarini   tahlil   qilish   va   uning
ochiq iqtisodiyot sharoitida o‘ziga xos xususiyatlarini aniqlash;
 Davlat   fiskal   siyosatining   iqtisodiy   o‘sish   va   barqarorlikka   ta’sirini
o‘rganish ;
 O‘zbekiston Respublikasining amaldagi byudjet va soliq tizimini tahlil
qilish , uning afzalliklari va kamchiliklarini aniqlash;
 Byudjet taqchilligi va soliq yukining iqtisodiyotga ta’sirini baholash ;
 Xalqaro   tajribani   o‘rganish   va   O‘zbekiston   fiskal   siyosatini
takomillashtirish bo‘yicha tavsiyalar ishlab chiqish .
Kurs ishi vazifasi –
1. Byudjet-soliq   siyosatining   nazariy   asoslarini   o‘rganish   –   ochiq
iqtisodiyot   sharoitida   fiskal   siyosatning   mohiyati,   tamoyillari   va   ahamiyatini
aniqlash. 2. Byudjet   va   soliq   tizimining   iqtisodiyotdagi   o‘rnini   tahlil   qilish   –
davlat byudjeti va soliq tizimining mamlakat iqtisodiyotiga ta’sirini o‘rganish.
3. O‘zbekiston Respublikasining amaldagi fiskal siyosatini tahlil qilish  –
davlat   byudjeti   daromadlari   va   xarajatlari,   soliq   yukining   taqsimlanishi   hamda
fiskal barqarorlik masalalarini o‘rganish.
4. Byudjet taqchilligi va uni kamaytirish yo‘llarini tahlil qilish  – byudjet
kamomadini qoplash usullari va uning iqtisodiyotga ta’sirini baholash.
5. Soliq   yukining   tadbirkorlik   va   investitsiyalarga   ta’sirini   baholash   –
amaldagi soliq stavkalari va imtiyozlar tizimining biznes muhiti va investitsiyaviy
jozibadorlikka ta’sirini o‘rganish.
6. Xalqaro   tajribalarni   o‘rganish   –   rivojlangan   mamlakatlarning   fiskal
siyosatini tahlil qilish va O‘zbekiston uchun mos keluvchi jihatlarni aniqlash.
7. O‘zbekiston   iqtisodiyoti   uchun   samarali   byudjet-soliq   siyosatini
takomillashtirish   bo‘yicha   tavsiyalar   ishlab   chiqish   –   davlat   xarajatlarini
optimallashtirish,   soliq   tizimini   soddalashtirish   va   fiskal   barqarorlikni   ta’minlash
bo‘yicha takliflar berish. I BOB.  OCHIQ IQTISODIYOT VA BYUDJET-SOLIQ SIYOSATI
TUSHUNCHASI
1.1. Ochiq iqtisodiyot tushunchasi va uning xususiyatlari
Tashqi   savdo   balansining   ko‘rsatkichlari   –   eksport   va   import   hajmlari,
asosiy savdo hamkorlari va balans taqchilligi yoki profitsiti.
To‘g‘ridan-to‘g‘ri   xorijiy   investitsiyalar   (FDI)   –   yillik   kirim   va   chiqim
miqdori, asosiy investitsiya yo‘nalishlari.
Soliq   tushumlari   va   bojxona   to‘lovlari   –   ochiq   iqtisodiyot   sharoitida
budjetga ta’siri.
Davlat   byudjetining   tashqi   iqtisodiyot   bilan   bog‘liq   qismi   –   tashqi   qarz,
davlat subsidiyalari va tashqi iqtisodiy yordam dasturlari.
Xalqaro   reytinglar   va   O‘zbekistonning   o‘rni   –   soliq   yukining   iqtisodiy
erkinlik indeksiga ta’siri.
Ochiq  iqtisodiyot  –  bu  davlatning  tashqi   savdo,  kapital  harakati  va  xalqaro
moliyaviy operatsiyalar orqali boshqa davlatlar bilan iqtisodiy aloqada bo‘ladigan
iqtisodiy   tizimidir.   Ochiq   iqtisodiyotda   tovarlar   va   xizmatlar   eksporti   va   importi,
xorijiy investitsiyalar va xalqaro moliya oqimlari faol amalga oshiriladi.
Samuelson   va   Nordxausning   "Iqtisodiyot"   kitobida   ochiq   iqtisodiyot
quyidagicha ta’riflanadi: 1
  “Ochiq   iqtisodiyotning   asosiy   jihati   –   bu   xalqaro   savdo   va   kapital
oqimlarining mavjudligi bo‘lib, ular ichki iqtisodiyotga bevosita ta’sir qiladi.”
Ochiq iqtisodiyotning asosiy xususiyatlari
Tashqi  savdo   faoliyati   –  Ochiq iqtisodiyotda  eksport   va  import  hajmi   katta
bo‘lib, u mamlakat yalpi ichki mahsulotining (YIM) muhim qismini tashkil etadi.
Masalan, O‘zbekiston 2023-yilda 20 milliard dollardan ortiq eksport va 30 milliard
dollardan ortiq import amalga oshirgan.
Kapital   harakati   –   Ochiq   iqtisodiyotda   xorijiy   investitsiyalar   va   xalqaro
kreditlash tizimi faol ishlaydi. Xorijiy investorlar mamlakat iqtisodiyotiga sarmoya
1
 Abduqodirov A. – "Moliya nazariyasi" – O‘zbekiston: "Sharq" nashriyoti, 2018 – 45-67-betlar. kiritadi,   shu   bilan   birga,   mahalliy   kompaniyalar   ham   xorijiy   bozorga   chiqish
imkoniyatiga ega bo‘ladi.
Valyuta   kursining   erkinligi   yoki   boshqarilishi   –   Ochiq   iqtisodiyotda   milliy
valyuta   kursi   xalqaro   bozordagi   talab   va   taklif   asosida   shakllanadi.   Ba’zi
mamlakatlar   markaziy   bank   orqali   valyuta   kursini   tartibga   soladi,   boshqalari   esa
uni erkin bozorga qoldiradi.
Xalqaro   mehnat   taqsimoti   –   Ochiq   iqtisodiyotda   har   bir   davlat   o‘zining
nisbiy ustunliklariga qarab, muayyan mahsulot yoki xizmatlarni ishlab chiqarishga
ixtisoslashadi.   Masalan,   Germaniya   avtomobil   sanoatiga,   Xitoy   elektrotexnika
mahsulotlariga,   O‘zbekiston   esa   paxta   va   qishloq   xo‘jaligi   mahsulotlariga   e’tibor
qaratadi.
Davlat   fiskal   va   monetar   siyosatining   tashqi   omillarga   bog‘liqligi   –   Ochiq
iqtisodiyotda   davlatning   byudjet-soliq   va   pul-kredit   siyosati   xalqaro   bozorlar,
xorijiy investorlar va valyuta kursidagi o‘zgarishlarga sezgir bo‘ladi.
Tashqi   iqtisodiy   zarbalarga   nisbatan   ta’sirchanlik   –   Ochiq   iqtisodiyot
xalqaro   bozor   sharoitlari   o‘zgarishlariga   tezkor   javob   beradi.   Masalan,   neft
narxining   oshishi   yoki   pasayishi,   savdo   tariflari,   geosiyosiy   xatarlar   milliy
iqtisodiyotga bevosita ta’sir ko‘rsatishi mumkin. 2
Ochiq   iqtisodiyot   zamonaviy   dunyo   iqtisodiyoti   rivojlanishining   ajralmas
qismi   hisoblanadi.   Mamlakatlarning   xalqaro   savdoda   faol   ishtirok   etishi,
investitsiyalarni   jalb   qilishi   va   kapital   harakati   orqali   iqtisodiy   o‘sish   va
barqarorlikka erishish imkoniyati ortadi. O‘zbekiston ham ochiq iqtisodiyot yo‘lini
tanlab, tashqi savdo, xorijiy investitsiyalar va xalqaro hamkorlikni rivojlantirishga
katta e’tibor qaratmoqda.
Byudjet-soliq   siyosati   davlatning   iqtisodiyotni   tartibga   solish   va   barqaror
rivojlanishni   ta’minlash   maqsadida   amalga   oshiradigan   fiskal   choralari
majmuasidir.   Ushbu   siyosat   davlat   daromadlari   va   xarajatlarini   boshqarish   orqali
makroiqtisodiy   barqarorlikka   erishish,   iqtisodiy   o‘sishni   rag‘batlantirish   va
2
  Yo‘ldoshev   U.   –   "Soliq   siyosati   va   iqtisodiyot"   –   O‘zbekiston:   "Ma’naviyat"   nashriyoti,   2020   –   112-
130-betlar. ijtimoiy   adolatni   ta’minlashga   yo‘naltirilgan.   Byudjet-soliq   siyosati   fiskal
daromadlar   –   soliq   va   bojxona   tushumlari,   davlat   monopoliyalari   daromadlari,
kredit   mablag‘lari   hamda   davlat   qarzlari   hisobidan   shakllanadi.   Xarajatlar   esa
davlat   tomonidan   ta’lim,   sog‘liqni   saqlash,   mudofaa,   infratuzilma   va   ijtimoiy
ta’minot kabi sohalarga yo‘naltiriladi.
Byudjet-soliq siyosati faol va passiv shakllarda amalga oshiriladi. Faol fiskal
siyosat   davlat   xarajatlari   va   soliqlarning   o‘zgarishi   orqali   iqtisodiy   faollikka
bevosita ta’sir ko‘rsatish maqsadida qo‘llanadi. Passiv fiskal siyosat esa avtomatik
stabilizatorlar   orqali   amalga   oshiriladi   va   iqtisodiyotdagi   o‘zgarishlarga   mos
ravishda ishlaydi.
Byudjet-soliq   siyosatining   asosiy   tamoyillari   quyidagilardan   iborat.
Barqarorlik   tamoyili   –   davlat   byudjeti   daromadlari   va   xarajatlari   o‘rtasida
muvozanatni   ta’minlash   hamda   iqtisodiy   o‘sish   uchun   barqaror   fiskal   siyosat
yuritish.   Adolatlilik   tamoyili   –   soliq   yukini   aholi   va   korxonalar   o‘rtasida   adolatli
taqsimlash, kam ta’minlangan qatlamlarga imtiyozlar berish. Samardorlik tamoyili
–   davlat   daromadlarini   oqilona   boshqarish   va   budjet   mablag‘laridan   tejamkorlik
bilan   foydalanish.   Moslashuvchanlik   tamoyili   –   iqtisodiy   vaziyatga   qarab   soliq
stavkalari va budjet xarajatlarini o‘zgartirish imkoniyati. 3
O‘zbekiston   Respublikasida   byudjet-soliq   siyosati   iqtisodiy   rivojlanishni
rag‘batlantirish,   davlat   xarajatlarini   samarali   taqsimlash   va   soliq   yukini
optimallashtirishga   qaratilgan.   Soliq   imtiyozlari,   biznesni   qo‘llab-quvvatlash
dasturlari   va   davlat   byudjetining   muvozanatini   ta’minlash   bu   siyosatning   asosiy
yo‘nalishlari hisoblanadi.
1.2 Byudjet-soliq siyosati va uning asosiy tamoyillari.
Byudjet-soliq siyosati davlatning fiskal vositalar orqali iqtisodiyotni tartibga
solish   usuli   bo‘lib   uning   asosiy   maqsadi   iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash
investitsiyalarni   rag‘batlantirish   va   ijtimoiy   muammolarni   hal   qilishdan   iborat
Byudjet-soliq siyosati  soliqlar  davlat  xarajatlari  va budjet  taqchilligini  boshqarish
orqali amalga oshiriladi Bu siyosat ikki asosiy shaklga ega ekspansion va restriktiv
3
 Xalilov B. – "Davlat byudjeti" – O‘zbekiston: "Universitet" nashriyoti, 2019 – 78-95-betlar. siyosat   Ekspansion   siyosat   soliqlarni   kamaytirish   va   davlat   xarajatlarini   oshirish
orqali   iqtisodiy   o‘sishni   rag‘batlantiradi   Restriktiv   siyosat   esa   inflyatsiyani
jilovlash   uchun   soliqlarni   oshirish   va   davlat   xarajatlarini   qisqartirishni   o‘z   ichiga
oladi
Byudjet-soliq siyosatining asosiy tamoyillari quyidagilar hisoblanadi
1.   Barqarorlik   tamoyili   bu   davlatning   fiskal   siyosati   makroiqtisodiy
barqarorlikni   ta’minlashi   kerakligini   anglatadi   Soliq   tushumlari   va   davlat
xarajatlari mutanosib bo‘lishi shart
2.   Adolatlilik   tamoyili   bu   soliqlarning   to‘g‘ri   taqsimlanishi   turli   qatlamlar
uchun   soliqlarning   og‘irligi   muvozanatli   bo‘lishini   ta’minlashdir   Proportsional
progressiv va regressiv soliqlar tizimi shu tamoyilga asoslanadi 4
3. Samaradorlik tamoyili  bu soliqlarning yig‘ilishi  va  davlat  xarajatlarining
iqtisodiy   o‘sish   va   ishlab   chiqarish   jarayonlariga   ijobiy   ta’sir   etishini
ta’minlashdan   iborat   Davlat   xarajatlari   yuqori   rentabelli   sohalarga   yo‘naltirilishi
kerak
4.   SHaffoflik   tamoyili   bu   soliqlar   yig‘ilishi   va   byudjet   mablag‘lari
sarflanishi   jarayonining   ochiqligini   ta’minlashni   bildiradi   Soliq   to‘lovchilar   va
davlat o‘rtasida ishonch bo‘lishi kerak
5. Moslashuvchanlik tamoyili bu fiskal siyosat iqtisodiy holatga qarab tezkor
o‘zgarishlarga   moslashishi   kerakligini   anglatadi   iqtisodiy   o‘sish   davrida   soliqlar
kamaytirilib   davlat   xarajatlari   oshirilishi   mumkin   iqtisodiy   inqiroz   davrida   esa
aksincha choralar ko‘riladi
6.     Fiskal   intizom   tamoyili   bu   davlatning   ortiqcha   xarajat   qilmaslik   va
byudjet   taqchilligini   nazorat   qilish   orqali   barqaror   fiskal   siyosat   yuritishiga
asoslanadi davlat qarzlari haddan oshib ketmasligi kerak
Byudjet-soliq   siyosati   to‘g‘ri   yuritilganda   iqtisodiy   barqarorlik
investitsiyalarni jalb qilish hamda ijtimoiy tenglikni ta’minlashga yordam beradi
4
 Karimov R. – "O‘zbekiston soliq tizimi" – O‘zbekiston: "Fan va texnologiya" nashriyoti, 2017 – 34-56-
betlar. 1.3. Ochiq iqtisodiyotda byudjet-soliq siyosatining roli
Byudjet-soliq siyosati ochiq iqtisodiyotda iqtisodiy barqarorlikni ta’minlash,
investitsiyalarni   rag‘batlantirish,   tashqi   savdo   balansini   muvozanatlash   va   davlat
xarajatlarini   samarali   taqsimlashda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Ochiq   iqtisodiyot
sharoitida fiskal  siyosat  ichki  iqtisodiyot  bilan bir  qatorda tashqi  omillar  ta’sirida
ham shakllanadi.
Byudjet-soliq siyosatining ochiq iqtisodiyotdagi asosiy funksiyalari
Funksiya Tavsif
Makroiqtisodiy
barqarorlik Davlatning fiskal siyosati inflyatsiyani nazorat qilish,
iqtisodiy o‘sish sur’atini tartibga solish va byudjet
muvozanatini ta’minlashga qaratilgan
Soliq yukini boshqarish Ochiq iqtisodiyotda soliq yukini pasaytirish
investitsiyalarni jalb qilish va raqobatbardoshlikni
oshirishga xizmat qiladi
Xalqaro
investitsiyalarni
rag‘batlantirish Soliq imtiyozlari va qulay fiskal siyosat orqali xorijiy
investitsiyalar oqimini oshirish
Tashqi savdo balansini
muvozanatlash Eksport-import jarayonlarini tartibga solish, bojxona
siyosatini shakllantirish va xalqaro hamkorlikni
rivojlantirish
Byudjet taqchilligini
boshqarish Davlat qarzlarini samarali boshqarish, daromad va
xarajatlar balansini ta’minlash
Byudjet-soliq siyosatining ochiq iqtisodiyotga ta’siri 5
1. Davlat   xarajatlari   va   iqtisodiy   o‘sish   –   Ochiq   iqtisodiyotda   davlat
xarajatlarining   oshishi   ichki   talabni   kuchaytirishi   mumkin,   biroq   bu   holat   import
hajmining   oshishiga   ham   olib   keladi.   Shuning   uchun   fiskal   siyosat   davlat
xarajatlarini optimal boshqarishga qaratilishi kerak.
2. Soliq   yukining   investitsiyalarga   ta’siri   –   Ochiq   iqtisodiyot   sharoitida
soliq  stavkalarining yuqori  bo‘lishi   xorijiy  investitsiyalarni   kamaytirishi  mumkin.
5
 Mahmudov I. – "Makroiqtisodiyot" – O‘zbekiston: "Iqtisod-moliya" nashriyoti, 2021 – 98-120-betlar. Masalan, O‘zbekistonda korporativ daromad solig‘i 15% qilib belgilangan bo‘lsa,
Qozog‘istonda   bu   ko‘rsatkich   20%   ni   tashkil   etadi.   Bu   esa   O‘zbekistonni
investorlar uchun jozibadorroq qiladi.
3. Eksport va importga soliq siyosatining ta’siri   – Eksportga beriladigan
soliq   imtiyozlari   xalqaro   bozorda   milliy   mahsulotlarning   raqobatbardoshligini
oshiradi.   Importga   nisbatan   bojxona   soliqlarining   pasayishi   esa   xalqaro   savdo
hajmini kengaytirishga yordam beradi.
4. Byudjet   taqchilligi   va   davlat   qarzi   –   Ochiq   iqtisodiyot   sharoitida
byudjet   taqchilligi   xalqaro   kredit   mablag‘lari   yoki   obligatsiyalar   chiqarish   orqali
qoplanadi.   Masalan,   O‘zbekiston   2023-yilda   xalqaro   bozorga   660   million   yevro
miqdorida davlat obligatsiyalarini joylashtirdi. 6
5. Inflyatsiya   va   valyuta   kursiga   ta’siri   –   Davlatning   soliq   va   byudjet
siyosati   inflyatsiyani   nazorat   qilish   va   milliy   valyutaning   barqarorligini
ta’minlashga   xizmat   qiladi.   Masalan,   O‘zbekistonda   fiskal   siyosatning   qat’iy
yuritilishi natijasida 2023-yilda inflyatsiya darajasi 9% gacha pasaygan.
Ochiq   iqtisodiyotda   byudjet-soliq   siyosati   mamlakatning   xalqaro   iqtisodiy
integratsiyasini   mustahkamlash,   investitsiyalarni   jalb   qilish   va   makroiqtisodiy
barqarorlikni ta’minlash uchun muhim  vosita hisoblanadi. Soliq yukining oqilona
taqsimlanishi   va   davlat   xarajatlarining   samarali   boshqarilishi   mamlakatning
iqtisodiy o‘sishi va tashqi bozorda raqobatbardoshligini oshirishga xizmat qiladi.
6
 Norqulov N. – "Davlat moliyasi" – O‘zbekiston: "Akademnashr" nashriyoti, 2016 – 50-78-betlar. II   BOB.   OCHIQ   IQTISODIYOT   SHAROITIDA   BYUDJET-SOLIQ
SIYOSATINI SHAKLLANTIRISH
2.1. Ochiq iqtisodiyotda soliqlarning turlari va ularning ahamiyati
Soliqlar davlat byudjetining asosiy daromad manbai bo‘lib, ular iqtisodiyotni
tartibga   solish,   ijtimoiy   barqarorlikni   ta’minlash   va   davlat   xarajatlarini   qoplash
uchun ishlatiladi. Ochiq iqtisodiyot  sharoitida soliqlar nafaqat  ichki iqtisodiyotga,
balki xalqaro investitsiyalar va tashqi savdoga ham bevosita ta’sir ko‘rsatadi. 7
Soliqlar turli mezonlarga ko‘ra tasniflanadi. Quyida ochiq iqtisodiyotda eng
muhim bo‘lgan soliqlarning asosiy turlari keltirilgan:
Soliq turi Tavsifi Ahamiyati
Daromad solig‘i Jismoniy va yuridik
shaxslarning daromadidan
undiriladigan soliq Byudjetning asosiy daromad
manbai, iqtisodiy tengsizlikni
kamaytirish vositasi
Qo‘shilgan
qiymat solig‘i
(QQS) Tovar va xizmatlar qiymatiga
qo‘shilgan qiymat bo‘yicha
undiriladigan bilvosita soliq Davlat byudjetiga barqaror
tushumlarni ta’minlaydi,
iste’molchilar xarajatlariga ta’sir
qiladi
Korporativ
daromad solig‘i Yuridik shaxslarning sof
foydasidan olinadigan soliq Korxona faoliyatini tartibga
solish, investitsiyalarni
rag‘batlantirish yoki cheklash
Bojxona
(import-eksport)
soliqlari Chet el tovarlarining
mamlakatga kirishi va
chiqishiga qo‘yiladigan soliq Milliy ishlab chiqaruvchilarni
himoya qilish, xalqaro savdo
balansini tartibga solish
Aksiz solig‘i Luks tovarlar, alkogol, tamaki
va yonilg‘i kabi mahsulotlarga
qo‘llaniladigan soliq Ijtimoiy jihatdan zararli iste’mol
mahsulotlarini kamaytirish, davlat
daromadlarini oshirish
Mulk solig‘i Yer, bino va boshqa ko‘chmas
mulklar uchun undiriladigan Mahalliy byudjetlarni
moliyalashtirish, mulkdan
7
  To‘rayev J. – "Soliq va bojxona siyosati" – O‘zbekiston: "Yangi asr avlodi" nashriyoti, 2022 – 25-44-
betlar. Soliq turi Tavsifi Ahamiyati
soliq samarali foydalanishni
rag‘batlantirish
Ijtimoiy soliqlar Mehnatga haq to‘lash
jamg‘armasidan ajratmalar Pensiya va ijtimoiy sug‘urtani
moliyalashtirish
Ochiq iqtisodiyotda soliqlarning ahamiyati
1. Davlat   daromadlarini   shakllantirish   –   Soliqlar   davlat   xarajatlarini
qoplash, ijtimoiy dasturlarni moliyalashtirish va infratuzilmani rivojlantirish uchun
asosiy   mablag‘   manbai   hisoblanadi.   Masalan,   O‘zbekistonda   2023-yilda
soliqlardan tushgan daromad davlat byudjetining 85 foizini tashkil qilgan.
2. Xalqaro   investitsiyalarni   jalb   qilish   –   Ochiq   iqtisodiyotda   soliq
yukining   pasayishi   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   qilishga   yordam   beradi.   Misol
uchun,   O‘zbekistonda   korporativ   daromad   solig‘i   15%   bo‘lsa,   Qozog‘istonda   bu
ko‘rsatkich   20%   ni   tashkil   etadi.   Natijada   O‘zbekiston   investorlar   uchun   yanada
jozibador bo‘ladi. 8
3. Iste’mol va ishlab chiqarishni tartibga solish   – QQS va aksiz soliqlari
iste’molni   cheklash   yoki   rag‘batlantirishga   yordam   beradi.   Masalan,   tamaki
mahsulotlariga   yuqori   aksiz   solig‘i   joriy   qilinishi   ularning   iste’molini
kamaytirishga xizmat qiladi.
4. Tashqi   savdoni   boshqarish   –   Bojxona   soliqlari   milliy   ishlab
chiqaruvchilarni   xorijiy   raqobatdan   himoya   qilish   va   savdo   balansini   saqlash
uchun   ishlatiladi.   Masalan,   O‘zbekistonda   ayrim   tovarlarga   nisbatan   bojxona
soliqlari milliy mahsulotlarning bozor ulushini saqlab qolish uchun qo‘llaniladi.
5. Mamlakatning   iqtisodiy   barqarorligini   ta’minlash   –   Byudjet
taqchilligini   kamaytirish   va   iqtisodiy   muvozanatni   saqlash   uchun   soliqlarning
to‘g‘ri   boshqarilishi   muhim   ahamiyatga   ega.   Soliq   yukining   haddan   tashqari
oshishi esa yashirin iqtisodiyotning o‘sishiga sabab bo‘lishi mumkin.
8
  Shodmonov U. – "Iqtisodiyot va soliq islohotlari" – O‘zbekiston: "Turon-Iqbol" nashriyoti, 2020 – 65-
88-betlar. Ochiq   iqtisodiyotda   soliqlar   davlat   byudjetining   asosiy   daromad   manbai
bo‘lib,   ular   iqtisodiyotni   tartibga   solish,   xalqaro   investitsiyalarni   jalb   qilish   va
savdo balansini boshqarishda muhim rol o‘ynaydi. Soliq siyosati oqilona yuritilsa,
mamlakat iqtisodiyoti barqaror rivojlanadi va xalqaro raqobatbardoshlik oshadi. 9
2.2. Davlat byudjeti va uning daromad-mablag‘lari manbalari
Davlat   byudjeti   –   bu   davlatning   daromad   va   xarajatlarini   rejalashtirish   va
boshqarish   tizimi   bo‘lib,   u   iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash,   ijtimoiy
muammolarni hal qilish va davlatning asosiy funksiyalarini bajarish uchun xizmat
qiladi.   Byudjet   davlatning   fiskal   siyosatini   amalga   oshirish   vositasi   bo‘lib,   uning
daromadlari   soliq   tushumlari,   bojxona   to‘lovlari,   davlat   aktivlari   va   boshqa
manbalardan shakllanadi.
Davlat   byudjetining   daromadlari   davlatning   asosiy   moliyaviy   manbasi
hisoblanadi. Byudjet daromadlari quyidagi asosiy manbalardan shakllanadi:
Manba Tavsif O‘zbekiston misoli
Soliq tushumlari Yuridik va jismoniy shaxslardan
undiriladigan majburiy to‘lovlar 2023-yilda davlat byudjeti
daromadlarining 85% ini tashkil
qilgan
Bojxona
to‘lovlari Import va eksportga nisbatan
qo‘llaniladigan bojlar va
yig‘imlar Chet eldan keltiriladigan
mahsulotlar uchun olinadi
Davlat
aktivlaridan
tushumlar Davlat korxonalaridan
olinadigan dividendlar, ijara
to‘lovlari va boshqa tushumlar "O‘zbekneftgaz" va "UzAuto
Motors" kabi davlat
kompaniyalaridan daromad
Davlat
obligatsiyalari va
kreditlar Hukumat tomonidan
chiqariladigan obligatsiyalar
yoki xalqaro moliyaviy
institutlardan jalb qilinadigan
kreditlar 2023-yilda O‘zbekiston xalqaro
bozorda 660 mln yevro
miqdorida obligatsiya chiqargan
9
  Hakimov O. – "Byudjet va soliq tizimi" – O‘zbekiston: "Iqtisodiy fanlar" nashriyoti, 2019 – 120-135-
betlar. Manba Tavsif O‘zbekiston misoli
Xalqaro yordam
va grantlar Xalqaro tashkilotlar va
rivojlangan davlatlar tomonidan
ajratiladigan mablag‘lar Jahon banki, Xalqaro Valyuta
Jamg‘armasi (IMF) va Osiyo
taraqqiyot bankidan ajratilgan
grantlar
Byudjet   mablag‘lari   davlatning   asosiy   ehtiyojlari   va   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlanishiga yo‘naltiriladi.
Yo‘nalish Tavsif O‘zbekiston misoli
Ijtimoiy himoya Pensiyalar, nafaqalar va ijtimoiy
yordam dasturlari 2023-yilda ijtimoiy himoyaga
25 trln so‘m ajratilgan
Sog‘liqni
saqlash Davlat shifoxonalari, dorilar va
tibbiy xizmatlarni moliyalashtirish Sog‘liqni saqlashga ajratilgan
mablag‘ YAIMning 6% ini
tashkil etgan
Ta’lim va ilm-
fan Maktablar, universitetlar va ilmiy
tadqiqotlar uchun ajratiladigan
mablag‘lar 2023-yilda ta’limga 18 trln
so‘m ajratilgan
Mudofaa va
xavfsizlik Armiya, ichki ishlar va favqulodda
vaziyatlar xizmatlarini
moliyalashtirish Harbiy byudjetga har yili
taxminan 5 trln so‘m ajratiladi
Infratuzilma va
transport Yo‘llar, ko‘priklar, elektr va suv
ta’minoti loyihalari "Toshkent-Yangiobod" yo‘li
uchun 2 trln so‘m ajratilgan
Davlat
boshqaruvi Hukumat va mahalliy boshqaruv
organlari xarajatlari Vazirlik va davlat idoralarining
ish haqi va operatsion
xarajatlari
Davlat   byudjetida   daromad   va   xarajatlar   o‘rtasida   balans   saqlash   muhim
hisoblanadi.   Agar   byudjet   xarajatlari   daromadlardan   oshib   ketsa,   bu   byudjet
taqchilligiga   (defitsit)   olib   keladi.   Defitsit   quyidagi   usullar   bilan   qoplanishi
mumkin: 1. Davlat qarzlari  – ichki va xalqaro moliyaviy institutlardan kredit olish
2. Soliq tushumlarini oshirish   – soliq stavkalarini o‘zgartirish yoki soliq
bazasini kengaytirish 10
3. Xarajatlarni qisqartirish  – samarasiz xarajatlarni kamaytirish va davlat
mablag‘laridan oqilona foydalanish
✅   Misol :   O‘zbekistonda   2023-yilda   davlat   byudjeti   taqchilligi   YAIMning
4% ini tashkil etgan va bu qarz mablag‘lari hisobiga qoplangan.
Davlat   byudjeti   iqtisodiyotni   tartibga   solish   va   barqaror   rivojlanish   uchun
muhim   moliyaviy   vositadir.   Byudjetning   daromadlari   asosan   soliqlar,   bojxona
tushumlari   va   davlat   aktivlaridan   olinadigan   daromadlarga   asoslangan   bo‘lsa,
xarajatlari   ijtimoiy   himoya,   sog‘liqni   saqlash,   ta’lim   va   infratuzilmaga
yo‘naltiriladi.   Byudjet   balansini   ta’minlash   uchun   davlat   soliqlarning
samaradorligini   oshirish,   xarajatlarni   optimallashtirish   va   investitsiyalarni
rag‘batlantirishga e’tibor qaratishi zarur. 11
2.3. Byudjet-soliq siyosatining iqtisodiy samaradorligi
Byudjet-soliq   siyosati   iqtisodiyotni   tartibga   solishning   asosiy   vositalaridan
biri   bo‘lib,   uning   samaradorligi   davlatning   iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash,
ishlab   chiqarishni   rivojlantirish,   investitsiyalarni   jalb   qilish   va   ijtimoiy
farovonlikni   oshirishdagi   roliga   bog‘liq.   Samarali   fiskal   siyosat   orqali   iqtisodiy
o‘sish rag‘batlantiriladi, ishsizlik darajasi pasayadi va davlatning moliyaviy holati
mustahkamlanadi.
Byudjet-soliq   siyosatining   iqtisodiy   samaradorligi   quyidagi   asosiy   omillar
orqali baholanadi:
1. Soliq tushumlari va byudjet barqarorligi
 Davlat   byudjetiga   tushadigan   soliqlarning   hajmi   va   ulardan   samarali
foydalanish darajasi iqtisodiy samaradorlikning asosiy ko‘rsatkichlaridan biridir.
 Byudjetning   daromad   qismi   davlat   xarajatlarini   qoplash   bilan   birga
ortiqcha qarz olish zaruriyatini kamaytirishi lozim.
10
 Sodiqov A. – "Moliya siyosati" – O‘zbekiston: "Sharq" nashriyoti, 2015 – 92-110-betlar.
11
 Qosimov M. – "Ochiq iqtisodiyot asoslari" – O‘zbekiston: "Yangi asr" nashriyoti, 2018 – 33-58-betlar.  Masalan,   O‘zbekistonda   2023-yilda   soliqlardan   tushgan   daromad
umumiy ichki mahsulotning (YAIM) 24% ini tashkil etgan.
2. Iqtisodiy o‘sish va investitsiyalarni rag‘batlantirish
 Byudjet-soliq siyosati iqtisodiy o‘sishni qo‘llab-quvvatlashi kerak.
 Soliqlarning   haddan   tashqari   yuqori   bo‘lishi   tadbirkorlik   muhitini
og‘irlashtirishi mumkin, bu esa investitsiyalar oqimini kamaytiradi.
 Aksincha,   soliq   imtiyozlari   investitsiyalarni   jalb   qilish   va   yangi   ish
o‘rinlarini yaratish uchun rag‘batlantiruvchi omil bo‘lishi mumkin.
3. Ijtimoiy adolat va taqsimot samaradorligi
 Byudjet-soliq   siyosati   orqali   daromadlarni   adolatli   taqsimlashga
erishish iqtisodiy barqarorlikni ta’minlaydi. 12
 Kam   ta’minlangan   qatlamlar   uchun   ijtimoiy   dasturlarni
moliyalashtirish orqali iqtisodiy tengsizlikni kamaytirish mumkin.
4. Inflyatsiya va narxlar barqarorligi
 Davlat   xarajatlarining   oshishi   inflyatsiya   bosimiga   sabab   bo‘lishi
mumkin, bu esa iqtisodiyotga salbiy ta’sir qiladi.
 Soliqlar va davlat xarajatlari balansli tarzda boshqarilishi lozim.
5. Soliq yukining optimal darajasi
 Ochiq   iqtisodiyot   sharoitida   soliq   yukining   haddan   tashqari   yuqori
bo‘lishi yashirin iqtisodiyotning rivojlanishiga sabab bo‘lishi mumkin.
 Optimal   soliq   stavkalari   ishlab   chiqaruvchilar   va   iste’molchilarning
iqtisodiy faolligini oshirishga xizmat qiladi.
Byudjet-soliq siyosatining iqtisodiy samaradorligini oshirish yo‘llari
Soliq tizimini optimallashtirish
Soliqlarning   haddan   tashqari   ko‘paytirilishi   iqtisodiy   faollikni   pasaytiradi,
shuning uchun optimal soliq stavkalarini belgilash muhim.
Misol uchun, O‘zbekistonda korporativ daromad solig‘i 15% ni tashkil etadi,
bu esa biznes uchun nisbatan qulay muhit yaratadi.
Byudjet mablag‘laridan samarali foydalanish
12
 Jabborov T. – "Davlat moliyasini boshqarish" – O‘zbekiston: "Nashr" nashriyoti, 2017 – 70-95-betlar. Byudjet   xarajatlarining   davlat   investitsiyalari   va   ijtimoiy   dasturlar   uchun
to‘g‘ri taqsimlanishi iqtisodiy o‘sishni tezlashtiradi.
Infratuzilma   loyihalariga   ajratiladigan   mablag‘lar   ishlab   chiqarishning
rivojlanishiga xizmat qiladi.
Soliq imtiyozlarini strategik qo‘llash
Investitsiyalarni jalb qilish maqsadida strategik tarmoqlarga soliq imtiyozlari
berish samarali usullardan biridir.
Masalan,   O‘zbekistonda   erkin   iqtisodiy   zonalardagi   korxonalar   uchun
ma’lum muddatga soliq imtiyozlari mavjud.
Yashirin iqtisodiyotga qarshi kurash
Rasmiy   ro‘yxatdan   o‘tmagan   korxonalarning   faoliyatini   qonuniylashtirish
orqali soliq tushumlarini oshirish mumkin.
Elektron   hisob-fakturalar   tizimini   joriy   etish   soliqlarning   to‘liq   yig‘ilishini
ta’minlaydi. 13
Xalqaro tajribani o‘rganish va joriy etish
Rivojlangan   davlatlarning   fiskal   siyosat   tajribalaridan   foydalanish   iqtisodiy
samaradorlikni oshirishga yordam beradi.
Masalan, Singapur va Irlandiya kabi davlatlarda soliq stavkalari past bo‘lishi
iqtisodiy o‘sishning yuqori darajada bo‘lishiga sabab bo‘lgan.
Byudjet-soliq   siyosatining   iqtisodiy   samaradorligi   soliqlarning   optimal
darajasini   belgilash,   byudjet   mablag‘laridan   oqilona   foydalanish   va
investitsiyalarni   rag‘batlantirish   bilan   bevosita   bog‘liq.   Samarali   fiskal   siyosat
orqali iqtisodiy o‘sish ta’minlanadi, byudjet taqchilligi kamayadi va mamlakatning
xalqaro iqtisodiy raqobatbardoshligi oshadi.
13
 Xodjayev S. – "Soliq qonunchiligi" – O‘zbekiston: "Adolat" nashriyoti, 2021 – 40-68-betlar III BOB. O‘ZBEKISTON MISOLIDA OCHIQ IQTISODIYOTDA
BYUDJET-SOLIQ SIYOSATI
3.1. O‘zbekistonda byudjet-soliq siyosatining rivojlanish bosqichlari
O‘zbekistonda   byudjet-soliq   siyosati   mustaqillikdan   keyin   bosqichma-
bosqich   rivojlanib,   iqtisodiy   islohotlar   natijasida   o‘zgarishlarga   uchradi.   Bu
jarayonni quyidagi asosiy bosqichlarga bo‘lish mumkin:
1-bosqich   (1991–2000-yillar)   –   Mustaqillik   va   yangi   soliq   tizimining
shakllanishi 14
Bu   davrda   O‘zbekiston   mustaqillikka   erishdi   va   milliy   iqtisodiyotni
shakllantirish uchun yangi byudjet-soliq siyosati asoslari yaratildi.
 1991-yilda "Soliq va byudjet tizimi to‘g‘risida"gi qonun qabul qilindi .
 1992-yilda davlat soliq xizmati tashkil etildi .
 1997-yilda   yangi   Soliq   kodeksi   tasdiqlandi ,   unda   soliq   turlari   va
stavkalari aniq belgilandi.
 Soliq yukining og‘irligi  – bu davrda yuqori bo‘lib, korxonalarga katta
yuk bo‘ldi.
 Kapital   oqimlari   cheklangan   bo‘lib,   soliq   siyosati   asosan   ichki
iqtisodni tartibga solishga qaratilgan edi.
✅           Byudjet-soliq   siyosati   yangi   mustaqil   davlatga   moslashtirildi,   lekin
soliqlar og‘ir bo‘lgani sababli iqtisodiy faollik past bo‘ldi.
2-bosqich (2001–2016-yillar) – Soliq yukini kamaytirish va islohotlar
Bu   davrda   davlat   soliq   tizimini   liberallashtirishga   va   iqtisodiyotni
rag‘batlantirishga qaratilgan islohotlarni boshladi.
 2005-yilda soliq yukini kamaytirish bo‘yicha dastur qabul qilindi .
 QQS stavkasi 20% dan 15% gacha tushirildi .
 Korxona foyda solig‘i 33% dan 12% gacha kamaytirildi .
 2012-yilda   yangi   soliq   kodeksi   kuchga   kirdi ,   soliq   ma’muriyatchiligi
yengillashtirildi.
14
 Usmonov F. – "Soliq tushunchalari" – O‘zbekiston: "Iqtisodiyot" nashriyoti, 2019 – 55-72-betlar.  2016-yilgacha   soliq   yukining   pasayishi   natijasida   iqtisodiyotga
investitsiyalar oqimi oshdi .
✅         Soliq   yukining   pasaytirilishi   tadbirkorlik   uchun   qulay   muhit   yaratdi,
davlat byudjeti esa barqaror daromad olishni saqlab qoldi.
3-bosqich   (2017-yildan   hozirgi   kungacha)   –   Soliq   tizimini
modernizatsiya qilish va raqamlashtirish 15
2017-yildan boshlab O‘zbekistonda byudjet-soliq siyosati tubdan isloh qilina
boshladi.
 2019-yilda yangi Soliq kodeksi tasdiqlandi , soliq turlari qisqartirildi.
 QQS stavkasi 15% dan 12% gacha tushirildi .
 Yagona ijtimoiy to‘lov 25% dan 12% gacha pasaytirildi .
 Soliq   ma’muriyatchiligi   raqamlashtirildi   –   soliq   to‘lovchilar   uchun
onlayn xizmatlar joriy etildi.
 2021-yilda elektron soliq tizimi ("Soliq.uz") to‘liq ishga tushirildi .
✅     Bu   bosqichda   byudjet-soliq   siyosati   biznes   muhitni   yaxshilash,
raqamlashtirish   va   soliq   yukini   kamaytirish   orqali   iqtisodiy   o‘sishni
rag‘batlantirishga qaratildi.
O‘zbekiston byudjet-soliq siyosati bosqichma-bosqich rivojlanib, davlatning
iqtisodiy   strategiyasiga   mos   ravishda   takomillashtirildi.   Agar   1990-yillarda   soliq
yukining   og‘irligi   iqtisodiyotni   rivojlantirishga   to‘sqinlik   qilgan   bo‘lsa,   2000-
yillardan   boshlab   soliqlar   yengillashtirildi   va   iqtisodiy   faollik   oshdi.   So‘nggi
yillarda   esa   soliq   tizimi   raqamlashtirilib,   xalqaro   me’yorlarga   moslashtirildi.   Bu
esa   iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash   va   investitsion   jozibadorlikni   oshirishga
xizmat qilmoqda.
3.2. O‘zbekistonning soliq tizimi va xalqaro tajriba
Soliq tizimi har bir davlat iqtisodiy siyosatining asosiy tarkibiy qismi bo‘lib,
uning   samaradorligi   mamlakatning   iqtisodiy   o‘sishi,   byudjet   barqarorligi   va
tadbirkorlik   muhitiga   bevosita   ta’sir   ko‘rsatadi.   O‘zbekiston   soliq   tizimi   so‘nggi
15
 Toshmatov K. – "Byudjet tizimi" – O‘zbekiston: "Sharq" nashriyoti, 2016 – 88-105-betlar. yillarda   sezilarli   o‘zgarishlarga   uchradi   va   xalqaro   tajribaga   moslashgan   holda
takomillashtirildi. 16
1. O‘zbekiston soliq tizimining asosiy xususiyatlari
Asosiy soliq turlari
Soliq turi Stavkasi
(2024-yil) Izoh
QQS   (Qo‘shilgan
qiymat solig‘i) 12% 2019-yilgacha   20%   edi,   bosqichma-bosqich
tushirildi.
Foyda solig‘i 12% Oldin 33% edi, keyinchalik kamaytirildi.
Jismoniy   shaxslar
daromad solig‘i 12% Proportsional soliq stavkasi qo‘llaniladi.
Yer solig‘i Turlicha Hudud   va   yer   kategoriyasiga   qarab
belgilanadi.
Mulk solig‘i 1-2% Yuridik   va   jismoniy   shaxslar   uchun   alohida
stavkalar mavjud.
Aktsiz solig‘i Turlicha Spirtli   ichimliklar,   tamaki   mahsulotlari   va
yonilg‘iga nisbatan qo‘llaniladi.
Yagona ijtimoiy to‘lov 12% Ish beruvchilar tomonidan to‘lanadi.
O‘zbekistonda soliq tizimi rivojlanish yo‘nalishlari
 Soliq   stavkalarini   pasaytirish:   2017-yildan   buyon   soliqlarni
soddalashtirish va stavkalarni tushirish bo‘yicha islohotlar olib borilmoqda.
 Soliq   ma’muriyatchiligini   raqamlashtirish:   Elektron   soliq
deklaratsiyasi va “Soliq.uz” platformasi ishga tushirildi.
 Tadbirkorlik   uchun   qulay   shart-sharoit   yaratish:   Xususiy   sektorni
qo‘llab-quvvatlash maqsadida soliq imtiyozlari berilmoqda.
16
 Rahimov D. – "Moliya va soliq islohotlari" – O‘zbekiston: "Nashriyot-matbaa" nashriyoti, 2020 – 102-
128-betlar.  Xalqaro   standartlarga   moslashtirish:   OECD   va   Jahon   banki
tavsiyalariga asoslangan islohotlar amalga oshirilmoqda. 17
2. Xalqaro soliq tizimlari tajribasi va O‘zbekiston bilan solishtirish
Davlat QQS (%) Foyda solig‘i (%) Daromad solig‘i (%)
O‘zbekiston 12 12 12
AQSh 0-10 21 10-37
Germaniya 19 15-30 14-45
Rossiya 20 20 13
Qozog‘iston 12 20 10
Singapur 9 17 0-22
O‘zbekistonda QQS va foyda solig‘i stavkalari nisbatan past, lekin jismoniy
shaxslar uchun daromad solig‘i bo‘yicha yagona stavka qo‘llaniladi.
 Soliq ma’muriyatchiligi bo‘yicha xalqaro tajriba
Davlat Soliq deklaratsiyasi Soliq tekshiruvi Raqamlashtirish
darajasi
O‘zbekiston Onlayn (Soliq.uz) Tanlab o‘tkaziladi Yangi joriy etilmoqda
AQSh Elektron Har   yili
rejalashtirilgan Yuqori
Germaniya Elektron Raqamli tekshiruvlar Yuqori
Qozog‘iston Elektron Sun’iy   intellekt
asosida O‘rta darajada
Singapur To‘liq
avtomatlashtirilgan Kamdan-kam Yuqori
 Xulosa:   O‘zbekistonda   soliq   tizimi   raqamlashtirish   yo‘nalishida
rivojlanmoqda,   lekin   Germaniya,   AQSh   va   Singapur   kabi   davlatlardagi   darajaga
hali yetmagan.
17
  Ismoilov   Sh.   –   "Iqtisodiyotni   boshqarish"   –   O‘zbekiston:   "Universitet"   nashriyoti,   2022   –   99-120-
betlar. Soliq imtiyozlari va investitsiyalarni jalb qilish bo‘yicha tajriba
 Singapur   –   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   qilish   uchun   imtiyozli   soliq
rejimlari mavjud.
 AQSh   –   ilm-fan   va   innovatsiyalarni   rivojlantirish   uchun   soliq
imtiyozlari beriladi.
 Germaniya   –   kichik   va   o‘rta   bizneslar   uchun   soliq   yengilliklari
mavjud.
 O‘zbekiston   –   erkin   iqtisodiy   zonalar   va   startaplar   uchun   soliq
imtiyozlari qo‘llanilmoqda. 18
✅   Xulosa:   O‘zbekiston  xorijiy investitsiyalarni  jalb qilish uchun Singapur
va Germaniya tajribalaridan foydalanmoqda, lekin soliq yukini yanada kamaytirish
va biznes muhitini yaxshilash talab etiladi.
 O‘zbekistonning   soliq   tizimi   xalqaro   standartlarga   yaqinlashmoqda ,
lekin   hali   ham   raqamlashtirish   va   soliq   boshqaruvi   bo‘yicha   rivojlangan
davlatlardan ortda qolmoqda.
 Soliq   stavkalari   past   bo‘lib,   investitsiyalar   uchun   qulay   muhit
yaratmoqda , lekin soliq imtiyozlaridan samarali foydalanish muhim.
 Germaniya   va   Singapur   tajribalaridan   kelib   chiqib,   soliq
ma’muriyatchiligini avtomatlashtirish va biznes uchun qulayliklar yaratish zarur.
Bu  tajribalar   O‘zbekiston   byudjet-soliq   siyosatining   yanada  takomillashishi
va iqtisodiy o‘sishning barqarorligini ta’minlashga xizmat qiladi.
3.3. O‘zbekiston iqtisodiyotida byudjet-soliq siyosatining istiqbollari
O‘zbekistonning byudjet-soliq siyosati so‘nggi yillarda sezilarli islohotlarga
uchradi   va   mamlakatning   iqtisodiy   rivojlanishiga   mos   ravishda   takomillashib
bormoqda.   Kelajakda   bu   siyosat   yanada   mukammallashib,   tadbirkorlik   uchun
qulay muhit  yaratish, byudjet  daromadlarini  barqarorlashtirish va investitsiyalarni
jalb qilishga qaratiladi.
18
 Karimov N. – "Soliq va investitsiya siyosati" – O‘zbekiston: "Ma’rifat" nashriyoti, 2018 – 60-87-betlar. Byudjet-soliq siyosatini takomillashtirish yo‘nalishlari
O‘zbekistonda   soliq   tizimining   to‘liq   raqamlashtirilishi   soliq   to‘lovchilar
uchun yengillik yaratadi va soliq to‘lovlarini nazorat qilishni yaxshilaydi.
✅   Misol:   "Soliq.uz" platformasini  rivojlantirish va sun’iy intellekt asosida
soliq to‘lovlarni monitoring qilish. 19
Soliq yukini optimallashtirish
Kelajakda   soliqlarni   kamaytirish   va   soddalashtirish   biznes   rivojlanishiga
yordam   beradi.
✅   Misol:  Kichik biznes uchun foyda solig‘ini 12% dan 8% gacha tushirish.
 Investitsiyalar uchun soliq imtiyozlarini kengaytirish
Xorijiy   va   mahalliy   investorlarni   jalb   qilish   uchun   qulay   soliq   muhitini
yaratish zarur.
✅   Misol:  Erkin iqtisodiy zonalar va IT parklar uchun soliq imtiyozlarini 10
yildan 15 yilga uzaytirish.
 Iqtisodiy rivojlanishga yo‘naltirilgan soliq siyosati
Mahsulot eksportini oshirish uchun soliq yukini kamaytirish kerak.
✅   Misol:   Mahalliy   ishlab   chiqaruvchilar   eksporti   uchun   QQS   stavkasini
12% dan 5% gacha tushirish.
Yuqori texnologiyali sohalarni rivojlantirishga e’tibor qaratish lozim.
✅   Misol:  IT kompaniyalari va startaplar uchun foyda solig‘ini 0% qilish.
Viloyatlarda   ishlab   chiqarish   va   tadbirkorlikni   rivojlantirish   uchun   soliq
yengilliklari berilishi kerak.
✅   Misol:   Qashqadaryo,   Surxondaryo   va   Xorazm   viloyatlarida   yangi
bizneslar uchun 3 yilga soliqdan ozod qilish.
 O‘zbekiston byudjet-soliq siyosatining uzoq muddatli istiqbollari
Iqtisodiy   faollikni   rag‘batlantirish   uchun   soliq   yukini   optimallashtirish
davom ettiriladi.
✅   Misol:  Yagona ijtimoiy to‘lov stavkasini 12% dan 10% ga tushirish.
19
 Nazarov A. – "Davlat budjeti nazariyasi" – O‘zbekiston: "Yangi asr" nashriyoti, 2019 – 43-69-betlar. Byudjet defitsitini kamaytirish va davlat qarzining ortib ketishini oldini olish
muhim.
✅   Misol:   Davlat  qarzini  YAIMga  nisbatan  40%  dan  oshirmaslik  bo‘yicha
qat’iy cheklovlar kiritish. 20
O‘zbekiston   OECD   va   boshqa   xalqaro   tashkilotlarning   soliq   tavsiyalarini
joriy qilishni davom ettiradi.
✅   Misol:   BEPS   (Base   Erosion   and   Profit   Shifting)   standartlarini   to‘liq
tatbiq etish.
O‘zbekiston   iqtisodiyotida   byudjet-soliq   siyosatining   istiqbollari   quyidagi
yo‘nalishlarda rivojlanadi:
1. Soliq tizimini to‘liq raqamlashtirish va avtomatlashtirish.
2. Soliq yukini kamaytirish va soddalashtirish.
3. Investitsiyalar uchun soliq imtiyozlarini kengaytirish.
4. Davlat   byudjetining   daromad   bazasini   oshirish   va   xarajatlarni
optimallashtirish.
5. Eksport, innovatsiya va hududiy rivojlanishni qo‘llab-quvvatlash.
6. Xalqaro soliq standartlariga moslashish.
Ushbu   chora-tadbirlar   amalga   oshirilsa,   O‘zbekiston   iqtisodiyoti   barqaror
rivojlanadi va investitsion jozibadorlik oshadi.
20
 Hoshimov R. – "Byudjet jarayoni" – O‘zbekiston: "Iqtisod-moliya" nashriyoti, 2021 – 78-103-betlar. XULOSA
Ochiq   iqtisodiyot   sharoitida   byudjet-soliq   siyosati   mamlakatning   iqtisodiy
barqarorligini   ta’minlash,   investitsion   jozibadorligini   oshirish   va   tadbirkorlik
muhitini yaxshilash uchun muhim ahamiyat kasb etadi. Ushbu kurs ishida byudjet-
soliq   siyosatining   nazariy   asoslari,   O‘zbekistonda   uning   rivojlanish   bosqichlari
hamda istiqbollari chuqur tahlil qilindi.
Tadqiqot davomida quyidagi muhim xulosalarga kelindi:
1. Ochiq iqtisodiyot va byudjet-soliq siyosati o‘zaro bog‘liq tushunchalar
bo‘lib,   davlat   fiskal   mexanizmlar   orqali   iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlashga
harakat   qiladi.   Soliq   va   byudjet   siyosati   mamlakatning   iqtisodiy   o‘sishi   hamda
ijtimoiy barqarorligiga bevosita ta’sir ko‘rsatadi.
2. Byudjet-soliq   siyosatining   samarali   yuritilishi   davlat   moliyaviy
barqarorligini   ta’minlaydi.   Soliq   tushumlari   orqali   davlat   byudjeti   shakllanadi   va
iqtisodiyotning turli jabhalariga mablag‘ yo‘naltiriladi.
3. O‘zbekistonda   byudjet-soliq   siyosati   so‘nggi   yillarda   sezilarli
islohotlarga   duch   keldi.   Ayniqsa,   soliq   tizimini   soddalashtirish,   soliq   yukini
kamaytirish   va   biznes   muhitini   yaxshilash   borasida   qator   chora-tadbirlar   amalga
oshirildi.
4. Soliq   tizimi   raqamlashtirilishi   va   avtomatlashtirilishi   soliq
tushumlarini   oshirish   va   soliq   to‘lov   intizomini   mustahkamlashda   muhim   rol
o‘ynaydi.   Elektron   soliq   tizimlari,   soliq   monitoring   mexanizmlarining
takomillashtirilishi   iqtisodiyotning   sohalarida   samarali   boshqaruvni   ta’minlash
imkonini beradi.
5. Soliq   imtiyozlari   va   fiskal   rag‘batlantirish   choralari   investitsiyalarni
jalb   qilish   va   eksportni   qo‘llab-quvvatlash   uchun   samarali   vositalardan   biri
hisoblanadi.   Mahalliy   va   xorijiy   investorlarga   qulay   soliq   sharoitlari   yaratish
iqtisodiy rivojlanishga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.
6. Byudjet-soliq   siyosatini   takomillashtirish   istiqbollariga   quyidagilar
kiradi:
 Soliq ma’muriyatchiligini yanada takomillashtirish.  Soliq yukini optimallashtirish va soddalashtirish.
 Xorijiy investitsiyalarni jalb qilish uchun soliq imtiyozlarini kengaytirish.
 Davlat xarajatlarini maqbullashtirish va byudjet shaffofligini ta’minlash.
 Soliq siyosatini xalqaro standartlarga moslashtirish.
Yuqoridagi   xulosalarga   asoslanib   aytish   mumkinki,   O‘zbekistonning
byudjet-soliq   siyosati   keyingi   yillarda   iqtisodiy   barqarorlikni   mustahkamlash,
tadbirkorlik muhitini yaxshilash va xorijiy investitsiyalarni jalb qilishga qaratiladi.
Shu   sababli,   mavjud   soliq   tizimini   yanada   takomillashtirish   va   fiskal   islohotlarni
davom ettirish zarur hisoblanadi.
Byudjet-soliq   siyosati   davlatning   iqtisodiyotni   tartibga   solish   va   barqaror
rivojlanishni   ta’minlash   vositasi   bo‘lib,   uning   samarali   yuritilishi   soliqlarning
adolatli   taqsimlanishi,   davlat   xarajatlarining   oqilona   boshqarilishi   va   iqtisodiy
o‘sishning   rag‘batlantirilishiga   bog‘liq.   O‘zbekistonning   ochiq   iqtisodiyot
sharoitida   fiskal   siyosatni   takomillashtirish   investitsiyalarni   jalb   qilish,   bandlikni
oshirish va inflyatsiyani barqarorlashtirish uchun muhim ahamiyat kasb etadi.
Kelajakda   O‘zbekistonning   byudjet-soliq   siyosati   xalqaro   tajriba   asosida
rivojlantirilsa,   mamlakat   iqtisodiyotining   barqaror   o‘sishi   ta’minlanadi   va   jahon
bozorida raqobatbardosh iqtisodiyotga aylanishiga imkon yaratadi.
TAVSIYALAR
1. Soliq yukini yanada optimallashtirish
 Kichik va o‘rta bizneslar uchun soliq stavkalarini kamaytirish.
 Innovatsion   va   yuqori   texnologiyali   sohalarga   soliq   imtiyozlarini
kengaytirish.
2. Byudjet mablag‘laridan samarali foydalanish
 Davlat xarajatlarini shaffof va samarali taqsimlash.
 Ijtimoiy   sohalarga   (ta’lim,   tibbiyot,   infratuzilma)   ajratiladigan
mablag‘larni oshirish.
3. Soliq ma’muriyatchiligini raqamlashtirish
 Elektron soliq tizimlarini takomillashtirish.  Sun’iy   intellekt   va   blokcheyn   texnologiyalaridan   foydalangan   holda
soliq to‘lov jarayonlarini soddalashtirish.
4. Xalqaro soliq tajribasini qo‘llash
 OECD   va   Jahon   bankining   ilg‘or   fiskal   strategiyalarini   o‘rganish   va
tatbiq etish.
 Qonunchilikni   xalqaro   talab   va   standartlarga   moslashtirish   orqali
investitsion jozibadorlikni oshirish.
TAKLIFLAR
Nazariy qismni mustahkamlash
 Byudjet-soliq   siyosatining   ochiq   iqtisodiyotdagi   ahamiyatini   xalqaro
tajriba bilan solishtirish.
 Soliq   yukining   iqtisodiy   o‘sishga   ta’siri   haqida   nazariy   modellarga
murojaat qilish.
Statistik ko‘rsatkichlarni kuchaytirish
 O‘zbekistonning   oxirgi   5   yillik   tashqi   savdo   balansini   jadval   yoki
grafik shaklida kiritish.
 Soliq   tushumlari   va   tashqi   savdo   hajmi   o‘rtasidagi   bog‘liqlikni
ko‘rsatish.
 To‘g‘ridan-to‘g‘ri   xorijiy   investitsiyalar   (FDI)   dinamikasini   tahlil
qilish.
Tahliliy qismni kengaytirish
 O‘zbekistonning   soliq   tizimini   rivojlangan   davlatlardagi   tizim   bilan
taqqoslash.
 Byudjet taqchilligi va tashqi qarz masalalarini yoritish.
 O‘zbekiston   iqtisodiyotidagi   fiskal   siyosatning   istiqbollari   va
takliflarni berish. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR VA SAYTLAR RO’YHATI
1. Abduqodirov A.  – "Moliya nazariyasi" – O‘zbekiston: "Sharq" nashriyoti, 2018
– 45-67-betlar.
2. Yo‘ldoshev   U.   –   "Soliq   siyosati   va   iqtisodiyot"   –   O‘zbekiston:   "Ma’naviyat"
nashriyoti, 2020 – 112-130-betlar.
3. Xalilov B.   – "Davlat byudjeti" – O‘zbekiston: "Universitet" nashriyoti, 2019 –
78-95-betlar.
4. Karimov R.   – "O‘zbekiston soliq  tizimi"  – O‘zbekiston:  "Fan va texnologiya"
nashriyoti, 2017 – 34-56-betlar.
5. Mahmudov I.  – "Makroiqtisodiyot" – O‘zbekiston: "Iqtisod-moliya" nashriyoti,
2021 – 98-120-betlar.
6. Norqulov   N.   –   "Davlat   moliyasi"   –   O‘zbekiston:   "Akademnashr"   nashriyoti,
2016 – 50-78-betlar.
7. To‘rayev   J.   –   "Soliq   va   bojxona   siyosati"   –   O‘zbekiston:   "Yangi   asr   avlodi"
nashriyoti, 2022 – 25-44-betlar.
8. Shodmonov U.  – "Iqtisodiyot va soliq islohotlari" – O‘zbekiston: "Turon-Iqbol"
nashriyoti, 2020 – 65-88-betlar.
9. Hakimov   O.   –   "Byudjet   va   soliq   tizimi"   –   O‘zbekiston:   "Iqtisodiy   fanlar"
nashriyoti, 2019 – 120-135-betlar.
10. Sodiqov A.   – "Moliya siyosati" – O‘zbekiston: "Sharq" nashriyoti, 2015 – 92-
110-betlar.
11. Qosimov   M.   –   "Ochiq   iqtisodiyot   asoslari"   –   O‘zbekiston:   "Yangi   asr"
nashriyoti, 2018 – 33-58-betlar.
12. Jabborov   T.   –   "Davlat   moliyasini   boshqarish"   –   O‘zbekiston:   "Nashr"
nashriyoti, 2017 – 70-95-betlar.
13. Xodjayev S.  – "Soliq qonunchiligi" – O‘zbekiston: "Adolat" nashriyoti, 2021 –
40-68-betlar.
14. Usmonov   F.   –   "Soliq   tushunchalari"   –   O‘zbekiston:   "Iqtisodiyot"   nashriyoti,
2019 – 55-72-betlar. 15. Toshmatov K.  – "Byudjet tizimi" – O‘zbekiston: "Sharq" nashriyoti, 2016 – 88-
105-betlar.
16. Rahimov D.  – "Moliya va soliq islohotlari" – O‘zbekiston: "Nashriyot-matbaa"
nashriyoti, 2020 – 102-128-betlar.
17. Ismoilov   Sh.   –   "Iqtisodiyotni   boshqarish"   –   O‘zbekiston:   "Universitet"
nashriyoti, 2022 – 99-120-betlar.
18. Karimov   N.   –   "Soliq   va   investitsiya   siyosati"   –   O‘zbekiston:   "Ma’rifat"
nashriyoti, 2018 – 60-87-betlar.
19. Nazarov A.  – "Davlat budjeti nazariyasi" – O‘zbekiston: "Yangi asr" nashriyoti,
2019 – 43-69-betlar.
20. Hoshimov R.   – "Byudjet jarayoni" – O‘zbekiston:  "Iqtisod-moliya" nashriyoti,
2021 – 78-103-betlar.
21. O‘rozov T.  – "Fiskal siyosat" – O‘zbekiston: "Akademnashr" nashriyoti, 2020 –
36-65-betlar.
22. Raxmonov   B.   –   "Soliq   islohotlari   va   rivojlanish"   –   O‘zbekiston:   "Sharq"
nashriyoti, 2017 – 55-80-betlar.
23. Mirzayev   S.   –   "Makroiqtisodiy   siyosat"   –   O‘zbekiston:   "Adolat"   nashriyoti,
2015 – 101-130-betlar.
24. Yoqubov   N.   –   "Davlat   budjeti   va   fiskal   siyosat"   –   O‘zbekiston:   "Universitet"
nashriyoti, 2019 – 112-145-betlar.
25. Matkarimov E.   – "Iqtisodiy islohotlar va soliq tizimi" – O‘zbekiston: "Iqtisod-
moliya" nashriyoti, 2021 – 88-117-betlar.
Foydalanilgan adabiyotlar ichidagi malumotlar – Nazariy asos – byudjet-
soliq siyosatining ochiq iqtisodiyotdagi roli haqida kitobiy manbalardan foydalanib
tushuntirish. Statistik tahlil – O‘zbekiston yoki boshqa davlatlarning ochiq 
iqtisodiyot sharoitidagi byudjet-soliq ko‘rsatkichlarini rasmiy statistik ma’lumotlar
asosida tahlil qilish. Amaliy misollar – real iqtisodiy jarayonlarni ko‘rsatib berish 
uchun grafiklar, jadval va raqamlardan foydalanish.

Mavzu to`liq yoritilgan

Купить
  • Похожие документы

  • Iqtisodiy o‘sish omillari va tiplari
  • Qayta ishlash korxonalarida mahsulot ishlab chiqarish va sotish
  • Tayvan soliq tizimi (Referat)
  • O‘zbekistonda eksport salohiyatini oshirish yo‘llari
  • O‘zbekistonda eksport salohiyatini oshirish yo‘llari

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha