Oila inqirozi va uni keltirib chiqaruvchi asosiy sabablar

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
MIRZO ULUG‘BEK NOMIDAGI 
O‘ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETI
IJTIMOIY FANLAR FAKULTETI
_____________________________YO‘NALISHI
OILALAR VA BOLALAR BILAN IJTIMOI ISH FANIDAN
KURS ISH
MAVZU: OILA INQIROZI VA UNI KELTIRIB CHIQARUVCHI
ASOSIY SABABLAR.
BAJARDI: ________________________
QABUL QILDI: ________________________
Toshkent 202 5
1 MUNDARIJA:
KIRISH
I BOB.   O ILA   INQIROZ   TUSHUNCHASINI   O‘RGANISHNI
NAZARIY METODOLOGIK ASOSLARI
1.1. O ila inqiroz tushunchasining mohiyati va asosiy xususiyatlari .
1.2. Oilada   pul   muammolari,   to lovlar,   moliyaviy   daromadlarniʻ
boshqarishning ahamiyati.
II BOB. OILADA INQIROZNI OLDINI OLISH VA UNGA YECHIM
TOPISH USULLARI
2.1. Oila a zolari o rtasidagi munosabatlar, masalalar va ularga yechim topish	
ʼ ʻ
masalasi
2.2. Oila   inqirozi   va   uni   keltirib   chiqaruvchi   sabablarga   qonuniy   yechim
topish usullari.
XULOSA
FOYDALANILGAN  ADABIYOTLAR RO‘YXATI
2 KIRISH
Kurs   ishi   mavzusining   asoslanishi   va   uning   dolzarbligi   Oila   -bu
jamiyatning   bir   bo’g’ini   xisoblanadi.   Ko’pincha   oiladagi   kelishmovchiliklar   katta
muammolarga   olib   kelishi   mumkin.   Hozirgi   paytda   oiladagi   muammolarga
yoshlarning   erta   turmush   qurishi,   farzand   tarbiyasidagi   kamchiliklar,   yoshlarning
ma’naviy   ongining   yaxshi   rivojlanmaganligi   va   telefon,   ijtimoiy   tarmoqlar   sabab
bo’lmoqda.   Ota-onaning   oiladagi   moddiy,   tashkiliy,   tarbiyaviy   va   o‘zaro   shaxsiy
masalalar   yuzasidan   bir-biri   bilan   bo‘ladigan   munosabatlari   sof,   samimiy,   erning
xotiniga, xotinning eriga nisbatan o‘zaro hurmati, iffati asosida qurilsagina, bunda
u oilada musaffo ma’naviy muhit va hamjihatlik vujudga keladi. Ayniqsa, ota-ona
munosabatidagi, ularning bir-biriga mehribonligi, farzandlariga bir xil muomalada
bo'lishi,   har   ikki   tomonning   qarindosh-urug‘lariga   bir   xilda   mehr-oqibat,   hurmat
bilan   qarashi,   bir   so'zligi,   haqiqatni   gapirish   kabi   ijobiy   fazilatlarga   ega   bo‘lishi,
shuningdek,   sog’lom   hayot   kechirishi,   chekish,   yolg‘onchilik,   maishiy   buzuqliq,
dimog‘-   dorlik,   manmanlik   va   boshqa   shu   kabi   illatlardan   holi   bo'lishi   oilaviy
munosabatlar madaniyatining sofligini ta’minlovchi xususiyatlardir. Bunday ijobiy
xususiyatlarga   ega   bo’lish,   serfarzand   oilalarda   ham,   yoki   faqat   er   va   xotin
yashaydigan oilalarda ham og’ir kechadi. Chunki er-xotin turli sharoitda, muhitda
tarbiyalangan,   ularning   qarashlari,   ma’lumoti,   yoshi,   ma’naviy   saviyasi   va
boshqalarda nomuvofiqlik mavjud bo’lishi mumkin. 
Er-xotinning   bir-biriga   ko‘nikishi,   o'zaro   hurmati,   do'stona
munosabatiarining shakllanishi uchun ular orasidagi sevgi dastlabki manba bo’lsa,
axloqiy   qadriyatlarning   gultoji   bo’lgan   ibo,   hayo,   xushmuomalalik,
mehnatsevarlik,   sarishtalik,   ozodalik,   pazandalik,   g‘amxo‘rlik,   mehrshafqat   kabi
azaliy   odatlarimiz   oilani   mustahkamlashda   ikkinchi   manba   bo’ladi.   Institut
jamiyatda   xotin-qizlarning   siyosiy   onglilik   darajasini   yuksaltirish   bilan   birga,
ayollarga   taalluqli   ijtimoiy   munosabatlarni   o‘rganadi,   shu   orqali   ayollarning
iqtisodiy.   siyosiy,   maishiy,   madaniy,   ta’limiy   va   boshqa   sohalardagi   ahvolini
tadqiq   qiladi.   Oilada   er-xotin   bir-birini   tushungan   xolatda   yashasa,   kelin
qaynonaqaynotaning   xurmatini   qilsa,   eriga   itoat   qilsa,   o’z   vazifalarini   vaqtida
3 bajarsa   oilada   kelishmovchiliklar   yuzaga   kelmaydi.   Oilada   kelishmovchiliklar
yuzaga   kelmasligi   uchun   yangi   turmush   qurish   arafasida   bo’lgan   yoshlarga   oila
qanday muqaddas dargoh ekanligi, er va xotinning oiladagi roli, farzand tarbiyasi
haqida tushuntirish berilishi, kerak bo’lsa oila qurish arafasidagi yoshlarga alohida
kurslar   ochib   ularni   o’tish   lozim.   Oila   qurmoqchi   bo'lgan   har   bir   yigit-qiz   o'ziga
umr   yo'ldoshi   tanlashda   bo'lajak   farzandlarining   otasi   yo   onasining   shaxsiy
fazilatlariga e’tibor berishi kerak. Chunki otaning axloqi, odobi, onaning fazilatlari
bolaga o‘tishi isbot talab qilmas haqiqatdir. 
Xullas,   o'g'il   ham,   qiz   bola   ham   eng   avvalo,   oila   muhitida   g'uncha   ochadi.
Ana   shu   g‘uncha   uning   ma’naviyatida,   qalbida   bir   umr   yo’chi   yulduz   kabi   nur
sochib turadi. Rizouddin ibn Faxriddinning «Oila» risolasida: «Tarbiyali xotin ota-
onasini,   eri   hamda   bolasini,   butun   oila   ahlini   oilaga   munosabati   bo'lgan   do'stu-
qo'shnilarini, xodimau  xodimalarini   xulqi  bilan  mamnun qilur», —  deyiladi. Oila
ikki   ustundan   iborat:   Birinchisi   —   iqtisod,   ikkinchisi   —   ma’naviyat.   Oilani   shu
ikki   ustundan   birisiz   tasavvur   etib   bo'lmaydi.   Lekin   iqtisodda   imkoniyatdan,
ma’naviyatda sharoitdan kelib chiqmoq kerak. Shunda oila mustahkam qo‘rg‘onga
aylanadi.   «Eng   do'zaxi   ayol   —   eri   imkoniyati   darajasidan   ortiq   talab   etuvchi
ayoldir»,   —   deb   uqtiriladi   muborak   hadislarda.   Oila   tutishda   ma’naviyatning
sharoit   taqozo   etgan   tomonlari   borki,   bu   haqda   allomalarimiz   eslatib   o‘tishgan.
Beruniy   oila   qurayotgan   qizlarga   ota-onaning   pandnasihatlarini   keltirib,   oiladagi
tinch-totuvlik ko‘proq ayollar zimmasiga tushishini ta’kidlab shunday yozadi: «Ey
qizim!   Sen   o   ‘rgangan   uyingdan   ketib,   notanish   xonadonga   tushmoqdasan.   Sen
bo‘lajak   kuyovingning   hamma   xislatlarini   bilmaysan.   Sen   yer   bo‘l,   u   esa   osmon
bo’ladi.   Demak,   sen   u   bilan   shunday   yo‘l   tutki,   uning   oldida   yer   kabi   kamtar
bo’lsang, u osmon kabi oliyjanob bo’ladi. Osmon shifobaxsh yomg’iri bilan yerni
ko‘kartirgani   kabi   ham   o‘z   mehru   shafqati   ila   seni   xushnud   etadi.   Ering   sendan
faqat   yumshoq   va   shirin   so'zlar   eshitsin,   yaramaydigan   va   eski   libosda   yoki
sochlaring   tartibga   solinmagan   holda   uning   oldida   o‘tirma.   Qizim,   kuyovingdan
kuchi yetmagan va sotib olishga qudrati yetmagan narsalami talab qilma. Bunday
qilsang   orada   totuvlik   yo'qoladi,   turli   xil   janjallar   paydo   bo’ladi.   Qizim,   rashq
4 qilishdan   saqlangin.   chunki   u   ajralib   kelishning   kalitidir.   Eringga   hadeb   gina
qilaverishni   man   etaman.   Yaxshisi,   sen   u   bilan   xushmuomalada,   shirin   so‘zli
bo’lgin,bu ishing har qanday sehru jodudan yaxshidir. O'zingga xushbo'y narsalar
bilan   oro   bergil.   Pokizalik   hamisha   yo‘ldoshing   bo'lsin»   Keyingi   paytlarda
xalqimizning   ma’lum   tabaqalari   o'rtasida   soxta   shuhrat   ketidan   quvib,   nom
chiqarish,   o'zini   ko‘z-ko'z   qilish,   keragidan   ortiq   dabdaba   bilan   nikoh   to'yi
o'tkazish,   isrofgarchilikka   yo‘l   qo'yish   hollari   ko'payib   qolgan   edi.   Bu   esa
an’analarimizni   obro'sizlantirishga   olib   kela   boshladi   va   oddiy   odamlaming
nafsoniyatiga   tegar   edi.   Oqibatda   ko‘p   oilalar   buzilib   ketdi.   To‘ylarda   yangicha
tartib,   yangicha   rasm-rusmlami   joriy   qilishda   mahalla   qo'mitalari,   xotin-qizlar
faollarining   ta’siri   kuchli   bo‘lmog‘i   zarur.   Har   bir   mahallada   iqtidorli   ayollardan
laparchilar,   musiqachilar   guruhini   tashkil   etish,   to‘yni   qiziqarli,   bir   umrga   esda
qoladigan   qilish   uchun   turli-tuman   dasturlar   tayyorlash,   to‘y   ishtirokchilarining
faolligini   oshirish   yo‘llarini   o‘ylab   topish   lozim.   Oila   jamiyatdagi   iqtisodiy,
ma’naviy va madaniy munosabatlardan tashqari tabiiybiologik munosabatlami ham
ifodalaydi. Ya’ni, oilada avlod davom ettiriladi. Jamiyat erkak va ayol o‘rtasidaga
tabiiy   munosabatlar   madaniyatini   tarbiyalash   orqali   ular   o‘rtasidagi   ahllikni
mustahkamlashga   ko‘maklashadi.   Bu   munosabatlar   madaniyatini   shakllantirish
oila   hayotiga   ijobiy   ta’sir   ko'rsatadi,   bolalar   salomatligi,   soni   va   tug‘ilish
muddatlarini   maqsadga   muvofiqlashtirishni,   oilaning   rivojlanish   jarayonini   ongli
ravishda boshqarishni ta’minlaydi. Tabiiyki, jamiyat tug‘ilish muammosiga befarq
qaray   olmaydi,   bu   holat   uning   ijtimoiy-iqtisodiy   taraqqiyotiga   katta   ta’sir
ko'rsatadi.   Respublikamiz   aholisi   tez   sur’atlar   bilan   o‘sayotgan   mamlakatlar
qatoriga kiradi. Uning asosiy sabablarini quyidagi omillar bilan izohlash mumkin:
nikohlanish   ko‘rsatkichlarining   yuqoriligi,   barvaqt   nikohlanish,   migratsion
harakatning   pastligi,   xalqimizning   serfarzandligi   va   bolajonligi   kabi.   Tug'ish
yoshidagi   ayollarning   salomatligini   mustahkamlash,   tug‘ilajak   farzandning   hech
qanday   asoratsiz   sog‘lom   tug'ilishni   ta’minlash   maqsadida   tug‘ilgan   farzandlar
oralig'i   2   yoki   3   yil   bo‘lishi   tibbiy   nuqtayi   nazardan   tavsiya   etilmoqda.   Bu   esa
kelajagi   buyuk   o‘zbekistonimizni   taraqqiy   etgan   davlatlar   qatoridan   o'rin   olishda
5 o‘zining   ma’naviy   va   jismoniy   barkamolligi   bilan   ulush   qo‘shadigan   farzandlami
dunyoga   kelishi,   millatimiz   genafondining   saqlanishi   uchun   zamin   hisoblanadi.
Qizlarning   balog‘atga   yetmasdan   turmushga   chiqish   yoki   juda   kech   turmushga
chiqib   ona   bo’lish   holatlari   ona   va   bola   salomatligi   uchun   zararli   oqibatlar
keltirishi shubxasiz. Buning oldini olishda xotin-qizlar qo‘mitalari «Sog‘lom avlod
ichun»,   «Bolalar»,   «Mahalla»   jamg‘armalarining   faoliyati   va   bolalarning
salomatligini   ta’minlashga,   aholining   tibbiy   ongini   shakllantirishga   qaratilgandir.
Oilada ma’naviy va jismoniy barkamol avlodni tarbiyaash, yoshlarni oilaviy hayot
qurishga tayyorlash, ulami zamonaviy kasb-hunar sirlari bilan qurollantirish bilan
bir   qatorda,   xalqimizning   asrlar   davomida   shakllanib   kelgan   kasb-hunar,
qadriyatlarga   hurmat   va   e’zozni   shakllantirish   oilaning   iqtisodiy   va   ijtimoiy
manfaatlarini himoya qilishda muhim omil hisoblanadi
Kurs   ishi   mavzuning   o‘rganilganlik   darajasi.   Respublikamiz   aholisi   tez
sur’atlar   bilan   o‘sayotgan   mamlakatlar   qatoriga   kiradi.   Uning   asosiy   sabablarini
quyidagi   omillar   bilan   izohlash   mumkin:   nikohlanish   ko‘rsatkichlarining
yuqoriligi,   barvaqt   nikohlanish,   migratsion   harakatning   pastligi,   xalqimizning
serfarzandligi   va   bolajonligi   kabi.   Tug'ish   yoshidagi   ayollaming   salomatligini
mustahkamlash,   tug‘ilajak   farzandning   hech   qanday   asoratsiz   sog‘lom   tug'ilishni
ta’minlash   maqsadida   tug‘ilgan   farzandlar   oralig'i   2   yoki   3   yil   bo‘lishi   tibbiy
nuqtayi   nazardan   tavsiya   etilmoqda.   Bu   esa   kelajagi   buyuk   o‘zbekistonimizni
taraqqiy   etgan   davlatlar   qatoridan   o'rin   olishda   o‘zining   ma’naviy   va   jismoniy
barkamolligi   bilan   ulush   qo‘shadigan   farzandlami   dunyoga   kelishi,   millatimiz
genafondining   saqlanishi   uchun   zamin   hisoblanadi.   Qizlarning   balog‘atga
yetmasdan   turmushga   chiqish   yoki   juda   kech   turmushga   chiqib   ona   bo’lish
holatlari   ona   va   bola   salomatligi   uchun   zararli   oqibatlar   keltirishi   shubxasiz.
Buning oldini  olishda xotin-qizlar  qo‘mitalari  «Sog‘lom  avlod ichun», «Bolalar»,
«Mahalla»   jamg‘armalarining   faoliyati   va   bolalarning   salomatligini   ta’minlashga,
aholining tibbiy ongini shakllantirishga qaratilgandir. Oilada ma’naviy va jismoniy
barkamol   avlodni   tarbiyaash,   yoshlarni   oilaviy   hayot   qurishga   tayyorlash,   ulami
zamonaviy   kasb-hunar   sirlari   bilan   qurollantirish   bilan   bir   qatorda,   xalqimizning
6 asrlar   davomida   shakllanib   kelgan   kasb-hunar,   qadriyatlarga   hurmat   va   e’zozni
shakllantirish oilaning iqtisodiy va  ijtimoiy manfaatlarini  himoya qilishda  muhim
omil hisoblanadi.
Inqirozli   oilalar   bilan   ishlashda   sotsial   hamkorlik   muammolarini   ilmiy
jihatdan   ko‘plab   sharq   mutafakkirlari   va   xorijiy   olimlar   tomonidan   o‘rganilgan.
Sharq   mutafakkirlari   Abu   Nasr   Forobiy 1
,   Abu   Ali   Hasan   ibn   Ali   Tusiy-
Nizomulmulk,   Abu   Rayhon   Beruniylar 2
  o’zlarining   asarlarida   oila   tushunchasi,
uning asosiy xususiyatlarini yoritib berishgan.  
Kurs ishining ob’ekti  Oila inqiroziga yuz tutgan  oilalar hisoblanadi.
Kurs   ishining   predmeti   Oila   inqiroziga   yuz   tutgan   oilalar ni   holatini
o`rganish   va   ular ni   muammolariga     yechimi   topish   usullarining   samaradorligidan
iborat.
Kurs   ishining   maqsadi   oila   inqirozini   oldini   olish   jarayonida   ijtimoiy   ish
xodimlarinig o’rnini belgilab berish.
Kurs   ishi   maqsadidan   kelib   chiqgan   holda   quydagi   vazifalarni
bajaramiz:
O ila inqiroz tushunchasining mohiyati va asosiy xususiyatlari ni o’rganish;
Oilada   pul   muammolari,   to lovlar,   moliyaviy   daromadlarni   boshqarishningʻ
ahamiyati ni yoritib berish;
Oila   a zolari   o rtasidagi   munosabatlar,   masalalar   va   ularga   yechim   topish	
ʼ ʻ
masalasi ni ko’rib chiqish;
Kurs ishining tuzilishi.   Mazkur ish kirish, 2 asosiy bob, 4 paragraf, xulosa,
foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati va ilovalardan iborat.
1
 Abu Nasr Forobiy. "Ijtimoiy axloqiy masalalar haqida" Toshkent.  2020. -225 b.
2
 Abu Ali Hasan Ibn Ali Tusiy-Nizomulmulk "SIYOSATNOMA" — fors tilida yozgan tarixiy asari. Abu Rayhon Beruniy 
"Kitob at-Tavfim" Toshkent. 1993
7 I- BOB.  O ILA INQIROZ TUSHUNCHASINI O‘RGANISHNI NAZARIY
METODOLOGIK ASOSLARI
1.1. O ila inqiroz tushunchasining mohiyati va asosiy xususiyatlari
Oila   a'zolari   o'rtasidagi   fikrlar   va   ko'rsatkichlar   o'zgarishlarga   olishishi
mumkin,   va   bu   o'zgartirishlar   oilaning   umumiy   holatiga   ta'sir   qilishi   mumkin.
Keyingi muammolar ko'rish:
1. Fikrlar:  Oiladagi  har  bir  a'zoning  o'z fikrlari  va qarorlari  mavjud bo'lishi
mumkin. Bu fikrlar har bir oila a'zosi tomonidan o'zgartirilishi mumkin va ularning
o'zgarishi oiladagi aloqalarni o'zgartirishi mumkin.
2.   Ko'rsatkichlar:   Oiladagi   a'zolar   orasidagi   munosabatlar   va   faolliklar
o'zgarishi mumkin. Masalan, bitta oila a'zosi o'z vazifasini bajarishga quvvat bersa,
bu   boshqa   oila   a'zolariga   ham   ta'sir   qilishi   mumkin   va   oiladagi   o'zgarishni
keltirishi mumkin.
3.   Sabablari:   Fikrlar   va   ko'rsatkichlarning   o'zgarishining   sabablari   o'zaro
farqlilikka   o'z   xos   sabablar   bilan   bog'liq   bo'lishi   mumkin.   Maslahatlashish,
turmush   tarzi,   va   jamiyatdagi   o'zgarishlar   kabi   ko'rsatkichlar   o'zgarishlarning
sabablari bo'lishi mumkin.
4. Ta'siri: Fikrlar va ko'rsatkichlarning o'zgarishlari oila aloqalariga, ta'limga,
ish faoliyatiga, va turmush tarziga ta'sir qilishi mumkin.
Bu mavzu oila inqirozi va uni keltirib chiqaruvchi sabablar haqida o'rganish
uchun juda muhimdir, chunki fikrlar va ko'rsatkichlar oila aloqalarini o'zgartirishi
va   oila   azolari   orasidagi   munosabatlarni   ta'sir   qilishi   mumkin.   Oila   a'zolari
o'rtasidagi fikrlar va ko'rsatkichlarning o'zgarishi haqida dars jadvalining bu qismi
oila   inqirozi   va   uni   keltirib   chiqaruvchi   sabablar   bo'yicha   o'rganish   uchun
muhimdir.   Bu   mavzuga   oid   misollar   va   muzlatilgan   ko'rsatkichlar   oila   a'zolari
o'rtasidagi munosabatlarni tahlil qilishga yordam berishi mumkin. Bu mavzu, oila
aloqalarini   mustahkamlash,   muammolarni   hal   qilish   va   bir-biriga   qarama-qarshi
adolatni o'z ichiga oladi.
8 Agar   siz   "Oila   a'zolari   o'rtasidagi   fikrlar   va   ko'rsatkichlarning   o'zgarishi"
mavzusini   ko'rib   chiqishni   xohlaysiz,   dars   jadvalida   quyidagicha   ko'rinish
mumkin:
- Oiladagi a'zolar o'rtasidagi fikrlar va ko'rsatkichlarning o'zgarishi.
- O'zgarishning sabablari: yangi imkoniyatlar, muammo va tajribalar.
-   Fikrlar   va   ko'rsatkichlarning   o'zgarishlarini   aniq   tanlash   uchun   qo'llanish
usullar: maslahatlashish, munosabatlar, va boshqalar.
Bu mavzu oila inqirozi va uni keltirib chiqaruvchi sabablar haqida o'rganish
uchun   muhimdir,   chunki   oila   a'zolari   o'rtasidagi   fikrlar   va   ko'rsatkichlar   oila
aloqalarini o'zgartirishi mumkin va muammolar yuzaga kelishi mumkin. 1. Fikrlar
va   hislar   o'zgarishi:   Oiladagi   a'zolar   o'rtasidagi   fikrlar   va   hislar   o'zgarishi
sabablarini tushunish. Ko'rsatkichlarning o'zgarishi: Oilada turli o'zgarishlarga olib
keladigan ko'rsatkichlar, masalan, ish qabiliyati, faoliyat darajasi, va boshqalar. 
1.2   Oilada   pul   muammolari,   to lovlar,   moliyaviy   daromadlarniʻ
boshqarishning ahamiyati .
Oilada pul muammolari mavzusini o'rganish uchun quyidagi bosqichlar keng
ko'rinishda tahlil qilinishi mumkin:
1.   Qarzdorliklar:   Oiladagi   mavjud   qarzlar,   ularning   miqdori   va   shakli.
Qarzlar uchun to'lov rejalari va boshqarish usullari.
2.   To'lov   jarayonlari:   Oilada   amalga   oshiriladigan   to'lovlar   turlari,   ularning
muddatlari   va   shakllari   (masalan,   to'lov   kartalari,   naqd   pul,   elektron   to'lovlar   va
boshqalar).
3. Budjet  tashkil  etish:  Oilada o'tkaziladigan harajatlarni belgilash va ularni
boshqarish   usullari.   Pul   isroflarini   kamaytirish   va   to'lovlar   uchun   mablag'lar
ajratish.
4.   Daromad   manbalarini   hisobga   olish:   Oilada   kelayotgan   daromad
manbalarini aniqlash, masalan, oila a'zolari ish faoliyati, investitsiyalar, pensiyalar
va boshqa daromad manbalarini hisobga olish.
5.   Qarzdorlikni   boshqarish:   Qarzlar   bilan   bog'liq   miqyoslar   va   shartlar,
qarzlar uchun to'lov jadvallari, va qarzdorlikni boshqarish strategiyalari.
9 Bu   bosqichlar   oilada   pul   muammolari   haqida   tushuncha   beradi   va   uni
moliyaviy   muammoni   boshqarishga   yordam   beradi.   Oilada   pul   muammolari
mavzusini   o'rganish   uchun   quyidagi   bosqichlar   keng   ko'rinishda   tahlil   qilinishi
mumkin: "Oilada pul muammolari" mavzusi quyidagi yo'nalishlarda tahlil qilinadi:
1.   Qarzlar   va   kreditlar:   Oiladagi   qarzlar   va   kreditlar,   ularning   miqdori   va
shakli, to'lovi muddati, va qarzdan chiqishning sabablari.
2. To'lov tizimi:  Oilada ishlatiladigan  to'lov tizimi, masalan,  qabul  qilingan
naqd pul miqdori, to'lov muddati, va to'lov usullari.
3.   Mablag'lar   o'rtasidagi   kommunikatsiya:   Oilada   a'zolar   o'rtasidagi   pul
mablag'larining   o'zaro   munosabatlari   va   ularning   muammo   chiqarishi,   masalan,
xarajatlar va daromadlar haqidagi ko'rsatkichlar.
4.   Tasarruflar   va   investitsiyalar:   Oilada   amalga   oshiriladigan   tasarruflar   va
investitsiyalar, ularning miqdori, muddati, va maqsadi.
5.   Moliyaviy   strategiyalar:   Oilada   qo'llaniladigan   moliyaviy   strategiyalar,
masalan,   pulni   xarajatlarga   qaytarish   tartibi,   qarzlar   va   kreditlar   to'lovi,   va
moliyaviy to'lovlar. Oylik to'lovlar: Oilada qabul qilingan oylik to'lovlar, ularning
miqdori, to'lov vaqtini belgilash tartibi, va to'lov usullari.
Qarzdorliklar:   Oilada   bo'lgan   qarzdorliklar   va   ularni   to'lov   qilish   jadvali,
qarzdorliklarni   boshqarish   usullari   va   ularni   yechishning   strategiyalari..   Muddati
o'tgan   qarzdorliklar:   Muddati   o'tgan   qarzdorliklar   uchun   to'lov   jadvali,
qarzdorliklarni   boshqarishning   muhimiyati,   va   qarzdorliklar   to'lovi   uchun
strategiyalar.
To'lov tizimi va qonuniy talablar: To'lov tizimi, qonuniy talablar va shartlar,
to'lov vaqtini kechiktirish huquqi, va to'lov jarayonlarida amal qilish prinsiplari.
Qo'llanish tizimi: Qo'llanish tizimi, masalan, karta hisob raqamlari, internet-
bank, to'lov aplikatsiyalari, va boshqalar.
Bu   mavzu   oila   a'zolari   uchun   moliyaviy   rivojlanishni   tushunish   uchun
muhimdir,   chunki   to'lov   tizimi   oilaning   moliyaviy   holatini   ko'rsatadi   va   oila
a'zolari uchun qulaylik yaratadi.
10 Moliya   iqtisodiyot   doirasida   o zaro   bog liq   bo lgan   bir   qator   vazifalarniʻ ʻ ʻ
bajaradi.   Moliya   iqtisodiy   jarayon   va   tadbirlarni   moliyaviy   ta minlash,   ularga	
ʼ
xizmat ko rsatish vazifasini bajaradi.	
ʻ
Moliyaning   taqsimlovchi   vazifasi   moddiy   ishlab   chiqarish   sohalarida
yaratilgan   yalpi   milliy   mahsulotni,   ayniqsa,   uning   milliy   daromadni   tashkil
qiluvchi qismini davlat va mulkchilikning turli shakllariga asoslangan korxonalar,
iqtisodiyot   tarmoqlari,   moddiy   ishlab   chiqarish   sohalari,   mamlakat   hududlari
o rtasida taqsimlash va qayta taqsimlashda namoyon bo ladi.	
ʻ ʻ
Moliyaning   rag batlantiruvchilik   vazifasi,   birinchidan,   yaratilgan   mahsulot	
ʻ
qiymatini   taqsimlash   jarayoni   orqali,   ikkinchidan,   pul   fondlarini   tashkil   qilish   va
sarflash mexanizmi orqali amalga oshiriladi.
Moliyadan   ishlab   chiqarish,   taqsimlash   va   iste mol   ustidan   nazorat   qilish	
ʼ
vositasi   sifatida   foydalaniladi.   Moliyaviy   nazorat   korxona   (firma)larning   moliya
intizomiga rioya qilish uchun moddiy javobgar bo lish tizimi, turli soliqlar undirib	
ʻ
olish va mablag  bilan ta minlash tizimi orqali amalga oshiriladi.	
ʻ ʼ
Moliyaviy   tizim   individual   shaxslar   (shaxsiy   moliya),   korxonalar   (biznes
moliya)   va   hukumatlar   (jamoat   moliyasi)   o'rtasidagi   kapital   oqimlarini   o'z   ichiga
oladi.   Moliya   investorlar   va   sarmoyachilardan   mablag'larni   muxtoj   tijoratlarga
oldi-berdi   harakatini   o'rganadi.   Agar   investor   foydali   ishlab   chiqarishga   sarmoya
kiritsa   bu   hissasidan   foiz   hisobida   ulush   yoki   dividendlar   oladi.   Shaxslar,
korxonalar va hatto hukumatlar o'z faoliyati uchun zarur bo'lgan pul mablag'larini
tashqi jamg'armalardan oladi.
Biz uchun pul muammolar «manbai» hisoblanadi. Buni birgina oilada pulga
bo‘lgan munosabatda ham ko‘rish mumkin. Shu o‘rinda kattalarning munosabatini
qo‘yib   turaylik-da,   hali   hayot   qiyinchiliklarini   to‘liq   tushunib   yetmagan
bolalarning pulga bo‘lgan munosabatiga e'tibor qaratsak.
Pul hech kimni, tabiiyki, bolalarni ham befarq qoldirmaydi. Pul topish va uni
sarflash qanchalik turlicha bo‘lishiga qaramay, oilalarda pul yuzasidan tug‘iladigan
muammolar   bir-biriga   judayam   o‘xshash.   Sababi,   hammaning   hayoti   pul   bilan
shunday   bog‘liqki,   buning   natijasida   yuzaga   keladigan   muammolar   ijtimoiy
11 hayotning   sog‘liq,   o‘zaro   aloqalar,   farzand   hamda   ota-ona   munosabatlari   kabi
umumiy   muammolariga   ta'sir   ko‘rsatadi.   Demak,   pul   bizga   doimiy   hamroh
muammo. Ammo...
Ota-ona + bola + pul
...muammo   bo‘lganiday   uning   yechimi   ham,   albatta,   topiladi.   Hamma   gap
unga   qay   tarzda   yondashishga   bog‘liq.   Ko‘pincha   ota-onalar   farzandlari   bilan
bog‘liq   katta-kichik   muammolarga   ham   pulni   sababchi   qilib   ko‘rsatishadi.   Tan
olish kerak, pul oilaviy hayotning moddiy asoslaridan biri. Biroq ko‘p hollarda ota-
onalar farzandlari bilan pul haqida qay tarzda gaplashishni, pulni qachon va qancha
berishni bilmaydilar. O‘zaro esa farzandga beriladigan pul miqdori qancha bo‘lishi
kerakligini  kelisha  olmaydilar. Bu holat  turli  tushunmovchiliklarga olib keladi  va
oxir-oqibat farzand tarbiyasiga o‘z ta'sirini o‘tkazmay qolmaydi.
12 II- BOB. OILADA INQIROZNI OLDINI OLISH VA UNGA YECHIM
TOPISH USULLARI
2.1   Oila a zolari o rtasidagi munosabatlar, masalalar va ularga yechimʼ ʻ
topish masalasi .
Xo`sh,   eng   ezgu   niyatlar   bilan   bir-birlarini   sevib   oila   qurgan   yoshlar   nega
oila   qurishgandan   keyin   ularning   o`zaro   munosabatlarida   nizo-janjallar   ro`y
beradi?   Ular   nima   uchun   urushadilar?   Umuman   er-xotinlik   hayotida   nizolarsiz,
urush-janjallarsiz   ham   yashasa   bo`ladimi?   Bu   kabi   savollarni   yana   ko`p   davom
ettirish mumkin. Xalqimizda bir gap bor: oshsiz uy bo`lishi mumkin, lekin nizosiz
uy bo`lmaydi. Faqat, nizoning nizodan farqi bor. Bu haqda quyida batafsil to`xtalib
o`tamiz.     Haqiqatdan   ham   ilk   bolalikdanoq   ko`plab   ertaklar   eshitib,   keyinchalik
o`zlari   ham   ularni   turli   kitoblardan   o`qib   o`sgan   yoshlar   o`zlarining   bo`lajak
oilaviy hayotlarini adekvat tasavvur eta olishlari mushkul. Chunki ertaklarda ham,
kinofilmlarda   ham   qahramonlar   bir-birlariga   yetishgunlariga   qadar   ne-ne
mashaqqatlarni,   zahmatlarni   boshlaridan   kechirib,   bu   yo`lda   duch   kelgan   qora
kuchlarni yengib, oxir-oqibatda visolga erishadilar, el-u yurtga «qirq kecha-yu qirq
kunduz   to`y   berib,   murod-maqsadlariga   erishadilar».   Deyarli   barcha   ertaklar,
filmlar,   ayniqsa,   bizning   yoshlarimiz,   qizlarimiz   sevib   tomosha   qiladigan   hind
filmlari, aksariyat hollarda shu  tariqa yakunlanadi.
Bunga   sizlar   ham   ko`p   martalab   guvoh   bo`lgansizlar.   Bundan   tashqari
aksariyat muvaffaqiyatli oilalarda tarbiya topgan yigit-qizlar o`z ota-onasi oilasini,
ularning   turmush   tarzini,   bir-birlarga   nisbatan   bo`lgan   o`zaro   munosabatlarini   va
qator shu kabilarni o`zlarining bo`lajak oilaviy hayotlari uchun ideal  deb olishadi
va   ular   ham   oila   qurishganlaridan   so`ng   o`g`il   bolalar   xuddi   o`z   otasidek   va
qizlarimiz   o`z   onalaridek   «ota»,   «ona»,   «er»,   «xotin»   bo`lishni   orzu   qiladilar.
Chunki   ular   o`z   ota-onalari   misolida,   bir-birlariga   nisbatan   salbiy   munosabatda
bo`luvchi, bir-birlari bilan nizolashib turuvchi er-xotinlarni ko`rmaganlar. Mabodo
bunday   vaziyatlar   va   nizolar   yuzaga   kelib   qolgudek   bo`lsa   ham   ularning   ota-
onalari bu holatni  farzandlariga sezdirmaslikka harakat  qiladilar. Bundan tashqari
ommaviy   axborot   vositalari   orqali   namunaviy   ahil,   baxtli   oilalar   haqida   berib
13 boriladigan   materiallarda   ham   aksariyat   hollarda   er-xotinlik   munosabatlarini   bir
yoqlama, faqat yaxshi tomondan ko`rsatish an`analari mavjud. Bularning hammasi
yoshlarda   oilaviy   hayot   haqida   bir   yoqlama   ijobiy   tasavvurlarning   shakllanishiga
asos bo`ladi.
Shunday   ertakmonand   tasavvurlar,   orzular   og`ushida   oila   qurgan   yoshlar,
o`zlarining   oilaviy   hayotlarida   dastlabki   muammolarga   duch   kelishlari   bilanoq,
ularning   oilaviy   hayotlari   o`zlari   kutganlaridek   bo`lmayotganligi,   turmush
o`rtog`ini   tanlashda   «xato   qilganligi»,   ular   oldingi   (to`ydan   oldingi)   holatiga
nisbatan ma`lum darajada (albatta) «salbiy» tomonga o`zgarib qolganligi kabilarni
«tushuna»   boshlaydilar.   Shuningdek,   yosh   oilada   er-xotinlarning   o`zaro
munosabatlari   rivojlanishining   o`ziga   xos   qonuniyatlari,   ayniqsa,   yosh   o`zbek
oilasida   uning     etnik,   hududiy   xususiyatlaridan   kelib   chiqqan   holda   yosh   kelinva
kuyovning   yangi   ijtimoiy   sharoitlarga   moslashishi   jarayoni   bilan   bog`liq
qiyinchiliklar   er-xotin   munosabatlarida   nizoli   vaziyatlar   va   nizolarni   yuzaga
keltirishi mumkin.
Afsuski,   bunday   jarayonlar   deyarli   har   bir   oila   uchun   muqarrar   bo`lgan   va
aksariyat   yoshlar   oila   qurish   arafasida   o`z   nikohlaridan   kutmagan   jarayonlardir.
Xo`sh   bu   jarayonlar,   ya`ni   er-xotin   nizolari   kerakmi?   Ular   er-xotinning   o`zaro
munosabatlariga   qay   darajada   ta`sir   etadi?   O`tmish   donishmandaridan   biri   haqli
ravishda er-xotin nizolarini garmdoriga qiyoslagan ekan. Garmdori achchiq, lekin
u   me`yorda   bo`lsa   ishtahani   ochadi,   me`yoridan   ortib   ketsa,   og`iz,   lab,   tilni
kuydirishi,   noxush   hissiyotlarni   yuzaga   keltirishi   mumkin.   Nizoli   vaziyatlar   har
qanday   oilada   u   yoki   bu   darajada   yuzaga   keladi.   Oila   qanday   bo`lishidan   qat`i
nazar nizolardan mutlaqo xoli (himoyalangan, kafolatlangan) bo`la olmaydi.
Chunki   oiladagi   shaxslararo   munosabatlar   odatda   nizosiz   bo`lmaydi.   Bu
nizolar   ma`lum   darajada   er-xotin   munosabatlarini   rivojlantiruvchi   katalizator
vazifasini   o`taydi.   Lekin   nizoning   nizodan   farqi   bor.   Ular   kelib   chiqishi,   tashqi
ifodalanishi,   takrorlanib   turish   tezligi   (soni)   va   nihoyat   oqibatlariga   ko`ra   bir-
birlaridan   farqlanadi.   Biror-bir   maxsus   mezon   yo`qki,   shunga   asosan   nizolarning
qaytalanishi,   kuchi,   darajasi   va   boshqa   ma`lumotlari   (ko`rsatkichlari)ni   aniq
14 belgilab   berish   (olish)   mumkin   bo`lsa.   Bunda   hamma   narsa   subyektning   o`ziga,
uning   shaxsiy,   psixologik   xususiyatlariga,   yoshiga,   jinsiga,   uning   qo`yilishiga,
nizoning qanday idrok qilinishi va boshqa omillarga bog`liq bo`ladi.
Ma`lumki,   bir-birlariga   aynan   o`xshash,   mos   ikki   odamning   bo`lishi
mumkin   emas,   chunki   shaxs   va   uning   individualligi   takrorlanmasdir.   Shunday
ekan ikki  va undan ortiq shaxsdan  (individ)dan tashkil  topgan  oila  ham  ikki, uch
karra takrorlanmasdir.
Bir oila uchun me`yorida bo`lgan shaxslararo munosabatlar  tizimi, ikkinchi
bir   oilaga mutlaqo  mos  kelmasligi,  yoki  biron-bir  oila  uchun u  qadar  ahamiyatga
ega   bo`lmagan   nizo   va   uning   sababi   boshqa   oila   a`zolarining   o`zaro
munosabatlarida   jiddiy   oqibatlar   olib   kelishi   mumkin   va   hokazo.   Shunday   ekan
jamiki   oilalarga   xos   bo`lgan   nizolar   va   ularning   sabablarini   yagona   bir   o`lcham
yoki   xarakteristika   bilan   ko`rsatib   berish   masalasi   ham   mantiqqa   to`g`ri
kelmaydigan   ishdir.   Lekin   turli   toifadagi   oilalar   ni   o`rganish,   ular   a`zolarining
o`zaro munosabatlarini taqqoslash va shu kabilar asosida ayrim nisbiy xulosalarga,
mulohazalarga   kelish   mumkinki,   shu   nisbiylikdan   har   bir   odam   o`zi   uchun
nisbatan   «tegishli»   xulosalar   chiqarib   olishi   lozim   bo`ladi.   Shuning   uchun,   biz
quyida oilaviy munosabatlar, oiladagi nizolar haqida fikr yuritar ekanmiz, ularning
barcha   oilalarga   mutlaq   tegishli   bo`lishligini   (ekanligini)   da`vo   qilolmaymiz.
Quyidagilar ham bizning nisbiy mulohazalarimizdir.
Oilaviy nizolar turlari
1. Er-xotin o`rtasidagi.
2. Qynona-kelin o`rtasidagi.
3. Qaynona-kuyov o`rtasidagi.
4. Ovsinlar o`rtasidagi.
5. Ota-onalar va farzandlar o`rtasidagi.
Oilada yuzaga kelish ehtimoli bo`lgan nizo-janjallarning sabablarini aniqlash
va   ularning   oldini   olish   masalalarini   ijobiy   hal   qilish   uchun   birinchi   navbatda
ularni kimlar o`rtasida yuz berayotganligini farqlab olish maqsadga muvofiqdir.
15 Oilaviy   nizolarda   kimlar   ishtirok   etayotganiga   ko`ra   ularni   quyidagicha
asosiy turlarga ajratish mumkin:
er-xotin o`rtasidagi nizolar;
qaynona-kelin o`rtasidagi nizolar;
qaynona-kuyov o`rtasidagi nizolar;
ovsinlar o`rtasidagi nizolar;
ota-onalar va farzandlar o`rtasidagi nizolar.
Albatta, bu ro`yxatni yanada davom ettiraverish mumkin, lekin biz hozircha
shu   yuqorida   keltirilganlar   bilangina   kifoyalanib,   oilaviy   hayotda   ro`y   berish
ehtimoli   nisbatan   yuqori   bo`lgan   nizolarning   eng   asosiysi   bo`lmish   er-xotin
o`rtasidagi nizolarning ayrim xususiyatlarini ko`rib chiqish maqsadga muvofiqdir.
Umuman   oilada   er-xotin   o`rtasidagi   nizolarning   yuzaga   kelishi   va
rivojlanishi taxminan quyida keltirilgan sxemadagidek bo`lishi mumkin.
Sxemadan   ko`rinib   turibdiki,   har   qanday   oilada   er-xotinning   o`zaro
munosabatlarida   nizoli   vaziyatlarning   yuzaga   kelishi   muqarrar.   Lekin   shu
nizolarning   xarakteri,   ularning   oqibatlariga   ko`ra   turli   oilalar   va   ulardagi   oilaviy
munosabatlar bir-birlaridan farqlanadi. Shunday ekan biz dastavval muvaffaqiyatli
va   muvaffaqiyatsiz   oilalarda   ro`y   beradigan   nizolarni   ko`rib   chiqaylik.   Sxemada
ko`rinib   turganidek   muvaffaqiyatli   oilalardagi   nizolar   biriktiruvchi   va
muvaffaqiyatsiz   oilalardagi   nizolar   esa   ajratuvchi   xarakterga   ega.   Shuning   uchun
ham   psixologik   adabiyotlarda   nizolar   shartli   ravishda   «konstruktiv»
(«biriktiruvchi») va «destruktiv» («ajratuvchi») nizolarga farqlanadi.
Ular,   o`zlarining   yuzaga   kelishiga   asos   bo`lgan   muammolar,   bu
muammolarning hal etilishi, kechinishi, ishtirokchilari, oqibatlari va boshqalarning
xarakteriga ko`ra bir-birlaridan farqlanadi.
Biriktiruvchi   nizolarning   yuzaga   kelishiga   asos   bo`lgan   muammolar   va
ularning   hal   qilinishi   ham   erning,   ham   xotinning,   butun   oilaning   manfaatlariga
qaratilgan   bo`ladi.   Agar   ular   hal   etilsa,   buning   oqibatida   oilaning   umumiy
manfaatlariga oid muammolar o`z yechimini topadi. Bunday nizolarga oiladagi
16 Nizodan     keyingi     vaziyat   tartib,   intizom,   ozodalik,   oila   budjetini   yuritish,
saranjomlik,   tejamkorlik,   isrofgarchilikka   yo`l   qo`ymaslik,   bola   tarbiyasi   va
boshqa   shu   kabi   toifadagi   nizolar   misol   bo`la   oladi.   Ular   asosan   er-xotin
o`rtasidagina   yuzaga   keladi,   ularning   ishtirokchilari   ham   faqat   er-xotinlarning
o`zlarigina   hisoblanadilar.   Bunday   nizolarning   muvaffaqiyatli   hal   etilishida   er-
xotinlarning bir-birlarini yanada yaqinroq bilib, tushunib, bir-birlarining salbiy va
ijobiy   xususiyatlarini   o`rganib   borish,   bir-birlariga   moslashish,   muammolarni   hal
etish   borasida   hamkorlik   qilish   kabi   oilaviy   hayot   mustahkamligini   ta`minlashga
xizmat   qiluvchi   jarayonlar   amalga   oshadi.   Boshqacha   qilib   aytganda,   bunday
nizolar   «er-xotinnnig   urushi   —   doka   ro`molning   qurishi   »   kabi   nizolar   toifasiga
kiradi. «Doka ro`molning qurishi» er-xotin o`rtasidagi hamkorlikni rivojlantiradi.
Ajratuvchi   nizolarda   ularning   yuzaga   kelishiga   asos   bo`lgan   muammo   va
uning   yechimi   er-xotinlardan   birining   manfaatiga   qaratilgan   bo`ladi.   Bunday
nizolarda   bir   tomon   manfaatining   hal   etilishi   ko`pincha,   ikkinchi   tomon
manfaatining   boy   berilishi   hisobiga   amalga   oshadi.   Masalan,   erni   yoki   xotinni
shaxsan   o`zi   uchun   biron   nima   xarid   qilishi,   erning   yoki   xotinning   ishi   tufayli,
o`zbek   oilasi   uchun   xarakterli   bo`lgan   nizolardan   bo`lmish   er   yoki   xotinning
qarindosh-urug`lari bilan bo`ladigan munosabatlar tufayli yuzaga keladigan nizolar
shular   jumlasiga   kiradi.   Bunday   nizolarning   hal   qilinishi,   ya`ni   bir   tomon
manfaatlarining   qondirilishi   ko`pchilik   holatlarda   ikkinchi   tomon   manfaatlarining
boy berilishi hisobiga amalga oshadi. Bunday vaziyatlarda manfaati boy   berilgan
tomonda   norozilik,   e`tiroz   saqlanib   qoladi   va   bu   keyinchalik   yana   kuchayib
navbatdagi nizoni yuzaga kelishiga asos bo`lib xizmat qilishi mumkin. Ajratuvchi
nizolarda, nizo hal etilgani  bilan, nizoli vaziyat saqlanib qolaveradi.
Shuningdek, ajratuvchi nizolar ularni yuzaga keltirgan sabablar bevosita er-
xotinlarning   o`zaro   munosabatlari   doirasidan   tashqaridagi   omillarga   ham   bog`liq
bo`ladi.   Ularning   sababchilari   va   ishtirokchilari   ham   ba`zan   er-xotindan   tashqari
uchinchi   odam   bo`lishi   mumkin,   ularning   hal     etilishi   ham   erxotinlarning
o`zlarigagina emas, balki shu uchinchi (boshqa) odamga bog`liq bo`ladi. Bularning
oqibatida   nizolarni   yanada   kuchayishi,   sonining   ortishi   kuzatiladi   Ajratuvchi
17 nizolar,   aksariyat   hollarda   «chegaralanmagan»   nizolar   bo`lib,   o`z   xarakteri,
ishtirokchilari, hal etilishi  va oqibatlariga ko`ra er-xotin munosabatlari  doirasidan
chetga chiqadi.
Bunday er-xotin nizolariga oilaning boshqa a`zolari:
qaynona, qaynsingil, ovsinlar va boshqalar ham aralashadi.
Ijtimoiy   psixologiyada   gap,   so`z,   nizo   haqidagi   ma`lumot   bir   og`izdan
chiqib,   kishilarning   keng   tomoniga   qarab   harakatlana   boshlaydi.   Uning   ko`lami
ma`lumot   manbayidan   uzoqlashib,   undan   xabardor   bo`lgan   va   unga   jalb   etilgan
ishtirokchilar soni ortib borgan sari kengayib boraveradi.
Er yoki xotin bir-birlari bilan urishib qolganlaridan s o`ng bu haqda uchinchi
bir   odamga   gapiradigan   bo`lsa,   imkon   qadar   shu   nizoda   o`zini   aybsiz,   haq   qilib
ko`rsatishga,   shu   uchinchi   odamni   uning   manfaatlarini   himoya   qilishiga   og`dirib
olish maqsadida bir yoqlama gapiradi. Bunda subyekt foydalanadigan gap-so`zlar,
ohang, imo-ishora, mimika, urg`u va boshqalar  deyarli barcha verbal va noverbal
vositalar   ro`y   berib   o`tgan   hodisa   (nizo-janjal)ning   asl   holatiga   qaraganda
bo`rttiribroq   idrok   etilishini   ta`minlaydi.   Nizo   haqida   qanchalik   ko`p   odamga
gapirib   beraverilgan   sayin,   u   ayanchli   tus   olgan   holda   avj   olib   boraveradi   va
oqibatda fojiali natijalarga  ham olib kelishi mumkin
Shunday   ekan,   oilaviy   hayotda   ro`y   berishi   mumkin   bo`lgan   nizolarga
birdek   salbiy   jihatdan   qarayverish   ham,   yoki   ularni   birdek  oqlash   ham   maqsadga
muvofiq emas. Yoshlarimiz oilaviy hayotda ro`y beradigan biriktiruvchi nizolarga
tayyor bo`lishlari, ularni biriktiruvchilik, er-xotinni   bir-birlariga moslashuvlariga,
ularning   o`zaro   munosabatlarining   rivojlanishini   ta`minlovchi,   ularning   har
ikkalovining   ham,   ya`ni   «biz»ning   manfaatiga   qaratilgan   nizolarning
biriktiruvchanlik   imkoniyatlaridan   samarali   foydalanishga,   ularni   salbiy
oqibatlarga   olib   keluvchi   nizolarga   aylantirib   yubormaslikka   o`rganishlari   lozim.
Albatta ajratuvchi «men» xarakteridagi «chegaralanmagan » nizolarni oldini olish,
uning oqibatlaridan voqif bo`lishlari ham maqsadga muvofiq.
Sxemada   ko`rinib   turganidek   er-xotinning   o`zaro   munosabatlarida   yuzaga
keladigan   konstruktiv   nizolar   aksariyat   hollarda   er-xotin   o`rtasida   yuzaga   kelishi
18 mumkin   bo`lgan   qarama-   qarshiliklarning   hal   etilishi,   ularning   o`rtasida
hamkorlikning   yuzaga   kelishi   va   oxir-oqibat   er-xotin   munosabatlarinig
mustahkamlanishiga olib boradi.
Ajratuvchi  nizolarda yuqorida aytib o`tganimizdek, bir  nizoning hal  etilishi
(ya`ni   er-xotinlardan   birining   manfaatining   qondirilishi)   navbatdagi   nizoning
yuzaga   kelishiga   asos   yaratar   ekan,   o`z   navbatida   bunday   «men»   xarakteridagi,
«chegaralanmagan   »   nizolar   tufayli   er-xotin   munosabatlarida   nizolar
«eskolatsiyasi»   shakllanib   qoladi   va   oilaviy   hayot   er-xotin   uchun   «uzluksiz   jang
maydoni»ga aylanib qoladi. Bunday nizoli muhit nafaqat shu oiladagi er-xotinning
ruhiy   olamiga,   ularning   asabi,   sog`lig`i,   ijtimoiy   holatigagina   emas,   balki   shu
oilalarda   dunyoga   kelib   shunday   muhitda   tarbiyalanayotgan   farzandlarning   ruhiy
olamiga ham jiddiy ta`sir ko`rsatadi. Bunday oilalarda hukm surgan nizoli vaziyat,
doimiy   janjallar   mehr-oqibatsizlik,   o`z   asoratini   faqat   shu   oilalarning   o`zidagina
qoldirmay, balki  shu oila farzandlari  tomonidan tuzilajak keyingi  avlod oilalariga
ham o`z asoratini olib o`tishi mumkin.
Er-xotin   munosabatlarida   nizolarning   rivojlanish   yo`li   tasviri   berilgan
sxemadan   ko`rinib   turibdiki,   yangi   yuzaga   kelgan   oilalarda   er-xotin
munosabatlarining u yoki bu tarzda rivojlanishi oqibatida shartli ravishda to`rt xil
oilalar shakllanib boradi. Bular: o`zaro munosabatlari mustahkamlangan oilalar;
munosabatlari   vaqtincha   mustahkamlangan   oilalar;   yangi   nizolar   yuzaga
kelib   va   takrorlanib   turadigan   (nizoli)   oilalar;   va   nihoyat   munosabatlar   uzil-kesil
buzilib ajralishib ketgan oilalar.
Bularning   orasida   eng   maqbuli   —   1-toifa   oilalar.   Yoshlarimizning   har   biri
shunday   mustahkam   oila   qurishga   intilishlari   lozim.   2-toifa   oilalar   munosabatlari
vaqtincha   mustahkamlangan   oilalar.   Bunday   oilalarda   bo`lib   o`tgan   nizolardan
so`ng   er-xotinlar   o`z   vaqtida   bo`lib   o`tgan   nizolar,   ziddiyatlardan   to`g`ri   xulosa
chiqarishib,   o`z   xatolarini   vaqtida   anglab   yetib,   bir-birlarini   tushunishga   harakat
qilsalar, ularda ham o`zaro hamkorlik yuzaga kelishi mumkin. Agarda qulay shart-
sharoitlar   yuzaga   kelmasa,   er-xotinlar   o`z   xatolarini   tushunib   yetish   va   ularni
tuzatish   borasida   yetarlicha   bilim,   tajribaga   ega   bo`lmasalar,   yoki   bu   xatolarni
19 bartaraf   qilishni   xohlamasalar,   shuningdek,   ularning   katta   yoshdagi   qarindosh-
urug`lari,   yaqinlari   o`zlarining   boy   hayotiy   tajribalaridan   kelib   chiqqan   holda,
yoshlarga   umumiy   yo`l-yo`riqlar,   maslahatlar   bermasalar,   va   aksincha   yosh   oila
hayotiga noo`rin aralashgudek bo`lsalar (afsuski bunday holatlar o`zbek oilalarida
tez-tez   uchrab   turadi),   bunday   hollarda   vaqtinchalik   erishilgan   zo`riqishlarning
pasayishi  keyinchalik yana yangi nizolarning yuzaga kelishi bilan avj olib ketishi
mumkin.
Uchinchi   toifa   oilalar   nizodan   keyingi   vaziyat   xarakteriga   ko`ra:   «nizolar
qisman   hal   qilinadigan   _   zo`riqishlarning   kuchayishi   _   yangi   nizoning   yuzaga
kelishi   _   ular   yana   qisman   hal   qilinishi»   zanjiridagi   oilalar   bu   to`rt   tur   oilalar
ichida eng xarakterlisi va jiddiy e`tibor talab qilinadiganidir. Chunki ayrim oilalar
(4-toifa)   er-xotin   munosabatlari   yomonligi,   nizolar   chuqurlashuvi,   zo`riqishlar
keskinlashuvi   (hatto   ayrim   hollarda   arzimagan   narsalar)   tufayli   buzilib   ketishi
mumkin.   Albatta,   ajralish   hodisasi   bu   nikoh   oila   munosabatlari   uchun   ayanchli.
Ayniqsa,   bunday   hollarda   oilada   farzandlar   bo`lsa,   ular   otasiz   yoki   onasiz
qolishadi.   Ajralishdan   so`ng   har   ikki   tomonning   ijtimoiy   ahvoli   keskinlashadi.
Lekin birinchi marotaba oilasi buzilgan odam kelgusi safar o`z xatolarini tuzatishi,
balkim   keyinchalik   «o`z   tengini   topib»   baxtli   hayot   kechirib   ketishi   ham
mumkindir.
Biroq 3-toifa oilalarning o`zbek etnosi uchun xarakterli yana bir jihati shuki,
o`zbeklarda,   shuningdek,   tojik,   qirg`iz,   qozoqlarda   ham   oilalarning   buzilib   ketish
hollariga   boshqa,   yevropa   xalqlarida   bo`lganiga   nisbatan   salbiy   munosabatlarda
bo`lish   an`analari   kuchli.   Ya`ni   ajralish   jamoatchilik   fikriga   ko`ra   qoralanadi.
Buning   ustiga   o`zbek   oilalarida   qarindoshurug`   chilik   nikohlari   boshqa   qardosh
millatlar oilalariga qaraganda ko`proq uchraydi. Mabodo bunday oilalarda er-xotin
munosabatlari   kutilgan   tarzda   rivojlanmasa,   ya`ni   ular   nizojanjalli,     bir-birlarini
tushunmaydigan, bir-birlariga mos tushmaydigan, psixologik qovusha olmaydigan
bo`lsalar   ham   «oila   buzilmasin»,   «qarindosh-urug`chilik   uzilmasin»   qabilida   ish
tutib, qanday qilib bo`lmasin oilalarni saqlab qolishga harakat qilinadi.
20 Hozirgi vaqtda nikoh-oila munosabatlari zaminida yuzaga keladigan noxush
hodisalar, har xil asab buzilishlar  kasalliklarning kelib chiqishi, har xil jinoyatlar,
qotilliklar,   o`z   joniga   qasd   qilish,   xiyonat,   bolalar   tarbiyasining   buzilishi   va   shu
kabi   qator   ko`ngilsizliklarning   aksariyati   shu   3-toifa   oilalariga   to`g`ri   keladi.
Shuning   uchun   ham   nafaqat   yoshlarimiz   balki   faoliyati   bevosita   nikoh-oila
muammolari   bilan   bog`liq   bo`lgan   mutasaddi   xodimlar,   mahalla,   hokimiyat
vakillari,   katta   yoshdagilar   ham   hozirgi   zamon   oilasining   ijtimoiy   psixologik
xusuiyatlari,   er-xotin   nizolari,   oilaviy   nizolar   psixologiyasi   haqida   tegishli
ma`lumotlarga ega bo`lishlari maqsadga muvofiqdir.
Yoshlarimiz   esa   er-xotin   nizolarini   jiddiy,   ayanchli   oqibatlarga   olib
keluvchi:   ajratuvchi   «men»   xarakteridagi   «chegaralanmagan»   turlaridan   ogoh
bo`lishi, o`z hayotlarida shu toifa nizolarning yuzaga keltirmaslik, ularning oldini
olish   va   bartaraf   etish   borasida   zarur   bo`lgan   bilim   va   ma`lumotlarga   ega
bo`lishlari lozim.
G`arbda   jinsiy   inqilobning   ommalashuviga   xizmat   qilgan,   "erkin   qizlar"   hayotini
o‘ta jozibali tarzda ko‘rsatgan ommaviy madaniyat ta'sirida ayollarda jamoatchilik
nazaridan   qolish,   Yaratganning   nafratiga   uchrash,   obro‘-e'tibordan   judo   bo‘lish,
gunohdan   qo‘rqish   hissi   so‘na   boshlaydi.   Ayolning   eri   va   bolalari   bo‘lishi   tabiiy
hayotiy   ehtiyoj   ekani   haqidagi   tasavvurlar   ustidan   kulib   kelindi.   Bugungi   kunda
jamiyatimizda   ayolni   onalik   vazifasidan   butkul   mahrum   etishga   intilayotgan
kuchlar paydo bo‘ldi.
O'tgan   yilning   iyun   oyida   O'zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   huzuridagi
Davlat   va   jamiyat   qurilishi   akademiyasining   bir   guruh   tinglovchilari   bilan
Rossiyaning   Saratov   shahrida   joylashgan   P.Stolipin   nomidagi   Povolje   Davlat
xizmati akademiyasida safarda bo‘ldik.
Albatta,   Ovrupodagi   eng   ulkan   daryo   -   Volga   sohilidagi   past-baland
tepaliklarda   o‘rnashgan   bu   shahar   qadimiy   me'moriy   yodgorliklari,   ko‘plab   ilmiy
va   o‘quv   maskanlari,   chunonchi,   uchta   akademiya,   to‘qqizta   oliy   o‘quv   yurti,   bir
qancha   ilmiy   tadqiqot   muassasalari   hamda   daryobo‘yi   hududlariga   xos   chiroyi
bilan har qanday odamning e'tiborini tortadi.
21 Ammo   meni   boshqa   narsa   -   shahardagi   son-sanoqsiz   va   hamisha   gavjum
kitob do‘konlari hayratga soldi. Toshkentga qaytishdan bir kun oldin kechki payt,
rasmiy uchrashuv va anjumanlardan bo‘shashim  bilan, ana shunday do‘konlardan
biriga   yo‘l   oldim.   Ochig‘i,   uni   "do‘kon"   deb   atashga   til   bormaydi.   Chunki   ko‘z
o‘ngimda   to‘rt   qavatli   muhtasham   imorat,   o‘ziga   xos   kitob   "supermarketi"
namoyon   bo‘ldi.   Binoning   har   bir   qavatida   tartib   bilan   taxlab   qo‘yilgan   turli
sohalarga   oid   ming-minglab   kitoblarni   ko‘rib,   hayratim   yanada   oshdi.   Bunda
sigaret qutichasidek keladigan mo‘‘jazgina kitobdan tortib yigirma-o‘ttiz kilo tosh
bosadigan,   katta   bichimda   chop   etilgan   va   muqovasi   g‘oyat   bejirim   ishlangan
xilma-xil buklet, albom, lug‘atlar, bolalar uchun mo‘ljallangan nashrlar ko‘zingizni
qamashtiradi.
Chamalab   ko‘rsam,   barcha   bo‘limlardagi   kitoblarni   birma-bir   ko‘zdan
kechirishning   uziga   kamida   ikki   kun   vaqt   kerak   bo‘lar   ekan.   "Supermarket"ning
yopilishiga   atigi   bir   soat   qolgani   sababli   ijtimoiy-gumanitar   sohaga   oid   kitoblar
joylashtirilgan to‘rtinchi qavatga shoshildim va vaqtni tejash uchun kompyuterdagi
ro‘yxatni   ko‘zdan   kechira   boshladim.   "Siyosiy   falsafa"   ruknida   anchadan   buyon
izlab   yurganim   -   Patrik   Byukenen 3
ning   "G'arbning   halokati"   asari   chiqib   qoldi.
Xarid   qilmoqchi   bo‘lib   sotuvchiga   murojaat   etsam,   "Bu   kitob   allaqachon   sotilib
ketgan,   atigi   beshta   nusxa   olgan   edik",   deb   javob   berdi.   Toshkentga   qaytib
kelgandan   keyin   bu   asarni   so‘rab-surishtira   boshladim   va   nihoyat,   internet   orqali
topib o‘qishga muvaffaq bo‘ldim.
Mazkur   asarni   qidirishimga   sabab   -   meni   anchadan   buyon   qiziqtirib
kelayotgan   bir   masalaga   oydinlik   kiritish   zarurati   edi.   Gap   shundaki,   o‘tgan
asrning   so‘nggi   choragi   va   XXI   asrning   dastlabki   yillarida   G'arbdagi   yetakchi
davlatlar   iqtisodiy-ijtimoiy,   siyosiy,   ilmiy   texnologik   taraqqiyot   borasida   ulkan
yutuqlarni qo‘lgan kiritgan bo‘lsa-da, bu natijalarni shubha ostiga olayotgan, hatto
g‘arbona   tamaddunning   madaniy   va   ma'naviy-axloqiy   jihatdan   yemirilib
borayotganini   asoslashga   urinayotgan   turli   kontseptsiyalar   paydo   bo‘ldi.   Sirasini
aytganda,   bunday   yondashuvning   ilk   kurtaklari   hayot   falsafasi   ta'limotining
3
 Patrik Buyken"Gʻarbning Halokati" Toshkent, tarjimon - Bahodir Zokirov. 2021. - 288 b.
22 asoschilaridan   biri,   nemis   faylasufi   Otto   Shpenglerning 4
  "Ovruponing   so‘nishi"
(1922),   Erix   Fromm 5
ning   "Erkinlikdan   qochish"(1941),   Daniel   Bell 6
ning
"Mafkuraning   yemirilishi"   (1960)   kabi   asarlaridayoq   namoyon   bo‘la   boshlagan
edi.   Shunisi   e'tiborliki,   rivojlangan   G'arb   mamlakatlari   taraqqiyotning   yangi   -
postindustrial   bosqichiga   ko‘tarilishi   bilan   bunday   intilishlar   so‘nish   o‘rniga
yanada  avj  oldi.  Bu  davrda  taniqli  ingliz  olimi   Arnold Toynbi 7
ning "Tamaddun  -
tarix   hukmi   oldida",   Fridrix   Xayekning 8
  "Qullik   sari   yo‘l"   (1989),   va   boshqa
ko‘plab   asarlar   birin-ketin   chop   etildi.   Ular   orasida   Richard   Nikson   va   Ronald
Reyganning   sobiq   yordamchisi,   amerikalik   taniqli   faylasuf,   jurnalist   va   siyosiy
sharhlovchi   Patrik   Byukenenning   "G'arbning   halokati"   (2002)   asari   alohida   o‘rin
tutadi.   Mazkur   asar   mavzu   doirasining   kengligi   va   xulosalarining   keskinligiga
ko‘ra   amerikalik   siyosatshunos   Samuel   Xantingtonning   G'arb   mamlakatlarida
jiddiy shov-shuvga sabab bo‘lgan "Tamaddunlar to‘qnashuvi" (1994) asaridan aslo
qolishmaydi.   Biroq   Xantington   global   inqiroz   omillarini   tamaddunlar   o‘rtasidagi
ziddiyatlarning   keskinlashuvi   va   ularning   to‘qnashuvi   bilan   izohlagan   bo‘lsa,
Byukenen  G'arbning  halokatga yuz  tutish  mumkinligi   haqidagi  xulosasini   boshqa
omillar bilan bog‘laydi.
2.1  Oila inqirozi va uni keltirib chiqaruvchi sabablarga qonuniy va halol
yechim topish usullari .
"Oila   inqirozi   va  uni   keltirib   chiqaruvchi   sabablarga   oid   qonuniy   masalalar
va halol yechimlar" mavzusida quyidagi nuqtalar tahlil qilinadi:
1. Oilaviy qonunlar va farzandlar huquqlari: Oilaviy qonunlar va farzandlar
huquqlari,   masalan,   tuzilma   darajadagi   oilaviy   aloqalar,   farzandlar   huquqlarining
muhofazasi, va ota-onalarning huquq-huquqlarini ta'minlashning qonuniy usullari.
2.   Bo'shliq   to'lashlari:   Bo'shliq   to'lashlari   va   ularning   qonuniy   tartibi,
masalan,   bo'shliq   to'lashlarining   miqdori,   muddati,   va   qonuniy   muddatlarini
buzishning jazosi.
4
 Otto Shpengler. "Ovruponing soʻnishi". asosiy asar. (1918—22).8 madaniyat
5
 Erix Fromm "Erkinlikdan qochish" . 1941. Nashr 2021. -352b
6
 Daniel Bell "Mafkuraning yemirilishi".1960.Toshkent. "Matbaa konserni bosh tahririyati" 2001.
7
 Arnold Toynbee "Tammaddun-tarix fikri oldida".1934-61. Toshkent .2020. -665b
8
 Fridrex Hayek "Qullik sari yoʻl" Toshkent. 2019. -334 b.
23 3.   Oila   aloqasi   to'g'risida   qonunlar:   Oila   aloqasi,   masalan,   bo'lishish   va
turmush   tarzi   sharoitlari,   otganlar   va   farzandlar   huquqlari,   va   oila   muammolarini
hal qilishning qonuniy usullari.
4.   Bo'linmagan   bo'lish   qonuniy   ta'limotlar:   Bo'linmagan   bo'lish   ta'limotlari
va   ularning   qonuniy   tartibi,   masalan,   tanish   va   tanishni   ajratish,   farzandlar
huquqlarini muhofaza qilish, va bo'shliq to'lashlarining qonuniy tartibi.
5.   Xususiyati   bo'yicha   qonuniy   masalalar:   Oiladagi   xususiyati   bo'yicha
qonuniy   masalalar,   masalan,   hujjatlarni   olish,   va   oila   a'zolari   o'rtasidagi
munosabatlarni tartibga solish.
Bu   mavzu   oila   inqirozi   va   uni   keltirib   chiqaruvchi   sabablarga   oid   qonuniy
tushuncha   va   halol   yechimlar   haqida   o'rganish   uchun   muhimdir,   chunki   qonuniy
bo'shliq   va   qonuniy   farzandlar   huquqlarini   tushuntirish,   oilani   himoya   qilish   va
oila aloqalarini muhofaza qilishga yordam beradi.
Oila   -bu   jamiyatning   bir   bo’g’ini   xisoblanadi.   Ko’pincha   oiladagi
kelishmovchiliklar   katta   muammolarga   olib   kelishi   mumkin.   Hozirgi   paytda
oiladagi   muammolarga   yoshlarning   erta   turmush   qurishi,   farzand   tarbiyasidagi
kamchiliklar, yoshlarning ma’naviy ongining yaxshi  rivojlanmaganligi va telefon,
ijtimoiy   tarmoqlar   sabab   bo’lmoqda.   Ota-onaning   oiladagi   moddiy,   tashkiliy,
tarbiyaviy   va   o‘zaro   shaxsiy   masalalar   yuzasidan   bir-biri   bilan   bo‘ladigan
munosabatlari   sof,   samimiy,   erning   xotiniga,   xotinning   eriga   nisbatan   o‘zaro
hurmati,   iffati   asosida   qurilsagina,   bunda   u   oilada   musaffo   ma’naviy   muhit   va
hamjihatlik   vujudga   keladi.   Ayniqsa,   ota-ona   munosabatidagi,   ularning   bir-biriga
mehribonligi,   farzandlariga   bir   xil   muomalada   bo'lishi,   har   ikki   tomonning
qarindosh-urug‘lariga   bir   xilda   mehr-oqibat,   hurmat   bilan   qarashi,   bir   so'zligi,
haqiqatni gapirish kabi ijobiy fazilatlarga ega bo‘lishi, shuningdek, sog’lom hayot
kechirishi, chekish, yolg‘onchilik, maishiy buzuqliq, dimog‘- dorlik, manmanlik va
boshqa   shu   kabi   illatlardan   holi   bo'lishi   oilaviy   munosabatlar   madaniyatining
sofligini   ta’minlovchi   xususiyatlardir.   Bunday   ijobiy   xususiyatlarga   ega   bo’lish,
serfarzand   oilalarda   ham,   yoki   faqat   er   va   xotin   yashaydigan   oilalarda   ham   og’ir
kechadi.   Chunki   er-xotin   turli   sharoitda,   muhitda   tarbiyalangan,   ularning
24 qarashlari,   ma’lumoti,   yoshi,   ma’naviy   saviyasi   va   boshqalarda   nomuvofiqlik
mavjud   bo’lishi   mumkin.   Er-xotinning   bir-biriga   ko‘nikishi,   o'zaro   hurmati,
do'stona   munosabatiarining   shakllanishi   uchun   ular   orasidagi   sevgi   dastlabki
manba bo’lsa, axloqiy qadriyatlarning gultoji bo’lgan ibo, hayo, xushmuomalalik,
mehnatsevarlik,   sarishtalik,   ozodalik,   pazandalik,   g‘amxo‘rlik,   mehrshafqat   kabi
azaliy   odatlarimiz   oilani   mustahkamlashda   ikkinchi   manba   bo’ladi.   Institut
jamiyatda   xotin-qizlarning   siyosiy   onglilik   darajasini   yuksaltirish   bilan   birga,
ayollarga   taalluqli   ijtimoiy   munosabatlarni   o‘rganadi,   shu   orqali   ayollarning
iqtisodiy.   siyosiy,   maishiy,   madaniy,   ta’limiy   va   boshqa   sohalardagi   ahvolini
tadqiq   qiladi.   Oilada   er-xotin   bir-birini   tushungan   xolatda   yashasa,   kelin
qaynonaqaynotaning   xurmatini   qilsa,   eriga   itoat   qilsa,   o’z   vazifalarini   vaqtida
bajarsa   oilada   kelishmovchiliklar   yuzaga   kelmaydi.   Oilada   kelishmovchiliklar
yuzaga   kelmasligi   uchun   yangi   turmush   qurish   arafasida   bo’lgan   yoshlarga   oila
qanday muqaddas dargoh ekanligi, er va xotinning oiladagi roli, farzand tarbiyasi
haqida tushuntirish berilishi, kerak bo’lsa oila qurish arafasidagi yoshlarga alohida
kurslar   ochib   ularni   o’tish   lozim.   Oila   qurmoqchi   bo'lgan   har   bir   yigit-qiz   o'ziga
umr   yo'ldoshi   tanlashda   bo'lajak   farzandlarining   otasi   yo   onasining   shaxsiy
fazilatlariga e’tibor berishi kerak. Chunki otaning axloqi, odobi, onaning fazilatlari
bolaga   o‘tishi   isbot   talab   qilmas   haqiqatdir.   Xullas,   o'g'il   ham,   qiz   bola   ham   eng
avvalo,   oila   muhitida   g'uncha   ochadi.   Ana   shu   g‘uncha   uning   ma’naviyatida,
qalbida bir umr yo’chi yulduz kabi nur sochib turadi. Rizouddin ibn Faxriddinning 9
«Oila»   risolasida:   «Tarbiyali   xotin   ota-onasini,   eri   hamda   bolasini,   butun   oila
ahlini   oilaga   munosabati   bo'lgan   do'stu-qo'shnilarini,   xodimau   xodimalarini   xulqi
bilan mamnun qilur», — deyiladi. Oila ikki ustundan iborat: Birinchisi — iqtisod,
ikkinchisi — ma’naviyat. Oilani shu ikki ustundan birisiz tasavvur etib bo'lmaydi.
Lekin   iqtisodda   imkoniyatdan,   ma’naviyatda   sharoitdan   kelib   chiqmoq   kerak.
Shunda oila mustahkam qo‘rg‘onga aylanadi. «Eng do'zaxi ayol — eri imkoniyati
darajasidan ortiq talab etuvchi ayoldir», — deb uqtiriladi muborak hadislarda. Oila
tutishda   ma’naviyatning   sharoit   taqozo   etgan   tomonlari   borki,   bu   haqda
9
 
25 allomalarimiz   eslatib   o‘tishgan.   Beruniy   oila   qurayotgan   qizlarga   ota-onaning
pandnasihatlarini   keltirib,   oiladagi   tinch-totuvlik   ko‘proq   ayollar   zimmasiga
tushishini   ta’kidlab   shunday   yozadi:   «Ey   qizim!   Sen   o   ‘rgangan   uyingdan   ketib,
notanish xonadonga tushmoqdasan. Sen bo‘lajak kuyovingning hamma xislatlarini
bilmaysan.   Sen   yer   bo‘l,   u   esa   osmon   bo’ladi.   Demak,   sen   u   bilan   shunday   yo‘l
tutki,   uning   oldida   yer   kabi   kamtar   bo’lsang,   u   osmon   kabi   oliyjanob   bo’ladi.
Osmon shifobaxsh yomg’iri bilan yerni ko‘kartirgani kabi ham o‘z mehru shafqati
ila   seni   xushnud   etadi.   Ering   sendan   faqat   yumshoq   va   shirin   so'zlar   eshitsin,
yaramaydigan   va   eski   libosda   yoki   sochlaring   tartibga   solinmagan   holda   uning
oldida   o‘tirma.   Qizim,   kuyovingdan   kuchi   yetmagan   va   sotib   olishga   qudrati
yetmagan narsalami talab qilma. Bunday qilsang orada totuvlik yo'qoladi, turli xil
janjallar   paydo   bo’ladi.   Qizim,   rashq   qilishdan   saqlangin.   chunki   u   ajralib
kelishning kalitidir. Eringga hadeb gina qilaverishni man etaman. Yaxshisi, sen u
bilan   xushmuomalada,   shirin   so‘zli   bo’lgin,   bu   ishing   har   qanday   sehru   jodudan
yaxshidir.   O'zingga   xushbo'y   narsalar   bilan   oro   bergil.   Pokizalik   hamisha
yo‘ldoshing   bo'lsin»   Keyingi   paytlarda   xalqimizning   ma’lum   tabaqalari   o'rtasida
soxta shuhrat ketidan quvib, nom chiqarish, o'zini ko‘z-ko'z qilish, keragidan ortiq
dabdaba   bilan   nikoh   to'yi   o'tkazish,   isrofgarchilikka   yo‘l   qo'yish   hollari   ko'payib
qolgan edi. Bu esa muqaddas an’analarimizni obro'sizlantirishga olib kela boshladi
va oddiy odamlaming nafsoniyatiga tegar edi. Oqibatda ko‘p oilalar buzilib ketdi.
To‘ylarda   yangicha   tartib,   yangicha   rasm-rusmlami   joriy   qilishda   mahalla
qo'mitalari,   xotin-qizlar   faollarining   ta’siri   kuchli   bo‘lmog‘i   zarur.   Har   bir
mahallada   iqtidorli   ayollardan   laparchilar,   musiqachilar   guruhini   tashkil   etish,
to‘yni   qiziqarli,   bir   umrga   esda   qoladigan   qilish   uchun   turli-tuman   dasturlar
tayyorlash,   to‘y   ishtirokchilarining   faolligini   oshirish   yo‘llarini   o‘ylab   topish
lozim. Oila jamiyatdagi iqtisodiy, ma’naviy va madaniy munosabatlardan tashqari
tabiiybiologik munosabatlami ham ifodalaydi. Ya’ni, oilada avlod davom ettiriladi.
Jamiyat   erkak   va   ayol   o‘rtasidaga   tabiiy   munosabatlar   madaniyatini   tarbiyalash
orqali ular o‘rtasidagi ahllikni mustahkamlashga ko‘maklashadi. Bu munosabatlar
madaniyatini   shakllantirish   oila   hayotiga   ijobiy   ta’sir   ko'rsatadi,   bolalar
26 salomatligi, soni va tug‘ilish muddatlarini maqsadga muvofiqlashtirishni, oilaning
rivojlanish   jarayonini   ongli   ravishda   boshqarishni   ta’minlaydi.   Tabiiyki,   jamiyat
tug‘ilish   muammosiga   befarq   qaray   olmaydi,   bu   holat   uning   ijtimoiy-iqtisodiy
taraqqiyotiga   katta   ta’sir   ko'rsatadi.   Respublikamiz   aholisi   tez   sur’atlar   bilan
o‘sayotgan mamlakatlar qatoriga kiradi. Uning asosiy sabablarini quyidagi omillar
bilan   izohlash   mumkin:   nikohlanish   ko‘rsatkichlarining   yuqoriligi,   barvaqt
nikohlanish,   migratsion   harakatning   pastligi,   xalqimizning   serfarzandligi   va
bolajonligi   kabi.   Tug'ish   yoshidagi   ayollaming   salomatligini   mustahkamlash,
tug‘ilajak   farzandning   hech   qanday   asoratsiz   sog‘lom   tug'ilishni   ta’minlash
maqsadida tug‘ilgan farzandlar oralig'i 2 yoki 3 yil bo‘lishi tibbiy nuqtayi nazardan
tavsiya   etilmoqda.   Bu   esa   kelajagi   buyuk   o‘zbekistonimizni   taraqqiy   etgan
davlatlar qatoridan o'rin olishda o‘zining ma’naviy va jismoniy barkamolligi bilan
ulush   qo‘shadigan   farzandlami   dunyoga   kelishi,   millatimiz   genafondining
saqlanishi   uchun   zamin   hisoblanadi.   Qizlarning   balog‘atga   yetmasdan   turmushga
chiqish   yoki   juda   kech   turmushga   chiqib   ona   bo’lish   holatlari   ona   va   bola
salomatligi   uchun   zararli   oqibatlar   keltirishi   shubxasiz.   Buning   oldini   olishda
xotin-qizlar   qo‘mitalari   «Sog‘lom   avlod   ichun»,   «Bolalar»,   «Mahalla»
jamg‘armalarining   faoliyati   va   bolalarning   salomatligini   ta’minlashga,   aholining
tibbiy ongini shakllantirishga qaratilgandir. Oilada ma’naviy va jismoniy barkamol
avlodni  tarbiyaash,  yoshlarni  oilaviy hayot  qurishga tayyorlash,  ulami  zamonaviy
kasb-hunar   sirlari   bilan   qurollantirish   bilan   bir   qatorda,   xalqimizning   asrlar
davomida   shakllanib   kelgan   kasb-hunar,   qadriyatlarga   hurmat   va   e’zozni
shakllantirish oilaning iqtisodiy va  ijtimoiy manfaatlarini  himoya qilishda  muhim
omil hisoblanadi.  
O‘tgan   asrning   60-yillarida   G'arb   mamlakatlarida   sodir   bo‘lgan   madaniy
inqilob   er,   xotin   va   bolalarni   oilaviy   vazifalar,   burch   va   mas'uliyatdan   ozod   etib,
oilaga bo‘lgan ijtimoiy ehtiyojni yo‘qqa chiqardi. Bu hol oilaning ijtimoiy institut
sifatida   yemirilishiga   sabab   bo‘ldi.   Qolaversa,   tug‘ishga   qarshi   preparatlar,
xizmatingizga   hamisha   tayyor   ginekologlar   hamda   mo‘‘jizaviy   dori-darmonlar
homiladan   xalos   bo‘lish,   turli   jinsiy   kasalliklarni   davolash   masalasini   zimmasiga
27 olib,   ayollar   joniga   ora   kiradi.   Binobarin,   bunday   vaziyatda   nikohga   o‘rin
qolmaydi. Shunday qilib, jinsiy inqilobning ommalashuviga xizmat qilgan, "erkin
qizlar"   hayotini   o‘ta   jozibali   tarzda   ko‘rsatgan   ommaviy   madaniyat   ta'sirida
ayollarda   jamoatchilik   nazaridan   qolish,   Yaratganning   nafratiga   uchrash,   obro‘-
e'tibordan   judo   bo‘lish,   gunohdan   qo‘rqish   hissi   so‘na   boshlaydi.   Byukenenning
yozishicha,   "hukmronlikni   qo‘lga   olgan   ommaviy   madaniyat   kechayu   kunduz
azaliy   nasroniy   qadriyatlarimizni   kamsitib,   hatto   ayolning   eri   va   bolalari   bo‘lishi
tabiiy   hayotiy   ehtiyoj   ekani   haqidagi   tasavvurlar   ustidan   kulib   keldi.   Bugungi
kunda jamiyatimizda ayolni onalik vazifasidan butkul mahrum etishga intilayotgan
kuchlar   paydo   bo‘ldi...   1950   yili   olti   yoshli   bolasi   bor   ayollarning   84   foizi   uy-
ro‘zg‘or   ishlari   bilan   shug‘ullangan   va   yana   homilador   bo‘lishga   imkon   topgan.
Bugun   esa,   aksincha,   bunday   ayollar   ofislarda   to‘liq   ish   kuni   tartibida   ishlab,
farzandli bo‘lishni hatto xayoliga ham keltirayotgani yo‘q".
Bunday   vaziyatning   vujudga   kelishida   o‘tgan   asrning   boshlarida   aksariyat
G'arb   mamlakatlarida   shakllangan   va   bugungi   kunga   kelib   g‘oyat   kuchli   ijtimoiy
harakatga   aylangan   feminizmning   "xizmat"i   katta   bo‘lgan.   Masalan,   ashaddiy
feminist ayollardan biri Sh.Kronin "Juish Uorld Revyu" jurnalining 2000 yil fevral
sonida   chop   etilgan   maqolasida   oila-nikoh   masalasi   haqida   to‘xtalib,   bunday   deb
yozadi:   "Nikoh   bu   -   qullikning   bir   shaklidir.   Shunday   ekan,   ayollar   harakati   ana
shu   institutga   qarshi   yo‘naltirilishi   zarur.   Negaki,   nikoh   barham   topmagan
jamiyatda   ayollarning   ozod   etilishiga   umid   qilish   xomxayoldir".   Afsuski,   bu
g‘oyalar ta'sirida million-million amerikalik ayollar oila qurish va bola tug‘ishdan
voz kechmoqda, barcha dinlarda qoralangan oilaning noan'anaviy shakllari paydo
bo‘lmoqda.
Deylik,   1970   yildan   hozirgi   vaqtgacha   nikohsiz   yashayotganlar   soni   523
mingdan 6,5 milliongacha,  ya'ni  1000(!!!)  foizga oshgani,  faqat  to‘rt  xonadondan
bittasida   to‘liq   oila   istiqomat   qilayotgani,   bir   jinsga   oid   "nikoh"lar   ko‘payib
borayotgani, yakka o‘zi yashayotgan amerikaliklar mamlakat aholisining 26 foizini
tashkil etayotgani fikrimizni tasdiqlaydi.
28 Xullas,   oila-nikoh   munosabatlarining   inqirozi   g‘arbona   turmush   tarzining
azaliy nasroniy qadriyatlari sanalgan fidoyilik, mehribonlik, sadoqat, iymon-e'tiqod
kabi   fazilatlarning   faqat   shaxs   manfaatlarining   qondirilishiga   qaratilgan
individualistik   qarashlar   tomonidan   siqib   chiqarilgani   bilan   izohlanadi.   Bir   so‘z
bilan   aytganda,   G'arbning   takdiri   bugun   ko‘p   jihatdan   ayollarga   bog‘liq   bo‘lib
qoldi.
29 Xulosa
Oila inqirozi va uni keltirib chiqaruvchi asosiy sabablar o'z ichiga ko'p turli
omillarni   o'z   ichiga   oladi.   Bu   omillar   o'rtasida   moliyaviy   muammoat,   psixologik
ko'rsatkichlar,   turmush   tarzi   muammolari,   o'qitish   va   o'quv   jarayonlari,
shuningdek,   boshqa   ko'plab   sabablar   bo'lishi   mumkin.   Ular   odatda   oiladagi
munosabatlarni, tajribalarini va harakatlarini samarali ravishda ta'sir qiladi.
Xulosa   qilish   uchun,   oila   inqirozi   va   uni   keltirib   chiqaruvchi   sabablarning
odatiy   va   muhimligi   haqida   ko'zdan   kechirish   mumkin.   Oilada   o'zaro
munosabatlar,   fikrlar   va   ko'rsatkichlarning   o'zgarishi,   moliyaviy   muammoat,
turmush   tarzi   va   ta'lim   muammolari   ko'p   o'qibatlar   tug'ilishiga   olib   kelishi
mumkin. Shuningdek, oilada ro'yxatga olinadigan qonuniy va huquqiy muammolar
ham mavjud bo'lishi mumkin.
Barcha   bu   omillar,   oilaning   mustaqil   va   tinch   hayotini   ta'minlash   uchun
tahlil qilinishi kerak bo'lgan muhim jarayonlardir.
Ba'zan   musulmonlar   G'arbdagi   oila   qadriyatlari     inqirozi     insoniyatning
aksariyat   qismi   manfaatlariga   mos   keladi,   deb   hisoblaydi.   Ular   tushkunlik   G'arb
tanlagan   yo‘l   va   u   shunga   munosibdir;     G'arb   jamiyatining   muqarrar   portlashi
axloqan   mustahkam   bo‘lgan   islomga   dunyoning   kuchli   tamadduni   sifatida   o‘z
o‘rnini   qayta   egallashiga   maydon   hozirlab   beradi,   deyishadi.   Bu   nazariyaning
ko‘ngilni   xijil   qiladigan   jihati   shundaki,   portlash   yalpi   inqiroz   alomatlarini   zohir
qilayotganicha   yo‘q.   Texnologiya   va   boylik   o‘sib   borayotgan   baxtsiz   hodisalarga
barham   bera   oladigan   kuzatuv   va   ijtimoiy   ta'minot   tizimini   vujudga   keltirishga
imkon   yaratmoqda.   Taqdir   hazilini   qarangki,   Yangi   Dunyo   Tartibiga   posbonlik
qilayotgan davlat qorong‘i tushganda o‘zining Markaziy xiyobonida tartib o‘rnata
bilmaydi. Biroq biz ahmoqlarcha nekbin bo‘lsak ham, yoki mutlaq totalitarizmdan
umid   qilsak   ham,   G'arbdagi   ijtimoiy   tamoyillardan   xavotirga   tushmasligimiz
mumkin   emas.   G'arb   oilasining   omon   qolishi   musulmonlarni   ham   xavotirga
soladigan masaladir, biz do‘stlarimiz va    qo‘shnilarimiz, ularning aqidalari haqiqiy
hayot   sandoniga   urilib   singan   va   eshitishga   yaramaydigan   darajada   yerga   urilgan
vaqt kelgunga    qadar o‘z nuqtai nazarimizni    taklif etishimiz kerak.
30 FOYDALANILGAN  ADABIYOTLAR RO‘YXATI
1. O‘zbekiston Respublikasi  O ila  K odeksi.  –  T oshkent : Adolat, 2023 .
2. 2017-2021-yillarda qishloq joylarda yangilangan namunaviy loyihalar bo‘yicha
arzon   uy-joylar   qurish   dasturi   to‘g‘risida   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidentining qarori. 2016-yil 21-oktabr.
3. 2017-2021   yillarda   O‘zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta
ustuvor   yo‘nalishlari   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasi   /   O‘zbekiston
Respublikasi qonun hujjatlari to‘plami, 2017, 6-son, 70-modda
4. Abduraxmonova,   M.,   &   A'zamova,   Z.   (2021).   The   world   in   reforming   the
pension   system   use   of   existing   pension   system   models   in   practice.   In   наука
сегодня: вызовы и решения (pp. 50-51). 
5. Abu Ali Hasan Ibn Ali Tusiy-Nizomulmulk "SIYOSATNOMA" — fors tilida
yozgan tarixiy asari. Abu Rayhon Beruniy "Kitob at-Tavfim" Toshkent. 1993
a. Abu Nasr Forobiy. "Ijtimoiy axloqiy masalalar haqida" Toshkent. 2020. -225 b.
6. Arnold   Toynbee   "Tammaddun-tarix   fikri   oldida".1934-61.   Toshkent   .2020.   -
665b
7. Azamova,   Z.,   &   Tursunalieva,   E.   (2022).   Reintegration   of   Persons   Returning
from Labor Migration and Their Employment. Zien Journal of Social Sciences
and Humanities, 13, 122-126.
8. Daniel Bell "Mafkuraning yemirilishi".1960.Toshkent. "Matbaa konserni bosh
tahririyati" 2001
9. Erix Fromm "Erkinlikdan qochish" . 1941. Nashr 2021. -352b
10. Fridrex Hayek "Qullik sari yo l" Toshkent. 2019. -334 b.ʻ
11. https://minikar.ru/uz/pritchi/krizis-v-semeinyh-otnosheniyah-periodyposoby-
preodoleniya-krizisy/
12. KarimovaV.M. Oila psixologiyasi. Darslik. 
13. Otto Shpengler. "Ovruponing so nishi". asosiy asar. (1918—22).8 madaniyat	
ʻ
14. Patrik   Buyken"G arbning   Halokati"   Toshkent,   tarjimon   -   Bahodir   Zokirov.	
ʻ
2021. - 288 b.
31 15. Tursunalieva,   E.,   &   Azamova,   Z.   (2022).   Reintegration   of   Persons   Returning
from Labor Migration and Ensuring Their Employment. Periodica Journal of 5
5 5    
16. Аъзамова, З., & Турсуналиева, Э. (2022). роль и социально-экономическое
значение пенсионной системы в системе социальной защиты.  
 
32

Oila inqirozi va uni keltirib chiqaruvchi asosiy sabablar

 KIRISH 
IBOB. OILA INQIROZ TUSHUNCHASINI O‘RGANISHNI NAZARIY METODOLOGIK ASOSLARI 
1.1.Oila inqiroz tushunchasining mohiyati va asosiy xususiyatlari. 
1.2.Oilada pul muammolari, toʻlovlar, moliyaviy daromadlarni boshqarishning ahamiyati. 
IIBOB. OILADA INQIROZNI OLDINI OLISH VA UNGA YECHIM TOPISH USULLARI 
2.1.

Oila aʼzolari oʻrtasidagi munosabatlar, masalalar va ularga yechim topish masalasi

 

2.2.

Oila inqirozi va uni keltirib chiqaruvchi sabablarga qonuniy yechim topish usullari.

 

 XULOSA 
 FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR RO‘YXATI