Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 70.9KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 04 Iyun 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Adabiyot

Sotuvchi

Azizbek Oripov

Ro'yxatga olish sanasi 20 Dekabr 2024

0 Sotish

Omon Matjonning “Najmiddin Kubro” tarixiy fojiasi

Sotib olish
O‘ ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
Toshkent  a maliy fanlar universtiteti
“O‘zbek tili va adabiyoti” yo‘nalishi
O‘T2201K01-guruh talabasi Bekqulov Ixtiyorning
“O ‘ zbek adabiyoti” fanidan
Omon Matjonning “Najmiddin Kubro” tarixiy fojiasi
mavzusidagi
KURS ISHI
Himoyaga tavsiya etaman                                      Ilmiy rahbar:___________
Kafedra mudiri:_________                                         Raxmonova M
B.R.Tojiboyev
2025     ___”___                                                       2025  ___”___ʻʻ ʻʻ
1                                                   TOSHKENT
Mundarija:
Kirish…………………………………………………………………..3
I-BOB  Omon Matjon ijodida tarixiy mavzularning aks etishi …….9  
1.1.  Najmiddin Kubro va uning tarixiy o‘rni. ……………………………………10
1.2.  “ Najmiddin Kubro ”  tarixiy fojiasining o‘zbek adabiyoti uchun ahamiyati… 12  
II-BOB  Najmiddin Kubro shaxsiyati va uning falsafiy qarashlari ..15
2.1.  Asardagi tarixiy haqiqat va badiiy talqin: fakt va fikrning uyg‘unligi… …….17
2.2.  Omon Matjonning tarixiy haqiqatga munosabati  ……………………………19
Xulosa..................................................................................................... 23
Foydalanilgan adabiyotlar ………………………………………………….25
2 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi .   O‘zbekiston   mustaqillikka   erishganidan   so‘ng,
milliy   qadriyatlarimizni   qayta   tiklash,   xalqimiz   tarixini,   ma’naviy   merosini
o‘rganish   va   kelgusi   avlodlarga   yetkazish   masalalari   davlat   siyosatining   asosiy
yo‘nalishlaridan biriga aylandi. Bu jarayonda adabiyotning o‘rni beqiyosdir. Adib
va shoirlarimiz o‘z asarlari orqali tarixning yorqin va fojiaviy sahifalarini yoritib,
milliy   ongni   mustahkamlashga   katta   hissa   qo‘shmoqdalar.   Omon   Matjonning
“ Najmiddin Kubro ”  tarixiy fojiasi ana shunday asarlar sirasiga kiradi. Bu asar XIII
asrda   Markaziy   Osiyo   zaminida   yuz   bergan   ijtimoiy   va   siyosiy   voqealar   fonida
tasvirlanadi.   Adib   asarda   Najmiddin   Kubro   kabi   buyuk   shaxsning   hayot   yo‘li   va
fojiasini   yoritish   orqali   nafaqat   tarixiy   haqiqatni   aks   ettiradi,   balki   inson
ma’naviyatining   yuksakligi,   haqiqat   va   iymon   uchun   kurash   masalalarini   badiiy
obrazlar orqali talqin etadi.   Mazkur kurs ishida "Najmiddin Kubro" fojiasi adabiy-
estetik   va   tarixiy   jihatdan   tahlil   qilinib,   Omon   Matjonning   tarixiy   mavzularga
yondashuvi   o‘rganiladi.   Ishda   asarning   tarixiy   voqelik   va   badiiy   to‘qimaning
uyg‘unligi, qahramonlarning ichki dunyosi, hamda o‘z davri uchun dolzarb bo‘lgan
masalalarni   qanday   aks   ettirgani   tahlil   qilinadi.     “O‘zbekiston   Respublikasida
buyuk   tarixiy   shaxslarning   tavallud   sanalarini   keng   nishonlash   to‘g‘risida”gi
qarorlar   –   Bu   qarorlar   tarixiy   va   ma’naviy   merosimizni   keng   targ‘ib   etishni
nazarda   tutadi.   Najmiddin   Kubro   kabi   buyuk   tasavvuf   arboblari   hayoti   va
faoliyatini o‘rganish bunday qarorlar doirasida amalga oshiriladi.
Najmiddin   Kubro   tavalludining   yubiley   sanalarini   nishonlash   to‘g‘risidagi
qarorlar   –   Prezident   tashabbusi   bilan   Najmiddin   Kubro   singari   tasavvuf
arboblarining yubiley sanalarini o‘tkazish hamda ularning ilmiy va badiiy merosini
targ‘ib   etish   bo‘yicha   ko‘plab   ishlar   amalga   oshirilmoqda.   “ Yoshlarni   ma’naviy
barkamol etib tarbiyalash va ularga tarixiy qadriyatlarni singdirish ”   to‘g‘risidagi
qarorlar   –   Ushbu   qarorlar   yoshlarga   o‘z   tarixini   o‘rganish   va   buyuk   shaxslar
hayotidan   ilhom   olish   imkoniyatini   yaratishga   qaratilgan.   “ Najmiddin   Kubro ”
singari asarlar mazkur qarorlar asosida yoshlar o‘rtasida targ‘ib qilinadi.   1
1
  Ibragimov, B. (2010).  Omon Matjonning badiiy dunyosi . Toshkent: Fan nashriyoti. 27-bet.
3 “ Madaniy   meros   ob’ektlarini   muhofaza   qilish   va   ulardan   foydalanishni
tashkil   etish ”   to‘g‘risida   (2018   yil,   19-iyun)   –   Bu   qaror   O‘zbekistonning   tarixiy
obidalarini   saqlash,   jumladan,   Najmiddin   Kubro   maqbarasi   kabi   muhim
yodgorliklarni   asrab-avaylash   va   keng   targ‘ib   qilishni   maqsad   qiladi.
“ O‘zbekistonning   tasavvuf   merosini   o‘rganish   va   targ‘ib   qilish   to‘g‘risidagi
qarorlar ”   –   Tasavvuf   madaniyatini   o‘rganish   va   buyuk   allomalar   ijodini
o‘zlashtirishni   ta’minlashga   oid   qarorlar   Omon   Matjonning   “Najmiddin   Kubro”
asaridagi   tarixiy   va   ma’naviy   g‘oyalar   bilan   uyg‘un   keladi.   “ Buyuk   ipak   yo‘lida
joylashgan   qadimiy   shaharlardagi   madaniy   merosni   o‘rganish   va   targ‘ib   qilish ”
to‘g‘risida   (2022   yil)   –   Najmiddin   Kubro   yashagan   davr   va   uning   faoliyati   bilan
bog‘liq madaniy yodgorliklarni o‘rganish bu qaror asosida rag‘batlantiriladi. 2
Kurs   ishining   asosiy   maqsadi   –   Omon   Matjon   ijodidagi   tarixiy   mavzularni
tahlil   qilish   orqali   milliy   va   tarixiy   merosimizning   badiiy   talqinini   o‘rganish,
shuningdek,   “ Najmiddin   Kubro ”   fojiasi   orqali   ma’naviy   va   madaniy
qadriyatlarimizning   ahamiyatini   yoritishdir.   Omon   Matjonning   “ Najmiddin
Kubro ”   tarixiy   fojiasi   nafaqat   o‘zbek   adabiyotining   yorqin   namunalaridan   biri,
balki o‘zida chuqur ma’naviy, falsafiy va tarixiy mavzularni mujassam  etgan asar
hisoblanadi.   Najmiddin   Kubro   XII   asrda   yashagan   buyuk   mutafakkir,   tasavvuf
tariqatining   asoschilaridan   biri   bo‘lib,   uning   ilmiy   va   ma’naviy   merosi   bugungi
kun uchun ham qimmatlidir. Asarda uning shaxsiy hayoti va faoliyatining dramatik
lahzalari o‘z ifodasini  topgan. Ushbu shaxsning tarixiy va diniy ahamiyati haqida
gapirish   bugungi   kun   yoshlariga   milliy   g‘urur   va   ma’naviyatni   tarbiyalashda
muhim   o‘rin   tutadi.   Asarda   tarixiy   voqealar   dramatik   talqin   orqali   o‘quvchiga
ta’sirli   tarzda   yetkaziladi.   Najmiddin   Kubro   qiyofasi   orqali   O‘rta   Osiyo
madaniyatining   boyligi   va   uning   insoniyat   ma’naviy   taraqqiyotidagi   o‘rni
yoritiladi.   Bu   kabi   asarlar   tarixiy   xotirani   tiklash   va   uni   keyingi   avlodlarga
yetkazishdagi   o‘rnini   ko‘rsatadi.   Milliy   o‘zlikni   anglash   va   tarixiy   merosni
qadrlash bugungi globalizatsiya davrida ayniqsa dolzarbdir. Najmiddin Kubro kabi
tarixiy shaxslarning hayoti va faoliyatini yoritish orqali o‘zbek millati nafaqat o‘z
2
  Matjon, O. (1997).  Najmiddin Kubro . Toshkent: O‘zbekiston yozuvchilar nashriyoti. 61-bet
4 tarixini, balki uning insoniyat sivilizatsiyasiga qo‘shgan hissasini ham yodga oladi .
“ Najmiddin Kubro ”  fojiasida tasvirlangan ma’naviy poklik, iymon va insoniylikka
intilish   masalalari   har   bir   zamon   uchun   dolzarbdir.   Insonning   ma’naviy   yetukligi
va   iymon   yo‘lidagi   kurashi   bugungi   kunda   ham   insoniyat   uchun   eng   asosiy
qadriyatlardan   biri   bo‘lib   qolmoqda.  
Omon   Matjonning   badiiy   mahorati,   tarixiy   voqealarni   dramatik   nuqtai   nazardan
yoritish uslubi bugungi adabiyot uchun ham ibratlidir. Asarning falsafiy mohiyati,
obrazlarning teranligi va tarixiy haqiqatga sodiqlik uni  dolzarb mavzular qatoriga
olib   chiqadi.   3
Umuman   olganda,   “ Najmiddin   Kubro ”   tarixiy   fojiasi   xalqning   o‘z
o‘tmishini, milliy va diniy merosini anglashga xizmat qiluvchi yuksak badiiy asar
sifatida dolzarb ahamiyat kasb etadi. Tarixiy xotiraga e’tibor qaratish va uni badiiy
ifodalash orqali Omon Matjon o‘z davri va kelajak uchun bebaho meros qoldirgan.
Kurs ishining maqsadi .  Omon Matjonning  “ Najmiddin Kubro ”  tarixiy 
fojiasini o‘rganishdan maqsad quyidagilardan iborat :
 Asarning badiiy va tarixiy ahamiyatini tahlil qilish .
Asarda yoritilgan tarixiy voqealar, Najmiddin Kubro shaxsiyati va uning 
davrida yuz bergan muhim hodisalarni o‘rganish orqali asarning tarixiy 
haqiqatga qanchalik mosligini aniqlash va bu voqealarning o‘zbek xalqining 
tarixiy xotirasidagi o‘rnini belgilash.
 Najmiddin Kubro obrazining ma’naviy va falsafiy talqinini o‘rganish
Najmiddin Kubro qiyofasi orqali asarda ko‘tarilgan ma’naviyat, iymon va 
insoniylik masalalarini tahlil qilish hamda bu qadriyatlarning bugungi kun 
uchun ahamiyatini ko‘rsatish.
 Asardagi badiiy tasvir va uslub xususiyatlarini tahlil qilish
Omon Matjonning tarixiy voqealarni dramatik badiiy usulda yoritishdagi 
mahoratini aniqlash, obrazlar tizimi va ularning tarixiy haqiqat bilan 
bog‘liqligini tadqiq qilish.
3
  Mahmudov, S. (2001).  Omon Matjon: adabiy meros va ijodiy yondashuvlar . Toshkent: Adabiyot va san’at 
nashriyoti. 39-bet
5  O‘rta Osiyo tarixining badiiy talqinini o‘rganish
Asar orqali o‘sha davrning madaniy, ijtimoiy va siyosiy muhitini yoritish, 
Najmiddin Kubro davrining ijtimoiy hayoti va qadriyatlarini tahlil qilish.
 Milliy o‘zlikni anglash va tarixiy xotirani uyg‘otish
Najmiddin Kubro singari buyuk shaxslar hayoti va faoliyatini o‘rganish 
orqali milliy o‘zlikni anglash, yosh avlodda tarixiy xotirani shakllantirish va 
mustahkamlash.
 Bugungi kunga oid dolzarb xulosalar chiqarish
Asardagi ma’naviy va falsafiy masalalarni zamonaviy kontekstda talqin 
qilib, uning insoniyat va yosh avlod tarbiyasidagi o‘rnini aniqlash.
Ushbu   kurs   ishi   orqali   Omon   Matjonning   “ Najmiddin   Kubro ”   fojiasi   o‘zbek
adabiyotidagi tarixiy-badiiy asar sifatida qadr-qimmatini belgilash va uning tarixiy
hamda madaniy ahamiyatini chuqur o‘rganish maqsad qilib qo‘yilgan.
6 Kurs   ishining   predmeti .   Omon   Matjonning   “ Najmiddin   Kubro ”   tarixiy
fojiasi   asosida:   Asar   kompozitsiyasi,   syujet   chizig‘i,   obrazlar   tizimi   va   badiiy   til
vositalarining o‘zaro bog‘liqligi va badiiy-tarixiy ahamiyatini aniqlash.   Najmiddin
Kubro   obrazining   tarixiy   haqiqat   va   badiiy   talqin   o‘rtasidagi   uyg‘unligi,   uning
insoniy   va   ma’naviy   fazilatlarini   yoritishda   yozuvchining   mahorati.   XIII   asrning
siyosiy   va   ijtimoiy   voqealarini   yoritishda   Omon   Matjonning   yondashuvi   hamda
tarixiy   voqealarning   asar   mazmuniga   ta’siri.   “ Najmiddin   Kubro ”   asarida   tarixiy
fojia   janrining   asosiy   belgilari,   yozuvchi   bu   janr   vositalari   orqali   qanday   badiiy
effektga   erishgani.   Najmiddin   Kubro   obraziga   asoslangan   ma’naviyat,   odil   hukm
va   insonlik   burchi   kabi   masalalarning   badiiy   tahlili.   4
Asarda   ilgari   surilgan
g‘oyalarning   zamonaviy   ijtimoiy   hayot,   milliy   qadriyatlar   va   ma’naviyat
masalalariga  bog‘liqligi.   Kurs   ishining  predmeti   sifatida  asardagi   badiiy  obrazlar,
tarixiy voqealar va yozuvchining g‘oyaviy maqsadlarini o‘rganish, ularning o‘zaro
bog‘liqligini   tahlil   qilish   va   o‘zbek   adabiyotidagi   o‘rnini   belgilash   maqsad   qilib
olinadi.
Kurs ishining obyekti .  Omon Matjonning   “ Najmiddin Kubro ”  tarixiy fojiasi 
bo‘lib, asarda aks ettirilgan:
 Najmiddin Kubro siymosi .  O‘rta asrlardagi buyuk mutafakkir va tasavvuf 
arbobi Najmiddin Kubro shaxsiyati va uning badiiy obrazini yaratishdagi 
yozuvchining mahorati.
 Asarning tarixiy asoslari .  XIII asrda O‘rta Osiyoda yuz bergan tarixiy 
voqealar, jumladan, Chingizxon istilosi va uning ijtimoiy-madaniy 
oqibatlarining badiiy aks ettirilishi.
 Badiiy obrazlar tizimi .  Asardagi markaziy va ikkinchi darajali qahramonlar, 
ularning o‘zaro munosabatlari va tarixiy jarayonlarga nisbatan 
munosabatlari.
4
  Jalilov, M. (2015).  O‘zbek adabiyoti tarixida fojia janri . Toshkent: O‘qituvchi nashriyoti.  58-bet.
7  Fojiali syujet liniyasi .  Asarda ko‘tarilgan ma’naviy, falsafiy va axloqiy 
masalalarning badiiy ifodasi, fojiaviy voqealarning tarixi va ularning 
zamonaviy talqini.
 Tarix va badiiyatning uyg‘unligi .  Asarda tarixiy haqiqat va yozuvchining 
badiiy tasavvurining o‘zaro bog‘liqligi, tarixiy voqealarning badiiy 
dramatizatsiyasi.
 Asarning til va uslub xususiyatlari .  Omon Matjonning asarda qo‘llagan 
badiiy vositalari, til va uslubning tarixiy voqelikni yoritishdagi roli.
Kurs ishining obyekti sifatida asardagi tarixiy va badiiy komponentlarning o‘zaro 
bog‘liqligi, yozuvchining tarixni qayta tiklashdagi mahorati hamda obrazlar 
tizimining zamonaviy o‘quvchi uchun ahamiyati o‘rganiladi.
Kurs ishining metodologik asosi .  Omon Matjonning  “ Najmiddin Kubro ”  
tarixiy fojiasini ilmiy asosda o‘rganish uchun qo‘llaniladigan adabiyotshunoslik, 
tarixiylik va madaniy tadqiqot metodlariga tayanadi. Quyidagi metodlar asosiy 
yo‘nalish sifatida tanlangan:
 Tarixiy-tasviriy metod .  Asarning tarixiy asoslarini aniqlash, XIII asr 
voqealarining badiiy talqinini va yozuvchi tomonidan qayta tiklangan tarixiy
jarayonlarni tahlil qilish.
 Badiiy-tahliliy metod .  Asarda aks ettirilgan badiiy obrazlar, tasviriy 
vositalar, dramatik konflikt va syujet qurilishining o‘ziga xos xususiyatlarini
tahlil qilish.
 Komparativ metod .  Omon Matjonning asari va boshqa tarixiy fojialar 
o‘rtasidagi o‘xshashlik va farqlarni aniqlash,  “ Najmiddin Kubro ”  fojiasini 
boshqa tarixiy asarlar kontekstida o‘rganish.
 Falsafiy-aksiologik metod .  Asarda ko‘tarilgan ma’naviy, axloqiy va falsafiy 
masalalarni tahlil qilish, ularning zamonaviy o‘quvchi uchun ahamiyatini 
yoritish.
 Strukturalizm metodi .  Asarning kompozitsion tuzilishini, syujet va obrazlar 
tizimining o‘zaro bog‘liqligini aniqlash.
8  Hermenevtik yondashuv .  Matnning chuqur ma’nosini, yozuvchining tarixiy 
va falsafiy g‘oyalarini sharhlash, matnni zamonaviy o‘quvchi uchun talqin 
qilish.
Ushbu metodlar asarni har tomonlama chuqur va tizimli o‘rganishga imkon beradi 
hamda tarixiylik va badiiylik uyg‘unligini ochib berishga xizmat qiladi.
Kurs   ishining   tuzilishi:   Kirish,   asosiy   qism   (2   bob,   4   bo‘lim),   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
I -  BOB: Omon Matjon ijodida tarixiy mavzularning aks etishi
Omon   Matjonning   ijodi   o‘zbek   adabiyotida   alohida   o‘rin   egallaydi.   Uning
asarlarida tarixiy mavzular   chuqur  yoritilib,  milliy  meros,  xalq qismati,  adolat   va
haqiqat   uchun   kurash   kabi   muhim   masalalar   qalamga   olingan.   Shu   jihatdan,
adibning "Najmiddin Kubro" tarixiy fojiasi o‘z ijodidagi yuksak badiiy mahoratni
va   tarixiy   voqelikni   ifodalashga   bo‘lgan   chuqur   e’tiborini   namoyon   etadi.   Omon
Matjonning   she’riyati   va   nasr   asarlari   o‘ziga   xos   badiiylik   va   falsafiy   chuqurlik
bilan   ajralib   turadi.   U   o‘z   asarlarida   tarixiy   mavzularni   ko‘tarar   ekan,   ularda
insoniyat taqdiri, millatning o‘tmishdagi saboqlari va kelajak uchun xulosalari kabi
masalalarni   ko‘taradi.   Omon   Matjon   nafaqat   tarixiy   shaxslarni,   balki   ularning
ma’naviy qiyofasini, jamiyatda tutgan o‘rnini badiiy talqin qilish orqali o‘quvchini
o‘tmish saboqlari haqida o‘ylashga undaydi.   5
Adibning tarixiy asarlarida voqealar
nafaqat   tarixiy   voqelik   sifatida,   balki   zamonaviy   muammolar   bilan   bog‘liq   holda
yoritiladi.   U   tarixni   badiiy   usulda   qayta   tiklab,   unda   aks   etgan   hissiyotni
zamonaviy o‘quvchiga yaqinlashtirishga intiladi.   Omon Matjon tarixiy shaxslar va
5
  Nazarov, A. (2000).  Omon Matjonning tarixiy adabiyoti . Toshkent: Universitet nashriyoti. 43-bet
9 voqealarni   tasvirlar   ekan,   quyidagi   tamoyillarni   o‘ziga   xos   yondashuv   sifatida
qo‘llaydi:
I. Haqiqat va badiiy to‘qima uyg‘unligi :  Tarixiy voqealarni haqiqatga yaqin 
qalamga olib, ularga badiiy ko‘rinish beradi.
II. Tarixiy qahramonlarning ichki dunyosini ochish : Asarlarda tarixiy 
shaxslarning ruhiy kechinmalari va insoniy fazilatlariga alohida e’tibor 
qaratiladi.
III. Zamonaviylik bilan uyg‘unlik :  O‘tmishdagi voqealarni yoritishda 
zamonaviy o‘quvchiga tushunarli va yaqin mazmunlar yaratiladi.
“ Najmiddin   Kubro ”   tarixiy   fojiasi   Omon   Matjon   ijodida   tarixiy   mavzuning
yorqin namunasidir. Bu asarda XIII asrda sodir bo‘lgan tarixiy voqealar va buyuk
shaxs   Najmiddin   Kubro   hayot   yo‘li   yoritiladi.   Omon   Matjon   Najmiddin   Kubro
obrazini yaratishda quyidagi tarixiy aspektlarga e’tibor qaratadi:
I. Tarixiy voqelik : Najmiddin Kubro yashagan davr – mo‘g‘ullar istilosi davri 
tasvirlanadi. Ushbu tarixiy voqea orqali xalqning iymon va mustaqillik 
uchun kurashi badiiy tasvirlanadi.
II. Shaxsning roli va ma’naviy kurashi : Najmiddin Kubro obrazi orqali adib 
insonning ma’naviyati va iymoni qanday qilib tarixiy fojialarda ahamiyat 
kasb etishini ko‘rsatadi. 6
Omon   Matjon   ijodida   tarixiy   mavzular   faqat   “ Najmiddin   Kubro ”   fojiasi   bilan
cheklanmaydi.   Uning   she’riyati   va   nasr   asarlarida   ham   milliy   qahramonlar,
xalqning   qiyinchiliklari   va   tarixiy   saboqlar   haqida   hikoya   qilinadi.   Adib   bu
mavzularni   o‘quvchiga   yetkazishda   dramatik   tasvirlar   va   poetik   til   vositalaridan
mahorat bilan foydalanadi.   Omon Matjon ijodida tarixiy mavzularni yoritish o‘ziga
xos yuksak badiiy mahorat bilan birlashadi. Uning asarlari orqali tarixiy voqelikni
badiiy talqin qilishda inson ma’naviyati, haqiqat va milliy qadriyatlar masalalariga
keng   o‘rin   berilgan.   “ Najmiddin   Kubro ”   fojiasi   esa   ushbu   tarixiy   mavzularni
ifodalashning eng yorqin namunasidir.   7
6
  Kurbanov, F. (2014).  Omon Matjonning tarixiy va falsafiy qarashlari . Toshkent: Yangi nashr. 75-bet
7
  Shodmonov, D. (2003).  O‘zbek adabiyoti: tarixiy va badiiy qarashlar . Toshkent: Ma’naviyat nashriyoti.  40-bet
10 1.1. Najmiddin Kubro va uning tarixiy o‘rni
Najmiddin Kubro   (1200–1270) — o‘zbek tasavvufining eng yirik shaxslaridan
biri, ajib ilm va hikmatlarni yaratgan, tasavvuf falsafasi va diniy g‘oyalari bilan o‘z
davrining   ilohiyot   ilmiga   katta   hissa   qo‘shgan   mutafakkirdir.   Uning   asarlari,
ijtimoiy va diniy faoliyati nafaqat o‘z davrida, balki keyingi asrlar mobaynida ham
o‘qilishga   va   o‘rganishga   asos   bo‘lib   kelgan.   Kubroyning   ilmiy   merosi
O‘zbekiston  va  Markaziy   Osiyo  xalqlarining  ma’naviy  rivojida  katta  o‘rin  tutadi.
Najmiddin   Kubro   XIII   asrda,   hozirgi   O‘zbekiston   hududida   yashagan   va   faoliyat
ko‘rsatgan.   U   tasavvufning   "Kubriyya"   tariqatining   asoschisi   hisoblanadi.
Kubriyya   tariqati   nafaqat   diniy   e’tiqodlarni   o‘rgatish,   balki   insonning   ichki
dunyosini   poklash,   axloqiy   yuksalish,   ma’naviy   yangilanishni   targ‘ib   etishga
qaratilgan   edi.   Uning   eng   muhim   g‘oyasi,   insonning   o‘zini   mukammallikka
erishish   yo‘lida   yaxshilash   va   Allohga   yaqinlashish   uchun   ichki   ruhiy   holatini
yuksaltirish edi.
Najmiddin Kubro diniy va tasavvufiy bilimlarni o‘zaro bog‘lab, nafaqat nafsni
tozalash, balki ilm, ahloq va amallarni  uyg‘unlashtirish orqali mukammal insonni
tarbiyalashni   nazarda   tutdi.   U,   shuningdek,   islom   falsafasining   o‘ziga   xos
mutafakkiridir,   chunki   u   nafaqat   din,   balki   falsafa   va   tasavvufning   ko‘plab
masalalariga   izohlar   kiritgan.   Najmiddin   Kubroning   ilmiy   merosi   keng   qamrovli
bo‘lib,   uning   eng   mashhur   asari   “ Futuhot   al-Kubro ”   (Kubroning   g‘alaba   va
ulug‘liklari)  deb nomlanadi. Bu asar  tasavvuf  ilmiga oid eng katta asarlardan biri
hisoblanadi.   Kubro   o‘z   asarida   tasavvufning   nazariy   jihatlarini,   ma’naviy
yuksalishning   yo‘llarini,   insonning   ichki   dunyosini   poklashni   va   Allohga
yaqinlashishni   ta’kidlagan.   Shuningdek,   uning   asarida   inson   ruhiyatining
takomillashuvi,   jamiyatdagi   axloqiy   qadriyatlarning   ahamiyati   va   ijtimoiy
munosabatlarning   o‘rni   kabi   mavzular   muhim   o‘rin   tutadi.   Najmiddin   Kubro,
shuningdek,   tasavvuf   va   islomning   boshqa   jihatlari   bo‘yicha   ko‘plab   risolalar
yozgan.   U   “ Tasfiyah ”   (poklanish)   va   “ Tazkiyah ”   (tavba   qilish)   masalalariga
alohida e’tibor qaratdi. Ushbu asarlari nafaqat diniy va ma’naviy jihatlarni yoritib
11 berish,   balki   insonning   ichki   dunyosini   anglash,   hayotga   nisbatan   to‘g‘ri
qarashlarni shakllantirishga yordam berdi. 8
 
Kubro   tasavvufiy   g‘oyalari   insonni   Allohga   yaqinlashtirishning   yo‘llarini
izlab,  Alloh   bilan  bo‘lgan   aloqani   pok   va  sof   saqlashga   chaqirdi.  Uning   tasavvuf
falsafasida asosiy e’tibor insonning ichki holatiga, ruhiy va ma’naviy poklanishiga
qaratilgan.   Kubro,   shuningdek,   tasavvufning   eng   muhim   jihatlaridan   biri   bo‘lgan
"vujud"   (insonning   mavjudligi   va   ichki   holati)   haqidagi   g‘oyalarni   ishlab   chiqdi.
Uning fikriga ko‘ra, insonning ichki dunyosi faqat Allohning nurida tozalana oladi
va   faqat   shunday   ichki   yuksalish   orqali   inson   jismonan   va   ruhonan   mukammal
bo‘lishi   mumkin.   Kubro   faqat   diniy   yoki   tasavvufiy   faoliyat   bilan   cheklanmay,
o‘zining   jamiyatdagi   ijtimoiy   va   axloqiy   rollarini   ham   aniq   ifodalagan.   U
insonlarni   haqiqiy   axloqiy   yuksalishga   chaqirdi,   va   bu   g‘oya   uning   asarlarida
muhim o‘rin tutdi. Kubroning ijtimoiy va diniy yondashuvi, uning jamiyatni yuqori
axloqiy qadriyatlar asosida shakllantirishga bo‘lgan intilishi, ayniqsa, adolat, mehr-
shafqat va inson huquqlari kabi masalalarga bo‘lgan qarashlari bilan ajralib turadi.
Najmiddin   Kubro   tasavvuf   va   islom   falsafasining   rivojlanishiga   katta   ta’sir
ko‘rsatgan   shaxsdir.   U   o‘z   asarlari   bilan   nafaqat   o‘z   davrining   ilmiy   va   diniy
dunyosini, balki keyingi avlodlar uchun ham katta meros qoldirdi. Uning g‘oyalari,
ijtimoiy   va   diniy   qarashlari   nafaqat   tasavvufda,   balki   islom   dinining   keng
ommalashishiga ham muhim hissa qo‘shgan.   Kubro tasavvufining tarixi  va uning
merosi,   O‘zbekiston   va   Markaziy   Osiyo   xalqlarining   ma’naviy   yuksalishiga
muhim ta’sir o‘tkazdi. Shuningdek, uning tarixiy o‘rni nafaqat diniy sohada, balki
madaniy va ilmiy sohalarda ham katta ahamiyatga ega.   Najmiddin Kubro o‘zining
tasavvuf   falsafasi,   diniy   va   ijtimoiy   g‘oyalari   orqali   nafaqat   o‘z   zamonasi,   balki
keyingi avlodlar uchun ham abadiy ta’sir ko‘rsatgan. U o‘zining asarlari va hayoti
orqali  nafaqat o‘zining zamonasidagi,  balki kelajakdagi  insonlarga ham  ma’naviy
yuksalish, ruhiy poklanish va axloqiy mukammallik yo‘llarini ko‘rsatdi.
1.2. “Najmiddin Kubro” tarixiy fojiasining o‘zbek adabiyoti uchun ahamiyati
8
  Tursunov, Z. (2018).  Najmiddin Kubro va tasavvuf falsafasi . Toshkent: Sharq nashriyoti. 98-bet
12 Omon   Matjonning   “ Najmiddin   Kubro ”   tarixiy   fojiasi   o‘zbek   adabiyotining
yirik   yutuqlaridan   biri   hisoblanadi.   Bu   asar   nafaqat   adabiy,   balki   tarixiy   va
ma’naviy jihatdan ham katta ahamiyatga ega bo‘lib, o‘zining go‘zal va o‘ziga xos
ifoda   shakli,   yirik   tarixiy   shaxsni   obrazlashda   qo‘llangan   yondashuvlari   bilan
ajralib turadi. Asarning o‘zbek adabiyotiga qo‘shgan hissasi, adabiy uslub va janr
jihatlaridan tashqari, uning tarixiy, falsafiy va diniy g‘oyalari bilan bog‘liq.   Omon
Matjonning   “ Najmiddin   Kubro ”   asari,   tarixiy   fojia   janrida   yozilgan   bo‘lib,   bu
janrda   Omon   Matjonning   o‘ziga   xos   uslubi   va   yondashuvlarini   namoyon   etadi.
Asar   tasavvufiy   fojia   janrini   yangi   bir   shaklda,   zamonaviy   o‘zbek   adabiyotiga
moslashtirib, tarixiy voqealarga yangi falsafiy qarashni taqdim etdi. Matjon, asarda
Najmiddin Kubro shaxsini tarixiy va ma’naviy nuqtai nazardan obrazlashda, uning
ma’naviy   izlanishlarini,   insonning   ruhiy   va   axloqiy   rivojlanishini   yoritishda   juda
yuksak   san’atchilik   ko‘rsatgan.   Asar,   o‘zbek   adabiyotida   tarixiy   fojia   janrining
rivojlanishida   muhim   bosqich   bo‘lib   xizmat   qildi.   Omon   Matjonning   Najmiddin
Kubro   obrazida   tarixiy   voqealar,   tasavvuf   falsafasi   va   insonning   ichki   dunyosini
birlashtirish orqali yangi adabiy uslublarni kashf etdi. Bu esa o‘z navbatida o‘zbek
drama   va   fojiasining   yangi   janrini   shakllantirishga   yordam   berdi.   “ Najmiddin
Kubro ”   asari   fojia   janrining   o‘zbek   adabiyotidagi   rivojlanishini   davom   ettirdi.
Fojia   janri   o‘zida   nafaqat   tarixiy   voqealarni   aks   ettiradi,   balki   insonning   ruhiy
holati,   uning   ijtimoiy   muhit   bilan   bog‘liq   dilemmalari,   axloqiy   tanlovlar   va
ma’naviy   izlanishlarini   ham   yoritadi.   Omon   Matjon,   bu   janrni   yangilab,   undagi
badiiy   g‘oyalarning   chuqurligini,   tashvish   va   ikkilanishlarining   ma’naviy
tomonlarini   ajratib   ko‘rsatgan.   9
Uning   asarida   tarixiy   hodisalarga   nafaqat   tarixiy
faktlar nuqtai nazaridan, balki inson ruhiyatiga, tasavvufiy izlanishlarga, adolat va
haqiqat kabi qadriyatlarning o‘zgarishiga e’tibor qaratilgan.  
Asarda,   Najmiddin   Kubro   obrazining   go‘zal   tasvirlanishi   orqali,   Omon
Matjon   o‘zbek   adabiyotida   tarixiy   shaxslarning   tasvirini   yangi   shaklda   yaratdi.
Kubro,   o‘z   zamonasi   uchun   ma’naviy   yetuklikni,   tasavvufni   va   insonning   ichki
dunyosini ifodalovchi buyuk shaxs sifatida ko‘rsatiladi. Bu obraz, adabiyotda faqat
9
  O‘rmonov, A. (2010).  O‘zbek adabiyotida tarixiy drama . Toshkent: Adabiyot nashriyoti.71-bet
13 tarixiy shaxs sifatida emas, balki ma’naviy va ijtimoiy muammolarni ko‘rsatishda
keng   obraz   sifatida   shakllanadi.   Kubro,   asarda,   nafaqat   tasavvufiy   shaxs,   balki
jahonni   va   insonni   anglashga   intilayotgan   bir   fikr,   g‘oya   va   qalb   ifodasi   sifatida
namoyon   bo‘ladi.   Asarda   uning   ichki   kurashi,   axloqiy   izlanishlari,   ma’naviy
yuksalishi   hamda   ijtimoiy   adolatga   bo‘lgan   ishonchi   alohida   ta’kidlangan.   Bu,
o‘zbek   adabiyotida   yangi   badiiy   tasvir   shaklini   yaratdi   va   asar   ijtimoiy-ma’naviy
mohiyatga   ega   bo‘ldi.   Omon   Matjonning   “ Najmiddin   Kubro ”   asarida   diniy   va
falsafiy   g‘oyalar   asosiy   o‘rin   tutadi.   Bu   asar   tasavvuf   falsafasi   va   diniy
qadriyatlarni   o‘zida   mujassam   etgan   asar   sifatida   ajralib   turadi.   Kubro   obrazida
insonning   ichki   dunyosi,   tasavvufiy   izlanishlar   va   haqiqatga   erishish   yo‘lidagi
kurash   ko‘rsatiladi.   Asarda,   insonning   ma’naviy   yuksalishi   va   haqiqatga
erishishdagi   roli,   tasavvufni   haqiqatan   ham   tushunishga   qaratilgan   qadriyatlar
yoritiladi.   Bu   g‘oyalar   esa   o‘zbek   adabiyotining   falsafiy   va   diniy   aspektlariga
yangi   bir   ko‘rinish,   yangi   tafakkur   shaklini   olib   keldi.   Omon   Matjonning   asari
o‘zbek   adabiyotining   modernizatsiyasiga   katta   ta’sir   ko‘rsatdi.   Asar,   zamonaviy
adabiyotda   tarixiy   va   diniy   masalalarni   badiiy   uslubda   ko‘rsatishda   yangi
yondashuvni taqdim etdi. O‘zbek adabiyotida tarixiy voqealar va tasavvuf falsafasi
badiiy uslubda birlashdi, bu esa adabiy jarayonda yangi o‘zgarishlarga olib keldi.
Asar,   o‘zbek   adabiyotining   zamonaviy   shakllariga   moslashtirilgan   tarzda,   tarixiy
va   diniy   mavzularni   badiiy   shaklda   aks   ettirishni   boshladi.   Omon   Matjonning
“ Najmiddin Kubro ”  tarixiy fojiasi o‘zbek adabiyotiga yangi nafas, yangi qarashlar
va   badiiy   yondashuvlar   olib   keldi.   Bu   asar   tarixiy   va   diniy   qadriyatlarni   badiiy
shaklda ifodalashda muhim o‘rin tutadi. Najmiddin Kubro obrazining tasvirlanishi,
tasavvuf   falsafasi   va   diniy   g‘oyalar,   o‘zbek   adabiyotining   rivojlanishiga   va
zamonaviylashuviga   katta   ta’sir   ko‘rsatdi.   Omon   Matjonning   asari   nafaqat
adabiyotda, balki tarix, falsafa va ma’naviyat sohalarida ham muhim o‘rin tutadi.
14 II - BOB. Najmiddin Kubro shaxsiyati va uning falsafiy qarashlari
Omon   Matjonning   “ Najmiddin   Kubro ”   asari,   shaxsiyati   va   uning   falsafiy
qarashlarini   yoritishda   juda   muhim   o‘rin   tutadi.   Bu   bobda,   Najmiddin   Kubro
obrazining shakllanishi, uning diniy, tasavvufiy va falsafiy qarashlari, shuningdek,
asardagi   boshqa   shaxsiyatlar   bilan   munosabatlari   tahlil   qilinadi.   Kubro
shaxsiyatining   o‘ziga   xos   jihatlari,   uning   dunyoqarashi   va   axloqiy   dunyosi   asar
orqali   chuqur   ko‘rsatilgan.   Najmiddin   Kubro,   asarda   tasavvufning   yuqori
darajalariga yetgan, aqliy va ruhiy izlanishlarga intilgan inson sifatida tasvirlanadi.
Uning   hayoti   va   faoliyati   nafaqat   tarixiy   voqea   sifatida,   balki   axloqiy   va   ruhiy
yuksalish   yo‘lida   amalga   oshirilgan   kurash   sifatida   taqdim   etiladi.   Kubro
shaxsiyati   uning   ichki   kurashlari,   dunyoqarashi,   o‘zining   ma’naviy   o‘sishi   va
boshqalarga   bo‘lgan   ta’siri   orqali   rivojlanadi.   Kubro   obrazida   bir   necha   yirik
elementlar   mavjud:   uning   diniy   izlanishlari,   insoniy   qadriyatlarni   o‘rganishdagi
yuqori   motivatsiyasi,   ma’naviy   va   axloqiy   prinsiplariga   sodiqligi,   shuningdek,
tasavvufning bilim va e’tiqodga asoslangan o‘qituvchisi sifatida uning yetakchilik
roli. 
15 Kubro   shaxsiyatining   shakllanishi,   nafaqat   tasavvufning   ma’naviy
qoidalarini o‘rgatishga, balki odamlar bilan samimiy munosabatlar o‘rnatishga ham
yo‘naltirilgan.   Bu   jihat   uning   butun   hayotini   va   faoliyatini   tasvirlashda   muhim
ahamiyatga   ega.   Najmiddin   Kubro,   asarda   tasavvuf   falsafasi   bilan   chambarchas
bog‘lanadi.   Tasavvufning   markazida   insonning   ichki   dunyosi,   ruhiy   yuksalish,
ilohiy   muhabbat   va   haqiqatga   erishish   masalalari   turadi.   Kubro   tasavvufni   faqat
diniy   qoidalar   sifatida   emas,   balki   insonni   o‘zi   bilan   yuzma-yuz   qiladigan,   uning
ichki   dunyosini   anglashga   yordam   beradigan   bir   necha   qatlamli   falsafiy   tizim
sifatida   ko‘radi.   10
  Kubroning   tasavvufiy   dunyoqarashi,   insonning   o‘zini   bilish,
uning ruhiy dunyosiga kirish, haqiqatni izlash va uni topish yo‘lidagi intilishlarini
o‘z ichiga oladi.   Kubro tasavvufni aql va e’tiqodning uyg‘unligi sifatida qaraydi. U
nafaqat   diniy   muammolarni   hal   qilish,   balki   insonning   ruhiy   holatini
yuksaltirishga,   uning   axloqiy   va   ma’naviy   jihatlarini   rivojlantirishga   e’tibor
qaratadi.   Kubro,   tasavvufni   ma’naviy,   ilohiy   va   falsafiy   tomonlarini   birlashtirib,
unga   o‘ziga   xos   tizim   yaratgan.   Najmiddin   Kubro   shaxsiyatida   axloqiy   g‘oyalar
katta   o‘rin   tutadi.   Uning   hayoti   va   faoliyati   nafaqat   diniy,   balki   axloqiy   jihatdan
ham   yuqori   ahamiyatga   ega.   Kubro,   adolat,   sabr-toqat,   vafodorlik,   sadoqat   va
boshqa axloqiy qadriyatlarni shaxsiy faoliyatida ta’kidlaydi. Asarda, uning ahloqiy
va ma’naviy jihatlari o‘zining barcha qarorlarini, xatti-harakatlarini va atrofdagilar
bilan   munosabatlarini   belgilaydi.   Kubro,   bir   tomondan,   yuqori   axloqiy
qadriyatlarni ifodalaydi, boshqa tomondan esa, ularga erishish yo‘lidagi murakkab
kurashni tasvirlaydi. Kubro shaxsiyatida yer yuzidagi adolatni o‘rnatishga intilish,
yuksak   axloqiy   standardlarga   erishish   va   insoniyatni   ma’naviy   jihatdan   o‘stirish
istagi   mavjud.   Buning   orqali,   asarda   Kubroni   faqat   diniy,   balki   axloqiy   yetakchi
sifatida   tasvirlash   mumkin.   Najmiddin   Kubro,   o‘zining   ijtimoiy   mas’uliyatini
chuqur   his   etgan   shaxs   sifatida   ham   namoyon   bo‘ladi.   U   faqat   ma’naviy   sohada
emas, balki  ijtimoiy hayotda ham  adolat  va tenglikni  ta’minlashga harakat  qiladi.
Kubro, o‘zining ilmiy va diniy faoliyati  orqali  ijtimoiy mas’uliyatni  ta’minlashga
intiladi.   Uning   hayotida   ijtimoiy   vazifalar,   haqiqatni   izlash   va   adolatni   o‘rnatish
10
  R. Jumanazarov. Omon Matjon ijodi va adabiy merosi. T.: Yangi nashr, 2010. 23-bet
16 faoliyatlari ham bir-biriga uyg‘unlashadi.   Kubroning ijtimoiy mas’uliyatga bo‘lgan
munosabati,   uning   axloqiy   va   ma’naviy   qarashlari   bilan   chambarchas   bog‘liq.
Shuningdek, uning o‘zini jamoatga xizmat qilishga tayyor ekanligini ko‘rsatuvchi
bir necha misollar mavjud. Uning diniy va ma’naviy islohotlarga bo‘lgan sodiqligi,
ijtimoiy   tenglikni   ta’minlashga   intilish   orqali   namoyon   bo‘ladi.   “ Najmiddin
Kubro ”   asarida Kubroning boshqa shaxsiyatlar bilan aloqalari ham katta e’tiborga
loyiq. Uning atrofidagi shaxslar – o‘z shogirdlari, do‘stlari, mushtarak maqsadlarga
yo‘l   tutgan   boshqa   tasavvuf   ahli,   shuningdek,   dushmanlari   –   uning   shaxsiyati   va
falsafasiga nisbatan turlicha munosabatda bo‘lishadi. Kubro va uning atrofidagilar
o‘rtasidagi munosabatlar asar davomida rivojlanadi va o‘zgaradi. Kubroning o‘ziga
bo‘lgan ishonchi, uning barcha munosabatlarida kuchli ta’sir ko‘rsatadi.
Najmiddin Kubro shaxsiyati va uning falsafiy qarashlari  “ Najmiddin Kubro ”
asarining markaziy mavzusi hisoblanadi. Asarda Kubro obrazining shakllanishi, 
uning tasavvufiy dunyoqarashi, axloqiy va ma’naviy qarashlari, shuningdek, 
ijtimoiy mas’uliyatga bo‘lgan yondashuvlari orqali Kubro shaxsiyati barcha 
ma’naviy, diniy va axloqiy jihatlarida chuqur tahlil qilinadi. Asarda Kubro, shaxsiy
o‘sish, dunyoqarashni kengaytirish va adolatni o‘rnatish uchun muhim bir 
yuksalish yo‘liga kirgan inson sifatida ifodalanadi. 11
2.1. Asardagi tarixiy haqiqat va badiiy talqin: fakt va fikrning uyg‘unligi
Omon   Matjonning   “ Najmiddin   Kubro ”   asari,   tarixiy   faktlar   bilan   badiiy
tasvirning uyg‘unlashgan namunasi sifatida o‘ziga xos bir asar hisoblanadi. Asarda
tarixiy  voqealar  va  faktlar,  ularning  asosida   yotgan ruhiy va  ma’naviy izlanishlar
bilan   birgalikda   talqin   qilinadi.   Tarixiy   haqiqat   va   badiiy   fikr   o‘rtasidagi
muvozanat,   asarning   falsafiy   va   ma’naviy   yuksakligini   ta’minlaydi.   Bu   bobda,
asardagi tarixiy haqiqat va uning badiiy talqini, fakt va fikrning uyg‘unligi qanday
ta’sir   qilishini   tahlil   qilamiz.   Omon   Matjonning   asarida   tarixiy   haqiqat   asosan
Najmiddin   Kubro   hayoti   va   uning   davrida   yuz   bergan   voqealarga   asoslanadi.
Kubro,   o‘z   davrida   keng   tarqalgan   tasavvufiy   oqimlar   va   ijtimoiy-iqtisodiy   holat
11
  Omon Matjon. "Najmiddin Kubro." T.: O‘qituvchi, 1998. 51-bet
17 bilan   bog‘liq   bo‘lib,   asarda   uning   hayoti,   faoliyati   va   o‘limi,   shuningdek,   boshqa
tarixiy   shaxslar   bilan   bo‘lgan   munosabatlari   haqqoniy   yoritiladi.   Asardagi   tarixiy
voqealar,   Kubroning   o‘zi,   uning   shogirdlari,   tasavvufdagi   fikrlari   va   diniy
qarashlari,   zamondoshlari   bilan   bo‘lgan   munosabatlar   hamda   uning   davrining
ijtimoiy   va   siyosiy   konteksti   o‘rganiladi.   Biroq,   asarda   nafaqat   faktlar,   balki   bu
voqealarning   tahlili   va   talqini   ham   mavjud.   Masalan,   Kubroning   diniy   va
tasavvufiy   qarashlarini   tarixiy   kontekstda   ko‘rsatishda,   muallif   tarixiy   haqiqatni
badiiy   uslubda   ifodalaydi.   Har   bir   voqea   va   holat,   o‘sha   davrning   ma’naviy   va
axloqiy muhitiga mos ravishda shakllantirilgan. 
Tarixiy   haqiqatning   badiiy   talqini,   asar   qahramonlarining   psixologik
holatlari va ichki kurashlari orqali tasvirlanadi.   Badiiy talqin – bu tarixiy voqealar
va personajlarning muallif tomonidan o‘ziga xos fikr, tasavvur va tuyg‘ular orqali
yoritilishidir.   Omon   Matjon,   tarixiy   haqiqatni   badiiy   talqin   qilishda   o‘ziga   xos
uslubni   qo‘llaydi,   bunda   faktlar   va   fikrlar   orasidagi   uyg‘unlik   alohida   e’tiborga
loyiqdir. Tarixiy haqiqatga qarab, u voqealarni badiiy tasvirlaydi, personajlarning
ichki   dunyosini,   ruhiy   izlanishlarini   va   qarashlarini   chuqur   ochib   beradi.   Badiiy
talqin voqealarning ko‘rgazmali, ma’noli  va hissiy  tomonlarini yoritadi.   Masalan,
asardagi   Kubro   va   uning   atrofidagi   shaxslarning   diniy   va   ma’naviy   izlanishlari,
faqat   tarixiy   shaxslar   sifatida   emas,   balki   ularning   ichki   kurashlari   va   falsafiy
g‘oyalari   bilan   bog‘liq   ravishda   talqin   etiladi.   Kubro   hayoti   va   faoliyati,   uning
ichki qarashlari, jamiyatdagi o‘rni, axloqiy qarorlar va tanlovlari, asar orqali badiiy
tasvirlanadi.   Bu   voqealar   va   holatlar,   ma’lum   bir   tarixiy   kontekstda   keltirilgan
bo‘lsa-da,   ularni   o‘z   zamonasining   falsafiy   va   diniy   qarashlari   bilan
uyg‘unlashtirish   orqali,   ular   ma’naviy   jihatdan   yuksaltiriladi.   Omon   Matjonning
“ Najmiddin   Kubro ”   asarida   tarixiy   faktlar   va   badiiy   fikr   o‘rtasida   uyg‘unlik
mavjud.   Tarixiy   haqiqat,   Kubro   hayoti   va   uning   davriga   oid   voqealar   haqidagi
bilimlarni   taqdim   etsa,   badiiy   talqin   bu   faktlarni   tasavvufiy   va   falsafiy   talqinda
yoritib,   asarni   yanada   boyitadi.   Muallif,   voqealarning   tarixiy   haqiqatini   xolis   va
aniq   tarzda   aks   ettirgan   holda,   bu   faktlarni   badiiy   shaklga   keltiradi,   ularning
ma’naviy,   axloqiy   va   ruhiy   qatlamlarini   ochib   beradi.   Asarda   tarixiy   faktlar,
18 qahramonlarning ruhiy holatlari, ularning o‘z qarashlariga bo‘lgan munosabatlari,
ichki   izlanishlari   va   hissiy   dunyolari   bilan   uyg‘unlashadi.   Faktlar   va   fikrlar
o‘rtasidagi   uyg‘unlik,   voqealarni   nafaqat   tarixiy   haqiqat   sifatida,   balki
insoniyatning ma’naviy va diniy izlanishlari sifatida qabul qilish imkonini beradi.
Shuningdek, muallifning badiiy tasvirlari, faktlarni yanada chuqurroq anglash, ular
bilan bog‘liq hissiyot va tuyg‘ularni aks ettirishga yordam beradi.
Omon   Matjonning   “ Najmiddin   Kubro ”   asarida   tarixiy   haqiqat   va   badiiy
talqin   o‘rtasidagi   uyg‘unlik,   asarning   falsafiy,   diniy   va   ma’naviy   qatlamlarini
shakllantirishda   muhim   o‘rin   tutadi.   Tarixiy   faktlar   badiiy   uslubda   talqin   etilib,
ular nafaqat voqealar sifatida, balki insoniyatning axloqiy va ma’naviy izlanishlari
sifatida   taqdim   etiladi.   Asarda   faktlar   va   fikrlar   o‘rtasidagi   uyg‘unlik,   o‘quvchini
nafaqat tarixiy voqealar bilan tanishtiradi, balki insoniyatning ma’naviy yuksalishi
yo‘lidagi kurashni ham yoritib beradi. 12
2.2. Omon Matjonning tarixiy haqiqatga munosabati
Omon   Matjonning   “ Najmiddin   Kubro ”   asari,   tarixiy   haqiqatni   faqatgina
faktlar   ketma-ketligi   sifatida   taqdim   etmasdan,   uning   badiiy   talqinini,   ya’ni   bu
voqealarning   falsafiy   va   ma’naviy   jihatlarini   ham   o‘rganadi.   Asarda   tarixiy
haqiqatga bo‘lgan munosabat, tarixni tushunish va uni badiiy ifodalash jarayonida
muallifning   chuqur   falsafiy   va   estetik   qarashlarini   aks   ettiradi.   Omon   Matjon
tarixiy voqealarni o‘zining estetik va badiiy talqini orqali o‘quvchiga etkazadi, bu
esa uning asaridagi tarixiy haqiqatni boshqa adabiy yondashuvlardan ajratib turadi.
Omon   Matjon,   tarixiy   haqiqatni   badiiy   ifodalashda,   tarixni   faqat   faktlar   sifatida
emas, balki insonning ichki dunyosini, qarashlarini va ruhiy holatini aks ettiruvchi
vosita sifatida ko‘radi. Asar orqali, Najmiddin Kubro va uning davrida yuz bergan
voqealar,   nafaqat   faktlar   va   voqealar,   balki   ularning   har   biri   muallif   tomonidan
chuqur   psixologik,   ma’naviy   va   falsafiy   izlanishlar   orqali   talqin   etiladi.   Bu
yondashuv, tarixiy haqiqatni badiiy shaklda talqin qilishning ustunligini ko‘rsatadi,
chunki   u   faqat   voqealarni   yoritish   bilan   cheklanmaydi,   balki   voqealar   va
12
  M. S. O‘rikov. O‘zbek xalqining diniy hayoti va tasavvuf. T.: Yuksalish, 2010.49-bet
19 personajlarning   ichki   dunyosini,   fikrlarini   va   hissiyotlarini   o‘rganadi.   Asarda
faktlar o‘zining tarixiy haqiqatini saqlab qolgan holda, badiiy shaklda talqin etiladi.
Muallif,   Kubroning   hayoti   va   uning   tasavvufiy   qarashlarini,   zamondoshlari   bilan
bo‘lgan   munosabatlarini,   ichki   kurashlarini   tarixiy   kontekstdan   ajratmasdan
tasvirlaydi.   Bu   yondashuv,   tarixni   badiiy   tasvir   orqali   o‘quvchiga   yanada   jonli,
harakterli va chuqurroq etkazish imkoniyatini beradi.  
Omon Matjonning tarixiy haqiqatga munosabati  shundaki, u asarda nafaqat
tarixiy voqealar, balki ularning badiiy yoritilishi ham muhimdir. Asar faqat tarixiy
voqealarni taqdim etibgina qolmay, balki ularga falsafiy va ma’naviy talqin beradi.
Omon   Matjonning   asaridagi   tarixiy   shaxslar,   masalan,   Najmiddin   Kubro,   faqat
tarixiy   shaxs   sifatida   emas,   balki   ularning   ichki   kurashlari,   tasavvufiy   g‘oyalari,
diniy va axloqiy qarashlari bilan yoritiladi.   Kubro shaxsiyati,  uning dunyoqarashi
va   tasavvufdagi   mavqei   asarda   o‘ta   chuqur   va   badiiy   shaklda   tasvirlanadi.   U   o‘z
davrining   diniy   va   ijtimoiy   sharoitlariga   mos   tarzda,   o‘zining   ruhiy   izlanishlarini
va   ichki   kurashlarini   o‘rganadi.   Omon   Matjon   tarixiy   voqealarni   badiiy   shaklda
yoritishda,   o‘quvchiga   nafaqat   o‘sha   davrning   ijtimoiy   va   siyosiy   muhitini,   balki
shaxsiy   qarashlarning   ma’naviy   aspektlarini   ham   tushunishga   yordam   beradi.
Omon   Matjonning   tarixiy   haqiqatga   bo‘lgan   munosabati,   uning   asarida   tarixni
nafaqat   faktlar   to‘plami   sifatida,   balki   har   bir   voqeaning   ma’naviy,   axloqiy   va
ruhiy   jihatlari   orqali   tushunishga   qaratilgan.   Tarixiy   haqiqatning   badiiy   talqini,
tarixning faktik tomonidan tashqari, uning ruhiy va falsafiy jihatlarini kashf etishga
imkon   beradi.   Muallif,   o‘quvchini   tarixiy   haqiqatning   nafaqat   tashqi,   balki   ichki
qatlamlari bilan ham tanishtiradi.   Omon Matjonning asarida tarixiy voqealar faqat
ma’lum   bir   davrga   oid   faktlar   sifatida   ko‘rsatilmaydi,   balki   ular   o‘sha   davrning
falsafiy,   diniy   va   ijtimoiy   qarashlari   bilan   uyg‘unlashtiriladi.   Bu   esa   tarixni   faqat
faktlarga   asoslangan   hodisa   sifatida   qabul   qilishni   emas,   balki   uning   badiiy   va
ma’naviy o‘lchovlarini ham anglashni taqozo etadi.
Omon Matjon tarixiy haqiqatni badiiy tasavvur bilan uyg‘unlashtirgan holda,
o‘quvchiga   tarixni   yangi,   ilg‘or   yondashuvlar   orqali   taqdim   etadi.   Tarixiy   faktlar
20 asarda faqat fakt sifatida emas, balki ular badiiy vositalar yordamida talqin etiladi.
Bu   badiiy   yondashuv,   faktlarni   nafaqat   tarixiy   voqealar   sifatida,   balki
insoniyatning   ma’naviy   izlanishlari   sifatida   tushunishga   imkon   beradi.   Tarixiy
haqiqatni   badiiy  shaklda   yoritishda   Omon  Matjon,  faktlar  va   badiiy  tasavvurlarni
uyg‘unlashtirish orqali, tarixiy voqealarni yanada jonli va ma’noli qilib tasvirlaydi.
Tarixiy   haqiqatni   badiiy   talqin   qilishning   muhimligi,   asarda   nafaqat   tarixiy
voqealar,   balki   insonlarning   ichki   dunyosi,   fikrlari,   va   ruhiy   holatlari   bilan   birga
yoritilayotgani   bilan   bog‘liqdir.   Omon   Matjonning   “ Najmiddin   Kubro ”   asarida
tarixiy haqiqatga bo‘lgan munosabat uning badiiy va falsafiy talqinlarida namoyon
bo‘ladi.   Tarixiy   haqiqat   faqat   faktlar   sifatida   emas,   balki   badiiy   shaklda,   shaxsiy
izlanishlar va ruhiy holatlar bilan birgalikda yoritiladi. Omon Matjon, tarixni faqat
voqealar   to‘plami   sifatida   emas,   balki   ularning   ma’naviy,   axloqiy   va   falsafiy
jihatlarini ham tushunishga yordam beradigan bir vosita sifatida ko‘rsatadi. Tarixiy
haqiqat   va   badiiy   tasavvurning   uyg‘unligi,   asarning   yuksak   ma’naviy   va   estetik
qiymatini ta’minlaydi.
21 22 X ulosa .   Omon   Matjonning   “ Najmiddin   Kubro ”   asari,   o‘zining   tarixiy,
falsafiy   va   badiiy   jihatlari   bilan   o‘zbek   adabiyotida   muhim   o‘rin   tutadi.   Asarda
Najmiddin   Kubro   shaxsining   tarixiy   haqiqatlari,   uning   tasavvufiy   g‘oyalari   va
ichki kurashlari chuqur badiiy talqin etiladi. Omon Matjon tarixiy voqealarni faqat
faktlar   sifatida   yoritmasdan,   ular   orqali   insoniyatning   ma’naviy   izlanishlarini,
ruhiy   holatlarini   va   axloqiy   dilemmasini   ham   ko‘rsatadi.   Muallifning   tarixiy
haqiqatga   bo‘lgan   yondashuvi,   fakt   va   badiiy   tasavvurlarni   uyg‘unlashtirishga
qaratilgan. Asarda tarix faqat  voqealar ketma-ketligi sifatida ko‘rsatilmaydi, balki
uning   ma’naviy   va   falsafiy   aspektlari   ham   o‘rganiladi.   Omon   Matjon   o‘zining
chuqur badiiy qarashlari orqali o‘quvchini nafaqat tarixiy haqiqat bilan tanishtiradi,
balki uning badiiy talqinini ham taqdim etadi. Bu esa asarning nafaqat ilmiy, balki
estetik qiymatini ham oshiradi.
“ Najmiddin   Kubro ”   asari   tarixiy   voqealarni   badiiy   shaklda   tasvirlashda,
o‘sha  davrning diniy, siyosiy va  ijtimoiy muhitini  jonli  tarzda aks  ettiradi. Omon
Matjon,   shuningdek,   tarixiy   shaxslarni   faqat   tarixiy   figura   sifatida   emas,   balki
ularning   ichki   dunyosi,   ma’naviy   qarashlari   va   tasavvufdagi   o‘rni   bilan   ham
ko‘rsatadi. Tarixiy haqiqatni badiiy talqin qilishda, asar nafaqat tarixiy o‘rni, balki
insonning   ichki   dunyosini,   qarashlarini   va   o‘zini   anglash   jarayonlarini   ham
o‘rganadi.   Shunday   qilib,   Omon   Matjonning   “ Najmiddin   Kubro ”   asari   o‘zining
murakkab   badiiy   strukturasini,   tarixiy   haqiqatni   talqin   etishdagi   nozik
yondashuvini   va   insoniyatning   ma’naviy   izlanishlarini   yoritishda   o‘ziga   xos
yuksak   badiiy   qiymatga   ega.   Bu   asar,   o‘zbek   adabiyotining   tarixiy   mavzularni
yoritishdagi   yangi   bosqichini   tashkil   etib,   muallifning   tarixiy   voqealarni   badiiy
shaklda   talqin   etishda   yangicha   yondashuvini   namoyon   etadi.   Omon   Matjonning
“ Najmiddin   Kubro ”   asari   nafaqat   tarixiy   voqealarni   tasvirlash,   balki   tarixiy
haqiqatni badiiy talqin qilishda ham o‘ziga xos yondashuvni namoyon etadi. Asar
orqali   muallif,   Najmiddin   Kubro   kabi   tarixiy   shaxsni   yanada   kengroq   nuqtai
nazardan,   uning   shaxsiyati,   diniy-ijtimoiy   faoliyati   va   tasavvufdagi   o‘rni   bilan
tasvirlaydi. Bu orqali o‘quvchi nafaqat tarixiy faktlar bilan tanishadi, balki ularning
badiiy   talqinini,   vaqt   va   muhitning   inson   ruhiga   ta’sirini   ham   tushunadi.   Omon
23 Matjon   tarixni   faqat   faktlar   shaklida   taqdim   etmay,  ularni   chuqur   badiiy  tasvirlar
va   falsafiy   g‘oyalar   orqali   ifodalashga   intiladi.   Uning   asarida   tarixiy   voqealar   va
shaxslar, ularning qarashlari va ichki dunyosi, o‘zini anglash jarayoni ko‘rsatiladi.
Bu   yondashuv   o‘quvchiga   tarixiy   kontekstni   yanada   chuqurroq   tushunishga
yordam   beradi.   Asardagi   tarixiy   haqiqat   va   badiiy   talqinning   uyg‘unligi,   faqat
tarixiy   voqealar   ketma-ketligi   sifatida   emas,   balki   ularning   ma’naviy   mohiyati
hamda   insoniyat   tarixidagi   o‘zgarishlarni   yoritish   orqali   namoyon   bo‘ladi.   Omon
Matjon   “ Najmiddin   Kubro ”   asari   orqali   tarixiy   shaxslarni   nafaqat   tarixiy
o‘rinlaridan, balki ma’naviy va falsafiy jihatlaridan ham ko‘rsatadi, bu esa asarga
chuqur   ma’naviy   va   estetik   qadriyat   kiritadi.   Shu   bilan   birga,   asarda   Najmiddin
Kubro   shaxsining   ruhiy   izlanishlari,   uning   ichki   kurashlari   va   tasavvufdagi   yo‘li
ham   o‘zining   badiiy   talqini   orqali   o‘quvchiga   taqdim   etiladi.   Bu   holatlar   nafaqat
tarixiy   voqealarni,   balki   insonning   ichki   dunyosini,   uning   axloqiy   qarashlari   va
tasavvufiy o‘ylari bilan bog‘liq murakkab jarayonlarni ham tasvirlaydi.
Umuman olganda, Omon Matjonning  “ Najmiddin Kubro ”  asari o‘zbek 
adabiyotida tarixiy voqealarni badiiy shaklda tasvirlashda yangi yondashuvni va 
metodologik asoslarni namoyon etadi. Asar tarix, falsafa va adabiyotning o‘zaro 
bog‘lanishini, insoniyatning ruhiy izlanishlarini va uning ma’naviy erkinligini 
yoritishda muhim ahamiyatga ega. Bu asar, nafaqat adabiy, balki ma’naviy 
jihatdan ham o‘quvchiga katta ta’sir ko‘rsatadi.
24 Foydalanilgan adabiyotlar .
  1.  Matjon, O. (1997).  Najmiddin Kubro . Toshkent: O‘zbekiston yozuvchilar nashriyoti.
2.  Mahmudov, S. (2001).  Omon Matjon: adabiy meros va ijodiy yondashuvlar . Toshkent:
Adabiyot va san’at nashriyoti.
3. Jalilov, M. (2015).  O‘zbek adabiyoti tarixida fojia janri . Toshkent: O‘qituvchi 
nashriyoti.
4. Nazarov, A. (2000).  Omon Matjonning tarixiy adabiyoti . Toshkent: Universitet 
nashriyoti.
5. Raxmatullayev, T. (2012).  O‘zbek teatr adabiyoti va dramaturgiyasi . Toshkent: 
O‘zbekistan milliy universiteti nashriyoti.
6. Ibragimov, B. (2010).  Omon Matjonning badiiy dunyosi . Toshkent: Fan nashriyoti.
7.  Shodmonov, D. (2003).  O‘zbek adabiyoti: tarixiy va badiiy qarashlar . Toshkent: 
Ma’naviyat nashriyoti.
8. Kurbanov, F. (2014).  Omon Matjonning tarixiy va falsafiy qarashlari . Toshkent: Yangi
nashr.
9. Tursunov, Z. (2018).  Najmiddin Kubro va tasavvuf falsafasi . Toshkent: Sharq 
nashriyoti.
10.  O‘rmonov, A. (2010).  O‘zbek adabiyotida tarixiy drama . Toshkent: Adabiyot 
nashriyoti.
11.  Omon Matjon. "Najmiddin Kubro." T.: O‘qituvchi, 1998.
12.  A. Karimov. O‘zbek adabiyoti tarixi. T.: Sharq, 2000.
13.  B. S. Nizomiy. O‘zbek adabiyoti tarixi. T.: Akademnashr, 2004.
14.  R. Jumanazarov. Omon Matjon ijodi va adabiy merosi. T.: Yangi nashr, 2010.
15.  F. Muqimov. O‘zbek tarixiy dramasi. T.: Fan, 2015.
16.  Sh. Tashkenbayev. Omon Matjon va uning "Najmiddin Kubro" asari. T.: 
O‘zbekistan, 2002.
25 17.  O. To‘raqulov. Omon Matjonning tarixiy asarlarini tahlil qilish. T.: TDTU nashri, 
2007.
18.  M. H. Hojiboyev. O‘zbek tasavvuf adabiyoti. T.: Yangi avlod, 2013.
19.  M. K. Rahimov. O‘zbek drama adabiyoti. T.: O‘qituvchi, 2008.                                
20. M. S. O‘rikov. O‘zbek xalqining diniy hayoti va tasavvuf. T.: Yuksalish, 2010.
26 Kurs   ishi   T oshkent   amaliy   fanlar   universiteti   O‘zbek   tili   va   adabiyoti
kafedrasida bajarilgan.
Ilmiy rahbar:                      _______________   
Himoya     2025-yil   _______   oyining   ____   kuni     soat_____   da           T oshkent
amaliy fanlar universiteti  O‘zbek tili va adabiyoti kafedrasida kurs ishlari himoyasi
yig‘ilishida o‘tkaziladi.
Manzil:  Toshkent shahri Chilonzor tumani Gavhar ko‘chasi 1-uy
Kurs ishi 2025-yil  ________oyining ___ kunida kafedraga topshirildi.
Kurs   ishi   bilan   T oshkent   amaliy   fanlar   universiteti   O‘zbek   tili   va   adabiyoti
kafedrasida tanishish mumkin.  
Manzil:  Toshkent shahri Chilonzor tumani Gavhar ko‘chasi 1-uy
               Yig‘ilish kotibi:              _______________
                                                           
27  Toshkent amaliy fanlar universiteti   3 -kurs  ______ -guruh talabasi
_______________________________________________ ning
______________________________________________ mavzusida yozilgan kurs
ishiga
X U L O S A
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi,   o‘rganilganlik   darajasining
aniqlanganligi_ ______________________________________________________
__________________________________________________________________
________________________________
Kurs   ishining   maqsad   va   vazifalari,   tadqiq   usullarining     to‘g‘ri
belgilanganligi ______________________________________________________
__________________________________________________________________
_________________________________
Kurs ishi mavzusiga oid daliliy materiallarning to‘planganligi, mavjud ilmiy
manbalarning   qay   darajada   tahlil
qilinganligi_________ _____________________________________
__________________________________________________________________
____________________________________________
Kurs ishi  mavzusi  yuzasidan talabaning o‘z nuqtayi   nazarini haqqoniy aks
ettira   olganligi,   ko‘tarilgan   muammoni   hal   etishga   ijodiy
yondashuvi________________________________________
______ ____________________________________________________________
____________________________________________
Talabaning   kurs   ishi   mavzusini   yozma   madaniy   nutq   talablari   asosida
chuqur   ilmiy   mushohada   bilan   izchillikda   yoritib   berganlik
28 darajasi________________________________________________
____________ ______________________________________________________
__________________________________________________________________
_________________________________
Talabaning kurs ishida ko‘rarilgan muammo yuzasidan umumlashma ilmiy-
nazariy   xulosalar   chiqara
olganligi ________________________________________________
__________________________________________________________________
____________________________________________
Talabaning   kurs   ishini   rasmiylashtirishi   va   ochiq   himoya   qilishi.   Himoya
vaqtida   talabaning   mavzuni   ilmiy   nutq   malakasi   asosida   izchil   yorita   berish
mahorati,     uning   axborot   texnologiyalaridan   to‘g‘ri   va   samarali   foydalanganlik
darajasi_________________________________________________
__________________________________________________________________
____________________________________________
Ilmiy rahbar                 _____________________________
Kafеdra mudiri                  PhD  B.R.Tojiboyev
29
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Zebo Mirzo she’riyatida muhabbat
  • Iqbol Mirzo lirikasida xalqona badiiy uslub
  • Omon Matjonning lirik she'riyati
  • Javlon Jovliyev romannavis va hikoyanavis yosh ijodkor
  • Xosiyat Rustamova lirikasida ko‘ngil talqini

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский