Ona tili darslarida ta’limiy o’yinlarni qo’llash

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA O’RTA MAXSUS
TA’LIM VAZIRLIGI
______________________________________ UNIVERSITETI
_______________________                                    _________________________
  ______________fakulteti                                            _____________ kafedrasi 
Ro’yxatga olindi №__________                          Ro’yxatga olindi №__________
“_____” ____________20   y.                             “_____” ____________20   y.
“___________________________ “ KAFEDRASI
“_____________________________ “ FANIDAN
KURS ISHI 
Mavzu:____________________________________________________________
                                                   Bajardi:_________________________________
                                                   ________________ fakulteti,        guruh talabasi 
                                                   Tekshirdi ;
      Kurs ishi taqrizga
      Topshirilgan sana 
“____” _____20   y.  Kurs ishi taqrizdan 
 qaytarilgan sana
 “___” ______20   y. 
      Kurs ishi himoya 
        Qilingan sana 
    “___” ______20   y.
    Baxo “___”_______    ___________
        (imzo)
   ___________
        (imzo)
   ___________
        (imzo)       Komissiya a’zolari;
  _____________________
  _____________________
 
                                                  ______________ - 20 
1 MAVZU: ONA TILI DARSLARIDA TA’LIMIY O’YINLARNI QO’LLASH.
REJA:
KIRISH
I   –   BOB.   ONA   TILI   DARSLARIDA   TA’LIMIY   O’YINLARNI   TASHKIL
QILISH
I.1. Uzluksiz   adabiy   ta’limda   ta’limiy   o’yinlarni   o’rganishning
ahamiyati
I.2. Adabiy   ta’limni   rivojlantirishda   ta’limiy   o’yinlar   orqali   integrativ
yondashuv
II   –   BOB.   ONA   TILI   DARSLARIDA   TA’LIMIY   O’YINLARDAN
FOYDALANISH
                2.1. Ona tili darslarida ta’limiy o’yinlarni noan’anaviy ta’lim metodlari
asosida o’rganish 
2.2. Badiiy asarlar orqali ta’limiy o’yinlarni tashkil qilish
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
2 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi Mustaqillikdan   keyin   yuzaga   kelgan   ijtimoiy-
siyosiy,ma’naviy-ma’rifiy,ilmiy,ta’limy,muhit, “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi”,
“Ta’lim   to’g’risida”gi   Qonunning   qabul   qilinishi   va   tarixiy   ahamiyati,
Yurtboshimiz   tomonidan   ilm-fanga   alohida   e’tibor   berilayotganligi   tufayli   ta’lim
sohasida   keng   imkoniyatlar,qulay   sharoitlar   yuzaga   keldi.Birinchi   Prezidentimiz
“Yuksak   ma’naviyat-yengilmas   kuch”   asarida   quyidagilarni   alohida   e’tirof
etadilar:”   Istiqlol   davrida   barpo   etilgan,barcha   shart-sharoitlarga   ega   bo’lgan
akademik   litsey   va   kasb   hunar   kollejlari,oliy   o’quv   yurtlarida   tahsil
olayotgan,zamonaviy   kasb-hunar   va   ilm   ma’rifat   sirlarini
o’rganayotgan,hozirdanoq ikki-uch tilda bemalol gaplasha oladigan ming-minglab
o’quvchilar,katta   hayotga   kirib   kelayotgan,o’z   iste’dodi   va   salohiyatini   yorqin
namoyon   etayotgan   yosh   kadrlarimiz   misolida   ana   shunday   orzu   intilishlarimiz
bugunning o’zida o’z hosilini berayotganining guvohi bo’lmoqdamiz.”
Mazkur   davrda   darsliklarning   yangi   avlodi   shakllantirildi.Bu   davrda
yaratilgan   dastur   va   darsliklardan   asosiy   maqsad   milliy   qadriyatlarimiz   asosi
sanalmish   adabiyotimizning   bebaho   merosi,ana’nalari   bilan   tanish   bo’lgan
o’quvchilarning   bilimlarini   sistemali   yo’sinda   umumlashtirish   va   egallangan
ko’nikmalarni   mustahkamlashga   qaratila   boshladi.Binobarin,adabiyot   fanidan
mavzularni chuqur anglash ehtiyojini to’ldirish,o’quvchilar to’la anglab yetmagan
yoki   tushunilishi   qiyinchilik   tug’diradiganmavzularni   kengroq   izohlash   va   shu
orqali   yetarli   nutqiy   malakani   shakllantirish,   adabiy-badiiy   matnlar   ustida   ishlash
ko’nikmalarini o’stirish nazarda tutilgan.
Kuzatishlardan   ma’lum   bo’ladiki,   darslik   va   dasturni   tuzishda   ta’lim
bosqichida   chuqur   o’zlashtirilmagan   bilimlarini   singdirishga   e’tibor   berilgan.Ular
mazmunida   o’quvchilarning   muayyan   mavzu   yuzasidan   mustaqil   fikr
yuritishlariga,   o’z   ustlarida   ko’proq   ishlashlariga,bilim   egallashning
tipiklashtirishdan   umumlashtirishga   qarab   borish,dalillarni   sharhlash   va   asoslash
yo’sinlariga   asosiy   diqqat   qaratilgan.Amaldagi   dasturlar   bo’yicha   mavzular
3 birinchidan,  umumiy o’rta  maktabning  sinovidan  o’tgan  yangi  dasturlari   negizida
yaratilganligi,   ikkinchidan,   o’zlashtirilayotgan   bilimlarining   amaliy   tadbiqi   bosh
mezon   sifatida   tanlanganligi   hamda   tarixiylik,izchillik,milliylik   va   zamonaviylik
tamoyillariga   to’la   bo’ysundirilganlgi   bilan   ajralib   turadi.Shu   bilan   bir
qatorda   ,doimiy   taraqqiyot   yaratilgan   o’quv   adabiyotlarining   ilmiy   metodik
tomondan   kuzatishni   ham   talab   etadiki,   bu   tabiiy   jarayondir.   Xuddi   shu   jihat
adabiyot   darslarida   ta’limiy   o’yin   texnologiyalaridan   foydalanishga   ham
aloqador.Mazkur   holat   ishimiz   dolzarb   mavzulardan   biriga   bag’ishlanganligi
ko’rsatadi,albatta.
Mavzuning   o’rganilishi:   Adabiyot   darslarining   tashkil   etishning   ilmiy
metodik   asoslari   haqida   S.Dolimov,A.Zunnunov,Q.Yo’ldoshev,
B.To’xliyev,R.Niyozmetova,M.Mirqosimova   va   boshqalarning   ilmiy   tadqiqot
ishlarida   atroflicha   fikr   yuritilgan.Ammo   adabiyot   darslarida   ta’limiy   o’yinlardan
foydalanish xususida alohida tadqiqotlar amalga oshirilgan emas.
                Kurs   ishining   ob’ekti   va   predmeti:   Ushbu   tadqiqotda   obyekt   qilib,5-11-
sinflar   hamda   akademik   litseylar   uchun   tayyorlangan   adabiyot   darsliklari
olindi.Uning   predmeti   esa   darslik   materiallari   bilan   chambarchas   bog’liqlikda
xarakterlanadi.
Kurs   ishining   maqsadi   va   vazifalari :   Tadqiqotdan   ko’zlangan   maqsad   5-
11-sinflar hamda akademik litseylar darslik materiallarida taniqli ijodkor va jamoat
arboblari   hayoti   va   ijodi   haqidagi   materiallarning   berilishi,   asarlaridan   keltirilgan
materiallar,   ular   uchun   ajratilgan   soatlar   miqdori,tuzilgan   savol   va   topshiriqlar
ustida   ishlash   ta’limiy   o’yinlardan   foydalanish   hamda   ularning   o’quvchi   bilim
olishidagi ahamiyati kabi metodik masalarni o’rganishga qaratilgan.
Mazkur maqsadga erishish uchun quyidagi vazifalarni belgilab oldik:
- Umumiy o’rta ta’lim maktablari dastur va darslikdan berilgan mavzularni
sinchiklab o’rganish;
- Adabiy   ta’limda   ta’limiy   o’yinlardan   foydalanish   xususida   mavjud
manbalarni  tahlil qilish;
4 - Talimiy   o’yinlarning   o’quvhci   psixologiyasiga   ta’siri   yuzasidan
bildirilgan mulohazalarni o’rganish; 
- O’quvchilarning   yosh   xususiyatlarini   inobatga   olgan   holda   adabiy
ta’limni tashkil etish bo’yicha mulohazalarni yuitish:
- Adabiyot   darslarida   ta’limiy   o’yinlardan   foydalangan   holda   namunaviy
dars ishlanmasi tayyorlash
Kurs   ishining   hajmi   va   tuzilishi   ahamiyati   borasida   shuni   aytish
mumkinki,kuzatishlar   jarayonida   qo’lga   kiritilgan   natijalar   metodik   adabiyotlar
tayyorlashda   ma’lumot   vazifasini   o’taydi.Metodika   sohasidagi   ayrim   darslar
mavzularini yaratishda undan material sifatida foydalanish mumkin.
5 I – BOB.  Ona tili darslarida ta’limiy o’yinlarni tashkil qilish
1.1. Uzluksiz adabiy ta’limda ta’limiy o’yinlarni o’rganishning ahamiyati
Hozirda ta’lim sohasida amalga oshirilayotgan, barcha islohotlarning mazmun-
mohiyati bir narsaga, ya’ni ta’limning sifatini oshirish, dars jarayonida kam kuch 
sarflab, ko’proq samaradorlikka erishish qaratilgan.Biz ham ushbu nazariyani 
esdan chiqarmagan holda,ilmiy-nazariy adabiyotlardan metodologik manba 
sifatida foydalanib, belgilangan mavzu yuzasidan interfaol dars ishlanmalar, 
mavzu mazmunini ochib beruvchi video roliklar ishlab chiqishga harakat 
qildik.O’quvchilar diqqatini dars jarayoniga jalb qilish,berilayotgan ma’lumotlarni 
ular ongiga tez va oson yetib borish ta’minlash maqsadida,axborot texnologiyalari 
faolligini birinchi darajaga olib chiqishga harakat qildik. Bu kurs ishi orqali 
axborot texnologiyalari yordamida faqatgina adib ijodi haqida ma’lumot berish 
emas,balkim o’quvchilarning og’zaki va yozma nutqlarini shakllantirish, asar 
qahramonlariga xolisona baho bera olish malakasini rivojlantirish,adib asarlarida 
ilgari surilgan umumbashariy g’oyalarning tub mohiyatini  to’g’ri tahlil qilish 
usullari ishlab chiqildi.Bundan nazarda tutilgan maqsad, har tomonlama 
yetuk ,ma’naviyati mustahkam insonni voyaga yetkazishdir.Hozirgi davr ta’lim-
taraqqiyoti yangi yo’nalish -innovatsion pedagogikani maydonga olib chiqdi.
{{ Innovatsion pedagogika}} terminiva unga xos bo’lgan tadqiqotlar g’arbiy 
yevropa va AQSHda 60-yillarda paydo bo’ldi.Innovatsion faoliyat F.N.Gonobolin, 
V.I.Zagviyazinskiy,V.A.Kan-Kalik ishlarida tadqiq etilgan.Bu tadqiqot 
innovatsion faoliyat amaliyoti va ilg’or pedagogik tajribalarni keng yozish nuqtai 
nazaridan yoritilgan,X.Bamet,Dj.Basset,D.Gamilton,N.Gross,R.Karlson ishlarida 
innovatsion jarayonlarni boshqarishda ta’limdagi o’zgarishlarni tashkil etish, 
innovatsiyaning hayot vafaoliyat uchun zarur bo’lgan shart-sharoitlar masalalari 
hal qilingan.
6                       Keng   ma’noda   qaraganda   ta’lim   tizimidagi   har   qanday   o’zgarish   bu
pedagogik   innovatsiyadir.Pedagogik   innovatika   pedagogik   yangiliklarni   bholash,
uni   pedagogik   jamoa   tomonidan   o’zlashtirilishiga   erishish   ,   pedagogik
yangiliklarni amaliyotda qo’llash haqidagi ta’limot sifatida qaraladi.
Pedagogik   neologiya-   yangilik   haqidagi   ta’limot   bo’lib,   bunda   pedagogika
sohasidagi har qanday yangiliklar o’rganiladi va umumlashtiriladi,
Pedagogik aksiologiya-isbot talab qilmaydigan ta’limot ma’nosini ifodalab, bunda
pedagogik yangiliklar ichidan eng samaralilari tanlab olinadi.
Pedagogik praksologiya-amaliyotda qo’llash haqidagi ta’limot bo’lib,bunda tanlab
olingan pedagogik yangiliklar amaliyotda qo’llaniladi.
        Yangiliklar   kiritishning   sotsial-psixologik   aspekti   amerikalik   innovatik
E.Rodjers   tomonidan   ishlab   chiqilgan.   U   yangilik   kiritish   jarayoni
qatnashchilarining   toifa   (tiplari)   tasnifini,uning   yangilikka   bo’lgan   munosabatini,
uni idrok qilishga shayligini tadqiq etadi.
                Oliy   maktab   o’quvchisining   innovatsion   faoliyati,   oliy   maktab
pedagogikasining bosh muammolaridan biridir.
                    Shu   jihatdan   ushbu   mavzuda   oliy   maktab   o’qituvchi   innovatsion
faoliyatining   shakllanish   konsepsiyasi,innovatsiayning   ijtimoiy-madaniy   va   hayot
– faoliyat aspektlari haqida bahs yuritiladi.
                       O’qituvchining innovatsion faoliyatini samarali amalga oshirish bir qator
shart-sharoitlarga   bog’liq.Unga   o’qituvchining   tayinli   muloqoti,   aks   fikrlarga
7Bu ta’limot uch yo’nalishni o’z
ichiga oladi
Pedagogik aksiologiya
Pedagogik neologiya Pedagogik
praksologiya nisbatan   beg’araz   munosabat,turli   holatlarda   ratsional   vaziyatning     tan   olishini
uqtirishga   tayyorligi   kiradi.   Buning   naijasida   o’qituvchi   o’z   bilim   va   ilmiy
faoliyatini ta’minlaydigan keng qamrovli mavzu (motiv) ga ega bo’ladi.
              O’qituvchi   faoliyatida   o’z-o’zini   faollashtirish,   oz’   ijodkorligi,o’z-o’zini
bilishi   va   yaratuvchiligi   mavzu(motiv)lar   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.Bu   esa
o’qituvchi shaxsining kreativligini shakllantirish imkoniyatini beradi.
                      Yangilik   kiritishning   muhim   sharti   muloqotning   yangi   vaziyatini
tug’dirishdir.Muloqotning   yangi   vaziyati-bu   o’qituvchining   o’z   mustaqillik
mavqeini   ,dunyoga,   pedagogik   fanga,o’ziga   bo’lgan   yangi   munosabatini   yarata
olish qobiliyatidir.O’qituvchi o’z nuqtai nazariga o’ralashib qolmaydi, u pedagogik
tajribalarning   boy   shakllari   orqali   ochilib,mukammalashib   boradi.   Bunday
vaziyatlarda o’qituvchining fikrlash usullati,aqliy madaniyat o’zgarib boradi,hissiy
tuyg’ulari rivojlanadi.
                          Keyingi   sharti   –   bu   o’qituvchining   madaniyat   va   muloqoqtga
shayligi.O’qituvchining   innovatsion   faoliyati   voqelikningo’zgartirishga,   uning
muommolari va usullarini yechishga qaratilgandir. O’qituvchi va talab o’rtasidagi
muloqot namunasining o’zgarishi,innovatsion shartlaridan biridir.
                             Yangi  munosbatlar, an’analar  bo’lganidek,qistovlar,hukm  bo’ysunish
kabi   unsurlardan   holi   bo’lishi   lozim.Ular   tenglarning   hamkorligi,   o’zaro
boshqarilishi   ,o’zaro   yordam   shaklida   qurilgan   bo’lishi   darkor.Ular
munosabatlaridagi eng muhim innovatsion faoliyat quyidagi asosiy fuksiyalar bilan
izohlanadi
 Kasbiy faoliyatning ongli tahlili;
 Meyorlarga nisbatan tanqidiy yondashuv
 Kasbiy yangiliklarga nisbatan shaylik
 Dunyoga ijodiy yaratuvchanlik munosabatida bo’lish
 O’z   imkoniyatlarini   ro’yobga   chiqarish   o’z   turmush   tarzi   va   intilishlarini
kasbiy faoliyatda mujassam qilish
8        
Demak   ,o’qituvchi   yangi   pedagogik   texnologiyalar   nazariyalar   konseptsiyalar
muallifi,ishlab   chiqaruvchisi,tadqiqchisi,foydalanuvchisi   va   targ’ibotchisi   sifatida
namoyon bo’ladi.
                Hozirgi   jamiyat,   madaniyat   va   ta’lim   taraqqiyoti   sharoititda   o’qituvchi
innovatsion faoliyatiga bo’lgan zarurat quyidagilar bilan o’lchanadi:
Ijtimoi-iqtisodiy   yangilanish   ta’lim   tizimi,metodologiya   va   o’quv
jarayoni  texnologiyasini tubdan yangilashni talab qiladi.
Bunday   sharoitda   o’qituvchining   innovatsion   faoliyati   pedagogik
yangiliklar yaratish o’zlashtirish va foydalanishdan iborat bo’ladi;
Mazmunini   insonparvarishtirish,doimo   o’qitishning   yangi   tashkiliy
shakllarini,texnologiyalarini qidirishni taqozo qiladi;
Pedagogik   yangilikni   o’zlashtirish   va   uni   tatbiq   etishga   nisbatan
o’qituvchining munosabati xarakteri o’zgarishi
                          O’qituvchining   innovatsion   faoliyati   tahlili   yangilik   kiritishning
samaradorligini belgilovchi muayyan me’yordan foydalanishni talab qiladi.Bunday
me’yorga-yangilik,maqbullik (optimalnost) yuqori natijalilik,ommaviy tajribalarda
innovatsiyani ijodiy qo’llash imkoniyatlari kiradi.
                            Yangililik   pedagogik   yangilik   me’yori   sifatida   o’zida   taklif
qilinadiganyangini,yangilik   darajasi   mohiyatini   aks   ettiradi.Pedagog
olimlar,yangiliklaning   qo’llanish   mashhurligi   darajasi   va   sohasiga   ko’ra
farqlanadigan mutlaq,chegaralangan mutloq,shartli,subyektiv darajalarni farqlaydi.
                            Maqbullik   me’yori   o’qituvchi   va   talabaning   natijaga   erishishi   uchun
sarflangan kuch va vositalarni bildiradi.
                            Natijalilik   o’qituvchi   faoliyatidagi   muayyan   muhim   ijobiy   natijalarni
bildiradi.
              Pedagogik yangilik o’z mohiyatiga ko’ra ommaviy tajribalr mulki bo’lib
qolishi   lozim.Pedagogik   yangiliklarning   dastlab   ayrim   o’qituvchilarning
9 faoliyatiga olib kiradi.Keyingi bosqichda sanalgandan va obyektiv baho olgandan
so’ng pedagogik yangilik ommaviy tatbiq etishga tavsiya etiladi.
1.2.Adabiy   ta’limni   rivojlantirishda   ta’limiy   o’yinlar   orqali
integrativ yondashuv
V.A.Sistenin   o’tkazgan   tadqiqotlar   o’qituvchining   innovatsion   faoliyatiga   kasbiy
tayyorgarligini aniqlash imkoniyatlarini beradi.Ular quyidagi tavsiflardan iborat:
 Mo’ljallangan yangilikni yalpi va uning alohida bosqichini  muvaffaqiyatini
bashorat qiladi.
 Kelgusida   qayta   ishlash   yangilikning   o’zidagi   va   uni   tatbiq   qilishdagi
kamchiliklarini aniqlash;
 Yangilikni   boshqa   innovatsiyalar   bilan   qiyoslash,uning   samaradorligini
tanlab   olish,ularning   eng   ahamiyatli   darajasi   av   pishiqlik   darajasini
tekshirish
 Yangilikni tatbiq etadigan tashkilotning innovatsion qobiliyatiga baho berish
      O’qituvchining innovatsion faoliyati o’z ichiga yangilikni athlil qilish va
unga   baho   berish   kelgusidagi   harakatlaring   maqsadi   va   konseptsiyalarini
shakllantirish,   ushbu   rejani   amalga   oshirish   va   tahlil   qilish,samaradorlikka
baho berish kabilarni qamrab oladi.
Innovatsion faoliyatning samaradorligi pedagog shaxsiyati bilan belgilanadi.
                V.A.Sistenin   tadqiqotlarida   o’qituvchining   innovatsion   faoliyatiga
bo’lgan   qobiliyatlariga   asosiy   xislatlari   belgilab   berilgan.Unga   quyidagi
xislatlat taaluqli:
 Shaxsning   ijodiy-motivatsion   yo’nalganligi.   Bu   qiziquvchanlik,ijodiy
qiziqish,ijodiy   yutuqlarga   erishish,peshqadamlikka   intilish,o’z   kamolotiga
intilish va boshqalar;
 Kreativlik.Bu   -hayolot(fantastik),faraz,   qobiqlardan   halos   bo’lish,tavakkal
qilish,tanqidiy   fikrlash,baho   bera   olish   qobiliyatiga,o’zicha   mushohada
yuritish refleksiyasi
10  Kasbiy   faoliaytni   baholash.Bu-   ijodiy   faoliyat   metadologiyasini   egallash
qobiliyati,pedagogik   tadqiqot   metodlari,egallash   qobiliyati,mualliflik
konseptsiyasi faoliyati texnologiyasini yaratish qobiliyati ziddiyatini ijodiy
 Bartaraf   qilish   qobiliyati   ijodiy   faoliyatda   hamkorlik   va   o’zaro   yordam
berish qobiliyati va boshqalar
 O’qituvchining   individual   qobiliyati.Bu-ijodiy   faoliyat   surati,shaxsning
ijodiy   faoliyatidagi   ish   qobiliyati,qatiyatlilik   o’ziga   ishonch   ma’sulyatlilik
halolllik haqiqatgo’ylik,o’zini tuta bilish va boshqalar
        Innovatsion faoliyat tadqiqotlari o’qituvchining innovatsion faoliyatiga
hozligi me’yorlarini belgilashga imkon beradi (V.A.Sistenin) 
 Innovatsion faoliyat ijro etish uchun texnologik shaylik darajasi:
 Innovatsion shaylikning kasbiy muvozanatga ta’siri
 Kasbiy reaksiyaga bo’lgan qobiliyat
Oliy   maktabdagi   innovatsiya   jarayonlari   xarakteri   kiritilgan   yangiliklari
xususiyatlari,o’qituvchilarning   kasbiy   imkoniyatlari,yangilik   kiritish
tashabbuskorlari   va   ishtirokchilarning   innovatsion   faoliyatlari   xususiyatlari   bilan
belgilanadi.Innovatsion   faoliyatda   eng   muhim   masalalardan   biri   o’qituvchi
shaxsidir.
     O’qituvchi innovatsion faoliyatga tayyorlash ikki yo’nalsihda amalga oshirlishi
lozim
 Yangilikni idrok qilishga innovatsion shaylikni shakllantirish
 Yangicha harakat qilishga o’rgatish
       Innovatsion faoliyatning tashkil etishda talabalarning o’quv-bilish faoliyati va 
uni boshqarish alohida ahamiyatga ega.
              Innovatsiya   jarayonlari,ularning   funksiyalari,   rivojlanish   qonuniyatlari,
mexanizmlari   va   uni   amalga   oshirish   texnologiyalari   boshqarish   tamoyillarining
pedagogik   asoslarini   o’rganish   oliy   maktab   o’quv   jarayonini   zamonaviy
pedagogika   hamda   psixologiya   fanlari   yutuqlari   asosida   jahon   standartlari
darajasida tashkil etish imkonini beradi.
11                   Ta’lim   jarayonida   ta’limiy   o’yinli   texnologiiyalar   ta’limiy   o’yinli   dars
shaklida   qo’llaniladi.Ushbu   darslarda   talabalarning   bilim   olish   jarayoni   o’yin
faoliyati   orqali   uyg’unlashtiriladi.Shu   sababli   talabalarning   ta’lim   olish   faoliyati
o’yin faoliyati bilan uyg’unlashgan darslar ta’limiy o’yinli darslar deb ataladi.
     Inson hayotida o’yin faoliyati orqali quyidagi vazifalarni amalga oshiriladi:
 O’yin faoliyati orqali shaxsning o’qishga,mehnatga bo’lgan qiziqishi ortadi;
 O’yin   davomida   shaxsning   muloqotga   kirishishi   ya’ni,kommunikativ   -
muloqot madaniyatini egallashi uchun yordam beradi;
 Shaxsning o’z iqtidorini,qiziqishi,bilimi va o’zligini namoyon etishga imkon
beradi
 Hayotda va o’yin jarayonida yuz beradigan turli qiyinchiliklarni yengish va
mo’ljalni to’g’ri olish ko’nikmalarining tarkib topishiga yordam beradi;
 O’yin   jarayonida   ijtimoiy   normalarga   mos   xulq-atvorni   egallash,
kamchiliklarga barham berish imkoniyatini yaratiladi;
 Shaxsning ijobiy fazilatlarini shakllantirishga zamin tayyorlaydi;
 Insoniyat   uchun   ahamiyatli   bo’lgan   qadriyatlar
tizimi,ayniqsa,ijtimoiy,ma’naviy-madaniy,milliy   va   umuminsoniy
qadriyatlarni o’rganishga e’tibor qaratiladi.
 O’yin ishtirokchilarda jamoaviy muloqoqt madaniyatini rivojlantirish ko’zda
tutiladi
      Ta’limiy   o’yinli   mashg’ulotlarni   talabalarning   bilim   olish   va   o’yin
faoliyatining   uyg’unligiga   qarab   syujetli   rolli   o’yinlar,ijodiy
o’yinlar,ishbilarmon   o’yini,konferensiyalar,o’yin   mashqlarga   ajratish
mumkin.
       “ SO‘Z VA HODISALARNI ESLASh” ta'limiy o‘yini  
Sinf   o‘quvchilari   kichik   guruhchalarga   birlashtiriladi   va   har   bir   guruh
bittadan so‘z tanlaydi. 
12 1. Daraxt, paxta so‘zi bilan o‘yin boshlanadi. Dovuchcha, danak, do‘mbira,
doira,   dolana,   paxta,   piyola,   parta,   pomidor   kabi   "d",   "p"   hartlari   bilan
boshlanadigan so‘zlar topiladi. 
2. Daraxt,  paxta so‘zlarining  birinchi   bo‘g‘iniga da-,  pax-   bo‘g‘in qo‘shib
so‘z hosil qilis: dali,dada paxtakor paxtazor..... 
3. Berilgan so‘zlarga ohangdosh so‘zlar topish: paxta, taxta, shaxta, vaxta,
daraxt, karaxt kabi. 
4.   Berilgan   so‘zlar   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   barcha   so‘zlarni   eslash:   paxta,
momiq,   chigit,   shona,   g‘o‘za,   ko‘sak;   Daraxt,   barg,   gul,   meva,   danak,   kurtak,
tomir, ildiz 
5. Berilgan so‘zlar ichidan birini tanlash: paxta, xat, daraxt, xatar 
6.   Berilgan   so‘zlar   bilan   bog‘liq   birorta   hodisani   eslash,   hikoya,   ertak,
sarguzasht to‘qishga harakat qilish. 
"TOPOG‘ON" o‘yini.  
1. Tulki, sichqon, mazali non, dush, qochdi, dum, yong‘oq; 
2. Xurmo, malla soch, kamon, tush, afsus, daryo, osmon; 
3. Taksi, kino, pul, sahifa, chipta, uyalib qoldik, sahna; 
4. Ovchi. Muzqaymoq, bo‘ri, hayvonot bog‘i, qafas, daraxt: 
5. Tufli, koptok, erka, oyna, ertak, tosh. 
Berilgan so‘zlar ishtirokida matn tuzing va unga sarlavha toping. 
“ BEGONA” o‘yini:  
Bunda   beshta   so‘z   bir   tanish   hikoyadan   yoki   ertakdan   olinib,   bitta   so‘z
begona asardan olinadi. 
13 Masalan:   "O‘gay”   "Erka",   "Mehnatsevar",   "Sehrli   sandiq",   "Ajdar"   bitta
"Kulol" begona so‘z. Shu begona so‘zdan ertakni davom ettirishadi. Bola dasturda
belgilangan   bilimlarni   kamida   davlat   ta’lim   standarti   talablari   darajasida
o‘zlashtirishi   kerak.   O‘qituvchi   bu   jarayonni   bolaga   zavq   bag‘ishlovchi   mana
shunday o‘yinlar asosida qura bilsa, bilim olish jarayoni shodlik va zavq manbaiga
aylanadi va shu bilan birga o‘quvchiga erkinlikni his etash imkonini beradi. 
II   –   BOB.   ONA   TILI   DARSLARIDA   TA’LIMIY   O’YINLARDAN
FOYDALANISH
2.1.   Ona   tili   darslarida   ta’limiy   o’yinlarni   noan’anaviy   ta’lim
metodlari asosida o’rganish 
       “KIM KO‘P SO‘Z TUZADI” o‘yini 
O‘quvchilarga biror harf (tovush)ga oid so‘zlar topish vazifasi yuklatiladi.
Bu   harf   (tovush)   so‘z   boshi,   so‘z   o‘rtasi   va   so‘z   oxirida   keishi   lozimligi   vazifasi
beriladi. Masalan. "a" tovushiga oid so‘zlar toping. 
So‘z boshida: ayiq, asal,... . 
So‘z orasida : sariq, maktab 
So‘z oxirida: bog‘cha, chana... kabi. 
“ HARFLARNI ShUNDAY O‘ZGARTIRINKI   SO‘Z HOSIL 
BO‘LSIN” o‘yini  
Bolalarga so‘zlar beriladi. O‘quvchilarga so‘zdagi biror harfni o‘zgartirish 
orqali boshqa so‘z hosil qilishlari kerakligi tushuntiriladi. Kim ko‘p so‘z tuza olsa. 
ana o‘sha o‘quvchi g‘olib sanaladi. 
Masalan: 
Maktab - maqtab bor - bosh - bos kabi. 
«Berilgan harflar asosida 
she’rlar to‘qing» o'yini 
14 Mavzuga oid biror so‘zning bosh harfiga moslab she’r, matn yaratish vazifasi 
qo‘yiladi. O‘quvchilar so‘z mazmunini inobatga olib she’rlar to‘qishlari kerak. 
Masalan: 
Vatan azizdir Azizdir elda. 
Tinchligin istaydi Aziz elimda Nomi o‘chmas Mening dilimda, kabilar. 
“ BERILGAN BOG‘INLARGA  VITTADAN HARF  
QO‘ShIB, SO‘ZLAR HOSIL QILING” o yini  
Bir bo‘g‘inli so‘z berilib, unga bir harf qo‘shish orqali o‘quvchilar yangi so‘z hosil 
qilishlari kerak. 
Masalan: 
Far: farq, fard. farz 
Dar: dard, dars, darz ...kabi. 
“ BERILGAN SO‘ZLARDAGI HARFLARNI KO‘RSATILGAN  
RAQAMLAR TARTIBI BILAN” o yini  
Berilgan so‘zning har bir harfi ketma-ketlikda (1,2,3,4...) raqamlanadi. O‘quvchi 
yangi so‘z hosil qilish uchun o‘qituvchi ko‘rsatmasi asosida berilgan raqamlar 
tartibini inobatga olib, yangi so‘zlar hosil qilishlari lozim. 
1  2345 -ChUQUR 
2  13 4 5 - UChQUR 
3  4512 –QARICh 
HAR BIR HARFDAN SO‘NG HARF QO‘ShIB,  
VANGI SO‘ZLAR HOSIL QILING o‘yini  
O‘quvchilarga avvalo bir harf beriladi, ular har bir harfga faqat bir harf qo‘shib 
yangi so‘z yaratishlari kerak. 
O-OL- OLA- OLAM 
O‘ -O‘Q – O‘QI O‘QISh 
O‘ -O‘Q – O‘QI-O‘QIB... 
KEYINGI MOS HARFLARNI QO‘YIB YaNGI SO‘ZLAR 
HOSIL QILISh o yini  
15 Berilgan so‘zlarni, oxiridagi harfni o‘zgartirish orqali o‘quvchilar yangi so‘zlar 
hosil qiladilar va kim ko‘p so‘z tuzsa, ana o‘sha o‘quvchi g‘olib bo‘ladi. 
Masalan: 
KIYIN - KIYISh, KIYIK, Kl YIM, KIYIB kabi. 
SO‘ZLARDAGI BIROR HARF(TOVUSh)NI ShUNDAY  
O‘ZGARTIRINGKI, QOFIYaSI MOS SO‘ZLAR HOSIL BO‘LSIN o’yini  
0’qituvchi so‘zlar aytadi va o‘quvchilar so‘zdagi biror tovushni o‘zgartirib unga 
mos qofiyadosh so‘zlar topadilar. 
Masalan: 
PILLA - T1LLA, 
PAXTA – TAXTA, 
PUL – GUL, 
POL – MOL, 
PARTA-MARTA....kabi 
O‘quvchilarining o‘qish malakasini rivojlantirish va nutq o‘stirishda ilg‘or 
usullardan foydalanish  
O‘quvchilarni mustaqil fikrlashga yo‘naltiruvchi mantiqiy metodlar, interfaol 
usullarda o‘z aksini topadi. Dars berish usullari ta'lim beruvchining faoliyatini 
tashkiIlashtirish vositasidir. Ta’limga muhokama va rivojlantiruvchi xarakter 
beruvchi, ta’lim oluvchilarni mahsuldor faoliyatini ta’minlovchi dars berish va 
o‘qitish usullari interfaol usullar deyiladi. Ana shunday interfaol metod va 
texnologiyalardan namunalar keltiramiz: 
Taqdimot va muzyorarlar bu mashg'ulotni boshlash uchun mo‘ljallangan qisqa 
mashqlardir. Ta'lim beruvchi va ta'lim oluvchi o‘rtasidagi «to‘siq»ni yoqotishga 
qaratilgan usul. Bu metod asosida guruh o‘quvchilari orasidagi o‘zaro ishonch, 
hurmat, o‘zaro yaqinlikni his etishga o‘rgatish yotadi. 
16 Aqliy hujum yoki aqliy hamla - bu metod asosida chegaralangan vaqt ichida 
aqlning tezkor harakati orqali o‘ziga xos muammo, vazifa xususida barcha 
o‘quvchilarning imkon qadar ko‘proq g‘oyalarni yaratishi yotadi, ya'ni topshiriq 
barcha uchun yakka holda bajarilib, fikrlar umumlashtirilib bittasi ustida to'xtaladi.
Debat bu usulning maqsadi o‘zaro baxs-munozara asosida mukammal yechim 
variantlarini yuzaga chiqarishdir. 
GAPLARNI OXIRIGA YeTKAZISh - bu mashqda o‘quvchi o‘z g‘oyalarini 
ifodalash ustida ishlash, keyinchalik esa uni boshqalar bilan muhokama qilish 
imkonini beradi. Bunda bir jumla yoki so‘z berilib, uni mantiqan oxiriga yetkazish 
so‘raladi, o‘quvchi esa shu jumlalarga mos so‘z tuzadi. 
DAVRA SUHBATI - ta'lim oluvchilar davra stolida o‘tirib, bir- birlarining 
savollariga konvert orqali javob yozadilar yoki suhbatni olib boruvchi boshlovchi 
orqali savol-javobga kirishadilar. 
GURUHDAGI MUNOZARALAR - qoida tariqasida boshqa texnika turlari bilan 
aralash qo‘llaniladigan hammaga ma’lum usulidir. 
a) KATTA GURUHDA MUHOKAMA - bunda butun guruh muayyan mavzuga 
doir bo‘lgan g‘oyalar yoki hodisalarni muhokama qilinadi. Muhokama 
rejalashtirilgan yoki uyushtirilgan mavzular atrofida o‘tkaziladi. 
b)  KIChIK GURUHLARDA MUHOKAMA  - mazkur o‘quv tadbirida ixtiyoriy 
holatda masalani ko‘tarish, muammoni muhokama qilish, hal etish, ko‘tarilgan 
muammolar yechimini topish va g‘oyalarni baholash uchun yig‘ilgan to‘rt-olti 
kishi ishtirok etadigan davra. 
ROLLI O‘VIN  - dramma yoki “qoyilmaqom qilib o‘xshatish". Rollar 
o‘quvchilarga aynan mo'ljallanganligini va ularga "go‘yoki chinakamiga" 
harakatlanish imkonini beradi. 
SO‘ROVNOMALAR O‘TKAZISh  - bilimlarni tekshirish va o‘qitish jarayonini 
baholash uchun foydalaniladi. 
BOShQARILAYoTGAN XAYoLOTLAR  – o‘qituvchi tayyorlab qo‘ygan 
17 fantaziyasini o‘qiydi yoki guruhning o‘zi shunday bir hayoliy holatni rivojlantiradi.
IJODIY MEHNAT  - rasm chizish, andozalash, qo'shiq, tarixlar, chizgilar yozish 
va o‘yinlar o‘ylab topishni mujassam etadi. 
"AKVARIUM" mashqi  - bu guruh ichida guruh tarzida tashkil etiladi, ya’ni sinf 
ikki guruhga birlashtiriladi davraga bir guruh vakillari taklif etilib, berilgan 
savollarga javoblarini aytadilar. Ikkinchi guruh esa, birinchi guruh a'zolarining 
ma'lumotlarini eshitadilar. Ular yakunlagach, yuqoridagi savol bo‘yicha qolgan 
joylarini to‘ldiradilar. Ikkala guruh bir - birlarining taqdimotlarini nazorat qilishlari
so‘raladi. 
O‘YINLAR VA BARDAMLAShTIRUVChI MAShQLAR  - bir xillikni 
yangilashtirish, kuch-quvvatni oshirish va ishni davom ettirish ishtiyoqini 
kuchaytirish uchun foydalidir. Bunda turli harakatli o‘yinlar o‘tkazish lozim. Bu 
turdagi mashqlar dam olish daqiqasi sifatida ham talqin etiladi. 
KLASTER  - (lot."g‘uncha", "bog‘lab") axborotlarni yoyish usuli bo‘lib, undan 
foydalanish o‘quvchilarning mavzuni tushunishlari uchun erkin, ochiq fikr 
yuritishlariga katta imkoniyat beradi. 
ESLATMA:  Har bir taqdimotdan so‘ng o‘quvchilarga ko‘tarinkilik ruhini berish 
uchun olqishlar bilan rag‘batlantirib borish zarur. Guruhlarga birlashtirayotganda, 
albatta, mavzu yoki davrdan kelib chiqib nomlar berish ham maqsadga muvofiq. 
Ya'ni, gullar, o‘simlik, o‘yinchoq, tarixiy shaxslar nomlari bilan nomlash tavsiya 
etiladi. 
Demak, yuqoridagi berilgan interfaol metodlar kabi tajribalarga asoslangan ta'lim 
usullari orqali o‘quvchilarda faollik va dars samaradorligining oshishi ta'minlanadi.
O‘qituvchi ish faoliyatida mustaqil ravishda mavzuga mosini tanlash va qo‘llash 
imkoniga ega. Quyida berilgan metodlarning ba’zilaridan boshlang‘ich sinflarda 
ona tili va o‘qish darslarida qanday foydalanish mumkinligi misollarda berilgan. 
18 Hozirgi kunda ta lim sohasida Milliy o quv dasturlarining yaratilishi, ‟ ‟
darsliklardagi o zgarishlar, o qituvchi va o quvchilar uchun juda katta yangilik 	
‟ ‟ ‟
bo ldi. Yangi darsliklar asosida o quvchilar fikrlashi, mustaqil ishlashi kerak. Shu 	
‟ ‟
bilan birga o quv ta limida turli xil harakatli o yinlar o quvchilarning 	
‟ ‟ ‟ ‟
qiziqishlarini oshiradi. Hozirgi kunda o qituvchida pedagogik mahorat bilan birga 	
‟
psixolog bo lmog i lozim. Bola psixologiyasini yaxshi tushungan o qituvchi 	
‟ ‟ ‟
haqiqiy pedagog bo la oladi. Har bir darslarda psixologik o yinlarga bvaqt ajratish	
‟ ‟
darsning qiziqarli bo lishiga o quvchining e tiborini o ziga tortishga mavzuni 
‟ ‟ ‟ ‟
yaxshi tushinishga qo pol qilib aytganda uxlayotgan o quvchining uyg otishga 
‟ ‟ ‟
juda katta yordam beradi. Va shu bilan birga o quvchi qachon yana shu darsga 	
‟
kirar ekanmiz degan fikrni uyg otishga sabab bo ladi. “Kim hakam” o yini Kim 	
‟ ‟ ‟
hakam o yini ona tili darslarida o tilgan mavzuni mustahkamlash maqsadida olib 	
‟ ‟
boriladi. Bunda o quvchilardan diqqat, hushyorlik, tezkorlik, hozirjavoblik talab 	
‟
etiladi, o quvchi fikrini jamlashga harakat qiladi. O qituvchi tomonidan 	
‟ ‟
ma lumotlar tezkorlik bilan o qiladi. Bunda har bir guruh a zolari to g ri 	
‟ ‟ ‟ ‟ ‟
ma lumotlar uchun - “qizil kartochka”, noto g ri ma lumotlar uchun - “sariq 
‟ ‟ ‟ ‟
kartochka”larini ko tarishadi. Natijalarni aniqlab borish uchun har bir guruhga 	
‟
nazoratchilar biriktiriladi. Bunda deyarli barcha o„quvchilar qatnashadilar va 
harakat qiladilar. Bu jarayonda o„quvchilar nimadir o„rganadilar. Bunda hamma 
harakat qiladi, a lochi ham, o„rta o„quvchi ham, ulgurmovchi ham sergak tortadi. 	
‟
Chunki sinfda o„tirgan bolajonlar yaqinginada o„yinlar olamidan kelgan. Agar 
o„qituvchi ta`limiy o„yinlarni o„ylab qiziqarli qilib o„tkazsa bolada «hayratlanish»
tuyg„usi uyg„onadi, ta lim-tarbiyaning ana shu jarayoni o„quvchilarning yodidan 	
‟
chiqmaydi va o„yindan ko„zda tutilgan maqsad shakllana boradi. O„yinlar ikki xil 
ahamiyatga ega bo„lib, ular ta limiy va tarbiyaviydir.	
‟
Hozirgi vaqtda izlanuvchan va tajribali o„qituvchilar bilish faoliyatini 
jadallashtirishda ta lim jarayonini didaktik o„yin bilan uyg„unlashtirib samarali 	
‟
natijalarga erishmoqdalar. Didaktik o„yinli dastur yangi mavzuni bayon qilish, 
19 mustahkamlash, bolalar bilimini sinab ko„rish va baholash jarayonida qo„llanilishi 
mumkin. O„qituvchi o„quvchilarni yakkama - yakka, keyinchalik guruhli 
o„yinlarga tayyorlashi, ular muvafaqqiyatli chiqqanidan so„ng ommaviy o„yin 
darslarini o„tkazishi kerak. Chunki, o„quvchilar didaktik o„yin darslarida ishtirok 
etish uchun kerakli bilim, ko„nikma va malakalarni egallagan bo„lishlari zarur. 
Bolaning o„qituvchini aytganini takrorlab loqayd o„tirganidan ko„ra, qanday 
bo„lsa ham fikr yuritgani mehnat qilgani ma qul. “SO„Z VA HODISALARNI ‟
ESLASH” ta limiy o„yini. Sinf o„quvchilari kichik guruhchalarga birlashtiriladi 	
‟
va har bir guruh bittadan so„z tanlaydi. 1. Daraxt, paxta so„zi bilan o„yin 
boshlanadi. Dovuchcha, danak, do„mbira, doira, do„lana, paxta, piyola, parta, 
pomidor kabi «d», «p» harflari bilan boshlanadigan so„zlar topiladi. 2. Daraxt, 
paxta so„zlarining birinchi bo„g„iniga da-, pax- bo„g„in qo„shib so„z hosil qilish. 
3. Berilgan so„zlarga ohangdosh so„zlar topish: paxta, taxta, shaxta, vaxta, daraxt, 
karaxt kabi. 4. Berilgan so„zlar bilan bog„liq bo„lgan barcha so„zlarni eslash: 
paxta, momiq, chigit, shona, g„o„za, ko„sak; Daraxt, barg, gul, meva, danak, 
kurtak, tomir, ildiz 5. Berilgan so„zlar ichidan birini tanlash: paxta, xat, daraxt, 
xatar. 6. Berilgan so„zlar bilan bog„liq birorta hodisani eslash, hikoya, ertak, 
sarguzasht to„qishga harakat qilish. 7. Berilgan so„zlardan «Sinkveyn» tuzish. 
Ko„rinib turibdiki, topshiriqlar bosqichma-bosqich murakkablashib borayapti. 
Bolaning faoliyati kengayib, tezlashtirilayapti. Shuning uchun u zerikmaydi. O„yin
davomida mustaqil fikrlashni kimdir mantiq asosida quradi, kimdir so„zlarni 
tasodifan aytadi. Hozircha buning ahamiyati yo„q, muhimi u fikrlayapti, mustaqil 
mulohaza yurityapti. Bolaning o„qituvchini aytganini takrorlab loqayd o„tirgandan
ko„ra qanday bo„lsa ham fikr yuritgani, mehnat qilgani ma qul. 2. «TOPOG„ON» 	
‟
o„yini. 3. Tulki, sichqon, mazali non, dush, qochdi, dum, yong„oq; 4. .Xurmo, 
malla soch, kamon, tush, afsus, daryo, osmon; 5. Taksi, kino, pul, sahifa, chipta, 
uyalib qoldik, sahna; 6. Ovchi, muzqaymoq, bo„ri, hayvonot bog„i, qafas, daraxt; 
7. Tufli, koptok, erka, oyna, ertak, tosh. 3. “BEGONA” o„yini: 
20 Bunda beshta so„z bir tanish hikoyadan yoki ertakdan olinib, bitta so„z 
begona asardan olinadi. Masalan: «O gay», «Erka», «Mehnatsevar», «Sehrli ‟
sandiq», «Ajdar» bitta «Kulol» begona so„z. Shu begona so„zdan ertakni davom 
ettirishadi. Bola dasturda belgilangan bilimlarni kamida davlat ta`lim standarti 
talablari darajasida o„zlashtirishi kerak. O„qituvchi bu jarayonni bolaga zavq 
bag„ishlovchi mana shunday o„yinlar asosida tuza bilsa, bilim olish jarayoni 
shodlik va zavq manbaiga aylanadi va shu bilan birga o„quvchiga erkinlikni his 
etash imkonini beradi. KIM KO„P SO„Z TUZADI O„quvchilarga biror harf 
(tovush)ga oid so„zlar topish vazifasi yuklatiladi. Bu harf (tovush) so„z boshi, so„z
o„rtasi va so„z oxirida keishi lozimligi vazifasi beriladi. Masalan, «a» tovushiga 
oid so„zlar toping. Qisqa vaqt mobaynida ma lum nazariy bilimlarni o„quvchiga 	
‟
yetkazish unda ayrim faoliyat yuzasidan ko„nikma, malaka hosil qilish, ma naviy 	
‟
sifatlarini shakllantirish, shu bilan birga ularni nazorat qilish hamda baholash, 
o„qituvchidan yuksak pedagogik mahorat va chaqqonlik talab etadi. O„quvchilarni
mustaqil fikralashga yo„naltiruvchi mantiqiy metodlar, interfaol usullarda o„z 
aksini topadi. Dars berish usullari ta lim beruvchining faoliyatini tashkillashtirish 	
‟
vositasidir. Ta limga muhokama va rivojlantiruvchi xarakter beruvchi, ta lim 	
‟ ‟
oluvchilarni mahsuldor faoliyatini ta minlovchi dars berish va o„qitish usullari – 	
‟
interfaol usullar deyiladi. Ana shunday interfaol metod va texnologiyalardan 
namunalar keltiramiz: Taqdimot va muzyurarlar – bu mashg„ulotni boshlash uchun
mo„ljallangan qisqa mashqlardir. Ta lim beruvchi va ta lim oluvchi o„rtasidagi 
‟ ‟
«to„siq»ni yoqotishga qaratilgan usul. Bu metod asosida guruh o„quvchilari 
orasidagi o„zaro ishonch, hurmat, o„zaro yaqinlikni his etishga o„rgatish yotadi.
Maktab ta’limini rivojlantirish Davlat umummilliy dasturi to`g‘risidagi 
Farmonning uchinchi yo`nalishida o`quv standartlari,o`quv dastur va darsliklarini 
takomillashtirish bo`yicha DTS, dastur, darsliklarning takomillashtirilgan 
variantlari tayyorlandi hamda shular asosida ish olib borilmoqda. Chunonchi, ona 
tili ta’limining takomillashtirilgan standarti tayyorlandi. Unga ko`ra: a) 
21 grammatikaga oid o`zlashtiriladigan bilimlar; - fonetika, morfologiya, sintaksis, 
leksikologiya, so`z tarkibi, so‘z yasalishi, yozuv va imlo, nutq uslublari, 
uslubiyatga oid tushunchalar. b) nutqni o‘stirish: - birinchi yo`nalish - 
o`quvchilarning so`z boyligini rivojlantirish; - ikkinchi yo`nalish - o`zbek adabiy 
tili me’yorlarini o`rgatish, adabiy talaffuz me’yorlari, shuningdek, lug‘aviy 
sinonimika, qo`shimchalar sinonimikasi, umuman, grammatik sinonimika bilan 
tanishtirish; - uchinchi yo`nalish - o`quvchilarda fikrni og‘zaki va yozma 
2.2. Badiiy asarlar orqali ta’limiy o’yinlarni tashkil qilish
          
               Bog‘lanishli bayon qilish malaka hamda ko‘nikmalarini hosil qilish shart 
qilib belgilangan. Ana shundan kelib chiqib, ona tili ta’limining asosiy maqsadi: 
ona tili mashg‘ulotlari o’quvchilarda ijodiylik, mustaqil fikrlash, ijodiy fikr 
mahsulini nutq sharoitiga mos ravishda og‘zaki va yozma shakllarda to`g‘ri, ravon 
ifodalash ko‘nikmalarini shakllantirish hamda rivojlantirishga qaratilmog‘i darkor. 
Ayni fursatda, mazkur murakkab, mas’uliyatli vazifani bajarishda ona tili 
darsliklarining ahamiyati muhim. O`quvchilarning ijodiy fikrlashini 
rivojlantirishga xizmat qiladigan o`quv topshiriqlari o`rta maktabning o`zbek tili 
darsliklarida berilgan. Mazkur topshiriqlar turli usullar bilan o`qituvchi 
hamkorligida o`quvchilar tomonidan mustaqil bajarishi lozim. Ijobiy natija 
beradigan topshiriqlarning asosiy turlaridan biri grammatik o`yintopshiriqlardir. 
Bu turdagi topshiriqlar o`quvchilardan zukkolikni, bilimdonlikni, izlanishni, 
topqirlikni va tezkorlikni talab qiladi. Ona tili darslarining qiziqarli o`tishida o`yin-
topshiriqlarning ahamiyati juda katta.Biroq “O`zbek tili o`qitish metodikasi”da 
grammatik o`yin-topshiriqlar va ulardan foydalanish metodikasi yetarli darajada 
ishlanmagan. O`yin-topshiriqlarga hos bo’lgan jihat shundan iboratki, u ko`pincha 
musobaqa tarzida tashkil etiladi. Natija yakunida, o`quvchi va guruhlarga rag’bat 
yoki ballar berilishi, shubhasiz, o’quvchilarda topshiriqni bajarishga ishtiyoqni 
oshirishga sabab bo’ladi. Natijada, o`quvchilarning grammatik savodxonligi,ijodiy 
22 fikrlash qobiliyati, topqirligi, nutqi va shu fanga muhabbati ancha oshadi. Shu 
bilan birga, qo`shimcha adabiyotlardan foydalanish, boshqa fanlar bilan ham jiddiy
shug‘ullanish ehtiyojini tug‘diradi. Shunini inobatga olgan holda, o`qituvchi 
darslarining samarali bo`lishi uchun turli o`yin-topshiriqlardan va 
boshqotirmalardan unumli foydalanishi maqsadga muvofiqdir. Bugungi davr talabi
ham , fan o`qituvchisidan mahorat, ijodkorlik, eng asosiysi, tinimsiz mehnat talab 
qiladi. Shularni hisobga olgan, holda ona tili darslarini o`tishda ishlatish mumkin 
bo`lgan ayrim grammatik o`yinlar, boshqotirmalar va ulardan foydalanish 
metodlarini ko’rib chiqamiz. Bunday grammatik o`yinlarni yanada ko`plab o`ylab 
topish va ulardan dars jarayonida foydalanish mumkin. Bu esa, yuqorida 
ta’kidlanganidek, o`qituvchining ijodkorligiga, izlanuvchanligiga, mahorati va 
tinimsiz qiladigan mehnatiga bog‘liq. Ma’lumki, o`yin-topshiriqlar o`quvchilar 
malaka va ko`nikmalariga ko`ra, murakkablik darajasiga ko`ra guruhlanib, 
soddadan murakkablik dinamikasiga qarab boradi. 1. Qayta xotirlash tipidagi o`yin
topshiriqlar. O`tilgan mavzularni mustahkamlash hamda bilim va malakalarni 
tekshirish darslarida bunday o`yintopshiriqlardan ko`proq foydalaniladi. Masalan, 
“Atoqli va turdosh otlar” mavzusiga oid darslarni mustahkamlash maqsadida “Kim
g‘olib?” o`yin-topshirig‘idan foydalanish maqsadga muvofiq bo`ladi. Buning 
uchun sinf ikki guruhga ajratiladi: biri atoqli otlarga, ikkinchisi turdosh otlarga 
misol topishadi. Ma’lum bir belgilangan vaqt ichida ko`p misol topgan g‘olib 
sanaladi. O`qituvchi doskaga kundalik, surat, kinofilm kitob, gazeta, jurnal, 
so`zlarini alohida-alohida yozib qo`yadi. Sinf olti guruhga bo`linib (o`quvchilar 
soni hisobga olinishi zarur. Agarda guruhlarga teng bo`linmaydigan bo`lsa, 
guruhlar sonini kamaytirishi yoki ko`paytirishi mumkin), ulardan shu otlarga 
misollar yozish talab qilinadi. Guruhlarning har bir a’zosi o`ziga qarashli so`zga 
bitta-bitttadan misol yozadi. Tez va to`g‘ri yozgan guruh g‘olib sanaladi. G‘oliblar,
albatta, rag‘batlantirilishi kerak. Istalgan mavzuni mustahkamlashda bunday 
o`yintopshiriqlardan foydalanish mumkin. Yoki o`quvchilarning o’zaro 
bog‘lanishli yozma nutqini sinash maqsadida “So`zlar bizdan, matn tuzish sizdan” 
23 o`yinini o`tkazish mumkin. Bunda o`quvchilarga tayanch so`z va so`z birikmalarni
berib (ular doskaga yozib qo`yilishi ham mumkin), ular yordamida bog‘lanishli 
matn tuzish topshiriladi, tez va mazmunli matn tuzgan o`quvchi g‘olib sanaladi. 
O`quvchilar so`z boyligini oshirish DTS talablaridan biri hisoblanadi, 
izlanuvchanlik xarakteridagi o`yin-topshiriqlarni qo`llash yaxshi bu ko’nikma 
rivojlanishiga yahshi natija beradi. Bunday topshiriqlar o`quvchilardan ijodiy 
faoliyat ko`rsatishni talab qiladi. “Ijodkor” o`yin-topshiriqdan “Ravish” mavzusini 
o`tishda samarali foydalanish mumkin. Bu grammatik o`yinda sinf ikki guruhga 
ajratilib, birinchi guruhga sifat so`z turkumi ishtirok etgan gaplarga misol aytish, 
ikkinchi guruhga esa shu gaplardagi ot(lar)ni ravish bilan almashtirib gap tuzish 
topshiriladi. Masalan: Birinchi guruh vakili yozadi: Men olimpiadada yahshi insho 
(qanday insho?)yozdim. Ikkinchi guruh davom ettirib: Unda bizning guruh yahshi 
ishtrok etadi(qanday ishtirok etdi?). Shu yo`sinda davom ettiriladi. Bu o`yinni 
o`quvchilar o`rtasida yoki parallel sinflar o`rtasida “so`z mushoirasi ” tarzda 
davom ettirsa ham bo`ladi. Ona tili ta’limi jarayonida topshiriqlar tizimi vositasida 
til hodisalari kuzatiladi1 , solishtirib qiyoslanadi, o`xshash va farqli tomonlari 
aniqlanadi, umumiy va xususiy tomonlariga qarab guruhlanadi, umumlashma 
qoidalar hosil qilinadi. Natijada qayta xotirlash topshiriqlaridan ijodiy 
topshiriqlarga qarab dinamik o`sish yuzaga kela boradi. O`quvchi tafakkuri 
taraqiyotida bunday topshiriqlar alohida ahamiyat kasb etadi. O`quv 
topshiriqlarining soddadan murakkabga tomon o`sish dinamikasini aniqlash, 
belgilash murakkab jarayondir. Topshiriqlar shunday yo`sinda joylashtirilishi 
lozimki, o`quvchi tafakkuri taraqqiyotiga ijobiy ta’sir qilsin. Ijodiy topshiriqlar, 
ya’ni o`quvchi tafakkurini o`stiruvchi topshiriqlar o`ziga xos xususiyatlarga ega 
bo`lishi zarur: - o`quvchini izlashga, fikr qilishga, noma’lumni topishga undasin; - 
o`quvchini mustaqil xulosa chiqarishga yo`naltirishi zarur; - 1TAT jurnalining 
1996-2002 yildagi ayrim sonlarida e’lon qilingan ayrim o`yin-topshiriqlardan 
ijodiy foydalanildi masalaning murakkablasha borishi o`quvchi aqli, farosatini 
o`stira borishi kerak; - bu jarayonning kechishi o`quvchilarda jamoa bo`lib ishlash 
24 ko`nikmalarini hosil qila borishi lozim; - topshiriqlarni bajarish jarayoni 
o`quvchida o`ziga ishonch, o`zini (bilimini) anglash,imkoniyatlarini aniqlay olish, 
yangi bilim olishga undashi shart. Yangilangan ta’lim mazmuni asosida yaratilgan 
darsliklarda tilshunoslikning hamma bo`limlariga mo`ljallangan mashg‘ulotlarda 
darslar ta’rif, qoida bilan boshlanmasdan, ya’ni o`quvchilarga bilimlar tayyor 
holida berilmasdan har bir mavzu uchun mo`ljallangan topshiriqlar tahlili bilan 
boshlanadi. Mana shu o`rinda o`qituvchi mahorati, qobiliyati, uquvi namoyon 
bo`ladi. Ana shu jarayonda bir faoliyat usulidan bosqichma-bosqich ikkinchi 
faoliyat usuliga o`tishi, ya’ni kuzatishdan umumiy xususiyatlari asosida 
guruhlashga, takrorlashdan o`xshash va farqli tomonlarini aniqlash asosida 
umumlashmalar shakllanadi. Shundagina berilgan topshiriqlar til hodisalarining 
mohiyatini ochishga xizmat qiladi. 5-sinfda fonetika bo`limi o`tilayotganda 
quyidagi grammatik topshiriqlardan foydalanish mumkin: 1-topshiriq. i-u, a-o, o`-
u, i-e, b-p, d-t, z-s, j-ch juftliklari bilan farqlanuvchi so`zlar hosil qiling. 2-
topshiriq. x-h tovushlari bilan farqlanuvchi so`z juftlari hosil qiling. H 
fonemasining talaffuziga e’tibor bering. 3-topshiriq. ng harfiy birikmasiga so`zlar 
toping va ularni bo`g‘inlarga ajrating. 4-topshiriq. “yaxshi” va “yomon” 
so`zlarining o`xshash va farqli tomonlarini toping. O`xshash tomonlari: 5ta harf, 
2ta unli, 3ta undosh, 2ta bo`g‘in, urg‘u oxiriga tushadi, 5ta tovush. Farqli tomoni 
deysizmi? Ma’nosi-chi ? Uning antonimligichi? 5-topshiriq. “x” tovushli so`zlar 
zanjirini tuzing. Baxt - taxt - tuxum - mirrix - xayol - laxtak - kimxob - baxmal - 
laxta - axta - axir - ruxsat - taxta - axloq - qix - xafa - axir - ruxsat - taxt - taxlit - 
taxmin - narx - xabar - ruxsatnoma - axtar - ruxsor.
Interfaol metod - o‘quv jarayonining tarkibiy qismi bo‘lib, bir vaqtning 
o‘zida ham o‘qituvchi, ham o‘quvchini faollashtirishga yo‘naltirilgan o‘qitish 
usullari majmui. Xullas, til o‘rganish jarayoni, avvalo, jonli muloqotni taqozo 
etadi. Hozirgi kunda kompyuter texnologiyalarini yangi pedagogik texnologiyalar 
va an’anaviy metodlar bilan uyg‘unlashtirgan holda tatbiq etish yuqori samara 
25 berib kelmoqda. Ayniqsa, nutq o‘stirish, mantiqiy fikrlashni rivojlantirish, 
muammoli mavzularni yoritishda kompyuter kuchli o‘quv vositasi hisoblanadi. 
Ona tili va adabiyot fani o‘qituvchisining vazifasi o‘quvchining og‘zaki nutqini 
o‘stirish uchun shart-sharoit o‘quvchilarga zarur yordamni tez hamda qulay usul 
bilan yetkazishdan iborat. Buning uchun dars jarayonida mavzu mazmunidan kelib
chiqib, zamonaviy axborot kommunikatsiya texnologiyalaridan samarali 
foydalanish zarur bo‘ladi. “Kim xattot?” usuli. Sinf uch guruhga bo‘linadi. Qur'a 
tashlash yo‘li bilan ulardan biri ekspert, qolgan ikkisi bahslashuvchi jamoalarga 
ajratiladi. Ekspert guruhi jamoasi x va h undoshi ishtirok etgan so‘zlarni aralash 
holda aytaveradi, bu so‘zlardan bir jamoa tarkibida x undoshi ishtirok etgan 
so‘zlarni, ikkinchi jamoa tarkibida h undoshi ishtirok etgan so‘zlar qatorini yozib 
boradilar. Belgilangan vaqtda jamoalar ishi to‘xtatiladi. Ekspertlar jamoasi ikkala 
guruh ishlarini tekshirib beradi. Ish yakunida o‘qituvchi uchala guruh ishlarini 
ko‘rib chiqib baholaydi.
“O‘rnini top!” usuli. Bu usul mustahkamlovchi xarakterda bo‘lib, 
unlisining talaffuz variantlari o‘rgatib bo‘lingandan so‘ng qo‘llaniladi. Birinchi 
guruh o‘quvchilari rasmda ko‘rsatilgan narsalarning nomlarini talaffuz qiladi. 
Ikkinchi guruh ularni jadvalga joylashtiradi. Rasmda (videoproyektor yoki 
plakatda it, ilon, tipratikan, ukki, tulki, bo‘ri, sigir, sichqon kabilarning rasmi 
beriladi)
Ona tili o‘qitishning bosh maqsadi quyidagilar: 
  O‘z fikrini og‘zaki va yozma tarzda to‘g‘ri, ravon bayon qiladigan; 
  kitobxonlik madaniyati shakllangan; 
  mustaqil va ijodiy fikrlay oladigan; 
26   o‘zgalar fikrini anglaydigan;    muloqot va nutq madaniyati rivojlangan 
shaxsni kamol toptirish
                            
                                                XULOSA
Xulosa qilib aytadigan bo’lsak bu o’yinlar o’quvchi nutqini oshirishga, ularni keng
qamrovli fikrlashga undaydi.Bundan tashqari bu o’yinlar hamma o’quvchilar bilan 
keng qamrovli ishlashga yordam beradi.O’qituvchi va o’quvchi o’rtasida muloqot 
bilimga bo’lgan qiziqishni yanada oshiradi.  Dars – o‘quvchilar uchun! Dars 
rejalashtirishda shablonga emas, balki imkoniyat va o‘quvchilar yoshi, qiziqishlari 
hisobga olinishi samaradorlikni oshiradi. Ta’limiy didaktik o‘yinlar, interfaol 
usullar esa, ayniqsa, kichik maktab yoshidagi o‘quvchilar faoliyatida asosiy o‘rinni
egallaydi, ular dunyoni va o‘zlikni anglashda, o‘quvchilarning ijodiy tafakkurini 
o‘stirishda asosiy vosita hisoblanadi. Ona tili darslarida ta’limiy o‘yinlar bilimlarni
o‘zlashtirish jarayonini yengillatishga, o‘quvchilarni darsga to‘liq jalb etishga 
yordam beradi, ular o‘quvchilarning o‘zaro va o‘qituvchilar bilan hamkorligini 
27 mustahkamlashda nihoyatda katta ahamiyatga ega. Biroq ulardan o‘quvchilarning 
yosh xususiyatlaridan kelib chiqqan holda foydalanish mumkin. Ta’limiy 
o‘yinlarni qo‘llashda me’yorni bilish kerak, ularni haddan ziyod ko‘paytirib 
yuborish o‘quvchini dars maqsadidan chetlashtirib qo‘yishi mumkin. Faol o'qitish 
usullari haqida fikrimizni yakunlar ekanmiz o'qituvchilarga shuni eslatishimiz 
kerakki, bu yerda ko'rib chiqqan o'qitish usullari o'ziga xos alohida misollarga ega. 
Shuningdek, mazkur usullardan ona tili darslari jarayonida foydalanish 
o'quvchilarda bilim, ko'nikma, malakalarni ongli ravishda va samarali o'zlashtirish 
imkonini beradi.
                                Foydalanilgan adabiyotlar
1. A.Zununov va boshq.Adabiyot o’qitish metodikasi. T,O’qituvchi41,1992
2. A.Rafiyev.Lotin yozuviga asoslangan o’zbek alifbosi va imlosi T.:2003
3. A.G’ulomov.Ona tili o’qitish prinsiplari va metodlari-T,O’qituvchi”1992
4. B.Ma’qulova,T.Adashboyev.Kitobim – oftobim (1-sinf uchun sinfdan tashqari
o’qish kitobi)-T.O’qituvchi 1999 
                                           Internet saytlari
5. www.cyberleninka.ru 
6. www.ziyo.uz – O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot vazirligi sayti. 
7.www.lex.uz – O‘zbekiston Respublikasi Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy 
bazasi sayti.
28 29

ONA TILI DARSLARIDA TA’LIMIY O’YINLARNI QO’LLASH

KIRISH

I – BOB. ONA TILI DARSLARIDA TA’LIMIY O’YINLARNI TASHKIL QILISH

  1. Uzluksiz adabiy ta’limda ta’limiy o’yinlarni o’rganishning ahamiyati
  2. Adabiy ta’limni rivojlantirishda ta’limiy o’yinlar orqali integrativ yondashuv

II – BOB. ONA TILI DARSLARIDA TA’LIMIY O’YINLARDAN FOYDALANISH

               2.1. Ona tili darslarida ta’limiy o’yinlarni noan’anaviy ta’lim metodlari asosida o’rganish 

2.2. Badiiy asarlar orqali ta’limiy o’yinlarni tashkil qilish

XULOSA

FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR