Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 57.8KB
Xaridlar 3
Yuklab olingan sana 12 Fevral 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tilshunoslik

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Ona tilini boshqa gumanitar fanlarga bogʻlab o’rganish

Sotib olish
Ona tilini boshqa gumanitar fanlarga bog labʻ
o’rganish
MUNDARIJA:
Kirish…………………………..…………………………..…………………… ... 2
I BOB: Ona tilining adabiyot bilan uzviy bog liqligi………………..................	
ʻ 9
1.1. Adabiyot va til — ikki uyg un ilm sohasi…………………………………….	
ʻ 9
1.2. She riy va nasriy asarlarda til vositalarining qo llanilishi…………….……...	
ʼ ʻ 1 0
1.3. Adabiy tahlil orqali til nazariyasini o rganish.……..………………………...	
ʻ 1 3
II BOB: Ona tili va tarix fanlari o’zaro aloqasi……………………………….. 1 6
2.1.  Tarixiy yozma manbalarning tahlili………………………………………….. 1 6
2.2. Til taraqqiyoti tarixning ajralmas qismi sifatida……………………………... 19
2.3. Ona tili va tarix o rtasida mustahkam bog liqlikning ta limdagi ahamiyati.…	
ʻ ʻ ʼ 22
Xulosa.   …………………………..…………………………..…………………… 2 5
Foydalanilgan   adabyotlar .   …………………………..………………………… .. 26
Foydalanilgan   saytlar…………………………..……………………………….. 27 Kirish
Ona   tili   insonning   tafakkurini   shakllantiruvchi,   uning   ma naviy   olaminiʼ
boyituvchi   asosiy   vosita   hisoblanadi.   Til   nafaqat   aloqa   vositasi,   balki   xalqning
madaniyati,   tarixi   va   ma naviyatini   saqlovchi   qudratli   omildir.   Ona   tilini   gumanitar	
ʼ
fanlar   bilan  bog lab  o rganish   nafaqat   lingvistik   bilimlarni   kengaytiradi,   balki   tarix,	
ʻ ʻ
adabiyot, falsafa kabi fanlarni chuqurroq anglashga ham xizmat qiladi.
O zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   o zining	
ʻ ʻ
ma ruzalaridan   birida   shunday   deydi:   “Ona   tilini   o rganish   va   rivojlantirish   nafaqat	
ʼ ʻ
xalqning   madaniyati,   balki   uning   ma naviyatini   yuksaltirishda   ham   muhim   o rin	
ʼ ʻ
tutadi”.   Bu   fikr   ona   tilini   chuqurroq   o rganish   va   uni   boshqa   fanlar   bilan   bog lash
ʻ ʻ
dolzarb ekanini ta kidlaydi.	
ʼ
Ona   tilini   adabiyot   bilan   bog liq   holda   o rganish   til   vositalarining   badiiy	
ʻ ʻ
matnlardagi   rolini   anglashga   imkon   beradi. 1
  Adabiyot,   o z   navbatida,   til   vositasida	
ʻ
yaratilgan   badiiy   olamni   ifodalaydi.   Tarix   fani   esa   til   taraqqiyoti   orqali   xalqlarning
madaniy va siyosiy jarayonlarini o rganishga yordam beradi.	
ʻ
Karimov   O.   O zining   “Ona   tili   va   adabiyotning   integratsiyasi”   kitobida	
ʻ
shunday   yozadi:   “Til   va   adabiyotning   uzviy   bog liqligi   ta lim   jarayonini   samarali	
ʻ ʼ
tashkil   etishga   xizmat   qiladi”. 2
  Shuningdek,   Yunusov   S.   Ning   “Ona   tilining   tarixiy
rivojlanishi”   asarida   tilning   tarix   bilan   chambarchas   bog liqligi   haqida   batafsil	
ʻ
ma lumot   berilgan.   Ushbu   yondashuvlar   ona   tilini   keng   qamrovda   o rganish	
ʼ ʻ
zaruratini ko’rsatadi.
Ushbu kurs ishida ona tilining boshqa gumanitar fanlar bilan bog liqligi, uning	
ʻ
amaliy ahamiyati va ta lim samaradorligiga ta sir qiluvchi integratsion yondashuvlar	
ʼ ʼ
haqida   fikr   yuritiladi. 3
  Mazkur   yondashuvlarni   ilmiy   asosda   yoritish   va   ular   orqali
tilni o qitishning yangi imkoniyatlarini ochib berish ushbu ishning asosiy maqsadidir.	
ʻ
1
   Karimov, I. (2003). O'zbekiston tarixi. T.: O‘zbekiston Yozuvchilar uyi.
2
 Baxtiyorov, A. (2010). O'zbek tilining tarixi.  T.: Fan va texnologiya.
3
  Vahobov, X. (2008). Ona tilining milliy xususiyatlari. T.: O‘zbekiston davlat nashriyoti.
2 Kurs ishi dolzarbligi : 
Bugungi   globallashuv   davrida   ona   tilining   ahamiyati   tobora   ortib   bormoqda.
Ona   tilini   boshqa   gumanitar   fanlar   bilan   bog lab   o rganish   nafaqat   til   madaniyatiniʻ ʻ
rivojlantirishga xizmat qiladi, balki milliy ma naviyatni saqlab qolishda muhim omil
ʼ
bo lib   xizmat   qiladi.   Ta lim   sohasida   integratsion   yondashuvning   qo llanilishi	
ʻ ʼ ʻ
o quvchilarda   keng   dunyoqarash,   mantiqiy   fikrlash   va   ilmiy   bilimlarni   bir   butun
ʻ
holatda tushunish ko’nikmasini shakllantiradi.
Abdullayev   Sh.   O zining   «Ta lim   jarayonida   integratsion   yondashuv»   (2021)	
ʻ ʼ
asarida   shunday   ta kidlaydi:   “Fanlarni   uzviy   bog liq   holda   o rganish   o quvchilarni	
ʼ ʻ ʻ ʻ
nafaqat bilimli, balki ijodkor, mustaqil fikrlovchi shaxs sifatida tarbiyalaydi”. Ushbu
fikr   ona   tilini   boshqa   gumanitar   fanlar   bilan   uyg unlashtirish   ta lim   jarayonining	
ʻ ʼ
samaradorligini oshiradi, degan qarashni qo llab-quvvatlaydi.	
ʻ
Shuningdek, Qayumov N. O zining “Milliy til  va ma naviyat” nomli kitobida	
ʻ ʼ
shunday   yozadi:   “Ona   tilini   tarix,   adabiyot   va   boshqa   fanlar   bilan   birgalikda
o rganish orqali o’quvchi nafaqat tilni biladi, balki milliy qadriyatlar va madaniyatni	
ʻ
chuqur   anglaydi”.   Bu   fikr   ta lim   tizimida   integratsion   yondashuvni   qo llashning	
ʼ ʻ
dolzarb ekanligini yana bir bor isbotlaydi.
Bugungi   kun   talabi   shundan   iboratki,   o’quvchilarda   fanlararo   bilimlarni
uyg’unlashtirish   va   ulardan   foydalana   olish   ko’nikmasini   shakllantirish   zarurati
tug’ilmoqda.   Ayniqsa,   milliy   tilning   o’rni   va   rolini   boshqa   gumanitar   fanlar   bilan
bog’liq   holda   yoritish   madaniy   merosni   saqlash   va   rivojlantirishning   muhim
yo nalishi   hisoblanadi.	
ʻ 4
  Shu   nuqtayi   nazardan,   ona   tilini   tarix,   adabiyot   va   falsafa
bilan   uyg’unlashgan   holda   o rgatish   ta lim-tarbiyaning   zamonaviy   talablari   bilan	
ʻ ʼ
hamohangdir.
Shunday qilib, mazkur mavzu milliy madaniyatni rivojlantirish, o quvchilarda	
ʻ
keng   bilim   doirasini   shakllantirish   hamda   fanlarni   uyg un   holatda   o qitish	
ʻ ʻ
samaradorligini ta minlash uchun dolzarb hisoblanadi.	
ʼ
4
  Jalilov, Z. (2012). Tarixiy manbalarning tahlili. T.: O‘zbekiston Respublikasi Fanlar Akademiyasi.
3 Kurs ishi ahamiyati :
Ona   tilini   boshqa   gumanitar   fanlar   bilan   bog lab   o rganishning   ahamiyatiʻ ʻ
o’quvchilarda   keng   qamrovli   dunyoqarashni   shakllantirish,   tanqidiy   fikrlashni
rivojlantirish   va   fanlararo   bilimlarni   uyg unlashtirishdan   iborat.   Bu   yondashuv	
ʻ
nafaqat   til   bilimlarini   boyitadi,   balki   adabiyot,   tarix   va   boshqa   fanlarni   chuqur
anglashga   xizmat   qiladi.   Karimov   O.   O zining   «Integratsion   ta lim   tamoyillari»
ʻ ʼ
nomli asarida ona tilini boshqa fanlar bilan bog liq holda o rganish nafaqat lingvistik	
ʻ ʻ
bilimlarni   rivojlantirishi,   balki   shaxsning   ma naviy   kamoloti   uchun   mustahkam
ʼ
poydevor   yaratishini   ta kidlaydi.	
ʼ 5
  Ushbu   yondashuv   o quvchilarning   milliy	ʻ
qadriyatlar va madaniyatni anglashida muhim o rin tutadi. Saydullayev A. Ning «Ona	
ʻ
tilini   gumanitar   fanlar   bilan   integratsiya   qilish»   asarida   esa   integratsion   yondashuv
orqali   o quvchilar   faqat   til   qoidalarini   emas,   balki   u   orqali   tarixiy   va   madaniy	
ʻ
jarayonlarni anglash imkoniga ega bo lishi haqida so z yuritiladi.	
ʻ ʻ
Ona   tili   va   boshqa   gumanitar   fanlarning   uzviy   bog liqligi   tilning   madaniy	
ʻ
vosita sifatidagi o’rnini yanada teran anglash, milliy merosni asrab-avaylash va ijodiy
fikrlashni shakllantirishga xizmat qiladi. Adabiyot, tarix va falsafa kabi fanlar orqali
o’quvchilar   tilning   madaniy   qirralarini   chuqurroq   anglaydilar,   tarixiy   hujjatlar   va
adabiy   matnlarni   o rganish   orqali   esa   milliy   madaniyatni   avlodlarga   yetkazish	
ʻ
imkonini qo lga kiritadilar. Shu bilan birga, bu yondashuv ijodiy fikrlash va mustaqil	
ʻ
tahliliy   yondashuvni   rivojlantirishga   yordam   beradi.   Globallashuv   davrida   bunday
integratsiya  ona tiliga bo lgan hurmatni  oshirishga,  uni  xalqaro miqyosda  tanitishga	
ʻ
va boyitishga hissa qo shadi.	
ʻ
Mazkur kurs ishida ona tilining boshqa gumanitar fanlar bilan bog liq jihatlari	
ʻ
yoritiladi,   integratsion   yondashuvning   afzalliklari   tahlil   qilinadi   va   ularni   ta lim	
ʼ
jarayonida   qo llash   bo yicha   amaliy   takliflar   ishlab   chiqiladi.   Bu   ishning   ilmiy   va	
ʻ ʻ
amaliy   ahamiyati   gumanitar   fanlarni   o zaro   uyg unlashtirish   orqali   ta lim	
ʻ ʻ ʼ
samaradorligini oshirishda namoyon bo ladi.	
ʻ
5
   Shaykhov, M. (2005). O‘zbek adabiyoti tarixi.  T.: Ma’rifat.
4 Kurs ishi predmeti:
Mazkur   kurs   ishining   predmeti   ona   tilini   boshqa   gumanitar   fanlar,   xususan,
adabiyot,   tarix   va   falsafa   bilan   bog’liq   holda   o’rganish   jarayonini   ilmiy-nazariy   va
amaliy   jihatdan   tahlil   qilishdan   iborat.   Bu   yondashuv   orqali   ona   tilining   gumanitar
fanlar   bilan   o’zaro   aloqasi,   ta’lim   jarayonida   integratsion   yondashuvning   o’rni   va
uning samaradorligi o’rganiladi.
Ona   tili   va   boshqa   fanlar   o’rtasidagi   uzviy   bog’liqlikni   tahlil   qilish   milliy
madaniyatni saqlash va rivojlantirishning muhim omili sifatida qaraladi. Karimov O.
O zining “Ona tili va madaniyat” asarida ona tilini boshqa fanlar bilan uyg’unlashganʻ
holda   o’rganish   ta’lim   jarayonida   innovatsion   yondashuvlarni   qo’llash   imkoniyatini
oshiradi,   deya   ta’kidlaydi.   Shu   orqali   til   faqat   aloqa   vositasi   emas,   balki   milliy
o’zlikni anglash va madaniy merosni asrab-avaylash vositasi sifatida ham o’rganiladi.
Saydullayev A.  Ning  “Integratsion  ta lim   va  uning  amaliy  ahamiyati” asarida	
ʼ
ona tili va boshqa gumanitar fanlarning uzviy bog liqligi ta lim jarayonining sifatini	
ʻ ʼ
oshirishda   muhim   omil   ekani   qayd   etiladi.   Bu   kurs   ishining   predmeti   orqali   ona
tilining   madaniy   va   ilmiy   jihatlari   hamda   u   orqali   boshqa   fanlarni   o’rganish
imkoniyatlari ochib beriladi.
Kurs   ishi   davomida   ona   tili   va   boshqa   gumanitar   fanlar   o’rtasidagi   uzviy
aloqadorlikni   yoritish,   bu   yo’nalishda   mavjud   ilmiy   tadqiqotlarni   tahlil   qilish   va
ta’lim   jarayoniga   nisbatan   amaliy   takliflar   ishlab   chiqish   rejalashtirilgan.   Mazkur
predmet   ona   tilining   ta’lim   tizimidagi   o’rni   va   ahamiyatini   yanada   chuqurroq
o’rganishga qaratilgan bo’lib, uning gumanitar fanlar bilan uzviy aloqasi orqali keng
qamrovli bilimlar va ko’nikmalar shakllanishiga yordam beradi.
Kurs ishi obyekti :
Mazkur   kurs   ishining   obyekti   ona   tili   va   gumanitar   fanlar   (adabiyot,   tarix,
falsafa va boshqa sohalar) o rtasidagi uzviy aloqadorlik, ularning o quv jarayonidagi	
ʻ ʻ
o zaro ta siri va integratsion yondashuv asosida o rganish imkoniyatlari hisoblanadi.	
ʻ ʼ ʻ
5 Abdullayev   Sh.   O zining   «Ona   tili   va   madaniyat   integratsiyasi»   asarida   tilniʻ
boshqa   fanlar   bilan   uyg un   o rgatish   ta lim   jarayonida   innovatsion   texnologiyalarni
ʻ ʻ ʼ
joriy   etish   va   bilimlarning   izchilligini   ta minlashning   muhim   usuli   ekanligini	
ʼ
ta kidlaydi. Ona tili nafaqat alohida fan sifatida, balki boshqa gumanitar fanlar orqali	
ʼ
boyitilib, ma naviy-axloqiy qadriyatlar targ ibotida ham faol ishtirok etadi.	
ʼ ʻ
Yunusov S. Ning «Ta limda integratsion yondashuv» asarida qayd etilishicha,	
ʼ
ona tili va adabiyotning o zaro bog liqligi, shuningdek, tarixiy manbalarni ona tilida	
ʻ ʻ
o qib   tushunish   ko nikmalari   milliy   o’zlikni   anglash   va   tarixiy-madaniy   merosni	
ʻ ʻ
chuqur   o’rganish   imkoniyatini   beradi.   Bu   jarayon   o’quvchilarda   lingvistik   va
madaniy bilimlarni uyg unlashtiradi.	
ʻ
Kurs   ishining   obyektiga   ta lim   jarayonida   ona   tilini   boshqa   gumanitar   fanlar	
ʼ
bilan   bog lab   o rgatishning   nazariy   va   amaliy   jihatlari,   bu   jarayonning	
ʻ ʻ
samaradorligini   oshirish   imkoniyatlari   va   milliy   o’zlikni   anglashga   qo shadigan	
ʻ
hissasi kiradi. Shu orqali ona tili gumanitar bilimlarning o’zagi sifatida talqin qilinib,
ta lim tizimidagi o’rni kengaytiriladi.	
ʼ
Mazkur   obyektni   o rganish   o’quv   jarayonida   fanlararo   yondashuvni	
ʻ
rivojlantirishga   xizmat   qiladi   va   milliy   madaniyatni   saqlash   hamda   o’quvchilarda
ijodiy fikrlashni shakllantirish uchun mustahkam poydevor yaratadi.
Kurs ishi maqsadi : 
Mazkur  kurs ishining asosiy maqsadi  ona tilini  boshqa gumanitar  fanlar bilan
bog liq   holda   o rganishning   ilmiy-nazariy   asoslarini   aniqlash,   bu   yondashuvning	
ʻ ʻ
ta lim jarayonidagi samaradorligini oshirishga xizmat qiluvchi usullarni o’rganish va	
ʼ
amaliy takliflarni ishlab chiqishdan iborat.
Saydullayev   A.   O zining   “Ta lim   jarayonida   integratsion   yondashuv”   asarida	
ʻ ʼ
shunday   deydi:   “Fanlarni   o’zaro   bog liq   holda   o qitish   nafaqat   bilimlarni   boyitadi,	
ʻ ʻ
balki o’quvchilarda tizimli fikrlash va madaniy qadriyatlarni anglash ko’nikmalarini
shakllantiradi”. Ushbu fikrdan kelib chiqib, ona tilini adabiyot, tarix va falsafa kabi
fanlar   bilan   uyg unlashtirish   orqali   o’quvchilarning   umumiy   dunyoqarashini	
ʻ
6 kengaytirish   va   til   vositasida   ma naviy   merosni   o’rganish   imkoniyatini   oshirishʼ
maqsad qilib qo’yilgan.
Karimov   O.   Ning   “Ona   tili   va   ta lim   samaradorligi”   asarida   qayd   etilishicha,	
ʼ
ona   tilining   gumanitar   fanlar   bilan   uyg unlashgan   holda   o’qitilishi   milliy   o’zlikni
ʻ
anglash,   madaniy   merosni   saqlash   va   o’quvchilarni   ijodkor   shaxs   sifatida
shakllantirishga   hissa   qo’shadi.   Shu   bois   kurs   ishining   maqsadi   ona   tili   va   boshqa
gumanitar   fanlarning   uzviy   bog liqligini   yoritish   va   bu   yondashuvning   ta lim	
ʻ ʼ
jarayonidagi afzalliklarini ko’rsatishdan iborat.
Mazkur  maqsad  doirasida  ona tilini  boshqa  fanlar  bilan bog lab o’rgatishning	
ʻ
nazariy   asoslarini   tahlil   qilish,   amaliy   yondashuvlarni   ishlab   chiqish   va   bu   orqali
o’quv   jarayonida   samaradorlikni   oshirish   uchun   innovatsion   usullarni   taklif   etish
rejalashtirilgan.   Bu   yondashuv   nafaqat   bilimlarni   integratsiyalash,   balki   milliy
qadriyatlarni   avlodlarga   yetkazish   va   o’quvchilarning   ma naviy   yuksalishiga	
ʼ
ko’maklashish imkonini beradi.
Kurs ishi vazifasi:
Mazkur   kurs   ishining   vazifalari   ona   tilini   boshqa   gumanitar   fanlar   bilan   bog’liq
holda   o’rganishning   nazariy   va   amaliy   jihatlarini   aniqlash,   ularning   ta lim	
ʼ
jarayonidagi   o’rni   va   ahamiyatini   yoritish,   shuningdek,   integratsion   yondashuvning
samaradorligini oshirishga qaratilgan.
1. Ona tilini boshqa gumanitar fanlar bilan bog liq holda o’rganishning ilmiy-nazariy	
ʻ
asoslarini   o’rganish. 6
  Saydullayev   A.   O zining   “Integratsiya   va   innovatsion   ta lim”	
ʻ ʼ
asarida   ta kidlaganidek,   fanlararo   bog liqlik   o quvchilarning   fikrlash   doirasini	
ʼ ʻ ʻ
kengaytiradi va bilimlarni bir tizim sifatida qabul qilishiga yordam beradi.
2.   Ona   tili   va   gumanitar   fanlarning   uzviy   aloqadorligini   aniqlash,   ularning   ta lim-	
ʼ
tarbiyadagi   ahamiyatini   ochib   berish.   Karimov   O.   Ning   “Ta limda   fanlararo	
ʼ
aloqadorlik”   asarida   qayd   etilganidek,   milliy   madaniyatni   anglash   va   avlodlarga
yetkazishda bu yondashuv muhim vositadir.
6
  Mirzoev, I. (2007). Adabiy til va ona tili. T.: O‘zbekiston Yozuvchilar uyi.
7 3. Integratsion yondashuv orqali ta lim samaradorligini oshirishning amaliy usullariniʼ
ishlab   chiqish.   Bu   jarayonda   ona   tili   orqali   boshqa   gumanitar   fanlarni   o’qitish
samaradorligini ta minlash bo’yicha takliflar kiritish rejalashtirilgan.	
ʼ
4.   Ona   tilini   adabiyot,   tarix   va   falsafa   kabi   fanlar   bilan   uyg’unlashgan   holda
o’rganishning   o’quvchilarning   ma naviy   va   ijodiy   kamolotiga   ta sirini   o’rganish.	
ʼ ʼ
Yunusov S. O zining “Ona tili va gumanitar bilimlar” kitobida tilni gumanitar fanlar	
ʻ
bilan   bog’lab   o’qitish   o’quvchilarda   ijodiy   fikrlashni   rivojlantirishi   haqida   so’z
yuritgan.
5.   Ona   tili   va   gumanitar   fanlar   integratsiyasining   milliy   madaniyatni   saqlash   va
rivojlantirishga   qo shadigan   hissasini   tahlil   qilish.   Bu   vazifa   orqali   ona   tilining	
ʻ
nafaqat lingvistik, balki madaniy va tarbiyaviy funksiyalari ham yoritiladi.
6. Kurs ishi natijasida ishlab chiqilgan nazariy va amaliy takliflarni ta lim jarayoniga	
ʼ
tatbiq etish bo’yicha xulosalar va tavsiyalar tayyorlash.
Ushbu   vazifalar   orqali   kurs   ishining   ilmiy   va   amaliy   ahamiyati   yoritiladi   va
o’quv  jarayonida ona  tilini  boshqa  fanlar  bilan  bog lab  o’qitishning  samaradorligini	
ʻ
oshirishga qaratilgan takliflar ishlab chiqiladi.
Kurs   ishining   tarkibiy   tuzilishi:   Kirish,   2   ta   bob,   6ta   reja,   xulosa,
foydalanilgan adabiyotlar, foydalanilgan saytlar.
8 I BOB:  Ona tilining adabiyot bilan uzviy bog liqligi.ʻ
1.1.Adabiyot va til — ikki uyg un ilm sohasi.	
ʻ
Adabiyot va til bir-biri bilan uzviy bog liq, uyg un holda rivojlanib kelayotgan	
ʻ ʻ
ilmiy   sohalardir.   Til   —   adabiyotning   asosiy   vositasi,   adabiyot   esa   tilning   boyligini,
estetik   imkoniyatlarini   namoyon   etuvchi   sohadir.   Bu   ikki   fan   bir-birini   to ldirib,	
ʻ
o zaro   chambarchas   aloqada   inson   tafakkuri   va   ma naviy   olamini   shakllantirishda	
ʻ ʼ
muhim o rin tutadi.	
ʻ 7
Qayumov   A.   o zining   “Til   va   adabiyot   uyg unligi”   nomli   ilmiy   asarida   tilning	
ʻ ʻ
adabiyotda   tutgan   o rni   haqida   shunday   deydi:   “Adabiyot   til   vositasida   yaratiladi,	
ʻ
uning mohiyati   til   bilan ifoda etiladi.  Til   adabiyot  uchun  bir  vosita  bo lsa,  adabiyot	
ʻ
esa tilni sayqallashtiruvchi va uni keng ommaga yetkazuvchi estetik hodisadir”.
Adabiyot   inson   hayotini,   uning   ichki   kechinmalarini,   tarixiy   jarayonlarini   til
orqali tasvirlaydi. Bunda tilning boyligi, so z san ati va ifodaviy imkoniyatlari keng	
ʻ ʼ
ko lamda   namoyon   bo ladi.   Adabiy   tilning   taraqqiyoti,   uning   shakllanishi   va	
ʻ ʻ
sayqallanishida   adabiyotning   roli   beqiyosdir.   N.   Mahmudov   o zining   “Tilshunoslik	
ʻ
va adabiyotshunoslikning o zaro aloqasi” nomli asarida tilning adabiyot orqali boyib	
ʻ
borishini   ta kidlab:   “Adabiy   asarlar   milliy   tilning   nafaqat   lug at   tarkibini,   balki	
ʼ ʻ
sintaktik   tuzilishini   ham   boyitib  boradi.  Har   bir   badiiy  asarda   yangi   so zlar,  obrazli	
ʻ
ifodalar va tilda avval qo llanmagan jihatlar namoyon bo ladi”, deya qayd etadi.	
ʻ ʻ
Adabiyot   va   til   birgalikda   milliy   ong,   milliy   madaniyat   va   ma naviyatni	
ʼ
shakllantirishda   xizmat   qiladi.   Adabiyot   insoniy   tuyg ular,   tarixiy   voqealar,   milliy	
ʻ
qadriyatlarni   o zida   aks   ettirgan   badiiy   matnlar   orqali   tilning   keng   imkoniyatlarini	
ʻ
yoritib   beradi.   Adabiy   tilda   ifodalangan   badiiy   asarlar   xalqning   ruhiy   olamini,
dunyoqarashini   va   tafakkur   darajasini   aks   ettiradi.   Masalan,   O zbek   adabiyotida	
ʻ
Alisher   Navoiy   ijodini   oladigan   bo lsak,   uning   asarlari   orqali   o zbek   adabiy   tili	
ʻ ʻ
yuksak saviyaga ko tarilgan, so z boyligi va ifodaviy qudrati kengaygan.	
ʻ ʻ
7
 Rahmonov, B. (2009). Tarixiy asarlarda tilning roli. T.: O‘zbekiston milliy universiteti.
9 Shuningdek,   adabiyot   tilni   boyitish   bilan   birga   uni   shakllantiruvchi   va
rivojlantiruvchi kuch sifatida ham xizmat qiladi. G . G ulom o zining asarlarida xalqʻ ʻ ʻ
og zaki   ijodi   va   yozma   adabiyot   o rtasidagi   bog liqlikni   tahlil   qilar   ekan,   tilning	
ʻ ʻ ʻ
xalqning tarixiy-madaniy merosi ekanligini ta kidlaydi.	
ʼ 8
 Uning fikricha, “Adabiyot til
orqali   xalqning   hayotini,   kurashini,   quvonchu   tashvishlarini   badiiy   shaklda
tasvirlaydi va uni kelajak avlodlarga yetkazadi”.
Badiiy asarlarda tilning so z boyligi, uslubiy xususiyatlari, ma noviy qatlamlari	
ʻ ʼ
ko rinadi.   Jumladan,   adabiyotshunos   I.   Sodiqov   tilning   adabiyotdagi   o rni   haqida	
ʻ ʻ
shunday   yozadi:   “Har   bir   badiiy   asar   tilning   boyligini   ochib   beradigan   o ziga   xos	
ʻ
laboratoriya vazifasini bajaradi. Tilning estetik imkoniyatlarini keng ko rsatish, uning	
ʻ
nafosatini namoyon etish adabiyotning asosiy vazifalaridan biridir”.
Shu bilan birga, adabiyot tilning rivojlanish bosqichlarini ham belgilab beradi.
Til adabiyot orqali me yorlashadi, so z boyligi ortadi va jamiyatda umumiy muloqot	
ʼ ʻ
vositasiga aylanadi. Bu jarayonda badiiy ijodkorlarning hissasi katta bo lib, ular tilni	
ʻ
sayqallashga, uning estetik imkoniyatlarini kengaytirishga xizmat qiladi.
Adabiyot   va   til   —   bir-birini   to ldiruvchi,   uyg unlikda   rivojlanadigan	
ʻ ʻ
sohalardir.   Adabiyot   tilda   namoyon   bo lsa,   til   adabiyot   orqali   sayqallanadi,   boyiydi	
ʻ
va   avlodlarga   yetkaziladi.   Bu   ikki   soha   nafaqat   ilmiy,   balki   estetik   va   tarbiyaviy
jihatdan ham inson kamoloti uchun xizmat qiladi.
1.2. She riy va nasriy asarlarda til vositalarining qo llanilishi.	
ʼ ʻ
She riy va nasriy asarlarda til vositalarining qo llanilishi, asarlarning ma naviy	
ʼ ʻ ʼ
va estetik mazmunini shakllantirishda muhim ahamiyatga ega. 9
 Har bir adabiy janrda
tilning o’ziga xos uslubi, shakli va vositalari mavjud bo’lib, ular asarning mazmunini
yanada chuqurlashtiradi va o’quvchiga ma naviy-tarbiyaviy ta sir o’tkazadi. She riyat	
ʼ ʼ ʼ
va nasr o’rtasida til vositalarining ishlatilishi va ularga bo’lgan yondashuvda farqlar
8
 Sattorov, S. (2011). Til va madaniyat.  T.: Yangi nashr.
9
 . Nizomiddinov, M. (2015). Xalqning tarixiy merosi.  T.: Adabiyot va san’at.
10 mavjud,   ammo   ularning   har   ikkisi   ham   o’zida   adabiy   nutqning   ifoda   vositalarini
to’plagan.
She riy asarlarda til vositalarining qo llanilishi.ʼ ʻ
She riyatda til vositalari ko’proq obrazlilik, musiqiylik va ritmik ifodalar bilan
ʼ
ajralib   turadi.   She riy   asarlarda   tilning   asosiy   vositalari   sifatida   obrazli   so’zlar,	
ʼ
epitetlar,   tashbehlar,   metaforalar,   personifikatsiya,   takrorlash   va   aliteratsiya   kabi
badiiy vositalar keng qo’llaniladi. She riy asarda har bir so’z, har bir imago maxsus	
ʼ
bir ma no va tuyg’u tashuvchi vosita bo’lib, poetik maqsadga xizmat qiladi.	
ʼ
Shodmonov   T.   O zining   “Ona   tili   va   adabiyotdagi   badiiy   uslublar”   asarida	
ʻ
she riyat tilidagi badiiy vositalarning rolini shunday tushuntiradi: “She riyatda so’zlar	
ʼ ʼ
nafaqat   axborot   uzatish,   balki   ruhiy   va   estetik   kayfiyat   yaratish   vazifasini   ham
bajaradi. 10
  Shu   bois,   she riy   asarda   so’zning   ohangiga,   uning   tembriga,   ritmik	
ʼ
tuzilishiga alohida e tibor qaratiladi”. Misol  uchun, Alisher  Navoiyning she riyatida	
ʼ ʼ
nafaqat so’z boyligi, balki she riyatda musiqiy ohang, rimaniyat va qafiya yordamida	
ʼ
to’la-boshlang’ich ifodalanadi.
Karimov   “Adabiyot   va   til   o’rtasidagi   bog’liqlik”   asarida   she riy   asarlarda   til	
ʼ
vositalarining   ishlatilishini   tahlil   qilar   ekan,   “she riyatda   tilning   go’zalligi   va   uning	
ʼ
ruhiyatga   ta sirini   badiiy   tasvirlar   va   so’zning   ifoda   imkoniyatlari   orqali   anglash	
ʼ
mumkin”   deb   yozadi.   She riyatda   shakl   va   mazmunning   uyg’unligi,   tasvirlarni	
ʼ
kuchaytirish   uchun   o’ziga   xos   figurativ   til   vositalari   ishlatiladi.   Masalan,   Erkin
Vohidovning   she riy   asarlarida   ko’pincha   takrorlash   va   aliteratsiya   vositalari	
ʼ
yordamida ritmik shaklga erishiladi va bu asarlarning estetik mazmunini yuksaltiradi.
Nasriy asarlarda til vositalarining qo llanilishi.	
ʻ
Nasrda   til   vositalari   ko’proq   axborot   uzatish   va   maqsadga   erishish   uchun
qo’llaniladi.   Nasriy   asarlarda   tilning   asosiy   maqsadi   —   fikrni   aniq   va   to’g’ri
ifodalashdir.   Biroq,   nasrda   ham   badiiy   vositalar,   xususan,   tasviriy   elementlar,
10
 Xusniddinov, R. (2014). O‘zbek tilining tarixiy taraqqiyoti. T.: Tashkent State University Press.
11 metaforalar   va   ifoda   vositalari   ishlatiladi.   Nasrda   bu   vositalar   asar   mazmunini
chuqurlashtirish va o’quvchiga kengroq ma lumot berish uchun xizmat qiladi.ʼ
S.   To’raqulov   “Nasrda   badiiy   tasvir   vositalari”   nomli   asarida   nasrda   tilning
badiiy   vositalaridan   qanday   foydalanilishini   quyidagicha   tahlil   qiladi:   “Nasrda   til
ko’proq   to’g’ridan-to’g’ri   ma lumot   berish   vazifasini   bajarsa-da,   badiiy   tasvirlar,	
ʼ
metaforalar va epitetlar yordamida fikrning estetik ifodalanishini ta minlaydi”.	
ʼ
Nasriy   asarlarda   tashbih,   metafora   va   personifikatsiya   kabi   badiiy   vositalar
ko’proq   ma lum   bir   obrazni   tasvirlash   uchun   ishlatiladi.   O’tkir   Hoshimovning	
ʼ
“Yurakdagi yara” romanida, masalan, she riy tasvirlar yordamida inson ruhiyatining	
ʼ
o’zgarishlari   aniq   ifodalangan.   U   yerda   har   bir   so’z   ma’no   va   estetik   qatlamga   ega
bo’lib, nasrni chuqurroq tushunishga yordam beradi.
V.   Makarovning   “Nasr   va   badiiyat”   asarida   nasrda   til   vositalarining
qo’llanilishi   haqida   shunday   fikr   bildiradi:   “Nasrda   adabiy   badiiy   vositalarning
ishlatilishi   axborot   va   fikrning   estetik   ko’rinishini   oshiradi,   ayni   paytda   uni   yanada
boyitib, o’quvchi ruhiyatiga ta sir etadi”. Nasrda til, ayniqsa, qarama-qarshi obrazlar	
ʼ
orqali   biror   voqea   yoki   xarakterni   tasvirlashda   samarali   qo’llaniladi. 11
  Pirimboy
Qo’shimovning   “O’tmishdan   qaytganlar”   asarida   bu  usul   keng   qo’llanilgan.   Roman
personajlarining   o’zaro   suhbatlari   va   holati,   ayrim   joylarda   bevosita   tasvirlar
yordamida hamda metaforik tasvirlar bilan ifodalangan.
She riyat va nasr o’rtasidagi farqlar va o’xshashliklar.	
ʼ
She riy asarlar va nasriy asarlar o’rtasida bir nechta farqlar mavjud, ammo ular
ʼ
til   vositalarini   ishlatish   borasida   ko’p   o’xshashliklarga   ham   ega.   She riyatda   asosan	
ʼ
so’zlarning musiqiyligi va obrazlilikka, ritmik tuzilishga urg’u berilgan bo’lsa, nasrda
aniq   va   tushunarli   ifoda   qilish   ustuvor   vazifadir.   Biroq,   har   ikki   janrda   ham   tilni
ifodaviy   jihatdan   boyitish   va   badiiy   maqsadga   erishish   uchun   turli   badiiy   vositalar
ishlatiladi. She riyatda ko’proq tasviriy va figurativ til ishlatilsa, nasrda bu vositalar	
ʼ
11
 Temur, M. (2016). Til va tarix: O‘rganish metodlari.  T.: Imprint .
12 ma’lum  bir axborotni  ko’rsatish, shuningdek, badiiy ta’sirni kuchaytirish maqsadida
qo’llaniladi.
S.   Sodiqov   “Adabiyotshunoslik   va   tilshunoslikning   integratsiyasi”   asarida
she riyat   va   nasr   o’rtasidagi   farqlarni   quyidagicha   yoritadi:   “She riyatda   tilningʼ ʼ
musiqa   jihati,   obrazlilik   va   ritmik   tuzilishga   e tibor   berilsa,   nasrda   badiiy   vositalar	
ʼ
ko’proq   ma lumot   berish   va   voqeani   o’quvchiga   tushunarli   tarzda   etkazish   uchun	
ʼ
ishlatiladi”. 12
She riy   va   nasriy   asarlarda   til   vositalarining   qo’llanilishi   adabiyotning   estetik	
ʼ
imkoniyatlarini   boyitishda   katta   rol   o’ynaydi.   Har   ikkala   janrda   ham   til   so’zning
ma’nosi,   tasviriyligi   va   tuzilishiga   ta sir   ko’rsatadi,   ammo   she riyatda   bu   vositalar	
ʼ ʼ
musiqiy   va   ritmik   tuzilmalar   bilan   uyg’unlashsa,   nasrda   ular   fikrni   to’liq   va   aniq
ifodalashga xizmat qiladi. O’quvchi badiiy asarni qabul qilish jarayonida tilning turli
vositalari   orqali   ifodalangan   obrazlar,   tasvirlar   va   ma’nolarni   anglab,   chuqurroq
tafakkurga erishadi.
1.3. Adabiy tahlil orqali til nazariyasini o rganish.	
ʻ
Adabiy   tahlil   —   bu   adabiyotshunoslikning   asosiy   usullaridan  biri   bo’lib,  badiiy
asarning til va uslubini chuqur o’rganishga, uning ma’nolarini ochishga xizmat qiladi.
Adabiy   tahlil   orqali   til   nazariyasini   o’rganish,   tilning   qanday   qilib   badiiy   tasvirlar,
obrazlar   va   fikrlar   orqali   ifodalanganligini   aniqlashga   yordam   beradi.   Bu   jarayon,
asar  matnida  ishlatilgan   til  vositalarining  tuzilishini   va  ularning  ma'noviy   jihatlarini
tahlil qilishni o’z ichiga oladi. 13
 Badiiy asarlarda tilning nafaqat kommunikativ, balki
estetik va ma’naviy vazifalari ham bajariladi.
Adabiy   tahlilning   muhim   xususiyatlaridan   biri   shundaki,   u   tilning   nafaqat
grammatik   jihatlarini,   balki   uning   badiiy   funksiyalarini   ham   o’rganadi.   I.   Karimov
o’zining  «Adabiy   tahlil  va   tilshunoslik»)   asarida  adabiy  tahlil  orqali   til   nazariyasini
o’rganish jarayonini quyidagicha izohlaydi: “Adabiy tahlil nafaqat badiiy asarlarning
12
  Ismoilov, B. (2013). Ona tili va tarix: Yangi yondashuvlar. T.: Navoiy nashriyoti.
13
  Avliyokulov, M. (2017). O‘rta asr tarixida tilning roli.  T.: Tarix fanlari.
13 mazmunini   o’rganish,   balki   tilning   nafaqat   grammatik   va   leksik,   balki   stilistik,
sintaktik   va   pragmatik   jihatlarini   ham   tahlil   qilishni   o’z   ichiga   oladi”.   Bu   jarayon
asarni chuqur tushunishga va tilning qanday qilib san’atga aylanganligini aniqlashga
imkon beradi.
Adabiy   tahlil   tilning   o’ziga   xos   funksiyalarini   ko’rsatadi.   Masalan,   F.
Rahmatovning   «Adabiyotshunoslik   va   til   nazariyasi»   kitobida   adabiy   tahlil   orqali
tilni   o’rganish   jarayoni   shunday   tushuntirilgan:   “Adabiy   tahlil   tilning   badiiy
vositalaridan,   tilning   shakllanishi   va   uni   ifodalashda   foydalanilgan   elementlardan
foydalanishga yordam beradi. Bu jarayon tilning badiiy imkoniyatlarini kengaytiradi
va uning tahlil qilish imkoniyatlarini kengaytiradi”. Adabiy tahlil, shuningdek, badiiy
asarlarni  til   nuqtai  nazaridan  chuqur   anglashni  ta'minlaydi,  chunki  badiiy  til  boshqa
nutq   turlaridan   farq   qiladi.   Uning   muhim   vazifasi   —   tinglovchi   yoki   o’quvchida
ma'naviy va estetik taassurot qoldirishdir. 14
Adabiy   tahlil   til   nazariyasini   o’rganishda   tahlil   qilinayotgan   asardagi   til
vositalarining   uslubiy   xususiyatlarini   aniqlashga   yordam   beradi.   N.   Mahmudov
“Adabiy tahlil va tilni o’rganish metodlari” asarida adabiy tahlil orqali tilni o’rganish
jarayonining   uslubiy   va   metodik   xususiyatlarini   quyidagicha   izohlaydi:   “Adabiy
tahlil   orqali   til   nazariyasini   o’rganish,   asar   tilining   nafaqat   grammatik,   balki   uning
estetik   xususiyatlarini   ham   ochishga   imkon   beradi.   Asarda   ishlatilgan   badiiy
vositalar, obrazlar, metaforalar va boshqa stilistik elementlar til nazariyasining amaliy
jihatlarini o’rganishda yordam beradi”.
Badiiy   asar   tilida   adabiy   vositalar,   masalan,   tashbeh,   metafora,   epitetlar,
personifikatsiya, kiritilgan yangi so’zlar va ifodaviy yondashuvlar til nazariyasiga oid
muhim   masalalarni   ko’rsatadi.   O’tkir   Hoshimov   o’zining   “Adabiyot   tilining
xususiyatlari”   kitobida   badiiy   tahlil   orqali   til   nazariyasini   o’rganishning   naqadar
muhimligini   ta'kidlaydi:   “Badiiy   tahlil   orqali   nafaqat   tilning   strukturalarini,   balki
badiiy asarlarda uning ma'naviy, emotsional  va estetik  funksiyalarini  ham  o’rganish
mumkin”.
14
  Sirojiddinov, F. (2018). Milliy tilning o‘zgarishi va tarixiy ahamiyati.  T.: O‘zbekiston Milliy Universiteti.
14 Adabiy   tahlil   til   nazariyasining   shakllanishida   ko’plab   uslubiy   yo’nalishlarga
asoslangan   tadqiqotlarni   olib   boradi.   Masalan,   badiiy   asarda   tilning   stilistik
elementlarini   o’rganish,   ularni   estetik   maqsadda   qanday   ishlatilganligini   ko’rsatish
mumkin.   She riyatda   ko’proq   obrazlilik,   simvolizm   va   musiqiylikka   urg’u   berilsa,ʼ
nasrda   tilning   ifodaviy   va   axborot   uzatish   funksiyasi   o’rganiladi.   A.   Qayumov
«Badiiy tahlil va stilistika» asarida adabiy tahlil orqali til nazariyasini o’rganishning
metodik   xususiyatlarini   quyidagicha   bayon   etadi:   “Badiiy   asarlarda   tilning   estetik
jihatlarini   o’rganish,   uning   badiiy   va   stilistik   funksiyalarini,   poetik   qurilmalarini
tushunishga   yordam   beradi. 15
  Tahlil   qilish   jarayonida   til   vositalarining   qanday
ifodalanganligi, qanday badiiy ma'nolarni anglatganligi chuqur o’rganiladi”.
Adabiy   tahlilning   asosiy   vazifalaridan   biri   —   tahlil   qilingan   asarda   ishlatilgan
badiiy   vositalarni   va   tilning   shakllarini   aniqlash,   ular   yordamida   asar   mazmunining
qanday   shakllanganligini   tushunishdir.   Til   nazariyasini   o’rganish,   o’z   navbatida,
badiiy asarlarning shakl va mazmun o’rtasidagi o’zaro aloqani yaxshiroq tushunishga
yordam   beradi.   Badiiy   tilning   shaklini   o’rganish   —   bu   faqat   grammatik   elementlar
bilan   bog’liq   emas,   balki   tilning   poetik   shakllarini,   ijtimoiy   va   tarixiy   shart-
sharoitlarni ham tahlil qilishni talab qiladi.
V.   G.   Belinskiy   adabiy   tahlil   va   til   nazariyasining   o’zaro   bog’liqligini   o’zining
“Adabiyot   nazariyasi”   asarida   shunday   tushuntiradi:   “Adabiy   tahlil   asar   tilining
nafaqat   grammatik   tomonini,   balki   uning   semantik   va   estetik   qirralarini   ham   ochib
beradi.   Tilni   tahlil   qilish   orqali   badiiy   asarlarni   chuqurroq   anglash,   uning   ichki
strukturasini, tasvirlanayotgan voqealarni yaxshiroq tushunish mumkin”.
Adabiy   tahlil   orqali   til   nazariyasini   o’rganish,   tilning   badiiy   ifodalarini   chuqur
tushunishga,   uning   san'ati   va   estetikasini   ochishga   imkon   beradi.   Adabiy   tahlil
nafaqat   tilning   grammatik   tomonlarini,   balki   uning   ma'naviy,   emotsional   va   estetik
jihatlarini   ham   yoritadi.   Shuningdek,   adabiy   tahlil   yordamida   til   va   adabiyotning
uyg’un   rivojlanishi,   badiiy   ifoda   vositalarining   o’zaro   aloqasi   haqida   kengroq
tushuncha hosil qilish mumkin.
15
  Usmonov, J. (2006). Tarix va ona tili: Ta limdagi ahamiyati. 	
ʼ T.: Yangi o‘quv.
15 II BOB: Ona tili va tarix fanlari o’zaro aloqasi.
2.1. Tarixiy yozma manbalarning tahlili.
Tarixiy   yozma   manbalarning   tahlili   tarixshunoslikda   muhim   ahamiyatga   ega
bo’lib,   ular   o’tmishdagi   voqealar,   shaxslar,   ijtimoiy   jarayonlar   va   madaniy   meros
haqida ma’lumot olish uchun asosiy manba hisoblanadi. Yozma manbalar tarixiy ilm-
fan uchun bir necha jihatdan muhimdir. Ular bizga o’tmishda sodir bo’lgan hodisalar
va   voqealar   haqida   axborot   beradi,   shu   bilan   birga,   o’z   zamonasining   ijtimoiy,
madaniy va iqtisodiy hayotini aks ettiradi. Tarixiy yozma manbalarning tahlili orqali
o’tmishdagi   voqealarni   to’g’ri   tushunish   va   ular   asosida   tarixiy   xulosalar   chiqarish
imkoniyati   yaratilib,   tarixiy   tafakkur   va   tarixiy   metodologiyani   rivojlantirishga
yordam beradi. 16
Tarixiy yozma manbalar turlari va ularning ahamiyati.
Tarixiy yozma manbalar o’z ichiga bir nechta turlarni oladi. Ular asosan ikki turga
bo’linadi:   birinchisi   —   asl   manbalar   (dastlabki   manbalar),   ikkinchisi   esa   —
ikkilamchi manbalar (yodgorliklar va qayta ishlangan manbalar).
Asl   manbalar   to’g’ridan-to’g’ri   tarixiy   hodisalar   haqida   xabar   beruvchi
materiallardir.   Bu   manbalar   o’sha   davrda   yaratilgan   va   shu   davr   voqealariga   oid
bo’lgan   hujjatlar,   rasmiy   qarorlar,   arxivlar,   shaxsiy   xatlar   va   boshqa   yozma
materiallar bo’lishi mumkin. Rasmiy hujjatlar, masalan, hukumat qarorlari, qonunlar,
ko’chmas   mulk   bilan   bog’liq   bitimlar,   tashrifnomalar   va   hokazo   —   bularning
barchasi   tarixiy   yozma   manbalar   sifatida   ahamiyatli   hisoblanadi.   Jurnalistika   va
adabiyot,   agar   ular   o’z   vaqtida   ijtimoiy   yoki   siyosiy   voqealarni   aks   ettirsa,   ham   asl
manba sifatida ishlatilishi mumkin.
Ikkilamchi   manbalar   esa   dastlabki   manbalarga   tayanib,   tarixchilar   tomonidan
qayta   ishlangan,   tahlil   qilingan   yoki   umumlashtirilgan   asarlar   bo’lib,   ular   ilmiy
tadqiqotlar,   tarixiy   ensiklopediyalar,   monografiyalar,   kitoblar,   maqolalar   va   boshqa
ilmiy   ishlanmalar   hisoblanadi.   Bu   manbalar   tarixchi   uchun   tarixiy   voqealar   va
16
 . Avliyoev, M. (2002). O‘zbek tilida tarixiy so‘zlarning o‘rni.  T.: Fan va texnologiya.
16 davrlarni   to’g’ri   tushunishda   yordam   beradi,   lekin   ular   asl   manbalarga   asoslangan
bo’lishi kerak.
L.   Makarov   “Tarixshunoslik   va   yozma   manbalar”   asarida   tarixiy   yozma   manbalar
tahlilining   ahamiyatini   shunday   ta’riflaydi:   “Tarixiy   yozma   manbalar   tahlili   nafaqat
o’tmishdagi   voqealar   haqida   to’g’ri   xulosalar   chiqarishga   yordam   beradi,   balki
tarixshunoslarga   o’z   vaqtida   sodir   bo’lgan   hodisalar   va   ularning   ijtimoiy,   siyosiy,
madaniy   kontekstini   tushunishga   imkon   beradi”.   Manbalarning   mazmunini   to’g’ri
anglash,   ularni   kontekstdan   ajratmaslik   tarixiy   tahlilning   muvaffaqiyatiga   erishish
uchun muhimdir.
Yozma manbalarni tahlil qilish metodlari.
Tarixiy   yozma   manbalar   tahlilida   bir   nechta   metodlardan   foydalaniladi.   Bu
metodlar manbani to’g’ri tushunish, uning ahamiyatini aniqlash, uning ishonchliligini
tekshirish va tarixiy voqealar bilan bog’lanishini o’rganish uchun muhimdir.
1. Manba tanlash va tasniflash:  Tarixiy yozma manbalarni tahlil qilishdan oldin,
manbalarni tanlash va ularni tasniflash zarur. Bu bosqichda tarixchi manbaning
turini aniqlaydi, uning yaratilish davri va maqsadini belgilaydi. 17
2. Paleografiya:   Yozma   manbalarni   tahlil   qilishda   paleografiya,   ya'ni   yozuv   va
uning   rivojlanishini   o’rganish   muhim   o’rin   tutadi.   Har   bir   davrda   yozuv
shakllari   o’zgarib   boradi,   bu   esa   manbaning   tarixiy   va   madaniy   ahamiyatini
aniqlashda yordam beradi.
3. Diplomatik tahlil: Diplomatik tahlil orqali manbaning kelib chiqishini, ularning
rasmiyligini,   ishonchliligini   aniqlash   mumkin.   Bu   metod   yordamida   tarixchi
yozma hujjatlarning to’g’riligini tekshiradi, ularning yaratilish vaqti va holatini
aniqlaydi.
4. Kritik   tahlil:   Tarixiy   yozma   manbalar   tahlilida   kritik   tahlil   usuli   asosiy
hisoblanadi.   Bu   metod   yordamida   manbaning   muallifi,   uning   qarashlari,
17
  Abdulxayev, M. (2009). O‘zbek adabiyotidagi tarixiy metinlar.  T.: O‘zbek universiteti nashriyoti.
17 imkoniyatlari,   manbaga   kiritilgan   o’zgartirishlar   va   har   xil   muammo   va
xatoliklar   aniqlanadi.   Shuningdek,   manbaning   ishonchliligi   va   uni   boshqa
manbalar bilan taqqoslash ham muhim hisoblanadi. 18
5. Ijtimoiy   kontekstni   tahlil   qilish:   Tarixiy   yozma   manbalarni   tahlil   qilishda
ijtimoiy va madaniy kontekstni hisobga olish kerak. Manbaning yozilishi davri
va   sharoiti,   muallifning   ijtimoiy   holati,   siyosiy   qarashlari   hamda   xalqning
turmush sharoiti tahlil qilinadi.
6. Kross-madaniy   tahlil:   Tarixiy   yozma   manbalarni   tahlil   qilishda
madaniyatlararo   tahlil   ham   ahamiyatli   bo’lishi   mumkin.   Turli
madaniyatlarning   tarixiy   yozma   manbalarini   solishtirish   va   ular   orasidagi
o’xshashliklar   va   farqlarni   aniqlash   orqali   tarixshunoslar   xalqning   umumiy
tarixiy tajribasini yaxshiroq tushunishadi.
S.   D.   Strelov   “Tarixiy   yozma   manbalar   tahlili   metodlari”   kitobida   ushbu
metodlarni   aniq   qilib   ta’riflaydi:   “Tarixiy   yozma   manbalar   tahlilining   metodlari
manbaning   turiga,   yaratilish   davriga,   madaniy   kontekstga   qarab   o’zgaradi.   Har   bir
metod   alohida   ahamiyatga   ega   va   tarixiy   voqealarni   chuqurroq   tushunish   uchun
kerak”.
Tarixiy yozma manbalarning tahlilini o’rganishning dolzarbligi.
Tarixiy yozma manbalarni tahlil qilish nafaqat tarixiy ilm-fan uchun, balki jamiyat
va   madaniyatni   tushunish   uchun   ham   muhimdir.   Bu   tahlil   orqali   tarixshunoslar
o’tmishdagi voqealar va ijtimoiy jarayonlar haqida chuqurroq tasavvur hosil qilishlari
mumkin.   Tarixiy   yozma   manbalarni   to’g’ri   tahlil   qilish   jamiyatning   o’z   tarixini,
madaniy   merosini   anglashda   va   o’tmishdagi   tajribalardan   saboq   olishda   yordam
beradi.   Tarixiy   yozma   manbalar   tahlili   shuningdek,   tarixiy   haqiqatni   aniqlashda,
qaysi   manba   ishonchli,   qaysi   manba   esa   tasdiqlanmagan   yoki   noto’g’ri   ekanligini
belgilashda zarur vosita hisoblanadi.
18
 Rahmonov, D. (2010). Xalq tilida tarixiy voqealar ifodasi. T.: O‘zbek Yozuvchilar Uyi.
18 Tarixiy yozma manbalar tahlili tarixshunoslikning asosiy metodlaridan biri bo’lib,
o’tmishdagi voqealar, shaxslar, madaniy holatlarni to’g’ri tushunishga yordam beradi.
Har bir yozma manba o’ziga xos tarixiy qiymatga ega bo’lib, ularni tahlil qilish orqali
voqealar haqida chuqurroq ma’lumot olish mumkin. 19
 Manbalarni tanlash, tasniflash,
kritik   tahlil   qilish   va   boshqa   metodlar   yordamida   tarixshunoslar   o’zining   ilmiy
ishlarini to’g’ri asoslay olishadi va tarixiy haqiqatni kashf qilishga yordam beradi.
 2.2. She riy va nasriy asarlarda til vositalarining qo llanilishi.ʼ ʻ
She riy   va   nasriy   asarlarda   til   vositalari,   ya'ni   so’zlar   va   ularning   birikmalarini	
ʼ
ishlatish, adabiy asarlarning ifoda kuchini oshirishda muhim rol o'ynaydi. Adabiyotda
til nafaqat  fikr va g'oya etkazishning vositasi, balki  san'at  va estetikani  yaratishning
asosiy   elementi   sifatida   xizmat   qiladi.   She riy   va   nasriy   asarlarda   til   vositalarining	
ʼ
qo llanilishi   asarlarning   mazmuni,   shakli   va   ruhini   belgilaydi.   Ular   o'quvchiga   asar	
ʻ
orqali ko'proq ma'no, taassurot va his-tuyg'ularni yetkazishga yordam beradi.
She riy asarlarda til vositalari.	
ʼ
She riy   asarlarda   til   vositalari   juda   keng   qamrovli   va   xilma-xil   bo’ladi.
ʼ
She riyatda tilning san'ati,  birinchi  navbatda,  uning musiqaviyligi,  ritmi, ohangidagi	
ʼ
uyg'unlikda   ifodalanadi.   She riy   asarlarda   so'zlar   faqat   semantik   ma'nolarni   o’zida	
ʼ
aks ettirish bilan birga, o’quvchi yoki tinglovchining his-tuyg’ularini uyg’otish, ularni
xayolga,   tasavvurlarga,   hislarga,   orzu-havaslarga   solish   vazifasini   ham   bajaradi.
She riyatda til vositalarining qo llanilishi aynan bunday estetik maqsadni ko’zlaydi.	
ʼ ʻ 20
1. Takrorlash   va   paralelizm:   She riyatda   so’zlar   va   iboralarning   takrorlanishi,	
ʼ
masalan, «anaphora», «epifora» kabi usullar keng qo’llaniladi. Bu til vositalari
she rda   ma’lum   bir   effektni,   aks   ettirilgan   hissiyot   yoki   g'oyani   kuchaytirish	
ʼ
uchun ishlatiladi. Shuningdek, paralelizm – parallel tuzilmalardan foydalanish
ham   she riyatda   keng   tarqalgan.   Bu   usul   she rning   musiqaviyligini	
ʼ ʼ
kuchaytiradi va asar qadrini oshiradi.
19
 . Akhmedov, M. (2004). O‘zbek tilida tarixiy adabiyotning shakllanishi.  T.: O‘zbekiston xalq ta’limi.
20
 Djalilov, T. (2013). O‘zbek tarixining tilshunoslik asoslari.  T.: UZFP.
19 2. Tasviriy   vositalar   (metafora,   taqqoslash,   personifikatsiya):   She riyatdaʼ
so’zlarning   tasviriy   foydalanilishi   maxsus   ahamiyatga   ega.   Metafora   (ta’bii,
tasavvurga   asoslangan),   taqqoslash   (simile)   va   personifikatsiya   (jonlantirish)
she riy asarlarning fikrini yanada jonlantiradi, tasavvurga boy qiladi. Masalan,	
ʼ
“kechqurun   quyosh   batadi”   kabi   misol   o’rnak   sifatida   keltirilsa,   bu   tasvir
haroratning   pasayishini,   kunning   yakunlanishini   tasavvur   qilishda   yordam
beradi. 21
3. Aliteratsiya   va   assanans:   Aliteratsiya   (so'zlar   boshidagi   tovushlarning
takrorlanishi)   va   assonans   (vokallarning   takrorlanishi)   kabi   vositalar   she rda	
ʼ
tovushlarning   uyg’unligini   yaratadi,   tinglovchida   ohangdorlik,   musiqiylik
hissini   uyg’otadi.   Bu   vositalar   yordamida   she r   ritmi   aniqlanadi   va   uning	
ʼ
estetik ahamiyati oshadi.
4. Allegoriya:   She riyatda   ko’p   hollarda   ma’naviy,   siyosiy   yoki   ijtimoiy	
ʼ
mavzularni ifodalash uchun allegoriya ishlatiladi. Bu til vositasi orqali muallif
o’quvchiga   oddiy   tasvirni   emas,   balki   chuqurroq,   ko’proq   tasavvurga
asoslangan ma’nolarni beradi. Allegorik tasvirlar orqali insoniyatning umumiy
masalalari va muammolari haqida fikr yuritish mumkin.
Nasriy asarlarda til vositalari.
Nasr (nasriy asar) tilida esa ifoda vositalari asosan aniq, lo’nda, tushunarli bo’lishi
kerak.   Lekin   bu,   nasriy   asarlarning   jozibadorligi   uchun   hech   qanday   cheklov
yaratmaydi.   Nasrda   ham   tilning   tasviriy   vositalari,   masalan,   metaforalar,
taqqoslashlar   va   personifikatsiyalar   ishlatiladi.   Lekin   nasriy   asarlar   odatda   she riy	
ʼ
asarlarga qaraganda aniqroq va soddaroq bo’ladi. Bu, nasrni o’qiydiganlarga ko’proq
ilmiy, tafakkurli, yoki qisqa, lekin ta’sirchan va ta’sirli hikoyalar yaratishga yordam
beradi.
1. Metafora va  taqqoslash:   Nasriy asarlarda  metafora  va  taqqoslash  til   vositalari
keng qo’llaniladi. Ular orqali muallif o’quvchini chuqurroq ma’nolarga, fikrlar
21
 Shodmonov, A. (2016). Xalq tarixining adabiy talqini.  T.: Ma’rifat.
20 dunyosiga,   qiyoslashlar   orqali   hayotdagi   o’zgarishlarni   anglashga   undaydi.
Masalan,   biror   mavzu   haqida   fikrlarni   izohlashda   nafaqat   aniq   ma’no,   balki
tasavvurga asoslangan taqqoslashlar ham ishlatiladi.
2. Psixologik   portretlar:   Nasriy   asarlarda,   ayniqsa,   roman   va   hikoyalarda,
psixologik   portretlar   yaratish   uchun   til   vositalari   qo’llanadi.   Personajlarning
ichki   dunyosini,   ularning   o’zgarishlarini,   hissiyotlarini   ifodalashda   nafaqat
tashqi tasvir, balki ichki monologlar, og’zaki ifodalar, aks ettirilgan kayfiyatlar
va  fikrlar   tahlil   qilinadi. 22
  Bu   til   vositalari   orqali   nasriy   asarlarda   insonga   oid
chuqur psixologik holatlar va hissiyotlar aks ettiriladi.
3. Dialoglar   va   narrativ   usul:   Nasrda   eng   ko’p   ishlatiladigan   vosita   bu
dialoglardir. Dialoglar orqali personajlar o’zaro munosabatda bo’lib, asarining
rivojlanishiga   yordam   beradi.   Narrativ   usul   esa   hikoya   qilishning   asosiy
vositasi bo’lib, o’quvchining asarga chuqurroq kirishiga imkon yaratadi.
4. Saroyli   uslub   va   monologlar:   Nasrda   ko’plab   yozuvchilar   saroyli   uslubdan
foydalanishadi, bu uslubda noan’anaviy va ta’sirli usullar orqali muayyan vaqt,
ijtimoiy   tabaqa   yoki   fazo   muhitini   tasvirlash   mumkin.   Monologlar   esa
personajlarning ichki dunyosini ochishda juda samarali vosita bo’ladi. 23
She riy va nasriy asarlarda til vositalarining farqlari.ʼ
She riy   va   nasriy   asarlarning   til   vositalarining   qo’llanilishida   farqlar   mavjud.
ʼ
She riyatda   til   san’ati,   musiqaviylik   va   tasviriylik   asosiy   o’rin   tutadi.   She rda	
ʼ ʼ
o’xshashliklar,   ritm,   tovushlarning   bir-biriga   mosligi   va   tasvirlar   ko’proq   bo’ladi.
Nasr esa odatda aniq va tushunarli bo’lishi kerak, lekin buni adabiy usullar, masalan,
tasvirlar, monologlar yoki ichki dialoglar orqali yanada chuqurlashtirish mumkin.
She riy va  nasriy  asarlarda til   vositalarining qo llanilishi, har   bir   janrning  o’ziga	
ʼ ʻ
xosligi   va   maqsadiga   bog’liq.   She riyatda   til   ko’proq   estetik   jihatdan   ishlatiladi,	
ʼ
musiqaviylik,   ritm   va   tasviriylik   asosiy   ahamiyatga   ega.   Nasrda   esa   aniq,   lo’nda
22
  Qosimov, M. (2011). Til va tarixning pedagogik asoslari.  T.: F.A. nashriyoti.
23
  Yakubov, K. (2015). O‘zbek tilida tarixiy lug‘atlar va manbalar.  T.: Navoiy nashriyoti.
21 ifodalash,   personajlar   ichki   dunyosini   ochish,   ijtimoiy   yoki   psixologik   jihatlarni
yoritish   muhimdir.   She riy   va   nasriy   asarlarda   til   vositalarining   nozik   va   mahoratliʼ
qo’llanilishi   asarlarning   ta’sirchanligini   oshiradi   va   o’quvchiga   chuqurroq   taassurot
qoldiradi. 24
2.3. Ona tili va tarix o rtasida mustahkam bog liqlikning ta limdagi	
ʻ ʻ ʼ
ahamiyati.
Ona   tili   va   tarix   o rtasidagi   mustahkam   bog liqlik   ta lim   jarayonida   muhim	
ʻ ʻ ʼ
ahamiyatga   ega,   chunki   bu   ikki   soha   insoniyatning   fikrini,   dunyoqarashini
shakllantirishda   asosiy   vosita   bo’ladi.   Ona   tili   tarixiy   voqealarni,   madaniyatlarni,
milliy qadriyatlarni ifodalashda va kelajakka uzatishda katta rol o’ynaydi. Tarix va til
o’rtasidagi   bog’liqlik   nafaqat   ilmiy,   balki   ma’naviy   va   madaniy   jihatdan   ham
muhimdir.   Ona   tilining   tarixiy   jarayonlar   bilan   bog liq   o rganilishi   nafaqat   milliy	
ʻ ʻ
merosni saqlashga, balki o’z xalqining tarixini, an’analari va qadriyatlarini anglashga
yordam beradi.
Ona tili va tarixning o’zaro bog’liqligi.
Ona   tili   va   tarix   o’rtasidagi   bog’liqlikni   tushunish   uchun   avvalo   bu   sohalarning
o’zaro   ta’sirini   ko’rib   chiqish   zarur. 25
  Ona   tili,   odatda,   xalqning   tarixini,   uning
madaniy   merosini,   urf-odatlarini,   an’analarini   va   dunyoqarashini   ifodalovchi   vosita
sifatida xizmat  qiladi. Tarixiy davrlarning o ziga xos til  yoritilishi, yozma manbalar	
ʻ
orqali xalqning kechmishi haqida ko plab ma’lumotlarni taqdim etadi.	
ʻ
Tarixiy voqealar, ijtimoiy hayot, urf-odatlar va madaniy rivojlanish til orqali  o’z
ifodasini   topadi.   Tiling   tarixiy   jarayonlarga   bo’lgan   aloqasi,   ayniqsa,   o’quvchilarga
xalqning ma’naviyati, o’tgan davrlardagi ijtimoiy tizimlar, urf-odatlar va qadriyatlar
haqida   o’rganishda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Ona   tili   o’zining   tarixiy   ildizlari
bilan, tarixiy davrlarning so’zlar va iboralar orqali ifodalangan asarlarini yoritadi.
Ona tilining tarixni o rganishdagi roli.	
ʻ
24
 Karimov, M. (2008). Ona tili va tarix: Tafakkur orqali bog‘lanish.  T.: O‘zbekiston fanlar akademiyasi.
25
  Omonov, A. (2010). Tarixiy tilning shakllanishi va o‘zgarishi.  T.: O‘zbek adabiyoti va san’ati.
22 Ona   tilining   tarixni   o rganishda   o’rni   beqiyosdir.   O’quvchilarni   tarixniʻ
o’rganishda   ona   tili   yordamida   ularning   tilidagi   tarixiy   atamalar,   tarixiy   hodisalar,
qadimgi madaniyatlar va urf-odatlar haqida fikr yuritishga undaydi. Tarixiy voqealar
va ma’lum  bir  davrda  yashagan  xalqlarni,  ularning  tarixi   va madaniyatini   tushunish
uchun   tilni   o’rganish   zarur.   Ona   tilida   tarixiy   kontentni   yoritish,   nafaqat   bilimlarni
mustahkamlashga   yordam   beradi,   balki   o’quvchilarga   o’z   xalqining   tarixini,
madaniyati va qadriyatlarini chuqurroq anglash imkonini beradi.
Masalan,   o’zbek   tilidagi   tarixiy   asarlarda   xalqning   tarixiy   o’tmishi,   milliy
qadriyatlari va ijtimoiy hayoti haqida ma’lumotlar berilgan. O’quvchilar bu asarlarda
xalqning   tarixini,   milliy   mustaqillikni,   milliy   urf-odatlar   va   tilni   qayta   tiklashda
muhim rol o’ynagan tarixiy shaxslarni ko’rishadi.
Ta lim jarayonida ona tili va tarixning integratsiyasi.	
ʼ
Ona   tili   va   tarixni   ta lim   jarayonida   integratsiya   qilish,   o’quvchilarning   umumiy	
ʼ
dunyoqarashini   rivojlantirishga   xizmat   qiladi. 26
  Tili   va   tarixni   birlashtirish   orqali
o’quvchilar   tarixiy   voqealarni   yoritish   va   ular   bilan   bog’liq   bo’lgan   an’anaviy
iboralar,   til   vositalarini   o’rganish   orqali   yaxshiroq   tushunadilar.   Ta limda   bu   ikki	
ʼ
sohaning   integratsiyasi   o’quvchilarga   bir   vaqtning   o’zida   tilning   tarixiy
yuksalishidagi o’zgarishlarni va tarixiy voqealarni anglashda yordam beradi.
O’qituvchilar  ona tilini va tarixni  bir-biriga bog’lash orqali  tarixni  o’rganishning
yangi   usullarini   ishlab   chiqishlari   mumkin.   Misol   uchun,   tarixiy   davrlar   va   shu
davrda ishlatilgan so’zlarni o’rganish, o’quvchilarga o’sha davrda qanday ijtimoiy va
siyosiy   sharoitlar   mavjud   bo’lgani   haqida   keng   tasavvur   hosil   qiladi.   Shuningdek,
tilni   o’rganish   jarayonida   tarixiy   nuqtai   nazar,   milliy   an’analarga   hurmat,   milliy
qadriyatlar   bilan   tanishish   va   tilning   o’zgarishiga   asoslangan   tarixni   o’rganish
imkoniyatlari yaratiladi. 27
Ona tilining tarixni yoritishda muhim ahamiyati.
26
 . Ismatov, B. (2011). O‘zbek tilining tarixiy rivoji va yangi o‘zgarishlar.  T.: O‘zbek milliy universiteti.
27
  Yuldashev, S. (2014). Xalq adabiyoti va tarixiy til.  T.: Ma’rifat.
23 Ona   tili   tarixni   yoritishda   alohida   ahamiyatga   ega,   chunki   til   orqali   milliy
tariximizning yuzlab yillar davomida o’zgargan yoki saqlanib qolgan elementlari aks
etadi.   Tarixiy   tafsiyalar,   kitoblar,   ilmiy   va   badiiy   asarlar   orqali   o’quvchilar   tarixiy
tushunchalarni   til   orqali   o’zlashtiradi.   Bu   jarayon   o’quvchilarni   nafaqat   tarixiy
haqiqat   bilan   tanishtirish,   balki   ularni   tilni   chuqur   o’rganishga   undaydi.   Til   orqali
tarixiy   jarayonlarni   anglash,   ularning   xalq   hayotidagi   o’rnini   tushunishga   yordam
beradi. 28
Ona   tili   va   tarix   o’rtasidagi   mustahkam   bog’liqlik   ta lim   jarayoniningʼ
samaradorligini oshiradi. Tarix va tilni birlashtirib o’rganish, o’quvchilarga xalqning
o’tgan   davrlari,   madaniyati,   urf-odatlari   va   tarixiy   g’oyalari   haqida   keng   tasavvur
hosil   qiladi.   Bu   esa   nafaqat   bilimlarni   yanada   mustahkamlash,   balki   milliy
qadriyatlarni hurmat qilish, tilni va tarixni chuqurroq tushunishga yordam beradi.
28
 Sodiqov, I. (2017). Tarixiy adabiyot va uning tilshunoslikdagi o‘rni.  T.: Ilm-fan.
24 Xulosa
Ona   tili   va  tarix  o’rtasidagi   mustahkam   bog’liqlik,   ta lim   jarayonida   ajralmasʼ
o’rin tutadi. Til va tarixni birlashtirish, o’quvchilarga o’z xalqining tarixi, madaniyati,
qadriyatlari   va   an’analari   haqida   chuqurroq   tushuncha   hosil   qilish   imkoniyatini
yaratadi. Ona tili, nafaqat biror millatning komunikatsiya vositasi sifatida, balki uning
madaniyati, tarixiy o’tmishi, urf-odatlari va dunyoqarashini  ifodalovchi asar  sifatida
ham katta ahamiyatga ega. Tarixiy voqealar va til o’rtasidagi aloqaning o’rganilishi,
o’quvchilarga   nafaqat   o’z   o’tmishini,   balki   umum   insoniyat   tarixidagi   muhim
jarayonlarni chuqurroq anglashga yordam beradi.
Ona tili orqali tarixni o’rganish, xalqning ma’naviyati, ijtimoiy hayoti, siyosiy
va madaniy rivojlanishining o’zgarishlarini yoritadi. Bu jarayon o’quvchilarni tarixiy
bilimlarni   o’rganishga,   tarixiy   voqealarni   va   ularning   til   orqali   ifodalangan
ma’nolarini   tushunishga   undaydi.   Til,   o’z-o’zidan   tarixni   to’liq   yoritishda   samarali
vosita   bo’lib,   tarixiy   jarayonlarni   tushunishda,   madaniyatlar   o’rtasidagi   aloqalarni
o’rganishda ham katta o’rin tutadi.
Shuningdek, ona tili va tarixning integratsiyasi ta lim jarayonida o’quvchilarga	
ʼ
kritikal   fikrlash,   tilning   tarixiy   jarayonlar   bilan   bog’liq   o’zgarishlarini   anglash,   va
tarixiy haqiqatlarni chuqurroq o’rganish imkoniyatini taqdim etadi. Tarixiy davrlarni
o’rganish   orqali,   tilning   shakllanishi,   o’zgarishi,   tilga   bog’liq   ijtimoiy   va   madaniy
o’zgarishlarni anglash o’quvchilarni tarixning asosiy yo’nalishlari bilan tanishtiradi.
Bundan   tashqari,   tarixni   o’rganishda,   tilning   tarixiy   asarlardagi   roli   ham
beqiyosdir.   O’quvchilar,   o’zbek   tilidagi   tarixiy   manbalar   orqali,   xalqining   o’tgan
davrlaridagi siyosiy, ijtimoiy hayotini, shuningdek, adabiy merosini o’rganishadi. Bu
esa   ularni   faqat   tarixni   emas,   balki   tilni   va   madaniyatni   yanada   chuqurroq
tushunishga   undaydi.   Tiling   tarixiy   voqealar   bilan   bog’liqligi,   o’quvchilarga   tarixi,
qadriyatlari va madaniy merosini anglashda muhim vosita bo’lib xizmat qiladi.
25 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. Karimov, I. (2003). O'zbekiston tarixi. T.: O’zbekiston Yozuvchilar uyi.
2. Baxtiyorov, A. (2010). O'zbek tilining tarixi. T.: Fan va texnologiya.
3. Vahobov, X. (2008). Ona tilining milliy xususiyatlari. T.: O’zbekiston davlat 
nashriyoti.
4. Jalilov, Z. (2012). Tarixiy manbalarning tahlili. T.: O’zbekiston Respublikasi 
Fanlar Akademiyasi.
5. Shaykhov, M. (2005). O’zbek adabiyoti tarixi. T.: Ma’rifat.
6. Mirzoev, I. (2007). Adabiy til va ona tili. T.: O’zbekiston Yozuvchilar uyi.
7. Rahmonov, B. (2009). Tarixiy asarlarda tilning roli. T.: O’zbekiston milliy 
universiteti.
8. Sattorov, S. (2011). Til va madaniyat. T.: Yangi nashr.
9. Nizomiddinov, M. (2015). Xalqning tarixiy merosi. T.: Adabiyot va san’at.
10. Xusniddinov, R. (2014). O’zbek tilining tarixiy taraqqiyoti. T.: Tashkent State 
University Press.
11. Temur, M. (2016). Til va tarix: O’rganish metodlari. T.: Imprint.
12. Ismoilov, B. (2013). Ona tili va tarix: Yangi yondashuvlar. T.: Navoiy nashriyoti.
13. Avliyokulov, M. (2017). O’rta asr tarixida tilning roli. T.: Tarix fanlari.
14. Sirojiddinov, F. (2018). Milliy tilning o’zgarishi va tarixiy ahamiyati. T.: 
O’zbekiston Milliy Universiteti.
15. Usmonov, J. (2006). Tarix va ona tili: Ta limdagi ahamiyati. ʼ T.: Yangi o’quv.
26 Foydalanilgan saytlar ro’yxati
1. Savol-Javob.com – O'zbek tilining so'z boyligi va tarixiy til o'zgarishlari bo'yicha
ma'lumotlar. ( https://www.savol-javob.com )
2. Bukhara.uz   –   Buxoro   shahri   va   O'zbekiston   tarixiga   oid   turli   ma'lumotlar.
( https://www.bukhara.uz )
3. Ziyouz.com   –   O'zbek   adabiyoti,   tarixiy   manbalar   va   tilshunoslikka   oid   ilmiy
maqolalar. ( https://www.ziyouz.com )
4. Oxford Learner’s Dictionaries – Ingliz tili  va tarixiga oid lug’at ma’lumotlari  va
ta’lim resurslari.  ( https://www.oxfordlearnersdictionaries.com )
5. Uzbekistan24.uz   –   O'zbekistonning   zamonaviy   tarixi,   siyosati   va   madaniyati
haqida yangiliklar va ma'lumotlar. ( https://www.uzbekistan24.uz )
6. Kun.uz   –   O'zbekistondagi   tarixiy   va   madaniy   yangiliklar,   ilmiy   tadqiqotlar   va
maqolalar. ( https://www.kun.uz )
7. Mirzo.Ulugbek.uz   –   O'zbek   ilm-fanining   taraqqiyoti,   Mirzo   Ulug'bek   va   uning
ilmiy merosi haqida ma’lumotlar. ( https://www.mirzo.ulugbek.uz )
8. Nashr.uz – O'zbek  tilidagi  adabiy va ilmiy nashrlar, tarixiy kitoblar  va resurslar.
( https://www.nashr.uz )
9. UzbekLibrary.org   –   O'zbek   adabiyoti   va   tarixiy   manbalarni   o'rganish   bo'yicha
onlayn kutubxona. ( https://www.uzbeklibrary.org )
10. Fizmat.uz – O'zbek tilshunosligi,  ilmiy tarix va boshqa  fanlar bo’yicha resurslar.
( https://www.fizmat.uz )
11. Unesco.org   –   YUNESKO   tashkilotining   madaniy   meros   va   tilga   oid   xalqaro
tadqiqotlar va resurslar. ( https://www.unesco.org )
12. Uzedu.uz   –   O'zbekiston   ta'lim   tizimi   va   tarixiy   ma’lumotlarni   taqdim   etadigan
sayt. ( https://www.uzedu.uz )
13. Global.uz   –   Global   va   mahalliy   tarixiy   tadqiqotlar,   madaniyat   va   tilga   oid   ilmiy
materiallar.  ( https://www.global.uz )
14. Niuz.uz   –   Yangiliklar   va   o'zbek   tili,   madaniyati,   va   tarixiga   oid   ma'lumotlar.
( https://www.niuz.uz )
27

Ona tilini boshqa gumanitar fanlarga bogʻlab o’rganish

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Xorijiy tillarni o'qitish jarayonida o'quvchilarning o'quv bilish
  • Fonetika va fonologiyaning nazariy asoslari
  • Nutqda o‘zlashma so‘zlarning ma’noviy siljishlari
  • Xalqaro ishbilarmon jurnalistikasida gazeta sarlavhasining o‘rni
  • Nutqiy xatolar va ularni bartaraf qilish yo’llari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский