Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 83.0KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 02 Fevral 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

ibrohim muxtorov

Ro'yxatga olish sanasi 10 May 2024

62 Sotish

Ot so'z turkumini o'rganishda o'quvchilarda hosil qilinadigan orfografik

Sotib olish
Ot so'z turkumini o'rganishda o'quvchilarda hosil qilinadigan orfografik
malakalar
MUNDARIJA
KIRISH…………………………………………………………………………….2
I.BOB.ONA   TILI   O‘RGATISHNING   NAZARIY   VA   AMALIY
ASOSLARI ..4   1.1.   Mustaqil   so‘z   turkumlari   haqida
ma’lumot…………………………………….4
1.2.   Ona   tili   o‘quv   dasturida   “Ot”   ni   o‘rganish   tizimi…….
………………………..12 
Bob   bo‘yicha
xulosa……………………………………………………………….19
II.BOB.   BOSHLANG‘ICH   SINFLARDA   OT   MAVZUSINI   O‘RGANISH…
18
2.1.   Ona   tili   darsligida   “Ot”   mavzusini   o‘rgatish……………………….…………
18
2.2. Pedagogik texnologiyalar asosida “Ot” ni o‘rgatish metodikasi………………
23
2.3. Dars reja- ishlanmalar……………………………………......……………….27
Bob   bo‘yicha   xulosa……………………………………………..…………….
…..30
XULOSA………………………………………………………….
……………...31FOYDALANILGAN
ADABIYOTLAR…………………………..…………….32
1 2 KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi :   R е spublik а miz   Pr е zid е nti   SH.Mirziyoyevning:
“Xalq   irodasi   bilan   tanlangan   yo‘l”   mavzusidadagi   12-chaqiriq   O‘zbekiston   Oliy
Kengashining   Birinchi   sessiyasida   so‘zlagan   nutqi   “Birinchi   navbatda   inson
ehtiyoj va talablari, jismoniy va ma`naviy yuksalishi respublikada bo‘lajak milliy-
davlat va ijtimoiy-iqtisodiy siyosatning markazida bo‘lishi shart” 1
,-deb ta`kidlaydi
va ta`lim-tarbiya ishlari sifatini ko‘tarish vazifasini qo‘yadi.. «Ta’lim to‘g‘risid а »gi
Q о nund а   “Davlat   ta’lim   standartlarini   bajarish   O‘zbekiston   Respublikasining
barcha ta’lim muassasalari uchun majburiydir” 2
,- deb ta`kidlab ko‘rsatildi. 
Ta’limning   9   qismdan   iborat   tamoyillari   belgilab   berildi.   Demokratik
jamiyat   qurish   yo‘lidan   borayotgan   mustaqil   respublikamizda   dasturda   belgilab
berilgan   vazifalarni   izchil   amalga   oshirib   borishga   erishilmoqda.davlatimiz
raxbarining   xar   bir   asarlarida   yosh   avlodga   ta’lim   tarbiya   berish   masalasi   va   bu
yo‘lda   qilinishi   lozim   bo‘lgan   vazifalar   xaqida   to‘xtalib   o‘tiladi.   “Yuksak
ma’naviyat   –   yengilmas   kuch”   аsarida   “Biz   komil   inson   tarbiyasini   davlat
siyosatining ustuvor sohasi dеb e’lon qilganmiz. Komil inson dеganda biz avvalo,
ongi yuksak, mustaqil fikrlay Taraqqiyotning omili ma’naviyatli xalq, ma’naviyatli
millat,   ma’naviyatli   shaxs,   ma’naviy   yetuk   inson   qo‘lida   bo‘lishi   lozi   mligi
bugungi   hayot   tarsi   va   uning   rivoji   ko‘rsatib   turibdi.   Yordamchi   mehnat   ta’limi
maktabi   «Ona   tili   o‘qish   va   nutq   o‘stirish»   dasturining   muhim   ko‘rsatmalaridan
biri   nutq   va   tafakkurni   o‘stirishdir.   Buning   uchun   o‘quvchilarni   faol   mustaqil
ishlash, nutqi va tafakkurini o‘stirish, faol o‘ylash, fikr yuritish, tushuntira bilishga
o‘rgatish,   muhokama-mulohaza   yuritishga,   xulosa   chiqarish   va   umumlashtirish
usullaridan foydalana olishga o‘rgatish talab etiladi 
Bugungi   kunda   jahon   ta’lim   tizimining   rivojlanishi   dinamikasi   ta’lim
jarayonini   tashkil   etish,   o‘quvchining   mustaqil   shaxs   sifatida   erkin   faoliyat
ko‘rsatishni   ta’minlash   maqsadida   bir   qator   muhim   izlanishlar   olib   borish,   jiddiy
qadamlar   qo‘yishni   taqozo   qilmoqda.Biz   bo‘lajak   o‘qituvchilar   bu   borada
3 mas’uliyatni   chuqur   his   qilmog‘imiz,   erkin   fikrli,   mustaqil   barkamol   avlodni,
komil   insonni   voyaga   etkazishimiz   lozim.   Bu   o‘rinda   shuni   aytish   lozimki,
boshlang‘ich   sinf   ona   tili   darslarida   ot   so‘z   turkumini   o‘rgatish   orqali
o‘quvchilarning og‘zaki va yozma nutqni rivojlantirishga, so‘zamon bo‘lishga, o‘z
fikrini   mustaqil   bayon   qilishga   erishmog‘imiz   lozim.Boshlang‘ich   sinf   ona   tili
darslarida   ot   so‘z   turkumini   o‘rgatishda   interfaol   usullardan   samarali   foydalanish
o‘quvchilar faolligini oshirish, lug‘atini boyitish, ona tili faniga bo‘lgan qiziqishini
ta’minlaydi.Interfaol   usullar   haqida   ko‘p   fikr-mulohazalar   bo‘lmasa-da,   ammo
boshlang‘ich   sinf   ona   tili   darslarida   ot   so‘z   turkumini   o‘rgatishda   interfaol
usullarni qo‘llash tadqiq qilinmagan. 
Kurs   ishining   maqsadi  -  " Ot " so ' z   turkumini   o ' rganishda   o ' quvchilarda   hosil
qilinadigan   orfografik   malakalarni   o ‘ rgatishning   samarali   vosita   va   usullarini
aniqlash . 
Kurs   ishining   ob’ektini   –ona   tili   darslarida   ot   so‘z   turkumini   o‘rgatish
metodikasining tutgan o‘rni deb belgiladik. 
Kurs   ishining   predmetini   –   Ot"so'z   turkumini   o'rganishda   o'quvchilarda
hosil   qilinadigan   orfografik   malakalarni   o‘rgatishda   interfaol   usullardan
foydalanish jarayoni etib oldik. 
Kurs ishining vazifalari: 
1. Muammoning pedagogik–metodik jihatlarini tavsiflash; 
2. Tadqiqotga oid adabiyotlarni o‘rganib chiqish va tahlil qilish; 
3. Ilg‘or o‘qituvchilar tajriba-sinov ishlarini o‘rganib ishga tadbiq etish; 
4. Boshlang‘ich   sinf   ona   tili   darslarida   ot   so‘z   turkumini   o‘rgatishning
o‘ziga   xos   usullarini,   pedagogik   texnologiyalarni   qo‘llashning   afzalliklarini
aniqlash va tajriba-sinov ishlarida tahlil qilish.
4 I.BOB. ONA TILI O‘RGATISHNING NAZARIY VA AMALIY
ASOSLARI.
1.1.Mustaqil so‘z turkumlari haqida ma’lumot.
So‘z   turkumlari   ustida   ishlash   metodikasining   lingvistik   asosi   so‘zlaming
leksik-grammatik,   morfologik   va   sintaktik   belgilariga   ko‘ra   turli   guruhlarga
ajratilishi,   ya’ni   so‘z   turkumlari   haqidagi   ilm   hisoblanadi.   So‘zlarni   leksik-
grammatik   turkumlarga   ajratishda   uch   belgiga:   1)leksik   ma’nosi   (nimani
ifodalashi,   ya’ni   shaxs,   narsa,   harakat   yoki   holat,   belgi   kabilarning
umumlashtirilgan   ma’nolari),  2)  morfologik  (so‘zning  turli  shakllari  tizimi)   va  3)
sintaktik   (turli   morfologik   shakl-   larning   sintaktik   vazifa   bajarishi)   belgilariga
asoslaniladi.   Demak,   so‘z   turkumlari   ustida   ishlash   o‘quvchilaming   muayyan
guruhdagi   so‘zlaming   umumlashtirilgan   ma’nolarini,   kishilarning   aloqa   vositasi
sifatidagi   rolini   tushunib   olishlariga   qaratilishi   zarur.   Boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilari   so‘z   turkumlari   (ot,   sifat,   son,   olmosh,   fe’l)   bilan   umumiy
tanishtirilgandan so‘ng har bir leksik-grammatik guruh alohida o‘rganiladi. Bu so‘z
turkumlarini  o‘rganishning  boshlang‘ich  bosqichidayoq  ularni  taqqoslashga  qulay
sharoit   yaratadi   va   shakllantiriladigan   grammatik   tushunchaning   asosiy
tomonlarini   aniqroq   ajratishga   imkon   beradi.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   ot,
sifat, son, fe’ining quyidagi xususiyatlarini bilib oladilar: 
1)   so‘z   nimani   bildirishi   (shaxs,   narsa,   belgi,   miqdor   va   tartib,harakat   yoki
holat); 
2) qanday so‘roqlarga javob bo‘lishi; 
3) o‘zgarish-o‘zgarmasligi, qanday doimiy kategoriyalari mavjudligi; 
4) gapda, asosan, qanday bo‘lak vazifasida kelishi. 
O‘quvchilar   mana   shu   o‘rgangan   belgilari   asosida   so‘z   turkumlarini
taqqoslaydilar.   Ular   nimani   o‘rganganlariga   qarab,   har   bir   so‘z   turkumining
grammatik   belgilari   haqidagi   bilimlari   asta   kengaya   va   chuqurlasha   boradi.
Dasturga   ko‘ra,   boshlang‘ich   sinfda   so‘zlar   dastlabjavob   bo‘ladigan   morfologik
5 so‘roqlariga   qarab   guruhlanadi.   3-sinfda   „So‘z   turkumi“   tushunchasi
shakllantiriladi.   O‘quvchilar   har   bir   so‘z   turkumiga   xos   ayrim   belgilar   (so‘z
turkumlarining   umumlashtirilgan   leksik   ma’nolari,   otlaming   birlik   va   ko‘plikda
qo‘llanishi, bo‘lishli va bo‘lishsiz fe’llar, ot, sifat, son va fe’lning gapdagi vazifasi)
bilan tanishtiriladi. 4-sinfda so‘z turkumlarining morfologik-sintaktik xususiyatlari
haqidagi bilim chuqurlashtiriladi:  o‘quvchilar otlaming egalik va kelishiklar bilan
o‘zgarishini,   sifat   va   sonning   gapdagi   vazifasini,   kishilik   olmoshlari   va   ularning
kelishiklar   bilan   turlanishini,   fe’llarda   shaxs-son   va   zamonni   o‘rganadilar.  
Quyidagi   jadvalda   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   so‘z   turkumlari   yuzasidan
bilimlari hajmi ko‘rsatilgan: 
So‘z turkumlari 
Ot  Sifat  Son  Olmosh  Fe’l 
1.Shaxs,  narsa  
va   joy   nomini  
bildiradi.  1.   Shaxs   va  
narsaning  
belgisini  
bildiradi.  1.   Shaxs,  
narsaning  
sanog‘i   va  
tartibini  
bildiradi.  1.   Kishilik  
olmoshlari  
shaxsni
bildiradi  
va   ot   o‘mida  
qo‘llanadi.  1.   Shaxs,  
narsaning  
harakatini  
bildiradi.  
2.   Kim?,  
nima?,   qayer?  
so‘roqlariga  
javob boiadi.  2.   Qanday?  
yoki   qanaqa?  
so‘rog‘iga  
javob   bo‘ladi.   2.   Necha?  
yoki  
nechanchi?  
so‘rog‘iga  
javob  
bo‘ladi.   2.   Kishilik  
olmoshlari
kim?  
so‘rog‘iga
javob  
bo‘ladi.   2.  Nima  qildi?,
nima   qiladi?,  
nima  qilyapti?  
nima
qiimoqchi?  
kabi
so‘roqlarga  
6 javob   bo‘ladi.  
3.   Birlik   va  
ko‘plikda  
qo‘llanadi.   3.O‘zgarmaydi. 3.O‘zgarmaydi. 3.   Ular   birlik  
va   ko‘plikda  
bo‘ladi.   3. Bo‘lishli va  
bo‘lishsiz
shaklda  
qo‘llanadi.  
4.   Egalik  
qo‘shimchalari
bilan
o‘zgaradi.   4.   Gapda  
ikkinchi  
darajali   bo‘lak  
vazifasida  
keladi.   4.   Gapda  
ikkinchi  
darajali   bo‘lak  
vazifasida  
keladi.   4.   Kishilik  
olmoshlari  
kelishik  
qo‘shimchalari
bilan
qo‘llanadi.   4.   Shaxs-son  
qo‘shimchalari
bilan tuslanadi.
5.   Kelishik  
qo‘shimchalari
bilan   turlanadi. 5.   Sifatlar  
yasaladi.   5.   Sonlar  
yasalmaydi.   5.   Ular   gapda  
bosh   va  
ikkinchi  
darajali  
bo‘laklar  
vazifasida  
keladi.   5.   Uch
zamonni  
bildiradi.  
6.   Gapda   ega  
yoki   ikkinchi  
darajali bo‘lak   6.   Olmoshlar  
yasalmaydi.   6.   Gapda
kesim  
vazifasida
7 vazifasida  
keladi.   keladi.  
7.   Otlar  
yasaladi.   7.   Fe’llar  
yasaladi.  
O‘quvchilarda   so‘z   turkumlarini   bilish   ko‘nikmasi   ularning   belgilari
yig‘indisini   egallashlari   asosida   shakllantiriladi.   Masalan,   gul,   gutdor,   gulladi
so‘zlarining   qaysi   so‘z   turkumiga   kirishini   bilish   uchun   2-sinf   o‘quvchisi
quyidagicha   fikr   yuritadi:   nima?   —   gul,   bu   so‘z   narsani   bildiryapti,   ko‘plikda
qo‘llanadi   —   gullar,bu   —   ot;   guldorso‘zi   qanday?   so‘rog‘iga   javob   bo‘lyapti,
narsaning   belgisini   bildiryapti,   bu   —   sifat;   gulladiso‘zi   nima   qildi?   so‘rog‘iga
javob   bo‘lyapti,   narsaning   harakatini   bildiryapti,   bo‘lishsiz   shaklda   qo‘llanadi   —
gullamadi,bu   -   fe’l.   Boshlang‘ich   sinflar   dasturi   o‘quvchilarni   so‘z   turkumlari
mustaqil   va   yordamchi   so‘z   turkumlariga   bo‘linishi   bilan   maxsus   tanishtirishni
ko‘zda   tutmaydi,   ammo   o‘qituvchi   bolalarni   so‘z   turkumlarining   belgilari   bilan
amaliy tanishtiradi. So‘z turkumlarini o‘rganishdagi asosiy vazifa o‘quvchilaming
og‘zaki   va   yozma   nutqini   o‘stirish,   lug‘atini   yangi   ot,   sifat,   son,   fe’llar   bilan
boyitish,   o‘quvchilar   shu   vaqtgacha   foydalanib   kelayotgan   so‘zlaming   ma’nosini
aniq   tushunishiga   erishish,   bog‘lanishli   nutqda   u   yoki   bu   so‘zdan   o‘rinli
foydalanish malakasini o‘stirish hisoblanadi. 
Bu   vazifalarni   muvaffaqiyatli   hal   qilish   uchun   so‘z   turkumlarini   o‘rganish
jarayonida   sinonim,   antonimlar   (atamalar   berilmaydi)   ustida   muntazam   ish   olib
boriladi,   o‘quvchilar   ko‘p   ma’noli   so‘zlar,   ulaming   o‘z   va   ko‘chma   ma’noda
ishlatilishi   bilan   tanishtiriladi.   Bunda   ta’limni   o‘quvchilaming   shaxsiy   tajribalari,
bevosita ko‘rganlari, radiodan eshitganlari, kitobdan bilib olganlari bilan bog‘lash
muhim   ahamiyatga   ega.   O‘quvchilarda   kuzatish,   muhim   narsalarni   sezish
ko‘nikmalarini   shakllantirish,   atrof-muhit   haqidagi   bilimlarini   boyitish   bilan   bir
vaqtda   ularning   nutqini   o‘stirish   azifasi   ham   amalga   oshiriladi.   “Ot”   mavzusini
8 o‘rganish   tizimi   maqsadga   yo‘naltirilgan   jarayon   bo‘lib,   bunda   shu   so‘z
turkumining   umumlashtirilgan   ma’nosi   va   grammatik   belgilari   aniq   izchillikda,
bir-biri  bilan ilmiy asoslangan  bog‘liqlikda o‘rganiladi, shuningdek, otdan nutqda
to‘g‘ri   foydalanish   va   to‘g‘ri   yozish   malakasini   shakllantirish   maqsadida
bajariladigan mashqlar asta murakkablashtira boriladi. Til hodisasi  sifatida otning
xususiyatlari,   uni   o‘rganish   vazifalari,   o‘quvchilaming   yosh   xususiyatlarini
hisobga olgan holda,  har  bir  sinf  uchun material  hajmi, ulami  o‘rganish izchilligi
belgilangan.
Boshlang‘ich sinflarda otni o‘rganish vazifalari quyidagilar: 
1) ,,ot“ haqidagi grammatik tushunchani shakllantirish; 
2) kim? so‘rog‘iga javob bo‘lgan (shaxs bildirgan) otlardan nima? so‘rog‘iga
javob   bo‘lgan   (narsa,   hayvon,   jonivor   va   boshqalarni   bildirgan)   otlarni   farqlash
ko‘nikmasini hosil qilish; 
3) kishilarning familiyasi, ismi, otasining ismi, hayvonlarga qo‘yilgan nomlar
va geografik nomlami bosh harf bilan yozish ko‘nikmasini shakllantirish; 
4) otlarda son (otning birlik va ko‘plikda qo‘llanishi) bilan tanishtirish; 
5)   otlarni   egalik   qo‘shimchalari   bilan   to‘g‘ri   qo‘llash   ko‘nikmasini
shakllantirish; 
6)   otlaming   kelishiklar   bilan   turlanishi   va   kelishik   qo‘shimchalarining
yozilishi haqida malaka hosil qilish; 
7)   o‘quvchilar   lug‘atini   yangi   otlar   bilan   boyitish   va   ulardan   nutqda   aniq,
o‘rinli foydalanish malakasini o‘stirish; 
8) so‘zlarni tahlil qilish, taqqoslash, umumlashtirishni bilish. 
Bu   vazifalarning   har   biri   alohida   emas,   balki   bir-biri   bilan   o‘zaro   bog‘liq
holda   hal   etiladi.   Shu   bilan   birga,   “Ot”   mavzusini   o‘rganishning   muayyan
bosqichida   bajarish   lozim   bo‘lgan   bir   vazifani   hal   qilishga   ko‘proq   ahamiyat
beriladi.   Masalan,   1-2-sinflarda   so‘z   turkumi   sifatida   otning   belgilari   (nimani
bildirishi,   so‘roqlari)   o‘rganiladi,   3-sinfda   esa   otga   atama   beriladi,   birlik   va
ko‘plikda   qo‘llanishini   o‘zlashtirishga   ahamiyat   beriladi.   4-sinfda   otning   egalik
9 qo‘shimchalari   bilan   qo‘llanishi,   kelishiklar   bilan   turlanishi   va   kelishik
qo‘shimchalarining   yozilishini   o‘rganishga   e’tibor   qaratiladi.   O‘quvchilaming
nutqi   va   tafakkurini   o‘stirish   vazifasi   esa   mavzuni   o‘rganishning   barcha
bosqichlarida   hal   qilinadi.   Grammatik   materialni   o‘rganish   va   orfografik   malaka
hosil   qilishning   butun   jarayoni   o‘quvchilar   lug‘atini   boyitishga,   bog‘lanishli   nutq
malakalari va fikrlash qobiliyatlarini o‘stirishga qaratiladi. So‘z turkumi sifatida ot
muayyan   leksik   ma’nolari   va   grammatik   belgilari   bilan   ajralib   turadi.   Barcha
otlarning umumiy leksik ma’nosi  shaxs va narsani  ifodalash hisoblanadi.  Ot  jonli
mavjudotlar   (kishi,qush,   hayvon,   asalari),   yer   va   osmonga   oid   narsalar   (quyosh,
yulduz,   daryo,   tog‘),o‘simliklar   (paxta,   beda,   gul),voqealar   (yig‘in,   majlis),tabiat
hodisalari   (shamol,   bo‘ron,   yomg‘ir,   momaqaldiroq),   belgi-xususiyat   (ahillik,
kuchlilik,   samimiyat),   harakat-holat   (uyqu,   sevinch,   kurash),o‘rin   va   vaqt   (yoz,
bahor,   joy)   nomlarini   bildiradi.   Otlaming   grammatik   belgilari:   otlar   birlik   va
ko‘plikda   qo‘llanadi,   egalik   qo‘shimchalari   bilan   o‘zgaradi,   kelishiklar   bilan
turlanadi,   gapda   ko‘proq   ega,   to‘ldiruvchi,   aniqlovchi,   shuningdek,   hol   va   kesim
vazifasida   keladi.   Ot   nutqda   sifat,   son,   olmosh,   fe’l   bilan   birika   oladi.   Otning
ma’nolari va grammatik belgilari xiyla murakkab, shuning uchun ham ot haqidagi
bilim   o‘quvchilarda   amaliy   vazifalarni   bajarish   jarayonida   asta   shakllantira
boriladi.   Otni   o‘rganishda   izchillik.   Otni   o‘rganishga   tayyorlov   bosqichi   savod
o‘rgatish   davriga   to‘g‘ri   keladi.   Bu   bosqichda   o‘quvchilar   shaxs-narsalarni   va
ularning nomi bo‘lgan so‘zlarni farqlashga o‘rganadilar, so‘zning leksik ma’nosiga
e’tibor ko‘proq qaratiladi, ma’nolarini hisobga olgan holda so‘zlar (qushlar, meva
va   sabzavotlar,   kiyimlar   va   hokazolarni   bildirgan   otlar)ni   guruhlash   ko‘nikmasi
shakllantiriladi.   So‘zlarni   leksik   ma’nosi   asosida   guruhlash   mashqlari   otlarni
taqqoslash, o‘xshash tomonlarini aniqlash, umumlashtirish ko‘nikmasini o‘stiradi.
Shunga   qaramay,   grammatik   tushunchani   shakllantirish   uchun   o‘quvchilar
so‘zning aniq ma’nosini yetarli bilmaydilar, so‘zning leksik ma’nosini bilish bilan
birgalikda uning grammatik belgilarini ham  o‘zlashtirish zarur.Keyingi bosqichda
otning leksik ma’nolari va grammatik belgilari ustida maxsus ishlanadi (kim? yoki
10 nima?   so‘rog‘iga   javob   bo‘lishi,   shaxs,   narsani   bildirishi   tushuntiriladi).
O‘quvchilar kim? so‘rog‘iga javob bo‘lgan otlarni nima? so‘rog‘iga javob bo‘lgan
otlardan farqlashni, ularni so‘roq berish bilan ajratishni o‘rganadilar, o‘quvchilarda
mavhum   grammatik   tafakkur   o‘sa   boradi,   ularda   atoqli   otlarni   bosh   harf   bilan
yozish   ko‘nikmasi   shakllana   boradi.   2-sinfda   otlaming   leksik   ma’nosi,   atoqli   va
turdosh   otlar   (atamasiz)   haqidagi   bilim   chuqurlashtiriladi.   “Ot”   tushunchasini
shakllantirish uchun shu so‘z turkumiga kiradigan otlarni asosiy leksik guruhlarga
ajratish,   barcha   otlarga   xos   bo‘lgan   belgilarni,   ularning   nutqimizdagi   o‘rnini
ko‘rsatish   muhim   ahamiyatga   ega.   Shu   maqsadda   mavzuni   o‘rganishga
bag‘ishlangan   birinchi   darslardayoq   shaxs   va   narsani   bildiradigan   so‘zlar   bir
tizimga solinadi, kishilami, buyum, o‘simliklar va hayvonlami, tabiat hodisalarini,
voqealami   bildiradigan   so‘zlar   guruhlarga   ajratiladi.   Shu   so‘zlaming   hammasi
uchun   umumiy   bo‘lgan   belgilar   aniqlanadi:   bu   so‘zlar   shaxs,   narsalarni   bildirib
kim?   yoki   nima?   so‘rog‘iga   javob   bo‘ladi.   O‘qituvchi   o‘qish   kitobidan   matn
tanlab,   o‘quvchilarga   matndagi   otlarni   topishni,   so‘ngra   matnni   shu   so‘zlarsiz
o‘qishni topshiradi. O‘quvchilar matndagi otlarni tushirib qoldirib o‘qiganda, matn
mazmunini tushunib bo‘lmasligini anglaydilar. 
Dasturga   ko‘ra,   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarini   sifat   va   boshqa   so‘z
turkumlaridan   yasalgan   mavhum   ma’nodagi   (   yaxshilik,   go‘zallik,   ishonch,
sevinch,   o‘kinch,  qo‘rqinch,   tayanch   kabi)   otlar   bilan   tanishtirish   talab   etilmaydi.
Ammo matnda uchrasa va o‘quvchilar qiziqib so‘rasalar, otning bolalar o‘rgangan
belgilari   asosida   (nima?   so‘rog‘iga   javob   bo‘lishi,   shaxs   yoki   narsa   nomini
bildirishi) tushuntiriladi. Otlarning nutqda katta ahamiyatga ega ekanini ko‘rsatish
uchun   O‘qituvchi   o‘qish   kitobidan   matn   tanlab,   o‘quvchilarga   matndagi   otlarni
topishni,  so‘ngra  matnni   shu  so‘zlarsiz   o‘qishni   topshiradi.  O‘quvchilar  matndagi
otlarni   tushirib   qoldirib   o‘qiganda,   matn   mazmunini   tushunib   bo‘lmasligini
anglaydilar.   Xulosa   chiqariladi:   ot   atrofimizni   o‘rab   olgan   shaxs   va   narsalarning
nomi,   bu   so‘zlarsiz   bir-birimizga   o‘z   fikrimizni   tushuntira   olmaymiz.   Otla   ming
birlik   va   ko‘plikda   qo‘llanishi.   O‘quvchilaming   nutqi   va   tafakkurini   o‘stirish
11 vazifasi   esa   mavzuni   o‘rganishning   barcha  bosqichlarida   hal   qilinadi.  Grammatik
materialni   o‘rganish   va   orfografik   malaka   hosil   qilishning   butun   jarayoni
o‘quvchilar   lug‘atini   boyitishga,   bog‘lanishli   nutq   malakalari   va   fikrlash
qobiliyatlarini   o‘stirishga   qaratiladi.   So‘z   turkumi   sifatida   ot   muayyan   leksik
ma’nolari   va   grammatik   belgilari   bilan   ajralib   turadi.   Barcha   otlaming   umumiy
leksik ma’nosi shaxs va narsani ifodalash hisoblanadi. 
O‘quvchilarda   kuzatish,   muhim   narsalarni   sezish   ko‘nikmalarini
shakllantirish,   atrof-muhit   haqidagi   bilimlarini   boyitish   bilan   bir   vaqtda   ularning
nutqini   o‘stirish   azifasi   ham   amalga   oshiriladi.   “Ot”   mavzusini   o‘rganish   tizimi
maqsadga   yo‘naltirilgan   jarayon   bo‘lib,   bunda   shu   so‘z   turkumining
umumlashtirilgan   ma’nosi   va   grammatik   belgilari   aniq   izchillikda,   bir-biri   bilan
ilmiy   asoslangan   bog‘liqlikda   o‘rganiladi,   shuningdek,   otdan   nutqda   to‘g‘ri
foydalanish   va   to‘g‘ri   yozish   malakasini   shakllantirish   maqsadida   bajariladigan
mashqlar asta murakkablashtira boriladi. 
1.2 Ona tili o‘quv dasturida “Ot” ni o‘rganish tizimi.
3-sinfda “Otlar, ya’ni otlaming birlik va ko‘plikda qo‘llanishi” ustida ishlash
jarayonida o‘quvchilarda:
  1)   birlik   va   ko‘plikda   qo‘llangan   otlaming   ma’nosi   va   qo‘shimcha   orqali
farqlash, 
2)   birlikdagi   oldan   ko‘plik   shaklidagi   va   aksincha,   ko‘plikdagi   otdan   birlik
sondagi ot hosil qilish, 
3) gapdaso‘zlaming bog‘lanishini hisobga olgan holda, otlardan nutqda to‘g‘ri
foydalana olish ko‘nikmalari shakllantiriladi. 
Otlarning   birlik   va   ko‘plikda   qo‘llanishi   taqqoslash   usulidan   foydalanib
tushuntiriladi.   Buning   uchun   bir   predmetni   va   shunday   bir   necha   predmetni
bildirgan otlar taqqoslanadi: daftar - daftarlar, Qalam - qalamlar, nok - noklar kabi.
Suhbat  asosida   daftar   so‘zi   nechta (bitta)  predmetni  va  daftarlarso‘zi   nechta  (ikki
12 va undan ortiq) predmetni bildirishi aniqlanadi. Boshqa so‘zlar bilan ham shunday
ishlanadi.  Oddiygina  xulosa  chiqariladi   va  fikrlar   umumlashtiriladi:  agar  otlar   bir
predmetni bildirsa, birlikda qo‘llanadi, agar ikki va undan ortiq shaxs yoki narsani
bildirsa,   ko‘plikda   qo‘llanadi.   Ko‘plikdagi   otni   yasash   uchun   birlikdagi   otga   -lar
qo‘shimchasi  qo‘shiladi. Birlikdagi  otlar kim? yoki nima? so‘rog‘iga, ko‘plikdagi
otlar   esa   kimlar?   yoki   nimalar?   so‘rog‘iga   javob   bo‘ladi.Bu   sinf   o‘quvchilariga
faqat birlikda qo‘llanadigan otlar. birlik shaklida qo‘llangan armiya, qo‘shin, xalq
kabi   otlar   ko‘plik   ma’nosini   bildirishi,   bunday   otlarga   ko‘plik   qo‘shimchasi
qo‘shilganda  anglatadigan ma’nosi  maxsus  tushuntirilmaydi. Agar o‘quvchilar  bu
haqda  savol   bersalar,  soddagina   shaklda  tushuntirish  mumkin.  Otlaming birlik va
ko‘plikda qo‘llanishini kuzatish aslida so‘z shakli ustida ishlashning boshlang‘ich
bosqichi   hisoblanadi.   Bunda   o‘quvchilar   otlarni   ko‘plik   qo‘shimchasi   bilan
o‘zgartirish,  ya’ni   otga  shakl  yasovchi  qo‘shimcha  qo‘shish   bilan  so‘zning  leksik
ma’nosi   o‘zgarmasligiga   ishonch   hosil   qiladilar.   Otlaming   egalik   qo‘shimchalari
bilan   qo‘llanishi   o‘rgatish.   Bu   mavzu   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun
muiakkab hisoblanadi, chunki bu mavzu o‘rganilgunga qadar, o‘quvchilar „shaxs"
tushunchasi   bilan   hali   tanishtirilmagan,   kishilik   olmoshlarini   hali   o‘rganmagan
bo‘ladilar.   O‘quvchilarga   egalik   qo‘shimchasi   shaxs,   narsa   birlik   va   ko‘plikdagi
uch   shaxsdan   biriga   taalluqli   ekanini   bildirishini   tushuntirish   qiyin.   Shularni
hisobga   olib,   o‘quvchilarni   otlarning   egalik   qo‘shimchalari   bilan   qo‘llanishini
o‘zgatishda   o‘qituvchi   ishni   sarlavhadagi   „egalik"   so‘zining   leksik   ma’nosini
tushuntirishdan   boshlashi   maqsadga   muvofiq:   „egalik"   ega   bo‘lish,   qarashlilik,
tegishlilik, oidlik ma’nolarini bildiradi, demak, egalik qo‘shimchasi deganda biror
narsaga ega bo‘lishni, shu narsa tegishli, shu narsaning egasi ekanini  bildiradigan
qo‘shimchalar   tushuniladi.   Otlar   egalik   qo‘shimchalari   bilan   qo‘llanadi.   Otga
qo‘shilgan   egalik   qo‘shimchasi   shu   ot   ifodalagan   shaxs,   narsaning   kimgadir
qarashli   ekanini,   shu   narsaning   egasi   ekanini   bildiradi.   Misollarni   kuzataylik:
Kecha   o‘qigan   kitobim   juda   qiziqarli   ekan.   Sening   kitobing   ham   qiziqarlimi?
Ra’noning kitobi ham qiziqarli edi. Kitobim, kitobing, kitobi so‘zlari so‘z tarkibiga
13 ko‘ra tahlil qilinadi va o‘quvchilar kitob — o‘zak, -im, -ing, -i qo‘shimcha ekanini
aniqlaydilar.   O‘qituvchi   kitob   va   kitobim   so‘zlarini   taqqoslashni,   -im
qo‘shimchasining   ma’nosi   haqida   o‘ylab   ko‘rishni   topshiradi,   muammoli   vaziyat
yaratadi;   o‘quvchilar   qo‘shimchaning   ma’nosi   haqida   fikr   yuritadilar,   ammo
kitobim   so‘zining   ma’nosiga   (mening  kitobim   —  kitob  meniki)   tushunsalar   ham,
fikrlarini shakllantirib aytib berolmaydilar. O‘qituvchi qisqa tushuntiradi:— Tilda
uchta shaxs mavjud: 
I shaxs - so‘zlovchi 
II shaxs — tinglovchi 
III shaxs — o‘zga 
Hozir men sizga so‘zlayapman, tushuntiryapman, demak, men — so‘zlovchi,
hozir   siz   meni   tinglayapsiz,   demak,   siz   (sen)   tinglovchi,   hozir   tinglashga
qatnashmayotganlar   ham   bor,   u   (ular)   —   o‘zga   hisoblanadi.   Siz   otlar   birlik   va
ko‘plik sonda qo‘llanishini bilasiz. Ma’lumki, biror narsa bir shaxsga yoki ikki va
undan   ortiq   shaxsga   tegishli   bo‘lishi   mumkin.   Mana   shu   ma’nolarni,   ya’ni   biror
shaxs   va   narsaning   birlik   yoki   ko‘plikdagi   uch   shaxsdan   biriga   qarashli   ekanini
otga   qo‘shilgan   egalik   qo‘shimchalari   bildiradi.   Masalan,   kitobim   so‘ziga
qo‘shilgan   -im   qo‘shimchasi   kitobning   I   shaxsga   taalluqli   ekanini,   ya’ni   kitobing
egasi I shaxs ekanini bildiradi (-ing, -i qo‘shimchalari ham shunday tushuntiriladi).
Kitobimiz   so‘zidagi   -imizqo‘shimchasi   kitob   so‘zlovchi   shaxsga,   shu   bilan   birga,
ko‘p   shaxsga   (ko‘p   so‘zlovchiga)   tegishli   ekanini   bildiradi   (-ingiz,   -i
goShimchalari   ham   shunday   tushuntiriladi).   Qisqa   xulosa   chiqariladi:   otlarga
qo‘shilgan   mana   shunday   qo‘shimchalar   egalik   qo‘shimchalari   deyiladi.   Egalik
qo‘shimchalari   tegishlilik,   egalik   ma’nosini   bildiradi.   Egalik   qo‘shimchalari
otlarga   ikki   variantda   qo‘shiladi.   Akam   va   kitobim,   akang   va   kitobing,   akasi   va
kitobi kabi oxiri unli hamda undosh tovush bilan tugagan otlar so‘z tarkibiga ko‘ra
tahlil qilinadi, qo‘shimchalar taqqoslanadi, suhbat asosida xulosa chiqariladi: oxiri
unli tovush bilan tugagan otlarga -m, -ng, -si, -miz, -ngiz, -siegalik qo‘shimchalari,
oxiri   undosh   tovushlar   bilan   tugagan   otlarga   -im,   -ing,   -i,   -imiz,   -ingiz,   -i   egalik
14 qo‘shimchalari   qo‘shiladi.   Shundan   so‘ng   o‘quvchilar   „Ona   tili"   darsligidagi
qoidani o‘rganadilar, jadvalni tahlil qiladilar. O‘quvchilarga egalik qo‘shimchalari
haqidagi   ko‘nikmani   shakllantirish   uchun   matndan   egalik   qo‘shimchasi   bilan
qo‘llangan   otni   topish,   uni   tarkibiga   ko‘ra   tahlil   qilib,   egalik   qo‘shimchasining
shaxs-sonini   aniqlash,   matnda   berilgan   otga   tushirib   qoldirilgan   egalik
qo‘shimchasini qo‘shish, narsa qaysi shaxs yoki shaxslarga qarashli ekanini aytish
kabi   mashqlardan   foydalaniladi.   Egalik   qo‘shimchasi   ustida   ishlash   bu   bilan
tugamaydi.   Otlaming   kelishiklar   bilan   turlanishini   o‘rganish   jarayonida   egalik
qo‘shimchasi   bilan   qo‘llangan   ot   qaratqich   kelishigida   kelgan   boshqa   ot   bilan
(kitobning muqovasi,  Rahimning kitobi), kishilik olmoshlarining kelishiklar  bilan
turlanishini o‘rganish jarayonida esa egalik qo‘shimchasi bilan kelgan ot qaratqich
kelishigidagi   kishilik   olmoshi   bilan   bog‘lanib,   so‘z   birikmasi   hosil   qilishi   haqida
bilim   beriladi.Otlaming   kelishik   qo‘shimchalari   bilan   qo‘llanishini   o‘rgatish.
Kelishiklar   sintaktik   kategoriya   hisoblanadi.   Kelishik   otlaming   gapda   boshqa
so‘zlar   bilan   munosabatini   ifodalaydi.   Demak,   kelishiklarni   o‘rgatishda
o‘quvchilaming   gapda   so‘zlaming   bog‘lanishini   bilishlari   nazarda   tutiladi.
Kelishiklar   ustida   ishlashni   o‘quvchilar   gapda   ma’no   va   grammatik   tomondan
bog‘langan   so‘zlarni   (so‘z   birikmalarini)   ajratishga   o‘rganganlaridan   so‘ng
boshlanadi. Kelishiklar ustida ishlash gapda so‘zlaming bog‘lanishi  ustida ishlash
hamdir.   O‘quvchilar   keyingi   sinfda   shakl   yasovchi   (so‘z   o‘zgartuvchi)
qo‘shimchalar bilan tanishadilar, bu qo‘shimchalar gapda so‘zlarni bog‘lash uchun
xizmat qilishini tushunadilar. 
4-sinfda   ot   ustida   ishlashning   asosiy   vazifasi   fikr   bayon   qilishda   otning
kelishik   shakllaridan   ongli   foydalanish   va   kelishik   qo‘shimchalarini   to‘g‘ri
yozishga o‘rgatish hisoblanadi. Bu sinfda ot quyidagi izchillikda o‘rganiladi: 
1) otlaming kelishiklar bilan turlanishi haqida tushuncha berish; 
2) ko‘plikdagi otlaming turlanishini o‘rgatish; 
3)   har   bir   kelishikning   xususiyatlarini   alohida   o‘rganish   va   u   bilan   bog‘liq
holda kelishik qo‘shimchalarining yozilishi haqida ko‘nikma hosil qilish. 
15 Otlaming   kelishik   qo‘shimchalari   bilan   o‘zgarishi   —   turlanish   haqida
tushuncha   berish   bilan   o‘quvchilarga   kelishik   qo‘shimchalari   gapda   so‘zlarni
bog‘lash   uchun   xizmat   qilishi,   o‘zbek   tilidagi   olti   kelishik,   ularning   nomi,
so‘roqlari, qo‘shimchalari va joylashish tartibi tushuntiriladi. O‘quvchilar turlanish
bilan   kelishiklaming   mohiyatidan   kelib   chiqib   gapni   tahlil   qilish   jarayonida
tanishtiriladi,   gapning   asosi   (ega   va   kesim)   va   so‘z   birikmalari   ajratiladi.   Ular
gapda bir otning boshqa har xil so‘zlar bilan shakl yasovchi qo‘shimachalar (ning,
-ni, -go, -da, -dan) yordamida bog‘lanishini kuzatadilar, bu qo‘shimchalar kelishik
qo‘shimchalari ekanini, otlaming kelishik qo‘shimchalari bilan o‘zgarishi turlanish
deyilishini bilib oladilar. Bolalarga kelishiklaming joylashish tartibi, so‘roqlari va
bosh kelishikdan boshqa kelishiklaming aniq qo‘shimchalari mavjudligi darslikda
berilgan jadval yordamida tushuntiriladi. 
Bosh   kelishikdagi   ot   gapda   ega   vazifasida,   boshqa   kelishikdagi   otlar   esa
ikkinchi   darajali   bo‘lak   vazifasida   kelishi   bilan   ham   tanishtiriladi.   O‘quvchilar
o‘zlashtirgan   grammatik   bilimlarini   imloni   o‘zlashtirishda   foydalana   olishlari
uchun   ishni   bajarishda   izchillikka   katta   ahamiyat   beriladi.   Bajarilgan   ish   yozib
boriladi: o‘quvchilar avval gapda ot bog‘langan so‘zdan shu otga savol beradilar va
savolni   qavs   ichiga   yozadilar;   keyin   so‘roqqa   qarab   kelishikni   aniqlaydilar.
Masalan,   o‘qidi   (nimani?)   —   kitobni,   tushum   kelishigi).   Ular   buni   yaxshi
o‘zlashtirganlaridan   so‘ng,   mashq   tez   bajariladi,   yozish   talab
etilmaydi.Ko‘plikdagi   otlaming   turlanishini   o‘rganishda   nutqda   ko‘plikdagi
otlardan to‘g‘ri foydalanish ko‘nikmasini takomillashtirish maqsadi ko‘zda tutiladi.
o‘quvchilar   suhbat   yordamida   bosh   kelishikdagi   otning   so‘rog‘ini   va   bitta   shaxs,
narsani bildirishini aytadilar, (nima? - kitob, kim? - o‘quvchi); o‘qituvchi agar shu
ot   ikki   va   undan   ortiq,   shaxs   yoki   narsani   bildirsa,   qanday   so‘roqqa   javob
bo‘lishini,   qaysi   kelishikni   bildirishini   so‘raydi,   ular   qiynalmay   javob   beradilar
(nimalar?   -   kitoblar,   kimlar?   -   o‘quvchilar).   Xulosa   chiqariladi:   ko‘plikdagi   otlar
bosh   kelishikda   nimalar?yoki   kimlar?so‘rog‘iga   javob   bo‘ladi.   O‘quvchilar
otlaming   kelishiklar   bilan   turlanishi   jadvalidan   foydalanib,   shu   otlarni   ko‘plikda
16 turlaydilar   va   ko‘plik   qo‘shimchasi   doim   kelishik   qo‘shimchasidan   oldin
qo‘shilishini,   so‘roqlarini   bilib   oladilar.Har   bir   kelishikni   alohida   o‘rganishning
vazifasi   kelishikni   o   'rganish   bilan   bog‘liq   holda   kelishik   qo‘shimchalarining
yozilishi   haqidagi   malakani   shakllantirish   va   o‘quvchilaming   kelishiklar   bilan
turlangan otlardan ongli foydalanishlariga erishish hisoblanadi.
Kelishiklarni bilib olish maqsadida so‘roqlardan foydalaniladi. Buning uchun
o‘quvchilar, birinchidan, so‘roqni otning yakka o‘ziga emas, balki gapda ot ma’no
tomondan   bog‘langan   so‘zdan   shu   otga   berishni   o‘rganishlari,   ikkinchidan,
kelishiklaming   so‘roqlarini   yaxshi   bilishlari   zarur.   Kelishiklarni   o‘zlashtirishda
gapning asosini aniqlagach, gapda o‘zaro bog‘langan so‘zlarni (so‘z birikmalarini)
belgilash,   ot   bog‘langan   so‘zni   topish,   so‘roq   berib,   qaysi   kelishik   bilan
turlanganini,   birlik   yoki   ko‘plikda   qo‘llanganini   aniqlash   izchilligida   ishni
uyushtirish   maqsadga   muvofiq   (Masalan,   Alisher   Nodirni   muzeyga   taklif   qildi.
Gap   Alisher   haqida   aytilgan.   (Kim?)   Alisher   —   ega   (bosh   kelishikda,   birlik);
Alisher(nima qildi?) — taklif qildi — kesim;  taklif qildi (kimni?) — Nodirni (ot,
tushum   kelishigida,   birlik);   taklif   qildi   (nimaga?   yoki   qayerga?)   —   muzeyga(ot,
jo‘nalish   kelishigida,   birlik).   Kelishiklaming   xususiyatlarini   o‘rganishga   qulaylik
yaratish   uchun   har   bir   kelishikni   quyidagi   umumiy   reja   asosida   o‘rganish
maqsadga muvofiq: 
1. Kelishikning grammatik ma’nosi. 
2. So‘roqlari. 
3. Qo‘shimchasi. 
4. Gapdagi vazifasi. 
Kelishiklarni  shu tarzda o‘rganish ularni  o‘zaro taqqoslashni  yengillashtiradi
va   ongli   o‘zlashtirishni   ta’minlaydi.   Bir   kelishik   o‘zining   muhim   belgilari
(ma’nosi,   so‘rog‘i,   qo‘shimchasi,   sintaktik   vazifasi)   bilan   boshqa   kelishiklardan
farqlanadi.   Muayyan   bir   kelishikdagi   otdan   ongli   foydalanish   va   kelishik
qo‘shimchalarini   to‘g‘ri   yozish   uchun   o‘quvchilar   kelishiklaming   muhim
belgilarini   puxta   o‘zlashtirishi   talab   etiladi,   shuning   uchun   ham   kelishiklaming
17 muhim   belgilarini   o‘zlashtirib,   bir   kelishikni   ikkinchisidan   farqlash   ko‘nikmasini
shakllantirishga   katta   o‘rin   beriladi.Bosh   kelishikning   xususiyatlarini   o‘rganish
bilan   otning   kelishik   qo‘shimchasi   yo‘q   holati   bosh   kelishik   ekani,   bosh
kelishikdagi   ot   boshqa   so‘zni   o‘ziga   tobe   qilishi,   kim?,   kimlar?,   nima?,   nimalar?
so‘roqlariga   javob   bo‘lishi,   gapda   ega   vazifasida   kelishi   haqida   o‘quvchilarda
ko‘nikma   hosil   qilinadi;   lug‘atlarda   otlar   bosh   kelishik   shaklida   berilishi   va   bosh
shakl hisoblanishi, ba’zan egalik qo‘shimchasi  olib qo‘llanishi bilan tanishtiriladi.
O‘quvchilar   qaratqich   va   tushum   kelishigini   farqlashda   qiynaladilar,   bir
qo‘shimcha o‘rniga ikkinchisini ishlatadilar.
Bu   kelishiklaming   xususiyatlarini   o‘rganishda   bunday   qiyinchilikning   oldini
olish va o‘quvchilarda kelishiklardan to‘g‘ri foydalanish ko‘nikmasini hosil qilish
maqsadi ko‘zda tutiladi. Bu maqsadga erishish uchun bu ikki kelishikning ma’nosi,
so‘roqlari, qo‘shimchasi va gapdagi vazifasi taqqoslanadi va suhbat asosida xulosa
chiqariladi.   O‘quvchilaming   bu   ikki   kelishik   qo‘shimchasidan   nutqda   to‘g‘ri
foydalanish   va   ulami   to‘g‘ri   yozish   haqidagi   bilimini   takomillashtirish   uchun
gapda   otning   qaysi   so‘z   bilan   bog‘langanini   aniqlash,   so‘roqlar   o‘rniga   gapning
mazmuniga   mos   so‘zni   kelishik   bilan   turlab   qo‘yish,   tushirib  qoldirilgan  kelishik
qo‘shimchalaridan   mosini   qo‘yib   ko‘chirish,   tanlab   ko‘chirish   mashqlaridan,
saylanma   va   eslatish   diktantlaridan   ko‘proq   foydalaniladi.Boshlangich   sinflar
dasturiga   ko‘ra,   o‘quvchilarni   qaratqich   va   tushum   kelishigida   otning   belgisiz
qo‘llanishi bilan tanishtirish tavsiya etilmaydi. 
O‘quvchilar   jo‘nalish   kelishigining   xususiyatlari   bilan   tanishtirilgach,
jo‘nalish   kelishigi   qo‘shimchasining   yozilishi   tushuntiriladi:   a)   oxiri   jarangsiz
undosh   tovush   bilan   tugagan   so‘zlarga   jo‘nalish   kelishigi   qo‘shimchasi   -ga
qo‘shilganda   talaffuzda   -ka   eshitilishi,   ammo   aslicha   yozilishi   sinfga,   ishga,
Shavkatga kabi so‘zlarni tovush-harf tomonidan tahlil qilish bilan tushuntiriladi; b)
o‘quvchilar   „Mehnatyetkazar   har   tilakka“   kabi   gapni   o‘qib,   tilak   so‘zining
o‘zgarishini kuzatadilar; gapdagi tilakkabog‘langan so‘zni topadilar va shu so‘zdan
otga   so‘roq   beradilar   (yetkazar   (nimaga?)   tilakka);   bu   jo‘nalish   kelishigining
18 so‘rog‘i ekanini aytadilar; tilakkaso‘zi so‘z tarkibiga ko‘ra tahlil qilinadi va tilak—
o‘zak, -kaqo‘shimcha ekani aniqlanadi; so‘ng u tovush-harf jihatidan tahlil qilinib,
o‘zakning   oxiri   -kundoshi   bilan   tugagani,   qo‘shimcha   ham   к   undoshi   bilan
boshlanishi   aniqlanadi.   Suhbat   usuli   bilan   xulosa   chiqariladi:   jo‘nalish   kelishigi
qo‘shimchasi oxiri k undoshi bilan tugagan otlarga -ka shaklida qo‘shiladi. “Baliq
qarmoqqa   ilindi”   gapidagi   qamoqqa   so‘zi   ustida   ham   yuqoridagi   kabi   ishlanadi.
Xulosani   o‘qituvchi   rahbarligida   o‘quvchilaming   o‘zlari   chiqaradilar:   oxiri   q
undoshi   bilan   tugagan   otlarga   jo‘nalish   kelishigi   qo‘shimchasi   -qa   shaklida
qo‘shiladi. 
19 I-BOB BO‘YICHA XULOSA 
O‘quvchilar   o‘rin-payt   kelishigining   xususiyatlari   bilan   tanishtirilgach,   -da
kelishik qo‘shimchasi -ta bo‘lib eshitilsa ham, -dashaklida yozilishi tushuntiriladi.
Ba’zi   o‘quvchilar   o‘rin-payt   kelishigi   o‘rniga   jo‘nalish   kelishigi   qo‘shimchasini
ishlatib,   xatoga   yo‘l   qo‘yadilar.   Bunday   xatoning   oldini   olish   uchun   o‘quvchilar
bilan fe’ldan jo‘nalish va o‘rin-payt kelishigida qo‘llangan otga so‘roq berib, so‘z
birikmasini topishni ko‘proq mashq qilish va kelishiklaming so‘rog‘i va ma’nosiga
qarab   farqlashga   o‘rgatiladi.   O‘quvchilar   chiqish   kelishigining   xususiyatlari   bilan
ham   reja   asosida   tanishtirilib,   ularga   kelishik   qo‘shimchasining   yozilishi
tushuntiriladi.   Kelishiklar   haqidagi   malakani   shakllantirish   ustida   ishlashning
samaraliligini   ta’minlaydigan   shartlar,   birinchidan,   maqsadga   muvofiq   mashq
tanlash,   mashq   materialini   asta   murakkablashtirib   borish   bilan   o‘quvchilaming
mustaqqlligini   oshirish,   ikkinchidan,   imloni   grammatik   bilimni   takomillashtirib
borish   va   o‘quvchilaming   nutqini   o‘stirish   bilan   bog‘lab   o‘rgatishdir.Shunday
qilib,   boshlang‘ich   sinflarda   ot   yaxlit   holda   o‘rganiladi   va   uni   o‘rganish
o‘quvchilar   shu   so‘z   turkumining   belgilarini,   vazifasini   o‘zlashtirishiga,
shuningdek,   ularda   kelishik   qo‘shimchalarini   to‘g‘ri   yozish   ko‘nikmasini
shakllantirishga   qaratiladi.   Bir   kelishik   o‘zining   muhim   belgilari   (ma’nosi,
so‘rog‘i,   qo‘shimchasi,   sintaktik   vazifasi)   bilan   boshqa   kelishiklardan   farqlanadi.
Muayyan   bir   kelishikdagi   otdan   ongli   foydalanish   va   kelishik   qo‘shimchalarini
to‘g‘ri   yozish   uchun   o‘quvchilar   kelishiklaming   muhim   belgilarini   puxta
o‘zlashtirishi   talab   etiladi,   shuning   uchun   ham   kelishiklaming   muhim   belgilarini
o‘zlashtirib,   bir   kelishikni   ikkinchisidan   farqlash   ko‘nikmasini   shakllantirishga
katta   o‘rin   beriladi.Bosh   kelishikning   xususiyatlarini   o‘rganish   bilan   otning
kelishik qo‘shimchasi yo‘q holati bosh kelishik ekani, bosh kelishikdagi ot boshqa
so‘zni   o‘ziga   tobe   qilishi,   kim?,   kimlar?,   nima?,   nimalar?   so‘roqlariga   javob
bo‘lishi, gapda ega vazifasida kelishi haqida o‘quvchilarda ko‘nikma hosil qilinadi;
20 lug‘atlarda otlar bosh kelishik shaklida berilishi va bosh shakl hisoblanishi, ba’zan
egalik qo‘shimchasi olib qo‘llanishi bilan tanishtiriladi.
II.BOB.   BOSHLANG‘ICH   SINFLARDA   OT   MAVZUSINI
O‘RGANISH.
2.1. Ona tili darsligida “Ot” mavzusini o‘rgatish.
So‘z   turkumi   sifatida   ot   muayyan   leksik   ma’nolari   va   grammatik   belgilari
bilan   ajralib   turadi.   Barcha   otlarning   umumiy   leksik   ma’nosi   shaxs   va   narsani
ifodalash   hisoblanadi.   Ot   jonli   mavjudotlar   (kishi,   qush,   hayvon,   asalari),   yer   va
osmonga oid narsalar (quyosh, yulduz, daryo, tog‘), o‘simliklar (paxta, beda, gul),
voqealar   (yig‘in,   majlis),   tabiat   hodisalari   (shamol,   bo‘ron,   yomg‘ir,
momaqaldiroq), belgixususiyat (ahillik, kuchlilik, samimiyat), harakat-holat (uyqu,
sevinch,   kurash),   o‘rin   va   vaqt   (yoz,   bahor,   joy)   nomlarini   bildiradi.   Otlarning
grammatik   belgilari:   otlar   birlik   va   ko‘plikda   qo‘llanadi,   egalik   qo‘shimchalari
bilan   o‘zgaradi,   kelishiklar   bilan   turlanadi,   gapda   ko‘proq   ega,   to‘ldiruvchi,
aniqlovchi,   shuningdek,   hol   va   kesim   vazifasida   keladi.   Ot   nutqda   sifat,   son,
olmosh,   fe’l   bilan   birika   oladi.   Otning   ma’nolari   va   grammatik   belgilari   xiyla
murakkab, shuning uchun ham ot haqidagi bilim o‘quvchilarda amaliy vazifalarni
bajarish jarayonida asta shakllantira boriladi. 
2.Otni   o‘rganishda   izchillik   Otni   o‘rganishga   tayyorlov   bosqichi   savod
o‘rgatish   davriga   to‘g‘ri   keladi.   Bu   bosqichda   o‘quvchilar   shaxs-narsalarni   va
ularning nomi bo‘lgan so‘zlarni farqlashga o‘rganadilar, so‘zning leksik ma’nosiga
e’tibor ko‘proq qaratiladi, ma’nolarini hisobga olgan holda so‘zlar (qushlar, meva
va   sabzavotlar,   kiyimlar   va   hokazolarni   bildirgan   otlar)ni   guruhlash   ko‘nikmasi
shakllantiriladi.   So‘zlarni   leksik   ma’nosi   asosida   guruhlash   mashqlari   otlarni
taqqoslash,   o‘xshash   tomonlarini   aniqlash,   abstraktlashtirish   ko‘nikmasini
o‘stiradi.   Shunga   qaramay,   grammatik   tushunchani   shakllantirish   uchun
o‘quvchilar so‘znnng aniq ma’nosini yetarli bilmaydilar, so‘zning leksik ma’nosini
bilish   bilan   birgalikda   uning   grammatik   belgilarini   ham   o‘zlashtirish   zarur.
21 Keyingi   bosqichda   otning   leksik   ma’nolari   va   grammatik   belgilari   ustida   maxsus
ishlanadi   (kim?   yoki   nima?   so‘rog‘iga   javob   bo‘lishi,   shaxs,   narsani   bildirishi
tushuntiriladi).   O‘quvchilar   kim?   so‘rog‘iga   javob   bo‘lgan   so‘zlarni   nima?
so‘rog‘iga   javob   bo‘lgan   otlardan   farqlashga   o‘rganadilar.   Bu   bosqichda   ular
so‘zlarni   so‘roq   berish   bilan   farqlashni   o‘rganadilar,   o‘quvchilarda   mavhum
grammatik   tafakkur   o‘sa   boradi,   ularda   atoqli   otlarni   bosh   harf   bilan   yozish
ko‘nikmasi   shakllana   boradi.   “Ot”   tushunchasini   shakllantirish   uchun   shu   so‘z
turkumiga   kiradigan   otlarni   asosiy   leksik   guruhlarga   ajratish,   barcha   otlarga   xos
bo‘lgan   belgilarni,   ularning   nutqimizdagi   o‘rnini   ko‘rsatish   muhim   ahamiyatga
ega.   Shu   maqsadda   mavzuni   o‘rganishga   bag‘ishlangan   birinchi   darslardayoq
shaxs   va   narsani   bildiradigan   so‘zlar   bir   tizimga   solinadi,   kishilarni,   buyum,
o‘simliklar   va   hayvonlarni,   tabiat   hodisalarini,   voqealarni   bildiradigan   so‘zlar
guruhlarga   ajratiladi.   Shu   so‘zlarning   hammasi   uchun   umumiy   bo‘lgan   belgilar
aniqlanadi: bu so‘zlar shaxs, narsalarni bildirib kim? yoki nima? so‘rog‘iga javob
bo‘ladi.   Dasturga   ko‘ra,   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarini   sifat   va   boshqa   so‘z
turkumlaridan   yasalgan   mavhum   ma’nodagi   (yaxshilik,   go‘zallik,   ishonch,
sevinch, o‘kinch, qo‘rqinch, tayanchkabi) otlar bilan tanishtirish talab etilmaydi.
  Ammo   matnda   uchrasa   va   o‘quvchilar   qiziqib   so‘rasalar,   otning   bolalar
rgangan belgilari asosida (nima? so‘rog‘iga javob bo‘lishi, shaxs yoki narsa nomini
bildirishi) tushuntiriladi. Otlarning nutqda katta ahamiyatga ega ekanini ko‘rsatish
uchun   o‘qituvchi   o‘qish   kitobidan   matn   tanlab,   o‘quvchilarga   matndagi   otlarni
topishni,  so‘ngra  matnni   shu  so‘zlarsiz   o‘qishni   topshiradi.  O‘quvchilar  matndagi
otlarni   tushirib   qoldirib   o‘qiganda,   matn   mazmunini   tushuni   bo‘lmasligini
anglaydilar.   Xulosa   chiqariladi:   ot   atrofimizni   o‘rab   olgan   shaxs   va   narsalarning
nomi, bu so‘zlarsiz bir-birimizga o‘z fikrimizni tushuntira olmaymiz. 3.Otlarda son
bilan   tanishtirish.   “Otlarda   son”,   ya’ni   otlarning   birlik   va   ko‘plikda   qo‘llanishi
ustida ishlash jarayonida o‘quvchilarda: 1) birlik va ko‘plikdaqo‘llangan otlarning
ma’nosi   va   qo‘shimcha   orqali   farqlash,   2)   birlikdagi   otdan   ko‘plik   shaklidagi   va,
aksincha,   ko‘plikdagi   otdan   birlik   sondagi   ot   hosil   qilish,   3)   gapda   so‘zlarning
22 bog‘lanishini   hisobga   olgan   holda,   otlardan   nutqda   to‘g‘ri   foydalana   olish
ko‘nikmalari   shakllantiriladi.   Otlarning   birlik   va   ko‘plikda   qo‘llanishi   taqqoslash
usulidan   foydalanib   tushuntiriladi.   Buning   uchun   bir   predmetni   va   shunday   bir
necha predmetni bildirgan otlar taqqoslanadi: daftar – daftarlar, qalam – qalamlar,
nok – noklar kabi. Suhbat asosida daftar so‘zi nechta (bitta) predmetni va daftarlar
so‘zi  nechta  (ikki  va  undan  ortiq)  predmetni  bildirishi  aniqlanadi.  Boshqa   so‘zlar
bilan   ham   shunday   ishlanadi.   Oddiygina   xulosa   chiqariladi   va   fikrlar
umumlashtiriladi: agar otlar bir predmetni bildirsa, birlikda qo‘llanadi, agar ikki va
undan   ortiq   shaxs   yoki   narsani   bildirsa,   ko‘plikda   qo‘llanadi.   Ko‘plikdagi   otni
yasash   uchun   birlikdagi   otga   –lar   qo‘shimchasi   qo‘shiladi.   Birlikdagi   otlar   kim?
yoki   nima?   so‘rog‘iga,   ko‘plikdagi   otlar   esa   kimlar?   yoki   nimalar?   so‘rog‘iga
javob   bo‘ladi.O‘quvchilariga   faqat   birlikda   qo‘llanadigan   otlar,   birlik   shaklida
qo‘llangan   armiya,   qo‘shin,   xalq   kabi   otlar   ko‘plik   ma’nosini   bildirishi,   bunday
otlarga   ko‘plik   qo‘shimchasi   qo‘shilganda   anglatadigan   ma’nosi   maxsus
tushuntirilmaydi.   Bunda   o‘quvchilar   otlarni   ko‘plik   qo‘shimchasi   bilan
o‘zgartirish,  ya’ni   otga  shakl  yasovchi  qo‘shimcha  qo‘shish   bilan  so‘zning  leksik
ma’nosi o‘zgarmasligiga ishonch hosil qiladilar. Otlarda egalik qo‘shimchalari. Bu
mavzu  o‘quvchilar  uchun  murakkab hisoblanadi,  chunki  bu  mavzu o‘rganilgunga
qadar,   o‘quvchilar   “shaxs”   tushunchasi   bilan   hali   tanishtirilmagan,   kishilik
olmoshlarini   hali   o‘rganmagan   bo‘ladilar.   O‘quvchilarga   egalik   qo‘shimchasi
shaxs, narsa birlik va ko‘plikdagi uch shaxsdan biriga taalluqli ekanini bildirishini
tushuntirish   qiyin.   Shularni   hisobga   olib,   o‘quvchilarni   otlarda   egalik
qo‘shimchalari bilan tanishtirishda o‘qituvchi ishni sarlavhadagi “egalik” so‘zining
leksik   ma’nosini   tushuntirishdan   boshlashi   maqsadga   muvofiq:   “egalik”   ega
bo‘lish,   qarashlilik,   tegishlilik,   oidlik   ma’nolarini   bildiradi,   demak,   egalik
qo‘shimchasi deganda biror narsaga ega bo‘lishni, shu narsa tegishli, shu narsaning
egasi  ekaninn bildiradigan qo‘shimchalar  tushuniladi. Otlar egalik qo‘shimchalari
bilan   qo‘llanadi.   Otga   qo‘shilgan   egalik   qo‘shimchasi   shu   ot   ifodalagan   shaxs,
narsaning   kimgadir   qarashli   ekanini,   shu   narsaning   egasi   ekanini   bildiradi.
23 Misollarni kuzataylik: Kecha o‘qigan kitobim juda qiziqarli ekan. Sening kitobing
ham   qiziqarlimi?   Ra’noning   kitobi   ham   qiziqarli   edi.  
Kitobim, kitobing, kitobi so‘zlari so‘z tarkibiga ko‘ra tahlil qilinadi va o‘quvchilar
kitob   –   o‘zak,   -im,   -ing,   -i   qo‘shimcha   ekanini   aniqlaydilar.   O‘qituvchi   kitob   va
kitobim   so‘zlarini   taqqoslashni   –im   qo‘shimchasining   ma’nosi   haqida   o‘ylab
ko‘rishni   topshiradi,   muammoli   vaziyat   yaratadi;   o‘quvchilar   qo‘shimchaning
ma’nosi   haqiida   fikr   yuritadilar,   ammo   kitobim   so‘zining   ma’nosiga   (mening
kitobim   –   kitob   meniki)   tushunsalar   ham,   fikrlarini   shakllantirib   aytib
berolmaydilar.   1   -   2-   sinflarda   so‘z   turkumi   sifatida   otning   belgilari   (nimani
bildirishi,   so‘roqlari   kim?   nima   ?   qayer?   )   o‘rganiladi.1-sinfda   ot   so‘z   turkumi   “
so‘z   ma’nosi   ”   bo‘limi   ichida   o‘rganiladi.   So‘z   ma’nosi   bo‘limiga   23   soat
ajratilgan.   Shundan   8   soat   ot   so‘z   turkumiga   ajratilgan.   “Shaxs   va   narsaning
nomini bildirgan so‘zlar” mavzusiga 2 soat  6 mashq ( 4 tasi  sinda bajariladigan ,
2tasi uyga vazifa) ajratilgan. “Kishilarning ismi va familiyasining bosh harf bilan
yozilishi” mavzusiga 2 soat 6 mashq ( 4 tasi sinda bajariladigan , 2tasi uyga vazifa)
ajratilgan. 
“Joy nomlarining bosh harf bilan yozilishi” mavzusiga 2 soat 6 mashq (4 tasi
sinda bajariladigan , 2 tasi uyga vazifa) ajratilgan. 
“Hayvon nomlarining bosh harf bilan yozilishi” mavzusiga 2 soat 6 mashq (4
tasi sinda bajariladigan , 2 tasi uyga vazifa) ajratilgan. 
2-sinfda   ot   so‘z   turkumi   “So‘z”   bo‘limida   o‘rganiladi.   Bu   bo‘limga   52   soat
ajratilgan.   Shundan   ot   so‘z   turkumiga   16   soat   53   mashq   (159-210-mashqlar)
ajratilgan.  
“Shaxs narsa nomini bildirgan so‘zlar” mavzusiga 7 soat  26 mashq(19 tasi sinfda
bajariladiga mashqlar, 7 tasi uyga vazifa) ajratilgan. 
“Kishilarning ismi va familiyasida bosh harflar” mavzusiga 5 soat 14 mashq
(9 tasi sinfda bajariladiga mashqlar, 5 tasi uyga vazifa) ajratilgan. 
“Hayvonlarga qo‘yilgan nomad bosh harflar” mavzusiga 2soat 7 mashq (5 tasi
sinfda bajariladiga mashqlar, 2 tasi uyga vazifa) ajratilgan. 
24 “Shahar, qishloq , ko‘cha , daryo nomlarida bosh harflar” mavzusiga 2 soat 6
mash   (4tasi   sinfda   bajariladiga   mashqlar,   2   tasi   uyga   vazifa)   ajratilgan.  
“Muzyorar” yozma bahs o‘yini. 
Har   bir   guruhda   qaldirg‘och,   kabutar,   burgut   rasmi   chizilgan   oq   qog‘oz
raqatiladi.Bolalar   berilgan   savollarga   javobni   yozma   ravishda   topshiradilar.Bu
«Muzyorar» o‘yini orqali o‘quvchilar narsa, uning harakati va bularga beriladigan
so‘roqlarni   hamda   bosh   bo‘laklarini   bir   vaqtda   o‘rganish   imkoniga   ega
bo‘ladilar.O‘yin   o‘quvchilarni   mustaqil   fikrlab,   xulosa   chiqarishga   o‘rgatadi.  
“Meni tushun” o‘yini 
Bevosita   yangi   mavzuga   kirib   boriladi.   Bunga   guruhlardan   bir   nafardan
o‘quvchi chiqadi. O‘quvchilar so‘zsiz harakat bajarishadi, qolgan guruh azolari bir-
birini   izohlaydilar,   bajarilgan   harakatlarga   so‘roqlar   belgisi   orqali   fe’lning
qoidasini keltirib chiqaramiz. 
Qoida:   Ot   narsa   va   shaxslarning,   joy   nomlarining   nomini   bildirib,   kim?
nima?,   qayer?   so‘roqlariga   javob   bo‘ladi.   So‘ngra   otga   oid   mashq   sharti   asosida
bajariladi, yozuv taxtasiga yoziladi. O‘quvchilar daftarga yozadilar. 
(Kim) Shifokor bermorni davoladi. 
(Nima) Qor tinmay yog‘ayapti. 
Qushlar don (nima) izlaydi. 
Yangi   mavzuni   mustahkamlash   maqsadida   o‘quvchilarga   ot   ishtirok   etgan
so‘zlar ishtirokida ikkitadan gap tuzish va daftarga yozishni mustaqil ish tariqasida
beriladi. 
2.2. Pedagogik texnologiyalar asosida “Ot” ni o‘rgatish metodikasi.
3-sinfda ot so‘z turkumi “So‘z turkumlari” bo‘limida o‘rganiladi. Bu bo‘limga
64   soat   ajratilgan   va   har   bir   turkum   o‘z   nomi   bilan   ataladi.   Ot   yasovchi
qo‘shimchalar kiritilgan. –chi , -dosh , -kor , -zor , -loq qo‘shimchalari va ularning
imlosi –lar qo‘shimchasining aytilishi va yozilishi kiritilgan. 
25 3-sinfda   ot   so‘z   turkumiga   13   soat   46ta   (33   tasi   sinfda   bajariladiga,   13tasi
uyga vazifa) mashq ajratilgan. 
“Ot”  mavzusiga   6soat   16  ta  (  10  tasi   sinfda  bajariladiga,  6  tasi  uyga  vazifa)
mashq ajratilgan. 
“Otlarda birlik va ko‘plik” mavzusiga 4 soat 9ta (5 tasi sinfda bajariladiga, 4
tasi uyga vazifa) mashq ajratilgan. 
“Ot   yasovchi   qo‘shimchalar”   mavzusiga   2soat   11   ta   (9   tasi   sinfda
bajariladiga, 2 tasi uyga vazifa) mashq ajratilgan. 
4-sinfda “So‘z turkumlari” bo‘limiga 3 soat beriladi. Bundan tashqari har bir
mustaqil so‘z turkumiga alohida 40 soat ajratiladi. 
4-sinfda   otlarning   qo‘shimchalari   bilan   qo‘llanishi,   nutqda   otlarning
otlarningegalik   qo‘shimchalarini   olgan   va   olmagan   holda   qo‘llanilishi,   egalik
qo‘shimchalarining   unli   va   undoshdan   keyin   qo‘llaniladigan   shakllari,   egalik
qo‘shimchasi   qo‘shilgan   otlarning   talafuzi   va   imlosi,   otlarning   kelishik
qoshimchalari   bilan   qo‘llanilishi,   matnda   va   nutqda   otlarning   bir   kelishikda
bo‘lishi,   kelishik   qo‘shimchali   otlarni   birikma   tarzida   yozish,   kelishik
qo‘shimchalarining   otni   otga,   otni   fe’lga   bog‘lash,   egalik   va   kelishik
qo‘shimchalarini   chizmalarga   belgilash,   ot   yasovchi   qo‘shimchalar,   leksik
mashqlar va ular yordamida o‘quvchilar nutqini ot bilan boyitish. 
“ Ot – so‘z turkumi” mavzusiga 3 soat 11 mashq ( 8 tasi sinfda bajariladigan ,
3 tasi uyga vazifa ) ajratilgan. 
“Otlarning   egalik   qoshimchalari   bilan   qo‘llanilishi”   mavzusiga   7   soat   27
mashq ( 20 tasi sinfda bajariladigan, 7 tasi uyga vazifa ) ajratilgan. 
“Otlarning kelishik qo‘shimchalari bilan qo‘llanilishi” mavzusiga 3soat
10mashq ( 7 tasi sinfda bajariladigan , 3 tasi uyga vazifa ) ajratilgan bo‘lib: 
Bosh kelishik: 2 soat 7 mashq 
Qaratqich kelishigi: 2 soat 7 mashq 
Tushum kelishigi: 3 soat 13 mashq 
Jo‘nalish kelishigi: 3 soat 10 mashq 
26 O‘rin – payt kelishigi: 2 soat 9 mashq 
Chiqish kelishigi: 4 soat 11mashq ajratilgan. 
“Ot   yasovchi   qo‘shimchalar”   mavzusiga   3   soat   11   mashq   (8   tasi   sinfda
bajariladigan , 3 tasi uyga vazifa ) ajratilgan. 
« Zinapoya» usuli  
O‘quvchilar   ikki   guruhga   bo‘linadi.   So‘ng   xattaxtaga   ma’lum   bir   shaklda
«zinapoya» chiziladi. 
Ma’lumki,   antonimlar   o‘z   juftliklariga   ega.   Shundan   kelib   chiqib,   ushbu
juftlikning   bittasi   «zinapoya»   ga   yozib   qo‘yiladi,   ikkinchisini   esa   guruhlardagi
o‘quvchilarning o‘zlari topadi, ular zinalardan bosh zinaga chiqib borishadi. Bunda
o‘quvchilarda   tezkorlik   talab   etiladi.   Chunki   qaysi   guruh   o‘quvchilari   birinchi
bo‘lib   bosh   zinaga   chiqsa,   ular   g‘olib   bo‘ladi.   Sinfda   nechta   o‘quvchi   bo‘lsa,
zinalar soni shuncha bo‘ladi. 
«Izohli lug‘at»  
Buning   uchun   o‘quvchilar   ikki   guruhga   bo‘linadilar.1-guruh   ishtirokchilari
so‘z birikmasi, frazeologik birikma yoki tasviriy ifodalarni  aytadilar. 2-guruhdagi
o‘quvchilar esa 1- guruhdagilar aytgan so‘z va birikmalar ma’nosini tezkorlik bilan
izohlab   beradilar.   Shartni   bajara   olmagan   guruh   mag‘lub   hisoblanadi.   Bu
o‘yinquyidagicha amalga oshiriladi: 
O‘zbekning shoh taomi: palov 
Ertalabki ovqatlanish: nonushta 
Ilonning yog‘ini yalagan: ayyor 
Dala malikasi: makkajo‘xori 
Aql gimnastikasi: shaxmat 
Tog‘ malikasi: archa va x.k. 
Bu   o‘yinlarni   ona   tili   darslarida   4-sinflarda   o‘tkazish   maqsadga   muvofiq.
Bunday   o‘yinlar   faqat   bir   mavzu   doirasida   cheklanib   qolmay   bir   qancha
mavzularda, ko‘proq takrorlash darslarida o‘tkazilishi mumkin. 
«Klaster» usuli  
27 Bu   usulda   biror   mavzu   yoki   matn   tanlanib,   o‘quvchining   diqqati   aynan   shu
mavzuga   qaratish   yuzasidan   markazga   yoziladi.  O‘quvchilar   mavzuga   oid  barcha
fikrlarini   markazning   atrofiga   joylashtirib   yozadilar.   Fikrlar   bayon   etilgandan
so‘ng har bir fikr yoki so‘zni toifalarga ajratib chiqadilar. 
Usulning maqsadi:
 o‘quvchilar so‘z boyligini oshirish; 
 yozma nutqni takomillashtirish; 
 fikrlash qobiliyatini shakllantirish; 
 toifalarga ajrata olish qobiliyatini rivojlantirish. 
«Klaster»   usuli-bu   pedagogik   strategiya   bo‘lib,   o‘quvchilarning   u   yoki   bu
mavzu   bo‘yicha   erkin   va   bemalol   o‘ylashga   yordam   beradi.   U   faqat   g‘oyalar
orasidagi   bog‘lanishlarni   fikrlashni   ta’minlash   imkoniyatini   beradigan   tuzilmani
aniqlab   olishni   talab   qiladi.   «Klaster»   usulidan   axborotlarni   chorlash   bosqichida
ham,   fikrlash   bosqichida   ham   foydalaniladi.   U   muayyan   mavzu   sinchiklab
o‘rganilguncha fikrlash faoliyatini ta’minlashda foydalanish mumkin. 
« Kubik» usuli
“Kubik”   -bu   dars   o‘qitish   usuli   bo‘lib,bu   usul   mavzuni   o‘rganishni
osonlashtiradi.   Har   tomonlama   4   talablar   berilgan   kubiklardan   foydalaniladi,
kubikni   biror   bir   qutichaga   olib   yoniga   qog‘ozlar   yopishtirish   bilan   yasash
mumkin, tomonlari  15-20 sm  bo‘lgani  yaxshi. Kubikning 6 ta tomoniga quyidagi
ko‘rsatmalar yoziladi. 
1.Nomi 
2.Tuzilishi 
3.Taqqoslang 
4.O‘xshating 
5.Vazifasi 
6.Yaxshi, yomon tomonlarini yoriting 
7.Aytingchi,   siz   u   bilan   nima   qila   olasiz?.   Undan   qanday   foydalanish
mumkin?. Buning uchun sabablarni asoslab bering. 
28 O‘quvchilar o‘z fikrlarini aytadi. O‘z sherigiga nima yozganini o‘qib beradi. 
Masalan: 
1.Nomi-kitob 
2.Tuzilishi-qog‘oz, karton 
3.Taqqoslang-daftardan   ko‘ra   katta   yoki   kichik  
bo‘lishi mumkin 
4.O‘xshating- to‘rtburchakka o‘xshaydi 
5.Vazifasi-bilim berish 
6.Yaxshi tomoni: rasmlari rang-barang, qiziq hikoyalar, she’rlarni, ertaklarni
o‘zida jamlagan Yomon tomoni: varaqlarining tez yirtilishi. 
4-sinfda   otlarning   qo‘shimchalari   bilan   qo‘llanishi,   nutqda   otlarning
otlarningegalik   qo‘shimchalarini   olgan   va   olmagan   holda   qo‘llanilishi,   egalik
qo‘shimchalarining   unli   va   undoshdan   keyin   qo‘llaniladigan   shakllari,   egalik
qo‘shimchasi   qo‘shilgan   otlarning   talafuzi   va   imlosi,   otlarning   kelishik
qoshimchalari   bilan   qo‘llanilishi,   matnda   va   nutqda   otlarning   bir   kelishikda
bo‘lishi,   kelishik   qo‘shimchali   otlarni   birikma   tarzida   yozish   ,   kelishik
qo‘shimchalarining   otni   otga,   otni   fe’lga   bog‘lash,   egalik   va   kelishik
qo‘shimchalarini   chizmalarga   belgilash,   ot   yasovchi   qo‘shimchalar,   leksik
mashqlar va ular yordamida o‘quvchilar nutqini ot bilan boyitish. 
2.3   Dars reja ishlanmasi.
Dars: Ona tili 
Mavzu: shaxs va narsa nomini bildirgan so‘zlar. 
Dars turi: Yangi bilim beruvchi. 
Metod: suhbat, tushuntirish, muammoli izlanish, munozara. 
Shakli: jamoa, guruh bilan va har bir guruh bilan ishlash, qiiqarli o‘yin. 
Jihoz: slaydlar, mavzuga oid ko‘rgazmalar , tarqatma materiallar. 
Nazorat: og‘zaki , savol – javob , kuzatish , o‘z – o‘zini nazorat qilish. 
29 Baholash:   o‘quvchilar   5   balli   reyting   bo‘yicha   baholanadi.  
Darsning maqsadi: 
Ta’limiy:   Kim?,   nima?   so‘roqlariga   javob   bo‘lgan   (   bitta   shaxs   va   bitta
narsani bildirgan) so‘zlar va kimlar?, nimalar? So‘rog‘iga javob bo‘lgan ( ikki va
undan   ortiq   shaxs   va   narsani   bildirgan)   ko‘plikdagi   so‘zlar   bilan   amaliy
tanishtirish.  
Tarbiyaviy:   odamlar   orasida   o‘zaro   hurmat   ehtiromda   bo‘lish.  
Rivojlantiruvchi:  mavzu yuzasidan  bilim, malaka  va ko‘nikmasini  shakllantirish.  
Darsning   borishi:   Tashkiliy   qism:   O‘quvchilar   davomadi   aniqlanadi,   sinfning
darsga   tayyorgarligi   tekshiriladi,   ma’naviyat   daqiqasi   o‘tkaziladi.   Dars   davomida
rioya qilinishi kerak bo‘lgan qoidalar aniqlanadi. 
O‘qituvchi:   aziz   o‘quvchilar   darsni   boshlashdan   oldin   darsimizning   oltin
qoidalarini eslatib o‘tsam. 
Intizom 
Faollik 
Ahillik 
Aniqlik 
O‘ng qo‘l qoidasi 
Boshqalar fikrini hurmat qilish. 
Uyga vazifani mustahkamlash. 
O‘qituvchi: O‘quvchilar uyga qanday vazifaberilgan edi? 
O‘quvchi: uyga 163-mashq berilgan. 
Uyga   vazifa   “Do‘stim   menga   pand   berdi”   o‘yini   orqali   tekshiriladi.bunda
o‘quvchilar partadoshi bilan daftarlarini almashishadi, o‘qituvchi to‘g‘ri javoblarni
aytadi   shunga   qarab   o‘quvchilar   uyga   vazifani   teshkirishadi.  
Yangi   mavzu   bayoni:   Doskaga   yangi   mavzu   yoziladi.   O‘qituvchi   yangi   mavzu
haqida ma’lumot beradi. 
O‘qituvchi:   shaxs   (kishilar)   nomini   bildirgan   so‘zlar   kim?   so‘rog‘iga   javob
bo‘ladi.   Kim?   -   ishchi,   shifokor.   Narsaning   nomini   bildirgan   so‘zlar   nima?
30 so‘rog‘iga javob bo‘ladi. Nima? - uy, chumchuq. Bittadan ortiq shaxsni  bildirgan
so‘zlar kimlar? , bittadan ortiq narsani bildirgan so‘zlar nimalar? So‘rog‘iga javob
bo‘ladi. 
1 64-mashq og‘zaki ishlanadi rasm asosida kimlat? nimalar?so‘rog‘iga javob
bo‘lgan rasm aniqlanidi. 
165-mashq og‘zaki ishlanadi rasm asosida kimlat? nimalar? so‘rog‘iga javob
bo‘lgan rasm aniqlanidi. 
166-   mashq   avval   doskad   birgalikda   ishlanadi.   So‘ng   o‘quvchilar   daftariga
yozib   qo‘yishdi.Mavzuni   mustahkamlash   uchun   “Poyezd”   o‘yinidan   foydalanib
mustahlamlanadi. Buda stol ustida kim? nima? kimlar? nimalar? so‘rog‘iga javob
boluvchi so‘zlar yozilgan kartochkalar qo‘yiladi. oquvchilar 2 guruhga bo‘linadilar
1-guruh   kim?   nima?   2-guruh   kimlar?   nimalar?   So‘rog‘iga   javob   bolgan   so‘zlarni
topib   bir   –birini   orqasida   turib   poyezd   hosil   qilishlari   kerak.   O‘quvchilar   galma-
galdan   chiqib   kartochkalarni   olishadi.   Birinchi   poyezd   hosil   qilgan   guruh   g‘olib
bo‘ladi. 
Darsni   yakunlash:   o‘qituvchi   uyga   vazifani   berib   qanday   ishlanishini
tushuntiradi.   Darsda   faol   qatnashgan   o‘quvchilar   baholanadi   va   rag‘bat
kartochkalari   bilan   rag‘batlantiriladi   va   dars   yakunlanadi.   4-sinfda   otlarning
qo‘shimchalari   bilan   qo‘llanishi,   nutqda   otlarning   otlarning   egalik
qo‘shimchalarini   olgan   va  olmagan  holda  qo‘llanilishi,   egalik  qo‘shimchalarining
unli va undoshdan keyin qo‘llaniladigan shakllari, egalik qo‘shimchasi qo‘shilgan
otlarning   talafuzi   va   imlosi,   otlarning   kelishik   qoshimchalari   bilan   qo‘llanilishi,
matnda   va   nutqda   otlarning   bir   kelishikda   bo‘lishi,   kelishik   qo‘shimchali   otlarni
birikma tarzida yozish, kelishik qo‘shimchalarining otni otga, otni fe’lga bog‘lash,
egalik va kelishik qo‘shimchalarini chizmalarga belgilash lozim. 
31 II-BOB BO‘YICHA XULOSA 
O‘quvchilarga ta’lim berishda asosiy maqsad ular ongiga fan asoslarini puxta
singdirish orqali ularni diyonatli, e’tiqodli qilib o‘stirish, ijtimoiy hayotdagi har bir
hodisaga   ongli   yondashishni   tarbiyalash,   egallangan   bilim   va   ko‘nikmalarni
hayotga   tatbiq   etish   qobiliyatini   o‘stirishdan   iboratdir.   Bu   jihatdan   ham   ona   tili
darslari   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarini   jamiyatimiz   olg‘a   surayotgan   yuksak
g‘oyalar   ruhida   tarbiyalash   vositasi   hisoblanadi.   Bunda   eng   avvalo   ona   tilimizga
bo‘lgan   hurmat   va   ehtirom,   tilni   chuqur   o‘zlashtirish   qobiliyatini   shakllanadi.
Bunda   boshlang‘ich   sinf   o‘qituvchisining   o‘rni   va   ahamiyati   juda   katta   zaruriy
hodisa   hisoblanadi.   Buning   uchun  oldindan   hal   qilinishi   zarur   bo‘lgan  pedagogik
masalalarni   aniq   belgilab   olish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Mazkur   kurs   ishi
natijasida biz quyidagi xulosalarga keldik: 
-   boshlang‘ich   sinf   ona   tili   darslarida   o‘quvchilar   bilimini   oshirishda
boshlang‘ich ta’lim mazmun-mohiyati bilan katta imkoniyatlarga ega. 
-   ona   tili   darslarida   ot   so‘z   turkumlarini   o‘rgatishda   tilning   asl   mohiyati,
mazmuni kabi tushunchalar singdirib boriladi. 
-   boshlang‘ich   sinf   ona   tili   darslarida   ot   so‘z   turkumlarini   o‘rgatishda
zamonaviy   pedagogik   texnologiya   usullari   yordamida   darsni   tashkil   etish   yaxshi
samara beradi. 
Bu   borada   ta’lim-tizimiga   texnologik   yondashuv,   yangi   pedagogik
texnologiyalardan,   boshlang‘ich   ta’limning   eng   ilg‘or   tajribalaridan   o‘rinli
foydalanish maqsadga muvofiqdir. 
32 XULOSA
Maktabda   o‘quvchilarga   faqat   umumiy   ta’lim   berish   bilan   cheklanilmaydi,
unda   boshlang‘ich   ta’limning   zaruriy   sharti   bo‘lgan   mustaqil   fikrlash,   ijodiy
qobiliyat,   mavzuni   o‘zlashtirish   ko‘nikmasi   ham   rivojlantirilib,   har   bir   darsga
ta’limiy-tarbiyaviy   yondashish   hissi   shakllantiriladi   va   kamol   toptiriladi.
O‘quvchilarga   ta’lim   berishda   asosiy   maqsad   ular   ongiga   fan   asoslarini   puxta
singdirish orqali ularni diyonatli, e’tiqodli qilib o‘stirish, ijtimoiy hayotdagi har bir
hodisaga   ongli   yondashishni   tarbiyalash,   egallangan   bilim   va   ko‘nikmalarni
hayotga   tatbiq   etish   qobiliyatini   o‘stirishdan   iboratdir.   Bu   jihatdan   ham   ona   tili
darslari   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarini   jamiyatimiz   olg‘a   surayotgan   yuksak
g‘oyalar   ruhida   tarbiyalash   vositasi   hisoblanadi.   Bunda   eng   avvalo   ona   tilimizga
bo‘lgan   hurmat   va   ehtirom,   tilni   chuqur   o‘zlashtirish   qobiliyatini   shakllanadi.
Bunda   boshlang‘ich   sinf   o‘qituvchisining   o‘rni   va   ahamiyati   juda   katta   zaruriy
hodisa   hisoblanadi.   Buning   uchun  oldindan   hal   qilinishi   zarur   bo‘lgan  pedagogik
masalalarni   aniq   belgilab   olish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Mazkur   kurs   ishi
natijasida biz quyidagi xulosalarga keldik: 
-   boshlang‘ich   sinf   ona   tili   darslarida   o‘quvchilar   bilimini   oshirishda
boshlang‘ich ta’lim mazmun-mohiyati bilan katta imkoniyatlarga ega. 
-   ona   tili   darslarida   ot   so‘z   turkumlarini   o‘rgatishda   tilning   asl   mohiyati,
mazmuni kabi tushunchalar singdirib boriladi. 
-   boshlang‘ich   sinf   ona   tili   darslarida   ot   so‘z   turkumlarini   o‘rgatishda
zamonaviy   pedagogik   texnologiya   usullari   yordamida   darsni   tashkil   etish   yaxshi
samara beradi. 
Bu   borada   ta’lim-tizimiga   texnologik   yondashuv,   yangi   pedagogik
texnologiyalardan,   boshlang‘ich   ta’limning   eng   ilg‘or   tajribalaridan   o‘rinli
foydalanish maqsadga muvofiqdir. 
33 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI PREZIDENT ASARLARI.  
1. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.Mirziyoyevning   Oliy   Majlis
Senati   va   Qonunchilik   palatasiga   Murojaatnomasi.   Toshkent.   2017y.   22.12.
www.uza.uz. 
2. Mirziyoyev   Sh.   Tanqidiy   tahlil,   qat'iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik - har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo lishi kerak. T.: 2017-ʻ
yil. 
3. Mirziyoyev Sh. “Kitob mahsulotlarini nashr etish va tarqatish tizimini
rivojlantirish, kitob mutolaasi  va kitobxonlik madaniyatini oshirish hamda targ‘ib
qilish bo‘yicha kompleks chora-tadbirlar dasturi to‘g‘risida”gi Qarori. 
4. Mirziyoyev.Sh.M.   “Erkin   va   farovon   demokratik   O‘zbekiston
davlatini birgalikda barpo etamiz”. –Toshkent : “O‘zbekiston”. 2016 
5. Mirziyoyev.Sh.M.   “Buyuk   kelajagimizni   mard   va   olijanob   xalqimiz
bilan   birga   quramiz”   –   Toshkent:   “O‘zbekiston”.   2017  
ASOSIY ADABIYOTLAR  
1. Abdullayeva Q. Yangi pedagogik texnologiyalar. Boshlang‘ich ta’lim,
2. Abdullayeva   Q.,   Nazarov   K.,   Yo‘ldosheva   SH.   Savod   o‘rgatish
metodikasi.- Toshkent, “O‘qituvchi”, 1996. 
3. Azizxo‘jayeva   N.   Pedagogik   texnologiyalar   va   pedagogok   mahorat.-
Toshkent:   O‘zbekiston   Yozuvchilar   uyushmasi   Adabiyot   jamg‘armasi   nashriyoti,
2006. 
4. Boshlang‘ich   ta’lim   bo‘yicha   Yangi   tahrirdagi   o‘quv   dasturi
Boshlang‘ich ta’lim.- Toshkent, 2005.- 5-son, 21-33-betlar. 
5. Boshlang‘ich ta’lim konsepsiyasi// Boshlang‘ich ta’lim, 1998, 6-son. 
6. Boshlang‘ich ta’lim bo‘yicha Yangi tahrirdagi Davlat ta’lim standarti
Boshlang‘ich ta’lim .- Toshkent, 2005.- 5-son, 5,6,8-9-betlar. 
34 7. Matchonov   S.,   G`ulomova   X.   va   boshqalar.   Boshlang`ch   sinf   o‘qish
darslarini   pedagogik   texhologiyalar   asosida   tashkil   etish.-   Toshkent:   ,   “Yangiyul
Poligraph servise”, 2008. 
8. Matnazarova   K.   O‘qitishning   faol   metodlari   Boshlang`ich   ta’lim,
2009,  
5-son, 22-23-betlar. 
9. Q.Abdullayeva   va   boshqalar.   “Savod   o‘rgatish   metodikasi”.
“O‘qituvchi” 1996. 
10. Qosimova   K.,   Matchonov   S.   ,   G‘ulomova   X.,   Yo‘ldasheva   SH.,
Sariyev Sh. Ona tili o‘qitish metodikasi. -Toshkent, «Nosir», 2009. 
11. Roziqov   O.   va   boshqalar.   Ona   tili   didaktikasi.   –Toshkent:   Yangi   asr
avlodi, 2005. 
12. Safarova   R.,   G‘ulomov   M.,   Inoyatova   M.   Savod   o‘rgatish   darslari.-
Toshkent, “Tafakkur”, 2012. 
13. Safarova   R.,   G`ulomov   M.,   Inoyatova   M.,   Salayeva   M.   Savod
o‘rgatish darslari.- Toshkent, “Ma’naviyat”, 2003. 
14. T.Jabborova. X.G‘ulomova. G.Eshturdiyeva. 1-sinfda savod darslari. 
15. Umumiy o‘rta ta’limning DTS o‘quv dasturi. 
16. Uzviylashtirilgan Davlat ta’lim standarti va o‘quv dasturi, - Toshkent,
2013. 
INTERNET MANZILLAR  
1. www.ziyonet.uz 
2. www.savod.o‘rgatish.uz 
3. www.arxiv.uz 
4. Student.cspi.uz 
35

Ot so'z turkumini o'rganishda o'quvchilarda hosil qilinadigan orfografik

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Guruh jamoasini tashkil etish, tarbiyalash va hamkorlikda ish olib borish metodikasi
  • Boshlang’ich ta’lim fanlarini o‘qitish jarayonida sharq mutafakkirlar merosidan foydalanish
  • Milliy qadriyatlar va an’analar orqali o’quvchilarni tarbiyalash yo’llari
  • Boshlang’ich sinf o’quvchilarida sog’lom turmush tarzini rivojlantirish
  • O’qitishni tashkil qilishda didaktik o’yin asosida boshlang’ich sinflarda foydalanish. O’quvchilar bilimini o’zlashtirishda samarali metodlar

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский