Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 6.7MB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 13 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

Shavkat

Ro'yxatga olish sanasi 04 Aprel 2024

54 Sotish

Parfiya podsholigi

Sotib olish
O‘Z BEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
_________________________________________
UNIVERSITETI
“ _____________________________________________________ ”
YO‘NALISHI
_______ -guruh talabasi  ________________________________ ning 
“ __________________________________________  ” fanidan
“ Parfiya podsholigi” mavzusida
KURS ISHI
Bajardi:   ________- guruh   talabasi __________ _____________
Ilmiy rahbar:   ______________________________________
____________________-2025 MUNDARIJA:
KIRISH................................................................................................................. 3
I-BOB.   PARFIYA   PODSHOLIGINING   SIYOSIY   VA   HARBIY
TUZILISHI
1.1.   Parfiya podsholigining tashkil topishi va hududiy kengayishi……………… 8
1.2.   Siyosiy   boshqaruv   va   markaziylashtirish
darajasi…………………………… 13
1.3.   Harbiy   kuch   va   otliq
qo‘shinlar ……………………………………………… 16
II-BOB. PARFIYA PODSHOLIGINING MADANIYATI VA JAMIYATI
2.1.   Diniy   e ’ tiqodlar   va   diniy
bag‘rikenglik ……………………………………… 19
2.2.   Arxitektura   va
san ’ at ………………………………………………………… 22
2.3.   Ijtimoiy   tuzilma   va   savdo
aloqalari………………………………………….. 26
XULOSA……………………………………………………………………….. 30
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR............................................................. 32
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi .   Tarix   sahifalarida   insoniyat   taraqqiyoti   uchun
muhim   o‘rin   tutgan   qadimgi   davlatlar   orasida   Parfiya   podsholigi   alohida   o‘rin
egallaydi.   Parfiya   podsholigi   eramizdan   avvalgi   III   asrda   tashkil   topgan   bo‘lib,
o‘zining siyosiy kuchi, harbiy salohiyati, madaniyati  va diplomatik faoliyati bilan
sharq va g‘arb dunyosi o‘rtasida muhim ko‘prik vazifasini bajargan. U o‘z davrida
Salavkiylar imperiyasining zaiflashuvidan foydalanib, mustaqil va kuchli davlatga
asos   solgan.   Parfiya   imperiyasining   paydo   bo‘lishi   Yaqin   Sharq   tarixida   yangi
sahifa ochdi. U turli madaniy oqimlarning tutashgan joyida joylashgani sababli, o‘z
madaniyatida   forsiy,   yunoniy  va   mahalliy  elementlarni   mujassamlashtirdi.   Aynan
shu   jihat   Parfiyani   boshqa   qadimgi   davlatlardan   ajratib   turadi.   Parfiya   podsholigi
o‘zining markazlashmagan boshqaruv tizimi, kuchli otliq qo‘shinlari va diplomatik
mahorati bilan ajralib turgan. Ushbu davlat o‘zining harbiy muvaffaqiyatlari bilan
ko‘plab qudratli imperiyalarga, jumladan Rim imperiyasiga qarshi tura oldi. Rim-
Parfiya   urushlari   qadimgi   tarixda   yirik   voqealardan   biri   hisoblanadi.   Parfiya
podsholigi bu janglarda g‘alabalarni ham, mag‘lubiyatlarni ham boshidan kechirdi,
biroq har holda mustaqilligini saqlab qolishga muvaffaq bo‘ldi.
Parfiya   davlatining   siyosiy   tuzilishi   va   harbiy   tizimi   o‘z   zamonasi   uchun
o‘ziga xos va innovatsion bo‘lib, tarixiy taraqqiyot jarayonida muhim iz qoldirdi.
Ularning   markaziy   hokimiyat   va   yarim   mustaqil   viloyatlar   o‘rtasidagi   murakkab
munosabatlari zamonaviy federativ tizimlarga o‘xshash bo‘lgan. Parfiya hukumati
har   bir   hududning   o‘ziga   xosligini   saqlab   qolishga   imkon   bergan   va   shu   orqali
mahalliy   ijtimoiy-iqtisodiy   taraqqiyotni   qo‘llab-quvvatlagan.   Shu   bilan   birga,
Parfiya   otliq   qo‘shinlarining   harbiy   mahorati   va   taktikalari   keyingi   davr   harbiy
3 san’atiga   ham   katta   ta’sir   ko‘rsatdi.   Ayniqsa,   “Parfiya   zarbasi”   deb   ataluvchi
orqaga   otgan   holda   kamon   otish   usuli   dunyo   harbiy   tarixida   mashhur   bo‘lib
qolgan.   Parfiya   podsholigi   nafaqat   harbiy,   balki   madaniy   jihatdan   ham   yuksak
taraqqiyotga   erishgan.   Arxitektura,   haykaltaroshlik,   diniy   e’tiqodlar   va   san’at
sohalarida   ular   mustaqil   maktab   yaratgan.   Ayniqsa,   Parfiya   san’atida   frontal
tasvirlash   uslubining   rivojlanishi,   keyinchalik   Vizantiya   san’atiga   kuchli   ta’sir
ko‘rsatgani   tarixchilar   tomonidan   qayd   etiladi.   Parfiya   podsholigi   sharq   va   g‘arb
madaniyatlarini   birlashtirgan   markaz   sifatida   o‘ziga   xos   rol   o‘ynagan.   Bu   holat,
xususan,   Ipak   yo‘lining   rivojlanishida   yaqqol   ko‘zga   tashlanadi.   Parfiya   orqali
o‘tgan   savdo   karvonlari   Sharqning   ipaklari,   baholi   toshlari   va   ziravorlarini
G‘arbga,   G‘arbning   texnologik   yangiliklari   va   san’at   mahsulotlarini   esa   Sharqqa
yetkazgan. Shu tariqa, Parfiya madaniy almashinuvning asosiy nuqtasiga aylangan.
Parfiya   jamiyati   ijtimoiy   tabaqalarga   bo‘lingan   bo‘lib,   aristokratiya,   erkin
fuqarolar va qullar qatlamlaridan tashkil  topgan. Aristokratiya vakillari ko‘pincha
harbiy   va   siyosiy   lavozimlarni   egallagan.   Erkin   fuqarolar   esa   hunarmandchilik,
savdo   va   qishloq   xo‘jaligi   bilan   shug‘ullanganlar.   Qullar   esa   asosan   yirik   yer
egalari va saroylar uchun xizmat ko‘rsatgan. Parfiya jamiyatining bunday tuzilishi
iqtisodiy barqarorlikni ta’minlashga va davlatning uzoq muddat faoliyat yuritishiga
imkon   bergan.   Parfiya   podsholigining   diniy   hayoti   ham   o‘ziga   xos   bo‘lgan.
Zardushtiylik   asosiy   din   sifatida   hukmron   bo‘lsa-da,   boshqa   dinlarga   nisbatan
bag‘rikenglik   namoyon   qilingan.   Bu   esa   davlat   ichidagi   ijtimoiy   barqarorlikni
mustahkamlashga xizmat qilgan. Yahudiylar, nasroniylar va boshqa diniy guruhlar
Parfiya   hududida   erkin   yashagan   va   o‘z   e’tiqodlarini   tarqatish   imkoniga   ega
bo‘lganlar.   Parfiya   diplomatiyasi   ham   e’tiborga   loyiqdir.   Ular   o‘z   davrining   eng
kuchli   diplomatik   siyosatini   yuritganlar.   Rim   va   Xitoy   imperiyalari   bilan   olib
borilgan   diplomatik   aloqalar   Parfiya   podsholigining   xalqaro   nufuzini   oshirgan.
Hatto   Parfiya   elchilari   Xitoy   imperator   saroyiga   ham   borib,   savdo   va   diplomatik
aloqalarni   yo‘lga   qo‘yganlar.   Shu   tariqa,   Parfiya   podsholigi   qadimgi   dunyoning
global tarmog‘ida muhim o‘rin egallagan.
4 Barcha bu omillarni hisobga olgan holda, "Parfiya podsholigi" mavzusining
o‘rganilishi   juda   dolzarb   hisoblanadi.   Bugungi   kunda   jahon   tarixida   o‘zining
siyosiy,   madaniy   va   harbiy   tajribasi   bilan   muhim   iz   qoldirgan   Parfiya
podsholigining   tarixi   nafaqat   tarixshunoslar,   balki   siyosatshunoslar,
madaniyatshunoslar va strategik tahlilchilar uchun ham alohida qiziqish uyg‘otadi.
Parfiya tarixining chuqur o‘rganilishi bizga qadimgi Sharq va G‘arb munosabatlari,
madaniy   almashinuv,   siyosiy   boshqaruv   shakllari   va   harbiy   taktika   rivojlanishini
yaxshiroq   tushunish   imkonini   beradi.   Bugungi   globallashuv   davrida   tarixiy
tajribani   o‘rganish,   madaniyatlararo   muloqotni   mustahkamlashda   muhim   rol
o‘ynaydi.   Shu   ma’noda,   Parfiya   podsholigi   tajribasi   xalqaro   munosabatlar   va
madaniyatlararo aloqalarning tarixiy ildizlarini anglash uchun boy material beradi.
Bundan tashqari, Parfiya podsholigining tarixini o‘rganish orqali biz qadimgi davr
davlatlarining ijtimoiy-iqtisodiy hayoti, madaniy rivojlanish jarayonlari va siyosiy
strategiyalarini   chuqur   tahlil   qilish   imkoniga   ega   bo‘lamiz.   "Parfiya   podsholigi"
mavzusining   dolzarbligi   uning   qadimgi   dunyo   tarixidagi   o‘rni,   madaniy
almashinuvdagi   roli,   diplomatik   va   harbiy   faoliyati,   shuningdek,   zamonaviy   davr
uchun   tarixiy   tajriba   sifatida   xizmat   qilishi   bilan   belgilanadi.   Parfiya   podsholigi
o‘zining   boy   tarixi,   murakkab   siyosiy   tuzilishi   va   madaniy   yutuqlari   bilan
insoniyat tarixiga beqiyos hissa qo‘shgan davlatlardan biridir. Mavzuning bunday
keng   qamrovli   va   ko‘p   qirrali   xususiyati   uni   o‘rganishni   nafaqat   zarur,   balki
nihoyatda muhim ham qiladi.
Kurs ishining  maqsadi.  Parfiya podsholigining shakllanishi, rivojlanishi va
tarixiy ahamiyatini  ilmiy asosda  o‘rganishdan iborat. Parfiya podsholigi  Sharq va
G‘arb dunyosi o‘rtasida muhim tarixiy ko‘prik bo‘lib xizmat qilgani uchun uning
siyosiy,   iqtisodiy   va   madaniy   hayotini   tahlil   qilish   kurs   ishining   markaziy
vazifasidir.   Parfiya   davlatining   boshqaruv   tizimi,   harbiy   strategiyasi,   diplomatik
aloqalari   va   madaniy   yutuqlarini   o‘rganish   orqali   qadimgi   dunyodagi   xalqaro
munosabatlar   va   madaniy   almashinuv   jarayonlarini   chuqurroq   anglash   maqsad
qilinadi.   Shuningdek,   Parfiya   podsholigi   tarixidagi   asosiy   siyosiy   voqealar,
5 mashhur   hukmdorlarning   faoliyati,   Parfiya-Rim   urushlari   va   Ipak   yo‘lidagi   o‘rni
haqida   aniq   va   ilmiy   ma’lumotlar   berish   ko‘zda   tutilgan.   Kurs   ishida   Parfiya
jamiyati   ijtimoiy   tuzilmasi,   diniy   hayoti   va   iqtisodiy   taraqqiyotiga   doir   masalalar
ham keng yoritiladi. Parfiya tajribasini tahlil qilish orqali qadimgi davlatlar siyosiy
barqarorlik   va   madaniy   taraqqiyotni   qanday   ta’minlaganini   tushunishga   erishish,
bugungi   zamonaviy   dunyo   uchun   tarixiy   saboqlar   olish   ham   ushbu   kurs   ishining
maqsadlaridan biridir.
Kurs ishining vazifalari:
 Parfiya podsholigining tashkil topishi va tarixiy sharoitini o‘rganish.
 Parfiya davlatining siyosiy va harbiy faoliyatini tahlil qilish.
 Podsholikning iqtisodiy va madaniy taraqqiyoti xususiyatlarini yoritish.
 Parfiya va Rim o‘rtasidagi munosabatlarni o‘rganish.
 Parfiya jamiyatining ijtimoiy tuzilmasini tahlil qilish.
 Parfiya podsholigining dunyo tarixidagi o‘rnini aniqlash.
Mavzuning   o ‘ rganlilganlik   darajasi.   Parfiya   podsholigi   mavzusi
tarixshunoslikda anchayin o‘rganilgan, ammo uni to‘liq va har tomonlama yoritish
hali-hanuz   ilmiy   muhokamalar   va   izlanishlarga   ochiqdir.   Parfiya   davlati   tarixiga
oid   ilk   tadqiqotlar   G‘arb   olimlari   tomonidan   boshlangan   bo‘lib,   yunon-rim
manbalari   asosida   tahlil   qilingan.   Shuningdek,   XX   asrda   sobiq   Sovet   Ittifoqi
tarixchilari,   jumladan   V.A.   Livshits,   I.M.   Dyakonov,   M.A.   Dandamayev   singari
olimlar   Parfiya   davlati   siyosiy   tuzumi,   iqtisodiyoti   va   harbiy   faoliyati   haqida
salmoqli ilmiy tadqiqotlar olib borganlar. Ularning ishlari Parfiya davlati va uning
qo‘shni hududlar bilan aloqalari, shuningdek, Ipak yo‘lidagi o‘rni va tashqi savdosi
masalalarini chuqur yoritgan.
O‘zbekistonlik   tarixchilar   ham   so‘nggi   yillarda   Parfiya   podsholigi
mavzusiga   e’tibor   qaratib,   asosan   Markaziy   Osiyo   bilan   bo‘lgan   tarixiy-madaniy
aloqalar,   savdo   yo‘llari   va   arxeologik   topilmalarga   asoslangan   tadqiqotlar   olib
bormoqda. Bu borada B. Ahmedov, A. Sagdullayev, D. Nazarov, Sh. Valiyev kabi
olimlarning asarlarida Parfiyaning ijtimoiy-iqtisodiy tuzilishi, siyosiy hayoti, diniy
6 qarashlari va moddiy madaniyati  keng yoritilgan. Jumladan, Parfiya davlati  O‘rta
Osiyo   tarixida   ko‘prik   vazifasini   bajargani,   Eron   va   Markaziy   Osiyo   xalqlari
o‘rtasidagi tarixiy-madaniy aloqalarning mustahkamlanishida muhim rol o‘ynagani
ko‘rsatilgan.
So‘nggi yillarda olib borilgan arxeologik qazishmalar, xususan, Niso shahri
va   uning   atrofidagi   yodgorliklar   orqali   Parfiya   hayotiga   oid   yangi   ilmiy   dalillar
aniqlangan.   Ushbu   topilmalar   yordamida   Parfiya   san’ati,   me’morchiligi,
haykaltaroshligi   va   numizmatikasi   bo‘yicha   yangi   ilmiy   qarashlar   paydo
bo‘lmoqda.   Shuningdek,   O‘zbekiston   Milliy   Ensiklopediyasi   va   boshqa   ilmiy
nashrlarda   Parfiya   tarixiga   oid   maqolalar   zamonaviy   yondashuvlar   asosida
yozilmoqda.
Kurs   ishining   metodi.   Parfiya   podsholigini   o‘rganish   uchun   quyidagi
tarixshunoslik metodlari qo‘llaniladi:
1. Tarixiy-tahliliy   metod :   Bu   metod   Parfiya   podsholigiga   oid   siyosiy,
ijtimoiy   va   madaniy   jarayonlarni   tahlil   qilishda   qo‘llaniladi.   U   orqali   tarixiy
hodisalar va ularning sabab-oqibat aloqalari aniqlanadi.
2. Manbashunoslik :   Parfiya   davriga   oid   yozma   manbalar,   arxeologik
topilmalar   va   numizmatik   materiallar   o‘rganiladi.   Bu   metod   tarixiy   faktlarni
aniqlash va ularni to‘g‘ri talqin qilishda muhim ahamiyatga ega.
3. Komparativ   (taqqoslash)   metod :   Parfiya   podsholigini   boshqa
zamondosh   davlatlar,   masalan,   Rim   va   Salavkiylar   imperiyalari   bilan   taqqoslash
orqali   o‘ziga   xos   xususiyatlar   aniqlanadi.   Bu   yondashuv   Parfiyaning   o‘ziga   xos
siyosiy va madaniy jihatlarini yoritishda yordam beradi.
4. Tarixiy-geografik   metod :   Parfiya   podsholigining   geografik   joylashuvi
va   hududiy   o‘zgarishlari   tahlil   qilinadi.   Bu   metod   orqali   davlatning   hududiy
rivojlanishi va uning savdo yo‘llaridagi o‘rni aniqlanadi.
5. Tarixiy-tipologik   metod :   Parfiya   davriga   oid   arxitektura,   san’at   va
boshqa   madaniy   yodgorliklar   tipologik   jihatdan   o‘rganiladi.   Bu   yondashuv
madaniy merosni tizimli ravishda tahlil qilish imkonini beradi.
7 Kurs ishining predmeti.    Parfiya podsholigining siyosiy, ijtimoiy-iqtisodiy
va   madaniy   rivojlanish   jarayonlari,   uning   qadimgi   Sharq   va   G‘arb   dunyosi
tarixidagi o‘rni va ta’siri.
Kurs   ishining   obyekti.   Qadimgi   Parfiya   podsholigi   va   uning   tarixiy
rivojlanish jarayonlari.
Kurs ishining tuzilishi:    kirish, 2 ta bob, umumiy xulosa va foydalanilgan
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
I-BOB.  PARFIYA PODSHOLIGINING SIYOSIY VA HARBIY
TUZILISHI
1.1.   Parfiya podsholigining tashkil topishi va hududiy kengayishi
Parfiya   podsholigi   —   qadimiy   Eron   tarixida   muhim   o‘rin   tutgan   davlat
bo‘lib, miloddan avval taxminan 250-yilda Kaspiy dengizining janubiy va janubiy-
sharqiy   qismida   tashkil   topgan.   Dastlab   Salavkiylar   imperiyasining   tarkibida
bo‘lgan   Parfiyona   satrapiyasi   (viloyati)   Salavkiylar   ichki   nizolari   va   zaiflashgan
markaziy   hokimiyat   tufayli   o‘z   mustaqilligini   e’lon   qilish   imkoniga   ega   bo‘ldi.
Parfiya   davlatining   asoschilari   bo‘lmish   parnlar   (yoki   aparnlar,   saklarning
ko‘chmanchi   qabilasi)   Salavkiylar   tomonidan   tayinlangan   satrap   (noib)ga   qarshi
isyon   ko‘tardilar.   Bu   harakatga   boshchilik   qilgan   Arshak   (Arsak,   Arshakiylar
sulolasining   asoschisi)   va   uning   ukasi   Tiridat   Parfiya   va   Girkaniya   (Hirkan)
viloyatlarini   bosib  oldilar.  Natijada eramizdan  avvalgi   247-yilda  Parfiya  mustaqil
davlat sifatida maydonga chiqdi va Arshak o‘zini podshoh deb e’lon qildi.
Parfiya   dastlab   Salavkiylar   tomonidan   bir   necha   marotaba   qayta
bo‘ysundirilmoqchi bo‘ldi. Jumladan, Salavk II mil.avv. 230–227-yillar oralig‘ida
bir necha marta hujum uyushtirdi, ammo bu urinishlar muvaffaqiyatsiz yakunlandi.
Shu   bois   Salavkiylar   Parfiyadagi   Arshakiylar   hukmronligini   tan   olishga   majbur
bo‘ldilar.   Miloddan   avvalgi   209-yilda   Salavkiylar   podshohi   Antiox   III   vaqtincha
Parfiyani   egallashga   muvaffaq   bo‘ldi.   Biroq   Salavkiylar   imperiyasining   tezda
kuchdan qolganidan foydalanib, Parfiya yana mustaqilligini tikladi. Parfiya aholisi
bo‘lgan   parnlar   va   mahalliy   parfiyaliklar   asta-sekin   bir-biriga   aralashdi,   ularning
8 tili, madaniyati va diniy e’tiqodlari uyg‘unlashdi. Bu esa yangi, o‘ziga xos Parfiya
sivilizatsiyasining shakllanishiga olib keldi. Parfiya eng katta hududiy kengayishga
Mitridat I (mil.avv. 170–138/137-yillar) davrida erishdi. U Salavkiylar davlatining
sharqiy satrapiyalarini hamda Yunon-Baqtriya podsholigining bir qismini egalladi.
Bu bilan Parfiya Yaqin Sharqdagi eng qudratli davlatlardan biriga aylandi.
Parfiya   viloyati,   ya’ni   satrapligi,   dastlab   Salavkiylar   sulolasi   tarkibida
Eronning   shimoliy-sharqiy   qismida,   Kopetdag   tog‘lari   atrofida   joylashgan   bo‘lib,
bugungi Turkmaniston, shimoliy Eron va qisman Afg‘oniston hududlarini qamrab
olgan.   Shu   hududda   yashagan   Parni   (yoki   Aparni)   qabilasi   yetakchisi   bo‘lgan
Arsak   I   va   uning   ukasi   Tiridat   eramizdan   avvalgi   III   asr   o‘rtalarida   Salavkiylar
ichki   kurashlaridan   foydalanib,   Parfiya   va   Girkaniyani   (Hirkan)   o‘z   qo‘llariga
oldilar.   Arsak   I   eramizdan   avvalgi   247-yilda   o‘zini   mustaqil   hukmdor   deb   e’lon
qildi   va   Parfiya   podsholigi   asos   solindi.   Shundan   keyin   Parfiya   o‘z   tarixida
Arsakiylar  sulolasi   hukmronlik qilgan  davlatga  aylandi. Arsak  I  dan  keyin  taxtga
ukasi   Tiridat   va   boshqa   Arsakiylar   sulolasi   vakillari   chiqdilar.   Dastlabki   yillarda
Parfiya nisbatan kichik va notinch davlat edi. Lekin Parfiya hukmdorlari o‘zlarini
mahalliy   e’tiqod   va   madaniyatga   moslashtira   boshladi:   ular   o‘zlarini   qadimgi
eroniy an’analar — axomaniylar davlatining vorislari sifatida ko‘rsatishga harakat
qildilar.   Shu   tariqa   Parfiya   asta-sekin   Markaziy   Eron   hududlariga   ham   tarqala
boshladi.
9 Hududiy   kengayish   jarayoni   ayniqsa   Mitridat   I   (er.avv.   171–138-yillar)
davrida   boshlanadi.   Mitridat   I   Salavkiylarning   ichki   inqirozlaridan   foydalangan
holda quyidagi muhim yutuqlarga erishdi:
 Media Atropatena hududini egalladi (Eronning shimoliy-g‘arbi),
 Elymaida viloyatini o‘z nazoratiga oldi,
 Nihoyat,   Mesopotamiya   (Bobil   va   Seleukiya   shahri   atrofidagi   boy
hududlar) ustidan hokimiyat o‘rnatildi.
Bu   harakatlar   orqali   Parfiya   nafaqat   Sharqiy   Eronni,   balki   butun   Yaqin
Sharqdagi   eng   muhim   iqtisodiy   va   siyosiy   markazlarni   o‘ziga   bo‘ysundirdi.
Shunday   qilib,   Parfiya   zamonaviy   Iroq,   Eronda   va   Kavkaz   orti   hududlarida   o‘z
hukmronligini o‘rnatdi.
Parfiya   podsholigi   o‘z   tarixining   eng   yuqori   nuqtasiga   Mitridat   II   (er.avv.
124–88-yillar) davrida chiqdi.  Mitridat II:
 G‘arbda   Kichik   Osiyoning   sharqiy   qismlarigacha   (zamonaviy   Turkiya
sharqi),
 Sharqda   Hind   daryosi   vodiysining   g‘arbiy   hududlarigacha   (bugungi
Afg‘oniston va Pokiston) Parfiya ta’sirini yoydi.
 Shimolda   esa   Kaspiy   dengizi   va   Kavkaz   ortigacha   Parfiya   nazorat
o‘rnatdi.
Mitridat II hukmronligi vaqtida:
 Armaniston bilan diplomatik aloqalar o‘rnatildi,
 Rim imperiyasi bilan diplomatik va harbiy munosabatlar yo‘lga qo‘yildi,
 Xitoyning   Xan   imperiyasi   bilan   Ipak   yo‘li   orqali   ilk   diplomatik   aloqalar
tashkil qilindi.
Mitridat   II   o‘zini   "Podshohlar   podshohi"   deb   e’lon   qilgan   birinchi   Parfiya
hukmdori   bo‘ldi   va   bu   unvon   keyingi   barcha   Arsakiy   hukmdorlari   tomonidan
qabul qilindi.
Parfiya imperiyasining keng hududi, harbiy kuchi va boy resurslari unga o‘z
davrining   eng   muhim   davlatlaridan   biri   maqomini   berdi.   Aynan   Parfiya   davrida
10 qadimgi   dunyoda   Sharq   va   G‘arb   o‘rtasida   Ipak   yo‘li   orqali   savdo   va   madaniy
almashinuv kuchaydi. Parfiya Rim imperiyasining sharqdagi asosiy raqibi sifatida
Rim  bilan ko‘plab harbiy to‘qnashuvlarga kirishdi. Parfiya boshqaruv uslubi  ham
o‘ziga   xos   edi:   ular   bo‘ysundirilgan   hududlarga   katta   darajada   avtonomiya   berib,
mahalliy   hukmdorlarni   o‘z   o‘rnida   qoldirar,   lekin   ularni   Parfiya   podshohining
sodiq vassallari sifatida saqlab qolardi. Bu siyosat ulkan va rang-barang imperiyani
uzoq vaqt barqaror tutishga yordam berdi.
Rim imperiyasi bilan to‘qnashuv.   Miloddan avvalgi I asrga kelib, Parfiya
o‘zining eng qudratli davriga yetib bordi. Bu davrda Parfiya bilan g‘arbdagi yirik
davlat   —   Rim   imperiyasi   o‘rtasida   keskin   raqobat   boshlandi.   Mil.avv.   53-yilda
Karri jangi bo‘lib o‘tdi, unda Parfiya sarkardasi Surena boshchiligidagi qo‘shinlar
Rim   sarkardasi   Mark   Krass   boshchiligidagi   kuchlarni   qattiq   tor-mor   keltirdi.   Bu
jang   Rim   uchun   katta   sharmandalik   va   Parfiya   uchun   ulkan   g‘alaba   bo‘ldi.
Shundan   so‘ng,   mil.avv.   40-yilda   Parfiya   Kichik   Osiyo,   Suriya   va   Falastin
hududlarini bosib oldi. Biroq bu hududlar ustidan Parfiyaning hukmronligi uzoqqa
cho‘zilmadi:  mil.avv. 39–37-yillar  oralig‘ida Rim  imperiyasi  bu hududlarni  qayta
zabt   etdi.   Bu   o‘zaro   to‘qnashuvlar   uzoq   davom   etdi   va   Parfiya-Rim   raqobati
Markaziy   Osiyo   bilan   O‘rta   dengiz   oralig‘idagi   savdo   yo‘llari   ustidan   nazorat
uchun olib borilgan urushlarga aylandi.
Parfiyaning ichki inqirozi va tanazzul.   Milodiy I–II asrlarda Parfiya ichki
siyosiy beqarorlik, sulolaviy nizolar va tashqi bosqinchiliklar natijasida asta-sekin
zaiflashib   bordi.   Hududiy   jihatdan   yirik   bo‘lgan   bu   davlatda   mahalliy
hokimlarning   markaziy   hukumatga   to‘liq   bo‘ysunmasligi   muammo   bo‘ldi.
Masalan:
 Marg‘iyona,
 Sakastan,
 Girkaniya,
 Elimaida,
11  Fors,
 Xarakena,
 va Xatra shahri amalda mustaqil hokimlar tomonidan boshqarilar edi.
Parfiya   vaqti-vaqti   bilan   Rim   imperiyasiga   qarshi   muvaffaqiyatli   yurishlar
uyushtirgan   bo‘lsada,   ichki   parokandalik,   iqtisodiy   tanglik,   tashqi   tahdidlar   uni
zaiflashtirdi.   Ayniqsa   alanlar   (shimoliy   ko‘chmanchi   xalqlar)ning   hujumlari   va
mahalliy zodagonlar o‘rtasidagi nizolar mamlakatni charchatdi.
Parfiya   davlatining   tugatilishi.   Milodiy   224-yilda   Parfiya   tarixida   hal
qiluvchi   voqea   yuz   berdi.   Parfiyaning   vassal   viloyati   bo‘lmish   Fors   (Persida)
hokimi Ardashir I (keyinchalik Sosoniylar sulolasining asoschisi) Parfiya podshosi
Artabon   V   ustidan   Ormizdagon   tekisligida   jangda   g‘alaba   qozondi.   Shu   tariqa
Ardashir   I   Parfiya   davlatini   tugatib,   uning   o‘rnida   Sosoniylar   imperiyasiga   asos
soldi.   Arshakiylar   sulolasi   tomonidan   boshqarilgan   Parfiya   podsholigi   taxminan
475 yil yashab, Eron tarixida muhim siyosiy, madaniy va harbiy iz qoldirdi. U Rim
imperiyasi   bilan   muvozanat   saqlagan,   Ipak   yo‘lining   sharq   va   g‘arbni   bog‘lovchi
markaziga aylangan, ko‘chmanchi va mahalliy eroniy madaniyatlar uyg‘unlashgan
qadimiy kuchli imperiya edi.
12 1.2. Siyosiy boshqaruv va markaziylashtirish darajasi
Parfiya   podsholigi   —   markaziylashtirilmagan   feodal   monarxiya   shaklida
rivojlangan   davlat   bo‘lib,   u   yirik   yarim   mustaqil   qirolliklar,   satrapliklar   va
mahalliy   hukmron   viloyatlardan   iborat   edi.   Podsho   nominal   ravishda   butun
imperiyaning   oliy   hukmdori   hisoblangan   bo‘lsa-da,   amalda   ko‘plab   hududlar   o‘z
ichki siyosatini mustaqil tarzda olib borgan.
13 Satrapliklar   —   har   bir   satraplik   yoki   qirollik   o‘z   tangasini   zarb   qilar,   o‘z
ma’muriy   tizimiga   ega   bo‘lar   va   ichki   siyosatni   mustaqil   yuritar   edi.   Podshoh
oldidagi asosiy majburiyatlari quyidagilardan iborat edi:
 Soliq to‘lash — markaziy hokimiyatga har yili ma’lum miqdorda soliq va
xiroj topshirish.
 Harbiy   yordam   ko‘rsatish   —   urush   davrida   podshoh   uchun   o‘z
qo‘shinlarini safarbar etish va markaziy armiya safida jang qilish.
 Sodiqlik   qasamyodi   —   rasmiy   ravishda   podshohning   hukmronligini   tan
olish va unga sodiq qolish.
Bu   tizim   Salavkiylar   va   undan   oldingi   Axomaniylar   imperiyasi   tajribasiga
o‘xshash edi, lekin Parfiyada markazlashuv darajasi ancha past bo‘lgan.
Parfiya   podsholigining   siyosiy   markazi   va   davlat   tuzilishi   ancha   murakkab
va ko‘plab darajalardan iborat  edi. Asosiy  hukmronlik tizimi  Arshakiylar  sulolasi
tomonidan boshqarilgan bo‘lib, podshoh yoki shohanshoh unvoni, "shohlar shohi"
nomi bilan ajralib turardi. Podshoh, davlatning oliy hokimi sifatida faqat siyosiy va
harbiy   masalalarda   emas,   balki   diniy   sohalarda   ham   yuqori   hokimiyatni   saqlab
qolgan.   Bu   unvonni   egallagan   shaxs   ko‘pincha   Arshakiylar   sulolasidan   bo‘lib,
davlatning   tashqi   va   ichki   siyosatida   asosiy   qarorlarni   qabul   qilgan.   Biroq,
mahalliy   qirollar   va   satraplar   (viloyat   rahbarlari)   Parfiya   podsholigida   katta
ahamiyatga ega edi. Har bir satraplik yoki qirollik, o‘z hududida deyarli mustaqil
hukmdor   sifatida   faoliyat   yuritgan.   Satraplar   o‘z   hududlarida   markaziy
hukumatdan   ancha   mustaqil   bo‘lib,   o‘z   iqtisodiy,   harbiy   va   siyosiy   ishlarini   olib
borgan.   Ular   o‘zlarini   podshohga   sodiq   deb   bilgan   bo‘lsalar-da,   ko‘pincha   o‘z
hududlarida   katta   erkinlikka   ega   bo‘lgan.   Shoh   oilasining   a’zolari   ham   markaziy
siyosatda   muhim   rol   o‘ynagan.   Ular   ko‘pincha   podshohning   o‘g‘illari   yoki   yaqin
qarindoshlari   bo‘lib,   davlatning   strategik   hududlarida   satrap   yoki   noib   sifatida
tayinlangan.   Bular   o‘z   hududlarida   mustahkam   hokimiyatni   qo‘lga   kiritib,
podshohning  siyosatini  amalga  oshirgan.  Shoh  oilasi,  shuningdek,  davlatchilik va
hokimiyat tizimini saqlab qolish uchun muhim qarorlar qabul qilgan.
14 Zodagonlar   (ashrof),   ya’ni   yuqori   tabaqalar   ham   Parfiya   podsholigining
siyosiy   hayotida   katta   rol   o‘ynagan.   Ular   ko‘pincha   yirik   yer   egalari,   yuqori
darajadagi   harbiy   rahbarlar   va   qabila   rahbarlaridan   iborat   bo‘lgan.   Zodagonlar
davlatning   asosiy   siyosiy   kuchini   tashkil   qilgan   bo‘lsa-da,   ba’zida   ular   o‘z
kuchlarini markaziy hokimiyatga qarshi ishlatib, bosh ko‘tarishga ham uringanlar.
Bu   turli   siyosiy   va   harbiy   inqirozlarga   sabab   bo‘lib,   Parfiya   davlatining   ichki
barqarorligini   buzgan.   Parfiya   podsholigi   siyosiy   tizimi   juda   murakkab   bo‘lib,
markaziy   hokimiyat   va   mahalliy   hukmdorlar   o‘rtasidagi   nizo   va   o‘zaro
munosabatlar   davlatning   siyosiy   tuzilishini   shakllantirgan.   Markaziy
hokimiyatning   zaifligi   va   mahalliy   hukmdorlarning   mustaqilligi,   o‘z   navbatida,
Parfiya podsholigining kuchli  tashqi  raqiblar  bilan, xususan  Rim  imperiyasi  bilan
bo‘lgan kurashlarida muhim omil bo‘lgan.
Parfiya   podsholigi   markaziy   hokimiyatni   mustahkamlashga   katta   e’tibor
qaratgan.   Ba’zi   kuchli   podshohlar,   masalan,   Mitridat   I   va   Artaban   II,   davlatning
markaziy   boshqaruvini   kuchaytirish   uchun   faol   harakatlar   qilganlar.   Ularning
asosiy   maqsadi   markaziy   hukumatning   ta’sirini   oshirish   va   mahalliy   hukmdorlar
va zodagonlarning mustaqilliklarini cheklash edi. Buning uchun ular zodagonlar va
mahalliy   hukmdorlar   ustidan   nazoratni   kuchaytirishga,   markaziy   byurokratiyani
rivojlantirishga,   va   siyosiy   markazni   mustahkamlashga   harakat   qilishgan.
Markaziy hokimiyatni mustahkamlashning birinchi qadami mahalliy hukmdorlarni
o‘z   nazoratiga   olish   edi.   Podshohlar   mahalliy   hukmdorlar   bilan   yaqin   aloqalar
o‘rnatib,   ularni   o‘z   hukumatlariga   bo‘ysundirishgan.   Shuningdek,   ular   markaziy
byurokratiyani   rivojlantirishga   harakat   qilgan,   bu   esa   davlatning   ichki   ishlarini
yanada   samarali   boshqarishga   yordam   bergan.   Ba’zi   podshohlar,   poytaxtlarini
siyosiy markaz sifatida mustahkamlab, markaziy hokimiyatni nazorat ostida ushlab
turishga harakat qilishgan. Ushbu harakatlar markaziy hokimiyatning kuchayishiga
olib   keldi,   ammo   mahalliy   hukmdorlarning   ta’siri   va   zodagonlarning   o‘z   ta’sirini
yo‘qotmaslikka   bo‘lgan   intilishi   markaziy   hukumatning   to‘liq   nazoratini
o‘rnatishni   qiyinlashtirgan.   Shunga   qaramay,   bu   harakatlar   Parfiya   podsholigida
15 ichki   barqarorlikni   ta’minlash   va   markaziy   hokimiyatni   mustahkamlash   uchun
muhim qadam bo‘lgan.
Parfiya   podsholigining   tashqi   siyosati   asosan   Rim   Imperiyasi   bilan
to‘qnashuvlar  va ko‘chmanchi  xalqlarning bosqinlari  bilan belgilanadi. Rim  bilan
bo‘lgan   uzluksiz   ziddiyatlar   va   bosqinlar,   shuningdek,   ko‘chmanchi   xalqlarning
tahdidlari   Parfiya   podshohlarini   ichki   birlashuvga   undagan.   Biroq,   bu   tashqi
tahdidlarga   javoban,   Parfiya   ichki   satrapliklar   va   mahalliy   hukmdorlarning
mustaqilligi   saqlanib   qolgan,   bu   esa   markaziy   hokimiyatning   to‘liq
mustahkamlanishini   qiyinlashtirgan.   Markaziylashtirishning   ijobiy   tomonlari
hududiy o‘ziga xoslik va madaniy xilma-xillikning saqlanishiga olib keldi. Har bir
satraplik  va  mahalliy  hudud  o‘zining  an’analarini  va  madaniyatini   saqlab  qolgan,
bu esa davlatning madaniy boyligini oshirgan. Shuningdek, mahalliy boshqaruvda
moslashuvchanlik   yuzaga   keldi,   bu   esa   Parfiya   hududining   turli   mintaqalarida
nisbatan   barqaror   boshqaruvni   ta’minlashga   imkon   berdi.   Biroq,   markaziy
hokimiyatning   zaifligi   salbiy   oqibatlarga   olib   keldi.   Markazdan   qochish
harakatlari,   ichki   nizolar   va   fuqarolar   urushlari   tez-tez   yuzaga   kelgan.   Bu   o‘z
navbatida   davlatning   ichki   siyosiy   barqarorligini   pasaytirgan   va   kuchli   tashqi
bosimlarga   bardosh   berish   qobiliyatini   zaiflashtirgan.   Parfiya   podsholigi   o‘zining
ichki   nizolariga   qarshi   kurashishda   hamda   tashqi   tahdidlarga   javob   berishda
doimiy zaiflikni his qilgan.
1.3. Harbiy kuch va otliq qo‘shinlar
Parfiya harbiy kuchlarining asosiy tarkibini otliq qo‘shinlar tashkil etgan. Bu
qo‘shinlarning tuzilishi va harbiy taktikasi Parfiya podsholigining muvaffaqiyatlari
uchun   hal   qiluvchi   ahamiyatga   ega   bo‘lgan.   Parfiyaliklar   otliqlarni   janglarda
maksimal   darajada   samarali   ishlatishgan,   bu   ularning   jangovar   imkoniyatlarini
kengaytirgan.
16 Parfiya armiyasidagi yengil otliq askarlar ko‘pincha kamonchilar bo‘lib, ular
yengil   zirhda   va   tez   harakatlanish   uchun   mo‘ljallangan   edi.   Ular   kamonlar   bilan
jihozlangan   bo‘lib,   jang   maydonida   uzoq   masofadan   o‘q   otish   qobiliyatiga   ega
edilar.   Kamonchilar   Parfiya   harbiy   strategiyasining   muhim   qismini   tashkil   etgan,
chunki   ular   jang   maydonining   keng   hududini   qamrab   olishga   imkon   berishgan.
Yengil   otliq   askarlar   tezkor,   mobil   bo‘lib,   raqibning   ko‘pchilik   qismlariga   kuchli
zarba berishga imkon yaratganlar. Ularning asosiy vazifasi raqibni uzoq masofadan
nishonga olish va jang maydonida dushmanning harakatini sekinlashtirish bo‘lgan.
Yengil   otliq   askarlarning   ustunligi   shundaki,   ular   tez   harakatlanib,   tezda
pozitsiyalarini   o‘zgartirishi   mumkin   edi,   bu   esa   ularni   dushman   hujumidan
qochishga   yoki   zarba   berishga   imkoniyat   yaratgan.   Ular   Parfiya   armiyasining
mobilizatsiyasini   osonlashtirgan   va   janglar   davomida   raqibga   qarshi   samarali
strategiyalarni amalga oshirish imkonini yaratgan.
Og‘ir otliq askarlar Parfiya armiyasining ikkinchi asosiy komponenti bo‘lib,
ular   janglarda yuqori  darajada  kuch  va himoya  taqdim  etgan.  Og‘ir   otliq  askarlar
odatda zirhli otlar va otlarning yaxshi qurollangan egalaridan tashkil topgan. Ular
tez   harakatlana   olmagan,   ammo   jang   maydonida   kuchli   hujumlar   orqali
dushmanlarni   sindirishda   katta   rol   o‘ynagan.   Og‘ir   otliq   askarlarning   jangdagi
asosiy vazifasi raqibni to‘xtatish, dushmanni ko‘chirish yoki uni jang maydonidan
17 chiqarishdan   iborat   bo‘lgan.   Og‘ir   otliqlar,   shuningdek,   yaqin   janglarda   jangovar
qurollar   bilan   kurashgan.   Ular   uzoq   masofadan   o‘q   uzishda   samarali   emas   edi,
ammo o‘rta va qisqa masofada o‘zining kuchli zarbalarini bera olgan. Og‘ir otliq
qo‘shinlar  jang   maydonining  markazida   muhim  rol   o‘ynagan,   ular  kuchli  himoya
va   zarba   berish   uchun   ishlatilgan.   Bu   qo‘shinlar   jangda   o‘z   pozitsiyalarini
saqlashga yordam berib, dushmanlarni to‘siqlar bilan muammo yaratishgan.
Parfiya   ot   yetishtirishda   yuqori   darajaga   erishgan   va   bu   ularning   harbiy
kuchlarining   asosiy   omili   bo‘ldi.   Parfiya   podsholigi   o‘zining   otlarini   boshqa
xalqlardan   farq   qiladi   deb   hisoblangan   va   otlarni   jangda   ishlatishda   katta
ustunlikka   ega   bo‘lgan.   Parfiyaliklar   otlarni   yaxshi   tayyorlashgan,   tez   va   kuchli
harakatlanadigan   otlarni   yetishtirishda   muvaffaqiyatlarga   erishgan.   Bu   otlar
o‘zining   jang   maydonida   yuqori   tezlikda   harakatlanish   imkonini   yaratgan   va
otliqlarning   muvaffaqiyatli   harakatlarini   ta’minlagan.   Parfiya   ot   yetishtirishda
qobiliyatli   bo‘lib,   janglarda   ustunlikka   erishgan.   Otlar   nafaqat   jangda,   balki
iqtisodiy jihatdan ham muhim resurs hisoblangan. Parfiyaliklar o‘zlarining harbiy
kuchlarini kuchli otlar va otliq qo‘shinlar bilan ta’minlagan, bu esa ular uchun jang
maydonida muhim strategik afzallik yaratgan.
Parfiya   otliq   qo‘shinlari   juda   samarali   bo‘lib,   ular   bir   qator   janglarda
muvaffaqiyat   qozonganlar.   Rim   imperiyasiga   qarshi   bo‘lgan   janglarda,   masalan,
18 Karri   jangida,   Parfiya   otliqlari   muhim   rol   o‘ynagan.   53-yilda   Parfiya   va   Rim
o‘rtasidagi Karri jangida Krase boshchiligidagi Rim qo‘shini to‘liq mag‘lubiyatga
uchragan.   Bu   jangda   Parfiya   otliq   qo‘shinlari   o‘zining   strategik   va   jangovar
ustunligini   ko‘rsatgan.   Parfiya   otliq   qo‘shinlari   shuningdek,   boshqa   hududlardagi
janglarda ham g‘alaba qozongan. Ularning jangovar tajribalari va otlarning yuqori
sifatdagi imkoniyatlari Parfiya podsholigini kuchli raqibga aylantirgan va ularning
hududiy kengayishi davomida muhim rol o‘ynagan.
Parfiya   armiyasining   otliq   qo‘shinlari   davlatning   harbiy   qudratini
ta’minlagan. Ularning yuqori tezlikdagi va kuchli otlari, yengil va og‘ir otliqlarni
o‘z   ichiga   olgan   harbiy   tuzilma   Parfiyaga   keng   hududlarni   zabt   etishga   va
dushmanlarga   qarshi   muvaffaqiyatli   kurashishga   imkon   yaratdi.   Bu   qo‘shinlar
Parfiya   podsholigining   asosiy   jangovar   kuchi   bo‘lib,   ular   mamlakatning   harbiy
siyosatida va hududiy kengayishida muhim rol o‘ynagan.
II-BOB. PARFIYA PODSHOLIGINING MADANIYATI VA JAMIYATI
2.1.  Diniy e ’ tiqodlar va diniy bag‘rikenglik
Parfiya podsholigida diniy e’tiqodlar va diniy bag‘rikenglik juda muhim rol
o‘ynagan.   Zardushtiylik   asosiy   din   sifatida   rivojlangan   bo‘lib,   u   davlatning   diniy
va   falsafiy   tizimida   markaziy   o‘rinni   egallagan.   Zardushtiylik,   odatda,   nur   va
zulmat,   yaxshilik   va   yovuzlik   o‘rtasidagi   kurashga   asoslangan   dualistik   e’tiqod
19 bo‘lib,   Parfiya   jamiyatida   axloqiy   va   diniy   qadriyatlarning   shakllanishiga   ta’sir
ko‘rsatgan.
Zardushtiylik.   Zardushtiylik   Parfiya   podsholigining   markaziy   diniy   tizimi
bo‘lib,   ularning   madaniy   va   siyosiy   hayotida   katta   ta’sir   ko‘rsatgan.   Bu   dinning
asosiy   g‘oyasi   yaxshilik   va   yovuzlik   o‘rtasidagi   doimiy   kurashni   anglatadi.
Zardushtiylikda   Ahura   Mazda,   yuqori   xudo   sifatida,   adolat,   yaxshilik   va   nurning
ramzi   sifatida   ta’kidlanadi.   Ahura   Mazda,   insoniyatni   yovuzlikdan   saqlash   va
yaxshilikka   yo‘naltirish   uchun   hukmronlik   qiluvchi   xudo   sifatida   e’tirof   etiladi.
Zardushtiylikda nur va zulmat o‘rtasidagi dualizm ma’nosi va ta’limotlari, axloqiy
qadriyatlar   va   odamlarning   kundalik   hayotini   shakllantirishda   markaziy   o‘rin
tutgan.   Zardushtiylikdagi   diniy   xizmatlar   va
ibodatlar,   jumladan,   olovga   sig‘inish,
qurbonliklar   va   mo‘’tabar   ibodatlar   muhim
ahamiyatga   ega   edi.   Olov,   yorituvchi   kuch
sifatida,   Zardushtiylikda   o‘ziga   xos   o‘rinni
egallagan.   Diniy   rasm-rusmlar,   masalan,
shuningdek,   o‘zgarishlar   va   yangiliklar
kiritishga tayyor bo‘lishni ta’kidlagan. 
Parfiya   podsholigida   zardushtiylikning
ta’siri,   faqat   diniy   sohalar   bilan   cheklanib
qolmay,   siyosat,   adliya   va   ma’muriyatni   ham
qamrab   olgan.   Hukmdorlar   va   zodagonlar   o‘z   hokimiyatlarini   zardushtiylik
ta’limotlari   asosida   mustahkamlagan,   axloqiy   qadriyatlarni   qo‘llaganlar.   Diniy
xizmatlar va tashkiliy tuzilmalar davlatda o‘z o‘rnini topgan, va Zardushtiylikning
diniy   ibodatlari   davlatning   asosiy   funksiyalari   bilan   chambarchas   bog‘langan.
Zardushtiylikning ta’siri, axborot va ma’naviyatni boshqarishda ham sezilgan. Bu
din nafaqat Parfiya podsholigida, balki boshqa o‘lkalar va xalqlar, jumladan, Rim
va Yunon davlatlarida ham o‘z izlarini qoldirgan. Zardushtiylikning ta’siri ko‘plab
20 madaniyatlar   va   jamiyatlarda   tarqaldi,   uning   ta’limotlari   zamonaviy   diniy   va
falsafiy tizimlar uchun ilhom manbaiga aylangan.
Mithraizm Parfiya podsholigining diniy tizimida muhim o‘rin egallagan edi,
chunki   Mithra   xudosi   yaxshilik,   do‘stlik   va   ahillikni   ramzlagan.   Mithra,
Zardushtiylikda   Ahura   Mazda   bilan   birga   yorituvchi   xudo   sifatida   e’tirof   etilgan.
Uning  roli   faqat   diniy   sohada   emas,   balki   siyosat   va   jamiyatda   ham   sezilarli   edi.
Mithraizm   o‘zining   asosiy   qadriyatlari   orqali   insoniyatni   ezgulik,   adolat   va
hamjihatlikka yo‘naltirishga intilgan. 
Mithraizmning   eng   muhim   xususiyatlaridan
biri,   uning   do‘stlik,   hamkorlik   va   kuchli
ahillikni   targ‘ib   qilishi   edi.   Bu   din   asosan
Parfiya   armiyasi   va   zodagonlari   orasida   keng
tarqalgan.   Mithraizmning   dastlabki   tarqalishi
Parfiya   podsholigining   harbiy   va   aristokratik
toifalariga   aloqador   edi,   chunki   bu   dinning
asosiy   e’tiqodlari   jangovar   maqsadlar   va
jamiyatdagi   ijtimoiy   nizom   bilan
uyg‘unlashgan.   Mithraizmning   ta’siri
keyinchalik   Rim   imperiyasiga   ham   kirib
borgan,   chunki   Rimning   ko‘plab   askarlari
Mithraizmni   qabul   qilib,   uni   o‘z   e’tiqod
tizimlariga   qo‘shganlar.   Rimda   Mithraizm
hayotning   ahamiyatli   qadriyatlari   sifatida,
ayniqsa,   armiyadagi   askarlar   va   yuqori   sinf   zodagonlari   orasida   mashhur   bo‘ldi.
Mithraizmning   ta’limotlari   xristianlik,   yunon   va   rim   diniy   tizimlarida   ham   o‘z
aksini   topdi,   ayniqsa,   axloqiy   qadriyatlar   va   tanazzulga   qarshi   kurashda.
Mithraizmda,   shuningdek,   sirli   va   maxfiy   marosimlar,   masalan,   "dastlabki
inisiatsiya" va boshqa diniy ritualar mavjud bo‘lib, ular faqat diniy elita tomonidan
bajarilardi.   Bu   sirli   marosimlar   o‘zining   tasavvurlarini   va   ta’limotlarini   kuchli
21 qo‘llab-quvvatlashga   imkon   yaratgan,   ular   insonning   axloqiy   yuksalishi,   adolatli
jamiyatni qurish va haqiqatni izlashni ta’kidlagan.
Parfiya   podsholigida   diniy   bag‘rikenglik   keng   tarqalgan   bo‘lib,   turli
e’tiqodlar   va   dinlarga   erkinlik   berilgan.   Zardushtiylik,   albatta,   eng   asosiy   va
rasmiy   din   bo‘lgan,   lekin   boshqa   e’tiqodlar   ham   Parfiya   jamiyatida   hurmat   bilan
qarab,   ularning   tarqalishiga   imkoniyat   yaratilgan.   Yunon,   bobil   va   buddaviy
e’tiqodlari   ham   keng   tarqalgan   bo‘lib,   bu   davlatda   diniy   ko‘pjamiyatlilikni
ta’minlagan. Buddaviylik, xususan, Parfiya va uning qo‘shni hududlarida madaniy
almashinuvlarni   kuchaytirgan.   Parfiya,   Osiyo   va   Eronning   boshqa   hududlarida
buddaviylikning   ta’siri,   madaniy,   siyosiy   va   diniy   jihatdan   o‘zgarishlarni   keltirib
chiqargan.   Buddaviylar   va   ularning   ta’limotlari   Parfiya   jamiyatiga   o‘zlarining
falsafiy va axloqiy qarashlarini olib kirgan. Yahudiylar va nasroniylar ham Parfiya
podsholigida   o‘z   diniy   e’tiqodlariga   rioya   qilishda   erkinlikka   ega   bo‘lganlar.
Yahudiylar,   xususan,   Parfiya   podsholigining   iqtisodiy   va   siyosiy   jihatdan   muhim
qatlamlarida   faoliyat   ko‘rsatganlar,   shu   bilan   birga,   Parfiya   davlatining   iqtisodiy
rivojlanishiga   ham   katta   hissa   qo‘shganlar.   Bu   diniy   bag‘rikenglik,   Parfiya
podsholigining   siyosiy   barqarorligini   saqlashda   katta   ahamiyatga   ega   bo‘lgan.
Turli   etnik   va   diniy   guruhlar   orasida   to‘qnashuvlar   va   nizolarni   kamaytirishga
yordam  berib, ular o‘rtasida  tinchlik va hamjihatlikni  ta’minlashga  yordam  berdi.
Bu   holat   Parfiya   davlatining   ko‘p   millatli   va   ko‘p   dinli   tuzilishining
mustahkamlanishiga xizmat qildi.
2.2.  Arxitektura va san ’ at
Parfiya arxitekturasi va san’ati yunon va fors madaniyatlarining birlashmasi
bo‘lib,   o‘zining   alohida   uslubi   bilan   ajralib   turadi.   Parfiya   me’morchiligi   nafaqat
22 qurilish   texnikasida,   balki   dizayn   va  bezakda   ham   o‘ziga  xos   xususiyatlarga   ega.
Bu   davrda   qurilgan   binolarni,   ayniqsa,   iwan   (ochiq   ayvon)   arxitektura   elementi
bilan bog‘lash  mumkin. Iwanlar, ya’ni  katta  ochiq  holatdagi, tomi  bilan  yopilgan
portallar, Parfiya me’morchiligining markaziy elementlaridan biriga aylangan.
Hatra, Ktesifon va Merv shaharlaridagi me’morchilik.
Hatra.   Hatra — Parfiya podsholigining janubi-sharqiy hududida joylashgan
va   arxitektura   tarixida   o‘ziga   xos   o‘rin   egallagan   bir   shahar.   Hatra,   ayniqsa,
o‘zining   noyob   iwanli   arxitekturasi   bilan   mashhurdir.   Iwanlar   —   tomi   yopilgan,
ammo   old   tomoni   ochiq,   keng   portallar   bo‘lib,   Parfiya   arxitekturasining   ajralmas
qismi sifatida tanilgan. Bu me’moriy element Hatrada katta ahamiyatga ega bo‘lib,
shahar   inshootlarini   jozibador   va   funksional   qildi.   Hatrada   qurilgan   binolar
shaharni  himoya qilish, diniy va ijtimoiy ehtiyojlarga mos ravishda loyihalangan.
Hatrada   me’moriy   inshootlar   faqat   aholi   yashash   joylari   bilan   cheklanib   qolmay,
balki mustahkam qilingan ibodatxonalar, saroylar va davlat idoralari kabi ko‘plab
ommaviy joylarni ham o‘z ichiga olgan. Shahar qadimgi Parfiya arxitekturasining
ilg‘or texnologiyalarini, masalan, g‘alati shakldagi va muhandislik jihatidan yuqori
darajadagi tashqi devorlar va mustahkamlash texnikalarini ko‘rsatadi.
Ktesifon.   Ktesifon, Parfiya podshohlarining poytaxti  bo‘lgan, me’moriy va
madaniy jihatdan muhim markaz hisoblangan. Ktesifonning arxitekturasi o‘zining
gigant iwanlari, keng ayvonlar va mustahkam tavlonlari bilan mashhur. Tavlonlar
23 —   uzun   va   to‘rtburchak   shakldagi   binolar   bo‘lib,   ular   katta   ijtimoiy   yoki   diniy
majmualarni   tashkil   etgan.   Ktesifonning   iwanlari   o‘zining   g‘ayrioddiy   kattaligi,
naqshinkorligi va mukammal saqlanganligi bilan ajralib turadi. Bu iwanlar nafaqat
dekorativ   san’at   elementlari   sifatida,   balki   shaharni   issiq   havo   sharoitida   yashash
uchun qulaylashtirish uchun ham muhim edi.
Ktesifonning   me’moriy   obidalari   Parfiya   podshohligining   kuchi   va   kuchli
boshqaruvini   namoyish   etgan.   Shahar   qurilishi   o‘zining   zamonaviy
texnologiyalaridan   foydalangan   holda,   hukmronlik   va   madaniy   markaz   sifatida
barcha   ehtiyojlarni   qondirishga   mo‘ljallangan   edi.   Shahar   ulkan   inshootlari   va
murakkab   arxitekturasi   bilan   Parfiya   podsholigining   siyosiy   barqarorligini   va
madaniy muvaffaqiyatini ifodalovchi timsol bo‘lgan.
Merv.   Merv,   Parfiya   podsholigining   eng   yirik   va   eng   rivojlangan
shaharlaridan   biri   sifatida,   o‘zining   zamonaviy   inshootlari   va   yuqori   darajadagi
muhandislik texnologiyalari bilan mashhurdir. Mervda qurilgan inshootlar orasida
keng iwanlar, katta ayvonlar va diniy-ma’muriy obidalar ko‘p uchraydi. Mervning
24 arxitekturasi   o‘zining   mukammalligi   bilan   ajralib   turadi,   shahar   har   bir   inshootni
ijtimoiy va siyosiy maqsadlarga xizmat qiladigan tarzda qurish bilan mashhur edi.
Mervda qurilgan me’moriy inshootlar nafaqat estetik jihatdan jozibali, balki
shaharning   yirik   iqtisodiy   va   siyosiy   markaz   sifatida   rolini   mustahkamlashga
yordam   bergan.   Bunda   barcha   ijtimoiy   qatlamlarning   ehtiyojlariga   mos   tarzda,
muhandislik va arxitektura texnikasi birlashtirilgan. Merv shahridagi muhim diniy
va   rasmiy   inshootlar   shaharni   siyosiy   va   madaniy   markazga   aylantirgan,
shuningdek,   Parfiya   podsholigining   jahon   madaniyatiga   qo‘shgan   hissasini
ifodalovchi asarlar bo‘lgan.
San’at.   Parfiya   san’ati,   ayniqsa,   frontal   tasvirlash   uslubini   o‘zida
mujassamlashtirgan.   Frontal   tasvirlash   -   bu   san’atda   ko‘pincha   portret   yoki
odamlarning   tasvirini   oldinga   qarab   joylashtirish   usuli   bo‘lib,   bu   uslub   Parfiya
san’atiga o‘ziga xos yondashuvni yaratgan. Bu uslub ko‘plab Parfiya inshootlarida,
ayniqsa, shahar devorlarida, rasm va skulpturalarda qo‘llanilgan. Frontal tasvirlash
uslubi   Parfiya   san’atida   juda   mashhur   bo‘lib,   keyinchalik   u   Vizantiya   san’atiga
katta ta’sir ko‘rsatgan. 
25 Vizantiya   san’ati   ham   ko‘pincha   frontal   portretlar   va   diniy   tasvirlar   bilan
ajralib turadi. Parfiya san’ati, shuningdek, zodagonlar va shahzodalar tasvirlarining
juda   o‘ziga   xos   va   murakkab   shakllarini   yaratgan.   Parfiya   san’ati   asosan   rasm,
haykaltaroshlik   va   bezakli   matolarni   o‘z   ichiga   olgan.   Bu   san’at   turida   asosan
tobora rivojlanayotgan an’anaviy tasvirlar va diniy sahnalar ko‘rinishida namoyon
bo‘lgan.   Shuningdek,   Parfiya   bezaklari   o‘zining   geometrik   naqshlari   va
stilizatsiyalangan tabiat tasvirlari bilan ham ajralib turadi. Parfiya arxitekturasi va
san’ati   turli   madaniyatlar   bilan   o‘zaro   aloqada   rivojlanib,   ko‘plab   ijtimoiy   va
siyosiy ehtiyojlarni aks ettirgan. Bu jarayonlar Parfiya podsholigining ma’naviy va
madaniy merosini yaratishda katta ahamiyat kasb etgan.
2.3.   Ijtimoiy tuzilma va savdo aloqalari
Parfiya   jamiyati   ijtimoiy   qatlamlarga   bo‘lingan   bo‘lib,   har   bir   qatlam
o‘zining o‘ziga xos vazifalari, huquqlari va jamiyatdagi o‘rni bilan ajralib turardi.
26 Ijtimoiy struktura asosan uch asosiy sinfga bo‘lingan: aristokratiya, erkin fuqarolar
va qullar.
Aristokratiya.   Aristokratlar,   ya’ni   zodagonlar,   Parfiya   jamiyatining   eng
yuqori   qatlamini   tashkil   etgan.   Ular   siyosiy   hokimiyatga   ega   bo‘lib,   ko‘pincha
davlatni   boshqarishda   va   muhim   siyosiy   qarorlarni   qabul   qilishda   faol   ishtirok
etgan.   Aristokratlar   asosan   yer   egalari   bo‘lib,   o‘z   yerlarini   boshqarish   va   ularni
ishlatish   huquqiga   ega   edilar.   Ular   davlatning   eng   yuqori   lavozimlarida   —
podshohning   maslahatchilari,   yuqori   darajadagi   harbiy   rahbarlar   yoki   hokimiyat
vakillari sifatida faoliyat yuritgan. Aristokratlar, shuningdek, Parfiya armiyasining
yuqori lavozimlarida ham xizmat qilgan.
Erkin   Fuqarolar.   Erkin   fuqarolar   o‘rta   sinfni   tashkil   etgan.   Bu   sinfga
kiruvchilar   o‘zlarini   mustaqil   yashash   uchun   iqtisodiy   faoliyatlar   orqali
ta’minlashgan.   Erkin   fuqarolar   ko‘pincha   savdo,   hunarmandchilik,   qishloq
xo‘jaligi,  sanoat   va  boshqa  sohalarda  ishlaganlar.  Ular   jamiyatda  o‘z  huquqlariga
ega   bo‘lib,   jamiyatning   boshqa   sinflari   bilan   taqqoslaganda   o‘rtacha   iqtisodiy
holatga ega bo‘lgan. Erkin fuqarolar ko‘p hollarda o‘zlarining ustunliklarini saqlab
qolgan va o‘z hayotlarini boshqarish uchun erkin faoliyat ko‘rsatgan.
27 Qullar.  Qullar, Parfiya jamiyatining eng past qatlamini tashkil etgan va ular
ko‘pincha   urushlar   yoki   qarzdorlik   orqali   qullikka   olingan.   Qullar   o‘z   erkinligini
yo‘qotgan,   jamiyatda   eng   quyi   pozitsiyada   bo‘lgan   shaxslar   edi.   Ular   ko‘pincha
yerda ishlaydigan yoki ustalikni talab qiladigan ishlarda faoliyat ko‘rsatgan. Biroq,
qullarning   ijtimoiy   holati   har   doim   ham   doimiy   emas   edi.   Ba’zan   ular   ozodlikka
chiqib, erkin fuqarolarga aylanish imkoniyatiga ega bo‘lgan. Bunday imkoniyatlar
jamiyatda  muayyan  shartlar  yoki   vaqtincha  ozodlikka  chiqish   imkoniyatlarini  o‘z
ichiga olgan.
Parfiya   jamiyatida   ba’zan   ijtimoiy   harakatlilik   mavjud   edi,   ya’ni   bir
qatlamdan   boshqasiga   o‘tish   mumkin   edi.   Erkin   fuqarolar   ba’zida   jamiyatdagi
yuqori   qatlamlarga   ko‘tarilishlari   yoki   qullar   erkin   fuqarolarga   aylanishlari
mumkin   edi.   Bu   harakatlilik,   o‘zining   iqtisodiy   imkoniyatlari,   ijtimoiy   holati   va
harakatlanish   imkoniyatlariga   qarab,   Parfiya   jamiyatida   mavjud   bo‘lgan.   Parfiya
podsholigi  o‘zining savdo aloqalari  orqali, xususan  Ipak  yo‘li  orqali, iqtisodiy  va
madaniy taraqqiyotga katta hissa qo‘shgan. Bu, o‘z navbatida, jamiyatning ijtimoiy
strukturasining shakllanishiga ham ta’sir ko‘rsatgan.
28 Savdo aloqalari.   Parfiya podsholigining savdo aloqalari uning iqtisodiy va
madaniy   rivojlanishida   muhim   o‘rin   tutgan.   Parfiya,   geografik   joylashuvi   tufayli,
Ipak yo‘lining markazida joylashgan edi va shu tariqa u Rim va Xitoy imperiyalari
bilan   faol   savdo   aloqalarini   olib   borgan.   Bu   aloqalar   Parfiya   iqtisodiyotini
mustahkamlashga va uning madaniyatini boyitishga imkon yaratgan.
Ipak   yo‘li,   qadimiy   savdo   yo‘llarining   tarmog‘i   sifatida,   Sharq   va   G‘arb
o‘rtasidagi   madaniy   va   iqtisodiy   almashinuvni   amalga   oshirishda   katta   rol
o‘ynagan. Parfiya, o‘zining markaziy joylashuvi orqali, bu savdo yo‘lining asosiy
ishtirokchisiga   aylanib,   ko‘plab   tovarlarni   eksport   va   import   qilish   imkoniyatiga
ega   bo‘lgan.   Ipak,   eng   muhim   tovarlardan   biri   bo‘lib,   Xitoydan   Rimga   eksport
qilinishi   bilan   mashhur   edi.   Ipakning   yuqori   sifatli   bo‘lishi,   uni   faqat   iqtisodiy
jihatdan   emas,   balki   madaniy   jihatdan   ham   muhim   qildi.   Ipak,   nafaqat   Rimda,
balki   boshqa   hududlarda   ham   hashamatli   kiyimlar   va   bezak   buyumlari   sifatida
qadrlangan.
29 Parfiya,   shuningdek,   ziravorlar   va   dori-darmonlar   savdosi   bilan   ham
mashhur   edi.   Ziravorlar,   masalan,   qora   murch,   zanjabil,   shuningdek,   turli   dori-
darmonlar,   tibbiy   va   gastronomik   qiymati   bilan   keng   tarqalgan.   Bu   mahsulotlar
Parfiya orqali Rim va boshqa G‘arb davlatlariga o‘tkazilgan, bu esa Sharq va G‘arb
o‘rtasidagi   madaniy   va   iqtisodiy   aloqalarni   kuchaytirdi.   Ziravorlar,   o‘zining
noyobligi   va   tibbiy   foydasi   bilan   mashhur   bo‘lib,   ularning   savdosi   Parfiya
davlatining   iqtisodiy   imkoniyatlarini   oshirdi.   Parfiya,   qurollar   va   zirhlar   ishlab
chiqarish   va   eksport   qilishda   ham   muhim   rol   o‘ynagan.   Parfiya   armiyasi   kuchli
bo‘lib, uning qurollari va zirhlari nafaqat yerli bozorlar, balki boshqa mamlakatlar
uchun   ham   talabga   ega   edi.   Bu   mahsulotlar,   ayniqsa,   Parfiya   armiyasining
qudratini oshirib, hududdagi siyosiy muvozanatni saqlashga yordam berdi. Parfiya
armiyasi,   o‘zining   yuqori   malakali   harbiy   kuchi   bilan,   hududdagi   boshqa   xalqlar
bilan   diplomatik   aloqalarni   kuchaytirishda   muhim   rol   o‘ynagan.   Savdo   aloqalari
nafaqat   iqtisodiy,   balki   madaniy   almashinuvlarga   ham   sabab   bo‘ldi.   Ipak   yo‘li
orqali   Parfiya,   Rim   va   Xitoy   bilan   faqat   iqtisodiy   savdo   emas,   balki   madaniy
almashinuvlarni amalga oshirdi. Bu aloqalar turli xalqlar va madaniyatlar o‘rtasida
bilim   va   texnologiyalar   almashishiga   imkon   yaratdi.   Shunday   qilib,   Parfiya
podsholigi   o‘z   hududidagi   madaniyatni   boyitib,   Sharq   va   G‘arb   o‘rtasidagi
aloqalarni   mustahkamladi.   Parfiya,   o‘zining   boy   madaniy   merosi   va   strategik
ahamiyati   bilan   tarixda   yirik   siyosiy   va   madaniy   markaz   sifatida   tanilgan.   Ipak
yo‘li   orqali   bo‘layotgan   savdo   aloqalari,   Parfiya   madaniyatining   rivojlanishiga
katta   hissa   qo‘shdi   va   Imperiyaning   ta’sirini   kengaytirishga   yordam   berdi.   Bu
savdo  tarmog‘i   orqali  Parfiya  o‘z  iqtisodiy  kuchini  yanada   mustahkamlab,  dunyo
miqyosida o‘zining o‘rnini mustahkamladi.
30 XULOSA
Parfiya   podsholigi   qadimiy   dunyodagi   muhim   siyosiy   va   madaniy
davlatlardan   biri   bo‘lib,   o‘zining   noyob   geosiyosiy   joylashuvi,   ijtimoiy   tizimi   va
iqtisodiy aloqalari bilan ajralib turadi. Parfiya davlatining mavjudligi Rim va Xitoy
imperiyalari   o‘rtasidagi   savdo   va   madaniy   almashinuvlarga   ko‘plab   imkoniyatlar
yaratdi.   Ipak   yo‘li   orqali   savdo   aloqalarini   amalga   oshirgan   Parfiya,   nafaqat
iqtisodiy yuksalish, balki madaniy va ilmiy taraqqiyotda ham katta ta’sir ko‘rsatdi.
Parfiya arxitekturasi va san’ati yunon va fors uslublarining uyg‘unlashuvi sifatida
o‘ziga   xos   xususiyatlarga   ega   bo‘lib,   bu   davlat   o‘zining   yirik   iwanli   arxitektura
elementlari   bilan   ajralib   turadi.   Shaharlar,   masalan,   Ktesifon,   Hatra   va   Merv,
Parfiya   me’morchiligining   yorqin   namunalari   sifatida   o‘zlarining   tarixiy
ahamiyatini   saqlab   qolgan.   Bu   shaharlar   nafaqat   arxitektura   jihatidan,   balki
o‘zining   madaniy   markazlari   sifatida   ham   Parfiya   podsholigining   qudratini
namoyish etadi.
Parfiya   jamiyatining   ijtimoiy   tuzilmasi   har   bir   qatlamning   o‘ziga   xos
vazifalari va huquqlari bilan aniq belgilangan edi. Aristokratiya, erkin fuqarolar va
qullardan   iborat   bo‘lgan   bu   tuzilma   jamiyatning   ijtimoiy   barqarorligini
ta’minlashda   muhim   rol   o‘ynadi.  Bu  tuzilma, shuningdek,  Parfiya podsholigining
siyosiy   kuchini   saqlashda   muhim   ahamiyatga   ega   bo‘lgan.   Savdo   aloqalari,
ayniqsa, Ipak yo‘li orqali o‘tkazilgan savdo, Parfiya iqtisodiyotining rivojlanishiga
katta   hissa   qo‘shdi.   Parfiya,   Rim   va   Xitoy   bilan   o‘zaro   savdo   qilish   orqali   o‘z
hududida   to‘qimachilik,   ziravorlar,   qurollar   va   boshqa   qiymatli   mahsulotlarni
eksport qilish imkoniyatiga ega bo‘ldi. Bu savdo aloqalari faqat iqtisodiy yuksalish
emas,   balki   madaniy   va   ilmiy   almashinuvlarga   ham   imkon   yaratdi.   Parfiya
podsholigi   o‘zining   diniy   bag‘rikengligi,   ilm-fan   va   madaniyatga   bo‘lgan   yuksak
hurmat bilan tarixda o‘chmas iz qoldirdi. Zardushtiylik, Mithraizm va boshqa diniy
e’tiqodlar o‘zaro bir-birini to‘ldirgan holda, Parfiya jamiyatining diniy va madaniy
hayotiga ta’sir ko‘rsatdi. Parfiya davlatining o‘zaro madaniy va iqtisodiy aloqalar
31 orqali Sharq va G‘arb o‘rtasidagi ko‘prik vazifasini o‘tab, o‘zining yirik siyosiy va
madaniy markaz sifatidagi o‘rnini mustahkamladi.
Xulosa qilib aytganda, Parfiya podsholigi nafaqat o‘z zamonining siyosiy va
iqtisodiy   kuchi   bo‘lib,   balki   uning   madaniy   merosi,   ilmiy   yutuqlari   va   savdo
aloqalari   orqali   dunyo   tarixida   muhim   o‘rin   tutgan.   Parfiya,   o‘zining   strategik
joylashuvi   va   madaniy   yutuqlari   bilan   Sharq   va   G‘arb   o‘rtasida   aloqalar
o‘rnatishda   muhim   rol   o‘ynadi.   Parfiya   podsholigining   yuksak   me’morchiligi,
ijtimoiy tizimi va iqtisodiy aloqalari uning tarixiy ahamiyatini yanada oshiradi.
32 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Bekmurodov,   Shuhrat   –   Qadimgi   Sharq   madaniyati   –   Toshkent:   Fan,
2012 – 280 bet
2. Qodirov, Fazliddin –  Parfiya imperiyasining ijtimoiy tuzilishi  – Toshkent:
Sharq, 2008 – 200 bet
3. Yuldashev,   Nodirbek   –   Savdo   yo‘llari   va   iqtisodiy   aloqalar   –   Toshkent:
O‘zbekiston, 2017 – 220 bet
4. Iskandarov, Shuhrat –  O‘rta asrlar tarixi  – Toshkent: O‘zbekiston, 2010 –
330 bet
5. Tursunov,   Alisher   –   Parfiya   arxitekturasi   va   san’ati   –   Toshkent:   Fan,
2016 – 280 bet
6. Yuldashev, Nodirbek –  Tarixiy yodgorliklarimiz  – Toshkent: Yangi nashr,
2009 – 250 bet
7. Qodirov,   Fazliddin   –   Zodagonlar   va   arxitektura   –   Toshkent:
Akademnashr, 2012 – 270 bet
8. Tursunov,   Alisher   –   Madaniyat   va   san’atda   Parfiya   ta’siri   –   Toshkent:
San’at, 2014 – 320 bet
9. Bekmurodov,   Shuhrat   –   Qadimgi   Sharq   tarixi   –   Toshkent:   Fan,   2015   –
310 bet
10. Iskandarov, Shuhrat –  Qadimiy Sharq siyosati  – Toshkent: Sharq, 2017 –
280 bet
11. Qodirov,   Fazliddin  –   Qadimiy  Sharq   siyosati   –   Toshkent:   Yangi   nashr,
2009 – 220 bet
12. Yuldashev,   Nodirbek   –   Ipak   yo‘li   va   uning   ahamiyati   –   Toshkent:
O‘zbekiston, 2016 – 240 bet
13. Bekmurodov, Shuhrat –   Yunon-Rim dunyosida sivilizatsiya   – Toshkent:
O‘zbekiston, 2016 – 290 bet
33 14. Qodirov, Fazliddin –   Parfiya va uning qonunlari   – Toshkent: Fan, 2011
– 230 bet
15. Tursunov, Alisher –  Ijtimoiy tuzilma va san’at  – Toshkent: Yangi nashr,
2013 – 260 bet
16. Iskandarov,   Shuhrat   –   Madaniyat   va   san’at   taraqqiyoti   –   Toshkent:
O‘zbekiston, 2011 – 350 bet
Internet saytlar:
17. www.ancient.eu     – Parfiya va uning tarixiy ma’lumotlari
18. www.history.com     – Parfiya tarixi va madaniyati
19. www.britannica.com     – Parfiya podsholigi haqida umumiy ma’lumot
20. www.livius.org     – Parfiya va Sharqiy Osiyo tarixining yoritilishi
21. www.unrv.com     – Rim va Parfiya o‘rtasidagi munosabatlar
22. www.metmuseum.org     – Parfiya san’ati va arxitekturasi
23. www.culturalsurvival.org     – Parfiya va uning madaniy aloqalari
24. www.jstor.org     – Parfiya haqida ilmiy maqolalar
25. www.iranicaonline.org     – Parfiya podsholigi tarixi
26. www.theguardian.com     – Parfiya tarixi va uning zamonasi
34
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Rus-tuzem maktablari faoliyati tarixshunosligi
  • O‘tmish haqida tarixiy bilimlar va uning jamiyat taraqqiyotidagi ahamiyat
  • Buxoro xonligida hunarmandchilik va savdo sotiq
  • O‘rta Osiyoning buyuk mutasavvuflar va ularning ilmiy merosi
  • Mustaqillik davri O'zbekiston tarixini o'rganishning yangi manbalari va metodologiyalari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский