Ro'yxatga olish sanasi 05 Dekabr 2024
166 SotishPedagogik fanlar mazmunini tanlab olish tamoyillari
MUNDARIJA
KIRISH
I-BOB. “MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALAR BILAN TASHKIL ETILADIGAN IJTIMOIY-PEDAGOGIK FAOLIYAT” MAVZUSINI O‘RGANISHNING NAZARIY AHAMIYATI
1.1. Mavzuni o‘rganishning o‘rni
1.2. Mavzuni o‘rganishning o‘ziga xos xususiyatlari
I bob bo’yicha xulosa
II-BOB. “MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALAR BILAN TASHKIL ETILADIGAN IJTIMOIY-PEDAGOGIK FAOLIYAT” MAVZUSINI O‘RGANISHNING USLUBIY JIHATLARI
2.1. Mavzuni o‘rganishning metodlari, shakllari va vositalari
2.2. Mavzuni o‘rganishning adaptatsion bosqichlari
II bob bo’yicha xulosa
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
Kirish
Mavzuning dolzarbligi: Bizga ma’lumki har bir oilaning, har bir insonning ya’ni jamiyatning asosiy vazifasi qobiliyatli farzandlarni o‘stirish, ularni jismonan va ma’nan yetuk, ota-onaga, vatanga sodiq insonlar qilib tarbiyalashdan iborat. Shunday ekan, bolaning barkamol shaxs sifatida shakllanishi uning ijtimoiy hayoti davomida egallagan bilim, ko‘nikma va malakalariga biz kattalar mas’uldirmiz.
Hozirgi globallashuv jarayonida maktabgacha ta’lim sohasida Uchinchi Renessansning bosh xalqasi sifatida qo‘llab islohotlar amalga oshirilmoqda. Bu borada Prezident Shavkat Mirziyoyevning 2019 yil 19 oktabrda maktabgacha ta’lim tizimini tubdan takomillashtirish masalalariga bag‘ishlangan yig‘ilishda ta’kidlaganidek: “Qaysi sohani olmaylik, biz zamonaviy yetuk kadrlarni tarbiyalamasdan biron bir o‘zgarishga, farovon hayotga erisha olmaymiz. Bunday kadrlarni, millatning sog‘lom genofondini tayyorlash, avvalo, maktabgacha ta’lim tizimidan boshlanadi.”[1]
Maktabgacha yoshdagi bolaning ma’naviy – axloqiy sohasini boyitishning ijtimoiy-pedagogik darajadagi dolzarbligi ma’naviy – axloqiy qadriyatlardan xabardorligi va qabul qilinmaganligi hamda maktabgacha ta’lim tashkilotlari tarbiyachilari va ota-onalarning ushbu extiyojni amalga oshirishga tayyor emasligi bilan bog‘liq ijtimoiy extiyoj o‘rtasidagi tafovut bilan belgilanadi.
Shuning uchun, O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning Oliy Majlisga 2020 yil 29 dekabrda qilgan Murojaatnomasida “Kelgusi yillarda maktabgacha ta’lim sohasini rivojlantirish borasidagi strategik maqsadimiz – bog‘cha yoshidagi har bir bolani ushbu ta’lim yo‘nalishi bilan to‘liq qamrab olish uchun zarur sharoitlar yaratishdan iborat” deb ta’kidlagan edi.[2]
Muammoning o‘rganilganlik darajasi: Mavzuni o‘rganish jarayonida muammoning nazariy va uslubiy ishlanganlik darajasini o‘rganish maktabgacha yoshdagi bolalarning bir guruh pedagoglar psixologlar tomonidan yetarli darajada tadqiq etilganligini ko‘rsatadi.
Kurs ishining obyekti: Maktabgacha ta’lim va tarbiya tashkilotlarida ijtimoiy-pedagogik faoliyat jarayoni.
Kurs ishining predmeti: “Maktabgacha yoshdagi bolalar bilan tashkil etiladigan ijtimoiy-pedagogik faoliyat” mavzusini o‘rganishning mazmuni, metodi va shakllari.
Kurs ishining maqsadi: Maktabgacha yoshdagi bolalar bilan tashkil
etiladigan ijtimoiy- pedagogik faoliyatni olib borishdan iborat. Bolalarning shakllanishiga va rivojlanishiga ta’sir etuvchi omillarni o‘rganish. Bolalarning turli faoliyat tajribalarini amalga oshirishda yordam berish va qarama – qarshiliklarni yengishda duch keladigan muammolarni hal etish bosh maqsad qilib qo‘yilgan.
Kurs ishining vazifalari:
1. Mavzuni o‘rganishning o‘rni va ahamiyatini ochib berish
2. Mavzuni o‘rganishning o‘ziga xos xususiyatlarini yoritish
3. Mavzuni o‘rganishning metodlari, shakllari va vositalarini aniqlash
4. Mavzuni o‘rganishning adaptatsion bosqichlarini ko‘rsatish
5. Ish yakunida umumiy xulosalar berish
Kurs ishining ahamiyati: O‘sib kelayotgan yosh avlodning dunyoqarashini, ijodiy salohiyatini, mustaqil fikrlashi va kreativlik qobiliyatining rivojlanishini, psixologik xususiyatlarini mukammal o‘rganish va hayotga tadbiq etgan holda jahon talablariga mos aqliy salohiyat egalari bo‘lib yetishishlariga ko‘maklashish.
Kurs ishining tuzilishi: Kurs ishi kirish, 2 ta bob, 4 ta paragraf, xulosalar, foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati va ilovadan iborat.
I-BOB. “MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALAR BILAN TASHKIL ETILADIGAN IJTIMOIY-PEDAGOGIK FAOLIYAT” MAVZUSINI O‘RGANISHNING NAZARIY AHAMIYATI
1.1. Mavzuni o‘rganishning o‘rni
Sharq mutafakkirlarining merosida ta’lim tarbiya masalalari muhim oʻrin egallaydi. Ayniqsa, ular oila va oilada farzand tarbiyasiga katta e’tibor berganlar. Abu Nasr Farobiy, Abu Rayhon Beruniy, Kaykovus, Alisher Navoiy kabi mutafakkirlarning asarlarida oilada bola tarbiyasi masalalari va ularni hal etish yoʻllari koʻrsatib berilgan.
Abu Nasr Farobiyning fikricha bola tarbiyasi bir maqsadga qaratilgan holda olib borilmogʻi va u aqliy va axloqiy tarbiya birligidan iborat boʻlmogʻi lozim degan xulosaga kelgan. Maktabgacha yoshdagi bolalarga ta’lim tarbiya berish masalalari Abu Ali ibn Sino merosida yoritilganini koʻrishimiz mumkin.
Beruniy ota-onalarning bolalari bilan birga harakat qilishlari, turli oʻyinlar uyushtirishlari, ular bilan oʻzaro suhbatlar oʻtkazishlari maqsadga muvofiq deb maslahat beradi. Beruniy tarbiyaning maqsadi va vazifalari haqidagi, shaxsning rivojlanish toʻgʻrisidagi fikrlarining zamirida insonparvarlik gʻoyasi yotadi. U har bir ota –ona oʻz farzandlariga ana shu gʻoyani singdirishi zarur degan xulosaga keladi. Maktabgacha yoshdagi bolalar hayotini muhim uyushtirish, ularni vaqtdan toʻgʻri va unumli foydalanishning asosiy garovi ekanligini ota-onalar oʻz farzandlariga oʻqtirishlari lozim.
Bola tarbiyasi masalalari boʻyicha Abu Ali ibn Sino “Tadbir almanozil” nomli asarini yozgan. Unda olim ota-onaning bolalarni tarbiyalashdagi vazifalarini yoritilgan. Asarda oilada onaning vazifasi va burchiga, oila munosabatlariga toʻxtalar ekan, ayniqsa ota-onalarning oilada mehnatsevarligi bilan farzandlarini ham kasb va xunarga oʻrgatish borasida muxim fikrlar bayon etadi. Ibn Sino tarbiyaviy qarashlarida oila va oilaviy masalalarga keng oʻrin berilgan. Oilada farzand tarbiyasini toʻgʻri yoʻlga qoʻyishning asosiy vositasi uning manaviy olamida etiqodni shakllantirish deb xisoblagan edi olim. [3]
Yusuf Xos Xojib “Qutudgʻu bilig” asarida oilaviy maishiy turmush muammolariga ham katta e’tibor beradi. Ota–onalar nazoratda boʻlgan bolaning ma’suliyat hissi rivoj topadi. Shu sababli ham bola tarbiyasida ota –onaning mavqyei alohida ahamiyatga egadir. Ular tanlagan toʻgʻri yoʻl farzandlarining kelajakni, kamoloti uchun psixologiyasida muhimdir.
Mirzo ulugʻbekning qarashlarida bolaning bilim olishga boʻlgan qiziqishi havasini oshirishda u tarbiyalanayotgan muhit muhim oʻrin tutadi. Kaykovus “Qobusnoma” pandnomasida oʻz farzanding sening haqingda qanday boʻlishini iishlasang, sen ham ota–ona haqida shunday boʻlgʻil deb yoshlarni ota–onasini hurmat qilishga e’zozlashga, mehr –oqibatli boʻlishga da’vat etadi.
Bola tarbiyasi masalasi buyuk mutafakkir masalasi buyuk mutafakkir Alisher Navoiy merosida ham munosib oʻrin egallaydi. U oʻzining qator asarlarida ta’lim –tarbiya masalalari umuminsoniygʻoya ekanligini ta’kidlaydi.
Ya.A.Komenskiy oʻzining “Onalar maktabi” kitobini maktabga tayyorlash bobida, shunday yozadi, barcha insonlar bajaradigan ishlar, ma’lum bir tayyorgarlikni talab qiladi. Komenskiy ota –onalar uchun quyidagi vazifalarni koʻrsatadi:
1. Bolalarda maktabga borganda oʻz tengdoshlari bilan oʻqigan va oʻynagan xursandchilik hissini tugʻdirish;
2. Bolalarni maktabdagi ta’limning mohiyatini tushuntirish, maktabdagi faoliyat turlari bilan tunishtirish;
3. Bolalar boʻlajak oʻqituvchilarga nisbatan hurmat va ishonchni shakllantirish.Ta’lim jarayonida bola imkoniyatlarining namoyon boʻlishi ma’lum darajada nasliy omillar bilan ham bogʻliqdir. [4]
[1] O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning Oliy Majlisga Murojaatnomasi 30.12.2020 yil. https://president.uz/uz/lists/view/4057
[2] O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning Oliy Majlisga Murojaatnomasi 29.12.2020 yil. https://president.uz/uz/lists/view/4057
3Mirzayeva Dilfuza Shavkatovna “Maktabgacha pedagogika o‘quv qo‘llanma” Toshkent 2022
[4] Mirzayeva Dilfuza Shavkatovna “Maktabgacha pedagogika o‘quv qo‘llanma” Toshkent 2022