Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 13000UZS
Hajmi 33.3KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 19 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Pedagogik mahoratni egallash vositalari

Sotib olish
1 MUNDARIJA
I BOB. PEDAGOGIK MAHORAT TUSHUNCHASI VA UNING AHAMIYATI ........................................... 5
1.1. Pedagogik mahorat ta'rifi va uning o'quvchi bilan o'zaro aloqasi ............................................. 5
1.2. Pedagogik mahoratning o‘qituvchining professional faoliyatiga ta’siri .................................... 7
1.3. Pedagogik mahoratni shakllantirishda ta’lim texnologiyalarining o‘rni .................................... 9
II BOB. PEDAGOGIK MAHORATNI SHAKLLANTIRISHDA SHAXSIY SIFATLARNING AHAMIYATI ....... 12
2.1. Pedagog shaxsining kasbiy va axloqiy fazilatlari ..................................................................... 12
2.2. Pedagogik mahoratni rivojlantirishda tajriba va innovatsion usullar ..................................... 14
2.3. Pedagogik mahoratni shakllantirishda metodik vositalar va ularning ahamiyati .................... 16
III BOB. PEDAGOGIK MAHORATNI RIVOJLANTIRISHDA ZAMONAVIY METODLAR VA 
YONDASHUVLAR ........................................................................................................................................ 20
3.1. Innovatsion va interfaol ta'lim metodlari ............................................................................... 20
3.2. Axborot-kommunikatsiya texnologiyalarining pedagogik faoliyatga ta’siri ............................ 22
3.3. Pedagogik mahoratni rivojlantirishda psixologik va kommunikativ ko‘nikmalar .................... 24
XULOSA ......................................................................................................................................... 26
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI ................................................................................... 28
2 KIRISH
Pedagogik   mahoratni   shakllantirish   o‘qituvchining   ta’lim   jarayonida
muvaffaqiyatli   ishlashiga   va   o‘quvchilarga   sifatli   ta’lim   berishga   imkon
yaratadigan   asosiy   omillardan   biridir.   Ta’lim   sohasida   muvaffaqiyatga   erishish
uchun o‘qituvchi nafaqat o‘z bilimini kengaytirishi, balki pedagogik yondashuv va
metodlarni   samarali   qo‘llashni   o‘zlashtirishi   kerak.   O‘qituvchining   pedagogik
mahorati   uning   o‘z   faoliyatini   qanday   tashkil   etishi,   o‘quvchilarni   qanday
o‘rgatishi va ularni ta’lim jarayonida qanday motivatsiya qilishiga ta’sir ko‘rsatadi.
Pedagogik   mahoratni   shakllantirishda   metodik   vositalar   va   pedagogik
texnologiyalar   muhim   o‘rin   tutadi.   Har   bir   o‘qituvchi   o‘z   faoliyatida   darslarni
samarali   o‘tkazish,   o‘quvchilarni   o‘rganayotgan   materialni   yaxshi   o‘zlashtirishga
yordam   berish   va   ularning   shaxsiy   rivojlanishini   ta’minlash   uchun   zamonaviy
pedagogik vositalarni qo‘llashi zarur. Bular o‘quv materiallaridan tortib, baholash
tizimlarigacha   bo‘lgan   turli   vositalarni   o‘z   ichiga   oladi.   Zamonaviy   pedagogik
metodlarni   o‘rganish   va   ulardan   samarali   foydalanish   o‘qituvchining   pedagogik
mahoratini shakllantirishda asosiy vosita bo‘lib xizmat qiladi.
Shu   bilan   birga,   pedagogik   mahoratni   shakllantirishda   o‘qituvchilarning
professional rivojlanishi, ularning malaka oshirishi va pedagogik ta’lim tizimining
takomillashtirilishi   alohida   ahamiyatga   ega.   O‘qituvchining   o‘z   pedagogik
mahoratini   rivojlantirishga   bo‘lgan   intilishi,   pedagogik   yangiliklarni   va
innovatsion metodlarni o‘z faoliyatiga tatbiq etishi ta’lim sifatini oshirishda asosiy
omil bo‘ladi.
3 Ushbu ishda pedagogik mahoratni shakllantirishning nazariy asoslari, metodik
vositalar   va   pedagogik   texnologiyalar,   shuningdek,   o‘qituvchilarning   pedagogik
mahoratini shakllantirishda zamonaviy yondashuvlar va innovatsion metodlar tahlil
qilinadi. Maqsad – pedagogik mahoratni shakllantirish jarayonini yanada samarali
qilish, o‘qituvchilarni ta’lim jarayonida muvaffaqiyatli ishlashlariga yordam berish
uchun   zamonaviy   metodlarni   va   pedagogik   vositalarni   tadbiq   etishning
samaradorligini ko‘rsatishdir. 
4 I BOB. PEDAGOGIK MAHORAT TUSHUNCHASI VA UNING
AHAMIYATI
1.1. Pedagogik mahorat ta'rifi va uning o'quvchi bilan o'zaro aloqasi
Pedagogik   mahorat   –   bu   o'qituvchining   ta'lim   va   tarbiya   jarayonida
o'quvchilarga   bilim   berish,   ularni   tarbiyalash,   o'zlari   uchun   foydali   ko'nikmalarni
shakllantirish,   ularning   shaxsiy   rivojlanishiga   yordam   berish   maqsadida   o'zining
ilmiy,   metodik   va   shaxsiy   ko'nikmalarini   samarali   ravishda   qo'llash   qobiliyatidir.
Pedagogik   mahorat   nafaqat   o'qituvchining   kasbiy   bilim   va   ko'nikmalarini,   balki
uning   o'ziga   xos   shaxsiy   xususiyatlarini   ham   o'z   ichiga   oladi.   Ta'lim   jarayonida
o'qituvchining  shaxsiy   ta'siri,   uning  o'quvchilarga   bo'lgan   munosabati,   o'qituvchi-
oqituvchi   va   o'qituvchi-o'quvchi   o'rtasidagi   o'zaro   aloqalar   ko'plab   pedagogik
nazariyalar va amaliyotlarda muhim o'rin tutadi. Pedagogik mahorat o'qituvchining
o'z kasbiy rivojlanishiga, o'zgaruvchan sharoitlarga moslashishga, yangi metod va
texnologiyalarni qo'llashga qaratilgan jarayon sifatida ko'rib chiqiladi.
Pedagogik   mahoratning   asosiy   tarkibiy   qismlari   o'qituvchining   bilim,
ko'nikma   va   malakalaridan   iborat   bo'lib,   bular   bir-biriga   bog'liq   va   o'zaro   ta'sir
etuvchi omillardir. O'qituvchining pedagogik mahorati nafaqat ta'lim jarayonining
samaradorligini,   balki   o'quvchilarning   muvaffaqiyatlarini   ham   belgilaydi.
O'qituvchi o'z mahoratini rivojlantirish orqali o'quvchilarga ta'lim berishning yangi
usullarini qo'llashi, o'quvchilarning individual xususiyatlarini hisobga olgan holda
ta'limni tashkil qilish va ularning shaxsiy rivojlanishiga ko'maklashishi mumkin.
5 Pedagogik   mahoratni   egallashda   o'qituvchining   nazariy   bilimlar   bilan   birga,
amaliy   ko'nikmalarni   ham   egallashi   muhimdir.   Pedagogik   bilimlar,   didaktika,
psixologiya, metodika, o'quvchilarning xususiyatlari va ijtimoiy-psixologik omillar
haqidagi   bilimlar   o'qituvchining   pedagogik   mahoratining   asosini   tashkil   etadi.
Biroq,   nafaqat   nazariy   bilimlarni   egallash,   balki   bu   bilimlarni   ta'lim   jarayonida
amaliyotda qo'llay olish, pedagogik mahoratning markaziy elementidir.
O'qituvchining pedagogik mahoratini shakllantirishda uning shaxsiy sifatlari,
axloqiy-psixologik holati ham alohida ahamiyatga ega. O'qituvchining ishonchli va
professional   munosabati,   sabr-toqatliligi,   hamdardligi,   o'quvchilarni   tushunish   va
ular   bilan   yaxshi   muloqot   o'rnatish   qobiliyati   pedagogik   jarayonning
muvaffaqiyatli   bo'lishiga   yordam   beradi.   Pedagogik   mahorat   o'qituvchining
shaxsiy imkoniyatlari, o'quvchilarni o'rganish va ularga samarali ta'lim berishdagi
qobiliyatlari bilan bog'liq.
Pedagogik   mahoratning   yana   bir   muhim   jihati   -   bu   o'qituvchining   doimiy
o'zini-o'zi   takomillashtirishga   intilishi,   yangi   pedagogik   yondashuvlarni
o'zlashtirish   va   amaliyotga   tadbiq   etishdir.   Zamonaviy   ta'lim   tizimida
o'qituvchining   pedagogik   mahoratni   rivojlantirishda   o'quvchilarga   motivatsiya
berish,   ularning   o'ziga   bo'lgan   ishonchlarini   mustahkamlash,   ular   bilan   o'zaro
hurmatga   asoslangan   muloqotni   o'rnatish   muhim   rol   o'ynaydi.   O'qituvchi
pedagogik   mahoratni   doimiy   ravishda   oshirib   borish   orqali   o'quvchilarning
individual   ehtiyojlariga   moslashtirilgan   ta'lim   uslublarini   ishlab   chiqishi,   o'quv
jarayonini qiziqarli va samarali qilish imkoniyatiga ega bo'ladi.
Pedagogik   mahoratni   o'qituvchi   o'quvchilarni   yaxshi   tushunish   va   ularga
ta'lim   jarayonida   ko'maklashish   orqali   amalga   oshiradi.   Bunda   o'qituvchining
6 ijtimoiy-psixologik ko'nikmalari, muloqot  qilish  qobiliyati  va o'quvchilarga ta'lim
jarayonida faol ishtirok etish imkoniyatini berishdagi malakasi alohida o'rin tutadi.
Ta'lim   jarayonida   pedagogik   mahoratni   shakllantirishda,   o'qituvchining   o'zining
bilimlarini   yangilash   va   o'quvchilarga   eng   so'nggi   pedagogik   yondashuvlar   bilan
ta'lim berish juda muhimdir.
O'qituvchining   pedagogik   mahorati,   shuningdek,   o'quvchilarning   o'zlarini
qanday   his   qilishi   va   ularning   ta'limga   bo'lgan   munosabati   bilan   chambarchas
bog'liq.   Agar   o'qituvchi   o'quvchilarni   tinglash,   ularning   fikrlarini   qadrlash   va
qiziqishlarini rag'batlantirishda muvaffaqiyatli bo'lsa, bu o'quvchilarning o'qishdagi
muvaffaqiyatlarini oshiradi. Shu bilan birga, pedagogik mahoratni rivojlantirishda
o'qituvchining   shaxsiy   tajribasi   va   doimiy   ravishda   o'rganishdagi   qat'iyati   ham
muhim rol o'ynaydi.
Shunday qilib, pedagogik mahorat – bu faqat o'qituvchining bilimlar to'plami
emas, balki o'zining metodik, psixologik va shaxsiy ko'nikmalarini qo'llash orqali
o'quvchilarni   ta'lim   va   tarbiya   qilishning   samarali   usulidir.   O'qituvchining
pedagogik   mahoratini   oshirish,   ta'lim   jarayonini   yuqori   sifatli,   samarali   va
o'quvchilar uchun foydali qilishga yordam beradi. 1
1.2. Pedagogik mahoratning o‘qituvchining professional faoliyatiga
ta’siri
Pedagogik   mahorat   o‘qituvchining   kasbiy   muvaffaqiyati   va   ta’lim
jarayonining   samaradorligini   belgilovchi   eng   muhim   omillardandir.   O‘qituvchi
1
  Bukhoro   State   University   (2021).   O‘qituvchi   faoliyatida   zamonaviy   pedagogik   metodlar.   Buxoro:
Buxoro davlat universiteti.
7 faqat   bilim   beruvchi   emas,   balki   o‘quvchini   hayotga   tayyorlovchi,   uni   ijtimoiy
muhitga  moslashtiruvchi,   mustaqil   fikrlash   va   qaror   qabul   qilishga   yo‘naltiruvchi
yetakchi   shaxs   bo‘lishi   lozim.   Shu   nuqtayi   nazardan   qaralganda,   pedagogik
mahorat   o‘qituvchining   o‘z   kasbini   qay   darajada   chuqur   tushunganligi,   ta’lim-
tarbiyada   qanday   metod   va   vositalarni   qo‘llashi,   har   bir   o‘quvchiga   individual
yondashuv asosida yondasha olishi bilan bevosita bog‘liq.
Zamonaviy   ta’lim   tizimida   pedagogik   mahoratni   nafaqat   klassik   metodlar,
balki   innovatsion   texnologiyalarni   chuqur   bilish,   axborot-kommunikatsiya
vositalarini   ta’lim   jarayoniga   joriy   etish,   shuningdek,   tanqidiy   fikrlash,   kreativ
yondashuv,   muloqot   madaniyati,   emotsional   intellekt   kabi   ko‘nikmalar   bilan
uyg‘un   holda   rivojlantirish   talab   etiladi.   O‘qituvchi   o‘z   faoliyatida   metodik
yangiliklarga   ochiq   bo‘lishi,   o‘zini   doimiy   rivojlantirib   borishi,   zamon   bilan
hamqadam   yurishi   orqali   nafaqat   shaxsiy   malakasini,   balki   o‘quvchilarning   ham
bilim sifatini oshiradi.
Pedagogik   mahorat   yuqori   bo‘lgan   o‘qituvchi   o‘quvchilarning   psixologik
holatini   chuqur   tushuna   oladi,   darsda   ularni   jalb   etishning   samarali   usullarini
qo‘llaydi,   darsni   faqat   ma’lumot   uzatish   emas,   balki   hamkorlik,   tahlil,   fikr
almashish   maydoniga   aylantira   oladi.   Bunday   yondashuv   o‘quvchilarda   mustaqil
fikrlash,   o‘z   fikrini   asoslay   olish,   masalaga   har   tomonlama   yondasha   olish
ko‘nikmalarini shakllantiradi.
Shuningdek,   pedagogik   mahorat   o‘qituvchining   darsni   rejalashtirish,   dars
davomida  yuzaga  keladigan   muammoli   vaziyatlarga  tez  va  to‘g‘ri   yechim   topish,
sinfdagi   ijtimoiy-psixologik   muhitni   boshqarishdagi   malakasida   yaqqol   namoyon
bo‘ladi.   O‘qituvchi   darsni   oddiy   bilim   berish   vositasi   sifatida   emas,   balki
8 o‘quvchini   tarbiyalash,   ijtimoiylashtirish,   jamiyatga   foydali   shaxs   sifatida
shakllantirish yo‘li deb ko‘rsa, bu pedagogik mahoratning eng yuqori ko‘rinishidir.
Tajriba   shuni   ko‘rsatadiki,   pedagogik   mahorati   kuchli   bo‘lgan   o‘qituvchilar
yetakchi  bo‘lishi, maktabda ijobiy psixologik muhit  yaratishi, o‘quvchilar  va ota-
onalar   orasida   ishonchli   obro‘ga   ega   bo‘lishi   bilan   ajralib   turadi.   Bu   esa   o‘z
navbatida   o‘quvchilarning   motivatsiyasini   oshiradi,   ta’limga   bo‘lgan   ijobiy
munosabatini   shakllantiradi,   ularni   yanada   faol,   tashabbuskor,   mas’uliyatli   shaxs
sifatida tarbiyalaydi.
Shunday   qilib,   pedagogik   mahorat   –   o‘qituvchining   shunchaki   kasbiy
ko‘nikmasi emas, balki u orqali ta’lim sifatini oshirish, o‘quvchini har tomonlama
yetuk inson qilib voyaga yetkazish, jamiyat taraqqiyotiga hissa qo‘shish imkonini
beruvchi   kuchli   mexanizmdir.   O‘qituvchi   bu   salohiyatni   anglab,   uni   muntazam
takomillashtirib   borsa,   u   holda   nafaqat   shaxsiy,   balki   butun   ta’lim   tizimining
rivojiga xizmat qilgan bo‘ladi.
1.3. Pedagogik mahoratni shakllantirishda ta’lim texnologiyalarining
o‘rni
Ta’lim   jarayonining   zamonaviy   bosqichida   pedagogik   mahoratni
shakllantirishda   innovatsion   yondashuvlar,   axborot-kommunikatsiya
texnologiyalari   va   ilg‘or   pedagogik   metodlar   alohida   ahamiyat   kasb   etmoqda.
An’anaviy   o‘qitish   usullarining   o‘rnini   bosib   borayotgan   yangi   avlod
texnologiyalari   o‘qituvchidan   nafaqat   o‘z   kasbining   bilimdoni,   balki   pedagogik
9 innovator   sifatida   shakllanishini   talab   qiladi.   Bu   holat,   ayniqsa,   o‘quvchilarning
bilimga bo‘lgan qiziqishini saqlab qolish va mustahkamlashda o‘ta muhimdir.
Zamonaviy ta’lim texnologiyalari o‘quvchilarda mustaqil fikrlash, muammoni
hal   etish,   ijodiy   yondashuv,   hamkorlikda   ishlash,   tanqidiy   tahlil   qilish   va   qaror
qabul qilish kabi ko‘nikmalarni shakllantirishga xizmat  qiladi. O‘qituvchi bunday
texnologiyalarni   o‘zlashtirib,   ularni   pedagogik   faoliyatida   qo‘llagan   taqdirda,
uning   mahorati   faqat   nazariy   bilimlar   bilan   cheklanmay,   amaliy   samaradorlik
darajasiga ham ko‘tariladi.
Multimedia   vositalari,   virtual   laboratoriyalar,   interaktiv   doskalar,   onlayn
platformalar   va   raqamli   o‘quv   resurslarining   qo‘llanilishi   pedagogik   jarayonni
jonlantiradi, o‘quvchilarning e’tiborini uzoq vaqt saqlab qolish imkonini yaratadi.
Masalan,   animatsiyalangan   modellar,   videodarslar,   simulyatsiyalar   orqali
murakkab   fanlar   –   fizika,   kimyo,   biologiya   kabi   sohalardagi   mavzularni   oddiy,
tushunarli   va   esda   qolarli   shaklda   yetkazish   mumkin.   Bu   esa   o‘z   navbatida,
o‘quvchilarning   mavzuni   qanchalik   chuqur   anglaganini   aniqlashga,   ularning
qiziqish darajasini oshirishga xizmat qiladi.
Pedagogik   mahoratni   shakllantirishda   zamonaviy   ta’lim   texnologiyalari
o‘qituvchining   dars   jarayonini   samarali   rejalashtirishiga,   har   bir   o‘quvchining
bilim darajasini alohida baholashiga, differensial va individual yondashuv asosida
ishlashiga   imkon   beradi.   Bu   holat   o‘quvchilar   o‘rtasidagi   bilim   saviyasidagi
tafovutlarni   yumshatishga,   har   bir   o‘quvchini   o‘z   imkoniyatlari   doirasida
rivojlantirishga xizmat qiladi.
10 Pedagogik   mahoratni   kuchaytiruvchi   yana   bir   muhim   jihat   –   bu   teskari
aloqadir.   Zamonaviy   texnologiyalar   yordamida   o‘qituvchi   o‘quvchilarning   fikr-
mulohazalari,   qiziqishlari,   darsdagi   faol   ishtirokini   tez   va   aniq   tahlil   qila   oladi.
Masalan,   onlayn   test   tizimlari,   elektron   kundaliklar,   interaktiv   so‘rovnomalar
orqali   olingan   ma’lumotlar   asosida   pedagog   o‘zining   dars   uslubini   tahlil   qilib,
kerakli   tuzatishlar   kiritishi,   o‘quvchilarning   talab   va   ehtiyojlariga   moslashtirishi
mumkin.
Shuningdek,   o‘qituvchilarning   malakasini   oshirishda   masofaviy   ta’lim
kurslari, vebinarlar, xalqaro tajriba almashinuvlari, pedagogik forumlar va internet
tarmoqlari   orqali   yaratilgan   o‘quv   resurslari   muhim   manba   bo‘lib   xizmat
qilmoqda.   Bu   esa   o‘z   navbatida,   doimiy   o‘rganish   va   o‘z   ustida   ishlash
madaniyatini   shakllantirib,   pedagogik   mahoratni   uzluksiz   rivojlantirishga   xizmat
qiladi.
Xulosa   qilib   aytganda,   ta’lim   texnologiyalarining   joriy   etilishi   nafaqat
o‘quvchi   uchun   qulay,   interaktiv   muhit   yaratadi,   balki   o‘qituvchining   kasbiy
mahoratini   yuksaltiradi,   uni   pedagogik   faoliyatda   yangi   yondashuvlar   bilan
boyitadi.   Shu   sababli   zamonaviy   o‘qituvchi   doimo   yangilikka   intilishi,   ta’lim
texnologiyalarini puxta o‘zlashtirib, ularni samarali tarzda qo‘llay olishi zarur. 2
2
    Djonova,  M. (2019).  Innovatsion  pedagogik  yondashuvlar  va  ularning  ta’lim  jarayonida  qo‘llanilishi.
Buxoro: Buxoro davlat universiteti.
11 II BOB. PEDAGOGIK MAHORATNI SHAKLLANTIRISHDA
SHAXSIY SIFATLARNING AHAMIYATI
2.1. Pedagog shaxsining kasbiy va axloqiy fazilatlari
O‘qituvchilik   kasbi   nafaqat   bilim   va   ko‘nikmalarni   uzatish,   balki   ta’lim-
tarbiya   jarayonida   shaxsga   ta’sir   ko‘rsatish   vositasi   sifatida   ham   alohida   o‘rin
tutadi.   Shu   bois,   pedagogik   mahoratni   shakllantirishda   o‘qituvchining   shaxsiy
sifati,   ya’ni   uning   kasbiy,   axloqiy   va   ma’naviy   fazilatlari   hal   qiluvchi   omil
hisoblanadi.
O‘qituvchining kasbiy fazilatlari deganda, birinchi navbatda, uning o‘z faniga
doir   chuqur   bilimi,   metodik   tayyorgarligi,   muloqot   madaniyati,   tashkilotchilik
salohiyati, o‘quvchilar bilan ishlashdagi tajribasi tushuniladi. Kasbiy tayyorgarlik –
bu nafaqat bilimlar majmui, balki bu bilimlarni qanday yetkazishni bilish, har bir
o‘quvchining   psixologik   holatini   hisobga   olib   yondashish,   ularning   individual
qobiliyatlarini ochish, rivojlantirish qobiliyatidir.
Axloqiy   fazilatlar   esa,   o‘qituvchining   hayotiy   qarashlari,   xulq-atvori,   odob-
axloq me’yorlariga amal  qilishi, adolatli  va vijdonli  bo‘lishi  bilan bog‘liq. Aynan
shunday   fazilatlar   orqali   pedagog   shaxsiy   namunasi   bilan   o‘quvchilarga   ta’sir
ko‘rsatadi.   Axloqiy   me’yorlarga   sodiq,   mehribon,   sabrli,   bag‘rikeng,   halol   va
irodali ustoz shogirdlari uchun ideal timsolga aylanadi.
Shuningdek,   pedagogik   faoliyatda   halollik,   mas’uliyat,   intizom,   prinsipiallik
kabi   fazilatlar   muhim   o‘rin   tutadi.   Bunday   xususiyatlarga   ega   bo‘lgan   o‘qituvchi
12 har qanday muammoli vaziyatda to‘g‘ri yo‘l tutishi, dars jarayonida adolatli baho
berishi, har bir o‘quvchiga individual yondashuvi bilan ajralib turadi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Ta’lim   sohasini   2030   yilgacha   rivojlantirish
strategiyasida ham o‘qituvchi shaxsiga alohida e’tibor qaratilgan bo‘lib, pedagogik
kadrlardan zamonaviy bilim va ko‘nikmalarga ega bo‘lish, axloqiy jihatdan yetuk,
milliy   va   umuminsoniy   qadriyatlarga   sodiq   bo‘lish   talabi   ilgari   surilgan.   Bu   esa,
ta’lim  sifatini oshirish bilan birga, o‘qituvchi  shaxsiga bo‘lgan ijtimoiy ishonchni
mustahkamlashga xizmat qiladi.
Yurtimizdagi so‘nggi statistik ma’lumotlarga ko‘ra, har yili o‘qituvchilarning
kasbiy   malakasini   oshirish   bo‘yicha   maxsus   trening   va   seminarlarda   ishtirok
etayotganlar   soni   ortmoqda.   Masalan,   2023-yilda   85   mingdan   ortiq   pedagog
respublika   bo‘ylab   malaka   oshirish   kurslarini   tamomlagan.   Bu   ko‘rsatkich   o‘tgan
yillarga   nisbatan   17   foizga   ko‘pdir.   Bu   jarayonda,   ayniqsa,   pedagogning   shaxsiy
rivojlanishiga e’tibor kuchaygani kuzatilmoqda.
Xulosa   qilib   aytganda,   pedagogik   mahoratni   shakllantirishda   o‘qituvchining
shaxsiy   sifati   hal   qiluvchi   rol   o‘ynaydi.   Chunki   har   qanday   ilg‘or   texnologiya,
zamonaviy metodika faqat ularni mohirona qo‘llay oladigan, axloqan toza, kasbiy
jihatdan   yetuk   shaxs   qo‘lida   samarali   bo‘ladi.   Shuning   uchun   pedagog   har   doim
o‘z ustida ishlashi, axloqiy poklik va kasbiy mukammallik sari intilishi zarur.
13 2.2. Pedagogik mahoratni rivojlantirishda tajriba va innovatsion usullar
Pedagogik mahoratni shakllantirishning eng muhim omillaridan biri – tajriba
almashish   va   innovatsion   usullardan   foydalanishdir.   Zamonaviy   ta’lim   tizimida
pedagogik   metodlar   va   yondashuvlar   doimiy   ravishda   yangilanib,   takomillashib
boradi.   Shuning   uchun   pedagoglar   o‘z   faoliyatida   nafaqat   an’anaviy   metodlarni,
balki   yangi   pedagogik   texnologiyalarni   va  innovatsion   yondashuvlarni   qo‘llashga
tayyor bo‘lishlari kerak.
Tajriba   o‘rganish   pedagogning   kasbiy   malakasini   oshirishda   asosiy   vosita
hisoblanadi. O‘qituvchining shaxsiy pedagogik faoliyati va uning tajribasi, albatta,
samarali   natijalar   berishi   mumkin.   Tajriba   o‘rganish   jarayonida   o‘qituvchi   darsni
qanday samarali tashkil etish, o‘quvchilar bilan qanday muloqotda bo‘lish, qanday
yondashuvlar natijali bo‘lishi mumkinligi haqida tushunchalarga ega bo‘ladi.
Misol   uchun,   ingliz   tilidan   ta’lim   berishning   turli   metodlari   mavjud:
audiovizual   metod,   kommunikativ   metod,   talaffuz   va   grammatika   asosidagi
metodlar. Har  bir metodning o‘ziga xos afzalliklari  va kamchiliklari  mavjud. Shu
sababli,   pedagoglar   o‘z   faoliyatida   har   bir   metodni   aniq   vaziyatga   mos   ravishda
tanlashi kerak. O‘quvchilarning qiziqishini jalb qilish va darsni qiziqarli o‘tkazish
uchun   o‘qituvchi   har   xil   pedagogik   metodlarni   birgalikda   qo‘llash   imkoniyatiga
ega   bo‘lishi   lozim.   Shunday   qilib,   o‘qituvchilar   o‘z   tajribalarini   bir-biri   bilan
almashish orqali yangi, innovatsion yondashuvlarni sinab ko‘rishlari mumkin.
Innovatsion   usullar   esa   ta’lim   jarayonida   yangilik   kiritish,   o‘quvchilarni
faollashtirish,   ularning   kreativ   qobiliyatlarini   rivojlantirishga   yordam   beradi.
Innovatsion pedagogik usullarni qo‘llashning asosiy maqsadi – o‘quvchilarning o‘z
14 fikrlarini   bildirishga,   muammoni   mustaqil   hal   qilishga,   o‘z-o‘zini   rivojlantirishga
intilishlarini   rag‘batlantirishdir.   Shu   sababli,   innovatsion   usullar   nafaqat
o‘qituvchining   metodik   tayyorgarligini   oshirishga,   balki   o‘quvchilarda
muammolarni   tahlil   qilish,   ijodiy   fikrlash   kabi   ko‘nikmalarni   rivojlantirishga
xizmat qiladi.
Pedagogik   faoliyatda   zamonaviy   texnologiyalarni   joriy   etish   ham   muhim
o‘rin   tutadi.   Masalan,   interaktiv   doskalar,   onlayn   kurslar,   video   materiallar   va
virtual   laboratoriyalar   pedagogning   o‘z   faoliyatida   innovatsion   yondashuvlarni
qo‘llash   imkoniyatini   kengaytiradi.   Bunday   texnologiyalar   o‘qituvchiga   dars
jarayonini yanada interaktiv va samarali tashkil etishga yordam beradi, o‘quvchilar
esa   o‘quv   materiallarini   yaxshiroq   o‘zlashtiradilar.   Internet   platformalaridagi
resurslar orqali o‘quvchilarga turli xil materiallarni taqdim etish, ularni baholash va
o‘zaro muloqot qilish imkoniyatlari yaratilib, darslarning samaradorligini oshiradi.
Shuningdek,   masofaviy   ta’lim   va   onlayn   resurslarning   joriy   etilishi,
o‘qituvchiga o‘z malakasini  oshirishda yangi  imkoniyatlar  yaratadi. O‘qituvchilar
uchun   masofaviy   kurslar,   vebinarlar,   onlayn   seminarlar   o‘z   faoliyatlarida
pedagogik   innovatsiyalarni   qo‘llashda   yordam   beradi   va   ularning   pedagogik
mahoratini   rivojlantiradi.   Masofaviy   ta’limning   yana   bir   afzalligi   shundaki,
o‘qituvchilar   o‘z   vaqtlarini   rejalashtirib,   o‘z   bilimlarini   yanada   chuqurlashtirish
imkoniyatiga ega bo‘lishadi.
Jahon   ta’lim   tizimida   innovatsion   pedagogik   yondashuvlar   joriy   etilgan
bo‘lib,   bu   yondashuvlar   pedagoglarni   doimiy   ravishda   o‘z   faoliyatlarida
yangiliklarni   sinab   ko‘rishga   undaydi.   Misol   uchun,   Finlyandiya   va   Singapur
ta’lim   tizimlarida   o‘qituvchilarga   o‘z   bilim   va   tajribalarini   doimiy   ravishda
15 oshirish   uchun   maxsus   metodik   qo‘llanmalar,   interaktiv   platformalar   va
innovatsion treninglar taqdim etiladi. Shu bilan birga, o‘quvchilar uchun interaktiv
va kreativ darslar tashkil etilmoqda.
O‘qituvchining   innovatsion   metodlarni   qo‘llashdagi   muvaffaqiyati   uning
individual pedagogik salohiyatiga va faoliyatga yangiliklarni qanday joriy etishiga
bog‘liq.   Innovatsion   yondashuvlar   pedagogik   mahoratni   rivojlantirishda   juda
muhim   omil   hisoblanadi,   chunki   bu   orqali   o‘qituvchi   o‘z   darslarini   yanada
samarali va qiziqarli o‘tkazish imkoniyatiga ega bo‘ladi.
Xulosa   qilib   aytganda,   pedagogik   mahoratni   rivojlantirishda   tajriba   va
innovatsion   usullarning   qo‘llanilishi   ta’lim   jarayonini   yangi   sifat   bosqichiga
ko‘taradi.   O‘qituvchining   pedagogik   faoliyati   yuqori   samaradorlikka   erishishi
uchun   an’anaviy   yondashuvlar   va   zamonaviy   innovatsion   texnologiyalarni
uyg‘unlashtirish   zarur.   Bu   jarayonning   muvaffaqiyati,   avvalo,   o‘qituvchining
bilimiga va malakasiga bog‘liq bo‘lib, uning ta’lim jarayonida doimiy yangiliklarni
qabul qilishga tayyorligiga bog‘liq.
2.3. Pedagogik mahoratni shakllantirishda metodik vositalar va
ularning ahamiyati
Pedagogik   mahoratni   shakllantirishda   metodik   vositalar   muhim   o‘rin   tutadi.
Har bir o‘qituvchi o‘z faoliyatini tashkil etishda, darslarni samarali o‘tkazishda va
o‘quvchilarning bilimlarini rivojlantirishda metodik vositalarni to‘g‘ri va samarali
qo‘llashga   tayyor   bo‘lishi   kerak.   Metodik   vositalar   –   bu   o‘qituvchining   dars
16 jarayonini   boshqarish,   o‘quvchilarning   bilimini   baholash   va   ularning
qobiliyatlarini   rivojlantirishda   ishlatiladigan   vositalar   yig‘indisidir.   Bular
bilimlarni   taqdim   etishning   turli   usullari,   pedagogik   texnologiyalar,   o‘quv
materiallari va baholash usullari kabi ko‘plab elementlarni o‘z ichiga oladi.
Metodik vositalarning mohiyati va ularning ta’lim jarayonidagi roli juda katta.
O‘qituvchining   pedagogik   mahoratini   shakllantirishda   metodik   vositalar   nafaqat
darsni samarali tashkil etish, balki o‘quvchilarni ilg‘or bilimlar bilan ta’minlashga,
ularning intellektual  qobiliyatlarini  rivojlantirishga yordam  beradi. Har  bir  darsda
to‘g‘ri   metodik   vosita   tanlash,   dars   jarayonini   faollashtirish   va   o‘quvchilarni
mustaqil fikrlashga yo‘naltirish mumkin.
Birinchi   navbatda,   pedagogik   texnologiyalar   o‘qituvchining   metodik
vositalaridan   biri   hisoblanadi.   Pedagogik   texnologiyalarni   qo‘llash   orqali
o‘qituvchining   dars   jarayonini   qanday   tashkil   etishiga   qarab,   o‘quvchilarning
o‘qish   jarayoniga   bo‘lgan   qiziqishi   oshadi,   bilim   olish   jarayoni   esa   qiziqarli   va
interaktiv   holga   keladi.   Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar,   masalan,   video
darslar,   interaktiv   doskalar,   kompyuter   dasturlari,   multimedia   vositalari
o‘qituvchiga   o‘z   maqsadlariga   erishishda   samarali   yordam   beradi.   Bu   vositalar
o‘quvchilarni   o‘z   maqsadlariga   yetishda   motivatsiya   qiladi,   ular   o‘rganayotgan
mavzuni   yaxshi   tushunishga   yordam   beradi   va   o‘z   bilimlarini   mustahkamlashda
qo‘llaniladi.
Metodik   vositalar   ichida   o‘quv   materiallari   ham   alohida   ahamiyatga   ega.
O‘qituvchining darslarni qanday tashkil etishi va o‘quvchilarga qanday materiallar
taqdim   etishi,   ularning   o‘quv   faoliyatini   qanday   rivojlantirishi   ta’lim   sifatini
belgilaydi. O‘quv materiallarining zamonaviy, sifatli va o‘quvchilarga mos bo‘lishi
17 juda muhim. Misol uchun, ilmiy ma’lumotlar, interaktiv ko‘rgazmalar, maqolalar,
video   darslar   va   boshqa   turdagi   materiallar   ta’lim   jarayonini   yanada   samarali
qilishga yordam beradi. Bularning barchasi o‘quvchilarning ilg‘or bilimlarni qabul
qilishiga, tushunishiga va amaliyotga tadbiq etishiga yordam beradi.
Shuningdek,   baholash   usullari   ham   metodik   vositalardan   biridir.   O‘qituvchi
o‘z   faoliyatida  o‘quvchilarni   baholashning  turli   usullaridan  foydalanishi   mumkin.
Bu usullar o‘quvchilarning bilimlarini nazorat qilish va baholashda yordam beradi,
shuningdek,   o‘quvchilarning   o‘zlashtirish   darajasini   aniqlashga   xizmat   qiladi.
Baholashda   an’anaviy   usullar,   masalan,   sinovlar,   testlar,   yozma   ishlar,   va
zamonaviy   baholash   tizimlari,   masalan,   portfoliolar,   o‘quvchilarning   o‘z-o‘zini
baholashi   va   guruh   ishlarini   baholash   kabi   usullar   qo‘llaniladi.   Har   bir   baholash
usuli   o‘ziga   xos   afzalliklarga   ega   bo‘lib,   o‘quvchilarning   bilimini   yanada   to‘g‘ri
baholash imkoniyatini yaratadi.
Innovatsion   pedagogik   metodlar   va   vositalar   o‘qituvchining   ta’lim   tizimiga
kiritgan   yangiliklarini   qo‘llashga   imkon   beradi.   Masalan,   interaktiv   ta’lim
texnologiyalarini o‘z ichiga olgan o‘quv vositalari o‘quvchilarga materialni yanada
samarali   o‘zlashtirishga   yordam   beradi.   Interaktiv   darslar   o‘quvchilarni
faollashtiradi,   o‘quv   jarayonida   mustaqil   fikrlashni   rivojlantiradi,   va
o‘quvchilarning   muammoni   hal   qilish   qobiliyatini   oshiradi.   Shu   bilan   birga,
o‘qituvchilar   o‘z   metodik   vositalarini   doimiy   ravishda   takomillashtirishi   kerak,
chunki zamonaviy ta’lim tizimi doimo yangilanib turadi.
Shuningdek,   pedagogik   mahoratni   shakllantirishda   zamonaviy   kompyuter
texnologiyalaridan   foydalanish   ahamiyatlidir.   Kompyuter   dasturlari,   o‘quv
platformalari,   masofaviy   ta’lim   tizimlari   va   boshqa   innovatsion   texnologiyalar
18 o‘qituvchining faoliyatini samarali tashkil etish imkonini beradi. Bu texnologiyalar
yordamida   o‘quvchilar   o‘z   vaqtlarini   to‘g‘ri   boshqarishlari,   masofaviy   ta’limda
qatnashishlari va o‘z bilimlarini mustahkamlashlari mumkin.
Xulosa   qilib   aytganda,   metodik   vositalar   pedagogik   mahoratni
shakllantirishda  eng  muhim   omillardan  biri   hisoblanadi.  O‘qituvchi  o‘z darslarini
samarali  o‘tkazishda innovatsion pedagogik texnologiyalarni, o‘quv materiallarini
va   baholash   usullarini   to‘g‘ri   tanlab,   o‘quvchilarni   o‘qish   jarayonida   motivatsiya
qiladi,   ularning   bilimini   rivojlantiradi   va   amaliyotga   tatbiq   etadi.   Bu   esa
o‘qituvchining pedagogik mahoratini oshirishga, ta’lim jarayonini yanada samarali
qilishga yordam beradi. 3
3
  Abdukarimov,   N.   (2019).   Pedagogik   texnologiyalar   va   innovatsiyalar.   Toshkent:   O‘zbekiston
Respublikasining Xalq ta’limi vazirligi.
19 III BOB. PEDAGOGIK MAHORATNI RIVOJLANTIRISHDA
ZAMONAVIY METODLAR VA YONDASHUVLAR
3.1. Innovatsion va interfaol ta'lim metodlari
Zamonaviy ta lim jarayonida o‘qituvchining vazifasi  faqat bilim berish bilanʼ
cheklanmaydi.   Pedagog   bugungi   kunda   o‘quvchilarda   mustaqil   fikrlash,
muammoni   tahlil   qilish,   jamoada   ishlash,   ijodiy   yondashuv   kabi   ko‘nikmalarni
shakllantira   olishi   kerak.   Bu   esa,   o‘z  navbatida,   ta limda   innovatsion   va   interfaol	
ʼ
metodlardan foydalanishni taqozo etadi.
Innovatsion   ta lim   metodlari   –   bu   an anaviy   usullardan   farqli   ravishda	
ʼ ʼ
o‘quvchi   shaxsiga   yo‘naltirilgan,   uning   faolligini   ta’minlovchi,   zamonaviy
yondashuvlarga   asoslangan   pedagogik   usullardir.   Bunday   metodlarda   o‘qituvchi
ko‘proq yo‘naltiruvchi, fasilitator rolini o‘ynaydi, o‘quvchi esa bilim olishning faol
sub yektiga aylanadi. Masalan, muammoli ta lim metodida dars jarayoni real yoki	
ʼ ʼ
sun iy yaratilgan muammoni hal qilishga asoslanadi. O‘quvchi bu muammoni hal
ʼ
qilish   uchun   o‘z   bilim   va   fikr   yuritish   qobiliyatidan   foydalanadi.   Bu   esa   uning
mustaqil fikrlash va tahliliy salohiyatini rivojlantiradi.
Shuningdek,   loyiha   asosida   o‘qitish   usuli   ham   keng   qo‘llanilmoqda.   Bu
metodda o‘quvchilar biror mavzu yoki muammo asosida loyiha tayyorlaydilar. Bu
jarayonda   ular   axborot   izlaydi,   uni   tahlil   qiladi,   umumlashtiradi   va   natijasini
sinfdoshlari   bilan   baham   ko‘radi.   Loyiha   metodining   afzalligi   –   o‘quvchilarda
tadqiqotchilik, mas uliyatlilik, ijodkorlik, hamkorlikda ishlash   kabi  ko‘nikmalarni	
ʼ
shakllantirishidir.
20 Interfaol metodlar esa o‘quvchi va o‘qituvchi o‘rtasidagi ikki tomonlama faol
muloqotga asoslanadi. Bu metodlarda o‘quvchi passiv tinglovchi emas, balki bilim
olish   jarayonining   bevosita   ishtirokchisiga   aylanadi.   Misol   uchun,   debat   (bahs-
munozara)   metodida   o‘quvchilar   qarama-qarshi   fikrlarni   ilgari   surib,   dalillar
keltiradi,   o‘z   fikrini   himoya   qiladi.   Bu   esa   ularning   nutq   madaniyati,   tanqidiy
fikrlash, muloqotga kirishish qobiliyatlarini rivojlantiradi.
Shuningdek,   rolli   o‘yinlar   orqali   o‘quvchilar   real   hayotdagi   vaziyatlarni
sahnalashtiradilar.   Bu   metod   ularning   ijtimoiy   faolligini   oshiradi,   emotsional
intellektini rivojlantiradi, boshqalar bilan hamkorlikda ishlashga o‘rgatadi. "Aqliy
hujum"   usuli   esa   muayyan   mavzu   yuzasidan   erkin   fikr   almashishni
rag‘batlantiradi.   O‘quvchilar   fikrlarini   cheklovsiz   bildiradilar,   bu   esa   ijodiy
tafakkurni kengaytiradi.
Zamonaviy   metodlardan   yana   biri   bu   “Case-study”   –   ya ni   vaziyatni   tahlilʼ
qilish metodidir. Unda real yoki shartli hayotiy vaziyat asosida dars tashkil etiladi.
O‘quvchilar   vaziyatni   o‘rganadi,   muammoni   aniqlaydi   va   o‘z   yechimlarini   taklif
qiladi. Bu metod ko‘proq amaliy bilim va ko‘nikmalarni rivojlantirishga qaratilgan
bo‘lib, ayniqsa oliy ta limda keng qo‘llaniladi.	
ʼ
Innovatsion va interfaol ta lim metodlaridan samarali foydalanish pedagogdan	
ʼ
yuqori   saviyada   metodik   tayyorgarlikni,   kreativ   fikrlashni   va   doimiy   izlanishni
talab   etadi.   Ushbu   metodlar   o‘quvchilarning   bilimga   bo‘lgan   qiziqishini   oshiradi,
ularni faol va ijodkor shaxs sifatida shakllantirishga xizmat qiladi. Shu bilan birga,
pedagogik mahoratning rivojlanishiga ham kuchli turtki beradi.
21 3.2. Axborot-kommunikatsiya texnologiyalarining pedagogik faoliyatga
ta’siri
Axborot-kommunikatsiya texnologiyalari (AKT) bugungi ta’lim jarayonining
ajralmas   qismiga   aylangan.   Ular   nafaqat   o‘quvchilarning   bilim   olish   jarayonini
tezlashtiradi   va   yengillashtiradi,   balki   pedagogik   faoliyatning   sifat   jihatdan   yangi
bosqichga   ko‘tarilishiga   xizmat   qiladi.   Zamonaviy   o‘qituvchi   AKT   vositalarini
bilishi,   ulardan   to‘g‘ri   va   samarali   foydalanishi   zarur.   Bu   esa   uning   pedagogik
mahoratining muhim ko‘rsatkichlaridan biri hisoblanadi.
Avvalo,   AKT   o‘quv   materiallarini   vizual,   interaktiv   shaklda   yetkazishga
imkon   beradi.   Masalan,   multimediali   taqdimotlar,   animatsiyalar,   interaktiv
doskalar,   onlayn   dars   platformalari   orqali   mavzuni   osonroq   tushuntirish   va
o‘quvchining   diqqatini   jalb   qilish   mumkin.   Shu   bilan   birga,   darsda   video
materiallardan,   grafik   modellardan   foydalanish   mavzuning   mohiyatini   chuqurroq
anglashga yordam beradi.
Ikkinchidan,   AKT   o‘quvchilarning   mustaqil   ta’lim   olish   jarayonini
rivojlantiradi. Masalan, elektron darsliklar, onlayn kutubxonalar, masofaviy ta’lim
platformalari   o‘quvchining   istalgan   vaqtda,   istalgan   joyda   bilim   olishiga   sharoit
yaratadi.   Bu   esa   individual   yondashuv,   shaxsiy   o‘qitish   tempiga   moslashish
imkonini beradi.
Shuningdek,   AKT   o‘quv   jarayonini   differensiallashtirish   va   moslashtirish
imkonini   beradi.   Har   bir   o‘quvchining   bilimi,   qiziqishi,   o‘zlashtirish   darajasi   har
xil   bo‘lganligi   sababli,   o‘qituvchi   elektron   testlar,   avtomatik   baholash   tizimlari,
22 ta’limiy   dasturlar   orqali   har   bir   o‘quvchi   bilan   alohida   ishlashi   mumkin.   Bu   esa
dars samaradorligini oshiradi.
Pedagogik   faoliyatda   AKTdan   foydalanish   o‘qituvchining   kasbiy
rivojlanishiga   ham   xizmat   qiladi.   Bugungi   kunda   o‘qituvchilar   uchun
mo‘ljallangan  onlayn  kurslar,  vebinarlar,  seminar-treninglar  orqali  yangi  bilim  va
ko‘nikmalarni   egallash   imkoniyati   kengaymoqda.   Bu   esa   pedagogning   doimiy
o‘sib borishini, o‘z ustida ishlashni ta’minlaydi.
Shuningdek,   AKT   yordamida   ota-onalar   bilan   aloqa,   o‘quvchilar   yutuqlarini
monitoring qilish, hisobotlarni yuritish va dars jadvalini boshqarish kabi tashkiliy
masalalarni   avtomatlashtirish   mumkin.   Bu   o‘qituvchining   vaqtini   tejaydi   va
diqqatini ta’lim sifatiga qaratish imkonini beradi.
Lekin   AKTdan   samarali   foydalanish   uchun   o‘qituvchilarda   texnologik
savodxonlik,   raqamli   kompetensiyalar   yetarli   darajada   bo‘lishi   kerak.   Bunda
pedagoglarning   malaka   oshirish   kurslari,   ichki   seminarlar   va   tajriba   almashish
anjumanlari muhim rol o‘ynaydi.
Xulosa   qilib   aytganda,   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarining
pedagogik   faoliyatga   ta’siri   beqiyosdir.   Ular   dars   jarayonining   sifatini   oshiradi,
o‘quvchilarni motivatsiyalashga yordam beradi, o‘qituvchining kasbiy salohiyatini
rivojlantiradi hamda ta’lim tizimini global axborot makoniga uyg‘unlashtiradi. Shu
jihatdan   AKTni   chuqur   egallash   va   ularni   amaliyotda   tatbiq   etish   pedagogik
mahoratning zamonaviy talabi hisoblanadi.
23 3.3. Pedagogik mahoratni rivojlantirishda psixologik va kommunikativ
ko‘nikmalar
Pedagogik mahoratni shakllantirish va rivojlantirishda o‘qituvchining nafaqat
kasbiy   bilimlari,   balki   psixologik   tayyorgarligi   va   samarali   muloqot   olib   borish
qobiliyati ham muhim o‘rin tutadi. Ta’lim jarayonida o‘qituvchi o‘quvchilar bilan
uzviy aloqada bo‘ladi, ularning ichki dunyosi, hissiy holati, ehtiyojlari va shaxsiy
farqlarini   inobatga   olgan   holda   ish   olib   boradi.   Shuning   uchun   pedagogda   kuchli
psixologik sezuvchanlik va kommunikativ ko‘nikmalar bo‘lishi zarur.
Psixologik   ko‘nikmalar,   eng   avvalo,   o‘qituvchining   o‘zini   anglash,
boshqarish,   stressli   vaziyatlarda   muvozanatni   saqlash,   o‘quvchilarning   psixologik
holatini   tushunish   va   ularga   mos   yondashishni   o‘z   ichiga   oladi.   Har   bir   o‘quvchi
shaxs   sifatida   o‘ziga   xos   bo‘lib,   uning   o‘qishga   bo‘lgan   motivatsiyasi,   bilim
darajasi,   xarakteri   va   qiziqishlari   turlicha   bo‘ladi.   Shuning   uchun   pedagog   o‘z
o‘quvchilarining   psixologik   portretini   bilishi,   ularning   ichki   holatiga   mos
pedagogik   metodlarni   tanlashi   kerak.   Bu   esa   darsning   samaradorligiga   bevosita
ta’sir qiladi.
Kommunikativ ko‘nikmalar esa o‘qituvchining o‘z fikrini aniq, tushunarli va
ta’sirchan   tarzda   ifoda   etish,   tinglovchining   fikriga   hurmat   bilan   yondashish,
savollarga   lo‘nda   va   asosli   javob   berish,   muloqot   davomida   ijobiy   psixologik
muhit yaratish qobiliyatini  anglatadi. Muloqot  o‘quvchi  uchun darsning markaziy
elementi   bo‘lib,   u   orqali   bilim,   ko‘nikma   va   tajriba   uzatiladi.   O‘qituvchi   o‘z
gaplarida   aniqlik,   soddalik   va   mehr   bilan   yondashsa,   bu   o‘quvchida   ishonch
uyg‘otadi va ta’lim jarayoniga ijobiy munosabatni kuchaytiradi.
24 Yuqori   kommunikativ   salohiyatga   ega   bo‘lgan   pedagoglar   o‘z
o‘quvchilarining   fikrlarini   erkin   ifoda   etishiga   imkon   beradi,   ularning   savollariga
sabr   bilan   javob   beradi,   ijtimoiy   va   psixologik   jihatdan   qo‘llab-quvvatlaydi.
Natijada   o‘quvchi   o‘zini   qadrlangan,   eshitilgan   va   muhim   deb   his   qiladi.   Bu   esa
uning o‘qishga bo‘lgan motivatsiyasini oshiradi.
Bundan tashqari, muvaffaqiyatli o‘qituvchi o‘z nutqining tovush ohangi, tana
harakati   (mimika,   jest),   ko‘z   qarashi   kabi   noverbal   (og‘zaki   bo‘lmagan)   vositalar
bilan ham o‘quvchilarga ta’sir ko‘rsata oladi. Emotsional intellekt, ya’ni boshqalar
tuyg‘usini sezish va boshqarish qobiliyati, pedagogik faoliyatda muhim omillardan
biridir. U o‘quvchilar bilan iliq munosabatni yo‘lga qo‘yishga yordam beradi.
Shuningdek,   pedagog   o‘z   o‘quvchilari   bilan   ishonchli,   ijobiy   va   qo‘llab-
quvvatlovchi ijtimoiy-psixologik muhit yaratishga intilishi kerak. Buning uchun u
faol   tinglash,   empatiya,   ijobiy   rag‘batlantirish   kabi   kommunikativ   texnikalardan
foydalanadi.   Bunday   yondashuv   o‘quvchilar   orasida   o‘zaro   hurmat,   do‘stona
munosabat, birgalikda ishlashga tayyorlik kabi ijtimoiy fazilatlarni shakllantiradi.
Xulosa   qilib   aytganda,   pedagogik   mahoratni   rivojlantirishda   psixologik
barqarorlik   va   kuchli   kommunikativ   ko‘nikmalar   muhim   rol   o‘ynaydi.   Bu
ko‘nikmalar   orqali   o‘qituvchi   darsda   sog‘lom   psixologik   muhitni   yaratadi,
o‘quvchilarning   ichki   potensialini   ochadi,   ta’lim   jarayonini   samarali   va
insonparvar   tarzda   tashkil   etadi.   Shu   sababli   har   bir   pedagog   o‘z   ustida   doimiy
ishlashi,   shaxsiy   rivojlanishga   intilishi   va   psixologik-kommunikativ
kompetensiyalarini oshirib borishi lozim.
25 XULOSA
Pedagogik   mahoratni   shakllantirish   jarayoni   ta’lim   tizimining   asosiy   va   eng
muhim   qismi   hisoblanadi.   Ta’lim   berish   jarayonida   o‘qituvchining   pedagogik
mahorati   uning o‘quvchilari  bilan  samarali  muloqot   o‘rnatishi,  darsni  qiziqarli   va
interaktiv   shaklda   olib   borishi,   o‘quvchilarning   intellektual   va   shaxsiy
qobiliyatlarini   rivojlantirishga   yordam   beradi.   Buning   uchun   o‘qituvchilar   turli
metodik   vositalarni,   pedagogik   texnologiyalarni   va   zamonaviy   innovatsion
usullarni qo‘llashlari zarur.
Pedagogik   mahoratni   shakllantirishda   metodik   vositalar   alohida   o‘rin   tutadi.
O‘qituvchi   to‘g‘ri   metodik   vositalarni   tanlash   orqali   o‘quvchilarning   bilimini
samarali   shakllantirishi,   ularning   mustaqil   fikrlash   qobiliyatini   rivojlantirishi   va
ularni   amaliyotga   tayyorlashda   muvaffaqiyatga   erishishi   mumkin.   Pedagogik
texnologiyalar,   o‘quv   materiallari,   baholash   usullari   va   innovatsion   metodlar   –
bularning   barchasi   ta’lim   jarayonining   samaradorligini   oshirishda   katta   rol
o‘ynaydi.
Pedagogik   mahoratni   shakllantirishda   o‘qituvchining   o‘zini
takomillashtirishga intilishi, zamonaviy pedagogik yondashuvlarga moslashishi va
o‘z metodik vositalarini doimiy ravishda yangilab borishi ta’lim sifatini oshirishga
xizmat   qiladi.   Shuningdek,   o‘quvchilarga   samarali   ta’lim   berish   uchun
o‘qituvchilarning   pedagogik   metodlarni   chuqur   o‘rganishi,   yangi   pedagogik
texnologiyalarni   qo‘llashni   o‘zlashtirishi   va   o‘z   mahoratini   doimiy   ravishda
rivojlantirishi kerak.
26 Shu   bilan   birga,   pedagogik   mahoratni   shakllantirishda   o‘qituvchilarni
tayyorlashda   zamonaviy   bilimlarga   ega   bo‘lgan   pedagogik   dasturlarni   ishlab
chiqish,   ta’lim   muassasalarida   ta’lim   sifatini   nazorat   qilish   va   o‘qituvchilarni
doimiy   ravishda   malaka   oshirishga   undash   juda   muhimdir.   Ta’lim   tizimi
yangilanishi   va   rivojlanishi   uchun   pedagogik   mahoratni   shakllantirish   jarayoni
doimiy ravishda takomillashtirilib, yangilanishni talab etadi.
Umuman olganda, pedagogik mahoratni shakllantirish o‘qituvchi uchun faqat
professional   faoliyatni   rivojlantirish   emas,   balki   o‘quvchilarga   sifatli   ta’lim
berishning   asosiy   vositasidir.   O‘qituvchining   metodik   vositalarni   to‘g‘ri   tanlashi,
pedagogik texnologiyalarni innovatsion usullarda qo‘llashi va o‘z bilimini doimiy
ravishda   oshirib   borishi   ta’lim   jarayonini   yanada   samarali   qiladi   va   uning
muvaffaqiyatiga erishishda muhim rol o‘ynaydi.
27 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
1.   Abdukarimov,   N.   (2019).   Pedagogik   texnologiyalar   va   innovatsiyalar.
Toshkent: O‘zbekiston Respublikasining Xalq ta’limi vazirligi.
2.   Bukhoro   State   University   (2021).   O‘qituvchi   faoliyatida   zamonaviy
pedagogik metodlar. Buxoro: Buxoro davlat universiteti.
3.   Djonova,   M.   (2019).   Innovatsion   pedagogik   yondashuvlar   va   ularning
ta’lim jarayonida qo‘llanilishi. Buxoro: Buxoro davlat universiteti.
4. G‘ulomov, X. (2018). Pedagogik mahorat va uning shakllanishi. Toshkent:
Ta’lim nashriyoti.
5.   Ibragimov,   A.   (2021).   Pedagogik   texnologiyalarni   amaliyotda   qo‘llash.
Toshkent: Iqtisodiyot va ta’lim nashriyoti.
6.   Ilyasov,   B.   (2016).   Pedagogik   mahorat   va   uning   shakllanish   jarayoni.
Toshkent: Universitet nashriyoti.
7. Karimov, S. (2017). Pedagogik metodlar: nazariya va amaliyot. Toshkent:
Ta’lim nashriyoti.
8.   Mirkasimov,   Z.   (2018).   Pedagogik   mahoratni   shakllantirishda   metodik
vositalar. Toshkent: O‘zbekiston nashriyoti.
9. Mirzaev, S. (2020). O‘qituvchilarni  kasbiy  malakasini  oshirish. Toshkent:
O‘zbekiston Respublikasi O‘qituvchilarini malaka oshirish instituti.
28 10.   O‘rmonov,   F.   (2017).   Ta’limda   innovatsion   metodlarni   qo‘llash.
Toshkent: Ta’lim nashriyoti.
11.   Shukurova,   D.   (2020).   O‘quvchilarni   o‘qitishda   zamonaviy   pedagogik
texnologiyalar. Samarqand: Samarqand davlat universiteti.
12.   Tashkent   State   University   of   Economics   (2017).   Pedagogik   faoliyatda
zamonaviy metodlar va usullar. Toshkent: Ta’lim nashriyoti.
13.   Umarov,   O.   (2020).   Pedagogik   texnologiyalarni   o‘qitishda   qo‘llash.
Toshkent: Xalq ta’limi vazirligi.
14.   Xalilov,   B.   (2018).   O‘qituvchining   pedagogik   metodikasi.   Toshkent:
O‘zbekiston Milliy universiteti.
Qo‘shimcha adabiyotlar:
1. Ball, S. J. (2012). Education Policy and Social Class: The Selected Works
of Stephen J. Ball. London: Routledge.
2.   Dar,   A.   (2021).   Educational   Technology   and   Teaching   Innovations.   New
York: Springer.
3.   Fullan,   M.   (2016).   The   New   Meaning   of   Educational   Change.   London:
Routledge.
4.   Hargreaves,   A.   &   Fullan,   M.   (2012).   Professional   Capital:   Transforming
Teaching in Every School. New York: Teachers College Press.
Internet manbalar:
29 1.   UNESCO.   (2020).   Pedagogical   Innovation   in   the   Digital   Age.   Retrieved
from  https://www.unesco.org/en/digital-pedagogy  
2. OECD. (2021). Teaching and Learning in the Digital Age. Retrieved from
https://www.oecd.org/education/  
3. The Education Hub. (2020). Innovative Teaching Methods. Retrieved from
https://www.theeducationhub.org.nz/  
4. Edutopia. (2021). Technology Integration in the Classroom. Retrieved from
https://www.edutopia.org/technology-integration  
30

Pedagogik mahoratni egallash vositalari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ta'lim texnologiyalariga asoslangan pedagogik faoliyat
  • O’quvchilarga bilim berish jarayonida noanʼanaviy yondashuv
  • Grammatik kategoriyalar va ularning uslubiy xususiyatlari
  • Shaxs tarbiyasida pedagogik texnologiyalardan foydalanish
  • Zamonaviy ta’limda innovatsion pedagogik texnologiyalarning roli

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский