Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 41.0KB
Xaridlar 2
Yuklab olingan sana 30 Sentyabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Pedagogik texnika. Nutq madaniyati va texnikasi

Sotib olish
Pedagogik texnika. Nutq madaniyati va texnikasi
Reja:
I. Kirish 
II. Asosiy qism 
1) Pedagogik texnikasi o’qituvchi faoliyatini tartibga soluvchi shakl sifatida. 
2) Maqsadga karatilganlik va pedagogning tashki ko’rinishi. 
3) O’kituvchi nutqi. 
4) O`qituvchi odobi – nutq odobi 
5) Ifodali o`qishning texnik asoslari 
III. Xulosalar 
IV. Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 
 
 
  Kirish
Pedagogik   texnika   o’qituvchiga   o’quv   faoliyatida   ham   zarur   bo’lgan
umumiy   pedagogik   malakalar   majmuyidan   tashkil   topadi.   Avvalo,   pedagogik
texnikaning   tarkibiy   qismi   sifatida   o’qituvchining   nutq   madaniyatini,   ya’ni
savodli gapirish, o’z nutqini chiroyli va tushunarli, ta’sirchan qilib bayon etish,
o’z   fikr   va   histuyg’ularini   so’zda   aniq   ifodalash   malakalarini   aytib   o’tish
mumkin. 
Pedagogik   texnikaning   bosh   tarkibiy   qismi   pedagogning   mimik   va
pantomimik   ifodaligidir.   Aniq   imo-ishora,   ma’noli   qarash,   rag’batlantiruvchi
yoki   istehzoli   tabassum   pedagogik   ta’sir   ko’rsatishda   ko’p   so’zli   tushuntirish
yoki   e’tiroz   bildirishga   qaraganda   ancha   samarali   muomila   vositalari
hisoblanadi. 
Pedagogik   o’zaro   ta’sir   ko’rsatishda   o’qituvchining   o’z   hissiy   psixik
xolatini   boshkarish,   o’zida   eng   qulay   hissiy   (ijodiy)   jiddiylik   darajasini   va
umidbaxshlik,   xayrixohlik   kayfiyatini   saqlash   o’zining   hissiy   dam   olishini
tashkil   etish   maxoratida   muhim   rol   uynaydi.   Bu   maxorat   pedagogning   kasbiy
jihatdan   o’zo’zini   nazorat   qilishini   ta’minlaydi.   Ko’p   yillar   davomida   corlom
asab   tizimini   saklab   kolish,   asabiy   bo’zilishilardan,   hissiy   va   akliy   zerikishdan
o’zini tiyishga yordam beradi. 
Pedagogik   texnika   o’qituvchi   malakalarining   shunday   yig’indisidirki,   u
o’qituvchining   eng   yaxshi   ijodiy   xulq   atvoriga,   boshkacha   qilib   aytganda,   xar
qanday   pedagogik   vaziyatda   tarbiyalanuvchilarda   samarali   ta’sir   ko’rsatishga
yordam   beradi.   Mukammal   pedagogik   texnika   pedagogning   vaqti   va   kunlarini
ijodiy ish uchun bo’shatib beradi. Pedagogik o’zaro ta’sir ko’rsatish jarayonida
bolalar   bilan   muomila   qilishda   zarur   so’zni   topish   yoki   muvaffakiyatli
chiqmagan   rang   ohangini   tushuntirishga   o’z   fikrini   chalg’itmaslik   imkonini
beradi.   Pedagogik   texnikani   egallab   olgan   o’qituvchi   ovozi   bug’ilgandan   yoki
o’zining   ish   bilan   bog’lik   bo’lmagan   qandaydir   kechinmalarini   uno’tishni
bilmaslikdan   azoblanib   yurmaydi.   Demak,   pedagogik   texnikani   egallash o’qituvchining   o’z   kasb   maxoratidan   qanoatlantirish   darajasini   o’sishiga   olib
kelishi mumkin. 
Pedagogik texnikasi o’qituvchi faoliyatini tartibga soluvchi shakl 
sifatida 
Pedagogik   texnikaning   hamma   uchun   umumiy   bo’lgan   malakalarini
tadbiq   etish   sohasini   pedagogning   bolalar   bilan   bevosita   muomilasini   qarab
o’tamiz, rivojlangan pedagogik texnika o’qituvchiga o’quvchilar bilan muomila
kilganda  zarur.  So’z,   rang,   oxang,  qarash,   imo-ishorani   tez   va   anik  topish,   eng
o’tkir va ko’tilmagan vaziyatlarda osoishtalikni va aniq fikr yuritish, tahlil qilish
kobiliyatini saqlab qolish imkonini beradi. 
Bundan   tashqari   xaqiqiy   pedagog   ta’sir   ko’rsatishda   o’qituvchining
pedagogik   texnika   sohasidagi   barcha   malakalari   bir   vaqtda   namoyon   bo’ladi.
Nutq, imo-ishora, mimika, harakat bilan birga sodir bo’ladi. O’zliksiz o’zini tuta
bilish
;  ta’sirchan vositalarga berilmaslik imkonini beradi. 
Individual   pedagogik   texnika   pedagogning   yoshi,   mijozi,   fe’l   atvori,
sixatsalomatligi, anatomik, fiziologik xususiyatlariga ancha bog’lik   bo’ladi. 
Pedagogik   texnikaning   shakllanishi   shaxsning   sifatlariga   ham   ta’sir
ko’rsatadi.   Chunonchi,   nutqni   ifodali,   sof,   savodli   bo’lishi   ustida   ishlash,
fikrlashning   ravon   bo’lishiga   ta’sir   kiladi.   Psixik   faoliyatni   mustaqil   tartibga
solish   usullarini   egallash,   fe’l   atvor   bilan   bo’lgan   hissiy   vazminlikning
rivojlanishiga   olib   keladi.   Pedagogik   texnika   malakalarining   shakllanish
darajasida   o’qituvchining   umumiy   madaniyati,   imkoniyatlari   nomoyon   bo’ladi.
Agar   pedagogning   nutqi   qashshoq   va   tartibsiz   bo’lsa,   bular-bo’lmas   sabablar
bilan o’z hissiyotlariga erk bersa, tarbiyalanuvchi hissiyotiga ta’sir qilmaydi. 
Maqsadga karatilganlik va pedagogning tashki ko’rinishi 
Pedagoglarning   o’quvchilar   bilan   bevosita   muloqoti   tarbiyalanuvchilarga
ta’sir   ko’rsatadi.   Bu   jarayondan   ikki   tomonlama   axborot   almashiladi.   Ya’ni,
pedagog boshqarish subyektidan obyektga "o’quvchilar"ga boradi. Va aksincha
obyekt   subyektga   boradi.   Pedagog   bevosita   shaxslararo   muomiladan   o’z tarbiyalanuvchilari umuman jamoa, undagi ichki jarayenlar xaqida g’oyat xilma-
xil axborotga ega bo’ladi va x.k. 
Pedagogik   muomila   vositasi   orqali   qanday   axborot   olishni   qarab   chiqar
ekanmiz, o’quvchining shaxsi haqidagi axborotini muhimligini alohida ta’kidlab
o’tish   kerak.   Bevosita   muomila   shaxsning   g’oyat   xilma   xil   sharoitlarda   va
ko’rinishlarda   o’rganishga   imkon   beradi,   u   faqat   shaxsning   xulq   atvorida
namoyon   bo’ladigan   erkin   va   eng   ta’sirchan   tashki   belgilarigina   qayd   etish
imkonini   berib   kolmaydi.   Pedagog   o’quvchilar   bilan   muomila   kilar   ekan,   juda
mayda detallarni ham anglab olishga kodir bo’ladi, bu detallar sirtdan Karaganda
unchalik ahamiyatli bulmay shaxsda sodir bulayotgan, uni tushunish uchun juda
muhim   bo’lgan   zarur   ichki   jarayenlar   ko’rinishlarining   alomatlari   buyicha
bo’lishi ham mumkin, Bu xol shaxsni chukur tushunish imkonini beradi, tashki
katlam   ostida   boshka   usullar   bilan   aniklab   bulmaydigan   narsalarni   topish
imkonini beradi. 
Pedagoglik   faoliyati   kishini   o’zi   duch   keladigan   xodisalarni   taxlil   etish   va
umumlashtirish tajribasi  bilan boyitadi. Bu esa  o’z sheriklari  axvolini  faxmlab,
bilib   olish   va   ular   haqida   xukm   yuritish   kobiliyatini   oshiradi.   Nixoyat
pedagogning   o’quvchilar   bilan   kundalik   muomilasi   shunga   olib   keladiki,   u
o’quvchilarning   xatti   harakatlaridash   chukur   ma’no   va   xakikiy   sababini   turli
vaziyatlarda   paykab   oladi,   buning   uchun   namuna   sifatida   o’zi   tez-tez   qayd
kilgan   dalillardan   va   o’quvchilarnig   xulq-atvor   usullardan   foydalaniladi,   Bu
narsa   pedagoglik   faoliyatida   ayniksa   sezilib   turadi.   Bu   konuniy   bir   xoldir.
Chunki   "Biz   kundalik   xayotda   odamlar   bilan   muomilada   bular   ekanmiz   ,
ularning   xulq-atvorini   bilib   olamiz,   chunki   biz   uni   guyo   ukiganday"   bulamiz,
ya’ni   xulq-atvorning   tashki   ko’rinishlari   ahamiyatini   tushunib   olamiz   va   shu
tarika   konteksda   xosil   bo’lgan   o’zininig   ichki   psixologik   rejasiga   ega   bo’lgan
tekstni   ma’nosini   ochib   beramiz.   Bu   "ukish"   yul-yulakay   bo’ladi,   chunki
atrofimizdagilar   muomila   jarayonida   bizda   ularning   xulqiga   doyr   ma’lum
darajada avtomatik tarzda mavjud bo’lgan psixologik ma’no xosil bo’ladi.  O’qituvchining   o’quvchilar   bilan   muomilasi   ular   urtasidagi   o’zviylikni
tuldiruvchi   vazifasini   ham   bajaradi.   Shu   munosabat   bilan   tarbiya   o’zluksiz
jarayon  ekanligini   nazarda to’tish  kerak.  Bolalarga  nisbatan  tarbiyaviy vazifani
bajaruvchi katta yoshdagi kishilar, unga doimiy ta’sir etuvchi tizimiga ega emas.
Xar   bir   o’quvchiga   xar   xil   ta’sirlar   okimi   yetib   boradi.   Ular   bir-birlari   bilan
unchalik   mos   kelmasligi   va   ma’lum   darajada   biri   ikkinchisiga   zid   kelishi
mumkin.   Pedagogning   o’z   tarbiyalanuvchilariga   ko’rsatadigan   turli   tuman
ta’sirlari   unga   to’zatish   kiritishga   intilishiga   boglik,.   Albatta   bunda
o’quvchilarga   munosabat   uning   shaxsiy   sifatlariga   qarab
boshkariladi.Muammolarning   ko’p   yoki   oz   darajada   bo’lishi   inobatga   olinadi.
Pedagogik kobiliyatlar strukturasida akl, idkoa, xozirjavoblik, tankid ko’z bilan
qarash, sobitkadamlik, notiklik, so’z boyligi va xokazolar muhim rol uynaydi. 
Pedagogik   kobiliyatlar   faqat   pedagogik   faoliyat   samarali   bo’lishi
shartigina   emas,   balki   ko’p   jixatdan   o’qituvchining   muvaffakiyatli   ishlashi
natijasidir.   Shu   munosabat   bilan   o’qituvchining   o’zida   pedagogik
kobiliyatlarining   anik   maqsadni   ko’zlab   tarkib   topishi   va   rivojlanishi   katta   rol
uynaydi.   Tajriba   va   maxsus   tadkikotlar   buning   batamom   xakikiy   narsa
ekanligini   ko’rsatmokda.   Masalan,   shaxs   xususiyatlarini   ko’zatish
o’qituvchining pedagogik tajriba xosil qilishga ham, uning maxsus ma’lumotlar
tuplashida   muhim   urin   tutadi.   O’qituvchi   o’zining   sosial   psixologik
ko’zatuvchanligi bilan o’quvchilarning turli xarakter xususiyatlari va mayllarini
paykab   kolish   kobiliyatinigina   emas,   shu   bilan   birga   ularning   paydo   bo’lish
sabablarini bilib olish, ularga bu sabablarning paydo bo’lish vaziyatiga muvofik
baxo   berish   maxoratini   va   xokazolarini   rivojlantirishga   kodirdir.   Agar
o’qituvchida   o’quvchilar   bilan   munosabatlarining   ishonch   asosida   kurilishiga
yulyurik   bo’lsagina,   bunday   muloqot   ruy   beradi.   Tarbiya   jarayonida   bunday
yulyurikni amalga oshirish kiyin ishdir, lekin bunga butunlay erishish mumkin.
Albatta,   katta   yotpdagi   kishilarning   bolalar   xayotiga   kushilib   ketishi   nixoyatda
kiyin narsa. Lekin bu muxitga u yakinlasha oladi, ancha yakinlashib boradi,  Pedagogda   bolalar   bilan   o’zaro   ishonch   va   dustlik   munosabatlari   vujudga
kelgandagina bunga erishish mumkin. 
O’kituvchi nutqi  
O’quvchilar   jamoasi   bilan   muomila   ko’pincha   suxbat,   ma’ro’za,   axborot
va   xokazolar   shaklida   bo’ladi.   Birinchi   navbatda   suxbatni   qanday   qilib   tashkil
etish,   o’qituvchining   gaplariga   bolalarning   dikkatini   tortish   muhim   ahamiyatga
ega.   Buning   uchun   bir   necha   usullar   bor.   Gapni   masalaning   kuiilishidan
boshlash   mumkin.   Bu   masalada   bulajak   suxbatning   ma’nosi   mujassamlashgan
bo’ladi. Mavzuga dikkatni tortishga urinib ham kurish mumkin. Bunda gapning
erkin kizikarli faktni ma’lum qilishdan boshlasa bo’ladi. Keyin uni tushuntirish
va taxlil qilish esa muomilaning mazmunini tashkil etadi. Makola yoki biron bir
asardan   parcha   keltirish   ham   muvaffakiyatli   bo’lishi   mumkin.   Bundan   tashkari
darxol bolalarga bulajak suxbat ularning kizikishlari bilan boklik ekanligini aytib
utsa  ham  bo’ladi.  Mana  suxbatga  bolalarning dikkatini   jalb kilindi  ham   deylik.
Endi uning mavzusini ancha kiska, lekin yetarli darajada anik qilib ochib berish
darajasi   turadi,   buni   qanday   amalga   oshirish   mumkin?   Masalan,   suxbatni
to’zishning bunday varianti bo’lishi mumkin. Dastlab pedagog o’quvchilar ongi
va hissiyotiga yetkazmokchi bo’lgan asosiy fikr kiskacha bayon etiladi. Sungra u
ochib   beriladi.   Buning   uchun   faktlar,   misollar   va   illyustrasiyalar   tizimi   bayon
kilinadi.   Bundan   erkin   takkoslashlar,   kutilmagan   uxshatishlardan   foydalanish
juda foydali bo’ladi. 
Shundan   keyin   xulosa   chiqarish,   ya’ni   suxbatning   asosiy   fikrini   boshkacha
so’zlar   bilan   takrorlash   mumkin.   Suxbat   bolalarda   doimiy   kizikish   uygotish
uchun   bir   kator   murakkab   bulmagan   usullardan   foydalanish   zarur,   eng   muhim
so’zlar   va   iboralarning   intonasiya   bilan   ajratib   ko’rsatish   va   aksincha
intonasiyani   (urgu)   o’zgartirish   unchalik   muhim   bulmagan  tekstni   bayon   qilish
kerak. Ovoz va nutq oxangini o’zgartirish foydalidir. Suxbatni qanday tugallash
ham muhim ahamiyat kasb etadi. U turlicha bo’lishi mumkin. Asosiy goyalarni
yana   bir   marta   kiskacha   bayon   qilib   berish   mumkin.   Uni   she’riy   satrlar   bilan tugallasa   ham   bo’ladi.   Agar   bolalarning   o’zlari   eshitgan   narsalari   haqida   fikr
yuritishlarini xoxlasa javobsiz savol bilan tugallash mumkin. 
Mulokotda ishontirish, ta’sir etish usullaridan foydalanish. 
Muomala  kategoriyasi  umumiy  psixologiya  fanining  asosiy 
kategoriyalaridan   biri   hisoblanib,   u   o’z   ichiga   shaxslararo   munosabatning   eng
muhim mexanizmlarini kamrab olgan. Psixologiya fanida muomala kategoriyasi
keng   aloqani   mujassamlashtirib,   odamlar   urtasida   o’zaro   munosabatni   aks
ettiradi. Muomalaning eng muhim  tarkibi  mulokot sanalib, motivasiyada motiv
qanday ahamiyat kasb etsa, u ham xuddi shunday muhim rol uynaydi. Muomala
hamkorlik   faoliyatining   extiyojidan   vujudga   kelib   ko’p   kirralari   jarayonidir.
Muomala kuyidagi tarkibiy qismlardan tashkil topgan. 
1. Kommunikativ (bir tomonlama axborot o’zatish]. 
2. Muomala   o’z   ichiga   hamkorlik   faoliyatining   katnashchilari   bilan   o’zaro
axborot   almashinuvini   kamrab   olgan   bo’lib,   kommunikativ   jabxa   sifatida
tavsiflanishi   mumkin.   Odamlar   bir-birlari   bilan   mulokotga   kirishishi
jarayonida  muomalaninig muhim  vositalaridan  biri  tilga va nutq faoliyatiga
bevosita murojat kiladilar. 
3. Interfaol   (ikki   tomonlama   ta’sir)-mulokotga   kirishuvchilarni   o’zaro   ta’siri,
ularning   nutq   faoliyatida   nafaqat   so’z   orqali   fikr   almashinuvi,   balki   xatti
harakati va xulq atvori o’zaro ta’sir utkazish tushuniladi. 
4. O’zaro   bir-birini   idrok   qilishi,   anglashi.   Bunda   mulokotga   kirishuvchilar
o’zaro  bir-birini   idrok  qilishi  jarayoni   namoyon bo’ladi. Ya’ni,  ulardan  biri
ikkinchisining   ishonchiga   loyik   aklli,   farosatli,   tajribali,   yuksak
tayyorgarlikka ega inson sifatida idrok kilinadi. 
  Muomilaning   tarkibiy   qisml arini   birgalikda,   yaxlit   olib   qarash,   hamkorlik
faoliyatida namoyon kiladi. O’qituvchi  Bilan o’quvchilar hamkorlik faoliyatiga
kirisha   olsa,   shaxsni   shakllantirishning   maqsad   va   vazifalariga   o’zaro   ta’sir   va
tushunuvchi yulga kuya olsa, shundagina pedagogik muomala amalga oshadi. 
Pedagogik   muomala-   bu   o’qituvchining   talabaga   ta’sir   utkazish   ularning
birbirlari bilan hamkorliklarining faoliyatidir.  Hamkorlik   o’zaro   axborot   almashinuvi,   -turlicha   kommunikativ  vositalar
yordamida   o’qituvchi   tomonidan   talabalar   bilan   o’zaro   munosabatni   tashkil
kiladi. Pedagogik faoliyatda muomala muayyan dastur asosida maqsadni amalga
oshirish, rejalashtirish va utkazish funksiyasini bajaradi. Ya’ni muomala: 
-O’quv faoliyatini yakka xol bajarishning vositasi; 
-Tarbiya jarayonini ta’minlashning ijtimoiy-psixologik tizimi; 
-Ta’lim   va   tarbiyaning   muvaffakiyatini   ta’minlovchi   o’qituvchi   bilan   talabalar
o’zaro munosabatining muayyan tizimini tashkil qilishning usuli; 
-Talaba   individualligini   takomillashtirish,   iste’dodini   karor   topshirish   imkonini
beruvchi jarayon sifatida xizmat kiladi. 
Muallim   pedagogik   jarayonda   yetakchi   kishidir.   Unga   yosh   avlodni
ukitish   va   tarbiyalash   vazifasi   yuklatilgan.   Shuning   uchun   ham   o’qituvchiga,
uning axlokiy sifatlariga o’quvchilar bilan muomalasiga nisbatan alohida yuksak
talablar   kuyiladi.   Muallim   xayotga   endigina   kirib   kelayotgan,   barkamol   shaxs
sifatida shakllanayotgan   insonlar  yosh  bolalar   bilan mulokotda  bo’ladi.  Bolalar
ta’limtarbiya jarayonida umuminsoniy va milliy axlok normalarini o’zlashtiradi. 
O’quvchi muomala odobini asosan o’qituvchi timsolida anglab oladi. Pedagoglar
jamoasida   o’qituvchilar   urtasidagi   muomala   -   munosabatlar   insonparvarlik,
ixtiyoriylik   tamoyillariga   asoslanadi.   Ular   odatda,   ikki   xil   bo’lib,   biri-rasmiy,
ikkinchisi-norasmiy muomala deyiladi. Rasmiy muomala-munosabatlar 
O’zbekiston   Respublikasining   konunlari,   direktiv   xujjatlariga   asoslanadi.
Norasmiy   muomala   pedagogik   etikaning   konuniyatlariga   asoslanadi   va
jamoaning xar bir a’zosi tomonidan ixtiyeriy ravishda bajariladi. Muomala odobi
psixologik   konuniyatlar,   odob   normalari,   koidalari,talablari   pedagoglar
jamoasining   fikri   asosida   bajariladi.   Yoshlarga   ta’lim-tarbiya   berish   bir
kishining   ishi   emas.   Uni   pedagoglar   jamoasi   bajaradi.   Ta’lim-tarbiyada   ko’zda
tutilgan   maqsadga   erishish   uchun   o’quv   yurti   butun   jamoasi,   hamma
o’qituvchilar   birlashib   harakat   qilishlari   lozim.   Xar   bir   muallimning   xatti-
harakati,   xulqi,   muomalasi   pedagoglar   jamoasining   maqsadi   talablariga   mos
bulmogi   kerak.   Jamoaning   ayrim   o’qituvchiga   ta’siri   pedagoglar   jamoasida shakllangan muomala odobi munosabatlariga boglik. Xar bir bolaning tarbiyasi
uchun   ma’suliyatning   birligi   pedagoglar   jamoasining   o’quvchiga   nisbatan
talablaridan   biridir.   Darsda   o’quvchilarning   intizomi   pedagogik   jamoadagi
muomala   odobi   axlokiy   munosabatlar   darajasini   ko’rsatadi,   Kollejda   o’quv
intizomini   saqlash   butun   pedagoglar   jamoasining   ishi.   Pedagoglar   jamoasida
o’zaro   yordam   va   ishonchning   mavjudligi   muomala   odobiga   amal   qilishning
muhim   shartidir.   Muomala   odobiga   rioya   kllish   pedagoglar   jamoasining
maqsadiga   o’qituvchilarning   axlokiy   saviyasiga   boglik..   Pedagoglar   jamoasida
o’zaro   muomala   munosabatlar   o’quvtarbiya   jarayonini   takomillashtirishga
mas’uliyat   va   intizomni   saqlashga   asoslanadi.   Pedagogik   jamoada   SOG ’ LOM
akliy-ruxiy   muxit   mavjud   bo’lsa,   axlokiy   norma   va   yul-yuriklar   bajarilibgina
kolmasdan,   balki   ular   xar   bir   muallimning   e’tikodiga   ,   odatiga   aylanadi.
Pedagoglar   jamoasining   shaxs   va   jamoa   uchun   foydali   ishlariga   asoslangan
ta’siri   natijasida   muallimning   ma’naviy   kiyofasida   chukur   sifat   o’zgarishlar
sodir   bo’ladi.   Ijtimoiy   burchni   Tygri   anglash   xulqini   tugri   baxolay   olish   odati
shakllanadi. Jamoada o’zaro muomala yaxshilanadi. Muomala jarayonida uning
maqsadga   muvofik   amalga   oshirishni   ta’minlash   uchun   ijtimoiy   nazorat   va
ijtimoiy   konun-koidalar   muhim   ahamiyatga   ega,   Bu   nazoratda   uchta   muhim
ta’sir etish vositasi ishtirok etadi: ma’kullamaslik, koralash, jazolash. 
Muomala   jarayonida   o’quvchi   yoki   talaba   xulqi   ijtimoiy   konun-koidalar
maromiga   zid   kelsa,   u   xolda   uning   xatti-harakati   koralanadi,   e’tiroz,   tanbex,
eslatish   kabi   vositalar   bilan   ta’sir   utkaziladi.   Muomala   vaqtida   odob,   odoblilik
muhim ahamiyatga ega. Uning asosiy vazifalari: axborot almashuv, o’zaro ta’sir,
o’zaro   idrok   qilish,   tugri   amalga   oshishini   idora   qilib   turadi.   Xar   bir   fikr
bildirilganda,   mulokotdosh   kabul   kilayotganini   faxmlab   turish,   tashki
ko’rinishlari o’zgarishiga e’tibor  berish, o’zr surash tavoze bilan murojat  qilish
evaziga   muomala   odobi   ushlab   turiladi.   Muomala   jarayonida   ba’zi   bir   xatti-
harakat   uilamay   bildirilgan   fikr,   ortikcha   imo-ishora   odobsizlikka   olib   keladi.
Odobsizlik   esa   nizoli   vaziyat,   karama-karshilik,   ziddiyatli   vaziyatni   keltirib
chiqaradi.   Buning   natijasida   muomala   fikr   almashuv   o’zini   vazifasini   nizoli vaziyatga   bushatib   beradi.   Pedagogik   muomalada   psixologik   aloqa   urnatish
alohida ahamiyatga ega, chunki talaba bilan o’zaro munosabat, xurmat ishonch
negizida kuriladi. 
Bunda o’qituvchi talabaning xukuk majburiyatini, uning kollejda, jamoat
joylarida,   oilada   bajaradigan   vazifasi   nimadan   iborat   ekanligini   e’tibordan
chetga chiqarmasligi lozim. 
O’qituvchining   talabalarga   ta’sir   utkazish   samarasi   uning   prinsipialligi   va
talabchanligida   o’z   aksini   topadi.   Bundan   tashkari   u   o’ziga   ham   uta   talabchan
bulmogi, shaxsiy namunasi bilan tabiiy ravishda obru-e’tibor kozonmogi lozim. 
Muomala   jarayonida   va   hamkorlik   faoliyatida   o’qituvchining   talabalarga   ta’sir
utkazish natijasida ularda: 
-o’z-o’zini va o’zgalarni xurmat qilish; 
-o’z-o’zini va boshkalarning faoliyati, xulqini baxolash; 
ma’suliyat   bilan   qarashi,   ma’lumotli   bo’lib   pedagogika   bilan   psixologiyani
bilish, pedagogik maxoratga, pedagogik odobiga ega bo’lishi lozim. 
Nutq texnikasi va ovozdan foydalanish. 
Nutq   odobi   insonning   ahloqini   belgilovchi   mezondir.   Ahloq   fan   sifatida
o`rta asrlarda yuzaga keldi. Kishining odobi, eng avvalo uning nutqida ko`rinadi.
Nutq odobi – aytilishi zarur bo`lgan xabarlarni tinglovchiga hurmat qilgan holda,
bilish, chunki ularni bilmaslik aniqlikning buzilishiga olib keladi: 
Paronimlarni   bilish,   ulardan   tovush   yaqinliklariga   e’tibor   berish;   tor
muhitda ishlatiladigan dialektalizm so`zlarning ma’nolari yaxshi anglatgan holda
nutqqa kiritish. 
O`qituvchi o`z nutqidan keng foydalanadi. O`quvchilarga voqea hodisalar,
shaxslar   haqida  ma’lumot  berishda   bu  katta  ahamiyat  kasb   etadi.  O`qituvchilik
kasbi bevosita ovoz xususiyatlari bilan bog`liq, yoqimli va jarangdor ovozga ega
bo`lgan   o`qituvchi   o`z   o`quvchilariga   ovozining   shiradorligi   bilan   ham   ta’sir
etadi.   Bunday   muvaffaqiyatga   erishish   uchun   o`qituvchi   o`z   ovozini   kuchini,
yoqimliligini bilishi zarur. 
O`qituvchining ovozidan quyidagi xususiyatlar bo`lishi lozim. 
-   jarangdorlik (tovushning tozaligi va tembrning yorqinligi);  Asarlarning   ayrim   parchalari   darsda   hikoya   qilib   beriladi.   Hikoya   qilib
berishda   voqealar   batafsil   yoki   ma’lum   qisqartirishlar   bilan   bayon   etilishi
mumkin. 
  Nutq   texnikasi   deyilganda   nutqni   tinglovchi   yoki   o`quvchiga   yetkazishda
qo`llanadigan   vositalar   tushuniladi.   Nutq   ikki   xil   ko`rinishda   bo`lganda   uni
texnikasini ham ikki xil ko`rsatish mumkin: 
1. Og`zaki nutq texnikasi. 
2. Yozma nutq texnikasi. 
Og`zaki   nutq   texnikasi   tovush,   bo`g`in,   so`zlarni,   uning   shakllarini   talaffuz
etishni   yaxshilash   borasida   nutq   organlarini   faollashtiruvchi   mashqlarni
anglatadi.   Bunga   ovozdan   foydalanish   tovush   fazilati   sifatida   yorqin   ifodalash
qobiliyati   bilan   nutq   faoliyatining   ma’nosi   bilan,   nutq   ishlatilayotgan   so`z
ma’nolarini bilish bilan bog`liq bo`ladi. Agar notiq o`zi fikr yuritmoqchi bo`lgan
nutq   predmetining   yaxshi   bilsa,   unga   mos   so`zlar   tanlasa   va   o`zi   tanlagan
so`zlarning ma’nolariga vazifalar yuksala, nutqning aniq bo`lishi muqarrardir. 
Nutqning   sifati   ma’nosidan   aniqligining   o`zi   nimalardan   iborat?   Aniqlikni
“nutq borlik”, nutq – tafakkur munosabatlari asosida aniqlasa bo`ladi. 
Ish qog`ozlarga xos bo`lgan xususiyatlar. 
Yozma nutq ham huddi og`zaki nutq kabi tinglovchi uchun yaratiladi. Uning
qulayligidan, o`quvchiga tez va butun mohiyati bilan yetib borishidan yozuvchi
ham, o`quvchiga ham minnatdor. Shuni nazarda tutganda yozma nutq texnikasi
quyidagilarni o`z ichiga oladi: 
a)   har   qanday   yozma   nutq   xat   boshidan,   bosh   harf   bilan   boshlanishi   kerak,
har 
bir gap mazmunan nisbatan tugallangan bo`lishi, yorqin fikr anglatishi kerak; 
- keng   diapazonlik   (ovozning   eng   pastlikdan   eng   yuqorigacha   bo`lgan
darajasi); 
- havodorlik (erkin so`zlaganda yaxshi eshituvchanlikka ega bo`lish); 
- ixchamlik va harakatchanlik; 
- chidamlilik (uzoq ishlash qobiliyatiga ega bo`lish); 
- moslashuvchanlik   (dinamika,   tembr,   melodikani   eshitilish   sharoitida
moslasha olish); 
- qarshi shovqinlarga nisbatan barqarorlik;  - suggestivlik (ovozni hayajon ifodalash va bu orqali tinglovchining hulqiga
ta’sir qilish xususiyati. 
a) ma’lum bir fikr bayon etilgandan so`ng, nutqni tarkibiy qismi bo`lgan
boshqa fikr xat boshidan boshlanishi zarur. 
Xat boshilar (abzatslar) bir-biri bilan mantiqiy bog`langan bo`lishi lozim. 
b) Dialoglardan   tashkil   topgan   yozma   nutqda   har   bir   shaxsni   gapi   teri
orqali yoziladi; 
c) ko`chirma   gaplar,   ko`chirmalar,   o`z   ma’nosida   ishlatilmagan   so`zlar,
birikmalar qo`shtirnoq ichiga olinadi; 
d) nutq   uchun   ikkinchi   darajali   hisoblangan,   undagi   gaplarning   tarkibiy
qismi hisoblanmaydigan narsalar teri yoki qavs bilan ajratiladi; 
e) ot   kesim,   izohlovchi,   undalma,   ajratiladigan   bo`laklar   tegishli   tinish
belgilari bilan ajratiladi; 
f) nutqning xat boshidan yirik qismlarga boblarga bo`lib ko`rsatiladi. 
Ish qog`ozlarga ham yozma nutq hisoblanadi. 
  Ularning yozilishi ham nutqqa xos umumiy talablardan chetga chiqmaydi. 
  Tasvir.   Nutqda   ifodalangan   narsa   yoki   hodisani   maxsus   til   vositalari   orqali
xarakterlash, uning xususiyatlarini, sifatlarini ko`rsatish usuli tasvir deyiladi. 
Tasvir fikr yuritiladigan yorqin shakllantirish uchun ishlatiladi. 
  Hikoya   qilish.   Bo`lib   o`tgan   va   yuz   beradigan   voqea   hodisalarning   batafsil
so`zlash   hikoya   qilish   hisoblanadi.   Kichik   hajmdagi   nasriy   asarlar,   katta
asarlarning ayrim parchalari darsda hikoya qilib beriladi. Hikoya qilib berishda
voqealar batafsil yoki ma’lum qisqartirishlar bilan bayon etilishi mumkin. 
Ifodali o`qishning texnik asoslari. 
Ifodali   o`qish   muayyan   intonatsiya   yordamida   asarning   g`oyasi   va
jozibasini to`g`ri, aniq yozuvchi niyatiga mos ravishda ifodalay bilishdir. Ifodali
o`qishning   asosiy   vazifasi   muayyan   matnning   mazmuni   va   emotsionalligini
ohang orqali tinglovchiga yetkazib berishdir. 
  Ma’lumki,   ifodali   o`qiladigan   asar   matni   qanchalik   mukammal   bo`lmasin,   u
talqin   etilishiga   qarab,   muayyan   ta’sir   kuchiga   ega   bo`ladi,   talqin   jarayoni   esa
asarni   ifodali   o`quvchining   jismoniy   va   ruhiy   holatlaridir.   Demak,   talqin jarayonida ifodali o`quvchining butun vujudi talqin vositasi bo`lib xizmat qiladi.
Ijrochining   jismoniy   va   ruhiy   holatini   chiniqtiruvchi   mashqlar   kompleksi   nutq
texnikasi deyiladi. 
Nutq   texnikasi,   o`z   ob’yekti   va   funktsiyasiga   ko`ra   to`rt   muhim   qismga
bo`linadi: ovoz, nafas artikulyatsiyasi va diktsiya. 
  Ovoz   inson   oily   nerv   sistemasining   mahsuli   bo`lib,   uning   manbai   tomoqda
joylashgan tovush poychalaridir. Oliy nerv sistemasining muayyan signali bilan
tovush   paychalari   titraydi,   cho`ziladi,   qisqaradi,   g`oyat   nafis   harakatlar
kompleksini   bajaradi,   natijada   tovush   paydo   bo`ladi,   tashqariga   chiqqunchga
qadar turli qaytargich (rezenator) larga urilib chiqqan tovush ovoz deyiladi. 
 Nutq so`zlash jarayonida ovozning balandlashi va pasayib turishi modulyatsiya
deb yuritiladi. 
 Ovoz baland-pastligi, yo`g`on-ingichkaligiga qarab tepor, bariton, bas, soprano,
metstso-soprano, alt kabi turlarga bo`linadi. 
  Ovozning nutq, tovush doirasida va muayyan vaqt birligi davomida tovlanishi
ohang (intonatsiya) deyiladi. 
  Nafas nutq texnikasining muhim qismidir. Nafas ovoz va nutqni tinglovchiga 
yetkazish, ovoz kuchini tashkil etish vositasidir. Nafas uch turga – ko`krak, 
qorin yoki o`rta va diafrag`mal nafas turlariga bo`linadi. 
  Artukulyatsiya   deb,   nutq   a’zolarining   faol,   passiv,   normal   harakat   qilinishiga
qarab artikulyatsiya yaxshi, yomon, normal bo`lishi mumkin. 
  Nutq   so`zlanayotgan   vaqtda   nuqsonsiz   bo`lgan   artukulyatsiya   normal
hisoblanadi.   Ammo   ifodali   o`qish   uchun   uning   o`zi   kifoya   qilmaydi.   Shunga
ko`ra   normal   artikulyatsiya   mashqlar   vositasida   takomillashtiriladi.
Artikulyatsiyani   yaxshilash   uchun   o`tkaziladigan   mashqlar   artikulyatsion
gimnastika deyiladi.  Ular quyidagilardir: 
1. Lab mashqlari 
2. Til mashqlari 
3. Jag` mashqlari  Diktsiya nutq mashqlarining talaffuz etish me’yorlaridir. Nutq 
tovushlaridagi nuqsonlarni bartaraf etish, talaffuzni aniq va yorqinlashtirish 
maqsadida uyushtirilgan mashq diktsion mashq deyiladi. 
Ifodali o`qishning ruhiy-grammatik asoslari. 
SUR’AT   nutqning   muayyan   tezlikda   matn   mazmuniga   mos   ravishda
aytilishi sur’at deyiladi. 
Sur’at uch turga ajratiladi: 
a) o`rtacha; 
b) tezlanuvchan; 
c) pasayuvchi   sur’at   (o`qituvchi   she’riy   va   nasriy   asarlardagi   sur’at
turlariga amal qilib ifodali o`qib izohlaydi). 
TO`XTAM   to`xtam   (pauza)   ovozning   vaqtincha   to`xtatish   (to`xtab
qolish, dam olish, oraliq) bo`lib, bu davrda nutq a’zolari artukulyatsiyadan
to`xtaydi   va   nutq   oqimi   uziladi.   To`xtam   davrida   nafas   olinadi   va
nutqning navbatdagi qismini talaffuz etishga hozirlik ko`riladi. 
  To`xtamdan turli maqsadlarda foydalaniladi. Shunga ko`ra u quyidagi  turlarga
bo`linadi: 
a)   nafasni rostlash to`xtami. 
Nutqning   bir   nafas   tugaguncha   aytilgan   qismidan   so`ng   yangi   nafas   olish
uchun   qilingan   to`xtamni   nafasni   rostlash   to`xtami   deyiladi.   Bu   to`xtamda
o`pkaga   havo   olinadi.   Shuni   ta’kidlash   joizki,   matnning   duch   kelgan   joyida
nafas rostlanmaydi. b)   mantiqiy to`xtam. 
Mantiqiy   to`xtam   nutqning   mantiq   tomoni   bilan   bog`liq   bo`lib,   so`z
guruhlarini   bir-biridan   aniq   ajratish,   matnning   ma’nosini   to`la   ochish   uchun
xizmat   qiladi.   Bu   to`xtam   mantiq   qonunlariga   bo`ysunib,   sintaktik   talablarga
rioya qilinmaydi. 
Orazin   yopg`och   ko`zimdin   sochilur   har   lahza   yosh,
Bo`ylakim paydo bo`lur yulduz nihon bo`lg`och quyosh. 
c) ruhiy to`xtam  So`zlovchining   kuchli   hayajonini,   borliq   voqea   hodisalaridan   olgan
taassurotlarin   ifodalovchi   to`xtam   ruhiy   to`xtam   deyiladi.   (misollar   she’riy   va
nasriy matnlar asosida keltiriladi). 
d) normal to`xtam. 
Ritmik   birliklarning   bog`lanish   o`rniga   mos   keladigan   to`xtam   normal
to`xtam   deyiladi.   Normal   to`xtam   nutqning   hajm   va   ohang   jihatidan   bir-biriga
teng qismlari orasidagi to`xtalishdir. Normal to`xtam she’riy nutqda ko`zlangan
mazmunni ohangni yuzaga chiqarishda muhim ahamiyatga ega. 
Tog`lardagi qip-qizil lola! 
Bo`lib go`yo yoqut payola! 
Buloqlardan uzatadi suv!
El   ko`zidan   qochadi
uyqu! 
e) tobe to`xtam 
Tobe   to`xtam   sintaktik   tobelik   munosabatini   ifodalaydi.   Odatda,   ergash
gaplar   tobelik   to`xtami   orqali   bosh   gapdan   ajratiladi:   Kimning   aravasiga
o`tirsang, o`shaning qo`shig`ini ayt. 
f) ogohlantiruvchi to`xtam. 
O`zidan keyin nutqqa yangi qism kiritilishini ko`rsatish uchun xizmat 
qiladigan to`xtam ogohlantiruvchi to`xtam deb yuritiladi. Yozuvda bunday 
to`xtamni ko`rsatish uchun ikki nuqta qo`yiladi: Bir qaraysan: bog`u ko`lda 
qayiqlar suzar, 
Qayrag`ochlar soyalarin suvlarga cho`zar. 
g) ajratuvchi to`xtam. 
Nutqda   ishtirok   etuvchi   sintaktik   birliklarni   bir-biridan   farqlashni
ifodalaydigan pauza ajratuvchi to`xtam deyiladi. Bu to`xtam ikki xil. 
1. Sintaktik birliklarni ajratuvchi to`xtam. 
2. Gaplarni   ajratuvchi   to`xtam   (misollar   she’riy   yoki   nasriy   asarlar
yordamida keltiriladi). 
 
h) Kesim to`xtami 
Predikativlik aloqasini ifodalovchi to`xtam kesim to`xtam deyiladi:  Uning otasi – tadbirkor. 
i) Birlashtiruvchi to`xtam. 
O`rnida   biriktiruvchi   bog`lovchilarni   qo`shish   mumkin   bo`lgan   to`xtam
birlashtiruvchi to`xtam deyiladi. 
Nutqning aniqligi.  
Nutqning aniqligi  tabiat  va jamiyatdagi  narsa va hodisalar  bilan ularning
nutqdagi atamasi bo`lgan materiali o`rtasidagi mutanosiblikni taqozo qiladi: 
a) sinonimlardan o`rinli foydalanish; 
b) antonimlardan to`g`ri foydalanish; 
c) ko`chma ma’noli so`zlarni o`rinli qo`llash; 
d) so`z birikmalarini to`g`ri qo`llash; 
e) iboralarni to`g`ri qo`llash; 
O`qituvchi nutqida atamalar va mutaxassislikka oid leksika asosiy o`rinni
egallaydi. Ular o`quvchi bilimining dunyoqarashining bilishi hisoblanadi. 
Fan   sifatida   o`zbek   tilshunosligi   ham   boy   atamalarga   ega.   Ularning   bir
qismi   tilshunos   olimlarimiz   tomonidan   ijod   qilingan   bu   bir   qismi   boshqa
tillardan to`g`ri yoki kalkalash (nusxa olish) orqali qabul qilingandir. 
XX asrda xalqaro ilmiy aloqalar nihoyatda ravnaq topdi. Ayni til hodisasi
bir necha atama bilan izohlanadigan holatlar nihoyatda ko`paydi. 
Aniqlik   nutqning   muhim   fazilatlaridan   biri   sifatida   qadimdan   ma’lum.
G`arb   mutafakkirlari   ham,   Sharq   olimlari   ham   aniqlikni   nutq   sifatlarining
birinchi   sharti   hisoblanganlar.   Aristotel   “Agar   nutq   noaniq   bo`lsa,   u   maqsadga
erishmaydi”   degan   bo`lsa,   Kaykovus:   “Ey,   farzand,   so`zning   yuz   va   orqa
tomonini   bilgin.   Ularga   rioya   qilgan,   so`zlaganda   ma’noli   gapir,   notiqlikning
alomatidir”.   Agar   gapirgan   vaqtingda   so`zning   qanday   ma’noga   ega   ekanligini
bilmasang   aniqlik   nutqning   tenbrlarini   yaxshilash,   diktsiyaga   e’tibor   berish,
tovushlarning   past   baland   tovlanib   turishi,   unli   va   undoshlarni   talaffuz   etish,
ohang kabilar. 
O`zbek adabiy tili og`zaki nutq texnikasini rivojiga o`zbek madaniyatining
atoqli namoyondalari – shoirlar, yozuvchilar. Can’atkorlar, aktyorlar katta hissa
qo`shadilar.. 
Yozma nutq texnikasi o`z mohiyatiga ko`ra ikki turga bo`linadi.  1. Har qanday yozma nutq uchun zarur bo`lgan texnik xususiyatlar. 
“Nutqning   aniqligi   so`zning   narsa   va   hodisalardan   aks   etgan   borliq   belgilari
bilan qat’iy mos kelinishidir”. Deydi rus tilshunosi V.N.Golovin. 
Aniqlik ikki xil bo`ladi: narsaning aniqligi va tushuncha aniqligi. Narsa aniqligi
nutqda   aks   etgan   mavjudlikning   narsalar,   hodisalar   doirasi   bilan   nusxa
mazmunining   munosabatida   ko`riladi.   Demak,   mavjudlik   narsalar,   hodisalar
orqali nutqda aniq aks etgan bo`lsa, bunday nutq aniq hisoblanadi. 
  Nutqning   har   tomonlama   to`g`rib   o`lishi   uchun   narsa   aniqligining   o`zi   yetarli
emas.   Tushunchaviy   aniqlik   ham   bo`lishi   zarur.   A.Qahhor   “Men   yozilgan
sahifani   hatto   jumlani   ham   ustidan   tuzata   olmayman.   Jumla   hatto   butun   bir
sahifaning   bir   so`zini   o`chirib,   o`rniga,   boshqasini   yozish   uchun   boshqa
qog`ozga   o`sha   jumla,   hatto   sahifani   ko`chirib   yozaman.   Nutq   bilan   qilingan
mehnat dard va quvonchni yuzaga chiqara oladi” – degan edi. 
  Aniq   nutq   yaratish   so`zlovchidan   quyidagilarni   o`rganish   va   ularga   amal
qilishni talab qiladi: 
a) tilning sinonimik imkoniyatlarini bilish va sinonimik qatorlardan kerakli
variantni ajratib nutqda qo`llash. 
b) Nutqda   ishlatiladigan   so`zning   otlashgan   ma’nolarini   har   tomonlama
bilish;   nojiddiy,   taxminiy   qo`llashlardan   qochish;   chunki   batayn   soz
qo`llash nutqni beburd qiladi; 
c) So`zning   ko`p   ma’noliligiga   jiddiy   e’tibor   berish,   ko`p   ma’noni   soz
nutqda   qo`llanganda   o`zining   qaysi   ma’noda   ishlatilayotganligini   aniq
tasavvur qilish, fikr yuzaga chiqishida bu so`zning boshqa ma’no qirralari
mon’elik   qilishqilmasligini   ko`z   oldiga   keltirish;   omonimlarning
xususiyatlarini   adabiy   normadagi   ifodalar   bilan   yetkazishidir.
O`qituvchining   tili   hamma   vaqt   o`zbek   adabiy   tili   normalarga   sodiq
qoladi, adabiy tilning go`zal va ta’sirchanligini o`zida saqlaydi. Adabiy til
ma’lum   qo`shimchalar,   Grammatik   kategoriyalarni   qo`llanilishidagi   bir
xilligi, barqarorligi bilan umumo`zbek harakatlarida bo`ladi. Shevalardan
ustun turadi. Uning ustunligini bir tomondan adabiy normalar belgilaydi.  Nutqning mantiqiyligi 
 Mantiqiy nutq deb yaxlit bir tizim asosida tuzilgan, fikrlar rivoji izchil bo`lgan,
har bir so`z, ibora maqsadga muvofiq ravishda ishlatiladigan nutqqa aytiladi. 
  Nutqning   mantiqiyligi   uning   asosiy   sifatlari   –   to`g`rilik   va   aniqlik   bilan
chambarchas bog`liqdir. Grammatik jihatdan to`g`ri tuzilmagan nutq ham, fikrni
ifodalash   uchun   noto`g`ri   tanlangan   lug`aviy   birlik   ham   mantiqiylikni   buzadi.
Mantiqiy   izchillkining   buzilishi   tinglovchi   va   o`quvchiga   ifodalanayotgan
fikrning   to`liq   borib   yetmasligiga,   ba’zan,   umuman,   anglashmasligiga   olib
kelishi mumkin. 
  Nutqning  mantiqiy buzilishi,  eng  avvalo, so`zlovchi  va  yozuvchining tafakkur
uquvi,   qobiliyati   bilan   bog`liq.   Shuning   uchun   mantiqiylik   faqatgina   lisoniy
hodisa   sanalmasdan,   balki   tafakkur   hodisasi   ham   sanaladi.   Bunda   mavzu
bo`yicha mavjud bilim asosida mulohaza yurgizish diqqatga sazovordir. 
  So`zlarning o`zi ifodalanayotgan narsa-hodisalarga mos ravishda fikrning aniq
ifodalanishi  narsa mantiqiyligi bo`lsa, soz birikmalari, gaplar, hatto butunbutun
matnlarning   bir-biriga   mosligi,   fikrni   izchil   davom   ettirishga   bo`ysundirilishi
tushuncha mantiqiyligidir. 
  Mantiqiylik shartlari:  
a) tushunchalar mantiqiyligiga rioya qilish; 
b) uslubiy me’yorga amal qilish; 
c) leksik-semantik   va   sintaktik   me’yorga   rioya   qilish.   Mantiqiyligiga   putur
yetgan gaplarga misollar: 
- Olti oylik davlatga sut sotish rejasi bajarildi. 
- U bir kitobga 5 so`mdan qo`yib sotmoqda. 
- Akulalar tirik bola tug`adi. 
- Erkak paypoqlar narxi 30 foizga arzonlashdi. 
 
O`qituvchi nutqining mantiqiyligi. Nutqda bayon etilgan fikrning qismlari
va alohida fikrning o`zaro mutanosibligi mantiqiyligi deb yuritiladi. 
  Mantiqli   nutqda   gaplardan   fikrlar   butun   nutqdan   kelib   chiqadigan   fikrning
qismlari hisoblanadi. Ular orasida ziddiyat bo`lmaydi.    Mantiqiylik   aniqlikka   suyanadi.   Noaniq   nutq   mantiqiy   bo`la   olmaydi.   Nutqda
mantiqlikka   erishish   uchun   unda   qo`llangan   so`zlar   bilan   ularning   predmetlik
ma’nolari mos bo`lishi lozim. 
  So`zlar qat’iy aniqlikda qo`llanganda ham mantiqlik buzilishi mumkin, chunki
aniqlik   leksik   nutq   bilan   mantiqiylik   sintaktik   qurilishi   bilan   bog`langandir.
Mantiqiylikning   predmet   mantiqiyligi   va   tushuncha   mantiqiyligi   deb   ikkiga
ajratish   mumkin.   Predmet   mantiqiyligi   nutqda   til   birliklarining   o`zaro   ichki
munosabatlari mosligidan iborat. 
  Tushuncha  mantiqiyligi mantiqiy fikr tuzilishi  hamda bu tuzilishning nutqdagi
til belgilari ma’no aloqalaridan iborat. 
 Mantiqiylikni ta’minlash 2 shartga asoslanadi. Birinchisi, ekstrolingvistik shart.
Bu   shart   to`g`ri   mulohaza   qilishning   normalari   va   printsiplarini   egallashni
taqozo   etadi.   To`g`ri   nutq   uchun   kurashuvchi   eng   avvalo,   mantiqiy   fikrlashni
o`rganishi lozim. 
  Ikkinchi shart sof lingvistik bo`lib, nutqiy tuzilish belgining bir-biriga zid 
bo`lmasligini, mazmuniy bog`liqligini uyushtiruvchi til vositalarini bilishni talab
qiladi. 
Nutqning sofligi.  
G`ayri adabiy til unsurlaridan holi bo`lgan nutq sof nutq deyiladi. 
  Nutqning sofligiga quyidagilar putur yetkazadi: 
a) dialektalizmlar; 
b) g`ayri tildan olingan so`zlar; 
c) jargon va argolar; 
d) vulgarizmlar; 
e) parazit so`zlar.  
Nutqning ta’sirchanligi.  
Tinglovchi va o`quvchi ruhida o`zgarish, hayajon yasovchi nutq ta’sirchan
nutq deyiladi. Bunday nutq oldiga quyidagi talablar qo`yiladi: 
a) tinglovchi e’tiborini tortish; 
b) tinglovchi qiziqishini oshirish; 
c) nutq dalil, isbot misollarning yetarli bo`lishini ta’minlash; 
d) fikrni bayon etishda qiziqarli shakllardan foydalanish; 
e) so`zlashda tabiiylikka erishish.   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
XULOSA 
O’qituvchining pedagogik texnikasi - bu shunday bir malakalar yig’indisidirki, 
u   tarbiyalanuvchilar   ko’rib   va   eshitib   turgan   narsalar   orqali   ularga   o’z   fikrlari   va
kalbini   yetkazish   imkonini   beradi.   Bolalar   bilan   bevosita   muomila   qilishda
pedagogning   xuddi   ana   shu   malakalari   yoki   ularning   yuqligi   uning   xulq   atvorida
namoyon bo’ladi. 
Tarbiyachi,   o’qituvchi   xar   bir   ishni   tashkil   etishni,   yurishni,   xazillashishni,   kuvnok,
jaxldor   bo’lishini   bilish   lozim.   U   o’zini   shunday   to’tishi   kerakki,   uning   xar   bir
harakati tarbiyalanuvchilarga namuna bulsin.  
Nutq   so`zlovchi   yoki   yozuvchi   tomonidan   shakllantirilgan   matnning   tashqi
ko`rinishi   bo`lib,   u   faqatgina   lisoniy   hodisa   sanalmasdan,   balki   ham   ruhiyat,   ham
nafosat hodisasi hisoblanadi. Shuning uchun ham yaxshi nutq deyilganda aytilmoqchi
bo`lgan   maqsadning   tinglovchi   va   kitobxonga   to`liq   yetib   borishi,   ularga   ma’lum
ta’sir o`tkazishi nazarda tutiladi. Shunga ko`ra nutq oldiga ma’lum talablar qo`yiladi.
Bu talablar nutqning mantiq jihatdan to`g`ri, aniq, chiroyli, erkin, maqsadga muvofiq
bo`lishidir. Bu belgilar nutqning asosiy sifatlari, xususiyatlari deb qaraladi. 
Nutqning to`g`riligi uning adabiy tili me’yorlariga muvofiq kelishidir. 
Bunda quyidagi me’yorlar hisobga olinadi.: 
g) talaffuz me’yorlari: 
Unli   va   undosh   talaffuzi,   so`z   tarkibidagi   qo`sh   va   yondosh   unlilar
talaffuzi,   tutuq   belgili   so`zlar   talaffuzi,   kishilarning   ism-familiyalari,   qisqartma
otlar, qo`shma fe’llar, so`z birikmalari, morfologik ko`rsatkichlar, so`z yasovchi
forma yasovchi qo`shimchalar talaffuzlari. 
h) morfologik me’yorlar:  Adabiy til dialect va shevalardan o`z morfologik me’yorlariga ko`ra ham
farqlanadi.   Buni   biz   adabiy   tilda   sozlarning   kelishiklarda   turlanishi,   fe’llarning
tuslanishi, son-miqdor tushunchalarning ifodalanish usullarida, shuningdek, so`z
va so`z shakllarining yasalish xususiyatlarida ko`ramiz. 
v) sintaktik me’yorlar: 
Ega-kesimning   mosligi,   ikkinchi   darajali   bo`laklarning   ularga   bog`lanish
qonuniyatlari. 
g) imloviy me’yorlar: 
Adabiy   til   yagona   va   umumxalq   yozuv   me’yorlariga   tayanadi.   Bu
me’yorlar maxsus ishlangan va kelishilgan imlo qoidalarida o`z ifodasini topadi.
Adabiy   til   imlo   qoidalari   bu   til   yozuvi,   yozma   shaklida   foydalanuvchi   barcha
uchun   umummajburiydir.   Orfografik   me’yorlar   va   bunga   doir   imlo   qoidalari
adabiy til yozma shaklining takomilida belgilangan omildir. 
d)   lug`aviy me’yorlar: 
Har bir xalq tili o`sha millat a’zolarining erkin va bemalol fikrlasha olishi
uchun yetarli bo`lgan so`z boyligiga ega. Bir tilga mansub bo`lgan bir sheva bu
tilning   boshqa   guruh   shevalaridan,   jonli   so`zlashuv   tili   esa   adabiy   tilda
qo`llanuvchi   so`zlar   miqdori,   xarakteri,   shakli,   hatto   ma’nosiga   ko`ra   farqlanib
turadi.   Mana   shunday   xususiyat   adabiy   til   bilan   shevalar,   jonli   so`zlashuv   tili
bilan   adabiy   til   doirasida   ham   mavjuddir.   Demak,   tildagi   barcha   sozlar   adabiy
tilda qo`llanilavermaydi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
FOYDALANILGA ASOSIY ADABIYOTLAR 
1. Karimov I.A. Barkamol  avlod - O’zbekiston taraqqiyotining poydevori.    -T.:
Sharq 1998. 
2. Karimov I.A. Barkamol avlod orzusi.-  T.: O’zbekiston 1999.  3. Munavvarov A.K. Pedagogik qobiliyat va mahorat. – T.: O’qituvchi, 1998. 
4. Axrorov Yu.A. Pedagogik mahorat.  (ma’ruza matni). Samarqand, 2001 
5. Azizxo’jayeva   N.N.   Pedagogik   texnologiya   va   pedagogik   mahorat.   –   T.:
TDPU, 2003. 
6. Ko’ng’urov   R.,   Begmatov   E.,   Tojiyev   Yo.,   Nutq   madaniyati   va   uslubiyat
asoslari.- T.: O’qituvchi, 1992. 
7. Qudratov T., Nutq madaniyati asoslari. -T.: O’qituvchi, 1993. 
8. Rasulov R., Mo’ydinov Q., Nutq madaniyati . – Nizomiy nomidagi Toshkent
davlat pedagogika universiteti , 2004. 
9. Rasulov R., Husanov N., Mo’ydinov Q., Nutq madaniyati va notiqlik san’ati.
T., 2006. 
10. Mahmudov   N.   O’qituvchi   nutqi   madaniyati.   –T.:   Alisher   Navoiy
nomidagi milliy kutubxona, 2007. 
QO’SHIMCHA ADABIYOTLAR 
1. Muhiddinov.A.G. O’quv jarayonida nutq faoliyati. – T.: O’qituvchi, 1995. 
2. Ochilov Malla. Muallim qalb me’mori. – T.: O’qituvchi, 2000. 
3. Akademik   lisey   va   kasb-hunar   kollejlarida   o’tkaziladigan   rituallar   tizimi
(1kitob) –Bobobekov H, Davletshin M.G., Ishmuxamedov R.J. va boshqalar
– T.: Fan, 1999. 
4. Akademik lisey va kasb-hunar kollejlarida o’tkaziladigan udumlar va asosiy
tadbirlar   tizimi   (2-kitob)   –   Bobobekov   H,   Davletshin   M.G.,   Ishmuxamedov
R.J. va boshqalar.- T.: Fan, 2005. Safayev N., G’afforov B. Muomala sirlari.-
T.: Navro’z, 1992. 
5. Siddiq Mo’min . So’zlashish san’ati.- Farg’ona, 1997 
6. Mahmudov N., Ma’rifat manzillari.- T.: Ma’naviyat, 1999. 
7. Ortiqov A., Ortiqov A., Nutq madaniyati va notiqlik san’ati.-  T., 2002. 
8. Mahmudov N., Rafiyev A., Yo’ldoshev I. Davlvt tilida ish yuritish. -T., 2004.
9. WWW. nuqf. intal. uz

Pedagogik texnika. Nutq madaniyati va texnikasi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish
  • Tarbiya fanida zamonaviy ta’lim texnologiyalarni qo‘llash metodikasi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский