Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 11000UZS
Hajmi 42.1KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 30 Aprel 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Dars ishlanmalar
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Umidjon Omonov

Ro'yxatga olish sanasi 30 Aprel 2025

0 Sotish

Pedagogik texnologiyalardan foydalanish

Sotib olish
Mexanika bo limiga oid mavzularini o qitishda pedagogikʻ ʻ
texnologiyalardan foydalanish usullari.
MUNDARIJA
KIRISH …...…………………………………………………………………..3
I-BOB.  MEXANIKA BO’LIMINI O’QITISH USULLARI………………7
1.1 § Mexanika bo’limini o’qitish uslubiyati. …… …. ………… .. …………….7
1.2§   Mexanika   bo’limiga   oid   mavzularni   o’qitishda   axborot
texnologiyalaridan   foydalanish
metodikasi . .............................................. ............................................ . 13
II-BOB . MEXANIKA BO’LIMINI  O’QITISHDA PEDAGOGIK 
TEXNOLOGIYALAR ORQALI O’QITISH METODIKASI..........................21
2.1   § .   Mexanika   bo’limini   o’qitishda   pedagogik   texnologoyalardan
foydalanish …… …………………… ........................ ...................................... .... … 2 1
2.2   § .   Mexanika   bo’limiga   oid   mavzularni   o’qitishda   pedagogik
texnologiyalardan   foydalanish   usullari   tadbiqi ...........................
……. ....................27
XULOSA ........................................................................................................ 31
FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR
RO’YXATI . ................................ ............................................................ ........3 5
KIRISH Har   bir   pedagog   shuni   doimo   esda   tutishi   keraki,   dars   o’quv-tarbiya
jarayonining   asosiy   shakli   hisoblanadi.   Tarbiyaning   barcha   jarayonlari   har
tomonlama   rivojlangan   shaxsni   tarbiyalash,   birinchi   navbatda   dars   jarayonida
amalga oshirilishi kerak. Shuning uchun ham hozirgi sharoitda darsning tarbiyaviy
ahamiyatini   oshirish   o’rta   maxsus,   kasb-hunar   ta’limi   va   o’qituvchilar   oldiga
birinchi darajali vazifa qilib qo’yilmoqda.
Hozirgi   zamonda   darslar   uchta   maqsadni:   ta’lim,   tarbiya   va   rivojlantirish
maqsadlarini   ko’zda   tutadi.   Ammo,   o’quvchilarni   kelgusi   hayotga   tayyorlashda
o’zaro faollik, texnikani o’rganish va mehnatning roli tobora oshib bormoqda.
Hozirgi   kunda   Respublikamizda   bo’layotgan   yangi   o’zgarishlar   ta'lim
sohasini   tubdan   yangilashini   taqozo   etmoqda.   Darhaqiqat,   teran   bilimli,   keng
dunyoqarashli   komil   insonni   tarbiyalash   masalasi   pedagoglardan   yangidan,   yangi
izlanish   tamoyillarini   amalga   oshirishda   katta  ma'suliyat   yuklaydi.   Mamlakatimiz
Prezidentining   "Fizika   sohasidagi   ta'lim   sifatini   oshirish   va   ilmiy   tadqiqotlarni
rivojlantirish   chora-tadbirlari   to’g’risida"gi   PQ-5032   sonli   (19.03.2021)   qarorida
"Bugungi kunda ta'lim muassasalarida fizika fanini o’qitish sifatini oshirish, ta'lim
jarayoniga   zamonaviy   o’qitish   usillarini   joriy   etish,   iqtidorli   o’quvchilarni   tanlab
olish,  mehnat  bozoriga  raqobatbardosh  mutaxassislarni  tayyorlash,   ilmiy  izlanish,
innovatsiyalarni rivojlantirish va amaliy samaradorlikka yo’naltirishga katta e'tibor
qaratilib,   yechimini   topgan   bir   qator   muammolar   fizika   sohasida   ta'lim   sifati   va
ilmiy   izlanish   samarodorligini   oshirishga   asoslangan   tadbirlarni   amalga   oshirish
zarurligini ko’rsatib o’tdi".
Zamonaviy   darsga   qo’yiladigan   eng   muhim   talab   innovatsion
texnologiyalarni   dars   jarayoniga   olib   kirib,   har   bir   darsdagi   mavzuni   ilmiy
asoslash,   o’quvchilar   imkoniyatlarini   hisobga   olgan   holda   material   hajmini
belgilash   hamda   uning   murakkabligini   aniqlash;   avvalgi   o’rganilgan   materiallar
bilan bog’lash;  o’quvchilarga beriladigan topshiriqlar  va ularning mustaqil  ishlari
tizimini   aniqlash;   darsning   moddiy-texnik   jihozini   belgilash   va   qo’shimcha
ko’rgazmali   qurollar   bilan   boyitish;   qo’shimcha   axborot   vositalaridan (komp’yuter)   foydalanish   va   darsda   muammoli   vaziyatni   vujudga   keltirishdan
iboratdir.
Maktablarda   darslariga   qo’yiladigan   eng   muhim   talablardan   yana   biri   ta’lim
usullari   va   innovatsion   texnologiyalar   bir-biri   bilan   mustahkam   bog’lab   olib
borishning samaradorligini oshirishdir. Barcha didaktik vazifalar (xarita, jadvallar,
rasm,   ranglar,   matnlar,   ko’rg’azmali   qurollar)   darsning   o’zida   hal   etilishi,   uyga
beriladigan vazifalar  o’quvchilarning darsda olgan bilimlarining mantiqiy davomi
bo’lishi kerak.
Bugungi   kunda   maktablarda   “Fizika”   o’quv   fanidan   pedagogik
texnologiyalarni qo’llash asosida ishlab chiqilib, ta’lim tехnologiyalarining har biri
o’zida o’quv mashg’ulotini o’tkazish shart-sharoiti to’g’risida aхborot matеriallari,
pеdagogik   maqsad,   vazifa   va   ko’zlangan   natijalar,   o’quv   mashg’ulotining   rеjasi,
o’qitishning usul va vositalari mujassamlashtirilgan. Shuningdеk, zamonaviy fizika
fani   o’qituvchisi   o’quv   mashg’ulotlarining   tехnologik   xaritasini,   ya’ni   o’qituvchi
va   o’quvchining   mazkur   o’quv   mashg’ulotida   erishadigan   maqsadi   bo’yicha
hamkorlikdagi faoliyatining bosqichma-bosqich ta’rifini ham darsdan oldin tuzishi
lozim.   Mashg’ulotlar   davomida   o’quvchilarning   faolligini,   erkin   fikrlashlarini
yanada rivojlantirish maqsadida o’quv jarayoniga turli innovatsion texnologiyalari
joriy   etilgan.   Hozirgi   kunda   jahon   tajribasidan   ko’rininib   turibdiki,   ta’lim
jarayoniga   o’qitishning   yangi,   zamonaviy   usul-vositalari   kirib   kelmoqda   va
samarali   foydalanilmoqda.   Pedagogik   va   innovatsion   texnologiyalarini   ishlab
chiqish asosida aynan shu talablar yotadi.
Mamlakatimizda   sog’lom   va   barkamol   avlodni   tarbiyalash,   yoshlarning   o’z
ijodi   va   intellektual   salohiyatini   ro’yobga   chiqarib,   mamlakatimiz   yigit-qizlarini
XXI asr talablariga to’liq javob beradigan har tomonlama rivojlangan shaxslar etib
voyaga yetkazish  uchun shart-sharoitlar  va imkoniyatlarni  yaratish bo’yicha keng
ko’lamli   aniq   yo’naltirilgan   chora-tadbirlarni   amalga   oshirish   maqsadida
O’zbekiston Respublikasida davlat ta’lim dasturi ishlab chiqilgan.
Unda   quyidagilar   asosiy   vazifalar   etib   belgilangan.   Ilm-fanni   yanada
rivojlantirish,   iqtidorli   va   qobiliyatli   yoshlarni   ilmiy   faoliyatga   keng   jalb   etish, ularning   o’z   ijodiy   va   intellektual   salohiyatini   ro’yobga   chiqarishi   uchun   sharoit
yaratishga doir kompleks chora-tadbirlarni ishlab chiqish kerak.
Kurs   ishi   mavzuning   dolzarbligi.   Mustaqil   Respublikamizning   ijtimoiy,
iqtisodiy,   ma’naviy   va   intellektual   jihatdan   yangilanishi,   uning   jahon
hamjamiyatiga   to’laqonli   qo’shilishini   ta’minlaydigan   demokratik   huquqiy   davlat
qurishda kadrlar tayyorlashning “Milliy modeli” ustivor mezon sifatida muhim rol
o’ynaydi.
Bu   qayd   etilgan   me’yoriy   va   huquqiy   asoslar   uzluksiz   ta’lim   tizimining
muhim   bo’g’ini   bo’lmish   boshlang’ich   ta’limga   ham   bevosita   taaluqli.   Mazkur
sohadagi   axborotli   jarayonlarni   tizimli   tadqiq   etish   masalalarini   axborot   –
kommunikasion texnologiyalardan keng foydalanish sharoitida yaxlit ta’lim tizimi
sifatida   qarash,   integrasiyalash   tamoyillarini   ishlab   chiqish   asosida   boshlang’ich
ta’limda   axborotlashtirilgan   ta’lim   muhiti   (ATM)   ni   yaratish   muammosi   ushbu
sohaning dolzarb muammosidir. Chunki, mexanika bo’limiga oid mavzulariga oid
faoliyatning   turli   yo’nalishlarini   axborotli   qo’llab–quvvatlash   ta’limni
axborotlashtirishning muhim yo’nalishlaridan biri hisoblanadi.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi:   Mexanika   bo’limiga   oid   mavzularni
o’qitishda pedagogik texnologiyalardan foydalanish usullarini ishlab chiqish.
Fizikani   o`qitishda   nazariy   olgan   ma’lumotlarni   amaliyotga   tadbiq   etishda
masa yechish usullarini ahamiyatini pedagogic texnilogiyalar asosida ochib berish.
Ushbu maqsaddan kelib chiqib quyidagi vazifalarni belgilab oldik:
umumiy   o’rta   ta’lim   maktablarida   mexanika   bo’limini   o’qitishning   nazariy
asoslari hamda o’ziga xos xususiyatlarini tahlil qilish;
mexanika   bo’limini   o’qitishda   Pedagogik   texnologoyalardan   foydalanish
usullarini yoritish:
mexanika   bo’limiga   oid   mavzularni   Pedagogok   texnologiyalar   asosida
o’qitishning metodikasi ishlab chiqish.
Kurs ishi vazifalari:
1.Mexanika bo’limiga oid mavzularini o’qitish metodikasini yoritish 2.Mexanika   bo’limiga   oid   mavzularni   o’qitishda   yuzaga   keladigan
muammolarni aniqlash
3.Mexanika bo’limiga oid mavzularni o’qitishda pedagogik texnologiyalardan
foydalanish usullarini o’rganish
4.Mexanika   bo’limiga   oid   mavzularni   o’qitishda   axborot   texnologiyalaridan
foydalanish metodikasidan foydalanish
Kurs ishining hajmi va tuzilishi:   Kurs ishi mundarija, kirish, 2 ta bob, 4 ta
bo’lim,  xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat. I-BOB. MEXANIKA BO LIMINI O QITISH USULLARIʻ ʻ
1.1-§. Mexanika bo’limini o’qitish uslubiyati.
Umumta’lim   maktablarida   mexanika   bo’limi   ikki   bosqichda   bo’lib   o’tiladi.
O’quvchilarning mexanikadan olgan nazariy va amaliy bilimlari fizikaning keyingi
bo’limidagi hodisa va jarayonlarni muvaffaqiyatli, o’zlashtirishlariga asos bo’ladi.
Mexanika   bo’limi   kinematika,   dinamika,   statika,   energiya,   ish   va   saqlanish
qonunlarini   o’z   ichiga   oladi.   Tebranish   va   to’lqinlar   elektromagnit   tebranishlar
bilan   birgalikda   o’rganiladi.   Chunki   elektromagnit   tebranishlar   va   mexanik
tebranishlar   bir   xil   qonuniyatlar   orqali   ifodalanadi.   Bu   uslubiy   jihatdan   to’g’ri
hisoblanadi.   Kinematika   bo’limida   moddiy   nuqtaning   harakati   o’rganiladi.
Mexanik   harakatning   nisbiylik   va   mustaqillik   tomoyillari   o’quvchilar   tomonidan
qiyin   o’zlashtiriladigan   mavzular   hisoblanadi.   Ushbu   mavzular   mexanikaning
uchta   fundamental   qonuni   ya’ni   Nyuton   qonunlarini   muvafaqiyatli   o’zlashtirish
uchun asos bo’ladi.
O’quv   materialni   bunday   sistemalashtirishda   faqat   vaqtni   tejash   kuzda
to’tilgan   bo’lmay,   uning   ma’lum   metodik   ustunliklari   mavjud.   Mexanikada   eng
oddiy   va   mexanikaning   asosini   tashkil   etadigan   fizik   tushunchalar:   tezlik,
tezlanish,   massa,   ko’chish,   energiya   kabi   tushunchalar   shakllanadi.   Mexanika
bo’limini   o’rganishda   kam   sonli   fizika   qonunlari   yordamida   birgina   usul
qo’llanilib,   jismlarning   harakati   va   muvozanatiga   doir   ko’pgina   masalalarni   hal
etish imkoniyati mavjud ekanligi ko’rsatiladi. Bunda o’quvchilar analiz va sintez,
induktsiya va diduktsiya kabi umumiy ilmiy metodlarni o’zlashtiradilar.
Mexanikaning asosiy masalalarini yechishning fizikaviy va uslubiy g’oyalari.
Fizikadan o’rta maktabda o’qitish uchun ajratilgan o’quv materiali umumiy, ilmiy
va metodik g’oyalar bilan birlashtirilgan. Butun fizika kursida jumladan mexanika
bo’limida   fizikadan   olinayotgan   bilimning   rivojlantira   olish   mantiqiga   alohida
ahamiyat beriladi.
VII   sinf   fizika   darsligida   keltirilgan   mexanikani   o’rga-nishdagi   asosiy
metodik   g’oyalardan   biri-har   bir   yangi   kiritilayotgan   tushunchani   shu   fan   hal qilishi   kerak   degan   g’oyani,   ya’ni   mexanikaning   asosiy   masalasini   yechishda
zarurligi   asoslab   berilgan.   Butun   mexanika   bo’limining   mazmuni   uning   asosiy
masalasini yechish asosida birlashtirilishi fizika kursining asosiy metodik g’oyasini
amalga   oshirishga-o’quv   materialini   shu   fanning   prinsiplari,   nazariyasi,   asosiy
ilg’or   fikrlari   atrofida   mujassamlashtirildi.   Mexanikada   kuchlarning   uch   turi
tortishish,  elastiklik va  ishqalanish  kuchi  bir  yerda o’rganiladi. Muvozanat  sharti,
dinamika   qonunidan   kelib   chiqadigan   natija   va   uning   xususiy   holi   singarilar
qaraladi.
Hamma vaqt eksperimentni o’tkazish mantiqini, natijani va undan chiqadigan
xulosalarni tushuntirib berish tavsiya  qilinadi. O’quvchilarda eksperiment  asosida
izlanayotgan   yechim,   fizik   eksperiment-tabiatni   o’rganish   metodi   ekanligiga
ishonch hosil qiladi. Mexanikadan o’quv tajribasini ko’rsatish uchun imkoniyatlar
katta.   Odatdagi   asboblardan   tashqari   mexanik   hodisalarni   o’rganish   uchun
zamonaviy asboblardan harakatni stroboskopik yozish, mexanik kattaliklar (tezlik,
tezlanish,   kuch)   ni   o’lchashni   elektr   usuli,   mexanik   hodisalar   va   jarayonlar
grafigini   avtomatik   ravishda   yozishda   foydalanish   maqsadga   muvofiq.   Barcha
texnik vositalar mexanikani eksperimental asosda o’rganishni ta’minlaydi.
Kinematikadagi asosiy tushunchalar va jismlar harakatini o’rganish.
Kinematika-mexanikaning   bir   bo’limi   bo’lib,   bunda   uning   asosiy
masalasining   bir   qismi   hal   qilinadi.  Bu   bo’limda   o’quvchilar   butun  fizika   kursini
o’zlashtirish   uchun   zarur   bo’lgan   tushunchalar   bilan   tanishadilar.   Bu
tushunchalarga   moddiy  nuqta,   koordinataviy   tizim,  sanoq   tizimi,   ko’chish,   tezlik,
o’rtacha   va   oniy   tezlik,   tezlanish,   vektor   va   uning   proyektsiyalari   tushunchalari
kiradi.   Shuningdek,   bu   bo’limda   o’quvchilar   butun   fizika   kursini   o’zlashtirish
uchun   zarur   bo’lgan   harakatning   nisbiylik   nazariyasi   tushunchasi   bilan
tanishadilar.   Ushbu   mavzuda   shakllantirilayotgan   tushunchalar   fizika   kursining
boshqa   bo’limlarida   ko’p   qo’llaniladi.   Shuning   uchun   bu   tushunchalarni
o’zlashtirilishi katta ahamiyatga ega.
Mexanikani   o’rganish   moddiy   nuqta   kinematikasidan   boshlanadi.   Mexanik
harakatlarni   klassifikatsiyalash   uchun   moddiy   nuqta   harakat   trayektoriyasi tushunchalarini   kiritish   zarur.   Harakat   vaqtida   jismning   istalgan   nuqtasi   hosil
qiladigan   chizig’i   trayek-toriya   deyiladi,   degan   tushuncha   murakkab   emas.   Bu
tushuncha konkret misollar ustida oydinlashtiriladi: bo’rning doskaga qolgan izi va
hokazo.   Moddiy   nuqta   tushunchasi   esa   juda   abstraktdir.   Shuning   uchun   bu
tushunchaning   kiritilishi   o’quvchilarga   yetarli   darajada   batafsil   asoslab   berilishi
lozim. Jismlar harakatining ba’zi turlarini o’rganishda bu tushunchaning zarurligini
va   undan   foydala-nishga   to’g’ri   kelishini   tushuntirish   lozim.   Biz   fizikaning
mexanika   bo’limini   o’rganishda   modellashtirish   usulidan   foydalanib   ko’plab
kinematik   masalalarni   hal   etamiz.   Misol   uchun,   jismning   ilgarilanma   harakatini
yozishni   o’rganishda   uning   bironta   nuqtasining   harakat   qonunlarini   bilish   kifoya.
Shuning uchun ham jismning ilgarilanma harakatini o’rganishda uni moddiy nuqta
deb, modellashtirib tushuntirish mumkin.
O’quvchilar   jism   vaziyatini   uning   koordinatalari   bo’yicha   aniqlash   usulini
o’zlashtirib olishlari uchun ularga biron harakatlanayotgan jismning bir necha turli
vaziyatini   qayd   etishni   va   tanlab   olingan   sanoq   sistemasiga   nisbatan   vaziyatdagi
koordinatalarini   aniqlashni   taklif   etish   lozim.   Koordinata   tushun-chasi   faqatgina
biror sanoq sistemasiga nisbatan ma’noga ega ekanligini o’qtirib o’tish muhimdir.
Doska   bo’yicha   ko’chirilayotgan   bo’r,   suyuqlik   bilan   to’ldirilgan   uzun   shisha
naydagi   havo   pufagi   harakatlanayotgan   jism   bo’lishi   mumkin.   Sinf   doskasiga
ikkita   koordinatalar   sistemasini   chizib   o’quvchilarga   ularning   har   birida   A   va   B
jismlarning   koordinatalarini   aniqlashni   taklif   etish   shu   va   shunga   o’xshash
mashqlar   orqali   koordinatalarning   nisbiyligini   o’zlashtirishga   yordam   berish
maqsadga muvofiqdir.
Ko’chish.   Ko’chish   tushunchasi   VII   sinf   fizika   kursida   birinchi   marta
o’qitiladi.   VI   sinfda   mexanika   elementlarini   o’rganishda   bosib   o’tilgan   yo’l
tushunchasi   kiritiladi.   Ko’chish   tushunchasini   kirita   turib   uni   yo’l   uzunligi
tushunchasidan aniq ajrata olish kerak.
Ta’rifga   ko’ra,   ko’chish-bu   harakatlanayotgan   jismning   oldingi   A   vaziyati
bilan   keyingi   B   vaziyatini   tutashtiruvchi   vektor.   Yo’l   uzunligi   esa   bu
harakatlanayotgan   jism   tarektoriya-sining   uzunligi.   Fizikada   vektor   kattaliklar   va ular   ustida   amallar   bajarish   ko’chishdan   boshlanadi.   O’quvchilar   “yo’l”   va   “ko’-
chish” tushunchalarini mustahkam o’zlashtirib olishlari juda muhim, buning uchun
ular yo’l va siljishni aniqlab beruvchi misollardan foydalanishlari lozim.
Tezlik.   O’quvchilar   tezlik   tushunchasi   bilan   VI   sinfda   harakatning   muhim
xarakteristkasi   sifatida   tanishadilar.   Bu   tushuncha   VII   sinfda   oydinlashtiriladi   va
rivojlantiriladi.  Tezlik  tushunchasini   o’rganish   o’quvchilardan   mavhum   fikrlashni
talab   qiladi.   Fizik   va   matematik   tushunchalarni   shakllantirish   jarayonida   bu
tushuncha   katta   rol   uynaydi.   O’quvchilar   tomonidan   tezlikning   to’g’ri
tushunlishini,   keyinchalik   matematik   analizning   asosiy   tushunchalarini
shakllantirishda fizikada esa  har  qanday fizik kattalikning, ya’ni  quvvatdan  tortib
to   elektr   va   magnit   maydon-larining   vaqt   bo’yicha   o’zgarish   tezliklarini
tushuntirishda   katta   rol   o’ynaydi.   Ayni   vaqtda,   o’quvchilarning   politexnik
saviyasini   kengaytirish   uchun   ham   xizmat   qiladi.   Shuning   uchun   tezlik
tushunchasini shakllantirish metodikasi jiddiy e’tibor talab qiladi. O’quvchilarning
kundalik   kuzatishdan   olgan   dastlabki   tasavvur-lariga   qaramay   bu   tushunchani
shakllantirishda albatta sinfda bajariladigan tajribalar juda zarur. (Masalan, bolalar
o’yinchoq   aravachalarning   tezligini   aniqlash).   Shundan   so’ng   mavhum   fikrlash
borasida dastlabki qadam qo’yilishi mumkin. Masalan quyidagi ikki jismdan qaysi
biri   katta   tezlikda   harakatlanadi:   5   sekundda   20   metr   yo’l   yuradiganimi   yoki   2
sekundda 10 metr yo’l yuradiganini, degan savol berish kerak.
Tezlik   tushunchasini   shakllantirishda   muhim   qadam   uni   birligini   aniqlash.
Aniq masala yechishda tezlik ya’ni tezlik birligi soatiga necha km bo’ladi. Tezlikni
boshqa   birliklarda   ham   ifodalash   mumkinligini   aniqlashtirib   tezlikning   asosiy
birligi 1 m/s ekanligini aytiladi. Shuningdek, o’quvchilar ongida o’rtacha va oniy
tezlik tushunchalarini ham shakllantirish lozim.
O’rtacha tezlik. Bu kattalik ko’chishning sodir bo’lgan vaqtiga nisbati orqali
yoki   jism   bosib   o’tgan   yo’l   uzunligining   shu   yo’lni   bosib   o’tish   uchun   ketgan
vaqtga nisbatidan aniqlanadi. O’quvchilarga jism butun vaqtning birinchi yarmida
10 m/s tezlik bilan ikkinchi yarmida 20 m/s bilan harakatlangan degan shart bilan
o’rtacha tezlikni tanishishni taklif qilish mumkin. Bu holda o’rtacha tezlik 15 m/s. Oniy   tezlik.   Oniy   tezlik   tushunchasini   kiritishning   qiyin-chiligi   shundaki,
bunda   o’quvchilarga   mavzutik   tushunchalardan   ham   ma’lum   bo’lmagan
chegaraviy   o’tishdan   foydalanish   kerakligi   bilan   bog’liqligidir.   Shuning   uchun
o’rtacha   tezlik   topilishi   kerak   bo’lgan   vaqt   oralig’ining   cheksiz   kamaytirilishi
haqida   gapirish   o’rniga,   ya’ni   benihoya   kichik   kattalik   o’rnida   juda   kichik,   lekin
cheklangan   vaqt   oralig’i-fizik   kichik   kattalik   kiritiladi.   Misol   tariqasida   qiya
tekislikdan   dumalayotgan   sharchaning   stroboskopik   suratlaridan   foydalanib   ikki
jism   orasidagi   o’rtacha   tezlik   bir-biri   bilan   farq   qilgani   holda,   bir   qismda
sharchaning   har   0,002   sekunddan   keyingi   vaziyatlari   tahlil   qilinadi.   Bu   holda
o’rtacha tezliklar orasidagi farq deyarli yo’qligini ko’rsatish mumkin.
Kinematikani o’rganish mexanik harakat tushunchasidan boshlanadi. Bunday
harakat   bir   jismning   boshqa   jismga   nisbatan   vaziyatning   o’zgarishi   bilan
aniqlanadi.   Mexanik   harakat,   tekis   harakat,   notekis   harakat,   trayektoriya   kabi
tushunchalarni   o’rga-nishdagi   metodika   shunday   bo’lishi   kerakki,   darsda   va
sinfdan   tashqari   ishlarda   kuzatishlarga   imkoniyat   yaratish   juda   muhim.
O’quvchilarda   kuzatishlarga,   solishtirishlarga   va   xulosalarga   qiziqishlar   paydo
bo’la boshlashi ular tajribalarda fizik hodisalarni topa bilishga o’rganishlari va aniq
fizik   tasavvurlarga   tayangan   holda   mexanika   tushunchalaridan   foydalanishlari
muhimdir.
Mexanik   harakatning   universialligi   shundan   iboratki,   zarralardan   tashkil
topgan barcha moddiy jismlar harakat qiladi. Jismlarni tashkil etgan barcha zarralar
doimiy   harakatda   bo’ladi.   Mexanik   harakat   materiya   harakatining   tarkibiy   qismi
bo’lishi bilan birga eng murakkab shakli hisoblanadi. Nisbiylik muammosi hozirgi
zamon   fizikasining   asosiy   g’oyalaridan   biridir.   Nisbiylik   tushunchasining
shakllanishi   mexanik   harakatning   nisbiyligidan   boshlanadi.   Chunki   mexanikada
harakatning   tarektoriyasi,   yo’li,   tinch   yoki   harakat   holatini   baholaganda   biror
sanoq   boshiga   nisbatan   baholanadi.   Jismning   harakati   turli   sanoq   sistemasiga
nisbatan   turlicha   bo’ladi.   Demak,   har   qanday   harakat   har   qanday   tinchlik   nisbiy
ekan. Kinematika   bo’limini   o’rganishni   tugatgach,   o’tilgan   mavzular   bo’yicha
bilimlarni   umumlashtirish   maqsadga   muvofiqdir.   Umumlashtirish   uchun   jadval
to’zib,   jadvalda   to’g’ri   chiziqli   harakat,   tekis   va   tekis   tezlanuvchan   harakatda
tezlik,   tezlanish,   ko’chish   va   koordinatalarning   vaqtga   bog’liqligini   ham   analitik
ham   grafik   usulda   keltiriladi.   Bilimlarni   umumlashtirishda   tekis   va   tekis
tezlanuvchan   harakatni   taqqoslashda   bunday   grafiklar   ustida   ishlash   o’quvchilar
bilimini   mustahkamlash   nuqtai   nazaridan   juda   foydalidir.   O’rganilgan   o’quv
materialini   jadvallar   yordamida   umumlashtirish   bilimlarni   takrorlash   va
chuqurlashtirishdan   tashqari   taqqoslash   va   sistemalashtirish   kabi   fikrlash
jarayonlariga o’rganish borasida ham afzalliklarga ega.
1.2-§. Mexanika bo’limiga oid mavzularni o’qitishda axborot
texnologiyalaridan foydalanish metodikasi
Respublikamizda   joriy   etilgan   uzluksiz   ta’lim   tizimining   asosiy   bo’g’ini,
kadrlar   tayyorlash   sifati   va   samaradorligiga   mas’ul   bo’lgan   oliy   ta’lim
muassasalarida   tashkil   etiladigan   ta’lim-tarbiya   jarayonida   pedagogik
texnologiyalardan foydalanish muhim ahamiyat kasb etadi.
O’zbekiston Respublikasi “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi” talablaridan biri
ta’lim   jarayonida   yangi   pedagogik   va   axborot   texnologiyalarini   qo’llash,
tayyorgarlikning   modul   tizimidan   foydalangan   holda   ta’lim   oluvchilarni
“o’qitishni jadallashtirish sanaladi.
Shu   o’rinda   savol   tug’iladi.   Pedagogik   texnologiya   atamasining   moxiyati
nimada? “Texnologiya” yunoncha so’z bo’lib, “techne” - maxorat, san’at, “1ogos”
tushuncha o’rganish demakdir.
Pedagogik   texnologiya   atamasiga   har   bir   didakt   olim   o’z   nuqtai   nazaridan
kelib chiqqan holda ta’rif beradi. Hali bu tushunchaga to’liq va yagona ta’rif qabul
qilinmagan. Ushbu ta’riflar ichida eng maqsadga muvofig’i YUNESKO tomonidan
berilgan ta’rif sanaladi.
Pedagogik   texnologiya   -   ta’lim   shakllarini   optimallashtirish   maqsadida
o’qitish va bilimlarni o’zlashtirish jarayoniga inson salohiyati va texnik resurslarni qo’llash,   ularning   o’zaro   ta’sirini   aniqlashga   imkon   beradigan   tizimli   metodlar
majmuasidir.
G.   K.   Selevkoning   "Zamonaviy   ta’lim   texnologiyalar"i   o’quv   qo’llanmasida
ta’lim   jarayonida   qo’llaniladigan   texnologiyalar   jamlangan   bo’lib,   ularning
ilmiynazariy,   metodologik   asoslari,   tasnifi   va   amaliyotda   qo’llash   mexanizmi
yoritilgan.
Pedagogik texnologiya ta’lim amaliyotida uchta darajada qo’llaniladi:
Umumiy   pedagogik   daraja.   Umumiy   pedagogik   (umumdidaktik,
umumtarbiyaviy) texnologiya ta’lim-tarbiya jarayonining yahlit tizimliligi, ma’lum
bir   region,   o’quv   muassasasi   tomonidan   uzluksiz   ta’lim   tizimining   muayyan   bir
bosqichidagi   texnologiyaning   umumiy   qonuniyatlari,   ilmiy-nazariy   asoslari,
tamoyillari,   amaliyotda   qo’llashning   umumiy   xususiyatlari,   shart-sharoitlarini
ifodalaydi.   Shu   o’rinda   qayd   etish   kerakki,   uzluksiz   ta’lim   tizimining   har   bir
bosqichida ta’lim mazmuni orqali tegishli o’ziga xos maqsad va vazifalarni amalga
oshirish   ko’zda   tutilganligi   sababli,   pedagogik   texnologiya   ham   o’ziga   xos
xususiyatga   ega   bo’ladi.   Bu   darajada   pedagogik   texnologiya   pedagogik   tizim
tushunchasiga   sinonim   hisoblanadi.   Uning   tarkibiga   ta’lim-tarbiya   jarayonining
maqsad va vazifasi, mazmuni, vosita va metodlari, tarbiya jarayonining ob’ekti va
sub’ekti faoliyatining algoritmlari kiradi.
Xususiy   metodik   darajada   pedagogik   texnalogiyaning   muayyan   bir   predmet,
kursni   o’qitish   jarayonining   maqsad   va   vazifalarini   amalga   oshirish   maqsadida
foydalaniladigan   ta’lim   mazmuni,   o’qitish   vositalari,   metodlari,   shakllarining
majmuasi tushuniladi.
Lokal   (modul)   darajada   qo’llaniladigan   pedagogik   texnalogiyalar
ta’limtarbiya   jarayonining   ma’lum   bir   qismining   xususiy   didaktik   va   tarbiyaviy
maqsadini hal etishga qaratilgan texnologiyalardir. Unda o’quvchilarning mustaqil
ishlarini   tashkil   etish,   o’quvchilar   bilimini   nazorat   qilish,   shaxsiy   fazilatlarni
shakllantirish kabi masalalar  ko’zda tutiladi. Pedagogik texnologiyaning yuqorida
qayd   etilgan   uchta   darajasi   bir-birini   to’ldiradi   va   taqozo   etadi.   Biz   pedagogik texnologiyani   qo’llash   haqida   so’z   yuritishdan   avval,   pedagogik   texnologiyaning
didaktikada ishlab chiqilgan tasnifiga to’xtalaylik.
Pedagogik   texnologiyalar   mazmuni,   mohiyatiga   ko’ra   quyidagicha
tasniflanadi:
I. Shaxs strukturasiga mo’ljallanganligiga ko’ra:
Bilim,   ko’nikma   va   malakalarni   shakllantirishga   mo’ljallangan   axborot
texnologiyalari.
Aqliy   faoliyat   usullarini   shakllantirishga   qaratilgan   aqliy   faoliyat
texnologiyalari.
Estetik   va   axloqiy   munosabatlarni   tarkib   toptirishga   mo’ljallangan
hissiyotliestetik va hissiyotli-axloqiy texnologiyalar.
Ijodiy faoliyatni rivojlantirishga qaratilgan evristik texnologiyalar.
II. Mazmuni va tuzilishiga ko’ra:
ta’lim-tarbiya berishga qaratilgan texnologiyalar;
dunyoviy va diniy ta’limga mo’ljallangan texnologiyalar;
Umumta’lim va kasb ta’limi texnologiyalari.
Insonparvarlik va texnokrat texnologiyalari.
Xususiy predmet texnologiyalari.
Monotexnologiya va kompleks (majmua) texnologiyalari.
III.   Ta’lim   oluvchilarning   bilish   faoliyatini   tashkil   etish   va   boshqarilishiga
ko’ra V. P. Bespalko quyidagi texnologiya turlarini tavsiya etadi:
Klassik ma’ruza ta’limi.
O’TV yordamida ta’lim berish.
“Maslahatchi-konsultant” tizimi.
Mustaqil ish.
“Kichik guruxlar” tizimi - guruhli differentsial o’qitish usuli.
Kompyuter ta’limi.
“Repetitor” tizimi -individual ta’lim.
Dasturli ta’lim. IV.   Ta’lim-tarbiya   jarayonida   o’quvchi   shaxsining   tutgan   o’rni   muhim
ahamiyat   kasb  etadi. Shunga  ko’ra  pedagogik texnologiyalar   quyidagi  guruhlarga
ajratiladi:
a)   avtoritar   texnologiyalar;   b)   didaktosentrik   texnologiyalar;   v)   shaxsni   har
tomonlama   rivojlantirishga   qaratilgan   texnologiyalar;   g)   insonparvarlik   va
hamkorlik texnologiyalari; d) erkin tarbiya texnologiyalari.
V.   Hozirgi   zamon   ta’lim   tizimida   amal   qilayotgan   an’anaviy   ta’limni
mazmunan   yangilash   va   ta’lim   jarayonini   tashkil   etishni   tubdan   o’zgartirishga
qaratilgan texnologiyalarni quyidagi guruhlarga ajratish mumkin.
Pedagogik   munosabatlarni   insonparvarlashtirish   va   demokratlashtirish
asosidagi pedagogik texnologiya.
O’quvchilarning bilish faoliyatini faollashtirish va samaradorligini oshirishga
qaratilgan pedagogik texnologiya.
Ta’lim   jarayonini   tashkil   etish   va   boshqarishning   samaradorligini   oshirishga
qaratilgan pedagogik texnologiya.
O’quv   materialini   didaktik   jihatdan   takomillashtirish   va   qayta   ishlash
asosidagi pedagogik texnologiya.
Xalq pedagogikasi metodlarydan foydalanish pedagogik texnologiyasi.
Alternativ pedagogik texnologiya.
Majmuali (kompleks) politexnologiya.
Yuqorida   tasniflangan   pedagogik   texnologiyalar   ichida   V   gurux   hozirgi
zamon   ta’lim   tizimida   hukmronlik   qilayotgan   an’anaviy   ta’limni   mazmunan
yangilash   va   ta’lim   jarayonini   tashkil   etishni   tubdan   o’zgartirishga   qaratilgan
texnologiyalar eng katta guruhni tashkil etadi.
Biz   quyida   mazkur   pedagogik   texnologiyalar   guruxiga   tegishli   ba’zi   bir
pedagogik texnologiyalarga qisqacha to’xtalamiz.
Pedagogik   munosabatlarni   insonparvarlashtirish   va   demokratlashtirish
asosidagi pedagogik texnologiyalar o’zida falsafa, psixologiya va pedagogikaning
insonparvarlashtirish g’oyalarini mujassamlashtiradi. Ushbu pedagogik texnologiyalar markazida o’z imkoniyatini yuksak darajada
amaliyotga   qo’llaydigan,   ijodiy   va   ijtimoiy   faol,   turli   hayotiy   vaziyatlarni   anglab
taxlil qila oladigan, mo’ljalni ongli ravishda mustaqil, to’g’ri olaoladigan shaxsni
shakllantirish g’oyasi turadi.
Pedagogik   texnologiyaning   asosiy   jihati   har   bir   shaxsda   mavjud   bo’lgan
uning   ehtiyoji,   qiziqishi,   iqtidori   va   imkoniyatlari   asosida   ularda   ijobiy   xislat   va
fazilatlarni shakllantirish, rivojlantirish sanaladi.
Bu   o’rinda   ta’lim   mazmuni   shaxsning   shakllanishi   va   rivojlanishi   uchun
muhit   sanaladi.   Shu   sababli   ta’lim   mazmuni   insonparvarlikka   yo’naltirilgan
gumanistik goya va me’yorlarni o’zida mujassamlashtirgan bo’lishi lozim.
Pedagogik   munosabatlarni   insonparvarlashtirish   va   demokratlashtirish
asosidagi   pedagogik   texnologiya   yakka   hokimlik   texnologiyasiga   tubdan   qarshi
bo’lib,   pedagogik   jarayonda   hamkorlik,   g’amxo’rlik,   o’quvchilar   shaxsini   hurmat
qilish, e’zozlash orqali shaxsni rivojlantirish va ijod qilishga qulay muxit yaratadi.
An’anaviy ta’limda o’qituvchi ta’lim jarayonining sub’ekti, o’quvchilar pedagogik
jarayonining   ob’ekti   deb   qaralsa,   hamkorlik   pedagogikasida   o’quvchi   o’z   o’quv
faoliyatining   sub’ekti   sanaladi.   Shu   sababli   hamkorlik   pedagogikasida   yagona
ta’lim   jarayonining   ikkita   sub’ekti   hamkorlikda   o’quv-tarbiyaviy   vazifalarni   hal
etadi.
Ushbu   pedagogik   texnologiyada   ta’lim   tizimi   markazida   barkamol   inson
shaxsini shakllantirish va rivojlantirishga qaratilgan insonparvarlik g’oyasi muhim
o’rin   tutadi.   Bu   ‘goya   qay   darajada   amalga   oshirilganligi   ta’lim   jarayonining
asosiy natijasi, o’quv muassasasi pedagogik jamoasi mehnatining sifatiga berilgan
baho asosida aniqlanadi.
Pedagogik   munosabatlarni   insonparvarlashtirish   va   demokratlashtirishda
o’quv-tarbiyaviy   jarayonning   asosiy   natijasini   aniqlovchi   muhim   omil   shaxsga
bo’lgan munosabat hisoblanadi.
Pedagogning   shaxsga   bo’lgan   insonparvarlashtirilgan   munosabati   bolalarni
sevishi,   ularning   taqdiri   uchun   qayg’urishi,   bolalarga   ishonchning   yuqoriligi,
o’zaro   hamkorlikning   vujudga   kelishi,   muloqot   madaniyatining   yuqori   darajada bo’lishi,   ta’lim   oluvchilarni   to’g’ridan   to’g’ri   majburlashdan   voz   kechish   va
aksincha ijobiy rag’batlantirishning ustunligi tufayli ko’zlangan maqsadga erishish,
bolalar   faoliyatida   uchraydigan   kamchiliklarga   chidamli   bo’lish,   ularni   bartaraf
etishning   samarali   usullarini   qo’llashda   namoyon   bo’lsa,   ta’lim   jarayonini
demokratlashtirish esa o’qituvchi va o’quvchilar huquqlarini tenglashtirish, ta’lim
jarayonida   ta’lim   oluvchilarga   tanlash   ‚huquqining   berilishi,   o’z   fikri,   nuqtai
nazarini   erkin   bayon   etish   va   bolalar   huquqlari   Konvensiyasiga   amal   qilishni
taqozo etadi.
Yangi munosabatlarning asosiy  mohiyati, an’anaviy ta’limda ko’zda tutilgan
natijalarni bermayotgan majburan o’qitishdan voz kechish va uning o’rniga:
o’zaro ishonchga asoslangan talabchanlik;
ta’lim   jarayonini   samarali   tashkil   etish   orqali   o’quvchilar   o’rtasida   qiziqish
uyg’otish va ongli intizomni vujudga keltirish;
o’quvchilarni   muvaffaqiyatli   bilim   olishga   yo’llovchi   hamkorlikning   paydo
bo’lishi;
mustaqil faoliyatning tashkil etilishi;
tegishli   talablarni   jamoa   orqali   qo’llashni   amalga   oshirish   muhim   sanaladi.
Ta’lim   tizimida   yangi   munosabatlarning   vujudga   kelishi   shaxsga   tavofutlab
yondoshishni talab etadi. Ta’lim jarayonini tashkil etishda:
o’rta saviyali o’quvchiga nisbatan mo’ljal olishdan voz kechish;
o’quvchilarning eng yaxshi sifatlarini va rivojlantirish;
ta’limda   psixologo-pedagogik   diagnostikani   qo’llash   orqali   o’quvchilarning
qiziqishi,   ehtiyoji,   qobiliyati,   shaxsiy   sifatlari,   aqliy   faoliyatining   xususiyatlarini
aniqlash;
o’quvchilar   o’zlashtiradigan   bilim,   ko’nikma   va   malakalar   dinamikasini
tasavvur qilish;
shaxs rivojlanishining dasturiga tegishli o’zgartirishlar kiritish talab etiladi.
Ushbu pedagogik texnologiya o’qituvchi va o’quvchilar munosabatini tashkil
etishning   asosi   sanalsa,   o’quvchilarning   bilish   faoliyatini   tashkil   etish   boshqa
texnologiyani   qo’llashni   talab   etadi.   Shu   sababli   har   bir   mashg’ulotda   bitta texnologiyadan   emas,   balki   o’quvchilar   bilim   olishining   har   bir   bosqichining
o’ziga   xos   xususiyatlaridan   kelib   chiqib,   tegishli   texnologiyadan   foydalaniladi.
Shunday   qilib,   bitta   mashg’ulotda   bir   nechta   pedagogik   texnologiya
uyg’unlashtiriladi.
O’quvchilarning bilish faoliyatini faollashtirish va samaradorligini oshirishga
qaratilgan  pedagogik  texnologiyalar  o’quvchilarda  ijtimoiy normalarga  mos  ongli
intizomning   vujudga   kelishi,   motivatsiyaning   yuqori   darajada   bo’lishi,   bilim,
ko’nikma   va   malakalarni   ongli   o’zlashtirishga   bo’lgan   etiyojining   ortib   borishi,
ko’zlangan   natijaning   kafolatlanganligi   va   samaradorlikning   yuqori   bo’lishi   bilan
qimmatlidir.
Ta’lim-tarbiya   jarayoniga   lokal   darajada   qo’llaniladigan   pedagogik
texnologiyalar   jumlasiga   “BBB”,   “Erkin   xat”,   “Venn   diagrammasi”,   “6х6х6”,
“Insert”,   “Klaster”,   “Bumerang”,   “Aqliy   hujum”,   “Kichik   guruhlarda   ishlash”,
“Atamalar zanjiri”, “Atamalar varag’i” va h.k kiradi.
Mazkur   texnologiyalar   mashg’ulotlarning   bir   qismi,   ya’ni   o’quvchi   va
talabalarning   o’tgan   mavzu   bo’yicha   o’zlashtirgan   bilimlarini   aniqlash,
talabalarning   o’quv   motivlarini   faollashtirish   yoki   mavzuni   umumlashtirish   va
xulosa yasashda foydalanish mumkin.
Umumiy   o’rta   ta’lim   va   o’rta   maxsus   kasb-hunar   ta’lim   muassasalarida
ta’limtarbiya   jarayonini   tashkil   etish   shakllariga   ma’ruza,   seminar,   amaliy   va
laboratoriya   mashg’ulotlari,   kurs   ishi,   mustaqil   ta’lim,   o’quv-ishlab   chiqarish,
o’quv va pedagogik amaliyotlar kiradi.
Yuqorida   qayd   etilgan   ta’lim-tarbiya   jarayonini   tashkil   etish   shakllaridan
ma’ruza,   seminar,   amaliy   va   laboratoriya   mashg’ulotlarida   pedagogik
texnologiyalardan samarali foydalanish imkoniyatlari mavjud.
Ma’ruzada   o’rganilishi   belgilangan   mavzuning   o’quv   dasturida   tutgan   o’rni,
maqsadi,   vazifalariga   ko’ra:   kirish,   muammoli,   mavzuli,   umumlashtiruvchi
ma’ruzalarga bo’linadi
Shunga   ko’ra   unda   foydalaniladigan   pedagogik   texnologiyalar   turlicha
bo’lishi mumkin. An’anaviy texnologiyaga asoslangan ma’ruza hozirgi paytgacha qisqa vaqtda
katta   hajmdagi   ilmiy-nazariy   ma’lumotlarni   keng   auditoriyadagi   ko’p   sonli   tahsil
oluvchilarga yetkazish imkoniyatini mavjudligi bilan o’z qimmatini yo’qotmagan.
Mazkur mashg’ulot turining asosiy kamchiligi tahsil oluvchilarga axborotning
tayyor   holida   yetkazilishi,   o’quvchi   va   talabalarning   bilish   faoliyati   passiv
tinglovchi sifatida tashkil etilishi sanaladi.
Lekin,   ta’lim   muassasalarida   o’qitiladigan   fundamental   fanlarni   o’qitishda
ma’ruza   juda   qo’l   keladi,   faqat   yuqorida   qayd   etilgan   kamchiliklarga   barham
berish   uchun   ma’ruzaning   borishiga   muayyan   o’zgartirishlar   kiritish   tavsiya
etiladi. II-BOB. MEXANIKA BO LIMINI O QITISHDA PEDAGOGIKʻ ʻ
TEXNOLOGIYALAR ORQALI O QITISH METODIKASI	
ʻ
2.1. Mexanika bo’limini o’qitishda pedagogik texnologoyalardan foydalanish
Pedagogik   texnologiya-bu   o’qtuvchi(tarbiyachi)ning   ta’lim-tarbiya   vositalari
yordamida   o’quvchi(talaba)larga   muayyan   sharoitda   ta’sir   ko’rsatishi   va   bu
faoliyatmahsuli   sifatida   ularda   oldindan   belgilangan   shaxsiy   sifatlarni
shakllantirish jarayonidir.
Bizga   ma’lumki   har   bitta   fanni   o’qitishda   “Pedagogik   texnologiya”   lardan
to’g’ri   foydalanish   muhim   ahamyat   kasb   etadi.   “Pedagogik   texnologiya”   lardan
to’g’ri   foydalanish   nafaqat   fanni   tushuntirishda   balki,   o’quvchi   kelajakda   o’z
yo’lini   topishida,   shaxs   bo’lib   shakllanishida   ham   muhim   o’rin   tutadi.   Shuning
uchun   “Pedagogik   texnologiya”   lar   faqat   ilmiy   bo’libgina   qolmay,   o’quvchini
ongini rivojlantirishga va tarbiyalashga xizmat qiladi. “Pedagogik texnologiya” lar
o’ziga   xos   potensial   yaratilgan   pedagogik   natijalarga   erishish   uchun   pedagogik
tizimning   barcha   tashkiliy   tomonlariga   aloqador   nazariy   va   amaliy   tadqiqotlar
sohasi   sifatida   belgilanadi.   “Pedagogik   texologiya”   o’qituvchi   va   o’quvchilarga
zarur  sharoit  yaratish orqali  o’quv jarayonini  loyihalashtirish, tashkil  etish hamda
o’tkazish   bo’yicha   pedagogik   faoliyatini   har   tomonlama   o’ylaydigan   modeldir.
Pedagogik   maqsadlarga   erishishda   shahsiy   imkoniyatlar,   jihozlar   va   metodologik
vositalardan  amalda bo’lishlining  tizimli   yig’indisi  va  tartibini   bildiradi. Shunday
ekan   mexanika   bo’limini   o’qitishda   ham   bir   qancha   “Pedagogik   texnologiya”
lardan foydalaniladi:
“Zinama-zina” texnologiyasi.
Texnologiyaning   tavsifi.   Ushbu   mashg’ulot   o`quvchilarni   o’tilgan   yoki
o’tilishi   kerak   bo’lgan   mavzu   bo’yicha   yakka   va   kichik   jamoa   bo’lib   fikrlash
hamda   xotirlash,   o’zlashtirilgan   bilimlarni   yodga   tushirib,   to’plangan   fikrlarni
umumlashtira   olish   va   ularni   yozma,   rasm,   chizma   ko’rinishida   ifodalay   olishga
o’rgatadi.   Bu   texnologiya   o`quvchilar   bilan   bir   guruh   ichida   yakka   holda   yoki
guruhlarga ajratilgan holda yozma ravishda o’tkaziladi va taqdimot qilinadi. Texnologiyaning   maqsadi.   O’quvchilarni   erkin,   mustaqil   va   mantiqiy
fikrlashga,  jamoa bo’lib ishlashga,  izlanishga,  fikrlarni  jamlab ulardan nazariy va
amaliy   tushuncha   hosil   qilishga,   jamoaga   o’z   fikri   bilan   ta’sir   eta   olishga,   uni
ma’qullashga,   shuningdek,   mavzuning   tayanch   tushunchalariga   izoh   berishda
egallagan bilimlarini qo’llay olishga o’rgatish.
Texnologiyaning qo’llanishi: ma’ruza (imkoniyat va sharoit bo’lsa), seminar,
amaliy   va   laboratoriya   mashg’ulotlarida   yakka   tartibda   yoki   kichik   guruhlarda
o’tkazish hamda nazorat darslarida qo’llanilishi mumkin.
Mashg’ulotda   qo’llaniladigan   vositalar:   A-3,   A-4   formatlarda   tayyorlangan
(mavzuni   ajratilgan   kichik   mavzuchalar   soniga   mos)   chap   tomoniga   kichik
mavzular yozilgan tarqatma materiallar, flomaster (yoki rangli qalam) lar.
Mashg’ulotni o’tkazish tartibi:
-o’qituvchi   o`quvchilarni   mavzular   soniga   qarab   3-5   kishidan   iborat   kichik
guruhlarga ajratadi (guruhlar soni 4 yoki 5ta bo’lgani ma’qul);
-o’quvchilar   mashg’ulotning   maqsadi   va   uning   o’tkazilish   tartibi   bilan
tanishtiriladi.   Har   bir   guruhga   qog’ozning   chap   qismida   kichik   mavzu   yozuvi
bo’lgan varaqlar tarqatiladi;
-o’qituvchi   guruh   a’zolarin   tarqatma   materialda   yozilgan   kichik   mavzular
bilan   tanishishlarini   va   shu   mavzu   asosida   bilganlarini   flomaster   yordamida
qog’ozdagi bo’sh joyiga jamoa bilan birgalikda fikrlashib yozib chiqish vazifasini
beradi va vaqt belgilaydi;
-guruh a’zolari birgalikda tarqatma materialda berilgan kichik mavzuni yozma
(yoki  rasm, yoki  chizma) ko’rinishida ifoda etadilar. Bunda guruh a’zolari kichik
mavzu bo’yicha imkon boricha to’laroq ma’lumot berishlari kerak bo’ladi.
-tarqatma materiallar to’ldirilgach, guruh a’zolaridan bir kishi taqdimot qiladi.
Taqdimot   vaqtida   guruhlar   tomonidan   tayyorlangan   materialar,   albatta,
auditoriya(sinf) doskasiga mantiqan tagma-tag (zina shaklida) ilinadi;
-O’qituvchi guruhlar tomonidan tayyorlangan materiallarga izoh berib, ularni
baholaydi va mashg’ulotni yakunlaydi. Izoh:   o’quv   mashg’ulotining   bunday   tashkil   etilishi   o’quvchilarni   mustaqil
fikrlashga,   o’tilgan   va   o’zlashtirilgan   mavzularni   eslashga,   ularni   yozma   (yoki
rasm, chizma ko’rinishida) bayon etishga, fikrlarni umumlashtirishga o’rgatadi.
“BUMERANG”   texnologiyasi   —   bu   texnologiya   o’quvchilarni   dars
jarayonida, darsdan tashqarida turli adabiyotlar, matnlar bilan ishlash, o’rganilgan
materialni yodida saqlab qolish, so’zlab berish, fikrini erkin holda bayon eta olish,
qisqa vaqt ichida ko’p ma’lumotga ega bo’lish hamda dars mobaynida o’qituvchi
tomonidan barcha o’quvchilarni baholay olishga qaratilgan.
Maqsad-o’quv   jarayoni   mobaynida   tarqatilgan   materiallarni   o’quvchilar
tomonidan  yakka  va  guruh  holatida  o’zlashtirib   olishlari  hamda   suhbat-munozara
va   turli   savollar   orqali   tarqatma   materiallardagi   matnlar   qay   darajada
o’zlashtirilganligini   nazorat   qilish   va   baholash   hamda   o’quv   jarayoni   mobaynida
har bir o’quvchi tomonidan o’z baho (ball) larini egallashga imkoniyat yaratishdan
iboratdir.
Texnologiyaning qo’llanishi- amaliy mashg’ulotlar, seminar yoki laboratoriya
mashg’ulotlari hamda suhbat-munozara shaklidagi darslarda yakka tartibda, kichik
guruh va jamoa shaklida foydalanishi mumkin.
Mashg’ulotda   foydalaniladigan   vositalar.   O’quvchi   dars   jarayonida   mustaqil
o’qishlari,   o’rganishlari   va   o’zlashtirib   olishlari   uchun   mo’ljallangan   tarqatma
materiallar   (o’tilgan   mavzu   yoki   yangi   mavzu   bo’yicha   qisqa   matnlar,   suratlar,
ma’lumotlar).
Mashg’ulotni o’tkazish tartibi:
Ushbu texnologiya bir necha bosqichda o’tkaziladi:
-o’quvchilar kichik guruhlarga ajratiladi;
-o’quvchilar dars (mashg’ulot)ning maqsadi va tartibi bilan tanishtiriladi;
-o’quvchilarga mustaqil o’rganish uchun mavzu bo’yicha matnlar tarqatiladi;
-berilgan matnlar o’quvchilar tomonidan yakka tartibda mustaqil o’rganiladi;
-har bir guruh a’zolaridan yangi guruh tashkil etiladi; -yangi   guruh   a’zolarining   har   biri   guruh   ichida   navbati   bilan   mustaqil
o’rgangan matnlari bilan axborot almashadilar, ya’ni bir-birlariga so’zlab beradilar,
matnni o’zlashtirib olishlarishga erishadilar;
-berilgan   ma’lumotlarni   o’zlashtirilganlik   darajasini   aniqlash   uchun   guruh
ichida   ichki   nazorat   o’tkaziladi,   ya’ni   guruh   a’zolari   bir-birlari   bilan   savol-javob
qiladilar;
-yangi guruh a’zolari dastlabki holatdagi guruhlariga qaytadilar;
-darsning   qolgan   jarayonida   o’quvchilar   bilimlarini   baholash   yoki   to’plagan
ballarini hisoblab borish uchun har bir guruhda “guruh hisobchisi” tayinlanadi;
-o’quvchilar   tomonidan   barcha   matnlar   qay   darajada   o’zlashtirilganligini
aniqlash   maqsadida   o’qituvchi   o’quvchilarga   savollar   bilan   murojaat   etadilar,
og’zaki so’rov o’tkazadilar;
-har   bir   guruh   a’zosi   tomonidan   guruhdagi   matnning   mazmunini   hayotga
bog’lagan holda bittadan savol tuziladi;
-guruhlar   tomonidan   tayyorlangan   savollar   orqali   savol-javob   tashkil   etiladi
(“guruh hisobchilari” berilgan javoblar bo’yicha ballarni hisoblab boradilar);
-guruh a’zolari tomonidan to’plangan umumiy ballar yig’indisi asosida g’olib
guruh aniqlanadi.
Blits-o’yin texnologiyasi.
Blits   texnologiyasi   o’quvchilarni   faoliyat   ketma-ketligini   to’g’ri   tashkil
etishga,   mantiqiy   fikrlashga,   o’rganayotgan   fan   asosida   kerakli   ma'lumotlarni
tanlab   olishga   o’rgatadi.   O’quvchilar   dastlab   yakka   holda,   so’ngra   guruh   bo’lib
topshiriqni bajarishadi.
Darsning tashkiliy qismidan so’ng, o’quvchilarga ushbu texnologiyalarni olib
borish   bosqichlari   haqida   tushuncha   beriladi   va   bunda   vazifalarni   bajarilishida
beriladigan vaqtga qat'iy rioya etish kerakligi eslatiladi.
O’quvchilarning har biriga oldindan tayyorlab qo’yilgan tarqatma materiallar
tarqatiladi.   (Kompyuterdan   foydalanib,   video   proektor   orqali   ekranga   uzatib   ham
bajarish   mumkin.)   O’quvchilar   materiallar   bilan   tanishib   chiqqandan   so’ng,
o’qituvchi   ularga   harakat   mazmunida   berilgan   mavzularning   dastur   bo’yicha o’tilish   ketma-ketligini   aniqlash   va   mos   holda   raqamlar   bilan   belgilashni
topshiradi.   Mazkur   tartib   raqamlari   "yakka   baho"   uchun   ajratilgan   kataklarga
yozilishi kerakligi tushuntirildi, bu topshiriq uchun (6-10 minut) vaqt beriladi.
O’qituvchi   nazoratida   topshiriq   yakunlangach,   guruh   (3-5   kishidan   iborat)
kichik   guruhlarga   ajratiladi.   Buni   o’qituvchi   raqamlar   yoki   rasmlar   to’plami
yordamida amalga oshirish mumkin.
Masalan,   guruhda   20   o’quvchi   bo’lsa,   bir   xil   rasmdan   4   dan   stol   ustiga
ag’darib   qo’yib,   bir   xil   rasm   tanlagan   o’quvchilardan   kichik   guruhlarni   tashkil
qiladi.
Endi   yuqoridagi   aniqlanishi   kerak   bo’lgan   ketma-ketlikni   har   bir   guruh
birgalikda,   maslahatlashib   bir   fikrga   kelishi   va   to’g’ri   deb   topilgan   javob   ketma-
ketligi   "guruh   bahosi"   uchun   ajratilgan   katakka   qo’yilishi   talab   qilinadi.   Bu
vazifani bajarish uchun ham ma'lum (15-20 min.) vaqt beriladi. Bu vaqt davomida
o’qituvchi aylanib guruhlarga ko’rsatmalar berib turadi.
Texnologiyaning   keyingi   bosqichi   o’qituvchining   to’g’ri   javobni   e'lon   qilish
va shu uchun ajratilgan kataklarni to’ldirishdan iborat bo’ladi.
"To’g’ri   javob»   va   «yakka   baho"   bo’limlarining   kattasidan   kichigi   ayriladi
hamda natija son jadvalining "yakka xato" kataklariga yoziladi.
Shu   alfozda   keyingi   bosqichni   "guruh   xatosi"   bo’limini   to’ldirish   bilan
yakunlanadi.
Xatoliklar hisoblangach, o’qituvchi tomonidan ularga izoh beriladi:
-agar   "yakka   xato",   "guruh   xatosi"   dan   yuqori   bo’lsa,   u   holda   o’quvchi
guruhning fikrini inobatga olgan va undan to’g’ri xulosa chiqargan bo’ladi;
-agar aksincha bo’lsa, o’quvchi o’z fikrini guruh oldida yetarlicha himoya qila
olmaganligi va qat'iyatliroq bo’lishli kerakligi haqida tushuncha berish mumkin.
O’quvchilarni   baholash   tartibini   "xato"liklar   yig’indisiga   qarab   yoki
o’quvchilar   bahosining   to’g’ri   javob   bilan   mosligiga   qarab   baholash   mumkin.
Masalan, 13 tadan 7-9 ta mos kelsa "3" va 10-11 ta to’g’ri javobga "4" va 12-13 ta
to’g’ri topilgan javob uchun "5" baho qo’yilishi mumkin. "Blits-o’yin"   texnologiyasini   qo’llashning   yana   bir   usuli   haqida   to’xtalamiz.
Ushbu usulni qo’llash o’quvchilarning mantiqiy mohiyatini tushunishga o’rgatadi.
Blits-o’yin   texnologiyasidan   foydalanishni   "Mexanika   bo’limini   takrorlash"
darslariga tadbiq etish mumkin.
2.2-§. Mexanika bo’limiga oid mavzularni o’qitishda pedagogik
texnologiyalardan foydalanish usullari tadbiqi
Texnologik   taraqqiyot   bugungi   kunda   ijtimoiy   jarayonlarni   kuzatib   borishga
qodir   eng   muhim   komponentlardan   biridir.   Pedagogik   ta lim   texnologiyasiniʼ
yaxshilash   jamiyat   madaniy   saviyasini   va   uning   iqtisodiy   qudratini   shakllantirish
shartidir.
O’qitish   texnologiyasi   ta limning   faoliyatini   ta minlaydi,   bilimlarni   mehnat	
ʼ ʼ
jarayoniga   tatbiq   etishni   ta minlaydi,   pedagogning   ongliligini   qolipga   tushiradi,	
ʼ
uning jadal harakat qilishiga va hayot yo’liga ta sir ko’rsatadi.	
ʼ
O quvchilarni   o’qitish   texnologiyasi   shaxsni   intizom,   iroda   va   ixtisoslikka	
ʻ
bo’lgan   qiziqishni   yuzaga   keltiradi.   Mutaxassisga   bo’lgan   har   tomonlama   talabni
qanoatlantirishga   qaratilgan   ta lim   texnologiyalari   pedagog   va   talabaning	
ʼ
hamkorligiga   tezlikda   moslangan   psixologik-pedagogik   shartsharoitlarni   amalga
oshirishga yo’naltiradi.
Shundan   kelib   chiqqan   holda   pedagogik   texnologiyalar   ishlab   chiqiladi.
Pedagogik texnologiyalar ta riflariga bo’lgan turli yondashuvlar shuni ko’rsatadiki,	
ʼ
haqiqatdan   ham   o’qitish   texnologiyalari   fan   va   ishlab   chiqarish   hamda   o’quv-
pedagogik   jarayon   oralig idan   o’rin   oladi.   Bu   kasbiy   didaktik   tayyorgarlik
ʼ
tizimidagi bilimlarning mustaqil sohasi  bo’lib, u o’kitishning didaktika nazariyasi
va   amaliyoti   bilan   chambarchas   bog langan.   U   o’quv   faoliyatini   boshqarish	
ʼ
jarayonini loyihalash va konstruktsiyalash funktsiyalarini o’zida qamrab oladi.
VENN DIАGRАMАSI METODI
Metodning   maqsadi:   Bu   metod   grafik   tasvir   orqali   o’qitishni   tashkil   etish
shakli   bo’lib,   u   ikkita   o’zaro   kesishgan   aylana   tasviri   orqali   ifodalanadi.   Mazkur
metod   turli   tushunchalar,   asoslar,   tasavvurlarning   analiz   va   sintezini   ikki   aspekt orqali   ko’rib   chiqish,   ularning   umumiy   va   farqlovchi   jihatlarini   aniqlash,
taqqoslash imkonini beradi.
Metodni amalga oshirish tartibi:
•   ishtirokchilar   ikki   kishidan   iborat   juftliklarga   birlashtiriladilar   va   ularga
ko’rib   chiqilayotgan   tushuncha   yoki   asosning   o’ziga   xos,   farqli   jihatlarini   (yoki
aksi) doiralar ichiga yozib chiqish taklif etiladi;
•   navbatdagi   bosqichda   ishtirokchilar   to’rt   kishidan   iborat   kichik   guruhlarga
birlashtiriladi va har bir juftlik o’z tahlili bilan guruh a zolarini tanishtiradilar;ʼ
•   juftliklarning   tahlili   eshitilgach,   ular   birgalashib,   ko’rib   chiqilayotgan
muammo yoxud tushunchalarning umumiy jihatlarini (yoki farqli) izlab topadilar,
umumlashtiradilar va doirachalarning kesishgan qismiga yozadilar.
Kinetik energiya
Harakat energiyasi
Potensial energiya
O zaro ta’sir energiyasi	
ʻ
“Baliq   skleti”   chizmasi:   Bir   qator   muammolarni   tasvirlash   va   uni   yechish
imkonini berdi. Tizimli fikrlash, tuzilmaga keltirish, ko’nikmalarini rivojlantiradi.
Chizmani   tuzish   qoidasibilan   tanishadilar.   Alohida   kichik   guruxlarda   yuqori
“suyagida”   kichik   muammoni   ifodalaydi,   pastda   esa   ushbu   kichik   muammolar
mavjudligini tasdiqlovchi dalillar yoziladi.
Kichik guruxlarga birlashadilar, to’ldiradilar.
“Baliq   skleti”ni   tuzish   qoidasi:   baliqning   tepa   suyagida   mavzu   bo’yicha
muammolarni   yozishda   davom   eting   va   past   suyagida   muammoni   tasdiqlovchi
dalillar yoziladi. Qaysi qator ko’p suyakli baliq skleti tuzishda rag’batlantiriladi.
Inersiya tezlanish 2 va 3 inchi qonuni
Nyuton qonunlari
xulosa
“T–sxema” metodi. Metodning   maqsadi:   Mazkur   metod   biror   tushuncha,   yoki   mavzu   bo’yicha
o’rganilgan   axborotlar   tizimini   qiyosiy   tahlil   etish,   solishtirish,   mustaqil
munosabatni shakllantirishga imkoniyat yaratish maqsadida qo’llaniladi.
Bunda ta lim oluvchi shaxsidagi:ʼ
Mustaqil va ijodiy fikrlash;
Аxborotlar tizimini tahlil etish;
O’z pozitsiyasida qat iy turish;	
ʼ
O’z-o’zini nazorat qilish va baholash;
Muloqotchanlik   va   o’zgalar   fikriga   hurmat;   Jamoada   ishlash   ko’nikmalari
rivojlanadi.
Metodni amalga oshirish tartibi:
O’qituvchi o’quvchilarni miqdor jihatdan teng gurhlarga ajratadi;
O’kuvchilarni trening o’tkazishga qo’yilgan talablar va
bajarilishi zaraur bo’lgan topshiriq shartlari bilan tanishtiradi;
Tarqatmalar (ilovadagi) o’kuvchilar guruhiga beriladi va taklif etilgan sxema
asosida   qatnashchilar   tushunchaga   yoki   muammoga   nisbatan   o’zining   mustaqil
fikrini bildiradi;
Bildirilgan fikrlar ijobiy va salbiy yo’nalishga ajratilib, kerakli ustunchalarga
yoziladi;
Belgilangan vaqt (10-15 daqiqa) yakuniga yetgach, barcha
guruhlarning fasilitatorlari yordamida prezentatsiya tashkil etiladi;
Barcha  guruhlarning  yakuniy   xulosalari   o’qib  eshittirilganidan  so’ng,  trener-
o’kituvchi guruhlar ishini baholaydi va qo’shimcha to’ldirishlarni kiritadi.
Nyuton qonunlari; birinchi va ikkinchi qonunlari.
“Fikrlay olasanmi?” texnalogiyasi
Bu texnalogiyada o’qituvchi dars o’tish jarayonida qo’llashi mumkin, yani har
bir bobni tugatganda qo’llaydi. Bu texnalogiyani qo’llanilishi quyidagicha.
Biror kattalikni aylana ichiga joylashtiradi va uning atrofiga fizik kattaliklarni
yozadi.   Topshiriq   shundan   iboratki   o’quvchi   ana   shu   kattaliklar   qatnashgan
formulalar   yozadi   ular   qancha   ko’p   formula   yozsa   shunchalik   darsni   yaxshi o’zlashtirgan bo’ladilar. Bunda o’quvchilarning fikrlay olish qobiliyati rivojlanadi.
Olingan natijalarga qarab o’quvchilar baholanadi. XULOSA
Pedagogik   texnologiya   –   ta lim   jarayonining   samaradorligini   oshirishʼ
maqsadida o’qitish va bilimlarni o’zlashtirish jarayonida o’qituvchining pedagogik
va talabalarning bilish faoliyatini uyg un ravishda tashkil etish, mazkur faoliyatni
ʼ
faollashtirish   maqsadida,   samarali   o’qitish   metodlari,   vositalari   va   shakllarini
qo’llash,   ularning   o’zaro   ta sirini   aniqlashga   imkon   beradigan   tizimlar   majmuasi	
ʼ
hisoblanadi.
Hozirgi kunda pedagogik texnologiyalarning juda ko’plab metodlari mavjud,
lekin   fizikani   o’qitishda   qo’llash   mumkin   bo’lganlarini   fan   o’qituvchilari   ajratib
olish kerak. Har bir metod fizikaning qaysi bo’limi va qaysi mavzusiga tushishini
aniq   bilishi   va   qo’llay   olishi   kerak.   Quyida   fizikani   o’qitishda   qo’llash   mumkin
bo’lgan bir qator metodlardan misollar keltirilgan. Masalan:
1.Aqliy hujum
2.T-sxema metodi
3. Yelpig’ich
4.Zinama –zina metodi
5.Venn diagrammasi metodi
6.Charxpalak
7.Bingo o’yini
8.Fikrlay olasanmi
9. Piramida
10. Baliq skleti
Mazkur   kurs   ishida   fizikaning   eng   muhim   bo’limi   bo’lgan   “Mexanika”
bo’limini o’tishda qanday “Pedagogik texnologiyalar” dan foydalanish mumkinligi
ko’rsatib   o’tildi.   “Mexanika”   bo’limini   o’qitishda   qanday   metodlardan   va   qaysi
mavzularda qo’llanilishi takidlab o’tildi. Bunda quyidagi “Pedagogik texnalogiya”
lar haqida ma’lumot berildi:
“Zinama-zina” texnologiyasi.
“Bumerang” texnologiyasi.
“Blits-o’yin” texnologiyasi. Quyidagi metodlar haqida ma’lumotlar berildi: FSMU metodi, “3/4” metodi,
Charxpalak   metodi,   Yelpig’ich   metodi,   Rezyume   metodi,   Aqliy   hujum   metodi.
Dars   o’tayotgan   har   qanday   pedagok   “Pedagogik   texnalogiya”   va   metodlarni
o’quvchilar   yoshidan   hamda   ularning   bilim   salohiyatidan   kelib   chiqqan   hollda
tanlashni   bilishi   lozim.   Bundan   tashqari   metod   tanlaytganda   albatta   dars   hajmiga
va texnik vositalarning qay darajada ekanligiga ahamyat berishi  lozim. Mexanika
fizikaning   birinchi   bo’limi   bo’lganligi   uchun   u   butun   fizika   bo’limlariga   kirib
ketgan.   Ya’ni,   fizikaning   har   qanday   bo’limi   mexanika   bilan   uzviy   bog’liq.
Mexanika   fizikaga   kirish   bo’lganligi   uchun   uni   o’quvchilarga   o’rgatish
murakkabroq kechishi mumkin. Chunki, bunda o’quvchilarning fizika fani haqida
tushuncha  mavjud  bo’lmaydi.  Bu tushunchani   qanchalik yaxshi   shakllantirish  esa
bevosita   pedagogik   mahorat   va   buning   natijasida   o’quvchilar   ongida   o’z   faniga
bo’lgan   muhabbatni   shakllantirishga   bog’liq.   Agar   o’quvchida   mexanika   bo’limi
yuzasidan   tushuncha   shakllanmadimi?   Demak   u   fizikaning   boshqa   bo’limlarini
ham   o’zlashtirolmaydi.   Shundan   ham   ko’rinib   turibdiki   mexanika   bo’limini
o’qitish   qanchalik   muhim   ahamyat   kasb   etadi.   O’quvchini   kelajakda   yurtga   elga
foyda   keltiradigan   komil   inson   qilib   tarbiyalashda   pedagokning   o’rni   beqiyosdir.
Shunday ekan  har  bir  pedagok  o’z kasbiga   sidqi   dildan  yondashib  harakat   qilishi
kerak.
Fizika   ta’limida   yangi   pedagogik   texnologiyalarni   qo’llash   bo’yicha   olib
borilgan tadqiqot ishlaridan quyidagi natijalar va xulosalar kelib chiqadi:
1.   Fizika   fani   yuqori   sinf   (kurs)   larga   o’tgan   sari   hodisalar,   qonuniyatlar
murakkablashib, dars materialining hajmi esa ortib boradi. Shu va shu kabi boshqa
parametrlar   dars   sifati,   o’quvchilarning   o’zlashtirish   ko’rsatkichiga   salbiy   ta’sir
etishi   mumkin.   Bu   maqsadda   fizika   ta’limida   yangi   pedagogik   texnologiyalarni
qo’llash samarali ekanligi aniqlandi.
2.   Fizika   ta’limida   pedagogik   texnologiyalarni   qo’llashdan   maqsad   ta’lim
oluvchini   dars   jarayonining   markaziga   olib   chiqish,   o’quvchilarni   o’quv
materiallarini   shunchaki   yodlab   olishlaridan,   ixtiyoriy   takrorlashlaridan uzoqlashtirib,   mustaqil   va   ijodiy   faoliyatini   rivojlantirish,   darsning   faol
ishtirokchisiga aylantirishdir.
3.   Pedagogik   texnologiyalarni   fizika   ta’limida   to’laqonli   tarzdagi   texnologik
jarayon   sifatida   tadbiq   etish,   ta’lim-tarbiya   jarayonini   texnologiyalashtirish   —
ta’lim   muassasasining   kuchli   moddiy-texnik   bazasini,   ko’p   vaqt   va   mehnat   talab
etadigan   murakkab   jarayondir.   Fizika   ta’limida   yangi   pedagogik   texnologiyalarni
qo’llash uchun o’qituvchi  yuksak pedagogik mahoratga ega bo’lib, dars mavzusi,
o’quvchilar   soni,   ularning   qiziqishi,   qobiliyatlarini   har   tomonlama   hisobga   olishi
kerakligi ma’lum bo’ldi.
4. Har bir yangi pedagogik texnologiya, interfaol metodlarni qo’llashda ikkita
guruh   namuna   sifatida   tanlab   olindi.   Bu   guruhlarning   birinchisiga   dars   oddiy,
an’anaviy   usulda,   ikkinchisida   esa   yangi   loyiha   asosida   o’tkazildi.   Yangi
pedagogik   texnologiyalarni   qo’llab   o’tkazilgan   dars   jarayonida   o’zlashtirish
ko’rsatkichi yuqoriligi, sifat samaradorligi yaxshilanganligi aniqlanadi.
5.   Tajriba   fizikadan   ma’ruza   darslarini   o’tishda   “aqliy   hujum”,   BxBxB”,
“muammoli vaziyat” kabi interfaol metodlar, masala yechish darslarida esa, “6x5”,
“davra suhbati”, “kichik guruhlarda ishlash” kabi metodlarni qo’llash yaxshi natija
berishini  ko’rsatdi. Fizikadan  muayyan bo’lim  yoki  mavzularni  yakunlash,  darsni
mustahkamlashda   “Venn   diagrammasi”   strategiyasi   va   shu   kabi   usullardan
foydalanilganda,   o’quvchilarning   fizika   fanini   o’rganishdagi   qiyinchiliklari
bartaraf etilishi kuzatilgan.
6. Ikki yillik tadqiqot natijalari asosida “yulduzli osmon”, “sirli baho”, “Kim,
qayerda   xato   qildi?”   kabi   yangi   metodlar   ishlab   chiqildi   va   bu   metodlarni   fizika
ta’limida qo’llaganimizda quyidagi:
- o’quvchilar o’rtasida sog’lom raqobat muhitining yuzaga kelishi;
- o’zaro hamkorlik;
- bir-birini tinglash;
- o’z xatosini tushunish;
- fanga bo’lgan qiziqishning ortishi;
- ijodiy izlanish; va boshqa shu kabi ijobiy natijalar kuzatildi.
7.   Yuqoridagi   yangi   pedagogik   texnologiyalarni   qo’llab   o’tkazilgan   fizika
darsi jarayonlari o’quvchilar tomonidan ham ma’qullandi. Oddiy, an’anaviy usulda
tashkil   qilingan   dars   jarayonidan   farqli   ravishda   yangi   pedagogik   texnologiyalar
asosida o’tkazilgan dars jarayoni o’zining sezilarli samarasini ko’rsatdi.
O qituvchi   o quvchilarning   qiziqishlariga   qarab,   hamda   utilayotganʻ ʻ
mavzusiga   ko ra   pedagogik   texnologiyani   tanlay   bilish   kerak   ekan.   Ming   marta	
ʻ
eshitgandan   ko ra   bir   marta   ko rgan   afzalroq   deyishganidek,   rasmlar   yordamida
ʻ ʻ
tasvirlash, o quvchilarning yodida qolishiga katta hissa qo shadi.	
ʻ ʻ FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO YXATIʻ
1) Mirziyoyev   Sh.   “ Fizika   sohasidagi   ta’lim   sifatini   oshirish   va   ilmiy
tadqiqotlarni   rivojlantirish   chora-tadbirlari   to’g’risida”   qarori,   19.03.2021   yildagi
PQ-5032-son
2) Fizika   o’qitish   metodikasi:   o’quv   qo’ilanma   /   Djo’rayev   M.   -
Toshkent:   ABU MATBUOT-KONSALT, 2015.
3) Tajiboyeva   X.H,   Usmanova   Sh.P.   Fizika   va   astronomiya   o’qitish
nazariyasi va metodikasi. -Т: "Fan va texnologiya", 2015,
4) Qahhorov  S.Q.   Fizika   ta’limi   davriyligini  loyihalash   texnologiyasi.  Т.,
"Fan va texnologiya", 2007, 192 bet.
5) Karimov A, Toshpulatova Sh. Fizika o’qitishda innovatsion usullardan
foydalanish. Navoiy., 2015.
6) Saidahmedov   N.   “Yangi   pedagogik   texnologiyalar   (nazariya   va
amaliyot)”.- Toshkent Moliya nashriyoti 2003.
7) Azizxo’jayeva   N.N.   Pedagogik   texnologiyalar   va   pedagogik
mahorat.Toshkent: O’zbekiston yozuvchilar uyushmasi Adabiyot
8) Tolipov O’.Q, Usmonboyeva M. Pedagogik texnologiyalarning tadbiqiy
asoslari(O’quv qo’llanma)Toshkent.OzRFA "Fan" nashriyoti 2006.
9) Saidahmedov   N.   Yangi   pedagogik   texnologiyalar   (   nazariya   va
amaliyot). -Toshkent: Moliya nashriyoti 2003.
10) Saidahmedov N. Pedagogik amaliyotda yangi texnologiyalarni qo’llash
namunalari.- Toshkent:RTM.2000.
11) Ochilov M.Yangi pedagogik texnologiyalar.-Qarshi.Nasaf.2000 y.
12) O’zbekiston   Respublikasining   ta’lim   to’g’risidagi   qonuni   //Barkamol
avlod O’zbekiston taraqqiyotining poydevori. -T. Sharq. 2005.
13) O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   va   O’rta   maxsus   ta’lim   vazirligining
//O’rta maxsus kasb-hunar ta’limining umumta’lim fanlari davlat ta’lim standartlari
va o’quv dasturlari.  T. Sharq. 2001.
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • 3 sinfda matematikadan sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish
  • Globallashuv sharoitida talabalarda ekologik ong va madaniyatni shakllantirish usullari
  • Sрirtli ichimliklаrgа mоyil о’smirlаr bilаn ijtimоiy-реdаgоgik fаоliyаt
  • Oilada olib boriladigan ijtimoiy-pedagogik faoliyat
  • Ijtimoiy-pedagogik tadqiqotlar

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский