Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 70000UZS
Размер 364.7KB
Покупки 8
Дата загрузки 02 Февраль 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Saidmuhammadalixon Ataullayev

Дата регистрации 29 Ноябрь 2023

143 Продаж

Pul-kredit siyosati

Купить
MUNDARIJA:
  Kirish……………………………………………………………….….3
1. O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki va
    uning vazifalari hamda funksiyalari……………………….………....4
2. O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki pul-kredit siyosati…….....8
3. Davlat moliyasi barqarorligini ta’minlashda pul-kredit 
    siyosating ahamiyati………………………………………………....13
4. Davlatning pul-kredit siyosatini rivojlantirish yo ’ nalishlari……..…..15
5.Banklarda pul-kredit siyosati ahamiyati va negizi…………………...22
Xulosa…………………………………………………….…………....28
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati ………………………………….29
2 Kirish
Bugungi   kunda   sodir   bo’layotgan   iqtisodiy   o’zgarishlar   va   bozor
iqtisodiyotining   tobora   rivojlanib   borayotgani,   albatta,   davlat   iqtisodiyotida
inflatsiya   darajalarini   boshqarishda,   pul   massalarini   nazoratda   ushlash,   bundan
tashqari   narx   turg’unligi,   iqtisodiy   o’sish   va   to’liq   ish   bilan   taminlash   kabi
makroiqtisodiy   maqsadlarni   amalga   uchun   iqtisodiyotda   pul-redit   siyosatini
qo’llashni   talab   etadi.   Pul-kredit   siyosati   deganda   mamlakat   Markaziy   banki
tomonidan   iqtisodiyotda   pul   massasi,   foiz   stavkalari   va   kredit   mavjudligini
tartibga solish bo'yicha amalga oshirilgan harakatlar tushuniladi. Ushbu siyosat
narxlar   barqarorligini   ta'minlash,   iqtisodiy   o’sishni   boshqarish,   moliyaviy
barqarorlikni   saqlash   va   valyuta   kursini   boshqarish   orqali   mamlakat
iqtisodiyotida hal qiluvchi rol o’ynashi mumkin. Bularning barchasi har qanday
hukumat uchun sog’lom va farovon iqtisodiyotni yaratish uchun erishishi kerak
bo’lgan muhim maqsadlardir.
Hozirgi   vaqtga   kelib   davlatning   iqtisodiy   va   moliyaviy   siyosatini   amalga
oshirishda   davlat   moliyasining   ahamiyati   yanada   yuksaldi.   Takror   ishlab
chiqarish   jarayonlarini   ta’minlash,   xalqning   moddiy   va   ma’naviy   jihatdan
farovon   turmush   tarziga   ega   bo’lishi   uchun   zarur   shart-sharoitlar   barpo   qilish,
davlat organlarini mablag’ tomonlama ta’minotini qoplash, davlatni idora qilish
singari sohalarda yetakchi vosita sifatida o’rin egalladi.
«Shu   bilan   birga   global   moliya-iqtisodiy   tizimidagi   murakkab   va   tez
o’zgaruvchan,   shuningdek,   valyuta   munosabatlarini   tartibga   solishni
liberallashtirish   sharoitida   makroiqtisodiy   barqarorlik   va   aholining   turmush
darajasini   oshirishni   ta’minlashga   qaratilgan   monetar   siyosatning   amaldagi
instrumentlarini tubdan qayta ko’rib chiqish talab etilmoqda.» 1
 
1
  O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Pul-kredit   siyosatini   yanada   takomillashtirish   chora-
tadbirlari to‘g‘risida”gi Qarori, 13.09.2017 yildagi PQ-3272-son
3 1. O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki va uning vazifalari
hamda funksiyalari.
Professor T. T. Jurayevning «Iqtisodiyot nazariyasi» kitobida Markaziy bank va
uning funksiyalariga quyidagicha ta’rif berilgan:
Markaziy bank mamlakat pul-kredit tizimini markazlashgan tartibda boshqaradi
va davlatning yagona monetar siyosatini amalga oshiradi.
Markaziy   bank   davlat   banki   hisoblanadi.   Buning   mazmuni   shundan   iboratki,
birinchidan,   ko'pchilik   mamlakatlarda   davlat   banki   yagona   markaziy   bankdan
iborat bo'lib, u o'tkazadigan siyosat tartiblari yuqori davlat organlari tomonidan
o rnatiladi.ʻ
Ikkinchidan, Markaziy bank «banklar banki» deb ham yuritiladi, tijorat banklari
va jamg'arma muassasalaridan mablag'larni qabul qilib, ularga kredit beradi.
Uchinchidan,   Markaziy   bank   faqat   foyda   olishga   intilib   fao-   liyat   qilmaydi,
davlatning ijtimoiy siyosatini amalga oshirishga ko'maklashadi.
Markaziy bank bir qator vazifalarni bajaradi.
Birinchidan,   boshqa   bank   muassasalarining   majburiy   ehtiyotlarini   saqlaydi.
Markaziy   bank   mamlakatning   rasmiy   oltin   oltin-valuta   ehtiyotlarini   saqlash
vazifasini ham bajaradi.
Ikkinchidan, cheklarni qayd qilish mexanizmini ta'minlaydi va banklararo hisob-
kitoblarni amalga oshiradi, ularga kreditlar beradi.
Uchinchidan, davlatning monetar siyosatini amalga oshiradi.
To'rtinchidan,   barcha   banklar   faoliyatini   uyg'unlashtiradi   va   ular   ustidan
nazoratni amalga oshiradi 2
.
Beshinchidan, xalqaro valuta bozorlarida milliy valutalarni ayriboshlaydi.
Oltinchidan,   pul   taklifi   ustidan   nazorat   qilish   mas’uliyatini   oladi,   muomalaga
milliy valutani chiqaradi 3
.
SH.Z.   Abdullayevaning   «Bank   ishi»   darsligida   esa   Markaziy   bank   to’g’risida
quyidagi ma’lumotlar berilgan:
2
  T.T. Jo’rayev, X.S.Asadullaev, Z.D.Allaberganov, Iqtisodiyot 2-qism (Darslik). -T.: “Nihol print” OK,
2021 -592b.
3
 Jo’rayev T.T. Iqtisodiyot nazariyasi. -T.: “Fan va texnologyalar”, 2018, 512 bet
4 Markaziy   banki   bank   tizimining   bosh   banki   bo’lib,   pul-kredit   siyosatini,
emissiya jarayonlarini olib boradi va milliy pulning barqarorligini ta’minlovchi
muassasa   hisoblanadi.   Markaziy   bank   o’z   faoliyatini   1995-yil   21-dekabrda
qabul   qilingan   «O’zbekiston   Respublikasining   Markaziy   banki   to’g’risida»gi
O’zbekiston Respublikasi qonuni asosida olib boradi.
Markaziy bank maqomi va maqsadlari «O’zbekiston Respublikasining Markaziy
banki   to’g’risida »gi   O’zbekiston   Respublikasi   qonunining   1-moddasida
belgilangan:   «O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   yuridik   shaxs   bo’lib,
faqat   davlat   Mulki   hisoblanadi.   O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   –
iqtisodiy   jihatdan   mustaqil   muassasa,   o’z   xarajatlarini   o’zining   daromadlari
hisobidan   amalga   oshiradi».   Qonunning   2-moddasiga   muvofiq   O’zbekiston
Respublikasi   Markaziy   banki   yuridik   shaxs   sifatida   ko’chmas   mulk   va
moliyaviy   resurslarga   egalik   qiladi.   Bu   hol   uning   moliyaviy   mustaqilligini
mustahkamlaydi   va   mustaqil   pul-kredit   siyosatini   samarali   o’tkazish
imkoniyatini beradi.
Qonunning   3-moddasida   Markaziy   bankning   bosh   maqsadi   milliy   valyutaning
barqarorligini   ta’minlashdan   iborat   ekanligi   qayd   qilinadi.   Narxlarning
barqarorligini   ta’minlash   va   milliy   pul   birligini   xorijiy   valyuta   bozorlarida
ayirboshlash kursining barqaror bo’lishiga erishishni ko’zda tutuvchi bu maqsad
davlatning   iqtisodiy   siyosatida   O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   bankining
o’rni juda muhim ekanligini belgilaydi.
Mamlakatda   pul   muomalasi   samarali   bo’lishi   va   moliya   muassasalari
faoliyatining ishonchliligi pul-kredit, valyuta siyosati  strategiyasi  va taktikasini
ishlab   chiqish   hamda   amalga   oshirishda   uning   mustaqilligini   huquqiy   jihatdan
mustahkamlash   zarurligini   taqozo   etadi.   Mamlakat   iqtisodiyoti   tarmoqlarini
kreditlash   ko’rsatkichlarini   tijorat   banklarini   qayta   moliyalashga   doir   kredit
hajmlarini va foiz stavkalarini belgilash yo’li bilan tartibga solish, valyuta-kredit
siyosatini amalga oshirish, tijorat banklari faoliyatini nazorat qilish O’zbekiston
Respublikasi Markaziy bankining mustaqil siyosat sohasi hisoblanadi. Mustaqil
siyosat esa pul va valyuta bozorida yuzaga kelayotgan vaziyatni, ichki bozordagi
5 makroiqtisodiy   shart-sharoitni,   tashqi   omillarni   tahlil   qilish   asosida   amalga
oshiriladi.   Bu   holat   qonunning   6-moddasida   Markaziy   bank   o’z   vakolatlari
doirasida qarorlar qabul qilish borasida mustaqildir deb belgilab berilgan.
Davlat   Markaziy   bankning   majburiyatlari   yuzasidan,   Markaziy   bank   esa
davlatning majburiyatlari yuzasidan javobgar bo’lmaydi.
Qonunning   8-moddasida   Markaziy   bank   faoliyatining   tashkiliy   jihatlariga
e’tibor   qaratilgan   bo’lib,   Markaziy   bank   yagona   markazlashtirilgan   boshqaruv
tizimiga ega ekanligi, Markaziy bank zimmasiga yuklatilgan vazifalarni bajarish
uchun   tegishli   xizmatlar   va   muassasalar   tashkil   etilishi   mumkinligi,   jumladan,
bu   borada   Qoraqalpog’iston   Respublikasi,   viloyatlarning   markazlari   va
Toshkent   shahrida   yuridik   shaxs   maqomga   ega   bo’lmagan   o’zining   bosh
boshqarmalarini tuzishi mumkinligining huquqiy asoslari keltirilgan.
Markaziy bank raisi bank boshqaruvning raisi hisoblanadi. Markaziy bank raisi
Markaziy   bank   va   uning   boshqaruvi   faoliyatiga   rahbarlik   qiladi,   bankning
fondlarini   tasarruf   etadi   va   Markaziy   bank   zimmasiga   yuklatilgan   vazifalar
bajarilishi   uchun   javobgar   bo’ladi.   Markaziy   bank   faoliyati   masalalarini   hal
qiladi,   Markaziy   bank   faoliyati   va   joriy   operatsiyalarini   operativ   tarzda
boshqarish bo’yicha harakatlarniamalga oshiradi.
Markaziy bankning boshqaruv tarkibini quyidagi rasmda aks ettirish mumkin 4
:
1-rasm.  Markaziy banki oshqaruv tarkibi 5
.
4
  Bank   ishi:   Darslik   /   Sh.   Z.   Abdullayeva;   O'zbekiston   Respublikasi   Oliy   va   o'rta   maxsus   ta‘lim
vazirligi. – T.: «Iqtisod-Moliya», 2017.
5
  Bank   ishi:   Darslik   /   Sh.   Z.   Abdullayeva;   O'zbekiston   Respublikasi   Oliy   va   o'rta   maxsus   ta‘lim
vazirligi. – T.: «Iqtisod-Moliya», 2017.
6 Sh.   Shodmonovning   «Iqtisodiyot   nazariyasi»   darsligida   bo’lsa,   markaziy   bank
va uning funksiyalari haqida quyidagicha yozilgan:
Davlat banki mamlakat pul-kredit tizimini markazlashgan tartibda boshqaradi va
davlatning yagona kredit siyosatini amalga oshiradi.
Davlat   banki   Markaziy   bank   hisoblanadi.   Buning   mazmuni   shundan   iboratki,
birinchidan,   ko pchilik   mamlakatlarda   davlat   banki   yagona   markaziy   bankdanʻ
iborat   bo'lib,   u   o’tkazadigan   siyosat   tartiblari   davlat   organlari   tomonidan
o rnatiladi.   Ikkinchidan,   Markaziy   bank   tijorat   yuqori   banklari   va   jamg’arma	
ʻ
muassasalaridan   mablag’larni   qabul   qilib,   ularga   kredit   beradi.   Xususan,   shu
sababga ko’ra markaziy bank «banklar banki» deyiladi. Uchinchidan, Markaziy
bank   faqat   foyda   olishga   intilib   faoliyat   ko’rsatmaydi,   davlatning   butun
iqtisodiyot   holatini   yaxshilash   siyosatini   amalga   oshiradi   va   ijtimoiy   siyosatini
amalga oshirishga ko’maklashadi. Markaziy bank quyidagi vazifalarni bajaradi: 
1)   boshqa   bank   muassasalarining   majburiy   zaxiralarini   saqlaydi.   Bu   zaxiralar
pul   taklifini   boshqarish   uchun   hal   qiluvchi   ahamiyatga   ega   bo ladi.   Markaziy	
ʻ
bank   mamlakatning   rasmiy   oltin-valyuta   zaxiralarini   saqlash   vazifasini   ham
bajaradi; 
2) cheklamni qayd (inkassatsiya) qilish mexanizmini ta’minlaydi va banklararo
hisob-kitoblarni amalga oshiradi, ularga kreditlar beradi;
3) davlatning monetar siyosatini amalga oshiradi; 
4)   barcha   banklar   faoliyatini   uyg'unlashtiradi   va   ular   ustidan   nazoratni   amalga
oshiradi;
5) xalqaro valyuta bozorlarida milliy valyutalarni ayirboshlaydi;
6)   pul   taklifi   ustidan   nazorat   qilish   mas’uliyatini   oladi,   milliy   valyutani
muomalaga   chiqaradi.   Iqtisodiyotning   ehtiyojlariga   mos   ravishda   pul
muomalasini tartibga soladi.
Monetar siyosatning asosiy maqsadi inflyatsiyani past darajada ushlab turish va
so’mning barqaror   ayirboshlash  kursini  ta’minlashdan  iborat. Mazkur  vazifalar
makroiqtisodiy   barqarorlikni   mustahkamlash   va   iqtisodiy   o’sishni
7 rag’batlantirishga   yo’naltirilgan   umumiqtisodiy   siyosat   bilan   uzviy
bog’langandir.
O’zbekiston   Markaziy   banki   o’zining   asosiy   vazifalarini   bajarish   bilan   bir
qatorda, bank xizmatlarini erkinlashtirishga qaratilgan siyosatni ham olib boradi.
Bank   tomonidan   pul-kredit   siyosatining   vositalari   sifatida   ochiq   qimmatli
qog’ozlar   operatsiyasi,   ichki   valyuta   bozoridagi   operatsiyalar,   qayta
moliyalashtirish stavkasi va tijorat banklariga majburiy zaxira talablari vositalari
ham ishga solinadi 6
.
2. O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki pul-kredit siyosati.
Sh.Z.   Abdullayevaning   “Bank   ishi”   darsligida   Markaziy   bankning   pul-kredit
siyosati va vositalari to’g’risida quyidagi ma’lumotlar berilgan:
O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   pul-kredit   siyosatining   asosiy
yo’nalishlarini bir yilga ishlab chiqadi. Bu dastur iqtisodiy vaziyatni tahlil qilish va
oldindan   aytishni,   pul   miqdorining   yillik   o’sishi   sur’atlarining   maqsadli
ko’rsatkichlarini,   kredit,   foiz   va   valyuta   siyoatini   amalga   oshirish   yo’nalishlarini
o’z   ichiga   oladi.   Umumiy   iqtisodiy   tahlilning   zarurligiga   sabab   shuki,   monetar
siyosatni   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirish   barcha   muhim   makroiqtisodiy
ko’rsatkichlar,   pulning   qadrsizlanishi,   milliy   ishlab   chiqarishning   umumiy   hajmi
va   mehnat   resurslarining   bandligi,   to’lov   balansi   bilan   chambarchas   bog’langan.
Pul muomalasini boshqarib borish vositalarini quyidagi rasmdan ko’rish mumkin.
6
  Shodmonov Sh.. Iqtisodiyot nazaryasi: Darslik. -T.: “LESSON PRESS” nashriyoti, 2021. 768 bet
8 2-rasm. Pul-kredit siyosati vositalar 7
.
Undan   tashqari,   Markaziy   bank   foiz   (diskont)   siyosatini,   targetlash   va   boshqa
usullardan foydalanib pul massasini boshqarib borishi mumkin. 
Muomaladagi  pul  massasining  hajmini, banklarning likvidligini  muvofiqlashtirish
va   inflyatsiya   sur’atlarini   tushirish   maqsadida   Markaziy   bank   tijorat   banklari
uchun   majburiy   zaxiralar   me’yorini   o’rnatib   berish   siyosatini   amalga   oshiradi.
Minimal   zaxiralar   tijorat   banklari   resurslarining   Markaziy   bankda   majburiy
saqlanishi   zarur   bo’lgan   qismidir.   Majburiy   zaxira   miqdori   tijorat   bankining
yig’ilgan   resurslariga  nisbatan   foizda   belgilanadi.   Bu  zaxira   bevosita   banklarning
kreditlash   imkoniyatini   chegaralasa-da,   ularning   minimal   likvidligini   ta’minlash
omili   bo’lishi   mumkin.   Majburiy   zaxira   me’yori   hozirgi   kunda   resurslarning
tashkil topish manbayiga qarab 10,5 foizdan 15 foizgachani tashkil etadi. Markaziy
bank   tomonidan   zaxira   miqdori   ba’zi   bir   omillarni   hisobga   olgan   holda
o’zgartirilishi   mumkin,   u   omonatlarning   hajmi,   turi,   muddatiga,   banklarning
boshqa majburiyatlariga bog’liq bo’ladi.
Banklar   Markaziy   bankda   majburiy   zaxiralarni   deponentlash   tartibiga   rioya
qilinishi   uchun   javobgardir.   Markaziy   bank   o’zi   belgilagan   eng   kam   miqdorda
rezervlar   saqlash   to’g’risida   banklarga   ko’rsatma   beradi.   Markaziy   bankda
depozitga   o’tkaziladigan   majburiy   rezervlarning   eng   kam   miqdori   Markaziy
bankning   normativ   hujjatlari   bilan   belgilanib,   u   omonatlarning   hajmi,   turi,
muddatiga,   banklarning   boshqa   majburiyatlariga   bog’liq   bo’ladi.   Majburiy
rezervlarning   miqdorlari   jalb   etilgan   mablag’lar   va   omonatlarning   har   bir   toifasi
7
  Bank   ishi:   Darslik   /   Sh.   Z.   Abdullayeva;   O'zbekiston   Respublikasi   Oliy   va   o'rta   maxsus   ta‘lim
vazirligi. – T.: «Iqtisod-Moliya», 2017.
9 bo’yicha   barcha   banklar   uchun   bir   xildir.   Majburiy   rezervlar   Markaziy   bankda
naqd   pul   yoki   omonatlar   ko’rinishida,   Markaziy   bank   belgilaydigan   tartibda
depozitga o’tkaziladi.
Majburiy   rezerv   talablarining   normativlari   yoki   tarkibi   belgilangani   yoki
o’zgartirilgani   to’g’risidagi   ko’rsatmalarda   kamida   bir   oylik   muddat   ko’rsatiladi,
rezervlarning   tarkibi   yoki   miqdoriga   doir   yangi   normativlarni   banklar   ana   shu
muddatgacha   bajarishlari   shart.   Markaziy   bank   majburiy   zaxiralar   bo’yicha
foizlarni   to’lash   to’g’risida   qaror   qabul   qiladi.   Zaxira   talablarini   hisob-kitob
qilishda chet el valyutasidagi mablag ’ lar, jismoniy shaxslar depozitlari, depozit va
jamg ’ arma   sertifikatlari,   ipoteka   obligatsiyalari   chiqarish   yo ’ li   bilan   jalb   etilgan
mablag ’ lar   hisobga   olinmaydi.   Majburiy   zaxiralarni   deponentlash   bank   vakillik
hisob   varag ’ idan   pul   mablag ’ larini   o ’ tkazish   yo ’ li   bilan   amalga   oshiriladi.
Majburiy   zaxiralarni   turli   foyda   keltiruvchi   aktivlar   bilan   qoplashga   ruxsat
etilmaydi.   Bank   majburiy   zaxira   talablarining   eng   kam   miqdorini   saqlab   turish
to ’ g ’ risidagi   28-modda   qoidalarini   bajarmagan   taqdirda   Markaziy   bank   qat’iy
tartibda   bu   bankdan   yetishmayotgan   mablag’   summasini,   shuningdek,   qayta
moliyaviy   ta’minlashning   ikki   barobar   foizidan   oshmaydigan   miqdorda   jarima
undirib oladi. Markaziy bankning hisob (diskont) siyosatining mohiyati shundaki,
u   tijorat   banklaridan   veksellarni   sotib   oladi.   Markaziy   bank   qiymati   to’lanishini
banklar   kafolatlagan   qisqa   muddatli   xazina   veksellari,   shuningdek,   tijorat
veksellari   hisobini   yuritishi   mumkin.   Hisob   operatsiyalarini   o’tkazish   shartlarini,
shu jumladan hisob stavkasi miqdorlarini Markaziy bank belgilaydi.
Markaziy bankning hisob stavkasi tijorat banklari o’rnatadigan hisob stavkasining
eng   past   chegarasi   hisoblanadi.   Odatda,   tijorat   banklarining   hisob   stavkasi
Markaziy   bankning   hisob   stavkasidan   yuqori   bo’ladi.   Markaziy   bank   o’z
operatsiyalari bo’yicha foiz stavkalarini mustaqil belgilaydi.
Markaziy   bankning   tijorat   banklarini   qayta   moliyalashtirish   siyosati   to’g’ridan-
to’g’ri   kreditlash,   veksellarni   hisobga   olish,   qimmatli   qog’ozlarni   garovga   olgan
holda   kreditlar   berish   va   kredit   auksionlarini   o’tkazish   yo’li   bilan   amalga
10 oshiriladi. Bundan kelib chiqqan holda Markaziy bankning qayta moliyalashtirish
operatsiyasi quyidagi usullarda olib borilishi mumkin:
- tijorat banklarining ixtiyoridagi veksellarni hisobga olish yo’li bilan kreditlash;
-   tijorat   banklari   ixtiyoridagi   qimmatli   qog’ozlarni   garovga   olish   yo’li   bilan
kreditlar berish. Bunday kreditlar lombard kreditlar deyiladi;
- to’g’ridan-to’g’ri kredit berish usuli.
Kredit   tashkilotlari   faoliyatida   moliyaviy   qiyinchiliklar   bo’lgan   hollarda   ular
Markaziy bankka kredit olish uchun murojaat qilishi va Markaziy bank kreditidan
foydalanishi   mumkin.   Qayta   moliyalashtirishning   asosiy   maqsadi,   pul   muomalasi
va kredit munosabatlarining holatiga ta’sir ko’rsatishdan iborat 8
.
Professor   T.   T.   Jurayevning   «Iqtisodiyot   nazariyasi»   darsligida   esa   Markaziy
bankning pul-kredit siyosati haqida quyidagi ma’lumotlar berilgan:
Markaziy   bank   davlat   pul-krediti   siyosatini   amalga   oshiradi.   Bunda   u:   pul
muomalasini tartibga soladi va kredit hajmi, foiz stavkalari darajasini belgilaydi.
Markaziy   bankning   pul-kredit   siyosatini   amalga   oshirishda   quyidagi   usullardan
foydalaniladi.
•  Ochiq bozordagi operatsiyalar;
•  Zaxira (ehtiyot) me'yorini o'zgartirish;
•  Hisob stavkalarini o zgartirish.ʻ
Ularning   har   birining   o zgarishi   pul   massasining   o zgarishiga   olib   keladi,   ya’ni	
ʻ ʻ
mazkur usullar pul taklifi ustidan nazoratning eng moslashuvchan vositasidir.
Agar   Markaziy   bankka   muomaladagi   pul   massasini   ko’paytirishi   zarur   bo’lsa,   u
qimmatli   qog’ozlar   bozorida   davlatning   qisqa   muddatli   obligatsiyalarini   sotib
olishni   boshlaydi.   Ma’lum   vaqt   o’tgach,   obligatsiyalar   sotishdan   olingan   pullar
tijorat banklariga cheklar yoki depozitlar shaklida kelib tushadi. Bu mablag’lardan
bir qismi ehtiyotga qo’yilib, qolganlari bank krediti sifatida ishlatiladi.
Agar   Markaziy   bank   inflatsiya   sharoitida   pul   massasini   ko’paytirishning   oldini
olishga   harakat   qilsa,   u   davlat   qarz   majburiyatlarini   sotishni   boshlaydi.   Tijorat
8
  Bank   ishi:   Darslik   /   Sh.   Z.   Abdullayeva;   O'zbekiston   Respublikasi   Oliy   va   o'rta   maxsus   ta‘lim
vazirligi. – T.: «Iqtisod-Moliya», 2017.
11 banklari   o zlariga   foydali   tarzda   davlatning   qisqa   muddatli   obligatsiyalarini   sotibʻ
oladi va ma'lum vaqt o’tgach, to lov uchun taqdim etadi.	
ʻ
Ehtiyot  normalari  pasayganda  banklarning ssuda  berish  mumkin bo lgan ortiqcha	
ʻ
mablag’lari ko’payadi. Aksincha bu norma yuqori bo’lsa, muomaladagi pul taklifi
kamayishiga ta’sir ko rsatadi.	
ʻ
Hisob   stavkasi   orqali   Markaziy   bank   kredit   resurslari   hajmiga   ta’sir   ko’rsatadi.
Hisob stavkasi kamayishi bilan tijorat banklari tomonidan Markaziy bank kreditga
talab o sadi, aks holda talab kamayadi. Hisob stavkasini pasaytirish bilan iqtisodiy	
ʻ
faollik kuchayadi. Sababi pul taklifi o'sib, qarz olish imkoniyati ortadi.
Markaziy   bank   iqtisodiy   vaziyatga   qarab   «arzon»   yoki   «qimmat»   pul   kredit
siyosatini yuritadi.
Agar   iqtisodiyotda   foydalanilmayotgan   ishlab   chiqarish   quvvatlari,   ishsizlik
mavjud   bo lsa,   Markaziy   bank   «arzon»   pul   siyosatini   yuritadi   va   kredit   olishni	
ʻ
osonlashtiradi.
Buning   uchun   davlat   ochiq   bozorda   davlat   qimmatli   qog’ozlarni   banklar   va
aholidan sotib oladi, ehtiyot normasini kamaytiradi va hisob stavkasini pasaytiradi.
Natijada pul taklifi ko’payadi, foiz stavkasi pasayadi. Bu investitsiyalarning o’sishi
va iqtisodiy faollikning kuchayishiga olib keladi.
Agarda   mamlakatda   inflatsiya   yuz   berayotgan   bo'lsa,   «qimmat»   pul   siyosati
yuritilishiga   to’g’ri   keladi.   Bu   siyosat   kreditni   «qimmat»   qilib,   uni   olishni
qiyinlashtiradi.   Markaziy   bank   pul   taklifini   qisqartirish   uchun   ochiq   bozorda
qimmatli   qog’ozlarini   sotadi,   ehtiyot   normasini   oshiradi   va   hisob   stavkasini
ko’taradi.
Pul   taklifi   qisqarishi   natijasida   foiz   stavkasi   ko’tariladi.   Bu   o’z   navbatida
investitsiyalarning qisqarishiga, inflatsiyani cheklashga olib keladi. Shunday qilib,
Markaziy   bank   mamlakat   kredit-moliya   tizimi   orqali   butun   iqtisodiyotga   o’z
ta’sirini ko’rsatadi.
Hozirgi davrda O zbekistonda Markaziy bankning «...pul- kredit siyosatini yanada	
ʻ
takomillashtirish,   milliy   valutaning   va   ichki   bozordagi   narxlarning   barqarorligini
ta’minlash;   erkin   konvertatsiyani   ta’minlovchi   valutaga   oid   munosabatlarni
12 tartibga   solish,   milliy   valuta   kursini   shakllantirishda   zamonaviy   bozor
mexanizmlarini joriy etish» ga qaratiladi.
Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   Milliy   banki   birinchidan   eksport   tovarlari   ishlab
chiqarishni tashkil etish va rivojlantirish uchun chet el valutasida kreditlar beradi.
Davlat   zayomlari   va   kredit-   laridan   samarali   foydalanishga   qaratilgan   xizmatlar
ko rsatadi.   Ikkinchidan,   xalqaro   valuta-kredit   bozorlari   operatsiyalarida   ishtirokʻ
etadi. Uchinchidan, hukumatlararo bitimlarning to’lov shartlarini  ishlab chiqishda
qatnashadi va boshqa shu kabi vazifalarni bajaradi 9
.
3. Davlat moliyasi barqarorligini ta’minlashda pul-kredit siyosating
ahamiyati.
Hukumatning   pul   muomalasi   va   kredit   sohasida   olib   boradigan   bosh   yo’li,
mamlakat   iqtisodiyoti   barqarorligini,   uning   samarali   faoliyatini   ta’minlashga,   pul
tizimini lozim darajada mustahkam  saqlab turishga qaratilgan chora-tadbirlar pul-
kredit   siyosati   deb   yuritiladi.   Pul-kredit   siyosati   -   davlat   iqtisodiy   siyosatining
tarkibiy qismi sanaladi va odatiy hollarda uni Markaziy bank amalga oshiradi. Pul-
kredit siyosati orqali muomaladagi ortiqcha pul massasi qisqartirilishiga erishiladi
yoki   ko paytiriladi.   Inflyatsiyani   pasaytirish   chora-tadbirlari   ko riladi.   Markaziy	
ʻ ʻ
bank pul-krediti siyosatini olib borishda pul bozoriga to g ridan-to g ri — o zining	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
boshqaruv vakolatlari yordamida va pul emissiyasi orqali ta sir o tkazishi mumkin.	
ʼ ʻ
Davlat   moliyasi   va   barqarorligini   ta’minlashda   pul-kredit   siyosatining   o’rni   va
ahamiyati   haqida   ko’pgina   iqtisodchi   olimlar   turfa   muzokaralar   olib   borganlar.
Mazkur   masala   yuzasidan   turli   millat   vakillari   ilmiy   tadqiqotlarni   amalga
oshirganlar,   maqolalar   va   monografiyalarni   chop   ettirganlar.   Biroq   Shunday
bo’lsa-da   bugungi   kunda   ham   ushbu   mavzu   yana   bir   qator   iqtisodchi   va
amaliyotchilar tomonidan keng muhokamaga sabab bo’lmoqda va muhokamaning
markazida   turib   kelmoqda.   Davlat   barqarorligini   ta’minlashda   pul-kredit
siyosatining   ahamiyati   xorijlik   iqtisodchi   olimlarning   ilmiy   ishlarida   ham   o’z
9
 Jo’rayev T.T. Iqtisodiyot nazariyasi. -T.: “Fan va texnologyalar”, 2018, 512 bet
13 aksini   topgan.   Bunga   misol   tariqasida   dastavval,   Departamentning   maxsus
xodimasi   Madina   Gayfulinaning   2021-yilda   chop   qilingan   «Оценка
эффэктивности   операционного   механизма   денежно-кредитной   политики»
mavzusidagi maqolasini aytishimiz mumkin. Madina Gayfulina ushbu maqolasida
bugungi   kunda   davlat   moliyasi   barqarorligida   pul-kredit   tizimi   va   siyosati   qay
darajada   ekaniga,   uning   enh   ahamiyatli   tomonlariga   alohida   e’tibor   qaratgan
hamda baho berib o’tgan.
Yuqorida keltirilgan ma’lumotlardan kelib chiqqan holda aytish mumkinki, davlat
moliyasi   va   pul-krediti   siyosati   o’zaro   bog’liqlikda   amalga   oshadi.   Bu
munosabatlarni   bir-biridan   ayri   holatda   tushunish   qiyindir.   Sababi   pul-krediti
siyosati   orqali   davlat   moliyasining   kelajagini   ta’minlash,   uning   taraqqiy   etishida
qator   yutuqlarga   erishish   mumkin   bo’ladi.   Qator   yutuqlarga   erishish   uchun   esa
albatta,   davlat   moliyasi   barqarorligini   ta’minlashda   pul-krediti   siyosatining
ahamiyatini yuksaltirish lozim.
Pul-kredit siyosati makroiqtisodiy barqarorlik va uning rivojlanishini ta’minlashda
ham   o’z   o’rniga   egadir.   Davlat   moliyasi   barqarorligini   ta’minlashda   pul-krediti
siyosatining   ahamiyati   iqtisodiyotni   rivojlantirishning   asosiy   shartlaridan   biri
bo’ladi. Shu bilan bir qatorda, «kredit portlashi» ehtimoli va moliyaviy beqarorlik
bilan   bog’liq   salbiy   oqibatlarning   oldini   olish   maqsadida   ham   iqtisodiyotni   pul-
kredit siyosatining maqbul darajasini ta’minlash zarur. Bunday sharoitda malakali
makroiqtisodiy boshqaruvning ham ahamiyati yuqori.
Mamlakatda   ichki   narxlarning   barqaror   ekanligining   ta’minlanganligi
makroiqtisodiy   va   ijtimoiy   barqarorlikning   kafolati   bo’ladi.   Iqtisodiy   islohotlarni
imkon qadar jadal sur’atlarga chiqarish va yuksaltirish dasturlarini muvaffaqiyatli
amalga oshirishda zaruriy sharoit ham hisoblanadi.
Ushbu jarayonning asosiy tarkibiy qismlaridan biri samarali pul-kredit siyosatidir.
Markaziy   bankning   pul-kredit   siyosatini   amalga   oshirishdagi   asosiy   vositasi
boshqaruv   yig’ilishlarida   ko’rib   chiqiladigan   asosiy   stavka   hisoblanadi.   Ushbu
vositaning ko’magi bilan Markaziy bank pul bozori kurslariga ta’sirini ko’rsatadi.
Operatsion maqsad  — pul  bozori  kurslarini  asosiy  kursga yaqinlashtirish  bo’ladi.
14 Bu maqsadga erishish uchun bank tizimida likvidlikni boshqarish uchun pul-kredit
siyosati vositalari majmuasidan foydalaniladi 10
.
4. Davlatning pul-kredit siyosatini rivojlantirish yo’nalishlari.
Respublikamizda   2021-yilda   boshlangan   iqtisodiyotni   liberallashtirish   va   bozor
mexanizmlari ahamiyatini yuksaltirishga qaratilgan iqtisodiy ishlohotlarning avval
qo’llanilmagan   bosqichi   o’rta   muddatli   istiqbolda   bank   tizimi   va   albatta,   pul-
krediti siyosatini oldinga yuksaltirishning ustuvor yo’nalishlarini belgilab berdi.
Bu  yo’nalishlar   samarasiz  bo’lib  qolmasligi   uchun  amaliy  harakatlarda  isbotlanib
bordi.   Aniqroq   aytadigan   bo’lsak,   aynan   mana   shu   yo’nalishdagi   muhim
qarorlardan   biri   milliy   valyuta   almashuv   kursining   bozor   mexanizmlari   asosida
shakllanish   tamoyillarini   joriy   qilish   orqali   ichki   valyuta   bozorini   bosqichma-
bosqich liberallashtirilishi bilan ilk amaliy qadamlardan biri qo’yildi.
Aynan mana shu o’rinda Markaziy bank asosiy obrazni qo’lga oladi, ya’ni valyuta
kursining   shakllanish   jarayonida   butunlay   o’zgacha   bo’lgan   uslubdan
foydalanmoqlik hamda o’z navbatida, Markaziy bankning asosiy diqqat-e’tiborini
ichki   bozordagi   narxlar   barqarorligiga   qaratish   joiz   hisoblanadi.   Buning   asnosida
esa pul-kredit siyosatini yanada taraqqiy ettirish imkoniyatini paydo qiladi.
Bugungi   kunda   jamiyatning   iqtisodiy   jihatdan   yuksalib   borayotganligi   valyuta
bozorini   liberallashtirish   borasidagi   islohotlarning   muvaffaqiyatli   amalga
oshirilishi   ko’pgina   jihatdan   pul-kredit   siyosatini   yuksaltirish,   tijorat   banklari
faoliyatini   yanada   mustahkam   qilish   va   albatta,   bank   tizimini   ham   rivojlantirish
sohasidagi choralarning naqadar samaradorli ekanligiga chambarchas bog’liqdir.
Yuqorida   ta’kidlanganlardan   kelib   chiqib,   muhtaram   Prezidentimiz   Shavkat
Mirziyoyev   bir   necha   qaror   va   farmonga   buyruq   berdilar.   Xususan,   «Valyuta
bozorini   liberallashtirish   bo’yicha   birinchi   navbatdagi   chora-tadbirlar
to’g’risida»gi   Farmonlarining   e’lon   qilinganiga   u   qadar   ko’p   vaqt   bo’lmay,
davlatimiz rahbarining «Pul-kredit siyosatini  yanada rivojlantirish chora-tadbirlari
10
  Abdullayev   Suxrobiddin   Ismoilovich   “Davlat   moliyasi   barqarorligini   ta’minlashda   pul-kredit
siyosatining ahamiyati” SCIENCE AND INNOVATION International Scientific  Journal VOLUME 1 ISSUE 6
UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
15 to’g’risida»gi   qarorlari   qabul   qilindi.   Hamda   pul-kredit   siyosatini   2021-2022-
yillar  davomida rivojlantirish  va inflatsion  targetlash rejimiga bosqichma-bosqich
o’tish bo’yicha ham chora-tadbirlar Kompleksi o’z tasdig’iga ega bo’ldi. 11
Respublika   rahbarining   tashabbusi   bilan   tasdiqlangan   ushbu   konsepsiya   2021-
2022-yillar   uchun   mo’ljallangan   chora-tadbirlar   «yo’l   xaritasi»ni   qamrab   oladi.
Ayni   mana   shu   yillar   qamrovi   doirasida   pul-kredit   siyosati   orqali   ham   davlat
moliyasining barqarorligini ta’minlash borasida  natijakor ishlar amalga oshirilishi
ham nazarda tutiladi 12
.
Shu o’rinda alohida ta’kidlab o’tish lozim bo’lgan holat mavjud. Ya’niki, iqtisodiy
siyosatni   amalga   oshirish   yondashuvlarining   takroran   ko’rib   chiqilishi   davrida
rivojini topayotgan yangi voqeliklarda pul-kredit sohasidagi o’zgarishlarning aholi
va   tadbirkorlik   sub’yektlari   tarafidan   to’g’ri   qabul   qilinishi   barobarida   qo’llab-
quvvatlanmog’i ham ahamiyati jihatidan yuqoridir.
O’zbekiston Respublikasi Markaziy bankining o’rta muddatli istiqbolda pul-kredit
siyosatini   takomillashtirish   hamda   Uni   amalda   joriy   qilish   Konsepsiyasi
kommunikatsiyalar kanalining jamoatchilik fikrini shakllantirish hamda infyatsion
targetlash   rejimini   amaliyotga   joriy   qilishdagi   ilg’or   roli   inobatga   olingan   holda
ishlab chiqilgan.
Har   bir   ishni   amalga   joriy   qilishdan   maqsad   ko’zlanadi.   Ushbu   konsepsiyani
amalga   oshirishdan   ham   ko’zlangan   maqsad   mavjud,   ya’ni   bu   konsepsiyaning
asosiy maqsadi inflyatsion targetlashga o’tishning konseptual asoslarini hamda bu
pul-kredit   siyosati   rejimini   amaliyotga   muvaffaqiyatli   joriy   qilish   uchun   zaruriy
shart-sharoitlar   yaratish   bo’yicha   o’rta   muddatli   rejalar   xususida   jamoatchilikka
keng   va   to’liq   ma’lumotlar   yetkazish   va   albatta,   batafsil   bayonot   berishga
qaratilgan desak, mubolag’a bo’lmaydi.
2017 yilda boshlangan iqtisodiyotni  liberallashtirish va bozor mexanizmlari rolini
oshirishga   qaratilgan   iqtisodiy   islohotlarning   yangi   bosqichi   o’rta   muddatli
11
 O‘zbekiston Respublikasi Prezident Farmoni,01.08.1997-yildagi PF-1827-son.
12
 https://doi.org/10.5281/zenodo.7193527
16 istiqbolda   bank   tizimi   va   pul-kredit   siyosatini   rivojlantirishning   ustuvor
yo’nalishlarini belgilab berdi.
Ushbu   yo’nalishdagi   muhim   qarorlardan   biri   milliy   valyuta   almashuv   kursining
bozor   mexanizmlari   asosida   shakllanish   tamoyillarini   joriy   etish   orqali   ichki
valyuta   bozorini   bosqichma-bosqich   liberallashtirilishi   bilan   bog’liq   amaliy
qadamlar bo’ldi.
Valyuta   kursi   shakllanishida   tamomila   yangi   yondashuvdan   foydalanilishi,   o’z
navbatida,   Markaziy   bankning   asosiy   e’tiborini   ichki   bozordagi   narxlar
barqarorligiga qaratish asnosida pul-kredit siyosatini takomillashtirish imkoniyatini
beradi.
Ayni   vaqtda   valyuta   bozorini   liberallashtirish   borasidagi   islohotlarning
muvafaqqiyatli   amalga   oshirilishi   ko’p   jihatdan   pul-kredit   siyosatini
takomillashtirish,   tijorat   banklari   faoliyatini   mustahkamlash   hamda   bank   tizimini
rivojlantirish choralari samaradorligi bilan chambarchas bog’liq.
Shundan kelib chiqib, O’zbekiston Respublikasi  Prezidentining «Valyuta bozorini
liberallashtirish   bo’yicha   birinchi   navbatdagi   chora-tadbirlar   to’g’risida»gi
Farmoni   e’lon   qilinishidan   ko’p   o’tmay   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
“Pul-kredit   siyosatini   yanada   rivojlantirish   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   Qarori
qabul   qilindi   va   Pul-kredit   siyosatini   2021-2022   yillarda   rivojlantirish   va
inflyatsion   targetlash   rejimiga   bosqichma-bosqich   o’tish   bo’yicha   chora-tadbirlar
Kompleksi tasdiqlandi.
Bu   boradagi   keyingi   muhim   qadamlardan   biri   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   2021-yil   9-yanvardagi   «O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki
faoliyatini   tubdan   takomillashtirish   to’g’risida»gi   Farmonining   qabul   qilinishi
bo’ldi.
Mazkur   farmonda   narxlar   barqarorligini   ta’minlash   vazifasi   Markaziy   bankning
bosh   maqsadi   etib   belgilanib,   Markaziy   bankning   mustaqilligi   va   institutsional
rivojlanishini ta’minlash bo’yicha tegishli choralar nazarda tutilgan.
Pul-kredit siyosatini amalga oshirishning usul va mexanizmlari.
17 Ichki   bozorda   narxlar   barqarorligini   ta’minlash   vazifasi   pul-kredit   siyosatini
amalga oshirishning aniq strategiyasi  va batafsil  rejasi  bo’lishini  hamda maqsadli
ko’rsatkichlarga   erishish   uchun   samarali   instrumentlar   va   mexanizmlarni   talab
etadi.
Pul-kredit siyosati rejimlaridan foydalanishning xalqaro tajribasi
Rivojlangan   va   rivojlanayotgan   davlatlar   markaziy   banklari   tomonidan   keng
qo’llanilayotgan   usullar   inflyatsion   targetlash,   monetar   targetlash,   valyuta   kursini
targetlash va nominal yakorsiz rejimlarni o’z ichiga oladi.
Inflyatsiyaning   maqsadli   ko’rsatkichlariga   erishish   vazifasi   aksariyat   markaziy
banklar  uchun bosh maqsad  hisoblansa-da, yuqorida  qayd etilgan uslublar  asosan
tezkor va oraliq mo’ljallarga qarab farqlanadi.
Monetar targetlash rejimi
Pul-kredit   siyosatini   amalga   oshirishning   ushbu   usulida   narxlar   barqarorligini
ta’minlash   maqsadida   pul   agregatlari,   rezerv   pullar   va   pul   massasi   hajmlari
o’zgarishini nazorat qilish nazarda tutiladi.
Ushbu   strategiyaning   samarali   qo’llanilishi   inflyatsiya   ko’rsatkichlari   va   pul
agregatlari   o’rtasidagi   mustahkam   doimiy  bog’liqlik  bo’lishini   talab   etadi.   Bunda
inflyatsiyaning maqsadli ko’rsatkichlariga pul agregatlari hajmini maqbul darajada
ushlab turish vositasida erishiladi.
Shu   bilan   birga,   so’nggi   yillarda   moliya   bozorlarining   rivojlanishi   va   yangi
moliyaviy   instrumentlarning   amaliyotga   joriy   etilishi   hisobiga   pulga   nisbatan
talabning nobarqaror darajada bo’lishi mazkur usul samaradorligining pasayishiga
olib keldi.
Natijada   markaziy   banklar   pul   massasidagi   o’zgarishlarga   samaralari   ta’sir
ko’rsatish   va   inflyatsiyaning   maqsadli   ko’rsatkichlarini   ta’minlash   imkoniyati
cheklanishi kuzatildi.
Pul   agregatlari   va   inflyatsiya   darajasi   o’rtasidagi   bog’liqlikning   kuchsizlanishi
tufayli   ko’pchilik   markaziy   banklar   tomonidan   pul   agregatlarini   targetlash
amaliyotidan   voz   kechilib,   inflyatsion   targetlash   rejimini   joriy   qilinishiga   sabab
bo’ldi.
18 Monetar   targetlash   rejimi   pul   taklifi   va   talabining   keskin   o’zgarishlari   kuzatilgan
rivojlanayotgan   va   o’tish   davridagi   mamlakatlarda   iqtisodiy   rivojlanishning
dastlabki yillarida samarali strategiya sifatida keng ko’llanilgan. Bunda inflyatsiya
bo’yicha   tegishli   ko’rsatkichlarni   belgilashda   iqtisodiy   o’sishni   rag’batlantirish
maqsadlaridan kelib chiqilgan.
Pul massasi  o’zgarishini omillar asosida tahlili, pul massasi o’sishi turli davrlarda
oltin-valyuta   zaxiralarining   oshishi   hamda   iqtisodiyotni   kreditlash   hajmlarining
kengaytirish hisobiga ta’minlanganligini ko’rsatmoqda.
O’z   navbatida,   Davlat   byudjetining   muvozanatli   ijrosi   va   hukumat
hisobraqamlarida   mablag’lar   yig’ilishi,   shuningdek   O’zbekiston   Respublikasi
tiklanish   va   taraqqiyot   jamg’armasi   hisobraqamlarida   mablag’larning   jamlanib
borilishi pul massasi o’sishini maqbullashtiruvchi omillardan bo’lgan.
Ayni   paytda   iqtisodiyotni   kreditlashning   asosiy   manbalari   markazlashgan
mablag’lar,   shu   jumladan,   O’zbekiston   Respublikasi   tiklanish   va   taraqqiyot
jamg’armasi   hisobidan   moliyalashtirilganligi   hamda   ushbu   mablag’lar   asosan
ishlab   chiqarish   texnologiyalari   va   xomashyo   materiallarini   import   qilish
maqsadida   foydalanilganligi   tufayli   iqtisodiyotda   pul   massasi   o’sishiga   va   mos
ravishda inflyatsiya darajasiga to’g’ridan-to’g’ri ta’sir ko’rsatmagan.
olingan 13
.
3-rasm. Inflatsiya va pul aggregatlari o'zgarishi dinamikasi
(oldingi yilning mos choragiga nisbatan, foizda) 14
13
 https://cbu.uz/uz/monetary-policy/concept/
14
 https://cbu.uz/upload/monetarnaya_politika/img_05.04.2018_1uzc
19 Shu bilan birga, amalga oshirilgan tahlillar natijasida inflyatsiya darajasi, YaIM 
deflyatori va pul massasi o’zgarishi o’rtasida aniq va barqaror o’zaro bog’liqliklar 
aniqlanmadi.
Pul aylanish tezligi va pul multiplikatori ko’rsatkichlari o’zgarishi ham ushbu 
ko’rsatkichlar dinamikasining o’zgaruvchan xarakterga ega ekanligini, pul-kredit 
ko’rsatkichlarining maqsadli parametrlarini ishlab chiqishda xatoliklarga olib 
kelishi mumkinligini ko’rsatadi.
4-rasm. Pul multiplakatori dinamikasi 15
.
Umuman   olganda,   pul   massasining   YaIM   nominal   hajmiga   nisbatan   mo’tadil
darajada o’sishi inflyatsiya bosimining sezilarli kuchayishini oldini olishga xizmat
qildi.   Shu   bilan   birga,   ushbu   ko’rsatkichlar   o’rtasida   aniq   bog’liqlikning   mavjud
emasligi   rezerv   pullar   va   pul   massasi   aniq   darajasini   hisoblash   imkoniyatini
bermaydi.
15
 https://cbu.uz/upload/monetarnaya_politika/img_05.04.2018_2uzc
20 5-rasm. Pul multiplakatori va pul aylanish tezligi dinamikasi 16
.
Pul-kredit   siyosatining   transmission   (o’tkazish)   mexanizmi.   Iqtisodiyotda   narxlar
barqarorligini   ta’minlashda   pul-kredit   siyosati   choralarining   yalpi   talab   va
inflyatsiya   darajasiga   samarali   ta’sir   mexanizmining   mavjudligi   xal   qiluvchi
ahamiyat kasb etadi.
Inflyatsion   targetlash   rejimida   Markaziy   bank   inflyatsiya   bo’yicha   qo’yilgan
maqsaddan kelib chiqib, foiz stavkalarini o’zgartiradi va o’rnatadi.
Iqtisodiyotda   inflyatsion   xatarlar   kuchayganda,   Markaziy   bank   an’anaviy   tarzda
foiz stavkalarini oshirish orqali pul-kredit qat’iylashtiradi.
Ushbu   choralarning   iqtisodiyotning   real   sektoriga   ta’sir   qilish   darajasi   va
muddatlari   pul-kredit   siyosati   transmission   mexanizmlarining   samaradorligi   bilan
belgilanadi.
Pul-kredit   siyosatining   transmission   mexanizmi   o’zida   Markaziy   bank   foiz
stavkalari   o’zgarishining   iqtisodiy   faollikka   va   pirovardida   inflyatsiya   darajasiga
ta’sir o’tkazish jarayonini aks ettiradi 17
.
16
 https://cbu.uz/upload/monetarnaya_politika/img_05.04.2018_3uzc
17
 https://cbu.uz/uz/monetary-policy/concept/
21 5.Banklarda pul-kredit siyosati ahamiyati va negizi.
Pul-kredit   siyosati   deganda ,   to`lik   bandlik   sharoitida   yalpi   milliy
maxsulotni ishlab chikarishga inflyatsiyaning ta`sirini kamaytirish yoki bartaraf
etish   maksadida   muomaladagi   pul   mikdorini   o`zgartirishga   karatilgan   chora-
tadbirlar   tushuniladi.   Pul   kredit   siyosati   davlat   tomonidan   belgilanadi   va   uni
Markaziy   Bank   amalga   oshiradi.Uning   yordamida   xar   kanday   davlat
mamlakatda iktisodiy barkarorlikni ta`minlash vazifasini xayotga tadbik etadi.
Pul   kredit   siyosatini   amalga   oshirishning   pirovard   maksadlari   iktisodiy
o`sish,   to`lik   bandlikni,   baxolarning   xamda   to`lov   balansining   barkarorligini
ta`minlashdan iborat.
Bu   maksadlarga   erishish   uchun   milliy   valyutani   muomaladagi   pul
massasi,   foiz   stavkasi   va   milliy   valyuta   almashinuv   kursining   optimal
kattaliklarini   ta`minlab   turish   zarur   bo`ladi.   Bu   vazifalarni   amalga   oshirish
uchun Markaziy Bank kator vazifalardan foydalanadi.
Pul-kredit siyosatining uchta asosiy vositasi ajratib ko`rsatiladi:
1. Xisob stavkasi;
2. Majburiy zaxiralar normasi;
3. Ochik bozordagi operatsiyalar.
Markaziy   bank   ular   yordamida   pul   yoki   asosan   bank   depozitlari
ko`rinishidagi   pul   massasiga   yoki   foiz   stavkasiga   ta`sir   o`tkazadi,   taklifini
o`zgartiradi va shular orkali pul-kredit muomalasini tartibga solib turadi.
Ochik   bozordagi   operatsiyalar   –   Markaziy   bank   tomonidan   davlat
obligatsiyalarini (kimmatli kogozlarni) tijorat banklari va axolidan sotib olish va
ularga  sotish bo`yicha operatsiyalardir. Markaziy bank  tijorat  banklaridan yoki
axolidan   bu   kimmatli   kogozlarni   sotib   olar   ekan,   tijorat   banklari   zaxiralarini
sotib   olingan   obligatsiyalar   mikdori   xajmida   ko`paytiradi.   Bu   zaxiralar   pul
bazasiga   kiradi,   ya`ni   yukori   kuvvatli   pullar   bo`lganligi   uchun   pul   taklifi
multiplikativ   ko`payadi.   Markaziy   bank   tijorat   banklari   va   axoliga
obligitsiyalarni  sotish bilan zaxiralarni xamda tijorat  banklarining kredit  berish
kobiliyatini kengaytiradi. Bu xolda pul taklifi kiskaradi.
22 Xozirda   xamma   mamlakatlarda   pul   mikdorini   tartibga   solishda   ochik
bozordagi   operatsiyalarni,   ya`ni   davlat   kimmatli   kogozlarini   taklif   kilish
usulidan   keng   foydalanilmokda.   Ushbu   operatsiyalarni   Markaziy   bank   asosan
nufuzi katta banklar guruxi bilan birgalikda amalga oshiradi.
Pul   bozorida   muomalada   pul   mikdori   ortikchaligi   mavjud   deb   faraz
kilamiz.   Tabiiyki , Markaziy bank ortikcha pul massasini  kamaytirishga xarakat
kiladi.   Buning   uchun,   o`zida   mavjud   bo`lgan   o`zining   kimmatli   kogozlarini   u
ochik   bozorda   axoli   va   banklarga   taklif   etadi,   ular   esa   uni   xarid   kila
boshlaydilar.   Davlat   kimmatli   kogozlarini   (sotish   yoki   xarid   kilish   yo`li   bilan)
taklifi   oshib   borgan   sari,   unga   bo`lgan   baxo   pasayadi,   o`z   navbatida ,   unga
bo`lgan   foiz   (ya`ni,   kimmatli   kogozlarni   sotib   olganlarga   foiz   shaklida
to`lanadigan xak) oshadi, bu esa unga bo`lgan talabni oshiradi. Banklar va axoli
kimmatli kogozlarni ko`prok xarid kila boshlaydi, pirovard natijada banklarning
zaxiralari kiskaradi, o`z navbatida, bu xol pul taklifining bank mul’tiplikatoriga
teng nisbatda kiskarishiga, shuningdek, bank zaxirasi va pul taklifining ortishiga
olib keladi.  O`zbekiston Respublikasi Markaziy Banki xam pul kredit siyosatini
yuritishda bu vositaning rolini keskin oshirishni maksad kilib olgan.
Pul - kredit siyosatini amalga oshirishning muxim vositalardan biri – bu,
xisob   stavkasi   siyosatidir.   Xisob   stavkasi   yoki   kayta   moliyalash   stavkasi   deb
Markaziy bank tomonidan tijorat banklariga beriladigan ssudaning foiz stavkasi
tushuniladi.   Bu   ssudalarni   tijorat   banklari   ayrim   ko`zda   tutilmagan   zarurat
tugilganda va moliyaviy axvoli mustaxkam bo`lgan xollardagina oladilar. Xisob
stavkasining   pasayishi   bilan   tijorat   banklarida   Markaziy   bankdan   ko`shimcha
zaxiralarni olish imkoniyatlari kengayadi. O`z navbatida, bu tijorat banklarining
zaxiralardan   yangi   kreditlar   berish   bilan   pul   taklifini   ko`paytiradi.   YAna
shunday xollar mavjudki, Markaziy bank xisob stavkasini  ko`tara borib, tijorat
banklari   tomonidan   ko`shimcha   zaxiralarni   olish   yo`lidagi   to`siklarni   biroz
ko`targanday   bo`ladi   va   kreditlar   berish   bo`yicha   ularning   faoliyatini
pasaytiradi, shu yo`l bilan pul taklifini cheklaydi. Agar ushbu stavka past bo`lsa,
unda   tijorat   banklari   ko`prok   kredit   olishga   xarakat   kiladilar.   Natijada
23 banklarning   ortikcha   zaxiralari   ortib   boradi   va   muomaladagi   pul   massasi
mikdorining oshib borishiga olib keladi. Agarda xisob stavkasi  mikdori  yukori
bo`lsa,   unda   banklar   kamrok   kredit   olishga,   olganlarini   esa   kaytarib   berishga
xarakat   kiladilar,   pirovard   natijada   ortikcha   bank   zaxiralari   kiskaradi ,
muomaladagi pul mikdori kamayadi.
Bu   ko`rsatkichlar   darajasi   turli   mamlakatlarda   iktisodiy   vaziyatga   karab
turlicha   maksadda   bo`ladi.   Davlatlar   xisob   stavkasi   siyosatini   ochik   bozordagi
operatsiyalar   siyosati   bilan   muvofiklashtirilgan   xolda   olib   borishga   xarakat
kiladilar.
Pul-kredit  siyosatini   yuritish  vositalaridan  yana biri  –  bu, majburiy bank
zaxira   me`yorini   o`zgartirish   siyosatidir.   Majburiy   zaxiralar   –   bu,   kredit
maksadlari   uchun   ishlatilmaydigan   bank   omonatlarining   bir   kismidir..   Zaxira
normasi   ikki   asosiy   funktsiyani   bajaradi:   bank   likvidligini   joriy   tartibga   solish
uchun   sharoit   yaratadi   va   kredit   emissiyasini   cheklaydi.   Markaziy   bank   tijorat
banklari   Markaziy   bankda   ushlab   turishga   majbur   bo`lgan   zaxiralarning   eng
kuyi   normasini   o`rnatadi   va   shu   vosita   yordamida   ular   kreditlash   kobiliyatiga,
imkoniyatiga ta`sir etadi. Bu me`yor kanchalik yukori bo`lsa, ortikcha zaxiralar
shunchalik kam va tijorat banklarining kredit berish yo`li bilan «pullarni barpo
etish»   kobiliyati   past   bo`ladi.   Ilk   majburiy   zaxira   normalari   AKSH   da   1865
yilda   joriy   kilingan   edi.   Agar   Markaziy   bank   majburiy   bank   zaxirasini
kamaytirsa,   ortikcha   bank   zaxiralari   ortadi,   bu   esa   pul   taklifining
mul’tiplikatsion ortishiga olib keladi.
Pul kredit siyosati vositalari albatta aloxida-aloxida ishlatilishi shart emas.
Aksincha   ko`pincha   bir   necha   vosita   birdaniga   ko`llanilishi,   ya`ni   kompleks
siyosat o`tkazish amaliyotda tez-tez uchrab turadi.
Xo`sh,   pul-kredit   siyosatining   okibatlari   kanday?   Davlat   tomonidan
amalga   oshiriladigan   pul-kredit   siyosati   YAIM,   bandlik   va   baxolar   darajasiga
bevosita   ta`sir   ko`rsatadi.   Faraz   kilaylik,   iktisodiyotda   ishlab   chikarish
kiskarmokda   va   ishsizlar   soni   ortib   bormokda.   Bunday   sharoitda   davlat
Markaziy   bank   orkali   pul   taklifini   biz   yukorida   ko`rib   chikkan   vositalar
24 yordamida oshirishga xarakat kiladi. Natijada pul taklifi o`sadi, foiz stavkasi esa
kamayadi.   Bu   esa   investitsiyalarga   bo`lgan   talabni   oshiradi   va   o`z   navbatida,
YAIM mikdorining ko`payishiga olib keladi. Bu bilan davlat ma`lum davrda o`z
maksadiga erishadi, ishlab chikarishning orkaga ketishi to`xtaydi,   ishsizlar soni
kamayadi , jamiyatning daromadlari esa oshadi.
Pul-kredit siyosatining okibati to`grisida gapirganda, bu siyosatning kiska
muddatli   va   uzok   muddatli   okibatlarini   farklash   kerak.   Agarda   kiska   muddatli
davrda   davlat   pul   taklifini   oshirilishi   natijasida   YAIM   mikdori   o`sishini
ragbatlantirilgan xamda ma`lum darajada samaradorlikka erishilgan bo`lsa, uzok
muddatli davrda bu choralarning samaradorligi pasayishi mumkin.
Pul-kredit   siyosati   asosida   iktisodiyotga   pul-kredit   siyosatining   ta`sir
etishi jarayonlarini o`rganuvchi pul nazariyasi yotadi. Ushbu nazariyaga ikki xil
yondashuvchi   iktisodchilar   o`rtasida   ko`p   yillardan   beri   tortishuvlar   bo`lib
kelmokda.   Bularga   neokeynschilar   nazariyasi   va   zamonoviy   pul   mikdori
nazariyasi   tarafdorlarini   kiritamiz.   Xar   ikki   nazariya   tarafdorlari   xam   pul
taklifining   nominal   YAIM   ga   ta`sirini   inkor   etmaydilar,   ammo   bu   ta`sirning
axamiyatiga   xar   xil   baxo   beradilar.   Keynschilar   fikricha,   monetar   siyosat
yuritishda   foiz   stavkasi   darajasiga   asoslanishi,   monetaristlar   fikricha   esa,   pul
taklifining   darajasiga   asoslanishi   lozim.   Keynschilar   bozor   iktisodiyotini
tartibga solishda davlat aralashuvi  shart deb xisoblashadi, monetaristlar esa uni
ortikcha deb xisoblaydilar.
Keynschilar   pul   taklifining   YAMIga   ta`sirini   kuyidagi   ketma-ketlikda
amalga oshadi deb xisoblashadi:
pul taklifining o`zgarishi foiz stavkasining o`zgarishiga   olib keladi ;
foiz   stavkasining   o`zgarishi   o`z   navbatida,   investitsiyalarga   bo`lgan   talabning
o`zgartiradi;
investitsiyalarga   talab   o`zgarishi   yalpi   talab   (yalpi   xarajatlarning   o`zgarishiga
25 olib   keladi;
Monetaristlar esa pul mikdorining o`zgarishi bilan YAMM o`zgarishi o`rtasida
yakinrok   aloka   mavjud;   ya`ni,   pul   mikdorining   o`zgarishi   bevosita   YAMM
o`zgarishiga olib keladi deb xisoblashadi. Buni ular pulning mikdoriy nazariyasi
tenglamasi bilan izoxlaydilar.
Ayni   paytda   monetaristlar   pulning   aylanish   tezligini   barkaror   deb
xisoblaydilar, keynschilar esa, aksincha, bekaror deydilar.
Xozirda   mavjud   bo`lgan   monetaristik   siyosatning   modellari   bu   ikki
yondashuvni sintez kilgan, ya`ni, bu yondashuvlarning ijobiy jixatlarini ko`shib,
o`zida aks ettiradi. Pul kredit siyosatining uzok muddatli maksadlariga erishish
uchun   monetaristik   yondashuv   ko`prok   ishlatiladi.   SHu   bilan   birga   kiska
muddatli   davrlarda   esa   davlat   foiz   stavkasiga   ta`sir   etish   usulidan   voz
kechmaydi. .
Markaziy   Bank   bir   vaktning   o`zida   xam   pul   massasini,   xam   foiz
stavkasini   o`zgartirmasdan   ushlab   turaolmaydi.   Pulga   talab   o`sgan   xolatlarda
maksad   foiz   stavkasining   barkarorligini   ta`minlash   bo`lsa   Markaziy   Bank   pul
taklifini   oshirishga   majbur   bo`ladi.   Bu   tadbir   yumshok   pul   kredit   siyosati   deb
yuritiladi.   Pul   massasining   ko`payib   ketishiga   yo`l   ko`ymaslik   uchun   pul
taklifini cheklash siyosatini  ko`llash foiz stavkasining ko`tarilishiga olib keladi
va bu siyosat kattik pul kredit siyosati deb yuritiladi.
Agar  pulga talab inflyatsiya  tasirida ko`paysa  kattik pul  kredit  siyosatini
ko`llash   maksadga   muvofik   bo`ladi.   Maboda   pulga   talab   ishlab   chikarish   va
daromadlarning   o`sishi   okibatida   oshsa   yumshok   pul   kredit   siyosatini   ko`llash
o`rinlidir.
Pul  kredit  siyosatinig  ishlab  chikarish  xajmiga  ta`siri   birinchi   paragrafda
ta`kidlanganidek pul taklifi o`zgarishining foiz stavkasi darajasiga, foiz stavkasi
o`zgarishining   esa   investitsiya   xarajatlari   xajmiga   (bu   bilan   yalpi   xarajatlar
xajmiga   xam)   va   yalpi   xarajatlar   o`zgarishining   ishlab   chikarish   ya`ni   yalpi
taklif   xajmiga   ta`siri   ko`rinishida   boskichma   -   boskich   ro`y   beradi.   Foiz
stavkasining   pul   taklifi   o`zgarishiga   tasirchanligi ,   yoki   investitsiya
26 xarajatlarining   foiz   stavkasi   o`zgarishiga   tasirchanligi   past   bo`lishi   pul   kredit
siyosatini amalga oshirishda muammolarni keltirib chikaradi.
Pul-kredit   siyosati   fiskal   va   savdo   siyosatlari   bilan   chambarchas   boglik.
Agarda   Markaziy   bank   kayd   kilingan   valyuta   kursini   saklab   turishni   maksad
kilib ko`ysa mustakil (ichki) pul siyosatini olib borish mumkin bo`lmay koladi.
CHunki   almashinuv   kursini   ta`minlab   turish   uchun   valyuta   zaxiralarini
ko`paytirib   yoki   kamaytirib   turish   iktisodiyotda   pul   xajmiga   bevosita   ta`sir
ko`rsatadi.   Pul-kredit   va   fiskal   siyosatlarni   muvofiklashtirish   bilan   boglik
kiyinchiliklar   xam   mavjud.   Agarda   xukumat   iktisodiyotni   davlat   xarajatlarini
oshirish   orkali   ko`llab-kuvvatlashni   amalga   oshirmokchi   bo`lsa,   uning
muvaffakiyatli   amalga   oshishi   ko`prok   pul-kredit   siyosatining   xarakteriga
boglik.   CHunki,   bu   mo`ljallanayotgan   xarajatlar   kimmatli   kogozlar   (ya`ni,
obligatsiyalar)ni chikarish evaziga amalga oshsa, pulga bo`lgan talab oshadi va
natijada   esa   foiz   stavkalari   ko`tariladi.   Bu   esa   investitsiya   xarajatlarining
kamayishiga   olib   keladi.   YOki   Markaziy   bank   xukumatning   yukoridagi
siyosatini  ko`llab-kuvvatlash uchun pul taklifini ma`lum  mikdorda ko`paytirsa,
pul kadrsizlanishi mumkin.
Umuman,   barkaror   pul-kredit   siyosati   xukumat   tomonidan   olib
boriladigan fiskal siyosatga xamma vakt xam mos kelavermaydi.
27 Xulosa
Xulosa   qilib   aytganda,   ushbu   maqola   iqtisodiy   barqarorlik   va   o’sishga   erishishda
pul-kredit   siyosatining   roli   va   samaradorligini   o’rganib   chiqdi.   Biz   markaziy
banklar   uchun   mavjud   bo’lgan   vositalar   va   mexanizmlarni   o’rganib   chiqdik.
Bizning   tahlillarimiz   shuni   ko’rsatdiki,   pul-kredit   siyosatining   samaradorligi
iqtisodiyotning   holati   va   boshqa   tashqi   omillarga   qarab   o’zgarishi   mumkin.
Masalan,   pul-kredit   siyosati   iqtisodiy   tanazzul   davrida,   foiz   stavkalari   past   va
kreditga   talab   zaif   bo’lgan   davrda   samaraliroq   bo’lishi   mumkin.   Aksincha,   pul-
kredit   siyosati   iqtisodiy   kengayish   davrida,   foiz   stavkalari   allaqachon   yuqori
bo’lgan va kreditga talab kuchli bo'lgan davrda kamroq samarali bo’lishi mumkin.
Bundan   tashqari,   pul-kredit   siyosatining   muvaffaqiyati   moliya   bozorining
integratsiyalashuvi   darajasiga,   uy   xo’jaliklari   va   firmalarning   xatti-harakatlariga
bog’liq.   Masalan,   agar   uy   xo’jaliklari   va   firmalar   foiz   stavkalari   va   aktivlar
narxining o’zgarishiga juda sezgir bo’lsa, pul-kredit siyosati ularning xarajatlari va
investitsiya qarorlariga ta’sir qilishda samaraliroq bo'lishi mumkin.
Boshqa tomondan, agar Markaziy bank pul-kredit  siyosatiga kamroq urg’u bersa,
iqtisodiy barqarorlik va o ’֥ sishga erishish uchun boshqa omillar, masalan,  byudjet
siyosati   yoki   tarkibiy   islohotlar   zarur   bo’lishi   mumkin.   Pul-kredit   siyosati
iqtisodiyotni barqarorlashtirishda muhim rol o’ynashi mumkin bo’lsa-da, u barcha
iqtisodiy   kamchiliklar   uchun   yechim   bo’la   olmaydi.   Bundan   tashqari,   pul-kredit
siyosatining samaradorligi foiz stavkalarining nol past chegarasi bilan cheklanishi
mumkin, bu foiz stavkalari nolga yaqin bo’lganda yuzaga keladi va bundan keyin
ham pasaytirish mumkin emas. Shu bois siyosatchilar barqaror iqtisodiy o’sish va
barqarorlikni   ta’minlash   uchun   kompleks   yondashuvdan   foydalanishlari   harakat
qilishadi.   Ushbu   yondashuv   nafaqat   pul-kredit   siyosatini,   balki   fiskal   siyosatni,
tartibga   solish   nazoratini   va   tarkibiy   islohotlarni   ham   o’z   ichiga   oladi.   Ushbu
siyosatlarni   muvofiqlashtirish   orqali   siyosatchilar   iqtisodiy   beqarorlikning   asosiy
sabablarini   bartaraf   etishlari   va   uzoq   muddatli   o’sish   va   farovonlikka   yordam
beradigan muhitni yaratishlari mumkin. 
28 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. Normativ-huquqiy hujjatlar: 
1. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining “Pul-kredit siyosatini 
yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to’g’risida”gi Qarori, 13.09.2017
yildagi PQ-3272-son
2. O’zbekiston Respublikasi Prezident O’zbekiston Respublikasining 
Markaziy banki To’g’risida Farmoni,01.08.1997-yildagi PF-1827-son.
3. O’zbekiston Respublikasining “O’zbekiston Respublikasining 
Markaziy banki To’g’risida” Qarori. 21.12.1995-yildagi  154-I-son
4. O’zbekiston Respublikasining “O’zbekiston Respublikasining 
Markaziy banki To’g’risida” Qonuni 11.09.2019-yildagi O’RQ-582-son
5.  Shodmonov SH.SH,G’ofurov.U.V Iqtisodiy nazariya. Ma’ruzalar matni.-
T:”Fan va texnalogiya” nashr.2018 
6.  Bekmurodov A.SH.G’ofurov. U.V O’zbekistonda iqtisodiyotni 
liberallashtirish va modernizatsiyalash: natijalar va ustivor yo’nalishlar: 
o’quv qo’llanma. – T:TDIU,2007
7.  Karimov I.A Iqtrisodiyotni erkinlashtirish va isloxotlarni 
chuqurlashtirish-eng muhim vazifamiz .T:”O’zbekiston” 2000 
8.  O’zbekiston Respublikasi Davlat Statistika Qo’mitasi. O’zbekiston 
Respublikasining 2008-yil T: 2007
9.  Ziyayev T.M. Tarmoq va korxona iqtisodiyoti. – T: TDIU 2007
10. 6.O'zbekiston Respublikasiqonuni. Dehqonxo'jaligito'g'risida. 1998 yil 5 
may. -T.: “Adolat”, 
11. 2004.
12. O'zbekiston Respublikasiqonuni. 
13. Aktsiyadorlikjamiyatlarivaaktsiyadorlarninghuquqlarinihimoyaqilishto'g'r
isida. 1996 yil 6 aprel`. 
14. -T.: “Adolat”, 2003.
29 15. O'zbekiston Respublikasiqonuni. 
Qimmatliqog'ozlarbozoriningamalqilishito'g'risida. 1996 yil 
16.  aprel`. -T.: “Adolat”, 2003.
17. O'zbekiston Respublikasiqonuni. Erkiniqtisodiyhududlarto'g'risida. 1996 
yil 25 aprel`. -T.: 
18. “Adolat”, 2003.
19. O'zbekiston Respublikasiqonuni. 
20. O'zbekistonRespublikasiningdavlatmustaqilligiasoslarito'g'risida. 1991 yil
31 avgust. -T.: 
21. “O'zbekiston”, 1991.
22. Raqobatto'g'risida(06.01.2012y.)gi 10.O'zbekiston 
RespublikasiningQonuni. 
23. O'zbekistonRespublikasiqonunhujjatlarito'plami, 2012 y., 1-son.
24. O'zbekiston RespublikasiningFuqarolikkodeksi T.: ADOLAT, 2011.
25. “Xususiykorxonalarto'g'risida”giO'zbekistonRespublikasiningQonuni. 
Qonunvaqarorlar. – T.: 
26. O'zbekiston, 2004, №3.
27. Korruptsiya to'g'risida.O'zbekistonRespublikasiningQonuni. 
28. O'zbekistonRespublikasiqonunhujjatlarito'plami. 2017 yil 3 yanvar`.
29. O'zbekistonRespublikasiPrezidentiFarmonlari, qarorlari
30. “Faol tadbirkorlikvainnovatsiong'oyalarvatexnologiyalarniqo'llab-
quvvatlashyili” 
31. davlatdasturi. 2018 yil.
32. O'zbekiston RespublikasiPrezidentining 2008 yil 2 dekabrdagi 
33. “Navoiyviloyatidaerkinindustrialiqtisodiy zona 
tashkiletishto'g'risida”giFarmoni 2008 yil 2-
34. fevral. Xalqso'zi. 2008 yil 3-fevral.
35. 17. O'zbekistonRespublikasiiPrezidentining “Sog'lom ona va bola yili” 
36. davlatdasturito'g'risidagi 2487-sonli Qarori. 2016 yil. 9 fevral.
37. O'zbekistonRespublikasiPrezidentining 2016 yil 28 dekabrdagi 
30 4 . Internet saytlari:
14. https://president.uz   (O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
rasmiy vebsayti) 
15. http://www.mf.uz (O’zbekiston Respublikasi moliya vazirligi). 
16. https://www.lex.uz   (O’zbekiston   Respublikasi   Qonun   hujjatlari
ma’lumotlari milliy bazasi) 
17. https://cbu.uz     ( O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki )
31

Pul-kredit siyosati

Купить
  • Похожие документы

  • Xizmat sohasida jarayonlarni avtomatlashtirishning samaradorligi
  • Tadbirkorlik-aholi daromadlari oshirishning muhim manbai sifatida
  • O’zbekistonning milliy innovatsion tizimi va uning shakllanishi
  • Kambag'allikni qisqartirish bo'yicha davlat siyosati va uning samaradorligi (Oʻzbekiston yoki boshqa mamlakatlar misolida)
  • Iqtisodiy samaradorlik va bozor jarayoniga davlat aralashuvining chegaralari

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha