Pul-kredit siyosati kurs ishi

ZARMED UNIVERSITETI
“Iqtisodiyot va aniq fanlar” kafedrasi
mudiri dots. A.A.Nizamovga
60410100- Iqtisodiyot ta’lim yo‘nalishi
1-kurs _______guruhi talabasi
______________________________dan
ARIZA
Sizdan menga “____________________________________________
(fanning nomi)
fanidan “ ________________________________________________
(mavzuning nomi)
mavzusidagi kurs ishini biriktirishga ruxsat berishingizni so‘rayman.
Kurs ishi __________________________________________________________
(korxona nomi)
ma’lumotlari asosida  bajariladi.
_______________________________ __________ /_____________/ sana
                                                                                              imzo
1 O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY  TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR  VAZIRLIGI
ZARMED   UNIVERSITETI
IQTISODIYOT VA ANIQ FANLAR  KAFEDRASI
« TASDIQLAYMAN »
ZARMED UNIVERSITETI
“ Iqtisodiyot va aniq fanlar ”   kafedrasi
mudiri  dots. A.A.Nizamov
______________
«____»______________2025 yil
KURS   ISHIGA   TOPSHIRIQ
1. Talaba _________________________________________________________
(familiyasi,   ismi,   otasining   ismi)
2. Ta’lim   yo‘nalishi __________________________________________________
(yo‘nalish   nomi)
3. Fan  ____________________________________________________________
(fanning   nomi)
4. Kurs   ishining   mavzusi______________________________________________
__________________________________________________________________
(kurs   ishi   va   ob’ekt   nomi)
5. Ish   rahbari _______________________________________________________
(familiyasi,   ismi,   otasining   ismi,   ilmiy   darajasi   va   unvoni)
Ish   mundarijasi   (rejasi) Bajarish   muddati
Kirish
1
2
3
4
5
Xulosa   va   takliflar
Foydalanilgan   adabiyotlar   ro‘yxati
Ilovalar
6. Ishni   bajarish   uchun   zarur   bo‘lgan   ma’lumotlar
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
7. Ishni   topshirish   muddati                                           “____” _________2025 yil
8. Kurs   ishi   rahbari                                             _______________           ________
                                                                                                                         F.I.Sh.                                                          (imzo)
9. Talaba:   “Topshiriqni   bajarish   uchun   oldim” _________________        ________
                                                                                                                          F.I.Sh .                            (imzo)
10. Topshiriq   berilgan   sana                                         “____” ___________  2025 yil
2 O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
“Ro‘yxatga olindi
“Iqtisodiyot va aniq fanlar” kafedrasi
№ __________________________
«_____» _____________2025  yil «TASDIQLAYMAN»
“Iqtisodiyot va aniq fanlar”
kafedrasi mudiri
dots. A.A.Nizamov
_______________________
«____» ___________2025 yil
IQTISODIYOT NAZARIYASI FANIDAN
_____________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
(ob’ekt   nomi   qavs ichida) mavzusidagi
KURS   ISHI
BAJARDI:  60 4 10100  - Iqtisodiyot   ta’lim
 y o‘nalishi   1 -kurs talabasi
__________________________________
ILMIY   RAHBAR:
«Iqtisodiyot va aniq fanlar»   kafedrasi
o ’ qituvchisi _________________________
Buxoro–   2025
3 Mavzu: Davlatning pul kredit siyosati:maqsadi va dastaklari.
Mundarija bet
Kirish ....................................................................................................... 5
  I-BOB .  PUL VA PUL TUSHUNCHASI……………………………
10
1.1  Pul qiymat o‘lchovi, jamg’arma vositasi  va inflatsiya
............................................................... ..................................................
10
1.2  Pul va monetar 
siyosat ..................................................................... .................................
1 6
1.3  Pul-kredit sharoitlari va pul-kredit siyosati 
istiqboli............................ 18
II-BOB. PUL-KREDIT SIYOSATI 
VOSITALARI........................................................................................ 21
2.1   Pul-kredit siyosati operatsion mexanizmiga kiritilgan 
o zgartirishlar.ʻ 21
2.2  Kredit munosabatlari va kredit 
turlari........................................................................................................ 25
2.3 Pul-kredit siyosati vositalari, yagona pul-kredit siyosatini amalga 
oshirishda banklarning 
o‘rni.......................................................................................................... 29
Xulosa   va  
takliflar ........... .......... ............................................................... ............... 3 3
Foydanilgan   adabiyotlar  
ruyxati ............ ......... ....................................... ......................................... 3 5
Ilovalar ....................................................................................................
. 36
4 KIRISH
Kirish   qismida,   davlatning   pul-kredit   siyosati   iqtisodiy   tizimning   muhim
tarkibiy   qismi   sifatida   ko'rib   chiqilishi   lozim.   Ushbu   siyosat,   asosan,   markaziy
bank tomonidan amalga oshiriladi va uning asosiy maqsadi iqtisodiy barqarorlikni
ta'minlashdir.   Pul-kredit   siyosati   orqali   davlat   iqtisodiy   o'sishni   rag'batlantirish,
inflyatsiyani   nazorat   qilish,   ish   o'rinlarini   yaratish   va   moliyaviy   bozorlarni
barqarorlashtirishga   intiladi.   Pul-kredit   siyosatining   asosiy   vositalari   orasida   foiz
stavkalarini belgilash, ochiq bozor operatsiyalari, rezerv talablarini o'zgartirish va
boshqa   moliyaviy   instrumentlar   mavjud.   Bu   vositalar   orqali   davlat   iqtisodiy
faoliyatni   boshqarish   va   moliyaviy   resurslarni   samarali   taqsimlash   imkoniyatiga
ega   bo'ladi.   Shuningdek,   pul-kredit   siyosati   xalqaro   iqtisodiy   sharoitlar,   ichki
iqtisodiy o'zgarishlar  va ijtimoiy omillar  bilan ham  bog'liqdir. Shu sababli, ushbu
kurs   ishida   pul-kredit   siyosatining   maqsadlari,   dastaklari   va   uning   iqtisodiy
o'sishga ta'siri chuqur tahlil qilinadi.   Kurs ishining maqsadi, davlatning pul-kredit
siyosatining   nazariy   asoslarini,   amaliyotdagi   qo'llanilishini   va   uning   iqtisodiy
barqarorlikka   ta'sirini   o'rganishdir.   Bu   orqali,   iqtisodiy   siyosatni   shakllantirishda
va amalga oshirishda muhim ahamiyatga ega bo'lgan omillarni aniqlashga harakat
qilinadi.   Davlatning   pul-kredit   siyosati   iqtisodiy   barqarorlikni   ta'minlash   va
moliyaviy   tizimni   boshqarish   maqsadida   amalga   oshiriladi.   Ushbu   siyosatning
asosiy   dastaklari   iqtisodiy   o'sishni   rag'batlantirish,   inflyatsiyani   nazorat   qilish   va
moliyaviy resurslarni samarali taqsimlashdir.
Mavzuning   dolzarbligi.   Pul-kredit   siyosati   dolzarb   mavzu   hisoblanadi,
chunki   u   iqtisodiyotni   rivojlantirish   va   barqarorlikni   ta'minlashda   markaziy   o'rin
tutadi.   Hozirgi   davrda,   global   iqtisodiy   muhit   va   milliy   moliya   tizimlari   tezkor
o'zgarishlar   davrini   boshdan   kechirmoqda.   Markaziy   banklar   pul-kredit   siyosati
orqali   narxlar   barqarorligini   ta'minlashga   harakat   qiladi.   Bu   iste'molchilar   va
tadbirkorlar   uchun   muhim   ahamiyatga   ega.   Siyosat   vositalari   orqali   iqtisodiy
faollikni  oshirish va ishlab chiqarishni  rag'batlantirish maqsad  qilinadi. Pul-kredit
siyosati   bozor   ishonchini   oshirishga   yordam   beradi,   bu   esa   investitsiya
imkoniyatlarini   kengaytiradi.   Global   moliyaviy   tizimda   ishtirok   etayotgan
5 mamlakatlar   uchun   pul-kredit   siyosati   milliy   iqtisodiyotni   xalqaro   bozorga
moslashtirishda   muhim   vosita   hisoblanadi.   Mazkur   mavzu   bugungi   kunning
iqtisodiy muammolarini hal etishga qaratilgan innovatsion yondashuvlarni  taqdim
etishi   bilan   ham   dolzarblik   kasb   etadi.   Ushbu   nuqtalarda   batafsil   tahlil   va
munozara  kurs   ishingiz   uchun  mazmunli   bo'lishi   mumkin.   Pul-kredit   siyosatining
dolzarbligi shundaki, u nafaqat milliy iqtisodiyotga, balki butun dunyo miqyosida
iqtisodiy   va   moliyaviy   jarayonlarga   ta’sir   ko‘rsatadi.   COVID-19   pandemiyasi
ko‘plab   mamlakatlar   iqtisodiyotiga   sezilarli   zarba   berdi   va   pul-kredit   siyosati
iqtisodiy   tiklanish   jarayonida   muhim   rol   o‘ynamoqda.   Iqtisodiyotni   qo‘llab-
quvvatlash   uchun   turli   davlatlar   pul   massasi   va   foiz   stavkalarini   boshqarishga
e’tibor   qaratmoqda.   Pul-kredit   siyosati   yangi   texnologiyalar,   masalan,   raqamli
moliyaviy vositalar   va kriptovalyutalar  paydo  bo‘lishi  bilan  murakkablashmoqda.
Markaziy   banklarning   raqamli   valyuta   ishlab   chiqish   tashabbuslari   ham   mavzuni
dolzarb qiladi. Pul-kredit siyosati ekologik barqarorlikni ta’minlashda ham muhim
ahamiyatga   ega.   Moliya   tizimlarini   “yashillash”   bo‘yicha   tashabbuslar   va   yashil
investitsiyalarni   rag‘batlantirish   bu   sohaning   yangi   yo‘nalishlaridan   biri
hisoblanadi.   Jahonda   geosiyosiy   vaziyatning   noaniqligi,   xomashyo   narxlarining
o‘zgaruvchanligi   va   savdo   urushlari   markaziy   banklar   va   hukumatlar   uchun   pul-
kredit  siyosatini  sinovdan   o‘tkazmoqda.   Pul-kredit   siyosati   ish  o'rinlarini  yaratish
va   ishsizlik   darajasini   pasaytirishda   muhim   vositadir.   Iqtisodiy   faollikni   oshirish
orqali   ishchi   kuchiga   talab   ko'payadi.   Qarz   olish   va   investitsiya   qilish
imkoniyatlarini  tartibga  solish   uchun  foiz  stavkalari   muhim   ahamiyatga  ega.  Pul-
kredit   siyosati   bu   ko'rsatkichlarni   boshqarish   orqali   iqtisodiy   jarayonlarni
yo'naltiradi.   Zamonaviy   jamiyatlarda   demografik   o'zgarishlar   (masalan,   aholi
qarishi)   iqtisodiy   xatti-harakatlarga   ta'sir   qiladi.   Pul-kredit   siyosati   bunday
tendensiyalarga   moslashgan   holda   iqtisodiyotni   barqaror   ushlab   turadi.   Milliy
mahsulotlar   va   xizmatlarning   global   bozorda   raqobatbardoshligini   ta'minlash
uchun   pul-kredit   siyosati   ichki   va   tashqi   iqtisodiy   muvozanatni   tartibga   solishga
xizmat   qiladi.   Pul-kredit   siyosati   nafaqat   milliy   darajada,   balki   mahalliy   va
mintaqaviy   iqtisodiyotni   qo'llab-quvvatlash   uchun   muhimdir.   Bu   siyosatning
6 mahalliy   miqyosda   o'ziga   xos   xususiyatlari   ham   bor.   Innovatsiyalarni   va
texnologik   yutuqlarni   moliyalashtirish,   ularga   investitsiya   jalb   qilish   uchun
moliyaviy   barqarorlik   zarurdir.   Pul-kredit   siyosati   bu   jarayonlarni   qo‘llab-
quvvatlaydi. 
Kurs   ishining   maqsadi   va   vazifalari.   Pul-kredit   siyosatining   nazariy
asoslarini   o'rganish   va   uning   iqtisodiy   rivojlanishdagi   rolini   aniqlash.   Milliy   va
xalqaro miqyosda pul-kredit siyosati  vositalarining samaradorligini baholash.   Pul-
kredit   siyosatining   dolzarbligi,   zamonaviy   muammolar   va   istiqbollarini   tahlil
qilish.   Iqtisodiy   barqarorlikni   ta'minlashda   pul-kredit   siyosatining   ahamiyatini
o'rgangan   holda   aniq   xulosalar   chiqarish.   Pul-kredit   siyosatining   asosiy
tushunchalarini   va   nazariy   yondashuvlarini   o'rganish.   Pul-kredit   siyosatining
amaliy   vositalarini   va   ulardan   foydalanish   usullarini   tahlil   qilish.   Iqtisodiyotni
tartibga   solishda   pul-kredit   siyosatining   asosiy   vazifalarini   ko'rsatish.   Milliy   va
xalqaro   iqtisodiyotni   rivojlantirishda   pul-kredit   siyosatining   dolzarbligini   tahlil
qilish.   Kurs ishida ilmiy adabiyotlar va statistik ma'lumotlardan foydalangan holda
dolzarb   muammolarni   yoritish.   Pul-kredit   siyosatining   istiqboldagi   rivojlanish
yo'nalishlarini aniqlash va amaliy tavsiyalar ishlab chiqishdan iborat.
Kurs   ishining   ilmiyligi.   Kurs   ishining   ilmiyligi,   avvalo,   mavzuning   aniq
belgilangan   maqsad   va   vazifalarga   asoslangan   holda   tadqiq   etilishi   bilan
belgilanadi.   Pul-kredit   siyosati   bo‘yicha  muhim  nazariy  qarashlar,  iqtisodiyotning
asosiy   qonuniyatlari   va   kontseptual   yondashuvlar   tahlil   qilinishi   kerak.   Ilmiy
asosda   turli   nazariy   fikrlarni   taqqoslash   va   ulardan   xulosalar   chiqarish   muhim.
Tadqiqotda   zamonaviy   ilmiy   metodlardan,   masalan,   statistik   tahlil,   iqtisodiy
modellash,   solishtirma   tahlil   yoki   tajriba   natijalaridan   foydalanish   kurs   ishining
ilmiy   asosliligini   oshiradi.   Ishda   ilmiy   maqolalar,   kitoblar,   xalqaro   va   milliy
tashkilotlar   hisobotlari,   statistik   ma’lumotlar   kabi   ishonchli   manbalardan
foydalanish   zarur.   Shuningdek,   dolzarb   tadqiqotlar   va   yangiliklarni   yoritish   ham
ilmiylikni   mustahkamlaydi.   Kurs   ishida   pul-kredit   siyosati   bo‘yicha   zamonaviy
masalalarni,   global   iqtisodiy   jarayonlarni   va   mahalliy   o‘ziga   xos   jihatlarni   tahlil
qilish   ilmiylikni   oshiradi.   Misollar   keltirish   va   ularni   ilmiy   nuqtai   nazardan
7 izohlash   o‘ta   muhim.   Grafiklar,   jadval   va   diagrammalar   yordamida   statistik
ma'lumotlarni   taqdim   etish   va   ularni   sharhlash   tadqiqotning   ilmiy   darajasini
oshiradi.   Kurs   ishida   o‘tkazilgan   tadqiqot   natijalari   asosida   ilmiy   xulosalar
chiqarish  va amaliy  tavsiyalar   ishlab  chiqish  talab etiladi.  Bu,  ayniqsa,  pul-kredit
siyosatining   rivojlantirishga   oid   istiqbolli   yo'nalishlarini   ko‘rsatishda   muhim
ahamiyatga   ega.   Tadqiqot   davomida   mavjud   yondashuvlarning   kamchiliklarini
aniqlash,   tanqidiy   nuqtai   nazar   bilan   tahlil   qilish   va   muqobil   yechimlarni   taklif
qilish   ilmiy   ishni   yanada   boyitadi.   Pul-kredit   siyosati   iqtisodiy   barqarorlik   va
innovatsion   rivojlanishga   erishish   uchun   zarur   bo‘lgan   dolzarb   yo‘nalish
hisoblanadi.   Ushbu   siyosatning   amaliy   ahamiyatini   tasdiqlovchi   zamonaviy
misollarni   keltirish   kurs   ishining   ilmiy   asosliligini   oshiradi.   Pul-kredit   siyosatini
iqtisodiyotning   boshqa   sohalari   bilan   bog‘liq   holda   o‘rganish.   Bu   nafaqat   pul-
kredit   siyosatining   iqtisodiy   jarayonlarga   ta’sirini   tushunishni,   balki   uning   sotsial
va   siyosiy   jihatlarini   ham   aniqlashga   yordam   beradi.   Kurs   ishida   xalqaro
miqyosdagi   ilg‘or   amaliyotlarni   o‘rganish   va   ular   asosida   mahalliy   iqtisodiyotga
mos tavsiyalar ishlab chiqish orqali ilmiy-tadqiqotning ko‘lami kengaytiriladi.   Pul-
kredit   siyosatining   kelgusi   rivojlanishini   ilmiy   asosda   prognoz   qilish.   Bu   uchun
iqtisodiy   matematik   modellardan,   statistik   tahlildan   yoki   dinamika   nazariyasidan
foydalanish   mumkin.   Har   bir   tahlil   qilingan   jihatni   mustaqil   tanqidiy   fikr   bilan
boyitish,   mavjud   xatoliklarni   aniqlash   va   muqobil   yondashuvlarni   taklif   qilish.
Tadqiqot   natijalaridan   real   iqtisodiy   muammolarni   hal   etishda   foydalanish
imkoniyatlari, xususan, pul-kredit siyosatining mavjud tizimini takomillashtirishga
oid   tavsiyalar   kiritish.   G'ulomjon   Xoliqov   -   Iqtisodiy   rivojlanish   va   moliya
bozorlarini tadqiq qilish bo‘yicha ilmiy ishlar olib borgan.   Salimov S.A.  - Moliya,
kredit   va   bank   tizimlari,   jumladan,   pul-kredit   siyosati   asoslarini   o‘rgangan.
Abdurahmonov Q.X.   -  Pul-kredit   siyosatining  milliy iqtisodiyotga  ta'sirini   tahlil
qilgan.   A. I.Umurzakov  - Moliyaviy siyosat va uning iqtisodiyotni boshqarishdagi
ahamiyati   borasida   ilmiy   ishlari   bilan   tanilgan.   Ushbu   olimlar   mavjud   mavzu
yuzasidan ilmiy tadqiqotlarni olib borgan.
8 Kurs ishining hajmi.  Kurs ishi 3 5  bet matndan iborat. Kurs ishi kirish,  2  ta
bob, xulosa, foydalanilgan adabiyotlar va  2  ta  chizmadan  iborat.
9 I-BOB. PUL VA PUL TUSHUNCHASI 
1.1  Pul qiymat o‘lchovi, jamg’arma vositasi  va inflatsiya
Pul   —   bu  barcha   tovarlarning  umumiy   ekvivalenti   rolini   bajarishi   mumkin
bo`lgan  maxsus   tovar  hisoblanadi.   Bozor   iqtisodiyotidagi  har   qanday  faoliyat   pul
talab   qiladi,   moliyani   yuzaga   keltiradi.   Umuman   moliya   xalq   xo‘jaligidagi   pul
resurslari   bilan   bog’langan   bo‘lib,   bunday   resurslarni   hosil   qilish,   taqsimlash   va
ishlatish   jarayonlarining   shakllanishi   tushunchasidan   iboratdir.   Ma’lumki,   ishlab
chiqarish   iste’moldan   oldin   taqsimotni   talab   etadi.   Avvalo   qiymat   shaklidagi
taqsimot amalga oshib, mahsulot ana shu qiymatlar hissasiga qarab taqsimlanadi.
Pulning   mazmun-mohiyatini   yanada   chuqurroq   tushunish   uchun   uning
vazifalarini   keltiramiz:
1) pulning   qiymat   o'lchovi   vazifasi;
2) pulning   muomala   vositasi   vazifasi;
3) pulning   boylik   to'plash   vositasi   vazifasi;
4) pulning   to'lov   vositasi   vazifasi
Qiymat   taqsimoti   turli   pul   resurslarini,   fondlarini   yuzaga   keltiradi.   Bular
tovarlarga   almashinilib,   iste’molni   shakllantiradi.   Umumjamiyat   iste’moli   davlat
tomonidan ta’minlanadi. Buning uchun avvalo resurslar, bir necha xil pul fondlari
yuzaga keltiriladi. Aholi ijtimoiy himoyasi, atrof muhitni saqlash, mudofaa, davlat
boshqaruvi,   nomoddiy   sohalarni   ta’minlash   kabilar   shular   jumlasidandir.   Buning
uchun avvalo qiymatlar taqsimoti tufayli zarur pul resurslari tashkil etilib, maxsus
pul fondlar yuzaga keladi. Shu pul resurs va fondlarning ishlatilishi tufayli eslatib
o‘tilgan tarmoq va sohalarning ehtiyoji qondiriladi. Bular davlat tomonidan amalga
oshirilib,   davlat   moliyasining   shakllanishi   va   davlatning   moliyaviy   faoliyatidan
kelib chiqadi.
Demak,   pul   shaklidagi   moliyaviy   fondlar   hosil   bo‘lib,   ular   moliyaviy
resursni   tashkil   etadi.   Moliya   mahsulot   qiymatining   taqsimlanishidir.   qiymat
taqsimoti mahsulotni ishlatishdan oldingi jarayon bo‘lib, u iste’molga atalgandir.
10 Davlat  va nodavlat  moliyasi  mavjud bo‘lib, birinchisi  asosan  umumjamiyat
mohiyatini   kasb   etsa,   ikkinchisi   tadbirkorlar,   oila,   jamoa   moliyasidan   iboratdir.
Mo-   liyaviy   munosabatlar   va   aloqalarning   sub’ektlari   bo‘lib,   bularga   moliyaviy
resurslarni tashkil etish, taqsimlash va ishlatishda ishtirok etuvchi korxona, davlat,
tashkilot,   muassasa,   fuqaro   kabilar   kiradi.   Har   bir   sub’ekt   o‘ziga   qaratilgan
mahsulotlarga teng bo‘lgan pul fondlarini tashkil etadi. Bu fondlar turlicha bo‘lib,
har biri ma’lum maqsadni ko‘zlaydi. Masalan, davlat moliyasi davlatni boshqarish,
mudofaani ta’minlash, aholini ijtimoiy himoyalash, zahiralar tashkil etish kabilarga
sarf   etiladi.   Moliya   munosabatlarining   ob’ekti   deganda   pul   zahiralarini
tushunamiz.   Albatta   bular   ma’lum   miqdordagi   mahsulotlarni   o‘zida   ifoda   etishi
zarur.   Tovarning   almashinuv   qiymatining   pulda   ifodalanishi   bu   tovarning   narxi
hisoblanadi. Tovarning almashinuv qiymatini aniqlash uchun muayyan miqdordagi
pul hajmini birlik sifatida qilib olish zarur. Pul muomaladan chiqsa boylik to'plash
vazifasini bajarishga o`tishi mumkin. Natural xo'jalikda boylik to'plash mahsulotni
moddiy shaklda jam'garishni  o`zida aks ettirgan. Tovar xo'jaligining paydo bo`lib
rivojlanishi   boylik   to'plashda   pul   bilan   bog`liq   shaklni   keltirib   chiqargan.
Tovarlarning   to'lovi   kechiktirilganda,   pul   to'lov   vositasi   vazifasini   bajaradi.
Mamlakatlar pul tizimining eng asosiy tarkibiy qismlari quyidagilar:
- milliy pul birligi (so'm, yuan, funt sterling, dollar, iena, yevro va h.k.);
- naqd pul muomalasiga to'lov vositasi sifatida xizmat qiluvchi qo'goz, metal,
kredit pullar tizimi;
- pul emissiyasi tizimi, ya'ni qonuniy belgilangan tartiblarda pulni muomalaga
chiqarish tizimi;
- pul muomalasiga javobgar bo`lgan davlat organlari.  
Pulning   o'z   vazifasini   bajarish   jarayonidagi   to'xtovsiz   aylanishi   pul
muomalasi deyiladi. Pul muomalasi naqd pullar va kredit pullardan iborat bo`ladi.
Naqd   pul   muomalasi   bank   biletlari   va   metall   tangalar   (pul   belgilari)   xizmat
qilishini nazardatutadi.   Naqdsiz pul muomalasi cheklar, kredit kartochkalari, to'lov
talabnomalari,   veksellar,   akkreditivlar   kabilar   yordamida   amalga   oshirilishi
mumkin.   Muomaladagi   pul   massasini   hisoblash   uchun   Mi...Mn   “pul   agregatlari”
11 yoki   “tarkibiy   qismlari”   tushunchasi   ishlatiladi.   Pul   massasining   alohida   olingan
tarkibiy   qismlari   o'zining   likvidligi   (ya ni,   pulning   darhol   to‘lovga,   naqd   pulgaʼ
aylana olish qobiliyati) darajasiga ko'ra farqlanadi. Barcha pul agregatlari yi'gindisi
yalpi pul massasi yoki yalpi pul taklifiga teng bo`ladi.
  O‘zbekistonda umumiy pul massasi quyidagi pul agregatlari asosida hisobga
olinadi.
  M0 — muomalada bo`lgan naqd pullar (qo'goz pullar va metall pullar);
M1   =   M0   +   aholining   joriy   hisob-varaqlaridagi   pul   qoldiqlari,   korxonalarning
hisob-kitob   raqamlaridagi   pullari   qoldig`i,   banklarda   bo`lgan   va   talab   qilib
olgungacha bo'lgan shartlardagi omonatlar;
M2 = M1 + tijorat banklarida saqlanadigan muddatli omonatlar va turli jam'garma
hisob-   varaqlaridagi   pullar,   ixtisoslashtirilgan   moliyaviy   muassasalardagi
depozitlar va boshqa aktivlar.
M3   =   M2   +   bank   sertifikatlari   +   maqsadli   zayom   obligatsiyalari   +   davlat   zayom
obligatsiyalari + xazina majburiyatlari.
Pul   taklifi   —   bu   bozorga   pul   sifatida   muomalaga   chiqarilgan   turli   xil
moliyaviy resurslar, ya'ni barcha pul agregatlari yi'gindisiga teng bo`lishi mumkin.
Mamlakatda   pul   taklifi,   asosan,   emission   bank,   ya`ni   Markaziy   banki   tomonidan
tartibga   solinsa-da,   ammo   iqtisodiyotdagi   pul   taklifining   barchasini   ololmaydi.
Chunki   bu  jarayonda   korxona   va   tashkilotlar,  uy   xo'jaliklari   hatti-harakati   hamda
tijorat banklarining siyosatini ham inobatga olish kerak bo`ladi.
Ijtimoiy-iqtisodiy   jihatdan   mamlakatning   rivojlanish   darajasi,
iqtisodiyotdagi   joriy   vaziyat,   mamlakat   oldidagi   turgan   strategik   rivojlantirish
konsepsiyasiga   mos   ravishda   yumshoq   monetar   va   qattiq   monetar   siyosatlari
yuritilishi   mumkin.   Mamlakatda   monetar   siyosatni   yuritishda   asosiy   mas uliyat	
ʼ
Markaziy   banklar   zimmasida   bo‘ladi.   Yumshoq   monetar   siyosat   —   bu   Markaziy
bank  tomonidan   iqtisodiyotga   qo‘shimcha   stimul   berish   maqsadida   pul   massasini
oshirishga qaratilgan siyosat bo‘lib, asosan asosiy foiz stavkasini pasaytirish orqali
amalga   oshiriladi.   Ko‘plab   davlatlar   inqiroz   arafasida   foiz   stavkalarini   tushirish
orqali iqtisodiyotga stimul berishni maqsad qiladi. Nisbatan qattiq monetar siyosat
12 esa   yuqori   inflyatsiyaga   qarshi   kurash   maqsadida   yuritiladigan   siyosat   bo‘lib,
asosiy   foiz   stavkasining   oshirilishi   hamda   inflyatsiya   darajasi   bilan   asosiy   foiz
stavkasi   o‘rtasida   ma’lum   darajada   ijobiy   farqni   saqlab   turishni   nazarda   tutadi.
Boshqacha aytganda, Markaziy bank yuqori inflyatsiyaga qarshi kurashish hamda
iqtisodiyotni   «sovutish”   maqsadida   asosiy   foiz   stavkasini   inflyatsiyadan   bir
muncha yuqori  darajada  ushlab turiladi. Moliyaning o‘ziga xos vazifalari  mavjud
bo‘lib, bulardan asosiy to‘rt xilini ko‘rsatish mumkin: taqsimlash, rag’batlantirish,
ijtimoiy   himoyalash,   iqtisodiy   axborot   vazifalari.   Moliyaning   vazifalari
(funktsiyalari)   deganimizda   uning   xo‘jalik   faoliyatida   mazmunlashuvini,   aniq
ifodalanishini   tushunamiz.   Haqiqatan   ham   qiymatning   taqsimlanishi   pul   fondi   va
resurslarning   ishlatilishi   tufayli   moliya   mahsulotlarni   taqsimlash,   shaxslar   va
jamoalarni   rag’batlantirish,   aholining   ijtimoiy   himoyalanishini   amalga   oshirish,
iqtisodiy axborot kabilarda o‘z aksini topadi.   Taqsimlash vazifasi milliy mahsulot,
milliy   daromadning   pul   fondlari   shakllanishi   asosida   taqsimlani-shidan   iboratdir.
Birlamchi   va   qayta   taqsimlash   mavjud.   Bevosita   ishlab   chiqarishdagi   taqsimlash
birlamchidir, bundan keyingi taqsimlanish qayta taqsimlashdan iboratdir. Aytaylik,
ish xaqi, foyda, ijtimoiy sug’urta, amortizatsiya kabi fondlarga bo‘linish birlamchi
taqsimotga kiradi. Soliqlar, turli to‘lovlar, maishiy xizmat xaqi kabilar ikkilamchi
yoki   qayta   taqsimlashga   kiradi.   YAlpi   milliy   mahsulotni   100   foiz   deb   olsak,
shundan 60 foizi ishlab chiqarishni tiklash, 20 foizi ish xaqi, 15 foizi foyda, 5 foizi
ijtimoiy   sug’urta   fondlari   uchun   taqsimlanishi   mumkin.   Iqtisodiy   rag’batlantirish
ham   avvalo   moliyadan,   ham   pulni   taqsimlashdan   boshlanadi.   Soliq   tizimidagi
imtiyozlar,   to‘lovlarda   va   subsidiyalarda   ragbat-lantirish   o‘z   aksini   topadi.   Boj
xaqini kamaytirish, mukofot fondlari tashkil etish va ulardan foydalanish iqtisodiy
faollikka  undaydi.   Bularning  biri   eksport  yoki  importni  rag’batlantirsa,   ikkinchisi
bevosita ishlovchi jamoalarni rag’batlantirladi.  
Ijtimoiy   himoyalash   ham   moliyadan   boshlanadi   va   u   orqali   amalga
oshiriladi. Chunki, u avvalo pul  orqali, pul  fondlari  vositasida  bajariladi  va u pul
tufayli   amalga   oshiriladi.   Ma’lumki,   aholi   qatlamida   muhtoj   qismlari   ko‘p,   ya’ni
etim bolalar, qariyalar, nogironlar, kamdaromadli oilalar shular jumlasidan bo‘lib,
13 ular o‘z tirikchiligini yuritishni minimal darajada ta’minlashda ham doimo muhtoj
bo‘ladilar.   Ijtimoiy   himoyalash   esa   shularni   moliyaviy   ta’minlash,   boshqacha
aytganda, moliyaviy kafolatlashni talab etadi. Bu asosan davlat yordamida amalga
oshadi.   Davlat   maxsus   fondlar   tashkil   etib,   bunday   himoyalashni   amalga   oshirib
boradi.   Bunga   yordamchi   sifatida   korxona,   tashkilot,   jamoalar   ham   shunday
fondlar tashkil etadi va aholini ijtimoiy himoyalashda faol ishtirok etadi. Ishsizlik
nafaqalari,   bolalar   uchun   nafaqa,   nogironlar   pensiyasi   kabilar   bundagi   asosiy
fondlar hisobiga kiradi.
Bundan   tashqari   ijtimoiy   iste’mol   orqali   amalga   oshadigan   fondlar   ham
mavjud bo‘lib, bularga bepul tibbiy xizmat, maorif, atrof muhitni sog’lomlashtirish
kabilarni   kiritish   mumkin.   Bulardagi   umumiylik   ommaviy   ijtimoiy
kafolatlilikdadir.   Inflyatsiya   vaqtidagi   kompensatsiyalar   yoki   zararlarni   qisman
qoplashga jalb etilgan fondlar ham shular jumlasiga kiradi. 
Moliyaviy   axborotlarning   iqtisodiyotni   boshqarishda,   iqtisodiy   faoliyatni
baholashdagi   o‘rni   katga.   Bu   moliyaviy   yakunlar   xususida   o‘z   vaqtida   xabarlar
berib turish orqali amalga oshadi. Aytaylik, moliyaviy ko‘rsatkichlar orqali ishlab
chiqarishni kuzatish, moliyaviy fondlar holati bo‘yicha xalq xo‘jaligi sohalarining
muvozanati,   bir-birlariga   monandligi   kabilarni   aniqlash   imkoni   tug’iladi.
Moliyaviy   axborotda   auditorlik   xizmati   ma’lum   o‘rin   egallab,   axborotdan
foydalanishni   yaxshilaydi   va   tezlashtiradi.   Chunki,   auditorlik   xizmati   korxonalar,
kompaniyalarning   xo‘jalik-moliyaviy   faoliyatini   tahlil   etadi,   ekspertizasini
bajaradi,   xolisona   xulosalar   chiqaradi   va   ularni   o‘z   vaqtida   etkazib   beradi.
Ma’lumki,   bunday   xizmat   moliyaviy   boshqaruvda   ahamiyatlidir.   Moliya
vazifalaridan unumli foydalanish iqtisodiy o‘sish uchun xizmat qiladi. Moddiy va
mehnat   resurslari-ning   to‘g’ri   yo‘nalishda   bo‘lishi   va   ularni   samarali   sarf-   lash
moliya   faoliyatiga,   uning   vazifalari   reallashuviga   bogliq.   Ko‘rib   chiqqanimizdek,
takror   ishlab   chiqarish,   iqtisodiy   o‘sish   pul   mablag’lari   bilan   ta’minlanishdan
boshlanadi. Shu yo‘lda moliya o‘z vazifalarini bajarish bilan iqtisodiy va ijtimoiy
o‘zgarishlarni tartibga soladi, samarali xo‘jalik faoliyatini rag’batlantiradi. Bularni
amalga   oshirish   moliyaviy   vositalar   tufayli   yuz   beradi.   Bular   qatoriga   ishlab
14 chiqarish   va   noishlab   chiqarish   xarajatlari,   amortizatsiya,   foyda,   aktsiya   kursi,
dividend,   soliqlar,   sug’urta   xaqi,   bank   xaqi,   dotatsiya,   subsidiya,   kompensatsiya
kabilarni   kiritish   mumkin.   Moliyaviy   vositalar   fondlarda   shakllanib   moliya
resurslarini   tashkil   etadi.   Ana   shu   resurslar   orqali   moliyaning   ta’siri   va   harakati
amalga  oshadi.  Aytaylik, amortizatsiya  fondi  va  foy-daning bir  qismi  investitsiya
uchun   xizmat   qiladi,   bularning   ko‘payish   rezervlari   ishlab   chiqarish   quvvatlarini
ko‘paytirish   rezervlari   demakdir.   Agarda   bular   etarli   bo‘lmasa,   texnika,
texnologiyaga   sarf   etish   kamayadi   va   ishlab   chiqarish   o‘sishi   susayadi.   Yoki
dividendlarni   olaylik.   Bular   yuqori   bo‘lsa,   aktsiya   chiqargan   kompaniyalar
ahvolining   yaxshiligidan   darak   beradi,   ularning   moliyaviy   holati   yaxshi   bo‘lib,
aktsiya   kursi   oshadi,   qo‘shimcha   kapital   kelishi,   umuman   iqtisodiy   o‘sish
tezlashadi.
Moliyaviy   resurslarda   asosiy   o‘rinni   foyda   va   milliy   boylik   tutadi.   Bular
iqtisodiy   o‘sish   manbaini   tashkil   etadi.   Foyda,   sof   daromad   sifatida   investitsiya,
turli   rezervlar,   sug’urta   va   ijtimoiy   fondlarni   uyushtirish   uchun   taqsimlanadi.
Moliyaviy   resurslar   pul   shaklida   bo‘lganligi   tufayli   ular   moddiy   ta’minlanish
orqaligina   iqtisodiy   kuchga   ega   bo‘ladilar.   Agarda   ularni   mahsulot   bilan   qoplash
imkoni   bo‘lmasa,   uning   iqtisodiyot   uchun,   ayniqsa   ishlab   chiqarish   uchun   hech
qanday   ta’siri   bo‘lmaydi.   Moliyaviy   resurslar   ikki   turga,   ya’ni   mikroresurslar   va
makroresurslarga   bo‘linadi.   Mikroresurslar   markazlashmagan   bo‘lib,   korxona,
firma,   kompaniya,   tashkilot,   jamoa   uyushmalari,   shaxslarning   pul   resurslaridan
iboratdir.   Bunga   qarzga   olingan   pullar   ham   kiradi.   Makroresurslar   asosan   davlat
ixtiyoridagi  pul  resurslaridan iborat bo‘lib, umumdavlat  miqyosida tashkil etiladi.
Bular   umuman   byudjetda   jamg’ariladi.   Shu   bilan   birga   boshqa   fondlar   ham
mavjuddir.   Bozor   iqtisodiyotida,   albatta,   mikroresurslar   asosiy   o‘rinni   egallaydi.
Bozorda   erkin   iqtasodiy   faoliyat   sharoitida   albatta   firma,   kontsern,   korporatsiya,
birlashma,   korxona   kabilarning   moliyasi   asos   bo‘lib   hisoblanadi.   Lekin   bozor
iqtisodiyotini   tartibga   solishda   davlat   moliyasi   etakchi   o‘rinda   bo‘ladi.   Bozor
iqtisodiyoti talabi bo‘yicha sarmoya va mablag’larning erkin harakati ta’minlanadi.
Bu albatta moliya bozorining rivojida hal qiluvchi ahamiyat kasb etadi.
15 1.2  Pul va monetar siyosat
Mamlakatimizda pul-kredit  siyosatining eng ustivor yo‘nalishi  barqaror pul
muomalasini   ta'minlash,   kredit   va   naqd   pul   emissiyasi,   jami   pul   massasining
asossiz o'sishining oldini olish bo‘lib hisoblanadi.
Hozirgi   davrda   bozor   iqtisodiyotini   tartiblashda   pul-kredit   siyosatining   bir
qator   zamonaviy   mexanizmlari   va   vositalari   keng   qo'llanmoqda.   Masalan,
amaliyotda yalpi pul talabi va yalpi pul taklifini, xususan, pul massasining, moliya
bozorlarining   hamda   bank   tizimining   likvidliligini   samarali   tartiblashda   1)   ochiq
bozor   operatsiyalari,   2)   hisob   stavkasi   siyosati,   3)   majburiy   zaxiralar   normasi
siyosati,   4)   valyuta   siyosati   kabilar   keng   qo‘llaniladi 1
  “O'zbekiston
Respublikasining   Markaziy   banki   to'grisida”gi   Qonunda   keltirilshicha,   monetar
siyosatda ochiq bozor operatsiyalari; Markaziy bank   hisob operatsiyalari; Markaziy
bank operatsiyalari bo'yicha foiz stavkalari; majburiy zaxira talablari va Markaziy
bank   qayta   moliyaviy   ta'minlash   kabi   vositalar   keltirilgan.   Pul-kredit   siyosati
vositalari ma muriy va iqtisodiy vositalarga bo'linadi.ʼ
Ma muriy   vositalarga   -   foiz   stavkalarini   tartiblash,   maqsadli   kreditlar,	
ʼ
banklar   uchun   kreditning   yuqori   chegaralarini   belgilash   kabi   usullar   va   choralar
kiradi.   Ular   bir   qator   kamchiliklarga   ham   ega,   masalan,   yuqorida   aytilganlar
alohida tijorat banklariga nisbatan qo'llaniladigan yakka tartibdagi choralar bo'lib,
moliya   bozoridagi   raqobatni   bo'gib   qo`yishi,   moliyaviy   sohaning   rivojlanishini
susaytirishi   va   banklarning   vositachilik   rolini   pasaytirishi   ham   mumkin.
Shuningdek, alohida olingan banklar ustidan nazoratning o'rnatilishi oqibatida o`z
navbatida   alohida   olingan   tarmoq   va   hududlarda   kreditlash   samarasi   pasayadi,
katta   miqdordagi   moliyaviy   mabla'glarning   yashirin   iqtisodga   yoki   xorijiy
bozorlarga   chiqib   ketishini   keltirib   chiqarishi   mumkin.   Pul-kredit   siyosatining
iqtisodiy   vositalariga   -   ochiq   bozor   operatsiyalari   (davlat   va   Markaziy   bankka
tegishli   qimmatli   qo'gozlarni   birlamchi   bozorlarda   sotish),   ikkilamchi   bozor
operatsiyalari   (bevosita   oldi-sotdi   operatsiyalari),   qayta   moliyalashtirish   siyosati,
majburiy   zahiralash   talablari,   valyuta   siyosati,   kredit   kimoshdi   auktsionlari,
1
 B.Y. Xodiyev, Sh.Sh. Shodmonov. Iqtisodiyot nazariyasi. (Darslik). - Т.: «Barkamol fayz 
media», 2017, 639 bet
16 valyutaviy  svoplar,  veksellarni  hisobga   olish,  lombard  va  overdraft  mexanizmlari
va   boshqalar   kiradi.   Pul-kredit   siyosatining   iqtisodiy   vositalarining   bir   qator
afzallik   tomonlari   bor,   masalan,   Markaziy   bank   uchun   pul   massasi,   moliya
bozorlarini   samarali   tartiblash,   pul-kredit   siyosati   samaradorligini   oshirish,   pul-
kredit   siyosati   orqali   boshqarish   jarayonlariga   davlat   aralashuvini   kamaytirish,
moliya   bozorlarining   rivojlanishi   va   kengayishi,   banklarning   vositachilik   rolining
oshirilishiga,   sarmoyalar   va   moliyaviy   jam'garmalar   hajmini   ko'paytirishga
qo'shimcha   qulayliklar   yaratadi.   So nggi   choraklarda   qo llab-quvvatlash   iqtisodiyʻ ʻ
iste moldan   faollikni   investitsiyaga   talab   o tishi   tomondan     tendensiyasi	
ʼ ʻ
kuzatilmoqda. 2024-yilning I choragida investitsiyalar, xususan, to g ridan to g ri	
ʻ ʻ ʻ ʻ
xorijiy investitsiyalar hajmining yuqori oshishi, qulay global narx muhiti sharoitida
eksportning   o sish   sur ati   importga   nisbatan   baland   bo lgani   iqtisodiy   o sishni	
ʻ ʼ ʻ ʻ
rag batlantiruvchi   muhim   omillardan   bo ldi.   Joriy   yilning   I   choragida   iqtisodiy	
ʻ ʻ
faollik   o tgan   yilning   mos   davriga   nisbatan   sezilarli   darajada   jadallashdi   va   real	
ʻ
iqtisodiy o sish   6,2 foizni tashkil etdi. Bunga iqtisodiyot tarmoqlaridan xizmatlar	
ʻ
va sanoat sohalaridagi jadal rivojlanish asosiy hissa qo shdi. Xarajatlar tomonidan,	
ʻ
iqtisodiyotdagi   tarkibiy  o zgarishlar  natijasida,   investitsiyalar  iqtisodiy  o sishning	
ʻ ʻ
asosiy   omili   bo lib   xizmat   qilmoqda.   Joriy   yilning   I   choragida   asosiy   kapitalga	
ʻ
o zlashtirilgan   investitsiyalar   hajmida   yuqori   o sish   sur atlari   kuzatilib,   asosiy	
ʻ ʻ ʼ
kapitalga   investitsiyalar   ulushi   YaIMning   44   foizini   tashkil   etdi   (avvalgi   yillarda
ko rsatkich   o rtacha   30   foiz   atrofida   shakllangan).
ʻ ʻ   Investitsiyalar   sur ati   keskin	ʼ
oshishi   asosan,   oxirgi   ikki   chorak   davomida   to g ridan-to g ri   xorijiy	
ʻ ʻ ʻ ʻ
investitsiyalarning faol jalb qilinishi bilan ifodalanmoqda. Xususan, joriy yilning I
choragida ularning hajmi 2,7 mlrd dollarni (jami investitsiyalar hajmining 31 foizi)
tashkil   etdi.   O z   navbatida,   to g ridan-to g ri   xorijiy   investitsiyalarning   faol   kirib	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
kelishi   va   ularning   samarali   o zlashtirilishi   o rta   muddatli   istiqbolda   iqtisodiyot	
ʻ ʻ
salohiyatini va samaradorligini oshirishda muhim ahamiyat kasb etadi.   Biroq, qisqa
muddatli   istiqbolda   ichki   bozorda   investitsion   talabni   keskin   oshirib   narxlarga
bosim yaratishi, shuningdek, importga talabni kuchaytirib, ma lum darajada tashqi	
ʼ
savdo balansi taqchilligi ortishiga sabab bo lishi mumkin. 	
ʻ
17 1.3 Pul-kredit sharoitlari va pul-kredit siyosati istiqboli
Inflyatsiya   darajasi   5   foizlik   maqsadli   ko rsatkichigacha   pasayib,   uningʻ
keskin   o sishi   bo yicha   xatarlar   bartaraf   etilgunga   qadar   Markaziy   bank	
ʻ ʻ
iqtisodiyotda nisbatan  qat iy pul-kredit  sharoitlarini  ta minlash  choralarini  davom	
ʼ ʼ
ettiradi.   Xususan,   iqtisodiyotda   ijobiy   real   foiz   stavkalarini   ta minlash   orqali   real	
ʼ
pul-kredit sharoitlari indeksining  mo tadil bo lishi chora-tadbirlari ko riladi. Joriy	
ʻ ʻ ʻ
yilning ikkinchi yarmidan yuqori real foiz stavkalari yuzaga kelib, kelgusi prognoz
davrida ularning ijobiy tafovuti  ta minlanishi, o z navbatida, jamg arish faolligini	
ʼ ʻ ʻ
qo llab-quvvatlaydi   hamda   iste mol   talabini   jilovlash   orqali   inflyatsiyaning	
ʻ ʼ
prognoz   trayektoriyasida   shakllanishiga   va   2025-yilda   belgilangan   targetigacha
pasayishiga zaruriy shart-sharoitlar yaratadi.
1-rasm  Real pul-kredit sharoitlari indeksi.
Real   samarali   almashuv   kursi   (RSAK)   indeksining   joriy   yil   I   choragida
qadrsizlanishi   qisqa   muddatda   nisbatan   qat iy   pul-kredit   sharoitlarining   ma lum	
ʼ ʼ
darajada   sustlashishiga   olib   keldi.   Prognozlarga 2
  ko ra,   asosiy   savdo   hamkor	
ʻ
davlatlarning   valyuta   kurslari   va   inflyatsiyalaridagi   o zgarishlar   hisobiga   kelgusi
ʻ
chorakda   RSAKning   musbat   tafovuti   qisqarib,   joriy   yilning   ikkinchi   yarmidan
yana qat iy pul-kredit sharoitlari fazasida bo lishi prognoz qilinmoqda. 	
ʼ ʻ
2
  Global Projection Model Network, April 2024.
18 2-rasm  Real foiz stavkasi, yillik foizda.         3-rasm  Real foiz stavkasi tafovuti,  
                                                                                                   foizda.
Kelgusi   choraklarda   bank   tizimining   umumiy   likvidligi   tarkibiy   profitsit
sharoitidan bosqichma-bosqich tarkibiy defitsit  fazasiga o ta boshlashi  va mazkurʻ
tarkibiy   o zgarishlar   pul-kredit   operatsiyalari   orqali   to g rilanib   borishi	
ʻ ʻ ʻ
kutilmoqda.     Bank   tizimi   umumiy   likvidligining   tarkibiy   defitsiti   sharoitida   pul-
kredit siyosatiga oid qarorlar samaradorligi oshib boradi va bu inflyatsiyaning talab
omillarining   qisqarib   borishiga   xizmat   qiladi.   Inflyatsiya   prognozining   yuqori
chegaralarida   ham   ta minlanayotgan   pul-kredit   sharoitlari   tufayli   inflyatsiyaga	
ʼ
monetar   omillar   ta sirini   cheklovchi   va   milliy   valyutada   jamg arishni
ʼ ʻ
rag batlantiruvchi   xususiyatlar   saqlanib   qoladi.   Kelgusida   aholining   inflyatsion	
ʻ
kutilmalarida   keskin   o sish   kuzatilib,   bazaviy   inflyatsiya   o zining	
ʻ ʻ
trayektoriyasidan sezilarli  chetlashishi  bo yicha xavotirlar  yuzaga kelgan taqdirda	
ʻ
tegishli pul-kredit siyosati choralari ko rib boriladi.	
ʻ
19 4-rasm Real samarali almashuv kursi indeksi (RSAK).
5-rasm  Real samarali almashuv kursi tafovuti, foizda.
20 II-BOB. PUL-KREDIT SIYOSATI VOSITALARI
2.1 Pul-kredit siyosati operatsion mexanizmiga kiritilgan o zgartirishlar  ʻ
Pul-kredit   sharoitlari   va   siyosatining   istiqbollari   iqtisodiyotda   katta
ahamiyatga   ega   bo‘lgan   mavzulardan   biridir.   Pul-kredit   siyosatining   operatsion
mexanizmini   xalqaro   standartlarga   muvofiqlashtirish,   bank   tizimi   likvidligini
samarali   tartibga   solish   va   tijorat   banklarining   o z   likvidligini   boshqarish	
ʻ
jarayonlarini   soddalashtirish   maqsadida   xalqaro   moliya   institutlari   va   konsalting
kompaniyalari tavsiyalari asosida  operatsion mexanizmga bir  qator o zgartirishlar	
ʻ
kiritildi.     Jumladan,   Markaziy   bank   boshqaruvining   qarori   bilan   26-fevral
sanasidan   boshlab   banklararo   pul   va   REPO   bozorlarining   bank   to lov   kuni	
ʻ
yopilganidan   so ng     30   daqiqa   davomida   ochiq   bo lishini   ta minlash   hamda	
ʻ ʻ ʼ
Markaziy   bankning   pul-kredit   operatsiyalaridan   bank   to lov   kuni   yopilganidan	
ʻ
so ng   1   soat   davomida   foydalanish   imkoniyati   yaratildi.     Bunda,   tijorat   banklari	
ʻ
uchun   to lov   kuni   yakunlanganidan   so ng   pul   bozorlarida   umumiy   likvidlikni	
ʻ ʻ
qayta taqsimlash, so ngra Markaziy bank overnayt operatsiyalariga murojaat qilish	
ʻ
imkoniyati   yaratildi.   Ushbu   o zgartirishlar   likvidlikni   boshqarish   samaradorligini	
ʻ
sezilarli   darajada   oshirishi   ko zda   tutilgan.
ʻ   Bundan   tashqari,   tijorat   banklariga
likvidlik   taqdim   etishga   mo ljallangan   kun   davomidagi   kredit   instrumenti   hamda	
ʻ
valyuta garovi asosidagi overnayt  va 1 haftagacha bo lgan kredit auksionlari joriy	
ʻ
etildi.   Bu   banklardagi   likvidlik   uzilishlarini   oldini   olishga   va   to lov   tizimining	
ʻ
uzluksizligini   ta minlashga   xizmat   qiladi.   Pul-kredit   siyosati   operatsiyalariga	
ʼ
kiritilgan   o zgartirishlar   asosida   “O zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   pul-	
ʻ ʻ
kredit siyosatining operatsion mexanizmi” va “Markaziy bankning pul bozoridagi
operatsiyalarini   amalga   oshirish   tartibi”ga   tegishli   o zgartirishlar   kiritildi   hamda	
ʻ
amaldagi   normativ-huquqiy   hujjatlar   mazkur   qaror   talablariga   muvofiqlashtirildi.
Pul-kredit   bozorining   barqarorligini   ta’minlashda   muhim   o‘rin   tutadi.   Past   foiz
stavkalari   iqtisodiy   faollikni   rag‘batlantirsa,   yuqori   foiz   stavkalari   inflyatsiyani
nazorat   qiladi.   Pul   massasi   hajmi   iqtisodiyotdagi   aylanmadagi   mablag‘lar
miqdorini bildiradi. Pul-kredit sharoitlari mablag‘larning yetarliligini ta'minlashga
qaratilgan.   Milliy   valyutaning   barqarorligi   va   milliy   iqtisodiyotning   tashqi   muhit
21 bilan integratsiyasi  uchun pul-kredit siyosatining bir  qismi  hisoblanadi.   Pul-kredit
siyosatining asosiy maqsadlaridan biri narxlar barqarorligini ta’minlashdir.   Ko‘plab
mamlakatlar   markaziy   bank   raqamli   valyutalarini   yaratish   ustida   ish   olib
bormoqda.   Bu,   kelgusida   pul-kredit   siyosati   vositalarini   raqamli   muhitga
moslashishni   talab   qiladi.   Ekologik   barqarorlikka   e’tibor   oshib   bormoqda,   bu   esa
yashil   moliyalashtirish   va   kreditlarni   barqaror   rivojlanishga   yo‘naltirishni   talab
etadi.   Jahon   iqtisodiyotining   bir-biriga   bog‘liq   holati   sababli,   pul-kredit   siyosati
xalqaro   moliyaviy   barqarorlikni   ta’minlash   yo‘nalishida   muhim   vazifalarni
bajaradi.   Pul-kredit siyosatida sun’iy intellekt, katta ma’lumotlar tahlili va boshqa
texnologiyalar   qo‘llanilishi   kutilmoqda.   Bu   qarorlar   qabul   qilish   jarayonini
optimallashtirishga   yordam   beradi.   Inflyatsiya,   ishsizlik   va   iqtisodiy   o‘sishni
nazorat   qilishda   yanada   samarali   strategiyalar   ishlab   chiqish   zarurati   mavjud.
Ushbu yo‘nalishlar pul-kredit siyosati tizimini takomillashtirish va uni zamonaviy
iqtisodiy sharoitlarga moslashtirish uchun yangi imkoniyatlar ochadi.
Pul-kredit   siyosati   vositalarining   diversifikatsiyasi.   Kichik   biznes   va
startaplarga   moliyaviy   yordam   ko‘rsatish   uchun   samarali   vosita   sifatida
rivojlanishi   kutilmoqda.   Masalan,   QE   (Quantitative   Easing   —   Pul   massasini
kengaytirish)   kabi   dasturlar   global   iqtisodiy   inqirozlardan   keyin   ham   muhim   rol
o‘ynaydi.   Markaziy   banklar   tomonidan   joriy   etilayotgan   raqamli   valyutalar
moliyaviy   tizim   samaradorligini   oshirish   va   naqd   puldan   raqamli   tizimlarga
o‘tishni   tezlashtirishga   yordam   beradi.   Sun'iy   intellekt   asosida   iqtisodiy
ma'lumotlarni   tahlil   qilish   va   prognozlash   markaziy   banklarning   qarorlar   qabul
qilish   jarayonini   tezlashtiradi   va   aniqligini   oshiradi.   Ekologik   loyihalarni
moliyalashtirish   uchun   maxsus   obligatsiyalarni   qo‘llab-quvvatlash,   pul-kredit
siyosatining yangi tendensiyasi sifatida yashil iqtisodiyotni rivojlantirishda ishtirok
etish,   jahon   moliyaviy   tizimi   barqarorligini   ta'minlash   uchun   xalqaro   tashkilotlar
bilan   hamkorlikni   kuchaytirish,   global   valyuta   tizimlarini   mustahkamlash   orqali
iqtisodiy   integratsiyani   rivojlantirish   kabi   muhim   omillarni   shakillantirish   kerak.
Pul-kredit siyosati kelgusida faqat makroiqtisodiy masalalarga qaratilmasdan, balki
22 aholi turmush darajasi va ijtimoiy muammolarni hal qilishda ham o‘z ahamiyatini
oshiradi. Masalan:
 Uy-joy kreditlarini yaxshilash.
 Ta’lim   va   sog‘liqni   saqlash   sohasiga   moliyaviy   ko‘mak   dasturlarini
ishlab chiqish.
Ushbu   istiqbollar   mamlakat   iqtisodiyotini   barqaror   rivojlantirish   va   xalqaro
raqobatbardoshligini oshirish uchun muhim yo‘nalishlardir.   Moliyaviy inqiroz yoki
pandemiya   kabi   noan’anaviy   vaziyatlarda,   masalan,   foiz   stavkalarini   pasaytirish
yoki   aktivlar   sotib   olish   dasturlari   orqali   iqtisodiyotni   qo‘llab-quvvatlash   kerak.
Xomashyo   va   energetika   resurslarining   cheklanganligi   sharoitida   pul-kredit
siyosati iqtisodiy barqarorlikni ta’minlashga yordam beradi.   Kichik va o‘rta biznes
sub’yektlarini moliyalashtirish uchun qulay sharoitlar yaratish,   pul-kredit siyosatini
barcha   qatlamlar   uchun   ochiq   qilish   orqali   tadbirkorlik   imkoniyatlarini
kengaytirish   kabi   choralarni   amalga   oshirish   muhimdir.   Fintech   kompaniyalar   va
startaplar   bilan   hamkorlik   qilib,   pul-kredit   mexanizmlarini   takomillashtirish,
Markaziy   banklar   blokcheyn   asosida   raqamli   valyuta   va   to‘lov   tizimlarini
takomillashtirishi   mumkin.   Pul-kredit   siyosati   global   barqarorlikka   erishishda
ko‘proq   muvofiqlashgan   choralarni   talab   qiladi.   Kredit   vositalarini   aholining   zaif
qatlamlari uchun kengroq ochilishiga yordam berish.   Pul-kredit siyosati zamonaviy
iqtisodiyotning muhim jihatlaridan biri bo‘lib, uning hozirgi dolzarbligi, amaldagi
sharoitlari   va   istiqbollari   keng   tahlilga   loyiq   mavzudir.   Ushbu   siyosat   milliy
iqtisodiyotni   boshqarish,   barqarorlikni   ta'minlash   va   global   iqtisodiy   tizim   bilan
integratsiyalashuvda   markaziy   o‘rin   egallaydi.   Pul-kredit   siyosatining   amaldagi
sharoitlari   uning   barqaror   iqtisodiy   muhitni   ta’minlashga   qaratilganligini
ko‘rsatadi.   Xususan,   foiz   stavkalari,   pul   massasi   hajmi,   valyuta   kurslari   va
inflyatsiyani   boshqarish   kabi   vositalar   ushbu   siyosatning   asosiy   elementlari
hisoblanadi.   Inflyatsiyani   nazorat   qilish   hamda   iqtisodiy   faollikni   rag‘batlantirish
vositalari   orqali   pul-kredit   siyosati   xalqaro   va   milliy   bozor   sharoitida   samarali
faoliyat   ko‘rsatmoqda.   Biroq,   zamonaviy   iqtisodiy   muhit   dinamik   va   murakkab
bo‘lib,   pul-kredit   siyosati   oldida   yangi   vazifalar   turibdi.   Kelgusi   istiqbollarda,
23 raqamli   iqtisodiy   muhitda   pul-kredit   siyosati   uchun   raqamli   valyutalarning   joriy
qilinishi   muhim   yo‘nalish   hisoblanadi.   Markaziy   banklar   tomonidan   raqamli
valyutalarni   rivojlantirish   dasturlari,   bir   tomondan,   moliyaviy   tizimni
zamonaviylashtiradi,   ikkinchi   tomondan   esa   bu   iqtisodiyotni   boshqarishda   yangi
qiyinchiliklar   tug‘dirishi   mumkin.   Bundan   tashqari,   iqlim   o‘zgarishlariga   qarshi
kurash   va   yashil   moliyalashtirish   tamoyillarining   joriy   etilishi   pul-kredit
siyosatining dolzarb yo‘nalishlaridan biri hisoblanadi. Yashil obligatsiyalarni joriy
etish   va   ekologik   barqarorlikni   ta’minlashga   qaratilgan   dasturlar   pul-kredit
siyosatining   yangi   funksional   yo‘nalishlarini   rivojlantiradi.   Shuningdek,   xalqaro
miqyosdagi   globallashuv   jarayonlari   va   geosiyosiy   noaniqliklar   pul-kredit
siyosatini yanada muvofiqlashgan va ko‘p tomonlama yondashuvlarni talab qiladi.
Jahon   iqtisodiy   integratsiyasini   mustahkamlash,   valyuta   barqarorligini   ta'minlash
va xalqaro moliyaviy hamkorlikni rivojlantirish ushbu siyosatning asosiy vazifalari
bo‘lib   qoladi.   Kelgusida   pul-kredit   siyosatining   mikroiqtisodiy   va   ijtimoiy   ta'siri
ham   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Uy-joy,   ta’lim   va   sog‘liqni   saqlash   sohalarida
moliyaviy   qo‘llab-quvvatlash   dasturlarining   rivojlanishi   iqtisodiyotning   ijtimoiy
barqarorligini   oshirish   imkonini   beradi.   Bundan   tashqari,   tadbirkorlikni
rivojlantirishda   imtiyozli   kredit   dasturlari   va   moliyaviy   inkluziyaning   kuchayishi
iqtisodiy   o‘sishga   ijobiy   ta'sir   ko‘rsatadi.   Pul-kredit   siyosati   davlat   iqtisodiy
barqarorligini   ta’minlashda   markaziy   rol   o‘ynaydi.   Bu   siyosat   global   savdo   va
moliya   tizimlari   bilan   chambarchas   bog‘liq.   Kelgusida   davlatlar   pul-kredit
siyosatini   xalqaro   bozorlarga   yanada   integratsiyalashtirishga   qaratilgan   chora-
tadbirlarni   amalga   oshiradi.   Bunda   markaziy   banklarning   mustaqilligi   va   tezkor
qaror   qabul   qilish   qobiliyati   iqtisodiy   o‘sishni   rag‘batlantirishda   hal   qiluvchi
ahamiyat kasb etadi.   Innovatsion rivojlanishni qo‘llab-quvvatlash uchun pul-kredit
siyosati texnologik taraqqiyotga moliyaviy yordam ko‘rsatishi zarur. Xususan:
 Startaplarni moliyalashtirish uchun imtiyozli kredit dasturlarini kengaytirish.
 Raqamli iqtisodiyot uchun maxsus mablag‘ manbalarini yaratish.
 Sun’iy   intellekt   texnologiyalari   asosida   iqtisodiy   prognozlarni   yanada
aniqroq shakllantirish.
24 Istiqbolda   pul-kredit   siyosati   vositalarining   moslashuvchanligi   alohida   o‘rin
tutadi.   Markaziy   banklar   qisqa   muddatli   muammolarni   hal   qilish   uchun   tezkor
choralar qabul qilishlari va uzoq muddatli barqarorlikni ta’minlash uchun strategik
yondashuvlar ishlab chiqishlari zarur.   Masalan:
 Inflyatsiya va deflyatsiya davrida samarali choralar
 Ijtimoiy   jihatdan   kam   ta'minlangan   qatlamlarga   moliyaviy   xizmatlarni
kengroq ochish.
Xulosa qilib aytganda, pul-kredit siyosati  zamonaviy iqtisodiyotning asosiy
omili   sifatida   turli   muammolarning   yechimida   markaziy   rol   o‘ynaydi.   U   nafaqat
milliy   iqtisodiyotni   boshqarish,   balki   global   moliyaviy   barqarorlikni   ta'minlashda
ham   dolzarb   ahamiyatga   ega.   Istiqboldagi   raqamli   transformatsiya,   yashil   moliya
va   global   integratsiya   jarayonlari   ushbu   siyosatning   yanada   takomillashishi   va
rivojlanishiga   xizmat   qiladi.   Shu   bois,   pul-kredit   siyosatining   mazkur
yo‘nalishlarini   izchil   o‘rganish   va   amalga   oshirish   iqtisodiy   barqarorlik   va
taraqqiyot   uchun   muhim   ahamiyatga   ega   bo‘ladi.   Pul-kredit   siyosatining
istiqbollari   milliy   va   xalqaro   darajada   iqtisodiy   o‘sish,   moliyaviy   barqarorlik   va
innovatsion rivojlanishni ta’minlashga xizmat qiladi. Ushbu yo‘nalishlarni amalga
oshirish   uchun   davlatlar   iqtisodiyotga   moslashuvchan   va   uzoq   muddatli   siyosat
yondashuvlarini   ishlab   chiqishlari   lozim.   Bu   esa   iqtisodiy   jarayonlarni   samarali
boshqarishga,   aholi   farovonligini   oshirishga   va   ekologik   muvozanatni   saqlashga
imkon beradi.
2.2  Kredit munosabatlari va kredit turlari
Kredit deganda bo'sh turgan pul mabla'glarini ssuda fondi shaklida to'plash
va   ularni   pulga   ehtiyoji   bor   bo‘lgan   yuridik   va   jismoniy   shaxslarga   ma lumʼ
maqsadlar   uchun   ma'lum   muddatga,   foiz   to'lovlari   bilan   qaytarish   sharti   bilan
qarzga   berish   munosabatlarini   tushinamiz.   Kapitalning   pul   shakli   ssuda   kapitali
deyilsa,   uning   harakati   kreditning   mazmunini   izohlab   beradi.   Kredit
munosabatlarida ikki sub'ekt ishtirok etadi, ya'ni pul egasi (qarz beruvchi) va qarz
oluvchi. Ssuda kapitali, ya ni kredit resurslarining paydo bo‘lish manbalari asosan	
ʼ
quyidagilar:
25 - korxona va tashkilotlarning amortizatsiya ajratmalari;
- mahsulot sotishdan olingan tushumlar;
- korxonalardagi   ishlab   chiqarishni,   fan   va   texnikani   rivojlantirish
jamg‘armalari, moddiy ra'gbatlantirish jamg‘armalari;
- korxonalar xo‘jalik-moliyaviy faoliyati foydasi;
- bankdagi byudjet muassasalari, kasaba uyushmalari va
boshqa ijtimoiy tashkilotlarning joriy pul resurslari;
- aholining bo'sh turgan pul mablag`lari.
Kredit berish quyidagi tamoyillarni nazarda tutadi. 3
 maqsadlilik;
 qaytarishlilik;
 ta'minlanganlik;
 to'lovlilik.
Kreditning bir qancha vazifalarni bajaradi:
1. Qayta taqsimlash vazifasi. Kredit yordamida korxonalar, davlat va aholining
bo'sh pul mabla'glari ssuda fondi shaklida jamlanadi, to‘plangan mabla'glar
kredit   mexanizmi   orqali   iqtisodiyotga   ehtiyojlarga   mos   holda   qayta
taqsimlanadi;
2. Rag'batlantirish.   Qarz   oluvchi   butun   summani   foizlar   bilan   birga   qaytarish
majburiyatini oladi, bu qarz oluvchini yanada serharakat bo‘lishga undaydi.
Odamlar   olgan   pullarini   samaraliroq   boshqarishadi   va   keraksiz   xarajatlarni
kamaytirishadi;
3. Ijtimoiy. Banklar ta'lim kreditlari berishni  taklif qiladi, bu dasturlarning bir
qismi qisman yoki to'liq davlat byudjeti tomonidan moliyalashtiriladi;
4. Iqtisodiyotni   tartiblashdir.   Bunda   kredit   foizi   stavkalarini   tabaqalashtirish,
davlat   tomonidan   kafolatlar   va   imtiyozlar   berish   kabi   usullardan
foydalaniladi.
3
  B.Y. Xodiyev, Sh.Sh. Shodmonov. Iqtisodiyot nazariyasi. (Darslik). - Т.: «Barkamol fayz 
media», 2017, 638 bet
26 Kredit   turli   shakllarda   amalga   oshiriladi.   Har   qancha   salbiy   qiyofa   namoyon
qilmasin, ammo baribir kreditning dastlabki va tarixiy shakli sudxo‘rlik kreditidir.
Hozirgi   vaqtda   bank   krediti,   xo‘jaliklararo   kredit,   tijorat   krediti,   davlat   krediti,
iste'mol krediti va xalqaro kredit kabi shakllardan ko‘p foydalaniladi.   Bank krediti-
pul   egalari   hisoblangan   banklar   va   nobank   kredit   muassasalari   tomonidan   qarzni
oluvchilarga   ssudalar   shaklida   beriluvchi   kredit.   Tovar   muomalasidan   tortib   toki
kapital   jam'garilishigacha   bo‘lgan   barcha   sohalarda   ishlatilishi   mumkin. 4
Xo'jaliklararo kredit — ayrim korxona, tashkilot tomonidan boshqasiga beriluvchi
kredit hisoblanadi.
Tijorat   krediti   —   xo'jalik   yurituvchi   turli   korxona,   tashkilotlarning   bir-biriga
beradigan   kreditidir.   Tijorat   kreditining   eng   keng   tarqalgan   shakli   –   bu   to'lovni
kechiktirish sharti bilan tovarni berishdir.
Iste'mol krediti — jismoniy shaxslarga, avvalambor, iste'mol tovarlari (maishiy
texnikalar,   mebel,   avtomobil   va   h.k.)   xaridi   uchun   beriladigan   kredit.   Boshqa
kredit shakllari ichida iste'mol kreditlarining foizlari ancha yuqori bo‘ladi.
Ipoteka   krediti   —   kochmas   mulk   ob ektlarini   xarid   qilishda   uzoq   muddatgaʼ
beriluvchi kredit.
Davlat   krediti   —   aholi   va   tadbirkorlik   subyektlaridan   davlatga   pul
mabla'glarining   ko‘chib   o‘tishi   bilan   bog‘liq   kredit   shakli.   Budjet   taqchilligini
qoplash maqsadida foydalanish ko‘proq uchraydi.
Xalqaro kredit  —ssuda  kapitalining xalqaro iqtisodiy munosabatlar  sohasidagi
harakati   orqali   yuzaga   keladigan   kredit   shakli.   Xalqaro   kreditning   tovar   yoki   pul
(valyuta) shakllari uchraydi.
Kredit   munosabatlarining   murakkablashuvi   natijasida   oxirgi   paytlarda
kreditlashning   lizing,   faktoring,   forfeyting,   trast   kabi   yangi   shakllari   ham   keng
tarqalmoqda.
Lizing   —   pulsiz   kredit   shakli,   odatda,   ishlab   chiqarish   vositalari,   boshqa
moddiyliklarni   foydalanuvchilar   tomonidan   keyinchalik   muntazam   haq   to'lab
borish,   oldindan   ma`lum   bo`lgan   muddatlarda   sotib   olish   shartlari   bilan   uzoq
4
  B.Y. Xodiyev, Sh.Sh. Shodmonov. Iqtisodiyot nazariyasi. (Darslik). - Т.: «Barkamol fayz 
media», 2017, 638 bet.
27 muddatli   ijaraga   berishdir.   Odatda,   ishlab   chiqarish   vositalarini   yetkazib
beruvchilar   bevosita   xarid   qiluvchilarga   to`g`ridan-to`g`ri   emas,   balki   lizing
tashkilotlari vositachiligida ijaraga beradilar. 
Faktoring — bu bozorning boshqa subyektlari qarz majburiyatlarini sotib olish
yoki   sotib   yuborish   munosabatlaridir.   Odatda   banklar   turli   korxonalarning
debitorlik   qarzlarini   (ya ni   qarzdorlik   majburiyatlarini)   o'zi   uchun   manfaatlarʼ
shartlarda sotib olib, keyin esa ushbu qarzlarni qarzdorlardan undirib oladi.
Forfeyting — yuqorida keltirilgan faktoringli munosabatlarning uzoq muddatli
shakli hisoblanadi. Banklar qarzdorlik majburiyatlarini o‘z bo‘yniga olgandan uni
undirishga uzoq vaqt sarflaydi.
Trast — bu moliya-kredit tashkiloti mijozlarining kapitallarini ishonch asosida
boshqarish bo'yicha munosabatlarni aks ettiradi.
Kredit munosabatlari zamonaviy jamiyatda moliyaviy tizimning ajralmas qismi
bo‘lib,   u   inson   hayotining   turli   jabhalarida   sezilarli   ta’sir   ko‘rsatadi.   Kredit
munosabatlari orqali har bir shaxs moliyaviy ehtiyojlarini qondirish, yirik xaridlar
amalga oshirish yoki biznesni rivojlantirish imkoniyatiga ega bo‘ladi. Biroq, kredit
olish   jarayoni   inson   hayotiga   ijobiy   va   salbiy   ta’sirlar   ko‘rsatadigan   kompleks
mexanizm   hisoblanadi.   Kreditlar   o‘z   maqsadiga   ko‘ra   turli   turlarga   bo‘linadi:
iste’mol krediti, ipoteka krediti, biznes krediti, ta’lim krediti va boshqalar. Har bir
kredit   turi   insonning   turmush   darajasini   yaxshilashga   qaratilgan   bo‘lsa-da,   uni
boshqarish   mas’uliyati   shaxsning   moliyaviy   savodxonligiga   bog‘liq.   Iste’mol
krediti   yordamida   shaxs   kundalik   ehtiyojlarini   qondirishi,   uy   jihozlari   yoki
transport vositasi sotib olishi mumkin. Bu inson hayotini qulayroq qilishda muhim
rol   o‘ynasa-da,   noto‘g‘ri   boshqarilgan   kredit   yuki   moliyaviy   qiyinchiliklarni
keltirib chiqarishi mumkin.   Biznes krediti esa tadbirkorlikni rivojlantirishga xizmat
qiladi.   Bu   kreditlar   orqali   tadbirkorlar   yangi   imkoniyatlar   yaratadi,   ish   o‘rinlari
tashkil   qiladi   va   iqtisodiy   rivojlanishga   hissa   qo‘shadi.   Biroq,   biznesdagi   xavf-
xatarlar   muvaffaqiyatsizlikka   olib   kelishi   mumkin,   bu   esa   kredit   to‘lovlarini
amalga oshirishga qiyinchilik tug‘diradi.   Kreditlar insonlarga moliyaviy erkinlikni
beradi va hayot sifatini oshiradi. Ipoteka kreditlari orqali ko‘pchilik o‘z uyini sotib
28 olish imkoniyatiga ega bo‘ladi, bu esa oilaviy barqarorlikka ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.
Ta’lim krediti esa yuqori ma’lumot olishga yordam beradi, bu shaxsning kelajagini
yanada porloq qilishda muhim ahamiyatga ega.   Moliyaviy mas’uliyatni yetarlicha
anglamaslik   yoki   daromad   va   xarajatlar   muvozanatini   ta'minlay   olmaslik
kreditlarning   salbiy   ta’sirini   yuzaga   keltiradi.   Qarzdorlik   stress,   salbiy   hissiy
holatlar   va   hattoki   oilaviy   munosabatlarning   buzilishiga   olib   kelishi   mumkin.
Shuningdek,   yuqori   foiz   stavkalari   kredit   oluvchilarga   ortiqcha   moliyaviy   bosim
yaratadi.   Kredit munosabatlari va kredit turlari inson hayotida muhim o‘rin tutadi.
Ular to‘g‘ri boshqarilgan holda insonning moliyaviy mustaqilligini ta'minlaydi va
hayot   sifatini   yaxshilaydi.   Biroq,   noto‘g‘ri   foydalanilgan   kreditlar   moliyaviy
muammolarni kuchaytirishi mumkin. Shu sababli, kredit olishdan oldin moliyaviy
rejalashtirish   va   mas’uliyatli   yondashuvni   shakllantirish   har   bir   shaxs   uchun
muhim ahamiyat kasb etadi.   Kredit munosabatlari – imkoniyat va xavf-xatarlarning
birlashgan   mexanizmi   bo‘lib,   u   har   bir   shaxsga   moliyaviy   barqarorlikka   erishish
yo‘lida   mustahkam   poydevor   yaratadi   yoki   aksincha,   noto‘g‘ri   boshqarilgan
holatda   moliyaviy   cheklovlarni   yuzaga   keltiradi.   Shu   bois   insonlar   moliyaviy
savodxonligini   oshirish   va   mas’uliyatli   kredit   oluvchiga   aylanishga   harakat
qilishlari zarur.
2.3 Pul-kredit siyosati vositalari, yagona pul-kredit siyosatini amalga
oshirishda banklarning o‘rni
Mamlakatimizda pul-kredit siyosatining eng ustivor yo‘nalishi barqaror pul 
muomalasini ta'minlash, kredit va naqd pul emissiyasi, jami pul massasining 
asossiz o'sishining oldini olish bo‘lib hisoblanadi.
Hozirgi   davrda   bozor   iqtisodiyotini   tartiblashda   pul-kredit   siyosatining   bir
qator   zamonaviy   mexanizmlari   va   vositalari   keng   qo'llanmoqda.   Masalan,
amaliyotda yalpi pul talabi va yalpi pul taklifini, xususan, pul massasining, moliya
bozorlarining   hamda   bank   tizimining   likvidliligini   samarali   tartiblashda   1)   ochiq
bozor   operatsiyalari,   2)   hisob   stavkasi   siyosati,   3)   majburiy   zaxiralar   normasi
siyosati,   4)   valyuta   siyosati   kabilar   keng   qo‘llaniladi.   “O'zbekiston
Respublikasining   Markaziy   banki   to'grisida”gi   Qonunda   keltirilshicha,   monetar
29 siyosatda   ochiq   bozor   operatsiyalari;   Markaziy   bank   hisob   operatsiyalari;
Markaziy bank operatsiyalari bo'yicha foiz stavkalari; majburiy zaxira talablari va
Markaziy   bank   qayta   moliyaviy   ta'minlash   kabi   vositalar   keltirilgan.   Pul-kredit
siyosati vositalari ma muriy va iqtisodiy vositalarga bo'linadi.ʼ  
Ma muriy   vositalarga   -   foiz   stavkalarini   tartiblash,   maqsadli   kreditlar,	
ʼ
banklar   uchun   kreditning   yuqori   chegaralarini   belgilash   kabi   usullar   va   choralar
kiradi.   Ular   bir   qator   kamchiliklarga   ham   ega,   masalan,   yuqorida   aytilganlar
alohida tijorat banklariga nisbatan qo'llaniladigan yakka tartibdagi choralar bo'lib,
moliya   bozoridagi   raqobatni   bo'gib   qo`yishi,   moliyaviy   sohaning   rivojlanishini
susaytirishi   va   banklarning   vositachilik   rolini   pasaytirishi   ham   mumkin.
Shuningdek, alohida olingan banklar ustidan nazoratning o'rnatilishi oqibatida o`z
navbatida   alohida   olingan   tarmoq   va   hududlarda   kreditlash   samarasi   pasayadi,
katta   miqdordagi   moliyaviy   mabla'glarning   yashirin   iqtisodga   yoki   xorijiy
bozorlarga chiqib ketishini keltirib chiqarishi mumkin.
Pul-kredit   siyosatining   iqtisodiy   vositalariga   -   ochiq   bozor   operatsiyalari
(davlat   va   Markaziy   bankka   tegishli   qimmatli   qo'gozlarni   birlamchi   bozorlarda
sotish),   ikkilamchi   bozor   operatsiyalari   (bevosita   oldi-sotdi   operatsiyalari),   qayta
moliyalashtirish   siyosati,   majburiy   zahiralash   talablari,   valyuta   siyosati,   kredit
kimoshdi   auktsionlari,   valyutaviy   svoplar,   veksellarni   hisobga   olish,   lombard   va
overdraft   mexanizmlari   va   boshqalar   kiradi.   Pul-kredit   siyosatining   iqtisodiy
vositalarining bir qator afzallik tomonlari bor, masalan, Markaziy bank uchun pul
massasi, moliya bozorlarini samarali tartiblash, pul-kredit siyosati samaradorligini
oshirish,   pul-kredit   siyosati   orqali   boshqarish   jarayonlariga   davlat   aralashuvini
kamaytirish,   moliya   bozorlarining   rivojlanishi   va   kengayishi,   banklarning
vositachilik   rolining   oshirilishiga,   sarmoyalar   va   moliyaviy   jam'garmalar   hajmini
ko'paytirishga qo'shimcha qulayliklar yaratadi.
Banklar   pul   resurslarini   jamlash,   joylashtirish   va   ularning   harakatini
boshqarish   bilan   shu'gullanuvchi   moliyaviy   muassasa   hisoblanadi.   Banklar
faoliyatining asosiy tomonlaridan biri kredit munosabatlariga xizmat qilish bo'lib,
ular kredit muassasalarining asosini tashkil qiladi. O‘zbekistonda bank tizimi, ikki
30 darajali   bo'lib,   o'z   ichiga   markaziy   (emission)   bank   va   tijorat   banklarning
(shuningdek, bank faoliyatini yurituvchi nobank muassasalarning) keng tarmog‘ini
o‘z ichiga qamrab oladi.
Hukumat   banki   mamlakat   pul-kredit   tizimini   markazlashgan   holda   tartibda
soladi   va   davlatning   yagona   pul-kredit   siyosatini   amalga   oshiradi.   Markaziy
bankga   davlat   banki,   hukumat   banki,   banklar   banki   degan   asosli   ta riflar   beriladiʼ
va u quyidagi vazifalarni bajaradi:
 davlatning   monetar   siyosatini   ishlab   chiqadi   va   amalga   oshiradi;
 iqtisodiyotning   ehtiyojlariga   mos   ravishda   pul   muomalasini   tartibga  
soladi;
 milliy valyuta muomalasini tartibga keltiradi;
 xalqaro valyuta bozorlarida valyutalar bilan operatsiyalar amalga 
oshiradi;
 mamlakat nomidan rasmiy oltin-valyuta zaxiralarni saqlash vazifasini 
bajaradi;
 pul taklifi ustidan nazorat qiladi;
31  boshqa banklar faoliyatini uy'gunlashtiradi va boshqa banklar ustidan 
nazorat qiladi;
 boshqa banklarning majburiy zaxiralarini saqlaydi.
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   banklar   va   tashkilotlar   teng   sheriklar   sifatida
hamkorlik   qilishadi.   Kredit   ajratishda   fan-texnika   taraqqiyotini   jadallashtiruvchi,
ishlab chiqarish rivojlanishining yangi darajaga chiqishini ta'minlovchi tadbirlar va
loyihalarga   ustivorlik   beriladi.   Tijorat   banklar   ixtisoslashuviga   investitsion   va
ipoteka banklarini misol keltirish mumkin.
32 XULOSA 
          Kredit munosabatlari zamonaviy jamiyatda har bir inson hayotining ajralmas
qismi   bo‘lib,   u   imkoniyatlar   va   mas’uliyatlarning   murakkab   birikmasini   o‘zida
mujassam   etadi.   Kreditlar   orqali   shaxs   o‘z   orzularini   amalga   oshirish,   biznesini
rivojlantirish va moliyaviy qiyinchiliklarni yengib o‘tish imkoniyatiga ega bo‘ladi.
Ammo,   bu   imkoniyatlar   bilan   birga,   mas’uliyat   va   risklar   ham   yuzaga   keladi.
Kredit tizimi inson hayoti va iqtisodiyotda muhim vositadir. Iste’mol krediti orqali
insonlar   o‘z   ehtiyojlarini   tezda   qondira   oladi,   ipoteka   esa   uy-joy   masalasini   hal
qilishda   yordam   beradi.   Shu   bilan   birga,   biznes   krediti   tadbirkorlarga   iqtisodiy
faollikni   oshirish   imkonini   beradi.   Ammo,   har   qanday   kredit   o‘z   vaqtida
qaytarilishi   kerak   bo‘lgan   moliyaviy   majburiyatni   bildiradi.   Bu   shaxsning
moliyaviy   savodxonligi   va   rejalashtirish   qobiliyatiga   bog‘liq   holda   muvaffaqiyat
yoki   qiyinchilik   manbaiga   aylanishi   mumkin.   To‘g‘ri   boshqarilgan   kredit   inson
hayot   sifatini   oshiradi   va   ijtimoiy   barqarorlikni   ta'minlaydi.   Ammo   noto‘g‘ri
boshqarilgan kredit yuki moliyaviy bosim, stress va hattoki oilaviy munosabatlarda
ziddiyatlarni keltirib chiqarishi mumkin. Shuning uchun har bir qarz oluvchi kredit
olishdan avval uning shartlari, imkoniyatlari va xavf-xatarlarini chuqur o‘rganishi
zarur.   Shubhasiz,   kredit   munosabatlari   inson   hayotida   nafaqat   iqtisodiy,   balki
psixologik va sotsial ta'sirga ega murakkab hodisa sifatida namoyon bo‘ladi. Kredit
olish   insonlarga   yangi   imkoniyatlar   ochib   berishi   bilan   birga,   mas’uliyatli
yondashuvni   talab   qiladi.   Bu   esa   shaxsning   moliyaviy   savodxonlik   darajasini
oshirish   zaruratini   ko‘rsatadi.   Hozirgi   davrda   insonlar   kreditlardan   turli   xil
maqsadlarda foydalanmoqda: uy-joy sotib olish, ta’lim olish, biznesni rivojlantirish
yoki   kundalik   ehtiyojlarni   qondirish.   Bu   kreditlarning   har   biri   o‘ziga   xos
ahamiyatga   ega   bo‘lsa-da,   ularni   noto‘g‘ri   boshqarish   moliyaviy   qiyinchiliklarga
olib   kelishi   mumkin.   Shu   sababli,   kreditni   boshqarish   bo‘yicha   bilim   va
mas’uliyatni   shakllantirish   bugungi   jamiyatda   dolzarb   masalaga   aylangan.   Kredit
munosabatlarining   ijobiy   ta’siri   insonlarga   hayot   sifatini   oshirish,   orzulariga
erishish va iqtisodiy jihatdan mustaqil bo‘lish imkoniyatini beradi. Ammo, boshqa
tomondan,   noto‘g‘ri   yondashuv   moliyaviy   muammolar   va   qarzdorlik   stressini
33 keltirib   chiqarishi   mumkin.   Shu   bois,   kredit   olish   jarayonida   ehtiyotkorlik   va
rejalashtirish muhimdir.   Xulosa qilib aytganda, kredit munosabatlari har bir inson
uchun   imkoniyatlar   va   mas’uliyatlar   uyg‘unligidan   iborat.   Kreditning   ijobiy
tomonlaridan unumli foydalanish va salbiy ta’sirlarini minimallashtirish uchun har
bir   qarz   oluvchi   moliyaviy   savodxonlikni   oshirishi,   qarz   olishdan   oldin
imkoniyatlarini   baholashi   va   kelajakdagi   majburiyatlarini   rejalashtirishi   lozim.
Kredit   munosabatlari   inson   hayotini   farovon   va   qulay   qilishning   vositasi   bo‘lib
xizmat   qilishi   uchun   ongli   yondashuv   har   birimizning   kun   tartibimizga   kirishi
shart.   Kredit   munosabatlari   inson   hayotida   muhim   o‘rin   tutadi,   ammo   ular
mas’uliyat   va   moliyaviy   intizomni   talab   qiladi.   To‘g‘ri   foydalanilgan   kredit
shaxsiy   farovonlikka   erishish   yo‘lida   kuchli   vosita   bo‘lishi   mumkin,   noto‘g‘ri
boshqarilgan   kredit   esa   moliyaviy   inqirozga   sabab   bo‘lishi   ehtimoli   yuqori.   Shu
sababli,   moliyaviy   savodxonlikni   oshirish   va   mas’uliyatli   qarz   oluvchi   sifatida
shakllanish   bugungi   jamiyatda   har   bir   inson   uchun   dolzarb   vazifa   hisoblanadi.
Kredit   munosabatlari   inson   hayotiga   farovonlik   olib   kelishiga   zamin   yaratish
uchun ongli va mas’uliyatli yondashuv talab etiladi.
34 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1   .   Abdurahmonov, A.  Pul-kredit siyosati: nazariya va amaliyot . – Toshkent: 
O zbekiston, 2020.ʻ
2.   Bekmurodov, Sh . Makroiqtisodiyot va pul-kredit tizimi.  – Toshkent: Iqtisodiyot,
2019.
3. Karimov, I.  Pul-kredit siyosatining zamonaviy muammolari.  – Toshkent: 
O qituvchi, 2021.
ʻ
4. Mirziyoyev, Sh.  O zbekiston iqtisodiy islohotlari va pul-kredit siyosati	
ʻ . – 
Toshkent: Yangi nashr, 2022.
5.   Rasulov, T.  Pul-kredit siyosati va bank tizimi . – Toshkent: Iqtisodiyot, 201
 
6. Saidov, R.  Pul-kredit siyosatining nazariy asoslari . – Toshkent: O zbekiston, 	
ʻ
2020.
7. Toshmatov, J.  Makroiqtisodiy siyosat va pul-kredit mexanizmlari . – Toshkent: 
Iqtisodiyot, 2021.
8. Usmonov, B.  Pul-kredit siyosati va inflyatsiya . – Toshkent: O qituvchi, 2019.	
ʻ
9. Xolmirzayev, A.  Pul-kredit siyosati va iqtisodiy o sish.	
ʻ  – Toshkent: Yangi 
nashr, 2020.
10. Yuldashev, O.  Pul-kredit siyosati va moliyaviy bozorlar . – Toshkent: 
Iqtisodiyot, 2021.
35 « TASDIQLAYMAN »
ZARMED UNIVERSITETI
“ Iqtisodiyot va aniq fanlar ”   kafedrasi
mudiri  dots. A.A.Nizamov
______________
«____»______________2025 yil
“ Iqtisodiyot   nazariyasi ”  fani bo‘yicha bajarilgan kurs ishining  
BAHOLASH   MEZONLARI
№ Mezonlar Maksimal
ball
1 Mavzuning   dolzarbligi.   Ish   rejasini   mavzuga   mos   ravishda
tuzilishi. 0-5
2 Ishning   ilmiy-uslubiy   yangiliklari   va   ijodiy   (mustaqil   va
tanqidiy   tahlil)   yondashish   darajasi. 0-10
3 Mavzu   bo‘yicha   ish   natijalarini   talabalarning   ilmiy
to‘garaklarida   va   konferensiyalarida   taqdimot   etilishi. 0-5
4 Ishning   matnini   rasmiylashtirish   (jadval,   chizma,   grafik   va
rasmlardan   keng   foydalanish). 0-20
5 Ishning   natijalari   bo‘yicha   qilingan   ilmiy-amaliy   xulosalar. 0-15
6 Ishning   imlo   xatolari   (orfografiya). 0-5
7 Ishning   uslubiy   xatolari   (stilistik). 0-5
8 Ishning   husni   xati   (kolligrafiya). 0-5
9 Talabaning   himoya   qilish   darajasi.   Ishning   taqdimoti
jarayonidagi   mahorati. 0-15
10 Ish   bo‘yicha   berilgan   savollarga   to‘g‘ri,   aniq   va   to‘liq
javob berish. 0-10
11 Ish   himoyasi   taqdimotida   axborot-kommunikatsiya
vositalaridan   foydalanish. 0-5
Jami: 100
Kurs   ishining   mazkur   baholash   mezonlari   20 24 yil   “ ____ ”   _________ dagi
kafedra   yig‘ilishida   muhokama   qilib   ma’qullangan.     Bayonnoma   №  ____________
36 ZARMED Universiteti 60410100-Iqtisodiyot ta’lim yo‘nalishi 1-kurs 3-1
IQT-24  guruhi talabasi __________________________________________ning
_____________________________________________________________
mavzusi bo‘yicha kurs ishiga
T A Q R I Z
Mavzuning dolzarbligi  
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Yutuqlari  
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Kurs ishi kamchiliklar  
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Xulosa  (himoyaga tavsiya etiladi, himoyaga tavsiya etilmaydi) 
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Ilmiy rahbar:  _________________________________________________
(F.I.Sh., imzo)
37

Pul-kredit siyosati kurs ishida ilmiy adabiyotlarga asoslangan holda ma'lumotlar yozilgan. Unda jadvallar orqali mavzu yoritilgan.