Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 531.1KB
Покупки 0
Дата загрузки 22 Сентябрь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

Qadimgi sharq va g'arb xalqlaridagi iqtisodiy g'oyalarning iqtisodiy rivojlanishga ta'siri

Купить
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA O’RTA MAXSUS TA’LIM
VAZIRLIGI
GULISTON DAVLAT UNIVERSITETI
RAQAMLI IQTISODIYOT VA INNOVATSIYALAR FAKULTETI
“IQTISODIYOT NAZARIYASI” FANIDAN
Qadimgi sharq va g'arb xalqlaridagi iqtisodiy g'oyalarning iqtisodiy
rivojlanishga ta'siri MAVZUSIDAN
KURS ISHI
Bajaruvchi:____________________________________________________
Ilmiy rahbar:___________________________________________________
Kafedra
mudiri:_________________________________________________
1 MUNDARIJA
1. Qadimgi Sharq sivilizatsiyalarida iqtisodiy fikrlarning shakllanishi .............................................. 6
2. Qadimgi G’arb (Yunon va Rim)dagi iqtisodiy qarashlar va ularning mohiyati .............................. 8
3. Qadimgi iqtisodiy g’oyalarning asosiy yo’nalishlari: mulk, mehnat, bozor va davlat ................. 12
4. Sharq va G’arb iqtisodiy fikrlarining o’zaro farqlari va umumiy jihatlari ................................... 16
5. Qadimgi iqtisodiy g’oyalarning zamonaviy iqtisodiy rivojlanishga ta’siri ................................... 19
XULOSA ......................................................................................................................................... 23
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ................................................................................................... 25
2 KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi.   Bugungi   globallashuv   va   iqtisodiy   integratsiya
jarayonlari   sharoitida   har   bir   xalqning   tarixiy   taraqqiyoti,   madaniy   merosi   va
iqtisodiy   tafakkurining   shakllanishi   chuqur   o’rganilmoqda.   Iqtisodiy   g’oyalar   va
tamoyillar faqat zamonaviy davrga xos emas, balki ularning ildizlari chuqur tarixga
–   qadimgi   sivilizatsiyalarga   borib   taqaladi.   Ayniqsa,   qadimgi   Sharq   va   G’arb
xalqlari   tomonidan   ilgari   surilgan   iqtisodiy   qarashlar,   ularning   amaliyotga   tatbiqi
va   keyingi   rivojlanish   bosqichlariga   ta’siri   hozirgi   zamon   iqtisodiy   tafakkurini
shakllantirishda muhim rol o’ynagan.
Qadimgi   Sharq   –   Misr,   Mesopotamiya,   Xitoy,   Hindiston   kabi   hududlarda
davlat   boshqaruvi,   moliya,   savdo-sotiq,   soliq   tizimi   va   yer   egaligi   kabi   iqtisodiy
munosabatlarning   shakllanishi,   ularning   jamiyatdagi   roli   va   tarixiy   tajribasi
bugungi   kunda   ham   iqtisodchilar   va   tarixchilar   e’tiborida.   Shuningdek,   qadimgi
G’arb   –   Yunoniston   va   Rim   iqtisodiy   fikrlari   esa   mulkchilik,   bozor,   narx,   foyda,
mehnat   kabi   tushunchalarning   nazariy  asoslarini   yaratdi.   Bu   g’oyalar   keyinchalik
iqtisodiy fanlarning shakllanishiga zamin yaratdi.
Mazkur   mavzuning   dolzarbligi   shundaki,   hozirgi   zamon   iqtisodiy
muammolarini chuqur tushunish va ularni hal etishda tarixiy iqtisodiy g’oyalardan
foydalanish   muhim   ahamiyatga   ega.   Qolaversa,   har   bir   xalq   o’z   tarixiy   merosiga
tayangan   holda,   zamonaviy   iqtisodiy   siyosatini   shakllantirishi   zarur.   Shu   sababli,
qadimgi   Sharq   va   G’arb   iqtisodiy   fikrlarining   tahlili   nafaqat   ilmiy,   balki   amaliy
ahamiyatga ham egadir.
Kurs   ishining   maqsadi.   Ushbu   kurs   ishining   asosiy   maqsadi   —   qadimgi
Sharq   va   G’arb   xalqlarining   iqtisodiy   g’oyalarini   o’rganish   hamda   ularning
iqtisodiy   rivojlanish   jarayoniga   ko’rsatgan   ta’sirini   tahlil   qilishdan   iborat.   Ish
davomida   qadimgi   davrlarda   shakllangan   iqtisodiy   fikrlarning   mazmun-mohiyati
ochib   beriladi,   ularning   zamonaviy   iqtisodiy   qarashlarga   ta’siri   o’rganiladi.
3 Shuningdek, Sharq va G’arbdagi iqtisodiy tafakkurning umumiy va farqli jihatlari
aniqlanib, bu g’oyalarning bugungi kundagi ahamiyati yoritiladi.
Kurs   ishining   vazifalari.   Kurs   ishida   qadimgi   Sharq   va   G’arb   xalqlarining
iqtisodiy qarashlarini chuqur tahlil qilish ko’zda tutiladi. Avvalo, bu g’oyalarning
qanday   tarixiy   sharoitda   shakllangani   va   qanday   ijtimoiy-iqtisodiy   zaruratlardan
kelib   chiqqani   o’rganiladi.   Sharqdagi   Misr,   Mesopotamiya,   Hindiston   va   Xitoy
kabi sivilizatsiyalardagi iqtisodiy tafakkur o’ziga xos jihatlari bilan tahlil qilinadi.
G’arbdagi  Yunoniston  va Rimda rivojlangan iqtisodiy fikrlarning mazmuni  ochib
beriladi.   Sharq   va   G’arb   iqtisodiy   qarashlari   o’rtasidagi   umumiylik   va   farqlar
solishtiriladi.   Shuningdek,   qadimgi   iqtisodiy   g’oyalarning   zamonaviy   iqtisodiy
nazariyalar   va   amaliyotlarga   ta’siri   aniqlanadi   hamda   ularning   bugungi   iqtisodiy
rivojlanishdagi ahamiyati yoritiladi.
Kurs   ishining   obyekti .   Ushbu   kurs   ishining   o’rganish   obyekti   –   qadimgi
davrlarda   Sharq   va   G’arb   xalqlari   tomonidan   shakllantirilgan   iqtisodiy   g’oyalar,
ularning   mazmuni,   tarixiy   rivojlanishi   va   jamiyat   taraqqiyotiga   ko’rsatgan
ta’siridir.   Jumladan,   qadimgi   Misr,   Mesopotamiya,   Hindiston   va   Xitoyda   mavjud
bo’lgan   iqtisodiy   fikrlar,   davlat   boshqaruvi,   yerga   egalik,   soliqqa   tortish,   mehnat
taqsimoti,   savdo   munosabatlari   kabi   jihatlar   tahlil   qilinadi.   Shuningdek,   qadimgi
Yunoniston   va   Rimda   rivojlangan   mulkchilik,   bozor   munosabatlari,   mehnat   va
foyda haqidagi qarashlar ham o’rganish doirasiga kiradi.
Kurs   ishida   bu   g’oyalar   qanday   tarixiy,   madaniy   va   ijtimoiy   sharoitda
yuzaga kelgani, ular iqtisodiy taraqqiyotga qanday hissa qo’shgani hamda keyingi
davrlardagi   iqtisodiy   fikrlarning   shakllanishiga   qanday   ta’sir   qilgani   asosiy
o’rganish   obyekti   sifatida   ko’rib   chiqiladi.   Shu   bilan   birga,   bu   g’oyalar   va
tajribalarning zamonaviy iqtisodiy nazariyalar bilan bog’liqligi ham tahlil qilinadi.
Kurs   ishining   predmeti   —   qadimgi   Sharq   va   G’arb   xalqlari   tomonidan
ilgari   surilgan   iqtisodiy   g’oyalar   va   nazariyalar,   ularning   iqtisodiy   rivojlanish
jarayoniga   ta’siri   hamda   bugungi   kunda   bu   g’oyalar   va   g’oya   tizimlarining
4 zamonaviy   iqtisodiy   tafakkurga   qo’shgan   hissasi.   Bunga   qadimgi
sivilizatsiyalardagi iqtisodiy g’oyalar, ayniqsa, soliqqa tortish, savdo-sotiq, mehnat
taqsimoti, mulkchilik va yer egaligi kabi iqtisodiy munosabatlar kiradi.
Kurs   ishida   Sharq   va   G’arb   xalqlarining   iqtisodiy   g’oyalarining
ta’limotlaridagi   farqlar   va   umumiyliklar,   iqtisodiy   tizimlarining   o’ziga   xos
xususiyatlari   va   ularning   jamiyatdagi   amaliyotga   tatbiqi   tahlil   qilinadi.   Shu   bilan
birga,   qadimgi   iqtisodiy   fikrlarning   bugungi   iqtisodiy   siyosat   va   iqtisodiy
nazariyalar   bilan   bog’lanishi,   ularning   hozirgi   iqtisodiy   jarayonlarga   ta’sirini
ko’rsatish ham kurs ishining predmeti hisoblanadi.
Kurs ishining tuzilishi va tarkibi.   Kurs ishi tarkiban kirish, asosiy qismda
5   ta   reja,     xulosa   va   foydalanilgan   adabiyiotlar   ro’yxatidan   iborat.     Mavzuning
mazmunini   yoritishda   statistik   ma’lumotlar   o’rin   olgan   bo’lib   kurs   ishining
umumiy hajmi 31 betdan iborat.  
5 1. Qadimgi Sharq sivilizatsiyalarida iqtisodiy fikrlarning shakllanishi
Qadimgi   Sharq   xalqlari   —   Misr,   Mesopotamiya,   Hindiston   va   Xitoy   —
insoniyat   tarixining   dastlabki   yirik   madaniy   va   iqtisodiy   markazlari   bo’lib,   bu
hududlarda   taraqqiyot   ilk   bosqichdayoq   murakkab   ijtimoiy-iqtisodiy   tizimlar
shakllangan.   Ana   shu   tizimlar   asosida   jamiyat   a’zolari   o’rtasidagi   iqtisodiy
munosabatlar,   mulkchilik   shakllari,   mehnat   taqsimoti   va   davlatning   iqtisodiy
boshqaruvdagi o’rni haqida fikr yuritila boshlangan.
Qadimgi   Misrda   iqtisodiy   hayot   asosan   Nil   daryosi   bilan   chambarchas
bog’liq edi. Daryo har  yili toshib, atrofdagi  yerlarni  unumdor  qilib turar  edi. Shu
sababli,   suvni   to’g’ri   taqsimlash   va   irrigatsiya   tizimlarini   boshqarish   davlatning
eng   muhim   iqtisodiy   vazifalaridan   biriga   aylangan.   Misrda   mulkchilik   davlat
qo’lida bo’lib, aholiga ishlatish uchun yer ajratilgan. Bu tizim iqtisodiy fikrlarning
markazida   davlat   manfaatlarini   birinchi   o’ringa   qo’yishni,   umumiy   resurslardan
maqsadli foydalanishni taqozo qilgan. Ishchi kuchini muvofiqlashtirish, oziq-ovqat
omborlarini yuritish va soliqlarni yig’ish jarayonlarida aniqlik, hisob-kitob va rejali
ish   yuritish   asosiy   iqtisodiy   tamoyillarga   aylangan.   Arxeologik   topilmalardan
ma’lumki,   Misrda   ma’muriy-hisob   yuritish   bo’yicha   alohida   mutaxassislar
bo’lgan, ular hosil, mahsulot, soliqlar va ishchilarning sonini muntazam qayd etib
borganlar.
Mesopotamiya   (hozirgi   Iroq   hududi)   esa   iqtisodiy   fikrlarning   dastlabki
yozma   manbalari   bilan   mashhur.   Bu   hududda   ilk   shahar-davlatlar   shakllangani
bois   iqtisodiy   munosabatlar   murakkab   tus   olgan.   Shumerlar   davrida   ijtimoiy
tabaqalanish   aniq   ko’rinish   olgan:   zodagonlar,   erkin   fuqarolar,   hunarmandlar   va
qullar.   Mesopotamiya   iqtisodiy   hayoti   asosini   yerga   egalik,   sug’oriladigan
dehqonchilik,   chorvachilik,   savdo   va   soliqqa   tortish   tashkil   qilgan.   Miloddan
avvalgi   XVIII   asrda   Bobil   hukmdori   Hammurapi   tomonidan   tuzilgan   qonunlar
to’plamida iqtisodiy faoliyatni tartibga soluvchi ko’plab bandlar mavjud: masalan,
6 ijaraga berish, savdo shartnomalari, mehnat haqini belgilash, kredit munosabatlari.
Bu   esa   iqtisodiy   fikrlar   endi   amaliyotda   qonuniy   asosda   mustahkamlana
boshlaganini   ko’rsatadi.   Ayniqsa,   narx   va   foyda,   mehnat   samaradorligi   va
javobgarlik   masalalari   ilk   bor   huquqiy   jihatdan   tartibga   solinganligi   tarixiy
taraqqiyot uchun katta yangilik edi.
Qadimgi   Hindistonda   iqtisodiy   fikrlar   diniy-axloqiy   qadriyatlar   bilan
uyg’unlashgan   holda   rivojlangan.   Veda   adabiyotlari   va   xususan   “Arthashastra”
asari   bu   borada   juda   muhim   manba   hisoblanadi.   Arthashastrada   davlat
iqtisodiyotning boshqaruvchisi sifatida tasvirlangan. Yer solig’i, bojxona tartiblari,
narxlarni nazorat qilish, savdo yo’llarining xavfsizligini ta’minlash kabi masalalar
aniq   ko’rsatib   o’tilgan.   Asarda   iqtisodiy   faoliyat   turlari,   ularni   yuritish   qoidalari,
davlatning   daromad   manbalari,   byudjet   muvozanati   va   zaxira   tizimi   haqida   ham
keng   tushunchalar   berilgan.   Hind   jamiyatidagi   kasta   tizimi   har   bir   qatlamning
iqtisodiy   vazifasini   belgilab   bergan,   bu   esa   mehnat   taqsimotining   qat’iy   ijtimoiy
asosga   ega   bo’lishiga   olib   kelgan.   Bunday   tizim,   bir   tomondan,   iqtisodiy
barqarorlikni ta’minlasa, boshqa tomondan, ijtimoiy harakatchanlikni cheklagan.
Qadimgi   Xitoyda   iqtisodiy   fikrlarning   shakllanishida   Konfutsiy   va   boshqa
faylasuflarning g’oyalari muhim rol o’ynagan. Konfutsiy axloqiy-ijtimoiy tartibga
katta e’tibor qaratgan bo’lsa-da, bu qarashlar iqtisodiy faoliyatga ham ta’sir qilgan.
Davlat   iqtisodiyotni   tartibga   soluvchi   bosh   muvofiqlashtiruvchi   kuch   sifatida
qaralgan. Xitoyda ham irrigatsiya tizimlari, soliq yig’ish, hosilni saqlash va qayta
taqsimlash   tizimi   mukammal   darajada   yo’lga   qo’yilgan.   “Guanzi”   kabi   falsafiy-
ijtimoiy   asarlarda   iqtisodiy   boshqaruvga   doir   fikrlar   –   oziq-ovqat   narxlarini
barqaror   ushlab   turish,   strategik   zaxiralarni   yaratish,   aholiga   taqsimlash
mexanizmlari aniq ko’rsatilgan.
Qadimgi   Sharq   iqtisodiy   fikrlarining   umumiy   jihati   shundaki,   ular,   odatda,
amaliy   ehtiyojlar   asosida   shakllangan   va   davlat   manfaatlari   bilan   chambarchas
bog’liq   bo’lgan.   Bu   g’oyalar   zamonaviy   iqtisodiy   tafakkurdagi   rejalashtirish,
7 boshqaruv,   taqsimot,   moliya   va   soliqqa   oid   asosiy   tushunchalarning   tarixiy
ildizlarini   tashkil   qiladi.   Ayni   paytda,   bu   fikrlar   iqtisodiy   nazariyalar   shaklida
bo’lmasa-da,   ularning   amaliy   natijalari   jamiyatda   iqtisodiy   tartib,   barqarorlik   va
samaradorlikka xizmat qilgan
2. Qadimgi G’arb (Yunon va Rim)dagi iqtisodiy qarashlar va ularning
mohiyati
 Yunonistonning iqtisodiy qarashlari
Yunoniston   iqtisodiy   fikrlari   qadimgi   G’arb   iqtisodiy   tafakkurining   asosini
tashkil   qilgan.   Yunon   faylasuflari   iqtisodiyotning   asosiy   masalalarini   axloqiy,
siyosiy   va   ijtimoiy   jihatdan   chuqur   tahlil   qilganlar.   Yunon   iqtisodiy   fikrining
rivojlanishiga katta ta’sir ko’rsatgan asosiy omillar — siyosiy tizimlar, jamiyatning
ijtimoiy tabaqalari va bozorlarning shakllanishi bo’lgan.  
2.1-rasm.Qadimgi Sharq va G`arbdagi iqtisodiy qarashlar va ularning
mohiyati. 1
Sokrat   (Miloddan   avvalgi   469-399   yillar)   –   Sokrat   iqtisodiyotga   bevosita
tegishli   qarashlar   ilgari   surmagan,   ammo   uning   axloqiy   va   siyosiy   qarashlari
1
 Platon. Davlat. – T.: “Fan va texnologiya”, 2010.  
8 iqtisodiy fikrning shakllanishida muhim rol o’ynagan. Sokratning asosiy g’oyasi –
ijtimoiy   adolat   va   individual   axloqni   uyg’unlashtirish   edi.   U   iqtisodiy   faoliyatni
jamiyatning   yaxshi   yashashiga   qaratish   kerakligini   ta’kidlagan,   uning   fikricha,
iqtisodiy boyliklar faqat axloqiy me’yorlarga mos bo’lsa, samarali bo’ladi.
Platon (Miloddan avvalgi 427-347 yillar) – Platon o’zining "Davlat" asarida
iqtisodiy   tizimni   axloqiy   va   ijtimoiy   nuqtai   nazardan   ko’rib   chiqqan.   Platon
jamiyatda   to’g’ri   boshqaruvni   ta’minlash   uchun   iqtisodiy   faoliyatni   adolatli
taqsimlashni   va   davlat   tomonidan   nazorat   qilishni   zarur   deb   bilgan.   U   mehnat
taqsimoti,   mulkchilik   va   ijtimoiy   tabaqalanish   masalalarini   jamiyatda   ijtimoiy
barqarorlikni   saqlash   uchun   muhim   deb   hisoblagan.   Platonning   fikriga   ko’ra,
jamiyatda   uchta   asosiy   ijtimoiy   qatlam   bo’lishi   kerak:   hukmdorlar,   jangchilar   va
ishlab   chiqaruvchilar.   Har   bir   qatlamning   o’z   vazifalari   bor,   va   iqtisodiy   faoliyat
har   bir   qatlam   uchun   alohida   bo’lishi   kerak.   Platon   iqtisodiy   resurslarning   faqat
adolatli   taqsimotini,   maqsadga   muvofiq   ishlatilishini,   va   davlatning   iqtisodiy
boshqaruvdagi o’rnini ta’kidladi.
Aristotel   (Miloddan   avvalgi   384-322   yillar)   –   Aristotel   iqtisodiy   fikrni
yanada   rivojlantirgan   va   amaliy   jihatdan   ko’rib   chiqqan.   Aristotel   iqtisodiy
faoliyatni   jamiyatdagi   axloqiy   qadriyatlar   va   siyosiy   tizim   bilan   bog’lashga
intilgan.   Uning   “Nikomax   Etikasi”da   mulkchilik,   mehnat   taqsimoti   va   iqtisodiy
boshqaruv   haqidagi   g’oyalari   aniq   bayon   etilgan.   Aristotel   uchun   mulkchilik
jamiyatda   odamlarning   farovonligini   oshirishga   xizmat   qilishi   kerak   edi,   lekin
boylikni   orttirish   uchun   emas,   balki   umumiy   yaxshilikni   ta’minlash   uchun
ishlatilishi   lozim   edi.   Aristotel   davlatning   iqtisodiyotdagi   o’rni   haqida   fikr
yuritarkan,   davlat   ijtimoiy   va   iqtisodiy   barqarorlikni   saqlashda   katta   rol   o’ynashi
kerak   deb   hisoblagan.   Uning   iqtisodiy   qarashlarida   mulkchilik   va   shaxsiy
erkinlikning muvozanati haqida gap boradi.
 Rimda iqtisodiy fikrlar
9 Rimda   iqtisodiy   fikrlar   amaliyotga   ko’proq   yo’naltirilgan   va   ularning
ijtimoiy tizimi, huquqiy boshqaruvi, va iqtisodiy tizimlari ko’proq rivojlangan edi.
Rimda   iqtisodiy   faoliyat   jamiyatning   hayotida   katta   rol   o’ynagan   va   imperiya
hududida   o’tkaziladigan   savdo-sotiq,   soliqlar,   yerga   egalik   kabi   masalalar   asosiy
diqqat markazida bo’lgan.
Kato   Ulyus   (Miloddan   avvalgi   234-149   yillar)   –   Rimning   eng   mashhur
iqtisodiy   siyosatchisi   bo’lib,   u   qishloq   xo’jaligi   va   mulkchilikni   jamiyat
barqarorligini   ta’minlashda   muhim   vosita   sifatida   ko’rgan.   Kato   o’zining   "De
Agricultura"   (Qishloq   xo’jaligi   to’g’risida)   asarida   iqtisodiy   faoliyatni   amaliy
nuqtai nazardan tahlil qilgan. U, shuningdek, erkin mehnatni qo’llab-quvvatlagan,
chunki   erkin   mehnat   nafaqat   shaxsiy   farovonlikni,   balki   umumiy   ijtimoiy
barqarorlikni ham ta’minlashga yordam berishi mumkin degan edi. Kato iqtisodiy
tizimda mulkchilikka katta e’tibor qaratgan va bu tizimni rivojlantirishni o’zining
siyosiy faoliyatining asosi deb bilgan. 
Seneka (Miloddan avvalgi 4-yil - milodiy 65-yil) – Seneka, Rimning boshqa
mashhur   faylasufi,   boylik   va   materializmga   qarshi   turib,   iqtisodiy   faoliyatni
axloqiy masala sifatida ko’rgan. U iqtisodiy resurslarni adolatli va samarali tarzda
taqsimlashni,   va   boylikni   orttirishga   qarshi   bo’lgan.   Seneka   uchun   boylikning
asosiy   maqsadi   —   odamning   axloqiy   yaxshilanishi   va   jamiyatdagi   adolatni
ta’minlash   edi.   Seneka   iqtisodiy   resurslar   va   boylikni   to’plashda   ham,   ularni
ishlatishda ham axloqiy jihatlarni e’tiborga olishni ta’kidlagan.
Mark   Avreliy   (Miloddan   avvalgi   121-180   yillar)   –   Mark   Avreliy,   Rim
imperiyasining   imperatori,   iqtisodiy   boshqaruvni   samarali   tashkil   etishda   tabiiy
resurslardan   foydalanishni,   davlatning   iqtisodiy   faoliyatga   aralashishini
ta’kidlagan.   Mark   Avreliy   iqtisodiy   boshqaruvning   asosiy   printsiplariga   erkin
savdoning rivojlanishini, davlat  tomonidan iqtisodiy faoliyatni  nazorat qilishni  va
jamiyatdagi mehnat  taqsimotini  tartibga solishni  kiritgan. U soliq tizimini  yanada
10 adolatli qilish va davlatning iqtisodiy boshqaruvini yanada samarali tarzda tashkil
etishni istagan.
 G’arb iqtisodiy fikrining umumiy mohiyati
Qadimgi   G’arb   iqtisodiy   fikrining   umumiy   mohiyati   davlatning   iqtisodiy
hayotdagi   roli,   mulkchilik,   savdo,   soliqlar   va   ijtimoiy   barqarorlikni   ta’minlashga
asoslangan.   Yunoniston   va   Rimda   iqtisodiy   faoliyat   nafaqat   iqtisodiy   manfaatlar,
balki   ijtimoiy   va   axloqiy   qadriyatlar   bilan   chambarchas   bog’liq   edi.   Yunon
faylasuflari iqtisodiy faoliyatni axloqiy va siyosiy nuqtai nazardan tahlil qilishgan
bo’lsa,   Rimda   iqtisodiy   tizimlarning   amaliy   jihatlari   va   davlatning   iqtisodiy
boshqaruvdagi roli haqida keng qamrovli qarashlar ishlab chiqilgan.
Qadimgi   G’arbning   iqtisodiy   fikrlari   keyingi   asrlarda   iqtisodiy   tafakkurda
yangi   yondashuvlar   va   nazariyalar   uchun   poydevor   bo’lib   xizmat   qilgan.
Yunoniston   va   Rimda   iqtisodiy   fikrlarning   rivojlanishi   nafaqat   ularning
jamiyatining,   balki   butun   G’arb   madaniyatining   iqtisodiy   tizimlaridagi   keyingi
o’zgarishlarga  ham   katta ta’sir  ko’rsatgan.  Iqtisodiy  fikrlarning o’zgarishi   davrlar
o’tgach,   zamonaviy   iqtisodiyotning   asosi   bo’lgan   bozor   tamoyillari,   mulkchilik,
soliq tizimlari va mehnat taqsimoti haqidagi g’oyalar shakllanishiga turtki bo’ldi. 2
2
  Nosirov B.A. Sharq va G‘arb falsafasi tarixida iqtisodiy tafakkur rivoji. – Toshkent: TDYU nashriyoti,
2015.  
11 3. Qadimgi iqtisodiy g’oyalarning asosiy yo’nalishlari: mulk, mehnat,
bozor va davlat
Qadimgi   iqtisodiy   g’oyalar   o’zining   rivojlanish   tarixida   bugungi
iqtisodiyotning asosiy tamoyillari va tushunchalariga bevosita ta’sir ko’rsatgan. Bu
g’oyalar xalqning ijtimoiy tuzilishini, iqtisodiy faoliyatini va madaniy qarashlarini
shakllantirgan. Qadimgi iqtisodiy qarashlarni o’rganish nafaqat tarixiy muhimlikka
ega,   balki   zamonaviy   iqtisodiy   tizimning   shakllanishini   tushunishga   ham   yordam
beradi.   Ushbu   bobda   qadimgi   iqtisodiy   g’oyalar,   ularning   asosiy   yo’nalishlari,
ya'ni mulk, mehnat, bozor va davlat masalalari batafsil ko’rib chiqiladi.
Mulk masalasi
Qadimgi   iqtisodiy   qarashlar   o’z   vaqtida   mulk   masalasiga   alohida   e’tibor
qaratgan.   Mulk,   ayniqsa,   agrar   jamiyatlarda   asosiy   iqtisodiy   resurs   sifatida
qaralgan.   Antik   davrda   mulkni   faqat   zodagonlar   va   yuqori   tabaqalar   qo’lida
jamlangan   bo’lib,   uni   to’plagan   shaxslar   o’z   kuchini   va   mavqeini
mustahkamlashga   harakat   qilganlar.   Yunon   va   Rimda   mulkning   haqiqatdan   ham
iqtisodiy   jarayonlarni   shakllantiruvchi   omil   bo’lishi   tasdiqlangan.   Plato   va
Aristotel   o’zlarining   asarlarida   mulkni   faqat   iqtisodiy   boylik   sifatida   emas,   balki
insonning   ma’naviy   va   ijtimoiy   farovonligini   belgilovchi   element   sifatida   ham
muhokama qilganlar. Bu davrda mulkni tasarruf etish, egalik qilishning ijtimoiy va
axloqiy o’lchovlari, hatto kishining shaxsiy erkinligini aniqlashga yordam bergan.
Yunonistonning   ba'zi   muhim   falsafiy   yo’nalishlari,   xususan,   platoizm   va
aristotelizm,   mulkni   faqat   jamiyatdagi   ijtimoiy   munosabatlarning   shakllanishi   va
yaxshilanishi   sifatida   emas,   balki   jamiyatda   adolatli   va   ma'naviy   mas’uliyatni
o’rnatishda   ham   asosiy   o’rin   tutgan.   Plato   "Respublika"   asarida   mulk   egaligi   va
shaxsiy   erkinlik   o’rtasidagi   farqni   ko’rib   chiqadi.   U   mulkni   hammani
tenglashtiruvchi   asos   sifatida   emas,   balki   jahonning   adolatli   va   tartibli   tuzilishi
uchun faqat ma’lum shaxslar va tabaqalar egallashi kerakligini ta'kidlaydi.
12 Qadimgi   Roma   Respublikasida   mulkni   taqsimlash   jarayoni   jamiyatdagi
iqtisodiy   va   ijtimoiy   tartibni   saqlab   qolish   uchun   zarur   bo’lgan   element   sifatida
qabul qilingan. Rimda mulk egaligi, shuningdek, fuqarolik huquqlari bilan bog’liq
edi.   Mulkni   egalik   qilish   imkoniyati,   ko’pincha   faqat   erkin   fuqarolarga,
zodagonlarga   va   oliy   tabaqalarga   berilgan.   Qul   va   past   tabaqalarga   bu
imkoniyatdan   mahrum   qilish   orqali,   Rim   jamiyati   o’z   iqtisodiy   tizimini
mustahkamlagan.
O’rta   asrlarda,   xristianlikning   ta’siri   bilan,   mulk   va   boylik   masalalari
ko’pincha ijtimoiy tenglikka asoslangan tamoyillar bilan birga qaralgan. Bu davrda
mulk egalik qilish faqat davlat yoki diniy tashkilotlar tomonidan tartibga solingan
bo’lib,   iqtisodiy   faoliyatlar   ko’pincha   hukumat   yoki   cherkov   nazoratida   bo’lgan.
O’rta   asrlarning   dastlabki   bosqichlarida,   ba'zi   dinlar   mulkni   bo’lishmaslikni   va
boylikka   nisbatan   monastik   munosabatni   targ’ib   qilgan.   Biroq,   keyinchalik   bu
g’oya   iqtisodiy   faoliyatni   cheklovchi   omil   bo’lib,   jamiyatda   boylikning
markazlashuvi va mulk egaligini cheklashga olib keldi.
Mehnat va uning iqtisodiy ahamiyati
Mehnat   qadimgi   iqtisodiy   g’oyalarda   muhim   o’rin   tutgan.   Qadimgi
jamiyatlarda mehnatni faqat iqtisodiy faoliyat sifatida emas, balki ijtimoiy tenglik,
adolat va jamiyatda o’z o’rnini topishning asosiy vositasi sifatida qarashgan. Antik
Yunonistonda   aristotelizm   mehnatni   ikki   turga   bo’lgan:   "erkin   mehnat"   va   "qul
mehnati".   Qul   mehnati   jamiyatda   past   tabaqalarning   iqtisodiy   faoliyatida   keng
tarqalgan va jamiyatning rivojlanishiga xizmat qilgan.
Rimda   esa   mehnat   kuchi   ko’pincha   qul   va   asirlar   tomonidan   bajarilgan,
ammo shunga qaramay, savdo va sanoatning rivojlanishi  mehnatning ahamiyatini
oshirgan.   Ular   tomonidan   ishlab   chiqarilgan   mahsulotlar   va   xizmatlar
iqtisodiyotning   markaziy   unsurlariga   aylangan.   Rimda,   shuningdek,   xalqning
turmush darajasini oshirishga xizmat qilgan mehnatga nisbatan yuksak qadriyatlar
13 mavjud edi. Bu davrda mehnat ko’proq tashqi savdo va sanoatga yo’naltirilgan edi,
bu esa o’z navbatida iqtisodiy rivojlanishning yangi bosqichiga olib kelgan.
Mehnatga munosabatda Xitoy falsafasida ham o’ziga xos fikrlar mavjud edi.
Xitoyda agrar jamiyatlar va mehnatning ahamiyati ustun bo’lgan. Shu bilan birga,
mehnatni   faqat   iqtisodiy   rivojlanishning   vositasi   sifatida   emas,   balki   insonning
ahloki   borlig’ining   belgilovchi   elementi   sifatida   ham   ko’rganlar.   Xitoyda   ishlab
chiqarish   va   mehnatga   qadrlash   falsafasi   jamiyatni   tartibga   solish   va   o’zining
ijtimoiy vazifalarini bajarish uchun zarur bo’lgan bir asos sifatida qaralgan.
Bozor va uning roli
Qadimgi   iqtisodiyotda   bozor   o’zining   iqtisodiy   rolini   asta-sekinlik   bilan
kuchaytirgan.   Yunon   va   Rim   jamiyatlarida   bozorlar   iqtisodiy   resurslarning
almashinuvi,   iste’mol   va   ishlab   chiqarish   o’rtasidagi   bog’lanishning   asosiy
platformalariga   aylangan.   Qadimgi   bozorlarning   o’ziga   xos   jihatlaridan   biri   bu
savdo   va   iste’molning   faqat   tovarlar   bilan   cheklanmaganligidir;   ular   orasida
xizmatlar, ma’lumotlar, va madaniyat ham alohida o’rin tutgan.
Antik   Rimda   bozorlar   o’zining   yirik   savdo   joylari,   markaziy   bazarlari   va
savdo   yo’llari   bilan   mashhur   edi.   Rimning   savdo   tizimi,   ayniqsa,   uning   g’arb   va
sharq   o’rtasidagi   aloqalari   tufayli,   xalqaro   miqyosda   kengaygan.   Bu   savdo
tarmoqlari   orqali   Rim   Imperiyasi   turli   xil   tovarlarni   olib,   boshqa   mamlakatlarga
eksport   qilgan.   Rimda   bozorlarning   rivojlanishi,   shuningdek,   tadbirkorlik   va
raqobatni rag’batlantirgan.
Davlat va uning iqtisodiy roli
Qadimgi davrda davlatning iqtisodiyotdagi roli juda katta edi. Antik davrda
davlat   o’z   iqtisodiy   siyosatida   davlat   tomonidan   nazorat   qilinadigan   mulk   va
resurslarga   katta   e’tibor   qaratgan.   Yunon   va   Rim   davlatlari   o’zlari   tomonidan
belgilangan iqtisodiy qonunlar orqali bozorlarni tartibga solgan va muhim iqtisodiy
faoliyatlarni   nazorat   qilgan.   Qadimgi   davlatlar   ko’pincha   o’z   resurslarini   va
14 iqtisodiy   faoliyatni   o’z   qo’lida   saqlab,   iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlashga
intilganlar.
Rimda   davlatning   iqtisodiy   roli   nafaqat   ichki   savdo   va   resurslarni
boshqarish, balki xalqaro aloqalar va imperiyaning iqtisodiy manfaatlarini himoya
qilishni o’z ichiga olgan. Rim hukumatlari savdo va soliq tizimlarini tartibga solish
orqali   iqtisodiy   barqarorlikni   saqlaganlar.   Davlatning   iqtisodiy   tizimdagi
faoliyatining   bir   jihati   ham   xususiy   mulkni   tartibga   solish   va   mehnat   resurslarini
boshqarishdan iborat edi.
Qadimgi iqtisodiy g’oyalar o’z vaqtida ijtimoiy va iqtisodiy rivojlanishning
asosiy   tamoyillarini   shakllantirgan.   Mulk,   mehnat,   bozor   va   davlatning   iqtisodiy
roli   qadimgi   jamiyatda   muhim   o’rin   tutgan   va   ularning   ta’siri   hozirgi   zamonaviy
iqtisodiyotda   ham   sezilarli   darajada   ko’rinadi.   Shuningdek,   qadimgi   iqtisodiy
qarashlar   bugungi   kunda   ham   iqtisodiy   tizimlarning   samarali   ishlashi   uchun
muhim dasturilamal bo’lib xizmat qiladi. 3
3
G‘ulomov S.S. Iqtisodiy ta’limotlar tarixi. – T.: Iqtisodiyot, 2002.  
15 4. Sharq va G’arb iqtisodiy fikrlarining o’zaro farqlari va umumiy
jihatlari
Sharq   va   G’arb   iqtisodiy   fikrlarining   o’zaro   farqlari   va   umumiy   jihatlari
insoniyat   tarixiy   taraqqiyotida   iqtisodiy   tafakkur   qanday   shakllanganini   chuqur
o’rganishga   imkon   beradi.   Sharqdagi   iqtisodiy   qarashlar   asosan   qadimgi   Xitoy,
Hindiston,   Bobil,   Arab   xalqlari   tajribasiga   asoslangan   bo’lsa,   G’arb   iqtisodiy
tafakkuri   yunon-rim   falsafasi,   Yevropa   uyg’onish   davri   va   keyingi   industrial
rivojlanish bosqichlarida shakllangan.
Sharq iqtisodiy fikrlari, avvalo, axloqiy qadriyatlar, ijtimoiy adolat va davlat
manfaatlariga   asoslangan.   Masalan,   qadimgi   Xitoyda   Konfutsiy   ta’limoti   asosida
jamiyatda har kim o’z o’rnini bilishi, davlat va jamiyat manfaatlari uyg’unlashgan
holda   iqtisodiy   barqarorlikka   erishish   ko’zda   tutilgan.   Hindistonning   mashhur
“Arthashastra”   asarida   iqtisodiy   faoliyatning   asosiy   yo’nalishlari,   soliq   siyosati,
davlatning boshqaruvdagi roli keng yoritilgan. Islom iqtisodiy fikrida esa halollik,
adolat,   zakot,   foizdan   voz   kechish   kabi   tamoyillar   asosiy   o’rinni   egallaydi.
Bularning   barchasi   Sharq   iqtisodiy   tafakkurining   asosiy   jihati   —   axloqiy
me’yorlarga tayanuvchanligidan dalolat beradi.
Sharqda   iqtisodiy   faoliyat   ko’proq   amaliy   tajriba   asosida   shakllangan.
Nazariy   modellar   kam   bo’lsa-da,   ularning   hayotiyligiga   e’tibor   katta   bo’lgan.
Markazlashgan boshqaruv, davlatning iqtisodiy faoliyatda bevosita ishtirok etishi,
savdo   aloqalarining   rivoji,   xususan   Buyuk   Ipak   yo’li   orqali   xalqaro   iqtisodiy
munosabatlar   yo’lga   qo’yilgan.   Bu   esa   Sharq   xalqlarining   iqtisodiy   qudratga   ega
bo’lishiga zamin yaratgan.
G’arb   iqtisodiy   fikri   esa   ko’proq   ilmiy-tahliliy   yondashuv   asosida
rivojlangan.   Qadimgi   Yunoniston   faylasuflari   Platon   va   Aristotel   mulkchilik,
mehnat va davlatning iqtisodiyotdagi roli haqida muhim qarashlarni ilgari surgan.
Keyinchalik merkantilizm, klassik iqtisodiy maktab (Adam Smit, David Rikardo),
16 sotsialistik nazariyalar (Karl Marks) va neokeynschilik (Jon Meynard Keyns) kabi
oqimlar G’arb iqtisodiy tafakkurining tarixiy asoslarini belgilab berdi.
Adam Smit o’zining mashhur “Millatlar boyligi” asarida bozor iqtisodiyoti,
erkin   raqobat   va   shaxsiy   manfaatning   umumiy   foydaga   xizmat   qilishi   haqidagi
g’oyalarni ilgari surdi. Bu nazariya G’arbda iqtisodiy erkinlik, bozor tamoyillari va
shaxsiy   mulk   daxlsizligining   ustuvorligini   belgiladi.   20-asrda   iqtisodiy   inqirozlar
natijasida Keyns tomonidan davlatning iqtisodiyotdagi rolini kuchaytirish zarurligi
ilgari surildi. Bu yondashuv hozirgi kunda ham o’z ahamiyatini saqlab kelmoqda.
    Sharq   va   G’arb   iqtisodiy   fikrlari   o’rtasidagi   asosiy   farqlardan   biri   —
yondashuv   uslubidadir.   Sharqda   iqtisodiy   masalalarga   axloqiy,   diniy   va   ijtimoiy
qadriyatlar   asosida   yondashilgan   bo’lsa,   G’arbda   bu   jarayon   ko’proq   mantiqiy,
nazariy   va   ilmiy   asoslar   bilan   bog’langan.   Sharq   iqtisodiyoti   uzoq   vaqt
markazlashgan   boshqaruvga   asoslangan   bo’lsa,   G’arb   iqtisodiyoti   erkin   bozor
tamoyillariga asoslangan holda rivojlangan. 
Bundan tashqari, mulkchilikka bo’lgan munosabat ham farq qiladi. G’arbda
shaxsiy   mulk   daxlsizligi   eng   muhim   tamoyil   sifatida   qaralsa,   Sharqda   ijtimoiy
mulkchilik   va   jamoaviy   manfaat   ustuvor   bo’lgan.   Islom   iqtisodiy   tizimida   foiz
taqiqlangani   holda,   moliyaviy   faoliyat   adolat   va   halollikka   asoslangan.   G’arb
iqtisodiyotida esa bank tizimi, foiz stavkalari va kredit mexanizmlari iqtisodiyotni
harakatga keltiruvchi kuch sifatida qaraladi.
Ammo   bu   farqlarga   qaramay,   Sharq   va   G’arb   iqtisodiy   fikrlarida   umumiy
jihatlar   ham   mavjud.   Har   ikkala   mintaqada   ham   iqtisodiy   taraqqiyotga   intilish,
jamiyat   farovonligini   oshirish,   tartibga   solinuvchi   iqtisodiy   faoliyatni   yo’lga
qo’yish   kabi   tamoyillar   mavjud.   Mehnatga   e’tibor,   resurslardan   oqilona
foydalanish,   tashqi   savdoning   rivojiga   ahamiyat   berish   —   bu   umumiyliklarning
eng muhimlari hisoblanadi.
   Shuningdek, davlatning iqtisodiyotdagi roli har ikkala hududda ham inkor
etilmagan. Garchi G’arbda bozor mexanizmi ustuvor bo’lsa-da, muayyan davrlarda
17 (ayniqsa   inqirozlar   vaqtida)   davlat   aralashuvi   muhim   omil   bo’lgan.   Sharqda   esa
tarixiy   jihatdan   davlat   iqtisodiy   faoliyatning   asosiy   tashkilotchisi   sifatida   ishtirok
etgan.
  Zamonaviy davrda Sharq va G’arb iqtisodiy tafakkurlarining uyg’unlashuvi
kuzatilmoqda.   Ayniqsa,   Xitoy,   Janubiy   Koreya,   Singapur   kabi   mamlakatlar   bu
sintezning   yaqqol   namunasidir.   Ular       G’arb   texnologik   yutuqlari   va   bozor
tamoyillarini Sharq madaniy qadriyatlari bilan uyg’unlashtirib, o’ziga xos iqtisodiy
modelni   shakllantirmoqda.   Bu   davlatlar   iqtisodiy   rivojlanishda   tez   sur’atlarga
erishib, global iqtisodiy tizimda muhim o’rin egallamoqda.
  Globalizatsiya sharoitida Sharq va G’arb iqtisodiy fikrlarining o’zaro ta’siri
kuchayib bormoqda. G’arb kompaniyalari Sharq bozorlariga kirish orqali ularning
qadriyatlarini   o’rganmoqda,   Sharq   davlatlari   esa   G’arbning   bozor   iqtisodiyoti
tajribasidan   unumli   foydalanmoqda.   Bu   jarayon   natijasida   universal   iqtisodiy
fikrlar va yondashuvlar shakllanmoqda.
    Yakuniy   xulosaga   kelganda,   Sharq   va   G’arb   iqtisodiy   fikrlari   bir-biridan
farq qilsa-da, ular bir-birini to’ldiradi. Har bir mintaqa o’z tarixiy shart-sharoitidan
kelib   chiqqan   holda   o’z   iqtisodiy   tafakkurini   shakllantirgan.   Bu   tafakkurlar
orasidagi   tafovutlar   va   umumiyliklarni   chuqur   o’rganish   orqali   zamonaviy
iqtisodiy   muammolarga   samarali   yechimlar   topish   mumkin.   Iqtisodiy   tafakkurda
madaniyat, tarix, din va ijtimoiy munosab atlarning o’rni muhim ekani yana bir bor
isbotlanadi. 4
4
Xodjaev Q.X. Iqtisodiy ta’limotlar tarixi. – T.: “IQTISOD-MOLIYA”, 2021.  
18 5. Qadimgi iqtisodiy g’oyalarning zamonaviy iqtisodiy rivojlanishga
ta’siri
Insoniyat tarixi davomida iqtisodiy fikrlar jamiyatning rivojlanishida muhim
rol   o’ynab   kelgan.   Qadimgi   davrlardagi   iqtisodiy   g’oyalar   nafaqat   o’z   zamoni
uchun,   balki   keyingi   asrlar   davomida   shakllanib   borgan   iqtisodiy   tizimlarning
asosiy   tamoyillarini   belgilab   bergan.   Bugungi   kunda   zamonaviy   iqtisodiy
rivojlanish jarayonlarini chuqur anglash uchun o’tmishda mavjud bo’lgan iqtisodiy
qarashlar,   ularning   asosiy   tushunchalari   va   amaliyotdagi   ifodalarini   o’rganish
dolzarb ahamiyatga ega. Qadimgi Sharq va G’arbda shakllangan iqtisodiy g’oyalar,
ular   asosida   yaratilgan   ijtimoiy-iqtisodiy   tizimlar,   hozirgi   zamon   iqtisodiy
nazariyalariga zamin yaratgan.
Qadimgi Misrda iqtisodiyot asosan qishloq xo’jaligiga asoslangan bo’lib, yer
mulki,   soliq   tizimi   va   ish   kuchi   muhim   ahamiyat   kasb   etgan.   Fir’avnlar   davlati
tomonidan barcha iqtisodiy faoliyat markazlashgan tartibda boshqarilgan. Bugungi
markazlashgan   boshqaruv   tizimlarining   ayrim   elementlari   aynan   ushbu   davrdagi
iqtisodiy   amaliyotlardan   ildiz   olgan.   Soliq   yig’ish,   davlat   nazoratidagi   ishlab
chiqarish va ombor tizimi Misr iqtisodiy modelining asosiy xususiyatlari bo’lgan.
Hozirgi   kunda   davlat   budjetini   shakllantirish   va   moliyaviy   nazoratni   amalga
oshirishda   shu   kabi   qadimgi   tajribalar   asosiy   negizlardan   biri   sifatida   namoyon
bo’ladi.
Qadimgi   Xitoy   iqtisodiy   fikrida   esa   jamiyatda   barqarorlik,  tartib,  adolat   va
axloqiy   me’yorlar   asosida   iqtisodiy   faoliyat   yuritish   muhim   hisoblangan.
Konfutsiy   ta’limotida   iqtisodiy   farovonlik   jamiyatdagi   ma’naviy-axloqiy
tamoyillarga   amal   qilish   orqali   ta’minlanishi   kerakligi   ta’kidlangan.   Bu   g’oyalar
zamonaviy   Xitoy   iqtisodiy   modelida   ham   yaqqol   ko’zga   tashlanadi.   Davlatning
iqtisodiyotni   rejalashtirishdagi   faol   ishtiroki,   tartib-intizomga   asoslangan   ish
yuritish,   jamiyat   manfaatlarini   shaxsiy   manfaatlardan   ustun   qo’yish   —   bular
qadimgi   Xitoy   g’oyalarining   davomidir.   Ayniqsa,   bugungi   Xitoyning   iqtisodiy
19 yuksalishida   tarixiy-madaniy   meros   asosida   shakllangan   iqtisodiy
yondashuvlarning roli katta.
Hindiston   iqtisodiy   fikrida   esa   “Arthashastra”   asari   muhim   o’rin   egallaydi.
Bu asarda davlat boshqaruvi, soliqlar, narx nazorati, savdo-sotiq, ishlab chiqarish
kabi   iqtisodiy   faoliyat   tarmoqlari   aniq   tahlil   qilingan.   Zamonaviy   iqtisodiy
nazariyalarda   bozorni   tartibga   solish,   narxlar   ustidan   nazorat   o’rnatish   kabi
funksiyalar   Hindistonda   qadimdan   mavjud   bo’lganligini   ko’rsatadi.   Bugungi
Hindiston hukumati tomonidan amalga oshirilayotgan iqtisodiy islohotlar, ayniqsa,
bandlikni   ta’minlash,   mahalliy   ishlab   chiqarishni   qo’llab-quvvatlash,   soliqlarni
samarali yig’ish kabi chora-tadbirlar, o’zining tarixiy ildizlariga ega.
    Qadimgi   Yunoniston   iqtisodiy   tafakkuri   esa   zamonaviy   G’arb   iqtisodiy
nazariyalarining   asosi   bo’lib   xizmat   qiladi.   Platon   va   Aristotel   iqtisodiy
faoliyatning   jamiyatdagi   o’rni,   mulkchilik   shakllari,   mehnat   taqsimoti,   adolatli
narx   va   foyda   tushunchalarini   falsafiy   jihatdan   tahlil   qilganlar.           Ayniqsa
Aristotelning   iqtisodiy   faoliyatni   “oikonomika”   va   “xrematistika”ga   ajratishi
hozirgi iqtisodiy tushunchalarga mos tushadi. Birinchisi — uy xo’jaligini yuritish
san’ati   bo’lsa,   ikkinchisi   —   foyda   orttirishga   qaratilgan   faoliyatdir.   Zamonaviy
iqtisodiy   nazariyada   iste’mol   va   ishlab   chiqarish,   foyda   olish,   investitsiya   kabi
tushunchalarning tag zamini aynan shu qadimiy qarashlarga borib taqaladi.
Qadimgi   Rim   davlati   esa   iqtisodiy   aloqalar   va   huquqiy   munosabatlarni
rivojlantirishda   muhim   tajribaga   ega   bo’lgan.   Rim   huquqi   bugungi   zamonaviy
iqtisodiy qonunchilik, mulk huquqi va shartnoma asosidagi  iqtisodiy aloqalarning
huquqiy   asoslarini   yaratgan.   Hozirgi   kunda   bozor   munosabatlari   doirasida
yuritilayotgan   shartnomalar,   bank   xizmatlari,   mulk   huquqining   himoyasi,   soliqqa
tortish   tizimi   —   bularning   barchasi   qadimgi   Rim   iqtisodiy-huquqiy   tizimidan
meros bo’lib qolgan.
    Qadimgi   Islom   iqtisodiy   fikrida   esa   iqtisodiy   faoliyat   axloqiy-ijtimoiy
qadriyatlar   bilan   uyg’un   holda   olib   borilishi   kerakligi   asosiy   tamoyil   sifatida
20 belgilanadi.   Qur’oni   karim,   Hadislar   va   fiqh   manbalarida   iqtisodiy   faoliyatning
halolligi, tenglik, zakot, ribodan voz kechish kabi qoidalar muhim o’rin egallaydi.
Bugungi   kunda   islomiy   bank   tizimi,   islomiy   moliyalashtirish   usullari   keng
ommalashib   bormoqda.   Foizsiz   kreditlash,   moliyaviy   shaffoflik,   ijtimoiy
barobarlik kabi tamoyillar nafaqat musulmon mamlakatlarda, balki G’arb iqtisodiy
tizimida   ham   o’z   aksini   topmoqda.   Xalqaro   moliyaviy   institutlar   islomiy   moliya
modellarini joriy qilish orqali iqtisodiy adolat, barqarorlik va ijtimoiy mas’uliyatni
ta’minlashga intilmoqda.
Hudud     Qadimgi   Iqtisodiy   G’oyalar     Asosiy   Namoyandalari     Zamonaviy
Iqtisodiy Rivojlanishga Ta’siri
Sharq   (Mesopotamiya,   Hindiston,   Xitoy)     Davlat   tomonidan   iqtisodning
markazlashuvi,   mehnat   taqsimoti,   yerga   egalik,   soliq   tizimi     Konfutsiy,   Kautilya
Davlat   iqtisodiyotidagi   ishtirok,   soliq   siyosati,   byudjet   nazorati,   tartibga   soluvchi
roli
G’arb   (Yunon-Rim)     Xususiy   mulk,   bozorda   erkinlik,   savdo-sotiq,   foyda
olish     Ksenofont,   Platon,   Aristotel,   Seneka     Bozor   iqtisodiyoti,   erkin   raqobat,
tadbirkorlik, iqtisodiy erkinlik tamoyillari
Qadimgi   Sharq   va   G’arb   xalqlarining   iqtisodiy   g’oyalari   va   ularning
zamonaviy rivojlanishga ta’siri
Qadimgi davrda mavjud bo’lgan savdo yo’llari va xalqaro iqtisodiy aloqalar
bugungi   global   iqtisodiyotning   asosiy   ildizlaridan   hisoblanadi.   Buyuk   Ipak   yo’li,
Qoradengiz   va   O’rta   yer   dengizi   orqali   kechgan   savdo   yo’llari   xalqlar   o’rtasida
nafaqat   iqtisodiy,   balki   madaniy   va   siyosiy   aloqalarni   kuchaytirgan.   Hozirgi
globallashuv davrida xalqaro savdo, integratsiya, transchegaraviy investitsiyalar va
logistika   tizimlari   qadimgi   xalqaro   iqtisodiy   tajribalarning   rivojlangan   shakli
sifatida namoyon bo’lmoqda.
Qadimgi iqtisodiy g’oyalar shuningdek, mehnatni qadrlash, mahsulot ishlab
chiqarish va uni adolatli taqsimlash kabi tamoyillarni ilgari surgan. Bu esa bugungi
21 ijtimoiy   iqtisodiyot,   korporativ   ijtimoiy   mas’uliyat   va   iqtisodiy   inklyuziya   kabi
tushunchalarga   asos   bo’lgan.   Ayniqsa,   ekologik   barqarorlik,   yashil   iqtisodiyot   va
adolatli   o’sish   kabi   zamonaviy   konsepsiyalar,   o’z   mohiyatiga   ko’ra,   qadimgi
davrlarning   “tabiatga   hurmat”,   “mehnatga   sadoqat”   kabi   g’oyalari   bilan
uyg’unlashadi.
    Zamonaviy   iqtisodiy   rivojlanishda   qadimiy   g’oyalarning   muhim   jihati   —
ularning   insonparvarlik   tamoyillariga   asoslanganidir.   Bu   bugungi   raqamli
transformatsiya   va   texnologik   innovatsiyalar   jarayonida   ham   iqtisodiy   faoliyatni
faqat   foyda   orttirishga   emas,   balki   inson   va   tabiat   farovonligiga   yo’naltirish
zarurligini ko’rsatadi. Hozirda iqtisodiy siyosat yuritishda qadimgi tajribalar tahlil
qilinib,   ularning   zamonaviy   ehtiyojlarga   moslashtirilgan   modellari   ishlab
chiqilmoqda.
    Xulosa   qilib   aytganda,   qadimgi   iqtisodiy   fikrlar   bugungi   iqtisodiy
rivojlanish   jarayonlariga   bevosita   yoki   bilvosita   ta’sir   ko’rsatmoqda.   Qadimgi
xalqlarning   iqtisodiy   tajribalari,   ularning   nazariy   va   amaliy   qarashlari   zamonaviy
iqtisodiy   nazariya   va   siyosatlarning   shakllanishida   tayanch   rol   o’ynagan.   Bu
g’oyalarning   chuqur   o’rganilishi   nafaqat   tarixiy   bilimni   boyitadi,   balki   kelajak
iqtisodiy strategiyalarini shakllantirishda ham muhim asos bo’lib xizmat qiladi.
  5
5
 Karimov I.A. Yuksak ma’naviyat — yengilmas kuch. – T.: Ma’naviyat, 2008.   
22 XULOSA
“Qadimgi   Sharq   va   G’arb   xalqlaridagi   iqtisodiy   g’oyalarning   iqtisodiy
rivojlanishga ta’siri” mavzusidagi kurs ishini umumlashtirar ekanmiz, aytish joizki,
insoniyat  taraqqiyoti   tarixida  iqtisodiy   fikrlarning  shakllanishi  va  rivojlanishi  eng
muhim   bosqichlardan   biri   bo’lib   kelgan.   Qadimgi   davrlarda   mavjud   bo’lgan
ijtimoiy-iqtisodiy   munosabatlar,   hukmron   sinflarning   jamiyatni   boshqarishdagi
roli,   mulkchilik   shakllari   va   mehnat   munosabatlari   bevosita   o’sha   davr
mutafakkirlarining iqtisodiy qarashlarida aks etgan.
Qadimgi   Sharq   xalqlarida   iqtisodiy   g’oyalar   ko’proq   amaliyotga,   davlatni
samarali boshqarishga, aholining turmush darajasini oshirishga, adolatli taqsimotga
qaratilgan.   Masalan,   Konfutsiy   axloqiy   qadriyatlar   asosida   boshqaruvni   taklif
qilgan,   Kautilya   esa   iqtisodiy   siyosat   va   davlat   byudjeti,   soliq   tizimi   kabi   aniq
amaliy masalalarni o’rgangan. Zardushtiylikdagi “ezgulik – yovuzlik” tamoyili esa
iqtisodiy   faoliyatda   halollik,   adolat   va   mehnatni   qadrlashni   ta’kidlagan.   Ushbu
g’oyalar   o’z   davrida   nafaqat   iqtisodiy   boshqaruvni,   balki   ijtimoiy   barqarorlikni
ham ta’minlashga xizmat qilgan.
   Qadimgi G’arbda, ayniqsa  Yunoniston va Rimda, iqtisodiy fikrlar chuqur
nazariy asoslarga tayanilgan. Platon va Aristotel kabi faylasuflar iqtisodiy tizimni
faqat   boylik   to’plash   vositasi   emas,   balki   ijtimoiy   tuzumning   ajralmas   qismi
sifatida   ko’rganlar.   Platon   davlat   boshqaruvida   iqtisodiy   tartib   va   axloqiy
qadriyatlarning   uyg’unligini   muhim   deb   bilgan   bo’lsa,   Aristotel   iqtisodiy
faoliyatning   “tabiiy”   va   “sun’iy”   turlarini   ajratgan   holda   foyda   orttirishning
axloqiy chegaralarini belgilagan. Rim imperiyasida esa iqtisodiy g’oyalar ko’proq
huquqiy va amaliy mazmunga ega bo’lgan: savdo-sotiq, yerga egalik, soliq tizimi
va infratuzilma rivojiga alohida e’tibor qaratilgan.
Qadimgi Sharq va G’arb iqtisodiy tafakkuri o’rtasidagi asosiy farq shundaki,
Sharqda iqtisodiy g’oyalar  ko’proq davlat  manfaatlari va axloqiy tamoyillar bilan
23 uyg’unlashgan  bo’lsa, G’arbda esa  bu g’oyalar individual manfaat, mulkchilik va
bozordagi munosabatlar asosida nazariy jihatdan asoslab borilgan. Ammo umumiy
jihat sifatida aytish mumkinki, har ikkala sivilizatsiya vakillari iqtisodiy faoliyatni
inson   hayotining   ajralmas   qismi   deb   bilganlar   va   uni   axloq,   siyosat,   huquq   va
jamiyat taraqqiyoti bilan chambarchas bog’laganlar.
    Bugungi   kunda   ham   qadimgi   iqtisodiy   fikrlarning   dolzarbligi   saqlanib
qolmoqda.   Mulkka   bo’lgan   munosabat,   adolatli   taqsimot,   davlat   va   iqtisodiyot
o’rtasidagi   muvozanat,   aholi   farovonligini   ta’minlash   kabi   ko’plab   masalalar
hanuzgacha   dolzarb   bo’lib,   zamonaviy   iqtisodiy   siyosat   va   nazariyalarning
shakllanishiga asos bo’lmoqda.
   Shunday qilib, qadimgi Sharq va G’arb xalqlari tomonidan ilgari surilgan
iqtisodiy g’oyalar insoniyat taraqqiyoti tarixida muhim o’rin tutgan bo’lib, ularning
o’z   zamonasi   uchun   ilg’or   bo’lgan   fikr-mulohazalari   bugungi   iqtisodiy   bilim   va
amaliyotning rivojiga mustahkam zamin bo’lib xizmat qilmoqda.
 
24 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1.   Karimov   I.A.   Yuksak   ma’naviyat   —   yengilmas   kuch.   –   T.:   Ma’naviyat,
2008.   
2.   Xodjaev   Q.X.   Iqtisodiy   ta’limotlar   tarixi.   –   T.:   “IQTISOD-MOLIYA”,
2021.  
3. G’ulomov S.S. Iqtisodiy ta’limotlar tarixi. – T.: Iqtisodiyot, 2002.  
4. Nosirov B.A. Sharq va G’arb falsafasi tarixida iqtisodiy tafakkur rivoji. –
Toshkent: TDYU nashriyoti, 2015.  
5. Platon. Davlat. – T.: “Fan va texnologiya”, 2010.  
6. Aristotel. Siyosat. – T.: “Sharq”, 2007.  
7.   Kautilya.   Arthashastra   (Iqtisodiyot   kitobi).   –   Hindiston:   Penguin   Books,
tarjima nashri, 1992.  
8.   Konfutsiy.   Lun   Yu   –   Suhbatlar   va   mulohazalar.   –   Pekin:   Foreign
Languages Press, 2008.  
9.   Qur’on.   (iqtisodiy   g’oyalar   nuqtayi   nazaridan   tahlil   qilingan   tarjimalar
asosida).  
10. M. Weber. Din va iqtisodiyot. – M.: Respublika, 2005.  
11. Paul Samuelson, William Nordhaus. Economics. – New York: McGraw-
Hill Education, 2010.  
12. Internet manbalari:  
   -  www.ziyonet.uz     
   -  www.britannica.com    
   -  http://www.history.com    
   -  www.studopedia.ru  
25

Qadimgi sharq va g'arb xalqlaridagi iqtisodiy g'oyalarning iqtisodiy rivojlanishga ta'siri

Купить
  • Похожие документы

  • Zamonaviy iqtisodiyotda yalpi talab omillarini tahlil qilish
  • O‘zbekistonning ichki turizmi
  • O’zbekistonda “yashil iqtisodiyot”ni qaror toptirish bosqichlari
  • O’zbekiston iqtisodiyotida mulkchilik shakllarini o’zgartirish
  • Iqtisodiyotning davlat sektori - hozirgi holati va rivojlanish muammolari

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha