Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 155.0KB
Покупки 4
Дата загрузки 14 Февраль 2024
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Kenjayev Kenja

Дата регистрации 27 Январь 2024

737 Продаж

“Qur’oni Karim” muhim tarixiy manba sifatida

Купить
“Qur’oni Karim” muhim tarixiy manba   sifatida.
Mundarija:
Kirish ............................................................................................................................................................ 2
I.Bob.“Qur'oni Karim” yaratilishi .................................................................................................................. 5
1.1. “Qur'oni Karim” yaratilishi va yurtimizda islom ravnaqi ....................................................................... 5
1.2. Qur’oni Karimning axloqiy masalalarini falsafiy mezonlari ................................................................. 11
II.Bob.“Qur’oni Karim” muhim tarixiy manba sifatida. .............................................................................. 17
2.1.Islom dinining tarqalishi va uning ta'lim-tarbiyaga ta'siri. Quroni Karim axloqiy-falsafiy ta'limotlar 
manbayi ..................................................................................................................................................... 17
2.2.Ikki muqaddas kitob: Qur’on va Bibliyadagi masallarning qiyosiy tahlili .............................................. 23
Xulosa ........................................................................................................................................................ 32
Foydalanilgan adabiyotlar .......................................................................................................................... 35
1 Kirish
Mazuning dolzarbligi:  Qur on (arabcha: ʼ نآرقلا   o qimoq, qiroat qilmoq)	ʻ
musulmonlarning   asosiy   muqaddas   kitobi.   Islom   e tiqodiga   ko ra,   Qur on
ʼ ʻ ʼ
vahiy   orqali   Muhammad   payg ambarga   610—632   yillar   davomida   nozil	
ʻ
qilingan Allohning kalomi (Kalomulloh). Qur on „Kitob“ (yozuv), „Furqon“	
ʼ
(haq   bilan   botilning   orasini   ayiruvchi),   „Zikr“   (eslatma),   „Tanzil“   (nozil
qilingan)   kabi   nomlar   bilan   atalib,   „Nur“   (yorug lik),   „Hudo“   (hidoyat),	
ʻ
„Muborak“   (barakotli),   „Mubin“   (ochiq-ravshan),   „Bushro“   (xushxabar),
„Aziz“   (e zozlanuvchi),   „Majid“   (ulug ),   „Bashir“   (bashorat   beruvchi),	
ʼ ʻ
„Nazir“   (ogohlantiruvchi)   kabi   so zlar   bilan   sifatlangan.   Islom   olamida	
ʻ
Qur on mus haf nomi bilan ham mashhur. Islom ulamolari Qur onning 30 xil	
ʼ ʼ ʼ
nom va sifatlarini sanab o tganlar.	
ʻ
Qur'onni   tushunishda   "o'quvchi   bilishi   kerak"   yana   bir   jihat   shundaki,
Qur'onda   shoirlarga   nisbatan   qo'llangan   salbiy   iboralarga   qaramay,
Qur'onning   o'zi   she'riy   tildan   foydalanadi   (26:224-225)(Makkiy   suralarda).
Ismoil   Durmuş   (Islom   entsiklopediyasida)   she'riyatning   asosiy   xususiyati
"mubolag'a   san'ati"   ekanligini   ta'kidlaydi   Dr.   Daniel   Brubaker   eng   qadimgi
Qur'on   matnlariga   kiritilgan   o'zgartirishlar,   tuzatishlar   va   qo'shimchalar
(unlilar   va   tinish   belgilari   kabi   so'zlarning   talaffuzidagi   kichik   farqlardan
tashqari)   haqida   bir   qator   videolarni   (uni   "Qur'on   versiyasi"   deb   ataydi)
internetga   joylashtirdi.   Qur'onning   izohlari   va   talqinlariga   asoslanan   Shariat
qonunlari bugungi inson huquqlari, gender tengligi va individual din va so'z
erkinligi   nazaridan   muammoli   hisoblanadi.   Islom   vujudga   kelgan   paytda
Qur'on yozish uchun ishlatilgan til va alifbo Nabatey mintaqasida rivojlangan
birinchi arab tili edi. Umaviylar xalifasi Abdulmalik davrida alifbo va uning
oxirgi   shaklini   berish   orqali   shakllangan   Qur'on   haqida   tadqiqotlar   olib
2 borildi   va   bu   til   davlatning   rasmiy   tiliga   aylandi   va   tezda   boshqa
mintaqalarga tarqaldi.
C.   Lyuksenberg,   Qur'on   tilining   10%   ga   yaqini   oromiy-ossuriya   tili   orqali
tushunilishi   mumkinligini   da'vo   qiladi.   Din,   mifologiya   va   etimologiyani
o'rganuvchi "Ilyos O'zkan" asosan jumlalarni qisqartirish an'analariga e'tibor
qaratadi. Uning so'zlariga ko'ra, Mukattadan E, L, M va E, L, R kabi harflar
Zabur   ning   boshlovchi   jumlasi   sifatida   ishlatiladigan   "Qudratli   Xudo
gapiradi" kabi standart iboralarning qisqartmasi hisoblanadi.
Qadimgi   Yaman   "musson   yomg'irlari   bilan   oziqlangan"   mintaqa
bo'lgan va o'sha paytdagi texnologiyalar bilan ko'plab to'g'onlar qurilgan. Bu
to'g'onlar vaqt o'tishi bilan qarish yoki urushlar natijasida vayron bo'lgan, va
ular   ta'mirlanmaganida,   bu   mintaqada   yashovchi   odamlar   uchun   xavf
tug'dirgan. Marib (Arim) to'g'onidagi kabi, to'g'onlardan biri qulab tushdi. Va
bu qulash ba'zi afsonalarni ishlab chiqarishga olib keldi.
Bu mavzu uchun Qur'onda ma'qulroq ifoda uslubi quyidagicha; "Sheba
diyorida bir belgi bor edi: o'ngda va chapda ikkita bog '. Parvardigoringizning
rizqidan   yeng   va   Unga   shukr   qiling.   Go'zal   joy   va   mag'firatli   Rabbiy!   Ular
yuz o'girishdi. Bas, Biz ularga Arim toshqinini yubordik"
Xudo   haqida   antropomorfik   tilni   ishlatish   qilmaslik   yahudiy,   nasroniy
va islomiy tafakkur tarixida "qizg'in munozaralar mavzusi" bo'lgan. Yagona
Xudoga ishonish islom tavhidining asosidir.
Kurs ishining maqsadi : O’quvchilarga .“Qur'oni Karim” yaratilishi 
haqida ma’lumot berish
Kurs ishining vazifasi:  . Qur’oni Karimning axloqiy masalalarini 
falsafiy mezonlari
3 Kurs ishining ob'ekti:  Islom dinining tarqalishi va uning ta'lim-
tarbiyaga ta'siri. Quroni Karim axloqiy-falsafiy ta'limotlar manbayi sifadi 
foydalanish haqida
Kurs ishining predmeti:  Ikki muqaddas kitob: Qur’on va Bibliyadagi 
masallarning qiyosiy tahlili
Kurs ishining tuzilishi:  Kurs ishi kiris qismi, 2 ta bob, 4 ta reja, xulosa
va foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
4 I.Bob. “Qur'oni Karim” yaratilishi
1.1. “Qur'oni Karim” yaratilishi va yurtimizda islom ravnaqi
Ma'lumki,   Qur'oni   karim   Alloh   taolo   tomonidan   Payg'ambarimiz
Muhammad alayhissalomga 23 yil mobaynida sura, oyat tarzida elchi farishta
–Jabroil   alayhissalom   orqali   ilohiy   vahiy   sifatida,   arab   tilida,   og'zaki   nozil
qilingan.   Islom   dini   ta'limotining   asosiy   manbalari   (Qur'on,   Sunnat,   Ijmo',
Qiyos)ning birinchisi sanalmish bu Kalomi sharifning til va bayon jihatidan
ilohiy   mo''jizaligi   ham   uni   arab   tilida   o'qib,   fikr   yuritgandagina   namoyon
bo'ladi.   Boshqa   har   qanday   tilga   o'girilganda   Qur'on   tiliga   xos   xususiyatlar,
nazmiy   uslub,   maftunkor   ohang   va   ruhiy   ta'sir   o'z   kuchini   yo'qotadi.
Tarjimon   har   qancha   mahoratli,   tajribali   lug'atga   boy   bo'lmasin,   oyatlarning
arabcha   holidagi   mazmunini   boshqa   tilda   mukammal   ifoda   eta   olmaydi.   Bu
inkor etib bo'lmas haqiqat. 1
Arab tilida o'qib anglash esa, hammaning ham imkon darajasida emas.
Hatto   arablarning   o'zlari   ham   Qur'on   oyatlarini   to'la   tushuna   olmasliklarini
tan   oladilar.   Ulug'   sahobalar   ham   ko'pdan-ko'p   oyatlar   mazmunida
bahslashib,   bir   yechimga   kelisha   olmay,   Rosul   alayhissalomning   o'zlaridan
so'rab, aniqlab olganlari to'g'risida sahih hadislar mavjud.
Qur'oni karimni boshqa tillarga tarjima qilish harakati ancha qadimdan
boshlangan.   Ayniqsa,   arab   bo'lmagan   halqlarning   islomga   kirishlari   bu
harakatga asosiy sabab bo'lgan. Garchi islom ulamolari oyatlarni har qanday
tilda sharhlab tafsir qilishga ruxsat bersalar-da, biroq so'zma-so'z tarjima qilib
yozishga   mutloqo   izn   bermaganlar,   zero   tarjimani   yozib   qo'yishlik   bilan
Qur'on   mazmuni   shundangina   iborat   degan   iddao   bo'ladi,   deb   uning
1
  Asqar Zunnunov Pedagogika tarixi « ШАРК »  НАШРИЁТ - МАТБАА   АКЦИЯДОРЛИК КОМПАНИЯСИ БОШ 
ТАХРИРИЯТИ ТОШКЕНТ - 2004
5 mas'uliyatidan   qo'rqqanlar.   Shuning   uchun   ajdodlarimiz   merosida   o'zbekcha
tafsirlar ko'p. Ammo sof ona tilimizdagi tarjimalarni deyarli uchratmaymiz.
Keyingi   asrlarda   Qur'oni   karim   jahon   xalqlarining   ko'pgina   tillariga
tarjima   qilindi.   Shuningdek,   o'zbek   tilida   ham   bir   qancha   tarjimalar   paydo
bo'ldi.   Endilikda   bu   jarayon   yanada   kuchayib   borishi   tabiiy.   Bas,   shunday
ekan, bu sohada kundan-kunga taraqqiyot sari intilish maqsadga muvofiqdir.
Avvalgi   tarjimalarda   uchragan   tarjimalarda   uchragan   kamchiliklarni
takrorlamagan   holda,   tobora   sifatli   tarjima   va   tafsirlarni   ta'lif   etish   yangi
ulamolarining sharafli vazifalaridandir.
Binobarin,   shu   jarayonni   davom   ettirishdek   mas'uliyatni   zimmamizga
olar   ekanmiz,   bunda   mutlaqo   xato   nuqsonlar   yo'q,   degan   fikrdan   yiroqmiz.
Beayb-Parvardigor.
Yangi   tarjimaning   o'ziga   hos   hususiyatlari   asosan   quyidagilardan
iborat:
1.   Tarjima   hanafiylik   mazhabiga   muvofiq   holda   tayyorlandi.   Boshqa
mazhablar bilan qiyosiy tafsirlar izohda ko'rsatib borildi.
2.   Oyatlar   mazmunini   imkoni   boricha   so'zma-so'z   ifodalashga   harakat
qilindi. Qo'shimcha, yordamchi so'z va iboralar qavs ichida berildi.
3. Murakkabroq va sharhga muhtoj oyatlarga sahifa ostida izoh berildi.
4.   Amalda   bo'lib   kelgan   kirill   yozuv   qoidalariga   rioya   qilindi.   Ya'ni
1990 yillardan boshlab, asosan diniy adabiyotlarda buzila boshlagan imlolar
tiklandi.   Masalan:   Iso,   imon,   rab,   rasul,   sahih,   Arafot,   salavot   kabi
arabchadan   o'tib   qolgan   so'zlarni   ba'zilar   arab   talaffuziga   moslashtirmoqchi
bo'lishib,   keyingi   paytda   Iyso,   iymon,   Robb,   Rosul,   sahiyh,   Arofat,   solavat
shaklida yozishga  o'tgan  edilar.  Vaholanki,  umumiy urfda chet  so'zlar qaysi
tilga   ko'chib   o'tsa,   o'tgan   so'z   o'sha   tilning   tovush   va   imlo   qoidalariga
bo'ysunishi   lozim.   Qur'on   oyatlari   qiroatida   yoki   arabcha   jumla   tarkibida
6 talaffuz   etilgandagina   tajvidga   rioya   etilishi   kerak   bo'ladi.   Agar   biz
arabchadan   o'tgan   barcha   so'zlarni   tajvidga   binoan   yozadigan   va   talaffuz
etadigan   bo'lsak,   kitobxonlarning   o'qishi   va   anglashiga   katta   qiyinchiliklar
tug'dirib qo'yamiz.
Eng   muhimi,   mushafning   ushbu   tarjimasida   juda   omonatdorlik   bilan,
ya'ni arabchada qanday bo'lsa, o'zbekchada ham o'sha mazmunni to'la saqlab
qolishga   harakat   qilindi.   Biror   maqsadda   bo'rttirish   yoki   o'zgartirish
kabilardan xoli.
So'zimiz   intihosida   aziz   kitobxonlardan   bandai   ojizning
sahvlarinima'zur tutishlarini, tarjima to'g'risidagi o'z 
fikr mulohazalarini bildirgudek bo'lsalar, mamnuniyat bilan qabul etib,
keyingi nashrlarda ularni inobarga olishimizni bildiramiz.
Abdulaziz Mansur.
Dunyo   mamlakatlari   O‘zbekiston   islom   dini,   ta’limoti,   san’ati   va
madaniyatini   dunyoga   yoygan   qadimiy   yurt   ekanligini   odilona   e’tirof
etmoqda.   Yurtimizdan   jahon   fani   va   madaniyatiga   o‘zining   serqirra   ilmiy
merosi   bilan   ulkan   hissa   qo‘shgan   minglab   allomalar   yetishib   chiqqan.
Ularning   nodir   qo‘lyozma   asarlari   dunyoning   turli   mamlakatlari   fondlariga
tarqalgan   va   hozirda   o‘sha   fond-larning   ko‘rki   darajasidagi   ma’naviy
boyligiga   aylangan   hamda   bu   xalqaro   hamjamiyat   tomonidan   to‘liq   tan
olingan. 2
Yurtimizda Qur’oni  karim matnining  o‘zbekcha  izohli  tarjimalarining
yaratilishi   islomshunoslik,   xususan,   qur’onshunoslik   fanining   sezilarli
yutuqlaridan   bo‘ldi.   Shayx   Usmonxon   Alimov,   Shayx   Abdulaziz   Mansur,
Shayx   Muhammamad   Sodiq   Muhammad   Yusuf,   Shayx   Alovuddin   Mansur
2
  B.X.XODJAYEV  «UMUMIY PEDAGOGIKA NAZARIYASI VA AMALIYOTI» «Sano-standart» nashriyoti 
Toshkent - 2017
7 kabi ulamolar tomonidan amalga oshirilgan tafsir va tarjimalar ajdodlarimiz
hamda   hozirgi   kunda   biz   e’tiqod   qilib   kelayotgan   islom   dini   ta’limoti
asoslarini   to‘laqonli   anglashga   xizmat   qiladi.   Bu   yo‘nalishdagi   tadqiqotlar
bugungi   kunda   jadal   davom   etmoqda.   Jumladan,   Shayx   Abdulaziz   Mansur
tomonidan   amalga   oshirilayotgan   Qur’oni   karimning   yangi   to‘ldirilgan
izohli   tarjimasi   yakunlanib,   2018   yil   ushbu   izohli   tarjimaning   yangi   nashri
amalga oshirildi. Olim tomonidan amalga oshirilgan Qur’oni karimning rus
tilidagi tarjimasi ham ilm ahli va kitobxonlarga taqdim etildi.
O‘zbekiston xalqaro islom akademiyasi ham ta’lim, ham ilmiy dargoh
sifatida   islomshunoslik   sohasi   rivojida   sezilarli   o‘rin   egallab   kelmoqda.
Jumladan   bu   ilmiy   dargohda   olib   borilgan   ilmiy   izlanishlarning   kattagina
qismini   ham   Qur’oni   karim   va   uning   tafsirlariga   bag‘ishlangan   tadqiqotlar
tashkil etadi.  Ular  jumlasiga “Movarounnahr  hanafiy mazhabi  tafsirlarining
qiyosiy   tahlili   (XIII-XV   asrlar)”,   “Abu   Bakr   Jassos   “Ahkom   al-Qur’on”
tafsirining   hanafiy   mazhabi   rivojidagi   ahamiyati”,   “Abu-l-Barakot   an-
Nasafiyning   tafsir   ilmida   tutgan   o‘rni”,   “Abu-l-Lays   as-Samarqandiyning
Movarounnahr   tafsirshunosligida   tutgan   o‘rni”,   “Abu   Hafs   Nasafiy   “Taysir
fi-t-tafsir”   asarining   manbashunoslik   tadqiqi”   mavzularidagi   tadqiqotlarni
kiritish   mumkin.   Hadis   manbalarini   ilmiy   tahlil   qilish   ham
islomshunoslikning   muhim   yo‘nalishlaridan   bo‘lib,   soha   bo‘yicha   chuqur
ilmiy tadqiqotlarni amalga oshirish imkoniyati mavjud. Mana shu maqsadda
Samarqandda   hadis   ilmiy   maktabining   ochilishi   soha   rivojiga   katta   ta’sir
ko‘rsatadi.   Jumladan,   hadisshunoslik   manbalari,   hadis   to‘plamlaridagi
matnlarni   tahlil   qilish,   hadis   ma’nolarini   to‘g‘ri   talqin   qilish   hozirgi   kunda
dolzarblik   kasb   etmoqda.   Mazkur   sohada   «Abdulloh   Subazmuniyning
«Kashfu-l-osor»   asari   hadis   ilmiga   oid   manba»,   «Abu   Hafs   Nasafiyning
«Kitobu-l-qand   fi   ma’rifat   ulamo   Samarqand»   asari   –   Samarqandda   hadis
8 ilmi   tarixi   bo‘yicha   muhim   manba»,   «Hakim   Termiziyning   «Navodiru-l-
usul» asari hadis va tasavvuf ilmiga oid muhim manba», «Movarounnahr va
Xuroson   olimlarining   hadis   ilmi   rivojida   tutgan   o‘rni   (Buxoriy,   Muslim,
Termiziy)»,   «Imom   Dorimiyning   hadis   ilmi   rivojiga   qo‘shgan   hissasi»,
“Abdulhamid   Keshiy   ilmiy   merosining   VIII-IX   asrlar   Movarounnahr   hadis
ilmi   rivojidagi   o‘rni”,   “Imom   Buxoriyning   “at-Tarix   al-kabir”   asari   hadis
ilmiga   oid   muhim   manba”,   “Hadislarning   diniy   aqidaparastlikka   qarshi
mohiyati”   mavzularidagi   ilmiy   tadqiqotlar   amalga   oshirilgan.   Shuningdek,
Akademiyada   amalga   oshirilayotgan   Imom   Buxoriy   “Al-Jome’   as-sahih”
asaridagi   axloq-odobga   bag‘ishlangan   hadislarning   talqiniga   bag‘ishlangan
grant loyihasi ham bu boradagi muhim ilmiy tadqiqotlardan sanaladi.
Islom   huquqshunosligiga   bag‘ishlangan   tadqiqotlar   ham   kattagina
hajmni   tashkil   etadi.   «Movarounnahr   fiqh   ilmi   rivojida   Alouddin
Samarqandiyning o‘rni va «Tuhfat al-fuqaho» asarining ahamiyati», «IX asr
Movarounnahr   madaniy   hayotida   Imom   Buxoriyning   mavqei   va   uning
«Jomiu-s-sahih»   asaridagi   fiqhiy   masalalar»,   «Majduddin   Ustrushaniyning
Movarounnahr   fiqh   ilmi   tarixida   tutgan   o‘rni»,   «Abu   Zayd   Dabusiy
merosining Movarounnahrda fiqh ilmi rivojida tutgan o‘rni», «Burhonuddin
Mahmud   Buxoriyning   «Muhit»   asari   va   uning   Movarounnahr   qoziligida
tutgan   o‘rni»,   «Islom   huquqshunosligi   va   hanafiy   mazhabi   taraqqiyotida
O‘rta Osiyo faqihlarining o‘rni», «Lutfulloh Nasafiyning «Fiqhi Kaydoniy»
asari   va   unga   yozilgan   sharh   va   hoshiyalar   tahlili»,   «Burhoniddin
Marg‘inoniyning «Hidoya» asari – muhim huquqiy manba», «X–XIII asrlar
Movarounnahr   ijtimoiy   munosabatlariga   oid   protsessual   va   notarial
hujjatlar», «Abu Hafs Kabir Buxoriy va hanafiy fiqhi». «Alovuddin Buxoriy
«Hayratu-l-fuqaho»   asarining   islom   manbashunosligida   tutgan   o‘rni»,
“Musulmon   mamlakatlaridagi   fatvo   markazlari   va   ularning   o‘ziga   xos
9 xususiyatlari”   mavzularidagi   dissertatsiyalar   va   ular   asosida   yaratilgan
monografiyalar   sohaga   oid   muhim   tadqiqotlardan   sanaladi.
Islomshunoslikning   muhim   sohalaridan   bo‘lgan   tasavvuf   ta’limotini   tadqiq
etishga  ham  alohida  e’tibor  berilmoqda.  Jumladan,  “Tasavvuf  ta’limotining
tarixiy-falsafiy   mohiyati”,   “Rushdiy   “Tazkiratul-avliyo”   asari   matnlarining
sharq   agiografik   manbalarini   o‘rganishdagi   ahamiyati”,   “Tasavvuf
ta’limotida   valiylik   tushunchasining   diniy-falsafiy   talqini   (Alisher
Navoiyning   «Nasoyim   ul–muhabbat»   asari   asosida)”,   “Mavlono
Abdurahmon   Jomiyning   tasavvufiy-irfoniy   qarashlari   («Sharhi   ruboiyot»
asari   asosida)”   mavzularidagi   tadqiqotlar   sohaning   rivojini   o‘rganishga
bag‘ishlangan   tadqiqotlardan   sanaladi.   O‘zbekiston   islom   dunyosida
mo‘‘tadil   aqidaviy   maktab   sifatida   tanilgan   va   e’tirof   etilgan   Abu   Mansur
Moturidiy   asos   solgan   moturidiylik   kalom   maktabining   vatani   sanaladi.
Moturidiylik   ta’limotining   ilmiy-nazariy   asoslarni   ishlab   chiqishga   xizmat
qilgan   mutakallim   olimlar   ilmiy   merosini   o‘rganishga   qaratilgan   muhim
ishlardan biri Imom Moturidiy xalqaro ilmiy tadqiqot markazining ochilishi
bo‘ldi.   Mazkur   markaz   Moturidiy   va   moturidiyshunos   olimlar   ilmiy
merosini   o‘rganish,   tarjima   va   tadqiq   etish   orqali   turli   g‘arazli   oqimlar
iddaolariga   ilmiy   asoslangan   raddiyalar   berish   bilan   shug‘ullanadi.   Buyuk
mutafakkir,   moturidiylik   ta’limotining   asoschisi   imom   Abu   Mansur
Moturidiy   o‘zi   yashagan   davrdayoq   zamondosh   olimlar   tomonidan   e’tirof
etilgan   va   “Imomu-l-mutakallimin”   –   “Kalom   ilmi   bilimdonlarining
peshqadami”,   “Musahhihu   aqoidi-l-muslimin”   –   “Musulmonlar   aqidasini
to‘g‘rilovchi”,   “Rofe’   a’lomu-sh-shari’a”   –   “Shariat   bayroqdori”   kabi
sharafli nomlarga sazovor bo‘lgan. 3
3
  Khaydarov, S. A. (2021). The role of the use of fine arts in teaching the history of the country. International 
scientific and practical conference. CUTTING EDGE-SCIENCE. In  Conference Proceedings  (pp. 41-43).
10 Hozirgi   kunga   qadar   Qur‘onga   1700   xil   tafsir   yozilgan.   Jumladan
Muhammad   Sodiq   Muhammad   Yusufning   bir   necha   jilddan   iborat   "Tafsiri
halol"   nomli   asari,   Abdulaziz   Mansurning   "Qur‘oni   karim   ma‘nolarining
tarjimasi va tafdiri" kabi kitoblar o‘zbek tiloda tarjima qilingan. Ko‘zi ojizlar
uchun   bo‘rtma   harflar   (   brayl   alifbosi)   da   alohida   8jildli   kitobi   nashr
qilingan.Qur‘onning   asosiy   g‘oyasi-   Alloh   to‘g‘risidagi   ta‘limotdir.   Uning
mavzusi va mohiyati inson tafakkurida ko‘pxudolikka barham berish, yakka
xudolikni   targib   qilish   va   islom   dinini   qaror   topdirish.     Shu   bilan   bog‘liq
ravishda   unda   payg‘ambarlar,   oxirat,   taqdir   va   boshqalar   haqidagi   aqidalar
bayon   etiladi.Qur‘onda   asosiy   ibodat   talablari   belgilab   berilgan.   Bular:
namoz,   ro‘za,   zakot   va   boshqalar.   Undagi   axloqiy   va   huquqiy   no‘rmalar
keyinchalik shariyatga asos qilib olingan. 4
1.2. Qur’oni Karimning axloqiy masalalarini falsafiy mezonlari
―Qur‘oni karim  -  dunyo musulmonlarining muqaddas kitobi bo‘lib,‖
u   arab   tilida   «qiroat»   ma‘nosini   bildiradi.   Islom   e tiqodiga   ko ra,   Qur on	
ʼ ʻ ʼ
vahiy   orqali   Muhammad   payg ambarga   610—632   yillar   davomida   nozil	
ʻ
qilingan.   U  Allohning   kalomi   (Kalomulloh).   „Kitob―   (yozuv),   „Furqon―
(haq bilan botilning orasini ayiruvchi), „Zikr― (eslatma), „Tanzil― (nozil
qilingan)   kabi   nomlar   bilan  atalib,  „Nur―   (yorug lik),   „Hudo―  (hidoyat),	
ʻ
„Muborak―   (barakotli),   „Mubin―   (ochiq-ravshan),   „Bushro―
(xushxabar),   „Aziz―   (e zozlanuvchi),   „Majid―   (ulug ),   „Bashir―	
ʼ ʻ
(bashorat   beruvchi),   „Nazir―   (ogohlantiruvchi)   kabi   so zlar   bilan	
ʻ
sifatlangan. Islom olamida Qur on mus haf  nomi bilan ham mashhur. Islom	
ʼ ʼ
4
  Davrenov, J., & Haydarov, S. (2021). TARIX FANINI O’RGANISHDA XVI-XVIII ASRLARDA YAPONIYA
DAVLATI TARIXINI AHAMIYATI.  Scientific progress ,  1 (6).
11 ulamolari   Qur onning   30   xil   nomi   va   sifatlarini   sanab   o tganlar.   Qur‘oniʼ ʻ
karim 114 suradan, 6210 oyatdan iborat. Qur‘on har bir davrda, har qanday
holatda   insonlarni   yaxshilikka,birodarlikka,   tinch-totuv   yashashga,
ezgulikka   undaydi.   Shuning   uchun   ham   u   katta   axloqiy   ahamiyatga   va
falsafiy mushohadaga yetaklovchidir. «Qur‘on»ning axloqiy qiymati haqida
fikr   yuritar   ekanmiz,   u   insonning   ma‘naviy   kamolga   yetishida   ulkan
darajada muhim o‘ringa ega ekanligini ko‘rishimiz mumkun.
Bizga ma‘limki, Qur‘oni karimdan keyingi o‘rinda turuvchi hadis ilmi
ham   alohida   falsafiy-axloqiy   o‘ringa  ega.   Hadis  ilmining  paydo  bo‗lishida
muhaddislarning  hadis  ilmi rivojiga  qo‘shgan  hissasi alohida ahamiyatga
egadir.   Islom     olamida     Qur‘oni   karimdan     keyingi   o‗rinda     turuvchi
hadislar - ishonchli axloqiy  manba  sifatida yuksak baholanadi. Haqiqiyligi
puxta     o‗rganib     chiqilgan   ishonchli     hadislar     ‘‘sahih   hadislar‘‘   deyiladi.
‘‘Sahih‘‘     so‗zining     ma‘nosi     sog'lom,   to‗g‗ri,     xatosiz     degan   ma‘noni
bildiradi.     Hadisni   to‗plagan   muallif   esa   ‘‘muhaddis‘‘   deb   yuritiladi.
Hadislarni     to‗plash     ishlari     VIII     asrdan     boshlangan.     Payg'ambarimiz
Muhammad (s.a.v.) ni hayot vaqtlarida ko‘rgan, bilganlardan yozib olingan
ma‘lumotlarga  qaraganda,  dastlabki  hadis  to‗plovchilar  ibn  Shahob az-
Zuhriy,   Yahyo     ibn     Sa‘d     al-Ansoriy,     Ibn     Jurayj     kabilar     bo‗lgan.
Dunyoga     mashhur   muhaddislar     Abu     Abdulloh     Muhammad     ibn   Ismoil
al-Buxoriy,     Imom     Muslim   ibn     Hajjoj,     imom     Nisoiy,     imom   ibn   Majj‘
Kazviniy,   Abu   Iso   Muhammad   as-Samarqandiy,     imom   at-   Termiziylar
hisoblanadi.     Yuqorida     nomlari     zikr     qilingan   muhaddislarning   hadis
to‗plashdagi xizmatlari juda katta bo‘lgan.
Ulug‘   muhaddis   Imom   al-Buxoriy   birgina   «Al   jome‘     as-sahih»
(«Ishonchli to‘plam»)   asari   ustida   o‗n   olti   yil   izlanish olib   borgan va
600 ming  hadisni to‗plab, 7275  tasini  saralab olganlar.  Shuningdek,  «Al-
12 jome   as-sahih»   asaridan odob-axloq mavzusiga bag‗ishlangan   hadislarni
tanlab     olib,     alohida   kitob     holiga   keltirganlar.     Bu     kitob     ‘‘Al-adab     al-
mufrad‘‘     («Adab     durdonalari»)     deb   nomlangan   bo‗lib,   bu   asar   1322   ta
hadisni   o‗z   ichiga   olganligi   bizga   ma‘lum.   Al-Buxoriyning   ijodiy
faoliyatida   yaratgan   asarlari     ichida,     « А 1-Jome‘     as-sahih»   («Ishonchli
to‗plam»)  asari eng  asosiy  o‗rinni  egallaydi.
Qur‘oni Karimda - insonni yaxshilikka, ezgulikka boshlaydigan hamda
uni   razolatga   eltadigan   xulqlar   mavjud.   O‘zaro   dushmanlik   va
kelishmovchilik   bu   taraqqiyot   dushmani.   Fitna   va   fasod,   to‘qnashuv   va
olishuvlar,   qon   to‘kishlar,urushlar,   jamiyat   va   insonlar   uchun   ham   koni
zarardir. G‘iybat va fisqu-fasod, behuda so‘z aytish, gap tarqatish, noma‘qul
so‘zlar   so‘zlash,   ayirmachilik,   g‘avg‘o   ko‘tarish,   bir   musulmonning
boshqasini   ko‘rolmasligi,   musulmon-musulmonning   umrini   xazon   qilishi
gunohi azimdir. Qur‘onda ehsonli, qo‘li ochiq, bag‘ri keng, muruvvatli, keng
fe‘lli,   saxovatli   bo‘lish,   ertadan   oqshomgacha,   uydan   ish   joyigacha,
beshikdan   qabrgacha   insonning   har   bir   lahzasi   iymonli   bo‘lishga   harakat
qilishi chinakam ezgulikdir, deb qaraladi. Kimda-kim odamlardan himmati,
muruvvatini ayamasa, saxovat eshigini bekitmasa, bundan eng avvalo uning
o‘zi   katta   naf   ko‘radi,   ma‘naviy   qoniqish   va   falsafiy   kamolot     hosil   qiladi,
ruhi   ko‘tariladi.   Qur‘onda   ehsonning   foydasi   ehson   qiluvchining   o‘ziga
bo‘lishi aytilgan. Unda aytilishicha, agar ehson qilsalaringiz ham, yomonlik
qilsalaringiz   ham   o‘zingiz   uchun.   Alloh   kalomida   ezgulik   qilish,   el-yurtga
foyda   keltirish,   yomonlarni   noto‘g‘ri   yo‘ldan   qaytarib,   to‘g‘ri   yo‘lga   solish
yuksak   ma‘naviy   fazilat,   huquqiy,   odob-axloqlilik   belgisi   sifatida
e‘zozlanadi.   Ezgu   niyatli,   qalbi   pok,   xulqi   go‘zal,   iymoni   butun   odamlar
yaxshilik   qilishni   o‘zi   uchun   eng   katta   maqsad,   olijanoblik   deb   biladi.
«Kimki bir yaxshilik qilsa, unga o‘sha yaxshiligi o‘n barobar qilib beriladi».
13 Inson   ezgulik   ishlarini   qancha   ko‘p   qilsa   yaratganning   o‘zi   uni   balo
qazolardan   asraydi,   unga   kuch-qudrat   ato   etadi,   yo‘lini   ochib   beradi.   Bu
masalada  Prezidentimizning  mana  shu   fikrlari  katta  ilmiy,  ta‘lim-tarbiyaviy
ahamiyatga ega: «Savob – ulug‘ insoniy fazilat, yuksak milliy qadriyatlardan
biridir.   Mening   komil   ishonchim   shuki,   savob   ishni   har   kim   qilishi   kerak,
savob ishni har kuni qilish kerak.  Savobli amallar qilish esa xalqimizga xos
azaliy   xislatdir.   Savobli   ishlarni   qilgan   odamga   uning   elu   yurtiga   albatta
Allohning rahmatlari yog‘iladi. Muqaddas Qur‘on oyatida ta‘kidlanganidek,
yaxshilikning mukofoti faqat yaxshilikdir.
Qur‘onda   inson   haq-huquqlarini   hurmat   qilish   g‘oyasi   etakchilik
qiladi. Unda ota-onalarning farzandlar tarbiyasi masalasi bo‘yicha burchlari,
mas‘uliyatlari   nimalardan   iboratligi   belgilangan.   Ta‘kidlanishicha,   «ota-
onalik huquqini qozonish uchun bola tug‘ulishining o‘zi kifoya qilmay, balki
ularga ta‘lim-tarbiya berish eng muhim shartlardan biridir. Farzandga odob-
axloq o‘rgatish, uni kasb-hunarli qilib tarbiyalash, balog‘atga etganda o‘g‘il
bo‘lsa   uylantirish,   qiz   bola   bo‘lsa   turmushga   chiqarish,   ularni   moddiy   va
ma‘naviy   ta‘minlab   turish   kabi   sermashaqqat   vazifalar   ham   ota-onalar
zimmasidadir». 5
Qur‘oni   Karimda   farzandlarning   ota-onalar   oldidagi   vazifalari   ham
bayon etilgan. Bu haqda uning Al-Isro surasi, 23-oyatida shunday deyilgan:
«Parvardigoringiz,   yolg‘iz   Uning   o‘ziga   ibodat   qilishlaringizni   hamda   ota-
onaga   yaxshilik   qilishlaringizni   amr   etdi.   Agar   ularning   (ota-onangizning)
birovi   yoki   har   ikkisi   sening   qo‘l   ostingda   keksalik   yoshiga   etsalar,   ularga
qarab   «uf»   tortma   va   ularning   (so‘zlarini)   qaytarma!   Ularga   doimo   yaxshi
so‘z   ayt...!»   Qur‘oni   Karimda   insonni   ulug‘lash   lozimligiga   oid   qoidalar
5
  Narmatov, D., & Haydarov, S. (2021). TARIX FANINI O’QITISHDA ISPANIYA XV-XVII ASRLARDAGI 
TARIXI.  Scientific progress ,  1 (6).
14 bo‘yicha muhim ko‘rsatmalar mavjud. Unda quyidagilar marhamat qilinadi:
«Bandalarimga aytingki,
ular eng go‘zal so‘zlardan so‘zlashsinlar», «Biz odam bolalarini aziz–
mukarram   qildik,   ularga   halol-pok   narsalardan   risqu-ro‘z   berdik   va   ularni
o‘zimiz   yaratgan   juda   ko‘p   jonzotlardan   afzal-ustun   qilib   qo‘ydik»,   «Er
yuzida kibr-havo bilan yurmagin! Chunki sen hargiz erni teshib ketolmaysan
va   bo‘y-bastda   tog‘larga   etolmaysan»,   «Ey   mo‘minlar,   sizlarga   rizq   qilib
berganimiz   -pokiza   narsalardan   englar»,   «Odamlarni   aldab   fitnaga   solish
o‘ldirishdan   yomonroqdir»,   «Alloh   zulm   qiluvchilarni   sevmaydi»,   «Zinoga
yaqinlashmanglar!   Chunki   (bu)   buzuqlikdir   -   eng   yomon   yo‘ldir».   Qur‘on
odamlarni   haq   yo‘ldan   borishga,   nohaqlikni   tark   etishga   da‘vat   etadi.   «Ey
mo‘minlar, mollaringizni o‘rtalaringizda nohaq (ya‘ni o‘g‘irlik, qaroqchilik,
sudxo‘rlik,   poraxo‘rlik,   qimor   kabi)   yo‘llar   bilan   emangiz!   Balki   o‘zaro
rizolik   bilan   bo‘lgan   savdo-sotiq   orqali   mol-dunyo   kasb   qilingiz..!   (Niso
surasi,   29-oyat),   -   deb   ta‘kidlangan.   Baxillik   yo‘lini   tashlab   sahiylik   tomon
yuz   o‘tirganlar   Alloh   Kalomida   najot   topguvchilar,   deyilgan.   «Kimki
baxillik   va   ziqnalikdan   saqlangan   bo‘lsa,   unday   kishilar   najot
topguvchilardir».   Islom   dini,   uning   ilohiy   manbai   hisoblangan   Qur‘on   har
ishda   rostlikka,   omonatni   saqlashga,   qo‘ni-qo‘shnilar   haqini   bilishga
buyuradi.   Zulm-xiyonat   qilishni,   urush-talash,   nohaq   qon   to‘kishlarni,
yolg‘on   so‘zlash,   tuhmat   qilishlarni,   buzuqchiliklaru   harom   ishlarni,   etim-
esirlar   molini   eyishni,   insonlar   haqiga   ko‘z   olaytirishni   qoralaydi.   Makr-
hiyla,   zulm-xiyonat,   hasad,   buzuqchilik,   jaholatda   yashash,   harom-halolni
farqiga bormay eyish, qaroqchilik qilishlarni ta‘qiqlaydi. Ularning hammasi
g‘ayri islomiy, g‘ayri insoniy, g‘ayri axloqiy, g‘ayri qonuniy illatlar sifatida
qoralanadi.   Qur‘onning   aksariyat   suralari   va   oyatlarida   insonlarning   bilim
olishi, ma‘rifatli bo‘lishi qayta-qayta uqtirilgan, bilimlilar bilan bilimsizlarni
15 tenglashtirib   bo‘lmasligi   aytilgan.   Uning   oyatlaridan   birida,   Alloh   taolo
sizlarning   orangizdagi   iymon   keltirganlarni   va   ilmni   yuksaltirganlarni   bu
dunyoda   yorlaqab,   martabasini   ulug‘   qilgaydir,   oxiratda   jannatga
kirmoqlikni nasib etgusidir, Alloh taolo qilayotgan ishlaringizdan xabardor,
deyilgan. «Alaq» surasining uchinchi-beshinchi oyatlarida, «O‘qing! Sizning
Parvardigoringiz (insoniyatga) qalamni (ya‘ni qalamni, xatni) o‘rgatgan o‘ta
karamli   Zotdir.   U   Zot   insonga   uning   bilmagan   narsalarini   o‘rgatadi»,
deyilgan.  Qur‘onda  «ilm»  so‘zi  turli  hollarda  bir  necha  marta  takrorlangan.
Ana   shuning   o‘zi   ham   ilm,   madaniyat,   ma‘naviyat,   ma‘rifat   haqidagi
g‘oyalar   Qur‘oni   Karimning   butun   ruhi,   mazmuni,   mag‘iz-mag‘izigacha
chuqur singdirib yuborilganligini ko‘rsatadi. Qur‘onda ilk nozil bo‘lgan oyat
ham «Iqro», ya‘ni «O‘qi» so‘zidir. 6
Qur‘oni   Karimda   ma‘naviy-ma‘rifiy,   falsafiy,   diniy-axloqiy   masalalar
bilan   bir   qatorda   huquqiy   yo‘l-yo‘riqlar   ham   o‘z   ifodasini   topgan.   Fiqhiy-
huquqiy masalalar bo‘yicha Qur‘onda juda ko‘plab oyatlar mavjud. Buni bu
ilohiy   kitobda   amaliy   ibodatlar   bo‘yicha   140   oyatlar,   shaxsiy   huquq   (oila,
taloq,   vasiyat   va   boshqalar)   bo‘yicha   70   oyat,   fuqarolik   huquqi   (olti-sotdi,
ijara, garov, qarz, shirkat) bo‘yicha 70 oyat, jinoyat va jazo bo‘yicha 30 oyat,
sud,   sud   jarayoni,   guvohlik   masalalari   bo‘yicha   20   oyat,   davlat   huquqi
sohasida   3   oyat,   hammasi   bo‘lib   333   oyat   borligidan   bilib   olsa   bo‘ladi.
Ko‘rinib   turganidek,   Qur‘on   faqatgina   aqidaviy-g‘oyaviy   manbagina   emas,
balki qonun va ahloq hamdir.  Bu Qur‘onning buyuk mo‘jizasi hisoblanadi.
6
  Elguzarov,   B.   B.   O.   G.   L.,   &   Haydarov,   S.   (2021).   TARIX   FANINI   O’RGANISHDA   MITANNI
DAVLATCHILIGINING O’RNI VA AHAMIYATI.  Scientific progress ,  1 (6), 616-619.
16 II.Bob. “Qur’oni Karim” muhim tarixiy manba   sifatida.
2.1.Islom dinining tarqalishi va uning ta'lim-tarbiyaga ta'siri.
Quroni Karim axloqiy-falsafiy ta'limotlar manbayi
Din-(arab.   —   e tiqod,   ishonch,   itoat)   —   Xudo   yoki   xudolarga,ʼ
g ayritabiiy   kuchlar   mavjudligiga   ishonish.   Din   muayyan   ta limotlar,   his-	
ʻ ʼ
tuyg ular, toat-ibodatlar va diniy tashkilotlarning faoliyatlari orqali namoyon	
ʻ
bo ladigan,   olam,   hayot   yaratilishini   tasavvur   qilishning   alohida   tarzi,   uni	
ʻ
idrok etishning o ziga xos usuli. Dinning paydo bo lishi haqida yagona fikr	
ʻ ʻ
yo q.   Islom   dini   ta limotiga   ko ra,   Din   —   Alloh   tomonidan   o z	
ʻ ʼ ʻ ʻ
payg ambarlari orqali bashariyat olamiga joriy etilajagi zarur bo lgan ilohiy	
ʻ ʻ
qonunlardir. Tabiat va insonni yaratgan, ayni vaqtda insonga to g ri, haqiqiy	
ʻ ʻ
hayot   yo lini   ko rsatadigan   va   o rgatadigan  ilohiy   qudratga   ishonchni   ifoda	
ʻ ʻ ʻ
etadigan ta limotdir.	
ʼ
Ta lim — bilim berish, malaka va ko nikmalar hosil qilish jarayoni, 	
ʼ ʻ
kishini hayotga va mehnatga tayyorlashning asosiy vositasi.
Tarbiya   —   shaxsda   muayyan   jismoniy,   ruhiy,   axloqiy,   ma naviy	
ʼ
sifatlarni   shakllantirishga   qaratilgan   amaliy   pedagogik   jarayon;   insonning
jamiyatda   yashashi   uchun   zarur   bo lgan   xususiyatlarga   ega   bo lishini	
ʻ ʻ
ta minlash   yo lida   ko riladigan   chora   tadbirlar   yigindisi.   Tarbiya   insonning	
ʼ ʻ ʻ
insonligini   ta minlaydigan   eng   qadimiy   va   abadiy   qadriyatdir.   Tarbiyasiz	
ʼ
alohida   odam   ham,   kishilik   jamiyati   ham   mavjud   bo la   olmaydi.   Chunki	
ʻ
odam   va   jamiyatning   mavjudligini   ta minlaydigan   qadriyatlar   Tarbiya	
ʼ
tufayligina bir avloddan boshqasiga o tadi.	
ʻ 7
7
  Erkinov,   A.   S.   O.,   &   Haydarov,   S.   (2021).   YUNON-BAQTRYA   PODSHOLIGINING   IJTIMOYI   TUZIMI,
XO’JALIGI VA MADANIYATI.  Scientific progress ,  1 (6), 620-622.
17 «Qur’on» - dunyo madaniyatining ulkan boyligi, barcha 
musulmonlarning muqaddas kitobi bo‘lib, arab tilida «qiroat» ma’nosini 
anglatadi. Qur’on 114 suradan iborat. Qur’on kishilarni birodarlikka, tinch-
totuv yashashga, ezgulikka undaydi. Shuning uchun ham u katta axloqiy 
ahamiyatga ega. «Qur’on»ning axloqiy qimmati haqida fikr yuritilar ekan, 
uning insonnmg ma’naviy kamolga etishida qay darajada muhim o‘ringa ega 
ekanligiga amin bo‘lamiz.
Markaziy   Osiyo   xalqlari   pedagogik   fikrlari   tarixiy   taraqqiyotida   VII
asrda   Arabiston   yarim   orolida   paydo   bo'lgan   va   VIII   asrda   mintaqamizga
ham   yoyilgan   islom   dini   muhim   ahamiyatga   ega   bo'ldi.   Chunki   islom   dini,
uning   asosiy   kitobi   «Qur'oni   Karim»   va   undan   keyingi   asosiy   manba
hisoblangan   hadislar     Allohga,   uning   payg'ambari   Muhammad
alayhissalomga  e'tiqod qilish  bilan  birga ota-onaga hurmat,  mehnatsevarlik,
ilmga  intilish,  o'zaro  ahil  bo'lish,  mehr-oqibat,  ehson,  sabr-toqat,  kamtarlik,
vafo-sadoqatlilik,   poklik,   adolat,   diyonat   kabi   insoniy   sifatlar   haqidagi
jihatlari   va   yaxshi   fazilatli   hamda   odob-axloqli   bo'lishlik   yo'llari   bayon
etilgan.   Xuddi   shuningdek,   islom   dinida   millatidan,   elatidan,   tanasining
rangidan   qat'iy   nazar,   inson   insonligi   uchun   ulug'lanadi.   Millatchilik,   bir-
birini kamsitish, talon-tarojlik, irqchilik islomda yo'q va bo'lmagan.
Islom   dini   har   qanday   millatchilik   kayfiyatidan   yuqori   turadigan
olamshumul   ta'limot.U   barcha   millatlarni   birlashtirib,   teng,   do'st,   yoru-
birodar   qilib,   tinch-omon   yashashlarini   o'qtirib   keladi.Ayni   paytda   islom
dinida   razolat,   kibr-havo,   adovat,   xasad,   xiyonat,   zulm   kabi   illatlar
qoralanadi.
Qur'oni   Karimdagi   oyatlardan   biri   madinalik   sahobalar   Payg‘ambar
sollallohu   alayhi   vasallamga   kelib,   uylari   uzoqlik   qilayotgani   bois,   uylarini
sotib,   yaqinroq   joyga   ko‘chib   kelishlari   haqida   shikoyat   qilganlarida   nozil
18 bo‘lgan.  Ya'ni uylarni sotishga hojat yo‘q, uzoqdan kelayotgan bo‘lsalar, har
bir   bosilgan   qadamlariga   savob   beriladi,   mazmunida.«Biz   ular   keltirgan
qadamlarni,   bosgan   qadamlarni   ham   yozamiz   va   ularning   asarini   ham
yozamiz»,   –   deya   marhamat   qilingan.   Tafsirlarning   birida   bu   oyatdagi
«ularning   izi»   degani   –   bu   asarimiz,   avlodlarimizdir,   degan   fikr
bildirilgan.Allohning   bu   oyatidan   tushunamizki,   Alloh   nafaqat   amalimizni,
balki   avlodlarimiz   amalini   ham   o‘zimizga   yozadi.   Shuning   uchun   tarbiya
vojib   bo‘ladi.Orqamizdan   yaxshi   tarbiyali   farzand   qoldiraylikki,   ortimizdan
faqat   savob   borsin,   yomonlik   bormasin.Islomda   tarbiya   vojibdirTarbiya
dinimizda vojib amal, deb e'lon qilingan. Biz eng ko‘p ishlatadigan tarbiya,
murabbiy   so‘zlari   Allohning   «Rob»   ismi   bilan   bitta   o‘zakdan   olingani
tarbiyachilar   mas'uliyatini   oshirsa   kerak,   deb   o‘ylayman.Demak,   bu   yengil
ish   emas.   Tarbiya   –   faqat   ta'sir,   tartib   yoki   nazorat,   taftish   emas,   u   ilohiy
narsa. Tarbiya farzandni doim nazoratga olish, kuzatib borish degani, chunki
Alloh   taolo   surai   Fotihaning   birinchi   oyatida   olamlarning   robbisi   Allohga
maqtovlar   bo‘lsin,   degan.Bu   oyatda   Alloh   Rob   ismini   keltirgan.   «Robbil
a'lamiyn» – butun olamlarning murabbiysi degani. Agar Alloh murabbiyligi,
ya'ni nazorati, kuzatuvini lahza to‘xtatsa, olamlar izdan chiqib ketadi.
Agar   murabbiy   yoki   ota-ona   farzandiga   bir   lahza   e'tiborsiz   bo‘lsa,
farzandlar   tarbiyasi   buzilib   ketadi.   Rasuli   akram   sollalohu   alayhi   vasallam
marhamat qilganlarki, har bir tug‘iladigan bola fitratda tug‘iladi, ya'ni har bir
chaqaloq   pokiza   bo‘ladi,   u   oq   qog‘oz   kabidir.Bu   hadisni   muhaddislarimiz
ota-ona bobida keltirmasdan taqdir bobida keltirganlari tarbiyaning taqdirga
bog‘liqligini bildiradi.  Tarbiyaga kech qolinmasa bo‘ldi.
Shariyati   Islom   farzandga   birinchi   o'rinda   ota   onani   javobgar   qilib
qo'ygan.   Ota   -   ona   zimmasiga   tarbiyani   vojib   qilib   yuklagan.   O'qituvchilar
bola   hayotining   ma'lum   qismida   uning   tarbiyasiga   go'yoki   ota   -   onalar
19 tomonidan  yollangan  murabbiylar  hisoblanadilar.   Ularni  aybdor  qilish   hech
mantiqqa   to'g'ri   kelmaydi   .   Abu   Hanifaning   bir   o'g'li   bor   edi.   Ustozlari
Hammod bin Sharaf nomlariga atab o'g'liga Hammod deb ism qo'ygandilar.
Imom   hazratlari   katta   savdogar   bo'lganlar.   U   juda   band   edi   va   farzandiga
avvalgi   Qur'oniy   ta'limni   berish   uchun   ustoz   yolladilar.   Iltimos   qildilarki,
o'g'limizga Qur'on o'qishni o'rgatib bering. Ustoz Hammodga surai Fotihani
yodlatdi.   Ustozni   huzurida   otasiga   Hammod   fotiha   surasini   chiroyli   qilib
tilovat   qilib   berdi.   Shunda   Imom   Hanifa   cho'ntaklaridagi   500   dinorni
ustozning oldiga qo'ydilar. 1 dinor tanga 5 gramm oltindan bo'ladi 500 dinor
katta   pul   bo'lgan.   1   dinorga   o'sha   mahalda   katta   qo'y   berilgan.   Bu   degani
Fotiha   surasini   o'rgatgani   uchun   ustozga   500   ta   qo'y   berildi   .  Shunda   ustoz
biroz xijolat bo'ldi. Hazratga juda ko'p pul berganligi bitta dinor ham ko'plik
qilishini aytganida   Imom Hanifa bir gap aytdi : «Ustoz, xizm ngizni yengil
sanamang   .   Bu   hali   yonimda   bo'lganidir.   Agar   yonimda   butun   molim
bo'lganida poyingizga qo'ygan bo'lardi. O'g'limga Fotihani, Qur'onning onasi
bo'lgan surani o‘rgatganingiz uchun" 8
Go'zal   tarbiyadan   yaxshi   meros   yo'q   To'g'ri,   har   bir   ota   -   ona
farzandiga   faqat   yaxshilikni   ilinadi.   Farzandi   uchun   ortiqcha   orzu   -   havas
qiladi   va   ikkalasi   birga   ishlaydi.   Ota   -   ona   farzandini   tarbiya   qilish   kerak
bo'lgan   paytda   orzu   -   havas   uchun   tirikchilik   qilishga   majbur   bo'ladi,   bola
tarbiya oladigan yoshda to'liq tarbiya ololmay qoladi. Ammo, afsuski, ertaga
orzu - havaslar o'tmay qolishi bor. Aslida  orzu - havas chiroyli tarbiya bilan
bo'ladi.   Payg'ambarimiz   sollallohu   alayhi   vasallamning:   «Ota   farzandiga
chiroyli tarbiyadan ko'ra, yaxshi odob berishdan ko'ra yaxshiroq narsa meros
qoldirmagan», degan hadislari bor.
8
  Asqar Zunnunov Pedagogika tarixi « ШАРК »  НАШРИЁТ - МАТБАА   АКЦИЯДОРЛИК   КОМПАНИЯСИ   БОШ  
ТАХРИРИЯТИ   ТОШКЕНТ  - 2004
20 Xulosa o‘rnida yaqinda o‘qigan Omina Shenliko‘g‘lining  "Imomning 
manekin qizi"asarini misol tariqasida keltirmoqchiman.
Bu asar imomning qizi Fotimaning o'z oilaviy sharoitlaridan nolishi va
ko'ngli   to'lmasligi   bilan   boshlanadi.   Imom   Yoqub   nochor   turmush   kechirar
edi, buni asarda u hatto o'z onasini ziyorat etishga puli yo'qligidan ham bilsa
bo'ladi.   Shunga   qaramay   u   o'ta   xudojoy,   ilmli,   va   halim   inson   edi,
Fotimaning   achchiq   kesatiqlari,   tinimsiz   hayot   kechirishlaridan   shikoyatlari
islom qiziga umuman to'g'ri kelmaydigan xatti – harakatlar qilishiga, garchi
unga   kuchli   ruhiy   iztirob   bersa   ham   og ir   bosiqlik   bilan,   Qur'on   oyatlarigaʻ
amal   qilgan   holda   baho   beradigan   islomiy   metin   erkak,   OTA   edi   .   Uning
go'zal xulqli rafiqasi Gul xonim ham Fotimani to'g'ri yo'lga solishga urinar,
kundan   -kunga   izidan   chiqayotgan   qizi,   uni   tun-   u   kun   o'ylab   azob
chekayotgan   mehribon   eri   o'rtasida   jafokash   bir   ko'prik   edi.   Asarning   bosh
qahramoni Fotimaga kelsak, zotan u ko'p kitob o'qigan, butun Qur'onni yod
olgan bilimli qiz bo'lsa ham u o rganlari va dini unga foydasizdek tuyuladi,	
ʻ
chunki otasi mahalla imomi, dinparvar kishi bo'la turib, qo'li qisqaligi va yon
atrofdagi  kishilarning  ularga  past  nazar  bilan  qarashi  Fotimaning  bu  xulosa
kelishiga   turtki   bo'lgandi.   Moddiy   tanqislik,   yoshlik,   g'o'rlik,   qolaversa,
hozirgi   ko pchilik   yoshlarga   xos   zamonaviy   erkinlik     uni   iymonsiz   va	
ʻ
behayo   Betushek   din   dushmanining   ayovsiz   changaliga   yetaklab   bordi,
natijada   u   ro'molini   yechib   maneken   bo'lib   gazetalarda   chiqa   boshladi,
Fotima   bularni   yashirincha   qilardi   va   otasini   bilib   qolishini   sira   istamasdi,
shuning   uchun   ham   uning     mini   yubka   kiyganini   ko'rib   qolgan   amakisidan
buni   sir   tutishni   o'tinib   so'raydi.   Vaholanki,   imom   bundan   xabardor   edi   va
qizini   yo'qotayotganligini   sezardi,   lekin   u   «qizimga   go'zal   tarbiya
berganman, bir kuni uning olgan ilmlari uni to'g'ri yo'lga soladi» deb o'ylab
taskin   oladi   va   shunday   bo'ladi   ham.   Voqealar   rivojida   otasining   barcha
21 haqiqatni   bilishidan   xabar   topgan   Fotima   uyga   qaytib   borishga   betlamaydi
va   o'zi   istaganidek   erkin   yashay   boshlaydi.Buni   qarangki   u   shu   hayotidan
to'la   mamnun   bo la   olmaydi,   ichini   nimadir   sassiz   kemiradi.   Modelllikʻ
hayotida   unga   uchragan   shahvatli   rahbarlar,   dinini   bir   pulga   chaqadigan,
hayosiz,   nomussiz   kasbdoshlar,   ma nosiz   hayot   uni   pushaymon   qilishga   va	
ʼ
otasining bebaho so'zlari-yu islomiy ilmlarini to liq anglab qadriga yetishga	
ʻ
sabab   bo'ladi.Asarni   o‘qish   davomida   har   bir   insonni   hayajonga   soladigan
Fotimaning   quyidagi   nutqi   bor:   «Yo   Allohim,   nega   o'zim   istagan   hayotga
erishsam-da   bundan   rohatlana   olmayapman,   boshqalardek   erkin   bo'la
olmayapman,   mendan   dinimni   ol»   deb   avval   yolvorib,   keyin   istig'for
aytishidir.   U   bunday   zulmatda   hech   qachon   «erkin»   bo la   olmasligini,	
ʻ
haqiqiy   ERKINLIK   asli   Islomda   ekanligini   anglab   yetadi.Unga   uchragan
qizlar   hammasi   ham   yomon   bo lmaydi,   masalan,   o'z   qilmishlari   gunoh	
ʻ
ekanligini,   tavba   qilishni   xohlaydigan   Laylo,   Bonu,   O'zlem   kabi   kitob
so'ngida   Fotimaning   urinishlari   tufayli   to'g'ri   yo'lga   qadam   qo'ygan   ajoyib
obrazlar ham insonda yaxshi taassurot qoldirdi.
Xulosa qilib aytadigan bo‘lsak, Fotima dugonalarini hidoyat etib, o'zi
esa   olgan   bilimlar,   go zal   tarbiya,   benuqson   mehribon   dinimiz   Islomimiz	
ʻ
hech   qachon     foydasiz   bo'lmasligini,   aksincha   qora   zulmatda   adashib
qolganimizda yo'limizni yoritguvchi to'lin oy bo'lishini fahmlab , qalbi daryo
va shafqatli ota - onasining yoniga qaytadi.
Islom dini qanchalar go‘zal din ekanligini har bir musulmon ich-ichida
his  qiladi.Islom  dini  va  uning   muqaddas  kitobi   Quroni  Karim   insonni   hech
qachon yomonlik tomon boshlamaydi,aksincha yaxshilik sari yetaklaydi.
Maqolamning   so‘ngini   birinchi   Prezidentimiz   I.A.Karimovning
so‘zlari bilan yakunlamoqchiman: «Islom dini-bu ota-bobolarimiz dini, u biz
uchun   ham   iymon,   ham   axloq,   ham   diyonat,   ham   ma'rifat   ekanligini
22 unutmaylik.   U   quruq   aqidalar   yig'indisi   emas.   Anna   shu   ma'rifatni
kishilarimiz  jon-jon  deb  qabul  qiladilar  va  yaxshi  o'gitlariga  amal  qiladilar.
Mehr-oqibatli,   oriyatli,   nomusli   bo'lishga,   izzat-ehtirom   tushunchalariga
rioya etishga harakat qiladilar».
2.2.Ikki muqaddas kitob: Qur’on va Bibliyadagi masallarning
qiyosiy tahlili
O‘tmishdan ma’lumki, O’zbekiston hududida azaldan 
zardushtiylik,
buddaviylik,   nasroniylik,   moniylik   hamda   islom   dini   vakillari   o‘zaro
inoq   va   tinch-totuvlikda   istiqomat   qilishgan.   Bu   haqda   fikr   yuritganda
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   qayd   etganidek:
“Ma’lumki, bizning qadimiy va sahovatli zaminimizda ko‘p asrlar davomida
turli   millat   va   elat,   madaniyat   va   din   vakillari   tinch-totuv   yashab   kelgan.
Mehmondo‘stlik,   ezgulik,   qalb   sahovati   va   tom   ma’nodagi   bag‘rikenglik
bizning   xalqimizga   doimo   xos   bo‘lgan   va   uning   mentaliteti   asosini   tashkil
etadi”.
Tadqiq   qilinayotgan   “Ikki   muqaddas   kitob:   Qur’on   va   Bibliyadagi
masallarning   qiyosiy   tahlili”     mavzusi   ushbu   imkoniyatlar   natijasidandir.
XXI   asrga   kelib   dunyo   bo‘yicha   Qur’oni   karim   matnini   boshqa   muqaddas
kitoblar   bilan   qiyosiy   o‘rganish   katta   ahamiyat   kasb   etmoqda.   Jumladan,
Bibliya va Qur’oni karim   masallarini qiyosiy tadqiq qilish - masal tarixi va
uning muqaddas kitoblardagi o‘rnini aniqlashda dolzarb hisoblanadi. Ishning
nazariy   asosi   va   tadqiq   yo‘nalishini   belgilashda   ushbu   sohaning   ko‘zga
ko‘ringan   mutaxassislari,   arab   olimlari   va   hozirgi   zamon   Yevropa
23 olimlarining merosiga suyanildi. Jumladan, Manna‘ al-Qatton, ibn Qayyum,
Alizada, Mufaddal ad-Dabbi, Abu Fadl Ahmad an-Naysaburiy, Muhammad
ibn   Abi   Bakr,   V.I.   Dal,   G.L.   Permyakov   I.M.   Snigerov   va   boshqalar.
Jumladan:   Mannon   Qatton,   ibn   Javziy,   al-Maydoniy,   ash-Shofihiy,   al-
Mavardi, al-Hakim at-Termiziy kabi arab olimlarining masal janri haqidagi
nazariy   mulohazalari   va   V.Propp,   G.L.Permyakov,   A.Dandis,   A.Krikman
paremiologlarning   maxsus   tadqiqotlari   ushbu   ish   uchun   asos   bo‘ldi.   Shu
diqqatga   sazovorki,   arab   olimlarinnig   “masal”   tushunchasiga   yondashuvi
ko‘p   jihatdan   G.L.Permyakovning   “ клище ”   nazariyasiga   mos   kelishi
ma’lum bo‘ldi.
Tadqiqot ishini o‘rganish jarayonida mavzuga doir adabiyotlarni 
o‘rganish,
ularni   o‘zaro   taqqoslash,   olingan   natijalarni   umumlashtirish,   ilmiy
tanqidiy,   retrospektiv   tahlil   hamda   xolislilik   va   qiyosiy   tahlil   uslublaridan
foydalanildi.   “Masal”   istelohi   Odam   (a.s)   kabi   ko‘hna   va   tansiqdir.   Turkiy
xalqlarning   Mahmud   Qoshg‘ariy,   Yusuf   Xos   Hojib,   Muhammad   Sharif
Gulhaniy kabi olimlari o‘z asarlarida ko‘plab maqol va masallar keltirganlar.
Vladimir   Dal,   Noqiy   Esonbat   singari   toatar   olimlarning   tom-tom   maqol
kitoblari, maqollarning jadvalini ishlab chiqqan G.L. Permyakovning buyuk
ilmiy   xulosalarini   e’tirof   etgan   holda   tan   olish   kerakki,   maqol   va   masallar
olami murakkab va cheksizdir, shu kungacha mavjud hech qanday nazariya
ularning   chegarasini   mukammal   va   mufassal   belgilab   bera   olmaydi.
Mavzuning   ziddiyatli   va   murakkab   ekanligi   oqibatida   O‘zbekistonda   ushbu
soha bo‘yicha izlanishlar kam, xususan, Qur’oni karim va boshqa muqaddas
kitoblardagi   masallar   juda   kam   o‘rganilgan.   Muqaddas   kitoblardagi
masallarni   qiyosiy   o‘rganish   deyarlik   mavjud   emas.   Manna’al-Qattoning
“Mabahis   fi   u’lumil-qur’an”,   ibn   Javziyning   “Amsal   ul-qur’an”,   V.G.
24 Melnikov   “ Вечные   истины ”,   Alizadaning   “ Каран   и   Библия
сравнительный   анализ ”   asarlarining   ichki   qurilishi   va   mavzu   doirasini
batafsil   yoritish   lozim   ko‘rildi.   Masal   janriga   oid   barcha   birikmalar   lafziy
qurilmasi,   uning   mazmuniy   mundarijasi,   shakl,   ma’no   va   mantiq   nuqtai
nazaridan o‘rganib chiqildi.
Qur’oni   karim   va   Bibliyada   keltirilgan   masallarni   qiyosiy   tahlil   qilish
orqali   bu   borada   qalam   tebratgan   mualliflarning   asarlariga   e’tibor   qaratildi.
Ayniqsa   “masal”   atamasining   kengqamrovli   ma’nolarini   yoritildi.   “Masal”
istelohi   Odam   (a.s)   kabi   ko‘hna   va   tansiqdir.   Turkiy   xalqlarning   Mahmud
Qoshg‘ariy, Yusuf Xos Hojib, Muhammad Sharif Gulhaniy kabi olimlari o‘z
asarlarida   ko‘plab   maqol   va   masallar   keltirganlar.   Vladimir   Dal,   Noqiy
Esonbat   singari   toatar   olimlarning   tom-tom   maqol   kitoblari,   maqollarning
jadvalini ishlab chiqqan G.L. Permyakovning buyuk ilmiy xulosalarini e’tirof
etgan   holda   tan   olish   kerakki,   maqol   va   masallar   olami   murakkab   va
cheksizdir, shu kungacha mavjud hech qanday nazariya ularning chegarasini
mukammal   va   mufassal   belgilab   bera   olmaydi.   Mavzuning   ziddiyatli   va
murakkab   ekanligi   oqibatida   O‘zbekistonda   ushbu   soha   bo‘yicha   izlanishlar
kam, xususan, Qur’oni karim va boshqa muqaddas kitoblardagi masallar juda
kam   o‘rganilgan.   Muqaddas   kitoblardagi   masallarni   qiyosiy   o‘rganish
deyarlik mavjud emas. Manna’al-Qattoning “Mabahis fi u’lumil-qur’an”, ibn
Javziyning   “Amsal   ul-qur’an”,   V.G.   Melnikov   “ Вечные   истины ”,
Alizadaning   “ Каран   и   Библия   сравнительный   анализ ”   asarlarining   ichki
qurilishi va mavzu doirasini batafsil yoritish lozim ko‘rildi. Masal janriga oid
barcha   birikmalar   lafziy   qurilmasi,   uning   mazmuniy   mundarijasi,   shakl,
ma’no va mantiq nuqtai nazaridan o‘rganib chiqildi.
  “Masal”   aytilishga   oson   bir   ibora   bo‘lsada,   bu   nom   atrofida   bir
qoidaga bo‘ysunmaydigan turli-tuman, juda ko‘p kichik janrlarni o‘z ichiga
25 oladi.   Shuning   uchun   ham   bu   mavzu   dunyo   tilshunoslari   e’tiboriga   tushib,
hozirda   u   bilan   jiddiy   shug‘ullanayotdan   olimlar   doirasi   kengaymoqda.
Tahlil   qilayotgan   mavzu   juda   ziddiyatli,   tilshunoslikda   nihoyatda   kam
o‘rganilgan muammolardan biridir. Umuminsoniy tafakkur, mafkura, axloq-
odob qonuniyatlari bor ekan, umumbashariy hikmatlar, o‘gitlar, “nima qilish
mumkin-u”,   “nima   qilish   aslo   mumkin   emasligi”   haqidagi   pandlar
dunyoning   turli   burchagida   yashaydigan   xalqlarga   hatto   “tarjimonsiz”
tushunarli   bo‘lgan   mushtarak   tafakkur   chechaklari,   aynan   bir   xil   yohud   bir
biriga   g‘oyatta   o‘xshab   ketadigan   maqol,   matal,   rivoyat-u   masallar   ham
mavjudligi   ajablanarli   emas.   Bu   qabildagi   lisoniy-   mantiqiy   jamg‘arma
turlizabon   millatlarning   oltin   xazinasidir.   Qizig‘i   shundaki,   bir   biridan
ko‘plab   chaqirim   uzoqda   yashaydigan   xalqlar   fikrdosh   bo‘lib,   bir   birlarini
tarjimonsiz ham yaxshi tushunayaptilar. Chunonchi, yapon bilan hind, ingliz
bilan turk, arab bilan xitoy, o‘zbek bilan qozoq, chex bilan ukrain ham faqat
o‘ziga   mansub   antiqa   hikmatlari,   iborasozlik   san’atlari   bilan   bir-birlariga
juda   yaqin   yoki   aynan   bir   fikrni   ifodalovchi   iboralarga   ega   ekanliklari
ma’lum   bo‘lib   qolayapti.   Qur’oni   karimda   masallar   keltirish   uslubi   o‘ziga
hosdir.   Unda   voqea   hodisani   tabiat   hodisalariga,   hayvonlarga   solishtirish
ahmiyatlidir.   O‘xshatishning   asosi   yaxshi-yomonni   ajrata   bilish,   voqeani
tafsilotini bilmasdan turib ham yakuniy xulosaga kela olishdir. Hayvonlarga
nisbatan   keltirilgan   masallarning   asosiy   maqsadi   ham   shu   asosga   qurilgan.
Hamma   uchun   aniq   malum   bo‘lgan   hayvonni   tabiiy   bir   hislati   borki   Alloh
taolo   uni   biror   bir   hodisaga   muqoyasa   qiladi.   Agar   solishtirilayotgan   odam
hayvonning   yomon   hislatiga   o’xshatilayotgan   bo‘lsa,   biz   uni   ta’vil
qilmasdan   turib   bilamizki   u   inson   yomon   xulqli,   yomon   fe’lli,   harom   amal
qiluvchi odamdir. Agar hayvonlarning yaxshi hislatiga solishtirilsa, u holda
undan   o‘rnak   olsa   bo‘ladigan   odam   ekanligi   anglanadi.   “Chumoli   kabidir”
26 iborasi   ishlatilganda,   hamma   biladiki,   u   mehnatsevar   inson.   Chunki
chumolini   mehnatsevarligi   barchaga   ma’lumdir.   “Musichadek   beozor”,
“ittek vafodor” shular jumlasidandir. Bu kabi masallar manbasi yo‘q, yoshu
qariga   malum   bo‘lgan   tafsirdir.   Ana   shuning   uchun   ham   Alloh   taolo
hammaga  ma'lum  bo‘lgan  bu   turdagi   masallarni  Qur’oni  karimda  ko‘p   zikr
qilgan.  Xususan   bunday  masallar  Bibliyada  ham  ko’p  uchraydi.  Chunonchi
Dovud   sanosida   qabih   insonlarni   sifati   ketganda   ularninig   tillarini   ilonga
o’xshatgan: “zero urush-janjallar ularning tillarini ilondek o’tkir qiladi”. Bu
masal   Isroil   xalqi   surgundan   qaytganda   aytilgan   bo’lib,   Xudo   o’z   tilidan
bayon   qilgan.   Sanoda   Xudovand   Bobil   shohini   masxaralab   shunday   deydi:
“xatto,   sarv   daraxti   ham   xalokatingdan   mamnun,   Lubnon   sadrlari   ham   uni
masharalab   shunday   deydi:   “endi   sen   chuqurda   yotibsan,   xech   kim   bizni
kesgani kelmas”.   Xudovand filistlarni xonavayron qilayotgan paytda ularni
sifatlab   qutbdagi   so’zlarni   aytadi.       “Bizni   urgan   tayoq   sindi,   den
quvonmangiz   ey   filistlar!   Axir   ilonnig   tuxumidan   qora   ilon   chiqadi”.   Bu
masallardan ko’rinib turibdiki Bibliyada ham hayvonlarga masal keltirishlik
urf bo’lgan.
Qur'oni   karimning   o‘zida   masalga   yuksak   ahamiyat   berilgan.   Qur’ni
karimda masalga berilgan etiborni yuksakligini isboti o‘laroq Alloh taolo 21-
oyatdayoq masalga murojaat qilgan. (baqara 17). Unda ko‘rsatmalar mavjud
bo‘lib,   moddiy   tasvirlardagi   mavhum   g‘oyalarni   yoritishda   foydalanilgan.
Bular   aslida   taqlidlar,   taqqoslashlar   tufayli   diniy   haqiqatlarni
oydinlashtirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Masalning   lavhalari   kundalik
hayotdan   olingan   va   shuning   uchun   hamma   uchun   yaqin   va   tushunarli.
Hayot   va   o‘lim,   yaxshilik   va   yomonlik   muammolariga   ta'sir   qiluvchi   tabiat
hodisalari   bilan   o‘xshashliklar   inson   va   tabiatning   birligini   anglashga
yordam   beradi.   Ko‘pincha,   bunday   taqqoslashlar   suraning   asosiy   g‘oyasini
27 ifodalab, oldingi va keyingi oyatlarning ma'nolari jamlangan yakuniy fikrni
ifodalaydi. Bundan tashqari, "nur" va "ankabut" suralarining nomlari ularga
kiritilgan   masallarning   asosidan   kelib   chiqqan.   Masallar   Qur'oni   karimda
ma'naviy-axloqiy tarbiya tizimida muhim o‘rin tutadi.
Birinchidan,   taqqoslashlar   odamlarda   mulohaza   yuritishga   undaydi,
ularda   yashiringan   ma'noni   mustaqil   ravishda   kashf   etadi.   Fikrlash   orqali
bilimlarni   anglash,   inson   uni   o‘z   kashfiyoti   sifatida   qabul   qiladi   va   unga
katta   ishonch   bilan   qaraydi.   Shu   tufayli,   masalar   asosida   qilingan   yakuniy
xulosa   odatdagi   buyruqlar   (amr)   va   taqiqlarga   (nahiy)   qaraganda   ko‘proq
ta'sir   ko‘rsatadi.   Masallarning   bu   xususiyati   Qur'oni   karimda   bir   necha   bor
ta'kidlangan (39-sura "Zumar", 27-oyat; 59-sura "hashr", 21-oyat).
Ikkinchidan,   masallar   dunyo   -   oxirat   bilan   bog‘liq   diniy   tasvirlarni
idrok   etishni   osonlashtiradi.   Masalan,   riyo   qilgan   holda   sadaqa   beradigan
kishi   haqidagi   masalda,   bunday   ish   oxirat   uchun   hech   qanday   mukofot
keltirmasligini   aniq   tushuntiradi:   “Bunday   “sadaqalar”   chang-tuproq   bilan
qoplangan silliq toshga o‘xshaydi: yomg‘ir tushganda, u yalang‘och qoladi.
Ular qo‘lga kiritgan narsalariga qodir emaslar” (2-sura “Baqara”, 264-oyat).
Uchinchidan,   masallar   hodisalar   va   harakatlarning   mohiyatini   ochib
beradi, sirni oshkoralik bilan, yashirin narsani esa oydinlik bilan taqqoslaydi.
Shunday qilib, "sudxo‘r bo‘lgan kimsalar qiyomatda jin chalgan majnun kabi
turadilar”   (2-sura   "Baqara",   275-oyat)   oyatida   ribo   ko‘rinishida   oson   foyda
olishga   bo‘lgan   chanqoqlik   jinnilikka   o‘xshashligini   va   shuning   uchun
qiyomat kuni ularni aqldan ozishlari ta'kidlamoqda.
To‘rtinchidan, masallar  xayrli amallarga bo‘lgan  qiziqishni  va  buning
natijasida   va'da   qilingan   mukofotga   ega   bo‘lish   istagini   uyg‘otadi.   Bularga
xayr-ehson uchun mukofotni misoli donni unib chiqishi-yu, uning ko‘payib
ketishi bilan taqqoslaniladi: "Allohning yo‘lida mollarini sarf qilganlar yetti
28 donadan   o‘sgan   va   har   bir   quloqning   yuz   donasi   bo‘lgan   donga   o‘xshaydi"
(2-sura “baqara” surasi, 261-oyat).
Beshinchidan, Qur'oni karim masal orqali insonlarda yomon ishlardan
nafratlanish   va   ulardan   saqlanish   istagini   uyg‘otadi.   Masalan,   "A’rof"
surasida Alloh taoloning oyatlaridan yuz o‘girganlar va ko‘rsatmalarga quloq
solmaydiganlar   haqida   bir   rivoyat   keltirilgan:   "Bas,   uning   misoli   xuddi   bir
itga   o‘xshaydiki,   uni   haydasang   ham   tilini   osiltirib   turaveradi,   yoki   o‘z
xoliga   qo‘ysnag   ham   tilini   osiltirib   turaveradi.   Bu   bizning   oyatlarimizni
yolg‘on   degan   kimsalarning   misolidir.   Ular   tafakkur   qilsinlar   uchun   Siz   bu
qissalarni   so‘ylang”   (7-sura“A’rof”,   176-oyat).   Dunyo   hoyu   havaslariga
berilib,   faqat   lazzatlanish   haqida   o‘ylash,   o‘z   qadr-qimmatini   yo‘qotadi   va
haydab   chiqarganda   ham,   uni   yolg‘iz   tashlaganingizda   ham   tilini   osiltirib
turuvchi   itga   o‘xshaydi.   Ular   poraxo‘rlik   va   yomonlik   qilishdan
to‘xtamaydilar, hoh nasihat qilinsin, hoh qilinmasin.
Adabiy   majozning   qonunlari,   yangi   ahd   masallari,   Injil   janrlari,   har
qanday   masihiy   jamiyati   uchun   juda   muhimdir.   Bibliya   masallari   o‘zlariga
axloqiy,   axloqiy   va   falsafiy   omil   sifatida   insonning   savollariga   asosiy
javobni   beradi   va   insonning   xulq-atvorini   tartibga   soluvchchi   manba
hisoblanadi.   Bibliyadagi   masallar   va   ayniqsa   “Sulaymon   hikmatlari”
zamonaviy   hayot   muammolariga   echim   hisoblanadi.   Sulaymon   masallari
asosan yoshlarga murojaat qiladi.
Arnot   bu   kitobni   "Yerdagi   samoviy   qonunlar"   deb   ataydi,   bu   uning
mazmunini   aniq   tasvirlaydi.   Ushbu   masal,   ko‘pincha   osongina   eslab   qolish
mumkin   bo‘lgan   tarzda   tuzilgan.   Bibliya   masallari   ikki   qismdan   iborat
bo‘lib, ular o‘xshatish yoki bir biriga taqqoslashdan iboratdir.
  Bibliya masallarning quyidagi turlari mavjud: 
1. Ba'zi masallar oddiy haqiqatni ifodalaydi:
29 “Egamizga insonlarning yo‘llari ma’qul kelganda, dushmanlari bilan 
ham yarashtiradi”. (hik.17-7)
2. Ba’zi masallar ikki qismdan iborat bo‘lib, ular bir-biri bilan 
taqqoslanad:
“uzoq yurtdan kelgan xushxabar charchagan odamga sovuq suv 
kabidir”. (hik. 25.25)
3. Bibliya masallari ikki yoki undan kop iboradan tashkil topgan bo‘lib,
qarama- qarshi ma’nolarga ega bo‘ladi:
  “Solihning xotirasi muborak bo ladi, fosiqning nomi yoddan ʻ
ko tariladi”.	
ʻ
(hik.10.7)  Bibliyada  Ikki  yoki  undan  ko‘p iboralardan  iborat masallar
mavjud bo‘lib, ularda bir xil fikr biroz farq bilan takrorlanadi: “zero buzuq
xotin – tubsiz choh, zinokor xotin tor quduqdir”. (hik.23.27)
Bibliya masallarini yana ikki qismga bo‘lish mumkin:
1.   Bibliyada   shunday   masallar   borki   u   mutlaq   haqiqatni   anglatadi:
“egamizning   nomi   mustahkam   qal’adir.   Solih   u   yerda   omonda   bo‘ladi”.
(hik.18.10)
2. Bibliyadagi shunday masallar borki u haqiqat , ammo bundan istisno 
bo‘lishi
mumkin.   Masalan:   “haqiqiy   do st   har   doim   sevadi,   aka–ukalar   ham	
ʻ
og ir   kun   uchun   tug ilgan”.   (17:17)   Bu   kabi   masallar   insonlarning   fikr	
ʻ ʻ
yuritishga   undaydi   va   bu   insonnig   shaxsiy   kashfiyoti   hisoblangani   uchun
uzoq vaqt xotirasida qoladi. Bibliya masallari quyidagi hususiyatlarga ega:
1. Naql qilish.
2. Kinoya.
3. Qisqalik.
4. Isbot talab qilmaydi.
30 5. Muammoni yechimini ko‘rsatadi. 
6. Kamchiliklarni ko‘rsatadi.
7. Yaxshilikka dalolat qiladi.
31 Xulosa
Xulosa qilib aytadigan bo'lsak,Qur‘onda insonlarning etnik bo‘linishi,
ijtimoiy tabaqalanishi, ayirmachilik, millatchilik inkor etiladi. Alloh nazarida
barcha   teng.   Insonlar   Alloh   tomonidan   millati,   nasabi,   boyligi,   imtiyoziga
qarab   emas,   balki,   uning   qalbi,   ezgulik   va   savob   ishlar,   mehr-shavqat,
miskin   va   muhtojlarga   yordam   berish,   insonparvarlikni   ulug‘lash   barcha
ilohiy kitoblar kabi Qur‘onning mazmun mohiyatini belgilaydi.
Uchta dunyo dinlari - yahudiylik, nasroniylik va islom dini kelib 
chiqishida
umumiy   xususiyatlarga   ega   va   shu   ma'noda   bir-biriga   bog‘liqdir.
Uning   bog‘liqligi   Qur’oni   karim,   Bibliya   keltirilgan   asosiy   manbalarini
taqqoslashda aniq ko‘rinib turibdi. Biroq, masal sohasida deyarlik tadqiqotar
yo‘q,   qiyosiy   jihatlar   yaxshi   o‘rganilmagan.   Olimlarning   ishlarining
aksariyati yahudiylik, nasroniylik, islom va ularning asosiy manbalari bilan
bog‘liq muammolarni o‘rganishga qaratilgan edi. Bizning oldimizga qo‘ygan
maqsadimiz Qur’oni karim va Bibliyada keltirilgan masallarni qiyosiy tahlil
qilishdan iboratdir. Shu orqali ikki muqaddas kitobning o‘shash masallari va
qarama   qarshi   masallarini   o‘rganib,   ularni   grammatik   tahlil   qilish,   ichki
qurilmasini   o‘rganish   va   balog‘iy   san’atini   aniqlashdan   iborat.   Ikki
muqaddas kitobni tahlil qilar ekanmiz, shu ma’lum bo’ldiki, unda keltirilgan
masallar naqadar bir – biriga o‘xshash, naqadar bir-biriga yaqin ma’noili va
bir   hil   jozibaga   ekan.   Misol   uchun   Alloh   taolo   Qur’oni   karimda   “toki   tuya
igna teshigidan o‘tmas ekan, ular ham jannatga kira olmaslar” shunday oyat
keltiradi.   Buni   qarangki   Bibliyada   ham   shunday   masal   keltirilgan:   “boy
odamning xudo shohligiga kirishidan ko‘ra, tuyaning igna qulog‘idan o‘tishi
qulayroqdir”.
32 Bu boradagi izlanishlar juda oz bo’lib o’zbek tilida bunday qiyosiy  
mavjud emas. Bu soha tadqiq qilinishga muhtoj sohalaridan biri ekanligiga 
xulosa qilindi.
Qur'onga taqlid etilmaslik xususiyatini baxsh etadigan jihatlardan biri 
uning adabiy jihatdan qurilishiga borib taqaladi. Arab tilida yozilganligiga 
qaramasdan, Qur'on arab adabiyotida qo‘llanilgan shakllarga o‘xshash emas.
Qur'ondagi qofiya tizimi «qofiyalashtirilgan nasr» deyiladi va 
tilshunoslar Qur'onda qo‘llanilgan bu qofiyani   mo‘‘jiza   deb ta'riflaydilar. 
Mashhur ingliz olimi Professor Dtsel M. A. Abbas Qur'onning tilshunoslik 
jihatdan bir mo‘‘jiza ekanligini isbotlash maqsadida yozgan   Sciense 
Miracles   (Fan mo‘‘jizalari) nomli kitobida Qur'onda qo‘llanilgan harflar va 
qofiya tizimi yuzasidan, grafik va diagrammalar vositasida, keng qamrovli 
izlanishlar olib bordi. Bu kitobda Qur'ondagi qofiya tizimiga taalluqli ayrim 
hayratlanarli dalillar keltirilgan.
Ma'lumki, Qur'ondagi 29 ta sura bir yoki undan ko‘proqramziy harflar 
bilan boshlanadi. Bu harflar «muqatta harflar» yoki «boshlovchi harflar» deb 
ataladi. Arabcha 29 harfning 14 tasi muqatta harflardan iborat: Qof, Sod, To, 
Ha, Yo, Sin, Alif, Lom, Mim, Kof, Ayn, Nun, Ro, Ha.
Bulardan Nun harfining «Qalam» surasidagi qo‘llanilishiga e'tibor 
qaratsak, oyatlarning 88,8% ida Nun harfi bilan qofiyalanganlikni 
ko‘rishimiz mumkin. «Shuaro» surasining 84,6% i, «Naml» surasining 
90,32%i va «Qasas» surasining 92,05% i Nun harfi bilan qofiyalanadi.
Bu izlanish butun Qur'on bo‘yicha olib qaralganda esa uning 50,08% i 
Nun harfi bilan qofiyalanganligi ma'lum bo‘ladi. Bosh-qacha qilib aytganda, 
Qur'on oyatlarining yarmidan ko‘prog‘i Nun harfi bilan yakunlanadi. Shu 
paytgacha ayni shunday uzunlik-dagi hech bir adabiy asar matnining 
33 yarmidan ko‘prog‘ini yolg‘iz bir harf bilan qofiyalashning imkoni 
bo‘lmagan. Bu nafaqat arab tili, balki boshqa barcha tillarga ham taalluqlidir.
Ikki   yuz-uch   yuz   satrli   she'rda   bor-yo‘g‘i   ikki   yoki   uch   tovush   bilan
qofiyaviy   nasr   shakllantirilganda   edi,   bugungi   kun   adabiy   tanqidchilari   bu
asarni nodir asar, deb baholashlariga kifoya bo‘ladigan muhim bir sifat unda
jo   bo‘lgan   bo‘lar   edi.   Shunday   ekan,   Qur'onning   uzunligi,   unda   berilgan
ma'lumotlar   va   Qur'onning   hikmatli   izohlarini   ko‘zda   tutadigan   bo‘lsak,
undagi qofiyaviy nasriy tizim qo‘llanilgan g‘ayrioddiy uslub yanada aniqroq
va go‘zalroq tus oladi. Qur'on haqiqatda turli-tuman fanlarga oid ma'lumotlar
bilan   to‘la   bir   ummondir.   Diniy   va   ma'naviy   yo‘riqlar,   o‘tmishda   yashab
o‘tgan   odamlar   hayotidan   o‘gitlar,   Alloh   yo‘llagan   payg‘ambarlar   va
elchilarning xabarlari, tabiiy fanlar va muhim voqealarning tarixiy tafsilotlari
shular   jumlasidandir.   Garchi   bu   ma'lumotlar   shundoq   ham   ajoyib   bo‘lsa-da,
ular   eng   g‘aroyib   adabiy   marom   va   ustunlik   bilan   bayon   etilgan.   Ilmiy
jihatdan   teran   va   turfa   masalalarni   o‘z   ichiga   olgan   Qur'onda   bu   qadar   oz
tovush   bilan  shunchalik  ko‘p  qofiyaviy  nasr  yaratishga  inson  zakovati  bilan
erishish mutlaqo mumkin emas. Mana shu nuqtai nazardan, arab tilshunoslari
Qur'oni   Karimni   «shubhasiz   hech   taqlid   etib   bo‘lmas»,   deb   ta'riflashlariga
ajablanmaslik lozim.
34 Foydalanilgan adabiyotlar
1. Asqar Zunnunov Pedagogika tarixi « ШАРК »  НАШРИЁТ -
МАТБАА
АКЦИЯДОРЛИК КОМПАНИЯСИ БОШ ТАХРИРИЯТИ 
ТОШКЕНТ - 2004
2. B.X.XODJAYEV  «UMUMIY PEDAGOGIKA NAZARIYASI VA 
AMALIYOTI» «Sano-standart» nashriyoti Toshkent - 2017
3. Omina Shenliko‘g‘li  «Imomning manekin qizi»
4. Khaydarov, S. A. (2021). The role of the use of fine arts in teaching
the   history   of   the   country.   International   scientific   and   practical   conference.
CUTTING EDGE-SCIENCE. In  Conference Proceedings  (pp. 41-43).
5.   Davrenov,   J.,   &   Haydarov,   S.   (2021).   TARIX   FANINI
O’RGANISHDA   XVI-XVIII   ASRLARDA   YAPONIYA   DAVLATI
TARIXINI AHAMIYATI.  Scientific progress ,  1 (6).
6. Narmatov, D., & Haydarov, S. (2021). TARIX FANINI 
O’QITISHDA ISPANIYA XV-XVII ASRLARDAGI TARIXI.  Scientific 
progress ,  1 (6).
7. Elguzarov, B. B. O. G. L., & Haydarov, S. (2021). TARIX FANINI
O’RGANISHDA   MITANNI   DAVLATCHILIGINING   O’RNI   VA
AHAMIYATI.  Scientific progress ,  1 (6), 616-619.
8.   Erkinov,   A.   S.   O.,   &   Haydarov,   S.   (2021).   YUNON-BAQTRYA
PODSHOLIGINING IJTIMOYI TUZIMI, XO’JALIGI VA MADANIYATI.
Scientific progress ,  1 (6), 620-622.
9.   Nematov,   M.   D.   O.,   &   Haydarov,   S.   (2021).   TARIX   FANINI
ORGANISHDA   SHUMER-AKKAD   DAVLATCHILIGINING   ORNI   VA
35 AHAMIYATI.  Scientific progress ,  1 (6).
10. Ermatov, F., & Haydarov, S. (2021). TARIX FANINI 
O’QITISHDA 1870-1914 YILLARDA ANGLIYANING O’RGANILISHI. 
Scientific progress ,  1 (6).
11. Do’Stmurodov, S., & Haydarov, S. (2021). TARIX FANINI 
O’QITISHDA XVI-XVIII ASRLARDA HINDISTONNI O’RGANISH. 
Scientific progress ,  1 (6).
12. Mengboyev, S. N., & Haydarov, S. (2021). TARIX FANINI 
O’QITISHDA URARTU PODISHOLIGINING O’RNI.  Scientific progress , 
1 (6).
13. Asqarov, N. S. O., & Haydarov, S. (2021). ARAB 
XALIFALIGINING POYTAXTI BAG DODNING TANAZZULGA YUZ ʻ
TUTISHI.  Scientific progress ,  1 (6).
14. Ro’Zmetov, J., & Haydarov, S. (2021). TARIXNI O’RGANISHDA
SOSONIYLAR DAVLATINING O’RNI VA AHAMIYATI.  Scientific 
progress ,  1 (6).
15.   Tulaboyev,   D.,   &   Haydarov,   S.   (2021).   TARIXNI
O’RGANISHDA   MESOPATAMIYANING   TARIXI   VA   DINI:   O’RNI
HAMDA AHAMIYATI.  Scientific progress ,  1 (6).
16.  Ҳайдаров ,  С . А ., (2022).  Заҳриддин   Муҳаммад   Бобур :  бир   қўлда
мўйқалам - у ,  бир   қўлда   тож .  Scientific progress , 3(3).
36

“Qur’oni Karim” muhim tarixiy manba sifatida.

Купить
  • Похожие документы

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha