Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 30000UZS
Размер 685.5KB
Покупки 0
Дата загрузки 11 Июнь 2025
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет Алгебра

Продавец

G'ayrat Ziyayev

Дата регистрации 14 Февраль 2025

87 Продаж

R m fazo va unda ketma-ketlik kurs ishi

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM,
FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
Farg‘ona davlat universiteti
Fizika-matematika fakulteti
Matematika yo‘nalishi 23.05-guruh talabasi
Mamajonova Gulira’no Avazjon qizining
Matematik analiz fanidan 
“   fazo va unda ketma-ketlik ”  mavzusidagi
KURS ISHI
Kurs ishi rahbari:                                                     Sh.Nishonova
FARG‘ONA– 2025 REJA
KIRISH
1.  fazo haqida tushuncha
2. Ketma-ketlik limitining mavjudligi. Koshi teoremasi       
3.   fa zoda ketma-ketlik va uning limiti
XULOSA
FOYDALANGAN ADABIYOTLAR
2 KIRISHBarkamol   avlod   jamiyat   taraqqiyotining   asosi.   Shu   bois   mamlakatimizda
ham jismonan, ham ma’nan barkamol avlodga ta’lim-tarbiya berish davlat siyosati
darajasiga ko‘tarilgan.
  Prezidentimiz   Sh.Mirziyoyev   19-sentyabr   kuni     BMT   Bosh
assambleyasining   72-sessiyasida   so‘zlagan   nutqida   :   “ Jamiyatimizda   siyosiy
faollik   ortib   bormoqda,   barcha   sohalarda   chuqur   islohotlar   amalga   oshirilmoqda.
Ulardan   ko‘zlangan   maqsad   –   “Inson   manfaatlari   hamma   narsadan   ustun”   degan
oddiy va aniq-ravshan tamoyilni amalga oshirish ustuvor  ahamiyatga ega bo‘lgan
demokratik davlat va adolatli jamiyat barpo etishdan iborat.
  “2017-2021-yillarda   O‘zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta
ustuvor   yo‘nalishi   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasi”da   xalqimiz   hayot
darajasini   yuksaltirishning   aniq   mexanizmlari   belgilab   berilganligi   to‘g‘risida
fikrlarini   bildirib,   ushbu   strategiyaning   nafaqat   xalqimiz,   balki   dunyo
jamoatchiligi e’tiborini o‘ziga jalb etgan muhim hujjatga aylanganligini alohida
ta’kidlab, o‘tamiz.  
“Harakatlar   strategiyasida   ta’lim   sifatini   oshirish,   yoshlarga   oid   davlat
siyosatini   takomillashtirish   masalalari   alohida   o‘rin   egallaydi.   Harakatlar
strategiyasi   xonalari   faoliyatidan   ko‘zlangan   asosiy   maqsad   -   O‘zbekiston
Respublikasini  rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi  bo‘yicha Harakatlar
strategiyasida yoshlarning ijtimoiy faolligini oshirish, ularni 2017-2021 yillarga
mo‘ljallangan Harakatlar strategiyasiga yanada kengroq jalb qilishdir.  
Yoshlarning   bilim   va   iqtidorini   chuqurlashtirish,   ularning   kelgusida   malakali
kadrlar   bo‘lib,   O‘zbekistonni   yanada   rivojlantirishdagi   ishtirokini   ta’minlash
maqsadida   ta’lim   jarayoniga   zamonaviy   yondashuvlar   joriy   etilmoqda,   shunga
javoban   tadqiqot   ishimizni   samarali   va   amaliyotga   joriy   etishda   natijaviylikka
etiborni qaratamiz. 
3 Ta’lim   yosh   avlodni   mustaqil   hayotga   tayyorlashning   asosiy
komponentlaridan   biridir.   Mustaqillik   yillarida   jamiyatning   yosh   avlod   ta’lim-
tarbiyasiga   qo‘yayotgan   talablari,   ilm-fan   taraqqiyoti   natijasida   umumta’lim
maktablaridagi ta’lim mazmunida keskin o‘zgarishlar sodir bo‘ldi.Fan taraqqiyoti
ta’limning   texnologik   bazasi,   jamiyat   a’zolarining   yashash   sharoitida   keskin
o‘zgarishlarga   olib   keldi.   Jumladan,   ilm-fan   yangiliklari,   zamonaviy
texnologiyalar   jamiyatning   ma’naviy   qiyofasini   o‘zgartirib   yubordi.   Ilm-fan
yutuqlari   va   ularning   insonlar   hayotidagi   o‘rni   rivojlangan   mamlakatlar   maktab
ta’limi   mazmuni   va   strukturasiga   ta’sir   o‘tkazmay   qolmaydi.   Mamlakatimizda
ta’lim   sohasida   olib   borilayotgan   islohotlar   natijasida   o‘quv   soatlari   keskin
qisqartirildi, o‘quv materiallari mazmuni modernizatsiya qilindi.Ma’lumki, har bir
davlat va jamiyatning taraqqiyoti, kelajak istiqboli, uning dunyo hamjamiyatidagi
o‘rni,   fan-texnika   yoki   ixtirolar   muvaffaqiyati   bilan   amalga   oshayotganligi
ehtimoldan   holi   emas.   Zero,   muhtaram   birinchi   prezidentimiz   I.A.Karimov
aytganlaridek,   “Bugungi   kun   mustaqil   davlatimiz   taqdiri,   uning   ravnaqi,   hozirgi
davri   va   kelajagi,   jamiyatimiz   fanlarida   erishilayotgan   yutuqlar   orqali   amalga
oshayotganligi shubhasizdir” .XXI asr  O‘zbekistonda madaniyat, iqtisodiyot, fan
va texnika,  ijtimoiy-siyosiy   innovasiyalar  asri  sifatida  boshlandi   va ana  shunday
sharoitda   barkamol   shaxs,   yuqori   malakali   mutaxassislarni   tayyorlash   nafaqat
pedagogik,   balki   ijtimoiy   zaruratga   aylandi.   So‘nggi   yillarda   ta’lim   tizimiga
boshqa   sohalardan   bir   qator   yangi   tushunchalar   kirib   keldi.   Bugungi   kunda
ta’limning   iqtisodiyligi   va   takomillashganligi   o‘rgatuvchi   va   o‘rganuvchi
aloqalari,   texnika   va   texnologiyalar,   ta’limni   interfaol   metodlar   asosida   tashkil
qilish,   hamda   ta’lim   samaradorligini   oshirishga   katta   e’tibor   berilmoqda.   Ta’lim
tizimida,   ta’lim   jarayonida   interfaol   metodlardan   foydalanish   –   ta’lim
samaradorligini oshiradigan innovatsion usuldir. Yoshlarni yangicha ishlashga va
tafakkur yuritishga o‘rgatish davr talabi ekanligi yurtboshimiz tomonidan asoslab
berildi.Ta’lim   texnologiyasi   insoniylik   tamoyillariga   tayanadi.   Falsafa,
pedagogika   va   psixologiyada   bu   yo‘nalishning   o‘ziga   xosligi   talabaning
individualligiga alohida e’tibor berish orqali namoyon bo‘ladi.
4   Shunday   ekan   bo‘lajak   pedagog   mutaxassislarni   tarbiyalashda   pedagogika
fanining   mazmun-mohiyatini   tushuntirishda   hamda   pedagogika   fanining   so‘nggi
yutuqlaridan   foydalanib   fan   mavzularining   bayonida   interfaol   metodlar   asosida
darslarni tashkil etish muhim ahamiyat kasb etadi.   
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Matematik       analiz       oliy     matematikaning
fundamental       bo‘limlaridan   biri   bo‘lib,     matematikaning       poydevori
hisoblanadi.     Ma’lumki,       matematik       analiz       kursi       davomida       ko‘pgina
tushuncha       va       tasdiqlar,     shuningdek,     ularning       tasdiqlari       keltiriladi   va
mutaxassislar tayyorlash, barkamol avlodni shakllantirish muammosi bilan uzviy
bog‘liq.   Ma m l a k a t i m i z n i n g   b arc h a   j a b h a l ar i d a   a m a lg a   o s h i r i l a y o t g an   k e n g
k o‘l a m l i   i s l oh o t l ar,   h u qu qi y   d e m ok r a t i k   d a vl a t   v a   er k i n   f u q a r o li k   j a m i y a t in i
q u r i s h   z a m i r id a,   a v v a l o m bo r,   i n so n   m a n fa a t l a r i ,   u n i n g   i nt e l e k t u a l   s a l o h i y a t i n i
y u z a g a   c h i q a r i s h ,   k a s b   m a ho r a t in i   o sh i r is h   u c h u n   za r u r   s h a r t   -   sh a r o i t   v az i fa l ari
m u j a ss a m .   Bu   bo r a d a  b a r k a m o l   a vl o d n i   t a r bi y a l a sh ,  u m u m t a’ l i m   m a kt a b l a r i ,   o li y
v a   o‘ r t a   m a x s u s   t a ’ li m   s o h a s i d a   y u q o r i   m a l a k a l i   k a d r l a r n i   t a y y o r l a sh ,   i l m -fa n ,
t a ’ li m   h a m d a   i s h l a b   c h i q ar is h   o‘ r t a si d a g i   o‘ zaro   ha m ko r l i k n i   y a n a d a
r i v o j l a n t i r i sh g a   a l o h i d a   e’ t i b o r   q ar a t i l m oqd a. O‘ qu v   j ara y o n i d a   s a m ara do r l ik k a
e r i s his h   u c hu n   za m on a vi y   i lg‘o r   p e d a g og i k   t e xn o lo gi y a l ar,   n o a n ’ a n vi y   d a r s
us u l l a r i   v a  o‘ zaro   f a o l   o‘q u v   j a r a y oni n i   t a d bi q   qi l is h  lo z i m .  O‘ zaro   f a o l  u s u l l a r n i
o‘ qu v   j ara y o n ig a   q o‘l l a s h   u c h u n   e s a   o‘ t il a d ig a n   m a v z un i   t a l a b a l ar,   o‘ q u v c h i l ar
o‘ z l a r i   m us t a q i l   t a y y o r l ab   k e l is hl a ri   t a l a b   e t i l a di .   J a ra y on nin g   s a m ara do r l ig i n i
o s h i r i s h   m a qs a d i d a   i nn o v a t s io n   us u l l a r n i   q o‘ll a s h d a   e nd i   b i z   –   p e d a go g l ar
“ O‘quv c h il a r n i   o‘ q it m a y m i z,   b a l k i   k i t ob n i   o‘q is h g a   o‘ r g a t a m i z”   s h io r i n i   a m a lg a
o s h i ra m i z.     B u n i n g     s a b a b i     s h u n d a ki ,     a g a r d a     t a l a b a     v a     o‘q u v c h i l ar     d a r sg a
t a y y o r   ho l d a   k e l m a s a l ar,   h e ch   q a n a q a   f a o l   us u l d a n   s a m ara l i   f o y d a l a n i b
b o‘l m a y d i .   N a ti j a d a  o‘	qitu	vchi  y a n a   o‘ z - o‘ z i d an   a n ’ a n a vi y   s h a k l d a d a r s  	o‘	tishga	
to‘
g‘ r i   k e l a d i .
5              Kurs ishining maqsadi:  Innovatsion pedagogika asoslarini va innovatsion
ta’lim   jarayonini   ,   maktabda   matematikani   o‘qitishning   innovatsion   vositalarini
o‘rganishdan iborat.
                    Kurs   ishining   ob’yekti:   O‘zbekistondagi   barcha   ta’lim   muassasalarida
matematikani o‘qitish jarayoni.
            Kurs ishining predmeti:  Innovatsion ta’lim muhiti mazmuni, metodlari va
innovatsion muhitni shakllantiruvchi vositalar.
Kurs   ishining   vazifalari:   Mavzuga   doir   manba   topish,   axborotlarni
tartiblash,   rejani   shakllantirish;   Innovatsion   pedagogik   faoliyatni   o‘rganish;
Innovatsion   ta’lim   jarayoni,   shakl,   metod,   vositalarini   o‘rganish;     Innovatsion
ta’lim muhitini o‘rganish;
6 1.    fazoda ketma-ketlik tushunchalari
1 0
.       Fazoda   ketma-ketlik   va   uning   limiti   tushunchalari.   Aytaylik,   biror
qoidaga ko‘ra har bir natural son  g а
     fazoning bitta
nuqtasi   mos   qo‘yilgan   bo‘lsin.   Bu   moslik   natijasida     fazo   nuqtalaridan   tashkil
topgan ushbu  ,  ,  ...  , , ... qisqacha
to‘plam   hosil   bo‘ladi.   Uni     fazoda   ketma-ketlik   deyilib,
  kabi   belgilanadi.   Demak,  
  ketma-ketlikning   hadlari     fazo
nuqtalaridan iborat bo‘lib, bu nuqtalarning koordinatalari  ta
...   
sonlar ketma-ketliklarini yuzaga keltiradi.
Faraz qilaylik,    fazoda  :
(1)
ketma-ketlik hamda 
nuqta berilgan bo‘lsin.
1-ta’rif . Agar  olinganda ham, shunday    son topilsaki, barcha  uchun
ya’ni
bo‘lsa,  a    nuqta  ketma-ketlikning limiti deyiladi va
yoki  da 
kabi belgilanadi.
7   da
Tengsizlikning bajarilishi,  (1)  ketma-ketlikning 
  dan katta nomerli hadlari
nuqtaning 
  atrofiga tegishli bo‘lishini bildiradi. Bu hol   (1)   ketma-ketlikning
limitini quyidagicha ta’riflash imkonini beradi.
2-ta’rif.   Agar  
  nuqtaning   ixtiyoriy  
  atrofi   olingandan   ham,  
ketma-ketlikning   biror   hadidan   keying   barcha   hadlari   shu   atrofga   tegishli   bo‘lsa,
nuqta 
  ketma-ketlikning limiti deyiladi.
1.   fazoda ushbu
ketma-ketlikning limiti   bo‘lishi ko‘rsatilsin. 
◄ sonini olib, unga ko‘ra   ni topamiz.
Unda  
  uchun
bo‘ladi. Demak,
. ►
Matematik   analiz   fanida         fazo   va   unda   aniqlangan   amallar   muhim
hisoblanadi.   Bu   mavzular   keyingi   mavzularning   qurilishi   uchun   zamin
hisoblanadi.Ko‘plab   tushunchalar   shu   mavzu   ustiga   quriladi.Shu   jihatdan   bu
8 mavzu dolzarbdir va alohida yondashuvni talab etadi. Matematik analiz kursida bir
o‘zgaruvchili   funksiyalarni,       fazo   va   ularda   aniqlangan   funksiyalarni   o‘rgandik,
matematik   analizning   asosiy   tushunchasi   bo‘lgan   funksiya   tushunchasini
kengaytirdik.   Hozirgi   zamon   muammolariga   matematikaning   tatbiqi   funksiya
tushunchasini   yana   ham   kengaytirish   zaruriyatini   ko‘rsatmoqda.   Matematikaning
biz   o‘rganmoqchi   bo‘lgan   bo‘limi   funksional   analiz   deb   nomlanadi.   Funksional
analiz chekli va cheksiz o‘lchamli fazolarni o‘rganadi. Bu fazolarning elementlari
funksiyalar,   vektorlar,   matritsalar,   ketma-ketliklar,   umuman   olganda   boshqa
matematik   ob’yektlardan   iborat   bo‘lishi   mumkin.   Funksional   analizda   matematik
analiz,   funksiyalar   nazariyasi   va   to‘plamlar   nazariyasi,   algebra   va   geometriya
metodlari,   g‘oyalari   birlashib,   uyg‘unlashib   o‘rganiladi.   Bunda   funksional
bog‘lanishlar (funksiyalar) haqida eng to‘liq, chuqur tasavvur beriladi.
Faraz   qilaylik,   moddiy   nuqta   tekislikda   biror   egri   chiziq   bo‘yicha   A
nuqtadan B nuqtaga qadar harakatlanayotgan bo‘lsin (1-rasm). Ravshanki, moddiy
nuqtaning   harakatlanish   vaqti   harakat   sodir   bo‘layotgan   egri   chiziq   ko‘rinishiga
bog‘liq   bo‘ladi.   Shunday   qilib,   bu   misolda   biz   avval   o‘rganilgan   funksional
bog‘lanishlardan   farqli   bo‘lgan   bog‘lanishga   duch   kelamiz.   Bunda   argument
sifatida egri chiziq nuqtalari, funksiya qiymati esa harakatlanish vaqtini aniqlovchi
sondan   iborat   bo‘ladi.   2-rasmda   ko‘rsatilgan   minorani   qurish   uchun   qancha
material   ketishi   M   va   N   asoslarni   tutashtiruvchi   aylanma   sirtga   bog‘liq   bo‘ladi.
Bunda   argument   sifatida   aylanma   sirtlar,   funksiya   qiymati   esa   kerak   bo‘ladigan
material   miqdorini   ifodalovchi   sondan   iborat   bo‘ladi.   Quyidagi   savolni   ham
qo‘yish   mumkin:   argumentning   ma’lum   ma’noda   yetarlicha   yaqin   qiymatlariga
funksiyaning   istalgancha   yaqin   qiymatlari   mos   kelishi   uchun   nima   ishlar   qilish
zarur?
Ravshanki,   so‘ngi   xossa   juda   muhim.   Agar   A   to‘plamda   uning   elementlari
yaqinligini   aniqlaydigan   qoida   yoki   limitga   o‘tish   amalini   aniqlaydigan   qoida
berilgan   bo‘lsa,   u   holda   A   to‘plamni   funksiyaning   aniqlanish   sohasi   deb   qarash
maqsadga muvofiq bo‘ladi.
9 birinchidan elementlari orasida masofa tushunchasi  kiritilgan to‘plamlarni (metrik
fazolar,   normalangan   fazolar),   ikkinchidan   fazolarni   sonlar   o‘qiga   akslantirishlar
(funksionallar) ning va fazoni fazoga akslantirishlar (operatorlar)  ning xossalarini
o‘rganishdan iborat.
2.Ketma-ketlik limitining mavjudligi. Koshi teoremasi
2 0
.   Ketma-ketlik   limitining   mavjudligi.   Faraz   qilaylik,     fazoda  
  ketma-
ketlik va  nuqta berilgan bo‘lsin.
10 1-te o rema.  Agar
    fazoda
ketma-ketlik
limitga ega bo‘lsa;
,
u holda
bo‘ladi .
◄   Aytaylik
bo‘lsin.
Limit ta’rifiga binoan   uchun
bo‘ladi. Ravshanki,
bunda
11 Keyingi munosabatlardan,  uchun
ya ’ ni
bo‘lishini topamiz. Bundan esa
bo‘lishi kelib chiqadi.►
2-teorema.  Agar     fazodagi
ketma-ketlik va   nuqta uchun
12 bo‘lsa, u holda  
  ketma-ketlik limitiga ega bo‘lib,
bo‘ladi.
◄   Teoremaning sharti hamda limit ta’rifidan foydalanib topamiz:
bo‘ladi.
Agar
deyilsa, unda   da bir yo‘la
tengsizliklar bajariladi. U holda
Ya ’ ni ,
bo‘ladi. Demak
. ►
Bu teoremalardan quyidagi tasdiq kelib chiqadi.
13 F azoda
ketma-ketlik    limitga,
ega bo‘lishi uchun bir yo‘la
bo‘lishi zarur va yetarli.
Bu   muhim   tasdiq   bo‘lib,   u     fazodagi   ketma-ketliklar   limitlarini
o‘rganishni sonlar ketma-ketliklar limitlarini o‘rganishga olib keladi.
Agar   (1)   ketma-ketlik   limitga   ega   bo‘lsa,   u   yaqinlashuvchi   ketma-ketlik
deyiladi.
Yuqoridagi   keltirilgan   tasdiqdan   foydalanib   isbotlanadigan   muhim
teoremani   keltiramiz.   Avvalo     fazoda   ketma-ketlikning   fundamentalligini
ta’riflaymiz.
3-ta’rif .     fazoda       ketma-ketlik berilgan bo‘lsin . Agar     olinganda ham,
shunday    topilsaki,  ,   lar uchun
tengsizlik bajarilsa, 
  fundamental ketma-ketlik  deyiladi.
3-teorema   (Koshi   teoremasi).   ketma-ketlikning   yaqinlashuvchi   bo‘lishi
uchununing  fundamental  bo‘lishi zarur va yetarli.
3 0
. Ichma-ich joylashgan yopiq sharlar printsipi.    fazoda markazlari
14 nuqtalarda, radiuslari   bo‘lgan ushbu
yopiq   sharlar   ketma-ketligini   qaraylik.   Agar   bu   yopiq   sharlar   ketma-ketligining
hadlari uchun quyidagi
munosabat   o‘rinli   bo‘lsa,     ichma-ich   joylashgan   yopiq   sharlar   ketma-ketligi
deyiladi.
Aytaylik,       fazoda ichma-ich joylashgan yopiq sharlar ketma-ketligi
bo‘lsin.
4-teorema.  Agar   da shar radiuslari    nolga intilsa, ya’ni
bo‘lsa,   u  holda  barcha  yopiq  sharlarga  tegishli  bo‘lgan         nuqta      mavjud  va  u
yagona bo‘ladi.
◄   Shar markazlaridan tuzilgan
ketma-ketlikni qaraylik. Uning fundamental ketma-ketlik bo‘lishini ko‘rsatamiz.
Shartga ko‘ra
.
Unda
15 bo‘ladi.  Ayni   paytda ,  yopiq   sharlar   ichma - ichj   oylashganligidan   ixtiyoriy
uchun
bo‘lib
bo‘ladi.
Demak,     fundamental   ketma-ketlik.   Unda   Koshi   teoremasiga   ko‘ra   u
yaqinlashuvchi bo‘ladi:
Bu     nuqta     to‘plamning   limit   nuqtasi   va       yopiq   bo‘lganligi
uchun   bo‘ladi.   Demak,     barcha   sharlarga   tegishli   bo‘lgan
nuqta. Faraz qilaylik,   nuqtadan farqli barcha sharlarga tegishli bo‘lgan   nuqta
  mavjud   bo‘lsin:   .   Masofaning   3-xossasidan   foydalanib
topamiz:
.
Agar    да   bo‘lishini e’tiborga olsak, keyingi munosabatdan   ,
yani   bo‘lishi kelib chiqadi.►
Odatda, bu teorema  ichma-ich joylashgan yopiq sharlar prinsipi  deyiladi .
4 0
. Qismiy ketma-ketliklar. Bolsano-Veyershtrass teoremasi.
  fazoda  :
16 ketma-ketlik berilgan bo‘lsin. Ushbu ketma-ketlik
bunda ,
Berilgan     ketma-ketlikning   qismiy   ketma-ketligi   deyiladi.   U     kabi
belgilanadi.
Ravshanki, bitta ketma-ketlikning turlicha qismiy ketma-ketliklari bo‘ladi.
Agar   ketma-ketlik yaqinlashuvchi bo‘lib,
bo‘lsa,   bu   ketma-ketlikning   har   qanday   qismiy   ketma-ketligi     ham
yaqinlashuvchi bo‘lib,
bo‘ladi.
Bu tasdiqning isboti ketma-ketlik limiti ta’rifidan bevosita kelib chiqadi.
Aytaylik,   fazoda   biror     to‘plam   berilgan   bo‘lsin:   .   Agar     fazoda
markazi  , radiusi   bo‘lgan shart topilsaki:
bo‘lsa,   chegaralangan to‘plam  deyiladi.
Endi  Bolsano-Veyershtrass  teoremasini isbotsiz keltiramiz.
17 5-teorema   ( Bolsano-Veyershtrass   teoremasi).     fazoda   har   qanday
chegaralangan   ketma-ketlikdan   yaqinlashuvchi   qismiy   ketma-ketlik   ajratish
mumkin.
5 0
.   Xususiy   xollar.   bo‘lganda     bo‘lib,   undagi   ketma-ketlik   sonlar
ketma-ketligi   bo‘ladi.   Ma’lumki,   sonlar   ketma-ketligi   va   uning   limiti   6-8-
ma’ruzalarda batafsil o‘rganilgan.
  bo‘lganda   bo‘lib, undagi ketma-ketlik tekislik nuqtalaridan iborat
ketma-ketlik   bo‘ladi.   Bu   ketma-ketlikning   limiti     va     sonlar   ketma-
ketliklarining limitlari orqali o‘rganiladi.
Masalan, ushbu
ketma-ketlik limitga ega bo‘lmaydi, chunki
ketma-ketliklar limitga ega emas.
3.      fazoda ketma-ketlik va uning limiti
Natural sonlar to‘plami  N  va    fazoda berilgan bo‘lib, F  h ar bir n  (nєN)  ga
  fazoning   biror   muayyan  
  nuqtasini   mos
qo‘yuvchi akslantirish bo‘lsin:
F:n →    yoki  
Bu akslantirishni quyidagicha tasvirlash mumkin:
                                           
18 F:n →    akslantirishning tasvirlaridan tuzilgan
x (1)
 x (2)
… x (n)
 …  (1) to‘plam ketma-ketlik deb ataladi, va u  {x(n)}  kabi
belgilanadi.   Har   bir   x (n)
ni   ketma-ketlik   hadi   deyiladi.   Demak   (1)   ketma-ketlik
hadlari     fazo   nuqtalaridan   iborat   ekan.   Shuni   ham   ta’kidlash   kerakki   {x(n)}
ketma-ketlikning mos koordinatalaridan tuzilgan.
{x
1 (n)
}, {x
2 (n)
},… {x
m (n)
} lar sonli ketma-ketlik bo‘ladi   {x(n)}   ketma-ketlikni shu
m ta ketma-ketlikning birgalikda qaralishi deb hisoblash mumkin.
Misol.
2.     fazoda   ketma-ketlikning   limiti   tushunchasi   ( R   da)   haqiqiy   sonlar   ketma-
ketligining limiti tushunchasi kabi kiritiladi.
    fazoda biror   x
1 (n)
x
2 (n)
… x
m (n) 
… (1)   ketma-ketlik va  biror  
a = (a
1 , a
2 ,… a
m )  є  nuqta berilgan bo‘lsin.
Ta’rif :  Agar ixtiyoriy  ε > 0  son olinganda ham , shunday  n
0 є  N, topilsaki barcha 
n   >   n
0 uchun   ρ   (x (n)
  a)< є   (2)   bajarilsa   a   nuqta   {x(n)}   ketma-ketliking   limiti   deb
ataladi va     yoki   da  kabi belgilanadi
a   nuqtaning   ε   –   atrofidan   foydalanib   ketma-ketlik   limitini   quyidagicha   ta’riflash
mumkin.
Ta’rif   :   a   nuqtaning   U   ε   (a)   atrofi   olinganda   ham   {x(n)}   ketma-ketlikning   biror
19 hadidan boshlab, keyingi barcha hadlari shu atrofga tegishli bo‘lsa, a nuqta  { x (n)
}
ketma-ketlikning limiti deb ataladi.
Misol.   {   x (n)
}   =   {(-1) n+1
,   (-1) n+1
}   ketma-ketlikning   limiti   mavjud   ekanligi
ko‘rsatilsin.
Teskarisini faraz qilaylik ketma-ketlik limitga ega va u a=(a
1 a
2 ) ga teng bo‘lsin. U
holda ta’rifga ko‘ra    ε >0  (jumladan  ε  =1 ) uchun  n
0  є N  topiladiki n > n
0 lar uchun.
 bo‘lad i 
Bu ziddiyatlik ketma-ketlikning limitining mavjud ekanligini bildiradi.
  fazoda   {x (n)
  }={x
1 (n)
x
2 (n)
…   x
m (n)  
}   ketma-ketlik   berilgan   bo‘lsin,   u
  limitga  ega bo‘lsin.u  holda limit  ta’rifiga ko‘ra,  ketma ketlikning
biror   hadidan   boshlab   barcha   hadlari   a   nuqtaning   U
ε   (a)   sferik   atrofiga   tegishli
bo‘ladi va shu nuqtaning parallelepipedial atrofining qismi bo‘ladi 
Demak hadlari  { x (n)
}  ketma-ketlikning o‘sha n
0  hadidan boshlab barcha hadlari a
nuqtaning
atrofida yotadi, ya’ni barcha  n>n
0 lar uchun  
bo‘ladi.
Bundan esa  n > n
0  lar uchun 
bo‘lishi kelib chiqadi.
20 Demak   ε >0 olinganda ham shunday n
0 є N topiladiki, barch n > n
0 lar uchun. │x
1 (n)
- a│< ε  , │x
2 (n) 
- a│< ε  …. │x
m (n) 
- a│< ε  bo‘ladi. Bu esa
ekanligini bildiradi.
Shunday   qilib   {x n
}   ketma-ketlik   limitga   ega   va   uning   limiti   a   bo‘lsa   uning
koordinatlaridan tuzilgan   ketma-ketlik ham limitga ega
va ular mos ravishda a ning koordinatlariga teng. Demak 
Endi     fazoda   {x(n)}   ketma-ketlikning koordinatlaridan tashkil  topgan {x
1 (n)
},
{x
2 (n)
},   …   {x
m (n)
}   sonlar   ketma-ketligi   limitdga   ega   va   u   a   nuqtaning   mos
koordinatlariga teng bo‘lsin.  Ya’ni
U holda limit ta’rifiga ko‘ra  ε >0 son olinganda ham  
ga ko‘ra shunday
n
0 (1)
є  N topiladiki  lar uchun   
topiladiki
21 n > n 0 (2)  lar uchun
   
bo‘ladi.  
Agar n
0 = max {n
0 (1)
, n
0 (2)
, … n
0 (m)
} deb olsak unda barcha n>n
0  uchun bir yo‘la
tengsizli klar bajariladi. U holda 
bo‘lib,  undan ( x n
,  a ) bo‘lishi kelib chiqadi.Bu esa  
ekanligini bildiradi.
Demak
Yuqoridagi (3) va (4) munosabatlardan
ekanligi kelib chiqadi.
 Shunday qilib quyidagi teoremaga kelamiz:
Teorema 1.     fazoda {x (n)
 }={x
1 (n)
x
2 (n)
… x
m (n) 
} ketma -ketlikning a = (a
1 ,
a
2 ,… a
m )  є      ga intilishi  x (n)
 → a (n→ 0  da ) uchun  n   da bir yo‘la 
22 bo‘lishi zarur va eytarli.
Bu   teorema     fazoda   ketma-ketlikning   limitini   o‘rganishni   sonli   ketma-
ketlikning   limitini   o‘rganishga   keltirilishini   ifodalaydi.   Bayon   etilgan   teorema
hamda   sonlar   ketma-ketligining   xossalaridan     fazoda   yaqinlashuvchi   ketma-
ketlikning quyidagi xossalari kelib chiqadi.
  fazoda {x(n)}ketma-ketlik berilgan bo‘lsin.
 1 0
.Agar {x(n)}ketma-ketlik yaqinlashuvchi bo‘lsa, uning limiti yagonadir. 
  Agar   {x(n)}ketma-ketlikning   barcha   hadlaridan   tuzilgan   to‘plam   chegaralangan
bo‘lsa, {x(n)}ketma-ketlik chegaralangan ketma-ketlik deyiladi.
  Teorema.     fazoda   {x(n)}ketma-ketlik   chegaralangan   bo‘lishi   uchun   uning
koordinatalaridan   tuzilgan   {x
1 (n)
},   {x
2 (n)
},   …sonlar   ketma-ketligining   har   biri
chegaralangan bo‘lishi zarur va yetarlidur.
  2 0
.   Agar   {x(n)}ketma-ketlik   yaqinlashuvchi   bo‘lsa,   u   chegaralangan   bo‘ladi.
Chegaralangan ketma-ketliklar limitga ega bo‘lishi ham bo‘lmasligi ham mo‘mkin
Masalan 1. {(-1) n+1
, (-1) n+1
} ketma-ketlik chegaralangan limitga ega emas .
 2. {(,n,n)} ketma-ketlik chegaralanmagan 
3 0
. Agar {x (n)
}ketma-ketlik yaqinlashuvchi bo‘lib, uning limiti a bo‘lsa u holda
{ α  x (n)
} ketma-ketlik yaqinlashuvchi va uning limiti  α a ga teng bo‘ladi.
 4 0
. {x(n)}va {y (n)
} ketma-ketliklar yaqinlashuvchi bo‘lib ularning limiti a va b
bo‘lsa,
{x (n)
±y (n)
} ketma-ketlik yaqinlashuvchi va uning limiti a ± b ga teng bo‘ladi:
23 5 0
. Agar a nuqta  M      to‘plamning limit nuqtasi bo‘lsa M dan a ga intiluvchi
{x(n)} ketma-ketlik ajratish mumkin.
 
XULOSA
Men bu kurs ishini tayyorlashda matematik analiz kursida bir o‘zgaruvchili
funksiyalarni,     fazo   va   ularda   aniqlangan   funksiyalarni   xossalarini   o‘rgandim,
matematik   analizning   asosiy   tushunchasi   bo‘lgan   funksiya   tushunchasini
kengaytirdim.
Ushbu   kurs   ishida     fazo   va   unda   ketma-ketliklar   nazariyasining   asosiy
tushunchalari,   xossalari   hamda   ular   bilan   bog liq   muhim   teorema   va   natijalarʻ
batafsil   o rganildi.  	
ʻ   fazo   –   bu   m   o lchovli   Yevklid   fazosi   bo lib,   u   real   sonlar	ʻ ʻ
maydonining m   o lchamdagi   karteziya  ko‘paytmasidan  tashkil  topgan.  	
ʻ Bu  fazoda
nuqtalar vektorlar sifatida qaraladi va ular orasidagi masofa Evklid metriga asosan
aniqlanadi.     fazo   matematik   analiz,   funksional   analiz   va   boshqa   ko plab	
ʻ
sohalarda asosiy tushuncha hisoblanadi.
Ketma-ketliklar   esa   matematik   analizda   muhim   rol   o ynaydi.   Ayniqsa,	
ʻ
ularning   limitga   ega   bo lishi,   ya’ni   yaqinlashuv   xossasi   matematik	
ʻ
modellashtirishda   keng   qo‘llaniladi.   Bu   ishda     fazoda   aniqlangan   ketma-
ketliklarning   limitga   ega   bo lish   shartlari,   limit   mavjud   bo lishining   zarur   va
ʻ ʻ
yetarli   shartlari,   shuningdek,   bu   limitning   yagona   bo lishi   isbotlandi.   Bundan	
ʻ
24 tashqari,   ketma-ketliklarning   konvergentlik,   cheklanganlik   va   Koshi   ketma-
ketliklar   tushunchalari   ham   ko rib   chiqildi.   Ayniqsa,  ʻ   fazoda   Koshi   ketma-
ketliklarning konvergent bo lishi – bu fazoning to liqligi bilan bevosita bog liqdir.	
ʻ ʻ ʻ
Bu xossa funksional analizning asosiy ustunlaridan biri sanaladi.
Tadqiqot   davomida     fazodagi   ketma-ketliklar   bilan   ishlashda   vektorlar
ustida   amallar   bajarish,   normani   hisoblash,   ketma-ketliklar   orasidagi   bog liqlikni	
ʻ
aniqlash kabi amaliy ko‘nikmalar shakllantirildi. Bu jihatlar nafaqat nazariy, balki
amaliy   matematikada,   masalan,   raqamli   hisoblashlarda,   optimallashtirish
masalalarida,   fizika   va   iqtisodiyotda   qo llaniladi.   Shu   sababli  	
ʻ   fazo   va   undagi
ketma-ketliklar   mavzusi   matematik   tahlil,   kompyuter   fanlari,   sun’iy   intellekt   va
boshqa ko‘plab yo‘nalishlarda muhim ahamiyat kasb etadi.
Yakuniy   xulosa   shuki,     fazo   va   undagi   ketma-ketliklar   mavzusi   chuqur
matematik   asosga   ega   bo lib,   bu   mavzuni   o‘zlashtirish   talabani   abstrakt	
ʻ
tafakkurga,   qat’iy   mantiqiy   fikrlashga,   hamda   murakkab   tizimlarni   tushunish   va
tahlil  qilishga  o rgatadi. Mavzu  nazariy jihatdan mustahkam  bilimlar  berish bilan	
ʻ
birga,   amaliy   jihatdan   ham   muhim   rol   o ynaydi.   Kelgusida   bu   sohada   yanada	
ʻ
murakkab strukturalar – metrik fazolar, normali fazolar, Hilbert va Banach fazolari
bilan tanishish uchun poydevor bo‘lib xizmat qiladi.
25 FOYDALANGAN ADABIYOTLAR
1. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2020-yil   7-maydagi   “Matematika
sohasidagi ta’lim sifatini oshirish va ilmiy-tadqiqotlarni rivojlantirish chora-
tadbirlari to’g’risida”gi PQ-4708-sonli Qarori.
2.   Alimov   SH.O.   Ashurov   R.R.   Matematik   analiz   1,2,3   q.T.   “   Mumtoz   so’z”
2018.
3.   G.   Xudoyberganov,   A.   K.   Vorisov,   X.   T.   Mansurov,   B.   A.   Shoimqulov.
Matematik analizdan ma’ruzalar 1-qism. T: “Voris-nashriyot” 2010 yil
4. B.   A.   Shoimqulov,   T.   T.   Tuychiyev,   D.   H.   Djumaboyev.   Matematik
analizdan mustaqil ishlar. T: “O‘zbekiston faylasuflari milliy jamiyati”  2008
yil.
5. Sadullayev A., Mansurov X.T., Xudoyberganov G., Vorisov A.K., G’ulomov
R.   Matematik   analiz   kursidan   misol   va   masalalar   to’plami,1,2,3   q.
T.”O’qituvchi”, 1995,1995,2000.
6. Shokirova X.R Karrali va egri chiziqli integrallar. T.”O’zbekiston”,1990.
26 7. Canuto   C.,   Tabacco   A.   Mathematical   Analysis,   II.   Springer-Verlag,   Italia,
Milan, 2008.
8. Azlarov   T.A.,   Mansurov   X.T.   Matematik   analiz,1,2
q.T.”O’qituvchi”,1994,1995.
Elektron ta’lim resurslari
1. http://vilenin.narod.ru/Mm/Books/
2. http://www.allmath.ru/
3. http://www.pedagog.uz/
4. http://www.ziyonet.uz/
5. http://window.edu.ru/window/
      6. http://ilib.mccme.ru/#begin
      7. http://kvant.mirror1.mccme.ru/   
27

R m fazo va unda ketma-ketlik  kurs ishi

Купить
  • Похожие документы

  • Oshkormas funksiyalar va ularning hosilalari
  • Ko‘p o‘zgaruvchili funksiyaning xususiy hosilalari
  • Ikkinchi tur xosmas integrallar
  • Differensial hisobning geometriyaga ba’zi bir tatbiqlari
  • Aniq integrallarning geometriyaga tatbiqlari

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha