Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 414.3KB
Покупки 12
Дата загрузки 24 Февраль 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Kamron Zaripov

Дата регистрации 30 Ноябрь 2023

241 Продаж

Raqobat kurashining shakllari va usullari

Купить
О‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY  TA’LIM , FAN VA INNOVATSIYALAR  VAZIRLIGI
TOSHKENT TО‘QIMACHILIK VA YENGIL SANOAT INSTITUTI 
“KORPORATIV BOSHQARUV” KAFEDRASI
«IQTISODIYOT NAZARIYASI»
FANIDAN
K U R S I SH I
Mavzu:  RAQOBAT KURASHNING SHAKLLARI VA USULLARI  
 
Bajardi:  14b-23  guruh talabasi
ABDUG'AFFOROVA FERUZA  
Qabul qildi: _______________
Hay’at tarkibi: ________________
 ________________ 
 ________________
Toshkent-2023 yil  “Iqtisodiyot nazariyasi”  fanidan kurs ishiga 
 ТОPSHIRIQ
1. Kurs ishi mavzusi_________________________________________________
2. Boshlang’ich ma’lumotlar___________________________________________
__________________________________________________________________
3. Qo’llanmalar:  “Iqtisodiyot nazariyasi” fanidan kurs ishiga uslubiy qo’llanma 
4.   Tushuntirish   xatning   tuzilishi:   Reja.   Kirish.   Nazariy   qism,   Asosiy   qism:
(Mavzuning   xususiyatidan   kelib   chiqib   rejalar   tuziladi),   Xulosa   va   takliflar,
Adabiyotlar ro’yxati, Mundarija.  
5. Kurs ishini topshirish davri:  Reja ________2023 y .  Amalda ______2023y.
Bo‘limlar
Himoya
1 2 3 4
  Bajaruvchi :_________________________
   Rahbar :____________________________
  Maslahatchi :________________________ REJA:
KIRISH…………………………………………………………………………….3
I-BOB     RAQOBAT   TURLARI   VA   RAQOBAT   HAQIDA
TUSHUNCHA……………………………………………………………...….…..6
1.1Raqobat haqida tushuncha……………………………….….………………..6
1.2 Monopolistik  raqobat ………………………………………….…………….13
II-BOB   RAQOBAT   MUHITINI   YANADA   RIVOJLANTIRISH   VA
IQTISODIYOTDAGI   DAVLAT   ISHTIROKINI   QISQARTIRISH
YO'LLARI……………………………………………………………………….22
2.1 Raqobat muhitini yanada rivojlantirish…………….……………………...22
2.2 O‘zbekistonda Raqobat rivojlanishi………………………...…………….32
Xulasa………………………………………………………...…………………..35
Foydalnilgan Adabiyotlar………………………………...……………………..37 3 KIRISH
Raqobat   –bu   ikki   kishi   yoki   guruhning   doimiy   raqobatbardosh
munosabatlardagi  holati.  Raqobat   – bu  raqobatlashayotgan ikki tomon o rtasidagiʻ
„bir-biriga qarshi“ munosabati. O zaro munosabatlarning o zini „raqobat“ deb ham	
ʻ ʻ
atash   mumkin,   yoki   har   bir   ishtirokchi   bir-biri   bilan   raqib   bo ladi.   Kimningdir	
ʻ
asosiy   raqibini   ashaddiy   raqib   deb   atash   mumkin.   Raqobatni   „aktyorlar   qaysi
davlatlar   raqobatchilarga   yetarlicha   tahdid   solayotganini   aniqlaydigan   idrokiy
tasniflash   jarayoni“   deb   ta riflash   mumkin.   Raqobat   bir   tomonning   doimiy	
ʼ
hukmronligiga   olib   kelmasdan,   davom   etishi   uchun   „teng   tomonlar   o rtasidagi	
ʻ
raqobat   munosabatlari“   bo lishi   kerak.   Siyosatshunos   Jon   A.   Vaskesning	
ʻ
ta kidlashicha,   kuchlar   tengligi   haqiqiy   raqobat   mavjud   bo lishi   uchun   zaruriy	
ʼ ʻ
komponent hisoblanadi, ammo boshqalar bu elementga etiroz bildiradi.
Raqobat   jamiyatning   turli   sohalarini   uchrab   turadi   va   „inson
munosabatlarining   barcha   darajalarida   ko p“.   Ko pincha   do stlar,   firmalar,	
ʻ ʻ ʻ   sport
jamoalari ,   maktablar   va   universitetlar   o rtasida mavjud. Bundan tashqari, „oilalilar,	
ʻ
siyosatchilar,   siyosiy   partiyalar,   etnik   guruhlar,   mamlakatlar   va   shtatlarning
mintaqaviy   bo limlari   har   xil   uzunlikdagi   va   intensivlikdagi   doimiy   raqobatda	
ʻ
ishtirok   etadilar“.   Raqobat   turli   tomonlar   o rtasidagi   marosimlar   mahsulidan	
ʻ
rivojlanadi.   Ba zi   hollarda,   raqobat   „shunchalik   kuchli   bo ladiki,   aktyorlar   faqat	
ʼ ʻ
o z   harakatlari   bilan   raqiblariga   zarar   yetkazishi   yoki   foyda   keltirishi   haqida	
ʻ
tashvishlanishadi“.
O‘zbekistonda   qonun   bilan   raqobat   sohasidagi   davlat   siyosatining   asosiy
yo‘nalishlari   belgilandi .  
“Raqobat   to‘g‘risida”gi   qonun   yangi   tahrirda   qabul   qilindi.   Qonun   bilan
raqobat   sohasidagi   davlat   siyosatining   asosiy   yo‘nalishlari   belgilandi.   Qonunga
ko‘ra,   Raqobatni   rivojlantirish   va   iste molchilar   huquqlarini   himoya   qilish	
ʼ
qo‘mitasi  raqobat  sohasidagi  vakolatli  davlat  organi  (monopoliyaga qarshi  organ)
hisoblanadi. 4Qonunga   bir   qator   yangi,   jumladan,   monopoliyaga   qarshi   komplayens
tushunchasi   kiritildi.   Monopoliyaga   qarshi   komplayens   faoliyatning   raqobat
to‘g‘risidagi   qonunchilik   talablariga   muvofiqligini   ta minlash,   ularning   buzilishiʼ
xatarlarini   aniqlash   va   mazkur   xatarlarning   oldini   olish   bo‘yicha   ichki   tashkiliy
tartib-taomillar   tizimidan   iborat.   Monopoliyaga   qarshi   komplayens   majburiy
tartibda:
 Respublika ijro etuvchi hokimiyat organlari va boshqa tashkilotlarda;
 tovar   yoki   moliya   bozorida   ustun   mavqega   ega   bo‘lgan   xo‘jalik   yurituvchi
subyektlarda;
 oxirgi 3 yilda tovarlarni realizatsiya qilishdan olingan tushumining o‘rtacha
yillik   miqdori   BHMning   100   ming   baravaridan   oshadigan   hamda   ustav
fondining   (ustav   kapitalining)   50   foizi   va   undan   ortig‘i   davlatga   tegishli
bo‘lgan yuridik shaxslarda;
 oxirgi 3 yilda tovarlarni realizatsiya qilishdan olingan tushumining o‘rtacha
yillik   miqdori   BHMning   100   ming   baravaridan   oshadigan   hamda   ustav
fondining   (ustav   kapitalining)   50   foizi   va   undan   ortig‘i   ustav   fondidagi
(ustav kapitalidagi) davlat ulushi 50 foizni va undan ortiqni tashkil etadigan
yuridik shaxsga tegishli bo‘lgan yuridik shaxslarda;
 yuridik shaxslarning birlashmalarida joriy etiladi.  
Qonunda   ustun   mavqeni   belgilashning   yangi   mezonlari   kiritildi.   Unga   ko‘ra,
tabiiy   monopoliya   subyektlari   ham   ustun   mavqega   ega   subyektlar   qatoriga
qo‘shildi.
Shuningdek,   ustun   muzokara   kuchi   instituti   kiritilib,   unga   muvofiq,   ustun
mavqega   ega   bo‘lmagan   xo‘jalik   yurituvchi   subyekt   yoki   shaxslar   guruhi
tomonidan   bitim   shartlarini,   tovarlar   realizatsiya   qilinadigan   hududni   va   narxni
belgilashga   bir   tomonlama   ta sir   ko‘rsatish   imkoniyatining   mavjudligi   ustun	
ʼ
muzokara kuchi deb e tirof etiladi.	
ʼ 5Qonunga   ko‘ra,   davlat   xo‘jalik   yurituvchi   subyektlarga   soliq   va   bojxona
imtiyozlari, subsidiyalar, grantlar, davlat kafolatlari, imtiyozli kreditlar, eksklyuziv
huquqlar,   davlat   mulkini   imtiyozli   narxlarda   sotish   va   ijaraga   berish,   yer
resurslaridan   va   yerosti   boyliklaridan   foydalanish   huquqlarini   imtiyozli   shartlar
asosida berish hamda boshqa preferensiyalar va afzalliklar tarzida davlat yordamini
berishi mumkin.  
Ushbu   qonun   rasmiy   e lon   qilingan   kundan   e tiboran   3   oy   o‘tgach   kuchgaʼ ʼ
kiradi.
I-BOB  RAQOBAT TURLARI VA RAQOBAT HAQIDA TUSHUNCHA 61.1 Raqobat haqida tushuncha
Raqobat –   bu   ikki   kishi   yoki   guruhning   doimiy   raqobatbardosh
munosabatlardagi  holati. Raqobat  – bu raqobatlashayotgan ikki  tomon o rtasidagiʻ
„bir-biriga qarshi“ munosabati. O zaro munosabatlarning o zini „raqobat“ deb ham	
ʻ ʻ
atash   mumkin,   yoki   har   bir   ishtirokchi   bir-biri   bilan   raqib   bo ladi.   Kimningdir	
ʻ
asosiy   raqibini   ashaddiy   raqib   deb   atash   mumkin.   Raqobatni   „aktyorlar   qaysi
davlatlar   raqobatchilarga   yetarlicha   tahdid   solayotganini   aniqlaydigan   idrokiy
tasniflash   jarayoni“   deb   ta riflash   mumkin.   Raqobat   bir   tomonning   doimiy	
ʼ
hukmronligiga   olib   kelmasdan,   davom   etishi   uchun   „teng   tomonlar   o rtasidagi	
ʻ
raqobat   munosabatlari“   bo lishi   kerak	
ʻ  
.   Siyosatshunos   Jon   A.   Vaskesning
ta kidlashicha,   kuchlar   tengligi   haqiqiy   raqobat   mavjud   bo lishi   uchun   zaruriy	
ʼ ʻ
komponent hisoblanadi, ammo boshqalar bu elementga etiroz bildiradi  
.
Raqobat   jamiyatning   turli   sohalarini   uchrab   turadi   va   „inson
munosabatlarining   barcha   darajalarida   ko p“Ko pincha   do stlar,   firmalar,  	
ʻ ʻ ʻ sport
jamoalari ,  maktablar  va   universitetlar   o rtasida mavjud. Bundan tashqari, „oilalilar,	
ʻ
siyosatchilar,   siyosiy   partiyalar,   etnik   guruhlar,   mamlakatlar   va   shtatlarning
mintaqaviy   bo limlari   har   xil   uzunlikdagi   va   intensivlikdagi   doimiy   raqobatda	
ʻ
ishtirok   etadilar“.   Raqobat   turli   tomonlar   o rtasidagi   marosimlar   mahsulidan	
ʻ
rivojlanadi.   Ba zi   hollarda,   raqobat   „shunchalik   kuchli   bo ladiki,   aktyorlar   faqat	
ʼ ʻ
o z   harakatlari   bilan   raqiblariga   zarar   yetkazishi   yoki   foyda   keltirishi   haqida	
ʻ
tashvishlanishadi“.
Raqobat   —   bozor   sub ektlari	
ʼ   iqtisodiy   manfaatlarining   to qnashuvidan   iborat	ʻ
bo lib,   ular   o rtasidagi   yuqori	
ʻ ʻ   foyda   va   ko proq   naflilikka   ega   bo lish   uchun	ʻ ʻ
kurashni anglatadi.
Raqobat   — mustaqil tovar ishlab chiqaruvchi (korxona)lar o rtasida tovarlarni	
ʻ
qulay   sharoitda   ishlab   chiqarish   va   yaxshi   foyda   keltiradigan   narxda   sotish,
umuman iqtisodiyotda o z mavqeini mustahkamlash uchun kurash. Raqobat. ko p	
ʻ ʻ
qirrali   iqtisodiy   hodisa   bo lib,   u   bozorning   barcha   sub yektlari   o rtasidagi	
ʻ ʼ ʻ 7murakkab munosabatlarni ifodalaydi. Resurslarnn yetkazib beruvchilar o rtasidagiʻ
Raqobat.   o zlarining   iqtisodiy   resurslarini   (kapital,   yer,   ishchi   kuchi)   yuqori	
ʻ
nd/shshrda   sotish   uchun   amalga   oshiriladi.   Ishlab   chiqaruvchilar   va   resurelarni
yetkazib   beruvchilar   o rtasidagi   Raqobat   bozor   munosabatlari   rivojlangan,	
ʻ
iqtisodiyot to liq erkinlashgan sharoitda yaqqol namoyon bo ladi.	
ʻ ʻ
Raqobat   iste molchilar   o rtasida   ham   yuz   berib,   tovarlarni   qulay   va   arzon	
ʼ ʻ
baholarda   sotib   olishga   qaratiladi,   ya ni   haridor   har   bir   sarflangan   pul   birligi	
ʼ
evaziga   ko proq   naflilikka   ega   bo lishga   harakat   qiladi,   arzon   va   sifatli   tovarni	
ʻ ʻ
tezroq   sotib   olish   uchun   kurashadi.   Raqobatda   ishlab   chiqaruvchilar   o rtasida	
ʻ
sarflangan harajatlarga ko proq foyda olish, shu foyda orqasidan quvish natijasida	
ʻ
tovarlarni   sotish   doiralari,   ya ni   qulay   bozorlar,   arzon   xom   ashyo,   energiya   va	
ʼ
arzon   ishchi   kuchi   manbalari   uchun   kurash   boradi.   Raqobat   asosida   ishlab
chiqaruvchilarning   mulk   egasi   sifatida   alohidalashuvi   va   mustaqil   bo lishi,	
ʻ
manfaatlar to qnashuvi yotadi. Chunki har bir mulk egasining o z manfaati bo lib,	
ʻ ʻ ʻ
ular   shu  manfaatga  erishish   uchun intiladi.  Mulk egasining   tovar   ishlab  chiqarish
va   boshqa   barcha   sohalardagi   faoliyati   shu   manfaatga   bo ysundirilgan   bo ladi.	
ʻ ʻ
Raqobat   mavjud   bo lishining   yana   bir   sharti   —   bu   tovarpul   munosabatlarining   ,	
ʻ
ma lum darajada rivojlangan bozor tizimining bo lishidir. Shu sababli Raqobatning	
ʼ ʻ
asosiy sohasi bozor hisoblanadi.
Yangi texnologiya joriy qilish, talabga javoban tovar turlarini tez o zlashtirish,	
ʻ
malakali   ishchi   kuchiga   ega   bo lish   va   zamonaviy   marketing   xizmatidan	
ʻ
foydalanish   kabilar   Raqobat   kurashidan   g olib   chiqish   shartiga   aylanadi.	
ʻ
Monopoliya   Raqobatga   zid,   chunki   u   tovar   ishlab   chiqaruvchiga   tanho
hukmronlikni   ta minlab,   o zaro   bellashuv   uchun   sharoit   qoldirmaydi.   Raqobat	
ʼ ʻ
kurash   yo lini   tanlash   jihatdan   ham   halol   va   g irrom   Raqobatga   bo linadi.   Halol	
ʻ ʻ ʻ
Raqobat   bozordagi   kurashda   qabul   qilingan,   hammaga   maqbul   usullar   bilan   olib
boriladi,   bozor   qoidalariga   asoslanadi.   Firrom   Raqobatda   taqiqlangan   va
qoralangan   usullar,   ya ni   qalloblik,   ko zbo yamachilik,   so zida   turmaslik,   aldash,	
ʼ ʻ ʻ ʻ
iqtisodiy josuslik, qo porovchilik va hatto jismoniy zo ravonlik kabi jinoyatkorona
ʻ ʻ 8usullar   qo llaniladi.   Bozor   iqtisodiyoti   aslida   faqat   halol   Raqobatni   tan   oladi.ʻ
Raqobat   iqtisodiyotni   sog lomlashtirib   turadi.   Raqobatdan   jamiyat   manfaatlari	
ʻ
yo lida   foydalanish   va   uni   nazorat   qilishda   davlat   tomonidan   qabul   qilinadigan	
ʻ
monopoliyaga qarshi qonunlar muhim ahamiyatga ega.
Raqobat   olib   borish   usuliga   ko ra,   narx   bilan   Raqobat   va   narxsiz   Raqobatga	
ʻ
bo linadi. Narx bilan raqobatlashuv tovarlar yoki xizmatlarni raqiblarga Karaganda	
ʻ
foydani vaqtinchalik kamaytirish hisobiga arzon narxda sotishni bildiradi (narxdan
tashlamalar,   ulgurji   haridorlarga   imtiyozlar   va   boshqalar),   Narxsiz   Raqobatga
haridorlarni   egallash   va   saqlab   turishning   narxlarni   arzonlashtirish   bilan   bog liq	
ʻ
bo lmagan har qanday qonuniy usullari kiradi (sifatini oshirish, xizmat muddatini	
ʻ
uzaytirish, ekologik tozalik, xavfsizlik va boshqalar) O z miqyosiga ko ra, Raqobat	
ʻ ʻ
eng   avvalo   2   turga   —   tarmoq   ichidagi   va   tarmoqlararo   Raqobatga   bo linadi.	
ʻ
Iqgisodiy   adabiyotlarda   tarmoq   ichidagi   Raqobatning   4   ta   shakli   alohida   ajralib
ko rsatiladi.   Bular   erkin   Raqobat,   monopolistax   Raqobat,   monopoliya   va	
ʻ
oligopoliya   Raqobatning   amal   qilishi   uchun   muayyan   shartsharoitlar   mavjud
bo lishi   shart.  Bu  shartsharoitlar  faqat   bozor   munosabatlari   qaror  topgan  muhitda
ʻ
bo lishi   mumkin.   Iqtisodiyotda   monopollashuv   tamoyillarining   kuchayib   borishi
ʻ
bilan   Raqobat   cheklanadi.   Raqobatchilik   muhitini   vujudga   keltirish   uchun   davlat
monopoliyalarga qarshi siyosat olib boradi, iqtisodiyotni monopoliyadan chiqarish
bo yicha   chora-tadbirlar   ko radi,   monopoliyaga   qarshi   qonunchiliknn   amalga
ʻ ʻ
oshiradi.
Davlatning Raqobatga nisbatan siyosati uning ma rifatli, madaniy ko rinishlari	
ʼ ʻ
va   qoidalarini   ta minlashga   yo naltiriladi.   Bunday   siyosat   ishlab   chiqarishni	
ʼ ʻ
takomillashtirish,   mahsulotlarni   samarali   taqsimlashga,   texnika   va   iktisodiy
taraqqiyotga   yordam   beradi,   iste molchilarning   manfaatlarini   ximoya   qilishga	
ʼ
xizmat qiladi.
O zbekistonda   bozor   iqtisodiyotiga   o tish   davrida   xukumat   tomonidan	
ʻ ʻ
iktisodiyotda   Raqobat   muhitini   yaratish   masalasiga   alohida   e tibor   berildi.	
ʼ
Jahondagi   barcha   rivojlangan   davlatlarda   bo lgani   kabi   O zbekistonda   ham	
ʻ ʻ 9Raqobat   bo yicha   davlat   siyosati   amalga   oshiriladi.   Shu   maqsadda   1996   yil   15ʻ
martda   Moliya   vazirligi   huzurida   Monopoliyadan   chiqarish   va   raqobatni
rivojlantirish   qo mitasi   tashkil   etildi.   Keyinchalik,   u   mustaqil   davlat   qo mitasiga	
ʻ ʻ
aylantirildi.   O zbekistonda   Raqobatchilik   muhitini   vujudga   keltirishda   narx   bilan	
ʻ
raqobatlashuv usuli tanlandi va narxlar erkin qo yib yuborildi.	
ʻ
"Monopolistik   faoliyatni   cheklash   to g risida"gi   (1992   yil   3   avg   .)   konunga	
ʻ ʻ
ko ra,   narxlarni   monopollashtirish,   bozorda   ataylab   taqchillik   yaratish,   R.ning	
ʻ
g irrom   usullarini   qo llash   man   etiladi.   "Iste molchilarning   huquqdarini   himoya
ʻ ʻ ʼ
qilish   to g risida"gi   (1996   yil   26   apr.)   qonuniga   asosan,   g irrom   R.ga   yo l	
ʻ ʻ ʻ ʻ
qo ymaydigan   mexanizmni   yaratishga   ham   alohida   e tibor   berilgan.   "Tovar	
ʻ ʼ
bozorlarida   monopolistik   faoliyatni   cheklash   va   raqobat   to g risida"   (1996   yil   27	
ʻ ʻ
dek.)   qonunida   ham   sog lom   R.   muhitining   huquqiy   shartsharoitlari   ta minlab	
ʻ ʼ
berilgan.
Hozirgi   bozor   iqtisodiyotida   raqobatning   quyidagi   asosiy   vazifalarini   ajratib
ko rsatish mumkin:	
ʻ
tartibga solish vazifasi;
resurslarni joylashtirish vazifasi;
innovatsion vazifa;
moslashtirish vazifasi;
taqsimlash vazifasi;
nazorat qilish vazifasi.
Raqobatning   tartibga   solish   vazifasi   ishlab   chiqarishni   talab   (iste mol)ga	
ʼ
muvofiqlashtirish maqsadida taklifga ta sir  o tkazishdan  iborat. Aynan shu vazifa	
ʼ ʻ
yordamida   iqtisodiyotda   taklifning   talab   orqali,   ishlab   chiqarish   tarkibi   va
hajmining   yakka   tartibdagi   va   ijtimoiy   ehtiyojlar   orqali   belgilanishiga   erishiladi,
ya ni iqtisodiyot bozor qonunlari asosida tartibga solinadi.	
ʼ 10Raqobatning resurslarni joylashtirish vazifasi ishlab chiqarish omillarini ular
eng  ko p  samara  beradigan  korxona,  hudud  va  mintaqalarga  oqilona  joylashtirishʻ
imkonini   beradi.   Raqobatning   innovatsion   vazifasi   fan-texnika   taraqqiyoti
yutuqlariga   asoslanuvchi   hamda   bozor   iqtisodiyoti   sub ektlarining   rivojlanishini	
ʼ
taqozo   etuvchi   turli   ko rinishdagi   yangiliklarning   joriy   etilishini   anglatadi.	
ʻ
Raqobatning   moslashtirish   vazifasi   korxona   (firma)larning   ichki   va   tashqi   muhit
sharoitlariga   ratsional   tarzda   moslashishiga   yo naltirilgan   bo lib,   ularning	
ʻ ʻ
shunchaki o zini-o zi saqlab, iqtisodiy jihatdan yashab qolishidan xo jalik faoliyati	
ʻ ʻ ʻ
sohalarining   ekspansiyasi   (kengayishi)ga   o tishini   bildiradi.   Raqobatning	
ʻ
taqsimlash   vazifasi   ishlab   chiqarilgan   ne matlar   yalpi   hajmi   (yalpi   ichki
ʼ
mahsulot)ning  iste molchilar   o rtasida   taqsimlanishiga   bevosita   va   bilvosita   ta sir	
ʼ ʻ ʼ
o tkazadi.   Nihoyat,   raqobatning   nazorat   qilish   vazifasi	
ʻ   bozordagi   ba zi	ʼ
ishtirokchilarning   boshqa   bir   ishtirokchilar   ustidan   monopolistik   hukmronlik
o rnatishiga   yo l   qo ymaslikka   yo naltiriladi.   Raqobat   kurashining   mazmuni	
ʻ ʻ ʻ ʻ
to g risida   to laroq   tushunchaga   ega   bo lish   uchun   uning   asosiy   shakllari   va
ʻ ʻ ʻ ʻ
belgilarini   ko rib   chiqish   zarur.   Iqtisodiy   adabiyotlarda   bir   tarmoq   ichidagi	
ʻ
raqobatning   to rtta   shakli   alohida   ajratilib   ko rsatiladi.   Bular	
ʻ ʻ   erkin
raqobat ,   monopolistik raqobat ,   monopoliya   va   oligopoliyadir .
Raqobat   odatda   odamlar   yoki   guruhlar   o rtasidagi   raqobatni   anglatadi,   bu	
ʻ
yerda   har   biri   boshqasidan   ko ra   ko proq   muvaffaqiyat   qozonishga   intiladi.   Shu	
ʻ ʻ
bilan bir qatorda fe l (so z turkumi) shaklida qo llanilganda (	
ʼ ʻ ʻ Amerika ingliz tilida
raqobatlashuvchi   va   raqobatlashuvchi,   Britaniya   ingliz   tilida   raqobatlashuvchi   va
raqobatlashuvchi)   tenglik   munosabatini   ko rsatishi   mumkin   .   Raqib   so zini   kelib	
ʻ ʻ
chiqishi  o'rta fransuz  va  lotincha  rivalis,  fransuzcha  rivus so zlaridan kelib chiqqan	
ʻ
bo lib,   boshqasi   bilan   bir   xil   ariq   va   daryodan   suv   ichadigan   yoki   undan	
ʻ
foydalanadigan odamni anglatadi.. Bu so z ingliz tiliga taxminan 1577-yilda kirib	
ʻ
kelgan   va   Uilyam   Shekspirning   1623-yilda   yozilganh   Veronadagi   ikki
janob   kitobida aytib o tilgan	
ʻ 11Jeyms Mark Bolduin  1902-yilda o zining "Falsafa va psixologiya lug ati"ʻ ʻ   da
raqobatning uchta asosiy turini aniqlagan.
biologik raqobat
shaxsiy yoki ongli raqobat
savdo va sanoatda raqobat.
Shu bilan  bir   qatorda,  Kilduff   va uning  hamkasblari  2010-yilda  o zlarining	
ʻ
sharhlarida   raqobatni   uch   turga   (individual,   guruh   va   tashkilot)   ga   bo lgan   va
ʻ
raqobatni   „sub’ektiv   raqobat   munosabatlari“   sifatida   ajratib   ko rsatishgan,   bu	
ʻ
albatta   „psixologik   ishtirokning   kuchayishi   va   sezilarli   ulushlar“   ni   talab   qiladi   .
Ko proq   zamonaviy   tadqiqotlar   raqobatni   o rnatish   uchun   zarur   bo lgan	
ʻ ʻ ʻ
o xshashlik,   yaqinlik va  tarixni   aniqlaydi,  boshqalari  esa   shafqatsizlik  bilan raqib	
ʻ
munosabatlarini   mustahkamlash   uchun   raqobat   tarixiga   bo lgan   ehtiyojni	
ʻ
kamaytirishi mumkinligini taxmin qilishdi .
Agar biror shaxs yoki tashkilotning bir nechta raqiblari bo lsa, eng muhimini	
ʻ
ashaddiy   raqib   deb atash mumkin. Badiiy adabiyotda tez-tez takrorlanib turadigan
qahramon   sifatida   qahramonlar   uchun   ashaddiy   raqib   yoki   ashaddiy
dushman   bo lib  xizmat  qilishi   odatiy holdir. Biroq,  ashaddiy  raqibni  dushmandan	
ʻ
ajratish   ham   mumkin,  ikkinchisi   esa   qahramonning   azaliy   yoki   doimiy  dushmani
bo lmasa ham, uni mag lub qila olmaydigan dushmandir	
ʻ ʻ
Raqobat  motivatsiyani  oshirishi, ko proq harakat  qilish  va yaxshi  ishlashga	
ʻ
olib   kelishi   mumkin.   Ular   shuningdek,   ishtirokchilar   o rtasida   katta	
ʻ   xavf-xatarli
xatti-harakatlarga   hissa   qo shishi   va   axloqsiz   xatti-harakatlarga   moyilligini	
ʻ
oshirishi mumkin[.
Ushbu farqlar guruhlar va shaxslar tomonidan noto g ri qaror qabul qilishga	
ʻ ʻ
olib   kelishi   mumkin,   bu   esa   raqobat   bo lmaganda   sodir   bo lmasligi   mumkin.	
ʻ ʻ
Adabiyotlarda   ko rib   chiqilgan   misollar   orasida   1994-yilda   figurali	
ʻ
uchuvchi   Tonya   Xardingning   raqibi   Nensi   Kerriganga   qilgan   hujumlari ,   British
Airways   tomonidan   sudda   o zlarining   biznes   raqibi	
ʻ   Virgin   Atlanticga   qarshi   bir
qator   axloqiy   bo lmagan   xatti-harakatlarni   (jumladan,   maxfiy   ma lumotlarni	
ʻ ʼ 12o g irlash   va   tarqatish)   qilganliklarini   tan   olishlari   kiradi.   Bosh   direktori  ʻ ʻ Richard
Brenson   haqidagi   mish-mishlar   va   Boston   Scientific   kompaniyasining   Guidant
kompaniyasini   sotib   olishda   („eng   yomoni   ikkinchi“   deb   ataladi)   ortiqcha
to langani, chunki ular o zlarining raqibi
ʻ ʻ   Johnson & Johnson   kompaniyasiga qarshi
taklif   qilganlar.   Haddan   tashqari   holatda,   raqiblar   o rtasidagi   raqobat   „jismoniy	
ʻ
zararga qadar kuchayishi ehtimoli bor“ 13 1.2 Monopolistik  raqobat
Monopolistik   raqobat — bu ko pgina sotuvchilar  o xshash  bo lgan, ammoʻ ʻ ʻ
bir   xil   bo lmaga  	
ʻ tovarlarni   taklif   qiluvchi   bozor   turi   hisoblanad   .   Monopolistik
raqobat va  monopoliya  omlari o xshash hisoblansa-da, amalda bu ikki raqobat turi	
ʻ
keskin   farq   qiladi.   Bunday   raqobat   turi   dastlabki   qarashda   sof   raqobatlashgan
elementlariga   ega   bo lsa-da,   nomukammal   raqobatlashgan   bozorlar	
ʻ
( monopollashgan   bozor )   turiga   kiradi.   Monopolistik   raqobatda   ham   faoliyat
yurituvchi   firmalar   nisbatan ko p, yangi firmalarni bozorga kirib kelishi yoki unda	
ʻ
harakat   qiluvchi   firmalarning   undan   chiqib   ketishida   kichik   cheklovlar   mavjud.
Lekin, bu raqobat turi baribir erkin bozordan farq qiladi. Farqi shundaki, monopol
raqobatlashgan   bozordagi     mahsulot   tabaqalashgan,   ya ni   bir	
ʼ
xil   ehtiyojni   qondiruvchi  tovarni  har bir firma o ziga xos ravishda ishlab chiqarib	
ʻ
sotadi   va   uning   mahsuloti   boshqa   firmalarning   mahsulotidan   sifati,   ko rinishi,	
ʻ
xizmat ko rsatish turi, uslubi, foydalanilgan materiallari va brendi bilan farq qilishi	
ʻ
mumkin.   Tovarning   differensiallashuvi   deganda   bozorda   sotiladigan   tovarni   turli
xilligi, yagona qolipda emasligi tushuniladi. Har bir firma o z mahsulot markasiga	
ʻ
ega bo lganligi sababli ma lum darajada bozor hokimiyatiga ega bo ladi. Masalan,	
ʻ ʼ ʻ
har bir shaharda fast foodlar,   restoranlar   va   non   mahsulotlari(xususan, pishiriqlar)
sotadigan   joylar   bor.   Bu   iqtisodiy   subyektlar   deyarli   bir   turdagi   ehtiyojni
qondiruvchi   turli-xil   mahsulotni   sotadi.   Toshkent   shahridagi   Feed   Up,   Oq-Tepa
Lavash   va   Evos   kabi   fast   foodlar   o xshash  	
ʻ menyuga   (lavash,   burger,   kartoshka
fri   va   boshqa   iste mol   tovarlari)   ega   bo lsa-da,   shakl,   ta m,   xizmat   ko rsatish   va	
ʼ ʻ ʼ ʻ
narxiga ko ra oz bo lsa-da farq qiladi.	
ʻ ʻ
Monopolistik raqobatga ega bozor quyidagi xususiyatlari bilan xarakterlanadi:
 Firmalar   bir   tovarning   turli   xil   varianti   hisoblanuvchi,   substitutlik   darajasi
yuqori   hisoblanuvchi,   mahsulotlarini   sotadi   va   bir-biri   bilan   raqobatlashadi
(substitut tovarlarning   narxga  ko ra 	
ʻ elastikligi   yuqori bo ladi);	ʻ 14 Bozorga   yangi   firmalarni   kirishi   va   faoliyat   ko rsatishi,   bozordan   chiqishiʻ
deyarli cheklanmagan  
;
 Bozorda   ko pgina   firmalar   faoliyat   ko rsatadi   va   ularning   har   biri	
ʻ ʻ
tovarga   ishlab chiqarish xarajatlari , mahsulotining xususiyatlariga ko ra tovarga	
ʻ
bo lgan bozor talabining bir qismiga ega bo lishadi;	
ʻ ʻ
 Ishlab chiqaruvchi va iste molchilarning bozordagi holatdan xabardor emasligi	
ʼ
yoki   axborotning   yetarli emasligi(axborotning asimmetrik taqsimlanishi);
 Firmalar o z mahsulotlariga narx belgilashda va sotish hajmini aniqlashda erkin	
ʻ
qaror   qabul   qila   olishadi.   Masalan,   istalgan   firma   tovarining   elastiklik
darajasiga ko ra o z mahsuloti narxini yoki oshirib yoki kamaytirib qo shimcha	
ʻ ʻ ʻ
foyda olishi mumkin. Aytaylik, elastiklik 5 ga teng bo lgan sharoitda agar firma	
ʻ
o z   mahsuloti   narxini   10	
ʻ   foizga   tushirsa   uning   mahsulot   sotish   hajmi   1,5
barobarga oshadi va oshish alohida bir firma hisobidan emas, balki ko p firma	
ʻ
hisobidan   sotiladi,   shu   sababli   bu   narx   siyosati   ko plab   firmalarga   sezilarli	
ʻ
bo lmagan   tarzda   zarar   yetkazishi   mumkin.   Agar   sof   raqobatlashgan   bozorda	
ʻ
firma narxni o zgartira olmasa, monopolistik raqobat sharoitida firmaning narx	
ʻ
siyosati   kichik   chegaralar   ostida   kechadi:   agar   firma   narxni   keragidan   ortiq
oshirsa,   ashaddiy   mijozlar   ham   raqobatchilarga   ketishi,   haddan   ziyod
tushirsa(ya ni   juda   ko p   ishlab   chiqarsa)   o suvchi   xarajatlar   funksiyasi   zarar	
ʼ ʻ ʻ
keltirishi,   zarar   keltirmagan   taqdirda   bir   birllik   mahsulot   narxi   uning   tannarxi
(ATC)   dan   ham   pasayib   ketishi   mumkin.(Shuni   yodda   tutish   kerakki,   bunday
holatda firmalar kelishib ish ko rmasligi kerak)	
ʻ
Firmalarning o zaro raqobatlashish xususiyatlari	
ʻ
Monopolistik   raqobatda   bozordagi   firmalar   juda   ko pligi   sababli	
ʻ   narxlar
jangi   o tkazish holatlari deyarli kuzatilmaydi. Firmalar bu yerda ma lum miqdorda	
ʻ ʼ
narxga   ta sir   o tkaza   olishsa-da   (price-taker   firmalar),   bu   ta sir   kuchsiz	
ʼ ʻ ʼ
hisoblanadi.   Shu   sababli,   firmalar   narxga   bog liq   bo lmagan   quyidagi   omillar	
ʻ ʻ
yordamida raqobat qilishadi: 15 Mahsulot xususiyatlarini o zgartirish;ʻ
 Avvalgi   ehtiyojlarni   qondirish   uchun   differensiallashgan   mahsulot   ishlab
chiqarish;
 Servis darajalari va sodiqlik dasturlari yordamidagi raqobat;
 Reklama, aksiya va chegirmalar yordamidagi raqobat.
Monopolistik raqobatning boshqa raqobat turlaridan farqi
1.2.1 jadval 1
Monopolistik raqobatda firma muvozanati
Qisqa muddatli oraliqda firma muvozanati
Firma   mahsuloti   differensial   bo lgani,   tovar   hajmi   ma lum   miqdorda	
ʻ ʼ
umumiy   bozor   talabiga   ta sirga   ega   ekanligi   uchun   uning   talab   chizig i	
ʼ ʻ
AR(Average   Revenue,   o rtacha   daromad)   pastga   yotiq   yo nalgan.   Bu   yerda   AR	
ʻ ʻ
faqatgina yagona firma tovariga bo lgan talab, bozor talab chizig i  bir firma narx	
ʻ ʻ
siyosati   tufayli   bunday   o zgarmaydi.   Firma   foydasini   maksimallashtirish	
ʻ
chekli(marjinal)   xarajatlar   chekli(marjinal)   daromadlarga   teng   bo lganda   amalga	
ʻ
oshishi   sababli   (MC=MR),   Qs   hajmda   mahsulot   ishlab   chiqarish   foydani
maksimallashtiradi. Muvozanat  narx Ps firmaning talab chizig i orqali aniqlanadi.	
ʻ
Muvozanat   narx   o rtacha   xarajatdan   katta   bo lgani   uchun   firma   iqtisodiy   foyda	
ʻ ʻ
oladi   va   bu   foyda   rasmda   shtrixlangan   to rtburchak   orqali   tasvirlangan.	
ʻ
1
 https://uz.wikipedia.org/wiki/Raqobat 16Monopolistik   raqobatga   ega   bozorda   firma   foyda   ko rgan   taqdirda   o z   ishlabʻ ʻ
chiqarish   hajmini   MC=MR   gacha   yetkazishni   istaydi,   shu   sababli   ishlab
chiqariluvchi tovar hajmini oshiradi
1.2.1 rasm 2
Qisqa muddatli oraliqda firma foydasining o zgarishi	
ʻ
1.2.2  jadval 3
2
 https://www.economy.com/ex.php
3
 https://www.economy.com/?ex.php 17Jadvaldan   ko ʻ rish   mumkinki ,   ishlab   chiqarish   endi   boshlanganida   ishlab
chiqarish   resurslari   kamligi   va   doimiy   xarajatlarning   kattaligi   sababli   firma   zarar
ko ʻ radi .  Keyin   esa   ishlab   chiqarishning   o ʻ suvchi   ishlab   chiqarish   qonuniga   asosan ,
chekli   xarajatlar   kamayib   boradi   .   Ishlab   chiqarish   6   ga   yetganidan   so ʻ ng   chekli
naflilikning   kamayish   qonuni   amal   qilib ,   chekli   xarajatlar   chekli   daromaddan
oshadi   va   umumiy   foyda   kamayadi .  Bozor iqtisodiyoti sharoitida istalgan ratsional
firma ishlab chiqarishni aynan foyda maksimal bo lganida to xtatadi. Iqtisodchilarʻ ʻ
fikriga   ko ra,  	
ʻ Sovet   sotsialistik   respublikalari   ittifoqida   aynan   samarasiz   ishlab
chiqarish   modeli,   foyda   emas,   balki   ishlab   chiqarilgan   mahsulot,   band   bo lgan	
ʻ
ishchilar   soni   muhim   bo lganligi   uchun   qisqa   muddatli   oraliqda   bunday   firmalar	
ʻ
har tomonlama samarasiz hisoblanga .
Jadvaldan   ko rish   mumkinki,   ishlab   chiqarish   endi   boshlanganida   ishlab	
ʻ
chiqarish   resurslari   kamligi   va   doimiy   xarajatlarning   kattaligi   sababli   firma   zarar
ko radi. Keyin esa ishlab chiqarishning o suvchi ishlab chiqarish qonuniga asosan,	
ʻ ʻ
chekli   xarajatlar   kamayib   boradi   .   Ishlab   chiqarish   6   ga   yetganidan   so ng	
ʻ   chekli
naflilikning   kamayish   qonuni   amal   qilib,   chekli   xarajatlar   chekli   daromaddan
oshadi va umumiy foyda kamayadi. Bozor iqtisodiyoti sharoitida istalgan ratsional
firma ishlab chiqarishni aynan foyda maksimal bo lganida to xtatadi. Iqtisodchilar	
ʻ ʻ
fikriga   ko ra,  	
ʻ Sovet   sotsialistik   respublikalari   ittifoqida   aynan   samarasiz   ishlab
chiqarish   modeli,   foyda   emas,   balki   ishlab   chiqarilgan   mahsulot,   band   bo lgan	
ʻ
ishchilar   soni   muhim   bo lganligi   uchun   qisqa   muddatli   oraliqda   bunday   firmalar	
ʻ
har tomonlama samarasiz hisoblangan .
Ma lumki   vaqt   o tgani   sari   foyda   keltiruvchi   bo lgan   tarmoqqa   intiluvchi	
ʼ ʻ ʻ
firmalar   ko payadi.   Aynan   shu   sababli   qishloq   xo jaligida   faoliyat   yurituvchi	
ʻ ʻ
fermer xo jaligi birinchi yil shartli 600 mln. so m foyda olgan bo lsa, bundan xabar	
ʻ ʻ ʻ
topgan   tarmoqdan   tashqaridagi   firmalarning(ular   odatda   barcha   kerakli   ishlab
chiqarish resurslariga ega bo lishadi) haddan ziyod taklif etilgan tovarlari oqibatida	
ʻ
tarmoqdagi   firmalar   endi   kamroq   foyda   ko rishadi   yoki   foyda   ko rishmaydi   yoki	
ʻ ʻ
zarar   ko rishadi.   Shu   sababli   bozorga   kirgan   qo shimcha   o rinbosar   tovarga   ega	
ʻ ʻ ʻ 18ishlab   chiqaruvchilar   yoki   bozor   talabidan   ulush   olish   uchun   qo shilgan   firmalarʻ
avval   bozorda   faoliyat   yuritgan   firmalarning   talab   chizig idagi   mijozlarni
ʻ
o zlashtirishadi.   Shu   sababli   ham   talab   chizig i   pastga   va   chapga   suriladi,	
ʻ ʻ
bozordagi   muvozanat   narx   ham   shu   sababli   pastlaydi.   Uzoq   muddatli   oraliqda
firmalar   iqtisodiy   foyda   ko rishmaydi,   barcha   normal   foyda   ko radi.   Agar	
ʻ ʻ
tarmoqdagi   firmalar   soni   juda   ko p   bo lsa   hattoki   zarar   ko rishadi   va   faqatgina	
ʻ ʻ ʻ
AVC<P bo lgan firmalargina (ya ni sotayotgan tovar narxi  	
ʻ ʼ o rtacha o zgaruvchan	ʻ ʻ
xarajatlardan   yuqori bo lgan holatda) tarmoqda faoliyat yurita olishadi	
ʻ
1.2.2 rasm 4
Uzoq muddatli oraliqda firma foydasining o zgarishi	
ʻ
Uzoq   muddatli   oraliqda   firmalarning   asosiy   maqsadi   tarmoqda   qolish
hisoblanadi.   Shu   sababli   ham   firmalar   MC=MR   bo lgunicha   yoki   eng   minimal	
ʻ
zarar   keltiruvchi   ishlab   chiqarish   hajmida   ishlab   chiqarishni   to xtatishadi.   Uzoq	
ʻ
muddatli   oraliqda   istalgan   ishlab   chiqarish   resurslaridan   foydalanish   mumkin
bo lsa-da,   tarmoqqa   kirish   uchun   to siqlarning   juda   kamligi   foydani   nolga	
ʻ ʻ
tenglashtiradi.   Agar   qandaydir   sabablarga   ko ra   bozorda   narx   o rtacha	
ʻ ʻ
o zgaruvchan xarajatlardan kichik bo lsa, bunday sharoitda hech qanday firma bu	
ʻ ʻ
tarmoqda   faoliyat   yuritmaydi   (narxlar   jangi   bundan   mustasno).   Uzoq   muddatli
4
 https://www.economy.com/?ex.php 19oraliqda masshtabdan ijobiy samara ishlaganligi sababli SSSR iqtisodiyoti shiddat
bilan   o sadi,   ammo   keyinchalik   turli   salbiy   omillar   sababli   masshtabdan   salbiyʻ
samara   ishlay   boshladi.   Buni   SSSR   iqtisodiyotida   yalpi   ichki   mahsulot   1980—
1991-yillar   oralig ida   avval   sekinlashgani,   keyinchalik   faqat   pasayganligi   buni	
ʻ
isbotlaydi  
 ( Solow modelida  aniqroq sharh berilgan )
Amaliy misol
Monopolistik   raqobat   sharoitida   ma lum   firmaning   mahsulotiga   talab	
ʼ
funksiyasi   berilgan   Q=60-P.   Firmaning   xarajatlar   funksiyasi   TC=40+5Q².
Firmaning   maksimal   foyda   olishini   ta minlovchi   monopol   kuchga   ega   ishlab	
ʼ
chiqarish hajmi topilsin. Belgilanuvchi narx va foyda topilsin.
Yechish:
1) TR = 60*Q-Q² , bundan MR = 60-2Q
2)   Chekli   xarajat   topiladi.   Bunda   umumiy   xarajatlar(Total   Cost=TC)   dan  olingan
hosila chekli xarajatga teng bo ladi(Marginal Cost=MC):	
ʻ
MC=TC'=10Q va foydani maksimallashtirish shartiga ko ra yoziladi.	
ʻ
10Q=60-2Q bundan ishlab chiqarish hajmi Q=5. Tovar narxi P=60-5=55
3) Maksimal foyda aniqlanadi.
TR (5)=275; TC(5)=165; Foyda P(5)=110
Muammolari
Monopolistik   sharoitida   faoliyat   yurituvchi   firmalar   samarasiz   faoliyat
yuritishadi, chunki odatda narx siyosatini nazorat qilishga sarflanadigan xarajatlar
aynan   shu   nazorat   qilishdan   keladigan   daromaddan   ko proq   hisoblanadi.   Bundan
ʻ
tashqari   monopolistik   hokimiyatga   ega   firma   ishlab   chiqarishini   chekli   xarajat
chekli   daromadga   teng   bo lganda   to xtatadi.   Vaholanki,   bunda   o rtacha   umumiy	
ʻ ʻ ʻ
xarajatlar   hali   minimal   nuqtaga   yetmagan   bo ladi.   Mukammal   raqobatdan   farqli	
ʻ
ravishda monopolistik raqobat sharoitida ishlab chiqaruvchi foyda olsada, jamiyat 20farovonligi bu holatda kamayadi. Bundan tashqari differensial tovarlar iste molchiʼ
ehtiyojini   yaxshiroq   qondirgani   uchun   jamiyat   uchun   manfaatli   mukammal
raqobatdan ko ra monopolistik raqobat afzal ko riladi.	
ʻ ʻ
Boshqa   muammo   esa   monopolistik   raqobat   reklamani   rivojlantirishidadir.
Albatta,   makroiqtisodiy   darajada   bu   muammo   sifatida   ko rilmas,   ammo	
ʻ
mikroiqtisodiyotda ,   xususan   iste'molchi   tanlovi   nazariyasi ,   iqtisodiy   foyda   va
alternativ xarajatlar  bog liq muammolarda bu hal qilinishi kerak bo lgan muammo	
ʻ ʻ
hisoblanadi. Reklamaning monopolistik raqobat sharoitida ishlashining ikkita yo li	
ʻ
mavjud.   Ya ni,   reklama   firmaning   qabul   qiluvchi   talab   chizig ini   noelastikroq	
ʼ ʻ
qilishi mumkin yoki reklama orqali firma tovarlariga talab ortadi. Ikki holatda ham
firma   yoki   ko proq   tovar   sotadi,   yoki   narxni   o zi   uchun   foydali   darajagacha	
ʻ ʻ
oshiradi,   yoki   ikkala   holat   ham   amalga   oshib   baribir   firma   foydasi   oshadi.   Bu
firmaga o z savdo belgisini yaratishga imkoniyat beradi. Reklama iste molchilarga	
ʻ ʼ
ratsional omillarga tayanib emas, balki faqatgina uni nomi sababli ko proq xarajat	
ʻ
qilishga   undaydi.   Reklama   himoyachilari   esa   savdo   belgisi   iste molchilarga
ʼ
ishonchlilik   belgisi   hisoblanishi   va   kerakli   tovarni   topishga   bo lgan   axborot
ʻ
xarajatlarini kamaytirishini  aytishadi. Lekin, bu holat murakkabroq. Monopolistik
raqobatga   ega   bozorda   aniq   axborotga   ega   bo lish   va   uni   qayta   ishlashning   o z	
ʻ ʻ
xarajatlari   mavjuddir.   Monopol   bozorda   faqatgina   1   firma   mavjudligi   sababli
axborot   xarajatlari   past.   Mukammal   raqobatda   juda   ko p   firmalar   bo lsa-da,	
ʻ ʻ
tovarlar bir xilligi sababli bu holatda ham axborot xarajatlari nisbatan past. Ammo
monopolistik  bozorda   firmalar   ko pligi   va   tovarlar   bir-biridan   farq  qilishi   sababli	
ʻ
ratsional iste molchi juda ko p sonli brendlarni o rganishi kerak. Ko pgina hollarda	
ʼ ʻ ʻ ʻ
eng yaxshi brendni topishga ketgan xarajatlar ana shu eng yaxshi brenddan olingan
foydaga   qaraganda   ko proq   bo ladi.   Oqibatda   iste molchi   zarar   ko radi.	
ʻ ʻ ʼ ʻ
Iste molchilar   reklama   orqali   nafaqat   reklama   qilinayotgan   brendni   baholash	
ʼ
uchun,   balki   boshqa   iste molchilar   e tibor   bermagan   boshqa   shunday   brendlar	
ʼ ʼ
borligini   aniqlashga   urinishadi.   Iqtisodiyotda   qo'llaniladigan   raqobat   tushunchasi
kapitalistik   jamiyatda   kapitalistlarning   ko'proq   foyda   olish,   bozorlarni,   xomashyo 21manbalarini   egallash   va   shu   kabilar   uchun   o'zaro   kurashishini   bildiradi.   Raqobat
ham sog'lom, ham nosog'lom ko'rinishda bo'lishi mumkin. Shu o'rinda biz sog'lom
raqobat xususida fikr yuritamiz.
Ma'lumki, davlatning asosiy boyligi, bu — fuqarolar. Mamlakatning dunyo
hamjamiyatidagi o'rni xalqning hayot darajasiga bog'liq. Farovonlikni ta'minlashda
esa   tadbirkorlik,   tijorat,   ishlab   chiqarishning   alohida   o'rni   bor.   Ularning   har
jihatdan   rivojlanishida   esa   sog'lom   raqobat   katta   rol   o'ynaydi.   Deylik,   ishlab
chiqarishning biror turida kimdir o'z mahsulotini tayyorlab bozorga olib chiqdi va
unga   talab   yuqoriladi.   Demakki,   taklifda   ham   o'zgarish   bo'ladi.   Shu   paytda   bu
turdagi tovarlarni boshqa birov ham bozorga olib chiqsa, birinchisi sifat va narxga
kattaroq   e'tibor   qaratishga   tushadi.   Natijada   iste'molchining   tanlash   imkoniyati
ko'payadi. Bu esa, o'z navbatida, to'kin-sochinlikka, farovonlikka yo'l ochadi.
Odamlarning   hayot   darajasi   davlatning   dunyodagi   pog'onasini   belgilaydi.
Mablag'  kelish sabab  va vositasi  — ish,  faoliyat, harakat... Mamlakatda  bo'sh  ish
o'rinlarining   kamligi   ishsizlarning   ko'payishiga   olib   keladi.   Bu   esa   iqtisodiyotga
zarar. Davlat  aytilayotgan masalada  oqibatga emas,  sababga  e'tibor  berishi  kerak.
Buning uchun tadbirkorning oldidagi sun'iy to'siqlarni bartaraf etmoq lozim. Nega
aynan   tadbirkorni   aytyapmiz?!   Chunki   ular   nomi   bilan   tadbirkor,   ya'ni   tadbirli
kishilar. Ular ma'lum maqsadlarni ko'zlab zararga kirmaslikka harakat qilishadi va
o'z   sohasida   ko'pgina   texnologiyalar,   qurilmalar   —   yangiliklar   ishlab   chiqishadi.
Natijada   taraqqiyot   yuz   beradi.   Ular   qo'l   ostidagilarni   rozi   qilmasa,   ko'zlangan
maqsadga   erishib   bo'lmasligini   bilishadi.   Shunday   ekan,   rivojlanish   uchun   sanab
o'tilgan sohlarga e'tibor berish zarur.
O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Raqobatbardosh   mahsulotlar
ishlab chiqarishni yanada kengaytirish chora-tadbirlari to'g'risida”gi qaroriga ko'ra,
2024   yil   1   yanvarga   qadar   import   bojxona   boji   “nol”   stavkada   qo'llaniladigan
ayrim   turdagi   xomashyo   va   yarim   tayyor   mahsulotlar   tasdiqlangan.   Bu   kabi
huquqiy hujjatlar ancha yengilliklarga sabab bo'lsa ajabmas. 22Sog'lom   raqobatning   va   taraqqiyotning   kushandasi,   bu   —   monopoliya.
“Monopoliya”   yunoncha   so'z   bo'lib,   mono   —   tanho,   poleo   —   sotaman   degan
ma'noni   bildiradi.   Bu   iqtisodiyotning   bir   sohasida   tanho   hukmronlik   qilish
deganidir. Bunday bozorlarda yagona sotuvchi  o'z tovari bilan faoliyat  ko'rsatadi,
boshqa   tarmoqlarda   bunday   tovarning   o'rinbosari   bo'lmaydi.   Monopoliya   o'z
tabiatiga ko'ra ishlab chiqarishda turg'unlik paydo qiladi, chunki monopol mavqega
tayanib, sarflarni kamaytirmay foyda ko'rishi, raqobatning yo'qligi yoki zaifligidan
foydalanib   bozorga   o'z   izmini   o'tkazishi   mumkin.   Ma'lumki,   motor   ixtiro
qilinishidan   oldin   kemalar   yelkanlariga   urilgan   shamol   vositasida   harakatlangan.
Muqoyasa   qilsak,   sog'lom   raqobat   xuddi   o'sha   shamol   kabiki,   uning   ta'sirida
ko'zlangan   manzilga   tezroq   yetib   boriladi.   Shuning   uchun   ham   davlat   sog'lom
raqobatni rivojlantirish va monopoliyani bartaraf etish ustida izlanishi kerak.
Mamlakatimizda   Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyevning   “O'zbekiston
Respublikasi   Monopoliyaga   qarshi   kurashish   qo'mitasi   faoliyatini   tashkil   etish
to'g'risida”gi   qaroriga   muvofiq,   bugungi   kunda   mazkur   qo'mita   faoliyat   olib
bormoqda.
Monopoliyaga qarshi kurashish, sog'lom raqobat va ishbilarmonlar oldidagi sun'iy
to'siqlarni   bartaraf   etishning   foydalaridan   biri   shuki,   tadbirkorlarning   o'z
tovarlarini, ya'ni milliy mahsulotlarimizni chetga eksport qilish imkoniyati oshadi.
Jahon   bozorlarida   “Made   in   China”,   “Made   in   India”,   “Made   in   Russia”   degan
yozuvlar   qatorida   “O'zbekistonda   ishlab   chiqarilgan”   jumlasini   ham   ko'p-ko'p
uchratib   tursak,   o'ylaymanki,   o'zgacha   quvonch   his   etamiz.   Eksport   esa   davlat
iqtisodiyotiga ijobiy ta'sir ko'rsatadi. 23II-BOB RAQOBAT MUHITINI YANADA RIVOJLANTIRISH VA
IQTISODIYOTDAGI DAVLAT ISHTIROKINI QISQARTIRISH
YO'LLARI.
2.1 Raqobat muhitini yanada rivojlantirish.
Tovar   va  moliya   bozorlarida   monopoliyani   bosqichma-bosqich   kamaytirish
orqali   samarali   raqobat   muhitini   yaratish   maqsadida   mamlakatimizda
iqtisodiyotdagi   davlat   ishtirokini   qisqartirish,   narxni   ortiqcha   tartibga   solishdan
voz   kechish   va   davlatning   iqtisodiyotga   ta’sirini   kamaytirishga   qaratilgan   chora-
tadbirlar amalga oshirilmoqda.
Shu bilan birga, oldimizda davlat ishtirokidagi xo‘jalik yurituvchi subyektlar
monopoliyasining   iqtisodiyot   raqobatbardoshligiga   salbiy   ta’sirini   yanada
kamaytirish,   imtiyoz   va   preferensiyalar   berish   tizimi   samaradorligini   oshirish,
shuningdek   tadbirkorlik   subyektlariga   nisbatan   tartibga   solish   yukini   pasaytirish
bo‘yicha kechiktirib bo‘lmaydigan vazifalar turibdi.
Tovar va moliya bozorlarida raqobatni rivojlantirish, tadbirkorlik subyektlari
faoliyati uchun teng sharoitlarni yaratish, oshkoralikni ta’minlash va davlat xaridi
tartib-taomillarini yanada takomillashtirish maqsadida, shuningdek 2017 — 2021-
yillarda   O‘zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo‘nalishi
bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasini   “Ilm,   ma’rifat   va   raqamli   iqtisodiyotni
rivojlantirish yili”da amalga oshirishga oid   davlat dasturiga   muvofiq:
1. Belgilansinki:
a)   O‘zbekiston   Respublikasi   Raqobatni   rivojlantirish   va   iste’molchilar
huquqlarini himoya qilish qo‘mitasi (keyingi o‘rinlarda — Qo‘mita) o‘z faoliyatida
O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   Senati   va   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidentiga   hisobdordir;   (1-bandning   “a”   kichik  bandi   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidentining 2023-yil 6-iyuldagi PF-108-sonli   Farmoni   tahririda — Qonunchilik
ma’lumotlari milliy bazasi, 07.07.2023-y., 06/23/108/0460-son) 24b)   Qo‘mita   quyidagi   vazifalarni   amalga   oshirishda   bevosita   O‘zbekiston
Respublikasi Prezidentiga muntazam ravishda axborot kiritib boradi:
Imtiyozlar,   preferensiyalar   va   faoliyatni   amalga   oshirish   uchun   eksklyuziv
huquqlar   shaklida   ko‘rsatilayotgan   davlat   ko‘magining   samaradorligi   ustidan
davlat  nazoratini  amalga oshirish  hamda ular  raqobat  muhitiga salbiy  ta’sir  etgan
taqdirda, ularni bekor qilish bo‘yicha takliflar kiritish;
Moliya   vazirligi   bilan   birgalikda   davlat   xaridlari   to‘g‘risidagi   qonun
hujjatlariga rioya etilishi hamda alohida tartib o‘rnatilgan strategik ahamiyatga ega
xo‘jalik   jamiyatlari   va   korxonalarning   xaridlari   ustidan   davlat   nazoratini   olib
borish;
Davlat   organlarining   raqobat   to‘g‘risidagi   qonun   hujjatlari   talablarini
buzuvchi qarorlarini bekor qilish va ularning mansabdor shaxslariga nisbatan chora
qo‘llash bo‘yicha takliflar kiritish;
“kartel”   kelishuvlari   va   til   biriktirishlarni   huquqni   muhofaza   qiluvchi
organlar bilan hamkorlikda aniqlash va ularga chek qo‘yish;
Davlat   ishtirokidagi   xo‘jalik   yurituvchi   subyektlarning   tashkil   etilishi
ustidan nazoratni amalga oshirish;
v) Qo‘mita:
Raqobat   va   monopoliyaga   qarshi   kurashish   sohasida   chora-tadbirlar   va
siyosat   uyg‘unligini,   erkin   va   raqobatbardosh   bozorni   shakllantirish   bilan   bog‘liq
tarkibiy   islohotlarni   amalga   oshirishda   hamda   davlat   xaridlari,   davlat   aktivlarini
sotish   jarayonida   raqobat   sharoitlarini   ta’minlashda   O‘zbekiston   Respublikasi
Vazirlar   Mahkamasining   Makroiqtisodiy   tahlil,   tarkibiy   o‘zgartirishlar,   moliya-
bank   tizimi,   davlat   aktivlarini   boshqarish,   raqobatni   rivojlantirish,   tadbirkorlikni
qo‘llab-quvvatlash   va   kambag‘allikni   qisqartirish   masalalari   kotibiyati   bilan
hamkorlik qiladi; 25Iqtisodiy taraqqiyot va kambag‘allikni qisqartirish vazirligi bilan birgalikda
mamlakat   iqtisodiyotida   va   hududlarda   raqobat   muhitini   yaxshilash,   raqobat
sohasidagi  strategik  ustuvor   yo‘nalishlar   va  vazifalarni   belgilashda,  shu  jumladan
institutsional   islohotlarni   amalga   oshirishda   o‘zaro   muvofiqlashtirilgan
harakatlarni amalga oshiradi.
2. Shunday tartib o‘rnatilsinki, unga muvofiq 2020-yil 1-oktabrdan boshlab:
a)   tarmoq   va   sohalarda   vakolatli   etib   belgilangan   davlat   boshqaruvi
organlarining   asosiy   vazifalaridan   biri   raqobat   muhitini   yaxshilash   va   uni
rivojlantirish   hisoblanadi   hamda   mazkur   vazifalarni   amalga   oshirish   rahbar   va
uning birinchi o‘rinbosari zimmalariga yuklatiladi;
b)   davlat   ishtirokidagi   xo‘jalik   yurituvchi   subyektlarning,   shuningdek
ularning   affillangan   shaxslarining   va   xo‘jalik   faoliyatini   amalga   oshirish
vakolatlari   berilgan   davlat   muassasalarining   (mudofaa   qobiliyati   va   milliy
xavfsizlik   maqsadlarida   bundan   mustasno)   ta’sis   etilishiga   (tashkil   etishga
tashabbus ko‘rsatishga) quyidagi holatlarda yo‘l qo‘yilmaydi:
Bitta   tovar   bozorida   beshta   va   undan   ortiq   xususiy   tadbirkorlik   subyektlari
faoliyat yuritib kelayotgan sohalarda;
Davlat   organlari   tomonidan   o‘zlariga   litsenziyalash,   ro‘yxatga   olish,
akkreditatsiyadan o‘tkazish va ruxsat berish vakolati berilgan sohalarda;
v)   yagona   yetkazib   beruvchi   bo‘lgan   yoki   bunday   huquq   berilgan   yoxud
ustun   (monopol)   mavqega   ega   davlat   ishtirokidagi   xo‘jalik   yurituvchi
subyektlariga   faoliyati   muassisining   tovarlari   (resurslari)   yoki   tarmoq
infratuzilmasidan   foydalanish   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   hamda   xususiy   tadbirkorlik
subyektlari   bilan   raqobatlashadigan   faoliyat   bilan   shug‘ullanadigan   o‘zlarining
affillangan   shaxslarini   tashkil   etish   taqiqlanadi,   ushbu   affillangan   shaxslar
raqobatchilari   bilan   teng   shartlar   asosida   faoliyat   yuritish   sharoiti   ta’minlangan
holda bo‘lib yuborish natijasida tashkil etish bundan mustasno; 26g) davlat ishtirokidagi xo‘jalik yurituvchi subyektlarni, shuningdek ularning
affillangan   shaxslarini   va   xo‘jalik   faoliyatini   amalga   oshirish   vakolati   berilgan
davlat   muassasalarini   tashkil   etish   (qayta   tashkil   etish),   mudofaa   qobiliyati   va
milliy xavfsizlik maqsadlarida tashkil etish bundan mustasno, monopoliyaga qarshi
organning dastlabki roziligi olingandan so‘ng amalga oshiriladi;
d)  davlat  buyurtmachisi, strategik ahamiyatga ega bo‘lgan xo‘jalik jamiyati
va   korxonasi   bilan   manfaatlar   to‘qnashuviga   ega   bo‘lgan   xo‘jalik   yurituvchi
subyekt   davlat   xaridlarini   yoki   eng   yaxshi   takliflarni   tanlab   olishning   yoxud
to‘g‘ridan  to‘g‘ri  muzokaralar  ishtirokchisi  bo‘lishi  mumkin  emas,  bundan  davlat
tomonidan   himoya   qilinishi   lozim   bo‘lgan   shaxslarning   xavfsizligini   ta’minlash,
O‘zbekiston Respublikasida mudofaa qobiliyatini, xavfsizlikni ta’minlash va ichki
tartibni   saqlash   uchun   amalga   oshiriladigan   davlat   xaridlari,   shuningdek   davlat
sirlari bilan bog‘liq bo‘lgan davlat xaridlari mustasno;
e)  davlat  buyurtmachisi,  strategik ahamiyatga ega  bo‘lgan xo‘jalik jamiyati
va korxonasi  tender  va tanlov savdolari  hamda  eng yaxshi  takliflarni  tanlab  olish
tartib-taomillari hamda to‘g‘ridan to‘g‘ri muzokaralar o‘tkazilishidan avval u bilan
affillangan   shaxslar   haqidagi   ma’lumotlarni   davlat   xaridlari   maxsus   axborot
portalida joylashtirishga majburdir.
3.   Belgilab   qo‘yilsinki,   quyidagilarni   nazarda   tutuvchi   barcha   normativ-
huquqiy   hujjatlar   Iqtisodiy   taraqqiyot   va   kambag‘allikni   qisqartirish   vazirligi
hamda   Adliya   vazirligining   tartibga   solish   ta’sirini   baholash   hamda   Qo‘mitaning
raqobat   muhitiga   ta’sirini   baholashi   natijalari   asosidagi   xulosalari   mavjud
bo‘lsagina belgilangan tartibda qabul qilinadi:
Xo‘jalik   yurituvchi   subyektlarga   yangi   cheklovlar   va   yangi   turdagi   ruxsat
berish tartib-taomillari, litsenziyalar joriy qilish yoki mavjud cheklov, ruxsat berish
tartib-taomillari   va   litsenziyalanadigan   faoliyat   turlarini   bozor   ishtirokchilarining
yanada kengroq doirasiga tatbiq qilishni; 27Ruxsat   etish   xususiyatiga   ega   hujjatlarni   yoki   litsenziyalarni   olish   uchun
qo‘shimcha talablar va shartlarni joriy etishni;
Yuridik   shaxslar   ustav   kapitalining   eng   kam   miqdoriga   nisbatan   talablarni
oshirishni;
Xo‘jalik   yurituvchi   subyektlarning   belgilangan   huquqlarini   qisqartirish
(kamaytirish)   yoki   ularga   qo‘shimcha   majburiyatlar   yoxud   qo‘shimcha   xarajatlar
joriy qilishni;
Xo‘jalik   yurituvchi   subyektlarga   har   qanday   turdagi   imtiyoz,   kafolat,
preferensiyalarni   belgilash,   shuningdek   yangi   huquqlar,   shu   jumladan   eksklyuziv
huquqlarni berishni.
O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiy taraqqiyot va kambag‘allikni qisqartirish
vazirligi   Qo‘mita   bilan   birgalikda   bir   oy   muddatda   normativ-huquqiy   hujjatlar
loyihalarining tartibga solish ta’sirini baholash to‘g‘risidagi nizomni ishlab chiqsin
va Vazirlar Mahkamasiga tasdiqlash uchun kiritsin.
4. Quyidagilar:
2020   —   2024-yillarda   tovar   va   moliya   bozorlarida   raqobatni   rivojlantirish
strategiyasi   1-ilovaga   muvofiq;
2020   —   2024-yillarda   tovar   va   moliya   bozorlarida   raqobatni   rivojlantirish
strategiyasini amalga oshirish bo‘yicha “Yo‘l xaritasi”   2-ilovaga   muvofiq;
tadbirkorlik   faoliyatiga   to‘g‘ridan   to‘g‘ri   ta’sir   ko‘rsatadigan   normativ-huquqiy
hujjatlarni   va   texnik   jihatdan   tartibga   solish   sohasidagi   normativ   hujjatlarni   yalpi
xatlovdan o‘tkazish bo‘yicha chora-tadbirlar rejasi   3-ilovaga   muvofiq;
2024-yilgacha bo‘lgan davrda o‘zlariga tartibga solish bo‘yicha biriktirilgan
tarmoqlarda   raqobatni   rivojlantirish   dasturlarini   ishlab   chiqish   uchun   mas’ul
vazirlik va idoralar ro‘yxati   4-ilovaga   muvofiq; 282021-yil 1-yanvardan boshlab tajriba (sinov) tariqasida monopoliyaga qarshi
komplaens   tizimi   joriy   etiladigan   davlat   ishtirokidagi   korxonalar   ro‘yxati   5-
ilovaga   muvofiq tasdiqlansin.
5. Shunday tartib o‘rnatilsinki, unga ko‘ra 2021-yil 1-yanvardan boshlab:
a)   davlat   xaridlari   hamda   strategik   ahamiyatga   ega   xo‘jalik   jamiyatlari   va
korxonalarning xaridlari ijrochilari:
Tender   va   tanlov   savdolari   hamda   eng   yaxshi   takliflarni   tanlab   olish
yakunlari bo‘yicha g‘olib deb rasman e’lon qilingan kundan yoki to‘g‘ridan to‘g‘ri
muzokaralar   yakunlari   bo‘yicha   qaror   qabul   qilingan   kundan   e’tiboran   ikki   kun
mobaynida   davlat   xaridlari   maxsus   axborot   portalida   tegishli   ma’lumotlarni
joylashtirish   orqali   bevosita   yoki   bilvosita   25   foiz   yoki   undan   ko‘p   aksiyalarga
(ulushga)   haqiqatdan   nazorat   qilishga   ega   bo‘lgan   o‘zining   yakuniy   manfaatdor
shaxslari (benefitsiarlari) to‘g‘risidagi axborotlarni oshkor qilishlari;
O‘zlarining veb-saytlarida va maxsus axborot portalida doimiy asosda tender
va   tanlov   savdolari   hamda   eng   yaxshi   takliflarni   tanlab   olish   tartib-taomillari
hamda   to‘g‘ridan   to‘g‘ri   muzokaralar   yakunlari   bo‘yicha   imzolangan   shartnoma
majburiyatlari bajarilishi haqidagi ma’lumotlarni joylashtirib borishga majbur;
b) davlat boshqaruvi organlari, mahalliy ijroiya hokimiyati organlari, tabiiy
monopoliya   subyektlari,   tovar   yoki   moliya   bozorida   ustun   mavqega   ega   xo‘jalik
yurituvchi   subyektlar,   shuningdek   oxirgi   uch   yilda   tovar   sotishdan   olingan   jami
tushumining   o‘rtacha   yillik   miqdori   30   milliard   so‘mdan   oshadigan   korporativ
buyurtmachilarda   faoliyatning   raqobat   to‘g‘risidagi   qonunchilik   talablariga
muvofiqligini   ta’minlash,   ularning   buzilishi   xavflarini   aniqlash   va   oldini   olish
bo‘yicha   ichki   tashkiliy   tartib-taomillar   tizimi   (monopoliyaga   qarshi   komplaens)
joriy etiladi, bunda ushbu tizim:
2021-yil   1-yanvardan   boshlab   tajriba   (sinov)   tariqasida   davlat   boshqaruvi
organlari, mahalliy ijroiya hokimiyati organlarida hamda   5-ilovaga   muvofiq davlat
ishtirokidagi korxonalarda; 292022-yil   1-yanvardan  boshlab  ushbu   kichik bandda   belgilangan  mezonlarga
javob beradigan barcha subyektlarda joriy etiladi.
6.   Qo‘mita   Iqtisodiy   taraqqiyot   va   kambag‘allikni   qisqartirish   vazirligi,
manfaatdor vazirlik va idoralar bilan birgalikda 2020-yil 1-noyabrga qadar:
Xalqaro   tajribani   o‘rganish   asosida   va   raqobat   muhitini   shakllantirish
mexanizmini   tubdan   takomillashtirishni   nazarda   tutuvchi   O‘zbekiston
Respublikasining  “ Raqobat  to‘g‘risida ”gi va “ Tabiiy monopoliyalar  to‘g‘risida ”gi
qonunlarini birlashtirgan holda yagona qonun loyihasini ishlab chiqsin;
Erkin   raqobat   muhitini   olib   kirish   mumkin   bo‘lgan   monopoliya   sohalariga
xususiy   sektor   uchun   yo‘l   ochish   va   uni   rivojlantirishni   nazarda   tutgan   holda
amaldagi   qonun   hujjatlariga   o‘rnatilgan   tartibda   o‘zgartirish   va   qo‘shimchalarni
kiritsin.
7.   Davlat   soliq   xizmati   organlarining   28   ta   shtat   birliklarini   qisqartirish
hisobiga:
O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiy taraqqiyot va kambag‘allikni qisqartirish
vazirligi markaziy apparati tuzilmasidagi Biznes muhitini yaxshilash va zamonaviy
iqtisodiyotni   shakllantirish   departamentining   shtatlar   soni   8   ta   shtat   birligiga
oshirilsin   va   unga   qonun   hujjatlari   loyihalarini   tartibga   solish   ta’sirini   baholash
vazifasi yuklatilsin;
Qo‘mita   tuzilmasida   Davlat   ko‘magini   berishni   nazorat   qilish   va   uning
samaradorligini baholash boshqarmasi tashkil qilinsin, unga va Savdolarni nazorat
qilish boshqarmasiga qo‘shimcha 20 ta shtat birligi kiritilsin.
8.   Ushbu   Farmonning   4-ilovasida   keltirilgan   vazirlik   va   idoralar   Qo‘mita
hamda Iqtisodiy taraqqiyot va kambag‘allikni qisqartirish vazirligi bilan birgalikda
2021-yil   1-fevralga   qadar   o‘zlariga   tartibga   solish   bo‘yicha   biriktirilgan
tarmoqlarda raqobatni rivojlantirish dasturlarini ishlab chiqsin va ularni tasdiqlash
uchun belgilangan tartibda Vazirlar Mahkamasiga kiritsin. 309. Qo‘mita:
a)   bir   oy   muddatda   raqobatni   ta’minlash   va   iste’molchilarning   huquqlarini
himoya qilish sohasidagi  davlat siyosatini  tubdan takomillashtirish bo‘yicha qaror
loyihasini Vazirlar Mahkamasiga kiritsin;
b)   2020-yil   1-oktabrga   qadar   O‘zbekiston   Respublikasining   “ Raqobat
to‘g‘risida ”gi   va   “ Davlat   xaridlari   to‘g‘risida ”gi   qonunlariga   davlat
buyurtmachilari, strategik ahamiyatga ega xo‘jalik jamiyatlari va korxonalar bilan
manfaatlar   to‘qnashuviga   ega   bo‘lgan   shaxslarga,   shuningdek   o‘zining   yakuniy
manfaatdor shaxslari  (benefitsiarlari) to‘g‘risidagi ma’lumotlarni oshkor qilmagan
yoki   ular   to‘g‘risida   noto‘g‘ri   ma’lumot   taqdim   etgan   davlat   xaridlari   hamda
strategik   ahamiyatga   ega   xo‘jalik   jamiyatlari   va   korxonalar   xaridlari   ijrochilariga
tender va tanlov savdolarida, eng yaxshi takliflarni tanlab olish tartib-taomillarida
va   to‘g‘ridan   to‘g‘ri   muzokaralarda   ishtirokini   taqiqlashni   va   bunday   qonun
buzilishi holatlari uchun javobgarlikni belgilash to‘g‘risida taklif kiritsin;
v) Moliya vazirligi, Davlat aktivlarini boshqarish agentligi, Kapital bozorini
rivojlantirish   agentligi,   Adliya   vazirligi   huzuridagi   Davlat   xizmatlari   agentligi,
tegishli vazirlik va idoralar bilan birgalikda:
2020-yil   1-oktabrga   qadar   davlat   ishtirokidagi   xo‘jalik   yurituvchi
subyektlarni,   shuningdek   ularning   affillangan   shaxslarini   va   xo‘jalik   faoliyatini
amalga   oshirish   vakolatlari   berilgan   davlat   muassasalarini   tashkil   etish   (qayta
tashkil etish)da dastlabki rozilik olish tartibi to‘g‘risidagi nizomni;
2020-yil   15-oktabrga   qadar   xaridlar   jarayonida   davlat   buyurtmachilari,
strategik ahamiyatga ega xo‘jalik jamiyatlari va korxonalar o‘zlarining affillangan
shaxslari   haqidagi,   shuningdek   xarid   qilish   tartib-taomillari   ishtirokchilari
tomonidan   o‘zlarining   yakuniy   manfaatdor   shaxslari   (benefitsiarlari)   haqidagi
ma’lumotlarni majburiy oshkor etish to‘g‘risidagi nizomni ishlab chiqsin;
g)   Moliya   vazirligi   va   Iqtisodiy   taraqqiyot   va   kambag‘allikni   qisqartirish
vazirligi   bilan   birgalikda   2020-yil   1-noyabrga   qadar   taqdim   etilgan   imtiyoz 31miqdorlarini   kutilayotgan   natijalar   va   olingan   majburiyatlarga,   O‘zbekiston
Respublikasini   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish   va   raqobat   muhitiga   ta’siri
darajasini   tizimli   ravishda   monitoringini   yuritish   va   samaradorligini   baholash
tartibini tasdiqlash uchun Vazirlar Mahkamasiga kiritsin;
d)   Moliya   vazirligi   bilan   birgalikda   2021-yil   1-yanvarga   qadar   strategik
ahamiyatga   ega   bo‘lgan   xo‘jalik   jamiyatlari   va   korxonalarning   eng   yaxshi
takliflarni   tanlab   olish   yo‘li   orqali   xaridlarni   amalga   oshirishni   to‘liq   elektron
shaklda,   Internet   tarmog‘i   orqali   onlayn   tarzda   amalga   oshirishga   o‘tkazishni
ta’minlasin;
e)   Investitsiyalar   va   tashqi   savdo   vazirligi   va   Iqtisodiy   taraqqiyot   va
kambag‘allikni   qisqartirish   vazirligi   bilan   birgalikda   xalqaro   moliyaviy
tashkilotlarning, shu jumladan Jahon banki hamda Yevropa tiklanish va taraqqiyot
bankining texnik ko‘magini jalb qilish orqali:
Iqtisodiy   hamkorlik   va   rivojlantirish   tashkilotining   (OESR)   Tovar
bozorlarini   tartibga   solish   Indeksi   (Product   Market   Regulation-PMR)   asosida
respublikada   iqtisodiyotning   barcha   tarmoqlarida   raqobat   muhiti   diagnostikasini
amalga   oshirish   metodologiyasini   ishlab   chiqsin   hamda   xorijiy   amaliyot   asosida
monopoliyaga qarshi kurashishning yangi samarali instrumentlarini joriy qilsin;
yangi   tahrirdagi   “Raqobat   to‘g‘risidagi”   qonuni   loyihasini   va   boshqa   normativ-
huquqiy   hujjatlarni   va   uslubiy   qo‘llanmalarni   ishlab   chiqishda   yetakchi   xalqaro
ekspertlarni jalb qilsin;
Rivojlangan   davlatlarning   monopoliyaga   qarshi   kurashish   organlari,   shu
jumladan   Xalqaro   raqobat   tarmog‘i   (International   Competition   Network)   bilan
raqobatni himoya qilishdagi dolzarb masalalarning muhokamasini amalga oshirish
uchun tizimli muloqotni o‘rnatsin;
monopollashgan   sohalarni   tahlil   qilish   va   ularda   raqobatni   rivojlantirish   bo‘yicha
takliflarni   ishlab   chiqish,   shuningdek   Qo‘mitaning   institutsional   salohiyatini
oshirishga ko‘maklashish bo‘yicha chora-tadbirlarni amalga oshirsin; 32j)   Iqtisodiy   taraqqiyot   va   kambag‘allikni   qisqartirish   vazirligi,   Axborot
texnologiyalari   va   kommunikatsiyalarini   rivojlantirish   vazirligi,   Moliya   vazirligi,
Davlat statistika qo‘mitasi, Davlat aktivlarini boshqarish agentligi, Kapital bozorini
rivojlantirish   agentligi,   Adliya   vazirligi   huzuridagi   Davlat   xizmatlari   agentligi,
Davlat   soliq   qo‘mitasi   hamda   boshqa   manfaatdor   vazirlik   va   idoralar   bilan
birgalikda   2021-yil   1-martga   qadar   amaldagi   ma’lumotlar   bazalari   bilan
integratsiyalashgan holda foydalanish imkonini beruvchi, onlayn rejimda tovar va
moliya bozorlarida xususiy tadbirkorlik subyektlarining mavjudligini, shuningdek,
davlat   xaridlarini   amalga   oshirishda   ishtirok   etayotgan   affillangan   shaxslarni
aniqlashga xizmat qiluvchi elektron tizimni joriy qilsin.
10.   O‘zbekiston   Milliy   axborot   agentligi   va   O‘zbekiston   Milliy
teleradiokompaniyasiga ommaviy axborot vositalarida ushbu Farmonning maqsad
va   vazifalarini   keng   yoritishga   oid   chiqishlar   va   tematik   dasturlarni   tashkil   etish
tavsiya etilsin.
11.   Qo‘mita   manfaatdor   vazirlik   va   idoralar   bilan   birgalikda   ikki   oy
muddatda   qonun   hujjatlariga   ushbu   Farmondan   kelib   chiqadigan   o‘zgartirish   va
qo‘shimchalar to‘g‘risida Vazirlar Mahkamasiga takliflar kiritsin.
12.   Mazkur   Farmonning   ijrosini   nazorat   qilish   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidenti Administratsiyasi rahbari Z.Sh. Nizomiddinov zimmasiga yuklansin.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh. MIRZIYOYEV 332.2 O‘zbekistonda Raqobat rivojlanishi
Vazirlar   Mahkamasining   “Raqobat   muhitini   baholashning   samarali   tizimini
joriy etish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi qarori  qabul qilindi .
2023-yil 1-yanvarda Monopoliyaga qarshi kurashish qo‘mitasi tomonidan 
har yili Oliy Majlis Senatiga axborot beriladigan Raqobat rivojlanishi indeksi joriy 
qilingan. Hujjatga muvofiq, quyidagi vazirlik va idoralar   har yili 1-aprelga qadar  
Raqobat qo‘mitasiga indeksni shakllantirish uchun kerak bo‘lgan ma lumotlarni ʼ
taqdim etadi:
 Davlat aktivlarini boshqarish agentligi;
 Statistika agentligi;
 Iqtisodiyot va moliya vazirligi;
 Adliya vazirligi;
 Energetika vazirligi;
 Transport vazirligi.
Taqdim etiladigan ma lumotlar:	
ʼ
 tegishli bozorlarda davlat ulushlarini qisman yoki to‘liq sotish uchun davlat 
tomonidan   huquqiy hujjat qabul qilinishi kerak  yoki kerak emasligi 
to‘g‘risida ma lumot;	
ʼ
 davlat korxonalarini boshqarish mexanizmlari to‘g‘risida ma lumot;	
ʼ
 davlat xaridlari va ommaviy tenderlarda ishtirok etish talablari;
 davlat xaridlarida berilgan imtiyozlar (agar mavjud bo‘lsa);
 qonunchilik hujjatlarini ishlab chiqishda manfaatdor shaxslarning ishtiroki 
to‘g‘risida umumiy ma lumotlar va asoslovchi hujjatlar va boshqalar.	
ʼ
Taqdim etilgan ma lumot asosida indeks shakllantiriladi va OAVda e lon 	
ʼ ʼ
qilinadi. Raqobat qo‘mitasi har yili 1-iyunga qadar   Oliy Majlis Senatiga o‘tgan 
yildagi davrdagi indeksning   holati bo‘yicha hisobot beradi. 34Hujjat qonun hujjatlari ma lumotlari milliy bazasida e lon qilingan va 2023-yil ʼ ʼ
30-oktyabrdan kuchga kirdi.
Avvalroq O‘zbekistonda raqobat sohasidagi davlat siyosatining asosiy 
yo‘nalishlari  belgilangani , raqobatga oid qonunchilik hujjatlarini buzganlik uchun 
ma muriy javobgarlik	
ʼ   kuchaytirilishi   to‘g‘risida xabar berilgandi. 35 XULASA
Xulosa   qilib   aytganda,   Raqobatning   iqtisodiy   mazmunini   tushunib   olish   unga
turli   tomondan   yondoshishini   talab   qiladi.   Mustaqil   tovar   ishlab   chiqaruvchilar
(korxonalar)   o‘rtasidagi   raqobat   tovarlarni   qulay   sharoitda   ishlab   chiqarish   va
yaxshi   foyda   keltiradigan   narxda   sotish,   umuman   iqtisodiyotda   o‘z   mavqeini
mustahkamlash   uchun   kurashdan   iborat.   Bunda   ular   kerakli   ishlab   chiqarish
vositalari, xom ashyo va materiallar sotib olish, ishchi kuchini yollash uchun ham
kurashadi.   Ishlab   chiqaruvchilar   o‘rtasidagi   raqobat   pirovardida   iste’molchilarni
o‘ziga   jalb   etish   uchun   kurashni   ham   anglatadiResurslarni   yetkazib   beruvchilar
o‘zlarining   iqtisodiy   resurslarini   (kapital,   yer-suv,   ishchi   kuchi)   yuqori   narxlarda
sotish   uchun   raqobatlashadilar.   Ishlab   chiqaruvchilar   va   resurslarni   yetkazib
beruvchilar o‘rtasidagi  raqobat bozor munosabatlari rivojlangan, iqtisodiyot  to‘liq
erkinlashgan   sharoitda   yorqin   namoyon   bo‘ladi.   Raqobatning   tartibga   solish
vazifasi ishlab chiqarishni talab (iste’mol)ga muvofiqlashtirish maqsadida taklifga
ta’sir   o‘tkazishdan   iborat.   Aynan   shu   vazifa   yordamida   iqtisodiyotda   taklifning
talab   orqali,   ishlab   chiqarish   tarkibi   va   hajmining   yakka   tartibdagi   va   ijtimoiy
ehtiyojlar orqali belgilanishiga erishiladi, ya’ni iqtisodiyot bozor qonunlari asosida
tartibga   solinadi.   Raqobatning   resurslarni   joylashtirish   vazifasi   ishlab   chiqarish
omillarini ular eng ko‘p samara beradigan korxona, hudud va mintaqalarga oqilona
joylashtirish   imkonini   beradi.   Raqobatning   innovatsion   vazifasi   fan-texnika
taraqqiyoti   yutuqlariga   asoslanuvchi   hamda   bozor   iqtisodiyoti   sub’ektlarining
rivojlanishini   taqozo   etuvchi   39   turli   ko‘rinishdagi   yangiliklarning   joriy   etilishini
anglatadi.   Raqobatning   moslashtirish   vazifasi   korxona   (firma)larning   ichki   va
tashqi   muhit   sharoitlariga   ratsional   tarzda   moslashishiga   yo‘naltirilgan   bo‘lib,
ularning shunchaki o‘zini-o‘zi saqlab, iqtisodiy jihatdan yashab qolishidan xo‘jalik
faoliyati sohalarining ekspansiyasi  (kengayishi)ga o‘tishini bildiradi. Raqobatning
taqsimlash   vazifasi   ishlab   chiqarilgan   ne’matlar   yalpi   hajmi   (yalpi   ichki
mahsulot)ning  iste’molchilar   o‘rtasida   taqsimlanishiga   bevosita   va   bilvosita   ta’sir
o‘tkazadi.   Nihoyat,   raqobatning   nazorat   qilish   vazifasi   bozordagi   ba’zi
ishtirokchilarning   boshqa   bir   ishtirokchilar   ustidan   monopolistik   hukmronlik 36o‘rnatishiga   yo‘l   qo‘ymaslikka   yo‘naltiriladi.   Raqobat   kurashining   mazmuni
to‘g‘risida   to‘laroq   tushunchaga   ega   bo‘lish   uchun   uning   asosiy   shakllari   va
belgilarini   ko‘rib   chiqish   zarur.   Iqtisodiy   adabiyotlarda   bir   tarmoq   ichidagi
raqobatning   to‘rtta   shakli   alohida   ajratilib   ko‘rsatiladi.   Bular   erkin   raqobat,
monopolistik   raqobat,   monopoliya   va   oligopoliyadir.   “O‘zbekengilsanoat”   DAK
tizimidagi   korxonalarni   modernizatsiya   qilish   istiqbollari,   faoliyatining   asosiy
iqtisodiy   ko‘rsatkichlari   tahlil   qilindi.   Tadqiqot   natijalaridan   kelib   chiqib,
O‘zbekiston   yengil   sanoati   majmuida   raqobatni   rivojlantirishning   ustuvor
yo‘nalishlarni mustahkamlash bilan bog‘liq taklif va tavsiyalar ishlab chiqildi 37Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi 2023 
2. Farmonlar qarorlar
3. Iqtisodiy adabiyotlar 
4. Xodiyev   B.Y   Qosimova   M.S   Samadov   A.N   Kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlik  TDIU 2019
5. Qosimov M.S Yusupov M.A Shodbekova D. Samadov A.N Kichik Boshqaruv
Biznesi O’zbekiston yozuvchilar uyushmasi 2019
6. Qoziyev   D.G   Chet   el   Innovatsiyalardan   foydalanish   Samaradorligi   Toshkent
moliya 2019
7. Hamеdov   I.A.,   Alimov   A.M.   O’zbеkiston   Rеspublikasida   tashqi   iqtisodiy
faoliyat   asoslari.  T.:  O’zbеkiston  Yozuvchilar  uyushmasi   “adabiyot   jamg’armasi”
nashr., 2018.- 328b.
8. Авдокушин Е.Ф. Международные экономические отношения. М., 2017г.
9. Mirziyoyev   Sh.   Qonun     ustuvorligi   va   inson   manfaatlarini   ta’minlash   -yurt
taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi.-Toshkent: O’zbekiston, 2017. 
10. Mirziyoyev Sh. Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston davlatini birgalikda
barpo etamiz.- Toshkent: O’zbekiston, 2022. II. Me'yoriy-huquqiy manbalar 
11. O’zbekston Respublikasining  Konstitusiyasi. – Toshkent: O’zbekiston, 2023. 
Foydalanilgan internet manbaalari
12. https://uzreport.news/politics/shavkat-mirziyoyev-mamlakatimizda-olib-
borilayotgan-jadal-va-keng-kolamli-islohotlar-yurti
13.  https://uz.wikipedia.org/wiki/Milliy_iqtisodiyot;
14.  www.wikipediya.uz – Хususiy tadbirkorlik tashkiloti; 
15. http://www.daryo.uz- Iqtisodiy hamfikrlar;  3816. https://azkurs.org/milliy-iqtisodiyot-va-uning-makroiqtisodiy-olchamlari.html
17.  http://www.qalampir.uz- Iqtisodiy tashkilotlar; 
18. https://library.samdu.uz/files/
0965b06b4c4ef79561f97b127eeb318f_MAKROIQTISODIYOT
19.   Mirziyoyev   Sh.M.   Erkin   va   farovon,   demokratik   O’zbekiston   davlatini
birgalikda  etamiz. – Toshkent O’zbekiston

Raqobat kurashining shakllari va usullari

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha