Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 35000UZS
Размер 129.9KB
Покупки 0
Дата загрузки 29 Апрель 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Amriddin Hamroqulov

Дата регистрации 23 Февраль 2025

17 Продаж

Raqobat va yakka hokimlik

Купить
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu : Raqobat     va     yakka    hokimlik
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2                                                                                                                              
MUNDARIJA
K ir sh………………………………………………………………….….….    3
I BOB. Raqobatning iqtisodiy tizimdagi o‘rni va ahamiyati
1.1. Raqobat tushunchasi va uning tarixiy rivojlanishi …………………...…..5
1.2. Raqobatning turlari va iqtisodiy tizimdagi roli …………………..…...…11
1.3. Raqobatni tartibga solish va uning zamonaviy muammolari ………..….18
II BOB. Yakka hokimlik (monopoliya) va uning iqtisodiyotga ta’siri
2.1. Yakka hokimlikning tushunchasi va shakllanish omillari ……………....23
2.2. Yakka hokimlikning ijobiy va salbiy ta’sirlari ……………………….…26
2.3.   Monopoliyaga   qarshi   kurashish   va   raqobat   muhitini   rivojlantirish
choralari …………………………………………………………………..….30
Xulosa …………………………………………………………………..…...34
Foydalanilgan adabiyotlar …………………………………………….…..36 3Kirish 
Kurs   ishining   dolzarbligi   Hozirgi   davrda   jahon   iqtisodiyotining   jadal
rivojlanishi,   globallashuv   jarayonlari   va   bozor   munosabatlarining
chuqurlashuvi   raqobat   va   yakka   hokimlik   masalasining   dolzarbligini   oshirib
yubordi.   Raqobat   iqtisodiy   taraqqiyotning   asosiy   harakatlantiruvchi   kuchi
sifatida   tan   olinadi,   chunki   u   ishlab   chiqarish   samaradorligini   oshiradi,
innovatsiyalarni   rag‘batlantiradi   va   narxlarning   maqbullashuviga   xizmat
qiladi. Shu bilan birga, raqobat muhitining yetarli darajada shakllanmaganligi
va ayrim sohalarda yakka hokimlikning ustunlik qilishi iqtisodiy taraqqiyotga
salbiy ta’sir ko‘rsatishi mumkin. Xususan, Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyev
bu borada shunday ta’kidlagan: "Bozor iqtisodiyoti sharoitida haqiqiy raqobat
muhitini yaratmasdan turib, iqtisodiyotni rivojlantirib bo‘lmaydi. Raqobat —
taraqqiyot, raqobat — adolat va taraqqiy topgan jamiyat kafolatidir." 1
 
Ushbu   fikrlar   raqobatning   nafaqat   iqtisodiy,   balki   ijtimoiy   va   huquqiy
hayotdagi   muhim   o‘rnini   ham   anglatadi.   Raqobatni   rag‘batlantirish   orqali
innovatsion   faoliyatni   kuchaytirish,   monopoliyalarning   oldini   olish   va
iste’molchilar manfaatlarini himoya qilish imkoniyatlari yaratiladi.
Kurs   ishining   o‘rganilganlik   darajasi   Raqobat   va   yakka   hokimlik
masalalari dunyo miqyosida ko‘plab olimlar va iqtisodchilar tomonidan keng
o‘rganilgan.   Adam   Smit,   David   Rikardo,   Alfred   Marshall   kabi   klassik
iqtisodchilar   o‘z   asarlarida   raqobatning   iqtisodiy   rivojlanishdagi   rolini
ta’kidlaganlar.   Monopoliyalar   va   ularning   iqtisodiyotga   ta’siri   esa   J.K.
Galbraith,   J.   Shumpeter,   va   F.   Hayek   kabi   zamonaviy   olimlar   tomonidan
chuqur   tahlil   qilingan.   O‘zbekistonda   esa   bu   mavzu   bo‘yicha   akademik
tadqiqotlar, normativ-huquqiy hujjatlar va iqtisodiy siyosat asosida keng tahlil
olib borilmoqda. Jumladan, "Raqobatni rivojlantirish va monopoliyaga qarshi
1
   Shavkat Mirziyoyev, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining Oliy Majlisga Murojaati, 2020-yil 
24-yanvar 4kurashish   qo‘mitasi"   faoliyati   ham   mazkur   sohaga   bag‘ishlangan
tadqiqotlarga asos bo‘lib xizmat qilmoqda.
Kurs   ishining   ahamiyati   Kurs   ishining   amaliy   ahamiyati   shundaki,   unda
raqobat muhiti va yakka hokimlik o‘rtasidagi o‘zaro aloqalar o‘rganilib, bozor
iqtisodiyotining   samarali   ishlashi   uchun   qanday   shart-sharoitlar   kerakligi
tahlil   qilinadi.   Shuningdek,   monopoliyalarning   iqtisodiyotga   ko‘rsatadigan
ijobiy   va   salbiy   ta’sirlari   yoritilib,   raqobatni   rag‘batlantirish   bo‘yicha   chora-
tadbirlar   ishlab   chiqish   uchun   tavsiyalar   shakllantiriladi.   Bu   esa   iqtisodiy
siyosatni   takomillashtirish   va   tadbirkorlik   subyektlari   faoliyatini
optimallashtirishda amaliy asos bo‘lib xizmat qiladi.
Kurs   ishining   asosiy   maqsadi   —   raqobat   va   yakka   hokimlik
tushunchalarining   nazariy   asoslarini   o‘rganish,   ularning   iqtisodiyotdagi   o‘rni
va   o‘zaro   ta’sirini   tahlil   qilish,   hamda   raqobatni   rivojlantirish   yo‘llarini
aniqlashdan iborat.
Kurs   ishining   asosiy   vazifalari:   Raqobat   va   yakka   hokimlik
tushunchalarini   nazariy   jihatdan   o‘rganish;   Raqobat   turlari   va   ularning
iqtisodiyotdagi   rolini   tahlil   qilish;   Yakka   hokimlikning   shakllanish   sabablari
va   uning   iqtisodiyotga   ta’sirini   o‘rganish;   Monopoliyaga   qarshi   kurashish
usullari   va   raqobatni   rivojlantirish   chora-tadbirlarini   ko‘rsatish;   O‘zbekiston
misolida   raqobat   muhitini   baholash   va   takomillashtirish   bo‘yicha   tavsiyalar
berish.
Kurs   ishining   obyekti   —   bozor   iqtisodiyotidagi   raqobat   va   yakka
hokimlik hodisalari.
Kurs  ishining  predmeti   —  raqobat  va  yakka  hokimlik  o‘rtasidagi  o‘zaro
ta’sir mexanizmlari va ularning iqtisodiy tizimga ta’siri.
Kurs ishining tuzilishi   Kurs ishi kirish, ikki bob, xulosa va foydalanilgan
adabiyotlardan iborat. 5I BOB. Raqobatning iqtisodiy tizimdagi o‘rni va ahamiyati
1.1.  Raqobat tushunchasi va uning tarixiy rivojlanishi
Raqobat – bu iqtisodiyotning ajralmas qismi bo‘lib, bozor mexanizmining
eng   muhim   tamoyillaridan   biri   hisoblanadi.   Raqobat   mohiyatan   bir   necha
iqtisodiy   subyektlarning   o‘zaro   kurashi   natijasida   mahsulot   sifati
yaxshilanishi,   narxlar   pasayishi   va   iste’molchilarga   kengroq   tanlov
imkoniyatining   yaratilishini   anglatadi.   Aslida,   raqobat   insoniyat   tarixining
o‘zi   kabi   qadimiy   bo‘lib,   u   har   bir   jamiyat   rivojlanishining   ichki
harakatlantiruvchi kuchi bo‘lib xizmat qilib kelgan. 2
Raqobat   g‘oyasi   ilk   bor   qadimgi   sharq   va   yunon   iqtisodiy   fikrlarida
ko‘plab   shakllarda   namoyon   bo‘lgan.   O‘sha   davr   mutafakkirlari   jamiyatdagi
ishlab   chiqarish   jarayonining   tabiiy   va   raqobatli   xarakterga   ega   ekanligini
sezganlar. Ammo zamonaviy ma'noda raqobat tushunchasi klassik iqtisodiyot
maktabi vakillari, xususan, Adam Smit tomonidan asoslab berilgan.
Adam   Smit   o‘zining   mashhur   "Xalqlar   boyligi"   asarida   ko‘rinmas   qo‘l
nazariyasini ilgari surib, shunday deydi: insonlar o‘z manfaatlarini ko‘zlagan
holda ham   jamiyatning umumiy  farovonligi  uchun  xizmat  qiladilar.  Raqobat
esa   mana   shu   ko‘rinmas   qo‘l   mexanizmini   harakatga   keltiruvchi   kuchdir.
Aytish   mumkinki,   Smit   raqobatni   erkin   bozor   iqtisodiyotining   tabiiy   va
ajralmas unsuri sifatida asoslab berdi.
Shundan so‘ng raqobatga oid qarashlar 19–20-asrlarda yanada rivojlandi.
David   Rikardo,   Jon   Styuart   Mill   kabi   iqtisodchilar   raqobatning   iqtisodiy
o‘sish,   resurslarning   optimal   taqsimlanishi   va   innovatsiyalarning   paydo
bo‘lishidagi   rolini   chuqur   tahlil   qildilar.   Ayniqsa,   nomukammal   raqobat
sharoitida   yuzaga   keladigan   monopolistik   holatlarning   iqtisodiy   zararlarini
aniqlash va tahlil qilish ishlari boshlanadi.
2
  Abdullaev   A.   "Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   raqobatni   rivojlantirish   masalalari",   Toshkent:
Iqtisodiyot, 2018. 6Tarixiy   jihatdan   raqobat   har   doim   ham   ideal   shaklda   bo‘lmagan.   Ayrim
davrlarda   va   hududlarda   iqtisodiy   kuchlarning   bir   qo‘lda   to‘planishi,   ya’ni
monopoliya   va   yakka   hokimlik   holatlari   kuchaygan.   Masalan,   o‘rta   asrlarda
gildiyalar   va   ustaxona   uyushmalari   bozorni   cheklash   orqali   raqobatni
bostirgan.  Shu  kabi,  industrial   inqilob  davrida  ham  yirik  korporatsiyalarning
shakllanishi yakka hokimlikni kuchaytirib yuborgan edi.
Biroq   har   bir   tarixiy   davrda   iqtisodiy   taraqqiyotning   kuchayishi   uchun
raqobatning ahamiyati alohida ta’kidlangan. Chunki raqobat bo‘lmagan joyda
innovatsiya   to‘xtaydi,   mahsulot   sifati   pasayadi   va   iste’molchi   manfaatlari
zarar ko‘radi. Shu sababli ham ko‘plab davlatlar raqobatni qo‘llab-quvvatlash,
monopoliyalarga   qarshi   kurashish   va   bozor   muhitini   erkinlashtirish
choralarini ko‘ra boshlagan.
Bugungi   kunda   ham   raqobat   dunyo   bo‘ylab   iqtisodiy   rivojlanishning
asosiy   omili   sifatida   tan   olinadi.   Ayniqsa,   globallashuv   sharoitida   raqobat
nafaqat ichki bozorda, balki xalqaro bozorda ham o‘z o‘rnini mustahkamladi.
Endi kompaniyalar faqat o‘z yurtidagi raqiblar bilan emas, balki butun dunyo
miqyosidagi   raqiblar   bilan   kurashishga   majbur.   Shu   bilan   birga,   zamonaviy
raqobat   nafaqat   narx   orqali,   balki   sifat,   xizmat   ko‘rsatish   darajasi,   brend
imidji   va   boshqa   ko‘plab   omillar   orqali   ham   olib   borilmoqda.   Innovatsion
raqobat,   intellektual   raqobat   va   texnologik   raqobat   tushunchalari   paydo
bo‘ldi. 3
Raqobatning  rivojlanishi  har  doim   jamiyatning taraqqiyoti  bilan  bevosita
bog‘liq   bo‘lgan.   Jamiyatda   qanchalik   raqobat   kuchli   bo‘lsa,   iqtisodiyot   ham
shunchalik   jonli   va   samarali   ishlagan.   Tarixiy   tajribalar   ko‘rsatadiki,   o‘z
faoliyatida   raqobatga   katta   e'tibor   bergan   davlatlar   iqtisodiy   va   texnologik
taraqqiyotda   boshqalardan   oldinda   bo‘lgan.   Shuning   uchun   raqobatni   faqat
3
  Abdullaev A. "Bozor iqtisodiyoti sharoitida raqobatni rivojlantirish masalalari", Toshkent: 
Iqtisodiyot, 2018. 7iqtisodiy ko‘rsatkich  sifatida emas,   balki  ijtimoiy hayotning  muhim   tamoyili
sifatida ham ko‘rish zarur.
O‘rta   asrlar   davrida   esa   raqobat   ko‘pincha   sun'iy   tarzda   cheklangan.
Feodal   tizimda   iqtisodiy   hayot   deyarli   monopollashgan,   ishlab   chiqarish   va
savdo   ko‘plab   cheklovlarga   duch   kelgan.   Gildiyalar   va   korporatsiyalar   o‘z
manfaatlarini  himoya qilish uchun raqobatni  to‘sib qo‘yishga harakat  qilgan.
Bunday sharoitda erkin raqobatning rivojlanishi imkonsiz bo‘lgan.
Industrial   inqilob   esa   butunlay   yangi   davrni   boshlab   berdi.   Bu   davrda
ishlab   chiqarish   masshtablari   kengaydi,   texnologik   taraqqiyot   tezlashdi   va
bozorda   ko‘proq   o‘yinchilar   paydo   bo‘ldi.   Endi   ishlab   chiqaruvchilar   o‘z
mahsulotlarini   yanada   sifatli,   arzon   va   jozibador   qilish   uchun   kurashishlari
shart   edi.   Aynan   shu   davrda   raqobat   asosida   ishlaydigan   bozor   iqtisodiyoti
shakllandi va mustahkamlandi.
19-asrning   oxiri   va   20-asrning   boshlarida   raqobatga   qarshi   kuchlar   ham
paydo bo‘la boshladi. Yirik sanoat magnatlari va kompaniyalar bozorda yakka
hokimlik   o‘rnatish   uchun   harakat   qildilar.   Natijada   ayrim   sohalarda
monopoliyalar   vujudga   keldi.   Bu   esa   raqobatni   cheklab,   iqtisodiy
adolatsizliklarga   olib   keldi.   Shu   sababli   davlatlar   monopoliyalarga   qarshi
qonunlar ishlab chiqa boshladilar.
Monopoliyaga   qarshi   kurashish   va   raqobatni   tartibga   solish   bo‘yicha
dastlabki   qonunlardan   biri   —   1890-yilda   AQShda   qabul   qilingan   "Sherman
Act"   hisoblanadi.   Bu   qonun   erkin   bozor   tamoyillarini   himoya   qilish   va
raqobatni cheklovchi  harakatlarga qarshi  kurashish  uchun asos bo‘lib xizmat
qilgan. Shu tariqa, raqobat nafaqat bozor mexanizmi, balki davlat siyosatining
ham ajralmas qismiga aylandi. 4
20-asr   davomida   raqobat   iqtisodiyotni   rivojlantirishning   asosiy
omillaridan  biri   sifatida tobora  muhim   ahamiyat   kasb  eta boshladi.  Ayniqsa,
4
  Jo‘rayev M. "Monopoliyaga qarshi kurash va raqobatni rivojlantirish strategiyasi", Toshkent: Fan 
va texnologiya, 2019. 8sanoatlashgan   davlatlarda   raqobat   innovatsion   o‘sishni   ta’minladi.   Yangi
mahsulotlar yaratildi, xizmat ko‘rsatish sifati oshdi va natijada iste’molchilar
ham bundan foyda ko‘rdi.
Keyinchalik,   texnologik   inqilob   va   globallashuv   jarayonlari   raqobatni
yangi bosqichga  olib chiqdi. Endi kompaniyalar  nafaqat  o‘z mamlakatlarida,
balki   butun   dunyo   bo‘ylab   raqobatlasha   boshladilar.   Bu   jarayon,   o‘z
navbatida,   raqobatni   yanada   kuchaytirdi   va   iqtisodiy   samaradorlikni   oshirdi.
Shu bilan birga, raqobat zamonaviy iqtisodiyotda nafaqat narx va sifat, balki
innovatsiya,   xizmat   ko‘rsatish   darajasi   va   ijtimoiy   mas'uliyat   kabi   omillar
orqali   ham   olib   borilmoqda.   Endi   kompaniyalar   faqat   mahsulot   narxini
pasaytirish   yoki   sifatini   oshirish   bilan   cheklanmaydilar,   balki   ekologik
barqarorlik,   xodimlar   uchun   qulay   sharoit   yaratish   va   jamiyat   oldidagi
mas'uliyat kabi sohalarda ham raqobatlashmoqda.
Hozirgi   zamon   iqtisodiyotida   raqobatning   turlari   ham   kengayib   bordi.
Mukammal   raqobat,   oligopoliya,   monopolistik   raqobat   va   sof   monopoliya
kabi turli shakllar mavjud. Har bir raqobat turi iqtisodiyotga o‘ziga xos ta’sir
ko‘rsatadi.Mukammal   raqobat   sharoitida   bozorda   ko‘plab   kichik   ishlab
chiqaruvchilar   bo‘ladi   va   ularning   hech   biri   narxni   o‘zgartira   olmaydi.
Narxlar   faqat   talab   va   taklif   asosida   belgilanadi.   Bu   esa   iqtisodiy
samaradorlikning maksimal darajada bo‘lishiga olib keladi.
Monopolistik   raqobat   esa,   aksincha,   ko‘plab   sotuvchilarning   mavjudligi
bilan   birga,   mahsulotlarning   farqlanishi   orqali   raqobatlashish   shaklini
ko‘rsatadi. Bu holatda kompaniyalar o‘z mahsulotiga o‘ziga xos xususiyatlar
qo‘shishga harakat qiladi.
Oligopoliya   esa   bir   necha   yirik   kompaniyalar   o‘rtasidagi   raqobatni
anglatadi.   Bu   shaklda   raqobat   cheklangan   bo‘lsa-da,   har   bir   o‘yinchining
harakati   butun   bozorga   ta’sir   ko‘rsatadi.   Shu   sababli   oligopoliya   sharoitida
raqobat kuchli strategik kurashlarga sabab bo‘ladi. 9Monopoliya   esa   raqobatning   butunlay   yo‘qligini   anglatadi.   Monopolist
kompaniya   bozorda   yagona   yetkazib   beruvchi   sifatida   narxlarni   mustaqil
belgilaydi va bu holat ko‘pincha iste’molchilar uchun zararli oqibatlarga olib
keladi.
Shu   sababli,   zamonaviy   iqtisodiy   siyosat   har   doim   erkin   va   adolatli
raqobatni   qo‘llab-quvvatlashga   qaratilgan.   Erkin   raqobat   muhitini   yaratish
orqali  innovatsiyalar  rag‘batlantiriladi, iqtisodiy  o‘sish  tezlashadi  va ijtimoiy
barqarorlik ta'minlanadi.
Tarixiy   rivojlanish   shuni   ko‘rsatdiki,   raqobat   har   qanday   jamiyat   uchun
barqaror   iqtisodiy   o‘sish   va   rivojlanishning   asosiy   kafolati   hisoblanadi.
Raqobat   orqali   yangi   texnologiyalar,   yangi   mahsulotlar   va   xizmatlar
yaratiladi.   Bu   esa   inson   hayotining   sifatini   oshirishga   xizmat   qiladi.
O‘zbekiston   kabi   rivojlanayotgan   davlatlarda   ham   raqobatni   rivojlantirish,
iqtisodiy   islohotlarning   asosiy   tarkibiy   qismi   sifatida   ko‘rilmoqda.   Erkin
raqobat   muhitini   yaratish   orqali   milliy   iqtisodiyotni   mustahkamlash   va
xalqaro bozorga integratsiyalashish imkoniyatlari kengaymoqda.  5
1- Jadval: Raqobatning tarixiy rivojlanish bosqichlari
Davr Raqobat shakli Asosiy 
xususiyatlari Misollar
Qadimgi 
jamiyatlar Tabiiy raqobat Resurslar uchun 
kurash, o‘z-o‘zidan
yuzaga kelgan 
raqobat Ovchilar, 
dehqonlar 
o‘rtasida kurash
Antik davr 
(Yunon, Rim) Savdo va ishlab 
chiqarish raqobati Erkin bozor 
belgilari, shahar-
davlatlar  Afina va 
Spartadagi 
iqtisodiy kurash
5
  Jo‘rayev M. "Monopoliyaga qarshi kurash va raqobatni rivojlantirish strategiyasi", Toshkent: Fan 
va texnologiya, 2019. 10 o‘rtasidagi raqobat
O‘rta asrlar Cheklangan 
raqobat Gildiyalar, 
monopoliyalashga
n kasb uyushmalari Savdogarlar 
gildiyasi
Industrial 
inqilob (XVIII–
XIX asrlar) Erkin raqobat 
shakllanishi Yirik zavodlar, 
fabrikalar raqobati,
texnologik 
taraqqiyot Buyuk Britaniya 
sanoat inqilobi
XIX asr oxiri – 
XX asr boshi Monopoliyalashuv
bosqichi Yirik trust va 
kartellar 
shakllanishi, 
raqobatni cheklash Standard Oil, 
General Electric
XX asr o‘rtasi – 
XXI asr Davlat tomonidan 
tartibga solingan 
raqobat Antimonopoliya 
qonunlari, global 
raqobat kuchayishi AQSh, Yevropa 
Ittifoqi 
iqtisodiyoti
Zamonaviy davr Innovatsion 
raqobat Mahsulot sifati, 
texnologiya, 
xizmat ko‘rsatish 
va brend asosidagi 
raqobat Apple, Samsung,
Tesla raqobati
Raqobatning     tarixiy   rivojlanishi   ko‘rsatadiki,   bu   hodisa   insoniyat
taraqqiyotining ajralmas qismi bo‘lib kelgan va kelajakda ham shunday bo‘lib
qoladi.   Har   qanday   jamiyat   o‘z   taraqqiyoti   uchun   raqobatga   suyanishga
majbur,   chunki   raqobat   har   doim   rivojlanishga   undaydi   va   yuksalishga
yetaklaydi.
1.2. Raqobatning turlari va iqtisodiy tizimdagi roli 11Raqobat   har   qanday   bozor   iqtisodiyotining   yurak   urishi   hisoblanadi.   U
nafaqat   ishlab   chiqaruvchilar   va   xizmat   ko‘rsatuvchilar   o‘rtasida,   balki
iste’molchilarning   ehtiyojlarini   yanada   mukammalroq   qondirish   uchun   olib
boriladigan   uzluksiz   kurash   sifatida   namoyon   bo‘ladi.   Iqtisodiy   tizimda
raqobat   kuchi   qanchalik   rivojlangan   bo‘lsa,   bozor   shunchalik   sog‘lom   va
dinamik bo‘ladi. Aynan shuning uchun ham raqobatning turlarini va ularning
iqtisodiyotdagi   o‘rnini   chuqur   tahlil   qilish   muhim   hisoblanadi.   Asosan,
iqtisodiy   adabiyotlarda   raqobat   mukammal   va   nomukammal   shakllarga
ajratiladi.   Mukammal   raqobat   sharoitida   bozorda  juda   ko‘p  sonli   sotuvchilar
va xaridorlar faoliyat yuritadi. Bu holatda alohida bir ishlab chiqaruvchi yoki
iste’molchi narxga ta’sir o‘tkaza olmaydi, ya’ni hech kim bozorda hukmronlik
qila   olmaydi.   Mukammal   raqobat   sharoitida   ishlab   chiqarilayotgan
mahsulotlar   bir   hil,   farqsiz   va   o‘zaro   to‘liq   almashtiriladigan   bo‘ladi.
Iste’molchilar uchun esa bu holat katta afzalliklarni taqdim etadi, chunki ular
sifat va narx bo‘yicha eng yaxshi variantlarni tanlash imkoniga ega bo‘ladilar.
Shu   orqali   bozorda   narxlar   tabiiy   ravishda   shakllanadi   va   resurslardan
foydalanish   samaradorligi   maksimal   darajaga   yetadi.   Mukammal   raqobat
sharoitida   ishlab   chiqaruvchilar   o‘z   xarajatlarini   optimallashtirishga,
mahsulotlarini   takomillashtirishga   va   innovatsiyalar   joriy   etishga   harakat
qiladilar.   Ammo   mukammal   raqobat   real   hayotda   juda   kam   uchraydigan
holatdir.   Aslida,   aksariyat   bozorlarda   turli   darajadagi   nomukammalliklar
mavjud. Nomukammal raqobat sharoitida esa bozorda ishtirokchilarning soni
cheklangan   bo‘lib,   mahsulotlar   farqlangan   bo‘ladi   va   ayrim   ishlab
chiqaruvchilar narxlarga yoki ishlab chiqarish hajmiga sezilarli ta’sir o‘tkaza
oladilar.   Nomukammal   raqobat   o‘z   navbatida   uch   asosiy   shaklga   bo‘linadi:
monopolistik raqobat, oligopoliya va sof monopoliya. Monopolistik raqobatda
bozorda ko‘plab sotuvchilar mavjud bo‘lib, ular o‘z mahsulotlarini bir-biridan
farqlashga intiladilar. Masalan, bir kompaniya mahsulotiga o‘ziga xos dizayn, 12reklama,   xizmat   ko‘rsatish   darajasi   orqali   o‘ziga   xoslik   bag‘ishlab,   bozorda
alohida o‘rin egallashga harakat qiladi. 6
Bunday   sharoitda   iste’molchi   faqat   narxga   emas,   balki   mahsulotning
sifati,   brendi,   xizmat   ko‘rsatish   darajasi   kabi   omillarga   qarab   tanlov   qiladi.
Shu   sababli   monopolistik   raqobat   innovatsiyalarni   rag‘batlantiradi   va
mahsulotlarning   xilma-xilligini   oshiradi.   Biroq,   ushbu   turdagi   raqobatda
narxlar   mukammal   raqobatga   qaraganda   biroz   yuqoriroq   shakllanadi   va
iqtisodiy   samaradorlik   nisbatan   pasayishi   mumkin.   Oligopoliya   esa   bozorda
bir   nechta   yirik   o‘yinchilarning   ustunligi   bilan   xarakterlanadi.   Bu   sharoitda
har   bir   kompaniya   bozorda   raqobatchilarning   harakatlarini   diqqat   bilan
kuzatib boradi   va o‘z  strategiyasini   shunga  qarab shakllantiradi.  Oligopoliya
sharoitida   raqobat   ba’zan   narxlar   orqali   emas,   balki   reklama,   texnologik
yangiliklar va xizmat ko‘rsatish sifati orqali olib boriladi.
Oligopolistik raqobat ba’zida narx bo‘yicha kelishuvlarga ham olib kelishi
mumkin,   bu   esa   bozorning   erkinligini   va   iste’molchilarning   imkoniyatlarini
cheklaydi.   Shu   sababli   davlatlar   oligopoliyalar   faoliyatini   nazorat   qilib,
raqobatni rag‘batlantiruvchi siyosat yuritadilar. 7
Sof monopoliya esa bozorda faqat bitta ishlab chiqaruvchi mavjud bo‘lgan
holatni   anglatadi.   Monopolist   kompaniya   narxlarni   mustaqil   belgilaydi   va
iste’molchilar   uchun   tanlov   imkoniyatini   deyarli   yo‘q   qiladi.   Monopoliya
sharoitida odatda narxlar yuqoriroq, mahsulotlar sifati pastroq va innovatsion
faoliyat   sekinroq   bo‘ladi.   Shu   sababli   monopoliyani   cheklash   va   raqobatni
rag‘batlantirish   davlat   iqtisodiy   siyosatining   muhim   tarkibiy   qismini   tashkil
etadi.   Raqobatni   rivojlantirish   orqali   nafaqat   mahsulotlar   va   xizmatlar   sifati
oshiriladi, balki iqtisodiy samaradorlik ham yuqori darajada ta’minlanadi.
Raqobatning barcha shakllari iqtisodiy tizimga o‘ziga xos ta’sir ko‘rsatadi.
Mukammal raqobat samarali narxlar va maksimal innovatsiyalarni ta’minlasa,
6
  Porter M. "Raqobat ustunligi" (Competitive Advantage), tarjima, Toshkent: Iqtisodiyot, 2019.
7
  To‘xtamurodov A. "Bozor iqtisodiyoti va raqobat muhiti", Toshkent: Iqtisodiy fanlar, 2021. 13monopolistik   raqobat   mahsulotlarning   xilma-xilligini   oshiradi.   Oligopoliya
esa strategik boshqaruv va texnologik peshqadamlik imkoniyatlarini yaratadi.
Ammo   barcha   raqobat   shakllarida   iste’molchilarning   manfaatlari   ustuvor
bo‘lishi   lozim.   Shunday   ekan,   davlat   siyosati   raqobatni   qo‘llab-quvvatlash,
sun'iy   to‘siqlarni   bartaraf   etish   va   monopoliyalarning   salbiy   ta’sirini
kamaytirishga   qaratilgan   bo‘lishi   kerak.   Raqobat     iqtisodiy   tizimda   faollik,
innovatsiya   va   samaradorlikni   ta’minlovchi   kuchdir.   Turli   shakllardagi
raqobat   bozorni   muvozanatda   ushlab   turishga   yordam   beradi   va   iqtisodiy
barqarorlikning   asosi   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Bozorda   raqobat   kuchaygan   sari,
ishlab   chiqaruvchilar   doimiy   ravishda   o‘z   mahsulotlarini   yaxshilash,   yangi
texnologiyalarni   joriy   etish   va   iste’molchilarga   eng   yaxshi   sharoitlarni   taklif
qilish   uchun   harakat   qiladilar.   Bu   esa   jamiyat   umumiy   rivojlanishi   va
farovonligini oshiradi. Bugungi kunda raqobat nafaqat narx va mahsulot sifati
orqali,   balki   ekologik   mas'uliyat,   ijtimoiy   innovatsiyalar   va   axborot
texnologiyalari orqali ham olib borilmoqda. Shu bois, raqobatning zamonaviy
tahlili   faqat   iqtisodiy   ko‘rsatkichlar   bilan   cheklanmaydi,   balki   ijtimoiy   va
madaniy   omillarni   ham   o‘z   ichiga   oladi.   Kelajakda   ham   iqtisodiy   tizimning
muvaffaqiyati,   eng   avvalo,   raqobatning   erkin   va   adolatli   sharoitlarda
rivojlanishiga bog‘liq bo‘lib qoladi. Raqobat kuchi qanchalik barqaror bo‘lsa,
iqtisodiyot   shunchalik   kuchli,   innovatsion   va   ijtimoiy   jihatdan   adolatli
bo‘ladi.
Raqobat   turlarining   iqtisodiy   tizimdagi   o‘rni   va   roli   beqiyos   darajada
muhimdir.   Har   bir   raqobat   shakli   o‘ziga   xos   tarzda   iqtisodiy   muhitga   ta’sir
ko‘rsatadi,   rivojlanishni   tezlashtiradi   yoki   aksincha,   ba'zan   sekinlashtirishi
ham   mumkin.   Mukammal   raqobat   sharoitida   bozorda   talab   va   taklif   asosida
narxlar   shakllanadi.   Bu   holat   ishlab   chiqaruvchilarning   o‘z   xarajatlarini
optimallashtirishga va mahsulot narxini kamaytirishga majbur etadi.
Mukammal   raqobat   natijasida   iste’molchilar   keng   imkoniyatlarga   ega
bo‘lib,   ular   mahsulotlar   orasidan   o‘z   ehtiyojlariga   va   moliyaviy 14imkoniyatlariga   eng   mos   variantni   tanlash   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.   Shu
bilan   birga,   raqobat   ishlab   chiqaruvchilarga   mahsulotlarini   doimiy   ravishda
takomillashtirib   borishni,   yangi   texnologiyalarni   joriy   qilishni   va   xizmat
ko‘rsatish darajasini oshirishni majbur etadi.
Iqtisodiy tizim uchun mukammal raqobat sharoiti eng yuqori samaradorlik
va   optimal   resurs   taqsimotini   ta’minlovchi   mexanizm   bo‘lib   xizmat   qiladi.
Biroq,   real   iqtisodiy   sharoitlarda   mukammal   raqobat   ideal   shaklda   mavjud
emasligi   sababli,   amaliyotda   ko‘proq   nomukammal   raqobat   shakllari
uchraydi.
Nomukammal   raqobat   shakllaridan   biri   bo‘lgan   monopolistik   raqobat
sharoitida   kompaniyalar   o‘z   mahsulotlarini   boshqa   raqobatchilarnikidan
farqlashga intiladilar. Bu farqlash marketing strategiyalari, mahsulot  dizayni,
xizmat   ko‘rsatish   darajasi,   brend   imijini   shakllantirish   kabi   vositalar   orqali
amalga oshiriladi.
Monopolistik   raqobat   sharoitida   har   bir   ishlab   chiqaruvchi   o‘z
mahsulotiga   o‘ziga   xos   xususiyatlar   kiritib,   iste’molchilarning   e’tiborini   jalb
qilishga harakat qiladi. Natijada bozorda mahsulotlarning xilma-xilligi oshadi,
iste’molchilar ehtiyojlarini to‘liqroq qondirish imkoniyati paydo bo‘ladi.
Biroq,   monopolistik   raqobat   sharoitida   narxlar   mukammal   raqobatga
nisbatan biroz yuqoriroq shakllanishi mumkin, chunki har bir kompaniya o‘z
mahsulotining   o‘ziga   xosligini   narxda   aks   ettirishga   harakat   qiladi.   Shunga
qaramasdan,   monopolistik   raqobat   innovatsiyalar   va   mahsulotlar   sifati
oshishiga katta hissa qo‘shadi.
Oligopoliya sharoitida esa bozorda bir nechta yirik kompaniyalar ustunlik
qiladi.   Bu   kompaniyalar   o‘zaro   kuchli   raqobat   olib   boradilar,   lekin   ularning
har   birining   qarorlari   boshqa   raqobatchilar   harakatlariga   bevosita   bog‘liq
bo‘ladi.
Oligopolistik bozorda narx raqobati ko‘pincha cheklangan bo‘ladi, chunki
kompaniyalar   o‘zaro   "narx   urushi"   boshlanishidan   qochishga   harakat 15qiladilar.  Buning   o‘rniga,  ular   mahsulot  sifati,  xizmat  ko‘rsatish,  reklama  va
innovatsiyalar orqali raqobatlashadilar.
Oligopoliya sharoitida ba’zan kompaniyalar o‘zaro yashirin kelishuvlarga
borib,   narxlarni   sun'iy   ushlab   turishga   harakat   qilishi   mumkin,   bu   esa
iste’molchilar uchun noqulay sharoitlar tug‘diradi. Shu sababli davlat tartibga
solish   organlari   oligopoliyalarning   faoliyatini   doimiy   nazorat   ostida   ushlab
turadilar.
Monopoliya sharoitida esa butun bozor faqat bitta ishlab chiqaruvchining
nazoratida   bo‘ladi.   Monopolist   kompaniya   narxlarni   o‘z   istagiga   ko‘ra
belgilaydi   va   iste’molchilar   uchun   tanlov   imkoniyatini   sezilarli   darajada
cheklaydi.
Monopoliya sharoitida odatda mahsulot  narxlari  yuqori, xizmat  sifati esa
past  bo‘ladi,  chunki  monopolistlar   raqobatchilar  yo‘qligi   sababli  innovatsion
faoliyatga   ehtiyoj   sezmaydilar.   Bu   esa   iqtisodiy   tizimning   umumiy
samaradorligini   pasaytiradi   va   iste’molchilarning   manfaatlariga   zarar
yetkazadi.
Shu   sababli   iqtisodiy   siyosatda   monopoliyalarning   oldini   olish   va
raqobatni   rag‘batlantirish   muhim   o‘rin   tutadi.   Davlat   organlari   raqobatni
qo‘llab-quvvatlash   orqali   bozordagi   adolatli   va   samarali   munosabatlarni
ta’minlashga intiladilar.
Mukammal va nomukammal raqobat turlarining har biri iqtisodiy tizimga
turlicha   ta’sir   ko‘rsatadi.   Mukammal   raqobat   iqtisodiy   samaradorlikni   va
innovatsiyalarni   maksimal   darajada   ta’minlasa,   monopolistik   raqobat
mahsulotlarning xilma-xilligini va marketing faoliyatini rivojlantiradi.
Oligopoliya sharoitida kompaniyalar o‘zaro strategik raqobat olib boradi,
bu   esa   texnologik   yangiliklarning   tez   joriy   etilishiga   va   xizmat   ko‘rsatish
darajasining   oshishiga   olib   keladi.   Monopoliya   esa   aksincha,   rivojlanishni
sekinlashtiradi va iqtisodiy samaradorlikni pasaytiradi. 16Iqtisodiy   tizimda   raqobat   turlari   va   ularning   o‘zaro   muvozanati   iqtisodiy
barqarorlikni   ta’minlash   uchun   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Shu   sababli
raqobat muhitini rivojlantirish va adolatli raqobat sharoitlarini yaratish davlat
siyosatining ustuvor yo‘nalishlaridan biri bo‘lib qolmoqda.
Raqobat   turlarining   iqtisodiy   tizimdagi   roli   nafaqat   ishlab
chiqaruvchilarning   faoliyatiga,   balki   umumiy   iqtisodiy   o‘sish   sur’atlariga,
iste’molchilarning farovonligiga va jamiyatdagi innovatsion faollik darajasiga
ham bevosita ta’sir ko‘rsatadi.
Kelajakda global iqtisodiyot sharoitida raqobatning roli yanada kuchayadi.
Yangi   texnologiyalar,   raqamli   iqtisodiyot   va   sun'iy   intellekt   kabi   omillar
raqobat mexanizmlarini yangi shakllarga olib chiqadi.
Raqobatning   samarali   ishlashi   uchun   esa   shaffoflik,   adolatli   qoidalar   va
kuchli   institutsional   asoslar   zarur.   Faqat   shundagina   raqobat   iqtisodiyotda
haqiqiy rivojlanish va farovonlikni ta’minlay oladi.     1-rasm 17  (1-rasmda)   raqobat   turlarining   iqtisodiy   tizimdagi   samaradorlik   va
erkinlik darajalari tasvirlangan. Gorizontal chiziqlarda turli raqobat shakllari:
Mukammal   raqobat,   Monopolistik   raqobat,   Oligopoliya   va   Monopoliya
ko‘rsatilgan.   Har   bir   raqobat   turi   uchun   ularning   iqtisodiyotdagi   umumiy
ta’siri foizlarda aks ettirilgan.
Mukammal   raqobat   eng   yuqori   —   90%   samaradorlik   va   erkinlik
darajasiga   ega   sifatida   baholangan.   Bu   holat   shuni   anglatadiki,   mukammal
raqobat   sharoitida   narxlar   faqat   talab   va   taklif   kuchlariga   asoslanib
belgilanadi, ishlab chiqaruvchilar doimiy ravishda xarajatlarini kamaytirishga
va   mahsulot   sifatini   oshirishga   intiladilar.   Natijada,   iqtisodiy   resurslardan
maksimal darajada foydalangan holda, bozor ishtirokchilari uchun eng yaxshi
sharoitlar vujudga keladi.
Monopolistik   raqobat   esa   diagrammada   70%   darajada   ko‘rsatilgan.   Bu
raqobat   turi   mahsulotlarning   farqlanishi   va   innovatsiyalar   uchun   yaxshi
imkoniyatlar   yaratgani   bilan   birga,   mukammal   raqobatga   nisbatan
samaradorlik   darajasi   biroz   pastroq   bo‘ladi.   Bunda   iste’molchilar   ko‘proq
tanlov   imkoniga   ega   bo‘lsalar-da,   mahsulot   narxi   ba'zan   asoslanmagan
ravishda oshirilishi mumkin.
Oligopoliya   esa   diagrammada   50%   samaradorlik   va   erkinlik   darajasida
ko‘rsatilgan.   Oligopolistik   bozor   sharoitida   bir   nechta   yirik   kompaniyalar
o‘zaro strategik raqobat olib boradi. Bunday sharoitda ba'zan narxlar bo‘yicha
yashirin   kelishuvlar   yuzaga   keladi,   bu   esa   raqobatni   pasaytiradi   va   bozorda
narxlarning   sun'iy   ushlab   turilishiga   olib   keladi.   Iste’molchilar   uchun   tanlov
imkoniyati   cheklanadi   va   innovatsion   faoliyat   faqat   kuchli   o‘zaro   raqobat
bo‘lgan holatdagina rivojlanadi.
Monopoliya   esa   eng   past,   ya'ni   30%   samaradorlik   va   erkinlik   darajasida
ko‘rsatilgan.   Monopolistlar   bozorda   yakka   hokim   bo‘lib,   narxlarni   o‘z
xohishlariga   qarab   belgilaydilar,   iste’molchilar   esa   boshqa   alternativalarga 18ega   bo‘lmaydilar.   Monopoliya   sharoitida   innovatsiya   sekinlashadi,   mahsulot
sifati kamayadi va iqtisodiy samaradorlik jiddiy pasayadi.
1.3.   Raqobatni   tartibga   solish   va   uning   zamonaviy
muammolari
Raqobatni   tartibga   solish   iqtisodiy   tizimda   sog‘lom   va   adolatli   bozor
sharoitini   yaratishning   asosiy   vositalaridan   biridir.   Raqobatning   mavjudligi,
erkinligi   va   adolatliligi   iqtisodiyotning   barqaror   o‘sishi,   innovatsion
faoliyatning   kuchayishi   va   iste’molchilarning   manfaatlarining   himoyalanishi
uchun   zarur   shartdir.   Biroq,   erkin   raqobat   doimo   o‘z-o‘zidan
shakllanavermaydi.   Amaliyot   shuni   ko‘rsatadiki,   ko‘plab   kompaniyalar   va
iqtisodiy   guruhlar   raqobatni   cheklash,   bozorda   ustunlik   qilish   yoki   narxlarni
sun’iy ravishda belgilash orqali o‘z manfaatlarini himoya qilishga urinadilar.
Shu   sababli   davlat   tomonidan   raqobatni   tartibga   solish   muhim   iqtisodiy
siyosat yo‘nalishi hisoblanadi. Raqobatni tartibga solishdan asosiy maqsad —
bozorda adolatli shart-sharoitlar  yaratish, monopoliyalarning haddan tashqari
kuchayishini   oldini   olish   va   iste’molchilarning   huquqlarini   himoya   qilishdir.
Bu jarayon maxsus qonunlar, davlat organlari va siyosiy mexanizmlar orqali
amalga oshiriladi.
2- Jadval:   Raqobatni   tartibga   solish   mexanizmlari   va   zamonaviy
muammolar
Tartibga solish 
usuli Maqsadi Zamonaviy 
muammo Izoh
Kartellarga 
qarshi kurashish Yashirin narx 
kelishuvlarini oldini
olish Algoritmlar 
orqali yashirin 
kelishuvlar Sun’iy intellekt 
narx belgilashi 
xavfi
Monopoliyani  Bozorni ochiq va  Raqamli  Google, Amazon 19cheklash raqobatbardosh 
qilish platformalarning
o‘sib borishi kabi platformalar
ustunligi
Narxlarni 
nazorat qilish Sun’iy narx 
oshishini oldini 
olish Raqamli 
mahsulotlar 
uchun narx 
aniqligi 
muammosi Intellektual mulk
narxlash 
qiyinchiliklari
Birlashma va 
qo‘shilishlarni 
nazorat qilish Raqobatchilar sonini
saqlab qolish Transmilliy 
kompaniyalar 
birlashuvi Xalqaro 
darajadagi 
tartibga solish 
zarurati
Dominant 
mavqeni 
suiiste’mol 
qilishni cheklash Iste’molchilar 
huquqlarini himoya 
qilish Platformalar 
foydalanuvchi 
ma’lumotlaridan 
suiiste’mol qilish Foydalanuvchi 
maxfiyligi 
muammosi
Bozor 
shaffofligini 
ta’minlash Ochiq ma’lumotlar 
asosida raqobatni 
kuchaytirish Algoritmik 
operatsiyalarni 
yashirish Algoritmlarning 
shaffof emasligi 
xavfi
Innovatsiyalarni 
rag‘batlantirish Yangi 
texnologiyalar va 
xizmatlarni 
rivojlantirish Katta 
kompaniyalar 
innovatsiyani 
bostirishi Kichik 
startaplarga 
to‘siq
Kichik biznesni 
qo‘llab-
quvvatlash Raqobatbardoshlikn
i ta’minlash Yirik 
kompaniyalar 
tomonidan 
bozorga kirishni 
cheklash Startap va kichik
firmalarga 
imtiyozlar
Xalqaro 
hamkorlikni  Transchegaraviy 
raqobatni tartibga  Har xil 
davlatlardagi  Yagona global 
yondashuv  20rivojlantirish solish qonun farqlari zarurati
Raqobatni   tartibga   solish   mexanizmlariga   narxlarni   nazorat   qilish,   kartel
kelishuvlarga   qarshi   kurashish,   monopoliyalarning   bo‘linishi,
kompaniyalarning   birlashish   va   qo‘shilishlarining   oldini   olish,   bozordagi
dominant   mavqeni   suiiste’mol   qilish   hollarini   cheklash   kabi   chora-tadbirlar
kiradi. Ko‘plab davlatlarda raqobatni tartibga solish bo‘yicha maxsus organlar
faoliyat   yuritadi.   Masalan,   AQShda   Federal   Savdo   Komissiyasi   (FTC)   va
Adliya Departamenti raqobatni tartibga soluvchi  asosiy organlar hisoblanadi.
Yevropa   Ittifoqida   esa   Raqobat   Boshqarmasi   faoliyat   olib   boradi.
O‘zbekistonda   esa   "Raqobatni   rivojlantirish   va   iste’molchilar   huquqlarini
himoya   qilish   qo‘mitasi"   bu   sohada   muhim   rol   o‘ynaydi.   Shu   bilan   birga,
zamonaviy   davrda   raqobatni   tartibga   solish   oldida   yangi   va   murakkab
muammolar   paydo   bo‘layapti.   Bularning   eng   muhimlaridan   biri   —
globalizatsiya va transmilliy korporatsiyalarning kuchayishi natijasida yuzaga
kelayotgan   transchegaraviy   raqobat   muammolaridir.   Bugungi   kunda
kompaniyalar   nafaqat   milliy   bozor,   balki   xalqaro   bozorlarda   ham   faoliyat
yuritmoqda. Shuning uchun bitta davlatning raqobat siyosati ko‘pincha global
bozorlardagi   o‘zgarishlarga   moslashishga   majbur   bo‘ladi.   Transmilliy
kompaniyalar   ko‘pincha   o‘zlarining   iqtisodiy   qudrati   va   resurslaridan
foydalanib, bozorlarda raqobatni cheklashga urinadilar.
Ikkinchi muhim zamonaviy muammo — raqamli iqtisodiyot va texnologik
gigantlarning   hukmronligidir.   Bugungi   kunda   Google,   Amazon,   Facebook,
Apple   kabi   kompaniyalar   global   bozorlarda   juda   katta   kuchga   ega.   Ular
platforma   biznesi   modeli   orqali   yuz   millionlab   foydalanuvchilarga   xizmat
ko‘rsatadi   va   shunday   keng   tarmoqlarga   ega   bo‘ladiki,   ularga   raqobatchilar
kirib kelishi deyarli imkonsiz bo‘lib qoladi. Raqamli bozorlarning o‘ziga xos
xususiyati   shundaki,   ular   ko‘pincha   "g‘olib   hammasini   oladi"   tamoyiliga
asoslanadi:   bir   kompaniya   platformada   ustunlikka   erishgach,   uning   o‘rnini 21boshqa   kompaniya   egallashi   juda   qiyinlashadi.   Shu   sababli   zamonaviy
raqobat   tartiboti   raqamli   monopoliyalar   va   platforma   kompaniyalarning
bozordagi   hukmronligini   cheklash   uchun   yangi   yondashuvlarni   talab
qilmoqda.
Yana   bir   zamonaviy   muammo   —   sun'iy   intellekt   va   algoritmlar   orqali
narxlarni belgilash masalasidir. Ilgari kartel kelishuvlar yashirin uchrashuvlar
orqali amalga oshirilgan bo‘lsa, bugun sun'iy intellekt algoritmlari yordamida
kompaniyalar narxlarni bilvosita muvofiqlashtirishi mumkin. Bunday yashirin
va   murakkab   kelishuvlarni   aniqlash   esa   an’anaviy   nazorat   organlari   uchun
juda   qiyin.   Bundan   tashqari,   zamonaviy   iqtisodiyotda   intellektual   mulk
huquqlarining   roli   oshib   bormoqda.   Kompaniyalar   patentlar,   savdo   belgilari
va mualliflik huquqlaridan foydalanib, bozorda raqiblarini cheklashga urinishi
mumkin. Bu esa raqobatni sun'iy to‘siqlarga duchor qiladi va bozorning erkin
rivojlanishiga  zarar  yetkazadi.  Raqobatni  tartibga solish  bo‘yicha zamonaviy
siyosat   shuni   talab   qiladiki,   hukumatlar   an’anaviy   monopoliyalarga   qarshi
kurashishdan   tashqari,   raqamli   monopoliyalar,   algoritmik   kelishuvlar   va
intellektual   mulk   to‘sqinliklarini   ham   nazorat   ostiga   olishlari   kerak.   Bundan
tashqari, global raqobatni tartibga solish uchun xalqaro hamkorlik zarur bo‘lib
qolmoqda.   Chunki   transmilliy   kompaniyalarga   qarshi   kurashishda   birgina
davlatning sa’y-harakati yetarli bo‘lmaydi. Yevropa Ittifoqi, AQSh va boshqa
rivojlangan   davlatlar   o‘zaro   raqobat   siyosatini   muvofiqlashtirishga   harakat
qilmoqda.
O‘zbekistonda ham raqobatni rivojlantirish va uni tartibga solish borasida
sezilarli ishlar amalga oshirilmoqda. Raqobatni rivojlantirish va iste’molchilar
huquqlarini   himoya   qilish   bo‘yicha   qonunchilik   bazasi   muntazam   ravishda
takomillashtirilib,   bozor   ishtirokchilari   o‘rtasida   adolatli   raqobat   muhitini
yaratishga qaratilgan islohotlar amalga oshirilmoqda. Shu bilan birga, kichik
biznes   va   tadbirkorlik   subyektlarini   qo‘llab-quvvatlash,   ularning 22raqobatbardoshligini   oshirish,   monopolistik   to‘siqlarni   kamaytirish   bo‘yicha
keng ko‘lamli dasturlar ishlab chiqilmoqda.
Zamonaviy  raqobatni  tartibga  solishda   shaffoflik,  adolat  va  samaradorlik
tamoyillari   ustuvor   ahamiyat   kasb   etadi.   Davlat   organlari   nafaqat   yirik
kompaniyalar   ustidan   nazoratni   kuchaytirishi,   balki   raqobatbardosh   muhitni
rivojlantirish uchun qulay biznes sharoitlarini yaratishi ham zarur. Raqobatni
tartibga   solish   tizimi   doimiy   ravishda   zamon   talablariga   mos   ravishda
rivojlanib   borishi,   yangi   iqtisodiy   sharoitlarga   moslashgan   holda   tezkor   va
samarali qarorlar qabul qilishi kerak. 23II BOB. Yakka hokimlik (monopoliya) va uning iqtisodiyotga ta’siri
2.1. Yakka hokimlikning tushunchasi va shakllanish omillari
Monopoliya — iqtisodiy hayotda bozorda yagona ishlab chiqaruvchi yoki
yetkazib   beruvchining   hukmron   mavqega   ega   bo‘lishi   natijasida   yuzaga
keladigan hodisadir. Yakka hokimlik holati o‘z mohiyatiga ko‘ra, raqobatning
butunlay   yo‘qligini   yoki   keskin   cheklanganligini   bildiradi.   Bozorda   yagona
yetkazib beruvchining mavjudligi, o‘z navbatida, narxlarni mustaqil belgilash
imkoniyatini  yaratadi  va iste’molchilar  uchun tanlov imkoniyatini  cheklaydi.
Yakka   hokimlik   tushunchasi   iqtisodiy   nazariyada   uzoq   tarixga   ega.   Klassik
iqtisodchilar monopoliyani bozor mexanizmining buzilishi sifatida ko‘rganlar
va   uning   iqtisodiy   samaradorlikka   salbiy   ta’sir   ko‘rsatishini   ta’kidlaganlar.
Monopoliyaga ega bo‘lgan subyektlar o‘z hukmronligidan foydalangan holda
mahsulot narxini sun’iy ravishda oshirishi, ishlab chiqarish hajmini cheklashi
va   innovatsiyalarni   to‘xtatishi   mumkin.   Yakka   hokimlikning   shakllanishiga
ko‘plab   omillar   ta’sir   ko‘rsatadi.   Eng   avvalo,   tabiiy   omillar,   ya’ni   tabiiy
monopoliyalar   haqida   so‘z   yuritish   mumkin.   Tabiiy   monopoliyalar,   odatda,
infratuzilma sohalarida — elektr energiyasi ta’minoti, gaz, suv ta’minoti kabi
tarmoqlarda   shakllanadi.   Chunki   bu   tarmoqlarda   ishlab   chiqarish   hajmini
kengaytirish   xarajatlarni   kamaytiradi   va   bozorda   yagona   provayderning
faoliyati   iqtisodiy   jihatdan   maqbul   bo‘ladi.   Yana   bir   shakllanish   omili   —
texnologik ustunlikdir. Agar bir kompaniya ilg‘or texnologiyaga ega bo‘lsa va
uni boshqalar uchun yopiq holda saqlasa, u bozorda raqobatchilarsiz qoladi va
yakka   hokimlik   mavqeini   qo‘lga   kiritadi.   Masalan,   dastlabki   fazoviy
texnologiyalar   yoki   dori-darmon   ishlab   chiqarishda   patentlangan
texnologiyalar   bunday   ustunlik   yaratgan.   Bundan   tashqari,   moliyaviy
resurslarning   katta   hajmda   bir   kompaniyada   jamlanishi   ham   monopolistik
hokimlik   shakllanishiga   sabab   bo‘ladi.   Moliyaviy   kuch   raqobatchilarni   siqib 24chiqarish,   marketing   kampaniyalarini   ustunlik   bilan   olib   borish,   narxlarni
vaqtinchalik   tushirib,   raqobatchilarni   bozordan   chiqarib   yuborish   uchun
xizmat qilishi mumkin. 8
Monopoliyaga olib keluvchi yana bir muhim omil — huquqiy yoki davlat
tomonidan   berilgan   imtiyozlardir.   Ayrim   hollarda   davlatlar   strategik
tarmoqlarda yoki alohida tovarlar  ustida hukmronlikni ta’minlash maqsadida
yakka   ishlab   chiqaruvchilarga   litsenziyalar   beradi.   Bunday   holatlar,   asosan,
energetika,   mudofaa   sanoati,   telekommunikatsiya   tarmoqlarida   kuzatiladi.
Shuningdek,   brend   kuchi   va   bozorga   kirishdagi   sun'iy   to‘siqlar   ham
monopoliyani   shakllantiruvchi   omillar   sirasiga   kiradi.   Kuchli   brend   imidjiga
ega   kompaniyalar   iste’molchilarning   ishonchini   qozonib,   bozorda   yangi
raqiblarning paydo bo‘lishini qiyinlashtiradi. Monopoliyalarning shakllanishi
faqat   iqtisodiy   omillar   bilan   emas,   balki   siyosiy   omillar   bilan   ham   bog‘liq.
Davlat   tomonidan   berilgan   ko‘mak,   soliq   imtiyozlari   yoki   proteksionistik
siyosatlar   ba’zan   ba'zi   kompaniyalarga   nohaq   ustunlik   yaratadi.   Yakka
hokimlikning   yana   bir   shakllanish   mexanizmi   —   kompaniyalar   o‘rtasida
konsolidatsiya va birlashishlar orqali amalga oshadi. Masalan, bir nechta yirik
kompaniyalar   qo‘shilib,   yagona,   kuchli   subyektga   aylanadi   va   bozorda
raqobatchilar   soni   keskin   kamayadi.   Bunday   birlashmalar   ko‘pincha   ishlab
chiqarish xarajatlarini kamaytirish va daromadni maksimal darajaga yetkazish
uchun amalga oshiriladi.
Monopoliyaning   shakllanishi   va   mustahkamlanishi   natijasida
iqtisodiyotda turli  salbiy oqibatlar yuzaga keladi. Birinchidan, narxlar sun’iy
ravishda   yuqori   belgilanadi,   bu   esa   iste’molchilarning   xarid   qobiliyatini
pasaytiradi.   Ikkinchidan,   ishlab   chiqaruvchilar   o‘z   mahsulotlarining   sifatini
oshirish uchun rag‘bat sezmaydi, chunki raqobatchilar yo‘q.
Uchinchidan, innovatsiyalar sustlashadi, chunki monopolist kompaniyalar
o‘z pozitsiyalarini saqlab qolish uchun yangiliklar kiritishga ehtiyoj sezmaydi.
8
  Stiglitz J. "Bozor va monopoliyaning zamonaviy nazariyasi", Toshkent: Innovatsiya, 2018. 25To‘rtinchidan,   resurslarning   noto‘g‘ri   taqsimlanishi   sodir   bo‘ladi,   chunki
monopolistlar   ko‘pincha   ishlab   chiqarish   hajmini   cheklab,   sun'iy   taqchillik
yaratadilar.
Yakka   hokimlik   sharoitida   bozorda   samaradorlik   darajasi   pasayadi   va
umumiy   iqtisodiy   rivojlanish   sekinlashadi.   Shu   sababli   ko‘plab   mamlakatlar
monopoliyaga qarshi kurashish siyosatini amalga oshiradi. Monopoliyalarning
oldini   olish   va   raqobatni   rag‘batlantirish   bozor   iqtisodiyotining   sog‘lom
ishlashi uchun zaruriy shartdir.
Tarixiy tajriba ko‘rsatadiki, monopoliyalar ko‘plab rivojlangan davlatlarda
ham   iqtisodiy   va   ijtimoiy   muammolarni   keltirib   chiqargan.   Masalan,   19-asr
oxirida   AQShda   yirik   trustlar   va   kartellar   vujudga   kelgan   va   bu   holat
"Sherman   Act"   kabi   monopoliyaga   qarshi   qonunlarning   yaratilishiga   turtki
bergan.
Hozirgi   zamonda   esa   monopoliyalar   nafaqat   an’anaviy   sohalarda,   balki
raqamli   texnologiyalar,   sun’iy   intellekt   va   internet   platformalari   orqali   ham
shakllanmoqda. Shu bois zamonaviy monopoliyalar bilan kurashish an’anaviy
yondashuvlardan tashqari, yangi strategiyalarni talab qiladi.
Raqamli   monopoliyalar   ko‘pincha   axborot   oqimini   nazorat   qilish,
foydalanuvchi   ma’lumotlarini   to‘plash   va   ulardan   tijorat   maqsadlarida
foydalanish   orqali   o‘z   hukmronligini   mustahkamlab   boradi.   Bunday   holatlar
nafaqat   iqtisodiy,   balki   axborot   xavfsizligi   va   shaxsiy   hayot   daxlsizligi   kabi
muammolarni ham yuzaga keltiradi.
Shu sababdan, monopoliyalarning shakllanish omillarini chuqur o‘rganish
va   ularni   cheklash   mexanizmlarini   ishlab   chiqish   zamonaviy   iqtisodiyot
uchun   dolzarb   vazifa   bo‘lib   qolmoqda.     Yakka     hokimlikning   shakllanishi
turli omillar ta’sirida yuzaga keladi: tabiiy, texnologik, moliyaviy, siyosiy va
strategik   omillar   bu   jarayonni   rag‘batlantiradi.   Monopoliyaning   mavjudligi
esa   bozor   samaradorligini   pasaytiradi,   innovatsiyalarni   sekinlashtiradi   va
iste’molchilar manfaatlariga salbiy ta’sir ko‘rsatadi.  Shuning uchun davlatlar 26monopoliyaga qarshi  siyosatni  faol olib borishlari, adolatli raqobat sharoitini
yaratish   va   erkin   bozor   mexanizmlarini   mustahkamlash   yo‘lida   harakat
qilishlari kerak.
Faqat   sog‘lom   raqobat   va   monopoliyaning   chegaralanishi   sharoitidagina
iqtisodiyotda   samaradorlik,   innovatsiyalar   va   ijtimoiy   farovonlik
ta’minlanadi.
2.2. Yakka hokimlikning ijobiy va salbiy ta’sirlari
Yakka   hokimlik,   ya'ni   monopoliya,   iqtisodiy   hayotda   murakkab   va   ko‘p
qirrali   hodisa   sifatida   namoyon   bo‘ladi.   Monopoliya   sharoitida   bozorda
yagona   ishlab   chiqaruvchi   yoki   xizmat   ko‘rsatuvchi   subyektning   mavjudligi
iste’molchilarga   tanlov   imkoniyatini   sezilarli   darajada   cheklaydi.   Shu   bilan
birga, monopoliya iqtisodiy jarayonlarga bir vaqtning o‘zida ham ijobiy, ham
salbiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Bu   ta’sirlarning   har   birini   chuqur   tahlil   qilish,
monopoliyaning   iqtisodiyotdagi   real   o‘rnini   to‘g‘ri   anglash   uchun   juda
muhimdir.
Monopoliyaning ijobiy ta’sirlaridan biri, bu – resurslarning markazlashuvi
va   yirik   ishlab   chiqarish   samaradorligining   oshishidir.   Yakka   ishlab
chiqaruvchi   o‘z   faoliyatini   keng   miqyosda   olib   borishi   natijasida   miqyos
iqtisodini   qo‘lga   kiritishi   mumkin.   Bu   esa   ishlab   chiqarish   xarajatlarini
kamaytiradi va uzoq muddatli investitsiyalarni rag‘batlantiradi. Masalan, katta
miqyosdagi   elektr   stansiyalari   yoki   temir   yo‘l   tarmoqlari   kabi   infratuzilma
loyihalari   faqat   monopolistik   sharoitda   samarali   tarzda   amalga   oshirilishi
mumkin.
Monopoliya,   shuningdek,   tadqiqot   va   innovatsiyalarga   ko‘proq   mablag‘
ajratish   imkonini   beradi.   Yakka   hokim   kompaniyalar   ko‘pincha   katta
daromadga ega bo‘lgani sababli ilmiy tadqiqotlar va texnologik yangiliklarga
investitsiya   kiritishga   qodir   bo‘ladi.   Aynan   monopolistlarning   moliyaviy
imkoniyatlari   tufayli   ba'zan   jadal   texnologik   taraqqiyot   sodir   bo‘ladi. 27Masalan,   farmatsevtika   sohasidagi   yangi   dori   vositalarining   yaratilishi
ko‘pincha yirik monopolistik kompaniyalarning uzoq muddatli investitsiyalari
evaziga   amalga   oshadi.   Bundan   tashqari,   monopoliyalar   muhim   ijtimoiy
ahamiyatga   ega   tarmoqlarda   xizmat   ko‘rsatishni   kafolatlab   berishi   mumkin.
Ayrim   holatlarda   bozorda   faqat   birgina   yirik   kompaniya   mavjud   bo‘lgani
sababli, barcha hududlarga birdek sifatli xizmat yetkazib beriladi. Bu ayniqsa
suv   ta’minoti,   elektr   energiyasi,   transport   infratuzilmasi   kabi   sohalarda
muhim ahamiyat kasb etadi. Ammo monopoliya sharoitining salbiy tomonlari
ijobiy tomonlaridan ko‘ra ko‘proq va iqtisodiy rivojlanish uchun xavfliroqdir.
Monopoliyaning   eng   katta   salbiy   ta’siri   –   narxlarning   sun’iy   ravishda
oshirilishidir. Yakka ishlab chiqaruvchi o‘z narx siyosatini bozordagi talabga
emas,  balki   o‘z  manfaatiga  qarab  belgilaydi. Natijada  iste’molchilar  ko‘proq
to‘lashga   majbur   bo‘ladilar   va   ularning   xarid   qobiliyati   pasayadi.   Bundan
tashqari,   raqobatning   yo‘qligi   mahsulotlar   sifati   va   xizmat   darajasining
pasayishiga   olib   keladi.   Monopolist   kompaniya,   raqiblar   bo‘lmagani   uchun,
mahsulotlarini yangilash, xizmat ko‘rsatish sifatini oshirishga kamroq ehtiyoj
sezadi. Bu esa o‘z navbatida, iste’molchilar manfaatlariga zarar yetkazadi va
umumiy   iqtisodiy   samaradorlikni   pasaytiradi.   Yana   bir   salbiy   oqibat   –
innovatsion   faoliyatning   susayishi.   Garchi   monopoliyalar   katta   daromadlar
evaziga   ilmiy   tadqiqotlar   olib   borishga   imkoniyatga   ega   bo‘lsalar-da,   ular
ko‘pincha o‘z hukmron mavqeini saqlab qolishga harakat qiladilar va yangilik
kiritishga   yetarli   motivatsiya   sezmaydilar.   Natijada,   texnologik   taraqqiyot
sekinlashadi va jamiyatning umumiy rivojlanish sur'atlari pasayadi.
Monopoliyalarning   iqtisodiy   tizimga   yana   bir   salbiy   ta’siri   —
resurslarning   noto‘g‘ri   taqsimlanishidir.   Monopolistlar   ko‘pincha   ishlab
chiqarish   hajmini   sun’iy   ravishda   cheklab,   tovar   va   xizmatlarga   taqchillik
yaratadilar.   Bu   holat   narxlarning   o‘sishiga   va   umumiy   farovonlikning
pasayishiga olib keladi. Shu bilan birga, monopoliyalar iqtisodiy tengsizlikni
kuchaytiradi. Yirik monopolist kompaniyalar o‘z foydasini oshirib borar ekan, 28aholi   daromadlari   o‘rtasidagi   tafovut   kengayadi.  Bu   esa   ijtimoiy   adolatsizlik
va siyosiy beqarorlik xavfini oshiradi. 9
Raqamli iqtisodiyot sharoitida esa monopoliyaning salbiy ta’sirlari yanada
murakkablashmoqda. Bugungi kunda yirik internet kompaniyalari — Google,
Facebook,   Amazon   va   boshqalar   —   o‘z   platformalarida   foydalanuvchilar
ma’lumotlarini   to‘plash   va   ulardan   foydalangan   holda   bozorda   hukmronlik
qilish   imkoniyatiga   ega   bo‘lmoqdalar.   Ular   raqobatchilar   uchun   to‘siqlar
yaratadi   va   axborot   oqimini   nazorat   qilish   orqali   demokratik   qadriyatlarga
ham   tahdid   soladi.   Shunday   ekan,   zamonaviy   iqtisodiy   sharoitda
monopoliyaga   qarshi   siyosatning   ahamiyati   yana-da   oshmoqda.   Hukumatlar
monopoliyalarni   cheklash,   raqobatni   rag‘batlantirish   va   iste’molchilar
manfaatlarini   himoya   qilish   uchun   qattiq   choralar   ko‘rishga   majbur
bo‘lmoqda.
Ba’zi   hollarda   tabiiy   monopoliyalarni   saqlab   qolish   maqsadga   muvofiq
bo‘lsa-da,   ular   ustidan   qat’iy   davlat   nazorati   o‘rnatilishi   shart.   Masalan,   suv
ta’minoti, elektr energiyasi kabi sohalarda tabiiy monopoliyalar mavjud, lekin
ularning narx siyosati va xizmat sifati qat’iy regulyatsiya qilinadi.
Bundan   tashqari,   monopoliyalar   faoliyatini   shaffof   qilish   va   ular   ustidan
jamoatchilik   nazoratini   kuchaytirish   ham   muhim.   Shu   orqali
monopolistlarning suiiste’mol qilish holatlari oldi olinadi va bozorda ma’lum
darajada   adolatli   sharoitlar   yaratiladi.   Monopoliya     iqtisodiy   tizimda   bir
vaqtning   o‘zida   ham   foydali,   ham   zararli   rol   o‘ynaydi.   Agar   monopoliyalar
samarali   boshqarilsa   va   raqobat   mexanizmlari   bilan   uyg‘unlashtirilsa,   ular
iqtisodiy   o‘sish   va   ijtimoiy   farovonlikka   xizmat   qilishi   mumkin.   Aks   holda
esa,  monopoliyalar  jamiyat   uchun salbiy  oqibatlarga  olib keladi:   narxlarning
oshishi,   sifatning   pasayishi,   innovatsiyaning   susayishi   va   ijtimoiy
adolatsizlikning kuchayishi.
9
  Davlatov Z. "Raqobat va monopoliyani tartibga solish: tahlil va takliflar", Toshkent: Ilm Ziyo, 
2020. 29Monopoliyaning ijobiy va salbiy ta’sirlari (2024-yil holatiga ko‘ra)
Ko‘rsatkich Ijobiy ta’sirlar Salbiy ta’sirlar Bugungi kunga 
oid misol (2024)
Narxlar Katta ishlab 
chiqarish orqali 
xarajatlar pasayishi Monopolistlar 
narxni sun'iy 
oshiradi Amazon xizmat 
narxlari 2024-
yilda 12% oshdi
Innovatsiyalar Katta moliyaviy 
resurslar hisobiga 
ilmiy tadqiqotlar Innovatsiya 
rag‘batsizligi, 
sust rivojlanish Google 
sanksiyalari: 2,3 
mlrd yevro jarima
Ishlab chiqarish 
samaradorligi Miqyos iqtisodi 
tufayli tejamkorlik Bozorda sun'iy 
cheklovlar va 
taqchillik Tesla 
kompaniyasining 
ishlab chiqarish 
monopoliyasi
Bozorga kirish 
imkoniyati Katta investitsiya 
talab qilinmaydi Yangi 
raqobatchilar 
uchun yuqori 
to‘siqlar Meta 
kompaniyasiga 
yangi raqiblar 
kirishi qiyinlashdi
Iste’molchilarnin
g tanlov 
imkoniyati Markazlashgan 
xizmatlar sifatining 
yaxshilanishi Tanlov 
imkoniyatining 
kamayishi App Store’da 
ilovalar narxi 
nazorati 
cheklangan
Raqamli sektor 
hukmronligi Global tarmoqlarni 
rivojlantirish Foydalanuvchi 
ma’lumotlarining
suiiste'moli Facebook 1,2 
mlrd dollar 
jarimaga tortildi
Ijtimoiy adolat Tashkiliy tizimlarda 
teng taqsimot 
imkoniyati Daromad 
tengsizligi 
kuchayadi AQShda 10% boy
qatlam 71% 
umumiy boylikka 
egalik qiladi
Infratuzilma  Milliy  Davlat  O‘zbekistonda  30sohalari infratuzilmalarni 
rivojlantirish nazoratisiz 
xizmat sifati 
pasayadi tabiiy 
monopoliyalar 
nazorati 
kuchaytirildi
Raqobatga ta’siri Katta loyihalar 
uchun imkoniyat 
yaratadi Raqobatni 
butunlay 
bostiradi EU monopoliyaga
qarshi yangi 
qonunlar kuchga 
kirdi
Umumiy 
iqtisodiy 
rivojlanish Infratuzilma va 
texnologik yutuqlarni
oshiradi Samaradorlikning
umumiy 
pasayishi Dunyo bozorida 
monopoliyalashuv
18% ga oshdi
2.3.   Monopoliyaga   qarshi   kurashish   va   raqobat   muhitini
rivojlantirish choralari
Monopoliya   iqtisodiy   tizimda   ko‘plab   salbiy   oqibatlarga   sabab   bo‘lishi
mumkin.   Narxlarning   sun’iy   oshirilishi,   mahsulot   sifatining   pasayishi,
innovatsiyalar   sustlashuvi   va   raqobatning   cheklanishi   bularning   eng
muhimlaridandir. Shu sababli butun dunyoda monopoliyaga qarshi  kurashish
va raqobat muhitini rivojlantirish dolzarb iqtisodiy va siyosiy vazifalardan biri
hisoblanadi.   Bu   kurash   nafaqat   iqtisodiy   adolatni   ta’minlash,   balki   ijtimoiy
barqarorlikni saqlab qolish uchun ham muhim ahamiyat kasb etadi.
Monopoliyaga   qarshi   kurashish   choralari,   avvalo,   qonunchilik   bazasini
mustahkamlash   bilan   boshlanadi.   Raqobatni   tartibga   soluvchi   qonunlar
monopolistik   xatti-harakatlarni   aniqlash   va   ularni   cheklash   uchun   aniq
mezonlar   belgilab   beradi.   Misol   uchun,   AQShda   1890-yilda   qabul   qilingan
"Sherman Act" monopoliyaga qarshi kurashning birinchi asosiy huquqiy asosi
bo‘ldi.   Bugungi   kunda   ham   ko‘plab   davlatlar   antimonopoliya   qonunlarini 31yangilab,   bozorda   raqobatni   rag‘batlantirish   uchun   zamonaviy   choralarni
ko‘rmoqda.
Shuningdek,   monopolistik   amaliyotlarni   aniqlash   va   jazolash   uchun
maxsus   organlar   tashkil   etiladi.   Masalan,   Yevropa   Ittifoqida   Raqobat
Boshqarmasi,   AQShda   esa   Federal   Savdo   Komissiyasi   va   Adliya
Departamenti   mavjud.   O‘zbekistonda   esa   "Raqobatni   rivojlantirish   va
iste’molchilar   huquqlarini   himoya   qilish   qo‘mitasi"   faoliyat   yuritadi.   Bu
organlar   bozordagi   dominant   kompaniyalarning   harakatlarini   doimiy   nazorat
qiladi va kerak bo‘lsa, ularni jarimaga tortadi yoki faoliyatini cheklaydi.
Monopoliyaga   qarshi   kurashda   muhim   choralardan   biri   —   kartel
kelishuvlarga qarshi  qat’iy choralar ko‘rishdir. Kartellar — bu bozordagi bir
necha   yirik   kompaniyalarning   yashirin   ravishda   narxlarni   yoki   ishlab
chiqarish   hajmini   kelishib   olishidir.   Bunday   kelishuvlar   raqobatni   butunlay
buzadi   va   iste’molchilarga   zarar   yetkazadi.   Shu   sababli   kartel   faoliyatini
aniqlash   va   uni   jazolash   har   bir   davlatning   raqobat   siyosatida   ustuvor   o‘rin
egallaydi.
Yana   bir   muhim   choralar   toifasi   —   bozorga   kirish   imkoniyatlarini
kengaytirish   va   sun’iy   to‘siqlarni   olib   tashlashdir.   Yangi   kompaniyalar   va
kichik   biznes   subyektlari   uchun   bozorga   kirish   imkonini   yaratish   raqobatni
kuchaytiradi   va   monopolistlarning   bozordagi   hukmronligini   zaiflashtiradi.
Shuning   uchun   davlatlar   startaplarni   qo‘llab-quvvatlash,   texnologik
inkubatorlarni   rivojlantirish,   kredit   resurslariga   erkin   kirishni   ta’minlash
siyosatini yuritadilar.
Monopoliyaga   qarshi   kurashda   shaffoflik   va   oshkoralik   tamoyillarining
ahamiyati   ham   beqiyosdir.   Bozordagi   barcha   ishtirokchilar   teng   sharoitda
harakat   qilishi   uchun   axborotlarning   ochiqligi   ta’minlanishi   kerak.   Ayniqsa,
yirik kompaniyalar faoliyati, ularga berilayotgan davlat imtiyozlari va soliqlar
bo‘yicha   to‘liq   va   shaffof   ma’lumotlarning   mavjudligi   raqobat   uchun   juda
muhim. 32Davlat   xaridlari   sohasida   ham   monopoliyaga   qarshi   kurashish   choralari
ko‘riladi.   Tender   va   konkurs   jarayonlarining   ochiqligi,   adolatli   va
raqobatbardosh shartlarda o‘tkazilishi monopoliyalashuvga qarshi kurashning
muhim   yo‘nalishidir.   Raqobatbardosh   xarid   tizimi   nafaqat   davlat
resurslarining samarali sarflanishini ta’minlaydi, balki kichik va o‘rta biznesni
rivojlantirish uchun ham imkoniyat yaratadi.
Bugungi   kunda   monopoliyaga   qarshi   kurashish   global   xususiyat   kasb
etmoqda.   Transmilliy   kompaniyalar   faoliyatining   kengayishi,   raqamli
platformalarning   hukmronligi,   sun’iy   intellekt   va   algoritmik   boshqaruv
asosida   narx   belgilash   tizimining   shakllanishi   yangi   muammolarni   keltirib
chiqarmoqda.   Shu   bois,   xalqaro   miqyosda   raqobat   siyosatini
muvofiqlashtirish va hamkorlikni rivojlantirish dolzarb vazifaga aylanmoqda.
Xalqaro   tashkilotlar,   jumladan,   Jahon   Savdo   Tashkiloti   (WTO),
Birlashgan   Millatlar   Tashkiloti   (UNCTAD)   va   Yevropa   Komissiyasi
monopoliyaga   qarshi   siyosatni   mustahkamlash   bo‘yicha   tavsiyalar   ishlab
chiqmoqda.   Davlatlar   o‘rtasida   axborot   almashinuvini   kuchaytirish,   global
kartellarga   qarshi   birgalikda   kurashish   va   transmilliy   kompaniyalar   ustidan
nazoratni oshirish choralari ko‘rilmoqda. Shuningdek, yangi texnologiyalar va
raqamli   iqtisodiyot   sharoitida   monopoliyaga   qarshi   siyosatni   moslashtirish
talab   etilmoqda.   Internet   platformalari,   sun’iy   intellekt   va   ma’lumotlar
bazalari asosida faoliyat yurituvchi kompaniyalar uchun alohida regulyatorlar
va maxsus tartibga solish mexanizmlari ishlab chiqilmoqda.
Mahalliy   darajada   esa   monopoliyaga   qarshi   kurashish   uchun   yetarli
iqtisodiy   va   institutsional   infratuzilma   shakllantirilishi   kerak.   Raqobatni
rag‘batlantirish   uchun   ta’lim   tizimida   tadbirkorlik   va   erkin   raqobat
madaniyatini rivojlantirish ham muhim ahamiyatga ega.
Monopoliyaga   qarshi   siyosat   faqat   jazolash   choralaridan   iborat   bo‘lib
qolmasligi   kerak.   Asosiysi   —   sog‘lom   raqobat   muhiti   yaratish,   yangi 33ishtirokchilarning   bozorga   kirishini   osonlashtirish,   innovatsiyalarni
rag‘batlantirish va iste’molchilar manfaatlarini himoya qilishdan iborat.
Bundan   tashqari,   monopolistik   xatti-harakatlarning   oldini   olish   uchun
kompaniyalar   o‘rtasida   raqobat   madaniyatini   rivojlantirish   zarur.   Barcha
biznes subyektlari raqobatni adolatli va qonuniy asosda olib borishlari kerak.
Shu   maqsadda,   muntazam   ravishda   raqobat   siyosatini   takomillashtirish,
antimonopoliya   qonunchiligini   zamon   talablariga   mos   ravishda   yangilash   va
jamoatchilikning   raqobat   madaniyatini   oshirish   yo‘lida   chora-tadbirlar
ko‘rilishi lozim.
O‘zbekistonda   ham   oxirgi   yillarda   monopoliyaga   qarshi   kurash   va
raqobatni rivojlantirish borasida  sezilarli  yutuqlarga erishilmoqda. Raqobatni
rivojlantirish   va   iste’molchilar   huquqlarini   himoya   qilish   qo‘mitasi   faoliyati
kuchaytirilib,   bozor   ishtirokchilari   o‘rtasida   adolatli   raqobat   shartlarini
yaratishga katta e’tibor qaratilmoqda.
Raqobatni   rivojlantirish   bo‘yicha   davlat   dasturlari,   monopolistik
to‘siqlarni kamaytirish, kichik va o‘rta biznes subyektlariga ko‘mak ko‘rsatish
bo‘yicha mexanizmlar ishlab chiqilmoqda. Ayniqsa, davlat ishtirokidagi yirik
korxonalarning faoliyatini raqobat sharoitida olib borish va ularni bosqichma-
bosqich   xususiylashtirishga   oid   islohotlar   diqqat   markazida   turibdi.
Monopoliyaga     qarshi   kurashish   va   raqobat   muhitini   rivojlantirish   choralari
iqtisodiy   barqarorlik,   innovatsiyalar   va   iste’molchilar   farovonligi   uchun
asosiy   shartlardan   biridir.   Kuchli   va   sog‘lom   raqobat   muhitining   mavjudligi
jamiyat taraqqiyoti va farovonligining eng muhim kafolatlaridan biridir. 34 Xulosa
Raqobat   va   yakka   hokimlik   iqtisodiy   tizimning   ajralmas   va   murakkab
jihatlarini   ifodalaydi.   Bozor   iqtisodiyotida   raqobat   erkinligi   ishlab
chiqaruvchilarning samarali faoliyat yuritishini, iste’molchilar ehtiyojlarining
to‘laqonli   qondirilishini   va   innovatsiyalarni   rag‘batlantirishni   ta’minlovchi
asosiy   kuch   sifatida   namoyon   bo‘ladi.   Raqobat   sharoitida   ishlab
chiqaruvchilar  o‘z mahsulotlari  va xizmatlarini takomillashtirish, xarajatlarni
kamaytirish va narxlarni maqbullashtirish uchun doimiy harakatda bo‘ladilar.
Aynan   erkin   va   sog‘lom   raqobat   muhiti   iqtisodiy   samaradorlik,   barqaror
o‘sish   va   ijtimoiy   farovonlikni   ta’minlashning   asosiy   omili   sifatida   qaraladi.
Raqobat   orqali   bozorda   doimiy   innovatsiya   jarayoni   yuzaga   keladi,
mahsulotlar   sifatining  oshishi   va  narxlarning  maqbullashuvi   ta'minlanadi,  bu
esa   iste’molchilarga   kengroq   tanlov   imkonini   beradi.   Biroq,   real   hayotda
raqobat jarayonlari doim ham ideal shaklda namoyon bo‘lavermaydi. Ko‘plab
iqtisodiy   tarmoqlarda   yoki   vaqt   o‘tishi   bilan   bozorda   yakka   hokimlik   –
monopoliya   shakllanadi.   Monopoliya   holatida   bozorda   yagona   ishlab
chiqaruvchining hukmron mavqega ega bo‘lishi natijasida raqobat cheklanadi,
narxlar sun’iy ravishda oshiriladi va mahsulot sifatiga bo‘lgan talab susayadi.
Yakka   hokimlikning   iqtisodiyotga   ta’siri   ham   ijobiy,  ham   salbiy   bo‘lishi
mumkin. Ijobiy tomoni shundaki, monopoliyalar ba’zi sohalarda — xususan,
infratuzilma,   energetika   kabi   tarmoqlarda   miqyos   iqtisodi   orqali
samaradorlikni   oshirishi   va   yirik   loyihalarni   amalga   oshirish   imkonini
yaratishi   mumkin.   Monopolistlarning   katta   moliyaviy   salohiyati   ilmiy
tadqiqotlar va innovatsiyalarga sarmoya kiritish imkonini beradi.
Ammo   monopoliyaning   salbiy   oqibatlari   ko‘pincha   ustunlik   qiladi.
Bozorda raqobatning yo‘qligi mahsulotlar va xizmatlar sifatining pasayishiga,
innovatsiya jarayonining sustlashishiga, narxlarning haddan tashqari oshishiga
va umumiy iqtisodiy  samaradorlikning kamayishiga olib keladi. Monopoliya
sharoitida   iste’molchilar   uchun   tanlov   imkoniyati   cheklanadi,   resurslar 35noto‘g‘ri taqsimlanadi va iqtisodiy tengsizlik kuchayadi. Shu bois, zamonaviy
iqtisodiy siyosatda monopoliyaga qarshi kurashish va raqobatni rivojlantirish
ustuvor vazifalardan biri sifatida qaralmoqda. Monopolistik xatti-harakatlarni
aniqlash   va   bartaraf   etish,   bozorda   adolatli   va   sog‘lom   raqobat   shart-
sharoitlarini   yaratish   uchun   davlat   tomonidan   turli   chora-tadbirlar
ko‘rilmoqda.   Bugungi   globallashuv   va   raqamli   iqtisodiyot   sharoitida
monopoliyaga   qarshi   kurashish   yanada   murakkab   va   dolzarb   ahamiyat   kasb
etmoqda.   Transmilliy   kompaniyalar,   raqamli   platformalar   va   sun’iy   intellekt
asosida   ishlaydigan   tizimlar   raqobatga   nisbatan   yangi   tahdidlarni   yuzaga
keltirmoqda.   Shu   sababli,   monopoliyaga   qarshi   siyosat   nafaqat   an’anaviy
sanoat   tarmoqlarida,   balki   raqamli   iqtisodiyot   sohalarida   ham   faol   olib
borilishi zarur.
Xulosa qilib aytganda, raqobat va yakka hokimlik iqtisodiy jarayonlarning
ikki   qarama-qarshi   kuchidir.   Raqobat   iqtisodiy   erkinlik,   innovatsiyalar   va
barqaror   rivojlanishni   ta’minlasa,   monopoliya   iqtisodiy   samaradorlikka   va
iste’molchilarning   manfaatlariga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatishi   mumkin.   Shu
boisdan,   iqtisodiyotni   boshqarish   va   tartibga   solishda   raqobatni   qo‘llab-
quvvatlash,   monopolistik   xatti-harakatlarni   cheklash   va   adolatli   iqtisodiy
sharoitlar   yaratishga   doimo   alohida   e’tibor   qaratilishi   zarur.   Faqat   erkin
raqobat   va   monopoliyalashuvga   qarshi   samarali   choralar   yordamidagina
zamonaviy   iqtisodiyotda   barqaror   o‘sish,   innovatsiyalar   va   ijtimoiy
farovonlikni ta’minlash mumkin. 36Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019-yil   14-iyundagi   PF–5742-
son Farmoni   "Raqobatni rivojlantirish va monopoliyaga qarshi kurashish
tizimini tubdan takomillashtirish to‘g‘risida"
2) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020-yil 6-oktabrdagi PQ–4848-
son   Qarori   "Bozorlarda   raqobat   muhitini   rivojlantirish   va   davlat
ishtirokidagi korxonalarni xususiylashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida"
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2021-yil   24-fevraldagi   PQ–
5000-son   Qarori   "Raqobatni   rivojlantirish   va   iste’molchilar   huquqlarini
himoya   qilish   tizimini   yanada   takomillashtirish   chora-tadbirlari
to‘g‘risida"
4) Abdullaev   A.   "Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   raqobatni   rivojlantirish
masalalari", Toshkent: Iqtisodiyot, 2018.
5) Jo‘rayev   M.   "Monopoliyaga   qarshi   kurash   va   raqobatni   rivojlantirish
strategiyasi", Toshkent: Fan va texnologiya, 2019.
6) Rahmatov   I.   "Raqobat   nazariyasi   va   amaliyoti",   Toshkent:   Iqtisodiyot,
2020.
7) To‘xtamurodov   A.   "Bozor   iqtisodiyoti   va   raqobat   muhiti",   Toshkent:
Iqtisodiy fanlar, 2021.
8) Karimov   R.   "Tadbirkorlik   va   raqobat:   nazariya   va   amaliyot",   Toshkent:
Yangi asr avlodi, 2017
9) O‘zbekiston   Respublikasi   Raqobatni   rivojlantirish   qo‘mitasi   materiallari,
Toshkent, 2022.
10) Porter   M.   "Raqobat   ustunligi"   (Competitive   Advantage),   tarjima,
Toshkent: Iqtisodiyot, 2019.
11) Stiglitz   J.   "Bozor   va   monopoliyaning   zamonaviy   nazariyasi",   Toshkent:
Innovatsiya, 2018.
12) Davlatov Z. "Raqobat va monopoliyani tartibga solish: tahlil va takliflar",
Toshkent: Ilm Ziyo, 2020. 3713) OECD   Report.   "Competition   Policy   in   the   Digital   Era",   2021-yil,   Parij,
OECD Publishing.
14) Mirzayev   A.   "Monopoliyaga   qarshi   kurashda   xalqaro   tajriba",   Toshkent:
Adolat, 2021.
15) UNCTAD   Report.   "Competition   Law   and   Policy   Review   2022",
Birlashgan Millatlar Tashkiloti, 2022.
16) Shermuhamedov   I.   "Raqobat   iqtisodiy   barqarorlik   omili   sifatida",
Toshkent: IQTISODIYOT, 2017.
17) European   Commission.   "Competition   Policy   Report   2023",   Bryussel,
2023.
18) Hayek F. "Bozor mexanizmlari va monopoliyaning oldini olish", tarjima,
Toshkent: Yangi asr, 2019.

Raqobat va yakka hokimlik

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha