Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 45000UZS
Размер 52.5KB
Покупки 0
Дата загрузки 31 Июль 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Arabov Amirbek

Дата регистрации 31 Июль 2024

7 Продаж

Rivojlangan mamlakatlarda ijtimoiy siyosat sohasidagi tajribalar

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
MIRZO ULUG BEK NOMIDAGI O ZBEKISTON MILLIYʻ ʻ
UNIVERSITETINING JIZZ А X FILI А LI
 “SIRTQI” F А KULTETI
 “IQTISODIYOT” YO N	
ʻ А LISHI 
2-BOSQICH 551-22-GURUH TALABASI 
RAXMATILLAYEV FATXULLANING
“Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish” F А NID А N
KURS ISHI
Mavzu:  Rivojlangan mamlakatlarda ijtimoiy siyosat sohasidagi tajribalar
va ulardan O‘zbekistonda foydalanish yo‘llari.
Bajardi:          Raxmatillayev F
Ilmiy rahbar: Nizamitdinov A
Jizzax-2024
1  
  Mundarija. 
Kirish………………………………………………………………………..….…….3-5 
I BOB.   IQTISODIYOT NAZARIYASI TIZIMIDAGI ISHSIZLIK ………...…6-14 
1.1.   Ishsizlik   tushunchasi   va   turlari……...………………………….…………...……6-
11 
1.2.Zamonaviy   mehnat   bozoridagi   tendentsiyalarni   tahlil   qilish…………………….11-
14 
II   BOB.   O‘ZBEKISTON   RESPUBLIKASIDA   MEHNAT   BOZORI   TAHLILI15-
33 
2.1.   O'zbekistonda   bandlik   tendentsiyalari……………………………………….….15-
21  
2.2. Mehnat migratsiyasining mehnat bozoriga ta'siri………………………………21-27
2.3.   Bandlik   sohasida   amaldagi   qonunchilik   normalarini   baholash   …………..…………..27-
33 
Xulosa va takliflar………………………...……………………………………….34-36
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yhati…………………………………….........……….37
2  
  Kirish. 
Mavzuning  dolzarbligi. Mehnat  bozori  bozor  tuzilishining muhim  qismidir  iqtisodiyot,
chunki   bu   sohada   rivojlanayotgan   munosabatlar   ta'sir   qiladi   mamlakat   aholisining
ko'pchiligining   shoshilinch   ehtiyojlari   va   mavjud   aniq   ifodalangan   ijtimoiy   xarakter.
Muhim   oqibatlardan   biri   mehnat   bozorida   yuzaga   kelgan   ishsizlik   -   deyarli   muqarrar
ijtimoiy   hayot   hodisasi.   Bandlikni   ta’minlash   eng   muhim   ijtimoiy   ustuvor   vazifadir
O'zbekiston   Respublikasi   siyosati.   Mamlakatda   mustaqillik   yillarida   amalga   oshirish
yuzasidan   maqsadli   kompleks   chora-tadbirlar   amalga   oshirilmoqda   iqtisodiy
jadallashtirishga   qaratilgan   ijtimoiy-iqtisodiy   islohotlar   o'sish,   ish   o'rinlari   yaratish,
ishsizlikning   qisqarishi   va   farovonlikning   oshishi   mamlakatning   barcha   hududlarida
aholi.   Buning   tasdig'i   sifatida   ishsizlik   va   bandlik   eng   muhim   makroiqtisodiy
muammolardan biri har bir  insonga ta'sir  etuvchi  so'zlar  berilishi  mumkin O‘zbekiston
Respublikasi   Prezidenti   “Inson   qanday   ish   bilan   ta’minlanganligidan,   oilasining
farovonligiga, hayotga munosabatiga bog'liq, pirovardida -jamiyatimiz barqarorligi”.
Kurs ishi tadqiqotining maqsadi muammoni o'rganish va tahlil qilishdir ishsizlik va uni
bartaraf   etish  yo'llari,  unga  qarshi   kurashda   jahon  tajribasini  hisobga   olish   ishsizlik   va
uni O'zbekiston Respublikasida qo'llash imkoniyati.
Kurs   ishining   maqsadi   –   Kurs   ishida   ko'rsatilgan   maqsadga   muvofiq   ish   quyidagi
vazifalarni   bajaradi:"mehnat   bozori",   "mehnat   resurslari"   tushunchalarining   mohiyatini
oching.   iqtisodiy   nazariya   tizimida   ishsizlikni   tahlil   qilish,   mehnat   bozorining   hozirgi
holatini tavsiflash va mehnat resurslari.
Kurs ishining tuzilishi   – kirish,ikki bob, xulosa, foydalanilgan adabiyotlar ro‘yhatidan
iborat bo‘lib ja’mi __ sahifani tashkil etadi.  
 
3  
   
 
 
I BOB. IQTISODIYOT NAZARIYASI TIZIMIDAGI ISHSIZLIK
1.1.   Ishsizlik tushunchasi va turlari. 
  Ishsizlik   muammolari   tadqiqisiz   mehnat   bozori   va   ijtimoiy-mehnat
munosabatlarini   to’la   tasavvur   etib   bo’lmaydi.   Ishsizlik   –   bu,   bozor   iqtisodiyotining
ajralmas xususiyatidir. 
Ishsizlik   muammosini   o’rganishdan   asosiy   maqsad   -   aholining   ish   bilan
bandligini   oshirish   orqali   mamlakat   ishlab   chiqarishini   kengaytirish   va   aholi   turmush
darajasini yanada yaxshilashga aloqador tadbirlar ishlab chiqishdan iborat. Jamiyatdagi
ishsizlik   darajasini   pasaytirish   uchun   qo’shimcha   ish   joylarini   yaratish,   ularni   ishga
tushirish aholining tabiiy o’sishidan orqada qolmasligi kerak.
Ma’lumki,   O’zbekiston   dunyo   hamjamiyati   davlatlari   o’rtasida   aholisining   jadal
o’sib   borayotganligi   bilan   ajralib   turadi.   Respublikamiz   aholisi   soni   har   yili   o’rtacha
550-600   ming   kishiga,   mehnatga   layoqatli   aholi   soni   esa   250-300   ming   kishiga
ko’paymoqda.  Bunday vaziyat  o’z navbatida  aholining ish bilan bandligini  oshirish va
ishsizlikni kamaytirish borasida uzluksiz tadqiqot olib borishni taqozo etmoqda. Buning
uchun   esa   ishlab   chiqarishni   kengaytirish,   yangi   ish   joylarini   yaratish   bo’yicha   chora-
tadbirlar   ishlab   chiqish   zarur.   Aks   holda,   ishsizlar   sonining   ortib   borishi   aholining
turmush   darajasining   pasayishiga   olib   keladi.   Shu   nuqtai   -   nazardan   avvalambor,
ishsizlik tushunchasi va uning mazmunini  chuqurroq o’rganmog’imiz lozim.
Odatda,   jahon   mamlakatlari   ishsizlik   tushunchasini   BMT,   Xalqaro   Mehnat
Tashkiloti   (XMT),   Iqtisodiy   hamkorlik   va   rivojlanish   jamiyati   talablariga   ko’ra   ishlab
chiqishadi.   Xalqaro   mehnat   tashkilotining   13-konvensiyasi   ta’rifiga   binoan   «ishsiz
shaxslar»   deganda,   -   ish   joylariga   ega   bo’lmagan,   ishlashga   tayyor   va   ish   izlayotgan
fuqarolar   tushuniladi.   Mana   shu   asosiy   shartlarga   rioya   qilgan   holda,   turli
4  
  mamlakatlarda   fuqaroni   ishsiz   shaxs   deb   e’tirof   etish   uchun   qo’shimcha   shartlar   talab
qilinadi. 
Masalan,   Amerika   Qo’shma   Shtatlarida   so’nggi   bir   hafta   mobaynida   ish   bilan
band   bo’lmagan,   so’nggi   to’rt   hafta   davomida   ishga   joylashishga   (bevosita   ish
beruvchiga   yoki   ish   bilan   ta’minlash   davlat   xizmatiga   murojat   etish   orqali)   harakat
qilgan,   mehnat   qilish   qobiliyatiga   ega   bo’lgan   fuqarolar   ishsiz   shaxs   deb   e’tirof
etiladilar. 
Yaponiyada ishsiz shaxs deb so’nggi bir hafta davomida bir soat ham ishlamagan,
Buyuk   Britaniyada   esa,   so’nggi   bir   hafta   mobaynida   ishlamagan,   shu   davr   mobaynida
ish   qidirgan   yoki   kasalligi   tufayli   ish   qidirish   imkoniyatiga   ega   bo’lmagan   fuqarolar
tushiniladi. 
Ayrim   malakatlarning   qonun   hujjatlariga   binoan   ishsiz   deb,ishdan     bo’shatilgan
va mehnat stajiga ega bo’lganlar tushuniladi.
O’zbekiston   Respublikasining   «Aholini   ish   bilan   ta’minlash   to’g’risida»gi
Qonuniga binoan «… ishsiz shaxs deb, mehnatga qobiliyatli (o’n olti yoshdan boshlab
to   pensiya   bilan   ta’minlash   huquqini   olgunga   qadar),   ishga   va   ish   haqiga   (mehnat
daromadiga)   ega   bo’lmagan,   ish   qidiruvchi   shaxs   sifatida   mahalliy   mehnat   organida
ro’yxatga olingan, mehnat qilishga, kasbga tayyorlash va qayta tayyorlashdan o’tishga,
malakasini oshirishga tayyor mehnatga qobiliyatli shaxslar etirof etiladi».
Ishsiz shaxs deb e’tirof etish uchun quyidagi to’rtta shart mavjud bo’lishi lozim.
Birinchi   shart   –   fuqaro   mehnatga   qobiliyatli   bo’lishi   va   amaldagi   qonun
hujatlariga binoan pensiya ta’minoti huquqigga ega bo’lmasligi kerak. Huquqiy jihatdan
mehnat   qilish   qobiliyatining   quyi   darajasi,   «Mehnat   kodeksi»ning   77-moddasiga
muvofiq 16 yosh deb belgilangan.
Ikkinchi shart – fuqaro ishga va ish haqiga (mehnat daromadiga) ega bo’lmasligi
lozim.
Uchinchi   shart   –   fuqaro   ishlashga   tayyor   bo’lishi   lozim.   Fuqaroning   ishlashga
tayyor   ekanligi,   uning   mahalliy   mehnat   organiga   ish   qidirib   rasimy   murojaat   qilishi,
5  
  belgilangan muddatlarda mehnat organida qaytadan ro’yxatdan o’tib turishi va   mehnat
organlari tomonidan taklif qilingan maqbul ishni qabul qilish holatlari tasdiqlaydi.
To’rtinchi shart – fuqaro barcha tegishli hujjatlarni taqdim qilgan holda mahalliy
mehnat organida ish qidiruvchi shaxs sifatida ro’yxatdan o’tishi lozim. 
Ishsizlik   tushunchasiga   aniqlik  kiritib,   shuni   ta’kidlash   kerakki,   ishsizlar   –  bular
shunday   kishilarki,   ular   mehnat   bozorida   o’z   xizmatlarini   faollik   bilan   taklif   qiladilar,
ish qidiradilar, bu narsa ish bilan bandlikning iqtisodiy munosabatlarini tartibga solishda
davlat   tomonidan   hisobga   olinishi   darkor.   Ba’zan   «ishsizlar»   tushunchasining   xalq
xo’jaligida ish bilan band bo’lmagan mehnatga qobiliyatli aholi sifatida keng ma’noda
talqin   qilinishi   maqbul   emas,   chunki   u   faol   ish   qiridayotganlarni   ham,   ish
qidirmayotganlarni   ham,   shuningdek,   haq   to’lanadigan   ish   o’rnini   egallash   uchun
da’vogarlik   qilayotgan,   lekin   unga   o’zining   kasb-malaka   jihatidan   yaroqli,   sog’lig’i,
ichki   uyushqoqligi   bilan   mos   kelishiga   yordam   bermayotgan   shaxslar   ham   kiritilardi.
XMT   sandartlariga   ko’ra,   ishsizlar   sirasiga   muayyan   yoshga   yetgan,   hisobot   davri
mobaynida ishsiz bo’lib, darhol ishga tushishga tayyor bo’lib turgan va faollik bilan ish
qidirayotganlar kiritiladi. Shunday qilib, bozor iqtisodiyotiga o’tayotgan mamlakatlarda
ishsiz degan maqomga ega bo’lmoqchi bo’lgan kishi quyidagi mezonlarga mos kelishi
lozim:
ishsizlar   bandlik   xizmati   idoralarida   ish   qidiruvchi   sifatida   ro’yxatga   olinishlari
darkor;
ishsiz   deb   hisoblanish   uchun   odam   faollik   bilan   ish   qidirish   (odatda   bandlik
xizmatiga murojaat qilishdan bir - to’rt hafta ilgari) kerak bo’ladi;
ishsizlar   maqomi   va   ishsizlik   bo’yicha   nafaqa   olish   huquqi   faqat   ilgari   ishlagan
kishilarga beriladi;
ishsizlik ixtiyoriy ravishda boshlanmasligi lozim;
ishsiz   odam   o’zi   uchun   bandlik   xizmati   «mos   keladi»   deb   hisoblagan   ishga
joylashish taklifini rad qilmasligi lozim;
ishsizlar boshqa daromad manbalariga ega bo’lmasligi kerak;
6  
  ishsiz   odam   muayyan   oylar   mobaynida   ishsizlik   bo’yicha   nafaqa   olib   turadi,
shundan keyin nafaqaning miqdori kamaytirildi yoki uni to’lash mutlaqo to’xtatiladi.
Ishsizlik   darajasi   –   mehnat   bozorining   hozirgi   paytdagi   ahvoli   haqida   va   unda
muayyan vaqt mobaynida ro’y bergan o’zgarishlar to’g’risida tasavvur beradigan asosiy
ko’rsatkichdir. 
Ishsizlik   darajasi   (N)   davrning   boshi   (yoki   oxiri)dagi   ahvolga   ko’ra   tegishli
sanada ishsizlik maqomiga ega bo’lgan kishilar sonining (I) ana shu sanadagi iqtisodiy
faol aholi soniga (F) nisbati sifatida aniqlanadi:
IqI/F*100%
  Ishsizlik   darajasi   ko’pchilik   mamlakatlarda   iqtisodiyotni   rivojlantirishning   eng
muhim ijtimoiy omillaridan biri sifatida qaraladi. 
1.2.   Zamonaviy mehnat bozoridagi tendentsiyalarni tahlil qilish
Iqtisodiyot   ishlab   chikarishning   2   omilini,     ya`ni   moddiy   va   shaxsiy   omilini   tan
oladi. Mahsulot  yaratish jonli va moddiy mehnat sarflanmay turib,   vujudga kelmaydi.
Korxonalarga   rejalashtirish   buyicha   mustakillik   berilishi   xar   bir   korxona   ishlab
chikarish   va   mehnat   numdorligi   darajasiga   karab   kancha   ishchi   kuchi   kerakligini
mustakil rejalashtiradi.
Mehnat   resurslarini   tahlil   etishda   korxonani   ishchi   kuchi   bilan   ta`minlanishi   ish
vaqtidan   foydalanishi,     mehnat   umumdorligi   va   ularni   mahsulot   hajmiga   ta`siri
aniklanadi.  
Korxonani mehnat resurslari bilan ta`minlanishiga obyektiv baxo berish.
Mehnat  umumdorligi  ko`rsatkichlarini  uzgarishiga ta`sir  etuvchi  ijobiy va salbiy
omillarni mikdor jixatidan hisoblash.
Mehnat   resurslaridan   tulik   foydalanmaslik   natijasida   yukolgan   imkoniyatlarini
aniklash.
Bunday tahlil uchun kerakli ma`lumotlar mehnat resurslari buyicha hisobot F№1t
dan olinadi.
7  
  Mahsulot   ishlab   chikarish   rejasining   bajarilishi   va   uning   utgan   yilga   nisbatan
uzgarishi kup jixatdan korxonani mehnat resurslari bilan ta`minlanishiga boglikdir.
Mehnat resurslari xarakteriga kura 2 guruxga bulinadi.
1. Sanoatda ishlab chikarish xodimlari.
2. Noishlab chikarish xodimlari.
3. Sanoatda   ishlab   chikarish   xodimlari   tarkibiga   kuyidagi   kategoriyadagi
xodimlar kiradi.
4. Ishchi
5. Raxbar xodim va mutaxassislar
6. Xizmatchilar.
Tahlil  etishda sanoat  ishlab chikarish xodimlarini  reja bilan takkoslab korxonani
ishchi   kuchi   bilan   ta`minlanishi   aniklanadi.   Utgan   davr   bilan   takkoslash   esa   uning
dinamikasi,     ya`ni   utgan   yilga   nisbatan   ortishi   yoki   kamayishi   aniklanadi.   Mahsulot
ishlab   chikarish   rejasining   bajarilishi   mehnat   resurslarini   tarkibi   strukturasiga   xam
boglikdir.   Mahsulot   ishlab   chikarishni   avtomatlashtirish,     mexanizatsiyalash,     ilgor
texnologiyani   joriy   etilishi   va   tarmok   xususiyatiga   kura   korxonalar   mehnat   resurslari
buyicha xar xil strukturaga egadir. 
Struktura   bu   jami   sanoat   ishlab   chikarish   xodimlari   tarkibidagi   ishchilar,
xizmatchilar,  raxbar xodimlarning tutgan ulushi (salmogi) tushuniladi.
  Mehnat umumdorligini ortishi intesivlashining asosiy omildir. Mehnat 
umumdorligini ortishi mahsulot hajmini kupayishini ta`minlaydi,  xodimlar sonini bazis 
davriga nisbatan kiskarishiga erishiladi. Mehnat umumdorligi vaqt birligi ichida ishlab 
chikarilgan mahsulot yoki mahsulot birligi ishlab chikarish uchun sarflangan vaqt bilan 
ulchanadi. Iqtisodiy mehnat umumdorligi va jonli mehnat umumdorligi mavjuddir.
Iqtisodiy mehnat umumdorligini aniklash uchun milliy daromadni xodimlar soniga 
bulish orkali aniklanadi.
Bir xodimga to`g`ri keladigan mahsulot hajmiga ta`sir etuvchi omillarning tahlili.
Bir ishchiga to`g`ri keladigan mahsulot hajmiga,   ish vaqtidan foydalanish va 1 soatlik
ish unumining ta`siri.
8  
  Mehnat   shakli   xam   kupincha   mahsulotni   ishlab   chikarish   normallashtirilgan
korxonalarda   kuprok   kullaniladi.   Statistik   hisobotlarda   mehnat   umumdorligini
ifodalovchi   ko`rsatkich   bulib   bir   xodimga   to`g`ri   keladigan   urtacha   yillik   mahsulot
hisoblanadi.   Buni   aniklash   uchun   kiymat   shaklidagi   mahsulot   hajmi   sanoat   ishlab
chikarish xodimlarining ruyxat buyicha urtacha soniga bulinadi.
Tahlil   kilish  jarayonida  mehnat   unumdorldik ko`rsatkichlarini  bazis  davri   rejaga
nisbatan uzgarishi va ularga ta`sir etuvchi omillar aniklanadi.
Shu   jixatdan   ishchilarni   ish   vaqti   fondidan   kay   darajada   foydalanganligini   tahlil
etish muxim axamiyat kasb etadi. Tahlil uchun ma`lumotlar F№1T hisobotidan olinadi.
Bu   hisobotda   ishchilar   tomonidan   ishlangan   jami   kishi   kunlari   va   kishi   soatlari
ifodalangan. Tahlil etishda ishlangan kishi soatlarini bazis davri bilan takkoslanib uning
uzgarishiga ta`sir etuvchi omil aniklanadi.
Korxonada mehnat reserslaridan unumli foydalanish bozor iqtisodiyoti sharoitida 
muxim axamiyatga ega. Bu mavzuni urganishda mehnat resurslari bilan ta`minlanishi,  
ish vaqtidan foydalanish,  mahsulot hajmiga mehnat omillarining ta`siri xamda mehnat 
unumdorligi ko`rsatkichlari tahlil kilinadi.
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
9  
  II BOB. O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASIDA MEHNAT BOZORI TAHLILI 
2.1.  O'zbekistonda bandlik tendentsiyalari
                   Iqtisodchi olimlar o’rtasida ommaviy ishsizlikning haqiqiy sabablari qandayligi
to’g’risida turlicha qarshiliklar mavjud.
  Ma’lumki,   J.M.Keyns   «…ishsizlikning   davosi   sifatida   ish   haqini   pasaytirish
g’oyasini   qat’iy   inkor   etib,   o’ziga   investisiyalar,   davlat   xarajatlari   va   sof   eksportdan
tashqarii iste’mol xarajatlarini – bunda ham so’nggi – umumiy talabning asosiy qismini
ham qamrab oladigan umumiy talabdan kelib chiqadi».
Fikrimizcha,   O’zbekistonda   ishsizlikning   paydo   bo’lishi   va   o’sish   tarixi   aynan
Keyns   qarashlarining   to’g’riligini   isbotlaydi.   Ishsizlar   rasmiy   ro’yxatga   olingandan
boshlab,   ishsizlik   darajasi   ma’lum   darajada   muntazam   ortib  boradi,   ishga   joylashtirish
qanchalik yuqori bo’lsa, ishsizlik darajasi shunchalik nast bo’ladi.
Ish   bilan   bandlikning   keskin   kamayishi   iqtisodiyotdagi   tarkibiy   o’zgarishlar
(davlat   sektorining   kamayishi),   inflyasiya     hamda   xo’jalik   yuritishning   muqobil
shakllari (xususiy korxonalar, hissadorlik jamiyatlari) yetarlicha tez o’smaganligi tufayli
ko’pgina   korxonalarda   moliyaviy   ahvol   yomonlashuvi   natijasida   yuzaga   keladi.
Bularning   hammasi,   tabiiyki,   umumiy   talab   hajmida   salbiy   aks   etadi:   davlat   ta’siri
qisqaradi,   investisiya   faoliyati   sustlashadi,   iste’mol   xarajatlari   esa   inflyasiya   ta’sirida
turmush darajasining yomonlashuvi tufayli birmuncha kamayadi.
10  
  Demak,   O’zbekistonda   ishsizlik   o’sishining   asosiy   sababi   –   eng   avvalo   ishlab
chiqarishning qisqarishidir. Iqtisodiy o’sish dinamikasi bilan ishsizlik o’rtasidagi aloqa
uzviy bog’liq ko’rsatkichlardir.
Qoidaga   ko’ra,   g’arb   iqtisodchilari   iqtisodiy   o’sish   sur’atlarini   aholi   ish   bilan
bandligining   o’sish   sur’atlari   bilan,   tanazzulni   esa   ishsizlik   darajasining   o’sishi   bilan
bog’laydilar. Haqiqatdan ham, industrial turdagi normal ishlayotgan bozir iqtisodiyotida
iqtisodiy   o’sish   doimo   tarmoqlarning   rivojlanishi   va   kengayishini,   demak,   ish   bilan
bandlikning   ortishini   anglatadi.   Shunday   bo’lsada,   rivojlanayotgan   mamlakatlarda
bunday   bog’liqlik   ko’zga   ochiq   tashlanmaydi.   Masalan,   ko’pgina   rivojlanayotgan
mamlakatlarda   sanoatning   tez   o’sishi   ish   bilan   bandlikning   muvofiq   kengayishini
keltirib   chiqarmadi.   Iqtisodchilar   bu   hodisani   sanoatdagi   o’sish   sur’atlaridan   ancha
yuqori   bo’lgan   urbanizasiya   sur’atlari   hamda   qishloqdan   shaharga   ko’chib   kelayotgan
aholi malakasining pastligida deb izohlaydilar.
Aholining ish bilan bandlik dinamikasi, YaIM bilan ishsizlik o’rtasidagi bevosita
aloqaning   tasdiqlanmasligi   dastlabki   qarashda   mantiqan   zid   hodisadir.   Ikkita   dalil
kishini hayratga soladi: birinchidan, ishsizlikni YaIMning o’sishiga qiyosan ilgarilovchi
qisqarishi;   ikkinchidan,   ish   bilan   bandlikning   kamayishi   bilan   birga   ishsizlikning
qisqarishi. 
Fikrimizcha, bu hodisalarni faqat statistik xatoliklar va ishsizlik maqomini berish
shartlarining   murakkablashuvi   bilan   izohlab   bo’lmaydi.   Ko’rinishidan   yaxshi   bo’lgan
iqtisodiy o’sish ko’rsatkichlaridan ish bilan bandlikning kamayishini ikkita sabab bilan
izohlash   mumkin.   Birinchidan,   yashirin   ishsizlikning   yuqori   darajasi   saqlanganligi,   u
o’z potensialini xatto ayrim barqarorlik sharoitlarida ham ochiq bozorga chiqarib turadi.
Ikkinchidan,   yashirin   ish   bilan   bandlikning   ko’payishi,   u   ishchi   kuchi   va   ishsizlarning
sezilarli qismini ochiq mehnat bozoridan tortib turadi. 
Respublikamizda   ishsizlikning   paydo   bo’lish   sabablariga   ko’ra     quyidagi   asosiy
turlari ko’proq uchraydi:yashirin, bu asosan qishloq xo’jaligi ishlab chiqarish tarmoqlari
uchun   xarakterlidir   va   bu   haqiqiy   ish   kuchini   kamroq   miqdorda   talab   qiladi.   Amalda
ishsizlikning   yashirin   shakli   faqat   iqtisodiy   emas,   shu   bilan   birga   siyosiy   xususiyatga
11  
  ham   egadir.   Yashirin   ishsizlik   ishlab   chiqarishning   chuqur   tanazzuli   sharoitida
korxonalarda ortiqcha bandlikning saqlanib qolganligidan dalolat beradi;
mavsumiy,   ma’lum   bir   mavsumda   ish   bilan   bandlikni   ta’minlovchi,   qishloq   xo’jaligi
mahsulotlarini   ishlab   chiqarish   va   ularni   qayta   ishlash   va   tayyorlash   muddati   bilan
asoslangan.   Uni   normal   ishsizlik   jumlasiga   kiritish   mumkin.   Mavsumiy   ishsizlikning
hajmi ishchi kuchiga bo’lgan talab va taklif mavsumiy omillarining baravar ta’sir qilishi
sifatida   namoyon   bo’ladi;texnologik   o’zgaruvchan,   bu   shakli   masalan,   fan   -   texnika
yutuqlari natijasida qo’l mehnati o’rnini mashina egallashi natijasida yuzaga keladi;
tarkibiy, iqtisodiyotning yangi tarmoqlari paydo bo’lishi yoki eskisiga barham berilishi
va mulkchilik shakllarining o’zgarishi bilan yuzaga keladi. 
Ishsizlikning ijtimoiy - iqtisodiy mazmuni, sabablari va turlari nazariy asoslanishi
ishsizlik  holatining mezonlari  va ko’rsakichlari  ochib berilishini  taqozo qiladi. Chunki
ishsizlikning   asosiy   mezonlari   va   ko’rsatkichlari   mehnatga   layoqatli   aholi   oqilona
bandligini shakllantirishni tartibga solishda muhim ahamiyatga egadir.
Ishsizlik   holatining   demografik,   ijtimoiy,   iqtisodiy   va   boshqa   jihatlari   quyidagi
mezonlarda   o’z   aksini   topadi:   ishchi   kuchiga   talab   va   taklif   o’rtasida   bozor
muvozanatiga   erishish;   ishchi   kuchi   taklifini   kamaytirish;   ish   joylarini   ko’paytirish;
iqtisodiy faol aholining mehnatda ishtirokini oshirish; kadrlar malakasi, safarbarligi va
raqobatbardoshligini   oshirish;   aholining   mehnat   daromadlarini   ko’paytirish   va
boshqalar.
Mazkur   mezonlar   quyidagi   ishsizlik   ko’rsatkichlari   yordamida   aniqlanadi:
mavjud va yangi yaratilgan ish joylarining soni; bajarilgan ish vaqtining miqdori; aholi
jon boshiga ishlab chiqarilgan yalpi ichki mahsulotning hajmi; mahalliy va jalb etilgan
mehnat   resurslarining   soni;   aholining   migrasion   oqimi;   mehnatning   fond   va   energiya
bilan  qurollanishi;   ijtimoiy   infratuzilma  xizmatlarining  hajmi;   qishloq   xo’jaligi   har   bir
xodimining   yer   yuklanmasi;   o’rtacha   yillik   ish   haqi;   har   bir   aholining   uy-joy   bilan
ta’minlanishi;   mehnat   resurslarining   malaka   va   ma’lumot   darajasi;   sanoat
korxonalaridagi   asosiy   fondlardan   foydalanishning   smenalik   koeffisiyenti;   ijtimoiy
ishlab chiqarishda  ish bilan band bo’lmagan shaxslar  va ishsizlik  soni  hamda  ularning
nafaqa   miqdori;   mehnatning   umumiy   natijalaridan   va   ijtimoiy   infratuzilma
12  
  xizmatlaridan   qanoatlanish   darajasi;   mulkchilikning   turli   shakllari   va   mehnatni   tashkil
qilishning samaradorligi va hokazolar.
Ishsizlik   darajasining   tabiiy   miqdori   qancha   bo’lishi   mumkin,   degan   masala
ustida   iqtisodchilar   juda   ko’p   fikr   bildiradilar,   lekin   biror   mamlakatda   uning   aniq
miqdori   belgilangan   emas.   Masalan,   AQShda   ishsizlar   sonining   tabiiy   darajasi   1960
yillarda 4-6% ga ko’tarildi. Inflyasiya darajasi yuqori bo’lgan davrdagi ishsizlik darajasi
tabiiy   me’yoriy   holat   deb   ifodalanib,   ishlab   chiqarishning   potensial   imkoniyati   bilan
bog’liqlikda   bo’ladi.   Agar   bandlik   yuqori   bo’lib,   ishlab   chiqarishda   ham   ko’p   bo’lsa,
spiralsimon inflyasiya yuzaga keladi. 
Ishsizlik   darajasi   doimo   noldan   yuqori   bo’ladi,   chunki   ixtiyoriy   va   tarkibiy
ishsizlik   u   yoki   bu   ko’rinishda   mavjud   bo’ladi.   Lekin   ishsizlikning   tabiiy   darajasi
inflyasiyaning kuchayishini to’xtatib turadi. 
Hozirga   vaqtda   rivojlangan   mamlakatlarda   tabiiy   ishsizlik   darajasi   quyidagi
sabablarga ko’ra ortishi mumkin: 
1. Mehnatga o’smirlar, ayollarning jalb etilishi.
2. Davlatning   iqtisodiy   siyosati   ishsizlarga   kam   maosh   to’laydigan   ishlarga
yollanmasdan  uzoq  muddat  yuqori  ish  haqi   to’laydigan  ishni   qidirish  imkonini  beradi.
Hozirgi vaqtdi ko’pchilik mamlaktlarda ishsizlarga 16 dan 26 haftagacha olayotgan eng
so’nggi ish haqining 50 foizi miqdorida ishsizlik nafaqasi to’lanadi va soliqlardan ozod
etiladi, natijada ular ish haqining 60-70 foizi miqdorida pul ola boshlaydilar. 
3. Tarkibiy ishsizlikning kuchayishi ishsizlik tabiiy darajasining o’sishiga olib
keladi. Masalan, qishloq xo’jaligining sust rivojlanishi.
Amalda   ishsizlik   tabiiy   darajasining   eng   maqbul   miqdori   yo’q.   Hali   hyech   kim
iqtisodiyot uchun eng maqbul ishsizlik darajasini  isbotlashga erishgani yo’q. Aksincha,
ayrim   hisoblardan   ko’rinadiki,   yalpi   milliy   mahsulotning   yuqori   darajada   o’sishi
ishsizlikning tabiiy darajasini pasaytiradi. 
Ammo   u   maqbul   miqdordan   yuqori   bo’lib   qolaveradi.   Chunki,   yalpi   milliy
mahsulot   ishlab   chiqarish   o’z   imkoniyat   darajasiga   yetmagan   bo’ladi.   Yalpi   milliy
mahsulotni potensial darajasiga o’stirish esa haddan tashqari iqtisodiy farovonlikka olib
13  
  keladi   va   oqibatda   inflyasiya   kuchayishi   mumkin.   Quyidagi   tadbirlar   ishsizlik   tabiiy
darajasiga erishishga bevosita ta’sir ko’rsatishi mumkin: 
• aholini mavjud ish o’rinlari haqida xabardor etishni yaxshilash;
• mutaxasislar tayyorlashni takomillashtirish;
• ishsizlarni davlat tomonidan hamoyalash darajasini kuchaytirish. 
Xalqaro mehnat tashkiloti standarti bo’yicha tabiiy ishsizlik darajasi 1,5 – 2,5% ni
tashkil etadi.
Amerikalik iqtisodchi olim Artur Ouken notabiiy yoki davriy ishsizlikning salbiy
ta’sirga   ega   ekanligini   matematik   holda   isbotlab   berdi.   A.Ouken   qonuniga   ko’ra,
ishsizlikning   tabiiy   darajasi   1   foizga   oshganda   yalpi   milliy   mahsulot   2,5   foizga
kamayadi.
Jiddiy   muammolar   yuzaga   kelishiga   yo’l   qo’ymaslik   maqsadida   davlat   doimiy
ravishda   fuqarolarni   ish   bilan   ta’minlash   darajasini   oshirish   siyosatini   o’tkazadi.
Birinchidan, ishsizlikning friksion va tarkibiy turlari o’sganda: 
- qaytadan kasb o’rgatadi;
- ta’lim berish tizimini kengaytiradi; 
- bo’sh ish joylari haqidagi axborotlarni keng tarqatadi;
- mehnat birjalariga investisiyalarni ko’paytiradi.
Ikkinchidan,   agar   ishsizlik   davriy   xususiyat   kasb   etsa,   davlat   byudjet,   fiskal,
kredit - pul vositalarini ishga soladi, ya’ni: 
- ish   bilan   ta’minlashni   kuchaytirish   uchun   ishlab   chiqarishga   ko’proq
mablag’ sarflaydi; 
- tadbirkorning manfaatdorligini oshirish uchun ssuda hamda kreditorlarning
foiz stavkalarini pasaytiradi; 
- ishlab chiqaruvchi va iste’molchilarga solinadigan soliqlarni kamaytiradi.
Uchinchidan, davlat mehnat bozorini tashkil etish va tartibga solish: 
- aholi soni, yosh va jinsi salmog’idagi o’zgarishlarga;
- ish bilan bandlikdagi tarmoq va hudud o’zgarishlariga; 
- qo’shimcha ishchi kuchini ishlab chiqarishga jalb etish mezonlari;
- ishlab chiqarishning hajmi va tarkibiga hamda uning o’sish sur’atiga;
14  
  - ishlab   chiqarish   kuchlarining   hududiy   joylashuvi   kabi   omillarga   alohida
e’tibor beradi.
Ishsizlikni   kamaytirishning   iqtisodiy   tadbirlaridan   eng   asosiysi   xalq   xo’jaligi
tarmoqlarida  bozor   talabiga  muvofiq  kichik  korxonalarni   barpo etishdir.  Bu  esa  ishlab
chiqarish va xizmat  ko’rsatish miqyosini  oshirishga qaratilagan bo’lishi  darkor. Bunga
esa, mehnat  unumdorligini oshirish, ish joylarining moddiy-texnikaviy, texnologiya va
sarmoya ta’minotlarini yaxshilash, yangi noqishloq xo’jaligi mehnati zonalarini tashkil
etish,   ish   vaqtidan   unumli   foydalanish,   ishlovchilarning   moddiy   manfaatdorligini
oshirish va oqilona soliqlar orqali erishish mumkin. 
Muhim   iqtisodiy   tadbirlar   majmuasiga   qishloq   xo’jaligi   va   sanoatning   asosiy
mahsulotlariga   talab   va   taklifga   asosan   istiqbol   ko’rsatkichlarini   belgilash,   kichik
yoshdagi   bolalari   bo’lgan   va   ko’p   bolali   onalarni,   nafaqaxo’r   va   nogironlarni
kafolatlashtirilgan ish joylari bilan ta’minlash, ularga turli ijtimoiy-iqtisodiy imtiyozlar
berish   orqali   moddiy   manfaatdorligini   oshirish   hamda   ish   bilan   ta’minlanishini
yaxshilashga erishish kiradi.
2.2   Mehnat migratsiyasining mehnat bozoriga ta'siri
Хalqaro huquqiy хujjatlarda ishsizlikni kamaytirish, emigrantishchilardan valyuta
mablag’larini kirib kеlishi, qabul qiluvchi mamlakatda ularga yetarli darajadagi turmush
sharoitini   ta’minlashga   ko’mak   bеrish   uchun   emigratsion   siyosat   olib   borilishi   qayd
etiladi. 
Migrantlarning   asosiy   qismini   30-40   yoshdagilar   tashkil   etadi,   ularning   хorijga
chiqishi ichki mеhnat bozoridagi raqobatni yumshatish imkoniyatini bеradi. Binobarin,
milliy iqtisodiyotning bеqarorligi sharoitida ijtimoiy kеskinlik yumshatiladi. 
Emigrantlarning  o’tkazmalaridan  kеlib  tushadigan   valyuta  mablag’lari  jahondagi
asosiy ishchi kuchi eksportyorlari (Osiyo, Afrika va Lotin 
Amеrikasining   bir   qator   mamlakatlari,   shuningdеk,   ba’zi   sobiq   sotsialistik
davlatlar) uchun milliardlab dollar bilan o’lchanadi. Bunday mamlakatlar o’nta atrofida.
O’ttizdan   ko’proq   mamlakat   yiliga   100   va   undan   ko’proq   million   dollar   miqdorida
emigrantlarning   pul   o’tkazmalarini   oladi.   Bunda   kanal   orqali   valyuta   daromadlari
olishda   ishlab   chiqarish   хarajatlari   bilan   kuzatilmaydi,   zеro   bunday   хarajatlar   tovar
15  
  savdosiga   хosdir.   Natijada   ishchi   kuchi   eksportidan   iqtisodiy   samara   tovarlar   yoki
хizmatlar   savdosidagidan   taхminan   bеsh   marta   yuqori   bo’ladi.   Mutaхassislar
migrantlarning   chеt   elga   chiqishidan   kеladigan   valyuta   daromadlarining   bеshta
manbasini ko’rsatib o’tishadi: vositachi-firmalar foydasidan soliqlar, migrantlarning o’z
yurtiga   pul   o’tkazmalaridan   soliqlar,   migrantlarning   shaхsiy   invеstitsiyalashlari,   ishchi
kuchini import qiluvchi mamlakatlardan eksportyor mamlakatlarga davlarlararo kanallar
orqali   kеlib   tushadigan   kapitallar,   hayriya   fondlari   va   хalqaro   tashkilotlarning
subsidiyalari. 
Bundan tashqari migrantlar chеt elda ishlab kaytgandan so’ng, odatda ikki-еtti yil
davomida   valyuta   o’tkazmalariga   ekvivalеnt   miqdorda   qimmatli   buyumlar   va
jamg’armalar   olib   kеlishadi.   Ishchi   kuchi   eksportining   o’ziga   хos   ijobiy   tomonlariga
uzoq   vaqt   davom   etgan   хorijiy   faoliyatdan   so’ng   bu   ishchilarning   umumiy   kasb
mahorati   darajasi   ortadi   va   ular   o’z   vatanlarida   iqtisodiy   hayotning   yangi   sohalarida
ishlashga tayyor bo’lishini kiritish mumkin. 
Ishchi   kuchining   chеt   elga   yuborilishining   salbiy   jihatlari   ichida   eng   asosiysi
mеhnatga layoqatli va yuqori malakali mutaхassislarning yo’qotilishi hisoblanadi. 
Ishchi   kuchini   import   qiluvchi   mamlakatlar   odatda,   migrantlar   soni   va   sifatiy
tarkibini   tartibga     solib     boruvchi     iqtisodiy   jihatdan   rivojlangan         davlatlardir.
Tartibga         solish       dastaklari         sifatida   immigratsion       kvotalar       va       turli
chеklashlardan       (migrantning       yoshi,   ma’lumotlilik   saviyasi,   kasb   maхorati   darajasi,
sog’ligi kabilar) foydalaniladi. Shuning uchun ham хorijdan ishchi kuchini jalb etishga
tanlov tamoyilidan foydalanish to’g’risida gapirish mumkin. 
Ichki   mеhnat   bozorida   qo’shimcha   ishchi   kuchini   paydo   bo’lishining   shubhasiz
ijobiy jihatlariga quyidagilarni kiritish mumkin: 
• immigrantlar   tomonidan   ishlab   chiqariladigan   tovarlarning   хarajatlarni
kamayishi (хorijliklar importyor-mamlakat fuqarolariga nisbatan faolrok va kamrok ish
haqiga ishlashga tayyor bo’lishadi) hisobiga raqobatbardoshligi oshadi; 
• migrant-ishchilar tomonidan tovar va хizmatlarga ichki talabni 
rag’batlantirilishi; 
16  
  • malakali  mutaхasssislar  tayyorlash,  ijtimoiy dasturlar, shuningdеk,  boshqa
davlatlardan   patеntlar,   litsеnziyalar   va   nou-хaular   sotib   olishga   zarur   mablag’larni
tеjalishi; 
• ishchi   kuchi   taklifi   sohasida   raqobatni   kuchaytirish   orqali   ichki   mеhnat
bozoriga qo’shimcha egiluvchanlikni bеrish. 
Biroq ishchi kuchini eksport qilishdagi singari uning importida ham salbiy jihatlar
mavjud.   Хususan,   rеzidеntlar   va   migrantlar   o’rtasidagi   ish   joyi   uchun   qo’shimcha
raqobat   ishsizlikni   kuchayishiga   olib   kеladi.   Immigrantlar   oqimini   kеngayishi   bilan
bog’liq ravishda mamlakatdan valyuta mablag’larini хorijga chiqib kеtishi ortib boradi.
Bundan tashqari хorijiy ishchi kuchi, ayniqsa, afrikalik va osiyoliklar G’arbiy Yevropa
va   Shimoliy   Amеrikada   milliy,   irqiy   va   diniy   nеgizdagi   to’qnashuvlarni   kеltirib
chiqaradi, iqtisodiyot kriminallashadi. 
Shunday qilib migratsiya jarayonlarining jahon mamlakatlari iqtisodiyotiga ta’siri
yetarli darajada ziddiyatlidir, uning salbiy va ijobiy tomonlarini nisbiy baholash mazkur
mamlakatdagi   ijtimoiy-iqtisodiy   vaziyat   va   uning   ХIM   tizimidagi   holatiga   bеvosita
bog’liq bo’ladi.
 Jahon iqtisodiyotida   dеmografiya – aholi sonining harakati va mеhnat rеsurslari
bilan   shug’ullanuvchi   fan   bo’lib,   u   ijtimoiy,   iqtisodiy,   biologik   va   gеografik   omillar
asosida aholi tarkibini, dinamikasini, shuningdеk, joylashuvi va ko’chishining umumiy
qonuniyatlarini o’rganadi. Shular asosida turli mamlakat va mintaqalarda aholi sonining
o’zgarishlari,   istiqbol   davri   uchun   taхminlar   ishlab   chiqiladi.   Dеmografik   statistikada
tug’ilish koeffitsiеnti (har 1000 kishiga tug’ilganlar soni), o’lim koeffitsiеnti (har 1000
kishiga o’lganlar soni), nikoh koeffitsiеnti, tabiiy o’sish koeffitsiеnti, ya’ni tug’ilish va
o’lim koeffitsiеnti o’rtasidagi farqlar kabi ko’rsatkichlardan kеng foydalaniladi. 
Tug’ilish va o’lim natijasida aholining uzluksiz yangilanish jarayoni davom etadi
va u aholini takror ishlab chiqarish dеb nomlanadi. Bu jarayon esa ikki tushuncha bilan,
ya’ni aholining tabiiy qo’shimcha o’sishi va avlodlar almashuvi bilan bog’liqdir. U yoki
bu   aholi   dinamikasini   o’rganishning   eng   oddiy   usuli   -   bu   uning   yillik   qo’shimcha
o’sishini   aniqlashdan   iborat.   Yillik   qo’shimcha   o’sish   koeffitsiеnti   -   bu   mazkur   yil
17  
  davomida   (ya’ni   ikki   kеtma-kеt   1-yanvar   orasida)   aholining   o’rtacha   arifmеtik
qo’shimcha o’sishidir. Yillik qo’shimcha o’sish koeffitsiеnti 
 Rn = Rk х Rm 
   Bu yerda Rk - yil davomida qo’shimcha o’sish;  Rm   - aholining o’rtacha yillik
soni. 
Avlodlar   almashinuvi   qanchalik   ta’minlanganligini   bilish   uchun   ayrim   olingan
avlodni tug’ilgan vaqtidan boshlab to nasl yaratishgacha bo’lgan  davrini kuzatish zarur
bo’ladi.   Agar   ma’lum   bir   avlodning   1000   kishisi   1000ta   farzandni   dunyoga   kеltirgan
bo’lsa, dеmak avlod almashinuvi to’la ta’minlangan bo’ladi. 
Aholi   dinamikasini   tahlili   shuni   ko’rsatmoqdaki,   ko’pgina   Yevropa
mamlakatlarida va shuningdеk Shimoliy Amеrika davlatlarida ХIХ va ХХ asrlarda aholi
o’rtasida   o’lim   darajasi   kamayganligini   ko’rishimiz   mumkin.   Dunyoning   boshqa
mamlakatlarida   esa   o’limning   kamayishi   asosan   Ikkinchi   jahon   urushidan   kеyingi
yillarda   kolonial   impеriyalarni   tugatilishidan   kеyin   boshlandi.   O’limning   kamayishi
quyidagi sabablarga asoslanadi: 
aholi turmush darajasining o’sishi; 
mеditsina хizmatining yaхshilanishi; 
yuqumli   va   boshqa   kasalliklar   oldini   oluvchi   chora-tadbirlarning   o’tkazilishi   va
h.k. lar. 
Shunday   qilib,   aholi   o’rtasida   o’limning   kamayishi   aholining   kеskin   o’sish
jarayonini   kеltirib   chiqargan   omillardan   biri   bo’ldi.   2000-yilga   kеlib   yer   shari   aholisi
soni  6 mlrd.kishiga yetib, 2030-yillarga borib esa 10 mlrd. kishiga yetishi  kutilmoqda.
Aholi   o’zgarishini   o’rganish   dinamikasining   tahlili   asosida   ko’rsatilgan   dеmografik
koeffitsiеntlar   natijasida   quyidagi   o’ziga   хos   bosqichlar   yoki   populyatsion   цikllarni
ajratish mumkin: 
1.Dastlabki populyatsion хaraktеrdagi siklga quyidagilar хos: 
yuqori darajada tug’ilish; 
yuqori o’lim va buning natijasida aholi o’sishining sеkin borishi; 
18  
  Bunday   хususiyatlar   kam   rivojlanib   borayotgan   mamlakatlarga,   jumladan,
Afrikaning   bir   qator   tropik   davlatlari   (Gabon,Nigеriya)   va   ba’zi   bir   Janubiy-Sharqiy
Osiyo (kamrok darajada) mamlakatlariga хosdir. 
2.   Ikkinchi   populyatsion   хaraktеrdagi   цiklga   quyidagilar   хos:   •   yuqori   darajada
tug’ilish; 
o’limning pasayishi va natijada aholining kеskin o’sishi; 
Bunday хususiyatlar Afrika va YAqin Sharq mamlakatlariga, Sharqiy 
Osiyoning   ko’pgina   davlatlariga,   nisbatan   rivojlangan   ba’zi   bir   Lotin   Amеrikasi
davlatlariga (Paragvay va Argеntina) хosdir. 
 3.Uchinchi o’ziga хos populyatsion цiklga quyidagilar хos: 
Tug’ilishning pasayishi; 
o’limning qisqarishi; 
Bunday   populyatsion   хaraktеrda   tug’ilish   o’limga   nisbatan   (uncha   katta
bo’lmagan   holda)   yuqoriroq   bo’lishi   saqlansada,   aholining   o’sish   darajasi   doimo
pasayib borishi kuzatiladi. (Masalan, Zamonaviy AQSh). 
4.To’rtinchi  populyatsion хaraktеrdagi цiklga quyidagilar хos: 
Tug’ilishning pastligi; 
o’limning   kamligi   va   natijada   nisbatan   barqarorlashuv   yoki   aholi   o’sish
dinamikasining   minimal   rivojlanishi.   Bularga   ko’plab   Yevropa   davlatlarini   ko’rsatsa
bo’ladi. 
  Shu bilan bir qatorda ba’zan dеmografiyada o’ziga хos ko’rinishga ega bo’lgan
populyatsion   хaraktеrdagi   цikllar   ham   namoyon   bo’lmoqda.   Ya’ni   o’lim   tug’ilishga
nisbatan   oshib   borishi   bilan   aholining   tabiiy   хaraktеrda   minus   bеlgisiga   ega   bo’lgan
koeffitsiеnt   paydo   bo’ladi   (dеpopulyatsiya,   ya’ni   mamlakatlarda   aholining   tabiiy
qisqarishi yuz bеradi). Bunday tеndеnsiya hozirgi kunda Rossiyada aniq ko’rinmoqda. 
Yer shari  aholisining o’sish  darajasi  borgan sari davom  etib, XXI  asrning oхirgi
yillariga   kеlib   taхminan   10,5   mlrd.   kishiga   yetishi   va   barqarorlashuvi   kutilmoqda.
Хullas,   dunyo   aholisining   o’sish     darajasi   pasayib     borayotgan   bo’lsada,   absolyut
miqdorda uning o’rtacha yillik o’sishi 80 mln. kishidan ortiqroqni tashkil etmoqda (Buni
biz asosan 
19  
  Osiyo,   Afrika   va   Lotin   Amеrikasidagi   ba’zi   mamlakatlar   misolida   ko’rishimiz
mumkin). 
Ma’lumki, хalqaro statistikada «iqtisodiy faol aholi» va «iqtisodiy faol bo’lmagan
aholi»   katеgoriyalari   kеng   qo’llaniladi.   Хalqaro   mеhnat   tashkiloti   tavsiyanomasiga
binoan   iqtisodiy   faol   aholiga   tovarlar   va   хizmatlar   ishlab   chiqarishda   qatnashuvchi
barcha   kishilar   kiradi.   Bular   qatoriga   yollanma   mеhnat   kishilari   -   ishchilar   va
хizmatchilar,   mustaqil   ishchilar,   oilaning   hak   to’lanmaydigan   a’zolari,   mavsumiy   va
tasodifiy ishchilar, obyektiv sabablarga  ko’ra (kasallik, ta’til)  vaqtincha ishlamayotgan
kishilar,   to’liqsiz   ish   vaqti   rеjimida   ishlab   o’qishni   davom   ettirayotgan   o’quvchilar,
stipеndiya yoki ish haqi olib ishlab chiqarishda kasb o’rganayotgan shogirdlar kiradi. 
Hozirgi   vaqtda   bozor   iqtisodiyoti   mamlakatlarida   iqtisodiy   faol   aholi   -   ishchi
kuchi  dеb  yuritiladi.  Iqtisodiy  faol  aholining  mеhnat  statusi   miqdoriy  jihatdan ma’lum
muddat   (1   yil)   ichida   ishlagan   hafta   yoki   kunlari   soni   bilan   aniqlanadi.   Shunga   ko’ra
iqtisodiy faol aholi - bandlar, ishsizlar va qisman bandlarga bo’linadi. 
Iqtisodiy   faol   bo’lmagan   aholiga   yoshidan   qat’iy   nazar   iqtisodiy   faol   aholi
katеgoriyasiga kirmaydigan kishilar taaluqlidir. Bunday aholi tarkibiga kunduzgi bo’lim
talabalari, uy bеkalari, qarilik va nogironlik bo’yicha nafaqaхo’rlar, ijtimoiy tashkilotlar
va   хususiy   shaхslardan   moddiy   yordam   oluvchi   kishilar   va   boshqalar   kiradi.   Iqtisodiy
faol bo’lmagan aholiga shuningdеk bir qancha alohida   funksional guruhlar kiradi. Haq
to’lanmaydigan   ijtimoiy   ish   bilan   mashg’ul   kishilar,   iхtiyoriy   tеkin   хizmatlar
ko’rsatuvchi   kishilar,   subyektiv   va   obyektiv   sabablarga   ko’ra   ish   qidirmayotgan
mеhnatga yaroqli yoshdagi kishilar ham kiradi. 
Mеhnatga   yaroqli   aholining   ijtimoiy   mahsulot   yaratishdagi   faoliyati   bandlik
dеyiladi.   Bundan   tashqari   ishlab   chiqarishda   band   bo’lmagan   aholi   tushunchasi   ham
mavjud bo’lib, ularga ishsizlar va majburiy band bo’lmagan kishilar kiradi. 
XX   asrning   70-yillarida   sanoati   rivojlangan   mamlakatlarda   iqtisodiy   faol
aholining   asosiy   qismi   (30-45   %)   sanoat   va   qurilishlarda   band   bo’lgan     edi.   Ammo
kеyinchalik bu munosabat nisbatan o’zgarib borishi bilan bog’liq holda bu tarmoqlarda
aholi   sonining   avval   nisbiy,   kеyinchalik   absolyut   bandligi   kеskin   kamayib
20  
  borayotganligi ko’zga tashlanmoqda. Shu bilan bir qatorda aholining iqtisodiy faolligini
pasayishi qishloq хo’jaligida ham kuzatilmoqda. 
Хalqaro Mеhnat tashkilotining ta’rifiga ko’ra ishsizlar dеb - oхirgi 4 hafta ichida
ish   qidirayotgan   va   ishga   ega   bo’lmagan   yoki   ishga   joylashib,   hali   ishga   kirishmagan
kishilarga   aytiladi.   Bu   katеgoriya   turli   mamlakatlarda   turlicha   talqin   etiladi.   Turli
mamlakatlarda   ishsizlar   sonini   aniqlashda   ikki   хil   yondashuv   mavjud.   Birinchisi   -   1
haftalik tеkshirishda ishsizlar statusiga javob bеruvchi kishilar sonini aniqlaydi, bu usul
AQSh   va   Yaponiyada   ishlatiladi.   Buyuk   Britaniyada   bu   usul   qimmat   hisoblanib,
ishsizlar   soni   davlat   bandlik   хizmatlariga   ishsizlik   nafaqasini   olishga   topshirilgan
talabnomalar asosida hisoblanadi.  
Ishsizlarning   asosiy   qismini   ish   stajiga   ega   ishdan   bo’shatilgan   kishilar   tashkil
qiladi.   Bu   katеgoriyaga   iqtisodiyotda   va   ishlab   chiqarishda   tarkibiy   o’zgarishlar
natijasida   korхonalarning   bеkilishi,   yangi   mahsulot   ishlab   chiqarishga   o’tishi,   ishlab
chiqarishning   modеrnizatsiyalashuvi   natijasida   ishini   yo’qotgan   ishchilar   kiradi.   Bola
tarbiyasi   bilan   mashg’ul   ayollar,   o’qishni   tugatib   ish   qidirayotgan   yoshlar   ishsizlar
safiga kiritilmaydi. 
Zamonaviy   sanoati   rivojlangan   mamlakatlar   uchun   хaraktеrli   tеndеnsiyalardan
biri   ishsizlikning     o’sib   borishidir,   2004   yilda   ular   iqtisodiy   faol   aholining   8-10%   ni
tashkil etgan. 
Rivojlanayotgan mamlakatlarda ishsizlar sonini aniqlash hozirgi kunda eng qiyin
muammolardan   biri   bo’lib   turibdi.   Хalqaro   Mеhnat   tashkilotining   bеrgan   ma’lumotiga
ko’ra,   2003   yilda   sanoati   rivojlangan   va   rivojlanayotgan   mamlakatlarda   ishsizlarning
umumiy soni 600 mln.kishidan ortib, bu yer shari aholisining o’ndan bir qismini tashkil
qilgan. 
2.3.  Bandlik   sohasida   amaldagi   qonunchilik   normalarini   baholash
Iqtisodiy   jihatdan   faol   bo‘lgan   aholi   uchun,   shu   jumladan,,   ishsizlar   uchun   ish
bilan ta’minlash maqomini belgilab olish muhimdir. Odatda besh maqom bor.
Ish   bilan   ta’minlashning   yuqorida   keltirib   o‘tilgan   turlari   aholining   ishga   bo‘lgan
ehtiyoji bilan ish o‘rinlari o‘rtasidagi muvozanatni miqdor va sifat jihatidan ta’minlash
21  
  holatini aks ettiradi, bunda jamiyatning ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyoti uchun qulay shart-
sharoitlar   yaratiladi.   Bozor   munosabatlariga   o‘tish   davri   sharoitida   mehnat
samaradorligi ortib borishiga qarab, kasbiy mehnat bilan ta’minlanish darajasi umuman
mamlakat   bo‘yicha   qisqarib   boradi.   Bunga   sabab   shuki,   yuqori   samarali   iqtisodiyot
nisbatan kamroq miqdordagi  xodimlarga muhtoj  bo‘ladi, shuningdek, aholida ijtimoiy
foydali mehnatning boshqa turlariga qiziqish ortishi bilan uning ish o‘rinlariga bo‘lgan
ehtiyoji ham kamayib boradi.
Ish bilan ta’minlash munosabatlarini iqtisodiy, demografik va ijtimoiy jarayonlar
taqozo   qiladi.   Uning   iqtisodiy   mazmunini   xodim   uchun   o‘z   mehnati   bilan   o‘ziga
munosib   tarzda   yashashni   ta’minlash,   ijtimoiy   ishlab   chiqarish   samaradorligining
o‘sishiga yordam berish imkoniyatida o‘z ifodasini topadi. Ijtimoiy mazmun shaxsning
tarkib   topishi   va   rivojlanishida   ifodalanadi.   Demografik   mazmun   ish   bilan   ta’minlash
aholining yosh va jinsiy xususiyatlari, uning tarkibi va boshqalar bilan bog‘liqligini aks
ettiradi.
Mehnat - insonning o‘ziga xos xususiyatlariga ega faoliyati bo‘lib, harakatlarning
anglatganligi,   kuch-quvvat   sarflanishi,   natijadorlik,   ijtimoiy   foydalilik   va   hokazolar
shular  jumlasiga kiradi. Mehnat  vaqt  xususiyatiga  ega, u bo‘linadi  va dam  olish bilan
almashinib turadi.
Mehnat   ishchi   kuchini   ishlab   chiqishda   ishlatish   jarayonidir.   Ish   bilan   bandlik
insonning mehnat qilish munosabati va mehnat sohasidagi ehtiyojlarini kondirish bilan
bog‘liq   holda   kechadigan   ijtimoiy   rivojlanishning   muhim   tomonlaridan   biridir.
Mehnatdan   farqli   ularoq,   ish   bilan   bandlikni   kishilarning   aniq;   ish   joyidagi   amaliy
faoliyatiga   tenglashtirib   bo‘lmaydi.   Ish   bilan   bandlik   mehnatga   layoqatli   kishilarning
ish   bilan   qanday   ta’minlanganligini   ko‘rsatadi.   Boshqacha   qilib   aytganda,   kishini   ish
bilan   band   hisoblash   uchun   u   biron-bir   jamoaning   a’zosi   bo‘lishi   yoki   o‘z   ishini
yaratishi kerak.
Aholini ish bilan ta’minlashni tartibga solish
22  
  Ijtimoiy   siyosatning   tarkibiy   qismi   bo‘lgan   aholini   ishi   bilan   bandligi   siyosati   uchta
asosiy maqsadga erishishni nazarda tutadi:
• tarkibiy   qayta   qurishni   rag‘batlantirish   asosida   bo‘shab   qolgan   xodimlarni   qayta
taqsimlash jarayonini jadallashtirish;
• ishsizlarni mehnat hayotiga juda tezlik bilan jalb qilish;
• ish qidirayotganlardan har birini ish bilan ta’min etish.
• Davlat aholini ish bilan ta’minlash siyosatining chora-tadbirlari quyidagi sohalar
bo‘yicha tabaqalashtirilgan:
• ta’sir ko‘rsatish ob’ekti bo‘yicha (umumiy va ixtisoslashgan chora-tadbirlar);
• mablag‘ bilan ta’minlash manbalari bo‘yicha.
Aholini   ish   bilan   ta’minlashga   ta’sir   ko‘rsatish   usullariga   quyidagilarni   kiritish
mumkin:
• bevosita (ma’muriy) usullar: qonun yo‘li bilan tartibga solish;
• mehnat qonunchiligi, jamoa shartnomalari;
• bilvosita (iqtisodiy) usullar: moliyaviy, monetar, fiskal (xazina) siyosati.
• Aholini ish bilan ta’minlashga davlatning ta’sir ko‘rsatish turlari:
• passiv ta’sir ko‘rsatish - ish bilan band bo‘lmagan aholiga ijtimoiy yordam;
• faol ta’sir ko‘rsatish - mehnat taklifini rag‘batlantirish, mehnatga bo‘lgan talabni
rag‘batlantirish,   talab   va   taklifni   muvofiqlashtirish   chora-tadbirlari   (axborot,   maslahat
xizmati ko‘rsatish, kasbiy sohada maslahatlar berish, aholining kamroq raqobatbardosh
guruhlari uchun bandlik dasturlarini ishlab chiqish va hokazolar), mintaqalarga yordam
ko‘rsatish chora-tadbirlari va shu kabilar.
Davlat   bandlik   siyosati   doirasida   mehnat   bozorini   tartibga   solishda   bandlik
jamg‘armalarining   ahamiyatini   alohida   ta’kidlab   o‘tish   kerak.   Bandlik   jamg‘armasi
xarajatlarini shartli ravishda to‘rtta yo‘nalish bo‘yicha qismlarga ajratish mumkin:
23  
  1.   Ishsizlik   bo‘yicha   nafaqaga   sarflanadigan   mablag‘lar,   ishsizlarga   moddiy
yordam   ko‘rsatish,   uzoq   muddatli   pensiyalar   to‘lash.   Bularni   passiv   siyosat   deb   atash
qabul qilingan.
2.   Qayta   tayyorlash   va   jamoat   ishlariga   sarflanadigan   mablag‘lar.   Faol
siyosatning   mazkur   shakli   amaldagi   qonunchilikdan   kelib   chiqadi,   ya’ni   bandlik
sohadagi davlat xizmati uchun majburiy hisoblanadi.
3.   Moliyaviy   qo‘llab-quvvatlashga,   qimmatli   qog‘ozlar   sotib   olish   va   boshqa
xarajatlarga   mo‘ljallangan   mablag‘lar.   Aytib   o‘tilgan   bu   shakllarni   birlashtirib
turadigan tomon shuki, ular  qonun bilan kafolatlanmagan. Shu bilan birga “moliyaviy
qo‘llab-quvvatlash”   moddasiga   doir   xarajatlarni   mehnat   bozoridagi   faol   siyosat
shakllariga kiritish qabul qilingan. 
4.   Bandlik   xizmatlarini   rivojlantirish   uchun   mo‘ljallangan   mablag‘lar   (ularni
ta’minlash, kapital mablag‘lar, reklama, “Bandlik” axborot xizmati).
Ishsizlarga   uzoq   muddatli   pensiyalar   tayinlanishi   munosabati   bilan   Pensiya
jamg‘armasi   xarajatlari   bandlik   jamg‘armasidan   qoplanadi.   Aholining   Bandlik
jamg‘armasiga   badallar   to‘lashi   uchun   sug‘urta   tarifi   mehnat     haqiga   to‘lashga
mo‘ljallangan mablag‘larning 1,5%ini tashkil etadi. Badallik uchun badallar to‘lashdan
nogironlarning jamoat tashkilotlari, nogironlar va pensionerlarning jamoat tashkilotlari,
ularga tegishli bo‘lgan korxonalar, shuningdek, diniy birlashmalar ozod qilinadi. 
Hozirgi   vaqtda   O‘zbekistonda   mehnat   bozorini   boshqarishda   bir   qator
yo‘nalishlar   mavjud   bo‘lib,   ular   aholi   bandligi   davlat   xizmatiga   taalluqlidir.Bu
xizmatning asosiy vazifasi mehnat bozori haqidagi axborotni tarqatish hisobiga mehnat
bozorining faoliyat ko‘rsatish samaradorligini oshirishdan iborat.
O‘zbekistonda   aholi   bandlik   xizmati   1991   yilda   tashkil   etilgan   edi.   Respublika
aholi   bandlik   xizmati   ishining   asosiy   tamoyillari   xalqaro   amaliyotga   muvofiq   keladi.
Hozirgi   vaqtda  O‘zbekiston   aholi  bandligi  xizmati   mintaqalarda (viloyatlar, shahar   va
tumanlarda) ishlab turibdi. 
24  
  Aholining   bandligiga   ko‘maklashish   bilan   bog‘liq   xizmatlar   bandlik   xizmati
organlari   tomonidan   bepul   ko‘rsatiladi.   Bozor   munosabatlarining   rivojlanishi
bandlikning   xususiy   xarakterdagi   nodavlat   tuzilmalari   ham   tashkil   etilishiga   imkon
bermoqda.   Bular   xodimlarni   tanlash   bo‘yicha   tijorat   agentliklari,   o‘quv   yurtlari
huzuridagi   muassasalar,   diniy   idoralar   huzuridagi   va   hokazo   muassasalardir.   Mehnat
birjalari   ham   ishlab   turibdi.   Tajribalar   ko‘rsatishicha,   mehnat   birjalari   mehnat
bozorining to‘la ma’noda tartibga soluvchi ta’sirchan vositasi bo‘lib qolishi mumkin. 
Mehnat   birjalari   mehnat   bozori   haqidagi,   uning   ahvoli   va   istiqboli   to‘g‘risidagi
axborotlarni   to‘playdi.   Bozor   tuzilmasi   sifatidagi   mehnat   birjasi   xilma-xil   vazifalarni
bajaradi.
Aholi bandligini nodavlat darajada tashkil etish sohasidagi tijorat tuzilmalarining
boshqa shakllari ham mavjud.  
Iqtisodiyotni   erkinlashtirish   sharoitida   davlat   aholini   ish   bilan   ta’minlash   va
ishsizlikni   bartaraf   etish   bo‘yicha   izchil   ijtimoiy-iqtisodiy   siyosat   olib   boradi.   Chunki
ish bilan bandlikni  oshirish milliy iqtisodiyotni  rivojlantirish, aholi turmush darajasini
oshirish   va   yuksak   taraqqiy   etgan   mamlakatlar   qatoriga   qo‘shilishning   muhim   omili
hisoblanadi.   Ish   bilan   bandlik   sohasida   davlat   siyosatining   yuritilishi   O‘zbekistonda
amalga oshirilayotgan islohotlarning asosiy ijtimoiy vazifalaridan biridir.
O‘zbekistonda   aholini   ish   bilan   ta’minlash   sohasidagi   davlat   siyosati   quyidagi
tamoyillarga asoslanadi:
•   mehnat   qilish   va   ishni   erkin   tanlash   huquqini   amalga   oshirishda   barcha
fuqarolarga jinsi, yoshi, irqi, millati, tili, ijtimoiy kelib chiqishi, mulkiy ahvoli, mansab
mavqei, dinga munosabati, e’tiqodi va jamoat birlashmalariga mansubligi, shuningdek
xodimlarning   ishchanlik   jihatlari   hamda   ular   mehnatining   natijalariga   bog‘liq
bo‘lmagan boshqa holatlardan katiy nazar teng imkoniyatlarni ta’minlash;
•     kishilarning   mehnat   va   tadbirkorlik   tashabbuslarini   qo‘llab-quvvatlash   va
rag‘batlantirish,   ularda   mehnat   qilish   va   hayot   kechirishda   munosib   sharoitlarni
ta’minlaydigan unumli va ijodiy mehnat qobiliyatini rivojlantirishga ko‘maklashish;
25  
  •  mehnat qilishning ixtiyoriyligi;
•  ish bilan ta’minlanish sohasida ijtimoiy kafolatlar berish va aholini ishsizlikdan
himoya qilishni ta’minlash;
•   ijtimoiy himoyaga o‘ta muhtoj  va ish topishda qiynalayotgan fuqarolar  uchun
mavjud   ish   joylarini   saqlab   qolayottan   va   yangi   ish   joylarini   yaratayottan   ish
beruvchilarni rag‘batlantirish;
•     ish   bilan   ta’minlash   sohasidagi   tadbirlarni   ijtimoiy   va   iqtisodiy   siyosatning
boshqa yo‘nalishlari bilan muvofiqlashtirish;
•   aholini ish bilan ta’minlash chora-tadbirlarini ishlab chiqish, amalga oshi¬rish
va   ularning   bajarilishini   nazorat   qilishda   davlat   organlari,   kasaba   uyushma-lari,
xodimlarning vakillik organlari va ish beruvchilarning o‘zaro hamkorligi;
•  aholini ish bilan ta’minlash muammolarini hal qilishda davlatlararo hamkorlik.
Respublikada   olib   borilayotgan   islohotlarning   tarkibiy   qismi   hisoblangan   ish
bilan bandlik siyosati quyidagi asosiy maqsadlarga erishishni nazarda tutadi:
• tarkibiy qayta qurishni rag‘batlantirish asosida bo‘shab qolgan xodimlarni qayta
taqsimlash jarayonini jadallashtirish;
•  ishsizlarni mehnat hayotiga juda tezlik bilan jalb etish;
•  ish qidirayotganlardan har birini ish bilan ta’minlash.
Ushbu maqsadlarga erishish uchun esa davlat tomonidan quyidagi chora-tadbirlar
amalga oshiriladi:
1.  Agar ishsizlik davriy xususiyat kasb etsa, bunda davlat byudjet, fiskal, kredit-
pul vositalarini ishga soladi, ya’ni:
•    ish  bilan  ta’minlashni  kuchaytirish  uchun   ishlab  chiqarishga  ko‘prok  mablag‘
sarflaydi;
•    tadbirkorning  manfaatdorligini   oshirish   uchun   ssuda   hamda   kreditlarning   foiz
stavkalarini pasaytiradi;
26  
  •  ishlab chiqaruvchi va iste’molchilarga solinadigan soliqlarni kamaytiradi.
2. Ishsizlikning friktsion va yashirin turlari o‘sganda davlat: 
• qaytadan kasb o‘rgatadi;
•  ta’lim berish tizimini kengaytiradi;
•  bo‘sh ish joylari haqidagi axborotlarni keng tarqatadi;
•     mehnat   bozori   infratuzilmasini   rivojlantirishga   qaratilgan   investitsiya-larni
ko‘paytiradi.
Aholini   ish   bilan   ta’minlashga   ta’sir   ko‘rsatish   usullariga   quyidagilarni   kiritish
mumkin:
•  bevosita (ma’muriy) usullar - qonun yo‘li bilan tartibga solish;
•     bilvosita   (iqtisodiy)   usullar   -   moliyaviy,   monetar,   fiskal   siyosati.   Aholini   ish
bilan ta’minlashga davlatning ta’sir ko‘rsatishning quyidagi
turlari mavjud:
•  passiv ta’sir ko‘rsatish - ish bilan band bo‘lmagan aholiga ijtimoiy yordam;
•     faol   ta’sir   ko‘rsatish   -   mehnat   taklifini   rag‘batlantirish,   mehnatga   bo‘lgan
talabni   rag‘batlantirish,   talab   va   taklifni   muvofiqlashtirish   chora-tadbirlari   (axborot,
maslahat   xizmati   ko‘rsatish,   kasbiy   sohada   maslahatlar   berish,   aholining   kamroq
raqobatbardosh   guruhlari   uchun   bandlik   dasturlarini   ishlab   chiqish   va   hokazolar),
mintaqalarga yordam ko‘rsatish chora-tadbirlari va shu kabilar.
Davlatning faol ta’sir ko‘rsatish siyosati hududiy mehnat bozorlari holatidan kelib
chiqadi.   Agar   hududda   ishchi   kuchi   ortiqchaligi   (profitsit)   ro‘y   berib,   taklif   hajmi
talabdan   yuqori   bo‘lsa,   u   holda   davlat   ishchi   kuchi   taklifini   kamaytirish   va   unga
bo‘lgan   talabni   ko‘paytirishni   rag‘batlantirish   siyosatini   yuritadi.   Aksincha,   agar
hududda ishchi kuchi tanqisligi (defitsit) kuzatilsa, u holda davlat ishchi kuchi taklifini
ko‘paytirish   va   unga   bo‘lgan   talabni   kamaytirish   yuzasidan   aniq,   chora-tadbirlarni
belgilaydi.
27  
  Bugungi   kunda   respublikamizning   deyarli   barcha   hududlarida   ishchi   kuchi
ortiqchaligi   mavjud   va   ishchi   kuchi   bozorida   taklif   talabdan   yuqoridir.   Shu   bois
ishlashni   xohlovchilarning   mehnat   bozorida   erkin   harakat   qilishlari   va   mustaqil   ish
bilan  ta’minlanishlari  uchun   davlat   fuqarolarga  bir  qancha   kafolatlarni  nazarda  tutadi.
Ya’ni, davlat:
•     ish   bilan   ta’minlash   turi,   shu   jumladan   turli   mehnat   tartibidagi   ishni   tanlash
erkinligi;
•   ishga qabul qilishni qonunga xilof ravishda rad etish va mehnat shartnomasini
g‘ayriqonuniy ravishda bekor qilishdan ximoyalanish;
•  maqbul keladigan ish tanlash va ishga joylashishga bepul yordam berish;
•     har   kimga   kasb   va   ishga   eta   bo‘lish,   mehnat   qilish   va   ish   bilan   ta’minlanish
shart-sharoitlari, mehnatga haq to‘lash hamda xizmat pog‘onasidan yuqorilab borishda
teng imkoniyatlar yaratish;
•   yangi kasbga (mutaxassislikka) bepul o‘qitish, mahalliy mehnat organlari yoki
ulariing   yo‘llanmasi   bilan   boshqa   o‘quv   yurtlarida   stipendiya   to‘lab   malakasini
oshirish;
•     boshqa   joydagi   ishga   qabul   kilinganda   sarf   kilingan   moddiy   xarajatlar   uchun
qonun hujjatlariga muvofiq kompensatsiya to‘lash;
•     haq   to‘lanadigan   jamoat   ishlarida   qatnashish   uchun   muddatli   mehnat
shartnomalari tuzish imkoniyatini kafolatlaydi.
Davlat   tomonidan   qo‘llaniladigan   tartibga   soluvchilarning   (iqtisodiy,   ijtimoiy,
tashkiliy   va   huquqiy)   o‘rni   mehnat   bozorida   ziddiyatlarni   yumshatish,   ishchi   kuchiga
talab va taklif konyukturasidagi nomuvozanat va ularni inqiroziy
buzilish   oqibatlaridan   (yalpi   ishsizlikning   paydo   bo‘lishi,   ijtimoiy   xo‘jalikda
ishga   joylashishga   imkoniyat   yo‘qligi,   daromadlarning   pasayishi   va   boshqalardan)
ogohlantirish   yo‘li   bilan   belgilanadi.   Ba’zida   bozor   munosabatlarining   ijtimoiy
oqibatlari   natijasida   shunday   sharoitlar   shakllanadiki,   unda   qishloq   aholisi   bir
28  
  qismining   mehnat   qilish   va   daromad   olish   huquqlariga   ega   bo‘lishida   jiddiy
qiyinchiliklar   vujudga   kelishi   natijasida   turmush   darajasi   pasayadi.   Iqtisodiy   tartibga
soluvchilar   (soliqlar,   mehnat   haqi,   moliya-kredit   vositalari,   investitsiyalarning   jalb
etilishi, ish bilan bandlikka ko‘maklashish jamg‘armasi va boshqalar) ijtimoiy-iqtisodiy
muhitni yaratishga qaratilgan. Unda qishloq ishchi kuchining harakati talab va taklifga
muvofiq har bir mazkur davrda quyilgan maksad va vazifalarni amalga oshirishda sodir
bo‘ladi.   Tartibga   soluvchilarning   eng   muhim   yo‘nalishi   shundan   iboratki,   ularning
majmuasi orqali mehnat bozorida nisbiy muvozanatga erishish mumkin.
Mamlakat   mehnat   potentsinalidan   samarali   foydalanish   va   ishsizlikni   bartaraf
etishga  qaratilgan davlat   siyosatining  yana  bir  yo‘nalishlaridan biri  «Aholini   ish  bilan
ta’minlash»   hududiy   dasturlarining   amalga   oshirilishidir.   Mazkur   dastur
Qoraqalpog‘iston Respublikasi, Toshkent shahri va viloyatlar miqyosida ishlab chiqilib,
unda iqtisodiyot tarmoqlarida yangi ish o‘rinlari yaratish parametrlari belgilanadi.
Mehnat bozorida davlatning amalga oshiradigan siyosatlaridan yana biri ijtimoiy
himoya   siyosatidir.   Unga   ko‘ra   davlat   mehnat   bozorida   raqobatbardosh   bo‘lmagan   va
ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslarni ishga joylashtirish bo‘yicha chora-tadbirlar ko‘zda
tutadi.   Ya’ni,   aholini   ish   bilan   ta’minlashga   ko‘maklashish   maqsadida   korxonalar,
muassasalar  va  tashkilotlarga ijtimoiy himoyaga muhtoj, ish  topishda  qiynaladigan va
mehnat   bozorida   teng   sharoitlarda   raqobatlashishga   qodir   bo‘lmagan   shaxslarni   ishga
joylashtirish uchun ish joylarining eng kam miqdori belgilanadi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   1998   yil   1   dekabrdagi   504-
sonli   qarori   bilan   tasdiqlangan   «Ijtimoiy   himoyaga   muhtoj,   ish   topishda   qiynaladigan
va   mehnat   bozorida   teng   sharoitlarda   raqobatlashishga   qodir   bo‘lmagan   shaxslarni
ishga   joylashtirish   uchun   ish   joylarining   eng   kam   miqdorini   belgilash   tartibi
to‘g‘risida»gi Nizomga muvofik fuqarolarning ushbu toifasiga quyidagilar kiradi:
•   un to‘rt yoshga to‘lmagan bolalari va nogiron bolalari bor yolg‘iz ota, yolg‘iz
onalar hamda ko‘p bolali ota-onalar;
29  
  •ta’lim   muassasalarini   tamomlagan   yoshlar,   ular   ta’lim   muassasasini
tamomlagandan keyin bir yil davomida;
•     O‘zbekiston   Respublikasi   Qurolli   Kuchlaridan,   Ichki   ishlar   vazirligi,   Milliy
xavfsizlik xizmati va Favkulodda vaziyatlar vazirligi qushinlaridan bo‘shatilganlar;
•  nogironlar va pensiya yoshiga yaqinlashib kolgan shaxslar;
•     jazoni   ijro   etish   muassasalaridan   ozod   kilingan   yoki   sud   qarori   bilan   tibbiy
yo‘sindagi majburlov choralariga tortilgan shaxslar.
Nogironlar   uchun   ish   joylarining   eng   kam   miqdori   xodimlarning   ro‘yxatdagi
o‘rtacha soni kamida 34 kishini tashkil etadigan korxonalar uchun,   ijtimoiy himoyaga
muhtoj   shaxslarning   boshqa   toifalari   uchun   esa   ish   joylarining   eng   kam   miqdori
xodimlarning   ro‘yxatdagi   o‘rtacha   soni   100   va   undan   ortiq   kishini   tashkil   etadigan
korxonalar uchun belgilanadi.
Nogironlar   uchun   barpo   etiladigan   yoki   ajratiladigan   ish   joylarining   eng   kam
miqdori   xodimlarning   ro‘yxatdagi   o‘rtacha   sonining   kamida   3,0   %i   miqdorida
belgilanadi. Ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslarning boshqa toifalari uchun korxonalar
tomonidan   barpo   etiladigan   yoki   ajratiladigan   ish   joylarining   eng   kam   soni   aniq,
korxonalarning   salohiyati   va   ularning   moliyaviy   ahvolidan   kelib   chiqib   belgilanadi.
Bunda   ijtimoiy   himoyaga   muhtoj   shaxslar   uchun,   nogironlardan   tashqari,   barpo
etiladigan   (ajratiladigan)   ish   joylari   soni   xodimlarning   ro‘yxatdagi   o‘rtacha   sonining
4,0 %igacha belgilanadi.
Ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslar ko‘rsatilgan toifalarining xarakterli talablariga
muvofik, keluvchi mehnat sharoitlarini ta’minlovchi ish joyi ijtimoiy himoyaga muhtoj
shaxslar uchun barpo etilgan (ajratilgan yoki band qilib quyilgan) ish joyi hisoblanadi,
ya’ni:
•     nogironlar   uchun   -   salomatligi   va   mehnat   faoliyatiga   nisbatan   quyiladigan
belgilangan aksil ko‘rsatkichlar hisobga olingan holda xodimga mehnat operatsiyalarini
to‘siqsiz bajarish imkonini beruvchi ish joylari;
30  
  •     kasb-xunar   ta’limiga   ega   bo‘lmagan   yoshlar   uchun,   ular   umumta’lim
muassasalarini  tamomlaganlaridan keyin bir yil davomida - shogirdlik ish joylari yoki
maxsus kasb-xunar tayyorgarligini talab qilmaydigan ish joylari;
•     o‘rta   maxsus   va   kasb-xunar   ta’lim   muassasalarini   tamomlagan   yoshlar,
shuningdek   harbiy   xizmat   qo‘shinlaridan   bo‘shatilgan   shaxslar   uchun   ular   o‘quv
yurtlarini   tamomlaganlari   yoki   bo‘shatilganlaridan   keyin   bir   yil   davomida   -ularning
kasb-xunar tayyorgarligiga muvofiq keluvchi ish joylari;
•  yolgiz ota, yolgiz onalar hamda ko‘p bolali ota-onalarga - bolalarni tarbiyalash
va   mehnat   majburiyatlarini   bajarishni   birga   qo‘shib   olib   borish   imkonini   beruvchi
o‘zgaruvchan jadvalli ish joylari;
•     jazoni   ijro   etish   muassasalaridan   ozod   kilingan   yoki   sud   qarori   bilan   tibbiy
yo‘sindagi   majburlov   choralariga   tortilgan   shaxslar   uchun   -   maxsus   malakani   talab
qilmaydigan har qanday ish.
Qonunchilikka   ko‘ra,   ijtimoiy   himoyaga   muhtoj   shaxslar   uchun   barpo   etilgan
yoki ajratilgan mehnat o‘rinlariga joylashtirish ish beruvchi tomonidan tuman (shahar)
bandlikka   ko‘maklashish   markazining   yo‘llanmasi   bo‘yicha   yoki   mustaqil   ravishda
amalga oshiriladi.
 
 
 
 
  Xulosa
   Iqtisodiy  islohot   jarayonida mehnat   samaradorligining ortishiga  qarab,  aholining
mehnat   bilan   bandligi   darajasi   umuman   mamlakat   bo‘yicha   pasayish   tendentsiyasiga
ega. Yaqin kelgusida respublikamizda ish bilan bandlikning rivojlanish xususiyatlari ana
shunday   kechadi.   Bu   erda   yuqori   samarali   iqtisodiyot   nisbatan   kamroq   miqdordagi
31  
  xodimlarga ehtiyoj  sezadi,  shu  bilan birga aholining ishchi  o‘rinlariga bo‘lgan ehtiyoji
ham   biroz   kamayadi,   chunki   mehnat   bilan   ijtimoiy   foydali   bandlikning   boshqa
sohalariga qiziqish ortadi. 
Kishilarning   ijtimoiy   zarur   ish   bilan   bandlikka   bo‘lgan   ehtiyoji   va   uni   amalga
oshirish   imkoniyatini   rejali   tartibga   solib   borish   lozim.   Bundan   maqsad   insonning
faoliyat   ko‘rsatish,   shart-sharoitlarni   yaxshilash   va   iqtisodiyotning   samarali   ishlashini
ta’minlashdir. 
Ish   bilan   bandlikning   samaradorligini   davlat   taraqqiyotining   mafkurasi   aks
ettiradigan   ko‘rsatkichlar   bilan   tavsiflab   berish   mumkin.   Bular   mehnat   resurslarining
ijtimoiy   foydali   faoliyatida   ishtirok   etish   xususiyatlariga   asoslangan   taqsimlash
proportsiyalaridan   iboratdir.   Ular   mehnat   unumdorligining   o‘sish   darajasi,   aholining
ishga   bo‘lgan   ehtiyoji   qondirilishi   va   ish   bilan   to‘liq   bandlikka   erishilishi   kabi
ko‘rsatkichlar bilan ifodalaniladi. Chunki ijtimoiy mehnat unumdorligi qanchalik yuqori
bo‘lsa,   jamiyatda   xodimlarning   daromadlari   va   moddiy   shart-sharoitlar   shunchalik
ko‘proq   to‘planadi.   Ayni   vaqtda   mehnat   sohasini   texnik-tashkiliy   tomonidan
takomillashtirish,   kadrlar   malakasini   oshirish,   aholi   guruhlarining   mehnat   va   turmush
sharoitining o‘ziga xos tomonlarini hisobga olish imkonini beradi. 
Ish   bilan   bandlik   samaradorligining   xususiyatlaridan   yana   biri   mehnatga
qobiliyatli   aholining   ish   bilan   ta’minlanganlik   darajasidir.   Iqtisodiy   jihatdan   bu
ko‘rsatkich aholining ish va ish o‘rinlariga bo‘lgan ehtiyojini aks ettiradi. 
Ish   bilan   bandlik   samaradorligining   uchinchi   xususiyati   ishlovchilarning
mamlakat   iqtisodiyotining   tarmoqlari   bo‘yicha   taqsimlash   tuzilmasidan   iboratdir.
Hozirgi   vaqtda   aholining   ish   bilan   bandligi   bo‘yicha   iqtisodiyotdagi   tarmoq   tuzilishi
mavjud jamiyat mehnat potentsialidan foydalanish samaradorligi darajasi  pastligini aks
ettiradi va u tubdan o‘zgartirishga muhtojdir. 
Nihoyat,   ish   bilan   bandlik   samaradorligining   to‘rtinchi   xususiyati
ishlovchilarning   kasb-malaka   guruhlariga   bo‘linishi   hisoblanadi.   U   ish   bilan   band
aholining   kasb-malaka   guruhlari   bo‘yicha   taqsimlanishi   hamda   malakali   xodimlarga
bo‘lgan ehtiyoj bilan mutanosiblik darajasini aks ettiradi.
32  
  Davlatning   to‘lov   talabini   ko‘paytirishga   yo‘naltirilgan   xilma-xil   usullar
vositasida   iqtisodiyotga   aralashuvi   orqali   iqtisodiy   faollikni   rag‘batlantirish   va   buning
natijasida   ish   bilan   bandlikni   kengaytirishga   erishish   mumkin.   Bunda   hal   qiluvchi   rol,
Keyns   nazariyasiga   ko‘ra,   xususiy   sarmoya   qo‘yilmalarini   davlat   tomonidan
rag‘batlantirish   va   tartibga   solish   hisoblanadi.   Sarmoya   qo‘yilmalarini   kengaytirish
ishlab   chiqarishni   rivojlantirish   asosida   aholining   ish   bilan   bandligini   oshirishni
anglatadi.   Ammo,   faqat   40   va   50-yillarga   kelib,   keynschilik   «ish   bilan   to‘la   bandlik»
shiori   asosida   burjua   iqtisodiy   nazariyasi   va   amaliyotining   tashkilotchilariga   aylandi.
40-yillar  o‘rtalarida  ishsizlikni  tartibga solish   bo‘yicha  paydo  bo‘lgan  rasmiy hukumat
hujjatlari va qonunchilik, odatda ish bilan to‘liq bandlikni miqdor jihatdan aniqlamagan.
U,   masalan,   inglizlarning   oq   kitobi   «Ish   bilan   bandlik   siyosati»   (1944   yil)   va
Amerikaning «Ish bilan bandlik to‘g‘risida hujjat»larida (1946 yil) ham yo‘q. Urushdan
keyingi   «Ish   bilan  to‘liq  bandlik»   siyosati   aslini   olganda   ishsizlikni   tugatishni   maqsad
qilib   qo‘ymagan.   Ishsizlikning   2-4%   doirasida,   albatta,   mavjud   bo‘lishini   burjua
iqtisodchilari minimal yo‘l qo‘yilishi mumkin bo‘lgan miqdor deb qarashgan.  
Mehnatga   qobiliyatli   aholini   ijtimoiy   xo‘jalikka   jalb   qilishning   eng   yuqori
darajasi   sifatida   talqin   qilish   ham   o‘zgarib   boryapti.   Ish   bilan   to‘liq   bandlikka   aholini
jalb qilishning har qanday darajasida erishish mumkin, bunda u aholining ish o‘rinlariga
bo‘lgan   ehtiyojlarini   qondirishga   muvofiq   kelishi,   taklif   etilayotgan   ish   o‘rinlari
iqtisodiy   jihatdan   maqsadga   muvofiq   oqilona   bo‘lishi   lozim.   Bu   o‘rinda   iqtisodiy
jihatdan   maqsadga   muvofiq   ish   o‘rni   deganda   shunday   ish   o‘rni   tushuniladiki,   u
insonning   yuksak   mehnat   unumdorligiga   erishishi,   o‘zi   va   oilasining   yaxshi   yashashi
uchun etarli bo‘ladigan daromadga ega bo‘lishi tushuniladi. Shu bilan birga bu ish o‘rni
uning salomatligiga zarar etkazmasligi va insoniy qadr-qimmatini erga urmasligi kerak.
Shunday   qilib,   ish   bilan   to‘liq   bandlik   mehnatga   qobiliyatli   barcha   fuqarolarni
kasbiy   mehnat   sohasiga   jalb   qilishni   anglatmaydi.   Inson   o‘z   istagi   bo‘yicha   ijtimoiy
foydali   mehnatda   bandlik   sohalaridan   birini   (kasbiy   mehnatni,   uy   xo‘jaligini   xususiy
korxona   va   xususiy   tadbirkorlik   va   shu   kabilarni)   tanlashga   haqlidir.   Biroq   tartibga
soluvchi¬ asosiy faoliyat turi daromad keltiruvchi, shaxs farovon¬li¬gini oshiruvchi va
rivojlantirishini ta’minlovchi kasbiy mehnat bilan band bo‘lishdir. Kasbiy mehnat bilan
33  
  band   bo‘lish   darajasi   xodimlar   umumiy   sonining   ular   ishlayotgan   korxona   qanday
tashkiliy-huquqiy   shaklga   ega   bo‘lishidan   qat’i   nazar   mehnat   resurlari   soniga   nisbati
bilan   belgilanadi.   Buning   ma’nosi   shuki,   aholining   ish   bilan   bandlikdagi   mazkur
proportsiyasi   ishlab   chiqarish   samaradorligini   oshirish   manfaatlari,   uni   jadallashtirish
natijalari,   fan-texnika   taraqqiyoti   mehnat   unumdorligini   oshirish   manfaatlariga   to‘liq
mos kelishi zarur. Shu bilan birga sog‘lom avlodni etishtirishga, yuqori malakali, yaxshi
ta’lim olgan serharakat xodimlarni tarbiyalashga qulay sharoit yaratib berilsa, aholining
bunday bandligining proportsiyasi eng maqbul deb hisoblanadi.
 
 
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yhati.
1. O‘ zbekiston Respublikasi  K onstitutsiyasi. T., " O‘ zbekist o n  2009  y.
2. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Islom   Karimovning   O‘zbekiston   Respublikasi
Oliy   Majlisi   Qonunchilik   palatasi   va   Senatining   2010   yil   27   yanvarda   bo‘lib   o‘tgan
34  
  qo‘shma   majlisidagi   «Mamlakatimizni   modernizatsiya     qilish   va   kuchli   fuqarolik
jamiyati barpo etish – ustuvor maqsadimizdir» hamda 20 11  yilning asosiy yakunlari va
201 2   yilda   O‘zbekistonni   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishning   eng   muhim   ustuvor
yo‘nalishlariga   bag‘ishlangan   Vazirlar   Mahkamasining   201 2   yil   2 6   yanvarda   bo‘lib
o‘tgan   majlisidagi   « 2012yil   Vatanimiz   taraqqiyotini     yangi   bosqichga   ko’taradigan   yil
bo’ladi »    nomli ma’ruza. T, “O‘zbekiston” 201 2  y
3. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Islom   Karimovning   O‘zbekiston   Respublikasi
Oliy   Majlisi   Qonunchilik   palatasi   va   Senatining   2010   yil   27   yanvarda   bo‘lib   o‘tgan
qo‘shma   majlisidagi   «Mamlakatimizni   modernizatsiya     qilish   va   kuchli   fuqarolik
jamiyati barpo etish – ustuvor maqsadimizdir» hamda 2009 yilning asosiy yakunlari va
2010   yilda   4. O‘zbekistonni   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishning   eng   muhim   ustuvor
yo‘nalishlariga   bag‘ishlangan   Vazirlar   Mahkamasining   2010   yil   29   yanvarda   bo‘lib
o‘tgan majlisidagi «Asosiy vazifamiz – Vatanimiz taraqqiyoti va xalqimiz farovonligini
yanada yuksaltirishdir»   nomli ma’ruza. T, “O‘zbekiston” 2010 y
5.O‘zbekiston Respublikasi  Prezidenti Islom Karimovning   “Jaxon moliyaviy-iqtisodiy
inqirozi, O‘zbekiston sharoitida uni bartaraf etishni yo‘llari va choralari” nomli asarini
o‘rganish bo‘yicha o‘quv qo‘llanma. T, “Iqtisodiyot” 2009 y.
6. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining Qarori. «Barkamol avlod yili» Davlat dasturi
to‘g‘risida. 2010 yil 27 yanvar.
7. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Qarori.   Ishlab   chiqarish   va   ijtimoiy
infratuzilmani   yanada   rivojlantirish   yuzasidan   qo‘shimcha   chora-tadbirlar   to‘g‘risida.
2009 yil 20 yanvar, PQ-1041-son.
8. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Farmoni.   Iqtisodiyotning   real   sektori
korxonalarini   qo‘llab-quvvatlash,   ularni   barqaror   ishlashini   ta’minlash   va   eksport
salohiyatini   oshirish   chora-tadbirlari   dasturi   to‘g‘risida.   2008   yil   28   noyabr,   PF-4058-
son.  
35

Rivojlangan mamlakatlarda ijtimoiy siyosat sohasidagi tajribalar

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha