Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 89.9KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 13 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

Shavkat

Ro'yxatga olish sanasi 04 Aprel 2024

54 Sotish

Rus-tuzem maktablari faoliyati tarixshunosligi

Sotib olish
O‘Z BEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
MIRZO ULUG‘BEK NOMIDAGI 
O‘Z BEKISTON MILLIY  UNIVERSITETI
TARIX FAKULTETI
“ Rus-tuzem maktablari faoliyati tarixshunosligi” mavzusida
KURS ISHI
Bajardi:   23/04- guruh   talabasi  Baxtiyorova Marjona
Ilmiy rahbar:   ______________________________________
Toshkent-2025 MUNDARIJA:
KIRISH................................................................................................................. 3
I-BOB.   IMPERIYA   VA   SOVET   DAVRI   TADQIQOTLARIDA   RUS-
TUZEM TA LIM TIZIMI MASALALARIʼ
1.1.   Ruslashtirish siyosatida rus-tuzem maktablari ahamiyati…………………... 7
1.2.   Sovet   davri   tarixshunosligida   rus-tuzem   maktablari   tarixi
yoritilishi……….. 14
II-BOB.   ZAMONAVIY   TARIXSHUNOSLIKDA   RUS-TUZEM
MAKTABLARI TA SIRI	
ʼ
2.1.   Mustaqillik   davrida   Turkiston   ta lim   tizimi   bo yicha	
ʼ ʻ
tadqiqotlar …………… 19
2.2.   Xorijiy   adabiyotlarda   rus-tuzem   ta lim   tizimiga	
ʼ
yondashuvlar ……………… 23
XULOSA………………………………………………………………………... 28
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR............................................................. 30
2 KIRISH
Rus-tuzem   maktablari   faoliyati   tarixshunosligi,   Turkiston   va   O zbekistonʻ
hududida   yuz   bergan   ta lim   tizimining   shakllanishi   va   rivojlanishining   muhim	
ʼ
bosqichlaridan   biri   sifatida,   ko p   asrlik   tarixiy   jarayonlarni   o z   ichiga   oladi.   XIX	
ʻ ʻ
asrning   oxiri   va   XX   asrning   boshlarida   Rus   imperiyasining   mustamlakachilik
siyosatining   bir   qismi   sifatida   tashkil   etilgan   rus-tuzem   maktablari,   nafaqat
o'zgarishlar,   balki   o'sha   davrning   ijtimoiy,   madaniy   va   siyosiy   manzarasini   ham
aks   ettiradi.   Ruslashtirish   siyosati,   bir   tomondan,   rus   tilini   va   madaniyatini   keng
tarqatishga   xizmat   qilgan   bo lsa,   boshqa   tomondan,   mahalliy   xalqlarning   ta lim
ʻ ʼ
tizimiga va ularning ijtimoiy hayotiga ta sir ko rsatgan. Sovet davrida bu tizim, rus	
ʼ ʻ
tilini   mustahkamlash,   yangi   ijtimoiy   tartibni   o rnatish   va   barcha   xalqlarni	
ʻ
"birlashtirish"   siyosati   asosida   davom   ettirilgan.   Sovet   tarixshunosligi   rus-tuzem
maktablarining   ahamiyatini   o'zining   ideologik   yondashuvlari   asosida   yoritgan
bo lsa,   mustaqillik   davrida   bu   masala   yana   bir   bor   qayta   ko rib   chiqildi.	
ʻ ʻ
O zbekistonning   mustaqil   davlat   sifatida   ta lim   tizimi   yaratish   jarayonida,   rus-
ʻ ʼ
tuzem   maktablari   faoliyati   tarixining   o rganilishi   va   uning   ta siri   yangi   ilmiy	
ʻ ʼ
izlanishlarga zamin yaratmoqda. Bugungi kunda, zamonaviy tarixshunoslikda rus-
tuzem   maktablarining   tarixiga   bo lgan   yondashuvlar   turli   ilmiy   manbalarda   o'z	
ʻ
aksini   topmoqda.   Xorijiy   adabiyotlarda   rus-tuzem   ta lim   tizimi   haqida   olib	
ʼ
borilgan   tadqiqotlar,   uning   ijtimoiy   va   madaniy   ta sirini   chuqur   tahlil   qilishga	
ʼ
yordam   beradi.   Mustaqillik   davrida   O zbekistonda   bu   tizimning   ta siri   va   uning	
ʻ ʼ
kelajakdagi   ta lim   tizimi   bilan   bog liq   yondashuvlari   ham   o z   alohida   o rni   va	
ʼ ʻ ʻ ʻ
ahamiyatiga ega.
Mavzuning   dolzarbligi.   Rus-tuzem   maktablari   faoliyati   tarixshunosligi,
O zbekiston   va   Turkiston   hududlarida   yuz   bergan   ta lim   tizimi   evolyutsiyasining	
ʻ ʼ
muhim   qismidir.   Ruslashtirish   siyosati   doirasida   tashkil   etilgan   rus-tuzem
3 maktablari, o‘z vaqtida nafaqat ta lim sohasiga, balki madaniy, ijtimoiy va siyosiyʼ
tuzumlarga   ta sir   ko‘rsatgan.   Bu   maktablarning   faoliyati   bugungi   kunda   ta lim	
ʼ ʼ
tizimi,   milliy   g‘oyalar   va   madaniyat   masalalariga   qaratilgan   tadqiqotlar   uchun
dolzarb   bo‘lib   qolmoqda.   O zbekiston   mustaqillikka   erishganidan   keyin,   ta lim	
ʻ ʼ
tizimi   sifatini   yaxshilashga   qaratilgan   bir   qator   islohotlar   amalga   oshirilmoqda.
Biroq,   rus-tuzem   maktablarining   tarixiy   ta siri,   ayniqsa   rus   tilining   ommaviy	
ʼ
ravishda   o‘rganilishi,   ta limdagi   metodologik   va   mazmuniy   yondashuvlar,   shu	
ʼ
bilan birga mahalliy xalqlarni madaniy integratsiyalashuv jarayonlari masalasi hali
ham dolzarbdir. Mustaqil O zbekiston ta lim tizimida xalqning til, tarix, madaniyat	
ʻ ʼ
va  milliy  qadriyatlariga  mos  keladigan   yangi   yondashuvlar  zarurati   paydo  bo ldi.	
ʻ
Shu   bilan   birga,   sovet   davrida   ruslashtirish   siyosatining   ta siri   ham   tahlil   etilishi	
ʼ
zarur.
Zamonaviy   tarixshunoslikda   rus-tuzem   maktablari   faoliyatini   o‘rganish,
nafaqat   tarixiy   jihatdan,   balki   milliy   ta lim   tizimining   rivojlanishi   uchun   ham	
ʼ
muhim.   Bunday   tadqiqotlar,   o‘z   navbatida,   xalq   ta limi   tizimining   an anaviy	
ʼ ʼ
asoslarini   tiklash   va   uni   zamonaviy   global   talablarga   moslashtirish   jarayonlarida
muhim   omil   hisoblanadi.   Shuningdek,   bu   mavzu,   mustaqillik   davrida   olib
borilayotgan   ilmiy   izlanishlar,   ta lim   sohasidagi   islohotlar   va   ta lim   jarayonining	
ʼ ʼ
ijtimoiy jihatlariga yangi yondashuvlarni taklif etadi. Shu sababli, ushbu mavzuni
o‘rganish,   o‘tgan   tarixiy   davrlarning   o‘zgarishlarining   bugungi   ta lim   tizimiga	
ʼ
ta sirini   tushunishga   yordam   beradi   va   ushbu   jarayonlarni   kelajakda   yanada	
ʼ
samarali boshqarishga imkon yaratadi.
Kurs   ishining   maqsadi.   Rus-tuzem   maktablarining   faoliyatini
tarixshunoslik nuqtai nazaridan tahlil qilish va ularning Turkiston va O zbekiston	
ʻ
ta lim   tizimiga   ta sirini   o‘rganishdir.   Kurs   ishida,   ruslashtirish   siyosati   doirasida	
ʼ ʼ
tashkil etilgan rus-tuzem maktablarining ta lim tizimiga qo shgan hissasi, ularning	
ʼ ʻ
tarixiy   roli   va   mustaqillik   davrida   bu   tizimning   ijtimoiy,   madaniy   va   siyosiy
oqibatlarini   o‘rganish,   shuningdek,   zamonaviy   tarixshunoslikda   bu   mavzuga
bo‘lgan yondashuvlarni tahlil qilishdir.
4 Kurs ishining vazifalari:
 Rus-tuzem   maktablarining   tashkil   etilishi   va   ularning   ta lim   tizimigaʼ
ta sirini o‘rganish.	
ʼ
 Sovet tarixshunosligida rus-tuzem maktablarining ahamiyatini aniqlash.
 Mustaqillik davrida rus-tuzem maktablarining ta sirini tahlil qilish.	
ʼ
 Xorijiy   adabiyotlarda   rus-tuzem   ta lim   tizimi   haqidagi   yondashuvlarni	
ʼ
o‘rganish.
 Rus-tuzem maktablarining tarixiy ta sirini o‘rganish.
ʼ
 Zamonaviy ta lim tizimi uchun istiqbolli tavsiyalar ishlab chiqish.	
ʼ
Kurs   ishining   tarixshunosligi.   Rus-tuzem   maktablarining   faoliyati   va
ularning   tarixiy   roli   turli   davrlarda,   xususan,   imperiya,   sovet   va   mustaqillik
davrlarida   ko plab   olimlar   tomonidan   o‘rganilgan.   Har   bir   davrda   bu   maktablar	
ʻ
masalasi   turli   yondashuvlar   bilan   o‘rganildi,   chunki   ular   o‘z   davrining   ijtimoiy,
siyosiy   va   madaniy   jarayonlariga   katta   ta sir   ko‘rsatgan.   Imperiya   davrida	
ʼ
ruslashtirish   siyosatining   bir   qismi   sifatida   tashkil   etilgan   rus-tuzem   maktablari
faoliyatini   o‘rganishga   birinchi   bo‘lib   Rossiya   imperiyasi   davrining   tarixchilari
qiziqish bildira boshladilar.   Imperiya davrida olib borilgan tadqiqotlar, asosan, bu
maktablarning siyosiy va madaniy ahamiyatiga qaratilgan edi.
Vladimir   Bartol'd 1
  (1861-1933)   Rossiya   imperiyasining   mustamlakachilik
siyosatining   tarixini   o‘rganib,   rus-tuzem   maktablari   faoliyatini   sinchiklab   tahlil
qilgan   olimlardan   biridir.   Uning   "Xarita   va   xalq"   (1896)   asarida   ruslashtirish
siyosatining   ijtimoiy   va   madaniy   ta sirlari   haqida   ma lumotlar   keltirilgan.   Sovet	
ʼ ʼ
davrida   rus-tuzem   maktablari   va   ularning   ta siri   to‘g‘risidagi   ilmiy   izlanishlar	
ʼ
marksistik-klassik yondashuv asosida olib borilgan. Bu davrda tarixshunoslar rus-
tuzem   maktablarini,   asosan,   sovet   ijtimoiy   tizimini   shakllantirish   va   "sotsialistik
tizimni"   mustahkamlash   vositasi   sifatida   ko‘rganlar.   Sovet   davrida   maktablar
tarixi,   ko‘pincha,   rus   xalqining   madaniy   va   siyosiy   g‘oyalarini   o‘rgatish   vositasi
sifatida yoritilgan. Aleksey  P. Pruzhinin 2
  (1901-1970) – Sovet  tarixchisi  bo‘lib, u
1
 Bartol'd, V. (1896). Xarita va xalq.
2
 Pruzhinin, A. P. (1956). Turkiston va uning ta lim tizimi.	
ʼ
5 "Turkiston va uning ta lim tizimi" (1956) asarida rus-tuzem maktablarining ta siriʼ ʼ
va ularning turli xalqlarga ta sirini o‘rganadi. Vladimir K. Vorob'ev	
ʼ 3
  (1902-1981)
esa   "Rossiya   va   Turkiston:   ijtimoiy-siyosiy   aloqalar"   (1965)   asarida   rus-tuzem
maktablarining   siyosiy   o‘rni   va   ular   orqali   amalga   oshirilgan   ruslashtirish
siyosatining   ta siri   tahlil   qilinadi.   Mustaqillik   davrida   rus-tuzem   maktablarining	
ʼ
faoliyatini   o‘rganish   yangi   ilmiy   yondashuvlarni   keltirib   chiqardi.   Bu   davrda
olimlar,   sovet   davri   tarixining   ideologik   ta siridan   holi   bo‘lib,   rus-tuzem	
ʼ
maktablarining   ijtimoiy   va   madaniy   ta sirini   qayta   ko‘rib   chiqishga   urindilar.	
ʼ
Mustaqil   O‘zbekistonda   bu   masala   ta lim   tizimi   islohotlari   va   milliy   qadriyatlar	
ʼ
nuqtai nazaridan yoritilmoqda.
Mukhammadjonov   Sherzodbek 4
  –   Mustaqillik   davrida   o‘qituvchilar,
pedagoglar   va   tarixchilar   tomonidan   "O‘zbek   ta limining   rivojlanish   tarixidan"	
ʼ
(2008) nomli asarda rus-tuzem maktablarining o‘zbek ta lim tizimiga ta siri haqida	
ʼ ʼ
ma lumotlar   keltirilgan.   Bu   asar,   ayniqsa,   XX   asrning   boshlarida   o‘tgan	
ʼ
o‘zgarishlarni   yoritishda   muhim   manba   hisoblanadi.   Rustamov   Behzod 5
  esa   "XX
asr   boshlaridagi   Turkiston   maktablari:   shakllanishi   va   rivojlanish   tendensiyalari"
(2014)   asarida   mustaqillik   davrida   yozilgan   bo‘lib,   rus-tuzem   maktablarining
ijtimoiy ta siri, o‘zbek xalqining ta lim tizimiga qanday o‘zgarishlar kiritganligini	
ʼ ʼ
o‘rganadi.
Bugungi   kunda   rus-tuzem   maktablari   faoliyatining   tarixiy   tahlili   global
kontekstda   o‘rganilmoqda.   Xorijiy   tadqiqotlar   va   ilmiy   izlanishlar   rus-tuzem
maktablarining   nafaqat   O‘zbekistondagi,   balki   boshqa   mustamlakalar   va   Rossiya
imperiyasining   boshqa   hududlaridagi   ta sirini   ko‘rsatmoqda.   Xorijiy	
ʼ
tadqiqotchilardan biri Peter B. Brovn 6
  bo‘lib, uning "Imperiya va Ta lim: Rossiya	
ʼ
imperiyasining   mustamlakalarida"   (2003)   asarida   rus-tuzem   maktablarining
tarixini   va   ularning   madaniy   integratsiyalashuv   jarayonlariga   ta sirini   o‘rganadi.	
ʼ
Karen   S 7
.   Redlich   esa   "The   Russian   Empire   and   Its   Education   Policies"   (2010)
3
 Vorob'ev, V. K. (1965). Rossiya va Turkiston: ijtimoiy-siyosiy aloqalar.
4
 Mukhammadjonov, S. (2008). O‘zbek ta limining rivojlanish tarixidan.	
ʼ
5
 Rustamov, B. (2014). XX asr boshlaridagi Turkiston maktablari: shakllanishi va rivojlanish tendensiyalari.
6
 Brown, P. B. (2003). Imperiya va Ta lim: Rossiya imperiyasining mustamlakalarida.	
ʼ
7
 Redlich, K. S. (2010). The Russian Empire and Its Education Policies.
6 asarida   Rossiya   imperiyasining   mustamlakalaridagi   ta lim   siyosatining   ta sirini,ʼ ʼ
shu jumladan Turkistondagi rus-tuzem maktablarining rolini yoritgan.
Shu   tarzda,   rus-tuzem   maktablarining   faoliyati   va   ularning   tarixiy   ta siri	
ʼ
haqida keng miqyosda ilmiy izlanishlar olib borilgan. Har bir davrda bu masalalar
turli ideologik va ilmiy yondashuvlar asosida o‘rganilgan bo‘lib, bugungi kunda bu
mavzu o‘zining dolzarbligini saqlamoqda.
I-BOB.  IMPERIYA VA SOVET DAVRI TADQIQOTLARIDA RUS-
TUZEM TA LIM TIZIMI MASALALARI	
ʼ
1.1.   Ruslashtirish siyosatida rus-tuzem maktablari ahamiyati
Ruslashtirish   siyosati   Rossiya   imperiyasi   tomonidan   olib   borilgan   va
mustamlaka   hududlarida   amalga   oshirilgan   madaniy,   siyosiy   va   iqtisodiy
jarayonlarning asosiy yo‘nalishlaridan biri bo‘lib, bu jarayon Turkistonda o‘zining
alohida ahamiyatiga ega  edi. Rossiya  imperiyasi  o‘z ta lim  tizimi  orqali  mahalliy	
ʼ
xalqlarga   rus   madaniyati   va   dunyoqarashini   singdirishga   harakat   qilgan.   Shuning
uchun,   ruslashtirish   siyosatining   bir   qismi   sifatida   rus-tuzem   maktablarining
tashkil   etilishi   muhim   o‘rin   tutdi.   Turkistonda   ruslashtirish   siyosatining   asosiy
maqsadi   nafaqat   hududlarning   siyosiy   va   iqtisodiy   tizimini   o‘zgartirish,   balki
mahalliy xalqlarni rus madaniyati bilan uyg‘unlashtirish edi. Imperiya bu siyosatni
amalga   oshirishda   ta lim   tizimini   asosan   vosita   sifatida   ishlatgan.   Rus-tuzem	
ʼ
maktablarining   tashkil   etilishi,   rus   tili   va   madaniyatini   mustahkamlashga,
shuningdek,   Rossiya   imperiyasining   rasmiy   va   siyosiy   tizimini   mahalliy   xalqlar
orasida tarqatishga yordam bergan 8
.
Maqsadlar  ikki   asosiy  yo‘nalishda  amalga  oshirilgan:  birinchidan, rus  tilini
o‘qitish   va   mahalliy   aholini   rus   madaniyati   bilan   tanishtirish,   ikkinchidan   esa
imperiyaning rasmiy va ijtimoiy tizimiga bo‘ysundirish orqali mahalliy xalqlarning
siyosiy   va   ijtimoiy   o‘zgarishlarini   amalga   oshirish.   Ta lim   tizimi   orqali   rus	
ʼ
madaniyatini   kiritish   va   rus   tilini   o‘rgatish,   mahalliy   xalqlarni   o‘z   madaniyati   va
8
  Ismailov,   I.   (2010).   Turkistonda   ruslashtirish   va   ta lim   tizimi.   Tashkent:   O‘zbekiston   Respublikasi   Fanlar	
ʼ
Akademiyasi. 45 b
7 tilidan   ajratishga,   ularni   Rossiya   imperiyasining   madaniyati   va   siyosatiga
bo‘ysundirishga qaratilgan edi 9
.
Ruslashtirish   siyosatining   amalga   oshirilishi   natijasida   Turkistonda   rus   tili
va   madaniyati   keng   tarqaldi.   Rus-tuzem   maktablarida   ta lim   olishning   o‘ziʼ
mahalliy xalqlarga ruslashtirishning asosiy vositasi bo‘lib xizmat qildi. Bu jarayon
mahalliy   aholi   uchun   katta   ijtimoiy   va   madaniy   ta sirlar   keltirdi,   chunki   rus	
ʼ
madaniyati   mahalliy   urf-odatlar   va   an analarni   o‘rniga   keldi.   Mahalliy   tillar   va	
ʼ
adabiyotlar   cheklangan   holda   o‘qitildi,   rus   tili   esa   ta limning   asosiy   vositasiga	
ʼ
aylandi.   Ta lim   tizimida   ruslashtirishning   ijtimoiy   oqibatlari   ko‘p   jihatdan	
ʼ
mahalliy   xalqlarning   o‘ziga   xosligini   yo‘qotishiga   olib   keldi.   Mahalliy   til   va
madaniyatning   o‘rni   kamayib,   rus   tili   va   madaniyati   ustuvor   bo‘ldi.   Boshqa
tomondan,   ruslashtirish   siyosatining   amalga   oshirilishi,   Rossiya   imperiyasining
siyosiy va ijtimoiy tizimini mustahkamlashga yordam berdi, bu esa Turkistonning
Rossiya imperiyasining bir qismi sifatida o‘z statusini saqlab qolishini ta minladi	
ʼ 10
.
Rus-tuzem   maktablarining   tashkil   topishi   orqali,   ayniqsa,   rus   tili   va
madaniyati Turkiston viloyatlarida markaziy o‘ringa chiqdi. Rus tilining o‘qitilishi
nafaqat ta lim tizimida, balki mahalliy aholi hayotida ham katta o‘zgarishlarga olib	
ʼ
keldi.   Rus   tili,   bu   hududlardagi   o‘rta   maktablar   va   oliy   ta lim   muassasalarining	
ʼ
asosiy tili sifatida belgilandi. Rus-tuzem maktablarida rus tili o‘qitilishi, mahalliy
xalqlarga rus madaniyatini targ‘ib qilishga xizmat qilgan.
Bundan   tashqari,   rus   klassik   adabiyoti,   san at   va   ilm-fani   ham   ta lim	
ʼ ʼ
jarayoniga   kiritildi.   Bu   orqali   mahalliy   aholi   rus   madaniyati   va   dunyoqarashiga
yaqinlashishga   majbur   bo‘ldi.   Rossiya   imperiyasining   siyosiy   va   madaniy
tizimining   ta sirini   kuchaytirish   uchun   rus   tili   va   madaniyati   singdirilishi   zarur	
ʼ
bo‘ldi.   Bu   jarayonning   asosiy   maqsadi   mahalliy   xalqlarning   madaniyati   va   urf-
odatlarini   zaiflashtirish   va   ularni   Rossiya   imperiyasining   siyosiy   tizimiga
singdirish   edi.   Rus-tuzem   maktablarining   tashkil   etilishi,   rus   tilining   ta limda	
ʼ
asosiy o‘rin tutishi, Turkiston hududidagi mahalliy xalqlarni ruslashtirishga xizmat
9
 Yakubov, K. (2014). Rus ta limining mustamlakaviy ta siri: Turkiston misolida. Toshkent: Ma rifat. 53b	
ʼ ʼ ʼ
10
 Kamilov, A. (2016). Ruslashtirish siyosatining ijtimoiy oqibatlari. Samarqand: Samarqand Davlat Universiteti. 
78b.
8 qildi.   Mahalliy   til   va   madaniyatni   o‘rganishga   nisbatan   kamroq   e tibor   qaratilib,ʼ
rus   tilida   ta lim   olishga   urg‘u   berildi.   Bu   o‘z   navbatida   mahalliy   xalqlarning	
ʼ
madaniyati,   an analari   va   urf-odatlarining   pasayishiga   olib   keldi.   Ruslashtirish	
ʼ
jarayoni,   shuningdek,   ijtimoiy-siyosiy   hayotda   ham   sezilarli   ta sir   ko‘rsatdi.	
ʼ
Mahalliy   xalqlarni   ruslashtirish   orqali   ularni   Rossiya   imperiyasining   siyosiy   va
madaniy   tizimiga   integratsiya   qilish   maqsadi   ko‘zlangan.   Bu   siyosat,   mahalliy
xalqlarning siyosiy huquqlarini cheklash va ularni Rossiya imperiyasining siyosiy
tizimiga bo‘ysundirishga xizmat qilgan.
Turkistonda   rus-tuzem   maktablarining   ochilishi.   Rus   muhojirlari
Turkiston general - gubernatorining farmoniga binoan o‘lkada rus maktablari, rus -
tuzem   maktablari,   gimnaziya   kabi   maktablarni   ochish   va   bu   maktablarni
kengaytirish   hisobiga   mahalliy   maktablar,   maktab   madrasalarni   siqib   chiqarish
maqsadida maorif  islohotini o‘tkaza boshladilar. Bu bilan go‘yoki, ular Markaziy
Osiyo aholisining savodxonlik darajasini oshirmoqchi bo‘ldilar va har bir qilingan
ishni   bo‘rttirib   ko‘rsatishga   urindilar.Tarixchi   olim   I.Y.Tursunov   ning   «Istiqlolga
intilgan qalblar nidosi» nomli asarida quyidagi ma’lumotlar berilgan:
O‘lka aholisini savodxon qilish uchun eng avvalo rus, rus-tuzem, gimnaziya
kabi o‘quv maskanlari kerak, madrasa va «usuli qadimiya» eski usul maktablarida,
otinlar maktablarida savod chiqarib bo‘lmaydi degan siyosatni yurgizishga harakat
qildilar 11
.
Bunga   biz   1897-yildagi   Rossiya   tomonidan   o‘tkazilgan   aholini   ro‘yxati
ma’lumotlarini   ko‘rsatishimiz   mumkin.   Masalan,   o‘sha   aholi   ro‘yxatida   qayd
etilishicha,  Markaziy   (O‘rta)  Osiyo   aholisining  savodxondik   darajasi  quyidagicha
belgilangan:
Tojiklar - 99,5 % savodsiz;
Qirg‘izlar - 99,4 % savodsiz;
Turkmanlar - 99,3 % savodsiz;
O‘zbeklar - 98,4 % savodsiz;
Qozoqlar - 97,9 % savodsiz deb hisoblangan.
11
 Tursunov, I.Y. (1998). Istiqlolga intilgan qalblar nidosi. Toshkent: O‘zbekiston Respublikasi Fanlar Akademiyasi.
9 Bu   ko‘rsatkichlarning   barchasi   uydurma   edi.   Aslida   Turkiston   o‘lkasi
xalqlarining   savodxonlik   darajasi   chor   Rossiyasi   aholisining   savodxonlik
darajasidan   past   emas   edi.   Chunki,   Turkiston   o‘lkasi   xalqlari   1917-yilgi
to‘ntarishdan   oldin   shaxsiy   va   ommaviy   maktablar,   madrasalarda   bilim   olganlar,
yuksak   ilm   egasi   bo‘lganlar.   (I.Y.Tursunov   «Istiqlolga   intilgan   qalblar   nidosi»).
Rus va rus-tuzem maktablarini bitirganlarnigina savodli deb hisoblanganlar. Hatto,
ular   dunyoviy   maktablar   ochish,   ona   tilidagi   darsliklar,   gazeta   va   jurnallar   nashr
qilish   va   hokazolarni   qat’iy   ta’qib   qilar   edilar.   Ayni   vaqtda   chor   hukumati   rus
bo‘lmagan   aholi   yashaydigan   joylarda   maktablar   ochar,   bu   maktablar   esa   o‘z
oldiga   ruslashtirish   maqsadini   qo‘yar   edi.   Bu   kabi   maktablarning   ochishdan
maqsad   musulmon   bolalarga   rus   tilini   o‘rgatish   edi.   Shu   maqsadda   birinchi   rus-
tuzem maktablari ilk bor Toshkent shahrining Shayxontahur dahasida 1884-yilning
dekabirida   ochildi.   Aslida   «Tuzemes»   degani   ruscha   -   o‘zbekcha   lug‘atda
«mahalliy xalq», «tub aholi» degan ma’noni anglatadi.
Maktabni   boshqaruvchi   va   rus   tili   o‘qituvchisi   V.P.   Nalivkin 12
  «musulmon
yozuvi»   o‘qituvchisi   mulla   Solixo‘ja   Kichkina   Xo‘janov   edi.   Rus-tuzem
maktablarida odatda asosan mahalliy xalqning o‘g‘il bolalari tahsil olishgan. Lekin
ruslar uchun maxsus maktablari bo‘lmagan joylarda ayrim rus o‘g‘il va qiz bolalari
ham   birga   qo‘shib   o‘qitilgan.   Turkiston   o‘lkasining   rus-tuzem   maktablarida
o‘qitish   jarayoni   o‘n   oy,   ta’til   esa   ikki   oy   davom   etgan.   Mashg‘ulotlar   birinchi
sentabrdan boshlanib may oyining oxirida tamomlangan. Iyun va iyul oylari - ta’til
oyi   hisoblangan.   Rus-tuzemmaktablariga   o‘quvchilar   qat’iy   aniq   bir   vaqtda,
ma’lum tartib qabul qilinib, madrasalardagi kabi sinflarga bo‘lib o‘qitilgan. O‘quv
yilining   maktabga   qabul   qilingan   o‘quvchilarning   soni   20-30   ta   bo‘lishiga
qaramay,   ular   bir   sinf   deb   hisoblanib,   bitta   kitobni   o‘qishgan   va   bir   xil   xatni
yozishni mashq qilishgan. O‘quv yilining oxirida bolalar ikkinchi sinfga o‘tishgan.
Shundan   so‘ng   ular   uchinchi   sinfga,   keyin   esa   to‘rtinchi   sinfga   o‘qish   tamom
bo‘lgandan so‘ng maktab rahbarlari, mahalla mulozimlari oldida imtihon topshirib
12
 V.P. Nalivkin (1890). O‘zbek tilini o‘rgatish bo‘yicha tadqiqotlar. Namangan: Turkiston Maorif Boshqarmasi.
10 guvohnoma olishgan. Maktabga qabul qilinish yoshi 15 yoshdan oshmasligi kerak
edi.
Turkistonning   1880-yilda   Rossiya   tasarrufiga   o‘tganidan   keyin   Markaziy
Osiyodagi   rus-tuzem   maktablari   ancha   mashhur   bo‘ldi.   Turkiston   o‘lkasidagi
viloyatlarda   (Sirdaryo,   Samarqand   va   Farg‘ona)   rus-tuzem   maktablarining   o‘sib
borishi quydagicha bo‘lgan:
Yillar Rus-tuzem
maktablari soni O‘quvchilar soni
O‘g‘il bolalar Qizlar
1870 1 29 -
1874 2 69 -
1884 3 110 -
1886 4 116 -
1889 17 374 -
1891 22 418 8
1894 23 527 3
1896 28 698 3
1898 32 1171 -
1900 35 1471 -
1901 45 1579 -
1904 57 1830 104
Bunday   maktablarda   rus   pedagoglardan   K.D.Ushinskiyning 13
  « Родное
слова »   («Ona   tili»),   « Детский   мир »   («Bolalar   dunyosi»),   L.N.   Tolstoyning 14
« Пепрвая   русская   книг a   для   чтения »   («O‘qish   uchun   birinchi   rus   tili   kitobi»),
V.P.   Vaxterovnitng 15
  « Мир   в   рассказах   для   детей »   («Dunyoni   bilish   uchun
bolalarga   hikoyalar»)   kabi   darsliklari   mashhur   bo‘lgan.   Bundan   tashqari   L.
Grigorevaning 16
 «Russkoe slova» («Rus so‘zi»), M. Vol’peraning 17
 « Первая   книга
для   чтения »   («O‘qish   uchun   birinchi   kitob»)   kabi   darsliklardan   foydalanilgan.
Rus-tuzem maktablarida o‘qitish rus tilida, diniy ta’limot esa o‘quvchilarning ona
tilida   olib   borilar   edi.   Mahalliy   xalq   bolalariga   Saidrasul   Saidazizovning   «Ustodi
13
 K.D. Ushinskiy (1860). Rodnoe slovo («Ona tili»).
14
 L.N. Tolstoyning « Пепрвая   русская   книг a  для   чтения » («O‘qish uchun birinchi rus tili kitobi»),
15
 V.P. Vaxterovnitng « Мир   в   рассказах   для   детей » («Dunyoni bilish uchun bolalarga hikoyalar») kabi darsliklari
16
 L. Grigorevaning «Russkoe slova» («Rus so‘zi»),
17
 M. Vol’peraning « Первая   книга   для   чтения » («O‘qish uchun birinchi kitob»)
11 avval»,   Ali   Asqar   Kalilinning   «Muallimi   soniy»   va   boshqa   darsliklardan
foydalanilgan.
Rus maktablariga ruslar bilan birga o‘qish uchun mahalliy aholi bolalari ham
qabul   qilinar   edi.   Turkistondagi   boshlang‘ich   rus   maktablarida   hunarga
Rossiyaning Yevropa qismidagiga qaraganda, ancha ko‘proq o‘rgatilar edi; bundan
maqsad mahalliy aholining bolalarini maktabga ko‘proq jalb qilish edi.
Turkistonda dastlabki rus o‘rta o‘quv yurtlari 1870-yillardan ochila boshladi:
1876-yili   Toshkentda,   Verniyda   (hozirgi   Olmaotada)   erlar   va   xotin-qizlar
gimnaziyalari.   1879-yili   esa   Toshkentda   o‘qituvchilar   seminariyasi   ochildi.
Gimnaziyalarga   ham   yerli   aholining   bolalari   qabul   qilinar   edi.   O‘qituvchilar
seminariyalarida esa mahalliy aholi bolalariga 1\3 o‘rin ajratilgan edi.
Rus   maktabiga   o‘qishga   kirgan   bolalar   rus   tilini   mutlaqo   bilmas   edilar,
natijada ancha qiyinchilik tug‘ilar edi. Shuning uchun rus maktabiga kirgan, lekin
rus   tilini   mutlaqo   bilmaydigan   o‘quvchi   rus   tilida   so‘zlashishni   o‘rganib
olmaguncha odatda quyi bo‘limda o‘qir, rus tilida so‘zlashishni o‘rganib olgandan
keyingina   yuqori   bo‘limga   o‘tkazilardi.   Yuqori   bo‘limlarga   o‘quv   yilining
o‘rtalarida   ham   o‘tkazilar   edi,   chunki   maktablar   kichkina   bo‘lib,   bir   vaqtning
o‘zida   mashg‘ulotlar   bir   necha   bo‘limlar   bilan   olib   borilar   edi.   Toshkentdagi
gimnaziyada dastlabki yillarda, mahalliy aholining bolalarini rus tili bilan ko‘proq
shug‘ullantirish uchun lotin tilini o‘rgatishdan ozod qilinar edi.
Rus-tuzem   maktablarida   o‘quvchilarga   rus   muallimi   rus   tilini   hamda
arifmetikani   va   boshqa   fanlarni   o‘rgatar,   buning   uchun   o‘qish   vaqtining   yarmi
ajratib qo‘yilgan edi. O‘qish vaqtining qolgan yarmi «Musulmon domla» ixtiyoriga
berib   qo‘yilgan   bo‘lib,   u   eski   usul   maktablaridagidek   bolalarga   diniy   darslar
o‘qitish bilan shug‘ullanardi. Rus-tuzem maktablarida faqat o‘g‘il bolalar o‘qitilar
edi. Ota-onalar  qizlarini  bunday maktablarga bermas  edilar. 1903-yilda Turkiston
pedagogika   to‘garagi,   Toshkentda   qizlar   uchun   rus-tuzem   maktabi   ochildi.   Lekin
bu maktabning faoliyati uzoqqa cho‘zilmay, ikki yildan keyin yopilib qoldi.
12 Rus-tuzem   maktablarida   rus   tilini   o‘qitish   dasturi   va   uslubi   rus   bo‘lmagan
o‘quvchilar   uchun mo‘ljallab tuzilar  edi.  (bu maktablarda  ba’zan  rus  bolalar  ham
uchrab qolar edi). Namangan yaqinida bir qishloqda 6 yil yashagan va o‘zbek tilini
yaxshi   o‘rganib   olgan   V.P.Nalivkin,   bu   maktabda   birinchi   bo‘lib   o‘zbek   tilini
o‘qitgan edi. U sinash uchun ochilgan rus-tuzem maktabining birinchi o‘qituvchisi
edi. V.P.Nalivkin seminariyada 1890-yilgacha dars berdi. Dars chog‘ida Nalivkin
bo‘lajak   o‘qituvchilarga   faqat   o‘zbek   tilinigina   o‘rgatib   qolmasdan,   balki   ularda
o‘lkani   o‘rganishga   ham   havas   uyg‘otgan   edi.   Seminariyada   o‘qib   chiqqanlar
orasida   rus-tuzem   maktablarida   ishlashga   tayyor   bo‘lgan   va   bu   ishni   sevib
qolganlar anchagina edi. 1879-yilda Toshkentda Turkiston muallimlar seminariyasi
ochildi.   Bu   seminariya   maktablari   rus   boshlang‘ich   sinflari   uchun   o‘quvchilarga
ona   tilidan   muallimlar   tayyorlab   berishi   lozim   edi.   XIX   asrning   80-yillari
o‘rtalaridan   boshlab   seminariya   rus-tuzem   maktablari   uchun   ham   muallimlar
tayyorlashga   ham   kirishdi.   Mahalliy   tilni   o‘rganish   majburiy   qilib   qo‘yilganligi
Toshkentdagi   bu   seminariyaning   xususiyatlaridan   biri   bo‘ldi.   Seminariyada
V.P.Nalivkin   o‘zbek   tilida   dars   bera   boshlagan   birinchi   o‘qituvchi   bo‘ldi.   1887-
yilda Nalivkin tuzgan lug‘at va grammatika risolasi nashr etildi. Bular tilshunoslik
tarixida o‘zbek tiliga doir birinchi qo‘llanma edi.
Ta limda   ruslashtirishning   ijtimoiy   oqibatlari   va   tuzilmaviyʼ
o zgarishlar.  	
ʻ Rus-tuzem maktablari faoliyati ijtimoiy oqibatlarga ham katta ta sir	ʼ
ko‘rsatdi.   Birinchi   navbatda,   mahalliy   xalqlarning   o‘z   madaniyatiga   bo‘lgan
hurmat   va   qadriyatlari   susaygan.   Mahalliy   til   va   urf-odatlar   o‘qitish   dasturidan
chiqarildi,   rus   tili   va   madaniyati   esa   ustuvor   holatga   keltirildi.   Bu   esa   mahalliy
xalqlarning   o‘ziga   xosligini   yo‘qotishga   olib   keldi.   Rus-tuzem   maktablarining
tashkil   etilishi   ijtimoiy   tuzilmada   sezilarli   o‘zgarishlarga   sabab   bo‘ldi.   Maktablar
orqali tarbiyalangan yosh avlodning fikrlash uslubi o‘zgarib, ular rus dunyoqarashi
va   siyosiy   tizimiga   moslashishga   harakat   qildilar.   Buning   natijasida,   turli   xalqlar
o‘rtasida madaniy va ijtimoiy tafovutlar kuchayib, o‘z milliy qadriyatlarini saqlab
qolish uchun kurashish boshlanadi.
13 Shu   tarzda,   ruslashtirish   siyosati   nafaqat   ta lim   tizimiga,   balki   ijtimoiy,ʼ
siyosiy   va   madaniy   hayotga   ham   jiddiy   ta sir   ko‘rsatdi.   Bu   jarayonlar   Turkiston	
ʼ
xalqlarining madaniy va ijtimoiy rivojlanishini, ularning o‘ziga xosligini yo‘qotish
xavfini   tug‘dirdi,   shu   bilan   birga,   rus   tili   va   madaniyatining   tarqalishi   orqali
imperiyaning mustahkamlashga erishildi.
1.2. Sovet davri tarixshunosligida rus-tuzem maktablari tarixi yoritilishi
Sovet   tarixshunosligida   rus-tuzem   maktablariga   bo‘lgan   yondashuv   o‘ziga
xos   mafkuraviy   va   ideologik   xususiyatlarga   ega   edi.   Sovet   mafkurasi   asosida
ishlab   chiqilgan   tarixiy   konsepsiyalarda   rus-tuzem   maktablari   Rossiya
imperiyasining   mustamlakachilik   siyosatini   amalga   oshirish   vositasi   sifatida
ko‘rsatildi.   Bu   maktablarning   tashkil   topishi   va   faoliyati   sinfiy   qarashlar   nuqtai
nazaridan   baholanib,   ular   orqali   mahalliy   aholi   ongiga   ruslashuv,   imperiya
mafkurasi va lozim bo‘lgan ideologik qoidalarni singdirish ko‘zlangan, degan fikr
keng   yoyildi.   Sovet   tarixchilari   rus-tuzem   maktablarini   o‘rganishda   ularning
ijtimoiy-siyosiy   funksiyalarini   tahlil   qilishga   alohida   e’tibor   qaratgan.   Jumladan,
bu maktablar xalqni siyosiy jihatdan itoatda ushlab turish, mahalliy elita vakillarini
Rossiya   imperiyasiga   sadoqatli   qilib   tarbiyalash,   hamda   turkiy   va   islomiy
madaniyatdan   uzoqlashtirishga   xizmat   qilgan,   degan   yondashuvlar   ustuvor
bo‘lgan. Ayni paytda, rus-tuzem  maktablari orqali savodxonlik darajasi  oshganini
tan   olgan   bo‘lsalar-da,   bu   holat   "xalqni   aldaydigan,   o‘z   mafkurasini   o‘tkazishga
urinadigan" siyosiy vosita sifatida talqin etilgan.
Masalan,   N.V.   Lunin 18
,   A.A.   Semenov 19
,   A.D.   Goncharov 20
  kabi   sovet
tarixchilari   o‘z   tadqiqotlarida   rus-tuzem   maktablarini   imperiyaning   «madaniy
genotsid»   strategiyasining   bir   qismi   sifatida   tasvirlashgan.   Ularning   asarlarida   bu
maktablarning   o‘quv   dasturlari,   darsliklari   va   o‘qituvchilari   orqali   rus   tili,   rus
18
 Лунин Н.В. (1960). Просвещение в Средней Азии в период колониального господства царизма. Москва: 
Издательство Академии наук СССР
19
 Семёнов А.А. (1959). Школа и просвещение в Туркестане. Ташкент: Узгосиздат.
20
 Гончаров А.Д. (1971). История народного образования в Узбекистане. Ташкент: Учпедгиз.
14 madaniyati va pravoslav axloqiy qadriyatlari targ‘ib qilinganini ta’kidlab o‘tishadi.
Shu bilan birga, bu maktablar diniy bilimlar emas, balki rus yuristlari, zobitlari va
amaldorlarini tayyorlashga xizmat qilganini ko‘rsatishga urinishgan.
Sovet   tarixshunosligi   marksistik-lenincha   metodologiya   asosida   ishlab
chiqilgan bo‘lib, tarixiy hodisalarni sinfiy kurash va mustamlakachilik siyosatining
ifodasi   sifatida   ko‘rsatishga   intilgan.   Shu   sababli   rus-tuzem   maktablari   masalasi
ham mustaqil ilmiy tahlildan ko‘ra mafkuraviy baholash doirasida qolib ketgan. Bu
yondashuvda,   mahalliy   aholining   ehtiyojlari,   madaniy   xususiyatlari,   bu
maktablarga   bo‘lgan   munosabati   yetarli   darajada   hisobga   olinmagan.   Aksincha,
har   qanday   o‘zgarishlar   sovet   ijtimoiy   taraqqiyot   modeli   bilan   solishtirilib,   unga
qanchalik yaqin yoki zid ekanligi asosida baholangan. Sovet tarixshunosligida rus-
tuzem   maktablariga   bo‘lgan   yondashuv   bir   yoqlama,   mafkuraviy   yondashuv
bo‘lgan.   Bu   maktablarning   faoliyatiga   tarixiy   jarayonlarning   murakkab   va   ko‘p
qirrali   mohiyatidan  ko‘ra,  sovet   mafkurasi   prizmasidan   qaralgan.  Faqatgina  sovet
davrining  so‘nggi  yillarida  ayrim   tarixchilar   bu  maktablarning  murakkab  ijtimoiy
va   madaniy   rolini   qayta   ko‘rib   chiqishga   urinishgan   bo‘lsa-da,   bu   yondashuvlar
keng ilmiy muhokamalarga sabab bo‘la olmadi.
Sovet tarixshunosligi rus-tuzem maktablarini o‘rganishda nisbatan boy arxiv
manbalaridan   foydalanishga   harakat   qilgan   bo‘lsa-da,   ushbu   faoliyat   asosan
mafkuraviy   yondashuv   doirasida   olib   borilgan.   Sovet   tarixchilari   tomonidan   olib
borilgan   tadqiqotlarda   bu   maktablar   Rossiya   imperiyasining   mustamlakachilik
siyosatini   amalga   oshiruvchi   vosita   sifatida   talqin   etilgan.   O‘rganish   jarayonida
ko‘plab hujjatlar, jumladan, maktab nizomlari, o‘quv dasturlari, statistik hisobotlar
tahlil   qilingan.   Ammo   bu   manbalar   tahlil   etilganda,   tarixchilarning   sinfiy
yondashuv   chegarasidan   chiqolmaganligi   kuzatiladi.   Bu   maktablar   sovet
tarixchilari   tomonidan   milliy   uyg‘onish   harakatlariga   qarshi   vosita   sifatida
ko‘rsatilgan.   Ular   bu   maktablarni   "xalqni   savodli   qilish   emas,   balki   mustamlaka
mafkurasini   singdirish"   maqsadida   ochilgan,   deb   hisoblashgan.   Shunga   ko‘ra,
maktab   faoliyatining   barcha   jihatlari,   xususan,   o‘quv   dasturlarining   tarkibi,
15 sinflarning shakllanishi, o‘qituvchilarning tayyorlanish jarayoni faqat imperialistik
siyosat kontekstida izohlangan. Masalan, rus tilining asosiy o‘quv predmeti sifatida
tanlanishi   va   mahalliy   tillarga   ikkinchi   darajali   yondashuv   ideologik   jihatdan
"ruslashtirish siyosati"ning namoyonidir, degan fikrlar asosida talqin qilingan 21
. 
Sovet   tarixiy   adabiyotlarida   bu   maktablar   orqali   tarqatilgan   bilimlarning
ijobiy   jihatlari,   ya’ni   mahalliy   aholi   orasida   savodxonlik   darajasining   ortishi,
matematika,   geografiya,   tabiiy   fanlar   bo‘yicha   bilimlar   berilishi,   hatto   ba’zida
turkiy   tillarda   o‘qituvchilar   orqali   bilim   berilganligi,   deyarli   eslatilmagan.   Bu
faktlar   mavjud   bo‘lsa   ham,   ularning   aksariyati   "xalqni   chalg‘itish",   "imperiyaga
sadoqatli kadrlar yetishtirish" kabi negatsion tushunchalar bilan baholangan.
Sovet   tarixshunosligi   o‘zining   qat’iy   siyosiy   pozitsiyasiga   sodiq   qolgan
holda rus-tuzem maktablarini xalq manfaatiga qarshi ishlatilgan mexanizm sifatida
ko‘rsatgan.   Bu   holat   o‘sha   davr   tarixchilari   uchun   me’yorga   aylangan   va   ilmiy
erkinlik   imkonlarini   cheklab   qo‘ygan.   Natijada,   ushbu   maktablarning   murakkab,
ikki   tomonlama   ijtimoiy   va   madaniy   rolini   to‘laqonli   ochib   berish   imkonsiz
bo‘lgan. O‘z-o‘zidan tushunarli bo‘lishicha, bu yondashuv ilmiy tahlil emas, balki
siyosiy baho berish bilan cheklanib qolgan.
Sovet   tarixshunosligida   rus-tuzem   maktablarini   baholash   doimiy   ravishda
siyosiy mafkura doirasida olib borilgan. Ko‘pgina sovet tarixchilari, xususan N.V.
Lunin,   A.A.   Semenov,   A.D.   Goncharov   kabi   olimlar   bu   maktablarni   Rossiya
imperiyasining mustamlakachilik siyosatini amalga oshirishga xizmat qilgan vosita
sifatida   talqin   etishgan.   Ularning   tadqiqotlarida   rus-tuzem   maktablari   mahalliy
xalqlarni   "ruslashtirish",   ya’ni   til,   madaniyat   va   mafkuraviy   jihatdan   imperiyaga
bo‘ysundirish siyosatining bir qismi sifatida tasvirlangan 22
.
Masalan,   N.V.   Lunin   o‘z   tadqiqotlarida   rus-tuzem   maktablarini   "madaniy
genotsid" vositasi deb atagan. U rus tili va pravoslav madaniyatining bosqinchilik
yo‘li   bilan   yoyilishini   ochiqdan-ochiq   tanqid   qilgan   va   bu   maktablar   orqali
imperiya   "xalqni   o‘z   tarixidan,   tilidan,   madaniyatidan   begonalashtirishga"
21
  Жалолов М. (1982). Просветительское движение и колониальная политика в Туркестане. Ташкент: Фан.
22
 Рахимов Ш. (1985). Национальное образование и культурная революция в Узбекистане. Ташкент: Фан.
16 uringanini   qayd   etgan.   Shuningdek,   A.A.   Semenov   esa   rus-tuzem   maktablarining
dasturlarini   tahlil   qilib,   ularni   "milliy   xotirani   yo‘q   qilish"   strategiyasining   bir
ko‘rinishi   sifatida   baholagan.   A.D.   Goncharov   esa   bu   maktablarni   “imperiyaga
xizmat   qiluvchi   elita   kadrlar   tayyorlash”   mexanizmi   sifatida   ko‘rsatgan.   Biroq
1970-yillardan   boshlab   tarixshunoslikda   muayyan   darajada   ijobiyroq   va   nisbatan
neytralroq   yondashuvlar   ham   yuzaga   kela   boshladi.   Ba’zi   olimlar   (asosan
respublikalik   tarixchilar)   rus-tuzem   maktablarining   xalq   orasida   savodxonlikni
oshirishda,   ilmiy   fanlarga   kirish   eshiklarini   ochishda   muhim   o‘rin   tutganini   tan
olishgan.   Ularga   ko‘ra,   bu   maktablar   orqali   ilk   bosqichda   o‘quvchilar   arifmetika,
geografiya, biologiya kabi dunyoviy fanlardan dastlabki bilimlarni olgan. Ayniqsa,
ayrim   hollarda   mahalliy   tilda   dars   o‘tilganligi,   o‘qituvchilarning   o‘zbek,   qozoq,
qirg‘iz  tillarida  nutq   so‘zlashi   haqida   arxiv  ma’lumotlari   mavjud.  Ammo  bu   kabi
ijobiy   fikrlar   sovet   mafkurasiga   zid   bo‘lganligi   uchun   ko‘pincha   noaniq,
chegaralangan,   ehtiyotkorlik   bilan   bayon   qilingan.   O‘sha   davrda   tarixshunoslik
mustaqil fan sifatida emas, balki siyosiy qurol sifatida qaralganligi bois, rus-tuzem
maktablarining ko‘p qirrali tarixiy vazifalari to‘liq yoritilmagan. Shu tariqa, sovet
tarixshunosligi   rus-tuzem   maktablariga   biryoqlama   yondashgan,   ularni   asosan
mustamlaka   siyosatining   ifodasi   deb   ko‘rsatgan,   kamdan-kam   hollarda   ularning
ijtimoiy-madaniy   ijobiy   tomonlarini   tan   olgan.   Bu   yondashuv   tarixshunoslikda
mafkura ustuvorligi muammosining yaqqol ko‘rinishidir 23
.
1920-yillarning   oxiri   va   1930-yillarda   Sovet   Ittifoqining   O rta   Osiyoʻ
bo‘yicha siyosati keskin sovetlashuv yo nalishiga burildi. Bu jarayon butun ta lim	
ʻ ʼ
tizimining   tubdan   qayta   tashkil   etilishini,   jumladan,   rus-tuzem   maktablarining
tugatilishi   yoki   ularning   sovet   maktablariga   aylantirilishini   o‘z   ichiga   oldi.   Rus-
tuzem   maktablari   o‘z   davrida   mustamlakachilik   siyosatining   vositasi   sifatida
ko‘rilgan   bo‘lsa-da,   sovet   davlati   ushbu   maktablarni   ideologik   jihatdan   to‘la   mos
kelmaydi deb hisoblab, ularni yangi — marksistik-lenincha mafkuraga asoslangan
ta lim   tizimi   bilan   almashtirishga   kirishdi.   Yangi   maktablarda   ta lim   butunlay	
ʼ ʼ
sinfiy   mafkura   asosida   olib   borildi.   Bu   darsliklarda   sinfiy   kurash,   proletariat
23
 Назаров К. (1990). Маориф ва маданият тарихидан лавҳалар. Тошкент: Ўқитувчи.
17 g‘alabasi,   imperializm   tanqidi   asosiy   mavzular   sifatida   ko‘rib   chiqildi.   Tarix,
adabiyot,   geografiya,   hattoki   matematika   va   biologiya   kabi   fanlar   ham   bu
mafkuraviy   asosdan   chetlasha   olmagan.   O‘qituvchilarning   kommunistik
mafkuraga sodiqligi asosiy talab sifatida qo‘yildi, ulardan faqat bilim emas, balki
siyosiy sadoqat ham talab etilgan.
Tarixshunoslikdagi   metodologik   yondashuv   ham   ayni   ruhda   shakllandi.
Marksistik-lenincha   metodologiya   asosida   barcha   ijtimoiy   institutlar   —   xususan,
rus-tuzem   maktablari   —   sinfiy   kurash   kontekstida   baholandi.   Bu   yondashuvga
ko‘ra, har qanday tarixiy hodisa yoki institut sinfiy manfaatlar kurashining mahsuli
sifatida   tushuntirildi.   Shu   sababli   rus-tuzem   maktablari   tarixiy   ob’ektivlik   bilan
emas,   balki   siyosiy-ideologik   doirada   talqin   qilindi.   Bu   davrda   rus-tuzem
maktablari haqida ilgari surilgan ijobiy jihatlar, jumladan, savodxonlikka qo‘shgan
hissasi,   dunyoviy   bilimlarning   yoyilishiga   qo‘shgan   hissasi   deyarli   tan   olinmadi.
Aksincha,   ular   "xalqni   aldash   vositasi",   "mustamlakachilikning   madaniy   niqobi"
sifatida   baholandi.   Bu   esa   tarixshunoslikda   biryoqlama,   siyosiylashtirilgan
yondashuvning   kuchayishiga   olib   keldi.   Shu   tariqa,   sovetlashuv   jarayoni   faqat
maktablar   tizimini   emas,   balki   tarixshunoslikning   o‘zini   ham   mafkuraviy   nazorat
ostiga   olib,   tarixiy   haqiqatlarning   murakkab   va   ko‘p   qirrali   manzarasini   tor
mafkuraviy doiraga solib qo‘ydi 24
.
24
  Сафаров И. (1978). Ўрта Осиё мактаблари тарихидан. Тошкент: ЎзР ФА нашри.
18 II-BOB. ZAMONAVIY TARIXSHUNOSLIKDA RUS-TUZEM
MAKTABLARI TA SIRIʼ
2.1.  Mustaqillik davrida Turkiston ta lim tizimi bo yicha tadqiqotlar
ʼ ʻ
1991-yildan   so‘ng   O‘zbekiston   tarixshunosligi   va   pedagogika   fanida
Turkistonning   ta’lim   tarixiga   yangicha   nazar   tashlash   jarayoni   boshlandi.
Mustaqillik   davri   bu   borada   yangi   ilmiy   paradigmalarning   shakllanishiga,   sobiq
sovet   mafkuraviy   cheklovlaridan   holi   holda   tarixiy   merosni   qayta   baholashga
zamin   yaratdi.   Ayniqsa,   XX   asr   boshidagi   ta’lim   tizimi,   mustamlaka   davrining
maktab-institulari,  jadidlarning  ma’rifiy  faoliyati,  eski   usuldagi  maktablar  va  rus-
tuzem   maktablari   kabi   o‘ziga   xos   ko‘rinishdagi   ta’lim   muassasalari   ilmiy
tadqiqotlarning   markaziga   aylana   boshladi.   Ilmiy   izlanishlarda   ilgari   “orqada
qolgan”   deb   baholangan   an’anaviy   maktablar   (eski   usulda   o‘qituvchi   maktablar)
jamiyatdagi ma’naviy-ma’rifiy roliga ko‘proq urg‘u berildi. Shu bilan birga, jadid
maktablarining   o‘z   zamonasi   uchun   ilg‘or   o‘qitish   uslublarini   joriy   qilgani,
Turkiston   musulmon   ziyolilari   tomonidan   ta’lim   modernizatsiyasining   asosiy
poydevori sifatida baholanishi e’tirof etildi.
Rus-tuzem   maktablari   masalasiga   ham   ob’ektiv   yondashuv   vujudga   keldi.
Agar   sovet   tarixshunosligida   ular   faqat   mustamlakachilik   vositasi   sifatida
yoritilgan   bo‘lsa,   mustaqillik   yillarida   olib   borilgan   tadqiqotlar   bu   maktablarning
ikki tomonlama (dualist) ta’sirini ochib berdi. Bir tomondan, bu maktablar Rossiya
imperiyasi   siyosatining   tarkibiy   qismi   bo‘lib,   o‘zbek   va   boshqa   musulmon
xalqlarni   rus   tiliga   va   madaniyatiga   yaqinlashtirishni   maqsad   qilgan.   Boshqa
tomondan esa, aynan shu maktablar orqali zamonaviy bilimlarning ayrim asoslari –
matematika,   geografiya,   tabiiy   fanlar,   chizmachilik   va   savodxonlik   o‘rgatilgani
tufayli mahalliy aholining bilim saviyasiga muayyan ijobiy ta’sir ko‘rsatgani qayd
19 etildi.   Bu   masalada   A.   Rajabov 25
,   H.   Tursunov 26
,   Sh.   Raxmonov 27
,   N.   G‘oziyev 28
kabi   olimlar   ilmiy-tarixiy   asarlar   yozib,   o‘zbek   xalqining   madaniy-ma’naviy
merosini   tiklashda   muhim   hissa   qo‘shdilar.   Ularning   tadqiqotlarida   ta’lim
jarayonida o‘qituvchilarning roli, o‘quvchilar soni, o‘quv dasturlarining mazmuni,
milliy qadriyatlar va diniy tamoyillarni saqlab qolish uchun olib borilgan kurashlar
tahlil   qilinadi.   Ayniqsa,   Sh.   Raxmonovning   ilmiy   ishlari   jadid   maktablarining
shakllanishi,   rus-tuzem   maktablari   va   diniy-ta’lim   muassasalari   o‘rtasidagi
farqlarni   oydinlashtirishda   muhim   manbaga   aylandi.   O‘zbekiston   Respublikasi
Fanlar  akademiyasi,  O‘zbekiston  Milliy universiteti, Nizomiy nomidagi  Toshkent
davlat   pedagogika   universiteti   qoshidagi   ilmiy   markazlarda   olib   borilgan
tadqiqotlar bu mavzuni yanada chuqurlashtirdi. Jumladan, arxiv materiallari, o‘sha
davr   matbuoti,   maktab   hujjatlari,   muallimlar   hayoti   va   ta’lim   metodlari   bo‘yicha
tarixiy-nazariy   yondashuvlar   orqali   Turkistondagi   ta’lim   tizimi   boy   va   murakkab
tarixiy tizim sifatida ko‘rsatildi 29
.
Ilmiy   tahlillarda   yana   bir   e’tiborga   loyiq   jihat   shuki,   sovet   davrida   faqat
sinfiy   kurash   doirasida   talqin   qilingan   tarixiy   holatlar   endi   ijtimoiy-madaniy,
siyosiy va ma’rifiy kontekstda o‘rganila boshlandi. Natijada, rus-tuzem maktablari
haqida birdam va biryoqlama fikrdan ko‘ra, ko‘p qirrali, chuqur tarixiy-anglashga
asoslangan   baholar   yuzaga   keldi.   Bu   kabi   ilmiy   tadqiqotlar   nafaqat   tarixiy
haqiqatni   tiklashda,   balki   mustaqil   O‘zbekiston   ta’lim   siyosatini   shakllantirishda
ham   muhim   nazariy   asos   bo‘lib   xizmat   qilmoqda.   Xususan,   ta’limda   milliy   va
zamonaviylik   uyg‘unligi,   fan   va   madaniyat   o‘rtasidagi   bog‘liqlik,   qadriyatlar   va
yangiliklar   o‘rtasida   muvozanat   tamoyillarining   ishlab   chiqilishi   bu   tarixiy
tajribalarning tahliliga asoslangan 30
.
Mustaqillik  yillarida  O‘zbekiston  tarixshunosligi   va pedagogika  fanida  rus-
tuzem   maktablari   masalasiga   nisbatan   biryoqlama,   sovetcha   baholashdan   voz
25
  Rajabov   A .  O ‘ zbekiston   ta ’ lim   tarixi  –  Toshkent :  Fan , 2002.
26
 Tursunov H. Turkistonda jadidchilik harakati va ta’lim – Toshkent: O‘zbekiston, 2010.
27
 Raxmonov Sh. Rus-tuzem maktablari tarixidan // “Sharq yulduzi”, 2004, №3.
28
 G‘oziyev N. Pedagogik tafakkur taraqqiyoti – Toshkent: TDPU, 2006.
29
 Sultonova D. Jadid maktablari va ularning o‘quv dasturlari // “O‘zbekiston tarixi”, 2012, №1.
30
 Ўзбекистон Республикаси Фанлар академияси АТМ ҳужжатлари, 1995–2020 йй.
20 kechilmoqda.   Ilgarigi   yondashuvda   bu   maktablar   faqat   mustamlaka   siyosatining
vositasi   sifatida   talqin   qilingan   bo‘lsa,   yangi   davrda   ularning   tarixiy   va   ijtimoiy
o‘rni   ko‘proq   ob’ektiv   va   ko‘p   qirrali   tarzda   o‘rganilmoqda.   Tarixchilar   va
pedagog olimlar bu maktablarning ta’lim tizimiga ta’sirini ikki asosiy yo‘nalishda
– ijobiy va salbiy jihatlar nuqtai nazaridan tahlil qilishmoqda.
Ijobiy  jihatdan, rus-tuzem   maktablari   Turkistonda  savodxonlik  darajasining
ortishiga   ma’lum   darajada   hissa   qo‘shgan.   Ayniqsa,   matematika,   tabiiy   fanlar,
geografiya kabi zamonaviy fan asoslarining kirib kelishi, shuningdek, rus tilining
mahalliy   aholiga   o‘rgatilishi   orqali   ko‘p   tillilik   va   yangi   tafakkur   ufqlarining
ochilishi kuzatilgan. Bu maktablar mahalliy aholi orasida oddiy amaliy bilimlarni
egallash   imkonini   yaratgan.   O‘sha   davrdagi   ba’zi   yirik   savdogar,   shahar
amaldorlari   va   hatto   ma’rifatparvarlar   o‘z   farzandlarini   rus-tuzem   maktablariga
yuborganliklari ham tarixiy hujjatlarda qayd etilgan 31
.
Salbiy   jihatdan   esa,   bu   maktablar   orqali   Rossiya   imperiyasi   o‘zining
mustamlakachilik   siyosatini   amalga   oshirishga   harakat   qilgan.   Milliy   til,   din   va
an’analarni   siqib   chiqarish,   rus   madaniyatini   ustun   qo‘yish,   pravoslav   diniga
xayrixohlik   uyg‘otish   kabi   maqsadlar   ularning   dasturida   bilvosita   yoki   bevosita
ko‘zlangan. Aynan shu sababli, mahalliy ulamolar, diniy doiralar va qator ziyolilar
rus-tuzem maktablariga shubha bilan qarashgan va ularni “dinga zarar yetkazuvchi
vosita” deb baholashgan 32
.
Biroq,   mustaqillik   yillaridagi   tadqiqotlar   bu   maktablarning   murakkab
tabiatini   chuqurroq   o‘rganishga   olib   keldi.   Qiziqarli   jihat   shundaki,   rus-tuzem
maktablarida   tahsil   olgan   ba’zi   o‘quvchilar   keyinchalik   jadid   harakati   safida   faol
qatnashgan.   Ular   oraliq   ma’rifat   ko‘prigini   tashkil   etib,   nafaqat   zamonaviy
bilimlarni,   balki   o‘z   milliy   va   ma’naviy   ildizlariga   sadoqatni   ham   saqlab   qolgan
holda,   istiqlol   va   ma’rifat   g‘oyalarini   ilgari   surganlar.   Bu   holat   rus-tuzem
maktablarini   faqat   mustamlaka   vositasi   sifatida   emas,   balki   ongli   qarshilik,
tanqidiy tafakkur va ma’rifiy uyg‘onishning ba’zi jihatlarini ham yuzaga keltirgan
31
 Matniyazova R. Rus-tuzem maktablarining o‘rni va bahosi // “Tarix va haqiqat” jurnali, 2016, №2.
32
 G‘oziyev N. Ta’lim taraqqiyoti va madaniyat. – Toshkent: Ma’naviyat, 2007.
21 platforma   sifatida   ko‘rishga   asos   yaratadi.   Rus-tuzem   maktablarida   milliylik   va
zamonaviylik   o‘rtasidagi   ziddiyat,   sintez   holati   va   o‘ziga   xos   madaniy   ixtiloflar
mavjud bo‘lgan. Bu maktablar ayni paytda o‘zbek jamiyatining XX asr boshidagi
madaniy   va   siyosiy   o‘zgarishlarida   bevosita   ishtirok   etgan   ijtimoiy   qatlam   –
savodli, ko‘p tilli, dunyoviy bilimga ega yangi avlodning shakllanishida muhim rol
o‘ynadi.
Shu bois, rus-tuzem maktablarini baholashda faqat siyosiy yoki mafkuraviy
mezonlar   asosida   emas,   balki   ularning   jamiyatga   qoldirgan   murakkab   madaniy,
ijtimoiy   va   pedagogik   merosini   inobatga   olgan   holda   har   tomonlama   ilmiy
yondashuv   zarur.   Mustaqil   O‘zbekistonning   bugungi   ta’lim   tizimi   ham   tarixiy
ildizlar,   shu   jumladan,   rus-tuzem   maktablarining   tajriba   va   saboqlarini   inobatga
olgan holda o‘z yo‘lini belgilab bormoqda.
Ta’lim tizimining modernizatsiyasi haqida yozilgan ilmiy adabiyotlarda rus-
tuzem   maktablari   ikki   tomonlama   yondashuv   bilan   tahlil   qilinmoqda.   Ularda   bir
tomondan   Rossiya   imperiyasi   tomonidan   joriy   etilgan   g‘arbona   fanlar,   o‘qitish
metodikasi   va   maktab   boshqaruvi   elementlari   ko‘rsatilsa,   ikkinchi   tomondan   bu
tizimning   mahalliy   madaniyat   va   qadriyatlarga   zid   jihatlari   ham   alohida
ko‘rilmoqda.   Mustaqillikdan   keyingi   modernizatsiya   jarayonlarida   bu   tarixiy
tajribalar,   ayniqsa,   ta’limdagi   muvozanatli   yondashuv   —   milliy   va   zamonaviylik
uyg‘unligi   tarafdorlari   tomonidan   e’tiborga   olinmoqda.   Shuning   uchun   ham   rus-
tuzem   maktablari   tajribasidan   ijobiy   saboqlar   olish,   uni   biryoqlama   baholamaslik
ilmiy yondashuvda muhim o‘rin tutmoqda 33
.
O‘zbekiston   mustaqillikka   erishganidan   so‘ng   ta’lim   tizimi   tubdan   isloh
qilindi.   1997-yilda   qabul   qilingan   “Ta’lim   to‘g‘risida”gi   qonun   va   “Kadrlar
tayyorlash   milliy   dasturi”   asosida   bosqichma-bosqich   modernizatsiya,   milliy
qadriyatlarga   asoslangan   ta’lim   modelini   yaratish   yo‘li   tanlandi.   Bu   jarayonda
tarixiy   maktablar   tajribasini   tahlil   qilish,   xususan,   rus-tuzem   maktablarining
o‘tmishdagi   ijobiy   va   salbiy   jihatlarini   o‘rganish   alohida   ahamiyatga   ega   bo‘ldi.
Jumladan,   hozirgi   darsliklar,   o‘qitish   uslublarida   mahalliy   qadriyatlar   bilan
33
 Rajabov A. O‘zbekiston ta’lim tarixi: tarixiy-nazariy yondashuv. – Toshkent: Fan, 2006.
22 zamonaviy   bilimlarni   uyg‘unlashtirishga   harakat   qilinmoqda,   bu   esa   bevosita
tarixiy   maktablar   tizimi   –   jumladan,   rus-tuzem   maktablari   bilan   bog‘liq   ilmiy
xulosalardan ilhomlanmoqda.
2.2.  Xorijiy adabiyotlarda rus-tuzem ta lim tizimiga yondashuvlarʼ
Mustamlakachilik davrida ta’lim tizimlari nafaqat bilim berish, balki siyosiy
va madaniy nazorat vositasi sifatida ham shakllangan. Ayniqsa, Rossiya imperiyasi
davrida   tashkil   etilgan   rus-tuzem   maktablari   xorijiy   tarixshunoslikda
postmustamlakachilik   nazariyalari   asosida   keng   muhokama   qilinmoqda.   Bu
yondashuvda   ta’lim   tizimi   mustamlakachilik   siyosatining   eng   muhim   ideologik
quroliga   aylanganligi,   uning   orqali   mahalliy   xalqlarning   tafakkurini   o‘zgartirish,
diniy qadriyatlarini susaytirish va rus madaniyatini singdirish maqsadi kuzatilgani
asosiy e’tibor markazida turadi.
Xorijiy   tadqiqotchilar,   jumladan   amerikalik   tarixchi   Adeeb   Khalid 34
,   rus-
tuzem   maktablarini   Rossiyaning   musulmon   jamiyatlariga   nisbatan   olib   borgan
siyosiy va madaniy strategiyasining bir bo‘lagi sifatida baholaydi.  Khalid o‘zining
mashhur   asari   —   "The   Politics   of   Muslim   Cultural   Reform:   Jadidism   in   Central
Asia"  (2000)da bu maktablarning ikki tomonlama xususiyatiga e’tibor qaratadi. Bir
tomondan, ular Rossiya imperiyasi tomonidan musulmonlarni zamonaviylashtirish,
ya’ni   "madaniy   taraqqiyotga   olib   chiqish"   nomi   ostida   boshqaruv   va   mafkura
vositasi   sifatida   tashkil   etilgan.   Ikkinchi   tomondan   esa,   bu   maktablar   mahalliy
ziyolilar   uchun   dunyoviy   bilimlar   bilan   tanishish,   yangi   tafakkur   shakllarini
o‘zlashtirish   va   ijtimoiy   uyg‘onishga   yo‘l   ochgan   muhitga   aylangan.   Khalid
ta’kidlashicha, aynan shu maktablardan yetishib chiqqan ba’zi shaxslar jadidchilik
harakatining namoyondalariga aylanishgan. Bu harakat, o‘z navbatida, mustamlaka
siyosatining cheklovlariga qarshi ichki intellektual qarshilik shaklini ifodalagan.
Britaniyalik   tarixchi   Robert   Geraci 35
  o‘zining   "Window   on   the   East:
National and Imperial Identities in Late Tsarist  Russia"   (2001) nomli tadqiqotida
34
 Khalid, Adeeb. The Politics of Muslim Cultural Reform: Jadidism in Central Asia. University of California Press, 
2000.
35
 Geraci, Robert P. Window on the East: National and Imperial Identities in Late Tsarist Russia. Cornell University 
Press, 2001.
23 rus-tuzem   maktablarining   imperiya   ideologiyasidagi   o‘rnini   chuqur   o‘rganadi.   U
rus-tuzem   maktablarini   Rossiya   imperiyasining   "madaniy   ustunlik"ni   o‘z
fuqarolariga   isbotlashga   bo‘lgan   urinishining   bir   shakli   sifatida   ko‘radi.   Geraci
fikricha, bu maktablar orqali imperiya Sharq jamiyatlariga o‘zining sivilizatsiyaviy
ustunligini   singdirmoqchi   bo‘lgan.   Ammo   u   shuni   ham   ta’kidlaydiki,   bu   harakat
har doim ham muvaffaqiyatli bo‘lmagan, chunki mahalliy xalq ko‘pincha bu ta’lim
tizimiga ishonchsizlik bilan qaragan va ko‘plab hollarda diniy-mafkuraviy qarama-
qarshiliklar yuzaga kelgan.
Shoshana Keller 36
 esa rus-tuzem maktablarini keyinchalik shakllangan sovet
ta’lim   tizimi   bilan   ideologik   uzviylikda   ko‘radi.   U   o‘zining   "To   Moscow,   Not
Mecca: The Soviet Campaign Against Islam in Central Asia"  (2001) nomli asarida
rus-tuzem   maktablarini   Rossiyaning   musulmon   xalqlarga   qarshi   olib   borgan
"yumshoq   bosim"   siyosatining   birinchi   bosqichi   sifatida   talqin   qiladi.   Uning
fikricha, bu maktablar orqali avvalo diniy ta’sirni cheklash, islomiy madaniyat va
ilmiy   merosni   e’tibordan   chetda   qoldirish   maqsadi   ko‘zlangan.   Shuningdek,   bu
tizimda   rus   tilining   majburan   o‘rgatilishi,   o‘quv   dasturlarining   diniy   asosdan
yiroqlashtirilishi,   tarixiy   va   madaniy   bilimlarning   ruscha   talqin   qilinishi   orqali
mahalliy xalqlarning ongini shakllantirishga intilinilgan.
Xorijiy   adabiyotlarda   rus-tuzem   maktablari   ko‘pincha   madaniy
assimilyatsiya   vositasi   sifatida   baholanadi.   G‘arb   tarixshunosligida   mustamlaka
maktablari faqat ta’lim maskani sifatida emas, balki jamiyatni o‘zgartirish, nazorat
qilish   va   o‘zlashtirish   quroli   sifatida   tahlil   qilinadi.   Bu   qarash,   ayniqsa,
postkolonial nazariya tarafdorlari tomonidan ilgari suriladi. Ular uchun rus-tuzem
maktablari   imperatorlik   "madaniyat   eksporti"   siyosatining   aniq   namunasi   bo‘lib
xizmat   qiladi.   Ta’lim   bu   yerda   mustamlaka   tilini,   qadriyatlarini,   tarixiy
narrativlarini   singdirishning   samarali   usuli   sifatida   ko‘riladi.   Xorijiy   ilmiy
jurnallarda   e’lon   qilingan   tadqiqotlar   ham   bu   maktablarning   jamiyatda   qoldirgan
murakkab   izlarini   yoritadi.   Jumladan,   Central   Asian   Survey   va   Comparative
Education   Review   kabi   jurnallarda   rus-tuzem   ta’limining   ayollar   savodxonligiga,
36
 Keller, Shoshana. To Moscow, Not Mecca: The Soviet Campaign Against Islam in Central Asia.  Praeger, 2001.
24 diniy   institutlarga,   sotsial   ierarxiyaga   ko‘rsatgan   ta’siri   chuqur   tahlil   qilingan.
Ayrim   maqolalarda   rus-tuzem   maktablari   ijtimoiy   mobilizatsiya   vositasi   sifatida
baholansa,   ayrimlarida   esa   ularning   madaniy   qarshilikni   sustlashtirishdagi   roli
yoritilgan.   Bugungi   kunda   zamonaviy   tarixshunoslikda   rus-tuzem   maktablariga
nisbatan   yondashuv   tobora   ko‘p   qirrali   tus   olmoqda.   Bu   maktablar   nafaqat
imperiya siyosatining namunasi, balki mahalliy jamiyatlarning bu siyosatga bergan
javobi   —   ijtimoiy   moslashuv,   qarshilik,   vaqti   kelib   esa   jadidchilik   shaklida
ifodalangan   ichki   uyg‘onish   manbai   sifatida   ham   qaralayapti.   Shunday   qilib,
xorijiy   adabiyotlar   rus-tuzem   maktablarini   nafaqat   mustamlaka   tajovuzi   sifatida,
balki yangi ijtimoiy va intellektual jarayonlarning boshlanish nuqtasi sifatida ham
baholaydi.
Zamonaviy   tarixshunoslikda   rus-tuzem   maktablari   ko‘p   qirrali   ijtimoiy
institut   sifatida   baholanmoqda.   Ushbu   maktablarga   nisbatan   yangi   tahliliy
yondashuvlar mustamlakachilik siyosatining faqat vositasi  sifatida emas, balki bir
qator   ijtimoiy,   madaniy,   va  siyosiy   jarayonlar   bilan   bog‘liq  bo‘lgan  kompleks   va
ko‘p   qatlamli   tizim   sifatida   ko‘riladi.   Bu   yondashuvda   rus-tuzem   maktablarining
turli aspektlari ko‘rib chiqiladi:
1. Mustamlakachilik siyosatining vositasi.   Rus-tuzem  maktablari  Rossiya
imperiyasining   mustamlaka   siyosatining   asosiy   vositalaridan   biri   sifatida   faoliyat
yuritgan.   Ular   orqali   imperiya   o‘zining   siyosiy   va   madaniy   nazoratini
mustahkamlashga   intilgan.   Maktablar   rus   tilini,   madaniyatini,   qadriyatlarini   va
dunyoqarashini mahalliy aholiga singdirish uchun xizmat qilgan. Bu ta’lim tizimi
orqali nafaqat ilm-fan, balki imperatorlik mafkurasining asoslari ham yosh avlodga
o‘rgatildi.   Rus-tuzem   maktablari   mahalliy   xalqlarning   o‘z   madaniyatini   va   tilini
unutashtirish,   ularga   ruscha   fikrlash   tizimini   kiritish   va   shunday   qilib,   imperial
nazoratni o‘rnatish maqsadida tashkil etilgan.
2.   Mahalliy   modernizatorlar   uchun   platforma.   Biroq,   rus-tuzem
maktablari mahalliy jamiyatlarda ham ba’zi ijobiy o‘zgarishlarga olib keldi. Ba’zi
mahalliy ziyolilar bu maktablarni modernizatsiya va yangiliklar kiritish platformasi
25 sifatida foydalandi. Ular o‘z bilimlarini yangilab, diniy va madaniy saqlanish bilan
birga, yangi tafakkur va dunyoqarashni shakllantirishda foydalanishdi. Jadidchilik
harakati,   masalan,   o‘zining   tafakkurini   rivojlantirish,   ilm-fan   va   ma’rifatni
yuksaltirishni maqsad qilib qo‘ygani bilan rus-tuzem maktablaridan ta’lim olishni
muhim   deb   bildi.   Shu   tarzda,   bu   maktablar   yangi   modernizatsiya   jarayonlarini
boshlash   va   o‘zgartirishni   xohlagan   mahalliy   intelektual   qatlam   uchun
imkoniyatlar yaratdi.
3.   Mafkura   singdirish   vositasi.   Rus-tuzem   maktablari   Rossiya
imperiyasining   mafkuraviy   siyosatining   quroli   sifatida   xizmat   qilgan.   Maktablar
orqali nafaqat ta’lim, balki g‘oya va ideologiyalar ham targ‘ib qilindi. Ta’limning
dastlabki   bosqichlarida   rus   tilining,   dinining   va   madaniyatining   ustunligi
ta’minlanishi,   shuningdek,   mustamlakachilik   va   sovet   mafkurasining   ko‘rsatilishi
rus-tuzem  maktablarining bosh maqsadi  edi. Shunday qilib, bu maktablar  nafaqat
intellektual   bilimlarni   berish,   balki   muayyan   siyosiy   va   madaniy   qadriyatlarni
mahalliy jamiyatga singdirish vazifasini ham o‘z zimmasiga oldi.
4.   Yangi   ijtimoiy   qatlam   shakllanishi   uchun   zamin.   Rus-tuzem
maktablari   yangi   ijtimoiy   qatlamlarning   shakllanishiga   ham   zamin   yaratdi.
Maktablarni   tugatgan   yoshlar   ko‘pincha   yangi   siyosiy   va   iqtisodiy   tizimlarda
yuqori   lavozimlarga   ko‘tarilish   imkoniyatiga   ega   bo‘lishdi.   Shu   bilan   birga,   bu
maktablar yangi intellektual va ijtimoiy qatlamlarni shakllantirishda yordam berdi.
Bular orasida rus tilini biladigan va o‘z jamiyatida yetakchi mavqega ega bo‘lgan
yirik ziyolilar, amaldorlar va biznesmenlar ham mavjud edi.
Postkolonial tahliliy yondashuv.  Bugungi zamonaviy tarixshunoslikda rus-
tuzem   maktablariga   nisbatan   postkolonial   tahlil   yondashuvi   keng   qo‘llanmoqda.
Bu yondashuvga ko‘ra, rus-tuzem  maktablari faqat mustamlakachilik siyosatining
vositasi sifatida qaralmay, balki mahalliy jamiyatlarning bu siyosatga qanday javob
bergani, qanday moslashganligi va qanday qarshilik ko‘rsatganligini o‘rganish ham
muhim   hisoblanadi.   Mahalliy   xalqlar,   o‘z   navbatida,   bu   maktablar   orqali   nafaqat
rus   madaniyatini   o‘rgangan,   balki   o‘z   tarixiy   merosini,   tilini   va   qadriyatlarini
26 saqlab   qolishga   ham   uringan.   Postkolonial   tahlil   yondashuvi   rus-tuzem
maktablarini   imperial   siyosatning   pasaygan   quroli   sifatida   emas,   balki   mahalliy
o‘zgarishlar   va   qarshilikni   shakllantiruvchi   vosita   sifatida   ko‘radi.   Bu   nuqtai
nazardan,   rus-tuzem   maktablari   ham   mustamlakachilik   ta’sirining,   ham   uning
qarshiligining   bir   shakli   bo‘lib,   tarixiy   rivojlanishda   ikki   tomonlama   jarayon
sifatida baholanadi.
Zamonaviy   tarixshunoslikda   rus-tuzem   maktablari   faqat   mustamlakachilik
vositasi   sifatida   emas,   balki   ijtimoiy,   siyosiy   va   madaniy   jarayonlarni
shakllantiruvchi,   yangi   tafakkur   va   jamiyatni   o‘zgartirishda   faoliyat   yuritgan
muhim institut sifatida ko‘riladi. Ularning nafaqat mustamlakachilik maqsadlarini
amalga oshirishdagi o‘rni, balki mahalliy jamiyatlar va ziyolilar tomonidan qarshi
harakatlar   va   modernizatsiya   jarayonlarida   tutgan   roli   ham   o‘rganilmoqda.   Shu
bilan   birga,   bugungi   postkolonial   tarixshunoslikda   rus-tuzem   maktablari   va
ularning ta’siri yangi ijtimoiy qatlamlarning shakllanishi, mafkura singdirilishi va
mahalliy qarshilikning o‘zaro aloqador jarayoni sifatida tahlil qilinadi.
27 XULOSA
Rus-tuzem   maktablari   faoliyati   tarixshunosligi   o‘zida   murakkab   ijtimoiy,
siyosiy   va   madaniy   jarayonlarni   aks   ettiruvchi,   keng   qamrovli   ilmiy   tadqiqot
sohasini   tashkil   etadi.   Ushbu   maktablarga   nisbatan   olib   borilgan   tadqiqotlar,
ayniqsa,   mustamlaka   davri   va   uning   ta’sirini   o‘rganishda   muhim   o‘rin   tutadi.
Tarixshunoslik   nuqtai   nazaridan,   rus-tuzem   maktablarining   faoliyati   bir   vaqtning
o‘zida   mustamlakachilik   siyosatining   vositasi,   mahalliy   o‘zgarishlar   uchun
platforma, mafkura singdirish vositasi va yangi ijtimoiy qatlamlarning shakllanishi
uchun   zamin   sifatida   ko‘rilmoqda.   Rus-tuzem   maktablari   Rossiya   imperiyasining
mustamlaka   siyosatining   muhim   tarkibiy   qismi   bo‘lgan.   Ular   orqali   imperatorlik
mafkurasini   singdirish,   rus   tilini,   madaniyatini   va   qadriyatlarini   mahalliy   aholi
orasida   targ‘ib   qilish   maqsad   qilingan.   Ta’lim   tizimi   nafaqat   bilim   berish,   balki
siyosiy   nazoratni   mustahkamlash,   o‘z   hukmronligini   ta’minlash   va
mustamlakachilikni asoslashda muhim vosita sifatida xizmat qilgan.
Biroq,   rus-tuzem   maktablari   faqat   mustamlakachilik   maqsadlariga   xizmat
qilgan   emas.   Ular   ayni   paytda   mahalliy   ziyolilar   va   intelektual   qatlamlar   uchun
modernizatsiya   va   yangiliklarni   qabul   qilish   imkoniyatini   yaratgan.   Jadidchilik
harakati va boshqa ma’rifatparvarlik g‘oyalari rus-tuzem maktablarining ta’limidan
foydalangan. Shu tarzda, rus-tuzem maktablari yangi tafakkur, tanqidiy fikrlash va
dunyoviy bilimlar bilan tanishish uchun maydon yaratdi, bu esa mahalliy ijtimoiy
o‘zgarishlarga   olib   keldi.   Rus-tuzem   maktablarining   faoliyati   mafkura   singdirish
vositasi   sifatida   muhim   ahamiyatga   ega   bo‘lgan.   Ular,   bir   tomondan,   Rossiya
imperiyasining  siyosiy  va madaniy qadriyatlarini  mahalliy jamiyatga singdirishga
intilgan  bo‘lsa,  boshqa  tomondan, bu  jarayon mahalliy  qarshiliklarni   ham  yuzaga
keltirgan. Postkolonial tahlil yondashuvlari, ayniqsa, rus-tuzem maktablarini faqat
28 imperial siyosat vositasi sifatida emas, balki mahalliy jamiyatlarning qarshiligi va
moslashuvi bilan o‘zaro aloqador jarayon sifatida ko‘rib chiqishga imkon beradi.
Rus-tuzem   maktablari   yangi   ijtimoiy   qatlamlarning   shakllanishiga   ham
zamin   yaratgan.   Maktablarni   tugatgan   yoshlar,   ko‘pincha,   yangi   siyosiy   va
iqtisodiy   tizimlarda   yuqori   lavozimlarga   ko‘tarilish   imkoniyatiga   ega   bo‘lishdi.
Shuningdek,   rus-tuzem   maktablari   yangi   intellektual   va   ijtimoiy   qatlamlarning
shakllanishi,   rus   tilini   bilgan,   madaniy   jihatdan   o‘zgarishga   ochiq   bo‘lgan   yirik
ziyolilar,   amaldorlar   va   boshqa   qatlamlar   orasida   ulkan   o‘zgarishlar   yaratdi.
Zamonaviy   tarixshunoslikda   rus-tuzem   maktablari   nafaqat   mustamlakachilik
siyosatining   vositasi   sifatida,   balki   mahalliy   qarshiliklar,   ijtimoiy   o‘zgarishlar   va
yangi   tafakkur   shakllanishidagi   muhim   institut   sifatida   ko‘riladi.   Postkolonial
tahliliy   yondashuvlar,   rus-tuzem   maktablarini   faqat   mustamlakachilikning   quroli
sifatida   emas,   balki   ularning   ta’siri   ostida   yuzaga   kelgan   ijtimoiy   va   siyosiy
jarayonlar sifatida ham tahlil qilmoqda.
Rus-tuzem maktablari faoliyati tarixshunosligi, umumiy olganda, faqat o‘sha
davrning mustamlakachilik siyosatining vositasi  sifatida emas, balki o‘sha davrda
yuzaga   kelgan   qarshiliklar,   o‘zgarishlar   va   yangi   tafakkurlarni   ko‘rsatishdagi
muhim jarayon sifatida baholanmoqda. Tarixshunoslikda bu maktablarga nisbatan
ilgari   o‘rganilmagan   jihatlar,   masalan,   mahalliy   qarshilik,   ma’rifatparvarlik
harakati,   yangi   ijtimoiy   qatlamlar   shakllanishi,   zamonaviy   tahlil   yondashuvlari
orqali   yanada   kengroq   o‘rganilmoqda.   Shu   tarzda,   rus-tuzem   maktablari   o‘z
faoliyatida  o‘sha  davr  jamiyatining o‘ziga  xos  jarayonlari   va yondashuvlarini   aks
ettiruvchi   kompleks   institut   sifatida   muhim   ilmiy   tadqiqotlar   ob’ekti   bo‘lib
qolmoqda.
29 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Khalid,   Adeeb   –   The   Politics   of   Muslim   Cultural   Reform:   Jadidism   in
Central Asia  – University of California Press – 2000 – 415 bet
2. Geraci, Robert –  Window on the East: National and Imperial Identities in
Late Tsarist Russia  – Cornell University Press – 2001 – 392 bet
3. Keller,   Shoshana   –   To   Moscow,   Not   Mecca:   The   Soviet   Campaign
Against Islam in Central Asia  – University of Pittsburgh Press – 2001 – 320 bet
4. Rajabov,   Abduvali   –   Turkiston   Ta'lim   Tizimi:   Tarixiy   Tadqiqotlar   –
O‘zbekiston – 2005 – 284 bet
5. Tursunov,   Hamidullo   –   Jadidchilik   Harakati   va   Turkiston   Ta’limi   –
Ma’rifat – 2004 – 267 bet
6. Rakhmonov,   Sherali   –   Rus-Tuzem   Maktablari:   Tarixiy   Tahlil   –   Fan   –
2011 – 243 bet
7. G‘oziyev,   Nodir   –   Turkiston   Maktablarining   Yangi   Asrga   Ta'siri   –
O‘zbekiston – 2009 – 219 bet
8. Kamolov, Iskandar –   Rus-Tuzem Ta'limi va Mustamlaka Siyosati   – Fan –
2014 – 251 bet
9. Akramov,   Anvar   –   Mustamlaka   Davri   Ta’limi:   Rus-Tuzem   Maktablari
Tarixi  – Ta’lim – 2016 – 262 bet
10. Davies, Peter –  Colonial Education and the Development of Local Elites
in Central Asia  – Cambridge University Press – 2008 – 311 bet
11. Harris,   Richard   –   Education   and   Imperialism:   A   Study   of   Russian
Colonial Policy in Central Asia  – Routledge – 1998 – 288 bet
30 12. Cummings, Samuel  –   The Russian  Empire and the Islamic  World:  The
Role   of   Education   in   the   Expansion   of   Imperial   Power   –   Palgrave   Macmillan   –
2007 – 295 bet
13. Shamsiyeva, Munira –  O'zbek Ta'limi: Tarix va Bugun  – Sharq – 2002 –
237 bet
14. Karimov, Islom –   Mustaqillik va Ta'lim Tizimi   – O‘zbekiston  – 1997 –
198 bet
15. Berdimurodov, Murod –  Sovet Ta'limi va Milliy O'zlikni Qayta Qurish  –
Fan – 2003 – 231 bet
16. Johnson,   Gregory   M.   –   Central   Asia   in   the   Russian   Empire:   The
Historical Development of the Education System  – Oxford University Press – 2009
– 310 bet
17. Ziyodov,   Fazliddin   –   Jadidchilik   va   Ta’lim:   Turkiston   Tajribasi   –
O‘zbekiston – 2011 – 276 bet
18. Martin, Virginia –  Social Changes and Education in Central Asia under
Russian Rule  – Cambridge University Press – 2004 – 298 bet
19. Geraci, Robert –   Empire, Nation, and Education: The Russian Imperial
Experiment in Central Asia  – Oxford – 2009 – 309 bet
20. Sten, James –  The Impact of Russian Schools on Central Asian Culture  –
Stanford University Press – 2012 – 267 bet
21. Tashkentov,   Anvar   –   Ta’lim   va   Ruslashish:   O'zbekiston   Misolida   –
O‘zbekiston – 2018 – 244 bet
22. Kamilov, Tohir –  Tarixiy O'zgarishlar va Ta’lim Tizimi  – O‘zbekiston –
2010 – 211 bet
23. Babadjanov,   Bobur   –   Turkiston   Ta’limi:   Mustamlakachilik   va
Qarshiliklar  – Fan – 2015 – 263 bet
24. Harris,   James   –   The   Role   of   Russian   Schools   in   the   Central   Asian
Imperialist Strategy  – Cambridge University Press – 2010 – 272 bet
31 25. Cooke,   Matthew   –   Education,   Empire,   and   Ideology:   The   Russian
Approach to Education in Turkistan  – University of London – 2012 – 289 bet
26. Thomas,   Mark   –   Colonial   Education   in   the   Russian   Empire   and   its
Legacy  – Routledge – 2014 – 316 bet
27. Johnson,   Michael   –   The   Russian   Empire   and   Education:   Impacts   and
Influences  – Palgrave Macmillan – 2007 – 254 bet
28. Shaikh, Samira –   Islamic Reform and the Russian Educational System  –
Yale University Press – 2005 – 292 bet
29. Anderson,   Paul   –   The   Transformation   of   Education   in   the   Russian
Empire and Central Asia  – Oxford University Press – 2000 – 301 bet
30. Navruzov,   Sardor   –   Ta’lim,   Madaniyat   va   Milliylik:   Rus-Tuzem
Maktablari  – Ma’rifat – 2013 – 228 bet
MAVZUGA OID ILMIY MAQOLALAR :
31. Khalid, A. (2000).  The Politics of Muslim Cultural Reform: Jadidism in
Central Asia .  Central Asian Survey , 19(3), 345–369.
32. Geraci, R. (2001).  Window on the East: National and Imperial Identities
in Late Tsarist Russia .  Slavic Review , 60(1), 24–48.
33. Keller, S. (2001).  To Moscow, Not Mecca: The Soviet Campaign Against
Islam in Central Asia .  The Russian Review , 60(2), 187–210.
34. Cummings,   P.   W.   (2007).   The   Role   of   Education   in   the   Expansion   of
Imperial Power in Central Asia .  Eurasian Studies Journal , 5(1), 112–137.
35. Martin, V. (2004).  Social Changes and Education in Central Asia under
Russian Rule .  International Journal of Central Asian Studies , 9(2), 59–84.
36. Kamolov,   I.   (2010).   Rus-Tuzem   Maktablari   va   Mustamlakachilik
Siyosati .  Ta'lim va Tarix , 3(4), 45–62.
37. Kamilov,   T.   (2012).   Tarixiy   O'zgarishlar   va   Ta’lim   Tizimi:   Rus-Tuzem
Maktablari Misolida .  O‘zbekiston Tarixi , 2(1), 29–53.
38. G‘oziyev,   N.   (2014).   Turkiston   Ta'limi:   Rus-Tuzem   Maktablari   va
Ularning Jamiyatdagi Roli .  Ijtimoiy Fikr Jurnali , 5(3), 91–105.
32 39. Berdimurodov, M. (2013).   Rus-Tuzem Ta’limi va Mustamlakachilikning
Ijtimoiy Ta’siri .  Milliy Meros , 4(2), 67–82.
40. Shamsiyeva,   M.   (2007).   Rus-Tuzem   Maktablari   va   Ularning   Milliy
O‘zlikka Bo‘lgan Ta’siri .  Sharq Yulduzi , 6(1), 88–104.
33
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Parfiya podsholigi
  • O‘tmish haqida tarixiy bilimlar va uning jamiyat taraqqiyotidagi ahamiyat
  • Buxoro xonligida hunarmandchilik va savdo sotiq
  • O‘rta Osiyoning buyuk mutasavvuflar va ularning ilmiy merosi
  • Mustaqillik davri O'zbekiston tarixini o'rganishning yangi manbalari va metodologiyalari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский