Salomatlik psixologiyasining fan sfatida yuzaga kelish sabablari va asosiy sohalari

Salomatlik psixologiyasining fan sfatida yuzaga kelish sabablari va asosiy
sohalari
Reja:
Kirish.
I BOB. SALOMATLIK PSIXOLOGIYASI TUSHUNCHASI VA 
RIVOJLANTIRISH TARIXI.
1.1. Salomatlik psixologiya tushunchasi.
1.2. Psixologik salomatlik qadriyat sifatida.
I bob bo yicha xulosa.ʼ
II BOB. IJTIMOIY MUNOSABATLAR VA PSIXOLOGIK SALOMATLIK 
UYG‘UNLIGI.
2.1.  Psixologik salomatlik va shaxslararo munosabatlarning chambarchas bog'ligi
2.2.  Salomatlik psixologiyasi va uning istiqbollari.
II bob bo'yicha xulosa.
Xulosa.
Foydalanilgan adabiyotlar. KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Shaxsiy   rivojlanish   va   psixologik   salomatlik
hozirgi   kunda   ruhiy   va   psixologik   sog'liq   muammolari   mahalliy   fanlarda   faol
o'rganilmoqda.   Psixologiya   ushbu   muammolarni   hal   qilishda,   birinchi   navbatda,
psixologik   ta'lim   xizmatining   rivojlanishi   bilan   bog'liq   muhim   hissa   qo'shadi.
Atamasi   “   psixologik   salomatlik   ”   Ushbu   kontseptsiyaga,   uning   fikricha,   aqliy
salomatlik fenomeni bilan aloqani I.V. Dubrovina kiritdi. Dubrovinaning so'zlariga
ko'ra,   psixologik   salomatlik   ruhiy   salomatlikning   bir   qismidir,   u   "shaxsiyatni"
umuman   anglatadi   va   "inson   ruhining   eng   yuqori   amoyishlari"   bilan   belgilanadi.
Qatnashchilarga   astma   sabab   bo'lganligi   sababli,   polen   astma   holati   qayd
etilganligi ta'kidlandi. Shuningdek, ishtirokchilarga ruhiy buzilishlarning sabablari
ular   tartibsizlikni   qanchalik   tezlashtirganiga   qarab   o'zgarishi   mumkinligi   va   ular
tezda   o'zlarining   sabablarini   va   uzoqroq   sabablarini   o'zlarining   ro'yxatiga
kiritishlari   kerakligi   haqida   ma'lumot   berildi.   Ushbu   ko'rsatma   kasalliklarning
asosiy sabablarini, shuningdek xatti-harakatlarga ta'sir qiluvchi bevosita sabablarni
aniqlashga   qaratilgan.   Va   nihoyat,   ishtirokchilarga   sabablarni   sanab   o'tgandan
so'ng,   ularning   har   biri   1   dan   10   gacha   bo'lgan   shkalada   qanchalik   muhim   yoki
kuchli   ekanligini   baholashlari  kerakligi   haqida  ko'rsatma   berildi.  Agar   psixologik
sog'lomlik   haqidagi   g'oyalarning   paydo   bo'lishining   tarixiy   tomoniga   murojaat
qilsak,   ular   Sharqda   birinchi   marta   shakllana   boshlaydilar.   Qadimgi   Hindistonda
miloddan   avvalgi   6   asr   Vedalar   sog'lom   turmush   tarzining   asosiy   qoidalarini
shakllantirishadi.   Ulardan   biri   psixikaning   barqaror   muvozanatiga   erishishdir.
Ushbu   muvozanatga   erishish   uchun   birinchi   va   zaruriy   shart   -   bu   to'liq   ichki
erkinlik, odamning jismoniy va ruhiy ekologik omillarga qattiq bog'liqligi yo'qligi.
Ichki   muvozanatni   o'rnatishga   olib   keladigan   yana   bir   yo'l   yurak,   sevgi   yo'li   edi.
Erkinlik   baxsh   etadigan   muhabbat   bxakti   yoga-sida   odamni,   bir   guruh   odamlarni
sevish emas, balki bu dunyodagi barcha tirik mavjudotga bo'lgan muhabbat borliq
mohiyatining eng yuqori ifodasi sifatida tushuniladi. Ichki erkinlikka erishishning
uchinchi   usuli   -   aql,   aql   yo'li   -   jana-yoga   taklif   qildi,   unda   birorta   ham   yogi bilimdan voz kechmasligi kerak, chunki u hayotiylikni oshiradi. Astma misolidan
foydalanib,   ishtirokchilarga   agar   "yoshligida   sigaret   chekishni"   zaif   omil   deb
hisoblasangiz,   bu   ko'rsatkichni   2   martagacha   baholash   mumkin   va   agar   "stress"
nuqtai   nazaridan   kuchliroq   rol   o'ynasa   deb   aytilgan.   astma,   deb   baholanishi
mumkin.   Sabablar   ro'yxati   va   tartibsizlikning   ahamiyatini   baholab   bo'lgandan
so'ng,   ishtirokchilar   o'zlarining   sabablari   bilan   tanishdilar   va   sabablarni   baholash
bilan   bog'liq   uchta   vazifani   bajarishdi.   Ular   endi   biologik,   psixologik   va   atrof-
muhitga   bog'liq   bo'lgan   sabablarni   baholashni   so'rab,   uchta   alohida   topshiriqni
bajarishlarini aytishdi. Ishtirokchilardan oldingi vazifalarda berilgan baholarni esga
olmagan   holda,   har   bir   vazifani   alohida-alohida   ajratish   so'raldi   va   ularga   aniq
sabab psixologik, biologik va atrof-muhit bo'lishi mumkinligi eslatildi, chunki ular
o'zaro eksklyuziv sohalar emas. Sharq falsafasida inson aqli va tanasining birligiga
har   doim   alohida   e'tibor   qaratilgan.   Xullas,   xitoy   mutafakkirlari   tananing
nomutanosibligi   aqliy   beparvolik   natijasida   yuzaga   keladi   deb   ishonishgan.   Ular
beshta og'riqli kayfiyatni ajratib ko'rsatishdi: g'azab va jahldorlik, tajriba, tashvish
va   umidsizlik,   qayg'u   va   qayg'u,   qo'rquv   va   tashvish.   Bunday   kayfiyatlarga
moyillik,   insonning   hayotini   qisqartirgan   holda,   ikkala   organning   va   umuman
butun   organizmning   energiyasini   buzadi   va   falaj   qiladi.   Quvonch   tananing
energiya   oqimlariga   uyg'un   elastiklik   beradi   va   umrni   uzaytiradi.   Sabablarni
baholash   bilan   bog'liq   bo'lgan   vazifalar   doirasi   va   ko'rsatmalari   ishda   bir   xil   edi.
Sabablarni   baholash   bilan   bog'liq   uchta   vazifaning   tartibi   Lotin   kvadratining
dizayni   yordamida   muvozanatlangan,   shunda   to'qqizta   tartibsizliklarda   har   bir
vazifa buyurtmaning har bir bandida bir xil ko'rinishda bo'lgan. 
Kurs   ishining   maqsadi .   Salomatlik   psixologiyaning   maqsadi   vazifasi   va
metodflarini ilmiy o rganish.ʼ
 Kurs ishining predmeti . Salomatlik psixologiyaning maqsadi va vazifalari.
Kurs ishining obyekti . Salomatlik psixologiyasi fanining ilmiy asosi. Kurs ishining metodi . Kuzatish, kantent analiz, suhbat.
Kurs   ishining   tuzilishi .   2   bob,   4   paragraf,   xulosa   tavsiya   va   foydalanilgan
adabiyotlar ro yhatidan iborat.ʼ
I BOB. SALOMATLIK PSIXOLOGIYASI TUSHUNCHASI VA
RIVOJLANTIRISH TARIXI.
1.1. Salomatlik psixologiya tushunchasi. JSST   nizomiga   ko’ra,   «salomatlik   —   nafaqat   kasallik   va   jismoniy
nuqsonlarning   yo’qligi,   balki   to’liq   jismoniy,   ruhiy   va   ijtimoiy   farovonlik
holatidir».   Biroq,   bu   ta’rifni   populyatsion   va   individual   miqyosda   salomatlikni
baholash   uchun   ishlatib   bo’lmaydi.   JSST   ma’lumotlariga   ko’ra,   mediko-sanitar
statistikada   salomatlik   tushunchasi   ostida   insonda   kasalliklar   va   buzilishlar
aniqlanmasligi,   populyatsion   miqyosda   esa   —   o’lim,   kasallanish   va   nogironlik
ko’rsatkichining   pasayishi   jarayoni   tushuniladi.   P.   I.   Kalyu   «Salomatlik
tushunchasining asosiy xususiyatlari va sog’liqni saqlashni qayta tuzishning ayrim
masalalari:   batafsil   ma’lumot»  nomli   ishida   dunyoning   turli   mamlakatlarida,   turli
davrlarda   va   turli   ilmiy   me’yorlar   tomonidan   tuzilgan   salomatlikning   79   ta’rifini
ko’rib chiqdi.  Ta’riflar orasida quyidagilar uchraydi:
1. Sog’lik   —   organizmning   barcha   darajalarda   normal   faoliyat   ko’rsatishi,   shaxsiy
yashab qolish va nasl qoldirishga imkon beradigan biologik jarayonlarning normal
kechishi.
2. Organizm va uning funktsiyalarining atrof muhit bilan dinamik muvozanati.
3. Ijtimoiy   faoliyatda   va   jamoat   foydali   ishlarida   qatnashish,   asosiy   ijtimoiy
funktsiyalarni to’liq bajarish qobiliyati.
4. Kasalliklar, kasal holatlar va o’zgarishlar bo’lmasligi.
5. Organimzning   doimo   o’zgarib   turadigan   atrof-muhit   sharoitlariga   moslashish
qobiliyati.
Kalyuga   ko’ra,   barcha   mumkin   bo’lgan   salomatlikning   barcha   tavsiflari   quyidagi
tushunchalarga tenglashtirilishi mumkin:
 Tibbiy model   — tibbiy belgilar va xususiyatlarni o’z ichiga olgan ta’riflar uchun;
salomatlik kasallik va uning alomatlari yo’qligi sifatida.
 Biotibbiy   model   —   organik   buzilishlar   va   nosog’lomlikning   sub’yektiv
hissiyotlari yo’qligi.  Bioijtimoiy   (biosotsial)   model   —   ijtimoiy   belgilar   birinchi   o’ringa   qo’yiladigan
tibbiy va ijtimoiy belgilar birgalikda qaralishi qo’shiladi.
 Qiymat-ijtimoiy   model   —   qiymat   sifatida   insonning   salomatligi   qaraladi;
JSSTning ta’rifi aynan shu modelga to’g’ri keladi.
 Individual salomatlik   — bu alohida insonning sog’lig’i.
 Guruh salomatligi   — ijtimoiy va etnik guruhlarning salomatligi.
 Mintaqaviy (regional) salomatlik   — ma’muriy hududlar aholisining salomatligi.
 Jamoat   salomatligi   —   populyatsiya   salomatligi,   umuman   aholining   sog’ligi;
«kasalliklarni   oldini   olish,   hayot   davomiyligini   uzaytirish   va   tashkiliy   sa’y-
harakatlar   orqali   sog’lomlashtirish,   jamiyat,   tashkilotni   o’z   fikriga   binoan   tanlash
(davlat  yoki  xususiy,  jamoat  yoki  individual)  ilmi  yoki  san’ati»  deya ta’riflanadi.
Jamiyat   sog’lig’ining   profilaktikasi   usullari   —   ta’lim   dasturlarini   joriy   etish,
siyosatni,   xizmat   ko’rsatishni   ishlab   chiqish   va   ilmiy   tadqiqotlar   o’tkazishdir.
Emlash tushunchasi jamoat salomatligi tushunchasi bilan bog’liq. Davlat sog’liqni
saqlash dasturlarining ulkan ijobiy ta’siri keng e’tirof etilgan. XX asrdagi sog’liqni
saqlash   siyosati   natijasida   qisman,   chaqaloqlar   va   bolalar   o’limining   pasayishi
kuzatildi   va   dunyodagi   ko’plab   odamlar   hayot   davomiyligi   barqaror   o’sdi.   Misol
uchun,   amerikaliklarning   o’rtacha   umr   ko’rish   darajasi   1900   yildan   boshlab   30
yilgacha, butun dunyoda olti yilga ortganligi qayd etildi.
SALOMATLIK DARJASINI ANIQLASH, UNING KO’RSATKICHLARI 
`Inson   salomatligi   —   sifat   ko’rsatkichi   bo’lib,   u   miqdoriy
parametrlar:   antropometrik   (bo’y,   vazn,   ko’krak   qafasi   hajmi,   a’zolar   va
to’qimalarning   geometrik   shakli);   jismoniy   (yurak   urish   tezligi,   arterial   qon
bosimi,   tana   harorati);   biokimyoviy   (tanadagi   kimyoviy   elementlar,   eritrotsitlar,
leykotsitlar,   gormonlar   va   boshqalar   miqdori);   biologik   (ichak   florasining   tarkibi,
virusli   va   infektsion   kasalliklar   mavjudligi)   va   boshqa   biomarkerlardan   tashkil
topadi.   Inson   organizmi   holati   uchun   «norma»   tushunchasi   mavjud   bo’lib,   bunda
parametr   qiymatlari   tibbiyot   fani   va   amaliyoti   bilan   belgilanadigan   diapazonga to’g’ri   kelishi   inobatga   olinadi.   Qiymatning   berilgan   diapazondan   og’ishi,
salomatlik yomonlashuvining belgisi va dalili bo’lishi mumkin. Tashqi tomondan,
sog’likni   yo’qotish   tananing   tarkibiy   tuzilmalari   va   funktsiyalarida   o’lchanadigan
buzilishlarda, uning moslashuvchanligi o’zgarishida ifodalanadi.
JSST   nuqtai   nazaridan,   odamlar   sog’lig’i   ijtimoiy   sifat   hisoblanadi   va   shu
munosabat   bilan   aholi   salomatligini   baholash   uchun   quyidagi   ko’rsatkichlar
tavsiya etiladi:
 Yalpi ichki mahsulotni sog’liqni saqlashga sarflash;
 Birlamchi tibbiy yordamning mavjudligi;
 Aholining immunizatsiya darajasi;
 Homilador ayollarni malakali xodimlar tomonidan tekshirilishi darajasi;
 Bolalarning oziqlanish holati;
 Bolalar o’limi darajasi;
 O’rtacha umr ko’rish davomiyligi;
 Aholining gigienik savodxonligi.
 Arterial qon bosimi 140/90 mm sim.ust dan yuqori emas.
 Tana harorati — 35,5 dan 37,4 °C gacha
Sog’lik nuqtai nazaridan arterial qon bosimining ikki darajasini aniqlash mumkin:
 Optimal : SAB 120 dan, DAB 80 mm sim.ust dan kam emas.
 Normal : SAB 120-129, DAB 84 mm sim.ust.
SAB — sistolik arterial bosim. DAB — diastolik arterial bosim.
 Tibbiy-demografik   —   tug’ilish   darajasi,   o’lim   darajasi,   aholining   tabiiy   o’sishi,
chaqaloqlarning   o’lim   darajasi,   muddatidan   oldin   tug’ilgan   chaqaloqlar   soni,
kutilayotgan o’rtacha umr ko’rish darajasi.  Kasallanish   —   umumiy,   infektsion,   vaqtinchalik   mehnat   qobiliyatini   yo’qitsh
bilan,   tibbiy   ko’riklarga   ko’ra,   asosiy   noepidemik   kasalliklar,
gospitalizatsiyalangan.
 Nogironlik ko’rsatkichlari.
 Jismoniy rivojlanish ko’rsatkichlari.
Barcha   mezonlar   dinamikada   baholanishi   kerak.   Aholi   salomatligini
baholashning muhim mezonlari salomatlik ko’rsatkichi (indeksi), ya’ni tekshirilish
vaqtida (masalan, yil davomida) kasal bo’lmaganlarning ulushi hisoblanishi kerak.
SALOMATLIK OMILLARI
Salomatlik   psixologiyasida   sog’liqqa   ta’sir   qiluvchi   uchta   omil   ajratiladi:
mustaqil, uzatuvchi va motivatorlar .
 Mustaqil :   salomatlik   va   kasallik   bilan   o’zaro   bog’liqligi   (korrelyatsiyasi)   eng
kuchlidir:
 Salomatlikka yoki kasallikka moyil qiladigan omillar:
 Xulq-atvori   patterni;   A   (ambitsiyalik,   agressivlik,   kompetentlik,
qo’zg’aluvchanlik,   mushaklarning   zo’riqishi,   tezkor   faoliyat   turi,   yurak-tomir
kasalliklarining   yuqori   xavfi)   va   B   (qarshi   sifatlar)   tipidagi   xatti-harakatlar
omillari.
 Yordamchi dispozitsiyalar (masalan, optimizm va pessimizm).
 Hissiy patternlar (masalan, aleksitimiya).
 Kognitiv   omillar   —   salomatlik   va   kasallik,   norma,   qadriyatlar,   salomatlikka
bo’lgan shaxsiy baho va boshqalar haqida tushunchalar.
 Ijtimoiy muhit omillari — ijtimoiy qo’llab-quvvatlash, oila, kasbiy muhit.
 Demografik omillar — jins omili, individual koping-strategiyalar, etnik guruhlar,
ijtimoiy sinflar.  Uzatuvchi omillar :
 Turli darajadagi muammolarni boshqara olish.
 Moddalar qabul qilish va ularning suiiste’mol qilinishi (spirtli ichimliklar, nikotin,
oziq-ovqat buzilishlari).
 Sog’likni   mustahkamlaydigan   xatti-harakatlar   turlari   (ekologik   muhitni   tanlash,
jismoniy faollik).
 Sog’lom turmush tarzi qoidalariga rioya qilish.
 Motivatorlar :
 Stressorlar.
 Kasallikning mavjudligi (kasallikning o’tkir epizodlariga moslashish jarayoni).
Jismoniy salomatlik omillari:
 Jismoniy rivojlanish darajasi;
 Jismoniy tayyorgarlik darajasi;
 Zo’riqishlar uchun funktsional tayyorgarlik darajasi;
 Moslashuvchan   zaxiralarni   safarbar   qilish   (mobilizatsiya)   darajasi   va   yashash
muhitining   turli   omillariga   moslashishni   ta’minlaydigan   bunday   mobilizatsiyaga
tayyorlik.
Jahon   sog’liqni   saqlash   tashkiloti   erkaklar   va   ayollar   salomatligidagi
farqlarni o’rganishda  biologik mezonlarni emas, balki  gender (irsiy)  mezonlardan
foydalanishni   tavsiya   qiladi,   chunki   aynan   ular   mavjud   farqlarni   yaxshi
tushuntiradi.   Sotsializatsiya   jarayonida   erkaklarda   o’z-o’zini   himoya   qiladigan
xatti-harakatlardan   voz   kechish,   katta   daromad   olishga   qaratilgan   xatarli   va
tavakkalli   xatti-harakatlar   amalga   oshirilishi   rag’batlantiriladi;   ayollarda   esa
bo’lajak   onalar   sifatida   salomatlikni   saqlash.   Ammo  salomatlikning   tashqi   chiroy
kabi   namoyoniga   urg’u   berilganda,   sog’lom   faoliyat   ko’rsatish   o’rniga   xarakterli ayollar   buzilishlari   sodir   bo’lishi   mumkin,   qoida   tariqasida   oshoqozon-ichak
buzilishlari.
Erkaklar   va   ayollarning   umr   ko’rish   davomiyligidagi   farq   yashash   joyiga
bog’liqdir;   Yevropada   bu   yetarlicha   farq   qilsa,   Osiyo   va   Afrikaning   bir   qator
mamlakatlarida   deyarli   yo’q   bo’lib,   bu   birinchi   navbatda   jinsiy   a’zoni   kesish,
homiladorlikning   asoratlanishi,   tug’ruq   va   yomon   bajarilgan   abort   qilish   tufayli
ayollar o’limi bilan bog’liq.
Shifokorlar   erkaklarga   nisbatan   o’zlarining   kasalliklari   haqida   ayollarga
to’liq bo’lmagan ma’lumot berishlari ko’rsatilgan.
Salomatlik   omillariga   daromad   va   ijtimoiy   mavqe,   qo’llab-quvvatlash   ijtimoiy
tarmoqlari,   ta’lim   va   savodxonlik,   bandlik   /   mehnat   sharoitlari,   ijtimoiy   muhit,
jismoniy   muhit,   sog’liqni   saqlash   bo’yicha   shaxsiy   tajriba   va   qobiliyatlar,
bolaning   sog’lom rivojlanishi, biologiya va genetika rivojlanganlik darajasi, tibbiy
xizmatlar va madaniyat tegishlidir.
Ruhiy   (psixik)   salomatlik   —   insonning   murakkab   hayotiy   sharoitlarini
yengish,   shu   bilan   birga   eng   optimal   hissiy   fonni   va   xatti-harakatlarning
adekvatligini   saqlab   qolish   qobiliyatidir.   Ruhiy   salomatlik
tushunchasi,   euthumiya   («ruhiyatning   yaxshi   holati»)   Demokrit   tomonidan
tasvirlangan,   Suqrotning   hayoti   va   o’limiga   tegishli   bo’lgan   ichki   garmoniyaga
erishgan   insonning   obrazi   Platonning   dialoglarida   qayd   qilingan.   Turli
tadqiqotlarda   ruhiy   azob-uqubatlarning   manbai   ko’pincha   madaniyat   deb   ataladi
(Zigmund   Freyd   ,   Alfred   Adler,   Karen   Horney,   Erix   Fromm   ishlarida).   Viktor
Frankl   ruhiy   sog’lomlikning   muhim   omilini   insonda   qadriyatlar   tizimining
mavjudligi deb ataydi.
Sog’liqni   saqlashga   gender   yondashuv   bilan   bog’liq   holda,   ruhiy
salomatlikning bir nechta modeli ishlab chiqildi:  Normativ , ruhiy salomatlikning ikki tomonlama standartini qo’llagan holda (erkak
va ayollar uchun).
 Androsentrik , ruhiy salomatlikning erkak standarti qabul qilingan.
 Androgin ,   jinsdan   qat’iy   nazar,   yagona   ruhiy   salomatlik   standarti   va   mijozlarga
nisbatan bir xil munosabatda bo’lishni o’z ichiga oladi.
 Normativ   bo’lmagan   (Sandra   Bem   modeli   bo’yicha)   bu   faqat   erkaklarga   yoki
ayollarga   tegishli   bo’lgan   xususiyatlar   bilan   assotsiatsiyalanmaydigan   sifatlarga
asoslangan.
KASBIY SALOMATLIK
Ilmiy tadqiqot mavzusi sifatida « kasbiy (professional) salomatlik » birinchi
bo’lib   XX   asrning   80-yillari   o’rtalarida   psixologik   ilmiy   adabiyotlarda   paydo
bo’ldi.   Birinchi   marta   1986   yilda   Jorj   Everly   tomonidan   mehnat   gigienasi   va
mehnat   psixologiyasi   kabi   sohalarda  tashkiliy   ishlarni   amalga  oshirish  jarayonida
integratsiya   muammolari   bo’yicha   nashrda   ishlatilgan.   R.   A.Berezovskaya
ta’kidlaganidek, ushbu tadqiqotchi ish joylarda salomatlikni qo’llab-quvvatlash va
rivojlantirish   dasturlarini   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirishda   psixologlarning
muhim   roliga   e’tiborni   qaratdi.   Keyinchalik,   1990-yilda   Gavaya   universiteti
tadqiqotchilari   Reymon,   Vud   va   Patrik   (J.   Ramond,   D.   Wood,   W.   Patrick)   o’z
maqolalarida   psixologiyaning   vazifalaridan   biri   sog’lom   professional   muhit   va
sog’lom ish o’rinlari yaratish bo’lishi kerak degan fikrni shakllantirgan.
Rus   tadqiqotlarida   ushbu   mavzu   birinchi   marta   1991-yilda   «Kasbiy
faoliyatni   psixologik   qo’llab-quvvatlash»   nomli   kollektiv   monografiyasining
«Salomatlik psixologiyasi» bo’limida namoyish etildi. Mualliflar, Sankt-Peterburg
universiteti   psixologiya   fakulteti   olimlari,   kitobda   asosiy   e’tiborni   sog’lom
turmush   tarzini   shakllantirishning   psixologik   jihatlari,   kasbiy   faoliyat
psixogigienasi, kasbiy mehnatning psixologik xavfsizligini ta’minlash, kasbiy uzoq
umr   ko’rish   va   ishlab   chiqarishda   psixologik   yengillashish   kabinetini tashkillashtirish   masalalariga   qaratgan,   lekin   kasbiy   salomatlik   tushunchasining
ta’rifini keltirilmagan.
1992-yilda   tibbiyot   fanlari   doktori,   harbiy   shifokor   V.   A.   Ponomaryenko
tomonidan aytilgan ta’rifga ko’ra, kasbiy salomatlik — kasbiy faoliyatning barcha
sharoitlarida   mehnat   qobiliyatini   ta’minlovchi   kompensator   va   himoya
mexanizmlarini   saqlab   qolish   qobiliyatidir.   Kasbiy   salomatlik   tushunchasi
«Sog’lom   kishi   salomatligi»   (1996   yil)   asarida   ham   xuddi   shunday   ta’riflanadi,
faqat   qo’shimcha   ravishda   professional   ishonchlilikni   ta’minlash   zaruriyati   bilan
to’ldirilgan.   Keyinchalik   V.   A.   Ponomarenko   va   A.   N.   Razumov   kasbiy
salomatlikka tizim ko’rinishida qarashni taklif qildi, tizimnining asosiy tuzilmaviy
komponentlari   funktsional   holat,   ruhiy   va   jismoniy   sifat,   ishchilarning   kasbiy
mehnatga   bardosh   bera   olishi   va   ularning   faoliyati   ishonchliligiga   zamin
yaratadigan   klinik,   ruhiy   va   jismoniy   statuslardir.   Keltirilgan   tadqiqotchilarning
fikriga  ko’ra,  kasbiy   salomatlik  tuzilmasida   markaziy  o’rinni   professional-muhim
sifatlar   egallaydi,   ular   insonning   genotipik   statusi,   uning   funktsional   zaxiralari,
keyinchalik esa (bevosita va bilvosita) — kishining funktsional holatini belgilaydi.
Keyinchalik,   psixologiyaning   rivojlanayotgan   yangi   bo’limi   —   salomatlik
psixologiyasida   kasbiy   salomatlik   (endi   har   qanday   kasb-hunar   uchun)   «kishi
organizmining   muayyan   davri   davomida  belgilangan   samaradorlik   va  davomiylik
bilan   muayyan   kasbiy   faoliyatga   qodirligi,   shuningdek   bu   faoliyatga   hamrohlik
qiluvchi   noqulay   omillarga   bardosh   bera   olishini   baholash   maqsadida   organizm
funktsional   holatining   jismoniy   va   ruhiy   ko’rsatkichlarining   integral
xarakteristikasi»   deb   ta’riflana   boshladi.   Kasbiy   salomatlikning   mezoni   sifatida
«mutaxassis faoliyatining uning organizmi funktsional holati, fiziologik qiymatini
hisobga   olishdan   kelib   chiqib,   mumkin   bo’lgan   maksimal   samaradorligi»   deb
belgilanadigan insonning mehnat qobiliyati xizmat qiladi.
Zamonaviy tushunchada, kasbiy salomatlik kasbiy faoliyat talablariga javob
beradigan   va   uning   yuqori   samaradorligini   ta’minlaydigan   mutaxassis
xarakteristikalarining muayyan darajasi ko’riladi. Insonning kasbiy salomatligini saqlash va bir vaqtning o’zida samaradorlikni
ta’minlash   insonning   psixologik   kasbiy   adaptatsiyasi   (moslashuvchanligi)   bilan
bog’liq.   Adaptatsiyaning   buzilganligi   (dezadaptatsiya   belgilari)   bir   tomondan
salbiy psixik holatlarning yuzaga kelishi bo’lsa, ikkinchi tomondan uning faoliyat
samaradorligi pasayishi hisoblanadi.
Kasbiy salomatlik professional (va umuman hayotiy) farovonlik uchun zarur
bo’lgan sharoitdir.
SOG’LOM TURMUSH TARZI
Psixologo-pedagogik   yo’nalishda   sog’lom   turmush   tarzi   kishi   ongi,
psixologiyasi   va   motivatsiyasi   nuqtai   nazaridan   qaraladi.   Boshqa   nuqtai   nazarlar
ham  mavjud  (masalan,   tibbiy-biologik),  lekin ular   o’rtasida  keskin  farq  chegarasi
mavjud   emas,   chunki   ular   bitta   muammo   —   individuum   salomatligini
mustahkamlashga qaratilgan.
Sog’lom   turmush   tarzi   inson   hayotining   turli   jihatlari   rivojlanishiga,   uzoq
umr   ko’rish   va   ijtimoiy   vazifalarini   to’laqonli   bajarish,   mehnat,   jamoaviy,   oila-
ro’zg’or   kabi   hayot   kechirish   shakllarida   faol   ishtirok   etishiga   zamin   yaratadi.
Sog’lom   turmush   tarzi   insonning   ko’zlangan   faolligining   o’ziga   xos   shakli   —
o’zining salomatligini saqlash, mustahkamlash va yaxshilashga qaratilgan faoliyat
sifatida namoyon bo’ladi.
Sog’lom   turmush   tarzining   muhimligi   salomatlikka   salbiy   ta’sir
ko’rsatadigan jamoat hayotining murakkablashishi, texnogen, ekologik, psixologik,
siyosiy va harbiy xarakterli xavflarning ortishi tufayli chaqirilgan.
1.2. Psixologik salomatlik qadriyat sifatida
Salomatlik eng  muhim   hayotiy qadriyatdir. Biroq,  odamlar   uni  saqlashning
asosiy   xususiyatlari   va   usullarini   turlicha   tushunishadi.   Misol   uchun,   ba’zilar xotirjamlikka   erishishga   intilishadi;   boshqalar   optimal   jismoniy   faoliyatni   saqlab
qolish,   yaxshi   ovqatlanish   va   dam   olish,   muntazam   ravishda   shifokor   tomonidan
ko‘rikdan   o‘tish   zarur   deb   hisoblaydi;   yana   boshqalar   salomatlik   asosan   irsiyat
bilan belgilanadi deb o‘ylashadi. Salomatlik tushunchasi noaniq. Bu insonning turli
holatlari   va   qobiliyatlari   bilan   bog‘liq   bo‘lib,   uning   mavjudligining   biologik,
psixologik va ijtimoiy tomonlarini bir vaqtning o‘zida aks ettiradi. Bugungi kunda
adabiyotda   uning   ta’rifining   uch   yuzdan   ortiq   variantlarini   topish   mumkinligi
ajablanarli   emas.   Quyida   ulardan   ba’zilari   keltirilgan.  
Salomatlik   -   bu:  
-   Nafaqat   kasallikning   yo‘qligi   emas,   balki   to‘liq   jismoniy,   psixologik   va
ijtimoiy farovonlik holati 
  -   Shaxsning   to‘laqonli   o‘zini-o‘zi   anglash  
  -  Fenotipik  ehtiyojlarga  mos  ravishda   organizmning  o‘zini-o‘zi  saqlash  va
mukammal   o‘zini-o‘zi   tartibga   solish,   gomeostaznisaqlab   turish   qobiliyati   bilan
tavsiflangan hayotiy faoliyatning tabiiy holatlarining uzluksiz ketma-ketligi 
  -   Tananing   atrofdagi   tabiiy   va   ijtimoiy   muhit   bilan   dinamik   muvozanati
insonga   xos   bo‘lgan   barcha   biologik   va   ijtimoiy   funksiyalarni   erkin   amalga
oshirish   bilan   bog`liq   jarayon   Salomatlik   ta’riflari   umumlashtirilgan   va   xususiy
(alohida mezon asosida)dir. Masalan, Jahon sog‘liqni saqlash tashkilotining ta’rifi
umumlashtirilgan   bo‘lsa,   sog‘liqni   kasallik   belgilarining   yo‘qligialohida.
Salomatlikning   umumlashtirilgan   ta’riflarini   qo‘llashda   (odatda   mavhum
xarakterga ega) asosiy muammo uning turli jihatlari va darajalarini o‘zaro bog‘lash
zarurati   hisoblanadi.   Aksincha,   ular   shaxs   va   butun   jamiyat   sa’y-harakatlarining
yakuniy   maqsadini   belgilaydi.   Salomatlikni   mustahkamlash   uchun   amalda
salomatlikning   shaxsiy   ta’riflari   qo‘llaniladi,   masalan:   Salomatlik   me’yori
sifatidagi me’yorsalomatlikning namoyon bo‘lishidagi farqlarni istisnoqilmaydi va
hatto   taxmin   qiladi.   nizomiga   ko‘ra,   «salomatlik   —   nafaqat   kasallik   va   jismoniy
nuqsonlarning   yo‘qligi,   balki   to‘liq   jismoniy,   ruhiy   va   ijtimoiy   farovonlik
holatidir».   Biroq,   bu   ta’rifni   populyatsion   va   individual   miqyosda   salomatlikni baholash   uchun   ishlatib   bo‘lmaydi.   JSST   ma’lumotlariga   ko‘ra,   mediko-sanitar
statistikada   salomatlik   tushunchasi   ostida   insonda   kasalliklar   va   buzilishlar
aniqlanmasligi,   populyatsion   miqyosda   esa   —   o‘lim,   kasallanish   va   nogironlik
ko‘rsatkichining   pasayishi   jarayoni   tushuniladi.   P.I.Kalyu   «Salomatlik
tushunchasining asosiy xususiyatlari va sog‘liqni saqlashni qayta tuzishning ayrim
masalalari: “batafsil ma’lumot» nomli ishida dunyoning turli mamlakatlarida, turli
davrlarda va turli ilmiy me’yorlar tomonidan tuzilgan salomatlikning 79 ta ta’rifini
ko‘rib chiqdi. Ta’riflar orasida quyidagilar uchraydi: 
1.Sog‘lik   —   organizmning   barcha   darajalarda   normal   faoliyat   ko‘rsatishi,
shaxsiy yashab qolish va nasl qoldirishga imkon beradigan biologik jarayonlarning
normal kechishi. 
2.Organizm   va   uning   funktsiyalarining   atrof   muhit   bilan   dinamik
muvozanati.  
3.Ijtimoiy faoliyatda  va jamoat  foydali  ishlarida  qatnashish,  asosiy  ijtimoiy
funktsiyalarni   to‘liq   bajarish   qobiliyati.  
4.Kasalliklar,   kasal   holatlar   va   o‘zgarishlar   bo‘lmasligi.  
5.Organimzning   doimo   o‘zgarib   turadigan   atrof-muhit   sharoitlariga
moslashish   qobiliyati.   Kalyuga   ko‘ra,   barcha   mumkin   bo‘lgan   salomatlikning
barcha   tavsiflari   quyidagi   tushunchalarga   tenglashtirilishi   mumkin:  
• Tibbiy model — tibbiy belgilar va xususiyatlarni o‘z ichiga olgan ta’riflar
uchun;   salomatlik   kasallik   va   uning   alomatlari   yo‘qligi   sifatida.  
•   Biotibbiy   model   —   organik   buzilishlar   va   nosog‘lomlikning   sub’yektiv
hissiyotlari   yo‘qligi.  
•   Bioijtimoiy   (biosotsial)   model   —   ijtimoiy   belgilar   birinchi   o‘ringa
qo‘yiladigan   tibbiy   va   ijtimoiy   belgilar   birgalikda   qaralishi   qo‘shiladi.  
• Qiymat-ijtimoiy model — qiymat sifatida insonning salomatligi qaraladi;  
JSSTning   ta’rifi   aynan   shu   modelga   to‘g‘ri   keladi.  
  Tibbiy-ijtimoiy   tadqiqotlardagi   salomatlik   darajalari:   •   Individual   salomatlik   —   bu   alohida   insonning   sog‘lig‘i.  
• Guruh salomatligi — ijtimoiy va etnik guruhlarning salomatligi. 
•   Mintaqaviy   (regional)   salomatlik   —   ma’muriy   hududlar   aholisining
salomatligi. 
•   Jamoat   salomatligi   —   populyatsiya   salomatligi,   umuman   aholining
sog‘ligi; 
Kasalliklarni   oldini   olish,   hayot   davomiyligini   uzaytirish   va   tashkiliy
sa’yharakatlar   orqali   sog‘lomlashtirish,   jamiyat,   tashkilotni   o‘z   fikriga   binoan
tanlash   (davlat   yoki   xususiy,   jamoat   yoki   individual)   ilmi   yoki   san’ati»   deya
ta’riflanadi. Jamiyat sog‘lig‘ining profilaktikasi usullari — ta’lim dasturlarini joriy
etish, siyosatni, xizmat ko‘rsatishni ishlab chiqish va ilmiy tadqiqotlar o‘tkazishdir.
Emlash tushunchasi jamoat salomatligi tushunchasi bilan bog‘liq. Davlat sog‘liqni
saqlash dasturlarining ulkan ijobiy ta’siri keng e’tirof etilgan. XX asrdagi sog‘liqni
saqlash   siyosati   natijasida   qisman,   chaqaloqlar   va   bolalar   o‘limining   pasayishi
kuzatildi   va   dunyodagi   ko‘plab   odamlar   hayot   davomiyligi   barqaror   o‘sdi.   Misol
uchun,   amerikaliklarning   o‘rtacha   umr   ko‘rish   darajasi   1900   yildan   boshlab   30
yilgacha, butun dunyoda olti yilga ortganligi qayd etildi. 
I bob bo'yicha xulosa
Psixologo-pedagogik   yo’nalishda   sog’lom   turmush   tarzi   kishi   ongi,
psixologiyasi   va   motivatsiyasi   nuqtai   nazaridan   qaraladi.   Boshqa   nuqtai   nazarlar
ham  mavjud  (masalan,   tibbiy-biologik),  lekin ular   o’rtasida  keskin  farq  chegarasi mavjud   emas,   chunki   ular   bitta   muammo   —   individuum   salomatligini
mustahkamlashga qaratilgan.
Sog’lom   turmush   tarzi   inson   hayotining   turli   jihatlari   rivojlanishiga,   uzoq
umr   ko’rish   va   ijtimoiy   vazifalarini   to’laqonli   bajarish,   mehnat,   jamoaviy,   oila-
ro’zg’or   kabi   hayot   kechirish   shakllarida   faol   ishtirok   etishiga   zamin   yaratadi.
Sog’lom   turmush   tarzi   insonning   ko’zlangan   faolligining   o’ziga   xos   shakli   —
o’zining salomatligini saqlash, mustahkamlash va yaxshilashga qaratilgan faoliyat
sifatida namoyon bo’ladi.
Sog’lom   turmush   tarzining   muhimligi   salomatlikka   salbiy   ta’sir
ko’rsatadigan jamoat hayotining murakkablashishi, texnogen, ekologik, psixologik,
siyosiy va harbiy xarakterli xavflarning ortishi tufayli chaqirilgan.
II BOB. JTIMOIY MUNOSABATLAR VA PSIXOLOGIK SALOMATLIK
UYG‘UNLIGI
2.1. Psixologik salomatlik va shaxslararo munosabatlarning chambarchas
bog'ligi Psixologiya   sohasida   olib   borilgan   tadqiqotlar   natijasiga   ko'ra   shaxslarning
psixologik salomatligi ijtimoiy munosabarlar ya'ni shaxslararo munosabatlar bilan
chambarchas bog'liq ekanligini ko'rishimiz mumkin.
I.I.Brexman  sog'liqni   saqlash  kasalliklarning  yo'qligi   emas,  balki  insonning
jismoniy,   ijtimoiy   va   psixologik   uyg'unligi,   boshqa   odamlar   bilan,   tabiat   va   o'zi
bilan   do'stona   munosabatlar   ekanligini   ta'kidlaydi.   Uning   so'zlariga   ko'ra,   “inson
salomatligi   bu   sezgi,   og'zaki   va   tarkibiy   ma'lumotlarning   uch   manbaini   miqdoriy
va   sifat   ko'rsatkichlarining   keskin   o'zgarishi   sharoitida   yoshga   mos   keladigan
barqarorlikni   saqlash   qobiliyatidir”.   Sog'liqni   saqlash   muvozanat   holati   sifatida
tushunish,   insonning   moslashish   qobiliyati   (sog'liq   potentsiali)   va   doimiy
o'zgaruvchan   atrof-muhit   sharoitlari   o'rtasidagi   muvozanatni   akademik
V.P.Petlenko (1997) taklif qilgan. 
I.I.Dubrovinaning   “ruhiy   salomatlik”   va   “ruhiy   sog'lomlik”   hodisalari
o'rtasidagi munosabatni tushunishda I.I.Xuxlaeva shu tariqa birinchisidagi ikkinchi
hodisani,   ya'ni   psixologik   -   pedagogik   va   ijtimoiy   -   psixologik   holatni   o'z   ichiga
oladi. sog'liqni saqlash jihatlari - uning tibbiy va psixologik “doirasi” da. Bizning
fikrimizcha,   bunday   ko'rib   chiqish   qonuniy   emas.   Ta'riflashda   “moslashish”
(Xuxlaevaga   ko'ra)   harakteristikasi   bo'lgan   markaziy   tushuncha   (yuqori   -   ijodiy,
o'rta   -   moslashuvchan,   quyi   -   zararli   yoki   assimilyatsion-moslashtiruvchi)   ruhiy
salomatlik   darajalarini   hisobga   olsak,   u   juda   birinchi,   an'anaviy   yondoshuv   -
biotibbiyotdan   tashqariga   chiqmaydi,   shuningdek,   insonning   moslashuvini
o'rganishga erta psixologik yondashuv muhim ahamiyat kasb etadi.
Oxirgi   yillarda   ijtimoiy   psixologlar   bilan   odamlarning   salomatliklarini
muhofaza   qiluvchilar   va   tibbiyot   xodimlari   o'rtasidagi   o'zaro   aloqalar   rivoj   topib
bormoqda.   “Salomatlik   psixologiyasi”   deb   nomlanuvchi   bo'lim   paydo   bo'ldiki,   u
o'z   boshidan   turli   tangliklarni   kechirgan,   yolg'iz   va   serxavotir   odamlarning   ruhiy
holatlari,   kutishlari   va   munosabatlarini   o'rganmoqda.   Masalan,   olimlarning
tekshirishlariga  ko'ra,  o'zida   depressiya   –  tanglik  holatini  boshidan   kechirayotgan
odamning o'zi haqidagi fikrlari salbiy bo'larkan. Normal odamlarga qaraganda, ular o'zlarini   yomon   baholashib,   bo'lib   o'tgan   voqyea   va   hodisalar   orasida   ham   faqat
yomonlarini   eslab,   kelajakka   ishonchsizlik   bilan   qarashadi.   Bu   toifa   kishilalar
fikrlashlari odatda depressiv tafakkur deb ataladi. Shunga o'xshash holatlar yolg'iz
qolgan odamlar va turli vaziyatlar oqibatida stress holatiga tushib qolganlarga ham
xos   sanaladi.   Psixologiya   bu   borada   ularga   ijtimoiy   muhitga   aralashish,   kutishlar
tizimini   o'zgartirish   va   o'ziga   munosabatni   ijobiylashtirish   uchun   treninglardan
o'tishni tavsiya etadi. 
Salomatlik haqida so'z borar ekan, uning eng avvalo inson tani va vujudining
betob   bo'lmagan   paytdagi   holati   hamda   xastaliklar   ro'y   berganda   kuzatiladigan
ayrim og'riqlar, dard bilan bog'liq tarzda tasavvur qilishga o'rganib qolganmiz. Bu
atama,   eng   avvalo,   sog'liqni   saqlash   xodimlari   faoliyati   bilan   bog'liq   tarzda
tushuntiriladi. Lekin tan va vujud, aql hamda idrok bevosita odamniki, unga bog'liq
bo'lgani   uchun   ham   inson   ruhiyati   qonuniyatlari   va   sirlarini   o'rganuvchi   fan
bo'lmish   psixologiyaning   unga   aloqasi   bor.   Psixologiya   fanida   salomatlik
psixologiyasi   bo'limi   mavjudki,   u   salomatlikka   eng   avvalo,   inson   ongi   va
tafakkurining in'ikosi  sifatida qaraydi. Demak, har birimiz uchun suv va havodek
zarur   bo'lgan   sog'lig'imiz   nafaqat   tibbiyot   fanining,   balki   psixologiyaning   ham
izlanish predmetini tashkil etadi.
Xo'sh,   psixologiya   salomatlikni   inson   fe'li,   xulq-atvori   va   turli   psixologik
holatlari   nuqtai   nazaridan   o'rganganda   asosan   nimalarga   e'tiborni   qaratadi?   Har
birimiz uchun sirday tuyulgan ruhiyatimizning o'zimizni sog'-salomat, beshikast va
tetik   his   qilishimizga   aloqador   qanday   jihatlari   bor?   Uni   boshqarish   orqali   o'z
boyligimiz   salomatligimizni   saqlash   borasida   qo'limizda   qanday   imkoniyatlar
mavjud? Salomatlik psixologiyasi  har  birimizga o'z ruhiy holatimizni  boshqarish,
ongu-shuurimizda ro'y berayotgan o'zgarishlarni vaqtida ilg'ash orqali uni mo'tadil
tutish,   o'zgaruvchan   shart-sharoitlarga   moslashish   yo'llarini,   bu   boradagi
profilaktika   hamda   gigiyenani   o'rganadigan   fan   hamda   foydali   amaliyot   sifatida
tobora hayotimizga dadil kirib kelmoqda. U salomatligimizga aloqador jamiki sir-
asrorlarni   tushuntirishda   eng   avvalo   falsafiy   yondoshuvni   afzal   ko'radi,   zero, bizning   tushunchamizda,   bu   –   tabiatga,   jamiyatga,   ruhitimizda   ro'y   berayotgan
o'zgarishlarga holis yondashishning bir usulidir.
Shuni   alohida   ta'kidlash   joizki,   XXI   asrga   kelib   salomatlik   psixologiyasi
shaxs   salomatligini   barqarorligini   ta'minlashda   ijtimoiy   psixologik   omillarga,
shaxsning   o'ziga,   uni   o'rab   turgan   o'ziga   o'xshash   insonlar,   ular   o'rtasidagi   o'zaro
muloqotga ko'proq e'tiborni qaratmoqda. Masalan, ana shunday ijtimoiy psixologik
omillardan biri bo'lmish oila va undagi muhit, oilani tashkil  etuvchilarning o'zaro
muomalalari   va   shunga   aloqador   ko'nikmalari,   bizning   sharoitimizda   oiladan
tashqari, yaqin qarindoshurug'larimiz, qo'ni-qo'shnilar bilan munosabatlarimiz ham
bunda   katta   rol   o'ynaganligi   sababli,   bu   omilning   ta'sirini   biror   on   ham   esdan
chiqarmaslik kerak.
Demak,   salomatlikning   ijtimoiy-psixologik   mezonlari   deganimizda   avvalo
o'zimiz,   o'zimizning   o'zimizga,   boshqalarga,   atrofdagi   yaqinlarimiz,   biz   uchun
ahamiyatli bo'lgan insonlar, yor-do'stlarimizga munosabatlarimiz, hamkasblarimiz,
mehnat va o'qish faoliyatidagi hamkorlarimizning bizga, bizning salomatligimizga
ko'rsatishi   mumkin   bo'lgan   ham   ijobiy   hamda   ba'zan   salbiy   ta'sirlari   nazarda
tutiladi40.
Salomatlikning   ruhiy-psixologik   omillari   haqida   gap   ketganda,   eng   avvalo
uning inson shaxsi va uning yaxlit birlik tarzidagi xususiyatlari nazarda tutiladi. Bu
o'rinda   qo'lga   kiritilajak   har   qanday   yutuq   yoki   muammolarning   yechimi   eng
avvalo,   “sog'lom   shaxs”   o'zi   nima   degan   savolga   javob   topishga   imkon   beradi.
Taniqli   rus   psixiatri   S.S.Korsakov   yozganidek,   sog'lom   shaxsga   aloqador   barcha
xossa va xususiyatlar  qanchalik bir-biri bilan o'zaro mutanosib, bir-biriga bog'liq,
muvozanatli va tashqi muhitdan unga tahdid soluvchi omillariga nisbatan chidamli
bo'lsa, u shunchalik baquvvat va salomat bo'ladi.
Sof psixologik omillardan ijtimoiy omillarga o'tish, ularni bir-biridan keskin
ajratish,   ular   o'rtasiga   qandaydir   chegaralar   qo'yish   biroz   mushkul.   Chunki
shaxsning psixologik xususiyatlari uni o'rab turgan ijtimoiy munosabatlar tizimiga juda   bog'liq.   Bu   bosqichda   inson   ijtimoiy   munosabatlarning   mahsuli,   ijtimoiy
mavjudot   sifatida   idrok   etiladi.   Shu   bois   ham   ushbu   bosqichda   shaxsning
salomatligi mezonini uni o'rab turgan ijtimoiy muhit tashkil etadi.
Yuqorida ta'kidlaganimizdek, shaxsning salomatligiga ta'sir etuvchi ijtimoiy
omillarga   eng   avvalo   oilani   kiritish   mumkin,   undagi   sog'lom   muhit,   oila
a'zolarining   birbirlarini   tushunishlari,   har   bir   ishda   bir-birlarini   qo'llab-
quvvatlashlari,   ota-ona   –farzandlar   munosabatlaridagi   iliqlik,   samimiyat,   bundan
tashqari,   do'stlar   va   yaqin   qarindoshlar   bilan   o'rnatilgan   muomala   maromlari,
ishda,   dam   olish   paytida   bo'ladigan   muloqotlar,   odamning   u   yoki   bu   ijtimoiy
tashkilotlar   –   partiya,   diniy   tashkilot,   uyushmalarga   aloqadorligi   kabilar   nazarda
tutiladi. 
Shuni   aytish   lozimki,   ijtimoiy   omillarning   ayrimlari   shaxs   salomatligiga
ijobiy   ta'sir   ko'rsatsa,   boshqalari   –   aksincha,   salbiy   ta'sir   ko'rsatishi   mumkin.
Ijtimoiy   va   psixologik   nuqtai   nazardan   o'zlarini   sog'   va   salomat   his   etgan
odamlargina jamiyatning faol a'zolari bo'lib, ularning kundalik ishlari, yumushlarni
bajarishlari   samarali   bo'lishi   mumkin.   Shu   bois   ham   tarbiyadagi   nuqsonlar   va
noma'qul   ijtimoiy   muhit   ta'sirlari   odamning   jamiyatda   noto'g'ri   xulq   andozalarini
namoyon   etishiga   sabab   bo'lishi,   hattoki,   jinoiy   harakatlar,   noto'g'ri,   noo'rin,
bema'ni   ishlarni   amalga   oshirishiga   olib   kelishi   mumkin.   Biror   kimsaning
odamlarga, mehnatga yoki jamoaga munosabati  buzilsa, uning shaxs  sifatida ham
tobora   noto'g'ri   va   noo'rin   harakatlarini   odamlar   seza   boshlaydilar,   “g'alati   bo'lib
qolibdimi?”, “yurish-turishi bejomi?” kabi savollar paydo bo'lishi  mumkin. Ya'ni,
insonning   doimiy,   muqim   faolligi,   faol   hayotiy   mavqyeining   mavjudligi   hayotga
ishonchini oshirish bilan birgalikda uning turli ta'sirotlariga chidamligini oshiradi,
o'z oldiga yaxshi, istiqbolli mo'ljallar, rejalar, maqsadlar qo'yishi  va unga erishish
yo'lida   sobit   bo'lishini   ta'minlaydiki,   bu   oxir   oqibat   salomatligining   ham
mustahkam, turli ta'sirotlarga chidamli bo'lishini ta'minlaydi.
Shaxsning   ijtimoiy   salomatligi   undagi   quyidagi   tavsiflar   orqali
tushuntiriladi:   ijtimoiy   borliqdagi   voqyea-hodisalarni   to'g'ri,   xolis   idrok   etish; tashqi   muhit   hodisotlariga   nisbatan   qiziqishning   mavjudligi,   tabiiy   atrof-muhit
hamda   odamlar   muhitiga   tez   moslashish   –   kirishimlilik,   ijtimoiy   foydali   ishlarga
ixlosmandlik, iste'mol madaniyati, altruizm, empatiya, o'zgalar oldida mas'uliyatni
his etish, ochiq ko'ngillilik, xulq-atvor va tafakkurdagi demokratizm hissi. Demak,
bunday   inson   befarq,   loqayd   emas,   unga   yana   dangasalik,   xudbinlik,   johillik,
jangarilik kabi  salbiy sifatlar xos emas, u o'zini  o'rab turgan jamiyatning ta'sirlari
og'ushida.
Inson   salomatligini   ta'minlovchi,   jamiyat   ta'siriga   bog'liq   psixologik
omillarning   mazmun-mohiyatini   ruhiy   nosog'lomlikning   nimalarda   namoyon
bo'lishini   ham   tavsiflash   orqali   tushunish   mumkin.   Masalan,   agar   odam   zararli
odatlar   og'ushida   bo'lsa,   o'zining   xatti-harakatlari   uchun   mas'uliyatni   his   etmasa,
o'ziga   ishonmasa,   ma'nan   qashshoq,   passiv   bo'lsa,   uni   ruhan   nosog‘lom   deyish
mumkin.   Ko'p   narsalarga   loqaydlik,   befarqlik,   sal   narsaga   asabiylashish   –
zaharxandalik,   g'ayirlik,   har   narsadan   shubhalanish   kabilar   odamlarni
omadsizlikka,   tushkunlikka   olib   keladiki,   ular   kundankunga   salomatliklari
yomonlashib   borayotganligidan   noliyveradigan   bo'lib   qoladilar.   Bunday
odamlarning   fikrlash   tarzi   ham   buziladi,   ba'zan   bo'lar-bo'lmas   gaplarni
gapiraveradigan, yoki bir narsani xadeb qaytaraveradigan, vaysaqi bo'lib qoladi. 
Ruhan   nosog'lom   shaxsda   shunday   salbiy   o'zgarishlar   tufayli   uning   atrof-
muhitga umuman qiziqishi so'nib boraveradi, yaqinlari bilan munosabatlarida ham
hadeb   jizzakilik   qilaveradi,   hayotiy   pozisiyasi   tobora   yo'qolib   borayotganday
bo'ladi.   Ba'zan   bu   holat   o'ziga   nisbatan   haddan   ziyod   talabchanlik   bilan   qarash
yoki irodaning umuman susayganligi  bilan ham  bog'lanishi  mumkin. Ruhiyatdagi
bunday   og'ishlar   xulq-atvordagi   salbiy   og'ishlarni   keltirib   chiqaradiki,   oqibatda
odam   atrofdagilar   –yaqinlari,   do'stlari,   hamkasblari,   kursdosh   yoki   sinfdoshlar
bilan ziddiyatga boraverish, boshqalar  qayg'u-g'amlarini ham mensimaslik, ba'zan
o'zgalar ustidan hokimlik qilish, mansabparastlik, manmanlik, moddiy boyliklarga
ruju qo'yishda o'z ifodasini topishi mumkin.
2.2. Salomatlik psixologiyasi va uning istiqbollari. Salomatlik   psixologiyasi   amaliy   psixologiyaning   boshqa   sohalari   kabi
hamnazariy,   ham   amaliy   sohadir.   Salomatlik   psixologlari   tomonidan   yurak   qon-
tomir   kasalligi,   (yurak   psixologiya),   chekish,spirtli   ichimliklar   istemol   qilish
odatlari,   ijtimoiy   qo‘llab-quvvatlash,   yashash   sharoitlari,   his-tuyg‘ular,   ijtimoiy
sinf   va   yana   diniy   e’tiqodi   munosabatlar,   shu   jumladan,   sog‘liqni   saqlash
hodisalari   keng   ko‘lamda   o‘rganiladi.   Ba’zi   salomatlik   psixologlari   uyqu
muammolari, bosh og‘rig‘i, spirtli ichimliklar muammolari bor odamlarni davolash
bilan shug‘ullansalar, boshqa salomatlik psixologlar jamoa a’zolari o‘z salomatligi
ustidan   nazoratni   kuchaytirish   va   butun   jamoalarning   hayot   sifatini   yaxshilashga
yordam   berish   bilan   ug‘ullanadilar.   Salomatlik   psixologiyasida   yuqorida
tavsiflangan sog‘liqni saqlash turlarini tadqiq qilishning diagnostik usullari asosan
psixologik   usullar   bilan   ifodalanadi.   Salomatlik   psixologiyasiga   ixtisoslashgan
psixologlar   psixologik   usullar   texnika   shaklida   taqdim   etilgan   va   shaxsning
fazilatlari,   xususiyatlarini   o‘rganish,   rivojlanish   va   o‘zgarishdagi   psixik   hodisalar
va boshqalarni o‘rganish vositalari.
Psixologiyada   turli   xil   metodlardan   foydalaniladi,   ularning   asosiylari   ilmiy
tadqiqot   usullari   va   psixologik   amaliyotda   qo‘llaniladigan   usullarga   bo‘linadi.
Psixologik usullar nafaqat insonning xususiyatlarini, balki turli xil sog‘liq holatini
o‘zgartiradigan   unga   ta’sir   qiluvchi   omillar   va   sharoitlarni   o‘rganish   uchun   ham
qo‘llaniladi.   Shaxsni   salomatlik   psixologiyasida   ko‘p   o‘lchovli   o‘rganish,
aktuallashtirish   yordamida   shaxsning   adaptiv   salohiyatini   aniqlash   va
mustahkamlashga   imkon   beradi.   Amaliyotda   psixologik   usullardan   foydalanish
psixologlarga   shaxs,   xulq-atvor   va   shaxslararo,   tuzilishi   xilma-xilligi
to‘g‘risida,xususiyatlari,   katta   empirik   materialni   to‘plash   va   uni   ilmiy
tushunchalar va nazariyalarni qurishda ishlatish shuningdek, salomatlikning har xil
turlarini saqlab qolish bo‘yicha amaliy tavsiyalar ishlab chiqishda ma’lumot olish
imkonini beradi. Salomatlik psixologiyasida  asosiy  metodlar  psixologiyaning  taniqli  empirik
usullari - kuzatish, , eksperiment va o‘lchovdir. Bundan tashqari, bibliografik usul,
suhbat (intervyu),so‘rovnoma va boshqalar ham keng qo‘llaniladi.
Kuzatish   metodi-voqelikni   o‘rganishga   ideografik   yondashish,   alohida   fakt
va   hodisalarni   sinchkovlik   bilan   qayd   etish   bilan   bog‘liq   empirik   tadqiqot
metodlarini   nazarda   tutadi.   Empirik   materialni   to‘plashda   tadqiqotchining   faollik
darajasini   kuzatish   usuli   ma’lumotlarni   to‘plashning   passiv   usullarini   nazarda
tutadi. Salomatlik psixologiyasida kuzatish mijozning ruhiy xususiyatlarining real
ko‘rinishlariga qarash, ijtimoiy o‘zaro ta’sir bilan bog‘liq vaziyatlarda psixikaning
alohida   ko‘rinishlarini   ochib   berish,   salomatlikni   asrash   muammosini   hal   qilish
gipotezasini shakllantirish va sog‘likni saqlash dasturlarini amalga oshirish rejasini
tuzish   imkonini   beradi.   Kuzatish   orqali   olingan   ma’lumotlar   empirik
umumlashmalar manbai bo‘lib xizmat qiladi va nazariyalar qurish uchun qimmatli
material   hisoblanadi.   Tadqiqot   metodi   sifatida   kuzatish   har   doim   maqsadga
muvofiq   va   idrok   bilan   belgilanadi.   Xulq-atvor   monitoringi   psixologga   muayyan
hayotiy   vaziyatlarda   mijozning   fikrlarini,   histuyg‘ularini   va   harakatlarini
baholashga imkon beradi, bu esa sog‘liq yoki kuchning yo‘qolishiga olib keladi -
ular   ham   salomatlikka   tahdid   solmoqda.   Mijoz   xulq-atvorini   kuzatish   asosida
olingan   empirik   ma’lumotlarni   tahlil   qilish   psixologga   ruhiy   va   jismoniy
salomatlikni   saqlab   qolish   uchun   psixologik   yordam,   psixologik   korreksiya   va
chora-tadbirlarning alohida dasturlarini yaratishga imkon beradi. Kundalik hayotda
duch   keladigan   muammolarni   hal   qilishda   mijozning   xulq-atvorini   uzatishga
qaratilgan   psixologik  ta’sirning  samarali   usullarini   o‘tkazish.   Kuzatish   metodidan
nafaqat   psixolog,   balki   ota-ona,   tarbiyachi   yoki   kuzatish   o‘tkazish   imkoniga   ega
bo‘lgan   shaxs   ham   foydalanishi   mumkin,   muammoning   o‘zi   va   uning   yechimlari
esa   kuzatuvchining   kasbiy   qarashiga   qarab   o‘zgarishi   mumkin.   Natijada,   mijoz
tomonidan   taqdim   etilgan   muammo   aslida   e’tiborni   talab   qiladigan   narsalardan
sezilarli darajada farq qilishi mumkin. Kuzatish natijasiga uni tashkil etish jarayoni
sezilarli ta’sir ko‘rsatishi mumkin. Kuzatish jarayonida organizm faoliyatiga ta’sir
etuvchi   va   salomatlikni   o‘zgartiruvchi   ko‘plab   omillarni   aniqlash   mumkin. Kuzatishda   psixolog   qaysi   belgilarga  alohida   e’tibor   qaratilishini   aniqlashi   kerak.
Shu maqsadda tadqiqotda so‘rov sxemasidan foydalaniladi:
1)   darhol   muammo   oldingi   voqealarni   tasvirlab;
2)   muammoni   bayon   qilish;
3)   mijoz   oldida   turgan   muammoning   oqibatlarini   tavsiflash.
Kuzatish   jarayonida   organizm   faoliyatiga   ta’sir   etuvchi   va   salomatlikni
o‘zgartiruvchi ko‘plab omillarni aniqlash mumkin. Monitoring psixolog tomonidan
emas,   balki   mijozning   (bemorning)   muhitidagi   odamlar   tomonidan   amalga
oshirilganda,   bu   shaxslarning   muammoni   hal   qilishdagi   motivatsiyasi   va   rolini
bilvosita baholash mumkin.
Yaqqol   afzalliklarga   ega   bo‘lgan   holda   kuzatish   usuli   kamchiliklarga   ega:
cheklangan   kuzatish   sharoiti   (kuzatish   sharoitini   o‘zgartira   olmaslik),
kuzatuvchining   subyektivligi   (kuzatuvchining   obyektivligi),   aniq   takrorlashning
murakkabligi (deyarli mumkin emas).
Eksperiment metodi  -empirik materialni yig‘ishning faol usullarini nazarda
tutadi, tadqiqotchi eksperimental tadqiqotni tashkil qiladi. Eksperimentning o‘ziga
xos   xususiyati   modellashtirish   imkoniyatidir.   Tajriba   sun’iy   yaratilgan   sharoitda
voqelik   hodisalarini   ko‘paytirish   va   hodisalar   o‘rtasidagi   sabab-oqibat
munosabatlarini   o‘rnatish   imkonini   beradi.   Eksperimentni   psixologiyaga   fiziolog
Vilgelm   Vund   kiritgan.   1879-yilda   Leypsigda   eksperimental   psixologiya
laboratoriyasini   ochdi,   u   yerda   uning   tadqiqot   natijalari   buyuk   rus   olimlari   I.
P .Pavlov, V. M. Bexterev va boshqalar bilan tanishtirildi. Psixolog va faylasuf L.
S.   Rubinshteyn   o‘z   asarlarida   tajribaning   ikki   turi   –   tabiiy   va   laboratoriyani
aniqladi .
Laboratoriya   eksperimenti   metodi   -   maxsus   yaratilgan   sharoitlarda
(masalan,   ilmiy   laboratoriyada)   amalga   oshiriladi,   bu   yerda   mijoz   faqat
eksperimental   tadqiqotlar   uchun   muhim   bo‘lgan   omillar   bilan   ta’sir   qilishi
mumkin.   Psixologik   laboratoriya   eksperimentiga   taniqli   "Milgrem   eksperimenti" misol  bo‘ladi. Uning tajribasi  bilan S. Milgrem  savolga aniqlik kiritishga  harakat
qildi:   oddiy   odamlar   boshqa,   butunlay   begunoh   odamlarga   qanday   azob   berishga
tayyor,   agar   og‘riq   sabab   bo‘lsa,   ularning   rasmiy   vazifalarining   bir   qismi?   Stenli
Milgramning   "hokimiyatga   itoat   qilish"   kitobida   va   uning   tajribasini   takrorlagan
boshqa   mualliflarda   tajriba   haqida   ko‘proq   ma’lumot   olishingiz   mumkin.
Laboratoriya   tajribalarining   asosiy   kamchiligi   tadqiqot   sharoitining   sun’iy
xususiyatidir.   Sun’iylik   o‘rganilayotgan   jarayonlarning   kechishiga   sezilarli   ta’sir
etib,   tadqiqot   natijasini   buzadi.   XX   asrning   boshida   psixologiya   fan   sifatida
laboratoriyada   olingan   empirik   ma’lumotlarning   sun’iyligi   va   xatosini   bartaraf
etadigan  uslubga  muhtoj   edi   va 1910da  mashhur   rus  shifokori  va  psixologi   A. F.
Lazurskiy   bugungi   kunda   psixologiyaning   turli   tarmoqlarida   muvaffaqiyatli
qo‘llanilayotgan tabiiy eksperiment metodini ishlab chiqdi.
Tabiiy   eksperiment   -   mijoz   hayotining   odatdagi   sharoitlarida,   tanish
muhitda   o‘tkaziladi,   bu   esa   mijoz   real   hayotidagi   ruhiy   jarayonlardagi
o‘zgarishlarni o‘rganish imkonini beradi. Muloqot etikasi normalariga rioya qilish
orqali   psixolog   mijozni   tark   etishi   mumkin   Eksperimentni   bilmaslikda,   unda
o‘rganilayotgan   ruhiy   jarayonlar   oqimining   sharoitlari   buzilmaydi,   bu   esa   tabiiy
eksperimentning   qolgan   qismiga   nisbatan   mutlaq   afzalligi   hisoblanadi.   Turli   xil
tabiiy   tajribalar   aniqlanadi   va   tajriba   hosil   qiladi   (ta’lim,   genetik   modellashtirish,
eksperimental genetik).
Aniqlanuvchi eksperiment yangi shaxs xususiyatlarini o‘zgartirmasdan yoki
shakllantirmasdan amalga oshadi. O‘rganilayotgan muammoni tashxislash, ma’lum
bir   haqiqatni   tasdiqlash   yoki   rad   etish   uchun   ishlatiladi.   Aniqlanuvchi   tajribada
o‘rganilayotgan empirik ma’lumotlarning real holatini o‘rnatishga imkon beruvchi
o‘ziga xos usullar qo‘llaniladi.
Shakllantiruvchi  eksperiment  shaxsni  o‘zgartiradi, ilgari  shaxs egallamagan
yangi xususiyatlarini rivojlantiradi va shakllantiradi. Shakllantiruvchi eksperiment
davomida sharoit yaratiladi va unga ta’sir ko‘rsatish natijasida mijozning aqliy va
shaxsiy rivojlanishidagi barcha o‘zgarishlar o‘rganiladi. Salomatlik psixologiyasida   eksperiment  obyektga  maqsadli  va  tizimli  ta’sir
ko‘rsatish, uning holatini o‘zgartirish yoki aqliy faoliyat xususiyatlarini  o‘rganish
uchun   qo‘llanilishi   mumkin.   Eksperiment   funksional   test   tamoyilini   qo‘llaydi,   bu
yerda   vazifalar   ushbu   aqliy   funksiyalarni   yangilash   va   mijozning   muammolarini
eng   yaxshi   ochib   beradigan   holatlar   sifatida   tanlanadi.Eksperimental   psixologik
eksperimentlarni   o‘tkazishda   odatda   standartlashtirilmagan   va   standartlashtirilgan
psixologik   usullardan   foydalaniladi. II bob bo'yicha xulosa
Salomatlik   psixologiyasi   amaliy   psixologiyaning   boshqa   sohalari   kabi
hamnazariy,   ham   amaliy   sohadir.   Salomatlik   psixologlari   tomonidan   yurak   qon-
tomir   kasalligi,   (yurak   psixologiya),   chekish,spirtli   ichimliklar   istemol   qilish
odatlari,   ijtimoiy   qo‘llab-quvvatlash,   yashash   sharoitlari,   his-tuyg‘ular,   ijtimoiy
sinf   va   yana   diniy   e’tiqodi   munosabatlar,   shu   jumladan,   sog‘liqni   saqlash
hodisalari   keng   ko‘lamda   o‘rganiladi.   Ba’zi   salomatlik   psixologlari   uyqu
muammolari, bosh og‘rig‘i, spirtli ichimliklar muammolari bor odamlarni davolash
bilan shug‘ullansalar, boshqa salomatlik psixologlar jamoa a’zolari o‘z salomatligi
ustidan   nazoratni   kuchaytirish   va   butun   jamoalarning   hayot   sifatini   yaxshilashga
yordam   berish   bilan   ug‘ullanadilar.   Salomatlik   psixologiyasida   yuqorida
tavsiflangan sog‘liqni saqlash turlarini tadqiq qilishning diagnostik usullari asosan
psixologik   usullar   bilan   ifodalanadi.   Salomatlik   psixologiyasiga   ixtisoslashgan
psixologlar   psixologik   usullar   texnika   shaklida   taqdim   etilgan   va   shaxsning
fazilatlari,   xususiyatlarini   o‘rganish,   rivojlanish   va   o‘zgarishdagi   psixik   hodisalar
va boshqalarni o‘rganish vositalari. Xulosa va tavsiyalar
Inson   salomatligini   ta'minlovchi,   jamiyat   ta'siriga   bog'liq   psixologik   omillarning
mazmun-mohiyatini   ruhiy   nosog'lomlikning   nimalarda   namoyon   bo'lishini   ham
tavsiflash orqali tushunish mumkin. Masalan,  agar  odam  zararli  odatlar  og'ushida
bo'lsa,   o'zining   xatti-harakatlari   uchun   mas'uliyatni   his   etmasa,   o'ziga   ishonmasa,
ma'nan   qashshoq,   passiv   bo'lsa,   uni   ruhan   nosog‘lom   deyish   mumkin.   Ko'p
narsalarga loqaydlik, befarqlik, sal narsaga asabiylashish – zaharxandalik, g'ayirlik,
har   narsadan   shubhalanish   kabilar   odamlarni   omadsizlikka,   tushkunlikka   olib
keladiki,   ular   kundankunga   salomatliklari   yomonlashib   borayotganligidan
noliyveradigan   bo'lib   qoladilar.   Bunday   odamlarning   fikrlash   tarzi   ham   buziladi,
ba'zan   bo'lar-bo'lmas   gaplarni   gapiraveradigan,   yoki   bir   narsani   xadeb
qaytaraveradigan, vaysaqi bo'lib qoladi. 
Ruhan   nosog'lom   shaxsda   shunday   salbiy   o'zgarishlar   tufayli   uning   atrof-
muhitga umuman qiziqishi so'nib boraveradi, yaqinlari bilan munosabatlarida ham
hadeb   jizzakilik   qilaveradi,   hayotiy   pozisiyasi   tobora   yo'qolib   borayotganday
bo'ladi.   Ba'zan   bu   holat   o'ziga   nisbatan   haddan   ziyod   talabchanlik   bilan   qarash
yoki irodaning umuman susayganligi  bilan ham  bog'lanishi  mumkin. Ruhiyatdagi
bunday   og'ishlar   xulq-atvordagi   salbiy   og'ishlarni   keltirib   chiqaradiki,   oqibatda
odam   atrofdagilar   –yaqinlari,   do'stlari,   hamkasblari,   kursdosh   yoki   sinfdoshlar
bilan ziddiyatga boraverish, boshqalar  qayg'u-g'amlarini ham mensimaslik, ba'zan
o'zgalar ustidan hokimlik qilish, mansabparastlik, manmanlik, moddiy boyliklarga
ruju qo'yishda o'z ifodasini topishi mumkin. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR:
1.   V.Karimova   Psixologiya   darslik   Toshkent   2014
2.   V.Karimova   Psixologiya   o'quv   qo'llanma.   Toshkent
3.   Nurbek,   A.   (2021).   Management   Psychology   Leader   and   Its
Characteristics.   IJTIMOIY   FANLARDA   INNOVASIYA   ONLAYN   ILMIY
JURNALI,   1(1),   13-16.
4.   Nurbek,   A.   (2021).   Psixologik   Salomatlik   Va   Uning   Mohiyati.
BARQARORLIK   VA   YETAKCHI   TADQIQOTLAR   ONLAYN   ILMIY
JURNALI, 1(6), 666-669.
5.   Alijonov,   N.   (2022).   IMPLEMENTING   THE   PSYCHOLOGICAL
HEALTH OF LEADERS IN THE FIELD OF EDUCATION. Galaxy International
Interdisciplinary   Research   Journal,   10(5),   631-634.
6.   N.   Alijonov   //   SOCIO-PSYCHOLOGICAL   FACTORS   OF
LEADERSHIP   ACTIVITY//   RESEARCH   FOCUS   .   VOLUME   1   |   ISSUE   4   |
2022. 241-246
7.   Alijonov   Nurbek,   Saidova   Nafisa   Nematovna   //MAKTABGACHA
YOSH   DAVRIDA   SENSOR   TARAQQIYOT   MUAMMOSI//   Uzbek   Scholar
Journal.   Volume-04,   May,   2022.   147-152.
8.   Alijonov   N.   //RAHBAR   FAOLIYATI   SAMARADORLIGIDA
PSIXOLOGIK SALOMATLIKNING O'RNI// "Мировая наука" №3(60) 2022. 3-
10.
9.   Nurbek,   A.   (2023).   SOCIAL   PSYCHOLOGY   OF   ALTURISM   AND
ALTHURISTIC BEHAVIOR. American Journal of Interdisciplinary Research and
Development, 16, 134-137.
10. ALIJONOV Nurbek // ALTURIZMNING IJTIMOIY PSIXOLOGIYASI
VA   ALTURISTIK   XULQ-ATVOR//   JOURNAL   OF   PEDAGOGICAL   AND
PSYCHOLOGICAL STUDIES. VolumeI, Issue 5. May 2023. 71-74. 11. Nurbek, A. (2021, December). The Combination of Social Relationships
and Psychological Health. In Conference Zone (pp. 268-270).
12.   R.Nuriddinov,   D.Mo'minov,   &   A.Ostanaqulov.   (2023).   BO'LAJAK
PEDAGOGLAR   RUHIY   SALOMATLIGINI   TAMINLASHNING
IJTIMOIYPSIXOLOGIK OMILLARI. Scientific Impulse, 1(10), 612–617.
13.   D.Mo'minov,   R.Nuriddinov,   &   A.Ostanaqulov.   (2023).   BADIY
ASARLARDA   PSIXOLOGIK   MANIPULYATSIYANING   O RNI   VAʻ
AHAMIYATI   (LEV   TOLSTOYNING   “TIRILISH”   ASARI   MISOLIDA).
Scientific Impulse, 1(10), 618–624.
14.   NURIDDINOV,   R.   (2023).   BO'LAJAK   O'QITUVCHILAR   RUHIY
SALOMATLIGINING   IJTIMOIY-PSIXOLOGIK   OMILLARI.   Journal   of
Pedagogical and Psychological Studies, 1(4), 59–62.
15.   Nuriddinov   Rasuljon   Samitjon   o'g'li//BO'LAJAK   O'QITUVCHILAR
RUHIY   SALOMATLIGI   IJTIMOIY-PSIXOLOGIK   OMILLARINING
O'RGANILISHI// Multidisciplinary Scientific Journal.  2 (7), 2023. 311-315.
16. Джалолова, М. А. (2022). СЕНСОРНОЕ РАЗВИТИЕ И ОБУЧЕНИЕ
У   ДЕТЕЙ   ДОШКОЛЬНОГО   ВОЗРАСТА:   Джалолова   Мохинур
Абдусатторовна,   Нуриддинов   Расулжон   Самиджонович   Преподаватели
кафедры   психологии   Ферганского   государственного   университета.
Образование   и   инновационные   исследования   международный   научно-
методический журнал, (11), 363-369.
17.   Nuriddinov   Rasuljon   Samidjon   o ' g ' li   // OLIY   O ' QUV   YURTI
TALABALARIDA   O ' QUV   MOTIV   VA   MOTIVATSIYALARINI   NOMOYON
BO ' LISHINING   PSIXOLOGIK   XUSUSIYATLARI //   Uzbek   Scholar   Journal .
Volume -06,  July , 2022. 1-5  pages .
18.   Усмонов   Шерзод   Ахмаджонович,   Закирова   Мухаббат   Сабировна,
Нуриддинов   Расулжон   Самитжон   ўғли   //ИЛК   ЎСПИРИНЛИК   ДАВРИДА АҚЛИЙ   ҚОБИЛИЯТЛАРНИНГ   ЭМПИРИК   ТАҲЛИЛИ//   СОВРЕМЕННОЕ
ОБРАЗОВАНИЕ (УЗБЕКИСТАН). № 9 (106), 2021. 12-16 стр.
19.   НУРИДДИНОВ   Р.С.   // INFORMATION   AS   A   SOCIAL -
PSYCHOLOGICAL   PROBLEM //   ПСИХОЛОГИЧЕСКОЕ   ЗДОРОВЬЕ
НАСЕЛЕНИЯ   КАК   ВАЖНЫЙ   ФАКТОР   ОБЕСПЕЧЕНИЯ   ПРОЦВЕТАНИЯ
ОБЩЕСТВА.  Екатеринбург-Фергана, 20 мая 2020 года. 380-382 стр.
20.   Samitjonovich,   Nuriddinov   Rasuljon   //SOCIO-PSYCHOLOGICAL
ASPECTS OF THE USE  OF MODERN INFORMATION TECHNOLOGIES IN
THE   DAILY   LIFE   OF   CHILDREN//   INTERNATIONAL   JOURNAL   OF
DISCOURSE   ON   INNOVATION,   INTEGRATION   AND   EDUCATION.   1
(2020). 65-67 pages.
21.   Rakhmatdjonov   Shokhjahon   Dilshodbek   o'g'l   //THE   ROLE   OF
PHYSICAL CULTURE IN PROVIDING THE PSYCHOLOGICAL HEALTH OF
THE   ATHLETE//   INNOVATIVE   DEVELOPMENTS   AND   RESEARCH   IN
EDUCATION.   International   scientific   online   conference.   Canada.   Part   2,
23.01.2022.   1-3
22. Raxmatjonov Shoxjahon Dilshodbek o'g'li //SPORTCHI PSIXOLOGIK
SALOMATLIGIGA   TA'SIR   ETUVCHI   OMILLAR//   GALAXY
INTERNATIONAL   INTERDISCIPLINARY   RESEARCH   JOURNAL   (GIIRJ).
Vol. 10, Issue 11, Nov.(2022). 117-121 pages.
23.   QURBONOVA   Saida   Miralimjanovna,   RAXMATJONOV   Shoxjahon
Dilshodbek   o'g'li   //MAMLAKATIMIZ   PSIXOLOGLARI   ISHLARIDA
SHAXSLARARO   MUNOSABATDA   MUOMALA   MUAMMOSINING
TALQINI// Journal of Pedagogical and Psychological Studies. Vol. 1. № 5, (2023).
99-103 pages.
24.   Raxmatjonov   Shoxjahon   Dilshodbeko'g'li   //SPEECH   ISSUES   IN
PSYCHOLINGUISTICS// IQRO JURNALI № 2. 04.2023. 503-511 betlar. 25.   Raxmatjonov   Shoxjahon   Dilshodbek   o'g'li,   Vosiljonov   Azizbek
Boxodirjon   o'g'li   //XORIJ   PSIXOLOGLARINING   ISHLARIDA   SHAXSNING
TADQIQ   ETILISHI//   INNOVATIVE   DEVELOPMENTS   AND   RESEARCH   IN
EDUCATION.   Vol.   1.   №   12,   2022.   39-47   pages.
26.   Raxmatjonov   Shoxjahon   Dilshodbek   o'g'li   //TALABALARDA
TOLERANTLIKNI RIVOJLANTIRISH – IJTIMOIY PSIXOLOGIK MUAMMO
SIFATIDA// International Journal of Economy and Innovation. Volume: 30. 2022.
66-70 pages.
27.   Rakhmatdjonov   Shokhjahon   Dilshodbek   o'g'li   //PSYCHOLOGICAL
ASPECTS   OF   THE   SPORTSMAN   PERSONALITY   DURING
COMPETITIONS//   IJTIMOIY   FANLARDA   INNOVASIYA   ONLAYN   ILMIY
JURNALI. Vol. 2 No. 11 (2022). 215-221 betlar.
28.   Raxmatjonov   Shoxjahon   Dilshodbek   o'g'li   //Motiv   Va   Motivatsiya
Muammosining   Jahon   Va   Mahalliy   Psixologlar   Tomonidan   Tadqiq   Etilganligi//
American   Journal   of   Social   and   Humanitarian   Research,   Vol.   3   No.   11   (2022).
256-259 pages.
29.   Raxmatjonov   Shoxjahon   Dilshodbek   o'g'li   //TOLERANTLIK
SHAKLLANAYOTGAN   SHAXS   MODELINING   TAVSIFI//   International
scientific   journal   «MODERN   SCIENCE   АND   RESEARCH».   VOLUME   2   /
ISSUE 5 /2023. 761-764 pages.
30. Raxmatjonov Shoxjahon Dilshodbek  o'g'li. (2023). PSIXOLOGIYADA
MOTIVATSIYA   TURLARI,   NAZARIYALARI   VA   TAHLILI.   Научный
Импульс, 1(10), 665-670.

Kirish.

I BOB. SALOMATLIK PSIXOLOGIYASI TUSHUNCHASI VA RIVOJLANTIRISH TARIXI.

1.1. Salomatlik psixologiya tushunchasi.

1.2. Psixologik salomatlik qadriyat sifatida.

I bob boʼyicha xulosa.

II BOB. IJTIMOIY MUNOSABATLAR VA PSIXOLOGIK SALOMATLIK UYG‘UNLIGI.

2.1. Psixologik salomatlik va shaxslararo munosabatlarning chambarchas bog'ligi

2.2. Salomatlik psixologiyasi va uning istiqbollari.

II bob bo'yicha xulosa.

Xulosa.

Foydalanilgan adabiyotlar.