Salomatlik va soģlom xulqning ijtimoiy psixologik omillari

SALOMATLIK VA SOĢLOM XULQNING IJTIMOIY PSIXOLOGIK
OMILLARI
REJA:
I   BOB.   SALOMATLIK   HAQIDA   TUSHUNCHA,   DARAJASINI
ANIQLASH, MEZONLARI, RITMI
1.1. Salomatlik tushunchasi va ta’rifi haqida
1.2. Kasbiy salomatlik va sog’lom turmush tarzi
I bob bo ’ yicha xulosa.
II   BOB.   XULQ   ATVORNING   SHAKLLANISHIGA   TA’SIR   ETUVCHI
PSIXOLOGIK OMILLAR
2.1. Shaxsning  xulq - atvori shakllanishida oilaviy muhit
2.2. Sh а xsning s а lbiy xulq- а tvori sh а kll а nishig а  t а ’sir etuvchi  а sosiy omill а r
II bob bo’yicha xulosa.
Xulosa va tavsiyalar.
Foydalanilgan adabiyotlar. KIRISH.
Mustaqillik   yillarida   xalqimizning   salomatligini   saqlash   davlatning   asosiy
ustuvor yo’nalishlaridan biri bo’lgan va yo’nalishda davlat dasturlari asosida ulkan
ishlar   amalga   oshirilgan.   Fikrimizning   isboti   uchun   mustaqillik   yillarida
respublikamiz aholisining o’rtacha umri 68 yoshdan 76 yoshga uzayganligini aytib
o’tish joiz. Jamiyatning rivojlanishi va aholining salomatligini saqlashda onalar va
bolalarning   to’g’ri   ovqatlanishini   ilmiy   asosda   tashkil   etish   ham   dolzarb   masala
hisoblanadi.Farzandlarni o’qitishdan oldin uning miyasini oila va shifokorlar bilim
qabul   qilishga   tayyorlashi   kerak.  Bolaning   miyasi   bilim   olishga   qobiliyatli   bo’lib
shakllanishi     uchun   homilador   ona   vitamin   va   mikroelementlarga   boy   oziq-
ovqatlar   bilan   ovqatlanishi   lozim.   Farzandlarni   to’g’ri   va   rasional   ovqatlantirish
ham ularni sog’lom va bilimli bo’lib yetishishining muhim omillaridan biri bo’lib
hisoblanadi.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.M.   Mirziyoyev   tomonidan   qabul
qilingan   «2017-2021   yillarda   O’zbekiston   respublikasini   rivojlantirishning   beshta
ustuvor   yo’nalishi   bo’yicha   harakatlar   strategiyasi»da   ayollar   hamda   qizlarning
salomatligini   mustahkamlash,   ular   orasida   jismoniy   tarbiya   va   sportni
ommalashtirish maqsadida “Sog’lom ona – sog’lom bola” shiori ostida an’anaviy
mintaqaviy tadbirlarni o’tkazish rejalashtirilgan. Respublikada oilalar farovonligini
ta’minlash,   oilalar   va   mahallalarda   ijtimoiy-ma’naviy   muhitning   barqarorligini
saqlash,   sog’lom   turmush   tarzini   yanada   mustahkamlash,   sog’lom   va   barkamol
avlodni   tarbiyalashda   jamoat   tashkilotlarining   ijtimoiy   hamkorligini   keng   yo’lga
qo’yishni amalga oshirish ta’kidlangan.
JSST   nizomiga   ko’ra,   «salomatlik   —   nafaqat   kasallik   va   jismoniy
nuqsonlarning   yo’qligi,   balki   to’liq   jismoniy,   ruhiy   va   ijtimoiy   farovonlik
holatidir».   Biroq,   bu   ta’rifni   populyatsion   va   individual   miqyosda   salomatlikni
baholash   uchun   ishlatib   bo’lmaydi.   JSST   ma’lumotlariga   ko’ra,   mediko-sanitar
statistikada   salomatlik   tushunchasi   ostida   insonda   kasalliklar   va   buzilishlar
aniqlanmasligi,   populyatsion   miqyosda   esa   —   o’lim,   kasallanish   va   nogironlik
ko’rsatkichining pasayishi jarayoni tushuniladi. P.   I.   Kalyu   «Salomatlik   tushunchasining   asosiy   xususiyatlari   va   sog’liqni
saqlashni   qayta   tuzishning   ayrim   masalalari:   batafsil   ma’lumot»   nomli   ishida
dunyoning turli mamlakatlarida, turli davrlarda va turli ilmiy me’yorlar tomonidan
tuzilgan   salomatlikning   79   ta’rifini   ko’rib   chiqdi.   Ta’riflar   orasida   quyidagilar
uchraydi:
Sog’lik   —   organizmning   barcha   darajalarda   normal   faoliyat   ko’rsatishi,
shaxsiy yashab qolish va nasl qoldirishga imkon beradigan biologik jarayonlarning
normal kechishi.
Organizm va uning funktsiyalarining atrof muhit bilan dinamik muvozanati.
Ijtimoiy   faoliyatda   va   jamoat   foydali   ishlarida   qatnashish,   asosiy   ijtimoiy
funktsiyalarni to’liq bajarish qobiliyati.
Kasalliklar, kasal holatlar va o’zgarishlar bo’lmasligi.
Organimzning   doimo   o’zgarib   turadigan   atrof-muhit   sharoitlariga
moslashish qobiliyati.
Kalyuga   ko’ra,   barcha   mumkin   bo’lgan   salomatlikning   barcha   tavsiflari
quyidagi tushunchalarga tenglashtirilishi mumkin:
Tibbiy  model   —  tibbiy   belgilar   va  xususiyatlarni   o’z   ichiga  olgan   ta’riflar
uchun; salomatlik kasallik va uning alomatlari yo’qligi sifatida.
Biotibbiy   model   —   organik   buzilishlar   va   nosog’lomlikning   sub’yektiv
hissiyotlari yo’qligi.
Bioijtimoiy   (biosotsial)   model   —   ijtimoiy   belgilar   birinchi   o’ringa
qo’yiladigan tibbiy va ijtimoiy belgilar birgalikda qaralishi qo’shiladi.
Qiymat-ijtimoiy   model   —   qiymat   sifatida   insonning   salomatligi   qaraladi;
JSSTning ta’rifi aynan shu modelga to’g’ri keladi.
Tibbiy-ijtimoiy tadqiqotlardagi salomatlik darajalari
Individual salomatlik   — bu alohida insonning sog’lig’i.
Guruh salomatligi   — ijtimoiy va etnik guruhlarning salomatligi.
Mintaqaviy   (regional)   salomatlik   —   ma’muriy   hududlar   aholisining
salomatligi. Kurs ishining predmeti.  Salomatlik va sog’lom xulqning shakllanishi.
Kurs ishining ob'ekti:   Salomatlik va sog’lom xulqning ijtimoiy psixologik 
omillari .
Kurs   ishining   maqsadi:     Salomatlik   va   sog’lom   xulqning   ijtimoiy
psixologik omillari  o rganish.ʼ
K urs   ishining   vazifalari.   Salomatlik   va   sog’lom   xulqning   ijtimoiy
psixologik omillari , baholash va yosh avlodda sog’lom xulqni shakllantrish.
Kurs   ishining   metodlari   :   Kontent   analiz,   “ Ota-onalarning   bolalarga
bo lgan   munosabati   test-so rovnomasi”	
ʻ ʻ   metodidan   foydalanildi   va   mavzu
nazariy tahlil qilindi .
Kurs   ishining   tuzilishi.   2   bob,   4   tа   раrаgrаf,   xulosаlаr   tаvsiyаlаr   vа
foydalanilgan аdаbiyotlаr ro‘yxаtidаn iborаt. I BOB.  SALOMATLIK HAQIDA TUSHUNCHA, DARAJASINI
ANIQLASH, MEZONLARI, RITMI
1.1. Salomatlik tushunchasi va ta’rifi haqida
Salomatlik   (sog’lik) — har qanday tirik organizmning o’zi va uning barcha
a’zolari   o’z   vazifalarini   to’liq   bajara   oladigan   holati:
nuqsonlar,   kasalliklarning   yo’qligi   (salomatlik   tushunchasining   batafsil   ta’rifi
quyida keltirilgan). Salomatlikni o’rganadigan fanlarga   dietologiya , farmakologiya,
biologiya,   epidemiologiya,   psixologiya   (salomatlik   psixologiyasi,   rivojlanish
psixologiyasi, eksperimental  va klinik psixologiya, ijtimoiy (sotsial) psixologiya),
psixiatriya,   pediatriya,   tibbiy   sotsiologiya   va   tibbiy   antropologiya,   psixoxigina,
defektologiya va boshqalar kiradi.
Inson   salomatligini   muhofaza   qilish   (sog’liqni   saqlash)   —   davlatning
vazifalaridan   biridir.   Dunyo   miqyosida   inson   salomatligini   saqlash   bilan   Jahon
sog’liqni saqlash tashkiloti   (JSST) shug’ullanadi.
Butunjahon   salomatlik   kuni   har   yili   7   aprel   kuni   nishonlanadi,   Butunjahon
ruhiy salomatlik kuni —   10 oktyabr .
Salomatlik tushunchasi va ta’rifi haqida
JSST   nizomiga   ko’ra,   «salomatlik   —   nafaqat   kasallik   va   jismoniy
nuqsonlarning   yo’qligi,   balki   to’liq   jismoniy,   ruhiy   va   ijtimoiy   farovonlik
holatidir».   Biroq,   bu   ta’rifni   populyatsion   va   individual   miqyosda   salomatlikni
baholash   uchun   ishlatib   bo’lmaydi.   JSST   ma’lumotlariga   ko’ra,   mediko-sanitar
statistikada   salomatlik   tushunchasi   ostida   insonda   kasalliklar   va   buzilishlar
aniqlanmasligi,   populyatsion   miqyosda   esa   —   o’lim,   kasallanish   va   nogironlik
ko’rsatkichining pasayishi jarayoni tushuniladi.
P.   I.   Kalyu   «Salomatlik   tushunchasining   asosiy   xususiyatlari   va   sog’liqni
saqlashni   qayta   tuzishning   ayrim   masalalari:   batafsil   ma’lumot»   nomli   ishida
dunyoning turli mamlakatlarida, turli davrlarda va turli ilmiy me’yorlar tomonidan
tuzilgan   salomatlikning   79   ta’rifini   ko’rib   chiqdi.   Ta’riflar   orasida   quyidagilar
uchraydi: Sog’lik   —   organizmning   barcha   darajalarda   normal   faoliyat   ko’rsatishi,
shaxsiy yashab qolish va nasl qoldirishga imkon beradigan biologik jarayonlarning
normal kechishi.
Organizm va uning funktsiyalarining atrof muhit bilan dinamik muvozanati.
Ijtimoiy   faoliyatda   va   jamoat   foydali   ishlarida   qatnashish,   asosiy   ijtimoiy
funktsiyalarni to’liq bajarish qobiliyati.
Kasalliklar, kasal holatlar va o’zgarishlar bo’lmasligi.
Organimzning   doimo   o’zgarib   turadigan   atrof-muhit   sharoitlariga
moslashish qobiliyati.
Kalyuga   ko’ra,   barcha   mumkin   bo’lgan   salomatlikning   barcha   tavsiflari
quyidagi tushunchalarga tenglashtirilishi mumkin:
Tibbiy  model   —  tibbiy   belgilar   va  xususiyatlarni   o’z   ichiga  olgan   ta’riflar
uchun; salomatlik kasallik va uning alomatlari yo’qligi sifatida.
Biotibbiy   model   —   organik   buzilishlar   va   nosog’lomlikning   sub’yektiv
hissiyotlari yo’qligi.
Bioijtimoiy   (biosotsial)   model   —   ijtimoiy   belgilar   birinchi   o’ringa
qo’yiladigan tibbiy va ijtimoiy belgilar birgalikda qaralishi qo’shiladi.
Qiymat-ijtimoiy   model   —   qiymat   sifatida   insonning   salomatligi   qaraladi;
JSSTning ta’rifi aynan shu modelga to’g’ri keladi.
Tibbiy-ijtimoiy tadqiqotlardagi salomatlik darajalari
Individual salomatlik   — bu alohida insonning sog’lig’i.
Guruh salomatligi   — ijtimoiy va etnik guruhlarning salomatligi.
Mintaqaviy   (regional)   salomatlik   —   ma’muriy   hududlar   aholisining
salomatligi.
Jamoat   salomatligi   —   populyatsiya   salomatligi,   umuman   aholining
sog’ligi;   «kasalliklarni   oldini   olish,   hayot   davomiyligini   uzaytirish   va   tashkiliy
sa’y-harakatlar   orqali   sog’lomlashtirish,   jamiyat,   tashkilotni   o’z   fikriga   binoan
tanlash   (davlat   yoki   xususiy,   jamoat   yoki   individual)   ilmi   yoki   san’ati»   deya
ta’riflanadi. Jamiyat sog’lig’ining profilaktikasi usullari — ta’lim dasturlarini joriy
etish, siyosatni, xizmat ko’rsatishni ishlab chiqish va ilmiy tadqiqotlar o’tkazishdir. Emlash tushunchasi jamoat salomatligi tushunchasi bilan bog’liq. Davlat sog’liqni
saqlash dasturlarining ulkan ijobiy ta’siri keng e’tirof etilgan. XX asrdagi sog’liqni
saqlash   siyosati   natijasida   qisman,   chaqaloqlar   va   bolalar   o’limining   pasayishi
kuzatildi   va   dunyodagi   ko’plab   odamlar   hayot   davomiyligi   barqaror   o’sdi.   Misol
uchun,   amerikaliklarning   o’rtacha   umr   ko’rish   darajasi   1900   yildan   boshlab   30
yilgacha, butun dunyoda olti yilga ortganligi qayd etildi.
Salomatlik darjasini aniqlash, uning ko’rsatkichlari
Inson   salomatligi   —   sifat   ko’rsatkichi   bo’lib,   u   miqdoriy
parametrlar:   antropometrik   (bo’y,   vazn,   ko’krak   qafasi   hajmi,   a’zolar   va
to’qimalarning   geometrik   shakli);   jismoniy   (yurak   urish   tezligi,   arterial   qon
bosimi,   tana   harorati);   biokimyoviy   (tanadagi   kimyoviy   elementlar,   eritrotsitlar,
leykotsitlar,   gormonlar   va   boshqalar   miqdori);   biologik   (ichak   florasining   tarkibi,
virusli   va   infektsion   kasalliklar   mavjudligi)   va   boshqa   biomarkerlardan   tashkil
topadi.
Inson   organizmi   holati   uchun   «norma»   tushunchasi   mavjud   bo’lib,   bunda
parametr   qiymatlari   tibbiyot   fani   va   amaliyoti   bilan   belgilanadigan   diapazonga
to’g’ri   kelishi   inobatga   olinadi.   Qiymatning   berilgan   diapazondan   og’ishi,
salomatlik yomonlashuvining belgisi va dalili bo’lishi mumkin. Tashqi tomondan,
sog’likni   yo’qotish   tananing   tarkibiy   tuzilmalari   va   funktsiyalarida   o’lchanadigan
buzilishlarda, uning moslashuvchanligi o’zgarishida ifodalanadi.
JSST   nuqtai   nazaridan,   odamlar   sog’lig’i   ijtimoiy   sifat   hisoblanadi   va   shu
munosabat   bilan   aholi   salomatligini   baholash   uchun   quyidagi   ko’rsatkichlar
tavsiya etiladi:
- Yalpi ichki mahsulotni sog’liqni saqlashga sarflash;
- Birlamchi tibbiy yordamning mavjudligi;
- Aholining immunizatsiya darajasi;
- Homilador ayollarni malakali xodimlar tomonidan tekshirilishi darajasi;
- Bolalarning oziqlanish holati;
- Bolalar o’limi darajasi;
- O’rtacha umr ko’rish davomiyligi; - Aholining gigienik savodxonligi.
O’rtacha kattalar uchun ayrim biologik ko’rsatkichlar normasi
Arterial qon bosimi 140/90 mm sim.ust dan yuqori emas.
Tana harorati — 35,5 dan 37,4 °C gacha
Sog’lik   nuqtai   nazaridan   arterial   qon   bosimining   ikki   darajasini   aniqlash
mumkin:
Optimal : SAB 120 dan, DAB 80 mm sim.ust dan kam emas.
Normal : SAB 120-129, DAB 84 mm sim.ust.
SAB — sistolik arterial bosim. DAB — diastolik arterial bosim.
Jamoat salomatligi mezonlari
Tibbiy-demografik   —   tug’ilish   darajasi,   o’lim   darajasi,   aholining   tabiiy
o’sishi,   chaqaloqlarning   o’lim   darajasi,   muddatidan   oldin   tug’ilgan   chaqaloqlar
soni, kutilayotgan o’rtacha umr ko’rish darajasi.
Kasallanish   —   umumiy,   infektsion,   vaqtinchalik   mehnat   qobiliyatini
yo’qitsh   bilan,   tibbiy   ko’riklarga   ko’ra,   asosiy   noepidemik   kasalliklar,
gospitalizatsiyalangan.
Nogironlik ko’rsatkichlari.
Jismoniy rivojlanish ko’rsatkichlari.
Barcha   mezonlar   dinamikada   baholanishi   kerak.   Aholi   salomatligini
baholashning muhim mezonlari salomatlik ko’rsatkichi (indeksi), ya’ni tekshirilish
vaqtida (masalan, yil davomida) kasal bo’lmaganlarning ulushi hisoblanishi kerak.
Salomatlik omillari
Salomatlik   psixologiyasida   sog’liqqa   ta’sir   qiluvchi   uchta   omil   ajratiladi:
mustaqil, uzatuvchi va motivatorlar .
Mustaqil :   salomatlik   va   kasallik   bilan   o’zaro   bog’liqligi   (korrelyatsiyasi)
eng kuchlidir:
Salomatlikka yoki kasallikka moyil qiladigan omillar:
Xulq-atvori   patterni;   A   (ambitsiyalik,   agressivlik,   kompetentlik,
qo’zg’aluvchanlik,   mushaklarning   zo’riqishi,   tezkor   faoliyat   turi,   yurak-tomir kasalliklarining   yuqori   xavfi)   va   B   (qarshi   sifatlar)   tipidagi   xatti-harakatlar
omillari.
Yordamchi dispozitsiyalar (masalan, optimizm va pessimizm).
Hissiy patternlar (masalan, aleksitimiya).
Kognitiv omillar — salomatlik va kasallik, norma, qadriyatlar, salomatlikka
bo’lgan shaxsiy baho va boshqalar haqida tushunchalar.
Ijtimoiy muhit omillari — ijtimoiy qo’llab-quvvatlash, oila, kasbiy muhit.
Demografik   omillar   —   jins   omili,   individual   koping-strategiyalar,   etnik
guruhlar, ijtimoiy sinflar.
Uzatuvchi omillar :
Turli darajadagi muammolarni boshqara olish.
Moddalar   qabul   qilish   va   ularning   suiiste’mol   qilinishi   (spirtli   ichimliklar,
nikotin, oziq-ovqat buzilishlari).
Sog’likni   mustahkamlaydigan   xatti-harakatlar   turlari   (ekologik   muhitni
tanlash, jismoniy faollik).
Sog’lom turmush tarzi qoidalariga rioya qilish.
Motivatorlar :
Stressorlar.
Kasallikning   mavjudligi   (kasallikning   o’tkir   epizodlariga   moslashish
jarayoni).
- Jismoniy salomatlik omillari:
- Jismoniy rivojlanish darajasi;
- Jismoniy tayyorgarlik darajasi;
- Zo’riqishlar uchun funktsional tayyorgarlik darajasi;
Moslashuvchan   zaxiralarni   safarbar   qilish   (mobilizatsiya)   darajasi   va   yashash
muhitining   turli   omillariga   moslashishni   ta’minlaydigan   bunday   mobilizatsiyaga
tayyorlik.
Jahon   sog’liqni   saqlash   tashkiloti   erkaklar   va   ayollar   salomatligidagi   farqlarni
o’rganishda   biologik   mezonlarni   emas,   balki   gender   (irsiy)   mezonlardan
foydalanishni   tavsiya   qiladi,   chunki   aynan   ular   mavjud   farqlarni   yaxshi tushuntiradi.   Sotsializatsiya   jarayonida   erkaklarda   o’z-o’zini   himoya   qiladigan
xatti-harakatlardan   voz   kechish,   katta   daromad   olishga   qaratilgan   xatarli   va
tavakkalli   xatti-harakatlar   amalga   oshirilishi   rag’batlantiriladi;   ayollarda   esa
bo’lajak   onalar   sifatida   salomatlikni   saqlash.   Ammo  salomatlikning   tashqi   chiroy
kabi   namoyoniga   urg’u   berilganda,   sog’lom   faoliyat   ko’rsatish   o’rniga   xarakterli
ayollar   buzilishlari   sodir   bo’lishi   mumkin,   qoida   tariqasida   oshoqozon-ichak
buzilishlari.
Erkaklar   va   ayollarning   umr   ko’rish   davomiyligidagi   farq   yashash   joyiga
bog’liqdir;   Yevropada   bu   yetarlicha   farq   qilsa,   Osiyo   va   Afrikaning   bir   qator
mamlakatlarida   deyarli   yo’q   bo’lib,   bu   birinchi   navbatda   jinsiy   a’zoni   kesish,
homiladorlikning   asoratlanishi,   tug’ruq   va   yomon   bajarilgan   abort   qilish   tufayli
ayollar o’limi bilan bog’liq.
Shifokorlar   erkaklarga   nisbatan   o’zlarining   kasalliklari   haqida   ayollarga
to’liq bo’lmagan ma’lumot berishlari ko’rsatilgan.
Salomatlik   omillariga   daromad   va   ijtimoiy   mavqe,   qo’llab-quvvatlash
ijtimoiy   tarmoqlari,   ta’lim   va   savodxonlik,   bandlik   /   mehnat   sharoitlari,   ijtimoiy
muhit,   jismoniy   muhit,   sog’liqni   saqlash   bo’yicha   shaxsiy   tajriba   va   qobiliyatlar,
bolaning   sog’lom rivojlanishi, biologiya va genetika rivojlanganlik darajasi, tibbiy
xizmatlar va madaniyat tegishlidir.
Ruhiy   (psixik)   salomatlik   —   insonning   murakkab   hayotiy   sharoitlarini
yengish,   shu   bilan   birga   eng   optimal   hissiy   fonni   va   xatti-harakatlarning
adekvatligini   saqlab   qolish   qobiliyatidir.   Ruhiy   salomatlik
tushunchasi,   euthumiya   («ruhiyatning   yaxshi   holati»)   Demokrit   tomonidan
tasvirlangan,   Suqrotning   hayoti   va   o’limiga   tegishli   bo’lgan   ichki   garmoniyaga
erishgan   insonning   obrazi   Platonning   dialoglarida   qayd   qilingan.   Turli
tadqiqotlarda   ruhiy   azob-uqubatlarning   manbai   ko’pincha   madaniyat   deb   ataladi
(Zigmund   Freyd   ,   Alfred   Adler,   Karen   Horney,   Erix   Fromm   ishlarida).   Viktor
Frankl   ruhiy   sog’lomlikning   muhim   omilini   insonda   qadriyatlar   tizimining
mavjudligi deb ataydi. Sog’liqni   saqlashga   gender   yondashuv   bilan   bog’liq   holda,   ruhiy   salomatlikning
bir nechta modeli ishlab chiqildi:
Normativ , ruhiy salomatlikning ikki tomonlama standartini qo’llagan holda (erkak
va ayollar uchun).
Androsentrik , ruhiy salomatlikning erkak standarti qabul qilingan.
Androgin ,   jinsdan   qat’iy   nazar,   yagona   ruhiy   salomatlik   standarti   va   mijozlarga
nisbatan bir xil munosabatda bo’lishni o’z ichiga oladi.
Normativ   bo’lmagan   (Sandra   Bem   modeli   bo’yicha)   bu   faqat   erkaklarga   yoki
ayollarga   tegishli   bo’lgan   xususiyatlar   bilan   assotsiatsiyalanmaydigan   sifatlarga
asoslangan.
1.2. Kasbiy salomatlik va sog’lom turmush tarzi.
Kasbiy salomatlik
Ilmiy tadqiqot mavzusi sifatida « kasbiy (professional) salomatlik » birinchi
bo’lib   XX   asrning   80-yillari   o’rtalarida   psixologik   ilmiy   adabiyotlarda   paydo
bo’ldi.   Birinchi   marta   1986   yilda   Jorj   Everly   tomonidan   mehnat   gigienasi   va
mehnat   psixologiyasi   kabi   sohalarda  tashkiliy   ishlarni   amalga  oshirish  jarayonida
integratsiya   muammolari   bo’yicha   nashrda   ishlatilgan.   R.   A.   Berezovskaya
ta’kidlaganidek, ushbu tadqiqotchi ish joylarda salomatlikni qo’llab-quvvatlash va
rivojlantirish   dasturlarini   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirishda   psixologlarning
muhim   roliga   e’tiborni   qaratdi.   Keyinchalik,   1990-yilda   Gavaya   universiteti
tadqiqotchilari   Reymon,   Vud   va   Patrik   (J.   Ramond,   D.   Wood,   W.   Patrick)   o’z
maqolalarida   psixologiyaning   vazifalaridan   biri   sog’lom   professional   muhit   va
sog’lom ish o’rinlari yaratish bo’lishi kerak degan fikrni shakllantirgan.
Rus   tadqiqotlarida   ushbu   mavzu   birinchi   marta   1991-yilda   «Kasbiy
faoliyatni   psixologik   qo’llab-quvvatlash»   nomli   kollektiv   monografiyasining
«Salomatlik psixologiyasi» bo’limida namoyish etildi. Mualliflar, Sankt-Peterburg
universiteti   psixologiya   fakulteti   olimlari,   kitobda   asosiy   e’tiborni   sog’lom
turmush   tarzini   shakllantirishning   psixologik   jihatlari,   kasbiy   faoliyat
psixogigienasi, kasbiy mehnatning psixologik xavfsizligini ta’minlash, kasbiy uzoq
umr   ko’rish   va   ishlab   chiqarishda   psixologik   yengillashish   kabinetini tashkillashtirish   masalalariga   qaratgan,   lekin   kasbiy   salomatlik   tushunchasining
ta’rifini keltirilmagan.
1992-yilda   tibbiyot   fanlari   doktori,   harbiy   shifokor   V.   A.   Ponomaryenko
tomonidan aytilgan ta’rifga ko’ra, kasbiy salomatlik — kasbiy faoliyatning barcha
sharoitlarida   mehnat   qobiliyatini   ta’minlovchi   kompensator   va   himoya
mexanizmlarini   saqlab   qolish   qobiliyatidir.   Kasbiy   salomatlik   tushunchasi
«Sog’lom   kishi   salomatligi»   (1996   yil)   asarida   ham   xuddi   shunday   ta’riflanadi,
faqat   qo’shimcha   ravishda   professional   ishonchlilikni   ta’minlash   zaruriyati   bilan
to’ldirilgan.   Keyinchalik   V.   A.   Ponomarenko   va   A.   N.   Razumov   kasbiy
salomatlikka tizim ko’rinishida qarashni taklif qildi, tizimnining asosiy tuzilmaviy
komponentlari   funktsional   holat,   ruhiy   va   jismoniy   sifat,   ishchilarning   kasbiy
mehnatga   bardosh   bera   olishi   va   ularning   faoliyati   ishonchliligiga   zamin
yaratadigan   klinik,   ruhiy   va   jismoniy   statuslardir.   Keltirilgan   tadqiqotchilarning
fikriga  ko’ra,  kasbiy   salomatlik  tuzilmasida   markaziy  o’rinni   professional-muhim
sifatlar   egallaydi,   ular   insonning   genotipik   statusi,   uning   funktsional   zaxiralari,
keyinchalik esa (bevosita va bilvosita) — kishining funktsional holatini belgilaydi.
Keyinchalik,   psixologiyaning   rivojlanayotgan   yangi   bo’limi   —   salomatlik
psixologiyasida   kasbiy   salomatlik   (endi   har   qanday   kasb-hunar   uchun)   «kishi
organizmining   muayyan   davri   davomida  belgilangan   samaradorlik   va  davomiylik
bilan   muayyan   kasbiy   faoliyatga   qodirligi,   shuningdek   bu   faoliyatga   hamrohlik
qiluvchi   noqulay   omillarga   bardosh   bera   olishini   baholash   maqsadida   organizm
funktsional   holatining   jismoniy   va   ruhiy   ko’rsatkichlarining   integral
xarakteristikasi» deb ta’riflana boshladi.
Kasbiy   salomatlikning   mezoni   sifatida   «mutaxassis   faoliyatining   uning
organizmi   funktsional   holati,   fiziologik   qiymatini   hisobga   olishdan   kelib   chiqib,
mumkin   bo’lgan   maksimal   samaradorligi»   deb   belgilanadigan   insonning   mehnat
qobiliyati xizmat qiladi.
Zamonaviy tushunchada, kasbiy salomatlik kasbiy faoliyat talablariga javob
beradigan   va   uning   yuqori   samaradorligini   ta’minlaydigan   mutaxassis
xarakteristikalarining muayyan darajasi ko’riladi. Insonning kasbiy salomatligini saqlash va bir vaqtning o’zida samaradorlikni
ta’minlash   insonning   psixologik   kasbiy   adaptatsiyasi   (moslashuvchanligi)   bilan
bog’liq.   Adaptatsiyaning   buzilganligi   (dezadaptatsiya   belgilari)   bir   tomondan
salbiy psixik holatlarning yuzaga kelishi bo’lsa, ikkinchi tomondan uning faoliyat
samaradorligi pasayishi hisoblanadi.
Kasbiy salomatlik professional (va umuman hayotiy) farovonlik uchun zarur
bo’lgan sharoitdir.
Sog’lom turmush tarzi
Psixologo-pedagogik   yo’nalishda   sog’lom   turmush   tarzi   kishi   ongi,
psixologiyasi   va   motivatsiyasi   nuqtai   nazaridan   qaraladi.   Boshqa   nuqtai   nazarlar
ham  mavjud  (masalan,   tibbiy-biologik),  lekin ular   o’rtasida  keskin  farq  chegarasi
mavjud   emas,   chunki   ular   bitta   muammo   —   individuum   salomatligini
mustahkamlashga qaratilgan.
Sog’lom   turmush   tarzi   inson   hayotining   turli   jihatlari   rivojlanishiga,   uzoq
umr   ko’rish   va   ijtimoiy   vazifalarini   to’laqonli   bajarish,   mehnat,   jamoaviy,   oila-
ro’zg’or   kabi   hayot   kechirish   shakllarida   faol   ishtirok   etishiga   zamin   yaratadi.
Sog’lom   turmush   tarzi   insonning   ko’zlangan   faolligining   o’ziga   xos   shakli   —
o’zining salomatligini saqlash, mustahkamlash va yaxshilashga qaratilgan faoliyat
sifatida namoyon bo’ladi.
Sog’lom   turmush   tarzining   muhimligi   salomatlikka   salbiy   ta’sir
ko’rsatadigan jamoat hayotining murakkablashishi, texnogen, ekologik, psixologik,
siyosiy va harbiy xarakterli xavflarning ortishi tufayli chaqirilgan.
Sog’liqni saqlash
Sog’liqni   saqlash   —   davlat   faoliyatining   bir   sohasi   bo’lib,   uning   maqsadi
aholiga tibbiy ximat ko’rsatishni tashkillashtirish va ta’minlash hisoblanadi.
Sog’liqni   saqlash   mamlakat   iqtisodiyotining   muhim   qismini   tashkil   etishi
mumkin.   2008   yilda   sog’liqni   saqlash   sektori   iqtisodiy   hamkorlik   va   rivojlanish
tashkilotiga   kiruvchi   eng   rivojlangan   mamlakatlarda   yalpi   ichki   mahsulotning
o’rtacha 9,0 foizini iste’mol qilgan edi. Sog’liqni saqlash an’anaviy ravishda butun dunyodagi odamlar salomatligini
va farovonligini ta’minlashda  muhim omil hisoblanadi. Buning misoli  1980 yilda
dunyo miqyosida chechak kasalligiga barham berish sanaladi, JSST unga insoniyat
tarixida  sog’liqni  saqlashning  qasddan  aralashuvi   natijasida  to’liq  bartaraf   etilgan
birinchi kasallik deb ta’rif bergan.
Jahon sog’liqni saqlash tashkiloti
Jahon  sog’liqni  saqlash   tashkiloti   ( JSST ,  ingl.   World   Health  Organization,
WHO )   —   Birlashgan   millatlar   tashkilotining   maxsus   bo’linmasi   bo’lib,   193   a’zo
davlatlardan   iborat,   uning   asosiy   maqsadi   sog’liqni   saqlashning   xalqaro
muammolarini   hal   etish   va   dunyo   aholisi   salomatligini   muhofaza   qilishdir.   1948
yilda Shveytsariyaning Jenevadagi shtab-kvartirasi bilan tashkil etilgan.
BMTning ixtisoslashtirilgan guruhiga JSSTdan tashqari UNESCO (Ta’lim, fan va
madaniyat   tashkiloti),   XMT   (Xalqaro   mehnat   tashkiloti),   UNICEF   (bolalarga
yordam ko’rsatish jamg’armasi) ham kiradi. JSST tarkibiga BMTga a’zo davlatlari
qabul  qilinadi,  lekin nizomga  muvofiq,  BMTga  a’zo bo’lmagan  davlatlarni   qabul
qilish ham mumkin. I bob bo ’ yicha xulosa.
Insonning   murakkab   hayotiy   sharoitlarini   yengish,   shu   bilan   birga   eng
optimal   hissiy   fonni   va   xatti-harakatlarning   adekvatligini   saqlab   qolish
qobiliyatidir.   Ruhiy   salomatlik   tushunchasi,   euthumiya   («ruhiyatning   yaxshi
holati»)   Demokrit   tomonidan tasvirlangan,  Suqrotning  hayoti  va  o’limiga  tegishli
bo’lgan ichki garmoniyaga erishgan insonning obrazi Platonning dialoglarida qayd
qilingan.   Turli   tadqiqotlarda   ruhiy   azob-uqubatlarning   manbai   ko’pincha
madaniyat deb ataladi (Zigmund Freyd , Alfred Adler, Karen Horney, Erix Fromm
ishlarida). Viktor Frankl ruhiy sog’lomlikning muhim omilini  insonda  qadriyatlar
tizimining mavjudligi deb ataydi.
Inson   organizmi   holati   uchun   «norma»   tushunchasi   mavjud   bo’lib,   bunda
parametr   qiymatlari   tibbiyot   fani   va   amaliyoti   bilan   belgilanadigan   diapazonga
to’g’ri   kelishi   inobatga   olinadi.   Qiymatning   berilgan   diapazondan   og’ishi,
salomatlik yomonlashuvining belgisi va dalili bo’lishi mumkin. Tashqi tomondan,
sog’likni   yo’qotish   tananing   tarkibiy   tuzilmalari   va   funktsiyalarida   o’lchanadigan
buzilishlarda, uning moslashuvchanligi o’zgarishida ifodalanadi. II BOB. XULQ ATVORNING SHAKLLANISHIGA TA’SIR ETUVCHI
PSIXOLOGIK OMILLAR
2.1. Shaxsning  xulq - atvori shakllanishida oilaviy muhit
Bola   tarbiyasida,   ijtimoiy   me yorlar   talabi   asosida   tarbiyalashning   engʻ
muhim,   eng   birinchi   ijtimoiy   nazorat   instituti   bu   oiladir.   “Yoshlarimiz   tarbiyasi
qanchalik mukammal bo lsa, xalq shuncha baxtli yashaydi”.	
ʻ
Chunki   farzand   tarbiyasi   beshikdan   boshlab,   barkamol   komil   inson   bo lib	
ʻ
shakllanishida   nikohli   sog lom   oila   muhitining   o rni   benihoya   katta   va   salohiyati	
ʻ ʻ
cheksizdir.   Har   bir   farzand   inson   bo lib,   shaxsga   aylanishining   dastlabki   manbai	
ʻ
ota-onaga,   oilaga,   bevosita   bog liqdir.   Insondagi   xulqatvor,   axloq-odobning	
ʻ
dastlabki   normalari   oilada   shakllanib,   maktab,   mahallada,   jamoatchilik   o rtasida	
ʻ
ta’lim-tarbiya   tizimi   faoliyati   jarayonida   takomillashadi,   insoniy   fazilatlari
shakllanib takomillashib komil insoniylik darajasigacha ko tarilib boradi, agar aksi	
ʻ
namoyon bo lsa buzg unchi, tajaovuzkor shaxsga aylanib qoladi.	
ʻ ʻ
Har   bir   oilalarni   muayyan   tarbiyalash   usullarining   o ziga   xosligi   mavjud.	
ʻ
Ushbu   holatlarda   ota-onalarning   xulq-atvori   alohida   o rin   tutadi   va   bu   bolaning	
ʻ
ijtimoiylashuviga   ta’sir   etadi.   Mazkur   holatda   oiladagi   tartib-intizom,   o zaro	
ʻ
muloqot   alohida   ahamiyat   kasb   etadi.   Masalan   deviant   va   tajovuzkor   xulqli
farzandlari   bor   oilalardagi   tarbiya   usullari   o rganilganda,   ota-onaning   kayfiyatiga	
ʻ
ko ra,   ko p   hollarda   qattiqqo llik,   jazolash,   ota-onalik   mehrining   "tanqis"ligini	
ʻ ʻ ʻ
namoyon qilish kabilar qayd etilgan.
Deviant   xulqli   va   ijobiy   xulqli   o quvchilarning   oila   sharoiti   o rganilganda,	
ʻ ʻ
deviantlilarning nomaqbul oilada tarbiyalanganliklari tasdiqlangan. Xulq og ishini	
ʻ
kelib   chiqishiga   aloqador   oilaviy   va   ijtimoiy   omillar   muammosiga   bag ishlangan	
ʻ
tadqiqotlarning tahlili ko rsatishicha, ikki o zaro bog liq omil orasidagi;	
ʻ ʻ ʻ -   funksional   yoki   xulq-atvorga   to g ridan-to g ri   ta’sir   qiluvchi   shaxslararoʻ ʻ ʻ ʻ
jarayonlar
-   bevosita   ta’sir   qiluvchi,   o zida   oila   tarkibi   hamda   hajmini   mujassamlashtirgan	
ʻ
tizimli jarayonlarga ajratish mumkin.
Zero,   yildan-yilga   o smirlar   xulq-atvoridagi   buzilishlar   -   ularning
ʻ
intelektual,   xissiy,   irodaviy   rivojlanishda   ham   orqada   qolish   holatlari   ortib
borayotganidan   dalolat   bermoqda.   Hozirgi   davrda   o smirlikka   xos   deviant	
ʻ
xulqining shakillanishida  oilaning ta’sirini o rganishga e`tibor ortgan. Zamonaviy	
ʻ
psixologiya   fanlarida   ushbu   muammoga   bag ishlangan   tadqiqotlarning   o rni	
ʻ ʻ
salmoqlidir.   Ammo,   bizningcha,   tarbiyasi   «qiyin»   o smirlarning   shakllanishida	
ʻ
oilaviy   muhitning   qay   darajada   o rin   egallashi   va   oiladagi   nizolarning   ta’sirini	
ʻ
o rganish dolzarbligi oshib bormoqda.	
ʻ
A.Davletshin,   G .Shoumarov,   V.Karimova,   M.Fayziyeva   va   boshqalarning	
ʻ
o zbek   oilalaridagi   o ziga   xoslik,   undagi   nizolar,   ularni   keltirib   chiqaruvchi	
ʻ ʻ
sabablar,   ajralishlar   va   ularning   oqibatlarini   har   tomonlama   o rganib   tahlil	
ʻ
qilganlar.   F.Ro ziqulov   tadqiqotlarida   otasiz   yigitlarning   va   ona   tarbiyasida	
ʻ
bo lmagan   qizlarning   nikohida   o z   turmush   o rtog iga   hurmatini   yetarli   ravishda	
ʻ ʻ ʻ ʻ
ifodalay olmasligi sabablari tadqiq qilingan
L.S.Vigotskiy   fikricha,   “O g ishgan   xulq”   o smirning   qiyin   xayotiy	
ʻ ʻ ʻ
munosabatlar xarakterining yig indisidir. Bular avvalo qaysar, injiq, bolalar. Ularni	
ʻ
qiziqarli   faoliyat   turiga   tortish   ularni   tarbiyalashning   asosiy   usullaridan   biridir.
Ularda   ma’lum   bir   xususiyat   intizomsiz,   qo pol   bo ladilar.   Ularning   faolligini	
ʻ ʻ
maqsadga muvofiq o zgartirish, ularga ba’zi bir huquqlarni berish bilan ularga tasir	
ʻ
o tkazish mumkin.	
ʻ
Psixologiyada   xulqi   og ishgan   o quvchilarning   bir   qancha   klassifikatsiasi	
ʻ ʻ
mavjud;
1- guruh ijtimoiy salbiy mustaxkam qarashlari ega bolalar,
2-guruh qonunbuzarlarga taqlid qiluvchilar,
3-guruh   ijobiy   va   salbiy   xulq   atvor   steriotiplari   o rtasida   ikkilanuvchi,   o z	
ʻ ʻ
holatlarini tushunuvchi bolalardir, 4-guruh irodali bolalarga bo ysinuvchilar,ʻ
5- guruh qonunbuzarlik yo liga tasodifan kirib qolganlar
ʻ
O'gil bolalar Qiz bolalar4344454647484950515253 Jinslar tafovuti
Jinslar tafovuti
1- Rasm Tadqiqod sinaluvchilarining jins bo’yicha tafovutlari.
Ota-onalarning bolalarga bo lgan munosabati test-so rovnomasi guruhiy	
ʻ ʻ
tahlili
Shkalalar
nomi  Oila turi N  O rtacha	
ʻ
rank Ranklar
summasi U  p
Bolani
qabul
qilishni
rad etish nizoli
oila  37  34,07  1260,50
557,500  0,000
nizosiz
oila  61  58,86  3590,50
Bola
qiziqishig
a
munosabat nizoli
oila  37  33,61  1243,50
540,500  0,000
nizosiz
oila  61  59,14  3607,50
Psixologik
yaqinlik nizoli
oila  37  42,89  1587,00
884,000  0,064
nizosiz
oila  61  53,51  3264,00
Nazorat nizoli 37  44,97  1664,00 961,000  0,194 oila 
nizosiz
oila  61  52,25  3187,00
Bola
omadsiz
ligiga m-t nizoli
oila  37  41,36  1530,50
827,500  0.018
nizosiz
oila  61  54,43  3320,50
Sinaluvchilardan olingan mazkur metodika natijasiga ko ra nizoli va nizosizʻ
oilada   Bolani   qabul   qilishni   rad   etish   ko rsatkichi   bo yicha   tafovutlar   aniqlandi:	
ʻ ʻ
(U=557,500;   p<0,000)   Nizoli   va   nizosiz   oilalarda   bolani   qabul   qilish,   bolaga
munosabat va e’tibor turlicha bo ladi.	
ʻ
Oiladagi   yuzaga   kelgan   o zaro   nafrat   ham   oiladagi   bolalarni   inkor   qiladi.
ʻ
Kattalar bolaga nisbatan faqat salbiy his- tuyg ularni, g azab, asabiy, achinish xissi	
ʻ ʻ
bilan qaraydi.  Bunda  ota-ona  bolani   omadsiz   deb hisoblaydilar.  Uning kelajagiga
ishonmaydilar,   qobiliyatlarini   past   baholaydilar.   Bunday   moyillikka   ega   bo lgan	
ʻ
ota-ona oilada bolaga yaxshi tarbiyachi bo la olmaydilar. Nizosiz oilada esa bolaga	
ʻ
nisbatan   yorqin   namoyon   bo luvchi   ijobiy   munosabat   mavjud.   Bunday   oilalarda	
ʻ
ota-ona   bolani   qanday   bo lsa   shundayligicha   qabul   qiladi,   uning   individualligini	
ʻ
tan oladi va hurmat qiladi, uning qiziqishlarini rejalarini qo llab-quvvatlaydi, bola	
ʻ
bilan   ko p   vaqtni   o tkazadi   va   bu   haqida   afsus   chekmaydi.   Sinaluvchilardan	
ʻ ʻ
olingan mazkur metodika natijasiga ko ra nizoli va nizosiz oilada Bola qiziqishiga	
ʻ
munosabat   ko rsatkichi   bo yicha   tafovutlar   aniqlandi:   (U=540,   500;   p   <0,000)	
ʻ ʻ
Nizosiz   oilalarda   ota-ona   bolani   qiziqtiradigan   faoliyatga   katta   qiziqish   bilan
munosabatda bo ladi, bola qobiliyatlarini yuqori baholaydi, bolaning tashabbusi va
ʻ
mustaqilligini rag batlantiradi, bola bilan tanglik munosabatlarida birga bo ladi.
ʻ ʻ
Nizoli   oilalarda   esa   bola   bilan   munosabatda   o zlarini   ularga   qarma-qarshi	
ʻ
qo yishadi,   bolalar   qiziqishi   inobatga   olinmaydi.   Ota   -   onalar   ko proq   avtoretar	
ʻ ʻ
tarbiya   usulini   tanlaydilar.   Ba’zan   esa   umuman   farzand   bilan   qiziqmaydi,   uning
kelajagi, orzulari va intilishlariga quloq solmaydi. Bu esa farzandda umidsizlik va kelajagi   haqida   ishonchsizlik   tuyg ularini   keltirib   chiqaradi.   Farzanddagi   borʻ
ishtiyoq   va   qiziqishlar   ham   o z   ahamiyatini   yo qotqdi.   Ko pgina   hollarda   esa	
ʻ ʻ ʻ
tarbiyadagi og ishishlar va deviatsiyalar yuzaga keladi.	
ʻ
Sinaluvchilardan olingan mazkur metodika natijasiga ko ra nizoli va nizosiz	
ʻ
oilada bolaning omadsizligiga munosabat ko rsatkichlarida ham sezilarli tafovutlar	
ʻ
aniqlandi: (U=827,500; p <0,018) Ba’zan nizoli oilalarda ota-ona bolani “omadsiz”
deb   hisoblaydi.   Ota-ona   uchun   bolaning   qiziqishlari,   orzu-havaslari   fikr   va
tuyg ulari jiddiy emasdek tuyuladi. Psixologik sog lom muhitda ota-ona bolaning	
ʻ ʻ
omadsizligini tasodifiy deb hisoblaydi, bu esa farzandga ishonishlaridan dalolatdir.
Oila   tarbiyaning   eng   boshlang ich   o chog idir.   Oiladagi   muhit   bolalar   xulq-	
ʻ ʻ ʻ
atvorida o z aksini topadi.	
ʻ
Doimiy   nizoli   vaziyat   xukm   surgan   oilada,psixologik   muhit   buzuladi   va
o smirga   e’tiborsizlik   kuchayadi.Natijada   esa   o smir   xulqida   og ishishlar   yuzaga	
ʻ ʻ ʻ
kela   boshlaydi.Bunday   vaziyat   uzoq   muddat   davom   etadigan   bolsa,jiddiy
deviatsiyalarga   olib   kelishi   mumkin.Nizoli   oilada   o smirlar   doim   e’tiborsiz   va	
ʻ
qarovsiz   qoladi,   oilaviy   muloqotga   muhtojlik   sezadi,   natijada   o zgalar   panoh	
ʻ
izlaydi,   boshqa   turli   mashg ulotlar   topadi,xatto   jinoyatchilikka   qo l   urishi	
ʻ ʻ
mumkin.Nizosiz   oilalarda   ulg ayayotgan   o smirlar   esa   doimiy   mehr-muhabbat
ʻ ʻ
qurshovida bo ladi,bolani tinglaydilar va u bilan suhbatlashishga vaqt ajratiladi.	
ʻ
Yoshlarda   deviant   xulq   va   tarbiya   buzilishini   oldini   olish   vositalaridan
asosiy o rinlarda turuvchi oilaviy tarbiya muhitiga e’tibor berish lozim.	
ʻ
Ota-onalar   farzandlari   bilan   ularning   yosh   davri   xususiyatlarini   hisobga
olgan   holda   ko proq   muloqot   qilishlari,   ularni   qiziqtirayotgan   voqea-hodisalar	
ʻ
haqida   suhbatlashishlari   tavsiya   etiladi.   Oilaviy   tarbiyada   yetakchi   profilaktik
vazifa   sifatida   farzandlarga   diniy   tarbiya   berish,   e’tiqodini   mustahkam   qilish,
ularda   har   qanday   xulq   og ishi   ko rinishi   diniy   tarafdan   ham,   dunyoviy   tarafdan	
ʻ ʻ
ham salbiy oqibatlarga olib kelishini tizimli tushuntirish, mustahkam qiziqishlarni
erta   tarbiyalash,   o zini   band   qilish   va   mehnat   qilish   ko nikmasini   shakllantirish	
ʻ ʻ
chiqadi.   Ota-onalar   bolani   faollikning   xilma-xil   turlariga   –   sport,   san at,   bilimga	
ʼ
jalb etish orqali shaxs ehtiyojlarini shakllantirishlarini tushunishlari kerak. Zero,   shaxsdagi   ichki   “men”   ning   atrof-muhit,   jamiyat   va   yaqinlari
tomonidan   munosib   ravishda   rag batlantirilmasligi   o ziga   bo lgan   bahosiningʻ ʻ ʻ
tushib   ketishiga,   “tan   olinish”   ehtiyojining   qondirilmasligiga   olib   keladi.   Bu   esa
o z   navbatida,   shaxs   tomonidan   boshqa   yo llar   bilan   “o zini   namoyon   etish”	
ʻ ʻ ʻ
istagini vujudga keltiradi.
Yoshlarda   xulq   og ishi   va   tarbiya   buzilishini   oldini   olish   vositalaridan   asosiy	
ʻ
o rinlarda   turuvchi   oilaviy   tarbiya   muhitiga   e’tibor   berish   lozim.   Ota-onalar	
ʻ
farzandlari   bilan  ularning yosh  davri  xususiyatlarini  hisobga  olgan  holda  ko proq	
ʻ
muloqot   qilishlari,   ularni   qiziqtirayotgan   voqeahodisalar   haqida   suhbatlashishlari
tavsiya   etiladi.   Oilaviy   tarbiyada   yetakchi   profilaktik   vazifa   sifatida   mustahkam
qiziqishlarni erta tarbiyalash ,  sevish va sevimli bo lishga qobiliyatni rivojlantirish,	
ʻ
o zini band qilish va mehnat qilish ko nikmasini shakllantirish chiqadi. Ota-onalar	
ʻ ʻ
bolani faollikning xilma-xil turlariga – sport, san at, bilimga jalb etish orqali shaxs	
ʼ
ehtiyojlarini shakllantirishlarini tushunishlari kerak.
2.2. Sh а xsning s а lbiy xulq- а tvori sh а kll а nishig а  t а ’sir etuvchi  а sosiy omill а r
Sh а xsning   t а shqi   muhit   bil а n   o'z а ro   t а ’sirg а   kirishishi   jud а   mur а kk а b   v а
qizg'in   j а r а yondir.   Shu   s а b а bli   h а r   q а nd а y   od а mning   sh а kll а nish   sh а rt-sh а roiti
r а ng-b а r а ngdir. O‘zo‘zid а n r а vsh а nki, ushbu sh а rt-sh а roit eng  а vv а lo v а qt mezoni
-   sh а xsning   yosh   xususiy а tl а ri   bil а n   bog'liq.   Shu   bois   m а zkur   j а r а yonni   voy а g а
etm а g а nl а r   misolid а   kuz а tish   m а qs а dg а   muvofiq   bol а di   deb   o'yl а ymiz.   B.G.
А n а nev   fikrig а   ko‘r а ,   yoshl а mi   rivojl а nishning   ruhiyfiziologik   ko‘rs а tkichl а rig а
а sos а n t а snifl а sh od а m h а yot t а rzi o‘zg а rishi bosqichl а rining quyid а gi z а njirini o‘z
ichig а   ol а di:   go'd а klik   (tug‘ilg а nd а n   18   oyg а   to‘lgung а   q а d а r);   ilk   bol а lik   (19
oyd а n   5   yoshg а   to‘lgung а   q а d а r);   bol а lik   (5-12   yosh);   o‘spirinlik   (12-15   yosh);
o'smirlik   (16-19   yosh);   yoshlik   (20-   30   yosh);   o‘rt а   yosh   (30-40   yosh);   q а rilik;
mo'ys а fidlik. H а r bir yosh o‘zig а  xos xususiy а tl а rg а  eg а  boiib, ul а r, t а biiyki, xuiq-
а tvord а  h а m n а moyon bol а di. 
Sh а xs   nim а ni   v а   q а nd а y   bilishi   (gnoseologik   s а lohiy а t),   nim а ni   v а   q а nd а y
b а hol а shi ( а ksiologik s а lohiy а t), nim а ni v а  q а nd а y y а r а tishi (ijodiy s а lohiy а t), kim bil а n   v а   q а nd а y   muom а l а   qilishi   (kommunik а tiv   s а lohiy а t),   b а diiy   ehtiyojl а ri
q а nd а yligi   v а   ul а rni   q а nd а y   qondirishi   (b а diiy   s а lohiy а t)   bil а n   belgil а n а di.
Shund а y   qilib,   inson   f а oliy а tining   quyid а gi   besh   а sosiy   turi   f а rql а n а di:   1)
o‘zg а rtiruvchi f а oliy а t; 2) bilish f а oliy а ti; 3) q а driy а tl а rni belgil а sh, v а  molj а l olish
f а oliy а ti;  4)  kommunik а tiv f а oliy а t;  5)  b а diiy f а oliy а t. Sh а xs rivojl а nishining h а r
bir   bosqichig а   h а r   xil   f а oliy а t   turl а rining   mu а yy а n   o‘z а ro   nisb а ti   v а   ul а rning
а lohid а   m а zmuni   xosdir.   Psixologl а rning   t а ’kidl а shich а ,   inson   h а yoti
kommunik а tiv f а oliy а tning sh а kll а nishi  v а   uning mex а nizml а rini  o‘zl а shtirishd а n
boshl а n а di. Bol а ning rivojl а nishid а   y а ngi  bosqich 3 yoshd а n boshl а n а di. M а zkur
bosqich  ijodiy  f а oliy а tg а   o'tish  bil а n  t а vsifl а n а di   (devorg а ,  mebelg а   r а sm  chizish
v а   hok а zo).   Bu,   а yniqs а ,   bol а l а ming   o‘yinl а rid а   yorqin   n а moyon   bo‘l а di.   Shu
d а vrd а   bol а ning   k а tt а l а rg а   nisb а t а n   em а nsip а siy а si   boshl а n а di.   Bu   bol а ning
mu а yy а n d а r а j а d а   erkinl а shuvig а   v а   und а   n а f а q а t  o‘z tengdoshl а ri,  b а lki  k а tt а l а r
bil а n   h а m   muloqot   qilish   ehtiyoji   tug'ilishig а   olib   kel а di.   Inson   rivojl а nishining
uchinchi   bosqichi   uning   m а kt а bd а   o'qishi   bil а n   bogiiq.   Bu   erd а   bilish   bol а
f а oliy а tining   et а kchi   turig а   а yl а n а di.   Inson   rivojl а nishining   to‘rtinchi   bosqichi
(o‘smirlik)d а   q а driy а tl а rni   belgil а sh   v а   mo'lj а l   olish   f а oliy а ti   birinchi   o'ring а
chiq а di.   Beshinchi   bosqich   o'zg а rtirish   f а oliy а ti   inson   f а oliy а tining   а sosiy   turig а
а yl а nishi   bil а n   bog'liq.   Inson   h а yotid а gi   oxirgi   bosqich   boshq а l а r   bil а n   muloqot
y а n а  et а kchi f а oliy а t turig а   а yl а nishi bil а n t а vsifl а n а di. 
Voy а g а   etm а g а n   huquqbuz а rl а r   sh а xsining   rivojl а nish   bosqichl а rini   t а hlil
qil а dig а n   bo'ls а k,   bu   soh а d а   to‘pl а ng а n   t а jrib а   voy а g а   etm а g а nl а r   muhitid а
huquqbuz а rlikl а rg а   imkoniy а t   y а r а tuvchi   hol а tl а r   sh а xs   jinoiy   j а vobg а rlikk а
to‘lm а sd а n   turiboq   t а ’sir   et а   boshl а shini   ko‘rs а t а di.   Shung а   а sosl а ng а n   hold а ,
voy а g а   etm а g а n   huquqbuz а rl а r   sh а xsining   deform а siy а l а shuvi   sh а rt-sh а roitl а rini
o'rg а nishd а  quyid а gi yosh guruhl а rini t а dqiq qilish m а qs а dg а  muvofiq bo‘l а di: 11-
13 yosh;  14-15 yosh, 16-17 yosh. 11-13 yoshlil а rd а   g‘ а yriijtimoiy xulq- а tvoming
sh а kll а nish   mex а nizmini   quyid а gich а   t а vsifl а sh   mumkin.   Ped а gogik а d а
«beshinchi   sinfl а r   mu а mmosi»   m а vjud   bo'lib,   boshq а   o'zig а   xos   xususiy а tl а rid а n t а shq а ri,   ushbu   hodis а   beshinchi   sinfd а   o'smirl а r   d а vom а ti   p а s а yib   ketishi   bil а n
h а m t а vsifl а n а di. 
D а vom а tning p а s а yishi uch xil ziddiy а tg а : - o'smir v а   o'qituvchi o'rt а sid а gi
ziddiy а tg а ; - o'smir v а  sinf o'rt а sid а gi ziddiy а tg а ; - o'smir bil а n ot а -on а  o'rt а sid а gi
ziddiy а tg а   s а b а b   bo'l а di.   Ziddiy а tl а r   o'z   v а qtid а   h а l   qilinm а s а ,   o'smir   а sosiy
ijtimoiy kollektivl а rd а n «siqib chiq а ril а di».   А mmo bu yoshd а gi o'smirning o'zig а
xos xususiy а ti shund а n ibor а tki, u y а kk а l а nib y а sh а y olm а ydi. O'smir o'zig а   teng
deb   q а r а ydig а n   tengdoshl а ri   guruhini   qidir а di.   Shu   t а riq а   o'smirl а rning   s а lbiy
guruhl а ri sh а kll а n а di. Bu yerd а  o'zini n а moyon qilishning m а kt а b yoki oil а d а gid а n
а nch а   f а rq qil а dig а n usull а ri   а m а l qil а di. Chekish,  kiss а vurlik, m а yd а   o'g'irlikl а r,
psixotrop modd а l а r yoki spirtli ichimlikl а r iste’mol qilish, m а kt а bd а  « а ’lochil а r»ni
do'pposl а sh   shul а r   juml а sid а ndir.   Sh а xs   sh а kll а nishining   m а zkur   bosqichid а
ijtimoiy profil а ktik а  z а mirid а  yuqorid а gig а  o'xsh а sh ziddiy а tl а rning oldini olishg а
q а r а tilg а n   chor а t а dbirl а r   kompleksi   yotishi   mumkin.   Eng   s а m а r а li   yo'l   -   b а rch а
ijtimoiy   kollektivl а rd а   o'smirl а r   o'zini   n а moyon   etishi   uchun   keng   imkoniy а tl а r
y а r а tib berish. H а r bir o'smir  o'zini  n а f а q а t o'qishd а , b а lki sportd а , texnik ijodd а ,
b а diiy   h а v а skorlikd а   v а   hok а zol а rd а   o'zini   n а moyon   etish   imkoniy а tig а   eg а
bo'iishi lozim. 
O'smir   n а vb а td а gi   bosqichg а   (14-15   yosh)   o'tishi   j а r а yonid а   bir   q а nch а
o'zg а rishl а r   ro'y   ber а di.   Ushbu   bosqichd а   o'zig а   nisb а t а n   hurm а tg а   ehtiyoj
o'smirg а   xos   bo‘lg а n   а sosiy   xususiy а tdir.   Bung а   erishish   uchun   u   erkinlikk а ,
must а qillikk а , o‘z tengdoshl а rig а  or а sid а  dovruq t а r а tishg а  h а r а k а t qil а di. N а tij а d а
u   ziddiy а tli   hol а tl а rg а   jud а   ko‘p   to'qn а sh   kel а di.   Shu   yoshd а   o'smiming   xulq-
а tvorid а   jiddiy   o‘zg а rishl а r   ro‘y   ber а di.   G а rchi   m а zkur   yosh   guruhining   jinoiy
f а olligi   16-17   yoshlil а rg а   q а r а g а nd а   k а mroq   (15-20%)   bois а -d а ,   ushbu   yoshd а
jinoy а t   sodir   etish   x а vfi   yuqoridir.   Kriminologik   t а dqiqotl а r   sh а xs   jinoiy   f а oliy а t
yo'lig а   q а nch а   ert а   kirs а , bu  f а oliy а t  shunch а   uzoq  d а vom  etishi  v а   x а vfliroq tus
olishini   ko'rs а t а di.   Bir   nech а   m а rt а   jinoy а t   sodir   etg а n   sh а xsl а ming   а ks а riy а ti
birinchi   jinoy а tni   b а log' а t   yoshig а   toim а y   turib   sodir   etg а nl а r.   o‘smir
sh а kll а nishining   ushbu   bosqichid а   umum   ijtimoiy   profil а ktik а   chor а -t а dbirl а ri z а mirid а ,   eng   а vv а lo,   а xloqiy,   m а ’n а viy   v а   mehn а t   bil а n   bog'liq   t а rbiy а ni
t а komill а shtirishg а  q а r а tilg а n chor а -t а dbirl а r tizimi yot а di. 
M а lumki,   16-17   yoshd а   o'smird а   f а ol   fiziologik   o'zg а rishl а r   ro‘y   ber а di.
Sh а xs   rivojl а nishi   m а zkur   bosqichining   o'zig а   xos   xususiy а tl а rini   tushunib   etish
uchun   jinsiy   rivojl а nishning   psixologik   v а   sosiologik   m а s а l а l а ri   jud а   muhimdir.
Erkinlik  v а   ijoz а t   cheg а r а l а ri  keng а yg а n,  ijtimoiy  v а   jinsiy  rivojl а nish  o'rt а sid а gi
t а fovut  es а   tobor а   k а tt а l а shib bor а yotg а n hozirgi d а vrd а   bu hol а t   а yniqs а   muhim
а h а miy а t k а sb et а di. Ushbu hol а tg а   (u voy а g а   etm а g а nl а r jinoy а tl а rining 80-85%
ni   sodir   et а di)   deform а siy а l а shg а n   xulq- а tvoming   mur а kk а b   sh а kll а ri   xos   bo'lib
hisobl а n а di.   Sh а xsning   sh а kll а nish   sh а rt-sh а roiti   uning   ijtimoiyl а shuvi   d а r а j а si,
y а ’ni od а m ijtimoiy z а rur f а zil а tl а mi o'zl а shtirish j а r а yoni bil а n h а m bog'liq bo'lib,
bu j а r а yon h а m jud а  mur а kk а b h а md а  bir necht а  bosqichl а rd а n ibor а t: 1) muhitg а
qo'shilish;   2)   mu а yy а n   ijtimoiy   v а zif а ,   funksiy а ,   norm а ,   huquq   v а   burchl а mi
o'zl а shtirish;   3)   muhitg а   mosl а shish   v а   ung а   f а ol   t а ’sir   ko'rs а tish;   4)   ijtimoiy
mo‘lj а ll а r   b а rq а ror   tizimining   sh а kll а nishi.   Sosiologiy а   f а nid а   sh а xsning
ijtimoiyl а shuvi   mex а nizmi   v а   soh а l а ri   f а rql а n а di.   Ijtimoiyl а shuv   mex а nizmi   -
inson   ijtimoiy   а xborotni   idrok   etishi   v а   o'zl а shtirishig а   yord а m   beruvchi
vosit а l а rdir. 
Psixologl а r   fikrig а   ko'r а ,   bund а y   vosit а l а r   q а torig а   t а ’sir   ko'rs а tish,
mosl а shtirish,   ishontirish,   t а qlid   qilish,   boshq а rish,   yoi-yo'riq   ko'rs а tish   v а
hok а zol а r   kir а di.   Ijtimoiyl а shuv   soh а l а ri   -   ijtimoiy   t а jrib а ni   o‘zl а shtirishg а   t а ’sir
ko'rs а tuvchi   ijtimoiy   institutl а r   bo'lib,   bund а   m а kromuhit   (ijtimoiy   munos а b а tl а r
tizimi)   v а   mikromuhit   (oil а ,   m а kt а b,   y а qin   m а ishiy,   oshn а og‘ а ynil а r   muhiti   v а
boshq а   muhitd а gi   munos а b а tl а r)   f а rql а n а di.   Ijtimoiy   muhit   od а ml а r   h а yoti   v а
f а oliy а tid а   muhim o‘rin tut а di.   А mmo sh а xsning sh а kll а nishi n а f а q а t j а miy а td а gi
moddiy,   siyosiy   v а   m а fkur а viy   munos а b а tl а rg а ,   b а lki   o‘zi   y а sh а yotg а n   muhitg а ,
und а   а m а l   qiluvchi   q а driy а tl а r,   а n’ а n а l а r   v а   qoid а l а r   tizimig а   h а m   bog'liqdir.
Ijtimoiyl а shuv   j а r а yoni   turli   ijtimoiy   institutl а r   tomonid а n   а m а lg а   oshiril а di.
Ijtimoiyl а shuv institutl а ri  -  bu m а xsus  tuzilg а n yoki  t а biiy t а rzd а   vujudg а   kelg а n
mu а ss а s а   v а   org а nl а r tizimidir. Ul а rning v а zif а si v а   f а oliy а ti   а w а lo t а ’lim-t а rbiy а berish   yo‘li   bil а n   sh а xsl а mi   m а ’n а n   rivojl а ntirishg а   q а r а tilg а n   bo'l а di.
Ijtimoiyl а shuv   j а r а yonini   а m а lg а   oshirish   ikki   o'zig а   xos   xususiy а tg а   eg а dir.
Birinchid а n,   sh а xs   rivojl а nishining   h а r   bir   yosh   bosqichi   o'zining   а sosiy
ijtimoiyl а shuv   institutig а   eg а   bo'l а di.   Ikkinchid а n,   turli   yosh   bosqichl а rid а gi
ko'pgin а   ijtimoiy   institutl а r   h а r   xil   d а r а j а d а   t а ’sir   ko'rs а t а di.   Ijtimoiyl а shuv
institutl а ri   or а sid а   а sosiy   v а zif а si   insonning   t а biiy   xoss а l а rini   rivojl а ntirishd а n
ibor а t  bo'lg а n institutl а r guruhini   а lohid а   q а yd etish lozim:  1)  oil а   h а md а   bol а l а r
m а kt а bg а ch а   t а rbiy а   mu а ss а s а l а ri  ( а sosiy f а oliy а t turi -   о ‘yin); 2)   а sosiy v а zif а si
t а ’lim   berishd а n   ibor а t   bo'lg а n   institutl а r:   m а kt а b,   lisey,   gimn а ziy а ,   kollej,   o'rt а
m а xsus   o‘quv   yurti,   oliy   o‘quv   yurti   ( а sosiy   f а oliy а t   turi   -   o'qitish);   3)   а sosiy
v а zif а si  а m а liy f а oiiy а td а n ibor а t bo'lg а n boshq а  b а rch а  institutl а r ( а sosiy f а oliy а t
turi - mehn а t qilish). Yuqorid а gil а mi inob а tg а   olg а n hold а , quyid а gich а   xulos а g а
kelish   mumkin:   1)   ijtimoiyl а shuvning   mu а yy а n   soh а l а ri   sh а xs   rivojl а nishining
turli   soh а l а rid а   h а r   xil   а h а miy а tg а   eg а   bo'l а di;   2)   sh а xs   rivojl а nishining   turli
bosqichl а rid а   institutl а r,   ul а rning   uyg'unligi,   t а ’siri   o'zg а rib   bor а di;   3)   soh а l а r
sonining   ko‘p а yishi   sh а xs   ijtimoiy   v а zif а l а ri   doir а sining   keng а yishig а   s а b а b
bo'l а di. 
Endi   sh а xs   ijtimoiyl а shuvining   s а lbiy   omill а r   t а ’sir   ko'rs а tishi   mumkin
bo'lg а n   eng   muhim   institutl а rini   ko'rib   chiq а miz.   Sh а xs   ijtimoiyl а shuvining
birinchi   v а   eng   muhim   institud   oil а dir.   Sh а xsning   65   а xloqiy   v а   m а ’n а viy
sh а kll а nishig а   oil а   jud а   k а tt а   t а ’sir   ko'rs а t а di.   Hissiyotg а   tez   beriluvch а nlik,
t а ’sirch а nlik,   sezgirlik,   hushyorlik,   mehribonlik   k а bi   f а zil а tl а r   eng   а vv а lo   oil а d а ,
bol а l а rning o'z ot а -on а si, y а qinl а ri bil а n o'z а ro munos а b а tl а rid а  sh а kll а n а di. 
Oil а   ijtimoiyl а shuv   instituti   sif а tid а   bir   q а nch а   o'zig а   xos   xususiy а tl а rg а
eg а dir:   1)   U   birinchi   v а   sh а xs   sh а kll а nishining   mu а yy а n   bosqichid а   bird а nbir
ijtimoiyl а shuv   instituti   hisobl а n а di.   2)   Oil а d а gi   t а rbiy а   boshq а   h а r   q а nd а y
t а rbiy а g а   q а r а g а nd а   ruhiy   jih а td а n   kuchli   bo'lib,   bol а ning   oil а   t а ’sirig а
bo'ysumshini   belgil а b   ber а di.   3)   Oil а   bol а ni   ijtimoiy   h а yotg а   а st а sekin   v а   h а r
tomonl а m а   j а lb qilish  uchun eng y а xshi  imkoniy а tl а rg а   eg а dir. Shu s а b а bli  h а tto
eng y а xshi  bol а l а r uyl а rining t а rbiy а l а nuvchil а ri  h а m rivojl а nishd а   oil а d а   t а rbiy а ko'rg а n   bol а l а rd а n   ortd а   qol а di.   Sh а xsd а   s а lbiy   xususiy а tl а r   sh а kll а nishig а   olib
keluvchi oil а d а  noto'g'ri m а ’n а viy v а   а xloqiy t а rbiy а  berish bir q а nch а  ob’ektiv v а
sub’ektiv hol а tl а r bil а n belgil а nishi mumkin. 
II bob bo’yicha xulosa.
Xulos а  qilib shuni  а ytish ker а kki sh а xs rivojl а nishi v а  sh а kll а nishid а   а vv а lo
insoniy а t   rivojl а nishid а   birinchi   n а vb а tt а   insonni   t а shqi   а trofid а gi   v а ziy а tni
y а xshil а sh v а   а trof muhitd а gi bosimni k а m а ytirish ker а k. Shund а gin а   individning
kel а j а gi y а xshi  t а r а fg а   o‘zg а r а di v а   uni kel а j а gid а   jinoiy ishl а rg а   moillik devi а nt
xulqg а  moillik sezil а rli d а rj а d а  k а m а ydi. Bu t а jrib а ni rivojl а ng а n d а vl а tl а rd а n biri
А QSH   h а m   o‘zid а   sin а ydi   ul а r   h а m   huddi   shu   n а rs а g а   y а ’ni   behiviorizmg а
ko‘proq e’tibor q а r а t а di.
Ota-onalar   farzandlari   bilan   ularning   yosh   davri   xususiyatlarini   hisobga
olgan   holda   ko proq   muloqot   qilishlari,   ularni   qiziqtirayotgan   voqea-hodisalarʻ
haqida   suhbatlashishlari   tavsiya   etiladi.   Oilaviy   tarbiyada   yetakchi   profilaktik
vazifa   sifatida   farzandlarga   diniy   tarbiya   berish,   e’tiqodini   mustahkam   qilish,
ularda   har   qanday   xulq   og ishi   ko rinishi   diniy   tarafdan   ham,   dunyoviy   tarafdan	
ʻ ʻ
ham salbiy oqibatlarga olib kelishini tizimli tushuntirish, mustahkam qiziqishlarni
erta   tarbiyalash,   o zini   band   qilish   va   mehnat   qilish   ko nikmasini   shakllantirish	
ʻ ʻ
chiqadi.   Ota-onalar   bolani   faollikning   xilma-xil   turlariga   –   sport,   san at,   bilimga	
ʼ
jalb etish orqali shaxs ehtiyojlarini shakllantirishlarini tushunishlari kerak Xulosa va tavsiyalar.
M а lumki,   16-17   yoshd а   o'smird а   f а ol   fiziologik   o'zg а rishl а r   ro‘y   ber а di.
Sh а xs   rivojl а nishi   m а zkur   bosqichining   o'zig а   xos   xususiy а tl а rini   tushunib   etish
uchun   jinsiy   rivojl а nishning   psixologik   v а   sosiologik   m а s а l а l а ri   jud а   muhimdir.
Erkinlik  v а   ijoz а t   cheg а r а l а ri  keng а yg а n,  ijtimoiy  v а   jinsiy  rivojl а nish  o'rt а sid а gi
t а fovut  es а   tobor а   k а tt а l а shib bor а yotg а n hozirgi d а vrd а   bu hol а t   а yniqs а   muhim
а h а miy а t k а sb et а di. Ushbu hol а tg а   (u voy а g а   etm а g а nl а r jinoy а tl а rining 80-85%
ni   sodir   et а di)   deform а siy а l а shg а n   xulq- а tvoming   mur а kk а b   sh а kll а ri   xos   bo'lib
hisobl а n а di.   Sh а xsning   sh а kll а nish   sh а rt-sh а roiti   uning   ijtimoiyl а shuvi   d а r а j а si,
y а ’ni od а m ijtimoiy z а rur f а zil а tl а mi o'zl а shtirish j а r а yoni bil а n h а m bog'liq bo'lib,
bu j а r а yon h а m jud а  mur а kk а b h а md а  bir necht а  bosqichl а rd а n ibor а t: 1) muhitg а
qo'shilish;   2)   mu а yy а n   ijtimoiy   v а zif а ,   funksiy а ,   norm а ,   huquq   v а   burchl а mi
o'zl а shtirish;   3)   muhitg а   mosl а shish   v а   ung а   f а ol   t а ’sir   ko'rs а tish;   4)   ijtimoiy
mo‘lj а ll а r   b а rq а ror   tizimining   sh а kll а nishi.   Sosiologiy а   f а nid а   sh а xsning
ijtimoiyl а shuvi   mex а nizmi   v а   soh а l а ri   f а rql а n а di.   Ijtimoiyl а shuv   mex а nizmi   -
inson   ijtimoiy   а xborotni   idrok   etishi   v а   o'zl а shtirishig а   yord а m   beruvchi
vosit а l а rdir. 
Psixologl а r   fikrig а   ko'r а ,   bund а y   vosit а l а r   q а torig а   t а ’sir   ko'rs а tish,
mosl а shtirish,   ishontirish,   t а qlid   qilish,   boshq а rish,   yoi-yo'riq   ko'rs а tish   v а
hok а zol а r   kir а di.   Ijtimoiyl а shuv   soh а l а ri   -   ijtimoiy   t а jrib а ni   o‘zl а shtirishg а   t а ’sir
ko'rs а tuvchi   ijtimoiy   institutl а r   bo'lib,   bund а   m а kromuhit   (ijtimoiy   munos а b а tl а r
tizimi)   v а   mikromuhit   (oil а ,   m а kt а b,   y а qin   m а ishiy,   oshn а og‘ а ynil а r   muhiti   v а
boshq а   muhitd а gi   munos а b а tl а r)   f а rql а n а di.   Ijtimoiy   muhit   od а ml а r   h а yoti   v а
f а oliy а tid а   muhim o‘rin tut а di.   А mmo sh а xsning sh а kll а nishi n а f а q а t j а miy а td а gi
moddiy,   siyosiy   v а   m а fkur а viy   munos а b а tl а rg а ,   b а lki   o‘zi   y а sh а yotg а n   muhitg а ,
und а   а m а l   qiluvchi   q а driy а tl а r,   а n’ а n а l а r   v а   qoid а l а r   tizimig а   h а m   bog'liqdir. Ijtimoiyl а shuv   j а r а yoni   turli   ijtimoiy   institutl а r   tomonid а n   а m а lg а   oshiril а di.
Ijtimoiyl а shuv institutl а ri  -  bu m а xsus  tuzilg а n yoki  t а biiy t а rzd а   vujudg а   kelg а n
mu а ss а s а   v а   org а nl а r tizimidir. Ul а rning v а zif а si v а   f а oliy а ti   а w а lo t а ’lim-t а rbiy а
berish   yo‘li   bil а n   sh а xsl а mi   m а ’n а n   rivojl а ntirishg а   q а r а tilg а n   bo'l а di.
Ijtimoiyl а shuv   j а r а yonini   а m а lg а   oshirish   ikki   o'zig а   xos   xususiy а tg а   eg а dir.
Birinchid а n,   sh а xs   rivojl а nishining   h а r   bir   yosh   bosqichi   o'zining   а sosiy
ijtimoiyl а shuv   institutig а   eg а   bo'l а di.   Ikkinchid а n,   turli   yosh   bosqichl а rid а gi
ko'pgin а   ijtimoiy   institutl а r   h а r   xil   d а r а j а d а   t а ’sir   ko'rs а t а di.   Ijtimoiyl а shuv
institutl а ri   or а sid а   а sosiy   v а zif а si   insonning   t а biiy   xoss а l а rini   rivojl а ntirishd а n
ibor а t  bo'lg а n institutl а r guruhini   а lohid а   q а yd etish lozim:  1)  oil а   h а md а   bol а l а r
m а kt а bg а ch а   t а rbiy а   mu а ss а s а l а ri  ( а sosiy f а oliy а t turi -   о ‘yin); 2)   а sosiy v а zif а si
t а ’lim   berishd а n   ibor а t   bo'lg а n   institutl а r:   m а kt а b,   lisey,   gimn а ziy а ,   kollej,   o'rt а
m а xsus   o‘quv   yurti,   oliy   o‘quv   yurti   ( а sosiy   f а oliy а t   turi   -   o'qitish);   3)   а sosiy
v а zif а si  а m а liy f а oiiy а td а n ibor а t bo'lg а n boshq а  b а rch а  institutl а r ( а sosiy f а oliy а t
turi - mehn а t qilish). Yuqorid а gil а mi inob а tg а   olg а n hold а , quyid а gich а   xulos а g а
kelish   mumkin:   1)   ijtimoiyl а shuvning   mu а yy а n   soh а l а ri   sh а xs   rivojl а nishining
turli   soh а l а rid а   h а r   xil   а h а miy а tg а   eg а   bo'l а di;   2)   sh а xs   rivojl а nishining   turli
bosqichl а rid а   institutl а r,   ul а rning   uyg'unligi,   t а ’siri   o'zg а rib   bor а di;   3)   soh а l а r
sonining   ko‘p а yishi   sh а xs   ijtimoiy   v а zif а l а ri   doir а sining   keng а yishig а   s а b а b
bo'l а di.  FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR :
1. V.Karimova Psixologiya darslik Toshkent 2014
2. V.Karimova Psixologiya o'quv qo'llanma. Toshkent
3.   Nurbek,   A.   (2021).   Management   Psychology   Leader   and   Its
Characteristics.   IJTIMOIY   FANLARDA   INNOVASIYA   ONLAYN   ILMIY
JURNALI, 1(1), 13-16.
4.   Nurbek,   A.   (2021).   Psixologik   Salomatlik   Va   Uning   Mohiyati.
BARQARORLIK   VA   YETAKCHI   TADQIQOTLAR   ONLAYN   ILMIY
JURNALI, 1(6), 666-669.
5.   Alijonov,   N.   (2022).   IMPLEMENTING   THE   PSYCHOLOGICAL
HEALTH OF LEADERS IN THE FIELD OF EDUCATION. Galaxy International
Interdisciplinary Research Journal, 10(5), 631-634.
6.   N.   Alijonov   //   SOCIO-PSYCHOLOGICAL   FACTORS   OF
LEADERSHIP   ACTIVITY//   RESEARCH   FOCUS   .   VOLUME   1   |   ISSUE   4   |
2022. 241-246
7.   Alijonov   Nurbek,   Saidova   Nafisa   Nematovna   //MAKTABGACHA
YOSH   DAVRIDA   SENSOR   TARAQQIYOT   MUAMMOSI//   Uzbek   Scholar
Journal. Volume-04, May, 2022. 147-152.
8.   Alijonov   N.   //RAHBAR   FAOLIYATI   SAMARADORLIGIDA
PSIXOLOGIK SALOMATLIKNING O'RNI// "Мировая наука" №3(60) 2022. 3-
10. 9.   Nurbek,   A.   (2023).   SOCIAL   PSYCHOLOGY   OF   ALTURISM   AND
ALTHURISTIC BEHAVIOR. American Journal of Interdisciplinary Research and
Development, 16, 134-137.
10. ALIJONOV Nurbek // ALTURIZMNING IJTIMOIY PSIXOLOGIYASI
VA   ALTURISTIK   XULQ-ATVOR//   JOURNAL   OF   PEDAGOGICAL   AND
PSYCHOLOGICAL STUDIES. VolumeI, Issue 5. May 2023. 71-74.
11. Nurbek, A. (2021, December). The Combination of Social Relationships
and Psychological Health. In Conference Zone (pp. 268-270).
12.   R.Nuriddinov,   D.Mo'minov,   &   A.Ostanaqulov.   (2023).   BO'LAJAK
PEDAGOGLAR   RUHIY   SALOMATLIGINI   TAMINLASHNING
IJTIMOIYPSIXOLOGIK OMILLARI. Scientific Impulse, 1(10), 612–617.
13.   D.Mo'minov,   R.Nuriddinov,   &   A.Ostanaqulov.   (2023).   BADIY
ASARLARDA   PSIXOLOGIK   MANIPULYATSIYANING   O RNI   VAʻ
AHAMIYATI   (LEV   TOLSTOYNING   “TIRILISH”   ASARI   MISOLIDA).
Scientific Impulse, 1(10), 618–624.
14.   NURIDDINOV,   R.   (2023).   BO'LAJAK   O'QITUVCHILAR   RUHIY
SALOMATLIGINING   IJTIMOIY-PSIXOLOGIK   OMILLARI.   Journal   of
Pedagogical and Psychological Studies, 1(4), 59–62.
15.   Nuriddinov   Rasuljon   Samitjon   o'g'li//BO'LAJAK   O'QITUVCHILAR
RUHIY   SALOMATLIGI   IJTIMOIY-PSIXOLOGIK   OMILLARINING
O'RGANILISHI// Multidisciplinary Scientific Journal.  2 (7), 2023. 311-315.
16. Джалолова, М. А. (2022). СЕНСОРНОЕ РАЗВИТИЕ И ОБУЧЕНИЕ
У   ДЕТЕЙ   ДОШКОЛЬНОГО   ВОЗРАСТА:   Джалолова   Мохинур
Абдусатторовна,   Нуриддинов   Расулжон   Самиджонович   Преподаватели
кафедры   психологии   Ферганского   государственного   университета.
Образование   и   инновационные   исследования   международный   научно-
методический журнал, (11), 363-369. 17.   Nuriddinov   Rasuljon   Samidjon   o ' g ' li   // OLIY   O ' QUV   YURTI
TALABALARIDA   O ' QUV   MOTIV   VA   MOTIVATSIYALARINI   NOMOYON
BO ' LISHINING   PSIXOLOGIK   XUSUSIYATLARI //   Uzbek   Scholar   Journal .
Volume -06,  July , 2022. 1-5  pages .
18.   Усмонов   Шерзод   Ахмаджонович,   Закирова   Мухаббат   Сабировна,
Нуриддинов   Расулжон   Самитжон   ўғли   //ИЛК   ЎСПИРИНЛИК   ДАВРИДА
АҚЛИЙ   ҚОБИЛИЯТЛАРНИНГ   ЭМПИРИК   ТАҲЛИЛИ//   СОВРЕМЕННОЕ
ОБРАЗОВАНИЕ (УЗБЕКИСТАН). № 9 (106), 2021. 12-16 стр.
19.   НУРИДДИНОВ   Р.С.   // INFORMATION   AS   A   SOCIAL -
PSYCHOLOGICAL   PROBLEM //   ПСИХОЛОГИЧЕСКОЕ   ЗДОРОВЬЕ
НАСЕЛЕНИЯ   КАК   ВАЖНЫЙ   ФАКТОР   ОБЕСПЕЧЕНИЯ   ПРОЦВЕТАНИЯ
ОБЩЕСТВА.  Екатеринбург-Фергана, 20 мая 2020 года. 380-382 стр.
20.   Samitjonovich,   Nuriddinov   Rasuljon   //SOCIO-PSYCHOLOGICAL
ASPECTS OF THE USE  OF MODERN INFORMATION TECHNOLOGIES IN
THE   DAILY   LIFE   OF   CHILDREN//   INTERNATIONAL   JOURNAL   OF
DISCOURSE   ON   INNOVATION,   INTEGRATION   AND   EDUCATION.   1
(2020). 65-67 pages.
21.   Rakhmatdjonov   Shokhjahon   Dilshodbek   o'g'l   //THE   ROLE   OF
PHYSICAL CULTURE IN PROVIDING THE PSYCHOLOGICAL HEALTH OF
THE   ATHLETE//   INNOVATIVE   DEVELOPMENTS   AND   RESEARCH   IN
EDUCATION.   International   scientific   online   conference.   Canada.   Part   2,
23.01.2022. 1-3
22. Raxmatjonov Shoxjahon Dilshodbek o'g'li //SPORTCHI PSIXOLOGIK
SALOMATLIGIGA   TA'SIR   ETUVCHI   OMILLAR//   GALAXY
INTERNATIONAL   INTERDISCIPLINARY   RESEARCH   JOURNAL   (GIIRJ).
Vol. 10, Issue 11, Nov.(2022). 117-121 pages.
23.   QURBONOVA   Saida   Miralimjanovna,   RAXMATJONOV   Shoxjahon
Dilshodbek   o'g'li   //MAMLAKATIMIZ   PSIXOLOGLARI   ISHLARIDA SHAXSLARARO   MUNOSABATDA   MUOMALA   MUAMMOSINING
TALQINI// Journal of Pedagogical and Psychological Studies. Vol. 1. № 5, (2023).
99-103 pages.
24.   Raxmatjonov   Shoxjahon   Dilshodbeko'g'li   //SPEECH   ISSUES   IN
PSYCHOLINGUISTICS// IQRO JURNALI № 2. 04.2023. 503-511 betlar.
25.   Raxmatjonov   Shoxjahon   Dilshodbek   o'g'li,   Vosiljonov   Azizbek
Boxodirjon   o'g'li   //XORIJ   PSIXOLOGLARINING   ISHLARIDA   SHAXSNING
TADQIQ   ETILISHI//   INNOVATIVE   DEVELOPMENTS   AND   RESEARCH   IN
EDUCATION. Vol. 1. № 12, 2022. 39-47 pages.
26.   Raxmatjonov   Shoxjahon   Dilshodbek   o'g'li   //TALABALARDA
TOLERANTLIKNI RIVOJLANTIRISH – IJTIMOIY PSIXOLOGIK MUAMMO
SIFATIDA// International Journal of Economy and Innovation. Volume: 30. 2022.
66-70 pages.
27.   Rakhmatdjonov   Shokhjahon   Dilshodbek   o'g'li   //PSYCHOLOGICAL
ASPECTS   OF   THE   SPORTSMAN   PERSONALITY   DURING
COMPETITIONS//   IJTIMOIY   FANLARDA   INNOVASIYA   ONLAYN   ILMIY
JURNALI. Vol. 2 No. 11 (2022). 215-221 betlar.
28.   Raxmatjonov   Shoxjahon   Dilshodbek   o'g'li   //Motiv   Va   Motivatsiya
Muammosining   Jahon   Va   Mahalliy   Psixologlar   Tomonidan   Tadqiq   Etilganligi//
American   Journal   of   Social   and   Humanitarian   Research,   Vol.   3   No.   11   (2022).
256-259 pages.
29.   Raxmatjonov   Shoxjahon   Dilshodbek   o'g'li   //TOLERANTLIK
SHAKLLANAYOTGAN   SHAXS   MODELINING   TAVSIFI//   International
scientific   journal   «MODERN   SCIENCE   АND   RESEARCH».   VOLUME   2   /
ISSUE 5 /2023. 761-764 pages.
30. Raxmatjonov Shoxjahon Dilshodbek  o'g'li. (2023). PSIXOLOGIYADA
MOTIVATSIYA   TURLARI,   NAZARIYALARI   VA   TAHLILI.   Научный
Импульс, 1(10), 665-670.

I BOB. SALOMATLIK HAQIDA TUSHUNCHA, DARAJASINI ANIQLASH, MEZONLARI, RITMI

  1. Salomatlik tushunchasi va ta’rifi haqida
  2. Kasbiy salomatlik va sog’lom turmush tarzi

II BOB. XULQ ATVORNING SHAKLLANISHIGA TA’SIR ETUVCHI PSIXOLOGIK OMILLAR

  1. Shaxsning  xulq - atvori shakllanishida oilaviy muhit
  2. Shаxsning sаlbiy xulq-аtvori shаkllаnishigа tа’sir etuvchi аsosiy omillаr