Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 409.1KB
Покупки 0
Дата загрузки 25 Май 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Asadbek Mamarizayev

Дата регистрации 09 Апрель 2024

135 Продаж

Sanoat korxonalari raqobatbardoshligi omillari va ularni yaxshilash yo’llari

Купить
Oʻ ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN
VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
ANDIJ ON  MASHINASOZLIK INSTITUTI
« IQTISODIY OT»
k afedrasi
« Sanoat  iqt isodiy ot i»  fanidan
KURS ISHI
Mavzu:  Sanoat korxonalari raqobatbardoshligi omillari va ularni
yaxshilash yo’llari.
Bajardi: 
Talabasi: ___________________________________
Tek shirdi: __________________________________
Rey t ing bali _________________________________
1 Andijon – 2024
2 Mavzu:  Sanoat korxonalari raqobatbardoshligi omillari va ularni 
yaxshilash yo’llari.
Reja:
Kirish
1. Sanoat   korxonalarida   mahsulot   ishlab   chiqarishni   oshirish   nomenklaturasini
kengaytirish muammolari.
2. Sanoat korxonalarining to‘lov qobiliyatini oshirish muammolari.
3. Sanoatda ishlab chiqarish xarajatlari va ularni kamaytirish yo‘llari.
4. “ALOQAKOMPLEKT” MChJ  raqobatliligini oshirish. 
Xulosa va takliflar
Foydalanilgan adabiyotlar va internet saytlar ro’yxati
3 Kirish
      Kurs   ishining   dolzarbligi .   Iqtisodiy   islohotlarni   chuqurlashtirish,   aholining
turmush   farovonligini   oshirish   zaruriyati   insonlardan   yangicha   iqtisodiy   fikrlashni
talab   qiladi.   Bu   esa   ularda   iqtisodiy   bilimlarni   o‘zlashtirish   zaruriyatini   keltirib
chiqarali.   Xususan,   2019   yil   8   oktyabrda   tasdiqlangan   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   ―   O‘zbekiston   Respublikasi   oliy   ta‘lim   tizimini   2030   yilgacha
rivojlantirish   kontseptsiyasini   tasdiqlash   to‘g‘risida gi   PF-5847-sonli   farmoniga‖
asosan   ilmfanni   yangi   bosqichga   ko‘tarish   ustivor   vazifa   sifatida   belgilanganligi
malakali   kadrlarni   tayyorlashga   yangi   talablarni   qo‘yadi.   Ayniqsa,   mamlakatimizda
iqtisodiy   sohada   yuqori   malakali   ilmiy   kadrlarni   tayyorlashga   bo‘lgan   ehtiyojni
qondirish masalasi muhim ahamiyat kasb etmoqda.
Ushbu strategiyani amalga oshirishda har bir shaxs,inson, har bir oilaning tinch va
farovon   hayot   haqidagi   ezgu   niyat   va   xohish-istaklarini   ro’yobga   chiqarish,aholi
turmush darajasini barqaror o’sib borishini ta’minlash e’tiborimiz markazida bo’ladi.
Kurs ishining maqsadi. Mamlakatimizda sanoat ishlab chiqarishini rivojlantirish,
yangi industrial tarmoqlarni shakllantirish, sanoat korxonalarini modernizatsiya qilish
va ularni qayta jihozlash, mahsulotlar eksportini oshirish bilan bog‘liq ishlar bevosita
investitsion jarayon bilan bog‘liq. Shunday ekan, sanoat  ishlab chiqarishini  taraqqiy
ettirishga   doir   qabul   qilingan   me’yoriy   aktlar   bevosita   investitsiya   faoliyatini
yuritishga   oid   tashkiliy-huquqiy   hujjatlar   bilan   uzviy   bog‘liq   ravishda   ishlab
chiqilishi va bir-birini to‘ldirishi :
Kurs   ishining   vazifalari   quyidagilardan   iborat :   Sanoat   ishlab   chiqarishini
taraqqiy ettirishga doir qabul qilingan me’yoriy aktlar bevosita investitsiya faoliyatini
yuritishga   oid   tashkiliy-huquqiy   hujjatlar   bilan   uzviy   bog‘liq   ravishda   ishlab
chiqilishi va bir-birini to‘ldirishi tabiiy. O‘zbekiston Respublikasida ham investitsiya
faoliyatiga oid ko‘plab me’yoriy – huquqiy hujjatlar ishlab chiqilgan bo‘lib, ularning
eng   asosiysi   bu   “Investitsiya   faoliyati   to‘g‘risida”gi   O‘zbekiston   Respublikasi
4 Qonuni   hisoblanadi   Jahon   hamjamiyatiga   integratsiyalashayotgan   O zbekistonʻ
Respublikasi   uchun   ham   iqtisodiy   rivojlanishning   usutuvor   yo nalishlarini   aniqlab	
ʻ
olish. 1
Kurs   ishining   predmeti .   Korxona   faoliyatida   iqtisodiy   raqobatbardoshlikni
oshirish   yo’llari   ilmiy   va   texnologik   taraqqiyotni   joriy   qilishni,   shu   jumladan
texnologiya   va   texnologiyalarning   so'nggi   ilmiy   yutuqlari   asosida   ishlab   chiqarish
fondlarini   inqilobiy   qayta  jihozlashni   o'z   ichiga   oladi.  Texnik,  tashkiliy,   ijtimoiy  va
iqtisodiy   omillarni   jalb   qilish,   texnik,   tashkiliy,   ijtimoiy   va   iqtisodiy   omillarni   jalb
qilish mehnat unumdorligini oshirishni sezilarli darajada oshiradi. 2
Kurs   ishining   tuzilish   va   hajmi .   Kurs   ishi   kirish,   asosiy   qism   ya’ni   4   ta   reja,
xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
1
 O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev 2019 yil 19 yanvarda 2020-yilning asosiy yakunlari va 2020-yilda O’zbekistonni ijtimoiy-
iqtisodiy rivojlantirishning ustuvor yo’nalishlariga bag'ishlangan Vazirlar Mahkamasining majlisidagi ma’ruzasi-  https://president.uz/uz
2
 https://diagramma.uz/kichik-biznes
5 Asosiy qism
1.SANOAT KORXONALARIDA MAHSULOT ISHLAB
CHIQARISHNI OSHIRISH NOMENKLATURASINI
KENGAYTIRISH MUAMMOLARI.
              Bugungi   kunda   jahon   iqti sodiyotida   inqiroz   jara yonlari   chuqurlashib,   dunyo
miqyosida   xarid   talabi   pasayib   bormoqda   va   shun ga   muvofiq   tarzda   xom ashyo,
materiallar,   ayniqsa,   tayyor   mahsulotlar   bo yicha   raqobat   yildan-yilga   kuchayibʻ
bormoqda.   Ko plab   rivojlangan   va   yetakchi   mamlakatlar   tajribasi   shuni	
ʻ
ko rsatmoqdaki,   ra	
ʻ qobatdoshlikka   erishish   va   dunyo   bozorlariga   chiqish,   birinchi
navbatda,   iqtisodiyotni   izchil   isloh   etish,   tarkibiy   jihatdan   o zgartirish   va	
ʻ
diversifikatsiya   qilishni   chuqurlash tirish,   yuqori   texnologiyalarga   asos langan   yangi
korxona   va   ishlab   chiqa rish   tarmoqlari   rivojlanishini   ta minlash,   faoliyat	
ʼ
ko rsatayotgan   quvvatlarni   modernizatsiya	
ʻ lash   va   texnik   yangilash   jarayonlarini
tezlashtirish talab etilmoqda.
Ishlab   chiqarish   samaradorligi   —   korxona   miqyosida   iqtisodiy   faoliyat,
iqtisodiy   dasturlar   va   tadbirlarning   foydali   natijalar   berishi,   olingan   iqtisodiy
samaraning   muayyan   qiymatga   ega   bo lgan   resurslarni   qo llagan   holda   eng   yuqori	
ʻ ʻ
ishlab chiqarish hajmiga erishishga sabab bo lgan ishlab chiqarish omillari, resurslar	
ʻ
sarflariga   nisbati   bilan   tavsiflanadi.   Ishlab   chiqarish   samaradorligi   korxona
faoliyatining   yakuniy   natijasini   ko rsatadi.   Miqdoriy   jihatdan   ishlab   chiqarish	
ʻ
samaradorligini mahsulot ishlab chiqarish uchun sarf qilingan mehnat miqdori  bilan
o lchash mumkin, lekin mehnat sarfini aniq o lchash ancha qiyin. Shu sababli, ishlab	
ʻ ʻ
chiqarish   samaradorligi   mehnat   resurslaridan   foydalanish   samaradorligi;   ishlab
chiqarish  vositalaridan va  kapitaldan  foydalanish  samaradorligi   ko rsatkichlari   bilan	
ʻ
aniqlanadi.   Korxonalarda   ishlab   chiqarish   samaradorligining   umumlashgan
ko rsatkichi   tovar   ishlab   chiqarish   sur atlarining   o sishi   hisoblanadi,   undan   tashqari	
ʻ ʼ ʻ
6 puldagi harajatlar birligiga to g ri keladigan mahsulot hajmi, balans foydaning asosiyʻ ʻ
va   aylanma   fondlar   yigindisiga   nisbati,   to la   tannarx   ko rsatkichlari   muhim	
ʻ ʻ
ahamiyatga   ega.   Mehnat   unumdorligining   o sishi   sur atlari,   mehnatni   tejash   va
ʻ ʼ
mahsulot   hajmi   o sishida   mehnat   unumdorligi   hissasi   kabi   ko rsatkichlardan   ham	
ʻ ʻ
foydalaniladi.
Ishlab   chiqarish   samaradorligi   texnik   samaradorlik   (ishlab   chiqarish   hajmi),
iqtisodiy   samaradorlik   (mehnat   unumdorligi,   mehnat   resurslari,   asosiy   fondlar,
aylanma   resurslar),   ijtimoiy   samaradorlik   (moddiy   resurslar,   foyda)   hisobiga
shakllanadi.   Ishlab   chiqarish   samaradorligini   hisoblashdan   maqsad   samaradorlikka
nimalar   hisobiga  erishilganini  aniqlash   va yana  qanday  omillar   evaziga  uni  oshirish
mumkinligini belgilashdan iborat.
Sanoat   korxonalarida   mahsulot   ishlab   chiqarish,   korxonaning   innovatsion
boshqaruvi   samaradorligi   ko‘rsatkichlari   ta’sirida   o‘zgarishi   mumkin   bo‘ladi.   Ya’ni
sanoat   korxonasida   innovatsion   boshqaruv   to‘g‘ri   tashkil   etilgan   bo‘lib,   mahsulot
ishlab   chiqarish   jarayonlari   texnik   va   yexnologik   jihatdan   zamon   talablariga
qanchalik mos bo‘lgani sari ishlab chiqarish hajmi shunchalik yuqori sur’atda ortadi.
Qayd   etish   kerakki,   mazkur   me yoriy-huquqiy   hujjatda   O zbekiston   Respublikasini	
ʼ ʻ
taraqqiy   ettirishning   bir   qancha   yo nalishlari   bilan   bir   qatorda   “Iqtisodiyotni	
ʻ
rivojlantirish   va   liberallashtirishning   ustuvor   yo nalishlari”   bo linmasida   tarkibiy	
ʻ ʻ
o zgartirishlami   chuqurlashtirish,   milliy   iqtisodiyotning	
ʻ   yetakchi   tarmoqlarini,
xususan, sanoat ishlab chiqarishini modernizatsiya va diversifikatsiya qilish hisobiga
uning   raqobatbardoshligini   oshirish   masalalariga   qaratilgan   mulohazalar   keltirib
0 tildi.   Bundan   tashqari,   mamlakat   miqyosida   sanoat   ishlab   chiqarishini
ʼ
rivojlantirishga   doir   bir   qancha   me yoriy-huquqiy   hujjatlar   ham   ishlab   chiqildi.	
ʼ
Dastlabki   yo nalish   O zbekistonda   sanoat   ishlab   chiqarishining   muayyan   bir	
ʻ ʻ
tarmoqlarini   rivojlantirishga   qaratilgan   me yoriy-huquqiy   hujjatlardir.   «Ishlab	
ʼ
chiqarish   texnologiyalari»   fanidan   darslik   shu   fan   bo‘yicha   namunaviy   o‘quv
7 dasturiga asosan yozilgan. Unda sanoatning eng muhim tarmoqlari, jumladan, yengil
sanoat,   oziq-ovqat,   mashinasozlik,   qurilish   materiallari   va   qurilish   ishlari
texnologiyasi,   ularda   qo‘llaniladigan   xomashyolar   asbob-uskunalar   va   shu
tarmoqlardagi   fan-texnika   taraqqiyoti   va   texnik-iqtisodiy   ko‘rsatkichlar   batafsil
yoritilgan.   Darslik   oliy   o‘quv   yurtlarining   menejment   fakultetlarining   talabalari   va
o'qituvchilari   uchun   moijallangan   bo‘lib,   undan   mazkur   yo'nalishda   faoliyat   olib
borayotgan   soha   mutaxassislari   ham   o‘z   amaliy   ishlarida   foydalanishlari   mumkin.
Respublikamizning   moddiy-texnika   bazasini   yaratish   hamda   xalq   moddiy
farovonligini yanada oshirish yangi resurslar manbaini izlab topishni talab etadi. Bu
esa ijtimoiy ishlab chiqarishni rivojlantirish, jonli va moddiylashgan m ehnatni tejash,
kapital   m   ablag‘lar   va   asosiy   ishlab   chiqarish   fondlaridan   unum   li   foydalanish
masalalarini   asosiy   o   ‘ringa   q   o   ‘yadi.   Bunday   m   asalalarni   hal   qilishda
iqtisodchilarning   roli   katta.   Iqtisodchilar   resurslardan   ustalik   bilan   foydalanishni,
xo‘jalik faoliyatida yuz berayotgan o ‘zgarishlarni o ‘z vaqtida hisobga olishi, ishlab
chiqarish   darajasini   bozor   ehtiyoji   va   talabi   bilan   bog‘lay   olishi,   xoljalik   hisob-
kitoblarini   puxtalashi,   xalq   xo'jaligining   barcha   tarmoqlarida   yangi   texnika   va
texnologiyani jadallik bilan ishlab chiqarishga joriy eta bilishi kerak.
Buning   uchun   iqtisodchi   ma   ’lum   darajada   texnikaviy   bilimga   ega   bo‘lishi,
ishlab   chiqarish   texnologiyasini   bilishi   shart.   Ishlab   chiqarishni   to‘la   bilmaydigan,
faqat   raqam   lar   bilan   ish   ko‘radigan   iqtisodchi   yuz   berayotgan   o   ‘zgarishlarning
sabablarini tushunmaydi va natijada masalani to ‘g‘ri hal qila olmaydi, qabul qilingan
qarorlarni asoslab bera olmaydi. Muhandislik bilimlari, texnika taraqqiyotidagi ilg‘or
tajriba   hamda   texnikaning   hozirgi   yutuqlari   iqtisodchiga   sanoatda   sodir   boiayotgan
yangidan-yangi   o‘zgarishlarni   tushuna   olish   va   ularni   yetarli   darajada   baholay
bilishiga   to   ‘la   imkon   beradi.   Texnologiya   asoslari   va   ishlab   chiqarishni   tashkil
qilishni   yaxshi   bilgan   holdagina   xo’jalik   faoliyatini   sifatli   tahlil   qilish,   ishlab
chiqarish xarajatlarini aniqlash hamda uning rezervlarini ochib berish, rejalashtirish,
8 normallashtirish, moliyaviy ishlarni   amalga oshirish va demak, m uhim xalq xo'jalik
m   asalalarini   to‘g‘ri   hal   qilish   kam   m   ehnat   va   mablag‘   sarflab,   yuqori   ishlab
chiqarish   natijalariga   erishish   mumkin.   Ana   shunday   muhim   fanlardan   biri
texnologiya   fani   bo‘lib,   u   xom   ashyolarning   olinish   usullari   va   ularga   ishlov   berib,
iste’mol   3   buyumlariga   yoki   ishlab   chiqarish   vositalariga   aylantirishdagi   texnik
usullarni o'rgatadi. Iqtisodiy nazariya, fizika, kimyo, energetika, statistika va shunga
o ‘xshash m uhandislik, iqtisod fanlarining qoida h am d a usullarini keng q o ‘llash
orqali   texnologiya   fani   ishlab   chiqarish   jarayonlarining   mohiyatini,   hodisalar
qonuniyatini   ochib   beradi   hamda   bu   qonuniyatning   amaliy   maqsadlar   uchun
ishlatilish   soha   va   chegarasini   aniqlab   beradi.   Texnologiya   bu   bilan   eng   ratsional
ishlab   chiqarish   jarayonlarini   tashkil   etish   va   ularni   ro‘yobga   chiqarishda   optim   al
sharoitlarni yaratishga yordam  b e     radi. Hozirgi kun va davlatimizning tadbirkorlar
oldiga   qo'yadigan   talabi   —   fan   va   texnika   yutuqlaridan   foydalanish   asosida   kam
operatsiyali,   kamxarajat   va   chiqitsiz   texnologiya   jarayonlaridan   keng   foydalanish,
tabiiy,   su   n   ’iy   xomashyolardan   kompleks   foydalanish   asosida   sifatli   va
raqobatbardosh m ahsulotlar ishlab chiqarish, ishlab chiqariIgan m ahsulotlar bozorda
o‘z   xaridorini   topa   bilishidadir.   Hozirgi   zamon   fan   va   texnikasi   xomashyoni   qayta
ishlash uchun juda ko'p usul va vositalardan foydalanish imkonini beradi.
9 2.SANOAT KORXONALARINING TO‘LOV QOBILIYATINI
OSHIRISH  MUAMMOLARI
Korxonani moliyalashtirish manbalari
Moliyalashtirish   manbalari   –   bu   moliyaviy   mablag‘larni   olishning   amldagi   va
kutilayotgan kanallari, shuningdek bu moliyaviy mablag‘larni taqdim qilishi mumkin
bo‘lgan  iqtisodiy  subyektlarning ro‘yxati.  Loyihani   moliyalashtirish  strategiyasining
asosini  loyihaning individual  xususiyatlari  va ularga ta’sir qiluvchi omillardan kelib
chiqib moliyalashtirish sxemasini ishlab chiqish tashkil qiladi.
Korxonani   moliyalashtirish   –   korxonalarni   zaruriy   moliyaviy   resurslar   bilan
ta’minlash.   Moliyalashtirish   budjet   mablag‘laridan   assigonovaniyalar,   kredit
mablag‘lari,   horijiy   yordamlar,   boshqa   shaxslarning   badallari
ko‘rinishidagi   ichki   va   tashqi   manbalardan amalga oshiriladi.
Moliyalashtirish   strategiyasini   moliyalashtirish   manbalaridan   kelib   chiquvchi
asosiy turlari quyidagilardan iborat:
- ichki manbalardan   moliyalashtirish;
- jalb qilingan mablag‘lardan moliyalashtirish;
- qarz mablag‘laridan moliyalashtirish;
- aralash (kompleks, kombinatsiyalashgan) moliyalashtirish.
Ichki   manbalar   sifatida   korxonaning   o‘z   mablag‘lari   –   foyda   va   amortizatsiya
ajratmalari hisoblanadi.
10 2023-yilning birinchi yarmida O‘zbekistonda sanoat mahsulotlarini ishlab
chiqarishning umumiy hajmi 5,6 foizga oshdi
Makroiqtisodiy va hududiy tadqiqotlar instituti (MHTI) ekspertlari 2023-yilning
yanvar-iyun oylari oralig‘ida iqtisodiy faoliyatning asosiy turlari bo‘yicha sanoatning
rivojlanish sur’atini tahlil qildi.
2023-yilning   birinchi   yarmida   O‘zbekistonda   o‘tgan   yilning   shu   davri   bilan
taqqoslaganda sanoat mahsulotlarini ishlab chiqarishda ijobiy natijalarga erishildi.
Sanoat   mahsulotlarini   ishlab   chiqarishning   umumiy   hajmi   5,6   foizga   oshdi   va
293,6   trln.   so‘mga   yetdi.   Jumladan,   ishlab   chiqarish   sanoatidagi   o‘sish   6,3   foizni,
elektr   energiyasi,   tabiiy   gaz   va   bug‘   bilan   ta’minlash,   havoni   kondisiyalash   kabi
tarmoqlardagi o‘sish 9,9 foizni tashkil etdi.
Sanoat   mahsulotlarini   ishlab   chiqarishda   O‘zbekistonning   barcha   viloyatlarida
ijobiy   natija   kuzatilmoqda.   Bunda   hududlarning   sanoat   tarmog‘i   tarkibida   kattagina
ulushni tashkil etgan ishlab chiqarish sanoati o‘sishning asosiy drayveri bo‘ldi.
11 Korxonaning   pul   mablag‘lari   –   korxonaning   naqd   va   naqdsiz   ko‘rinishda
to‘plangan   pullari.   Ba’zida   pul   mablag‘lariga   qo‘shimcha   yuqori   likvidli   qimmatli
qog‘ozlar   ham   kiritladi.   Foydani   qayta   investitsiyalash   –   bu   o‘z   faoliyatini
kengaytirayotgan korxonani moliyalashtirishning eng qulay va nisbatan arzon shakli.
Moliyalashtirishning   tashqi manbalarini   xususiyatlari quyidagilardan iborat:
1.   Jalb qilingan investitsiyalar:
- investorni yuqori foyda va korxonaning o‘zi qiziqtiradi;
- investor qachondir investitsiyadan voz kechish maqsadiga ega bo‘lishi (bo‘lmasligi)
mumkin;
-   investor   mulkining   ulushi   uning   investitsiyalarini   korxonaning   barcha   kapitaliga
nisbatidan aniqlanadi.
2.   Qarzli investitsiyalar:
- korxona kontrakt bo‘yicha qarz summasini   qaytarish majburiyatini oladi;
- qarz olingan shartlarga muvofiq tarzda so‘ndirilishi kerak;
- korxona olingan qarz uchun foizlar to‘laydi;
- korxona kreditor uchun zarur va maqbul kafolatlarni beradi;
- agar kredit   muddatlarida qaytarilmasa kreditor kafolatlarni olib qo‘yishi mumkin;
- qarz summasi qaytarilganidan so‘ng kreditor odidagi majburiyatlar to‘xtaydi.
Moliyalashtirish   strategiyasi   amalga   oshirilayotganda,   turli   xil   manbalardan
mablag‘larni   taqdim   qiluvchi,   quyidagi   moliyaviy   vositalar   (moliyalashtirish
sxemalari) qo‘llaniladi:
- moliyaviy investorga ulushni sotish;
- strategik investorga ulushni sotish;
- venchurli moliyalashtirish;
- qimmatli qog‘ozlarni ommaviy taklif qilish (IPO);
- qimmatli qog‘ozlarni yopiq (xususiy)   joylashtirish;
- horijiy moliya bozorlariga chiqish;
12 - bank kreditlari, kredit liniyalari, ssudalar;
- tijorat (tovar) krediti;
- davlat krediti (investitsion soliq krediti);
-   obligatsiyali qarz;
- loyihaviy moliyalashtirish;
- eksport operatsiyalarini sug‘urtalash;
- lizing;
- franchayzing;
- faktoring;
-   forfeyting;
- grantlar va hayriya badallari;
- tadqiqotlar va ishlanmalar to‘g‘risida kelishuvlar;
- davlat tomonidan moliyalashtirish;
-   veksellarni chiqarish;
- o‘zaro hisob-kitoblar;
- barter;
- boshqalar.
13 3. SANOATDA ISHLAB CHIQARISH XARAJATLARI VA ULARNI
KAMAYTIRISH YO‘LLARI
Korxonada   ishlab   chiqarish   xarajatlari   korxona   faoliyati   uchun   muhim   rol
o’ynaydi,   chunki   mahsulot   ishlab   chiqarish   va   sotish   xarajatlari   qancha   kam   bo’lsa
korxona foydasi va rentabelligi shuncha oshadi.
Korxona sarf xarajatlari o’z ichiga 
1) mahsulot ishlab chiqarish tannarxi,
 2) davr xarajat lari,
 3) moliyaviy faoliyat bo’yicha xarajatlar, 
4) favqulotda zararlarni oladi.
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   1999   yil   5   fev ralda   qabul
qilgan 64 qarori  bilan tasdiqlangan  «Mahsulot  (xizmatlar) ning sotish  xarajatlarining
tuzilishi   va   moliyaviy   natijalarning   tashkil   topishi   qoidalari»ga   asosan
korxonalarning xarajat moddalari quyidagilardan tashkil topadi:
Ishlab chiqarish xarajatlari:
–   mahsulot tannarxi:
Ishlab chiqarishning moddiy xarajatlari:
mahsulotga qushiladigan xom ashyo va materiallar – sotib olingan materiallar (ishlab
chiqarishni   me’yorida   o’tishini   ta’minlash,   ehtiyot   qismlar,   mahsulotlarni   urash,
joylash uchun materiallar va h.k);
ishlab chiqarish xususiyatiga ega xizmatlar va ishlar;
tabiiy xom ashyo (suv, yog’och va h.k);
energiya va yoqilg’ining hamma turlari;
materiallarning tabiiy kamayishi.
Ishlab chiqarish xarakteridagi mehnatga to’lovlar:
bajarilgan ishlar uchun to’lovlar;
qo’shimcha to’lovlar;
14 ishlanmagan vaqtlar uchun to’lovlar.
Ijtimoiy sug’urtaga ajratmalar:
ish haqi fondiga nisbatan ajratmalar;
nodavlat nafaqa fondiga, ixtiyoriy tibbiy sug’urtaga va boshqa ixtiyoriy to’lovlar.
Asosiy fondlar va nomaterial aktivlar amortizasiyasi:
asosiy fondlarning eskirishiga qarab bosh birlamchi bahodan ajratma.
Ishlab chiqarish xarakteridagi boshqa xarajatlar:
ishlab chiqarish jarayoniga ko’rsatilgan xizmatlar;
ishlab chiqarish xom ashyo va materiallar bilan ta’minlash;
asosiy fondlarni ishchi   holda saqlash xarajatlari;
o’t o’chirishni ta’minlash va qorovullar;
ishlab chiqarish asosiy fondlarining ijara haqi.
-davr xarajatlari:
Mahsulotni sotish bilan bog’liq bo’lgan xarajatlar:
tovarlarni tashish xarajatlari;
savdo va umumiy ovqatlanish korxonalarining muomala xarajatlari;
Ma’muriy xarajatlar:
boshqaruv xodimlarining mehnat to’lovlari;
ularga sug’urta ajratmalari;
xizmat   avtomobillarini asrash;
boshqaruvning texnik vositalari, aloqa, signalizasiya, hisoblash markazi va h.k.
boshqaruvdagi asosiy fondlar amortizasiyasi;
xizmat safari xarajatlari.
Boshqa operasion xarajatlar
kadrlar tayyorlash;
qurilishdagi kamchiliklarni yo’qotish;
maslahatlar berish va axborotlar xizmati to’lovlari, auditlar xizmati to’lovlari va h.k.
15 -moliyaviy faoliyat xarajatlari:
banklarning uzoq va qisqa muddatli kreditlari uchun to’lovlar;
uzoq muddatli ijara uchun to’lovlar;
valyuta kursining o’zgarishi sababli foyda va zararlar;
korxonaning o’z qimmatbaho qog’ozlarini chiqarish va tarqatish xarajatlari.
-favqulodda zararlar:
bularga kutilmagan holda yuz beradigan zararlar kiradi.
Yuqoridagilardan   ko’rinib   turibdiki,   yangicha   sharoitda   mahsulot   tannarxiga
tijorat,  ma’muriy, umumxo’jalik va  moliyaviy xarajatlar  kiritilmaydi.  Balki   ular   har
davrning   o’zida   korxona   foyda   summasi   hisobidan   qoplanadi   va   bu   holat   milliy
hisoblar tizimiga mos keladi.
Davr   xarajatlari   –   korxonalar   faoliyatida   yangi   ko’rsatkich   hisobla nadi.   Bu
xarajatlar bevosita ishlab chiqarish jarayoni bilan bog’liq emas.
Bularga   ishlab   chiqarishni   boshqarish,   tijorat   xarajatlari,   umumxo’jalik
xarajatlari   shu   jumladan   ilmiy-tekshirish   va   tajriba-konstruktorlik   xarajatlari   kiradi.
Ular umumxo’jalik xarajatlari bo’lib, ularning hajmi ishlab chiqarish mahsulot hajmi
bilan bog’liq emas,   balki davr, vaqt bilan bog’liq.
Mahsulot  tannarxi  korxona mahsulotini  ishlab chiqarish va sotish bilan bog’liq
bo’lgan,   pul   bilan   ifodalangan   xarajatlarning   yig’indisidir.   Mahsulot   tannarxining
ma’lum   darajasi   juda   ko’p   ishlab   chiqarish   omillarining   o’zaro   ta’sir   natijasidir.
Masalan,   tannarxning   pasayishiga   mehnat   unumdorligining   oshishi,   xom   ashyo,
elektroenergiya,   yoqilg’gi   materiallarning   tejab   tergab   sarf   qilinishi,   asbob
uskunalardan   foydalanish   darajasining   oshirilishi,   brak,   bekor   turishlarning
kamaytirilishi va h.k. ta’sir ko’rsatadi.
Tannarxning pasaytirilishi bilan korxonalarning pul jamg’armalari oshadi, ishlab
chiqarishni   yanada   kengaytirish   va   takomillashtirish   uchun   qo’shimcha   mablag’
16 beradi, mahsulotlar chakana narxini pasaytirib bu bilan aholining turmush darajasini
yuksaltirishga imkon yaratadi.
Mahsulot tannarxi xarajat elementlari bo’yicha klassifikasiyalanadi.
Xarajatlarning iqtisodiy elementlari quyidagilardan iborat:
Xom ashyo va asosiy materiallar (chiqindilar kirmaydi);
Yordamchi va boshqa materiallar;
Yoqilgi;
Energiya;
Asosiy va qo’shimcha ish haqi;
Ijtimoiy sug’urta ajratmalari;
Asosiy fondlar amortizasiyasi;
Boshqa pul xarajatlari.
Bundagi 1-4 – elementlar mehnat predmetlari uchun, 5 va 6 – element lar kishi
mehnati   uchun,   7   –   element   mehnat   vositalari   uchun   sarflangan   pul   xarajatlarini
ifodalaydi. 8 – element esa ishlab chiqarishni normal amalga oshirish uchun zarur pul
xarajatlaridir   (yollangan   transport,   xodimlarni   xizmat   safariga   yuborish,   pochta,
telegraf,   o’qishga   yuborilganlarga   to’lanadigan   stipendiya   va   boshqa   shu   kabi
xarajatlar).
Ishlab   chiqarish   xarajatlarini   mazkur   iqtisodiy   elementlari   bo’yicha
klassifikasiya   qilish   tannarxning   tuzilishini   o’rganish   imkonini   beradi.   Birlik
mahsulot   uchun   xarajat   kalkulyasiya   moddalari   bo’yicha   mahsulot   tannarxidagi
xarajatlar klassifikasiyalanadi.
Ishlab   chiqarish   xarajatlari   ishlab   chiqarish   jarayonida   tutgan   o’rniga   qarab
asosiy   va   qo’shimcha   xarajatlarga   ajratiladi.   Asosiy   xarajatlar   bevosita   mahsulot
ishlab   chiqarish   bilan   bog’liq   bo’ladi.   Qo’shimcha   xarajatlar   korxonani   xo’jalik
jihatdan   boshqarish   bilan   bog’liq   bo’lib   unga   ortiqcha   xarajat   va   nobudgarchiliklar
ham (jarima, kamomad, brak, bekor turishlar) qo’shiladi.
17 Mahsulot   hajmi   bilan   bog’liqligiga   qarab   xarajatlar   o’zgaruvchan   va   shartli
doimiy   xarajatlarga   ajratiladi.   O’zgaruvchan   xarajatlar   mahsulot   hajmi   o’zgarishiga
qarab   o’zgaradi   (xom   ashyo,   asosiy   va   yordamchi   materiallar,   energiya,   asosiy
ishchilarning ish haqi va h.k). SHartli doimiy xarajatlar mahsulot hajmi o’zgarishiga
qarab o’zgarmaydi (boshqaruv xarajatlari). Mahsulot hajmining ortishi shu xarajatlar
hisobiga uning bir donasi tannarxining pasayishiga olib keladi.
Mahsulotlarning  ayrim   turlari  orasida  taqsimlanishiga  qarab  xarajatlar   bevosita
va   bilvosita   xarajatlarga   ajratiladi.   Bevosita   xarajatlar   ayrim   mahsulotlar   tannarxiga
to’g’ridan-to’g’ri qo’shiladi (xom ashyo yoki asosiy materiallar).
Bilvosita xarajatlar ayrim mahsulotlar turlari bo’yicha shartli ravishda qandaydir
to’g’ri   xarajat   (masalan,   ish   haqi)ga   nisbatan   proporsional   ravishda   taqsimlanadi.
Xarajatlarni   bunday   guruhlarga   ajratish   bir   necha   xil   mahsulot   ishlab   chiqaradigan
korxonalarga   xos   bo’lib,   bir   xil   mahsulot   ishlab   chiqaradigan   korxonalarga   hamma
xarajatlar ham o’sha mahsulot tannarxiga kiradi.
Mahsulot   tannarxining   dinamikasini   o’rganishning   muhim   shartlari dan   biri
o’rganilayotgan   mahsulotning   albatta   solishtirma   tovar   mahsulot   bo’lishidir.
Solishtirma   tovar   mahsulotga   solishtirilayotgan   ikki   davr   (bazis   va   joriy)da   ishlab
chiqarilgan va shu bilan birga texnologiyasi, konstruksiyasi bir oz o’zgarsa ham lekin
iste’mol xususiyati o’zgarmagan mahsulotlar kiradi.
Mahsulot tannarxini pasaytirishning manbalari va omillari
Mehnat   unumdorligini   oshirish,   xomashyo   va   material,   yoqilg’i   va
elektroenergetika xarajatlarini kamaytirish, xizmat ko’rsatish va boshqarish   sarflarini
qisqartirish,   ishlab   chiqarishdan   tashqari,   xarajatlarni   tejash   sanoat   mahsuloti
tannarxini pasaytirishning eng muhim manbalari hisoblanadi.
Mehnat   unumdorligini   oshirish   uchun   yangi   texnika,   texnologiya   jarayonlarini   va
ishlab   chiqarishni   o’stirish   yoki   tashkil   etishning   ilg’or   usullarini   joriy   qilish   orqali
har bir mehnatchi tomonidan tayyorlanayotgan mahsulotni ko’paytirish kerak bo’ladi.
18 Bu   holda   har   bir   mahsulot   birligiga   sarflanadigan   ish   haqi   qisqaradi,   ammo
ishchining umumiy ish haqi esa ortib boradi. Mehnat unumdorligi ish haqiga nisbatan
jadal o’sgandagina tannarx pasayadi.
Mehnat   unumdorligining   o’sish   mohiyati   shundan   iboratki,   bunda   mahsulot
ishlab   chiqarishga   ketadigan   jonli   mehnat   ulushi   kamayadi,   ilgari   sarflangan
mehnatning   ulushi   esa   ortadi,   biroq   mahsulot   birligi   uchun   ketadigan   mehnat   sarfi
qisqaradi.
Material, yoqilg’i va elektr energiya xarajatlarini kamaytirish uchun ularni tejab
sarflash,   qimmatbaho materiallarni arzon, Lekin yaxshi materiallar bilan almashtirish,
ularni   sotib   olish   va   korxonaga   keltirish   bilan   bog’liq   bo’lgan   sarflarni   qisqartirish
kerak bo’ladi.
Xizmat   ko’rsatish   va   boshqarish   uchun   ketadigan   xarajatlarni   qisqartirishga   esa
tarmoq   va   korxonalardagi   ma’muriy   boshqaruv   apparatining   sarflarini   kamaytirish,
asbob-uskuna,   bino   va   inshootlarni   saqlash,   yoritish,   isitish   uchun   ketadigan
mablag’’larni tejab-tergab sarflash orqali erishiladi.
Unumsiz   xarajatlarni   (jarima   to’lash,   penya   va   hokazolar)   tugatish   mahsulot
tannarxini pasaytirishda muhim ahamiyat kasb etadi.
Texnika   taraqqiyoti   ishlab   chiqarishni   tashkil   etishning   ijtimoiy   shakllarini
takomillashtirishning,   ishlab   chiqarishni   rasional   joylashtirish,   ishlab   chiqarish   va
mehnatni   korxonaning   ichida   uyushtirishni   yaxshilash   mahsulot   tannarxini
pasaytirishning ta’minlovchi omillari bo’lib hisoblanadi. Masalan, texnika taraqqiyoti
mahsulot   tannarxini   pasaytirishning   barcha   manbalariga   ta’sir   ko’rsatadi.   Ishlab
chiqarishni elektrlashtirish va elektronizasiyalash hamda kompleks avtomatlashtirish,
ximiyalash   mahsulot   tayyorlash   uchun   sarflanadigan   solishtirma   xarajatlarni
kamaytiradi.
Har   bir   korxonada   mahsulot   tannarxini   pasaytirish   darajasini   hisoblash   uchun
eng   avvalo   undagi   rezervlarni,   ya’ni   foydalanilmayotgan   imkoniyatlarni   aniqlash
19 kerak.   Ular   ko’zga   tashlanadigan,   yuzaki,   juda   murakkab,   ko’z   ilg’amaydigan
bo’lishi  mumkin. Faqat  chuqur, har taraflama iqtisodiy-texnik tahlildan keyin ularni
aniqlash, topish mumkin bo’ladi.
Rezervlar   har   xil   belgilarga   qarab   guruhlarga   ajratilishi   mumkin.   Ular   eng   avvalo
to’planish joyiga qarab ichki ishlab chiqarish va tashqi rezervlarga ajraladi.
Tashqi   rezervlarga   tarmoqlar   bo’yicha   rezervlar,   regional   (hududiy)   va   tabiiy-
ekologik rezervlar kiradi.
Rezervlar safarbar etilishi muddati bo’yicha joriy va istiqbolli rezervlarga ajraladi.
Rezervlarni   ishlab   chiqarish   jarayonlarining   elementlari   bo’yicha   ham
guruhlarga   bo’lish   mumkin.   Bunday   rezervlarga   mehnat,   moddiy   va   asosiy
fondlardan foydalanish rezervlari kiradi.
Korxona   yoki   tarmoq   faoliyatini   tahlil   etish   uchun   rezervlarni   ikkiga   bo’lib   ko’rish
mumkin:
- tashkiliy-texnikaviy rezervlar;
- ijtimoiy-iqtisodiy rezervlar.
Mana   shu   yuqorida   keltirilgan   barcha   rezervlar,   ya’ni   foydalanilmayotgan
imkoniyatlarni   safarbar   etish,   ishga   solish   hamda   shu   asosda   tannarxni   keskin
pasaytirish   uchun   bir   qator   omillardan   keng   foydalanish   va   ularni   hisoblab   chiqish
kerak.   U   ishning   metodikasi,   usulini   “Korxonalar   faoliyatini   tashkil   etish,
rejalashtirish   va   boshqarish”   fanidan   o’qiladigan   ma’ruzalarda,   amaliy
mashg’ulotlarda chuqqurroq va har tomonlama tushuntirib beriladi.
Mahsulot tannarxini rejalashtirish mehnat, moddiy va moliyaviy mablag’’lardan
oqilona   foydalanish   asosida   ishlab   chiqarishning   yuqori   samaradorligiga   erishishga
qaratilgandir. Tannarx rejasi quyidagi bo’limlarni o’z ichiga oladi:
1. Mahsulot tannarxini pasaytirish rejasi;
2. Mahsulot tannarxini kalkulyasiya etish;
20 3. Ishlab   chiqarish xarajatlari smetasi;
4. Tovar va sotiladigan mahsulot tannarxining hisobi.
Tannarx rejasi, ikki bosqichda ishlab chiqiladi. Birinchi bosqichda, eng avvalo,
hisobot   yilida   rejalarning   bajaralishi   tahlil   etiladi,   mahsulot   tannarxini   pasaytirish,
foyda   va   rentabellikni   oshirish   rezervlari   aniqlanadi   va   aniqlangan   rezervlardan
foydalanish   tadbirlari   belgilanadi,   reja   loyihasi   ishlab   chiqiladi.   Ikkinchi   bosqichda
esa   rejaning   uzil-kesil   loyihasi   ishlab   chiqiladi   va   bu   reja   topshiriqlari   korxona
bo’limlariga etkaziladi.
Mahsulot   tannarxi   va   uni   pasaytirish   topshiriqlari   davlat   va   korxona
rejasida   yuqoridan   belgilanmaydigan,   aksincha,   korxonalarning   o’zida   hisob
qilinadigan   ko’rsatkich   hisoblanadi.   SHunga   qaramay,   mahsulot   tannarxi   sanoat
ko’rsatkichlaridan   biri   bo’lib   qolaveradi.   CHunki   sanoat   mahsuloti   tannarxini
pasaytirish   ishlab   chiqarishning   rentabellik   darajasini   oshirish   rezervlaridan   biri
hisoblanadi. Mahsulot tannarxi qanchalik past bo’lsa, albatta, boshqa shart-sharoitlar
bir  xil bo’lgan holda (masalan,  xuddi o’sha mahsulotning narxi  barqaror  bo’lganda)
uni sotishdan kelgan foyda ham shunchalik ko’p bo’ladi.
Narx   bozor   kategoriyasi   bo’lib,   tovarlar   ayirboshlanganda   yuz   beradigan
munosabatlarni   anglatadi.   Narx   nazariy   jihatdan   olganda   tovar   qiymatining   puldagi
ifodasi, qiymatining bozordagi ko’rinishidir.
Narx   nimaga   tegishli   bo’lishidan   qat’iy   nazar   (tovar,   xizmat)   beshta   asosiy
funksiyani bajaradi:
bozor muvozanatini ta’minlash funksiyasi
hisob-kitob, ulchov funksiyasi
iqtisodiy regulyator funksiyasi
raqobat vositasi funksiyasi
ijtimoiy himoya funksiyasi
Bozor iqtisodiyoti sharoitida narxning quyidagi turlari mavj ud:
21 -demping narx
-nufuzli narx
-milliy narx
-arzonlashtirilgan narx
-jahon narxi
-yashirin narx
-erkin narx
-standart narx
-kontrakt (ulgurji) narx
Narxlar   faqat   iste’moldagina   emas,   balki   ishlab   chiqarishdagi   o’zgarishlardan
ham darak beradi.
Narxlarning   boshqa   muhim   vazifasi   –   ishlab   chiqaruvchilar   va   iste’molchilarni
rag’batlantirishdir.
Narxlar mexanizmi ishlab chiqarilayotgan mahsulot miqdorini ko’paytirishgina emas,
balki ishlab chiqarishning eng tejamli usullarini ishlashni ham rag’batlantiradi.
Narxlarning   uchinchi   vazifasi   ikkinchisi   bilan   chambarchas   bog’liq.   Bu
daromadlarnig   taqsimlanishiir.   Tovar   ishlab   chiqarish   sharoitida   xo’jalik   faoliyati
ishtirokchilari   oladigan   daromadlar   ular   o’z   shaxsiy   yoki   ishlab   chiqarish
iste’mollarini   ko’plab   sotadigan   yoki   sotib   oladigan   tovarlar   va   xizmatlarning
narxlariga bevosita bog’liq bo’ladi.
Narxlarning   to’rtinchi   vazifasi   alohida   korxonalarga   va   xo’jalik   sohalariga
ishlab chiqarish omillarini taqsimlashdir.
Narx siyosatini shakllantirish va narx darajasini hisoblash uslublari
Narx bilan iste’molchilar o’rtasida juda chambarchas aloqadorlik mav judki, uni
iqtisodiy   tamoyillar:   talab   qonuni,   talabning   narx   ravonligi,   bozor   segmentasiyasi
bilan   izohlash   mumkin.   Talab   qonuni   iste’molchilar   odatda   qimmat   narxlarga
qaraganda   arzon   narxlarda   ko’proq   tovarlar   sotib   olishini   ifodalaydi.   Ammo   har
22 qanday   tovar   ham   «narx-miqdor»   aloqador ligiga   to’g’ri   kelavermaydi.   Ayrim
mahsulotlarga talab shundayki, muayyan sharoitlarda yuqoriroq narxlar ko’proq tovar
aylanmasi   hajmini   ta’min laydi.   Bunday   tovarlar   bozorning   ayrim   segmentlariga
mo’ljallangan   –   bular   qimmatbaho   avtomobillar,   kemalar,   zeb-ziynat   buyumlari,
mo’yna va boshqalar.
Raqobat  narx  siyosatida  muhim  barometr  bo’lib  xizmat   qiladi.  Korxonalarning
narx   siyosati   narx   belgilash   maqsadlari   va   uslublariga   bog’liq   bo’lgan   to’rt   bozor
tipini   ajratish   mumkin:   sof   raqobat,   monopolistik   raqobat,   oligopolistik   raqobat   sof
monopoliya.
Asosan narxni o’zgartirish yo’li bilan talabga ta’sir ko’rsatish raqobatning narx
bilan   bog’liq   usullarini   yaratadi.   Narx   bilan   bog’liq   bo’lmagan   raqobat   usullarida
firmalar   o’z   mahsulotining   o’ziga   xos   xislat lariga   zo’r   beradi,   mahsulot   sotish,
tovarlar harkati, reklama, mahsulotni joylash, servis kabi marketing qismlariga katta
e’tibor beradi.
Bozorda narx uchta guruh omil natijasida shakllanadi:
1.   Talab   omillari   (bozorda   o’xshash   tovarlar   mavjudligi   va   ularga   bo’lgan   narxlar,
bozorga kirish, xaridorlar daromadlari, xaridorni talablari, talabga yo’naltirilgan narx)
2. Xarajat omillari (ishlab chiqarish xarajatlari, marketing xarajatlari, foyda).
3.   Raqobat   omillari   (tarmoqdagi   firmalar   soni,   aynan   o’xshash   import   tovarlari,
raqobatchilar tovarlariga bo’lgan narxni bilish.
Asosiy narxni belgilash uslubi quyidagilardan iborat:
-narxlashtirish masalasi qo’yiladi,
-talabi   aniqlanadi,
-xarajatlari baholanadi,
-raqobatchilar tovari va narx tahlil qilinadi,
-narxni shakllantirish   uslubi tanlanadi,
-oxirgi natijaviy narx o’rnatiladi.
23 «O’rtacha   xarajatlar   plyus   foyda»   tamoyili   bo’yicha   narx   belgilash   tovarning
tannarxiga   muayyan   ustama   qo’yishdan   iborat   bo’lib,   narx   belgi lashning   eng   oddiy
usuli   hisoblanadi.   Ustama   narx   miqdori   tovar   turiga   qarab,   juda   keng   chegaralarda
tebranib   turadi.   SHuningdek,   tovarning   ishlab   chiqaruvchidan   pirovard   natijada
iste’molchiga   etib   borishga   qarab   oxirgi   narx   ulgurji   va   chakana   savdo   qo’yadigan
ustama narxlar yakunini ifodalaydi.
«Ko’zlangan   foyda   normasi»   olishni   ta’minlaydigan   narx   belgilash   usulini
qo’llaydigan   ishlab   chiqaruvchilar   oldindan   sarf   etilgan   kapital   uchun   muayyan
qaytim foiz olishga intmiladilar. Bu usul o’rtacha solishtirma xarajatlarni hisoblashga
asoslanadi.
Toshkent   shahrida   ishlab   chiqaradigan   sanoatda   yirik   sanoat   korxonalari
tomonidan ayrim turdagi mahsulotlarni ishlab chiqarish.
24 Narxni   chegaraviy   xarajatlar   bo’yicha   belgilash   usulini   qo’llash   bilan   firma
mahsulotning qo’shimcha hajmi birligini bu mahsulotni ishlab chiqarishning alohida
qiymatiga   sotadi,   bu   holda   xarajatlarning   faqat   bir   qismi   koplanadi,   foyda   amalga
oshmaydi. Narx belgilashning bu strategiya si agar firma ishni to’xtatish xavfi ostida
qolgan   va   foydalanadigan   ishchi   kuchini   saqlab   qolishni   xohlagan   sharoitlarda   naf
keltirishi mumkin.
Savdoda   do’konlarga   xaridorlarning   kelishini   ko’paytirish   uchun   sotuvchilar
ayrim   tovarlarni   to’liq   xarajatlaridan   pastroq   baholab,   «jalb   etuvchi»   narxlar
yaratadilar.   Xaridorlar   ko’payadi,   ular   arzon   narxdagi   tovarlar   bilan   birga   bunga
qo’shimcha ravishda narxi me’yorda bo’lgan tovarlarni ham xarid qiladilar.
Bozor  tez  o’zgarib boradi  va  shunga  ko’ra  har  bir  mahsulot  ham   o’z  yashash
davrini   ham   o’taydi.   Shu   vaqt   davomida   firmalar   doimo   narxlarga   o’zgartirishlar
kiritadi.
Yangi   mahsulotga   narx   belgilash   eng   jiddiy   bosqichlardan   biridir.   YAngi
mahsulotni ishlab chiqarish bilan bog’liq xarajatlar bozordagi talab darajasi, raqiblar
harakati hali etarli darajada ma’lum emas.
Narx   belgilashning   qiyinligi,   muayyan   darajada   mahsulotning   yangiligi
darajasiga ham bog’liq. Bu daraja esa uchga bo’linadi:
eng yangi mahsulot;
texnikaviy ilg’or mahsulot;
original bo’lmagan (yangi taqlidiy) va o’rinbosar mahsulotlar.
Bozor   talabi   hali   noma’lum,   shu   sababli   noyob   mahsulotga   narx   belgilashda
asosiy   masala   «Qaymog’ini   olish»   yoki   «Kirib   olish»   siyosatini   qabul   qilishdan
iboratdir.
Bunda   mutaxassislar   narxga   nisbatan   asosiy   iste’molchilarning   munosabati
darajasini  belgilaydilar, shuningdek, raqiblar bozorga qay darajada tezlik bilan kirib
kelishi   mumkinligini   o’rganadilar.   O’ziga   o’xshash   o’rinbosarlari   bo’lgan   yangi
25 mahsulot   taqlidiy   yoki   moslashtirilgan   mahsulot   tarzida   tasnif   etiladi.   Bunday
hollarda   narx   siyosati   ilgarigi   taktikasini   davom   ettiradi   va   narx   darajasi   muqobil
tovarlar o’rtasida mavjud bo’lgan sifat va miqdorga qarab o’zgaradi.
Mahsulotning bozorga kirib kelishi va o’sishi  bosqichidan to’yinish bosqichiga
harakati darajasiga qarab, narxlarni puxta boshqarish narx marketingni strategiyasini
amalga oshirishning kaliti hisoblanadi.
To’yinish bosqichida narxlarni ko’tarish odatda talabning ko’payishi emas, balki
ishlab   chiqarish   xarajatlarining   qiymatini   ortishi   oqibati dir.   SHu   sababli
mahsulotning   turiga   qarab   yo   erkin   narxlar   qo’yiladi   yoki   tovarlar   sotish   hajmini
ko’paytirish uchun narxlar pasaytiriladi.
Yo’qolib ketayotgan mahsulotlarga narx belgilash.
Narx   marketingida   keyingi   rejalarga   qarab   ikki   muqobil   narx   belgilash   yo’li
qo’llaniladi.   Ishlab   chiqarishni   qisqartirish   uchun   narxlarni   bosqichma-bosqich
pasaytirish strategiyasi jami g’amlamalar sotib tugatilgunga qadar amalga oshiriladi.
Unga   muqobil   holda   foydani   quvvatlash   yo’lida   qo’shimcha   xarajatlar,   xususan
mahsulot   sotishni   rag’batlantirish   xarajatlarini   qisqartiriladi,   narxlar   esa   ilgarigi
darajada saqlab qolinadi. Raqiblarning bozorni   tashlab chiqib ketishiga qarab, bozor
ta’minoti   manbalari   qisqaradi   va   aksariyat   bunday   vaziyatda   shu   mahsulotga   hali
muhtoj   bo’lgan  muayyan   bozor   segmenti   saqlanib   qoladi.   Bu   esa   mahsulot   yashash
davrining   so’nggi   bosqichi   davrida   bozorda   qolgan   firmaga   o’z   narxini   oshirish
imkonini yaratishi mumkin.
Savdo-sotiq   faoliyatida   marketing   mutaxassislari   uchun   narx   belgilashning
ikkita asosiy siyosati mavjud, bu «qaymog’ini olish» va «kirib olish» siyosatidir.
«Qaymog’ini   olish»   va   «Kirib   olish»   siyosatlari   narx   belgilashning   favqulodda
namoyon bo’lishi hisoblanadi. Uning birinchisi – qimmat narxlar, ikkinchisi – arzon
narxlar strategiyasidir.
26 «Qaymog’ini olish» siyosati avvalo, tovar narxi ishlab chiqarish narxidan ancha
yuqori   o’rnatib   asta-sekin   uni   tushirib   boradi.   «Qaymog’ini   olish»   siyosatidan
aksariyat bozorga yangi mahsulotni joriy etishda foydalaniladi. Bunda narx qandaydir
bir   yuqori   darajada   belgilanadi,   mahsulot   esa   segmentasiya   natijasida   asosiy   deb
e’tirof   etilgan   bozorda   sotiladi.   Bozorning   to’yinishidan   so’ng   iste’molchilarni   jalb
qilish   maqsadida   narx   pasaytiriladi.   SHunday   yo’l   bilan   to’liq   daromad   eng   ko’p
miqdorga etkaziladi SHu sababli yagona yo’l – tovar sotish bozorlarini kengaytirish,
yangi segmentlar izlashdir.
27 4. “ALOQAKOMPLEKT” MChJ RAQOBATLILIGINI OSHIRISH.
Raqobatbardoshlikni oshirish chora-tadbirlarini ishlab chiqish Aloqakomplekt MChJ.
"ALOQAkomplekt"   MChJ   shiddatli   raqobat,   ma'lumotlarning   ko'pligi   va
tashqi muhitda yuqori darajadagi noaniqlik sharoitida tez rivojlanayotgan kompaniya.
Faoliyat 1.Internet orqali tovarlarni reklama qilish
Hozirgi   vaqtda   kompaniyaning   savdo   bozoridagi   o'zgarishlarga   javob   berish
qobiliyati   juda   muhimdir.   So'nggi   yillarda   Rossiya   bozori   Internetdan   foydalangan
holda   tovarlarni   sotib   olish   kabi   xususiyatga   o'rgana   boshladi.   O'z   veb-saytingizga
ega  bo'lish   ko'plab  kompaniyalarga  o'z  mahsulot   va  xizmatlarini   Internetda  reklama
qilishni   osonlashtiradi.   Shuningdek,   yuqoridagi   tadqiqot   shuni   ko'rsatdiki,
Internetdagi reklama boshqa reklama turlari orasida eng samarali hisoblanadi.
Tarmoq   va   boshqa   ommaviy   axborot   vositalari   o'rtasidagi   asosiy   farq   ko'p
yo'nalishli   "ko'pdan   ko'p"   aloqa   modeli   bo'lib,   unda   har   bir   abonent   boshqa
abonentlar   bilan   bog'lanish   va   fikr-mulohazalarni   taqdim   etish   imkoniyatiga
ega.   Bundan tashqari, Internet muhitining o'ziga xos xususiyati foydalanuvchilarning
faol   rolida   (an'anaviy   ommaviy   axborot   vositalarida   ularning   roli   passiv)   namoyon
bo'ladi,   bu   turli   xil   qidiruv   va   navigatsiya   mexanizmlari   orqali   ma'lumot   qidirishni
nazorat qilish bilan bog'liq.
Shuni   ta'kidlash   kerakki,   Internet-reklamaning   o'ziga   xos   xususiyati   ikki
darajali   yondashuvdir.   Birinchi   daraja   -   bannerlar,   matnli   havolalar,   nashrlar   va
boshqa reklama vositalari  ko'rinishidagi  reklama.   Ikkinchi  daraja -  bu sayt  va uning
axborot   tarkibi.   Sayt   tovarni   to'g'ridan-to'g'ri   sotish   funktsiyalarini   bajarishi
mumkinligidan   tashqari,   u   foydalanuvchi   bilan   muloqot   qilish   vositalaridan   biri
bo'lib,   imidj   reklama   rolini   ham   o'ynaydi.   Internetdagi   deyarli   barcha   reklama
vositalari   tasvir   va   rag'batlantirish   funktsiyalaridan   tashqari,   foydalanuvchilarni
saytga   jalb   qilish   va   shunga   mos   ravishda   uni   Internetda   targ'ib   qilish   funktsiyasini
bajaradi.
28 Shu   sababli,   Internetda   reklamaning   yuqori   samaradorligi   tufayli
"ALOQAkomplekt"   MChJ   reklama   byudjetining   samarasiz   bandlarini   qisqartirish
orqali Internetni ilgari surish uchun reklama byudjetini kengaytirishi kerak.
Jadvalda     Internetda   taklif   qilingan   marketing   kommunikatsiya   vositalarini
taqdim etadi.
3-jadvalAloqakomplekt   MChJ   tomonidan   Internetda   foydalanish   uchun   taklif
qilingan savdoni rag'batlantirish vositalari
Sotishni
rag'batlantirish
manbalari Sotishni rag'batlantirish
1 2
Kompaniya   veb-
sayti Mebel   ishlab   chiqarish   bo'yicha   maqolalar   va
qiziqarli   materiallar,   shuningdek   mahsulotlarning
fotosuratlari nashr etilishi
 mijozlarni jalb qilish uchun reklama maqsadida kompaniya veb-sayti
 Banner, matn va multimedia reklama
 Internet-ommaviy   axborot   vositalarida,   ixtisoslashtirilgan   va   tematik   veb-saytlarda
materiallar va yangiliklarni chop etish:
 Saytni   kataloglarda   ro'yxatdan   o'tkazish   va   qidiruv   tizimlari   tomonidan   saytni
indekslash
 Saytni  mebel   ishlab  chiqarish  sohasidagi  mashhur   so'rovlarga  mos  keladigan  matnli
materiallar bilan to'ldirish
 Ixtisoslashgan resurslarda reklama
 groupon.uz,   kuponya.uz   saytlarida   tovarlar   va   xizmatlardan   foydalanish   uchun
kuponlar
29  Saytni   kataloglarda   ro'yxatdan   o'tkazish   va   qidiruv   tizimlari   tomonidan   saytni
indekslash
 Saytni  mebel   ishlab  chiqarish  sohasidagi  mashhur   so'rovlarga  mos  keladigan  matnli
materiallar bilan to'ldirish
 Ixtisoslashgan resurslarda reklama
Ta'kidlash   joizki,   kompaniyaning   Internetdagi   marketing   maqsadlariga
erishishda   eng   muhim   rollardan   biri   bu   qidiruv   tizimini   optimallashtirish   yoki   veb-
saytlarni ilgari surishdir va biz buni eng muhim Internet-marketing vositalaridan biri
deb bilishimiz bejiz emas. Veb-saytlarni qidiruv tizimini optimallashtirish jarayoniga
sinchkovlik bilan yondashish tufayli biz marketing faoliyatining samarasini maksimal
darajada   oshirishga   qodirmiz.   Qidiruv   tizimlarida   veb-saytlarni   ilgari   surish   aynan
asos   bo'lib,   usiz   tarmoqdagi   deyarli   har   qanday   resursning   normal   rivojlanishi
mumkin emas. Va shuning uchun u har doim har qanday marketing aralashmasining
ajralmas qismi bo'lib qoladi.
Internet-reklama,   qoida   tariqasida,   ikki   bosqichli   xususiyatga   ega.   Birinchi
bosqich   -   bu   reklama   beruvchi   tomonidan   nashriyotlar   bilan   joylashtirilgan   tashqi
reklama   -   reklama   vositasi.   Ushbu   reklama   turlari   bannerlar,   matn   bloklari,
hikoyalardir.   Bunday   reklama   odatda   reklama   beruvchining   veb-saytiga   to'g'ridan-
to'g'ri havolaga ega (ikkinchi bosqich).
Kupon  xizmatlariga  reklama   joylashtirish   orqali   onlayn-do'kon  o'zini   reklama
qiladi va brendni bozorda targ'ib qiladi. Shunga ko'ra, brend yanada mashhur bo'lib,
doimiy  mijozlarga  ega   bo'ladi.   Bundan   tashqari,   "og'zaki   so'z"   deb   ataladigan   narsa
ishlaydi.
Onlayn reklama kampaniyasining bir qismi sifatida kompaniya veb-sayti ikkita
asosiy funktsiyani bajaradi:
1) biznes karta veb-sayti sifatida korxona faoliyati to'g'risida ma'lumot berish;
30 2) tovarlar va xizmatlar onlayn-do'konini tashkil etish, ushbu xizmat orqali dastlabki
arizalarni   qabul   qilish   orqali   mijozlarni   jalb   qilish.   Bunday   xizmatning   asosiy
raqobatdosh ustunligi mijozning vaqtini tejashdir.
Korxona veb-sayti bir qator tarkibiy elementlardan iborat bo'lishi kerak:
- Bosh sahifa;
- sayt navigatsiya tizimi;
- kompaniya haqida ma'lumot;
- tovarlar va xizmatlar to'g'risidagi ma'lumotlar;
- chegirma siyosatining tavsifini o'z ichiga olgan narxlar ro'yxati;
- ma'lumot bo'limi (mebel ishlab chiqarish haqida umumiy ma'lumot, maqolalar);
- hamkorlar uchun bo'lim;
- onlayn buyurtma berish va qayta ishlash tizimi;
- kompaniya yangiliklari;
- mijozlar bilan muloqot qilish bo'limi (sharhlar yoki forum).
Onlayn   do'kon   xizmati   uzoq   vaqt   davomida   uchrashuvlarga   kelishga   va
loyihani   muhokama   qilishga   vaqtlari   bo'lmagan   kompaniyaning   potentsial   mijozlari
uchun   mo'ljallangan.   Siz   har   qanday   xizmatga   bir   necha   daqiqada   buyurtma
berishingiz   mumkin   va   bu   o'z   vaqtini   qadrlaydigan   mijozdan   talab   qilinadigan
narsadir.   Buyurtmani   joylashtirgandan   so'ng,   kompaniya   mutaxassisi   barcha
tafsilotlarni muhokama qilish uchun mijoz bilan bog'lanadi.
Ushbu tadbirni amalga oshirish uchun yangi shtat lavozimini - Internet xizmati
menejerini joriy etish kerak, uning vazifalariga quyidagilar kiradi:
-   saytda   olingan   buyurtmalarni   kuzatish   va   mijoz   bilan   birinchi   suhbatni   o'tkazish
(telefon, ICQ, elektron pochta orqali);
- buyurtmalar bo'yicha to'lov uchun schyot-fakturalarni berish;
- mijozlar bilan shartnomalar tuzish.
Faoliyat 2. Tugatish ishlari uchun yangi uskunalar sotib olish.
31 Raqobatbardoshlikni   oshirish   uchun   yangi   zamonaviy   uskunalarni   sotib   olish   taklif
etiladi:
4-jadvalUskunaning narxi
Uskunalar Uskunaning
narxi,   mln
so’mni. Uskunalar
soni, dona. Uskunani   sotib
olish   narxi,
mln so’mni.
ASSH-2500.
Shiva   va
aralashtirish
moslamasi 250 3 750
SO-150B.   Shilliq
birligi 55 2 110
SO-154A
Rasm birligi 125.3 3 376
Jami 430.3 8 1236
4-jadvalda keltirilgan ma'lumotlarga ko'ra, yangi asbob-uskunalarni sotib olish
qiymati 1236 ming ni tashkil qiladi, degan xulosaga kelishimiz mumkin.
Uskunani etkazib berish xarajatlari 109,2 ming ni tashkil qiladi. (2183,6 x 5%)
Uskunani sotib olish uchun umumiy xarajatlar:
1236 + 109,2 = 1345,2 ming.
Harakat   3.   Toshkent   viloyatida   savdo   bozorini   kengaytirish   uchun   mijozlar
uchun chegirmalar tizimini tashkil etish va Toshkent viloyati aholisi uchun tovarlarni
bepul etkazib berish taklif etiladi.
Jadvalda  Toshkent viloyati aholisi uchun chegirmalar tizimini taqdim etadi.
5-jadvalToshkent viloyati aholisi uchun chegirma tizimi
32 Chegirma turi Chegirma
miqdori Maxsus chegirma shartlari
1. Toshkent viloyati
aholisi   uchun
doimiy chegirma 10%   +   bepul
yetkazib
berish Toshkent   viloyatida   tovarlarni
sotib olish uchun arizada etkazib
berish manzilining mavjudligi
2.   To'liq   oldindan
to'lov   uchun
chegirma 3% To'liq   to'lov   uchun   buyurtma
qiymatining 3%
3.   To'liq   tugatish
uchun chegirma 5% To'liq tugatish 35 000 mingldan
ortiq   bo'lgan   tugatish
hisoblanadi.
Shu   bilan   birga,   bunday   chegirmalar   ham   sodiqlik   dasturi   sifatida   ishlaydi:
ushbu dastur quyidagi sxemaga asoslanadi: ma'lum miqdorda xizmatlarni sotib olish -
buyurtmadan bonus olish. Mijoz sof moddiy foyda oladi - tejalgan pul.
Onlayn   kupon   xizmatlarida   chegirma   hajmini   ham   ta'kidlash   kerak.   Shunday
qilib,   bir   turdagi   xizmat   va   mahsulot   uchun   bitta   buyurtma   uchun   buyurtma
miqdoridan   qat'i   nazar,   yangi   mijozlarni   jalb   qilish   uchun   bir   martalik   50   foizlik
chegirma joriy etish taklif etilmoqda.
Harakat 4. "Aloqakomplekt" MChJda har xil turdagi soliqlarni kamaytirish
Shubhali   qarzlar   uchun   zaxira   yaratish   orqali   "ALOQAkompplekt"   MChJda
daromad   solig'ini   kamaytirish   mumkin.   Undirilmagan   qarzlar   shubhali   qarzlarning
barcha   belgilariga   ega,   agar:   qarz   tovarlarni   sotish,   ishlarni   bajarish,   xizmatlar
ko'rsatish bilan bog'liq bo'lsa;  agar qarz shartnoma shartlarida to'lanmagan bo'lsa va
hech narsa bilan ta'minlanmagan bo'lsa (O’zbekiston Respublikasi Soliq kodeksining
266-moddasi 1-bandi).
"Aloqakomplekt"   MChJda   sug'urta   mukofotlarini   optimallashtirish   quyidagi
yo'llar bilan amalga oshirilishi kerak:
1.   Xodimlarning   4000   minglgacha   bo'lgan   bonuslari   moliyaviy   yordam   bilan
almashtirildi  va shu bilan kompaniyani  badallar  bo'yicha  tejaydi. 4000 mingl  ichida
33 har   qanday   moliyaviy   yordam   beri.   yiliga     PF   212-sonli   Qonun,   Qonunning   9-
moddasi 1-qismining 11-bandi asosida sug'urta mukofotlari to'lanmaydi.
2.   Ish   haqini   to'lash   kechiktirilgan   taqdirda   ish   beruvchi   xodimlarga
kompensatsiya   to'laydi.   Ya'ni,   xodimlar   o'z   daromadlarining   bir   qismini   ish   haqini
kechiktirish   uchun   pul   kompensatsiyasi   shaklida   oladilar.   Bunday   kompensatsiya
O’zbekiston Respublikasisi Mehnat kodeksida nazarda tutilgan va uning mazmunida
xodimning   o'z   mehnat   majburiyatlarini   bajarishi   bilan   bog'liq   kompensatsiya
to'lovlarini nazarda tutadi. Shu munosabat bilan u sug'urta mukofotlariga tortilmaydi.
Faoliyat 5. “Aloqakomplekt” MChJda ilg‘or texnologiyalarni o‘zlashtirish maqsadida
masofaviy texnologiyalardan foydalangan holda ishchilarning qurilish ko‘nikmalarini
oshirish.
Ishchilar   va   mutaxassislar   malakasini   oshirish   instituti   Rossiyaning   barcha
hududlarida   davlat   tomonidan   berilgan   malaka   oshirish   sertifikatini   berish   bilan
masofaviy   ta'limdan   foydalangan   holda   qurilish   ishchilari   uchun   malaka   oshirishni
amalga oshiradi.
Ushbu treningga quyidagi xodimlar yuboriladi:
6-jadval 2023 yilda malaka oshirish dasturi rejasi
Kasb-
hunar Dastur nomi O'qish
shakli Dastur
doirasi Odamlar
soni
Muhandis Dizayn   sohasida
tashkil   etish   va
boshqarish masofaviy 72 soat 1
Duradgor Umumiy   qurilish
va   pardozlash
ishlari masofaviy 72 soat 7
Rassom Umumiy   qurilish
va   pardozlash masofaviy 72 soat 7
34 ishlari
duradgor Umumiy   qurilish
va   pardozlash
ishlari masofaviy 72 soat 3
Jami 18
O'qitish shakli masofadan turib - ishdan to'xtamasdan qo'llaniladi.
Keling,   "Aloqakomplekt"   MChJ   sog'ish   ishchilarining   malakasini   oshirish
dasturlarini batafsil ko'rib chiqaylik.
"Umumiy qurilish va pardozlash ishlari" dasturi
Faoliyat turi:
Tugatish ishlari va umumiy qurilish ishlari.
Ushbu dasturning mazmuni:
- qurilish ishlari;
-tayyorgarlik ishlari;
- qazish ishlari;
-tosh ishlari;
Treningning davomiyligi 14 kun.
Ta'lim shakli: masofaviy ta'lim.
Dastur davomiyligi: 72 soat.
Dastur 2. “Dizayn sohasida tashkil etish va boshqarish”
"Bino va inshootlarni loyihalash" dasturi
Faoliyat turi:
Bino va inshootlarni loyihalash 1 va 2 javobgarlik darajasi.
Dastur tarkibi:
-texnik tartibga solish;
-loyiha hujjatlarini ishlab chiqish tartibi;
-bosh konstruktor funksiyalarini bajarish;
35 -loyiha hujjatlarini ishlab chiqish sifatini nazorat qilish;
-bino va inshootlarning texnik holatini tekshirishni tashkil etish va o'tkazish.
Trening davomiyligi: 14 kun.
Ta'lim shakli: masofaviy ta'lim.
Dastur davomiyligi: 72 soat.
Blokni yig'ish ramkaga o'rnatilgan tayyor panellardan foydalanishni o'z ichiga
oladi. Ushbu o'rnatish texnologiyasining inkor etilmaydigan afzalliklari: o'rnatishning
qisqa muddati, demontaj qilish qulayligi, tashish qulayligi. Metall konstruktsiyalarni
o'rnatish   vaqti   ko'plab   omillarga   bog'liq:   loyihaning   murakkabligi,   binolarning
maydoni, ob-havo va iqlim sharoitlari.
Ushbu tadbirning narxi 168mln so’mnini tashkil qiladi.
7-jadval 2023 yilda ushbu trening uchun xarajatlar
Kasb-hunar Odamlar soni Narxi, ming. / kishi. Dastur doirasi
Muhandis 1 15 000 15 000
Duradgor 7 9000 63 000
Rassom 7 9000 63 000
duradgor 3 9000 27 000
Jami 18 42 000 168 000
36 Xulosa
Korxonalarda   ishlab   chiqarish   jamiyat   miqyosida   ro’y   bergani   tufayli   uni
ijtimoiy   korxonalarda   ishlab   chiqarish   deb   ataydilar.   Ijtimoiy   korxonalarda   ishlab
chiqarish o’zining bir-birini taqozo qiluvchi ikki tomoni – ishlab chiqaruvchi kuchlar
va   korxonalarda   ishlab   chiqarish   munosabatlari   bilan   ifodalanadi.   Ularning   birligi
korxonalarda   ishlab   chiqarish   tashkil   etadi.   Ijtimoiy   korxonalarda   ishlab   chiqarish
jarayon   sifatida   rivojlanadi   va   takomillashib   boradi.   Korxonalarda   ishlab
chiqarish   jamiyatning taraqqiyotini, ijtimoiy tuzilishini, g’oyaviy qarashlarini, siyosiy
tashkilotlarini   belgilab   beradi.   Ijtimoiy   korxonalarda   ishlab   chiqarishning   harakteri,
tavsifi   asosida   jamiyat   ustqurmasi   tashkil   topadi.   Ijtimoiy   korxonalarda   ishlab
chiqarishning   harakteri   ish   kuchi   bilan   korxonalarda   ishlab   chiqarish   vositalarining
qo’shilish   harakteriga   qarab   belgilanadi.   Korxonalarda   ishlab   chiqarishning   ijtimoiy
shakllari   qanday   bo’lsa   ham,   xodimlar   va   korxonalarda   ishlab   chiqarish   vositalari
hamisha shu korxonalarda ishlab chiqarishning omillari bo’lib qolaveradi. Umuman,
korxonalarda ishlab chiqarish uchun ular qo’shilishi kerak. Ijtimoiy tuzumning ayrim
iqtisodiy   davrlari   ana   shu   qo’shilishning   alohida   xususiyatiga   va   qanday   usul   bilan
amalga   oshirilishiga   qarab   bir-biridan   farq   qiladi.Korxonalarda   ishlab   chiqarish
muayyan   korxonalarda   ishlab   chiqarish   usuliga   xos   ob’ektiv   iqtisodiy   qonunlarga
muvofiq taraqqiy etadi. 
Tez rivojlanayotgan raqobat sharoitida siz korxonangizning raqobatbardoshligini
tahlil   qilishingiz   kerak.   Bunday   tadqiqot   bizga   raqobatchi   firmalarning   qanday
afzalliklari   haqida   ma'lumot   olish   imkonini   beradi,   shuningdek,   mahsulot   yoki
xizmatlarda   iste'molchilarni   nima   jalb   qilishini   bilib   olamiz.   Tahlil,   shuningdek,
uning asosida  korxonamizning raqobatbardoshligini  pasaytirishga  yordam  beradigan
jihatlarni yaxshilashimiz uchun zarurdir.
37 Ushbu ishda tahlil qilish uchun asosiy faoliyati qurilish-ta'mirlash ishlarini olib
borishdan iborat "Aloqakomplekt" mas'uliyati cheklangan jamiyati tanlandi.
Yakuniy   malakaviy   ishning   maqsadi   "Aloqakomplekt"   MChJ   misolida
raqobatbardoshlikni   oshirish   chora-tadbirlarini   ishlab   chiqish   va   ularning   iqtisodiy
samaradorligini  asoslash  edi.  Ushbu  maqsadga  quyidagi   vazifalarni   hal   qilish  orqali
erishildi:
1.   Tahlil   va   baholashning,   korxonaning   raqobatbardoshligini   oshirishning
nazariy   va   uslubiy   jihatlari   o'rganildi,   bu   esa   hozirgi   vaqtda   ushbu   masalani   hal
qilishning umumiy qabul qilingan metodologiyasi yo'qligini ko'rsatdi. Va bu holatda,
asosiy printsipni eslab qolish va unga rioya qilish qoladi: kompaniyani keng qamrovli
diagnostikadan   o'tkazgandan   so'ng   va   uning   ishidagi   ba'zi   kamchiliklarga   e'tibor
qaratib,   o'zingizning   korxonangiz   sharoitlariga   eng   mos   keladigan   yondashuvni
tanlang,   va   bozorda   barqaror   mavqega   ega   bo'lish   uchun   mustahkam   poydevor
yaratish uchun uni umumiy boshqaruv tizimiga organik ravishda moslashtiring.
2. Texnik-iqtisodiy ko'rsatkichlar tahlili o'tkazildi, shundan biz 2022 yilda savdo
tushumi 2021 yilga nisbatan 31.15 ming dollarga oshganini aniqladik. O‘sish sur’ati
112  foizni   tashkil   etdi.   Bu   2012  yilda   foydaning   60.09  ming   dollarga   o'sishiga   olib
keldi, shuning uchun o'sish sur'ati 170% ni tashkil etdi .
38 Foydalanilgan adabiyotlar
1.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019   yil   16   sentyabrdagi   “Yengil
sanoatni   yanada   rivojlantirish   va   tayyor   mahsulotlar   ishlab   chiqarishni
rag‘batlantirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” PQ-4453 sonli Qarori. 
2. Uzbekiston Prezidentining 2019 yil 14 dekabr-dagi «Tukimachilik va tikuv-trikotaj
sanoatini jadal rivojlantirish chora-tadbirlari tug‘risida» gi PF-5285-son farmoni. 
3. Boltaboyev M.R. To‘qimachilik sanoatida marketing strategiyasi. Monografiya. –
T.: Fan, 2019. - 224 b. 
4. Grigoryev A. Marketing: yoki zarur qadamlar. // Korxonani boshqarish. – T.: 2019.
- №3. -21-22-betlar. 
5.   “O‘z   to‘qimachilik   sanoat”   uyushmasi   va   uning   tizimidagi   korxonalarning   2018-
2020   yillar   uchun   statistik   ma’lumotlari.   Shog`iyosov   T.   Komrleks   iqtisodiy   tahlil.
Darslik. –T.: Fan va texnolo–giya, 2018. – 280b. 
6.   YusupovS.Sh.   Kuchli   raqobat   sharoitida   to‘qimachilik   korxonalari   rivojlantirish
strategiyasining   asosiy   yo‘nalishlari:   Monografiya.   –   T.:   Fanvatexnologiya,   2018.   –
274 b.
39 Internet saytlari
1.http://www.press-service.uz   (O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   portali).
2.www.gov.uz (O‘zbeksiton Respublikasi hukumatining rasmiy sayti). 
3.www.gki.uz (O‘zbekiston Respublikasi Davlat mulk qo‘mitasi).
4.www.rmm.uz (―Respublika mulk markazi YoAJning sayti).
5.www.sion.uz (Ko‘chmas mulk agentligi)
6.www.wikipedia.ru (Ma‘lumotlar qidiruv portali)
40
Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha