Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 61.1KB
Покупки 3
Дата загрузки 16 Май 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Asadbek Mamarizayev

Дата регистрации 09 Апрель 2024

135 Продаж

"Sanoat korxonalarida tadbirkorlikni rivojlantirish yo’nalishlari" kurs ishi

Купить
Oʻ ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN
VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
ANDIJON MASHINASOZLIK  INSTITUTI 
«IQTISODIYOT» 
kafedrasi
«Sanoat iqtisodiyoti» fanidan 
KURS ISHI
Mavzu:  Sanoat korxonalarida tadbirkorlikni rivojlantirish
yo’nalishlari.
Bajardi: 
Talabasi: ___________________________________
Tekshirdi: __________________________________
Reyting bali _________________________________ 
Andijon – 2024
1 Mavzu: Sanoat korxonalarida tadbirkorlikni rivojlantirish
yo’nalishlari.
Reja:
Kirish
1. Tadbirkorlik faoliyatining iqtisodiy,   ijtimoiyva huquqiy asoslari.
2. Sanoat Korxonalarida tadbirkorlik muhiti va unga ta’sir etuvchi omillar.
3. Sanoat korxonalarda t adbirkorlik faoliyatini rivojlantirishning   maqsadiva vazifalari.
4. “Al-Aziz” OAJda yengil sanoat mahsulotlarini ilgari surish xususiyatlari .
Xulosa va takliflar
Foydalanilgan adabiyotlar va internet saytlar ro’yxati.
2 Kirish
Kurs   ishining   dolzarbligi .Bozor   iqtisodiyoti   asosida   rivojlangan   va
rivojlanayotgan mamlakatlarda kichik biznes va xususiy tadbirkorlik korxonalari bir
necha   asosiy   vazifalarni   bajarib   kelmoqda.   Yangi   ish   joylarini   tashkil   etib,
iqtisodiyotdagi   kerakli   tarkibiy   o‘zgarishlarining   ijtimoiy   xarajatlarini   tenglashtirib
kelmoqda. O’zbekistonda ham bozor iqtisodiyotining amal qilish jarayonida kichik
biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   rivojlantirish   va   bu   borada   xorijiy   davlatlar
tajribasini izchillik bilan o‘rganishimiz zarurligini ko‘rsatadi.
Kurs   ishining   maqsadi.   Bozor   munosabatlari   sharoitida   iqtisodiyotni
rivojlantirishning asosiy omillaridan biri tadbirkorlik faoliyatini rivojlantirishdir. 1
Kurs   ishining   vazifalari   quyidagilardan   iborat Ushbu   maqsadga   erishish
uchun quyidagi vazifalar belgilab olindi:
Tadbirkorlik har  qaysi  mamlakatda va uning ayrim  hududlaridagi  aniq demografik
va   iqtisodiy   holatlarni   hisobga   olgan   holda   rivojlanadi,   tadbirkorlik   yo‘nalishining
rivojlanishi esa aniq holatdagi mamlakatimiz iqtisodiyotning amaliy vazifalari bilan
bog‘liq bo‘ladi. 2
Kurs ishining predmeti .     Ushbu tadqiqotni amalga oshirishda kichik biznes
rivojining   nazariy-uslubiy   asoslari,   agrar   sohada   kichik   biznes   rivoji,   qishloq
xo‘jaligi   mahsulotlari   bozori   taraqqiyotidagi   roli,   unga   ta’sir   qiluvchi   omillarni
o‘rganish kabi yo‘nalishlarda ilmiy tadqiqot ishini olib borgan bir qator olimlarning
ishlari   nazariy   jihatdan   tahlil   qilindi.   Tadqiqot   metodologiyasi   sifatida   ilmiy
tadqiqotlarning   dialektika   nazariyasiga   tayangan   holda   analiz   va   sintez,   statistik
tahlil usullaridan foydalanildi..
Kurs ishining tuzilish va hajmi . Kurs ishi kirish, asosiy qism ya’ni 4 ta reja,
xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
1
https://kun.uz yangiliklari
2
 O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev 2019 yil 19 yanvarda 2020-yilning asosiy yakunlari va 2020-yilda O’zbekistonni 
ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirishning ustuvor yo’nalishlariga bag'ishlangan Vazirlar Mahkamasining majlisidagi ma’ruzasi-  https://president.uz/uz
3 1.Tadbirkorlik faoliyatining iqtisodiy,   ijtimoiyva huquqiy asoslari.
  Bozor   munosabatlari   sharoitida   iqtisodiyotni   rivojlantirishning   asosiy
omillaridan biri tadbirkorlik faoliyatini rivojlantirishdir.
Xo’sh,  «tadbirkor», «tadbirkorlik» tushunchalari  qanday  mazmunga ega va  nimani
anglatadi?
Bu tushunchalarni hozirgi ma’nosida birinchi bo’lib XVII asr oxiri va XVIII asr
boshlarida   ingliz   iqtisodchisi   Ri chard   Kantilon   qo’llagan   edi.   Uning   fikricha,
tadbirkor   tavakkalchilik   sharoitida   faoliyat   ko’rsatuvchi   kishidir.   Shu   boisdan   u   er
va   mehnat   omilini   iqtisodiy   farovonlikni   belgilab   beruvchi   boylik   manbai   deb
bilgan.
Keyinchalik,   XVIII   asrning   oxiri   va   XIX   asrning   boshida   mashhur   frantsuz
iqtisodchisi   J.B.Sey   (1767-1832)   «Siyosiy   iqtisod   risolasi»   kitobida   (1803y.)
tadbirkorlik   faoliyatini   ishlab   chiqarishning   uch   mumtoz   omillari   –   er,   kapital,
mehnatning yaxlitligi deb ta’riflagan edi.
U   Angliya   sanoatining   muvaffaqiyatini   «ingliz   tadbirkorlari   iste’dodi»
ta’minlaganligini   ta’kidlagan   edi.   J.B.Seyning   asosiy   tezisida   mahsulot   ishlab
chiqarishda   tadbirkorlar   asosiy   faoliyat   ko’rsatadi   deyiladi.   J.B.Sey ning   fikricha,
tadbirkor   olgan   daromad   uning   mehnati,   ish lab   chiqarishni   tashkil   etganligi,
mahsulotni   o’z   vaqtida   sotganligi   uchun   berilgan   mukofotdir.   Tadbirkor   tavakkal
qilib, biror-bir mahsulotni ishlab chiqarishni o’z bo’yniga oladi.
Qayd   etish   lozimki,   iqtisodiyot   fanining   asoschilari   tad birkorlar   shakliga   kam
e’tibor   berganlar.   Tadbirkorlar   faoliyati   ularning   ilmiy-tadqiqot   ishlarining   tahlil
ob’ekti   bo’lmagan.   Ingliz   iqtisodchi   olimlari   A.   Smit   (1723-1790)   va   D.Rikardo
(1772-1823)   iqtisodiyotni   o’z-o’zini   muvofiqlashtiruvchi   mexanizm   deb   qabul
qilganlar.   Ushbu   mexanizmda   ijodiy   tadbirkorlikka   o’rin   yo’q   edi.   «Xalqlar
boyliklarining   mohiyati   va   sabablarini   tadqiq   etish»   (1776y.)   kito bida   A.Smit
tadbirkor   ta’rifiga   e’tibor   bergan   edi.   A.Smit   fikricha,   tadbirkor   –   kapital   egasi.   U
4 muayyan tijorat g’oyasini amalga oshirib, daromad olish uchun tavakkalchilik bilan
ish   boshlaydi,   chunki   kapitalni   biror   bir   ishga   sarflash   doimo   tavakkalchilik   bilan
bog’liqdir.   Tadbirkorlikdan   olingan   daromad,   A.Smit   fikricha,   shaxsiy
tavakkalchilik   uchun   olingan   mukofot.   Tadbirkor   ishlab   chiqarishni   o’zi
rejalashtiradi,   tashkil   etadi,   ishlab   chiqarish   faoliyati   natijalariga   egalik   qiladi.   Bu
ishlar,   o’z   navbatida,   bozor   tizimi   bilan   bog’liq.   Shu   bois   A.Smit   bizlarni   bozor
tizimining   markaziy   mexanizmi   –   raqobat   mexanizmi   bilan   tanishtiradi.   O’z
manfaatini ko’zlab yurgan har bir kishi bozorda shu maqsad bilan yurgan kishilarga
duch   keladi.   Natijada,   bozordagi   har   bir   harakat   qiluvchi   sub’ekt   raqobatchi   taklif
qilgan   narxlarga   rozi   bo’ladi.   Bunday   raqobatda   o’xshash   tovarlarga   me’yordan
ortiq narx qo’ygan ishlab chiqaruvchi xaridorni yo’qotishi hech gap emas.
A.Smitning   qayd   qilishicha,   bozor   jamiyat   sotib   olishni   xohlagan   va   kerakli
miqdordagi  tovarlarni  ishlab chiqaradi. Shu bilan birga, A.Smit  bozorning qudratli
kuch ekanligini, u jamiyatni kerak bo’lgan tovarlar bilan doimo ta’minlashini va bu
tizim   o’z-o’zini   muvofiqlashtirishini   ko’rsatib   berdi.   A.Smit   raqobat   va   daromad
ishlariga   davlatning   aralashishiga   qarshi   edi.   Uning   fikricha,   o’z-o’ziga   qo’yib
berilgan bozor tizimi rivojlanadi va bunday tizimi bor xalqning boyligi ortaveradi.
XIX-XX   asrlar   chegaralarida   tadbirkorlik   institutining   ahamiyati   va   rolini
ko’pchilik   anglay   boshladi.   Frantsuz   iqtisodchisi   Andre   Marshall   (1907-1968   yy.)
birinchi   bo’lib   ishlab   chiqarishning   uchta   omiliga   (yer,   kapital,   mehnat)   to’rtinchi
omil   –   tashkillashtirish   omilini   qo’shdi.   Shu   vaqtdan   boshlab   tadbirkorlik
tushunchasi va shu sohada olib boriladigan ishlar ko’lami kengayib bormoqda.
Amerikalik   iqtisodchi   J.B.Klark   (1847-1938)   J.B.Seyning   «uchlik   formulasiga»
bir oz o’zgartirish kiritdi. Uning fikricha, ishlab chiqarishda doim to’rt omil ishtirok
etadi:
1) kapital;
2) ishlab chiqarish vositalari va er;
5 3)   tadbirkor faoliyati;
4) ishchining mehnati.
Har   bir   omil   ishlab   chiqarishdan   olinayotgan   o’ziga   xos   foydani   aks   ettiradi:
kapitaldan   kapitalist   qo’shimcha   foiz   oladi;   er   renta   beradi;   kapitalistning
ishbilarmonlik   faoliyati   daromad   keltiradi;   ishchining   mehnati   uni   maosh   bilan
ta’minlaydi.   Boshqacha   qilib,   J.B.Klark   so’zi   bilan   aytganda:   «Erkin   raqobat
mehnatga   mehnatdan   kelgan   narsani   beradi,   kapitalist-larga   kapital   yaratgan   narsa
tegadi,   tadbirkorlar   muvofiqlashtirish   faoliyati-dan   kelgan   narsani   oladi».
Tadbirkorlik faoliyatini u ana shunday tushungan.
Mashhur amerikalik iqtisodchi Yozef Shumpeter (1883-1950) o’zining «Iqtisodiy
rivojlanish   nazariyasi» 2
  kitobida,   tadbirkorni   novator   (yangilik   bunyod   qiluvchi
odam)   deb   ta’riflagan.   Olim   tadbirkorlik   faoliyatini   kapitalistik   iqtisodiyotning
rivojlanishida,   iqtisodiy   o’sishni   ta’minlashda   katta   rol   o’ynaydigan   yangiliklarni
joriy etishdan iborat, deb biladi: «Funktsiyasi yangi kombinatsiyalarni joriy etishdan
iborat bo’lgan xo’jalik sub’ektlarini biz tadbirkor deb ataymiz». Ushbu muammoga
iqtisodiyot   sohasida   Nobel   mukofotiga   sazovor   bo’lgan   (1974)   ingliz   iqtisodchisi
Fridrix Fon Xayn (1899-1984) boshqacha yondashgan. Uning fikricha, tadbirkorlik
faoliyat   bo’lmasdan,   balki   yangi   iqtisodiy   imkoniyatlarni   izlab   topish,   hatti-
harakatlarni ta’minlashdir.Olim tadbirkorlikni faoliyat emas, deb talqin etadi.
Intraprenerlikning   paydo   bo’lishi   ko’pgina   yirik   ishlab   chiqarish   tuzilmalari,
ularda   ishlab   chiqarishni   tashkil   qilishning   tadbirkorlik   shakliga   o’tishi   bilan
bog’liq,.   Tad birkorlik   ishi   ijod   erkinligining   mavjud   bo’lishini   ko’zda   tutganligi
sababli yaxlit ishlab chiqarish birikmalarining bo’linmalari harakat qilish erkinligini
oladilar,   bu   tad birkorlikning   asosida   yotuvchi   g’oyalarni   amalga   oshirish   uchun
zarur bo’lgan intrakapitalning mavjudligini nazarda tutadi.
Taniqli olimlarning olib borgan tadqiqotlari shuni ko’rsatadiki, tadbirkorning o’z
faoliyati   sohasida   olib   boradigan   ishlari   ko’p   qirralidir.   Bu   bozor   siyosatining
6 o’zgarishi bilan yoki korxonaning ichki va tashqi omillari ta’sirida aniqlanadi. Lekin
tadbirkorning   asosiy   maqsadi   manfaat   (foyda)   ko’rish   bilan   bir   qatorda,   bozorda
samarali   faoliyat   yuritishni   ta’minlaydigan   ishlarni   amalga   oshirishdir.   Buning
uchun   tadbirkorlikni   boshqarish   va   unga   ko’mak   beruvchi   zamonaviy   menejment
usullariga   asoslangan   mexanizmni   yaratish   va   undan   unumli   foydalanishni
ta’minlash   zarurdir.   Bozor   sharoitida   tadbirkorlikni   boshqarishda   uning   quyidagi
xususiyatlarini e’tiborga olish kerak:
 tadbirkor har doim bozordagi talab va taklifni e’tiborga olib ish ko’radi;
 tadbirkor   samaradorlikni   ta’minlovchi   sa’y-harakatlar   qilib,   ishlab   chiqarish
harajatlarini kamaytirish yo’llarini qidiradi;
 biznesning pirovard natijalariga javob beradigan shaxslar, oz biznesini  erkin shart-
sharoitlarda olib borishlariga etarli imkoniyatlar yaratishadi;
 kichik korxonaning pirovard natijalari, ya’ni uning oladigan foyda yoki zarari faqat
bozordagi oldi-sotdi jarayonida ma’lum bo’ladi;
 kichik   biznes   bilan   shug’ullanuvchi   tadbirkor   o’z   mablag’larini   harakatga   solib,
bozorda   qanday   xavf-xatarga   duch   kelishi   yoki   yakuniy   natija   qanday   bo’lishini
aniq bilmaydi.
Shunday   qilib,   tadbirkorlik   –   bu   iqtisodiy   faoliyatning   alohida   turi   bo’lib,
uning   zamirida   mustaqil   tashabbus,   javobgarlik,   tadbirkorlik   g’oyasiga   asoslangan,
foyda olishga yo’naltirilgan, maqsadga muvofiq faoliyatdir.
Tadbirkorlik   iqtisodiy   faollikning   alohida   turi   bo’lib,   uning   boshlang’ich
bosqichi,   odatda,   fikrlash   faoliyati   yoki   uning   natijasi   bilan   bog’langan   bo’ladi,
faqat u keyin moddiy shaklni oladi.
Tadbirkorlik   yangilik   kiritish,   tovar   ishlab   chiqarish   faoliyatini   o’zgartirish
yoki   korxonani   (shu   jumladan,   ki chik   korxonani)   tashkil   qilish   sohasida
ijodkorlikning   mavjudligi   bilan   ta’riflanadi.   Tadbirkorlik   faoliyatining   ijodkorlik
7 jihatlari   boshqaruvning   yangi   tizimda   ishlab   chiqarishni   tashkil   qilishning   yangi
usullari yoki yangi texnologiyalarini tadbiq etishda o’z ifodasini topadi.
Tadbirkorning   o’zi   tadbirkorlik   faoliyatining   asosiy   sub’ekti   bo’ladi.   Ammo
tadbirkor   yagona   sub’ekt   emas,   har   qanday   holda   u   ishlab   chiqarilgan   tovar   yoki
xizmatning   iste’molchisi   hamda   har   xil   vaziyatlarda   yordamchi   yoki   raqib   sifatida
bo’luvchi   davlat   bilan   o’zaro   hamkorlik   qilishga   majbur.   Iste’molchi   ham,   davlat,
ham,   yollanma   (ishchi)   xodim   ham   tadbirkorlik   faoliyati   sub’ektlari   qatoriga
kiradilar.
Tadbirkor   va   iste’molchining   o’zaro   munosabatlarida   tad birkor   faol   sub’ekt
kategoriyasiga   kiradi.   Iste’molchi   esa   bunda   passiv   rol   o’ynaydi.   Bu   o’zaro
munosabatlarni tahlil qilishda iste’molchi tadbirkorlik jarayonining indikatori rolini
bajaradi.   Tadbirkor   faoliyati   predmetini   tash kil   qiluvchi   barcha   narsa
iste’molchining  ijobiy  bahosiga   ega   bo’lgan   holdagina  amalga   oshirilishi   mumkin.
Bunda is te’molchi tomonidan tovarga baho beriladi va keyin u yoki bu tovarni harid
qilishga   tayyorligi   aniqlanadi.   Tadbirkor   o’z   faoliyatini   rejalashtirish   va   tashkil
qilishda iste’mol chining kayfiyati, istagi, manfaatlarini hisobga olishi kerak.
Korxona faoliyatini boshqarishda to’g’ri qaror qabul qilish tadbirkorning eng
muhim sifatlaridandir. Boshqacha qilib aytganda, bu tadbirkorning o’z faoliyati, o’z
biznesi  sohasida   javobgarlikni  o’z  zimmasiga   olishidir.  Xaqiqatdan   ham   tadbirkor,
qaror qabul qilib, uni amalga oshirishda nafaqat o’z sheriklari oldida, balki o’zining
kelajakdagi qarorining oqibati uchun javobgarlikni ham o’ziga oladi. 
8 2. Sanoat Korxonalarida tadbirkorlik muhiti va unga ta’sir etuvchi omillar.
               Har qanday tadbirkorlik ma’lum bir hududda: mamlakat, viloyat, shahar yoki
qishloq miqyosida olib boriladi. Tadbir korlik faoliyatini samarali olib borish uchun
ma’lum bir ishchi muhiti bo’lishi kerak.
Bunday   muhit   ayrim   hududlar   miqyosida   mujassamlanib,   o’zida
ishbilarmonlik funktsiyalarini amalga oshirishni mujassamlantirgan. Umumiy holda
tadbirkorlik   muhiti   asosan   quyidagi   to’rtta   omil:   huquqiy,   siyosiy,   ijtimoiy   va
iqtisodiy omillarning o’zaro bog’likligi natijasida amalga oshiriladi. Ular ijobiy yoki
rag’batlantirish ko’rinishida ham shakllanishi mumkin. Ushbu holda mamlakat yoki
mintaqadagi   mavjud   shart-sharoitlar   tadbirkorlik   faoliyatini   olib   bo rish   uchun   mos
bo’ladi.   Chunki,   bunday   muhit   tadbirkorga   amal ga   oshirayotgan   ishlarining
natijalari   qanday   bo’lishini   oldindan   ko’ra   bilishiga   keng   imkoniyat   tug’diradi.
Tadbirkorning  o’z  ishi   natijalarini  oldindan  ko’ra  bilishi   tavakkallik  tushunchasiga
teskari   holda   ifoda   etiladi.   Agar   tadbirkor   ma’ lum   bir   muhitda   tavakkalchilik
asosida   faoliyat   ko’rsatayotgan   bo’lsa,   u   holda   u   o’zgaruvchanlik,   barqarorsizlik,
tavakkalchilik bilan tavsiflanadi. Bunday muhit yuqorida keltirilgan ijobiy muhitga
to’g’ri kAl-Azizydi. Amalda ko’p hollarda tadbirkor lik muhitining ma’lum bir omili
tadbirkorning   ish   natijalariga   asosiy   ta’sir   ko’rsatadi,   deb   bo’lmaydi.   Chunki,
tadbirkorni ko’proq tadbirkorlik muhitini belgilovchi omil larning o’zaro bog’liqligi
qiziqtiradi.
Yuqorida   ta’kidlab   o’tilgan   omillardan   huquqiy   omillar   asosiy   omil   bo’lib
hisoblanadi, chunki tadbirkorlik faoliyatini olib borish uchun tadbirkorlik muhitida
amalga   oshirilishi   mumkin   bo’lgan   o’yinlar   qoidasini   ko’rsatib   beradi.   O’yinlar
qoidasi   tushunchasi   ruxsat   etilgan   va   amalga   oshirilayotgan   ish   (harakat)larni   o’z
ichiga oladi. Ruxsat etilgan ish (harakat)larga nisbatan o’yin qoidalari turli shaklda
namoyon bo’ladi. O’yin qoidalari nima qilish mumkin-u nima qilish mumkin emas
tamoyili   asosida   ishlab   chiqilishi   mumkin.   Bu   qoidalarda   tadbirkorlik   faoliyatini
9 olib   borish   yo’lidagi   barcha   chegara   yoki   cheklovlar   yaqqol   ko’rsatilib   berilishi
kerak. Umuman  olganda,  huquqiy  omil  –  tadbirkorlik faoliyatini  yuritish  yo’lidagi
barcha qonunlar (soliq, er, mehnat munosabatlari) va yo’riqnomalar majmui bo’lib,
tad birkorlik   faoliyatini   tartibga   soladi   hamda   tadbirkorning   iqtisodiy   jarayondagi
boshqa sub’ektlar bilan munosabatini mujassamlantiradi.
Huquqiy bazaning to’liq yoki bir me’yorda yuritilmasligi tadbirkorlik faolligi
darajasiga   katta   salbiy   ta’sir   ko’rsatishi   mumkin.   Hozirgi   kunda   O’zbekiston
Respublikasida   amaliyotda   tadbiq   qilinayotgan   iqtisodiy   islohotlarning   asosini
tashkil qilayotgan bir butun huquqiy baza mavjuddir.
Huquqiy   omilning   tavsifiga   «huquqiy   madaniyat»   tushunchasi   ham   kiradi.
Buning  ostida   millatning  qonunlarga  to’liq  rioya  qilishi,  ya’ni   insonlarning  ongida
qonunlar   talabini   bajarish   kerak   degan   tushunchaning   bo’lishi   tushuniladi.   Agar,
kerak   bo’lgan   barcha   qonunlar   qabul   qilinsa-yu,   lekin   ular   amalda   ishlamasa   yoki
tadbiq   qilinmasa,   bunday   jamiyatni   qonunlarga   bo’ysunuvchan   deb   bo’lmaydi   va
buni tadbir kor o’z faoliyatini yuritishda e’tiborga olishi shartdir.
Siyosiy   omil   tadbirkorlik   jarayonida   bo’layotgan   barcha   hodisalarga
davlatning   munosabatini   va   ularga   davlatning   ta’sirini   belgilab   beradi.   Davlatning
tadbirkor   faoliyatiga   qay   darajada   ta’sir   ko’rsatishi   yoki   aralashishi   kerakligi   ham
siyosiy omil tushunchasiga  kiradi. Bunday aralashish oldindan belgilanmagan yoki
belgilangan   bo’lishi   mumkin.   Umu man   olganda,   tad-birkorlik   faolligi   darajasiga
davlatning munosabati  rag’batlantirish yoki qo’shilishmaslik ko’rinishida namoyon
bo’ladi.
Har  bir  mamlakatda tadbirkorlikning rivojlanishiga undagi  siyosiy  tizimning
barqarorligi   katta   ta’sir   ko’rsatadi.   Agar   siyosiy   tizim   barqaror   bo’lmasa,
tadbirkorlar   kat ta   investitsiyalarni   jalb   qilmasdan   yuqori   darajadagi   foyda   olish
maqsadida   kichik   muddatga   mo’ljallangan   turli   xildagi   operatsiyalarni   amalga
oshirishga   harakat   qilishadi.   Siyo siy   ahvolning   barqarorligi   tadbirkorga   o’z
10 faoliyatini   strategik   jihatdan   loyihalashtirish,   ya’ni   uzoq   muddatga   mo’ljal langan
ishlarni amalga oshirish imkonini beradi.
Ijtimoiy   omil   boshqalarga   nisbatan   o’zining   tarkibi   jihatidan   anchagina
murakkab hisoblanadi. Shuning uchun ham uning tarkibi ko’pgina Al-Azizntlardan
tarkib   topadi.   Agar   tadbirkor   ularni   e’tiborga   olmasa,   kelgusida   salbiy   natijalarga
olib kelishi mumkin. 
Quyidagilar bu omilning asosiy Al-Azizntlari hisoblanadi:
 jamiyatda mafkuraning holati;
 milliy urf-odatlar;
 millatning madaniy va maishiy odatlari;
 atrofdagi kishilarning tadbirkor va tadbirkorlik faoliyatiga bo’lgan munosabati;
 davlatning tadbirkor va tadbirkorlik faoliyatiga bo’lgan munosabati.
Iqtisodiy   omil  bozordagi  raqobatni   va  narx-navo   holatini  o’zida  aks   ettiradi.
Narx-navo   tizimi,   o’z   navbatida,   narxlarning   darajasi,   ishlab   chiqarish   jarayoniga
tadbir kor tomonidan jalb qilinayotgan ishlab chiqarish omillari,   ishchi kuchi, kredit
stavkasi   miqdori   hamda   soliq   va   majburiy   to’lovlarni   o’z   ichiga   oladi.   Bunda
bozordagi raqobat shart-sharoitlari sifat va miqdoriy jihatdan tahlil qilib chiqiladi.
Tadbirkorlikni davlat tomonidan ma’lum bir shart-sharoitlar yaratilgandagina
amalga   oshirish   mumkindir.   Uning   tarkib   topishi   avvalambor   jamiyatdagi   ma’lum
bir   vaziyatning   vujudga   kelishi   bilan   bog’liq   bo’lib,   undagi   siyosiy   va   iqtisodiy
vaziyat   tadbirkorlik   faoliyatini   tarkib   toptirishga   yo’naltirilgan   bo’ladi.   Shuning
uchun   ham   O’zbekiston   Respublikasida   tadbirkorlikni   qo’llab-quvvatlash   bo’yicha
Prezidentimiz   SH.M.Mirziyoyev   tashabbusi   bilan   kerakli   qonunlar,   qarorlar,
farmonlar   va   shu   kabi   huquqiy-me’yoriy   hujjattlar   qabul   qilingan   bo’lib,   ular
hayotga tadbiq kelinmoqda. Shu bilan birga tadbirkorlik faoliyatini rag’batlantirish
maqsadida ikkita fond:  tadbirkorlikni rivojlantirish, kichik biznesni  rivojlantirishga
ko’maklashish fondlari tashkil etilgan.
11 Tadbirkorlik faoliyatining kelajagi tadbirkorlik muhiti bilan belgilanadi, u esa
jamiyatdagi   ijtimoiy-iqtisodiy   vaziyatni   aks   ettiradi.   Ijtimoiy-iqtisodiy   vaziyatga
iqtisodiy   mustaqillik,   tadbirkorlar   sinfi,   iqtisodiy   aloqalarda   bozorning   ustuvorligi,
tadbirkorlik   kapitalini   mujassamlantirish   sharoitining   mavjudligi   va   kerak   bo’lgan
resurslarni ishlatish kiradi.
Tadbirkorlikning   ijtimoiy   mustaqallik   darajasi   bozorda   vujudga   kelayotgan
mustaqil korxona va tashkilotlar soni bilan tavsiflanadi.
Tadbirkorlik   muhitini   shakllantirish   boshqariladigan   jarayondir.   Lekin
boshqarish   usullari   ma’muriy   yoki   direk tiv   ko’rinishida   bo’lishi   mumkin   emas.
Ularning   asosiy   tad birkorlik   faoliyati   sub’ektlariga   ta’sir   qiladigan   choralardan
emas,   balki   shunday   sub’ektlarning   tarkib   topishi   yo’lida   qulay   shart-sharoitlarni
yaratishdan iborat bo’lishi kerak.
Tadbirkorlik muhitini tarkib toptirish ko’p jihatli jarayon bo’lib, u o’z ichiga
quyidagi   tarkiblarni   qamrab   oladi:Hozirgi   sharoitlarda   tadbirkorlik   muhitini   tarkib
top tirish nafaqat  milliy, balki xalqaro muammolardan hisoblanadi. Mavjud bo’lgan
mamlakatlar-aro guruhlarda, masalan, Evropa Ittifoqi miqyosida yagona tadbirkorlik
muhiti   vu judga   kelmoqda.   Bu   degani   tadbirkorlik   faoliyatini   yuritish   Evropa
jamiyatiga kiruvchi barcha mamlakatlarda bir-biriga o’xshab ketmoqda.
Iqtisodiy   faollik   va   mustaqillikning   muhim   shakli   bo’lmish   tadbirkorlik
respublikamizda bandlikning aniq shaklini va yangi ish joylarini barpo etish yo’lida
eng   rivojlangan   davlatlar   tomonidan   qo’llab-quvvatlanib   kelinmoqda.
Tadbirkorlikning davlat tomonidan qo’llab-quvvatlanishi bir necha yillar mobaynida
maslahatlar berish, moliyaviy yordam ko’rsatish yoki soliqlar to’lashda tadbirkorlar
uchun ma’lum bir imtiyozlar berilishida aks etmoqda.
Tadbirkorlik   muhiti   mamlakatning   rivojlanishi   asosini   tashkil   qiladi   va
ishbilarmon   kishilarning   faoliyat   mazmunini   belgilab   beradi.   Turli   mamlakatlarda
tadbirkorlik muhiti  turlichadir. Rivojlangan mamlakat-larda bunday muhit o’zining
12 qulayligi   hamda   iqtisodiy   jarayonlarning   yuqori   darajada   unumli   tashkil   qilinishi
bilan ajralib turadi.
Iqtisodiy   jarayonlar   qanchalik   unumli   bo’lsa,   jamiyat   moddiy   va   ma’naviy
jihatdan   shunchalik   yuqori   darajada   bo’ladi.   Iqtisodiy   jarayonlarning   samarasi
amalda   faoliyat   ko’rsatayotgan   tadbirkorlarning   soni   va   sifati   hamda   shu   faoliyat
bilan   shug’ullanmoqchi   bo’lgan   kishilar   soni   bilan   belgilanadi.   Bu,   o’z   navbatida,
tadbirkorlik   ishiga   yangi   tadbirkorlarni   jalb   qilish,   iqtisodiyotni   erkinlashtirish   va
tad birkorlik   muhiti   darajalariga   bog’liqdir.   Oxirgisi   tadbir korlik   faoliyatiga
davlatning   aralashishi   darajasiga   bog’liq.   Davlat   shunday   shart-sharoitlar   yaratib
berishi   kerakki,   unda   tadbirkorlarning   va   tadbirkor   bo’lmoqchi   bo’lganlarning
qiziqishi,   xohishi   va   intilishlari   maksimal   darajada   o’z   ifodasini   topsin.   Jahon
tajribasi   ham   iqtisodiy   jihatdan   rivojlanishga   erishgan   mamlakatlarda   tadbirkorlik
uchun barcha qulayliklar yaratib berilganligini ko’rsatmoqda.
Biznesni   samarali   yuritish   unga   tashqi   muhitdan   aralashishni   yoqtirmaydi.
Biznesni yuritishda tashqaridan ozgina aralashuv bo’lsa, uning emirilishiga olib Al-
Aziz   ham   tad birkorlik   tarkiblarining   faoliyat   ko’rsatishiga   salbiy   ta’sir   ko’rsatadi.
Shuning   uchun   ham   davlat   iqtisodiyot   uchun   kerakli   bo’lgan   barcha   shart-
sharoitlarni   yaratishi   va   tadbirkorlar   uchun   ko’proq   erkinlik   berishi   kerak.   Shunga
asoslangan   holda   ish   olib   borayotgan   O’zbekiston   jahon   iqtisodiyotida   o’zining
munosib o’rnini topmoqda.
Shularni   nazarda   tutgan   holda,   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
SH.M.Mirziyoyev  shunday  deb  ta’kidlaydi:   «Erkin  tadbirkorlik  uchun  iqtisodiy  va
huquqiy   shart-sharoit   yaratish   zarur.   Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   keng
rivojlantirish uchun hamma yo’lni ochib berish kerak. Tadbirkorlik tuzilmalarining
moliya,   bank   va   boshqa   bozor   tuzilmalari   bilan   munosabatlarini   mustahkamlash,
eng   muhimi,   kredit   olish   yo’lida   mavjud   to’siqlarni   olib   tashlash   lozim.   Ularning
xom   ashyo   resurslaridan   foydalanishlariga   keng   yo’l   ochib   berish,   ular   ishlab
13 chiqarayotgan   mahsulot   mamlakatning   o’zida   ham,   uning   tashqarisida   ham
sotiladigan bozorni kafolatlovchi tizimni barpo etish darkor».
Yuqoridagilarni   hisobga   olib,   tadbirkorlik   muhitini   yaratish   bilan   bog’liq
bo’lgan omillar guruhlarga ajratilgan va shu asosda uning shakllanish va rivojlanish
mexanizmining tashkiliy-iqtisodiy modeli yaratilgan.
Tadbirkorlik   muhitiga   ta’sir   etuvchi   omillarni   quyidagi   guruhlarga   bo’lish
mumkin:
- aniq bir mahsulotga iste’molchilarning to’lov qobiliyati. Bunda bozordagi mavjud
hakiqiy talab bilan kutilayotgan talab farqlanadi.
Agar,   mahsulot   (tovar)   o’zining   xususiyatlari   bilan   avvalgilaridan   ajralib
tursa, unga bo’lgan talab marketing usullari bilan aniqlanadi:
-   tavakkalchilik   va   bozordagi   xatarlarni   o’z   zimmasiga   olib,   mulk   javobgarligi
asosida   ish   yurita   oladigan   tadbirkorlar.   Ular   o’z   mulki,   bilim   va   sarmoyasini
samarali   ishlata   oluvchi   yuqori   malakali   va   ma’lum   bozor   vaziyatlariga   moslasha
olish qobiliyatiga ega bo’lishlari kerak;
- sarmoyaga ega bo’lgan investorlar. Bunga jismoniy shaxslar yoki erkin sarmoyaga
ega   korxonalar,   tashkilotlar   hamda   tadbirkorlarning   o’zlari   ham   kiradi.   Ular   bir
qancha toifani tashkil qiladi: banklar, jamg’armalar, sug’urta kompaniyalari, davlat
tashkilotlari, chet el investorlari va boshqalar;
- tadbirkorlik faoliyatini bir me’yorda olib borish imkonini beruvchi infratuzilmalar.
Ular qatoriga moliya-kredit, audit, marketing,   konsalting, axborot, sug’urta va
shu kabi xizmatlar ko’rsatuvchi tashkilotlar kiradi;
-   qaror   qabul   qilish   tizimi.   Bu   tizim   tarkibiga   avvalo,   biznesning   ishonchliligi   va
samarali bo’lishini baholash imkonini beruvchi mezonlar, usullar to’plami kiradi.
Tadbir kor   bu   tizim   orqali   o’z   ishi   natijasini   tekshirish   imkoniga   ega   bulishi
kerak.
14 Shu   omillarning   tizimli   va   o’zaro   harakat   qonuniyatlari   tadbirkorlikni
faollashtiradi   va   u   xo’jalik   mexanizmi   orqali   amalga   oshiriladi.   Natijada,   ayrim
hudud   va   tarmoqlarda   yangi   korxonalar,   ishlab   chiqarish,   xizmat   ko’rsatish   va
boshqa   tadbirkorlik   ob’ektlari   vujudga   keladi.   Bunday   faoliyatlar   tadbirkorning
bilimi, sarmoyalar,   bozor talabi, davlat va boshqa tash-kilotlarning o’zaro manfaatli
harakati tufayli faollasha boradi va bozorga moslashadi.
Ishbilarmonlik   muhitini   tahlil   qilish   jarayonida   tad birkor   har   bir   millatning
an’analari,   urf-odatlari,   qanday   oziq-ovqatlarni   iste’mol   qilishi   va   qanday
buyumlarni   kiyishini   inobatga   olishi   maqsadga   muvofiqdir.   Bundan   tashqari
xalqning   to’lov   qobiliyatini   bilish   ham   katta   ahamiyat   kasb   etadi.   Ushbu   omil
iste’mol   tovarlari   ishlab   chiqarishni   tashkil   qilishda   katta   rol   o’ynaydi.   Tadbirkor
shu omilni har tomonlama tahlil qilishda o’z mamlakatidagi bozor vaziyatini hamda
ushbu   mahsulotni   kelajakda   eksport   qilish   mumkin   bo’lgan   qo’shni   mamlakatlar
bozorini ham ko’rib chiqishi kerak.
15 3.Tadbirkorlik faoliyatini   rivojlantirishning maqsadi
va vazifalari.
O’zbekistonda keng ko’lamli bozor o’zgarishlarini amatga oshirish jarayonida
mulkdor   shaxslar   doirasi   kengayib   bormoqda.   Mamlakatimiz   Prezidenti
SH.M.Mirziyoyev   ta’kidlaganidek,   «amalga   oshirilayotgan   islohotlarning   asosiy,
eng   katta   maqsadi,   ustuvor   yo’nalishi   O’zbekistonda   haqiqiy   mulkdorlar   sinfini
shakllantirishdan   iboratdir.   Bizning   qabul   qilgan   barcha   farmonu   qarorlarimiz,
qonunlarimiz,   hamma   ishimiz   ana   shu   maqsadga   qaratilgandir.   Bu   vazifalarni   hal
etmasdan   kutilgan   natijaga,   xayotimizda,   iqtisodiyotimizda   istalgan   o’zgarishlarga
erishib bo’lmaydi». Bozor islohotlarining hozirgi bosqichidagi g’oyat   muhim vazifa,
eng   avvalo,   ishlab   chiqarish   sohasidagi   davlat   korxonalarini   xususiylashtirish   va
ular   negizida   vujudga   kelayotgan   tadbirkorlik   tuzilmalarini   aniq   maqsad   bilan
qo’llab-quvvatlash orqali mulkdorlar sinfini shakllantirishdan iboratdir. Jamiyatimiz
uchun   yangi   bo’lgan   mana   shu   ijtimoiy   turni,   uning   faoliyat   sohalari   shakllarini
o’rganishni   nazariya   extiyojlarigina   emas,   balki   amaliy   zaruriyat   ham   shart   qilib
qo’ymoqda.   Bugungi   kunda   mamlakatimizda   ishlab   chiqarilayotgan   yalpi   ichki
mahsulotning   qariyb   76   foizi,   sanoat   mahsulotlarining   78   foizidan   ortig’i,   qishloq
xo’jaligi   va   chakana   savdo   aylanmasining   deyarli   barcha   mahsulotlari   nodavlat
sektori ulushiga to’g’ri kelmoqda.
O’rta   sinf   davlatning   asosi   va   jamiyatning   eng   barqaror   qismidir.   Bu   sinfni
vujudga   keltirish   vazifasini   hal   qilish,   turmush   darajasini   oshirish   va   har   bir
insonning tadbirkorlik imkoniyatlarini ochish muammosini hal qilib beradi.
Ushbu masalaning iqtisodiy jihati shundan iboratki, mulkdor-lar real, ularning
faoliyati   esa   samarali   bo’lishi   kerak.   Umuman   olganda,   korxonaning   barcha
ishlovchilarini   rasman   aktsiyadorlarga   aylantirish   uncha   qiyin   emas.   Lekin   ular
haqiqatda   boshqaruvda   qatnashmasalar,   dividendlar   ololmasalar   va   hatto,   o’z
aktsiyalarini   korxonadan   tashqariga   sota   olmasalar,   ularni   real   mulkdorlar   deb
16 bo’lmaydi.   Aholi   mana   shunday   vaziyatni   ko’rar   ekan,   bunday   korxonaning
aktsiyalarini   erkin   bozordan   ham   sotib   olmaydi,   chunki   korxona   bi lan   bevosita
bog’langan   odamlar   uning   ishiga   ta’sir   ko’rsata   olmasalar   va   qonunga   muvofiq
o’zlariga   tegishli   daromadni   ololmasalar,   bu   ish   tashqaridagi   mayda   investorlar
uchun   yanada   mushkul   kechadi.   Xulosa   aniq:   mulkdorlar   huquqlarini   amalga
oshirish va ularni himoya qilishning real mexanizmlari bo’lmog’i kerak. Busiz mulk
nomigagina mavjud bo’ladi. Bu mol-mulkning esa egasi bo’lmaydi. Bunday vaziyat
iqtisodiyot   uchun   ham   juda   xavflidir.   Chunki   bu   hozirgi   paytda   mol-mulkdan
amalda   foydalanib   turgan   yoki   xatto,   undan   foydalanish   imkoniyatiga   ega
kishilarning qonunsiz ravishda boyishi uchun keng imkoniyat yaratib beradi.
Xaqiqiy mulkdor o’z tabiatiga ko’ra oqilona ish olib borishi va o’ziga qarashli
mulkni   ko’paytirishga   harakat   qilishi   kerak.   Bordi-yu,   shunday   bo’lmasa,   demak,
mol-mulkni   tasarruf   qiluvchi   sub’ekt   yo   o’zini   mulkdor   deb   hisoblamaydi,   yoki
o’zining   huquqlarini   zarur   kafolatlarga   ega   emas   deb   hisoblaydi,   yoki   mol-mulk
yangi   egasiga   saqlash   va   ko’paytirish   tamoyillariga   mutlaqo   yordam   bermaydigan
shartlar  bilan  tekkan bo’ladi. Shu  sababli,  mulk huquqi   qonun bilan  himoyalangan
bo’libgina   qolmasdan,   u   jamiyatdagi   barcha   munosabatlar   tizimi   bilan   amalda
ta’minlangan   bo’lishi   kerak.   Faoliyati   o’ziga  qarashli   mulkni   kengaytirilgan   takror
ishlab   chiqarishga,   ishlab   chiqarishni   rivojlantirishga   va   ana   shu   asosda   yangi
moddiy   boyliklar   yaratishga   qaratilgan   shaxslarni   har   tomonlama   rag’batlantirish
zarur.
Ishlab   chiqarish   resurslaridan   daromad   olish   va   mulkni   ko’paytirish   uchun
foydalaniladi. Biron bir mol-mulkka ega shaxs mulkdordir.
Mulkdor   –   moddiy   va   intellektual   mulk   ob’ektlariga   ega   bo’lgan,   ularni
tasarruf   etish   va   ulardan   o’z   xohishiga   qaratib,   shu   jumladan   daromad   olish
maqsadida foydalanish huquqiga ega jismoniy shaxsdir
17 Ushbu   guruhlarning   shakllanishiga   qanday   omillar   ta’sir   etadi?   Birinchi
navbatda,   psixologik   xususiyatlar   ta’sir   ko’rsatadi.   Odamni   zo’rlab   mulkdorga
aylantirib bo’lmaydi. U bunga ruhan tayyor bo’lishi kerak. Bu esa juda qiyin narsa.
Chunki  odamlarga xaddan tashqari  uzoq vaqt  mobaynida xususiy mulkni va uning
sohiblarini   boshqalarga   qaraganda   tashabbuskorroq   va   tadbirkorroq   bo’lganligi
tufayli   moddiy   jihatdan   yaxshiroq   yashaganlarni   yomon   ko’rish   va   ularga
ishonmaslik   xissi   singdirib   kelindi.   Endi   esa   zamon   o’zgardi,   xususiy   mulkka
bo’lgan   munosabat   ham   o’zgarmoqda,   lekin   eski   tasavvurlar   hali   ham   mavjud.
Ko’pchilik   davlatning   g’amxo’rlik   qilishiga   umid   bog’lab   o’tirmasdan,   o’z
farovonligi   uchun   mas’uliyatni   o’z   zimmasiga   olishga   xali   tayyor   emas.   Ijtimoiy
passivlik mulkdorlar sinfini shakllantirish yo’lidagi jiddiy to’siqdir.
O’zbekistonda iqtisodiy islohotlar jarayonida mulkdor lar sinfini shakllantirish
uchun   bir   qator   ob’ektiv   shart   sharoitlar   yaratildi.   Buni   mulkni   davlat   tasarrufidan
chiqarish   va   xususiylashtirish   ko’rsatkich-laridan   bilib   olish   mumkin.   1992-2004
yillar mobaynida 60630 ta davlat korxonasiga qarashli mulkning shakli o’zgartirildi.
Bu jarayon mahalliy, engil, mebel, mashinasozlik va avtomobil sanoatida batamom
tugallandi. Qariyb 95 mingta kichik va 55 mingtadan ortiq xususiy korxona tashkil
etildi.   Davlatga   qarashli   uy-joy   batamom   xususiylashtirilib,   uning   natijasida   1,4
mln.   ga   yaqin   kvartira   o’z   egalarini   topdi.   3   mln.   oila   tomorqa   va   yordamchi
xo’jaliklarga   ega   bo’ldi.   Mulkni   davlat   tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirish
transport,   sog’liqni   saqlash   va   boshqa   ishlab   chiqarish   tarmoqlarida   ham   jadal
rivojlanmoqda.
Mulkdorlar   sinfini   shakllantirishning   asosiy   yo’llaridan   biri   –   bu
tadbirkorlikni, uning kichik biznes shakli  rivojini  ta’minlash katta ahamiyatga ega.
Aktsiyalashtirish   keng   aholi   ommasini   mulkka   egalik   qilishga   jalb   etishning   eng
samarali   vositasidir.   Biroq,   bu   jarayon   murakkab,   ko’p   qirrali   bo’lib,   u   bozor
18 iqtisodiyoti   sub’ektlarining   manfaatlariga   daxldordir.   Xozir   respublika
iqtisodiyotida ochiq turdagi aktsiyadorlik jamiyatlari juda keng yoyilgan.
Bu jamiyatlarning ustav sarmoyasini tashkil qilishda ishtirok etuvchi ulushlar
odatda, quyidagicha taqsimlanadi:
 davlat ulushi;
 mehnat jamoasi ulushi;
 xorijiy sherik ulushi;
 fond birjalari va qimmatli qog’ozlar bozorlarida,   shu jumladan, chet elda ham
erkin sotish uchun ajratilgan ulushi.
DavlatvamehnatjamoalarigaqarashliakiiyalarpaketlarihajminiDavlatmulkqo ’ mitas
ibelgilaydi .   Fuqarolar   yoki   yuridik   shaxslar   tomonidan   sotib   olingan   yoki   bepul
olingan har qanday aktsiyalar ularning mulkdorlari tomonidan qonun doirasida hech
bir  cheklovsiz  sotilishi  mumkin. Akiiyalarning qo’shimcha (ikkilamchi)  emissiyasi
va   ularni   joylashtirish   aktsiyadorlik   jamiyati   tomonidan   amaldagi   qonun-larga
muvofiq olib boriladi.
Korxonani   xususiylashtirishning   yana   bir   shakli   uni   tanlov   asosida   yoki
auktsionda   jismoniy   yoki   yuridik   shaxslarga   xususiy   mulk   qilib   sotishdan   iborat.
Bunda haridor sotib olingan ob’ektlarga nisbatan ma’lum talablarni bajaradi. Tanlov
shartlari   O’zbekiston   Respublikasi   mulkni   davlat   ta sarrufidan   chiqarish   va
xususiylashtirish sohasidagi tartiblariga muvofiq belgilanadi va u quyidagi majburiy
bandlarga ega bo’ladi:
 auktsiondaxususiylashtirilgandavlatkorxonalariningmulkdorlarigaaylangan
 jismoniyvayuridikshaxslargaushbukorxonalartasarrufidabo ’ lgan ,   sotibolin -
ganmol - mulktarkibigakirmagan ,   turarjoybo ’ lmagandav latgaqarashlibinolarni ,
inshootlarni ,   qurilishlarniijaragaolishhaqidauzoqmuddatli   (10   yilgacha )
shartnomalartuzishhuquqiberiladi .   Ijara   shartlarini   ilgari   tuzilgan   shartnomalarga
19 nisbatan   o’zgartirishga   (agar   shartnomaning   o’zida   boshqacha   tartib   belgi-langan
bo’lmasa) faqat taraflarning kelishuviga muvofiq yo’l qo’yiladi. Xususiylashtirilgan
savdo va xizmat ko’rsatish sohasi ob’ektlarining mulkdorlari shu korxonalar egallab
turgan er uchastkalarini mulk qilib sotib olish huquqiga egadirlar;
 korxonalar   va   tashkilotlarning,   shu   jumladan,   tugatilayotgan   va   tugatilgan
korxonalar   va   tashkilotlarning   mol-mulki   Respublika   ko’chmas   mulk   birjasi   va
uning   filiallarida   auktsion   savdoda   Davlat   mulk   qo’mitasi   tomonidan   tasdiqlangan
Nizomga muvofiq sotiladi;
 davlatga qarashli ishlab turgan korxona tashkilotlarning mol-mulki (aktivlari)
faqat Davlat mulk qo’mitasi ruxsati bilan va belgilangan tartibda sotiladi.
RespublikadamulknixususiylashtirishvaDavlattasarrufidan   chiqarishasta - sekin ,
biridanikkinchisigao ’ tiladiganuchbosqichdaamalgaoshiriladi .
MulkniDavlattasarrufidanchiqarishvaxususiylashtirishborasidaijarakorxonalari ,
kichik ,   xususiykorxona lar ,   aktsiyadorlikjamiyatlari ,   qo ’ shmakorxonalar ,
fermerxo ’ jaliklari ,   kooperativlarvadehqonxo ’ jaliklarikabitashkiliy -
huquqiyshakllaritashkiltopdi .
Erishilgan   natijalar   bilan   birga,   jiddiy   yondashish   va   tez   hal   etishni   talab
qiladigan bir qancha muammolar ham mavjud:
 birinchidan,   xususiylashtirishni   amalga   oshirishning   past   sur’at-lari   uning
samaradorligini kamaytirmoqda. Jahon amaliyoti islohotlar bir vaqtda va muntazam
amalga   oshirilganida   ijobiy   samara   berishini   ko’rsatmoqda.   Xususiylashtirish
sustlashsa,   odamlarning   mos   ravishda   fikr   yuritish   jarayoni   sekinlashadi,   iklisodiy
xulq-atvorning eski stereotiplari uzoqroq saqlanib turadi;
 ikkinchidan, bir tarmoq. (yoki soha)da xususiylashtirish   amalga oshirilib, u bilan
bog’liq   bo’lgan   boshqa   sohada   davlat   mulki   yoki   uning   monopoliyasi   saqlanib
qolishi   xususiylashtirilgan   korxonalarning   manfaat-larini   kamsitadi.   Bu   hol,   eng
20 avvalo,   turli   tarmoqlardagi   narxlarning   pariteti   buzilishida   namoyon   bo’ladi.
Masalan,   agrar   sektorda   nisbatan   tez   amalga   oshirilgan   mulkni   davlat   tasarrufidan
chiqarish   va   xususiylashtirish   qishloq   xo’jaligi   manfaatlariga   zarar   keltiradi.
Chunki,   qishloq   xo’jaligiga   texnika,   o’g’itlar,   elektr   energiyasi,   yoqilg’i   etkazib
beruvchi   korxonalar   ancha   kech   xususiylashtirildi   va   ular   monopolistlar   (yoki
oligopolistlar)   mavqeini   saqlab   qolib,   o’z   mahsulotlari   narxini   oshirdilar.   Buning
natijasida agrar sektor katta-katta iqtisodiy qiyinchiliklarga duch keldi;
 uchinchidan,   Jahon   banki   ma’lumotlariga   ko’ra,   O’zbekistonda   erkin-lashtirish
darajasi 2001 yilda 0,5 ni tashkil etdi;
 to’rtinchidan,   xususiylashtirishning   pulli   bo’lishi   xususiylashti-rilayotgan
ob’ektlar   bozoriga   munosib   baholanishini   taqozo   etadi.   Biroq   mol-mulkni
baholashning   ilmiy   usullari   va   islohotlarning   dastlabki   bosqichida   tegishli
mutaxassislarning bo’lmaganligi ko’pdan-ko’p tartibbuzarliklarni keltirib chiqaradi.
Buning   natijasida,   mulk   tadbirkorlik   faoliyati   bilan   shug’ullanishni   istagan   va
shug’ullana   oladigan   odamlar   qo’liga   emas,   balki   tasodifiy   odamlar   qo’liga   o’tib
qoladi.
21 4. “Al-Aziz” OAJda yengil sanoat mahsulotlarini ilgari surish xususiyatlari .
"Al-Aziz"   OAJ   mahsulotlarini   ilgari   surishning   tashkiliy-iqtisodiy
xususiyatlari   "Al-Aziz" OAJ 2013 yildan beri jamoa mulkchilik shaklida ishlagan
xodimlar  sof foyda hisobiga davlat mulkidagi  barcha ulushni  sotib oldilar  va 2016
yil   1   yanvardan   boshlab   korxona   "Al-Aziz"   ochiq   aktsiyadorlik   jamiyati   sifatida
faoliyat yuritadi.
Korxona ustaviga muvofiq, "Al-Aziz" OAJ faoliyatining asosiy yo'nalishlari:
- iste'mol tovarlari ishlab chiqarish;
- iste'mol tovarlarining ulgurji va chakana savdosi;
chet el valyutasiga ulgurji savdo;
korporativ savdoni tashkil etish.
Ishlab chiqarish hajmi yiliga 638-627 ming donani tashkil etsa, yiliga 288-340
ming   dona   eksport   qilinadi.   “ Al-A ziz"   OA Jda   ishlab   chiqarilgan
mahsulot larning t ark ibi, ming dona
Ism 2022 yil 2023 yil Burilish
mutlaq qarindosh,
%
1 2 3 4 5
1. Palto, kalta palto 457 383 - 74,0 - 16, 19
2. Kurtkalar 84 86 2.0 + 2.38
3. Kurtkalar 24 33 9.0 + 37.50
4. Shimlar 27 58 31.0 + 114,81
5. Liboslar 5 4 - 1,0 - 20.00
6. Yubkalar 28 48 20.0 + 71,43
7. Yomg'irli paltolar 8 2 - 6,0 - 75.00
8. Kostyumlar 0 0 0,0 0
9. Bluzkalar 3 10 7.0 + 233.33
22 10. Boshqalar 2 3 1.0 + 50.00
Assortiment bo'yicha jami 638 627 98.3 - 1,72
1-jadvaldan ko'rinib turibdiki, ishlab chiqarish hajmi umuman olganda 1,72%
ga   kamaydi,   bu   korxona   faoliyatidagi   ko'plab   salbiy   omillar   (aholining   to'lov
qobiliyatining   pastligi,   yuqori   bojxona   to'lovlari   va   boshqalar)   bilan   bog'liq.   Biroq
kurtka,   kurtka,   shim,   yubka,   bluzka   va   boshqa   mahsulotlar   ishlab   chiqarish
ko‘paydi.
Mahsulotlar   assortimenti   ancha  keng  va xilma-xildir   Al-Aziz"  OAJda   ishlab
chiqarilgan mahsulotlarning tarkibi, ming dona
Nomi   2018   yil   2019   yil   Mutlaq   nisbiy   og'ish,   %   123451.   Palto,   kalta   palto
457383   -   74,0   -   16,   192.   Kurtkalar   84862,0+   2,383.   Kurtkalar24339.0+   37.504.
Shimlar275831,0+ 114,815. Liboslar54 - 1,0 - 20,006. Yubkalar284820.0+ 71.437.
Yomg'irli   paltolar82   -   6,0   -   75,008.   Kostyumlar   000   009.   Bluzkalar3107.0+
233.3310. Boshqa231,0+ 50,00Jami assortiment 63862798,3 - 1,72 Bundan ko'rinib
turibdiki,   ishlab   chiqarish   hajmi   umuman   olganda   1,72%   ga   kamaydi,   bu   korxona
faoliyatidagi   ko'plab   salbiy   omillar   (aholining   to'lov   qobiliyatining   pastligi,   yuqori
bojxona to'lovlari va boshqalar) bilan bog'liq.
Biroq   kurtka,   kurtka,   shim,   yubka,   bluzka   va   boshqa   mahsulotlar   ishlab
chiqarish ko‘paydi.
Tikuvchilik   fabrikasi   2010-yilda   qurilganiga   qaramay,   ayni   paytda   u   eng
so‘nggi texnologiyalar bilan jihozlangan. Korxonaning zamonaviy asbob-uskunalar
bilan jihozlanishi moda talablariga javob beradigan yuqori sifatli mahsulotlar ishlab
chiqarish   imkonini   bermoqda.   Kompaniyada   yangi   zamonaviy   kiyim   modellarini
yaratuvchi dizaynerlar, modelyerlar va rassomlarning katta jamoasi ishlaydi.
Bugungi   kunda   "Al-Aziz"   OAJ   O’zbekiston   Respublikasi   va   Rossiya
Federatsiyasida   ayollar   kiyimlarini   ishlab   chiqaruvchi   etakchi   korxonalardan   biri
23 hisoblanadi. Fabrikaning an'anaviy faoliyati ayollar kiyimlarini ishlab chiqarish edi.
Korxona   so‘nggi   yillarda   erkaklar   paltolari   va   kalta   paltolar   ishlab   chiqarishni
o‘zlashtirib,   yozgi   assortimentni   yangi   turdagi   mahsulotlar   –   shortilar,   shimlar,
sarafanlar   bilan   diversifikatsiya   qildi.   Kiyim-kechak   ishlab   chiqarishda   yuqori
texnologiyali  uskunalardan  foydalaniladi, bu  esa  kuniga  3500 donagacha   mahsulot
ishlab   chiqarish   imkonini   beradi.   Yillik   ishlab   chiqarish   hajmi   mahsulotlarning
assortimenti   va   mehnat   zichligiga   qarab   650   -   700   ming   dona   tikuvchilik
buyumlarini tashkil etadi.
Har   yili   olib   borilayotgan   marketing   tadqiqotlari   va   ulgurji   yarmarkalar
natijalari asosida “Al-Aziz” OAJ o‘z mijozlariga mavsumiy kuz-qish va bahor-yozgi
mavsumiy   liboslar   kolleksiyalarini   taklif   etadi,   ularda   uch   yo‘nalishda   200-250   ta
model   mavjud:   mahsulotlarni   o‘z   ichiga   olgan   klassik   Al-Aziz   liniyasi.   katta
to'liqlik   guruhlari   uchun   "Your   Line"   yoshlar   kiyimlari   liniyasi   va   erkaklar   uchun
maxsus   kiyim   liniyasi   "Erkaklar   liniyasi",   shu   jumladan   paltolar,   qisqa   paltolar   va
kurtkalar.   "Al-Aziz"   klassik   kiyim   liniyasi   25-45   yoshli   ayollar   uchun   yaratilgan
bo'lib,   ular   o'z   uslublarini   iloji   boricha   uyg'unlashtirishga   harakat   qiladilar,
zamonaviy   hayot   ritmiga   dinamik   ravishda   mos   tushadilar   va   modaga   befarq
bo'lmaydilar.
AL-AZIZ   doimiy   ravishda   ishlab   chiqarishga   kiyim-kechaklarni
modellashtirish   va   loyihalash   sohasida   fan   va   texnologiyaning   eng   so'nggi
yutuqlarini   joriy  etadi. Zavodda  dizayn markazi   yaratildi,  uning mutaxassislari   har
yili   2   ta   mavsumiy   to'plamni   ishlab   chiqadilar,   ularning   har   biri   200   ga   yaqin
modellarni   o'z   ichiga   oladi   va   assortimentning   yillik   yangilanishi   80%   ga   etadi.
Korxonaning   dizayn   markazi   va   eksperimental   ustaxonasida   ASSYST
kompaniyasining   asbob-uskunalari   yordamida   dizaynni   ishlab   chiqish,
standartlashtirish va masshtabni rejalashtirish amalga oshiriladi.
24 Kompaniya   mijoz   materiallaridan   ham,   qisman   o'z   xomashyosidan   ham
kooperativ   asosda   ishlash   bo'yicha   katta   tajribaga   ega.   Mahsulotlarni   loyihalash
imkoniyati "Al-Aziz" OAJ dizayn markazi tomonidan taqdim etiladi.
Bugungi   kunda   "Al-Aziz"   OAJ   O’zbekiston   Respublikasidagi   eng   texnik
jihozlangan   engil   sanoat   korxonalaridan   biridir.   Yuqori   sifatli   mahsulotlar   ishlab
chiqarish   zavodda   doimiy   ravishda   yangilanib   turadigan   yuqori   unumli   texnologik
uskunalarda   amalga   oshiriladi.   Faqat   so'nggi   bir   necha   yil   ichida   "Kannegiesser"
tipidagi   yangi   transport   tizimi   o'rnatildi,   "Sussman",   "Test",   "Veit"   dazmollash   va
presslash   uskunalari   yangilandi.   2015   yilda   korxonaning   kesish   sexida
avtomatlashtirilgan kesish tizimi o‘rnatildi.
Ushbu  uskunaning  o'rnatilishi   Elemda  kesish  jarayonini  sifat  jihatidan  yangi
bosqichga ko'tardi, mehnat unumdorligini oshirdi va tikuvchilik buyumlarini ishlab
chiqarishning   ushbu   bosqichida   sarflanadigan   vaqtni   sezilarli   darajada   qisqartirdi.
2017   yildan   2021   yilgacha   Korxonada   Angliyaning   “TAYLOR   WOODROW”
kompaniyasi   ishtirokida   to‘liq   texnik   qayta   jihozlash   amalga   oshirilib,   butun
texnologik   jarayon   rekonstruksiya   qilindi.   O'sha   yillarda   ishlab   chiqarish
samaradorligi 25 foizga oshirildi.
Shunga   qaramay,   bugungi   kunda   ham   zamon   bilan   hamnafas   bo'lish   uchun
Al-Aziz   har   yili   texnologik   yangilash   uchun   o'z   mablag'idan   1   million   dollardan
ortiq mablag' sarflaydi. Mahsulotlarni ishlab chiqarish jarayonida korxona quyidagi
turdagi uskunalardan foydalanadi:
tayyorgarlik   tsexida   -   "SHELTON"   firmasining   rad   etish   va   o'lchash   dastgohlari,
"PAXAR"  kompaniyasining  maxsus   jihozlari,  shuningdek,  kesish  sexida   matolarni
polga   hisoblashning   kompyuterlashtirilgan   jarayoni   -   "Bullmer"   kompaniyasidan
stol   va   taxta   majmualarini   kesish.   ",   "INVESTRONIKA"   kompaniyasining
avtomatlashtirilgan   kesish   tizimi,   KANNEGIESSER   kompaniyasining   dublyaj
mashinasi, naqshli matolarni kesish uchun igna stoli
25 tikuvchilik   sexlarida   -   "PFAFF"   kompaniyasining   universal   uskunalari,
"RIMOLDI",   "STROBEL",   "   DÜRKOPP   ",   "AMF",   "YUKI",   "PEGASSUS"
firmalarining   maxsus   dastgohlari,   korxonalarning   nam   issiqlik   bilan   ishlov   berish
uskunalari. "Veyt", "Sussman", "Test", "Xoffman".
2017   yildan   boshlab   zavodda   texnologik   oqimlarni   ajratish   jarayoni   amalga
oshirilmoqda, bu esa kichikroq partiyalarda mahsulot ishlab chiqarish, shuningdek,
ishlab chiqarishni bir assortimentdan boshqasiga moslashuvchan tarzda qayta tashkil
etish   imkonini   beradi.   Bugungi   kunda   mahsulotning   ko'plab   partiyalari   300
donagacha tikilgan.
"Al-Aziz"   OAJ   mahsulotlarining   yuqori   darajasi   quyidagilar   tomonidan
qo'llab-quvvatlanadi:
mahsulotlarni   ishlab   chiqish   va   ishlab   chiqarishning   eng   zamonaviy
texnologiyalarini joriy etish;
ishlab chiqarish jarayonini ilmiy tashkil etish;
barcha darajadagi kadrlarni tayyorlash;
kiyimlarni loyihalash va tikish bo'yicha eng yaxshi jahon tajribasi haqida ma'lumot
olish va tahlil qilish.
Al-Aziz bilan hamkorlik qilish orqali siz quyidagilarni olasiz:
 moliyaviy barqaror kompaniya: investorlar va davlat oldidagi qarz nolga teng
 davlat mulki yo'q: aktsiyalarning 100% kompaniya xodimlariga tegishli
 Evropaning   markazida   joylashganligi,   etkazib   berish   vaqtini   va   narxini
minimal darajada kamaytirish imkonini beradi
 kuniga 3000 donagacha ishlab chiqarish
 tez va mukammal namuna yetkazib berish jarayoni
 arzon ishchi kuchi va xizmatlarning to'liq spektri
va har yili:
 model oralig'ining% yangilanishi
26  mavsumiy kolleksiyalar (har biri 150 tagacha)
 million dollar doimiy modernizatsiya qilish uchun sarflanadi
zamonaviy uskunalar:
"Assyst" kompyuter dizayn tizimi va sinov materiallari laboratoriyasi
Ishlab   chiqarish   liniyalari   uchun   uskunalar:   "Pfaff",   "Yuky",   "Kannegiesser",
"Sussman", "Durkopp", "AFD-incorporated", "Shelton", "Veit"
Korxonada sifat menejmenti tizimi STB ISO 9001 standartiga mos keladi.
Maqsadli bozorga chiqish turlari va usullari.
"Al-Aziz"   OAJ   o'z   mahsulotlarining   raqobatbardoshligini   oshirish   uchun
reklama   vositalari,   materiallar   va   tadbirlardan   foydalanadi.   Biroq   korxonada
reklama   xizmati   mavjud   emas,   moddiy   resurslar   yetishmasligi   sababli   reklama
agentliklari   va   boshqa   tashqi   tashkilotlar   bilan   aloqa   o‘rnatmaydi.   Korxonada
reklama bilan marketing bo'limi shug'ullanadi.
Reklama   bosma   ommaviy   axborot   vositalarida,   tele   va   radiokanallarda
joylashtiriladi.   Televidenieda   reklama   har   olti   oyda   bir   marta,   radiokanallarda   va
ommaviy   axborot   vositalarida   esa   ikki   oyda   bir   marta   yangilanadi.   Televidenieda
reklama   ikki   daqiqa,   radioda   bir   daqiqa,   ommaviy   axborot   vositalarida   esa   o'ttizta
bosma so'zda reklama beriladi.
Reklama   vositalari   sifatida   reklama   taxtalari,   transport   va   priys-listlardagi
reklamalar,   “Al-Aziz”   OAJ   firma   do‘konlari   yonidagi   manekenlar   va   korxona
tomonidan maxsus ishlab chiqilgan bukletlar ham qo‘llaniladi.
"Al-Aziz"   OAJ   Internetda   o'z   veb-saytiga   ega,   kompaniya   mahsulotlari   haqida
ma'lumotni "Yengil sanoat" ma'lumotnomalarida ham topish mumkin.
Shaxsiy   sotuvlar   "Al-Aziz"   OAJning   kompaniya   do'konlari   orqali   amalga
oshiriladi,   shuningdek,   mahsulotlarni   o'z   xodimlariga   ombordan   savdo
imtiyozlarisiz   sotish   mumkin.   Ammo   shaxsiy   savdo   korxonaga   katta   moddiy
27 xarajatlarni   talab   qilganligi   sababli,   maxsus   maqsadli   auditoriyani   izlash   yo'q   va
shaxsiy savdo faqat maxsus do'konlarda chakana savdo bilan cheklangan.
Umuman   olganda,   korxonada   reklama   sust   rivojlangan.   Kompaniyaning
barcha reklama vositalari diqqatni jalb qilmaydi. Korxonaning aloqa siyosati uchun
etarli mablag' yo'q. Reklama tadbirlarining samaradorligini oshirish uchun, birinchi
navbatda,   korxonada   ushbu   soha   mutaxassislari   bilan   reklama   xizmatini   yaratish
kerak.   Va   reklama   kampaniyasi   uchun   etarli   mablag'   ham   juda   muhimdir.   Busiz
korxona samarali faoliyat yurita olmaydi.
"Al-Aziz"   OAJ   ko'rgazma   va   savdolarda   ishtirok   etadi   va   kompaniya
do'konlarida   ko'rgazma   va   savdolar,   reklama   kampaniyalari,   o'yinlar,   lotereyalar
o'tkazadi   va   savdo   korxonalariga   yangi   modellarni   namoyish   etadi.   Tashqi   savdo
davriy   ravishda   amalga   oshiriladi,   buning   uchun   doimiy   ravishda   tashqi   savdo
guruhi tashkil etilgan.
Xaridorlarni "Al-Aziz" OAJ ishi bilan tanishtirish uchun:
Bayram chegirmalari Al-Aziz kompaniyasi sizni O’zbekiston ozod qilinganining 30
yilligi   bilan   tabriklaydi   va   bayram   chegirmalarini   beradi.   Faqatgina   20-iyulgacha
shahringizdagi   brend  do‘konlarda  butun Al-Aziz  uchun maxsus   narxlar.  Endi   15%
gacha   chegirmalar   bilan   siz   nafaqat   kompaniyaning   yozgi   kolleksiyasidagi
mahsulotlarni, balki  yangi   kuz-qish kolleksiyasi  modellarini ham  xarid qilishingiz
mumkin.
Mavsum   boshlanishidan   oldin   foydali   xaridlarni   amalga   oshirishga
shoshiling!   "Al-Aziz"   da   yangi   yozgi   kolleksiya   Al-Aziz   brendlari   tarmog‘i   va
shahringizdagi do‘konlarda sotuvga chiqdi.
Yozni   Al-Azizning   yangi   kiyimlarida   kutib   oling   -   zamonaviy   ko'ylaklar,
sarafanlar va faqat tabiiy matolardan tikilgan yozgi kostyumlar.
Har kuni sizga quyoshli teginish quvonchini bersin!
28 Ba'zida   hatto   oddiy   savollarga   javob   berish   juda   qiyin.   Ammo   qayerda   va
qanday qilib chiroyli, nafis, benuqson did va beqiyos uslub hissi bilan kiyinishingiz
mumkin bo'lgan bunday qiyin savolga javob hayratlanarli darajada oddiy: Al-Aziz .
Aynan   shu   so'z   vodiy   100.2FM   radiosida   Al-Aziz   korxonasining   korporativ   kuni
loyihasi   doirasida   o'tkazilgan   "   Al-Aziz   bilan   tanishing   "   viktorinasining   asosiy
so'ziga aylandi .
Bahor bayrami! Savdo natijalarini tahlil qilish jarayonida cheklangan talabga
ega bo'lgan va sotishdan qoniqarli foyda keltirmaydigan modellar aniqlanadi. Ushbu
modellarning   har   biri   uchun   mavjud   vaziyatning   sabablari   tahlil   qilinadi.   Ba'zida
ma'lum   bir   modelga   qoniqarli   talabni   keltirib   bo'lmaydi   yoki   ilgari   tan   olingan
model   pasayish   bosqichida   (u   ma'naviy   jihatdan   eskirgan,   bozorda   yangi   super
moda   materiallar   paydo   bo'lgan   va   iste'molchi   ulardan   tayyorlangan   modellarni
xohlaydi).   Masalan,   yoshlar   guruhi   uchun   uzun   paltolar   yomon   sotiladi.   Vaziyatni
tahlil   qilib,   kompaniya   rahbariyati   marketing   bo'limi   bilan   birgalikda   ayollar
yomg'irlariga e'tibor qaratdi, yoshlar uchun qisqartirilgan yomg'ir va kurtkalar ishlab
chiqdi.
2015   yil   yakunlari   bo yicha   tahlillar   natijasida   do konlar   faoliyatiniʻ ʻ
takomillashtirish,   uzoqda   savdo,   do konlarda   ko rgazma   va   savdolar,   lotereyalar,	
ʻ ʻ
aksiyalar   o tkazish,   narxlarni   pasaytirish,   har   bir   alohida   xaridor   bilan   ishlash,	
ʻ
doimiy faoliyat  yurituvchi  guruh tashkil  etish bo yicha takliflar  kiritildi. chiquvchi	
ʻ
savdo uchun.
Brendli do‘konlar faoliyat yuritish amaliyotida iste’molchilar talabini oshirish
va   brend   do‘konlar   faoliyatidan   olinadigan   foydani   oshirish   maqsadida   reklama
o‘yinlari, lotereyalar, “Eng yaxshi xaridor” tanlovi o‘tkaziladi.
Tovarlarni   maqsadli   bozorga   olib   chiqish   siyosatida   korxona   quyidagilarga
e'tibor qaratadi:
a) davriy reklama (sanoat nashrlariga e'tibor qaratgan holda);
29 b)   ixtisoslashtirilgan   ko'rgazmalarda   ishtirok   etish   (eng   istiqbolli   mintaqa   va
ishtirokchilarning vakilligi asosida ko'rgazmalarni tanlash mezonlari);
v) narx siyosatini shakllantirishda ishtirok etish (narxlar darajasi);
d) sotishni shakllantirish bo'yicha ishlarni kuchaytirish;
e) iste'molchilar bilan shaxsiy aloqalar (hududlarga tashrif buyurish, "teskari aloqa"
o'rnatish);
f) yangi turdagi mahsulotlarni ishlab chiqish bo'yicha takliflar tayyorlash;
g) mahsulotlarning raqobatbardoshligini oshirish bo'yicha tavsiyalar.
2018   yilda   kompaniya   assortimenti   yangi   mahsulot   -   cho'zilgan   charmdan
tikilgan yomg'ir bilan to'ldirildi va shuning uchun marketing bo'limi xodimlari yangi
reklama ishlab chiqdilar: "STRETCH LATHERdan tikilgan paltolar mavsum uchun
yangi.   Stretch   charm   -   elastik.   poliuretan   qoplamali   mato.   Bu   mato   2   qatlamdan
iborat  bo'lib,  foydalanishda   qulaylik  va  shamol  va   namlikdan  himoya  qiladi.  Mato
kam siqiladi va bardoshlidir".
Kompaniya xodimlari talabga ega modellarni aniqlash uchun doimiy ravishda
do'kon   merchandayzerlari   orasida   so'rovlar   o'tkazadilar.   So'nggi   so'rov   davomida
do'konlar quyidagi ma'lumotlarni taqdim etdi:
ayollar yomg'ir paltolari: savdo tashkilotlari M 40401, 40501, 40601, 40701, 4250,
40101 modellarini eng mashhurlari sifatida qayd etdilar; takliflar kiritildi - modelni
olib   tashlash   -   M   40301,   o'rta   yoshli   ayollar   uchun   yomg'ir   paltolarining   yangi
modellarini yakunlash;
ayollar   kurtkalari   izolyatsiyalanmagan:   eng   ko'p   yoqqan   modellar   M   40408,
M45308, 45508, 45808, 46508; takliflar kiritildi -
o'rta   yoshdagi   va   yoshlar   uchun   izolyatsiyalanmagan   kurtkalarning   yangi
modellarini yakunlash;
ayollar paltosi: sevimli modellar - M47004, 37704, 46804;
30 takliflar   berildi   -   modellarni   ishlab   chiqish   -   ayollar   ko'ylagi   "ko'rpali"   va   yoshlar
uchun model; M47004 modeli 108 o'lchamgacha ishlaydi;
ayollarning   izolyatsiyalangan   kurtkalari:   markali   model   40308;   takliflar   kiritildi   -
modaning zamonaviy yo'nalishini hisobga olgan holda yoshlar va o'rta yoshli ayollar
uchun yangi modellarni ishlab chiqish;
erkaklar   kurtkalari   izolyatsiyalanmagan:   M45409,   46609,   40208   modellari
belgilangan; yoshlar uchun yangi modellarni yakunlash bo'yicha takliflar berildi.
2   -   jadval -   18.06.20   0   8   holatiga   ko'ra   arzonlashtirilgan   narxlardagi   kiyim   -
kechaklar   ro'yxati   Xalqaro   keksalar   kuni   uchun
Assortiment nomi Model QQSsiz 
narxlar
Ayol ko'ylagi 10425 22250
Ayol ko'ylagi 10615 24250
Ayollar kostyumi 11018 32000
Ayollar ko'ylagi izolyatsiyalanmagan 13007 81000
Ayollar uchun charmdan izolyatsiyalangan 
ko'ylagi 60400 104800
Ayollar uchun charmdan izolyatsiyalangan 
ko'ylagi 614 00 112000
Ayollar uchun charmdan izolyatsiyalangan 
ko'ylagi 12010
0 117800
Ayollar ko'ylagi izolyatsiyalanmagan 21109 75000
Ayollar ko'ylagi izolyatsiyalanmagan 20509 86000
Ayollar uchun izolyatsiyalangan ko'ylagi 26104 165 000
Erkaklar kurtkasi 10413 58300
Erkaklar kurtkasi 10513 60020
Erkaklar kurtkasi 10613 41200
31 Ayollar paltosi 10901 68500
Ayollar paltosi 11201 54800
Ayollar paltosi 12901 54750
Erkaklar uchun izolyatsiyalangan kalta palto 20106 900000
2022 yilda kompaniya reklamani rivojlantirishga 207834dollar, 2023yilda esa
1-chorak uchun 83071 dollar sarfladi. 2023 yil oxiriga qadar reklama uchun 206729
dollar   sarflash   rejalashtirilgan   edi.   Shunday   qilib,   jami   2023   yilda   kompaniya
reklama   uchun  289  800dolllar  sarfladi,  bu  81966  dollarni   tashkil  etadi.  2022  yilga
nisbatan ko'proq.
32 Xulosa
Tadbirkorlik   deganda   yuridik   va   jismoniy   shaxslar   tomonidan   mahsulot
ishlab   chiqarish   (xizmatlar   ko’rsatish)   yo’li   bilan   tavakkal   qilib,   o’z   mulkiy
javobgarligi asosida amalga oshiriladigan tashabbuskorlik faoliyati tushuniladi.
Tadbirkorlikning   shakllanishi   va   rivojlanishi   uchun   iqtisodiy,   siyosiy,   ijtimoiy   va
huquqiy shart-sharoitlar yaratilgan bo’lishi lozim.
Tadbirkorlik ijtimoiy munosabatlar namoyon bo’lishining shakllaridan biri
sifatida   faqat   jamiyatning   salohiyatini   oshirishga   ko’maklashib   qolmay,   balki   har
qanday   insonning   qobiliyati   va   mahoratini   namoyon   qilish   uchun   qulay   zamin
yaratadi, milliy boyliklarning ko’paytirishga va jahon integratsiyalashuvi jarayonida
milliy   ruhni   saqlab   qolishga   yordam   beradi.   Shuning   uchun   tadbirkorlikni
rivojlantirishga va uning huquqiy bazasini mustahkamlashga davlat tomonidan katta
e’tibor   berilmoqda.   Lekin,   bu   holat   murakkabroq.   Monopolistik   raqobatga   ega
bozorda   aniq   axborotga   ega   bo lish   va   uni   qayta   ishlashning   o z   xarajatlariʻ ʻ
mavjuddir.
Monopol  bozorda  faqatgina  1  firma  mavjudligi   sababli   axborot  xarajatlari
past. Mukammal raqobatda juda ko p firmalar bo lsa-da, tovarlar bir xilligi sababli
ʻ ʻ
bu   holatda   ham   axborot   xarajatlari   nisbatan   past.   Ammo   monopolistik   bozorda
firmalar ko pligi va tovarlar bir-biridan farq qilishi sababli ratsional iste molchi juda	
ʻ ʼ
ko p   sonli   brendlarni   o rganishi   kerak.   Ko pgina   hollarda   eng   yaxshi   brendni	
ʻ ʻ ʻ
topishga ketgan xarajatlar ana shu eng yaxshi brenddan olingan foydaga qaraganda
ko proq   bo ladi.   Oqibatda   iste molchi   zarar   ko radi.   Iste molchilar   reklama   orqali
ʻ ʻ ʼ ʻ ʼ
nafaqat   reklama   qilinayotgan   brendni   baholash   uchun,   balki   boshqa   iste molchilar	
ʼ
e tibor bermagan boshqa shunday brendlar borligini aniqlashga urinishadi.	
ʼ
33 Foydalanilgan adabiyotlar
1. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. -T., 2023-y.
2. O’zbekiston Respublikasi “Aksiyadorlik jamiyatlari va aksiyadorlarning huquqlarini
himoya qilish to’g’risida”gi Qonuni.-T.:2.09.2019
3. O‘zbekiston   Respublikasining   «Korxonalar   to‘g‘risida»gi   Qonuni.-T.,   Qonunlar
to‘plami, Adolat, 2022-y.
4. O’zbekiston  Respublikasining  “Raqobat  to’g’risida”gi  qonuni, 06.01.2022. №319.-
T.: O’zbekiston, 2023-y.
5. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017-yil   14-martdagi   “Ishlab   chiqarishni
modernizatsiyalash,   texnik   va   texnologik   qayta   jihozlashga   oid   qo’shimcha   chora-
tadbirlar to’g’risida” gi №3860-sonli Farmoni.
6. “O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2022-2026-yillarda   O’zbekiston
Respublikasi   sanoatini   rivojlantirishning   ustuvor   yo’nalishlari   to’g’risida”gi   2021-
yil 15-dekabrdagi PQ-1442-sonli Qarori.
7. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Farmoni.   Iqtisodiyotning   real   sektori
korxonalarini   qo’llab-quvvatlash,   ularni   barqaror   ishlashini   ta’minlash   va   eksport
salohiyatini oshirish chora tadbirlari to’g’risida.  2008-yil 28-noyabr, PF4058-son.
8. Sh . M . Mirziyoyev   “Bosh  maqsadimiz  – keng ko’lamli  islohotlar  va modernizatsiya
yo’lini   qat’iyat   bilan   davom   ettirish”   nomli   mavzusidagi   ma’ruzasini   o’rganish
bo’yicha o’quv qo’llanma.  T.: “O’zbekiston” -2023. Abdukarimov B. A. va Korxona
iqtisodiyoti. T.: Fan. 2015. 255
9. Abdullaev A va boshqalar. Moliyaviy hisob. T.: Fan va texnologiya.2015. 180
10. Abdullaev Yo. va boshqalar. Iqtisodiy tahlil. T.: Mehnat. 2018. 430
11. Abdurahmonov Q. X. Mehnat iqtisodiyoti. T.: Mehnat. 2014.520
12. G.G‘ozibekov.   Investitsiyalarni   moliyalashtirish   masalalari.   T.:   ―Moliya‖
nashriyoti. 2020 yil.
13. Maxmudov E. X. Korxona iqtisodiyoti. T.: TDIU. 2018.
34 Internet saytlari
1.http://www.press-service.uz   (O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   portali).
2.www.gov.uz   (O‘zbeksiton   Respublikasi   hukumatining   rasmiy   sayti).
3.www.gki.uz (O‘zbekiston Respublikasi Davlat mulk qo‘mitasi).
4.www.rmm.uz (―Respublika mulk markazi YoAJning sayti).
5.www.sion.uz (Ko‘chmas mulk agentligi)
6.www.wikipedia.uz (Ma‘lumotlar qidiruv portali)
35
Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha