Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 76.7KB
Покупки 0
Дата загрузки 25 Май 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Asadbek Mamarizayev

Дата регистрации 09 Апрель 2024

135 Продаж

Sanoat korxonalarida vakolatlar, ularning taqsimoti va boshqarish samaradorligiga ta’siri

Купить
Oʻ ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN
VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
ANDIJ ON  MASHINASOZLIK INSTITUTI
« IQTISODIY OT»
k afedrasi
« Sanoat  iqt isodiy ot i»  fanidan
KURS ISHI
Mavzu:  Sanoat korxonalarida vakolatlar, ularning taqsimoti va
boshqarish samaradorligiga ta’siri
Bajardi: 
Talabasi: ___________________________________
Tek shirdi: __________________________________
Rey t ing bali _________________________________ 
1 Andijon – 2024
Mavzu: Sanoat korxonalarida vakolatlar, ularning taqsimoti va
boshqarish samaradorligiga ta’siri.
Reja:
Kirish
Asosiy qism
1. Sanoat   korxonalari   vakolatlari   taqsimoti   samaradorligini   oshirishning   nazariy
jihatlari.
2. Sanoat   korxonasining   samaradorligini   belgilovchi   intensifikatsiya   ko'rsatkichlari
tizimi.
3. Sanoatda Boshqaruv tahlili uchun asboblar to'plami ishlab chiqarish samaradorligini
baholash mexanizmi sifatida.
4. "Bravo" YoAJ QKda vazifalar, vakolatlar va majburiyatlarning taqsimlanishini tahlil
qilish .
Xulosa va takliflar.
Foydalanilgan adabiyotlar va internet saytlar ro’yxati.
2 Kirish
Kurs   ishining   dolzarbligi .Iqtisodiyotni   rivojlantirishning   zamonaviy
sharoitlari   sanoat   korxonalari   faoliyatining   barcha   sohalari   samaradorligini   oshirish,
yangi texnologiyalarni o'zlashtirish, xarajatlarni kamaytirish va bajarilgan ishlarning
sifatini   ta'minlash   uchun   zaxiralarni   izlashni   taqozo   etmoqda.   Shu   munosabat   bilan
korxonaning   ishbilarmonlik   faolligi   darajasiga   qo'yiladigan   talablar   ortib
bormoqda. Markazsizlashtirish   qarorlar   qabul   qilish   huquqini   quyi   operatsion   va
iqtisodiy   darajaga   -   iqtisodiy   mustaqillikka   ega   bo'lgan   ishlab   chiqarish
bo'linmalariga   o'tkazishni   anglatadi.   Boshqaruvning   markazlashmagan   shakli
kompaniya   ichida   to'liq   iqtisodiy   mustaqillikka   ega   bo'lgan   ishlab   chiqarish
bo'limlarini   yaratishni   o'z   ichiga   oladi,   ya'ni.   ishlab   chiqarish   sohasida   ham,   sotish
sohasida   ham   keng   vakolatlarga   ega   va   foyda   olish   uchun   javobgardir.
Kompaniyaning   yuqori   ma'muriyati   bo'limlarning   operatsion   faoliyatini   monitoring
qilish, ularning ishini muvofiqlashtirish va kompaniya faoliyatining samaradorligi va
rentabelligini   ta'minlash,   shuningdek,   uzoq   muddatli   rejalashtirishni   amalga
oshirishning   asosiy   yo'nalishlarini   belgilash   funktsiyalarini   saqlab   qoladi.   Odatda
ishlab   chiqarish   bo'limlari   ishlab   chiqarish   va   sotish   faoliyatini   tashkil   etish   uchun
to'liq   javobgarlikni   o'z   zimmalariga   oladilar.   Biroq,   ishlab   chiqarish   bo'limlarini
yaratish haqiqati kompaniyani markazsizlashtirish asosida boshqaradi degani emas.
Boshqaruvni   markazsizlashtirish   darajasi   filial   rahbarlariga   mustaqil   qarorlar
qabul   qilish   vakolatlari   yoki   huquqlarini   berish   darajasi   bilan   belgilanadi,   ya'ni
vakolatlarni topshirish  amalga oshiriladi .
Kurs   ishining   maqsadi. Bu   muammoni   xo'jalik   yuritish   nazariyasi   va
amaliyotini   rivojlantirishning   eng  muhim   yo'nalishlaridan  biri   bo'lgan  tadbirkorlikni
har   tomonlama   intensivlashtirish   orqali   hal   qilish   mumkin;   uni   amalga   oshirish
iqtisodiy   vaziyatni   o'z   vaqtida   o'zlashtirish   va   belgilangan   maqsadlarga   erishish
uchun boshqaruv ta'sirining yo'nalishi va hajmini aniqlash imkonini beradi.
3 Kurs   ishining   vazifalari   quyidagilardan   iborat:   S anoat   korxonalarini
boshqarishga intensifikatsiya ko'rsatkichlari tizimi sifatida bunday vositani joriy etish
ularni mavjud resursning har bir birligidan yanada samaraliroq foydalanishga, ishlab
chiqarishning asosan intensiv turi sharoitida ishlashi va rivojlanishiga, shuning uchun
raqobatbardoshligiga e'tiborni qaratadi.
Kurs   ishining   predmeti Hozirgi   vaqtda   mahalliy   sanoatda   tadbirkorlikni
rivojlantirish uchun yangi shart-sharoitlar paydo bo'ldi va aynan intensifikatsiyaning
ishlab   chiqarish   samaradorligiga   ta'siri   korxonalarning   barcha   mavjud   salohiyatini
ijtimoiy takror ishlab chiqarishga jalb qilishni va uni yanada samaraliroq qilish uchun
shart-sharoitlarni yaratishni ta'minlaydi. foydalanish.
Kurs ishining tuzilish va hajmi . Kurs ishi kirish, asosiy qism ya’ni 4 ta reja,
xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
4 Asosiy qism
1. Sanoat korxonalari vakolatlari taqsimoti samaradorligini oshirishning
nazariy jihatlari .
Samaradorligini   oshirish   bozor   sharoitida   faoliyat   yuritayotgan   har   qanday
xo‘jalik   yurituvchi   subyekt   boshqaruvining   asosiy   vazifasi   hisoblanadi.   Ushbu
muammoni   hal   qilish   bevosita   tashkilotni   rivojlantirish   bo'yicha   qabul   qilingan
strategik   rejalarning   bajarilishini   ta'minlash   bilan   bog'liq.   Shu   munosabat   bilan,
biznes   samaradorligini   boshqarish   maqsadlarida   ikkita   komponentning
kombinatsiyasi sifatida belgilanishi mumkin bo'lgan "biznes samaradorligi" atamasini
qo'llash   taklif   etiladi:   tijorat   samaradorligi   va   iqtisodiy   samaradorlik.   Birinchi
komponent   xo'jalik   yurituvchi   sub'ektning   rivojlanish   maqsadlariga   erishishdagi
boshqaruv   natijasini,   ikkinchisi   -   tadbirkorlik   sub'ektlarining   (ushbu   biznesga
investitsiya   kiritishdan   iqtisodiy   foyda   olishdan   manfaatdor   bo'lgan   shaxslar)
iqtisodiy manfaatlarining qanoatlantirilish darajasini tavsiflaydi.
Tijorat samaradorligi boshqaruv ob'ektlari bo'lgan faoliyatning joriy, moliyaviy
va   investitsiya   sohalarida   boshqaruv   qarorlarining   kutilayotgan   va   erishilgan
samaradorligi   nisbati   sifatida   ifodalanishi   mumkin.   Ko'rsatkichlar   deganda   biz
xo'jalik   yurituvchi   sub'ekt   muvaffaqiyatining   murakkab   tavsifini   tushunamiz,   uning
mazmuni turli natijalar va ushbu natijalarga mos keladigan xarajatlar nisbati.
Ushbu yondashuv tijorat samaradorligini baholash uchun quyidagi ko'rsatkichlar
tizimini taklif qilish imkonini beradi:
Hosildorlik   tovar   mahsuloti   hajmining   uning   ishlab   chiqarish   tannarxiga,   shu
jumladan ma'muriy xarajatlarga nisbati sifatida;
Sotishdan olingan foyda va sotish tannarxining nisbati sifatida joriy faoliyatning
rentabelligi (rentabelligi);
Daromadlilik   -   bu   turli   xil   faoliyat   turlari   va   umuman   korxona   uchun   pul
mablag'larining kirib kelishi va chiqishi nisbati.
5 Hosildorlik ishlab chiqarish faoliyatining yakuniy ko'rsatkichi bo'lib, u birlamchi
ko'rsatkichlar (omillar) yig'indisi sifatida shakllanadi:
Mahsulot   ishlab   chiqarish   (ishlarni   bajarish,   xizmatlar   ko'rsatish)   bo'yicha
rejalashtirilgan ko'rsatkichlarni bajarish darajasi;
Ishlab chiqarish resurslarini iste'mol qilish me'yorlariga rioya qilish;
Mahsulotlarning   (ishlarning,   xizmatlarning)   tegishli   sifatiga   qo'yiladigan
talablarga rioya qilish.
Hosildorlikni shartnoma narxlarida ishlab chiqarilgan tovar mahsulotining ushbu
mahsulot tannarxiga kiritilgan umumiy xarajatlarga nisbati sifatida hisoblash kerak.
Biz   Kpr   umumiy   ishlash   koeffitsientini   hisoblash   uchun   formulani   taklif
qilamiz:
Kpr   =   From   /   St   (15)   bu   erda   C   ^   t   -   shartnoma   narxlarida   tijorat
mahsulotlarining hajmi,
St - sotish xarajatlari bundan mustasno, sotiladigan mahsulotlarning qiymati.
Hosildorlikning   xususiy   ko'rsatkichlari   sifatida   biz   ko'rsatkichlardan   farqli
o'laroq,   moddiy   samaradorlik,   ish   haqi   va   amortizatsiya   qilingan   kapitalning
unumdorligi ko'rsatkichlaridan (koeffitsientlaridan) foydalanishni taklif qilamiz.
92   intensivlik   ko'rsatkichlari   bo'lgan   mehnat   unumdorligi   va   kapital
unumdorligi.
Joriy   faoliyatning   rentabelligini   baholash   uchun   rentabellik   ko'rsatkichlari
orasida yagona ko'rsatkichdan foydalanish mumkin - asosiy faoliyatning rentabelligi,
bu sotishdan olingan foydaning sotishning umumiy qiymatiga nisbati; rentabellikning
boshqa   ko'rsatkichlari   -   turli   xil   resurslardan   foydalanish   intensivligining
xususiyatlari va korxonaning moliyaviy holatini baholash.
Joriy   faoliyat   samaradorligining   ko'rsatkichi   sifatida   rentabellik   korxonaning
moliyaviy   farovonligi   va   tadbirkorlik   faoliyati   samaradorligini   ta'minlovchi   asosiy
6 bozor   ko'rsatkichidir.   Biz   Kpt   rentabellik   koeffitsientidan   joriy   faoliyatning
rentabelligi o'lchovi sifatida foydalanish mumkinligiga ishonamiz.
Joriy   faoliyat   samaradorligini   baholash   uchun   rentabellik   tushunchasi   bilan   bir
qatorda   rentabellik   tushunchasini   qo'llash   kerak.   Joriy   faoliyat   rentabellik
koeffitsienti Kdt yordamida tanlangan iqtisodiy strategiya sharoitida joriy faoliyatdan
olingan   daromadlar   va   xarajatlar   nisbatining   berilgan   darajasini   nazorat   qilish
mumkin. U joriy faoliyatdan kelib tushgan pul mablag'lari va chiqimlarining nisbati
sifatida   belgilanishi   kerak.   Joriy   faoliyatda   boshqaruv   ob'ektlari   unumdorlik
(hosildorlik), rentabellik va rentabellik bo'lganligi sababli ularning ishlab chiqarish va
iqtisodiy   sohadagi   tadbirkorlik   faolligi   ko'rsatkichlari   bilan   bog'liqligini   baholash
kerak.
Hosildorlikning   o'sishi   ishlab   chiqarish   sohasida   ishbilarmonlik   faolligining
o'sishining   tabiiy   natijasidir,   chunki   boshqa   barcha   narsalar   teng   bo'lganda,   u
mahsulot   birligiga   xarajatlarning   kamayishini   ta'minlaydi.   Ya'ni,   soatlik   mehnat
unumdorligining o'sishi mehnat unumdorligiga (ish haqiga) ijobiy ta'sir ko'rsatadi. 
Moddiy   samaradorlikka   omillarning   ta'sirini   baholash   uchun,   bizning
fikrimizcha,   ichki   va   tashqi   omillar   ta'sirining   kombinatsiyasi   bo'lgan   ishlab
chiqarishda   materiallardan   foydalanishning   oqilonaligini   tekshirish   kerak.
Ratsionallik   ishlab   chiqarishda   materiallarni   tejash   choralari,   shuningdek,   moddiy
resurslardan foydalanishning bozor sharoitlari orqali ta'minlanadi. Bu mahsulot ishlab
chiqarish (ishlarni bajarish, xizmatlar ko'rsatish)  uchun materiallarning assortimenti,
miqdori   va   sifatiga   nisbatan   xaridorlar   va   xaridorlarning   talablari   kabi   ekologik
omillarga tegishli. Bizning fikrimizcha, menejment tomonidan ushbu omillarga ta'sir
qilish   darajasi   kichik.   Binobarin,   moddiy   samaradorlikni   oshirishga   qaratilgan   sa'y-
harakatlar, birinchi navbatda, ishlab chiqarish jarayonida resurslarning ayrim turlarini
tejash bo'yicha chora-tadbirlarni amalga oshirishga qaratilishi mumkin.
7 Korxonaning rentabelligi va rentabelligi, o'z navbatida, tashkilotning rentabelligi
va   moliyaviy   farovonligi   kabi   muvaffaqiyatning   xususiyatlariga   bog'liq.   Foyda
ko'rsatkichlari   birinchi   navbatda   turli   rentabellik   ko'rsatkichlarini   hisoblash   uchun
asos   bo'lganligi   sababli,   tijorat   ko'rsatkichlarini   tahlil   qilish   va   monitoring   qilish
uchun ko'rsatkichlar sifatida rentabellik ko'rsatkichlaridan foydalanish kerak.
Hosildorlikni   boshqarish,   bizning   fikrimizcha,   strategik   va   operativ
rejalashtirishni   amalga   oshirish   va   unumdorlikni   oshiradigan   chora-tadbirlarning
amalga   oshirilishini   doimiy   nazorat   qilish,   shuningdek,   ushbu   chora-tadbirlarning
ta'sirini   o'lchash   va   baholashni   ta'minlaydigan   tarzda   tashkil   etilishi   kerak.   Ya'ni,
bizning   fikrimizcha,   quyidagilarni   amalga   oshirish   kerak:   mehnat   predmeti   bo'lgan
materiallarning   assortimenti   va   sifati   bo'yicha   xaridorlar   (buyurtmachilar)   oldidagi
shartnoma majburiyatlarining bajarilishini monitoring qilish, shuningdek, normalarga
rioya etilishini nazorat qilish. ishlab chiqarishda materiallar sarfi;
Mavjud   texnologik   asbob-uskunalar   parkidan   foydalanishni   miqdori,   quvvati,
smenasi, unumdorligi bo'yicha nazorat qilish;
Innovatsion va investitsiya rejasining bajarilishini monitoring qilish;
Xodimlarni   malakasini   oshirish   va   moddiy   rag'batlantirish   tizimlarini   ishlab
chiqish.
Iqtisodiy   faoliyatni   tavsiflovchi   rentabellik   va   rentabellik   koeffitsientlarining
hisob-kitoblari   tarmoqqa   xos   emas,   chunki   ular   shakllanishi   fuqarolik   qonunchiligi
normalari   bilan   bog'liq   bo'lgan   ko'rsatkichlarga   asoslanadi.   Ushbu   koeffitsientlarni
bitta   algoritm   yordamida   hisoblash   kerak.   Bunday   holda,   turli   xil   xo'jalik
shartnomalari normalarini to'g'ri qo'llashda muammolar paydo bo'lishi mumkin, ular
mahsulotga   egalik   huquqini   o'tkazish   va   sotishdan   tushgan   tushumni   shakllantirish
momentini   va   natijada   sotishdan   olingan   foydani   hisoblashda   ishtirok   etadilar.
rentabellik koeffitsienti. Savdo turlarining xilma-xilligi savdo shartnomalari, agentlik
8 va komissiya asosida olingan daromadlar tezligiga ta'sir qiladi, vaqt o'tishi bilan mulk
huquqini etkazib beruvchidan xaridorga o'tkazish jarayonini uzaytiradi.
Shunday   qilib,   iqtisodiyotning   turli   tarmoqlaridagi   sanoat   korxonalarining   pul
oqimlari va foydalari turli qoidalar bo'yicha shakllanadi, bu rentabellik va rentabellik
ko'rsatkichlarining qiymatlariga ta'sir qiladi. Bizning fikrimizcha, bunday sharoitlarda
ushbu   sub'ektlarning   faoliyati   va   samaradorligiga   boshqaruv   ta'siri   mahsulot
sotishdan   tushgan   mablag'larning   bir   xilligi   va   to'liqligini   ta'minlash   choralarini   o'z
ichiga olishi kerak.
Bu   erda   rentabellik   bo'yicha   samaradorlik   mezonlari   asosiy   faoliyatning
rentabelligining rejalashtirilgan ko'rsatkichlari bo'lishi mumkin, ular bo'lishi mumkin.
95   har   bir   buyurtma   uchun   uni   tayyorlash   va   korxonada   ishlab   chiqarishga
kirishdan  oldin  hisoblash.  Daromadlilik nuqtai   nazaridan samaradorlik  mezoni   joriy
faoliyat uchun va umuman tashkilot uchun naqd pul oqimi miqdorining chiqib ketish
miqdoridan   oshib   ketishini   tavsiflovchi   hisoblangan   koeffitsient   bo'lishi   mumkin,
uning   qiymati   qabul   qilingan   biznesni   rivojlantirish   strategiyasiga   bog'liq
( tajovuzkorlik darajasi).
E'tibor   bering,   yuqoridagi   ilmiy   matnlar   ma'lumot   uchun   joylashtirilgan   va
dissertatsiyalarning   asl   matnlarini   (OCR)   tanib   olish   yo'li   bilan   olingan.   Shu
munosabat   bilan,   ular   tan   olish   algoritmlarining   nomukammalligi   bilan   bog'liq
xatolarni   o'z   ichiga   olishi   mumkin.   Biz   taqdim   etayotgan   dissertatsiyalar   va
tezislarning PDF-fayllarida bunday xatolar yo'q.
9 2. Sanoat korxonasining samaradorligini belgilovchi intensifikatsiya
ko'rsatkichlari tizimi .
Boshqarishning   hozirgi   bosqichida   iqtisodiy   siyosatning   asosi   shy   o   ishlab
chiqarishining barcha bo’g’inlari ishining samaradorligi va sifatini oshirishdan iborat.
Bozor   munosabatlarining   rivojlanishi   barcha   mulk   shaklidagi   korxonalarning   ishlab
chiqarish-xo‘jalik faoliyati samaradorligini ta’minlash bo‘yicha boshqaruv qarorlarini
ishlab   chiqishda   mas’uliyati   va   mustaqilligini   oshiradi.   Ushbu   qarorlarning
samaradorligi nafaqat bir-biri bilan, balki ishlab chiqarishning yakuniy natijalari bilan
ham turli darajadagi o’zaro ta’sirda bo’lgan turli xil omillarga bog’liq.
Bozor   iqtisodiyoti   va   boshqaruvning   yangi   shakllari   shy   o   korxonasining
iqtisodiy   samaradorligi   nazariyasi,   metodologiyasi   va   usullarini   yanada
takomillashtirish,   ishlab   chiqarish   samaradorligini   shakllantirishning   sababiy
mexanizmini,   uning   mezonlari   va   baholarini   ochib   berish   uchun   bir   qator   muhim
muammolarni qo’ymoqda. Hozirgi bosqichda iqtisodiy samaradorlikni shakllantirish
qonuniyatlarini   o’lchash   va   tahlil   qilish   tamoyillari   tizimli   yondashuv   nuqtai
nazaridan ko’rib chiqilishi  kerak. Shu bilan birga, iqtisodiy ko’rsatkichlarni  statistik
modellashtirishning   amaliy   jihatlarini   qo’llashda   ushbu   qonuniyatlarni   tahlil
qilishning sifat va miqdoriy usullari eng yaxshi birlashtiriladi.
Hozirgi   vaqtda   amaliyot   bozor   munosabatlari   sharoitida   ishlab   chiqarish   va
xo’jalik   faoliyati   samaradorligini   oshirishning   alohida   ilmiy-nazariy   va   amaliy
muammolarini   o’rganishning   o’ziga   xos   xususiyatlari   bilan   bog’liq   masalalarning
butun   majmuasini   ishlab   chiqishni   talab   qilmoqda.   Korxona   iqtisodiyoti   sohasidagi
tadqiqotlarni   mintaqaviy   jihatlarga   yo’naltirishni   zarur   deb   hisoblagan
mutaxassislarning nuqtai nazari e’tiborga loyiqdir.
Ushbu   mavzuning   dolzarbligi   hozirgi   vaqtda   bir   qator   etakchi   rus
iqtisodchilarining   ishlari   bilan   tasdiqlangan,   ular   korxonaning   ishlab   chiqarish   va
xo’jalik   faoliyatining   yuqori   samaradorligini,   birinchi   navbatda,   samarali   texnik-
10 iqtisodiy   asoslash   tizimini   qo’yadilar.   Moddiy   oqimlarning   harakatini
optimallashtirish,   moliyaviy,   moddiy   va   mehnat   resurslarining   yo’qotilishini
kamaytirish,   keraksiz   va   samarasiz   xodimlar   sonini   kamaytirishga   imkon   beradi   va
natijada   korxonaga   rentabellik   va   samaradorlikni   oshirish   uchun   zarur   harakatni
beradi,   shuningdek,   imkon   beradi.   Ishlab   chiqarish,   iqtisodiy,   moliyaviy   va
investitsiya faoliyatining barcha jabhalarida tezkor boshqaruv qarorlarini qabul qilish.
Muayyan   xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt   uchun   ushbu   muammolarni   hal   qilishning
dolzarbligi   ham   so’zsizdir,   chunki   ishlab   chiqarish   va   xo’jalik   faoliyati
samaradorligini oshirish xo’jalik yurituvchi sub’ektga sifatni yaxshilash va eng kam
xarajat   evaziga   shy   o   manfaatlari   uchun   maksimal   natijalarga   erishish   nuqtai
nazaridan   qo’shimcha   raqobatdosh   ustunliklarni   beradi.   ,   shuningdek,   yuqori   sifatli
va   to’liq   iste’molchiga   o’z   mahsulotining   barcha   assortimentini   minimal   xarajatlar
bilan va maqbul muddatlarda yakuniy darajaga etkazishga erishish. Bundan tashqari,
korxonaning   rentabelligi   korxona   boshqaruvining   barcha   bo’limlari   ishini
optimallashtirish orqali ham, ishlab chiqarish jarayonining tuzilishiga muvofiq shy -
moddiy zaxiralarni taqsimlashni yanada moslashuvchan boshqarish orqali ortadi.
Kurs   ishining   maqsadi   nazariy   qoidalarni   o’rganish   va   ishlab   chiqarish   va
iqtisodiy   faoliyat   samaradorligini   oshirishning   uslubiy   yondashuvlarini   ishlab
chiqishdan iborat.
Har   qanday   shy   o   korxonasi   faoliyatining   maqsadi   ma’lum   hajm   va   sifatdagi
ma’lum   mahsulotlarni   (ishlarni   bajarish,   xizmatlarni   ko’rsatish)   ma’lum   muddatda
chiqarishdir.   Ammo   ishlab   chiqarish   ko’lamini   belgilashda   nafaqat   ma’lum   bir
mahsulotga   bo’lgan   milliy   iqtisodiy   va   individual   ehtiyojlardan,   balki   uning
samaradorligining maksimal  darajasiga erishishni  ham hisobga olish kerak. Shuning
uchun   shy   o   korxonasi   ishining   sifati,   birinchi   navbatda,   ishlab   chiqarilayotgan
mahsulotning iqtisodiy samaradorligini aniqlash orqali baholanishi kerak.
11 Yuqori   ishlab   chiqarish   samaradorligi   tizimli   kengaytirilgan   takror   ishlab
chiqarish uchun zarur va hal qiluvchi shartdir.
Ishlab   chiqarish   samaradorligi   bozor   iqtisodiyotining   asosiy   kategoriyalaridan
biri bo‘lib, u butun ishlab chiqarishni va har bir korxonani alohida rivojlantirishning
pirovard maqsadiga erishish bilan bevosita bog‘liqdir.
Iqtisodiy   nazariya   samaradorlik   kategoriyasini   ishlab   chiqarish   jarayoni,   ishlab
chiqarish   tizimi   yoki   boshqaruvning   muayyan   shaklining   samaradorligi   sifatida
belgilaydi.   Eng   umumiy   shaklda   ishlab   chiqarishning   iqtisodiy   samaradorligi   ikki
miqdorning   miqdoriy   nisbati   –   iqtisodiy   faoliyat   natijalari   va   sarflangan   xarajatlar
(har   qanday   nisbatda).   Tarixan,   mulkchilik   shaklidan   qat’i   nazar,   barcha   ishlab
chiqarish   usullari   uchun   ishlab   chiqaruvchi   xarajatlar   va   uning   faoliyati   natijalari
o’rtasidagi munosabatlardan manfaatdor.
Samaradorlik (hosildorlik) =    
Ishlab chiqarish samaradorligi, uning samaradorligini aniqlashda eng muhim shy
ova   sifatida,   bir   ma’noda   talqin   qilinmasligi   kerak.   Quyidagilarni   ajratib   ko’rsatish
kerak:
Ishlab chiqarish jarayonining yakuniy natijasi;
Iqtisodiyotning   asosiy   avtonom   bo’g’ini   sifatida   korxona   yoki   boshqa
integratsiya tuzilmasi faoliyatining yakuniy milliy iqtisodiy natijasi.
Birinchisi   ishlab   chiqarish   jarayonining   moddiylashtirilgan   natijasini   aks
ettiradi,   bu   mahsulot   ishlab   chiqarish   hajmi   bilan   jismoniy   va   qiymat   ko’rinishida
o’lchanadi;
Ikkinchisiga   ishlab   chiqarilgan   mahsulot   miqdorigina   emas,   balki   ularning
iste’mol   qiymati   ham   kiradi.   Ishlab   chiqarish   jarayonining   (korxonaning   ishlab
chiqarish va xo’jalik faoliyati) ma’lum vaqtdagi yakuniy natijasi sof ishlab chiqarish,
12 ya’ni   yangidan   yaratilgan   qiymat,   tijorat   faoliyatining   moliyaviy   natijasi   esa   foyda
(rentabellik) hisoblanadi.
Moddiylashtirilgan   va   tirik   mehnat   xarajatlarisiz   mahsulot   ishlab   chiqarish
mumkin   emas.   Har   doim   va   hamma   joyda,   iqtisodiyotning   istalgan   sohasida,
mahsulot ishlab chiqarish uchun ham bir martalik, ham joriy xarajatlar talab qilinadi.
Bunday holda, xarajatlar miqdori ko’p holatlar va omillarga bog’liq. Har bir turdagi
mahsulot   hajmi,   shy   ov,   tuzilishi   jihatidan   bir-biridan   farq   qiladigan,   mehnat   va
ishlab chiqarishni tashkil etishning turli shakllariga ega bo’lgan korxonalarda har xil
turdagi   xom   shy   ova   materiallardan,   turli   xil   texnik   vositalardan   foydalangan   holda
ishlab chiqarilishi mumkin.
Shubhasiz, milliy va individual zarur mahsulotlarga bo’lgan ehtiyojni qondirish
yo’llari va vositalarini tanlashda uni ishlab chiqarish uchun ijtimoiy mehnatning eng
kam   xarajatlaridan   kelib   chiqish   kerak,   ya’ni.   Bu   xarajatlar   eng   katta   iqtisodiy
samaradorlik bilan amalga oshirilishini ta’minlashga intiling.
Har qanday iqtisodiy vaziyatda tashkilotning xarajatlari va natijalari o’rtasidagi
munosabatlar   alohida   qiziqish   uyg’otadi.   Ijtimoiy   mehnatning   har   tomonlama
iqtisodining   ob’ektiv   zarurati   ko’p   jihatdan   har   bir   ma’lum   davrda   ijtimoiy
ehtiyojlarning   jamiyat   ixtiyoridagi   resurslardan   –   moddiy,   mehnat,   moliyaviy
resurslardan   oshib   ketishi   bilan   belgilanadi.   Bundan   iqtisodiy   samaradorlikning
mohiyati kelib chiqadi, bu esa ushbu resurslarga bo’lgan ehtiyojni, ularni har qanday
tejash yo’li bilan eng ortib borayotgan ijtimoiy ehtiyojlarni ta’minlashdan iborat.
Ushbu muammoni hal qilish iqtisodiy tahlil usulining to’g’ri taqsimlanmaganligi
bilan   cheklanadi,   bu   ilmiy-texnika   taraqqiyotining   ishlab   chiqarish   samaradorligiga
ta’sirini, shuningdek, ishlab chiqarishning ko’p qirrali o’zgarishlarini to’liq va to’g’ri
o’rganish   imkonini   beradi.   Ishlab   chiqarishning   iqtisodiy   samaradorligi
ko’rsatkichlarini umumlashtirish bo’yicha mehnat, moddiy va moliyaviy resurslardan
foydalanish samaradorligi.
13 Ishlab   chiqarish   samaradorligi   muammosining   alohida   ahamiyati   ishlab
chiqarishning   barcha   vositalari   va   elementlari   samaradorligi   darajasi   va   ko’lamini
to’g’ri   hisobga   olish   va   tahlil   qilish   zarurligini   oldindan   belgilab   beradi.
Samaradorlikni   aniqlash   miqdoriy   tahlil   va   o’lchash   usullaridan   foydalanishni   talab
qiladi, bu esa iqtisodiy samaradorlik mezonini belgilashni nazarda tutadi.
Mezon   asosiy   farqlovchi   xususiyat   va   ishlab   chiqarish   (faoliyat)
samaradorligining mohiyati to’g’risidagi bilim ishonchliligining ma’lum o’lchovidir,
unga   ko’ra   ushbu   samaradorlik   darajasini   miqdoriy   baholash   amalga   oshiriladi:
to’g’ri   tuzilgan mezon  eng  to’liq  tavsiflanishi   mumkin.  Iqtisodiy  kategoriya  sifatida
samaradorlikning   mohiyati   va   ijtimoiy   ishlab   chiqarish   yoki   iqtisodiy   faoliyatning
barcha bo’g’inlari uchun yagona bo’lishi …
Ishlab   chiqarish   (faoliyat)   samaradorligini   oshirish   muammosining   mohiyati
resurslarning (xarajatlarning) har bir birligi – mehnat, moddiy va moliyaviy xarajatlar
uchun   ishlab   chiqarish   (daromad,   foyda)   hajmini   maksimal   darajada   oshirishga
erishishdan iborat. Bundan kelib chiqib, ishlab chiqarish (faoliyat) samaradorligining
yagona   makroiqtisodiy   mezoni   ijtimoiy   (jonli   va   moddiylashtirilgan)   mehnat
unumdorligining   o’sishi   hisoblanadi.   Mezonning   miqdoriy   aniqligi   va   mazmuni
xo’jalik   yurituvchi   subyektlarning   ishlab   chiqarish,   xo’jalik   va   boshqa   faoliyati
samaradorligining aniq ko’rsatkichlarida o’z ifodasini topadi. Tadbirkorlik sub’ektlari
faoliyati  samaradorligi  ko’rsatkichlari   tizimini  shakllantirishda   ma’lum  tamoyillarga
rioya qilish tavsiya etiladi, xususan:
Mezon   va   aniq   samaradorlik   ko’rsatkichlari   tizimining   uzviy   bog’liqligini
ta’minlash;
Foydalanilgan   resurslarning   barcha   turlaridan   foydalanish   samaradorligini
ko’rsatish;
Korxonada   (tashkilotdagi   faoliyat)   turli   ishlab   chiqarish   bo’g’inlarini
boshqarishda samaradorlik ko’rsatkichlaridan foydalanish imkoniyatlari;
14 Ishlab chiqarish samaradorligini oshirish uchun mavjud zaxiralardan foydalanish
jarayonida   yetakchi   ko‘rsatkichlar   bo‘yicha   rag‘batlantirish   funksiyasini   amalga
oshirish.
15 3.Sanoatda Boshqaruv tahlili uchun asboblar to’plami ishlab chiqarish
samaradorligini   baholash   mexanizmi   sifatida .
Sanoat siyosatining barbod bo‘lishi sabablari
Bu   nega   sodir   bo‘ldi?   Nega   ulkan   sanoatning   alohida   sohasi   va   korxonalarini
rivojlantirish   uchun   tashlangan   resurslar   natija   bermadi,   to‘g‘rirog‘i,   teskari,   aslida
barbod bo‘lgan natijani berdi?
 1996 yildan so‘ng biz o‘tkazgan giperfaol sanoat siyosati:
 bozor islohotlarining oyog‘ini osmondan qilib yubordi (va hozir biz sobiq SSSRning
boshqa davlatlari 1990-yillarda amalga oshirgan islohotlarni o‘tkazmoqdamiz);
 bozor   mexanizmlari,   eng   avvalo   sog‘lom   raqobat   ishlab   ketishiga   yo‘l   qo‘ymadi
(aynan   raqobat   innovatsiyalar   va   iqtisodiy   rivojlanishni   harakatga   keltiruvchi   kuch
hisoblanadi);
 aksilbozor, iqtisodiyotni ma'muriy boshqarish usuli va yuqori soliq yuki tufayli erkin
xususiy tadbirkorlikning rivojlanishini bo‘g‘di;
 aholi daromadlari o‘sishini chekladi (binobarin, sanoat mahsulotlariga bo‘lgan talabni
ham);
 korrupsiya rivojlanishiga, kapital olib chiqib ketilishiga, monopolizm va iqtisodiyotni
zaiflashtirishning boshqa shakllariga xizmat qilgan.
Aql   bovar   qilmaydigan   hajmdagi   va   o‘ylanmagan   imtiyozlar   tezda   rentali
(asbob-uskunalar o‘rniga bir uyum metallolom olib kirish evaziga) foyda olish va pul
kapitalini olib chiqib ketishga rag‘bat uyg‘otgan. Kapitalning sun'iy arzonlashtirilishi
(asbob-uskunalar   uchun   rasmiy   kursda   konvertatsiya,   arzon   kreditlar   va   soliqlardan
ozod   qilish   taqdim   etilgan)   va   qimmat   mehnat   (mehnatga   soliqlarning   yuqorilishi,
soliqqa   tortishning   soddalashtirilgan   va   umumiy   rejimlari   o‘rtasidagi   soliq   yukidagi
ulkan   farq),   ko‘p   mehnat   talab   qiladigan   ishlab   chiqarishlar   o‘rniga   ko‘p   mablag‘
talab   qiladiganidan   foydalanishga   olib   keldi   va   buning   natijasida   rasmiy   sektorda
bandlik darajasi juda past bo‘lib qoldi.
16 Yaqinda   o‘tkazilgan   ijtimoiy   tadqiqot   shuni   ko‘rsatdiki,   bugungi   kunda   rasmiy
sektorda   5,4   million   odam   ish   bilan   band.   Bu   mamlakat   mehnat   resurslarining   (19
million  kishiga  yaqin)  28,6  foizini   tashkil  etadi,  xolos.  Bularning  ham  yarmi  budjet
sohasida   (ta'lim,   sog‘liqni   saqlash,   davlat   xizmati)   mehnat   qiladi,   ya'ni   to‘g‘ridan-
to‘g‘ri soliqlardan moliyalashtiriladi.
Shunday   qilib,   1996   yildan   keyin   amalga   oshirilgan   sanoat   siyosati   iqtisodiyot
samaradorligining   tanazzuli   bilan   birga,   bandlik   darajasining   potensial   mumkin
bo‘lganidan ham pastroq darajaga qisqarishiga ham olib kelgan.
Bundan   tashqari,   «sanoatlashtirish»   yillarida   biz   samarasiz   ishlab   chiqaruvchi
monopolistlar   va   mansabdor   korrupsionerlar   sonini   ko‘paytirdik.   Ular   islohotlarga
tish-tirnog‘i bilan qarshilik qilib kelishmoqda.
Biroq   raqobatbardosh   iqtisodiyotni   biz   baribir   qura   olmadik.   Bunday   usullar
bilan qura olmasdik ham.
Bizga qanday sanoat siyosati kerak?
Bizga sanoat siyosati kerakmi? Ha, kerak. Lekin u biz shu paytgacha o‘tkazgan
va   ma'lum   bir   darajada   hozir   ham   o‘tkazishda   davom   etayotganimiz   —   raqobatni
cheklash   uchun   bojxona   to‘lovlarini   oshirish,   import   oldiga   tarifga   xos   bo‘lmagan
to‘siqlar   qo‘yish,  sohalar  hamda  hattoki  ayrim  korxonalar  yoki   korxonalar   guruhiga
imtiyozlar taqdim etilishi kabi siyosatdan tubdan farq qilishi kerak.
Bularning   barchasi   seleksion   sanoat   siyosati,   ya'ni   mansabdorlar   tomonidan
«g‘oliblarni   tanlash»   siyosati,   deb   ataladi.   Bozor   yoki   raqobat   emas,   aynan
mansabdorlar bunday yondashuvda qaysi soha rivojlanishi-yu, qaysi korxona bozorda
qolishini   hal   qiladi.   Aynan   mana   shu   siyosat   iqtisodiyotimizni   boshi   berk   ko‘chaga
boshlab kelgan.
Bizning   samarasiz   boshqaruv,   o‘ta   yuqori   darajadagi   korrupsiya,   raqobatning
rivojlanganlik   darajasi   o‘ta   past   bo‘lgan   sharoitimizda   har   qanday   holatda
mansabdorlarga   g‘oliblarni   tanlash   jarayonini   ishonib   topshirmaslik   kerak.   Sanoat
17 siyosati   eksport,   innovatsiyalar,   inson   kapitaliga   sarmoyalar   va   sohaga
taalluqliligidan   qat'i   nazar   (ayrim   istisnolar   bo‘lishi   mumkin),   biznes   yuritish
xarajatlarini kamaytirishni qo‘llab-quvvatlashga yo‘naltirilgan bo‘lishi kerak.
Sanoat siyosati va ma'muriy islohot
Davlat samarali sanoat  siyosatini yuritishi uchun davlatning o‘zini qayta qurish
kerak:   uni   samarali,   shaffof   va   ixcham   qilish   kerak.   Davlat   bozor   iqtisodiyoti
sharoitida davlatga xos bo‘lmagan funksiyalarni bajarishni bas qilishi, boshqaruvning
ma'muriy   usullaridan   foydalanishdan   voz   kechishi   kerak.   Biroq,   buning   uchun
tub   ma'muriy islohot   o‘tkazilishi lozim.
Mening   nazarimda,   ma'muriy   islohotlar   o‘zida   nimalarni   jamlagan   bo‘lishi
lozim?
1. Davlat boshqaruvining markaziy apparati islohoti
Hukumatda   idoralar   va   rahbarlar   o‘rtasidagi   vazifalar   va   vakolatlar   o‘rtasida
aniq   farq   yo‘q,   masalan,   bosh   vazir   o‘rinbosarlari   va   vazirlar   o‘rtasida.   Yevropa
hukumatlarida,   masalan,   bosh   vazir   o‘rinbosarlari   yo‘q.   Bosh   vazirning   faqat   bir
nafar   o‘rinbosari   bo‘lishi   mumkin,   u   ham   moliya   vaziri   bo‘ladi.   Siyosiy   jihatdan
mas'ul vazirlar bo‘lib, ularga ma'lum bir sohalar topshirilgan. Har bir vazir ma'lum bir
dasturga   moslab   jamoa   yig‘adi.   Biz   hukumatni   qaytadan   qurib,   har   bir   idora
bajaradigan   vazifalarni   aniq   belgilab   olishimiz   kerak:   vazirlik   siyosatni   belgilaydi,
agentlik litsenziya va ruxsatnomalar beradi, inspeksiyalar nazorat bilan shug‘ullanadi
va   hokazo.   Buning   uchun   funksional   tahlil   o‘tkazilib,   bizning   vazirliklarimiz   va
idoralarimiz   o‘zi   nima   bilan   shug‘ullanishini   tushunib   olishimiz   kerak,   so‘ngra
ularning vazifalari, funksiyalari va vakolatlarini tubdan qayta ko‘rib chiqish va qayta
taqsimlash   kerak,   shuningdek,   rahbarlariga   siyosiy   mas'uliyat   yuklanmog‘i   lozim.
Bosh   vazifa   —   davlatning   iqtisodiyotdagi   vazifalarni   kamaytirish   va
maqbullashtirish.
18 2.   Markazning   hududlar   bilan,   hududlarning   tumanlar   bilan   o‘zaro
munosabatini isloh qilish
O‘zbekistonda qaror qabul qilishning ulkan markazlashuvi bor, hududlar deyarli
hech qanday vakolatga ega emas. Ularning budjeti tepadan aniqlashtiriladi, ular unga
hech   qanday   o‘zgartirish   kirita   olishmaydi.   Agar   hududlar   nimadir   ishlab   topishsa,
kelgusi   yilda   budjet   taqsimlanayotganda   bu   pul   ulardan   olib   qo‘yiladi.   Binobarin,
mahalliy   hokimiyatlarda   pul   ishlab   topish   va   mahalliy   hududlarning   iqtisodiy
rivojlanishini chog‘lantirish uchun rag‘bat bo‘lmaydi.
Hududlarga   ko‘proq   vakolat   va   resurslar   berish   kerak,   tabiiyki,   buning   uchun
hisobdorlikni   oshirgan   holda.   Hokimning   budjetida   xalqaro   telefon   qo‘ng‘iroqlari
uchun xarajatlar ko‘zda tutilmagan bo‘lsa va u o‘z kuchi bilan bunday budjetni qayta
taqsimlay olmasa unga qarata «xorijiy investorlarni jalb qilinglar, yo‘qsa boshlaring
ketadi», deb aytish mumkin emas axir.
3. Sohalarni boshqarish darajasidagi ma'muriy islohot
Bugun   sovet   davridagi   yengil,   oziq-ovqat,   elektrotexnika   sanoati   va   shu
kabi   ko‘plab   sobiq   vazirliklar   assotsiatsiyalar,   konsernlar,   aksiyadorlik
jamiyatlariga o‘zgartirilgan . Bu tashkilotlar ko‘plab biri biriga muvofiq bo‘lmagan
funksiyalarni   bajaradi.   Ular   haligacha   o‘zlarini   vazirlik   sanashadi   va   chindan   ham
qandaydir   darajada   ularning   funksiyasini   bajarishadi   —   u   yoki   bu   sohada   siyosatni
belgilashadi,   kamida   ularsiz   bu   siyosat   aniqlashtirib   olinmaydi.   Ular   agentlik
funksiyalarini   bajarishmoqda   va   ruxsatnomalar   berishi   mumkin.   Ular   soha
korxonalarining   manfaatlarini   namoyon   qilishadi   (ya'ni,   biznes-assotsiatsiyalar
funksiyasini bajarishadi) va ko‘pincha tijorat faoliyati bilan shug‘ullanishadi. Xullas,
uzluksiz   manfaatlar   to‘qnashuvi.   Bu   ko‘pgina   sohalarda   hamon   saqlanmoqda   va   bu
yerlarda tub islohotlar zarur.
4. Davlat sektori va tabiiy monopoliyalar islohoti
19 Eng yirik korxonalar hamon davlatga tegishli. Bu juda yomon, chunki davlat —
eng   yomon   menejyer.   Mulkning   muayyan   egasi   bo‘lsa   va   u   birinchidan   foydani
maksimallashtirishdan, demak, xarajatlarni kamaytirishdan manfaatdor. Ikkinchidan,
u   o‘g‘irlik   sodir   bo‘lmasligini   nazorat   qiladi.   Yuzlab   davlat   korxonalarini   kim
kuzatadi? O‘sha amaldorlarning o‘zi. Bu yerda korrupsiya va xo‘jasizlik uchun ulkan
kenglik  bor.  Shu  sabablik   strategik  jihatdan   xususiylashtirish   uchun  yo‘nalish  olish
kerak. Agar korxona yoki tashkilot davlat funksiyalarini bajarish (bunday korxonalar
— barmoq bilan sanarli) uchun kerak bo‘lmasa, ular xususiy mulk egaligida bo‘lishi
kerak.
Biroq, bundan oldin bu   mulkni tartibga keltirish   kerak, chunki bu holatda uni
miriga   sotishga   majbur   bo‘lamiz,   bu   esa   yaxshi   emas.   Ikkinchidan,   bunday
korxonalar   ishlayotgan   sohalarda   davlat   tomonidan   tartibga   solishning   bozor
prinsiplari ni   joriy   etish   muhim.   Davlat   organlari,   assotsiatsiyalar   va   xususiy
kompaniyalar   funksiyalarini   ajratish   hamda   halol   va   shaffof   raqobat   uchun   shart-
sharoitlar   hozirlash   kerak.   Aks   holda,   davlat   monopoliyasi   xususiy   monopoliyaga
almashadi   va   bundan   hech   kim   yutmaydi.   Bu   tabiiy   monopoliyalar   deb   ataluvchi,
masalan,   energetika,   temiryo‘l   transporti   kabilarga   ham   taalluqli.   Elektr   uzatish
tarmog‘i,   masalan,   davlatga   yoki   davlat   nazorati   ostidagi   xususiy   kompaniyaga
tegishli   bo‘lishi   kerak,   elektr   stansiyalarining   o‘zi   va   elektr   energiyasining   chakana
savdo   tizimi   tijorat   korxonalari   bo‘lishi   mumkin.   Ular   iste'molchi   uchun   kurashadi,
xarajatlarni   kamaytiradi,   zamonaviy   uskunalar   o‘rnatadi.   Biz   bu   holda   arzon   elektr
energiyasiga  ega   bo‘lamiz.  Bunday   yondashuv   Margaret   Tetcher  va   Ronald  Reygan
boshqaruvi   chog‘ida   o‘ylab   topilgan.   Shundan   buyon   tabiiy   monopoliyaga   bunday
munosabat juda keng tarqalgan va o‘zining samarali mevalarini berib kelmoqda.
5. Davlat xizmatlari islohoti
Amaldorlar tanlov asosida tanlab olinishi kerak. Tanlab olish, rag‘batlantirish va
jazolar,   davlat   xizmatchisining   xizmat   pillapoyasidan   ko‘tarilishining   aniq   tartibi
20 bo‘lishi kerak. Albatta, vazifalarning mas'uliyati va murakkabligiga yarasha maoshlar
ham bo‘lishi kerak.
6.   Davlat   xizmatlarining   biznes   va   aholi   uchun   taqdim   etilishini
takomillashtirish
Bu   yerda   ham   qilinadigan   ishlar   juda   ko‘p,   biroq   allaqachon   xizmatlarni
maqbullashtirishga urinish, ularni elektron formatga o‘tkazish boshlab yuborilgan. Bu
yerda   eng   asosiysi   elektronlashtirish   emas,   turli   taqiqlar,   ruxsatnomalarni   maksimal
darajada   yo‘q   qilish   va   qisqartirish,   ma'muriy   amaliyotlarni   soddalashtirish,
byurokratiya va korrupsiya uchun imkoniyatlarni bartaraf etishdan iborat.
7. Siyosiy-huquqiy islohotlar.
Bugun mulk huquqini   himoya qilish, amaldorlarning   hokimiyatini cheklash, turli
lobbistlik   loyihalarining   oldini   olish   juda   muhim   masala   bo‘lib   turibdi.   Tub   sud
islohotisiz,   parlamentarizm   va   fuqarolik   jamiyatini   qamrab   olgan   tiyib   turish   va
qarama-qarshi   turish   kabi   ta'sirchan   choralarsiz     bu   masalalarni   amalda   yechishning
iloji yo‘q.
Shunday   qilib,   davlatimizning   iqtisodiy   siyosat   sohasidagi   bosh   vazifasi   —
ijobiy   biznes-iqlim   yaratishdir.   Buning   uchun   davlatning   o‘zini   qayta   qurish   kerak.
O‘zbekistonning  keyingi  o‘n  yilliklardagi  iqtisodiy  rivojlanish  istiqbollari   mana  shu
ishni amalga oshira olishimiz yoki olmasligimizga bog‘liq.
4."Bravo" YoAJ QKda vazifalar, vakolatlar va majburiyatlarning
taqsimlanishini tahlil qilish .
"Bravo"   QK   YoAJ   Ustav   asosida   o'z   direktori   sifatida   ish   yuritadi.   Korxona
ta’sischilarning   kapitalini   xo‘jalik   yuritish   asosida   boshqaradi.   Korxona   xodimlari
o'rtasidagi   munosabatlar   jamoa   shartnomasi   bilan   tartibga   solinadi.   Xodimlarning
mehnat   majburiyatlari   lavozim   tavsiflarida   belgilanadi.   Bajarilgan   vazifalari   va
egallab turgan lavozimining o'ziga xos xususiyatlaridan kelib chiqqan holda, direktor,
21 texnik   direktor,   transport   bo'limi   boshlig'i,   ishlab   chiqarish   bo'limi   boshlig'i,   bosh
buxgalter,   buxgalter-kassir   shaxsiy   moliyaviy   javobgarlikka   ega   bo'lgan   shaxslar
hisoblanadi.
Keling, ushbu korxonaning har bir ma'muriy xodimi uchun standart ish tavsiflari
asosida  "BRAVO"  OAJda  vazifalar, vakolatlar va majburiyatlarning taqsimlanishini
tahlil qilaylik .
Direktor   korxonani   boshqaradi,   buyruq   va   ko'rsatmalar   beradi,   mijozlar   bilan
muzokaralar   olib   boradi,   shtat   jadvalini   o'zgartirish   to'g'risida   qaror   qabul   qiladi,
boshqa   jismoniy   va   yuridik   shaxslar   oldida   kompaniya   manfaatlarini   ifodalaydi.
Korxonani malakali kadrlar bilan ta'minlash choralarini ko'rish bo'yicha direktorning
vakolatlarini   topshirish   kadrlar   inspektori   vazifalarini   bajaruvchi   advokatga   amalga
oshirildi.   Shu   bilan   birga,   har   bir   yangi   xodimning   ish   haqi   to'g'ridan-to'g'ri
ta'sischilar   bilan,   keyin   esa   direktor   bilan   kelishiladi,   bu   esa   buxgalterning   ushbu
funktsiyalarni mavjud ish haqi shkalasi va shunga mos ravishda martaba tizimi bilan
bajarish   qobiliyatini   kechiktirishga   olib   keladi.   Korxonaning   mulkiy   manfaatlarini
sudda,   hakamlik   sudida,   davlat   va   ma'muriy   organlarda   himoya   qilish   advokat
tomonidan direktor bilan ham, uning ishtirokisiz ham amalga oshiriladi.
Texnik   direktor   ishlab   chiqarishni,   ustaxonalar   ishini   boshqaradi   va
mahsulotlarni   jo'natish   va   etkazib   berish,   xom   ashyo   va   materiallarni   sotib   olish
uchun javobgardir.
Direktorning   iqtisod   va   moliya   bo'yicha   o'rinbosari   korxonaning   moliyaviy-
iqtisodiy   holatini   tahlil   qiladi,   kredit   olish   uchun   hujjatlarni   tayyorlaydi,   mahsulot
narxlarini   asoslaydi.   Bunda   unga   ish   haqi   bilan   shug'ullanuvchi   iqtisodchi   yordam
beradi.
Transport   bo'limi   boshlig'i   mahsulotni   jo'natish   va   tashish   va   korxona
transportini boshqarish uchun javobgardir. 2 haydovchi unga xabar beradi.
22 Ishlab   chiqarish   bo'limi   boshlig'i   asosiy   ishlab   chiqarishni   boshqaradi.   U
materiallar va xom ashyolarni sotib olish uchun ishlab chiqarish ehtiyojini aniqlaydi,
usta-nazoratchi   va   ustalar   orqali   ishchi   xodimlarni   boshqaradi.   Mahsulotlarni
jo'natish uchun javobgar shaxs.
Bosh   buxgalter   korxonada   buxgalteriya   hisobini   yuritish   uchun   mas'ul   shaxs
bo'lib,   schyot-fakturalarni   yozadi   va   ma'muriy   xodimlar   uchun   inventar   sotib   olish
zarurligini   belgilaydi.   Bosh   buxgalterga   bo'ysunuvchi   buxgalter   kasaba   uyushma
tashkilotchisi sifatida ham yarim kunlik ish bilan shug'ullanadi.
Yuridik maslahatchi sudda korxona manfaatlarini himoya qiladi, da'volar, da'volarga
javoblar, shartnomalar tuzadi, shuningdek, kadrlar hisobini yuritadi.
Vakolatlarning   taqsimlanishini   tahlil   qilish   natijasida   direktor   vakolatlarining
qisman bo'ysunuvchi  rahbarlarga berilishi  aniqlandi. Biroq, bu funktsiyalar  ularning
kasbiy   majburiyatlari   doirasida   yotadi.   Amaliyot   shuni   ko'rsatadiki,   Bravo   direktori
doimiy ravishda joriy ish bilan (buyruqlar, ko'rsatmalar bilan ishlash, yuqori kadrlar
almashinuvi   bilan   bog'liq   muammolarni   hal   qilish,   mijozlar   bilan   muloqot   qilish,
korxonani kreditlash bilan bog'liq muammolar) ortiqcha yuklanadi.
Vakolatlarni   topshirish   usuliga   o'tayotganda,   menejer   nafaqat   ishning
muddatlari,   sifati   va   hajmini,   balki   yakuniy   natijalarni   ham   belgilaydi,   xodimlarga
boshqaruv   qarorlarini   to'liq   bajarish   uchun   mas'uliyat   yuklaydi.   Ular   natijalarni
qanday   shakllantirish   va   taqdim   etish   va   bu   natijalar   qanday   mukofotlanishi   haqida
kelishib   olishadi.   Xodimga   tavakkal   qilish   huquqi   beriladi   va   shuning   uchun   xato
qilish huquqi, ya'ni. natijalarga erishishning eng yaxshi usulini tanlash huquqi.
1-jadval. Vakolat berish usulining afzalliklari
Menejerning tor tashkiliy doirasi Rahbarning keng tashkiliy doirasi
1.   Xodimlarning   majburiyatlari
doirasida topshiriqlar berish 1.   Kengaytirilgan   majburiyatlar
doirasida topshiriqlar berish
23 2.   Ko'rsatmalarning   kundan-kunga
uzatilishi 2. Ko'rsatmalarni bir martalik uzatish
3.   Yo'lda   kichik   boshqaruv
qarorlarini qabul qilish 3.   Ishchilarning   erkin   faoliyat
yuritish huquqi
4. Qo'shimcha tushuntirishlar berish 4.   Xodimlar   bilan   doimiy   "teskari
aloqa" ni o'rnatish
5.   Qabul   qilingan   qarorlarga   yangi
qarorlarni qo'shish 5.   Ishchilarning   joyida   qaror   qabul
qilish huquqi.
6.   Amalga   oshirishni   to'xtatgan
qarorlarni taqiqlash 6.   Boshqaruv   qarorlarining   o'z-
o'zidan yangi bo'g'inlarga bog'lanishi
7. Kotib, boshqaruvchi, "haydovchi",
nazoratchi   rollarini   o'z   zimmasiga
olish 7.   Maslahatchi,   maslahatchi,
hakamlik   qiluvchi,   kuzatuvchi
rollarini o'z zimmasiga olish
8.   Tashkiliy   muhit   sifatsiz   qarorlar
bilan   to'ldirilgan   va   boshqaruv
sikllari bilan ortiqcha yuklangan. 8.   Tashkiliy   muhit   boshqaruv
davrlarini   o'z-o'zini   amalga   oshirish
uchun   ishlaydigan   qarorlar   bilan
to'ldiriladi.
9.   Rahbar   ijodiy   imkoniyatlarning
namoyon   bo'lishiga   putur
etkazadigan "toshlarni aylantiradi" 9.   Rahbar   o'zining   ijodiy
imkoniyatlari   maydonini
kengaytiradigan donlarni "tarqatadi"
10.   Rahbarning   shaxsiy   resursi
“poyabzal” qilinadi 10. Rahbarning shaxsiy resursi ortadi
24 Mulkchilik   munosabatlari   menejerning   vakolati   va   vakolatiga,   shuningdek,
korxonani   boshqarish   tizimiga   sezilarli   ta'sir   ko'rsatadi.   Har   bir   korxona   o'z   mulki,
xo'jalik   boshqaruvi   yoki   operativ   boshqaruvida   korxonaning   moddiy-texnikaviy
imkoniyatlarini   ta'minlaydigan   alohida   mulkka   ega.   Xo'jalik   yuritish   huquqi
korxonaning   qonun   hujjatlarida   yoki   boshqa   qonun   hujjatlarida   belgilangan   doirada
mulkdorning   mol-mulkiga   egalik   qilish,   undan   foydalanish   va   uni   tasarruf   etish
huquqidir.   Operatsion   boshqaruv   huquqi   -   korxonaning   o'z   faoliyati   maqsadlariga,
mulkdorning   vazifalariga   va   mulkning   maqsadiga   muvofiq   qonun   hujjatlarida
belgilangan   doirada   o'ziga   biriktirilgan   mulkka   egalik   qilish,   undan   foydalanish   va
uni tasarruf etish huquqidir. Xo'jalik yuritish sub'ektlari faoliyatining tabiati va tezkor
boshqaruv   huquqlari,   shuningdek,   ularning   egalari   o'zlariga   biriktirilgan   mulk
bo'yicha mulkdordan oladigan vakolatlarning mazmuni va "hajmi"dagi farqlarni ham
oldindan   belgilaydi.   Tijorat   tashkiloti   sifatida   korxonaga   tegishli   bo'lgan   xo'jalik
yuritish huquqi, shuning uchun ham notijorat tashkilotlarga yoki davlat korxonalariga
tegishli   bo'lishi   mumkin   bo'lgan   operativ   boshqaruv   huquqidan   kengroqdir.   Ushbu
huquqlarning   ob'ektlari   tegishli   yuridik   shaxslarning   balansida   qayd   etilgan   mulkiy
majmualar   (va   ularning   muassislarining   qolgan   mulkiy   huquqlari   ob'ektlari)
hisoblanadi. Qonunda alohida belgilab qo‘yilganki, xo‘jalik yurituvchi yoki operativ
boshqaruvdagi   mol-mulkdan  xo‘jalik  yuritish  natijasida  hosil,  mahsulot   va daromad
shaklida,   shu   jumladan   unitar   korxona   yoki   muassasa   tomonidan   shartnomalar   yoki
boshqa   asoslar   bo‘yicha   sotib   olingan   mol-mulk   xo‘jalik   yuritish   yoki   operativ
boshqaruv, mos ravishda.korxonalar yoki muassasalar.
Mahsulot ishlab chiqarish sikli
Yillik ishlab chiqarish hajmlari 2-jadvalda keltirilgan.
2-jadval. Mahsulot ishlab chiqarish m 3
.da, yiliga
Davr Hajmi, kub m. quvvatlardan foydalanish % Daromad dollar
25 1 yil 1200 16,67% 9 807 432
2 yil 2 400 33,33% 19 614 864
3 yil 4 200 58,33% 34 326 012
4 yil 5 400 75,00% 44 133 444
5 yil 7 200 100,00% 58 844 592
“BRAVO”   QK   YoAJ   XUSUSIYATLARI   "Bravo"   YoAJ   QK   o'z   faoliyatini
2008   yilda   boshlagan.   Korxonaning   tashkiliy-huquqiy   shakli   yopiq   aktsiyadorlik
jamiyati   bo'lib,   uning   aktsiyalari   faqat   uning   ta'sischilari   yoki   oldindan   belgilangan
boshqa   shaxslar   doirasi   o'rtasida   taqsimlanadi.   Bunday   jamiyat   o'zi   chiqargan
aktsiyalarga ochiq obuna o'tkazishga haqli emas. Kompaniya ikki ta'sischi tomonidan
tashkil   etilgan:   "Zabudova"   OAJ   va   "Jamshidov"   MChJ.   Unda   Polsha   kapitali
mavjudligi   sababli,   Bravo   qo'shma   korxonasi   Zabudova   OAJ   hisoblanadi.   Hozirda
Norin   tumani   Chust   qishlog‘ida   joylashgan   ma’muriy   bino,   ikkita   ishlab   chiqarish
sexi,   omborxona   mavjud.   Jami   korxonada   39   kishi,   27   kishi   bevosita   ishlab
chiqarishda ishlaydi.Asosiy ishlab chiqarish ikkita ustaxonadan iborat: yulka plitalari
ustaxonasi va ikki oynali oyna ustaxonasi. Yo'l-yo'lak plitalari sexi rentabelsiz bo'lib,
ko'pincha   ishlamasdan   turib   turibdi,   chunki   ushbu   turdagi   ishlab   chiqarish   uchun
yagona sement  yetkazib beruvchi "Zabudova" OAJ bo'lib, etkazib berish vaqti-vaqti
bilan amalga oshiriladi. Ayni paytda ikki oynali oyna ishlab chiqarish sexida mazkur
sexning   ikki   qolipchi   mehnat   qilmoqda.Ayni   paytda   "Bravo"   standart   o'lchamdagi
oddiy (bitta) ikki oynali oynalarni ishlab chiqaradi, mijozlar eskizlariga ko'ra, quruq
muzdan   foydalangan   holda   ikki   oynali   oynalar   ishlab   chiqarish   yo'lga   qo'yilgan,
mahsulotlar   ham   sayqallangan,   ham   muzlagandan   tayyorlanishi   mumkin   (   rangli)
shisha; Kompaniya shuningdek kullet (shisha kesish chiqindilari) sotadi. 
26 Mahsulot ishlab chiqarish dasturi ishlab chiqarishni ko'paytirish jadvalini hisobga 
olgan holda o'zgartirildi (3-jadval).
27 3-jadval. Yildan-yilga ishlab chiqarishni oshirish jadvali
Davr 2019 yil 2020 
yil 2021 yil 2022 
yil 2023 yil
Kompyuter
. kub 
metr Kompyuter. kub 
metr Kompyuter. kub 
metr
Blok bo'limlari
soni 2 1200 4 2 400 7 4 200
4-jadval. Yillar bo'yicha mahsulot turlarini ishlab chiqarish hajmlari, dona.
Mahsulot nomi 2019 yil / 
dona 2020 yil / 
dona 2021 yil / 
dona 2022 yil / 
dona 2023 yil / 
dona
O'tkazgichlar 287 575 1007 1 295 1726
Diafragmaning 
qattiqligi 254 509 892 1 147 1529
Ustunlar 103 206 361 465 620
jami 644 1290 2260 2907 3875
O’zbekiston Respublikasining "Iqtisodiy faoliyat turlari" milliy klassifikatorida
tegishli   ravishda   "Bravo"   korxonasining   tadbirkorlik   faoliyati   turi   (ko'p   qatlamli
izolyatsion   shisha   buyumlar:   yopishtirilgan   ikki   oynali   oynalar   va   beton   buyumlar:
trotuarlar   va   yo'l   bo'yidagi   toshlar)   tegishli   ravishda   ko'rsatilgan.   261   "Shisha   va
shisha   buyumlar   ishlab   chiqarish"   va   26611   "Tsement   va   beton   buyumlar   ishlab
chiqarish" kodiga.Korxonaning tashkiliy tuzilishi rasmda ko'rsatilgan , bu boshqaruv
sxemasi   uchun   ratsionallik,   mas'uliyat   va   ierarxiya   xosdir.   Binobarin,   Bravo
28 boshqaruv   tashkilotining   byurokratik   turi   bilan   ajralib   turadi.   Tashkiliy   tuzilmaning
chiziqli   turi   korxonaning   kichik   hajmi   (uni   yirik   korxonaning   ustaxonasi   yoki
uchastkasi bilan bog'lash mumkin) va ilmiy va loyihalash tashkilotlarining yo'qligi va
etkazib   beruvchilar   va   iste'molchilar   bilan   munosabatlarning   keng   tizimi   bilan
belgilanadi.Kompaniya   O’zbekiston   mijozlari   uchun   mahsulotlar   ishlab   chiqaradi.
Bravo   savdo   bozori   -   bu   ikki   oynali   oynalardan   foydalangan   holda   derazalar   va
ularning   hosilalari   ishlab   chiqarish   bilan   shug'ullanadigan   turli   o'lchamdagi
kompaniyalar doirasi. Kompaniyaning mijozlari asosan yuridik shaxslardir. Eng yirik
mijozlar - "Zabudova" OAJ (1000 m2 ikki oynali oynalar faqat 2016 yil aprel oyida
etkazib   berilgan),   "Belwood"   UE.   Buyurtmalar   kamdan-kam   hollarda   ikki   oynali
oynalar   100   m2   dan   kam."Bravo"   YoAJ   QKning   O’zbekiston   Respublikasidagi
asosiy raqobatchilari quyidagilardir: Rossiyaning Bial-Group kompaniyasining filiali,
"VeskoBel"   MChJ   QK,   "Unitra"   QK,   "Steklostroy"   MChJ,   "Unitra"   QK,   "Izobud"
kompaniyalari,   "Orbita",   "Brest",   "Grodnoinvest"   erkin   iqtisodiy   korxonalari
zonalari.Korxona   mahsulotlari   raqobatbardosh,   sifat   nazorati,   qadoqlash   va   tashish
yuqori darajada. Sifat va narxlar mijozlarni qoniqtiradi.
Korxonaning umuman atrof-muhitga mumkin bo'lgan ta'siri sezilarli emas.
Atrof   muhitga   ifloslantiruvchi   moddalar   chiqindilari   va   chiqindilari   manbalari   5-
jadvalda keltirilgan.
5-jadval.   Ishlab   chiqarish   joyi   va   mumkin   bo'lgan   faoliyatni   ko'rsatuvchi   korxona
chiqindilari va chiqindilari
Yo'q. Chiqindilarning
turi Ta'lim joyi Voqealar
1. Tsement   changi
(SiO  
2   ) Bunker   vagonlaridan
tushirishda   va   beton
aralashtirish   zavodiga Aspiratsiya   moslamasi
(tsiklonlar-chang   yig'uvchilar)
o'rnatildi.
29 yuklashda hosil bo'ladi.
2. Chiqindilarni
beton aralashmasi Kalıp ishlab chiqarish. Yo'llarni   qurish   orqali   qayta
ishlash.
3. Bug
'kameralaridan
kondensat Kalıp ishlab chiqarish. Selenginskiy sellyuloza-qog'oz
zavodi   OAJning   tozalash
inshootlariga
markazlashtirilgan   holda
yuboriladi.
4. Metall
chiqindilari Ikkilamchi qora metall sifatida
ishlatiladi.
  Kompaniya to'liq quvvat bilan ishlaydi, ko'pincha dam olish kunlari (shanba)
ishlashga   ehtiyoj   bor   -   naqd   pul   to'lash   uchun.   Keling,   asosiy   raqobatdosh
ustunliklarni sanab o'tamiz:
Narx - Belorussiyaning ikki oynali oyna bozoridagi Bravo mahsulotlari ko'plab
mahalliy   ishlab   chiqaruvchilarga   qaraganda   arzonroq,   shuningdek,   buyurtma   hajmi
va   ikki   oynali   oynalarning   o'lchamiga   qarab   farqlangan   chegirma   tizimi   taqdim
etiladi.
Mahsulotni   farqlash   -   kompaniya   mijozlarning   loyihalari   bo'yicha   (kichik
paketlarni   o'z   ichiga   olgan   holda   -   0,5   m 2
  gacha)   ikki   oynali   oynalarni   ishlab
chiqarish   uchun   buyurtmalarni   qabul   qiladi,   kemerli   ikki   oynali   oynalar   uchun;
Shishalararo   bo'shliqni   turli   xil   inert   gazlar   bilan   to'ldirish   mumkin,   bu   esa
derazalarning energiya tejash va shovqinni kamaytirish xususiyatlarini yaxshilaydi.
30 Xulosa
Har   qanday   milliy   iqtisodiyotning   rivojlanishi   uning   hududlarini
muvozanatliva   barqaror   rivojlanishiga   bog‘liq   bo‘ladi.   Mintaqalar   va   ularning
hududlarinibarqaror   rivojlanishida   esa   sanoat   tarmoqlarining   ahamiyati   yuqoridir.
Chunkisanoat   tarmoqlari   iqtisodiy   o‘sish   sur’atini   ta’minlash   bilan   bir   qatorda,
ishlabchiqarishni   diversifikatsiyalash   va   mahalliylashtirilishini   rag‘batlantirish
orqaliiqtisodiyotning   raqobatbardoshligini   o‘sishiga   zamin   yaratadi.   Sanoat
sohasidaqazib   olingan,   ishlab   chiqarishda   yaratilgan   barcha   xomashyolarni   qayta
ishlash,ulardan   turli   xil   mahsulotlar   ishlab   chiqarish   hisobiga
diversifikatsiyalashuvjarayonlari   takomillashadi.   Dunyo   tajribasida   rivojlangan   va
yuqori   o‘sishsur’atlariga   ega   bo‘lgan   mamlakatlar   amaliyoti   ko‘rsatishicha,   ular
muvaffaqiyatlariasosan   sanoat   tarmoqlarida,   xususan   qayta   ishlovchi   sanoat
korxonalaridagituzilmaviy o‘zgarishlar natijasida yuzaga kelgan.
Sanoatning   boshqa   tarmoqlardan   farqli   jihati   -   yuqori   darajadagi
qo‘shimchaqiymat   yaratishidadir.   Qo‘shimcha   qiymat   –   bu   aniq   turdagi   mahsulotni
yaratish,qayta   ishlash,   marketing   faoliyatini   olib   borish   va   pirovard   iste’molga
chiqarilgungaqadar   ishlab   chiqarish   jarayonining   ketma-ketligidir   Korxonalar
innovatsionfaoliyatining shakllanishi  va rivojlanishi yoki darajasi  o‘zgarishi  ma’lum
bir   omillarta’siri   natijasida   sodir   bo‘ladi.   Korxona   innovatsion   faoliyatini
boshqarishniobyektiv   va   har   tomonlama   tadqiq   etish   davomida,   unga   ta’sir
o‘tkazuvchi   omillarnianiqlash   va   tizimlashtirish   muammosi   dolzarb   va   yetarlicha
ishlab chiqilmaganbo‘ladi.
Innovatsion faoliyat omili deganda, korxona innovatsion o‘sishining jadalligiva
tavsifiga   ta’sir   o‘tkazuvchi   shartlar,   sabab   va   ko‘rsatkichlarni   tushunamiz.
Bundainnovatsion   jarayon,   ko‘plab   omillarning   o‘zaro   ta’siri   natijasi   sifatida
maydongachiqadi.Ilmiy   adabiyotlar   tahlili   shuni   ko‘rsatadiki,   innovatsion   faoliyatga
ta’siro‘tkazuvchi   omillarning   tasnifi   ayni   vaqtda   ishlab   chiqilmagan.   Ko‘plab
31 mualliflarkorxonaning   innovatsion   faoliyatiga   ta’sir   o‘tkazuvchi   omillarga   o‘z
e’tiboriniqaratishgan.   T.G.   Filosofova   o‘z   asarida,   sanoat   korxonalarida
innovatsiyalargato‘sqinlik etuvchi quyidagi omillarni qayd etib o‘tgan:
-iqtisodiy - moliyaviy resurslar bilan kam ta’minlanganlik, davlat tomonidankam 
moliyalashtirilish, innovatsiyalarni targ‘ib qilishga yuqori sarf-harajatlar,
iqtisodiy xavfning yuqori darajasi, innovatsiyalar qaytimlarining uzoq muddati;
-ishlab chiqarish - malakali kadrlar yetishmasligi, yangi texnologiyalar, sotish
bozorlari to‘g‘risida zarur ma’lumotlarning yo‘qligi, 
tashkilotninginnovatsiyalarnitezda qabul qila olmasligi, boshqa tashkilotlar, 
korxonalar va ilmiy tashkilotlar bilanhamkorlikni yaxshi yo‘lga qo‘yilmaganligi yoki 
yo‘qligi;
-boshqa omillar - innovatsion mahsulotga iste’molchilar tomonidan past
narxdagi talab, innovatsion faoliyatda yetarlicha qonuniy va meyoriy-huquqiy
asoslarning, tartibga solishning yo‘qligi, davlat tomonidan innovatsion faoliyatni
yetarlicha rag‘batlantirilmasligi, sust rivojlangan innovatsion infratuzilma,
texnologiya bozorida rivojlanishning yo‘qligi.
32 Foydalanilgan adabiyotlar
1.  O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining  2019   yil   16   sentyabrdagi   “Yengil
sanoatni   yanada   rivojlantirish   va   tayyor   mahsulotlar   ishlab   chiqarishni
rag‘batlantirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” PQ-4453 sonli Qarori. 
2. Uzbekiston Prezidentining 2017 yil 14 dekabr-dagi «Tukimachilik va tikuv-
trikotaj   sanoatini   jadal   rivojlantirish   chora-tadbirlari   tug‘risida»   gi   PF-5285-son
farmoni. 
3.   Boltaboyev   M.R.   To‘qimachilik   sanoatida   marketing   strategiyasi.
Monografiya. – T.: Fan, 2018. - 224 b. 
4.   Grigoryev   A.   Marketing:   yoki   zarur   qadamlar.   //   Korxonani   boshqarish.   –
T.: 2019. - №3. -21-22-betlar. 
5.   “O‘zto‘qimachiliksanoat”   uyushmasi   va   uning   tizimidagi   korxonalarning
2018-   2020   yillar   uchun   statistik   ma’lumotlari.   Shog`iyosov   T.   Komrleks   iqtisodiy
tahlil. Darslik. –T.: Fan va texnolo–giya, 2017. – 280b. 
6.   YusupovS.Sh.   Kuchli   raqobat   sharoitida   to‘qimachilik   korxonalari
rivojlantirish   strategiyasining   asosiy   yo‘nalishlari:   Monografiya.   –   T.:   Fan   va
texnologiya, 2019. – 274 b. 
33 Internet saytlari
1.http://www.press-service.uz (O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti portali). 
2.www.gov.uz (O‘zbeksiton Respublikasi hukumatining rasmiy sayti). 3.www.gki.uz
(O‘zbekiston Respublikasi Davlat mulk qo‘mitasi).
4.www.rmm.uz (―Respublika mulk markazi YoAJning sayti).
5.www.sion.uz (Ko‘chmas mulk agentligi)
6.www.wikipedia.ru (Ma‘lumotlar qidiruv portali)
34
Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha