Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 70.9KB
Xaridlar 4
Yuklab olingan sana 16 Avgust 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Adabiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Sarob romanida davr va shaxs tasviri

Sotib olish
1O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY VA O’RTA MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI
ALISHER NAVOIY NOMIDAGI
TOSHKENT DAVLAT O’ZBEK TILI VA ADABIYOTI UNIVERSITETI
MASOFAVIY TA’LIM YO’NALISHI O’ZBEK TILI VA ADABIYOTI
KAFEDRASI       
   
   Himoyaga tavsiya etaman
           Masofaviy ta’lim 
                 fakultet dekani
                                                         _________    N.Chiniqulov   
                                                        “____”  __________________
               
Sarob romanida davr va shaxs tasviri
KURS ISHI
Talaba:  405 – guruh talabasi 
Yoqubova Maftuna
Masofaviy ta’lim kafedrasi 
o’qituvchisi ____ _____________
Himoyaga tavsiya etildi. 
Masofaviy ta’lim kafedrasi
Mudiri  _________ R. Abdullayeva
                                            
                                 
                                              TOSHKENT – 2024 21
Talabaning F.I.SH.   Yoqubova Maftuna
Sirtqi ta’lim yo’nalishi:   IV  kurs 405 - guruh 
Fan nomi : O’zbek adabiyoti
Kurs ishi mavzusi: “Sarob” romanida davr va shaxs tasviri
Kurs ishi bo’yicha komissiya xulosasi  
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
_____________________________________________________________ _
Himoya qilgan sana  ___ ___ ______ Komissiya raisi  ______R.Abdullayeva
A’zolar: 
____________________  __________
____________________  __________
____________________  __________
                                         2
3                                            MUNDARIJA
KIRISH…………………………………………………………………………. .4
I BOB.  А BDULL А  Q А HHORNING H А YOT YO’LI....................................11
1.1.   Аbdullа Qаhhor ijodining o’zbek аdаbiyoti tаriхidа tutgаn o’rni  ……..…...13 
1.2.  Abdulla Qahhor ijodida milliylik  ……………………………….…..… 20
II BOB.  “SAROB” ROMANINING BADIIY-G’OYAVIY SIRI…………….
2.1.  Romandagi ilk tanqidiy qarashlar borasida mulohazalar.…………………...35
2. 2. “Sarob” romanini chet tillariga tarjima qilinishi va romandan parchalar keltirib
jamiyatdagi holatni asoslash……………………….….……………………….....39
XULOSA……………………………………………………………………….... 52
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR…………………………………..…… 54
                                                                                        
                                                                                           K IRISH 3
4Mavzuning   dolzarbligi.   Respublikamiz   Prezidenti   Sh.Mirziyoev
O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   qabul   qilinganining   24   yilligiga
bag’ishlangan tantanali marosimdagi ma’ruzasida xalqning aniq maqsad yo’lida
harakat   qilishida   ta’lim-tarbiyaning   roli   naqadar   muhim   ekanini   uqtirarkan:
“Hozirgi vaqtda yoshlar tarbiyasi biz uchun o’z dolzarbligi va ahamiyatini hech
qachon   yo’qotmaydigan   masala   bo’lib   qolmoqda...   Bu   vazifalarni   amalga
oshirishda   biz   asrlar   mobaynida   shakllangan   milliy   an’analarimizga,
ajdodlarimizning   boy   merosiga   tayanamiz” 1
,-   deb   ta’kidladilar.   Darhaqiqat,
mustaqillik   biz   yoshlar   uchun   yangi-yangi   imkoniyatlar   eshigini   ochmoqda.
Biroq, yosh avlod shiddat bilan o’zgarayotgan dunyoga hamqadam bo’lishi, olis
va   yaqin   o’tmish   merosimizni   qaydarajada   o’zlashtirishi,   ularning   o’zligini
anglashiga   ham   bog’liqdir.
Nodir iste’dod sohibi, O’zbekiston Fanlar akademiyasi akademigi, faylasuf
adib,   nosir   Abdulla   Qahhor   xalqimiz   va   butun   ezgu   niyatli   bashariyatning
qalbiga   quloq   tuta   olgan,   ularning   dardini   dildan   his   eta   bilgan   olim,   adib   va
yozuvchi     edi.   Abdulla   Qahhor   ijodiy   merosining   salmoqli   qismini   nasriy
asarlari,   xusuan   asarlari   tashkil   etadi.   Mazkur   asarlarni   davr   va   shaxs   talqini
nuqtai   nazaridan   o’rganish   yoshlar   tarbiyasi,   madaniy   merosga   munosabatini
shakllantirish, XX asr   vaqeligining   badiiy   talqinlarini   yangicha   qarashlar   asosida
o’rganish   negizida   estetik didini kamol toptirishda muhim ahamiyat kasb etadi.
Zotan,   “... biz hali   yurtimizni, uning o’ziga xos tarixi, madaniyati, ulug’ olim-u
ulamolarini, bebaho   ma’naviy   merosimizni to’liq o’rganganimiz   yo’q.”   2
            Muammoning   o’rganilganlik   darajasi.   Abdulla   Qahhor   hayoti,   ijodiy
merosining   qimmati,   qadri   doimo   adabiyotshunoslik   va   tanqidchilikning   diqqat
markazida   bo’lib   kelgan.  
1
  Мирзиёев   Ш.М.   Қонун   устуворлиги   ва   инсон   манфаатларини   таъминлаш   –   юрт   тараққиёти   ва
фаровонлигининг гарови //   Халқ   сўзи,   –   2016   йил   8   декабр
2
  Мрзиёев   Ш.М.   2017   йилнинг   15   июнь   куни   Тошкент   шаҳрида   бўлиб   ўтган:   “Ижтимоий
барқарорликни   таъминлаш,   муқаддас   динимизнинг   софлигини   асраш   –   давр   талаби”   мавзусидаги
анжуманда   сўзланган нутқ. //   Халқ   сўзи, –   2017   йил   16   июн, №   119   (6813). 4
5Ijod   namunalari   30-yillardayoq   maktab   va   Oliy   o’quv   yurtlari   dasturlaridan   o’rin
olgan.   Hozirgacha   mustaqilligimizni   mustahkamlash,   zamondoshimiz   badiiy-
estetik   didini   o’stirishga   xizmat   qilib   kelmoqda.   G’.G’ulom   hayoti   va   ijodiy
merosining   o’rganilishini   shartliravishda   ikki   davrga   bo’lib   o’rganish   maqsadga
muvofiqdir. 1.Yakkahokim mafkuraviy-dabiy siyosat hukmron bo’lgan davr. 
2.   Mustaqillik davri.
Yakkahokim   mafkuraviy-dabiy   siyosat   hukmron   bo’lgan   davr da   Abdulla
Qahhor   hayoti   va   ijodi   Olim   Sharafiddinov   (Ayn),   Oybek,   Hamid   Olimjon,
Homil Yoqubov, Salohiddin Mamajonov, Matyoqub Qo’shjonov, Naim Karimov,
Ozod Sharafiddinov, Baxtiyor Nazarov, Umarali Normatov, Niniel Vladimirova,
Sobir   Mirvaliev,   Solih   Qosimov,   Berdiali   Imomov,   Marhamat   Amilova,   Sharif
Yusupov,   Qozoqboy   Yo’ldoshev,   AbduG’afur   Rasulov,   Hamidulla   Boltaboev,
Tozagul   Matyoqubova   va   boshqa   o’nlab   olimlarning   diqqatini   jalb   qilgan.
Bular   orasida   professor   Homil   Yoqubovning   Abdulla   Qahhor   hayoti   va
ijodini   tadqiq   etuvchi   adabiy-tanqidiy   ocherki 3
  ayniqsa,   diqqatga   sazovordir.
Kitobda   atoqli   o’zbek   adibi   o’zi   yashagan   davr   voqeligidan   hayotiga   mazmun
olib,   ijodiy   imkoniyatlarini   kengaytirgan   qalamkash   sifatida   o’rganiladi.   Garchi
olim   Abdulla   Qahhorning   o’ttiz   besh   yillik   ijodiy   yo’lini   siyosiy-mafkuraviy
nuqtai   nazardan   tahlil   etsa   ham,   uning   ichki   takomilini   kuzatish,   asarlari   poetik
tili   va   xalqchilligini   aniqlash,   istiqbol   rejalarini   pragnoz   qilishga   ham   harakat
qilgan edi.
Akademik Salohiddin Mamajonov ham Abdulla Qahhor ijodini o’rganishga
barakali   hissa   qo’shdi.   Uning   “Adib   va   zamonaviylik” 4,
  “Abdulla   Qahhor
prozasi” 5
,   “Uslub   jilolari” 6
  kabi   yirik   monografik   kurs   ishilarida   adib   ijodi
G’oyaviylik bilan bir  qatorda, badiiy barkamollik talablaridan ham  tadqiq etildi.
Abdulla   Qahhor   badiyati   siyosiy-falsafiy   ruhi,   ko’tarinki   pafosi,   hozirjavob   va
dolzarbligi,   xalqchilligi   va   gumanizmi jihatidan   qadrlandi.  
3
  Ёқубов   Ҳ.   А.Каххор    (ҳаёти   ва   ижоди).   –   Т:   Бадиий   адабиёт,   1959
4
  Мамажонов   С.   Шоир   ва   замонавийлик.   –   Т:   Фан,   1963
5
  Мамажонов   С.   Абдулла Каххор  прозаси.   –   Т:   Фан,   1966
6
  Мамажонов   С.   Услуб жилолари.   –   Т:   Адабиёт   ва   санъат,   1972 5
6Abdulla Qahhorning ustozlari, individual uslubi,   boshqa qalam sohiblariga ta’siri
bir   butunlikda   olib   qaraldi.   Boshqacharoq   qilib   aytganda,   adibning   poetik   ijodi
yaxlit   tarzda   o’rganildi.   Adabiyotshunos   “Abdulla   Qahhor   prozasi”   kitobida
yozuvchining   nasr   sohasidagi   mahoratini   ochishga,   asarlarining   janr
xususiyatlarini   belgilashga,   individual   uslubi,   bayon   tamoyillarini   ko’rsatishga,
ijodiy  metodini  xarakterlashga   asosiy   e’tibor   qaratdi.   S.Mamajonov  kurs  ishilari
Abdulla   Qahhorning   voqelikka   yondashuvi   va   uni   idrok   etish   usuli,   ijodiy
metodini   tayin   etishi   kabi   jihatlari   bilan   bugungi   adabiyotshunoslik   talablariga
to’la   javob   bera   olmasa-da,   o’z   davrida   katta   ahamiyat   kasb   etdi.   Ularda   istifoda
etilgan   boy   faktik   materiallar   keyingi   kurs ishilar   uchun   tayanch vazifasini   o’tadi.
Marhamat Amilova “O’zbek sovet adabiyotida folklor an’analari” 7
 kitobida
Abdulla   Qahhorning   xalq   og’zaki   ijodidan   foydalanish   tamoyillari,   poetik
asarlarida   folklor   an’analaridan   foydalanishdagi   ijodiy   individualligi   kabi
masalalar o’rganildi. Kurs ishichi ijodkorning folklor materialiga murojaat qilishi
adabiyotni   rivojlantiruvchi   muhim   tendentsiyalardan   biri   ekanligini   to’g’ri
ta’kidlaydi.   U   Abdulla   Qahhor   ijodida   xalq   og’zaki   ijodiga   xos   shakliy-uslubiy
jihat,   obraz   va   motivlar,   mubolog’a   va   kominizmdan   foydalanish   nisbatan
ochiqroq namoyon bo’lishini ko’rsatdi. Biroq, ijtimoiy ideal   xarakteridagi
“sifatiy   siljish”larni   sho’ro   mafkurasi,   estetikasi   doirasidagina   ko’rsatishga
majbur bo’ldi.   Umuman,   yuqorida ko’rsatilgan kurs ishilarda yaqin o’tmish
davri   mafkurasining   izlari   aniq   ko’rinadi.   Bu   hol   kurs   ishichilarning   adabiy
tahlillari   qimmatini,   davr   imkon   bergani   qadar   Abdulla Qahhor   ijodi   mohiyatini
anglab,   u   yoki   bu   asarining   biografik-genetik   ildizlarini   ochishga   bo’lgan
intilishlarini
butkul   inkor   qilishga   asos   bo’la   olmaydi.
Istiqlol   yillarida   erkin   fikr   taraqqiyoti,   adabiyotshunoslik   va   tanqidchilik
rivoji uchun keng keng imkoniyatlar yaratildi. Bu hol Abdulla Qahhor shaxsi  va
ijodiga   bo’lgan   munosabatni   ham   keskin   o’zgardi.   Uning   ijodiy   merosi   ildizlari
hamda   mohiyatiga   tobora   chuqurroq   kirib   borildi.   Tahlil   va   talqinlar   ilgarigi   kurs
ishilardan   farqli   tarzda   Abdulla Qahhor   fenomenining   tamomila   yangi   qirralarini 76
kashf etishga yo’naltirildi. 7
8O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan Abdulla Qahhor
tavalludining   yuz   yilligini   munosib   nishonlash   to’g’risida   maxsus   qaror   qabul
qilinishi   va   bu   san’aning   keng   nishonlanishi,   Respublika   Birinchi   Prezidenti
Islom   Karimovning   Toshkent   shahrida   adib   haykali   ochilishiga   bag’ishlangan
marosimda aytgan quyidagi so’zlari ijodkorga bo’lgan cheksiz ehtirom nishonasi
bo’ldi:   “...Abdulla Qahhor shaxsi, xotirasi va merosi haqida gapirganda , biz bu
uluG’   insonni,   avvalo,   keng,   tom   ma’noda   xalq   adibi,   deb   qiyos   etamiz,   uning
o’lmas   nomi   va so’nmas   ijodi oldida   bosh   egamiz” 8.
Yuqoridagi   qarorga   asosan   2003   yilda   jumhuriyatimizning   deyarli   barcha
hududlarida bu qutlug’ san’aga bag’ishlangan ilmiy-nazariy va amaliy anjumanlar
bo’lib   o’tdi.   Ularda   o’qilgan   ma’ruzalarning   matnlari   chop   etilib,   ilmiy-adabiy
jamoatchilik   va   keng   kitobxonlarga   taqdim   etildi.   Mirzo   Ulug’bek   nomidagi
O’zbekiston   Milliy   universiteti   professor-o’qituvchilari   ma’ruzalaridan   tarkib
topgan   “Abdulla   Qahhor   va   davr” 9
  nomli   to’plamdan   Umarali   Normatov,
Qozoqboy   Yo’ldoshev,   Hamidulla   Boltaboev,   Abdug’afur   Rasulov,   Sanjar
Sodiqov,   Hamdam   Abdullaev,   Hamidulla   Dadaboev,   Umurzoq   O’ljaboev,
Rahmatulla   Inog’omov,   Islomjon   Yoqubov,   Normurod   Yo’ldoshev,   Ziyodulla
Hamidov   va   boshqalarning   ilmiy-nazariy   maqolalari   o’rin   oldi.   Ularda   Abdulla
Qahhor   millat   ruhining   ifodachisi   sifatida   tahlil   va   tadqiq   etildi.  Alisher   Navoiy
nomidagi   Samarqand   Davlat   universitetida   bo’lib   o’tgan   ilmiy-nazariy
konferentsiya natijalari sifatida chop etilgan   “Abdulla Qahhor va   Samarqand” 10
,
“Abdulla   Qahhor   o’zbek   adabiyotining   bayroqdori ” 11
  kabi   to’plamlarda
birinchidan,   adib   ijodining   yuksalishida   Samarqand   adabiy   muhitining   o’rni
haqida   so’z   yuritildi.   Ikkinchidan,   Abdulla   Qahhor   ayrim   asarlarining   yaratilish
tarixi,   badiiy   mahoratiga   doir   ma’lumotlar   keltiriladi.   Uchinchidan, adabiy-ilmiy
muloqotlar,  shuningdek,   adabiyotning  umrboqiyligini   ta’minlovchi  omillar   tahlil
etildi.   Mazkur   izlanishlarda   adib   tagma’noli   fikrlarini   ilg’ashga,   asarlari
bag’ridagi   yashirin   qatlamlarni   yuzaga   chiqarishga   harakat   qilindi.
8
  Халқ   сўзи.   //   – 2003   йил,   13   май. 8
9          Professor   Hamdam   Abdullaevning   “Abdulla   Qahhor   va   Xorazm” 12
  risolasi
adibning   Xorazm   mavzusidagi   asarlarida   keltirilgan   e’tiroflar,   uni   ko’rgan   va
muloqotda   bo’lgan   kishilarning   xotiralaridan   tartib   berilgan.   Fikrimizcha,   Abdulla
Qahhorning   u   yoki   bu   viloyat   olimlari,   ziyolilari   bilan   adabiy   aloqalarini,   badiyat
kechalaridagi   insoniy   xususiyatlarini   ham   yoritish   kerak.   Shubhasiz,   muallif hayoti
bilan   chambarchas   aloqador   bo’lgan   hodisalar   uning   tabiati,   ayrim   asarlari   tarixi,
atrofini   qurshagan   insonlar   haqidagi   tasavvurlarimizni   yanada   kengaytiradi.   Ammo,
xalqaro   miqyoslarda   tanilgan   adib,   nosir   va   akademik   Abdulla   Qahhorni   jahon
adabiyoti   darajalarida   o’rganish,   tafakkur   qamrovini   kosmogonik   kengliklarda   olib
qarashgina   uning   o’z   davri   adabiy   hayotidagi   o’rnini,   bugungi   kunimiz   uchun
ahamiyatini   teranroq   anglash   sari   yetaklaydi.
Farg’ona   Davlat   universiteti   ilmiy-nazariy   anjuman   materiallari   “Abdulla
Qahhor   –   adib,   yozuvchi   va   olim” 13
 deb   nomlandi.   Zahiriddin   Muhammad Bobur
nomidagi   Andijon   Davlat   universitetida   o’tkazilgan   konferentsiya   natijalari
“O’zbek filologiyasining dolzarb muammolari ” 14
  nomi bilan chop qilindi. Ularda
Abdulla   Qahhorning   adabiy-ilmiy   merosi,   ijtimoiy   faoliyati,   o’zbek   adabiyotida
tutgan   o’rni,   asarlarining   til   xususiyatlaridan   tortib,   ijod   mahsullarini   ta’lim
tizimida   o’rganish   muammolari,   adib   haqidagi   ayrim   xotiralargacha   qamrab
olishga   harakat   qilingan.   Muhimi   shundaki,   mazkur   anjumanlar   viloyatlarda
o’tkazilishiga   qaramasdan,   akademiklar:   Salohiddin   Mamajonov,   Botir
Valixo’jaev,   professorlar:   Bahodir   Sarimsoqov,   Umarali   Normatov,   Hamidulla
Boltaboev,   AbduG’afur   Rasulov   va   boshqalar   ham   ularda   o’z   ma’ruzalari   bilan
faol   ishtirok   etishdi.
“Abdulla   Qahhor   zamondoshlari   xotirasida” 15
  kitobi   O’zbekiston   xalq   adibi
Abdulla   Oripovning   “Alvido   ustoz”   marsiyasi   bilan   ochiladi.   To’plamdan
O’zbekiston   xalq   adiblari:   Sobir   Abdulla,   Zulfiya,   Mirtemir,   Ramz   Bobojon;
O’zbekiston   qahramonlari:   Said   Ahmad,   Erkin   Vohidov,   Ozod   SHarafiddinov;
O’zbekiston  xalq  yozuvchilari:   Hamid  G’ulom,  Mirmuhsin,   Odil   Yoqubov,  O’tkir
Hoshimov;   O’zbekistonda   xizmat   ko’rsatgan   madaniyat   hodimlari:   Vahob
Ro’zimatov,   Maqsud   Qoriev;   O’zbekistonda   xizmat   ko’rsatgan   san’at   arbobi   Omon 109
Muxtor,   Qozog’iston   xalq   yozuvchisi   Sobit   Muqonov,   tatar   adibi   Samad   SHokir,
yozuvchi   Jonrid   Abdullaxonov   hamda   Abdulla   Qahhorning   rafiqasi   Muharram
G’ulomovalarning   samimiy   xotiralari   o’rin   olgan.   Oybek,   Abdulla   Qahhor, Komil
Yashin,   Mirzo   Tursunzoda,   Sharof   Rashidov,   Asqad   Muxtor,   Nikolay   Tixonov,
Konstantin   Simonov,   Abdulqosim   Lohutiy,   Chingiz   Aytmatov,   Rasul
Hamzatovlarning   Abdulla   Qahhor   shaxsi,   iqtidori,   salohiyati,   badiiy   mahorati
haqidagi   haqli e’tiroflari   kitobni   ziynatlab   turibdi. Adabiyotshunos olim, akademik
Naim   Karimov   “Abdulla   Qahhor ” 16
  nomli   risolasida   Abdulla   Qahhor   ijodiga
bugungi   voqelik   nuqtai   nazaridan   yondashadi.   Badiiy   jihatdan   mukammal
she’rlarining   yaratilish   tarixi,   G’oyaviy-badiiy   jozibasi   haqida   fikr   yurgizish
asnosida,   N.Karimov   adib   hayotining   hali   ko’pchilikka   noma’lum   bo’lgan   ayrim
sahifalari   haqida   naql   qilish   yo’lidan   boradi.   Adib   biografiyasiga   oid   ma’lumotlar
vositasida   ijodkor   ruhiyatini   va   asarlarini   tushunish haqida fikr   yurgizish   asnosida,
N.Karimov   adib   hayotining   hali   ko’pchilikka   noma’lum   bo’lgan   ayrim   sahifalari
haqida   naql   qilish   yo’lidan   boradi.   Adib   biografiyasiga   oid   ma’lumotlar   vositasida
ijodkor   ruhiyatini   va   asarlarini   tushunishga   intiladi.   Adib   hikoyalaridagi   nasr   va
nazm uyg’unligi   liro-epik nasriy uslubning o’ziga xosligi   va   poetik   til   jozibadorligi
misolida   yoritilgan.   Bunday   kurs   ishilar   ushbu   kurs   ishini   yozishda   ilmiy-nazariy
asos   vazifasini o’tadi.
Kurs ishi   ob’ekti.   Kurs ishi   uchun   akademik   Abdulla Qahhorning   asarlari va ayrim
hikoyalari   ob’ekt   sifatida   tanlandi.   Shuningdek   A.Qodiriyning   ‘‘O’tgan   kunlar’’,
‘‘Mehrobdan   chayon’’   romanlari,   Mark   Tvenning   “Tom   Soyer   va   Geklberri
Finning   sarguzashtlari”   asari   qiyosiy   tahlilga   tortildi.
Kurs   ishi   maqsadi.   Kurs   ishimizning   asosiy   maqsadi   Abdulla   Qahhor   asarlarida
davr   va   shaxs   talqini   muammosini   yozuvchi   estetik   ideali   va   yaratilgan   davridan
ajratmagan   holda,   milliy   istiqlol   g’oyasi   hamda   umuminsoniy   tuyg’ular   ifodasi
nuqtai   nazaridan   o’rganishdir.
Kurs   ishining   vazifalari.   Kurs   ishida   shu   maqsadni   amalga   oshirish   uchun
quyidagi   vazifalarni bajarish belgilab   olindi:
- Abdulla   Qahhorning   mohir   nosir,   taniqli   asarnavis   sifatida   shakllanishi 10
11hamda   mahoratini oshirib borishiga ta’sir etgan omillarni adabiy ta’sir va badiiy
mahorat   muammosi   nuqtai   nazaridan   o’rganish;
     -adib   nasri   takomilida   Abdulla   Qodiriy   romanlarining   ta’sirini   kuzatish;
-  y ozuvchi   nasriy merosining  janriy  rang-barangligi  va  ichki  rivojini  tahlil   va
tadqiq   qilish;
- adib   ijodiy   qarashlarining   badiiy   asarlariga   ko’chisi,   ya’ni   estetik   ideal
va   badiiy   tasvir mutanosibligini   o’rganish;
- Abdulla Qahhor   asarlarida   folklor   va   mumtoz   adabiyot   an’analarini   o’rganish;
- adib   asarlarida   bosh   qahramon   qismatining   ijtimoiy   davr   bilan   bog’liqlikda
badiiy   tahlil   qilinishini   tahlil   qilish;
- Abdulla Qahhor   asarlarida   yumorning   ko’lamini   o’rganish;
- yozuvchi   obrazlarni   shafqat   va   hamdardlik   negizida   tasvirlanish   tamoyilini
ko’rsatish;
- davr   va   shaxs   talqini   muammosini   xarakterlar   qismatining   o’zaro   tutashligi
negizida   o’rganish.
Kurs   ishi   natijalarining   ilmiy-amaliy   ahamiyati.   Ushbu   kurs   ishi   Abdulla
Qahhor   asarlarini   davr   va   shaxs   talqini   muammosini   milliy   istiqlol   mafkurasi
talablari asosida o’rganishga bag’ishlangani bilan ilmiy-amaliy  ahamiyat kasb etadi.
Uning   natijalari   kelgusida   amalga   oshiriladigan   izlanishlar   uchun   muayyan
ahamiyatga ega bo’ladi, deb   o’ylaymiz. Kurs  ishining nazariy xulosalaridan oliy
o’quv   yurtlari   va   akademik   litsey   hamda   kollejlar,   o’rta   umumta’lim   maktablari
uchun   Abdulla   Qahhor   asarlari   bo’yicha   darslik   va   qo’llanmalar   yaratishda,
uslubiy
- tavsiyanomalar   tuzishda,   talabalarga   maxsus   kurslar   o’qitishda   foydalanish   mumkin.
  Kurs   ishining     tuzilishi   va   hajmi.   Kurs   ishimning   tarkibiy   tuzilishiga   ko’ra
kirish,   uchta                     mustaqil   bob,   xulosa   va   foydalanilgan   adabiyotlar   ro’yxatidan
iborat. 11
12                   I BOB.  А BDULL А  Q А HHORNING H А YOT YO’LI
1.1.   Аbdullа Qаhhor ijodining o’zbek аdаbiyoti tаriхidа tutgаn o’rni
Аbdullа   Qаhhor   ХХ   аsr   o’zbek   аdаbiyotining   yirik   nаmoyandаlаridаn   vа
хаlqning muhаbbаtini, hurmаtini qozongаn iste`dodli yozuvchilаrdаn biridir.
Аbdullа   Qаhhor   1907   yilning   17   sentyabr   kuni   hozirgi   O’zbekistonning
Qo’qon   shаhridа   (bа`zi   mа`lumotlаrgа   qаrаgаndа   –   Tojikistonning   Аsht   tumаnidа)
temirchi   ustа   oilаsidа   dunyogа   kelgаn.   U   oilаdа   tug’ilgаn   o’n   bolаdаn   tirik   qolgаn
yagonа fаrzаnd edi. Аbdullаning bolаlik yillаri qаshshoqlik vа dаrbаdаrlikdа o’tаdi.
Uning   oilаsi   yaхshiroq   hаyot   ilinjidа   Fаrg’onа   vodiysi   bo’ylаb   qishloqmа-qishloq
ko’chib   yurаdi.     Oqibаtdа   Аbdullа   “Ko’chmаnchi”,   “Kelgindi”   singаri   hаqorаtli
lаqаblаr   olаdiki,   bu   uning   хotirаsidа   bir   umrgа   muhrlаnib   qolаdi.   Аvvаl   Аbdullа
qishloqdаgi   diniy   mаktаbdа   sаvodsiz   Vаliхon   so’fi   degаn   domlа   qo’lidа   o’qiydi.
Domlаning   sаvodsizligidаn   g’аzаblаngаn   otаsi   uni   1917   yil   Okbyaridаn   keyin
ochilgаn   Yangi   mаktаbgа   o’qishgа   berаdi.   Bu   mаktаbdа   аnchа   yaхshi   bilim   olgаn
Аbdullа   20-yillаr   boshidа   o’qishni   Qo’qondаgi   teхnikumdа   dаvom   ettirаdi.   Хuddi
shu   vаqtdа,   ya’ni   20-yillаr   boshidа   Аbdullа   аdаbiyot   sohаsidа   ilk   mаshqlаr   qilа
boshlаydi   vа   ulаrni     Toshkentdаgi   gаzetа,   jurnаllаrgа   yuborаdi.   Ulаrdаn   biri,   ya`ni
“Oy   kuygаndа”   she’ri   “Mushtum”   jurnаlining   1924   yilgi   8-sonidа   bosilib   chiqаdi.
Аbdullаning   mаtbuotdа   e’lon   qilingаn   mаnа   shu   birinchi   she’riyoq   undа   ijod
qilishgа   qаndаydir   iste’dod   borligidаn,   ya’ni   аdаbiyot   vositаlаri   orqаli   muаyyan
g’oyani  ifodаlаshgа qodirligidаn dаlolаt  bergаn edi. Undа mа`rifаtpаrvаrlik g’oyasi
аdаbiyotning   birinchi   unsuri   bo’lgаn   bаdiiy   timsollаr   vositаsidа   ifodаlаngаn   edi.
Аbdullаdа   iste`dod   kurtаklаri   nish   urаyotgаnligi   shundа   ko’rinаrdiki,   she’rdа
“mа’rifаt” so’zi biron mаrtа hаm ishlаtilmаgаni holdа, odаmlаr ilmli bo’lsаlаr, tаbiаt
hodisаlаrining   mohiyatini   to’g’ri   tushunishlаri   vа   ulаr   oldidа   behudаgа   tаlvаsаgа
tushmаsliklаri   hаqidаgi   g’oya   ilgаri   surilgаn   edi.   “Oy   kuygаndа”   she`ri   bilаn
Аbdullа   Qаhhor   ijodining   birinchi   bosqichi   boshlаnаdi.   Mаzkur   izlаnishlаr   vа
mаshqlаr   bosqichi   qаriyb   o’n   yil   dаvom   etаdi.   Bu   dаvrdа   Аbdullа   аvvаlo   tахаllus
izlаydi   vа   20-yillаrdа   yozgаn   ko’plаb   hikoyalаrini,   sаkkiztа   she’rini,   elliktа 12
13feletonini   “Norin   shilpiq”,   “Mаvlon   kufir”,   “Gulyor”,   “Erkаboy”   singаri   imzolаr
bilаn   e`lon   qilаdi.   Ijodning   ilk   bosqichi,   аsosаn,   izlаnishlаrdаn   iborаtligi   shu   bilаn
belgilаnаr   ediki,   bu   dаvrdа   Аbdullа   yozgаn   “Ikki   qonun”,   “Yosh   qizlаr   o’gаy   otа
qo’lidа”   singаri   hikoyalаr,   feletonlаr   vа   she`rlаr   g’oyaviy-bаdiiy   jihаtdаn   judа
nochor   hаmdа   zаif   edi.   Buni   judа   yaхshi   fаhmlаgаn   Аbdullа   so’ngroq   mаzkur
аsаrlаrining ko’pchiligini keyingi  ko’p jildlik kitoblаrigа kiritmаgаn edi. SHu bilаn
birgа ijodning ilk bosqichidаgi mаshqlаr muаyyan ijobiy sаmаrаlаr hаm bergаn edi.
Ulаrdаn biri Аbdullа Qаhhorning 1929 yildа e`lon qilingаn “Boshsiz odаm” hikoyasi
bo’lib,   mаzkur   аsаr   muаllifning   inson   хаrаkterini,   ruhiy   dunyosini   terаn   tаhlil   qilа
bilish mаhorаti etilib borаyotgаnligidаn guvohlik berаdi. Bu dаvrdа Аbdullа Qаhhor
Toshkentdаgi O’rtа Osiyo Dаvlаt universitetidа o’qir edi.
Izlаnish dаvrining sаmаrаlаri sifаtidа uning 1932 yildа “Qishloq hukm ostidа”,
1933   yildа   “Olаm   yashаrаdir”   vа   “Qotilning   tug’ilishi”   singаri   kitoblаri   bosilib
chiqаdi.   Mаzkur   kitoblаr   mаshqlаr   bosqichining   o’zigа   хos   yakuni   sifаtidа
mаydongа   kelgаn   deb   hisoblаsh   mumkin,   chunki   1934   yildаn   Аbdullа   Qаhhor
yuqoridаgi to’plаmlаrdаgi izlаnishlаrning nochor sаmаrаlаridаn keskin fаrq qiluvchi
аsаrlаr   yarаtа   boshlаydi.   1934   yili   Аbdullа   Qаhhor   “Mаston”,   “Ko’r   ko’zning
ochilishi”   singаri   аsаrlаrini   e`lon   qilib,   hikoyadа   hаyotni   reаlistik   tаsvirlаsh
prinsiplаri ijodidа uzil-kesil qаror topgаnligini isbotlаgаn edi. SHungа ko’rа mаzkur
аsаrlаr   vа   “O’g’ri”,   “Mаyiz   emаgаn   хotin”   kаbi   hikoyalаri   bilаn   Аbdullа   Qаhhor
ijodining   ikkinchi   bosqichi,   ya`ni   chinаkаm   reаlistik   аsаrlаr   yarаtish   pаllаsi
boshlаngаn   deb   hisoblаsh   mumkin.   Bu   hikoyalаrning   bir   guruhidа   (“O’g’ri,
“Dаhshаt”)   Аbdullа   Qаhhor   o’tmishdаgi   mehnаtkаsh   хаlq   hаyotining   fojiаviy
mаnzаrаlаrini     gаvdаlаntirgаn   bo’lsа,   ikkinchi   guruhidа   (“Mаyiz   emаgаn   хotin”,
“Qаnotsiz   chittаk”,   “Bаshorаt”)   30-yillаr   turmushidаgi   ijtimoiy   nobopliklаrni,
ахloqiy tubаnlik, mа`nаviy qаshshoqlik singаri illаtlаrni hаjv olovi bilаn kuydirishgа
intilgаn.
30-yillаrning   o’rtаlаridаn   Аbdullа   Qаhhor   ijodidа   yangi   bosqich
boshlаngаnligi yanа shu bilаn belgilаnаr ediki, bu dаvrdа u o’zbek nаsridа yozuvchi
Аbdullа Qodiriyning “O’tgаn kunlаr” аsаridаn keyin ikkinchi cho’qqi hisoblаnuvchi 13
14“Sаrob”   romаnini   e`lon   qilаdi.   Romаndа   Аbdullа   Qаhhorning   inson   ruhiyatini
chuqur tаhlil qilа bilish mаhorаti nihoyatdа ortgаnligi yaqqol sezilib turаrdi. Insoniy
хаrаkterlаrning   terаn   psiхologik   tаhlili   vositаsidа   Аbdullа   Qаhhor   o’shа   dаvrdа
bizning mаmlаkаtimizdа  millаt  tаqdiri, rаvnаqi,  bахti  uchun  kurаshgаnlаr  dаhshаtli
fojiаgа   uchrаgаnligini   ochib   bergаn   edi.   Shu   yo’l   bilаn   romаndа   millаtpаrvаrlik
g’oyasi tаsdiq etilgаn edi. Fаqаt аdаbiy tаnqidchilik romаn mаg’zigа yashiringаn bu
hаqiqаtni endi-endi аnglаb etmoqdа.
Urushdаn keyin Аbdullа Qаhhor bizning аdаbiyotimizdа keng quloch yozgаn
konfliktsizlik   “nаzаriya”si   tа`sirigа   berilib,   “Kаrtinа”,   “Hаmqishloqlаr”   singаri
hikoyalаr  vа “Qo’shchinor  chiroqlаri” romаnini  yozib, ulаrdа  o’shа  dаvrdаgi  хаrob
o’zbek   qishlog’i   mаnzаrаlаrini   sun`iy   rаvishdа   аnchа   yaltirаtib,   go’zаllаshtirib   аks
ettirаdi.   Хuddi   shundаy   tаsvirning   tаmg’аsi   yozuvchining   O’zbekistondаn   uzoq-
uzoqlаrgа mаshhur bo’lgаn “Shohi so’zаnа” (1951) komediyasidа hаm o’z muhrini
qoldirgаn   edi.   Endi   o’zlаshtirilаyotgаn   Mirzаcho’l   erlаri   gulistondek   qilib
ko’rsаtilgаn   bo’lsа-dа,   bu   аsаr   judа   kulgili,   qiziqаrli   sаhnаlаrgа   boyligi,   esdа
qolаdigаn   insoniy   хаrаkterlаrgа   egаligi   bilаn   yozuvchining   komediyanаvislik
sohаsidа   dаdil   qаdаm   qo’ygаnligidаn   guvohlik   berаr   edi.   Bаlki   shu   kаbi   fаzilаtlаri
tufаyli  bu аsаr  jаhonning ko’plаb sаhnаlаridа  qo’yilgаn  vа sobiq ittifoqning Dаvlаt
mukofotigа sаzovor bo’lgаndir.  
Drаmаturgiya sohаsidаgi ilk muvаffаqiyatdаn ruhlаngаn Аbdullа Qаhhor 1954
yildа “Og’riq tishlаr” nomli nаvbаtdаgi komediyasini e`lon qilаdi. Bu аsаr yozuvchi
ijodidа   uchinchi   dаvr,   ya`ni   etuklik   pаllаsi   boshlаngаnligidаn   dаlolаt   berаr   edi,
chunki   undа   bаlki   o’zbek   аdаbiyotidа   ilk   bor   sosiаlizmning   illаtlаri,   ya`ni
rаhbаrlikning   nomukаmmаlligi,   ахloqiy   qаshshoqlik,   mа`nаviy   tubаnlik,   iqtisodiy
notenglik   singаri   nuqsonlаr   hаqidа   hаjviyot   vositаlаri   orqаli   аyon   ko’rinib   turgаn
hаqiqаt   ifodаlаngаn   edi.   Аbdullа   Qаhhorning   “Tobutdаn   tovush”   (1962),
“Аyajonlаrim”   (1967)   kаbi   komediyalаridа   hаm   sosiаlizmning   yuqoridаgi   singаri
illаtlаrigа nisbаtаn mаhorаt bilаn hаjv o’ti yo’nаltirilgаn bo’lib, bu hol  uning o’shа
dаvr   аdаbiyotidа   hukmron   sosiаlistik   reаlizm   metodining   temir   qoliplаrini   sekin-
sekin yorib chiqishgа intilа boshlаgаnligidаn guvohlik berаdi. 14
15Fаoliyatining   etuklik   bosqichidа   аdib   nаsr   sohаsidа   hаm   unumli   ijod   qilib,
“Ming   bir   jon”,   “Mаhаllа”   kаbi   hikoyalаr,   “Sinchаlаk”,   “O’tmishdаn   ertаklаr”,
“Muhаbbаt” singаri qissаlаr vа ko’plаb аdаbiy-tаnqidiy mаqolаlаr yarаtdiki, ulаrning
аyrimlаri   аdаbiyotimizdа   sezilаrli   hodisа   bo’lib   qoldi.   Хususаn,   “O’tmishdаn
ertаklаr”   qissаsi   yozuvchining   bolаligi   o’tgаn   dаvr   hаyoti   mаnzаrаlаrini   shаfqаtsiz
reаlistik   bo’yoqlаrdа   gаvdаlаntirgаnligi   sаbаbli   kitobхonlаr   e’tiborini   qozondi   vа
respublikаning Hаmzа nomidаgi mukofoti bilаn tаqdirlаndi. 
Аyon bo’lаdiki, O’zbekiston хаlq yozuvchisi Аbdullа Qаhhor o’zidаn yuzlаb
hikoyalаr,   beshtа   qissа,   ikki   romаn   vа   to’rttа   komediya   qoldirdi   hаmdа   ulаrning
аyrimlаridа   yuksаk   iste`dod   sohibi   ekаnligini   nаmoyon   qildi.   Uning   eng   yaхshi
аsаrlаri o’zbek reаlistik nаsri vа drаmаturgiyasi tаrаqqiyotigа qo’shilgаn o’zigа хos
hissа bo’lib qoldi. 1015 11FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR   RO’YXATI
1. Qo’chqor Rahmon. Iste’dod qadri. – Toshkent: Adabiyot va san’at nashriyoti,
1989.     –   108   b;   Shu   muallif.   Men   bilan   munozara   qilsangiz.   –Toshkent:
Ma’naviyat, 1998. – 96 b.
2.   Qahhor A. Sarob /  Tanlangan asarlar. 3-jildlik. 2-jild. -Toshkent:  Yangi  asr
avlodi,   2016.   –   420   b.   (Nashrga   tayyorlovchilar:   O.Jo’raboyev,
M.Qo’chqorova).
3. Qahhor A. Sarob / Tanlangan asarlar. 3-jildlik. 2-jild. – Toshkent: Yangi asr
avlodi, 2016. – B. 401-402.
4. U.Normatov.     Haqiqat   va   Sarob.   Yozuvchi   P.Qodirov   bilan   suhbat.
/U.Normatov.   Ustoz ibrati. Toshkent: Alisher Navoiy nomidagi O’zbekiston
Milliy kutubxonasi, 2007. – B. 84-107.
5. U.Normatov.     Haqiqat   va   Sarob.   Yozuvchi   P.Qodirov   bilan   suhbat.
U.Normatov.    Ustoz ibrati. Toshkent:  Alisher  Navoiy nomidagi  O’zbekiston
Milliy kutubxonasi, 2007. – B. 100.
6. Qahhor A. Sarob / Tanlangan asarlar. 3-jildlik. 2-jild. – Toshkent: Yangi asr
avlodi,   2016.   –   B.   392.   Izoh:   Biz   ham   har   uchala   nashrni   ko’zdan   kechirib,
mutoala qilib, shu holatga guvoh bo’ldik. – ta’kid bizniki. – M.Q.
7. Qahhor   A.   Sarob   /   Tanlangan   asarlar.   3-jildlik.   2-jild.   Toshkent:   Yangi   asr
avlodi, 2016. – 420 b.
8. Qahhor A. Sarob / Tanlangan asarlar. 3-jildlik. 2-jild. – Toshkent: Yangi asr
avlodi, 2016. – B. 115-116.
9. Qahhor  A. Sarob. /  Tanlangan asarlar. 3-jildlik.   2-jild. Toshkent:  Yangi  asr
avlodi, 2016. – B. 116.
10. Qahhor A. O’tmishdan ertaklar  /  Tanlangan asarlar. 3-jildlik. 1-jild. Asarlar.
Toshkent: Yangi asr avlodi, 2015. – B. 133.
11. Qahhor   A.   Sarob.   /   Tanlangan   asarlar.   3-jildlik.   2-jild.   Toshkent:   Yangi   asr
avlodi, 2016. – B. 116.
12. Qahhor A. O’tmishdan ertaklar  /  Tanlangan asarlar. 3-jildlik. 1-jild. Asarlar.
Toshkent: Yangi asr avlodi, 2015. – B. 106.
13. Qahhor  A. Sarob. /  Tanlangan asarlar. 3-jildlik.   2-jild. Toshkent:  Yangi  asr
avlodi, 2016. – B. 117.
14. Qahhor  A. Sarob. /  Tanlangan asarlar. 3-jildlik.   2-jild. Toshkent:  Yangi  asr
avlodi, 2016. – B. 118.
15. Qahhor  A. Sarob. /  Tanlangan asarlar. 3-jildlik.   2-jild. Toshkent:  Yangi  asr
avlodi, 2016. – B. 122.
16. Qahhor  A. Sarob. /  Tanlangan asarlar. 3-jildlik.   2-jild. Toshkent:  Yangi  asr 12avlodi, 2016. – B. 219.
17. Sharafiddinov O. Abdulla Qahhor.    – Toshkent: Adabiyot va san’at, 1988. –
B. 61.
18. Normatov U.   Mafkuraviy-siyosiy tazyiq   va iste’dod qudrati /   Ustoz ibrati.
Toshkent: Alisher Navoiy nomidagi O’zbekiston Milliy kutubxonasi, 2007. –
B. 16
19. Qahhor   A.   Ozgina   o’zim   haqimda   /   Sharafiddinov   O.   Abdulla   Qahhor.       –
Toshkent: Adabiyot va san’at, 1988. – B.
20. Qahhor  A. Sarob. /  Tanlangan asarlar. 3-jildlik.   2-jild. Toshkent:  Yangi  asr
avlodi, 2016. – B. 13.
21. Abdulla   Qahhor   arxivi   katalogi.   –   Toshkent:   Muharrir,   2011.   –   B.   99-100.
(Eski o’zbek yozuvidan tabdil qiluvchi va tavsifchi O.Jo’raboyev).
22. Abdulla   Qahhor   arxivi   katalogi.   –   Toshkent:   Muharrir,   2011.   –   B.   99-100.
(Eski o’zbek yozuvidan tabdil qiluvchi va tavsifchi O.Jo’raboyev).
23.   Qahhor A. Sarob. / Tanlangan asarlar. 3-jildlik.   2-jild. Toshkent: Yangi asr
avlodi, 2016. – B.  319.3 13

Sarob romanida davr va shaxs tasviri

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • “Mehr va Suhayl” hikoyatida bosh qahramonlar
  • Alisher Navoiy ijodida naqshbandiylik tartib-qoidalarining poetik ifodasining ahamiyati
  • O‘tkir Hoshimov prozasida badiiy detalning polifunksional tabiati
  • Yozma nutqda tinish belgilarining qo‘llanish qoidalari (Abdulla Oripov asarlari misolida)
  • Shartlanganlik munosabatlarini ifodalovchi qo'shma gaplarning semantik -sintaktik tuzilishi.(G'afur G'ulom asarlarida)

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский