Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 45.1KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 31 Oktyabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Adabiyot

Sotuvchi

ibrohim muxtorov

Ro'yxatga olish sanasi 10 May 2024

62 Sotish

Soʻfi Olloyorning Sabot ul ojizin asaridagi hikoyatlar talofini

Sotib olish
   
1
  SO FI OLLOYORNING “SABOT UL OJIZIN” ASARIDAGIʻ
HIKOYATLAR TALQINI.
MUNDARIJA: 
KIRISH.....................................................................................................................3
I-BOB.   SO ʻ FI   OLLOYOR   HAYOTIY   FAOLIYATI   VA   ADABIY
MEROSI..5 
1.1.   So fi   Olloyorning   “Sabot   ul-   ojizin”   asarida   hikoyatlar
ʻ
tasnifi............................5 
1.2.   “Sabot   ul   -ojizin”dagi   hikoyatlarning   qiyosiy
tahlili.........................................12 
II-   BOB.   SO FI   OLLOYOR   IJODING	
ʻ
G OYALARI........................................20 	
ʻ
2.1.   ”Sabot   ul-ojizin”asarining   ma rifiy	
ʻ
yo nalishi..................................................20 	
ʻ
2.2.   Shoir   ijodida   komil   inson
timsoli.......................................................................24 
XULOSA.................................................................................................................27
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO`YXATI..........................................28
2
  KIRISH
 
So`fi Olloyorning “Sabot ul- ojizin” asari haqida umumiy ma’lumot. 
“Sabot   ul-ojizin”   So fi   Olloyorning   masnaviy   shaklida   yozgan   asari   bo’lib,ʻ
kitobda Islom   aqidasi   masalalari   Qur’oni  karim   va sunnat  talablari   asosida  bayon
qilingan. Asarning asli “Maslakul muttaqiyn” eski maktablarning yuqori sinflarida
o qitilgani   uchun   juda   keng   tarqalgan   kitoblardan   bo’lgan.   “Maslakul   muttaqiyn”	
ʻ
masnaviysi fors tilida edi. Juda ko’p iltimoslardan so’ng So fi Olloyor uning asosiy	
ʻ
qismini “Sabot ul-ojizin” nomi bilan qisqa bayonda yozdi. Bu kitob ham juda tez
shuhrat   qozondi.   Ammo   uning   bayon   uslubida   va   tilida   arabiy,   forsiy   va   yana
boshqa   lahjalardan   so’zlar   ko’p   ishlatilgani   masnaviyni   tushunishni   ancha
qiyinlashtirgan. Shuning uchun “Sabot ul-ojizin”ni sharhlash ehtiyoji yuzaga keldi.
Bu   ehtiyojni   qondirishga   Tojuddin   ismli   kishi   kirishib,   sharh   yozadi   va   unga
“Risolai   Aziza”   nomini   beradi.   Zero,   sharh   qizi   Azizaning   bir   necha   bor   iltimosi
bilan   yozilgan   edi.   Ushbu   sharh   bilan   tanishib   chiqqan   kishi   uning   muallifi   o’z
davrining bilimdon allomalaridan bo’lganini tan oladi. 
“Sabot ul-ojizin” baytma-bayt  sharhlangan. Sharhning usulini  ko’proq nahviy
tahlil tashkil qilib, baytlarning badiiy tomonlariga ham ahamiyat berilgan. 
Ko’pgina   hollarda   so’z   o’yinlarida   ishtirok   etgan   so’zlarning   kelib   chiqish
manbalari haqida gapiriladi. Baytning sharhi tugagach, shorih bayt ma’nosini ochib
beruvchi   qo’shimcha   ma’lumotlar   ham   keltiriladi.   Bu   ma’lumotlar   rivoyatlarga
asoslangani uchun bayt sharhidan ajratilib, qavs ichiga olingan holda berila boradi. 
Mavzuning   dolzarbligi:   "So fi   Olloyorning  	
ʻ Sabot   ul   ojizin   asaridagi
hikoyatlar"   mavzusining   dolzarbligi   haqida   yozishda   asardagi   hikoyatlarning
insoniy   qadriyatlar,   axloqiy   saboqlar   va   zamonaviy   jamiyat   uchun   ahamiyatiga
e'tibor   qaratishingiz   mumkin.   Ushbu   asarda   yoritilgan   saboqlar   insonlarni   to g ri	
ʻ ʻ
yo lga   boshlash   va   ijtimoiy   muammolarni   yengishda   mustahkam   tayanch   bo lib	
ʻ ʻ
xizmat   qiladi.   Bugungi   kunda   ma'naviy   qadriyatlarni   mustahkamlashda,   yosh
3
  avlodga   milliy   va   diniy   merosimizni   yetkazishda   Sabot   ul   ojizin   asarining   o rniʻ
alohida ahamiyatga ega bo lib qolmoqda. 	
ʻ
Kurs   ishining   maqsadi.   "So fi   Olloyorning  	
ʻ Sabot   ul   ojizin   asaridagi
hikoyatlar"   bo'yicha   kurs   ishingizning   asosiy   maqsadini   insoniy   ma'naviyat   va
axloqiy   qadriyatlar   masalalarini   yoritishda   ko rishingiz   mumkin.   Ushbu   maqsad	
ʻ
orqali siz  Sabot ul ojizin  hikoyatlaridagi falsafiy va axloqiy mazmunni tahlil qilasiz
hamda   bu   qadriyatlarning   zamonaviy   jamiyat   va   yosh   avlod   tarbiyasiga   qanday
ta'sir qilishi mumkinligini o rganasiz. 	
ʻ
Kurs   ishinung   obyekti.   "So fi   Olloyorning  	
ʻ Sabot   ul   ojizin   asaridagi
hikoyatlar"   mavzusidagi   kurs   ishining   obyekti   sifatida   ushbu   asarda   keltirilgan
hikoyatlar va ularning mazmuni, badiiy tahlili, hamda unda ifodalangan axloqiy va
ma'naviy   qadriyatlarni   olish   mumkin.   Bu   hikoyatlar   orqali   muallifning   o'z
davridagi   ijtimoiy,   axloqiy   va   ma'naviy   masalalarga   qanday   yondashganini
o'rganish ham ishning asosiy obyekti hisoblanadi. 
Kurs   ishing   predmeti.   "So fi   Olloyorning  
ʻ Sabot   ul   ojizin   asaridagi
hikoyatlar"   mavzusidagi   kurs   ishining   predmeti   sifatida   ushbu   hikoyatlarda   ifoda
etilgan   axloqiy   va   ma'naviy   g‘oyalar,   ularning   badiiy   shakli   va   falsafiy   mazmuni
olinadi.   Bu   hikoyatlardagi   asosiy   g‘oyalar   orqali   insoniy   fazilatlar,   sabr-toqat,
axloqiy poklik va hayotiy tajribalarni  ifodalash usullari  kurs ishining asosiy tahlil
predmeti hisoblanadi. 
Kurs ishining vazifalari:  
Asar mazmunini o‘rganish – Sabot ul ojizin asaridagi hikoyatlarning umumiy
mazmuni va asosiy mavzularini tahlil qilish. 
Hikoyatlardagi   axloqiy   va   ma’naviy   qadriyatlarni   aniqlash   –   asardagi   asosiy
qadriyatlarni belgilab, ularning mazmunini tahlil qilish. 
Badiiy   uslubni   tahlil   qilish   –   So fi   Olloyorning   hikoyalarni   ifodalashdagi	
ʻ
uslubi va badiiy vositalardan foydalanish xususiyatlarini o‘rganish. 
Kurs   ishining   tuzilishi:   Bu   kurs   ishi   kirish   2   bob,   4   fasl,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar ro`yxatidan iborat, 
4
     
I-BOB. SO’FI OLLOYOR HAYOTIY FAOLIYATI VA ADABIY MEROSI. 
1.1. So’fi Olloyorning “Sabot ul- ojizin” asarida hikoyatlar tasnifi. 
 
Sharhlarning bayonida tatarcha va usmonli turkcha so’zlar qorishib kelgani uni
tushunishni   ancha   qiyinlashtirib   qo’ygan.   Shuning   uchun   biz   sharhlar   bayonini
hozirgi o’zbek tiliga yaqinlashtirgan holda berishni ma’qul ko’rdik. Ba’zi hollarda
rivoyatlardan   keltirilgan   ma’lumotlarni   ham   tushirib   qoldirildi.   Chunki   bu
ma’lumotlar hozirgi kunda eskirib qolgan bo’lib, o’quvchini noo’rin taajjubga solib
qo’yishi  mumkin bo’ladi. Ba’zi baytlarning sharhlarida yo’l  qo’yilgan g’alizliklar
aniq   sezilib   turgan   hollarda   ham   shorihning   sharhlari   o’rniga   muharrirlar   taklif
qilgan   sharhlar   shaklini   keltirilgan   hollarda   berildi.   Boshqa   hollarda   sharhlarda
ayrim   kamchiliklar   sezilib   tursa-da,   shorihning   asarni   tushunishda   o’z   ra’yi   bor
ekanligini   ko’rsatish   uchun   ular   o’z   o’rnida   qoldirildi.   Ushbu   nashrning   “So’fi
Olloyor   haqida”   deb   nomlangan   qismida   biz   So’fi   Olloyorning   hayotiga   oid
ma’lumotlarda   masnaviyning   shorihi   o’z   sharhida   keltirgan   barcha   xabarlarni
o’quvchi   e’tiboriga   havola   etiladi.   Ammo   “Sabot   ulojizin”   ga   sharh   yozgan
Tojuddin   Yolchiqulning   sharhga   “Kirish”   qismida   va   sharhning   ichida   kelgan
mazkur xabarlar shubhali ko’rinadi. Chunki ular S.Ayniy va Qayumiy tazkiralarida
So’fi   Olloyor   xususida   keltirgan   ma’lumotlar   bilan   tasdiqlanmaydi.   Biroq
kelgusida   Tojuddinning   xabarlari   to’g’ri   chiqishi   aqalli   nimalarga   asoslanganligi
ochilishi mumkin bo’ladi. 
So’fi   Olloyor   Turkiston   xalqlari   o’rtasida   mutasavvuf   shoir   va   adib   sifatida
keng shuhrat qozongan yirik allomalarimizdan biridir.U zoti pokning ismi Olloyor,
padari   buzrukvorlarining   ismi   esa   Allohqulidir.So’fiy   martabasi   uning   shariat   va
tariqat yo’lidagi e’tiqod hamda xizmatlari uchun berilgan. 
Tatar tarixchisi Tojuddin Yolchiqul o’g’lining 1797 yil Qozonda nashr etilgan
“Risolai   Aziza”(So’fi   Olloyorning   “Sabot   ul-ojizin”   asariga   yozilgan   sharh)
5
  kitobida   ko’rsatilishicha,   So’fi   Olloyor   1644   yilda   tug’ilgan.   So’fi   Olloyor
avlodlari, shuningdek akademik B.Valixo’jayev, professor B.Hasanov, professor 
SH.Sirojiddinov   va   boshqalarning   so’nggi   ma’lumotlariga   ko’ra,   So’fi   Olloyor
1634   yilda   tug’ilgan,   deb   qayd   etiladi.   Buyuk   so’fiyning   hijriy   hisob   bilan   90,
milodiy hisob bilan esa 87 yosh umr ko’rganligini e’tiborga olsak, uning tavallud
sanasi   1634   yil   ekanligi   aniq   bo’ladi.   So’fi   Olloyor   shaxsiy   hayotiga   doir
ma’lumotlar uning o’z asarlarida tarqoq holda uchraydi. 
“Risolai   Aziza”  asarida   bayon  etilishicha,   shoir   1634  yil   Miyonqol   mavzeiga
qarashli Minglar qishlog’ida tavallud topgan bo’lib xitoy-qipchoq qabilasining 
O’tarchi urug’idandir. 
So’fi Olloyor ham o’zining Miyonqol vohasining O’tarchi urug’idan ekanligini
takror-takror tilga oladi: 
Garchi Olloyor O’tarchidir yomon, 
Qo’ymag’il dushman qo’liga muftalo. yoki
Garchi Olloyor O’tarchidur, eur ul ham yamon, 
Oning ham qadri o’tar bir nechaga o’lgan zamon. 
Olloyor   bu   misralarda   o’zining   qaysi   qabilaga   mansubligini,   shuningdek,   bu
dunyoda   u   bir   o’tkinchi   ekanligini   ham   bayon   etadi.   Dunyoning   foniy,
bebaqoligiga ishora qiladi. 
So’fi   Olloyor   o’zbek   adabiyoti   tarixida   Boborahim   Mashrab,   Turdi   Farog’iy
bilan bir qatorda turuvchi zabardast shoirgina emas, yirik olim hamdir. Adibning 
«Murodu-l-orifin» asarida  ta’kidlanishicha,  undan   «Maslaku-l-
muttaqin»(«Taqvodorlar maslagi»),  «Sabotul ojizin»(«Ojizlar saboti»), 
«Maxzanu-l-mute’in»(«Mutelar   xazinasi»),   «Murodu-l-orifin»(«Oriflar
donolar murodi») hamda «Qiyomatnoma», «Muborak haj safari» kabi asar, ko’plab
lirik   she’rlari   meros   bo’lib   qolgan.   Olloyor   ijodining   ma’rifitimiz   tarixi   uchun
muhim   jihatlaridan   biri   shundaki,   eski   usul   maktablarida   to’rt   kitob:   «Haftiyak»,
«Chahor kitob», «So’fi Olloyor» va «Hofiz» o’qitilishi shart bo’lgan. Keksalarning
xotirlashlaricha,   XX   asrning   boshlarida   respublikamizning   turli   joylarida   o’ziga
6
  xos   «Olloyorxonliklar»   o’tkazilib   turilgan.   So’fi   Olloyor   turkiy   va   forsiyzabon
xalqlar   orasida   juda   mashhur   bo’lgan.   O’tmishda   yashagan   bir   muallif   So’fi
Olloyor   vafotiga   tarix   yozarkan,   uni   «Abu   Hanifai   vaqt   ast»(«O’z   zamonasining
Abu Hanifasi, ya’ni Imomi A’zami») deb baholaydi. Ma’lumki, Imom A’zam o’z
davri   Qur’oni   karim   va   hadisi   sharif   ilmlari   asosida   shariat   ahkomlarini   tartibga
solgan, «Shariat ahkomlari haqida» nomli ilk fiqhiy asar muallifi edi. So’fi Olloyor
ham   o’z   davrida   Imom   A’zam   kabi   davlat   tili   bo’lgan   forsiy   va   turkiy   tillarda
shariat   ahkomlari   haqida   ikkita   mulohazalarning   o’ziyoq   So’fi   Olloyor
shaxsiyatining naqadar buyukligini isbotlaydi desak aslo mubolag’a bo’lmaydi. 
Adabiyotimiz   tarixini   ilmiy   nuqtai   nazardan   qayta   ko’rib   chiqish   ehtiyoj   va
zaruriyati   So’fi   Olloyor   hayoti   va   ijodi   haqidagi   qarashlarni   ham   ilmiy   o’zanga
solib yuborishni taqozo etadiki, bu sohada ham sa’y-harakat jadallashmoqda. 
Adabiyotshunos   olim   Sultonmurod   Olimning   «So’fi   Ollohyorning   so’nggi
karomatlari»   maqolasida   mutafakkir   to’g’risida   quyidagi   satrlar   bor:   «So’fi
Ollohyor faqat shoirgina bo’lib qolmagan. U kishi avvalo shayx-avliyo o’tgan... 
Alloma   shoirning   shaxsiyati   hayot   yo’li   to’g’risida   xalq   og’zida   va   turli
manbalarda har xil rivoyatlar mavjud. 
Biz   ularni   2   guruhga   ajratib   o’rganishga   harakat   qildik.   Birinchisi   shoir
shaxsiyatiga oid rivoyatlar. Tojuddin Yolchiqulning «Risolai Aziza»1 -da keltirgan
rivoyatlari   bunga   yaxshi   misoldir.   Jumladan,   u   So’fi   Ollohyorning   piri-   murshidi
Habibullohning hayoti, faoliyatini birma-bir ko’zdan kechirib, tadrijiy tahlil etadi.
Bunday   tahlil   islom   olamini   yorqin   siymolaridan   biriga   aylangan   mutafakkir
shoirning   dunyoqarashini   shakllantirishda,   to’plashda   salmoqli   hissa   qo’shgan
insonning o’zi kim bo’lganligi, So’fi Ollohyor o’zining katta bilimi, yuksak san’at
va oliy mahoratini charxlashga kimlardan ilhom olgani, qaysi chashmalardan bahra
olganligi to’g’risida o’quvchilarda yaxshi tasavvur hosil bo’lishiga yordam beradi. 
Xo’sh hazrat Habibulloh kim bo’lgan? 
Bu to’g’rida Tojuddin ibn Yolchiquldan quyidagi rivoyatni keltiramiz. «Tarix
hijratning ming yuzinchi yilida Buxoro xalqi toat va ibodatga yalqov bo’lib bid’at
7
  ishlarni suymak xususida ya’ni qiladigan tarzda bo’ldilar (alqissa) bular to’qqiz yil
bad   va   bid’at   ishlar   ortidan   yurub   asli   dinlari   qariyb   xarob   o’lay   deb   qolgan   edi.
Kunlardan   bir   kun   Buxorodagi   Riston   degan   bozorda   bir   kishi   qovun   va   tarvuz
sotib   yurar   emish,   u   kishining   ismi   Habibulloh   ekan.   U   ko’p   kishilar   bilan
gaplashib   Buxoroda   dinni   yo’qolib   ketganligini   fahmlabdi.   Buxoroning   bunday
ahvolini ko’rib u zor-zor yig’laydi, avliyolarning ilmi qulaganidan ko’p o’ksinadi.
Kunlarning birida Xo’ja Bahovuddinning qabriga borib juda yolvoradi, so’ng uyiga
kelib uxlab qoladi. Tushida Xo’ja Bahovuddinni ko’radi: u kishi o’rta bo’ylik, ko’k
ko’zlik, qizil soqolli edi...» 
Xullas,   tushlarida   Xo’ja   Bahovuddin   ul   muborak   zotni   go’yo   Samarqandga,
muridlaridan biridan ta’lim olmoqqa yo’llaydilar. Uning ismi Andarjon So’fi ekan.
Ana   shu   kishidan   ancha   vaqt   ta’lim   olib   bo’lgandan   so’ng   ustozlari   ul   kishini
Buxoroga   «haqiqat   yo’lidan   ozgan»   xalqni   ko’zini   ochib   qo’yish,   unga   ma’naviy
rahnamolik qilish uchun yuboradi. «.Habibulloh o’sha chog’lar yigirma yoshda edi.
Aytdi:   Ey   shayx,   sizning   so’zlaringizni   e’tiroz   aylamak   kufrlikdandir.   Lekin   bir
majlisda aytgan erdingizki, shayx bo’lgan kishiga to’rt  holat  kerak. 1)  Hol kerak:
2) Qol kerak: 3) Sol kerak: 4) Mol kerak. 
Olloyor yigirma besh yoshida Buxoro bojxonasida ishlay boshladi. Lekin ko'p
o'tmay, bojgirlikni tark etib, tariqat yo'liga kirib, shayx Habibullo huzurida o'n ikki
yil tahsil ko'rdi. Tahsil va tariqat riyozatlari natijasida So'fi Olloyor ma'naviy komil
Inson,   alloma,   karomatgo'y   avliyo   sifatida   yetildi.   U   islom   aqidalari,   tasavvuf
ta'limoti,  ma'naviy  kamolot  muammolarini  yoritgan  «Maslak  ul-muttaqin»,  «Siroj
ul-ojizin»,   «Sabot   ul-ojizin»,   «Murod   ul-orifin»,   «Mazxan   ul-mute'in»,   «Najot
ultolibin» singari asarlari orqali dunyoga tanildi. 
So'fi   Olloyorning   qabri   Surxondaryo   viloyatining   Denov   tumani   yaqinidagi
qishloqlardan   birida   joylashgan.   Ammo   vafot   etgan   yili   va   unga   taalluqli   boshqa
tafsilotlar noma'lum.  
So'fi   Olloyor   diniy adabiyotning  yirik  namoyandasidir.  Uning butun ijodiyoti
islomiy   ma'rifat   bilan   sug'orilgan.   U   o'zi   sevgan   tasavvuf   ta'limotini   o'zbekona
8
  sodda so'zlarda ifodalashga juda mohir. So'fi Olloyor Yassaviy va Mashrab singari
o'ziga xos dunyoqarashga ega bo'lgan faylasuf allomadir. Shoir dunyoni islom nuri
hamda tasavvuf timsollari ko'zgusida ko'radi va u orqali badiiy aks ettiradi. 
Shoir   nazmida   inson   ma'naviy   kamolotining   asosiy   omili   sifatida   muhabbat
tasvirlanadi.   Uning   nazarida   muhabbat   har   qanday   ezgulikning   elchisi,
muhabbatsizlik   esa   har   qanday   yovuzlikning   doyasidir.   Bu   —   Ollohga
muhabbatdir.   Zotan,   Ollohga   muhabbatdan   e'tiqod,   muhabbatsizlikdan   esa
e'tiqodsizlik tug'iladi:   
Kel, ey tolib, ko'zing ibrat bilan och, Muhabbatsiz kishidin qush bo'lib qoch.  
Muhabbat ahlining jo'yoni bo'lg'ul, O'shalkim uchradi, qurboni bo'lg'ul. 
Kishining ko'nglikim begona bo'lsa,   
Erur   dushman   agar   hamxona   bo'lsa.   Muhabbatsizki   bo'ldi   har   qayu   zot,
Agar farzandi shirindur, erur yot.  
Ushbu   sodda   va   samimiy   misralar   falsafiy   fikrlarning   hayoti   tajribadan   o'tib
quyulgan badiiy umumlashmasidir. 
Ma'naviy   kamolotning   asosiy   sharti   o'zlikni   anglamoqdir.   O'zlikni
anglamoqlikning   birlamchi   belgisi   esa   Haqni   tanimoqdir:       Nedur   qulluq,   aning
mushtoqi   bo'lmoq,     O'zidin   foniy,   Haqg'a   boqiy   bo'lmoq.       Tanimoq   Tangrini   —
tonmoq havodin,  Keyin turmoq fi'oli noravodin.  
Olloyorning   fikricha,   o'zlikdan   kechish,   o'zlik   g'umrini   tark   etib,   Haqning
inon-ixtiyoriga   o'tish   abadiylik   saodatidir.   Kibru   havodan,   manmanlik
mag'rurligidan   voz   kechish   Tangrini   tanishdan   boshlanadi.   Tangrini   tanigan
o'zligini   anglaydi   va   noravo   faoliyatdan,   insoniylikka   nomunosib
xattiharakatlardan albatta tiyiladi. 
Insonning   ma'naviy   faoliyatini   lining   ruhiyati   boshqaradi.   Ruhning   mazhari
esa   ko'ngil.   Shunday   ekan,   odam   faqat   yaxshi   faoliyat   bilan   shug'ullanishi   uchun
lining  ruhiyati  musaffo  ko'ngli   pok  bo'lishi  kerak.  Bu   haqda  Olloyor   quyidagicha
badiiy talqin beradi:   
Hama a'zo raiyatur, ko'ngil shoh,  
9
  Amonlig' bo'lg'usi shoh adlidin roh.   
Agar sulton o'zi qilsa yomonlig',  
Qachon bo'lg'ay raiyatda amonlig'?!   
Shoir inson vujudini harakatdagi bir jamiyatga o'xshatadi. Vujudning barcha 
a'zolarini xalqqa, ko'ngilni esa xalqni boshqaruvchi shohga qiyoslaydi. Agar 
shoh adolatli bo'lsa, xaloyiqni to'g'ri yoiga boshlaydi, davlat va jamiyat ravnaq 
topadi. Agar shohning o'zi adolatsiz bo'lsa, fuqaroni noto'g'ri yo'lga 
yo'naltiradi, davlat va jamiyat tanazzulga uchraydi.  
Demak,   ezgu   faoliyat   ko'ngilni   poklashni   taqozo   etadi.   Ko'ngilni   poklash   esa
uzluksiz   riyozatni   talab   qiladigan   hayotiy   jarayon.   Ma'naviy   kamolotni   orzulagan
inson,   qanchalar   mashaqqatli   bo'lmasin,   riyozatni   ixtiyor   etadi.   Chunki   riyozat,
oxir-oqibatda,   inson   ruhiga   rohat-farog'at   yetkazadi.   So'fi   Olloyor   ushbu   falsafiy
fikrni badiiy libosda hadya etadi: Riyozat mevasidir misli yang'oq,   Agarchi zohiri
shax, botini yog'.   
Maishat zohiri narm, oxiri qahr,   
Yilonni toshi yumshoqdur, ichi zahr.  
Shoirning   ajoyib   o'xshatishicha,   riyozatning   mevasi   bamisli   yong'oqdir.
Riyozatning   tashqi   ko'rinishi   mashaqqat,   ammo   ichki   mohiyati   rohat   bo'lganidek,
yong'oqning   po'chog'i   qattiq,   ammo   mag'zi   yog'day   yumshoq   va   yoqimlidir.
Ayshishrat esa ilonga o'xshatiladi. Maishatning tashqi manzarasi yoqimli, dilkash,
biroq oqibati qahr-g'azab, mast-alastlik mojarolari bilan yakunlanadi. Ilonning ham
badani   yumshoq   va   chiroyli,   ichi   esa   to'la   zahar.   Shuning   uchun   shoir   riyozat
tuprog'iga har kun bosh qo'yishga — ibodat qilishga chorlaydi: 
Riyozat xokig'a har kecha ur bosh,   
Yurak qon bog'lasa, la'l otanur tosh.  
Zotan,   muhabbat   dardida   riyozat   chekkan   yurak   qon   bog'lab,   la'l   toshidek
qipqizil tus oladi. Ko'ngil  mulki dard mazhargohiga aylangach, insonning hamma
uzvi   poklanishga   kirishadi.   Shoir   shuni   tilab   munojot   etadi:   Yomon   ishdin   hama
uzvimni pok et,   Ko'ngil mulkin maqomi dardnok et.   
10
  So'fi   Olloyorning   aksariyat   she'rlari   sermag'iz   yong'oqqa   o'xshaydi.   Ularda
mag'zi to'q hayotiy, falsafiy fikrlar nasihat tarzida lo'nda ifodalangan. Bu nasihatlar
ma'naviy barkamol insonni kamol toptirishga qaratilgan. Xususan, sharqona odob,
nutq va muomala madaniyati alohida o'rin tutadi:  
Agar bo'lmasa sanda so'zg'a yetmak,   
Na davlatdur sukut etmak, eshitmak.
Eshit,   ammo   qayu   so'z   bo'lsa
behroq,   Qulog'ingga ani halqa qilib
toq.   
Ushbu   baytlarda  nutq   odobining  go'zal   sabog'i   mujassam.   Shoirning   fikricha,
davrada   yoxud   anjumanda   so'zlashga   fursat   yo   navbat   yetmasa,   sukut   saqlab
tinglamoqlik ham katta davlat ekan. Darvoqe, suhbatdoshni  tinglay bilish, muhim
gapni   nomuhimidan   ayirib   o'zlashtira   olish   ham   zarur   qobiliyat.   Buning   uchun
sabr-toqat,   fahm-farosat   kerak.   Hamma   gapni   xotiraga   joylab   olish   shart   emas,
lekin   eng   muhim   gapni   uqib,   doimiy   hamroh   halqadek   quloqqa   «taqib»   olish
muhimdir.  
Kerak   joyda   so'zdan   saqlanish   nutq   madaniyati   bo'lgani   singari,   kamgaplik,
me'yorida so'zlash ham nutq odobidir: 
Kalidi ganji ma'nikim, «zabon»dur,   
Anga bir nuqta ko'b bo'lsa, «ziyon»dur.   
Til   ma'no   xazinasining   kalitidur.   Lekin,   arabiy   yozuvdagi   «zabon»   so'ziga
ortiqcha   bir   nuqta   qo'yilishi   bilan   u   «ziyon»ga   aylanadi.   Nutq,   suhbat,
munozaradagi ortiqcha gap- so'zlar ham faqat ziyon keltiradi.  
Badmuomalalik,   sanchib-sanchib   gapirish   kishini   eldan   chiqaradi,   el   undan
yuz o'giradi: 
Kishi sanchiq so'z aytsa, san chiq ondin,   
Yomondin qoch, yomondin qoch, yomondin.   
Olloyor sabog'icha, xushmuomalalilik do'stlikning eng muhim shartlaridandir. 
11
  Shoir bu boradagi har bir pandini noyob badiiy tamsillar bilan izohlaydi:
Kulub   mehmon   qoshig'a   chiqg'il,   ey   qui,       Shajar   mevadin   oldin
ko'rsatur gul.   
Mehmon   kutar   ekansiz,   mehmondorchilikdan   awal   unga   peshvoz   chiqib,
tabassum   hadya   eting.   Avval   xushmuomala   izhor   eting,   keyin   taom   va   nozu
ne'matlar torting. Zotan, tabiatdan o'rnak oladigan bo'lsak,  daraxt  meva berishdan
avval gul ochadi.  
Xushmuomalalik   mo'min-musulmonlik   madaniyatidir:   Yamon   til   shumlig'iki,
jong'a urg'ay. Gahe jondin o'tub unong'a urg'ay. Musulmon o'g'lig'a yaxshi qiliq qil,
Tilingni xush, chiroyingni iliq qil», — deydi Olloyor. 
Uzoq muddat arazlab yurmoq, kina tutmoq musulmonlik odobidan emas:   
Yomonlarning ishidur kina tutmoq,   
Musulmonlik — yomonlikni unutmoq.  
Otang yerdur, sanam yerdek qiliq qil,   Yomonlig'
aylaganga yaxshilik qil.  
 
1.2. “Sabot ul -ojizin”dagi hikoyatlarning qiyosiy tahlili. 
 
Bular   So'fi   Olloyorning   shohbaytlaridir.   Ular   sharqona   insonparvarlikning
So'fi   Olloyorona   oliy   ifodalaridir.   So'fi   Olloyor   saboqlarini   ma'naviyatimizga
singdirish komil inson bo'lishning garovidir  
Kel, ey  tolib, ko'zing  ibrat  bilan  och, Muhabbatsiz  kishidin  qush  bo'lib  qoch.
Muhabbat  ahlining jo'yoni  bo'lg'ul, O'shalkim  uchradi, qurboni bo'lg'ul. Kishining
ko'nglikim begona bo'lsa, Erur dushman agar hamxona bo'lsa. Muhabbatsizki bo'ldi
har  qayu  zot, Agar   farzandi   shirindur,  erur   yot.Ushbu   sodda  va samimiy  misralar
falsafiy   fikrlarning   hayoti   tajribadan   o'tib   quyulgan   badiiy   umumlashmasidir.
Ma'naviy kamolotning asosiy sharti o'zlikni anglamoqdir.O'zlikni anglamoqlikning
birlamchi   belgisi   esa   Haqni   tanimoqdir:   Nedur   qulluq,   aning   mushtoqi   bo'lmoq,
O'zidin foniy, Haqg'a boqiy bo'lmoq. Tanimoq Tangrini — tonmoq havodin, Keyin
12
  turmoq   fi'oli   noravodin.   Olloyorning   fikricha,   o'zlikdan   kechish,   o'zlik   g'ururini
tark   etib,   Haqning   inon-ixtiyoriga   o'tish   abadiylik   saodatidir.   Kibru   havodan,
manmanlik   mag'rurligidan   voz   kechish   Tangrini   tanishdan   boshlanadi.   Tangrini
tanigan   o'zligini   anglaydi   va   noravo   faoliyatdan,   insoniylikka   nomunosib   xatti-
harakatlardan   albatta   tiyiladi.   Insonning   ma'naviy   faoliyatini   uning   ruhiyati
boshqaradi.   Ruhning   mazhari   esa   ko'ngil.   Shunday   ekan,   odam   faqat   yaxshi
faoliyat   bilan   shug'ullanishi   uchun   uning   ruhiyati   musaffo,   ko'ngli   pok   bo'lishi
kerak.   Bu   haqda   Olloyor   quyidagicha   badiiy   talqin   beradi:   Hama   a'zo   raiyatur,
ko'ngil shoh, Amonlig' bo'lg'usi shoh adlidin roh. Agar sulton o'zi qilsa yomonlig',
Qachon bo'lg'ay raiyatda amonlig'?! Shoir inson vujudini harakatdagi bir jamiyatga
o'xshatadi.   Vujudning   barcha   a'zolarini   xalqqa,   ko'ngilni   esa   xalqni   boshqaruvchi
shohga   qiyoslaydi.   Agar   shoh   adolatli   bo'lsa,   xaloyiqni   to'g'ri   yo'lga   boshlaydi,
davlat   va   jamiyat   ravnaqtopadi.   Agar   shohning   o'zi   adolatsiz   bo'lsa,   fuqaroni
noto'g'ri   yo'lga   yo'naltiradi,   davlat   va   jamiyat   tanazzulga   uchraydi.   Demak,   ezgu
faoliyat   ko'ngilni   poklashni   taqozo   etadi.   ko'ngilni   poklash   esa   uzluksiz   riyozatni
talab   qiladigan   hayotiy   jarayon.   Ma'naviy   kamolotni   orzulagan   inson,   qanchalar
mashaqqatli bo'lmasin, riyozatni ixtiyor etadi. Chunki riyozat, oxir-oqibatda, inson
ruhiga   rohat-farog'at   yetkazadi.   So'fi   Olloyor   ushbu   falsafiy   fikrni   badiiy   libosda
hadya   etadi:   Riyozat   mevasidir   misli   yang'oq,   Agarchi   zohiri   shax,   botini   yog'.
Maishat   zohiri   narm,   oxiri   qahr,   Yilonni   toshi   yumshoqdur,   ichi   zahr.Shoirning
ajoyib   o'xshatishicha,   riyozatning   mevasi   bamisli   yong'oqdir.   Riyozatning   tashqi
ko'rinishi   mashaqqat,   ammo   ichki   mohiyati   rohat   bo'lganidek,   yong'oqning
po'chog'i   qattiq,   ammo   mag'zi   yog'day   yumshoq   va   yoqimlidir.   Aysh-ishrat   esa
ilonga   o'xshatiladi.   Maishatning   tashqi   manzarasi   yoqimli,   dilkash,   biroq   oqibati
qahr-g'azab,   mast-alastlik   mojarolari   bilan   yakunlanadi.   llonning   ham   badani
yumshoq   va   chiroyli,   ichi   esa   to'la   zahar.   Shuning   uchun   shoir   riyozat   tuprog'iga
har kun bosh qo'yishga — ibodat qilishga chorlaydi: Riyozat xokig'a har kecha ur
bosh,   Yurak   qon   bog'lasa,   la'l   otanur   tosh.   Zotan,   muhabbat   dardida   riyozat
chekkan   yurak   qon   bog'-   lab,   la'l   toshidek   qipqizil   tus   oladi.   Ko'ngil   mulki   dard
13
  mazhargohiga   aylangach,   insonning   hamma   uzvi   poklanishga   kirishadi.   Shoir
shuni   tilab   munojot   etadi:   Yomon   ishdin   hama   uzvimni   pok   et,   Ko'ngil   mulkin
maqomi   dardnok   et.   So'fi   Olloyorning   aksariyat   she'rlari   sermag'iz   yong'oqqa
o'xshaydi.   Ularda   mag'zi   to'q   hayotiy,   falsafiy   fikrlar   nasihat   tarzida   lo'nda
ifodalangan. Bu nasihatlar ma'naviy barkamol insonni kamol toptirishga qaratilgan.
Xususan,   sharqona   odob,   nutq   va   muomala   madaniyati   alohida   o'rin   tutadi:   Agar
bo'lmasa sanda so'zg'a yetmak, Na davlatdur sukut etmak, eshitmak. Eshit, ammo
qayu   so'z   bo'lsa   behroq,   Qulog'ingga   ani   halqa   qilib   toq.   Ushbu   baytlarda   nutq
odobining go'zal sabog'i mujassam. Shoirning fikricha, davrada yoxud anjumanda
so'zlashga   fursat   yo   navbat   yetmasa,   sukut   saqlab   tinglamoqlik   ham   katta   davlat
ekan.   Darvoqe,   suhbatdoshni   tinglay   bilish,   muhim   gapni   nomuhimidan   ayirib
o'zlashtira olish ham zarur qobiliyat. Buning uchun sabr-toqat, fahm-farosat kerak.
Hamma   gapni   xotiraga   joylab   olish   shart   emas,   lekin   eng   muhim   gapni   uqib,
doimiy   hamroh   halqadek   quloqqa   «taqib»   olish   muhimdir.   Kerak   joyda   so'zdan
saqlanish nutq madaniyati bo'lgani singari, kamgaplik, me'yorida so'zlash ham nutq
odobidir: Kalidi ganji ma'nikim, 
«zabon»dur,   Anga   bir   nuqta   ko'b   bo'lsa,   «ziyon»dur.   Til   ma'no   xazinasining
kalitidur.   Lekin,   arabiy   yozuvdagi   «zabon»   so'ziga   ortiqcha   bir   nuqta   qo'yilishi
bilan   u   «ziyon»ga   aylanadi   (ouj-oUj).   Nutq,   suhbat,   munozaradagi   ortiqcha   gap-
so'zlar ham faqat ziyon keltiradi. Badmuomalalik, sanchib-sanchib gapirish kishini
eldan chiqaradi, el undan yuz o'giradi: Kishi sanchiq so'z aytsa, san chiq ondin, 
Yomondin   qoch,   yomondin   qoch,   yomondin.   Olloyor   sabog'icha,
xushmuomalalilik   do'stlikning   eng   muhim   shartlaridandir.   Shoir   bu   boradagi   har
bir   pandini   noyob   badiiy   tamsillar   bilan   izohlaydi:   Kulub'   mehmon   qoshig'a
chiqg'il,   ey   qul,   Shajar   mevadin   oldin   ko'rsatur   gul.Mehmon   kutar   ekansiz,
mehmondorchilikdan   avval   unga   peshvoz   chiqib,   tabassum   hadya   eting.   Avval
xushmuomala  izhor  eting,  keyin  taom  va  nozu  ne'matlar   torting.  Zotan,  tabiatdan
o'rnak oladigan bo'lsak, daraxt meva berishdan avval gul ochadi. Xushmuomalalik
mo'min-musulmonlik   madaniyatidir:   Yamon   til   shumlig'iki,   jong'a   urg'ay.   Gahe
14
  jondin   o'tub   imong'a   urg'ay.   Musulmon   o'g'Iig'a   yaxshi   qiliq   qil,   Tilingni   xush,
chiroyingni iliq qil», — deydi Olloyor. Uzoq muddat arazlab yurmoq, kina tutmoq
musulmonlik odobidan emas: Yomonlarning ishidur kina tutmoq, Musulmonlik —
yomonlikni unutmoq. Otang yerdur, sanam  yerdek qiliq qil, Yomonlig' aylaganga
yaxshilik   qil.   Bular   So'fi   Olloyorning   shohbaytlaridir.   Ular   sharqona
insonparvarlikning   So'fi   Olloyorona   oliy   ifodalaridir.   So'fi   Olloyor   saboqlarini
ma'naviyatimizga singdirish komil inson bo'lishning garovidir.   
Katta   Vaxshivor   qishlog‘ining   mashhurligi   So‘fi   Olloyor   hazratlarining   nomi
bilan   bogliq.   So‘fi   Olloyor   bu   qishloqni   obodonlashtirib,   Qorabuloq   nomi   bilan
ataluvchi   buloqdan   chiqgan   suvni   qishloqqa   olib   kelib,   1713   yilda   xalq   hashari
usulida masjid qurib ishga tushuradi. Bu masjid bugungi kunda ham xalqga xizmat
qilmokda. 
So‘fi Olloyor xayotining keyingi yillarini (1710-1721) Surxondaryo viloyati 
Denov tumanidagi (hozirgi Oltinsoy tumani) Katta Vaxshivor qishlog‘ida o‘tkazib
90   yoshlarida   shu   joyda   vafot   etgan   va   dafn   etilgan.   Serfayz   qabrlari   Katta
Vaxshivorda joylashgan.  
So fiy   Olloyorning   “Sabot   ul-ojizin”   deb   nomlangan   asari   falsafiy-didaktikʻ
adabiyotning   eng   yaxshi   namunalaridan   biridir.   Unda   pir   bilan   shogirdlar
o rtasidagi   munosabatlar   xususida   fikryuritilgan.   Ustozning   shogirdlari   oldidagi	
ʻ
vazifalari,   aksincha   shogirdning   pir   odsidagi   burchlari   haqida   bayon   qilingan:
Kerak   murpshd   bergan   monandi   ummon,     Muborak   botini   pur   durri   marjon.
Jaholat dashtidin kim kelsa suvsab, 
Aning tohir suvidan bo lsa serob.  	
ʻ
Agar bo lsa kase, kim tolibi dur, 	
ʻ
Cho mub botinga jaybin aylasa nur…  	
ʻ
    Asarda   komil   insonni   tarbiyalab   yetishtirish   asosiy   masala   qilib   qo yilgan.	
ʻ
Muallifning   fikricha,   inson   ma lum   e tiqodga   ega   bo lishi   zarur.   E tiqodsiz,   aniq	
ʼ ʼ ʻ ʼ
maqsadsiz   kishi   behuda   umr   kechirgan   bo ladi.   Umri   zoye   ketadi.   Unga   to g ri	
ʻ ʻ ʻ
yo lni ko rsatish darkor. 	
ʻ ʻ
15
   
 
So fiy   Olloyor   inson   fe lidagi   salbiy   jihatlarni   qanchalik   iztirob   bilanʻ ʼ
tasvirlasa,   ijobiy   tomonlarni   shunchalik   zavq-shavq   bilan   kuylaydi.   Odamlarni
ochiqko ngillikka,   shirinso zlikka,   rahmdillikka,   mehr-oqibatga,   saxovatga   da vat
ʻ ʻ ʼ
etadi:  
   
Ochuq qo llik, kushoda yuzli bo lg il, 	
ʻ ʻ ʻ
Muruvvatlik, muloyim so zli bo lg il.  	
ʻ ʻ ʻ
Muloyim til bilan beharbu bezarb 
Birovni keltirurlar sharqdan g arb.  	
ʻ
Suchuq tildir ajib ganji muazzam, 
Ato qilgon hech kimni mukarram  
 
So fiy   Olloyor   o zbek   adabiyoti   tarixida   tasavvuf   ta limotini   rivojlantirishga	
ʻ ʻ ʼ
munosib   hissa   qo shgan   shoirdir.   U   o z   she rlarida   so fiylikning   axloqiy	
ʻ ʻ ʼ ʻ
masalalarini   keng   targ ib   qildi.   Odam   faqat   shu   yo l   bilan   haqiqat   va   komillikka	
ʻ ʻ
erishadi,   degan   falsafani   olg a   surdi.   So fiy   Olloyor   asarlarini   fors,   arab   tillarini	
ʻ ʻ
puxta   bilgan   holda   sodda   o zbek   tilida   yozdi.   Shuning   uchun   shoir   asarlari   xalq
ʻ
ommasi orasida keng tarqalgandir. Shoir asarlari Toshkent, Qozon, Boku, Istanbul
va boshqa shaharlarda toshbosma yo li bilan bir qancha marta bosilib chiqqan. 	
ʻ
Hol ilmi-   odamlarning ruhiyati, el-yurtning botiniy ahvoli, ma’naviyati ularni
tarbiya   qilish   usullarini   tahlil   qilib,   o’rganib   chiqib   shunga   yarasha   dastur   tuzib,
shu   asosda   ish   yuritish   (   bunda   nazarda   tutilgan   xalq   ta’limoti   dinga,   xurofotga
berilish   darajasi   ham   tahlil   qilinadi,   qaysi   viloyatdan   elining   dunyoqarashi   qay
tarzda   shakllanishini   aniqlash,   -   hol   deyiladi.   Hol-qalb,   sir   va   haqiqat   ilmi.
Abdurahmon Jomiy bu ilmni quyidagicha tasnif etgan: iymon, ehson, ikon, tavba,
zuhd va taqvo, ixlos, nafsni tanish, qalbni anglash, nafs va qalbni poklash, ishorat
va   ilhom   asaridagi   farqni   bilish,   xitob,   yashirin   nido,   Olloh   kalomini   bilish,
16
  mushohada va tavhid, maqom va hol yaqinlik va uzoqlik, vuslat, fano va baqo, sakr
holi, sahv holi ilmi kabilar. 
Qol   ilmi-   falsafiy   nazariyalarni   hamda   sha’riy   fikrni   (   to’g’rilik,   halollik,
shariatdagi fiqh, qonun qoidalari ) usullari. Bunda suhbat, ma’viza, ta’lim-tarbiyani
yo’lga qo’yish uslubi tushuniladi. 
Ahli   qol-   o’z   hayoti,   qismati   va   tajribasi   bilan   bog’lanmaydigan   gaplarni
takrorlashdan nari o’tolmaydigan kimsalar guruhi. Dil emas, til, ma’no emas, da’vo
bilan yashash yo’lini tutgan gumroh, munofiqlar jamoasi. 
Sol   ilmi-   ham   aqlan,   ham   jismonan,   ham   yosh   jihatidan   to’liq   kamolot
darajasiga etishlik. Shu jihatlar orqali insonlarni el e’tirof etadi. 
Mol   ilmi-   har   bir   inson   o’zining   molu   dunyosiga   ega   bo’lmasa,   ta’ma   degan
balodan qutula olmaydi. Mol ilmini - ta’madin chetda, mol-dunyoni o’zingga do’st
tutmay xalq uchun fidokorona mehnat qilish vositasidir. Shundan so’ng rivoyatda
aytilishicha Habibulloh Buxoroga yetib borib, bir eski do’konda joylashib oladi va
o’zining   karomatlari   bilan   Buxoro   amiri   va   elini   lol   qoldirib,   martabasi
ulug’lashadi   va   har   tomondan   tarbiya   olish,   ilm   o’rganish   uchun   odamlar   u
kishining   qoshiga   kela   boshlaydi.   Rivoyatning   shu   yeridan   So’fi   Ollohyor
to’g’risida so’z boradi. Bu o’rinda biz muhtaram olim I.Suvonqulovning: «Risolai
Aziza»   da   ayrim   e’tirozli   o’rinlarga   ham   yo’l   qo’yilgan.   Masalan,   So’fi
Ollohyorning   no’g’oy   qavmidan   bo’lgani,   Qozonda   yashagani   haqidagi
ma’lumotlar aniqlik kiritishni taqozo etadi...» degan fikriga qo’shilamiz. 
Endi   rivoyatga   qaytsak,   unda   hozir   ham   deyarli   hamma   maqolalarda
uchraydigan, - shoirning dastlabki davrlarda Buxoro amirligining zolim va rahmsiz
amaldori   bo’lgan,   degan   fikrga   duch   kelamiz:   «.25   yoshida   Buxoro   podshohi   boj
mahkamasiga to’ralik qilib, g’oyat qon to’kuvchi va xulqsiz bo’ldi. Doimo fisq va
fujur va isyonda erdi. Kunlardan bir kun Riston bozorida Shayx Habibullohning bir
muridi   va   bir   xalifasi   bozorgonlardan   bir   narsa   oldi.   Boj   mahkamasini   ma’lum
aylamadi.   Olib   borurda   Ollohyor   to’raga   muloqotda   bo’ldi.   «Ey,   nechuk   boj
mahkamasiga tamg’alatmasdan olib borursan, deb tutdi va qamchi bilan qattiq urdi.
17
  Muridning boshi yorildi, qonlar oqdi. Shayx Habibulloh oldiga borishdi. Ollohyor
ustidan   shikoyat   qilishdi.   Shayx   Habibulloh   aytdi,   -   sabr   ila   meni   oni   sizlarday
aylayin,   deb   qo’lini   duoga   ko’tarib,   bu   to’rani   bulardek   g’arib-ko’ngil   aylagil,
dunyo   va   oxirat   murodini   bergil,   deb   duo   ayladi.   Og’zidan   chiqmasdan   burun
Olloh   taolo   duosini   qabul   ayladi   shul   soat   Ollohyor   to’raning   ko’ngliga   g’avg’o
tushdi.   O’zining   yomon   fe’llarini   esiga   tushirib   yig’ladi,   so’ngra   og’zini   ochib
aytgan baytlari budir: 
Mening boshimga xush savdo tushibdur, 
Ko’ngil   bozorina   g’avg’o   tushibdur.   Dedim   ey   tan   ne   savdodir,   ne   ishdur,
Sipohingga qilich birla urushdur. 
deb   shayx   hazratlariga   yig’lab   keladi.   Ostonada   xonqada   tiz   cho’kib   o’tiradi:   ey
hazrat, meni ham o’z yoningga olib yordamchi muridlaringdan qilib olgin deydi... 
Rivoyat   matnidan   sal   chekinaylikda,   mulohaza   yuritaylik:   bu   qanchalik
haqiqatga   to’g’ri   keladi?   Yuzaki   qaraganda,   bu   shunchaki   rivoyat   mazmuni   bilan
tanishish   jarayonida   miyada   yilt   etgan   birinchi   hayoldek   ko’rinadi.   Lekin
yuqoridagi   naql   bizga   g’alati   bir   sirni   ochgandek   tuyuladi,   ijod   ahliga   dahldor
bo’lgan   kishi   xohlasa-xohlamasa,   har   bir   narsani,   hatto   ko’z   oldidagi   voqelikni
ham xuddi tashni yo’nib haykal yasagani kabi o’zining ijod mazmuniga yo’naltira
olar ekan. Russiyaning bulg’or qavmidan bo’lgan Tojuddin ibn Yolchiqul o’zining
muarrix,   olim   bo’lganligidan   tashqari   mohir   ijodkor   ham   edi,   uning   qalamiga
mansub   bo’lgan   «Risolai   Aziza»   ko’plab   kitobxon,   tadqiqotchi   va   toliblarning
diqqatiga   manzur   bo’lgan,   o’zining   mazmun-mohiyati,   tarixiy   tafsilotlarni
sharhlash,   tarixiy   va   diniy   arboblar   hayotidan   olingan   lavhalarni   yoritib   berishi
bilan hozir ham o’z ahamiyatini yo’qotgani yo’q. Ayni paytda u ijodiy erkinlikdan
ham holi emas. Bu xususda boshqa olimlar fikriga e’tibor beraylik: «.To’g’ri So’fi
Ollohyor   amaldor   bo’lgan,   biroq   amaldagilarning   bari   zolim,   rahmsiz   bo’lishi
qonuniy emas-ku! Shunday ekan u yoki bu mashhur kishining hayoti ijodi haqida
fikr   yuritganda   rivoyatlarga  emas,   hayotiy  dalillarga   suyanish   lozim.»  deb  yozadi
18
  I.Suvonqulov.   Bu   o’rinda.   Ijodi   haqida   fikr   yuritganda»   degan   joyiga   «xususan,
ilmiy xulosalar chiqarishda» deb ilova qilib qo’yishni lozim topardik. 
Ollohyor yig’lab yolvoradi. Shunda shayx Habibulloh aytadiki, mayli men seni
o’z yordamchiligimga olaman, faqat shart bilan. Shartning birinchisi, - qishloq dagi
barcha   uyiga   kirib,   eski   juldur   ust   bosh   bilan   tilanchilik   qilib   chiqasan.   Ikkinchi
shartimni   birinchini   bajarganingdan   so’ng   aytaman,   debdi.   Ollohyor   Habibulloh
aytgani   kabi   butun   qishloqni   tilanchilik   qilib   aylanib   chiqibdi.   Uni   ko’rgan   va
bilganlar   Ollohyor   tentak   bo’lgan   deb   o’ylashibdi.   Shundan   so’ng   shayx   ikkinchi
shartni   aytibdi:   bozorga   borib   qassob   do’konidan   bir   xo’kizning   to’rt   tuyog’ini,
terisini, kalla va qorinlarini olasan so’ng boshingga dastor (salla) qilib olasan so’ng
butun bozor ichini aylanib chiqasan, deb aytibdi. Ollohyor shayx aytganiday qilib,
bozorni   aylanibdi.   Ollohyorning   uch   xotini   va   uch   farzandi   bor   edi.   Bir   qizining
nomi   Omina.   Ikkinchi   qizining   ismi   Halima.   O’g’li   Muhammad   Sodiq   edi.   Ular
otasining bu ahvolini ko’rib, otamiz jinni bo’libdi, deb xulosa chiqaribdilar. Shayx
Habibulloh   esa   Ollohyorning   chin   e’tiqodiga   ishonib,   uni   o’ziga   muridlikka   oldi.
Shundan so’ng Ollohyor shayx xizmatiga 12 yil bo’ladi.» Bu yerda hayotiy haqiqat
bilan   badiiy   to’qimaning   uyg’unligi   hamda   badiiy   umumlashma   va   badiiy
shartlikning ro’y-rost voqe bo’lishi muammosiga duch kelib turibmiz. Lekin nima
bo’lmasin,   Tojuddin   ibn   Yolchiqul   bir   narsani   -   So’fi   Ollohyorning   ruhan
buyukligini   e’tirof   etadi,   tan   oladi.   Donolar   aytganidek,   haqiqiy   buyuklik-ruhan
buyuklikdir. Keltirilgan rivoyatdan biz yana bir bor So’fi Ollohyorning serqirra va
murakkab shaxs ekanligi, uning olami ko’lami hali to’liq anglab yetilmaganligiga
amin bo’ldik. Darvoqe, rivoyatdan kelib chiqadigan chigalliklar bor. Masalan, ismi
rivoyatda ko’p zikr etilgan piri murshid Habibulloh tarixiy shaxs bo’lganmi, degan
savolga qiziqib yana dalillarga murojaat etdik. 
   
19
  II- BOB. SO FI OLLOYOR IJODING G OYALARI ʻ ʻ
2.1. “Sabot ul-ojizin”asarining ma‘rifiy yo‘nalishi 
 
Muhtaram   ustozlarimizdan   R.Orzibekov   o’zlarining   «Zarafshon»
ro’znomasida (1995 y. 17 oktyabr) bosib chiqargan «So’fi Ollohyor yaratgan hayot
maktabi»   maqolalarida   aynan   «Risolai   Aziza»   ga   suyanib,   Habibulloh   ismini
keltirganlar.   I.Suvonqulovning   «So’fi   Ollohyor   va   uning   adabiy   an’analari»
doktorlik   dissertatsiyasining   avtoreferatida   esa   ayrim   dalillar   o’zaro   solishtirib,
ayniqsa,   So’fi   Ollohyorning   «Maslak   ul-muttaqin»   asarlarida   ko’rsatilganidek»...
balolarni   daf   etuvchi   murshid   Hazrati   Habibullohning   yo’lini   tutib,   unga   amalda
payravlik   qilar   edi.   Uning   pokiza   ismi   Navro’z   bo’lib,   u   boshdan   oyog’igacha
Ollohning ishqi   olovida yonib  turardi.»  degan joylarga  asoslanib,  aslida  Ollohyor
pirining muborak nomi Navro’z bo’lib, Habibulloh deganda shoir Muhammad 
payg’ambarni nazarda tutganligiga ishora qilingan. Balki, shayx Habibulloh hazrati
Navro’zning ham piri bo’lgandir. bu to’g’rida aniq bir narsa deyish qiyin, har holda
bu muammo maxsus tadqiqotni kutayapti. 
Ikkinchi   chigallik,   ijod   yo’liga   endi   qadam   qo’yayotganlar   oldida   paydo
bo’lishi mumkin, - shoir shaxsiyati to’g’risida so’z borganda, adashmay, qoqilmay,
haqqoniy   baholash   uchun,   ko’proq   qaysi   mezonlarga   ahamiyat   berish   zarur?
Kundalik   kechinmalariga   xos   voqelikgami,   hayol   va   tafakkur   ufurib   turgan
she’rlarigami,   og’izdan   -   og’izga   ko’chib   yurgan   rivoyatlargami?   Mutafakkirning
ichki   dunyosi,   ma’naviyati,   uning   ijodi,   she’riyati   orqali   to’la   namoyon   bo’la
oladimi? 
Yuqoridagi tahlillardan ma’lum bo’lib turibdiki, So’fi Ollohyor o’z she’rlarida
o’zining orzu-havaslarini ham, armonlari, intilishlari ham, inson sifatidagi ojizligu
buyukligini ham yashirib o’tirmadi. Natijada bilamizki, xuddi shu xislatlar uni xalq
ichida   ulug’ladi.   Hatto   zamonlarning   hukmron   mafkura   g’oyalari,   talab   va
mezonlari   ham   tafakkurning   go’zal   namunalari   bo’lmish   So’fi   Ollohyor   she’rlari
mohiyati va ular tubida yashiringan shoir qalbi, o’zligi, nodirligini to’sa olmadi. 
20
  Shu bois shoir o’z ona - maskanini mansabdor og’a-inilari bila kelisha olmay 
tark   etganligi   to’g’risidagi   rivoyatlarning   haqiqatga   qanchalik   to’g’ri   kelishiga
shubha   bilan   qaragan   olimlarimizni   haq   deb   bilamiz.   Darhaqiqat,   teran   tafakkur,
o’tkir   aql,   nozik   ta’b   sohibi,   tasavvuf   ilmining   nuktadoni,   xuddi   shu   ta’limot
mohiyatida   nafsdan   qutilish   a’moli   yotishini   chuqur   idrok   eta   turib,   mansabu
nafsga   bunchalik   berila   olmasdi.   Qur’on   va   hadislarda   uqtirilganidek,   Ollohga
nima maqbulu nima nomaqbulligi, hayotning mazmuni - taqdir sinovidan o’tishdan
iborat ekanligini o’z she’rlarida talqin etgan alloma, shunga zid ishlarni qila olishi
dargumon. Qolaversa, fikri ojizimizcha, uning butun ijodi ilohiy ilhom mahsulidir. 
Yana   jo’nroq   ko’rinsada,   bir   dalil   sifatida   shuni   ham   ko’rsatsak   bo’ladi,   -   boylik
bilan kambag’allik, qudrat bilan mazmunlik, farax bilan g’am, sevgi va nafratning
biri   inson   ruhini   sinash   vositalari   bo’lganligini   ko’rsata   olgan   inson   albatta
shaytoniy nafs-unsurlardan yiroqlarda yurgan. Bunga shoirning: 
Tarozu boriga iqrorimiz bor, 
Nechun erkoniga ne korimiz bor.
 
deganlari   yaxshi   isbotdir.   Shoir   to’g’risidagi   rivoyatlarning   ikkinchi   guruhi   uning
hayot yo’liga tarjimai holiga bag’ishlangan bo’lib, bu borada ham ajoyib dalillarga
duch   kelib   qolamiz.   «Risolai   Aziza»   da   jumladan,   shunday   satrlar
bor:«Allohyorning o’g’li Muhammad Sodiq degan erdi. Buxoroda tug’ilmish erdi.
27 yoshi to’lg’on asl yurti Samarqandga ketdi. Allohyor Buxoroda qoldi. O’n ikki
yildan   so’ng   Baytullohga   ziyorat   aylar   azm   aylab,   bizning   Bulg’or   yurtini   dush
kelub biroz Qozon qal’asinda  ta’axxud aylamishdur. Ul  zamonda Bulg’orning bir
komil   so’fisi   bor   erdi.   Ismini   Idris   Hofiz   derlar.   Oning   ila   silsilalari   bor
emish.Oqibat   Allohyor   So’fi   Bulg’or   yurtindan   Arzrumga   bormish.Anda   chug’
karomatlari   bilinmishdin   so’ng   Iskandariya   shahrina   keldi.   Anda   dorilfanodin
dorulbaqoga   ko’chdi.   Rajab   oyining   29   kuni   erdi.   Ollohyor   ul   zamonda   Yoshi
to’qson   yil   erdi:   uzun   bo’yluq,   qo’y   ko’zlik   jiyron   soqollig’   demishlar»,   bunday
ma’lumotlarni boshqa manbalarda uchratmaymiz. 
21
  Bundan tashqari xalqning og’zida So’fi Ollohyorning valiylik karomatlari 
to’g’risida ham rivoyatlar yurgan. Masalan, Surxondaryo yaqinida joylashgan 
Bobotog’ tizimidagi tog’larda ilonlar makon qurib o’tgan-ketgan odamlarning 
ko’ngliga g’ulg’ula solib yurganda, So’fi Ollohyor kelib ilonlar bilan «gaplashib» 
ularni boshqa joylarga o’tib ketishga ko’ndirgan. Bu joy hali ham Morguzar nomi 
bilan mashhurdir. 
Allomaning   necha   yil   umr   ko’rganligiga   kelsak,   hurmatli   olim   I.Suvonqulov
o’z   shaxsiy   kutubxonalarida   saqlanayotgan   manzumada   keltirilgan   «Tarixi   vafoti
Eshon So’fi Ollohyor alayxirrahma Hanifai vaqt ast» Zamonasining Abu Hanifasi
Eshon So’fi Ollohyor alayxirrahma vafotining tarixiga bag’ishlangan baytdan shoir
yoshini sanab 77-80 orasida deb aniqlab bergan. Bu borada yana bir qancha ishlar
amalga oshirilgan uning tug’ilgan yili va vafoti sanasi xususida So’fi Olloyorning
«Sabot ul-ojizin» asariga Ubayduloh Islomqul o’g’li Alamkash sharh, shuningdek,
So’fi Olloyor vafoti sanasiga ta’rix bitadi: 
«Ta’rixi vafoti eshoni So’fi Olloyor alayhi-r-rahma Abu
Hanifai vaqt ast So’fi Olloyor. 
Xudoy dod bo qol va hol bisyor oro Har on ki ta’rixi favti o’ pursed- Bigo’
tu:Qofu jimu g’aynu lom bishmor» 
Bundan shoirning 1133/1721 yilda vafot etganligi ma’lum bo’ladi. 
So’fi   Olloyordan   bizga   bir   qancha   adabiy   meros   qolgan.   So’fi   Olloyorning
ikkinchi   kitobi   hisoblanmish   «Sabot   ul-ojizin»   nazm   bilan   yozilgan.   Lekin   uning
birinchi   kitobidan   farqli   o’laroq,   tili   turkiy-o’zbekcha.   Mazkur   kitobda   ham
so’fiylikning   ayrim   jihatlari   hamda   umuminsoniy   qadriyatlar,   odob-axloq
masalalari badiiy talqin etiladi. Bu haqda shoir shunday yozgan:  
Anikim ko’rdilar turkiy yoronlar, Dedilar gar duo qilsa eranlar.  
Bitilsa,turkiy til birla aqida, Ko’ngullar bo’lsa andin oromida. 
 
22
  Mazkur   taklif   shoirga   ma’qul   tushadi   va   u   yurtdoshlarining   bu   sa’y-
harakatlarini   matonat   deb   baholaydi   hamda   ularning   istaklarini   bajarishga   bel
bog’laydi: 
Agarchandeki   bo’lsam   mag’zi   yo’q   po’st,   Ishorat   qildilar   chun   bir   necha
do’st. 
Aqida so’zlarini qildim isbot, Anga qo’ydim «Sabot ul-ojizin» ot. O’zumdek
xastalar bo’lg’aymu deb shod, Nasoyihdin ham andak ayladim yod. 
Ta’kidlaganimizdek, «Sabot ul-ojizin» asari Toshkentda 1882,1884,1905,1915
yillarda,   Kogonda   1910   yilda,   Qo’qonda   1890   yilda   qayta-qayta   nashr   qilingan.
Shu  faktning  o’ziyoq  So’fi   Olloyorning   bu  asari   ham   xalq  orasida   mashhurligini,
unga ehtiyoj kuchliligini isbotlaydi. 
Shoirning «Sabot ul-ojizin» asarida so’fiylikning ayrim jihatlari,umuminsoniy
qadriyatlar hamda odob-axloq masalalari badiiy talqin etilgan. Asar kompozitsiyasi
Alisher   Navoiyning   “Hayrat   ul-abror”   asarini   esga   soladi.   Ma’lumki,   ”Hayrat
ulabror”   dostoni   yigirma   maqolatdan   iborat   bo’lib,   har   bir   maqolatdan   so’ng   uni
asoslaydigan  bir   hikoyat   keltirilgan.  Hikoyatlarning  asosiy   qahramonlari  mashhur
tarixiy  shaxslar,  podshohlar,  so’fiylar   bo’lgan.  Shoir   bu hikoyatlar  uchun  ma’lum
bir manbalarni asos qilib olgan. Bu hikoyatlarning genezisi-tasavvufiy manbalarga,
bir  qator  tarixiy asarlarga borib taqalgan.So’fi Olloyor ham  o’z asarini  yaratishda
mazkur   an’anaga   amal   qilganligi   yaqqol   sezilib   turadi.Ya’ni   “Sabot   ul-ojizin”
asarida ham  ma’lum  bir  masalalarga  bag’ishlangan boblardan so’ng shu  masalani
quvvatlaydigan hikoyat keltiriladi.O’z navbatida ushbu hikoyatlar ham ma’lum bir
manbalarga borib taqaladi.”Sabot ul-ojizin” asari tarkibidagi hikoyatlar tarkibi ham
shu taqlid keltirilgan. Jumladan,«Tama’din qochmoq bayoni», bilan birgalikda uni
dalillovchi   “Hikoyati   Savbon”,   «Muhabbatsiz   kishidin   qochmoq   bayoni»   bilan
“Hikoyati   dev   alayhil   la’na”,   «Shayxi   komil   istamak   va   shariatga   iyarmakni
bayoni»   bilan   “Hikoyati   shayx   Imom   Basriy”,   «Takabburlik   qilmay,   ta’vozulik
ixtiyor   qilmoq   bayonida»   bilan   “Hikoyati   Azizi”,   «Tavakkul   bayoni»   bilan
“Hikoyati   Abdulloh   ibni   Muborak”,   «Ko’zni   haromdin   yummoq   bayoni»   bilan
23
  “Hikoyati   shayx   Bistomiy”   kabi   ko’plab   misollar   kitobda   talaygina.   Ushbu
hikoyatlarning   genezisi   ham   ma’lum   bir   manbalarga   borib   taqalishi   xususida
yuqorida   fikr   yuritgan   edik.   Fikrimizni   asardagi   hikoyatni   tahlil   qilish   bilan
asoslashga harakat qilamiz. 
 
 
 
2.2. Shoir ijodida komil inson timsoli 
 
Tahlil   qilmoqchi   bo’lgan   hikoyatimiz   asardagi   pir   va   murid   munosabatlariga
bag’ishlangan bobidan keltirilgan Hasan Basriy haqidagi hikoyatdir. Hasan Basriy
tarixiy   shaxs   bo’lib,   uning   tug’ilgan   yili   manbalarda   ko’rsatilmagan.   U   taxminan
80   yil   umr   ko’rib,   hijriy   110   yili   Basrada   vafot   etgan.1   Hikoyatda   bayon
qilinishicha,   Shayx   Hasan   Basriyning   bir   nodon   muridi   bo’lib,   o’zini   kashfu
karomat   sohibi   deb   hisoblar   ekan.   Shu   murid   bir   necha   kun   shayx   majlisida
ko’rinmay qolibdi. 
Shayxning o’zi uni izlab manziliga boribdi. Hol-ahvol so’ralganda shogirdi o’z
holatini shunday bayon qilibdi: 
Dedi: Har gohki, xufton kelsa qarshi, Etarman lahzada ayvoni Arshi. 
Maloikdek bo’lub Arsh ichra mumtoz Xudo birla uzun shab etarman roz! 
Ya’ni,   murid   har   kecha   Arshga   yuksalib,   tun   bo’yi   Alloh   bilan   sirlashib
chiqishini   da’vo   qilibdi.   Ahvol   qanday   ekanligini   anglagan   ustoz   muridga   “Agar
yana   shunday   maqomga   yuksalsang,   mendek   bechoraning   nomini   ham   eslashni
unutma”,   deb   tayinlaydi.   Shogird   ustozining   bu   topshirig’ini   bajarganda   natija
shunday bo’ladi: 
Yana   kechaga   ul   manzilga   etti,
Hasan otin tiliga jori etti. 
Buzulg’on ko’rdi arshi dilkushoyin, Najozatxonaeda ko’rdi joyin. 
Yaqiyn bildi muni shayton qilib qayd, Qilur erkan uni har kechasi sayd. 
24
  Yana   “arshga   yuksalgan”   shogird   ustozining   aytganini   qilib,   uning   nomini
tilga olgan ekan, hayolidagi “arsh” ko’zdan yo’qolib, o’zini axlatxonada ko’ribdi.
Shundagina ustozining  majlisidan  chekinib  xato qilganligini,  natijada uni   shayton
yo’ldan   adashtirganligini,   karomat   deb   hisoblagan   narsalari   aslida   shayton
nayranglari ekanligini anglabdi. Xuddi shu mazmundagi hikoyat Fariduddin 
Attorning “Tazkirat ul-avliyo” asarida ham mavjud. Faqat pirning nomi Hasan 
Basriy emas, Junayd Bag’dodiy. Bu asarda ham kibru g’ururga berilgan tajribasiz
murid   Haqqa   etganlik   da’vosini   qiladi.   Lekin   Junayd   Bag’dodiy   shogirdiga   o’z
ismini emas, balki bunday topshiriq beradi: ”Bu kecha seni jannatga yuborgaylar.
Borayotib, uch karra: ”La havla vala quvvata illa billahil aliyul azim” deb ayt”. Bu
kalimani   takrorlagan   murid   o’zini   mazbala   (axlatxona)da   ko’radi   va   kibru
g’ururiga aldanib xato qilganligini anglaydi. 
“Sabotul   ojizin”   dagi   hikoyatda   ham,   unga   asos   bo’lgan   manbadagi   voqeada
ham   bitta   g’oya   ilgari   surilgan:   tasavvuf   yo’liga   kirmoqchi   bo’lgan   har   qanday
kishiga ustoz-pir kerak. Yo’qsa uning yo’ldan adashishi hech gap emas. Bu haqda
Husayn Voiz Koshifiy “Futuvvatnomai sultoniy” asaridan shunday yozadi: “.. 
.tariqat yo’lining qaroqchilari ko’pdir, ular nodon va kaltafahmlarni hiyla-nayrang
donasi   bilan   makru   firib   domiga   tushirish   payidadirlar.   Shuning   uchun   rahnamo
bo’la   oladigan,   pirlik   (shayxlik)   shart-sharoiti   va   ruknlari   (asoslari)ni   yaxshi
biladigan odamni pir, deb tanlash lozim”. 
Shogird,   ya’ni   murid   esa   pirning   har   bir   topshirig’ini,   buyrug’ini,   xohishini
ixlos   bilan   so’zsiz   ado   etadigan   bo’lmagunicha   ko’zlagan   maqsadiga   yetolmaydi,
deb  hisoblangan.   “Futuvvatnomai   sultoniy”   asarining   “Muridning  odobi   va  uning
shartlari”   nomli   faslida   bu   xususida   shunday   deyilgan:   “...muridning   lug’aviy
ma’nosi   istovchi,   xohlovchi   demak   tariqat   tilida   “murid”   deb   nafsining   barcha
murod (istak) laridan qutulgan odamga aytadilar. Bunday odamning pirning 
xohishidan o’zga xohishi bo’lmaydi” 
Alisher   Navoiyning   “Mahbub   ul-qulub”   asarida   keltirilgan   quyidagi   ruboiyni
ushbu fikr-mulohazalarning she’riy xulosasi deb aytish mumkin: 
25
  Kimni bu yo’l qa’tig’a soldi taqdir, 
Pir amrini qilmasa, keraktur tag’yir, 
Onsiz qadam ursa, angla makru tazvir, 
Mal’un desa behrakki, desalar be pir. 
Ushbu   hikoyatning   mazmun-mohiyatiga   e’tibor   beradigan   bo’lsak   biror   bir
yo’lni   tanlashdan   oldin   kishi   o’ziga   ma’naviy   yetuk   murshid   (pir)   tanlay   bilishi
ham uning yetukligini uning ma’naviyatini  belgilovchi  dasturilamal  bo’lib xizmat
qiladi. 
Kitob e’tiqodning inson, xalq uchun ahamiyatini bayon etish bilan boshlanadi. 
Shoirning talqinicha: 
Aqida bilmas shaytona eldir. 
Agar ming yil amal qilsa, elder. 
Bu   kabi   ibratli   nasihatlar   kitobda   anchagina,   shuning   uchun   ham   yosh
zamondoshlarimizni pokiza xulqli qilib tarbiyalashda bu kitobning ahamiyati kata
hisoblanadi va asosiy dasturilamal bo’lishi bilan alohida ajralib turadi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
26
   
 
 
 
 
 
 
 
 
XULOSA 
Xullas,   tinim   bilmas   vaqt   aylanaverarkan,   zamonlar   ortda   qolib,   avlodlar
orasidagi   masofa   tobora   olislashgan   sari   yangi-yangi   muammolar   paydo   bo’lib,
xotira xiralashar ekan. El suygan farzandlarining nomlari atrofida doimo afsonayu
rivoyatlar bo’lgan. Ularni kimdir havas bilan, kimdir hasad bilan yozib qoldirgan.
Gap   har   bir   dalilni   isbotlab   berishda   ham   emas.   Eng   muhimi,   har   bir   insonning
o’zidan qoldirgan yodgorligida. 
Buyuk Firdavsiyning yozganlaridek: 
Ikki narsa qolur shaksiz abadiy 
Botirning shavkati dononing so’zi. 
Asrlar o’tib ketsa hamki, o’z yurtida eslanish-e’zozlanish har qaysi rivoyatdan
ham ortiq emasmi? Bundan ham jiddiyroq dalillarni qaysi rivoyatda topsa bo’ladi?
3-4 asrlardan keyin butun mamlakat milliy iftixori rutbasiga chiqa olish har kimga
ham   nasib   bo’lavermaydi.1   Shoirning   hamma   asarlariga   xos   bo’lgan   xususiyat
bitta:   unda   ifodalangan   g’oya   insonni   ezgulik,   yaxshilik   ruhida   tarbiyalash,
yaxshilikka   muhabbat   va   yomonlikka   nafrat,   el   haqini   yeyishdan   qo’rqish   va
bevabechoralarga   rahm-shavqat   qilish,   umuman,   ezgulik-   savob   ish   bilan
shug’ullanishga   qaratilgandir.   Shu   sababli   ham   uning   asarlari   o’z   davridayoq
maktablarda   yoshlarni   tarbiyalashga   xizmat   qilgan   darslik   sifatida   foydalanilgan.
Hozirgi   davrda   ham   uning   asarlaridan   komil   insonni   tarbiyalash   maqsadida
27
  foydalanish faqat naf keltiradi. Yuqorida tahlilga tortilgan kichik hikoyatimizning
ma’no,   mazmun-mohiyati   asar   haqidagi   tasavvur   uyg’otish   uchun   ham   uning
badiyati va badiiyligini bizga chizib bera oladigan asar hisoblanadi. Uning mavzu
ko’lami   mazmun   mundarijasining   mukammalligi   ham   yana   bir   bor   So’fi   Olloyor
buyukligining isbotidir. 
 
 
 
 
 
 
FOYDALANILGAN АDABIYOTLAR RO’YXATI: 
 
1. Хомидий X- Тасаввуф алломалари . -Т:, Шарк, 2004. 
2. Рисолайи Азиза - Саботул ожизин шархи. Т:, Абдулла Кодирий номидаги
Халк мероси нашриёти, 2000. 
3. Сувонкулов И. Суфи Оллохёр. —Т:, Фан, 1995. 
4. Сувонкулов   И.   Суфи   Оллохёр   ва   унинг   адабий   аньаналари.   Филология
фанлари   доктори   илмий   даражасини   олиш   учун   такдим   этилган
дисертация автореферати. Т:, 1997. 
5. Суфи Оллохёр. Тарозуйн киёматаи баёни. Сабот ул-ожизин. 
6. Узбекистан буюк алломалар юрти. Т:, «Маънавият», «Мовароуннахр», 
2010.. 
7. Фаридиддин Аттор. Тазкират ул- авлиё.- Т:, УзМЭ, 1997. 
8. Хусайн Воиз Кошифий. Футувватномаи султоний .Ахлоки Мухсиний.- Т:,
УзМЭ, 2011. 
9. Алишер   Навоий.   Мукаммал   асарлар   туплами.   Йигирма   жилдлик:   14-
жилд.- Т:, Фан, 1998. 
28
  10. Баратова  Н.А.Суфи  Оллохёрнинг  бадиий-маънавий  
карашлари. 
Самарканд, 2002. 
11. Бобоева   М.   «Сабот   ул-ожизин»   манзумасининг   гоявий-бадиий   талкини.
Самарканд, 2012. 
12. Узбекистон   Республикаси   ФАШИда   бу   асарнинг   бир   кулёзма   нусхаси
сакданади.Тартиб   раками   -   849,   345   в.   XIX   асрнинг   бошида   кучирилган,
хаттоти номаълум. 
13. Сувонкулов И. Суфи Оллохёр. -Т:, Фан, 1995. 
14. Рисолайи   Азиза   -   Сабот   ул   -   ожизин   шархи.   Т:,   Абдулла   Кодирий
номидаги Халк мероси нашриёти, 2000. 
15. И. Салохий Суфи Оллоёр: маънавият кирралари//Узбекистон адабиёти ва
санъати, 1992, 23 январ. 
16. Сирожиддинов Ш. Суфи Оллоёр илохиёти. 1- кисм. - Т:, 2001. 
17. Хаккул И Суфи Оллохёр - мутасаввуф адиб. // «Узбек тили ва адабиёти»
журнали, 1993, № 1. 
18. Ниёзова Н. Суфи Оллоёр хаёти ва ижоди. - Карши, 1995. 
19. Валихужаев Б. Миёнкол адабий мухитида Суфи Оллохёрнинг мавкеи. // « 
Мулокот » журнали, 1996, № 3. 
 
 
29
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Dunyoni ishlari mavzusi yuzasidan didaktik materiallar tayyorlash
  • 8-sinf adabiyot darslarida Alisher Navoiyning ruboiylari va tuyuqlarini oʻrgatish yoʻllari
  • 6-sinf adabiyot darslarida koʻrgazmalilik
  • Adabiyot toʻgaraklarini tashkil etish yoʻllari
  • 3-4-sinf oʻqish oʻqish darslarida lugʻat ustida ishlashda rasmli testlardan foydalanish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский