Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 40.2KB
Покупки 5
Дата загрузки 01 Май 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Rustamov Orifjon

Дата регистрации 25 Апрель 2024

52 Продаж

Soliq solish tamoyillari va soliq imtiyozlari

Купить
Mundarija
Mundarija
Mundarija .................................................................................................................................................... 1
Kirish ............................................................................................................................................................ 2
I. BOB. SOLIQ TUSHUNCHASI. SOLIQ SOLISH TAMOYILLARI. ........................................................................ 7
II.BOB. O’ZBEKISTONDA SOLIQ SIYOSATI ................................................................................................... 14
2.2. Soliq siyosatida davlatning soliq munosabatlarini tashkil qilishdagi chora – tadbirlar ........................ 16
Xulosa ........................................................................................................................................................ 26
Foydalanilgan adabiyotlar: ........................................................................................................................ 27 Kirish
    Soliqqa tortish nazariyasi .
Soliq tushunchasi iqtisodiy kategoriya  sifatida davlatning paydo  bo’lishi va
faoliyatining davomiyligi bilan bevosita bog’liqdir. Shu o’rinda   soliq kategoriyasi
davlatning   iqtisodiy   siyosati   orqali   iqtisodiy   voqelik   sifatida   yuzaga   chiqishini
ta’kidlash   lozim.     Soliq   tushunchasi   tor   ma’noda   davlat   ixtiyoriga   soliq
to’lovchilardan majburiy tartibda undiriladigan pul tushumlarini ifodalaydi.
Ma’lumki, soliqlar bevosita davlatning paydo bo’lishi bilan bog’liqdir, ya’ni
davlat   o’zining   vakolatiga   kiruvchi   vazifalarni   bajarish   uchun   moliyaviy   manba
sifatida soliqlardan foydalanadi. Soliqlarning amal qilishi bu obyektivlikdir, chunki
jamiyatni   tashkil   etuvchi   barcha   subyektlar   ham   real   sektorda,   ya’ni   ishlab
chiqarish   sohasida   faoliyat   ko’rsatmaydi.   Jamiyatda   boshqalar   tomonidan   rad
etilgan   yoki   faoliyati   iqtisodiy   samarasiz   bo’lgan   sohalar   ham   mavjudki,   bular
soliqlarni   obyektiv   amal   qilishini   talab   etadi.   Aniqroq   qilib   aytganda,   jamiyatni
norentabel   (   mudofaa,   meditsina,   fan,   maorif,   madaniyat   va   boshqa)   va   rentabel
sohaga   ajralishi   hamda   norentabel   sohani     moliyalashtirishning   tabiiy   zarurligi
soliqlarning   obyektiv   amal   qilishini   zarur   qilib   qo’yadi,   vaholanki,   norentabel
sohaning ijtimoiy xizmatlari, asosan, davlat tomonidan amalga oshiriladiki, ularni
moliyalashtirish   usuli   sifatida   yuzaga   chiquvchi   soliqlar   ham   shu   tufayli   bevosita
davlatga tegishli bo’ladi. 
  Soliqlarning   ama   qilishini   bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   sharoitida   ikki   holat
bilan   ifodalash   mumkin:   birinchidan ,   davlatning   qator   vazifalarini   mablag’   bilan
ta’minlash zarurligi,  ikkinchidan , bozor iqtisodiyoti qonun – qoidalari. 
  Davlatning   bajaradigan   funksiyalari   va   vazifalari   ko’p   bo’lib,   bozor
iqtisodiyoti   rivojlana   borishi   bilan   ba’zi   ijtimoiy   himoyalangan   bozor
munosabatlariga mos kelmaydigan vazofalar yo’qola borsa , yangi vazifalar paydo
bo’la boshlaydi.   Bularga bizning respublikamizda kam ta’minlanganlarga ijtimoiy
yordam  ko‘rsatish, bozor  iqtisodiyoti  infratuzilmasini  tashkil  qilish kabilar  kiradi.
Davlat   kuchli   ijtimoiy-siyosiy   tadbirlarni   amalga   oshirish   uchun   pensionerlar,
talabalar,   ko‘p   bolali   onalar   va   boshqalarni   mablag‘   bilan   ta’minlash   zarurligini
anglab, ayrim cheklangan tovarlar bahosidagi farqni budjet hisobidan qoplaydi va
undan   tashqari   mahallalarda   ijtimoiy   himoyaga   muhtoj   kam   ta’minlanganlarga
moddiy   yordamlar   ko‘rsatadi.   Shu   bilan   birga,   davlat   jamiyat   a’zolari
osoyishtaligini   saqlash   maqsadida   o‘zining   mudofaa   qobiliyatini   saqlab   va
mustahkamlab   turishga   ham   mablag‘lar   sarflaydi,   qolaversa,   davlat   fuqarolar xavfsizligini   saqlash,   mamlakatda   tartib-intizom   o‘rnatish,   uni   boshqarish
funksiyalarini   bajarish   uchun   ham   ko‘plab   mablag‘   yo‘naltirishga   majburdir.
Bunday   xarajatlarni   amalga   oshirishning   majburiyligi   ular   uchun   manba   bo‘lgan
soliqlarni obyektiv zarur qilib qo‘yadi. 
Qayd   etish   lozimki,   hozirga   qadar   davlatning   funksiyalarini   bajarish   uchun
lozim   bo‘lgan  moliyaviy   mablag‘larni   shakllantirishning  soliqlardan   boshqa   usuli
jahon   amaliyotida   qo‘llanilgan   emas.   Demak,   hukmron   kuch   sifatida   davlat
mavjud   ekan,   moliyalashtirish   usuli   sifatida   soliqlar   amal   qiladi.   Ma’lumki,
jamiyat   iqtisodiy   hayoti   juda   murakkab   iqtisodiy   hodisalardan   iborat   bo‘lib,   ana
shu   murakkablik   bevosita   soliqlarga   ham   tegishliki,   bu   holat   soliqlarni   iqtisodiy
mohiyatini teran anglashni taqozo etadi.  
Soliqlar   majburiy   to‘lovlarni   ifoda   etuvchi   pullik   munosabatlarni   bildiradi.
Bu   munosabatlar   soliq   to‘lovchilar   bilan   ularni   o‘z   mulkiga   aylantiruvchi   davlat
o‘rtasida bo‘ladi. Davlat uchun budjet daromadlarining asosiy manbai hisoblangan
soliqlar katta ahamiyatga ega.  
Soliqlar   to‘g‘risidagi   qarashlar   tarixan   obyektiv   va   subyektiv   omillarning
ta’sirida shakllangan. Soliqlarga doir turli ta’riflarni tahlil qilish, ularning konkret
iqtisodiy-ijtimoiy   taraqqiyotlar   jarayonidagi   mohiyatini   asoslash,   soliqlarning
iqtisodiy   rolini   va   soliq   qonunchiligiga   asos   bo‘lgan   soliq   tamoyillarini   belgilash
hamda   soliq   tizimida,   jamiyat   taraqqiyotida   mavjud   bo‘lgan   soliqlarning   tutgan
o‘rnini aniqlash zarurdir. Chunki, davlat paydo bo‘lishi bilan soliqlar jamiyatdagi
iqtisodiy   munosabatlarning   zaruriy   talablaridan   biri   hisoblanib   kelingan.   Davlat
tuzilish   shakllarini   rivojlanishi   bilan   bir   vaqtda   soliq   tizimi   o‘zgargan   va
takomillashtirilgan.  Soliq tizimining o‘zgarishi  va takomillashtirilishi  soliqlarning
turlari,   miqdorlari   va   yig‘ib   olish   usullari   xilma-xil   bo‘lganligi   bilan   asoslanib
kelingan.   Masalan,   Sharq   mamlakatlari   iqtisodiyoti   tarixida   soliqlar   aholidan
shaxsiy mol-mulk, yerdan olingan hosil, uy hayvonlari va boshqalar uchun «zakot»
sifatida olingan. 
Davlat   faoliyatining   barcha   yo‘nalishlarini   mablag‘   bilan   ta’minlashning
asosiy   manbalaridan   biri   va   davlat   ustuvorligini   amalga   oshirishning   iqtisodiy
vositasi soliqlardir. Soliq tizimini tartibga solish va mukammallashtirish moliyaviy
tizimni   rivojlantirishga   yordam   beradi.   Iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   soliqlar
orqali   tartibga   solish,   davlat   budjeti   daromadlarini   shakllantirish   soliq   solish
vositasida jamiyatdagi u yoki bu jarayonlarning rivojlanishiga   ta’sir etuvchi usuli
hisoblanadi.   Davlatning   mavjudligi   soliqlar   bilan   uzviy   bog‘liq,   chunki   soliqdan
tushadigan tushumlar davlat iqtisodiy mustaqilligining asosiy manbayi hisoblanadi.   Insoniyat   tarixida   yirik   davlat   arboblaridan   biri,   o‘rta   asrlarda   buyuk
saltanat   barpo   qilgan   Amir   Temur   soliqlarga   katta   e’tibor   qaratgan.   U   davlatni
idora qilish tizimini yuzaga keltirishda asosan soliqlarga tayangan. O‘sha davrning
davlat   moliyasi   bu   tizimning   eng   muhim   unsurlaridan   biri   ekanligi,   u   davlatni
boshqarishdagi   barcha   jihatlariga   uzviy   bog‘langanligi   bilan   tubdan   farq   qilib
turgani   va   ayni   shu   xususiyatga   ko‘ra   boshqaruvning   barcha   tarkibiy   qismlari
orasida   markaziy   o‘rinni   egallaganligi   bugungi   kunga   kelib   hammaga   ayon
bo‘lmoqda.  
Soliqlar   qadimgi   davrlardan   e’tiborga   olingan,   ammo   u   vaqtlarda   soliqlar
ozod   va   erkin   bo‘lmagan   kishining   belgisi   bo‘lib   xizmat   qilgan.   Adam   Smit
(shotland   faylasufi   va   iqtisodchisi,   1723—1790)   o‘zining   «Xalqlar   boyligining
sabablari  va tabiatlari» nomli  kitobida (1776)  ilk bor soliq tamoyillarini  ko‘rsatib
berdi,   soliqlarning   ahamiyatini   yoritib,   ularni   davlatga   to‘lash   qullik   emas,   balki
erkinlik alomati ekanligini asoslab berdi. 
N.I. Turgenev  o‘zining «Soliq nazariyasi tajribasi» nomli kitobida (1818-yil)
shuni   ta’kidlaydiki,   «Bilimli   bo‘lishning   muvaffaqiyatlari   ularning   xalqlar   urf-
odatlariga foydali ta’siri darajasiga qarab soliqlar tizimining takomillashuviga ham
ta’sir etgan», «...soliqlar bilimga ega bo‘lish bilan birga paydo bo‘lib, uning belgisi
bo‘lib   qoldi.   ...Soliqlarning   tayinlanishi,   taqsimlanishi   va   yig‘ilish   usuliga   qarab
xalq   orasida   tarqalgan   ma’lumotlar   to‘g‘risida;   yig‘iladigan   soliqlar   miqdoriga
qarab   uning   boyligi   haqida   fikr   yuritish   mumkin,   bu   bilimlilik   va   ma’rifatni
anglatadigan   ikkita   eng   asosiy   xususiyatdir».   Bu   so‘zlardan   yana   bir   bor   amin
bo‘lish   mumkinki,   soliqlar   qadimiy   moliyaviy   institutlar   hisoblanib,   davlatning
paydo bo‘lishi  bilan yuzaga kelgan. Soliqlar davlat  organlarini  ta’minlash va ular
oldida   turgan   vazifalarni   bajarilishini   moddiy   ta’minlashning   manbasi   sifatida
xizmat qilgan. Davlatning rivojlanishi bilan uning vazifa va funksiyalari yangicha
xususiyatlarga   ega   bo‘ldi.   Lekin   soliqlarning   davlatni   va   uning   organlarini
moliyalashtirishda manba sifatidagi roli o‘zgarmay qoldi.  
«Soliqlar,   —   deb   yozadi   D.   Rikardo,   —   hokimiyat   ixtiyoriga   kelib
tushadigan   yer   mahsuloti   va   mamlakat   mehnatining   bir   qismini   tashkil   etadi   va
oxir-oqibatda ular kapital hisobidan yoki mamlakat daromadi hisobidan to‘lanadi».
Shuni alohida ta’kidlab o‘tish lozimki, D. Rikardo soliqlar mohiyatini yoritib, o‘z
navbatida   A.   Smit   tomonidan   yaratilgan   soliqlar   nazariyasini   ma’lum   darajada
rivojlantirgan. 
S.G.   Pepelyayev   «Soliq   —   ommaviy   hokimiyat   subyektlarining   to‘lov
qobiliyatini   ta’minlash   maqsadida   jismoniy   va   yuridik   shaxslar   mulklarini
begonalashtirishning majburiylik, yakka tarzda xolisona, qaytarmaslik, davlatning majburlashi bilan ta’minlanganlik asoslarida va jazo yoki kontributsiya xarakteriga
ega bo‘lmagan qonunda belgilangan yagona shaklidir» — deb, ta’kidlagan. 
D.G.   Chernikning   fikricha   «Soliqlar   —   davlat   tomonidan   xo‘jalik
subyektlari   va   fuqarolardan   qonuniy   tartibda   o‘rnatilgan   stavkalarda   undirib
olinadigan majburiy yig‘imlarni o‘zida aks ettiradi». 
  S.H.  Gataulin   «...soliqlar   o‘zi  nima  va   ular  nimaga  kerak»,  degan   savolga
quyidagicha   javob   beradi:   «Soliqlar   —   bu   davlat   sarf-xarajatlarining   asosiy
manbayi   bo‘lib,   iqtisodiyotni   tartibga   soluvchi   va   daromadlarni
barqarorlashtiruvchi   vositadir.     Soliqlar   davlat   budjeti   daromadlarini   tashkil
etuvchi   asosiy   manba   va   iqtisodiyotni   boshqaruvchi   muhim   qurol   hisoblanadi.
Biroq   bu   ta’rif   soliqlarning   mohiyatini   to‘laligicha   yorita   olmaydi   hamda
soliqlarning   tashkiliy-huquqiy   tomonlarini   o‘zida   aks   ettira   olmaydi.   Bundan
tashqari,   iqtisodiy   munosabat   sifatida,   bu   munosabatlar   obyekti   bo‘lib   nima
hisoblanadi, degan savollarga javob bera olmaydi. 
  Ayrim   iqtisodchilar   soliqlarni   milliy   daromadni   taqsimlash   va   qayta
taqsimlash   vositasi   sifatida   izohlashga   harakat   qilganlar,   —   «Soliqlar   –   milliy
daromadni   taqsimlash   va   qayta   taqsimlash   jarayonida   uning   bir   qismini   davlat
ixtiyoriga olish shaklidir».  
O.   Olimjonovning   fikriga   ko‘ra:   «Soliqlar   —   davlat   va   jamiyatning   pul
mablag‘lariga   bo‘lgan   ehtiyojini   qondirish   maqsadida   qonun   tomonidan   belgilab
qo‘yilgan hajmda va o‘rnatilgan muddatda jismoniy va huquqiy shaxslardan davlat
ixtiyoriga majburiy ravishda undirib olinadigan to‘lovlardir».   Soliqlarga berilgan
mana   shu   ta’rif   eng   maqbul   ta’rif   bo‘lib,   soliqlarning   mohiyati,   ularning
iqtisodiyotdagi   o‘rni   va   rolini,   soliqlarning   harakat   jarayonini   nazariy   jihatdan
chuqurroq   yoritib,   soliqlar   haqida   aniqroq   tasavvur   hosil   qilishga   yordam   beradi.
Bugungi   kunda   soliq   kategoriyasini   har   tomonlama,   kengroq   va   batafsilroq,
shuningdek, uning mohiyati va ahamiyatini, iqtisodiyotni rivojlantirishdagi roli va
o‘rnini, soliqlarning nazariy jihatlarini aniqroq va to‘liqroq yorita oladigan ta’rifni
keltirish muammosi fanda mavjuddir.
  Tarixan   soliqlar,   davlatni   saqlab   turish   uchun   zarur   bo‘lgan   majburiy
to‘lovlar   sifatida,   davlat   paydo   bo‘lishi   bilan   vujudga   kelgan.   Soliqlar   davlat
faoliyat   ko‘rsatishining   moddiy   asosini   tashkil   etadi,   ularning   iqtisodiy   tabiati
xuddi shu yerdan kelib chiqadi. 
Bozor   munosabatlarining   shakllanishi   davrida   soliqlar   korxonalarning
iqtisodiy faoliyatini tartibga solishning ham bilvosita quroli hisoblanadi.   Soliqni   to‘lash   xo‘jalik   yurituvchi   subyektlar   va   fuqarolar   bilan   davlat
o‘rtasida yangidan yaratilgan qiymatni taqsimlashning asosiy vositasi hisoblanadi.
Biror   bir   jamiyatni   soliq   tizimisiz   tasavvur   qilish   mumkin   emas.   Chunki   soliqlar
budjet   daromadlari   (pul   fondi)ni   tashkil   etishning   asosiy   vositasi   bo‘libgina
qolmay   mahsulot   ishlab   chiqarish   hajmini   oshirishga,   ishlab   chiqarishni
rag‘batlantirishda   investitsiyalarni   ko‘paytirishga,   raqobatbardosh   mahsulotni
ko‘paytirishga,   kichik   biznesni   rivojlantirishga,   xususiy   korxonalar   ochish   bilan
bog‘liq   bo‘lgan   bozor   infrastrukturasini   barpo   qilishga,   umumdavlat   ehtiyojlarini
qondirishga va shu kabilarga xizmat qiladi. 
Bozor iqtisodiyoti sharoitida davlat o‘zining ichki va tashqi vazifalarini, har
xil   ijtimoiy,   iqtisodiy   va   siyosiy   chora-tadbirlarni   amalga   oshirish   uchun   zarur
bo‘lgan mablag‘larning asosiy qismini soliqlar orqali to‘playdi. Jumladan, soliqlar
respublika   va   mahalliy   budjetlar   daromadlarini   shakllantiradi,   davlat   ijtimoiy
dasturlari uchun moliyaviy negiz yaratadi, soliq to‘lovchi shaxslarning tadbirkorlik
faoliyatini   boshqaradi,   ularning   tabiiy   resurslardan   unumli   foydalanishga   bo‘lgan
intilishini   rag‘batlantiradi,   narx   belgilashga   ta’sir   ko‘rsatadi,   aholining   turmush
darajasini   tartibga   solib   turadi,   imtiyozlar   yordamida   esa   aholining   kam
ta’minlangan qatlamlarini ijtimoiy himoya qilishni tashkil etishga yordam beradi. I. BOB. SOLIQ TUSHUNCHASI. SOLIQ SOLISH TAMOYILLARI.
1.1 Soliq tushunchasi. Soliq solish tamoyillari.
Soliq     tushunchasi     iqtisodiy     kategoriya     sifatida     sinfiy     hukmron     kuch
sifatida   yuzaga     chiquvchi     davlatning     paydo     bo‘lishi     va     uni   faoliyatining
davomiyligi   bilan bevosita   bog‘liqdir.   Shu o‘rinda   soliq   kategoriyasi   davlatni
iqtisodiy     siyosati     orqali   iqtisodiy   voqiylik   sifatida   yuzaga   chiqishini   ta’kidlash
lozim.   Soliq   tushunchasi   bu   tor   ma’noda       davlat       ixtiyoriga       boshqalardan
majburiy tartibda   undiriladigan   pul tushumlarini  ifodalaydi.  Ma’lumki,  soliqlar
bevosita     davlatning     paydo     bo‘lishi   bilan   bog‘liqdir,     ya’ni     davlat   o‘zining
vakolatiga     kiruvchi     vazifalarni     bajarish     uchun   moliyaviy     manba     sifatida
soliqlardan     foydalanadi.     Soliqlarning   ob’ektiv     zarurligini   iqtisodiyotni
erkinlashtirishi   sharoitida   ikki   holat   bilan   ifodalash   mumkin:   birinchidan,
davlatning     qator   vazifalarini     mablag‘   bilan     ta’minlash     zarurligi,     ikkinchidan,
bozor iqtisodiyoti qonun-qoidalari. 
Davlatning     bajaradigan     funktsiyalari     va     vazifalari     ko‘p     va     bozor
iqtisodiyoti   rivojlana     borishi     bilan     ba’zi     ijtimoiy     himoyalangan     bozor
munosabatlariga   mos kelmaydigan vazifalar yo‘qola borsa, yangi vazifalar paydo
bo‘la   boshlaydi.   Iqtisodiyotni     erkinlashtirishi     sharoitida     davlatning     yangi
vazifalari     paydo   bo‘ladi.     Bularga     bizning     respublikamizda     kam
ta’minlanganlarga  ijtimoiy  yordam ko‘rsatish,  bozor iqtisodiyoti  infratuzilmasini
(sanoatda,   qishloq   xo‘jaligida,   moliya tizimida)  tashkil  qilish kiradi. Shu yerda
davlat   kuchli   sotsial   siyosat   tadbirlarini   amalga   oshirish   uchun   pensionerlar,
nafaqaxo‘rlar, talabalar, ko‘p bolali onalar va boshqalarni ko‘proq   mablag‘ bilan
ta’minlash     zarurligini     anglab     cheklangan     tovarlar     bahosidagi   farqni     byudjet
hisobidan     qoplaydi     va     ularga     boshqa     xarajatlarni     davlat     hisobidan   amalga
oshiradi, mahallalarda kam ta’minlanganlarga moddiy yordamlar tashkil etadi. 
Shu     bilan     birga,   O‘zbekiston     davlati     jamiyat     a’zolari     osoyishtaligini
saqlash   maqsadida   o‘zining   mudofaa   qobiliyatini   saqlab   va   mustahkamlab
turishga, texnika va o‘q-dorilarga   ham   mablag‘lar   sarflaydi,   qolaversa,   davlat
fuqarolar     xavfsizligini   saqlash,     mamlakatda     tartib     intizom   o‘rnatish,     uni
boshqarish   funktsiyalarini   bajarish uchun   ham    ko‘plab   mablag‘ yo‘naltirishga
majbur.  Bunday  xarajatlarni  amalga oshirishning majburiyligi ular uchun manba
bo‘lgan soliqlarni ham ob’ektiv zarur qilib qo‘yadi. 
Soliqlar  majburiy  to‘lovlarni  ifoda  etuvchi  pul  munosabatlarini  bildiradi.
Bu   munosabatlar     soliq     to‘lovchilar     (huquqiy     va     jismoniy     shaxslar)     bilan
ularni   o‘z   mulkiga   aylantiruvchi   davlat   o‘rtasida   bo‘ladi.   Korxona   va   tashkilotlar aholiga   xizmat   ko‘rsatganda,       ishlar       bajargan       yoki       bozorlarda       oldi-sotdi
qilish       jarayonida       pul   munosabatlarini   hosil   qiladi.   Lekin   ular   soliq   bo‘la
olmaydi, soliq  munosabati  bo‘lishi  uchun  davlat   mamlakatda  yaratilgan  mahsulot
qiymatini taqsimlash yo‘li bilan davlat byudjetiga     majburiy     tartibda     to‘lanishi
yoki   undirilishi   lozim.   Davlat   uchun byudjetning asosiy manbai hisoblangan
soliqlar katta ahamiyatga ega.
Soliqlar   to‘g‘risidagi   qarashlar   tarixan   ob’ektiv   va   sub’ektiv   omillarning
ta’sirida   shakllangan.     Soliqlarga     doir     turli     ta’riflarni     tahlil     qilish     ularning
konkret     iqtisodiy-ijtimoiy   taraqqiyotlar   jarayonidagi   mohiyatini   asoslash,
soliqlarning   iqtisodiy   rolini   va   soliq   qonunchiligiga   asos   bo‘lgan   soliq
tamoyillarini   belgilash   hamda   soliq   tizimida,   jamiyat     taraqqiyotida     mavjud
bo‘lgan     soliqlarning     tutgan   o‘rnini     aniqlash     zarurdir.   Chunki,     davlat     paydo
bo‘lishi     bilan     soliqlar     jamiyatdagi     iqtisodiy     munosabatlarning   zaruriy
talablaridan     biri      bo‘lib     hisoblanib     kelingan.     Davlat      tuzilish     shakllarini
rivojlanishi     bilan     bir     vaqtda   soliq     tizimi   o‘zgargan     va     takomillashtirilgan.
Soliq   tizimining   o‘zgarishi     va     takomillashtirilishi     soliqlarning     turlari,
miqdorlari     va    yig‘ib  olish      usullari      xilma-xil      bo‘lganligi       bilan     asoslanib
kelingan.       Masalan,       Sharq   mamlakatlari   iqtisodiyoti   tarixida   soliqlaraholidan
shaxsiy     mol-mulk,     yerdan   olingan   hosil,   uy   hayvonlari   va   boshqalar   uchun
«zakot» sifatida olingan.
Soliqlar,   yig‘imlar,   bojlar   va   boshqa   to‘lovlar   hisobiga   davlat   moliyaviy
resurslari   tashkil         topadi.         Davlat         faoliyatining         barcha         yo‘nalishlarini
mablag‘ bilan ta’minlashning   asosiy   manbalaridan   biri   va   davlat   ustuvorligini
amalga  oshirishning iqtisodiy  vositasi  soliqlardir.  Soliq  tizimini  tartibga  solish
va   mukammallashtirish   samarali     davlat     iqtisodiy     siyosatini     olib     borishga,
xususan,     moliyaviy     tizimni rivojlantirishga yordam beradi. Iqtisodiyotni davlat
tomonidan soliqlar orqali tartibga solish,   davlat   byudjetini   shakllantirish,   soliq
solish   vositasida   jamiyatdagi   u   yoki   bu jarayonlarning     rivojlanishiga     ta’sir
etuvchi       usuli       hisoblanadi.       Shunday       qilib,  davlatning       mavjudligi     soliqlar
bilan   uzviy   bog‘liq,     chunki     soliqdan     tushadigan tushumlar   davlat   iqtisodiy
mustaqilligining  bosh  manbaidir.Soliqlar  eng  muhim iqtisodiy kategoriya bo‘lib,
tarixan   davlatning   paydo   bo‘lishi,   mavjudligi   va   faoliyati   bilan   bog‘liq.   Pul
resurslarini   safarbar   qilish   usuli,   tabiati   va   ko‘lami   va     ularni   sarflash   tegishli
davlatni tug‘dirgan jamiyatning iqtisodiy rivojlanish bosqichiga bog‘liq. 
Soliq   moliyaning   asosiy   tushunchalaridan   biri   bo‘lib,   uni   bir   vaqtning
o‘zida   iqtisodiy,     ijtimoiy     va     siyosiy     hodisa     sifatida     ko‘rib     chiqish     kerak.
Soliqlar     jamiyat   rivojlanishining     yetarlicha     yuqori   darajasida     vujudga     keladi, soliqlarning     ko‘plab   ta’riflari   mavjud.   Davlat   iqtisodiyotga   ta’sir   ko‘rsatishning
turli   iqtisodiy,   moliyaviy,   pul     va     ma’muriy     usullaridan     foydalanadi.     Davlat
qo‘lidagi     bir     necha     iqtisodiy   dastaklardan     biri     bo‘lib     qolgan     soliq     tizimi
o‘zaro     qarama-qarshi     va     shuning     uchun   murakkab     vazifalarni     hal     qilishi
kerak:     barcha     darajadagi     byudjetlarning     davlat   xarajatlari     va     ijtimoiy
dasturlarni     moliyalashtirish     uchun     yetarli     miqdorda     tushumlar   tushishini
ta’minlash;     ishlab     chiqarish     hajmining   o‘sishini     rag‘batlantirish;     ustuvor
yo‘nalishlarni     aniq     belgilab,     butun     ishlab     chiqarish     sohasini     qayta   qurish
jarayoniga   qat’iy       ta’sir       ko‘rsatish;       yangi       sharoitlarga       moslashish
imkoniyatlari   minimal bo‘lganlarga (nogironlar, pensionerlar, ko‘p bolali oilalar)
yordam ko‘rsatish. 
Soliqlar       yangi       iqtisodiy       munosabatlarni       tartibga       solishning       eng
samarali vositasiga aylanmoqda. Oqilona soliq tizimi milliy, mintaqaviy, mahalliy
va xususiy manfaatlar  mutanosibligini  ta’minlashi,  ishlab  chiqarish,  tadbirkorlik
va     investitsiya   faolligini     rivojlantirishga     ko‘maklashishi     kerak.     Soliqlar     va
yig‘imlar     jismoniy     va   yuridik       shaxslardan   ko‘paytirilgan       takror       ishlab
chiqarishni       ta’minlash       uchun   undiriladigan       to‘lovlarning       majburiy
ekvivalenti     sifatida     davlat     iqtisodiyotidagi inqirozli   hodisalarning   og‘irligini
yumshatish    va   ishlab   chiqarish    samaradorligini  oshirish  uchun rag‘batlantirish
uchun mo‘ljallangan.
Soliqlar     davlat     mazmunidan     tashqari     moddiy     asosga     ega     bo‘lib,
ular       pul   daromadining,       milliy       daromadning       davlat       tomonidan
begonalashtirilgan       qismini   ifodalaydi.   Turli   darajadagi   byudjetlarning   daromad
qismida   soliqlar   salmoqli   ulushga   ega.       Soliq       tushumlarini       turli       darajadagi
byudjetlarga       va       budjetdan       tashqari   jamg‘armalarga   o‘tkazish   O‘zbekiston
Respublikasining     soliqlar     va     yig‘imlar to‘g‘risidagi qonun hujjatlari tizimida,
shuningdek   soliqlar     va   yig‘imlar   to‘g‘risidagi   qonun   hujjatlarida   belgilangan
tartibda va shartlarda amalga oshiriladi.
Undirish   usuliga   ko ra,   to g ri   va   egri   soliqga   bo linadi.   To g ri   soliq   mol-ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
mulk   va   daromadga   bevosita   joriy   qilinadi   va   soliq   to lovchi   tomonidan   oraliq	
ʻ
vositachilarsiz     to lanadi.   Keng   tarqalgan   turlari:   qo shilgan   qiymat   solig i,	
ʻ ʻ ʻ
daromad   solig i,   meros   hamda     hadya   solig i,   tovar   aylanmasi   solig i,   savdo	
ʻ ʻ ʻ
solig i, eksport-import solig i va boshqa   Egri   soliq   (aksizlar)   tovar   (xizmat)lar	
ʻ ʻ
narxlariga     yoki     tariflarga     kiritish   mo ljallangan   va   keyinchalik   tovarlar	
ʻ
iste molchilariga yuklanadigan Soliq Davlat tuzumi   xususiyatlariga   ko ra,   Soliq	
ʼ ʻ
tizimi   umumdavlat    (markaziy)   va   mahalliy (ma muriy-hududiy birliklar) Soliq	
ʼ
va yig imlardan tashkil topadi.	
ʻ Davlat  tomonidan  undirilgan  Soliq  byudjet  vositasida  qayta  taqsimlanib,
soliq to lovchilarga sog liqni saqlash, maorif,   ilm-fanni   rivojlantirish,   mudofaa,ʻ ʻ
xuquqni muhofaza  qilish  kabi   ijtimoiy  zarur   davlat   xizmatlari  orkli   bilvosita
yo llar  bilan qaytadi.	
ʻ
Soliq   yordamida   milliy   daromadning   tegishli   qismi   taqsimlanadi   va
qayta   taqsimlanadi.     Davlat     tomonidan     olinadigan     soliqlar     hamda     ularning
tashkil   qilinish shakl   va   usullari   birgalikda soliq tizimini tashkil qiladi.   Milliy
iqtisodiyotda  soliqlar quyidagi uchta muhim vazifani bajaradi:
1. Davlat xarajatlarini moliyalashtirish (fiskal vazifasi);
2. Ijtimoiy tanglikni yumshatish(ijtimoiy vazifasi);
3. Iqtisodiyotni tartibga solish (tartibga solish vazifasi).
Davlat     sarflari     soliq     tushumlari     hisobiga     amalga     oshsada,     davlat
sarflari miqyosining   o sishi  o z  navbatida  soliqlarning  o sishini   taqozo   qiladi	
ʻ ʻ ʻ
va     uning   darajasini       belgilab       beradi.       Hozirgi   davrda     umumiy     tendensiya
bo lgan  davlat sarflarining va shunga mos ravishda soliq hajmining o sib borishini	
ʻ ʻ
quyidagi omillar taqozo qiladi:
-aholi sonining o sishi.-ijtimoiy soha xizmatlari sifatiga talabning ortishi va	
ʻ
urbanizatsiya.
-atrof-muhitning ifloslanishi.
-daromadlar tengsizligini qisqartirish dasturlarini amalga oshirish.
-milliy   mudofaa,   davlat   xavfsizligini   ta minlash   xarajatlari   hajmining	
ʼ
o sishi.	
ʻ
Korxonalar       faoliyatini       soliq       yordamida       tartibga       solish       quyidagi
umumiy tamoyillari asosida amalga oshiriladi:
-barcha     daromadlardan,     ularning    manbalariga    bog liq   bo lmagan     holda	
ʻ ʻ
soliq undirishning majburiyligi;
-soliq undirishda barcha uchun yagona umumdavlat siyosati;
-samarali     ishlovchi     korxonalarda     hamda     xo jalik     yuritishning     ilg or	
ʻ ʻ
shakllari uchun -soliq me yorlarining rag batlantiruvchi rolini ta minlash;	
ʼ ʻ ʼ
-soliq   to lovi   bo yicha   barcha   sub ektlar   majburiyati   ustidan   moliyaviy	
ʻ ʻ ʼ
nazorat. Soliq stavkasini belgilash bir qator tamoyillarga asoslanadi:
1.Naflilik    tamoyili —turli    shaxslardan,    ularning    soliqlar    hisobiga
moliyalashtiriladigan       dasturlardan       foydalanishi       darajasiga       qarab       turlicha
soliq undirilishi kerakligini bildiradi.
2.To lovga layoqatlilik tamoyili —soliq miqdori soliq to lovchining boyligiʻ ʻ
va daromadlari    darajasiga    mos    kelishi    zarur.    Boshqacha    aytganda,    soliq
solish daromadlarning adolatli  taqsimlanishini taqozo qilishi zarur.
3.Adolatlilik     tamoyili   —daromadlari     va     hukumat     dasturlaridan
foydalanish   darajasi   bo yicha   teng   bo lgan   kishilar   teng   miqdorda   soliq   to lashi	
ʻ ʻ ʻ
zarur.
1.2. Soliq imtiyozlari.  
Soliq   bo yicha   imtiyozlar   qonunchilik   bitimlarida   belgilangan   tartib   va	
ʻ
sharoitlar   asosida   o rnatiladi.   Amaliyotda   soliq   imtiyozlarining   quyidagi   turlari	
ʻ
keng tarqalgan:
-obyektlarning soliq olinmaydigan eng kam darajasini belgilash;
-soliq  to lashdan  alohida  shaxs  yoki  ma lum  guruhlarni  (masalan,  urush	
ʻ ʼ
fahriylarini) ozod qilish;
-soliq darajasi stavkasini pasaytirish;
-soliq olinadigan summadan chegirish;
-soliqli   kredit   (soliq   olishni   kechiktirish   yoki   soliq   summasini   ma lum	
ʼ
miqdorga kamaytirish). 
Bozor iqtisodiyoti sharoitida davlat o‘zining ichki va tashqi vazifalarini, har
xil ijtimoiy,  iqtisodiy  va  siyosiy chora-tadbirlarni  amalga  oshirish  uchun  zarur
bo‘lgan mablag‘larning asosiy qismini soliqlar orqali to‘playdi. Jumladan, soliqlar
respublika   va    mahalliy    budjetlar     daromadlarini   shakllantiradi,     davlat     ijtimoiy
dasturlari     uchun   moliyaviy       negiz       yaratadi,       soliq       to‘lovchi       shaxslarning
tadbirkorlik       faoliyatini   boshqaradi,     ularning     tabiiy     resurslardan   unumli
foydalanishga     bo‘lgan     intilishini   rag‘batlantiradi,narx       belgilashga       ta’sir
ko‘rsatadi,       aholining     turmush   darajasini   tartibga       solib       turadi,       imtiyozlar
yordamida       esa       aholining       kam       ta’minlangan   qatlamlarini   ijtimoiy   himoya
qilishni tashkil etishga yordam beradi.
Soliq islohotlari   – soliq nazariyasi va amaliyotini muvofiqlashtirish asosida
soliq   yukini   kamaytirish,   soliqqa   tortishni   soddalashtirish,   soliq   yordamida iqtisodiy   rivojlaninshni   ta’minlash   maqsadlarrida   amalga   oshiriladigan   davlat
tadbirlari. Iqtisodiyotning isloh qilishning muhim ajralmas qismi. 
O’zbekiston   respublikasida   amalga   oshirilayotgan   Solq   islohotlari
strategiyasi   huquqiy   va   demekratik   davlatni   barpo   etish   konsepsiyasi   asosida
shakllanmoqda. 1991-yildan boshlab O’zbekistonda o’tkazilgan soliq islohotlarini
3 asosiy bosqichga bo’lish mumkin:
 Birinchi   bosqich   –   1991-1994-   yillarda   soliqqa   oid   qonun   hujjatlarini
yaratish; tamomila yangi soliqlar va to’lovlar  tizimini barpo etish va ularni
xo’jalik   amaliyotiga   joriy   etish;   moliyaviy   mablag’larni   ishlab   hiqarish
infratuzilmasini   rivojlantirish,   o’z-o’zini   strategik   resurslar   bilan
ta’minlashga erishish maqsadlarida qayta taqsimlash; narxlarning o’sishi va
ishlab chiqarishning pasayishi sharoitida aholining turmush darajasi pasayib
ketmasligi   va   ijtimoiy   barqarorlikni   saqlash;   mustaqil   tizim   sifatida   davlat
soliq xizmatini shakllantirish vazifalar bajarildi.
 Ikkinchi bosqich   – 1995 – 1999 - yillarda soliq tizimini takomillahstirish va
korxonalarga   nisbatan   soliq   yukini   kamaytirish   bo’yicha   Soliq   islohotlari
amalga oshirildi. Bu davrda soliqlarga doir mavjud qonun hujjatlari asosida
O’zbekiston   Respubikasining   soliq   kodeksi   ishlab   chiqildi   va   1997-yilda
qabul qilindi.
 Uchinchi   bosqich   –   2000-yildan   boshlab   soliq   islohotlari   qonunchilikka
kiritilayotgan o’zgarishlar asosida fuqarolar va orxonalar uchun soliq yukini
yana-da   kamaytirish,   ayrim   soliq   turlarini   bekor   qilish,   kichik   va   o’rta
tadbirkorlik     subyektlarini   soliqqa   tortish   tizimini   soddalashtirish,   samarali
soliq   tizimi   tamoyillarini   yana-da   to’liq   ro’yobga   chiqarish,   jahon
andozalariga   mos   soliq   tizimini   bosqichma   –   bosqich   barpo   etishga
yo’naltirilgan.
Jahondagi   rivojlangan   mamlakatlarda   Soliq   islohotlari   davriy   o’tkazib
turiladi.   Muayyan   soliq   turini   joriy   etish   yoki   bekor   qilish,   ayrim   turdagi
soliqlar   ulushini   oshirish   yoki   kamaytirish.   Soliq   daromadlarini   qayta
taqsimlash va boshqa ko’rinishlarda amalga oshiriladi.
Soliq  stavkasi  – soliq obyektining muayyan birligiga nisbatan undiriladigan
soliq   miqdori;   pul   summasi   hisobida   undiriladi.   Masalan,   ish   haqi   yoki
foydaning pulda hisoblanga miqdori, yerning gektar hisobidagi sathiga nisbatan
hisoblangan soliq. 
Soliq   stavkasi   qonun   yo’li   bilan   turli   usulda   belgilanadi:   qat’iy   yoki
proporsional   belgilangan   stavkalar   –   soliq   obyekti   miqdoriga   nisbatan o’zgarmaydigan bir xil ulushda undiriladi. Masalan, O’zbekistonda korxonalar mol
-   mulkidan   undiriladigan   soliq   4%   qilib   belgilangan,   ushbu   soliq   stavkasi   obyekt
qiymati ( mol – mulk qiymati) ning ma’lum ulushiga (4%) bo’ladi;
 Progressiv   soliq   stavkasi   –   soliq   obyekti   miqdoriga   qarab   ortib
boruvchi   stavkalar.   O’zbekistonda   soliq   qonunchiligiga   ko’ra   eng   kam
ish   haqining   5   barobariga   teng   qismiga   13%,   undan   10   marta   oshgan
qismiga   21%   Soliq   stavkasi   belgilangan   va   daromad   miqdorining   ortib
borishi bilan Soliq stavkasi ham oshib boradi (2004, 1-yanvar). 
 Regressiv   soliq   stavkasi   –   daromadlarning   o’sishi   bilan   stavkalar
miqdori   kamayib   boradi.   Jahon   mamlakatlari   amaliyotida   kamdan   –
kam, asosan, qazib oluvchi tarmoqlarda qo’llaniladi.
 Nolli   soliq   stavkasi   –   eksportga   mo’ljallangan   tovarlar   ishlab
chiqarishni rag’batlantirishda qo’llaniladi. Masalan, to’langan qo’shilgan
qiymat       solig’i   summasi   boshqa   tovarlar   tushumi   bo’yicha   olinadigan
qo’shilgan   qiymat   solig’i   summasi   boshqa   tovarlar   tushumi   bo’yicha
olinadigan qo’shilgan qiymat solig’i summasidan chegirib kamaytiriladi.
Bunday   soliq   stavkasini   qo’llash   iqtisodiyotning   rivojlanishiga   ijobiy
ta’sir etadi. II.BOB. O’ZBEKISTONDA SOLIQ SIYOSATI
2.1. O’zbekistonda soliq siyosati.
O’zbekiston   Respublikasining   soliq   qonunchiligi   soliq   va   boshqa
majburiy   to’lovlarning   byudjetga   to’lanish   majburiyligi,   soliqqa   tortishning
adolatliligi,   soliq   tizimining   yagonaligi   va   soliq   qonunchiligining   oshkoraligi
tamoyillariga asoslanadi.
Hozirgi   vaqtda   O’zbekistonda   belgilangan   soliqlarning   asosiy   turlari
jahon   amaliyotida   eng   keng   tarqalgan   soliq   to’lovlariga   to’g’ri   keladi.   Bu
daromad ( foyda ) solig’i, qo’shilgan qiymat solig’i va boshqalarga ta’lluqlidir. 
O’zbekiston   Respublikasi   hududida   soliqlar   va   boshqa   yig’imlar   Oliy
Majlis   tomonidan   belgilanadi   va   bekor   qilinadi.   Soliqlar   va   yig’imlar   bo’yicha
imtiyozlar   ham   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   yoki   u   vakolat   bergan
davlat organlari tomonidan belgilanadi.
O’zbekiston   Respublikasi   hududida   umumiy   belgilangan   soliqqa   tortish
tartibi,   shuningdek,   soliq   to’lovchilarning   ba’zi   toifalari   uchun   belgilangan
alohida   (   maxsus)   soliq   tartibi   amal   qiladi.   Soliqqa   tortishning   umumiy
belgilangan tartibi umumdavlat soliqlari hamda yig’imlarni to’lashni  o’z ichiga
oladi. 
Mulk   va   yer   solig’i   O’zbekiston   Respublikasining   qonunchilik   hujjatlari
bilan   joriy   etiladi     va   uning   butun   hududida   undiriladi.   Bu   soliq   va   yig’imlar
stavkasining   miqdorlari   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi
tomonidan belgilanadi.
Soliq   o’z   mohiyatidan   kelib   chiqib   uzoq   yillarga   mo’ljallangan
majburiylik   munosabatlarini   ifodalaydi.   Masalan,   sovetlar   davridagi   oborot
solig’i   62   yil   o’zgarmasdan   iqtisodiyotga   xizmat   qilgan.   Respublikamizning
soliqlari   ham   ana   shunday   uzoq   yillarga   xizmat   qiladigan   oddiy,   hammaga
tushunarli   soliqlar   bo’lishi   kerak.   Buning   uchun   ular   Respublika   iqtisodiyoti
xususiyatlarini to’liq ifoda eta oladigan ilmiy asoslangan bo’lishi kerak. 
Soliqlar faqat davlatniki bo’lganidan ular faqat markazlashgan pul fondiga
(   byudjetga   )   tushadi.   Boshqa   fondlarga   tushmasligi   kerak.   Bizning
Respublikamizda xamma soliqlar umumiy fondga tushadi. Undan davlat asosan
ijtimoiy himoya va boshqa ijtimoiy zaruriy maqsadlarda foydalanadi. Soliqlarning   mohiyatini   ochishda   ularning  eng   avvalo   majburiy   to’lovlar
ekanligi ko’p iqtisodchilar tomonida ko’rsatilgan. To’g’ri soliq munosabatlarida
majburiylik   mavjud,   bu   majburiylik   demokratiyaning   oliy   timsoli   bo’lmish
parlament   qarori,   qonuni   bilan   kiritiladi,   davlatning   qattiq   talabi   e’tiboriga
olinadi.   Soliq mohiyatini ochishda esa soliqchi va soliq to’lovchilar o’rtasidagi
obyektiv   pul   munosabatlarini   xarakatini   o’rganish   bilan   amalga   oshiriladi.
Soliqlar   hamma   pul   munosabatlarini   emas,   balki   soliq   obyektlari   bo’lmish
daromad,   qiymatni   taqsimlash,   qayta   taqsimlashdagi   pul   munosabatlarini
bildiradi.
Iqtisodchi olimlar davlat soliq tizimining uchta turini ajratib ko’rsatadilar:
Birinchi   turi   –   eng   yuqori,   ya’ni   maksimal   soliqlar   siyosati,   u   olish
mumkin   bo’lgan   narsaning,   hammasini   olish   tamoyili   bilan   xarakterlanadi.
Bunda   davlatga   “soliq   tuzog’i”   tayyorlab   qo’yilgan   bo’ladi,   soliqlarni   oshirish
davlat daromadlarining oshishiga olib kelmaydi. 
Ikkinchi turi  – oqilona soliqlar siyosati, bunday siyosat tadbirkorlik uchun
qulay soliq iqlimini ta’minlab, uning rivojlanishiga ko’maklashadi.
Uchinchi   turi   –   soliq   solishning   yetarlicha   yuqori   darajada   bo’lishini
ko’zda tutadigan soliq siyosati, lekin bunda jtimoiy himoya ham yetarli bo’ladi. 
Soliq   stavkasi   darajasi   soliq   to’lovchining   imkoniyatlarini,   ya’ni
daromadlari   darajasini   hisobga   olgan   holda   belgilashi   zarur.   Daromad   solig’i
progressiv,   ya’ni   oshib   boruvchi   bo’lishi   kerak.   Bu   tamoyilga   har   doim   amal
qilinavermaydi,   ba’zi   soliqlar   ko’p   mamlakatlarda   proporsional   ravishda
hisoblanadi. 
Daromad   darajasiga   bog’liq   holda   soliqqa   tortish   stavkalarini
differensiatlash  ( tabaqalashtirish ) , lekin u bozor sharoitlarida xo’jalik yuritish
asoslariga   zid   bo’lgan   na   soliq   stavkalarini   individuallashtirish   va   na   man
etuvchi progressiyaga aylanib ketmasligi kerak.
Soliqlar davlat qonunlari bilan kiritiladi. Har bir qonun soliqning quyidagi
elementlarini aniqlashtiradi:
 Soliq obyekti –  soliqqa tortilishi shart bo’lgan mulk yoki daromad;
 Soliq   subyekti   –   soliq   to’lovchi,   ya’ni   soliq   to’lash   uchun   yuridik
jihatdan ma’sul bo’lgan jismoniy yoki yuridik shaxs;
 Soliq manbai  – soliq to’lanadigan daromad;
 Soliq   stavkasi   –   soliq   obyekti   birligidan   olinadigan   soliq   miqdori
(to’lanishi kerak bo’lgan mablag’lar ulushi yoki foizi ) . Yuridik  va  jismoniy   shaxslardan   olinadigan   soliqlar,  yig’imlar,  bojlar  va
boshqa majburiy to’lovlar hamda ularning tuzulish tamoyillari, usullari, soliq
nazoratining   yig’indisi   soliq   tizimini     tashkil   etadi.   Bu   ta’rif   soliq   tizimini
keng   ma’noda   tushunishdir.   Soliq   qonunchiligida   soliq   tizimi   tor   ma’noda
talqin   qilinib,   bir   xil   mohiyatga   ega   bo’lgan   bo’lgan   va   markazlashgan   pul
fondini tashkil etadigan soliq, yig’im, boj va boshqa majburiy   to’lovlarning
yig’indisi  soliq tizimi  deyiladi.  
  Soliqlar soliqqa tortish obyektiga qarab uch guruhga bo’linadi: 
1. Oborotdan olinadigan soliqlar.
2. Mol – mulk qiymatlaridan olinadigan soliqlar.
3. Daromadlardan olinadigan soliqlar.
2.2. Soliq siyosatida davlatning soliq munosabatlarini tashkil qilishdagi
chora – tadbirlar
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI PREZIDENTINING
FARMONI
O‘ZBEKISTON   RESPUBLIKASINING   SOLIQ   SIYOSATINI
TAKOMILLASHTIRISH KONSEPSIYASI TO‘G‘RISIDA
Soliq   yukini   izchillik   bilan   kamaytirish,   soliq   solish   tizimini
soddalashtirish   va   soliq   ma’muriyatchiligini   takomillashtirish
iqtisodiyotni   jadal   rivojlantirish   hamda   mamlakatning   investitsiyaviy
jozibadorligini yaxshilashning eng muhim shartlari hisoblanadi.
Shu bilan birga, o‘rganishlar natijalari mazkur sohada bir maromda
iqtisodiy   o‘sishga,   ishbilarmonlik   va   investitsiyaviy   faollikni   oshirishga,
sog‘lom raqobat muhitini shakllantirishga, shuningdek, soliqlar va boshqa
majburiy   to‘lovlar   yig‘iluvchanligining   zarur   darajasini   ta’minlashga
to‘sqinlik qilayotgan bir qator tizimli muammolarni ko‘rsatdi, xususan:
 birinchidan,   umumbelgilangan   soliqlarni   to‘lovchilar   uchun   soliq
yuki   darajasining   yuqoriligi,   shuningdek,   soliq   solishning
soddalashtirilgan   va   umumbelgilangan   tizimida   soliqlarni
to‘laydigan   xo‘jalik   yurituvchi   subyektlar   o‘rtasidagi   soliq   yuki
darajasidagi farqning sezilarliligi;  ikkinchidan,   qo‘shilgan   qiymat   solig‘ini   undirishning   samarasiz
tizimi, soliq to‘lovchilarning aylanma mablag‘larini jalb qiladigan,
shuningdek,   iste’mol   mahsulotining   oraliq   va   yakuniy   qiymati
qimmatlashishiga   olib   keladigan   hamda   yirik   va   kichik   biznes
o‘rtasidagi   kooperatsiyaning   rivojlanishiga   to‘sqinlik   qiladigan
majburiy to‘lovlarning mavjudligi;
 uchinchidan, soliq to‘lovchilar tomonidan xodimlarning real sonini
va   mehnatga   haq   to‘lash   fondini   yashirishga   olib   keluvchi
mehnatga haq to‘lash fondi soliq stavkalarining yuqoriligi;
 to‘rtinchidan, imtiyozlarning samaradorligini monitoring va nazorat
qilish   bo‘yicha   ta’sirchan   tizimning   mavjud   emasligi   sababli
sog‘lom   raqobatni   ta’minlashga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatuvchi,   xo‘jalik
yurituvchi   subyektlarni   soliq   va   bojxona,   shu   jumladan   individual
xususiyatga   ega   bo‘lgan   imtiyozlar   hisobiga   qo‘llab-quvvatlash
amaliyotining keng tarqalganligi;
 beshinchidan,   davlat   organlari   va   tashkilotlari   o‘rtasida   axborot
almashish   mexanizmlarining,   elektron   soliq   ma’muriyatchiligi
hamda   soliq   nazoratini   amalga   oshirish   shakl   va   uslublarining
takomillashmaganligi;
 oltinchidan,   o‘tkaziladigan   nazorat   tadbirlarining   sifatiga   salbiy
ta’sir   ko‘rsatuvchi   va   insofli   tadbirkorlik   subyektlarining
faoliyatiga aralashishlarni kamaytirishga to‘sqinlik qiluvchi nazorat
faoliyatini   amalga   oshirishda   xavf-xatarlarni   tahlil   qilish   va
boshqarishning aniq tizimi yo‘qligi;
 yettinchidan,   mahalliy   soliq   va   yig‘imlarning   ma’muriyatchiligi
mexanizmlarining   samarasizligi   oqibatida   ularning   yig‘iluvchanlik
darajasi   yetarli   emasligi,   shuningdek,   ko‘chmas   mulk   va   yer
uchastkalarini   to‘liq   hisobga   olish   va   qiymatini   obyektiv
aniqlashning mavjud emasligi.
Mavjud   tizimli   muammolarni   bartaraf   etish,   2017   —   2021-yillarda
O‘zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo‘nalishi
bo‘yicha Harakatlar strategiyasida belgilangan soliq yukini kamaytirish va
soliq   solish   tizimini   soddalashtirish,   soliq   ma’muriyatchiligini
takomillashtirish   vazifalarini   amalga   oshirish   maqsadida,   shuningdek,
keng   jamoatchilik   muhokamasi   natijalari   hamda   Xalqaro   valyuta
jamg‘armasi,   Jahon   banki   va   xalqaro   ekspertlarning   tavsiyalaridan   kelib
chiqib: 1.   Quyidagilar   O‘zbekiston   Respublikasining   soliq   siyosatini
takomillashtirish konsepsiyasining asosiy yo‘nalishlari etib belgilansin:
iqtisodiyotga  soliq  yukining  darajasini   kamaytirish,   shuningdek,  soliq
solishning   soddalashtirilgan   va   umumbelgilangan   tizimi   bo‘yicha
soliqlarni to‘laydigan xo‘jalik yurituvchi subyektlar o‘rtasidagi soliq yuki
darajasidagi nomutanosibliklarni bartaraf etish;
soliqlarni   unifikatsiya   qilish   orqali   ularning   sonini   optimallashtirish,
shuningdek,   o‘xshash   soliq   solish   bazasiga   ega   bo‘lgan   soliqlarni
birlashtirish, soliq hisobotlarini qisqartirish va soddalashtirish, operatsion
xarajatlarni   minimallashtirish;   makroiqtisodiy   vaziyatning   barqarorligini,
O‘zbekiston   Respublikasi   Davlat   budjeti   va   uning   daromadlarini
shakllantirishning mustahkamligini ta’minlash;
soliq   qonunchiligini   soddalashtirish,   soliq   munosabatlari   sohasida
normativ-huquqiy   hujjatlardagi   qarama-qarshiliklar   va   ziddiyatlarni
bartaraf   etish,   insofli   soliq   to‘lovchilarning   huquqlari   va   qonuniy
manfaatlari himoyasini kuchaytirish;
soliq   solish   masalalarini   tartibga   soladigan   havolaki   normalar   va
qonun   osti   hujjatlarini   maksimal   darajada   cheklagan   holda,   soliq
qonunchiligining   barqarorligini   hamda   O‘zbekiston   Respublikasi   Soliq
kodeksi   normalarining   to‘g‘ridan   to‘g‘ri   amal   qilishini   ta’minlash,   shu
jumladan   kodeksda   soliqlar   va   boshqa   majburiy   to‘lovlar   stavkalarining
miqdorlarini belgilash;
xorijiy   investorlar   va   investitsiyalar   uchun   qulay   rejimni   saqlab
qolish,   ularni   har   tomonlama   qo‘llab-quvvatlash   va   ishonchli   huquqiy
himoyalash;
soliq   nazoratining   shakl   va   mexanizmlarini,   shu   jumladan   soliq
solish obyektlari hamda soliq to‘lovchilarni yanada to‘liq qamrab olish va
hisobini   ta’minlaydigan   zamonaviy   axborot-kommunikatsiya
texnologiyalarini   keng   joriy   etish   hisobiga   takomillashtirish,   transfer
narxlarni shakllantirish bilan bog‘liq operatsiyalarga soliq solish tartibini
joriy etish.
2. Ma’lumot uchun qabul  qilinsinki, O‘zbekiston Respublikasining
soliq   siyosatini   takomillashtirish   konsepsiyasi   doirasida   2019-yil   1-
yanvardan boshlab: a) birinchidan, mehnatga haq to‘lash fondiga soliq yuki quyidagilar orqali
kamaytiriladi:
barcha   fuqarolar   uchun   jismoniy   shaxslardan   olinadigan   daromad
solig‘ining   yagona   stavkasini   12   foiz   miqdorida   joriy   etish,   shundan   0,1
foizini   shaxsiy   jamg‘arib   boriladigan   pensiya   hisobvaraqlariga
yo‘naltirish.   Bunda,   ayrim   toifadagi   fuqarolarning   mehnatga   haq
to‘lashning   eng   kam   miqdori   1,41   baravari   miqdoridagi   daromadlarini
soliq solishdan ozod qilishning amaldagi tartibi saqlab qolinadi;
(2-band   “a”   kichik   bandining   ikkinchi   xatboshisi   O‘zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   2019-yil   13-dekabrdagi   PF-5894-sonli
Farmoni   tahririda   —   Qonun   hujjatlari   ma’lumotlari   milliy   bazasi,
14.12.2019-y., 06/19/5894/4161-son)
fuqarolarning   mehnatga   haq   to‘lash   turidagi   daromadlaridan   Budjetdan
tashqari   pensiya   jamg‘armasiga   ushlab   qolinadigan   sug‘urta   badallarini
bekor qilish;
pensiya   tizimining   barqarorligini   ta’minlash   maqsadida   budjet
tashkilotlari   va   davlat   korxonalari,   ustav   jamg‘armasi   (kapitali)da   davlat
ulushi 50 foiz va undan ko‘proq miqdorda bo‘lgan yuridik shaxslar, ustav
jamg‘armasi   (kapitali)ning   50   foizi   va   undan   ko‘proq   miqdori   davlat
ulushi 50 foiz va undan ko‘proq bo‘lgan yuridik shaxsga tegishli yuridik
shaxslar   hamda   ularning   tarkibiy   tuzilmalari   uchun   yagona   ijtimoiy
to‘lovni 25 foiz miqdorida belgilash, shuningdek, boshqa yuridik shaxslar
uchun ushbu to‘lov stavkasini 15 foizdan 12 foizgacha pasaytirish;
b)   ikkinchidan,   oborot   (tushum)dan   soliqlarni   optimallashtirgan
holda   umumbelgilangan   va   soddalashtirilgan   soliqlar   to‘lovchilarni
soliqqa   tortish,   shuningdek,   soliq   solishning   soddalashtirilgan   tartibiga
o‘tish mezonlari quyidagilar orqali takomillashtiriladi:
davlat   maqsadli   jamg‘armalariga   yuridik   shaxslarning   oboroti
(tushumi)dan undiriladigan majburiy ajratmalarni bekor qilish;
yuridik   shaxslardan   olinadigan   foyda   solig‘i   stavkasini   14   foizdan
12   foizgacha,   tijorat   banklari   uchun   —   22   foizdan   20   foizgacha
pasaytirish,   shuningdek,   mobil   aloqa   xizmati   ko‘rsatayotgan   yuridik
shaxslar   (uyali   aloqa   kompaniyalari)   uchun   rentabellik   darajasidan   kelib
chiqib   ular   uchun   qo‘shimcha   foyda   solig‘i   hisoblash   tartibini   bekor
qilgan holda 14 foizdan 20 foizgacha oshirish; dividendlar   va   foizlar   ko‘rinishidagi   daromadlar   bo‘yicha   to‘lov
manbaidan   ushlab   qolinadigan   foyda   solig‘i   stavkasini   10   foizdan   5
foizgacha   pasaytirish;   o‘tgan   yil   yakunlari   bo‘yicha   yillik   oboroti
(tushumi)   1   milliard   so‘mdan   oshgan   yoki   yil   davomida   belgilangan
chegaraviy   miqdorga   yetgan   korxonalarni   umumbelgilangan   soliqlarni
to‘lashga   o‘tkazish.   Bunda,   yillik   oborot   (tushum)ning   1   milliard   so‘m
etib belgilangan chegaraviy miqdori 3 yilda kamida bir marta qayta ko‘rib
chiqiladi;
barcha   tadbirkorlik   subyektlari,   shu   jumladan   oboroti   (tushumi)   1
milliard   so‘mgacha   bo‘lgan   yuridik   shaxslar   uchun   yuridik   shaxslarning
mol-mulk   solig‘i,   yer   solig‘i   va   suv   resurslaridan   foydalanganlik   uchun
soliqni joriy etish;
qo‘shimcha   foyda   solig‘ini   hisoblash   va   to‘lash   tartibini,   shu   jumladan
royalti to‘lashni joriy etish orqali takomillashtirish;
v)   uchinchidan,   soliq   solishning   soddalashtirilgan   tartibi   bo‘yicha
soliq   to‘lovchilarga   soliq   siyosatini   takomillashtirishning   salbiy   ta’sirini
kamaytirish choralari quyidagilar orqali amalga oshiriladi:
yuridik shaxslarning mol-mulkiga solinadigan soliq stavkasini, bino
va   inshootlardan,   shu   jumladan   ilgari   xususiylashtirilgan   obyektlardan
samarasiz   foydalanayotgan   yuridik   shaxslar   uchun   oshirilgan   stavkada
soliq   hisoblash   tartibini   saqlab   qolgan   holda,   5   foizdan   2   foizga
pasaytirish;
yillik   oboroti   (tushumi)   1   milliard   so‘mgacha   bo‘lgan   soliq
to‘lovchilar   uchun   oborotdan   (tushumdan)   soliqni   4   foiz   miqdordagi
bazaviy   stavkadan   kelib   chiqib   hisoblash   va   to‘lash   tartibini   hamda
qo‘shilgan   qiymat   solig‘ini   ixtiyoriy   ravishda   to‘lash   imkoniyatini
belgilash;
yagona yer solig‘i to‘lovchilar uchun soliq solish tartibini saqlab qolish.
g)   to‘rtinchidan,   qo‘shilgan   qiymat   solig‘i   va   aksiz   solig‘ini
hisoblash va to‘lash tartibi quyidagilar orqali takomillashtiriladi:
qo‘shilgan qiymat solig‘ini to‘liq hisobga olish tizimini joriy etish,
soliq   solish   bazasini   aniqlashtirish   va   imtiyozlar   sonini   kamaytirish,
shuningdek,   2019-yil   yakuni   bo‘yicha   mazkur   soliq   stavkasi   miqdorini
pasaytirish   orqali   qo‘shilgan   qiymat   solig‘ining   20   foiz   miqdordagi
amaldagi stavkasini saqlab qolish; hozirgi   vaqtda   sotib   olinadigan   asosiy   vositalar,   qurilishi
tugallanmagan   obyektlar   va   nomoddiy   aktivlar   narxiga   kiritiladigan
qo‘shilgan   qiymat   solig‘ini   hisobga   olish   summalariga   kiritish   huquqini
berish;
tegishli   tadbirlarni   moliyalashtirish   uchun   mablag‘larni   respublika
budjetiga   o‘tkazgan   holda,   alkogol   va   tamaki   mahsulotlarini   ishlab
chiqaruvchilar   uchun   har   bir   ishlab   chiqariladigan   mahsulot   birligiga
o‘rnatilgan aksiz va yig‘imlarni birlashtirish.
3.   O‘zbekiston   Respublikasi   Soliq   kodeksining   yangi   tahrirdagi
loyihasini   ishlab   chiqishni   muvofiqlashtirish   hamda   samarasiz   soliq   va
bojxona   imtiyozlari   va   preferensiyalarini   bekor   qilish   bo‘yicha   ishchi
komissiyaning yangilangan tarkibi ilovaga muvofiq tasdiqlansin.
Ishchi komissiya (B. Mavlonov):
bir   hafta   muddatda   tegishli   yo‘nalishlar   bo‘yicha   ekspert   guruhlari
faoliyatini,   shu   jumladan   ular   ishiga   soliqqa   tortish   sohasida   amaliy
tajribaga   ega   ekspertlar   va   biznes   vakillarini   jalb   qilgan   holda   tashkil
etsin;
2018-yil   1-noyabrga   qadar   muddatda   samarasiz   soliq   va   bojxona
imtiyozlari   hamda   preferensiyalarini   bekor   qilish,   O‘zbekiston
Respublikasining   Soliq   va   Bojxona   kodekslariga   muvofiq   doimiy   amal
qiluvchi   soliq   hamda   bojxona   imtiyozlarini   taqdim   etish   tartibini   joriy
qilish bo‘yicha takliflar tayyorlanishini ta’minlasin;
2018-yil 1-dekabrga qadar muddatda Xalqaro valyuta jamg‘armasi,
Jahon   banki   va   boshqa   tashkilotlar   ekspertlarini   jalb   qilgan   holda,
O‘zbekiston   Respublikasining   soliq   siyosatini   takomillashtirish
konsepsiyasining   asosiy   yo‘nalishlaridan   kelib   chiqib,   uning   keng
jamoatchilik   muhokamasini   o‘tkazish   orqali   O‘zbekiston   Respublikasi
Soliq kodeksining yangi tahrirdagi loyihasi ishlab chiqilishini ta’minlasin.
O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   O‘zbekiston
Respublikasi   Soliq   kodeksining   yangi   tahrirdagi   loyihasini   tayyorlashda
va   O‘zbekiston   Respublikasi   soliq   tizimini   isloh   qilishda   texnik   jihatdan
ko‘maklashishni ta’minlash uchun Xalqaro valyuta jamg‘armasi va Jahon
banki   bilan   o‘zaro   hamkorlikni   tashkil   etish   choralarini   ko‘rsin.   4.
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi ikki oy muddatda: a)   soliq   majburiyatlarini   bajaruvchi   soliq   to‘lovchilar   ma’muriy
xarajatlarining   keskin   oshishini   oldini   olishga   qaratilgan   quyidagilarni
nazarda tutuvchi kompleks tadbirlarni tasdiqlasin:
davlat   soliq   xizmati   organlari   xodimlari   va   soliq   to‘lovchilarning,   shu
jumladan qo‘shilgan qiymat solig‘i va yuridik shaxslarning foyda solig‘ini
hisoblab chiqish va to‘lash bo‘yicha malakasini oshirish;
soliq   hisobotini   soddalashtirish   va   uning   avtomatlashtirilgan
buxgalteriya   hisobini   yurituvchi   dasturiy   mahsulotlar   bilan
integratsiyalashuvini ta’minlash;
soliq   ma’muriyatchiligini,   shu   jumladan   soliqlarni   to‘lash
davriyligini tubdan takomillashtirish bo‘yicha chora-tadbirlar dasturini;
pensiyalarni   hisoblash   uchun   zarur   bo‘lgan   hisoblangan   ish
haqining personallashtirilgan hisobini yuritish tartibini joriy qilish;
b) yakka tartibdagi tadbirkorlar tomonidan amalga oshirishga ruxsat
etilgan   faoliyat   turlari   tanqidiy   qayta   ko‘rib   chiqilishi   va   qisqartirilishini
ta’minlasin;
v)   ma’lumotlar   bazalari   soliq   organlarining   Yagona
integratsiyalashtirilgan   axborot-resurs   bazasiga   integratsiya   qilinadigan
davlat organlari va tashkilotlarining ro‘yxatini tasdiqlasin.
O‘zbekiston   Respublikasi   Hisob   palatasi   Davlat   soliq   qo‘mitasi
bilan   birgalikda   2019-yil   1-yanvarga   qadar   muddatda   vazirlik   va
idoralarning   soliqlar   va   boshqa   majburiy   to‘lovlarni   hisoblash   uchun
foydalaniladigan   ma’lumotlar   bazalarining   ishonchliligini   o‘rgansin
hamda   ularning   ishonchliligini   ta’minlash   bo‘yicha   “Yo‘l   xaritasi”ni
ishlab chiqsin.
5. O‘zbekiston Respublikasi Yer resurslari, geodeziya, kartografiya
va   davlat   kadastri   davlat   qo‘mitasi   Davlat   soliq   qo‘mitasi,   Moliya
vazirligi   hamda   boshqa   manfaatdor   vazirlik   va   idoralar   bilan   birgalikda
ikki   oy   muddatda   ommaviy   baholash   o‘tkazish   bo‘yicha   ilg‘or   xorijiy
tajribani hisobga olgan holda, yuridik shaxslar ko‘chmas mulkining bozor
qiymatini   aniqlash   mexanizmini   joriy   qilish   yuzasidan   kompleks   chora-
tadbirlarni Vazirlar Mahkamasiga kiritsin.
6.   O‘zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiyot   vazirligi   Moliya   vazirligi,
Markaziy banki va Davlat statistika qo‘mitasi bilan birgalikda 2018-yil 1- avgustga   qadar   muddatda   strategik   rejalashtirish   va   prognozlashning
zamonaviy   uslublaridan   foydalangan   holda   va   mazkur   Farmonda   soliq
tizimini  isloh qilish bo‘yicha belgilangan chora-tadbirlarni inobatga olib,
O‘zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   2019   —   2021-yillarga
mo‘ljallangan   asosiy   makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlari   prognozini   ishlab
chiqishni ta’minlasin.
7. O‘zbekiston Respublikasi  Bosh vazirining o‘rinbosari — moliya
vaziri J.A. Qo‘chqorov:
2019-yil uchun budjetnomada ushbu Farmon bilan belgilangan norma va
qoidalarni nazarda tutsin;
2019-yilgi   O‘zbekiston   Respublikasi   Davlat   budjeti   loyihasini   taqdim
etish   bilan   bir   vaqtda   Vazirlar   Mahkamasiga   O‘zbekiston   Respublikasi
Davlat   budjeti   parametrlarining   2020-2021-yillarga   mo‘ljallangan   o‘rta
muddatli budjet yo‘nalishlarini kiritsin;
2019   —   2021-yillarga   O‘zbekiston   Respublikasi   Davlat   budjetini   ishlab
chiqishda   xorijdan   jalb   qilinadigan   mablag‘lar   hisobiga
moliyalashtiriladigan   sarf-xarajatlarni   inobatga   olmagan   holda   uning
mutanosibligini ta’minlasin.
8.   Davlat   soliq   qo‘mitasi,   Davlat   bojxona   qo‘mitasi,   Moliya
vazirligi rahbarlari, shuningdek, ularning o‘rinbosarlari, Qoraqalpog‘iston
Respublikasi   Vazirlar   Kengashi   raisi,   viloyatlar   va   Toshkent   shahar
hokimlari   budjet   tizimi   budjetlarining   prognoz   parametrlari   bajarilishi
uchun shaxsan mas’ul ekanligi belgilab qo‘yilsin.
9.   Moliya-budjet   intizomini   mustahkamlash   va   O‘zbekiston
Respublikasi budjetining balanslashgan ijrosini ta’minlash uchun:
vazirliklar   va   idoralar,   ishonchli   boshqaruvchilar   2019-yildan   boshlab
ustav   kapitalidagi   davlat   ulushi   50   foiz   va   undan   ortiq   bo‘lgan   xo‘jalik
birlashmalari   tomonidan   dividendlar   so‘zsiz   hisoblanishini,   shuningdek,
amaldagi qonun hujjatlariga muvofiq davlat unitar korxonalari tomonidan
ularning   sof   foydasidan   30   foiz   miqdorida   O‘zbekiston   Respublikasi
Davlat budjetiga ajratilishini ta’minlasin;   (9-bandining ikkinchi xatboshisi
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2020-yil   18-martdagi   PF-5968-
sonli   Farmoni   tahririda   —   Qonun   hujjatlari   ma’lumotlari   milliy   bazasi,
19.03.2020-y., 06/20/5968/0331-son) O‘zbekiston   Respublikasi   Xususiylashtirilgan   korxonalarga
ko‘maklashish   va   raqobatni   rivojlantirish   davlat   qo‘mitasi   2018-yil   1-
sentabrga   qadar   muddatda   davlat   mulki   bo‘yicha   ijara   to‘lovlarining
minimal  stavkalarini har bir hududning o‘ziga xos xususiyatlaridan kelib
chiqqan holda qayta ko‘rib chiqsin;
O‘zbekiston   Respublikasi   Davlat   soliq   qo‘mitasi   soliqlar   va   boshqa
majburiy   to‘lovlarning   to‘liq   yig‘ilishini,   ish   bilan   band   fuqarolarning
maksimal   qonuniylashtirilishini   va   ish   haqi   fondini   ko‘paytirishni
ta’minlash bo‘yicha qat’iy choralar ko‘rsin;
O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   va   Davlat   soliq   qo‘mitasi
Qoraqalpog‘iston Respublikasi Vazirlar Kengashi, viloyatlar va Toshkent
shahar   hokimliklari   bilan   birgalikda   O‘zbekiston   Respublikasi   Hisob
palatasi   bilan   kelishilgan   holda   ikki   oy   muddatda   mahalliy   davlat
hokimiyati,   davlat   soliq   xizmati,   moliya   va   boshqa   organlarning,
shuningdek,   ular   mansabdor   shaxslarining   aniq   bosqichma-bosqich
harakatlarini   va   qat’iy   javobgarligini   nazarda   tutgan   holda,   soliq   solish
bazasini kengaytirish, budjetga qo‘shimcha tushum manbalarini aniqlash,
shuningdek,   uning   mutanosibligini   hamda   defitsit   yuzaga   kelishiga   yo‘l
qo‘ymaslikni   ta’minlash   bo‘yicha   tumanlar   va   shaharlar   kesimida   “Yo‘l
xaritalari”ni tasdiqlasin.
10.   O‘zbekiston   Respublikasi   Davlat   soliq   qo‘mitasi,   Davlat
bojxona qo‘mitasi, Moliya vazirligi, Iqtisodiyot vazirligi, Adliya vazirligi,
Qoraqalpog‘iston Respublikasi Vazirlar Kengashi, viloyatlar va Toshkent
shahar   hokimliklari   O‘zbekiston   Milliy   teleradiokompaniyasi,
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Administratsiyasi   huzuridagi
Axborot   va   ommaviy   kommunikatsiyalar   agentligi,   boshqa   manfaatdor
vazirlik   va   idoralar   bilan   birgalikda   mazkur   Farmonning   mazmun-
mohiyatini   keng   tushuntirish   ishlarini,   shu   jumladan   ommaviy   axborot
vositalari va Internet tarmog‘i orqali tizimli ravishda tashkil etsin.
(10-band   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019-yil   10-
dekabrdagi   PF-5892-sonli   Farmoni   tahririda   —   Qonun   hujjatlari
ma’lumotlari milliy bazasi, 11.12.2019-y., 06/19/5892/4134-son)
11.   O‘zbekiston   Respublikasi   Bosh   prokuraturasi,   Hisob   palatasi,
Davlat soliq qo‘mitasi, Davlat bojxona qo‘mitasi, Moliya vazirligi Savdo-
sanoat   palatasi   bilan   birgalikda   ikki   oy   muddatda   soliq   to‘lovchilarning
soliqlar   va   boshqa   majburiy   to‘lovlarni   to‘lashdan   bo‘yin   tovlash holatlariga   barham   berishga,   jismoniy   va   yuridik   shaxslarning   soliqlarni
o‘z   vaqtida   va   to‘liq   to‘lamaganligi   uchun   javobgarligini   oshirishga
qaratilgan chora-tadbirlarni kuchaytirish bo‘yicha takliflar kiritsin.
12.   Mazkur   Farmonning   ijrosini   nazorat   qilish   O‘zbekiston
Respublikasining Bosh vaziri A.N. Aripov, O‘zbekiston Respublikasining
Bosh   prokurori   O.B.   Murodov   va   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
Davlat maslahatchisining birinchi o‘rinbosari B.M. Mavlonov zimmasiga
yuklansin.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh. MIRZIYOYEV
Toshkent sh.,
2018-yil 29-iyun,
PF-5468-son Xulosa
Xulosa   qilib   shuni   aytish   kerakki ,   soliqlar   bevosita   davlatning   paydo
bo’lishi   bilan   bog’liqdir,   ya’ni   davlat   o’zining   vakolatiga   kiruvchi   vazifalarni
bajarish   uchun   moliyaviy   manba     sifatida   soliqlardan   foydalanadi.   Soliqlarning
amal qilishi  bu obyektivlikdir, chunki  jamiyatni  tashkil  etuvchi  barcha subyektlar
ham real sektorda, ya’ni ishlab chiqarish sohasida faoliyat ko’rsatmaydi. Jamiyatda
boshqalar tomonidan rad etilgan yoki faoliyati iqtisodiy samarasiz bo’lgan sohalar
ham   mavjudki,   bular   soliqlarni   obyektiv   amal   qilishini   talab   etadi.   Aniqroq   qilib
aytganda   jamiyatni   norentabel   (   mudofaa,   meditsina,   fan,   maorif,   madaniyat   va
boshqa) va rentabel sohaga ajralishi hamda norentabel sohani  moliyalashtirishning
tabiiy zarurligi soliqlarning obyektiv amal qilishini zarur qilib qo’yadi, vaholanki,
norentabel   sohaning   ijtimoiy   xizmatlari,   asosan,   davlat   tomonidan   amalga
oshiriladiki,   ularni   moliyalashtirish   usuli   sifatida   yuzaga   chiquvchi   soliqlar   ham
shu tufayli bevosita davlatga tegishli bo’ladi. 
Davlat   kuchli   ijtimoiy-siyosiy   tadbirlarni   amalga   oshirish   uchun
pensionerlar, talabalar, ko‘p bolali onalar va boshqalarni mablag‘ bilan ta’minlash
zarurligini   anglab,   ayrim   cheklangan   tovarlar   bahosidagi   farqni   budjet   hisobidan
qoplaydi   va   undan   tashqari   mahallalarda   ijtimoiy   himoyaga   muhtoj   kam
ta’minlanganlarga   moddiy   yordamlar   ko‘rsatadi.   Shu   bilan   birga,   davlat   jamiyat
a’zolari osoyishtaligini saqlash maqsadida o‘zining mudofaa qobiliyatini saqlab va
mustahkamlab   turishga   ham   mablag‘lar   sarflaydi,   qolaversa,   davlat   fuqarolar
xavfsizligini   saqlash,   mamlakatda   tartib-intizom   o‘rnatish,   uni   boshqarish
funksiyalarini   bajarish   uchun   ham   ko‘plab   mablag‘   yo‘naltirishga   majburdir.
Bunday   xarajatlarni   amalga   oshirishning   majburiyligi   ular   uchun   manba   bo‘lgan
soliqlarni obyektiv zarur qilib qo‘yadi. 
Davlat   faoliyatining   barcha   yo‘nalishlarini   mablag‘   bilan   ta’minlashning
asosiy   manbalaridan   biri   va   davlat   ustuvorligini   amalga   oshirishning   iqtisodiy
vositasi soliqlardir. Soliq tizimini tartibga solish va mukammallashtirish moliyaviy
tizimni   rivojlantirishga   yordam   beradi.   Iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   soliqlar
orqali   tartibga   solish,   davlat   budjeti   daromadlarini   shakllantirish   soliq   solish
vositasida jamiyatdagi u yoki bu jarayonlarning rivojlanishiga   ta’sir etuvchi usuli
hisoblanadi.   Davlatning   mavjudligi   soliqlar   bilan   uzviy   bog‘liq,   chunki   soliqdan
tushadigan tushumlar davlat iqtisodiy mustaqilligining asosiy manbayi hisoblanadi. Foydalanilgan adabiyotlar:
1. “Soliqlar va soliqqa tortish”- Toshkent-2009/ A.V.Vahobov, A.S.Jo’rayev.
2. O’zbekiston Respublikasining “ Davlat soliq xizmati to’g’risida” gi qonuni. 
“Ozbekiston “  nashriyoti 1997-yil
3. O’zbekiston Respublikasining “ Soliq maslahati to’g’risida” gi qonuni. “ 
O’zbekiston “ nashriyoti 2006-yil
4. O’zbekiston Respublikasi “ Tadbirkorlik va tadbirkrlar faoliyatini kafolatlari
to’g’risida” gi qonuni. “ O’zbekiston” nashriyoti 1999-yil
5. O’zbekiston Respublikasining “ Budjet tizimi to’g’risida”gi qonuni.
6. Lex.uz  sayti. O’zbekiston Respublikasining soliq kodeksi.
7.   Lex.uz   sayti.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   farmoni.
O’zbekiston   Respubliksining   soliq   siyosatini   takomillashtirish   konsepsiyasi
to’g’risida.
Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha