Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 40000UZS
Размер 473.7KB
Покупки 0
Дата загрузки 23 Июль 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Amriddin Hamroqulov

Дата регистрации 23 Февраль 2025

32 Продаж

Soliqlar va ularning vazifalari kurs ishi

Купить
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu :  Soliqlar va ularning vazifalari
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                             
          __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2Mavzu:      Soliqlar va ularning vazifalari
MUNDARIJA
KIRISH ……………………………………………………………………….
I BOB. SOLIQLARNING MOHIYATI VA TASNIFI
1.1. Soliq tushunchasi va uning rivojlanish tarixi …………………….…….….
1.2. Soliqlarning huquqiy va iqtisodiy mohiyati ……………………………….
1.3. Soliqlar turlari va ularning asosiy belgilariga ko‘ra tasnifi ……….………
II   BOB.   SOLIQLARNING   VAZIFALARI   VA   IQTISODIYOTDAGI
O‘RNI
2.1. Soliqlarning fiskal, tartibga soluvchi va taqsimlovchi vazifalari ……..……..
2.2. Soliq siyosatining davlat byudjetini shakllantirishdagi o‘rni ………………..
2.3. O‘zbekistonda soliq tizimi va uni takomillashtirish yo‘nalishlari …………..
XULOSA VA TAKLIFLAR ……………………………………………………
FOYDALANLGAN ADABIYOTLAR……………………………………….. 3 Kirish
Kurs ishi mavzusining dolzarbligi   Bozor iqtisodiyoti sharoitida davlatning
iqtisodiy   barqarorligini   ta’minlovchi   asosiy   manbalardan   biri   bu   –   soliqlardir.
Soliqlar  davlat byudjetining asosiy daromad manbai bo‘lib xizmat  qiladi. Ular
yordamida   davlat   o‘zining   ijtimoiy,   siyosiy   va   iqtisodiy   funksiyalarini
moliyalashtiradi. Ayniqsa,  bugungi   kunda  jahon iqtisodiyotida  yuz berayotgan
o‘zgarishlar   fonida   soliqlar   nafaqat   fiskal   vosita,   balki   tartibga   soluvchi
mexanizm sifatida ham alohida ahamiyatga ega bo‘lmoqda. O‘zbekistonda olib
borilayotgan   keng   ko‘lamli   soliq   islohotlari   soliq   yukini   kamaytirish,
yengilliklar joriy qilish va investitsion muhitni yaxshilashga qaratilgan. Bu esa
iqtisodiy   o‘sishni   jadallashtirish,   norasmiy   iqtisodiyotni   qisqartirish   hamda
adolatli   taqsimotni  ta’minlash  imkonini   beradi.  Shu  bois   “Soliqlar  va   ularning
vazifalari”   mavzusi   zamonaviy   iqtisodiy   sharoitlarda   ayniqsa   dolzarb
hisoblanadi 1
.   Mazkur   mavzuni   chuqur   o‘rganish   davlat   siyosatining   moliyaviy
boshqaruvi   bo‘yicha   samarali   qarorlar   qabul   qilishda   muhim   ahamiyat   kasb
etadi.   U   nafaqat   nazariy   jihatdan,   balki   amaliy   faoliyatda   ham   muhim   manba
bo‘lib xizmat qiladi.
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Soliqlar   qadimdan
iqtisodchilar   diqqat   markazida   bo‘lib   kelgan.   Miloddan   avvalgi   yillarda   ham
soliq tushunchasi mavjud bo‘lgan bo‘lsa-da, u ilmiy-nazariy asosda keyinchalik
shakllangan. Jumladan, Adam Smit o‘zining mashhur “Xalqlar boyligi” asarida
soliqlarning   to‘rt   prinsipini   ilgari   surdi:   adolat,   aniqlik,   qulaylik   va
samaradorlik.   D.   Rikardo   esa   soliq   yukining   taqsimoti   va   kapitalga   ta’sirini
o‘rgangan.   Zamonaviy   iqtisodchilar   –   A.   Laffer   soliq   stavkalari   va   byudjet
tushumlari   o‘rtasidagi   bog‘liqlikni   ifodalovchi   Laffer   egri   chizig‘ini   yaratgan.
O‘zbekistonda   mustaqillikdan   so‘ng   soliq   tizimi   va   uning   islohoti   masalalari
1
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Mirziyoyev Shavkat Miromonovich. 2023-yil – Inson
qadrini ulug‘lash va faol mahalla yili davlat dasturi to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-
yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.lex.uz 4bo‘yicha M. Xoliqov, I. Ergashev, R. Xudoyorov, Sh. Yusupov kabi iqtisodchi
olimlarning   ilmiy   ishlari   e’tiborga   loyiq.   Ular   O‘zbekiston   sharoitida   soliq
mexanizmlari, fiskal siyosat va soliq yuki masalalarini atroflicha o‘rganishgan.
Biroq   bugungi   kundagi   texnologik   yutuqlar,   raqamli   iqtisodiyot   va   global
iqtisodiy   jarayonlar   yangi   yondashuvlarni   talab   qilmoqda.   Shu   bois,   ushbu
mavzu   doimiy   ravishda   ilmiy   izlanishlarni   talab   etadi   va   takomillashtirib
borilishi zarur.
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati   –   “Soliqlar   va
ularning vazifalari” – o‘zining nazariy va amaliy ahamiyati bilan ajralib turadi.
Nazariy jihatdan  olganda,  ushbu  mavzuni  chuqur   o‘rganish  orqali   soliqlarning
iqtisodiy   mohiyatini,   tarixiy   rivojlanish   bosqichlarini,   huquqiy   asoslarini   va
turli shakllarini tushunib olish imkoniyati yaratiladi. Soliqlarning fiskal, tartibga
soluvchi,   qayta   taqsimlovchi   kabi   asosiy   funksiyalarini   nazariy   jihatdan   tahlil
qilish, ularning jamiyatdagi rolini chuqurroq anglashga xizmat qiladi. Ayniqsa,
soliq siyosatining byudjetga ta’siri va iqtisodiy o‘sishga bo‘lgan ta’siri bugungi
iqtisodiy sharoitda dolzarb ilmiy yo‘nalish hisoblanadi.
Amaliy   jihatdan   esa,   kurs   ishidagi   tahlillar   va   tavsiyalar   soliq   siyosatini
amalga oshiruvchi davlat  organlari  uchun amaliy yo‘l-yo‘riq bo‘lishi  mumkin.
Shuningdek,   soliq   siyosatining   samaradorligini   oshirish,   soliq   yuki   balansini
saqlash, kichik biznes va tadbirkorlikni qo‘llab-quvvatlashga oid takliflar ishlab
chiqishga   xizmat   qiladi.   O‘zbekiston   soliq   tizimida   yuzaga   kelayotgan
muammolar   va   ularni   hal   qilish   yo‘llarini   aniqlash   orqali   iqtisodiy   boshqaruv
sifatini   oshirish   imkoniyati   paydo   bo‘ladi.   Bu   ish,   shuningdek,   talabalar,
tadqiqotchilar va amaliyotchilar uchun nazariy bilimlarni amaliy muammolarga
tatbiq qilishda foydali manba bo‘lib xizmat qiladi.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   –   soliq   tizimi   va   uning   davlat
iqtisodiyotidagi tutgan o‘rnidir. Ya’ni, bu o‘z ichiga O‘zbekiston Respublikasi
soliq tizimini, undagi tarkibiy tuzilmalarni, soliq shakllarini va ularning faoliyat
mexanizmini qamrab oladi. 5Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   –   soliqlarning   funksiyalari,   ya’ni   fiskal,
tartibga   soluvchi   va   taqsimlovchi   vazifalari,   shuningdek,   ularning   davlat
byudjetini shakllantirishdagi roli hamda amaliy ta’sir mexanizmlaridir.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi     –   soliqlar   tizimini   nazariy   va   amaliy
jihatdan   o‘rganish,   ularning   davlat   iqtisodiy   siyosatidagi   rolini   aniqlash,
soliqlarning   asosiy   vazifalari   va   ularni   amalga   oshirish   mexanizmlarini   tahlil
qilishdan iborat.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 Soliq tushunchasini va uning tarixiy rivojlanishini o‘rganish;
 Soliqlarning iqtisodiy va huquqiy mohiyatini yoritish;
 Soliq turlarini va ularning tasnifini tahlil qilish;
 Soliqlarning   fiskal,   tartibga   soluvchi   va   taqsimlovchi   funksiyalarini
ko‘rsatib berish;
 Soliq siyosatining davlat byudjeti shakllanishidagi o‘rnini baholash;
 O‘zbekiston soliq tizimidagi muammolar va uni takomillashtirish yo‘llarini
aniqlash;
 Amaldagi soliq siyosatining iqtisodiy samaradorligini baholash.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi    Kurs ishi kirish, ikkita asosiy bob, har bir
bobda uchta kichik bo‘lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat. 6I BOB. SOLIQLARNING MOHIYATI VA TASNIFI
1.1. Soliq tushunchasi va uning rivojlanish tarixi
Soliq   –   bu   davlat   tomonidan   fuqarolar   va   yuridik   shaxslardan   majburiy
tartibda   undiriladigan   pul   mablag‘idir.   Ular   davlatning   iqtisodiy   hayotini
moliyalashtirish,   ijtimoiy   vazifalarni   bajarish   va   umumiy   manfaatlarga   xizmat
qiladigan   resurslarni   shakllantirish   vositasi   hisoblanadi.   Soliqlarning   eng
muhim   xususiyati   –   ularning   majburiyligi,   bir   tomonlama   xarakteri   (ya’ni
davlat foyda evaziga emas, balki davlat zarurati uchun oladi) va qonuniy asosda
undirilishidir.   Bu   jihatlar   soliqlarni   boshqa   to‘lov   turlaridan   ajratib   turadi.
Davlat   o‘z   funksiyalarini   bajarish,   ijtimoiy   barqarorlikni   saqlash   va
iqtisodiyotni tartibga solish uchun aynan soliqlardan foydalanadi.
Soliqning   mazmuni   va   mohiyati   insoniyat   jamiyati   shakllana   boshlagan   ilk
davrlardanoq mavjud bo‘lgan. Tarixiy manbalarda aytilishicha, qadimgi Misrda
eramizdan   avvalgi   III   ming   yilliklarda   aholidan   hosilning   ma’lum   qismi   soliq
sifatida   olinardi.   Bunda   dehqonlar   va   hunarmandlar   o‘z   mahsulotlarining   bir
qismini   fir’avn   omborlariga   topshirgan.   Xuddi   shunday   soliq   tizimi   qadimgi
Xitoy,   Hindiston,   Bobil   va   Eron   imperiyalarida   ham   shakllangan.   Bu   davrda
soliqlar,   asosan,   natural   shaklda   –   ya’ni   bug‘doy,   arpa,   meva,   chorva   kabi
mahsulotlar ko‘rinishida olinardi.
Yunoniston   va   Rim   imperiyalarida   soliq   munosabatlari   yanada   tizimli   tus
oldi.   Ayniqsa,   Rimda   soliqlarni   yig‘ish   uchun   alohida   vakolatli   shaxslar   –
“publikanlar” tayinlanar, ular har bir yurtdan aniq miqdorda soliq undirish bilan
shug‘ullanishgan. Shuningdek, bu davrda soliq qonunlari, stavkalari, muddatlari
haqida hujjatlar ishlab chiqilgan. Soliq o‘sha davrda ham davlat daromadining
muhim   manbai   sifatida   qaralgan,   davlat   urushlar,   yo‘l   qurilishi,   ijtimoiy
ehtiyojlarni moliyalashtirish uchun soliqlardan foydalangan.
O‘rta   asrlarda   soliq   tizimi   feodal   davlatlar   sharoitida   rivojlandi.   Bu   davrda
qirollar   va   zodagonlar   tomonidan   aholiga   solinadigan   soliqlar   ko‘payib   borar,
ayrim  hollarda og‘ir  soliq yuki  isyonlarga sabab bo‘lgan. Masalan,  Fransiyada 71789-yilgi   buyuk   inqilobning   sabablari   orasida   adolatsiz   soliq   tizimi   ham
muhim o‘rin egallaydi. Zero, qirollik sulolasi va zodagonlar imtiyozli bo‘lgan,
soliq yukining katta qismi oddiy xalq zimmasiga tushgan.
XVIII–XIX   asrlarda   klassik   iqtisodchilar   soliq   nazariyasini   ilmiy   jihatdan
asoslab   berdilar.   Adam   Smit   o‘zining   “Xalqlar   boyligi”   asarida   soliqlarning
to‘rt tamoyilini ilgari surdi: adolat, aniqlik, qulaylik va tejamkorlik. Unga ko‘ra,
soliq to‘lovchilarning to‘lov qobiliyatiga qarab soliq solinishi kerak. D. Rikardo
esa   yer   rentasi   va   soliqlar   o‘rtasidagi   aloqalarni   o‘rgangan.   Karl   Marks
soliqlarni   sinfiy   bosim   vositasi   sifatida   talqin   qilgan,   unga   ko‘ra   soliqlar
mehnatkashlardan   ortiqcha   qiymatni   tortib   olishning   bir   shakli   edi.Zamonaviy
iqtisodiyotda   soliq   tushunchasi   yanada   kengaygan.   Endilikda   soliqlar   nafaqat
fiskal,   balki   iqtisodiy   tartibga   soluvchi   vosita   sifatida   ham   qaraladi.   Masalan,
aksiz   soliqlari   zararli   mahsulotlar   iste’molini   cheklashga   xizmat   qiladi,
progressiv   daromad   solig‘i   esa   ijtimoiy   tengsizlikni   yumshatishga   qaratilgan.
Ko‘p   mamlakatlarda   soliq   siyosati   orqali   iqtisodiy   faollik   rag‘batlantiriladi   –
masalan, investitsiyalarni jalb qilish uchun soliq imtiyozlari taqdim etiladi.
O‘zbekiston   Respublikasida   esa   soliq   tizimi   mustaqillikdan   so‘ng   tubdan
isloh qilindi. 1991-yildan buyon milliy soliq tizimi yaratilib, bozor iqtisodiyoti
talablariga moslashtirildi. 2007-yilda “Soliq kodeksi” qabul qilinib, barcha soliq
turlari,   ularning   hisoblash   tartibi,   imtiyozlar   va   nazorat   mexanizmlari   qonuniy
ravishda   belgilanib   qo‘yildi.   2020-yillarga   kelib   esa   yangi   tahrirdagi   Soliq
kodeksi   kuchga   kirdi,   unda   soddalashtirilgan   soliq   turlari,   progressiv   soliq
stavkalari, raqamlashtirish, elektron hisobot tizimlari joriy etildi.Hozirgi kunda
O‘zbekistonda   soliq   tizimi   davlat   moliyasi,   tadbirkorlikni   qo‘llab-quvvatlash,
ijtimoiy   himoya   va   infratuzilma   rivojlanishining   asosiy   poydevorlaridan   biri
hisoblanadi.   Soliqlar   orqali   davlat   byudjeti   shakllantirilib,   ta’lim,   sog‘liqni
saqlash,   mudofaa,   xavfsizlik   va   boshqa   ijtimoiy   sohalarga   mablag‘
yo‘naltiriladi.   Ayniqsa,   2023–2025-yillar   davomida   qabul   qilingan   soliq 8islohotlari   orqali   soliq   yuki   kamaytirildi,   soddalashtirilgan   hisob-kitob   va
raqamli boshqaruv joriy qilindi.
1.2. Soliqlarning huquqiy va iqtisodiy mohiyati
Soliq tushunchasi  davlat va iqtisodiyot o‘rtasidagi  eng muhim munosabatlar
tizimini   tashkil   etadi.   Soliqlar   davlat   tomonidan   belgilangan   tartibda   va
miqdorda undiriladigan, majburiy xususiyatga ega bo‘lgan pul to‘lovlari bo‘lib,
ular   qonuniy   asosda   amalga   oshiriladi.   Shu   boisdan   ham   soliqlarning
mohiyatini   to‘liq   anglash   uchun   ularning   ikki   asosiy   tamoyil   –   huquqiy   va
iqtisodiy jihatdan yondashuvini chuqur tahlil qilish zarur.
Soliqlarning   huquqiy   mohiyati   ularning   davlat   tomonidan   belgilanishi,
qonunchilik   orqali   mustahkamlab   qo‘yilishi,   to‘lov   majburiyatining   aniq
belgilanganligi   bilan   izohlanadi.   Ya’ni,   hech   bir   soliq   to‘lovchidan   uning
majburiyati   qonunda   ko‘rsatilmagan   soliq   undirib   bo‘lmaydi.   Shu   sababli,
soliqni  undirish,   miqdori,  muddati,  stavkasi,  soliq   bazasi   va  to‘lov  shakli   aniq
belgilangan bo‘lishi kerak. O‘zbekiston Respublikasining yangi tahrirdagi Soliq
kodeksida   aynan   ushbu   huquqiy   tamoyillar   qat’iy   belgilab   qo‘yilgan.   Bu   esa
soliqlarning qonun ustuvorligiga asoslanganligini bildiradi.
Huquqiy   yondashuvda   soliqlar   davlatning   suveren   huquqi   sifatida   qaraladi.
Ya’ni,   faqat   davlatgina   soliqlarni   belgilashi,   ularni   undirishi   va   ular   ustidan
nazoratni amalga oshirishi mumkin. Shu bilan birga, soliq to‘lovchilar ham o‘z
huquqlariga   ega:   ular   soliq   imtiyozlaridan   foydalanish,   hisob-kitoblarning
aniqligi,   jarimalardan   shikoyat   qilish   kabi   huquqlarga   ega   bo‘ladilar.   Bu   esa
soliq munosabatlarida ikki tomonlama huquqiy muvozanatni ta’minlaydi. 9Soliqlarning huquqiy mohiyatini yanada chuqurroq anglash uchun
quyidagi asosiy tamoyillarni ko‘rsatish mumkin:
Yuqoridagi   tamoyillar   asosida   qurilgan   soliq   tizimi   davlat   va   jamiyat
o‘rtasidagi   ishonchni  mustahkamlaydi,   fuqarolarning  soliq  intizomini   oshiradi.
Ayniqsa,   so‘nggi   yillarda   O‘zbekistonda   “raqamli   soliq   boshqaruvi”   joriy
etilgani   huquqiy   mohiyatning   yanada   shaffof   va   samarali   ishlashiga   zamin
yaratdi.
Boshqa   tomondan,   soliqlarning   iqtisodiy   mohiyati   –   ularning   davlat   va
jamiyat hayotidagi iqtisodiy vazifalarini ifoda etadi. Soliqlar davlatning byudjet
siyosati,   iqtisodiyotni   boshqarish,   resurslarni   qayta   taqsimlash,   raqobatni
tartibga solish, ijtimoiy muvozanatni saqlash kabi funksiyalarni bajaradi. Ya’ni,
bu   faqatgina   pul   yig‘ish   vositasi   emas,   balki   iqtisodiy   barqarorlikni   saqlab
turuvchi kuchli vositadir. Qonuniylik – har qanday soliq faqat qonun 
asosida joriy qilinadi;
Adolat – soliq to‘lovchilarning moliyaviy 
imkoniyatiga qarab belgilanishi kerak;
Aniqlik – soliq miqdori, muddati va shakli 
oldindan ma’lum bo‘lishi lozim;
Qulaylik – soliq to‘lovchilarga uni to‘lash 
qulay bo‘lishi kerak;
Samaradorlik – soliq yig‘ish xarajatlari 
juda katta bo‘lmasligi zarur. 10Iqtisodiy nuqtayi nazardan soliq – bu ishlab chiqarilgan yalpi ichki mahsulot
(YAIM)dan   davlat   hissasiga   ajratiladigan   resursdir.   Bu   orqali   davlat   ta’lim,
sog‘liqni   saqlash,   mudofaa,   transport,   ijtimoiy   himoya,   ekologiya   va   boshqa
tarmoqlarni   moliyalashtiradi.   Shu   sababli,   soliq   siyosati   iqtisodiy   o‘sish,
bandlik   darajasi,   narxlar   barqarorligi   kabi   makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlarga
bevosita ta’sir ko‘rsatadi.
Soliq siyosatining iqtisodiy mohiyatini chuqur tushunish uchun uni bir necha
yo‘nalishda ko‘rib chiqish mumkin:
Fiskal vazifa – davlat byudjetini daromad bilan ta’minlash;
Tartibga   soluvchi   vazifa   –   iqtisodiy   jarayonlarni   boshqarish,   xususan,
narxlar, ishlab chiqarish, investitsiyalarni yo‘naltirish;
Taqsimlovchi vazifa – aholi o‘rtasida daromadlarni qayta taqsimlash;
Rag‘batlantiruvchi   vazifa   –   ijtimoiy   faol   guruhlarni   qo‘llab-quvvatlash,
innovatsiyalarni rivojlantirish.
Soliqlar   iqtisodiy   vosita   bo‘lishi   tufayli,   ular   orqali   davlat   xatti-harakatlarni
rag‘batlantirishi yoki cheklashi mumkin. Masalan, atrof-muhitga zararli faoliyat
bilan   shug‘ullanuvchi   korxonalarga   nisbatan   yuqori   aksiz   soliqlari   qo‘llanadi.
Aksincha,   qishloq   xo‘jaligi   yoki   ijtimoiy   ahamiyatga   ega   bo‘lgan   sohalarda
soliq yengilliklari beriladi.
Iqtisodiy   mohiyatda   soliqlar   turli   yo‘nalishlarda   samaradorlikni   ta’minlashi
kerak. Bu degani, soliq yig‘imlari davlat ehtiyojlari uchun yetarli bo‘lishi, lekin
iqtisodiyotga   og‘ir   yuk   bo‘lmasligi   lozim.   Aks   holda,   ortiqcha   soliq   bosimi
ishlab   chiqarishni   kamaytirishi,   investitsiyalarni   kamaytirishi   va   norasmiy
iqtisodiyotning   kengayishiga   olib   kelishi   mumkin.   Shu   sababli,   soliq
stavkalarining   optimal   darajasini   aniqlash   iqtisodiy   jihatdan   muhim   masala
hisoblanadi.
Soliq tizimining iqtisodiy samaradorligini ta’minlash uchun davlat tomonidan
puxta o‘ylangan strategik yondashuv  talab etiladi. Soliq stavkalarining haddan
ziyod   yuqori   yoki   juda   past   belgilanishi   turli   salbiy   oqibatlarga   olib   kelishi 11mumkin.   Masalan,   haddan   tashqari   yuqori   soliq   stavkalari   ishlab   chiqarish
hajmining   kamayishiga,   ishchi   kuchi   kamayishiga,   norasmiy   iqtisodiyotning
kengayishiga   sabab   bo‘ladi.   Aksincha,   soliq   stavkalari   haddan   past   bo‘lsa,   bu
davlat byudjetining yetarli darajada shakllanmasligiga olib keladi. Shu bois har
bir   davlat   o‘z   iqtisodiy   salohiyati,   demografik   holati,   infratuzilmasi,   siyosiy
barqarorligi asosida optimal soliq siyosatini ishlab chiqadi.
Soliqlarning   iqtisodiy   mohiyati   shundan   iboratki,   ular   orqali   davlat   bozor
iqtisodiyotiga faol aralashadi. Xususan, turli tovarlar va xizmatlarga solinadigan
soliq miqdori orqali iste’molchi tanlovini shakllantirish, ishlab chiqaruvchilarni
yo‘naltirish,   ish   o‘rinlari   yaratishga   rag‘batlantirish   imkoniyati   mavjud.
Masalan, qo‘shilgan qiymat solig‘i (QQS) darajasi iste’mol bozori dinamikasiga
bevosita ta’sir qiladi. QQS pasaytirilsa, mahsulot  narxi tushadi  va sotuv hajmi
oshadi; aks holda esa, bozorda iste’mol kamayadi.
O‘zbekistonda   so‘nggi   yillarda   iqtisodiy   samaradorlikni   oshirish   maqsadida
soliq   tizimiga   keng   ko‘lamli   raqamli   texnologiyalar   joriy   etilmoqda.   “Soliq-
servis”, “my.soliq.uz” platformalari, onlayn kassa apparatlari va elektron hisob-
fakturalar   orqali   iqtisodiy   faoliyatni   aniqlik   bilan   nazorat   qilish   va   soliq
to‘lovchilar   uchun   qulay   muhit   yaratish   choralari   ko‘rilmoqda.   Bu   esa
soliqlarning iqtisodiy vazifalarini zamonaviy boshqaruv uslublari orqali amalga
oshirish imkonini beradi.
Soliqlarning   huquqiy   va   iqtisodiy   mohiyatining   uzviy   bog‘liqligi   shundaki,
ular   bir-birini   to‘ldirib   boradi.   Huquqiy   asoslar   soliqlarning   rasmiyligini,
majburiyligini va adolatli bo‘lishini kafolatlaydi, iqtisodiy mazmun esa ularning
jamiyat   taraqqiyotiga   bevosita   ta’sir   etuvchi   kuch   sifatida   shakllanishiga
yordam   beradi.   Masalan,   agar   biror   soliq   iqtisodiy   jihatdan   foydali   bo‘lsa-da,
qonuniy   tartibda   tasdiqlanmagan   bo‘lsa,   u   noqonuniy   deb   topiladi.   Aksincha,
qonunda   mavjud   bo‘lgan,   ammo   iqtisodiy   faoliyatga   zarar   yetkazadigan   soliq
mexanizmlari islohot talab etadi. Shu bois har bir soliq turi yasalayotganda yoki
tahlil   qilinayotganda   uning   huquqiy   asoslari   bilan   bir   qatorda   iqtisodiy 12oqibatlari  ham  chuqur  baholanadi.Bundan  tashqari,  soliq   tizimi  orqali  ijtimoiy
tengsizlik   darajasini   kamaytirish   ham   mumkin.   Progressiv   daromad   solig‘i
tizimi   aynan   mana   shu   maqsadga   xizmat   qiladi   –   ko‘p   daromad   olgan   shaxs
ko‘proq soliq to‘laydi, kam daromad oluvchilar esa imtiyozlardan foydalanadi.
Bu yondashuv huquqiy jihatdan adolat prinsipiga mos bo‘lsa, iqtisodiy jihatdan
ijtimoiy   muvozanatni   ta’minlaydi.   Xuddi   shuningdek,   soliq   imtiyozlari   orqali
innovatsion   faoliyat,   eksport,   kichik   biznes   va   mahalliy   ishlab   chiqaruvchilar
rag‘batlantiriladi.
Soliqlarni   to‘g‘ri   tashkil   etish   –   bu   nafaqat   iqtisodiy   barqarorlik,   balki
ijtimoiy   osoyishtalik,   fuqarolarning   davlatga   bo‘lgan   ishonchi,   tadbirkorlik
faolligi va investitsiya muhitining sifatiga ham bevosita ta’sir ko‘rsatadi. Soliq
tizimining   huquqiy   jihatdan   shaffof,   iqtisodiy   jihatdan   esa   barqaror   bo‘lishi
nafaqat   davlat   manfaatlariga,   balki   jamiyatning   har   bir   qatlamiga   foyda
keltiradi.
1.3. Soliqlar turlari va ularning asosiy belgilariga ko‘ra tasnifi
Soliqlar   davlat   moliya   tizimining   ajralmas   elementi   sifatida   murakkab   va
ko‘p   qirrali   tuzilmaga   ega.   Ular   o‘zining   manbalari,   shakllari,   ta’sir   doirasi,
to‘lovchilari   va   foydalanish   tartibiga   ko‘ra   turli   jihatlardan   tasniflanadi.   Bu
tasniflar   soliqlarni   tahlil   qilish,   soliq   yukini   taqsimlash   va   samarali   soliq
siyosatini   shakllantirishda   muhim   metodologik   asos   bo‘lib   xizmat   qiladi.
Soliqlarning   to‘g‘ri   tasnifi   soliq   siyosatini   barqaror   olib   borish,   moliyaviy
rejalashtirish va fiskal siyosatni aniq yo‘naltirishda muhim vosita hisoblanadi.
Eng   avvalo,   soliqlarni   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   va   bilvosita   soliqlarga   ajratish
amaliyotda   keng   qo‘llaniladi.   Bu   tasnif   soliq   yukining   bevosita   yoki   bilvosita
kimga ta’sir etishiga qarab aniqlanadi:
Soliqlar turlari va tasnifi bo‘yicha jadval
Tasnif mezoni Soliq turi Izoh 13To‘g‘ridan-to‘g‘ri
va bilvosita To‘g‘ridan-to‘g‘ri
soliqlar Soliq to‘lovchi daromadi yoki
mol-mulkiga   bevosita   solinadi
(masalan, daromad solig‘i).
Bilvosita soliqlar Mahsulot   narxiga   qo‘shiladi
va   iste’molchi   tomonidan
bilmasdan   to‘lanadi   (masalan,
QQS).
Soliq   stavkasi
shakli Proportsional Har   kimga   bir   xil   foizda
solinadi (masalan, 12% daromad
solig‘i).
Progressiv Daromad   ortgani   sari   soliq
stavkasi   ham   ortadi   (ijtimoiy
tenglikni ta’minlaydi).
Regressiv Daromad   ortgani   sari   soliq
stavkasi   kamayadi   (kam
qo‘llanadi).
Byudjet   darajasi
bo‘yicha Markaziy soliqlar Davlat   byudjetiga   tushadi
(masalan,   QQS,   aksizlar,   foyda
solig‘i).
Mahalliy soliqlar Mahalliy   byudjetga   tushadi
(masalan,   yer   va   mol-mulk
soliqlari).
Soliq   to‘lovchi
subyekti bo‘yicha Jismoniy   shaxslardan
olinadigan soliqlar Ish   haqi,   mol-mulk,
transportdan olinadigan soliqlar.
Yuridik   shaxslardan
olinadigan soliqlar Foyda   solig‘i,   yer   solig‘i,
ijtimoiy to‘lovlar.
Manba   (asos)
bo‘yicha Daromadga
solinadigan soliqlar Ish   haqi,   biznes   foydasi,   ijara
daromadi   (masalan,   daromad 14 solig‘i).
Sarfga   solinadigan
soliqlar Iste’molga   bog‘liq   (QQS,
aksizlar).
Mol-mulk soliqlari Ko‘chmas   mulk,   transport
vositalari, yerga solinadi.
O‘zbekiston
amaliyotida
qo‘llaniladigan
turlar QQS,   daromad,   foyda,
yer,   mol-mulk,   aksiz,
transport,   bojxona
soliqlari Soliq   kodeksi   bilan   tartibga
solingan rasmiy soliqlar.
To‘g‘ridan-to‘g‘ri   soliqlar   –   bu   soliq   to‘lovchining   daromadiga   yoki   mol-
mulkiga   bevosita   solinadigan   soliqlardir.   Bu   turdagi   soliqlarda   soliq   to‘lovchi
va   soliq   yukini   ko‘ruvchi   shaxs   bir   xil   bo‘ladi.   Misol   uchun,   jismoniy
shaxslardan   olinadigan   daromad   solig‘i,   yuridik   shaxslar   foyda   solig‘i,   yer
solig‘i,   mol-mulk   solig‘i   kabilar   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   soliqlardir.   Bu   soliqlar,
odatda,   ijtimoiy   adolatni   ta’minlashda   muhim   vosita   sifatida   qo‘llaniladi.
Masalan,   daromad   solig‘ining   progressiv   stavkalari   yordamida   ko‘proq
topadigan shaxslar ko‘proq soliq to‘laydi.
Bilvosita   soliqlar   –   bu   tovarlar   va   xizmatlar   iste’moliga   solinadigan
soliqlardir.   Ular   mahsulot   narxiga   qo‘shilib,   iste’molchi   tomonidan   bilmasdan
to‘lanadi. Soliqni to‘lovchi  – iste’molchi, ammo soliqni byudjetga o‘tkazuvchi
–   ishlab   chiqaruvchi   yoki   sotuvchidir.   Bilvosita   soliqlarga   qo‘shilgan   qiymat
solig‘i (QQS), aksiz soliqlari, bojxona bojlari kiradi. Bu soliqlar keng ko‘lamli
aholidan soliq yig‘ishda samarali vosita hisoblanadi.
Yana   bir   muhim   tasnif   –   markaziy   (umumdavlat)   va   mahalliy   soliqlarga
ajratilishidir.   Bu   tasnif   soliqdan   tushgan   mablag‘ning   qanday   darajadagi
byudjetga yo‘naltirilishiga qarab belgilanadi:
Markaziy   soliqlar   –   davlat   byudjetiga   yo‘naltiriladigan   va,   odatda,
umumrespublika   miqyosida   belgilangan   soliqlardir.   Masalan,   QQS,   daromad 15solig‘i,   foyda   solig‘i,   aksizlar   shular   jumlasiga   kiradi.   Ushbu   soliqlar   orqali
davlat milliy loyihalarni moliyalashtiradi.
Mahalliy soliqlar – ma’lum bir hudud (viloyat, tuman yoki shahar) byudjetiga
tushadigan soliqlardir. Ular mahalliy ijtimoiy ehtiyojlarni qoplashda muhim rol
o‘ynaydi.   Masalan,   yer   solig‘i,   mol-mulk   solig‘i   va   avtotransport   vositalariga
solinadigan soliq mahalliy soliqlardir.
Soliqlar shuningdek soliq to‘lovchi subyektlariga qarab ham tasniflanadi:
Jismoniy   shaxslar   soliqlari   –   bu   odamlardan   olinadigan   soliqlar   bo‘lib,
daromad solig‘i, mol-mulk solig‘i, transport soliqlari kabi turlari mavjud.
Yuridik shaxslar soliqlari – korxona, tashkilot va yirik biznes subyektlarining
daromadi   yoki   faoliyatiga   solinadigan   soliqlardir.   Foyda   solig‘i,   yer   resurslari
solig‘i, ijtimoiy soliq bunga misol bo‘ladi.
Soliqlarni shakllanish manbalariga ko‘ra ham tasniflash mumkin:
Daromadga   solinadigan   soliqlar   –   bu   yuridik   yoki   jismoniy   shaxslar
daromadiga nisbatan olinadi.
Sarfga   (iste’molga)   solinadigan   soliqlar   –   bu   tovar   yoki   xizmat   iste’mol
qilinayotgan paytda olinadi (QQS, aksizlar).
Mol-mulk soliqlari – bu shaxsning egasidagi mulk, yer, ko‘chmas mulk yoki
transport   vositalariga   solinadigan   soliqlardir.Yuqoridagi   barcha   tasniflar
soliqlarni tushunishda, tahlil qilishda va soliq siyosatini ishlab chiqishda muhim
nazariy   va   amaliy   asos   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Shu   bilan   birga,   soliq
stavkalarining   barqaror   yoki   o‘zgaruvchan,   proportsional   yoki   progressiv
bo‘lishi ham tasnifning bir shakli sifatida muhimdir.
Soliqlarni yana bir asosiy mezon – stavka shakliga ko‘ra tasniflash mumkin.
Bunda soliqlar quyidagi shakllarda bo‘ladi:
Proportsional   (mutanosib)   soliqlar   –   bu   holatda   soliq   stavkasi   daromad
miqdoridan qat’i nazar bir xil bo‘ladi. Masalan, 12% daromad solig‘i – bu har
kimga baravar stavka bilan solinadigan soliqdir. Bu usul soddaligi bilan ajralib 16turadi, ammo ayrim hollarda ijtimoiy adolat tamoyillarini to‘la aks ettirmasligi
mumkin.
Progressiv   soliqlar   –   bu   soliq   shaklida   daromad   oshgan   sari   soliq   stavkasi
ham   ortib   boradi.   Bu   ko‘proq   ijtimoiy   tenglikni   ta’minlashga   xizmat   qiladi.
Daromadi   kam   bo‘lgan   shaxs   kamroq,   daromadi   yuqori   bo‘lgan   esa   ko‘proq
soliq to‘laydi.
Regressiv soliqlar – daromad oshgan sari soliq stavkasi pasayadi. Bu turdagi
soliqlar   odatda   iqtisodiyotni   rag‘batlantirish   maqsadida   cheklangan   sohalarda
qo‘llaniladi,  ammo keng  doirada  foydalanilmaydi, chunki  ijtimoiy tengsizlikni
kuchaytirishi  mumkin.Shuningdek, soliq yuki ko‘chuvchanligiga ko‘ra soliqlar
to‘g‘ri   va   bilvosita   deb   ajratiladi.   Bilvosita   soliqlarda   soliq   yukining
iste’molchiga   ko‘chirilishi   ehtimoli   yuqori   bo‘ladi.   Misol   uchun,   QQS   yoki
aksizlar mahsulot narxiga qo‘shiladi va xaridor tomonidan to‘lanadi. Bu turdagi
soliqlar   ko‘pincha   oshkora   bo‘lmagani   sababli   keng   jamoatchilik   tomonidan
kamroq seziladi, ammo ularning umumiy soliq yuki jamiyatda sezilarli bo‘ladi.
Soliqlarning soliq bazasiga nisbati ham tasniflashda muhim mezondir. Soliq
bazasi   –   bu   soliq   hisoblanadigan   moliyaviy   asos   bo‘lib,   masalan,   daromad,
foyda,   mol-mulk,   yer   maydoni   yoki   iste’mol   hajmi   bo‘lishi   mumkin.   Har   bir
soliq   turi   o‘z   soliq   bazasiga   ega   bo‘ladi.   Bu   jihatni   to‘g‘ri   belgilash   soliq
yig‘imining adolatli va aniqligini ta’minlaydi.
O‘zbekiston   Respublikasining   amaldagi  soliq  tizimida  quyidagi  asosiy   soliq
turlari mavjud:
Qo‘shilgan   qiymat   solig‘i   (QQS)   –   mahsulot   yoki   xizmatga   qiymat
qo‘shilgan   bosqichlar   bo‘yicha   olinadigan   bilvosita   soliq.   Asosan   yirik
korxonalar tomonidan to‘lanadi.
Jismoniy shaxslarning daromad solig‘i – fuqarolarning ish haqi yoki boshqa
manbalardan olgan daromadiga nisbatan olinadigan soliq.
Yuridik shaxslar foyda solig‘i – korxonaning sof foydasidan to‘lanadi.
Yer solig‘i – mulkdorning egasidagi yer maydoniga qarab hisoblanadi 17Mol-mulk solig‘i – ko‘chmas mulk, binolar, inshootlar va boshqa aktivlarga
solinadi.
Transport   vositalari   solig‘i   –   jismoniy   yoki   yuridik   shaxsga   tegishli
avtotransportlar uchun to‘lanadi.
Aksiz   soliqlari   –   alohida   mahsulotlarga   (alkogol,   tamaki,   yoqilg‘i   va
boshqalar)   nisbatan   belgilanadi.Bundan   tashqari,   O‘zbekistonda   yagona   yer
solig‘i,   yagona   ijtimoiy   to‘lov,   resurs   soliqlari,   foydali   qazilmalar   solig‘i,
eksport-import   bojxona   to‘lovlari   ham   amal   qiladi.   Bu   soliqlar   turli   iqtisodiy
sohalarda   davlat   manfaatlarini   himoya   qilish   va   iqtisodiy   barqarorlikni
saqlashga xizmat qiladi.
Soliqlarning   bunday   keng   qamrovli   tasnifi   ularning   funksional   mohiyatini
tushunish va samarali soliq siyosatini yuritishda muhim rol o‘ynaydi. Masalan,
fiskal   funktsiyani   bajaruvchi   soliqlar   davlat   byudjetining   asosini   tashkil   etsa,
iqtisodiy   funksiyaga   ega   bo‘lgan   soliqlar   bozor   tartibotini   saqlaydi.
Shuningdek, rag‘batlantiruvchi soliqlar – masalan, investitsion imtiyozlar orqali
belgilangan   soliq   yengilliklari   –   korxonalarning   faoliyati   va   zamonaviy
texnologiyalarni joriy etishga katta turtki bo‘ladi. 18II BOB. SOLIQLARNING VAZIFALARI VA IQTISODIYOTDAGI
O‘RNI
2.1. Soliqlarning fiskal, tartibga soluvchi va taqsimlovchi vazifalari
Soliq tizimi har bir davlatda iqtisodiy boshqaruvning asosiy ustunlaridan biri
bo‘lib,   u   davlatning   fiskal   barqarorligini   ta’minlaydi,   iqtisodiy   faoliyatni
tartibga soladi va ijtimoiy adolatni shakllantirishda muhim rol o‘ynaydi. Aynan
shu   sababli   soliqlarning   vazifalari   keng   va   murakkab   bo‘lib,   ularni   chuqur
o‘rganish davlat siyosatini yuritishda strategik ahamiyat kasb etadi. Soliqlarning
asosiy   uchta   vazifasi   mavjud:   fiskal,   tartibga   soluvchi   va   taqsimlovchi
funksiyalar.   Ushbu   vazifalar   bir-biri   bilan   uzviy   bog‘liq   bo‘lib,   har   biri   o‘z
ichida muhim ijtimoiy-iqtisodiy maqsadlarni amalga oshiradi.
1.   Fiskal   vazifa   (moliyaviy   ta’minot   vazifasi)   Soliqlarning   eng   muhim   va
asosiy funksiyasi  bu — fiskal  vazifadir, ya’ni davlat byudjetini daromad bilan
ta’minlash.   Davlat   o‘zining   barcha   funksiyalarini   –   ta’lim,   sog‘liqni   saqlash,
mudofaa,   transport,   ijtimoiy   himoya,   fan   va   texnologiya   sohalarini
moliyalashtirish uchun doimiy va barqaror mablag‘ga ega bo‘lishi kerak. Aynan
soliqlar   ushbu   barqaror   moliyaviy   manba   bo‘lib   xizmat   qiladi.Soliqlarning
fiskal   vazifasi   shundaki,   ular   orqali   jamiyatning   umumiy   daromadlaridan
ma’lum   miqdordagi   resurslar   davlat   qo‘liga   o‘tkaziladi.   Bu   resurslar   jamiyat
manfaati   uchun   qayta   taqsimlanadi.   O‘zbekistonda   2024-yilgi   davlat   byudjeti
daromadlarining qariyb 85 foizi turli soliq va yig‘imlar hisobidan shakllangan.
Bu   ko‘rsatkich   soliqlarning   fiskal   vazifasi   iqtisodiy   tizimda   qanchalik   muhim
ekanini   ko‘rsatadi.Masalan,   2023-yil   yakunlariga   ko‘ra,   O‘zbekiston
Respublikasi   davlat   byudjeti   daromadlarining   asosiy   qismini   quyidagi   soliqlar
tashkil etdi:
Qo‘shilgan qiymat solig‘i – 36,2%;
Yuridik shaxslar foyda solig‘i – 18,5%;
Jismoniy shaxslar daromad solig‘i – 13,8%;
Aksizlar va bojxona tushumlari – 11,4%; 19Mahalliy soliqlar (yer, mol-mulk) – 6,9%.
2024-yil   soliq   daromadlari   tarkibi   (foizlarda,   prognoz   yoki   yangi
ko‘rsatkichlar asosida)
2024-yilda davlat byudjeti daromadlarining tarkibi biroz o‘zgarishga uchradi.
Kutilayotgan ko‘rsatkichlar quyidagicha:
Qo‘shilgan qiymat solig‘i (QQS) – 38,0%
QQS ulushi oshdi, bu esa ichki iste’mol hajmining kengaygani va fiskal siyosat
orqali budjet daromadlarini oshirishga qaratilgan choralarni ko‘rsatadi.
Yuridik shaxslar foyda solig‘i – 17,5%
Korxonalar foydasining barqarorligini saqlab qolish maqsadida soliq siyosatida
muvozanatli yondashuv qo‘llandi, lekin ulush biroz kamaydi.
Jismoniy shaxslar daromad solig‘i – 14,2%
Aholi   daromadlari   va   bandlik   darajasi   ortgani   sababli   bu   turdagi   soliqdan
tushum biroz ko‘paygan. 20Aksizlar va bojxona tushumlari – 10,8%
Zararli   mahsulotlar   iste’molini   cheklash   va   import   hajmidagi   o‘zgarishlar
aksizlar ulushining pasayishiga olib keldi.
Mahalliy soliqlar (yer, mol-mulk) – 7,1%
Mahalliy   darajadagi   soliq   bazasining   kengayishi,   raqamli   kadastr   tizimining
joriy qilinishi tufayli bu ulush biroz oshgan.
Bu raqamlar shuni ko‘rsatadiki, fiskal funksiya orqali davlat butun ijtimoiy-
iqtisodiy   infratuzilmani   yuritadi.   Soliqlar   bo‘lmaganida,   davlat   mustaqil
moliyaviy siyosat yurita olmasdi.
2. Tartibga soluvchi vazifa (regulyativ funksiya)
Soliqlarning   navbatdagi   muhim   vazifasi   –   tartibga   soluvchi,   ya’ni   iqtisodiy
faoliyatni   boshqaruvchi   funksiyasidir.   Bu   vazifa   orqali   davlat   bozor
munosabatlariga   aralashadi,   ishlab   chiqarish   hajmiga,   iste’molga,
investitsiyalarga,   eksport-import   oqimlariga   va   hatto   ekologik   muammolarga 21ta’sir   ko‘rsatadi.   Tartibga   solish   asosan   soliq   stavkalari,   imtiyozlar,   penalti
mexanizmlari orqali amalga oshiriladi.
Masalan,   agar   davlat   ma’lum   sohani   rivojlantirmoqchi   bo‘lsa   (aytaylik,   IT
sektori   yoki   qishloq   xo‘jaligi),   u   holda   soliq   yengilliklari   beriladi,   QQSdan
ozod qilinadi, foyda solig‘i bo‘yicha preferensiyalar beriladi. Aksincha, zararli
mahsulotlar   iste’molini   kamaytirish   uchun   (masalan,   alkogol,   tamaki),   aksiz
soliqlari oshiriladi.
O‘zbekistonda   2019-yildan   beri   olib   borilayotgan   soliq   islohotlari   aynan
tartibga soluvchi mexanizmlarni kuchaytirishga qaratilgan. Jumladan, kichik va
o‘rta biznes subyektlariga yillik aylanmadan kelib chiqib soddalashtirilgan soliq
tizimi   joriy   etilgan.   Bunday   tartib   davlatning   ijtimoiy-iqtisodiy   maqsadlariga
mos ravishda iqtisodiy faoliyatni rag‘batlantiradi yoki cheklaydi.
Soliq   siyosatining   tartibga   soluvchi   vazifasida   quyidagi   yo‘nalishlar   asosiy
o‘rin tutadi:
Ishlab chiqarishni geografik joylashuviga ta’sir qilish (erkin iqtisodiy zonalar
orqali);
Ijtimoiy   zaif   qatlamlarni   qo‘llab-quvvatlash   (imtiyozli   soliq   stavkalari
orqali);
Iste’mol tuzilmasini shakllantirish (aksizlar orqali)
Tashqi savdoni tartibga solish (bojxona to‘lovlari orqali);
Innovatsion faoliyatga rag‘bat berish (sarmoya soliq yengilliklari orqali).
  tartibga   soluvchi   funksiya   yordamida   soliqlar   iqtisodiyotga   aktiv   ta’sir
ko‘rsatuvchi vosita sifatida xizmat qiladi.
3. Taqsimlovchi vazifa (redistributiv funksiya)
Soliqlarning   uchinchi,   ammo   nihoyatda   muhim   vazifasi   bu   –   taqsimlovchi
vazifadir.   Ushbu   vazifa   orqali   jamiyatda   mavjud   iqtisodiy   resurslar,   ya’ni
daromad va boyliklarning qayta taqsimlanishi  amalga oshiriladi. Taqsimlovchi
funksiya   soliq   tizimi   yordamida   aholining   turli   ijtimoiy   qatlamlari   o‘rtasida
adolatli iqtisodiy muvozanatni ta’minlashga xizmat qiladi. Boshqacha aytganda, 22soliqlar yordamida boy qatlamlardan olinadigan daromadlar qayta taqsimlanib,
ijtimoiy ehtiyojmand qatlamlarga yo‘naltiriladi.
Ushbu   funksiya   ijtimoiy   barqarorlikni   saqlash,   kambag‘allikni   kamaytirish,
ijtimoiy   infratuzilmani   rivojlantirish,   bepul   ta’lim   va   tibbiyot   xizmatlarini
moliyalashtirish   uchun  muhimdir.  O‘zbekiston   amaliyotida,  masalan,   jismoniy
shaxslarning   daromad   solig‘i   progressiv   shaklda   joriy   etilgan   –   bu   yuqori
daromadli   fuqarolardan   ko‘proq   soliq   olinib,   u   byudjet   orqali   ijtimoiy
dasturlarni moliyalashtirishga sarflanadi.
Taqsimlovchi funksiyaning asosiy mexanizmlari quyidagilardan iborat:
Progressiv soliq stavkalari – daromad ortgani sari soliq stavkasi ham ortadi;
Soliq imtiyozlari – ijtimoiy himoyaga muhtoj aholi qatlamlariga qo‘llaniladi
(nogironlar, nafaqachilar va boshqalar);
Subsidiya va transferlar – soliqlardan yig‘ilgan mablag‘lar aholining ijtimoiy
zaif guruhlariga qayta yo‘naltiriladi;
Ijtimoiy   infratuzilma   moliyalashuvi   –   sog‘liqni   saqlash,   ta’lim,   ekologiya
kabi sohalarga davlat byudjetidan mablag‘ ajratiladi.
Bu   funktsiya   ayniqsa   bugungi   kunda   muhim,   chunki   bozor   iqtisodiyoti
sharoitida daromadlar o‘rtasidagi tafovut keskin bo‘lishi mumkin. Taqsimlovchi
soliq   siyosati   orqali   esa   bu   tafovut   yumshatiladi,   ijtimoiy   adolat   tamoyili
tiklanadi va jamiyatda barqarorlik saqlanadi.
Masalan,   O‘zbekistonda   2023-yildan   boshlab   kam   ta’minlangan   oilalarga
moddiy yordam, bolalarga nafaqa, subsidiyalar uchun ajratilgan mablag‘larning
asosiy   manbasi   aynan   soliqlardan   shakllanmoqda.   Bu   soliq   tizimi   orqali   aholi
farovonligini ta’minlashning bevosita dalilidir.
Soliqlar vazifalarining o‘zaro bog‘liqligi
Fiskal,   tartibga   soluvchi   va   taqsimlovchi   funksiyalar   bir-biri   bilan
chambarchas   bog‘liqdir.   Ular   yakka   holda   emas,   balki   o‘zaro   uyg‘unlikda
ishlaydi.   Masalan,   tartibga   soluvchi   vazifa   orqali   iqtisodiy   faoliyatga   ta’sir
ko‘rsatiladi,   bu   esa   fiskal   daromadlar   bazasini   kengaytiradi.   Taqsimlovchi 23funksiya   esa   yig‘ilgan   mablag‘larni   ijtimoiy   adolat   asosida   qayta   yo‘naltiradi,
bu esa davlatga nisbatan ishonchni oshiradi va soliq intizomini kuchaytiradi.
Zamonaviy   soliq   siyosati   bu   uchala   vazifani   uyg‘un   ravishda   olib   borishni
talab   qiladi.   Faqat   fiskal   daromad   ortidan   quvish   ijtimoiy   norozilikni   keltirib
chiqarishi   mumkin.   Aksincha,   faqat   taqsimlovchi   yondashuv   ham   iqtisodiy
samaradorlikni pasaytiradi. Shu sababli, har bir davlat soliq siyosatini yuritishda
ushbu uch funksiyani muvozanatda ushlashi muhimdir.
Soliqlar   jamiyat   va   davlat   o‘rtasidagi   ijtimoiy-iqtisodiy   munosabatlarning
bosh   mexanizmi   sifatida   nafaqat   daromad   manbai,   balki   tartibga   soluvchi   va
ijtimoiy   tenglikni   saqlovchi   vosita   sifatida   ham   xizmat   qiladi.   Fiskal   funksiya
orqali   davlat   mustahkam   moliyaviy   asosga   ega   bo‘ladi,   tartibga   soluvchi
funktsiya   yordamida   iqtisodiy   jarayonlar   yo‘naltiriladi,   taqsimlovchi   funksiya
orqali esa jamiyatda ijtimoiy adolat qaror topadi.
O‘zbekiston   misolida   olganda,   ushbu   funksiyalar   davlat   siyosatining
markazida   turibdi.   Ayniqsa,   raqamli   boshqaruv,   soliq   kodeksining
soddalashtirilishi, imtiyozlar tizimi va progressiv soliq mexanizmlari orqali har
uchala   vazifa   bosqichma-bosqich   amalga   oshirilmoqda.   Bu   esa   iqtisodiy
barqarorlik, ijtimoiy adolat va fuqarolik ishonchining asosiy tayanchidir.
2.2. Soliq siyosatining davlat byudjetini shakllantirishdagi o‘rni
Soliq   siyosati   har   bir   suveren   davlatning   iqtisodiy   siyosati   yuritilishida
markaziy   o‘rinni   egallaydi.   Ayniqsa,   davlat   byudjeti   shakllanishida   soliq
siyosatining ahamiyati beqiyosdir. Chunki davlat o‘zining barcha funksiyalarini
–   ijtimoiy,   iqtisodiy,   harbiy,   siyosiy   va   boshqalarni   amalga   oshirishda
moliyaviy   resurslarga   muhtoj.   Ushbu   resurslar   esa,   asosan,   soliqlar   orqali
shakllanadi.  Shu boisdan  soliq  siyosati   davlat  byudjetining  asosiy  poydevorini
tashkil etadi.
Soliq   siyosati   deganda,   davlatning   iqtisodiy   rivojlanishni   rag‘batlantirish,
ijtimoiy   tenglikni   ta’minlash   va   budjet   daromadlarini   barqaror   shakllantirish
maqsadida   soliq   stavkalari,   soliq   bazasi,   imtiyozlar,   yig‘im   shakllari   va 24tartiblarini   belgilashdagi   strategik   yondashuvlar   majmui   tushuniladi.   Soliq
siyosati qanday olib borilmasin, uning asosiy vazifasi – davlatga zarur bo‘lgan
daromad   bazasini   shakllantirish,   bunda   aholi   va   tadbirkorlar   manfaatlari
o‘rtasidagi muvozanatni saqlab qolishdir.
O‘zbekiston   Respublikasida   ham   soliq   siyosati   davlat   byudjetini
shakllantirishda   yetakchi   rol   o‘ynaydi.   2023-yil   yakunlariga   ko‘ra,   umumiy
byudjet   daromadlarining   85   foizdan   ortig‘i   aynan   turli   soliq   turlari   hisobidan
yig‘ilgan.   Bu   degani,   budjet   barqarorligi,   ijtimoiy   dasturlar,   infratuzilma
loyihalari,   ta’lim   va   sog‘liqni   saqlash   tizimi   moliyalashtirilishi   bevosita   soliq
tushumlariga bog‘liq.
Soliq   siyosatining   davlat   byudjetidagi   rolini   quyidagi   yo‘nalishlarda   ko‘rish
mumkin:
Fiskal barqarorlikni ta’minlash – soliqlar budjetning asosiy daromad manbai
bo‘lgani   bois,   soliq   siyosati   fiskal   barqarorlikka   bevosita   ta’sir   ko‘rsatadi.
Yaxshi   tashkil   etilgan   soliq   siyosati   defitsitni   kamaytiradi,   qarzdorlikni
nazoratda ushlab turadi.
Byudjetga tushumlar bazasini kengaytirish – soliq siyosati orqali yangi soliq
to‘lovchilarni jalb etish, norasmiy iqtisodiyotni legallashtirish, elektron nazorat
vositalari orqali tushumlarni oshirish mumkin.
Daromadlar   barqarorligini   ta’minlash   –   soliq   stavkalarining   barqarorligi   va
prognoz qilinuvchanligi davlat byudjeti rejalashtirilishida aniqlik yaratadi.
Ijtimoiy   siyosatni   qo‘llab-quvvatlash   –   soliq   siyosati   orqali   ortiqcha
daromadlar   qayta   taqsimlanadi   va   ijtimoiy   himoyaga   ehtiyojmand   qatlamlar
qo‘llab-quvvatlanadi.
Davlat   byudjetining   shakllanishida   soliqlarning   qanday   kombinatsiyasidan
foydalanilishi  ham muhim. Masalan,  QQS, foyda solig‘i, daromad solig‘i  kabi
asosiy   soliqlar   yillik   byudjet   daromadining   ustuvor   qismini   tashkil   etadi.
Ularning   ulushi   va   stavkalari   o‘zgarishi   bevosita   budjet   barqarorligiga   ta’sir 25qiladi.   Shu   bois   soliq   siyosatida   aniqlik,   barqarorlik   va   adolat   tamoyillari
birinchi o‘rinda turadi.
Keyingi   yillarda   O‘zbekistonda   olib   borilayotgan   soliq   islohotlari   aynan
budjet   daromadlarini   kengaytirish,   soddalashtirilgan   soliq   tizimini   joriy   etish,
raqamli   texnologiyalarni   kiritish   orqali   nazoratni   kuchaytirish   va   xolislikni
ta’minlashga   yo‘naltirilgan.   “Raqamli   soliq”   kontsepsiyasi   asosida   joriy
qilingan   onlayn   kassa,   elektron   hisobotlar,   avtomatik   monitoring   tizimlari
budjetga tushumlarning oshishiga zamin yaratmoqda.
    QQS ulushi  yildan-yilga ortib bormoqda (36.2%   → 38.0%   → 39.5%),  bu
iqtisodiy faollik va nazorat kuchaygani bilan bog‘liq.
    Yuridik   shaxslar   foyda   solig‘i   asta-sekin   pasaymoqda,   ehtimol   soliq
yengilliklari yoki investitsion imtiyozlar sababli.
    Daromad   solig‘i   o‘sib   bormoqda,   bu   esa   aholining   daromadi   va   rasmiy
bandlikning ortganini ko‘rsatadi.
    Aksiz   va   bojxona   tushumlari   biroz   kamaymoqda   —   ehtimol   ichki   ishlab
chiqarish o‘sishi yoki bojxona siyosati islohoti bilan bog‘liq. 26    Mahalliy   soliqlar   barqaror   ravishda   ortmoqda,   bu   esa   mahalliy
infratuzilmaga ko‘proq e’tibor qaratilayotganini anglatadi.
O‘zbekiston   Respublikasida   2024–2025-yillarda   olib   borilgan   soliq   siyosati
davlat   byudjetining   barqaror   shakllanishida   hal   qiluvchi   rol   o‘ynadi.   Ayniqsa,
fiskal siyosatda soliqlarning ulushi bosqichma-bosqich optimallashtirilib, asosiy
daromad   manbalari   ustuvorlik   bilan   aniqlab   borildi.   Bu   jarayonda   raqamli
texnologiyalar,   yangi   nazorat   usullari,   soddalashtirilgan   hisobot   shakllari   va
soliq   to‘lovchilar   bilan   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   muloqot   mexanizmlari   muhim
vositalarga aylandi.
2024-yil yakunlariga ko‘ra, davlat byudjeti daromadlarining 88 foizi soliqlar
hisobidan shakllandi. Soliqlarning ichki tarkibida esa quyidagicha ulushlar qayd
etildi:
QQS – 38%,
Yuridik shaxslar foyda solig‘i – 17.5%,
Jismoniy shaxslar daromad solig‘i – 14.2%,
Aksiz va bojxona to‘lovlari – 10.8%
Mahalliy soliqlar – 7.1%.
Bu   ko‘rsatkichlar   soliq   siyosatining   fiskal   barqarorlikni   ta’minlashdagi   real
ta’sirini   ifodalaydi.   Ayniqsa   QQS’ning   ulushi   yildan-yilga   ortib   borayotgani
ichki bozor faolligining oshishi, shaffof savdo operatsiyalarining kengayishi va
avtomatlashtirilgan soliq nazorat tizimlari joriy etilganining natijasidir.
2025-yil   prognozlariga   ko‘ra,   soliq   daromadlari   yanada   o‘sib,   davlat
byudjetining   89.5   foizini   tashkil   etishi   kutilmoqda.   Ularning   tarkibiy
tuzilmasida esa quyidagi o‘zgarishlar kutilmoqda:
QQS – 39.5%,
Foyda solig‘i – 17.2%,
Daromad solig‘i – 15%,
Aksiz va bojxona – 10.2%,
Mahalliy soliqlar – 7.5%. 27Bu   raqamlar   O‘zbekistonda   soliq   siyosati   orqali   davlat   byudjetining   asosiy
manbasi   shakllanayotganini  yaqqol   ko‘rsatadi.  QQS  va daromad  solig‘i   ulushi
ortgani iqtisodiy faollik va fuqarolik soliq intizomi oshganini bildiradi.
Soliq siyosati turlari va ularning byudjetga ta’siri
Soliq siyosati asosan ikki yo‘nalishda yuritiladi:
Kengaytirilgan soliq siyosati  – fiskal  daromadlarni oshirish maqsadida soliq
bazasini   kengaytirish,   soliqqa   tortilmagan   sektorlarni   ro‘yxatga   olish,   yangi
soliq turlarini joriy etish orqali amalga oshiriladi. 2024–2025-yillarda elektron
savdo,   raqamli   xizmatlar,   blogerlik   daromadlari   kabi   manbalar   soliqqa   tortila
boshlandi.
Rag‘batlantiruvchi soliq siyosati – iqtisodiyotni jonlantirish maqsadida ayrim
sohalar   uchun   soliq   imtiyozlari,   yengilliklar   beriladi.   Jumladan,   IT
kompaniyalar,   qishloq   xo‘jaligi   kooperativlari,   eksportchi   subyektlarga   foyda
solig‘i bo‘yicha preferensiyalar joriy etildi.
Ushbu   yondashuvlar   orqali   byudjet   daromadlari   hajmi   faqat   stavka   bilan
emas,   balki   bazaning   kengayishi   hisobidan   ham   oshmoqda.   Shu   bilan   birga,
soliq yuki bir qatlamga to‘plangan emas, balki adolatli taqsimlangan.
Soliq siyosatining byudjet balansiga ta’siri
Soliq siyosati orqali davlat byudjeti defitsitining oldi olinadi, ya’ni xarajatlar
va daromadlar o‘rtasidagi muvozanat saqlanadi. 2024-yilda budjet defitsiti yalpi
ichki   mahsulotga   nisbatan   3.2%   bo‘lsa,   2025-yilda   bu   ko‘rsatkichni   2.8%
darajasiga   tushirish   maqsad   qilingan.   Bu   ko‘rsatkich   xalqaro   moliyaviy
barqarorlik mezonlariga mos keladi.
Bundan   tashqari,   soliq   siyosatining   soddalashuvi   –   kichik   va   o‘rta   biznes
uchun   yillik   aylanmaga   asoslangan   soddalashtirilgan   soliq   rejimlari,   yagona
to‘lov turlari – soliq bazasining kengayishiga xizmat qilmoqda. Shu bilan birga,
nazoratning raqamli asosda yo‘lga qo‘yilishi noqonuniy soliqdan bo‘yin tovlash
holatlarini kamaytirdi. 282023–2025-yillar soliq turlarining byudjetdagi ulushi (%)
Soliq turi 2023 2024 2025 (prognoz)
Qo‘shilgan qiymat solig‘i (QQS) 36.2% 38.0% 39.5%
Yuridik shaxslar foyda solig‘i 18.5% 17.5% 17.2%
Jismoniy shaxslar daromad solig‘i 13.8% 14.2% 15.0%
Aksiz va bojxona tushumlari 11.4% 10.8% 10.2%
Mahalliy soliqlar (yer, mol-mulk va b.) 6.9% 7.1% 7.5%
Umumiy soliq daromadlari ulushi 86.8% 87.6% 89.4%
2023–2025-yillar   davomida   olib   borilgan   soliq   siyosati   davlat   byudjetini
barqaror shakllantirishda  asosiy ustunga aylandi. QQS, foyda solig‘i, daromad
solig‘i   kabi   turlar   davlat  byudjetining  asosiy   manbai  bo‘lib,  ular  orqali   ta’lim,
sog‘liqni   saqlash,   ijtimoiy   himoya   va   infratuzilma   loyihalari
moliyalashtirilmoqda.Shu   bilan   birga,   soliq   siyosatining   raqamlashtirilishi,
shaffofligi   va   prognoz   qilinuvchanligi   budjet   rejalashtirishni   soddalashtirib,
byudjet   barqarorligini   ta’minlashga   xizmat   qilmoqda.   2025-yilga   borib   davlat
byudjetining deyarli 90 foizi soliq tushumlari hisobidan shakllanmoqda, bu esa
soliq siyosatining muvaffaqiyatli yuritilayotganidan dalolat beradi.
2.3. O‘zbekistonda soliq tizimi va uni takomillashtirish yo‘nalishlari
O‘zbekiston   Respublikasida   mustaqillik   yillarida   milliy   soliq   tizimi
shakllantirildi   va   bosqichma-bosqich   takomillashtirildi.   Dastlab   1991–2000-
yillarda bozor iqtisodiyotiga mos ravishda soliq turlari joriy qilindi, 2007-yilda
Soliq   kodeksi   qabul   qilindi,   2020-yildan   boshlab   esa   yangi   tahrirdagi   Soliq
kodeksi kuchga kirdi. Bu islohotlar milliy soliq tizimini soddalashtirish, adolat
va   barqarorlik   tamoyillarini   tatbiq   etish,   soliq   to‘lovchilarning   huquqlarini
kengaytirish, fiskal bazani kengaytirishga qaratilgan edi.
Hozirgi   kunda  O‘zbekiston  soliq  tizimi   quyidagi  asosiy  soliq  turlaridan
iborat: 29 Qo‘shilgan qiymat solig‘i (QQS);
 Yuridik va jismoniy shaxslar daromad solig‘i;
 Foyda solig‘i;
 Aksizlar;
 Yer va mol-mulk soliqlari;
 Ijtimoiy soliq;
 Bojxona to‘lovlari;
 Resurs va foydali qazilmalar soliqlari.
Soliq   tizimi   ikki   darajada:   umumdavlat   (markaziy)   va   mahalliy   bo‘lib,
daromadlar  tegishli   byudjetlarga  taqsimlanadi.  Masalan,  QQS  va   foyda  solig‘i
davlat   byudjetiga   yo‘naltirilsa,   yer   solig‘i   va   mol-mulk   solig‘i   mahalliy
darajada qoplanadi.
O‘zbekistonda soliq siyosatining ustuvor yo‘nalishlari quyidagilardan iborat:
Soliq yukini kamaytirish – ayniqsa, kichik va o‘rta biznes subyektlari uchun
engillashtirilgan  rejimlar   joriy   qilinmoqda.  2020-yildan  soddalashtirilgan   soliq
to‘lov tizimi (bir martalik soliq, aylanmadan soliq) amaliyotga tatbiq qilindi.
Soliq stavkalarining barqarorligi – investitsion muhitni yaxshilash maqsadida
soliq   stavkalari   barqaror   saqlanmoqda.   QQS   15%   darajada   muzlatilgan,   foyda
solig‘i 12% atrofida, jismoniy shaxs daromad solig‘i esa 12% qilib belgilangan.
Soliq   imtiyozlari   va   rag‘batlantirish   –   eksportchi   korxonalar,   IT   sohasi
subyektlari,   “yashil”   texnologiyalarni   ishlab   chiqarganlar   uchun   soliq
imtiyozlari amal qilmoqda. Bu orqali innovatsion rivojlanish moliyaviy jihatdan
rag‘batlantirilmoqda.
Soliq   boshqaruvining   raqamlashtirilishi   –   oxirgi   yillarda   “Soliq-servis”,
“my.soliq.uz”   platformalari   orqali   elektron   hisobotlar   joriy   etildi.   Bu   nafaqat
shaffoflikni ta’minladi, balki byurokratik to‘siqlarni bartaraf qildi.
Soliq intizomini mustahkamlash – soliq nazoratini avtomatlashtirish, onlayn
kassa   apparatlari,   fiskal   cheklar,   QR-kodli   nazorat   vositalari   soliq   bazasini 30kengaytirishga   xizmat   qilmoqda.   Rasmiy   aylanma   ortgani   sababli   QQS
tushumlari 2023–2024-yillarda eng katta daromad manbai bo‘lib qoldi.
Soliq   tizimini   tahlil   qilganimizda,   uning   barqaror   ishlashi   uchun
muvofiqlashtirilgan siyosat,  texnologik modernizatsiya va huquqiy asoslarning
dolzarbligi muhim ekani ayon bo‘ladi. Hozirgi tizim bir necha ijobiy jihatlarga
ega bo‘lsa-da, uni takomillashtirish zarurati ham mavjud.
Bugungi   soliq   tizimi   barcha   yutuqlarga   qaramasdan,   ba’zi   tizimli
muammolarni   ham   o‘z   ichiga   oladi.   Bu   muammolarni   bartaraf   etish   soliq
siyosatining ustuvor yo‘nalishlarini belgilab beradi. Jumladan, quyidagi jihatlar
soliq tizimini takomillashtirishda e’tibordan chetda qolmasligi zarur:
Soliq   yuki   taqsimotining   nomutanosibligi   –   ayrim   yirik   korxona   va
monopoliyalar   qonuniy   imtiyozlardan   foydalanib,   soliqlarni   minimallashtiradi,
biroq   kichik   va   o‘rta   biznesga   nisbatan   soliq   yuki   nisbatan   yuqori   bo‘lib
qolmoqda. Bu esa iqtisodiy tengsizlikni yuzaga keltiradi.
Norasmiy sektorning ulushi yuqoriligi – hozirga qadar norasmiy ishchi kuchi,
noregistratsiyalangan   tadbirkorlik   faoliyati   va   noqonuniy   daromad   manbalari
soliq   tizimidan   chetda   qolmoqda.   Bu   holat   davlat   byudjetining   salmoqli
qismidan mahrum bo‘lishiga olib keladi.
Hududlar   o‘rtasidagi   soliq   salohiyatidagi   tafovut   –   poytaxt   va   iqtisodiy
rivojlangan viloyatlar katta soliq tushumlarini shakllantirar ekan, uzoq hududlar
byudjet   taqsimotida   qaram   bo‘lib   qolmoqda.   Bu   esa   markazlashgan   taqsimot
modelini qayta ko‘rib chiqish zaruratini keltirib chiqarmoqda.
Murakkab   hisobot   va   tekshiruv   tartibi   –   ba’zi   kichik   korxonalar   soliq
hisobotlarini   to‘g‘ri   yuritishda   qiyinchilikka   duch   kelmoqda.   Hisobotlarni
avtomatlashtirish, “bir oynali” soliq xizmatini kuchaytirish kerak.
Yuqoridagi muammolarni inobatga olgan holda, O‘zbekistonda soliq tizimini
takomillashtirishning   asosiy   strategik   yo‘nalishlari   quyidagicha   belgilanishi
mumkin:
1. Soliq bazasini kengaytirish 31Norasmiy   iqtisodiyotning   rasmiy   sektorga   integratsiyalashuvi   orqali   soliqqa
tortiladigan subyektlar sonini oshirish zarur. Bu masalada elektron registratsiya,
bank   orqali   to‘lov   tizimlarini   kengaytirish,   savdo   shartnomalarini   majburiy
raqamlashtirish mexanizmlari muhim vosita bo‘ladi.
2. Soliq yuki muvozanatini ta’minlash
Katta   biznes,   bank   sektori,   eksportchi   kompaniyalar   uchun   individual   soliq
stavkalari   va   adolatli   taqsimot   tamoyillarini   joriy   etish   lozim.   Bu   orqali   soliq
to‘lovchilarning motivatsiyasi ortadi.
3. Hududiy soliq avtonomiyasini kuchaytirish
Mahalliy   byudjetlar   mustaqilligini   ta’minlash,   soliqlarni   hududlar   kesimida
samarali   taqsimlash,   mahalliy   loyihalarni   moliyalashtirish   uchun   daromad
manbalarini hududlarga biriktirish zarur.
4. Raqamlashtirishni chuqurlashtirish
Yagona   soliq   elektron   platformasi,   mobil   ilovalar,   AI   asosidagi   soliq
monitoring tizimi orqali shaffoflik, tezkorlik va soliq intizomi oshiriladi.
5. Ta’lim va soliq savodxonligini oshirish
Soliq   to‘lovchilarning   huquqiy   va   moliyaviy   savodxonligini   oshirish   orqali
fuqarolik  mas’uliyati,   ixtiyoriy   to‘lov   madaniyatini   shakllantirish   mumkin.  Bu
tizimning ishonchga asoslangan ishlashini kuchaytiradi.
Xulosa 
Men   ushbu   kurs   ishini   bajarish   davomida   soliqlar   va   ularning   davlat
iqtisodiyotidagi   o‘rni,   huquqiy   asoslari,   turlari   va   funksional   vazifalarini   har
tomonlama o‘rganishga harakat qildim. Soliqlar har qanday davlat moliyasining 32asosiy   daromad   manbai   bo‘lib,   ular   orqali   nafaqat   fiskal   barqarorlik
ta’minlanadi,   balki   iqtisodiyotni   tartibga   solish   va   ijtimoiy   tenglikni
shakllantirish imkoniyati yaratiladi.
Kurs   ishida,   birinchidan,   soliqlarning   mazmun-mohiyati   va   tarixiy
shakllanish   jarayonlari   chuqur   tahlil   qilindi.   Soliqlar   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   va
bilvosita,   markaziy   va   mahalliy,   jismoniy   va   yuridik   shaxslar   kesimida
tasniflanib, har birining o‘ziga xosligi o‘rganildi.
Ikkinchidan,   soliqlarning  fiskal,   tartibga  soluvchi   va   taqsimlovchi   vazifalari
alohida   o‘rganildi.   Ayniqsa,   davlat   byudjetini   shakllantirishdagi   o‘rni   misollar
va   statistik   ma’lumotlar   asosida   tahlil   qilindi.   Soliq   siyosati   orqali   iqtisodiy
faollikni   rag‘batlantirish,   daromadlarni   teng   taqsimlash   va   byudjet
barqarorligini ta’minlash mumkinligi asoslab berildi.
Uchinchidan,   O‘zbekiston   Respublikasining   soliq   tizimi   amaliy   jihatdan
tahlil   qilinib,   mavjud   muammo   va   kamchiliklar   aniqlab   chiqildi.   Jumladan,
norasmiy   sektor   ulushining   yuqoriligi,   soliq   yuki   notekis   taqsimlanishi,
hududlar   o‘rtasidagi   fiskal   tengsizlik,   ayrim   subyektlarning   soliqdan   qochishi
kabi muammolar tizimni takomillashtirish zaruratini yuzaga keltirmoqda.
Shu nuqtai nazardan, men quyidagi taklif va tavsiyalarni ilgari suraman:
Soliq   bazasini   kengaytirish   uchun   norasmiy   sektorga   raqamli   nazorat
mexanizmlarini kuchaytirish;
Soddalashtirilgan   soliq   rejimlarini   yanada   qulaylashtirish   va   huquqiy
savodxonlikni oshirish;
Soliq stavkalarini ijtimoiy adolat tamoyiliga asoslab qayta ko‘rib chiqish;
Mahalliy byudjetlar mustaqilligini oshirish orqali hududiy iqtisodiy faollikni
rag‘batlantirish;
Elektron soliq xizmatlari va avtomatlashtirilgan monitoring tizimlarini barcha
soliq to‘lovchilar uchun joriy qilish. 33Xulosa   o‘rnida   aytishim   mumkinki,   soliqlar   davlat   va   jamiyat   o‘rtasidagi
iqtisodiy   munosabatlarning   eng   muhim   ko‘rinishi   bo‘lib,   ular   orqali
mamlakatning   moliyaviy   barqarorligi,   iqtisodiy   o‘sishi   va   ijtimoiy   farovonligi
ta’minlanadi.   Men   bu   kurs   ishi   orqali   soliqlarni   nazariy   va   amaliy   jihatdan
o‘rganish   ko‘nikmalariga   ega   bo‘ldim   hamda   kelgusida   ushbu   bilimlarimni
iqtisodiy tahlil va boshqaruv faoliyatida samarali qo‘llashga tayyorman.
Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
2023-yil   –   Inson   qadrini   ulug‘lash   va   faol   mahalla   yili   davlat   dasturi 34to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-yil 20-yanvar. – Elektron manba:
www.lex.uz
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
Yoshlar   bandligini   ta’minlash   va   kasbga   yo‘naltirish   tizimini
takomillashtirish bo‘yicha chora-tadbirlar to‘g‘risida Farmon. – PF–60-son,
2022-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.prezident.uz
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
O‘zbekiston–2030   strategiyasi   doirasida   ishchi   kuchining   malakasini
oshirish masalalari bo‘yicha nutqi. – 2024-yil 17-oktabr. – Elektron manba:
www.prezident.uz
4) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–4739-sonli   qarori.   Aholining
bandligini   ta’minlash   va   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanish
to‘g‘risida, 2020-yil 10-mart.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–60-son   Farmoni.   Yoshlar
bandligini oshirish va kasbga yo‘naltirish bo‘yicha chora-tadbirlar, 2022-yil
20-yanvar.
6) “Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning   huquqlarini   himoya   qilish
to‘g‘risida”gi Qonun. Qabul qilingan sana: 1996-yil 26-aprel.
7) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–5000-sonli   Qarori.   2021-yil
24-fevral.
8) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4720-sonli Qarori. 2015-yil.
9) Xodiev   B.M.,   Karimov   X.A.   –   “Korporativ   boshqaruv   asoslari”.   –
Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2021. – 276 bet.
10) Sharipov M.Q. – “O‘zbekiston fond bozorining rivojlanish tendensiyalari”.
– Toshkent: Iqtisodiyot, 2020. – 232 bet.
11) Vaxabov   A.V.,   Toshpulatov   Sh.X.   –   “Korxona   iqtisodiyoti”.   –   Toshkent:
“Fan va texnologiya”, 2020. – 316 bet.
12) O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi rasmiy sayti: https://stat.uz
13) “Toshkent” Respublika fond birjasining rasmiy hisobotlari: https://uzse.uz 3514) “Qimmatli   qog‘ozlar   bozorini   rivojlantirish   agentligi”   statistik
ma’lumotlari. – 2023-yil.
15) OECD – “Principles of Corporate Governance”, 2020.
16) IFC   (International   Finance   Corporation).   –   “Corporate   Governance
Toolkit”, 2019.
17) Moody’s Investors Service. – “Uzbekistan banking and securities outlook”,
2022.
18) “Yangi   O‘zbekiston”   gazetasi,   2023-yil,   15-mart   soni   –   “Aksiyadorlik
jamiyatlari: islohotlar va istiqbollar”.
19) O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   axborotnomasi   –   2023-yil   2-
chorak.
20) Egamberdiyev   A.A.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorida   investor   faolligini
oshirish omillari”. – Ilmiy maqola, 2022.
21) Karshiev   I.M.   –   “Korporativ   boshqaruv   va   moliyaviy   nazorat
mexanizmlari”. – Toshkent: “Ilm Ziyo”, 2019.
22) Qodirova M.I. – “Moliyaviy menejment asoslari”. – Toshkent:  Iqtisodiyot,
2021. – 280 bet.
23) Jahon banki – “Doing Business in Uzbekistan 2022” hisobot.
24) Transparency   International   –   “Corporate   Transparency   in   Emerging
Markets”, 2021.

 Soliqlar va ularning vazifalari

Купить
  • Похожие документы

  • Moliyaviy munosabatlarning jamiyat taraqqiyotidagi o‘rni kurs ishi
  • Monopoliyaga qarshi qonunchilik va uni O’zbekistonda qo’llashning o’ziga xos xususiyatlari
  • Mulkchilik munosabatlari — jamiyat iqtisodiy taraqqiyotining asosiy vositalaridan biri sifatida
  • Mulkchilikning shakllari va ularning amal qilishi kurs ishi | Мулкчиликнинг шакллари ва уларнинг амал қилиши
  • Narx iqtisodiy kategoriya sifatida | Нарх иқтисодий категория сифатида

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha