Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 51.2KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 17 Avgust 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

Samandar Deqhonov

Ro'yxatga olish sanasi 11 Avgust 2024

59 Sotish

Sovet davri tadqiqotlarida Turkiston boshqaruvi haqida

Sotib olish
Reja 
KIRISH  
I BOB. Sovet davri tadqiqotlarida Turkiston boshqaruvi. 
1.1. Turkiston general-gubernatorligida hokimiyat tuzilishi va uning funksiyalarini 
manbalarda o’rganilishi
1.2.   Turkistonda   mustamlaka   tuzumining   mustahkamlanishi   va   uning   o‘ziga   xos
jihatlarining manbalarda yoritilishi
II   BOB.   XIX   asrning   60-yillari   -   80-yillarning   o’rtalarida   Turkistonda
Rossiya   mustamlaka   tuzumining   qaror   topishini   sovet   davri   tadqiqotchilari
tomonidan o’rganilishi. 
2.1.   Sovet   davri   tadqiqotlarida   Turkiston   o’lkasining   boshqaruv   organlari
tizimining 
yoritilishi 
2.2.   Sovet   davri   tarixchilari   tominidan   Turkistonda   hokimiyat,   politsiya   va   sud
organlari: ularning jazolash funksiyalarini kengayishini tadqiqotlarda yoritib berish
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1  
  Kirish 
Mavzuning   dolzarbligi   Mustaqillik   sharoitida   va   tub   islohotlarni   amalga
oshirish  jarayonida  milliy  tiklanish,  ma’naviy  yangilanish,  milliy  o‘zlik  va  o‘ziga
xoslikni   yaxlit   tarzda   anglab   etgan,   erkin   demokratik   tafakkurga   ega   bo‘lgan   va
mustahkam   milliy   g‘oya   kuchi   bilan   birlashgan   jamiyat   a’zolarini   tarbiyalash
vazifalarini hal etishda tarix fanining roli jiddiy ravishda ortmoqda. Jumladan, 
O‘zbekiston   Respublikasining   Birinchi   Prezidenti   I.   A.   Karimov   ta’kidlab
o‘tganidek,   «Tarix   xotirasi,   xalqning,   jonajon   o‘lkaning,   davlatimiz   hududining
xolis va haqqoniy tarixini tiklash milliy o‘zlikni anglashni, ta’bir joiz bo‘lsa, milliy
iftixorni   tiklash   va   o‘stirish   jarayonida   g‘oyat   muhim   o‘rin   tutadi» 1
.   Istiqlol
yillarida   O’zbekiston   asrlarga   teng   yo’lni   bosib   o’tganligi,   iqtisodiy,   siyosiy   va
madaniy   taraqqiyotda   yangi   cho’qqilarni   zabt   etganligi   dunyo   hamjamiyati
tomonidan e’tirof etilmoqda.            
  O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Miromonovich   Mirziyoevning
tashabbusi   bilan   mamlakatimizning   ijtimoiy,   siyosiy   va   ma’naviy   hayotida   juda
katta   o’zgarishlar   amalga   oshirilmoqda.   Bu   hol   O’zbekiston   sabot   bilan   tub
islohotlar   va   yangilanish   yo’lidan   ildam   borayotganligidan   darak   beradi.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.Mirziyoevning   2017   yil   7   fevraldagi
“O’zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo’yicha Harakatlar strategiyasi
to’g’risida”gi 4947-sonli farmoni qabul qilindi 2
. Farmonning 1-ilovasiga asosan 
2017-2021   yillarda   O’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor
yo’nalishi bo’yicha Harakatlar strategiyasi ishlab chiqilib hayotga samarali tadbiq
etilishi   ta’lim   sohasidagi   davlat   siyosatini   yangi   bosqichiga   asos   bo’ldi.   Bugungi
kunda tarix faniga qo`yilayotgan talablar o`tmishni sinchiklab o`rganish, ularni hal
etishga bo`lgan yondashuvlar va nuqtai-nazarlarni tahlil etib, ulardan bugungi kun
uchun zarur xulosalarni chiqarishni talab etadi.
1  Каримов И. А. Ўзбекистон XXI аср бўсағасида: хавфсизликка таҳдид, барқарорлик шартлари ва тараққиёт
кафолатлари. —Т.: Ўзбекистон. 1997. — Б. 140. 
2  Xalq so‘zi gazetasi. 2017 yil. 9 fevral soni 
2  
  Tarixni   o`rganishga   bo`lgan   munosabatning   turli   siyosiy   tuzumlar   ta`sirida
o`zgarib   turishi   bugungi   kun   tadqiqotchilari   oldiga   uni   xolisona   tahlil   qilish   va
ob`ektiv ilmiy xulosalar chiqarish kabi katta va mas`uliyatli vazifa qo`yadi.  Bunda
eng avvalo ilmiy bilishning asosiy tamoyillari, umumjahon tarix fanining nazariy –
kontseptual   asoslari,   milliy   istiqlol   mafkurasi   falsafasiga   asoslanish   muhim
ahamiyat   kasb   etadi.  Mustaqillikka   erishgan   respublikamiz   milliy  madaniyatining
tezkorlik bilan rivojlanishi tabiiy ravishda uning asosiy manbai bo`lmish madaniy
merosimizni   keng   va   chuqur   hamda   ilmiy   asosda   izchil   o`rganishimizni   taqozo
etadi.
  Tadqiqot   ob’ekti   va   predmeti.   Turkiston   o‘lkasida   Rossiya   imperiyasining
mustamlakachik   boshqaruv   tizimi   tarixini   sovet   davri   tadqiqotlarida   o’rganilishi
ishining ob’ekti  sifatida belgilangan. Tadqiqotning predmetini Rossiya  imperiyasi
tomonidan Turkiston o‘lkasining bosib olinishini, Rossiya  imperiyasining o‘lkada
mustamlaka   boshqaruv   tizimining   qaror   topishini   ilmiy   manbalar   asosida   tahlil
qilish masalalari tashkil qiladi.         
  Tadqiqotning maqsad va vazifalari.   Ushbu kurs ishida Rossiya  imperiyasining
Turkistonda   mustamlaka   boshqaruv   tizimi   qaror   topishi   tarixi   mavzuga   oid
manbalar   va   ilmiy   adabiyotlar   asosida   o‘rganish,   tadqiq   etish   maqsadi   qo‘yildi.
Ushbu umumiy maqsaddan kelib chiqib, kurs ishida quyidagi vazifalarni hal etish
belgilandi:           
- Rossiya   imperiyasining   Turkistonda   mustamlaka   boshqaruv   tizimining   qaror
topishi   va   uning   mohiyati   tarixi   bo‘yicha   ilmiy-tarixiy   adabiyotlarni
tarixshunoslik nuqtai nazaridan tahlil qilish;          
- Sovet davri tadqiqotlarida Turkiston o’lkasining boshqaruv organlari 
tizimining yoritilishi;                    
- Rossiya imperiyasi tomonidan Turkiston o‘lkasining bosib olinishini 
to‘g‘risida ma’lumotlarni yoritish;                
- Turkistonda   mustamlaka   tuzumining   mustahkamlanishi   va   uning   o‘ziga   xos
jihatlarining manbalarda yoritilishi;         
3  
  - Turkiston   general-gubernatorligida   hokimiyat   tuzilishi   va   uning   funksiyalarini
manbalarda o’rganilishi;        
- Sovet   davri   tarixchilari   tominidan   Turkistonda   hokimiyat,   politsiya   va   sud
organlari:   ularning   jazolash   funksiyalarini   kengayishini   tadqiqotlarda   yoritib
berishdir.                       
  Mavzuning o’rganilganlik darajasi  Turkiston diyoriga Chor Rossiyasini bostirib
kirishi va mustamlakachilik boshqaruv tartibini qaror topishi Sovet davrida tarixchi
olimlar   tomonidan   ko’plab   ham   tadqiq   etilmagan.   Bu   asarlarda   Chor   Rossiyasi
tomonidan   o‘zbek   xonliklariga   qarshi   olib   harbiy   istelochilik   yurishlari,   uning
maqsad   va   vazifalari,   mintaqada   chorizm   mustamlakachilik   boshqaruv   tartibining
qaror topishi, ya’ni boshqaruv masalalariga oid qabul qilingan qonunlar sovet davri
tarixchilarining ilmiy tadqiqotlarida o‘z aksini topgan.   
  Jumladan   Babajanov.   B   “Русская   колонизацсия   Центральной   Азии,   взгляд
местных   интеллектуалов” 1
,   Norqulov.   N   “Мирза   Салимбек   о   бухарских
событиях” 2
,   Серебренников   А.Г.   Сборник   материалов   для   истории
завоевания Туркестанского края” 3
, Otajonov. A “Организация и деятельность
Рабочекрестьянской   инспекции   Туркестанской” 4
,   V.   Bartold   “Отчет   о
командировке   в   Туркестан” 5
,   Бичурин   Н.   Я.   Собрание   сведений   по
исторической   географии   Восточной   и   Средней   Азии” 6
,   Aвшарова   М.   П.
“Русская   периодическая   печать   в   Туркестане   (1870-1917)” 7
,   Якунин   А.Ф.
“Народы   Средней   Азии   и   Россия” 8
,   Сулейманова   X.   В   опросы   уголовного
1  1 Babajanov. B “Русская колонизацсия Центральной Азии, взгляд местных интеллектуалов”. Париж. 1976. 
– С. 
11-12. 
2  Мирза Салимбек о бухарских событиях 1918 года И ОНУ 1967. № 4. / Пер. Н. К. Норкулова. 
3   Серебренников   А.Г.   Сборник   материалов   для   истории   завоевания   Туркестанского   края.   -   Т.:   Тип.   штаба
Туркестанского военного округа, Т.1, 2, 3, 4. 1908-1913 гг. 
4  Otajonov. A. Организация и деятельность Рабоче-крестьянской инспекции в Туркестанской. Автореф. дисс.
канд. ист. наук. - Т., 1966. 
5  Бартольд В. В. Отчет о командировке в Туркестан. 1902 г. // Соч. T IX М., 1973 
6   Бичурин   Н.   Я.   Собрание   сведений   по   исторической   географии   Восточной   и   Средней   Азии.   Чебоксары,
1960   7
  Aвшарова   М.   П.   Русская   периодическая   печать   в   Туркестане   (1870-1917)   /   Библиографический
чказатель литературы Ташкент. 1960. -C.196.  8
 Якунин А.Ф. Народы Средней Азии и Россия. М., 1954. 
4  
  права   узбекских   ханствo   идо     революционного   Туркестана” 1
  Аминов   А.М.,
Бабаходжаев   А.Х.   “Экономические   и   политические   последствия
присоединения Средней Азии к России” 2
, kabi ilmiy dissertatsiyalar va yurtimiz
tarixini   yoritishda   ko’plab   ilmiy   izlanishlar   olib   borishgan   M.E.Masson,
M.D.Vahobov, V.A.Shishkin, F.A. Ozodaev, A.M. Aminov, Yu.A.Sokolovlarning
asarlarida   Toshkentda   ijtimoiyiqtisodiy   va   siyosiy   tarixi,   shaharning   XIX   asr
o’rtalarigacha tarixiy o’tmishi, uning 1865 yilda Chorizm tomonidan bosib olinishi
o’z aksini topgan. O’zbek tarixchilaridan “Ўзбекистан коммунисти” (1986-yil, 7-
son)   va   “Ўзбекистонда   ижтимоий   фанлар”   (1987-yil,   5-son)   jumallarida   X.
Tursunov,   M.   Vahobov,   S.   Namozov   va   D.   Ziyoevalaming   maqolalari   e’lon
qilindi.   Sovet   davrida   o’zbekistonlik   tarixchilar   tomonidan   ushbu   davr   bo’yicha
ilmiy   ishlar   qilinmagan   yoki   juda   ham   kam   bo’lgan   bo’lsada   bugunga   kelib
mustaqillik   davridan   so’ng   diyorimizda   haqqoniy   tarixni   yoritish   maqsadida
tarixchi   manbashunoslarimiz   tomonidan   juda   ko’plab   ilmiy   izlanishlar   olib
borilyabdi.    
  Kurs   ishining   tuzilishi   Kirish,   ikkita   bob,   to’rtta   paragraph,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlardan iborat. 
 
 
 
 
 
1   Сулейманова X. В опросы уголовного права  узбекских ханств идо   револю  ционного Туркестана.  С обр.
соч. Т.1 Т., 1967. стр. 76—83. 
2   Аминов   А.М.,   Бабаходжаев   А.Х.   “Экономические   и   политические   последствия   присоединения   Средней
Азии к России. – Ташкент, 1966. 
5  
  I BOB. Sovet davri tadqiqotlarida Turkiston boshqaruvi. 
1.1.  Turkiston general-gubernatorligida hokimiyat tuzilishi va uning
funksiyalarini manbalarda o’rganilishi 
Ma’lumki,   XIX   asming   o'rtalaridan   boshlab   Rossiya   imperiyasi   Markaziy
Osiyo  xonliklariga  qarshi   bosqinchilik harakatlarini  jadal  olib bordi. Bosqinchilik
harakatlari   nafaqat   rus   harbiy   va   rasmiy   manbalari,   shu   bilan   birga   ko‘plab
mahalliy muarrixlaming asarlarida ham saqlanib qolgan. Ulami o‘rganish va tahlil
qilish   natijasida   ushbu   davrga   oid   ko‘plab   muhim   ma’lumotlarga   ega   bo‘lish
imkoni yaratiladi. Mazkur davrda yaratilgan “Afzal at-tavorix”, “Tarixi Umarxon”,
“Risolai   askariya”,   Hakimxon   T о ‘raning   “Muntaxab   ut-tavorix”,   Mulla   Niyoz
Muhammadning   “Tarixi   Shoxruxiy”,   Avaz   Muhammad   Attorning   “Tarixi
jaxonnamoyi”,   Muhammad   Solihning   “Tarixi   jadidayi   Toshkand”,   Mullo   Yunus
Munshiyning “Amir Lashkar Alimkul tarixi” kabi asarlar Q о ‘qon xonligi” ,
 “Tuxfat
ul-xoniy”,   “Tarixi   amir   Xaydar”,   “Fatxnomayi   sultoniya”,   “Mangitlar   sulolasi
tarixi”, “O’zbek podshoxliklari zikri”, Mirzo Abdulaziz Somiyning “Tarixi salotini
mangitiya”,   “Shajarayi   Xusravi   Komkor”   nomli   asarlar   Buxoro   amirligi;
Munisning   “Firdavs   ul-iqbol”,   Muxammad   Rizo   Ogaxiyning   “Riyoz   ud-davlat”,
“Zubdat uttavorix”, “Jome’ al-voqioti sultoniy”, “Gulshan ud-davla”, Bayoniyniig
“Shajarayi   Xorazmshoxiy”,   “Xorazm   tarixi”   va   “Iqboli   Feruziy”   kabi   tarixiy
asarlar Xiva xonligi tarixiga oiddir.         
  Tarixchi  manbashunos  Babajanovning  “ Русская   колонизацсия  
Центральной   Азии ,   взгляд   местных   интеллектуалов ”   asarida   rus
qo’shinlarining 
Qo’qon xonligiga dastlabki harbiy yurishlari mahalliy tarixchi Is’hoqxon Ibratning 
“Tarixi   Farg’ona”   asarida   batafsil   tasvirlanganligi   haqida   ma’lumot   berilgan 1
.
Mazkur asaming avvalida “Ammo ba’d, bu bandai Xudo va ummati Mustafo alkan
ul-lisoni, notavon, a’no Qozi Is’hoqxon sokini qal’ai Xon, a’no T о ‘raq о ‘rg‘on min
1  1 Babajanov. B “Русская колонизацсия Центральной Азии, взгляд местных интеллектуалов”. Париж. 1976. 
– С. 
11. 
6  
  muzofoti   Farg’ona   va   az   iqlimi   Turkiston,   bu   tariqa   ayon   va   bu   tarzda   bayon
qilur...” jumlasidan ma’lumki, Ibrat ushbu asarini qozilik davri (u 27 yil davomida
T о ‘raq о ‘rg‘on   qozisi   lavozimida   faoliyat   olib   borgan)da   yozgan.   Mazkur   tarixiy
asarda asosan, o’zbek davlatchiligi rivojining oqsagan bosqichi, ya’ni xonliklaming
tanazzulga   yuz   tutishi   va   rus   bosqinchiligi   kulfatlari   keng   tasvirlanadi.   Asar
1916yilda   yozib   tugallangan.   Ushbu   asarda   rus   mustamlakachilik   davriga   oid
ko’plab   ma’lumotlar   berilgan.   Masalan   “1281-hijriyda   Turkiston   va   Avliyo   ota
Russiya   tasarrufiga   o’tdi.   Andin   Chimkandg‘a   qasd   etg‘oni   amirlashkarg’a
eshitildi. Ho’qand askari bilan qish vaqtida Chimkandg’a keldi, unda Rusiya askari
Turkistondan   chiqqani   y о ‘q   ekan...   Amiriashkar   Turkistonga   borib,   urush
qilmoqchi   b о ‘lib   Qo’qonga   bordi.   Turkistondan   Rusiyaga   hech   pisand   bo’lmay,
ahamiyat bir oz soldat ila urushga kirdi”.         
  Babajanovning   ilmiy   dissertatsiyasida   keltirilishicha   “Ibrat   Toshkent   uchun
bo’lgan   jang   haqida   yozar   ekan,   “Toshkand   tashinda   muhosarasindagi   Rusiya
askari   ikki   ming   miqdorinda   bo’lub,   qirg‘iz-qazoq   qo’shulub,   k о ‘b   edi.   Bu
muhorabada   islomdan   k о ‘b   odam   nobud   bo’lub,   Rusiyadan   talofot   bir   yuzga
yetmas   edi,   deydilar”.   Ya’ni,   Toshkent   uchun   bo’lib   o’tgan   jangdan   ko’plab
musulmon   mahalliy   aholi   vakillari   nobud   bo’lgan.   Ibrat   rus   bosqini   davrida
Xudoyorxonning mamlakatni himoya qilish   о ‘miga maishatga berilganini tanqidiy
tarzda   ochib   berdi   deb   keltirib   o’tgan” 1
.   Asardagi   ma’lumotlarga   ko’ra,
“Xudoyorxon   Rusiyadan   xotirjam   b о ‘lub,   vaqtini   о ‘yin-kulgi   ilan   o’tkarub,   qush
solmak   va   k о ‘kb о ‘ri   chopmoq   yotiarinda   ulamo   va   fuzalo   nasihatlariga   amal
qilmay,   zulm   va   jabr   tarafiga   о ‘tub   turganda,   raiya,   xalq   yuz   o’gurub   turganida
Musulmonqulning   о ‘g‘li   oftobachi   mulla   Abdurahmon   vaat   g’animat   deb,
atosining intiqomini olmoq qalbindan chiqqan yo‘q edi”.         
  Muarrixning   fikriga   ko‘ra,   rus   imperiyasi   zobitlari   mahalliy   xalqlami   o‘z
xizmatiga   olish   uchun   ularga   manfaatli   takliflar   berib   turgan.   Masalan,   “Rusiya
1  1 Babajanov. B “Русская колонизацсия Центральной Азии, взгляд местных интеллектуалов”. Париж. 1976. 
– С. 
12. 
7  
  katta   podshohdur,   sizlar   urusholmaysizlar,   yaxshi   turub   fuqarolik   qilsalaringiz,
sizlami   boy   qiladur,   agar   janjal   chiqarsalaringiz   mana   shunga   o‘xshagan   otuv
qiladur. Fuqarolarga aytinglar, sizga podshohdan in’om beriladur”.   
  1875-yil   oktabrda   Namangan   shahri   va   uning   atroflari   Rossiya   imperiyasi
tomonidan   istilo   qilingan   va   rus   bosqinchilaming   o‘ta   shafqatsizligi   “ Тарихи
Фаргона ” asarida ro‘y-rost  ochib berilgan. Ibratning yozishicha,  To‘raqo‘rg‘onga
kirgan   rus   soldatlari   qochganlami   ham,   qocholmay   qolganlami   bam   otavergan.
Yoki   Golovachev   boshliq   askarlar   Namangan   shahrida   bir   kun   qatli   om   qilgan,
hatto masjid va xonaqohdagilami  ham qirib tashlagan. Is’hoqxon Ibrat o‘sha davr
voqealarining guvohi bo‘lgan.         
  Bundan   tashqari   Ruslarning   Buxoroga   bosqini   davrini   yoritib   beruvchi   muhim
asarlardan biri XIX asrning ikkinchi yarmi tarixini o’z asarida bayon etgan 
Mirzo   Salimbekning   “ Тарихи   Салимий ”   asarida   ko’plab   ma’lumotlar   uchraydi.
Norqulov   o’z   kitobida   shunday   ma’lumotlar   qoldirgan   “Mirza   Salimbek   amir
Muzaffaming   farmoyishi   bilan   Toshkentga   rus   ma’murlarining   xatti-harakati   va
ayniqsa, Buxoro xususida tutgan siyosatini kuzatib boruvchi qilib yuborildi. U 12
yil   davomida   Toshkentda   yashagan   va   shundan   so‘ng   1880-1883-yillarda   amir
huzurida,   1884-1885-yillarda   esa   Turkiston   general-gubematori   huzurida   Buxoro
vakili   bo'lib   ishlagan   edi.   Keyinchalik,   ya’ni   XX   asming   20-yillaridan   Buxoroda
tashkil   etilgan   “ Анжумани   тарих ”   (“ Тарихшунослар   жамиятида ”)d а   xizmat
qiladi” 1
 deb keltirib o’tgan.        
  N.   Norqulovning   yana   bir   fikriga   ko'ra,   mazkur   asar   XX   asring   20-yillarida
yozilgan   va   uning   dastlabki   qismi   Chingizxondan   tortib   to   amir   Muzaffar
davrigacha bo'lgan tarixni umumlashtiruvchi xarakterga ega. Asaming 1860-1920-
yillar   voqealarini   o'z   ichiga   olgan   kattagina   qismi   esa   butunlay   yangi   bo'lib,
muallifning o'zi ushbu voqealaming guvohi bo'lgan.       
  Sovet   davrida   Rossiya  va  Turkiston   o’lkasi   haqida  ko’plab   ilmiy  izlanishlar   olib
borgan   rus   sharqshunosi   Yakuninning   “ Народы   Средней   Азии   и   Россия ”   deb
1  Н. Норкулов. Мирза Салимбек о бухарских событиях 1918 года. 1967. № 4. – C. 47 
8  
  nomlangan kitobida  1866 yil   yanvar  oyida  Chernyaev  tomonidan  Jizzaxga   yurish
boshidan   to   Turkiston   general   –   gubernatorligi   tashkil   topishigacha   bo’lgan
ma’lumotlarni o’zining asarida jamlaganligiga guvoh bo’lamiz.  Yakunin Jizzaxda 
 
bo’lgan   daxshatli   jang   haqida   shunday   yozadi   “1866   yil   yanvar   oyining   oxirida
Chernyaev   Jizzaxga   yurish   boshlaydi.   Ammo   8-9   ming   kishilik   shahar
himoyalashilarining   ko`rsatgan   qarshiligi   tufayli   u   orqaga   chekinishga   majbur
bo`ladi. 1866 yil mart oyida Chernyaev Peterburgga chaqirib olinadi, uning o`rniga
genyeral   Romanovskiy   yuboriladi.   Toshkentga   yordam   uchun   yuborilgan   Buxoro
amirining   100   ming   kishilik   ko`shini   bilan   genyeral   Romanovskiy
qo`mondonligidagi   Chor   Rossiyasi   qo`shinlari   o`rtasida   8   mayda   Erjarda   bo`lgan
jangda   rus   qo`shinlari   g`alaba   qozonadi.   24   mayda   rus   askarlari   Xo`jandda   ham
g`alabaga erishadilar.           
  Avgust   oyida   Romanovskiy   Toshkent,   Xo`jand   va   Chirchiq   orti   o`lkasini
Rossiyaga   qo`shib   olish   to`g`risida   ko`rsatma   beradi.   Buxoro   amiri   bilan
muzokaralarda   kelisha   olmagach,   Romanovskiy   2   oktyabrda   Buxoro   amirligiga
qarashli   O`ratepa   qal`asini,   18   oktabrda   esa   Jizzaxni   bosib   oladi” 1
.   Jizzax   uchun
jang g`oyatda dahshatli bo`lganligini bayon etgan asar tarixni yoritish uchun juda
muhimdir.             
  Yana   bir   o’zbek   tarixchi   olimi   Tarixchi   olim   Hamid   Ziyoevning   yozishicha   bu
jang   davomida   “...to`kilgan   odam   qoni   bamisoli   ariq   suviga   o`xshab   oqqan”.
Romanovskiy   1866   yil   19   oktyabrda   Harbiy   vazirga   yozgan   telegrammasida
Buxoro   amirining   Sirdaryo   vodiysidagi   so`nggi   tayanchi,   besh   kunlik   qamaldan
so`ng 18 oktyabr soat 12 da zarb bilan egallandi. Himoyachilardan oz qismi qutilib
qoladi, holos. Ko`plari halok bo`ladi yoki asir olinadi. “26 bayroq, 53 qurol va juda
ko`p   boyliklar   qo`lga   tushiriladi.   Bizning   yo`qotishimiz,   xudoning   irodasi   bilan
100   kichidan   kamroq   bo`ldi,   shu   jumladan   to`rt   ofityer   yaralandi”.   General
Romanovskiy Jizzax uchun bo`lgan jangda kamida 6 ming kishi o`ldirilganligi va 2
1  Якунин А.Ф. Народы Средней Азии и Россия. М., 1954. – C. 93. 
9  
  ming   kishining   asir   olinganligini   yozgan   edi.   Qizig`i   shundaki,   Buxoro   amiri   rus
qo`shinlariga   qarshi   birgalikda   jang   qilishni   Qo`qon   xoni   Xudoyorxonga   taklif
qilganda u turli vaj-karsonlarni bahona qilib bu ishga bosh qo`shmaydi.   
  Amirlik qo`shinlari Ho`jand va Jizzaxda yengilgach, Xudoyorxon rus 
 
bosqinchi   generali   Romanovskiyga   tabrik   telegrammasi   yuboradi.   Bu
telegrammada   biz   quyidagi   sharmandali   jumlalarni   o`qiymiz:   “Oq   podsho   bilan
do`stlikni   saqlab,   turli   bahonalar   bilan   Qo`qondan   chiqmadim   va   o`z
Chegaralarimni saqlash uchun 35 ming qo`shinni to`plab Shaytonmuzgarda turdim.
Shundan   so`ng   Ho`jandda   turgan   amir   o`z   qo`shini   va   boshlig`ini   olib   shaharni
mutlaqo bo`sh qoldirganligini eshitdim; bu haqdagi xabarni bilib o`z qo`shinim va
artelleriyam   bilan   orqaga   qaytdim   va   agar   men   Oq   podsho   bilan   do`stlikni
istamaganimda   men   qo`shinim   bilan   Shaytonmuzgardan     qaytmasdanoq,
Ho`jandga kirar edim va buning oqibatida Buxoro amiri bilan kuchli raqib bo`lur
edim. Alloh yordamida Siz Ho`jandni zabt etdingiz, buni eshitib, ilgarigi do`stlikni
mustahkamlash uchun Sizni g`alaba bilan tabriklayman”.           
 Suleymanovaning “ В   опросы   уголовного   права   узбекских   ханств   идо     револю
ционного   Туркестана ”   kitobida   shunday   yoziladi   “1867   yil   14   iyunda   chor
hukumati   bosib   olgan   joylarda   favqulodda   Turkiston   general-gubernatorligi
tuziladi. Injener-general K.P.Kaufman bosh qilib tayinlangan bu gubernatorlikning
markazi   Toshkent   bo`lib   uning   tarkibiga   Sirdaryo   va   Yettisuv   viloyatlari   ham
kirgan edi. 
K.P.Kaufman   podsho   Aleksandr   II   dan   katta   vakolatlar   bitilgan   “Oltin   yorliq”
oladi. U mustaqil ravishda urush e`lon qilish, sulh tuzish va boshqa huquqlarga ega
edi. 
Shu bois Turkiston xalqi  K.P.Kaufmanni  “Yarim  podsho” 1
  deb atalgan ekanligini
yozgan asari orqali bilib olamiz.        
1  1 Сулейманова X. В опросы уголовного права узбекских ханств и д о  револю ционного Туркестана. С обр.
соч. Т.1 Т., 1967. – C.76. 
10  
    Ma’lumki,   1867   yilda   Turkiston   general-gubernatorligi   tashkil   etilib,   uning
general-gubernatori   o‘z   qo‘lida   harbiy   va   fuqarolik   hokimiyatini   birlashtirgan.
General-gubernator   bir   vaqtning   o‘zida   podsho   noibi,   harbiy   okrug   qo‘shinlari
qo‘mondoni,   Ettisuv   kazak   qo‘shinlari   atamani,   bosh   mirshab   va   bosh   prokuror
vazifalarini ham o‘tagan. General-gubernator imperator tomonidan tayinlangan va
vazifasidan   ozod   etilgan   bo‘lib,   u   harbiy   vazirga   bo‘ysungan.   Turkiston
generalgubernatorligi   boshqaruv   tizimi   markaziy,   viloyat,  uezd   (tuman),   uchastka
(volost),   shahar,   qishloq   va   ovul   boshqaruvi   shakllaridan   iborat   edi.   General-
gubernatorlik   dastlabki   tashkil   etilgan   paytda   ikkita   –   markazi   Toshkent   bo‘lgan
Sirdaryo   va   markazi   Verniy   (Olmaota)   bo‘lgan   Ettisuv   viloyatlaridan   iborat
bo‘lgan.   Sirdaryo   viloyati   hududiga   aosan   ilgari   Turkiston   viloyatiga   tegishli
bo‘lgan   erlar   va   Qo‘qon   xonligining   bosib   olingan   shimoliy   hududlari   kirgan.
Ettisuv   viloyati   esa   Semipalatinsk   viloyatining   Sergiopol,   Kopal   va   Alatavsk
okrugi   hududlari   hamda   Turkiston   viloyatining   bir   qismidan   iborat   hududlarda
tashkil etilgan. Sirdaryo viloyati ma’muriy jihatdan Kazalinsk, Perovsk, Turkiston,
CHimkent, Avliyoota, 
Toshkent, Xo‘jand, Jizzax uezdlariga bo‘lingan bo‘lsa, Ettisuv viloyati  Sergiopol,
Kopal, Verniy, Issiqko‘l va To‘qmoq uezdlariga bo‘lingan.    
    Tarixchi olima Avsharovaning “Русская периодическая печать в 
Туркестане (1870-1917)” asarida shunday keltiriladi “Rossiya hukumati yangidan
bosib olingan erlar hisobiga Turkiston general-gubernatorligi tarkibiga qo‘shimcha
ma’muriy   –   hududiy   birlik   tashkil   etib   borgan.   Jumladan,   1868   yilda   Buxoro
amirligiga   qarashli   bosib   olingan   erlarda   markazi   Samarqand   bo‘lgan   Zarafshon
okrugi, Xiva xonligiga qarashli erlarni bosib olish hisobiga 1874 yilda markazi 
Petro-Aleksandrovich   (To‘rtko‘l)   bo‘lgan   Amudaryo   bo‘limi,   1876   yilda   Qo‘qon
xonligi hududlarida markazi Yangi Marg‘ilon (Skobelev, Farg‘ona) bo‘lgan 
Farg‘ona viloyati tashkil etilgan edi” 1
.              
1   Aвшарова  М. П. Русская периодическая печать в Туркестане (1870-1917) / Библиографический чказатель
литературы Ташкент. 1960. – C.39. 
11  
    Kitobda   yana   shunday   ma’lumotlar   ham   keltirilgan   XIX   asr   oxiri   –   XX   asr
boshlarida   Turkiston   general-gubernatorligi   ma’muriy-hududiy   jihatdan   Sirdaryo,
Ettisuv,   Samarqand,   Farg‘ona   va   Kaspiyorti   (Zakaspiy)   viloyatlari   hamda
Amudaryo   bo‘limidan   iborat   edi.   Viloyatlar   uezdlarga   bo‘lingan   bo‘lib,   ular
quyidagilar   edi:   Sirdaryo   viloyati   –   Avliyoota,   Kazalinsk,   Qurama,   Perovsk,
Turkiston,   CHimkent;   Toshkent   shahri   markaz   sifatida   general-gubernatorga
bo‘ysungan; Amudaryo bo‘limi ham Sirdaryo tarkibida bo‘lgan; Ettisuv viloyati –
Verniy, Kopal, Jarkent, Lepsin, Pishpek, Prjevalsk, To‘qmoq; Farg‘ona viloyati –
Andijon,   Qo‘qon,   Marg‘ilon,   Namangan,   O‘sh,   CHust   va   CHimyon;   Samarqand
viloyati – Samarqand, Kattaqo‘rg‘on, Xo‘jand va Jizzax; Kaspiyorti (Zakaspiy) 
 
viloyati   –   Mang‘ishloq,   Krasnovodsk,   Ashxobod,   Tajan   va   Marv   uezdlari   tashkil
etilganligi haqida ma’luotlar uchraydi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
12  
   
 
 
 
 
 
 
 
 
1.2 Turkistonda mustamlaka tuzumining mustahkamlanishi va uning o‘ziga 
xos jihatlarining manbalarda yoritilishi 
Tadqiqotchilarning e’tirof   etishlaricha,  Turkiston  ma’muriyati  imperiyaning
boshqa o‘lkalari boshqaruvidan o‘zining keskin harbiylashgani bilan alohida ajralib
turadi. Rossiya  hukumatining Turkiston o‘lkasi  uchun 1865-1916 yillar  oralig‘ida
ishlab   chiqqan   hamda   amalga   tadbiq   etilgan   o‘nta   qonun   loyihalari   (1865,   1867,
1871, 1873, 1882, 1884, 1886, 1908, 1912, 1916 yillar) da va ularning moddalariga
adliya, moliya, harbiy, ichki ishlar va boshqa vazirliklar kiritgan o‘zgarishlarda ana
shu   holat   o‘z   aksini   topgan.   Toshkent   shahri   bosib   olinganidan   so‘ng   1864-1865
yillarda bosib olingan hududlarda Orenburg general-gubernatorligi tarkibida (1865
y.)   harbiylashgan   ma’muriy   boshqaruv   tartiblariga   asoslangan   Turkiston   viloyati
tashkil etilib, unga general-mayor M.G.CHernyaev gubernator etib tayinlanadi. 
Turkiston   viloyatini   boshqarish   uchun   1865   yil   6   avgustda   “Turkiston   viloyatini
boshqarish to‘g‘risidagi  Muvaqqat Nizom” qabul qilinib, unga muvofiq harbiy va
fuqarolik hokimiyati harbiy gubernator qo‘lida bo‘limlarga bo‘linib, ularni bo‘lim
boshliqlari boshqargan.           
  Serebrennikovning “Сборник материалов для истории завоевания 
13  
  Туркестанского края” kitobida qabul qilingan Muvaqqat nizomda haqida shunday
yoziladi   “bo‘lim   boshlig‘i   bir   vaqtning   o‘zida   bo‘lim   harbiy   komendanti   ham
hisoblangan.   Bo‘lim   boshliqlariga   mahalliy   aholi   ustidan   nazorat   qiluvchi   va   rus
amaldorlaridan tayinlanadigan boshqaruvchilar bo‘ysungan. Shuningdek, bu 
“Nizom”   ga   ko‘ra,   Turkiston   viloyati   gubernatori,   “biy,   oqsaqol,   rais   va   qozi
lavozimidagi   tub   joy   aholi   vakillarini   egallab   turgan   lavozimiga   tasdiqlash,
bo‘shatish,   almashtirish   vakolatiga   ega   bo‘lgan”   deb   keltirib   o’tilgan 1
.   Bundan
tashqari   kitobda   mahalliy   aholi   ustidan   nazorat   qiluvchi   boshqaruvchilarning
vazifalari   joylarda   tinchlikni   saqlash,   karvonlar   xavfsizligini   ta’minlash,   o‘rmon,
suv inshootlarini qo‘riqlash, o‘troq va ko‘chmanchi aholi o‘rtasidagi janjallarni hal 
 
qilish,   aholiga   soliq   va   majburiyatlarni   belgilash,   ularni   o‘z   vaqtida   va   o‘z
miqdorida   to‘lashni   nazorat   qilish,   nazorat   natijalarini   bo‘lim   boshlig‘iga
etkazishdan   iborat   bo‘lganligi   haqida   ham   ma’lumotlar   yozilgan.   Mahalliy
aholining o‘troq hayot kechiruvchi qismida sud ishlari bo‘yicha qozilar chiqargan
hukmlar   harbiy   gubernator   tomonidan   tasdiqlanishi   lozim   bo‘lib,   qozilarning
chiqargan   hukmlarini   harbiy   gubernator   o‘zgartirish   huquqiga   ega   bo‘lgan.
Ko‘chmanchi   aholining   biy   sudlari   mahalliy   aholi   boshqaruvchilarining   ruxsati
bilan o‘tkazilgan. Biy sudlarida ishlar odat qoidalari asosida ko‘rilgan.        
  1865   yildayoq   Rossiya   imperatori   Aleksandr   II   ning   farmoni   bilan   Orenburg   va
G‘arbiy Sibir general-gubernatorliklari hamda Turkiston viloyati turmush tarzi  va
umumiy   ahvolini   o‘rganish   uchun   “Dasht   komissiyasi”   tuzilib,   O‘rta   Osiyoga
jo‘natiladi.   Ushbu   komissiyaning   vazifasi   bosib   olingan   hududlardagi   sharoitni
o‘rganish hamda ularni qanday boshqarish haqida nizom tuzish uchun ma’lumotlar
to‘plashdan   iborat   edi.   Komissiya   o‘z   ish   jarayonida   bosib   olingan   erlardan
quyidagi qoidalarga asoslangan holda foydalanishni belgilab bergan edi. Harbiy va
fuqaro   hokimiyatini   bir   qo‘lda   to‘plagan   holda   o‘lkani   boshqarish.   Siyosiy
1   Серебренников   А.Г.   Сборник   материалов   для   истории   завоевания   Туркестанского   края.   -   Т.:   Тип.   штаба
Туркестанского военного округа, Т.1, 2, 3, 4. 1908-1913 гг. C.87. 
14  
  hokimiyatga ega bo‘lmagan barcha ichki ishlarni boshqarishni erli aholining xulq-
atvori   va   urfodatlarini   hisobga   olib,   mahalliy   aholi   qo‘liga   topshirish.   Mahalliy
boshqarmada, uning qonun va urf-odatlarida mavjud bo‘lgan davlat manfaatlariga
ziyon   etkazuvchi   barcha   narsalarni   butunlay   tugatish.   Imkoniyati   boricha   sudni
ma’muriyatdan batamom ajratib qo‘yish.       
  Sovet davri tadqiqotchilarining tadqiqotlariga ko‘ra, Turkiston viloyatining 
Orenburg   general-gubernatorligi   tarkibida   bo‘lishi   vaqt   o‘tishi   bilan   turli
muammolarni   keltirib   chiqargan   edi.   SHuning   uchun   ham   Turkiston   viloyatining
uzoqda   joylashganligi,   viloyat   ma’muriyati   vakillari   sonining   kamchiligi
generalgubernatorlik   bilan   bog‘lanishga,   uning   ko‘rsatmalarini   o‘z   vaqtida
bajarilishiga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatayotganligi   imperiya   hukmron   doiralari   o‘rtasida
Turkiston   viloyatini   Orenburg   general-gebernatorligidan   alohida   ajratish
masalasini kun tartibiga qo‘ygan edi. 1867 yilda Peterburgda Turkiston boshqaruvi
bo‘yicha tayyorlangan “Nizom” loyihasi maxsus komissiya tomonidan muhokama
qilinib,   unda   Orenburg   general-gubernatorligidan   alohida   bo‘lgan   Turkiston
generalgubernatorligini tashkil qilish to‘g‘risidagi qaror qabul qilinadi. 1867 yil 11
aprelda 
Aleksandr   II   tomonidan   komissiya   taklifi   ma’qullanib,   11   iyulda   Janubiy
Qozog‘iston   va   O‘rta   Osiyoning   bosib   olingan   hududlarida   Turkiston
generalgubernatorligi tashkil  etilganligi  to‘g‘risida farmon e’lon qilinadi. Birinchi
generalgubernator   qilib   fon   Kaufman   tayinlanadi.   Yangi   tashkil   etilgan   ushbu
ma’muriy birlik dastavval 2 ta – Sirdaryo va Ettisuv viloyatlarini o‘z ichiga olgan
edi.   Arxiv   manbalarining   ma’lumot   berishicha,   chor   hukumatining   1867   yilgi
manifestiga   ko‘ra,   Kaufmanga   “o‘lkani   boshqarish   uchun   kerakli   va   zarur   deb
hisoblangan   barcha   tadbirlarni   mahalliy   sharoitdan   kelib   chiqqan   holda   mustaqil
ravishda amalga oshirish huquqi berilib, siyosiy, chegaraviy va savdo ishlarini hal
qilish,   qo‘shni   mamlakatlarga   ularning   Rossiya   bilan   o‘zaro   aloqalariga   tegishli
muzokaralar   olib   borish   va   bitimlar   imzolash,   o‘zaro   kelishuvga   erishish   va
qarorlar   qabul   qilish   uchun   ishonchli   vakillarni   jo‘natishda   cheklanmagan
15  
  vakolatlar berildi”.    1867 yilgi “Nizom” loyihasida Turkiston o‘lkasining Rossiya
harbiy   vazirligi   tarkibida   bo‘lishi,   o‘lka   harbiy   hokimiyat   orqali   boshqarilishi,
general-gubernator   o‘lkada   joylashgan   qo‘shinga   qo‘mondonlik   qilishi,
boshqaruvning quyi  bo‘g‘iniga erlik aholi  vakillari  saylov  orqali  saylanishi,  o‘lka
boshqaruvini   Rossiya   imperiyasidagi   mavjud   boshqaruv   tizimiga   yaqinlashtirib,
keyinchalik   o‘lkani   imperiyaning   ajralmas   bir   qismiga   aylantirish,   o‘lkaning
ma’muriy   –   hududiy   bo‘linishida   esa   imperiyaning   siyosiy,   iqtisodiy   va   strategik
maqsadlaridan kelib chiqib ish tutilishi ko‘rsatib o‘tilgan.  
 
 
 
 
 
 
2.1 Sovet davri tadqiqotlarida Turkiston o’lkasining boshqaruv organlari
tizimining yoritilishi 
Rus sharqshunos olimi Serebrennikov o’z asarida “XIX asrning 60-80-yillari
o‘rtalarida   yuzaga   kelgan   Turkistonni   mustamlaka   sifatida   ekspluatatsiya
qilishning   shakl   va   usullari   to‘g‘risidagi   qarama-qarshi   tasavvurlar   o‘lka
ma’muriyatining   siyosatiga,   eng   avvalo,   u   tayyorlagan   Turkistonni   boshqarish
to‘g‘risidagi  yangi qonun loyihasiga ta’sir  qildi. Rossiya  byurokratik apparatining
tarkibiy qismi hisoblangan K.P.Kaufman boshchiligidagi “harbiy xalq” boshqaruvi
bu   loyihadagi   oliy   feodal-monarxik   tabaqalarning   manfaatlarini   jon-dildan
qo‘llabquvvatlaganligi haqida yozib o’tgan 1
. Boshqa tomondan, kundalik amaliyot
mustamlaka   hokimiyatini   ekspluatatsiya   qutilishning   noiqtisodiy   usullari
Turkistonning   chor   g‘aznasiga   daromad   berishi   darajasining   jadal   o‘sishiga   olib
1   Серебренников   А.Г.   Сборник   материалов   для   истории   завоевания   Туркестанского   края.   -   Т.:   Тип.   штаба
Туркестанского военного округа, Т.1, 2, 3, 4. 1908-1913 гг. – C.131. 
16  
  kelmasligiga   ishontirdi.   SHu   bois,   ular   o‘z   loyihalarida   islohotlarni   sekin-asta   va
ehtiyotkorlik   bilan   amalga   oshirish   yulidan   borishni   taklif   qildilar.   Bu   islohotlar
ersuv munosabatlarini, aholiga soliq solish tizimini  qayta ko‘rish, sanoat  va temir
yo‘l   qurilishiga   davlat   mablag‘ini   jalb   qilish   va   shu   kabilarni   nazarda   tutardi.
Umuman   olganda,   mahalliy   ma’murlar   dasturi   chor   xukumatining   XIX   asr
oxiridagi   Rossiyaning   markaziy  mintaqalarini  jadal   sur’atlarda  sanoatlashtirish   va
ixtisoslashtirishga   qaratilgan   umumiy   yo‘lidan   chetga   chiqardi.   Biroq,
ijtimoiyiqtisodiy   o‘ziga   xosliklar   va   harbiy-siyosiy   vaziyatdan   kelib   chiqib
tayyorlangan bu dastur katta sarf-xarajatlarni talab qilardi.       
  Rossiyaning   iqtisodiy   ahvoli   va   moliyaviy   imkoniyatlari   mustamlaka
ma’muriyatining   byudjetini   qat’iy   chegaraga   soldiki,   buning   natijasida,   olib
borilayotgan   siyosat   darhol   yoki   tez   orada   samara   berishi   mumkin   emasdi.   SHu
bois 
Rossiyaning   oliy   byurokratik   hokimiyati   K.P.Kaufman   yo‘liga   ishonchsizlik
bildirdi   va  uning   1871  hamda   1873  yillarda   taqdim   etgan   Turkistonni   boshqarish
to‘g‘risidagi nizom loyihalarini rad qildi.  Loyihaning etarli darajada puxta 
 
o‘ylanmaganligi   haqidagi   fikr-mulohazalar   bunga   bahona   bo‘ldi.   Vazirlar
Kaufmanni   byurokratik   radikalizmda,   ya’ni   muhim   davlat   vazifalarini   bajarishga
volyuntaristik munosabatda bo‘lishda aybladilar.       
  Asarda   yana   shunday   ma’lumotlar   keltiriladi   “Rossiya   vazirliklari   tomonidan
Turkistonni   boshqarish   masalalari   yuzasidan   juda   ko‘p   ta’nali   gaplar   aytildi.
Chunonchi,   Adliya   vazirligi   “tub   aholining   barcha   huquqlarini   rus   fuqarolariniki
singari batafsil sanab o‘tirish”ni ortiqcha deb hisobladi va tub aholiga “qonunlarda
belgilangan   qishloq   va   shahar   obivatellari   huquqlari”ni   berish   bilan
chegaralanishni   tavsiya   qildi.   “O‘z   turmush   sharoitiga   ko‘ra,   imperiyaning   past
tabaqasiga   yaqinroq   bo‘lgan   qishloq   aholisi”   huquqlariga   kelganda   ularni
kengaytirishdan   tiyilish   tavsiya   qilinib,   ular   “rus   fuqarolariga   o‘xshash   biron-bir
17  
  maxsus huquqlarga ega bo‘lmasligi lozimligi” uqtirildi. SHu bilan birga, dasturda
tub   aholining   ichki   turmushiga   tegishli   bo‘limlarni   (85-modda)   kuchaytirish   va
“e’tiqod   erkinligi”,   “shaxsiy,   uy   va   jamoat   hayoti   o‘zgarmay   qoldirilishi”ning
ijobiy ahamiyatini ajratib ko‘rsatish, ularni mavjud urf-odatlarga muvofiq merosiy,
mulkiy   va   shartnomaviy   huquqlarini   batafsil   bayon   etish   yo‘li   bilan   kengaytirish
taklif qilindi” 1
.      
  Ichki   ishlar   vazirligi   o‘z   navbatida   Turkiston   shaharlarining   barcha   fuqarolariga
“shahar   obivatellari   huquqlari”ni   berish   niyatini   tanqid   qildi   va   bunday   huquqni
faqat   SHarqning   tarixiy   yuzaga   kelgan   yirik   savdo   markazlari   bo‘lgan   Toshkent,
Qo‘qon,   Andijon,   Marg‘ilon,   Namangan   va   Samarqand   shaharlarining
fuqarolarigina   olishlari   mumkinligini   uqtirdi.   “Uezd   mahkamalari,   mansabdor
shaxslar   va   qo‘shinning   katta   qismi   jamlangan”   Xo‘jand,   CHimkent,   Avliyoota,
Kattaqo‘rg‘on   va   Turkiston   shaharlarining   fuqarolariga   ham   shunday   huquqlarni
berish mumkinligi ko‘rsatildi. SHuningdek, “ruslar ko‘chirib keltirilgan” va “ruslar
savdo   qiladigan”   aholi   punktlari   fuqarolariga   ham   shunday   huquqlar   berilishi
mumkinligi   aytildi.   V.   Bartoldning   « Отчет   о   командировке   в   Туркестан ”
kitobida   shunday   ma'’umot   keltiriladi   “amalda   esa   hamma   Kaufman   podshodan
olgan 
“chegarasiz   vakolatlar”   unga   ko‘ngliga   kelgan   ishini   qilish   imkonini   berishini
yaxshi 
 
bilardi.   U   xuddi   shunday   ish   tutadi   va   bu   haqda   o‘z   hisobotida   ma’lum   qiladi:
“Zarafshon okrugi va Amudaryo bo‘limidagi vaqf er egaligi shu ma’noda tartibga
solindiki... umumiy soliq to‘lash holatiga bo‘ysundirildi, avvalgi egalariga mutlaqo
aloqasi   yuk   va   ularga   g‘aznadan   pul   beriladi”.   Fargona   viloyatida   ham   ahvol
shunday   edi.   1880   yilda   maxsus   “Jamoat,   soliqqa   tortish   va   er-suv   qurilishi
to‘g‘risidagi   majmua”   e’lon   qilindi,   u   chegaralash   ishlarini   amalga   oshirish,   vaqf
erlari   hisobi   bo‘yicha   maxsus   vedomostlar   tuzish,   ularning   hajmlarini   belgilash,
1   Серебренников   А.Г.   Сборник   материалов   для   истории   завоевания   Туркестанского   края.   -   Т.:   Тип.   штаба
Туркестанского военного округа, Т.1, 2, 3, 4. 1908-1913 гг. – C.132. 
18  
  egalarining   machit,   madrasa,   maktablarga   harajatlarini   tayinlash,   musodara
qilingan   yerlarni   ijara   savdosiga   qo‘yish   imkonini   berardi   deb   yozib   o’tgan 1
.
Asarning   qolgan   qismida   ham   shunday   ma’lumotlar   yozilgan   “Turkistonni
boshqarish   masalalari   yuzasidan   rahbarlar   o‘rtasidagi   bu   yozishmalar   xiyla   uzoq
davom   etdi.   Mahalliy   ma’muriyat   o‘lkada   zudlik   bilan   iqtisodiy   islohotlar
o‘tkazilishini   talab   qildi,   ularni   keyinga   surish   “davlat   g‘aznasiga   jiddiy   zarar
etkazibgina   qolmay”,   Rossiyaning   Turkistondagi   siyosiy   mavqeiga   ham   putur
etkazishini   uqtirdi.   Kaufman   uz   opponentlariga   javoban,   jumladan,   shunday   deb
yozadi:   “Agar   biz   o‘lkani   bundan   keyin   ham   shunday   boshqaradigan   bo‘lsak,
uning   aholisi   bizni   o‘z   xukmdori   deb   hisoblamay   qo‘yadi,   balki   haqli   ravishda
ixtiyoriga har ehtimolga qarshi katta harbiy kuch berib qo‘yilgan politsiya agentlari
deb   hisoblay   boshlaydi.   Biz   ularni   tartibning   qattiq   shakllariga   rioya   kilishga
o‘rgatib qo‘yamiz, ammo uning hayotiga jiddiy ta’sir ko‘rsata olmaymiz. Bunday
harakatlar xiyla ayanchli oqibatlarga olib kelishi mumkin”.            
  Aminov   A.M,   Babaxodjayev   A.X.   “Экономические   и   политические
последствия присоединения Средней Азии к России” kitobida  
“ 80-yillar 
o‘rtalariga   kelib   ma’muriy   o‘zboshimchalikka   asoslangan   “harbiy-xalq”
boshqaruvi   tizimi   Rossiya   savdo-sanoat   doiralari   va   mahalliy   tadbirkorlarning
manfaatlari   bilan   bog‘liq   yangicha   munosabatlarning   rivojlanishiga   to‘sqinlik
qilayotgani   ochiqoydin   ko‘zga   tashlanib   qolganligi   haqida   ma’lumot   keltiriladi 2
.
Asarda   yana   shunday   ma’lumotlar   ham   uchrayi:   bu   hukmron   doiralarning
mustamlaka   ma’muriyati   yo‘liga   nisbatan   bildirgan,   hatto   bir   qadar   tahdidli
tanqidiy   fikrlari   chindan   ham   “do‘stona”   bo‘lganligidan   dalolat   berardi.   Mazkur
doiralar   Kaufmanga   tanqidga   uchragan   loyihalarni   eng   katta   va   aholi   zich
joylashgan,   1873   yil   loyihasiga   muvofiq   boshqarilgan   Farg‘ona   viloyatida
“sinovdan   o‘tkazish”ga   monelik   qilmadi.   Chor   ma’muriy   tizimining   ikkala   -
1  1 Бартольд В. В. Отчет о командировке в Туркестан.  Соч. T IX М., 1973. – C. 
187. 
2   Аминов   А.М.,   Бабаходжаев   А.Х.   “Экономические   и   политические   последствия   присоединения   Средней
Азии к России. – Ташкент, 1966. – C.47. 
19  
  markaziy   va   mintaqaviy   —   tarmog‘i   ham   o‘zini   xuddi   Turkiston   xalklarining
manfaatlari   va   ehtiyojlari   haqiida   qayg‘urayotgandek   qilib   ko‘rsatar,   amalda   esa
chorizm   uchun   muhim   bo‘lgan   bitta   vazifa   -   o‘lkani   mustamlakaga   aylantirishni
tezlatish va mustamlaka tuzumini mustahkamlash vazifasini bajarardi.          
  Rossiya  imperiyasining Turkistondagi  agrar  siyosatidan ko`zlangan bosh maqsad
va asosiy yo`nalishlarini Davlat mulklari va ziroatchilik vaziri 
A.V.Krivoshein   shunday   ifodalagan;   «Bu   O’rta   Osiyo   masalasida   uch   lavha
mavjud. 
Agar birinchisiga yarqirab turgan yozuv «Paxta» bo`lsa, ikkinchisida «Sug`orish»
va nihoyat, uchinchisida  soyalanib turgan bo`lsa ham  aslida  hammasidan  muhimi
«ruslarni   keltirib   o`rnashtirish»   yozuvi   turibdi».   Chor   ma`murlari   Turkiston
o`lkasida   olib   borgan   mustamlakachilik   siyosatlarida   o`z   oldilariga   bosh   maqsad
qilib   ruslashtirish   siyosatini   qo`ydilar.   Bu   boradagi   eng   muhim   va   boshlang`ich
qadam   Rossiya   hududlaridagi   xalqlarni   Turkiston   yerlariga   ko`chirishdan   iborat
bo`ladi.   Chorizmning   ko`chirish   siyosatining   mohiyatiga   shundan   iborat   ediki
ko`chirma xo`jaliklar uchun yer fondi mahalliy xalqning yerga bo`lgan xuquqlarini
o`taketgan   darajada   buzish   yo`li   bilan   tuzilgan   Rossiyadan   dehqonlarni   u   yerga
ko`chirish   esa,   chekka   o`lkalarni   ruslashtirish   maqsadini   ko`zlab   millatchilik
tamoyili asosida amalga oshirilgan.         
  Otajonov,   A   ning   “ Организация   и   деятельность   Рабоче - крестьянской
инспекции   в   Туркестанской ” dissertatsiyasida shunday ma’lumot yoziladi “1869
yildayoq   Yettisuvdagi   dehqonlar   manzilgohlari   to`g`risidagi   qoidalar   ishlab
chiqilgan   bo`lib,   bu   qoidalar   ruslarning   turkistonlilar   yurtiga   ko`plab   ko`chib
kelishlari uchun qulay sharoitlar yaratib berardi. 1868-1882 yillarda Yettisuvda har
birida 250 aholi  bo`lgan 29 rus qishlog`i tuziladi. Shu davrda Sirdaryo viloyatida
bunday   qishloqlar   19   ta   bo`lib   1300   aholini   o`z   qamroviga   olardi.   Xususan   1891
yildagi   Russiyada   ro`y   bergan   ochlikdan   so`ng   O’rta   Osiyoga   bamisoli   vabodek
yopirilib   kelayotgan   rus   oilalari   oqimi   kuchaydi.   1906   yilda   o`lkaning   besh
viloyatida 451 ming tanob yerga ega bo`lgan 136 rus posyolkalari  paydo bo`ladi.
20  
  Har bir xo`jalikning tomorqasi 34,5 tanobdan iborat edi. Turkistondagi eng yaxshi
yerlarga   egalik   qilgan   bunday   rus   xonadonlari   1916   yilga   kelganda   2.659   ming
desyatina yerni o`ziniki qilib olgan 336 ming oiladan iborat edi. Bu o`lka umumiy
aholisining   4,5   foizini   tashkil   etardi.   Bundan   tashqari   14   million   desyatina   yer
bevosita   davlat   hazinasi   ixtiyoriga   olinadi.   190   ming   desyatina   yerni   esa   rus
plantatorlari va pomeshchiklari o`zlariniki qilib oldilar. Eng katta yer egasi bo`lgan
podsho   Nikolay  II   ning  birgina   Murg`ob   vohasidagi   yerlari   104  desyatinaga   teng
edi.   1886   yilda   Chor   hukumati   yer   islohoti   o`tkazadi.   Mustamlakachilik
harakteridagi   bu   yer   islohoti   natijasida   barcha   serunum   va   sug`oriladigan   yerlar
boylar   va   zamindorlar   qo`liga   o`tib   ketadi,  kambag`al   dehqon  xo`jaliklari   yanada
qashshoqlashdi   va   xonavayron   bo`ladi”   deb   yozib   o’tgan 1
.   1889-1893   yillarda
bunday   xonavayron   bo`lgan   dehqonlar   o`z   bisotlaridagi   15.588   desyatina   yerni
sotib   yuborqadilar.   AQSHdan   paxta   olishdan   deyarli   mahrum   bo`lgan   Russiya
hukumati bu qimmatli homashyoga nisbatan o`sib borayotgan ehtiyojnini asoratga
solingan Turkiston hisobidan qondirishga asosiy diqqat-e`tiborini qaratadi.    
  1869  yili   «Rus  sanoati  va  savdosi  o`sishiga   yordam   berish   jamiyati»  kengashida
I.N.Raevskiy   «Rossiya   va   unga   qo`shni   sharq   mamlakatlarida   paxtachilikni
rivojlantirish»   mavzuida   ma`ruza   qiladi.   Ma`ruzachi   Rossiyaga   O’rta   Osiyo   va
boshqa paxtakor joylardan hom ashyo keltirilishi har jihatdan foydali va qulayligini
isbotlab beradi. Uning ta`kidlashicha, Rossiyaga jami 3 088 285 pud (42 710 136
so`mlik)   paxta   keltirilgan   bo`lib,   shundan   639192   pud   (5972491   so`mlik)   paxta
sharq   o`lkalaridan   olib   kelingan   ekan.   Bu   Rossiyaga   keltirilgan   paxtaning   21
foizini tashkil etgan. Albatta ko`p miqdordagi paxtani harid qilish uchun millionlab
so`m mablag` sarflangan.  Rossiyada savdo floti bo`lmaganidan paxta Yevropa 
 
mamlakatlari   floti   va   temir   yo`llarida   olib   kelingan,   natijada   ulovidan   tushovi
qimmatga   tushgan.   Turkiston   Rossiya   tojidagi   bebaho   javohir   ekanligini   qayta-
qayta   ta’kidlagan   chorizm   ma’murlari,   ko‘rilayotgan   chora-tadbirlar   o‘lkada
1  Otajonov. A. Организация и деятельность Рабоче-крестьянской инспекции в Туркестанской. Автореф. дисс.
канд. ист. наук. - Т., 1966. – C.81. 
21  
  mustahkamlanib olish uchun etarli emasligini bilib, bu erga Rossiyaning markaziy
rayonlaridan   “ortiqcha”   notinch   aholini   ko‘chirish   siyosatini   olib   bordilar.
CHorizm turli yo‘llar va vositalar bilan mahalliy xalqlarning erlarini rus mujiklari
foydasiga   musodara   qilishga   urindi.   Erga   soliqlar   miqdorini   haddan   tashqari
oshirib   yuborish   ana   shunday   vositalardan   biri   bo‘ldi.   Natijada   aholi   o‘z   erlarini
sotishga   yoki   undan   butunlay   voz   kechishga   majbur   bo‘ldi.   Rossiyadan
Turkistonga “ortiqcha” aholini ko‘chirish chorizm uchun bu erda strategik jihatdan
mustahkamlanib   olish,   mustamlakachilik   tartiblarini   o‘rnatish,   o‘lkada   tayanch
punktlarini   kuchaytirish   uchun   zarur   edi.   Dastlab   ruslarni   Turkistonga   ko‘chirib
keltirish   siyosati   majburiy   amalga   oshirilgan.   Keyinchalik,   ixtiyoriy   ko‘chib
keluvchilarning soni tobora ko‘payib borgan.           
  Rasmiy ma’lumotlarga ko‘ra, ko‘chib kelganlarning 43,1 foizi mol-mulksiz, 37,8
foizi   pulsiz   edilar.   Ko‘chib   kelgan   dehqonlarga   o‘rtacha   38,8   so‘m   miqdorda   pul
berilgan.   Markaziy   Rossiyadan   Turkistonga   doimiy   yashash   uchun   ko‘chib
keluvchilarning   soni   yildan   –   yilga   ko‘payib   bordi.   Jumladan,   manbalarga   ko‘ra
1875 yildan 1890 yilgacha Turkistonga 1300 ta oila ko‘chirilib, 19 ta rus qishlog‘i
paydo   bo‘lgan   bo‘lsa,   1891-1892   yillar   Rossiyada   ocharchilik   kuchaygan   vaqtda
bu   qishloqlarning   soni   25   taga   etdi.   X1X   asrning   oxirlarida   o‘lkada   116   ta   rus
posyolkalari qurilib, ularda 70.745 kishi yashagan bo‘lsa, XX asr boshlariga kelib,
Turkistondagi rus aholisining soni 197.420 kishiga etgan.    
  Mustamlaka   sharoitidagi   milliy   va   sinfiy   tengsizlik   hamda   rus   ishchilarining
imtiyozlari   va   ularning   mahalliy   ishchilardan   keskin   farqlanuvchi   hukmron
mavqei,   chorizmning   ruslashtirish   siyosati,   ko‘chirib   keltirilgan   rus   aholisiga
mahalliy   aholi   erlarining   bo‘lib   berilishi   milliy   –   ozodlik   harakatlariga   sabab
bo‘lgan edi. 
 
 
 
22  
  2.2 Sovet davri tarixchilari tominidan Turkistonda hokimiyat, politsiya va sud
organlari: ularning jazolash funksiyalarini kengayishini tadqiqotlarda yoritib
berish. 
Tadqiqotchi   Yakunin   kitobida   Turkistonda   poitsiya   va   sud   organlarini
quydagicha   yoritib   bergan   “Turkiston   general-gubernatorligida   joriy   qilingan
boshqaruv usuli mahalliy aholi ustidan to‘la nazorat qilish imkonini bera oladigan
tarzda   qilib   tashkil   etilgan   edi.   Markaziy   o‘lka   boshqaruvi   general   gubernatori,
uning   Kengashi   va   mahkamasidan   iborat   bo‘lgan.   Turkiston   general   gubernatori
o‘z qo‘lida harbiy va fuqarolik hokimiyatini birlashtirgan edi. Ayni vaqtning o‘zida
u   podsho   noibi,   harbiy   okrug   qo‘shinlari   qo‘mondoni,   Ettisuv   kazak   qo‘shinlari
qo‘mondoni,   bosh   mirshab   va   bosh   prokuror   vazifalarini   ham   o‘z   qo‘lida
birlashtirgan   edi.   Turkiston   general   gubernatori   Rossiyaga   vassal   hisoblangan
Buxoro   amirligini   Rossiya   imperator   siyosiy   agentligi   (1885-1917)   va   Xiva
xonligini Amudaryo bo‘limi (1873-1918) boshliqlari orqali nazorat qilingan 1
.  
  O‘lka   boshqaruvining   eng   dolzarb   masalalari   general   gubernatorlik   kengashi
tomonidan   hal   etilgan.   Bu   kengash   o‘z   tarkibiga   harbiy   guernator,   sud   palatasi
raisi,   prokuror,   okrug   shtabi   boshlig‘i,   general   gubernator   yordamchisini   kiritgan
edi.   SHuningdek,   markaziy   boshqaruvda   to‘rt   mahkamadan   iborat   general
gubernator mahkamasining ham o‘rni katta bo‘lgan. Birinchi bo‘lim ma’muriy va
nazorat ishlarini, ikkinchi bo‘lim bosh boshqarmaning moliyaviy xo‘jalik ishlarini,
uchinchi   bo‘lim   soliqlar,   shaharlar   mablag‘lari   va   boshqaruvga   doir   loyihalar
tayyorlash ishlarini nazorat qilgan bo‘lsa, to‘rtinchi bo‘lim mahsus bo‘lim bo‘lgan.
Bu   bo‘lim   1886   yilgacha   faoliyat   yuritgan   va   harbiy   hamda   adliya   vazirliklari
ko‘rsatmalariga ham amal qilmagan.          
  General   gubernatorning   diplomatiya   idorasi   Buxoro   amirligi,   Xiva   xonligi,
Afg‘oniston   va   Qoshg‘ar   bilan   munosabatlarini   muvofiqlashtirish   ishlari   bilan
shug‘ullangan. Avsharovaning tadqiqotida shunday keltirilgan “General gubernator
1  Якунин А.Ф. Народы Средней Азии и Россия. М., 1954. – C.147. 
 
23  
  mahkamasi   ixtiyorida   Turkiston   ommaviy   kutubxonasi,   Toshkent   muzeyi,
markaziy 
 
arxiv, «Turkestanskie vedomosti» va «Turkiston viloyatining gazeti» gazetalari va
bosmaxona ham bo‘lgan 1
. Turkiston o‘lkasi markaziy bosh boshqarmasida general
gubernatorga   bo‘ysunmaydigan   adliya,   moliya,   ziroat   va   davlat   mulklari
vazirliklariga   qarashli   idoralar   ham   bo‘lgan   va   ular   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   podshoga
bo‘ysunganligi haqida ma’lumotlar ham uchraydi.      
  X.   Tursunovning   “ Ўзбекистан   коммунисти ”   jurnalida   yozgan   maqolasida   sud
organlari   haqida   ma’lumotlar   berilgan.   “Turkiston   general   gubernatorligi   beshta
viloyatdan iborat bo‘lib, ular Sirdaryo, Farg‘ona, Samarqand, Ettisuv va Kaspiyorti
viloyatlari   edi.   Viloyatlar   podsho   tomonidan   tayinlangan   harbiy   gubernatorlar
ixtiyorida bo‘lgan. Bir vaqtning o‘zida ular viloyat harbiy qo‘shinlari qo‘mondoni
vazifasini   ham   bajarganlar.   Viloyatdagi   ma’muriy,   politsiya   va   sud   hokimiyatlari
ham harbiy gubernatorlarga bo‘ysunganligi” 2
 haqida ma’lumotlar uchraydi. 
Viloyatlar o‘z navbatida uezdlarga bo‘lib boshqarilgan.         
  Uezdlar uezd boshliqlari tomonidan idora etilgan. Sirdaryo viloyati Toshkent, 
Avliyoota,   Kazalinsk,   Perovsk,   CHimkent:   Farg‘ona   viloyati   Marg‘ilon,   Andijon,
O‘sh,   Qo‘qon,   Namangan:   Samarqand   viloyati   Jizzax,   Xo‘jand,   Samarqand:
Ettisuv   viloyati   Verniy,   Kopal,   Lersin,   Pishpak,   Prjevalsk:   Kaspiyorti   viloyati
Ashxobod, 
Krasnovodsk,   Mang‘ishloq,   Marv,   Tajan,   uezdlariga   bo‘lingan.   Uezdlar
uchastkalarga   bo‘lib   idora   qilingan.   Uchastkalar   esa   o‘z   navbatida   mahalliy
ma’muriy   amaldorlar   boshqaradigan   ma’muriy   hududlarga   bo‘lingan.
Mustamlakachi   sud   hokimiyati   Turkistonda   imperiyaning   mustamlaka   siyosatini
amalga   oshirishda   asosiy   tayanch   ma’muriy   va   majburiy   qiluvchi   hokimiyat
bo‘g‘ini bo‘lgan. Turkistondagi mustamlakachi sud hokimiyati cheklanmagan katta
1   Aвшарова  М. П. Русская периодическая печать в Туркестане (1870-1917) / Библиографический чказатель
литературы Ташкент. 1960. -C.227. 
2  “Ўзбекистан коммунисти” (1986-yil, 7-son). 
24  
  vakolatlarga   ega   bo‘lgan.   Bosh   mirshab   va   bosh   prokuror   vazifalarini
generalgubernatorning   o‘zi   bajargan.   Ma’muriy   boshqaruvning   har   bir   bugini
boshlig‘i   o‘z   qo‘llarida   sud   ishlari   va   mirshablik   ishlari   bo‘yicha   ham   katta
vakolatlarga   ega   bo‘lganlar.   Turkiston   shaharlarida   politsmeyster   lavozimi   joriy
etilgan bo‘lsa, 
 
Toshkentda yangi va eski shaharlarda alohida politsmeysterlar ish olib borganlar. 
Ularga   politsiya   pristavlari   bo‘ysungan   va   ko‘p   sonli   mirshablar   ham   ularning
izmida bo‘lgan.          
  Turkistonda   sud   hokimiyati   ikki   xil   -   imperiya   sudlari   va   halq   sudlaridan   iborat
bo‘lgan. Imperiya sudlari imperiya qonunlari asosida faoliyat yuritgan bo‘lsa, halq
sudlari shariat qonun-qoidalari asosida faoliyat yuritgan. Sudlar, tuman sudlari, sud
palatasi huquqidagi viloyatlar boshqarmalari, mirovoy sudlar qurultoylari va harbiy
sudlardan   iborat   bo‘lgan.   Davlatga   qarshi   jinoyatlar   va   boshqa   turdagi   siyosiy
jinoyatlar,   davlat   mulkini   o‘g‘irlash   va   talon-taroj   etish   va   boshqa   shu   kabi
jinoyatlar   imperiya   sudlari   tomonidan   ko‘rib   chiqilgan.   Muhim   va   og‘ir
hisoblangan jinoiy ishlar esa harbiy sudlar tomonidan ko‘rilgan. siyosiy bo‘lmagan
va asosan mahalliy aholi tomonidan sodir etilgan mayda jinoyatlar shariat qozilari
tomonidan   ko‘rib   chiqilgan,   biroq   ular   rus   millatiga   va   evropaliklarga   mansub
shaxslarning   jinoiy   ishlarini   ko‘rishga   huquqsiz   bo‘lganlar.   1886   yilda   qabul
qilingan   «Turkiston   o‘lkasini   boshqarish   to‘g‘risidagi   Nizom»   ga   ko‘ra,   sudlar
faoliyatiga bir oz o‘zgartirishlar kiritildi va tuman sudlari bekor qilindi.      
  Viloyat   prokurori   va   unga   yordamchi   muovin,   sud   tergovchisi   lavozimlari   joriy
etildi.   1893   yil   2   iyunda   Rossiya   imperiyasi   Davlat   Kengashi   tomonidan   sud
sohasidagi   islohotlar   tizimi   tasdiqlandi.   Unga   ko‘ra,   Toshkent   shahrida   sud
palatasi, viloyatlarda esa bittadan okrug sudlari ta’sis etildi.    
25  
    Serebrennikovning   ma’lumotlariga   ko’ra   “1899   yil   14   mayda   ochilgan   Toshkent
sud palatasi barcha sudlar ustidan nazorat ishlarini ham olib borardi” 1
. 
Mahalliy sudlar esa, yuqorida ta’kidlaganimizdek, siyosiy tusga bo‘lmagan barcha
fuqarolik   ishlarini   ko‘rib   chiqish   huquqiga   ega   edi.   SHaharlar   hamma   tarixiy
davrlarda bo‘lganidek, XIX asr ikkinchi yarmida ham siyosiy harbiy, iqtisodiy va
madaniy   markazlar   vazifalarini   bajarganlar.   Turkiston   general   gubernatorligiga
qarashli   Toshkent,   Samarqand,   Qo‘qon,   Marg‘ilon,   Andijon,   Namangan,
Ashxobod yirik shaharlardan sanalsa, mahalliy ahamiyatga ega bo‘lgan CHimkent,
Turkiston, 
 
Xo‘jand,   Jizzax,   Kattaqo‘rg‘on   kabi   shaharlar   ham   o‘ziga   xos   ahamiyatga   ega
bo‘lgan   shaharlardan   hisoblangan.   Bosqinchilarning   O‘rta   Osiyoni   mustamlakaga
aylantirishi   barobarida   Kazalinsk,   Petro-Aleksandrovsk,   Skobelev,   CHernyaevka
kabi shaharlar  va aholi turar  joylari  barpo etildi. Bosib  olingan shaharlarda ruslar
yashaydigan   alohida   turar-joylar   barpo   etildi   va   shaharlar   yangi   hamda   eski
shaharlar qismlarga ajratildi.         
  Eski   shahar   aholisining  yangi   shaharlar   hududlariga   o‘tishlari   mat’iyan   ta’qiqlab
qo‘yildi.   Bu   ham   milliy   kamsitishning   bir   ko‘rinishi   edi.   YAngi   shaharlarda
aholining   yashashlari   uchun   qulay   shart-sharoitlar   yaratildi.   SHaharlarda   rus
millatiga   mansub   fuqarolarning   savdo-sotiq   qilishlari   uchun   katta   imtiyozlar
berildi.   Aksincha,   musulmon   fuqarolarining   iqtisodiy   jihatdan   kuchayib
ketmasliklari   uchun   turli-tuman   choralar   ko‘rilib   turildi.   Turkiston   o‘lkasida
shaharlar   boshqaruviga   mahsus   e’tibor   XIX   asrning   70   yillaridan   boshlab
kuchaydi. «SHaharlar Nizomini qo‘llash» bo‘yicha ishlab chiqilgan qonun loyihasi
1872 yilda 
Sirdaryo   viloyati   boshqarmasida   ko‘rib   chiqildi   va   1877   yildan   boshlab   bu
Nizomni   qo‘llash   haqida   qaror   qilindi.   Bu   Nizom   bosib   olingan   shaharlardan
faqatgina Toshkent va Olmaata shaharlariga nisbatan qo‘llanildi.     
1   Серебренников   А.Г.   Сборник   материалов   для   истории   завоевания   Туркестанского   края.   -   Т.:   Тип.   штаба
Туркестанского военного округа, Т.1, 2, 3, 4. 1908-1913 гг. – C. 158. 
26  
    Toshkent   o‘zining   harbiy,   strategik   va   iqtisodiy   jihatdan   tutgan   o‘rni   va
joylashuviga   asosan   Turkiston   o‘lkasi   shaharlari   orasida   alohida   ahamiyatga   ega
edi.  SHuning   uchun  ham   Toshkent   shahri   general   gubernatorlikning  markazi   etib
belgilangan   edi.   1877   yilda   mahsus   muvaqqat   komissiya   tuzilib,   Toshkent   shahri
dumasi saylovlari uchun mahsus tartiblarni belgilab chiqdi. Bunga ko‘ra, Dumaga
saylovchilar   mol-mulklariga   asosan   uch   toifaga   ajratildi.   Etarli   miqdorda   mulk
bo‘lmaganlar   saylov   huquqidan   mahrum   etildi.   2400   saylovchi   ishtirokida   bo‘lib
o‘tgan saylovda shahar Dumasi va boshqarmasi saylandi. Bunda rus noiblari uchun
uchdan   ikki   qismi   o‘rni   ajratildi.   SHahar   boshqaruv   faoliyatini   nazorat   qiluvchi
harbiy gubernatori boshchiligidagi viloyat idorasi tuzildi.     
  Serebrennikovning “Сборник материалов для истории завоевания 
Туркестанского края” asarida 1888 yilda imperator tomonidan Toshkent shahrini
boshqaruv   ishi   ma’qullandi   va   shu   bilan   birga   uni   nazorat   qilish   general
gubernatorga   yuklatildi.   Ichki   ishlar   vaziri   huquqi   harbiy   okrug   qo‘mondoni
zimmasiga yuklatildi.  Duma oqsoqoli harbiy vazir tomonidan tayinlangan va 1877-
1907   yillarda   bu   vazifani   hokim   to‘raning   o‘zi   bajargan.   SHahar   ma’muriy
politsiya   tartiblari   asosida   boshqarilganligini   keltirib   o’tgan 1
.   Rossiya
imperiyasining   Turkistondagi   asosiy   tayanch   ma’muriy   va   majbur   qiluvchi
tashkiloti - bu politsiya idorasi edi. U juda katta vakolatlarga ega bo‘lgan. Politsiya
ma’muriyati   mustamlakachilik   qonun   –   qoidalariga   amal   etishni   nazorat   qilar,
mahalliy xalqning istalgan shubhali shaxsni istalgan paytda hibsga olar edi. Amaliy
hayotda   esa   politsiyaning   o‘zi   inson   huquqlarini   qo‘pol   ravishda   buzardi.   Podsho
hukumati   politsiyaga   suyangan   holda   Turkiston   o‘lkasi   idorasini   eng   quyi
bo‘g‘inidan oliy bug‘inigacha o‘z qo‘lida tutgan.         
  General   –   gubernatorning   o‘zi   bosh   mirshab   vazifasini   o‘tagan.   Hokimi   mutlaq
general   –   gubernator   o‘lkadagi   istagan   odamini,   xoh   o‘zbek   xoh   rus   bo‘lishidan
qat’i   nazar,   imperiyaning   chekkalariga   5   yil   muddatga   surgun   qilishi   huquqi
1   Серебренников   А.Г.   Сборник   материалов   для   истории   завоевания   Туркестанского   края.   -   Т.:   Тип.   штаба
Туркестанского военного округа, Т.1, 2, 3, 4. 1908-1913 гг. – C.163. 
27  
  qonunan   mustahkamlangan   edi.   U   harbiy   bo‘lmagan   fuqarolar   ustidan   harbiy
sudlar   hukmini   tasdiqlashdek   ichki   ishlar   vaziri   vakolatlarini   ham   o‘z   qo‘lida
jamlangan. Viloyatlarning harbiy gubernatorlari, tumanboshilar, qasaba pristavlari
ham   politsiya   generallari   va   zobitlari   vakolatlariga   ega   bo‘lganlar.   Bundan
tashqari,   o‘lkada   ichki   ishlar   vazirligining   idoralari,   uning   vakillari   ham   shunga
muvofiq ish ko‘rishgan. Turkiston shaharlarida politsmeyster lavozimi joriy etilib,
ularning huquqlari ham tumanboshilar huquqlari bilan tenglashtiriladi. Toshkentda
yangi va eski  shahar politsmeysterlari ish olib borgan. Ularga politsiya pristavlari
bo‘ysungan.          
 Mahalliy ma’muriyat – volost boshqaruvchilari va oqsoqollar ham quyi mirshablik
zobitlari   vakolotlariga   ega   bo‘lib,   ularga   yollangan   mirshablar   xizmat   qilgan.
Mustamlakachilik   ma’muriyatining   muhim   huquqiy   bo‘g‘ini   sud   organlari
hisoblangan.  1867 – 1886 yillar mobaynida o‘lkada umumsaltanat rus sudlari va 
 
xalq sudlari, ya’ni shariat asosida ish ko‘ruvchi qozi sudlari faoliyat ko‘rsatganligi
haqida ma’lumotlarni olishimiz mumkin. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
28  
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Xulosa 
Xulosa   qilib   aytganda   Turkistonda   mustamlaka   tuzumi   sharoitida   tashkil
etilgan   politsiya,   jazo   va   harbiy   tizim   muassasalarining   faoliyati   o’lka   aholisini
imkon   qadar   nazoratda   va   itoatda   saqlashga   qaratilgan   bo’lib,   buning   uchun
mustabid   hukumat   mablag’ni   ayamagan,   aksincha,   o’lka   byudjetining   katta   qismi
ana   shu   xarajatlarga   yo’naltirilgan.   Mazkur   tartiblar   yil   sayin   kuchaytirilib,
sarfxarajatlar ham ortib borgan. XIX asrning ikkinchi yarmi va XX asr boshlarida
hukmronlik   qilgan   Chorizm   davrida   zo’rovonlikka   asoslangan   ma‘muriy
buyruqbozlik tizimi totalitar markaz o’z qo’lidagi cheksiz hokimiyatni ishga solib
respublikalarning   mustaqilligini,   fuqarolarning   eng   oddiy   haq-huquqlarini   ham
kamsitish,   ularni   xo’rlash   qul   qilishdan   iborat   edi.               50-yillarning   boshlaridan
boshlab   mustamlakachilik   masalalari   bilan   shug’ullanayotgan   tarixchilar
“bo’ysundirish”,   “mustamlaka”   kabi   atamalardan   voz   kechib,   ularga   tuzatish
kiritib,   ularni   o’rniga   “kirgizish”,   “birlashtirish”,   “ixtiyoriy   birlashtirishning
29  
  progressiv   ahamiyati”   kabi   siyosatni   qullab   yangicha   mavzuga   yondashib
tadqiqotlar   qiladilar.   XX   asr   50-60   yillarida   Toshkent   tarixi   va   uning   boshqaruv
sistemasi va adliya masalalariga bag’ishlangan ayrim asarlar orasida M.E.Masson,
M.D.Vahobov,   V.A.Shishkinlar   asarlarida   Toshkentning   arxeologiyasi,   o’tmish
tarixiga   oid   faktlar   keltirilgan.   XX   asrning   60-yillarida   yozilgan   F.A.   Ozodaev,
A.M.   Aminov,   Yu.A.Sokolovlarning   asarlarida   Toshkentda   ijtimoiy-iqtisodiy   va
siyosiy tarixi, shaharning XIX asr o’rtalarigacha tarixiy o’tmishi, uning 1865 yilda
Chorizm   tomonidan   bosib   olinishi   o’z   aksini   topgan.   Yana   shuni   alohida
takidlashimiz   kerakki,   XIX   asr   80   yillaridan   XX   asr   boshlariga   qadar   mahalliy
qozilar tomonidan Toshkent shahar boshqarmasiga barcha qabul qilingan hukm va
qarorlari   junatilgani   arxiv   materiallarida   o‘z   aksini   topgan.   Shu   davr   ichida   sud
mahkama ishidagi faqat Toshkent shahriga xos har bir yil uchun (yanvardan dekabr
oxirigacha)  ko’rib chiqilgan mahalliy sud  idorasi  chiqargan hukm  va qaror  ostida
rus   tilida   ko’rilgan   ishlarni   qabul   qilinganligi   kuzatilgan.     Rossiya   imperiyasiga
nafaqat Turkistonni, balki Buxoro va Xiva xonliklarini ham o’z ta‘siri ostida saqlab
turish   uchun   muntazam   qo’shin   zarur   edi.   Shu   sababli   1867   yilda   imperiyaning
to’la   hukmronligi   ostida   bo’lgan   Turkiston   generalgubernatorligi   tashkil   etilishi
bilan Turkiston harbiy okrugi (THO) vujudga keldi. Rus zobitlari va soldatlaridan
tashkil   etilgan   THO   harbiy   xizmat   bilan   bir   qatorda   Turkiston   general-
gubernatorligi, Buxoro va Xiva xonliklarida imperiya hukmronligini ta‘minlash va
ularning chegaralarini qo’riqlash va harbiy-statistik tadqiqotlar olib borish asosida
tabiiy   iqlim,   iqtisodiy   salohiyat,   ijtimoiy   ahvol,   siyosiy   va   harbiy   vaziyat   hamda
xalq   kayfiyatini   chuqur   o’rganish;   hukumatga   qarshi   harakatlarni   bostirish   va
xalqni to’la itoatda saqlash, qo’shni mamlakatlarda strategik maqsadlarda razvedka
ishlarini olib borish va ulardagi ichki vaziyatni tahlil etish kabi muhim vazifalarni
bajargan. Rossiya imperiyasi hukmronligi davrida 
(1867–1917 yy.)                 
  Turkiston   o’lkasining   ijtimoiy-siyosiy   va   iqtisodiy   hayotida   tub   o’zgarishlar   yuz
berdi.   Xususan,   bunday   o’zgarishlar   ilm-fan   va   ta‘lim   sohasiga   ham   doir   bo’lib,
30  
  mustamlaka   ma‘muriyati   ilm-fan   va   ta‘lim   sohasini   o’z   maqsadlariga
bo’ysundirgan   holda   uning   rivojlanishini   ta‘minlagan.   Rossiya   imperiyasining
hukmron   doiralari   yangi   bosib   olingan   erlardan   ko’proq   iqtisodiy   foyda   olish,
mahalliy   aholining   tobeligini   ta‘minlash   maqsadida   o’lkani   va   bu   erdagi   shart-
sharoitlarni   tizimli   o’rganishga   harakat   qiladi.   Rus   hukmatining   o’lkadagi
ma‘muriy boshqaruvi ham 
O’rta   Osiyo   haqida   iloji   boricha   tezroq   ilmiy   ma‘lumotlarga   ega   bo’lishga
qiziqardi.   Bundan   ko’zlangan   asosiy   maqsad   uning   er   osti   va   usti   boyliklari
joylashgan   manzillar   haqida   batafsil   ma‘lumotga   ega   bo’lish   va   u   erlarga   harbiy
harakatlarni   boshlash   edi.   Shu   maqsadda   Rossiya   imperiyasining   markaziy   va
o’lkadagi   mahalliy   amaldorlari   Turkiston   general-gubernatorligi   tashkil   topishi
bilanoq   bir   qator   boshqaruv   organlari,   ilmiy   jamiyatlar   va   muassasalarni   tashkil
etadilar.   Shuning   uchun   ham   ushbu   mavzuni   tadqiq   qilishda   yuqorida   keltirilgan
boshqaruv organlari va ilmiy muassasalarning hujjatlari alohida o‘rganildi.  
 
 
 
 
Foydalanilgan adabiyotlar 
 
1. Каримов   И.   А.   Ўзбекистон   XXI   аср   бўсағасида:   хавфсизликка   таҳдид,
барқарорлик   шартлари   ва   тараққиёт   кафолатлари.   —Т.:   Ўзбекистон.
1997. 
2. Xalq so‘zi gazetasi. 2017 yil. 9 fevral soni 
3. Aвшарова   М.   П.   Русская   периодическая   печать   в   Туркестане   (1870-
1917) / Библиографический чказатель литературы Ташкент. 1960. 
4. Аминов   А.М.,   Бабаходжаев   А.Х.   “Экономические   и   политические
последствия присоединения Средней Азии к России. – Ташкент, 1966. 
31  
  5. Babajanov.   B   “Русская   колонизацсия   Центральной   Азии,   взгляд
местных интеллектуалов”. Париж. 1976. 
6. Бартольд В. В. Отчет о командировке в Туркестан. 1902 г. // Соч. T IX
М., 1973 
7. Бичурин   Н.   Я.   Собрание   сведений   по   исторической   географии
Восточной и Средней Азии. Чебоксары, 1960 
8. Сулейманова   X.   В   опросы   уголовного   права   узбекских   ханств   идо
револю ционного Туркестана. С обр. соч. Т.1 Т., 1967. 
9. Серебренников   А.Г.   Сборник   материалов   для   истории   завоевания
Туркестанского края. - Т.: Тип. штаба Туркестанского военного округа,
Т.1, 2, 3, 4. 1908-1913 гг. 
10. Мирза Салимбек о бухарских событиях 1918 года И ОНУ 1967. № 4. /
Пер. Н. К. Норкулова. 
11. Otajonov.   A.   Организация   и   деятельность   Рабоче-крестьянской
инспекции в Туркестанской. Автореф. дисс. канд. ист. наук. - Т., 1966. 
12. Якунин А.Ф. Народы Средней Азии и Россия. М., 1954. 
 
 
 
 
32

Sovet davri tadqiqotlarida Turkiston boshqaruvi haqida

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский