Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 10000UZS
Размер 69.6KB
Покупки 3
Дата загрузки 24 Февраль 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Kamron Zaripov

Дата регистрации 30 Ноябрь 2023

241 Продаж

Strategik marketing rejasi

Купить
Strategik marketing rejasi
MAZMUNI
Kirish
1 Strategik marketing rejasi
1.1 Marketingni rejalashtirishning umumiy tushunchalari
1.2 Strategik marketingni rejalashtirish bosqichlari
2 "Krasnaya Zvezda qandolat" OAJ muhitini tahlil qilish
2.1 Qisqacha tavsif
2.2 Tashqi muhitni tahlil qilish
2.2.1 Makro muhit tahlili - bozor hajmi, sanoat ulushi
2.2.2 Yaqin atrof-muhitni tahlil qilish
2.3 Ichki muhitni tahlil qilish
2.4  SWOT  tahlili
2.5  PEST  tahlili
3 Yangi mahsulot bilan bozorga kirish
3.1 Yangi mahsulot
3.2 Mahsulotning hayot aylanish bosqichlari
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar va manbalar ro'yxati KIRISH
Strategik   rejalashtirish   menejmentning   funktsiyalaridan   biri   bo'lib,   u
tashkilot maqsadlari va ularga erishish yo'llarini tanlash jarayonidir.
Strategik   rejalashtirishning   maqsadi   tashkilot   faoliyatining   eng   istiqbolli
yo'nalishlarini aniqlash, uning o'sishi va gullab-yashnashini ta'minlashdir.
Strategik   marketingni   rejalashtirish   -   bu   kompaniyaning   marketing
maqsadlari   va   marketing   imkoniyatlari   o'rtasidagi   uzoq   muddatli   uyg'unlikni
yaratish va qo'llab-quvvatlashning boshqaruv jarayoni.
 Strategik   marketingni   rejalashtirishning   asosiy
maqsadi   kelajakda   noaniqlikni   keltirib   chiqaradigan   dinamik   o'zgaruvchan
marketing   muhitida   kompaniyaning   omon   qolishi   va   rivojlanishi   uchun
potentsialni yaratishdir.
Strategik   marketingni   rejalashtirish   bozor   rivojlanishining   uzoq   muddatli
istiqbollarini,   mijozlar   ehtiyojlarining   o'zgarishini,   raqobatchilarning   javobini
bashorat   qilishga   asoslanadi   va   eng   istiqbolli   texnologiyalar,   xizmatlar   va
iste'molchilar segmentlarini, kompaniyaning iste'molchilar va sheriklarga nisbatan
xatti-harakatlari   tamoyillarini,   zarur   resurslarni   belgilaydi.   tanlangan
strategiyalarni amalga oshirish.
Strategik rejalashtirish jarayonida kompaniyaning marketing kompleksining
umumiy   tuzilmasi   shakllanadi   -   maqsadli   bozorlarni   jalb   qilish   va   qondirish   va
uzoq muddatli raqobatdosh ustunliklarni ta'minlash uchun zarur bo'lgan elementlar
to'plami [1].
Kurs   ishining   maqsadi   qandolatchilik   bozoriga   yangi   mahsulot   bilan
kirishning strategik rejasini ishlab chiqishdan iborat.
Tadqiqot ob'ekti marketingda strategik rejalashtirishdir.
Tadqiqot   predmeti   -   yangi   mahsulot   bilan   bozorga   chiqish   uchun   strategik
marketing rejasi.
Vazifalar:
1) qandolat bozorini o'rganish, 2) "Krasnaya   Zvezda"   qandolat   fabrikasi   OAJ   ichki   muhitining   holatini
tahlil qilish,
3) yangi   mahsulot   bilan   bozorga   kirishning   strategik   rejasini   ishlab
chiqish.
Kurs ishida quyidagi savollar ko'rib chiqiladi:
 marketingni rejalashtirishning umumiy tushunchalari
 strategik marketingni rejalashtirish bosqichlari
 tashqi muhitni tahlil qilish (yaqin va uzoq muhitni tahlil qilish),
 ichki muhitni tahlil qilish;
 kuchli va zaif tomonlar, imkoniyatlar va tahdidlar;
 tashqi muhitning siyosiy, iqtisodiy, ijtimoiy va texnologik jihatlarining
ta'siri;
 mahsulotning hayot aylanishi 1 STRATEGIK MARKETING REJASI
1.1 Marketingni rejalashtirishning umumiy tushunchalari
Marketingda   rejalashtirish   korxona   salohiyatini   bozor   talablariga
muvofiqlashtirishga qaratilgan uzluksiz tsiklik jarayondir.
Turli   korxonalarda   marketing   faoliyatini   rejalashtirish   belgilangan   maqsad
va   vazifalarga,   rejalashtirish   davrining   davomiyligiga,   rejalashtirish   tizimining
tashkil   etilishiga   va   boshqalarga   qarab   har   xil   usullarda   amalga   oshiriladi.
Marketing   rejalarining   mazmun   doirasi   juda   keng:   ba'zida   ular   savdo
bo'limlarining   amaliy   qarorlari   bo'lsa,   ba'zida   ular   biznes   strategiyalarini   va
korxona faoliyatining turli marketing jihatlarini aniqlashni o'z ichiga oladi  1
.
Bozor sharoitida marketingni rejalashtirish 2 qismdan iborat:
- strategik rejalashtirish (uzoq muddatli);
- taktik (joriy) rejalashtirish  2
[2].
3   yildan   5   yilgacha   va   undan   ko'proq   muddatga   ishlab   chiqilgan   strategik
marketing   rejasi   tashkilotga   bir   necha   yillar   davomida   ta'sir   qilishi   kutilayotgan
asosiy omillar va kuchlarni tavsiflaydi, uzoq muddatli maqsadlarni o'z ichiga oladi
va   ularni   amalga   oshirish   uchun   zarur   bo'lgan   resurslarni   ko'rsatgan   holda
marketing   strategiyalarini   belgilaydi.   Ushbu   reja   har   yili   yangilanadi   va   ko'rib
chiqiladi, uning asosida yillik marketing rejasi  tuziladi. Strategik marketing rejasi
butun   kompaniyaga   va   alohida   strategik   biznes   bo'linmalariga   (SHU)   nisbatan
marketing   faoliyatining   strategik   maqsadlarini   batafsil   o'rganishni   hal   qilishga
qaratilgan.   U   SHE   bo'linmalari   uchun   ishlab   chiqilmagan.   Shu   bilan   birga,
strategik   rejaning   ma'lum   pozitsiyalari   (marketing   xarajatlari,   sotish   hajmi,
daromad,   foyda,   bozor   ulushi   va   boshqalar)   CXE   bo'limlariga   keltiriladi   va   joriy
marketing rejalarini ishlab chiqish uchun asos bo'ladi [3] .
1
T.S.   Bronnikova,   A.G.   Chernyavskiy.   Marketing:   darslik.   -   Taganrog:   TSURE   nashriyoti,   1999.   /
http://www.aup.ru/books/m99/6_7.htm  .
2
T.S.   Bronnikova,   A.G.   Chernyavskiy.   Marketing:   darslik.   -   Taganrog:   TSURE   nashriyoti,   1999.   /
http://www.aup.ru/books/m49/14.htm  . Operatsion   (yillik)   marketing   rejasi   joriy   marketing   holatini,   bozordagi
faoliyat maqsadlarini, joriy yil uchun marketing strategiyalarini tavsiflaydi. Yillik
marketing   rejasi   alohida   mahsulot   turlari,   alohida   mahsulot   turlari   va   alohida
bozorlar   bo'yicha   rejalarni   o'z   ichiga   oladi.   Shunday   qilib,   yillik   marketing   rejasi
tashkilotning   alohida   bo'limlari   va   marketing   funktsiyalari   darajasida   ishlaydi   va
quyidagi yo'nalishlardagi muammolarni hal qilishni o'z ichiga oladi:
1) Marketing tadqiqotlari.
2) Mahsulot siyosati.
3) Narx siyosati.
4) Tovarlarni taqsimlash siyosati.
5) Aloqa siyosati.
Kichik   korxonalarda   marketing   rejasi   alohida   hujjat   sifatida   bo'lmasligi
mumkin.   O'rta   va   yirik   firmalar   marketing   faoliyatini   batafsil   rejalashtiradilar,
strategik (uzoq muddatli) va taktik (operativ) rejalarni ishlab chiqadilar.
Chet   el   kompaniyalarida   marketingni   rejalashtirish   bo'yicha   statistik
ma'lumotlar   juda   ziddiyatli.   Xorijiy   sanoat   kompaniyalari   faoliyatini   o‘rganish
shuni   ko‘rsatdiki,   ulardagi   marketing   operatsiyalarining   mutlaq   ko‘p   qismi
kompaniyaning   turli   bo‘limlari   tomonidan   ishlab   chiqilgan   rejalarga   (ishlab
chiqarish   rejasi,   mahsulot   marketing   rejasi,   mijozlarga   xizmat   ko‘rsatish   rejasi,
reklama   kampaniyasi   rejasi,   reklama   kampaniyasi   rejasi,   reklama   kampaniyasi
rejasi,  kompaniyaning turli  bo‘limlari)  muvofiq amalga  oshiriladi. va boshqalar.).
Biroq, bir nechta yirik kompaniyalarda va bir qator kichik kompaniyalarda yagona
marketing rejasi mavjud emas.
Ko'p   sonli   ishlab   chiqarish   korxonalari   har   bir   asosiy   mahsulot   uchun
alohida   rejalashtirish   hujjatlarini   ishlab   chiqadilar   (bir   hil   mahsulotlar   guruhi   -
mahsulot   liniyasi).   Bu,   ayniqsa,   iste'mol   tovarlari   uchun   to'g'ri   keladi.   Shunday
qilib,   bir   vaqtning   o'zida   ko'plab   alohida   marketing   rejalari   mavjud   bo'lishi
mumkin.   Ushbu   rejalar,   faqat   mexanik   ravishda,   rejalashtirish   hujjatlarining   bitta
kitobida umumlashtirilishi mumkin. Ko'p   sonli   kompaniyalar   barcha   mahsulotlarni   qamrab   oladigan   yagona
integratsiyalashgan marketing rejasini ishlab chiqadilar.
Aksariyat   kompaniyalarda,   qo'llaniladigan   marketing   rejasi   turidan   qat'i
nazar,   uni   ishlab   chiqishdan   oldin   butun   kompaniya   uchun   reja   ishlab   chiqiladi.
Marketing   -   bu  kompaniya   rejalari   daraxtidagi   juda   muhim   bo'lsa-da,   faqat   filial.
Boshqa   tarmoqlar   ishlab   chiqarish,   tadqiqot   va   ishlanmalar,   moliya,   kadrlar   va
boshqalar   uchun   rejalardir.   Marketing   bo'limlari   butun   kompaniyadagi
rejalashtirish jarayonini tushunsa, marketingni rejalashtirish samaradorligi sezilarli
darajada oshadi.
Istiqbolli marketing vazifalarini belgilash va hal qilish haqida gap ketganda,
marketing   faoliyati   rejasi   kompaniyaning   strategik   rejasining   bir   qismi   sifatida
ishlab chiqiladi.
Umuman   olganda,   rejalashtirish   faoliyatini   rejalashtirish   jarayonining
mazmuni,   shu   jumladan   marketing   faoliyati,   ko'p   jihatdan   rejalashtirish   va
boshqarishning markazlashuv darajasiga bog'liq.
Ko'pgina   uzoq   bozorlarda   faoliyat   yurituvchi   kompaniya,   qoida   tariqasida,
qarorlar qabul qilishda alohida bo'linmalarning yuqori darajadagi mustaqilligi bilan
tavsiflanadi.   Aksincha,   bir   hil   mahsulotlarni   bir   bozorda   sotuvchi   kompaniya,
qoida tariqasida, rejalashtirish va boshqaruvni markazlashtirishga intiladi.
Rejalashtirish   tizimlarini   rasmiylashtirish   darajasi   ko'p   jihatdan   ko'p
omillarga,   shu   jumladan   kompaniyaning   pozitsiyasiga   va   uning   bozordagi
faoliyatining   xususiyatlariga   bog'liq.   Muayyan   iste'molchilar   doirasi,   belgilangan
talab   va   raqobat   tuzilmasi   bo'lgan   bozorlarda   faoliyat   yurituvchi   kompaniyalar,
ya'ni.   "etuk"   deb   ataladigan   bozorlarda,   qoida   tariqasida,   qat'iy   belgilangan
rejalashtirish   muddatlari,   rejalashtirish   funktsiyalarini   taqsimlash   va   rejani   ishlab
chiqish tizimi bilan nisbatan rasmiylashtirilgan rejalashtirish tizimlari qo'llaniladi.
O'ziga   xos   faoliyati   talab   hajmi   va   tarkibidagi   noaniq   tebranishlarga   ega
bo'lgan   bir   nechta   bozor   segmentlarining   mavjudligi,   tijorat   operatsiyalarini
amalga   oshirishda   yuqori   darajadagi   tavakkalchilik,   tajovuzkor,   o'sib   borayotgan
raqobatchilardan   iborat   bo'lgan   kompaniyalar   vaziyatli   rejalardan   foydalangan holda   moslashuvchan   marketingni   boshqarishga   ko'proq   e'tibor   berishadi.   va
potentsial   xavfli   vaziyatlar   yoki   kompaniyaning   rivojlanishi   uchun   yangi
istiqbollarning paydo bo'lishi sifatida ishlab chiqilgan stsenariylar.
Marketing   rejalarini   ishlab   chiqishda   rejalashtirish   ufqini   tanlash   ham
kompaniya   faoliyatining   xususiyatlari,   ham   menejerlarning   an'analari   va   "ta'mi"
bilan   belgilanadi.   Ko'pgina   kompaniyalar   faqat   yillik   reja   yoki   yillik   reja   va
keyingi   yillar   uchun   qisqacha   yo'nalishlarni   ishlab   chiqadilar.   Kamroq
kompaniyalar marketing rejasini bir yildan ortiq (odatda uch yil, besh yoki undan
ortiq yil) yoki yillik va uzoq muddatli rejalarni ishlab chiqadilar (bu uzoq muddatli
reja ko'pincha kompaniyaning butun rivojlanish rejasiga xos xususiyatlarga ega va
nafaqat   marketing   rejasi).   Bir   yildan   kamroq   muddatga   mo'ljallangan   marketing
rejalari   odatda   sotishning   mavsumiy   o'zgarishlarini   boshdan   kechirayotgan
kompaniyalar tomonidan ishlab chiqiladi [3].
1.2 Strategik marketingni rejalashtirish bosqichlari
Umuman   olganda,   strategik   marketingni   rejalashtirish   bosqichlarini
diagramma shaklida tasvirlash mumkin (1-rasm).
Shakl 1. Strategik rejalashtirish bosqichlari
1-bosqich   "Dastur"   muayyan   maqsadni   o'z   ichiga   oladi.   U   quyidagi
savollarga javob berishi kerak:
- Bizning kompaniyamiz nima?
- Bizning mijozlarimiz kimlar?
- Bu mijozlar uchun nima qimmatli?
- Korxona qanday bo'ladi?
- Bu nima bo'lishi kerak?
Savollarga   mijozlarning   talab   va   ehtiyojlarini   qondirish   nuqtai   nazaridan
javob berish kerak. Dastur juda keng va juda tor bo'lmasligi kerak. Программа 
фирмы Цели и задачи План развития 
хоз-го портфеля Стратегия 
роста фирмы 2-bosqich: Oldingi bosqichda bayon qilingan firma dasturi har bir rahbarlik
darajasi uchun qo llab-quvvatlovchi harakatlar va vazifalarning batafsil ro yxatigaʻ ʻ
kengaytirilgan.
3-bosqich:   Iqtisodiy   portfelni   rivojlantirish   rejasi   kompaniya   tomonidan
ma'lum   bir   bozorda   ishlab   chiqarilgan   har   bir   mahsulotning   jozibadorligini
baholash   asosida   ishlab   chiqiladi.   Buning   uchun   quyidagi   ko'rsatkichlar   hisobga
olinadi:
- bozor hajmi va sig'imi;
- bozorning o'sish sur'atlari;
- undan olingan foydaning hajmi;
- raqobatning intensivligi;
- tadbirkorlik faoliyatining davriyligi va mavsumiyligi;
- xarajatlarni kamaytirish imkoniyati.
Ushbu   bosqichda   asosiy   rejalashtirilgan   ko'rsatkich   har   bir   turdagi
mahsulotning   sotish   hajmi   hisoblanadi.   (Iqtisodiy   portfel   -   bu   tovarlarning
yig'indisi).
4-bosqich:   Kompaniyaning   o'sish   strategiyasi   quyidagi   3   darajada
o'tkazilgan tahlillar asosida ishlab chiqilgan:
1) intensiv o'sish:
a) chuqur kirib borish.
b) Bozor chegaralarini kengaytirish.
c) mahsulotni takomillashtirish.
2) Integratsiyaning o'sishi:
a) Regressiv integratsiya.
b) Progressiv integratsiya.
v) Gorizontal integratsiya.
3) diversifikatsiyalangan o'sish:
a) konsentrik diversifikatsiya.
b) Gorizontal diversifikatsiya.
c) Konglomeratning diversifikatsiyasi. Intensiv   o'sish,   agar   korxona   o'z   mahsuloti   va   bozorlariga   xos   bo'lgan
imkoniyatlardan   to'liq   foydalanmagan   bo'lsa,   oqlanadi.   Shu   sababli,   mavjud
bozorlarda   yanada   agressiv   marketing   (iste'molchilarni   rag'batlantirish,   arzon
narxlarni   belgilash,   reklamadan   foydalanish   ...)   orqali   sotish   hajmini   oshirish
bo'yicha   aniq   chora-tadbirlar   ko'rish   rejalashtirilmoqda.   Bozor   chegaralarini
kengaytirish   mahsulotlarni   yangi   bozorlarga   chiqarish   orqali   amalga   oshiriladi.
Mahsulotni   takomillashtirish   -   bu   korxonaning   mavjud   bozorlarda   yangi   yoki
takomillashtirilgan   mahsulotni   ishlab   chiqish   orqali   sotish   hajmini   oshirishga
urinishi.
Integratsiyaning o'sishi korxona o'z sohasida oldinga, orqaga yoki gorizontal
harakatlanish   orqali   foyda   ulushini   olishi   mumkin   bo'lganda   oqlanadi.   Regressiv
integratsiya   -   firmaning   egalik   huquqini   qo'lga   kiritishga   urinishi   yoki   etkazib
beruvchilarni  qattiqroq nazorat qilish (sanoatga qaytish); Masalan,  firma yetkazib
beruvchi   biznesni   sotib   oladi.   Progressiv   integratsiya   firmaning   egalik   huquqini
qo'lga kiritishga urinishi yoki taqsimlash tizimini qattiqroq nazorat qilish (oldinga
siljish),   masalan,   firma   tovarlarining   ulgurji   sotuvchisini   sotib   olishdan   iborat.
Gorizontal   integratsiya   -   firmaning   bir   qator   raqobatchilar   korxonalarini   egalik
qilish yoki qattiq nazorat ostiga olishga urinishlari (gorizontal harakat).
Diversifikatsion   o'sish,   agar   sanoat   firmaga   keyingi   o'sish   imkoniyatlarini
bermasa  yoki  sanoatdan  tashqarida   o'sish   imkoniyatlari  ancha   jozibador  bo'lsa  va
firma o'zining to'plangan tajribasidan foydalanishi mumkin bo'lganda oqlanadi.
Diversifikatsiyaning 3 turi mavjud:
-   konsentrik   -   nomenklaturani   mavjud   tovarlarga   o'xshash   tovarlar   bilan
kengaytirish;
- gorizontal  - assortimentni  mavjud tovarlar bilan bog'liq bo'lmagan, ammo
mavjud   mijozlar   orasida   qiziqish   uyg'otishi   mumkin   bo'lgan   tovarlar   bilan
to'ldirish;
-   konglomerat   -   assortimentni   qo'llaniladigan   texnologiyaga   ham,   mavjud
bozorlarga ham bog'liq bo'lmagan tovarlar bilan to'ldirish  3
[2].
3
T.S.   Bronnikova,   A.G.   Chernyavskiy.   Marketing:   darslik.   -   Taganrog:   TSURE   nashriyoti,   1999.   /
http://www.aup.ru/books/m49/14.htm  .  2 "KRASNAYA ZVEZDA QANDOLAT" OAJ MUHITINI TAHLIL
QILISH
2.1 Qisqacha tavsif
"Krasnaya   Zvezda"   qandolat   fabrikasining   tarixi   1938   yilda   oziq-ovqat
sanoati   xalq   komissarligining   buyrug'iga   binoan   oshxona   fabrikasi   negizida
yaratilgan   shokolad   fabrikasi   ishga   tushirilgandan   boshlanadi.   1938   yildan   1940
yilgacha ko'plab ishlab chiqarish jarayonlari qo'lda amalga oshirilganiga qaramay,
korxona mahsuloti hajmi 636 dan 3053 tonnagacha oshdi.
Urushdan   keyingi   yillarda   korxona   jadal   rivojlandi:   rekonstruksiya   ishlari
olib   borildi,   yangi   turdagi   mahsulotlar   ishlab   chiqarildi.   1956   yilda   zavod   "A'lo
sifatli   korxona",   1961   yilda   "Yuqori   ishlab   chiqarish   madaniyati   korxonasi"
unvonlariga sazovor bo'ldi.
1970-80   yillarda   korxona   Leningrad   qandolat   sanoati   ishlab   chiqarish
birlashmasi tarkibiga kirgan. 1988 yilda zavod o'z-o'zini moliyalashtirish va o'zini
o'zi   boshqarishga   o'tdi.   Shokolad   sexini   rekonstruksiya   qilish   va   jihozlarni
yangilash ishlari olib borildi.
1991 yilda jamoa qarori bilan zavod ijaraga olingan korxonaga, 1992 yilda
esa 100% Rossiya kapitali bilan yopiq aktsiyadorlik jamiyatiga aylandi.
1995-96   yillarda   konfet   sexi   rekonstruksiya   qilindi.   Oziq-ovqat   sanoati
korxonasi   Gollandiyaning   “Ter   Braak”   va   Germaniyaning   “Winkler+Dunnebier”
kompaniyalari   bilan   birgalikda   Rossiyada   birinchi   marta   ikki   qavatli   fondan
shirinliklarini   tayyorlashning   noyob   texnologiyasi   –   mashhur   “musiqiy   seriya”ni
o‘zlashtirdi.
1997-98 yillarda shokolad sexida shokolad massasi ishlab chiqarish bo'yicha
Shveytsariyaning   "Buhler"   kompaniyasining   eng   yangi   liniyasi   o'rnatildi,   bu
shokolad sifatini jahon standartlariga ko'tarish imkonini berdi.
2006   yilda   "Krasnaya   Zvezda"   zavodi   Norvegiyaning   "Orkla"   konserni
tomonidan   sotib   olindi,   u   Norvegiyaning   oziq-ovqat   bozorida   mashhur brendlarning   iste'mol   tovarlari   yetkazib   beruvchisi   bo'lib,   Markaziy   va   Sharqiy
Evropa va Rossiyada kuchli mavqega ega.
Bugungi   kunda   zavod   yiliga   20   ming   tonnadan   ortiq   mahsulot   ishlab
chiqarish quvvatiga ega zamonaviy ishlab chiqarish majmuasidir. Kompaniya elita
shokolad   mahsulotlarini   ishlab   chiqarish   uchun   yangi   yuqori   samarali
uskunalardan   ham,   an'anaviy   qo'lda   ishlaydigan   uskunalardan   ham   foydalanadi.
130   dan   ortiq   turdagi   mahsulotlar   turli   navli   tabiiy   shokolad,   bo'sh   shokoladlar,
qutilardagi   konfetlar,   diabetga   chalingan   mahsulotlar,   oziq-ovqat   sanoati   uchun
shokoladli yarim tayyor mahsulotlardan iborat.
Avvalgidek,   Krasnaya   Zvezda   fabrikasining   asosiy   ustuvorligi   an'anaviy
ta'm va sifatni saqlab qolish bo'lib qolmoqda, bu nafaqat qandolatchilarning uzoq
yillik   an'analariga   ehtiyotkorlik   bilan   munosabatda   bo'lishni,   balki   zamonaviy
hayotning yangi talablariga javob berishga tayyorlikni ham anglatadi.
"Krasnaya Zvezda qandolat" OAJ ishlab chiqaradigan mahsulotlar toifalari:
1) Shirinliklar   (pralin,   qovurilgan,   sut,   likyor,   qaymoq,   shokoladdagi
mevalar   va   rezavorlar,   marzipan,   mevali   jele,   sutli   jele,   ko'pirtirilgan).   Eng
mashhurlari: shimoldagi ayiq, ertaklar qalam, sincap, gurme, shokoladda qovurish
va boshqalar.
2) Sirlanmagan shirinliklar (shakarlangan sut siropi massasidan).
3) Qutilardagi konfetlar.
4) Shokolad (achchiq shokolad, sutli shokolad, plombali shokolad).
5) Shokolad barlari.
6) Yarim tayyor mahsulotlar (shokolad kukuni, kakao).
7) Karamel (Rachki, qaymoqli qulupnay, Mu-Mu, Onega va boshqalar).
8) Un   mahsulotlari   (vafli   keki,   pechene   keki,   vafli,   kek,   sharqona
shirinliklar va boshqalar).
Qandolat mahsulotlari sifati qandolat fabrikasining ustuvor yo‘nalishlaridan
biridir. Kompaniya ishlab chiqilgan sifat siyosatiga muvofiq ishlaydi. Mahsulot   sifati   yuqori   malakali   kadrlar   va   korxonaning   texnik   jihozlari,
shuningdek,   sifatni   nazorat   qilishning   yangi   tizimlarini   joriy   etish   orqali
ta'minlanadi.
Zavodda eng ilg'or texnologik uskunalar mavjud.
Zavod   mahsulotlari   an'anaviy   tarzda   Rossiya   va   xalqaro   ko'rgazmalarda
yuqori baholanadi. Fabrikada ishlab chiqarilayotgan qandolat mahsulotlarining har
to‘rtinchi nomi turli tanlovlarning mukofotlariga ega.
Kompaniyada   ISO   9000   seriyali   xalqaro   standartlar   talablariga   javob
beradigan   sifat   menejmenti   tizimi   (SMS)   ishlab   chiqilgan   va   faoliyat
yuritadi.Tizim   korxonaning   barcha   faoliyatini:   yetkazib   beruvchilarni   tanlashdan
tortib, mahsulotlarni sotishgacha bo‘lgan faoliyatini qamrab oladi.
SMSda   mahsulot   sifatini   nazorat   qilishga   katta   e'tibor   beriladi:   korxonaga
kiruvchi   barcha   xom   ashyo   va   qadoqlash   materiallari   ishlab   chiqarish
laboratoriyasi   tomonidan   kiruvchi   nazoratdan  o'tkaziladi,   ishlab   chiqarishga   faqat
belgilangan sifatdagi xom ashyo va materiallar yetkazib beriladi.
2009   yil   aprel   oyida   zavod   Orkla   korporatsiyasi   auditorlari   tomonidan
kompaniyaning xavfsizlik standartiga muvofiqligi tekshirildi. Tekshiruv natijasida
zavodga eng yuqori xavfsizlik toifasi berildi [4].
2.2 Tashqi muhitni tahlil qilish
2.2.1 Makro muhit tahlili - bozor hajmi, sanoat ulushi
OAO   Krasnaya   Zvezda   qandolatchilik   kompaniyasi   Leningrad   viloyatidagi
shokolad   sanoatining   etakchisidir.   Bunga   ishlab   chiqarishdan   kichik   masofa
yordam beradi.
Business Analyst kompaniyasining ma'lumotlariga ko'ra, "Krasnaya Zvezda"
zavodining   Sankt-Peterburgdagi   shokolad   bozoridagi   ulushi   30%   (2-rasm),
Rossiya  bozorida qiymati bo'yicha taxminan 3%  (1-rasm)  ni tashkil  qiladi. (Yirik
kompaniyalar reytingida 6-o'rin) [7]. 20%
18%
15%14%8%3% 3% 19%
nestle
красный октябрь
рот фронт
бабаевский
сладко
красная звезда
cadbury
др
1-rasm - Shokolad bozori   Rossiya 8%
12%
30%50% АОЗТ "Первый
кондитерский комбинат
"Азарт"
ЗАО "Кондитерская
фабрика им.
Самойловой"
ОАО "Кондитерская
фабрика «Красная
звезда»" 
др.
2-rasm - Sankt-Peterburg shokolad bozori
Sanoatning   o‘ziga   xos   xususiyatlariga   ko‘ra   “portret”ini   tuzib,   keyin   tahlil
qilish   maqsadga   muvofiqdir.   Buning   uchun   2.1-jadvalda.   individual   iqtisodiy
xususiyatlarning   strategik   ahamiyati   haqida   ma'lumotlar   berilgan.   Qandolat
bozorining profili 2.2-jadvalda ko'rsatilgan.
2.1-jadval – Tarmoqning asosiy iqtisodiy tavsiflarining strategik ahamiyati
Sanoat xususiyatlari strategik ahamiyatga ega
1. Bozor hajmi Kichik bozorlar katta/yangi raqobatchilarni jalb qilmaydi; 
ko'pincha jozibador sohalarda raqobatbardosh mavqeini 
mustahkamlash uchun kompaniyalarni sotib olmoqchi bo'lgan 
korporatsiyalarning manfaatlarini jalb qiladi.
2. Bozor hajmining o'sishi Tez o'sish yangi yozuvlarni keltirib chiqaradi; sekinroq o'sish 
raqobatni kuchaytiradi va zaif raqobatchilarni kesib o'tadi
3. Ishlab chiqarish quvvatlarining 
ortiqcha yoki kamligi Ortiqchalik xarajatlarni oshiradi va foydani kamaytiradi, 
etishmasligi esa xarajatlarning teskari tendentsiyasiga olib keladi
4. Sanoatdagi rentabellik Yuqori rentabellikdagi tarmoqlar yangi kirishlarni jalb qiladi, 
depressiya sharoitlari chiqishni rag'batlantiradi
5. Kirish (chiqish) uchun to'siqlar Yuqori to'siqlar mavjud firmalarning mavqei va daromadlarini 
himoya qiladi, past to'siqlar esa ularni yangi firmalarning 
kirishiga zaif qiladi.
6. Mahsulot xaridorlar uchun qimmat Aksariyat xaridorlar eng past narxda sotib olishadi. 7. Standartlashtirilgan tovarlar Xaridorlar sotuvchidan sotuvchiga osongina o'tishlari mumkin.
8. Texnologiyaning tez o'zgarishi Xavf kuchayadi: texnologiya va asbob-uskunalarga 
investitsiyalar eskirganligi sababli o'zini oqlamasligi mumkin.
9. Kapitalga talablar Kattaroq talablar investitsiya qarorlarini muhim qiladi, 
investitsiya momenti muhim bo'ladi, kirish va chiqish uchun 
to'siqlar kuchayadi.
10. Vertikal integratsiya Kapitalga bo'lgan talab ortib bormoqda va ko'pincha turli 
darajadagi integratsiyalashgan firmalar o'rtasida raqobatbardosh 
farqlanish va xarajatlarning farqlanishi ortib bormoqda.
11. Masshtab iqtisodlari Narxlar raqobati uchun zarur bo'lgan bozor hajmi va hajmini 
oshiradi.
12. Mahsulotni tez yangilash Mahsulotning hayot aylanishini qisqartirish, "sakrash 
mahsulotlari" ehtimoli tufayli xavfni oshirish.
2.2-jadval – Qandolat mahsulotlari bozorining profili
Ko'rsatkich Davlat Jozibadorlik reytingiJuda yoqimsiz	
yoqimsiz	
Neytral	
jozibali	
Juda jozibali
Bozor hajmi katta *
Bozorning o'sish sur'ati va salohiyati kichik *
Tsiklik talab kichik *
Talabning mavsumiyligi kichik *
Narx sezgirligi katta *
Mahsulot rentabelligi kichik *
Mahsulotni farqlash yuqori *
Raqobat omillari
Raqobatning intensivligi kichik *
Raqobatchilarning ixtisoslashuvi darajasi yuqori *
Sanoatga kirishdagi qiyinchiliklar yuqori *
WorkLine   Research   tadqiqotiga   ko'ra,   Rossiya   qandolat   bozorida   turli
qandolat   mahsulotlariga   talabning   mavsumiy   tebranishlari   faol   ravishda
kuzatilmoqda. Masalan,  issiq  mavsumda unli qandolat mahsulotlari, karamel, jele va fondan shirinliklarga talab yuqori. Kuz va qish an'anaviy ravishda "shokoladli"
fasllar   bo'lib,   odatda   bayramlar   uchun   sotib   olingan   qutilar   to'plamlari   ayniqsa
kuchli   pozitsiya   hisoblanadi.   Mutaxassislar   assortimentni   rivojlantirish
istiqbollarini   yanada   ekzotik,   qiziqarli   yangi   lazzat   kombinatsiyalarini   yaratishda,
shuningdek,   individual   va   "oilaviy"   iste'mol   segmentlarida   qadoqlash   hajmlarini
diversifikatsiya   qilishda   ko'rishadi.   Rivojlanish   yo'nalishi   ham   istiqbolli
hisoblanadi,   unda   turli   toifalar   birlashmasida   joylashgan   yanada   murakkab
mahsulotlar   yaratiladi.   Ushbu   rivojlanish   usuli   uchun   yuqori   salohiyatga   ega
qandolat   mahsulotlari   orasida   mutaxassislar   pechene,   karamel,   shokolad   va
drajelarni   ajratib   ko'rsatishdi.   Qandolat   mahsulotlari   bozorida   assortiment
segmentatsiyasi  juda aniq: tovarlar arzon, o'rta va yuqori darajadagi segmentlarga
tegishli.   Mutaxassislarning   fikriga   ko'ra,   bo'linish   ikkita   asosiy   mezon   asosida
amalga   oshiriladi:   ularning   joylashuvini   mustahkamlovchi   brendlarning   narxi   va
aloqa   vositalari.   Mahsulot   sifatining   o'zi   fonga   tushadi.   Shu   bilan   birga,   bozor
ishtirokchilari  bunday bo'linishning  shartliligini  ta'kidlashadi:  taniqli  brendlarning
narxi har doim yuqori bo'ladi.
Arzon   segmentga   markali   bo'lmagan   vaznli   mahsulotlar   kiradi.   Bular,
asosan,   shakarli   guruhning   tovarlari   -   karamel,   fondanli   shirinliklar.   Inqiroz
munosabati   bilan   bu   lavozimlar   yana   mashhurlikka   erishdi   va   rivojlanish
imkoniyati berildi.
O'rta   narx   segmenti   bozorda   eng   keng   tarqalgan   bo'lib,   uning   premiumdan
farqi birinchi navbatda joylashishni aniqlash va qadoqlashdadir.
Rossiya   qandolat   bozorining   premium   segmentida   yuqori   sifatli
xomashyodan   foydalanadigan   xorijiy   ishlab   chiqaruvchilar   ustunlik   qiladi.
Qoidaga   ko'ra,   bu   mahsulotlar   asl   qadoqlash   va   joylashtirishning   yuqori   darajasi
bilan   ajralib   turadi.   Yaqin   vaqtgacha   premium-klass   segmenti   juda   faol
rivojlanmoqda,   ammo   moliyaviy   inqiroz   o'z   tuzatishlarini   kiritdi   -   uning
rivojlanishida umumiy pasayish tendentsiyasi mavjud.
Do'konlar   tarmog'i   tezda   arzonroq   formatga   o'zgartirildi.   Shu   bilan   birga,
qimmatbaho   import   mahsuloti   bilan   ishlaydigan   distribyutorlar,   tarmoqlarning bunday   bosimi   tufayli,   hozir   unchalik   havas   qiladigan   holatda   emas.   Ular   uchun
vaziyat,   shuningdek,   evropalik   ishlab   chiqaruvchilar   o'rta   yoki   past   narx
segmentiga   tegishli   bo'lgan   shirinliklar   narxini   oshirayotgani   bilan   ham   soyada.
Natijada, import qilinadigan mahsulotlarga ixtisoslashgan ba'zi ulgurji sotuvchilar
ularni   Rossiya   bozoriga   etkazib   berishdan   bosh   tortdilar.   Shunday   qilib,   bugungi
kunda   mutaxassislar   qandolatchilikning   umumiy   hajmida   import   qilinadigan
mahsulotlarning   ulushini   ahamiyatsiz   deb   hisoblashadi   -   jismoniy   jihatdan
taxminan   10%.   Shu   bilan   birga,   mahsulotlarning   aksariyati   yirik   Ukraina   ishlab
chiqaruvchilari tomonidan ishlab chiqariladi.
Shu   bilan   birga,   import   xomashyosidan   foydalangan   holda   Rossiya   ishlab
chiqaruvchilari mahsulotlarining narxi, ayniqsa shokolad uchun o'sib bormoqda.
Umuman olganda, qandolat mahsulotlari assortimentida quyidagi guruhlarni
ajratish mumkin:
-   unli   -   pechenye,   gingerbread,   vafli   va   boshqalar;   ekspertlarning   fikriga
ko'ra, uning ulushi bozorning taxminan 55% ni tashkil qiladi;
-   shakarli   -   karamel,   marmelad,   draje,   marshmallow   va   boshqalar;   bozor
ulushi 13% atrofida;
- shokolad - shirinliklar, plitkalar, barlar;  bozor ulushi  32% ni tashkil  etadi
(2.3-jadval). 2.3-jadval – Qandolat mahsulotlari bozorining fizik jihatdan guruhlar
bo‘yicha tuzilishi, %
Guruhlar Ulushlar, %
Mealy: 55
Shokolad: 32
- Qamchilangan sakkiz
- Jele to'qqiz
- lab bo'yog'i to'qqiz
- Pralin 2
- Grilj bitta
- Barlar bitta
- Turli xil 2
shakarli: o'n uch
- Karamel sakkiz
- Draje 0,5
- Iris 1.5
- Marmelad 1.5
- Zefir 1.5
Bundan   tashqari,   uzoq   vaqt   iste'mol   qilish   tarixiga   ega   va   shuning   uchun
doimiy   talab   darajasi   bilan   ajralib   turadigan   mahsulotlar   mavjud,   masalan,   oq-
pushti   va   shokolad   bilan   qoplangan   marshmallowlar,   jo'xori   pishiriqlari,   "qush
suti".   Mutaxassislar   Rossiya   qandolat   bozorini   etuk   va   to'yinganlikka   yaqin   deb
ta'riflaydilar,   shuning   uchun   iste'molchi   faolligining   hozirgi   darajasida   yangi
o'yinchining   unga   kirishi   juda   qiyin   bo'ladi.   Bundan   tashqari,   iste'molchilar   narx,
sifat va hokazolardan qat'iy nazar tanlaydigan ba'zi brendlarga nisbatan ma'lum bir
inertiyaga   ega.Masalan,   Sankt-Peterburgda   bunday   brendlar   "Krasnaya   Zvezda"
qandolatchilik OAJ mahsulotlarini o'z ichiga oladi.
Yuqoridagilarni   hisobga   olsak,   inqirozli   vaziyatda   bozorda   yangi
o'yinchilarning   paydo   bo'lishi   dargumon   deb   aytish   mumkin.   Bundan   tashqari,
respondentlarning   aksariyati   konfet   bozori   allaqachon   shakllanganligini   va   u
birlashtirilgan   guruhlar   bo'lgan   eng   yirik   o'yinchilarga   bo'linganligini   ta'kidladi.
Misol   uchun,   tadqiqot   ishtirokchilarining   fikriga   ko'ra,   17   ta   mahalliy qandolatchilik   korxonalarini   o'z   ichiga   olgan   United   Confectioners   kompaniyalar
guruhi   eng   katta   bozor   ulushini   egallaydi.   Mutaxassislar   nuqtai   nazaridan,
"Yunayted   qandolatchilar"dan   tashqari,   Nestle   SA,   Roschen   korporatsiyasi,   OAJ
KDV-Group,   OAJ   Lamzur   (Saransk),   YoAJ   Neva   qandolat   fabrikasi   (Sankt-
Peterburg), "Slavyanka" qandolat assotsiatsiyasi  () kuchli o'yinchilardir. Belgorod
viloyati),   "Sladko"   qandolat   uyushmasi"   OAJ.   Ushbu   kompaniyalarning   bozorga
ta'siri nafaqat ulkan ishlab chiqarish quvvati va assortimentning xilma-xilligi, balki
marketing   siyosati,   faol   brendni   qo'llab-quvvatlash,   yaxshi   ishlab   chiqilgan
tarqatish va logistikaga asoslanadi.
Bundan   tashqari,   hozirda   bozorda   yetarli   bo'lmagan   hajmda   taqdim
etiladigan   bunday   pozitsiyalar   mavjud   emas.   Ammo,   bunday   to'yinganlikka
qaramay,   yangi   tovar   ob'ektlari,   shu   jumladan   xorijiy   ishlab   chiqaruvchilarning
tovarlari hali ham paydo bo'ladi va shuning uchun ko'plab rus kompaniyalari ularni
davom ettirishga harakat qilmoqda va yangi echimlarni izlamoqda.
Qandolat  mahsulotlarini iste'mol  qilish bo'yicha, siz taxmin qilganingizdek,
birinchi   o'rinni   Moskva,   kichikroq   bozor   -   Sankt-Peterburg   va   uchinchi   o'rinda   -
Yekaterinburg bozori egallaydi, bu nuqtai nazardan juda istiqbolli. mutaxassislar.
Rossiya   qandolat   bozorining   mintaqaviy   xususiyatlari   ko'plab   omillarga
bog'liq, jumladan quyidagilar:
- kuchli mahalliy ishlab chiqaruvchilarning mavjudligi;
- geografik va iqlim sharoiti;
- iste'mol an'analari;
- hudud aholisining daromadlari darajasi;
-   mahalliy   brendlarga   yuqori   iste'molchi   sodiqligi,   bozorga   yangi
o'yinchilarning kirib kelishiga to'sqinlik qiladi.
Tadqiqot ishtirokchilarining fikriga ko'ra, yirik shaharlarda o'yinchilar brend
mashhurligi   tufayli   eng   katta   bozor   ulushini   oladi.   Bu   omilga,   bir   tomondan,
mahsulotning   o'ziga   xosligi   va   innovatsionligi,   ikkinchi   tomondan,   ishlab
chiqaruvchining   yaxshi   obro'si   yordam   berishi   mumkin.   Respondentlar   TM
Smeshariki (Rodos M savdo-ishlab chiqarish kompaniyalari uyushmasi), Comilfo, Lafrel (GK Ruzskaya qandolat fabrikasi) ni noyob brendlar deb atashadi va SladCo
kompaniyalarining   mahsulotlari   an'anaviy,   vaqt   sinovidan   o'tgan   brendlardir.   ,
Babaevskiy  qandolat konserni  OAJ (bir  qismi). Birlashgan qandolatchilar  guruhi)
va Krasnaya Zvezda fabrikasi [5].
Konservantlar   va   qo'shimchalarsiz   mahsulotlarga   xaridorlarning   qiziqishi
ortib   bormoqda,   sog'lom   turmush   tarzini   targ'ib   qilish,   muvozanatli   ovqatlanish
qandolat   mahsulotlarini   tanlashda   xaridorlarning   xohishlariga   ta'sir   qiladi.   Eng
qimmatli   qandolat   mahsulotlari   qatoriga   ko'plab   mamlakatlarda   an'anaviy   va
muhim   oziq-ovqat   mahsulotiga   aylangan   zefir,   marshmallow,   marmelad,
shuningdek, un qandolat mahsulotlari kiradi. Bu marmelad ishlab chiqarish rahbari
-   Moskva   qandolat   fabrikasi   "Udarnitsa"   ning   xizmatlari   bo'lishi   mumkin.   Uning
2003   yilda   paydo   bo'lgan   "Sharmel"   soyabon   brendi   iste'molchilarni   befarq
qoldirmadi [6].
2.2.2 Yaqin atrof-muhitni tahlil qilish
1) Raqobatchilar
Zavodda   ishlab   chiqarilayotgan   mahsulotlarning   boshqa   korxonalarga
nisbatan   raqobatbardosh   ustunligi   mahsulotning   ozuqaviy   qiymati,   sifati
hisoblanadi. Zavod mahsulotlari o'rtacha narx segmentida joylashgan.
Qutidagi   konfetlar   toifasidagi   asosiy   raqobatchilar   -   "Odintsovskaya
qandolat fabrikasi" MChJ, "Kraft Foods Rus" YoAJ, Nestle va Ferrero.
Karamel   segmentidagi   asosiy   raqobatchilar   Nestle   kompaniyasi,   Roshen
guruhi (Ukraina) va Sladko qandolatchilik uyushmasi OAJ hisoblanadi.
Konfet   bozori   segmentidagi   raqobatchilar   Nestle,   Roshen   Group   (Ukraina)
va OAO qandolatchilik uyushmasi Sladko hisoblanadi.
Shokolad barlari bozori segmentidagi raqobatchilar: Mars (Snickers, Bounty,
Mars,   Twix),   Nestle   (Kit   Kat,   Nesquik,   Nuts)   Cadbury   (Picnik).   Ferrero   (Duplo,
Kinder Bueno, Kinder Country) ushbu yo'nalishni faol rivojlantirmoqda.
Shokolad barlari bozori segmentidagi  asosiy raqobatchilar Kraft Foods Rus
va Nestlé YoAJ hisoblanadi [8]. 2) Yetkazib beruvchilar
"Krasnaya   Zvezda"   qandolatchilik   fabrikasi   OAJ   mahsulotlarini   ishlab
chiqaruvchi   yuqori   sifatli   xom   ashyo   etkazib   berishga   bog'liq.   Ishlab   chiqarish
uchun   xom   ashyo   etkazib   beruvchilarni   tanlash   zaruriy   ingredientlarning   narxiga
va   mavjudligiga   qarab   amalga   oshiriladi.   Doimiy   yetkazib   beruvchi   “Dedovichi”
sut zavodi yuqori sifatli sut mahsulotlari, jumladan, sariyog‘, tvorog, smetana kabi
mahsulotlarni   taklif   etadi.   Ko'pgina   etkazib   berishlar   Rossiya   Federatsiyasining
markaziy mintaqalaridan temir yo'l orqali amalga oshiriladi. transport.
Inqiroz sharoitida transport xizmatlarini ko'rsatuvchi "Rossiya temir yo'llari"
ning tariflarining oshishi mahsulot tannarxiga sezilarli ta'sir ko'rsatmoqda.
3) xaridorlar
Qandolat   mahsulotlari   oziq-ovqat   mahsulotlari   hisoblanadi.   "Krasnaya
Zvezda"   qandolat   fabrikasi"   OAJ   mahsulotlarini   iste'mol   qilishda   aholi   orasida
hech   qanday   cheklovlar   yo'q.   Har   qanday   shaxs   iste'molchi   bo'lishi   mumkin:
kattalar   va   bola;   Erkak   va   ayol;   ish   kunlari   va   bayramlarda.   Mahsulotlar   deyarli
mavsumiy   o'zgarishlarga   duch   kelmaydi.   Hammasi   aholining   xarid   qobiliyatiga
bog‘liq.
"Krasnaya   Zvezda"   qandolat   fabrikasining   Sankt-Peterburgdagi   shokolad
bozoridagi   etakchiligi   qisman   iste'molchilarning   muhim   qismining   sovet   davrida
shakllangan   shahar   ishlab   chiqaruvchilariga   an'anaviy   sodiqligi   bilan   bog'liq.   Bu
odamlarning   iste'molchilarning   xohish-istaklari   yillar   davomida   shakllangan,
shuning   uchun   ularni   o'zgartirish   juda   qiyin."   "An'anaviy   xaridor"   uchun   -   bu
toifaga   asosan   o'rta   va   keksa   yoshdagi   odamlar   kiradi   -   zavodning   asosiy   qismi.
Assortiment   hisoblab   chiqiladi.Sodda   qilib   aytganda,   zavodning   “asosiy
pozitsiyasi” bo lgan bu odamlar uchun bo sh shokoladlar ishlab chiqariladi.[5]ʻ ʻ
2.3 Ichki muhitni tahlil qilish
"Krasnaya   Zvezda   qandolat"   OAJning   ichki   muhiti   quyidagi   jihatlar   bilan
tavsiflanadi: 1) Ramkalar
2009   yilda   o'rtacha   ishchilar   soni   566   kishini   tashkil   etdi.   2008   yilga
nisbatan 4 kishiga oshgan. Asosiy ishlab chiqarishda ishlaydigan ishchilar sonining
mutlaq o'sishi kuzatildi.
Boshqaruv   uslubi   buyruq-ma'muriy.   Kompaniyaning   direktorlar   kengashi
raisi,   moliyaviy   direktor,   ta’minot   va   sotish   bo‘yicha   direktori,   marketing   va
logistika   bo‘limi   boshlig‘idan   iborat   top-menejmenti   o‘z   ishini   yaxshi   biladigan
yuqori malakali kadrlardir.
O'rta   darajadagi   menejerlarning   malakasi   yuqori   menejment   kabi   yuqori
baholanmaydi,   lekin   ular   rejalashtirish   va   nazorat   qilish   masalalarini   hal   qilishga
imkon beradi. Kompaniyaning kadrlar siyosati Sankt-Peterburg universitetlarining
yuqori   kurs   talabalari   orasidan   talab   qilinadigan   mutaxassislik   bo'yicha   a'lo
baholarga   ega   bo'lgan   yosh   mutaxassislarni   topishga   qaratilgan.   Nima   uchun   u
tanlangan nomzodlar orasida tezislar tanlovini o'tkazadi?
Asosiy   ishlab   chiqarish   ishchilari   o'rtasida   mutaxassislik   bo'yicha   bilim   va
ko'nikmalar   darajasiga   muvofiqligini   baholashni   aniqlashga   qaratilgan
sertifikatlash   davriy   ravishda   amalga   oshiriladi.   Qayta   tayyorlash   va   malaka
oshirish   ishlari   olib   borilmoqda.   “Krasnaya   Zvezda   qandolat   fabrikasi”   OAJ
rahbariyati   xodimlarni   nafaqat   moddiy   (2009-yil   1-martdan   boshlab   ish   haqi
o‘rtacha   18  foizga   oshirilgan),   balki   ijtimoiy  kafolatlar,  zavod   oshxonasida   arzon
ovqatlanish,   korxona   avtotransport   vositalarida   yetkazib   berish,   rag‘batlantirish,
rag‘batlantirmoqda. va xodimlarning bolalari uchun dam olish lagerlariga sezilarli
chegirma bilan yo'llanmalar va boshqalar.
2) boshqaruvni tashkil etish
Ommaviy   keng   ko'lamli   mahsulotlarni   ishlab   chiqarish   sharoitida,   ishlab
chiqarish   texnologiyalari   sekin   o'zgarganda   va   tashqi   muhit   nisbatan   barqaror
bo'lsa,   "Krasnaya   Zvezda   qandolat"   OAJ   chiziqli-funktsional   boshqaruv
tuzilmasiga   ega.   U   to'g'ridan-to'g'ri   tahlil   qilish   va   oqilona   loyihalash   uchun
yordam   beradigan   texnologik,   iqtisodiy,   axborot,   ma'muriy   va   tashkiliy   o'zaro
ta'sirlarni, shuningdek, ijtimoiy-psixologik xususiyatlar va aloqalarni birlashtiradi. Bunday   tuzilmaning   kamchiliklari   qarorlarni   sekin   qabul   qilishdir,   chunki
ikkinchisi bo'limlar o'rtasida butun boshqaruv ierarxiyasidan o'tadi.
3) ishlab chiqarish
Hisobot   yilida   bir   xodimga   to'g'ri   keladigan   mehnat   unumdorligi   pul
ko'rinishida   858   ming   rublni,   jismoniy   jihatdan   15,47   tonnani   tashkil   etdi.   2008
yilga nisbatan mehnat unumdorligi fizik jihatdan 2 foizga pasaygan.
Bir   ishchiga   to'g'ri   keladigan   mehnat   unumdorligining   tonnaga   kamayishi
mahsulot   assortimentining   o'zgarishi,   qutilarda   shirinliklarning   chakana   navlarini
ishlab chiqarishning ko'payishi bilan bog'liq.
2009   yilda   37   000   ming   rubl   sotishdan   olingan   foyda   2008   yilga   nisbatan
161 foizga, sof foyda 15 000 ming rublga, 2008 yilga nisbatan 143 foizga o'sdi.
Sotishdan   olingan   foydaning   o'sishining   asosiy   omillari   -   sotish   hajmining
oshishi,   ishlab   chiqarish   xarajatlarining   pasayishi.   Foyda   shakllanishining   sifat
ko'rsatkichlari tahlili 2.4-jadvalda keltirilgan.
2.4-jadval - Foyda shakllanishining sifat ko'rsatkichlarini tahlil qilish
Ko'rsatkichlar 2007 yil 2008 yil 2008-2007, %
Mahsulotlarni sotishdan tushgan tushum, ming 
rubl. 383858 430466 112
Sotishdan olingan foyda, ming rubl 23589 37016 157
Soliq to'lashdan oldingi foyda, ming rubl 20369 24941 122
Sof foyda, ming rubl 10570 15535 147
4) Missiya va korporativ madaniyat
"Krasnaya Zvezda" qandolatchilik OAJ missiyasi  o'z mahsulotlarida Sankt-
Peterburgning   sifat,   nafis   ta'mi,   qiyofasi   va   atmosferasi   an'analarini   saqlab,
odamlarga quvonch va zavq bag'ishlashdan iborat  .
Kompaniyaning maqsadi: shaxsni rivojlantirish - qiymat yaratish.
Asosiy qadriyatlar:
1) Uzoq umr ko'rish:
 Istiqbolli qadriyatlarni yaratishda;  Kasbiy mahoratni rivojlantirishda;
 Hamkorlarimizga xizmat ko'rsatishda;
2) Ehtiros:
 mijozlar ehtiyojlari;
 Innovatsiyalar;
 Hamkorlik va shaffoflik;
3) Aniqlik:
 Imkoniyatlardan foydalanishda;
 Natijalarga e'tibor qaratish;
 Yechimlarni bajarishda  [  4  ].
2.4  SWOT  tahlili
Imkoniyatlar: Tahdidlar:
1) Bozor ulushlarini ko'paytirish.
2) Import qilinadigan 
mahsulotlarni sotuvchilar bozoridan 
chiqib ketish.
3) Raqobatchilarning 
muvaffaqiyatsiz xatti-harakatlari.
4) Yangi etkazib beruvchilarning 
paydo bo'lishi.
5) Soliqlar va yig'imlarni 
kamaytirish.
6) Ishlab chiqarish texnologiyasini 
takomillashtirish 1) Xom ashyo va tayyor mahsulotlar 
narxining oshishi.
2) Xom ashyo yetkazib berishdagi 
nosozliklar.
3) Aholining turmush darajasining 
pasayishi.
4) Inflyatsiya darajasining oshishi.
5) Qattiqroq qonunchilik.
6) Narxlar darajasining o'zgarishi.
7) Valyuta kursining o'zgarishi.
8) Raqobatchilarning raqobatdosh 
ustunligini oshirish.
9) Xom ashyo importiga soliq va 
bojlarning oshishi.
10) Raqobatning kuchayishi
11) Ishsizlikning ortishi.
12) Siyosiy vaziyatning yomonlashishi.
13) Bozorga yangi firmalarning kirib 
kelishi
Kuchli tomonlari: "Kuch va imkoniyat" "Kuch va tahdidlar"
1) Ishonchli bozor 
monitoringi. - yangi bozorlarga chiqish, 
assortimentni ko'paytirish, tegishli  - raqobatning kuchayishi, davlat 
siyosati, inflyatsiya va soliqlarning  2) Yaxshi tashkil etilgan 
savdo tarmog'i.
3) Mahsulotlarning keng 
assortimenti.
4) Yuqori sifat nazorati.
5) Yuqori rentabellik.
6) Aylanma 
mablag'larning o'sishi.
7) Yuqori malakali 
kadrlar.
8) Xodimlarning yaxshi 
motivatsiyasi.
9) Yetarlicha mashhurlik.
10) Moslashuvchan narx 
siyosati mahsulot va xizmatlarni qo'shish 
kapitalni oshiradi;
- yetarlicha oshkoralik yangi 
bozorlarga kirishni osonlashtiradi;
- kadrlar malakasi, sifat nazorati, 
raqobatchilarning muvaffaqiyatsiz 
xatti-harakatlari va reklama 
texnologiyalarining rivojlanishi 
hududlarda bozor ulushini oshiradi;
- aniq strategiya barcha 
imkoniyatlardan foydalanish 
imkonini beradi. oshishi, iste’molchilar didining 
o‘zgarishi strategiyani amalga 
oshirishga ta’sir qiladi;
- raqobatchilarning paydo bo'lishi 
moliyaviy resurslarning qo'shimcha 
xarajatlarini keltirib chiqaradi;
- shon-sharaf raqobatda afzalliklarni 
qo'shadi;
- ishonchli monitoring iste'molchi 
dididagi o'zgarishlarni qamrab oladi.
Zaif tomonlari: "Zaiflik va imkoniyat" "Zaiflik va tahdidlar"
1) Boshqaruv qarorlarini 
qabul qilishda 
xodimlarning ishtirok 
etmasligi.
2) Buyruq va 
farmoyishlar bajarilishi 
ustidan nazorat yetarli 
emas - qarorlar qabul qilishda 
xodimlarning ishtirok etmasligi va 
buyruqlar bajarilishi ustidan 
nazoratning yetarli darajada yo‘qligi
norasmiy guruhlarni vujudga 
keltiradi;
- narxlarning yuqori darajasini 
saqlab qolgan holda soliq va 
yig‘imlarni kamaytirish qo‘shimcha 
foyda olish imkonini beradi. - yangi raqobatchilarning paydo 
bo'lishi, xizmat ko'rsatishning past 
darajasi va o'rtacha narx darajasi 
raqobatdosh pozitsiyani 
yomonlashtiradi;
- nomaqbul hukumat siyosati 
sanoatda bo'lishda qiyinchiliklarga olib
kelishi mumkin;
2.5.  PEST  tahlili
Siyosiy omillar Iqtisodiy kuchlar
1) Bozordagi amaldagi qonunchilik
2) Yevropa/xalqaro huquq
3) Nazorat qiluvchi organlar va qoidalar
4) Savdo siyosati
5) Moliyalashtirish, grantlar va tashabbuslar 1) inflyatsiya darajasi
2) Samarali talab
3) Ta'minot zanjirlari va tarqatish
4) Yakuniy foydalanuvchi ehtiyojlari
5) Asosiy tashqi xarajatlar
-Transport
- xom ashyo va butlovchi qismlar
-Aloqa
Ijtimoiy omillar Texnologik
1) Daromadlar va xarajatlar tarkibi 1) Raqobatbardosh  2) Asosiy qadriyatlar
3) turmush tarzi tendentsiyalari
4) Brend, kompaniya obro'si, foydalanilgan 
texnologiya imidji
5) Xaridor xatti-harakatlari modellari
6) Moda va namunalar
7) Asosiy hodisalar va ta'sir etuvchi omillar
8) Iste'molchilarning fikrlari va munosabatlari
9) Iste'molchilarning afzalliklari
10) Reklama va jamoatchilik bilan aloqalar texnologiyalarni ishlab chiqish
2) Yangi texnologiyalarni 
o'zgartirish va moslashtirish
3) Axborot va aloqa, 
Internetning ta'siri 3 YANGI MAHSULOT BILAN BOZORGA KIRISH
3.1 Yangi mahsulot
Talabning   kamayishi   sababli   ayrim   turdagi   mahsulotlarni   sotish   hajmining
qisqarishi   munosabati   bilan   ushbu   mahsulotga   sodiq   iste’molchilarga   tayangan
holda   marketing   dasturlari   va   ushbu   mahsulotlarni   ishlab   chiqarish   hajmini
qisqartirish to‘g‘risida qaror qabul qilindi.
Bozor segmentini kengaytirish, qo'shimcha foyda olish uchun bozorga yangi
mahsulotni kiritish kerak.
Qandolat   mahsulotlari   bozorini   o‘rganish   shuni   ko‘rsatadiki,   eng   qimmatli
qandolat   mahsulotlari   qatoriga   zefir,   zefir,   marmelad,   shuningdek,   ko‘plab
mamlakatlarda   an’anaviy   va   muhim   oziq-ovqat   mahsulotiga   aylangan   unli
qandolat   mahsulotlari   kiradi.   Shu   munosabat   bilan   marshmallow   ishlab   chiqarish
yo'lga qo'yildi.
Pastila   Ferari   sut   va   oq   shokolad   va   yogurt   bilan   to'ldirilgan   sut
aralashmasidan   yadro   ichidagi   to'p   shaklida.   Shakarlangan   olxo'ri   va   bodom
yogurtni to'ldirish uchun ajoyib qo'shimcha hisoblanadi.
Uning   tarkibida   organizmni   aminokislotalar   bilan   to‘yingan   tabiiy   olma   va
kamdan-kam uchraydigan dengiz qizil suvo‘tlaridan hosil bo‘lgan tabiiy ingredient
bo‘lgan   agar   ovqat   hazm   qilishni   yaxshilaydi   va   organizmdagi   metabolizmni
normallantiradi.
Marshmallow   kam   yog'li   tarkibga   ega,   bu   zefirni   past   kaloriyali   va   juda
sog'lom   shirinlik   sifatida   belgilaydi.   Jigar,   oshqozon,   oshqozon   osti   bezi
kasalliklari   bilan   og'rigan   odamlar   uchun   marshmallow   eng   kam   xavfli   va   ayni
paytda   shirinliklarni   iste'mol   qilish   uchun   mazali   yechim   hisoblanadi.
Qo'shimchalar   va   konservantlarsiz   ushbu   mahsulot   ajoyib   va   o'ziga   xos   ta'mga,
vitaminlar   va   minerallarning   butun   omboriga   ega.   U   tanlangan   Antonovka
olmalaridan tayyorlanadi. Marshmallowning   asosiy   raqobatbardosh   afzalliklari   quyidagilardir:   past
kaloriya tarkibi, foydaliligi, g'ayrioddiy lazzat kombinatsiyasi.
Xom   ashyoni   sinchkovlik   bilan   tanlash   va   texnologik   jarayonning
murakkabligi tufayli ushbu mahsulot premium sinfga tegishli.
Mahsulotni "nozik va oqlangan uchun konfet" sifatida joylashtirish mumkin.
Dastlab,   tijorat   maqsadga   muvofiqligi   uchun   yangi   mahsulot
kontseptsiyasini   sinab   ko'rish   kerak.   Shu   bois   mazkur   mahsulot   aholiga   kerakmi
yoki   yo‘qligini   o‘rganish   kerak.   Tovarlar   cheklangan   mijozlar   doirasiga   kichik
partiyalarda   etkazib   berildi,   bu   ularning   bozorga   yaroqliligini   dastlabki   baholash
imkonini berdi. Dastlab, mahsulot ichki sinovdan o'tdi, ham texnik, ham marketing
(nom,   matn   va   boshqalar   kabi   yoki   yoqmaydi).   Bundan   tashqari,   reklama   dasturi
doirasida   uning   har   bir   bosqichi   dastlab   potentsial   foydalanuvchilarning   kichik
guruhi   tomonidan   baholanadi,   ularning   reaktsiyalari,   afzalliklari,   xatti-harakatlari
va   boshqalar   nazorat   qilinadi.   Natijalar   tahlil   qilinadi.   Qabul   qilingan
ma'lumotlarga   asoslanib,   dasturga   o'zgartirishlar   kiritilishi   mumkin.   Bunday
qadamlar biznes xatarlarini sezilarli darajada kamaytirishi mumkin.
Mahsulotning hayot aylanish  bosqichlari
Har   bir   mahsulot,   qanchalik   zo'r   iste'mol   xususiyatlariga   ega   bo'lmasin,
bozor   barqarorligining   ma'lum   bir   davriga   ega,   ya'ni.   bozorda   cheklangan   vaqt
mavjud.   Ertami-kechmi,   uni   bozordan   boshqa,   mukammalroq   yoki   arzonroq
mahsulot   majburlab   chiqaradi.   Ushbu   hodisa   mahsulotning   hayot   aylanishi   deb
ataladi.   Mahsulotning   hayot   aylanishi   (LCT)   -   bu   mahsulotning   bozorda   paydo
bo'lishidan   to   bozorda   sotilishini   tugatishgacha   bo'lgan   vaqt.   Bu   kontseptsiya
mahsulot bozorga kirgan paytdan to bozordan olib ketilgunga qadar uning savdosi,
foydasi, mijozlari, raqobatchilari va marketing strategiyasini tavsiflaydi.
Ko'pgina   tadqiqotchilar   mahsulotning   hayot   aylanishining   4   bosqichini
ajratib ko'rsatishadi: joriy etish, sotishning o'sishi, etuklik, pasayish. Ko'pincha   mahsulotning   hayot   aylanish   bosqichini   aniqlash   qiyin,   shuning
uchun   rivojlanishning   yangi   bosqichining   boshlanishi   savdo   hajmining   pasayishi
yoki   o'sishi   aniq   bo'ladigan   payt   hisoblanadi.   To'g'ri   marketing   mahsulotning
ishlash   muddatini   uzaytirishi   va   qisqartirishi   mumkin.   Mahsulotning   hayot
aylanishini   boshqarish   mahsulot,   narx,   marketing   va   aloqa   strategiyalariga
o'zgartirishlar   kiritishni   o'z   ichiga   oladi.   Ushbu   chora-tadbirlar   quyida   batafsilroq
muhokama qilinadi.
1) Amalga oshirish  : 2010-2012
Sotish   sekin   sur'atda   o'sib   bormoqda.   Ushbu   bosqichda   foyda   past,   chunki
sotish   hali   ham   ahamiyatsiz   va   tarqatish   va   sotishni   rag'batlantirish   uchun   juda
yuqori xarajatlar ketadi.
Mahsulotning   hayot   aylanishining   ushbu   bosqichida   marketing
xizmatlarining asosiy vazifasi yangi mahsulotlar bozorini yaratishdan iborat bo'lib,
uni   reklama   qilish   uchun   yuqori   xarajatlarni   talab   qiladi,   mahsulotning
xususiyatlari   va   sifatini   tushuntiradi.   Yangi   bandlarni   amalga   oshirish   uchun
tarqatish   kanallarini   yaratish   kerak.   LC   ning   ushbu   bosqichida   bozorni   tezroq
egallash uchun past narxlarni belgilash bilan tavsiflangan "bozorga kirish" siyosati
qo'llaniladi.
2) Sotishning o'sishi  : 2012-2014
Menejmentning   malakali   marketing   siyosati   o'z   samarasini   bera   boshladi.
Ushbu bosqich mahsulotlarga bo'lgan talabning tez o'sishi bilan tavsiflanadi. Talab
xaridorlar,   deb   atalmish   tufayli   ortadi.   "erta   ko'pchilik"   (xaridorlarning   taxminan
35%).   Ishlab   chiqarish   xarajatlari   barqarorlashadi   va   daromadlar   o'ta   boshlaydi.
Mahsulotning   hayot   aylanishining   ushbu   bosqichida   uni   sotishdan   olinadigan
foyda maksimal bo'ladi. Foyda olish imkoniyati jalb qilingan holda, bozorga yangi
raqobatchilar   kiradi.   Ular   mahsulotga   yangi   xususiyatlarni   beradi   va   bozor
kengayadi.   Narxlar   bir   xil   yoki   biroz   pasaygan.   Uzoq   vaqt   davomida   yuqori
darajadagi   savdoni   saqlab   qolish   uchun   siz   bir   nechta   strategiyalardan
foydalanishingiz kerak:  Mahsulotni   yaxshilash,   sifatini   oshirish,   tovar
turlarini   yaratish.   Zefir   assortimentini   ko'paytirish,   yanada   noodatiy   lazzat
kombinatsiyalarini yaratish rejalashtirilgan.
 Mahsulot   imidjini   targ'ib   qilish,   brend   yaratish   va
unga   bog'lanishni   shakllantirish,   shuningdek,   mahsulotlarning   raqobatdosh
afzalliklarini  ta'kidlash.  "   Ferari  "   ning ijodiy qiyofasini  yaratish  rejalashtirilgan  ,
ehtimol qadoqlash dizaynini o'zgartirish kerak bo'lishi mumkin. Yangi formatning
joriy   etilishi,   yorliqlarning   yangilanishi,   idishlar   va   qadoqlash   turlarining
ko‘payishi savdo hajmini sezilarli darajada oshiradi.
 Intensiv   savdo   -   savdo   nuqtalarining   ko'payishi,
yangi bozorlarga kirish.
 Bozorning yangi segmentlariga kirish.
 Reklamani   mahsulot   haqidagi   ma'lumotni
tarqatishdan uni sotib olishni rag'batlantirishga yo'naltirish.
 Ko'proq iste'molchilarni jalb qilish uchun narxlarni
pasaytirish  .
3) To'yinganlik (tovar etukligi)  : 2014-2016
Hayotiy   tsiklning   ushbu   bosqichida   mahsulot   allaqachon   o'z   bozoriga   ega
bo'lib, unga bo'lgan talab katta bo'ladi, chunki  mahsulotni "kech ko'pchilik" sotib
oladi   -   34%,   yangilikka   shubha   bilan   qaraydigan   va   faqat   yangilikni   qabul
qilgandan   keyin   qabul   qiladigan   odamlar.   ko'pchilik   buni   sinab   ko'rdi.   Savdo
o'sishi   sekinlashadi,   raqobat   maksimal   darajaga   etadi,   foyda   marjasi   pasayadi.
Biroq, bu hali ham ancha yuqori, chunki texnologiyaning yanada to'liq rivojlanishi
natijasida   ishlab   chiqarish   xarajatlarining   pasayishi   kuzatiladi.   Shu   sababli,
sotuvchilar ushbu bosqichni kengaytirishlari kerak, agar yangi mahsulotni yaratish
uchun   mablag'   to'plash   uchun.   Buning   uchun   ular   qo'shimcha   bozorlarni
qidirmoqdalar,   mavjud   mijozlar   tomonidan   tovarlarni   iste'mol   qilishni   yanada
faollashtirishni   rag'batlantirmoqdalar.   Mahsulot   ham   o'zgartirildi:   sifatini,
xususiyatlarini,   tashqi   dizaynini   yaxshilash.   Rag'batlantirishning   barcha shakllarining   raqobatbardoshligi   ortib   bormoqda.   Narx   siyosati   aniq   qiymat
yo'nalishiga ega, narxdan tashqari raqobatning roli ortib bormoqda.
4) Rad etish  : 2016-2018
Sotish   va   foydaning   keskin   pasayishi   bosqichi.   Savdolar   ko'p   sabablarga
ko'ra   pasaymoqda,   jumladan,   texnologik   taraqqiyot,   iste'molchilarning   didini
o'zgartirish va raqobatning kuchayishi.
Marketing dasturlari va mahsulot ishlab chiqarish hajmini ushbu mahsulotga
sodiq   bo'lgan   iste'molchilarga   tayanish   va   yangi   mahsulotni   bozorga   chiqarishga
tayyorlash kerak. XULOSA
Marketingda   rejalashtirish   korxona   salohiyatini   bozor   talablariga
muvofiqlashtirishga qaratilgan uzluksiz tsiklik jarayondir.
Strategik   marketingni   rejalashtirishning   asosiy   maqsadi   kelajakda
noaniqlikni   keltirib   chiqaradigan   dinamik   o'zgaruvchan   marketing   muhitida
kompaniyaning omon qolishi va rivojlanishi uchun potentsialni yaratishdir.
Tashkilotning tashqi muhiti quyidagi elementlardan iborat:
1) to'g'ridan-to'g'ri ta'sir qilish muhiti
 raqobatchilar
 yetkazib beruvchilar
 xaridorlar
2) bilvosita ta'sir muhiti
 siyosiy omillar
 iqtisodiy kuchlar
 ijtimoiy omillar
 texnologik omillar.
Marketingdagi   raqobatning   asosiy   ma'nosi   raqobatga,   bozorda   potentsial
yetakchi  o'rin uchun kurashga borib taqaladi. Marketing raqobatni  bozor faoliyati
va rivojlanishi uchun tabiiy va zarur bo'lgan yashash muhiti sifatida qabul qiladi.
Marketing raqobatchilar sifatida nafaqat tovar ishlab chiqaruvchilarni, balki
vositachilar va etkazib beruvchilarni ham ko'rib chiqadi.
Xaridor-vositachilar   sotuvchining   raqobatbardoshligiga   sezilarli   ta'sir
ko'rsatishi mumkin, narxlarni pasaytirishni, sifatni yaxshilashni, to'lov yoki etkazib
berish   shartlarini   o'zgartirishni,   xizmat   ko'rsatishni   yaxshilashni   talab   qiladi.
Kuchli   etkazib   beruvchilar   narx,   sifat   va   boshqa   etkazib   berish   shartlarini
o'zgartirish orqali kompaniyaning rentabelligiga ta'sir qilishi mumkin.
Raqobat   ustunligi   -   bu   brend   yoki   mahsulotning   to'g'ridan-to'g'ri
raqobatchilarga   nisbatan   kompaniya   uchun   ma'lum   bir   ustunlik   yaratadigan
xususiyatlari,   xususiyatlari.   Ushbu   xususiyatlar   mahsulotning   o'ziga   ham, kompaniya   yoki   mahsulotga   xos   bo'lgan   qo'shimcha   xizmatlar,   ishlab   chiqarish
shakllari, marketing yoki sotish uchun ham qo'llanilishi mumkin.
Kompaniyaning   asosiy   sa'y-harakatlari   doimo   raqobatdosh   ustunliklarni
yaratish   va   saqlashga   qaratilgan.   Pirovardida   kompaniyaning   rentabelligi   uning
bozordagi raqobatbardoshligi natijasidir.
Tashkilotning ichki muhiti quyidagi elementlarni o'z ichiga oladi:
1) Maqsadlar.   Aniq   maqsadlarni   belgilash   samarali   strategiyani   ishlab
chiqishga   yordam   beradi   va   kompaniyaning   missiyasini   aniq   harakatlarga
aylantirish imkonini beradi.
2) Tuzilish   -   bu   tashkilotning   maqsadlariga   eng   samarali   erishishga
imkon   beradigan   shaklda   qurilgan   boshqaruv   darajalari   va   funktsional   sohalar
o'rtasidagi mantiqiy munosabatlar.
3) Vazifalar   -   bu   oldindan   belgilangan   tartibda   va   oldindan   belgilangan
vaqt oralig'ida bajarilishi kerak bo'lgan ish, bir qator vazifalar yoki ish qismi.
4) Texnologiya   -   bu   materiallar,   ma'lumotlar   yoki   odamlarda   kerakli
o'zgarishlarni   amalga   oshirish   uchun   zarur   bo'lgan   ko'nikmalar,   uskunalar,
infratuzilma, asboblar va tegishli texnik bilimlarning kombinatsiyasi.
5) Marketing   kompaniyada   foydalaniladigan   xodimlarni   eng   muhim
resurslardan biri - mehnatni etkazib beruvchi sifatida ko'rib chiqadi.
Tashqi   raqobatdosh   ustunliklar   firmaning   bozor   qudratini   shunday
oshiradiki, u bozorni mahsulotning tegishli farqlovchi sifatlarini ta'minlamaydigan
raqobatchilarnikidan   yuqoriroq   sotish   narxini   qabul   qilishga   majbur   qilishi
mumkin.   Ichki   manfaatlar   yuqori   mahsuldorlikdan   kelib   chiqadi,   bu   esa
kompaniyani   yanada   daromadli   qiladi   va   bozor   yoki   raqobat   tomonidan   joriy
qilingan narxlarni pasaytirishga chidamli bo'ladi. FOYDALANILGAN ADABIYOT VA MANBALAR RO‘YXATI
1. Shmelev N.A., Vaganov A.S., Danchenok L.A. Strategik marketing: Darslik - 
M: 200  3. - 73 b.
2. Ma'muriy va boshqaruv portali. T.S. Bronnikova, A.G. Chernyavskiy. 
Marketing: darslik. - Taganrog: TRTU nashriyoti, 1999. -  http://www.aup.ru/  .
3. Korporativ boshqaruv, jurnallar bo'limi arxivlari "Rossiyada va chet elda 
marketing" 2001 yil 5-son. – http://www.cfin.ru/press/marketing/2001-5/14.shtml.
4. Krupskaya qandolat fabrikasining rasmiy sayti. –  http://www.krupskaya.com/  .
5. Reklama marketingi  PR ,  "  Kelajakka qaytish " maqolasi - 
http://www.sostav.ru/news/2010/01/15/20/.
6. Kasbiy maslahat, "Qandolat bozorini ko'rib chiqish". – 
http://www.proproekt.ru/publish/22/.
7. "Kommersant" gazetasi, "Kommersant-SPB" gazetasi, 2010 yil 2-09-sonli 22 
(4322) "Krupskaya zavodi xabarni kutdi". – http://www.kommersant.ru/doc.aspx?
DocsID=1318748.
8. Top ekspert,  "  Qandolat mahsulotlari bozoridagi raqobatchilarni o'rganish" - 
http://www.expert-rating.ru/market/product/konditer_konkurent.html  .
Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha