Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 40000UZS
Размер 421.3KB
Покупки 0
Дата загрузки 22 Июль 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Amriddin Hamroqulov

Дата регистрации 23 Февраль 2025

32 Продаж

Sug’urta mohiyati, tarkibi va iqtisodiy taraqqiyotdagi o’rni kurs ishi

Купить
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu : Sug’urta: mohiyati, tarkibi va iqtisodiy taraqqiyotdagi o’rni
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                             
          __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2Mavzu :  Sug’urta mohiyati, tarkibi va iqtisodiy taraqqiyotdagi o’rni
MUNDARIJA
KIRISH ………………………………………………………………….………
I BOB. SUG‘URTA TUSHUNCHASI, UNING MOHIYATI VA TARKIBI
1.1. Sug‘urtaning mazmuni va asosiy tushunchalari ……………………..………
1.2. Sug‘urtaning funksiyalari va vazifalari …………………………….………..
1.3. Sug‘urta tizimining tarkibi    subyektlar, obyektlar va shakllar ………………
II BOB. SUG‘URTANING IQTISODIY TARAQQIYOTDAGI O‘RNI VA
AHAMIYATI  O’ZBEKISTON 
2.1. Sug‘urtaning iqtisodiy barqarorlikni ta’minlashdagi roli ……………………
2.2. Sug‘urta bozorining rivojlanish tendensiyalari  ……………………………..
2.3. Sug‘urta tizimining samaradorligini oshirish yo‘llari va istiqbollari ………..
XULOSA VA TAKLIFLAR ……………………………………………………
FOYDALANILGAN
ADABIYOTLAR……………………………………….. 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Hozirgi   davrda   iqtisodiyotni
modernizatsiya qilish, moliyaviy bozorlarni rivojlantirish va aholining ijtimoiy
himoyasini   kuchaytirish   jarayonida   sug‘urta   tizimining   tutgan   o‘rni   alohida
ahamiyat   kasb   etmoqda.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   har   qanday   ishlab
chiqarish,   xizmat   ko‘rsatish   yoki   investitsiyaviy   faoliyat   muqarrar   ravishda
ma’lum   darajadagi   xatar   va   noaniqlik   bilan   bog‘liq   bo‘ladi.   Ayniqsa,   so‘nggi
yillarda O‘zbekiston iqtisodiyotida yangicha islohotlar bosqichi boshlangan bir
paytda,   sug‘urtaning   ijtimoiy   va   iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlashdagi   roli
tobora   ortib   bormoqda.   Tabiiy   ofatlar,   texnogen   falokatlar,   pandemiyalar,
transport   hodisalari,   sog‘liqni   saqlashdagi   qiyinchiliklar   yoki   tadbirkorlik
faoliyatidagi  kutilmagan moliyaviy zararlarning barchasi  sug‘urta xizmatlariga
bo‘lgan   ehtiyojni   oshirgan.Sug‘urta   tizimi   orqali   aholining   mol-mulki,
salomatligi   va   biznes   faoliyati   kutilmagan   zararlardan   himoyalanadi.   Bu   esa
nafaqat   ijtimoiy   barqarorlikni,   balki   iqtisodiy   faollikni,   sarmoya   kiritish
ishonchini,   banklar   va   korxonalar   o‘rtasidagi   munosabatlarning   uzluksizligini
ta’minlaydi. Mavzuning dolzarbligi yana shundaki, O‘zbekiston sug‘urta bozori
hali to‘liq shakllanmagan va ko‘plab imkoniyatlarni o‘zida mujassam etmoqda.
Bozordagi   transformatsion   jarayonlar,   xususiy   sug‘urta   kompaniyalarining
ko‘payishi,   raqamli   xizmatlar   joriy   etilishi   –   bularning   barchasi   mavzuni
o‘rganish zaruriyatini yanada oshiradi. Shuningdek, iqtisodiy xavflarni baholash
va   ularni   moliyaviy   jihatdan   boshqarish   mexanizmlarini   shakllantirishda
sug‘urta xizmatlari asosiy instrumentlardan biri hisoblanadi 1
.
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Sug‘urta   tizimi   va   uning
iqtisodiy   faoliyatdagi   roli   bo‘yicha   so‘nggi   yillarda   ilmiy   izlanishlar   sezilarli
1
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Mirziyoyev Shavkat Miromonovich. 2023-yil – Inson
qadrini ulug‘lash va faol mahalla yili davlat dasturi to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-
yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.lex.uz 4darajada   kengaygan.   Xususan,   respublikamizda   faoliyat   yuritayotgan   yetuk
iqtisodchilar – G‘. Xidirov, M. Musayev, I. Shodmonov kabi olimlar tomonidan
sug‘urtaning nazariy asoslari, uni boshqarish mexanizmlari, tavakkalchiliklarni
taqsimlashdagi roli, tarmoq samaradorligini oshirishga doir konsepsiyalar ishlab
chiqilgan.   Bu   olimlar   o‘z   izlanishlarida   sug‘urta   bozorining   rivojlanish
bosqichlari, unga ta’sir etuvchi omillar, milliy qonunchilikdagi muammolar va
ularni bartaraf etish choralari kabi masalalarga alohida urg‘u berishgan.
Xorijiy   tajribada   ham   sug‘urta   sohasi   keng   ko‘lamda   tadqiq   qilingan.
Jumladan,   K.   Koul,   D.   Durand,   J.   Mankyu,   F.   Mishkin   kabi   iqtisodchilar
tomonidan   sug‘urta   institutining   makroiqtisodiy   tizimdagi   funksiyalari,
sarmoyalarni   himoyalashdagi   roli   va   raqamli   sug‘urtaning   istiqbollari   chuqur
tahlil   etilgan.   Ayniqsa,   AQSh,   Yevropa   va   Osiyo   davlatlari   tajribasi   asosida
sug‘urta   mexanizmlarining   samaradorligini   baholovchi   metodik   yondashuvlar
ishlab chiqilgan.
O‘zbekistonda   esa   sug‘urta   bozorining   islohotlarga   moslashuvi,   xizmatlar
sifati,   mijozlar   soni   va   kompaniyalar   sonining   ortib   borayotgani   sohadagi
o‘zgarishlar   va   izlanishlar   natijasidir.   Respublikamizda   so‘nggi   yillarda   milliy
statistika   agentligi,   O‘zbekiston   sug‘urta   federatsiyasi   va   Markaziy   bank
tomonidan   berilayotgan   rasmiy   ma’lumotlar   asosida   tahlillar   olib   borilmoqda.
Shuningdek, "InFinBank",  "O‘zbekinvest",  "Gross  Insurance",  "AlfaLife" kabi
sug‘urta kompaniyalari faoliyati asosida amaliy misollar ko‘payib bormoqda.
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati   Sug‘urta   tizimi
bo‘yicha olib borilayotgan ilmiy tadqiqotlarning nazariy ahamiyati shundaki, bu
soha   iqtisodiyotni   tartibga   solish,   xavflarni   boshqarish   va   barqarorlikni
ta’minlash   mexanizmlarini   chuqur   tushunishga   imkon   beradi.   Sug‘urtaning
mohiyatini,   asosiy   funksiyalari,   tarkibi,   subyekt   va   obyektlarini   chuqur
o‘rganish orqali uning iqtisodiy mexanizmdagi o‘rni aniq tushuntiriladi. Mazkur
kurs  ishida  aynan  ushbu  nazariy  jihatlar   asoslab   beriladi:   ya’ni   sug‘urta  tizimi
iqtisodiy barqarorlikni saqlab qolishda qanday rol o‘ynashi, u bozor iqtisodiyoti 5mexanizmlariga   qanday   integratsiyalashgani   ilmiy   jihatdan   yoritiladi.   Bundan
tashqari,   rivojlangan   davlatlar   tajribasi   asosida   sug‘urtaning   makro   va   mikro
darajadagi   ta’siri   haqida   nazariy   yondashuvlar   tahlil   qilinadi.Shuningdek,   kurs
ishining   amaliy   ahamiyati   ham   beqiyosdir.   O‘zbekistonda   sug‘urta   bozorining
hali to‘laqonli shakllanmaganligi, aholining bu xizmatga nisbatan past ishonchi,
ixtiyoriy   sug‘urtaning   rivojlanmayotgani   kabi   muammolarni   hal   etish   uchun
ilmiy asoslangan takliflar zarur. Ushbu kurs ishida sug‘urta sohasining mavjud
muammolari,   xizmat   ko‘rsatish   sifati,   raqamlashtirish,   xorijiy   investitsiyalarni
jalb   qilish   kabi   dolzarb   yo‘nalishlar   bo‘yicha   aniq   tavsiyalar   ishlab   chiqiladi.
Xususan,   sug‘urta   tizimi   orqali   yuridik   va   jismoniy   shaxslar   uchun   xavflarni
kamaytirish,   biznes   va   investitsion   loyihalarni   moliyaviy   himoya   qilish
imkoniyatlarini ochib berish – ushbu ishning asosiy amaliy yo‘nalishlaridandir.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti     –   O‘zbekiston   Respublikasida   faoliyat
yuritayotgan sug‘urta bozori va undagi ishtirokchilarning iqtisodiy faoliyatidir.
Kurs ishi mavzusining predmeti    – sug‘urta tizimining tarkibi, funksiyalari,
iqtisodiy taraqqiyotga ta’siri va samaradorligini oshirish yo‘llarini o‘rganishdan
iborat.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   –   sug‘urtaning   nazariy   asoslarini,   uning
tarkibi va funksiyalarini o‘rganish, O‘zbekistondagi sug‘urta tizimining amaliy
holatini   tahlil   qilish   hamda   uni   takomillashtirish   yo‘llarini   asoslab   berishdan
iborat.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 Sug‘urtaning mohiyati va asosiy tushunchalarini tahlil qilish;
 Sug‘urta tizimining tarkibiy tuzilmasi, subyektlari va obyektlarini aniqlash;
 Sug‘urtaning iqtisodiy barqarorlikdagi rolini o‘rganish;
 O‘zbekistondagi sug‘urta bozorining rivojlanish tendensiyalarini baholash;
 Sug‘urta tizimi samaradorligini oshirishga doir takliflar ishlab chiqish.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi    Kurs ishi kirish, ikkita asosiy bob, har bir
bobda uchta kichik bo‘lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat. 6I BOB. SUG‘URTA TUSHUNCHASI, UNING MOHIYATI VA TARKIBI
1.1. Sug‘urtaning mazmuni va asosiy tushunchalari
Sug‘urta   insoniyat   jamiyatining   eng   qadimgi   moliyaviy   institutlaridan   biri
hisoblanadi.   U   iqtisodiy   faoliyatda   mavjud   bo‘lgan   har   xil   xavf-xatarlar,
yo‘qotishlar,   kutilmagan   holatlar   oqibatida   yuzaga   keladigan   zararni   qoplash
maqsadida   shakllangan.   Dastlab   sug‘urta   jamiyat   a’zolari   o‘rtasida   o‘zaro
yordam   shaklida   rivojlangan   bo‘lsa,   keyinchalik   u   maxsus   moliyaviy   tizimga
aylandi. Bugungi kunda sug‘urta har bir mamlakat iqtisodiy hayotining ajralmas
qismi,   xavfsizlik   va   barqarorlikni   ta’minlovchi   strategik   moliyaviy   mexanizm
sifatida xizmat qilmoqda.
Sug‘urta – bu oldindan kelishilgan shartlarga ko‘ra, sug‘urta hodisasi yuzaga
kelgan   taqdirda,   sug‘urtalanuvchining   ko‘rgan   moddiy   zarari   yoki
yo‘qotiladigan   foydasi   evaziga   pul   shaklidagi   kompensatsiyani   ta’minlashga
qaratilgan   ijtimoiy-iqtisodiy   munosabatlar   tizimidir.   Mazkur   munosabatlarda
asosan   ikki   subyekt   –   sug‘urtalovchi   (kompaniya   yoki   davlat)   va
sug‘urtalanuvchi   (yuridik   yoki   jismoniy   shaxs)   ishtirok   etadi.   Ular   o‘rtasidagi
munosabat   maxsus   hujjat   –   sug‘urta   shartnomasi   asosida   tartibga   solinadi.
Sug‘urtalanuvchi   o‘z   mol-mulki,   hayoti,   sog‘lig‘i   yoki   biznes   faoliyatiga   doir
risklarni   sug‘urtalaydi   va   buning   evaziga   sug‘urta   mukofoti   (ya’ni,   to‘lov)
amalga   oshiradi.   Bunga   javoban,   sug‘urtalovchi   shartnoma   doirasida   yuzaga
keladigan zararlarni kompensatsiya qiladi.
Sug‘urta   iqtisodiy   munosabatlarning   o‘ziga   xos   turidir.   U   har   bir
ishtirokchining xavf ostidagi  manfaatlarini moliyaviy jihatdan himoya qilishga
qaratilgan   bo‘lib,   ixtiyoriy   yoki   majburiy   shaklda   amalga   oshiriladi.   Ixtiyoriy
sug‘urta – bu fuqaroning xohishiga ko‘ra o‘z manfaatlarini himoya qilish shakli,
misol   uchun   avtomobil   sug‘urtasi,   hayotni   sug‘urtalash,   sayohat   sug‘urtasi
kabilar   kiradi.   Majburiy   sug‘urta   esa   qonunchilikka   binoan   bajarilishi   shart 7bo‘lgan   holatlarda   joriy   etiladi.   Misol   uchun,   ish   joyida   baxtsiz   hodisalarga
qarshi sug‘urta, transport vositalarining majburiy sug‘urtasi va boshqalar.
Sug‘urtaning asosiy tushunchalari orasida quyidagilar muhim o‘rin
tutadi:
1. Sug‘urta riski 
Sug‘urta   riski   —   bu   sug‘urtalanuvchining   moliyaviy   manfaatlariga   salbiy
ta’sir   ko‘rsatadigan,   oldindan   aniq   aytib   bo‘lmaydigan,   lekin   yuzaga   kelish
ehtimoli mavjud bo‘lgan kutilmagan voqea yoki holatdir. Sug‘urta tizimi aynan
mana shu xavf ehtimollarini moliyaviy jihatdan boshqarish, zararni qoplash va
iqtisodiy   yo‘qotishlarning   og‘irligini   kamaytirish   uchun   yaratilgan.   Risk
tushunchasi   sug‘urtaning   yuragi   bo‘lib,   har   qanday   sug‘urta   shartnomasining
negizida aynan xavf  (risk)ning yuzaga kelish ehtimoli  yotadi. Boshqacha  qilib
aytganda, risk bo‘lmasa – sug‘urta tizimi ham mavjud bo‘lmaydi. Sug‘urta riski
Sug‘urta mukofoti (primiya
Sug‘urta zaxiralari
Sug‘urta polisasiSug‘urta 
polisasi
Sug‘urta summasi
Sug‘urta polisasi 8Sug‘urta risklari ikki asosiy toifaga bo‘linadi: tabiiy va inson omiliga bog‘liq
xavflar. Tabiiy xavflarga zilzila, dovul, yong‘in, suv toshqini kabi ofatlar kiradi.
Inson   omiliga   bog‘liq   risklar   esa   transport   halokati,   o‘g‘irlik,   baxtsiz   hodisa,
o‘lim, kasallik yoki ish bilan bog‘liq xavflarni o‘z ichiga oladi. Har bir sug‘urta
obyekti   o‘ziga   xos   risk   darajasiga   ega   bo‘lib,   bu   sug‘urta   mukofotining
miqdorini belgilovchi asosiy omillardan biridir.
Sug‘urta   kompaniyalari   risklarni   baholash   uchun   maxsus   statistika,   aktuar
tahlil,   baholash   metodologiyalaridan   foydalanadilar.   Bu   esa   risklarni
kamaytirish,   ularni   to‘g‘ri   sug‘urtalash   va   moliyaviy   zararlarni   oldini   olish
imkonini   beradi.   Shunday   qilib,   sug‘urta   riski   tushunchasi   sug‘urta   tizimining
asosiy va markaziy elementi sifatida doimiy tahlil va monitoringni talab qiladi.
2. Sug‘urta mukofoti 
Sug‘urta   mukofoti,   yoki   sug‘urta   primiyasi   —   bu   sug‘urtalanuvchi
tomonidan   sug‘urtalovchiga   to‘lanadigan   pul   mablag‘i   bo‘lib,   u   sug‘urta
himoyasi   uchun   xizmat   qiladi.   Bu   mukofot   sug‘urta   shartnomasining   ajralmas
qismi   hisoblanadi   va   aynan   unga   asoslangan   holda   sug‘urta   kompaniyasi
keyinchalik yuzaga keladigan zararni qoplash majburiyatini oladi.
Mukofot hajmi bir nechta omillar asosida belgilanadi. Bular: sug‘urta obyekti
(masalan,   avtomobil,   uy,   inson   hayoti),   risk   darajasi   (avtomobilning   yo‘l
harakati   xavfsizligi   darajasi   yoki   inson   sog‘lig‘i   holati),   sug‘urta   summasi
(ya’ni   sug‘urtaning   umumiy   qiymati),   shartnoma   muddati   va
sug‘urtalanuvchining   xavf   darajasidir.   Shuningdek,   mukofot   miqdoriga   bozor
sharoitlari, kompaniya siyosati va davlat tomonidan belgilanadigan tariflar ham
ta’sir ko‘rsatadi.
Sug‘urta mukofoti  odatda bir  yo‘la  yoki  qismlarga  bo‘lib to‘lanadi. Ba’zida
mijozlar   oylik,   har   chorakda   yoki   yillik   to‘lov   shaklida   mukofotni   amalga
oshiradilar.   Bu   to‘lovlar   sug‘urta   kompaniyasining   daromadlar   bazasini
shakllantiradi,  keyinchalik  esa  bu  mablag‘lar  sug‘urta  zaxiralarini   hosil  qiladi.
Sug‘urta   mukofotlari   o‘z   vaqtida   to‘lanmasa,   sug‘urta   shartnomasi   bekor 9qilinishi   yoki   to‘lov   amalga   oshirilmasligi   mumkin.   Shuning   uchun   mukofot
to‘lovlari sug‘urtaning moliyaviy mexanizmidagi muhim halqa hisoblanadi.
3. Sug‘urta zaxiralari 
Sug‘urta   zaxiralari   —   bu   sug‘urta   kompaniyalari   tomonidan   yig‘ilgan   va
kelajakda yuzaga kelishi mumkin bo‘lgan sug‘urta hodisalari natijasida amalga
oshiriladigan to‘lovlar uchun maxsus jamg‘arilgan mablag‘lardir. Ular sug‘urta
kompaniyalarining   moliyaviy   barqarorligini   ta’minlaydi,   mijozlar   oldidagi
majburiyatlarni o‘z vaqtida bajarish imkonini yaratadi.
Sug‘urta   kompaniyalari   to‘plagan   mukofotlar   darhol   foyda   sifatida
ishlatilmaydi.   Ularning   ma’lum   bir   qismi   ehtimoliy   to‘lovlar   uchun   zaxira
sifatida  ajratiladi.   Bu   zaxiralar   turli   turlarga  bo‘linadi:   hodisalar   uchun   zaxira,
jamg‘arilgan   mukofotlar   zaxirasi,   ixtilofli   da’volar   uchun   zaxira,   investitsion
zaxira   va   h.k.   Har   bir   zaxira   turi   muayyan   sug‘urta   mahsulotiga   va   mijozlar
majburiyatlariga bog‘liq holda tashkil etiladi.
Zaxiralar   odatda   likvid   aktivlar   shaklida   saqlanadi,   ya’ni   ularni   tezda
to‘lovga   aylantirish   imkoniyati   bo‘ladi.   Sug‘urta   zaxiralari   ustidan   davlat
moliyaviy   nazorati   yuritiladi,   chunki   ularning   mavjudligi   butun   sug‘urta
tizimining   ishonchliligi   va   barqarorligini   belgilaydi.   Zaxiralarning   yetarli
bo‘lmasligi   kompaniya   tanazzuliga,   hatto   moliyaviy   buzg‘unchilikka   olib
kelishi   mumkin.   Shu   bois,   bu   omil   har   bir   sug‘urta   kompaniyasining
professional boshqaruvi doirasida eng muhim indikator hisoblanadi.
4. Sug‘urta hodisasi 
Sug‘urta   hodisasi   —   bu   sug‘urta   shartnomasida   ko‘rsatilgan   va   yuz   bergan
taqdirda   sug‘urta  to‘lovi   amalga   oshiriladigan   voqea  yoki   holatdir.   Boshqacha
aytganda,   bu   sug‘urta   kompaniyasi   zimmasiga   moliyaviy   majburiyat   oladigan
fakt.   Misol   sifatida   avtomobil   avariyasi,   kasallik,   o‘lim,   yong‘in,   uy   buzilishi
yoki tabiiy ofatlarni keltirish mumkin.
Sug‘urta   hodisasi   sodir   bo‘lishi   bilan   sug‘urtalanuvchi   kompaniyaga   bu
haqda xabar beradi. So‘ngra, kompaniya mazkur voqeani hujjatlar, fotosuratlar, 10tibbiy   xulosalar   yoki   ekspertizalar   orqali   tekshiradi.   Agar   bu   holat   haqiqatdan
ham   sug‘urta   shartnomasida   ko‘rsatilgan   hodisa   bo‘lsa,   unda   to‘lov   miqdori
aniqlanadi va amalga oshiriladi.
Shartnomada   ko‘rsatilmagan   voqea,   yoki   soxta   da’vo   holatlarida   sug‘urta
kompaniyasi   to‘lovni   rad   etishga   haqlidir.   Shu   sababli,   sug‘urta   hodisasi
tushunchasi   shartnoma   yondashuvida,   huquqiy   normalarda   aniq   ko‘rsatilgan
bo‘lishi   muhimdir.  Sug‘urta  hodisasi   yuz  berganidan  keyin,  kompaniya  tezkor
va   shaffof   tartibda   to‘lovni   amalga   oshirishi   kerak   —   bu   mijoz   ishonchini
oshiradi.
5.  Sug‘urta summasi 
Sug‘urta   summasi   —   bu   sug‘urta   obyekti   bo‘yicha   kompaniya   tomonidan
to‘lanadigan   maksimal   miqdor   hisoblanadi.   Bu   miqdor   sug‘urta   shartnomasi
tuzilganda aniqlanadi va unga asosan mukofot hajmi ham hisoblanadi. Sug‘urta
summasi   to‘lovni   cheklab   qo‘yadi:   ya’ni   zarar   qanchalik   katta   bo‘lmasin,
kompaniya faqat shu miqdorgacha javobgar bo‘ladi.
Sug‘urta   summasi   mijozning   talabiga,   mol-mulk   qiymatiga,   risk   darajasiga
va   kompaniya   siyosatiga   ko‘ra   belgilanadi.   Misol   uchun,   100   million   so‘mlik
uyni   sug‘urtalashda   to‘liq   summani   sug‘urtalash   ham   mumkin,   yoki   faqat   60
million   so‘m   miqdoridagina.   Shu   sababli,   to‘g‘ri   baholash   va   aniqlik   juda
muhim hisoblanadi.
Sug‘urta   summasi   faqat   zarar   yuz   berganda   emas,   balki   soliq,   audit   va
moliyaviy   hisobotlarda   ham   muhim   iqtisodiy   ko‘rsatkich   sifatida   qo‘llaniladi.
Yuqori   sug‘urta   summasi   kompaniyaning   moliyaviy   ishonchliligini   ham
ifodalaydi.   Shu   sababli,   har   bir   sug‘urtalanuvchi   bu   miqdorni   aniqlashda
ehtiyotkor bo‘lishi va real bahoga tayanishi zarur.
6. Sug‘urta polisasi 
Sug‘urta polisasi — bu sug‘urtalovchi va sug‘urtalanuvchi o‘rtasida tuzilgan
rasmiy   hujjat   bo‘lib,   unda   sug‘urta   shartnomasi   shartlari   aniq   ko‘rsatilgan
bo‘ladi.   Polisa   hujjatida   tomonlarning   huquq   va   majburiyatlari,   sug‘urta 11obyekti,   risk   turlari,   mukofot   miqdori,   to‘lov   shartlari,   muddat   va   boshqa
muhim tafsilotlar bayon qilinadi.
Sug‘urta   polisasi   yuridik   jihatdan   kuchga   ega   bo‘lib,   nizolar   yoki   da’vo
holatlarida  asosiy  hujjat  sifatida xizmat  qiladi. Polisa  nafaqat  qog‘oz shaklida,
balki   bugungi   raqamli   davrda   elektron   shaklda   ham   rasmiylashtiriladi.   Bu   esa
shaffoflik va qulaylikni oshiradi.
Mijozlar sug‘urta polisasini  olgach, unga muvofiq himoyaga ega bo‘lishadi.
Sug‘urta   kompaniyasi   esa   ushbu   polisaga   ko‘ra   o‘z   majburiyatlarini   bajargan
bo‘ladi.   Polisa   muddati   tugagach,   u   yangilanadi   yoki   bekor   qilinadi.   Shu
sababli,   polisadagi   har   bir   band   mijoz   tomonidan   diqqat   bilan   o‘rganilishi
lozim. Chunki bu hujjat moliyaviy xavfsizlik kafolatini beradi.
Sug‘urta   faoliyati   ijtimoiy-iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlashda   muhim   rol
o‘ynaydi.   Bir   tomondan,   u   aholining   moliyaviy   xavfsizligini   ta’minlaydi,
ikkinchi   tomondan   esa   –   jamiyatda   sotsial   adolat   va   moliyaviy   barqarorlik
uchun imkoniyat yaratadi. Shu sababli, har qanday zamonaviy davlatda sug‘urta
iqtisodiyotning ajralmas tarkibiy qismi sifatida qaraladi.
Bugungi   kunda   sug‘urta   nafaqat   zararlarni   qoplash,   balki   jamg‘arma
shakllantirish,   investitsiyalarni   yo‘naltirish,   iqtisodiy   subyektlarning   risklarga
bo‘lgan   munosabatini   tartibga   solish   kabi   keng   ko‘lamli   funksiyalarni   ham
bajaradi. Masalan,  hayotni  sug‘urtalash orqali  fuqarolar  nafaqat  o‘z sog‘lig‘ini
himoya   qiladi,   balki   pensiya   jamg‘armalarini   shakllantiradi.   Avtomobil
sug‘urtasi   esa   nafaqat   individual   foyda,   balki   umumiy   yo‘l   xavfsizligini
oshirishga xizmat qiladi.
Yana bir muhim jihat shuki, sug‘urta tizimi iqtisodiyotda kapital aylanishini
rag‘batlantiradi.   Kompaniyalar   uchun   zararning   oldini   olish   yoki   qoplash
imkoniyati   ularning   investitsiya   faoliyatini   himoyalaydi   va   kengaytiradi.
Shuningdek, bank tizimi ham kredit berganda aynan sug‘urtani talab qiladi, bu
esa risklarni kamaytiradi. 121.2. Sug‘urtaning funksiyalari va vazifalari
Sug‘urta   tizimi   har   bir   zamonaviy   iqtisodiyotning   ajralmas   bo‘lagi
hisoblanadi.   U   nafaqat   risklarni   kamaytirish   yoki   yo‘qotishlarni   qoplash
vositasi, balki jamiyat va davlat moliyaviy barqarorligini ta’minlovchi iqtisodiy
institut sifatida ham katta ahamiyat kasb etadi. Sug‘urta o‘z mohiyati bilan ko‘p
qirrali funksiyalarni bajaradi va bu funksiyalar iqtisodiy munosabatlar tizimida
faol ishlaydi.
1-jadval. Sug‘urtaning asosiy funksiyalari va ularning izohi
№ Funksiya nomi Mazmuni (izohi) Amaliy misol
1 Kompensatsiya 
funksiyasi Sug‘urta hodisasi yuz 
berganda zararni qoplash 
orqali moliyaviy 
yo‘qotishni kamaytirish Avtomobil YTHida 
yetkazilgan zarar uchun 
50 mln so‘m to‘lov 
amalga oshirilishi
2 Tavakkalchilikni 
taqsimlash 
funksiyasi Risklarni sug‘urta 
kompaniyasi zimmasiga 
o‘tkazish orqali moliyaviy 
yukni taqsimlash Ko‘p mijozlardan 
yig‘ilgan mukofot 
evaziga bir mijozga 
kompensatsiya to‘lash
3 Profilaktik (oldini 
olish) funksiyasi Xavf va yo‘qotishlarni 
kamaytirish uchun ehtiyot 
choralarini ko‘rishga 
undash Yong‘in xavfi yuqori 
bo‘lgan binolarda 
signalizatsiya o‘rnatishni 
talab qilish
4 Jamg‘aruv 
(investitsion) 
funksiyasi Sug‘urta mukofotlari 
asosida moliyaviy 
zaxiralar shakllantirish va 
ularni investitsiya qilish Pensiya va hayot 
sug‘urtasi mablag‘larini 
bank depozitlariga 
joylashtirish
5 Nazorat va tartibga
solish funksiyasi Sug‘urta kompaniyasi 
tomonidan xavf darajasini 
baholash, shartnoma 
shartlarini belgilash Sog‘ligi yomon bo‘lgan 
shaxsga yuqori mukofot 
stavkasi qo‘llash 136 Ijtimoiy himoya 
funksiyasi Aholining zaif 
qatlamlarini moliyaviy 
himoya qilish orqali 
sotsial barqarorlikni 
ta’minlash Nogironlik yoki og‘ir 
kasallik holatida sug‘urta
to‘lovi orqali yordam 
ko‘rsatish
7 Iqtisodiy 
barqarorlik 
funksiyasi Sug‘urta tizimi orqali 
tadbirkorlikni qo‘llab-
quvvatlash va moliyaviy 
xavflarni kamaytirish Bank kredit berishida 
mulkni sug‘urtalashni 
talab qilishi
Sug‘urtaning   birinchi   va   eng   asosiy   funksiyasi   –   kompensatsiya   (qoplash)
funksiyasi hisoblanadi. Bu funksiya sug‘urtalanuvchiga zarar yetgan holatlarda,
sug‘urta   kompaniyasi   tomonidan   zarar   miqdoriga   mos   ravishda   to‘lov   amalga
oshirilishini   nazarda   tutadi.   Misol   uchun,   uy   yong‘in   natijasida   zarar   ko‘rsa
yoki   transport   vositasi   yo‘l-transport   hodisasida   ishtirok   etsa,   sug‘urta
kompaniyasi   oldindan   kelishilgan   sug‘urta   summasi   asosida   kompensatsiya
to‘laydi. Bu esa moliyaviy yo‘qotishlarni kamaytirish imkonini beradi.
Ikkinchi muhim funksiya – tavakkalchilikni qayta taqsimlash (redistribusiya)
funksiyasidir.   Sug‘urta   tizimi   orqali   ko‘plab   mijozlar   o‘zlarining   risklarini
sug‘urtalovchi   zimmasiga   yuklaydi.   Kompaniya   esa   yig‘ilgan   sug‘urta
mukofotlari   evaziga   risklarni   moliyaviy   zaxira   hisobiga   taqsimlab,   zarur
hollarda   ularga   to‘lov   qiladi.   Bu   orqali   tavakkal   yakka   shaxs   emas,   balki
jamiyatga   taqsimlanadi.   Shu   sababli,   sug‘urta   xavf   ta’sirini   "kollektiv"
yengillash vositasi sifatida ishlaydi.
Sug‘urtaning yana bir ahamiyatli funksiyasi — profilaktik funksiyadir, ya’ni
oldini olish vazifasi. Sug‘urta kompaniyalari ko‘pincha zararlarning oldini olish
bo‘yicha   choralar   ko‘radi.   Masalan,   yong‘in   xavfsizligi   bo‘yicha   talablarga
rioya  qilish,  texnik ko‘rikdan  o‘tmagan  transport  vositalarini   sug‘urtalamaslik,
sanoat   ob’yektlari   uchun   xavfsizlik   mezonlarini   belgilash   kabi   talablar   orqali, 14sug‘urta kompaniyalari xavflarni kamaytirish yo‘lida faol ishtirok etadi. Bu esa
umumiy xavfsizlik darajasini oshiradi.
To‘rtinchi   funksiya   –   jamg‘aruv   (investitsion)   funksiyasidir.   Sug‘urta
kompaniyalari   tomonidan   yig‘ilgan   mukofot   mablag‘lari   bir   vaqtning   o‘zida
zaxira   jamg‘armasi   sifatida   saqlanib   turadi   va   ular   turli   moliyaviy   vositalarga
(obligatsiyalar,   davlat   qimmatli   qog‘ozlari,   depozitlar)   sarmoya   qilinadi.   Bu
esa, bir tomondan, kompaniya daromadlarini oshirsa, ikkinchi tomondan, butun
mamlakat   moliyaviy   tizimiga   qo‘shimcha   investitsion   manba   bo‘lib   xizmat
qiladi.   Xususan,   uzoq   muddatli   hayot   sug‘urtasi,   pensiya   sug‘urtasi,   bolalar
uchun sug‘urta mahsulotlari — bularning barchasi jamg‘ariladigan xususiyatga
ega.
Beshinchi   funksiya   —   nazorat   va   tartibga   solish   funksiyasidir.   Sug‘urta
kompaniyalari mijozlar tomonidan taqdim etilgan ma’lumotlar asosida risklarni
baholaydi,   tavakkalni   aniqlaydi   va   zarur   hollarda   texnik   shartlarni   ishlab
chiqadi.   Shu   bilan   birga,   davlat   ham   sug‘urta   bozoriga   muayyan   darajada
nazorat   o‘rnatadi.   Bu   esa   sug‘urta   faoliyatini   tartibga   solish,   shaffoflikni
ta’minlash va firibgarlik holatlarining oldini olishga xizmat qiladi.
Sug‘urtaning   ijtimoiy   funksiyasi   ham   mavjud   bo‘lib,   u   fuqarolarning
iqtisodiy   va   sotsial   himoyasini   kuchaytiradi.   Hayot   sug‘urtasi,   sog‘liqni
sug‘urtalash, nogironlikka doir sug‘urta turlari — bularning barchasi aholining
zaif   qatlamlarini   moliyaviy   xavflardan   himoyalashga   qaratilgan.   Ayniqsa,
aholining ijtimoiy zaif guruhlari uchun davlat  tomonidan moliyalashtiriladigan
majburiy sug‘urta tizimlari muhim ahamiyat kasb etadi.
Shu bilan birga, sug‘urta tizimi iqtisodiyotni barqarorlashtiruvchi mexanizm
sifatida xizmat qiladi. Risklar nazorat ostida bo‘lgani uchun biznes subyektlari
ishonch bilan ishlab chiqarishni kengaytiradi, sarmoyalar hajmi ortadi, banklar
esa   kredit   riskini   kamaytiradi.   Bu   jarayonda   sug‘urta   bozorining   ishonchli
faoliyati umumiy iqtisodiy muhitga ijobiy ta’sir qiladi. 15Sug‘urtaning vazifalari esa ushbu funksiyalarni amaliyotda amalga oshirishga
qaratilgan. Uning asosiy vazifalari quyidagilardan iborat:
Mijozlar bilan shartnomalar tuzish va ularga xizmat ko‘rsatish;
Tavakkal tahlilini o‘tkazish va sug‘urta mukofotlarini aniqlash;
Sug‘urta   hodisasi   yuz   berganda   zararni   baholash   va   to‘lovlarni   amalga
oshirish;
Zaxiralarni shakllantirish va sarmoya siyosatini yuritish;
Bozorni o‘rganish, yangi mahsulotlar yaratish va xizmat sifatini oshirish.
  Sug‘urta   funksiyalari   va   vazifalari   ko‘lamdor   bo‘lib,   nafaqat   moliyaviy
himoya   vositasi   sifatida,   balki   iqtisodiy   muvozanatni   saqlovchi,   investitsion
imkoniyatlarni   oshiruvchi   va   sotsial   barqarorlikni   mustahkamlovchi   strategik
tizim   sifatida   ishlaydi.   Shu   jihatdan,   sug‘urta   bozorining   to‘laqonli   faoliyati   –
jamiyatda xavfsizlik, barqarorlik va taraqqiyotning muhim kafolatidir.
1.3. Sug‘urta tizimining tarkibi: subyektlar, obyektlar va shakllar
Sug‘urta   tizimi   —   bu   o‘zaro   bog‘langan   elementlardan   iborat   kompleks
iqtisodiy   mexanizm   bo‘lib,   u   fuqarolar   va   tashkilotlarning   moliyaviy
manfaatlarini   kutilmagan   xavf-xatarlar   oqibatida   yuzaga   keladigan   zararlardan
himoya qilishni maqsad qilgan. Ushbu tizim o‘z ichiga asosiy tarkibiy qismlar:
sug‘urta   subyektlari,   obyektlari   va   shakllarini   oladi.   Har   bir   bo‘lim   sug‘urta
jarayonining   muhim   va   ajralmas   komponenti   bo‘lib,   ular   o‘zaro   bir-birini
to‘ldiradi.
1. Sug‘urta subyektlari
Sug‘urta tizimida ishtirok etuvchi tomonlar sug‘urta subyektlari deb ataladi.
Ular quyidagilardan iborat:
Sug‘urtalovchi  –  bu yuridik shaxs   bo‘lib,  sug‘urta  xizmatlarini  taklif  qiladi,
shartnoma asosida mijozning risklarini o‘z zimmasiga oladi va sug‘urta hodisasi
yuz   berganda   kompensatsiya   to‘laydi.   O‘zbekistonda   bunday   subyektlar
“O‘zbekinvest”,   “Gross   Insurance”,   “AlfaLife”   va   boshqa   sug‘urta 16kompaniyalari   hisoblanadi.   Sug‘urtalovchi   moliyaviy   barqaror   bo‘lishi,
litsenziyaga ega bo‘lishi va qonunlarga rioya qilishi lozim.
Sug‘urtalanuvchi   –   bu   yuridik   yoki   jismoniy   shaxs   bo‘lib,   o‘zining   mol-
mulki,   hayoti   yoki   boshqa   manfaatlarini   sug‘urta   qilishni   xohlaydi   va
shartnoma   asosida   sug‘urtalovchiga   to‘lov   (mukofot)   qiladi.   Sug‘urtalanuvchi
zarar ko‘rgan taqdirda, kompensatsiya olish huquqiga ega.
Benefisiar   –   bu   shaxs   sug‘urtalanuvchi   tomonidan   belgilangan   bo‘lib,
sug‘urta hodisasi sodir bo‘lganda to‘lov aynan unga amalga oshiriladi. Masalan,
hayotni sug‘urtalashda merosxo‘r yoki turmush o‘rtoqqa to‘lov qilinadi.
Sug‘urta vositachilari (agentlar yoki brokerlar) – ular sug‘urtalovchi va mijoz
o‘rtasida   vositachilik   qiladi.   Sug‘urta   agenti   kompaniya   nomidan   ishlaydi,
broker esa mijoz nomidan eng yaxshi shartlarni topishga harakat qiladi.
Sug‘urta   subyektlarining   huquq   va   majburiyatlari   shartnoma   va   amaldagi
qonun   hujjatlari   asosida   belgilanadi.   Har   bir   subyekt   tizimda   aniq   rol   va
funksiyani bajaradi.
2. Sug‘urta obyektlari
Sug‘urta obyektlari – bu zarar ko‘rishi mumkin bo‘lgan va sug‘urta qilishga
asos   bo‘ladigan   moddiy   yoki   nomoddiy   manfaatlar   majmuasidir.   Boshqacha
aytganda,   bu   nimani   sug‘urtalaymiz   degan   savolga   javob   beradi.   Sug‘urta
obyektlari turli toifalarga bo‘linadi:
Mulk   sug‘urtasi   obyektlari:   Ular   real   mulk   (uy-joy,   avtomobil,   omborxona,
texnika)   bo‘lishi   mumkin.   Masalan,   yong‘in,   suv   toshqini,   o‘g‘irlik,   buzilish
holatlaridan mol-mulkni himoya qilish.
Shaxsiy sug‘urta obyektlari: Bu insonning hayoti, sog‘ligi, mehnat qobiliyati
va hayotiy faoliyati bilan bog‘liq risklardir. O‘lim, nogironlik, kasallik, baxtsiz
hodisa natijasida yuzaga keladigan zararlarga qaratilgan.
Mas’uliyat sug‘urtasi obyektlari: Bunda uchinchi shaxslar oldida javobgarlik
sug‘urtalanadi.   Masalan,   haydovchi   tomonidan   sodir   etilgan   YTHda   boshqa
shaxslarga yetkazilgan zarar uchun to‘lanadigan kompensatsiya. 17Tadbirkorlik   risklari:   Tadbirkorlik   faoliyati   davomida   yuzaga   keladigan
moliyaviy   yo‘qotishlar,   to‘lovga   layoqatsizlik,   mahsulot   yetkazib   bermaslik
kabi risklar.
Sug‘urta obyekti  doimo real  iqtisodiy qiymatga ega bo‘lishi, zarar yetganda
moliyaviy   oqibatlarga   olib   kelishi   va   qonuniy   jihatdan   sug‘urtalashga   ruxsat
etilgan bo‘lishi lozim.
3. Sug‘urta shakllari
Sug‘urta   shakllari   —   bu   sug‘urta   faoliyatining   tashkil   etilishi   va   huquqiy
asoslariga   ko‘ra   farqlanuvchi   usullari   bo‘lib,   ular   majburiy   va   ixtiyoriy
sug‘urtaga bo‘linadi.
Majburiy   sug‘urta   –   bu   qonun   asosida   amalga   oshiriladigan   sug‘urtadir.
Ya’ni, uni  har   bir   fuqaro  yoki   tashkilot   bajarishi  shart.  Misol  uchun,  transport
vositalari   uchun   fuqarolik   javobgarligini   sug‘urtalash,   ish   joyida   baxtsiz
hodisalarga   qarshi   majburiy   sug‘urta.   Bu   shakl   jamiyatdagi   umumiy
xavfsizlikni ta’minlashga qaratilgan.
Ixtiyoriy   sug‘urta   –   fuqarolar   yoki   yuridik   shaxslar   istagiga   ko‘ra   amalga
oshiriladi. Bu holatda, har bir mijoz o‘ziga mos xizmatni, sug‘urta miqdorini va
shartlarini   erkin   tanlaydi.   Misol   uchun,   hayotni,   uyni,   safarni   yoki   sog‘liqni
sug‘urtalash ixtiyoriydir.
   Boshqa    tasniflashlarga ko‘ra sug‘urta shakllari quyidagicha ham bo‘linadi:
 Davlat va xususiy sug‘urta;
 Ichki va tashqi (xalqaro) sug‘urta;
 Individual va kollektiv sug‘urta;
 Bir martalik va uzoq muddatli sug‘urta.
Har bir sug‘urta shakli o‘zining xizmat ko‘rsatish uslubi, xavflarni baholash
metodikasi   va   tartibga   solish   mexanizmlariga   ega.   Bu   esa   butun   sug‘urta
tizimini   moslashuvchan,   dinamik   va   universal   iqtisodiy   vosita   sifatida
shakllantiradi. 18Sug‘urta   tizimi   o‘zining   murakkab   va   ko‘p   bosqichli   tuzilmasi   bilan   ajralib
turadi.   Uning   subyektlari   (ishtirokchilari),   obyektlari   (nima   sug‘urtalanadi)   va
shakllari (qanday amalga oshiriladi) tizim ichidagi barcha iqtisodiy va huquqiy
munosabatlarni   tartibga   soladi.   Har   bir   tarkibiy   bo‘lim   sug‘urtaning   to‘laqonli
faoliyat yuritishini, xavflar oldini olish va moliyaviy xavfsizlikni ta’minlashda
muhim ahamiyatga ega. O‘zbekiston sug‘urta bozorida ham aynan shu tarkibiy
tuzilmalarning rivojlanishi, ishonchlilik va shaffoflik darajasini belgilaydi. 19II BOB. SUG‘URTANING IQTISODIY TARAQQIYOTDAGI O‘RNI VA
AHAMIYATI  O’ZBEKISTON
2.1. Sug‘urtaning iqtisodiy barqarorlikni ta’minlashdagi roli
Bugungi   globallashgan   iqtisodiyotda   har   qanday   mamlakatning   iqtisodiy
barqarorligi   ko‘p   omillarga   bog‘liq   bo‘lib,   ular   orasida   sug‘urta   tizimi   muhim
strategik vosita sifatida e’tirof etiladi. Iqtisodiy barqarorlik – bu makroiqtisodiy
o‘sishning   uzluksizligi,   investitsiyaviy   faollik,   moliyaviy   tizimning
ishonchliligi va xo‘jalik yurituvchi subyektlarning xavfsiz faoliyat yurita olishi
bilan bog‘liq holatdir. Sug‘urta esa aynan shu omillarni qo‘llab-quvvatlaydigan
va iqtisodiy muvozanatni ta’minlovchi kuchli moliyaviy mexanizmdir.
Avvalo,   sug‘urta   –   bu   iqtisodiyotdagi   risklarni   moliyaviy   boshqarish
vositasidir.   Har   qanday   korxona   yoki   jismoniy   shaxs   o‘z   faoliyati   davomida
kutilmagan xavf-xatarlar bilan to‘qnashadi: yong‘in, to‘fon, iqtisodiy inqirozlar,
ishlab   chiqarishdagi   uzilishlar   va   boshqalar.   Ana   shunday   holatlarda   zarar
miqdorini kamaytirish, uni kompensatsiya qilish va faoliyatni tiklash jarayonida
sug‘urta xizmatlari asosiy rolni o‘ynaydi. Risklar nazorat ostiga olinsa, iqtisodiy
subyektlar   o‘z   faoliyatini   barqaror   olib   borishi,   investitsiyalarni   kengaytirishi
mumkin bo‘ladi.
Sug‘urta   tizimi   orqali   iqtisodiy   barqarorlik   to‘rt   asosiy   yo‘nalish   bo‘yicha
ta’minlanadi:
1. Moliyaviy yo‘qotishlarni qoplash
Sug‘urta   kompaniyalari   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   zararlarni   o‘z   zimmasiga   olib,
xo‘jalik   yurituvchi   subyektning   moliyaviy   barqarorligini   tiklaydi.   Bu   holatda
kompaniya   faoliyati   to‘xtamaydi,   kredit   to‘lovlari   davom   etadi,   bandlik
saqlanib   qoladi.   Bu   esa   ijtimoiy   va   iqtisodiy   tizimdagi   muvozanatni   qo‘llab-
quvvatlaydi.
2. Kapital aylanishini rag‘batlantirish
Sug‘urta   orqali   xavfsizlik   darajasi   oshgan   korxonalar   katta   miqdordagi
kapitalni  investitsiyalarga   yo‘naltirish  imkoniga  ega  bo‘ladi.  Ular  yangi   ishlab 20chiqarish   quvvatlarini   ishga   tushiradi,   texnologiya   yangilaydi.   Bu   holat   ichki
investitsiya muhitini yaxshilaydi va umumiy iqtisodiy o‘sishga zamin yaratadi.
3. Bank-moliya tizimi xavfsizligini oshirish
Kredit   va   ipoteka   berishda   banklar   asosan   sug‘urtalangan   aktivlarga
ustuvorlik beradi. Chunki sug‘urtalangan mulk yoki faoliyatda yo‘qotish bo‘lsa,
uni   qoplash   mexanizmi   mavjud   bo‘ladi.   Bu   esa   banklar   uchun   xavflarni
kamaytiradi,   kredit   portfeli   sifatini   oshiradi.   Bank-moliya   tizimi
sog‘lomlashadi, bu orqali iqtisodiy tizimga barqarorlik singadi.
4. Davlat byudjetiga tushadigan bosimni kamaytirish
Tabiiy ofat, baxtsiz hodisalar natijasida ko‘riladigan zararlar ko‘pincha davlat
mablag‘lari   hisobidan   qoplanadi.   Ammo   sug‘urta   tizimi   yaxshi   rivojlangan
bo‘lsa,   bu   yuk   xususiy   sug‘urtalovchilarga   o‘tadi.   Bu   esa   davlat   byudjetini
ijtimoiy dasturlarga, infratuzilma rivojiga yo‘naltirish imkonini beradi.
Bugungi   kunda   iqtisodiy   xavfsizlikni   ta’minlash,   moliyaviy   tizimning
barqaror ishlashi va investitsiyaviy muhitning himoyalanishi sug‘urta xizmatlari
bilan   chambarchas   bog‘liq.   Sug‘urta   bozorining   samarali   faoliyati   –   iqtisodiy
barqarorlikning kafolati bo‘lib, bu holat O‘zbekiston misolida ham o‘z isbotini
topmoqda. Ayniqsa, so‘nggi yillarda (2022–2025) sug‘urta tizimida kuzatilgan
o‘sish   ko‘rsatkichlari   ushbu   bozorning   mamlakat   iqtisodiyotiga   real   ta’sir
ko‘rsatayotganini ko‘rsatmoqda.
2022-yilda O‘zbekiston sug‘urta bozorida jami yig‘ilgan sug‘urta mukofotlari
hajmi   2,17   trillion   so‘mni   tashkil   etdi.   Bu   2021-yilga   nisbatan   27   foizga
ko‘pdir.  Aynan  shu   yilda   hayotni   sug‘urtalash   segmenti   bo‘yicha  623  milliard
so‘m   to‘plangan   bo‘lib,   bu   2020-yilga   nisbatan   deyarli   ikki   barobarga   o‘sdi.
Ushbu   ko‘rsatkichlar   mamlakat   fuqarolarining   sug‘urta   xizmatlariga   nisbatan
ishonchi   oshayotganidan   dalolat   beradi.   Ayni   vaqtda   bu   o‘sish   ijtimoiy
barqarorlik va moliyaviy xavfsizlikni mustahkamlashga xizmat qilmoqda.
2023-yilda   esa   O‘zbekiston   sug‘urta   kompaniyalari   tomonidan   yig‘ilgan
mukofotlar hajmi 3,82 trillion so‘mga yetdi. Bu 2022-yilga nisbatan 76 foizga 21o‘sish   demakdir.   Bu   yilda   ayniqsa   “hayot   sug‘urtasi”   va   “tibbiy   sug‘urta”
xizmatlariga   bo‘lgan   talab   keskin   oshdi.   Mamlakat   bo‘yicha   ixtiyoriy   tibbiy
sug‘urtaga ulangan aholi soni 1 million nafardan oshdi. Bu esa sog‘liqni saqlash
tizimida   davlat   yukini   kamaytirish   bilan   birga,   aholi   moliyaviy   himoyasini
mustahkamladi.   Ayniqsa   pandemiya   davridan   keyingi   yillarda   fuqarolarning
risklarni boshqarish madaniyati sezilarli darajada oshgan.
2024-yilga   kelib,   sug‘urta   mukofotlari   hajmi   taxminan   5,6   trillion   so‘mga
yetgani qayd etildi (Dastlabki ma’lumotlar asosida). Bu ko‘rsatkich 2023-yilga
nisbatan   46,6   foizlik   o‘sishni   bildiradi.   Raqamlardan   ayonki,   sug‘urta   bozori
nafaqat   kengaymoqda,   balki   undagi   xizmatlar   sifati   va   aholi   ishonchi   ham
kuchaymoqda.   2024-yil   davomida   14   ta   yangi   sug‘urta   mahsuloti   litsenziya
oldi,   ularning   asosiy   qismi   qishloq   xo‘jaligini   sug‘urtalash,   kichik   biznesni
risklardan himoyalashga qaratilgan edi.
Bu   jarayonlar   iqtisodiy   barqarorlikda   qanday   rol   o‘ynaydi?   Birinchidan,
tadbirkorlik   subyektlari   o‘z   faoliyatini   ishonch   bilan   boshlaydi,   chunki   ular
zararlardan   himoyalangan.   Masalan,   qishloq   xo‘jaligi   korxonalari   ob-havo
risklari, hosildorlik kamayishi yoki texnik muammolar sabab zarar ko‘rganida,
sug‘urta   kompaniyalari   bu   zararni   qoplab   beradi.   Ikkinchidan,   aholining
jamg‘armalari   davlat   byudjetiga   qaram   bo‘lmaydi,   balki   mustaqil   moliyaviy
manbalarga aylanish imkoniyatiga ega bo‘ladi.
2025-yil uchun prognoz ko‘rsatkichlarga ko‘ra, sug‘urta mukofotlari umumiy
hajmi 7,2 trillion so‘mga yetishi kutilmoqda. Bu hajm O‘zbekiston yalpi ichki
mahsulotining   1,4   foizini   tashkil   qilishi   mumkin.   Xalqaro   amaliyotda   bu
ko‘rsatkich   2,5–4%   atrofida   bo‘lsa-da,   O‘zbekiston   uchun   bu   sezilarli   yutuq
hisoblanadi.   Sug‘urta   kompaniyalari   tomonidan   to‘langan   sug‘urta   to‘lovlari
hajmi   esa   2025-yilda   1,8   trillion   so‘mga   yetishi   kutilyapti,   bu   esa
foydalanuvchilarga   real   yordam   va   moliyaviy   kafolatlar   taqdim   etilayotganini
bildiradi. 22Alohida   ta’kidlash   joizki,   2023-yil   oxirida   “Sug‘urta   faoliyatini
raqamlashtirish   dasturi”   asosida   elektron   sug‘urta   polisalari   joriy   etildi.   2024-
yilda   shunday   raqamli   polisalar   orqali   2,5   milliondan   ortiq   shartnoma   tuzildi.
Bu   sug‘urta   tizimining   shaffofligini   ta’minladi,   firibgarlik   va   sun’iy   da’volar
kamaydi.   Shu   bilan   birga,   statistik   tahlillar   ko‘rsatmoqdaki,   raqamlashtirilgan
sug‘urta mahsulotlarining o‘rtacha qamrov ko‘rsatkichi 1,8 barobar oshgan.
2022–2025 yillarda O'zbekistonda sug'urta bozoriga oid asosiy 
ko'rsatkichlar
Yil Sug'urta mukofotlari
(trln so'm) Sug'urta
to'lovlari
(trln so'm) Hayot
sug'urtasi
hajmi   (trln
so'm) Sug'urta
zaxiralari
(trln so'm)
2022.0 2.17 0.68 0.623 1.1
2023.0 3.82 1.05 1.2 2.0
2024.0 5.6 1.5 2.0 3.0
2025.0 7.2 1.8 2.8 3.8
Iqtisodiy   barqarorlikka   ta’sir   qiluvchi   yana   bir   muhim   jihat   –   bu   sug‘urta
zaxiralari   hajmining   ortishidir.   2022-yilda   bu   ko‘rsatkich   1,1   trillion   so‘m
bo‘lgan   bo‘lsa,   2024-yilda   3   trillion   so‘mga   yaqinlashdi.   Bu   kapital
jamg‘arilishi   davlat   obligatsiyalariga,   bank   depozitlariga,   real   sektor
aksiyalariga   yo‘naltirilmoqda.   Demak,   sug‘urta   tizimi   to‘g‘ridan-to‘g‘ri
iqtisodiy   aylanishga   xizmat   qilyapti.Shuningdek,   sug‘urtaning   fiskal
yengilliklarni   shakllantirishdagi   roli   ham   beqiyos.   2023-yilda   hayotni
sug‘urtalovchi fuqarolar uchun soliq imtiyozlari joriy etildi. Bu ijtimoiy himoya
va   moliyaviy   savodxonlikni   oshirishga   xizmat   qilmoqda.   O‘z   navbatida,   bu
mexanizm   fuqarolarni   byudjet   yordamiga   emas,   balki   o‘zini-o‘zi   ta’minlashga
undaydi. 23 242.2. Sug‘urta bozorining rivojlanish tendensiyalari
Bozor   iqtisodiyotining   tobora   chuqurlashib   borayotgan   hozirgi   davrida
sug‘urta   bozori   nafaqat   moliyaviy   himoya   vositasi,   balki   iqtisodiy   barqarorlik
va   ijtimoiy   xavfsizlikni   ta’minlashning   asosiy   mexanizmlaridan   biri   sifatida
e’tirof   etilmoqda.   O‘zbekistonda   ham   so‘nggi   yillarda   sug‘urta   bozorini
modernizatsiya qilish, raqamlashtirish va jahon tajribalarini joriy etish bo‘yicha
qator amaliy chora-tadbirlar amalga oshirilmoqda. Mazkur bo‘limda 2022–2025
yillar   kesimida   mamlakat   sug‘urta   bozorining   rivojlanish   yo‘nalishlari   tahlil
qilinadi.Avvalo,  sug‘urta   kompaniyalari  sonining   ortib  borayotganini   ko‘rsatib
o‘tish   lozim.   2021-yilda   23   ta   kompaniya   faoliyat   yuritgan   bo‘lsa,   2024-yil
oxiriga   kelib   ularning   soni   35   taga   yetdi.   Ular   orasida   13   tasi   hayotni
sug‘urtalash, 22 tasi esa umumiy sug‘urta xizmatlarini taqdim etmoqda. Bu esa
aholining turli ehtiyojlariga mos sug‘urta mahsulotlarining kengayishiga xizmat
qilmoqda.   Har   bir   yangi   kompaniya   o‘ziga   xos   strategiya,   xizmat   sifati   va
texnologik yondashuv bilan bozorga kirib kelmoqda.
Yana   bir   asosiy   tendensiya   –   bu   raqamli   sug‘urta   xizmatlarining
kengayishidir.   2023-yildan   boshlab   Elektron   hukumat   tizimi   orqali   davlat
idoralari   bilan   integratsiyalashgan   sug‘urta   xizmatlari   ko‘rsatila   boshlandi.
2024-yil   holatiga   ko‘ra,   barcha   sug‘urta   kompaniyalarining   85%   elektron
polisalar   va   onlayn   shartnomalar   bilan   ishlay   boshladi.   Bu   nafaqat   xizmat
ko‘rsatish   tezligini   oshirdi,   balki   firibgarlik   holatlarini   kamaytirdi,   bozor
shaffofligini   ta’minladi.Shuningdek,   so‘nggi   yillarda   sug‘urta   mukofotlari
hajmining   sezilarli   darajada   oshayotgani   tendensiyaning   asosiy
ko‘rsatkichlaridan biri sifatida qaralmoqda. Jumladan:
2022-yilda yig‘ilgan sug‘urta mukofoti – 2,17 trln so‘m;
2023-yilda – 3,82 trln so‘m (o‘sish – 76%);
2024-yilda – 5,6 trln so‘m (prognoz asosida – 46,6% o‘sish);
2025-yilda – 7,2 trln so‘mga yetishi kutilmoqda. 25Bu raqamlar aholining sug‘urta xizmatlariga ishonchi ortayotganini, ularning
moliyaviy madaniyati rivojlanayotganini anglatadi. Ayniqsa hayotni, sog‘liqni,
mol-mulkni va biznes faoliyatni sug‘urtalashga bo‘lgan talab oshgan.
Bozorning   boshqa   ijobiy   tendensiyalaridan   biri   –   yangi   sug‘urta
mahsulotlarining   paydo   bo‘lishidir.   2023–2024-yillarda   quyidagi   yangi
yo‘nalishlar bo‘yicha sug‘urta turlari joriy etildi:
 Qishloq xo‘jaligida hosil sug‘urtasi;
 Mahsulot yetkazib berish (logistika) risklarini sug‘urtalash;
 Raqamli mulk (IT infratuzilma, ma’lumotlar bazasi) sug‘urtasi;
 Kichik biznes va oilaviy tadbirkorlik sug‘urtasi.
Bular,   o‘z   navbatida,   real   sektorni   moliyaviy   risklardan   himoya   qilishga
xizmat   qilmoqda.   Shu   bilan   birga,   xalqaro   moliyaviy   tashkilotlar   –   Osiyo
taraqqiyot   banki,   Jahon   banki   va   UNDP   bilan   hamkorlikda   O‘zbekistonda
mikro-sug‘urta   tizimini   rivojlantirishga   qaratilgan   loyihalar   amalga
oshirilmoqda.   Bu   esa   aholining   daromadi   past   qatlamlariga   ham   sug‘urta
himoyasidan   foydalanish   imkonini   bermoqda.Qonunchilik   sohasida   ham   katta
islohotlar olib borildi. 2022-yilda yangilangan "Sug‘urta faoliyati to‘g‘risida"gi
Qonun   qabul   qilindi.   Unda   korporativ   boshqaruv,   moliyaviy   zaxiralar
shakllantirish,   risklar   baholash   va   xalqaro   hisobot   standartlariga   moslashuv
normalari mustahkamlandi. 2023–2025 yillarda esa O‘zbekiston sug‘urta bozori
ISO   9001,   Solvency   II   kabi   xalqaro   standartlarga   bosqichma-bosqich
integratsiyalashmoqda.
Shuningdek,   sug‘urta   bozori   geografik   jihatdan   ham   kengaymoqda.   Ayni
paytda   respublikaning   barcha   hududlarida,   ayniqsa   viloyat   markazlari   va  yirik
tumanlarda   sug‘urta   agentliklari   faoliyat   yuritmoqda.   Elektron   sug‘urta
platformalari   esa   chekka   qishloq   aholisi   uchun   ham   xizmatlardan   foydalanish
imkonini bermoqda. Bu aholining moliyaviy xavfsizligini oshiradi.
Raqamli   tahlillar   asosida   aytish   mumkinki,   2024-yil   oxiriga   kelib
sug‘urtalangan   aholining   umumiy   soni   8,1   million   kishini   tashkil   etdi,   bu   esa 26mamlakat aholisining 22 foiziga teng. 2022-yilda bu ko‘rsatkich 11,8% atrofida
edi. Ya’ni ikki yil ichida qamrov darajasi deyarli 2 barobar oshgan.Shuningdek,
bozorning muhim tendensiyalaridan biri – xususiy sug‘urta kompaniyalarining
ulushi   ortib   borayotganidir.   2022-yilda   bozorning   60%   ulushini   davlat
kompaniyalari   tashkil   etgan   bo‘lsa,   2024-yilga   kelib   bu   ko‘rsatkich   47%   ga
tushdi.   Bu   esa   raqobat   muhitining   kuchaygani,   xizmatlar   sifati   va   xilma-
xilligining   oshganidan   dalolat   beradi.Yuqoridagi   tendensiyalar   asosida   aytish
mumkinki,   O‘zbekistonda   sug‘urta   bozori   jadal   rivojlanmoqda.   Bu   jarayon
raqamlashtirish,   yangi   mahsulotlar,   qonunchilik   bazasi   va   moliyaviy
savodxonlikni oshirish bilan birga kechmoqda. Natijada, bozor nafaqat iqtisodiy
xavfsizlikni   ta’minlamoqda,   balki   iqtisodiyotning   o‘sishiga   faol   ta’sir
ko‘rsatayotgan moliyaviy institutga aylanmoqda.
2.3. Sug‘urta tizimining samaradorligini oshirish yo‘llari va istiqbollari
Sug‘urta   tizimining   samaradorligi   deganda,   uning   risklarni   qamrab   olish
darajasi,   moliyaviy   barqarorligi,   mijozlar   ehtiyojini   qondira   olishi   va
iqtisodiyotga   ko‘rsatayotgan   ta’sir   kuchi   tushuniladi.   Samarali   ishlayotgan
sug‘urta   tizimi   moliyaviy   xavflarni   kamaytiradi,   investitsion   muhitni
mustahkamlaydi   va   aholining   ijtimoiy   himoyasini   oshiradi.   O‘zbekistonda
sug‘urta  sohasi  jadal  rivojlanayotgan  bo‘lsa-da, uning samaradorligini  oshirish
uchun   hali   qilinadigan   ishlar   ko‘p.   Mazkur   bo‘limda   sug‘urta   tizimining
faoliyatini   takomillashtirish   yo‘llari   va   istiqboldagi   strategik   vazifalar   tahlil
qilinadi.
Avvalo,   sug‘urta   tizimida   mavjud   muammolarni   aniqlab   olish   zarur.
Jumladan:
 Aholining sug‘urta madaniyati past;
 Sug‘urta mahsulotlarining cheklanganligi;
 Bozordagi raqobatning nisbatan zaifligi;
 Elektron xizmatlarning  yetarli   darajada  rivojlanmaganligi  (ayniqsa,  chekka
hududlarda); 27Sug‘urta   kompaniyalarining   moliyaviy   barqarorligi   va   ishonchliligi   bilan
bog‘liq masalalar;
Aktuar hisob-kitob va risk menejment bo‘yicha mutaxassislar tanqisligi.
Ushbu muammolarni hal qilish orqali sug‘urta tizimi samaradorligini sezilarli
darajada   oshirish   mumkin.   Eng   avvalo,   aholining   moliyaviy   savodxonligini
oshirish   orqali   sug‘urtaning   ahamiyati   haqida   tushuncha   berish   lozim.   Bu
borada  maktab,  kollej  va  oliy ta’lim  tizimiga  sug‘urta  va  moliyaviy  xavfsizlik
bo‘yicha   fanlarni   kiritish   samarali  bo‘ladi.  Bundan  tashqari,  ommaviy  axborot
vositalarida   ijtimoiy   reklamalar   va   targ‘ibot   kampaniyalarini   tashkil   qilish
maqsadga muvofiqdir.
Ikkinchi   yo‘nalish   —   innovatsion   sug‘urta   mahsulotlarini   joriy   etishdir.
Bugungi   raqamli   va   texnologik   asrda   mijozlar   faqat   an’anaviy   sug‘urta
mahsulotlarigagina   emas,   balki   moslashtirilgan,   onlayn   va   tezkor   xizmatlarga
ehtiyoj   sezmoqda.   Shuning   uchun   kompaniyalar   IT   texnologiyalar   asosida
yangi turdagi polisalar, mobil ilovalar, sun’iy intellekt yordamida risk baholash
tizimlarini joriy etishi lozim. 2024-yil holatiga ko‘ra, ushbu yo‘nalishda “Click
Insurance”   va   “MyPolicy”   kabi   onlayn   xizmatlar   joriy   etildi,   ammo   ular   hali
keng jamoatchilik tomonidan to‘liq qamrab olingani yo‘q.
Uchinchi asosiy yo‘l — xalqaro tajribani tatbiq etish. Rivojlangan davlatlarda
sug‘urta bozori ko‘p bosqichli tizim sifatida shakllangan: asosiy risklar (hayot,
sog‘liq,   mulk)   majburiy   tarzda,   qo‘shimcha   risklar   esa   ixtiyoriy   tarzda
qoplanadi.   Shuningdek,   davlat   va   xususiy   sektor   sherikchiligida   ishlaydigan
sug‘urta   jamg‘armalari   faoliyati   keng   yo‘lga   qo‘yilgan.   O‘zbekistonda   ham
shunday   mexanizmni   ishlab   chiqish,   masalan,   sog‘liqni   majburiy   sug‘urtalash
tizimini davlat-xususiy sheriklik asosida amalga oshirish mumkin.
To‘rtinchidan,   sug‘urta   kompaniyalari   moliyaviy   barqarorligini   kuchaytirish
muhim vazifadir. Buning uchun ularning zaxira fondlari, investitsiya siyosati va
kredit reytingi ustida ishlash talab etiladi. Kompaniyalar o‘z faoliyatini xalqaro
auditdan   o‘tkazib,   moliyaviy   shaffoflikni   ta’minlashi,   bu   orqali   investorlar   va 28aholining   ishonchini   qozonishi   zarur.   2025-yilga   borib,   Solvency   II   (Evropa
moliyaviy barqarorlik standarti) mexanizmlarini bosqichma-bosqich joriy etish
rejalashtirilgan.
Beshinchi yo‘l — hududiy tenglikni ta’minlash, ya’ni sug‘urta xizmatlarining
chekka   hududlardagi   aholiga   ham   yetib   borishini   ta’minlashdir.   Ayni   vaqtda,
sug‘urta agentliklari ko‘proq shahar  markazlarida faoliyat yuritmoqda. Chekka
tumanlarda   esa   bu   xizmatlar   deyarli   mavjud   emas.   Raqamli   texnologiyalar
asosida   masofaviy   xizmatlar   joriy   qilinsa,   bu   bozor   salohiyatini   kengaytiradi.
Masalan,   mobil   sug‘urta   platformalari   orqali   aholiga   xizmat   ko‘rsatish   yoki
pochtalar orqali polis yetkazib berish amaliyoti yo‘lga qo‘yilishi mumkin.
Yana   bir   istiqbolli   yo‘nalish   —   bu   sug‘urta   xizmatlarini   soliqqa   oid
rag‘batlantirishdir.   Misol   uchun,   hayotni   sug‘urtalovchi   fuqarolar   uchun   soliq
imtiyozlari   joriy   etilganidek,   sog‘liqni,   mol-mulkni   sug‘urtalovchilar   uchun
ham   qo‘shimcha   rag‘batlar   yaratish   mumkin.   Bu   nafaqat   qamrov   darajasini
oshiradi, balki o‘z-o‘zini moliyaviy himoya qilish madaniyatini rivojlantiradi.
Sug‘urta   bozorining   samaradorligini   oshirish   uchun   sifat   monitoringi   va
reyting   baholash   tizimi   ham   muhim   hisoblanadi.   Har   yili   kompaniyalarning
moliyaviy ko‘rsatkichlari, da’volarni ko‘rib chiqish muddati, mijozlar ehtiyojini
qondirish   darajasi  bo‘yicha  mustaqil  baholash  joriy  etilishi   kerak.   Bu  sog‘lom
raqobatni shakllantirib, xizmatlar sifatini oshiradi.
Yaqin   istiqbolda   esa,   quyidagi   yo‘nalishlar   asosida   sug‘urta   tizimining
samaradorligini yangi bosqichga olib chiqish mumkin:
Tibbiy   sug‘urtani   majburiy   asosda   joriy   etish   va  elektron  sog‘liq   kartalarini
bog‘lash;
Fermerlar   va   kichik   biznes   subyektlari   uchun   subsidiyalangan   sug‘urta
tariflarini ishlab chiqish;
Aholi   bandligini   yo‘qotgan   holatlarda   qisqa   muddatli   daromad   sug‘urtasini
joriy etish; 29Yoshlar   va   talabalar   uchun   ixtiyoriy   ijtimoiy   paketlar   doirasida   sug‘urta
xizmatlarini   taklif   qilish.O‘zbekistonda   sug‘urta   tizimi   hali   to‘liq   salohiyatini
ochmagan   bo‘lsa-da,   mavjud   tendensiyalar,   islohotlar   va   xalqaro   tajribaning
bosqichma-bosqich   joriy   etilishi   bu   tizimni   iqtisodiyotning   asosiy
tayanchlaridan   biriga   aylantirishga   xizmat   qiladi.   Samaradorlikni   oshirish   esa
faqat sug‘urtalovchi kompaniyalar emas, balki davlat, iste’molchilar, banklar va
jamiyatning barcha qatlamlarining birgalikdagi harakatlariga bog‘liqdir. 30 Xulosa
Men   ushbu   kurs   ishini   yozar   ekanman,   sug‘urta   tizimi   zamonaviy   iqtisodiy
hayotda   qanchalik   muhim   o‘rin   egallashini   chuqur   angladim.   Ayniqsa,   bozor
iqtisodiyoti   sharoitida   turli   tavakkalchiliklar,   moliyaviy   yo‘qotishlar   va
noaniqliklar kuchaygan bir paytda sug‘urta tizimi nafaqat mol-mulk, hayot yoki
sog‘liqni   himoyalash   vositasi,   balki   umumiy   iqtisodiy   barqarorlikni
ta’minlovchi kuchli mexanizm sifatida o‘zini namoyon etmoqda.
Kurs   ishining   nazariy   qismlarida   men   sug‘urtaning   mohiyati,   asosiy
tushunchalari,   funksiyalari   va   vazifalari   bilan   tanishdim.   Sug‘urta   risklarni
moliyaviy boshqarish, zararlarni kompensatsiya qilish, jamg‘arma shakllantirish
va   xavfsizlikni   kuchaytirish   kabi   vazifalarni   bajaradi.   Ayniqsa,   subyektlar,
obyektlar   va   shakllar   bo‘yicha   tizimlashgan   tuzilmasi   sug‘urta   faoliyatining
naqadar mukammal va tartibga solingan iqtisodiy munosabat ekanini ko‘rsatdi.
Kurs   ishimning   ikkinchi   qismida   esa   men   sug‘urta   tizimining   O‘zbekiston
iqtisodiyotidagi real o‘rnini statistik ma’lumotlar asosida tahlil qildim. So‘nggi
yillarda,   xususan   2022–2025   yillar   oralig‘ida   sug‘urta   mukofotlari   hajmining
keskin   ortgani,   yangi   kompaniyalarning   bozorga   kirib   kelgani,   raqamli
xizmatlarning   joriy   etilishi   va   aholining   moliyaviy   savodxonligining   oshishi
sug‘urta tizimining rivojlanayotganidan dalolat beradi. Ayniqsa, hayot, sog‘liq,
qishloq   xo‘jaligi   va   kichik   biznes   sug‘urtasiga   bo‘lgan   talab   iqtisodiy
xavfsizlikni ta’minlashda muhim omil bo‘lib chiqmoqda.
Men   sug‘urta   tizimining   barqaror   iqtisodiy   muhitni   shakllantirishdagi
strategik   rolini   alohida   ta’kidlamoqchiman.   U   nafaqat   yirik   ishlab
chiqaruvchilar   va   korxonalar   uchun,   balki   oddiy   fuqarolar   uchun   ham
moliyaviy   himoya   va   ishonch   kafolatidir.   Sug‘urtaning   rivojlanishi   bilan
banklar   kredit   berishda   faolroq   bo‘ladi,   investorlar   o‘z   kapitalini   xavfsiz   his
qiladi, davlat esa byudjet yukidan qisman bo‘shatiladi.
Kurs ishimda sug‘urta tizimi samaradorligini oshirish yo‘llari haqida ham o‘z
takliflarimni   ilgari   surdim.   Bular   qatoriga   aholining   moliyaviy   madaniyatini 31oshirish, yangi sug‘urta mahsulotlarini ishlab chiqish, raqamli texnologiyalarni
keng   joriy   etish,   qonunchilikni   takomillashtirish,   davlat-xususiy   sheriklik
asosida   sog‘liq   va   ijtimoiy   sug‘urtani   joriy   etish   kiradi.   Aynan   ushbu
yo‘nalishlarda   izchil   ish   olib   borilsa,   sug‘urta   sohasi   nafaqat   moliyaviy
xizmatlar   segmentida,   balki   milliy   iqtisodiyotning   ustun   tayanchi   sifatida
faoliyat yurita oladi.
Xulosa qilib aytganda, men ushbu kurs ishini bajarish davomida sug‘urtaning
nazariy   asoslarini   chuqur   o‘rgandim,   O‘zbekiston   sug‘urta   bozoridagi   amaliy
holatni   tahlil   qildim   va   uning   iqtisodiy   taraqqiyotdagi   o‘rnini   aniq   belgilab
oldim.   Sug‘urta   –   bu   xavfsizlik,   ishonch   va   iqtisodiy   barqarorlik   asosidir.   Bu
sohani izchil rivojlantirish kelajakda mamlakatimizning moliyaviy mustaqilligi
va barqaror taraqqiyotiga xizmat qiladi, deb ishonaman. 32Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
2023-yil   –   Inson   qadrini   ulug‘lash   va   faol   mahalla   yili   davlat   dasturi
to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-yil 20-yanvar. – Elektron manba:
www.lex.uz
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
Yoshlar   bandligini   ta’minlash   va   kasbga   yo‘naltirish   tizimini
takomillashtirish bo‘yicha chora-tadbirlar to‘g‘risida Farmon. – PF–60-son,
2022-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.prezident.uz
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
O‘zbekiston–2030   strategiyasi   doirasida   ishchi   kuchining   malakasini
oshirish masalalari bo‘yicha nutqi. – 2024-yil 17-oktabr. – Elektron manba:
www.prezident.uz
4) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–4739-sonli   qarori.   Aholining
bandligini   ta’minlash   va   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanish
to‘g‘risida, 2020-yil 10-mart.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–60-son   Farmoni.   Yoshlar
bandligini oshirish va kasbga yo‘naltirish bo‘yicha chora-tadbirlar, 2022-yil
20-yanvar.
6) “Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning   huquqlarini   himoya   qilish
to‘g‘risida”gi Qonun. Qabul qilingan sana: 1996-yil 26-aprel.
7) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–5000-sonli   Qarori.   2021-yil
24-fevral.
8) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4720-sonli Qarori. 2015-yil.
9) Xodiev   B.M.,   Karimov   X.A.   –   “Korporativ   boshqaruv   asoslari”.   –
Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2021. – 276 bet.
10) Sharipov M.Q. – “O‘zbekiston fond bozorining rivojlanish tendensiyalari”.
– Toshkent: Iqtisodiyot, 2020. – 232 bet. 3311) Vaxabov   A.V.,   Toshpulatov   Sh.X.   –   “Korxona   iqtisodiyoti”.   –   Toshkent:
“Fan va texnologiya”, 2020. – 316 bet.
12) O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi rasmiy sayti: https://stat.uz
13) “Toshkent” Respublika fond birjasining rasmiy hisobotlari: https://uzse.uz
14) “Qimmatli   qog‘ozlar   bozorini   rivojlantirish   agentligi”   statistik
ma’lumotlari. – 2023-yil.
15) OECD – “Principles of Corporate Governance”, 2020.
16) IFC   (International   Finance   Corporation).   –   “Corporate   Governance
Toolkit”, 2019.
17) Moody’s Investors Service. – “Uzbekistan banking and securities outlook”,
2022.
18) “Yangi   O‘zbekiston”   gazetasi,   2023-yil,   15-mart   soni   –   “Aksiyadorlik
jamiyatlari: islohotlar va istiqbollar”.
19) O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   axborotnomasi   –   2023-yil   2-
chorak.
20) Egamberdiyev   A.A.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorida   investor   faolligini
oshirish omillari”. – Ilmiy maqola, 2022.
21) Karshiev   I.M.   –   “Korporativ   boshqaruv   va   moliyaviy   nazorat
mexanizmlari”. – Toshkent: “Ilm Ziyo”, 2019.
22) Qodirova M.I. – “Moliyaviy menejment asoslari”. – Toshkent:  Iqtisodiyot,
2021. – 280 bet.
23) Jahon banki – “Doing Business in Uzbekistan 2022” hisobot.
24) Transparency   International   –   “Corporate   Transparency   in   Emerging
Markets”, 2021.

Sug’urta mohiyati, tarkibi va iqtisodiy taraqqiyotdagi o’rni

Купить
  • Похожие документы

  • Moliyaviy munosabatlarning jamiyat taraqqiyotidagi o‘rni kurs ishi
  • Monopoliyaga qarshi qonunchilik va uni O’zbekistonda qo’llashning o’ziga xos xususiyatlari
  • Mulkchilik munosabatlari — jamiyat iqtisodiy taraqqiyotining asosiy vositalaridan biri sifatida
  • Mulkchilikning shakllari va ularning amal qilishi kurs ishi | Мулкчиликнинг шакллари ва уларнинг амал қилиши
  • Narx iqtisodiy kategoriya sifatida | Нарх иқтисодий категория сифатида

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha