Sxemalar va qurilish chizmalarini o’qish va bajarishni o’rgatish metodikasi

O’ZBEKISTON   RESPUBLIKASI OLIY   VA   O’RTA   MAXSUS TA’LIM
VAZIRLIGI 
AJINIYOZ  NOMIDAGI NUKUS DAVLAT PEDAGOGIKA INSTITUTI
“TASVIRIY SAN’AT VA TEXNOLOGIK TALIM” FAKULTETI
“TASVIRIY SANAT VA MUHANDISLIK GRAFIKASI” KAFEDRASI
Tasviriy sanat va muxandislik grafikasi ta’lim yo’nalishi
Chizmachilik fanini o’qitish metodikasi
fanidan.
Sxemalar va qurilish chizmalarini o’qish va bajarishni
o’rgatish metodikasi  
Mavzusida
KURS ISHI
    Bajardi:                                                                                      Baxtyorov.D 
   Qabul qildi:                                                                                 Abdreimov.D
NUKUS - 202 5 MUNDARIJA
I. KIRISH………………………………………………………………...........3
I BOB  GRAFIK VA DIAGRAMMALARNI BAJARISHGA
O’RGATISH
I.1. Sxemalar va qurilish chizmalarini o’qish va bajarishni o’rgatish 
metodikasi ………………………………….…………..……….……...4
I.2. Arxitektura-Qurilish chizmalarini o’rgatish…………….…….. ….….11
I.3. Grafik diagrammalarni bajarishga o’rgatish ……………………..…..12
II. XULOSA………………………………………………………………….. 2
III. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI…………………... 26
2 KIRISH
Chizma chizish murakkab jarayon hisoblanadi, chizuvchidan sabr toqat va qunt
bilan   ishlashni   talab   qiladi.   Chizmaning   sifati   chizuvchining   qo’l   sezgisiga
bog’liq bo’ladi. Chizmalarni toza va chiroyli qilib chizishda, asosan, qo’l sezgisi
katta ahamiyatga ega. Chiziladigan bir hil turdagi chiziqlar bir hil yo’g’onlikda,
bir   tekis   qilib   chizilishi   lozim.   Insonda   qo’I   sezgisi   yaxshi   rivojlangan   bo’lsa,
qo’liga olgan qalamni qog’oz ustida mahorat bilan yurgiza oladi. Insonning qo’l
sezgisini   tekshirish   uchun   qalam   uchi   ingichka   qilib   chiqariladi   (uchlanadi)   va
chizg’ich yordamida bir nechta chiziq chizish mashq qilinadi. Shunda chizilgan
chiziqlarning   ko’pchiligi   bir   xil   chiqsa,   uning   qo’l   sezgisi   yaxshi   rivojlangan
hisoblanadi. Ba’zi odamlarning qo’l sezgisi nisbatan rivojlanmagan bo’ladi. Ular
qalamning   uchi   ingichka   yoki   yo’g’onroq   uchlangandan   qat’iy   nazar,   qalamni
bir   xilda   bosib   chizishadi.   Shunda   ingichka   uchli   qalam   uchi   sinib   ketadi,   bu
yerda, ingichka uchli qalamni ohistalik bilan bosib chizish lozimligiga ahamiyat
berilmaydi.   Muntazam   ravishda   ingichka   uchli   qalam   bilan   chizishni   mashq
qilib   turish   orqali   qo’l   harakati   sezgisini   me’yorlash   mumkin.   Turli   jismoniy
mehnat jarayonidan keyin qo’l sezgisi pasayib ketadi. Bunda chizmalarni chizish
bir   muncha   qiyinlashishini   ham   hisobga   olish   tavsiya   etiladi.   Hayotimizda
chizmaning o’rni juda kattadir. Hozirgi ishlab chiqarishni chizmalarsiz tasawur
etib   boMmaydi.   Narsalarni   texnikada   qabul   qilingan   tasvirlash   usullari   ko’p
asrlar   davomida   yaratilgan.   Ishlab   chgiqarishda   biror   buyumni,   masalan,
mashina   va   mexanizmlarning   detallarini   yasash   hamda   ularni   yig’ish,
shuningdek,   bino   hamda   inshootlar   nqurish   uchun   ularning   chizmalari   bo’lishi
zarur. Chunki chizmalarsiz buyumlarni yasab bolmaydi. Buyumning shaklini va
o’lchamlarini   tekislikda   aniq   ko’rsatadigan   tasvir   ko’mpleks   chizma   yoki
qisqacha qilib chizma deyiladi.
3 SXEMALAR VA QURILISH CHIZMALARINI O’QISH VA
BAJARISHNI O’RGATISH METODIKASI
SXEMALARNI   O’QISH   VA   BAJARISHGA   O’RGATISH .   Darsning   kirish
qismiga   shahar   yo’lovchi   transportining   sxemasini   olib   kirib,   uni   o’quvchilar
bilan   muhokama   qilib   chiqishni   tavsiya   qilamiz.   Bunga   o’xshash   misollar
universal va sodda bo’lib. o’quvchilar uchun amaliy ahamiyatga ega bo’ladi.
Har   qanday   sxema   ham   mavhum,   biror   narsaning   soddaiashtirilgan   tasviri
bo’lib,   aniq   jarayon,   konstruksiya   va   tuzilish   kabilami   tushinishni
osonlashtirishga   xizmat   qilishini   ta   ‘kidlab   o’tish   kerak.   O’quvchilar   quyi
sinflardagi   mehnat   ta’limi   darslaridan   boshlab   soda   kinematik   va   elektrik
sxemalardagi   shartli   belgilashlar,   ulami   o’qish   va   bajarish   bo’yicha   dastlabki
ma’lumotlarga ega bo’ladilar. Chizmachilik darslarida bu bilimlami kengaytirib,
bir   tizimga   keltirish   talab   qilinadi.   Quyida   ko’rsatilgan   shakldagi   kabi
ko’rinishda sxemalarning turlari va tiplari haqida qisqacha ma’lumot beribo’tish
maqsadga muvofiq.
Sxema   shifri   standartlar   bo’yicha   kirillisa   harfi   va   raqamlardan   iborat   bo’ladi.
Masalan,   prinsipial   elektr   sxemasi   3   3   shilri   bilan   belgilanadi.   Umumta’lim
maktablari   uchun   nashr   qilingan   chizmachilik   darsligida   kinematik   hamda
4 elektrik   sxemalar   sxemalar   haqida   ma’lumotlar   berilgan   bo’lib,   o’quvchilami
shu sxemalarni o’qishga o’rgatish ko’zda tutilgan. Kasb-hunar kollejlarning mos
mutaxassisligida  talabalar  sxemalarni  o’qish va bajarish malakalarini yetarucha
chuqur   o’rgangan   bo’lishlari   talab   qilinadi.   Umuman,   har   bir   o’quvchini
sxemalarni   to’g’ri   o’qish   va   undan   turmushda   foydalana   oiish   malakalarini
egallaganligi   muhim   ahamiyatga   ega   deb   hisoblaymiz.   Shuning   uchun
sxemalami   o’qish   va   bajarish   bo’yicha   asosiy   ma’lumotlami   keltirishni   lozim
topdik.  Ishlatilish   sohasi  va  mazmuniga  ko’ra  sxemalar  chizmachilik  kursining
asosiy   materialini   tashkil   qiladigan   proeksiqn   chizmachilikdan   ko’pjihatlari
bilan farqlanadi. Bu farqlar qisqacha quyidagilardan iborat:
•   Sxemalar   ma’lum   sohada   qo’llaniladigan   tayyor   mahsulotlaming
konstruksiyalarini   ochib   ko’rsatmasdan,   ulaming   tarkibiy   qismlarini   o’ta
soddalashiirilgan   shartli   belgilar   yordamida   o’zaro   bog’lanishi   va   harakatlarini
tasvirlaydi;
•   Sxemalaming   vazifasi   biror   ko’rinishdagi:   mexanik   (kinematic   sxemalar),
elektrik   (elektr   sxemalari),   siqilgan   havo   yoki   gaz   (pnevmatik   sxemalar)   va   h.
energiyaning   harakati   va   o’zgarishini   yaqqol   ko’rsatishdan   iborat.   Yaqqollikni
ta’minlash maqsadida sxemaning hamma elementlari fazoda haqiqiy joylashgan
o’miga qaramasdan bitta tekisiikka yoyib tasvirlanadi;
• Sxemalaming vazifasi qurilma tarkibiga kiruvchi elementlami ko’rsatib berish
emas,   balki   ulaming   o’zaro   aioqalari   xarakterini   ochishdan   iborat   bo’lganligi
uchun   sxema   bu   aloqalar   xarakterining   o’zgarish   ehtimoli   bilan   bog’liq
ma’lumotlarni   (mexanik   uzatmalarda   tezlikning   o’zgarishi,   radiopriyomnik
to’lqiniarini turli diapazonlarga to’g ‘rilash, televizor kanallarini almashtirish va
h.) ham o’z ichiga olishi kerak.
•   Ko’p   hollarda   o’quvchining   texnik   bilimlarga   egaligi   talab   qilinmaydigan
murakkab   bolmagan   proeksion   chizmani   o’qishga   nisbatan   sxemalar   bilan
ishlash   (ulami   o’qish   va   bajarish),   ma’lum   darajada   o’quvchilaming   shu
sohadagi   texnik   bilimlar   saviyasiga   bog’liq   bo’ladi.   O’quvchilarga   qiziqarli   va
5 ular   tushinishi   oson   bo’lgan   sxemani   o’qish   uchun   individual   topshiriqlar
tanlash   hamisha   o’qituvchining   diqqat   markazida   boMishi   kerak.   O’qituvchi
rahbarligida   plakatdan   sxemani   frontal   o’qish   ta’limiy   xarakterga   ega   bo’lib,
o’quvchilaming faol ishtirokida o’tkazilishi kerak.
Sxemalar   bilan   ishlashdagi   qiyinchiliklardan   biri,   ularda   turii   xil   shartli
belgilashlaming   ko’pligi   hamda   materialni   o’rganishga   ajratilgan   vaqtning
kamligi   sababli,   o’quvchilar   ulami   eslab   qolishda   qtynaladilar.   Shuning   uchun
bu   yerda   o’qituvchi   asosiy   e   ‘tibomi   o’quvchilarda   ko’proq   ma’lumotnomalar
(jadvallar, shartli belgilar) bilan ishlash ko’nikmalarini shakllantirishga qaratishi
kerak.   Mavzuni   o’zlashtirishda   o’quvchilar   sxemaning   zarur   joylariga
(yozuvlaming   o’miga)   shartli   belgilami   qo’yib   chiqishi   talab   qilinadigan
topshiriqlar   yaxshi   natija   beradi.   Yirik   o’chamda   bajarilgan   kinematik   sxema
(tokarlik yoki boshqa stanokning tezliklar qutisi, avtomobilning uzatmalar qutisi
va   h.)   plakatini   O’quvcbilar   bilan   frontal   o’qishda   o’qituvchi   tishli
mexanizmlardagi   ≪ yetakchi ≫   va   ≪ yetaklanuvchi ≫   atamalarining   ma’nosini
tushintirishi hamda tezJikni o’zgartirishni hisoblash qoidalariga umumiy tarzda
to’xtalib   o’tishi   kerak   bo’ladi.   Buning   uchun   shartli   belgilarini   almashtirish
imkoniyati   bo’lgan   plakatdan   foydalanish   qulaydir.   121-shaklda   frontal   o’qish
uchun svetofor prinsipial elektr sxemasi bo’yicha tayyorlangan plakat namunasi
tasvirlangan. Sxema bo’yicha almashtirgichning turli vaziyatlarida svetofoming
u   yoki   bu   guruh   chiroqlari   yonishini   kuzatish   mumkin.   Chorrahada   harakatni
tartibga soluvchi yashil va qizil chiroqlarning aniq qonuniyat bilan bog’liqligi
sxemani o’rganib tushinib olinadi.
6 Sariq chiroqlar svetofoming to’rt tomonida ham bir vaqtning o’zida yonadi
(chiroqlar almashinishi oldidan tanaffus). Ushbu plakat bo’yicha savoljavoblar
o’tkazish   va   almashtirgichning   ma’lum   vaziyatida   yonadigan   chiroqlami
ranglarda   ko’rsatib   sxema   bajarish   ham   mumkin.   Elektr   sxemalari
elementlarining   grafik   belgilanishlarini   bog’lanish   chiziqlari   bilan   bir   xil:   0,2
dan 1,0   mm   qaiinlikda bajariladi  (tavsiya qilinadigan qalinlik - 0,3 dan 0,4   mm
gacha).   Quyidagi   jadvalda   sxemalarda   chiziqlaming   qo’llanilishi   bilan   bog’liq
ma’lumotlar  keltirilgan:
7 8 Boglanish  chiziqlari  vertikal   va gorizontal  kesmalardan   iborat   bo’lib,  sinish  va
kesishish   jo   y   la   ri   kam   boMishi   kerak.   Prinsipial   elektr   sxemalarida   KHYT
standartlari   tomonidan   belgilangan   shartli   belgilar   ma’lum   kattalikdagi
o’lchamlar   bo’yicha   qo’llaniladi.   Elementlarning   sxemada   joytashishi   ulaming
usti   yoki   o’ng   tomonida,   3,5   yoki   5   shrift   bilan   iotin   harfiari   va   raqamlarda
belgilanadi. Harf element  turini ko’rsatadi:  S-kondensator; G-elektr manbai; L-
drossel;   R-rezistor;   yarim   o’tkazgich   asbob   (VT-tranzistor,   VD-diod   va   h.);   S-
boshqarish, signalizatsiya va o’lchov zanjirlaridagi kommutatsion qurilmalar va
h.   122-123-shakllarda   elektr   sxemalaridagi   shartli   belgilardan   namunalar
keltirilgan:
122-shakl.   Elektr   sxemalaridagi   shartli   belgilashlar:   a)   guruhlangan   elektr
tarmog   7   liniyalari;   b)   korpus   (mashina,   qurilma,   apparat);   s)   ferrit   magnit
о ’tkazgichli drossel; d) indikasiyaning  elektrolyuminesent asbobi
9 123-shakl. Elektr sxemalaridagi shartli belgilashlar: a) to’g   >i   cho’g ‘lanuvchi
katodli   triod;   b)   aniq   qutbli   rotor;   s)   magnitodielektrik   magnit   о   ‘tkazgichli
induktivlik g ‘altagi
  O’quvchilar yoki kasb-hunar kollejlarining talabalari sxema   bajarishlarida yo’l
qo’yishlari mumkin boigan xatoliklarini oldini olish maqsadida ular tomonidan
yo’l qo’yiladigan asosiy tipaviy xatoliklar ro’yxatini keltiramiz:
1.   Bog’lanish   chiziqlari   va   elementlarning   shartli   grafik   belgilari   harxil
qalinlikdagi chiziqlar bilan bajariladi (bu mumkin emas).
2.   Oismlarga   ajralmaydigan   (masalan ,   payvandlangan)   yoki   bolaklanadigan
(bu   sxemalar   ishi   mohiyatini   chalkashtiradi)   kontaktlarni   belgilashda   nuqtalar
(0 1,5...2 mm) ko’rsatilmaydi.
3.Tranzistor   noto’g’ri   tasvirlanadi   (bu   elementni   sxemada   qanday
tasvirlanishini yana bir marta aniqlab oling).
4._Tranzistordagi emitter o’icham strelkasi kabi ko’rsaktiladi – bu xato.
5. Galvanik elementni shartli belgilashda vertikal kesmalar turli xil qalmlikdagi
chiziqlar bilan ko’rsatiladi  -  bu xato.
6.   Kondensator   va   zazemlemyelarni   belgilashda   ingichka   tutash   chiziqlardan
foydalaniladi   -   xato   (bunda   hamma   chiziqlar   elektr   aloqa   liniyalari
qalinligidagi chiziqlar bilan bir xil qalinlikda bo’lishi kerak)
7.   Sxema   elementlarini   harfsonli   belgilashda   harflarni   raqamlarga   qaraganda
kattaroq   yozadilar.   Sxemalarda   harjlar   ham   raqamlar   ham   shriftning   bir   xil
o’lchamida   (3,5   yoki   5)   yozilishi   kerak.   Shuningdek   elektr   va   kinematik
sxemalarning   ko’p   ishlatiladigan   elementlari   tasvirlangan   stendlarni   naturada
o’quvchilar   bilan   bajarish   va   ulaming   shartli   belgilari   va   nomlarini   ko’rsatib
qo’yish   ham   foydali.   Ushbu   mavzuni   o’rganish   jarayonida   sxemalar   bo’yicha
ko’rgazmali   material   sifatida   o’smir!ar   o’rtasida   ommalashgan,   lekin   tuzilishi
ancha   sodda   bo’lgan   -   kompyuter   sichqonchasi,   elektron   va   mexanik
o’yinchoqlar. shuningdek, maktab o’quv ustaxonasida mavjud bo’lg an
10 mashina,   stanok   va   qurilmalarmng   hamda   zamonaviy   inson   turmushiga   keng
kirib kelayotgan oshxona kombavnlari, kir yuvish mashinalari, dazmol, havo va
suv tozalagichlari sxemalaridan foydalanishni tavsiya qilamiz.
Sinfdagi   o’quvchilarning   ayrimlari   radioelektronika   yoki   radiotexnika
masalalariga   qiziqish   bildiradigan   boMsalar,   mavzu   materiallarini   birmuncha
kengaytirish   yoki   fakultativ   mashg’uiotlarda   bunga   qo’shimcha   vaqt   ajratish
mumkin.
ARXITEKTURA-QURILISH CHIZMALARINI O’RGA T1SH
METODIKASI
Kasb-hunar   kollejlarining   mos   mutaxassisliklarida   qurilish   chizmachiligi
chuqur   o’rganilib,   talabalar   qurilish   chizmalarining   hamma   turlarini   o’qish   va
bajarish   bo’yicha   yetarlicha   chuqur   bilim   va   chizmachilik   o’qituvchisining
kasbiy faoliyatida bu bilimlami chuqur bilishlik talab qiiinadi.
        Respublikamizdagi   umum   ta’lim   maklablarida   qurilish   chizmachiligini
(chizmachilik   kursida)   o’qitishdan   maqsad   o’quvchilaming   dunyoqarashini
kengaytirish,   arxitektor,   loyihalovchi   kasblari   bilan   tanishtirish,   qurilish
chizmalari,   ulaming   xususiyatlari   bilan   tanishtirish   hamda   o’quvcbilami   ulami
o’qishga o’rgatish deb belgilab qo’yilgan. chizmachilik kursidagi shu boMimda
qurilish   chizmalarining   asosiy   xususiyatlari ,   qurilish   chizmalaridagi   shartli≪ ≫ ≪
tasvirlar ,  qurilish chizmalarini o’qish tartibi  mavzulari berilgan. Agar o’quv	
≫ ≪ ≫
dasturiga   asosan   maktablarda   qurilish   chizmalarini   o’rganishga   nihoyatda   kam
vaqt ajratilganini hisobga olsak, o’quvchilar bu mavzulami ko’zlangan darajada
o’zlashtirishlari   ham   qiyin.   Chunki,   qurilish   chizmalari   o’z   xususiyatiga   ko’ra
texnik   va   mashinasozlikchizmalaridan   katta   farq   qiladi.   Buning   sababi,
tasvirlanayotgan   obyektiaming   katta   oMchamlarda   bo’lishi;   konstruksiya
tarkibiga   kiruvchi   materiallar   turlarining   ko’pligi;   sanitariya   texnika   jihozlarini
joylashtirish   qoidalari   va   ulaming   chizmada   belgilanishi;   plan,   qirqim,   fasadni
bajarishning   o’ziga   xos   tomonlari;   bosh   plan   chizmalari   va   undagi   shartli
belgilar va hokazo. Bu ro’yxatni yana davom ettirish mumkin. Ana shu jihatlami
11 hisobga   olib   ayrim   metodist   pedagoglar   tomonidan   umumtalim   maktablarida
qurilish   chizmachiligini   o’qitishga   zaruriyat   yo’q   deb   isbotlashga   harakat
qilishlar   ham   bo’ldi.     Haqiqatan   ham   qurilish   chizmachiligini   hozirgi
ko’rinishida maktablarda o’qitish zarurmi? Agar dasturdagi va darslikdagi o’quv
materiallami o’quvchilaming kundalik turmush va kelgusi ish faoliyatidan zarur
boMishi nuqtai nazaridan qaraganda bunga unchalik zaruriyat yo’q deyish ham
mumkin.   Chunki,   kelgusida   arxitektura   va   qurilish   yo’naiishdagi   kasblarni
tanlovchi   o’quvchilar   shu   soha   bo’yicha   bilimlarni   keyingi   o’quv   yurtlarida
egallaydilar.
Lekin qurilish chizmachiligi darslarini umumta’lim maktablarida mazmun
va   hajm   jihatdan   butunlay   boshqa   shaklda   tashkii   qilish   ham   mumkin.   Quyida
shu   haqda   metodik   tavsiyalar   beramiz.   Har   bir   kishi   uy-joy   qurish   jarayonida,
xarid qilishda, uy-joy yoki bog’ hovlini qayta jihozlashda, mebellarni xona yoki
ish   kabinetida   joylashtirishda   qurilish   chizmachiligining   ko’rinishlari   bilan   u
yoki bu   darajada   duch keladi. Bundan tashqari arxitektura   ≪ graflka iili ≫ ning
xususiyatlarini   biiisli   inson   umumiy   madaniyati   va   bilimlarining   tashkil
qiluvchilaridan biri hisoblanadi.
Grafik diagrammalarni bajarishga o’rgatish
Grafik va diagrammalar fan, texnika, tibbiyot, maorif va lurmushda
keng   qo’llaniladi.   Fanda   ular   yordamida   har   xil   murakkab   jarayonlarning
kechishi   va   qonuniyatlari   o’rganiladi,   tibbiyotda   tashxis   qo’yishda
(kardiogrammalar,...)   foydalaniladi,   ishlab   chiqarish,   maorif   va   shu   kabilarda
ma’lum   bir   davr   mobaynida   biror   sohadagi   ko’rsatkichlaming   o’zgarishlari
sodda   va   tushunarli   shaklda   ifodalaniladi.   O’quvchilar   grafik   va   diagrammalar
bilan   matematika,   fizika,   iqtisodiy   bilim   asoslari,   mehnat   ta’limi   darslarida   va
shuningdek   gazeta   hamda   jurnallarni   mutolaa   qilish   jarayonlarida   tanishganlar.
Shuning   uchun   biz   grafik   va   diagrammalami   o’qish   va   bajarishni   bilishning
12 foydasi   va   zaruriyati   haqida   batafsil   to’xtalib   o’tirmaymiz.   Har   bir   o’qituvchi
bunga istalgancha misol keltirishi mumkin. Quyida grafik va diagrammalaming
turlari va ulami bajarish inetodikalari haqida ma’lumot berishga harakat qilamiz.
Amaldagi  o’quv dasturiga asosan  umumla’lim  maktablari  chizmachilik kursida
grafik   va   diagrammalami   o’rganish   ko’zda   tutilmagan.   Lekin   kasbhunar
kollejlaridagi   reklama   faoliyati   va   dizayn   yo’nalishlaridagi   ixtisoslikiari
talabalari zamonaviy shakldagi, kishilami o’ziga jalb qiladigan ko’rinishli grafik
va   diagrammalami   bajarishni   bilishlari   kerak.   Grafik   va   diagrammalar   amatiy
grafika tarkibiga kiradi, chunki ular ko’pincha ko’rsatkichlarni namoyish qilish,
iqtisodiyot,   moliya,   sanoat,   qishloq   xo’jaligi,   ijtimoiy,   maorif,   tibbiyot   kabi
sohalardan   hodisa   va   jarayonlami   o’rganish   hamda   oldindan   aytishda
qo’llaniladi. Grafik va diagrammalar shakliga ko’ra chiziqli, ustunli va sektorli
(shu jumladan hajmli va uch o’lchamli) kokrinishda bajarilishi mumkin.
O’quvchilaming   kundalik   turmushlari   bilan   b   o   g   iiq   sohalardan   misol   va
toshpiriqlar tanlansa, ular ushbu mavzuni qiziqish bilan o’rganadilar. An’anaviy
ko’rinishda bajarilgan grafik va diagrammalarga misollar keltiramiz.
CHIZIQLI GRAFIK, USTUNLI VA SEKTORLI DIAGRAMMALARNI
BAJARISH METODIKASI
         Grafik va diagrammalar axborot uzatishning bir shakli bo’lib, ular o’zining
ixchamliligi,   mazmunliligi,   universalliligi   va   tushunarliligi   bilan   ajralib   turadi.
Ulardan insonlar kundalik turmushida va kasbiy faoliyatlarida foydalanadilar.
  Grafik   (grek.   graphikos   —   chizma)   biror   kattalik   (funksiya)ning   ikkinchi
kattalik   (dalil)   o’zgarishiga   bog’liq   holda,   o’zgarishining   grafik   shakldagi
tasviridir.   Inson   faoliyatining   statistika,   hisob-kitob   va   boshqa   sohalarida
graftklar   jarayonlaming   miqdoriy   bogiiqligini   yaqqol   tasvirlash   uchun   keng
qo’llaniladi.   Masalan.   rejanlng   oylar   yoki   yillar   bo’yicha   bajarishning   borishi
grafigi, mamlakat aholi sonining yillar bo’yicha o’sishi grafigi va hokazo.
      O’quvchilarni grafik va diagrammalar bajarishga o’rgatishda dastavval
13 ularning shu sohadagi bilimlarini chuqurlashtirish, grafik va diagrammalar
turlari   hamda   turli   texnikada   bajarilgan   shakllari   haqidagi   tasavurlarini
kengaytirish   kerak.   Buning   uchun   ularga   ushbu   mavzu   bo’yicha   birinchi
topshiriq   sifatida   A3   formatli   chizma   qog’ozi   varag’iga   gazeta   va   jumallardan
grafik va diagrammalami qirqib oflb, eiimlashni va maktab darsliklaridagi grafik
va diagrammalardan na’munalar ko’chirib chizishni topshirish mumkin. Keyingi
darsda   vazifani   tekshirish   va   ular   ichidai   original   echim   topilgan   variantlarni
o’qituvchi sinfdagi o’quvchilar bilan birgalikda tahlil qilishi tavsiyaetiladi.
Ushbu   metodik   usul   yordamida   o’quvchilarning   grafik   va   diagrammalar
ularning   ishlatilish   sohalari,   shuningdek   ularga   bo’lgan   zaruriyat   to’g’risidagi
tasavvurlari   kengayadi.   Buning   natijasida   o’quvchilar   o’z!ari   uchun   qiziqarli
bo’lgan   mavzuni   mustaqil   tanlashga,   keyingi   bajariladigan   individual   grafik
topshiriqni   yuqori   saviyada   bajarishga   harakat   qiiishadi.   Quyida   grafik   va
diagrammalarning   matbuotda   va   o’quv   adabiyotlarida   eng   ko’p   uchraydigan
turlariga   misollar   keltiramiz.   Ulami   bajarish   tartiblari   o’quvchilarga   avvaldan
tanish   b’olganligi   uchun   bu   haqda   to’xtalmaymiz.   Ushbu   misollardan
chizmachilik o^qituvchisi o’quvchilar uchun individual topshiriqiar variantlarini
tuzishda  foydaianishi   mumkin.  Funksional   bog’liqlikning eng  oddiy na’munasi
sifatida graflklami ko’rsatish mumkin.
l-misol.   u~ax2   (parabola)   funksiyaning   jadvalli   va   grafik   ko’rinishlarini
taqqoslang. Ushbu ko’rinishlaming qaysi bin ikkita o’zgaruvchan kattalik - x va
u  lar o’rtasidagi funksional bog’ianishni  yaqqol va Lo’nda ifodalaydi? .
14 2-misol   Fermer   xo’jaligining   sentabr   oyidan   mart   oyigacha   davrda   dizel
yoqilg’isi va benzin olish bo’yicha tovar birjasi bilan tuzgan   shartnomalarining
o’zgarish diagrammasini tuzing .
15 Yaqqollikni   ta’minlash   maqsadida   ustunli   diagrammalardon   ham   foydalanish
mumkin.   Ulami   bajarishda   eni   bir   xil   boigan   to’g’ri   to’rtburchaklardan
foydalaniladi.   To’g’ri   to’rtburchaklaming   balandligi   solishtiriladigan
kattaliklarning   son   birliklariga   mos   bo’ladi.   To’g’ri   to’rtburchaklaming
yuzalarini   shtrixlab   chiqish   yoki   bo’yash   kerak   bo’ladi.   To’g   lri
to’rtburchaklarning ichiga yoki ustiga ulaming son qiymatlari yoziladi. Ustunlar
guruhlari   orasidagi   masofa   taxminan   bitta   ustunning   eniga   teng   qilib   olinadi.
133-shaklda maktab o’quvchilarining 4 yillik o’zlashtirish ko’rsatkichlari ustunli
diagramma   yordamida   berilgan   Sektorli   diagrammalar   odatda   yaxlit   bir   butun
tarkibiy   qismlarining   nisbatlarini   tasvirlash   maqsadida   qollaniladi.   Bunday
diagrammani qurish tichun avlana fikran 100 ta teng bo’iakka bolinadi. Maktab
o’quvchilarining   sutkalik   vaqt   taqsimotini   sektorli   diagrammada   ifodalang.
Bunda   oldin   o^quvchitar   o’rtasida   so’rov   o’tkazilib,   natijalar   jadvalga   tushirib
chiqiladi va keyin diagramma  chiziladi .
16 3-misol   Sutka   davomida   har   xil   mashgkulotlarga   sarflaydigan   vaqtingizni
hisoblang. Hisoblangan kattaliklarga asosan jadvalni to’ldiring va shu jadvaldan
foydalanib   sektorli   diagramma   chizing   (toshpiriqni   bajarish   na’munasi
jadvalda).
quyidagi   shaklda   sektorli   diagrammani   ikkita   usuJda   bajarish   namunasi
keltirilgan.
17 Bulardan tashqari amalda klassifikatsion va strukturali sxemalar ham amaliyotda
keng   qo’llaniladi.   Klassiflkatsion   va   strukturali   sxemalar   odatda   mahsulot
carkibiga   kiruvchi   qismlari   o’rtasidagi   o’zaro   bog’lanishni   ochib   berishga
xizmat   qiladi.   Bu   turdagi   sxemalardan   o’quv   adabiyotlarida   biror   tushunchalar
va   jarayonlarning   mazmunini   hamda   tuzilishini   sodda   va   tushunarli   shaklda
ifodalashda   keng   foydalaniladi.   l-shakld   a   grafik   tasvirlarning   turlari
tasvirlangan   strukturali   sxemasi.   4-shaklda   ta   ‘limning   didaktik   prinsiplari
sxemalari keltirilgan.
4-misol.   Quyidagi   shaklda   xalqaro   baland   minoralar   federatsiyasi   a   ‘zolari
bo’lgan   eng   baland   minoralarning   tasvirlari   ko’rsatilgan.   Ular   balandliklari
o’lchamlarining   chiziqli   diagrammasmi   yasang.   5-misol   Sekrorli   diagrammada
novvoychilik   mahsulotlarining   savdosi   bo’yicha   ma’lumotlar   keltirilgan.
Sektorli diagramma ma ‘lumotla ridan foydalanib, berilgan kattaliklar bo’yicha
ustunli   diagramma   chizing.   Har   bir   ustunni   l-sektor   uchun   chizib   ko’rsatilgan
ustunga o’xshatib hajmli ko’rinishda tasvirlang.
18 Quyida   sektorli   diagrammadan   turli   ko’rinishlarda   foydalanishga   misol
keltiramiz.
19 GRAFIK VA DIAGRAMMALARNI MAVZULI CHIZMA VA
RASM BILAN BADIIY BEZASH USULLARI .
Grafik   va   diagrammalar   kundalik   turmush   sohalarida   ham   keng
qo’llanilmoqda.   Kishilarning   dam   olish   joylari,   jamoat   transportlari,   gazeta   va
jumallardagi   ishlab   chiqarish   sohasi   yoki   korxonalar   faoliyati   rivojlanish   yoki
o’sishini   reklama   qilishda   grafik   va   diagrammalar   maqsadni   lo’nda   va   aniq
ifodalash uchun xizmat qiladi.
       Reklama maqsadida tayyorlanadigan grafik va diagrammalar o’quv va ilmiy
adabiyotlardagi   grafik   va   diagrammalardan   o’zining   ta’sirchanligi   bilan
farqlanadi. O’quv va ilmiy adabiyotlarda keltiriladigan grafik va diagrammalar
faqat   o’rganilayotgan   jarayonyoki   qonuniyatdagi   kattaliklar   o’rtasidagi
boglanishlarni ochib berishga xizmat qiladi. Ularda mavzuga aloqasi boimagan,
o’quvchining   diqqatini   chalg’itadigan   hech   qanday   ortiqcha   grafik   tasvir   yoki
20 yozuv bo’lmasligi kerak. Reklama maqsadlari  uchun jamoat joylarida, matbuot
va   televideniyada   foydaianishga   mo’ljallangan   grafik   va   diagrammalarni
tayyorlashga birmuncha boshqacharoq talablar qo’yiladi. Birinchi navbatda ular
ko’plab axborot vositalari orasida o’zining grafik yechimi, ranglar uyg’unligi va
bezaklarining originalligi bilan ajralib turib, kishilar e ‘tiborini o’ziga jalb qilishi
kerak. Ikkinchidan, unda uzatilayotgan axborot hajmi (ma’lumot) ortiqcha ko’p
bo’lmasdan, sodda va hamma uchun tushunarli boMishi zarur.
     Ushbu talablami bajarish uchun avvalambor kishilami qiziqtiradigan, shu kun
uchun   dolzarb   bo’lgan   mavzu   tanianib,   o’zaro   bog’liq   bolgan   statistic
ma’lutnotlar   olinadi.   Olingan   ma’lumotlar   asosida   grafik   va   diagrammalar
bajarilib,   orqa   fon   uchun   axborot   mazmunini   ochib   beradigan   grafik   tasvir
(fotomontaj,   rasm,   chizma,...)   bajariladi.   138-140   -   shakllarda   ommabop
mazmunlarda tayyorlangan grafik va diagrammalarga  misollar keltirilgan.
Ta’lim   tizimi   (umumtalim   maktablari,   akademik   litsey,   kasb-hunar
kollejlari,...)da   badiiy   bezakli   grafik   va   diagrammalardan   o’quv   kabinetiarini
21 jihozlash,   devoriy   gazetalardagi   maqolalarga   grafik   ilovalar   (rasm,   chizma   ,...)
tayyorlashda foydalanish mumkin.
Ustunli   va   sektorli   diagrammalar   ko’pincha   ma’lum   bo’lgan   biror   statistik
ma’lumotni   ifodalashda   xizmat   qiladi.   Bunday   diagrammalardan   ijtimoiy
22 sohalar   bilan   bog’liq   fanlami   o’rganishda   ko4p   ishlatiladigan   ma’lumotlami
eslab qolish uchun foydalaniladi.
      Chiziqli   grafiklar   odatda   o’zgaruvchan   kattaliklar   orasidagi   bog’lanish   va
qonuniyatlami ochib berishda qo’llaniladi. Bu grafiklar aniq fanlar (matematika,
fizika, ximiya,...)ni o’rganishda muhim o’rin tutishi bilan birgalikda, biror davr
mobaynida   kattalikning   tashqi,   iqtisodiy   va   ijtimoiy   ta’sirlarga   bog’liq   aniq
qonuniyallarsiz o’zgarishini ifodalashda ham keng qo’llaniladi (mamlakat aholi
sonining   o’sishi   aholining   biror   mahsulotga   bo’lgan   talabining   ortibyoki
kamayib   borishi,...).   Klassifikation   va   strukturali   sxemalar   ko’pincha   mahsulot
tarkibiga   kiruvchi   qismlari   o’rtasidagi   bogManishlarni   ifodalash,   biror
jarayonning   ketma-ketligini   ko’rsatish   (ochib   berish)da   qo’I   keladi.   Bunday
sxemalar   tabiiy   fanlami   o’rganishda,   texnik   ijodkorlik   va   shunga   o’xshash
sohalarda qo’l keladi. 134-140-shakllarda mavzuu shakllar bilan badiiy bezalgan
grafik va diagrammalardan ta ‘lim tizimida foydalanishga misollar keltirilgan.
Bu yerda shuni  alohida ta’kidlab o’tish kerakki, mavzuli chizma va rasm  bilan
bezalgan   grafik   va   diagrammalardan   o’quv   plakatlari   tayyorlashda   foydalanish
yaramaydi. Bunda o’quvchining e ‘tibori dars mazmunini ochib beruvchi asosiy
ma’lumotga   jalb   qilinmasdan,   ikkinchi   darajali   ahamiyatga   ega   bo’lgan   grafik
tasvirga qaratilib, dars samaradorligi pasayadi.
23 XULOSA
Chizmachilik   bo`yicha   o’zlashtirishni   hisobga   olish   xar   bir   darsda   izchil
ravishda amalga oshirilishi lozim. O`quvchining darsga bo’lgan qiziqishi, ularni
bilimlarini   mustahkamlanishi   va   yaxshi   esda   qolishi   tushunishi   uchun
ko’rsatmali   vositalarning   darsdagi   o’rni   katta.Hozirgi   kun   fan,   madaniyat   va
ta’lim   sohalarida   ham   katta   o`zgarishlar   amalga   oshirilmoqda,   islohotlarning
sur’atlari   tobora   jadallashmoqda.   Biroq   axborotlar   asri   talablariga   muvofiq
o`zgarayotgan   hayotimiz   ehtiyojlari   jamiyat   oldiga   yangidan-yangi   vazifalarni
ko`ndalang   qilib   qo`ymoqda.   Bu   vazifalarni   amalga   oshirish   uchun   ta’lim   va
tarbiya tizimining barcha bosqichlarini Kadrlar tayyorlash milliy dasturi asosida
isloh   qilish   tadbirlari   ko`rilmoqda.   Bu   borada   qilinadigan   ishlarning   birinchi,
ikkinchi   bosqichi   yakunlanib,   uchinchi   bosqich   bo`yicha   ishlar   amalga
oshirilmoqda.     Chizmachilikka   oid   bilimlarni   muvaffaqiyat   bilan   egallashning
asosiy   shartlaridan   biri   o’qituvchilarning   darslarini   sifatli   bo’lishi,   zamon
talabida dars o’tishi, yangi-yangi ta’lim texnologiya va vositalarini tadbiq etishi
lozim. Buning  uchun  o’qituvchi   zamondan  ortda  qolmasligi   va yangidan  kashf
etilayotgan   yutuqlar   texnologiyalarni   bilishi   lozim   va   ularni   o’z   darslarida
qo’llay olishi kerak.  Darsning sifatini o’quvchilarning bilimiga qarab, belgilash
mumkin.   O’quvchilarni   bilimli   bo’lishi   albatta   darslarni   tushunarli,   qiziqarli
bo’lishini   talab   etadi.   O’qituvchi   buni   bilgan   holda   darsda   turli   ko’rsatmali
vositallar   ya’ni   modellar,   plakatlar,tarqatmalar,   elaktron   vositalar,   slaydlar,
multimediyali dasturlardan foydalanishi lozim.
24 FOYDALANILGAN  ADABIYOTLAR   RO’YXATI
1. Kadrlar tayyorlash milliy dasturi. T., “O„zbekiston”, 1997. 
2.  Ro„zimurodov O. M., Haydarov T . Masafoli o„qitish texnologiyalari va 
tamoyillari. T., “Istiqlol”, 2006. 
3.  Abduqodirov A. A . Masofali o„qitishga doir yuz savolga yuz javob. T., O„zR 
Prezidenti “Istedod”, 2005. 
4.  Azizxodjayeva N.N . Pedagogicheskie texnologii i pedagogicheskoe 
masterstvo.  Т .,”Cho„lpon”, 2005. 
5.  Azizxodjayeva N.N . Pedagogik texnologiyalar va pedagogik mahorat. T., 
“Adabiyot jamg armasi”, 2006. ‟
6.  Allayorov I.A . Didakticheskie osnovi aktivnogo obucheniya upravlencheskim 
dissiplinam. T., “Fan”, 1994. 
7.  Ro„ziyev E.I., Ashirboyev A.O . Muhandislik grafikasini o„qitish metodikasi. 
T., “Fan va texnologiya”, 2010. 
8.  Rahmonov I . Chizmachilikdan didaktik o„yinlar.  T., “O„qituvchi”, 1992.
25

Sxemalar va qurilish chizmalarini o’qish va bajarishni o’rgatish metodikasi 

KIRISH………………………………………………………………...........3

I BOB GRAFIK VA DIAGRAMMALARNI BAJARISHGA

O’RGATISH

  1. Sxemalar va qurilish chizmalarini o’qish va bajarishni o’rgatish metodikasi ………………………………….…………..……….……...4
  2. Arxitektura-Qurilish chizmalarini o’rgatish…………….……..….….11
  3. Grafik diagrammalarni bajarishga o’rgatish……………………..…..12
  4. XULOSA…………………………………………………………………..2
  5. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI…………………...26