Grafik diagrammalarni bajarishga o’rgatish

O‘ZBEKISTON   RESPUBLIKASI OLIY   VA   O‘RTA   MAXSUS TA’LIM
VAZIRLIGI 
AJINIYOZ  NOMIDAGI NUKUS DAVLAT PEDAGOGIKA INSTITUTI
“TASVIRIY SAN'AT VA TEXNOLOGIK TALIM” FAKULTETI
“TASVIRIY SAN ’ AT VA MUHANDISLIK GRAFIKASI” KAFEDRASI
Tasviriy san’at va muhandislik grafikasi ta’lim yo’nalishi
Chizmachilik fanini o’qitish metodikasi
fanidan
Grafik diagrammalarni bajarishga o’rgatish  
Mavzusida
KURS ISHI
    Bajardi:                                                                                      Saparbaev.N 
   Qabul qildi:                                                                                 Abdreimov.D
NUKUS - 202 5 MUNDARIJA
I. KIRISH………………………………………………………………...........3
I BOB  GRAFIK VA DIAGRAMMALARNI BAJARISHGA
0‘RGATISH
I.1. Grafik diagrammalarni bajarishga o’rgatish   …………..……….……...5
I.2. Chiziqli grafik, ustunli va sektorli diagrammalrni bajarish 
metodikasi …………………………………………..…………..…...….6
I.3. Grafik diagrammalarni mavzuli chizma va rasm bilan badiiy bezash 
usullari…………………………………………….…………….. ….….12
I.4. Sxemalar va qurilish chizmalarini o’qish va bajarishni o’rgatish 
metodikasi……………………………………………………………..15
II. XULOSA………………………………………………………………….. 21
III. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI…………………... 22 KIRISH
                    Har   qanday   fanni   o'qitish   metodikasining   asoslari   uchta   asosiy
tarkibiy   qismlar:   konsepsiya,   ta'limning   metodik   tizimi   va   ular   ta'siri
natijalarini baholashdan iborat. 8 va 9-sinflarda chizmachilik fanini o'qitish
o'quvchilaming   yosh   xususiyatlari   hamda   hayotiy   va   mehnat
tajribalaridan   kelib   chiqqan   holda   o'ziga   xos   xususiyatlarga   ega.
O'quvchilar bu vaqtga kelib bilim olishga ongli ravishda, ma'lum maqsad
bilan   intiladilar.   Shuning   uchun   o'qituvchi   o'z   oldidagi   vazifalarni   tahlil
qilib,   har   bir   darsning   eng   optimal   tuzilishini   o'ylab,   dars   maqsadlariga
to'liq javob beradigan tuzilishni topishga harakat qilishi kerak. Navbatdagi
darsning   muvaffaqiyati   ko'pincha   oldin   o'tilgan   darslar   qatorida   uning
qanday   o'rin   tutishiga,   o'quvchilar   egallagan   bilim   va   amaliy
ko'nikmalariga,   hamda   ularga   tushuntiriladigan   bilimning   hajmi   va
mazmuniga   bog'liq.   Bunda   o'qituvchi   o'quvchilarning   dunyoqarashlari
darajasi,   darslik   yoki   ilmiy-ommabop   va   texnik   adabiyotlardan   mustaqil
o'qib o'rganish imkoniyatlariga tayanadi.
                Chizmaning   sifati   chizuvchining   qo‘l   sezgisiga   bog‘liq   bo‘!adi.
Chizmalarni   toza   va   chiroyli   qilib   chizishda,   asosan,   qo‘l   sezgisi   kata
ahamiyatga   ega.   Chiziladigan   bir   hil   turdagi   chiziqlar   bir   hil   yo‘g‘onlikda,   bir
tekis   qilib   chizilishi   lozim.   Insonda   qo'l   sezgisi   yaxshi   rivojlangan   bo‘lsa,
qo’liga olgan qalamni qog‘oz ustida mahorat bilan yurgiza oladi. Insonning qo‘l
sezgisini   tekshirish   uchun   qalam   uchi   ingichka   qilib   chiqariladi   (uchlanadi)   va
chizg'ich yordamida bir nechta chiziq chizish mashq qilinadi. Shunda chizilgan
chiziqlarning   ko'pchiligi   bir   xil   chiqsa,   uning   qo‘l   sezgisi   yaxshi   rivojlangan
hisoblanadi. Ba'zi odamlarning qo‘l sezgisi nisbatan rivojlanmagan bo‘ladi. Ular
qalamning   uchi   ingichka   yoki   yo‘g   ‘onroq   uchlangandan   qat'iy   nazar,   qalamni
bir   xilda   bosib   chizishadi.   Shunda   ingichka   uchli   qalam   uchi   sinib   ketadi,   bu
yerda, ingichka uchli qalamni ohistalik bilan bosib chizish lozimligiga ahamiyat
berilmaydi.   Muntazam   ravishda   ingichka   uchli   qalam   bilan   chizishni   mashq
qilib   turish   orqali   qo‘l   harakati   sezgisini   me'yorlash   mumkin.   Turli   jismoniy
mehnat jarayonidan keyin qo‘l sezgisi pasayib ketadi. Bunda chizmalarni chizish
bir   muncha   qiyinlashishini   ham   hisobga   olish   tavsiya   etiladi.   Hayotimizda
chizmaning o‘rni juda kattadir. Hozirgi ishlab chiqarishni chizmalarsiz tasawur
3 etib   boMmaydi.   Narsalarni   texnikada   qabul   qilingan   tasvirlash   usullari   ko‘p
asrlar   davomida   yaratilgan.   Ishlab   chgiqarishda   biror   buyumni,   masalan,
mashina   va   mexanizmlarning   detallarini   yasash   hamda   ularni   yig‘ish,
shuningdek,   bino   hamda   inshootlar   nqurish   uchun   ularning   chizmalari   boiishi
zarur. Chunki chizmalarsiz buyumlarni yasab bo’lmaydi. Buyumning shaklini va
o‘lchamlarini   tekislikda   aniq   ko‘rsatadigan   tasvir   ko‘mpleks   chizma   yoki
qisqacha qilib chizma deyiladi.  
4 Grafik diagrammalarni bajarishga o’rgatish.
            Grafik va diagrammalar fan, texnika, tibbiyot, maorif va turmushda keng
qo'llaniladi. Fanda ular yordamida har xil murakkab jarayonlarning   kechishi va
qonuniyatlari   o’rganiladi,   tibbiyotda   tashxis   qo'yishda   (kardiogrammalar,...)
foydalaniladi,   ishlab   chiqarish,   maorif   va   shu   kabilarda   ma'lum   bir   davr
mobaynida   biror   sohadagi   ko‘rsatkichlaming   o‘zgarishlari   sodda   va   tushunarli
shaklda ifodalaniladi. 
     O‘quvchilar grafik va diagrammalar bilan matematika, fizika, iqtisodiy bilim
asoslari,   mehnat   ta’limi   darslarida   va   shuningdek   gazeta   hamda   jurnallarni
mutolaa   qilish   jarayonlarida   tanishganlar.   Shuning   uchun   biz   grafik   va
diagrammalami   o‘qish   va   bajarishni   bilishning   foydasi   va   zaruriyati   haqida
batafsil   to'xtalib   o   ‘tirmaymiz.   Har   bir   o   ‘qituvchi   bunga   istalgancha   misol
keltirishi mumkin. Quyida grafik va diagrammalaming turlari va ulami bajarish
inetodikalari haqida ma’lumot berishga harakat qilamiz.
      Amaldagi o’quv dasturiga asosan umumla’lim maktablari chizmachilik
 kursida grafik va diagrammalami o’rganish ko‘zda tutilmagan. Lekin kasbhunar
kollejlaridagi   reklama   faoliyati   va   dizayn   yo‘nalishlaridagi   ixtisoslikiari
talabalari zamonaviy shakldagi, kishilami o‘ziga jalb qiladigan ko‘rinishli grafik
va   diagrammalami   bajarishni   bilishlari   kerak.   Grafik   va   diagrammalar   amatiy
grafika tarkibiga kiradi, chunki ular ko‘pincha ko‘rsatkichlarni namoyish qilish,
iqtisodiyot,   moliya,   sanoat,   qishloq   xo‘jaligi,   ijtimoiy,   maorif,   tibbiyot   kabi
sohalardan   hodisa   va   jarayonlami   o   ‘rganish   hamda   oldindan   aytishda
qo'llaniladi.  Grafik  va  diagrammalar   shakliga   ko‘ra  chiziqli,  ustunli  va  sektorli
(shu jumladan hajmli va uch o‘lchamli) kokrinishda bajarilishi mumkin.
               O‘quvchilaming kundalik turmushlari bilan b o g iiq sohalardan misol va
toshpiriqlar tanlansa, ular ushbu mavzuni qiziqish bilan o ‘rganadilar. An’anaviy
ko’rinishda bajarilgan grafik va diagrammaiarga misollar keltiramiz.
5 CHIZIQLI GRAFIK, USTUNLI VA SEKTORLI DI AG RAM MALARNI
BAJARISH METODIKASI
         Grafik va diagrammalar axborot uzatishning bir shakli bo‘lib, ular o‘zining
ixchamliligi,   mazmunliligi,   universalliligi   va   tushunarliligi   bilan   ajralib   turadi.
Ulardan insonlar kundalik turmushida va kasbiy faoliyatlarida foydalanadilar.
Grafik   (grek.   graphikos   —   chizma)   biror   kattalik   (funksiya)ning   ikkinchi
kattalik   (dalil)   o   ‘zgarishiga   bog‘liq   holda,   o'zgarishining   grafik   shakldagi
tasviridir.   Inson   faoliyatining   statistika,   hisob-kitob   va   boshqa   sohalarida
graftklar   jarayonlaming   miqdoriy   bogiiqligini   yaqqol   tasvirlash   uchun   keng
qo’ilaniladi.   Masalan.   rejanlng   oylar   yoki   yillar   bo'yicha   bajarishning   borishi
grafigi, mamlakat aholi sonining yillar bo'yicha o'sishi grafigi va hokazo.
            O‘quvchilarni   grafik   va   diagrammalar   bajarishga   o   ‘rgatishda   dastavval
ularning   shu   sohadagi   bilimlarini   chuqurlashtirish,   grafik   va   diagrammalar
turlari   hamda   turli   texnikada   bajarilgan   shakllari   haqidagi   tasawurlarini
kengaytirish   kerak.   Buning   uchun   ularga   ushbu   mavzu   bo‘yicha   birinchi
topshiriq   sifatida   A3   formatli   chizma   qog‘ozi   varag‘iga   gazeta   va   jumallardan
grafik va diagrammalami qirqib oflb, eiimlashni va maktab darsliklaridagi grafik
va diagrammalardan na'munalar ko‘chirib chizishni topshirish mumkin. Keyingi
darsda   vazifani   tekshirish   va   ular   ichidai   original   echim   topilgan   variantlarni
o‘qituvchi sinfdagi o'quvchilar bilan birgalikda tahlil qilishi tavsiyaetiladi.
            Ushbu   metodik   usul   yordamida   o'quvchilaming   grafik   va   diagrammalar
ularning   ishlatilish   sohalari,   shuningdek   ularga   bo‘lgan   zaruriyat   to‘g‘risidagi
tasavvurlari   kengayadi.   Buning   natijasida   o'quvchilar   o‘zlari   uchun   qiziqarli
b’o’lgan   mavzuni   mustaqil   tanlashga,   keyingi   bajariladigan   individual   grafik
topshiriqni   yuqori   saviyada   bajarishga   harakat   qiiishadi.   Quyida   grafik   va
diagrammalarning   matbuotda   va   o   ‘quv   adabiyotlarida   eng   ko‘p   uchraydigan
turlariga   misollar   keltiramiz.   Ulami   bajarish   tartiblari   o'quvchilarga   avvaldan
6 tanish   b’olganligi   uchun   bu   haqda   to   ‘xtalmaymiz.   Ushbu   misollardan
chizmachilik o’qituvchisi o'quvchilar uchun individual topshiriqiar variantlarini
tuzishda  foydaianishi   mumkin.  Funksional   bog‘liqlikning eng  oddiy na’munasi
sifatida graflklami ko‘rsatish mumkin.
    Funksiyaning   jadvalli   va   grafik   ko‘rinishlarini   taqqoslang.   Ushbu
ko‘rinishlaming   qaysi   bin   ikkita   o'zgaruvchan   kattalik   -   x   va   u lar   o‘rtasidagi
funksional bog'ianishni  yaqqol va Lo‘nda ifodalaydi .(13 l-shakl).
2-misol  Fermer xo'jaligining sentabr oyidan mart oyigacha davrda
dizel yoqilg'isi va benzin olish bo‘yicha tovar birjasi bilan tuzgan
shartnomalarining o’zgarish diagrammasini tuzing (132-shakl).
7     Yaqqollikni ta'minlash maqsadida  ustunli diagrammalardon  ham foydalanish
mumkin.   Ulami   bajarishda   eni   bir   xil   boigan   to‘g‘ri   to‘rtburchaklardan
foydalaniladi.   To‘g‘ri   to‘rtburchaklaming   balandligi   solishtiriladigan
kattaliklarning   son   birliklariga   mos   bo‘ladi.   To‘g‘ri   to‘rtburchaklaming
yuzalarini   shtrixlab   chiqish   yoki   bo'yash   kerak   bo‘ladi.   To‘g’ri
to‘rtburchaklarning ichiga yoki ustiga ulaming son qiymatlari yoziladi. Ustunlar
guruhlari   orasidagi   masofa   taxminan   bitta   ustunning   eniga   teng   qilib   olinadi.
maktab  o'quvchilarining  4-yillik  o'zlashtirish   ko‘rsatkichlari  ustunli   diagramma
yordamida   berilgan   Sektorli   diagrammalar   odatda   yaxlit   bir   butun   tarkibiy
qismlarining nisbatlarini tasvirlash maqsadida qollaniladi. Bunday diagrammani
qurish tichun avlana fikran 100 ta teng bo‘iakkabolinadi.
8 Maktab   o’quvchilarining   sutkalik   vaqt   taqsimotini   sektorli   diagrammada
ifodalang. Bunda oldin o^quvchitar o'rtasida so‘rov o‘tkazilib, natijalar jadvalga
tushirib chiqiladi va keyin diagramma  chiziladi.
3-misol  Sutka davomida har xil mashgkulotlarga sarflaydigan
          vaqtingizni hisoblang. Hisoblangan kattaliklarga asosan jadvalni to'ldiring
va shu jadvaldan foydalanib sektorli diagramma chizing (toshpiriqni
bajarish na’munasi jadvalda va quyidagi shaklda keltirilgan).
9 134-siiaklda sektorli diagrammani ikkita usuJda bajarish namunasi  keltirilgan.
Bulardan tashqari amalda klassifikatsion va strukturali sxemalar ham amaliyotda
keng   qo'llaniladi.   Klassiflkatsion   va   strukturali   sxemalar   odatda   mahsulot
tarkibiga kiruvchi qismlari o‘rtasidagi o'zaro bog'lanishni ochib berishga xizmat
qiladi.   Bu   turdagi   sxemalardan   o’quv   adabiyotlarida   biror   tushunchalar   va
jarayonlarning   mazmunini   hamda   tuzilishini   sodda   va   tushunarli   shaklda
ifodalashda   keng   foydalaniladi.   l-sh   (grafik   tasvirlarning   turlari   tasvirlangan
strukturali sxemasi. 4-shakl ta ‘limning didaktik prinsiplari sxcmalari keltirilgan.
4-misol.   Quyidagi   shaklda   xalqaro   baland   minoralar   federatsiyasi   a’zolari
bo'lgan   eng   baland   minoralarning   tasvirlari   ko'rsatilgan.   Ular   balandliklari
oMchamlarining chiziqli diagrammasmi yasang.
5-misol   Sekrorli   diagrammada   novvoychilik   mahsulotlarining   savdosi   bo'yicha
ma'lumotlar   keltirilgan.   Sektorli   diagramma   ma'lumotla   ridan   foydalanib,
berilgan kattaliklar bo'yicha ustunli diagramma chizing. Har bir ustunni l-sektor
uchun chizib ko‘rsatilgan  ustunga o’xshatib hajmli ko‘rinishda tasvirlang .
10 Quyida   sektorli   diagrammadan   turli   ko'rinishlarda   foydaianishga   misol
keltiramiz
11 12 GRAFIK VA DIAGRAMMALARNI MAVZULI CHIZMA VA
RASM BILAN BADIIY BEZASH USULLARI .
          Grafik   va   diagrammalar   kundalik   turmush   sohalarida   ham   keng
qollanilmoqda.   Kishilarning   dam   olish   joylari,   jamoat   transportlari,   gazeta   va
jumallardagi ishlab chiqarish sohasi yoki korxonalar faoliyati rivojlanish yoki o
‘sishini   reklama   qilishda   grafik   va   diagrammalar   maqsadni   lo‘nda   va   aniq
ifodalash uchun xizmat qiladi.
     Reklama maqsadida tayyorlanadigan grafik va diagrammalar o ‘quv va ilmiy
adabiyotlardagi   grafik   va   diagrammalardan   o   ‘zining   ta'sirchanligi   biian
farqlanadi.   O'quv   va   ilmiy   adabiyotlarda   keltiriladigan   grafik   va   diagrammalar
faqat   o'rganilayotgan   jarayonyoki   qonuniyatdagi   kattaliklar   o‘rtasidagi
boglanishlarni ochib berishga xizmat qiladi. Ularda mavzuga aloqasi boimagan,
o‘quvchining   diqqatini   chalg‘itadigan   hech   qanday   ortiqcha   grafik   tasvir   yoki
yozuv bo‘lmasligi kerak.
Reklama   maqsadlari   uchun   jamoat   joylarida,   matbuot   va   televideniyada
foydaianishga   mo‘ljallangan   grafik   va  diagrammalarni   tayyorlashga   birmuncha
boshqacharoq   talablar   qo‘yiladi.   Birinchi   navbatda   ular   ko‘plab   axborot
vositalari   orasida   o   ‘zining   grafik   yechimi,   ranglar   uyg'unligi   va   bezaklarining
originalligi   bilan   ajralib   turib,   kishilar   e’tiborini   o‘ziga   jalb   qilishi   kerak.
Ikkinchidan,   unda   uzatilayotgan   axborot   hajmi   (ma’lumot)   ortiqcha   ko‘p
bo‘lmasdan, sodda va hamma uchun tushunarli bolishi zarur.
     Ushbu talablami bajarish uchun avvalambor kishilami qiziqtiradigan, shu kun
uchun   dolzarb   bo‘lgan   mavzu   tanianib,   o   ‘zaro   bog‘liq   bolgan   statistik
ma’lutnotlar   olinadi.   Olingan   ma’lumotlar   asosida   grafik   va   diagrammalar
bajarilib,   orqa   fon   uchun   axborot   mazmunini   ochib   beradigan   grafik   tasvir
(fotomontaj,   rasm,   chizma,...)   bajariladi.   13-14     shakllarda   ommabop
mazmunlarda tayyorlangan grafik va diagrammalarga  misollar keltirilgan.
13 Ta’lim   tizimi   (umumtalim   maktablari,   akademik   litsey,   kasb-hunar
kollejlari,...)da   badiiy   bezakli   grafik   va   diagrammalardan   o‘quv   kabinetiarini
jihozlash,   devoriy   gazetalardagi   maqolalarga   grafik   ilovalar   (rasm,   chizma   ,...)
tayyorlashda foydalanish mumkin.
14 Ustunli   va   sektorli   diagrammalar   ko'pincha   ma'lum   bo‘lgan   biror   statistik
ma'lumotni ifodalashda xizmat qiladi. Bunday diagrammalardan ijtimoiy sohalar
bilan   bogliq   fanlami   o'rganishda   ko’p   ishlatiladigan   ma'lumotlami   eslab   qolish
uchun foydalaniladi.
          Chiziqli   grafiklar   odatda   o'zgaruvchan   kattaliklar   orasidagi   bog'lanish   va
qonuniyatlami   ochib   berishda   qo'Uaniladi.   Bu   grafiklar   aniq   fanlar
(matematika,   fizika,   ximiya,...)ni   o'rganishda   muhim   o‘rin   tutishi   bilan
birgalikda,   biror   davr   mobaynida   kattalikning   tashqi,   iqtisodiy   va   ijtimoiy
ta’sirlarga   bog'liq   aniq   qonuniyallarsiz   o'zgarishini   ifodalashda   ham   keng
qo'llaniladi (mamlakat aholi sonining o'sishi aholining biror mahsuJotga bo‘lgan
talabining   ortibyoki   kamayib   borishi,...).   Klassifikation   va   strukturali   sxemalar
ko‘pincha   mahsulot   tarkibiga   kiruvchi   qismlari   o‘rtasidagi   bo'lanishlarni
ifodalash,   biror   jarayonning   ketma-ketligini   ko'rsatish   (ochib   berish)da   qo‘I
keladi. Bunday sxemalar tabiiy fanlami o'rganishda, texnik ijodkorlik va shunga
o‘xshash sohalarda qo‘l keladi.  mavzuu shakllar bilan badiiy.
Bezalgan grafik va diagrammalardan ta ’lim tizimida foydalanishga misollar
15 keltirilgan.  Bu  yerda  shuni  alohida  ta'kidlab  o‘tish  kerakki, mavzuli   chizma  va
rasm   bilan   bezalgan   grafik   va   diagrammalardan   o‘quv   plakatlari   tayyorlashda
foydalanish   yaramaydi.   Bunda   o‘quvchining   e’tibori   dars   mazmunini   ochib
beruvchi asosiy ma’lumotga jalb qilinmasdan, ikkinchi darajali ahamiyatga ega
bolgan grafik tasvirga qaratilib, dars samaradorligi pasayadi.
16 SXEMALAR VA QURILISH CHIZMALARINI O‘QISH VA
BAJARISHNI O‘RGATISH METODIKASI
           SXEMALARNI 0‘QISH VA BAJARISHGA O'RGATISH.
       Darsning kirish qismiga shahar yo'lovchi transportining sxemasini olib kirib,
uni o‘quvchilar bilan muhokama qilib chiqishni tavsiya qilamiz. Bunga o‘xshash
misollar   universal   va   sodda   bo'lib.   o‘quvchilar   uchun   amaliy   ahamiyatga   ega
bo'ladi.
Har   qanday   sxema   ham   mavhum,   biror   narsaning   soddaiashtirilgan   tasviri
bo’lib,   aniq   jarayon,   konstruksiya   va   tuzilish   kabilami   tushinishni
osonlashtirishga xizmat qilishini ta ’kidlab o‘tish kerak.
O'quvchilar  quyi  sinflardagi  mehnat  ta'limi  darslaridan  boshlab soda  kinematik
va   elektrik   sxemalardagi   shartli   belgilashlar,   ulami   o'qish   va   bajarish   bo’yicha
dastlabki   ma’lumotlarga   ega   bo'ladilar.   Chizmachilik   darslarida   bu   bilimlami
kengaytirib,   bir   tizimga   keltirish   talab   qilinadi.   Quyida   ko‘rsati!gan   shakldagi
kabi ko'rinishda sxemalarning turlari va   tiplari haqida qisqacha ma’lumot berib
o'tish maqsadga muvofiq.
17 Sxema   shifri   standartlar   bo‘yicha   kirillisa   harfi   va   raqamlardan   iborat   bo’ladi.
Masalan,   prinsipial   elektr   sxemasi   3   3   shilri   bilan   belgilanadi.   Umumta’lim
maktablari   uchun   nashr   qilingan   chizmachilik   darsligida   kinematik   hamda
elektrik   sxemalar   sxemalar   haqida   ma’lumotlar   berilgan   bo‘lib,   o   kquvchilami
shu   sxemalarni   o   ‘qishga   o‘rgatish   ko‘zda   tutilgan.   Kasb-hunar   kollejlarning
mos   mutaxassisligida   talabalar   sxemalarni   o'qish   va   bajarish   malakalarini
yetarucha   chuqur   o‘rgangan   bo‘lishlari   talab   qilinadi.   Umuman,   har   bir
o'quvchini   sxemalarni   to‘g‘ri   o'qish   va   undan   turmushda   foydalana   oiish
malakalarini   egallaganligi   muhim   ahamiyatga   ega   deb   hisoblaymiz.   Shuning
uchun   sxemalami   o   ‘qish   va   bajarish   bo’yicha   asosiy   ma’lumotlami   keltirishni
lozim   topdik.   Ishlatilish   sohasi   va   mazmuniga   ko‘ra   sxemalar   chizmachilik
kursining   asosiy   materialini   tashkil   qiladigan   proeksiqn   chizmachilikdan
ko'pjihatlari bilan farqlanadi. Bu farqlar qisqacha quyidagilardan iborat:
•   Sxemalar   ma’lum   sohada   qo‘llaniladigan   tayyor   mahsulotlaming
konstruksiyalarini   ochib   ko'rsatmasdan,   ulaming   tarkibiy   qismlarini   o‘ta
soddalashtirilgan shartli belgilar yordamida o ‘zaro bog‘lanishi va harakatlarini
tasvirlaydi;
•   Sxemalaming   vazifasi   biror   ko'rinishdagi:   mexanik   (kinematic   sxemalar),
elektrik   (elektr   sxemalari),   siqilgan   havo   yoki   gaz   (pnevmatik   sxemalar)   va   h.
energiyaning   harakati   va   o'zgarishini   yaqqol   ko'rsatishdan   iborat.   Yaqqollikni
ta’minlash maqsadida sxemaning hamma elementlari fazoda haqiqiy joylashgan
o'miga qaramasdan bitta tekisiikka yoyib tasvirlanadi;
• Sxemalaming vazifasi qurilma tarkibiga kiruvchi elementlami ko‘rsatib berish
emas,   balki   ulaming   o‘zaro   aioqalari   xarakterini   ochishdan   iborat   bo'lganligi
uchun   sxema   bu   aloqalar   xarakterining   o‘zgarish   ehtimoli   bilan   b   o   g   liq
ma’lumotlami   (mexanik   uzatmalarda   tezlikning   o‘zgarishi,   radiopriyomnik
to'lqiniarini turli diapazonlarga to ‘g ‘rilash, televizor kanallarini almashtirish va
h.) ham o‘z ichiga olishi kerak. 
18 •   Ko‘p   hollarda   o'quvchining   texnik   bilimlarga   egaligi   talab   qilinmaydigan
murakkab   bolmagan   proeksion   chizmani   o   ‘qishga   nisbatan   sxemalar   bilan
ishlash   (ulami   o‘qish   va   bajarish),   ma’lum   darajada   o'quvchilaming   shu
sohadagi   texnik   bilimlar   saviyasiga   bog'liq   bo‘ladi.   O‘quvchilarga   qiziqarli   va
ular   tushinishi   oson   bo‘Igan   sxemani   o‘qish   uchun   individual   topshiriqlar
tanlash   hamisha   o   ‘qituvchining   diqqat   markazida   bo'lishi   kerak.   O'qituvchi
rahbarligida   plakatdan   sxemani   frontal   o‘qish   ta’limiy   xarakterga   ega   bo‘lib,
o'quvchilaming   faol   ishtirokida   o'tkazilishi   kerak.   Sxemalar   bilan   ishlashdagi
qiyinchiliklardan   biri,   ularda   turii   xil   shartli   belgilashlaming   ko‘pligi   hamda
materialni   o   ‘rganishga   ajratilgan   vaqtning   kamligi   sababli,   o'quvchilar   ulami
eslab qolishda qtynaladilar. Shuning uchun bu yerda o‘qituvchi asosiy e ’tibomi
o‘quvchilarda ko‘proq ma’lumotnomalar (jadvallar, shartli belgilar) bilan ishlash
ko'nikmalarini   shakllantirishga   qaratishi   kerak.   Mavzuni   o'zlashtirishda
o'quvchilar   sxemaning   zarur   joylariga   (yozuvlaming   o‘miga)   shartli   belgilami
qo‘yib   chiqishi   talab   qilinadigan   topshiriqlar   yaxshi   natija   beradi.   Yirik
o‘lchamda   bajarilgan   kinematik   sxema   (tokarlik   yoki   boshqa   stanokning
tezliklar qutisi, avtomobilning uzatmalar qutisi va h.) plakatini o‘quvcbilar bilan
frontal   o‘qishda   o‘qituvchi   tishli   mexanizmlardagi   ≪ yetakchi ≫   va
≪ yetaklanuvchi ≫   atamalarining   ma’nosini   tushintirishi   hamda   tezJikni
o‘zgartirishni   hisoblash   qoidalariga   umumiy   tarzda   to‘xtalib   o   ‘tishi   kerak
bo'ladi.   Buning   uchun   shartli   belgilarini   almashtirish   imkoniyati   bo'lgan
plakatdan   foydalanish   qulaydir.   121-shaklda   frontal   o   ‘qish   uchun   svetofor
prinsipial   elektr   sxemasi   bo‘yicha   tayyorlangan   plakat   namunasi   tasvirlangan.
Sxema   bo‘yicha   almashtirgichning   turli   vaziyatlarida   svetofoming   u   yoki   bu
guruh chiroqlari yonishini kuzatish mumkin. Chorrahada harakatni tartibga
soluvchi   yashil   va qizil   chiroqlarning  aniq qonuniyat   bilan bog‘liqligi   sxemani
o‘rganib tushinib olinadi.
19 Sariq   chiroqlar   svetofoming   to‘rt   tomonida   ham   bir   vaqtning   o   ‘zida   yonadi
(chiroqlar almashinishi oldidan tanaffus). Ushbu plakat bo‘yicha savol javoblar
o‘tkazish   va   almashtirgichning   ma'lum   vaziyatida   yonadigan   chiroqlami
ranglarda   ko‘rsatib   sxema   bajarish   ham   mumkin.   Elektr   sxemalari
elementlarining   grafik   belgilanishlarini   bog'lanish   chiziqlari   bilan   bir   xil:   0,2
dan 1,0   mm   qaiinlikda bajariladi  (tavsiya qilinadigan qalinlik - 0,3 dan 0,4   mm
gacha).   Quyidagi   jadvalda   sxemalarda   chiziqlaming   qo'llanilishi   bilan   bog'liq
ma'lumotlar  keltirilgan:
20 21 22 XULOSA
Chizmachilik   bo`yicha   o‘zlashtirishni   hisobga   olish   xar   bir   darsda   izchil
ravishda amalga oshirilishi lozim. O`quvchining darsga bo‘lgan qiziqishi, ularni
bilimlarini   mustahkamlanishi   va   yaxshi   esda   qolishi   tushunishi   uchun
ko‘rsatmali vositalarning darsdagi o‘rni katta.       Hozirgi kun fan, madaniyat va
ta‘lim   sohalarida   ham   katta   o`zgarishlar   amalga   oshirilmoqda,   islohotlarning
sur‘atlari   tobora   jadallashmoqda.   Biroq   axborotlar   asri   talablariga   muvofiq
o`zgarayotgan   hayotimiz   ehtiyojlari   jamiyat   oldiga   yangidan-yangi   vazifalarni
ko`ndalang   qilib   qo`ymoqda.   Bu   vazifalarni   amalga   oshirish   uchun   ta‘lim   va
tarbiya tizimining barcha bosqichlarini Kadrlar tayyorlash milliy dasturi asosida
isloh   qilish   tadbirlari   ko`rilmoqda.   Bu   borada   qilinadigan   ishlarning   birinchi,
ikkinchi   bosqichi   yakunlanib,   uchinchi   bosqich   bo`yicha   ishlar   amalga
oshirilmoqda.     Chizmachilikka   oid   bilimlarni   muvaffaqiyat   bilan   egallashning
asosiy   shartlaridan   biri   o‘qituvchilarning   darslarini   sifatli   bo‘lishi,   zamon
talabida dars o‘tishi, yangi-yangi ta‘lim texnologiya va vositalarini tadbiq etishi
lozim. Buning  uchun  o‘qituvchi   zamondan  ortda  qolmasligi   va yangidan  kashf
etilayotgan   yutuqlar   texnologiyalarni   bilishi   lozim   va   ularni   o‘z   darslarida
qo‘llay olishi kerak.  Darsning sifatini o‘quvchilarning bilimiga qarab, belgilash
mumkin.   O‘quvchilarni   bilimli   bo‘lishi   albatta   darslarni   tushunarli,   qiziqarli
bo‘lishini   talab   etadi.   O‘qituvchi   buni   bilgan   holda   darsda   turli   ko‘rsatmali
vositallar   ya‘ni   modellar,   plakatlar,     tarqatmalar,   elaktron   vositalar,   slaydlar,
multimediyali dasturlardan foydalanishi lozim.
23 FOYDALANILGAN  ADABIYOTLAR   RO’YXATI
1. Kadrlar tayyorlash milliy dasturi. T., “O„zbekiston”, 1997. 
2.  Ro„zimurodov O. M., Haydarov T . Masafoli o„qitish texnologiyalari va 
tamoyillari. T., “Istiqlol”, 2006. 
3.  Abduqodirov A. A . Masofali o„qitishga doir yuz savolga yuz javob. T., O„zR 
Prezidenti “Istedod”, 2005. 
4.  Azizxodjayeva N.N . Pedagogicheskie texnologii i pedagogicheskoe 
masterstvo.  Т .,”Cho„lpon”, 2005. 
5.  Azizxodjayeva N.N . Pedagogik texnologiyalar va pedagogik mahorat. T., 
“Adabiyot jamg armasi”, 2006. ‟
6.  Allayorov I.A . Didakticheskie osnovi aktivnogo obucheniya upravlencheskim 
dissiplinam. T., “Fan”, 1994. 
7.  Ro„ziyev E.I., Ashirboyev A.O . Muhandislik grafikasini o„qitish metodikasi. 
T., “Fan va texnologiya”, 2010. 
8.  Rahmonov I . Chizmachilikdan didaktik o„yinlar.  T., “O„qituvchi”, 1992.
24

Grafik diagrammalarni bajarishga o’rgatish 

I BOB GRAFIK VA DIAGRAMMALARNI BAJARISHGA

0‘RGATISH

  1. Grafik diagrammalarni bajarishga o’rgatish …………..……….……...5
  2. Chiziqli grafik, ustunli va sektorli diagrammalrni bajarish metodikasi…………………………………………..…………..…...….6
  3. Grafik diagrammalarni mavzuli chizma va rasm bilan badiiy bezash usullari…………………………………………….……………..….….12
  4. Sxemalar va qurilish chizmalarini o’qish va bajarishni o’rgatish metodikasi……………………………………………………………..15