Ro'yxatga olish sanasi 05 Dekabr 2024
166 SotishTaʼlim mazmunini belgilovchi meyoriy hujjatlar
MUNDARIJA:
KIRISH ……………………………………………………………………………3
I.BOB.TA'LIM SOHASIDAGI PSIXOLOG FAOLIYATINING
ME'YORIY HUJJATLARI……………………………………...……………….6
1.1.Pedagog-psixolog faoliyatiga aloqador mavjud Qaror, Farmoyishlar………….6
1.2.Mutaxassislik yo`riqnomasi……………………………………………….….14
1.3.Psixologik ma'rifat va tashviqot ishlari……………………………………….17
II.BOB.TA’LIM JARAYONINING MOHIYATI……………………………..21
2.1.Ta’lim jarayoni mohiyati…………………………………………………...…21
2.2.Ta’lim mazmunini…………………………………………………………….31
2.3.Davlat ta’lim standartlari……………………………………………………...34
XULOSA ………………………………………………………………………...44
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ……………………………………….47
Kirish
Mavzusining dolzarbligi. O‘zbekiston Respublikаsining Prezidenti Sh.M.Mirziyoyev tаshаbbusi bilаn ilgаri surilgаn 2017-2021-yillаrdа O‘zbekiston Respublikаsini rivojlаntirishning Hаrаkаtlаr Strаtegiyаsidа tа’lim vа o‘qitish sifаtini bаholаshning xаlqаro stаndаrtlаrini joriy etish аsosidа Oliy tа’lim muаssаsаlаri fаoliyаtining sifаti vа sаmаrаdorligini oshirish, jismonаn sog‘lom, ruhiy vа intellektuаl rivojlаngаn, mustаqil fikrlаydigаn, qаt’iy nuqtаyi nаzаrgа egа, Vаtаngа sodiq, yoshlаrni tаrbiyаlаsh, demokrаtik islohotlаrni chuqurlаshtirish vа fuqаrolik jаmiyаtini rivojlаntirish jаrаyonidа ulаrning ijtimoiy fаolligini oshirish, yoshlаrni ijodiy vа intellektuаl sаlohiyаtini qo‘llаb-quvvаtlаsh vаzifаlаri belgilаb berilgаn. Ushbu vаzifаlаrni bаjаrishdа tа’lim tizimining bаrchа bo‘g‘inlаridа zаmonаviy аxborot texnologiyаlаri, zаmonаviy аdаbiyotlаr vа dаrslik hаmdа o‘quv qo‘llаnmаlаrning yаngi аvlodini yаrаtish muhim o‘rin tutаdi.[1]
Bugungi kunda mehnat ta’limi yo‘nalishlaridagi mavjud o‘quv reja va dasturlarining mazmunini qayta ishlab chiqish, ta’lim jarayonida o‘qitishning samarali shakl va metodlarini qo‘llash, talabalarning o‘quv-uslubiy tayyorgarligini kuchaytirish, kasbiy-pedagogik mahoratini oshirish shart-sharoitlarini shakllantirish kabi muammolarni echish uchun mazkur yo‘nalishda ilmiy tadqiqot ishlarini olib borishni taqozo etadi.
Shu asosda bo’lajak pedagoglarning kasbiy-pedagogik tayyorgarligi darajasini oshirish, ilg‘or pedagogik texnologiyalarga asoslangan zamonaviy ta’lim-tarbiyaning metodologik asoslarini ishlab chiqish zaruriyati mavjud. Ayniqsa, ta’lim-tarbiya jarayonlarini pedagogik texnologiyalar asosida o’tkazish, erkin shaxsni tarbiyalashdan iborat.
Pedagogik texnologiya bu shaxsni o’qitish, tarbiyalash va rivojlantirish qonunlarini o’z ichiga oladigan pedagogik faoliyatdir. Bugun ixtiyoriy tarzda va amaliyotga tadbiq etilayotgan o’qitish tizimini qat’iyan ilmiy asoslangan pedagogik tizimga aylantirish lozim. Ushbu jarayonni umuminsoniy va milliy qadriyatlar ruhi bilan sug’orish, mazmunini takomillashtirish, tuzish ijodkor o’qituvchilar oldida turgan dolzarb vazifa hisoblanadi. Pegogik tenologiyalar asosida turli shakllarga tushirib dars o’tish o’qituvchilardan katta mahorat talab qiladimi, degan savol tug’iladi.
Davlatimiz rahbari Oʻqituvchi va murabbiylar kuni munosabati bilan soha vakillariga yoʻllagan tabrik nutqida taʼkidlaganidek, taraqqiyotning tamal toshi ham, mamlakatni qudratli, millatni buyuk qiladigan kuch ham ilm-fan, taʼlim va tarbiyadir.
Shuning uchun ham, Oʻzbekistonda taʼlim tizimini kompleks rivojlantirish, malakali kadrlar tayyorlash maqsadlariga katta kuch va mablagʻlar yoʻnaltirilmoqda. Maktabgacha taʼlim, maktab va oliy taʼlim tizimlari, ilmiy-tadqiqot muassasalari faoliyatida sifat oʻzgarishlari roʻy bermoqda.
– Biz ustozni otaday ulugʻ deb bilgan, doimo ardoqlagan maʼrifatparvar xalqning vakillarimiz. Men ham oʻqituvchi, muallim deganda oʻzim uchun eng aziz va hurmatli boʻlgan, ziyoli va zamonaviy, samimiy va mehribon insonlarni tasavvur qilaman. Chunki hammamizga ham shu muallim saboq va taʼlim berib, mehribon ota-onalarimiz qatorida tarbiyalagan, – dedi davlat rahbari yigʻilish avvalida. – Bugungi kunda Oʻzbekistonning yangi taraqqiyot davri poydevorini yaratyapmiz. Bunda bizning eng yaqin koʻmakchilarimiz ustoz va murabbiylar, ilmiy va ijodkor ziyolilardir.[2]
Har bir oila, har bir bola hayoti maktab bilan bogʻlangani, bu masala davlatning, jamiyatning eng muhim ishi ekani taʼkidlandi.
Ta'lim tashkilotida o'qituvchi-psixolog ishining asosiy yo'nalishlari: psixologik diagnostika, psixologik maslahat, psixologik tuzatish, psixologik ta'lim, psixologik profilaktika. Rasmiy vazifalarni bajarish uchun maktabgacha ta'lim muassasasining o'qituvchi-psixologi alohida ofis, guruh xonalari, musiqa, sport zalidan foydalanadi. Eslatma: Har bir yo'nalish bolalarning yosh imkoniyatlarini hisobga olgan holda qurilgan, faoliyatning etakchi turi, o'yin texnologiyalari va usullariga asoslangan.
Bolalarning aqliy rivojlanish darajasi haqida ma'lumot olish, o'quv jarayoni ishtirokchilarining individual xususiyatlarini va muammolarini aniqlash. Psixologik diagnostika - bu bolaning aqliy rivojlanishining xususiyatlarini aniqlash, ma'lum psixologik neoplazmalarni shakllantirish, ko'nikma, bilim, ko'nikma, shaxsiy va shaxslararo munosabatlarning rivojlanish darajasining mosligini aniqlash uchun shaxsning individual xususiyatlarini psixologik-pedagogik o'rganish. yosh ko'rsatmalari va jamiyat talablariga muvofiq shakllanish. Psixologik diagnostika natijalari psixologik yordam muammolarini hal qilish va bolalar rivojlanishini malakali tuzatish uchun ishlatilishi mumkin. Maktabgacha ta'lim muassasasida o'quv jarayonini optimallashtirish uchun o'qituvchi-psixolog yiliga ikki marta (sentyabr va may oylarida) ota-onalarning yozma roziligi bilan maktabgacha ta'lim muassasasining barcha tarbiyalanuvchilarini (yakka tartibda) skrining diagnostikasini o'tkazadi: xotira, e'tibor, fikrlash, hissiy - shaxsiy soha. Psixodiagnostikaning asosiy usullari: test, kuzatish, suhbat.
Ishning maqsadi: Taʼlimning sifatini taʼminlash maqsadida belgilangan standartlar va me’yorlar asosida o‘quvchilarga beriladigan bilimlar va ko‘nikmalarni aniqlash.
Ishning vazifasi: Taʼlim mazmunini tashkil etuvchi o‘quv dasturlari va rejalari yuqori sifatga erishish uchun meyoriy hujjatlar asosida shakllantiriladi. Bu dasturlar turli fanlar bo‘yicha o‘quv rejalarini o‘z ichiga oladi.
[2] O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh. Mirziyoyev Oila va xotin-qizlar bilan ishlash, mahalla va nuroniylarni qo‘llab-quvvatlash tizimini takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida farmoni Toshkent- 2022