Ta'lim menejmentini o'qitishda ijodiy testlardan foydalanish metodikasi

Ta'lim menejmentini o'qitishda ijodiy testlardan foydalanish metodikasi
KIRISH …………………………………………………………………………….3
I BOB. TESTLARDAN FOYDALANISH  PEDAGOGIK MUAMMO 
SIFATIDA
1.1. Testning rivojlanish tarixi va uning ta’limdagi ahamiyati…………………….5
1.2. Test turlari va test topshiriqlari shakllari………………………………………8
1.3. Ijodiy testning ma'nosi va mohiyati…………………………………………10
II BOB. TA’LIM MUASSASALARIDA O‘RTASIDA  IJODIY 
TESTLARDAN  FOYDALANISH  MEXANIZMILARI
2.1.Test topshiriqlarini tuzish va unga qo‘yiladigan didaktik talablar……………14
2.2. Ijodiy topshiriqlarni tuzish va undan foydalanish……………………………17
2.3. Ijodiy testlar uchun maqsadni aniqlash va mavzuni belgilash………………20
III BOB: IJODIY TESTLARDAN FOYDALANISHNING 
O'QITUVCHILAR VA O'QUVCHILAR UCHUN MUHIMLIGI
3.1. Savollarni yaratish va tartiblash……………………………………………..23
3.2. Testlarni o'qitish jarayoni va talabalar bilan aloqani mustahkamlash………26
3.3. Testlarni baholash va natijalarni tahlil qilish jarayon……………………….31
XULOSA …………………………………………………………………………34
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ………………………………………..35
1                                     
KIRISH
      Mavzuning   dolzarbligi.   Talabalarning   puxta   bilim   olishlari,   ularning
olgan bilimlarini tekshirishdagi qator afzalliklarini hisobga olib, keyingi paytda
keng   qo'Ilanilayotgan   mashq   turi   test  
hisoblanadi.   Test   yechish   nihoyatda   keng
qo'llanilishi   sababli   alohida   metod   sifatida   qaraladigan   bo'ldi.   Mavzuni
o'rganishda   testlardan   foy dalanish,   ayniqsa,   guruhda   test   o'tkazilgach,   uning
javoblarini mu hokama qilish alohida ahamiyatga ega.
Testlar   bu   qisqa,   standartlashtirilgan   yoki   standartlashtiril-   magan   sinov,
mashq   bo'lib,   qisqa   vaqt   davomida   o'qituvchiga   tala balarning   o'quv   jarayoni
davomida egallagan bilimlari darajasini baholashga yordam beruvchi metoddir.
Testni   qo'llashning   nihoyatda   keng   qamrovligidan   unga   turli   jihatdan
yondashib berilgan ta’riflar ham xilma-xil.
Test     standart   shakldagi   topshiriqlar   bo'lib,   aqliy   taraqqi-   yot,   qobiliyat,
bilim  va  malakani  aniqlash  maqsadida o'tkaziladigan  sinovdir;   aniq sotsiologik
tadqiqotlarda   foydalanadigan   tarqatma   ma terial,   savolnoma;   shaxs   ruhiyati   va
xulqining   aniq   miqdoriy   va   ma’lum   sifat   baholarini   oldindan   berilgan   ba’zi
standart-test   me’yorlari   bilan   qiyosiy   o'rganishga   moijallangan   psixologik
tadqiqotlarning   standart lashtirilgan   metodi;   ko'zlangan   maqsadga   ko'ra,   savol
qo'yib,   unga   bir-biriga   yaqin   bir   necha,   lekin   to'g'risi   bitta   bo'lgan   javoblar
mujassamlan- gan topshiriq, mashqni bajarish orqali fanni, mavuni o'rganishga,
o'quvchi-talabalar bilimini sinashga qaratilgan metod.
Kurs   ishi   maqsadi:   Talabalarga   test   yechish   va   u   orqali   talabaning
bilimi  va qobiliyatlarini  qisqa vaqt ichida aniqlab olishni tushuntirish.
2 Kurs   ishi   vazifasi.   Testlar talabalar bilimini nazorat qilishning obyektiv
usuli hisoblanadi. Sababi unda   0 ‘qituvchi bilan talaba o‘rtasida vujudga kelgan
munosabatlar   hech   qanday   rol   o'ynamaydi   va   talaba   bilimini   baholashga   ta’sir
etmaydi.   Talabalar bilimini baholashda test muhim o'rin tutadi. Bundan tashqari
test   boshqa   usullar:   masala   yechish,   referat   yozish   yoki   savolga   og'zaki   yoki
yozma   javob   yozish.   Testlar   talabalar   bilimini   tez   tekshirish   imkonini   beradi.
Chunki butun guruhni bilimini tekshirish uchun juda kam vaqt ta lab qiladi. Bu,
ayniqsa,   oraliq   testlar   o'tkazish   uchun   qulay,   chunki   test   javoblariga   ko'ra
o'qituvchi   dastur   bo'yicha   o'z   ishini,   dars   o'tiladigan   savollarni   ko'rib   chiqadi,
kelgusida dars o'tishda qaysi savollarga ahamiyat berishni mo'ljallaydi.
3 .
I BOB. TESTLARDAN FOYDALANISH, PEDAGOGIK MUAMMO
SIFATIDA
1.1. Testning rivojlaish tarixi va uning ta’limdagi ahamiyati.
Prezidentimiz   Sh.Mirziyoyev   ta'kidlaganidek:   “Farzandlarimiz   maktabdan
qanchalik   bilimli   bo'lib   chiqsa,   yuqori   texnologiyalarga   asoslangan   iqtisodiyot
tarmoqlari shuncha tez rivojlanadi, ko'plab ijtimoiy muammolarni yechish imkoni
tug'iladi. Shunday ekan, Yangi O'zbekiston ostonasi maktabdan boshlanadi desam,
o'ylaymanki, butun xalqimiz bu fikrni qo'llab-quvvatlaydi 1
”
Test   (ingl.   -   sinov)   birinchi   marta   1864   yilda   Buyuk   Britaniyada   J.Fisher
tomonidan   talabalarning   bilim   darajasini   tekshirish   uchun   qo‘llanilgan.     Test
sinovlarining   nazariy   asoslarini   keyinchalik   ingliz   psixologi   F.Gamelton   ishlab
chiqdi.     Test   sinovlari   dastlab   psixologiya   fani   doirasida   rivojlandi.     XX   asr
boshida esa test  sinovlarini ishlab chiqishda psixologik va pedagogik yo‘nalishlar
bir-biridan   mustaqil   ajrala   boshladi.     Pedagogik   test   sinovlari   birinchi   marta
amerikalik   psixolog   e.   Torndayk   tomonidan   yaratilgan.     Psixologiya   va
1
 Mirziyoyev Shavkat Miromonovich. Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston davlatini birgalikda barpo etamiz. 
Sh.M. Mirziyoyev. Toshkent O‘zbekiston, 2016.  
4 pedagogikada   test   sinovlarining   rivojlanishi   matematik   uslublar   ham   qo‘llashni
taqozo qildi.     Bunday uslublar o‘z navbatida testlarni ishlab chiqishga ijobiy ta`sir
ko‘rsatdi.   XIX   asr   oxiri   XX   asr   boshlarida   test   sinovlariga   talabalarning   o‘quv
qobiliyatlarini   baholash   vositasi   sifatida   qarash   ancha   kuchaydi.   Aynan   shu
davrdan boshlab test sinovlari ikki asosiy yo‘nalish: aqliy (intellektual) rivojlanish
darajasini   aniqlash   testlarini   yaratish   va   qo‘llash   hamda   talabalarning   o‘qish
qobiliyatlarini va bilimlarini baholashga mo‘ljallangan pedagogik testlarni yaratish
va ulardan foydalanish sohalari rivojlana boshladi. Test tuzuvchilar turli odamlarda
ta`sirga javob berish vaqti bir xil emasligini aniqladilar, bu esa odamlarning aqliy
qobiliyatlarini o‘rganish zarurligi va turli darajadagi testlar yaratish usuli bo‘yicha
amaliy ishlar olib borish lozimligiga olib keladi.  
Test   sinovlarining   asosiy   maqsadi:   ham   o‘tilgan   darslarni   o‘zlashtirish
darajasi   to‘g‘risida,   ham   navbatda   o‘rganilishi   lozim   bo‘lgan   dars   hajmi
to‘g‘risida   o‘qituvchiga   axborot   berish;   o‘qituvchiga   o‘qitish   uslubini   tanlashda
yordam berishdan iborat deb hisoblangan.
Talabalar   bilimlarini   baholashning   turli   usullarini   tahlil   etib,   testlarni
guruxlarga ajratishga ham urinib ko‘rilgan. CH.Grin (1926) o‘zining «Test novogo
tipa»   (YAngi   turdagi   test)   nomli   monografiyasida   ilgari   yaratilgan   va   ishlatib
ko‘rilgan testlarning afzalliklari va kamchiliklarini tahlil qilib quyidagi tavsiyalarni
berdi.
·               test  sinovlari  uchun mo‘ljallangan material  hajmini aniq belgilash va
uning tarkibidagi eng muhim qismlarini ajratib olish;
·               mazkur material uchun test sinovlarining eng maqbul shaklini  tajriba
yo‘li bilan aniqlash;
5 ·               talabalarning   test   sinovlari   vaqtida   javob   berishlari   o‘rtacha   tezligi
to‘g‘risidagi amaliy ma`lumotlarni e`tiborga olgan holda, test sinovlarining davom
etish vaqtini belgilash;
·               test   sinovlardagi   fikrlarni   bayon   qilinish   tilining   to‘g‘ri-ligini   va
mantiqqa muvofiqligini tekshirish;
·       topshiriqlarni   murakkabligi   ortib   borish   tartibida       joylashtirish,   to‘g‘ri
va noto‘g‘ri javoblarning doim bir navbatda almashinishiga yo‘l qo‘ymaslik.
CH.Rassel   test   sinovlarining   natijalarini   o‘rganishni   davom   ettirib,   test
sinovlarining   maqsadi   to‘g‘risidagi   savolga   javob   berishga   erishdi.     Rasselning
fikricha ,   test   sinovlarining   maqsadi   talabalarning   bilimlarini   baholash   yoki
ularning   aqliy   rivojlanishi   darajasini   aniqlash   bilan   cheklanmaydi   va   testlarni
quyidagi   xollarda:   qaysi   materialdan   boshlab   o‘rganish   zarurligini   ta`minlashda;
talabalarni   guruhlarga   taqsimlashda;   o‘qitish   jarayonida   sodir   bo‘ladigan
qiyinchiliklarni   oldindan   aniqlashda;   shuningdek,   mamlakatning   turli
hududlaridagi   o‘quv   yurtlarida   muayyan   yosh   davridagi   yoshdagi   talabalarning
yutuqlarini taqqoslashda qo‘llash mumkin.
S h uni  ta`kidlash  lozimki, Amerika  maktab direktorlari  Assotsiatsiyasining
test   sinovi   o‘tkazmasdan   ta`lim   berish   mantiqsizlikdir,   faqat   testni   qo‘llash
natijasidagina   nazoratdan   ta`limga     yo‘naltirilgan   qaytuvchan   aloqa   haqida   fikr
yuritish   va   so‘ngra   qanday   yo‘nalishda   harakat   qilishni   bilish   mumkin,   degan
fikrlari   ma`lumdir.   Frantsiya   parlamenti   1989   yilda   ta`limni   rivojlantirishning
asosiy   yo‘nalishlari   haqida   qonun   qabul   qildi.     Unda   xususan,   talabalar   bilimini
xolisona   baholash   usuli   bo‘yicha   o‘qituvchilar   majburiy   suratda   tayyorgarlikdan
o‘tishlari   ko‘zda   tutiladi:   Busiz   1992   yildan   boshlab   Frantsiyada   o‘qituvchilik
qilishga ruxsat etilmaydi. SHunisi qiziqki, Frantsiya to‘qson yillik test an`analariga
ega bo‘lgan davlatdir.
6 O‘tgan   asrning   70-yillari   oxirida   Pitterburgdagi   Karnegi-Melon
universitetining   bir   guruh   sotsial-psixologlari   AQSHda   test   o‘tkazishning
zamonaviy   ahvolini   o‘rganishga   bag‘ishlangan   maxsus   tadqiqot   olib   bordilar.  
Aslida,   tadqiqotchilarning   maqsadi     o‘quv   yurtlaridagi   testlarni   keng   miqyosda
qo‘llash sabablarini aniqlash edi. Bu tadqiqot natijasida quyidagilar aniqlandi: test
sinovi Amerika hayotida chuqur ildiz otgan, hech kim Amerika maktablarida turli
xildagi standartlashtirilgan test bo‘yicha sinovdan o‘tmasdan, boshqacha yo‘l bilan
bilim   olishni   davom   ettira   olmaydi,   ishga   joylashish,   keyinchalik   esa   yuqori
lavozimga   ko‘tarilish   yoki   malaka   oshirish   test   bilan   chambarchas   bog‘lanib
ketganligi   alohida   qayd   qilindi.     Tadqiqotda   amerikaliklarni   testlarga   bu   qadar
moyilliklarining uchta sabablari keltirildi:
a) inson omilidan imkon boricha samarali tarzda xizmat manfaatlari   nuqtai
nazaridan foydalanish ;
b) ijtimoiy kelib chiqishidan qat`iy nazar iste`dodlarni taqdirlashga intilish;
v) amerikaliklarni milliy ta`lim standartlarni joriy etish uchun intilishlari.
Inson   erishgan   yutuqlarni   xolisona   baholash   uchun   testlashtirishdan
ommaviy suratda foydalanish, iqtisodiy rivojlangan mamlakatlarda test sanoati va
testlar bozorini vujudga keltirdi.
AQSHda   to‘rt   yuzdan   ortiq   markaz   o‘zaro   raqobat   ostida   turli-tuman
testlarni   ishlab   chiqmoqdalar.   SHuningdek,   testlarni   tuzish   va   ularni   qo‘llash
bo‘yicha   yaxshi   mutaxassisliklar   yuqori   darajada   qadr   topganlar.   1992   yilda   ular
AQSHdagi   eng   nufuzli   20   ta   faoliyat   yo‘nalishlari   ro‘yxatida   8-o‘rinni
egallaganlar. 
1.2.  Test turlari va test topshiriqlari shakllari.
Sobiq   Ittifoq   davrida   testlarga   asoslangan   fan   pedalogiya   deb   yuritildi   va
testlardan   foydalanishning   dastlabki   davrida   jiddiy   xatoliklarga   hamda
7 buzilishlarga   yo‘l   qo‘yildi.     1936   yildagi   VKP(b)   MKning   «Xalq   maorif
komissarligi   tizimidagi   pedagogik   buzilishlar   to‘g‘risida»gi   qarorida   testlar
«burjua»   pedagogikasiga   xos   deb   hisoblandi.   Bu   qaror   fanni
mafkuraviylashtirishga va uni majburan siyosiylashtirishga qaratilgan bo‘lib, unda
jahon   psixologiyasi   va   pedagogikasi   tajribasidan   foydalanish   inkor   qilingan   edi.  
Bu   qarorga   binoan,   1936   yildan   testshunoslik   bo‘yicha   ilmiy   tadqiqotlar   davlat
miqyosida   to‘xtatildi.   Pedalogiyaning   «idealistik   va   mexanistik»   ko‘rsatmalari,
ularni «ilmiy asoslanmagan» «test»larga berilib ketganligi qoralandi.    Pedalogiyani
soxta   fan   sifatida   qoralash   jarayonida   sovet   pedagoglari   va   psixologlarining
talabalar   bilim-ko‘nikmalarini   baholashga   qaratilgan     ijobiy   yutuqlari   ham   inkor
etildi.     SHuning uchun test  sinovlari muammosi pedagogika va psixologiyaga oid
adabiyotlarda   uzoq   vaqt   aks   ettirilmadi.   YUqorida   ta`kidlaganidek,   mustaqil
O‘zbekistonda MDH davlatlari ichida birinchi bo‘lib, 1993 yildan testshunoslikdan
foydalanishga   keng   yo‘l   ochib   berildi.   Pedagogik   testlar   keng   miqyosda,   dastlab
o‘rta ma`lumot yakunida, oliy o‘quv yurtiga kiruvchilarni qabul qilishda qo‘llanila
boshlandi.   Pedagogik   testlarning   zamonaviy   nazariyasi   pedagogika,   psixologiya ,
mantiq,   o‘lchovlar   nazariyasi,   matematik   statistika,   matematika,   axborot
nazariyasi; kibernetika va bir qator fanlarning tutash chegaralarida rivojlanmoqda.
SHuningdek,   testlar   ilmiy   asoslangan,   eng   ishonchli   pedagogik   o‘lchovlar   quroli
sifatida   etirof   etilmoqda.   edagogik   testlar   insoniyat   tafakkuri   erishgan
muvaffaqiyatlardan   biri   bo‘lib,   ta`lim     jarayonining   samaradorligini   oshiradi.  
SHuning uchun ham kelajak avlod psixologik, pedagogik va kasbiy testlar me`yor
bo‘lib qolgan davrda yashab, faoliyat ko‘rsatadilar 2
.
2
  Abdullayeva   N.Maktabgacha   ta’limga   variativ   yondashuv   asosida   takomillashtirish.   Ped.   fan.   nom…   diss.   –T.:
2020. 
8 Pedagogik   testlar   bilimlarga   baho     berishning   istiqbolli   usuli   hisoblanadi.
Uning afzalliklari quyidagilardan iborat:
·                 test   topshiriqlari   o‘quv   fanining   asosiy   mazmunini   qamrab   oladi
(imtihon bileti o‘zida nazorat qilinadigan o‘quv materialining 4-5 foizini qamraydi
xolos);
·                 hamma   talabalar   testning   bir   xil   savollariga   javob   beradilar,   bu
ularning bilimlarini taqqoslashga imkon beradi;
·                talabalar bilimiga haqqoniy   baho berish mezoni oshadi ;
·                 test   nazoratida     oldindan   yaratilgan,   hamma   uchun   bir   xil   bo‘lgan
shkala   yordamida,   talabalar   bilimiga   bir   muncha   aniq   va   tabaqalashgan   baho
qo‘yishga imkon beradi (reyting);
·                o‘qituvchi talabalar bilimini nazorat qilishga kam vaqt sarflaydi;
·                 boshlang‘ich   darajasini   va   har   qanday   vaqt   oralig‘ida   bilimlarni
oshirish imkoniyatini o‘lchashga sharoit yaratiladi;
·                 test   nazorati   komp’terlashtirishga   (avtomatlashtirishga)   qulay.     Bu
pedagogik   testlashning   asosiy   afzalliklaridan   biridir.   O‘quv   jarayonining
takrorlanuvchanligi ham aynan shunda o‘z ifodasini topadi.
Umuman   olganda,   test   usuli   birmuncha   texnologik   hisoblanadi.   U
bilimlarni   o‘zlashtirish   sifatini   nazorat   qilishda   professor-o‘qituvchilar   mehnat
unumdorligini   oshiradi   va   o‘quv   dasturini   chuqur   va   har   tomonlama
o‘zlashtirilishini   ta`minlaydi.     Pedagogik   testlashning   bu   afzalliklari   AQSHda
munosib   baholangan.   Abiturient   (talabgor)larni   universitet   va   kollejlarga   test
sinovi   bilan   qabul   qilinadi.     Pedagogik   testlarni   keng   qo‘llash   bo‘yicha   AQSH
tajribasi Kanada, YAponiya, Turkiya va boshqa ko‘pgina mamlakatlarga yoyilgan.
Sifatli   test   topshiriqlarini   tuzishning   qiyinligi,   testni   keng   joriy   etishni
murakkablashtiradi.     Bu   ish   yuqori   pedagogik   malaka   va   tajriba   talab   etadi.
9 SHuning uchun ham, AQSHda testning yuqori sifatini ta`minlash uchun pedagogik
testlashning   maxsus   xizmati   (PTX)   tashkil   kilingan       Bu   tashkilot   test   o‘tkazish
amaliyotini umumlashtirish va ommalashtirish, standartlashtirilgan testlar yaratish,
test   o‘tkazishning   yagona   qoidalari   va   test   ishlab   chiqish   usullarini
takomillashtirish masalalari bilan shug‘ullanadi. Pedagogik testlash xizmati (PTX)
Prinston   universitetida joylashgan , unda 2300 nafar kishi, shu jumladan, 250 nafar
falsafa, pedagogika, psixologiya, sotsiologiya, statistik va psixologik uslublar, kasb
tanlash   bo‘yicha   fan   doktorlari,   shuningdek,   turli   fanlar   bo‘yicha   fan   doktorlari,
200   nafar   magistr ,   har   xil   fanlar   bo‘yicha   o‘qituvchilar   xizmat   qiladi.     Testlar
eHMda   ishlanadi   va   sinaladi.     Mamlakatda   pedagogik   testlash   xizmatiga
bo‘ysunadigan   5000   test   shaxobchalari   mavjud.   Test   o‘tkazish   uchun   Prinston
markazi   53   ishonchli   shaxslarga   (odatda   test   o‘tkaziladigan   o‘quv   yurtlari
pedagoglariga) test materiallari va test o‘tkazish bo‘yicha    yo‘llanmalar yuboradi.
Bu misoldan ma`lumki, testlashni samarali o‘tkazish pedagogik testlarning
maxsus   rivojlangan   xizmati,   keng   quloch   yoyilgan   tarmoq   punktlari,   testlar
bo‘yicha nazariya va amaliyotni o‘zida aks ettiradigan katta hajmdagi adabiyotlar
mavjudligiga bog‘liq.
1.3. Ijodiy testning ma'nosi va mohiyati
Agar   testlarni   turkumlashda   ularning   qo‘llash   maqsadi   va   vazifalariga
asoslanadigan   bo‘lsak,  psixologik  testlardan  boshqa  barcha  testlarni  quyidagi   uch
guruxga ajratish mumkin:
· intellektual rivojlanish darajasini aniqlovchi testlar;
· pedagogik testlar;
· muayyan kasbga yaroqlilikni aniqlovchi testlar;
10 Fanning mazmunidan kelib chiqqan holda biz faqat  pedagogik test  haqida
to‘xtalamiz.     Adabiyotlarda bunday test topshiriqlarining quyidagi shakllari bayon
etiladi   :
-              birdan-bir to‘g‘ri javobi bo‘lgan    yopiq topshiriqlar;
-              bir necha to‘g‘ri javoblari nazarda tutilgan yopiq topshiriqlar;
-               bitta   so‘z   (yoki   so‘zlar)   tushirib   qoldirilgan   gapdan   tashkil       topgan
ochiq topshiriqlar;
-              to‘g‘ri ketma-ketlikni    aniqlash uchun topshiriqlar;
-              o‘zaro bog‘liqlikni    (muvofiqlikni)   aniqlovchi topshiriqlar ;
-               ayrim   fanlar   bo‘yicha   bilimlarning   chuqurligini   aniqlash   bo‘yicha
topshiriqlari;
-               sonni   to‘ldirishga   mo‘ljallangan   topshiriqlar,   bunda   sonlar   seriyasini
topish usulini aniqlash va uni muayyan tartibda belgilash talab qilinadi;
-              qarama-qarshi munosabatlarni aniqlash testlari;
-              masalalar echishga qaratilgan (matematik, fizik va b.) topshiriqlar;
-              chizmalar va sxemalarni tushunishga qaratilgan topshiriqlar;
-              shakllar nisbatini aniqlashga qaratilgan topshiriqlar;
-              olingan axborotni o‘zlashtirish darajasini aniqlash topshiriqlari;
-              sinonimlar va antonimlarni farqlashga oid topshiriqlar;
-              analogiya (aynan o‘xshashlik)ga oid topshiriqlar;
-              o‘qilgan matnni   tushunishga oid topshiriqlar ;
-              ko‘rsatmalarni bajarishga oid topshiriqlar;
-              bilimdonlikni aniqlashga doir topshiriqlar;
-              tafakkurni aniqlovchi testlar;
-              orfografik testlar;
-              til masalalariga doir topshiriqlar va boshqalar.
11 Mutaxassislik (umumtexnik) fanlardan test topshiriqlari tuzishda yopiq (bir
yoki   bir   necha   to‘g‘ri   javobli),   ochiq,   muvofiqlikni   va   to‘g‘ri   ketma-ketlikni
aniqlashga   oid   test   topshiriqlaridan   foydalanish   tavsiya   etiladi.   Bunda   bir   o‘quv
maqsadiga   erishganlikni   turli   test   topshiriqlari   yordamida   aniqlash   (invariant)
testlar tuzish ham maqsadga muvofiqdir.
Ochiq   topshiriqlar .   Agar   test   topshirig‘i   matnida,   uning   tayanch   so‘zlari
yoki   gap   tushirib   qoldirilgan   bo‘lsa,   bunday   topshiriq   ochiq   (tugallanmagan)   test
deb ataladi.
Bu   shakldagi   testlarda   talabalarning   bitta,   ikkita   so‘zdan   iborat   qisqa   va
aniq javob berishlari taxmin qilinadi.     Bu haqda testga ilova qilingan yo‘llanmada
bayon   etish   kerak.     Blankaning   bo‘sh   joyida   javob   uchun   zarur   bo‘lgan   joy
qoldiriladi. Masalan, «Test tushunchasi» tomonidan birinchi marta ishlatilgan.
Yopiq topshiriqlar.     Bunday topshiriq savoldan  va bir  necha javoblardan
iborat   bo‘ladi,   bu   javoblardan   biri   to‘g‘ri,   qolganlari   to‘g‘riga   o‘xshash,   biroq  
noto‘g‘ri   bo‘ladi.     Taklif   qilinadigan   javoblar   soni   ikkitadan   beshtagacha   va
bundan ko‘proq    bo‘lishi mumkin.    Sinovdan o‘tuvchining tanlagan javobiga ko‘ra,
test   topshirig‘i   tegishli   ikkita   kod:       1   yoki   0   bilan   kodlanib,   so‘ngra   shu   holda
eHMga        kiritiladi.
1.     Bilimlarni   test   bilan   nazorat   qilish   adolatliligi   an`anaviy   shakllar   bilan
taqqoslanganda:
a)   ortadi.       b)   pasayadi.  
2.     Bilimlarni   har   qanday   vaqt   oraligida   oshishiga   baho   berish   imkonini
beradigan nazorat turi:
  a)   odatdagi              b)   testli.
  «Ha» va «yo‘q» degan ikkita javobli yopiq test topshiriqlari ustida alohida
to‘xtalib   o‘tish   lozim.     Ba`zi   bir   topshiriqlar   ularning   javoblari   ikki   xil   ma`noni
12 bildiradigan   qilib   bayon   etilishi   mumkin.     Masalan:   Siz   testlar   qo‘llanishini   xush
ko‘rasizmi?   -   Ha   (xush   ko‘raman).     Yo‘q   (xush   ko‘rmayman).     Bunday   hollarda
javoblar   uchun   «to‘g‘ri»   va   «noto‘g‘ri»   so‘zlarni   ishlatish   maqsadga
muvofiqdir.Masalan:
  Yopiq   test   topshiriqlari   bilimlarni   komp’yuterdan   foydalanib   nazorat
qilishga qulay.
a)   To‘g‘ri.       b)   Noto‘g‘ri.
  Ikkita   javobi   bo‘lgan   yopiq   shakldagi   topshiriqlar   qo‘llanishning   asosiy
vazifasi   -  shu  fandan sinovdan  o‘tuvchining birinchi  test  topshiriqlaridayoq bilim
darajasini   tezda   tekshirib   ko‘rishdan   iborat.     Avtomatlashtirilgan   o‘qitish
tizimlarida   (AO‘T)   bunday   topshiriqlar   boshlang‘ich   bosqichning   o‘zidayoq
talabaning   umumiy   tayyorgarligini   taxminiy   baholash   va   o‘qitishning   keyingi
yo‘nalishini   -   murakkab   yoki     osonlashtirilgan   dastur   bo‘yicha   olib   borish
masalasini hal qilishga imkon beradi.
Test   topshirig‘ida   javoblar   qancha   ko‘p   bo‘lsa,   to‘g‘ri   javobni   tasodifan
topish   ehtimoli   shunchalik   kam   bo‘ladi.     Amaliyotda   beshta   javobi   bo‘lgan
topshiriqlarga   ega   bo‘lish   etarli   hisoblanadi   (bu   holda   bitta     topshiriqqa   to‘g‘ri
javob berish ehtimoli 0,2 ni tashkil etadi.)Javobi beshta bo‘lgan test topshiriqlariga
quyidagi misolni keltirish mumkin.
  Bu   topshiriqni   latent,   ya`ni   yashirin   ma`noli   topshiriqlar   qatoriga   kiritish
mumkin. To‘rtinchi o‘lchov - ehtimollik nazariyasida qo‘llaniladigan tushunchadir.
SHuning   uchun   to‘g‘ri   javob   bergan   sinovdan   o‘tuvchini   bu   nazariyaning
“hammabop bayonidan xabardor” deb taxmin qilish mumkin. YOpiq topshiriqlarda
to‘g‘ri   javoblar   bir   nechta   yoki,   javoblarning   hammasi   ham   to‘g‘ri   bo‘lishi
mumkin.
13         O‘zaro bog‘langan qisqa yopiq topshiriqlar zanjirchasi bilimlarning har qanday
murakkab o‘quv materialini o‘zlashtirish sifatini tekshirishga imkon beradi. YOpiq
testlarni   ishlab   chiqishda   noto‘g‘ri,   biroq   to‘g‘riga   o‘xshab   ko‘ringan   javoblarni
ta`riflash   asosiy   qiyinchilikni   tashkil   qiladi.     Agar   ular   muvaffaqiyatsiz   tuzilgan
bo‘lsa, to‘g‘ri javob ular orasida ajralib turadi va hatto yaxshi bilmaydigan talaba
ham   uni   osonlikcha   topishi   mumkin.     Bu   holda   topshiriq   o‘zining   tekshiruvchi
funktsiyasini yo‘qotadi.    Topshiriq yaroqli bo‘lishi uchun hamma javoblar talabani
o‘ziga   jalb   etadigan   bo‘lishi   zarur.     SHundagina   test   muvaffaqiyatli   tuzilgan   deb
hisoblanadi.     Har bir noto‘g‘ri javobning o‘ziga   jalb etadigan tomoni , shu javobni
tanlangan   talablarning   salmog‘i   bilan   belgilanadi.     Bu   ulush   nechog‘li   yuqori
bo‘lsa,  mazkur  javob yaxshi  ta`riflangan bo‘ladi.     Agar  talabalar  yaqqol  noto‘g‘ri
javobni to‘g‘ri javob sifatida tanlasalar, bunday javobni almashtirish lozim.
II BOB. TA’LIM MUASSASALARIDA O‘RTASIDA IJODIY
TESTLARDAN FOYDALANISH MEXANIZMILARI.
2.1. Test topshiriqlarini tuzish va unga qo‘yiladigan didaktik talablar.
Tuzilgan   test   topshiriqlarining   hammasini   ham   birdek   qo‘llashga   yaroqli
deb bo‘lmaydi. Test savollari mukammal bo‘lishi uchun ularni tuzishda bir qancha
talablarga   rioya   qilish   zarur.   Bular   quyidagilardan   iborat:   test   topshiriqlari
14 mazmunining   o‘quv   maqsadiga   muvofiqligi;   materialning   ahamiyatliligi;   ilmiy
aniqlik;   izchillik ;   to‘kislik   va   uyg‘unlik;   o‘zlashtirish   darajasiga   ko‘ra
tabaqalashganligi;   samaradorlik   (kumulyativlik);   til   ravonligi   va   aniqligi;   bir
ma`nolilik;   vaqtning   qat`iy   belgilanishi;   ixchamlik;   murakkablik   me`yori;   to‘g‘ri
javobda   qo‘shimcha   belgilarining   mavjud   emasligi ;   variativlik;   shaklan   va
mazmunan o‘zaro bog‘liqlik 3
.
Endi mazkur talablarni birma-bir qisqacha ko‘rib chiqaylik.
1.   O‘quv   maqsadiga   muvofiqligi.   Test   topshiriqlarining   mazmuni
aniqlashtirilgan   (identifikatsiyalangan)   o‘quv   maqsadlariga   muvofiq   bo‘lishi
lozim.     O‘quv   maqsadlari   majmui   Blum   taksonomiyasi   bo‘yicha   ierarxik
tuzilishiga  ega.     SHuning  uchun  nisbatan  yaqin   maqsadni  amalga   oshirmay   turib,
umumiy   (nisbatan   olis)   maqsadga   erishib   bo‘lmaydi.     Har   bir   test   savoli   ma`lum
bir o‘quv maqsadining ro‘yobga chiqishini ta`minlashi zarur.
2.   Materialning   ahamiyatliligi.   Test   savollariga   o‘quv   materialining   eng
muhim,   asosiy   qismlarini   kiritish   lozim.   Testda   topshiriqlar   soni,   odatda,
cheklangan   bo‘ladi.   Binobarin ,   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   qo‘yilayotgan   masalada   barcha
mavzular to‘liq qamrab olinmagan bo‘lishi mumkin.    Talabaning umumiy holatdan
xususiy   xulosaga   kelishi   (deduktiv)   va   aksincha,   ayrim   dalillardan   umumiy
xulosalar   (induktiv)   chiqara   olishi,   uning   nazariy   qoidalarni   alohida   holatlarda
qo‘llashni nechog‘lik o‘zlashtirib olganini, tafsilotlarni bilishi esa nazariy asoslarni
tushuntira olish qobiliyatlarini ko‘rsatadi.
3. Ilmiy aniqlik. Testga mushohada, bilim orqali asoslash mumkin bo‘lgan
haqqoniy   ma`lumotlar   kiritiladi.     Fandagi   munozarali   qarashlarni   test   savollariga
3
  Karimova V.M. Sunnatova R. va boshqalar. Mustaqil fikrlash. Akademik litseylar va kasb- hunar kollejlari uchun 
o‘quv qo‘llanma.- T.: SHarq, 2000- 112 b.
15 kiritish   tavsiya   etilmaydi.     Test   topshiriqlari   tabiati ,   avvaldan   ma`lum,   aniq   javob
berishni taqozo etadi.  
4. Izchillik. Testdagi topshiriqlar ma`lum bir fanga taaluqli, umumiy bilim
mohiyatiga ko‘ra o‘zaro bog‘liq bo‘lishi lozim.    Izchillik ayni bir topshiriq javobini
umumiy test natijalariga nisbatan munosabatida (korrelyativ)    ko‘rinadi.
5. To‘kislik va uyg‘unlik. Testdagi topshiriqlarning umumiy soni mavzu va
qismlarga nisbatan muvofiq taqsimlanishi  ahamiyatli. Bu talab test  rejasini  ishlab
chiqishda amalga oshirilishi lozim.  
6.   O‘zlashtirish   darajasiga   ko‘ra   tabaqalanganligi.   O‘quv   materialining
ma`lum   bir   tarkibiy   qismiga   oid   o‘zlashtirish   darajasi   turlicha   (bilish,   eslab
qolganini   tasvirlash,   samarador   bilimlar   va   ijodiy   fikrlash)   bo‘lgan   test
topshiriqlarini   tuzish   lozim.   Bu   talab   ham   test   rejasini   ishlab   chiqishda   amalga
oshirilishi lozim.
Bilish   darajasidagi   test   topshiriqlari   avval   o‘zlashtirib   olingan
ma`lumotlarni qayta tiklashga asoslanadi.     Bunda xotira quvvati katta ahamiyatga
ega bo‘ladi.
Reproduktiv   darajadagi   testlarda   esa,   talaba   oldin   o‘zlashtirilgan
ma`lumotlar   asosida   mustaqil   fikrlaydi,   topshiriq   bajarganda   esa ,   fanda   avvaldan
ma`lum bo‘lgan qoida va algoritmlarga (yo‘llanmalarga) suyanadi.     Bunday holda
u,   esda qolganni tasvirlash, qayta tiklash yo‘lidan boradi.
Samarador   mustahkam   bilimlar   va   ijodiy   fikrlashga   oid   test   topshiriqlari
esa   sinalayotgan   shaxsning   ma`lum   umumiy   uslublarni   topshiriqda   ko‘rsatilgan
aniq shart-sharoitlarga mustaqil qo‘llash layoqatini sinaydi.    Samarador bilimlar va
ijodiy   fikrlash   faoliyati   tayyor   qoidalar   va   algoritmlar   asosida   emas,   ma`lum
qoidalarga   ko‘ra   yaratilgan   yoki   yangi   sharoitdagi   faoliyat   jarayonida   qayta
yaratilgan qoidalarga binoan amalga oshiriladi.
16 Ijodiy   fikrlash   darajasiga   oid   tuzilgan   testlarda   topshiriq   umumiy   holda
bayon   etiladi,   maqsadga   erishish   uchun   zarur   bo‘lgan   xatti-harakatlar   va
vaziyatlarni   talaba   ijodiy   fikrlash   natijasida   aniqlaydi.     Bunday   test   topshiriqlarni
echish jarayonida butunlay yangi axborot (qoida, xulosa, shakl va h.k.) yaratiladi.
7.   Samaradorlik   (kumulyativlik).   Samaradorlik   test   topshiriqlarining
borgan sari murakkablashib borishini nazarda tutadi. Bu qat`iy talab emas. CHunki
zamonaviy   komp’yuter   test   tizimida   talabaga   navbatdagi   test   topshirig‘i,
avvalgisini   qanday   echganiga   qarab   beriladi.   Ya`ni   avvalgi   savolga   noto‘g‘ri
javobdan   so‘ng   unga   nisbatan   murakkab   bo‘lmagan   test   topshiriqlari   berilishi
mumkin.
8. Vaqtning qat`iy belgilanganligi. Bu shartning   mohiyati shundan iboratki ,
o‘ylash   uchun   2   daqiqadan   ortiq   vaqt   talab   etiladigan   test   savollari   bo‘lmasligi
lozim.     Birqancha xorijiy test topshiriqlarini tahlil etilganda, matematika bo‘yicha
65 sekund, til va adabiyot bo‘yicha 32 sekund, ijtimoiy va tabiiy fanlar bo‘yicha 41
sekund,   dalillar   va   iboralar   uchun   20-25   sekund,   chizmalar   uchun   90   sekund,
shakllarni   aniqlash   uchun   90-120   sekund   vaqt   ajratilishi   maqsadga   muvofiq   deb
topilgan.
9. Ixchamlik. Test  topshiriqlarining matni  cho‘zilib ketmasligi,  qalashtirib
tashlanmasligi   lozim.     Murakkab   ko‘lamli   o‘quv   savolini   o‘zlashtirishni   aniqlash
zarur  bo‘lgan hollarda, uni  bir  qancha  ixcham  test  topshiriqlariga bo‘lib tuzilgani
ma`qul.
10.   Til   ravonligi,   aniqligi   va   bir   ma`noliligi.   Test   topshiriqlarida   ko‘p
ma`nolilik   va   noaniqlikka   yo‘l   qo‘yib   bo‘lmaydi.   AQSHda   test   topshiriqlarini
tuzuvchilar   guruhiga   muayyan   bir   o‘quv   fani   bo‘yicha   tajribali   pedagog   va
ruhshunosdan tashqari adabiy muharrir ham kiritilishi an`anaga aylangan.
17 2.2. Ijodiy topshiriqlarni tuzish va undan foydalanish.
Murakkablik   me`yori   (yaroqliligi).   Test   topshiriqlari   pedagogik   jihatdan
samarali bo‘lishi uchun ular   oddiy axborot berib qolmasligi , javobi ochiqdan-ochiq
ayon   bo‘lmasligi   lozim.     Natijasi   yarmiga   teng   (Pq0,5)   bo‘lgan   test   topshiriqlari
nisbatan   samarali   hisoblanadi.     Bunday   natija   o‘quv   materialini   yaxshi
o‘zlashtirgan   yoki   chuqur   tayyorgarlik   ko‘rmagan   talabani   aniqlashni
osonlashtiradi. SHuning uchun ham abiturientlarni tanlash, bitiruv imtihonlari kabi
muhim   tadbirlar   uchun   test   topshiriqlari   o‘quv   dasturini   to‘liq   o‘rgangan
talabalarning 50 foizi bajara olishi mumkin bo‘lgan darajada tayyorlanadi.    Demak,
ma`lum   bir   yo‘nalishdagi   testlar   uchun   50   foizlik   natija   yaxshi   ko‘rsatkichdir.  
SHuni unutmaslik kerakki, o‘z sinfi uchun muallimlar tomonidan tayyorlangan test
topshiriqlari boshqacharoq mezon bilan baholanadi. Bunda 50 emas, balki 85 foiz
ko‘rsatkich   maqsadga   muvofiq   hisoblanadi.     Bu   haqda   oldingi   mavzuda   bayon
etilgan..   To‘g‘ri   javobda   qo‘shimcha   belgilarning   mavjud   bo‘lmasligi.   Test
tuzishda tajribasiz kishi tushunarli bo‘lsin, degan maqsadda to‘g‘ri javobni boshqa
javoblarga   nisbatan   kengroq   va   batafsilroq   bayon   qiladi.   Talabalar   bu   farqni   tez
anglab   oladilar   va   javobni   ana   shu   belgiga   qarab   aniqlashadi.     Bunga   aslo   yo‘l
qo‘yib   bo‘lmaydi.       Variativlik.   O‘quv   materialidagi   ma`lum   bir   mavzuni
o‘zlashtirishni   nazorat   qilish   uchun   mantiqiy   fikr   bayoni,   sintaktik   tuzilishi,
morfologik belgilari yoki murakkablik darajasiga ko‘ra turlicha bo‘lgan, lekin bitta
18 o‘quv   materialiga   tegishli   test   savollari   tuzish   mumkin.     Bu   bir   o‘quv   maqsadiga
erishish yo‘lida topshiriqlar turkumini yaratish imkonini beradi (invariant testlar).
SHu   bois   komp’yuter   test   tizimi   topshiriqlarning   variativlik     xususiyatiga
asoslangan.   Bunda   komp’yuter   navbatlagi   topshiriqni   avvalgi   savolga   berilgan
javobga ko‘ra tanlaydi 4
.
     SHaklan va mazmunan o‘zaro bog‘liqlik.   Bu talab falsafadan , uning qoidalarini
san`at   asarlarini   o‘rganishga   qiyoslashdan   olingan.   Gegel   fikricha,   haqiqiy   san`at
asari   shaklan   va   mazmunan   yaxlit   asardir.     Binobarin,   test   topshiriqlari   ham
shaklan   va   mazmunan   uyg‘un   bo‘lishi   lozim.     Test   topshiriqlarini   yuqoridagi
talablar   asosida   tuzish,   o‘qituvchilarning   test   tuzish   nazariyasi   bo‘yicha
ma`lumotga   ega   bo‘lishlarini   talab   qiladi.     Buning   uchun   testshunoslik   kurslarida
o‘qish va tegishli adabiyotlarni mustaqil o‘zlashtirib borish zarur.
Test   topshiriqlari   tuzishga   oid   yuqoridagi   talablarga   rioya   qilish,   ularning
talabalar   bilimini   haqqoniy   va   aniq   o‘lchash   xususiyatlarini   ta`minlaydi.   Buning
uchun   test   topshiriqlari   tuzishda   mutaxassis   olimlar ,   fan   o‘qituvchisi,   uslubchi,
tilshunos, pedagog va psixologlarning hamkorlikdagi faoliyatini ta`minlash zarur.
Tuzilgan   test   topshiriqlarining   hammasini   ham   birdek   qo‘llashga   yaroqli
deb bo‘lmaydi. Test savollari mukammal bo‘lishi uchun, ularni tuzishda bir qancha
talablarga   rioya   qilish   zarur.   Bular   quyidagilardan   iborat:   test   topshiriqlari
mazmunining o‘quv maqsadiga muvofiqligi; material ahamiyatliligi; ilmiy aniqlik;
izchillik;   to‘kislik   va   uyg‘unlik;   o‘zlashtirish   darajasiga   ko‘ra   tabaqalashganligi;
samaradorlik   (kumulyativlik);   til   ravonligi   va   aniqligi;   bir   ma’nolilik;   vaqtning
qat’iy   belgilanishi;   ixchamlik;   murakkablik   me’yori;   to‘g‘ri   javobda   qo‘shimcha
belgilarining mavjud emasligi; variativlik; shaklan va mazmunan o‘zaro bog‘liqlik.
4
  Karimova V, Nishonova Z. Mustaqil ijodiy fikrlash va shaxsning hissiy, irodaviy va intellektual hislatlari orasidagi
bog‘lanish // J. Xalq ta’limi, 2001
19 Endi mazkur talablarni birma-bir qisqacha ko‘rib chiqaylik. 
1.   O‘quv   maqsadiga   muvofiqligi .   Test   topshiriqlarining   mazmuni
aniqlashtirilgan (identifikasiyalangan) o‘quv maqsadlariga muvofiq bo‘lishi lozim.
O‘quv maqsadlari majmui iyerarxik tuzilishiga ega.  Shuning uchun nisbatan yaqin
maqsadni   amalga   oshirmay   turib,   umumiy   (nisbatan   olis)   maqsadga   erishib
bo‘lmaydi.   Har bir test savoli ma’lum bir o‘quv maqsadining ro‘yobga chiqishini
ta’minlashi zarur. 
2.   Materialning   ahamiyatliligi .   Test   savollariga   o‘quv   materialining   eng
muhim,   asosiy   qismlarini   kiritish   lozim.   Testda   topshiriqlar   soni   odatda
cheklangan   bo‘ladi.   Binobarin,   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   qo‘yilayotgan   masalada   barcha
mavzular to‘liq qamrab olinmagan bo‘lishi mumkin.  Talabaning umumiy holatdan
xususiy   xulosaga   kelishi   (deduktiv)   va   aksincha,   ayrim   dalillardan   umumiy
xulosalar   (induktiv)   chiqara   olishi,   uning   nazariy   qoidalarni   alohida   xolatlarda
qo‘llashni nechoglik o‘zlashtirib olganini, tafsilotlarni bilishi esa nazariy asoslarni
tushuntira olish qobiliyatlarini ko‘rsatadi. 
3.  Ilmiy aniqlik . Testga mushohada, bilim orqali asoslash mumkin bo‘lgan
haqqoniy   ma’lumotlar   kiritiladi.     Fandagi   munozarali   qarashlarni   test   savollariga
kiritish tavsiya etilmaydi.  Test topshiriqlari tabiati asosan, avvaldan ma’lum, aniq
javob berishni taqozo etadi.  
4.  Izchillik . Testdagi topshiriqlar ma’lum bir fanga taaluqli, umumiy bilim
mohiyatiga ko‘ra o‘zaro bog‘liq bo‘lishi lozim.  Izchillik ayni bir topshiriq javobini
umumiy test natijalariga nisbatan munosabatida (korrelyativ)  ko‘rinadi. 
5.   To‘kislik   va   uyg‘unlik .   Testdagi   topshiriqlarning   umumiy   soni   mavzu
va   qismlarga   nisbatan   muvofiq   taqsimlanishi   ahamiyatli.   Bu   talab   test   rejasini
ishlab chiqishda amalga oshirilishi lozim.  
20 6.   O‘zlashtirish darajasiga ko‘ra tabaqalanganligi . O‘quv materialining
ma’lum   bir   tarkibiy   qismiga   oid   o‘zlashtirish   darajasi   turlicha   (bilish,   eslab
qolganini   tasvirlash,   samarador   bilimlar   va   ijodiy   fikrlash)   bo‘lgan   test
topshiriqlarini   tuzish   lozim.   Bu   talab   ham   test   rejasini   ishlab   chiqishda   amalga
oshirilishi lozim.
Bilish   darajasidagi   test   topshiriqlari   avval   o‘zlashtirib   olingan
ma’lumotlarni qayta tiklashga asoslanadi.   Bunda xotira quvvati katta ahamiyatga
ega bo‘ladi. 
Reproduktiv   darajadagi   testlarda   esa,   talaba   oldin   o‘zlashtirilgan
ma’lumotlar   asosida   mustaqil   fikrlaydi,   topshiriq   bajarganda   esa,   fanda   avvaldan
ma’lum bo‘lgan qoida va algoritmlarga (yo‘llanmalarga) suyanadi.   Bunday holda
u,  esda qolganni tasvirlash, qayta tiklash yo‘lidan boradi. 
2.3. Ijodiy testlar uchun maqsadni aniqlash va mavzuni belgilash
Samarador   bilimlar   va   ijodiy   fikrlashga   oid   test   topshiriqlari   esa
sinalayotgan   shaxsning   ma’lum   umumiy   uslublarni   topshiriqda   ko‘rsatilgan   aniq
shart-sharoitlarga   mustaqil   qo‘llash   layoqatini   sinaydi.     Samarador   bilimlar   va
ijodiy   fikrlash   faoliyati   tayyor   qoidalar   va   algoritmlar   asosida   emas,   ma’lum
qoidalarga   ko‘ra   yaratilgan   yoki   yangi   sharoitdagi   faoliyat   jarayonida   qayta
yaratilgan qoidalarga binoan amalga oshiriladi.
21 Ijodiy   fikrlash   darajasiga   oid   tuzilgan   testlarda   topshiriq   umumiy   holda
bayon   etiladi,   maqsadga   erishish   uchun   zarur   bo‘lgan   hatti-harakatlar   va
vaziyatlarni   talaba  ijodiy  fikrlash  natijasida  aniqlaydi.    Bunday   test  topshiriqlarni
yechish jarayonida butunlay yangi axborot (qoida, xulosa, shakl va h.k.) yaratiladi. 
7.   Samaradorlik   (kumulyativlik) .   Samaradorlik   test   topshiriqlarining
borgan sari murakkablashib borishini nazarda tutadi. Bu qat’iy talab emas. Chunki,
zamonaviy kompyuter test tizimida talabaga navbatdagi test topshirig‘i, avvalgisini
qanday yechganiga qarab beriladi. Ya’ni avvalgi savolga noto‘g‘ri javobdan so‘ng,
unga nisbatan murakkab bo‘lmagan test topshiriqlari berilishi mumkin. 
8.   Vaqtning   qat’iy   belgilanganligi .   Bu   shartning   mohiyati   shundan
iboratki,   o‘ylash   uchun   2   daqiqadan   ortiq   vaqt   talab   etiladigan   test   savollari
bo‘lmasligi   lozim.     Birqancha   xorijiy   test   topshiriqlarini   tahlil   etilganda,
matematika   bo‘yicha   65   sekund,   til   va   adabiyot   bo‘yicha   32   sekund,   ijtimoiy   va
tabiiy   fanlar   bo‘yicha   41   sekund,   dalillar   va   iboralar   uchun   20-25   sekund,
chizmalar   uchun   90   sekund,   shakllarni   aniqlash   uchun   90-120   sekund   vaqt
ajratilishi ma’lum bo‘ldi. 
9.   Ixchamlik . Test topshiriqlarining matni cho‘zilib ketmasligi, qalashtirib
tashlanmasligi   lozim.     Murakkab   ko‘lamli   o‘quv   savolini   o‘zlashtirishni   aniqlash
zarur  bo‘lgan hollarda, uni  bir  qancha  ihcham  test  topshiriqlariga bo‘lib tuzilgani
ma’qul.
10.   Til   ravonligi,   aniqligi   va   bir   ma’noliligi .   Test   topshiriqlarida   ko‘p
ma’nolilik   va   noaniqlikka   yo‘l   qo‘yib   bo‘lmaydi.   AQSHda   test   topshiriqlarini
tuzuvchilar   guruxiga   muayyan   bir   o‘quv   fani   bo‘yicha   tajribali   pedagog   va
ruxshunosdan tashqari adabiy muharrir ham kiritilishi an’anaga aylangan.
11.   Murakkablik   me’yori   (yaroqliligi) .   Test   topshiriqlari   pedagogik
jihatdan   samarali   bo‘lishi   uchun,   ular   oddiy   axborot   berib   qolmasligi,   javobi
22 ochiqdan-ochiq ayon bo‘lmasligi lozim.  Natijasi yarmiga teng (Pq0,5) bo‘lgan test
topshiriqlari nisbatan samarali hisoblanadi.  Bunday natija o‘quv materialini yaxshi
o‘zlashtirgan   yoki   chuqur   tayyorgarlik   ko‘rmagan   talabani   aniqlashni
osonlashtiradi.   Shuning   uchun   ham,   abituriyentlarni   tanlash,   bitiruv   imtihonlari
kabi   muhim   tadbirlar   uchun   test   topshiriqlari   o‘quv   dasturini   to‘liq   o‘rgangan
talabalarning 50 foizi bajara olishi mumkin bo‘lgan darajada tayyorlanadi.  Demak,
ma’lum   bir   yo‘nalishdagi   testlar   uchun   50   foizlik   natija   yaxshi   ko‘rsatkichdir.
Shuni unutmaslik kerakki, o‘z sinfi uchun muallimlar tomonidan tayyorlangan test
topshiriqlari boshqacharoq mezon bilan baholanadi. Bunda 50 emas, balki 85 foiz
ko‘rsatkich   maqsadga   muvofiq   hisoblanadi.     Bu   xaqda   oldingi   mavzuda   bayon
etilgan. 
12.   To‘g‘ri   javobda   qo‘shimcha  belgilarning  mavjud   bo‘lmasligi.   Test
tuzishda tajribasiz kishi tushunarli bo‘lsin, degan maqsadda to‘g‘ri javobni boshqa
javoblarga   nisbatan   kengroq   va   batafsilroq   bayon   qiladi.   Talabalar   bu   farqni   tez
anglab   oladilar   va   javobni   ana   shu   belgiga   qarab   aniqlashadi.     Bunga   aslo   yo‘l
qo‘yib bo‘lmaydi. 
13.   Variativlik.   O‘quv   materialidagi   ma’lum   bir   mavzuni   o‘zlashtirishni
nazorat qilish uchun mantiqiy fikr bayoni, sintaktik tuzilishi, morfologik belgilari
yoki   murakkablik   darajasiga   ko‘ra   turlicha   bo‘lgan,   lekin   bitta   o‘quv   materialiga
tegishli   test   savollari   tuzish   mumkin.     Bu   bir   o‘quv   maqsadiga   erishish   yo‘lida
topshiriqlar   turkumini   yaratish   imkonini   beradi   (invariant   testlar).   Shu   bois
kompyuter test tizimi topshiriqlarning variativlik   xususiyatiga asoslangan. Bunda
kompyuter navbatlagi topshiriqni avvalgi savolga berilgan javobga ko‘ra tanlaydi. 
14.   Shaklan va mazmunan o‘zaro bog‘liqlik.   Bu talab falsafadan, uning
qoidalarini   san’at   asarlarini   o‘rganishga   qiyoslashdan   olingan.   Gegel   fikricha,
haqiqiy   san’at   asari   shaklan   va   mazmunan   yaxlit   asardir.     Binobarin,   test
23 topshiriqlari ham shaklan va mazmunan uyg‘un bo‘lishi lozim.  Test topshiriqlarini
yuqoridagi talablar asosida tuzish, o‘qituvchilarning test tuzish nazariyasi bo‘yicha
ma’lumotga  ega   bo‘lishlarini  talab  qiladi.    Buning   uchun  testshunoslik  kurslarida
o‘qish va tegishli adabiyotlarni mustaqil o‘zlashtirib borish zarur. 
24 III BOB: IJODIY TESTLARDAN FOYDALANISHNING
O'QITUVCHILAR VA O'QUVCHILAR UCHUN MUHIMLIGI
3.1. Savollarni yaratish va tartiblash
Test   topshiriqlari   tuzishga   oid   yuqoridagi   talablarga   rioya   qilish,   ularning
talabalar   bilimini   haqqoniy   va   aniq   o‘lchash   xususiyatlarini   ta’minlaydi.   Buning
uchun   test   topshiriqlari   tuzishda   mutaxassis   olimlar,   fan   o‘qituvchisi,   uslubchi,
pedagog va psixologlarning hamkorlikdagi faoliyatini ta’minlash zarur.
              Test   rejasini   ishlab   chiqish .   O‘quv   fan   bo‘yicha   test   topshiriqlari   tuzishni
uning   rejasi ni   ishlab   chiqishdan   boshlash     tavsiya   qilinadi.     Avval   fan   bo‘yicha
test   topshiriqlarining   umumiy   soni   belgilanadi.   Tegishli   kafedra   bu   masala
bo‘yicha   qaror   qabul   qiladi.     Bunda   mazkur   o‘quv   fanini   o‘rganishga   ajratilgan
umumiy   soatlar   soni   va   test   tuzishga   oid   talablar   hisobga   olinadi.   Darsxona
mashg‘ulotlarining hajmi katta bo‘lgan kurslar uchun o‘quv rejasi bo‘yicha mazkur
o‘quv fani soatlaridan ko‘proq test topshiriqlari sonini tanlash maqsadga muvofiq.
Bu   mashg‘ulotlarning   har   bir   o‘quv   soatiga   testda   1-2   ta   savol   qo‘yishga   imkon
beradi.     Masalan,   hajmi   144   soatlik   o‘quv   faniga   bir   variant   uchun   150-160
topshiriqni ishlab chiqish mumkin. Agar o‘quv fanining soati ko‘p bo‘lmasa, (mas.
36   soat)   test   topshiriqlar   sonini   belgilashda,   uning   ishonchliligi   bilan   bog‘liq
bo‘lgan fikrlarga asoslanib ish ko‘riladi. Bunga asosan 50 topshiriqda ishonchlilik
(bilimlarni o‘lchash aniqligi) taxminan 0,7 bo‘ladi, ishonchlilikni 0,9 ga yetkazish
uchun   topshiriqlar   soni   130   ta   bo‘lishi   kerak.     Ishonchliligi   0,7   dan   kam   bo‘lgan
topshiriqlar   yakuniy   baholash   uchun   yaroqsiz   hisoblanadi.   Shuning   uchun   ham,
25 yakuniy   baholash   uchun   tuzilgan   test   topshiriqlarining   soni   eng   kamida   50   ta
bo‘lishi qabul qilingan 5
. 
Test   rejasi   ishlab   chiqilgandan   keyin,   talabalarning   tegishli   o‘quv   fanni
o‘rganish natijasida, ular oladigan bilimlarni egallashga va ko‘nikma hosil qilishga
oid   talablarni   shakllantiriladi.   Bu   talablar   odatda   o‘quv   fani   bo‘yicha   ishchi
dasturning     «fanning   maqsad   va   vazifalari»   bo‘limida   yoziladi.   Test   topshiriqlari
talab   etiladigan   bilimlar,   ko‘nikmalarni   egallash   darajasini   to‘la-to‘kis   aniqlashi
kerak.   Buning   uchun   test   topshiriqlarida   aks   ettirilishi   zarur   bo‘lgan   muayyan
masalalar ro‘yxati (test spesifikasiyasi) ishlab chiqiladi.  Masalan:
A - ta’riflay olishni bilish;
B - qonunlar, formulalar, tamoyillarni bilish;
V - masalalar yechishda qonunlar, formulalarni qo‘llashni bilish;
G - o‘xshashlik va tafovutni topishni bilish;
D - sxema va grafiklarni o‘qishni bilish;
Ye   -   apparatlar   (texnik   moslamalar)ning   tuzilishi   va   ishlatish   qoidalarini
bilish;
J-   EHM   qo‘llab   matematik   modellar   va   eng   maqbul   hisob-kitob
uslublaridan foydalanishni bilish;
Z   -   oldindan   tanish   bo‘lgan   sharoitda   qaror   qabul   qila   olish   (bemorga
tashhis   qo‘yish,   mashinani   texnik   holati   to‘g‘risida   axborot   berish,   mavjud
ma’lumotlar asosida boshqarishni bilish va h.k) va boshqalar.                          
Bugungi   kunda   ilmiy,   uslubiy   adabiyotlarda   «ijod»,   «ijodkorlik»   kabi
atamalarni uchratib qolmoqdamiz. Bu atamalarning adabiyotlar sahifalarida paydo
bo‘lganligi bejiz emas.
5
  Haydarova O.Q. Bo‘lajak  o‘qituvchilarni  ta’lim jarayoniga  texnologik  yondashuvga  tayyorlash. –Ped fanlari 
nom. yozgan avtoreferati. –T.:  2004
26 «Ijod»   so‘zining   lug‘aviy   ma’nosi:   «yaratish»,   «yangilikni   kashf   etish»
so‘zlariga monand keladi.
Ijodkorlik   -  faoliyatning  turli  holatlarida paydo bo‘ladi. Qiziqish ilhom,
intilish va boshqalar ijodkorlikning inson ongida eng oliy tarzda paydo bo‘lishidan,
namoyon   bo‘lishigacha   jarayonini   o‘z   ichiga   oladi.   SHaxsda   faoliyat   ehtiyoji
faoliyatda   yangi   ilgari   maqsad   qilib   qo‘yilmagan,   hal   etuvchi   vosita   bo‘lib
hisoblanmagan intilishdir.
Ijodkorlik- sifat jihatdan yangi, moddiy   va ma’naviy boyliklar yaratuvchi
inson   faoliyati   jarayoni.   Ijodkorlik   o‘zida   insonning   mehnatda   namoyon   bo‘lgan
qobiliyatini   ifodalaydi.   Ob’ektiv   olam   qonuniyatlarini   bilish   asosida   xilma-xil
ijtimoiy   ehtiyojlarini   qanoatlantiradigan   yangi   haqiqatni   yaratadiganday   mehnat
ijod   bo‘lishi   mumkin.   Ijod   turlari   bunyodkorlik   faoliyati     bilan   belgilanadi:
ixtirochi,   tashkilotchi,   mehnati     ilmiy   va   badiiy     mehnat   va   boshqalar.   Ijodiy
faoliyat   uchun   imkoniyatlar   ijtimoiy   munosabatlarga   bog‘liq.   Bugungi   kunda
mustaqillik   tufayli   amalga   oshirilayotgan   ta’lim   islohotlari   o‘z   ishiga   ijodiy
yondashuvchi,   fan   ,   texnika,   san’at,   ishlab   chiqarishning   jadal   rivojlanishiga   o‘z
hissasini   qo‘shadigan   yuksak   malakali     kadrlar   tayyorlashga   bog‘liq.   SHunga
ko‘ra,   jamiyat   taraqqiyoti   talabalaridan   kelib   chiqqan   holda   har   bir   o‘quvchini
ijodkorlik ruhida tarbiyalash muhim va zarurdir.
27 3.2. Testlarni o'qitish jarayoni va talabalar bilan aloqani
mustahkamlash
Psixolog   olim   N.D.Levitov       ijodiy   faoliyatni   quyidagi   mezonlar     asosida
vujudga kelishini isbotladi:
- tafakkurning  mustaqilligi; 
- o‘quv materialining   o‘zlashtirilishi, tezligi  va  mustahkamligi;
- standart   bo‘lmagan     vazifalarni     hal   qilishda,     aqliy     chamalashning
(topqirlikning)  tezligi;
- o‘rganib     chiqilayotgan     hodisalarning       mohiyatiga       chuqur     kirib
borish  orqali   muhim bo‘lmagan   narsadan   muhimini ajrata  bilish.
28      Boshlang‘ich ta’limda o‘quvchilar ijodiy faoliyatini shakllantirish shart-
sharoitlari   deganda,   avvalo   ana   shu   shart-sharoitlarning   paydo   bo‘lishi,   amalga
oshishi hamda rivojlanishi jarayoni tushiniladi.
Ular quyidagilardan iborat :
1. O‘quvchilar ijodiy faoliyatini shakllantirishda   ularning bu borada
egallashi lozim bo‘lgan bilim, ko‘nikma va malakalari.
2. Ijodiy   faoliyatni   shakllantirishda   nazariy   bilimlar   bilan
amaliyotning aloqadorligi.
3. Ijodiy   faoliyatni   shakllantirishga   doir   mashg‘ulotlar   evristika
muammoli vaziyatlar yaratish.
4. O‘quvchilarning   ijodiy   faoliyatini   shakllantirishga   texnologik
yondashuv.
Bu shart-sharoitlar quyidagicha amalga oshadi :
O‘quvchilarning   ijodiy   faoliyatini   shakllantirishda   ular   egallashi   lozim
bo‘lgan bilim, malaka, ko‘nikmalarga quyidagi talablar qo‘yiladi.
-dastur materiallarni qay darajada o‘zlashtirganligi ;
-mavzularga doir asosiy tushuncha va qoidalarni o‘zlashtirganligi;
-tanlagan mavzu bo‘yicha topshiriqlarni mustaqil bajara olishi ;
-o‘rganilayotgan mavzulardagi asosiy muammolarni anglab olishi ;
-topshiriqlarni   bajarishda   o‘quv   ashyolari   va   texnika   vositalar,   axborot
texnologiyasidan foydalana olishi ;
- o‘z qobiliyatini namoyon etishi va uni rivojlantira olishi ;
-mavzu bo‘yicha o‘z oldiga erishiladigan maqsadlarni  qo‘ya olishi, rejalar
tuzishi va natijalarni baholay olishi ;
-mavzularni o‘rganishda o‘z fikrini dalillay olishi;
-o‘z variantini tavsiya eta olishi va hokazolar.
29 Mazkur talablar o‘qituvchiga o‘quvchilarning o‘qishga bo‘lgan qiziqishlari,
ularning   o‘quv-biluv   faoliyati,   individual   moyilliklarini   bilish   imkoniyati   paydo
bo‘ladi va bu borada o‘quv jarayoni tuzilmasini belgilab olishga yordam beradi.
Yuqoridagi   talablar   asosida   muammoga   doir   ta’limni   maqsadga
muvofiq tashkil etishning ustuvor yo‘nalishlari belgilab olinadi.
Maqsadga   muvofiq   yondashuv   deganda   o‘quv-   biluv   jarayoni   yoki   ta’lim
mazmuni,   metod   va   shakllari   tizimining   ijodiy   faoliyatni   rivojlantirishga   doir
maqsadli yo‘naltirilgan maxsus tashkil etilgan tuzilmasi tushiniladi.
Pedagogikaning   asosiy   vazifalaridan   biri   barcha   bolalarning     ijodiy
faoliyati   har   tomonlama   rivojlanishini   ta’minlaydigan   shart-sharoitlar   yaratishdan
iborat. Shu bilan bir qatorda muayyan sohalarda chuqur qiziqishlarini, intilishi va
qobiliyatini   namoyon   qilayotgan   o‘quvchilarni   aniqlash,   ularga   bundan   keyingi
rivojlanishi  uchun barcha imkoniyatlarni  yaratib berish lozim. Buning uchun  esa:
kichik   maktab   yoshidagi   o‘quvchilarning   ijodiy   faoliyatini   rivojlantirishga   doir
shart-sharoitlar yaratish muhim ahamiyat kasb etadi.  Bu borada:
1.       O‘quvchilar  ijodiy  faoliyatini  rivojlantirishga   doir  innovatsion
faoliyatga tayyorlash.
2. O‘qituvchi   va   o‘quvchilar   munosabatida   hamkorlik   faoliyatini
vujudga keltirish.
3. Ijodiy   faoliyatni   rivojlantirishda   bilishga   doir   innovatsion
texnologiyalardan foydalanish.
Hozirgi davrda o‘quvchilarning biror- bir haqiqatni mustaqil izlashi va
kashf   etishi   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   evristik   va   muammoli   ta’lim   o‘quv-biluv
jarayoniga faol kirib kelmoqda.
V. Karimova o‘z tadqiqotlarida ilmiy faoliyatni ushbu uch turi amalga
oshirilganda shaxsning unga mos bo‘lgan sifatlari :
30   1)   O‘quvchilar   tomonidan   tashqi   olamni   kuzatish   jarayonida   zarur
bo‘ladigan sifatlari;
2)   O‘quvchilar   uchun   faoliyatning   ijodiy   mahsulini   yaratish   sharoitlarini
ta’minlovchi ijodiy faoliyat sifatlari;
3) O‘quvchilar bilish faoliyatini tashkil etganda uning oldingi ikki holatda-
bilish va ijod holatida ko‘rinadigan sifatlari namoyon bo‘lishini ko`rsatib o`tadi.
Quyida   sanab   o‘tiladigan   sifatlar   ijodiy   izlanishli   ta’lim   turini
rejalashtirish,   tashkil   etish   va   samaradorligini   nazorat   qilish   uchun   asos   bo‘lib
xizmat qiladi.
Ijodiy faoliyat sifatlariga quyidagilarni kiritish mumkin :    
- ehtirosli-obrazli sifatlar: ijodiy vaziyatlardan ilhomlanish, zavqlanish,
jo‘shqinlik; 
- obrazlilik,   uyushganlik,   yangilik   va   g‘ayrioddiylikni   his   etish,
ziddiyatlarga nisbatan sezgirlik, ijodiy moyillik, ichki kurashlarni sinashga bo‘lgan
qobiliyat, ramziy ijodkorlik va boshqalar.
- tashabbuskorlik,   kashfiyotchilik,   zehn,   o‘ziga   xoslik,   har   xillik,
nostandartlik;
- g‘oyalarni   topishga,   ularning   individual,   o‘zga   insonlar   bilish
ob’ektlari bilan munosabatlariga nisbatan qobiliyati;
- maktabda,   oilada   va   boshqa   ijtimoiy   muhitda   beriladigan   axloq
me’yorlarini saqlab qolish ko‘nikmasi bilan uyg‘unlashadigan fikrlar, tuyg‘ular va
harakatlar erkinligi;
- sezgirlik, tanish narsalarni notanish narsalarda ko‘ra olish va aksincha;
muammolarni   hal   etishda   stereotiplarni   yenga   olish,   o‘zgacha   makonga   chiqish
qobiliyati;
31 - o‘rganilayotgan ob’ekt bilan dialog olib bora olish ; bilish metodlarini
tanlay olish; ob’ektning o‘xshash  ob’ektlar bilan vazifa va aloqasini topish; 
- ob’ektlarning   o‘zgarishi,   uning   o‘sish   yoki   rivojlanish   dinamikasini
aniqlash; 
- ob’ektning xossalariga ko‘ra bilishning yangi metodlarini yarata olish 
- gipotezalarni   ta’riflay   olish   taxminiy   fikrlar,   qonuniyatlar,   formula,
nazariyalarni, konstruksiyalash: intuitsiya, meditatsiyaga ega bo‘lish ;
- o‘z qobiliyatini ijodiy ishlarni bajarish va himoyalash shaklida amalga
oshirish, tanlovlar, olimpiadalarda ishtirok etish tajribasiga ega bo‘lish.
Bilishga doir sifatlar: 
o fiziologik   sifatlar:   o‘rganilayotgan   ob’ektni   ta’lim   yordamida   ko‘rish,
eshitish, sezish, his eta bilish; ishqobiliyati, shijoatni tarbiyalash;
o intellektual   sifatlar:   qiziquvchanlik   ,   zehnlilik,   mulohazalilik,   ziyraklik,
mantiqiylik,   onglilik   dalillash,   analitik,   sintetik   o‘xshashini   topa   olishga   qodirlik,
isbotlashning turli shakllaridan foydalanish, ishqibozlik ;
o sinchkovlik,   zakovatlilik,   muammolarda   izlanuvchanlik,   tajribalarga
moyillik, savollar  bera bilish, ziddiyatlarni  ko‘ra olish, muammo va gipotezalarni
ta’riflay  olish,  nazariy va amaliy tadqiqotlarni  bajara olish, turli  xil  topshiriqlarni
yechish     usullariga   ega   bo‘lish,   xulosa   va   umumlashmalar   qilish,   harakatning
tezkorligi tafakkurining xilma-xilligi;
o shaxsiy   faoliyatida   aks   etgan   madaniy   me’yorlar   va   an’analarga   ega
bo‘lish; o‘z bilimlari va olgan natijalarini dalillay bilish; 
o tanlash vaziyatlarida tanlay bilish;
o paydo   bo‘lgan   har   qanday   muammo   bo‘yicha   o‘zining   tushingani   yoki
tushunmaganini bildirishga qodirlik; 
32 o o‘zgalar   nuqtai   nazarini   tushunish   va   baholay   olish,   mazmunli   dialog
yoki munozarali chiqishlar qilish;
o o‘rganilayotgan   sohalarni   tizimli   ko‘ra   bilish;   ob’ektlar   aloqalari,
ularning sabablari, ular bilan bog‘liq muammolarni izlab topish; har qanday ob’ekt
va   hodisa   (tabiat,   madaniyat,   siyosat   va   hokazo)   mohiyatini   aniqlashga   to‘g‘ri
yondasha bilish ;
o ob’ektlar   orasidan   asosiysini   tanlay   bilish,   ular   orasidagi   bir-biriga
bog‘liqlikni   izlash;   tanilgan   ob’ektlarning   yangi   vazifalari   va   aloqalarini   ko‘ra
bilish;  ob’ektning kelib chiqish sabablarini  izlashga  qodirlik, ob’ektning ma’nosi,
uning manbaini topishga qodirlik ;
o o‘rganilayotgan   fanlar   bo‘yicha   ma’lumotga,   tayanch   bilimlarga   malaka
va ko‘nikmalarga ega bo‘lish; 
o o‘rganilayotgan bilimning asosiy muammolarini mo‘ljalga olish;
o ta’lim  samarasi  va sinfdoshlarining erishgan  natijalarni  qiyoslayo  bilish,
ularning o‘xshash  va farqli  tomonlarini  ajratish,  shaxsiy  ta’limiy natijalarni  qayta
aniqlash yoki qayta ishlash ;
o -madaniy-tarixiy   o‘xshashliklarning   kelib   chiqish   (namoyon   bo‘lish)
sabablarini   izlashga   qodirlik,   uning   tuzilishini   aniqlay   bilish,   o‘xshash   ideal
ob’ektlar   bilan   aloqalarni   topish,   ideal   ob’ektlar   tizimini   tuzish,   ularning
shakllangan   tamoyillar   va   mezonlar   asosida   madaniy-   tarixiy   o‘xshashliklarning
tegishli real ob’ektlar bilan aloqalari tizimini anglay bilish;
o ma’naviy,   moddiy   va   faoliyat   shaklida   erishilgan   bilimlarni   ruyobga
chiqarishga qodirlik.
33 3.3. Testlarni baholash va natijalarni tahlil qilish jarayon
          O‘quvchi   tomonidan   o‘zining   individual   xususiyatlarini,   fe’l-atvoridagi
belgilarini,   har   bir   o‘quv   fani   va   ta’lim   sohasidagi   mashg‘ulotlarning   maqbul
shakllarini bilish;mavzu yoki boshqa o‘quv fanidan o‘z mashg‘ulotining maqsadini
anglab olish va tushuntira bilish, nimalarni bajarayotganini aniq tushuna bilish;
yangi   yoki   erishilmagan   yaxshi   maqsad,   unga   erishish   dasturining   mavjudligi,
ishni   oxirigacha   yetkazish   uchun   qat’iyat,   maqsadga   sodiqlik;   maqsadni   qo‘ya
bilish, maqsadga intiluvchanlik  maqsadga erishish uchun qat’iyatlilik;
berilgan bilim sohasiga yoki faoliyatga o‘quv maqsadini qo‘ya bilish, unga erishish
rejasini   tuza   olish;   o‘zining   individual   xususiyatlaridan   kelib   chiqqan   holda
belgilangan   rejani   bajarish;   o‘z   natijasini   olish   va   anglash;   uni   sinfdoshlarining
shunga   o‘xshash   natijalari   bilan   qiyoslash;egallangan   malakada   ifodalanadigan
faoliyat   qoidalari,   uning   qonunlari   tizimini   shakllantirish,   faoliyat   natijalarini
prognozlash   ;o‘z-o‘zining   faoliyatini   rejalashtirish,   harakatni   dasturlash,   faoliyat
bosqichlari   va   usullarini     yaxshilash,   harakatning   o‘zgaruvchanligi   rejalarning
bajarilishi;   faoliyatga   yondashuvning   xilma-xilligi,   ayni   paytda   turli   xil
muqobillarini esda saqlash ;o‘zining  keyingi  o‘qish  rejasini tuza  bilish;  faoliyati
34 ma’no   mazmunini   aniqlash,   natijalarni   maqsadlar   bilan   birlashtira olish,   o‘z-
o‘zini  kuzatish,  o‘z-o‘zini tahlil qilish  va o‘z-o‘zini  baholay  bilish;
- ta’limning  boshqa  sub’ektlari  bilan  hamda  atrof-olam bilan o‘zaro
harakatga       qodirlik;     o‘z     g‘oyalarini     himoya     qila     bilish,     atrofdagilarning
mulohazalarini  tinglay  olish,  “zarbaga  dosh  berish”; mustaqillik,  intiluvchanlik,
qat’iyatlilik, kirishimlilik;
- o‘zgalar     ijodiy   faoliyatini   tashkil     etishga       qodirlik,     boshqa
o‘quvchilar     bilan   birgalikda     g‘oyalar   yaratish,   unda   ishtirok etish;   g‘oyalar,
bahs,  munozaralarni  qiyoslash  va chog‘ishtirish. 
Shunday   qilib   evristik     ta’lim,     kam   deganda     o‘quvchining   uchta
integratsion   qobiliyati;       ijodiy     qobiliyati,     bilishga     doir     va     faoliyatga     oid
qobiliyatiga   tayanadi.  Demak,  evristik  ta’lim  deyilganda   o‘quvchining  ta’lim
samaradorligini     ta’minlashga     qaratilgan       faoliyat     va   harakatni     amalga
oshirishdagi  kompleks imkoniyatlari  tushuniladi. 
Yuqoridagilarga   asoslangan   holda   o‘quvchilar     maqsadlarni
quyidagicha  guruhlash  mumkin;
Shaxsga   yo‘nalgan     maqsad-   ta’lim   maqsadini       idrok     etish,     o‘zida
ishonch     hosil     qilish,   o‘zining       potensial     imkoniyatlari,     aniq     individual
qobiliyatlarini amalga oshirish;
Ijodiy   qobiliyatni     rivojlantirishga       doir   maqsad     majmuini     tuzish,
sharhli  insho,   texnik modellarni  konstrksiyalash,  rasmlar  chizish  va boshqalar.
Bilishga   oid   maqsad-   atrofdagi   borliq   ob’ektlarini   bilish;   paydo
bo‘lgan     muammolarni     yechish     usullarini   o‘rganish,     birinchi     manbalar       bilan
ishlash  malakasiga  ega  bo‘lish,   tajriba  qo‘yish,  tajribani o‘tkazish;
Tashkiliy   maqsad-  o‘quv   faoliyatini    o‘zi   tashkil  etish   malakasiga
ega     bo‘lish,     o‘z     oldiga       maqsad     qo‘ya     bilish     va     faoliyatni     rejalashtirish,
35 jamoada     ishlash     malakasini     rivojlantirish   ,     munozara     olib   borish     texnikasini
egallash;
Fanga     oid   maqsad-   o‘rganilayotgan     fanga   nisbatan     ijobiy
munosabatni  shakllantirish:  o‘rganilayotgan  mavzuga  kirgan  asosiy  tushuncha,
voqea-hodisa     va     qonunlarni   bilish;     oddiy     asboblardan     foydalanish
ko‘nikmasini       hosil     qilish;     mavzu     bo‘yicha   ijodiy     topshiriqlarni   izlanishli
ta’limning       asosiy     texnologik     elementi-darsda     izlanuvchan     ta’lim     vaziyatini
yaratish,   ya’ni   dolzarb   faolllashtiruvchi   vaziyat,   yaratishdan iborat    an’anaviy
darsga     muqobil     holatda       bo‘ladi.       Uning     maqsadi     maxsus     tashkil   etilgan
faoliyat   davomida     o‘quvchilar   tomonidan   shaxsiy     ta’limiy     natijalar   (g‘oya,
muammo,  gipoteza,  chizma,  tajriba,  matn)ni  ta’minlashdan iborat.
Izlanishli     ta’limiy       vaziyat     o‘z-o‘zidan     paydo   bo‘ladigan     yoki
o‘qituvchi     tomonidan     tashkil     etiladigan,     uning       barcha     ishtirokchilaridan
evristik   faoliyat orqali   o‘z   yechimini   talab   qiladigan     ta’limiy   harakat   bilan
baholanadi.     Ta’lim   samaradorligi   natijasini   oldindan   aytib bo‘lmaydi,   avvalo
muammo   qo‘yiladi,     so‘ng     faoliyat   texnologiyasi   yaratiladi,   o‘quvchilarning
ta’limiy     harakati     kuzatib       boriladi,     biroq     oldindan     olinishi     lozim   bo‘lgan
ta’limiy  natijalari  ma’lum bo‘lmaydi.
Izlanishli     ta’limiy     vaziyatlarning     asosiy     texnologik   elementlari:
motivatsiya,  muammolar  qo‘yish,  vaziyat  ishtirokchilari  tomonidan  muammni
yechish,     ta’limiy     natijalarni     namoyon     etish,   ularni         bir-birlari     bilan
qiyoslashdan iborat.
Ta’limiy  vaziyat  o‘qituvchi tomonidan   quyidagi  tarzda  tashkil  qilinadi:
kerakli   material   va   ta’limiy     ob’ekt   ajratiladi,   ular   o‘rtasidagi     munosabatlar
o‘rganiladi,       asosiy     tushunchalar     tanlanadi.     Tadqiqotning     umumiy     ob’ekti,
36 uning     ma’nosini   izlash,     faoliyatning     yangi   usullari   hamda     turlarini   izlash
zarurati   evristik   vaziyatning   asosi  bo‘lishi   mumkin. 
O‘qish   darslarida   o‘quvchilarda   ijodiy   faoliyatni   shakllantirishga
mo‘ljallangan   turli   ijodiy   topshiriqlardan   foydalanish   asosida   o‘quvchilarda
mustaqil   va   ijodiy   fikr   yuritishga   zamin   hozirlash   mumkin.     Quyida   shunday
topshiriqlarni tashkil qilish shakllaridan namunalar keltiramiz:   
                         
Xulosa
Xulosa    qilib    shuni     aytish    mumkinki,    boshlang‘ich    ta’lim    jarayonida
o‘quvchilarning  ijodiy  faoliyatini  rivojlantirish  uchun  turli  shart-sharoitlarlarni
yaratish     muhim     ahamiyat     kasb     etadi.       Buning     uchun     ta’lim       talablarini
aniqlash       va     shu     talablar     asosida     uning    ustuvor       qo‘nalishlarini     izlanuvchi
37 ta’lim,     muammoli       vaziyatlar     yaratish       va     ta’limga     texnologik     yondashuv
asosida     tashkil     etilishi     o‘quvchilar     ijodiy     faoliyatini     rivojlantirishning
samaradorligiga  zamin  tayyorlaydi.
Bozor   munosabatlariga   asoslangan   jamiyatda   yashash   har   bir   insondan
ayniqsa, o‘quvchi-yoshlardan keng bilimlarga ega bo‘lishni talab qiladi. SHunday
ekan,   voyaga   yetayotgan   yosh   avlodni   oilada   va   ta’lim-tarbiya   muassasalarida
ijodiy mushohada qilishga o‘rgatib borish zarur.
Ilmiy izlanish jarayonida uzluksiz, yaxlit, o‘zaro bog‘liqlikni ta’minlovchi
ta’lim   to‘laqonli   amalga   oshmayotganligi   sababli   o‘quvchi-yoshlarning   ijodiy
faoliyat   darajasi   sust   darajada   rivojlanayotganligi   aniqlandi.   Ayrim   paytlarda
mustaqil   mushohada   yuritmaslik   oqibatida   ta’lim   jarayonida   muammolar   yuzaga
kelmoqda.
Shunday qilib, boshlang‘ich ta’limda o‘quvchilar ijodiy faoliyati shaxsning
shakllanishi bilan o‘zaro aloqada real pedagogik jarayonni vujudga keltiradi va bu
jarayon   turli   ta’lim   konsepsiyalari,   nazariyalari   yordamida   loyihalashtirilishi   va
ta’lim muassasalarida tadbiq etilishi maqsadga muvofiq.
Intellektuallik,   mustaqil   va   erkin   fikrga   egalik,   yuksak   onglilik   va
intellektual   madaniyatlilik   kabi   hislatlarni   shakllantirish   hamda   o‘quvchilarni
ob’ektiv   va   hissiy   bilishlarini   rivojlantirish   uchun   maxsus   metodika,   maxsus
pedagogik ta’sir o‘tkazish mexanizmlarini ishlab chiqish orqali erishish mumkin.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
38 1. Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.   Erkin   va   farovon,   demokratik
O‘zbekiston davlatini birgalikda barpo etamiz. Sh.M. Mirziyoyev. Toshkent
O‘zbekiston, 2016.  
2. Mirziyoyev Shavkat Miromonovich. Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va
shaxsiy   javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‘lishi
kerak. Sh.M. Mirziyoyev. – Toshkent : O‘zbekiston, 2017.            
3. Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.     Qonun   ustuvorligi   va   inson
manfaatlarini   ta’minlash   –   yurt   taraqqiyoti   va   xalq   farovonligining   garovi.
Sh.M.Mirziyoyev. – Toshkent: “O‘zbekiston”, 2017. 
4.  Mirziyoyev Shavkat Miromonovich.  Buyuk kelajagimizni mard va olijanob
xalqimiz   bilan   birga   quramiz.   Mazkur   kitobdan   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidenti Shavkat Mirziyoyev 2016 yil 
5.   Mirziyoyev   Sh.M.   “Milliy   taraqqiyot   yo’limizni   qat’iyat   bilan   davom
ettirib, yangi bosqichga ko’taramiz.” - T.: O’zbekiston, 2017. 
6.   Abdullayeva   N.Maktabgacha   ta’limga   variativ   yondashuv   asosida
takomillashtirish. Ped. fan. nom… diss. –T.: 2020. 
7.     Qodirova   F . R .,   Qodirova   R . M . “ Maktabgacha   yoshdagi   bolalarga   ikkinchi
tilni   o ’ rgatish   metodikasi ”,  O ’ quv - metodik   qo ’ llanma , 
8.    Ochilov M. Yangi pedagogik texnologiyalar.  Qarshi. 20 2 0-y.
9. Azizxodjayeva     N.N.   Pedagogicheskiye   texnologii   i   pedagogicheskoye
masterstvo.-T. Fan va axborot texnologiyalari, 2006. -167 b. 
10. Davletshin     M.G.     Zamonaviy      maktab   o‘quvchisining     psixologiyasi.   T.,
O‘zbekiston  30 bet.
11. Dik  N. F. Vospitivayem  lichnost .  Feniks,  2005  320 st. 
12. Karimova   V.M.   Sunnatova   R.   va   boshqalar.   Mustaqil   fikrlash.   Akademik
litseylar va kasb- hunar kollejlari uchun o‘quv qo‘llanma.-  T.: SHarq, 2000- 112 b.
39 13. Karimova   V,   Nishonova   Z.   Mustaqil   ijodiy   fikrlash   va   shaxsning   hissiy,
irodaviy va intellektual  hislatlari  orasidagi  bog‘lanish // J. Xalq ta’limi, 2001.   №
3-6, 64-69- b.
14. Kulyutkin  YU.N.   Tvorcheskoy   mыshleniye   v   professionalnoy   deyatelnosti
uchetelya // Voprosы psixologii –M. : 2004 
15. Mavlonova   R.,   To‘rayeva   R.,   Xoliqberdiyev   K.   Pedagogika.   –   T.   :
O‘qituvchi, 2002, 
16. SHodiyev   R.D.   Didakticheskiye   osnov ы     realizatsiya     problem ы
ponimaniya     v     uchebno-poznovatelnoy     deyatelnosti:   -avtoref.   Diss.   dok.ped
nauk.-T.:  2004 -43
17. Egamberdiyeva     F.   Adabiy     ta’lim     samaradorligini     oshirishda     yangi
pedagogik  texnologiyalar:  Ped fan. nom. diss  va  avtoref.-T.: 2005. 23 bet.
18. O‘quvchilarning     qiziqish     va     moyilliklari     diagnostikasi.(metodik
tavsiyalar)yu-T.: RO‘MM, 2001-28 b 
19. Abdullayeva   SH.   A.,   Axatova   D.   A.,   Sobirov   B.   B.,   Sayitov   S.S.
Pedagogika. Ekspress-ma’lumotnoma.-T.: Fan,2004
20. Boltayeva   SH.     Boshlang‘ich   ta’limda   o‘kuvchilar   ijodiy   faoliyatini
rivojlantirish.   //Pedagogika   nazariyasi   va   tarixining   ayrim   dolzarb   muammolari.   /
Ilmiy ishlar to‘plami.-Toshkent: Fan, 2006
40

Ta'lim menejmentini o'qitishda ijodiy testlardan foydalanish metodikasi

KIRISH…………………………………………………………………………….3

I BOB. TESTLARDAN FOYDALANISH  PEDAGOGIK MUAMMO SIFATIDA

1.1. Testning rivojlanish tarixi va uning ta’limdagi ahamiyati…………………….5

1.2. Test turlari va test topshiriqlari shakllari………………………………………8

1.3. Ijodiy testning ma'nosi va mohiyati…………………………………………10

II BOB. TA’LIM MUASSASALARIDA O‘RTASIDA  IJODIY TESTLARDAN  FOYDALANISH  MEXANIZMILARI

2.1.Test topshiriqlarini tuzish va unga qo‘yiladigan didaktik talablar……………14 

2.2. Ijodiy topshiriqlarni tuzish va undan foydalanish……………………………17

2.3. Ijodiy testlar uchun maqsadni aniqlash va mavzuni belgilash………………20

III BOB: IJODIY TESTLARDAN FOYDALANISHNING O'QITUVCHILAR VA O'QUVCHILAR UCHUN MUHIMLIGI

3.1. Savollarni yaratish va tartiblash……………………………………………..23

3.2. Testlarni o'qitish jarayoni va talabalar bilan aloqani mustahkamlash………26

3.3. Testlarni baholash va natijalarni tahlil qilish jarayon……………………….31

XULOSA…………………………………………………………………………34

FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………………………..35

 

                                  

KIRISH

   Mavzuning dolzarbligi. Talabalarning puxta bilim olishlari, ularning olgan bilimlarini tekshirishdagi qator afzalliklarini hisobga olib, keyingi paytda keng qo'Ilanilayotgan mashq turi test hisoblanadi.Test yechish nihoyatda keng qo'llanilishi sababli alohida metod sifatida qaraladigan bo'ldi. Mavzuni o'rganishda testlardan foy­dalanish, ayniqsa, guruhda test o'tkazilgach, uning javoblarini mu­hokama qilish alohida ahamiyatga ega.

Testlar bu qisqa, standartlashtirilgan yoki standartlashtiril- magan sinov, mashq bo'lib, qisqa vaqt davomida o'qituvchiga tala­balarning o'quv jarayoni davomida egallagan bilimlari darajasini baholashga yordam beruvchi metoddir.

Testni qo'llashning nihoyatda keng qamrovligidan unga turli jihatdan yondashib berilgan ta’riflar ham xilma-xil.

Test  standart shakldagi topshiriqlar bo'lib, aqliy taraqqi- yot, qobiliyat, bilim va malakani aniqlash maqsadida o'tkaziladigan sinovdir; aniq sotsiologik tadqiqotlarda foydalanadigan tarqatma ma­terial, savolnoma;shaxs ruhiyati va xulqining aniq miqdoriy va ma’lum sifat baholarini oldindan berilgan ba’zi standart-test me’yorlari bilan qiyosiy o'rganishga moijallangan psixologik tadqiqotlarning standart­lashtirilgan metodi; ko'zlangan maqsadga ko'ra, savol qo'yib, unga bir-biriga yaqin bir necha, lekin to'g'risi bitta bo'lgan javoblar mujassamlan- gan topshiriq, mashqni bajarish orqali fanni, mavuni o'rganishga, o'quvchi-talabalar bilimini sinashga qaratilgan metod.

          Kurs ishi maqsadi: Talabalarga test yechish va u orqali talabaning bilimi  va qobiliyatlarini  qisqa vaqt ichida aniqlab olishni tushuntirish.

   Kurs ishi vazifasi. Testlar talabalar bilimini nazorat qilishning obyektiv usuli hisoblanadi. Sababi unda 0‘qituvchi bilan talaba o‘rtasida vujudga kelgan munosabatlar hech qanday rol o'ynamaydi va talaba bilimini baholashga ta’sir etmaydi. Talabalar bilimini baholashda test muhim o'rin tutadi. Bundan tashqari test boshqa usullar: masala yechish, referat yozish yoki savolga og'zaki yoki yozma javob yozish. Testlar talabalar bilimini tez tekshirish imkonini beradi. Chunki butun guruhni bilimini tekshirish uchun juda kam vaqt ta­lab qiladi. Bu, ayniqsa, oraliq testlar o'tkazish uchun qulay, chunki test javoblariga ko'ra o'qituvchi dastur bo'yicha o'z ishini, dars o'tiladigan savollarni ko'rib chiqadi, kelgusida dars o'tishda qaysi savollarga ahamiyat berishni mo'ljallaydi.

 

I BOB. TESTLARDAN FOYDALANISH, PEDAGOGIK MUAMMO SIFATIDA

1.1. Testning rivojlaish tarixi va uning ta’limdagi ahamiyati.