Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 13000UZS
Hajmi 33.5KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 19 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Ta'lim texnologiyalariga asoslangan pedagogik faoliyat

Sotib olish
1 MUNDARIJA
I BOB. TA'LIM TEXNOLOGIYALARINING NAZARIY ASOSLARI ............................................................ 5
1.1. Ta'lim texnologiyalari tushunchasi va ularning rivojlanish bosqichlari ..................................... 5
1.2. Ta’lim jarayonida innovatsion texnologiyalarning tutgan o‘rni ................................................ 8
1.3. Pedagogik faoliyatda ta’lim texnologiyalarining afzalliklari va muammolari .......................... 10
II BOB. TAʼLIM JARAYONIDA ZAMONAVIY TEXNOLOGIYALARNING QO‘LLANISHI ......................... 13
2.1. Pedagogik faoliyatda axborot-kommunikatsiya texnologiyalarining (AKT) o‘rni .................... 13
2.2. Pedagogik faoliyatda innovatsion ta’lim texnologiyalarining qo‘llanilishi .............................. 14
2.3. Pedagogik faoliyatda interfaol o‘qitish metodlarining ro‘li .................................................... 17
III BOB. PEDAGOGIK FAOLIYATDA TA'LIM TEXNOLOGIYALARINI JORIY ETISHNING 
SAMARADORLIGI ....................................................................................................................................... 20
3.1. Ta'lim texnologiyalarining pedagogik faoliyatda qo‘llanishi ................................................... 20
3.2. Ta'lim texnologiyalarining o‘qituvchilar va o‘quvchilar o‘rtasidagi aloqalarni yaxshilashdagi 
roli ............................................................................................................................................................. 23
3.3 Ta'lim texnologiyalarining o‘qituvchi malakasini oshirishdagi roli ........................................... 29
XULOSA ......................................................................................................................................... 33
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ROʻYXATI ................................................................................... 35
 
2 KIRISH
Zamonaviy ta'lim tizimi global miqyosda doimiy rivojlanish va yangilanish
jarayonlarini   boshdan   kechirmoqda.   Bu   jarayonning   ajralmas   qismi   ta'lim
texnologiyalarining   joriy   etilishi   va   ularning   pedagogik   faoliyatda   qo‘llanilishi
hisoblanadi.   Ta'lim   texnologiyalari   nafaqat   o‘qitish   metodlarini   yangilash,   balki
o‘qituvchilar   va   o‘quvchilar   o‘rtasidagi   interaktiv   aloqalarni   rivojlantirishda   ham
muhim ahamiyatga ega. Ta'lim jarayonining samaradorligini oshirish, shuningdek,
o‘quvchilarning bilim olish jarayonini yengillashtirishda ta'lim texnologiyalarining
roli har kuni oshib bormoqda.
Pedagogik   faoliyatda   texnologiyalarning   qo‘llanilishi   o‘qituvchilar   uchun
o‘z metodologik yondashuvlarini takomillashtirish, darslarni qiziqarli va interaktiv
qilish   imkoniyatlarini   yaratadi.   Bu   jarayonning   asosiy   maqsadi   nafaqat
o‘quvchilarga   bilim   berish,   balki   ularga   ijodiy   fikrlashni   rivojlantirish,   individual
yondashuvni   amalga   oshirish,   hamda   texnologik   vositalar   yordamida   ta'limni   har
tomonlama boyitishdir.
Ta'lim   texnologiyalarining   ta'lim   tizimidagi   o‘rni,   ular   o‘qituvchilarning
pedagogik malakalarini oshirishdagi roli va ta'lim jarayonini samarali tashkil etish
imkoniyatlari   bu   ishda   keng   yoritiladi.   Zamonaviy   texnologiyalar,   masalan,
multimedia   vositalari,   onlayn   platformalar,   interaktiv   ta'lim   dasturlari   va   virtual
sinflar, o‘quvchilarning bilim olish jarayonini yanada samarali qiladi. Shuningdek,
ta'lim   texnologiyalari   o‘qituvchilarga   individual   yondashuvni   amalga   oshirish,
o‘quvchilarning ehtiyojlariga mos darslarni tashkil etish imkoniyatini yaratadi.
3 Mazkur kurs ishi ta'lim texnologiyalariga asoslangan pedagogik faoliyatning
dolzarbligi   va   ahamiyatini   tahlil   qilishga   bag‘ishlanadi.   Shu   bilan   birga,   ta'lim
texnologiyalarining   pedagogik   jarayondagi   samaradorligi,   ularning   o‘qituvchilar
malakasini   oshirishdagi   o‘rni   va   o‘quvchilarning   ta'lim   olishda   texnologiyalarga
bo‘lgan   ehtiyojini   tushuntirishga   harakat   qilinadi.   Maqsadimiz,   ta'lim
texnologiyalarining   pedagogik   faoliyatdagi   roli   va   ularni   samarali   qo‘llash
bo‘yicha ilg‘or tajribalarni o‘rganishdir.
4 I BOB. TA'LIM TEXNOLOGIYALARINING NAZARIY ASOSLARI
1.1. Ta'lim texnologiyalari tushunchasi va ularning rivojlanish
bosqichlari
Ta'lim   texnologiyalari   —   bu   ta'lim   jarayonini   ilmiy   asoslangan   holda
rejalashtirish,   amalga   oshirish   va   nazorat   qilishni   ta'minlovchi   usul   va   vositalar
majmuasidir.   Bu   jarayon   o‘quvchilarning   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarini
shakllantirish,   mustahkamlash   va   rivojlantirishga   qaratilgan   bo‘lib,   zamonaviy
texnologiyalarning pedagogik amaliyotga chuqur singib borishini ifodalaydi.
Ta'lim  texnologiyalari  so‘zining  o‘zi   texnika  va  texnologiyalarning  o‘qitish
jarayoniga joriy etilishi bilan bog‘liqdek tuyulsa-da, u faqat texnik vositalargagina
emas,   balki   metodologik   yondashuvlarga   ham   asoslanadi.   Yani   bunda
o‘quvchilarning   faolligi,   mustaqil   fikrlash,   amaliyotga   yo‘naltirilgan   yondashuv
muhim ahamiyat kasb etadi. Shu bilan birga, pedagogning roli ham o‘zgaradi — u
axborot   yetkazuvchidan   ko‘ra,   yo‘l   ko‘rsatuvchi,   yo‘naltiruvchi   va   motivatsiya
beruvchi shaxsga aylanadi.
Ta'lim   texnologiyalarining   rivojlanishi   tarixan   bir   necha   bosqichda
shakllangan   va   har   bir   bosqich   o‘ziga   xos   yondashuvlar,   vositalar   va   maqsadlar
bilan ajralib turgan.
Birinchi bosqich — an’anaviy (klassik) ta’lim texnologiyalari.
Bu   davrda   o‘qitish   og‘zaki   ma’lumot   berish,   eslatmalar   yozdirish,
o‘qituvchining   tayyor   bilimlarni   yetkazishiga   asoslangan.   O‘quvchilarning   roli
5 asosan tinglovchi, takrorlovchi, yodlovchi sifatida shakllangan. Pedagog markazda
bo‘lgan,   dars   jarayoni   biryoqlama   kechgan.   Bu   yondashuv   ko‘p   yillar   davomida
ustun bo‘lgan va hali ham ayrim joylarda qo‘llanmoqda. Bu bosqichda texnologik
vositalar   mavjud   bo‘lmagan,   asosiy   e’tibor   ustozning   shaxsiy   salohiyatiga,
tajribasiga va ma’ruza uslubiga qaratilgan.
Ikkinchi bosqich — didaktik vositalar va metodik yondashuvlar boyishi.
Bu   bosqichda   ta’lim   jarayonida   yangi   metodlar   paydo   bo‘ldi.   Pedagogik
psixologiya,   didaktika,   motivatsiya,   shaxsga   yo‘naltirilgan   yondashuvlar
rivojlandi.   1960-80-yillarda   jahon   tajribasida   “muammo   asosidagi   o‘qitish”,
“o‘zlashtirishga   yo‘naltirilgan   o‘qitish”,   “individual   yondashuv”,
“differensiallashtirilgan   ta’lim”   kabi   metodlar   shakllandi.   Bu   metodlar   orqali
o‘quvchi   faolligi   oshirildi,   mashg‘ulotlar   turli   usullarda   tashkil   etila   boshlandi,
baholash tizimi takomillashtirildi.
Uchinchi   bosqich   —   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarining   (AKT)
ta’limga kirib kelishi.
Kompyuterlar,   proyektorlar,   taqdimotlar,   o‘quv   videolari,   o‘yin
texnologiyalari,   elektron   darsliklar   va   boshqa   raqamli   vositalar   o‘quv   jarayoniga
tatbiq   etildi.   Bu   bosqichda   o‘qituvchi   va   o‘quvchi   o‘rtasidagi   munosabatlar
interfaollik,   tezkor   aloqa   va   vizual   ta’sir   kuchiga   asoslandi.   Misol   uchun,
PowerPoint   taqdimotlari   orqali   mavzularni   yoritish,   internetdan   foydalanib,   real
ma’lumotlar   bilan   ishlash,   mustaqil   izlanish   topshiriqlarini   bajarish   kabilar   aynan
6 shu   bosqichda   rivojlandi.   Shu   davrda   multimedia   resurslari   orqali   turli   yoshdagi
o‘quvchilar uchun mos darslar ishlab chiqildi.
To‘rtinchi bosqich — raqamli ta’lim va masofaviy texnologiyalar.
Bugungi   bosqichda   sun’iy   intellekt,   virtual   haqiqat,   onlayn   platformalar,
gamifikatsiya,   mobil   ilovalar,   raqamli   baholash   tizimlari   kabi   yondashuvlar   keng
qo‘llanmoqda.   O‘zbekistonda   “UzEdu”,   “EduMarket”,   “Ziyonet”,   “Maktab.uz”
kabi   platformalar   kengaymoqda.   2023-yil   holatiga   ko‘ra,   respublikada   9,8
milliondan   ortiq   o‘quvchi   raqamli   o‘qitish   resurslariga   qamrab   olingan.
Shuningdek,   6   mingdan   ortiq   maktabda   kompyuter   sinflari   mavjud,   90   foizdan
ortiq   maktablar   internetga   ulangan.   Bu   ko‘rsatkichlar   ta’lim   texnologiyalari   tez
rivojlanayotganini va ular o‘qitish sifatiga bevosita ta’sir qilayotganini anglatadi.
Shuningdek, masofaviy ta’lim shakllari, pandemiya davrida ayniqsa muhim
ahamiyat   kasb   etdi.   Onlayn   platformalar   yordamida   darslarni   olib   borish,   uy
vazifalarini tekshirish va baholash tizimlari takomillashdi. Bu esa nafaqat qulaylik
yaratdi, balki ta’limning chegarasiz bo‘lishini ta’minladi.
Har   bir   bosqichda   ta’limning   sifat   ko‘rsatkichlari,   o‘quvchilarning   bilimga
bo‘lgan   yondashuvi,   o‘qituvchining   roli   va   ta’lim   vositalari   tubdan   o‘zgardi.
Zamonaviy   bosqichda   esa   asosiy   e’tibor   o‘quvchining   faol,   izlanishga   tayyor,
muammoli   vaziyatlarda   mustaqil   qaror   qabul   qila   oladigan   shaxs   sifatida
shakllanishiga qaratilmoqda.
Natijada,   ta’lim   texnologiyalarining   rivojlanish   jarayoni   nafaqat   texnik
vositalar   bilan,   balki   yondashuv   va   metodlarning   boyishi   bilan   ham   belgilanadi.
7 Ular   pedagogik   jarayonni   zamonaviylashtirish,   natijadorligini   oshirish   va   ta’lim
oluvchilarni yangi sharoitlarga moslashtirishda katta ahamiyatga ega.
1.2. Ta’lim jarayonida innovatsion texnologiyalarning tutgan o‘rni
Ta’lim   sohasida   innovatsion   texnologiyalar   tobora   kengroq   qo‘llanilmoqda
va   bu   holat   o‘qitish   jarayonining   samaradorligi,   sifat   ko‘rsatkichlari   hamda
o‘quvchilarning   faolligini   oshirishda   muhim   omil   hisoblanadi.   Innovatsion
texnologiyalar   deganda   faqat   kompyuterlar   yoki   multimedia   vositalari
tushunilmaydi   — bu  tushuncha   o‘z  ichiga  yangi  yondashuvlar,  metodlar, o‘qitish
uslublari va tizimlarning kompleks majmuasini oladi.
Zamonaviy   ta’limda   qo‘llanilayotgan   innovatsion   texnologiyalar,   eng
avvalo,   ta’limning   individuallashtirilgan   va   shaxsga   yo‘naltirilgan   modelini
yaratishga   xizmat   qiladi.   Bu   modelga   ko‘ra,   har   bir   o‘quvchining   qobiliyati,
qiziqishi,   bilim   darajasi   inobatga   olinadi   va   unga   mos   o‘qitish   uslubi   tanlanadi.
Masalan,  differensial  yondashuv, adaptiv o‘quv dasturlari, interfaol  mashg‘ulotlar
kabi shakllar bunga misol bo‘la oladi.
Innovatsion   texnologiyalarning  ta’limda  tutgan  o‘rni  quyidagi  jihatlar   bilan
izohlanadi:
Bilim   berishda   yangicha   yondashuvlar:   an’anaviy   ma’ruza   yoki   og‘zaki
tushuntirish   o‘rniga   vizual   taqdimotlar,   animatsiyalar,   interaktiv   o‘yinlar,   virtual
8 laboratoriyalar   orqali   o‘rganilayotgan   mavzu   chuqurroq   o‘zlashtiriladi.   Bu   esa
o‘quvchilarni passiv tinglovchidan faol ishtirokchiga aylantiradi.
O‘quv   faoliyatini   faollashtirish:   o‘quvchi   o‘zi   izlaydi,   tahlil   qiladi,   qaror
qabul   qiladi   va   buning   natijasida   bilim   jarayoni   mustahkam   va   samarali   kechadi.
Innovatsion   texnologiyalar   yordamida   topshiriqlarni   bajarish   tezligi   va   aniqligi
ortadi, mustaqil o‘rganish motivatsiyasi kuchayadi.
Fikr   almashish   va   muhokamalarni   kengaytirish:   onlayn   forumlar,
videokonferensiyalar,   elektron   bahs-munozaralar   orqali   o‘quvchilar   o‘zaro   fikr
almashishadi, fikrni tahlil qilish, asoslash, dalillash malakalari rivojlanadi.
Baholash tizimining takomillashuvi:  testlar, onlayn so‘rovnomalar, elektron
portfoliolar, gamifikatsiyalashgan ball tizimlari orqali baholash jarayoni ob’yektiv
va shaffof  bo‘ladi. O‘quvchi o‘z bilim  darajasini  real  va aniq ko‘rsatkichlar  bilan
baholashi mumkin.
Resurslardan   keng   foydalanish:   internet   orqali   maqolalar,   videodarslar,
interaktiv   darsliklar,   xalqaro   onlayn   kurslar   (masalan,   Coursera,   Khan   Academy)
kabi   manbalar   ochiq   holda   mavjud.   Bu   esa   o‘qituvchiga   ham,   o‘quvchiga   ham
o‘zini rivojlantirish imkonini beradi.
Ta’lim   sohasidagi   innovatsiyalar  pedagogik  jarayonda  nafaqat  yangi   texnik
vositalar,   balki   didaktik   usullar,   metodik   yondashuvlar,   dars   shakllari   va
o‘quvchilar bilan ishlash tamoyillarini ham yangilaydi. O‘zbekiston ta’lim tizimida
ham   bu   yo‘nalishda   ijobiy   siljishlar   kuzatilmoqda.   Xususan,   "Raqamli   ta'lim"
9 konsepsiyasi   asosida   umumiy   o‘rta   maktablarda   interfaol   doskalar,   planshetlar,
elektron darsliklar, multimediali sinflar joriy etilmoqda.
Pedagoglar uchun doimiy o‘quv-seminarlar, vebinarlar tashkil etilmoqda, bu
esa   ularning   metodik   tayyorgarligini   oshirishga   xizmat   qilmoqda.   Bu   boradagi
ilg‘or   tajribalar   Toshkent,   Samarqand,   Buxoro   kabi   viloyatlardagi   tajriba
maktablarida sinovdan o‘tkazilib, natijalar ijobiy baholanmoqda.
Umuman   olganda,   innovatsion   texnologiyalar   ta’limning   mazmunini
boyitadi,   shakl   va   metodlarini   diversifikatsiyalaydi,   o‘qitish   jarayonini   faol   va
samarali tashkil etishga xizmat qiladi. Shu orqali ta’lim tizimi yangilanib boradi va
bugungi zamon talablari darajasida kadrlar tayyorlashga zamin yaratadi.
1.3. Pedagogik faoliyatda ta’lim texnologiyalarining afzalliklari va
muammolari
Zamonaviy   ta’lim   texnologiyalari   pedagogik   faoliyatda   yangi   imkoniyatlar
eshigini   ochmoqda.   Bu   texnologiyalar   dars   jarayonini   yanada   qiziqarli,   samarali,
hamda o‘quvchilarning mustaqil  fikrlashi  va faol  ishtirokini  ta’minlovchi  shaklga
keltirishga   xizmat   qilmoqda.   Shuningdek,   pedagoglar   uchun   bu   vositalar   o‘z
ishlarini tizimli va natijaviy tashkil etishda muhim omil bo‘lib xizmat qiladi.
Ta’lim   texnologiyalarining   asosiy   afzalliklaridan   biri   –   interfaollikdir.   Bu
pedagogik jarayonda o‘quvchi va o‘qituvchi o‘rtasidagi  hamkorlikni kuchaytiradi,
10 bilim   olish   jarayonini   biryoqlamalikdan   chiqaradi.   Dars   davomida   o‘quvchilarni
qiziqtiruvchi   elektron   testlar,   interaktiv   taqdimotlar,   onlayn   muhokamalar   orqali
bilimlar   samarali   mustahkamlanadi.   Bundan   tashqari,   multimedia   vositalarining
joriy etilishi mavzularni ko‘rgazmali tushuntirishga imkon beradi.
Yana   bir   muhim   jihat   –   darslarni   individuallashtirish   imkoniyati.   Har   bir
o‘quvchi o‘z qobiliyati va tayyorgarlik darajasiga mos material bilan ishlay oladi.
Bu   esa   ta’limning   shaxsga   yo‘naltirilganligini   ta’minlaydi.   O‘qituvchi   esa   ta’lim
texnologiyalari   yordamida   o‘quvchilarning   bilimini   muntazam   monitoring   qilib,
zaif nuqtalarni aniqlaydi va mos strategiyalar ishlab chiqadi.
Shuningdek,   ta’lim   sifatini   nazorat   qilish   va   baholash   tizimi   ham   ancha
soddalashadi.   Elektron   kundaliklar,   test   tizimlari,   o‘zlashtirish   monitoringi   orqali
o‘quvchilarning rivojlanishini real vaqt rejimida kuzatish mumkin. Bu esa pedagog
faoliyatini aniq tahlil qilish, samaradorligini baholash imkonini beradi.
Biroq,   barcha   afzalliklariga   qaramay,   ta’lim   texnologiyalaridan
foydalanishda   muayyan   muammolar   ham   mavjud.   Eng   avvalo,   texnik   ta’minot
bilan   bog‘liq   muammolar   —   ayrim   ta’lim   muassasalarida   kompyuterlar,   internet
yoki   elektron   doskalar   yetishmaydi.   Bu   holat   ta’lim   texnologiyalarini   to‘liq
qo‘llashga to‘sqinlik qiladi.
Yana   bir   muhim   muammo   —   pedagoglarning   texnologik   savodxonlik
darajasining   turlicha   ekanligi.   Ko‘plab   o‘qituvchilar   zamonaviy   vositalardan
foydalanishda  qiynaladilar yoki ularga nisbatan ehtiyotkorlik bilan yondashadilar.
Bu esa yangi texnologiyalarni joriy qilishni sekinlashtiradi.
11 Ta’lim   texnologiyalarining   joriy   etilishi   uchun   doimiy   ravishda   moliyaviy
resurslar   talab   etiladi.   Elektron   darsliklar   yaratish,   dasturiy   ta’minotlarni   sotib
olish, texnik vositalarni modernizatsiya qilish kabi xarajatlar ko‘p hollarda byudjet
imkoniyatlaridan yuqori bo‘ladi.
Shuningdek,   o‘quvchilarning   e’tiborini   texnologiyalarga   haddan   tashqari
qaratishi,   diqqatni   chalg‘itishi,   o‘yinlar,   ijtimoiy   tarmoqlar   bilan   ortiqcha
shug‘ullanish kabi salbiy oqibatlar ham kuzatiladi. Shu bois, o‘qituvchi tomonidan
texnologiyalardan   oqilona,   me’yorida   foydalanish   madaniyati   shakllantirilishi
kerak.
Umuman   olganda,   ta’lim   texnologiyalarining   joriy   etilishi   pedagogik
faoliyatga   yangicha   yondashuv   olib   kelmoqda.   Ularning   afzalliklari   katta
bo‘lishiga   qaramay,   mavjud   muammolarni   hal   etish   orqali   ulardan   samarali
foydalanish   imkoniyati   ortadi.   Buning   uchun   tizimli   o‘qitish,   texnik   baza
mustahkamlanishi,   pedagoglarning   kompetensiyasi   oshirilishi   lozim.   Shu   asosda
zamonaviy va raqobatbardosh ta’lim tizimini shakllantirish mumkin.
12 II BOB. TA LIM JARAYONIDA ZAMONAVIYʼ
TEXNOLOGIYALARNING QO‘LLANISHI
2.1. Pedagogik faoliyatda axborot-kommunikatsiya texnologiyalarining
(AKT) o‘rni
Bugungi   kunda   ta’lim   jarayonini   samarali   tashkil   qilishda   axborot-
kommunikatsiya   texnologiyalarining   roli   beqiyos.   Zamonaviy   pedagogik
faoliyatda   AKT   vositalaridan   foydalanish   o‘quvchilarning   bilim   olish   jarayonini
yengillashtiradi,   ularni   mustaqil   fikrlash,   muammoli   vaziyatlarda   yechim   topish,
tezkor   axborot   izlash   kabi   ko‘nikmalar   bilan   qurollantiradi.   O‘qituvchilar   esa
darslarni interaktiv shaklda o‘tish, materialni vizual, audio va multimedia vositalari
orqali   tushuntirish,   o‘quvchilarning   faol   ishtirokini   ta’minlash   imkoniga   ega
bo‘ladi.
AKT   ta’lim   tizimiga   integratsiyalashuvi   o‘quv   jarayonining   barcha
bosqichlarida   –   rejalashtirish,   dars   o‘tish,   baholash,   monitoring   va   tahlil   qilishda
muhim   vosita   sifatida   namoyon   bo‘lmoqda.   Masalan,   prezentatsiyalar,   virtual
laboratoriyalar, test  tizimlari, elektron kundaliklar, masofaviy ta’lim platformalari
orqali   o‘qituvchi   va   o‘quvchi   o‘rtasidagi   aloqa   yanada   yaqinlashadi,   bilimlar
almashinuvi tezlashadi.
Statistik   ma’lumotlarga   ko‘ra,   O‘zbekistonda   2023-yil   holatiga   ko‘ra,
umumiy   o‘rta   ta’lim   maktablarining   85   foizdan   ortig‘i   kompyuter   texnikasi   va
internetga   ulanish   bilan   ta’minlangan.   2022–2023   o‘quv   yilida   5000   dan   ortiq
o‘qituvchi   Axborot-kommunikatsiya   texnologiyalaridan   foydalanish   bo‘yicha
13 qayta   tayyorlov   kurslarini   tugatgan.   Shu   bilan   birga,   “Digital   Education”
platformasi,   “Online-maktab”   loyihalari,   masofaviy   elektron   kutubxonalar   orqali
o‘quvchilar uchun uzluksiz ta’lim olish imkoniyati yaratildi.
AKTning   joriy   etilishi   natijasida   ta’lim   jarayoni   an’anaviy   shakldan
interaktiv,   o‘zaro   muloqotli,   raqamli   shaklga   o‘tayotgani   kuzatilmoqda.   Bu   esa
nafaqat   ta’lim   sifati,   balki   o‘quvchilarning   motivatsiyasi,   darsga   bo‘lgan
qiziqishini   oshirishga   xizmat   qilmoqda.   Shu   bilan   birga,   AKTdan   foydalanish
pedagogik   innovatsiyalarning   asosiy   ko‘rinishlaridan   biri   sifatida   qaralib,   har   bir
o‘qituvchidan zamonaviy texnologik kompetensiyalarni talab qilmoqda.
2.2. Pedagogik faoliyatda innovatsion ta’lim texnologiyalarining
qo‘llanilishi
Zamonaviy ta’lim tizimi taraqqiyotining eng muhim yo‘nalishlaridan biri bu
–   innovatsion   texnologiyalarni   pedagogik   faoliyatga   samarali   tatbiq   etishdir.
Innovatsion   ta’lim   texnologiyalari   deganda,   an’anaviy   o‘qitishdan   tubdan   farq
qiluvchi,   o‘quvchilarning   shaxsiy   faolligini   rivojlantirishga   yo‘naltirilgan,
ijodkorlik,   mustaqil   fikrlash,   o‘z-o‘zini   boshqarish   va   muammolarni   yechishga
tayyorlashga asoslangan metodik yondashuvlar tushuniladi.
Pedagogik   faoliyatda   innovatsion   texnologiyalarni   qo‘llash   –   bu   nafaqat
o‘quvchilar   uchun   qulay   va   samarali   o‘qitish   muhitini   yaratish,   balki
14 o‘qituvchining   kasbiy   faoliyatida   doimiy   izlanish,   yangilikka   intilish,   kasbiy
kompetensiyalarni   doimiy   rivojlantirishni   talab   etadi.   Bu   texnologiyalar   orqali
bilim   berish   jarayoni   monologdan   dialogga,   passiv   eshitishdan   faol   ishtirokga,
yodlashdan tahlil va sintezga, tayyor bilimdan izlanishga yo‘naltiriladi.
Amaliyotda   keng   qo‘llanilayotgan   innovatsion   ta’lim   texnologiyalariga
quyidagilarni kiritish mumkin:
Muammoli   o‘qitish   texnologiyasi   –   bu   metod   o‘quvchilarga   tayyor   bilim
emas,   balki   muammo   shaklida   beriladigan   topshiriqlar   orqali   bilim   olishga
undaydi.   Bu   yondashuv   orqali   o‘quvchi   muammoni   tahlil   qiladi,   taxmin   qiladi,
qaror qabul qiladi, amaliy yechim topadi.
Modul   asosidagi   ta’lim   texnologiyasi   –   mazkur   texnologiyada   ta’lim
modullar   asosida   tashkil   etilib,   har   bir   modul   o‘zida   maqsad,   mazmun,   metod   va
natijani   mujassamlashtiradi.   O‘quvchi   har   bir   modulda   yakuniy   natijaga   erishish
orqali mustaqil va bosqichma-bosqich bilim oladi.
Loyiha   metodi   –   bu   texnologiya   o‘quvchilarning   ijodiy   fikrlash,   mustaqil
ishlash,   jamoaviy   faoliyat   yuritish   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   O‘quvchilar
muayyan   mavzu  asosida   loyiha   tuzadilar,   uni   izohlaydilar,   amaliy  echimlar   taklif
qiladilar.
Keys-stadi   (vaziyatli   tahlil)   metodi   –   real   hayotiy   yoki   sun’iy   yaratilgan
pedagogik,   ijtimoiy,   iqtisodiy   vaziyatlar   asosida   tahlil   olib   boriladi.   Bu   metod
orqali   o‘quvchilar   qaror   qabul   qilish,   muqobil   yechimlar   ishlab   chiqish,   ijtimoiy
rollarda ishtirok etish tajribasiga ega bo‘ladilar.
15 BLUM   taksonomiyasi   asosida   o‘qitish   –   bilim,   tushunish,   qo‘llash,   tahlil,
sintez va baholash bosqichlari asosida o‘quvchilar bilim olish jarayonining har bir
pog‘onasidan bosqichma-bosqich o‘tadi.
Statistik   ma’lumotlarga   murojaat   qiladigan   bo‘lsak,   O‘zbekiston
Respublikasi   Xalq   ta’limi   vazirligining   2023-yil   yakunlari   bo‘yicha   hisobotiga
ko‘ra,   mamlakatdagi   umumiy   o‘rta   ta’lim   muassasalarining   75   foizida   interfaol
dars metodlari asosida mashg‘ulotlar o‘tkazilishi yo‘lga qo‘yilgan. Shuningdek, 10
mingdan   ortiq   o‘qituvchilar   “Innovatsion   pedagogika”   kurslari   orqali   malaka
oshirgan.   500   dan   ortiq   maktablarda   “STEAM-ta’lim”   (Science,   Technology,
Engineering, Arts, Mathematics) elementlari joriy etilgan.
Bundan tashqari, elektron darsliklar, onlayn platformalar (edu.uz, ziyonet.uz,
uzedu.uz), videodarslar, interaktiv test tizimlari o‘qitish jarayonini raqamlashtirish
va innovatsion yondashuvlar bilan boyitishga xizmat qilmoqda.
Shu   asosda   aytish   mumkinki,   pedagogik   faoliyatda   innovatsion
texnologiyalarni   qo‘llash   ta’lim   sifatini   oshirish,   o‘quvchilarning   bilimga   bo‘lgan
qiziqishini   kuchaytirish,   zamonaviy   kasbiy   malakalarini   shakllantirishda   beqiyos
ahamiyatga   egadir.   Bu   texnologiyalar   o‘qituvchidan   yangilikka   ochiqlik,
pedagogik  fleksibilitet   va  yuqori   kasbiy  saviyani   talab qiladi.  O‘z navbatida,  ular
ta’limni amaliy, samarali va hayotga yaqinlashtirishga xizmat qiladi.
16 2.3. Pedagogik faoliyatda interfaol o‘qitish metodlarining ro‘li
Zamonaviy   ta'lim   tizimida   interfaol   o‘qitish   metodlari   o‘quvchilarni
faollashtirish, ularning mustaqil fikrlash va muammolarni hal qilish qobiliyatlarini
rivojlantirishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Interfaol   o‘qitish   metodlari   –   bu   o‘qitish
jarayonida o‘quvchilarni o‘zaro faoliyatga undash, ularning o‘quv jarayonida to‘liq
ishtirok   etishlarini   ta'minlashni   maqsad   qilgan   metodlardir.   Bu   metodlar
o‘quvchilarga   passiv   bilim   olishdan   ko‘ra,   ularni   faol,   tanqidiy   fikrlashga,   ijodiy
yondashuvlarga yo‘naltirishga xizmat qiladi.
Interfaol  metodlar  orqali  o‘quvchilar  nafaqat   ma'lumotlarni   eslab  qolishadi,
balki   ularni   tahlil   qilishadi,   yaratadilar   va   amalda   qo‘llashadi.   Bu   jarayon
o‘quvchilarning   kognitiv,   ijtimoiy   va   emotsional   rivojlanishiga   ijobiy   ta'sir
ko‘rsatadi.   Interfaol   metodlar   bir   vaqtning   o‘zida   bir   nechta   maqsadlarni   amalga
oshiradi:   bilimni   chuqurlashtirish,   o‘quvchilarning   o‘z   fikrini   erkin   bildirish
ko‘nikmalarini rivojlantirish, guruhda ishlash va muammoni yechish qobiliyatlarini
oshirish.
Interfaol metodlarga quyidagilar kiradi:
Diskussiya (munozara) – bu metodda o‘quvchilar o‘z fikrlarini erkin bayon
etishadi va boshqa o‘quvchilarning fikrlarini tinglaydilar. Munozara, o‘quvchilarga
muayyan   mavzu   yoki   masala   bo‘yicha   turli   nuqtai   nazarlarni   ko‘rib   chiqish
imkonini   beradi.   Bu   metod   o‘quvchilarda   fikrlashning   tanqidiy   qobiliyatini
rivojlantirishga yordam beradi.
17 Kazuistik   metod   (vaziyatli   tahlil)   –   bu   metodda   o‘quvchilar   real   yoki
ixtiyoriy   vaziyatlarni   tahlil   qilishadi,   turli   xil   echimlarni   ishlab   chiqadilar   va   eng
samarali yo‘lni tanlashga harakat qiladilar. Kazuistik metod o‘quvchilarga analitik
fikrlashni, muammoni hal qilishni o‘rgatadi va real hayotdagi muammolarga javob
topishga yordam beradi.
Loyiha   metodlari   –   loyiha   metodida   o‘quvchilar   muayyan   mavzu   bo‘yicha
loyiha   ishlab   chiqadilar.   Bu   metod   orqali   o‘quvchilar   ilmiy   tadqiqotlar,   ijodiy
ishlar,   jamiyatga   foydali   loyihalarni   amalga   oshirishga   o‘rgatiladi.   Loyiha
metodida guruh bo‘lib ishlash, vaqtni rejalashtirish, resurslarni samarali taqsimlash
va jamoada ishlash ko‘nikmalari rivojlanadi.
Rolli   o‘yinlar   –   o‘quvchilarga   o‘zini   turli   shaxs   sifatida   his   qilish
imkoniyatini   beruvchi   metoddir.   O‘quvchilar   o‘quv   jarayonida   turli   rollarda
ishtirok   etadilar,   bu   esa   ularning   ijodiy   fikrlashlarini   rivojlantiradi   va   turli
vaziyatlarda   muammoni   yechish   qobiliyatini   oshiradi.   Rolli   o‘yinlar,   shuningdek,
o‘quvchilarga   jamiyatdagi   ijtimoiy   rollarni   sinab   ko‘rish   va   shaxsiy   malakalarini
rivojlantirish imkonini beradi.
Taqdimotlar   va   o‘quvchilarning   o‘zaro   taqdimotlari   –   o‘quvchilarga   o‘z
fikrlarini   va   natijalarini   boshqalarga   taqdim   etish   imkonini   berish.   Bu   metod
kommunikativ ko‘nikmalarni rivojlantiradi va o‘quvchilarni o‘z ishi haqida aniq va
ravon gapirishga o‘rgatadi.
Interfaol   metodlarning   pedagogik   ahamiyati   shundaki,   ular   o‘quvchilarning
o‘quv   jarayonida   faolligini   oshiradi,   bilimni   nafaqat   yodlash,   balki   uni   amaliy
18 qo‘llashni   o‘rgatadi.   Bu   metodlar   yordamida   o‘quvchilarda   yuqori   darajadagi
tafakkur va mustaqil ishlash qobiliyati shakllanadi. Masalan, o‘quvchilar loyihalar
ishlab   chiqqanda,   ular   faqat   bilim   olish   bilan   cheklanmay,   balki   o‘z   ilmiy   va
amaliy faoliyatlari orqali bilganlarini amalda qo‘llashadi.
Statistik   ma'lumotlarga   ko‘ra,   O‘zbekistonning   ba'zi   ta’lim   muassasalarida
interfaol   metodlarni   qo‘llash   jarayoni   sezilarli   darajada   ortdi.   2021-yilgi
ma'lumotlarga ko‘ra, 65% ta'lim muassasalarida interfaol metodlar asosida darslar
olib borilmoqda. Bu metodlar nafaqat maktablarda, balki universitetlarda ham keng
qo‘llanilmoqda.   Shuningdek,   o‘quvchilarning   70%   ga   yaqini   o‘zlarini   interfaol
darslarda faol ishtirok etayotganlarini ta'kidlashgan.
Bundan   tashqari,   2020-yilda   "Innovatsion   ta’lim   texnologiyalarini
rivojlantirish" dasturi doirasida O‘zbekistonda 500 dan ortiq maktabda "STEAM"
ta’limi joriy etildi, bu esa o‘quvchilarga fanlararo yondashuvni o‘rganish imkonini
yaratdi   va   innovatsion   texnologiyalar   yordamida   o‘quvchilarni   yanada
faollashtirdi.
Shunday   qilib,   pedagogik   faoliyatda   interfaol   metodlar   nafaqat
o‘quvchilarning   bilim   olish   jarayonini   samarali   qiladi,   balki   ularni   tanqidiy
fikrlashga, ijodiy va mustaqil yondashuvlarga tayyorlaydi. Bu metodlar ta’limning
sifatini   oshirish,   o‘quvchilarning   umumiy   rivojlanishini   ta'minlashda   muhim   rol
o‘ynaydi.
19 III BOB. PEDAGOGIK FAOLIYATDA TA'LIM
TEXNOLOGIYALARINI JORIY ETISHNING SAMARADORLIGI
3.1. Ta'lim texnologiyalarining pedagogik faoliyatda qo‘llanishi
Ta'lim   texnologiyalarining   pedagogik   faoliyatda   qo‘llanilishi   o‘quv
jarayonining   samaradorligini   oshirish   va   ta’limni   zamonaviy   talablarga   javob
beradigan   darajaga   ko‘tarish   uchun   muhim   omil   hisoblanadi.   Bugungi   kunda
pedagogik   texnologiyalarni,   xususan,   informatika   va   elektron   ta’lim   resurslarini
o‘qituvchilar   va   o‘quvchilar   o‘rtasida   samarali   aloqalarni   ta'minlash,
o‘quvchilarning mustaqil ishlash ko‘nikmalarini rivojlantirishda keng qo‘llaniladi.
Ta'lim   texnologiyalari   –   bu   o‘qitish   jarayonini   yaxshilash   uchun   yaratilgan
metodlar,   usullar,   dasturiy   ta’minot   va   boshqa   innovatsion   vositalar   to‘plamidir.
Ushbu   texnologiyalarni   pedagogik   faoliyatda   qo‘llashning   asosiy   maqsadi
o‘quvchilarga   sifatli   bilim   berish,   ularning   o‘zlashtirish   darajasini   oshirish   va
ta'limda interaktiv yondashuvni o‘rnatishdan iboratdir. Pedagogik texnologiyalarni
qo‘llash o‘qituvchilarni yangilangan metod va vositalar  bilan tanishtirib, darslarni
yanada qiziqarli va samarali qiladi.
Pedagogik texnologiyalarni qo‘llashning asosiy yo‘nalishlari:
1. Informatika va axborot texnologiyalari (IT) integratsiyasi.
20 Informatika   va   axborot   texnologiyalari   o‘qitish   jarayoniga   kirib   kelganidan
so‘ng,   ta’limga   yangi   usullar   kiritildi.   Kompyuter   texnologiyalari   va   internet
resurslari   yordamida   o‘quvchilarga   dars   materiallarini   yaxshiroq   tushuntirish,
mustahkamlash   va   o‘rganish   jarayonini   interaktiv   tarzda   tashkil   etish   mumkin.
Maktablarda   va   universitetlarda   onlayn   platformalar,   masofaviy   o‘qitish   tizimlari
va   elektron   darsliklar   joriy   etildi.   O‘quvchilar   uchun   internetga   ulanish
imkoniyatlari ta’minlanishi, o‘z bilimlarini yanada mustahkamlash va kengaytirish
uchun elektron resurslardan foydalanish imkonini beradi.
2. Multimediali vositalar va interfaol ta'lim dasturlari.
Multimediali   vositalar   ta'lim   jarayonini   diversifikatsiya   qilishda   muhim   rol
o‘ynaydi.   Darsliklar   va   o‘quv   materiallarini   ko‘rgazmali   va   interaktiv   shaklda
taqdim   etish   o‘quvchilarni   faollashtiradi.   Shuningdek,   interfaol   ta'lim   dasturlari
yordamida o‘quvchilarning dars materialini o‘zlashtirish darajasi oshadi. Masalan,
simulyatsiyalar   va   virtual   laboratoriyalar   yordamida   amaliyotlarni   o‘rgatish
o‘quvchilarning ko‘nikmalarini yaxshilaydi va tasavvurlarini kengaytiradi.
3. Masofaviy o‘qitish texnologiyalari.
Masofaviy o‘qitish texnologiyalari ta'lim jarayonini uzluksiz ravishda davom
ettirishga   imkon   beradi,   ayniqsa,   pandemiya   sharoitida   o‘qitish   samaradorligini
oshirdi.   Masofaviy   o‘qitish   orqali   o‘quvchilar   o‘zlari   uchun   qulay   vaqtda   ta'lim
olish   imkoniyatiga   ega   bo‘ldilar.   Shuningdek,   masofaviy   o‘qitish   ta'limni
individualizatsiya   qilishga,   o‘quvchilarni   o‘z   darajalarida   rivojlantirishga   yordam
21 beradi. Bu texnologiyalarning samarali ishlashi uchun mustahkam infratuzilma va
o‘quvchilarni zarur vositalar bilan ta'minlash muhimdir.
Pedagogik   faoliyatda   ta'lim   texnologiyalarining   samaradorligini   oshirishga
qo‘shgan hissasi:
Ta'lim   texnologiyalarini   pedagogik   faoliyatda   qo‘llash   o‘quvchilarga   yangi
o‘quv muhitida ishlash, o‘z bilish darajasini baholash va boshqalar bilan ishlashda
o‘z   fikrlarini   bildirish   imkonini   beradi.   Bu   metodlar   nafaqat   o‘quvchilarni
o‘qitishni sifatli o‘tkazish, balki o‘qituvchilarning pedagogik mahoratini oshirishga
ham   xizmat   qiladi.   Shu   bilan   birga,   ta'lim   texnologiyalari   o‘qituvchilarga
o‘quvchilarning   rivojlanish   jarayonini   aniq   baholash   va   individual   yondashuvni
amalga oshirish imkoniyatini beradi.
Masalan,   O‘zbekistonning   ko‘plab   maktablarida   zamonaviy   ta'lim
texnologiyalari joriy etildi. 2020-yilda “Ta'limni raqamlashtirish” dasturi doirasida
1000 dan ortiq maktablarda interaktiv doskalar va multimedia vositalari o‘rnatildi.
2021-yilda   esa   300   ta   ta'lim   muassasasida   masofaviy   ta'lim   tizimlari   o‘rnatilib,
ularning   85%   da   to‘liq   raqamli   infratuzilma   tashkil   etildi.   Shuningdek,
O‘zbekistonda   ta'limning   raqamli   platformalarida   o‘quvchilar   uchun   testlar,
vazifalar   va   amaliy   mashg‘ulotlarni   taqdim   etish   imkoniyati   yaratilgan,   bu   esa
o‘quvchilarning samarali o‘rganishiga yordam berdi.
Ta'lim   texnologiyalari   pedagogik   faoliyatda   nafaqat   o‘quvchilarning   bilish
darajasini   oshiradi,   balki   ularning   mustaqil   fikrlash,   ijodiy   yondashuvlar   va
guruhda   ishlash   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   Zamonaviy   ta'lim
22 texnologiyalarining   o‘qitish   jarayoniga   kirib   kelishi   ta'limni   yangi   bosqichga   olib
chiqdi,   bu   esa   o‘quvchilarga   sifatli   bilim   olish,   darslarni   interaktiv   o‘tkazish   va
o‘quv jarayonida faollikni oshirish imkonini beradi.
3.2. Ta'lim texnologiyalarining o‘qituvchilar va o‘quvchilar o‘rtasidagi
aloqalarni yaxshilashdagi roli
Ta'lim   texnologiyalari   o‘qituvchilar   va   o‘quvchilar   o‘rtasidagi   aloqalarni
samarali   tashkil   qilishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Zamonaviy   texnologiyalar
yordamida   ta'lim   jarayonida   o‘quvchilar   va   o‘qituvchilar   orasidagi   muloqot
osonlashadi,   bu   esa   o‘quvchilarning   o‘zlashtirish   darajasini   va   motivatsiyasini
oshiradi.   Ta'lim   texnologiyalari   o‘qituvchilarga   darslarni   boshqarish,
o‘quvchilarning   rivojlanishini   kuzatish   va   kerakli   individual   yondashuvni   amalga
oshirish imkoniyatini beradi.
O‘qituvchilar uchun imkoniyatlar:
O‘qituvchilar   o‘quvchilarning   individual   ehtiyojlarini   hisobga   olish   va   har
birining   o‘zlashtirish   darajasini   doimiy   ravishda   kuzatish   imkoniyatiga   ega
bo‘ladilar.   Elektron   jurnallar   va   ta'lim   platformalari   orqali   o‘qituvchilar
o‘quvchilarning   baholarini,   ularning   qaysi   mavzuda   qiyinchiliklarga   duch
kelayotganlarini, qanday mavzularda yaxshiroq o‘zlashtirish ko‘rsatkichlariga ega
ekanligini   ko‘rishlari   mumkin.   Bu   esa   ta'limda   individual   yondashuvni   amalga
oshirishni osonlashtiradi.
23 Ta'lim   texnologiyalaridan   foydalanish   o‘qituvchilarga   quyidagi
imkoniyatlarni taqdim etadi:
1. Darslarni boshqarish va rejalashtirish.
Ta'lim   texnologiyalari   yordamida   o‘qituvchilar   darslarning   to‘liq   rejasini
yaratib,   har   bir   o‘quvchi   uchun   maxsus   materiallar   tayyorlashlari   mumkin.
Masalan,   o‘quvchilar   uchun   maxsus   onlayn   sinovlar   va   testlar   tayyorlash,
shuningdek, o‘quvchilarning javoblarini avtomatik tarzda baholash mumkin.
2. Onlayn muloqot va fikr almashish.
Ta'lim   texnologiyalari   o‘qituvchilarga   o‘quvchilar   bilan   real   vaqt   rejimida
muloqot   qilish   imkonini   beradi.   Elektron   pochta,   forumlar,   chatlar   va
videokonferensiyalar orqali o‘qituvchilar o‘quvchilar bilan dars jarayonida savollar
berish,   ularga   yordam   ko‘rsatish   va   ma'lumotlar   almashish   imkoniyatiga   ega
bo‘ladilar.
3. Resurslarni yaratish va ulardan foydalanish.
O‘qituvchilar   ta'lim   materiallarini   (prezentatsiyalar,   videolar,   interaktiv
mashqlar)   yaratish   va   ulardan   o‘quvchilarni   o‘rgatishda   foydalanishlari   mumkin.
Bu   texnologiyalar   o‘quvchilarga   materiallarni   o‘rganishda   o‘z   ehtiyojlariga   mos
ravishda tanlash imkoniyatini beradi.
O‘quvchilar uchun imkoniyatlar:
24 Ta'lim   texnologiyalari   o‘quvchilarga   darslarni   o‘z   vaqtida   va   o‘z
ehtiyojlariga   mos   ravishda   o‘rganish   imkonini   beradi.   Masofaviy   ta'lim   va
interaktiv   resurslar   o‘quvchilarga   mustaqil   ravishda   bilim   olishda   yordam   beradi,
ular darslarni o‘zlarining qulay vaqtlarida ko‘rib chiqishlari, interaktiv o‘yinlar va
vazifalar orqali yangi materiallarni o‘zlashtirishlari mumkin. Bu esa o‘quvchilarga
o‘z bilimlarini mustahkamlashda yordam beradi va ularga o‘quv jarayonida faollik
ko‘rsatish imkoniyatini beradi.
O‘quvchilarga   ta'lim   texnologiyalaridan   foydalanishning   asosiy   afzalliklari
quyidagilardan iborat:
1. Mustaqil o‘rganish va o‘z-o‘zini baholash.
Texnologiyalar   yordamida   o‘quvchilar   o‘z   bilimlarini   mustaqil   ravishda
baholashlari va o‘zlashtirish darajasini o‘z vaqtida aniqlashlari mumkin. Masalan,
onlayn  testlar   va   quizlar   orqali   o‘quvchilar   o‘z   bilimlarini   baholash   imkoniyatiga
ega bo‘ladilar.
2. Interaktiv va multimediya materiallari.
Ta'lim   texnologiyalari   orqali   o‘quvchilarga   videolar,   animatsiyalar,
simulyatsiyalar   va   boshqa   interaktiv   materiallar   taqdim   etiladi,   bu   esa   darslarni
yanada   qiziqarli   va   samarali   qiladi.   O‘quvchilar   darsni   nafaqat   o‘qish,   balki
ko‘rish, eshitish va amaliyot orqali o‘rganish imkoniyatiga ega bo‘ladilar.
3. Onlayn muloqot va guruh ishlari.
25 Ta'lim   texnologiyalari   o‘quvchilarga   o‘quv   jarayonida   bir-biri   bilan
hamkorlik qilish, guruhdagi ishlarda ishtirok etish imkoniyatini beradi. Masofaviy
o‘qitish   va   forumlar   yordamida   o‘quvchilar   o‘rtasida   o‘zaro   muloqot   qilish   va
bilim almashish imkoniyatlari yaratiladi.
Ta'lim texnologiyalarining o‘qituvchilar va o‘quvchilar o‘rtasidagi aloqalarni
yaxshilashdagi   roli   juda   muhimdir.   Ular   o‘qitish   jarayonini   samarali   boshqarish,
o‘quvchilarning   bilim   darajasini   oshirish   va   interaktiv   yondashuvni   amalga
oshirish   imkonini   beradi.   Pedagogik   faoliyatda   texnologiyalarni   joriy   etish,
o‘quvchilarning faolligini oshirish va ta'lim sifatini yaxshilashga yordam beradi.
Ta'lim texnologiyalarining o‘qituvchi malakasini oshirishdagi roli
Zamonaviy   ta'lim   tizimida   texnologiyalarning   roli   tobora   ortib   bormoqda.
Ta'lim   texnologiyalaridan   foydalanish   nafaqat   o‘quvchilarning   o‘qish
samaradorligini   oshirishga,   balki   o‘qituvchilarning   pedagogik   malakalarini
oshirishga   ham   katta   ta'sir   ko‘rsatadi.   Pedagogik   texnologiyalarni   qo‘llash
o‘qituvchilarga   o‘z   bilim   va   ko‘nikmalarini   yangilash,   o‘quvchilarga   ta'lim
berishning   samarali   usullarini   o‘rganish   imkonini   beradi.   Shunday   qilib,   ta'lim
texnologiyalari o‘qituvchining professional rivojlanishiga bevosita ta'sir qiladi.
Ta'lim   texnologiyalarining   o‘qituvchi   malakasini   oshirishdagi   roli   nafaqat
yangi pedagogik usullarni o‘zlashtirishda, balki o‘quvchilarga ta'lim berish sifatini
yaxshilashda ham muhimdir. Texnologiyalar yordamida o‘qituvchilar o‘z metodik
yondashuvlarini takomillashtirish, o‘quvchilarga ta'lim berish jarayonida interaktiv
26 va kreativ  yondashuvlarni  amalga  oshirish  imkoniyatiga  ega bo‘ladilar. Bu  orqali
o‘quvchilarga yanada qiziqarli va samarali ta'lim berish mumkin bo‘ladi.
Doimiy ta'lim va professional rivojlanish
O‘qituvchilarning   malakasini   oshirish   uchun   ta'lim   texnologiyalarining   eng
asosiy   afzalliklaridan   biri   –   doimiy   ta'lim   imkoniyatlaridir.   Zamonaviy
texnologiyalar   o‘qituvchilarga   o‘z   vaqtida   yangi   bilimlar   olish,   o‘z   malakalarini
yangilash   va   takomillashtirish   imkoniyatlarini   taqdim   etadi.   Masofaviy   ta'lim
platformalari,   onlayn   kurslar   va   vebinarlar   o‘qituvchilarga   o‘z   bilimlarini
kengaytirish, yangi  pedagogik metodlarni  o‘rganish va ularni  amaliyotda qo‘llash
imkoniyatini beradi. Bunday platformalar orqali o‘qituvchilar o‘z vaqtini samarali
tashkil   etib,   o‘zingizni   rivojlantirish   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.   Shuningdek,
o‘qituvchilar   uchun   onlayn   seminarlar   va   kurslar   o‘ziga   xos   tarmoqda   ijtimoiy
tarmoq   asosida   ham   izlanishlar   olib   borish   imkoniyatini   yaratadi.   O‘qituvchi
nafaqat   o‘zi   uchun   kerakli   bilimlarni   o‘rganadi,   balki   yangi   pedagogik   g‘oyalar
bilan tanishadi va ularni o‘z faoliyatiga qo‘llash imkoniyatiga ega bo‘ladi.
Pedagogik metodlarni yangilash
O‘qituvchilarning   malakasini   oshirishda   ta'lim   texnologiyalari   ularning
pedagogik metodlarini yangilashda muhim o‘rin tutadi. Ta'lim texnologiyalarining
rivojlanishi   o‘qituvchilarga   darslarni   o‘zgacha   va   interaktiv   tarzda   tashkil   etish
imkoniyatini   yaratadi.   Masalan,   videodarslar,   simulyatsiyalar,   virtual
laboratoriyalar, interaktiv ta'lim dasturlari orqali o‘qituvchilar o‘quvchilarga yangi,
kreativ   va   qiziqarli   usullarni   taqdim   etishlari   mumkin.   Texnologiyalar   yordamida
27 o‘qituvchilar   dars   jarayoniga   innovatsion   yondashuvlarni   kiritib,   o‘quvchilarni
faollashtirish, ular bilan samarali aloqa o‘rnatish imkoniyatiga ega bo‘ladilar.
O‘qituvchilar   o‘z   pedagogik   metodlarini   yangilashda   ta'lim
texnologiyalaridan   foydalanish   orqali   o‘quvchilarning   o‘zlashtirish   jarayonini
yaxshilashlari   mumkin.   Masofaviy   ta'lim   platformalari   va   video   materiallar
yordamida   o‘qituvchilar   o‘quvchilarga   yangi   bilimlarni   o‘rgatishda   yanada
samarali   yondashuvlar   yaratadilar.   Bu   usullar   yordamida   o‘quvchilarning   faolligi
oshadi   va   ular   o‘zlarini   yanada   qiziqarli   va   samarali   o‘rganish   jarayoniga   jalb
qilishadi.
Individual yondashuvni amalga oshirish
Ta'lim texnologiyalari o‘qituvchilarga o‘quvchilarga individual yondashuvni
amalga   oshirishda   ham   yordam   beradi.   O‘qituvchilar   texnologiyalar   yordamida
o‘quvchilarning   bilim   darajasini   kuzatish,   ularning   kuchli   va   zaif   tomonlarini
aniqlash   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.   Masofaviy   ta'lim   platformalari   orqali
o‘qituvchilar o‘quvchilarning o‘zlashtirish darajasini tahlil qilib, har bir o‘quvchiga
alohida   yordam   ko‘rsatishlari   mumkin.   Bu   orqali   o‘qituvchilar   o‘z   darslarini
shaxsiylashtirishi,   o‘quvchilarning   o‘z   ehtiyojlariga   mos   tarzda   o‘rganishni
ta'minlash   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.   O‘qituvchi   har   bir   o‘quvchiga   individual
yordam   ko‘rsatib,   ularning   bilimlarini   mustahkamlash   va   yanada   samarali
o‘rganish imkoniyatini yaratadi.
Texnologiyalar yordamida o‘qituvchi malakasini oshirishning afzalliklari
28 O‘qituvchilarning   malakasini   oshirishda   ta'lim   texnologiyalarining
afzalliklari   juda   katta.   Birinchidan,   o‘qituvchilar   o‘z   bilim   va   ko‘nikmalarini
yangilash   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.   Ikkinchidan,   ta'lim   texnologiyalari
yordamida o‘qituvchilar pedagogik metodlarni yangilab, o‘quvchilarga qiziqarli va
samarali   ta'lim   berish   imkoniyatini   yaratadilar.   Uchinchidan,   texnologiyalar
o‘qituvchilarni   professional   ravishda   rivojlantirishga   yordam   beradi,   chunki   ular
yangi   bilimlarni   o‘rganish,   o‘z   pedagogik   yondashuvlarini   takomillashtirish   va
innovatsion metodlarni joriy etish imkoniyatiga ega bo‘ladilar. Bularning barchasi
o‘qituvchilarni   ta'lim   jarayoniga   samarali   jalb   qilishga,   o‘quvchilarning   bilim
darajasini oshirishga va ta'lim sifatini yaxshilashga olib keladi.
Ta'lim   texnologiyalarining   o‘qituvchilar   uchun   roli   juda   katta.   Ular
o‘qituvchilarning   malakasini   oshirish,   pedagogik   metodlarni   yangilash   va
o‘quvchilarga   ta'lim   berish   samaradorligini   oshirishga   yordam   beradi.   Ta'lim
texnologiyalaridan   foydalanish   o‘qituvchilarga   o‘z   bilimlarini   yangilash,   yangi
yondashuvlar   o‘rganish   va   o‘quvchilar   bilan   samarali   aloqalarni   o‘rnatish
imkoniyatini yaratadi. Shu orqali o‘qituvchilar o‘z faoliyatini yanada samarali olib
borishadi va ta'lim tizimi sifatini oshiradilar.
3.3 Ta'lim texnologiyalarining o‘qituvchi malakasini oshirishdagi roli
Zamonaviy   ta'lim   tizimida   texnologiyalarning   roli   tobora   ortib   bormoqda.
Ta'lim   texnologiyalaridan   foydalanish   nafaqat   o‘quvchilarning   o‘qish
samaradorligini   oshirishga,   balki   o‘qituvchilarning   pedagogik   malakalarini
29 oshirishga   ham   katta   ta'sir   ko‘rsatadi.   Pedagogik   texnologiyalarni   qo‘llash
o‘qituvchilarga   o‘z   bilim   va   ko‘nikmalarini   yangilash,   o‘quvchilarga   ta'lim
berishning   samarali   usullarini   o‘rganish   imkonini   beradi.   Shunday   qilib,   ta'lim
texnologiyalari o‘qituvchining professional rivojlanishiga bevosita ta'sir qiladi.
Ta'lim   texnologiyalarining   o‘qituvchi   malakasini   oshirishdagi   roli   nafaqat
yangi pedagogik usullarni o‘zlashtirishda, balki o‘quvchilarga ta'lim berish sifatini
yaxshilashda ham muhimdir. Texnologiyalar yordamida o‘qituvchilar o‘z metodik
yondashuvlarini takomillashtirish, o‘quvchilarga ta'lim berish jarayonida interaktiv
va kreativ  yondashuvlarni  amalga  oshirish  imkoniyatiga  ega bo‘ladilar. Bu  orqali
o‘quvchilarga yanada qiziqarli va samarali ta'lim berish mumkin bo‘ladi.
Doimiy ta'lim va professional rivojlanish
O‘qituvchilarning   malakasini   oshirish   uchun   ta'lim   texnologiyalarining   eng
asosiy   afzalliklaridan   biri   –   doimiy   ta'lim   imkoniyatlaridir.   Zamonaviy
texnologiyalar   o‘qituvchilarga   o‘z   vaqtida   yangi   bilimlar   olish,   o‘z   malakalarini
yangilash   va   takomillashtirish   imkoniyatlarini   taqdim   etadi.   Masofaviy   ta'lim
platformalari,   onlayn   kurslar   va   vebinarlar   o‘qituvchilarga   o‘z   bilimlarini
kengaytirish, yangi  pedagogik metodlarni  o‘rganish va ularni  amaliyotda qo‘llash
imkoniyatini beradi. Bunday platformalar orqali o‘qituvchilar o‘z vaqtini samarali
tashkil   etib,   o‘zingizni   rivojlantirish   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.   Shuningdek,
o‘qituvchilar   uchun   onlayn   seminarlar   va   kurslar   o‘ziga   xos   tarmoqda   ijtimoiy
tarmoq   asosida   ham   izlanishlar   olib   borish   imkoniyatini   yaratadi.   O‘qituvchi
nafaqat   o‘zi   uchun   kerakli   bilimlarni   o‘rganadi,   balki   yangi   pedagogik   g‘oyalar
bilan tanishadi va ularni o‘z faoliyatiga qo‘llash imkoniyatiga ega bo‘ladi.
30 Pedagogik metodlarni yangilash
O‘qituvchilarning   malakasini   oshirishda   ta'lim   texnologiyalari   ularning
pedagogik metodlarini yangilashda muhim o‘rin tutadi. Ta'lim texnologiyalarining
rivojlanishi   o‘qituvchilarga   darslarni   o‘zgacha   va   interaktiv   tarzda   tashkil   etish
imkoniyatini   yaratadi.   Masalan,   videodarslar,   simulyatsiyalar,   virtual
laboratoriyalar, interaktiv ta'lim dasturlari orqali o‘qituvchilar o‘quvchilarga yangi,
kreativ   va   qiziqarli   usullarni   taqdim   etishlari   mumkin.   Texnologiyalar   yordamida
o‘qituvchilar   dars   jarayoniga   innovatsion   yondashuvlarni   kiritib,   o‘quvchilarni
faollashtirish, ular bilan samarali aloqa o‘rnatish imkoniyatiga ega bo‘ladilar.
O‘qituvchilar   o‘z   pedagogik   metodlarini   yangilashda   ta'lim
texnologiyalaridan   foydalanish   orqali   o‘quvchilarning   o‘zlashtirish   jarayonini
yaxshilashlari   mumkin.   Masofaviy   ta'lim   platformalari   va   video   materiallar
yordamida   o‘qituvchilar   o‘quvchilarga   yangi   bilimlarni   o‘rgatishda   yanada
samarali   yondashuvlar   yaratadilar.   Bu   usullar   yordamida   o‘quvchilarning   faolligi
oshadi   va   ular   o‘zlarini   yanada   qiziqarli   va   samarali   o‘rganish   jarayoniga   jalb
qilishadi.
Individual yondashuvni amalga oshirish
Ta'lim texnologiyalari o‘qituvchilarga o‘quvchilarga individual yondashuvni
amalga   oshirishda   ham   yordam   beradi.   O‘qituvchilar   texnologiyalar   yordamida
o‘quvchilarning   bilim   darajasini   kuzatish,   ularning   kuchli   va   zaif   tomonlarini
aniqlash   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.   Masofaviy   ta'lim   platformalari   orqali
o‘qituvchilar o‘quvchilarning o‘zlashtirish darajasini tahlil qilib, har bir o‘quvchiga
31 alohida   yordam   ko‘rsatishlari   mumkin.   Bu   orqali   o‘qituvchilar   o‘z   darslarini
shaxsiylashtirishi,   o‘quvchilarning   o‘z   ehtiyojlariga   mos   tarzda   o‘rganishni
ta'minlash   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.   O‘qituvchi   har   bir   o‘quvchiga   individual
yordam   ko‘rsatib,   ularning   bilimlarini   mustahkamlash   va   yanada   samarali
o‘rganish imkoniyatini yaratadi.
Texnologiyalar yordamida o‘qituvchi malakasini oshirishning afzalliklari
O‘qituvchilarning   malakasini   oshirishda   ta'lim   texnologiyalarining
afzalliklari   juda   katta.   Birinchidan,   o‘qituvchilar   o‘z   bilim   va   ko‘nikmalarini
yangilash   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.   Ikkinchidan,   ta'lim   texnologiyalari
yordamida o‘qituvchilar pedagogik metodlarni yangilab, o‘quvchilarga qiziqarli va
samarali   ta'lim   berish   imkoniyatini   yaratadilar.   Uchinchidan,   texnologiyalar
o‘qituvchilarni   professional   ravishda   rivojlantirishga   yordam   beradi,   chunki   ular
yangi   bilimlarni   o‘rganish,   o‘z   pedagogik   yondashuvlarini   takomillashtirish   va
innovatsion metodlarni joriy etish imkoniyatiga ega bo‘ladilar. Bularning barchasi
o‘qituvchilarni   ta'lim   jarayoniga   samarali   jalb   qilishga,   o‘quvchilarning   bilim
darajasini oshirishga va ta'lim sifatini yaxshilashga olib keladi.
32 XULOSA
Ta'lim   texnologiyalarining   o‘qituvchilar   uchun   roli   juda   katta.   Ular
o‘qituvchilarning   malakasini   oshirish,   pedagogik   metodlarni   yangilash   va
o‘quvchilarga   ta'lim   berish   samaradorligini   oshirishga   yordam   beradi.   Ta'lim
texnologiyalaridan   foydalanish   o‘qituvchilarga   o‘z   bilimlarini   yangilash,   yangi
yondashuvlar   o‘rganish   va   o‘quvchilar   bilan   samarali   aloqalarni   o‘rnatish
imkoniyatini yaratadi. Shu orqali o‘qituvchilar o‘z faoliyatini yanada samarali olib
borishadi va ta'lim tizimi sifatini oshiradilar.
Ta'lim   texnologiyalariga   asoslangan   pedagogik   faoliyat   zamonaviy   ta'lim
tizimining  ajralmas  qismiga  aylangan.  U o‘qituvchilarga  nafaqat   o‘z  malakalarini
oshirishda, balki darslarni samarali tashkil etishda ham katta yordam beradi. Ta'lim
texnologiyalari   o‘qituvchilarga   yangi   pedagogik   yondashuvlar   va   metodlarni
o‘rganishga,   o‘quvchilar   bilan   samarali   muloqot   o‘rnatishga   imkon   yaratadi.   Bu
jarayon   o‘z   navbatida   o‘quvchilarning   ta'lim   olish   jarayonini   yaxshilashga,
ularning bilim darajasini oshirishga yordam beradi.
Zamonaviy   ta'lim   texnologiyalarining   qo‘llanilishi   o‘qituvchilarga   o‘z
malakalarini   doimiy   ravishda   yangilab   borish,   o‘quvchilarga   individual
yondashuvlarni   amalga   oshirish,   ta'lim   jarayonini   interaktiv   va   qiziqarli   qilish
imkoniyatini   beradi.   Masofaviy   ta'lim   platformalari,   onlayn   kurslar   va   interaktiv
dasturlar o‘qituvchilarning pedagogik metodlarini takomillashtirishda, shuningdek,
o‘quvchilarning faol ishtirokini ta'minlashda muhim ahamiyatga ega.
33 Bundan   tashqari,   ta'lim   texnologiyalarining   samarali   qo‘llanilishi   nafaqat
o‘qituvchilarning malakasini oshirishga, balki ta'lim sifatini oshirishga ham xizmat
qiladi.   Ularning   yordamida   ta'lim   jarayoni   yanada   samarali   va   qiziqarli   bo‘ladi,
o‘quvchilar   esa   ta'lim   olish   jarayoniga   ko‘proq   jalb   qilinadi.   Shuningdek,   ta'lim
texnologiyalarining   o‘qituvchilar   va   o‘quvchilar   o‘rtasida   yaxshiroq   aloqani
o‘rnatishga,   hamda   o‘quvchilarning   bilimlarini   mustahkamlashga   yordam   berishi
isbotlangan.
Umuman   olganda,   ta'lim   texnologiyalari   pedagogik   faoliyatni
rivojlantirishda,   o‘qituvchilar   va   o‘quvchilarni   malakalarini   oshirishda   muhim
vosita bo‘lib xizmat qiladi. Bu texnologiyalar yordamida ta'lim jarayonini yanada
samarali   va   qiziqarli   qilish   imkoniyati   mavjud   bo‘ladi.   O‘qituvchilarning
malakasini   oshirishda,   ularning   pedagogik   metodlarini   yangilashda   ta'lim
texnologiyalarining roli nihoyatda katta.
34 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO YXATIʻ
1.   Abdullayev,   I.   (2019).   Ta'lim   texnologiyalari   va   ularning   ta'lim
jarayonidagi roli. Toshkent: O‘zbekiston Respublikasi Ta'lim vazirligi.
2.   Alimov,   F.   (2018).   Pedagogik   texnologiyalar   va   innovatsion   metodlar.
Toshkent: "Fan" nashriyoti.
3.   Bekmurodov,   A.   (2020).   Zamonaviy   ta'lim   texnologiyalari:   pedagogik
faoliyatni rivojlantirish usullari. Toshkent: Ma'naviyat.
4.   Burkhanov,   S.   (2021).   O'qituvchining   pedagogik   mahorati   va   ta'lim
texnologiyalari. Tashkent: Iqtisodiyot va tadbirkorlik.
5.   Ibragimov,   T.   (2022).   Innovatsion   ta'lim   texnologiyalari:   metodik
qo'llanma. Toshkent: O‘zbekiston Milliy Universiteti.
6. Karimov, I. (2017). Pedagogik texnologiyalar va ularning ta'lim tizimidagi
o‘rni. Samarqand: SamDU.
7.   Matyakubov,   M.   (2019).   Ta'lim   tizimida   raqamli   texnologiyalarning
qo‘llanilishi. Toshkent: O‘zbekiston Respublikasi Innovatsion rivojlanish vazirligi.
8.   Mirmuhamedov,   A.   (2020).   Zamonaviy   ta'lim   texnologiyalari   va   ularni
o‘qitishda qo‘llash. Toshkent: Ilm-fan va ta'lim.
9.   Narzullaeva,   N.   (2021).   Pedagogik   faoliyatda   innovatsiyalar   va   ularning
qo‘llanilishi. Toshkent: Ta'lim va fan.
35 10.   Ruziev,   B.   (2018).   Pedagogik   texnologiyalar:   O‘qitishda   innovatsion
yondashuvlar. Toshkent: Ta'lim texnologiyalari markazi.
11.   Salimov,   M.   (2019).   Ta'lim   texnologiyalari   va   interaktiv   metodlar.
Tashkent: O‘zbekiston Milliy Universiteti.
12.   Shamsiyev,   R.   (2021).   Ta'limda   innovatsiyalar   va   ularning
samaradorligi. Toshkent: O‘zbekistonda ta'limni rivojlantirish.
13.   Sultonov,   Z.   (2020).   Zamonaviy   pedagogika   va   ta'lim   texnologiyalari.
Tashkent: O‘zbekiston Respublikasi Ta'lim vazirligi.
14. Xodjaev, T. (2021). Pedagogik texnologiyalarning samarali qo‘llanilishi.
Toshkent: Ta'lim texnologiyalari ilmiy-nashriyoti.
15. Yuldashev, I. (2019). Innovatsion ta'lim metodlari va pedagogik faoliyat.
Toshkent: Ta'lim ilmiy-nashriyoti.
Qo‘shimcha adabiyotlar:
16.   Guliyeva,   N.   (2018).   O‘qitishda   interaktiv   metodlarning   samaradorligi.
Toshkent: O‘zbekiston Ta'limi.
17.   Ismailova,   Z.   (2020).   Pedagogik   texnologiyalarni   joriy   qilishda   yuzaga
keladigan muammolar. Toshkent: O‘zbekiston Ta'limi.
36 18. Muxamedov, S. (2021). Zamonaviy pedagogik texnologiyalarning ta'lim
tizimiga integratsiyasi. Tashkent: Xalq ta'limi markazi.
19.   Saidova,   L.   (2022).   Ta'limda   yangi   metodologiyalarni   qo‘llash:
innovatsion va interaktiv texnologiyalar. Tashkent: O‘zbek fan nashriyoti.
Internet manbalari:
20.   O‘zbekiston   Respublikasi   Ta'lim   vazirligi.   (2022).   "Zamonaviy   ta'lim
texnologiyalarining   joriy   etilishi   haqida."   O‘zbekiston   Ta'limi,   https://edu.uz
(30.06.2022)
21.   UNESCO.   (2021).   "Innovative   Teaching   and   Learning   Approaches   for
the 21st Century." https://www.unesco.org (12.03.2021)
22.   OECD.   (2020).   "The   Impact   of   Digital   Technologies   on   Education."
OECD Education and Skills, https://www.oecd.org (24.07.2020)
23.   EDUCAUSE.   (2021).   "Key   Trends   and   Strategic   Issues   in   Higher
Education   Technology."   EDUCAUSE   Review,   https://www.educause.edu
(05.10.2021)
24. The Journal of Educational Technology & Society. (2022). "Technology
and Education: Future Perspectives." https://www.jstor.org (14.04.2022)
25.   Tashkent   State   Pedagogical   University.   (2021).   "Modern   Pedagogical
Approaches in Higher Education." http://tspu.uz (20.05.2021)
37

Ta'lim texnologiyalariga asoslangan pedagogik faoliyat

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Pedagogik mahoratni egallash vositalari
  • O’quvchilarga bilim berish jarayonida noanʼanaviy yondashuv
  • Grammatik kategoriyalar va ularning uslubiy xususiyatlari
  • Shaxs tarbiyasida pedagogik texnologiyalardan foydalanish
  • Zamonaviy ta’limda innovatsion pedagogik texnologiyalarning roli

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский