Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 357.5KB
Xaridlar 2
Yuklab olingan sana 09 Avgust 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Ta’lim tizimini moliyalashtirish modellarining qiyosiy tahlili

Sotib olish
Ta’lim tizimini moliyalashtirish modellarining
qiyosiy tahlili
Mundarija:
I.KIRISH
II.ASOSIY QISM
1.Ta’lim tizimini moliyalashtirishni isloh qilish masalalari
2.Talim tizimi muassasalarini moliyaviy taminlashda davlat byudjeti va 
boshqa manbalarning ahamiyati. Talim tizimi xarajatlarining 
respublika byudjeti va mahalliy byudjetlardan amalga oshirilishi
3.Talim tizimida jon boshiga (tarbiyalanuvchi, o’quvchi, talaba soniga) 
qarab moliyalashtirish usullarining joriy etilishi
4.Maktabgacha talim muassasalari xarajatlarini rejalashtirish va 
moliyalashtirish 
5.Umumtalim maktablari xarajatlarini rejalashtirish va byudjetdan 
moliyalashtirishning o’ziga xos xususiyatlari
III.XULOSA
IV.FOYDALANILGAN ADBIYOTLAR                           Kirish
Ozbekiston   Respublikasida   ta’lim   sohasida   amalga   oshirilayotgan   keng
qamrovli islohotlar barcha yoshlarning ta’lim xizmatlaridan bir xilda foydalanishi,
oqituvchilar malakasi va ta’limning yuqori sifatini ta’minlashga qaratigan. Ta’lim
sifati   va   samaradorligini   oshirish   bilan   bir   qatorda   tizimni   rejalashtirish   va
moliyaviy   ta’minlash   masalalari   islohotlar   markazida   turadi.   Ta'lim   har   bir
jamiyatning   ajralmas   tarkibiy   qismi,   madaniyatni   rivojlantirishning   yuksak
korsatkichi   hisoblanadi.   Ijtimoiy   tajribaning   boglovchi   bogini   sifatida   u   madaniy
an'analar   butunligi   va   vorisiyligini   hamda   jamiyat   taraqqiyotini   ta'minlaydi.
Prezidentimiz  Sh. Mirziyoyev  ta’kidaganidek  “Biz  oz oldimizga  mamlakatimizda
Uchinchi   Renessans   poydevrini   barpo   etishdek   ulug   maqsadni   qoygan   ekanmiz,
buning uchun yangi Xorazmiylar, Beruniylar, Ibn Sinolar, Ulug’beklar, Navoiy va
Boburlarni   tarbiyalab   beradigan   muhim   sharoitlarni   yaratishimiz   kerak.   Buning
uchun, avvalambor, ta’lim va tarbiyani rivojlantirish, soglom turmush tarzini qaror
toptirish,   ilm-fan   va   innovatsiyalarni   taraqqiy   ettirish   milliy   goyamizning   asosiy
ustunlari   bolib   xizmat   qilishi   lozim.   Ushbu   maqsad   yolida   yoshlarimiz   oz   oldiga
katta marralarni qoyib, ularga erishishlari uchun keng imkoniyatlar yaratish va har
tomonlama   komak   berish   barchamiz   uchun   eng   ustuvor   vazifa   bolishi   zarur.
Shundagina farzandlamiz xalqimizning asriy orzu-umidlarini royobga chiqaradigan
buyuk   va   qudratli   kuchga   aylanadi”.   Bir   soz   bilan   aytganda,   bola   tugilganidan
boshlab,   30   yoshgacha   bolgan   davrd   uni   har   tomonlama   qollab-quvvatlaydigan,
hayotda   munosib   orin   topishi   uchun   komak   beradigan,   yaxlit   va   uzluksiz   tizim
yaratiladi.   Dunyo   tajribasi   shuni   korsatadiki,   yosh   avlodni   har   tomonlama
barkamol   etib   voyaga   yetkazish   uchun   sarflangan   sarmoya   jamiyatga   on   yuz
barobar   kop   foyda   keltiradi.   Shuni   aytishimiz   kerakki   davlat   byudjetdan   ta’lim
tizimini moliyalashtirishni samarali tashkil etish masalasi bugungi kunning dolzarb
masalalaridan biri hisoblanadi. II.ASOSIY QISM
1.Ta’lim tizimini moliyalashtirishni isloh qilish masalalari
Mamlakatimizda   izchillik   bilan   amalga   oshirilayotgan   ta’lim   sohasidagi
islohotlar   zamirida   Vatanimizni   yanada   taraqqiy   ettirish,   yoshlarni   har   jihatdan
barkamol   shaxs   etib   voyaga   etkazish,   sohalar   uchun   yuqori   bilimga   ega
mutaxassislarni   tayyorlashdek   maqsadlar   mujassamdir.   Ilm-fan,   zamonaviy   va
uzluksiz   ta’lim   tizimini   yanada   takomillashtirish   zarur.   Xalqimizda   “ta’lim   va
tarbiya beshikdan boshlanadi” degan hikmatli bir so’z bor. Faqat ma’rifat insonni
kamolga, jamiyatni   taraqqiyotga yetaklaydi.  Shu sababli,  ta’lim  sohasidagi  davlat
siyosati   uzluksiz   ta’lim   tizimi   prinsipiga   asoslanishi,   ya’ni,   ta’lim   bogchadan
boshlanishi   va   butun   umr   davom   etishi   lozim.   Rivojlangan   mamlakatlarda
ta’limning toliq sikliga investitsiya kiritishga, ya’ni, bola 3 yoshdan 22 yoshgacha
bo’lgan davrda uning tarbiyasiga sarmoya sarflashga katta etibor beriladi. Chunki
ana   shu   sarmoya   jamiyatga   15-20   barobar   foyda   keltiradi.   Inson   kapitaliga
e’tiborni kuchaytirishimiz, buning uchun barcha imkoniyatlarni safarbar etishimiz
shart.   Shu-yildagi   muhim   amaliy   qadam   sifatida   bolalarni   maktabgacha   ta’lim
bilan qamrab olish darajasi 2021-yilda 65 foizga oshiramiz.
1 -rasm.   2021-yilda   maktabgacha   ta’limni   rivojlantirish   boyicha   istiqbolli
rejalar Oxirgi-yillarda   mamlakatimizda   ta’lim   tizimiga   doir   bir   qator   islohotlar
amalga   oshirilmoqda.   Ozbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.Mirziyoyev
tomonidan   parlamentga   murojatida   2021-yilda   maktabgacha   ta’lim   tizimida
kutilayotgan   ozgarishlar   haqida   ma’lumot   berdi.   Unda   aytilishicha,   2021-yilda
maktabgacha ta’lim  qamrovi  darajasini  65 foizga  oshirilishi  rejalashtirilmoqda  va
2023-yilga kelib bu korsatkich 75 foizga oshirilishi rejalashtirilmoqda. Shuningdek
2021-yilda   6   yoshli   bolalarni   maktabga   maajburiy   tayyorlash   tizimini   yo’lga
qo’yish va 82 foizini maktabga bepul tayyorlashga jalb etilishi rejalashtirilmoqda.
Uzoq   qishloqlarda   maktabgacha   ta’limni   uyda   berish   modelini   YUNESKO   va
Jahon banki bilan hamkorlikda yolga qoyilishi rejalashtirildi.
2021-yilda umumiy orta ta’limni rivojlantirish boyicha istiqbolli rejalar
Yuqoridagi   rasmda   ko’rishimiz   mumkinki   2021-yilda   ta’lim   tizimini
rivojlantirish   bo’yicha   bir   qator   islohotlar   amalga   oshirilishi   rejalashtirilmoqda.
Birinchi masala sifatida bolalarning tahliliy kreativ fikrlash qobiliyatini ostirishga
moljallangan   darsliklarni   tayyorlash   va   nashr   qilib   taqdim   etishni   yolga   qoyish. Shuningdek   boshlangich   sinflarda   DTS   o’rniga   bolaga   ortiqcha   yuklama
bermaydigan yangi dastur ishlab chiqishni  joriy etish maqsad qilingan. Shahar va
tumanlardan   olis   maktablarga   borib,   dars   beradigan   oqituvchilar   oyligiga   50   foiz
ustama haqi to’lab berilishi kerakligi ma’lum qilindi. Agar boshqa viloyatdan borib
ishlaydigan bolsa 100 foiz ustama tolanishi  belgilab qoyildi. Shuningdek, kimyo-
biologiya,   matematika   va   axborot   texnologiyalariga   ixtisoslashtirilgan   197   ta
maktab   ochilishi   va   10   ta   prezident   maktabi   ochilishi   rejalashtirilmoqda.   Xulosa
qilib   aytadigan   bo’lsak,   2021-yilda   umumta’lim   tizimida   juda   yuqori   islohotlar
amalga oshirilishi rejalashtirilgan. Darhaqiqat yoshlarimizni bilimli savodli bolishi
uchun va inson kapitaliga investitsiya kiritilayotganini korishimiz mumkin
2021-yilda Oliy ta’limni rivojlantirish bo’yicha istiqbolli rejalar
Mamlakatimizda ta’lim tizimini rivojlantirish uchun ko’plab islohotlar amalga
oshirilmoqda. Oliy ta’lim tizimini rivojlantirish bo’yicha 2021-yil uchun bir qator
islohotlar   amalga   oshirilishi   rejalashtirildi.   Bulardan   oliy   ta’lim   muassasalarida
davlat   grantlari   sonini   kamida   25   foizga   oshirilishi   belgilandi.   2021-yilda   xotin-
qizlar   uchun   grantlar   soni   2   barobarga   oshirilishi   va   2   mingtaga   yetkazilishi
rejalashtirildi.   Shu   bilan   birga   a’lo   oqiydigan   ehtiyojmand   qizlar   uchun
stipendiyalar   ta’sis   etilishi   belgilandi.   2021-yildan   boshlab   30   ta   oliy   ta’lim
muassasalarda   oquv   dasturlaini   ishlab   chiqish,   qabul   kvoti   va   moliyaviy
masalalarni mustaqil hal qilish huquqi berilishi kutilmoqda. 2021-yilda   oliy   ta’limdan   keying   ta’lim   tizimini   rivojlantirish   boyicha
istiqbolli rejalar
Oliy ta’lim tizimidan keyingi ta’lim tizimini rivojlantirish va oqishga kiruvchi
yoshlar   sonini   5   barobarga   oshirilishi   ko’zda   tutildi.   Shuningdek   2021-yilda   ilm-
fan   sohasida   oliygohlar   va   ilmiy   tashkilotlardagi   doktorantlar   soni   otkan-yilga
nisbatan 3 barobarga oshirilishi aytildi. Bu islohotlar mamlakatimiz ta’lim tizimiga
ijobiy ta’sir korsatishiga ishonamiz.
Talim   tizimini   isloh   qilish   jarayoni   mos   huquqiy   asosga   tayanishi   lozim,   bu
borada   Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi,   Maktab   talimini   rivojlantirish   davlat
umummilliy   dasturi,   boshqa   ijtimoiy   dasturlar,   hukumatning   boshqa   qarorlariga
muvofiq   amalga   oshirilgan   maqsadli   chora-tadbirlar   majmuyi   talim   tizimi
taraqqiyotidagi   ijobiy   tendensiyalar   uchun   asos   bo’lib   xizmat   qildi.   2016-2017-
yillar   mobaynida   taraqqiyotning   navbatdagi   bosqichida   jamiyatimizning   barcha
sohalarida   amalga   oshirilayotgan   yangilanishlarning   mazmuniga   mos   ravishda
talim   tizimini   tubdan   isloh   qilishga   qaratilgan   muhim   choratadbirlar   amalga
oshirildi.   Xususan,   talimning   barcha   bosqichlarini   bugungi   zamon   talablaridan
kelib chiqib takomillashtirish maqsadida O’zbekiston Respublikasi  Prezidentining
100   ga   yaqin   qaror   va   farmonlari   qabul   qilinib,   izchillik   bilan   amaliyotga   tatbiq
etilmoqda.   Jumladan,   mamlakatimizda   Maktabgacha   talim   vazirligi   tashkil   etilib,
tizimni malakali kadrlar bilan taminlash, davlat va xususiy sheriklik asosida yaqin istiqbolda   mamlakatimizda   bog’cha   yoshidagi   bolalarni   to’liq   maktabgacha   talim
muassasalariga   qamrab   olishga   qaratilgan   chora-tadbirlar   amalga   oshirilmoqda.
Keng jamoatchilik va ota-onalarning fikr va takliflari asosida yurtimizda 11 yillik
majburiy   maktab   talimi   qayta   joriy   etilib,   o’rta   maxsus   kasb-hunar   talimi
optimallashtirildi.   Oliy   talim   muassasalariga   qabul   kvotalari   ko’paytirildi,
xorijdagi   nufuzli   oliy   talim   muassasalari   diplomlarini   nostrifikatsiyalash   tizimi
soddalashtirildi,   talab   yuqori   bo’lgan   qator   sohalar   bo’yicha   sirtqi   talim   yo’lga
qo’yildi hamda oliy talimdan keyingi talim tizimi ham xalqaro andozalarga asosan
takomillashtirildi. 
2.Talim   tizimi   muassasalarini   moliyaviy   taminlashda   davlat   byudjeti   va
boshqa   manbalarning   ahamiyati.   Talim   tizimi   xarajatlarining   respublika
byudjeti va mahalliy byudjetlardan amalga oshirilishi
Talim – bu jamiyatning strategik resursi va davlat hamda jamiyat qurilishida
muhim   ustuvorlik   ekanligini   hisobga   olib,   talim   tizimini   boshqarishda   davlat
yetakchi   rol   o’ynaydi.   Bugungi   kunda   talim   tizimini   moliyalashtirishning
ko’pkanalli   tizimi   shakllangan   bo’lib,   moliyaviy   resurslarning   quyidagi
manbalariga ega : 
Davlatdan moliyalashtirish manbalari: 
davlat (respublika va mahalliy) byudjeti; 
davlat maqsadli jamg’armalari (masalan, Kitob jamg’armasi, Bolalar sportini
rivojlantirish jamg’armasi  (malum  davrlarda), Talim  va tibbiyot muassasalarining
moddiy-texnika bazasini rivojlantirish jamg’armasi). 
Nodavlat moliyalashtirish manbalari: 
to’lov-kontrakt asosida o’qitishdan tushgan mablag’lar; 
talim   muassasalarining   o’z   tadbirkorlik   faoliyatidan   daromadlari   va
tushumlari; xorijiy kreditlar va grantlar; ota-onalarning (o’qitish uchun) to’lovlari,
qo’shimcha pullik talim; 
jamoatchilik yordamlari;  boshqa   xususiy   manbalar   (masalan,   tadbirkorlar   va   homiylarning,   xayriya
tashkilotlarining moliyaviy yordamlari).
Talim tizimini moliyalashtirish manbalari
Mamlakatimizda   sog’lom   va   barkamol   avlodni   voyaga   yetkazish   hamda
ularning   huquqlarini   muhofaza   qilish   borasida   keng   ko’lamli   ishlar   amalga
oshirilmoqda. Xususan, 2015-2017-yillar mobaynida davlat byudjetining qariyb 60
foizi ijtimoiy sohalarga yo’naltirilganligi, uchdan bir qismi talim sohasiga safarbar
qilinayotganligi   ham   kelajagimiz   vorislariga   bo’lgan   g’amxo’rlikning   yorqin
ifodasidir Bundan tashqari davlatning maqsadli jamg’armalari (Kitob jamg’armasi,
Bolalar   sportini   rivojlantirish   jamg’armasi,   Talim   va   tibbiyot   muassasalarining
moddiy-texnika   bazasini   rivojlantirish   jamg’armasi),   davlat   tomonidan   talimning
taraqqiyotiga   jalb   qilinadigan   qarz   mablag’lari   (davlat   talim   tizimini
rivojlantirishga   mo’ljallangan   xorijiy   kreditlarning   qaytarilishini   kafolatlaydi)   va
grantlar   davlat   mablag’lari   kabi   ishlatiladi.   O’zbekistonda   talim   sohasini
rivojlantirish   va   isloh   etishga   barcha   manbalardan   yo’naltirilayotgan   yillik xarajatlar   yalpi   ichki   mahsulotning   10-12   foizini,   davlat   byudjetidan
yo’naltirilayotgan mablag’lar esa 6-7 foizini tashkil etadi
O’zbekiston Respublikasi davlat byudjetining talim sohasiga xarajatlari
Talim   muassasalari   eng   keng   tarqalgan   davlat   muassasalari   hisoblanadi.
Ularni qurish, mavjudlarini saqlash, moddiy-texnikaviy jihatdan taminlash, kadrlar
masalasini   hal   qilish   kabi   tadbirlar   tarixan   davlat   mablag’lari   evaziga   amalga
oshirilib kelingan. Talim tizimining joriy va kapital xarajatlarini moliyalashtirishda
davlat   byudjetining   ahamiyati   hali   ham   katta.   Davlat   byudjetining   ijtimoiy-
madaniy sohalarni saqlash xarajatlari tarkibida ham asosiy o’rinni talim xarajatlari
egallaydi.   Ular   ijtimoiy-madaniy   sohalarga   ajratilgan   byudjet   mablag’larining
o’rtacha 57-60 foizini tashkil qiladi. Bugungi kunga kelib talim tizimining joriy va
kapital  ehtiyojlarini  to’laqonli  taminlashda,  davlat  mablag’lari,  shubhasiz,   muhim
o’rin   egallaydi.   Lekin   moliyaviy   muammolarning   keskinlashuvi,   shuningdek,
byudjet   mablag’larining   chegaralanganligi   sharoitida   davlat   talim
muassasasalarining   moliyaviy   holatini   yaxshilash,   ularning   byudjetdan   tashqari
mablag’lardan   foydalanish   ko’lamlarini   kengaytirish,   talim   sohasida   xalqaro
hamkorlikni   rivojlantirish,   talim   xizmatlatining   eksportini   oshirish,   talim
muammolariga keng  jamoatchilik etiborini  jalb qilish masalalari  o’z dolzarbligini
yo’qotmaydi.   Texnologik   yangiliklarni   talim   tizimiga   kiritish   –   talim   tizimini
hozirgi   davrning   eng   qiziqarli   jarayonlaridan   biriga   aylantiradi.   Demakki,   talim
sohasidagi   islohotlarni   o’z   taraqqiyot   strategiyasi,   ichki   siyosatining   eng   muhim
yo’nalishlaridan   biri   sifatida   belgilab   olgan   O’zbekiston   yaqin   kelajakda   talim
tizimi bilan ham dunyo etirofiga sazovor bo’ladi.  3.Talim   tizimida   jon   boshiga   (tarbiyalanuvchi,   o’quvchi,   talaba   soniga)
qarab moliyalashtirish usullarining joriy etilishi
Jahon   amaliyotida   talim   muassasalarini   moliyalashtirishning   mablag’lardan
samarali foydalanish va talim sifatini oshirishni rag’batlantiruvchi yangi yo’llarini
qidirib   topish   talim   tizimini   rivojlantirish   yo’lidagi   harakatlarning   o’ziga   xos
xususiyati hisoblanadi. Bu harakatlar talim sohasidagi birinchi darajali vazifalarni
hisobga   olgan   holda   quyidagi   tamoyillarni   taminlashga   qaratilgan:   talimning
hammabopligi   (ham   jismoniy,   ham   moliyaviy   jihatdan);   talim   sifati   va   natijalari;
tenglik   –   bir   xil   ehtiyojli   o’quvchilar   mablag’lar   bilan   bir   xil   darajada
taminlanadilar;   muhtojroq   o’quvchilar   ko’proq   mablag’   oladilar;   samaradorlik:
tashqi   samaradorlik   –   talim   tizimi   jamiyatga   ishchi   kuchini   tayyorlaydi,   shundan
kelib chiqqan holda, bu sohaga qilinayotgan xarajatlarning samaradorligini hisobga
olib mablag’lar safarbar etiladi; ichki samaradorlik – eng kam xarajat qilib ko’proq
natijalarga erishish. Talim tizimini moliyalashtirish usullari haqida gap borar ekan,
u   yoki   bu   usulni   qo’llashda   har   bir   mamlakat   o’z   ijtimoiy   siyosatining
ustivorliklari,   shuningdek,   byudjet   tizimining   o’ziga   xosligi   va   talim   tizimini
boshqarish   xususiyatlariga   asoslanadi.   Shunga   qaramay,   o’tmishda   mashhur
bo’lgan   va   hozirgi   kunda   talimning   ko’plab   tizimlarida   amalda   qo’llanilayotgan
talim   muassasalariga   moliyaviy   mablag’larni   ajratishning   bir   qancha   yo’llari   va
usullarini   takidlash   mumkin:   o’tgan   davr   ko’rsatkichlari   asosida   moliyalashtirish,
bunda muassasa byudjeti u moliyalashtiriladigan tegishli byudjet imkoniyatlaridan
chiqib   ketmagan   holda,   o’tgan   moliyaviy   yil   xarajatlari   darajasida   (inflyatsiyani
hisobga   oluvchi   ayrim   tuzatishlar   bilan)   aniqlanadi   va   uning   hajmi   doirasida
mablag’   ajratiladi;   alohida   shartnomalar   asosida   moliyalashtirish   (kelishuv
bo’yicha) – bunda har bir talim muassasasi davlatga o’zining muayyan miqdordagi
ajratmalarga   ehtiyojini   asoslab   berishi   lozim,   agar   muassasaning   mablag’   ajratish
bo’yicha   so’rovi   muayyan   talablarga   mos   kelsa,   davlatdan   o’ziga   kerakli
mablag’larni   olish   imkoniyatiga   ega   bo’ladi;   xarajatlarga   asoslangan
moliyalashtirish,   bunda   mablag’lar   talim   muassasasiga   uning   faoliyatini   amalga
oshirish   uchun   zarur   bo’lgan   xarajatlar,   yani   bino   va   inshootlarni   saqlash,   joriy tamirlash,   xodimlar   mehnatiga   haq   to’lash   kabilarga   sarflangan   resurslar   hajmi
doirasida   ajratiladi   (―xarajatli   deb   ataluvchi   bu   usul   bugungi   kunga   qadar
mamlakatdagi   davlatga   qarashli   ijtimoiy   soha   muassasalarini   byudjetdan
moliyalashtirish   amaliyotida   ustuvor   darajada   qo’llanib   kelinmoqda);   formula
asosida   moliyalashtirish,   bunda   moliyaviy   resurslar   har   bir   muassasa   uchun
belgilangan   va   to’g’ri   qo’llaniladigan   mezonlar   tizimiga   muvofiq   ajratiladi.
Moliyalashtirish   formulasi:   (1)   har   bir   talim   muassasasiga   ajratiladigan   resurslar
miqdorini;   (2)   talim   muassasasiga   ajratiladigan   resurslar   miqdorini   aniqlashda
hisoblanadi
Talimda   byudjet   mablag’larini   taqsimlashning   ―pul   o’quvchining   ortidan
boradigan tamoyilga (―pul o’quvchining ortidan boradigan tamoyilda mablag’lar
muassasaga o’quvchi soniga ko’ra ajratiladi, agar o’quvchi boshqa maktabga yoki
bog’chaga   o’tib   ketsa,   pul   ham   uning   orqasidan   shu   muassasaga   o’tib   ketadi)
asoslangan   jon   boshiga   qarab   moliyalashtirishdan   iborat   muqobil   mexanizmini
tanlash   quyidagi   natijalarga   erishishga   qaratilgan:   talimga   ajratilgan   byudjet
mablag’larini   taqsimlash   jarayonining   shaffofligi,   obyektivligi   va   aniqligini
oshirish,   muassasa   byudjetini   tuzish   va   tasdiqlash   jarayonlarida   turli   xil
kelishuvlar, muvofiqlashtirishlarga ketadigan vaqtni kamaytirish; xarajatlar asosida
moliyalashtirish tamoyilidan voz kechish; 
Talim muassasalarini jon boshiga (o’quvchi soniga ko’ra) moliyalashtirish bir
o’quvchiga   nisbatan   o’rnatilgan   xarajat   meyori,   o’quvchilar   soni   hamda   talim
muassasalarining   xususiyatlarini   aks   ettiruvchi   maxsus   koeffitsiyentlarga
asoslangan   talim   muassasalari   xarajatlarini   aniqlash   va   shunga   ko’ra   mablag’
ajratish tizimidir.   Muassasa darajasida resurslardan foydalanish samaradorligini oshirish (talim
sifati   va   samaradorligini   oshirish   maqsadida),   ota-onalar   hamda   Vasiylik
(Kuzatuv) kengashlari oldidagi hisob berish tizimini yaxshilash. Eng oddiy shaklda
o’quvchi   soniga   ko’ra   moliyalashtirish   usulida   byudjet   mablag’larining   har   bir
muassasaga   taqsimlanadigan   aniq   summasi   faqatgina   shu   muassasadagi   mavjud
o’quvchilar   soniga   bog’liq:   har   bir   maktab   har   bir   o’quvchisi   uchun   bir   xil
summadagi   mablag’ni   oladi.   Amaliyotda   bu   formula   odatda,   maktabning
joylashgan   o’rni,   maktabning   tipi   kabi   bir   nechta   omillarni   hisobga   oluvchi
koeffitsiyentlar   asosida   korrektirovka   qilinadi.   Talim   tizimlarida   moliyalashtirish
formulasi   qo’llanilayotgan   mamlakatlarda   formulani   ishlatishda   qaysi
koeffitsiyentlarni qo’llash lozimligi va turli omillarni hisobga olish uchun ular soni
nechta   bo’lishi   kerakligi   to’g’risida   yagona   yondashuv   mavjud   emas.   Masalan,
Rossiyada   moliyalashtirish   formulasini   qo’llash   amaliyotida   quyidagi   omillarni
hisobga   oluvchi   koeffitsiyentlar   ishlatiladi:   maktablarning   joylashgan   o’rnidagi
farqlar   (shahar   va   qishloq   maktablari);   maktablarning   hajmlaridagi   farqlar
(maktablarning   fizik   o’lchamlari:   bino   va   inshootlarining   hajmi,   isitish   tizimi,
egallab turgan maydoni va sh.k); talim  turidagi  farqlar (boshlang’ich talim, kasb-
hunar   talimi,   umumiy   talim   va   sh.k.);   aqliy   rivojlanishda   ortda   qolgan   bolalarni
o’qitishning   maxsus   dasturlarini   amalga   oshirish;   salomatligi   tufayli   imkoniyati
cheklangan   bolalarni   uyda   o’qitish;   alohida   fanlarni   chuqurlashtirib   o’qitish
dasturlarini   amalga   oshirish.   Garchi   tuzatuvchi   koeffitsiyentlarni   qo’llash
natijasida   alohida   olingan   muassasa   oladigan   mablag’lar   summasi   o’quvchilar
sonidan   tashqari,   boshqa   bir   qator   omillarga   bog’liq   bo’lsada,   har   holda,
muassasalar, hajmlari obyektivlik va shaffoflik tamoyillari asosida aniqlangan pul
mablag’lariga   ega   bo’ladilar.   Lekin   formulani   ishlab   chiqishda   shunga   alohida
etibor   berish   kerakki,   formulada   tuzatuvchi   koeffitsiyentlar   soni   qancha   ko’p
bo’lsa, formula tushunish va qo’llash uchun shuncha murakkablashadi, bu esa jon
boshiga   moliyalashtirish   tamoyillariga   ziddir.   Byudjet   mablag’lari   hisobidan
taminlanadigan   aksariyat   byudjet   tashkilotlari   kabi,   talim   muassasalari   ham   o’z
faoliyatlari   bilan   bog’liq   ehtiyojlarini   qondirish   uchun   zarur   mablag’larning yetishmasligi   muammosiga   duch   keladilar.   Ushbu   muammolar   byudjet
mablag’lariga bo’lgan ehtiyojni ananaviy tartibda (yani ish natijalaridan qati nazar,
smetalarni   sinf(guruh)lar   soni,   o’quv   soatlari   soni,   kvadrat   metrlarda
hisoblanadigan muassasa maydoni, o’tgan yildagi haqiqiy xarajatlar kabi natural va
qiymat   meyorlaridan   foydalanib   ishlab   chiqish)   aniqlash   bilan   bog’liq   holda
yuzaga   keladi.   Muassasa   tomonidan   hisoblangan   byudjet   mablag’lariga   bo’lgan
ehtiyoj   mahalliy   (hududiy)   moliya   organlari   yoki   mahalliy   boshqaruv   darajasida
(masalan,   tuman/shahar   xalq   talimi   bo’limlarida)   ko’rib   chiqiladi   va   tegishli
byudjet imkoniyatlaridan kelib chiqib tuzatishlar kiritiladi. Bunda talim muassasasi
uchun   ajratilayotgan   byudjet   mablag’larining   haqiqiy   miqdori   aksariyat   hollarda
muassasa  tomonidan hisoblab chiqarilgan va aniqlangan ehtiyojga nisbatan  ancha
kam   bo’ladi.   Alohida   olingan   muassasaning   tasdiqlangan   byudjeti   xarajat
moddalari   bo’yicha   batafsil   yoyib   chiqilgan   xarajatlar   ro’yxatidan   iborat   bo’ladi.
Muassasalar   oyma-oy   ushbu   ro’yxatga   muvofiq   xarajatlarning   har   bir   moddasi
bo’yicha   byudjet   mablag’larini   oladilar.   Amaliyotda   muassasalar   o’z   ehtiyojlari
uchun   zarur   bo’lgan   xarajat   miqdorlarini   oshirib   ko’rsatishdan   manfaatdor
bo’ladilar,   ammo   qatiy   xarajat   moddalari   asosida   byudjetdan   moliyalashtirish
jarayoni   talim   muassasalari   rahbarlarining   mablag’larni   taqsimlashdagi   qarorlar
qabul   qilish   bo’yicha   mustaqilligini   cheklab   qo’yadi.   Moliyalashtirishning   ushbu
tizimini qo’llash oqibatida talim muassasalarini boshqarishdagi mustaqillik malum
darajada   cheklanib   qoladi.   Natijada   muassasa   rahbarlari   talim   sifati   va
samaradorligini   oshirish   maqsadida   o’z   resurslarini   samarali   boshqarish
imkoniyatidan   mahrum   bo’ladilar.   Bu   sohada   islohotlarning   zarurligi   va
muhimligini   hisobga   olgan   holda,   respublikaning   ayrim   hududlarida   byudjet
mablag’larini   rejalashtirish  bo’yicha  tajriba  loyihalarini   boshlash,  ushbu  loyihalar
doirasida jon boshiga moliyalashtirishning yangi tizimini sinab ko’rish to’g’risida
qaror   qabul   qilindi.   Loyiha   dastlab   umumtalim   muassasalarini   qamrab   oldi.   Bu
kabi   loyihalar   talim   muassasalari   uchun   ajratiladigan   byudjet   resurslarini
boshqarish   va   muassasa   byudjetini   shakllantirishning   muqobil   mexanizmlarini
joriy etish maqsadlarini ko’zlab amalga oshirildi.  4.Maktabgacha   talim   muassasalari   xarajatlarini   rejalashtirish   va
moliyalashtirish 
Mustaqillik   yillarida   respublikamizda   milliy   talim   va   tarbiya   tizimi   davlat
siyosatining   asosiy   ustuvor   yo’nalishi   darajasiga   ko’tarildi.   O’zbekiston
Respublikasining   Birinchi   Prezidenti   Islom   Karimovning   bevosita   rahbarligida
ishlab   chiqilgan   va   jahon   hamjamiyati   tomonidan   keng   etirof   etilgan   Kadrlar
tayyorlash   milliy   dasturining   muvaffaqiyatli   joriy   etilishi   natijasida   mamlakatda
noyob   uzluksiz   talim   tizimi   barpo   etildi.   Maktabgacha   talim   sohasi   mazkur
tizimning ilk bo’g’ini hisoblanadi va butun talim-tarbiya tizimining asosiy maqsadi
bo’lgan – barkamol avlodni tarbiyalashga erishishda muhim ahamiyat kasb etadi
Maktabgacha talim bolalarda o’qishga havas uyg’otish, ularni tizimli ravishda
o’qishga   tayyorlash,   sog’lom   va   barkamol   shaxs   bo’lib   shakllanishiga   xizmat
qiladi. Bu talim olti-etti yoshgacha oilada, bolalar bog’chasida va mulk shaklidan
qati   nazar   boshqa   talim   muassasalarida   olib   boriladi.   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   2017-yil   30sentabrdagi   ―Maktabgacha   talim   tizimi   boshqaruvini
tubdan   takomillashtirish   chora-tadbirlari   to’g’risidagi   PF-5198-sonli   farmoni182
bilan   ―uzluksiz   talim   tizimining   muhim   bo’g’ini   bo’lgan   maktabgacha   talim
tizimini   yanada   takomillashtirish,   samarali   davlat   boshqaruvi   tizimini   yaratish,
maktabgacha   talim   muassasalari   davlat   va   nodavlat   tarmog’ini   kengaytirish,
moddiy-texnika   bazasini   mustahkamlash,   ularni   malakali   pedagog   kadrlar   bilan
taminlash,   maktabgacha   talim   muassasalariga   bolalarni   qamrab   olishni   keskin
oshirish,   talim-tarbiya   jarayonlariga   zamonaviy   talim   dasturlari   va
texnologiyalarini tatbiq etish orqali bolalarni har tomonlama intellektual, manaviy-
estetik,   jismoniy   rivojlantirish   hamda   ularni   maktabga   tayyorlash   sifatini   tubdan
yaxshilash   maqsadida:   O’zbekiston   Respublikasi   Maktabgacha   talim   vazirligi, Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Maktabgacha   talim   vazirligi,   Toshkent   shahar
maktabgacha talim bosh boshqarmasi, viloyatlar maktabgacha talim boshqarmalari
hamda   ularning   tuman(shahar)lardagi   bo’limlari   tashkil   etildi;   respublika
hududlarida   50,   70,   100,   120   va   150   o’ringa   mo’ljallangan   davlat   va   nodavlat
maktabgacha   talim   muassasalarini   qo’shimcha   barpo   etish   orqali   bolalarni
maktabgacha   talim   bilan   bosqichma-bosqich   to’liq   qamrab   olish,   bolalarga
maktabgacha   talim-tarbiya   berishning   muqobil   turlarini   amaliyotga   joriy   etishga
qaratilgan kompleks dasturlar ishlab chiqildi. 2018-yil boshiga kelib respublikada
4   911   ta   davlat   maktabgacha   talim   muassasasi   (MTM)   faoliyat   olib   borayotgan
bo’lib,   2   mln.   450   mingga   yaqin   bog’cha   yoshidagi   (3-7   yosh)   bolalarning   739
ming   600   nafari   (30,2   foizi)   MTM   bilan   qamrab   olingan183.   Ushbu   sohada
sog’lom   va   har   tomonlama   rivojlangan   o’sib   kelayotgan   avlodni   tarbiyalashga
salmoqli   hissa   qo’shib   kelayotgan   57   mingdan   ortiq   mutaxassislar   mehnat
qilmoqda184.   Maktabgacha   talim,   shakli   va   usullaridan   qati   nazar,   quyidagi
vazifalarni bajaradi : 
– bolalarning hayotini muhofaza qilish va sog’lig’ini mustahkamlash; 
–   bolalarda   xalqimizning   yuksak   manaviyati   va   insonparvarlik   ananalariga
sadoqat tuyg’ularini shakllantirish; 
– bolaning shaxsini va boshqa jihatlarini rivojlantirgan holda uni boshlang’ich
talimni olishga tayyorlash; 
–   talim-tarbiya   jarayoniga   zamonaviy   talim   dasturlari   va   texnologiyalarini
joriy etish; 
–   bolaning   rivojlanishidagi   (nutqida,   ko’rishida,   eshitishida)   yengil
nuqsonlarni korreksiyalashni amalga oshirish. 
Maktabgacha   talim   muassasalari   faoliyat   xususiyatlariga   ko’ra   quyidagi
tiplarga bo’linadi: 
umumiy tipdagi maktabgacha talim muassasalari; 
ixtisoslashtirilgan   (jismoniy   va   ruhiy   rivojlanishida   turli   nuqsonlari   mavjud
bo’lgan bolalar uchun) maktabgacha talim muassasalari;   sanatoriy   tipidagi   (zaif,   turli   yuqumli   kasalliklarni   boshdan   kechirgan,
surunkali   asoratlarga  ega  bo’lgan  bolalar   uchun)   maktabgacha  talim  muassasalari
Muassasaning qanday tipga mansubligi uning xarajatlarini rejalashtirishda hisobga
olinadi.   Maktabgacha   talim   muassasasi   o’z   moliyaviy-xo’jalik   faoliyatini   byudjet
mablag’lari va byudjetdan tashqari mablag’lar doirasida amalga oshiradi. Umumiy
tipdagi   davlat   MTMlarini   saqlash   bilan   bog’liq   xarajatlar   MTMlarining
bo’ysinuviga   ko’ra   tumanlar   va   shaharlarning   mahalliy   byudjetlaridan   mablag’
bilan   taminlanadi.   Ixtisoslashtirilgan   va   sanatoriy   tipidagi   MTMlari,   odatda,
viloyatlar byudjetlaridan yoki respublika byudjetidan mablag’ bilan taminlanadi.
Maktabgacha   talim   muassasasi   mol-mulki   va   moliyaviy   resurslarini
shakllantirish manbalari
Shuningdek, MTMlarning xarajatlarini rejalashtirishda bog’chalarning ishlash
rejimi,   yani   ularda   bolalarning   bo’lish   vaqti   (4   soatlik,   9   soatlik,   10,5   soatlik,   12
soatlik)   inobatga   olinadi.   Malumki,   yuqorida   nomi   keltirilgan   PF-5198-sonli
Prezident farmoniga ko’ra maktabgacha talim muassasalarining davlat va nodavlat
tarmoqlarini   yanada   kengaytirish,   ular   o’rtasida   sog’lom   raqobat   muhitini
shakllantirish,   davlat   va   xususiy   sektor   sherikligi   shartlarida   maktabgacha   talim
muassasalarining   yangi  shakllarini   joriy  etish  belgilangan.  Bugungi  kunda  (2018-
yil   boshiga)   mamlakatimizda   200   ga   yaqin   nodavlat   talim   muassasalari   faoliyat
yuritmoqda.Maktabgacha   talim   sohasida   davlatxususiy   sherikchilik
munosabatlarini   yanada   rag’batlantirish   maqsadida   O’zbekiston   Respublikasi
Vazirlar   Mahkamasining   ―Maktabgacha   talim   sohasida   davlat-xususiy
sherikchilik   munosabatlarini   yanada   rag’batlantirish   chora-tadbirlari   to’g’risidagi Qarori   bilan   davlat-xususiy   sherikchilik   shartlari   asosida   tashkil   qilinadigan
nodavlat   MTMlarini   davlat   byudjeti   mablag’lari   hisobidan   qo’llab-quvvatlash
choralari ko’zda tutilgan. Xususan, davlat byudjetidan nodavlat MTMlariga davlat
maktabgacha   talim   muassasasining   bir   nafar   tarbiyalanuvchisiga   sarflanadigan
summaning   50   foizidan   yuqori   bo’lmagan   miqdorda   subsidiyalar   ajratilishi
belgilangan.   Subsidiyalar   nodavlat   talim   muassasalariga   har   oyda   talim
muassasalarida   talim   olayotgan   har   bir   bola   uchun   (9   va   10,5   soatlik   ish
rejimidagi) davlat maktabgacha talim muassasasining bir nafar tarbiyalanuvchisiga
sarflanadigan xarajatlar  summasining Toshkent  shahrida  – 30 foizi, Nukus  shahri
hamda   viloyat   markazlarida   –   40   foizi,   qolgan   hududlarda   50   foizi   miqdorida
ajratiladi188.   Davlat   maktabgacha   talim   muassasalari   xarajatlarini   rejalashtirish
Mazkur   bobning   oldingi   paragrafida   takidlanganidek,   talim   sohasini
moliyalashtirish   va   boshqarish   tizimini   takomillashtirishga   qaratilgan   qator
hukumat   qarorlari   doirasida   ―pul   o’quvchining   ortidan   boradigan   tamoyil
bo’yicha   byudjet   mablag’larini   taqsimlashning   muqobil   va   oshkora   mexanizmini
ishlab   chiqish   va   amaliyotga   joriy   qilish   asosida   jon   boshiga   (o’quvchi,
tarbiyalanuvchi soniga) moliyalashtirish tartiblari joriy qilindi. 
  Davlat   MTMlari   byudjetini   aniqlash   maqsadida   Moliya   vazirligi   va   tarmoq
vazirliklari bilan birgalikda har moliyaviy yil uchun ―Bir nafar tarbiyalanuvchiga
xarajatlarning   bazaviy   normativlaridan   kelib   chiqqan   holda   davlat   maktabgacha
talim   muassasalarining   byudjetini   rejalashtirish   va   xarajatlarini   moliyalashtirish
tartibi to’g’risidagi nizom tasdiqlanadi. MTMlarining byudjetini aniqlash bir nafar
tarbiyalanuvchilarga   xarajatlarning   bazaviy   normativlari   (XBN)   va   tuzatish
koeffitsiyentlarini   qo’llash   orqali   amalga   oshiriladi.   Masalan,   2017-yil   uchun
davlat   MTMlari   byudjetini   aniqlash   tartiblariga   ko’ra,   xarajatlarning   bazaviy
normativlariga   quyidagilar   kiritilgan:   O’zbekiston   Respublikasining   qonun
hujjatlariga   muvofiq   tarbiyachilar,   rahbar   va   yordamchi   xodimlar   mehnatiga   haq
to’lash,   xodimlarni   moddiy   rag’batlantirish   jamg’armasi,   yagona   ijtimoiy   to’lov
xarajatlari;   MTMni   saqlash  bilan  bog’liq  boshqa  xarajatlar  (kommunal  xizmatlar,
joriy   tamirlash,   tovar,   xom-ashyolar,   oziq-ovqat   mahsulotlari   xarid   qilish   va boshqa   xizmatlar).   Ayrim   xarajatlar   XBN   tarkibiga   kiritilmasligi   mumkin,
masalan,   har   bir   MTMning   ehtiyojlaridan   kelib   chiqib   ajratiladigan   ko’mir   va
suyuq   yoqilg’i   (mazut)   xarid   qilish   va   uni   joylarga   yetkazish,   kommunal   xizmat
istemoli hisoblagichlarini xarid qilish va o’rnatish, MTMning kuz-qish mavsumida
uzluksiz faoliyatini taminlashga tayyorgarlik ko’rish bilan bog’liq tamirlash ishlari
(isitish   qozonlarini   o’rnatish   va   almashtirish)   kabi   xarajatlar   tashkilotning   yillik
smetasiga mahalliy hokimiyatlarning manzilli dasturlariga muvofiq alohida tarzda
kiritilgan.
5.Umumtalim   maktablari   xarajatlarini   rejalashtirish   va   byudjetdan
moliyalashtirishning o’ziga xos xususiyatlari
O’zbekiston   Respublikasining   ―Talim   to’g’risidagi   qonuni   va   Kadrlar
tayyorlash   milliy   dasturiga   muvofiq   muddati   9   yil   bo’lgan   umumiy   o’rta   talim
uzluksiz   talim   tizimining   majburiy   mustaqil   turi   hisoblanadi.   O’zbekiston
Respublikasida   umumiy   o’rta   talimni   tashkil   etish   va   umumiy   o’rta   talim
muassasalarining faoliyatini amalga oshirish Vazirlar Mahkamasining 2017-yil 15-
martdagi   140-sonli   qarori   bilan   tasdiqlangan   ―Umumiy   o’rta   talim   to’g’risidagi
Nizom191   bilan   tartibga   solinadi.   Umumtalim   muassasasi   yuridik   shaxs
hisoblanadi   va   o’z   ustaviga,   mustaqil   balansiga,   shaxsiy   g’azna   hisobvaraqlariga
(davlat   talim   muassasalari   uchun),   bank   hisobraqamlariga,   o’z   nomi   ko’rsatilgan
muhrga,  shtampga  va  blankalarga  ega   bo’ladi.  Davlat   umumtalim  muassasalarida
umumiy o’rta talim olish bepul amalga oshiriladi. 
Umumiy o’rta talim o’quvchilarga bilimlarning zarur hajmini beradi, mustaqil
fikrlash,   tashkilotchilik   qobiliyati   va   amaliy   tajriba   ko’nikmalarini   rivojlantiradi,
dastlabki   tarzda   kasbga   yo’naltirishga   va   talimning   navbatdagi   bosqichini
tanlashga   yordam   beradi.   Bugungi   kunda   O’zbekiston   Respublikasida   9628   ta
umumiy   o’rta   talim   muassasalari   faoliyat   yuritadi.   Umumtalim   maktablariga
ajratilgan   byudjet   mablag’lari   davlat   byudjetining   talim   tizimiga   ajratilayotgan
jami   xarajatlarning   qariyb   60   foizini   tashkil   qiladi   Umumiy   o’rta   talim
boshlang’ich   talim   (I-IV   sinflar)   hamda   umumiy   o’rta   talim   (I-IX   sinflar)
bosqichlaridan   iborat   bo’lib,   kunduzgi   talim   shaklida   amalga   oshiriladi. Boshlang’ich   talim   o’quvchilarda   o’qish,   yozish,   sanash,   o’quv   faoliyatining
asosiy malaka va ko’nikmalari, ijodiy fikrlash xislatlari, o’zini o’zi nazorat qilish,
nutq va xulq-atvor madaniyati, shaxsiy gigiena va sog’lom turmush tarzi asoslarini
egallashni   taminlashga   yo’naltiriladi   Umumiy   o’rta   talim   muntazam   va   tizimli
bilimlar   olinishini,   keng   dunyoqarash   hamda   ijodiy   mustaqil   fikrlash
shakllantirilishini,   o’quvchining   barkamol   shaxs   sifatida   kamol   topishini,   uning
qiziqishlari va ijodiy qobiliyatlarining rivojlantirilishini taminlaydi. Umumiy o’rta
talim umumtalim  muassasasi  bitiruvchilariga yo’nalishni  ixtiyoriy tanlash asosida
talimni   o’rta   maxsus,   kasb-hunar   talimi   muassasalarida   davom   ettirish   huquqini
beradi.   Umumtalim   muassasalarining   quyidagi   turlari   tashkil   etilishi   mumkin:
boshlang’ich   maktab   (o’qitish   muddati   4   yil:   I-IV   sinflar);   umumiy   o’rta   talim
maktabi  (o’qitish muddati  9 yil:  I-IX sinflar);  ayrim  fanlar  chuqur  o’rganiladigan
ixtisoslashtirilgan   maktab   (o’qitish   muddati   9   yil:   I-IX   sinflar);     ayrim   fanlar
chuqur   o’rganiladigan   ixtisoslashtirilgan   maktab-internat   (o’qitish   muddati   5   yil:
V-IX   sinflar);     olimpiya   va   milliy   sport   turlari   bo’yicha   davlat   ixtisoslashtirilgan
maktab-internati   (o’qitish   muddati   7   yil:   V-XI   sinflar);   jismoniy   yoki   psixik
rivojlanishida   nuqsoni   bo’lgan   bolalar   uchun   ixtisoslashtirilgan   maktab   (maktab-
internat)   (o’qitish   muddati   9   (10)   yil:   I-IX   (X)   sinflar);   sanatoriy   turidagi
ixtisoslashtirilgan   maktab-internat   (o’qitish   muddati   9   yil:   I-IX   sinflar);   alohida
sharoitlarda   taminlash,   tarbiyalash   va   talim   berishga   muhtoj   bolalar   uchun
ixtisoslashtirilgan   maktab   (o’qitish   muddati   zaruriyatga   ko’ra).   Shuningdek,
davolash-profilaktika   muassasalarida   statsionar   sharoitda   uzoq   muddat
davolanishga   muhtoj   bolalarga   bevosita   muassasaning   o’zida   umumiy   o’rta   talim
berish tashkil etiladi. 
Jismoniy   yoki   psixik   rivojlanishida   nuqsoni   bo’lgan,   alohida   sharoitlarda
yoxud   uzoq   muddat   davolanishga   muhtoj   bo’lgan   bolalarning   talim   olishlari
quyidagi shakllarda amalga oshiriladi: 
  jismoniy   yoki   ruhiy   rivojlanishida   nuqsoni   bo’lgan   bolalar   uchun
ixtisoslashtirilgan maktabda (maktab-internatda); 
sanatoriy turidagi ixtisoslashtirilgan maktab-internatda;  inklyuziv   (uyg’unlashgan)   sharoitda   yashash   joylaridagi   umumiy   o’rta   talim
maktablarida;  
uyda yakka tartibda; 
davolash-profilaktika muassasalarida statsionar sharoitda. 
O’quvchilarning   ota-onalari   yoki   ularning   o’rnini   bosuvchi   shaxslarning
ehtiyojidan   kelib   chiqib,   bolalarning   talimtarbiyasiga   ko’maklashish   maqsadida
umumtalim   muassasalarida   kuni   uzaytirilgan   guruhlar   tashkil   etilishi   mumkin.
Ularning faoliyat  ko’rsatish  tartibi  O’zbekiston  Respublikasi  Xalq talimi  vazirligi
tomonidan   Moliya   vazirligi   bilan   kelishilgan   holda   belgilanadi.   Umumtalim
muassasasida   sinflarning   to’liqlilik   meyori   bir   sinfda   35   nafar   o’quvchi   hisobida
belgilangan. Namunaviy loyihalar bo’yicha qurilmagan, moslashtirilgan binolarda
joylashgan,   o’quvchilar   soni   yetarli   bo’lmagan   umumtalim   muassasalarida,   olis
(tog’li,   cho’lli)   aholi   punktlarida   joylashgan   umumtalim   muassasalarida,
shuningdek   o’zbek   tilida   o’qitilmaydigan   umumtalim   muassasalarida,   yani   kam
komplektli   umumtalim   muassasalarida   (filiallarda)   boshlang’ich   sinf   o’quvchilari
quyidagi   hollarda   bitta   sinfga   birlashtirilishi   mumkin:   o’quvchilar   soni   8
nafargacha   bo’lgan   I-IV   sinflar;   o’quvchilar   soni   12   nafargacha   bo’lgan   uchta
boshlang’ich sinf; o’quvchilar soni 24 nafargacha bo’lgan ikkita boshlang’ich sinf
(I va III, II va IV sinflar). Malakali o’qituvchilar yetarli bo’lgan hollarda sinfdagi
o’quvchilarni   ikki   guruhga   bo’lib   o’qitishga   ruxsat   etiladi:   o’quvchilar   soni   25
nafar va undan ziyod bo’lgan umumiy o’rta talim muassasalarining I-IX sinflarida
―Chet   tili   fani,   ayrim   fanlar   chuqur   o’rganiladigan   davlat   ixtisoslashtirilgan
umumiy   o’rta   talim   muassasalarida   ixtisoslashgan   fanlar,   V-IX   sinflarda
―Informatika va ―Mehnat talimi, VIII-IX sinflarda ―Jismoniy tarbiya, talim tili
o’zbek   tili   bo’lmagan   umumiy   o’rta   talim   muassasalarining   II-IX   sinflarida
―O’zbek   tili   fani   hamda   talim   tili   rus   tili   bo’lmagan   umumiy   o’rta   talim
muassasalarining   II-IX   sinflarida   ―Rus   tili   fani.   Bugungi   kunga   kelib   ilg’or
xorijiy   mamlakatlar   tajribasi   asosida   umumiy   o’rta,   o’rta   maxsus,   kasb-hunar
talimi   tizimini   tubdan   takomillashtirish   chora-tadbirlari   amalga   oshirilmoqda.   Bu
chora-tadbirlar   doirasida,   shuningdek,   2017-2021-yillarda   O’zbekiston Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo’nalishi   bo’yicha   Harakatlar
strategiyasining   ustuvor   vazifalarini   amalga   oshirish   maqsadida   2018-2019o’quv
yilidan   boshlab   majburiy   umumiy   o’rta   va   o’rta   maxsus   talim   umumtalim
maktablarida,   shu   jumladan,   ixtisoslashtirilgan   maktablarda,   ixtisoslashtirilgan
sanat   va   madaniyat   maktab-internatlarida,   ixtisoslashtirilgan   olimpiya   zaxiralari
maktab-internatlarida hamda akademik litseylarda uzluksiz va 11 yillik muddatda
amalga oshiriladi. 
Davlat   umumtalim   muassasalari   faoliyatini   moliyalashtirish   quyidagi
manbalar hisobidan amalga oshiriladi: 
O’zbekiston Respublikasi davlat byudjeti mablag’lari; 
umumtalim   muassasasining   tadbirkorlik   faoliyatidan,   qonun   hujjatlarida
taqiqlanmagan   shartnoma   asosida   pullik   xizmat   ko’rsatish,   bino   va   inshootlarni,
jihoz va anjomlarni ijaraga berishdan olingan daromadlar; 
Umumtalim   muassasasida   o’quvchilarga   davlat   talim   standartlari   doirasida
bepul   umumiy   o’rta   talim   berilishidan   tashqari,   qo’shimcha   (shu   jumladan   pulli)
talim   xizmatlari   ko’rsatilishi,   jumladan,   ota-onalarning   istaklariga   ko’ra,
umumtalim muassasalarida pulli xizmat asosida 5-6 yoshli bolalarni umumiy o’rta
talimga tayyorlov guruhlari ham tashkil etilishi mumkin. 
Davlat   umumtalim   muassasalari   xarajatlarini   rejalashtirish.   Yuqorida
takidlanganidek,   mamlakatimizda   davlat   byudjetidan   mablag’   bilan
taminlanadigan   umumtalim   muassasalari   byudjetini   rejalashtirish   va   xarajatlarini
moliyalashtirishning yangi tartiblari joriy etilgan bo’lib, bu tartib-qoidalarga ko’ra,
umumtalim   maktablari   byudjeti   bazaviy   xarajatlar   meyorlari   asosida   formula
bo’yicha hisoblanadi. Formula asosida umumtalim muassasasi  byudjetini aniqlash
maqsadida   har   moliya   yili   uchun   ―Bazaviy   xarajatlar   meyorlari   hamda   ularga
tuzatuvchi   koeffitsiyentlarni   qo’llash   asosida   umumtalim   maktablari   byudjetini
hisoblash bo’yicha Nizom ishlab chiqiladi hamda Moliya vazirligi va Xalq talimi
vazirligining   qo’shma   buyruqlari   bilan   tasdiqlanadi.   Formulaning   asosini
umumtalim   muassasasidagi   o’quvchilarning   o’rtacha   yillik   soni   (sinf   pog’onalari
bo’yicha),   bir   o’quvchiga   to’g’ri   keladigan   bazaviy   xarajatlar   meyorlari   va muassasaning   ayrim   xususiyatlarini   inobatga   oluvchi   tuzatuvchi   koeffitsiyentlar
tashkil   qiladi   Umumtalim   muassasasi   byudjetining   umumiy   hajmini   aniqlash
formulasidagi   bazaviy   xarajatlar   normativlari   va   tuzatuvchi   koeffitsiyentlar   har
moliyaviy   yil   uchun   ishlab   chiqiladi   va   ―Bazaviy   xarajatlar   meyorlari   hamda
ularga   tuzatuvchi   koeffitsiyentlarni   qo’llash   asosida   umumtalim   maktablari
byudjetini   hisoblash   bo’yicha   Nizomning   tegishli   ilovalarida   keltiriladi   (bu
meyorlar   va   koeffitsiyentlar   viloyatlar   bo’yicha,   har   bir   viloyatda   -   talim
pog’onalari   bo’yicha,   uyda   talim   oluvchilar   bo’yicha   va   maktab   qoshidagi
internatlar bo’yicha bir-biridan farq qilishi mumkin, bu tegishli hududlardagi tovar
va xizmatlar narxidagi farqlarga bog’liq). Umumtalim maktablarida bir o’quvchiga
bazaviy   xarajatlar   meyorlari   tarkibiga   quyidagi   xarajat   turlari   kiritilgan:
O’zbekiston   Respublikasining   amaldagi   meyoriy   hujjatlariga   muvofiq,   pedagogik
xodimlar,   boshqaruv   va   o’quvyordamchi   xodimlar   mehnatiga   haq   to’lash   bilan
bog’liq   xarajatlar,   xodimlarni   moddiy   rag’batlantirish   Direktor   jamg’armasi,
yagona   ijtimoiy   to’lov;   asosiy   faoliyatidan   ajralgan   holda   malaka   oshirish
kurslariga   yuborilgan   pedagog   xodimlarning   o’rniga   ishlovchi   pedagoglarga   haq
to’lash   bilan   bog’liq   xarajatlar;   umumtalim   muassasalarini   saqlash   bilan   bog’liq
boshqa xarajatlar (kommunal xizmatlarni to’lash, joriy tamirlash, materiallar solib
olish   va   b.).   Ayrim   turdagi   xarajatlar   bazaviy   xarajatlar   meyorlari   tarkibiga
kiritilmasdan muassasa byudjetida alohida ko’zda tutilishi mumkin. Masalan, turli
yillarda   bazaviy   xarajatlar   meyorlari   tarkibiga   quyidagi   xarajatlar   kiritilmagan:
ko’mir   sotib   olish   va   tashib   keltirish;   ―Ziyo-net   talim   tarmog’iga   ulanish   va
undan   foydalanganlik   uchun   oylik   abonentnik   to’lovi;   O’zbekiston   Respublikasi
Vazirlar   Mahkamasining   2002yil   25-yanvardagi   33-sonli   ―Aholining   ijtimoiy
himoyaga   muhtoj   qatlamlarini   aniq   yo’naltirilgan   tarzda   qo’llab-quvvatlashning
2002-2003-yillarga   mo’ljallangan   Dasturini   amalga   oshirish   chora-tadbirlari
to’g’risidagi   qaroriga   muvofiq   markaziy   davriy   nashrlarga   obuna   bo’lish
xarajatlari; o’quv-laboratoriya sinflari uchun materiallar sotib olish; barcha turdagi
kommunal   xizmatlar   istemoli   hisoblagichlarini   sotib   olish   va   o’rnatish;kuzgi-
qishki  mavsumda uzluksiz ishlashni  taminlash bilan bog’liq tamirlash ishlari, shu jumladan,   isitish   qozonlarini   almashtirish   va   o’rnatish.   Yuqorida   sanab   o’tilgan
xarajatlar   muassasalarga   manzilli   ro’yxatlar   asosida   har   bir   talim   muassasasining
ehtiyojiga   ko’ra,   xalq   talimi   hududiy   organlari   va   moliya   organlari   tomonidan
tasdiqlanadigan   ro’yxat   asosida   ajratiladi.   Bundan   tashqari,   qonun   tomonidan
alohida   iqlim   sharoitlari   uchun   ish   haqiga   hududiy   koeffitsiyentlar   o’rnatilgan
hududlarda   joylashgan   umumtalim   maktablari   smetalarida   bazaviy   xarajatlar
meyorlari   bo’yicha   aniqlangan   mablag’larga   qo’shimcha   ravishda   bu   to’lovlarni
o’rnatilgan   tartibda   to’lash   uchun   mablag’lar   ko’zda   tutiladi.   Bir   o’quvchiga
moliyalashtirish   meyorini   hisoblashda   viloyatlar   bo’yicha,   har   bir   viloyatda   –
maktablarning   masshtabi   (ulardagi   o’quvchilar   soniga   ko’ra   katta-kichikligi)   va
maktabni   isitish   tizimiga   ko’ra   bir-biridan   farq   qiladigan   quyidagi   tuzatuvchi
koeffitsiyentlar   ishlatiladi:   maktab   masshtabi   koeffitsiyenti;   markaziy   yoki   gazli
isitish   tizimiga   ega   maktablar   uchun   koeffitsiyent.   Kuni   uzaytirilgan
guruhlar(KUG)ni saqlash xarajatlari bunday guruhlar (bunda KUGdagi o’quvchilar
soni  25 tadan kam  bo’lmasligi  kerak)  mavjud bo’lgandagina  hisob-kitob qilinadi.
KUGdagi   bir   o’quvchiga   bazaviy   xarajat   meyoriga   KUGga   qatnaydigan   kam
taminlangan   oilalardan   chiqqan   o’quvchilarni   ovqatlantirish   xarajatlari   kiritilgan
bo’lib,   ularning   soni   KUGga   qatnovchi   o’quvchilar   sonining   15   foizidan
oshmasligi   kerak.   Nogiron   bolalarga   uyda   dars   beruvchi   o’qituvchilarga   ish   haqi
to’lash (yagona ijtimoiy to’lovni ham hisobga olgan holda) va yo’l haqi qiymatiga
oylik   kompensatsiya   to’lash   xarajatlari   ushbu   maktabda   bu   toifadagi   o’quvchilar
bo’lgan   taqdirda   ularning   o’rtacha   yillik   sonini   uyda   o’qitish   bazaviy   xarajat
meyoriga ko’paytirish yo’li bilan hisoblanadi. 
Maktab   qoshidagi   internatda   yashaydigan   bir   o’quvchiga   bazaviy   xarajat
meyori   maktabdan   ancha   uzoqda   yashagani   uchun   umumtalim   maktabi   qoshida
yashovchi   bolalarning   yashashi   uchun   mo’ljallangan   internat   mavjud   bo’lganda
qo’llaniladi. Bunda maktab qoshidagi internatda yashovchi bir o’quvchiga bazaviy
xarajat   meyori   maktab-internatdagi   bolalarni   saqlash   uchun   qonun   bilan
o’rnatilgan   to’lov   miqdorini   va   maktab-internatda   yashovchi   o’quvchilar
kontingentining 15 foizdan ko’p bo’lmagan qismini ushbu to’lovdan ozod qilishni hisobga olgan holda ishlab chiqilgan. Xarajatlar smetasini, shtatlar jadvalini tuzish
va pedagogik xodimlarni tarifikatsiyalash umumtalim maktabining rahbari va bosh
buxgalteri   (buxgalteri)   bilan   birga   qatiy   o’rnatilgan   tartibda   va   hajmlari   bazaviy
xarajat   meyorlari   asosida   aniqlangan   mablag’lar   doirasida   amalga   oshiriladi.   Ish
haqi   xarajatlarini   rejalashtirish.   Talim   tizimida   jon   boshiga   moliyalashtirish
amaliyoti   umumtalim   muassasalari   faoliyatining   so’nggi   natijalariga   qaratilgan
bo’lib,   mamlakat   miqyosida   milliy   darajada   amalga   oshirilayotgan   boshqa
tashabbuslar   (masalan,   talim   tizimi   xodimlari   ish   haqlarini   oshirish,   ularni
rag’batlantirish   mexanizmlarini   takomillashtirish)   bilan   uyg’unlikda   talim
xizmatlarining   sifati   va   samaradorligini   oshirishga   turtki   bo’lmoqda.   Bugungi
kunda maktab faoliyatida muhim bo’lgan masalalardan biri – pedagog va pedagog
bo’lmagan   boshqa   xodimlarga   haq   to’lash   masalasi   qator   meyoriy-huquqiy
hujjatlar   bilan   tartibga   solinadi.   Bular:   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
2005-yil   25noyabrdagi   ―Xalq   talimi   xodimlari   mehnatiga   haq   to’lash   tizimini
takomillashtirish   va   uni   moddiy   rag’batlantirishni   kuchaytirish   chora-tadbirlari
to’g’risidagi   PQ-227-sonli   qarori;   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasining   ―Xalq   talimi   xodimlari   mehnatiga   haq   to’lashning
takomillashtirilgan   tizimini   tasdiqlash   to’g’risidagi   2005-yil   21-dekabr   275-sonli
qarori; 
Xalq talimi vazirligi va Mehnat va aholini ijtimoiy himoya qilish vazirligining
2005-yil   26-dekabrdagi   №315/№4984-sonli   qo’shma   buyrug’i   bilan   tasdiqlangan
―Umumtalim maktablari o’qituvchilari va rahbar xodimlari yuklamasini aniqlash
va taqsimlash bo’yicha yo’riqnoma; O’zbekiston Respublikasi Xalq talimi vazirligi
hamda   Mehnat   va   aholini   ijtimoiy   muhofaza   qilish   vazirligining   2006yil   5-
yanvardagi   03,   01/23-sonli   qo’shma   buyrug’i   bilan   tasdiqlangan   ―Umumtalim
muassasalari   o’qituvchilarini   tarifikatsiyalash   va   ish   haqini   hisoblash   tartibi
bo’yicha metodik ko’rsatmalar; O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining
2005yil   25-dekabr   275-sonli   qarori   bilan   tasdiqlangan   ―Umumtalim
muassasalarining   o’rnak   ko’rsatgan   xodimlarini   rag’batlantirishning   Direktor
jamg’armasi  to’g’risida  nizom. Byudjet  amaliyotida xalq talimi  muassasalari,  shu jumladan,   umumtalim   maktablari   xodimlari   mehnatiga   haq   to’lash   xodimlarni
tarifikatsiya   qilish   asosida   amalga   oshirilib,   uning   natijasiga   ko’ra   tarifikatsiya
ro’yxati   tuziladi.   Tarifikatsiya   ro’yxati   quyidagi   ko’rsatkichlarni   aks   ettiradi:
o’qituvchilarning   nasl-nomasi;   malaka   toifasi;   malumoti   va   u   haqidagi   hujjat
malumotlari;   dars   beradigan   fanlari;   qaysi   sinflarda   dars   berishi   (boshlang’ich,
yuqori); oylik lavozim okladi (bazaviy tarif stavkasi);  o’quv va pedagogik soatlar
soni;   asosiy   ish   haqiga   qo’shimcha   va   ustamalar.   O’qituvchilar   tarifikatsiya
ro’yxati   Xalq   talimi   vazirligi   hamda   Mehnat   va   aholini   ijtimoiy   muhofaza   qilish
vazirligining   2006-yil   5-yanvar   03,   01/23-sonli   qo’shma   buyrug’i   bilan   qabul
qilingan ―Umumtalim muassasalari o’qituvchilarini tarifikatsiyalash va ish haqini
hisoblash tartibi bo’yicha metodik ko’rsatmalar asosida tuziladi.  
O’qituvchining   umumiy   yuklamasi   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
mahkamasining   2005-yil   21-dekabr   275-sonli   qarori   bilan   tasdiqlangan   ―Xalq
talimi   xodimlariga   haq   to’lash   to’g’risidagi   Nizom   asosida   aniqlanadi.   Umumiy
yuklama   o’quv   va   pedagogik   yuklamalardan   iborat   bo’lib,   bir   yilga   1548   soatni
tashkil   etadi197.   O’quv   yuklama   meyori   boshlang’ich   sinflarda   18   soatni,   yuqori
sinflarda   20   soatni   tashkil   qiladi.   Shuning   uchun   pedagogik   stavkalar   soni
boshlang’ich   va   yuqori   sinflar   bo’yicha   alohida   hisoblanadi.   Pedagogik   yuklama
o’rnatilgan o’quv yuklamasiga praporsional ravishda boshlang’ich sinflarda 1,0 va
yuqori sinflarda 0,8 koeffitsiyentlarni qo’llash orqali aniqlanadi. (Namunaviy reja
bo’yicha   o’qituvchining   umumiy   oylik   yuklamasi   154,8   soatni   tashkil   etadi.
Haftalar   soni   bir   oyda   4,3   hafta   hisobida   belgilangan.   Boshlang’ich   sinf
o’qituvchisining   1,0   stavkasi   uchun   haftalik   umumiy   yuklamasi   36   soatni   tashkil
etadi,   shundan   o’quv   yuklamasi   –   18   soat,   pedagogik   yuklama   –   18   soat,   yuqori
sinf   o’qituvchisining   1,0   stavkasi   uchun   haftalik   umumiy   yuklamasi   36   soatni,
shundan 20 soat o’quv yuklamasi va pedagogik yuklama - 16 (20   ) soatni tashkil
etadi198.)   Tarifikatsiya   ro’yxatida,   takidlanganidek,   har   bir   o’qituvchining   bir
oylik   lavozim   okladi   aks   ettiriladi.   Umumtalim   maktablari   pedagogik
xodimlarining   oylik   lavozim   okladlari   har   bir   xodimning   lavozimi   va   malaka
toifasi   uchun   o’rnatilgan   bazaviy   tarif   stavkasi   hamda   qonun   bilan   belgilangan qo’shimchalar   va   ustamalar   asosida   shakllanadi.   Xalq  talimi   vazirligi,   Mehnat   va
aholini   ijtimoiy   muhofaza   qilish   vazirligi,   Adliya   vazirligi   hamda   Vazirlar
Mahkamasi   huzuridagi   Davlat   test   markazi   tomonidan   birgalikda   tasdiqlangan
―Pedagogik   va   rahbar   xodimlarni   attestatsiyadan   o’tkazish   va   malaka   toifalarini
berish   tartibi   to’g’risidagi   Nizomga   muvofiq   xalq   talimi   xodimlariga   quyidagi
malaka toifalari berilishi mumkin: 
o’rta   maxsus,   kasbiy   (pedagogik   yoki   bajarilayotgan   lavozim   vazifalariga
muvofiq bo’lgan) malumotga ega bo’lgan toifasiz xodim; 
bakalavr   darajasiga   yoki   oliy   malumot   darajasi   bo’yicha   akademik   darajalar
joriy etilgunga qadar olingan oliy malumotga ega bo’lgan mutaxassis; 
bakalavr,   magistr   darajasiga   yoki   oliy   malumot   darajasi   bo’yicha   akademik
darajalar joriy etilgunga qadar olingan oliy malumotga ega bo’lgan ikkinchi toifali
mutaxassis; 
bakalavr,   magistr   darajasiga   yoki   oliy   malumot   darajasi   bo’yicha   akademik
darajalar joriy etilgunga qadar olingan oliy malumotga ega bo’lgan birinchi toifali
mutaxassis; 
bakalavr,   magistr   darajasiga   yoki   oliy   malumot   darajasi   bo’yicha   akademik
darajalar   joriy   etilgunga   qadar   olingan   oliy   malumotga   ega   bo’lgan   oliy   toifali
mutaxassis.   Maktab   pedagog   xodimlari   bazaviy   tarif   stavkalarining   aniq   miqdori
hukumatning   maxsus   qarorlari   bilan   tasdiqlanadigan   xalq   talimi   muassasalari
pedagog xodimlariga haq to’lashning tarmoq tarif setkasi asosida o’rnatiladi.  Xulosa va takliflar
Islohotlar   amalga   oshirilmoqda.   Ushbu   islohotlarning   asl   maqsadlarini
ta minlash,   uning   samaradorligiga   erishishlik   uchun   nimalar   qilmoq   zarur?ʼ
Yuqorida aytib o tilganlardan kelib chiqib, ta lim tizimini moliyalashtirish, budjet	
ʻ ʼ
mablag laridan   foydalanish   samaradorligini   oshirish   bo yicha   xulosalarimiz   va	
ʻ ʻ
takliflarimizni keltirib o tamiz. Bizning fikrimizcha, quyidagilarni amalga oshirish	
ʻ
maqsadga   muvofiq   sanaladi:   -   budjet   va   avtonom   tashkilotlarga   kengroq
vakolatlarni, jumladan moliyalashtirish va xarajatlarni boshqarish sohasida, berish
orqali yangi turdagi budjet muassasasiga o tishni yakunlash; - ta lim muassasalari	
ʻ ʼ
daromadlarining   o sishini   ta minlash,   bu   esa   aholi   jon   boshiga	
ʻ ʼ
moliyalashtirishning   joriy   qilingan   moliyaviy   mexanizmlari   va   mehnatga   haq
to lashning yangi tizimi samaradorligini oshirish uchun zarur; - qisqa muddatlarda,	
ʻ
yangi   talablarni   hisobga   olgan   holda,   ta lim   tizimi   uchun   kadrlar   -   rahbarlar   va	
ʼ
menejerlarning   malakasini   oshirish   bo yicha   chora-tadbirlarning   tayyorlanishini
ʻ
ta minlash; - birinchi navbatda qishloq joylarida joylashgan, kompleks yondashuv	
ʼ
va   yetarlicha   uzoq   vaqt   talab   qiladigan   ta lim   muassasalari   tarmog ini	
ʼ ʻ
optimallashtirish masalasini  hal qilish; - kichik qishloq maktablarini qishloq aholi
punktlari   uchun   ijtimoiy   ahamiyatini   inobatga   olgan   holda   ularni
subsidiyalashtirilgan   moliyalashtirish   mexanizmini   ishlab   chiqish   va
takomillashtirish.   Faqatgina   yuqoridagi   vazifalar   kompleks   yechilgan   taqdirda,
ta lim   muassasalarini   moliyalashtirish   tizimini   isloh   qilish   bo yicha   amalga	
ʼ ʻ
oshirilayotgan   chora-tadbirlar   o z   samarasini   beradi   hamda   barcha   o quvchilarga	
ʻ ʻ
yashash   joyi,   ijtimoiy,   mulkiy   holatidan   qat i   nazar,   zamonaviy   ta lim	
ʼ ʼ
standartlariga  javob   beradigan  va   O zbekiston   hududlarining   innovatsion   ijtimoiy	
ʻ
yo naltirilgan   rivojlanish   talablariga   mos   keladigan   yuqori   sifatli   ta lim   olish	
ʻ ʼ
imkonini beradi.  Foydalanilgan adabiyotlar
1.   Eshnazarov   T.Sh.   O’zbekiston   Respublikasida   g‗aznachilik   tizimi   asoslari.
O’quv qO’llanma. T.: ―IQTISODMOLIYA , 2012. 304 b. ‖
2.   Fuqarolar   uchun   byudjet.   O’zbekiston   Respublikasi   Molia   vazirligi,   BMTTD.
T.: 2018. 
3. FutaoHuang. Higher education financing: Trends and challenges. International
Journal of Educational Development. January 2018, Pages 106-115 
4.   Malikov   T.,   Jalilov   P.,   Byudjet-soliq   siyosati.   Monografiya.   T.:   Akademnashr,
2011. 472 b. 
5.   Malikov   T.S.,   Xaydarov   N.H.   Davlat   byudjeti.   O’quv   qO’llanma   –   T.:
―IQTISOD–MOLIYA , 2007. 	
‖
6.   Mamlakatimizning   iqtisodiy   taraqqiyoti   va   aholi   farovonligini   taminlash:
yutuqlar, tendensiya va istiqbollar. Ilmiy-ommabop risola. TMI. T.: 2016. B. 47. 
7. Nurmuxamedova B.I., Kabirova N.V. Moliya. O’quv qO’llanma. T.: IQTISOD-
MOLIYA. 2017. 228 b. 
8.   PO’latov   D.X,   Nurmuxamedova   B.I.   G‗aznachilik.   Darslik.   –   T.:   ―Sano-
standart , 2014. – 272 b. 	
‖
9.   Qosimova   G.A.   G‗aznachilik.   O’quv   qO’llanma.   T.:   ―IQTISOD-MOLIYA ,	
‖
2015. 448b.
www.edu.uz
www.davletov.uz

Ta’lim tizimini moliyalashtirish modellarining qiyosiy tahlili

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Industrial tarmoqlarida kadrlarni tanlash, joy-joyiga qo’yish, tayyorlash va qayta tayyorlash
  • 2016-2023 yillarda O'zbekistonda asosiy makroiqtisodiy ko'rsatkichlar dinamikasi
  • Assotsiatsiya koeffitsienti
  • XXI asrdagi jahon iqtisodiy inqirozlari - sabablari va oqibatlarini tahlil qilish
  • Xizmat sohasida yetakchi bo’lishning zamonaviy tamoyillari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский